Help! Vandaag vijf uur gekloot en geprobeerd om een USG te installeren. Helaas niet gelukt, wat doe ik fout.
Ik heb KPN glasvezel en dacht Coolhva's beschrijving te volgen:
https://coolhva.github.io...teway-kpn-ftth-iptv-ipv6/
Ik had al twee AC Lite en een US-8-60W, deze werken al wat jaren prima.
De Unifi controller draait op mijn QNAP NAS, rechtstreeks via QKPG geïnstalleerd, niet in een VM of Docker. Ik ben begonnen deze te updaten naar de laatste versie. Dat werkt.
Toen heb ik de KPN experiabox er tussenuit gehaald en de USG er voor in de plaats. WAN aangesloten op de NTU en LAN naar de US-8 switch. Als ik Coolhva's beschrijving volg dan was ik in de veronderstelling dat dit de bedoeling was en de KPN router er tussenuit moest.
Het lukt me ook om de json in de controller te krijgen en de KPN.sh in de USG.
Alleen geeft de beschijving daarna aan om in de unifi controller de USG te 'force provisioning', Had ik hem dan al moeten adopten in de controller vooraf?
Het probleem: ik krijg hem niet adopted. Hij verschijnt wel in de controller en als ik op adopt klik dan blijft hij proberen te adopten, maar ik krijg de melding adoption failed.
- Mijn huidige netwerk zit in 192.168.2.X
- De USG komt standaard in 192.168.1.1. Dus ik dacht dat is misschien het probleem.
- Via de browser kom ik in de USG en kan ik in settings het IP adres aanpassen naar 192.168.2.1 en een range van 192.168.2.1 t/m 254.
Als ik dan probeer te adopten dan lijkt er wat meer te gebeuren, eerst status provisioning en dan greyed out en daarna krijg ik dan alsnog een 'adoption failed' melding. Na de provisioning is hij Greyed out (misschien een reboot?) in de controller en als hij dan terugkomt is het IPadres weer teruggezet naar 192.168.1.1.
Daarna heb ik de KPN router weer aangesloten en alles terug werkend gemaakt volgens oude situatie.
Toen de USG er bij aangesloten met alleen LAN1naar de US8 switch.
Dan hetzelfde geprobeerd als hierboven en krijg ik hem ook op beide manieren niet geadopteerd.
Ook de JSON uit de controller gehaald en de KPN.SH uit de USG en opnieuw geprobeerd, geen verschil.
Het irritante hierbij is dat ik werk op een laptop die bedraad op de switch is aangesloten, maar die bij bovenstaande handelingen ook telkens mijn NAS (en daarmee unifi controller) kwijt raakt. Ook de USG is vaak niet meer te bereiken op 192.168.1.1 of 192.168.2.1. Steeds een factory reset van de USG helpt dan.
Wat is de juiste volgorde? Eerst de KPN router er tussenuit, of eerst de USG er bij (zonder WAN).
Ik ben geen expert, maar tegelijkertijd 2 routers aangesloten lijkt me ook niet goed.
Google leert me dat ik niet de enige ben met adoptieproblemen, maar de oplossing heb ik nog niet gevonden.
Moet ik een andere controller gebruiken? Ik heb nog een Pi liggen met Pi-hole als doen, of ik kan hem installeren in windows op de laptop.
Moet ik als mijn netwerk IPs omzetten naar 192.168.1.X? Lijkt me omslachtig en niet nodig. Ik zou toch een willenkeurige range moeten kunnen krijgen/kiezen?