[Ubiquiti-Netwerkapparatuur] Ervaringen & Discussie - Deel 4 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 146 ... 327 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Alle 42 producten

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mrdemc
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 13:41
nero355 schreef op dinsdag 2 november 2021 @ 15:08:
[...]

Dan kan je beter gewoon
dmesg -w

of
dmesg --follow

draaien dan je Server plat gooien : Die zal dergelijke Up/Down berichten ook wel laten zien! ;)

[...]

Precies! :)
@bauk geeft aan dat de server zelf niet moppert en dat er al vanalles geprobeerd was, dus ik ging er vanuit dat dit al gedaan was ;)
Wat betreft dat dit normaal is: Ik heb bij meerdere unifi netwerken (zowel volledig als gedeeltelijk unifi) dit niet eerder gezien. Ook zie ik dat @lolgast het heeft over een vlan trunkport, maar zie ik geen vlans terugkomen in het eerdere verhaal dus dat lijkt me sowieso een andere situatie en ook niet normaal trouwens. Naar mijn mening zou het negeren van meldingen ook niet een standaard gebruik moeten zijn...

[ Voor 4% gewijzigd door mrdemc op 02-11-2021 15:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrdemc
nero355 schreef op dinsdag 2 november 2021 @ 15:18:
[...]

Wel als je constante langdurige ping naar die client/server geen rare zaken laat zien! :)
Er zijn problemen te bedenken die, ondanks een goede en stabiele ping, toch problemen kunnen geven met de connectiviteit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bauk
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 11:02
mrdemc schreef op dinsdag 2 november 2021 @ 15:15:
[...]

@bauk geeft aan dat de server zelf niet moppert en dat er al vanalles geprobeerd was, dus ik ging er vanuit dat dit al gedaan was ;)
Ik doe mijn best, uiteraard. Oldskool netjes het OSI model omhoog ;-).
Wat betreft dat dit normaal is: Ik heb bij meerdere unifi netwerken (zowel volledig als gedeeltelijk unifi) dit niet eerder gezien. Ook zie ik dat @lolgast het heeft over een vlan trunkport, maar zie ik geen vlans terugkomen in het eerdere verhaal dus dat lijkt me sowieso een andere situatie en ook niet normaal trouwens. Naar mijn mening zou het negeren van meldingen ook niet een standaard gebruik moeten zijn...
nero355 schreef op dinsdag 2 november 2021 @ 14:39:
[...]

Gewoon lekker negeren! :)

Doe ik ook met de meldingen dat mijn Raspberry Pi 3B waarop de UniFi Controller notabene draait zogenaamd elke keer van netwerk wisselt : Deze heeft namelijk meerdere VLAN Interfaces en kan dus bij elke VLAN komen, omdat ik daarop ook Pi-Hole draai voor DNS in elke VLAN :*)
Ja ik heb het eerlijkheidshalve wel gelaten om te melden dat het een VLAN is (niet bedacht, sorry). Is dit gedrag van Linux? Want ben het wel met @mrdemc eens hoor, het is toch wel leuker om een "clean" log te hebben.

Tenzij iemand hier wat op weet, zal ik het testen van de week (VLAN er even uit) maar nu niet terwijl hij druk in gebruik is O-). En als het dan zo is, dan lekker negeren (blijkbaar).

Thanks anyhow!

Acties:
  • 0 Henk 'm!
bauk schreef op dinsdag 2 november 2021 @ 15:32:
Ja ik heb het eerlijkheidshalve wel gelaten om te melden dat het een VLAN is (niet bedacht, sorry). Is dit gedrag van Linux? Want ben het wel met @mrdemc eens hoor, het is toch wel leuker om een "clean" log te hebben.

Tenzij iemand hier wat op weet, zal ik het testen van de week (VLAN er even uit) maar nu niet terwijl hij druk in gebruik is O-). En als het dan zo is, dan lekker negeren (blijkbaar).
Post eens je netwerk config van die bak ?? :)

|| Stem op mooiere Topic Search linkjes! :) " || Pi-Hole : Geen advertenties meer voor je hele netwerk! >:) ||

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bauk
nero355 schreef op dinsdag 2 november 2021 @ 15:33:
[...]

Post eens je netwerk config van die bak ?? :)
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
# This is the network config written by 'subiquity'
network:
  ethernets:
    enp2s0:
      dhcp4: true
  version: 2
  vlans:
    vlanIOT:
      addresses:
        - 1x.x.x.20/24
      id: 400
      link: enp2s0

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bauk
nero355 schreef op dinsdag 2 november 2021 @ 15:39:
@bauk
Brr... Netplan :X

Maar je hebt dus 1 hoofd interface die DHCP verkrijgt en nog een VLAN 400 Interface en tussen die twee krijg je dan waarschijnlijk constant meldingen :?

Ik zou me daar niet al te druk om maken :)
Hahaha snap je met de bibbers. Gewoon geen zin om te veel aan de basis installatie van Ubuntu te sleutelen om e.e.a. aan de praat te krijgen. Dit was beschikbaar bij installatie, ff rommelen en toen werkte 't ;-)

Maar jullie opmerkingen over VLAN bevestigen wel wat ik eerder niet gezien had, het hopt van de ene VLAN naar de andere.

Ziet er niet mooi uit maar nu kan ik het negeren.

Uit interesse: wie heeft er gelijk, Ubiquiti dat dit gedrag raar is, of Ubuntu dat het genegeerd mag worden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrdemc
bauk schreef op dinsdag 2 november 2021 @ 15:46:
[...]

Hahaha snap je met de bibbers. Gewoon geen zin om te veel aan de basis installatie van Ubuntu te sleutelen om e.e.a. aan de praat te krijgen. Dit was beschikbaar bij installatie, ff rommelen en toen werkte 't ;-)

Maar jullie opmerkingen over VLAN bevestigen wel wat ik eerder niet gezien had, het hopt van de ene VLAN naar de andere.

Ziet er niet mooi uit maar nu kan ik het negeren.

Uit interesse: wie heeft er gelijk, Ubiquiti dat dit gedrag raar is, of Ubuntu dat het genegeerd mag worden?
Ik ben wel nu benieuwd naar jouw routing tabel in dit geval en waarvoor de twee verbindingen zijn. Kun je niet beter 1 netwerk aansluiten en via de firewall de toegang inter-vlan regelen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bauk
mrdemc schreef op dinsdag 2 november 2021 @ 15:50:
[...]

Ik ben wel nu benieuwd naar jouw routing tabel in dit geval en waarvoor de twee verbindingen zijn. Kun je niet beter 1 netwerk aansluiten en via de firewall de toegang inter-vlan regelen?
Zo was het eerst wel (en werkend). Tot dat ik aan het stoeien was met een xiaomi humidifier die ik maar niet gediscovered kreeg op mijn Home Assistant of telefoon. Op een van de HA fora kwam dit VLAN interface advies dus.

(edit: https://www.home-assistan...ind-device-error-messages)

En ook de discovery van andere dingen ging niet lekker. Dus ik koos hiermee de weg van minste weerstand.

Neemt niet weg dat ik ooit eens een goede planning en walkthrough ter hande moet nemen (Rob Pickering zag ik zojuist ff: laat me graag adviseren), en de boel opnieuw. Meeste dingen werken, mijn Chromecast ook.

[ Voor 7% gewijzigd door bauk op 02-11-2021 16:49 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!
mrdemc schreef op dinsdag 2 november 2021 @ 15:50:
Het heeft wel als voordeel dat je makkelijker de boel opzet of aanpast :
- Kies het type VLAN in je UniFi Controller en geef hem een nummertje.
- Maak een extra VLAN Interface aan op je Server.
- Zorg ervoor dat die Tagged meekomt op de Switch Port in de toegepaste Switch Port Profile.

KLAAR!!! :)

Als je aan Inter-VLAN Firewall Rules gaat beginnen dan is het elke keer weer van "Ehh... hoe had ik dat ook alweer geregeld ?!" :$ :+

Overigens hoef je weinig te Firewallen op die Server als je elke proces gewoon aan de juiste interface of IP laat binden om te voorkomen dat die vanaf elke VLAN benaderbaar is :
- SSH/WebGUI's/UniFi Controller/enz. alleen via Management VLAN bereikbaar.
- Pi-Hole DNS poortje in elk VLAN beschikbaar.

En gaan met die banaan! :Y)

|| Stem op mooiere Topic Search linkjes! :) " || Pi-Hole : Geen advertenties meer voor je hele netwerk! >:) ||

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bauk
nero355 schreef op dinsdag 2 november 2021 @ 18:21:
[...]

Als je aan Inter-VLAN Firewall Rules gaat beginnen dan is het elke keer weer van "Ehh... hoe had ik dat ook alweer geregeld ?!" :$ :+

En gaan met die banaan! :Y)
Dat dus O-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Remco Tr
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 15:21
Ik heb iets geks. Heb op mn ipad mini 2 op 1 vd 2 ap’s slechte wifi ervaring. Merk zelf niet dat de verbinding slecht is maar de app denkt daar anders over.

Beide AC lite met dezelfde settings en bereik is ook geen ding. Op andere apparaten gaat het goed en speedtest laat ook niets vreemds zien.

Als ik hem op de andere ap heb die in de woonkamer staat heb ik 24h 100%. Op zolder heb ik heel veel dips naar 60%.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dacuuu
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 13:24
Ik vraag het even hier. Omdat ik verwacht dat hier iemand het wel weet wat ik nog niet weet. :+

Ik wil naast mijn eigen Wifi/lan netwerk, ook een gasten wifi/netwerk creëren dmv Vlans

Huidige setup, zonder Vlan tags.
Opnsense -> naar poort 16 op een 16 poort TP-link switch
Poort 15 naar naar een 5 poorts TP-link switch op poort 5.
Poort 1,2,3 van de 5 poorts TP-link zitten de Ubiquiti 6 lite accesspoints.
Unifi controller draait in een docker container op host 192.168.1.58

Om een gasten wifi/lan te creëren zal ik mijn huidige setup sowieso om moeten zetten naar een Vlan.

Zo ziet het er nu uit, moet ik bij networks, een nieuw lan netwerk maken? Bij Vlan only staat dar ik dan een USW moet hebben..

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/kvHVaTx.png
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/THRLfvb.png
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/PHom21q.png

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• loeberce
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 02-10 14:10
@Dacuuu dit werkt alleen als je switches ook VLANs ondersteunen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dacuuu
loeberce schreef op donderdag 4 november 2021 @ 09:24:
@Dacuuu dit werkt alleen als je switches ook VLANs ondersteunen.
Sorry dat ik mijn post niet compleet was. De Tp-link switches zijn managed switches.

Het betreft een 16 poorts TL-SG1016DE en een 5 poorts TL-SG105PE.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Neyluzz
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 30-09 20:58
Dacuuu schreef op donderdag 4 november 2021 @ 09:48:
[...]

Sorry dat ik mijn post niet compleet was. De Tp-link switches zijn managed switches.

Het betreft een 16 poorts TL-SG1016DE en een 5 poorts TL-SG105PE.
Dus je hebt alleen AP's? In dat geval moet je alleen WiFi netwerken aanmaken en de juiste vlan's toewijzen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dacuuu
Neyluzz schreef op donderdag 4 november 2021 @ 10:00:
[...]

Dus je hebt alleen AP's? In dat geval moet je alleen WiFi netwerken aanmaken en de juiste vlan's toewijzen.
Ja ik heb alleen accespoints van ubi.

Router: Opnsense
2 managed switches:16 poorts TL-SG1016DE.
5 poorts TL-SG105PE.
2 Ubiquiti ac6 lite ac6 lite.

Maar hoe wijs ik dan Vlans toe aan de AP's?

Bij het kopje "network" kan ik mijn LAN kiezen, dan zou ik denken dat ik toch meer moet doen dan alleen bij het acces point alleen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Neyluzz
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 30-09 20:58
Dacuuu schreef op donderdag 4 november 2021 @ 10:16:
[...]

5 poorts TL-SG105PE.

Bij het kopje "network" kan ik mijn LAN kiezen, dan zou ik denken dat ik toch meer moet doen dan alleen bij het acces point alleen.
Pardon, overheen gelezen in je eerste post :) Je dient dat onder het kopje wireless networks te doen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• geenwindows
  • Registratie: November 2015
  • Niet online
Dacuuu schreef op donderdag 4 november 2021 @ 10:16:
[...]

5 poorts TL-SG105PE.

bij netwerk een "vlan Only" aanmaken, die melding dat je een switch nodig hebt gewoon negeren, daarna kun je bij je draadloos netwerk instellingen die nieuwe netwerk selecteren en zit dat betreffende draadloos netwerk in een vlan.
overigens dit is in de classic interface...

Fan van: Unraid, ProxMox, Pi-hole, PlexMediaServer, OPNsense. Meer een gluurder dan een reaguurder.

Acties:
  • +2 Henk 'm!
Crxtreem schreef op maandag 1 november 2021 @ 19:50:
Ik heb nu 3 wifi netwerken draaien met de zelfde beveiligingen zover ik het kan zien.

Nu zie ik echter op 1 netwerk een privacywaarschuwing in IOS15.1.

“Dit netwerk blokkeert versleuteld DNS-verkeer”

Heb ik dan ergens een vinkje verkeerd staan?
Vreemd is dat ik de melding maar op 1 netwerk krijg.
Zit dat misschien in de firewall rules?
Ik weet als basis gebruikt niet zo goed wat ik moet zoeken, een of het een echt probleem is.

Iemand dit zelfde probleem, of de juiste oplossing?
Als je eenonveilige WiFi melding krijgt heb je een waarschijnlijk een zwak wachtwoord als WiFi key of je gebruikt een verouderd encryptie protocol voor je WiFi

https://support.apple.com/nl-nl/HT202068
Aanbevolen instellingen voor wifirouters en toegangspunten
Voor de beste beveiliging, prestaties en betrouwbaarheid raden we deze instellingen aan voor wifirouters, basisstations of toegangspunten die worden gebruikt met Apple producten.

Ingesteld op WPA3 - persoonlijk voor betere beveiliging Ingesteld op WPA2/WPA3 - overgangsmodus voor compatibiliteit met oudere apparaten

De beveiligingsinstelling definieert het type authenticatie en encryptie dat uw router hanteert en het niveau van privacybescherming voor gegevens die via het netwerk worden verzonden. Welke instelling u ook kiest, stel altijd een sterk wachtwoord in voor verbinding met het netwerk.

WPA3 - persoonlijk is het nieuwste, veiligste protocol dat momenteel beschikbaar is voor wifi-apparaten. Het werkt met alle apparaten die Wi-Fi 6 (802.11ax) ondersteunen, en sommige oudere apparaten.

WPA2/WPA3 - overgangsmodusis een gemengde modus die 'WPA3 - persoonlijk' gebruikt voor apparaten die dat protocol ondersteunen, terwijl voor oudere apparaten 'WPA2 - persoonlijk (AES)' wordt gebruikt.

WPA2 - persoonlijk (AES) is geschikt wanneer u geen van de veiligere modi kunt gebruiken. Kies in dat geval ook AES als het type encryptie of codering, indien beschikbaar.

Zwakke beveiligingsinstellingen die u beter kunt vermijden op uw router
Maak geen netwerken aan die gebruikmaken van oudere, achterhaalde beveiligingsprotocollen en maak geen verbinding met dergelijke netwerken. Deze netwerken zijn niet meer veilig, bieden lagere betrouwbaarheid en prestaties en resulteren in een beveiligingswaarschuwing op het apparaat:
WPA/WPA2 - gemengde modus
WPA - persoonlijk
WEP, met inbegrip van WEP Open, WEP Shared, WEP Transitional Security Network of Dynamic WEP (WEP met 802.1x)
TKIP, met inbegrip van alle beveiligingsinstellingen waarbij TKIP in de naam voorkomt

[ Voor 57% gewijzigd door xbeam op 04-11-2021 18:38 ]

Lesdictische is mijn hash#

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crxtreem
  • Registratie: Augustus 2007
  • Niet online
xbeam schreef op donderdag 4 november 2021 @ 11:03:
[...]

Als je eenonveilige WiFi melding krijgt heb je een waarschijnlijk een zwak wachtwoord als WiFi key of je gebruikt een verouderd encryptie protocol voor je WiFi

https://support.apple.com/nl-nl/HT202068

[...]
Volgens mij draaien alle netwerken op WPA2 maar ik krijg er maar op 1 een melding.
Wachtwoorden zijn allemaal sterk dus dat is niet het probleem

Kan ik mijn netwerken gewoon migreren naar een WPA3 of heeft dit wat meer voeten in de aarde?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• geenwindows
  • Registratie: November 2015
  • Niet online
Crxtreem schreef op donderdag 4 november 2021 @ 11:30:
[...]

Volgens mij draaien alle netwerken op WPA2 maar ik krijg er maar op 1 een melding.
Wachtwoorden zijn allemaal sterk dus dat is niet het probleem

Kan ik mijn netwerken gewoon migreren naar een WPA3 of heeft dit wat meer voeten in de aarde?
als je van WPA2 naar WPA3 migreert dien je op elke cliënt opnieuw de wifi instellingen toe te passen..
houd er ook rekening dat niet elk apparaat overweg kan met WPA3...

Fan van: Unraid, ProxMox, Pi-hole, PlexMediaServer, OPNsense. Meer een gluurder dan een reaguurder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• abusimbal
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 08:26
nero355 schreef op zondag 10 oktober 2021 @ 00:17:
[...]

Bluetooth op je netwerkapparatuur... :|

DE HORROR!!! :N -O-

/EDIT :

[...]

Zeker weten! d:)b :+

[...]

"There... I fixed it!" :+
Compare BLE en Zigbee om terug te komen op de unifi protect up sense
BLE zou iets zuiniger zijn, denk dat daarom Ubiquiti daarvoor kiest, ook Bluetooth om makkelijk devices te kunnen adopten.
https://www.researchgate....and-ZigBee_tbl1_271327094

Acties:
  • 0 Henk 'm!
abusimbal schreef op donderdag 4 november 2021 @ 12:33:
Compare BLE en Zigbee om terug te komen op de unifi protect up sense
BLE zou iets zuiniger zijn, denk dat daarom Ubiquiti daarvoor kiest, ook Bluetooth om makkelijk devices te kunnen adopten.
https://www.researchgate....and-ZigBee_tbl1_271327094
Je begrijpt mijn punt niet :

Ik wil dergelijke rommel gewoon niet op mijn netwerkapparatuur zien! ;)

Laat die zooi lekker voor app liefhebbers over op allerlei consumentenapparatuur of zo...

En zelfs daar wil ik het eigenlijk niet zien, want "dumbing down" gedoe :P :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HTT-Thalan
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 15:41

HTT-Thalan

technically, I'm not pedantic.

Vanmorgen wakker geworden - geen wifi. Niks (no IP, wel ssid). PC opgestart, ook geen LAN.
Meterkast: switch brand solid white (waiting for adoption dus). Stroom eraf gehaald en er weer op. Ding gaat booten en langzaam maar zeker komt alles weer op, en werkt het weer. Da's leuk, maar waarom ging het nou mis? Kan ik daar op één of andere manier achter komen? En hoe?

Gisteravond nog tot iets na tienen een serie gekeken (streaming, wifi, dus via de switch) en dat ging zonder gedoe. Daarna gaan slapen. Ik heb de server.log uit de UI gedownload en gekeken naar de laatste entries:

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
[2021-11-05T19:01:26,855] <inform_stat-1> WARN  event  - Unrendered device from unknown type ap_from while trying to render device name
[2021-11-05T19:01:26,856] <inform_stat-1> WARN  event  - Unrendered device from unknown type ap_to while trying to render device name
[2021-11-05T19:03:02,583] <inform_stat-1> WARN  event  - Unrendered device from unknown type ap_from while trying to render device name
[2021-11-05T19:03:02,584] <inform_stat-1> WARN  event  - Unrendered device from unknown type ap_to while trying to render device name
[2021-11-05T19:33:42,383] <inform_stat-1> WARN  event  - Unrendered device from unknown type ap_from while trying to render device name
[2021-11-05T19:33:42,384] <inform_stat-1> WARN  event  - Unrendered device from unknown type ap_to while trying to render device name
[2021-11-05T19:34:29,802] <inform_stat-1> WARN  event  - Unrendered device from unknown type ap_from while trying to render device name
[2021-11-05T19:34:29,803] <inform_stat-1> WARN  event  - Unrendered device from unknown type ap_to while trying to render device name
[2021-11-05T22:32:01,441] <inform_stat-1> WARN  event  - Unrendered device from unknown type ap_from while trying to render device name
[2021-11-05T22:32:01,441] <inform_stat-1> WARN  event  - Unrendered device from unknown type ap_to while trying to render device name
[2021-11-05T22:35:06,834] <inform_stat-1> WARN  event  - Unrendered device from unknown type ap_from while trying to render device name
[2021-11-05T22:35:06,834] <inform_stat-1> WARN  event  - Unrendered device from unknown type ap_to while trying to render device name
[2021-11-06T01:05:15,556] <StunServerListener> ERROR stun   - Unable to send Connection Request to 192.168.1.134:58439
java.io.IOException: Network is unreachable (sendto failed)
    at java.net.PlainDatagramSocketImpl.send(Native Method) ~[?:1.8.0_292]
    at java.net.DatagramSocket.send(DatagramSocket.java:693) ~[?:1.8.0_292]
    at com.ubnt.net.O00O.Ò00000(Unknown Source) ~[ace.jar:?]
    at com.ubnt.net.O00O.String(Unknown Source) ~[ace.jar:?]
    at com.ubnt.net.O00O.o00000(Unknown Source) ~[ace.jar:?]
    at java.lang.Thread.run(Thread.java:748) [?:1.8.0_292]
[2021-11-06T01:05:15,639] <StunServerListener> WARN  AnalyticsAppender - Failed to send log message - I/O error on PUT request for "https://trace.svc.ui.com/traces": trace.svc.ui.com; nested exception is java.net.UnknownHostException: trace.svc.ui.com
[2021-11-06T01:05:15,643] <StunServerListener> ERROR stun   - Unable to send Connection Request to 192.168.1.105:50333
[2021-11-06T01:05:15,648] <StunServerListener> ERROR stun   - Unable to send Connection Request to 192.168.1.101:58853
[2021-11-06T01:05:15,653] <StunServerListener> ERROR stun   - Unable to send Connection Request to 192.168.1.141:38551
[2021-11-06T03:00:00,012] <schedule-radio-ai> INFO  scheduler - Executing scheduled task of Radio AI for site Southside
[2021-11-06T03:00:00,070] <schedule-radio-ai> INFO  scheduler - Site Southside: executing Radio AI 2G
[2021-11-06T03:00:00,090] <schedule-radio-ai> INFO  scheduler - Not enough clients connected (0.0), need at least 0.0
[2021-11-06T03:00:00,101] <schedule-radio-ai> INFO  scheduler - Site Southside: executing Radio AI 5G
[2021-11-06T03:00:00,111] <schedule-radio-ai> INFO  scheduler - Not enough clients connected (0.0), need at least 0.0
[2021-11-06T06:39:05,562] <model-lifecycle-cache-refresh> WARN  dev    - failed to retrieve EOL stats from - I/O error on GET request for "https://static.ubnt.com/network/devices/lifecycle.json": static.ubnt.com; nested exception is java.net.UnknownHostException: static.ubnt.com

Maar waar word ik niet veel wijzer van - volgens mij lees ik hier alleen maar wat ik al wist: dat het netwerk toen ineens plat was...

[ Voor 87% gewijzigd door HTT-Thalan op 06-11-2021 09:09 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tylen
  • Registratie: September 2000

Tylen

Dutch ProClass 1000 #56 ⭐⭐⭐⭐⭐

HTT-Thalan schreef op zaterdag 6 november 2021 @ 09:01:
Vanmorgen wakker geworden - geen wifi. Niks (no IP, wel ssid). PC opgestart, ook geen LAN.
Meterkast: switch brand solid white (waiting for adoption dus). Stroom eraf gehaald en er weer op. Ding gaat booten en langzaam maar zeker komt alles weer op, en werkt het weer. Da's leuk, maar waarom ging het nou mis? Kan ik daar op één of andere manier achter komen? En hoe?

Gisteravond nog tot iets na tienen een serie gekeken (streaming, wifi, dus via de switch) en dat ging zonder gedoe. Daarna gaan slapen. Ik heb de server.log uit de UI gedownload en gekeken naar de laatste entries:

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
[2021-11-05T19:01:26,855] <inform_stat-1> WARN  event  - Unrendered device from unknown type ap_from while trying to render device name
[2021-11-05T19:01:26,856] <inform_stat-1> WARN  event  - Unrendered device from unknown type ap_to while trying to render device name
[2021-11-05T19:03:02,583] <inform_stat-1> WARN  event  - Unrendered device from unknown type ap_from while trying to render device name
[2021-11-05T19:03:02,584] <inform_stat-1> WARN  event  - Unrendered device from unknown type ap_to while trying to render device name
[2021-11-05T19:33:42,383] <inform_stat-1> WARN  event  - Unrendered device from unknown type ap_from while trying to render device name
[2021-11-05T19:33:42,384] <inform_stat-1> WARN  event  - Unrendered device from unknown type ap_to while trying to render device name
[2021-11-05T19:34:29,802] <inform_stat-1> WARN  event  - Unrendered device from unknown type ap_from while trying to render device name
[2021-11-05T19:34:29,803] <inform_stat-1> WARN  event  - Unrendered device from unknown type ap_to while trying to render device name
[2021-11-05T22:32:01,441] <inform_stat-1> WARN  event  - Unrendered device from unknown type ap_from while trying to render device name
[2021-11-05T22:32:01,441] <inform_stat-1> WARN  event  - Unrendered device from unknown type ap_to while trying to render device name
[2021-11-05T22:35:06,834] <inform_stat-1> WARN  event  - Unrendered device from unknown type ap_from while trying to render device name
[2021-11-05T22:35:06,834] <inform_stat-1> WARN  event  - Unrendered device from unknown type ap_to while trying to render device name
[2021-11-06T01:05:15,556] <StunServerListener> ERROR stun   - Unable to send Connection Request to 192.168.1.134:58439
[2021-11-06T01:05:15,639] <StunServerListener> WARN  AnalyticsAppender - Failed to send log message - I/O error on PUT request for "https://trace.svc.ui.com/traces": trace.svc.ui.com; nested exception is java.net.UnknownHostException: trace.svc.ui.com
[2021-11-06T01:05:15,643] <StunServerListener> ERROR stun   - Unable to send Connection Request to 192.168.1.105:50333
[2021-11-06T01:05:15,648] <StunServerListener> ERROR stun   - Unable to send Connection Request to 192.168.1.101:58853
[2021-11-06T01:05:15,653] <StunServerListener> ERROR stun   - Unable to send Connection Request to 192.168.1.141:38551
[2021-11-06T03:00:00,012] <schedule-radio-ai> INFO  scheduler - Executing scheduled task of Radio AI for site Southside
[2021-11-06T03:00:00,070] <schedule-radio-ai> INFO  scheduler - Site Southside: executing Radio AI 2G
[2021-11-06T03:00:00,090] <schedule-radio-ai> INFO  scheduler - Not enough clients connected (0.0), need at least 0.0
[2021-11-06T03:00:00,101] <schedule-radio-ai> INFO  scheduler - Site Southside: executing Radio AI 5G
[2021-11-06T03:00:00,111] <schedule-radio-ai> INFO  scheduler - Not enough clients connected (0.0), need at least 0.0
[2021-11-06T06:39:05,562] <model-lifecycle-cache-refresh> WARN  dev    - failed to retrieve EOL stats from - I/O error on GET request for "https://static.ubnt.com/network/devices/lifecycle.json": static.ubnt.com; nested exception is java.net.UnknownHostException: static.ubnt.com

Maar waar word ik niet veel wijzer van - volgens mij lees ik hier alleen maar wat ik al wist: dat het netwerk toen ineens plat was...
Lol same here vanmorgen (usw-8). Had vannacht in bed een upgrade aangezet maar de switch had niet herstart. Na herstart ging alles weer verder.

“Choose a job you love, and you will never have to work a day in your life.”

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Skynett
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 10:54
Net twee stuks usw-8-60 hier een update gegeven die klaar stond en dat ging gewoon helemaal goed.

Hier moet alle shit staan die ik heb.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lowfi
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 01-10 19:45
Ik sta op het punt een udm pro te kopen. Momenteel een aanrader? Staat er iets op stapel?

Heb 2 cameras en verder al een 24p poe switch. Zie daarom geen voordeel in de SE versie.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hgwj1983
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 10:40

Heb je auto firmware patching aanstaan? Er is een nieuwe switch firmware vrijgegeven mogelijk heeft het daarmee te maken. Firmware patching voer ik liever niet automatisch uit :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Polyphemus
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 10:15
Hier ook een USW-8-60 en heel het netwerk over de ze*k na de upgrade van de USW-8-60. Na een reboot van alle componenten kwam mijn USG3 en een AC-Lite niet op, althans, heen en weer tussen 'adopting' en 'offline'.
Handmatig ingelogd op de USG3 en het access point, en een set-inform gedaan. Er stond opeens een ander ip-adres van de controller in. Een inters adres van een van mijn docker containers :?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• HTT-Thalan
  • Registratie: Juni 2004

HTT-Thalan

technically, I'm not pedantic.

@hgwj1983 ik wou heel hard typen van niet, maar toch even gecheckt. Ik heb auto upgrades nooit aangehad omdat het dat totaal niet handig vind, maar verdomme, het staat nu inderdaad aan! En alles is up to date, ik zie ook in het log dat daar vannacht op gecheckt is, dus die heeft hij waarschijnlijk automatisch uitgevoerd. Weird :?.

Dank, is dat ook opgehelderd!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51

Tylen schreef op zaterdag 6 november 2021 @ 09:40:
Lol same here vanmorgen (usw-8). Had vannacht in bed een upgrade aangezet maar de switch had niet herstart. Na herstart ging alles weer verder.
Skynett schreef op zaterdag 6 november 2021 @ 11:02:
Net twee stuks usw-8-60 hier een update gegeven die klaar stond en dat ging gewoon helemaal goed.
Polyphemus schreef op zaterdag 6 november 2021 @ 11:56:
Hier ook een USW-8-60 en heel het netwerk over de ze*k na de upgrade van de USW-8-60. Na een reboot van alle componenten kwam mijn USG3 en een AC-Lite niet op, althans, heen en weer tussen 'adopting' en 'offline'.
Handmatig ingelogd op de USG3 en het access point, en een set-inform gedaan. Er stond opeens een ander ip-adres van de controller in. Een inters adres van een van mijn docker containers :?
- Welke firmware draaiden jullie ?
- Welke firmware was de update of beter gezegd staat er nu op ?
- En voor wie het niet erbij heeft gezet : Welke switch heb je precies ?

:)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Polyphemus
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 10:15
nero355 schreef op zaterdag 6 november 2021 @ 15:25:
[...]

[...]

[...]

[...]

Ik kwam van offcial 5.64.8 en ben naar official 5.76.6 gegaan :), maar beetje vreemd dan dat niks meer naar de controller connect. Althans, deze USW-8-60 is wel mijn 'core' switch... :/

[ Voor 13% gewijzigd door Polyphemus op 06-11-2021 15:53 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Skynett
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 10:54

Ik ging probleemloos van 5.64.8.13083 naar 5.76.6.13439 op twee stuks USW-8-60.

Hier moet alle shit staan die ik heb.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tylen

Tylen

[...]

[...]

[...]

[...]

US-8. Vanaf weet ik niet. Ik ging naar 5.76.6.13439

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tylen

Tylen

Ik heb wel issues met philips hue nu. Ga even downgraden.

Edit: Alle switches terug naar 5.64.8.13083 en alles werkt weer goed.

[ Voor 39% gewijzigd door Tylen op 06-11-2021 22:45 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Falcon10
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 02-10 18:55

Falcon10

Hit it i would !

Zo, Unifi made a boeboe !
Thats new ! *rolleyes*

Snap je toch niet he dat ze het om de x-aantal tijd gewoon blijven verkloten met hun firmware updates.
Hoe krijg je dat nog verkocht aan anderen/klanten.

-| Hit it i would ! |-

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Falcon10 schreef op zaterdag 6 november 2021 @ 23:20:
Zo, Unifi made a boeboe !
Thats new ! *rolleyes*

Snap je toch niet he dat ze het om de x-aantal tijd gewoon blijven verkloten met hun firmware updates.
Hoe krijg je dat nog verkocht aan anderen/klanten.
Tja, ze zijn niet de enige. Zelfs bij hele grote enterprise merken maak ik dit mee omdat features en fixes steeds sneller uitgebracht moeten worden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Will_M
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
Tylen schreef op zaterdag 6 november 2021 @ 21:58:
Ik heb wel issues met philips hue nu. Ga even downgraden.

Edit: Alle switches terug naar 5.64.8.13083 en alles werkt weer goed.
Nadat ik dit gelezen had heb ik toch maar op de 'upgrade' button geklikt en gaan alle drie m'n US-8-150W doosjes aan't upgraden.... Als ik vanavond in 't donker naar de F1 moet kijken dan weet ik waar 't aan kán liggen :9 >:)

Toch maar even snel al m'n Philips Signify HUE spullen gecontroleerd (heb géén andere verlichting meer in huis) inclusief de aansturing vanuit Apple HomeKit en vooralsnog geen rare dingen kunnen ontdekken....

[ Voor 18% gewijzigd door Will_M op 07-11-2021 09:23 ]

Boldly going forward, 'cause we can't find reverse

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tylen

Tylen

Will_M schreef op zondag 7 november 2021 @ 08:36:
[...]

Nadat ik dit gelezen had heb ik toch maar op de 'upgrade' button geklikt en gaan alle drie m'n US-8-150W doosjes aan't upgraden.... Als ik vanavond in 't donker naar de F1 moet kijken dan weet ik waar 't aan kán liggen :9 >:)

Toch maar even snel al m'n Philips Signify HUE spullen gecontroleerd (heb géén andere verlichting meer in huis) inclusief de aansturing vanuit Apple HomeKit en vooralsnog geen rare dingen kunnen ontdekken....
Hmm ik kon alle hue stuff niet meer bedienen via apple homekit (bleven op “bijwerken” staan). direct in de hue app werkte het wel. alles versie omlaag en het werkte weer zoals normaal.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Will_M
  • Niet online
Tylen schreef op zondag 7 november 2021 @ 09:27:
[...]

Hmm ik kon alle hue stuff niet mee bedienen via apple homekit. direct in de hue app werkte het wel. alles versie omlaag en het werkte weer zoals normaal.
Ik had al wel zo'n vermoeden dat jij ook met Apple Homekit werkte dus daar was ik ook meteen maar even snel naar aan't kijken gegaan (afgelopen weken daar al genoeg mee moeten rommelen doordat m'n Honeywell Lyric T6 sinds iOS15 / iPhone 13 niet meer wilde Geo-Fencen).

Honeywell Lyric T6 | iOS15 | GeoFence

Siri kan hier alles nog netjes bedienen na de upgrade van de switches en ook middels de iOS15 / TVOS15 / MacOS Montery HomeKit installaties werkt het spel nog als voorheen. Als dat 'bijwerken' in HomeKit langdurig in beeld blijft is er meestal iets met mDNS óf VLan assignment aan de hand en dus eigenlijk niet iets waar een 'domme' L2 switch heel veel invloed op kan uitoefenen.

[ Voor 14% gewijzigd door Will_M op 07-11-2021 10:10 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Will_M schreef op zondag 7 november 2021 @ 09:33:
[...]

Siri kan hier alles nog netjes bedienen na de upgrade van de switches en ook middels de iOS15 / TVOS15 / MacOS Montery HomeKit installaties werkt het spel nog als voorheen.
Ik kan dit ook hier bevestigen. Werkt probleemloos. Zelfde versie als @Tylen had.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dere12
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 03-07 19:48

dere12

Kennis delen is goud waard!

Beste allen,

Ik kom niet verder met een probleem met mijn recent aangeschafte https://tweakers.net/pric...lite-8-poe/specificaties/.

In onze nieuwbouw woning heb ik een setup met 4x Unifi access points met een POE adapter. I heb deze access points: https://tweakers.net/pric...ifi-ap-ac-pro-1-pack.html

Om die losse POE adapter niet te hoeven gebruiken wilde ik de Ubiquiti UniFi Switch Lite 8 PoE gebruiken voor de stroom. Dat staat toch wat netter als al die adapters ertussen.

Echter ik krijg in mijn Unifi controller met geen mogelijkheid die POE switch zichtbaar. Bij een buurman met ook een Unifi opzet wordt ie wel zichtbaar. Wat doe ik verkeerd?

Zie hierbij mijn internet netwerkplaatje:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/WQ3JRzQxdhDBD-b5y17cv0TBuTs=/800x/filters:strip_exif()/f/image/Bx51tN5Py3nwLaHlg4OuJnao.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 5% gewijzigd door dere12 op 07-11-2021 17:42 ]

Life is all about Tweaking

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Miki
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 15:49
dere12 schreef op zondag 7 november 2021 @ 17:35:
Beste allen,

Ik kom niet verder met een probleem met mijn recent aangeschafte https://tweakers.net/pric...lite-8-poe/specificaties/.

In onze nieuwbouw woning heb ik een setup met 4x Unifi access points met een POE adapter. I heb deze access points: https://tweakers.net/pric...ifi-ap-ac-pro-1-pack.html

Om die losse POE adapter niet te hoeven gebruiken wilde ik de Ubiquiti UniFi Switch Lite 8 PoE gebruiken voor de stroom. Dat staat toch wat netter als al die adapters ertussen.

Echter ik krijg in mijn Unifi controller met geen mogelijkheid die POE switch zichtbaar. Bij een buurman met ook een Unifi opzet wordt ie wel zichtbaar. Wat doe ik verkeerd?

[Afbeelding]
Je moet het zoeken in de instellingen van je docker netwerk (Google op net=host) maar je kunt ook een set inform commando uitvoeren als je weet welk IP-adres de switch krijgt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dere12

dere12

Miki schreef op zondag 7 november 2021 @ 17:54:
[...]

Je moet het zoeken in de instellingen van je docker netwerk (Google op net=host) maar je kunt ook een set inform commando uitvoeren als je weet welk IP-adres de switch krijgt.
Oké ik zal dat even opzoeken. Ik kon de POE switch ook niet zichtbaar krijgen toen ik docker nog niet gebruikte en ik de softwarematige Unifi controller op mijn laptop had geïnstalleerd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Will_M
  • Niet online
Heeft dat ding überhaupt wel een IP adres?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Miki
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 15:49
dere12 schreef op zondag 7 november 2021 @ 19:09:
[...]
Oké ik zal dat even opzoeken. Ik kon de POE switch ook niet zichtbaar krijgen toen ik docker nog niet gebruikte en ik de softwarematige Unifi controller op mijn laptop had geïnstalleerd.
Als je zonder docker problemen had, dan moet je het niet in net=host gaan zoeken. Heb je je switch al gereset en in je netwerk gehangen zonder dat het je hoofd switch is?

Acties:
  • +1 Henk 'm!
dere12 schreef op zondag 7 november 2021 @ 17:35:
Beste allen,

[Afbeelding]
:+ :+ Hem aan je eigen kabels in je netwerk aansluiten en niet die van de buurman gebruiken :+ :+

Krijgt de switch wel dhcp, hoe zit je met poort remapping van Unifi-container, zitten de container en switch wel in de zelfde vlan en subnet; enzovoort

Er zijn nog teveel onbeantwoorde variablelen om hervat te kunnen beantwoorden.

[ Voor 8% gewijzigd door xbeam op 07-11-2021 21:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dere12

dere12

Will_M schreef op zondag 7 november 2021 @ 19:11:
Heeft dat ding überhaupt wel een IP adres?
Dat vraag ik dus sterk af, het lijkt dat ie er geen krijgt toegewezen via dhcp

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• spank_mojoo
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 02-10 13:12
Heb je de switch wel goed aangesloten?
Wordt deze met POE gevoed vanuit de TP-Link switch, of heb je er een adapter tussen zitten, welke dan?
Start de switch wel op?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• blaaspijp
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 12:08
Ik heb een aantal vragen.

Welk apparaat is de DHCP server (de router neem ik aan)
Hoeveel bedrade apparaten heb je?
Waarom heb je eerst de unmanaged switch en daarna de UI switch?
Heeft jou POE switch niet per ongeluk een vast ip buiten de DHCP range?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jer0entjeh88
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 11:13

Jer0entjeh88

display: grid;

Is er iemand die me kan helpen met het volgende: Eens in de X weken / maanden raken al mijn Unifi devices van slag en blijven ze hangen op "disconnected / provisioning". Wat ik dan moet doen is inloggen via SSH en op ieder device een
code:
1
set-inform
met het juiste IP-adres.

Dit gebeurd meerdere keren per jaar, en hoewel het internet en wi-fi wel normaal blijft werken heb ik het gevoel dat alles iets trager reageert. Na een
code:
1
set-inform
is alles weer verholpen.

Iemand een oplossing voor dit euvel?

"Ideas are easy. Implementation is hard." | PSN: JSKam

Acties:
  • +2 Henk 'm!
Jer0entjeh88 schreef op maandag 8 november 2021 @ 10:26:
Is er iemand die me kan helpen met het volgende: Eens in de X weken / maanden raken al mijn Unifi devices van slag en blijven ze hangen op "disconnected / provisioning". Wat ik dan moet doen is inloggen via SSH en op ieder device een
code:
1
set-inform
met het juiste IP-adres.

Dit gebeurd meerdere keren per jaar, en hoewel het internet en wi-fi wel normaal blijft werken heb ik het gevoel dat alles iets trager reageert. Na een
code:
1
set-inform
is alles weer verholpen.

Iemand een oplossing voor dit euvel?
Je kunt de dns naam "unifi" laten wijzigen naar je unifi controller, als je zelfstandig een DNS server draait. Of van de volgende optie gebruik maken en het juiste IP invullen.

Override Inform Host
Override the Inform Host of your UniFi Network devices with the configured Host for Inform. Enabling this will provision all adopted UniFi Network devices to the configured Host for Inform.

Acties:
  • +3 Henk 'm!
stormfly schreef op maandag 8 november 2021 @ 10:32:
[...]

Je kunt de dns naam "unifi" laten wijzigen naar je unifi controller, als je zelfstandig een DNS server draait. Of van de volgende optie gebruik maken en het juiste IP invullen.

Override Inform Host
Override the Inform Host of your UniFi Network devices with the configured Host for Inform. Enabling this will provision all adopted UniFi Network devices to the configured Host for Inform.
Klopt, maar we weten nog steeds niet waar zijn unifi-container draait en of hij überhaupt wel of geen layer3 adoptie moet doen. Laat hem dat eerste eens uitzoeken.

Want ik heb het idee dat hij teveel hooi op zijn vork neemt en niet eens duidelijk heeft waar nu precies in zijn netwerk de Unifi-controller en switch draaien en hoe vlan’s werken

Edit: sorry ik dacht dat het over @dere12 ging

Is voor @Jer0entjeh88 een optie43 niet veel makkelijker?

[ Voor 12% gewijzigd door xbeam op 08-11-2021 19:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mydogisgone
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 13:01

mydogisgone

Watskeburtwithmydog

Kan iemand mij vertellen of je op de UDM Pro ook een firewall regel kan instellen die alleen verkeer toelaat van bijv alleen nederland? Want ik heb die geo locatie mogelijkheid al wel gevonden, alleen is dat dan gelijk voor alle regels zeg maar.

Dit kon ik heel makkelijk instellen op mijn fortigate, maar hier kan ik die optie niet vinden. Als dat via SSH moet dan is dat ook prima :)

[ Voor 6% gewijzigd door mydogisgone op 08-11-2021 17:11 ]

Mijn hond is nog steeds echt weg! En die komt ook niet weer. :O

Acties:
  • +1 Henk 'm!
mydogisgone schreef op maandag 8 november 2021 @ 17:10:
Kan iemand mij vertellen of je op de UDM Pro ook een firewall regel kan instellen die alleen verkeer toelaat van bijv alleen nederland? Want ik heb die geo locatie mogelijkheid al wel gevonden, alleen is dat dan gelijk voor alle regels zeg maar.

Dit kon ik heel makkelijk instellen op mijn fortigate, maar hier kan ik die optie niet vinden. Als dat via SSH moet dan is dat ook prima :)
Lees effe vanaf deze reactie verder : Bor in "[Ubiquiti-Netwerkapparatuur] Ervaringen & Discussie - Deel 4"

Volgens mij staat het antwoord daar ergens tussen en werkt het geheel net wat anders dan je zou verwachten ;)

TIP : Dit kan je gewoon met de Search bovenaan het Topic vinden!
Zie : [Ubiquiti-Netwerkapparatuur] Ervaringen & Discussie - Deel 4

#GebruikDeSearchVoordatJeEenVraagStelt! O-)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mydogisgone

mydogisgone

Watskeburtwithmydog

nero355 schreef op maandag 8 november 2021 @ 17:16:
[...]

Lees effe vanaf deze reactie verder : Bor in "[Ubiquiti-Netwerkapparatuur] Ervaringen & Discussie - Deel 4"

Volgens mij staat het antwoord daar ergens tussen en werkt het geheel net wat anders dan je zou verwachten ;)

TIP : Dit kan je gewoon met de Search bovenaan het Topic vinden!
Zie : [Ubiquiti-Netwerkapparatuur] Ervaringen & Discussie - Deel 4

#GebruikDeSearchVoordatJeEenVraagStelt! O-)
Ik weet hoe de search werkt ;)

Maar ik heb ook al gezocht en ook deze reactie gelezen.
Helaas is dat niet het antwoord op mijn vraag, anders stel ik deze vraag hier niet ;)

Wellicht is het helemaal niet mogelijk wat ik wil.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
mydogisgone schreef op maandag 8 november 2021 @ 17:10:

de oude interface Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6ltpsoI3YhVWF6ehDhUaYmwDICA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/IQ7q4q5pROUbkouP4IablgMf.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mydogisgone

mydogisgone

Watskeburtwithmydog

:+ Ik weet waar ik deze optie kan vinden. Maar ik denk dat ik de vraag dan verkeerd stel.

Waar het mij om gaat of ik een land als voorwaarde kan toevoegen aan een firewall regel. Ik heb daarvoor een poort geopend via " port forwarding " en dat ik dan een firewall regel aangemaak die als source NEDERLAND heeft en als destination een apparaat in mijn netwerk met dat ene poortje wat ik heb geopend.

Dus niet voor alles een land blokkeren of doorlaten. Maar alleen voor een enkele firewall rule. ;)

Acties:
  • +2 Henk 'm!
mydogisgone schreef op maandag 8 november 2021 @ 20:37:
[...]

:+ Ik weet waar ik deze optie kan vinden. Maar ik denk dat ik de vraag dan verkeerd stel.

Waar het mij om gaat of ik een land als voorwaarde kan toevoegen aan een firewall regel. Ik heb daarvoor een poort geopend via " port forwarding " en dat ik dan een firewall regel aangemaak die als source NEDERLAND heeft en als destination een apparaat in mijn netwerk met dat ene poortje wat ik heb geopend.

Dus niet voor alles een land blokkeren of doorlaten. Maar alleen voor een enkele firewall rule. ;)
Ja dat kan, je maakt een firewall groep aan met met alle en alleen NL subnets en deze groep selecteer je dan als souce In je firewall regel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dere12

dere12

blaaspijp schreef op maandag 8 november 2021 @ 10:13:
Ik heb een aantal vragen.

Welk apparaat is de DHCP server (de router neem ik aan)
Hoeveel bedrade apparaten heb je?
Waarom heb je eerst de unmanaged switch en daarna de UI switch?
Klopt de T-mobile router is de DHCP server, ik gebruik de TP-link als doorgeefluik. Op de TP-link zitten 11 bedrade devices aangesloten, waaronder de UI PoE switch. De PoE Unifi switch heeft z'n eigen voeding via een adapter.
. Dat is een goede mogelijkheid. Ik kan op de site van Unifi niet zo gauw vinden wat het standaard IP adres is van de PoE switch. Ik heb voor de zekerheid de T-mobile router omgezet van 192.168.1.1 naar 192.168.1.2

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dere12

dere12

spank_mojoo schreef op maandag 8 november 2021 @ 08:29:
Heb je de switch wel goed aangesloten?
Wordt deze met POE gevoed vanuit de TP-Link switch, of heb je er een adapter tussen zitten, welke dan?
Start de switch wel op?
De PoE switch heeft zijn eigen stroomadapter in het stopcontact. De switch start voor zover ik kan zien goed op, maar ik weet niet hoe ik deze kan bereiken.

Of ik de switch niet goed aangesloten heb in mijn netwerkplaatje hoor ik graag.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
dere12 schreef op dinsdag 9 november 2021 @ 08:33:

Dat is een goede mogelijkheid. Ik kan op de site van Unifi niet zo gauw vinden wat het standaard IP adres is van de PoE switch. Ik heb voor de zekerheid de T-mobile router omgezet van 192.168.1.1 naar 192.168.1.2
Het default ipadres is 192.168.1.20 als er na een tijdje geen DHCP-offer is ontvangen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Roy Batty
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 30-09 14:34
xbeam schreef op dinsdag 9 november 2021 @ 01:11:
[...]

Ja dat kan, je maakt een firewall groep aan met met alle en alleen NL subnets en deze groep selecteer je dan als souce In je firewall regel.
Inderdaad; hier een linkje met die NL IP ranges, ik heb het even gecontroleerd, die van mij zit er inderdaad ook tussen. :*) Wordt een leuke groep, :*)

https://lite.ip2location.com/netherlands-ip-address-ranges

"We're not computers, Sebastian. We're physical."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mydogisgone

mydogisgone

Watskeburtwithmydog

xbeam schreef op dinsdag 9 november 2021 @ 01:11:
[...]

Thank voor de info.

[ Voor 5% gewijzigd door mydogisgone op 09-11-2021 10:02 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Roy Batty
mydogisgone schreef op dinsdag 9 november 2021 @ 09:59:
[...]

Thanks ik ga er mee aan de slag :)
Heb je die NL IP ranges gezien ? Daar ben je een jaar mee bezig om die regel op te zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mydogisgone

mydogisgone

Watskeburtwithmydog

Roy Batty schreef op dinsdag 9 november 2021 @ 10:01:
[...]

Heb je die NL IP ranges gezien ? Daar ben je een jaar mee bezig om die regel op te zetten.

Nee nog niet. Maar ik zie het idd. 8)7 moet nog ff wakker worden :+

[ Voor 4% gewijzigd door mydogisgone op 09-11-2021 10:03 ]

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• HKLM_
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 12:06
Roy Batty schreef op dinsdag 9 november 2021 @ 10:01:
[...]

UBNT kennende laten ze je alles invoeren en zodra je op save klikt krijg je een error dat er maar x aantal in mogen staan >:)

Cloud ☁️

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AjDuLion
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 30-09 15:10
pff de voorraden van unifi begint echt schaars te worden zeg wil wat spullen hebben maar routers en spul lijkt gewoon amper leverbaar (laat staan de early access spullen)

Facebook - Twitter -Twitch.tv - PSN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roy Batty
mydogisgone schreef op dinsdag 9 november 2021 @ 10:02:
[...]

Nee nog niet. Maar ik zie het idd. 8)7 moet nog ff wakker worden :+
Misschien hier eens uitleggen wat je precies wilt bereiken en waarom heel NL als source doorgelaten moet worden naar een poort. En waarom dat bv niet met een VPN kan.

[ Voor 5% gewijzigd door Roy Batty op 09-11-2021 10:12 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Dacuuu
Roy Batty schreef op dinsdag 9 november 2021 @ 10:11:
[...]

Misschien hier eens uitleggen wat je precies wilt bereiken en waarom heel NL als source doorgelaten moet worden naar een poort. En waarom dat bv niet met een VPN kan.
Wil die niet de hele wereld uitsluiten, behalve ip adressen uit Nederland?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mydogisgone

mydogisgone

Watskeburtwithmydog

Roy Batty schreef op dinsdag 9 november 2021 @ 10:11:
[...]

VPN is helaas voor deze poorten niet toe te passen. Maar goed het is wel jammer dat deze functionaliteit niet bestaat bij Ubiquiti. Want bij mijn oude fortigate was dit fantastisch toe te passen.
Dacuuu schreef op dinsdag 9 november 2021 @ 10:13:
[...]

Wil die niet de hele wereld uitsluiten, behalve ip adressen uit Nederland?
Correct. Maar dan echt voor een paar FW regels en niet gelijk voor de hele FW. :)

[ Voor 22% gewijzigd door mydogisgone op 09-11-2021 10:34 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!
HKLM_ schreef op dinsdag 9 november 2021 @ 10:03:
[...]

UBNT kennende laten ze je alles invoeren en zodra je op save klikt krijg je een error dat er maar x aantal in mogen staan >:)
Haha inderdaad het invoeren is niet zo groot probleem 5 minuten werk (lang leven SDN) Maar het risico op een error is ubnt kennende inderdaad groot Als dat het geval moet je json commando opdelen in meerdere firewall regels. :+
mydogisgone schreef op dinsdag 9 november 2021 @ 10:33:
[...]

VPN is helaas voor deze poorten niet toe te passen. Maar goed het is wel jammer dat deze functionaliteit niet bestaat bij Ubiquiti. Want bij mijn oude fortigate was dit fantastisch toe te passen.
Doe je nu serieus een duizend euro plus router/license vergelijk met een low budget 300 euro kosten router? :S

[ Voor 33% gewijzigd door xbeam op 09-11-2021 11:47 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Roy Batty
mydogisgone schreef op dinsdag 9 november 2021 @ 10:33:
[...]

[...]

Correct. Maar dan echt voor een paar FW regels en niet gelijk voor de hele FW. :)
Maar even praktisch; ik denk dat het niet realistisch is om zo`n regel te maken, gezien het aantal aan NL toegekende IP ranges. In praktijk komen er (neem ik aan) ook geen 53+M verbindingen naar jou toe. Je kunt toch ook case by case een IP groep maken van de IP`s die daadwerkelijk bij jou naar binnen moeten als VPN niet werkt want dat lijkt me de meest logische. Ik heb geen enkele port forward meer, alles gaat via VPN hier.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• mydogisgone

mydogisgone

Watskeburtwithmydog

xbeam schreef op dinsdag 9 november 2021 @ 10:40:

[...]

Doe je nu serieus een duizend euro plus router/license vergelijk met een low budget 300 euro kosten router? :S
Nou de aanschaf van mijn fortigate is vergelijkbaar met de aanschaf van mijn huidige UDM Pro SE. Dus ja die vergelijking maak in dit geval wel.
Roy Batty schreef op dinsdag 9 november 2021 @ 10:51:
[...]

Maar even praktisch; ik denk dat het niet realistisch is om zo`n regel te maken, gezien het aantal aan NL toegekende IP ranges. In praktijk komen er (neem ik aan) ook geen 53+M verbindingen naar jou toe. Je kunt toch ook case by case een IP groep maken van de IP`s die daadwerkelijk bij jou naar binnen moeten als VPN niet werkt want dat lijkt me de meest logische. Ik heb geen enkele port forward meer, alles gaat via VPN hier.
Nee snap ik. Jammer dat deze functionaliteit niet standaard beschikbaar is in de UDM Pro.

[ Voor 46% gewijzigd door mydogisgone op 09-11-2021 10:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Calypsooo
  • Registratie: November 2019
  • Laatst online: 29-09 20:54
Afgelopen weekend mijn Unifi spul aangesloten:

KPN Box 12 --> Unifi PoE 8 switch --> AP 6 lite (2x), Cloud Key Gen2 Plus

Zaterdag en zondag werkte alles perfect. Goede snelheden op mijn laptop en mobiel (c. 180 - 200 mbps van de 200 mbps die ik afgesloten heb). Ook werkten mijn Google Home shit goed.

Echter, vanaf maandag is het allemaal wat minder. Laptops en mobiel slechte connectie. Google Home hebben moeite, bijvoorbeeld Radio of Spotify die ermee blijft kappen.

Tips?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
mydogisgone schreef op dinsdag 9 november 2021 @ 10:57:
[...]

Nou de aanschaf van mijn fortigate is vergelijkbaar met de aanschaf van mijn huidige UDM Pro SE. Dus ja die vergelijking maak in dit geval wel.
I’m ging er vanuit dat die dingen altijd redelijk beperkt waren zonder licenties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mydogisgone

mydogisgone

Watskeburtwithmydog

xbeam schreef op dinsdag 9 november 2021 @ 13:35:
[...]

I’m ging er vanuit dat die dingen altijd redelijk beperkt waren zonder licenties
Er zijn wel wat next gen fw dingen die dan niet werken zoals IPS enz enz.
Maar het blokkeren van een land of toelaten daarvan werkt wel zonder licenties. :)

Maar goed dit is redelijk offtopic en gaat niet over ubiquiti.

Voor nu kan iig niet wat ik graag zou willen, dus maar eens kijken hoe ik dat ga oplossen. :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ASS-Ware
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 15:19
Calypsooo schreef op dinsdag 9 november 2021 @ 13:32:
Afgelopen weekend mijn Unifi spul aangesloten:

KPN Box 12 --> Unifi PoE 8 switch --> AP 6 lite (2x), Cloud Key Gen2 Plus

Zaterdag en zondag werkte alles perfect. Goede snelheden op mijn laptop en mobiel (c. 180 - 200 mbps van de 200 mbps die ik afgesloten heb). Ook werkten mijn Google Home shit goed.

Echter, vanaf maandag is het allemaal wat minder. Laptops en mobiel slechte connectie. Google Home hebben moeite, bijvoorbeeld Radio of Spotify die ermee blijft kappen.

Tips?
Is het ook traag als je je laptop rechtstreeks op de KPN box aansluit, cq daar de wifi van gebruikt?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Timmert
  • Registratie: December 2000
  • Niet online

Timmert

Dipstick

dere12 schreef op dinsdag 9 november 2021 @ 08:33:
[...]

Klopt de T-mobile router is de DHCP server, ik gebruik de TP-link als doorgeefluik. Op de TP-link zitten 11 bedrade devices aangesloten, waaronder de UI PoE switch. De PoE Unifi switch heeft z'n eigen voeding via een adapter.

[...]
. Dat is een goede mogelijkheid. Ik kan op de site van Unifi niet zo gauw vinden wat het standaard IP adres is van de PoE switch. Ik heb voor de zekerheid de T-mobile router omgezet van 192.168.1.1 naar 192.168.1.2
Is je switch ooit wel ge-adopt geweest op je controller? Of nog nooit?

Wat je zou kunnen doen is met bijvoorbeeld de WiFiman app van UBNT een netwerkscan doen, en dan kijken of je je switch terug ziet komen in de lijst met ontdekte apparaten. Dan zou je erheen kunnen SSH'en en handmatig een set-inform commando geven.

Mocht de switch niet zichtbaar zijn, probeer hem dan nog eens te resetten naar fabriekswaarden. Dan moet het toch echt wel gaan werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Japio_342
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 30-09 21:17
Heb een Flex mini switch en een 8 POE Lite aangeschaft.
Ik probeer de flex mini switch aan een PFsense doos te koppelen met gebruikmaking van VLANs.
De PFsense komt dan in de meterkast te staan, met direct ede flex mini eraan, met de voeding POE vanuit de woonkamer 8-Lite switch.
Weet iemand of dit werkt, en of ik de overige 3 poorten vd flex aan een andere VLAN kan koppelen?
PC krijgt steeds 169.254 adressen, dus geen DHCP...
Zo ja, hoe stel ik dat in.
Bij voorbaat dank.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Possible
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 12:58
Iemand hier ook problemen (gehad) met Google Chromecast tv ?

Ik krijg hem met geen mogelijkheid verbonden.

Als ik de Chromecast configureer en m’n ssid invoer krijg ik elke keer de melding:

Kan “Ziggo22333” niet vinden.

Heb 3 ap”s lite en een de UniFi router.

In het verleden waren hier wel eens problemen mee, maar weet niet meer precies wat

Gasloos sinds 2020 - 3240wp-Z Live 5100wp-W Live 8340wp-Merged Live Altantic Explorer 200 Live

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dere12

dere12

Timmert schreef op dinsdag 9 november 2021 @ 20:04:
[...]

Is je switch ooit wel ge-adopt geweest op je controller? Of nog nooit?

Wat je zou kunnen doen is met bijvoorbeeld de WiFiman app van UBNT een netwerkscan doen, en dan kijken of je je switch terug ziet komen in de lijst met ontdekte apparaten. Dan zou je erheen kunnen SSH'en en handmatig een set-inform commando geven.

Mocht de switch niet zichtbaar zijn, probeer hem dan nog eens te resetten naar fabriekswaarden. Dan moet het toch echt wel gaan werken.
Nog nooit ge-adopt geweest bij mij, wel bij kennis om te testen dat ik geen DoA had. Ik zal nogmaals volledig resetten, moet toch een keer zichtbaar worden hoop je dan

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Japio_342 schreef op dinsdag 9 november 2021 @ 20:08:
Heb een Flex mini switch en een 8 POE Lite aangeschaft.

Ik probeer de flex mini switch aan een PFsense doos te koppelen met gebruikmaking van VLANs.
De PFsense komt dan in de meterkast te staan, met direct ede flex mini eraan, met de voeding POE vanuit de woonkamer 8-Lite switch.

Weet iemand of dit werkt, en of ik de overige 3 poorten vd flex aan een andere VLAN kan koppelen?
PC krijgt steeds 169.254 adressen, dus geen DHCP...
Zo ja, hoe stel ik dat in.
pfSense - Poort 1 => Alle VLANs Tagged => 8 PoE Lite - Poort 1
8 Poe Lite Poort 8 => Alle VLANs Tagged => Flex mini - Poort 1

En de poort waar je PC aan hangt doe je dan als Untagged met het juiste VLAN uiteraard :)
Possible schreef op dinsdag 9 november 2021 @ 20:15:

In het verleden waren hier wel eens problemen mee, maar weet niet meer precies wat
Dan pak je de Search erbij : [Ubiquiti-Netwerkapparatuur] Ervaringen & Discussie - Deel 4 :)
Timmert schreef op dinsdag 9 november 2021 @ 20:04:
Wat je zou kunnen doen is met bijvoorbeeld de WiFiman app van UBNT een netwerkscan doen, en dan kijken of je je switch terug ziet komen in de lijst met ontdekte apparaten.

Dan zou je erheen kunnen SSH'en en handmatig een set-inform commando geven.

Dat kan ook zonder suffe apps vanaf een PC gewoon : downloads: SoftPerfect Network Scanner 7.0.2 :Y) 8) :*)

[ Voor 22% gewijzigd door nero355 op 09-11-2021 23:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Androo
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 02-10 11:46
Kort vraagje:
Ik ben aan het orienteren voor een nieuwe switch, waar ik al Ubiquity AP en controller heb draaien.
Gezien ik wil uitbreiden met AP's thuis, heb ik een nieuwe switch nodig ( met PoE) , waar mijn huidige 8 poort PoE switch niet meer voldoende is.

Ik heb mijn oog laten vallen op Ubiquiti UniFi Switch Lite 16.
Nu is mijn vraag: Deze switch heeft 8x PoE poorten.
Ik wil dadelijk 4x een Ubiquity AP AC LR aansluiten op deze switch via PoE, en daarnaast nog een 8 tal LAN kabels.
Kan deze switch dit aan qua voltage? Hij kan natuurlijk maximaal 60 watt uitvoeren.. maar ik kan nergens vinden, hoeveel voltage de AP's nodig hebben...

Iemand hier een idee?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ravhin
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 02-10 08:06

Ravhin

no <root>...

Maximale aansluitwaarde van deze AP's is 15W - bij elkaar is at 60W dus dat past :)
In de praktijk zie ik niet dat de aansluitwaarde wordt gehaald. Mijn U6 Lite's halen niet meer dan 5W van de 12W.

Er zijn wegen die niet moeten worden begaan, legers die niet moeten worden aangevallen, ommuurde steden die niet worden bestormd, gebieden die niet moeten worden betwist en orders van de commandant die niet moeten worden opgevolgd <Sun Tzu>

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Cloud_VII
  • Registratie: Februari 2020
  • Laatst online: 14:50
Androo schreef op woensdag 10 november 2021 @ 07:36:
Kort vraagje:
Ik ben aan het orienteren voor een nieuwe switch, waar ik al Ubiquity AP en controller heb draaien.
Gezien ik wil uitbreiden met AP's thuis, heb ik een nieuwe switch nodig ( met PoE) , waar mijn huidige 8 poort PoE switch niet meer voldoende is.

Ik heb mijn oog laten vallen op Ubiquiti UniFi Switch Lite 16.
Nu is mijn vraag: Deze switch heeft 8x PoE poorten.
Ik wil dadelijk 4x een Ubiquity AP AC LR aansluiten op deze switch via PoE, en daarnaast nog een 8 tal LAN kabels.
Kan deze switch dit aan qua voltage? Hij kan natuurlijk maximaal 60 watt uitvoeren.. maar ik kan nergens vinden, hoeveel voltage de AP's nodig hebben...

Iemand hier een idee?
Die switch heeft max 45W PoE. Maar dat gaat wel lukken. Ik heb hier een U6 Mesh, U6 Lite, In-Wall HD, AC Pro en een G3 Flex camera erop. Zit rond de 25W

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Roy Batty
Androo schreef op woensdag 10 november 2021 @ 07:36:

Ik wil dadelijk 4x een Ubiquity AP AC LR aansluiten op deze switch via PoE,

Iemand hier een idee?
Die AP-AC-LR verstookt maximaal 6.5W dus met een budget van 45W komt dat prima uit. Ik heb de Switch ook, die is prima. Realiseer je wel dat er 2 versies zijn van de AP-AC-LR onder hetzelfde typenummer. De oudere versie ondersteund alleen PoE Passive 24V, die gaat dus niet werken met die switch.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joarie
  • Registratie: Juni 2008
  • Nu online
Possible schreef op dinsdag 9 november 2021 @ 20:15:

Ik krijg hem met geen mogelijkheid verbonden.

Als ik de Chromecast configureer en m’n ssid invoer krijg ik elke keer de melding:

Kan “Ziggo22333” niet vinden.

Heb 3 ap”s lite en een de UniFi router.

Probeer eens te kijken op welk 2.4G en 5G kanaal je je SSID aan het zenden bent. Zou heel goed kunnen zijn dat je net een kanaal te pakken hebt die niet door de chromecast gezien kan worden.

The chances of being killed by a cow are low but never 0%. 1x Venus-E 5.12 kW, FW151. 3-fasen. HW P1.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• iMick
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 08:49
Toch maar de knoop doorgehakt en 2x de WiFi 6 LR besteld. Was eigenlijk, al 2 maanden, aan het wachten op de Pro, maar in mijn thuissituatie zal het verschil met de Pro niet opvallen. Eigenlijk is deze situatie al overkill voor mijn 300Mbit/30Mbit lijntje...

Samen met de USG, 16 port switch lite en 3x flex mini is mijn nieuwe appartement straks weer helemaal ready. :-)
Ik lees hier veel over het gebruik van een management LAN en bijv. een apart VLAN voor IoT. Zijn er nog aanraders van guides om te volgen? Hier staat al veel informatie https://community.ui.com/...0f-420d-84cb-b6578feef80b, maar wellicht is er een mooie walk through.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Roy Batty
iMick schreef op woensdag 10 november 2021 @ 14:37:
maar wellicht is er een mooie walk through.
ik vond dit een fijne, is voor de UDM-P maar maakt geen verschil met de USG

YouTube: 05 - IoT Network Setup - UDM-Pro Complete Setup 2021

op mijn vorige (USG-3P) heb ik ooit deze gevolgd, is ook prima (kijken bij +/- 1 uur)

YouTube: Unifi Complete Network Setup

Acties:
  • +1 Henk 'm!
YouTube here, YouTube there... -O-

Schrijft er dan niemand meer HowTo arikelen :? :F

Verder moet je jezelf afvragen of je wel de juiste spullen hebt gekocht als je een dergelijke Tutorial nodig hebt : Weet je dan wel waar je mee bezig bent :?

Wat als er straks opeens iets niet meer werkt : Kan je het dan oplossen ?!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• JorzoR
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 02-10 13:36
nero355 schreef op woensdag 10 november 2021 @ 16:31:
Natuurlijk, via YouTube tutorials :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roy Batty

Weet je dan wel waar je mee bezig bent :?

Kan je het dan oplossen ?!
ja & ja maar iedereen moet door een learning curve toch ? Ik ben niet zo slim geboren, wel zo intelligent.

[ Voor 3% gewijzigd door Roy Batty op 10-11-2021 16:55 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Calypsooo
  • Registratie: November 2019
  • Laatst online: 29-09 20:54
ASS-Ware schreef op dinsdag 9 november 2021 @ 18:37:
[...]

Is het ook traag als je je laptop rechtstreeks op de KPN box aansluit, cq daar de wifi van gebruikt?
Niet geprobeerd. Had overal het stroom er even afgehaald en toen werkte alles weer prima. Bizarre shit.
Zal het de volgende keer proberen als het weer traag wordt (hopend dat er geen volgende keer komt).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• iMick
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 08:49
Verder moet je jezelf afvragen of je wel de juiste spullen hebt gekocht als je een dergelijke Tutorial nodig hebt : Weet je dan wel waar je mee bezig bent :?

Goed punt, maar zoals anderen al aangeven, iedereen moet het ooit eens leren. Maar ik heb zeker de nodige ervaring en een deel ook al ingesteld. Echter heb ik tot op heden niet gewerkt met een management LAN en is het altijd interessant om te leren van best practices.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Roy Batty
iMick schreef op woensdag 10 november 2021 @ 17:01:
[...]

Goed punt, maar zoals anderen al aangeven, iedereen moet het ooit eens leren. Maar ik heb zeker de nodige ervaring en een deel ook al ingesteld. Echter heb ik tot op heden niet gewerkt met een management LAN en is het altijd interessant om te leren van best practices.
Naar mijn beste eer en geweten is er geen Unifi Academy (zoals Cisco die wel heeft) en hun eigen tutorials zijn op zijn zachtst gezegd matig en niet bijgewerkt. Dat betekent dat je aangewezen bent op 'andere' bronnen voor best practices en tips & tricks. Dat neemt niet weg dat je door de leercurve gaat om zelf je problemen op te lossen en anders is er het bijzonder actieve Unifi Forum NL. Daar zijn een aantal moderators die wat dichter op het vuur zitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hann1BaL
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 09:54

Hann1BaL

Do you stay for dinner?Clarice

Sinds gisteren kan mijn oude iPad mini (die nu alleen maar dienst doet als camera monitor) niet meer met mijn wifi verbinden.
De enige aanpassing die ik gedaan heb was de controller updaten.
Ik heb nu speciaal voor de ipad mini (versie 1) een nieuwe SSID aangemaakt en daarmee kan de ipad wel verbinden.

Uiteraard de settings versimpeld (WPA2 ipv WPA2/WPA3 voor mijn normale SSID bijvoorbeeld.)
Alleen ik heb niets aan de WiFi instellingen gedaan en het heeft altijd gewerkt. Netwerkreset op de ipad om het eens opnieuw te proberen mocht ook niet baten.

Geen idee hoe ik dat verder kan troubleshooten en zien waarom de ipad niet meer toegelaten wordt op het netwerk. Het werkt nu, maar niet op de manier waarop ik zou willen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hengelo30
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 13-09 13:39
-opgelost-

[ Voor 94% gewijzigd door hengelo30 op 10-11-2021 17:40 ]

Pagina: 1 ... 146 ... 327 Laatste

Let op:
Dit topic is alleen bedoeld voor het bespreken van ervaringen van Ubiquiti Netwerkapparatuur! Protect and Access horen daar niet bij.

Andere onderwerpen horen thuis in:
- Aankoopadvies: [Ubiquiti-apparatuur] Aankoopadvies & Discussie
- IPTV: [Ubiquiti & IPTV] Ervaringen & Discussie
- Deurbel: [Ubiquiti UniFi Protect G4 Doorbell] Ervaringen & Discussie
- Unifi Access: [Ubiquiti UniFi Acces] Ervaringen & Discussie
- Unifi Protect: [UniFi Protect] Ervaringen en Discussies

Gebruik als laatste eerst de search voordat je een vraag stelt. Veel vragen komen telkens terug en de antwoorden zijn dus terug te vinden.