[Ubiquiti-Netwerkapparatuur] Ervaringen & Discussie - Deel 4 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 119 ... 327 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Alle 42 producten

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• geenwindows
  • Registratie: November 2015
  • Niet online
Bruzski schreef op zondag 23 mei 2021 @ 23:56:
Ik heb besloten om mezelf nog niet te laten strikken voor een KPN abbo als ik nog geen glasvezel heb, KPNnetwerk begint tenslotte pas de komende weken met graven in mijn straat vervolgens plaatsen van een aansluitpunt in mijn meterkast, hebben jullie nog een idee wat een goed alternatief voor glas provider is? of zal ik toch voor KPN gaan :?
weet niet welke provider je nu hebt? als je nu op het koper netwerk zit krijg je na een paar maanden vanzelf wel een berichtje van je provider dat ze je willen overzetten naar glas...
zit je op de coax dan kan je ook kiezen om wel een abbo voor glas te preorderen maar de opzeg zelf te regelen, abbo word pas actief nadat de modem online is geweest. (je hebt dan een maandje dubbele kosten, maar geen gezeik als er wat mis gaat...
Gizmo55 schreef op maandag 24 mei 2021 @ 00:41:
Ik maak reeds enige tijd gebruik van de Controller Software op mijn Ubuntu server. Nu sinds kort met de versie 6.1 krijg ik regelmatig de vraag om de software een rating te geven en altijd maar reclame om apparatuur aan te schaffen. Dit ondertussen beu geworden dacht ik de ui.com site maar eens te blokken. Beginnend via pihole. Yes!... dat had effect... maar daarmee stopte ook met functioneren : Dashboard, Topologie, Devices, Clients, Statistics, Alerts... bijna alles dus... Slechts enkele onderdelen van Settings leek nog bereikbaar.

Kan iemand bevestigen dat blijkbaar de controller software niet autonoom kan functioneren en ALTIJD een verbinding met der servers van buiten mijn netwerk noodzakelijk is... en welke informatie gaat vanuit mijn LAN naar vreemde servers ?
die reclame meuk heb ik enkel in de nieuwe interface, in de classic heb ik enkel na een update of ik de telemetrie wil versturen...
voor de rest kan ik de controller geheel zonder online te zijn gebruiken :? wel gebruik ik een eigen lokaal account...

Fan van: Unraid, ProxMox, Pi-hole, PlexMediaServer, OPNsense. Meer een gluurder dan een reaguurder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HeSitated
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 03-12-2024
Guests netwerk en non-unifi router
Ik probeer in mijn unifi netwerk (3 switches, 2 AP's) een guests en een iot netwerk in te richten.
Mijn router is een Draytek Vigor 2927.

Mijn default netwerk is untagged en heeft een domain controller als DHCP server, hetgeen prima werkt.

In de controller heb ik twee netwerken aangemaakt:
  • Guests:
    • VLAN: 99
    • Gateway IP/Subnet: 172.16.200.1/24
    • IP-adres router: 172.16.200.1
  • IOT:
    • VLAN: 39
    • Gateway IP/Subnet: 10.2.0.1/24
    • IP-adres router: 10.2.0.1
Probleem
Er worden geen IP-adressen uitgereikt via wifi of via port profile.

Wat heb ik geprobeerd:
  • DHCP Server op Draytek aan:
    • DHCP Mode: None, DHCP Guarding: Aan
    • DHCP Mode: None, DHCP Guarding: Uit
    • DHCP Mode: DHCP Relay, DHCP Guarding: Aan
    • DHCP Mode: DHCP Relay, DHCP Guarding: Uit
  • DHCP Server op Draytek uit
    • DHCP Mode: DHCP Server, DHCP Guarding: Uit
De DHCP-range begint in alle gevallen bij 10.

Hoe krijg ik dat Guests- en IOT-netwerk aan de praat?

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Barre73 schreef op maandag 24 mei 2021 @ 11:03:
[...]

De ONT valt niet onder de vrije keuze. Dat staat ook duidelijk op de KPN website (pagina met eigen router instellingen).
Daaruit volgt automatisch dat er dus geen universeel ONT gebruik is.

Hoe zie je dan extra mogelijkheden en monitoring voor je? Je kan en mag nog steeds je eigen apparatuur achter die ONT hangen waarop je vervolgens alles mag instellen en monitoren.
Je hebt (gpon) ont’s die je remote als third party zelf remote kan beheren en uitlezen. Hierdoor kan je de fysieke verbinding monitor en op afstand van de klant beheren. Het is wel handig dat je weet of dat fysieke lijn storing heeft of dat Gateway down is of niet opkomt na een update.

Waarom ik vraag of de gpon ont wel of niet onder de router keuze valt is omdat enreach deze Nokia ONT (€90,-) met iedere oplevering bij mij in rekening brengt en zeg dat deze onderdeel van de klant is. En heb daar dus steeds discussie over dat het onderdeel is van de fysieke verbinding en daardoor eigendom van de provider en voor hun rekening is. En als ik het dan toch moet betalen heb liever andere ;-)

[ Voor 28% gewijzigd door xbeam op 24-05-2021 13:42 ]

Lesdictische is mijn hash#

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• geenwindows
  • Niet online
HeSitated schreef op maandag 24 mei 2021 @ 13:18:
Ik probeer in mijn unifi netwerk (3 switches, 2 AP's) een guests en een iot netwerk in te richten.

Mijn default netwerk is untagged en heeft een domain controller als DHCP server, hetgeen prima werkt.

• Guests:
  • IOT:
Probleem

Wat heb ik geprobeerd:

heb je in de Draytek wel de vlans ingesteld? als de router/gateway de vlan niet kent doet die er niks mee...
Ik heb geen ervaring met drayteks maar ik neem aan om een vlan werkend te krijgen dat je deze wel configureert in de gateway: firewall regels, dhcp settings, etc.

edit:
wanneer je geen unifi gateway hebt dan dien je in de controller de optie "Vlan only" te gebruiken, de controller kan geen gateway taken configureren als deze geen gateway kent...

[ Voor 5% gewijzigd door geenwindows op 24-05-2021 14:02 ]

Fan van: Unraid, ProxMox, Pi-hole, PlexMediaServer, OPNsense. Meer een gluurder dan een reaguurder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HeSitated
geenwindows schreef op maandag 24 mei 2021 @ 13:59:
heb je in de Draytek wel de vlans ingesteld? als de router/gateway de vlan niet kent doet die er niks mee...
Yep:
V2927> vlan status
VLAN  is Enable :
------------------------------------------------------------
VLAN Enable VID  Pri   p1 p2 p3 p4 p5 s1 s2 s3 s4  subnet
 0     OFF    0   0    V  V        V                                   1:LAN1
 1     ON    99   0    V     V                                         2:LAN2
 2     ON    39   0    V        V                                      3:LAN3

De switch, waar de AP's mee verbonden zijn, hangt aan poort p1.
geenwindows schreef op maandag 24 mei 2021 @ 13:59:
wanneer je geen unifi gateway hebt dan dien je in de controller de optie "Vlan only" te gebruiken, de controller kan geen gateway taken configureren als deze geen gateway kent...
Ook dat maakt geen verschil, helaas...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Will_M
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
Die Vigor 2927 moet volgens de 'Quick-Specs' 16 VLan's incl. eigen gateway en DHCP kunnen hosten dus daar mag het probleem niet zitten.

VLAn's dus configureren op de Draytek Vigor en vervolgens middels een TRUNK op de Ubiquiti uit laten komen en daar pas per poort verder uit gaan splitsen.

Boldly going forward, 'cause we can't find reverse

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• geenwindows
  • Niet online
HeSitated schreef op maandag 24 mei 2021 @ 14:26:
[...]

Yep:
V2927> vlan status
VLAN  is Enable :
VLAN Enable VID  Pri   p1 p2 p3 p4 p5 s1 s2 s3 s4  subnet
 0     OFF    0   0    V  V        V                                   1:LAN1
 1     ON    99   0    V     V                                         2:LAN2
 2     ON    39   0    V        V                                      3:LAN3

De switch, waar de AP's mee verbonden zijn, hangt aan poort p1.

[...]

Ook dat maakt geen verschil, helaas...
al geprobeerd om in de unifi controller een "vlan only" aan te maken? (en de andere netwerken te verwijderen)

Bijv mijn netwerk:
Gateway: OPNsense: vlan volledig op geconfigureerd, DHCP setting, firewall en ID.
switches: Miktrok: enkel Vlan ID
unifi controller: vlan only, enkel het vlan ID

mijn unifi u6-lite werkt prima met de vlan id, het SSID wat gebruikt maakt van vlan, alle clients krijgen de instellingen van de vlan die beheert worden vanuit de gateway.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Will_M
  • Niet online
@geenwindows The OSI model is Death. Long live the OSI model :P

Ik zag een week of wat geleden overigens dat Ubiquiti in de EA-Store US) ook L2/L3 switches gaat uitbrengen in de Edge lijn. Hopelijk brengen ze die functionaliteit ook middels een firmware upgrade naar de huidige Unifi producten zodat een US8-150 daar bijvoorbeeld ook mee kan gaan werken.

[ Voor 69% gewijzigd door Will_M op 24-05-2021 14:52 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Comp User
  • Registratie: Juli 2018
  • Laatst online: 02-10 11:14
@MdO82 controleer hoeveel antennes de laptop en tablets hebben (waarschijnlijk 1 of 2), dat is de beperkende factor.

Daarmee kan je voor jezelf bepalen of het zin heeft om een AC pro of hoger aan te schaffen (waarschijnlijk niet).

Vaste locatie, vast netwerk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
JDFS schreef op zaterdag 22 mei 2021 @ 22:25:
Inmiddels maak ik al een maandje gebruik van een USG Pro, een UAP Pro, 16 POE Switch en sinds kort de USW Flex Mini. Heerlijke apparatuur :). Hopelijk kan iemand mij helpen met mijn volgende vraag:

Ik gebruik Home Assistant en wil nu mijn TV (webOS 3.0) via Wake on LAN (WOL) aan laten gaan door het versturen van een 'magic packet' via het MAC adres van mijn TV. Nu is het zo dat ik mijn HA installatie op 192.168.1.x heb en mijn TV op 192.168.20.x (mijn IOT netwerk). Jullie raden het al; ik kan dit pakket niet versturen, omdat er wat aangepast moet worden in de router. Ik heb zelf al een beetje gekeken en volgens mij ontkom ik er niet aan om in de config json iets te moeten aanpassen, kan iemand mij er mee helpen wat precies? Ik draai overigens de config json van @coolhva die perfect werkt op dit moment voor mijn KPN internet (doei Experiabox!). Ik ben echter bang die config aan te passen zodat iets weer breekt - heb een tijdje terug ook al alles hard moeten resetten toen een provision mis ging.

Voorzetje: waarschijnlijk zo?
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
"protocols": {
        "static": {
            "arp": {
                "192.168.20.20": {
                    "hwaddr": "ff:ff:ff:ff:ff:ff"
                },
                "192.168.1.100": {
                    "hwaddr": "ff:ff:ff:ff:ff:ff"
                }
                     }
       }
}

Waar 20.20 de LG TV is en 1.100 de HA installatie. ff:ff:ff:ff:ff:ff moet bij beide mijn MAC adres zijn van de TV neem ik aan?
Ik heb niet de oplossing, maar wel een vraag die mogelijk ook de oplossing biedt : Kan je daarvoor niet gewoon een Static DHCP Mapping op basis van het MAC adres gebruiken :?
Gizmo55 schreef op maandag 24 mei 2021 @ 00:41:
Ik maak reeds enige tijd gebruik van de Controller Software op mijn Ubuntu server. Nu sinds kort met de versie 6.1 krijg ik regelmatig de vraag om de software een rating te geven en altijd maar reclame om apparatuur aan te schaffen. Dit ondertussen beu geworden dacht ik de ui.com site maar eens te blokken. Beginnend via pihole. Yes!... dat had effect... maar daarmee stopte ook met functioneren : Dashboard, Topologie, Devices, Clients, Statistics, Alerts... bijna alles dus... Slechts enkele onderdelen van Settings leek nog bereikbaar.

Kan iemand bevestigen dat blijkbaar de controller software niet autonoom kan functioneren en ALTIJD een verbinding met der servers van buiten mijn netwerk noodzakelijk is... en welke informatie gaat vanuit mijn LAN naar vreemde servers ?
Heb je alle Telemetry uitgezet samen met het Pingen van de USG :?

Doe je wat met de Ubiquiti UniFi Cloud meuk ??
Hou je rekening met het feit dat de UniFi Controller wel UI.com moet kunnen bereiken voor nieuwe firmware/software checks ?!

Verder wel een vreemd verhaal inderdaad...
HeSitated schreef op maandag 24 mei 2021 @ 13:18:

• Guests:
  • IOT:
Probleem

Wat heb ik geprobeerd:

Ik heb een UniFi nanoHD + 16 Poorts 150 Watt PoE Switch i.c.m. een DrayTek 2950 werkend gekregen door het gewoon als een normaal netwerk te behandelen en de juiste Tagged/Untagged instellingen te maken op alle drie apparaten : Werkt gewoon prima! d:)b

Dus...
- Maak een VLAN + DHCP meuk op de DrayTek webGUI aan.
- Tag je VLAN op de juiste DrayTek poort.
- Maak een VLAN Only aan in de UniFi Controller.
- Tag je VLAN op de juiste UniFi Switch poort.
- Tag je VLAN op de poort van de UniFi Accesspoint.
- Tag het SSID met de juiste VLAN.
- Trek overal de juiste kabeltjes uiteraard... :+

En gaan met die banaan! :Y) :*)

|| Stem op mooiere Topic Search linkjes! :) " || Pi-Hole : Geen advertenties meer voor je hele netwerk! >:) ||

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Barre73
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 05-10 15:56
xbeam schreef op maandag 24 mei 2021 @ 13:22:
[...]

Je hebt (gpon) ont’s die je remote als third party zelf remote kan beheren en uitlezen. Hierdoor kan je de fysieke verbinding monitor en op afstand van de klant beheren. Het is wel handig dat je weet of dat fysieke lijn storing heeft of dat Gateway down is of niet opkomt na een update.

Waarom ik vraag of de gpon ont wel of niet onder de router keuze valt is omdat enreach deze Nokia ONT (€90,-) met iedere oplevering bij mij in rekening brengt en zeg dat deze onderdeel van de klant is. En heb daar dus steeds discussie over dat het onderdeel is van de fysieke verbinding en daardoor eigendom van de provider en voor hun rekening is. En als ik het dan toch moet betalen heb liever andere ;-)
1) Hij kost maar 46 euro (zie hier) + 15 euro voor de patchcover.
2) Hij is verplicht vanuit KPN WBA maar volgens mij zit ie ook in de eenmalige entreeprijs per verbinding die WBA aan de provider rekent. Dus ja, je moet ervoor betalen maar dat hadden ze bij Enreach beter onder Aansluitkosten kunnen zetten. Zodat duidelijk is dat deze niet van jou is maar je er wel voor moet betalen. Wat dan ook betekent dat bij vervanging indien nodig, dit niet voor jouw rekening komt..

Geen ongevraagde verzoeken via DM svp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HeSitated
geenwindows schreef op maandag 24 mei 2021 @ 14:37:
al geprobeerd om in de unifi controller een "vlan only" aan te maken? (en de andere netwerken te verwijderen)

Bijv mijn netwerk:
Gateway: OPNsense: vlan volledig op geconfigureerd, DHCP setting, firewall en ID.
switches: Miktrok: enkel Vlan ID
unifi controller: vlan only, enkel het vlan ID
nero355 schreef op maandag 24 mei 2021 @ 17:36:
Dus...
- Maak een VLAN + DHCP meuk op de DrayTek webGUI aan.
- Tag je VLAN op de juiste DrayTek poort.
- Maak een VLAN Only aan in de UniFi Controller.
- Tag je VLAN op de juiste UniFi Switch poort.
- Tag je VLAN op de poort van de UniFi Accesspoint.
- Tag het SSID met de juiste VLAN.
- Trek overal de juiste kabeltjes uiteraard... :+

En gaan met die banaan! :Y) :*)
Nadat ik beide netwerken in Unifi had gedefinieerd als `VLAN Only`, heb ik de laptop bekabeld werkend gekregen met afhankelijk welk VLAN ik aan die poort heb gekoppeld.

Wat ik echter niet voor elkaar krijg is via WIFI verbinden met SSID Guests of IOT met het bijbehorende netwerk.
  • Ik kan wel met beide SSID's connecten, maar krijg geen IP-adres.
  • Ik heb de AP's niet in groepen opgedeeld en niets aangevinkt onder Advanced Options.
  • De switchpoort waar de AP's aan hangen hebben als switchport profile: ALL
:?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Will_M
  • Niet online
HeSitated schreef op maandag 24 mei 2021 @ 18:18:
[...]

[...]

Nadat ik beide netwerken in Unifi had gedefinieerd als `VLAN Only`, heb ik de laptop bekabeld werkend gekregen met afhankelijk welk VLAN ik aan die poort heb gekoppeld.

Wat ik echter niet voor elkaar krijg is via WIFI verbinden met SSID Guests of IOT met het bijbehorende netwerk.
  • Ik heb de AP's niet in groepen opgedeeld en niets aangevinkt onder Advanced Options.
Aan welke L2 netwerken op je Unifi Switch heb je de SSID's toe gewezen en forward je op die L2 netwerken DHCP requests?

Acties:
  • +1 Henk 'm!
HeSitated schreef op maandag 24 mei 2021 @ 18:18:
Als dat werkt dan heb je de VLAN niet aan de SSID gekoppeld denk ik :?
Kijk dus even goed alle instellingen na...

Ik gebruik nog steeds de oude 5.x.x UniFi Controller dus al die wazige veranderdingen van de 6.x.x reeks ken ik niet :)

|| Stem op mooiere Topic Search linkjes! :) " || Pi-Hole : Geen advertenties meer voor je hele netwerk! >:) ||

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Will_M
  • Niet online
@nero355 Ik draai hier thuis eigenlijk bewust altijd de meest recente versie van het Unifi OS, zuiver om te kijken wat er met een 'upgrade' weer stuk gaat lopen :+

Een L2 switch zal per VLAN moeten weten waar 'ie DHCP requests naar toe moet/mag gooien (middels een IP-Helper).

[ Voor 3% gewijzigd door Will_M op 24-05-2021 18:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JDFS
  • Registratie: November 2009
  • Niet online
nero355 schreef op maandag 24 mei 2021 @ 17:36:
[...]

Ik heb niet de oplossing, maar wel een vraag die mogelijk ook de oplossing biedt : Kan je daarvoor niet gewoon een Static DHCP Mapping op basis van het MAC adres gebruiken :?
Als je me daar iets verder in kan helpen (heb al wat uitgezocht maar de puntjes op de i ontbreken), let me know!

Ik heb in ieder geval in mijn proefconfig de static arp toegevoegd en de JSON gevalideerd, dus een en ander zou moeten werken (naast een portforwarding van poort 9 van de HA app). Wellicht morgen nieuwe config uploaden...

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Timmert
  • Registratie: December 2000
  • Niet online

Timmert

Dipstick

Heeft er iemand ervaring met spontane "password incorrect" meldingen?
Ik heb een site met 2x bedrade AC lite en 1x AC lite aan een wireless uplink. Men heeft diverse devices, maar slechts 1 iPhone geeft deze melding eens in de zoveel tijd. Een reboot van de AP's lost het op.

AP's draaiden op 5.43.36.12724. Ik ben ze nu bij wijze van test aan het downgraden naar 4.3.20, kijken of dat scheelt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rally
  • Registratie: Maart 2002
  • Nu online

rally

Deyterra Consultancy

Timmert schreef op maandag 24 mei 2021 @ 20:25:
Ik heb een site met 2x bedrade AC lite en 1x AC lite aan een wireless uplink. Men heeft diverse devices, maar slechts 1 iPhone geeft deze melding eens in de zoveel tijd. Een reboot van de AP's lost het op.

AP's draaiden op 5.43.36.12724. Ik ben ze nu bij wijze van test aan het downgraden naar 4.3.20, kijken of dat scheelt.
Heb ik inderdaad ook gehad en ik kan *niet* vinden waar het aan licht.
Op de In-Walls geen probleem maar de lite (met 5.6x en 5.4x firmware getest) na enkele dagen weer het probleem. Nu vervangen door een U6 lite en geen enkel probleem meer.

Het is uitermate irritant :(

http://www.deyterra.com

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vortexnl1982
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 21:21
Weet iemand of de US-16-150W-EU poe switch een beetje stil is voor in de meterkast. Ik denk in mijn geval dat de switch niet echt zwaar wordt belast.

Ik lees wat wisselende verhalen over fan geluid van deze switch dus ik ben benieuwd of iemand hier ervaring mee heeft.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dr. Mabuse
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 01-10 16:46
vortexnl1982 schreef op maandag 24 mei 2021 @ 22:54:
Weet iemand of de US-16-150W-EU poe switch een beetje stil is voor in de meterkast. Ik denk in mijn geval dat de switch niet echt zwaar wordt belast.

Ik lees wat wisselende verhalen over fan geluid van deze switch dus ik ben benieuwd of iemand hier ervaring mee heeft.
ik heb de US-16-150W-EU poe in de woonkamer aan staan en ik heb tot nu toe geen last van het geluid gehad
maar iedereen heeft zijn eigen irritatiegrens als het om geluid gaat

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vortexnl1982
Dr. Mabuse schreef op maandag 24 mei 2021 @ 23:03:
[...]

ik heb de US-16-150W-EU poe in de woonkamer aan staan en ik heb tot nu toe geen last van het geluid gehad
maar iedereen heeft zijn eigen irritatiegrens als het om geluid gaat
Staat de fan continue aan? Of slaat hij soms aan?

Als jij hem in de woonkamer hebt staan dan zal het wel mee vallen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Timmert
  • Registratie: December 2000
  • Niet online

Timmert

Dipstick

rally schreef op maandag 24 mei 2021 @ 20:57:
[...]

Heb ik inderdaad ook gehad en ik kan *niet* vinden waar het aan licht.
Op de In-Walls geen probleem maar de lite (met 5.6x en 5.4x firmware getest) na enkele dagen weer het probleem. Nu vervangen door een U6 lite en geen enkel probleem meer.

Het is uitermate irritant :(
Frustrerend is het zeker! Ik kom dus ook niet achter de oorzaak. Op andere sites die AC Lites met de 5.4x firmware hebben draaien heb ik geen problemen hiermee.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

In principe zal je de switch nooit horen, tenzij je de boel flink belast dus : Wat ga je allemaal erop aansluiten :?

Daarnaast kan je ook naar de Gen2 modellen kijken die minder PoE capaciteit hebben, maar daardoor wel volledig passief worden gekoeld! ;)
JDFS schreef op maandag 24 mei 2021 @ 19:15:
Als je me daar iets verder in kan helpen (heb al wat uitgezocht maar de puntjes op de i ontbreken), let me know!
Gewoon naar Clients gaan en daar Static DHCP IP Mappings aanmaken op basis van MAC adres :)
Ik heb in ieder geval in mijn proefconfig de static arp toegevoegd en de JSON gevalideerd, dus een en ander zou moeten werken (naast een portforwarding van poort 9 van de HA app). Wellicht morgen nieuwe config uploaden...
Ga eens testen dan! :P :+

/EDIT :
stormfly schreef op dinsdag 25 mei 2021 @ 06:41:
Ik vond hem teveel herrie maken, ben gelukkiger met de Gen2 16 ports.
loyske schreef op dinsdag 25 mei 2021 @ 12:07:
In mijn kleine krappe meterkast met veel andere warme apparatuur, hoorde ik hem alleen tijdens de warme zomer als het binnen boven de 25 graden werd. Meterkast deur op een kier zorgde dan dat de fans weer uit gingen.
Dr. Mabuse schreef op dinsdag 25 mei 2021 @ 14:28:
Ik hoor de fan nauwelijks aanslaan .
zal misschien ook komen dat ik ook een USG Pro op dezelfde plek heb staan. (overigens ook geen last van, al maakt die het meeste lawaai en komt die boven mijn 7 nassen uit die ook in mijn woonkamer staan)

ik heb nog speciaal noctua NF-A4X20 FLX fans gekocht, omdat overal op internet werd aangegeven dat die switches/routers zo'n lawaai zouden maken. maar die zitten nog mooi in het doosje
Maar wat hadden jullie dan allemaal erop aangesloten :?

[ Voor 32% gewijzigd door nero355 op 25-05-2021 16:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Ik vond hem teveel herrie maken, ben gelukkiger met de Gen2 16 ports.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

@rally

Heb je wel eens geprobeerd je SSID helemaal te verwijderen, een nieuwe te deployen met alle standaard instellingen? Ik heb met WPA3 gespeeld, dit gaf echter zoveel uitdagingen in een mixed omgeving dat ik het weer uitgeschakeld heb. Omdat je 4.3.20 noemt denk ik niet dat je met WPA3 wat gedaan hebt, just to be sure.

Een default SSID kan helpen, vaak ontstaat een password vraag op de iPhone doordat hij het SSID dan met iets andere instellingen broadcast. Dit soort details kan je met WiFi Explorer op de Mac goed inzichtelijk maken. Of SSID Insider op Win10.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JDFS
  • Registratie: November 2009
  • Niet online

Geluid valt mee, mijn USG Pro daarentegen maakt een heel penetrant, hoog dan geluid. Echter staat mijn meterkast op de gang in mijn appartementencomplex, dus ik hoor het alleen als ik het huis uit ben gegaan.

Mocht het je allemaal te veel worden, kan je volgens mij de fans vervangen door die van Noctua (NF A4-20 FLX zodat je nog diverse snelheden kunt aangeven). Duur spul, voor 3 fans in mijn NAS was ik bijna 100 kwijt, maar betere kwaliteit fans ga je bijna niet krijgen. Het spul ademt kwaliteit.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tomas_
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 04-10 17:26

https://gonza.fi/en/unifi-incorrect-password-ios-iphone-ipad

Is de iphone up2date? Ik heb dit ook gehad een tijdje geleden. Volgens mij een iphone XR.

Is weggegaan na een update

[ Voor 9% gewijzigd door Tomas_ op 25-05-2021 08:31 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rally
  • Nu online

rally

Deyterra Consultancy

Timmert schreef op maandag 24 mei 2021 @ 23:11:
[...]

Frustrerend is het zeker! Ik kom dus ook niet achter de oorzaak. Op andere sites die AC Lites met de 5.4x firmware hebben draaien heb ik geen problemen hiermee.
Dat heb ik dus ook. Ik heb *niets* veranderd aan de netwerkconfiguratie.

Sterker nog: Ik ben er achter dat met (een van de) upgrades aan de controler "Airtime fairnes" weer aan gezet is, iets wat ik *altijd* uitzet.

Ik heb het met 2 sites (van de 50 gehad) en allemaal met slechts 1 AP.

Verder heb ik instellingen niet aangepast.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• loyske
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 03-10 16:10

In mijn kleine krappe meterkast met veel andere warme apparatuur, hoorde ik hem alleen tijdens de warme zomer als het binnen boven de 25 graden werd. Meterkast deur op een kier zorgde dan dat de fans weer uit gingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vortexnl1982
loyske schreef op dinsdag 25 mei 2021 @ 12:07:
[...]

Bedankt, dat gaat wel lukken dan !

Wat is het verschil met die switch en de gen 2 ? Ik zie alleen dat de gen 2 minder vermogen heeft ?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mr-D.
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 02-10 17:21

Mr-D.

interpunctie? no hero here

vortexnl1982 schreef op dinsdag 25 mei 2021 @ 13:18:
[...]

Wat is het verschil met die switch en de gen 2 ? Ik zie alleen dat de gen 2 minder vermogen heeft ?
zie nero355 in "[Ubiquiti-Netwerkapparatuur] Ervaringen & Discussie - Deel 4"

sneller usenet? tips en tricks

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dr. Mabuse
vortexnl1982 schreef op maandag 24 mei 2021 @ 23:05:
[...]

Staat de fan continue aan? Of slaat hij soms aan?

Als jij hem in de woonkamer hebt staan dan zal het wel mee vallen.
Ik hoor de fan nauwelijks aanslaan .
zal misschien ook komen dat ik ook een USG Pro op dezelfde plek heb staan. (overigens ook geen last van, al maakt die het meeste lawaai en komt die boven mijn 7 nassen uit die ook in mijn woonkamer staan)

ik heb nog speciaal noctua NF-A4X20 FLX fans gekocht, omdat overal op internet werd aangegeven dat die switches/routers zo'n lawaai zouden maken. maar die zitten nog mooi in het doosje

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LinkinTED
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 19-08 10:53
Zojuist heb ik de Dream Machine Pro, een AC lite en AC InWall besteld om ons netwerk te verbeteren.
Op dit moment draait het netwerk nog op de Ziggo router.

Kan ik Dreammachine instellen en daarna pas de modem over laten zetten naar Bridge mode?
Of geeft dat problemen?

[ Voor 10% gewijzigd door LinkinTED op 25-05-2021 15:38 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• loyske
nero355 schreef op dinsdag 25 mei 2021 @ 00:18:

2x 24v AP AC Lite, 1x 24v G3 Bullet cam, 1x PoE G3 Bullet cam en in totaal 12 poorten in gebruik

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Copitano
  • Registratie: Februari 2018
  • Laatst online: 04-10 00:21

Copitano

Hoorn NH

Zojuist een update gedaan naar 6.2.25. In de vorige versie had ik platte gronden aangemaakt. Die kan ik nu nergens meer vinden. Iemand een idee waar ik dat moet zoeken?
Of hebben ze die er ongevraagd gewoon uit gekieperd?

Elga | Valliant eco TEC plus VHR 30-34/5-5L | Kamstrup 602 |Nodo OTGW | Raspberry Pi 3B+/4B+|RFXcom rfxtrx433xl | UniFi netwerk | PVoutput 8.625 kWp

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rinkel
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 07:56
nero355 schreef op maandag 24 mei 2021 @ 18:25:
[...]

Ik gebruik nog steeds de oude 5.x.x UniFi Controller dus al die wazige veranderdingen van de 6.x.x reeks ken ik niet :)
Had ik dat ook maar nooit gedaan, die update... Wie heeft deze rommel bedacht?
Misschien maar eens een oude versie terugzetten.

Wat ik ook niet zo goed begrijp in die nieuwe controller:
WLAN Schedules: Je wil toch een schedule maken van wanneer de Wifi aan staat?
Niet wanneer deze uit moet staan?
Of is dit een vreemde redenering?

Overigens kon je in de 5.x versie kiezen tussen aan of uit schedule.

[ Voor 28% gewijzigd door rinkel op 25-05-2021 17:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reinoudkil
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 04-10 22:32
vortexnl1982 schreef op dinsdag 25 mei 2021 @ 13:18:
[...]

De gen2 is fanless, dus geruisloos.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dr. Mabuse
[/quote]

Merendeel wat hieronder staat, bevindt zich in de woonkamer

4x 12 bay synology nassen
1x 8 bay synology nas
1x 4 bay synology nas
1x 5 bay qnap nas

3x 8 poorts US-8-150W
1x 16 poorts us-16-150W
3x laptops
1x pc
2x esxi servers
1x uap-ac-pro
chromecast
nvidia shield

en nog wat ander spul

en ik moet zeggen , ik heb nog nooit iemand horen klagen dat dit veel lawaai genereerd

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• blaaspijp
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 07:55
Dr. Mabuse schreef op dinsdag 25 mei 2021 @ 18:20:
[/quote]

......

en nog wat ander spul

en ik moet zeggen , ik heb nog nooit iemand horen klagen dat dit veel lawaai genereerd
Woon je in een bejaardentehuis of werk je gewoon veel met dove mensen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Skynett
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 22:00
Even mijn ervaring delen mbt upgrade van een USG3 naar een DM.

Vandaag gemigreerd van een USG3 naar de DM. Ik dacht even in de oude config op de CK2+ bij de 4 switches en 2 AP's op forget drukken, CK2+ en USG uitzetten, DM aansluiten en backup terugzetten. Ik had backups van verschillende versies van de controller op de CK2+, maar zelfs eentje van een versie die wel geaccepteerd werd werkte werkelijk voor geen meter. DM deed er werkelijk niets mee. Ook niet na een reboot.

Uiteindelijk alles met de hand opnieuw geconfigureerd en alles ge-adopt, is op zich ook niet zo veel werk, maar geen enkele WiFi client meldde zich daarna vanzelf aan op de nieuwe omgeving terwijl SSID en password ongewijzigd zijn overgenomen. Dat laatste heb ik eigenlijk nog nooit meegemaakt, dat gaat eigenlijk altijd goed, Helaas hier dus niet.
Inmiddels werkt alles nu naar tevredenheid en heb ik er nu een extra AP bij. :+

Hier moet alle shit staan die ik heb.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JB
  • Registratie: Mei 2002
  • Nu online

JB

Cédric roelt!

Werkt die Unifi mini switch gewoon met de PoE 24v van de ERX? Kan me heugen dat de vroegere AC-LRs die ik heb een ander voltage kennen dan nu huidige APs?

edit:
48v tegenwoordig :/

[ Voor 13% gewijzigd door JB op 25-05-2021 20:09 ]

Mijn boefje is liev!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• EagleTitan
  • Niet online
Copitano schreef op dinsdag 25 mei 2021 @ 17:27:
Zojuist een update gedaan naar 6.2.25. In de vorige versie had ik platte gronden aangemaakt. Die kan ik nu nergens meer vinden. Iemand een idee waar ik dat moet zoeken?
Of hebben ze die er ongevraagd gewoon uit gekieperd?
Die zijn nog niet beschikbaar in de nieuwe interface. Zie Topology > Floorplan in de network controller UI. Je kunt wel nog terug naar de oude UI via de settings link op die pagina.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Will_M
  • Niet online
[/quote]

1x 8 bay synology nas
1x 4 bay synology nas
1x 5 bay qnap nas

3x 8 poorts US-8-150W
1x 16 poorts us-16-150W
3x laptops
1x pc
2x esxi servers
1x uap-ac-pro
chromecast
nvidia shield

en nog wat ander spul

Vrijgezel zonder vrienden? O-) _O-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Falcon10
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 22:13

Falcon10

Hit it i would !

[/quote]

1x 8 bay synology nas
1x 4 bay synology nas
1x 5 bay qnap nas

3x 8 poorts US-8-150W
1x 16 poorts us-16-150W
3x laptops
1x pc
2x esxi servers
1x uap-ac-pro
chromecast
nvidia shield

en nog wat ander spul

Merendeel in de woonkamer ?
Ik vermoed dan enkel de laptops, pc, chromecast en nvidia shiel en nog een US8.
Als de rest er ook staat, dan heb je ofwel een grote woonkamer ofwel potdoof gezin :*)

-| Hit it i would ! |-

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Falcon10 schreef op dinsdag 25 mei 2021 @ 20:11:
[...]
Als de rest er ook staat, dan heb je ofwel een grote woonkamer ofwel potdoof gezin :*)
Ik dacht precies hetzelfde, LOL. Wat een enorme load aan apparatuur voor een woonkamer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dr. Mabuse
Falcon10 schreef op dinsdag 25 mei 2021 @ 20:11:
[...]

Merendeel in de woonkamer ?
Ik vermoed dan enkel de laptops, pc, chromecast en nvidia shiel en nog een US8.
dan gaan we wel buiten dit topic om

maar ook de nassen staan in de woonkamer (32m²) en alles staat 24x7 aan
plus de nodige harddisk usb docking stations , daarvan maken de fans wel wat meer "lawaai".

Nou moet ik wel eerlijk zeggen, dat ik vroeger graag vooraan stond bij death-metal concerten.
maar naar mijn mening heeft mijn gehoor daar niet onder geleden :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HeSitated
nero355 schreef op maandag 24 mei 2021 @ 18:25:
Als dat werkt dan heb je de VLAN niet aan de SSID gekoppeld denk ik :?
Je zou denken als je een netwerk koppelt aan een wireless netwerk, dat dat dan geen probleem op zou mogen leveren.
Kijk dus even goed alle instellingen na...
Vanavond nog maar eens zitten testen, nu eindelijk succes. :)

Ik heb niet echt een aanleiding gevonden voor mijn problemen, anders dan dat ik 2 netwerken heb verwijderd en 1 ander omgezet naar VLAN Only. Dus misschien dat unifi daar gevoelig voor is? :?

Helaas is het na nog een keer switchen weer niet werkend... :(

Dus nog ff verder zoeken...
Soms zou ik wel weer terug willen, want ik ben nu regelmatig aan het switchen:
  • Onder networks zijn in de nieuwe interface alleen de `echte` netwerken te zien. De VLAN Only staan nu onder advanced features --> Network Isolation :o
  • Topology werkt bij niet in de oude UI, met de nieuwe UI werkt het wel. 8)7

[ Voor 4% gewijzigd door HeSitated op 25-05-2021 20:48 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DaannO
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 04-07 09:17
Ik word gek; een maand geleden geupgrade naar de 5.43.35 firmware voor mijn US-8-60W en toen opeens konden IOT apparaten geen verbinding meer maken met het netwerk en werkte de Chromecast met Android TV ook niet meer normaal (verbinding maken via de smartphone).

Toen maar gedowngrade naar 5.43.23 en alles werkte weer als een zonnetje. Vanochtend geef ik de US-8-60W een reboot, geen upgrade, en opeens weer het zelfde gezeik?! Weer terug geflashed naar oude versie en same shit.

WTF?! Iemand enig idee?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Polyphemus
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 07:12
DaannO schreef op dinsdag 25 mei 2021 @ 21:37:
Ik word gek; een maand geleden geupgrade naar de 5.43.35 firmware voor mijn US-8-60W en toen opeens konden IOT apparaten geen verbinding meer maken met het netwerk en werkte de Chromecast met Android TV ook niet meer normaal (verbinding maken via de smartphone).

Toen maar gedowngrade naar 5.43.23 en alles werkte weer als een zonnetje. Vanochtend geef ik de US-8-60W een reboot, geen upgrade, en opeens weer het zelfde gezeik?! Weer terug geflashed naar oude versie en same shit.

WTF?! Iemand enig idee?
Ik heb er in het verleden ook problemen mee gehad van het een op het andere moment; alles overhoop gehaald en uiteindelijk bleek mdns niet lekker te werken. Ik heb nogmaals het 'standaard' plan afgewerkt (https://help.ui.com/hc/en...romecast-on-UniFi-Network) en toen deed ie het weer...

Maar garantie tot de deur :P

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DaannO
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 04-07 09:17
Polyphemus schreef op dinsdag 25 mei 2021 @ 21:41:
[...]

Ik heb er in het verleden ook problemen mee gehad van het een op het andere moment; alles overhoop gehaald en uiteindelijk bleek mdns niet lekker te werken. Ik heb nogmaals het 'standaard' plan afgewerkt (https://help.ui.com/hc/en...romecast-on-UniFi-Network) en toen deed ie het weer...

Enable MulticastDNS Service -> dat werkt het opeens weer. Heel random dit... Dank!!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Wackmack
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 20:48
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/kR0fVW06X11mG58de07B_DUoyVM=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/s3vGxKo0JfRVojsnj3pKB0pD.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/gN2wjCKDo16VJuF3hyLlOmqSpuo=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/JRJqacfEdnGZXdgi8vdK9aTW.jpg?f=fotoalbum_large

Net even getest, de afbeelding is op 20 meter van de UniFi gemaakt. Dikke prima zo. Kan ik eindelijk de WiFi thermometer voor de bbq gebruiken. Kids zullen ook wel blij zijn.

Morgen even alles netjes ophangen langs de schuur.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Barre73
Wackmack schreef op dinsdag 25 mei 2021 @ 23:02:
[Afbeelding]

[Afbeelding]

Net even getest, de afbeelding is op 20 meter van de UniFi gemaakt. Dikke prima zo. Kan ik eindelijk de WiFi thermometer voor de bbq gebruiken. Kids zullen ook wel blij zijn.

De wat? Wifi thermometer voor de barbecue? 8)7

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wackmack
Barre73 schreef op dinsdag 25 mei 2021 @ 23:16:
[...]

De wat? Wifi thermometer voor de barbecue? 8)7
https://www.bol.com/nl/rn...ils/1220723411#1612369463

Deze heb ik maar omdat de tuin best groot is. Moet ik er als nog steeds heen lopen. Dat is nu gelukkig niet meer nodig. Verder volgend jaar een buitenkeuken maken. Dus dan wil je ook WiFi hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Copitano
  • Registratie: Februari 2018
  • Laatst online: 04-10 00:21

Copitano

Hoorn NH

EagleTitan schreef op dinsdag 25 mei 2021 @ 19:49:
[...]

Die zijn nog niet beschikbaar in de nieuwe interface. Zie Topology > Floorplan in de network controller UI. Je kunt wel nog terug naar de oude UI via de settings link op die pagina.
Ja die had ik al gevonden. Dan kom ik in deze pagina. Maar als ik dan op 'Classic Settings' klik gebeurt er helemaal niets. Of moet ik dan misschien 'New User Interface' uitschakelen?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8y-qPqYepaDRLXEmBeHm1_m7vm0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/7vOFthW0okLbtrLftGJN1aVW.jpg?f=fotoalbum_large

Elga | Valliant eco TEC plus VHR 30-34/5-5L | Kamstrup 602 |Nodo OTGW | Raspberry Pi 3B+/4B+|RFXcom rfxtrx433xl | UniFi netwerk | PVoutput 8.625 kWp

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• EagleTitan
  • Niet online
Copitano schreef op woensdag 26 mei 2021 @ 00:08:
[...]

Ja die had ik al gevonden. Dan kom ik in deze pagina. Maar als ik dan op 'Classic Settings' klik gebeurt er helemaal niets. Of moet ik dan misschien 'New User Interface' uitschakelen?
[Afbeelding]
Ja

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Barre73
Wackmack schreef op dinsdag 25 mei 2021 @ 23:21:
[...]

Deze heb ik maar omdat de tuin best groot is. Moet ik er als nog steeds heen lopen. Dat is nu gelukkig niet meer nodig. Verder volgend jaar een buitenkeuken maken. Dus dan wil je ook WiFi hebben.
Briljant!

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Raven
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

Wackmack schreef op dinsdag 25 mei 2021 @ 23:21:
[...]

offtopic:
Die bestelpagina is zonder jouw login niet te bekijken :+ , een productpagina lijkt mij handiger ;)

After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...

Oscar Wilde

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Comp User
  • Registratie: Juli 2018
  • Laatst online: 02-10 11:14
[/quote]

1x 8 bay synology nas
1x 4 bay synology nas
1x 5 bay qnap nas

3x 8 poorts US-8-150W
1x 16 poorts us-16-150W
3x laptops
1x pc
2x esxi servers
1x uap-ac-pro
chromecast
nvidia shield

en nog wat ander spul

Ik wil niet weten wat de temperatuur - zeker in de zomermaanden - bij jou is, ook de electra rekening zal niet van de laagste zijn.

Vaste locatie, vast netwerk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wackmack
Raven schreef op woensdag 26 mei 2021 @ 08:43:
[...]

offtopic:
Die bestelpagina is zonder jouw login niet te bekijken :+ , een productpagina lijkt mij handiger ;)
https://www.bol.com/nl/p/...er/9300000005780891/?s2a=

Oeps :o

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Cyleo
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 23-09 20:17
Polyphemus schreef op dinsdag 25 mei 2021 @ 21:41:
[...]

Bij mij was het ook erg wisselend (en groepen van chromecast zag die sowieso niet) tot ik de mutlicast relay had geïnstalleerd op de UDMP: https://www.brandonmartin...-mdns-with-apple-homekit/

Sindsdien werkt het hier als een zonnetje, en kan ik weer naar groepen casten etc (over de VLANs heen)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

vso

tja...

ik zit een ubiquiti aanschaf (vraag gepost in aankoop advies) te overwegen ..

Vraagje
Kan je bv de edgemax OS ook op een linux doos draaien (ik heb een 3 poorts gateway pc klaarliggen)
Die cloudkey kan dat wel in een docker/vm oplossing

Daarnaast wil ik de domotica meuk (stekkers/verlichting/thermosstaat en sensors) "loskoppelen" van het gebruikers verkeer .. (nasjes/servers vallen of andere diensten wellicht nummer 3)

en 2,4 / 5ghz bandbreedte verbruik merk je het verschil tussen 300 en 600 mb ? en waar merk je dat vooral ?

Op dit moment doe ik dit allemaal op de fritz box ..op een simpele weg . .maar ach als je upgrade moet het niet half ..

Tja vanalles

Acties:
  • +1 Henk 'm!
vso schreef op woensdag 26 mei 2021 @ 16:07:
Kan je bv de edgemax OS ook op een linux doos draaien (ik heb een 3 poorts gateway pc klaarliggen)
Waarom zou je dat willen? EdgeOS is al naar het kerkhof gebracht en moet alleen nog over een paar jaar begraven worden.
Die cloudkey kan dat wel in een docker/vm oplossing
Op een CK Gen2 draait Unifi OS of ik begrijp niet helemaal waar je naartoe wilt.
Daarnaast wil ik de domotica meuk (stekkers/verlichting/thermosstaat en sensors) "loskoppelen" van het gebruikers verkeer .. (nasjes/servers vallen of andere diensten wellicht nummer 3)
Gebruik VLANS + firewall, dus ja dat kan.

Acties:
  • +4 Henk 'm!
Het is al een aantal jaren de trend om allerlei zooi met elkaar alleen privé te delen dus ik zou juist zeggen dat @Dr. Mabuse heel veel vrienden heeft of een hele grote familie! :)
stormfly schreef op dinsdag 25 mei 2021 @ 20:15:
Ik dacht precies hetzelfde, LOL. Wat een enorme load aan apparatuur voor een woonkamer.
* nero355 kijkt naar zijn URL bar...

Yup! Nog steeds TWEAKERS.net als domeinnaam! :P

Het is alleen jammer dat het niet één grote of meerdere DIY NAS bakken zijn, maar goed... whatever works! :Y)
Wackmack schreef op dinsdag 25 mei 2021 @ 23:02:
[Afbeelding]

[Afbeelding]

Dit vind ik dan weer onder het misbruik van de AC Mesh vallen! :'(

Vlees op de BBQ maak je klaar op gevoel en niet met de hulp van allerlei app based meuk! :-( :N :P :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

vso

tja...

ed1703 schreef op woensdag 26 mei 2021 @ 16:13:
[...]

Waarom zou je dat willen? EdgeOS is al naar het kerkhof gebracht en moet alleen nog over een paar jaar begraven worden.

Op een CK Gen2 draait Unifi OS of ik begrijp niet helemaal waar je naartoe wilt.
ik lees braaf de startpost .. maar goed dat wist ik dus niet

ik dacht/denk dat dit centrale beheer-tools/software oid is .. dus wat is het nu ?
Gebruik VLANS + firewall, dus ja dat kan.
hoe/wat/waar is de vraag

Als ik nu een gateway pc kan voorzien van een beheer tool (vandaar de eerste vraag .) en die in mijn huidige setup kan invoegen .. waarmee ik nog aan te kopen HW kan beheren zou dat wel ideaal zijn .

liever meer met minder zeg maar

Tja vanalles

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ChUcKiE
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 05-10 20:11

ChUcKiE

Dus........

Ik kreeg een email dat de Wifi 6 Pro AP weer op voorraad is in Early Access (149 euro inclusief BTW).
Iemand er al ervaring mee als vervingen van een AC Pro?

http://eu.battle.net/d3/en/profile/ChUcKiE-1330/hero/807720

Acties:
  • +1 Henk 'm!
vso schreef op woensdag 26 mei 2021 @ 16:35:
[...]

ik lees braaf de startpost .. maar goed dat wist ik dus niet

ik dacht/denk dat dit centrale beheer-tools/software oid is .. dus wat is het nu ?
De centrale beheersoftware is de unifi controller, EdgeOS is voor de EdgeMax lijn en is met de unifi-controller niet te beheren. Unifi-controller = unifi producten only.
De Unifi Controller komt mee met de UDM(P), CK (Gen 2, Gen1 zou ik sowieso niet meer kopen) en is ook te installeren op een losse Raspberry Pi, maar dus ook op een PC (windows), Mac, Linux (Debian/Ubuntu). Volgens mij gaan de meesten hier tegenwoordig voor de UDMP, ivm glas aanslutingen, full speed IDS/IPS en de mogelijkheid voor Unifi Protect icm camera's.

[ Voor 4% gewijzigd door ed1703 op 26-05-2021 17:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wackmack
nero355 schreef op woensdag 26 mei 2021 @ 16:28:
[...]

Het is al een aantal jaren de trend om allerlei zooi met elkaar alleen privé te delen dus ik zou juist zeggen dat @Dr. Mabuse heel veel vrienden heeft of een hele grote familie! :)

[...]

* nero355 kijkt naar zijn URL bar...

Yup! Nog steeds TWEAKERS.net als domeinnaam! :P

Het is alleen jammer dat het niet één grote of meerdere DIY NAS bakken zijn, maar goed... whatever works! :Y)

[...]

Dit vind ik dan weer onder het misbruik van de AC Mesh vallen! :'(

Vlees op de BBQ maak je klaar op gevoel en niet met de hulp van allerlei app based meuk! :-( :N :P :+
Bbqen doe je inderdaad op gevoel, zeker grillen 😊. Maar ik doe zeker 90% low en slow. Grote stukken vlees die uren op de bbq moeten. Super handig dan, dat je de temperatuur kan meten via app op je telefoon.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LinkinTED
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 19-08 10:53
Zojuist heb ik de Dream Machine Pro, een AC lite en AC InWall besteld om ons netwerk te verbeteren.

Kan ik Dreammachine instellen en daarna pas de modem over laten zetten naar Bridge mode?
Of geeft dat problemen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Raven
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

Raven schreef op dinsdag 19 januari 2021 @ 10:57:
Weet iemand toevallig of er ergens in het (+/-) afgelopen half jaar iets is verandert in de controller of de firmware van een UAP-AC-LR dat er voor kan zorgen dat smb-filetransfers telkens na een paar seconden stilvallen, even later weer verdergaan, weer stilvallen, etc ? De packetcounters op het netwerkstatus-venster in Windows blijven ook stil staan, het is net alsof de verbinding telkens even wegvalt maar zowel Windows als Android (die dit probleem ook heeft, alleen dan het kopiëren uiteindelijk afkapt) geven géén wegvallende verbinding aan, verbinding met AP blijft actief.

Het gekke is, een speedtest, die langer duurt dan dat de smb-transfers telkens blijven hangen, gaat wel goed :?
Bovenstaande bleek te komen door een bug in Debian (e1000e driver om specifieker te zijn) op de router-pc, een bug die "e1000e 0000:00:1f.6 eno1: Detected Hardware Unit Hang" veroorzaakt wanneer er verkeer tussen 2 VLAN's plaatsvind, een bug die al ruim 5 jaar bekend is :/ Gelukkig wel een workaround gevonden: m.b.v. ethtool TSO uitzetten op de router-pc. Het verschil was heel duidelijk te merken, filetransfers gaan sindsdien zonder onderbrekingen en ook dat streams van tvheadend van het ene naar het andere VLAN nogal slecht gingen (veel haperingen/glitches), meteen na het uitschakelen van TSO werkt dat ook weer normaal :)

Maar wifi werkt nog steeds niet lekker, eerdergenoemde High TCP Latency and High Retries Warnings en DNS Timeout on Unifi AP-AC-Pro for some clients zijn er nog steeds :/

After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...

Oscar Wilde

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LightStar
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 20:46
LinkinTED schreef op woensdag 26 mei 2021 @ 17:28:

Of geeft dat problemen?
Ja dat kan alleen heb je dan een dubbel nat situatie, het belangrijkste is dat de Dream machine internet heeft anders kan je hem niet installeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toppe
  • Laatst online: 08:08

Toppe

Oké ✅

Iemand enig idee?

1 LAN en 2 VLAN netwerken. Het verkeer tussen beide VLAN’s zit dicht maar in de Spotify app kan je wel de Sonos speakers in het andere VLAN netwerk kiezen.

Heb al zitten goegelen maar dan vindt je vooral dat het niet werkt en hoe je het werkend maakt. Ze komen dan op zaken als mDNS en IGMP maar wil hier liever niet teveel aan zitten.

Donstil: Je moet kopen wat je wilt hebben. Niet wat je nodig hebt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rally
  • Nu online

rally

Deyterra Consultancy

ChUcKiE schreef op woensdag 26 mei 2021 @ 17:02:
Ik kreeg een email dat de Wifi 6 Pro AP weer op voorraad is in Early Access (149 euro inclusief BTW).
Ik heb hem *net* besteld. Ik heb nu de U6-LR’s hangen en de Pro’s zouden (behoorlijk) kleiner moeten zijn.
Vooral fijn voor de woonkamer. Helaas mag je er slechts 1 per persoon bestellen :(

De U6-Lites zijn heel mooi klein, maar ja… ik ben een Tweaker en wilde maximale performance. Daarom ben ik voor de LR’s gegaan met 4x4.

Ik verwacht maandag/dinsdag de Pro binnen te hebben. Dan laat ik het wel weten (als er niet iemand eerder antwoord).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• renegrunn
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 00:45
Toppe schreef op woensdag 26 mei 2021 @ 20:03:
Iemand enig idee?

1 LAN en 2 VLAN netwerken. Het verkeer tussen beide VLAN’s zit dicht maar in de Spotify app kan je wel de Sonos speakers in het andere VLAN netwerk kiezen.

Heb al zitten goegelen maar dan vindt je vooral dat het niet werkt en hoe je het werkend maakt. Ze komen dan op zaken als mDNS en IGMP maar wil hier liever niet teveel aan zitten.
Maar, heb je mDNS en IGMP aan staan of niet? Als dat het geval is, zou het wel kunnen verklaren... Die eerste heb ik inderdaad aanstaan om juist werkend te krijgen wat jij volgens mij wil voorkomen.

[ Voor 8% gewijzigd door renegrunn op 26-05-2021 20:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toppe

Toppe

Oké ✅

renegrunn schreef op woensdag 26 mei 2021 @ 20:08:
[...]

Maar, heb je mDNS en IGMP aan staan of niet? Als dat het geval is, zou het wel kunnen verklaren... Die eerste heb ik inderdaad aanstaan om juist werkend te krijgen wat jij volgens mij wil voorkomen.
Staat nu aan. Van de week uitgezet en toen meteen flink geïrriteerde familie aan de lijn omdat de speakers in hun VLAN dus ook niet meer werkte.

Het is 140km verderop dus er ‘even’ naar toe rijden wordt hem ook niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• renegrunn
Toppe schreef op woensdag 26 mei 2021 @ 20:12:
[...]

Staat nu aan. Van de week uitgezet en toen meteen flink geïrriteerde familie aan de lijn omdat de speakers in hun VLAN dus ook niet meer werkte.

Het is 140km verderop dus er ‘even’ naar toe rijden wordt hem ook niet.
Ok, wat is je doel, en wat zit in welke VLAN? Want zoals ik je eerste post lees, is het niet de bedoeling dat Spotify de speakers in de andere VLAN ziet?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Seven_of_Nine
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 05-10 19:43
rally schreef op woensdag 26 mei 2021 @ 20:04:
[...]

Ik heb hem *net* besteld. Ik heb nu de U6-LR’s hangen en de Pro’s zouden (behoorlijk) kleiner moeten zijn.
Vooral fijn voor de woonkamer. Helaas mag je er slechts 1 per persoon bestellen :(

De U6-Lites zijn heel mooi klein, maar ja… ik ben een Tweaker en wilde maximale performance. Daarom ben ik voor de LR’s gegaan met 4x4.

Ik verwacht maandag/dinsdag de Pro binnen te hebben. Dan laat ik het wel weten (als er niet iemand eerder antwoord).
Bedankt inderdaad voor de update; ik heb even een 2e account aangemaakt voor mijn 2e pro erbij.
( 1 per account …. )

Ik ben best tevreden over de performance tot zover.
Sinds vorige week zijn ook de DFS kanalen vrijgegeven je kunt hem in een drukke 5Ghz omgeving dus eventueel makkelijker apart zetten. De 160mhz is zodoende ook vrij gegeven maar daar werk ik niet mee.

Hij bevalt maar komt het beste tot zijn recht aan het plafond, daar is woning uit 2006 niet 123 op ingesteld, ze hebben een plekje aan de muur; elke etage 1 stuks en op de zolder een U6 lite. Alle units wat “medium” afgesteld overal goede dekking op deze manier.

Heb wel een beetje last van het Hue effect met Ubiquity…….

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toppe

Toppe

Oké ✅

renegrunn schreef op woensdag 26 mei 2021 @ 20:54:
[...]

Ok, wat is je doel, en wat zit in welke VLAN? Want zoals ik je eerste post lees, is het niet de bedoeling dat Spotify de speakers in de andere VLAN ziet?
Wat je zegt klopt als een bus! Er zitten Sonos speakers in VLAN A en VLAN B. Als je op de WLAN van VLAN A zit moet je de speakers in VLAN B niet kunnen zien en anders om.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tomas_
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 04-10 17:26
ik zie dat de schedules ook weer beschikbaar zijn in de app.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• renegrunn
Toppe schreef op woensdag 26 mei 2021 @ 21:36:
[...]

Wat je zegt klopt als een bus! Er zitten Sonos speakers in VLAN A en VLAN B. Als je op de WLAN van VLAN A zit moet je de speakers in VLAN B niet kunnen zien en anders om.
Okay, dan klopt dus de huidige situatie: doordat je mDNS/IMGP aan hebt staan zie je vanaf WLAN VLAN A speakers in VLAN B. Zet je die uit, dan dus niet meer..

Maar ik begrijp dus dat je familie in dat geval binnen dezelfde VLAN de speakers ook niet meer zien? Dat is dan inderdaad wel vreemd. Zitten ze daadwerkelijk op de juiste VLAN, zowel speakers als WLAN?

En voor mijn beeld, waarom de speakers in verschillende VLAN's? Hotel / B&B of zoiets?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toppe

Toppe

Oké ✅

renegrunn schreef op woensdag 26 mei 2021 @ 22:24:
[...]

Okay, dan klopt dus de huidige situatie: doordat je mDNS/IMGP aan hebt staan zie je vanaf WLAN VLAN A speakers in VLAN B. Zet je die uit, dan dus niet meer..

Maar ik begrijp dus dat je familie in dat geval binnen dezelfde VLAN de speakers ook niet meer zien? Dat is dan inderdaad wel vreemd. Zitten ze daadwerkelijk op de juiste VLAN, zowel speakers als WLAN?

En voor mijn beeld, waarom de speakers in verschillende VLAN's? Hotel / B&B of zoiets?
Ouders en zus/zwager zitten fysiek op één internet lijn. Er hangt een USG met een 8-60 switch en 2 AP PRO’s om alles aan te sturen.

Dat ze dus hun eigen speakers op hun eigen VLAN niet meer zien maakt het allemaal ingewikkeld. En ja, we weten zeker dat ze wel in de zelfde VLAN zitten. Het ‘LAN’ netwerk heeft namelijk geen WLAN en maar 1 poort op de switch heeft er toegang tot en dat is de server waar de controller opdraait en een proxy manager (nginx)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Skynett
ChUcKiE schreef op woensdag 26 mei 2021 @ 17:02:
En hij is alweer uitverkocht!

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Iemand enig idee?

Spotify kan toch ook dingen via de WAN kant besturen als die eenmaal in jouw account bekend zijn doordat je ze een keer eerder met Spotify hebt bestuurd :?

Zoiets dacht ik tenminste een keer begrepen te hebben... :$

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• renegrunn
nero355 schreef op woensdag 26 mei 2021 @ 22:56:
[...]

Spotify kan toch ook dingen via de WAN kant besturen als die eenmaal in jouw account bekend zijn doordat je ze een keer eerder met Spotify hebt bestuurd :?

Zoiets dacht ik tenminste een keer begrepen te hebben... :$
Ik gebruik zelf Spotify niet, maar als ik onderstaande zo lees kun je wel eens gelijk hebben!

https://community.spotify...the-Internet/td-p/1212959

Zou kunnen verklaren waarom @Toppe de speakers nog steeds cross-VLAN ziet. Echter, er wel vanuit gaande dat de speakers middels Spotify Connect worden gebruikt, en niet bv Airplay/Chromecast?

[ Voor 15% gewijzigd door renegrunn op 26-05-2021 23:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toppe

Toppe

Oké ✅

renegrunn schreef op woensdag 26 mei 2021 @ 23:04:
[...]

Ik gebruik zelf Spotify niet, maar als ik onderstaande zo lees kun je wel eens gelijk hebben!

https://community.spotify...the-Internet/td-p/1212959

Zou kunnen verklaren waarom @Toppe de speakers nog steeds cross-VLAN ziet. Echter, er wel vanuit gaande dat de speakers middels Spotify Connect worden gebruikt, en niet bv Airplay/Chromecast?
Ik gebruik Spotify niet, dus ik weet niet via welk protocol ze proberen te verbinden. Maar als het AirPlay zou zijn dan werkt dit niet via de WAN, en dus ga ik er vanuit dat je dit dicht kan zetten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• loyske
Iemand enig idee?

Ik heb hiervoor mDNS aan moeten zetten. Heb jij je VLANs in gericht dat je vanuit VLAN 1 wel sessies mag opzetten naar VLAN 2? Dan snap ik wel waarom het werkt bij jou.

Op mijn iPhone in VLAN 1 kan ik de Sonos speakers benaderen in VLAN 2.
Maar mijn iPad in VLAN 1 kan het dan weer niet. Ondanks dat alles openstaat tussen de VLANs.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Toppe

Toppe

Oké ✅

loyske schreef op donderdag 27 mei 2021 @ 11:23:
[...]

Ik heb hiervoor mDNS aan moeten zetten. Heb jij je VLANs in gericht dat je vanuit VLAN 1 wel sessies mag opzetten naar VLAN 2? Dan snap ik wel waarom het werkt bij jou.

Op mijn iPhone in VLAN 1 kan ik de Sonos speakers benaderen in VLAN 2.
Maar mijn iPad in VLAN 1 kan het dan weer niet. Ondanks dat alles openstaat tussen de VLANs.
Nee, dit heb ik ingesteld en er staat nog exact een zelfde regel in van back to front.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/24e3RblxxL5U1EPgrbt-UGHsvAQ=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/fVGY17WsEg7YcV26MCiKVbds.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cloud_VII
  • Registratie: Februari 2020
  • Laatst online: 04-10 12:34
Iemand ervaring met een beugel voor de UDM Pro? Is dit een optie?

https://www.allekabels.nl...673389/muurbeugel-2u.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• loeberce
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 04-10 20:21
Ik niet, maar de vraag is of het past met de stroomkabel aan de achterzijde.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tha Render_2
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 03-10 14:03
Muurbeugel diepte: 30,5cm
UDM pro diepte: 28,5cm

Denk dat je met 2cm tussen UDM pro en de muur niet voldoende hebt om de stroomkabel achteraan aan te sluiten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rikadoo
  • Registratie: Oktober 2007
  • Niet online
Wellicht dat het met een haakse powerkabel net lukt.

https://www.kabelshop.nl/...o5wPsvIqR7IgaApSzEALw_wcB

AMD Ryzen 7 5900x | Custom WC | ASUS ROG Strix X570-E Gaming | 32GB Corsair DDR4-3600MHz | Samsung 970 nvme 1TB | Samsung 860 EVO 2TB | AMD RX 6900XT 16GB | 1x Asus RoG XG27AQDMG | 1x LG UltraGear 27GL850

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• nielsn
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 02:15
Bij mij hangt de UDMP in deze beugel met daarbij nog een switch.

Ter versteviging leunt deze nog op een latje, werkt perfect!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cloud_VII
nielsn schreef op donderdag 27 mei 2021 @ 13:18:
[...]

Bij mij hangt de UDMP in deze beugel met daarbij nog een switch.

Ter versteviging leunt deze nog op een latje, werkt perfect!
Thanks, diepte instelbaar, dat is handig. Ik denk dat dit hem dan moet worden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nielsn
Ik ben vergeten te melden dat ik het latje er onder heb hangen omdat de beugel bij mij verticaal hangt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cloud_VII
nielsn schreef op donderdag 27 mei 2021 @ 13:39:
Ik ben vergeten te melden dat ik het latje er onder heb hangen omdat de beugel bij mij verticaal hangt.
Dat gaat hier ook gebeuren. Meterkast is niet breed genoeg om horizontaal te plaatsen.
Is de beugel niet sterk genoeg om de UDM Pro te dragen als deze verticaal hangt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nielsn
Cloud_VII schreef op donderdag 27 mei 2021 @ 14:42:
[...]

Dat gaat hier ook gebeuren. Meterkast is niet breed genoeg om horizontaal te plaatsen.
Is de beugel niet sterk genoeg om de UDM Pro te dragen als deze verticaal hangt?
Ze zitten met vier schroeven vast, dat latje heb ik heb ik er onder gemonteerd zodat er minder kracht op de schroeven komt te staan. De schroeven zitten namelijk alleen in de OSB-plaat van de meterkast.

Ik heb meer vertrouwen in de stevigheid van de beugel dan de OSB-plaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aGraPusher
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 08:09
Gaat niet passen. Met een modificatie wel ;) gisteren voor hetzelfde probleem gestaan en zie oplossing:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/XgvEW2tK775MxmphvDo-mjy-cMU=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/GRJs1Bd7h6FU8bArK5oBlr0h.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/urMHdOxKMnp2PnqHVpf-91VNab0=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/GwTdpfQV98SvLDUndcOLZEHE.jpg?f=fotoalbum_tile

Nefit EnviLine Tower Monoblock All Electic - 18x350wp (6300wp) Zuid - iPhone 14 Pro 128 GB Zilver - LG OLED 55” B16LA - Apple TV 4K 32GB – Sonos Beam

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cloud_VII
nielsn schreef op donderdag 27 mei 2021 @ 15:07:
[...]

Ze zitten met vier schroeven vast, dat latje heb ik heb ik er onder gemonteerd zodat er minder kracht op de schroeven komt te staan. De schroeven zitten namelijk alleen in de OSB-plaat van de meterkast.

Ik heb meer vertrouwen in de stevigheid van de beugel dan de OSB-plaat.
Bij mij is het ook zo'n soort plaat. Echter hangt er nu al een jaar dit aan... Dus dat zit wel goed denk 😉

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/pm56R4KiU64RkNlSDkZzTsFMfYs=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/WgjJPBCbYgh0UwlCDWGKBKdC.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Skynett
Cloud_VII schreef op donderdag 27 mei 2021 @ 15:12:
[...]

Bij mij is het ook zo'n soort plaat. Echter hangt er nu al een jaar dit aan... Dus dat zit wel goed denk 😉

[Afbeelding]
Hé, een CK2+ en een DM samen. Welke controller gebruik je dan?
Ik ben van de week toevallig overgegaan van de CK2+ naar de DM.

Pagina: 1 ... 119 ... 327 Laatste

Let op:
Dit topic is alleen bedoeld voor het bespreken van ervaringen van Ubiquiti Netwerkapparatuur! Protect and Access horen daar niet bij.

Andere onderwerpen horen thuis in:
- Aankoopadvies: [Ubiquiti-apparatuur] Aankoopadvies & Discussie
- IPTV: [Ubiquiti & IPTV] Ervaringen & Discussie
- Deurbel: [Ubiquiti UniFi Protect G4 Doorbell] Ervaringen & Discussie
- Unifi Access: [Ubiquiti UniFi Acces] Ervaringen & Discussie
- Unifi Protect: [UniFi Protect] Ervaringen en Discussies

Gebruik als laatste eerst de search voordat je een vraag stelt. Veel vragen komen telkens terug en de antwoorden zijn dus terug te vinden.