JDFS schreef op zaterdag 22 mei 2021 @ 22:25:
Inmiddels maak ik al een maandje gebruik van een USG Pro, een UAP Pro, 16 POE Switch en sinds kort de USW Flex Mini. Heerlijke apparatuur

. Hopelijk kan iemand mij helpen met mijn volgende vraag:
Ik gebruik Home Assistant en wil nu mijn TV (webOS 3.0) via Wake on LAN (WOL) aan laten gaan door het versturen van een 'magic packet' via het MAC adres van mijn TV. Nu is het zo dat ik mijn HA installatie op 192.168.1.x heb en mijn TV op 192.168.20.x (mijn IOT netwerk). Jullie raden het al; ik kan dit pakket niet versturen, omdat er wat aangepast moet worden in de router. Ik heb zelf al een beetje gekeken en volgens mij ontkom ik er niet aan om in de config json iets te moeten aanpassen, kan iemand mij er mee helpen wat precies? Ik draai overigens de config json van @coolhva die perfect werkt op dit moment voor mijn KPN internet (doei Experiabox!). Ik ben echter bang die config aan te passen zodat iets weer breekt - heb een tijdje terug ook al alles hard moeten resetten toen een provision mis ging.
Voorzetje: waarschijnlijk zo?
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
| "protocols": {
"static": {
"arp": {
"192.168.20.20": {
"hwaddr": "ff:ff:ff:ff:ff:ff"
},
"192.168.1.100": {
"hwaddr": "ff:ff:ff:ff:ff:ff"
}
}
}
} |
Waar 20.20 de LG TV is en 1.100 de HA installatie. ff:ff:ff:ff:ff:ff moet bij beide mijn MAC adres zijn van de TV neem ik aan?
Ik heb niet de oplossing, maar wel een vraag die mogelijk ook de oplossing biedt : Kan je daarvoor niet gewoon een Static DHCP Mapping op basis van het MAC adres gebruiken

Gizmo55 schreef op maandag 24 mei 2021 @ 00:41:
Ik maak reeds enige tijd gebruik van de Controller Software op mijn Ubuntu server. Nu sinds kort met de versie 6.1 krijg ik regelmatig de vraag om de software een rating te geven en altijd maar reclame om apparatuur aan te schaffen. Dit ondertussen beu geworden dacht ik de ui.com site maar eens te blokken. Beginnend via pihole. Yes!... dat had effect... maar daarmee stopte ook met functioneren : Dashboard, Topologie, Devices, Clients, Statistics, Alerts... bijna alles dus... Slechts enkele onderdelen van Settings leek nog bereikbaar.
Kan iemand bevestigen dat blijkbaar de controller software niet autonoom kan functioneren en ALTIJD een verbinding met der servers van buiten mijn netwerk noodzakelijk is... en welke informatie gaat vanuit mijn LAN naar vreemde servers ?
Heb je alle Telemetry uitgezet samen met het Pingen van de USG
Doe je wat met de Ubiquiti UniFi Cloud meuk ??
Hou je rekening met het feit dat de UniFi Controller wel UI.com moet kunnen bereiken voor nieuwe firmware/software checks ?!
Verder wel een vreemd verhaal inderdaad...
HeSitated schreef op maandag 24 mei 2021 @ 13:18:
Guests netwerk en non-unifi router
Ik probeer in mijn unifi netwerk (3 switches, 2 AP's) een guests en een iot netwerk in te richten.
Mijn router is een Draytek Vigor 2927.
Mijn default netwerk is untagged en heeft een domain controller als DHCP server, hetgeen prima werkt.
In de controller heb ik twee netwerken aangemaakt:
- Guests:
- VLAN: 99
- Gateway IP/Subnet: 172.16.200.1/24
- IP-adres router: 172.16.200.1
- IOT:
- VLAN: 39
- Gateway IP/Subnet: 10.2.0.1/24
- IP-adres router: 10.2.0.1
Probleem
Er worden geen IP-adressen uitgereikt via wifi of via port profile.
Wat heb ik geprobeerd:- DHCP Server op Draytek aan:
- DHCP Mode: None, DHCP Guarding: Aan
- DHCP Mode: None, DHCP Guarding: Uit
- DHCP Mode: DHCP Relay, DHCP Guarding: Aan
- DHCP Mode: DHCP Relay, DHCP Guarding: Uit
- DHCP Server op Draytek uit
- DHCP Mode: DHCP Server, DHCP Guarding: Uit
De DHCP-range begint in alle gevallen bij 10.
Hoe krijg ik dat Guests- en IOT-netwerk aan de praat?
Ik heb een UniFi nanoHD + 16 Poorts 150 Watt PoE Switch i.c.m. een DrayTek 2950 werkend gekregen door het gewoon als een normaal netwerk te behandelen en de juiste Tagged/Untagged instellingen te maken op alle drie apparaten : Werkt gewoon prima!
Dus...
- Maak een VLAN + DHCP meuk op de DrayTek webGUI aan.
- Tag je VLAN op de juiste DrayTek poort.
- Maak een VLAN Only aan in de UniFi Controller.
- Tag je VLAN op de juiste UniFi Switch poort.
- Tag je VLAN op de poort van de UniFi Accesspoint.
- Tag het SSID met de juiste VLAN.
- Trek overal de juiste kabeltjes uiteraard...
En gaan met die banaan!