[Ubiquiti-Netwerkapparatuur] Ervaringen & Discussie - Deel 4 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 118 ... 327 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Alle 42 producten

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• geenwindows
  • Registratie: November 2015
  • Niet online
ed1703 schreef op woensdag 19 mei 2021 @ 11:03:
[...]

Zit onder System Settings --> Controller Configuration --> Device SSH Configuration (New Interface)
Zo zie je maar weer hoe veel ik de nieuwe interface gebruik: Helemaal Niet! ;)

Geenwindows pakt nog even een bak koffie...

al zie ik de optie om advanced features aan / uit te zetten nog niet...

Fan van: Unraid, ProxMox, Pi-hole, PlexMediaServer, OPNsense. Meer een gluurder dan een reaguurder.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cloud_VII
  • Registratie: Februari 2020
  • Laatst online: 12:22
ApoC schreef op woensdag 5 mei 2021 @ 09:34:
[...]

De Pro is kleiner, lichter, goedkoper en energiezuiniger. Past zo op het oog keurig tussen de 6 Lite en de 6 LR in. Geeft ook mooi nog wat ruimte in de line up voor een Wifi 6 variant van de NanoHD in de toekomst.
Waarom heeft de 6 Pro een dubbele max theoretische snelheid tegenover de 6 LR terwijl ze beide 4x4 zijn ?
Hoe zit dat?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ApoC
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 04-10 11:01
Cloud_VII schreef op woensdag 19 mei 2021 @ 11:51:
[...]

Waarom heeft de 6 Pro een dubbele max theoretische snelheid tegenover de 6 LR terwijl ze beide 4x4 zijn ?
Hoe zit dat?
Pin me er niet op vast, maar volgens mij heeft dat te maken met het feit dat de Pro een channel width van 160 Mhz ondersteunt en de LR niet (80mhz max). Op basis 4x4 mimo met een channel width van 80Mhz is de maximale theoretische doorvoer 2400Mbps (1x1 mimo is theoretisch 600Mbs).

Bij 160 Mhz channel width zou je dan op 4800Mbps uitkomen bij 4x4 mimo. Nogmaals, allemaal zuiver theoretische waarden. In de praktijk ga je deze snelheden nooit terug zien, zelfs niet als je LoS op een meter afstand van het AP zit met een netwerkkaart die voldoet aan alle eisen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• rally
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 11:13

rally

Deyterra Consultancy

ApoC schreef op woensdag 19 mei 2021 @ 12:58:
[...]

Pin me er niet op vast, maar volgens mij heeft dat te maken met het feit dat de Pro een channel width van 160 Mhz ondersteunt en de LR niet (80mhz max). Op basis 4x4 mimo met een channel width van 80Mhz is de maximale theoretische doorvoer 2400Mbps (1x1 mimo is theoretisch 600Mbs).
Net even gekeken bij mijn U6 LR en die heeft ook HE 160 als maximale kanaalbreedte.
Dus waar het verschil in zit waardoor de Pro een veel hogere maximale doorvoer zou kunnen halen is inderdaad een interessante vraag.

http://www.deyterra.com

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cloud_VII
[...]

Bij 160 Mhz channel width zou je dan op 4800Mbps uitkomen bij 4x4 mimo. Nogmaals, allemaal zuiver theoretische waarden. In de praktijk ga je deze snelheden nooit terug zien, zelfs niet als je LoS op een meter afstand van het AP zit met een netwerkkaart die voldoet aan alle eisen.
Inderdaad allemaal theorie, maar vroeg me toch af hoe ze aan die snelheid komen
rally schreef op woensdag 19 mei 2021 @ 13:45:
[...]

Net even gekeken bij mijn U6 LR en die heeft ook HE 160 als maximale kanaalbreedte.
Dus waar het verschil in zit waardoor de Pro een veel hogere maximale doorvoer zou kunnen halen is inderdaad een interessante vraag.
Dat zag ik dus ook, dus vraag me inderdaad af hoe dit dan zit...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rally
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 11:13

rally

Deyterra Consultancy

Niet alleen dat. Zowel de Lite, als de LR als de Pro (U6 devices) beschikken over een 1Gbit interface.
Dus wat de toegevoegde waarde is dan de Pro is me niet duidelijk.

Alledrie hebben ook maximaal 300+ clients. Dus tja.... mooi, maar ik kan er geen zichbare toegevoegde waarde in ontdekken.

Anders dan dat de Pro wel kleiner is dan de LR.

http://www.deyterra.com

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cloud_VII
rally schreef op woensdag 19 mei 2021 @ 13:59:
Niet alleen dat. Zowel de Lite, als de LR als de Pro (U6 devices) beschikken over een 1Gbit interface.

Alledrie hebben ook maximaal 300+ clients. Dus tja.... mooi, maar ik kan er geen zichbare toegevoegde waarde in ontdekken.

De Pro is ook goedkoper, dus het is een erg vreemde AP op dit moment.
Sowieso is WiFi 6 nog steeds toekomst muziek. Op dit moment heb ik slechts 2 iPhones en een PS5 (die bedraad is aangesloten) met WiFi 6. Dus ik wacht geduldig op de 6E varianten of misschien zelfs de 7.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ApoC
Cloud_VII schreef op woensdag 19 mei 2021 @ 13:54:
[...]

Inderdaad allemaal theorie, maar vroeg me toch af hoe ze aan die snelheid komen

[...]

Dat zag ik dus ook, dus vraag me inderdaad af hoe dit dan zit...
Wat zou kunnen is dat de 6 LR bij 160 MHz channel width niet verder gaat dan 2x2 MIMO. De 6LR in early access ondersteunde namelijk uberhaupt geen 160 Mhz.
Als de Pro 160mhz channel width ondersteunt met 4x4 mimo zou daar de verklaring kunnen zitten. Enige ander optie is dat er 2 5Ghz array's in de Pro zitten, maar aangezien ze het ding als dual band AP aanprijzen (1x2.4, 1x5ghz) geloof ik dat niet zo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DUX
  • Registratie: September 2002
  • Nu online

DUX

blijft ook nu voor Oranje

rally schreef op woensdag 19 mei 2021 @ 13:59:

De Pro heeft ook nog een extra netwerkaansluiting waardoor je fallback-connectiviteit kunt realiseren of kunt daisychainen naar andere netwerkdevices.

.    < G o o o o o o o o g l e >
Vorige 1 2 3 4 5 6 7 8 Volgende

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tassadar32
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 23-09 13:07
Cloud_VII schreef op woensdag 19 mei 2021 @ 14:05:
[...]

Sowieso is WiFi 6 nog steeds toekomst muziek. Op dit moment heb ik slechts 2 iPhones en een PS5 (die bedraad is aangesloten) met WiFi 6. Dus ik wacht geduldig op de 6E varianten of misschien zelfs de 7.
Maar als je met een Quest 2 multiplayer VR games wil spelen kan het wel degelijk handig zijn. Die heeft Wifi6 en geen optie om er even een draad aan te hangen.

27x320Wp LG | 7.4 kW W/W warmtepomp | 2024 Model 3 Performance+FSD | 2019 Zoë 40kWh Star Wars edition

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Seven_of_Nine
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 00:10
DUX schreef op woensdag 19 mei 2021 @ 14:15:
[...]

De Pro heeft ook nog een extra netwerkaansluiting waardoor je fallback-connectiviteit kunt realiseren of kunt daisychainen naar andere netwerkdevices.
Alleen de AC-Pro heeft een dubbele RJ45
Mijn U6-Pro heeft echt maar 1 inkomende ethernet aansluiting hoor. Was het maar zo!

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Pin me er niet op vast, maar volgens mij heeft dat te maken met het feit dat de Pro een channel width van 160 Mhz ondersteunt en de LR niet (80mhz max).
Is dat niet onlangs gefixt in een bepaalde firmware :?

Ik kan helaas de desbetreffende e-mail niet meer vinden...
Waarschijnlijk een Beta of RC versie geweest :)

|| Stem op mooiere Topic Search linkjes! :) " || Pi-Hole : Geen advertenties meer voor je hele netwerk! >:) ||

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ApoC
nero355 schreef op woensdag 19 mei 2021 @ 16:38:
[...]

Is dat niet onlangs gefixt in een bepaalde firmware :?

Ik kan helaas de desbetreffende e-mail niet meer vinden...
Waarschijnlijk een Beta of RC versie geweest :)
klopt ja, my bad. De EA versie van de 6 LR had geen 160 Mhz ondersteuning, maar de GA versie wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jinglewood
  • Registratie: Juli 2015
  • Niet online
Korte vraag:
Kan iemand mij vertellen of je op een udm-pro netcat kan installeren en gebruiken? Maakt het wat uit als dat via een podman container gaat, werkt dat dan wat betreft het direct kunnen praten en verbinden met de buitenwereld?
Zie het script hieronder als voorbeeld
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
#!/bin/sh
date
count=0
while [ $count -lt $2 ]; do
#while test $count < $2; do
  port=`expr $1 + $count`
  echo EOF | nc -N -p $port -w 1 -t $3 $4 > /dev/null
  if test "$?" = "1";
  then
    echo "$port Failed"
  else
    echo "$port Success"
  fi
  count=`expr $count + 1`
done

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• robertwebbe
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 06-10 22:30
Betreft de U6-Pro: bestaan er (al) wel clients met wifi6,160MHz kanaalbreedte en meer dan 2x2 streams dan?

[ Voor 27% gewijzigd door robertwebbe op 19-05-2021 23:59 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Behoorlijk Leek
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 06-10 21:59
robertwebbe schreef op woensdag 19 mei 2021 @ 23:54:
Betreft de U6-Pro: bestaan er (al) wel clients met wifi6,160MHz kanaalbreedte en meer dan 2x2 streams dan?
Mijn laptop van medion bv.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/fK39K22Y4evEpccfJ72f0OmUWNc=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/S99D5Jqs7h59ZigLS0ctFVvN.png?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DUX
  • Registratie: September 2002
  • Nu online

DUX

blijft ook nu voor Oranje

Both the Intel® Wi-Fi 6 AX200 and Intel® Wi-Fi 6 AX201 support 2x2 Wi-Fi 6 technology, including new features such as:

Uplink/Downlink OFDMA
1024QAM
Data rates up to 2.4 Gbps
Hi-end HP-laptops ook al eventjes. AX200-chip hier icm Intel Whiskey Lake Gen 8.

@robertwebbe Verkeerd gelezen, sorry! Dan moet ik je het antwoord schuldig blijven.

[ Voor 55% gewijzigd door DUX op 20-05-2021 13:22 ]

.    < G o o o o o o o o g l e >
Vorige 1 2 3 4 5 6 7 8 Volgende

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• robertwebbe
De AX200 en AX201 hebben volgens de specs sheet 2x2. Dat komt dan neer op een PSY rate van 2400 Mbps wat de U6-LR aankan. Maar de U6-Pro ondersteunt 4800 Mbps wat dan 4x4 streams is. Mijn vraag was of er een client bestaat met meer dan 2x2.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• zeroday
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 06-10 13:10

zeroday

There is no alternative!

robertwebbe schreef op donderdag 20 mei 2021 @ 08:11:
De AX200 en AX201 hebben volgens de specs sheet 2x2. Dat komt dan neer op een PSY rate van 2400 Mbps wat de U6-LR aankan. Maar de U6-Pro ondersteunt 4800 Mbps wat dan 4x4 streams is. Mijn vraag was of er een client bestaat met meer dan 2x2.
Deze?
https://www.asus.com/nl/N...ters/All-series/PCE-AC88/

die van mij haalt met 2x2 Wifi6, 160Mhz 1.2Gbps
heel netjes ..

There are no secrets, only information you do not yet have

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• robertwebbe
@zeroday De Asus PCE-AC88 is wifi 5 (ac), geen wifi 6 (ax).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• loyske
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 06-10 15:42
Meer mensen die zien dat de CKG2+ soms de verbinding met de cloud verliest en status LED wit knippert?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SniperGuy
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 11:07
jantje112 schreef op dinsdag 18 mei 2021 @ 22:34:
Vandaag mijn controller geüpdatet. Helaas wil de controller niet meer starten. Ik zie een veel voorkomende foutmelding als ik google, waarin ik via SSH moet inloggen in de controller. Alleen ik heb geen idee welk wachtwoord daarvoor nodig is. Het wachtwoord waarmee ik inlog werkt niet, evenals ubnt als standaard..

Iemand tips?

En hoe kan een professionele organisatie nou een dergelijke bug na 2 jaar nog niet oplossen..
Geen bugs in je software is een utopie, zelfs de grote spelers (ala Cisco) lukt dat niet aangezien er miljarden onmeetbaar veel combinaties van settings en situaties mogelijk zijn.
Soms hit je een bug, een andere keer niet. Het is gewoon geluk hebben.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GioStyle
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 12:25
loyske schreef op donderdag 20 mei 2021 @ 15:03:
Meer mensen die zien dat de CKG2+ soms de verbinding met de cloud verliest en status LED wit knippert?
Yes, zojuist omdat ik bij toeval in de meterkast moest zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zeroday

zeroday

There is no alternative!

robertwebbe schreef op donderdag 20 mei 2021 @ 14:02:
@zeroday De Asus PCE-AC88 is wifi 5 (ac), geen wifi 6 (ax).
Denk dat er op die dingen nog wel even gewacht moet worden. Ik wil graag een USB wifi6 device hebben met minimaal 2x2, maar denk dat die chips vooralsnog alleen in routertjes worden gezet

deze dan?
https://www.amazon.nl/Ziy...dersteuning/dp/B07YZ7J8QD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• loyske
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 06-10 15:42
GioStyle schreef op donderdag 20 mei 2021 @ 15:35:
[...]

Yes, zojuist omdat ik bij toeval in de meterkast moest zijn.
Zag het ook bij toeval. Dacht dat dit gerelateerd kon worden aan de meldingen dan soms de USG of Switch reconnected is. Maar die meldingen heb ik nu al een tijd niet meer gehad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• robertwebbe
zeroday schreef op donderdag 20 mei 2021 @ 15:52:
[...]

Denk dat er op die dingen nog wel even gewacht moet worden. Ik wil graag een USB wifi6 device hebben met minimaal 2x2, maar denk dat die chips vooralsnog alleen in routertjes worden gezet

deze dan?
https://www.amazon.nl/Ziy...dersteuning/dp/B07YZ7J8QD
Volgens de specs ook maximaal 2400 Mbps.
Er zijn dus nog geen clients voor 4800 Mbps op de markt, aan een U6-Pro heb je nu dus (nog) helemaal niets. En de grootste teleurstelling is dat die slechts 1 GBPs poort heeft. |:(

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TPA
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 06-10 17:02

TPA

ESET official partner

Skynett schreef op donderdag 13 mei 2021 @ 06:58:
[...]

Ik heb er een 512GB in gezet. Merk weet ik niet meer, zoals ik al aangaf, ik had nog wat liggen. Als je het echt wil weten moet ik hem even open maken.
Mijn SSD wil hij niet herkennen (1TB) maar toen ik de “oude” er weer in deed ging ie hem formateren en was het weer opgelost…. Heb nu wel een nieuwe SSD liggen….

ESET software nodig? Let me know 😄

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TPA

TPA

ESET official partner

loyske schreef op donderdag 20 mei 2021 @ 16:56:
[...]

Zag het ook bij toeval. Dacht dat dit gerelateerd kon worden aan de meldingen dan soms de USG of Switch reconnected is. Maar die meldingen heb ik nu al een tijd niet meer gehad.
Had ik ook dacht hdd issue. Maar dar ding er uit en een sad er in. Gaf een hdd error. Originele schijf dan maar ff terug gaf format en install en eea was weet goed online.

Misschien kan je de hdd er ff uithalen dan er weer in. Ik moet hem wel opnieuw instellen maar een backup terugzetten was niet nosivy

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• pinda powerrr
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 11:00

pinda powerrr

Slow down...

loyske schreef op donderdag 20 mei 2021 @ 16:56:
[...]

Die meldingen krijg ik nog steeds regelmatig. Op de zaak een CKg2 en thuis een CK. AP's, USG en switches die "reconnecten". Maar ik heb nog geen enkele keer gemerkt dat de verbinding verloren was 8)7

Ben er nog niet verder ingedoken eigenlijk, ik ga er maar even vanuit dat het een glitch in de firmware is.

Waiting on the world to change

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• zeroday

zeroday

There is no alternative!

robertwebbe schreef op donderdag 20 mei 2021 @ 17:12:
[...]

Volgens de specs ook maximaal 2400 Mbps.
Er zijn dus nog geen clients voor 4800 Mbps op de markt, aan een U6-Pro heb je nu dus (nog) helemaal niets. En de grootste teleurstelling is dat die slechts 1 GBPs poort heeft. |:(
veel is marketing . .ik durf te wedden dat er te weinig clients zullen komen die dit echt zouden kunnen. Hetzelfde toen we 3x3 kregen. stopten alle fabrikanten er 1x1 in waardoor je max 150Mbps haalde ..
tsja.. dat schiet ook niet op .. terwijl je wel met het ' protocol ' verbonden bent ..

zucht ..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bruzski
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 03-10 09:21

Bruzski

watte ??

Ik krijg binnenkort glasvezel in mijn meterkast gemonteerd en denk vervolgens erover om van Ziggo naar een 500/500 glas abbo bij KPN te gaan, heeft iemand ervaring met een UDMPro die direct verbonden is aan de glasvezel? waar moet ik op letten kwa SFP/+ modules, ik lees ook termen zoals GPON en AON. :/

☁ Tech Junky | Smart Things | Motivator | rFactor 2 Sim GT3 Pro ☁ (ICQ 8297373)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Will_M
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
pinda powerrr schreef op donderdag 20 mei 2021 @ 18:18:
[...]

Die meldingen krijg ik nog steeds regelmatig. Op de zaak een CKg2 en thuis een CK. AP's, USG en switches die "reconnecten". Maar ik heb nog geen enkele keer gemerkt dat de verbinding verloren was 8)7

Ben er nog niet verder ingedoken eigenlijk, ik ga er maar even vanuit dat het een glitch in de firmware is.
Ik heb hier sinds een aantal dagen een UVC-G4-Doorbell en die weet me ook al de nachten op rij te melden dat 'ie 'disconnected én weer 'connected' is binnen een seconde via WiFi....

Gebeurt hier precies op 't tijdstip dat de controller met z'n nachtelijke ronde 'A/I' bezig is :+

Boldly going forward, 'cause we can't find reverse

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• pinda powerrr

pinda powerrr

Slow down...

Bruzski schreef op donderdag 20 mei 2021 @ 21:11:
Ik krijg binnenkort glasvezel in mijn meterkast gemonteerd en denk vervolgens erover om van Ziggo naar een 500/500 glas abbo bij KPN te gaan, heeft iemand ervaring met een UDMPro die direct verbonden is aan de glasvezel? waar moet ik op letten kwa SFP/+ modules, ik lees ook termen zoals GPON en AON. :/
Bij GPON is direct verbinden met de glasvezel niet mogelijk. De mediaconverter splitst/filtert jouw signaal van de anderen, die is letterlijk specifiek voor jouw adres. Even kort door de bocht gezegd, deel je de glasvezel met de rest van de straat.

Met AON is het wel mogelijk, dan heb je een eigen vezel tot aan de PoP in de wijk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Skynett
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 11:09
TPA schreef op donderdag 20 mei 2021 @ 18:04:
[...]

Mijn SSD wil hij niet herkennen (1TB) maar toen ik de “oude” er weer in deed ging ie hem formateren en was het weer opgelost…. Heb nu wel een nieuwe SSD liggen….
Jammer, dat is balen man! Ik had nog iets liggen, dus dat kostte me niks.

Vandaag ook (toevallig) weer een nieuwe firmware voor de CK+. Ik heb niet in de release noten gekeken, maar wellicht dat hij nu wel ondersteund wordt.

Ik weet wel dat het allemaal vanzelf ging nadat ik de schijf had vervangen. Misschien is het wel een voorwaarde dat hij eerst werkend down gebracht wordt voordat je de schijf kan wisselen of zo.

Hier moet alle shit staan die ik heb.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TPA

TPA

ESET official partner

Will_M schreef op donderdag 20 mei 2021 @ 21:22:
[...]

Ik heb hier sinds een aantal dagen een UVC-G4-Doorbell en die weet me ook al de nachten op rij te melden dat 'ie 'disconnected én weer 'connected' is binnen een seconde via WiFi....

Gebeurt hier precies op 't tijdstip dat de controller met z'n nachtelijke ronde 'A/I' bezig is :+
Dat had ik bij de g3 instant en nu ik naar de 5.63.0 heb geupgrade is het beter. Al verliest ie nog connectie af en toe. En hij staat in zicht van de in wall… maar de melding is nu zie iets met no power/connection

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TPA

TPA

ESET official partner

Skynett schreef op donderdag 20 mei 2021 @ 21:37:
[...]

Vandaag ook (toevallig) weer een nieuwe firmware voor de CK+. Ik heb niet in de release noten gekeken, maar wellicht dat hij nu wel ondersteund wordt.

Ik weet wel dat het allemaal vanzelf ging nadat ik de schijf had vervangen. Misschien is het wel een voorwaarde dat hij eerst werkend down gebracht wordt voordat je de schijf kan wisselen of zo.
Nope. Ik heb het daarna nogmaals gepoogd zonder format en ook met.

Zal eens kijken naar die nieuwe ck fw

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Will_M
  • Niet online
Skynett schreef op donderdag 20 mei 2021 @ 21:37:
[...]

Ik zie voor de CKG2+ geen nieuw firmware, wel voor de NETWORK CONTROLLER welke er op draait (6.2.23). :*)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TPA

TPA

ESET official partner

Will_M schreef op donderdag 20 mei 2021 @ 21:53:
[...]

Ik zie voor de CKG2+ geen nieuw firmware, wel voor de NETWORK CONTROLLER welke er op draait (6.2.23). :*)
Ik wel namelijk 2.1.11 die wordt mij aangeboden.
Eerst maar even gecheckt….

Valt mij dit op: UniFi Network 6.1.71 (pre-installed)

Ik zit op netwerk 6.2.23 al even..

Wel wat frapant…

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OsiriS.nl
  • Laatst online: 06-10 00:01
Momenteel bezig met een kantoornetwerk van een bekende en ik zit met de volgende uitdaging.

Oorspronkelijk voorzien dat alle netwerkaansluitingen naar een patchpanel zouden gaan in mijn serverkast, 17 stuks. Daar een UDM pro en 24p POE gen2 switch voorzien met DAC verbonden.
Nu zijn er slechts 9 kabels voorzien richting de netwerkkast, ja tekening lezen blijft een kunst, en meer dan 3 extra kabels zijn niet mogelijk vanwege bouwtechnische eigenschappen.

Twee keuzes zijn als volgt, of de vloer openkappen en extra leidingen/kabels trekken, of in een soort meterkast ergens anders in het kantoor een switch bijplaatsen. Vanuit daar kunnen dan alle overige devices aangesloten worden. De vloer eruit kappen zal het niet gaan worden ben ik bang.
Daarom mijn concrete vraag, wat is het beste om te doen?

Liefst ga ik met 10Gbit naar de nieuw te plaatsen switch zodat ik hier nooit een bottleneck zal hebben. Maar dat betekent dan dat mijn bestaande switch ook vervangen moet worden aangezien die enkel SFP heeft.
Daarnaast heb ik ook POE nodig, minimaal 4 keer, dit in combinatie met 10Gbit wordt een dure grap zo te zien.

Iemand van jullie een geniale ingeving?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bruzski

Bruzski

watte ??

pinda powerrr schreef op donderdag 20 mei 2021 @ 21:26:
[...]

Bij GPON is direct verbinden met de glasvezel niet mogelijk. De mediaconverter splitst/filtert jouw signaal van de anderen, die is letterlijk specifiek voor jouw adres. Even kort door de bocht gezegd, deel je de glasvezel met de rest van de straat.

Met AON is het wel mogelijk, dan heb je een eigen vezel tot aan de PoP in de wijk.
Dank, moet ik nog letten op het type sfp module of kan ik mijn bestaande sfp lc’s gebruiken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Will_M
  • Niet online
TPA schreef op donderdag 20 mei 2021 @ 21:56:
[...]

Ik wel namelijk 2.1.11 die wordt mij aangeboden.
Eerst maar even gecheckt….

Valt mij dit op: UniFi Network 6.1.71 (pre-installed)

Ik zit op netwerk 6.2.23 al even..

Wel wat frapant…
Voor m'n CKG2+ nú ...
code:
1
2
3
4
5
Status

Update to v2.1.11+a7986ca
Firmware Version
2.1.7

Network Controller software draait nu 6.2.25 komende vanaf 6.2.23

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ZhUM4RNVMr9IxpoKWCqQzNr4J3s=/800x/filters:strip_exif()/f/image/yq5cMTaZVFuI8HPS47NufWoF.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 27% gewijzigd door Will_M op 20-05-2021 22:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Noxa
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 12:02
pinda powerrr schreef op donderdag 20 mei 2021 @ 21:26:
[...]

Hoe weet ik of ik een GPON of AON heb? Mij is het namelijk wel gelukt om de UDM rechtstreeks op de FTU aan te sluiten. Het is een KPN unit en een abbo van T-Mobile.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pinda powerrr

pinda powerrr

Slow down...

Noxa schreef op donderdag 20 mei 2021 @ 22:36:
[...]

Hoe weet ik of ik een GPON of AON heb? Mij is het namelijk wel gelukt om de UDM rechtstreeks op de FTU aan te sluiten. Het is een KPN unit en een abbo van T-Mobile.
In geval van T-Mobile (ik hang nogal veel in dat topic rond), weet ik, dat als je een Huawei mediaconverter hebt, het GPON is.

GPON wordt sinds kort uitgerold door zowel KPN, als T-Mobile. Nu kun je nog relatief makkelijk de scheiding zien, nieuwe aansluiting (echt sinds dit jaar ongeveer) =GPON, oudere aansluiting vaak nog AON.
En ik meen te hebben gelezen, dat in geval van GPON de vezel er ook niet uit gehaald kan worden, maar dat durf ik niet met zekerheid te zeggen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• wvanommen
  • Registratie: Maart 2019
  • Laatst online: 11:34
pinda powerrr schreef op donderdag 20 mei 2021 @ 23:50:
[...]

In geval van T-Mobile (ik hang nogal veel in dat topic rond), weet ik, dat als je een Huawei mediaconverter hebt, het GPON is.

GPON wordt sinds kort uitgerold door zowel KPN, als T-Mobile. Nu kun je nog relatief makkelijk de scheiding zien, nieuwe aansluiting (echt sinds dit jaar ongeveer) =GPON, oudere aansluiting vaak nog AON.
En ik meen te hebben gelezen, dat in geval van GPON de vezel er ook niet uit gehaald kan worden, maar dat durf ik niet met zekerheid te zeggen.
Ik ben recent bij T-Mobile overgestapt van AON naar GPON (omdat ze daar wel Gigabit op leveren bij mij in de wijk). Je krijgt dan inderdaad een Huawei GPON mediaconverter ter vervanging van de Tp-Link die ik eerst had. Ik heb van de man monteur een nieuwe glasvezel “kabel” gekregen voor tussen de mediaconverter en het kastje van KPN, want voor GPON had ik in mijn geval Groen Groen nodig i.p.v. Blauw Groen. Die heb ik overigens zelf om geprikt want toen de monteur kwam was de lijn nog niet overgezet. Je kunt wel GPON SFP’s krijgen, of dat ook werkt ga ik voor wat ze moeten kosten nog even niet proberen ;-).

Acties:
  • +2 Henk 'm!

Verwijderd

wvanommen schreef op vrijdag 21 mei 2021 @ 00:07:
[...]

Je kunt wel GPON SFP’s krijgen, of dat ook werkt ga ik voor wat ze moeten kosten nog even niet proberen ;-).
Nee dat gaat niet werken. De Huawei GPON mediaconverter wordt namelijk aangemeld op de dslam zodat die jouw signaal eruit kan halen. GPON sfp staat niet aangemeld en krijgt dan ook geen verbinding.

GPON mediaconverter (ONT) Is een actief onderdeel van het netwerk waar een mediaconvertor voor AON alleen het omzet van fiber naar ethernet.

[ Voor 14% gewijzigd door Verwijderd op 21-05-2021 00:18 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tha Render_2
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 03-10 14:03
OsiriS.nl schreef op donderdag 20 mei 2021 @ 22:02:
Momenteel bezig met een kantoornetwerk van een bekende en ik zit met de volgende uitdaging.

Oorspronkelijk voorzien dat alle netwerkaansluitingen naar een patchpanel zouden gaan in mijn serverkast, 17 stuks. Daar een UDM pro en 24p POE gen2 switch voorzien met DAC verbonden.
Nu zijn er slechts 9 kabels voorzien richting de netwerkkast, ja tekening lezen blijft een kunst, en meer dan 3 extra kabels zijn niet mogelijk vanwege bouwtechnische eigenschappen.

Twee keuzes zijn als volgt, of de vloer openkappen en extra leidingen/kabels trekken, of in een soort meterkast ergens anders in het kantoor een switch bijplaatsen. Vanuit daar kunnen dan alle overige devices aangesloten worden. De vloer eruit kappen zal het niet gaan worden ben ik bang.
Daarom mijn concrete vraag, wat is het beste om te doen?

Liefst ga ik met 10Gbit naar de nieuw te plaatsen switch zodat ik hier nooit een bottleneck zal hebben. Maar dat betekent dan dat mijn bestaande switch ook vervangen moet worden aangezien die enkel SFP heeft.
Daarnaast heb ik ook POE nodig, minimaal 4 keer, dit in combinatie met 10Gbit wordt een dure grap zo te zien.

Iemand van jullie een geniale ingeving?
Wat is 'een dure grap'? een USW-Pro-24-PoE (met 2x SFP+) kost excl btw 530€, dat is voor 2 stuks 1.060€, voor een kantoor toch niet duur als je 10gbit backbone wilt en PoE?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Noxa
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 12:02
Verwijderd schreef op vrijdag 21 mei 2021 @ 00:17:
[...]

Nee dat gaat niet werken. De Huawei GPON mediaconverter wordt namelijk aangemeld op de dslam zodat die jouw signaal eruit kan halen. GPON sfp staat niet aangemeld en krijgt dan ook geen verbinding.

GPON mediaconverter (ONT) Is een actief onderdeel van het netwerk waar een mediaconvertor voor AON alleen het omzet van fiber naar ethernet.
Ik heb had een Huawei mediaconverter er tussen zitten. Maar heb nu een fibre kabel rechtstreeks in de FTU gestoken met een sfp module in de udm. Werkt als een trein en scheelt me de nodige apparaten en stekkers in de meterkast.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• esky
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 06-10 09:38
Verwijderd schreef op vrijdag 21 mei 2021 @ 00:17:
[...]

Het zou moeten kunnen als iemand een manier kan vinden om de benodigde informatie uit de geleverde ONT te lezen en in een SFP ONT module te laden.
Er zijn providers in het buitenland waar je een SFP ONT kunt aanvragen, zou leuk zijn als KPN/T-Mobile die optie ook bood, maar dat is waarschijnlijk te duur.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

esky schreef op vrijdag 21 mei 2021 @ 11:04:
[...]

Het zou moeten kunnen als iemand een manier kan vinden om de benodigde informatie uit de geleverde ONT te lezen en in een SFP ONT module te laden.
Er zijn providers in het buitenland waar je een SFP ONT kunt aanvragen, zou leuk zijn als KPN/T-Mobile die optie ook bood, maar dat is waarschijnlijk te duur.
Teschnish gezien kan het ook wel met GPON SFP. Maar die zijn inderdaad duur invergelijking met een ONT. Daarbij komt ook nog dat een sfp niet altijd even lekker hoeft samen te werken met de router waarin die zit. Dus voor de support is een ONT met een ethernet poort makkelijker :). Zeker gezien de groep mensen die een SFP geschikte router hebben ook nog eens naar verhouding klein is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Noxa schreef op vrijdag 21 mei 2021 @ 10:25:
[...]

Ik heb had een Huawei mediaconverter er tussen zitten. Maar heb nu een fibre kabel rechtstreeks in de FTU gestoken met een sfp module in de udm. Werkt als een trein en scheelt me de nodige apparaten en stekkers in de meterkast.
Heb je dan ook een GPON sfp genomen of gewoon een AON sfp. Anders zo het zover ik weet niet mogen werken :P .(Correct my if im wrong @Barre73 ) Al is het natuurlijk wel leuk dat het werkt ;)

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 21-05-2021 11:20 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Barre73
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 06-10 19:26
Verwijderd schreef op vrijdag 21 mei 2021 @ 11:14:
[...]

Heb je dan ook een GPON sfp genomen of gewoon een AON sfp. Anders zo het zover ik weet niet mogen werken :P .(Correct my if im wrong @Barre73 ) Al is het natuurlijk wel leuk dat het werkt ;)
Ik weet alleen 100% zeker dat het niet werkt bij een KPN GPON aansluiting. Daar is de ONT van Nokia vereist.
Je zou verwachten dat het ook niet kan werken met een T-Mobile GPON aansluiting. Zoals aangegeven om de simpele reden dat de ONT (hier ook mediaconverter genoemd) constant informatie uitwisselt met de OLT in de PoP en ook op adresniveau moet zijn aangemeld.

Weet @Noxa 100% zeker dat het een witte Huawei GPON NT (mediaconverter) is die er tussen zat?

Geen ongevraagde verzoeken via DM svp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JB
  • Registratie: Mei 2002
  • Nu online

JB

Cédric roelt!

.

[ Voor 99% gewijzigd door JB op 21-05-2021 12:19 ]

Mijn boefje is liev!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bruzski

Bruzski

watte ??

pinda powerrr schreef op donderdag 20 mei 2021 @ 23:50:
[...]

hopelijk kan je mijn vraag ook beantwoorden die ik al eerder stelde, moet ik nou een KPN AON lijn bestellen en zoja, kan ik deze aansluiten op mijn HP sfp lc's of gaat dat niet werken? :-(

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pinda powerrr

pinda powerrr

Slow down...

Bruzski schreef op vrijdag 21 mei 2021 @ 16:34:
[...]

hopelijk kan je mijn vraag ook beantwoorden die ik al eerder stelde, moet ik nou een KPN AON lijn bestellen en zoja, kan ik deze aansluiten op mijn HP sfp lc's of gaat dat niet werken? :-(
Wat je krijgt is helemaal provider afhankelijk en waar je woont. Het is niet te zeggen wat ze nu gaan aansluiten, zeker gezien ook KPN vol aan het inzetten is op GPON (is goedkoper).

Mocht je AON hebben/krijgen, dan is het mogelijk die sfp in je eigen apparatuur te steken. Welke configuratie daar dan weer bij hoort is vast wel in een ander topic te vinden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• geenwindows
  • Niet online
[...]

je kunt geen AON aansluiting aanvragen, zoals eerder in dit topic al aangegeven is KPNnetwerkNL vanaf datum 'X' GPON in gebruik bij het aanleggen van nieuwe verbinding.

Blijkt nou dat je toch nog een AON aansluiting heb gekregen, dan staan op de website van KPN de gegevens van de aansluiting -> https://www.kpn.com/servi...nstellen-en-gebruiken.htm
GOF / EOF / GPON = (FTTH - Glasvezel)

Eigen apparatuur kun je aansluiten op de ethernet aansluiting van het Optical Netwerk Termination Unit (NT):

Ethernetaansluiting met RJ-45-stekker voor gebruik van UTP (twisted-pair) kabels.
De NT moet je aansluiten op een 230V netspanning, via de bijgeleverde laagspanning adapter.

Let op: gebruik de NT die wij leveren (met ethernetaansluiting en RJ-45-stekker). De glasvezel in de FTU (waar het glas afgemonteerd is) is zeer kwetsbaar. We raden je daarom sterk af om de FTU los te maken van het NT (met ethernetaansluitng). Aan een reparatie zijn kosten verbonden.

Bij GPON, Gigabit Passive Optical Network techniek, die wij sinds 2019 gebruiken, is de NT een onmisbaar onderdeel van de verbinding. Deze kun je dus niet verwijderen. Bij de techniek "Active Optical Network (AON)", is de NT een mediaconverter, hiervoor zijn de specificaties beschikbaar:

IEEE 802.3 100Mbit (100-Base-BX-U) of 1Gbit (1000Base-BX-10-U) (bidirectional Full duplex transmission, no auto-negotiation, no pause frames)
SFP Specs: TX 1310 nm / RX 1490/1550 nm
14 km range
>15 dB power budget
Class 1 laser product
Transmit power -3 ... -9 dBm
Receive power -3 ... -22 dBm
Type Fiber is singlemode Fiber (9/125) met SC/PC connector (blauw) of SC/APC connector (groen). De gebruikte connector in de FTU kan verschillen. Verbind deze via een koppelblokje van het goede type (kleur). Let op: verbind nooit verschillende kleuren!

Fan van: Unraid, ProxMox, Pi-hole, PlexMediaServer, OPNsense. Meer een gluurder dan een reaguurder.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bruzski

Bruzski

watte ??

pinda powerrr schreef op vrijdag 21 mei 2021 @ 16:53:
[...]

Wat je krijgt is helemaal provider afhankelijk en waar je woont. Het is niet te zeggen wat ze nu gaan aansluiten, zeker gezien ook KPN vol aan het inzetten is op GPON (is goedkoper).
KPN belde mij zojuist of ik ook gelijk gebruik wilde maken van de actie voor snelle beslissers zodra ze gaan graven in mijn straat, ik krijg dus volgens hem een zogenaamde "NT" aansluiting, wegaan het zien, bedankt in iedergeval. :/

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• geenwindows
  • Niet online
en toen was de garantie foetsie :w :')
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/UIB4Fbll5XNnA2qpZWJfXBRq3Y4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/iPpuNXpt8xdRLryYt3GIolzJ.jpg?f=fotoalbum_large

Ik erger me te barsten aan 't blauwe led wat maar niet uit te schakelen is, dus dan maar de verzegeling eraf slopen en de behuizing openen. (één schroef zit verstopt achter een 'verzegel' sticker.)
ook na het lezen in dit topic (kan de post even niet terug vinden) dat het vervangen van de usb naar een ssd wat snelheid geeft. Niet dat de usb slecht was ofzo, maarja, ik had de behuizing toch al open. we blijven tenslotte toch een Tweaker he :D
Heb m nu een paar uurtjes draaien en heb inderdaad het idee dat ie toch wel een stukje vlotter is met laden...

wel duidelijk te zien dat één van de oprichters een achtergrond heeft bij Apple: Lijm, LIJM en nog eens lijm! zowel de usb stick als de connector van de front leds waren voorzien van lijm :r

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bruzski

Bruzski

watte ??

geenwindows schreef op vrijdag 21 mei 2021 @ 17:38:

wel duidelijk te zien dat één van de oprichters een achtergrond heeft bij Apple: Lijm, LIJM en nog eens lijm! zowel de usb stick als de connector van de front leds waren voorzien van lijm :r
serienummer van je harde schijf weggestift ? :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• geenwindows
  • Niet online
Bruzski schreef op vrijdag 21 mei 2021 @ 17:42:
[...]

serienummer van je harde schijf weggestift ? :+
digitaal weg gestift ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Comp User
  • Registratie: Juli 2018
  • Laatst online: 02-10 11:14
geenwindows schreef op vrijdag 21 mei 2021 @ 17:38:
[Afbeelding]

Ik erger me te barsten aan 't blauwe led wat maar niet uit te schakelen is, dus dan maar de verzegeling eraf slopen en de behuizing openen. (één schroef zit verstopt achter een 'verzegel' sticker.)
ook na het lezen in dit topic (kan de post even niet terug vinden) dat het vervangen van de usb naar een ssd wat snelheid geeft. Niet dat de usb slecht was ofzo, maarja, ik had de behuizing toch al open. we blijven tenslotte toch een Tweaker he :D
Heb m nu een paar uurtjes draaien en heb inderdaad het idee dat ie toch wel een stukje vlotter is met laden...

Interessant apparaat, welke is het dat er een ssd in past?

Vaste locatie, vast netwerk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pieterll
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 27-09 11:46

Pieterll

Pataar op Discord

Zojuist een nieuwe Ubiquiti UniFi 6 Lite binnen gekregen. Deze op een bestaande verbinding met een PoE injector van een oudere Ubiquiti UniFi AP-AC LITE aangesloten. Helaas brandt er geen lampje bij de nieuwe schotel.

Iemand een idee? Beide via 802.3af. Zou een andere PoE injector helpen? De verbinding loopt via een CAT6 kabel.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Barre73
Bruzski schreef op vrijdag 21 mei 2021 @ 17:38:
[...]

KPN belde mij zojuist of ik ook gelijk gebruik wilde maken van de actie voor snelle beslissers zodra ze gaan graven in mijn straat, ik krijg dus volgens hem een zogenaamde "NT" aansluiting, wegaan het zien, bedankt in iedergeval. :/
Verkopers die technisch praten 😁😁😁
De NT is wat we hier een mediaconverter noemen. Kan een NT zijn voor GPON of voor AON. Aan dat antwoord heb je niks en niemand bij KPN de provider kan zien of een aansluiting GPON wordt of AON.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• geenwindows
  • Niet online
Comp User schreef op vrijdag 21 mei 2021 @ 18:33:
[...]

Interessant apparaat, welke is het dat er een ssd in past?
het is een UNVR4, de ssd er niet in, officieel draait het OS op de usb, maar die kan je klonen naar een ssd.
de ssd ligt los bovenop de hdd bays, mooi strak tussen de behuizing.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• geenwindows
  • Niet online
Pieterll schreef op vrijdag 21 mei 2021 @ 19:02:
Zojuist een nieuwe Ubiquiti UniFi 6 Lite binnen gekregen. Deze op een bestaande verbinding met een PoE injector van een oudere Ubiquiti UniFi AP-AC LITE aangesloten. Helaas brandt er geen lampje bij de nieuwe schotel.

Iemand een idee? Beide via 802.3af. Zou een andere PoE injector helpen? De verbinding loopt via een CAT6 kabel.
de poe adapter van de AC-lite is 24v passief, die werkt niet op de u6-Lite. ik kreeg m zelfs niet aan de praat met de us-8 switch (deze heeft 1 poe uit op 48volt...)
ik hem de u6 uiteindelijk werkend gekregen met deze injector: https://tweakers.net/pric...poe-injector-48v-05a.html

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bruzski

Bruzski

watte ??

Barre73 schreef op vrijdag 21 mei 2021 @ 19:04:
[...]

Verkopers die technisch praten 😁😁😁
De NT is wat we hier een mediaconverter noemen. Kan een NT zijn voor GPON of voor AON. Aan dat antwoord heb je niks en niemand bij KPN de provider kan zien of een aansluiting GPON wordt of AON.
GPON of AON begreep de beste verkoper ook niet echt, ik wacht het af, wellicht verkoop ik mijn UDMP en schaf een UNVR aan, heb gelukkig nog een edgerouter x liggen :)

[ Voor 5% gewijzigd door Bruzski op 21-05-2021 20:37 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• geenwindows
  • Niet online
Bruzski schreef op vrijdag 21 mei 2021 @ 20:35:
[...]

GPON of AON begreep de beste verkoper ook niet echt, ik wacht het af, wellicht verkoop ik mijn UDMP en schaf een UNVR aan, heb gelukkig nog een edgerouter x liggen :)
de UDMp kan gewoon op een GPON aansluiting werken? :S

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bruzski

Bruzski

watte ??

geenwindows schreef op vrijdag 21 mei 2021 @ 20:44:
[...]

Ook met iptv :/

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• geenwindows
  • Niet online
daar kan ik niks op zeggen, dat heb ik niet. (en geen udm)
dacht dat de udm nog steeds geen optie heeft voor meerdere vlans op WAN...
en daar zit met AON en GPON geen verschil in...

[ Voor 4% gewijzigd door geenwindows op 21-05-2021 20:52 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pieterll
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 27-09 11:46

Pieterll

Pataar op Discord

geenwindows schreef op vrijdag 21 mei 2021 @ 20:25:
[...]

de poe adapter van de AC-lite is 24v passief, die werkt niet op de u6-Lite. ik kreeg m zelfs niet aan de praat met de us-8 switch (deze heeft 1 poe uit op 48volt...)
ik hem de u6 uiteindelijk werkend gekregen met deze injector: https://tweakers.net/pric...poe-injector-48v-05a.html
Bedankt voor je antwoord! Heb hem direct besteld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tha Render_2
geenwindows schreef op vrijdag 21 mei 2021 @ 20:25:
[...]

Valt te zien, het is al lange tijd dat er bij de AC-lite een 802.3af adapter geleverd wordt ipv een passive 24v.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Barre73
geenwindows schreef op vrijdag 21 mei 2021 @ 20:44:
[...]

Alles werkt gewoon met een GPON aansluiting. Enige verschil is dat je dan de fiber niet meer direct kan inprikken maar altijd met UTP moet aansluiten. Omdat die ONT verplicht is en niet omzeild kan worden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Barre73 schreef op zaterdag 22 mei 2021 @ 08:33:
[...]

Alles werkt gewoon met een GPON aansluiting. Enige verschil is dat je dan de fiber niet meer direct kan inprikken maar altijd met UTP moet aansluiten. Omdat die ONT verplicht is en niet omzeild kan worden.
Alleen tv werkt met een udm(pro) niet vanwege het ontbreken van vlan mogelijkheden aan de WAN kant.
[Ubiquiti & IPTV] Ervaringen & Discussie

[ Voor 17% gewijzigd door xbeam op 22-05-2021 19:58 ]

Lesdictische is mijn hash#

Acties:
  • +1 Henk 'm!
[...]

Maak eens een foto’s dan zien we wat jij bedoelt en voor je ziet, dat maak het voor ons makkelijker om met je mee te denken.

GPON is zakelijk vaak een zwart Nokia ONT kastje. Maar schijnen soms ook witte te zijn. Je kan ze herkennen het woordje PON bij het lamp je dat glasvezel actief is. Of daar met privé verschil in zit weet ik niet.
Maar kan zelf niet kiezen wat je krijgt is afhankelijk van gaat wonen of wat er nu in je meterkast hangt.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/sWc7tfOqP84Xpw7COvxejKgbtBQ=/800x/filters:strip_exif()/f/image/P5teMI1S97WOIgOFvhvb7sfF.webp?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/kYpcZ16njzSOhLV0LmhmKjsZuC4=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/qhkUIi0aK0wL0VKTaF3xT1xs.jpg?f=user_large

[ Voor 11% gewijzigd door xbeam op 22-05-2021 19:59 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• geenwindows
  • Niet online
Tha Render_2 schreef op zaterdag 22 mei 2021 @ 08:29:
[...]

Valt te zien, het is al lange tijd dat er bij de AC-lite een 802.3af adapter geleverd wordt ipv een passive 24v.
de AC-lite die ik 2017 (of 2018...) die kwam toch echt met een passieve 24v adapter...
en die gebruik ik nu nog steeds om de G3 flex te voorzien van power ;)

voor zo ver ik weet zijn er 2 versies van de AC-lite, de eerste versie had enkel passief en de 2e had ook 802.02af Poe (correct if i'm wrong.)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Barre73
xbeam schreef op zaterdag 22 mei 2021 @ 09:36:
[...]

Alleen tv werkt niet met udm-pro vanwege het ontbreken van vlan mogelijkheden aan de WAN kan.
[Ubiquiti & IPTV] Ervaringen & Discussie
Tja. Met alles bedoelde ik "alles wat bij AON ook zou werken". IPTV is niet afhankelijk van GPON of AON maar inderdaad van instellingsmogelijkheden op de router zelf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bruzski

Bruzski

watte ??

Barre73 schreef op zaterdag 22 mei 2021 @ 10:59:
[...]

Tja. Met alles bedoelde ik "alles wat bij AON ook zou werken". IPTV is niet afhankelijk van GPON of AON maar inderdaad van instellingsmogelijkheden op de router zelf.
Ik kan dus geen TV kijken, wellicht mijn ERX voor de UDMP plaatsen of een poort configureren op mijn Gen2 upstream switch om IPTV verkeer door te laten :?

ik weet nog niet welk GPON kastje ik krijg, ze moeten nog in de straat beginnen met graven. :/ zodadelijk belt de KPN winkel om de abbo af te sluiten.

[ Voor 108% gewijzigd door Bruzski op 22-05-2021 11:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tortelli
  • Laatst online: 06-10 17:08

Tortelli

mixing gas and haulin ass

Heb ondertussen mijn eigen netwerk compleet aangepast thuis en ga straks wat hardware overhouden. Wilt dit bij mijn ouders gaan gebruiken. O.a. de pricewatch: Ubiquiti Unifi Security Gateway (USG) en pricewatch: Ubiquiti UniFi Switch (8-poorts, 60W PoE) zal ik over gaan houden (USG gebruik ik momenteel nog wel).

Probleem wat ik echter heb bij mijn ouders is dat er geen netwerkkabels naar hun garage / tuinhuis loopt waardoor wifi daar altijd al een issue is. Beste oplossing lijkt me toch een powerline systeem aangezien kabelstrekken een flinke uitdaging is (en de hele tuin overhoop haalt).
Ubiquite levert dit zelf niet, iemand ervaring met een goed systeem van een partij als TP link bijvoorbeeld?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• dbeusink
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 25-09 13:58
Tortelli schreef op zaterdag 22 mei 2021 @ 11:05:
*knip*
Beste oplossing lijkt me toch een powerline systeem aangezien kabelstrekken een flinke uitdaging is (en de hele tuin overhoop haalt).
Ubiquite levert dit zelf niet, iemand ervaring met een goed systeem van een partij als TP link bijvoorbeeld?
Ik heb zelf in het verleden goede ervaringen gehad met het merk Devolo. Volgens mij is Devolo ongeveer marktleider op het gebied van powerline.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Barre73 schreef op zaterdag 22 mei 2021 @ 10:59:
[...]

Eens, maar veel mensen komen daar pas na de koop van een udm achter omdat er vanuit dat het werkt net zoals bij zijn voorganger. Vandaar dat ik waarschuw ;-)

[ Voor 8% gewijzigd door xbeam op 22-05-2021 13:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• brederodekater
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 10-06 17:02
Het is de bedoeling dat mijn setup er ongeveer zo gaat uitzien: Dream Machine > Switch Lite 8 PoE > meerdere Flex Mini switches. Op een zo'n mini switch wil ik graag mijn server op zolder aansluiten, welke ik dan middels WOL wil kunnen aanzetten.

Op mijn huidige Cisco switch heb ik een statisch MAC address moeten configureren op de poort waar de server op aangesloten is. Wanneer de server uitstaat is de poort welliswaar verbonden, maar er wordt geen MAC addres geadverteerd door de server, vandaar.

Weet iemand of het mogelijk om hetzelfde te doen op zo'n kleine switch middels de UDM web interface, of eventueel via de CLI?

Bedankt alvast voor de suggesties.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tha Render_2
geenwindows schreef op zaterdag 22 mei 2021 @ 10:38:
[...]

de AC-lite die ik 2017 (of 2018...) die kwam toch echt met een passieve 24v adapter...
en die gebruik ik nu nog steeds om de G3 flex te voorzien van power ;)

voor zo ver ik weet zijn er 2 versies van de AC-lite, de eerste versie had enkel passief en de 2e had ook 802.02af Poe (correct if i'm wrong.)
Klopt dat ze vroeger met een passive 24v adapter kwamen maar sinds de ac-lite ook 802.03af poe ondersteunde (toch al ergens in 2017) hebben ze er een 802.03af poe adapter bijgestoken dacht ik, de laatste 2 jaar heb ik toch al altijd in de doos een 802.03af adapter gekregen, maar of dat nu echt vanaf 2017 was weet ik ook niet.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Barre73
Bruzski schreef op zaterdag 22 mei 2021 @ 11:01:
[...]

Ik kan dus geen TV kijken, wellicht mijn ERX voor de UDMP plaatsen of een poort configureren op mijn Gen2 upstream switch om IPTV verkeer door te laten :?

ik weet nog niet welk GPON kastje ik krijg, ze moeten nog in de straat beginnen met graven. :/ zodadelijk belt de KPN winkel om de abbo af te sluiten.
KPN WBA gebruikt deze ONT van Nokia:
https://www.kpnwebshop.co...on-ont-indoor-1ge-scapc/2

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MdO82
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 28-09 15:52
Ik ben van plan om deze aan te schaffen
pricewatch: Ubiquiti UniFi AP-AC LITE (1-Pack)

Kan iemand mij vertellen hoever je met het bereik in de praktijk komt met deze AP ?

Ik gebruik nu het modem van mijn provider (genexis) en merk dat het buiten niet lekker gaat soms.
Dat is ongeveer 8 a 10 meter vanaf de meterkast waar het modem staat.

Nu wil ik de dekking verbeteren door deze ubiquity aan te schaffen.

De AP komt aan de buitenkant tegen de meterkast aan te hangen.

Daardoor moet ik door 1 gipsmuur en een buitenmuur

Zou ik hiermee de afstand kunnen overbruggen of kan ik hem beter in de woonkamer hangen ?

2250 WP Zuid PVoutput

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ewoutw
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 27-09 18:38
MdO82 schreef op zaterdag 22 mei 2021 @ 13:59:

Kan iemand mij vertellen hoever je met het bereik in de praktijk komt met deze AP ?
Ik heb deze op mijn sportclub hangen. Ik haal hier 30+m mee. Maar ik heb hier wel alleen enkel glas als belemmering. Geen WiFi die verstoord of ander gedoe.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Skynett
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 11:09
MdO82 schreef op zaterdag 22 mei 2021 @ 13:59:

Ik gebruik nu het modem van mijn provider (genexis) en merk dat het buiten niet lekker gaat soms.
Dat is ongeveer 8 a 10 meter vanaf de meterkast waar het modem staat.

Nu wil ik de dekking verbeteren door deze ubiquity aan te schaffen.

De AP komt aan de buitenkant tegen de meterkast aan te hangen.

Daardoor moet ik door 1 gipsmuur en een buitenmuur

Zou ik hiermee de afstand kunnen overbruggen of kan ik hem beter in de woonkamer hangen ?
Waar wil je dekking verbeteren? Probleem met onvoldoende dekking vindt vaak zijn oorsprong in de belemmering van het WiFi signaal door muren en ramen. Dus optimale plaatsing is het beste wapen hiertegen, vandaar de vraag over waar je een dekkingsprobleem hebt.

Plaatsing in de woonkamer lijkt wel de beste optie die je ons voorlegt.

Als je misschien nog wat geduld kan opbrengen, zou je kunnen wachten totdat het nieuwe WiFi6 Lite Access Point weer op voorraad is. Een AP koop je niet elke week en als je dan iets koopt is het een prettige bijkomstigheid als je gelijk op de nieuwste techniek kan instappen. Zit je weer lekker voor de komende jaren.

Hier moet alle shit staan die ik heb.

Acties:
  • +2 Henk 'm!
Heb ondertussen mijn eigen netwerk compleet aangepast thuis en ga straks wat hardware overhouden. Wilt dit bij mijn ouders gaan gebruiken. O.a. de pricewatch: Ubiquiti Unifi Security Gateway (USG) en pricewatch: Ubiquiti UniFi Switch (8-poorts, 60W PoE) zal ik over gaan houden (USG gebruik ik momenteel nog wel).

Probleem wat ik echter heb bij mijn ouders is dat er geen netwerkkabels naar hun garage / tuinhuis loopt waardoor wifi daar altijd al een issue is. Beste oplossing lijkt me toch een powerline systeem aangezien kabelstrekken een flinke uitdaging is (en de hele tuin overhoop haalt).
Pak wat van zulke Reviews erbij en kies wat leuks :
- https://nl.hardware.info/...ers-review-testresultaten
- https://nl.hardware.info/...t-testresultaten-lichtnet
- https://nl.hardware.info/...d-testresultaten-lichtnet

Ik zou ook mijn geld zetten op Devolo/TP-Link/AVM Fritz! meuk :)
Tha Render_2 schreef op zaterdag 22 mei 2021 @ 12:18:
Klopt dat ze vroeger met een passive 24v adapter kwamen maar sinds de ac-lite ook 802.03af poe ondersteunde (toch al ergens in 2017) hebben ze er een 802.03af poe adapter bijgestoken dacht ik, de laatste 2 jaar heb ik toch al altijd in de doos een 802.03af adapter gekregen, maar of dat nu echt vanaf 2017 was weet ik ook niet.
Voor zover ik weet krijg je nog altijd bij alle producten een Passive 24V PoE Injector, indien die wordt meegeleverd, zoals bij mijn AC Mesh :)

/EDIT :
xbeam schreef op zaterdag 22 mei 2021 @ 20:03:
Wees daar voorzichtig mee want die zijn al een tijdje 48volt met de 24volt behuizing/formaat 8)7
https://store.ui.com/coll...jectors/products/u-poe-af
Het staat erop dus het is echt de 24V variant die ik erbij kreeg! ;)

/EDIT #2 :
Tha Render_2 schreef op zaterdag 22 mei 2021 @ 21:40:
Vreemd, ik heb vorige week nog enkele lite's, pro's en 1x mesh gekocht en er zat telkens deze bij:

[Afbeelding]

Gezien er 'af' op staat ga ik er van uit dat dit een 802.03af PoE adapter is, gezien ik er over had heb ik ze zelf gebruikt om een Hikvision camera te poweren dus zeker dat het 802.03af adapters zijn.
Dan zijn ze inderdaad definitief op 802.3af adapters overgestapt! :)

[ Voor 21% gewijzigd door nero355 op 24-05-2021 17:17 ]

|| Stem op mooiere Topic Search linkjes! :) " || Pi-Hole : Geen advertenties meer voor je hele netwerk! >:) ||

Acties:
  • +2 Henk 'm!
nero355 schreef op zaterdag 22 mei 2021 @ 19:25:
[...]

Pak wat van zulke Reviews erbij en kies wat leuks :
- https://nl.hardware.info/...ers-review-testresultaten
- https://nl.hardware.info/...t-testresultaten-lichtnet
- https://nl.hardware.info/...d-testresultaten-lichtnet

Ik zou ook mijn geld zetten op Devolo/TP-Link/AVM Fritz! meuk :)

[...]

Voor zover ik weet krijg je nog altijd bij alle producten een Passive 24V PoE Injector, indien die wordt meegeleverd, zoals bij mijn AC Mesh :)
Wees daar voorzichtig mee want die zijn al een tijdje 48volt met de 24volt behuizing/formaat 8)7
https://store.ui.com/coll...jectors/products/u-poe-af

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• aGraPusher
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 08:26
Zojuist de UDM Pro, Wifi 6 Lite AP en nog wat andere dingen gekocht :)

In de toekomst wil ik nog een USW-Enterprise-24-PoE-EU kopen. Echter snap ik niet helemaal wat het nut is van het volgende: (12) 2.5G RJ45 ports with PoE+ for WiFi 6 APs. Als ik bijvoorbeeld de specificaties van de AP WiFi 6 Professional bekijk dan is 5.3Gbps over the air speed mogelijk maar de networking interface is (1) 1 Gbps Ethernet RJ45.

Dan is het allemaal leuk dat het apparaat in theorie dat kan halen, maar dan vormt de networking interface toch de bottleneck en ga je die speeds nooit halen?

Nefit EnviLine Tower Monoblock All Electic - 18x350wp (6300wp) Zuid - iPhone 14 Pro 128 GB Zilver - LG OLED 55” B16LA - Apple TV 4K 32GB – Sonos Beam

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Hulliee
  • Registratie: November 2008
  • Niet online
aGraPusher schreef op zaterdag 22 mei 2021 @ 21:16:

In de toekomst wil ik nog een USW-Enterprise-24-PoE-EU kopen. Echter snap ik niet helemaal wat het nut is van het volgende: (12) 2.5G RJ45 ports with PoE+ for WiFi 6 APs. Als ik bijvoorbeeld de specificaties van de AP WiFi 6 Professional bekijk dan is 5.3Gbps over the air speed mogelijk maar de networking interface is (1) 1 Gbps Ethernet RJ45.

Dan is het allemaal leuk dat het apparaat in theorie dat kan halen, maar dan vormt de networking interface toch de bottleneck en ga je die speeds nooit halen?
Sowieso is bij wif-spec de snelheid een optelsom. Up+down en soms ook nog 2.4G + 5G

in dit geval zou 2.5G RJ45 dus net (niet) genoeg zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• maratropa
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online
aGraPusher schreef op zaterdag 22 mei 2021 @ 21:16:

Ik gok dat de Nano HD 6 of hogere AP's dan 2,5G poorten gaan krijgen...

specs

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tha Render_2
nero355 schreef op zaterdag 22 mei 2021 @ 19:25:
Vreemd, ik heb vorige week nog enkele lite's, pro's en 1x mesh gekocht en er zat telkens deze bij:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Z_2g42jm_g3yJp8gvRP1ejCkOlE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/nbMEtYZPlSfhV01UMFZTBz3W.jpg?f=fotoalbum_large

Gezien er 'af' op staat ga ik er van uit dat dit een 802.03af PoE adapter is, gezien ik er over had heb ik ze zelf gebruikt om een Hikvision camera te poweren dus zeker dat het 802.03af adapters zijn.

[ Voor 7% gewijzigd door Tha Render_2 op 22-05-2021 21:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JDFS
  • Registratie: November 2009
  • Niet online
Inmiddels maak ik al een maandje gebruik van een USG Pro, een UAP Pro, 16 POE Switch en sinds kort de USW Flex Mini. Heerlijke apparatuur :). Hopelijk kan iemand mij helpen met mijn volgende vraag:

Ik gebruik Home Assistant en wil nu mijn TV (webOS 3.0) via Wake on LAN (WOL) aan laten gaan door het versturen van een 'magic packet' via het MAC adres van mijn TV. Nu is het zo dat ik mijn HA installatie op 192.168.1.x heb en mijn TV op 192.168.20.x (mijn IOT netwerk). Jullie raden het al; ik kan dit pakket niet versturen, omdat er wat aangepast moet worden in de router. Ik heb zelf al een beetje gekeken en volgens mij ontkom ik er niet aan om in de config json iets te moeten aanpassen, kan iemand mij er mee helpen wat precies? Ik draai overigens de config json van @coolhva die perfect werkt op dit moment voor mijn KPN internet (doei Experiabox!). Ik ben echter bang die config aan te passen zodat iets weer breekt - heb een tijdje terug ook al alles hard moeten resetten toen een provision mis ging.

Voorzetje: waarschijnlijk zo?
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
"protocols": {
        "static": {
            "arp": {
                "192.168.20.20": {
                    "hwaddr": "ff:ff:ff:ff:ff:ff"
                },
                "192.168.1.100": {
                    "hwaddr": "ff:ff:ff:ff:ff:ff"
                }
                     }
       }
}

Waar 20.20 de LG TV is en 1.100 de HA installatie. ff:ff:ff:ff:ff:ff moet bij beide mijn MAC adres zijn van de TV neem ik aan?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Strontvlieg
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 30-09 20:39
Gebruik hier in huis al jaren TP-Link TL-PA4010P power line adapters voor plekken zonder internetkabel zoals de slaapkamer tv, een ip camra en een access point in de schuur (20m hemelsbreed vanaf de meterkast. Werkt allemaal prima. Heb wel eens een adapter moeten resetten, maar niet vaker dan 1x per 2 jaar ofzo. Volgens mij werken alle merken powerlines met dezelfde chipsets en zijn merken door elkaar heen te gebruiken. Met software van Devolo en Fritzbox kan ik bijvoorbeeld gewoon mijn TP-Link adapters monitoren. De nieuwere, snellere standaarden gebruiken volgens mij 3 ipv 2 draden (nul, fase en aarde). Ervaringen met Powerline Adapters zullen ook afhankelijk zijn van de configuratie van je stroomnetwerk en de kwaliteit ervan. Enige manier om er achter te komen of het in jouw situatie werkt is uitproberen!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• OMX2000
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 03:47

OMX2000

By any means necessary...

Irritant dat de iPhone 12 van mijn vrouw niet wil roamen van AC Pro naar u6-lite. Mijn iPhone X en zo’n beetje alle andere device doen het wel goed.

Ik heb de nieuwste firmware voor alle AP’s en de nieuwste iOS op de telefoons.

Dè developers podcast in je moerstaal : CodeKlets Podcast

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tortelli
  • Laatst online: 06-10 17:08

Tortelli

mixing gas and haulin ass

Strontvlieg schreef op zaterdag 22 mei 2021 @ 22:59:
[...]

Gebruik hier in huis al jaren TP-Link TL-PA4010P power line adapters voor plekken zonder internetkabel zoals de slaapkamer tv, een ip camra en een access point in de schuur (20m hemelsbreed vanaf de meterkast. Werkt allemaal prima. Heb wel eens een adapter moeten resetten, maar niet vaker dan 1x per 2 jaar ofzo. Volgens mij werken alle merken powerlines met dezelfde chipsets en zijn merken door elkaar heen te gebruiken. Met software van Devolo en Fritzbox kan ik bijvoorbeeld gewoon mijn TP-Link adapters monitoren. De nieuwere, snellere standaarden gebruiken volgens mij 3 ipv 2 draden (nul, fase en aarde). Ervaringen met Powerline Adapters zullen ook afhankelijk zijn van de configuratie van je stroomnetwerk en de kwaliteit ervan. Enige manier om er achter te komen of het in jouw situatie werkt is uitproberen!
Thnx voor de info. Ik check wat tests en ga gewoon een systeem kopen om te testen. In beide ruimtes zijn 3 fases beschikbaar waardoor we altijd op de juiste fase zitten als waarop we "invoeden".
Snelheid is niet zo belangrijk, 100Mbit stabiel is goed genoeg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MdO82
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 28-09 15:52
Skynett schreef op zaterdag 22 mei 2021 @ 15:31:
[...]

Waar wil je dekking verbeteren? Probleem met onvoldoende dekking vindt vaak zijn oorsprong in de belemmering van het WiFi signaal door muren en ramen. Dus optimale plaatsing is het beste wapen hiertegen, vandaar de vraag over waar je een dekkingsprobleem hebt.

Plaatsing in de woonkamer lijkt wel de beste optie die je ons voorlegt.

Als je misschien nog wat geduld kan opbrengen, zou je kunnen wachten totdat het nieuwe WiFi6 Lite Access Point weer op voorraad is. Een AP koop je niet elke week en als je dan iets koopt is het een prettige bijkomstigheid als je gelijk op de nieuwste techniek kan instappen. Zit je weer lekker voor de komende jaren.
Ik merk als we buiten zitten (tegen de muur van de woonkamer) dat de Wi-Fi snel belabberd is. Overigens als ik bij de deur zit geen probleem maar ja dat is open en geen dichte muur :+

Verder merk ik ook geregeld dat het modem moeite heeft met de Wi-Fi soms.

De verbinding is er wel, maar het verkeer komt niet door.
Overigens heb ik daar geen problemen mee met het AP die ik boven heb dus vermoed dat de Wi-Fi van het modem wellicht volloopt.
Overigens kan het ook nog in de handshake zitten wat mis gaat met mijn telefoon wellicht.

Schakelen tussen 4g en Wi-Fi lost dit weer op.

Maar de reden dat ik naar een nieuwe AP zit te kijken is dat je deze ook netjes op kunt hangen en niet weg hoeft te zetten.
Poe kan ik netjes vanuit de meterkast doen.

Overigens ben ik naast futureproof nog beter af met de WiFi6?

Mijn meeste apparaten zitten bedraad.

De enige apparaten die Wi-Fi gebruiken zijn mobiele telefoons (3), tablets (2), laptop (2), omvormer.

Dus heb niet heel veel devices die Wi-Fi nodig hebben.

2250 WP Zuid PVoutput

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Weet jij als kpn’r in hoeverre de GPON ONT onder of niet de vrij router keuze valt.

En wat de profiel instelling zijn voor universele ONT gebruik?
Dat zal ons heel veel extra services en mogelijkheden en monitoring geven.

[ Voor 17% gewijzigd door xbeam op 23-05-2021 18:25 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gizmo55
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 04-06-2022
Ik maak reeds enige tijd gebruik van de Controller Software op mijn Ubuntu server. Nu sinds kort met de versie 6.1 krijg ik regelmatig de vraag om de software een rating te geven en altijd maar reclame om apparatuur aan te schaffen. Dit ondertussen beu geworden dacht ik de ui.com site maar eens te blokken. Beginnend via pihole. Yes!... dat had effect... maar daarmee stopte ook met functioneren : Dashboard, Topologie, Devices, Clients, Statistics, Alerts... bijna alles dus... Slechts enkele onderdelen van Settings leek nog bereikbaar.

Kan iemand bevestigen dat blijkbaar de controller software niet autonoom kan functioneren en ALTIJD een verbinding met der servers van buiten mijn netwerk noodzakelijk is... en welke informatie gaat vanuit mijn LAN naar vreemde servers ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hgwj1983
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 06-10 23:21
Weet iemand of die packetloss problemen op de UTP WAN poort van de UDM nog steeds actueel zijn ?

[ Voor 6% gewijzigd door hgwj1983 op 24-05-2021 13:53 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Barre73
xbeam schreef op zondag 23 mei 2021 @ 18:13:
[...]

Weet jij als kpn’r in hoeverre de GPON ONT onder of niet de vrij router keuze valt.

En wat de profiel instelling zijn voor universele ONT gebruik?
Dat zal ons heel veel extra services en mogelijkheden en monitoring geven.
De ONT valt niet onder de vrije keuze. Dat staat ook duidelijk op de KPN website (pagina met eigen router instellingen).
Daaruit volgt automatisch dat er dus geen universeel ONT gebruik is.

Hoe zie je dan extra mogelijkheden en monitoring voor je? Je kan en mag nog steeds je eigen apparatuur achter die ONT hangen waarop je vervolgens alles mag instellen en monitoren.

Pagina: 1 ... 118 ... 327 Laatste

Let op:
Dit topic is alleen bedoeld voor het bespreken van ervaringen van Ubiquiti Netwerkapparatuur! Protect and Access horen daar niet bij.

Andere onderwerpen horen thuis in:
- Aankoopadvies: [Ubiquiti-apparatuur] Aankoopadvies & Discussie
- IPTV: [Ubiquiti & IPTV] Ervaringen & Discussie
- Deurbel: [Ubiquiti UniFi Protect G4 Doorbell] Ervaringen & Discussie
- Unifi Access: [Ubiquiti UniFi Acces] Ervaringen & Discussie
- Unifi Protect: [UniFi Protect] Ervaringen en Discussies

Gebruik als laatste eerst de search voordat je een vraag stelt. Veel vragen komen telkens terug en de antwoorden zijn dus terug te vinden.