Laurens-R schreef op maandag 10 mei 2021 @ 12:49:
Nou paar weken terug een UDM Pro gekocht. Ik zit bij KPN, maar neem alleen internet af (kijk TV - als ik dat dan al doe - via NLZIET).
Alles werkte prima, totdat ik IPV6 ging configureren. Op basis van forumposts uit het verleden kreeg ik niet veel hoop. Hoewel ik netjes een IPV6 adres kreeg op al m'n clients, zag ik al dat ik niet buiten m'n eigen netwerk kon pingen. En ik had al het vermoeden dat dit een routing issue was.
Liep ik zojuist tegen het volgende forumtopic aan op dit community site:
https://community.ui.com/...84-4d27-a1ae-805fdf9a14cf
als je vervolgens dit command via SSH uitvoert werkt IPV6:
code:
1
| ip -6 route add default dev ppp0 metric 1 |
Dus ik deel het - just in case - indien dit nog niet hier bekend was. Het enige nadeel is dat dit de eerst volgende reboot niet overleeft.
Wellicht een tevergeefse poging, maar ik ga eens contact leggen met support; wie weet wie weet willen ze dit fixen voor de volgende firmware update. (ik zal m'n adem niet inhouden)
Reken daar maar niet op.Dat probeert het hele ubnt forum al 2 jaar zelfs voor dat de udm in beta. kwam stond dit al hoog in het wensen en verzoek lijstjes van ubnt, waar ze uit eindelijk niets mee hebben gedaan.
Mensen vragen er al jaren om op het ubnt forum. Vele zijn gestopt om dat het kansloos andere zijn gestopt omdat hebben ze hun udm al weer verkocht. En de gene met de mogelijkheid te kiezen voor een non PppoE provider. Hebben dat inmiddels gedaan.
De afkorting PppoE is ligt gevoelig en lijkt soms wel verboden bij ubnt :-)
De UDM-P heeft snelheidsissues met PppoE op een of andere manier slikt de Cpu PppoE niet lekker en duikt de snelheid onder de 1gb/s zodra een minimale ips functie wordt aangezet. Het Gemiddelde ligt nu rond 800mb/s was 650 mbit/s ze hebben het wel iets kunnen verbeteren maar dat heeft een jaar geduurd inclusief een officieel meet rapport van kpn dat het 100% procent niet de verbinding ligt. Tot daarvoor willende ze er niet eens over praten.
Met als resultaat niets. Het enige wat heeft opgeleverd dat momenteel bij firmware release bij know issue pppoe speed degradatie staat vermeld
Maar nog steeds worden alle udm-p topics over PppoE snelheid binnen paar dagen bij geen activiteit gesloten met een slotje.
Ze lopen zo lang het kan met een hele grote boog om PppoE heen en negeren je probleem als of je als je niet bestaat.
Wat betreft snelheid zijn er in procenten maar heel weinig mensen op de aardbol die een 1gbs internet snelheid hebben en hoeveel gebruik er daar van PppoE?
Plus dat maar 30% van alle internet aansluiting wereldwijd beschikt over ipv6 en de 80 procent daarvan zijn datacenter locaties.
Dus ik snap wel dat ipv6 en op PppoE geen prioriteit het gaat om hele kleine groep met risico op andere issue. Maar fraai is het zeker niet.
Je mag het altijd proberen maar reken er al te veel op dat ze iets mee doen.
[
Voor 7% gewijzigd door
xbeam op 10-05-2021 17:25
]