Dat verhaal ben ik helemaal vergeten!
Vroeger had ik ook mijn UAP 2.4 GHz modellen op 18 dBi staan en op de een of andere manier ben ik dat bij de huidige instellingen vergeten...

Lees dat als klein mondje waarmee hij niet zo hard kan praten. Waneer er een 21dbi acces point tegen jouw telefoon begint te praat dan hoort je telefoon die op wat grotere afstand of met blokkades vaak prima(genoeg streepjes), maar wanneer je telefoon dan telefoon wil terug praat kan hij niet hard genoeg praten dat het accespoint hem hoort.
Een beetje het "Waarom je geen LR model in huis wilt hebben" verhaal inderdaad!

Waneer je dan de gain van je acces point verhoogt geef hem als waren beter/ groter oren. De 1.6db versterking de antenne van de flex is nog steeds heel klein oor waar mee je het lagere db van en telefoon niet voldoen mee compenseren zodat ze elkaar toch weer goed verstaan.
Ik wist dan weer niet dat de antenne dat zoveel kan compenseren ?!
Dus door de gevoeligheid van de antenne maak je laten we zeggen die laatste 3 dBi van de telefoon goed

Ik dacht altijd dat het om het totaal gaat ?
Door deze scheve verbinding daalt je verbindings snelheid veel sneller en is de maximale te overbruggen afstand veel kleiner dan de specs van acces point aangeven. Dus 50 meter staat dan gelijk aan bijv 75 of 100 meter in verlies. Zet daar nog parasol tussen en je hebt wel streepjes maar geen internet meer op je telefoon.
Duidelijk!

Een mesh-m daardoor met zijn antennes een better link-budget dan een flex-hd en volgens mij ook beter dan een mesh-pro. Die dan weer meer devices en hogere snelheid aan kan dan een mesh-m.
Met een met een grotere mesh-m omni antenne kan je dus betere luisteren en met de Uma-d kan ook nog eens heel gericht richting je terras of zwembad luisteren
Daarnaast zorgt de hogere gain van de Uma-D dat bijv ook voor dat een nat geregende parasol tussen de telefoon en het acces minder impact heeft Met als resultaat dat er een groter link budget overblijft. Hier heb je een groter opervlakte met een grotere kans dat blijft werken tijdens slechtere condities.
Dat maakt de mesh-m met of zonder Uma-d tot mijn voorkeur buiten device boven een mesh-pro en flex-hd.
Die parasol is wel een goeie!
Water heeft een veel grotere massa dan we vaak met zijn allen denken!
Ze zijn blijkbaar wel dit vergeten :
"The AC-M antennas are not arranged in an optimal position: They should be put into either in "V" or in "L" shape (but not in parallel "ll" because the two pig tails are too close to each other and cannot take advantage of diversity reception and reflections)."
Dat wordt namelijk inderdaad door Ubiquiti aangeraden!

Je zegt ook niet tegen iemand zonder benen loop lekker zelf ;-). Vindt dus wel fijn dat je soms helpt met duidelijkheid.

You're welcome!

grindal81 schreef op maandag 3 mei 2021 @ 15:06:
is het jullie ook al opgevallen dat de nieuwe "lite" reeks een switch mankeert?
ik bedoel:
de us-8-60 => kan je de nieuwe US Lite 8 PoE voor gebruiken
maar het ander model, de "US-8" heeft geen lite opvolger.. of nog niet...
Goed punt!

Voordeel van dit type vind ik vooral dat je deze via PoE kan voeden, en dus niet van die grote witte "apple-like" adaptor moet plaatsen...
Mijn US 8 switches hebben een zwarte compacte adapter die totaal niet eruit ziet als een grote telefoon/tablet oplader
Ik voed ze via PoE trouwens en dat werkt inderdaad wel relax!

Je hebt wel de Flex Mini, maar dan heb je maar 5 poortjes, en geen doorvoer PoE poort...
Het gekke is dat ik een dergelijke switch destijds juist miste, want ik heb 3 x US 8 hier en één daarvan had best wel een 5-poorts model mogen zijn!

Denken jullie dat er voor de US_8 nog een flex model er zit aan de komen ?
Geen idee...
Eigenlijk is er ook weinig mis met de huidige US 8

dbeusink schreef op maandag 3 mei 2021 @ 15:26:
Ik heb de laatste tijd last van spontane reboots van de USG maar kan helaas de oorzaak nog niet achterhalen. Op willekeurige tijdstippen herstart de USG en zodra deze weer up is krijg in de controller de melding "Your UniFi device has reconnected".
Al eens een andere adapter geprobeerd
Je zou niet de eerste zijn!
TIP : Zet je code blokken in quote tags, zodat we niet zoveel hoeven te scrollen, maar de log toch kunnen lezen door de boel te expanden