[Ubiquiti-Netwerkapparatuur] Ervaringen & Discussie - Deel 4 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 114 ... 328 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Alle 42 producten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Totaalgeflipt
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 06:45

Totaalgeflipt

De enige echte

LightStar schreef op zaterdag 1 mei 2021 @ 09:55:
Vanochend even wezen testen met mijn Ziggo modem in combi met een mediaconverter naar glas, dit gezien we binnenkort 2 extra glas kabels naar boven gaan trekken en het UTP weghalen om daar stroom door te krijgen, nu had ik hiervoor ook een glas module besteld echter werkte die niet (module is goed die heb ik getest met mijn T-Mobile verbinding) nu had ik ook nog een glas module liggen (zat in het 2 pack van ubiquiti, met de gele streep), zodra die module erin zat kwam de lijn up.

Wat plaatjes
[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Waarom al die moeite als je maar 70Mbps haalt?

[ Voor 198% gewijzigd door Totaalgeflipt op 01-05-2021 10:47 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mr-D.
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 18:25

Mr-D.

interpunctie? no hero here

Comp User schreef op vrijdag 30 april 2021 @ 18:07:
[...]

:9~

Dat zal wel klauwen vol geld gekost hebben?
viel op zich wel mee, alles in delen gekocht en een 10Gb nic kost ook niet meer zoveel
en de switch was een mooie aanbieding net geen €500 voor een 12poort 10gb switch

sneller usenet? tips en tricks

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr.DJ95
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 10:22
Mr-D. schreef op zaterdag 1 mei 2021 @ 11:43:
[...]

viel op zich wel mee, alles in delen gekocht en een 10Gb nic kost ook niet meer zoveel
en de switch was een mooie aanbieding net geen €500 voor een 12poort 10gb switch
Niet vervelend als je niet alles in dezelfde GUI kan klikken? Ik vond het al irritant dat ik een domme switch nog ergens tussen had zitten thuis.

Twijfel overigens wel wanneer ik om moet en wat dan de slimste keuze is. Opzich verre van nodig aangezien mijn NAS via Gbit alleen films en muziek het LAN op stuurt en mijn PC Als enige verder de mogelijkheid heeft tot Gigabit echter haal ik zo goed als nooit bestanden van mijn NAS.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• LightStar
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 15:16
Totaalgeflipt schreef op zaterdag 1 mei 2021 @ 10:41:
[...]

Waarom al die moeite als je maar 70Mbps haalt?
Dat is de back-up lijn, zoals gezegt moet de utp wat er ligt eruit (ander doel), het glas loopt door een andere leiding..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mr-D.

Mr-D.

mr.DJ95 schreef op zaterdag 1 mei 2021 @ 12:14:
[...]

Niet vervelend als je niet alles in dezelfde GUI kan klikken? Ik vond het al irritant dat ik een domme switch nog ergens tussen had zitten thuis.

Twijfel overigens wel wanneer ik om moet en wat dan de slimste keuze is. Opzich verre van nodig aangezien mijn NAS via Gbit alleen films en muziek het LAN op stuurt en mijn PC Als enige verder de mogelijkheid heeft tot Gigabit echter haal ik zo goed als nooit bestanden van mijn NAS.
valt wel mee hoor het is natuurlijk maar een switch en eenmaal ingeregeld heb je er geen omkijken na
eens in de zoveel tijd haal ik hem wel even uit elkaar want het is een mooie stofzuiger.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BasvanS
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 17:18
BasvanS schreef op zondag 25 april 2021 @ 19:57:
[...]

Ja alles uit.

Zojuist even de laatste versie van de controller in gebruik genomen en zag toen in de LAN configuratie staan dat de de Gateway/subnet op 192.168.1.0/24 stond. Die heb ik op 192.168.2.0/24 gezet. Ook stond DHCP hier aan, maar dat is de KPN router natuurlijk. Deze dus uitgezet.

Mss dat dit eindelijk werkt..
Dit lijkt dus de werken, de connectivity issues van mijn MB pro zijn iig verleden tijd. Wel heb ik sinds 25 April 673 melding van een disconnect, waarbij volgens mij alles gerelateerd is aan mijn POE Switch die vervolgens ook alle gekoppelde devices van de gekoppelde AC-LR #1 en #2 veroorzaakt.

Maar waarom die toch altijd de verbinding verliest?

Acties:
  • +2 Henk 'm!
MantaMaartuh schreef op vrijdag 30 april 2021 @ 19:34:
Wat zouden jullie kiezen als accesspoint voor onder een overkapping bij een redelijk grote tuin? Ik twijfel tussen een LR, een mesh, misschien de mesh pro al is die erg duur

Het plafond van de overkapping is van douglas balken en daar zal hij tussen gemonteerd worden
Dus er komt eigenlijk geen water bij behalve vochtige buitenlucht
Temperaturen zullen wel gewoon fluctueren natuurlijk dus ik twijfel of ik echt een outdoor model zal moeten nemen.

de ac-mesh vind ik niet zo mooi
de mesh pro is aan de dure kant
de LR is de standaard schotel maar niet "outdoor"

Er komt ook nog een 6-mesh aan (vormfactor als de flexhd) blijkbaar maar ik zie daar nog geen release date/prijs van`

Of als extra optie: een lite schoteltje, daarvan heb ik er al 2 in huis hangen
En als je nou de Mesh AC neemt en zoiets erbij : nero355 in "[Ubiquiti-Netwerkapparatuur] Ervaringen & Discussie - Deel 4" :?

Je kan dan de "Main Unit" uit het zicht plaatsen en alleen dat blokje van de antennes in het zicht plaatsen! :)

|| Stem op mooiere Topic Search linkjes! :) " || Pi-Hole : Geen advertenties meer voor je hele netwerk! >:) ||

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MantaMaartuh
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 15-07-2023
nero355 schreef op zaterdag 1 mei 2021 @ 18:11:
[...]

En als je nou de Mesh AC neemt en zoiets erbij : nero355 in "[Ubiquiti-Netwerkapparatuur] Ervaringen & Discussie - Deel 4" :?

Je kan dan de "Main Unit" uit het zicht plaatsen en alleen dat blokje van de antennes in het zicht plaatsen! :)
Bedankt voor de tip!

Nog een optie erbij 😂 de flex is er ondertussen nog bij gekomen voor me

ik kwam er net achter dat de mesh pro wel erg groot is dus die valt af, 1 optie eraf, 2 erbij...

Acties:
  • +1 Henk 'm!
MantaMaartuh schreef op zaterdag 1 mei 2021 @ 21:15:
[...]

Bedankt voor de tip!

Nog een optie erbij 😂 de flex is er ondertussen nog bij gekomen voor me

ik kwam er net achter dat de mesh pro wel erg groot is dus die valt af, 1 optie eraf, 2 erbij...
Ik zou voor UMA-D set gaan.
Met een Pro of LR heb je omni antenne waardoor de helft van je signaal je huis in gaat en niet je tuin.
Dat is zonde.

De flex heeft helemaal een lage gain, leuk voor binnen voor op de boekenkast. Waneer plafond montage niet mogelijk is.
Voor professioneel of serieus buiten gebruik is 1.6dbi gain echt te weinig een beetje mist of regen en je tesla heeft moeite met verbinden.

Daarnaast voegt de Uma-d veel meer gain toe dan een krijgt van LR, deze 10-15 dbi Uma gain gaat vanwege de sector antenne ook nog naar de juist plek in je tuin. Op 50 meter afstand je tuin haal met je telefoon makelijk nog een paar 100 mb/s
Zie dit voorbeeld: Hier zit nog zelfs nog weg tussen het terras op het water en de zaak.
Op het hele terras halen we 300mb/s terwijl de vorige leverancier met een long ranges en mesh op het terras kwam niet verder dat 6mbit/s . 8)7
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Bud6YfuCODlTwQ0AIVhTYh-BXZ0=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/Wjzdra5FsMua7i1AtGD8HpjN.jpg?f=user_large
Deze speedtest is gemaakt vanaf op de zelfde plek als de foto op het terras boven het water en de snelheid die we meten stokte op max van de 300mbit/s ziggo aansluiting.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/KwpfRnhJZNNEdgF9vC8FAiwe1RM=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/YvM3dYeHWd6TbDnWwvIichUc.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 63% gewijzigd door xbeam op 03-05-2021 00:32 ]

Lesdictische is mijn hash#

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• boomer21
  • Registratie: Mei 2015
  • Laatst online: 08:52
xbeam schreef op zaterdag 1 mei 2021 @ 00:06:
[...]

Skip hem zoals @LightStar aangeeft met een 1gbs eth heb je vrij weinig tot niets aan 4x4 wifi6.
Waneer en je een HD goed configureert haal je 600+ mb/s download met zulke snelheden heb je ruimte zat om te wachten op een WiFi 6 modellen met een 2,5 of 10 Gb/s Ethernet poortjes
En deze dan?
https://eu.store.ui.com/p...long-range-access-point-1

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LightStar
Denk dat het wachten wordt op een HD of Enterprise variant.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• boomer21
Kan iemand uitleggen hoe dan zit met de WiFi snelheid ik als leek wil graag vergelijken met de lan snelheid.
Bij lan heb je bijvoorbeeld 1 Gb en 2.5 en 5 en 10 Gb enz.
Bij unifi heb je vaak 1 Gb en 10Gb poorten als je bestanden (download en of uplink)over zet tussen twee 10Gb poorten kom je toch in de buurt van de 900 Mb /sec?

Unifi 6 lite
Nieuw is de ondersteuning voor wifi 6. Huidige access points van Ubiquiti bieden deze ondersteuning niet. De UniFi 6 Lite ondersteunt dan ook 2x2 mu-mimo en ofdma. De access point haalt volgens de fabrikant snelheden tot 1,2Gbit/s op de 5GHz-frequentie. Op 2,4GHz haalt het product een theoretische snelheid van maximaal 300Mbit/s. De huidige UniFi AP-AC Lite haalt snelheden van 867Mbit/s en 300Mbit/s op die respectievelijke frequenties. De nieuwe UniFi 6 Lite-access point biedt geen ondersteuning voor de nieuwe wifi 6e-standaard, die gebruik kan maken van de 6GHz-frequentie. Het gebruik van deze frequentie is in de VS in april goedgekeurd door de FCC.

Hoe moet ik dit dan lezen er staat bij dat op 5ghz 1,2 Gbit is/s
Dus verwacht je als leek dat je download hebt van minstens 1 Gbit /sec (beperkten 1Gbit poort)

Of moeten we wachten op 6Ghz frequentie als we op WiFi download snelheden krijgen van 900mb/ sec?
Ben een beetje dyslectisch met bit en byte

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Chris.nl
  • Registratie: Augustus 2005
  • Niet online
Niet alle communicatie hoeft LAN<->WiFi te zijn. WiFi<->WiFi merk je theoretisch niets van een tragere LAN poort. Mesh bijvoorbeeld.

Maar een toekomstig 4x4 WiFi6E accespoint met 1GB LAN, zou zo niet goed te praten mogen zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GandalfTheGrey
  • Laatst online: 01-12-2024

GandalfTheGrey

Remember, Remember..

Ik heb sinds dit weekend ook een Ubiquity netwerk opgezet met een UDM Pro, U6 Lites (2x) en een Switch. Werkt super snel en goed, ben heel tevreden over de performance. Nu bezig met netwerk helemaal gereed maken voor al mijn domotica, homeassistant etc.

Ik had nog een vraag over de client list:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/r7QIdSpWPVIVIaE1HiHFct1ALgg=/800x/filters:strip_exif()/f/image/tR86iNZmzj26AkvcFMTwJchX.png?f=fotoalbum_large

Waardoor staat de router er zelf ook bij als client? Dat betreft de bovenste client in het screenshot op 192.168.1.1. het Dat voelt vreemd, dit is toch degene die host? Is dat normaal of staat er nog iets niet goed in mijn instellingen?

[ Voor 4% gewijzigd door GandalfTheGrey op 02-05-2021 10:48 ]

Computer Specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!
GandalfTheGrey schreef op zondag 2 mei 2021 @ 10:47:
Ik heb sinds dit weekend ook een Ubiquity netwerk opgezet met een UDM Pro, U6 Lites (2x) en een Switch. Werkt super snel en goed, ben heel tevreden over de performance. Nu bezig met netwerk helemaal gereed maken voor al mijn domotica, homeassistant etc.

Ik had nog een vraag over de client list:

[Afbeelding]

Waardoor staat de router er zelf ook bij als client? Dat betreft de bovenste client in het screenshot op 192.168.1.1. het Dat voelt vreemd, dit is toch degene die host? Is dat normaal of staat er nog iets niet goed in mijn instellingen?
Je hebt waarschijnlijk nog een niet-ubnt router? Dan laat hij het MAC adres zien, het is ook gewoon een client op je layer2 lan segment.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GandalfTheGrey

GandalfTheGrey

Remember, Remember..

stormfly schreef op zondag 2 mei 2021 @ 10:53:
[...]

Je hebt waarschijnlijk nog een niet-ubnt router? Dan laat hij het MAC adres zien, het is ook gewoon een client op je layer2 lan segment.
Dat heb ik dus niet, dat is het vreemde.

Setup is: Ziggo modem in bridge >> UDM Pro >> Switch >> Clients

De switch heeft niet door dat de UDM Pro en de stekker in de switch dezelfde zijn. Zie dit plaatje:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/OzNAdjxVn2CuX7cDjA_xFVZE8tE=/800x/filters:strip_exif()/f/image/rtEJiudiSbZ983IozGqFlP8n.png?f=fotoalbum_large

Computer Specs

Acties:
  • +1 Henk 'm!
stormfly schreef op zondag 2 mei 2021 @ 10:53:
[...]

Hij heeft een udm-pro. Die heeft dat als bug in de firmware. Het zou al een paar keer op gelost zijn.

Met de nieuwste beta firmware lijkt het goed te gaan. Maar beta is wel op eigen risico je kan zonder voledige reset niet meer terug.
Manual upgrade instructions
SSH into your UDM-Pro and use the command example to upgrade your UDM ( firmware URL's can be found below ):
ubnt-upgrade firmware_url 

https://fw-download.ubnt....f46989bba5b11c4054caf.bin

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/RDntYDMd1miy0jdsu-paazMYA5Y=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/SneWAWKsDrd0vZardHw1ImIC.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 100% gewijzigd door xbeam op 02-05-2021 18:21 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Will_M
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
@GandalfTheGrey Zoiets had ik hier laatst ook ná een firmware upgrade van m'n USG-3P. Het uitzetten van de 'New User Interface' onder 'User Interface' loste het op.... En daarna kon ik alle settings weer verder na gaan lopen doordat die New User Interface stiekem veel meer aanpast dan alléén wat grafische eye-candy.

Je bent gewoon ooit onvrijwillig 'Alpha Tester' bij UBNT :'(

[ Voor 10% gewijzigd door Will_M op 02-05-2021 11:07 ]

Boldly going forward, 'cause we can't find reverse

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GandalfTheGrey

GandalfTheGrey

Remember, Remember..

Will_M schreef op zondag 2 mei 2021 @ 11:00:
@GandalfTheGrey Zoiets had ik hier laatst ook ná een firmware upgrade van m'n USG-3P. Het uitzetten van de 'New User Interface' onder 'User Interface' loste het op.... En daarna kon ik alle settings weer verder na gaan lopen doordat die New User Interface stiekem veel meer aanpast dan wat grafische eye-candy.
Thanks! Werkt inderdaad. Heb dit nu uitgezet, klopt mijn map weer!

Alleen heb ik nog een soort ghost client, kijken of die weg is met een reset oid.

[ Voor 8% gewijzigd door GandalfTheGrey op 02-05-2021 11:05 ]

Computer Specs

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Comp User
  • Registratie: Juli 2018
  • Laatst online: 02-10 11:14
@xbeam interessant optrekje ;)

@Chris.nl zolang het gros van de cliënts (gsm, tablet, laptop) 1 of hooguit 2 antennes hebben lijkt een 4x4 opstelling een overdreven en dure opstelling.

Vaste locatie, vast netwerk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Will_M
  • Niet online
GandalfTheGrey schreef op zondag 2 mei 2021 @ 11:02:
[...]

Thanks! Werkt inderdaad. Heb dit nu uitgezet, klopt mijn map weer!

Alleen heb ik nog een soort ghost client, kijken of die weg is met een reset oid.
Ook dat komt me bekend voor (helaas)... Ik had een switch (US8-150) welke me bleef melden dat het ding een 10HD uplink had terwijl de poorten allemaal keurig op 1000FD onderhandeld hadden. Devices welke er op aangesloten zaten hingen daarbij ineens allemaal direct aan m'n USG-3P (HOE DAN??? Zoveel kabels passen er niet eens in dat apparaatje :o )....

Reload switch :9

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Ja zag het er stonden nog herleidbare device namen in |:( Maar zo interessant op trekje is dit niet hoor.

@GandalfTheGrey ik zie dat we stads genoten zijn, Als je er niet uit komt geef maar een seintje dan step ik van de week waneer je binnen xiaomi m365 bereik bent wel een keer langs

[ Voor 56% gewijzigd door xbeam op 03-05-2021 03:05 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• tomdh76
  • Registratie: Maart 2015
  • Laatst online: 17:57
Zijn er hier mensen die een downlink hebben vanaf een in wall hd? Ik heb een unifi switch op een poort van de inwall zitten maar in de topology van de unifi controller ziet het er gek uit. De in wall wordt gevoed door een unifi 24 switch maar lijkt nu in het luchtledige te hangen..Ik zie dat er meer mensen zijn waarbij de topology hangende devices toont en dan hebben ze het over STP priority. Maar die kan ik volgens mij niet aanpassen in de in wall..

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7eFDIXueAyo9ooSYB7KZniKd3Ak=/800x/filters:strip_exif()/f/image/RYzKgurCas2cfsSI1jrc9WD5.png?f=fotoalbum_large

Dus in dit plaatje zit aan de bovenkant de unifi 24 die dus eigenlijk met een doortrokken blauwe streep naar de studeerkamer in wall links zou moeten gaan

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Miki
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 20:39
tomdh76 schreef op zondag 2 mei 2021 @ 17:13:
Zijn er hier mensen die een downlink hebben vanaf een in wall hd? Ik heb een unifi switch op een poort van de inwall zitten maar in de topology van de unifi controller ziet het er gek uit. De in wall wordt gevoed door een unifi 24 switch maar lijkt nu in het luchtledige te hangen..Ik zie dat er meer mensen zijn waarbij de topology hangende devices toont en dan hebben ze het over STP priority. Maar die kan ik volgens mij niet aanpassen in de in wall..

[Afbeelding]

Dus in dit plaatje zit aan de bovenkant de unifi 24 die dus eigenlijk met een doortrokken blauwe streep naar de studeerkamer in wall links zou moeten gaan
Het schijnt dat met de aankomende update naar de 5.x firmware* de topology eindelijk op orde gaat komen icm de laatste controller versie.

https://community.ui.com/...48-4ea7-8de4-1bb2bc32ee63

[ Voor 4% gewijzigd door Miki op 02-05-2021 19:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kalmma
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 20:12
Is het in een UDM-Pro al mogelijk om multiste's te maken. Dit om in ieder geval makkelijk vpn's op te kunnen zetten met verschillende locaties ook.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• grindal81
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 22-05 21:01
Deze namiddag kreeg ik plots melding van "reconnected" op mijn telefoon op het moment dat er niemand thuis was.
"Your UniFi device has reconnected... en dit voor, 3 AP's, 1 switch en ed usg. (Dus 2 andere switches en nog 2 AP's zijn wel online gebleven)...

Wat kan hier de oorzaak van zijn?

toestellen zitten achter een UPS aangesloten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Polyphemus
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 20:16
grindal81 schreef op zondag 2 mei 2021 @ 19:42:
Deze namiddag kreeg ik plots melding van "reconnected" op mijn telefoon op het moment dat er niemand thuis was.
"Your UniFi device has reconnected... en dit voor, 3 AP's, 1 switch en ed usg. (Dus 2 andere switches en nog 2 AP's zijn wel online gebleven)...

Wat kan hier de oorzaak van zijn?

toestellen zitten achter een UPS aangesloten.
Die krijg ik altijd als de controller zichzelf update.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
kalmma schreef op zondag 2 mei 2021 @ 18:46:
Is het in een UDM-Pro al mogelijk om multiste's te maken. Dit om in ieder geval makkelijk vpn's op te kunnen zetten met verschillende locaties ook.
Nope

Acties:
  • +2 Henk 'm!
Miki schreef op zondag 2 mei 2021 @ 18:43:
Het schijnt dat met de aankomende update naar de 5.x firmware* de topology eindelijk op orde gaat komen icm de laatste controller versie.

https://community.ui.com/...48-4ea7-8de4-1bb2bc32ee63
Bizar dat zoiets al zoooo lang niet gefixed is : Die bug is er al zolang de In Wall modellen op de markt zijn! :F
xbeam schreef op zaterdag 1 mei 2021 @ 21:22:
Ik zou voor uma-D set gaan met een pro of LR heb je omni antenne waardoor de helft van je signaal je huis in gaat en niet je tuin. En dat is zonde.
Je bedoelt :
Ik zou voor UMA-D set gaan.
Met een Pro of LR heb je omni antenne waardoor de helft van je signaal je huis in gaat en niet je tuin.
Dat is zonde.
Neem ik aan :?

Mijn ervaring met de In Wall modellen (Die IMHO een erg vergelijkbaar patroon hebben met de "UFO" UAP modellen.) is in ieder geval dat het wel meevalt en ik heb zelfs een plekje waar het ietsje meer had mogen zijn! :+
De flex heeft helemaal een lage gain leuk voor binnen voor op de boekenkast. waneer plafond montage niet mogelijk is. Voor professioneel of serieus buiten gebruik is 1.6dbi gain echt te weinig een beetje mist of regen en tesla verbindt niet meer.
Wat is dan wel een goede gain waarde :?
Min/Max waardes en zo...??
Daarnaast voegt dit veel meer Gain toe dan een LR
Je bedoelt binnen een AC LR plaatsen en dan buiten signaal verwachten neem ik aan :?
En deze 10-15 dbi gain gaat vanwege de sector antenne naar de juist plek in tuin. Op 50 meter afstand je tuin haal met telefoon makelijk nog een paar 100 mbs/s met deze setup.
Destijds had @Zandpad het over nog genoeg snelheid halen op 60 a 70 meter afstand met de standaard Mesh AC antennes (die je kan richten tenslotte) dus dat zit sowieso wel goed denk ik, welke antenne(s) je ook gebruikt! :)
Hier zit nog weg tussen het terras op het water en de zaak. En op het hele terras halen we 300mb/s terwijl de vorige leverancier met een long ranges en mesh op het terras kwam niet verder dat 6mbit/s 8)7
Hadden die een Mesh AC via Wireless Uplink aan die LR gekoppeld of zo :?

NOFI, maar probeer eens wat meer leestekens te gebruiken dan hoef ik niet zoveel vragen te stellen... :P O+ :+

|| Stem op mooiere Topic Search linkjes! :) " || Pi-Hole : Geen advertenties meer voor je hele netwerk! >:) ||

Acties:
  • +2 Henk 'm!
nero355 schreef op zondag 2 mei 2021 @ 22:21:

[…]

Mijn ervaring met de In Wall modellen (Die IMHO een erg vergelijkbaar patroon hebben met de "UFO" UAP modellen.) is in ieder geval dat het wel meevalt en ik heb zelfs een plekje waar het ietsje meer had mogen zijn! :+
De inwall’s hebben zijn zeker geschikt voor in de in room signaal. Het nadeel Waneer je in drukke ruimtes of grote ruimtes gebruikt is dat vaak laag op de muur zitten. Waardoor ze vaak geen line of sight wat impact heeft op het signaal. Ik gebruik ze zelf ook als onderstunning op ze slaap kamers.
Je bedoelt :
Ik zou voor UMA-D set gaan
Dat is zonde.
Neem ik aan :?
Ik doe mijn best. Als dislexticus lijkt mijn brein op hoe Elon musk wel eens praat het gaat van de hak op tak en er is geen touw aan vast knopen.

Vaak lees ik mijn berichten een uur na het plaatsen nog een keer terug om het meer structuur te geven op het moment van plaatsen zelf zie ik het gewoon echt niet.
Wat is dan wel een goede gain waarde :?
Min/Max waardes en zo...??

[...]

Je bedoelt binnen een AC LR plaatsen en dan buiten signaal verwachten neem ik aan :?

[...]

Destijds had @Zandpad het over nog genoeg snelheid halen op 60 a 70 meter afstand met de standaard Mesh AC antennes (die je kan richten tenslotte) dus dat zit sowieso wel goed denk ik, welke antenne(s) je ook gebruikt! :)
Het antenne probleem:
Je telefoon heeft een geen 21dbi maar een 18 of 16 dbi output

Lees dat als klein mondje waarmee hij niet zo hard kan praten. Waneer er een 21dbi acces point tegen jouw telefoon begint te praat dan hoort je telefoon die op wat grotere afstand of met blokkades vaak prima(genoeg streepjes), maar wanneer je telefoon dan telefoon wil terug praat kan hij niet hard genoeg praten dat het accespoint hem hoort. Waneer je dan de gain van je acces point verhoogt geef hem als waren beter/ groter oren. De 1.6db versterking de antenne van de flex is nog steeds heel klein oor waar mee je het lagere db van en telefoon niet voldoen mee compenseren zodat ze elkaar toch weer goed verstaan. Door deze scheve verbinding daalt je verbindings snelheid veel sneller en is de maximale te overbruggen afstand veel kleiner dan de specs van acces point aangeven. Dus 50 meter staat dan gelijk aan bijv 75 of 100 meter in verlies. Zet daar nog parasol tussen en je hebt wel streepjes maar geen internet meer op je telefoon.

Een mesh-m daardoor met zijn antennes een better link-budget dan een flex-hd en volgens mij ook beter dan een mesh-pro. Die dan weer meer devices en hogere snelheid aan kan dan een mesh-m.

Met een met een grotere mesh-m omni antenne kan je dus betere luisteren en met de Uma-d kan ook nog eens heel gericht richting je terras of zwembad luisteren

Daarnaast zorgt de hogere gain van de Uma-D dat bijv ook voor dat een nat geregende parasol tussen de telefoon en het acces minder impact heeft Met als resultaat dat er een groter link budget overblijft. Hier heb je een groter opervlakte met een grotere kans dat blijft werken tijdens slechtere condities.

Dat maakt de mesh-m met of zonder Uma-d tot mijn voorkeur buiten device boven een mesh-pro en flex-hd.

Het is niet voor niets dat city-wireless de Nederlands steden vol hangt met mesh-m’s en geen mesh-pro of flex-HD.

https://community.ui.com/...15-46a6-8a64-3e8f1a800370
the coverage of a uap mesh is impressive and i.o.o. better than a (mesh) pro
Hadden die een Mesh AC via Wireless Uplink aan die LR gekoppeld of zo :?
Klopt, met gevolg dat de toch al slechte uplink nog slechter wordt Waneer de noise floor door een vol/druk terras om hoog gaat. En het internet dus nooit werkte waneer je dat het meest nodig hebt.
NOFI, maar probeer eens wat meer leestekens te gebruiken dan hoef ik niet zoveel vragen te stellen... :P O+ :+
Je zegt ook niet tegen iemand zonder benen loop lekker zelf ;-). Vindt het dus wel fijn dat je soms even helpt met wat duidelijkheid. })

[ Voor 46% gewijzigd door xbeam op 03-05-2021 18:25 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• m3gA
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 13:18
nero355 schreef op zondag 2 mei 2021 @ 22:21:
[...]

Bizar dat zoiets al zoooo lang niet gefixed is : Die bug is er al zolang de In Wall modellen op de markt zijn! :F
Bij Ubiquiti wordt nooit iets 100% opgeleverd jammer genoeg. Zodra er iets nieuws is verschuift de focus en blijven de oudere issues liggen. Dat is het nadeel van hele kleine ontwikkelteams. Ben benieuwd of dit ooit opgelost wordt.

[ Voor 5% gewijzigd door m3gA op 03-05-2021 08:47 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• blaaspijp
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 20:38
m3gA schreef op maandag 3 mei 2021 @ 08:47:
[...]

Bij Ubiquiti wordt nooit iets 100% opgeleverd jammer genoeg. Zodra er iets nieuws is verschuift de focus en blijven de oudere issues liggen. Dat is het nadeel van hele kleine ontwikkelteams. Ben benieuwd of dit ooit opgelost wordt.
Volgens mij is het geen in-wall probleem maar breder want ik had het ook mij mijn AC-lite.
Ik draai nu beta 5.60 en hiermee is het al opgelost.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• zeroday
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 07-10 15:15

zeroday

There is no alternative!

boomer21 schreef op zondag 2 mei 2021 @ 09:24:
Kan iemand uitleggen hoe dan zit met de WiFi snelheid ik als leek wil graag vergelijken met de lan snelheid.
Bij lan heb je bijvoorbeeld 1 Gb en 2.5 en 5 en 10 Gb enz.
Bij unifi heb je vaak 1 Gb en 10Gb poorten als je bestanden (download en of uplink)over zet tussen twee 10Gb poorten kom je toch in de buurt van de 900 Mb /sec?
Snelheden van Wifi fabrikanten is vaak een optelling en ook nog eens niet iets wat vaststaat.
het ligt er ook een beetje aan wat je upload/download mogelijkheden zijn binnen je netwerk

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/RIZlju3Kv1vsl4IIi26Gs-noH5A=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/sU4ANOXDrozbvmUXPpUjyQa2.png?f=user_large

Hier heb je een simpel voorbeeldje van een download naar mijn Wifi6 AX notebook via een Wifi 6 Lite
Ik ben er tevreden mee. Snelheid fluctueert tussen 1.2Gbps en 900Mbps .. ach ja ..
snelheid fluctueert wel . ik zit niet eens zo gek ver van de AP af en het NB staat op een vaste plek
Er is vast en zeker wat ruimte voor verbetering mogelijk
Unifi 6 lite
Nieuw is de ondersteuning voor wifi 6. Huidige access points van Ubiquiti bieden deze ondersteuning niet. De UniFi 6 Lite ondersteunt dan ook 2x2 mu-mimo en ofdma. De access point haalt volgens de fabrikant snelheden tot 1,2Gbit/s op de 5GHz-frequentie. Op 2,4GHz haalt het product een theoretische snelheid van maximaal 300Mbit/s. De huidige UniFi AP-AC Lite haalt snelheden van 867Mbit/s en 300Mbit/s op die respectievelijke frequenties. De nieuwe UniFi 6 Lite-access point biedt geen ondersteuning voor de nieuwe wifi 6e-standaard, die gebruik kan maken van de 6GHz-frequentie. Het gebruik van deze frequentie is in de VS in april goedgekeurd door de FCC.
Tjsa als een nieuwe techniek is goedgekeurd wil het nog niet 1-2-3 zeggen dat het dan ook maar meteen geïmplementeerd is ..
Zoek nu maar eens een USB Wifi 6 dongle ..
Hoe moet ik dit dan lezen er staat bij dat op 5ghz 1,2 Gbit is/s
Dus verwacht je als leek dat je download hebt van minstens 1 Gbit /sec (beperkten 1Gbit poort)
tsja.. mijn hardware die wat hoger zit en dus eea moet leveren haalt geen 125MB/s dus met 60MB/s ben ik al tevreden ;)

Niet teveel blind staren op die doorvoersnelheden ;)

There are no secrets, only information you do not yet have

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• grindal81
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 22-05 21:01
Switch vraagje...

is het jullie ook al opgevallen dat de nieuwe "lite" reeks een switch mankeert?

ik bedoel:
de us-8-60 => kan je de nieuwe US Lite 8 PoE voor gebruiken

maar het ander model, de "US-8" heeft geen lite opvolger.. of nog niet...
Voordeel van dit type vind ik vooral dat je deze via PoE kan voeden, en dus niet van die grote witte "apple-like" adaptor moet plaatsen....

Je hebt wel de Flex Mini, maar dan heb je maar 5 poortjes, en geen doorvoer PoE poort...

Denken jullie dat er voor de US_8 nog een flex model er zit aan de komen ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dbeusink
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 25-09 13:58
Ik heb de laatste tijd last van spontane reboots van de USG maar kan helaas de oorzaak nog niet achterhalen. Op willekeurige tijdstippen herstart de USG en zodra deze weer up is krijg in de controller de melding "Your UniFi device has reconnected". In de USG log zie ik geen enkele log regels voor het tijdstip van herstarten. In de log zie ik enkel ineens dat bepaalde processen weer opstarten. Zie onderstaand mijn log regels tijdens het moment van uitvallen.

Heeft iemand anders hier ook ervaring mee toevalig?
Avlast bedankt voor het meedenken.

USG-3: v4.4.55
Controller: 6.1.71 (Docker, NAS)
Ram load niet hoger dan 24%
CPU load niet hoger dan 12%

Bijzonderheden:
  • Routed IPTV van KPN met ongeveer deze configuratie met STBs op eigen VLAN.
  • NextDNS als DNS resolver
  • Security features DPI en ITM staan uit
May 3 13:51:25 BEUS-00-MK-GW rsyslogd: set SCM_CREDENTIALS failed on '/dev/log': Protocol not available
May 3 13:51:25 BEUS-00-MK-GW kernel: Linux version 3.10.107-UBNT (ubnt@3b7fd814f567) (gcc version 4.7.0 (Cavium Inc. Version: SDK_3_1_0_p2 build 34) ) #1 SMP Fri Feb 12 11:26:18 UTC 2021
May 3 13:51:25 BEUS-00-MK-GW kernel: CVMSEG size: 2 cache lines (256 bytes)
May 3 13:51:25 BEUS-00-MK-GW kernel: Checking for the multiply/shift bug... no.
May 3 13:51:25 BEUS-00-MK-GW kernel: Checking for the daddiu bug... no.
May 3 13:51:25 BEUS-00-MK-GW kernel: Zone ranges:
May 3 13:51:25 BEUS-00-MK-GW kernel: DMA32 [mem 0x00400000-0xefffffff]
May 3 13:51:25 BEUS-00-MK-GW kernel: Normal [mem 0xf0000000-0x41fefffff]
May 3 13:51:25 BEUS-00-MK-GW kernel: Movable zone start for each node
May 3 13:51:25 BEUS-00-MK-GW kernel: Early memory node ranges
May 3 13:51:25 BEUS-00-MK-GW kernel: node 0: [mem 0x00400000-0x00a86fff]
May 3 13:51:25 BEUS-00-MK-GW kernel: node 0: [mem 0x00d00000-0x080fffff]
May 3 13:51:25 BEUS-00-MK-GW kernel: node 0: [mem 0x08300000-0x0fefffff]
May 3 13:51:25 BEUS-00-MK-GW kernel: node 0: [mem 0x410300000-0x41fefffff]
May 3 13:51:25 BEUS-00-MK-GW kernel: Primary instruction cache 32kB, virtually tagged, 4 way, 64 sets, linesize 128 bytes.
May 3 13:51:25 BEUS-00-MK-GW kernel: Primary data cache 16kB, 64-way, 2 sets, linesize 128 bytes.
May 3 13:51:25 BEUS-00-MK-GW kernel: Secondary unified cache 128kB, 8-way, 128 sets, linesize 128 bytes.
May 3 13:51:25 BEUS-00-MK-GW kernel: Built 1 zonelists in Zone order, mobility grouping on. Total pages: 125878
May 3 13:51:25 BEUS-00-MK-GW kernel: Kernel command line: bootoctlinux $loadaddr coremask=0x3 root=/dev/sda2 rootdelay=15 rw rootsqimg=squashfs.img rootsqwdir=w mtdparts=phys_mapped_flash:512k(boot0),512k(boot1),64k@1024k(eeprom) console=ttyS0,115200
May 3 13:51:25 BEUS-00-MK-GW kernel: Checking for the daddi bug... no.
May 3 13:51:25 BEUS-00-MK-GW kernel: SCSI subsystem initialized
May 3 13:51:25 BEUS-00-MK-GW kernel: octeon_pci_console: Console not created.
May 3 13:51:25 BEUS-00-MK-GW kernel: Bootbus flash: Setting flash for 8MB flash at 0x1f400000
May 3 13:51:25 BEUS-00-MK-GW kernel: phys_mapped_flash: Swapping erase regions for top-boot CFI table.
May 3 13:51:25 BEUS-00-MK-GW kernel: number of CFI chips: 1
May 3 13:51:25 BEUS-00-MK-GW kernel: 3 cmdlinepart partitions found on MTD device phys_mapped_flash
May 3 13:51:25 BEUS-00-MK-GW kernel: Creating 3 MTD partitions on "phys_mapped_flash":
May 3 13:51:25 BEUS-00-MK-GW kernel: 0x000000000000-0x000000080000 : "boot0"
May 3 13:51:25 BEUS-00-MK-GW kernel: 0x000000080000-0x000000100000 : "boot1"
May 3 13:51:25 BEUS-00-MK-GW kernel: 0x000000100000-0x000000110000 : "eeprom"
May 3 13:51:25 BEUS-00-MK-GW kernel: scsi 0:0:0:0: Direct-Access UDinfo UF2 4GB PMAP PQ: 0 ANSI: 6
May 3 13:51:25 BEUS-00-MK-GW kernel: sd 0:0:0:0: [sda] 7831552 512-byte logical blocks: (4.00 GB/3.73 GiB)
May 3 13:51:25 BEUS-00-MK-GW kernel: sd 0:0:0:0: [sda] Write Protect is off
May 3 13:51:25 BEUS-00-MK-GW kernel: sd 0:0:0:0: [sda] No Caching mode page found
May 3 13:51:25 BEUS-00-MK-GW kernel: sd 0:0:0:0: [sda] Assuming drive cache: write through
May 3 13:51:25 BEUS-00-MK-GW kernel: sd 0:0:0:0: [sda] No Caching mode page found
May 3 13:51:25 BEUS-00-MK-GW kernel: sd 0:0:0:0: [sda] Assuming drive cache: write through
May 3 13:51:25 BEUS-00-MK-GW kernel: sd 0:0:0:0: [sda] Attached SCSI removable disk
May 3 13:51:25 BEUS-00-MK-GW kernel: Algorithmics/MIPS FPU Emulator v1.5
May 3 13:51:25 BEUS-00-MK-GW kernel: ubnt_platform: module license 'Proprietary' taints kernel.
May 3 13:51:25 BEUS-00-MK-GW kernel: Disabling lock debugging due to kernel taint
May 3 13:51:25 BEUS-00-MK-GW kernel: octeon-ethernet 2.0
May 3 13:51:25 BEUS-00-MK-GW kernel: Node 0 Interface 0 has 3 ports (RGMII)
May 3 13:51:27 BEUS-00-MK-GW kernel: ip_set: protocol 6
May 3 13:51:30 BEUS-00-MK-GW zebra[753]: Zebra 0.99.20.1 starting: vty@0
May 3 13:51:34 BEUS-00-MK-GW rl-system.init: Checking/creating SSH host keys.
May 3 13:51:57 BEUS-00-MK-GW rsyslogd: set SCM_CREDENTIALS failed on '/dev/log': Protocol not available
May 3 13:51:57 BEUS-00-MK-GW rsyslogd: set SCM_CREDENTIALS failed on '/dev/log': Protocol not available
May 3 13:52:42 BEUS-00-MK-GW zebra[753]: interface eth2 index 4 changed <UP,BROADCAST,RUNNING,MULTICAST>.
May 3 13:52:42 BEUS-00-MK-GW zebra[753]: interface eth2 index 4 changed <UP,BROADCAST,MULTICAST>.
May 3 13:52:42 BEUS-00-MK-GW kernel: eth2: Link down
May 3 13:52:43 BEUS-00-MK-GW zebra[753]: interface eth2 index 4 changed <BROADCAST,MULTICAST>.
May 3 13:52:46 BEUS-00-MK-GW zebra[753]: interface eth1 index 3 changed <UP,BROADCAST,RUNNING,MULTICAST>.
May 3 13:52:46 BEUS-00-MK-GW kernel: eth1: 1000 Mbps Full duplex, port 1
May 3 13:52:53 BEUS-00-MK-GW zebra[753]: interface eth0 index 2 changed <UP,BROADCAST,RUNNING,MULTICAST>.
May 3 13:52:53 BEUS-00-MK-GW kernel: eth0: 1000 Mbps Full duplex, port 0
May 3 13:53:01 BEUS-00-MK-GW zebra[753]: interface eth1.661 index 6 <BROADCAST,MULTICAST> added.
May 3 13:53:02 BEUS-00-MK-GW zebra[753]: interface eth1.661 index 6 changed <UP,BROADCAST,RUNNING,MULTICAST>.
May 3 13:53:06 BEUS-00-MK-GW zebra[753]: interface eth1.20 index 7 <BROADCAST,MULTICAST> added.
May 3 13:53:06 BEUS-00-MK-GW zebra[753]: interface eth1.20 index 7 changed <UP,BROADCAST,RUNNING,MULTICAST>.
May 3 13:53:10 BEUS-00-MK-GW zebra[753]: interface eth1.10 index 8 <BROADCAST,MULTICAST> added.
May 3 13:53:10 BEUS-00-MK-GW zebra[753]: interface eth1.10 index 8 changed <UP,BROADCAST,RUNNING,MULTICAST>.
May 3 13:53:14 BEUS-00-MK-GW zebra[753]: interface eth0.4 index 9 <BROADCAST,MULTICAST> added.
May 3 13:53:14 BEUS-00-MK-GW zebra[753]: interface eth0.4 index 9 changed <UP,BROADCAST,RUNNING,MULTICAST>.
May 3 13:53:16 BEUS-00-MK-GW zebra[753]: interface eth0.6 index 10 <BROADCAST,MULTICAST> added.
May 3 13:53:16 BEUS-00-MK-GW zebra[753]: interface eth0.6 index 10 changed <UP,BROADCAST,RUNNING,MULTICAST>.
May 3 13:53:24 BEUS-00-MK-GW zebra[753]: interface eth0 mtu changed from 1500 to 1512
May 3 13:53:24 BEUS-00-MK-GW zebra[753]: interface eth0.6 mtu changed from 1500 to 1508
May 3 13:53:26 BEUS-00-MK-GW rsyslogd: set SCM_CREDENTIALS failed on '/dev/log': Protocol not available
May 3 13:53:34 BEUS-00-MK-GW pppd[3044]: pppd 2.4.4 started by root, uid 0
May 3 13:53:34 BEUS-00-MK-GW pppd[3044]: Connected to 0c:41:e9:c9:89:d1 via interface eth0.6
May 3 13:53:34 BEUS-00-MK-GW zebra[753]: interface ppp0 index 11 <POINTOPOINT,NOARP,MULTICAST> added.
May 3 13:53:34 BEUS-00-MK-GW pppd[3044]: Connect: ppp0 <--> eth0.6
May 3 13:53:34 BEUS-00-MK-GW pppd[3044]: PAP authentication succeeded
May 3 13:53:34 BEUS-00-MK-GW pppd[3044]: peer from calling number 0C:41:E9:C9:89:D1 authorized
May 3 13:53:34 BEUS-00-MK-GW zebra[753]: interface ppp0 index 11 changed <UP,POINTOPOINT,RUNNING,NOARP,MULTICAST>.
May 3 13:53:34 BEUS-00-MK-GW pppd[3044]: local LL address [weggehaald i.v.m. privacy]
May 3 13:53:34 BEUS-00-MK-GW pppd[3044]: remote LL address fe80::0e41:e9ff:fec9:89d1
May 3 13:53:34 BEUS-00-MK-GW zebra[753]: warning: PtP interface ppp0 with addr [weggehaald i.v.m. privacy]/32 needs a peer address
May 3 13:53:34 BEUS-00-MK-GW zebra[753]: interface ppp0 index 11 changed <POINTOPOINT,NOARP,MULTICAST>.
May 3 13:53:34 BEUS-00-MK-GW zebra[753]: interface index 11 was renamed from ppp0 to pppoe2
May 3 13:53:35 BEUS-00-MK-GW zebra[753]: interface pppoe2 index 11 changed <UP,POINTOPOINT,RUNNING,NOARP,MULTICAST>.
May 3 13:53:35 BEUS-00-MK-GW pppd[3060]: local IP address [weggehaald i.v.m. privacy]
May 3 13:53:35 BEUS-00-MK-GW pppd[3060]: remote IP address 195.190.228.93
May 3 13:53:35 BEUS-00-MK-GW pppd[3060]: primary DNS address 195.121.1.34
May 3 13:53:35 BEUS-00-MK-GW pppd[3060]: secondary DNS address 195.121.1.66
May 3 13:53:35 BEUS-00-MK-GW kernel: IPv4: martian source 255.255.255.255 from 192.168.1.20, on dev eth1
May 3 13:53:35 BEUS-00-MK-GW kernel: ll header: 00000000: ff ff ff ff ff ff e0 63 da 39 83 86 08 00 .......c.9....
May 3 13:53:37 BEUS-00-MK-GW ntpd[3181]: ntpd 4.2.6p2@1.2194-o Fri Feb 12 11:03:04 UTC 2021 (1)
May 3 13:53:37 BEUS-00-MK-GW ntpd[3186]: proto: precision = 57.142 usec
May 3 13:53:38 BEUS-00-MK-GW ntpd[3186]: ntpd exiting on signal 15
May 3 13:53:40 BEUS-00-MK-GW ntpd[3268]: ntpd 4.2.6p2@1.2194-o Fri Feb 12 11:03:04 UTC 2021 (1)
May 3 13:53:40 BEUS-00-MK-GW ntpd[3269]: proto: precision = 55.817 usec
May 3 13:53:41 BEUS-00-MK-GW ntpd[3269]: ntpd exiting on signal 15
May 3 13:53:41 BEUS-00-MK-GW ubnt-service-ssh: waiting for netplugd to be started...
May 3 13:53:43 BEUS-00-MK-GW ubnt-service-igmpproxy: waiting for netplugd to be started...
May 3 13:53:43 BEUS-00-MK-GW ntpd[3350]: ntpd 4.2.6p2@1.2194-o Fri Feb 12 11:03:04 UTC 2021 (1)
May 3 13:53:43 BEUS-00-MK-GW ntpd[3352]: proto: precision = 55.419 usec
May 3 13:53:44 BEUS-00-MK-GW ubnt-service-gui: waiting for netplugd to be started...
May 3 13:53:44 BEUS-00-MK-GW avahi-daemon[3402]: WARNING: No NSS support for mDNS detected, consider installing nss-mdns!
May 3 13:53:45 BEUS-00-MK-GW kernel: IPv4: martian source 255.255.255.255 from 192.168.1.20, on dev eth1
May 3 13:53:45 BEUS-00-MK-GW kernel: ll header: 00000000: ff ff ff ff ff ff e0 63 da 39 83 86 08 00 .......c.9....
May 3 13:53:48 BEUS-00-MK-GW dhcpd: WARNING: Host declarations are global. They are not limited to the scope you declared them in.
May 3 13:53:48 BEUS-00-MK-GW dhcpd:
May 3 13:53:48 BEUS-00-MK-GW dhcpd: No subnet declaration for eth0.4 (10.223.107.77).
May 3 13:53:48 BEUS-00-MK-GW dhcpd: ** Ignoring requests on eth0.4. If this is not what
May 3 13:53:48 BEUS-00-MK-GW dhcpd: you want, please write a subnet declaration
May 3 13:53:48 BEUS-00-MK-GW dhcpd: in your dhcpd.conf file for the network segment
May 3 13:53:48 BEUS-00-MK-GW dhcpd: to which interface eth0.4 is attached. **
May 3 14:42:04 BEUS-00-MK-GW netplugd: Starting network plug daemon: netplugd.
May 3 14:42:08 BEUS-00-MK-GW nextdns[3943]: Starting NextDNS 1.11.0/linux on :53
May 3 14:42:08 BEUS-00-MK-GW nextdns[3943]: Listening on TCP/:53
May 3 14:42:08 BEUS-00-MK-GW nextdns[3943]: Starting mDNS discovery
May 3 14:42:08 BEUS-00-MK-GW nextdns[3943]: Listening on UDP/:53
May 3 14:42:09 BEUS-00-MK-GW mcad: mcad[4069]: ace_reporter.set_default_localtime(): failed to get /usr/lib/build.properties
May 3 14:42:10 BEUS-00-MK-GW ubnt-service-igmpproxy: starting the IGMP proxy service (see messages from igmpproxy).
May 3 14:42:11 BEUS-00-MK-GW ubnt-service-ssh: starting the SSH service (see messages from sshd).
May 3 14:42:12 BEUS-00-MK-GW dpi_wlan_fw_rules.pl: dpi_wlan_fw_rules.pl started
May 3 14:42:13 BEUS-00-MK-GW ubnt-service-gui: starting the GUI service.
May 3 14:42:13 BEUS-00-MK-GW nextdns[3943]: Setting up router
...

[ Voor 61% gewijzigd door dbeusink op 03-05-2021 17:10 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!
xbeam schreef op maandag 3 mei 2021 @ 02:30:
Het antenne probleem:
Je telefoon heeft een geen 21dbi maar een 18 of 16 db antenne.
Dat verhaal ben ik helemaal vergeten! :o

Vroeger had ik ook mijn UAP 2.4 GHz modellen op 18 dBi staan en op de een of andere manier ben ik dat bij de huidige instellingen vergeten... :)
Lees dat als klein mondje waarmee hij niet zo hard kan praten. Waneer er een 21dbi acces point tegen jouw telefoon begint te praat dan hoort je telefoon die op wat grotere afstand of met blokkades vaak prima(genoeg streepjes), maar wanneer je telefoon dan telefoon wil terug praat kan hij niet hard genoeg praten dat het accespoint hem hoort.
Een beetje het "Waarom je geen LR model in huis wilt hebben" verhaal inderdaad! :)
Waneer je dan de gain van je acces point verhoogt geef hem als waren beter/ groter oren. De 1.6db versterking de antenne van de flex is nog steeds heel klein oor waar mee je het lagere db van en telefoon niet voldoen mee compenseren zodat ze elkaar toch weer goed verstaan.
Ik wist dan weer niet dat de antenne dat zoveel kan compenseren ?!

Dus door de gevoeligheid van de antenne maak je laten we zeggen die laatste 3 dBi van de telefoon goed :?
Ik dacht altijd dat het om het totaal gaat ?
Door deze scheve verbinding daalt je verbindings snelheid veel sneller en is de maximale te overbruggen afstand veel kleiner dan de specs van acces point aangeven. Dus 50 meter staat dan gelijk aan bijv 75 of 100 meter in verlies. Zet daar nog parasol tussen en je hebt wel streepjes maar geen internet meer op je telefoon.
Duidelijk! :)
Een mesh-m daardoor met zijn antennes een better link-budget dan een flex-hd en volgens mij ook beter dan een mesh-pro. Die dan weer meer devices en hogere snelheid aan kan dan een mesh-m.

Met een met een grotere mesh-m omni antenne kan je dus betere luisteren en met de Uma-d kan ook nog eens heel gericht richting je terras of zwembad luisteren

Daarnaast zorgt de hogere gain van de Uma-D dat bijv ook voor dat een nat geregende parasol tussen de telefoon en het acces minder impact heeft Met als resultaat dat er een groter link budget overblijft. Hier heb je een groter opervlakte met een grotere kans dat blijft werken tijdens slechtere condities.

Dat maakt de mesh-m met of zonder Uma-d tot mijn voorkeur buiten device boven een mesh-pro en flex-hd.
Die parasol is wel een goeie! :D

Water heeft een veel grotere massa dan we vaak met zijn allen denken!
Het is niet voor niets dat city-wireless de Nederlands steden vol hangt met mesh-m’s en geen mesh-pro of flex-HD.

https://community.ui.com/...15-46a6-8a64-3e8f1a800370
Ze zijn blijkbaar wel dit vergeten :
"The AC-M antennas are not arranged in an optimal position: They should be put into either in "V" or in "L" shape (but not in parallel "ll" because the two pig tails are too close to each other and cannot take advantage of diversity reception and reflections)."
Dat wordt namelijk inderdaad door Ubiquiti aangeraden! :)
Je zegt ook niet tegen iemand zonder benen loop lekker zelf ;-). Vindt dus wel fijn dat je soms helpt met duidelijkheid. })
You're welcome! O-) :+
grindal81 schreef op maandag 3 mei 2021 @ 15:06:
is het jullie ook al opgevallen dat de nieuwe "lite" reeks een switch mankeert?

ik bedoel:
de us-8-60 => kan je de nieuwe US Lite 8 PoE voor gebruiken

maar het ander model, de "US-8" heeft geen lite opvolger.. of nog niet...
Goed punt! :)
Voordeel van dit type vind ik vooral dat je deze via PoE kan voeden, en dus niet van die grote witte "apple-like" adaptor moet plaatsen...
Mijn US 8 switches hebben een zwarte compacte adapter die totaal niet eruit ziet als een grote telefoon/tablet oplader :?

Ik voed ze via PoE trouwens en dat werkt inderdaad wel relax! :)
Je hebt wel de Flex Mini, maar dan heb je maar 5 poortjes, en geen doorvoer PoE poort...
Het gekke is dat ik een dergelijke switch destijds juist miste, want ik heb 3 x US 8 hier en één daarvan had best wel een 5-poorts model mogen zijn! :D
Denken jullie dat er voor de US_8 nog een flex model er zit aan de komen ?
Geen idee...

Eigenlijk is er ook weinig mis met de huidige US 8 :)
dbeusink schreef op maandag 3 mei 2021 @ 15:26:
Ik heb de laatste tijd last van spontane reboots van de USG maar kan helaas de oorzaak nog niet achterhalen. Op willekeurige tijdstippen herstart de USG en zodra deze weer up is krijg in de controller de melding "Your UniFi device has reconnected".
Al eens een andere adapter geprobeerd :?

Je zou niet de eerste zijn! ;)

TIP : Zet je code blokken in quote tags, zodat we niet zoveel hoeven te scrollen, maar de log toch kunnen lezen door de boel te expanden :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dbeusink
nero355 schreef op maandag 3 mei 2021 @ 16:27:
[...]

TIP : Zet je code blokken in quote tags, zodat we niet zoveel hoeven te scrollen, maar de log toch kunnen lezen door de boel te expanden :)
Thx, ik ga opzoek naar een nieuwe voeding om dat uit te kunnen sluiten. Bedankt voor de tip!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Seven_of_Nine
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 16:20
Na de bestelling afgelopen vrijdag geplaatst te hebben voor de U6-Pro kwam vandaag de UPS al langs:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/esUgd-IgvEKj6zQoSHi3mMVNJuc=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/oIKWnONCi3Z0VmkhVEp1Xoyb.jpg?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/KhJfMG_3ODD5xqPQbJodXBDzJvE=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/mRNSPHoSZQGSNhJGcNx88Yt4.jpg?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/DUOHxbsbZGj5oJ0xt43eWGjAaho=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/rpOLGvgjy0BvNZ0yH2ZS1S2C.jpg?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/nk5qAoP_sTu9ncca06P3Vv8weBA=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/kgL9MbJAhLStoRR5m6FHsMP0.jpg?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4z3cHAOO1UjZNf1b4MEoHJlArpw=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/ctYP2v85uDCiSLSyu3IpEL2y.jpg?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/lusOKE1Zj6h9OVRIm9Yt7l19HUE=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/6niCvDjyi35W7O08F32EMaam.jpg?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Iywme3hpXILjnELpKm-tQYjdTvM=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/d3ByiVlhHjKSJXGAWBu0W1Qb.jpg?f=user_large

Straks maar eens kijken / research plegen welke (beta)firmware's momenteel het meeste geschikt zijn en dan eens kijken of ik ze een plekje kan geven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freekers
  • Registratie: April 2009
  • Niet online

Freekers

⭐⭐⭐⭐⭐

Buiten de 1Gbit ethernet aansluiting, is de range wel beter bij de LR dan bij de Lite? Dat is voor mij van belang. 1Gbit kan ik mee leven.

🔋 MG Marvel R Luxury 70kWh | ☀️ 2225Wp oost, 1580Wp zuid, 2225Wp west | 🌡️ Daikin 3,5kW + 3x 2,5kW l/l & Ariston Nuos Split 270L l/w warmtepomp

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gunner
  • Registratie: Oktober 1999
  • Niet online

Gunner

Invincibles

Met m'n updaterondje van o.a de Gen2 16 switch is me opgevallen dat het LCD-display blijft branden, dit keer met een screensaver. Ondanks dat ik elke override heb ingesteld gaat hij niet helemaal meer uit.

Is dat door deze firmware by-design zo geworden?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/YYKNK6N1jQ8oci8BDzbDP3zyfbw=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/zCalSrht6jzF6JX68CsdQQiA.png?f=user_large

In de algemene settings staat LCD uit. Controller versie is nog steeds 5.14.23 mocht dat misschien uitmaken?

edit: downgrade naar 4.3.13.11253 en het scherm gaat uit.

edit 2: lijkt een bekend probleem

[ Voor 27% gewijzigd door Gunner op 03-05-2021 18:28 ]

Still warm the blood that courses through my veins. | PvOutput | ARSENAL FC

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Freekers schreef op maandag 3 mei 2021 @ 17:25:
[...]

Buiten de 1Gbit ethernet aansluiting, is de range wel beter bij de LR dan bij de Lite? Dat is voor mij van belang. 1Gbit kan ik mee leven.
Alleen de vraag is of dat nodig in de woon de woonkamer. Meestal is een huis te klein of de bewapening van van de muren is zo dik dat signaal terug er gewoon niet door heen komt. Dan valt ook niets te horen hoe groot de antenne ook is er moet iet zijn om naar te luisteren.

Het verschil van een LR zit in de randen casus van je signaal bereiken hebben. Dus ja je hebt een groter bereik maar is dat nodig voor jou situatie en is dat het waard als als nog 2 ap’s moet gebruiken vanwege te dikke. Kan beter de meer prijs voor LR uit geven iets anders leuk. Vaak zie LR is grote open hallen/warehouse.
Minder Ap’s is minder noise en overlap en op plekken met veel obstakels en muren zoals kantoren wil juist minder sterke AP’s en een kleinere cel zo dat de nois van andere ap’s binnen de kamers beperkt blijft.

Acties:
  • +2 Henk 'm!
Ik heb de laatste tijd last van spontane reboots van de USG maar kan helaas de oorzaak nog niet achterhalen. Op willekeurige tijdstippen herstart de USG en zodra deze weer up is krijg in de controller de melding "Your UniFi device has reconnected". In de USG log zie ik geen enkele log regels voor het tijdstip van herstarten. In de log zie ik enkel ineens dat bepaalde processen weer opstarten. Zie onderstaand mijn log regels tijdens het moment van uitvallen.

Bijzonderheden:
[...]
Er lijkt iets niet goed te gaan met je dhcp settings geen idee of dat je reboots veroorzaakt
May 3 13:53:45 BEUS-00-MK-GW kernel: IPv4: martian source 255.255.255.255 from 192.168.1.20, on dev eth1
May 3 13:53:45 BEUS-00-MK-GW kernel: ll header: 00000000: ff ff ff ff ff ff e0 63 da 39 83 86 08 00 .......c.9....

May 3 13:53:48 BEUS-00-MK-GW dhcpd: WARNING: Host declarations are global. They are not limited to the scope you declared them in.
May 3 13:53:48 BEUS-00-MK-GW dhcpd: No subnet declaration for eth0.4 (10.223.107.77).
May 3 13:53:48 BEUS-00-MK-GW dhcpd: ** Ignoring requests on eth0.4. If this is not what
May 3 13:53:48 BEUS-00-MK-GW dhcpd: you want, please write a subnet declaration
May 3 13:53:48 BEUS-00-MK-GW dhcpd: in your dhcpd.conf file for the network segment
May 3 13:53:48 BEUS-00-MK-GW dhcpd: to which interface eth0.4 is attached. **
https://www.thegeekdiary....-martian-source-messages/
The IANA defines a Martian packet as one which arrives on an interface where the interface does not use that network. For Linux, it’s any packet that arrives on an interface which is not configured for that subnet in any way.

Any martian packet notice should be investigated,

Martian packets:
1.Are frequently used in hacking intrusion.
2.May be a symptom of a misconfigured server elsewhere on the network.
3. May indicate a network infrastructure issue.
Misschien toch een netwerk beveilingspartij inhuren om China uit je PLC software te houden :+

Dit is waarschijnlijker.
Here eth1 received a broadcast packet from the sender 10.140.249.4, and the recipient 255.255.255.255 is a limited broadcast, the target audience is all hosts in ‘local network’ (here is the 10.140.249.4 segment with unknown netmask), and the traffic should never be forwarded by a router.

However, in this case, eth1 has the IP address 10.168.252.8/16, it was not the same network as the sender 10.140.249.4. So it’s not expected to receive such broadcast packet from this sender, and the packet was rejected as a martian source. Such an issue can be caused by a misconfigured router.
Blijft alleen wel staan aan dat gezien het high risico profile van jullie business het misschien verstandig is geen Unifi / USG /UDM te gebruiken en dit uitbesteden of config hulp te vragen bij een andere expert of IT organisatie. Want iets gaat er niet goed en de partij die je nu hebt die lijkt gezien je interprovider en niet kunnen bieden van adequate oplossen voor relatief eenvoudige probleem meer oog voor hun eigen maandelijks vergoeding en marge te hebben dan voor de techniek en jullie belang.

Gezien jullie business en risico’s hadden ze direct een andere wel werken goed geconfigureerde ander merk gateway moet plaatsen en als het probleem dan aanwezig blijft verder moeten zoeken naar wat op je netwerk gebeurt.

[ Voor 72% gewijzigd door xbeam op 03-05-2021 21:00 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• tozzke
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 26-09 09:51

tozzke

aka tozzert

Bijzonderheden:
[...]
nero355 schreef op maandag 3 mei 2021 @ 16:27:
[...]

Ik kwam van de week thuis en merkte dat er geen internet was...
Op mijn USG brandde wel het groene LEDje bij de console poort en knipperde bij WAN maar niet bij LAN1. Kabeltje van LAN1 naar LAN2 geprikt en toen wel activiteitsLEDje (niet geconfigureerd dus ook geen netwerk).
Ik hoorde ook een hoge pieptoon en het bleek uiteindelijk de adapter van m'n 4 jaar oude USG te zijn. Een andere adapter gepakt en hij draait weer naar behoren.

Ik heb meer verhalen gelezen van een rotte adapter die na verloop van tijd te weinig vermogen kan leveren waardoor je gekke dingen krijgt. Kijk ook eens naar het LEDje op de originele adapter

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• boomer21
Zeroday dank je wel heb met veel interesse gelezen ga mijn netwerk ook maar eens met openspeedtest op snelheid testen en zet mijn ap op HE160 misschien wordt daar sneller van en zal nog wel even duren voor we 5 Gb download WiFi zitten met ap van unifi
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/PvpasBrpI-BYPbuABbhcv5nwY_8=/800x/filters:strip_exif()/f/image/6OVcmXwIhfNJ04G3TSMdLTjc.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dbeusink
xbeam schreef op maandag 3 mei 2021 @ 18:41:
[...]

Er lijkt iets niet goed te gaan met je dhcp settings geen idee of dat je reboots veroorzaakt

[...]

https://www.thegeekdiary....-martian-source-messages/

[...]

Misschien toch een netwerk beveilingspartij inhuren om China uit je PLC software te houden :+

Dit is waarschijnlijker. Blijft alleen wel staan aan dat gezien je high profile business het misschien verstandig is geen unifi te gebruiken en dit uitbesteden of config hulp te vragen bij een andere expert of it organisatie. Want iets gaat er niet goed en de partij die je nu hebt die lijkt gezien je interprovider en niet kunnen bieden van adequate oplossen voor relatief eenvoudige probleem meer oog voor hun eigen maandelijks vergoeding en marge te hebben dan voor de techniek en jullie belang. Gezien jullie business hadden ze direct een andere wel werken gateway moet plaatsen. en als probleem dan aanwezig blijft ligt het niet usg maar je netwerk of wat daar op gebeurt.

[...]
Bedankt voor je research, ik ga me morgen eens dieper in de martian meldingen verdiepen. Het is zeker interesant. Helemaal omdat 192.168.1.20 buiten mijn IP ranges valt (vandaar de martian meldingen dan ook natuurlijk 8)7). Wat ik wel gek vind is dat dit alleen bij het opstarten voorbij komt nog voordat de netplug deamon is opgestart. Op internet zag ik namelijk wel al even snel iemand voorbij komen die continu martian meldingen bleeft ontvangen op zijn USG, maar dat is bij mij niet het geval. Ik ga me hier morgen nog even verder in verdiepen.

Wat betreft mijn netwerk is dit niet het netwerk van mijn werkgever maar gewoon mijn thuisnetwerk. Verder ben ik benieuwd hoe je mijn business als high profile inschat, want dit valt namelijk allemaal wel mee. :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dbeusink
tozzke schreef op maandag 3 mei 2021 @ 20:30:
[...]

[...]

Ik kwam van de week thuis en merkte dat er geen internet was...
Op mijn USG brandde wel het groene LEDje bij de console poort en knipperde bij WAN maar niet bij LAN1. Kabeltje van LAN1 naar LAN2 geprikt en toen wel activiteitsLEDje (niet geconfigureerd dus ook geen netwerk).
Ik hoorde ook een hoge pieptoon en het bleek uiteindelijk de adapter van m'n 4 jaar oude USG te zijn. Een andere adapter gepakt en hij draait weer naar behoren.

Ik heb meer verhalen gelezen van een rotte adapter die na verloop van tijd te weinig vermogen kan leveren waardoor je gekke dingen krijgt. Kijk ook eens naar het LEDje op de originele adapter
Ik heb inmiddels de adapter vervangen voor een adapter die ik nog op de plank had liggen. Met 6A is deze flink overkill maar dan ligt het in ieder geval niet aan het vermogen van de voeding. De USG is gekocht via V&A en > 2 jaar oud als ik het zo inschat. De voeding is dus ook niet nieuw meer helaas. We zullen zien of het rebooten uitblijft. Morgen duik ik ook nog even in de opmerkingen van @xbeam.

EDIT: Ik ben blijkbaar niet de enige met martian meldingen vanuit 192.168.1.20 (link). Blijkbaar is 192.168.1.20 het default ip van bepaalde unifi devices zoals mijn APs. Wellicht dat er iets niet helemaal lekker gaat op het netwerk bij het rebooten waardoor enkele devices van slag raken. Ik heb deze meldingen dan ook alleen gekregen voor het starten van de netplugd tijdens het booten. Nu even in de gaten houden hoeveel dagen de USG het volhoudt op de nieuwe voeding.

[ Voor 19% gewijzigd door dbeusink op 04-05-2021 14:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freekers
  • Niet online

Freekers

⭐⭐⭐⭐⭐

xbeam schreef op maandag 3 mei 2021 @ 18:24:
[...]

Alleen de vraag is of dat nodig in de woon de woonkamer. Meestal is een huis te klein of de bewapening van van de muren is zo dik dat signaal terug er gewoon niet door heen komt. Dan valt ook niets te horen hoe groot de antenne ook is er moet iet zijn om naar te luisteren.

Het verschil van een LR zit in de randen casus van je signaal bereiken hebben. Dus ja je hebt een groter bereik maar is dat nodig voor jou situatie en is dat het waard als als nog 2 ap’s moet gebruiken vanwege te dikke. Kan beter de meer prijs voor LR uit geven iets anders leuk. Vaak zie LR is grote open hallen/warehouse.
Minder Ap’s is minder noise en overlap en op plekken met veel obstakels en muren zoals kantoren wil juist minder sterke AP’s en een kleinere cel zo dat de nois van andere ap’s binnen de kamers beperkt blijft.
Dank voor je uitgebreide antwoord. Ik twijfel of mijn vervolgvraag hier thuis hoort of in het Aankoopadvies topic, maar aangezien we het onderwerp al hebben aangebroken;

Afbeeldingslocatie: https://xbackbone.freek.info/selA6/JavAFIYE07.png/raw

Welk AP adviseer je in mijn situatie? Ik twijfel tussen de LR en de Lite. Internet is 1Gbit glasvezel.
Het is een huis uit 2017, dus volledig geïsoleerd. Het gaat enkel om bereik in de tuin & woonkamer. Op de bovenverdieping waar WiFi nodig is heb ik een apart AP gepakt (Lite).

🔋 MG Marvel R Luxury 70kWh | ☀️ 2225Wp oost, 1580Wp zuid, 2225Wp west | 🌡️ Daikin 3,5kW + 3x 2,5kW l/l & Ariston Nuos Split 270L l/w warmtepomp

Acties:
  • +2 Henk 'm!
dbeusink schreef op maandag 3 mei 2021 @ 20:43:
[...]

Bedankt voor je research, ik ga me morgen eens dieper in de martian meldingen verdiepen. Het is zeker interesant. Helemaal omdat 192.168.1.20 buiten mijn IP ranges valt (vandaar de martian meldingen dan ook natuurlijk 8)7). Wat ik wel gek vind is dat dit alleen bij het opstarten voorbij komt nog voordat de netplug deamon is opgestart. Op internet zag ik namelijk wel al even snel iemand voorbij komen die continu martian meldingen bleeft ontvangen op zijn USG, maar dat is bij mij niet het geval. Ik ga me hier morgen nog even verder in verdiepen.

Wat betreft mijn netwerk is dit niet het netwerk van mijn werkgever maar gewoon mijn thuisnetwerk. Verder ben ik benieuwd hoe je mijn business als high profile inschat, want dit valt namelijk allemaal wel mee. :)
Op Julie website staat dat jullie scada systemen bouwen. En die systemen en ontwikkelaars liggen nogal vaak onder vuur door buitenlandse staats hackers. Volgens mij heeft de AIVD partijen zoals jullie op de lijst staan als hoog risico aangeduid. Ze hebben zelf een handleiding en checklijsten waaraan jullie IT moet voldoen.
https://www.ncsc.nl/binar...an-ICS-SCADA-systemen.pdf

Een supply chain hack van een scada leverancier staat hoog op de lijstje van staats hackers en vaak is het makkelijker om een ontwikkelaar/ medewerkers met toegang tot de sources code thuis te hacken en dan me te liften op zijn remote toegang naar binnen.

Zie de gevolgen van de solarwind supply chain hack
https://www.cyberscoop.co...asury-commerce-espionage/

Wat betreft je probleem het kan net zo goed een defecte voeding of bug van ubnt zijn zijn. Martian melding kunnen van alles zijn maar het het altijd verstandig om ze uit te zoeken.

[ Voor 28% gewijzigd door xbeam op 03-05-2021 23:42 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dbeusink
xbeam schreef op maandag 3 mei 2021 @ 20:52:
[...]

Op Julie web site staat dat scada systemen bouwen. En die systemen en ontwikkelaars liggen nogal vaak onder vuur door buitenlandse staats hackers. Volgens my heeft de AIVD partijen zoals jullie op lijst staan als high risico. Ze hebben zelf een handleiding en checklijsten waar jullie bevestiging aan moet voldoen
https://www.ncsc.nl/binar...an-ICS-SCADA-systemen.pdf
offtopic:
Ah, zo had ik er nog nooit over nagedacht. Dat ik door mijn werk ineens als hoog risico gezien zou kunnen worden. Maar de systemen die wij programmeren moeten inderdaad aan strenge cybersecurity eisen voldoen. Daarom zijn bijna alle installaties dan ook niet verbonden met het internet en zijn deze systemen beperkt toegangkelijk. Doorgaans veelal alleen toegangkelijk via een dichtgetimmerde IT infrastructuur van een klant.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pikes01
  • Registratie: Maart 2019
  • Laatst online: 02-02 17:18
Ethirty schreef op woensdag 28 april 2021 @ 17:09:
Sinds lange tijd weer eens een CKGEN2+ in handen gehad. Zoals ik standaard blind doe in mijn werk eerst alles updaten voor je gaat configureren.

Dus gelijk geconfronteerd dat je met de 2.x firmware verplicht een online account nodig heb. Snel genoeg gevonden hoe je via SSH kan downgraden naar 1.13 en daarna installatie opnieuw gestart.

Unifi bijgewerkt, gelijk al ruzie met de default geactiveerde alpha-UI, toch maar weer terug naar classic. :( Veel gevloek verder alles ingesteld en een backup gedraaid.

Vervolgens wilde ik Protect ook vast bijwerken voor het geval klant nog een camera erbij wil. Maar wat ik ook doe, Protect start met geen mogelijkheid meer op. Service lijkt wel in een soort boot-loop te zitten.

Nog trucs van de experts? Ik kan niet vinden hoe je Protect via SSH kan updaten. Tip om de HDD te wissen had alleen tot nut dat ik mijn Unifi setup ook kwijt was, maar die was door de reeds gemaakte backup gelukkig zo weer terug. Ik vond het altijd zo klik-en-klaar, maar het is er niet handiger op geworden allemaal :/
Ik heb hetzelfde voorgehad, probleem zit in PostgresDB na firmware downgrade. Ik heb dit terug werkend gekregen als volgt (onderstaand volledig op eigen risico, als je de commando's niet kent misschien beter niet doen, en geen garantie dat het bij jou werkt :) ):

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
sudo apt-get --purge remove postgresql postgresql-doc postgresql-common
sudo rm -rf /var/lib/postgresql
sudo rm -rf /var/log/postgresql
sudo rm -rf /etc/postgresql

sudo apt-get update --fix-missing
sudo apt-get install -f
sudo apt-get install unifi-protect=1.13.3

Daarna kan je Protect op de standaard manier updaten

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Freekers schreef op maandag 3 mei 2021 @ 17:25:
WiFi kent per regio wereldwijd een bepaalde regelgeving qua maximale sterkte van het signaal dus zo moet je er helemaal niet naar kijken! ;)
Freekers schreef op maandag 3 mei 2021 @ 20:47:
Dank voor je uitgebreide antwoord. Ik twijfel of mijn vervolgvraag hier thuis hoort of in het Aankoopadvies topic, maar aangezien we het onderwerp al hebben aangebroken;

[Afbeelding]

Welk AP adviseer je in mijn situatie? Ik twijfel tussen de LR en de Lite. Internet is 1Gbit glasvezel.
Het is een huis uit 2017, dus volledig geïsoleerd. Het gaat enkel om bereik in de tuin & woonkamer. Op de bovenverdieping waar WiFi nodig is heb ik een apart AP gepakt (Lite).
Daar is in hedendaagse huizen maar één juiste oplossing voor : pricewatch: Ubiquiti UniFi AC Mesh (1-pack)

En dan gewoon zo :
Omdat je ook goede WiFi in de tuin moet hebben!
:Y) 8) :*)

Al het andere is gewoon FOUT! :P :+
pikes01 schreef op maandag 3 mei 2021 @ 21:04:
Ik heb hetzelfde voorgehad, probleem zit in PostgresDB na firmware downgrade. Ik heb dit terug werkend gekregen als volgt (onderstaand volledig op eigen risico, als je de commando's niet kent misschien beter niet doen, en geen garantie dat het bij jou werkt :) ):

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
sudo apt-get --purge remove postgresql postgresql-doc postgresql-common
sudo rm -rf /var/lib/postgresql
sudo rm -rf /var/log/postgresql
sudo rm -rf /etc/postgresql

sudo apt-get update --fix-missing
sudo apt-get install -f
sudo apt-get install unifi-protect=1.13.3

Daarna kan je Protect op de standaard manier updaten
Heb je toevallig ook een link naar de bijbehorende bron waar zowel het probleem als de oplossing worden beschreven ?

Lijkt me namelijk wel interessant om erbij te hebben :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freekers
  • Niet online

Freekers

⭐⭐⭐⭐⭐

nero355 schreef op maandag 3 mei 2021 @ 21:13:
Daar is in hedendaagse huizen maar één juiste oplossing voor : pricewatch: Ubiquiti UniFi AC Mesh (1-pack)

En dan gewoon zo :
[Afbeelding: Omdat je ook goede WiFi in de tuin moet hebben!]
:Y) 8) :*)

Al het andere is gewoon FOUT! :P :+
Klopt, dat is inderdaad de beste oplossing. Maar de WAF is tevens 0 van diezelfde oplossing ;) Dus soms moet je wat water bij de wijn doen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!
Freekers schreef op maandag 3 mei 2021 @ 21:18:
Klopt, dat is inderdaad de beste oplossing. Maar de WAF is tevens 0 van diezelfde oplossing ;) Dus soms moet je wat water bij de wijn doen.
Dan zou ik eens naar nieuwe firmware voor de WAF op zoek gaan of upgraden naar een nieuwer/beter model! >:) :+

Maar effe serieus : Zet een mooie grote plant ervoor en dat ding valt amper nog op! d:)b

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freekers
  • Niet online

Freekers

⭐⭐⭐⭐⭐

nero355 schreef op maandag 3 mei 2021 @ 21:20:
[...]

Dan zou ik eens naar nieuwe firmware voor de WAF op zoek gaan of upgraden naar een nieuwer/beter model! >:) :+

Maar effe serieus : Zet een mooie grote plant ervoor en dat ding valt amper nog op! d:)b
Ik snap wat je bedoelt maar dat is echt geen optie, vandaar mijn vraag; Lite of LR :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Prx
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 20:11

Prx

Freekers schreef op maandag 3 mei 2021 @ 21:38:
[...]

Ik snap wat je bedoelt maar dat is echt geen optie, vandaar mijn vraag; Lite of LR :)
Ik heb ongeveer dezelfde lay-out in mijn woning en heb op die exacte positie een pricewatch: Ubiquiti UniFi In-Wall HD hangen. Heb zojuist even een test meting gedaan.

In de huiskamer haal ik met mijn OnePlus Nord 150Mbit (van de 200Mbit).
Bij de poort, op ~11 meter van dat Access Point, recht door dat stukje muur heen stralend, haal ik 42Mbit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kwdr
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 07-10 14:00
De G4 doorbell is terug in stock, 1 bel per klant.

https://eu.store.ui.com/c.../products/uvc-g4-doorbell

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Freekers
  • Niet online

Freekers

⭐⭐⭐⭐⭐

Prx schreef op maandag 3 mei 2021 @ 22:09:
[...]

Ik heb ongeveer dezelfde lay-out in mijn woning en heb op die exacte positie een pricewatch: Ubiquiti UniFi In-Wall HD hangen. Heb zojuist even een test meting gedaan.

In de huiskamer haal ik met mijn OnePlus Nord 150Mbit (van de 200Mbit).
Bij de poort, op ~11 meter van dat Access Point, recht door dat stukje muur heen stralend, haal ik 42Mbit.
Dank voor het testen :) Ik zag dat de WiFi 6 LR weer in stock is, dus ik heb zojuist de LR besteld. We gaan 't zien. Kan 'm altijd nog verkopen op V&A als het tegenvalt, is voldoende vraag naar zo te zien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freekers
  • Niet online

Freekers

⭐⭐⭐⭐⭐

En weer out of stock, net zoals de 6 LR. Waren beide slechts 2 uur in stock, bizar.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pikes01
  • Registratie: Maart 2019
  • Laatst online: 02-02 17:18
Heb je toevallig ook een link naar de bijbehorende bron waar zowel het probleem als de oplossing worden beschreven ?

Lijkt me namelijk wel interessant om erbij te hebben :)
Bovenstaande is resultaat van m'n eigen testen/experimenteren. Dat het een probleem was met de PostgresDB kon ik terugvinden in de logs van Protect. Bovenstaande commando's doen basically een complete uninstall van Postgress en dan reinstall van Postgress, gevolgd door een install van Protect (niet de laatste versie, wel 1 van de versies waarvan de exacte package naam en versie op internet rondzweeft).

trouwens eerst via Ubiquiti support gepasseerd, zij gaven enkel mee dat je na een firmware downgrade een hardware reset moet uitvoeren. Dat kon/wou ik niet meer doen want de cloudkey was al geinstalleerd op een remote lokatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LightStar
Over de deurbel gesproken

Deze zal ik er bij bestellen ! (in mijn geval heb ik nu een draadloze bel en ik zou de nieuwe deurbel aan de garage muur monteren waardoor stroom een ander verhaal wordt)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Y3UxrBdIgcej4TnzvA6yYU1Tw-8=/234x176/filters:strip_exif()/f/image/sIpupHPj2ZikTjE7ePN0GvRR.png?f=fotoalbum_medium

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Workaholic
  • Registratie: Februari 2003
  • Niet online
Wat vreemd dat UDM Pro geen static leases heeft bij het dhcp gedeelte. Nu moet ik handmatig mijn switches and AP's adv MAC gaan toevoegen?

Ik ben vanuit best practice gewend om alle switches, AP's en vaste printers etc te voorzien van een vast ip of dhcp IP reservering. Uiteraard met aanpassing van DHCP scope.

Hoe doen jullie dit met Ubiquiti icm Udm pro en Ubiquiti AP's/Switches? Toch alles op dynamisch? Met of zonder reservering?

[ Voor 45% gewijzigd door Workaholic op 04-05-2021 12:27 ]

Mijn V&A

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HKLM_
  • Registratie: Februari 2009
  • Nu online
Workaholic schreef op dinsdag 4 mei 2021 @ 12:19:
Wat vreemd dat UDM Pro geen static leases heeft bij het dhcp gedeelte. Nu moet ik handmatig mijn switches and AP's adv MAC gaan toevoegen?

Ik ben vanuit best practice gewend om alle switches, AP's en vaste printers etc te voorzien van een vast ip of dhcp IP reservering. Uiteraard met aanpassing van DHCP scope.

Hoe doen jullie dit met Ubiquiti icm Udm pro en Ubiquiti AP's/Switches? Toch alles op dynamisch? Met of zonder reservering?
Je kan in de controller onder de client gewoon aangeven dat deze static moet zijn. Los Mac adressen toevoegen is niet nodig

Cloud ☁️

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 19:52

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Device gewoon laten verbinden, dan is het device bekend, en dan in de controller een vast IP toewijzen aan het device? Zit niet in de DHCP scope maar config je per device dat zichtbaar is. Mac adres niet nodig meestal controller ziet zelf wel wat voor device het is en geeft dat ook aan.

Andersom kan ook; gewoon DHCP scope beperken, device op het device zelf een vast IP geven buiten de scope. Komt ie vanzelf in de controller te zien met het vaste IP.

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Workaholic
  • Niet online
HKLM_ schreef op dinsdag 4 mei 2021 @ 12:38:
[...]

Je kan in de controller onder de client gewoon aangeven dat deze static moet zijn. Los Mac adressen toevoegen is niet nodig
Check - onder de client list - en hoe doe je dit dan voor switches/Ap's? Handmatig per AP/Switch onder advanced settings?
The Eagle schreef op dinsdag 4 mei 2021 @ 12:40:
[...]

Device gewoon laten verbinden, dan is het device bekend, en dan in de controller een vast IP toewijzen aan het device? Zit niet in de DHCP scope maar config je per device dat zichtbaar is. Mac adres niet nodig meestal controller ziet zelf wel wat voor device het is en geeft dat ook aan.

Andersom kan ook; gewoon DHCP scope beperken, device op het device zelf een vast IP geven buiten de scope. Komt ie vanzelf in de controller te zien met het vaste IP.
Wat doen jullie hierbij? Vast ip of via reserving met DHCP? Kan me voorstellen dat als de UDM Pro down is je gewoon bij de switches en AP moet kunnen. Andersom is het natuurlijk zo dat je netwerk toch niets doet zonder UDM pro... misschien beetje overkill om het allemaal statisch te nummeren voor thuis imho?

Mijn V&A

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mr-D.

Mr-D.

Workaholic schreef op dinsdag 4 mei 2021 @ 13:06:
[...]

Check - onder de client list - en hoe doe je dit dan voor switches/Ap's? Handmatig per AP/Switch onder advanced settings?

[...]

Wat doen jullie hierbij? Vast ip of via reserving met DHCP? Kan me voorstellen dat als de UDM Pro down is je gewoon bij de switches en AP moet kunnen. Andersom is het natuurlijk zo dat je netwerk toch niets doet zonder UDM pro... misschien beetje overkill om het allemaal statisch te nummeren voor thuis imho?
dat doe je hier
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/XZ_Altx9OmwhMGvQTukNNuDvtc4=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/mfqh4OhYMbCHHn1ao15B6LNJ.png?f=user_large

ik heb het meeste statisch om het voor mijzelf makkelijker terug te vinden
dus blokken koppelen aan het type device.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tylen
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 13:30

Tylen

Dutch ProClass 1000 #56 ⭐⭐⭐⭐⭐

Ik heb 7 Wifi 6 Lites nodig. Nu kan ik per customer maar max 4 units bestellen (heb ik ondertussen ook gedaan). Maar die laatste drie, kan ik daar een nieuw account voor aanmaken en dan vesturen naar hetzelfde adres? :P Iemand dit al eens geprobeerd?

“Choose a job you love, and you will never have to work a day in your life.”

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• LightStar
Tylen schreef op dinsdag 4 mei 2021 @ 15:11:
Ik heb 7 Wifi 6 Lites nodig. Nu kan ik per customer maar max 4 units bestellen (heb ik ondertussen ook gedaan). Maar die laatste drie, kan ik daar een nieuw account voor aanmaken en dan vesturen naar hetzelfde adres? :P Iemand dit al eens geprobeerd?
Ja dat kan gewoon ;) gewoon op de naam van de vrouw zetten ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tylen
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 13:30

Tylen

Dutch ProClass 1000 #56 ⭐⭐⭐⭐⭐

LightStar schreef op dinsdag 4 mei 2021 @ 15:32:
[...]

Ja dat kan gewoon ;) gewoon op de naam van de vrouw zetten ;)
Thanks. Gelijk even doen.

“Choose a job you love, and you will never have to work a day in your life.”

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Will_M
  • Niet online
Mr-D. schreef op dinsdag 4 mei 2021 @ 13:12:
[...]

dat doe je hier
[Afbeelding]

ik heb het meeste statisch om het voor mijzelf makkelijker terug te vinden
dus blokken koppelen aan het type device.
Tip van Flip: ALLE Apparatuur waar 'iemand anders' met z'n tengels fysiek aan / bij kan komen laat je op DHCP staan. Dat geldt dus ook voor 'EDGE / ACCESS' switches waar vervolgens weer clients aanhangen (en onder clients vallen ook AP's / Printers / .....).

Spullen op DHCP kun je altijd wel weer érgens terug vinden in een VLAN op je eigen netwerk, een Fixed IP adres in een 'verkeerd' VLAN maakt je apparaat onbereikbaar.(en da's best lullig als dat apparaatje aan de andere kant van de wereld rond zwerft).

Als je in het management VLAN van UI geen DHCP hebt draaien dan krijgen nieuw aangesloten apparaten van Ubiquiti op de één of andere manier tóch altijd een adres in de 192.168.1.0/24 range (192.168.1.20 als 'start-adres')....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr-D.

Mr-D.

Will_M schreef op dinsdag 4 mei 2021 @ 16:18:
[...]

Tip van Flip: ALLE Apparatuur waar 'iemand anders' met z'n tengels fysiek aan / bij kan komen laat je op DHCP staan. Dat geldt dus ook voor 'EDGE / ACCESS' switches waar vervolgens weer clients aanhangen (en onder clients vallen ook AP's / Printers / .....).

Spullen op DHCP kun je altijd wel weer érgens terug vinden in een VLAN op je eigen netwerk, een Fixed IP adres in een 'verkeerd' VLAN maakt je apparaat onbereikbaar.(en da's best lullig als dat apparaatje aan de andere kant van de wereld rond zwerft).

Als je in het management VLAN van UI geen DHCP hebt draaien dan krijgen nieuw aangesloten apparaten van Ubiquiti op de één of andere manier tóch altijd een adres in de 192.168.1.0/24 range (vaak 192.168.1.20)....
we hadden het hier over de thuis situatie want dat was volgens mij de vraag
en met blokken bedoel ik bv
10.0.0.20-10.0.0.30 switches 10.0.0.30-10.0.040 ap's 10.0.0.40-10.0.0.50 camera's enzz
en dan heb je in dit geval niets met vlans te maken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Will_M
  • Niet online
@Mr-D. Waarom zou je een plat "/24" (thuis) netwerk op die manier in willen delen? Je maakt voor jezelf dan een 'logische' nummering aan qua IP adressen maar dat is dan ook het enige ding (waar je het voor jezelf moeilijker door maakt dan noodzakelijk omdat voor dát probleem DNS uitgevonden is).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mr-D.

Mr-D.

Will_M schreef op dinsdag 4 mei 2021 @ 16:26:
@Mr-D. Waarom zou je een /24 netwerk op die manier in willen delen? Je maakt voor jezelf dan een 'logische' nummering aan qua IP adressen maar dat is dan ook het enige ding (waar je het voor jezelf moeilijker door maakt dan noodzakelijk omdat voor dát probleem DNS uitgevonden is).
ik vind het voor mijzelf wel makkelijk zal wel met een van mijn aandoeningen te maken hebben :P

heb ook een word document er naast hangen op welke poort wie en wat zit net als de stoppen in de kast

maar alle wireless units en de pc's gaan gewoon via DHCP.

het is wel weer zo als ik niet thuis ben en de "visite" stopt een ethernet stekker in de muur is het helaas pindakaas ondanks de DHCP wel running is want die poorten staan gewoon uit.

[ Voor 6% gewijzigd door Mr-D. op 04-05-2021 16:32 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Polyphemus
Hi allemaal,

Ik zit te overwegen om een U-LTE te kopen als backup van mijn glasverbinding. Ik voel er alleen weinig voor om er een data-abonnement voor aan te schaffen.

Probleem is dat er niet zoveel prepaid data simonly's zijn voor een schappelijke prijs. Andere uitdaging die ik heb is dat vaak als je zo'n bundel wil activeren, er eerst een sms-je gestuurd moet worden, voordat je kan internetten. Op het community forum heb ik al eens de vraag gesteld of ze deze functionaliteit toe kunnen voegen. Maar speciaal voor mij gaan ze geen uitzondering maken ;)

Weet iemand of het mogelijk is om misschien via SSH op de U-LTE en wat script-kunsten vanaf de command line één en ander te fabriceren is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Workaholic
  • Niet online
[...]

Als je in het management VLAN van UI geen DHCP hebt draaien dan krijgen nieuw aangesloten apparaten van Ubiquiti op de één of andere manier tóch altijd een adres in de 192.168.1.0/24 range (192.168.1.20 als 'start-adres')....
Goed punt - dus als je het zelf verkeerd doet dan kun je er idd ook niet meer bij zonder fysiek om te patchen oid. Zou je dan eerder switches en AP's een statisch DHCP adres geven? Het enige issue is dan nog als de UDM pro down is - dan kun je niet bij de switch. Eens?

Mijn V&A

Acties:
  • +2 Henk 'm!
Polyphemus schreef op dinsdag 4 mei 2021 @ 16:36:
Hi allemaal,

Ik zit te overwegen om een U-LTE te kopen als backup van mijn glasverbinding. Ik voel er alleen weinig voor om er een data-abonnement voor aan te schaffen.

Probleem is dat er niet zoveel prepaid data simonly's zijn voor een schappelijke prijs. Andere uitdaging die ik heb is dat vaak als je zo'n bundel wil activeren, er eerst een sms-je gestuurd moet worden, voordat je kan internetten. Op het community forum heb ik al eens de vraag gesteld of ze deze functionaliteit toe kunnen voegen. Maar speciaal voor mij gaan ze geen uitzondering maken ;)

Weet iemand of het mogelijk is om misschien via SSH op de U-LTE en wat script-kunsten vanaf de command line één en ander te fabriceren is?
Ik heb er thuis een duo kaart in zitten. Betaal je eenmalig iets voor en hij aan je abbo van je gsm zelfde het telefoon nummer data plan gekoppeld.

Wat voor script wil je draaien ?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3YSFhyZ7w2dOjuKbnsafz5C05Es=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/a4Qdoy9CqnkJhf8X6oMj6L13.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 18% gewijzigd door xbeam op 04-05-2021 16:43 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mr-D.

Mr-D.

Workaholic schreef op dinsdag 4 mei 2021 @ 16:38:
[...]

Goed punt - dus als je het zelf verkeerd doet dan kun je er idd ook niet meer bij zonder fysiek om te patchen oid. Zou je dan eerder switches en AP's een statisch DHCP adres geven? Het enige issue is dan nog als de UDM pro down is - dan kun je niet bij de switch. Eens?
als je niet weet wat toen dat ip adres was niet nee en anders een sniffer gebruiken

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Will_M
  • Niet online
[...]

Security Wise moet je het NIET willen (of doen) maar je kunt in zo'n geval vaak middels een simpele TRUNK PORT van het juiste Native VLAN te voorzien je apparatuur wel weer bereiken (vinden is het probleem niet, het MAC-ADDRESS vind je middels de ARP tabellen wel weer terug zodat je de juiste switchpoort, waar 't ding aan hangt, gevonden kunt krijgen).

AP's gewoon op DHCP laten draaien en de Switchpoort waar ze aan hangen dus altijd als een TRUNK met een aantal 'Allowed Vlan's' en één Native Vlan configureren. SSID's een eigen netwerk / Vlan pér SSID ;)

Alles valt of staat dus al in de DESIGN fase van je netwerk(je).

[ Voor 6% gewijzigd door Will_M op 04-05-2021 16:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Will_M schreef op dinsdag 4 mei 2021 @ 16:46:
[...]

Security Wise moet je het NIET willen (of doen) maar je kunt in zo'n geval vaak middels een simpele TRUNK PORT van een Native VLAN te voorzien je apparatuur wel weer bereiken (vinden is het probleem niet, het MAC-ADDRESS vind je middels de ARP tabellen wel weer terug zodat je de juiste switchpoort, waar 't ding aan hangt, gevonden krijgt.

AP's gewoon op DHCP laten draaien en de Switchpoort waar ze aan hangen dus altijd als een TRUNK met een aantal 'Allowed Vlan's' en één Native Vlan configureren. SSID's een eigen netwerk / Vlan pér SSID ;)
Of gewoon thuis ieder cliënt device met 802.1X configureren. Het zijn er toch niet zo veel en Waneer je wat nieuws maak in 2 min een een nieuwe device aan als user.

Dan maakt het niets waar je hem inplugt of hoe vlan’s staan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Will_M
  • Niet online
xbeam schreef op dinsdag 4 mei 2021 @ 16:53:
[...]

Of gewoon thuis ieder cliënt device met 802.1X configureren. Het zijn er toch niet zo veel en Waneer je wat nieuws maak in 2 min een een nieuwe device aan als user.

Dynamic Vlan Assignement op basis van MAC ADRRESS? Leuk voor thuis, maar......

Tricky, niet alleen vanwege timing maar vooral vanwege het kunnen 'spoofen' van MAC adresses

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Mr-D.

Mr-D.

zo zie je maar 3 mensen 3 oplossingen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Mr-D.

Mr-D.

Will_M schreef op dinsdag 4 mei 2021 @ 16:58:
[...]

Dynamic Vlan Assignement op basis van MAC ADRRESS? Leuk voor thuis, maar......

Tricky, niet alleen vanwege timing maar vooral vanwege het kunnen 'spoofen' van MAC adresses
90% die bij mij op visite komt weet niet eens wat een MAC adres is dus dat zal wel loslopen

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Mr-D. schreef op dinsdag 4 mei 2021 @ 17:00:
[...]

90% die bij mij op visite komt weet niet eens wat een MAC adres is dus dat zal wel loslopen
Ik vraag mij ook wel af hoe ver je uberhaupt moet willen gaan met dit soort zaken voor thuis, afgezien van leuk om te leren en af en toe gefrustreerde huisgenoten :P

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Mr-D.

Mr-D.

ed1703 schreef op dinsdag 4 mei 2021 @ 17:03:
[...]

Ik vraag mij ook wel af hoe ver je uberhaupt moet willen gaan met dit soort zaken voor thuis, afgezien van leuk om te leren en af en toe gefrustreerde huisgenoten :P
in mijn geval beide :)

ik heb geen baan in de IT oid.

dus leer het echt op mijn eigen netwerk en vind het gewoon leuk om mee te spelen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mr-D.

Mr-D.

Polyphemus schreef op dinsdag 4 mei 2021 @ 16:36:
Hi allemaal,

deze is toch wel redelijk en eenmalig 10 euro storten en dan indien nodig
https://www.simyo.nl/tarieven/prepaid

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Polyphemus
xbeam schreef op dinsdag 4 mei 2021 @ 16:38:
[...]

Ik heb er thuis een duo kaart in zitten. Betaal je eenmalig iets voor en hij aan je abbo van je gsm zelfde het telefoon nummer data plan gekoppeld.

Wat voor script wil je draaien ?
[Afbeelding]
Ik zat aan een scriptje te denken die dan bij de fail-over een sms-je stuurt ;)

Dank voor de tip over de duo sim. Ik ga verder op onderzoek :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

Als je in het management VLAN van UI geen DHCP hebt draaien dan krijgen nieuw aangesloten apparaten van Ubiquiti op de één of andere manier tóch altijd een adres in de 192.168.1.0/24 range (192.168.1.20 als 'start-adres')...
Misschien leuk voor in een situatie waarbij anderen makkelijk bij je apparatuur kunnen komen, maar thuis zou ik het nooit zo doen eerlijk gezegd :)

- Alle netwerkapparatuur en server-achtigen hebben een Static IP.
- Daar bovenop hebben ze ook nog een Static DHCP IP Reservering voor het geval er wat ompleurt! :Y)
Mr-D. schreef op dinsdag 4 mei 2021 @ 16:21:
we hadden het hier over de thuis situatie want dat was volgens mij de vraag
en met blokken bedoel ik bv
10.0.0.20-10.0.0.30 switches 10.0.0.30-10.0.040 ap's 10.0.0.40-10.0.0.50 camera's enzz
en dan heb je in dit geval niets met vlans te maken
Ik heb ook zoiets en dan juist WEL in een apart Management VLAN :)
Will_M schreef op dinsdag 4 mei 2021 @ 16:26:
@Mr-D. Waarom zou je een plat "/24" (thuis) netwerk op die manier in willen delen? Je maakt voor jezelf dan een 'logische' nummering aan qua IP adressen maar dat is dan ook het enige ding (waar je het voor jezelf moeilijker door maakt dan noodzakelijk omdat voor dát probleem DNS uitgevonden is).
Geen zorgen : Alles heeft ook een DNS Record in mijn Pi-Hole webGUI :P :+

Nou... ehh... zo dus! :D
Mr-D. schreef op dinsdag 4 mei 2021 @ 16:31:
ik vind het voor mijzelf wel makkelijk zal wel met een van mijn aandoeningen te maken hebben :P
Soms heb ik het idee dat ik ook allerlei OCD/Autisme/Asperger zooi in mijn lichaam heb zitten, maar soms vind ik al die "bugs" ook best wel een fijne "feature" in dit soort situaties! :D :P
heb ook een word document er naast hangen op welke poort wie en wat zit net als de stoppen in de kast
Dat dan weer niet... :$
maar alle wireless units en de pc's gaan gewoon via DHCP.
Dat dan weer wel! :)
het is wel weer zo als ik niet thuis ben en de "visite" stopt een ethernet stekker in de muur is het helaas pindakaas ondanks de DHCP wel running is want die poorten staan gewoon uit.
Eigenlijk ook helemaal niet slecht om dat zo te doen! d:)b
Netwerken met een cross cable bestonden al veel langer dan dat er ineens "Routers" en Hubs/Switches voor thuisgebruik te koop waren hé! ;)
xbeam schreef op dinsdag 4 mei 2021 @ 16:53:

Maar hoe handig is dat nou echt :?

Kan je alle apparaten makkelijk van een eigen certificaat voorzien ?!

Sommige dingen zal je dan puur op MAC adres moeten gaan doen en die kan je spoofen... :/
ed1703 schreef op dinsdag 4 mei 2021 @ 17:03:
Je doet het goed als ze er nooit wat van merken :D

Dat is opzich ook wel een leuke uitdaging! d:)b

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Will_M
  • Niet online
nero355 schreef op dinsdag 4 mei 2021 @ 17:29:

>>knip<<

Je doet het goed als ze er nooit wat van merken :D

Dat is opzich ook wel een leuke uitdaging! d:)b
Zolang m'n werkgever géén P1 / CODE RED incidenten detecteert welke aan mijn werkzaamheden voor klanten te relateren zijn ben ik "goed bezig" :9

Het liefste heb ik 't dat klanten me graag zien vertrekken omdat er tóch niets zichtbaars veranderd is nadat ik een aantal uren gedeclareerd heb....

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Polyphemus schreef op dinsdag 4 mei 2021 @ 17:12:
[...]

Ik zat aan een scriptje te denken die dan bij de fail-over een sms-je stuurt ;)

Dank voor de tip over de duo sim. Ik ga verder op onderzoek :)
Je krijgt bij fail over een push notification op je telefoon en een e-mail van de controller/udm
Als hij inschakelt is dat niet echt te missen 😅😅

[ Voor 7% gewijzigd door xbeam op 04-05-2021 18:15 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Polyphemus
xbeam schreef op dinsdag 4 mei 2021 @ 17:40:
[...]

Je krijgt bij fail over een push notification op je telefoon en een e-mail van de controller/udm
Als hij inschakelt is dat niet echt te missen 😅😅
Ik bedoelde dat ik een script op de U-LTE draaien kan, die bij failover een smsje stuurt naar de provider van de sim die erin zit, om de databundel te activeren. "DATA AAN" ofzo :P

[ Voor 3% gewijzigd door Polyphemus op 04-05-2021 18:33 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Polyphemus schreef op dinsdag 4 mei 2021 @ 18:32:
[...]

Ik bedoelde dat ik een script op de U-LTE draaien kan, die bij failover een smsje stuurt naar de provider van de sim die erin zit, om de databundel te activeren. "DATA AAN" ofzo :P
Met een duo kaart hoeft dat niet. Je hebt dan 2de zelfde simkaarten met zelfde het telefoon nummer. je kan hier dus gewoon een automatisch appje op je telefoon voor gebruiken.

https://www.kpn.com/zakel...a-opties/duo-simkaart.htm
Dat er maar 1 actief kan zijn geld alleen voor spraak voor data kunnen tegelijk gebruikt worden.

[ Voor 18% gewijzigd door xbeam op 04-05-2021 18:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GioStyle
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 20:19
Zit er nog steeds een limiet van 1 G3 Instant Camera per account?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Polyphemus
xbeam schreef op dinsdag 4 mei 2021 @ 18:43:
[...]

Met een duo kaart hoeft dat niet. Je hebt dan 2de zelfde simkaarten met zelfde het telefoon nummer. je kan hier dus gewoon een automatisch appje op je telefoon voor gebruiken.

https://www.kpn.com/zakel...a-opties/duo-simkaart.htm
Ik lees bij Vodafone, dat je dan niet beide sims tegelijk op het netwerk kan hebben; heb jij daar dan geen last van?

Acties:
  • +2 Henk 'm!
Polyphemus schreef op dinsdag 4 mei 2021 @ 18:45:
[...]

Ik lees bij Vodafone, dat je dan niet beide sims tegelijk op het netwerk kan hebben; heb jij daar dan geen last van?
Dat is alleen voor spraak. Data werkt hier prima heb dat ook 100 gevraagd toen kpn mij dit als oplossing bood.

Vodafone heeft hier zelfs een speciale aanbod voor. Dat gebruik een klant ook in een van zijn loodsen. Ik zal eens na vragen hoe dat precies heet.

[ Voor 19% gewijzigd door xbeam op 04-05-2021 18:53 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• LightStar
Zo vandaag (na een record uit Tjechie gister besteld vandaag binnen) mijn nieuwe switch in de meterkast geplaatst, ik had hem eerste op de 4u plek gezet maar hij resoneerde wat, heb hem nu dichter richting de muur gezet in de hoop dat dat opgelost is.

Plaatje hoe het was:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0OJMxJwJl7TEH_lHypLcExTuW1o=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/AH6KAz06bcT1o5oPxkw27Djv.jpg?f=fotoalbum_medium

Tijdelijke situatie met de USW24-PoE
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/R7Wpyd6Xlu_Ypz4pC3NTUzVQ8j8=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/zpnG7JYE2BiCKpF1KovwDMf3.jpg?f=fotoalbum_medium

En met de nieuwe UniFi6 Enterprise PoE
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/bhhMgcEWGko_ObK_QKYxAbaTQEU=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/6zF6brF7SAnID82VhVSFssKF.jpg?f=fotoalbum_medium

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tomas_
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 07-10 12:47
ik heb hier een herinstall gedaan van de controller met de laatste versie. Backup gerestored, werkt prima.

Ik kan echter niet meer met de app inloggen. gebruik het sso account. Ip nummer invoeren en poort 8443.

Geeft echter een verbinding fout. Zelfde info via url werken wel in de browser. Iemand een idee? ik zit op het zelfde netwerk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Greatsword
  • Registratie: Februari 2010
  • Niet online

Greatsword

"...Terra Incognita..."

@LightStar Bedankt voor de inspiratie, heb zelf straks ook niet zo'n diepe meterkast dus dit lijkt ook nog een optie.

Welke patchpaneel heb je en heb je ook nog iets van een stekkerdoos achter je switch verstopt of heb je aan die stopcontacten links in de hoek voldoende?

“…There is nothing either good or bad, but thinking makes it so…”

Acties:
  • +1 Henk 'm!
nero355 schreef op dinsdag 4 mei 2021 @ 17:29:
[...]

Maar hoe handig is dat nou echt :?

Kan je alle apparaten makkelijk van een eigen certificaat voorzien ?!

Sommige dingen zal je dan puur op MAC adres moeten gaan doen en die kan je spoofen... :/
Het is niet meer werk dan iedere device een fixed ip geven op de juiste vlan.

Klopt maar Mac spoofing kan ook wanneer alleen fixed dhcp gebruikt. Ik zie voor Mac autorisatie op je lan thuis niet echt veiligheid issue/ bezwaren. De functie en Radius server zit gewoon standaard de controller en je hebt gewoon onder Radius user alle devices met toegang netjes onder elkaar.

[ Voor 38% gewijzigd door xbeam op 06-05-2021 09:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hulliee
  • Registratie: November 2008
  • Niet online
Tomas_ schreef op dinsdag 4 mei 2021 @ 18:56:
ik heb hier een herinstall gedaan van de controller met de laatste versie. Backup gerestored, werkt prima.

Ik kan echter niet meer met de app inloggen. gebruik het sso account. Ip nummer invoeren en poort 8443.

Geeft echter een verbinding fout. Zelfde info via url werken wel in de browser. Iemand een idee? ik zit op het zelfde netwerk.
Poort 80 gebruiken of poort weglaten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tomas_
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 07-10 12:47
Hulliee schreef op dinsdag 4 mei 2021 @ 19:13:
[...]

Poort 80 gebruiken of poort weglaten
nee helpt niet, lijkt wel of er een firewall aanstaat. Echter toen ik de app verwijderd had, vroeg hij wel om het certificaat te vertrouwen. Hij ziet hem dus wel.

de handleiding zegt: Enter the IP address, port, and credentials, and tap Log in

Ik heb ook de local admin geprobeerd uiteraard,

[ Voor 17% gewijzigd door Tomas_ op 04-05-2021 19:42 ]

Pagina: 1 ... 114 ... 328 Laatste

Let op:
Dit topic is alleen bedoeld voor het bespreken van ervaringen van Ubiquiti Netwerkapparatuur! Protect and Access horen daar niet bij.

Andere onderwerpen horen thuis in:
- Aankoopadvies: [Ubiquiti-apparatuur] Aankoopadvies & Discussie
- IPTV: [Ubiquiti & IPTV] Ervaringen & Discussie
- Deurbel: [Ubiquiti UniFi Protect G4 Doorbell] Ervaringen & Discussie
- Unifi Access: [Ubiquiti UniFi Acces] Ervaringen & Discussie
- Unifi Protect: [UniFi Protect] Ervaringen en Discussies

Gebruik als laatste eerst de search voordat je een vraag stelt. Veel vragen komen telkens terug en de antwoorden zijn dus terug te vinden.