xbeam schreef op dinsdag 27 april 2021 @ 21:15:
[...]
Dat is precies mijn punt. Dat we dit topic niet zo smal moeten maken en misschien wel iets breder en algemener. Omdat door de verdere integratie van de verschillende systemen door ubnt het alleen maar voor overlap zal gaan zorgen.
Zolang die verdere integratie er niet is, en dan bedoel ik dus echte integratie, lijkt mij dat nog lang niet aan de orde. En dan vraag ik mij in zoverre ook af wat die integratie zou moeten zijn (waarbij de integratie dus bv ook verder gaat dan het voorbeeld dat ik aanhaalde qua dat er nu ook een Google Assistant topic is, terwijl er ook topics zijn over de verschillende hardware categorieën waar Google Assistant op te gebruiken is).
Protect is nu al geen los staand systeem en deelt nu al veel resources met netwerk producten en en dat wordt hoe ik het inschat alleen nog maar meer. Neem bijv de protect deurbel dat is niet vergelijkbaar met een Ring of door bird de unifi duurbetaalde werkt alleen wanneer een UDM Of Netwerk cloud key hebt. Het zelfde geld met de acces doorbel.
Protect is dus wel een losstaand systeem, alleen moet je er voor het beheer toevallig een specifiek stuk hardware voor hebben waar ook de andere hardware op kan draaien. Jij bekijkt het vanuit hardware oogpunt, en ja, dan heb je inderdaad de UCK of UDMP nodig. Ik bekijk het vanuit de beheer kant. Je hebt een stuk software nodig om het te beheren
wat toevallig draait op dezelfde hardware, maar er is geen overlap tussen de sofware, of het gebruik, an zich. Wat jij stelt is omdat je voor het gebruik van Firefox en Office een PC nodig hebt dat er dan 1 topic moet komen "over PCs" waar zowel Firefox als Office besproken kunnen worden. Terwijl er totaal geen overlap is tussen Firefox en Office behalve dat ze op diezelfde PC draaien.
Om de vergelijking dan verder door te trekken. Firefox is ook te gebruiken op een Mac, of op Android. Hetzelfde als dat je UniFi Protect ook kunt gebruiken op een TP-Link, of Netgear, of Cisco netwerk. En diezelfde PC kun je ook Chrome gebruiken, net zoals je een HKVision of Nest camera kunt gebruiken op een UniFi netwerk.
In zoverre is het enige beetje overlap dus vragen m.b.t. de UCK en evt. algemene vragen m.b.t. de UDMP. Een vraag "hoe voeg ik een U6 Lite toe aan met UDMP" hoort 100% in een netwerk topic, en een vraag "hoe voeg ik een G3 instant toe" hoort 100% in een Protect topic. Alleen bv de discussie van laatst over de UCK met de defecte accus zou dan fuzzy zijn waar dat hoort (/hoort in beide), of algemene firmware vragen. Maar juist een vraag "hoe update ik Protect op een UCK" is weer duidelijk een Protect vraag. Maar dat is IMO maar echt een heel klein stuk overlap, terwijl bv dit topic de laatste dagen nog alleen maar gaat over
welke topics er moeten zijn de G3 instant etc. Afgelopen donderdag of vrijdag was het gewoon echt zoeken naar posts die niet gingen over "G3 instant is beschikbaar" "nu niet" "nu weer wel". En IMO hoort dat niet in een topic dat zich uitsluitend in de netwerk categorie bevind, de gekoppelde producten alleen maar netwerk apparatuur zijn, en de startpost alleen maar netwerk apparatuur bevat.