[Ubiquiti-Netwerkapparatuur] Ervaringen & Discussie - Deel 4 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 107 ... 328 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Alle 42 producten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HKLM_
  • Registratie: Februari 2009
  • Nu online
theduke1989 schreef op zondag 4 april 2021 @ 16:13:
@HKLM_ ik heb die opties niet gezien, en ook als ik de settings bekijk in hyper-v onder deze VM zie ik ze niet.
Dit was ook bij het installeren van Debian niet tevoorschijn gekomen.

@nero355 ik ben sowieso geen Linux expert, dus heb al daarvoor op google zitten kijken, en de meeste mensen linken naar link in de topic. De apt-get commands ken ik allemaal niet, waardoor het voor mij dus een nodig was om iets anders ze zoeken. Door deze topic heen te bladeren ook gemerkt dat een debian versie veel stabieler is en draait dan de windows, daarvoor dus ook dit genomen. Ik heb debian10 geinstalleerd met daarop de script. Installeert de nodige MongoDB3.6, java, verwijderd oude java, certificates etc.

alle andere wordt gewoon gezien onder 192, de lokale PC en vm onder 172? is dit normaal om de localhost address te nemen?
Die poorten hebben ook niks met hyper-v te maken maar moeten gewoon openstaan in je Debian firewall :)

Cloud ☁️

Acties:
  • +2 Henk 'm!
@HKLM_ ik heb die opties niet gezien, en ook als ik de settings bekijk in hyper-v onder deze VM zie ik ze niet.

@nero355 ik ben sowieso geen Linux expert, dus heb al daarvoor op google zitten kijken, en de meeste mensen linken naar link in de topic. De apt-get commands ken ik allemaal niet, waardoor het voor mij dus een nodig was om iets anders ze zoeken. Door deze topic heen te bladeren ook gemerkt dat een debian versie veel stabieler is en draait dan de windows, daarvoor dus ook dit genomen. Ik heb debian10 geinstalleerd met daarop de script. Installeert de nodige MongoDB3.6, java, verwijderd oude java, certificates etc.

alle andere wordt gewoon gezien onder 192, de lokale PC en vm onder 172? is dit normaal om de localhost address te nemen?
Waarom doe je dan een Linux setup als er gewoon een Windows server installatie beschikbaar is? Windows draait hier al jaren reten stabiel

[ Voor 51% gewijzigd door xbeam op 04-04-2021 22:21 ]

Lesdictische is mijn hash#

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• HKLM_
  • Nu online
xbeam schreef op zondag 4 april 2021 @ 16:24:
[...]

Waarom doe je dan Linux setup als er gewoon een Windows server installatie beschikbaar is?
[Afbeelding]
@theduke1989 Je kan hem inderdaad gewoon als een Windows services laten draaien zie handleiding

UniFi - Run the Controller as a Windows Service
https://help.ui.com/hc/en...ller-as-a-Windows-Service
nero355 schreef op zondag 4 april 2021 @ 15:24:
[...]

Ik noem dat geld weggooien! -O-

Waarom neem je niet een of ander leuk beugeltje voor de USG die hem 19 inch rack compatible maakt :?
Dit inderdaad hij is een beetje aandoe prijs maar heeft mijn oude USG altijd netjes gedragen

https://www.amazon.nl/Sim...gid=pla-795167413869&th=1

[ Voor 33% gewijzigd door HKLM_ op 04-04-2021 16:38 ]

Cloud ☁️

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Tja, dan moet je voor support bij de bouwer van dat script zijn, want als je alles handmatig had gedaan dan :
- Had je wat ervan geleerd.
- Wist je ook precies op welk moment het fout is gegaan.
- Wat de opzet van het geheel is.
Localhost is 127.0.0.1 en geen 172.16.x.x ;)

Dus daarom moet je gewoon goed naar je hele setup kijken en bepalen hoe het is opgezet! B)

Als je echt verder wilt op dezelfde manier :
- Bridge je Hyper-V VM of het hele Hyper-V netwerk met je lokale netwerk.
- Zorg ervoor dat je Debian/Ubuntu/whatever goed kaal installeert en de VM een Static IP geeft in de range van je lokale netwerk!
- Maak een backup van de VM :P
- Ga daarna gewoon handmatig de UniFi Controller installeren via de door Ubiquiti aangeleverde sources/PPA : https://help.ui.com/hc/en...a-APT-on-Debian-or-Ubuntu d:)b

|| Stem op mooiere Topic Search linkjes! :) " || Pi-Hole : Geen advertenties meer voor je hele netwerk! >:) ||

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HKLM_
  • Nu online
tom15k_ schreef op zondag 4 april 2021 @ 09:01:
Oke, 2 dingen waar ik momenteel tegen aan loop.

- Ik heb zowel thuis als op het werk een UniFi netwerk draaien. Op beide locaties Cloud Key Gen 2 met camera's en access points staan.
Ik zit zelf met een aantal medewerkers in de Cloud Key als admins op kantoor. Thuis zit ik er alleen op, samen met mijn ouders. Die hebben 1 account samen.

Hoe kan het nu, als ik de motion alerts aanzet op kantoor, dat mijn ouders (die niet in de cloud key zitten en kunnen) ook meldingen hiervan krijgen? Als ze er op drukken gaan ze gewoon naar de Cloud Key thuis, waar niks aan de hand is.

-Weet iemand toevallig of er goedkopere opties zijn om de Cloud Key gen 2 plus in een 19 inch rack te hangen, in plaats van dat achtelijk duur ding van Ubiquiti? Ik zag op het internet wel sommige 3D prints, maar ik wil eigenlijk wel dat het over de hele breedte dekt, niet een klein beetje!

edit: ik schoot me zelfs nog een derde vraag binnen, gaat lekker zo

- Is het mogelijk om het lampje in de UniFi accesspoints te vervangen? Onze accesspoints op het werk gaan al even mee, maar de lampjes zijn niet meer te zien. Iemand een idee of je dit kan veranderen dat het weer felblauw is? Ze staan niet uit, ze zijn gewoon echt aan het vergaan... :>

Tips zijn welkom!!
Er zijn wat 3D print opties zoals deze https://www.etsy.com/nl/l...unifi-cloud-key-gen2-plus ben je voor 38,- klaar ipv 100 :P er vanuitgaande dat je een plus hebt natuurlijk :+

Cloud ☁️

Acties:
  • +2 Henk 'm!
nero355 schreef op zondag 4 april 2021 @ 16:38:
[...]

Tja, dan moet je voor support bij de bouwer van dat script zijn, want als je alles handmatig had gedaan dan :
- Had je wat ervan geleerd.
- Wist je ook precies op welk moment het fout is gegaan.
- Wat de opzet van het geheel is.

[...]

Localhost is 127.0.0.1 en geen 172.16.x.x ;)

Dus daarom moet je gewoon goed naar je hele setup kijken en bepalen hoe het is opgezet! B)

Als je echt verder wilt op dezelfde manier :
- Bridge je Hyper-V VM of het hele Hyper-V netwerk met je lokale netwerk.
- Zorg ervoor dat je Debian/Ubuntu/whatever goed kaal installeert en de VM een Static IP geeft in de range van je lokale netwerk!
- Maak een backup van de VM :P
- Ga daarna gewoon handmatig de UniFi Controller installeren via de door Ubiquiti aangeleverde sources/PPA : https://help.ui.com/hc/en...a-APT-on-Debian-or-Ubuntu d:)b
Grote kans dat hij op Glens zijn persoonlijke script page https://glennr.nl/scripts
is gestuit waar easy makkelijk betekent voor als je bekend bent met Linux. Anders heb je inderdaad geen flauw idee wat je installeert.

[ Voor 11% gewijzigd door xbeam op 05-04-2021 03:15 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• theduke1989
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 03-10 09:29
zo toch overgestapt op Windows om te proberen, maar hier ook. Ik wil dat het een statische IP krijgt de VM.
Maar dat werkt op een of ander manier niet, en heb een vermoeden dat dit probleem ook zich afspeelde in de Linux bak.

Wanneer ik de adapter op xxx.xxx.xxx.4 zet 255.255.255.0 en op de vodafone station ook ondr LAN via de mac-address functioneert het niet. Dan verlies ik verbinding met mijn VM. wanneer ik het weer automatich zet komt het terug en heb ik weer verbinding. ALSOF het niet mogelijk is om een statische IP te doen. Op de LAN in gebruik lijst is het gewoon vrij, de 01. is de default gateway heb ik ook ingevoerd.

Ik krijg ook telkens een compleet andere IP range dan ik op mijn VodafoneStation router heb gekregen, me lokale PC heb wel in die range, maar de VM's niet, maar zijn wel NAT connected.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ppeterr
  • Registratie: Juni 2008
  • Nu online
Wel leuk die Bluetooth config mogelijkheden van de UDMP en LR AP's. Maar ik heb wel een
nadeel bemerkt (of een user fout). Hoe dan ook.

De eerste config van de UDMP had ik doorlopen via de BT verbinding, ik dacht dat is wel
super handig. Verder dat doorgezet in de controller op de UDMP.

Vandaag een LR accespoint opgehangen, met mijn telefoontje in de broekzak. Wat denk je,
adopt dat ding als stand alone in de app op de telefoon. Man man, onhandig.

Dus Bluetooth uit op telefoon, resetje van het AP. En toen ging de adopt in de controller wel goed.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HKLM_
  • Nu online
theduke1989 schreef op zondag 4 april 2021 @ 18:27:
zo toch overgestapt op Windows om te proberen, maar hier ook. Ik wil dat het een statische IP krijgt de VM.
Maar dat werkt op een of ander manier niet, en heb een vermoeden dat dit probleem ook zich afspeelde in de Linux bak.

Wanneer ik de adapter op xxx.xxx.xxx.4 zet 255.255.255.0 en op de vodafone station ook ondr LAN via de mac-address functioneert het niet. Dan verlies ik verbinding met mijn VM. wanneer ik het weer automatich zet komt het terug en heb ik weer verbinding. ALSOF het niet mogelijk is om een statische IP te doen. Op de LAN in gebruik lijst is het gewoon vrij, de 01. is de default gateway heb ik ook ingevoerd.

Ik krijg ook telkens een compleet andere IP range dan ik op mijn VodafoneStation router heb gekregen, me lokale PC heb wel in die range, maar de VM's niet, maar zijn wel NAT connected.
Heb je je hyper-v adapter dan wel juist geconfigureerd?

Cloud ☁️

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• yzf1kr
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 20-09 09:53
tom15k_ schreef op zondag 4 april 2021 @ 09:01:

Hoe kan het nu, als ik de motion alerts aanzet op kantoor, dat mijn ouders (die niet in de cloud key zitten en kunnen) ook meldingen hiervan krijgen? Als ze er op drukken gaan ze gewoon naar de Cloud Key thuis, waar niks aan de hand is.
Dat komt doordat je één alert profiel gebruikt voor 2 cloudkeys.

Maak een apparte alertprofielen aan een voor kantoor en een voor thuis.

Je kan per profiel de cloudkeys, users en camera’s instellen.

https://www.facebook.com/hausbrandeck

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tom15k_
  • Registratie: Juli 2016
  • Laatst online: 16-08 20:32
yzf1kr schreef op zondag 4 april 2021 @ 19:17:
[...]

Dat komt doordat je één alert profiel gebruikt voor 2 cloudkeys.

Maak een apparte alertprofielen aan een voor kantoor en een voor thuis.

Je kan per profiel de cloudkeys, users en camera’s instellen.
Waar dan? Als ik inlog op elk van de cloud keys zie ik alleen die Cloud Key! Dit is die op kantoor, hier zie ik mijn huis-cloudkey niet staan :P

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/jQlvgqMRz5g0i0QSp9Msh3q1k5U=/x800/filters:strip_exif()/f/image/XtV5ZzzuZJhwbQ3eYKE3C9Pr.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!
ppeterr schreef op zondag 4 april 2021 @ 19:03:
Wel leuk die Bluetooth config mogelijkheden van de UDMP en LR AP's. Maar ik heb wel een
nadeel bemerkt (of een user fout). Hoe dan ook.

De eerste config van de UDMP had ik doorlopen via de BT verbinding, ik dacht dat is wel
super handig. Verder dat doorgezet in de controller op de UDMP.

Vandaag een LR accespoint opgehangen, met mijn telefoontje in de broekzak. Wat denk je,
adopt dat ding als stand alone in de app op de telefoon. Man man, onhandig.

Dus Bluetooth uit op telefoon, resetje van het AP. En toen ging de adopt in de controller wel goed.
En daarom moeten zowel Bluetooth als Apps voor dit soort doeleinden gewoon DOOD!!! }) :Y) :+

Echt een totaal nutteloze kansloze ontwikkeling die ik eerder verwacht op al die suffe "MESH" setjes van Netgear/TP-link/ASUS/AVM Fritz!box/Linksys/enz... :F |:(

|| Stem op mooiere Topic Search linkjes! :) " || Pi-Hole : Geen advertenties meer voor je hele netwerk! >:) ||

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ppeterr
  • Registratie: Juni 2008
  • Nu online
nero355 schreef op zondag 4 april 2021 @ 20:10:
[...]

En daarom moeten zowel Bluetooth als Apps voor dit soort doeleinden gewoon DOOD!!! }) :Y) :+

Echt een totaal nutteloze kansloze ontwikkeling die ik eerder verwacht op al die suffe "MESH" setjes van Netgear/TP-link/ASUS/AVM Fritz!box/Linksys/enz... :F |:(
Nou ik kan wel heel veel goede dingeh ehhhh ehhh.....Nee het is kut.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GioStyle
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 15:08
Iemand die zijn Cloudkey achter een Nginx reverse proxy heeft hangen en zijn config wil delen? Ik krijg foutmeldingen van 'too many redirects'..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HKLM_
  • Nu online
GioStyle schreef op zondag 4 april 2021 @ 20:43:
Iemand die zijn Cloudkey achter een Nginx reverse proxy heeft hangen en zijn config wil delen? Ik krijg foutmeldingen van 'too many redirects'..
Heb je dat ook in een andere browser als Firefox? ik ken deze meldingen eigenlijk alleen van edge en Chrome...

Cloud ☁️

Acties:
  • +2 Henk 'm!
GioStyle schreef op zondag 4 april 2021 @ 20:43:
Die krijg ik ook altijd op de iPad als ik via unifi.ui.com op mijn UDM inlog
Dus of dat Nginx issue is betwijfel ik
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/fFH89CJQd-9OEp275yyvgmrr0rA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/kM9Rum2sZ6IjjWqbpB7bc1qI.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 39% gewijzigd door xbeam op 04-04-2021 21:15 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Tylen
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 08:10

Tylen

Dutch ProClass 1000 #56 ⭐⭐⭐⭐⭐

theduke1989 schreef op zondag 4 april 2021 @ 18:27:

Zucht. Je hyper-v staat verkeerd. Maar daar is niet dit topic voor bedoeld.

“Choose a job you love, and you will never have to work a day in your life.”

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HKLM_
  • Nu online
Tylen schreef op zondag 4 april 2021 @ 21:25:
[...]

Zucht. Je hyper-v staat verkeerd. Maar daar is niet dit topic voor bedoeld.
Hij heeft een apart topic aangemaakt en is opgelost :)

Cloud ☁️

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GioStyle
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 15:08
HKLM_ schreef op zondag 4 april 2021 @ 20:44:
[...]

Heb je dat ook in een andere browser als Firefox? ik ken deze meldingen eigenlijk alleen van edge en Chrome...
Ja, hetzelfde verhaal.
xbeam schreef op zondag 4 april 2021 @ 21:04:
[...]

Die krijg ik ook altijd op de iPad als ik via unifi.ui.com op mijn UDM inlog
Dus of dat Nginx issue is betwijfel ik
[Afbeelding]
Ja, alleen het enige verschil is wel dat ik het lokaal wil doen. Dus Cloudkey.domain.local en dan letterlijk naar mijn lokale ip van mijn cloudkey verwijzen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!
GioStyle schreef op zondag 4 april 2021 @ 21:30:
[...]

Ja, hetzelfde verhaal.

[...]

Ja, alleen het enige verschil is wel dat ik het lokaal wil doen. Dus Cloudkey.domain.local en dan letterlijk naar mijn lokale ip van mijn cloudkey verwijzen.
Even snel een test maar lokaal het zelfde probleem op de iPad
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/260isABb-PS2l480Ky4NEc5YNH8=/800x/filters:strip_exif()/f/image/48fWa0uDjRo9953KpoucoqTB.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wvanommen
  • Registratie: Maart 2019
  • Laatst online: 08-10 20:23

Als het Hyper-V onder Windows 10 is, dan wordt het standaard netwerk genat (internal), en dan komt de VM dus niet in je LAN. Voor wat jij wilt heb je een external netwerk nodig. Dit kan door een nieuw netwerk met die eigenschappen te maken en die aan de betreffende VM te koppelen in de Hyper-V manager.

[edit]
nevermind al opgelost zie ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tha Render_2
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 03-10 14:03
Kan je de wifi uitschakelen van een dream machine? Ik zou deze op een plaats willen installeren waar er geen wifi AP moet zijn, anders gaat die de rest teveel overlappen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The Druid
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 28-09 09:06
AtleX schreef op zondag 4 april 2021 @ 12:49:
[...]

Nee, helaas. De link naar de oude interface werkt bij mij niet en het restoren van een backup resulteert in een niet functionerende UCK. Die gaat pas weer werken als ik de laatste backup met de meest recente firmware restore. Ik heb me er maar even bij neergelegd dat ik nu weinig aan de UI heb.

De advertenties voor de Unifi Dream Machine Pro heb ik wel kunnen verwijderen door een USG te kopen. Die stond al een tijdje op m'n verlanglijstje dus heb de kogel maar door de kerk gejaagd. Daarmee zijn ook op mysterieuze wijze de reclames voor de extra access points verdwenen.
Update: als je de oude user interface weer activeert kan je alles weer editten. Al vind ik het echt nog steeds belachelijk dat een UI update settings aanpast en je reclame krijgt.

To Cow or not to Cow, that is the Chicken

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Miki
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 13:22
The Druid schreef op maandag 5 april 2021 @ 09:06:
[...]

Update: als je de oude user interface weer activeert kan je alles weer editten. Al vind ik het echt nog steeds belachelijk dat een user update settings aanpast en je reclame krijgt.
Waar ik me het meest aan stoor is dat ze reclame maken voor een product wat voor de meeste onderons totaal geen serieus alternatief is en in mijn ogen alleen een beta stempel mag hebben. Ik zou maar wat graag een router bij UI willen afnemen als deze ondersteuning biedt voor hoe in Europa door de meeste providers de setup met internet en tv is opgezet. Praktisch iedere router die je bij de mediamarkt koopt is in staat om een WAN connectie met meerdere VLAN’s en IGMP proxy op te zetten. Gewoon gênant :X

En ja... uiteraard kun je met een USG wel eea opzetten maar je bent wel gek als je deze nu koopt gezien de leeftijd van het product en de overgang naar UniFi OS.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HKLM_
  • Nu online
Tha Render_2 schreef op maandag 5 april 2021 @ 08:51:
Kan je de wifi uitschakelen van een dream machine? Ik zou deze op een plaats willen installeren waar er geen wifi AP moet zijn, anders gaat die de rest teveel overlappen.
Echt uitzetten via een setting kan niet. Je kan er wel voor kiezen de UDM niet in een AP groep te plaatsen dan zend die geen ssid uit.

https://community.ui.com/...4b-436c-90db-bf076bf28ed5

[ Voor 10% gewijzigd door HKLM_ op 05-04-2021 09:38 ]

Cloud ☁️

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Will_M
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
Inmiddels m'n 'Distribution Layer' switch weer terug gekregen, collega had elders alsnog een andere nieuwe Cisco switch kunnen regelen op 't werk :+

Mede dankzij dat akkefietje én het geëmmer met de controller update van Ubiquiti ben ik hier ook weer wat wijzer geworden aangaande m'n interne bekabeling en het lijkt er inmiddels op dat er een kabelaansluiting op het Patchpanel niet helemaal 'fris' meer is.... :S

Die 'New GUI' was achteraf gezien dus toch niet helemaal volledig aan't liegen tegen me.... :*)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Lm8H1O3Y1p69v_M7gQDljrJ8N4w=/800x/filters:strip_exif()/f/image/xoAuLqCI6ewI5n0vrKN277IN.png?f=fotoalbum_large

Morgen maar weer eens even verder kijken én de bekabeling door gaan meten / weer terug op orde brengen...

[ Voor 6% gewijzigd door Will_M op 05-04-2021 15:05 ]

Boldly going forward, 'cause we can't find reverse

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Yoshimi
  • Registratie: Augustus 2017
  • Niet online
Will_M schreef op maandag 5 april 2021 @ 14:02:
Inmiddels m'n 'Distribution Layer' switch weer terug gekregen, collega had elders alsnog een andere nieuwe Cisco switch kunnen regelen op 't werk :+

Mede dankzij dat akkefietje én het geëmmer met de controller update van Ubiquiti ben ik hier ook weer wat wijzer geworden aangaande m'n interne bekabeling en het lijkt er inmiddels op dat er een kabelaansluiting op het Patchpanel niet helemaal 'fris' meer is.... :S

Die 'New GUI' was achteraf gezien dus toch niet helemaal volledig aan't liegen tegen me.... :*)

[Afbeelding]

Morgen maar weer eens even verder kijken én de bekabeling door gaan meten / weer terug op orde brengen...
Het is dan weliswaar 10Mbps, maar wel full duplex :+ !
Ik ben benieuwd naar je WiFi setup. Ik zie dat je 4 access points hebt, die elk op hetzelfde 2G/5G kanaal zitten. Ervaar je geen invloed van interferentie door overlap? Of heb je je transmit power dusdanig ingesteld dat je geen overlap hebt?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Will_M
  • Niet online
Yoshimi schreef op dinsdag 6 april 2021 @ 11:57:
[...]

Het is dan weliswaar 10Mbps, maar wel full duplex :+ !
Ik ben benieuwd naar je WiFi setup. Ik zie dat je 4 access points hebt, die elk op hetzelfde 2G/5G kanaal zitten. Ervaar je geen invloed van interferentie door overlap? Of heb je je transmit power dusdanig ingesteld dat je geen overlap hebt?
Spul draait inmiddels weer zoals bedoeld. Kabels doorgemeten en er zou toch écht gewoon Gigabit over heen moeten kunnen. Daarna de SFP's aan beide kanten even los gepakt en terug gestoken... Nog steeds 10 FDX volgens de Topology / LLDP :X

Die SW-03 daarna een reload gegeven en ... Het ding connect weer op 1000 FDX (wat de switchpoorten zélf ook al die tijd al aangaven dat ze daar op onderhandeld hadden).

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/MaSWbW1Gw2BdlD5HLvojKftD02w=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/u7pv5HPZ9aNdGlSiVbqu7oRl.jpg?f=fotoalbum_large

AP's waren bij het maken van dat éérste plaatje nog maar nét terug aangesloten dus de controller moest z'n werk nog gaan doen. Ik heb dat ding niet voor niets en dat kreng kan zélf heel goed zonder mijn tussenkomst bepalen op welke kanalen de AP's onderling én naar buiten het beste performen in m'n huis / garage / tuin :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Will_M schreef op dinsdag 6 april 2021 @ 12:06:
AP's waren bij het maken van dat éérste plaatje nog maar nét terug aangesloten dus de controller moest z'n werk nog gaan doen. Ik heb dat ding niet voor niets en dat kreng kan zélf heel goed zonder mijn tussenkomst bepalen op welke kanalen de AP's onderling én naar buiten het beste performen in m'n huis / garage / tuin :+
Zolang er apparaten zijn die moeite hebben met verbinding maken als dat hele "UniFi Automagie gedoe" aanstaat doe ik dat toch echt liever zelf gewoon! :Y) :P :+

/EDIT :
daanb14 schreef op dinsdag 6 april 2021 @ 14:39:
Klopt. Genoeg apparaten, vooral IoT-spul, houdt echt niet van auto channels. Bijvoorbeeld spullen van SolarEdge doen het niet buiten kanaal 1, 6 en 11.
En terecht! :)

Maar aan de andere kant mag 2.4 GHz 802.11n nou wel een beetje gaan verdwijnen wat mij betreft en op zijn minst wat meer 5 GHz 802.11n gaan worden!

[ Voor 27% gewijzigd door nero355 op 06-04-2021 14:52 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• daanb14
  • Registratie: December 2013
  • Nu online
Zojuist een vervelend probleempje gehad vanochtend met een Sonos Beam hier in huis. Ik heb gisterenavond, omdat op dat moment niemand met de Wi-Fi bezig was mooi mijn laptop op de Cisco switch aangesloten en ik ben de Docker-container voor de controller op de NAS gaan updaten. Ik heb op de Wi-Fi netwerken de security settings op WPA2/WPA3 gezet. Dat vond de Sonos kennelijk niet zo leuk, want die wilde gewoon helemaal niet meer verbinden. Ook niet meer handmatig met de iPhone.

Na de security settings weer op WPA2 te hebben gezet, werkt het ding weer. In de controller is niet eens te zien dat het ding überhaupt probeert te verbinden. Die app lijkt dus niet de WPA-versie standaard op WPA2 te zetten.
Zolang er apparaten zijn die moeite hebben met verbinding maken als dat hele "UniFi Automagie gedoe" aanstaat doe ik dat toch echt liever zelf gewoon! :Y) :P
Klopt. Genoeg apparaten, vooral IoT-spul, houdt echt niet van auto channels. Bijvoorbeeld spullen van SolarEdge doen het niet buiten kanaal 1, 6 en 11.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• SlinkingAnt
  • Registratie: December 2001
  • Niet online
xbeam schreef op vrijdag 11 december 2020 @ 12:15:
Hebben jullie geen last dat de UDM-p na reboot niet automatisch verbindt over glasvezel/sfp
Jep, zelfde probleem hier, inloggen via SSH @ UDMP
code:
1
2
ifconfig eth9 down
ifconfig eth9 up

en alles werkt weer.

Aangezien ik hier redelijk klaar mee was, een persistent start-up script gemaakt welke dit automatisch doet na een reboot:
Bash:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
# cat /mnt/data/on_boot.d/cycle_eth9.sh
#!/bin/sh
timeout=2               # delay between checks
pingip='8.8.8.8'        # what to ping
iface="eth9"
isdown=0                # indicate whether the interface is up or down
maxcounter=20
counter=0

logger  "KPN-check: Toggle Interface for KPN-fiber started"
sleep 15

if ! ping -q -c 1 "$pingip" >> /dev/null; then
    while [ $counter -lt $maxcounter ] ; do
        if ! ping -q -c 1 "$pingip" >> /dev/null; then
            logger "KPN-check: Host down, cycling interface $iface"
            ifconfig $iface down
            sleep $timeout
            ifconfig $iface up
            logger "KPN-check: Loop $counter"
        else
            logger "KPN-check: Host is reachable"
            counter=$((counter+20)
        fi
        counter=$((counter+1))
        sleep "$timeout"
    done
else
        logger "KPN-check: Connectivity OK"
fi

Mijn eerste bash-creatie, kan vast netter, maar het werkt :z

Wordt gelogd naar /var/log/messages, dus eenvoudig te checken met grep :)

Intel C2Q 9450@3.3 | Gigabyte P35-DS4 | Sapphire R280x | 4x 2GiB PC6400 Kingston DDR2 | 1x Intel 320SSD 240GB | 2x Spinpoint F1 320GiB

Acties:
  • +3 Henk 'm!
SlinkingAnt schreef op dinsdag 6 april 2021 @ 17:06:
[...]

Jep, zelfde probleem hier, inloggen via SSH @ UDMP
code:
1
2
ifconfig eth9 down
ifconfig eth9 up

en alles werkt weer.

Aangezien ik hier redelijk klaar mee was, een persistent start-up script gemaakt welke dit automatisch doet na een

Wordt gelogd naar /var/log/messages, dus eenvoudig te checken met grep :)
ik blijf het bizar vinden dat ubnt dit niet als bug accepteert / compleet negeert als issue

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dimk
  • Registratie: Januari 2019
  • Laatst online: 04-09 17:05
vervangen RBK50 Orbi door 1 x Wifi 6 LR en 2 x Wifi 6 lite (moest eentje bijkopen, omdat 2 AC's het niet aan konden). Dacht eindelijk super coverage! Maar het blijkt dat Wifi 6 LR zelfs niet door de muur kan, de camera kan geen wifi ontvangen 3 meter van de access point vandaan! w00t?! Is het gebruikelijk voor Unifi zo? of is het POE probleem, niet genoeg power? ik denk er al aan om Orbi terug te zetten, die kon het wel aan. Zelfs de FritsBox die aan de andere kant van het huis in de meterkast zit, heeft wat ontvangst achter deze muur (+ 3 andere muren). Best teleurgesteld met Unifi AC coverage, ook die Wifi 6 lite laten de wensen over.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5ZyBM6C4y25KQyPQh7OQAWYRqsQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ZoJGlR8bChi4EtMLQlqGy4Wd.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cardinal
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 13:39
dimk schreef op dinsdag 6 april 2021 @ 23:35:
vervangen RBK50 Orbi door 1 x Wifi 6 LR en 2 x Wifi 6 lite (moest eentje bijkopen, omdat 2 AC's het niet aan konden). Dacht eindelijk super coverage! Maar het blijkt dat Wifi 6 LR zelfs niet door de muur kan, de camera kan geen wifi ontvangen 3 meter van de access point vandaan! w00t?!
Wat gebeurd er als je de LR vervangt voor de Lite? Ik dacht dat de LR vooral voor fabriekshallen (lees: grote open ruimtes) geschikt was en niet bepaald voor muren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Maar het blijkt dat Wifi 6 LR zelfs niet door de muur kan, de camera kan geen wifi ontvangen 3 meter van de access point vandaan! w00t?! Is het gebruikelijk voor Unifi zo? of is het POE probleem, niet genoeg power?

[Afbeelding]
Dit is een user error : Nieuwerwets huis met muren en ramen waar WiFi echt niet efficiënt doorheen gaat komen! ;)

Gewoon een AC Mesh erbij kopen en buiten neerzetten! d:)b

Acties:
  • +2 Henk 'm!
nero355 schreef op woensdag 7 april 2021 @ 00:40:
[...]

Dit is een user error : Nieuwerwets huis met muren en ramen waar WiFi echt niet efficiënt doorheen gaat komen! ;)

🤫 5ghz op 160mhz VS 2,4ghz 20mhz

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tylen

Tylen

xbeam schreef op woensdag 7 april 2021 @ 01:45:
[...]

🤫 5ghz op 160mhz VS 2,4ghz 20mhz
Ongetwijfeld. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dimk
nero355 schreef op woensdag 7 april 2021 @ 00:40:
[...]

zou ik ook zeggen, maar waarom Orbi het wel beter doet en zelf de FritzBox die 10 meter verder ligt en nog 3 muren ertussen...
Cardinal schreef op dinsdag 6 april 2021 @ 23:46:
[...]

Wat gebeurd er als je de LR vervangt voor de Lite? Ik dacht dat de LR vooral voor fabriekshallen (lees: grote open ruimtes) geschikt was en niet bepaald voor muren.
als je naar LR vs Lite radiation patterns kijkt dan heeft LR wel beter coverage.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tylen

Tylen

dimk schreef op woensdag 7 april 2021 @ 08:18:
[...]

zou ik ook zeggen, maar waarom Orbi het wel beter doet en zelf de FritzBox die 10 meter verder ligt en nog 3 muren ertussen...
Welke wifi standaard gebruikt die camera?

Hoe heb je je radio's ingesteld op het AP?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Will_M
  • Niet online
@dimk Met dat PoE wat een probleem zou kunnen zijn bedoel je denk ik de PoE van het AP en niet van de camera? De AP's van Ubiquiti werken op PoE / PoE+ en vragen amper stroom in vergelijking tot de AP's van andere fabrikanten. Als je het over het PoE deel van de camera hebt, waarom hangt die camera dan alsnog aan je WiFi?

Sowieso zou ik die camera bekabeld middels UTP aan sluiten, er moet toch sowieso altijd stroom naar toe.

LR Accesspoints zijn overigens bedoeld om aan hoge plafonds te bevestigen om zo een groot oppervlak te kunnen afstralen, ik vermoed dat de afstraling bij jou nu niet helemaal optimaal is.
nero355 schreef op dinsdag 6 april 2021 @ 14:31:
[...]

Zolang er apparaten zijn die moeite hebben met verbinding maken als dat hele "UniFi Automagie gedoe" aanstaat doe ik dat toch echt liever zelf gewoon! :Y) :P :+
Je moet ook niet ALLES automagisch willen laten aanpassen door een controller 8)

Ik heb hier thuis bijvoorbeeld de VHT waarde wel 'fixed' op 160Mhz. staan voor het 5Ghz, spectrum. De kanaalkeuze is door de controller ook goed automagisch te bepalen en wordt op de 2,4Ghz band ook alleen op 1,6 of 11 gezet zodat zelfs oude 'BG/N' rommel er goed mee kan babbelen. Je moet alleen niet persé 802.11r willen gaan gebruiken op een netwerk/SSID waar die oude spullen mee proberen te babbelen en WPA3, al dan niet in een Mixed Mode met WPA2, is voor sommige apparaten al helemaal een grote stap te ver naar de toekomst (vaak vooral IOT 'rommel', inderdaad) :+

Ik neem 't Ubiquiti daarom ook zeer kwalijk dat ze met die laatste controller update (6.1.71) een aantal settings, waaronder de Wireless Uplink / MESH functie, weer veranderd / aangezet hadden onder het kopje 'NEW GUI'. Een GUI is alléén een Graphical User Interface om iets te presenteren naar de eindgebruiker en géén set aan prefered settings van de apparatuur welke je er mee aanstuurt IMHO. Voor mijn eigen privé netwerkje hier thuis is het allemaal niet zo'n ramp, het kost me even wat vrije / hobby tijd en alles draait daarna weer zoals ik dat wil hebben maar dit soort spullen draaien ook bij MKB instellingen waar een derde partij het beheer voert. Een beheerder kan daar vervolgens weer volle bak aan de slag om zo'n domme actie van Ubiquiti weer (onbetaald?) recht te gaan trekken en dat alles vanwege een verborgen 'ALPHA' test van Ubiquiti in een 'STABLE' release van de aangeboden software....??

Maar: Misschien dat ik er mede vanwege m'n werk iets anders naar kijk. Ik heb bedrijfskritische TCP/UDP WiFi netwerken ingericht en ook in beheer waar ooit +200 AP's in één pand hangen (Ziekenhuizen / Verzorgingstehuizen). Die panden staan vaak in woonwijken waar meer dan voldoende 'spectrum vervuiling' qua Rogue AP's aanwezig is vanwege bijv. provider routertjes bij particulieren in de buurt... Ik ga daar écht niet continue persoonlijk alle AP's monitoren én handmatig aanpassen qua kanaal en gain / zendvermogen als er weer eens een nieuw 'Rogue AP' gedetecteerd wordt... Dat doet die controller maar mooi pér AP voor me.

[ Voor 69% gewijzigd door Will_M op 07-04-2021 22:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• slooffmaster
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 23-07 23:39
vervangen RBK50 Orbi door 1 x Wifi 6 LR en 2 x Wifi 6 lite (moest eentje bijkopen, omdat 2 AC's het niet aan konden). Dacht eindelijk super coverage! Maar het blijkt dat Wifi 6 LR zelfs niet door de muur kan, de camera kan geen wifi ontvangen 3 meter van de access point vandaan! w00t?! Is het gebruikelijk voor Unifi zo? of is het POE probleem, niet genoeg power? ik denk er al aan om Orbi terug te zetten, die kon het wel aan. Zelfs de FritsBox die aan de andere kant van het huis in de meterkast zit, heeft wat ontvangst achter deze muur (+ 3 andere muren). Best teleurgesteld met Unifi AC coverage, ook die Wifi 6 lite laten de wensen over.

[Afbeelding]
Weet je op welk access point je camera connect? Als je meer dan 1 hebt kan dat nogal anders uitpakken dan je verwacht (dus niet de dichtstbijzijnde) zeker als de radios van alle access points voluit staan. Vaker helpt het gewoon om de 2GHz radios op low te zetten en de 5GHz radios op medium.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dimk
Tylen schreef op woensdag 7 april 2021 @ 08:42:
[...]

Welke wifi standaard gebruikt die camera?

Hoe heb je je radio's ingesteld op het AP?
camera Wi-Fi/802.11/b/g

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/TObW44lulicQ0afD3-xQyWS3it4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/MDYP1PkVOSz1vUVKZ5SOKtlj.jpg?f=fotoalbum_large
Will_M schreef op woensdag 7 april 2021 @ 08:58:
@dimk Met dat PoE wat een probleem zou kunnen zijn bedoel je denk ik de PoE van het AP en niet van de camera? De AP's van Ubiquiti werken op PoE / PoE+ en vragen amper stroom in vergelijking tot de AP's van andere fabrikanten. Als je het over het PoE deel van de camera hebt, waarom hangt die camera dan alsnog aan je WiFi?

Sowieso zou ik die camera bekabeld middels UTP aan sluiten, er moet toch sowieso altijd stroom naar toe.

LR Accesspoints zijn overigens bedoeld om aan hoge plafonds te bevestigen om zo een groot oppervlak te kunnen afstralen, ik vermoed dat de afstraling bij jou nu niet helemaal optimaal is.
De camera is geen POE, en er is helaas geen internet kabel daar, maar dit is een ander verhaal. Ik bedoel/vermoed dat via POE(+) niet genoeg power is om sterke signal te transmiten vergeleken met AC's die aan de stroom zitten.
slooffmaster schreef op woensdag 7 april 2021 @ 09:16:
[...]

Weet je op welk access point je camera connect? Als je meer dan 1 hebt kan dat nogal anders uitpakken dan je verwacht (dus niet de dichtstbijzijnde) zeker als de radios van alle access points voluit staan. Vaker helpt het gewoon om de 2GHz radios op low te zetten en de 5GHz radios op medium.
camera connect aan LR, maar na een tijdje de camera disconnect en connect nooit meer. Er zijn volgens mij daar snelheden rond 20mbps. Ik heb voor andere AC's minimuum rssi aangezet, anders als ik me goed herinner soms connect de camera aan de 2de verdieping AC lite

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Tylen

Tylen

dimk schreef op woensdag 7 april 2021 @ 10:29:
[...]

camera Wi-Fi/802.11/b/g

[Afbeelding]

[...]

De camera is geen POE, en er is helaas geen internet kabel daar, maar dit is een ander verhaal. Ik bedoel/vermoed dat via POE(+) niet genoeg power is om sterke signal te transmiten vergeleken met AC's die aan de stroom zitten.

[...]

camera connect aan LR, maar na een tijdje de camera disconnect en connect nooit meer. Er zijn volgens mij daar snelheden rond 20mbps. Ik heb voor andere AC's minimuum rssi aangezet, anders als ik me goed herinner soms connect de camera aan de 2de verdieping AC lite
Zet je bandsteering uit.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Will_M
  • Niet online
Tylen schreef op woensdag 7 april 2021 @ 10:32:
[...]

Zet je bandsteering uit.
Dat zou al een hoop moeten schelen voor zo'n oud WiFi netwerkkaartje wat alléén een beperkte set aan standaarden op 2.4Ghz snapt (alléén de oude B en G varianten, niet eens de iets modernere "N" standaard op 2,4Ghz welke eventueel ook nog in het 5Ghz spectrum kán werken).

Persoonlijk zou ik, als dat nog mogelijk is, een extra netwerk en SSID aanmaken voor dat soort spullenboel zodat ze de rest van je draadloze apparatuur niet naar 'beneden' kunnen trekken qua performance. Moet je er vervolgens wel rekening mee gaan houden dat je het niet zó gaat inrichten dat je eigen netwerken / SSID's elkaar qua Airtime in de weg gaan zitten binnen je eigen omgeving :P

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Tylen

Tylen

Will_M schreef op woensdag 7 april 2021 @ 10:44:
[...]

Dat zou al een hoop moeten schelen voor zo'n oud WiFi netwerkkaartje wat alléén een beperkte set aan standaarden op 2.4Ghz snapt (alléén de oude B en G varianten, niet eens de iets modernere "N" standaard op 2,4Ghz welke eventueel ook nog in het 5Ghz spectrum kán werken).

Persoonlijk zou ik, als dat nog mogelijk is, een extra netwerk en SSID aanmaken voor dat soort spullenboel zodat ze de rest van je draadloze apparatuur niet naar 'beneden' kunnen trekken qua performance. Moet je er vervolgens wel rekening mee gaan houden dat je het niet zó gaat inrichten dat je eigen netwerken / SSID's elkaar qua Airtime in de weg gaan zitten binnen je eigen omgeving :P
Ik had gewoon een nieuwe (moderne) camera gekocht welke op poe werkt ;)

Leuk he, unifi kopen -> werkt niet -> unifi is kut. :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!
dimk schreef op woensdag 7 april 2021 @ 08:18:
[...]

[...]

als je naar LR vs Lite radiation patterns kijkt dan heeft LR wel beter coverage.
Dat kan aan verschillende dingen liggen.
Zoals de gebruikte frequentie en frequentie blokken/kanalen. Hoe bredere bandbreedte je gebruikt hoe kleiner het vermogen omdat deze over de gebruikte kanalen word gespreid.

Een 20hz kanaal komt verder dan een 160mhz.
Waarbij 2.4ghz in gebouwen ook nog eens verder komt dan 5ghz.

Het is dus niet mogelijk om zonder je huidig en oude instellingen te weten waarom het wel of niet werkt. Want we weten de verschil niet. Of wat je je zou moet veranderen om buiten beter ontvangst te krijgen.

Vandaar @nero355’s simple antwoorden van plaat buiten extra acces point dat is ook een beetje enige wat je kan zeggen op basis van de info die zelf geeft.

Ook zoals @slooffmaster aangeeft we weten niet over je meerdere accespoint hebt en hoe die kwa vermogen zijn ingesteld misschien herbruik je wel een je Frits box en heeft de camera zich gelokt aan het wifi Mac adress van die Fritsbox en zie hem daarom ondanks het zelfde ssid niet.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Will_M
  • Niet online
Onder het motto van: "Beter goed gejat dan slecht ontwikkeld...."

:9

[ Voor 4% gewijzigd door Will_M op 07-04-2021 13:13 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Cardinal
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 13:39
Will_M schreef op woensdag 7 april 2021 @ 13:12:
Mooi concurrentie, mogelijk worden ze dan bij ubiquiti eens wakker.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• mits112
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 07-10 14:23
Hopelijk inderdaad. Er is natuurlijk niet echt een goed alternatief..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Will_M
  • Niet online
Cardinal schreef op woensdag 7 april 2021 @ 13:24:
[...]

En vooral ook erg grappig dat 't spul op het kanaal van 'Crosstalk Solutions' staat waar ze vaak toch wel érg Ubiquiti minded zijn :P

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Yowzawood
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 12-07-2021
Ach, net zoals alle Ubiquiti reviews is dit er ook weer één in de categorie van gekregen artikelen/gesponsorde content.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Miki
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 13:22
Het gras is bij de buren niet veel groener, ook TP-link heeft zijn eigenaardigheden. Zij zijn bijvoorbeeld zeer sterk in bijvoorbeeld van één productlijn meerdere versies uit te brengen en dan de eerdere versies niet meer te op te nemen in de firmware-update cycle. Ook bug fixen is niet hun sterkste kant en dan hebben we het maar niet over de niet bestaande community en het slechte platform dat maar mondjes maat wordt gemodereerd.
Ik zou dan eerder uitwijken naar andere merken dan TP-Link ondanks dat ze een prima prijs-kwaliteitverhouding bieden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Will_M
  • Niet online
Miki schreef op woensdag 7 april 2021 @ 13:37:
Het gras is bij de buren niet veel groener, ook TP-link heeft zijn eigenaardigheden. Zij zijn bijvoorbeeld zeer sterk in bijvoorbeeld van één productlijn meerdere versies uit te brengen en dan de eerdere versies niet meer te op te nemen in de firmware-update cycle. Ook bug fixen is niet hun sterkste kant en dan hebben we het maar niet over de niet bestaande community en het slechte platform dat maar mondjes maat wordt gemodereerd.
Ik zou dan eerder uitwijken naar andere merken dan TP-Link ondanks dat ze een prima prijs-kwaliteitverhouding bieden.
Met bijvoorbeeld Cisco/Meraki óf HP/Aruba (eventueel Ruckus) kom je echter weer in een heel ander prijssegment terecht. Op zich is het Ubiquiti Unifi spul wat dat aangaande nog niet eens zo heel slecht, ook niet qua ondersteuning en compatibiliteit van en naar de 'oudere' spullen welke ze uitgebracht hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bounto
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 07-10 18:45
Nu wil ik graag Adguard home installeren op mijn UI EdgeRouter 4, en heb daar ook een mooie tutorial voor gevonden. LINK

Nu houd ik alleen het probleem dat Adguard niet port 53 kan gebruiken.
Iemand enig idee?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ApC_IcE
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 14:58

ApC_IcE

Aan elk einde zit een begin

[YouTube: tp-link Omada - Complete Overview]

Zelfs de interface lijkt er op;)
Heb niet alles gezien maar ziet er goed uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rogar
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 10:35
Ik ben nieuw in het opzetten van netwerkjes en heb het topic een beetje doorgespit, maar zit nog met een vraag uit de categorie beginneling...

Thuis hangt een Ziggo modem inde meterkast. Hierop is de wifi uitgeschakeld.
Er achter hangt een Ubiquiti UniFi Switch (8-poorts, 60W PoE) met 2 Ubiquiti UniFi AP-AC LITE's. Deze heb ik geconfigureerd via de software die ik op een oude laptop heb gezet.

Nu heb ik een Cloudkey (GEN!) aangeschaft en wil ik de software daar dus op draaien.

Klopt het dat ik dan de controllersoftware op m'n laptop moet back-uppen? De controller uitschakelen. Erna de cloudkey moet voorzien van de back-up en dan klaar ben?

Of moet ik alles resetten en opnieuw configureren met de cloud key?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Will_M
  • Niet online
ApC_IcE schreef op woensdag 7 april 2021 @ 16:03:
[...]

Je zou voor de grap eigenlijk het hele filmpje, of anders sowieso het laatste kwartiertje, even moeten bekijken waarin Chris een soort van vergelijk maakt tussen Unifi en Omade.(en ook nog andere spullen benoemt).

:+
Rogar schreef op woensdag 7 april 2021 @ 16:04:
Ik ben nieuw in het opzetten van netwerkjes en heb het topic een beetje doorgespit, maar zit nog met een vraag uit de categorie beginneling...

Er achter hangt een Ubiquiti UniFi Switch (8-poorts, 60W PoE) met 2 Ubiquiti UniFi AP-AC LITE's. Deze heb ik geconfigureerd via de software die ik op een oude laptop heb gezet.

Nu heb ik een Cloudkey (GEN!) aangeschaft en wil ik de software daar dus op draaien.

Klopt het dat ik dan de controllersoftware op m'n laptop moet back-uppen? De controller uitschakelen. Erna de cloudkey moet voorzien van de back-up en dan klaar ben?

Technisch gezien zou dát wat je wilt gewoon moeten gaan werken (afhankelijk van de software versies op je controller devices). Je moet wel even rekening houden met het Unifi Inform url/adres waar je spullen nú naar proberen te verbinden.

Wat ik je tevens aan raad is om van je CKG-1 vervolgens een GOEDE backup te maken en dat ná iedere aangebrachte wijziging / upgrade te blijven doen. De CKG-1 wil wel eens corrupt raken ná een externe spanningsval en dan ben je blij met een recente backup welke je kunt restoren.

De CKG-2(+) zou wat dat betreft een betere keuze zijn geweest vanwege de ingebouwde backup accu waarmee het apparaatje zichzelf netjes zou kunnen uitschakelen maar ná twee jaar is die accu ook niet meer 'je-dat' zodat je daar ook niets meer aan hebt. Gelukkig is de gebruikte database in Unifi OS tegenwoordig redelijk tot zeer goed 'crashbestendig' zodat de noodzaak van die accu ook weer een beetje ... obsolete geworden is.

[ Voor 67% gewijzigd door Will_M op 07-04-2021 16:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
bounto schreef op woensdag 7 april 2021 @ 15:56:
Nu wil ik graag Adguard home installeren op mijn UI EdgeRouter 4, en heb daar ook een mooie tutorial voor gevonden. LINK

Iemand enig idee?
Yup, die is in gebruik door je router zelf. Dnsmasq uitzetten zou kunnen helpen denk

U+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bounto
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 07-10 18:45
Jeroen_ae92 schreef op woensdag 7 april 2021 @ 16:16:
[...]

Yup, die is in gebruik door je router zelf. Dnsmasq uitzetten zou kunnen helpen denk
Bedankt, ga ik proberen!

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Rogar schreef op woensdag 7 april 2021 @ 16:04:

Ergens in de settings zit een Migrate site wizard verstopt. Als je deze gebruikt zou het zich vanzelf moeten wijzen. Maar komt inderdaad neer op wat je zelf al aangeeft, backup downloaden en op de CK importeren. En wat @Will_M aangeeft m.b.t. het inform adres zit al verwerkt in de wizard. Daarin kun je het nieuwe adres invullen en dat wordt dan naar alle UniFi apparaten doorgezet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Cardinal schreef op woensdag 7 april 2021 @ 13:24:
mits112 schreef op woensdag 7 april 2021 @ 13:26:
Hopelijk inderdaad. Er is natuurlijk niet echt een goed alternatief...
ApC_IcE schreef op woensdag 7 april 2021 @ 16:03:
Jullie hebben wat gemist zie ik :

[TP-Link Managed Access Points] Ervaringen & Discussie

:P :+
Miki schreef op woensdag 7 april 2021 @ 13:37:
Het gras is bij de buren niet veel groener, ook TP-link heeft zijn eigenaardigheden.

Zij zijn bijvoorbeeld zeer sterk in bijvoorbeeld van één productlijn meerdere versies uit te brengen en dan de eerdere versies niet meer te op te nemen in de firmware-update cycle.
Ook bug fixen is niet hun sterkste kant
True! :)
En dan hebben we het maar niet over de niet bestaande community en het slechte platform dat maar mondjes maat wordt gemodereerd.
Dat klopt dan weer niet, want ze hebben ook hun eigen forum en hier op GoT hebben we dus ook een apart topic erover! :)
Ik vind het een prima alternatief voor mensen die net ietsjes minder budget hebben dan de meesten voor UniFi zeg maar... d:)b
bounto schreef op woensdag 7 april 2021 @ 15:56:

Iemand enig idee?
Je kan niet twee keer dezelfde poort op dezelfde interface gebruiken dus dan heb je twee opties :
- Maak een alias aan, zoals eth0:0/eth:01/eth0:99/enz. voor eth0 bijvoorbeeld.
- Draai de boel in een Container of VM of gewoon op een aparte Raspberry Pi of zo en dan ben je meteen van het gezeur af! :Y)

Maar het beste kan je natuurlijk gewoon Pi-hole draaien op een Raspberry Pi/Intel NUC/ander leuk mini PCtje of in een VM/Container >:) 8) :*) :P :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JB
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 09:15

JB

Cédric roelt!

ed1703 schreef op vrijdag 4 december 2020 @ 15:30:
[...]

Of gewoon op de client klikken in de client-list. Dat is nooit verdwenen. Waar jij het over hebt staat standaard aan sinds 6.0.36. Dat is weer te reversen. (ik moest er zelf even naar zoeken, want ik mis dit soort dingen niet)

Ga naar Settings ===> User Interface.
Schuifje "New Clients" uit. Keer terug naar Clients en krijg een big smile :)
Ik ben nu bij schoonzus eea aan het inrichten met Ubiquiti maar die “New Clients” is er nu weer uitgesloopt bij Unifi software 6.1.71 :?

Mijn boefje is liev!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Will_M
  • Niet online
JB schreef op woensdag 7 april 2021 @ 17:33:
[...]

Ik ben nu bij schoonzus eea aan het inrichten met Ubiquiti maar die “New Clients” is er nu weer uitgesloopt bij Unifi software 6.1.71 :?
Als je in de linker kolom van je scherm op 'Clients' klikt dan zie je rechtsboven een 'Hamburger Menu' (Classic GUI !!) ... Daar even aanvinken dat je 'Customize Columns' wilt doen en vervolgens 'AP/Port' aanvinken.... :P

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• tozzke
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 26-09 09:51

tozzke

aka tozzert

[Afbeelding]
Heb je de controller standaard gelaten of heb je e.e.a. ingesteld en gefinetuned?

Standaard te nemen stappen (zeker als je wat oudere client devices gebruikt):
- WiFi AI uitschakelen (onder 'Advanced features' @ new interface)
- Fast roaming uitschakelen (@ wifi networks)
- Auto-Optimize Network uitschakelen (onder 'Site' @ classic interface)

Daarnaast @ 2.4GHz alleen kanaal 1, 6 of 11 gebruiken en dan de minst drukke

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Will_M schreef op woensdag 7 april 2021 @ 13:26:
[...]

En vooral ook erg grappig dat 't spul op het kanaal van 'Crosstalk Solutions' staat waar ze vaak toch wel érg Ubiquiti minded zijn :P
Het voelt ook beetje als statement van Chris vanwege de extra nadruk op de korting die hij uitdeelt namens tp-link

[ Voor 10% gewijzigd door xbeam op 07-04-2021 21:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Will_M
  • Niet online
xbeam schreef op woensdag 7 april 2021 @ 19:07:
[...]

Het voelt ook beetje als statement van Chris vanwege de extra nadruk op de korting tokens die hui uitdeelt.
Het lijkt op kijk zelf je geselt adopters lopen weg/
Hij heeft ergens wel een goed punt vind ik. Jij doet, voor zover ik 't hier begrijp uit je regelmatige posts, ook veel met Ubiquiti/Unifi spullen bij jouw eigen klanten en je zou met het gedrag aangaande updates / features voor het Unifi spul inmiddels wel eens 'bang' kunnen gaan worden voor een volgende GUI(?) upgrade van wát dan ook bij 'het merk' Ubiquiti?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• HKLM_
  • Nu online

Begint er toch wel goed uit te zien, de interface lijkt veel op die van UBNT maar ik zou ze nog niet omwisselen denk ik zo. Zo te zien heeft TP-Link wat grote kanalen wat spul toegezonden, ook Willie heeft een Omada video gemaakt vorige week :P

[ Voor 21% gewijzigd door HKLM_ op 07-04-2021 20:14 ]

Cloud ☁️

Acties:
  • +1 Henk 'm!
HKLM_ schreef op woensdag 7 april 2021 @ 20:09:
[...]

Begint er toch wel goed uit te zien, de interface lijkt veel op die van UBNT maar ik zou ze nog niet omwisselen denk ik zo. Zo te zien heeft TP-Link wat grote kanalen wat spul toegezonden, ook Willie heeft een Omada video gemaakt vorige week :P

[YouTube: TP-Link Omada Controller - Quick Overview]
Het lijkt er eerder op dat ubnt gebruik of gebruik heeft gemaakt van third party controller/interface.
De 4.5 controller is namelijk exacte het zelfde, inclusief de zelf in te delen Dashboards
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/K8V8m1V-D2Y-065CVysDfyVkaOU=/800x/filters:strip_exif()/f/image/CtH0xZvl16paBcqXgbyqX0Av.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/QBNA6qHLfLvRiCtfXuUiZY1_H_E=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/vL8WLgD6Ggei40jidmGOr1v5.jpg?f=fotoalbum_large
Vanaf daar is ook de gui ellende met het constant niet afmaken en weer aan een nieuwe beginnen de nieuwe uit beta is. volgens my zitten we nu de 4e of 5e nieuwe nieuwe gui in 2 jaar tijd
:X
Het is misschien toevallig maar volgens mij is dat ook het moment geweest dat TP-link deze interface is gaan gebruiken.

[ Voor 32% gewijzigd door xbeam op 07-04-2021 23:31 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Will_M schreef op woensdag 7 april 2021 @ 19:32:
[...]

Hij heeft ergens wel een goed punt vind ik. Jij doet, voor zover ik 't hier begrijp uit je regelmatige posts, ook veel met Ubiquiti/Unifi spullen bij jouw eigen klanten en je zou met het gedrag aangaande updates / features voor het Unifi spul inmiddels wel eens 'bang' kunnen gaan worden voor een volgende GUI(?) upgrade van wát dan ook bij 'het merk' Ubiquiti?
Ow zeker. Maar dat is precies waarom (inclusief ik) er af en toe zo veel kritiek en hard geschopt wordt op het ubnt forum. De enige motivatie is het veiligstellen van je gedane investeringen, dat weet ubnt en ze weten ook dat je daardoor ubnt niet zomaar de rug toe kan keren.

Geen enkel it bedrijf kan tegen zijn klanten, sorry we gaan wisselen van platform alleen je moet even op jou koste al je netwerk hardware vervangen met merk X. Of in ons geval (saas) moeten we dat zelf betalen. Onze grootste angst is dat ubnt zich meer op consumenten gaat richten. waardoor ubnt producten komt die niet meer aan onze klant vraag kunnen voldoen. Dat is mijn grootste angst. De angst voor andere gui heb ik niet. zolang ze de api maar niet verwijderen.

Netzo als de ubnt camera’s geen onvif ondersteunen. Is dat met de netwerk producten ook het geval. openflow zou hardware uitwisselbaar moeten maakt tussen sdn controllers. Maar ik heb dat uitwisselbare stukje van het protocol nog niet gezien bij ubnt.

[ Voor 13% gewijzigd door xbeam op 08-04-2021 00:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Will_M
  • Niet online
@xbeam De UBNT camera's ondersteunen toch wel RTSP?

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Will_M schreef op woensdag 7 april 2021 @ 23:39:
@xbeam De UBNT camera's ondersteunen toch wel RTSP?
Dat is een video compressie output protocol. Daarmee kan niet je camera draaien of inzoomen of infra rood aan zetten.

Onvif is het universeel protocol zodat je met merk-x recorder merk-y camera kan bedienen en kan aansturen
Wikipedia: ONVIF

Openflow is vergelijkbaar alleen dan voor switches en routers
Wikipedia: OpenFlow

[ Voor 13% gewijzigd door xbeam op 08-04-2021 00:09 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• renegrunn
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 14:54
Ik ben mij deze week mij ook eens gaan verdiepen in de wondere wereld die VLAN heet. Ik heb met behulp van deze deze tutorial een IoT VLAN opgezet met de bijbehorende firewall rules. Ik heb daarmee nu een LAN op 192.168.1.x en een VLAN op 192.168.20.X.

Nu heb ik een mac mini aan deze VLAN gehangen om het 1 en andere te kunnen testen. Ik kan vanuit LAN de mac mini pingen, maar vanuit de mac mini kan ik niets in mijn LAN pingen of benaderen. Tot zover helemaal goed dus.

Echter, wat ik mij afvraag, ik benader de mac mini lokaal middels remote (MacOS screen sharing), waarom werkt dit wel? Ik zou verwachten dat de data terug vanuit de mac mini naar het LAN geblokt zou worden? Ik snap dat bv Teamviewer kan werken, omdat dit via het WAN gaat, maar kan iemand mij uitleggen waarom lokale screen sharing in dit geval ook werkt? Dan begrijp ik misschien wat ik eigenlijk aan het doen ben :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cloud_VII
  • Registratie: Februari 2020
  • Laatst online: 12:48
renegrunn schreef op donderdag 8 april 2021 @ 09:54:
Ik ben mij deze week mij ook eens gaan verdiepen in de wondere wereld die VLAN heet. Ik heb met behulp van deze deze tutorial een IoT VLAN opgezet met de bijbehorende firewall rules. Ik heb daarmee nu een LAN op 192.168.1.x en een VLAN op 192.168.20.X.

Nu heb ik een mac mini aan deze VLAN gehangen om het 1 en andere te kunnen testen. Ik kan vanuit LAN de mac mini pingen, maar vanuit de mac mini kan ik niets in mijn LAN pingen of benaderen. Tot zover helemaal goed dus.

Echter, wat ik mij afvraag, ik benader de mac mini lokaal middels remote (MacOS screen sharing), waarom werkt dit wel? Ik zou verwachten dat de data terug vanuit de mac mini naar het LAN geblokt zou worden? Ik snap dat bv Teamviewer kan werken, omdat dit via het WAN gaat, maar kan iemand mij uitleggen waarom lokale screen sharing in dit geval ook werkt? Dan begrijp ik misschien wat ik eigenlijk aan het doen ben :+
Volgens mij zegt de firewall rule dat er wel data van je vlan terug maar als er een device naar vraagt.

Acties:
  • +2 Henk 'm!
renegrunn schreef op donderdag 8 april 2021 @ 09:54:

Cloud_VII schreef op donderdag 8 april 2021 @ 10:34:
[...]

Volgens mij zegt de firewall rule dat er wel data van je vlan terug maar als er een device naar vraagt.
Als ik even snel door de handleiding kijk lijkt dat inderdaad inderdaad het geval. Hij Reject alleen het verkeer van de vlan naar de lan waardoor je vanaf de lan nog steeds met de vlan praten.

Wat ik wel anders zou doen is in plaats van een reject een drop gebruiken. Compromised iot device hoeven niet te weten dat er andere vlans bestaan door ze te bevestiging dat ze geen toegang hebben.
Gebruik deze unifi help om je vlans te isoleren een iets technischere uitleg maar dan snap je daarna wel wat je precies doet
https://help.ui.com/hc/en...Disable-InterVLAN-Routing

[ Voor 8% gewijzigd door xbeam op 08-04-2021 11:30 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• loyske
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 08-10 11:37
Iemand zijn USG al geupgrade naar 4.4.55? Hoe ging dat? :P

Deze week trouwens na een tijdje toch tegen een probleem aangelopen met 1 van mijn AC Lite op 4.3.28.
Mijn clients zagen de 5Ghz radio niet meer, zo leek het. Herstart gedaan, maar toen kreeg mijn iPhone geen IP adres meer.... als ik de VHT aanpaste van 80Mhz naar 40Mhz was het opgelost.... Maar ik wil net VHT 80Mhz. Opgelost door te upgraden naar beta 5.43.35 en die werd dezelfde dag nog official release :D

[ Voor 77% gewijzigd door loyske op 08-04-2021 11:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• renegrunn
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 14:54
Cloud_VII schreef op donderdag 8 april 2021 @ 10:34:
[...]

xbeam schreef op donderdag 8 april 2021 @ 10:48:
[...]

[...]

Als ik even snel door de handleiding kijkt lijkt inderdaad het geval. hij Reject alleen het verkeer van de vlan naar de lan waardoor je vanaf de lan nog steeds met de vlan praten.

Wat ik wel anders zou doen is in plaats van reject een drop gebruiken. Compromised iot device hoven niet te weten dat er andere vlans bestaan door ze te bevestiging dat ze geen toegang hebben.
Aah... werkt dat zo.. Ik was in de veronderstelling dat hiermee al het verkeer vanuit VLAN naar LAN geblokt werd, maar er wordt dus een 'uitzondering' gemaakt wanneer een device vanuit het LAN daar om vraagt. Wat zou ik dan moeten doen om dit ook te blokken?

Ik gebruik ter bevestiging inderdaad een drop, dat leek mij ook het beste.

Dank beiden.

Acties:
  • +2 Henk 'm!
renegrunn schreef op donderdag 8 april 2021 @ 10:59:
[...]

[...]

Aah... werkt dat zo.. Ik was in de veronderstelling dat hiermee al het verkeer vanuit VLAN naar LAN geblokt werd, maar er wordt dus een 'uitzondering' gemaakt wanneer een device vanuit het LAN daar om vraagt. Wat zou ik dan moeten doen om dit ook te blokken?

Ik gebruik ter bevestiging inderdaad een drop, dat leek mij ook het beste.

Dank beiden.
Dat komt door die established and related regel die hij gebruikt in zijn handleiding
Zie de Ubnt help voor uitleg https://help.ui.com/hc/en...Disable-InterVLAN-Routing

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• thaMini
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 08-10 12:35

thaMini

Tool !!

Ik heb zojuist dit topic door zitten akkeren maar nog niet gevonden wat ik zocht.

Ik heb op dit moment een UDM draaien naar volle tevredenheid. Hieraan hangen twee AP's via een switch lite.
Deze draaien 4 netwerken en SSID's.
En een VPN.

Helaas haal ik via de VPN, die ik gebruik op onbekende WiFi netwerken niet een bijster hoge snelheid. Up en Down rond de 15 Mbit/s. Dat is bij lange na niet mijn verbindingssnelheid (250/25), die ik op een Asus RT-AX88u wel vol kon benutten.

Google heeft me weinig gebracht behalve mensen met dezelfde vraag.

Hebben jullie nog tips om de VPN snelheid op te krikken?

Be small, act BIG.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rens-br
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 15:06

rens-br

Admin IN & Moderator Mobile
Aankoopadvies hoort hier niet thuis, dus heb de vraag van @mierenfokker verhuisd naar: [Ubiquiti-setup] Mis ik nog componenten?.

[ Voor 26% gewijzigd door rens-br op 08-04-2021 15:11 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pinda powerrr
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 14:14

pinda powerrr

Slow down...

Wat me nou weer gebeurt..... 8)7

Ik pas bij één van de zes AP's het kanaal aan, omdat ik zie dat die steeds stoort met een andere. Ik druk op toepassen en het hele internet is weg!

Hele tijd ook niet bereikbaar via de cloud. Controller herstart, router ook en nog steeds niets. Uiteindelijk (via een hotspot op de telefoon) in de settings kunnen komen, zie ik dat de gateway naar een totaal andere range is gezet 8)7

Ok, nou weet je wat, ik zet de backup wel terug van deze week: "Kan backup niet herstellen" |:(

Handmatig de gateway aangepast en tien seconden later ging alles weer draaien. WTF...... :F

Waiting on the world to change

Acties:
  • +2 Henk 'm!
Met welke hardware allemaal en welke firmware en controller versies en zo :?
xbeam schreef op woensdag 7 april 2021 @ 21:39:
Het lijkt er eerder op dat ubnt gebruik of gebruik heeft gemaakt van third party controller/interface.
De 4.5 controller is namelijk exacte het zelfde, inclusief de zelf in te delen Dashboards
[Afbeelding]

[Afbeelding]
Vanaf daar is ook de gui ellende met het constant niet afmaken en weer aan een nieuwe beginnen de nieuwe uit beta is. volgens my zitten we nu de 4e of 5e nieuwe nieuwe gui in 2 jaar tijd
Het is misschien toevallig maar volgens mij is dat ook het moment geweest dat TP-link deze interface is gaan gebruiken.
Zo dacht ik er dus ook over toen TP-Link destijds met de eerste versie van hun producten kwam : Daar zit een OEM achter! :o
loyske schreef op donderdag 8 april 2021 @ 10:56:
Gewoon doen! gezien de update die erin zit! :)
Deze week trouwens na een tijdje toch tegen een probleem aangelopen met 1 van mijn AC Lite op 4.3.28.
Mijn clients zagen de 5Ghz radio niet meer, zo leek het. Herstart gedaan, maar toen kreeg mijn iPhone geen IP adres meer.... als ik de VHT aanpaste van 80Mhz naar 40Mhz was het opgelost.... Maar ik wil net VHT 80Mhz. Opgelost door te upgraden naar beta 5.43.35 en die werd dezelfde dag nog official release :D
Gisteren inderdaad een hoop Official Releases in mijn mailbox gehad :
USG Firmware 4.4.55 has been released
Official UniFi UniFi Routing & Switching
Bugfixes

Update dnsmasq to v2.84. Patches vulnerabilities in CVE-2020-25681, CVE-2020-25682, CVE-2020-25683, CVE-2020-25684, CVE-2020-25685, CVE-2020-25686 and CVE-2020-25687. Of these, only the ones related to DNS cache poisoning possibilities are relevant to controller-generated configurations (25684 through 25686).
Patch for crash in miniupnpd.
Missing packages added to GPL source archive.

Additional information

dnsmasq deprecated the crypto library currently used by USG for DNSSEC purposes. This does not impact any controller-generated configuration, and is all but unused on USG in general, but if you have DNSSEC enabled in config.gateway.json, you will need to remove that and force provision USG.
&
USW Firmware 5.43.35 has been released
Official UniFi UniFi Routing & Switching
Improvements

[USP-RPS] Add support for LCM fan control.
[USW-POE/Lite-POE] Add support for SNMPv3.
[USW-Pro] Improve MAC-Based authentication stability.
[USW-Pro] Fix warning messages when configuring port-security.
[USW-Agg] Improve SFP+ to SFP compatibility.
[USW-Agg] Fix issue where Port 7 cannot be forced to 1 Gbps.
[USW] Enable syslog encryption for USW-Agg, USW-Agg-Pro.
[USW] Clear port POE usage on LCM when Powered-Device (PD) is removed.

Bugfixes

[USW-PoE] Fix fallback VLAN doesn't work.
[USW-POE/Lite-POE] Fix uplink reporting when LAG is enabled.
[USW-G2/16/24/48-POE] Fix disabled port when SNMP community string length is 20.
[USW-16-PoE] Fix MAC-based authentication.
[USW-16-PoE] Fix voice VLAN in LLDP-MED not being recognized by IP Phones.
[USW-Agg] Fix client can't get DHCP IP in a loop network.
[USW-Agg] Fix switch auto-negotiating to 1G on a 10G port after a reboot.
[USW-AGG] Fix jumbo frame doesn't work.
[USW] Fix night mode trigger time being inconsistent with actual time.
[USW] Fix firmware updates occasionally failing when using cached firmware.
[USW] Fix default route missing when static IP is changed.
[USW] Fix MAC Filter not working for some clients when DHCP Snooping is enabled.
[USW] Fix night mode scheduling issue.
&
UAP Firmware 5.43.35 has been released
Official UniFi UniFi Wireless
Overview

This firmware version is currently available for the following model(s):

UAP-AC-Lite
UAP-nanoHD

It will be released to other AP models gradually.

--

This version adds support for the following features on Gen2/Gen3 access points:

WPA3
PMF
Proxy ARP

If you experience connectivity issues after upgrading from 4.x.x firmware to this version, please ensure that

If WPA3 is enabled without Transition Mode, your clients are WPA3 capable
PMF is set to Disabled
Proxy ARP is disabled

If you do experience connectivity issues with PMF set to Optional or Proxy ARP being enabled, please do let us know through a comment on this release post. While we expect the above tips to resolve connectivity issues, we would still like to investigate the problems these features are causing with certain clients.

--

This firmware resolves known DHCP issues. If you are still experiencing noticeable issues with clients not receiving DHCP-assigned IPs, please comment on this release post with your controller version, topology, and DHCP server.
Improvements

[UAP-MTK] Improve overall stability.
[UAP-MTK] Improve authentication reliability.
[UAP-MTK] Improve compatibility when PMF is optional/required.
[UAP-MTK] Improve radar detection.
[UAP-MTK] Improve WPA3/SAE connectivity.
[UAP-AC-IW] Improve topology detection.
[UAP] Improve Wireless Downlink connection stability.
[UAP] Improve overall stability.

Bugfixes

[UAP-MTK] Fix crashes caused by RF Scans for certain configurations.
[UAP-MTK] Fix intermittent connectivity issues with RADIUS MAC-based Authorization and Fast Roaming enabled.
[UAP-MTK] Fix memory leak occurring when an interface state is cycled.
[UAP-MTK] Fix 5 GHz association failure when using both WPA1 and WPA2 modes.
[UAP-MTK] Fix DFS alerts not working on controller 6.0.41 or newer.
[UAP-MTK] Fix VLAN throughput degradation after a provision.
[UAP-MTK] Fix wireless downlinks reconnection issues when a radar is detected on a DFS channel.
[UAP-MTK] Fix IoT connectivity issues to the 2.4 GHz radio when WPA3 is enabled.
[UAP-MTK] Fix channels 100-144 for Australia.
[UAP-MTK] Improve connectivity with IOT devices on 2.4 GHz.
Genoeg om te testen/updaten/upgraden dus! :)
thaMini schreef op donderdag 8 april 2021 @ 13:24:
Hebben jullie nog tips om de VPN snelheid op te krikken?
Dedicated apparaat ervoor inzetten en OpenVPN of Wireguard draaien, waarbij de laatste redelijk nieuw is en sneller zou moeten zijn, terwijl de eerste wat langzamer is en flink uitontwikkeld de afgelopen jaren! :)

Hardware om het op te draaien :
- Raspberry Pi 3B en hoger.
- Intel NUCje.
- Of gewoon een full blown PC of een VM... enz.... ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pinda powerrr

pinda powerrr

Slow down...

nero355 schreef op donderdag 8 april 2021 @ 16:45:
[...]

Met welke hardware allemaal en welke firmware en controller versies en zo :?
CKG2 6.0.45-14358
AP-Pro (6x) 4.3.28.11361

Hangt achter een Experiabox 10 (zakelijk)

Acties:
  • 0 Henk 'm!
pinda powerrr schreef op donderdag 8 april 2021 @ 15:27:
Wat me nou weer gebeurt..... 8)7

Ik pas bij één van de zes AP's het kanaal aan, omdat ik zie dat die steeds stoort met een andere. Ik druk op toepassen en het hele internet is weg!
Meestal is de oorzaak te vinden in beheerders die spelen met de setting van de gateway, maar dit uit eindelijk niet doorvoeren. Dat is echt niet genoeg, je moet het rechthoekige queue-veldje echt verwijderen. Anders zal bij de eerstvolgende provision het alsnog worden doorgevoerd.
zie ik dat de gateway naar een totaal andere range is gezet 8)7
Vroegâh kon je bij de gatewaysettings invullen wat je maar wilde. De subnetmask/subnet/gw hoefde niet perse te matchen. Dat is blijkbaar nog steeds het geval dus.

volgens mij is dat ook een beetje een linuxdingetje, maar dat interface van UI daar niet over klaagt is gewoon een faal.

code:
1
2
3
default via 10.0.2.254 dev br0
10.0.2.254 dev br0  scope link
10.0.6.0/24 dev br0  proto kernel  scope link  src 10.0.6.11

8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pinda powerrr

pinda powerrr

Slow down...

RobertMe schreef op donderdag 8 april 2021 @ 17:18:
[...]

Je benoemd dat het range van de gateway was gewijzigd, maar benoemd geen hardware die dienst doet als gateway? Hoe moet ik dat dan voor me zien?
Experiabox is de gateway :') (durf het hier bijna niet te zeggen :+ )

Dus het standaard adres van de Experiabox was ineens naar een standaard 192.169.1.1 gegaan en dat werkt dus niet. Uiteindelijk dus simpel op te lossen. Had het zelf wel door, omdat ik wel verbonden was, maar geen internet.

Alleen dat de backup terug zetten dan niet werkt is wel wat aparts, waar maak ik die dan voor 8)7

het is allemaal nog een hoop houtje-touwtje gedoe, iets met startend bedrijf en dan de coronamaatregelen/lockdown erachter aan. Geldkraan zit dicht.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
pinda powerrr schreef op donderdag 8 april 2021 @ 17:31:
[...]

Experiabox is de gateway :') (durf het hier bijna niet te zeggen :+ )

Dus het standaard adres van de Experiabox was ineens naar een standaard 192.169.1.1 gegaan en dat werkt dus niet. Uiteindelijk dus simpel op te lossen. Had het zelf wel door, omdat ik wel verbonden was, maar geen internet.

Alleen dat de backup terug zetten dan niet werkt is wel wat aparts, waar maak ik die dan voor 8)7

het is allemaal nog een hoop houtje-touwtje gedoe, iets met startend bedrijf en dan de coronamaatregelen/lockdown erachter aan. Geldkraan zit dicht.
Die experiabox had ik gezien ja. Maar hoe sloopt de UniFi Controller het "gateway range" wat in de ExperiaBox staat? Of bedoel je dat het default gateway IP was gewijzigd in de APs etc? Maar dan zou je zelf internet moeten behouden gezien je dan wel nog het correcte gateway IP zou moeten ontvangen via DHCP van de ExperiaBox. Alleen kan het zijn dat de APs etc waarin jet verkeerde gateway IP komt te staan offline gaan. Maar dat zou je niet kunnen herstellen vanuit de Controller(?) immers weet de hardware niet meer hoe met je netwerk te babbelen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
RobertMe schreef op donderdag 8 april 2021 @ 17:44:
[...]

Die experiabox had ik gezien ja. Maar hoe sloopt de UniFi Controller het "gateway range" wat in de ExperiaBox staat? Of bedoel je dat het default gateway IP was gewijzigd in de APs etc? Maar dan zou je zelf internet moeten behouden gezien je dan wel nog het correcte gateway IP zou moeten ontvangen via DHCP van de ExperiaBox. Alleen kan het zijn dat de APs etc waarin jet verkeerde gateway IP komt te staan offline gaan. Maar dat zou je niet kunnen herstellen vanuit de Controller(?) immers weet de hardware niet meer hoe met je netwerk te babbelen.
Wat is het gedrag als de connectivity monitor aan staat? Werkt alles dan nog met een verkeerde gateway op je AP’s?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pinda powerrr

pinda powerrr

Slow down...

@RobertMe ik zeg het misschien niet duidelijk genoeg. De gateway ip was in de controller gewijzigd, daardoor werkte er geen enkel AP meer (wel verbinding, geen internet).

Maar hoe dat dan gewijzigd was???? Ik heb letterlijk alleen het kanaal van de 5Ghz aangepast op een van de AP's 8)7

Maar ja, het werkt weer, alleen snap ik niet wat er nou gebeurt is en dat probeer ik te begrijpen door hier eea neer te zetten. Want als ik een fout heb gemaakt, dan wil ik weten welke.

[ Voor 24% gewijzigd door pinda powerrr op 08-04-2021 17:54 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!
pinda powerrr schreef op donderdag 8 april 2021 @ 17:51:
@RobertMe ik zeg het misschien niet duidelijk genoeg. De gateway ip was in de controller gewijzigd, daardoor werkte er geen enkel AP meer (wel verbinding, geen internet).

Maar hoe dat dan gewijzigd was???? Ik heb letterlijk alleen het kanaal van de 5Ghz aangepast op een van de AP's 8)7
Lees mijn eerdere reactie. Aanpassingen kun je in een queue zetten op je controller en er wekenlang tot maanden niets mee doen. Tot je ook iets anders aanpast en dat gelijk doorvoert, dan neemt je controller alle andere aanpassingen ook gelijk mee. Het is @RobertMe ook al een keer overkomen dacht ik.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
pinda powerrr schreef op donderdag 8 april 2021 @ 17:51:
Eerlijk gezegd snap ik hiermee nog steeds niet welke instelling je bedoelt. Kun je eens een screenshot er van posten?
Want de dingen die ik me kan bedenken, zoals het ingesteld hebben van een statisch IP adres waarbij je ook het gateway IP moet opgeven gaat per apparaat, dus daarmee krijg je niet 6 APs in één actie plat.
Daarnaast zou een AP dat zelf niet met internet kan verbinden niet alles plat kunnen leggen. Tenzij wat @ed1703 hierboven schrijft, in combinatie met de uplink monitor.

Daarnaast gaf @ed1703 ook al de opmerkingen dat je instellingen kunt aanpassen en opslaan, maar ze niet direct worden doorgevoerd. Dat gebeurt pas bij een Apply changes, of als er later een provision plasts vind. Mogelijk dat daar dus het probleem vandaan komt. Ooit iets aangepast en opgeslagen, maar niet toegepast. Vervolgens heeft er nu een provision plaatsgevonden waardoor nu pas de foute configuratie wordt toegepast, terwijl je het al weken terug hebt ingesteld.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
ed1703 schreef op donderdag 8 april 2021 @ 17:57:
[...]

Lees mijn eerdere reactie. Aanpassingen kun je in een queue zetten op je controller en er wekenlang tot maanden niets mee doen. Tot je ook iets anders aanpast en dat gelijk doorvoert, dan neemt je controller alle andere aanpassingen ook gelijk mee. Het is @RobertMe ook al een keer overkomen dacht ik.
Helemaal correct. Dat wou ik vermelden maar tegen de tijd dat ik aan het einde van mij post was met typen weer vergeten 7(8)7 In mijn geval ging het toen om een aanpassing van het port profile op heel specifiek de poort waarop mijn NAS/thuisserver met de controller was aangesloten.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• zeroday
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 07-10 15:15

zeroday

There is no alternative!

loyske schreef op donderdag 8 april 2021 @ 10:56:
Zoals elke andere update .. ;)
Gewoon doen, wachten op je knieën totdat het witte LED begint te knipperen en weer blauw wordt
daarna kaarsje uitblazen en verder gaan met waarmee je bezig was.

There are no secrets, only information you do not yet have

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pinda powerrr

pinda powerrr

Slow down...

@ed1703 en @RobertMe morgen even kijken voor een screenshot, lig nu lekker op de bank :+

En bedankt voor het meedenken in dit "mysterie" ;)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• HKLM_
  • Nu online
Ik zie hem zo snel niet terug maar op krebsonsecurity is er een update verhaal van 4 april over de hack van ubnt.

https://krebsonsecurity.c...breach-response-iniquity/

Cloud ☁️

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• abusimbal
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 03-10 08:26
De UniFi Switch Flex XG is weer beschikbaar in early access.
https://eu.store.ui.com/c...oducts/unifi-flex-xg-beta
High-performance, managed Layer 2 Multi-gigabit switch with (1) Gigabit PoE input and (4) 10GbE Ethernet ports.
265 euro.
Eindelijk Multi-Gig bij Ubiquiti.

[ Voor 18% gewijzigd door abusimbal op 08-04-2021 20:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thaMini
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 08-10 12:35

thaMini

Tool !!

nero355 schreef op donderdag 8 april 2021 @ 16:45:
[...]

Dedicated apparaat ervoor inzetten en OpenVPN of Wireguard draaien, waarbij de laatste redelijk nieuw is en sneller zou moeten zijn, terwijl de eerste wat langzamer is en flink uitontwikkeld de afgelopen jaren! :)

Hardware om het op te draaien :
- Raspberry Pi 3B en hoger.
- Intel NUCje.
- Of gewoon een full blown PC of een VM... enz.... ;)
Dat klinkt wel logisch, maar het verbaasd me dat een ASUS router het kennelijk wel goed kan en dat een apparaat wat claimt DPI te doen met 850 Mbit/s het een beetje laat afweten.

Be small, act BIG.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
thaMini schreef op donderdag 8 april 2021 @ 20:44:
Dat klinkt wel logisch, maar het verbaasd me dat een ASUS router het kennelijk wel goed kan en dat een apparaat wat claimt DPI te doen met 850 Mbit/s het een beetje laat afweten.
Iets met offload chips die bij de een aanwezig zijn en bij de ander niet en zo...
Of misschien dat het per protocol allemaal een beetje anders ligt ?!

Geen idee, maar dat is dus wat ik zou doen als ik echt serieuze snelheden zou willen halen! :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!
nero355 schreef op donderdag 8 april 2021 @ 20:46:
Of misschien dat het per protocol allemaal een beetje anders ligt ?!
Daar zal hem de crux zitten. Waarschijnlijk gebruikt die Asus PPTP, wat dan wel een tunnel is, maar vrij weinig met encryptie/beveiliging te maken heeft. Daardoor is het uiteraard ook zeer licht voor de CPU. UniFi gebruikt, vanuit de UI, L2TP/IPSEC wat wel een stuk betere encryptie heeft, maar daardoor ook zwaarder voor de CPU. PPTP moet je AFAIK dan ook gewoon niet meer gebruiken, of in ieder geval niet om buiten de deur veilig te internetten zonder dat iemand kan meekijken. In het hypothetische geval dat het puur gaat om bv een tunnel naar thuis op te zetten om toegang tot interne services te hebben en het je niet uit maakt dat de hele wereld mee kan kijken zou je PPTP nog kunnen toepassen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RampeStamp
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 30-09 21:21

RampeStamp

Pannekoek!

Zijn er ook nog mensen die met ubiquiti APs gebruik maken van Radius assigned vlans?
Krojg de nanoHD hier niet mee aan de praat (ACLR en lite werken prima, maar op de nanohd krijg ik geen DHCP.. Ook niet met nieuwste firmware)
Als ik een static vlan toe ken, werkt het wel. (Wpa-psk, ipv wpa2-enterprise)

Have fun in live and you will survive!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr3000
  • Registratie: Juli 2018
  • Laatst online: 07-10 09:43
Ik ben even benieuwd naar jullie idee. Zit voor mijn nieuwe huis beetje in dilemma. Je kunt last hebben van te weinig access points as wel teveel.

Ik had nu voor een 73 m2 beneden verdieping 1 access point (nano hd ofzo) in gedachten in de meterkast. dit voor de hal, toilet, en dicht bij de G4 Doorbell voor goede verbinding daar.

Aan de andere kant van de woning een Unifi 6 long rage (rechts boven in de hoek) Maar twijfel of er nog een los punt nodig is voor de keuken (links van de woning) en het kantoortje rechts onderin. of zal dit overkill zijn.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/XBVia-lBqpgl_JL9mjGAaMXQWyk=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/1HCH3hTXzZeGDOaqhfHbGN0z.jpg?f=user_large

Voor de 1e etage twijfel ik aan 1 Unifi 6 LR in de hal (voor kantoor en de slaapkamer) of in beide ruimte's een eigen In-wall's. (de ruimtes worden gescheiden door wand van gibo blokken welke aan beide kanten gestuct is.

Benieuwd naar jullie approach in dit geval.
Pagina: 1 ... 107 ... 328 Laatste

Let op:
Dit topic is alleen bedoeld voor het bespreken van ervaringen van Ubiquiti Netwerkapparatuur! Protect and Access horen daar niet bij.

Andere onderwerpen horen thuis in:
- Aankoopadvies: [Ubiquiti-apparatuur] Aankoopadvies & Discussie
- IPTV: [Ubiquiti & IPTV] Ervaringen & Discussie
- Deurbel: [Ubiquiti UniFi Protect G4 Doorbell] Ervaringen & Discussie
- Unifi Access: [Ubiquiti UniFi Acces] Ervaringen & Discussie
- Unifi Protect: [UniFi Protect] Ervaringen en Discussies

Gebruik als laatste eerst de search voordat je een vraag stelt. Veel vragen komen telkens terug en de antwoorden zijn dus terug te vinden.