[Ubiquiti-Netwerkapparatuur] Ervaringen & Discussie - Deel 4 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 106 ... 328 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Alle 42 producten

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• gday
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 16:59

gday

TENACIOUS D TIME!!!

Ubiquiti komt nu met een statement:
https://community.ui.com/...23-4d62-9e10-1035dc51ad2e
As we informed you on January 11, we were the victim of a cybersecurity incident that involved unauthorized access to our IT systems. Given the reporting by Brian Krebs, there is newfound interest and attention in this matter, and we would like to provide our community with more information.

At the outset, please note that nothing has changed with respect to our analysis of customer data and the security of our products since our notification on January 11. In response to this incident, we leveraged external incident response experts to conduct a thorough investigation to ensure the attacker was locked out of our systems.

These experts identified no evidence that customer information was accessed, or even targeted. The attacker, who unsuccessfully attempted to extort the company by threatening to release stolen source code and specific IT credentials, never claimed to have accessed any customer information. This, along with other evidence, is why we believe that customer data was not the target of, or otherwise accessed in connection with, the incident.

At this point, we have well-developed evidence that the perpetrator is an individual with intricate knowledge of our cloud infrastructure. As we are cooperating with law enforcement in an ongoing investigation, we cannot comment further.

All this said, as a precaution, we still encourage you to change your password if you have not already done so, including on any website where you use the same user ID or password. We also encourage you to enable two-factor authentication on your Ubiquiti accounts if you have not already done so.

Thanks,

Team UI

[ Voor 84% gewijzigd door gday op 01-04-2021 00:55 ]

ingen vill veta var du köpt din tröja

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Je bent me net voor, maar nu weten we nog steeds niet wie zijn lastpass account het nu is geweest 🥺
At this point, we have well-developed evidence that the perpetrator is an individual with intricate knowledge of our cloud infrastructure.
Maar begrijp ik het nu goed dat ze er vanuit gaan dat het waarschijnlijk een bekende of iemand uit de nabijheid van ubnt is.

[ Voor 38% gewijzigd door xbeam op 01-04-2021 01:34 ]

Lesdictische is mijn hash#

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sakete
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 05-10 21:40
Tja, ik gebruik al 2 jaar een USG + 24-poort UniFi Switch + nanoHD AP. Controller draai ik via een gratis Google Cloud instance zodat ik vanaf overal m'n netwerk kan beheren (voor degenen thuis). Werkt perfect, nooit downtime tenzij ik zelf aan het sleutelen ben aan iets (heb al minsten een jaar de firmware van alle devices niet geupdate omdat 't allemaal gewoon prima werkt).

Maar na deze ellende en toch in het algemeen de achteruitgang bij Ubiquiti ga ik toch maar eens overwegen om over te stappen. Het enige minpunt is wel dat voor de prijs er niemand is die UniFi spul kan benaderen wat betreft mogelijkheden en toch relatieve eenvoud. Ik zal denk ik moeten loslaten dat ik niet alles meer via 1 scherm kan beheren tenzij ik echt duizenden euros wil uitgeven (en dat wil ik nou ook weer niet voor een thuisnetwerk).

Dus waarschijnlijk zal ik proberen een 2e hands 1U rackmount server te kopen ergens en daar opnSense op te zetten als router. Dan blijf ik voorlopig nog wel de switch + ap gebruiken, maar uiteindelijk wil ik dat ook vervangen met iets anders (wilde sowieso een keer upgraden naar een 10GbE switch zodra die wat betaalbaarder worden, en naar een WiFi 6E AP). Misschien Aruba InstantOn? Of Meraki Go? Of TP-Link Omada (misschien is dit wel het beste omdat je alles lokaal kan draaien).

[ Voor 12% gewijzigd door Sakete op 01-04-2021 03:18 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• ibow28
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 08-10 15:59

Acties:
  • +5 Henk 'm!
Miki schreef op dinsdag 30 maart 2021 @ 09:21:
Psst.. Unifi Dream Machine Pro kopen?

[Afbeelding]

Het mocht -iets- subtieler van mij :/

Verder is de topology bij de In-walls nog steeds niet best. Alle bedrade aansluitingen op de In-walls worden aan de Unifi switch toegewezen en niet achter de In-walls geprojecteerd.
Verder heb ik geen bijzonderheden kunnen ontdekken of stabiliteitsproblemen.
Een gebruiker van de UI community was er ook niet zo blij mee, UI gaat het aanpassen, aldus een tweet.

https://community.ui.com/...f4-4e0e-82dc-9892273d7b46
Sakete schreef op donderdag 1 april 2021 @ 03:16:

Maar na deze ellende en toch in het algemeen de achteruitgang bij Ubiquiti ga ik toch maar eens overwegen om over te stappen. Het enige minpunt is wel dat voor de prijs er niemand is die UniFi spul kan benaderen wat betreft mogelijkheden en toch relatieve eenvoud. Ik zal denk ik moeten loslaten dat ik niet alles meer via 1 scherm kan beheren tenzij ik echt duizenden euros wil uitgeven (en dat wil ik nou ook weer niet voor een thuisnetwerk).
Zolang je geen protect gebruikt en ook geen UDM(P) is er nog weinig aan de hand en kun je voor zover UI geen aanpassingen maakt, de controller zelf hosten en de switches en ap's blijven gebruiken.
Het begint pas lastiger te worden als je dus wel die richting op wilt met protect e.d. want dan ben je eigenlijk verloren aan de cloud als je het simpel wilt houden.

Overigens ben ik het wel eens met een video in dit topic. Breaches komen nu eenmaal voor, je kunt linksom of rechtsom gaan overstappen, maar als technology-bedrijf ben je gewoon een keer aan de beurt.
En dan weer overstappen? en vervolgens weer?

Ik hoop dat dit voor de board van UI een eyeopener is om zaken heel anders aan te pakken.
Die idioterie van 'handige' cloud-SSO moet eens stoppen. Als je het al beschikbaar stelt, dan moet op z'n minst 2FA gewoon keihard verplicht worden. Het gaat hier om de infrastructuur van bedrijven.

[ Voor 45% gewijzigd door ed1703 op 01-04-2021 08:18 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• red bull
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 12:15

red bull

Keeps me awake !

red bull schreef op woensdag 17 maart 2021 @ 09:21:
[...]

sudo ethtool -s eth8 speed 100 duplex full autoneg off heeft idd de WAN port op full duplex gezet.. dat geeft de UI niet weer, maar snelheid is hoger

Permanent maken heb ik gedaan door het commando in /etc/network/interfaces
pre-up /sbin/ethtool -s eth8 speed 100 duplex full autoneg off
De update naar 1.9.2 heeft de interface file overschreven.

ik denk trouwens dat het pre-up /usr/sbin/ethtool -s eth8 speed 100 duplex full autoneg off moet zijn... de port opties kun je wel weer in de interface insitellen, maar doen bij deze opstelling niets...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• habbekrats
  • Registratie: December 2002
  • Nu online
@ed1703
Ik hoop dat dit voor de board van UI een eyeopener is om zaken heel anders aan te pakken.
Die idioterie van 'handige' cloud-SSO moet eens stoppen. Als je het al beschikbaar stelt, dan moet op z'n minst 2FA gewoon keihard verplicht worden. Het gaat hier om de infrastructuur van bedrijven.
Soms is dat ook wel goed, ik heb lang bij een Amerikaans bedrijf gewerkt beurs genoteerd. Alles voor de aandeelhouders en de winst. De managers worden gepusht omzoveel mogelijk kosten te besparen. Hier gaan ze dan veel te ver en gaat de kwaliteit en andere zaken achteruit.

Dat ze nu een tik krijgen zet hopelijk weer wat met beide benen op de grond en zaken goed te regelen.

http://www.pvoutput.org/list.jsp?id=46229&sid=42168

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Remi
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 15:25

Remi

Moo!

De Huawei P30 Pro van mijn vrouw heeft sinds een paar dagen problemen met ons wifi netwerk. Bij de overige apparaten ervaar ik geen issues.

Netwerk bestaat uit een UDM Pro + 3 AP's verspreid door de woning.

De smartphone verlies willekeurig zijn verbinding met de wifi en kan dan niet meer verbinden (time-out).
In de interface van de UDM zie ik dat de smartphone is geblocked. Zodra ik op unblock klik komt deze weer op blocked te staan.
Na verloop van tijd kan de smartphone weer normaal verbinding maken.

Ik heb tot nu toe de volgende dingen gedaan:

- wifi netwerk verwijderd van smartphone en opnieuw verbonden (wat dus soms wel werkt maar soms ook niet)
- smartphone software versie gecontroleerd, was helemaal up to date
- alle ubiquiti software gecontroleerd. AP's waren up to date maar firmware en unify controller van de UDM liepen achter dus deze geupdate.
- alle apparatuur opnieuw opgestart
- de beschikbare logs/meldingen in de UDM nagelopen maar niks relevants gevonden
- google search gedaan naar vergelijkbare problemen, hierbij wel wat issues gevonden met het blocken van apparatuur wat niet werkt maar niets kunnen vinden van apparaten die automatisch worden geblocked.

Kan ik met SSH nog andere logs inzien die misschien zeggen waarom UDM de smartphone blocked?
Andere ideeën zijn uiteraard ook welkom.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LightStar
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 16:02
@Remi De accesspoints waren ook recent bijgewerkte naar een nieuwe firmware ? anders deze eens downgraden.

Ik erken je issue niet maar wij hebben hier enkel Apple devices qua telefoon's en tablets

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• Typhone
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 15:17

Typhone

Who Dares Wins

Na 1 jaar, 3 maanden en 6 dagen eindelijk weer de basis van het nieuwe epicentrum gelegd in mijn nieuwe huis:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/fotoalbum/image/dmXcnF0yBUXMVC2eYrxgBdCy.jpg

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/fotoalbum/image/2T7DjIPj5NcVetmIwXdnGviV.jpg

Volledige setup die er gaat komen:

1x UDM Pro
1x USW-250W Gen 2
2x US8-150W (elektriciën was leidingen vergeten tijdens ruwbouw vandaar deze oplossing)
6x US-8-60W
4x Unifi AP nanoHD
1x Unifi Doorbell G4
7x Unifi G3 Flex
4x Unifi G4 Bullet Cam

Flex camera's worden ingezet om zicht te houden op o.a.: warmtepomp, server, WTW, boiler, zonnepanelen, meterkast. Altijd handig gebleken in het verleden als vrouwlief thuis was en ik korte/langere tijd in het buitenland zat bij problemen/storingen enzovoorts. Wellicht overkill maar het is en blijft een hobby.

Vanavond en de komende dagen alles verder afmonteren.

Acties:
  • +2 Henk 'm!
Typhone schreef op donderdag 1 april 2021 @ 12:03:
Na 1 jaar, 3 maanden en 6 dagen eindelijk weer de basis van het nieuwe epicentrum gelegd in mijn nieuwe huis:

[Afbeelding]

[Afbeelding]

1x UDM Pro
1x USW-250W Gen 2
2x US8-150W (elektriciën was leidingen vergeten tijdens ruwbouw vandaar deze oplossing)
6x US-8-60W
4x Unifi AP nanoHD
1x Unifi Doorbell G4
7x Unifi G3 Flex
4x Unifi G4 Bullet Cam

Flex camera's worden ingezet om zicht te houden op o.a.: warmtepomp, server, WTW, boiler, zonnepanelen, meterkast. Altijd handig gebleken in het verleden als vrouwlief thuis was en ik korte/langere tijd in het buitenland zat bij problemen/storingen enzovoorts. Wellicht overkill maar het is en blijft een hobby.

Gaaf, in een udm.
Als je het helemaal af wil maken is mooi om acces toe te voegen. Volledig toegangs controle en loggin over de deuren en je complete netwerk en wat nog komen gaat ziet er veel belovend uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Remi
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 15:25

Remi

Moo!

LightStar schreef op donderdag 1 april 2021 @ 11:58:
@Remi De accesspoints waren ook recent bijgewerkte naar een nieuwe firmware ? anders deze eens downgraden.

Ik erken je issue niet maar wij hebben hier enkel Apple devices qua telefoon's en tablets
Nee die firmware zit er alweer een paar weken op.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Typhone

Typhone

Who Dares Wins

xbeam schreef op donderdag 1 april 2021 @ 12:13:
[...]

Gaaf, in een udm.
Als je het helemaal af wil maken is mooi om acces toe te voegen. Volledig toegangs controle en loggin over de deuren en je complete netwerk en wat nog komen gaat ziet er veel belovend uit.
Ik heb al moeten praten als brugman om dit voor mekaar te krijgen bij de vrouw. Speciaal achter de meterkast netjes 'uit het zicht'. Want nee internet is onzin zoals dat in de vrouwenwereld (bij mij althans) gaat.
Maar owee als een verbinding wegvalt of een teamsmeeting begint te haperen. Dan mág ik niet naar huis nee dan moet ik naar huis :o :D

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Typhone schreef op donderdag 1 april 2021 @ 12:25:
[...]

Ik heb al moeten praten als brugman om dit voor mekaar te krijgen bij de vrouw. Speciaal achter de meterkast netjes 'uit het zicht'. Want nee internet is onzin zoals dat in de vrouwenwereld (bij mij althans) gaat.
Maar owee als een verbinding wegvalt of een teamsmeeting begint te haperen. Dan mág ik niet naar huis nee dan moet ik naar huis :o :D
Ik ken het. Maar daar komt acces mooi om de hoek kijken.
Welke lampen gebruik je in je kast

[ Voor 3% gewijzigd door xbeam op 01-04-2021 12:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Comp User
  • Registratie: Juli 2018
  • Laatst online: 02-10 11:14
Typhone schreef op donderdag 1 april 2021 @ 12:03:
9
[Afbeelding]

[Afbeelding]

1x UDM Pro
1x USW-250W Gen 2
6x US-8-60W
4x Unifi AP nanoHD
1x Unifi Doorbell G4
7x Unifi G3 Flex
4x Unifi G4 Bullet Cam

Holy f*ck, wat ben jij van plan met zoveel - tel er zo al 64 poorten - aansluitingen? :9~
Ben je een datacenter aan het opbouwen ofzo.

Vaste locatie, vast netwerk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Will_M
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
Comp User schreef op donderdag 1 april 2021 @ 13:14:
[...]

Holy f*ck, wat ben jij van plan met zoveel - tel er zo al 64 poorten - aansluitingen? :9~
In een Datacenter hang je gewoon een 48 / 52 Poorts Multilayer Switch in een rack terwijl je misschien maar 3 poortjes gaat gebruiken :P

Boldly going forward, 'cause we can't find reverse

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Typhone

Typhone

Who Dares Wins

Comp User schreef op donderdag 1 april 2021 @ 13:14:
[...]

Nee alle kabels in huis (2 per ruimte minimaal) netjes afwerken in een serverkast zodat alles bij elkaar zit.
Koeling erbij en hopen dat het net zo stabiel blijft als voorheen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Will_M
  • Niet online
Typhone schreef op donderdag 1 april 2021 @ 13:35:
[...]

Nee alle kabels in huis (2 per ruimte minimaal) netjes afwerken in een serverkast zodat alles bij elkaar zit.
Ik ben zoiets hier thuis ook aan't in elkaar 'flansen' alleen dan met 10" spullen. Ik blijf het jammer vinden dat er geen 10" multillayer switch in het assortiment bij Ubiquiti aanwezig is zodat ik de distribution laag ook al wat L3 verkeer kan laten afhandelen zonder dat 't naar / over de gateway hoeft te lopen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Sakete
ed1703 schreef op donderdag 1 april 2021 @ 07:19:

Zolang je geen protect gebruikt en ook geen UDM(P) is er nog weinig aan de hand en kun je voor zover UI geen aanpassingen maakt, de controller zelf hosten en de switches en ap's blijven gebruiken.
Het begint pas lastiger te worden als je dus wel die richting op wilt met protect e.d. want dan ben je eigenlijk verloren aan de cloud als je het simpel wilt houden.

Overigens ben ik het wel eens met een video in dit topic. Breaches komen nu eenmaal voor, je kunt linksom of rechtsom gaan overstappen, maar als technology-bedrijf ben je gewoon een keer aan de beurt.
En dan weer overstappen? en vervolgens weer?

Dat klopt. Ik wilde echter wel de USG upgraden naar of een UXG Pro (maar schijnbaar is de ontwikkeling voor dat ding stopgezet, ook weer typisch Ubiquiti - brengen ze een product uit, stoppen ze er stilletjes mee) of een UDM Pro, voornamelijk omdat wanneer ik IPS/IDS aanzet op de USG, de doorvoer snelheid zakt naar 85mbps. Maar als UDM Pro de enige optie is, dan schiet dat ook niet echt op.

En daarnaast wil ik graag naar een 10G switch. Mijn huis is bekabeld met Cat6, allemaal korter dan 50m kabel runs, dus ik kan dan een 10G netwerk draaien. En dan ook nog een keer een upgrade WiFi 6E.

Dus als ik dan toch stapsgewijs hardware ga vervangen, wil ik dan nog bij Ubiquiti blijven gezien al het gedoe en in het algemeen de achteruitgang qua development en support? Het lijkt of elk product wat ze uitbrengen tegenwoordig een alpha product is, wat dan publiekelijk in beta fase is voor een paar jaar en als je mazzel hebt wordt het dan eindelijk een keer stabiel. Ik vind Unifi en de Controller fantastisch mooi spul en wat ik nu heb draait als een zonnetje (behalve dan IPS/IDS op de USG), maar voor nieuwe hardware ben ik niet meer zo zeker of Unifi de beste optie is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Sakete schreef op donderdag 1 april 2021 @ 13:55:
[...]
Het lijkt of elk product wat ze uitbrengen tegenwoordig een alpha product is, wat dan publiekelijk in beta fase is voor een paar jaar en als je mazzel hebt wordt het dan eindelijk een keer stabiel. Ik vind Unifi en de Controller fantastisch mooi spul en wat ik nu heb draait als een zonnetje (behalve dan IPS/IDS op de USG), maar voor nieuwe hardware ben ik niet meer zo zeker of Unifi de beste optie is.
Je benoemt hier iets wat al vele jaren zo is. En ik verbaas mij er ieder keer over dat posts zoals die van jou elke zoveel tijd weer voorbij komt. Het is namelijk niet iets van de laatste jaren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sakete
ed1703 schreef op donderdag 1 april 2021 @ 14:19:
[...]

Je benoemt hier iets wat al vele jaren zo is. En ik verbaas mij er ieder keer over dat posts zoals die van jou elke zoveel tijd weer voorbij komt. Het is namelijk niet iets van de laatste jaren.
Dat weet ik ook wel, het is alleen zo dat nu nieuwe hardware kopen van Ubiquiti betekent dat je echt een beta product koopt. Toen ik twee jaar geleden voor het eerst al m'n huidige Ubiquiti spul kocht was dat al redelijk oud en stabiel. Dus nu m'n netwerk upgraden betekent waarschijnlijk geen Ubiquiti meer. Maar ik kijk het nog een paar maanden aan, heb er geen haast mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Will_M
  • Niet online
@ed1703

Ik heb er hier thuis ook wel eens over gedacht om m'n hele Unifi spullenboel bij het 'Oud IJzer' te gaan zetten en dan voor Cisco spullen te gaan opteren.

Een Cisco 9800-L is bijvoorbeeld stiekem best een leuke WLC voor Pro-Sumer thuisgebruik. Ik kan alleen nog niets vinden om m'n 'Unifi Protect' omgeving om te zetten naar iets wat nét zo gemakkelijk te integreren is in m'n netwerk waarbij één van m'n eisen is dat het stroomverbruik niet op 'enterprise niveau' uit gaat komen :P

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Typhone

Typhone

Who Dares Wins

Om te beginnen scheelt het al gigantisch veel door de automatic updates UIT te zetten. Vervolgens altijd even afwachten hoe de reacties op de diverse fora zijn en daarna pas breeduit alles uitrollen. Voor de meeste huis-tuin-keuken zaken (dus niet in een productieomgeving) gaat er niet zoveel mis.

Tussen 2015 - 2020 probleemloos gewerkt. Daar zat 2x onderhoud van Ziggo bij + wateroverlast in m'n oude huis die voor downtime hebben gezorgd. Verder nooit problemen gehad met Ubiquiti behalve een gebrek aan kennis bij het configureren van bepaalde zaken in het begin (code 12: user error dus).

Alleen heel veel mensen denken dat het allemaal magie out-of-the-box is. Men koopt een AP AC Pro, flikkert die in een meterkast en verwacht daarmee tot 100m rondom huis flawless bereik te hebben. Zo werkt het dus niet helemaal uiteraard.

Het hangen en netjes afmonteren kost mij MINIMAAL één dag. De initiële configuratie kost mij één dag. De spik & span nette configuratie met gastennetwerk, IoT netwerk, firewall rules, VLAN configuraties, toewijzen van static IP's aan devices en de beveiliging in orde maken kost me minimaal twee dagen. Veel mensen duiken niet eens in die opties en vragen zich daarna af waarom de handshake tussen twee AP's suboptimaal verloopt. En ik heb ook nog eens nul komma nul verstand van Linux based commando's dus ook voor mij blijft het SSH'en altijd een 'tricky' dingetje bij specifieke settings of rechtstreekse benadering van bepaalde devices.

[ Voor 27% gewijzigd door Typhone op 01-04-2021 15:05 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• La1974
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 18:19
Will_M schreef op donderdag 1 april 2021 @ 14:28:
@ed1703

Ik heb er hier thuis ook wel eens over gedacht om m'n hele Unifi spullenboel bij het 'Oud IJzer' te gaan zetten en dan voor Cisco spullen te gaan opteren.

Een Cisco 9800-L is bijvoorbeeld stiekem best een leuke WLC voor Pro-Sumer thuisgebruik. Ik kan alleen nog niets vinden om m'n 'Unifi Protect' omgeving om te zetten naar iets wat nét zo gemakkelijk te integreren is in m'n netwerk waarbij één van m'n eisen is dat het stroomverbruik niet op 'enterprise niveau' uit gaat komen :P
6.000 euro. Leuk dingetje ja.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sakete
Tja, als Ubiquiti alternatief voor thuisgebruik is misschien iets als Aruba InstantOn/Meraki Go/TP-Link Omada een optie.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Will_M
  • Niet online
La1974 schreef op donderdag 1 april 2021 @ 15:03:
[...]

6.000 euro. Leuk dingetje ja.
:P

't Was ook meer om aan te geven dat je, als je naar andere merken gaat kijken, vaak ook meteen met hele andere prijsstellingen te maken gaat krijgen.

Als je bijvoorbeeld naar een equivalent van een Nano-HD AP gaat kijken dan zit je bij Cisco ook al op een slordige €450,- excl. BTW (waarbij zo'n Nano-HD nu iets van €160,- incl. BTW kost).

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Qlimaxxx
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 29-09 21:03
Ubiquiti zal toch niet zo dom zijn om self-hosted UniFi controllers uiteindelijk EOL te verklaren. De stappen die ze zetten met UniFi lijken echter wel verdacht veel op hoe dat ging met UniFi Video/Protect.

Eerst een alternatief product lanceren (UniFi OS). Vervolgens blijven zeggen dat ze de intentie hebben om het te blijven ondersteunen. (Volgende stap geen nieuwe features meer?). Daarna reclame in de oude controllers. Daarna EOL verklaren? Of iets als "cruciale updates voor self-hosted, voor de beste ervaring koop een UDM?).

Het meest verontrustende vind ik dat apparaten zonder UniFi OS niet in de nieuwe unifi.ui.com portal worden weergegeven. Er staat dan letterlijk bij dat als je cloudkey er niet bij staat dat je kunt updaten naar UniFi OS en anders klik hier voor de legacy portal (network.unifi.ui.com).

Zo'n Dream Machine druist trouwens volledig in tegen het principe dat Ubiquiti juist zo goed maakt. Laat een router een router zijn, een switch een switch en een AP een AP. Dat vind ik juist een van de voordelen, want naargelang de wensen kun je zelf mixen en matchen. Afijn, een switch in sommige modellen routers is nog tot daar aan toe. Maar wat heb ik eraan dat ik een hele UDM Pro moet vervangen als enkel de sata-controller defect is?

Enkel in het begin heb ik af en toe een USG toegepast, maar ik kwam er al snel achter dat, zelfs met JSON config files, een EdgeRouter een veel beter product is. Helemaal met UISP (voorheen UNMS). Nu hebben die dream machines volgens mij niet eens meer de optie om via config.gateway.json features te benutten die nog niet exposed zijn in de UI. Het enige dat de EdgeRouter lijn mist dat de UDM's wel hebben is de betere processor.

Ik ben vrij loyaal en momenteel biedt Ubiquiti nog veel voordelen voor mij en m'n klanten, maar we gaan hard richting het punt waarop enkel het feit dat er voor de prijs geen beter alternatief is me bij ze houdt. Nu ben ik geen TP-Link fan, maar het is wel ironisch dat ze eigenlijk een copy/paste doen op de UniFi interface. Die is nog niet zo gelikt als de echte UniFi interface, maar Ubiquiti doet aardig moeite om die interface slechter te maken.

Zo, dat moest er geloof ik even uit...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Comp User
  • Registratie: Juli 2018
  • Laatst online: 02-10 11:14
Typhone schreef op donderdag 1 april 2021 @ 13:35:
[...]

Oké, als dat bij mij ook zou kunnen, heb totaal geen mogelijkheid om een kabel - fatsoenlijk - van de ene ruimte naar de andere te krijgen, dan zou ik even ook het ook direct dubbel uitvoeren, maar dan nog, ik heb momenteel 24 bekabelde apparaten in gebruik, daarmee kom ik op 1/3e.

Vaste locatie, vast netwerk.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 16:12
Qlimaxxx schreef op donderdag 1 april 2021 @ 15:47:
Ubiquiti zal toch niet zo dom zijn om self-hosted UniFi controllers uiteindelijk EOL te verklaren.
[....]
Ach, dan flash je toch OpenWRT op de accespoints >:) ? Worden een hoop modellen ondersteund zo te zien.
Je hebt dan geen centrale GUI meer, maar wel een webinterface op elk device :*)

[ Voor 9% gewijzigd door ThinkPad op 01-04-2021 16:34 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Qlimaxxx
ThinkPadd schreef op donderdag 1 april 2021 @ 16:33:
[...]

Ach, dan flash je toch OpenWRT op de accespoints >:) ? Worden een hoop modellen ondersteund zo te zien.
But... Why? (ik dacht oprecht even dat dit om een 1 april grap ging)

(het SDN principe is juist de reden waarom alternatieven schaars zijn)

[ Voor 7% gewijzigd door Qlimaxxx op 01-04-2021 16:36 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 16:12
Ik bedoelde het meer als backup plan, voor als Ubiquiti een weg inslaat waar je je niet in kunt vinden. De hardware is dan niet nutteloos ;) En gewoon grappig om te weten dat het kan :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Qlimaxxx
ThinkPadd schreef op donderdag 1 april 2021 @ 16:37:
Ik bedoelde het meer als backup plan, voor als Ubiquiti een weg inslaat waar je je niet in kunt vinden. De hardware is dan niet nutteloos ;) En gewoon grappig om te weten dat het kan :)
Fair enough. Hoewel ik niet weet hoe comfortabel ik me er bij zou voelen om OpenWRT in productie toe te passen. En al helemaal niet in deze situatie, aangezien bijna niemand dit draait.

Ik ben bang dat Ubiquiti me wat dat betreft dan schaakmat heeft gespeeld en ik over moet stappen op Cloudkey's. Tenzij ze zelfs die uitfaseren... Maar iets zegt me dat dat een bankroet betekent voor UBNT.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MrJames
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 08-04-2024

MrJames

-/

Qlimaxxx schreef op donderdag 1 april 2021 @ 15:47:
Ubiquiti zal toch niet zo dom zijn om self-hosted UniFi controllers uiteindelijk EOL te verklaren. De stappen die ze zetten met UniFi lijken echter wel verdacht veel op hoe dat ging met UniFi Video/Protect.

Eerst een alternatief product lanceren (UniFi OS). Vervolgens blijven zeggen dat ze de intentie hebben om het te blijven ondersteunen. (Volgende stap geen nieuwe features meer?). Daarna reclame in de oude controllers. Daarna EOL verklaren? Of iets als "cruciale updates voor self-hosted, voor de beste ervaring koop een UDM?).

Het meest verontrustende vind ik dat apparaten zonder UniFi OS niet in de nieuwe unifi.ui.com portal worden weergegeven. Er staat dan letterlijk bij dat als je cloudkey er niet bij staat dat je kunt updaten naar UniFi OS en anders klik hier voor de legacy portal (network.unifi.ui.com).

Zo'n Dream Machine druist trouwens volledig in tegen het principe dat Ubiquiti juist zo goed maakt. Laat een router een router zijn, een switch een switch en een AP een AP. Dat vind ik juist een van de voordelen, want naargelang de wensen kun je zelf mixen en matchen. Afijn, een switch in sommige modellen routers is nog tot daar aan toe. Maar wat heb ik eraan dat ik een hele UDM Pro moet vervangen als enkel de sata-controller defect is?

Enkel in het begin heb ik af en toe een USG toegepast, maar ik kwam er al snel achter dat, zelfs met JSON config files, een EdgeRouter een veel beter product is. Helemaal met UISP (voorheen UNMS). Nu hebben die dream machines volgens mij niet eens meer de optie om via config.gateway.json features te benutten die nog niet exposed zijn in de UI. Het enige dat de EdgeRouter lijn mist dat de UDM's wel hebben is de betere processor.

Ik ben vrij loyaal en momenteel biedt Ubiquiti nog veel voordelen voor mij en m'n klanten, maar we gaan hard richting het punt waarop enkel het feit dat er voor de prijs geen beter alternatief is me bij ze houdt. Nu ben ik geen TP-Link fan, maar het is wel ironisch dat ze eigenlijk een copy/paste doen op de UniFi interface. Die is nog niet zo gelikt als de echte UniFi interface, maar Ubiquiti doet aardig moeite om die interface slechter te maken.

Zo, dat moest er geloof ik even uit...
Self hosted controllers EOL? Wie, Wat, Wanneer? Dan hebben vele net als mij een grote probleem. Ik heb het afgelopen jaar 10K+ geinvesteerd in Unifi zooi, alle cloudkey gens weg gedaan een VM opgezet dat werkt heel fijn als je tientallen site's in een portal kunt beheren.

Wat betreft de portal, klopt wat je zegt. Ze doen erg aardig hun best om de portal te verzieken. Vele functies staan nieuwe in de versie, maar moeten steeds terug switchen naar de classic versie. Dit moeten ze nu toch wel echt naar één lijn trekken.

edit; wat een rare zin opbouw hierboven :X

Iemand die weet of de LTE modems van unifi terug komen?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Qlimaxxx
MrJames schreef op donderdag 1 april 2021 @ 16:50:
[...]

Self hosted controllers EOL? Wie, Wat, Wanneer? Dan hebben vele net als mij een grote probleem. Ik heb het afgelopen jaar 10K+ geinvesteerd in Unifi zooi, alle cloudkey gens weg gedaan een VM opgezet dat werkt heel fijn als je tientallen site's in een portal kunt beheren.

Wat betreft de portal, klopt wat je zegt. Ze doen erg aardig hun best om de portal te verzieken. Vele functies staan nieuwe in de versie, maar moeten steeds terug switchen naar de classic versie. Dit moeten ze nu toch wel echt naar één lijn trekken.

edit; wat een rare zin opbouw hierboven :X

Iemand die weet of de LTE modems van unifi terug komen?
Ik zeg niet dat dat nu gebeurt, maar ik durf mijn hand er niet voor in het vuur te steken dat ze dat nooit zullen doen. Luisteren naar de community deden ze al bijna nooit, maar de laatste tijd al helemaal niet meer.

Neem bijvoorbeeld dat foutje met de CKG2 waarbij “per ongeluk” de multi site feature werd uitgezet als je slechts 1 site had bij upgraden. Door alle backlash wisten ze niet hoe gauw ze dat moesten rechtzetten.

Ik dacht dus dat dat gefixt was en wou mijn CKG2 inzetten voor tests met (toen nog) LTS versies van UniFi met WPA3 support. Nu hebben ze multi site dus wel aanstaan (hoewel je voor toevoegen geloof ik in de oude UI moet zijn), maar een site importeren kan überhaupt niet meer. (Dus die gaat nog op V&A).

Heb nu een 2e UniFi controller in de cloud waar ik WPA3 en nieuwe versies op test. Tegenwoordig durf ik niet meer lukraak op de upgrade button te rammen. Voor je het weet heb ik 50 klanten aan de telefoon.

Edit: je kunt trouwens zeggen dat het wel begrijpelijk is dat ze die multi site feature niet hadden, aangezien UniFi OS eerst alleen op de UDM draaide. Maar gezien hoe snel de die feature weer hadden toegevoegd... het is dus letterlijk iets dat niet exposed was in de UI. Dus ook een Dream Machine kan waarschijnlijk door een paar bitjes te wijzigen meerdere sites ondersteunen.

En op zich valt er nog wat voor te zeggen. UDM is voor een ander segment dan de grote controllers met meerdere site en misschien wel honderden AP’s. Maar waarom wordt ik dan ongevraagd geconfronteerd met reclame voor een UDM?

Het is begrijpelijk hoor. De gratis controller is een blijvende kostenpost qua ontwikkeling. En planned obsolescence is niet bepaald mogelijk. Als je een controller nodig hebt om het te draaien ben je volledig vrij om stiekem de klant te pushen naar nieuwe hardware.

Het lijkt een beetje op Apple, alleen is Apple in de huidige vorm nooit anders geweest. Ik heb flink geïnvesteerd in UniFi hardware, en wat ze nu doen is het product achteraf aanpassen. En dat vind ik wel een probleem. Dan heb ik nog liever dat ze een betaalbare subscription of de controller software aanbieden, zo lang ik het maar zelf kan hosten.

[ Voor 26% gewijzigd door Qlimaxxx op 01-04-2021 17:25 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Sakete schreef op donderdag 1 april 2021 @ 13:55:
[...]

Dat klopt. Ik wilde echter wel de USG upgraden naar of een UXG Pro (maar schijnbaar is de ontwikkeling voor dat ding stopgezet, ook weer typisch Ubiquiti - brengen ze een product uit, stoppen ze er stilletjes mee)
Dus je wilt upgraden naar een product dat nooit is uitgebracht / alleen in early access, en vind het dan typisch dat ze het niet uit brengen? Het is en blijft is tot nu toe een product dat ze alleen als beta hebben uitgebracht. En als eventuele koper daarvan hoor je ook te weten dat het unsupported is / nooit officieel uit kan komen. Daarnaast hebben ze IIRC relatief recentelijk wel nog een nieuwe firmware uitgebracht, waarmee ze in ieder geval het versienummer gelijk hebben getrokken met de UDM lineup. Daarnaast is de UXG Pro effectief een UDM Pro zonder HDD bay en switch. En ze willen (/moeten) ervoor zorgen dat dit de échte opvolger van de USG wordt met een hoop toeters en bellen, incl. features die de USG lineup nooit heeft gehad. Dat de ontwikkeling daarvan even op zich laat wachten is dan ook weer niet zo gek.

Overigens verder wel eens. Dat ze ook vaak genoeg keuzes maken die haaks staan op wat de community wil en niet elke firmware even stabiel is. Maar ze afrekenen op een product dat nooit verder dan early access is gekomen gaat mij te ver.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sakete
RobertMe schreef op donderdag 1 april 2021 @ 18:51:
[...]

Dus je wilt upgraden naar een product dat nooit is uitgebracht / alleen in early access, en vind het dan typisch dat ze het niet uit brengen? Het is en blijft is tot nu toe een product dat ze alleen als beta hebben uitgebracht. En als eventuele koper daarvan hoor je ook te weten dat het unsupported is / nooit officieel uit kan komen. Daarnaast hebben ze IIRC relatief recentelijk wel nog een nieuwe firmware uitgebracht, waarmee ze in ieder geval het versienummer gelijk hebben getrokken met de UDM lineup. Daarnaast is de UXG Pro effectief een UDM Pro zonder HDD bay en switch. En ze willen (/moeten) ervoor zorgen dat dit de échte opvolger van de USG wordt met een hoop toeters en bellen, incl. features die de USG lineup nooit heeft gehad. Dat de ontwikkeling daarvan even op zich laat wachten is dan ook weer niet zo gek.

Overigens verder wel eens. Dat ze ook vaak genoeg keuzes maken die haaks staan op wat de community wil en niet elke firmware even stabiel is. Maar ze afrekenen op een product dat nooit verder dan early access is gekomen gaat mij te ver.
OK, fair enough. De UXG is letterlijk een beta product.

Maar dat neemt niet weg dat ze regelmatig onstabiele firmwares uitbrengen en dat het een gevogel is om uit te vinden welke firmwares te vermijden. Ik ben dan sowieso geen early adopter, maar ze doen daar blijkbaar weinig aan QA. Dat bedrijf lijdt aan zware mismanagement.

Acties:
  • +2 Henk 'm!
Dat zou voor mij serieus een prima optie zijn als de modellen EOL raken of Ubiquiti verdwijnt als bedrijf en ik met apparatuur achterblijf die security issues blijkt te hebben! :)

Wat dat betreft heb ik ook meer voor de Ubiquiti hardware+firmware dan de software gekozen destijds : Spul dat gewoon makkelijk een jaar lang 24/7 blijft draaien zonder gezeik! d:)b
Qlimaxxx schreef op donderdag 1 april 2021 @ 16:35:
But... Why? (ik dacht oprecht even dat dit om een 1 april grap ging)

(het SDN principe is juist de reden waarom alternatieven schaars zijn)
Nou... daarom dus! :D
Qlimaxxx schreef op donderdag 1 april 2021 @ 16:40:
Fair enough. Hoewel ik niet weet hoe comfortabel ik me er bij zou voelen om OpenWRT in productie toe te passen. En al helemaal niet in deze situatie, aangezien bijna niemand dit draait.
OpenWRT is prachtig!

- Linux based.
- Daardoor volledige controle over het apparaat!
- Zeer strakke weBGUI : Priyantha Bleeker in "[TP-Link Managed Access Points] Ervaringen & Discussie" d:)b
- Prachtige kleine bordjes voor tekoop die je een hele leuke Router opleveren en dus ook een Accesspoint!
Ik geloof dat je de EdgeRouters ook ermee kan flashen! :*)
Ik ben bang dat Ubiquiti me wat dat betreft dan schaakmat heeft gespeeld en ik over moet stappen op Cloudkey's.
NEVER!!! >:) 8) :+
Tenzij ze zelfs die uitfaseren... Maar iets zegt me dat dat een bankroet betekent voor UBNT.
Dat denk ik ook!
Qlimaxxx schreef op donderdag 1 april 2021 @ 17:11:
Het lijkt een beetje op Apple, alleen is Apple in de huidige vorm nooit anders geweest.
Komt omdat de eigenaar van het bedrijf in het verleden voor Apple heeft gewerkt en fan is van die vent die de toekomst van alle telefoons heeft verpest! ;)

|| Stem op mooiere Topic Search linkjes! :) " || Pi-Hole : Geen advertenties meer voor je hele netwerk! >:) ||

Acties:
  • +1 Henk 'm!
[...]

Dat draait toch al op de accespoints. Alleen ubnt legt er een eigen Shell overheen

[ Voor 32% gewijzigd door xbeam op 01-04-2021 20:04 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HKLM_
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 16:55
xbeam schreef op donderdag 1 april 2021 @ 19:44:
[...]

Dat draait toch al op de accespoints. Alleen ubnt legt er een eigen Shell overheen
Yes de netwerkscanner geeft bij mij aan OpenWrt Chaos Calmer 15.05 (Linux 3.18) or Designated Driver (Linux 4.1)

https://openwrt.org/releases/15.05/notes-15.05

Cloud ☁️

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr_gadget
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 16:11

Mr_gadget

C8H10N4O2 powered

Zit hier een beetje mee te lezen omdat ik bij de unifi kerk wilde gaan als er een in wall met ax er zou zijn. Maar lees hier en op reddit de laatste weken toch wel een hoop geklaag..
Typische is dat de voornaamste concurrent (TP Link met omada?) ook nog steeds geen in wall met ax heeft uitgebracht..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Falcon Heavy
  • Laatst online: 06-10 18:30
Hi all. Ik ben wat simpele testen aan het uitvoeren en kom er hier achter dat de AP AC-Lite variant beter presteert dan de AP NanoHD. Gaat eigenlijk vooral om de snelheid die ik op zolder ervaar.

50+Mbit vs max 15Mbit, 5Ghz gemeten met een smartphone en WiFiMan.

Eigenlijk een beetje onverwacht, of hebben jullie een verklaring?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Mr_gadget schreef op vrijdag 2 april 2021 @ 14:08:
Zit hier een beetje mee te lezen omdat ik bij de unifi kerk wilde gaan als er een in wall met ax er zou zijn. Maar lees hier en op reddit de laatste weken toch wel een hoop geklaag..
Typische is dat de voornaamste concurrent (TP Link met omada?) ook nog steeds geen in wall met ax heeft uitgebracht...
Zolang je het alleen bij wat 802.11ax In Wall modellen houdt zie ik het probleem niet echt eerlijk gezegd :)

De echte problemen liggen meestal bij de routers en switches die dingen missen of zich niet aan een standaard houden... :/
xbeam schreef op donderdag 1 april 2021 @ 19:44:
HKLM_ schreef op vrijdag 2 april 2021 @ 11:54:
Yes de netwerkscanner geeft bij mij aan OpenWrt Chaos Calmer 15.05 (Linux 3.18) or Designated Driver (Linux 4.1)

https://openwrt.org/releases/15.05/notes-15.05
Ik zou zweren dat ik op een bepaald moment heel vaak LEDE zag langskomen in hun firmware release notes/change log :?

|| Stem op mooiere Topic Search linkjes! :) " || Pi-Hole : Geen advertenties meer voor je hele netwerk! >:) ||

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HKLM_
nero355 schreef op vrijdag 2 april 2021 @ 14:55:
[...]

Zolang je het alleen bij wat 802.11ax In Wall modellen houdt zie ik het probleem niet echt eerlijk gezegd :)

De echte problemen liggen meestal bij de routers en switches die dingen missen of zich niet aan een standaard houden... :/

[...]

[...]

Ik zou zweren dat ik op een bepaald moment heel vaak LEDE zag langskomen in hun firmware release notes/change log :?
Over LEDE is ook wel wat te vinden inderdaad maar wel in combinatie met openwrt. https://openwrt.org/toh/ubiquiti/unifi

Cloud ☁️

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Brotuck
  • Registratie: Mei 2018
  • Laatst online: 08-10 15:30
Vandaag 2x een UniFi 6 Long-Range Access Point binnen gekregen, wat een heerlijk snelle dingen zijn dat !

Just here for the fun

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twodigits
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 18:33
Gisteren een Uniquiti ap ac lr binnengekregen voor de bovenverdieping. Als ik niks fout gedaan heb ;) doet ie nu goed wat ie moet doen. Ik hoor de kinderen niet meer klagen over een trage wegvallende wifi in ieder geval!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Druid
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 28-09 09:06
AtleX schreef op maandag 29 maart 2021 @ 10:35:
Zojuist m'n controller geupdate naar 6.1.71-15061-1 en ik heb nu een dashboard met twee reclameuitingen en verder geen zinnige data zoals grafieken etc. M'n custom dashboards zijn weg, de topology laat geen wireless clients meer zien en de link om het oude dashboard te gebruiken werkt niet. Ik had eerst de release notes en de lange lijst met klachten moeten lezen voor ik deze upgrade deed denk ik. Na heel lang probleemloos geupgrade te hebben ben ik behoorlijk teleurgesteld in deze nieuwe versie.

[edit]
En switch statistics e.d. die bij 6.0.45 beschikbaar waren, zijn compleet verdwenen in 6.1.71. 8)7
Same here, heb jij inmiddels een manier gevonden om je custom dashboards terug te halen of op zijn minst het nieuwe dashboards te bewerken ?

To Cow or not to Cow, that is the Chicken

Acties:
  • +1 Henk 'm!
nero355 schreef op vrijdag 2 april 2021 @ 14:55:
[...]

https://openwrt.org/about
In 2016, the LEDE project was founded as a spin-off of the OpenWrt project and shared many of the same goals. The project aimed at building an embedded Linux distribution that makes it easy for developers, system administrators or other Linux enthusiasts to build and customize software for embedded devices, especially wireless routers. The name LEDE stood for Linux Embedded Development Environment.
Dat was blijkbaar een kort uitstapje
As of January 2018, both the OpenWrt and LEDE projects agreed to re-merge back under the OpenWrt name.

The new, unified OpenWrt project is governed under the rules established by the former LEDE project. Active members of both the former LEDE and OpenWrt projects contribute to the unified OpenWrt.

[ Voor 10% gewijzigd door xbeam op 02-04-2021 17:14 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Brotuck schreef op vrijdag 2 april 2021 @ 15:16:
Vandaag 2x een UniFi 6 Long-Range Access Point binnen gekregen, wat een heerlijk snelle dingen zijn dat !
Voor die prijs en dat formaat mag dat ook wel. Dat ding is volgens mij zo enorm dat je bijna kunt stellen dat je je op elke plek in huis naast het AP bevindt :+

Overigens ben ik dan ook benieuwd naar welke client(s) je gebruikt en in combinatie daarmee hoeveel meerwaarde de LR bied over de Lite. Als in: 4x4 vs 2x2, test je vervolgens met een 1x1 of 2x2 client dan zou de LR geen echt voordeel mogen geven aangezien het aantal antennes van de client dan de beperkende factor is. Hoogstens dat de LR de extra (/"onnodige") antennes kan inzetten voor ruis onderdrukking (soortgelijk aan een extra microfoon op de achterkant van een telefoon om omgevingsgeluiden weg te filteren).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Brotuck
  • Registratie: Mei 2018
  • Laatst online: 08-10 15:30
RobertMe schreef op vrijdag 2 april 2021 @ 17:13:
[...]

Voor die prijs en dat formaat mag dat ook wel. Dat ding is volgens mij zo enorm dat je bijna kunt stellen dat je je op elke plek in huis naast het AP bevindt :+

Overigens ben ik dan ook benieuwd naar welke client(s) je gebruikt en in combinatie daarmee hoeveel meerwaarde de LR bied over de Lite. Als in: 4x4 vs 2x2, test je vervolgens met een 1x1 of 2x2 client dan zou de LR geen echt voordeel mogen geven aangezien het aantal antennes van de client dan de beperkende factor is. Hoogstens dat de LR de extra (/"onnodige") antennes kan inzetten voor ruis onderdrukking (soortgelijk aan een extra microfoon op de achterkant van een telefoon om omgevingsgeluiden weg te filteren).
Galaxy S21 Ultra connect nu op 2,2 gbit
Idem voor de tab s7 plus en mijn dell xps. Voornamelijk voor snellere data transfer.

De lite werkt ook goed overigens. Maar enkel 3 banden , lr is 4 banden

Just here for the fun

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• LightStar
Via de tweakers v&a een mooi setje kunnen aankopen (enige wat ik nu dubbel heb is een rackmount kit voor de uck dus die komt weer op de v&a), tevens sinds deze week ook in het bezit van een RPS moet zeggen de kabels die daar bij horen zijn wel serieus, goed afgewerkt en stevig!

Doel is om met de usg erbij bepaalde netwerken te routeren naar een andere wan (iets wat unifi zelf niet kan :()
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0-YteN_8PZcAFR0RK9RXoRY4OGM=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/aVhmd5maEEltri5LZJ4ZXDBd.jpg?f=fotoalbum_medium

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/BprKaFG-KlNEQAqpCFOeVEKw83A=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/85YAs5gZ1wBJA9EUuEytHkJJ.jpg?f=fotoalbum_medium

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jack zomer
  • Registratie: Oktober 2020
  • Niet online
Mooi setje heb je gemaakt... ben een beetje jaloers..

The problem with communication is the illusion it has taken place.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• gday
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 16:59

gday

TENACIOUS D TIME!!!

Ik heb juist een hoop UniFi-spul uit m’n rack getrokken vanwege overkill en stroomverbruik.

ingen vill veta var du köpt din tröja

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iMars
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 17:53

iMars

Full time prutser

Polyphemus schreef op dinsdag 9 maart 2021 @ 13:31:
Ben ik nou de enige die met firmware > 5.43 op de AP's en de switches om de zoveel uur meldingen krijg over 'reconnects' vanuit de controller?
Sinds ik een paar dagen geleden van controller 6.0.45 geüpgraded ben naar 6.1.71 (docker linuxserver/unifi-controller:version-6.x.xx) Wordt ik plat gebombardeerd met die meldingen:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/BDxZl_S7eT7wkeymjCETiKOXSTk=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/g7buKdub1u8YvYizBZtcLBiH.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4DXlBuEo51Fk-sYlHgfOyr8Zbqk=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Wmxj7tIjrJvM3LO0DS8GN0cB.jpg?f=fotoalbum_tile

De eerste keer "schrok" ik en ging ik gelijk op onderzoek uit ... nu kijk ik er niet meer van op want ik weet dat alles gewoon werkt.

Ik kan er echter niet veel over vinden ... Het enige wat ik veranderd heb, is de controller firmware. Meer mensen die op controller versie 6.1.71 zitten? Meer mensen met dit soort issue's?

DeviceFirmware
UDS-3P4.4.52.5363511
US-16-150W5.43.23.12533
US-8-150W5.43.23.12533
US-8-60W5.43.23.12533
USW-Flex-Mini1.8.4.674
USW-Flex-Min1.8.4.674
UAP-AC-LR4.3.28.11361
UAP-AC-Lite4.3.28.11361
U6-Lite5.43.23.12533

Koop hier mijn P1 reader :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!
LightStar schreef op vrijdag 2 april 2021 @ 21:06:
tevens sinds deze week ook in het bezit van een RPS moet zeggen de kabels die daar bij horen zijn wel serieus, goed afgewerkt en stevig!
De wattes :?
Doel is om met de usg erbij bepaalde netwerken te routeren naar een andere wan (iets wat unifi zelf niet kan :()
Volgens mij kan een EdgeRouter dat wel en dus ook een USG, maar dan niet via de UniFi Controller natuurlijk, want dat zou tenslotte veel te handig zijn! _O- :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crxtreem
  • Registratie: Augustus 2007
  • Niet online
Kan ik ergens in de unifi controller zien welke ip adressen ik vast heb gezet?
Mijn telefoon had een vast ip adres maar pakt nu een adres buiten mijn range.
Als ik deze weer vast wil zetten zegt unifi dat deze al bezet is.

Gevonden. Kan via Insight de ip adressen opzoeken.
Zie nu ook dat in mijn Iphone er een mogelijkheid is om prive te zijn via wifi. Hij geeft dan een ander Mac adres door.

Ik zie ook op het dashboard dat mijn telefoon een melding krijgt “trouble resolving a domain name to an IP address(DNS timeout).
Hoe los ik dat op?

[ Voor 19% gewijzigd door Crxtreem op 03-04-2021 15:40 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!
iMars schreef op zaterdag 3 april 2021 @ 14:37:
[...]

Sinds ik een paar dagen geleden van controller 6.0.45 geüpgraded ben naar 6.1.71 (docker linuxserver/unifi-controller:version-6.x.xx) Wordt ik plat gebombardeerd met die meldingen:
[Afbeelding][Afbeelding]

De eerste keer "schrok" ik en ging ik gelijk op onderzoek uit ... nu kijk ik er niet meer van op want ik weet dat alles gewoon werkt.

Ik kan er echter niet veel over vinden ... Het enige wat ik veranderd heb, is de controller firmware. Meer mensen die op controller versie 6.1.71 zitten? Meer mensen met dit soort issue's?

DeviceFirmware
UDS-3P4.4.52.5363511
US-16-150W5.43.23.12533
US-8-150W5.43.23.12533
US-8-60W5.43.23.12533
USW-Flex-Mini1.8.4.674
USW-Flex-Min1.8.4.674
UAP-AC-LR4.3.28.11361
UAP-AC-Lite4.3.28.11361
U6-Lite5.43.23.12533
Klopt is bekend issue. Als dit een thuis installatie is en je bent niet bang om beta (cutting edge) te draaien
rm /tmp/unifi_sysvinit_all.deb &> /dev/null; curl -o "/tmp/unifi_sysvinit_all.deb" https://dl.ui.com/unifi/6.2.13-0c59325d51/unifi_sysvinit_all.deb && dpkg -i /tmp/unifi_sysvinit_all.deb && rm /tmp/unifi_sysvinit_all.deb
UniFi Network Controller 6.2.13

Improvements
Add "Firmware version" column to Devices page and change "Version" to "Firmware Status".
Add alert that threat was detected or blocked.
Live update performance improvements in all pages.
Improve Statistics page performance.
Improve Hotspot form performance.

Bugfixes
Add "Add Internet Connection" for setups with Gateway WAN2 support.
Add UBB management VLAN field in property panel.
Add debug terminal for USP-PDU-Pro.
Add MSCHAP option for VPN settings.
Fix issues with USP-RPS adoption.
Fix constantly changing topology.
Fix missing historical statistics for UDM wan port.
Fix Statistics "Total Traffic" section's responsive style.
Fix Statistics not loading on Standalone Controller.
Fix redirect to Downlink device's property panel.
Fix redirect to Uplink device's property panel.
Fix realtime usage from jittering around in Dashboard.
Fix missing ports and wrong port status tooltip text when disconnecting devices.
Prevent Vlan Only vlans from being generated for disabled SFP+ interfaces.
Prevent selecting the same LAN network group on USG port remapping forms.
Do not send device disconnect alert while doing auto backups.
Device, Clients table column style update.
Update app's header styling.
Change 'Air Stats' to 'Radios' in RF section.

Additional information
Please report any issues you encounter with this release using the Report Bug form.

(Recommended) - Create an up-to-date backup before upgrading your controller in the event any issues are encountered.

Existing UniFi Network controllers must be on one of the following versions in order to upgrade directly to this version:
6.2.13 and earlier 6.2.x versions.
6.1.71 and earlier 6.1.x versions.
6.0.45 and earlier 6.0.x versions.
5.14.25 and earlier 5.14.x versions.
5.13.33 and earlier 5.13.x versions.
5.12.72 and earlier 5.12.x versions.
5.11.52 and earlier 5.11.x versions.
5.10.27 and earlier 5.10.x versions.
5.9.33 and earlier 5.9.x versions.
5.8.30 and earlier 5.8.x versions.
5.7.28 and earlier 5.7.x versions.
5.6.42 and earlier 5.6.x versions.
Most earlier versions are also supported for direct upgrade, going back to 3.1.0.

Controller updates may cause your adopted devices to reprovision after controller upgrades.
An updated/current version of Java 8 must be installed on the system hosting the controller software. Java 9 and later are not yet supported.
As of UniFi Network controller 5.9, if using Cloud Access, the host system/device requires outbound 8883/tcp to be open/unrestricted. Find up-to-date port requirements here.
Minimum supported device firmware for U6-Series devices is 5.29.0, UAP/USW is 4.0.9, and for USG it's 4.4.34.
If you have any 'service dns forwarding options' configuration defined in config.gateway.json, it will overwrite the provisioning of statically defined name servers, leaving you with no DNS. Either remove the 'service dns forwarding options' portion of config.gateway.json, or add additional 'options' lines defining name servers, such as 'server=1.1.1.1', 'server=8.8.8.8', etc.

Microsoft Windows specific

Users running 64-bit Windows should only have 64-bit Java installed. If you have 32-bit Java installed then we recommend uninstalling it.

macOS Specific

We stopped bundling Java as of UniFi Network 5.11.47. If you're installing that release or later please make sure you have manually installed a current release of Java 8 beforehand. Only the Java Runtime Environment (JRE) is required.
Oracle JRE 8 offers the simplest path as it will simply "just work" without requiring any changes. We may investigate alternative JVMs and update this message accordingly.

Debian/Ubuntu specific

For Debian/Ubuntu users installing via our repo, please update your APT source (see HERE).
We support MongoDB 3.6 since 5.13.10, older controllers only support up to MongoDB 3.4.

Checksums

6c11c6e62f72e5ceb80dc54219ff71f6 *UniFi-installer.exe
708cf8fc091f9ebb3c7513296002f0df *UniFi.pkg
bd62f2c2e336a302448c4017572a5c9f *UniFi.unix.zip
d74dcf6cb774b70e5801902fd112f78c *unifi_sysvinit_all.deb
601df32736f41e40a80a3e472450a3e1 *unifi_sh_api

------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

SHA256(UniFi-installer.exe)= f5b996bbb88b1852d84a1dc01e610d4514fc551355709e7664709bd10b6be4d5
SHA256(UniFi.pkg)= c9066d5cdb9539aaa84335718d288d8b18ea054d4f213c3a608ebfc24babf75e
SHA256(UniFi.unix.zip)= 780cc420e804525d89f3248ccfca19c3a83a2ffa5f800b8a3562352c4975f9bf
SHA256(unifi_sysvinit_all.deb)= f1ddb3e9de62c4f03c5ca6ad4faa71c125cb1696eb64c4b9227538684355856e
SHA256(unifi_sh_api)= 1791685039ea795970bcc7a61eec854058e3e6fc13c52770e31e20f3beb622eb

Download links
UniFi Controller for Windows
UniFi Controller for macOS
UniFi Controller for Debian/Ubuntu and UniFi Cloud Key
UniFi Controller for unsupported Unix/Linux distros *** DIY / Completely unsupported ***
unifi_sh_api (shell library)
USG Firmware 4.4.55
upgrade https://dl.ui.com/unifi/firmware/UGW3/4.4.55.5377096/UGW3.v4.4.55.5377096.tar
USG Firmware 4.4.55
Bugfixes
Update dnsmasq to v2.84. Patches vulnerabilities in CVE-2020-25681, CVE-2020-25682, CVE-2020-25683, CVE-2020-25684, CVE-2020-25685, CVE-2020-25686 and CVE-2020-25687. Of these, only the ones related to DNS cache poisoning possibilities are relevant to controller-generated configurations (25684 through 25686).
Patch for crash in miniupnpd.
Missing packages added to GPL source archive.

Additional information
dnsmasq deprecated the crypto library currently used by USG for DNSSEC purposes. This does not impact any controller-generated configuration, and is all but unused on USG in general, but if you have DNSSEC enabled in config.gateway.json, you will need to remove that and force provision USG.

Download links
USG | md5sum | sha256sum
USG-Pro | md5sum | sha256sum
USG-XG | md5sum | sha256sum
En voor je u6-lite
UAP Firmware 5.57.1
upgrade https://dl.ui.com/unifi/firmware/UAL6/5.57.1.12853/BZ.mt7621_5.57.1+12853.210319.1918.bin
Improvements
[UAP-MTK/U6] Improve connectivity with IOT devices on 2.4 GHz.
Bugfixes
[U6] Fix Minimum data rate not working.

Additional information
Please report any issues you encounter with this release using the Report Bug form.

Instead of using the manual links, you can also subscribe to your desired firmware channel, as described here.
All URLs use HTTPS. This assumes your device(s) are running 3.7.56 or later and that the device's date is properly set. Please change URLs to HTTP for device(s) running earlier firmware or if the date is incorrect (e.g. if device can't reach a NTP server).

Any and all feedback is welcome, including lettings us know about successful device upgrades. When reporting an issue, please ensure that you include the following information:

Controller version.
Firmware version (previous and current).
Device model(s).

Download links
U6-Lite/IW/LR-EA/Mesh/Extender | md5sum | sha256sum
U6-LR | md5sum | sha256sum

[ Voor 71% gewijzigd door xbeam op 03-04-2021 16:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iMars

iMars

Full time prutser

xbeam schreef op zaterdag 3 april 2021 @ 15:41:
[...]

Klopt is bekend issue. Als dit een thuis installatie is en je bent niet bang om beta (cutting edge) te draaien
rm /tmp/unifi_sysvinit_all.deb &> /dev/null; curl -o "/tmp/unifi_sysvinit_all.deb" https://dl.ui.com/unifi/6.2.13-0c59325d51/unifi_sysvinit_all.deb && dpkg -i /tmp/unifi_sysvinit_all.deb && rm /tmp/unifi_sysvinit_all.deb

[...]

USG Firmware 4.4.55
upgrade https://dl.ui.com/unifi/firmware/UGW3/4.4.55.5377096/UGW3.v4.4.55.5377096.tar

[...]

En voor je u6-lite
UAP Firmware 5.57.1
upgrade https://dl.ui.com/unifi/firmware/UAL6/5.57.1.12853/BZ.mt7621_5.57.1+12853.210319.1918.bin

[...]
Hmmm 🤔 maar ik draai de controller op docker, ... kijken of daar de beta versie ook tussen zit.

USG blijf ik van af, als alles goed draait, totdat de controller geüpdate wordt, zou ik eerder downgraden naar 6.0.45 of upgraden naar een beta versie. En aan de andere kant, alles werkt gewoon, kan ook de notificaties tijdelijk uitzetten ...

Acties:
  • +1 Henk 'm!
iMars schreef op zaterdag 3 april 2021 @ 16:32:
[...]

Hmmm 🤔 maar ik draai de controller op docker, ... kijken of daar de beta versie ook tussen zit.

USG blijf ik van af, als alles goed draait, totdat de controller geüpdate wordt, zou ik eerder downgraden naar 6.0.45 of upgraden naar een beta versie. En aan de andere kant, alles werkt gewoon, kan ook de notificaties tijdelijk uitzetten ...
Kan je docker via het Shell commando benaderen?
in plaats van unifi-os gebruik je eigen docker name van de controller.
unifi-os shell 

Zo dat je controller in docker zelf update.
Zorg wel eerst voor goede back-up van je settings en docker file. Volgens mij is het afhankelijk van de gebruikte container of dit kan.

[ Voor 13% gewijzigd door xbeam op 03-04-2021 19:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kopernikus.1979
  • Laatst online: 25-03-2023
Beste,

Gezien mijn USG-3 het begeven geeft en ik ook een CloudKey Gen2 draai heb ik een UDM Pro kunnen kopen voor een mooi prijsje en dit kwam mij goed uit gezien ik ook 3 lan poortjes te kort had op mijn USW-24 en ik zo weer een extra 8 poorten bij heb en ik ook de CloudKey kan verkopen om een stuk van mijn investering terug te winnen.

Nu had ik graag eens jullie mening/advies betreffende VLANS, momenteel ziet mijn setup er als volgt uit:

Native LAN/VLAN --> hier draaide mijn USG3 gezien je deze niet kan verplaatsen naar een tagged management vlan
Trusted VLAN --> mijn vertrouwde toestellen
IoT --> voor al mijn slimme toestellen
Surveillance --> voor mijn Ubiquiti camera's & deurbel
Servers --> hier draaide de CloudKey, mijn NAS met diverse services, en 2 RasPi voor PiHole & Unbound (+Wireguard voor PiHole op onze smartphones)
Gasten --> voor de bezoekers
Management --> voor mijn switch & AP's

Zoals ik reeds heb gelezen op fora is het bij de UDM Pro ook niet mogelijk om deze in een tagged management vlan te plaatsen, waardoor deze (inclusief network/protect die in mijn server vlan draaide) in mijn native lan zal terechtkomen een beetje tegen de "best-practices"...

Nu mijn eigenlijk vraag, hoe pak ik dit best aan?

Laat ik alle AP's & switch staan in hun taged management VLAN of verplaats ik deze beter ook naar de Native lan zodat alles mooi samen zit? Of laat ik alles staan zoals ik het nu heb en laat ik enkel de UDM pro in de native lan staan? En als laatste mijn 2 RasPi met PiHole/Unbouwd/Wireguard laat ik deze staan in de server VLAN of hoort die eigenlijk beter thuis in de Management VLAN of samen met de UDM Pro in de native LAN?

Trouwens iemand een tip/advies hoe ik het beste de migratie van de Cloudkey Gen2 naar de UDM Pro aanpak?

[ Voor 74% gewijzigd door Kopernikus.1979 op 03-04-2021 17:03 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Kopernikus.1979 schreef op zaterdag 3 april 2021 @ 16:50:
Beste,

Gezien mijn USG-3 het begeven geeft en ik ook een CloudKey Gen2 draai heb ik een UDM Pro kunnen kopen voor een mooi prijsje en dit kwam mij goed uit gezien ik ook 3 lan poortjes te kort had op mijn USW-24 en ik zo weer een extra 8 poorten bij heb en ik ook de CloudKey k
Welkom in wonderlijke wereld van constante BETA :+ Nee, overal gezien ben ik er te vrede mee. Alleen die 8 poortjes op de UDM zijn hebben geen volwaardig switch board. Het is daardoor niet aan te bevelen/bedoeling om er bijv een Nas of je USW-24 op aan te sluiten. Voor de verbinding naar je USW is de SFP+ en daar sluit je apparaten zoals een Nas en computer aan.

Als je rekening houd met het router on a stick princiepen en de portjes niet voor de verkeerde doeleinden gebruikt is het een fijn apparaat
Wikipedia: Router on a stick
Afbeeldingslocatie: https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/4/4d/Router_on_a_stick_concept.png
Native LAN/VLAN --> hier draaide mijn USG3 gezien je deze niet kan verplaatsen naar een tagged management vlan
Kan wel onder device services maar dat moet je niet willen. Bij bijv een gateway crash kan je de router niet meer van af je netwerk benaderen om deze herstellen omdat de vlan tags niet matchen. vlan1 is altijd untaged en dus benaderbaar.
Servers --> hier draaide de CloudKey, mijn NAS met diverse services, en 2 RasPi voor PiHole & Unbound (+Wireguard voor PiHole op onze smartphones)
Ik zou vpn nooit in mijn sever domein draaien, maar altijd in een apparte dmz ( vlan/subnet) en vanuit daar kan je alle services benaderbaar maken.

Daarnaast zou ik de cloudkey verplaatsen naar je camera netwerk en alleen als protect recorder gebruiken. Als controller kan je hen vanwege de UDM toch niet meer gebruiken en zo voorkomen inter vlan routing van je camera verkeer en dus overbodige belasting van je backbone en udm. Plus je wil je camera beelden niet op je router hebben staan. ( je hangt je sieraden/horloge ook niet in je brieven bus )

[ Voor 40% gewijzigd door xbeam op 03-04-2021 19:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kopernikus.1979
  • Laatst online: 25-03-2023
xbeam schreef op zaterdag 3 april 2021 @ 17:10:
[...]

Welkom in wonderlijke wereld van constante BETA :+ Nee, ben overal te vrede mee alleen de 8 poortjes op de UDM zijn hebben geen volwaardig switch board. Het is dan daardoor niet aan te bevelen/bedoeling om er bijv een Nas of je USW-24 op aan te sluiten. Voor de verbinding naar je USW is de SFP+ en daar sluit je apparaten zoals een Nas en computer aan.

Als rekening houd met het router on a stick princiepen en de portjes voor de verkeerde doelen gebruikt is het een fijn apparaat
Wikipedia: Router on a stick
[Afbeelding]
Ik was dat ook zo van plan te doen maar als ik bv op die 8 poortjes mijn zonnepanelen aansluit een domotica box dus dingen die geen bandbreedte nodig hebben zal dit dan nadelige gevolgen hebben naar de snelheid op de SFP poort of moet ik die 8 poorten eigenlijk zien als één 1Gbps poort die gedeeld? Dus alles wat hoge snelheid nodig heeft of poort agragatie aan de switch hangen die verbonden is met de UDM via SFP.
[...]

Kan wel onder device services maar moet je niet willen bijv een gateway crash kan je de router niet mee benaderen om herstellen omdat de vlan tag niet matcht en vlan1 is altijd untamed dus benaderbaar
Ook bij de UDM Pro of dit was enkel voor de USG?
Wat mij brengt tot mijn initiële vraag over de VLANS, graag jou advies/mening hierover.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HKLM_
nero355 schreef op zaterdag 3 april 2021 @ 14:50:
[...]

De wattes :?

[...]

Volgens mij kan een EdgeRouter dat wel en dus ook een USG, maar dan niet via de UniFi Controller natuurlijk, want dat zou tenslotte veel te handig zijn! _O- :+
redundant power system :P

Cloud ☁️

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Kopernikus.1979 schreef op zaterdag 3 april 2021 @ 17:31:
[...]

Ik was dat ook zo van plan te doen maar als ik bv op die 8 poortjes mijn zonnepanelen aansluit een domotica box dus dingen die geen bandbreedte nodig hebben zal dit dan nadelige gevolgen hebben naar de snelheid op de SFP poort of moet ik die 8 poorten eigenlijk zien als één 1Gbps poort die gedeeld? Dus alles wat hoge snelheid nodig heeft of poort agragatie aan de switch hangen die verbonden is met de UDM via SFP.
Ja die 8 portjes zijn eigenlijk één 1Gb/s portje en wat 1 gebruikt gast ten kosten de ander en je Internet.
Inderdaad prima voor zonnepanelen maar dan moet ze niet in je IoT vlan samenvoegen maar als apart Segment beschouwen los de rest van je netwerk zodat nauwelijks tot geen onderling verkeer is.
[...]

Ook bij de UDM Pro of dit was enkel voor de USG?
Wat mij brengt tot mijn initiële vraag over de VLANS, graag jou advies/mening hierover.
Ja ook met de UDM daarin verschilt hij niets met een USG en andere merken. je UDM, switch en accespoints verwachten dan management verkeer op bijv vlan 9 maar na crash of fist boot kent je UDM of nieuwe switch of WiFi AP kent alleen vlan1(is altijd untaged) Hierdoor is zijn deze apparaten vanuit je netwerk niet benaderbaar voor installatie. Je heb dan altijd eerst untaged toegang tot die apparaten nodig om ze voorzien van juiste management vlan instellen voor dat je ze kan aansluiten en configure.

Voor thuis moet je niet aan zulk soort hoofdpijn willen begin, even snel je accespoints of switch resetten bij bijv verkeerde uplink port setting |:( zit er dan niet meer in.

[ Voor 23% gewijzigd door xbeam op 03-04-2021 19:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• letanie
  • Registratie: Juni 2018
  • Laatst online: 14:14
Voor mijn nieuwbouw huis denk ik gebruik te maken van een UDM Pro 2 AP (Unifi 5 Lite) en enkele camera's. Naar wat ik lees is de Protect App enkel te gebruiken met een cloud account maar kan je via de browser deze wel bekijken zonder gebruik te maken van een cloud account. Mijn keuze voor Ubiquiti is vooral om mijn data in eigen handen te kunnen houden. Klopt het dat je de camera streams ook zonder de cloud te gebriken kan bekijken, ook zonder vast publiek IP address?

Acties:
  • +1 Henk 'm!
letanie schreef op zaterdag 3 april 2021 @ 18:24:
Voor mijn nieuwbouw huis denk ik gebruik te maken van een UDM Pro 2 AP (Unifi 5 Lite) en enkele camera's. Naar wat ik lees is de Protect App enkel te gebruiken met een cloud account maar kan je via de browser deze wel bekijken zonder gebruik te maken van een cloud account. Mijn keuze voor Ubiquiti is vooral om mijn data in eigen handen te kunnen houden. Klopt het dat je de camera streams ook zonder de cloud te gebriken kan bekijken, ook zonder vast publiek IP address?
Ja dat kan. De cloud verbinding waar discussie over is gaat over de app op je telefoon en de UDM waar bij installatie gedwongen wordt om cloud account aan te maken/te koppelen voordat je hem kan installeren.
Daarna is hij zonder internet gewoon lokaal te beheren

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Will_M
  • Niet online
@iMars Die '6.1.71 Controller' software is inderdaad redelijk 'buggy' :+ :P

Ik heb vanochtend hier m'n 'Distribution Layer Switch' (US-8-150W) er tussenuit gehaald omdat een maatje van me wat issues had met een switch op zijn eigen netwerk en hij toch wel moest kunnen werken vanuit huis. Ik heb nu dus tijdelijk even een minder nette oplossing bij mezelf thuis doordat ik nu twee 'Edge / Access Switches' (ook US 8-150W'ers) in serie heb moeten zetten....

M'n hele 'topologie' is nu naar de gallemiezen waarbij de tweede switch in de serie me denkt te moeten melden dat 'ie nérgens mee verbonden is, en dus in niemandsland als stand-alone switch mag opereren, en dat de UPLINK (SFP) maar een 10Mbit poortje is volgens het tabblad 'Devices' :S

Heb voor de zekerheid maar even een speedtest gedaan vanop een device wat helemaal aan 't einde van de keten staat en dan haalt dat apparaat naar 't Internet gewoon de volle bandbreedte (en voor zover ik weet kan ik nog steeds géén 100Mbit naar 't Internet halen over een 10Mbit lijntje), intern gaat er gewoon Gbit over de kabels naar een apparaat op de andere switch.

@xbeam Bêta ALPHA Testers hebben ze inderdaad genoeg bij Ubiquiti, ja.... Iedereen met die spullen moet schijnbaar gewoon maar ongevraagd participeren in dat programma :P

Hmm.... Die 'New Userinterface' verstiert dus onderwater stiekem behoorlijk wat zaken én zet spullen aan welke ik bewust UIT had staan. WIRELESS UPLINK stond weer aan (en dus hing die tweede switch op die manier weer in een eigen stukje 'niemandsland' in de Topology / Map) :X

Topology / Map 'klopt' inmiddels weer met de werkelijkheid én m'n SFP's doen ook volgens de GUI weer gewoon Gbit verstouwen :9 :o

Ik heb die Nieuwe GUI bijna een week de kans gegeven om zichzelf te kunnen en mogen bewijzen en had er eigenlijk niet veel op aan te merken.... 'Hád' is dat dus! :|

[ Voor 17% gewijzigd door Will_M op 03-04-2021 23:49 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• iMars

iMars

Full time prutser

@Will_M ... inderdaad buggy... wilde even downgraden naar 6.0.45 krijg ik de melding dat de controller niet wil starten omdat er niet vanaf 6.1.71 geüpgrade mag worden.

Zit ook even verder te kijken, maar veel instellingen zijn ook verloren. Zo had ik vaste kanalen ingesteld, en blijkt nu in ene allemaal op auto te staan, iets wat ik absoluut niet wil.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Will_M
  • Niet online
iMars schreef op zaterdag 3 april 2021 @ 19:36:
@Will_M ... inderdaad buggy... wilde even downgraden naar 6.0.45 krijg ik de melding dat de controller niet wil starten omdat er niet vanaf 6.1.71 geüpgrade mag worden.

Zit ook even verder te kijken, maar veel instellingen zijn ook verloren. Zo had ik vaste kanalen ingesteld, en blijkt nu in ene allemaal op auto te staan, iets wat ik absoluut niet wil.
Daar kwam ik zojuist dus ook achter nadat ik die rare topologie ineens zag na m'n 'helpende hand' klusje van vandaag met die switch (heel de week wás dat gewoon op orde, althans zo leek het)... Stiekem hebben ze in die Controller Software dus gewoon een hoop zaken per-default weer aan gezet, ook als ze door de gebruiker bewust gewijzigd óf simpelweg UIT gezet waren, en dat werd vervolgens perfect verbloemd door die nieuwe GUI waarin je veel van dat soort settings niet eens meer kunt vinden (laat staan: Maken) :'(

VHT waardes staan dus ook weer allemaal op 'Default' voor de 2,4Ghz & 5Ghz antennes ... HELL: Als ik hier thuis met VHT40 op 2,4Ghz en VHT160 op 5Ghz wens te draaien dan moet ik dat toch zélf weten....

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_g23VO5g2-lAtVmCk5dnI7m8jQw=/800x/filters:strip_exif()/f/image/ibXBuAS3oMYe5tJEs1OUbyIn.png?f=fotoalbum_large

Een nieuwe GUI (Graphical User Interface) in Alpha status verstiert dus de daadwerkelijke CONTROLLER settings 8)7

Bij 'Threat Management' hebben ze in de 'Classic GUI' eindelijk wél 't woordje 'Bêta' weg durven te poetsen >:) :9

[ Voor 42% gewijzigd door Will_M op 03-04-2021 20:36 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!
iMars schreef op zaterdag 3 april 2021 @ 19:36:

Downgrade kan niet. Dat kan alleen via factory reset en een backup niet hoger dan controller versie die gaat installeren.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• LightStar
xbeam schreef op zaterdag 3 april 2021 @ 18:32:
[...]

En dan voor de RPS de zelfde stoppenkast gebruiken. _/-\o_
Idd zelfde stoppenkast andere fase en 2e ups ;)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Will_M
  • Niet online
LightStar schreef op zaterdag 3 april 2021 @ 22:41:
[...]

Idd zelfde stoppenkast andere fase en 2e ups ;)
Valt me een beetje tegen... Waarom geen eigen Nood Stroom Aggregaat (NSA) er achter zodat die extra fase ook 100% zéker is qua levering? :P :*)

[ Voor 3% gewijzigd door Will_M op 03-04-2021 22:50 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• LightStar
Will_M schreef op zaterdag 3 april 2021 @ 22:46:
[...]

Valt me een beetje tegen... Waarom geen eigen Nood Stroom Aggregaat (NSA) er achter zodat die extra fase ook 100% zéker is qua levering? :P :*)
Haha das moeilijk verkoopbaar hier thuis ;) maar er komt in de toekomst nog wel een backup bij maar dat is nu nog een te dure optie, zodra de saldering regeling zal zakken gaan we sowieso overwegen een accupack achter de zonnepanelen te plaatsen ;).

[ Voor 24% gewijzigd door LightStar op 03-04-2021 23:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Falcon Heavy
Hi all,

kan ik met de USW Flex Mini een trunk op poort 1 hebben van bv. VLAN0 untagged, VLAN9+10 tagged naar een USW-16-POE.
En dan op de USW Flex Mini poorten 2-5 untaggen VLAN0, 9 of 10?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hulliee
  • Registratie: November 2008
  • Niet online
Crxtreem schreef op zaterdag 3 april 2021 @ 15:10:

Zie nu ook dat in mijn Iphone er een mogelijkheid is om prive te zijn via wifi. Hij geeft dan een ander Mac adres door.
Privéadres uitzetten op al je Apple-devices.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Falcon Heavy schreef op zaterdag 3 april 2021 @ 23:27:
Hi all,

kan ik met de USW Flex Mini een trunk op poort 1 hebben van bv. VLAN0 untagged, VLAN9+10 tagged naar een USW-16-POE.
En dan op de USW Flex Mini poorten 2-5 untaggen VLAN0, 9 of 10?
Nee dat kan niet, >:) Maar als je vlan1 gebruikt kan het wel :+

[ Voor 7% gewijzigd door xbeam op 04-04-2021 01:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Falcon Heavy
xbeam schreef op zondag 4 april 2021 @ 01:16:
[...]

Nee dat kan niet, >:) Maar als je vlan1 gebruikt kan het wel :+
lol ik snapte het hele internet al niet. VLAN supported maar eigenlijk ook niet.

tnx

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tom15k_
  • Registratie: Juli 2016
  • Laatst online: 16-08 20:32
Oke, 2 dingen waar ik momenteel tegen aan loop.

- Ik heb zowel thuis als op het werk een UniFi netwerk draaien. Op beide locaties Cloud Key Gen 2 met camera's en access points staan.
Ik zit zelf met een aantal medewerkers in de Cloud Key als admins op kantoor. Thuis zit ik er alleen op, samen met mijn ouders. Die hebben 1 account samen.

Hoe kan het nu, als ik de motion alerts aanzet op kantoor, dat mijn ouders (die niet in de cloud key zitten en kunnen) ook meldingen hiervan krijgen? Als ze er op drukken gaan ze gewoon naar de Cloud Key thuis, waar niks aan de hand is.

-Weet iemand toevallig of er goedkopere opties zijn om de Cloud Key gen 2 plus in een 19 inch rack te hangen, in plaats van dat achtelijk duur ding van Ubiquiti? Ik zag op het internet wel sommige 3D prints, maar ik wil eigenlijk wel dat het over de hele breedte dekt, niet een klein beetje!

edit: ik schoot me zelfs nog een derde vraag binnen, gaat lekker zo

- Is het mogelijk om het lampje in de UniFi accesspoints te vervangen? Onze accesspoints op het werk gaan al even mee, maar de lampjes zijn niet meer te zien. Iemand een idee of je dit kan veranderen dat het weer felblauw is? Ze staan niet uit, ze zijn gewoon echt aan het vergaan... :>

Tips zijn welkom!!

[ Voor 16% gewijzigd door tom15k_ op 04-04-2021 09:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LightStar
tom15k_ schreef op zondag 4 april 2021 @ 09:01:
Oke, 2 dingen waar ik momenteel tegen aan loop.

- Ik heb zowel thuis als op het werk een UniFi netwerk draaien. Op beide locaties Cloud Key Gen 2 met camera's en access points staan.
Ik zit zelf met een aantal medewerkers in de Cloud Key als admins op kantoor. Thuis zit ik er alleen op, samen met mijn ouders. Die hebben 1 account samen.

Hoe kan het nu, als ik de motion alerts aanzet op kantoor, dat mijn ouders (die niet in de cloud key zitten en kunnen) ook meldingen hiervan krijgen? Als ze er op drukken gaan ze gewoon naar de Cloud Key thuis, waar niks aan de hand is.
Hoe gebruik je het thuis 1 account ? (zo lees ik het) dus wanneer je hetzelfde ubiquiti account gebruikt op beide locaties zullen hun ook de melidngen krijgen, wij hebben per persoon hier een account (mijn vrouw een eigen en ik een eigen, beide voorzien van eigen rollen), zelfde bij mijn schoonouders thuis, hun kunnen enkel bij het protect deel, ik ben dan ook de enige die meldingen ziet op mijn telefoon/account.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tom15k_
  • Registratie: Juli 2016
  • Laatst online: 16-08 20:32
LightStar schreef op zondag 4 april 2021 @ 09:59:
[...]

Hoe gebruik je het thuis 1 account ? (zo lees ik het) dus wanneer je hetzelfde ubiquiti account gebruikt op beide locaties zullen hun ook de melidngen krijgen, wij hebben per persoon hier een account (mijn vrouw een eigen en ik een eigen, beide voorzien van eigen rollen), zelfde bij mijn schoonouders thuis, hun kunnen enkel bij het protect deel, ik ben dan ook de enige die meldingen ziet op mijn telefoon/account.
Yes, ik heb 1 mailadres die zit op beide Cloudkeys! Dat is mijn eigen. Ik ben ook de enigste die daar op ingelogd is.
Dan hebben mijn ouders samen 1 account, die zit echt alleen op de thuis cloud key.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yordi-
  • Registratie: December 2016
  • Niet online
Waarschijnlijk een irritante n00b-vraag, maar ik sta op het punt om 3 AP's te bestellen en was in de veronderstelling dat de AP's automatisch gebruik maken van een cloud-controller (ala Meraki). Toen zag ik in de webshop opeens de "cloudkey" en was ik in de war. Ik zie nu ook dat je de controller lokaal kan draaien. Waarvoor dient die cloudkey nu precies? Is de controller image gratis? Waarom zou je dan zo'n dure cloudkey kopen? De OP maakt me niet veel wijzer m.b.t. de controller.

Thanks!

[ Voor 4% gewijzigd door Yordi- op 04-04-2021 11:19 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• tcviper
  • Registratie: April 2010
  • Nu online
Yordi- schreef op zondag 4 april 2021 @ 11:15:
Waarschijnlijk een irritante n00b-vraag, maar ik sta op het punt om 3 AP's te bestellen en was in de veronderstelling dat de AP's automatisch gebruik maken van een cloud-controller (ala Meraki). Toen zag ik in de webshop opeens de "cloudkey" en was ik in de war. Ik zie nu ook dat je de controller lokaal kan draaien. Waarvoor dient die cloudkey nu precies? Is de controller image gratis? Waarom zou je dan zo'n dure cloudkey kopen? De OP maakt me niet veel wijzer m.b.t. de controller.

Thanks!
De Cloudkey is simpelweg een hardware apparaat (naast de UDM) waar de controller op draait, het is een van de vele opties. Je kunt het ook installeren op een Linux, Mac of Windows computer of een Raspberry PI, wat jij wilt :) Vrije keuze dus.

PSN: tcviper | Steam: Viper | TechConnect - MikeRedfields

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hulliee
  • Registratie: November 2008
  • Niet online
Yordi- schreef op zondag 4 april 2021 @ 11:15:

Thanks!
De cloudkey is om je apps in te stellen en te beheren. Kan in een docker worden gedraaid en is gratis. Al schijn je nu bij de laatste update wel wat reclame voor de UDM te krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Falcon Heavy schreef op zondag 4 april 2021 @ 07:35:
[...]

lol ik snapte het hele internet al niet. VLAN supported maar eigenlijk ook niet.

tnx
Nee je snap het prima. Aleen 1 is het laagste vlan nummer en altijd untaged. Vlan 0 bestaat niet. Daarom mijn duiveltje bij “Nee kan niet” om dat het een beetje gemeen was op je vraag of je idee zouden werken op een flex mini.

[ Voor 6% gewijzigd door xbeam op 04-04-2021 11:57 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• AtleX
  • Registratie: Maart 2003
  • Niet online

AtleX

Tyrannosaurus Lex 🦖

The Druid schreef op vrijdag 2 april 2021 @ 17:08:
[...]

Same here, heb jij inmiddels een manier gevonden om je custom dashboards terug te halen of op zijn minst het nieuwe dashboards te bewerken ?
Nee, helaas. De link naar de oude interface werkt bij mij niet en het restoren van een backup resulteert in een niet functionerende UCK. Die gaat pas weer werken als ik de laatste backup met de meest recente firmware restore. Ik heb me er maar even bij neergelegd dat ik nu weinig aan de UI heb.

De advertenties voor de Unifi Dream Machine Pro heb ik wel kunnen verwijderen door een USG te kopen. Die stond al een tijdje op m'n verlanglijstje dus heb de kogel maar door de kerk gejaagd. Daarmee zijn ook op mysterieuze wijze de reclames voor de extra access points verdwenen.

[ Voor 5% gewijzigd door AtleX op 04-04-2021 12:50 ]

Sole survivor of the Chicxulub asteroid impact.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yordi-
  • Registratie: December 2016
  • Niet online
tcviper schreef op zondag 4 april 2021 @ 11:20:
[...]

De Cloudkey is simpelweg een hardware apparaat (naast de UDM) waar de controller op draait, het is een van de vele opties. Je kunt het ook installeren op een Linux, Mac of Windows computer of een Raspberry PI, wat jij wilt :) Vrije keuze dus.
Heb je (of iemand anders) de controller wellicht eens op een Synology NAS in docker gedraaid?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MicroVAX3400
  • Registratie: September 2016
  • Laatst online: 17:12
Klopt het dat de iOS Protect App alleen werkt als op de UDM-pro, remote access enabled is, zelfs als het iOS device op een LAN van die UDM zit?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• tcviper
  • Registratie: April 2010
  • Nu online
Yordi- schreef op zondag 4 april 2021 @ 12:51:
[...]

Heb je (of iemand anders) de controller wellicht eens op een Synology NAS in docker gedraaid?
Ja ik heb dat op een Synology NAS draaien en gebruik die als controller via deze docker: https://github.com/goofball222/unifi

PSN: tcviper | Steam: Viper | TechConnect - MikeRedfields

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RvdMeer
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 23-06 08:23
Ik heb mijn netwerkapparatuur in de meterkast hangen en ben opzoek naar een upgrade van mijn Unifi Security Gateway (non-pro). Hoewel de UDM qua performance het wint van de USG-Pro (4) kom ik met de formaten niet uit. De UDM is nogal diep mijn ruimte is beperkt tot aparaten met een diepte van ~24CM. Ideaal zou zijn; een USG-Pro met de specs van de UDM maar de formfactor van een USG-PRO(4).

Zijn er al geruchten dat deze eraan zit te komen of zijn er wellicht nog andere oplossingen v.w.b. custom behuizing oid?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
RvdMeer schreef op zondag 4 april 2021 @ 13:13:
Ik heb mijn netwerkapparatuur in de meterkast hangen en ben opzoek naar een upgrade van mijn Unifi Security Gateway (non-pro). Hoewel de UDM qua performance het wint van de USG-Pro (4) kom ik met de formaten niet uit. De UDM is nogal diep mijn ruimte is beperkt tot aparaten met een diepte van ~24CM. Ideaal zou zijn; een USG-Pro met de specs van de UDM maar de formfactor van een USG-PRO(4).

Zijn er al geruchten dat deze eraan zit te komen of zijn er wellicht nog andere oplossingen v.w.b. custom behuizing oid?
Waarom name je dan geen UDM-B?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RvdMeer
xbeam schreef op zondag 4 april 2021 @ 13:16:
[...]

Waarom name je dan geen UDM-B?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/NphonopDUL-HJxluN_YsOPAzibM=/800x/filters:strip_exif()/f/image/Hg6Ru1PvrlYpFOxPEAf1UVYg.png?f=fotoalbum_large

Heb ik ook naar gekeken maar heb m bij voorkeur in mijn wall-mount rack hangen en ik heb de LAN2 poort nodig voor mijn DMZ. Er loopt in mijn netwerk nu een dedicated DMZ lijn van LAN2 poort naar een DMZ hypervisor. Compleet geisoleerd van de rest van mijn netwerk.

[ Voor 29% gewijzigd door RvdMeer op 04-04-2021 13:30 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sakete
RvdMeer schreef op zondag 4 april 2021 @ 13:13:

Er is een early access UXG Pro, wat feitelijk een UDM Pro is zonder alle toeters en bellen (dus gewoon puur een gateway). Maar geen idee of deze ooit officieel uit komt. Hij is schijnbaar ook duurder dan de UDM Pro, wat nergens op slaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RvdMeer
Sakete schreef op zondag 4 april 2021 @ 13:30:
[...]

Er is een early access UXG Pro, wat feitelijk een UDM Pro is zonder alle toeters en bellen (dus gewoon puur een gateway). Maar geen idee of deze ooit officieel uit komt. Hij is schijnbaar ook duurder dan de UDM Pro, wat nergens op slaat.
Gezien inderdaad maar ik miste de LAN2 poort daarop

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• geenwindows
  • Registratie: November 2015
  • Niet online
MicroVAX3400 schreef op zondag 4 april 2021 @ 12:58:
Klopt het dat de iOS Protect App alleen werkt als op de UDM-pro, remote access enabled is, zelfs als het iOS device op een LAN van die UDM zit?
helaas wel...
Ik heb de UNVR4 waar remote acces uit staat, kan in de app geen verbinding ermee krijgen. ik heb de app gedumpt en gebruik gewoon de browser.

Fan van: Unraid, ProxMox, Pi-hole, PlexMediaServer, OPNsense. Meer een gluurder dan een reaguurder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RvdMeer
Sakete schreef op zondag 4 april 2021 @ 13:30:
[...]

Ik kwam zojuist op deze pagina terecht;

https://fccid.io/SWX-UXGPRO

In het user-manual staat het formaat ook genoemd;
442.4 x 43.7 x 285.6 mm (17.42 x 1.72 x 11.24")

Kortom; dit gaat niet passen in mijn meterkast. Ik vrees dat de USG-Pro(4) hetgeen is waar ik mee zal moeten gaan werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• theduke1989
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 03-10 09:29
Beste tweakers,

Ik heb een vraag aan jullie.

Heb via Hyper-V een debian vm aangemaakt, daarop debian geinstalleerd, alles heeft gewerkt.
Nu heb ik dit gevolgd: https://community.ui.com/...61-40a7-82ec-22b17f027776

alles is geinstalleerd, ik kan de link benaderen :8443 en heb ene account aangemaakt.
Maar onder devices kan ik dus geen AP vinden (No UnFi devices have been adopted.
Zo ik heb dus een reset uitgevoerd op de AP nu blinkt de Ap niet meer maar blijdt het een vaste kleur wit hebben, voorheen heeft het geblinkt.

Wat kan ik nu doen?

Ook was het voorheen op de vm een andere ip range, deze heb ik verwijderd in de debian internet settings, en heb een range gepakt van de router op dit moment waar je eigenlijk ook de AP op moet kunnen vinden,

Wanneer ik de Advanced IP scanner draai, zie ik niet mijn AP of mijn virtuele machine hoe kan dat?
Daarnaast op de advanced ip scanner zie ik een 172 address en geen 192 hoe kan dit? l

ik gebruik de PoE adapter voor dit, een kabel vanuit de router naar de LAN en de andere PoE naar de AP

ik kan de controller niet benaderen van me lokale PC, heb ik net getest.

[ Voor 11% gewijzigd door theduke1989 op 04-04-2021 16:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HKLM_
theduke1989 schreef op zondag 4 april 2021 @ 15:51:
Beste tweakers,

Ik heb een vraag aan jullie.

Heb via Hyper-V een debian vm aangemaakt, daarop debian geinstalleerd, alles heeft gewerkt.

alles is geinstalleerd, ik kan de link benaderen :8443 en heb ene account aangemaakt.
Maar onder devices kan ik dus geen AP vinden (No UnFi devices have been adopted.
Zo ik heb dus een reset uitgevoerd op de AP nu blinkt de Ap niet meer maar blijdt het een vaste kleur wit hebben, voorheen heeft het geblinkt.

Wat kan ik nu doen?

Ook was het voorheen op de vm een andere ip range, deze heb ik verwijderd in de debian internet settings, en heb een range gepakt van de router op dit moment waar je eigenlijk ook de AP op moet kunnen vinden,

Wanneer ik de Advanced IP scanner draai, zie ik niet mijn AP of mijn virtuele machine hoe kan dat?
Daarnaast op de advanced ip scanner zie ik een 172 address en geen 192 hoe kan dit? l

ik gebruik de PoE adapter voor dit, een kabel vanuit de router naar de LAN en de andere PoE naar de AP

Heb je buiten poort 8443 ook

UDP 3478 Port used for STUN.
TCP 8080 Port used for device and controller communication.

Opengezet op je VM zodat die communicatie er doorheen kan? 8443 is alleen voor de webinterface van de controller

Cloud ☁️

Acties:
  • +2 Henk 'm!
theduke1989 schreef op zondag 4 april 2021 @ 15:51:

Wat kan ik nu doen?

Daarnaast op de advanced ip scanner zie ik een 172 address en geen 192 hoe kan dit?

Klinkt als "Ik heb een script al het werk laten doen en ik heb eigenlijk geen idee wat er nu is gebeurd!" samen met wat Docker geneuzel gezien dat 172.x.x.x IP adres :?

Kortom : Richt je Hyper-V goed in en zorg voor een MACVLAN setup indien je Docker gebruikt! B)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• theduke1989
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 03-10 09:29
@HKLM_ ik heb die opties niet gezien, en ook als ik de settings bekijk in hyper-v onder deze VM zie ik ze niet.
Dit was ook bij het installeren van Debian niet tevoorschijn gekomen.

@nero355 ik ben sowieso geen Linux expert, dus heb al daarvoor op google zitten kijken, en de meeste mensen linken naar link in de topic. De apt-get commands ken ik allemaal niet, waardoor het voor mij dus een nodig was om iets anders ze zoeken. Door deze topic heen te bladeren ook gemerkt dat een debian versie veel stabieler is en draait dan de windows, daarvoor dus ook dit genomen. Ik heb debian10 geinstalleerd met daarop de script. Installeert de nodige MongoDB3.6, java, verwijderd oude java, certificates etc.

alle andere wordt gewoon gezien onder 192, de lokale PC en vm onder 172? is dit normaal om de localhost address te nemen?

[ Voor 18% gewijzigd door theduke1989 op 04-04-2021 16:14 ]

Pagina: 1 ... 106 ... 328 Laatste

Let op:
Dit topic is alleen bedoeld voor het bespreken van ervaringen van Ubiquiti Netwerkapparatuur! Protect and Access horen daar niet bij.

Andere onderwerpen horen thuis in:
- Aankoopadvies: [Ubiquiti-apparatuur] Aankoopadvies & Discussie
- IPTV: [Ubiquiti & IPTV] Ervaringen & Discussie
- Deurbel: [Ubiquiti UniFi Protect G4 Doorbell] Ervaringen & Discussie
- Unifi Access: [Ubiquiti UniFi Acces] Ervaringen & Discussie
- Unifi Protect: [UniFi Protect] Ervaringen en Discussies

Gebruik als laatste eerst de search voordat je een vraag stelt. Veel vragen komen telkens terug en de antwoorden zijn dus terug te vinden.