Alpine Linux is gewoon een heel licht gewicht Linux distributie. Daardoor wel populair geworden voor Docker / als base van OCI containers. Maar je kunt het net zo goed gewoon bare metal draaien. En qua andere CLI. Het is zo lichtgewicht doordat het op busybox draait i.p.v. de defacto standaard GNU tools, en vanuit Busybox zit ook al de shell erin (ash?). Zo spannend is het allemaal eigenlijk niet.
* RobertMe heeft toevallig afgelopen weekend wat gebruik gemaakt van Alpine. Nieuwe VPS afgenomen bij TransIP. Goedkoopste met 1GB RAM. En ik moet en zal (Debian met) ZFS on root draaien. Eerdere keren heb ik dat gedaan door via PXE te booten vanaf netboot.xyz. Maar met booten van Debian live kreeg ik kernel panics omdat die out of memory ging. ArchLinux hetzelfde, ook OOM tijdens boot. Alpine kon ik wel booten, maar daar zat geen ZFS in (in het zeer lichtgewicht netboot image). Vervolgens zelf vanuit een Alpine docker container een eigen netboot image gemaakt met ZFS ingebakken, op andere server gezet, en daarvan kon ik vervolgens perfect booten en de handmatige Debian installatie uitvoeren.
En meer on topic. Ik bedenk me nu dat ik thuis ook nog een VM heb draaien met Alpine. Daarin heb ik OpenVPN (client) draaien en dient als gateway voor een VLAN in huis. Dat is dus incl. NAT en alle toeters en bellen (lees: DNAT voor port forwards). Uiteraard gewoon op basis van IPTables. Dat hoeft dus allemaal geen probleem te zijn. Grootste issue voor UI zal zijn om (met beperkte mankracht?) alle eindjes aan elkaar te knopen. Waarbij ze dus potentieel van basis OS naar podman container dat gateway gebeuren doet naar "UniFi client" naar SDN webui moeten.
Maar afhankelijk van de isolatie / permissies / capabilities acht ik de kans 99% dat ze ook vanuit een gateway container gewoon controle over IPTables moeten kunnen hebben. Immers draait het toch allemaal op dezelfde kernel. Enige wat ze dan moeten doen is capabilities zo inregelen dat iptables beschikbaar is.
Ik kan mij namelijk niet indenken dat het wel mogelijk is om "wireguard in Docker te draaien", maar IPTables niet. Immers ziiten beiden voor 75% in de kernel, en de CLI tools doen maar "de kernel configureren".