[Ubiquiti-Netwerkapparatuur] Ervaringen & Discussie - Deel 4 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 342 343 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Alle 42 producten

• laurens0619
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 19:03
ppeterr schreef op maandag 23 februari 2026 @ 15:11:
[...]

Ik gebruik geen modem, het NTU gaat direct in de UDMP.
Wat zegt een traceroute en route print?

CISSP! Drop your encryption keys!

• ppeterr
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 18:44
laurens0619 schreef op maandag 23 februari 2026 @ 15:20:
[...]

Wat zegt een traceroute en route print?
Ik had al eens een tracert bekeken, route print zegt mij niet heel veel trouwens. Maar goed, ik zie er dus niks aan :)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8zsoefrqSZjKinSomhUj7tle43A=/x800/filters:strip_exif()/f/image/QOF6K6GxtPjrdfOwAhlHAx3B.png?f=fotoalbum_large

• franssie
  • Registratie: Februari 2000
  • Nu online

franssie

Save the albatross

@ppeterr maar je gateway in ipconfig en je eigen IP adres zijn wel 192.168 etc etc?

[ Voor 1% gewijzigd door franssie op 23-02-2026 15:35 . Reden: 168 ipv 169, typo ]

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

• ppeterr
franssie schreef op maandag 23 februari 2026 @ 15:26:
@ppeterr maar je gateway in ipconfig en je eigen IP adres zijn wel 192.169 etc etc?
Ja. Al vanaf dag 1 en dat is toch al meer dan 4 jaar. . Vorige week ergens, stond er op de frontpage iets...met een url erin. Ik denk ik klik erop, en kom gewoon op een inlog pagina. Terwijl ik dus al gewoon ingelogged ben op 192.168.1.1

Ik snap werkelijk er niks van waar dit vandaan komt. Het IP 172.16.0.1 is overigens ook het IP van Solaredge omvormers die in acces point modus staan. Om een en ander te configgen. Ja dat heb ik hier in huis, maar die staat niet in die modus. En dan nog...

• bakvis
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 18:56

bakvis

Tweakers.Nerd

tc_bakker schreef op vrijdag 20 februari 2026 @ 16:11:
Ik heb een eigenaardig probleem met een Unifi cloud gateway Ultra.

Deze heb ik gekocht ter vervanging van de XS4ALL Fritbox modem (inmiddels KPN). Alles netjes geinstalleerd volgens KPN handleiding en gevolgd voor de IPTV settings, so far so good. Totdat ik de VPN van mijn werkgever op mijn zakelijke laptop aanzet. Via een VPN is er niet mee te werken. Reproduceerbaar door een download aan te zetten, vervolgens mis ik zeker 6 a 7 PING responses, snelheid zakt terug en komt nadat er ook weer een PING reply is weer terug. Wat ik allemaal al geprobeerd heb:
  • Rechstreeks op de UNIFI aangesloten zonder iets anders eraan (dus echt als enige om intern netwerk uit te sluiten)
  • Gespeeld met MSS Clamping en de MTU settings op de PC. Allemaal geen effect
  • [/li][/li][/li]
  • Netwerkadapter van de PC geupgrade / downgrade
  • Via WiFi / Bekabeld geprobeerd
  • Zonder VPN aan werkt alles perfect. geen issues. Echter geen zakelijk netwerk dus: Niet werkbaar
  • Kabels vervangen
Het enige wat werkt is het terugzetten van de Fritzbox. Via de Fritzbox werkt de VPN uitstekend.

Iemand enig idee?
Hoe is de zakelijke VPN opgezet vanuit je verkgever? wordt al het verkeer de VPN in gestuurd (dus ook internet browsen) of sturen ze alleen verkeer wat voor jullie interne netwerk is bedoeld door de VPN tunnel (split tunneling).

Als het eerste aan de orde is dan ben je overgeleverd aan de capaciteit van de VPN omgeving van je werkgever. Zeker bij grote organisaties is het niet ondenkbaar dat ze en limiet per gebruiker hebben op VPN verkeer, ook als internet verkeer hier overheen loopt.

Doe eens een traceroute richting google.com wanneer je met je VPN verbonden bent en wanneer je niet met je VPN verbonden bent. Als de traceroute met een verbonden VPN anders is dan wanneer je VPN uit staat, dan gaat (waarschijnlijk) al je verkeer de VPN in.

Mijn Specs

• laurens0619
@ppeterr
route print zonder parameter.

gewoon "route print" :)

• ppeterr
laurens0619 schreef op maandag 23 februari 2026 @ 15:32:
@ppeterr
route print zonder parameter.

gewoon "route print" :)
Aha, zo dus :)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3R-6xPb-u6cgoYdCyEIdnZkrh_I=/800x/filters:strip_exif()/f/image/Z1iX6lEb5TdNttHj8F3SeQfG.png?f=fotoalbum_large

• laurens0619
@ppeterr
Als ik de route zo lees dan stuurt die 172.16.0.1 naar je default geway aka je unifi router.
Dat die vervolgens een response erop geeft zal dan denk ik echt je unifi zijn. misschien doet die het op alle adressen? dus ook 172.16.0.2?
Anders even met ssh inloggen en de interfaces bekijken.

Of je hebt een vlan/DNS routerings regel die niet helemaal fris is en zaken naar de unifi stuurt

Mijn gok is een te brede “forward alle lokale ip ranges verkeer” regel

[ Voor 8% gewijzigd door laurens0619 op 23-02-2026 15:45 ]

• ppeterr
laurens0619 schreef op maandag 23 februari 2026 @ 15:38:
@ppeterr
Als ik de route zo lees dan stuurt die 172.16.0.1 naar je default geway aka je unifi router.
Dat die vervolgens een response erop geeft zal dan denk ik echt je unifi zijn. misschien doet die het op alle adressen? dus ook 172.16.0.2?
Anders even met ssh inloggen en de interfaces bekijken.

Of je hebt een vlan/DNS routerings regel die niet helemaal fris is en zaken naar de unifi stuurt

Mijn gok is een te brede “forward alle lokale ip ranges verkeer” regel
Ik heb iets gevonden, kan het nog niet helemaal plaatsen. Ik heb een aantal vlans en lang geleden daar ooit iets voor ingesteld. Maar ik kan mij niets herinneren rondom dat andere IP. Ik kan dit ook niet wijzigen in de config....ben een stap verder iig :)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/P8DVq1d9EMroxZqY-mpBehd-GWA=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/1vURfML52J9PiCVu0GzS0CcE.jpg?f=fotoalbum_large

Er staat dus een regel in de config, met een source network die er niet meer is.
Ik kan die dus ook niet weg editten, of veranderen in de config.
Begrijp overigens ook niet hoe die er bij komt, die andere networks kan ik wel plaatsen.

[ Voor 8% gewijzigd door ppeterr op 23-02-2026 16:10 ]

• laurens0619
@ppeterr
ah mooi gevonden. Dan kom je met 172.16.random.random wss ook weer uit op die unifi doos?

Hypothese:
Tutorials zijn vaak wat abstract geschreven waarin er regels staan om alle interne ip ranges te routeren. De auteur weet namelijk niet welke range je gebruikt dus dan maar alle interne ranges (wel gek dat de 10.x dan mist)

Of unifi maakt zelfs deze zaken magisch aan als die op een andere plek een bepaalde ip range gebruikt.
Dan wordt het zoeken :)

[ Voor 16% gewijzigd door laurens0619 op 23-02-2026 16:31 ]

• ppeterr
laurens0619 schreef op maandag 23 februari 2026 @ 16:25:
@ppeterr
ah mooi gevonden. Dan kom je met 172.16.random.random wss ook weer uit op die unifi doos?

Hypothese:
Tutorials zijn vaak wat abstract geschreven waarin er regels staan om alle interne ip ranges te routeren. De auteur weet namelijk niet welke range je gebruikt dus dan maar alle interne ranges (wel gek dat de 10.x dan mist)

Of unifi maakt zelfs deze zaken magisch aan als die op een andere plek een bepaalde ip range gebruikt.
Dan wordt het zoeken :)
Nee dat dan weer niet, ieder andere ip in die range timed-out. Maar hoe dan ook, fijn dat ik iets gevonden heb.
Ik ga maar eens op zoektocht hoe ik die regel wegkrijg. Hartelijk dank mensen voor de hulp :)

• franssie
  • Registratie: Februari 2000
  • Nu online

franssie

Save the albatross

ppeterr schreef op maandag 23 februari 2026 @ 16:38:
[...]

Nee dat dan weer niet, ieder andere ip in die range timed-out. Maar hoe dan ook, fijn dat ik iets gevonden heb.
Ik ga maar eens op zoektocht hoe ik die regel wegkrijg. Hartelijk dank mensen voor de hulp :)
Moet haast wel zijn dat je probeerde die omvormer in een eigen lan te duwen (anders is de overeenkomst wel te toevallig) maar vind die tutorial nog maar eens terug na al die tijd om te vinden wat je waar hebt ingesteld :P

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

• ppeterr
franssie schreef op maandag 23 februari 2026 @ 16:46:
[...]

Moet haast wel zijn dat je probeerde die omvormer in een eigen lan te duwen (anders is de overeenkomst wel te toevallig) maar vind die tutorial nog maar eens terug na al die tijd om te vinden wat je waar hebt ingesteld :P
:) Ik denk dat je daar gelijk in hebt. Dat is dan 4 jaar geleden aan de orde geweest. En niet dat ik nu zo bedreven ben met de config van de UDMP, maar toen nog veel minder dus. En ben ik er halverwege mee gestopt ofzo.
Pagina: 1 ... 342 343 Laatste

Let op:
Dit topic is alleen bedoeld voor het bespreken van ervaringen van Ubiquiti Netwerkapparatuur! Protect and Access horen daar niet bij.

Andere onderwerpen horen thuis in:
- Aankoopadvies: [Ubiquiti-apparatuur] Aankoopadvies & Discussie
- IPTV: [Ubiquiti & IPTV] Ervaringen & Discussie
- Deurbel: [Ubiquiti UniFi Doorbell] Ervaringen & Discussie
- Unifi Access: [Ubiquiti UniFi Acces] Ervaringen & Discussie
- Unifi Protect: [UniFi Protect] Ervaringen en Discussies

Gebruik als laatste eerst de search voordat je een vraag stelt. Veel vragen komen telkens terug en de antwoorden zijn dus terug te vinden.