Vaste locatie, vast netwerk.
Ja dat werkt. Want app en udm loggen gewoon in met unifi SSO alleen voeg in de mobile app een extra local controller.DutchKel schreef op woensdag 17 maart 2021 @ 09:06:
[...]
Dan heb ik me blijkbaar vergist, maar ik heb dat scherm ook nog maar 1 keer gezien (bij mij logt die automatisch in op de cloud). Ik vraag me wel af of de push berichten ook werken als je alleen maar lokaal bent ingelogd.
Lesdictische is mijn hash#
De USW8-60 levert toch alléén PoE(+) op de eerste 4 poorten?Hemingr schreef op woensdag 17 maart 2021 @ 19:15:
Kort vraagje. Mijn oude switch was ten overlijden gekomen, dus ter vervanging een US-8-60W aangeschaft.
Echter bij het inprikken van mijn AP AC Lites in poort 5-8 krijgen ze geen sap. Zowel de switch als de AP zou 802.3af moeten geschikt moeten zijn. Via de originele power injection gaat het natuurlijk wel goed.
Doe ik iets fout, of heb ik iets over het hoofd gezien?
Boldly going forward, 'cause we can't find reverse
Nee, de laatste 4. Bij de nieuwere Lite's (8/16) is dit inderdaad de eerste 4/8Will_M schreef op woensdag 17 maart 2021 @ 19:46:
[...]
De USW8-60 levert toch alléén PoE(+) op de eerste 4 poorten?
Dit heb ik inderdaad ook aan den lijve ondervonden, uiteindelijk andere AP-LR's gekocht via de V&ARobertMe schreef op woensdag 17 maart 2021 @ 19:17:
[...]
Hoe zeker weet je dat het AP 802.3af doet? AC Lites (en AC LRs) die zijn gefabriceerd voor september 2016 doen geen 802.3af maar alleen passive 24v.
14590 Wp PV | 14.4 kWh Thuisaccu
CRAP, dat zijn de mijne. Nou, in ieder geval duidelijk.RobertMe schreef op woensdag 17 maart 2021 @ 19:17:
[...]
Hoe zeker weet je dat het AP 802.3af doet? AC Lites (en AC LRs) die zijn gefabriceerd voor september 2016 doen geen 802.3af maar alleen passive 24v.
Oh well, dan nog maar even met die zwarte baksteen ertussen en in een ander huis over naar Pro's oid.
Make Tweakers Great Again
Of je stuurt die USW8-60 terug en bestelt een USW8-150 ... Die kan op alle 8 de poorten 802.3af/at leveren én als je dat wilt ook 24V Passive / proprietary PoE.Hemingr schreef op woensdag 17 maart 2021 @ 20:10:
[...]
CRAP, dat zijn de mijne. Nou, in ieder geval duidelijk.
Oh well, dan nog maar even met die zwarte baksteen ertussen en in een ander huis over naar Pro's oid.
Houd je ook nog eens twee SFP poorten over om als up-link te kunnen gaan gebruiken
Ik heb in de Unifi Network app (op iPhone) via deze weg handmatig weer in kunnen loggen.xbeam schreef op woensdag 17 maart 2021 @ 06:53:
[...]
Dan zou ik als ik jouw was toch nog maar een goed kijken.
[Afbeelding]
Ik heb het nog een keer extra getest en het werkt nog steeds handmatig je udm toevoegen als controller
Ook zie ik nu dat 192.168.1.1 gewoon in het fail back lijstje van de app staat om bij geen internet de udm te zoeken.
[Afbeelding]
Echter geeft de Unifi Protect app aan dat mijn Unifi cloudkey gen2+ offline zou zijn.
Via de laptop kom ik via de browse gewoon in de protect app en kan ik mijn camera zien.
Echter lukt dat dus niet meer op mijn telefoon. Bij Add New geeft hij aan geen controller te vinden. Als ik dan verder klik op manueel toevoegen vraagt hij hoe het lampjevan de Cloudkey is. Deze is "Solid Blue" waarbij je dus de melding krijgt dat deze Already Configured is en dus een reset moet hebben.
Daar zit ik nu niet op te wachten eigenlijk. Doe ik iets fout?
DIe SFP poort, kan ik dit ook gebruiken om mijn glasvezel in te porren? Dan kan de media converter eruit.Will_M schreef op woensdag 17 maart 2021 @ 20:16:
[...]
Of je stuurt die USW8-60 terug en bestelt een USW8-150 ... Die kan op alle 8 de poorten 802.3af/at leveren én als je dat wilt ook 24V Passive / proprietay PoE.
Houd je ook nog eens twee SFP poorten over om als up-link te kunnen gaan gebruiken
[ Voor 3% gewijzigd door Hemingr op 17-03-2021 20:18 ]
Afhankelijk van de SFP tranceiver: ZEKERS!!!Hemingr schreef op woensdag 17 maart 2021 @ 20:18:
[...]
DIe SFP poort, kan ik dit ook gebruiken om mijn glasvezel in te porren? Dan kan de media converter eruit.
Mmm, op zich interresant, maar dan moet ik weer een week zonder internet op zolder, even een nachtje over slapen. Thanks voor de tip.Will_M schreef op woensdag 17 maart 2021 @ 20:19:
[...]
Afhankelijk van de SFP tranceiver: ZEKERS!!!
Heb je in de settings van je CKG2+ úberhaupt wel aan staan dat er 'Remote Acces' mag plaatsvinden?UninPro schreef op woensdag 17 maart 2021 @ 20:16:
[...]
Ik heb in de Unifi Network app (op iPhone) via deze weg handmatig weer in kunnen loggen.
Echter geeft de Unifi Protect app aan dat mijn Unifi cloudkey gen2+ offline zou zijn.
Via de laptop kom ik via de browse gewoon in de protect app en kan ik mijn camera zien.
Echter lukt dat dus niet meer op mijn telefoon. Bij Add New geeft hij aan geen controller te vinden. Als ik dan verder klik op manueel toevoegen vraagt hij hoe het lampjevan de Cloudkey is. Deze is "Solid Blue" waarbij je dus de melding krijgt dat deze Already Configured is en dus een reset moet hebben.
Daar zit ik nu niet op te wachten eigenlijk. Doe ik iets fout?
Als je dat uit hebt staan dan kun je er alleen via de 'binnenkant' van je netwerk bij komen, al dan niet middels een VPN tunnel welke je opzet vanuit het ' grote boze interweb' zodat je toch extern kunt verbinden.
Zou ik moeten checken. Laten we het erop houden dat het tot de grote storing van gisteren perfect functioneerde. Nu krijg ik inderdaad geen remote acces.Will_M schreef op woensdag 17 maart 2021 @ 20:51:
[...]
Heb je in de settings van je CKG2+ úberhaupt wel aan staan dat er 'Remote Acces' mag plaatsvinden?
Als je dat uit hebt staan dan kun je er alleen via de 'binnenkant' van je netwerk bij komen, al dan niet middels een VPN tunnel welke je opzet vanuit het ' grote boze interweb' zodat je toch extern kunt verbinden.
Edit:/
Held
Dat is dus afgezet na de update? Nu werkt het weer na het knopje "remote acces" aanvinken.
[ Voor 8% gewijzigd door UninPro op 17-03-2021 21:02 ]
Ik heb hetzelfde probleem: mijn LR zijn van 1550. Zijn er ook nog andere switches die zo instelbaar zijn? Ik dacht aan de Switch Lite 8 PoE die 802.3at ondersteund (of zegt dat nietsWill_M schreef op woensdag 17 maart 2021 @ 20:16:
[...]
Of je stuurt die USW8-60 terug en bestelt een USW8-150 ... Die kan op alle 8 de poorten 802.3af/at leveren én als je dat wilt ook 24V Passive / proprietary PoE.
dan wordt mijn plan om mijn AP's aan een POE switch te hangen ook de nek om gedraaid.
Of ik moet ook voor de unifi 8/150 gaan
[ Voor 9% gewijzigd door oltk op 17-03-2021 22:01 ]
Alternatief zijn de zogenaamde “instant AF” adapters. Zetten 802.af om naar passive. Ik he. Er wellicht nog een paar liggen als iemand interesse heeft.oltk schreef op woensdag 17 maart 2021 @ 21:48:
[...]
Ik heb hetzelfde probleem: mijn LR zijn van 1550. Zijn er ook nog andere switches die zo instelbaar zijn? Ik dacht aan de Switch Lite 8 PoE die 802.3at ondersteund (of zegt dat niets). Ik heb de factsheets doorgelezen maar kom geen instelbaar wattage tegen per poort...
dan wordt mijn plan om mijn AP's aan een POE switch te hangen ook de nek om gedraaid.
Of ik moet ook voor de unifi 8/150 gaan
http://www.deyterra.com
Die hang je tussen Poe switch en AP in? dus idealiter in de meterkast voordat de kabel de muur in gaat neem ik aan? 24 euro zie ik.. hm.rally schreef op woensdag 17 maart 2021 @ 22:07:
[...]
Alternatief zijn de zogenaamde “instant AF” adapters. Zetten 802.af om naar passive. Ik he. Er wellicht nog een paar liggen als iemand interesse heeft.
Ik kan natuurlijk ook de injectors in de meterkast erbij proppen en de uitgang op het patchpanel pluggen. Dan doe ik hetzelfde als een poort op 24V configureren.
Alleen moet ik de stopcontact architectuur in de meterkast dan ook even grondig onder handen nemen.
[ Voor 24% gewijzigd door oltk op 17-03-2021 22:37 ]
Ja ik. Voor mijn oud lite en lrrally schreef op woensdag 17 maart 2021 @ 22:07:
[...]
Alternatief zijn de zogenaamde “instant AF” adapters. Zetten 802.af om naar passive. Ik he. Er wellicht nog een paar liggen als iemand interesse heeft.
“Choose a job you love, and you will never have to work a day in your life.”
- RobertMe
- Registratie: Maart 2009
- Laatst online: 21:37
- Unifi
- Ubiquiti UniFi
- Ubiquiti
- Amplifi
- Netwerkaccessoires
- Netwerkapparatuur
- Ubiquiti UniFi AC HD
- Ubiquiti EdgeRouter Lite 3-Poort Router
- Ubiquiti EdgeRouter X
- Ubiquiti UniFi AC In-Wall
- Ubiquiti EdgeRouter Infinity
- Ubiquiti UniFi AC In-Wall Pro
- Amplifi High Density WiFi Router
- Ubiquiti EdgePoint Router
- Ubiquiti UniFi nanoHD
- Modems en routers
- Netwerk switches
- Amplifi High Density WiFi System (2 mesh points)
- Ubiquiti Cloud Gateway Max
- Accesspoints
- Ubiquiti UniFi AP-AC LITE
- Ubiquiti UniFi AP AC PRO
Precies
Ik ben persoonlijk een groot voorstander van kabels met een kleurtje pér functie. Voor dit soort praktijken dus een rode kabel zodat ik weet dat ik er niet 'even' mee moet gaan rommelen en eerst de config van die switch moet gaan kennen / bekijken.RobertMe schreef op woensdag 17 maart 2021 @ 23:01:
[...]
PreciesZelfde setup hier, met LR en Lite. Kan ze nu gewoon voeden met de 8-150W en 16-150W. Maar toch knaagt het dat de onveilige passive PoE aan staat voor twee poorten. Met zo'n instant converter aan de AP kant voorkom ik tenminste dat ik even snel een kabel uit trek en ergens anders insteek. Want als je dan aan de switch kant wat uit trekt maakt het niet uit want de switch geeft het veilige 802.3af/at en zal dus geen stroom-voorziening onderhandelen, en aan de AP kant dan zo doen dat ik de instant adapter meteen in mijn handen heb als ik de kabel uit het AP haal. Zodat het dus niet te missen is, dat dat stukje passive PoE is.
Als er iemand anders met die kabels gaat spelen dan blaast 'ie de NIC's van z'n device's maar naar de kloten....
- nero355
- Registratie: Februari 2002
- Laatst online: 28-02 22:21
ph34r my [WCG] Cows :P
- Netwerk switches
- Ubiquiti Unifi Dream Machine Special Edition
- Ubiquiti UniFi Dream Machine SE
- Ubiquiti UniFi
- Unifi
- Amplifi
- Accesspoints
- Ubiquiti UniFi AC HD
- Ubiquiti EdgeRouter X
- Netwerkaccessoires
- Ubiquiti
- Netwerkapparatuur
- Modems en routers
:strip_exif()/u/49248/DPCkoeienUD.gif?f=community)
Yup!oltk schreef op woensdag 17 maart 2021 @ 22:24:
Die hang je tussen Poe switch en AP in?
Bestaan nog sinds de oude 2.4 GHz UAP's alleen maar tekoop waren!
Whatever works for you!dus idealiter in de meterkast voordat de kabel de muur in gaat neem ik aan? 24 euro zie ik.. hm.
Als dat zo is dan zou ik ze lekker verkopen en gelijk naar 802.11ax upgraden!Ik kan natuurlijk ook de injectors in de meterkast erbij proppen en de uitgang op het patchpanel pluggen. Dan doe ik hetzelfde als een poort op 24V configureren.
Alleen moet ik de stopcontact architectuur in de meterkast dan ook even grondig onder handen nemen.
|| Stem op mooiere Topic Search linkjes! :) " || Pi-Hole : Geen advertenties meer voor je hele netwerk! >:) ||
Exact. Is handiger dan een PoE injector, want je hebt slechts 2 kabels nodig en geen aparte stroomkabel.oltk schreef op woensdag 17 maart 2021 @ 22:24:
[...]
Die hang je tussen Poe switch en AP in? dus idealiter in de meterkast voordat de kabel de muur in gaat neem ik aan? 24 euro zie ik.. hm.
Ik kan natuurlijk ook de injectors in de meterkast erbij proppen en de uitgang op het patchpanel pluggen. Dan doe ik hetzelfde als een poort op 24V configureren.
Ik heb er nog 4 liggen. 2 x 100Mbit en 2 x Gigabit. PM me maar als je interesse hebt. Prijs zal geen issue worden
http://www.deyterra.com
Na wat googlen schijnt het te kunnen.Will_M schreef op woensdag 17 maart 2021 @ 20:19:
[...]
Afhankelijk van de SFP tranceiver: ZEKERS!!!
Dus net toch maar even de 150W besteld, 175 piek voor een switch, niet mals. Vooral 1 stekker minder voor de media converter bevalt me wel. Minder apparaten, minder gezeik.
De 60W kan terug zodra deze binnen is. Hopelijk later geen ge-emmer als ik naar AX accesspoints ga.
You have the right to remain silent
everything you say will be misquoted
and used against you in a court of law
Welke firmware draai je?magneet schreef op donderdag 18 maart 2021 @ 08:02:
Ik heb een set ac-lite die regelmatig opnieuw opstarten, bloedirritant natuurlijk als dat gebeurd terwijl de kids les hebben. Ik heb ze al aan de poe injector gehangen ipv aan de poe via de SW-Lite-8-PoE. Eentje is nu stabieler maar de andere is gisteren weer herstart, enig idee waar ik het beste kan beginnen met zoeken?
http://www.xbmcfreak.nl/
- RobertMe
- Unifi
- Ubiquiti UniFi
- Ubiquiti
- Amplifi
- Netwerkaccessoires
- Netwerkapparatuur
- Ubiquiti UniFi AC HD
- Ubiquiti EdgeRouter X
- Ubiquiti UniFi nanoHD
- Modems en routers
- Netwerk switches
- Accesspoints
Dat ligt uiteraard aan de waarop je de controller draait. Self-hosted? CloudKey? UDM?Erhnam schreef op donderdag 18 maart 2021 @ 09:06:
Ik zit nog op de UniFi Network Controller 6.0.x, maar nu zie ik dat versie 6.1.70 is uitgekomen als final. Hoe gaat het upgraden van 6.0 naar 6.1? Gaat dit automatisch?
Self-hosted moet je zelf updaten, UCK & UDM gaat denk ik (uiteindelijk) automatisch, maar wellicht dat daar nog een aantal dagen inzit. Zelf draai ik self-hosted, dus geen idee hoe het precies bij UCK & UDM zit.
6.1.70 is nog steeds een Release CandidateErhnam schreef op donderdag 18 maart 2021 @ 09:06:
Ik zit nog op de UniFi Network Controller 6.0.x, maar nu zie ik dat versie 6.1.70 is uitgekomen als final. Hoe gaat het upgraden van 6.0 naar 6.1? Gaat dit automatisch?
What's the speed of dark?
Met @RobertMe met de toevoeging dat je beter een paar weken nadat er een stabiele versie vrijgegeven is kunt upgraden. Als er niet teveel fuzz in de UI topics en trouwens ook hier plaatsvind dan kun je veilig upgraden. Beta testen laat ik aan anderen overErhnam schreef op donderdag 18 maart 2021 @ 09:06:
Anyway, zojuist toch maar een USW lite 8 poe bestelt ter vervanging van mijn TP-link SG108PE.
- RobertMe
- Unifi
- Ubiquiti UniFi
- Ubiquiti
- Amplifi
- Netwerkaccessoires
- Netwerkapparatuur
- Ubiquiti UniFi AC HD
- Ubiquiti EdgeRouter X
- Ubiquiti UniFi nanoHD
- Modems en routers
- Netwerk switches
- Accesspoints
Als ik naar de releases pagina ga staat die daar met Official label, post van 13 uur geleden (maar dat zegt niet altijd iets want soms relabelen ze dezelfde post).
Edit:.
Laat maar... Eerste regel van post is letterlijk "This release is an release candidate". Prutsers, dat ze daar niet eens duidelijk in kunnen zijn
[ Voor 19% gewijzigd door RobertMe op 18-03-2021 09:57 ]
Een official release is of een stable of een rc. Deze is nu nog rc.RobertMe schreef op donderdag 18 maart 2021 @ 09:56:
[...]
Als ik naar de releases pagina ga staat die daar met Official label, post van 13 uur geleden (maar dat zegt niet altijd iets want soms relabelen ze dezelfde post).
Laat maar... Eerste regel van post is letterlijk "This release is an release candidate". Prutsers, dat ze daar niet eens duidelijk in kunnen zijn
What's the speed of dark?
ik probeer altijd met de updates mee te gaan wat er beschikbaar komt:
ac-lite: 4.3.28.11361
switches: 5.43.23.12533
unify: 6.0.45
You have the right to remain silent
everything you say will be misquoted
and used against you in a court of law
Inderdaad. Eerst hangen ze er het label Stable aan, daarna een label "Release Candidate", en verplaatsen ze het naar "Official" zonder duidelijke vermelding. Dit maakt het erg verwarrend.RobertMe schreef op donderdag 18 maart 2021 @ 09:56:
[...]
Ik zou nog maar even nadenken voordat je upgradet. Zorg in ieder geval dat je een goede backup hebt, zodat je terug kunt naar 6.0.45.Erhnam schreef op donderdag 18 maart 2021 @ 10:57:
[...]
Inderdaad. Eerst hangen ze er het label Stable aan, daarna een label "Release Candidate", en verplaatsen ze het naar "Official" zonder duidelijke vermelding. Dit maakt het erg verwarrend.
Je krijgt nu standaard de nieuwe UI en nog lang niet alles kan via de nieuwe UI ingesteld worden. Ook ontbreken allerlei 'Insights' en 'Statistics'.
Verder blijk je EOL devices met 6.1.x niet langer te kunnen configureren. Ze draaien nog wel, maar wijzigingen zijn niet langer mogelijk.
Ik heb mijn spullen aan de gang, switches en AP's hebben de laatste firmware. Mijn UDM draait 1.8.6.
Een klikje p dee update button geeft nog geen melding. Na wat zoeken is er inmiddels 1.9.0 en 1.9.1 beschikbaar. Daar lees ik ook 2 methodes om te update , SSH en de recovery UI.
Kan dat niet gewoon via de web interface ?
Ik lees ook wisselende verhalen over de nieuwe versie blijf ik beter bij 1.8.6 ?
http://www.pvoutput.org/list.jsp?id=46229&sid=42168
Er is zelfs een 1.9.2 ;-) maar dat zijn bèta’shabbekrats schreef op donderdag 18 maart 2021 @ 21:56:
Even een vraagje van een Ubiquity nieuweling,
Ik heb mijn spullen aan de gang, switches en AP's hebben de laatste firmware. Mijn UDM draait 1.8.6.
Een klikje p dee update button geeft nog geen melding. Na wat zoeken is er inmiddels 1.9.0 en 1.9.1 beschikbaar. Daar lees ik ook 2 methodes om te update , SSH en de recovery UI.
Kan dat niet gewoon via de web interface ?
Ik lees ook wisselende verhalen over de nieuwe versie blijf ik beter bij 1.8.6 ?
1.9.1 wordt gefaseerd uitgerold de beste manier is wachten totdat de update beschikbaar komt voor je udm en je hem kan update via de update knop. SSH is een soort op tekst gebaseerde browser waarmee de it professionele op Linux gebaseerd systeem en hardware via tekst commandos bedienen.
Als je hier geen ervaring mee hebt is het niet aan te raden om via ssh je udm te update.
Na een hardwarematige reboot werkt het weer voor even, maar dan gaat het binnen een uur weer mis. Ideeën welkom
Verwijderd eens alle SSID’s en maak ze opnieuw aan. Ik had bij 1.9.0 het probleem dat er na een uur een format fout in het Mac adres van de uitgezonden ssid’s ontstond (00:00:00:00:00).Ernste schreef op donderdag 18 maart 2021 @ 22:34:
Mijn UDMPro sinds afgelopen nacht op 1.9.0, en sindsdien niets dan WIFI ellende. Ik zie momenteel geen enkel SSID in de lucht. In de controller geen foutmelding, maar alle 4 AP's geven aan dat er geen clients geconnect zijn (duh).
Na een hardwarematige reboot werkt het weer voor even, maar dan gaat het binnen een uur weer mis. Ideeën welkom
Na het verwijderen op nieuw aanmaken is het niet meer voortgekomen.
Gezien de berichten hier boven wacht ik nog wel even, ik zonet dat 1.9.0 klaar staat.
Ik heb geen voorganger maar YouTube: UniFi U6-Lite WiFi 6 Access Point - Review and Benchmarks! doet een test met de nieuwe. Ik heb er inmiddels 2 thuis hangen @ €99,- en ze doen het uitsetekend en niet slechter als mijn Asus rt-ac88Uloyske schreef op vrijdag 19 maart 2021 @ 09:37:
Iemand hier die de AC Lite vervangen heeft door een U6 Lite en kan vertellen of er verschil in bereik is?
Ik had een AC PRO en nu een U6-LRloyske schreef op vrijdag 19 maart 2021 @ 09:37:
Iemand hier die de AC Lite vervangen heeft door een U6 Lite en kan vertellen of er verschil in bereik is?
Daar merk ik wel degelijk verschil.
Maandje later, zo ziet het er nu als begin uit in de meterkast:JDFS schreef op woensdag 10 februari 2021 @ 19:15:
Inmiddels een USG Pro met een USW 16 POE+ op de kop getikt. Vreselijk overkill denk ik; ik zit op een KPN glasvezel netwerk en ben de enige gebruiker - wel ga ik ten minste 3 VLANs opzetten (ga met domotica aan de slag) en ben ik gecharmeerd van een gastenportal voor de bezoekers die ik krijg. Ook werk ik sinds maart thuis en in het nieuwe normaal zal ik dit ook 3/4 keer per week doen.
Ik kon het echter niet laten, ga ook een mooi 19" kastje in de meterkast bouwen en zowel router als switch passen hier precies in
:strip_exif()/f/image/ApYx0cxhY7GTvcU7BZomP24h.jpg?f=fotoalbum_large)
Wat bof ik even met een diepte van zo'n 60 cm; de Digitus 8U is helemaal uitgeschoven en zelfs dan is er nog wat ruimte. Plus aan de achterkant wat afstand moeten overbruggen met houten latjes. Ik kom er helaas achter dat ik alles 1U naar beneden moet verschuiven; geen rekening gehouden met het keystone patchpaneel en de switch eronder...
Blijf erbij dat ik het belachelijk overkill vind, maar dan had ik maar niet op dit topic moeten kijken en het nette LAN afwerking topic.
Er komt onder ook nog een stroomslof en nog een 1U rackje voor maximaal 4 Raspberry Pi's (o.a. Node-Red, Zigbee Sniffer, Pi-Hole en Wireguard). Daaronder een plankje maken voor mijn Unraid server.
[ Voor 4% gewijzigd door JDFS op 19-03-2021 10:10 ]
Voor anderen met een batterij probleem in de CK2+die ouder dan 2 jaar is: Start een ticket en hou vol!
https://community.ui.com/...-9a42-83e298289ec6?page=3
Draait hier prima. Meer een bugfix update denk ik, ik zie geen grote veranderingen.
Docker met pi-hole heeft de firmware update netjes overleeft.
https://github.com/boostchicken/udm-utilities
Damn, ik kom dat nu pas voor het eerst tegen. Dit betekend dus docker/podman draaien op je udmpro? dan moet ik nu echt over naar een udmpro want dat heeft zo veel meer voordelen dan de losse proxmox server die ik nu gebruik..Hulliee schreef op vrijdag 19 maart 2021 @ 10:56:
Ook op de UDM Base. Kost voor pi-hole eigenlijk geen resources; niet veel qua opslag, cpu of geheugenKek schreef op vrijdag 19 maart 2021 @ 11:22:
[...]
Damn, ik kom dat nu pas voor het eerst tegen. Dit betekend dus docker/podman draaien op je udmpro? dan moet ik nu echt over naar een udmpro want dat heeft zo veel meer voordelen dan de losse proxmox server die ik nu gebruik..
Ja wireguard ookJDFS schreef op vrijdag 19 maart 2021 @ 11:30:
@Kek wow, dat meen je niet! Zit ik dan met mijn USG Pro speciaal voor KPN aangeschaft haha... Zou mij weer een device schelen als Docker op de UDM Pro gedraaid kan worden. Wireguard wellicht ook?
[ Voor 26% gewijzigd door Hulliee op 19-03-2021 11:32 ]
Ik ben hier van 1.8.6 direct 1.9.2 gejumped zonder problemen. (Udm-pro)Hulliee schreef op vrijdag 19 maart 2021 @ 10:56:
UniFi Dream Machine Firmware 1.9.2 is uit:
Draait hier prima. Meer een bugfix update denk ik, ik zie geen grote veranderingen.
Was terug naar 1.8.6. Nu toch maar 1.9.2 een kans geven. Ben benieuwd.Hulliee schreef op vrijdag 19 maart 2021 @ 10:56:
UniFi Dream Machine Firmware 1.9.2 is uit:
Klopt. De performance is dan ook beter dan ik had gedacht. Ik draai nu alle "internet/netwerk" software/OS op mijn UDM-pro in verschillende dockers (podman is de kracht er achter).Kek schreef op vrijdag 19 maart 2021 @ 11:22:
[...]
Damn, ik kom dat nu pas voor het eerst tegen. Dit betekend dus docker/podman draaien op je udmpro? dan moet ik nu echt over naar een udmpro want dat heeft zo veel meer voordelen dan de losse proxmox server die ik nu gebruik..
Denk aan;
- PiHole / AdguardHome
- Certificaten (Let's encrypt renewal)
- Reverse proxy
- Netdata (health monitoring)
Ik heb nog als test HomeAssistant er werkend op gehad. Maar dat vond ik toch iets te ver gaan, ook omdat ik afhankelijk ben van USB devices op mn host. TVHeadend zou ook moeten werken, ben ik nu nog aan het testen. Performance wise trekt ie het erg goed. Je kan met het script ook andere shell scripts in het leven roepen. Zo heb ik de UDM-pro fans stil gekregen wanneer er een HDD/SSD geplaatst zit met mijn eigen script.
Wireguard-go. Wireguard zelf is (nog) niet mogelijk. Effectief misschien hetzelfde, maar op performance gezien wel een verschil.JDFS schreef op vrijdag 19 maart 2021 @ 11:30:
@Kek wow, dat meen je niet! Zit ik dan met mijn USG Pro speciaal voor KPN aangeschaft haha... Zou mij weer een device schelen als Docker op de UDM Pro gedraaid kan worden. Wireguard wellicht ook?
[ Voor 5% gewijzigd door renedis op 19-03-2021 15:19 ]
En nu dus onderweg naar huis:ferdw schreef op vrijdag 5 maart 2021 @ 10:27:
[...]
Gisteren een RMA aangevraagd voor een CK+ met factuurdatum 21-12-2018. Paar uur later:
Device: UCK-G2-PLUS
Status: Approved![]()
Nu alleen opsturen naar Tsjechië, ben benieuwd hoe lang dat hele proces gaat duren.

Waarom deze zo makkelijk werdt goedgekeurd? Geen idee, garantie was al verlopen maar het proces verliep zeer soepel.
Afgelopen week regelmatig lopen denken om de Cloudkey en USG te vervangen voor een UDMP en een deelv an de kosten daarvan terug te halen door de Cloudkey (als nieuw) te verkopen. Ben er nog niet helemaal uit....
Canon 7D ★ 200-400 ★ 70-200/2.8 II ★ 17-40 ★ 15-85 ★ 50/1.8
Redirect DNS
Nu wil ik de volgende toevoegen dat is namelijk zorgen dat alle DSN request van hardnekkige apparaten (bijv mijn Android phone) daadwerkelijk via de Pi-hole lopen i.p.v. de ingebakken DNS server van google. Ik heb meerdere apparaten in mijn netwerk die lekker hun eigen dns setting gebruiken i.p.v. degene die via de router wordt geadverteerd. Nu is dit een bekend probleem, en ook een aantal voorbeeld configuraties voor te vinden online, alleen niks wat voor mij werkt. Ik heb zon vermoeden dat het te maken heeft met de combinatie van mijn (de coolhva) config. Ik wil dus niet al het DNS verkeerd dat niet via de Pi gaat droppen, ik wil het rerouten naar mijn Pi-hole (192.168.1.5) en dan ook nog maskeren, zodat de desbetreffende apparaten denken dat ze gewoon natwoord krijgen vanuit hun voorgeprogrammeerde DNS server bijv 8.8.8.8.
mijn complete config is alsvolgt:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
76
77
78
79
80
81
82
83
84
85
86
87
88
89
90
91
92
93
94
95
96
97
98
99
100
101
102
103
104
105
106
107
108
109
110
111
112
113
114
115
116
117
118
119
120
121
122
123
124
125
126
127
128
129
130
131
132
133
134
135
136
137
138
139
140
141
142
143
144
145
146
147
148
149
150
151
152
153
154
155
156
157
158
159
160
161
162
163
164
165
166
167
168
169
170
171
172
173
174
175
176
177
178
179
180
181
182
183
184
185
186
187
188
189
190
191
192
193
194
195
196
197
198
199
200
201
202
203
| { "system": { "offload": { "ipv4": { "forwarding": "enable", "gre": "enable", "pppoe": "enable", "vlan": "enable" } } }, "interfaces": { "ethernet": { "eth0": { "dhcp-options": { "default-route": "no-update", "default-route-distance": "1", "name-server": "no-update" }, "description": "WAN", "vif": { "4": { "address": [ "dhcp" ], "description": "IPTV", "dhcp-options": { "client-option": [ "send vendor-class-identifier "IPTV_RG";", "request subnet-mask, routers, rfc3442-classless-static-routes;" ], "default-route": "no-update", "default-route-distance": "210", "name-server": "no-update" }, "ip": { "source-validation": "loose" }, "mtu": "1500" }, "6": { "firewall": { "in": { "name": "WAN_IN" }, "local": { "name": "WAN_LOCAL" }, "out": { "name": "WAN_OUT" } }, "pppoe": { "2": { "firewall": { "in": { "name": "WAN_IN" }, "local": { "name": "WAN_LOCAL" }, "out": { "name": "WAN_OUT" } }, "default-route": "auto", "mtu": "1500", "name-server": "auto", "password": "kpn", "user-id": "kpn" } } } } }, "eth1": { "description": "LAN" } } }, "protocols": { "igmp-proxy": { "interface": { "eth0.4": { "alt-subnet": [ "0.0.0.0/0" ], "role": "upstream", "threshold": "1" }, "eth1.100": { "role": "downstream", "threshold": "1" }, "eth1": { "alt-subnet": [ "0.0.0.0/0" ], "role": "disabled", "threshold": "1" }, "eth1.20": { "alt-subnet": [ "0.0.0.0/0" ], "role": "disabled", "threshold": "1" }, "eth1.30": { "alt-subnet": [ "0.0.0.0/0" ], "role": "disabled", "threshold": "1" } } }, "static": { "interface-route": { "0.0.0.0/0": { "next-hop-interface": { "pppoe2": "''" } } } } }, "port-forward": { "wan-interface": "pppoe2" }, "service": { "dns": { "forwarding": { "except-interface": [ "pppoe2" ] } }, "nat": { "rule": { "1": { "description": "Redirect DNS requests", "destination": { "port": "53" }, "inbound-interface": "eth1", "inside-address": { "address": "192.168.1.5" "port": "53" }, "source": { "address": "!192.168.1.5" }, "log": "disable", "protocol": "tcp_udp", "type": "destination" }, "5000": { "description": "MASQ all traffic to IPTV network", "destination": { "address": "0.0.0.0/0" }, "log": "disable", "outbound-interface": "eth0.4", "protocol": "all", "type": "masquerade" }, "6000": { "description": "Translate DNS to Internal", "destination": { "address": "192.168.1.5", "port": "53" }, "log": "disable", "outbound-interface": "eth1", "protocol": "tcp_udp", "type": "masquerade" }, "6001": { "outbound-interface": "pppoe2" }, "6002": { "outbound-interface": "pppoe2" }, "6003": { "outbound-interface": "pppoe2" } } }, "bcast-relay":{ "id":{ "1":{ "description":"Daikin listener", "interface":[ "eth1", "eth1.30" ], "port":"30050" } } } } } |
vanaf regel 139 zie je de NAT rules die ik heb toegevoegd. Rule 1 en 6000 zijn toegevoegd voor de DNS redirect en maskeren. Rule 5000, 6001-6003 zijn bestaande regels uit de Coolhva config tbv IPTV (voor zover ik begrijp.
Als ik de config toepas, kan ik niet meer bij het internet. Ik heb inmiddels meerdere versie geprobeerd, maar krijg er geen 1 aan de praat. Ik heb zo het vermoeden dat het dus iets te maken heeft met de bestande rules of misschien regel 133.
Echter zoals ik al aangaf is het voor mij een beetje trail en error omdat ik de kennis niet heb om de config 100% te snappen. Graag jullie hulp (waarschijnlijk is het iets hel simpels
Antwoord was Ja. dus ik ben nu een lijstje aan het samen stellen. maar ik heb nog wel een vraag.
ik zag in een review staan (ergens half 2020) staan dat het niet mogelijk was om de WAN in te stellen zonder dat de WAN verbinding aangesloten is. klopt dat? of is dit inmiddels al verholpen?
ik wil namelijk off site de boel klaar maken voordat ik alles om zet. moet namelijk de wan settings van dhcp naar vast zetten en de ip gegevens invullen.
De UDM is internet nodig, wat je kan doen is een kabel van het huidige netwerk in de wan prikken zodat je internet hebt, dan kan je het daarna rustig configureren.Erik2B schreef op vrijdag 19 maart 2021 @ 17:14:
Ik had in het aankoopadvies topic gevraagd of de UDM Pro een goeie vervanger was voor de mikrotik router die bij de ziggo (zakelijk) verbinding was geleverd.
Antwoord was Ja. dus ik ben nu een lijstje aan het samen stellen. maar ik heb nog wel een vraag.
ik zag in een review staan (ergens half 2020) staan dat het niet mogelijk was om de WAN in te stellen zonder dat de WAN verbinding aangesloten is. klopt dat? of is dit inmiddels al verholpen?
ik wil namelijk off site de boel klaar maken voordat ik alles om zet. moet namelijk de wan settings van dhcp naar vast zetten en de ip gegevens invullen.
de UDM heeft een actieve WAN nodig, je kunt hem enkel opzetten met een Unifi Cloud Account, zonder wan geen setupErik2B schreef op vrijdag 19 maart 2021 @ 17:14:
Ik had in het aankoopadvies topic gevraagd of de UDM Pro een goeie vervanger was voor de mikrotik router die bij de ziggo (zakelijk) verbinding was geleverd.
Fan van: Unraid, ProxMox, Pi-hole, PlexMediaServer, OPNsense. Meer een gluurder dan een reaguurder.
volgens mij niet maar ik heb het volgende gedaanErik2B schreef op vrijdag 19 maart 2021 @ 17:14:
udm pro wan poort aan de bestaande router gehangen.
alles voorbereid
wifi ap's en andere zaken.
daarna in de udm-pro een vlan aangemaakt op poort P1 met 10.10.10.0/24 tijdelijk voor de bestaande router
ZIGGO apparaat uitgezet
wan poort udm pro op de ziggo
bestaande router op poort p1
zaak weer inschakelen
ik heb daarna de local lan gelijk gemaakt aan de bestaande router lan
vaste ip adressen aangemaakt in udm pro
nieuwe wifi met gelijk naam ssid en passwoord
-------
bestaande router uit
vaste bekabeling omgezet naar udm-pro
alle wifi gebruikers opnieuw opgestart.
ik ga waarschijnlijk dit weekend over ik ben bij de ------
Bedankt voor jullie reactie. Duidelijk verhaal.
Ik ga stoeien zodra het binnen is. Hopelijk kan ik dan alles goed instellen en dan erin prikken.
Thanks, dat lijkt idd de boel weer aan de praat te hebben gekregen.xbeam schreef op donderdag 18 maart 2021 @ 22:47:
[...]
Verwijderd eens alle SSID’s en maak ze opnieuw aan. Ik had bij 1.9.0 het probleem dat er na een uur een format fout in het Mac adres van de uitgezonden ssid’s ontstond (00:00:00:00:00).
Na het verwijderen op nieuw aanmaken is het niet meer voortgekomen.
Overigens wel een shocking workaround. Snel nog maar even mijn auto-update uitgezet 🤪
- nero355
- Netwerk switches
- Ubiquiti UniFi
- Unifi
- Amplifi
- Accesspoints
- Ubiquiti UniFi AC HD
- Ubiquiti EdgeRouter X
- Netwerkaccessoires
- Ubiquiti
- Netwerkapparatuur
- Modems en routers
Ik zou NOOIT Proxmox willen inruilen voor de UDM modellen! Maar dan ook echt NOOIT gewoon!Kek schreef op vrijdag 19 maart 2021 @ 11:22:

Eerder UDM eruit en Proxmox erin!
Als je IPTV bij KPN nodig hebt dan is een willekeurig USG model de betere keuze!JDFS schreef op vrijdag 19 maart 2021 @ 11:30:
Of misschien nóg beter : EdgeRouter X of Lite of een nog duurder model!
Ik zou dan eerder wat leuks uit dit topic kiezen : Zelfbouw project: Firewall / Router / APferdw schreef op vrijdag 19 maart 2021 @ 15:25:
Afgelopen week regelmatig lopen denken om de Cloudkey en USG te vervangen voor een UDMP en een deelv an de kosten daarvan terug te halen door de Cloudkey (als nieuw) te verkopen. Ben er nog niet helemaal uit....
IMHO is dat ook het verkeerde antwoord!Erik2B schreef op vrijdag 19 maart 2021 @ 17:14:
Antwoord was Ja.

Vooral zakelijk gezien en op het moment dat er problemen optreden, want die zullen/kunnen er zijn!
Ook op een zakelijke lijn...
|| Stem op mooiere Topic Search linkjes! :) " || Pi-Hole : Geen advertenties meer voor je hele netwerk! >:) ||
- nero355
- Netwerk switches
- Ubiquiti UniFi
- Unifi
- Amplifi
- Accesspoints
- Ubiquiti UniFi AC HD
- Ubiquiti EdgeRouter X
- Netwerkaccessoires
- Ubiquiti
- Netwerkapparatuur
- Modems en routers
JDFS schreef op vrijdag 19 maart 2021 @ 19:48:
@nero355 gebruik je al lang Proxmox? Ook ervaring met andere server softwares / NAS zoals Unraid, Synology en hoe vergelijkt dat zich?
Dat is offtopic hier, maar goed :
Ik zie maar twee kandidaten voor dit soort dingen : VMWare of Proxmox
En sinds VMWare i.c.m. thuisgebruik gewoon niet handig is dan is Proxmox al gauw makkelijk de winnaar!
Voor NAS toestanden zou ik waarschijnlijk gewoon een kale FreeBSD installatie pakken i.c.m. ZFS of eventueel TrueNAS als je een fancy WebGUI erbij wilt hebben.
UnRAID/Synology en dergelijken zijn niet mijn ding...
Het is ook nogal appels en peren vergelijken. Maar ik heb nu mn pi-hole op proxmox draaien. moest laatst wat aan de server sleutelelen dus hij ging uit, gelijk geen dns meer.. dat heb je met pi-hole op de udm niet..nero355 schreef op vrijdag 19 maart 2021 @ 19:39:
[...]
Ik zou NOOIT Proxmox willen inruilen voor de UDM modellen! Maar dan ook echt NOOIT gewoon!
Eerder UDM eruit en Proxmox erin!![]()
![]()
![]()
denk dat ik het voornamelijk zo zou gebruiken.. iig geen plex en transmission op de udm/pro
is de interne disk bay wel te benaderen via podman? dan zou ik die schijf nog wel voor timemachine oid kunnen gebruiken...
1. Werkt als een trein direct op glasvezel. (Na enig gekloot).
2. Wat een beest van een apparaat is het. Past amper in de meter kast. Holy moly.
3. Nu nog even kloten om die 24v poe voor de oude AP AC Lite te fixen.
Misschien heb je nu een soort dubbele nat.Erhnam schreef op zaterdag 20 maart 2021 @ 08:08:
Ik heb mijn Fritzbox vervangen door een combi Zyxel (routed modem) en UniFi USG, maar ik ervaar een hogere latency. HTML pagina’s laden merkbaar trager op ieder type device. Streaming van video diensten is stabiel. Als ik mijn Fritzbox terugzet, dan gaat het weer sneller. Ik heb een aantal UniFi WiFi access points draaien in het netwerk. Iemand enig idee of soortgelijke ervaringen?
Ik weet niet hoe je het stukje netwerk tussen de zyxel en usg geregeld hebt? Usg in de DMZ? Of gebridged?
Zie RobertMe in "[Ubiquiti-apparatuur] Ervaringen & Discussie - Deel 3"KiefDelicious schreef op vrijdag 19 maart 2021 @ 16:25:
Wie kan mij helpen met het volgende?
Graag jullie hulp (waarschijnlijk is het iets hel simpels)
Ik mis bij jou een destination address.
Hoe meer je op die UDMP kunt draaien, hoe meer herstelwerk je hebt als dat ding een keer hemelen gaat.Kek schreef op vrijdag 19 maart 2021 @ 20:25:
[...]
Het is ook nogal appels en peren vergelijken. Maar ik heb nu mn pi-hole op proxmox draaien. moest laatst wat aan de server sleutelelen dus hij ging uit, gelijk geen dns meer.. dat heb je met pi-hole op de udm niet..
Het is ook nog eens niet supported.
Dat is voor mij al keuze 1 en 2 om het niet te willen, nog afgezien van een securityaspect tov al die mooie extra services die je op een ROUTER kunt draaien.
Ik moet er niet aan denken dat allerlei camera-opnames op de lan/wan-edge van m'n netwerk staat. brrrrr..
[ Voor 51% gewijzigd door ed1703 op 20-03-2021 09:26 ]
Ik kreeg 1.9.2 aangeboden via de GUI toen ik het update kanaal op Beta gezet had.habbekrats schreef op zaterdag 20 maart 2021 @ 09:19:
@Cardinal Ik heb het hier ook maar via SSH gedaan, ik zat nog steeds op 1.8.6 en melding no updates available.
De Zyxel geeft het public op adres door aan de USG. De USG verbindt op zijn beurt weer met PPPoE.nexhil schreef op zaterdag 20 maart 2021 @ 08:58:
[...]
Misschien heb je nu een soort dubbele nat.
Ik weet niet hoe je het stukje netwerk tussen de zyxel en usg geregeld hebt? Usg in de DMZ? Of gebridged?
Nou is het gekke dat ik de volledige snelheid wel haal als ik direct via Wifi met de KPN router verbonden ben, maar niet als ik met de Wall HD's verbonden ben.
Iemand enig idee waar dit door zou kunnen komen? Ja er zijn meer apparaten op de Wall HD verbonden, maar heb ook even getest op eentje die dat niet heeft. En zelfde resultaten?!
Hoppa, that did the trick! Super dank!! https://kpn-itns.speedtes...72-11eb-bc85-5135a886d129habbekrats schreef op zaterdag 20 maart 2021 @ 12:41:
@DaannO waar staat je channel width op? Ik heb die van mij voor de 5Ghz op 80 Mhz gezet ipv de standaard 40.
Aan te raden om 2GHz dan op VHT40 te zetten dan?!
Iets kan altijd stuk gaan of niet werken, dus een Pi-Hole op de UDM is ook nooit 100% zaligmakendKek schreef op vrijdag 19 maart 2021 @ 20:25:
[...]
Het is ook nogal appels en peren vergelijken. Maar ik heb nu mn pi-hole op proxmox draaien. moest laatst wat aan de server sleutelelen dus hij ging uit, gelijk geen dns meer.. dat heb je met pi-hole op de udm niet..
denk dat ik het voornamelijk zo zou gebruiken.. iig geen plex en transmission op de udm/pro
is de interne disk bay wel te benaderen via podman? dan zou ik die schijf nog wel voor timemachine oid kunnen gebruiken...
- RobertMe
- Unifi
- Ubiquiti UniFi
- Ubiquiti
- Amplifi
- Netwerkaccessoires
- Netwerkapparatuur
- Ubiquiti UniFi AC HD
- Ubiquiti EdgeRouter X
- Ubiquiti UniFi nanoHD
- Modems en routers
- Netwerk switches
- Accesspoints
Neen, bredere kanalen geeft meer storing. Zeker op 2,4GHz wil je dus geen breder kanaal gebruiken. Op 5GHz maakt het minder uit omdat er minder storing is in de 5GHz band (doordat 5GHz slechter door muren komt etc en je daardoor al geen storing van buren hebt).DaannO schreef op zaterdag 20 maart 2021 @ 12:51:
[...]
Hoppa, that did the trick! Super dank!! https://kpn-itns.speedtes...72-11eb-bc85-5135a886d129
- nero355
- Netwerk switches
- Ubiquiti UniFi
- Unifi
- Amplifi
- Accesspoints
- Ubiquiti UniFi AC HD
- Ubiquiti EdgeRouter X
- Netwerkaccessoires
- Ubiquiti
- Netwerkapparatuur
- Modems en routers
Als ik wat aan het updaten ben aan mijn UniFi + Pi-Hole i.c.m. Unbound setup dan gaat sowieso alles effe down dus dat maakt me niet echt veel uit!Kek schreef op vrijdag 19 maart 2021 @ 20:25:
Gewoon een tijdstip inplannen om alles tegelijk te doen en gaan met die banaan nadat je klaar bent!
Geen idee, maar ehh... komt die firmware update van Ubiquiti die alles sloopt en daar zit je dan...Is de interne disk bay wel te benaderen via podman? dan zou ik die schijf nog wel voor timemachine oid kunnen gebruiken...

Wat zou je wel niet denken als je de US 16 - 150 Watt had gekochtHemingr schreef op vrijdag 19 maart 2021 @ 20:57:
De US8 -150 net geinstalleerd.
2. Wat een beest van een apparaat is het. Past amper in de meter kast. Holy moly.
DaannO schreef op zaterdag 20 maart 2021 @ 12:31:
Ik heb thuis KPN glasvezel en sinds kort 500/500. Ik gebruik de standaard KPN router met daaraan enkel een Ubiquity switch met 3 Wall HD's er aan. Deze zijn weer via een Cat 5E kabel verbonden aan de switch.
Nou is het gekke dat ik de volledige snelheid wel haal als ik direct via Wifi met de KPN router verbonden ben, maar niet als ik met de Wall HD's verbonden ben.
Iemand enig idee waar dit door zou kunnen komen? Ja er zijn meer apparaten op de Wall HD verbonden, maar heb ook even getest op eentje die dat niet heeft. En zelfde resultaten?!
Deze tips :DaannO schreef op zaterdag 20 maart 2021 @ 12:51:
Hoppa, that did the trick! Super dank!! https://kpn-itns.speedtes...72-11eb-bc85-5135a886d129
habbekrats schreef op zaterdag 20 maart 2021 @ 12:41:
@DaannO waar staat je channel width op? Ik heb die van mij voor de 5Ghz op 80 Mhz gezet ipv de standaard 40.
Zijn echt al honderden keren gepost en had je makkelijk met de Search bovenaan kunnen vinden : [Ubiquiti-apparatuur] Ervaringen & Discussie - Deel 4RobertMe schreef op zaterdag 20 maart 2021 @ 13:45:
Neen, bredere kanalen geeft meer storing. Zeker op 2,4GHz wil je dus geen breder kanaal gebruiken. Op 5GHz maakt het minder uit omdat er minder storing is in de 5GHz band (doordat 5GHz slechter door muren komt etc en je daardoor al geen storing van buren hebt).
Op deze manier blijven we maar alles keer op keer herkauwen als een
Zou in elk topic van UI Ervaringen en Discussie een vastgepinde FAQ post misschien helpen?nero355 schreef op zaterdag 20 maart 2021 @ 14:57:
Zijn echt al honderden keren gepost en had je makkelijk met de Search bovenaan kunnen vinden : [Ubiquiti-apparatuur] Ervaringen & Discussie - Deel 4
Op deze manier blijven we maar alles keer op keer herkauwen als eenen dan beledig ik die lieve beesten ook nog eens!
![]()
Cq. Door meerdere personen te bewerken die hier regelmatig posten.
[ Voor 6% gewijzigd door ed1703 op 20-03-2021 15:58 ]
- nero355
- Netwerk switches
- Ubiquiti UniFi
- Unifi
- Amplifi
- Accesspoints
- Ubiquiti UniFi AC HD
- Ubiquiti EdgeRouter X
- Netwerkaccessoires
- Ubiquiti
- Netwerkapparatuur
- Modems en routers
Is al eerder voorgesteld, maar weinig van terechtgekomen...ed1703 schreef op zaterdag 20 maart 2021 @ 15:55:
Zou in elk topic van UI Ervaringen en Discussie een vastgepinde FAQ post misschien helpen?
GoT heeft gewoon een "Tutorial Intro" nodig, zoals Discourse dat heeft : Stap voor stap leer je dan hoe het forum werkt en krijg je ook nog eens allerlei suffe Awards ervoor!
Maar... ik kom er net achter dat je bij T-Mobile thuis, waarvan ik net het startpakket binnen heb, dat je die modem (Zyxel VMG8825-T50) niet in de bridge stand kunt zetten. Wat nu? Opties die ik zie:
- Gewoon alle poorten doorverwijzen op de Zyxel modem naar de USG
- Nieuwe modem kopen die compatibel is met T-Mobile thuis (zie hier).
- Iets anders?
Wat raden jullie aan?
MC doorzetten op de USG en de zyxel in de kelder dumpen, check de 1e pagina voor meer informatie.HalfVol schreef op zaterdag 20 maart 2021 @ 16:36:
Ik heb zojuist een nieuw huis gekocht, dus goeie reden om dat netwerk even goed aan te leggen. Ik heb dus een Unifi Security Gateway, een Unifi switch 16 ports, een cloud key gen 2 plus, en wat APs gekocht. Ik heb er zin in dat allemaal aan te sluiten.
Maar... ik kom er net achter dat je bij T-Mobile thuis, waarvan ik net het startpakket binnen heb, dat je die modem (Zyxel VMG8825-T50) niet in de bridge stand kunt zetten. Wat nu? Opties die ik zie:
- Iets anders?
Wat raden jullie aan?
Dankjewel, helaas geen verschil. Ik heb nu het volgende en ik heb iig weer internet als ik dat instel, ik heb in de adres groep zowel het Pi-Hole (192.168.1.5) als het USG (router=192.168.1.1) adres. Als ik alleen het Pi-Hole adres doe heb ik geen toegang tot internet.ed1703 schreef op zaterdag 20 maart 2021 @ 09:18:
[...]
Zie RobertMe in "[Ubiquiti-apparatuur] Ervaringen & Discussie - Deel 3"
Ik mis bij jou een destination address.
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
| "nat": { "rule": { "1": { "description": "Redirect DNS requests", "destination": { "group": { "address-group": "!605217e8ff9ff901704c679f" }, "port": "53" }, "inbound-interface": "eth1", "inside-address": { "address": "192.168.1.5" }, "source": { "address": "!192.168.1.5" }, "log": "disable", "protocol": "tcp_udp", "type": "destination" }, "5000": { "description": "MASQ all traffic to IPTV network", "destination": { "address": "0.0.0.0/0" }, "log": "disable", "outbound-interface": "eth0.4", "protocol": "all", "type": "masquerade" }, "6000": { "description": "Translate DNS to Internal", "destination": { "address": "192.168.1.5", "port": "53" }, "log": "disable", "outbound-interface": "eth1", "protocol": "tcp_udp", "type": "masquerade" }, "6001": { "outbound-interface": "pppoe2" }, "6002": { "outbound-interface": "pppoe2" }, "6003": { "outbound-interface": "pppoe2" } } |
Dankjewel, maar ik begrijp als je daadwerkelijk de andere DNS servers blokt, dat sommige hardnekkige apparatuur dan echt niet meer wilt werken. Daarom wilde ik juist faken dat ze bij hun voor ingestelde DNS kunnen komen (bijv 8.8.8.8), terwijl ze eigenlijk gewoon richting Pi-Hole gaan. Of moet ik het juist combineren? (Je zou zeggen dat als je instelt dat 8.8.8.8 eigenlijk 192.168.1.5 zou moeten zijn dat je geen fw rule nodig hebt om 8.8.8.8 te blokken, want daar zou het dan nooit moeten aankomen.habbekrats schreef op zaterdag 20 maart 2021 @ 09:25:
@KiefDelicious YouTube: DNS Server Lockdown Deze meneer maakt het voor mijn pihole's helemaal duidelijk. Op 6 minuten ongeveer maakt hij firewall regels aan op poort 53 om te voorkomen dat sneaky apparaten en handige harry's bv 8.8.8.8 invullen.
Het lijkt erop dat de nat regel wel wat doet, dit krijg ik als ik de masquerade regel weghaal:
1
2
3
4
5
6
7
8
| kief@Kevins-MBP ~ % dig nu.nl @8.8.8.8 ;; reply from unexpected source: 192.168.1.5#53, expected 8.8.8.8#53 ;; reply from unexpected source: 192.168.1.5#53, expected 8.8.8.8#53 ;; reply from unexpected source: 192.168.1.5#53, expected 8.8.8.8#53 ; <<>> DiG 9.10.6 <<>> nu.nl @8.8.8.8 ;; global options: +cmd ;; connection timed out; no servers could be reached |
Dit zou logisch moeten zijn voor zover ik kan terug vinden, maar als ik de masquerade terug zet, dan krijg ik idd gewoon response.
Maar dan zou het dus betekenen dat als ik handmatig mijn macbook DNS adres 8.8.8.8 geef en bijv naar nu.nl ga, dat pi-hole dan de advertenties zou moeten blokken, maar dat gebeurt niet, sterker nog ik vind niet eens mijn verkeer terug in de pi-hole logs, misschien moet ik de vraag naar het Pi-hole topic verplaatsen.
[ Voor 5% gewijzigd door KiefDelicious op 20-03-2021 17:16 ]
https://www.dan.me.uk/torlist/
En als het even kan ook makkelijk wekelijks laten vernieuwen.
Excuus, ik had erbij moeten vertellen dat het hier om vdsl gaat, niet om fiber. Lijkt me sterk dat de USG dat kan.Comp User schreef op zaterdag 20 maart 2021 @ 16:41:
[...]
MC doorzetten op de USG en de zyxel in de kelder dumpen, check de 1e pagina voor meer informatie.
- nero355
- Netwerk switches
- Ubiquiti UniFi
- Unifi
- Amplifi
- Accesspoints
- Ubiquiti UniFi AC HD
- Ubiquiti EdgeRouter X
- Netwerkaccessoires
- Ubiquiti
- Netwerkapparatuur
- Modems en routers
Dat je een DrayTek Vigor 165 erbij koopt voor het xDSL gedeelteHalfVol schreef op zaterdag 20 maart 2021 @ 16:36:
Ik heb zojuist een nieuw huis gekocht, dus goeie reden om dat netwerk even goed aan te leggen. Ik heb dus een Unifi Security Gateway, een Unifi switch 16 ports, een cloud key gen 2 plus, en wat APs gekocht. Ik heb er zin in dat allemaal aan te sluiten.
- Iets anders?
Wat raden jullie aan?
Was al duidelijk hoor, maar sommigen lezen niet goed zo te zienHalfVol schreef op zaterdag 20 maart 2021 @ 17:47:
Excuus, ik had erbij moeten vertellen dat het hier om vdsl gaat, niet om fiber. Lijkt me sterk dat de USG dat kan.
Het enige wat ik aan te merken heb waren de goedkope schroefjes die er bij zaten. Die waren in no-time dol gedraaid met de accu tol. Gelukkig had ik van hetzelfde formaat nog rvs schroefjes liggen en kon ik snel verder.
De nieuwe switch voedt 3 AC in-wall’s waarbij bij 1 van de in-wall’s een KPN iptv ontvanger hangt. De switch werkt dus prima met de laatste firmware icm KPN iptv.
Binnenkort mijn fritzbox vervangen voor een zelfbouw Pfsense bakkie en dan zijn we helemaal klaar met het netwerk. Stiekem ben ik wel ongekend trots hoe stabiel mijn netwerk draait. Ondanks het vele geëmmer op Ubiquiti is mijn netwerk na een jaar in gebruik geen enkele keer down geweest ondanks soms de volle belasting met thuiswerken en thuis lerende kids. Dat was voorheen wel eens anders met de Fritz repeaters die ik om de 2 a 3 weken wel een keer kon rebooten. Heerlijk
[ Voor 5% gewijzigd door Miki op 20-03-2021 17:59 ]
Komt omdat xDSL geen serieus alternatief is met 10 Mbps, daardoor - terwijl ik lees dat er gebieden zijn waar het beter schijnt te zijn, geen ervaring - kijk ik er overheen.nero355 schreef op zaterdag 20 maart 2021 @ 17:53:
[...]
[...]
Was al duidelijk hoor, maar sommigen lezen niet goed zo te zien
Of de usg achterwege laten (binnen je 14dgn bedenktijd kan die nog terug).nero355 schreef op zaterdag 20 maart 2021 @ 17:53:
Dat je een DrayTek Vigor 165 erbij koopt voor het xDSL gedeelte
Is dat een full size rack breedte of een 10 inch?JDFS schreef op zaterdag 20 maart 2021 @ 22:00:
@Hemingr en @nero355 inderdaad zal je dan versteld staan van de 16 POE switch. Het grootste apparaat in mijn meterkast tot nu toe!
[Afbeelding]
- RobertMe
- Unifi
- Ubiquiti UniFi
- Ubiquiti
- Amplifi
- Netwerkaccessoires
- Netwerkapparatuur
- Ubiquiti UniFi AC HD
- Ubiquiti EdgeRouter X
- Ubiquiti UniFi nanoHD
- Modems en routers
- Netwerk switches
- Accesspoints
De USW 16-150W en USG Pro (gok ik dat het is) zijn 19" apparaten, dus doe eens een gokHemingr schreef op zaterdag 20 maart 2021 @ 22:22:
[...]
Is dat een full size rack breedte of een 10 inch?
Waar heb jij de stofkapjes vandaan die in de switch zitten?
Deze dus: € 1,54 31% Off | 10pcs/lot Ethernet Hub Port RJ45 Anti Dust Cover Cap Protector Plug RJ45 Dust Plug For Laptop/ Computer/ Router RJ45 Connector
https://a.aliexpress.com/_vP7IL1
@Hemingr 19 inch inderdaad. Na heel veel research scheelde dit zo veel moeite tov 10 inch omdat je dan met dure 3D printing aan de slag mag. En kleinere apparaten natuurlijk...
[ Voor 25% gewijzigd door JDFS op 20-03-2021 23:01 ]
Kijk, dat soort advies heb ik wat aan. Thanks! Annex A neem ik aan.nero355 schreef op zaterdag 20 maart 2021 @ 17:53:
[...]
Dat je een DrayTek Vigor 165 erbij koopt voor het xDSL gedeelte
Mja, had ik ook overwogen, maar heb liever nu al de USG zodat ik niet hoef te switchen als ze hier glasvezel gaan aanleggen. Hartje centrum Den Haag zullen ze vast wel ergens komende jaren aansluiten. Bovendien heb ik al ervaring met die Zyxel, en hij was IMO niet stabiel genoeg.job schreef op zaterdag 20 maart 2021 @ 19:53:
[...]
Of de usg achterwege laten (binnen je 14dgn bedenktijd kan die nog terug).
Op die duurste Ziggo varianten na is dit het abo met de hoogste upload op deze locatie (80/20 Mbit). 5 Mbit upload had ik 15 jaar geleden ook alComp User schreef op zaterdag 20 maart 2021 @ 19:33:
Komt omdat xDSL geen serieus alternatief is met 10 Mbps, daardoor - terwijl ik lees dat er gebieden zijn waar het beter schijnt te zijn, geen ervaring - kijk ik er overheen.

[ Voor 3% gewijzigd door HalfVol op 21-03-2021 09:08 ]
Ik denk dat ik enige woorden ga hebben met mijn wederhelft als ik met 19" apparatuur aan kom zetten. Ik krijg al commentaar "waarom je zoveel geld uit moet geven aan iets wat het tmobile kastje al kan". Mijn reactie "waarom geef je zoveel geld uit aan schoenen als die sneaker van de scapino ook je voeten kan beschermen" viel niet in de smaak.JDFS schreef op zaterdag 20 maart 2021 @ 22:56:
@Hemingr 19 inch inderdaad. Na heel veel research scheelde dit zo veel moeite tov 10 inch omdat je dan met dure 3D printing aan de slag mag. En kleinere apparaten natuurlijk...
Ik heb vanochtend deze stappen doorlopen en het werkt weer. Erg omslachtig en ook alle opnames kwijt, maar leek de enige manier...Matis schreef op vrijdag 26 februari 2021 @ 20:21:
Zijn er meer mensen die problemen hebben met het onterecht ontvangen van notificaties, terwijl alle gebruikers "on site" zijn?
Gisteren heb ik mijn Cloud Key Gen2 Plus geupgrade naar versie 2.0.27. Daarmee zijn Protect naar 1.17.2 en Network naar 6.0.45.
De instellingen heb ik niet veranderd en ook de Unifi Protect app van zowel mijn vrouw als die van mij zijn (weer) verbonden met protect.
Toch blijven we beide ten onrechte notificaties van de camera's ontvangen, dit terwijl we gewoon beide fysiek thuis zijn.
Op de een of andere manier lijkt of de geo locatie niet meer goed in de Controller door te komen, of er is iets stuk in de Controller / Protect.
En ja, ik heb de geo-fencing dubbel gecontroleerd en zelfs nog een beetje verplaatst zodat ik de nieuwe coördinaten + radius kon opslaan.
Ik heb een mogelijke oplossing gevonden, maar vind het nogal rigoureus
[...]
If money talks then I'm a mime
If time is money then I'm out of time
- nero355
- Netwerk switches
- Ubiquiti UniFi
- Unifi
- Amplifi
- Accesspoints
- Ubiquiti UniFi AC HD
- Ubiquiti EdgeRouter X
- Netwerkaccessoires
- Ubiquiti
- Netwerkapparatuur
- Modems en routers
Waarvoor had je die dan nodigMiki schreef op zaterdag 20 maart 2021 @ 17:55:
Het enige wat ik aan te merken heb waren de goedkope schroefjes die er bij zaten. Die waren in no-time dol gedraaid met de accu tol.
Gelukkig had ik van hetzelfde formaat nog rvs schroefjes liggen en kon ik snel verder.
Het is maar een switch die je ophangt... dat kan ook wel met de hand!
Afhankelijk van waar je woont zal dat uiteraard flink verschillen!Comp User schreef op zaterdag 20 maart 2021 @ 19:33:
Komt omdat xDSL geen serieus alternatief is met 10 Mbps, daardoor - terwijl ik lees dat er gebieden zijn waar het beter schijnt te zijn, geen ervaring - kijk ik er overheen.
Tegenwoordig zijn er zat plekken waar je alleen al met het laagste abonnement op de 60/30 Mbps zit en makkelijk kan upgraden naar 100/30 Mbps en soms zelfs de Bonded 200/60 Mbps variant kan afnemen
Ook zijn er ondertussen varianten beschikbaar die je meteen die 200 Mbps over een enkele lijn geven!
Er is ook nog een andere optie waar ik de laatste tijd over zit te denken :job schreef op zaterdag 20 maart 2021 @ 19:53:
Of de usg achterwege laten (binnen je 14dgn bedenktijd kan die nog terug).
- VLAN aanmaken waarin de USG een IP heeft en de DHCP doet.
- In hetzelfde VLAN de Router van je ISP aansluiten en alleen als Gateway gebruiken.
Is er iemand die dat toevallig weleens heeft getest
Jouw stofkapjes zijn wel erg plat zeg...JDFS schreef op zaterdag 20 maart 2021 @ 22:00:
@Hemingr en @nero355 inderdaad zal je dan versteld staan van de 16 POE switch. Het grootste apparaat in mijn meterkast tot nu toe!
[Afbeelding]
Zijn die een beetje normaal te verwijderen
Die van mij hebben gewoon een stukje dat uitsteekt en makkelijk vast te grijpen is!
Dat klopt als je een Analoge lijn hebt inderdaadHalfVol schreef op zondag 21 maart 2021 @ 08:18:
Kijk, dat soort advies heb ik wat aan. Thanks! Annex A neem ik aan.
Annex B is voor ISDN lijnen en die zijn flink aan het uitsterven als ik het goed heb begrepen...
GeZeikSnel apparatuur inderdaad!Mja, had ik ook overwogen, maar heb liever nu al de USG zodat ik niet hoef te switchen als ze hier glasvezel gaan aanleggen. Hartje centrum Den Haag zullen ze vast wel ergens komende jaren aansluiten. Bovendien heb ik al ervaring met die Zyxel, en hij was IMO niet stabiel genoeg.
De grootste grap is dat gigabit van ze : 50 Mbps uploadOp die duurste Ziggo varianten na is dit het abo met de hoogste upload op deze locatie (80/20 Mbit). 5 Mbit upload had ik 15 jaar geleden ook al

Tijd om de vrouw des huizes ook eens te upgraden!Hemingr schreef op zondag 21 maart 2021 @ 10:41:
Ik denk dat ik enige woorden ga hebben met mijn wederhelft als ik met 19" apparatuur aan kom zetten. Ik krijg al commentaar "waarom je zoveel geld uit moet geven aan iets wat het tmobile kastje al kan". Mijn reactie "waarom geef je zoveel geld uit aan schoenen als die sneaker van de scapino ook je voeten kan beschermen" viel niet in de smaak.
/Kon het niet laten...

@Hemingr voordeel van dat mijn vriendin en ik ons eigen huis hebben, zij kan met haar zwarte plafondhoge deuren van EUR 3k aan de slag en ik met mijn rack apparatuur van EUR 1k
[ Voor 32% gewijzigd door JDFS op 21-03-2021 17:14 ]
- RobertMe
- Unifi
- Ubiquiti UniFi
- Ubiquiti
- Amplifi
- Netwerkaccessoires
- Netwerkapparatuur
- Ubiquiti UniFi AC HD
- Ubiquiti EdgeRouter X
- Ubiquiti UniFi nanoHD
- Modems en routers
- Netwerk switches
- Accesspoints
Zo lijkt de USW Enterprise 8 PoE nog bijna goedkoop met $379. Die doet dan wel maar 2,5Gbit/s, maar je hebt dan ook 2SFP+ poorten, managed, en PoE+.
Of dan de Flex XG, voor $269, met 4 10Gbit/s poorten en PoE input over een 1Gbit/s poort en ook dan als verschil dat de TP-Links unmanaged zijn.
nu ben ik alle apparaten op een nieuw SSID aan het toevoegen, en dat ging tot op heden goed, tot ik bij mijn nest protect V1 aankwam.
dit moet uiteraard via de nest app, maar het toevoegen gaat niet goed, het proces gaat goed tot het moment dat de protect in de app erbij moet komen en dat lukt niet, de protect heeft volgens de controller software verbindingen maar het lijkt alsof de protect niet de status terug mag geven aan de app, alsof die in isolation zit.
uiteraard al dit soort opties al nagekeken, maar kan niks geks vinden in de controller software.
het lijkt er heel erg op dat er 'iets' in de UDM pro (of in de AP) verhindert dat er bepaald verkeer tussen devices loopt.
weet iemand raad?
Dit topic is alleen bedoeld voor het bespreken van ervaringen van Ubiquiti Netwerkapparatuur! Protect and Access horen daar niet bij.
Andere onderwerpen horen thuis in:
- Aankoopadvies: [Ubiquiti-apparatuur] Aankoopadvies & Discussie
- IPTV: [Ubiquiti & IPTV] Ervaringen & Discussie
- Deurbel: [Ubiquiti UniFi Protect G4 Doorbell] Ervaringen & Discussie
- Unifi Access: [Ubiquiti UniFi Acces] Ervaringen & Discussie
- Unifi Protect: [UniFi Protect] Ervaringen en Discussies
Gebruik als laatste eerst de search voordat je een vraag stelt. Veel vragen komen telkens terug en de antwoorden zijn dus terug te vinden.