Acties:
  • +3 Henk 'm!

• GerGio
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 23:47
ArnoutV schreef op zondag 27 december 2020 @ 23:34:
[...]

Nee, als ik geen zweetshirt onder running shirt draag dan heb ik teveel last van statistische elektriciteit ofzo. Dan is de hf band continu van het padje.
En al verschillende type hf banden van garmin geprobeerd.
shocking ;)

Nickname KasPlantje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Appie76
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 18-09 14:40
ArnoutV schreef op zondag 27 december 2020 @ 23:34:
[...]

Nee, als ik geen zweetshirt onder running shirt draag dan heb ik teveel last van statistische elektriciteit ofzo. Dan is de hf band continu van het padje.
En al verschillende type hf banden van garmin geprobeerd.
Oh da's lastig, heb ik zelf gelukkig nooit last van. Misschien de volgende keer toch eens een ander merk shirt kopen dan...

Ik heb geen signature

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nogeeninlog
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 20-09 12:20
ArnoutV schreef op zondag 27 december 2020 @ 21:04:
Met een band heb ik met lopen ook vaak problemen.
Ik ben blij dat ik niet de enige ben. De eerste 10-15 minuten heb ik vaak belachelijke hartslagwaarden die wel 50 slagen te hoog liggen. Heel irritant, vaak gooi ik dan de activiteit weg en start een nieuwe activiteit.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Tinusvolkel
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 20-09 11:16
Hier zit de band nat maken en om doen ook gewoon in de standaard routine, en hij doet het eigenlijk altijd goed op een ene keer na dat ie verschoven zat op een tepel.
Heb een 4iiii viiiiva dus misschien werkt die net wat anders dan een Garmin band.

Strava | 8600 Wp zzo | 1600 Wp nnw

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bvsteyn
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 23:28
Tinusvolkel schreef op maandag 28 december 2020 @ 09:28:
Hier zit de band nat maken en om doen ook gewoon in de standaard routine, en hij doet het eigenlijk altijd goed op een ene keer na dat ie verschoven zat op een tepel.
Heb een 4iiii viiiiva dus misschien werkt die net wat anders dan een Garmin band.
ik heb deze band ook. Ik maak 'm nooit nat en zelfs dan werkt ie prima.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• GSX-MAN
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 17-09 15:24

GSX-MAN

de/het/een

Gisteravond mijn eerste rondje op de nieuwe schoenen (New Balance M880V10) gedaan. Voorzichtig en langzaam, want die heup werkt niet echt mee, maar ze lopen lekker.

Slecht idee... Hoe laat?

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Tinusvolkel
bvsteyn schreef op maandag 28 december 2020 @ 09:30:
[...]

ik heb deze band ook. Ik maak 'm nooit nat en zelfs dan werkt ie prima.
Ach gewoon het zekere voor het onzekere met de green mile in m'n achterhoofd ;)

Afbeeldingslocatie: https://img-9gag-fun.9cache.com/photo/a5P80KG_700bwp_v1.webp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArnoutV
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 23:56
Appie76 schreef op maandag 28 december 2020 @ 09:12:
[...]

Oh da's lastig, heb ik zelf gelukkig nooit last van. Misschien de volgende keer toch eens een ander merk shirt kopen dan...
Alle dry-fit running shirts hebben er last van. Asics, Nike, Saucony, shirts gekregen bij deelname aan wedstrijden. Maar het is geen punt hoor.
Nat maken band en onder-shirt helpt vaak en ik gebruik vaak voor loopjes ook de pols meting.

Kunnen we weer terug naar de andere onderwerpen en vragen ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Poekie
  • Registratie: November 2004
  • Niet online

Poekie

Super Furry Animal

Hier moet ik de band zeiknat maken (Pads en het geweven stuk voorop) en dan nog wil die de eerste 10-15 minuten nog klooien, en vaak nig ruzie met bh-band (die kan ik echt niet achterwege laten :')). Maar ik draag m voornamelijk 's winters als optisch minder werkt en vaak duidelijk m'n cadans oppikt.
Voor mij werkt optisch meestal prima. Ik heb een behoorlijk witte huid, weinig beharing, horloge kan over t algemeen mooi strak zonder pijnlijk te zijn.

@OosterF hopelijk heeft de discussie over wel of niet optisch meten je niet te veel overdonderd. Zeker als je nog weinig gevoel hebt wat voor HR bij welk tempo hoort en wat je max is, is het dus moeilijk te zeggen. Een hogere hartslag dan 'logisch' lijkt, is voor beginnende hardlopers niet raar omdat het hele lichaam moet wennen. Maar dat gezegd hebbende, probeer iets langzamer te lopen, je moet nog makkelijk een gesprek kunnen houden (of als je alleen loopt, ietwat moeite hebben met een liedje zingen :*)) en kijk wat dat met je HR doet (is deze dan lager?).
En controleer of je horloge goed zit (met enige moeite moet er een vinger nog onder kunnen) en tel eens een minuut je stappen en vergelijk dat met de getoonde HR. Met de kou gaan capillaire vaatjes aan het huidoppervlak dicht zitten om warmte te besparen en heeft de optische meting het gewoon erg moeilijk. De hardloopbeweging kan de bloedvaatjes nog doen bewegen waardoor de sensor denkt een HR te zien, maar dit is dan dus je cadans. Als dat het geval is gewoon lekker gaan lopen en die HR-meting eventjes naast je neerleggen tot het iets warmer is ;)

Smashrun | Strava | Citystrides | Brickset

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• OosterF
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 22:14
Bedankt voor de antwoorden en het meedenken @Arjan90 en @Poekie! De discussie over optisch meten gaat mij boven de pet, maar is interessant om te volgen. Ik begrijp uit jullie commentaar dat een hartslag van 170 bpm op zichzelf niet zoveel zegt. Wat dat betreft ga ik eerst maar gewoon door met lekker lopen en zie ik wel waar ik op uit kom als mijn lichaam een beetje gewend raakt.

Dat heb ik dus ook precies gedaan, want ben net weer terug van mijn rondje. Opnieuw 9km met een tempo van 5:10 per km. Mijn snelheid is wat dat betreft in ieder geval wel stabiel. Ditmaal 45% van de tijd op een hartslag >170 bpm gelopen, en 52% met een hartslag vlak daaronder. Heb het idee dat het horloge op zijn minst redelijk accuraat meet, want ik merk zelf tijdens het lopen ook dat mijn hartslag vrij hoog is. Ik laat het eerst wel voor wat het is en ik ga eens proberen nog wat langzamer te lopen zoals je voorstelt. Lijkt me wel een stuk saaier, aangezien ik het idee heb dat ik nu al redelijk traag loop en ik er juist van hou om mijzelf uit te dagen.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• MarvinG
  • Registratie: November 2015
  • Laatst online: 30-12-2022
Ik moet er ook maar weer aan geloven. Deze week het hardlopen weer opgepakt, terwijl dit (zacht gezegd) niet mijn favoriete sport is ;) Doordat het voetbal al even stil ligt en de sportscholen dicht zijn, vond ik het toch tijd om weer cardio op deze manier te gaan doen.

Voedingsadviseur bij Voeding-en-fitness.nl

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• Arjan90
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 00:04
@OosterF Een tempo van 5:10 min/km voor iemand die begint met hardlopen is al snel hoor, vergis je daar niet in! Dat is bijna 12 kilometer per uur. Er zijn er genoeg die dat graag willen lopen (en ja, er zijn er ook genoeg, ook in dit topic, die een stuk vlotter lopen).

Een paar tips voor "beginners" (ik weet niet of je dat helemaal bent, maar het kan vast geen kwaad, ik houd hier zelf ook aan vast):
- Als je afstand wil uitbouwen, voeg dan maximaal een kilometer per keer toe om overbelasting te voorkomen (en als je meerdere keren per week loopt, houd dan aan dat je bijv je duurloop wekelijks met maximaal een kilometer opbouwt). Wees hier echt voorzichtig mee, hardlopen is een blessuregevoelige sport omdat mensen vaak te vroeg (te)veel snelheid en (te)veel afstand toevoegen terwijl het lichaam er niet op bedacht is. Dus, liever iets te langzaam dan iets te snel opbouwen.
- Als je snelheid wil verhogen, kijk dan eens naar intervaltrainingen. Intervaltrainingen gebruik je om je lichaam te laten wennen aan hoge snelheden en daarmee verhoog je de capaciteit van je hart-long machine.
- Vergeet je duurlopen niet: relatief rustige loopjes (in jouw geval bijv. op 6:00) waarbij je zoals SuperPoekie al zegt nog kan praten en met wat moeite nog zou kunnen zingen. Duurlopen zijn goed voor je uithoudingsvermogen.
- Wissel lekker af: bijv. twee keer wat kortere intervaltrainingen en dan een keer een langere rustige duurloop. Ligt er ook aan hoe vaak je hardloopt per week. Ook op andere ondergrond lopen, bijvoorbeeld in het bos, is heel goed voor je. Onverhard lopen is vaak wat meer een belasting voor je enkels, waardoor je je banden sterker maakt. Daar ga je heel veel baat bij hebben als je een keer een misstap maakt op een stoep, opstaande tegels, etc. Voorkom dat de sleur erin komt.
- Luister goed naar je lichaam: heb je pijntjes die langer dan twee dagen duren? Sla dan een dagje training over of pas je training aan (bijv. een duurloop ipv interval). Je lichaam geeft vaak signalen genoeg als je ernaar wil luisteren.
- Word lid van onze Strava club :D Zie de topicwarning voor details!
- Heb plezier! Geniet lekker van het lopen, de omgeving, de zonsondergang en -opkomst die je ongetwijfeld een keer gaat meemaken, trots zijn op jezelf omdat je weer en wind trotseert, etc.

@MarvinG jij ook welkom!

[ Voor 3% gewijzigd door Arjan90 op 28-12-2020 19:11 ]

"Everybody is a genius. But if you judge a fish by its ability to climb a tree, it will live its whole life believing that it is stupid."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MarvinG
Bedankt! :)

Door het voetballen is mijn conditie nog wel redelijk, dus het hardlopen op zich zal geen probleem zijn. Ik haal er, tot op heden, alleen niet veel plezier uit. Hoop dat ik dit plezier de komende maanden kan gaan vinden!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GSX-MAN

GSX-MAN

de/het/een

MarvinG schreef op maandag 28 december 2020 @ 12:33:
[...]

Bedankt! :)

Door het voetballen is mijn conditie nog wel redelijk, dus het hardlopen op zich zal geen probleem zijn. Ik haal er, tot op heden, alleen niet veel plezier uit. Hoop dat ik dit plezier de komende maanden kan gaan vinden!
Toen ik in 2004 begon met hardlopen, haatte ik het hartgrondig. Er moest alleen gewicht af omdat ik een jaar later ging trouwen en hardlopen leek mij de meest geschikte sport. Kon vanuit huis, wanneer ik maar tijd had. Ik denk dat het minimaal 4 maanden geduurd heeft voor ik het een beetje leuk ging vinden.

En nu ik dit jaar weer opnieuw moest gaan opbouwen, vond ik het in het begin ook gewoon kut. Enige voordeel was de ervaring dat het vanzelf leuk wordt.

Slecht idee... Hoe laat?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jampot007
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 19:15
Over dat niet te hard van stapel lopen kan ik ondertussen meepraten :(

Nu een pauze ingebouwd omdat ik wat last hou van de enkels, zijn er ook nog oefeningen die jullie graag doen om die spieren wat te versterken? Denk dat het komt door wat teveel onverhard in 1 keer. Loop van 13 kilometer met 4 km door weilandachtige grasondergrond.

4 weken geleden begonnen met hardlopen ongeveer en het bevalt wel goed, zeker omdat wat andere sporten wegvallen door zo'n virus. 2x per week.

V&A: 3D Print Service + \\ Industrieel Product Ontwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• conara
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 22:44
Toch mijn casus maar even posten in het hardloop topic, misschien kunnen mensen mij wel helpen:

Ik loop nu ongeveer 3 a 4 jaar (redelijk serieus) hard, maar sinds januari 2020 heb ik last van een blessure aan mijn linker knie. Hiervoor liep ik afstanden >10km probleemloos. (ter illustratie vorig jaar ~600 km gelopen en dit jaar "slechts" ~125km). "Opeens" in januari 2020 kreeg ik op korte afstanden last van mijn knie. Ik ging toen bewust nog maar afstanden van 1 a 2 kilometer lopen en zodra ik last begon te krijgen stopte ik direct. Als ik dit niet deed (een paar keer dus niet gedaan) ging normaal lopen nauwelijk of zeer pijnlijk. Soms lukte het wel om 1 a 2 km zonder klachten te lopen, maar vaak ook niet.

Ik heb toen 3 a 4 maanden niet gelopen en ben daarna weer langzaam begonnen met hardlopen, maar met een andere techniek (en andere schoenen). I.p.v. een haklanding ben ik overgegaan naar een midvoet/voorvoet landing. Dit langzaam opgebouwd en dit bevalt erg goed. 5 kilometer hardlopen gaat nu vaak probleemloos, maar zo nu en dan voel ik lichtelijk weer de oude blessure. Gisteren was het eigenlijk weer raak 4.5 kilometer gelopen en toen begon mijn knie toch weer te voelen. Ik wilde eigenlijk 5 km uitlopen, maar ik ben toch maar eerder gestopt. Toen verder naar huis gewandeld en dat ging prima. Toen ik een paar uur later normaal een wandeling maakte had ik toch weer last van mijn knie en deed het ook pijn. Nu de volgende dag voel ik het nog steeds lichtelijk, alhoewel ik wel kan lopen.

Nu is de hamvraag wat is deze hardnekkige blessure. Met mijn andere sport (taekwondo) heb ik totaal geen last van mijn knie. Is het nuttig om hier een MRI van te laten maken? (of een andere scan?) Of wat is hier een verstandige route om te bewandelen? Ik zou in de toekomst toch graag weer >10km willen lopen. En na een jaar tijd zie ik wel wat verbetering, maar nog niet dusdanig dat ik er echt tevreden mee ben.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• route99
  • Laatst online: 05-06-2024

route99

just passionately curious...

@conara Vervelend jouw blessure.
DE weg lijkt me toch even de voordeur van de 1e lijnszorg zodat je huisarts goed op de hoogte is en je daar steun van krijgt.
Hopelijk gaat je huisarts mee in jouw zorgen maar het uitsluiten van bepaalde oorzaken is wel erg belangrijk. de kans is groot dat je vervolgens naar de fysio kunt gaan. Je zou er ook rechtstreek heen kunnen gaan, maar dan mis je wel het uitsluiten van een aantal zaken door een hopelijk deskundige huisarts. Je kunt zelf altijd nog naar de fysio, maar ook daar moet je wel een beetje geluk hebben dat er een goede in je buurt zit die ook binding heeft met hardlopen en zo wie zo een goed totaal beeld van je kan vormen. Pijn in je knie kan ook en gevolg zijn van iets anders dat je niet goed doet. Het kan ook een kwestie van loopbelastbaarheid zijn met ca 12 km per week/~ 600 km per jaar bouw je dat niet erg snel op en als je dan te hard gaat liggen blessures op de loer. Maar het kan dus ook iets anders zijn....
Dus op afstand: Voor ons verder niet te beoordelen.

Nog even teruglezend: Je liep eerst "probleemloos": Kun je nog nagaan wat er veranderd is daarna? Hoeveel km's liep je toen per jaar? Ook handig bij de onderzoekjes als achtergrond info.

Sterkte/beterschap.

[ Voor 11% gewijzigd door route99 op 28-12-2020 13:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyberThijs
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 19:53
Jampot007 schreef op maandag 28 december 2020 @ 13:19:

Nu een pauze ingebouwd omdat ik wat last hou van de enkels, zijn er ook nog oefeningen die jullie graag doen om die spieren wat te versterken? Denk dat het komt door wat teveel onverhard in 1 keer. Loop van 13 kilometer met 4 km door weilandachtige grasondergrond.

4 weken geleden begonnen met hardlopen ongeveer en het bevalt wel goed, zeker omdat wat andere sporten wegvallen door zo'n virus. 2x per week.
Aan je usericon te zien ben je duidelijk ook een wielrenner van afkomst. Je hebt dus al veel spiermassa in de benen, en ook je cardiovasculair systeem is al erg performant. Het zijn vooral je gewrichten en pezen die de schokken nog niet gewend zijn. Dit kan je helaas ook niet trainen met krachtoefeningen.

Wil je kunnen lopen zonder een blessureleed, dan moet je gewoon geleidelijk opbouwen. 13km aan 1 stuk lopen is iets waar je maar na (imho) 3 maand opbouwen aan kan denken. Begin met 3x per week maximum 20 minuten traag ( < 10km/h, ofte > 6:00 min/km) lopen, en bouw geleidelijk op: niet meer dan 10% extra week-over-week!

Negeer gerust dit advies, dat heb ik 3 winters op rij ook gedaan, met 3x serieuze ITB blessure tot gevolg :'( .

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Tazzios
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 22:43

Tazzios

..

Jampot007 schreef op maandag 28 december 2020 @ 13:19:

13km per training 2 keer per week lijkt mij wat veel als beginner en klinkt niet gevarieerd.
Ik zou de 26 Km eerder verdelen over 3 trainingen en dan variëren met 1 x interval en 2x duurloop.

Enkel
Balans oefeningen, een been staan (ogen dicht) eventueel op een kussen voor extra disbalans. Er van uitgaande dat je aanname klopt dat ze niet sterk genoeg zijn. Het kan ook door verkeerde techniek zoals voeten wijd neerzetten ipv recht of te eenzijdige belasting tijdens de opbouw.

Disclaimer:Dit is alleen gebaseerd op het beetje informatie uit je post. ;)

Acties:
  • +27 Henk 'm!

• aerofreak
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 20-09 10:40

aerofreak

Steve Jobs

Vanmorgen wakker geworden met het idee om eens te kijken of ik een 10 kilometer onder het uur kon lopen om zo te kijken waar ik ongeveer sta en na kan denken wat ik in 2021 wil.

Gestart; hmmm ik loop wel lekker, 5:49/km maar dat ga ik dus nooit 10 km volhouden. Tweede en derde en vierde km weer rond de 5:42, hmmm het loopt wel lekker, maar dat kan ik dus nooit volhouden tot de 10km, maar ach we zien het wel waar het schip strand.
Uiteindelijk gefinished op 56:54 :o en ik ben zo verbaasd dat ik dit heb gelopen, voorgaande keren was het elke keer 1:01:xx. Sommige van jullie lopen veel sneller, maar ik ben er zelf best trots op dat ik in een goede 4 maanden van 0 naar dit kan lopen. Op naar 2021! oOo

"When once you have tasted flight, you will forever walk the earth with your eyes turned skyward, for there you have been, and there you will always long to return"
~Leonardo Da Vinci~

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jampot007
  • Laatst online: 19:15
Tazzios schreef op maandag 28 december 2020 @ 13:51:
[...]

13km per training 2 keer per week lijkt mij wat veel als beginner en klinkt niet gevarieerd.
Ik zou de 26 Km eerder verdelen over 3 trainingen en dan variëren met 1 x interval en 2x duurloop.

Enkel
Balans oefeningen, een been staan (ogen dicht) eventueel op een kussen voor extra disbalans. Er van uitgaande dat je aanname klopt dat ze niet sterk genoeg zijn. Het kan ook door verkeerde techniek zoals voeten wijd neerzetten ipv recht of te eenzijdige belasting tijdens de opbouw.

Disclaimer:Dit is alleen gebaseerd op het beetje informatie uit je post. ;)
Thx die oefening zal ik ook eens meepakken, 1/2 keer per dag paar sets? Las ook ergens om wat squats te doen op 1 been. Beetje zelfde insteek.

Is ook niet zo dat ik steeds 13 km loop hoor, dat was de verste met 2 keer een stukje lopen tussendoor. Langste aan 1 stuk nu 10km gedaan

Het plan is nu savonds een kortere ronde te doen evt met interval en in het weekend een duurloop om de afstand uit te bouwen. Ik loop altijd samen met iemand anders en we hebben als doel gesteld de marathonafstand in Maart maar dat moet dan waarschijnlijk wat uitgesteld worden

V&A: 3D Print Service + \\ Industrieel Product Ontwerpen

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• Slickk
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 23:30
Kerstochtend verrassend vroeg wakker, de deur uitgegaan en was van plan om 17km te gaan lopen. Op 15km ging het nog steeds prima en er kwam een gedachte naar boven om het misschien uit te breiden naar een halve marathon afstand. Die gedachte kon ik moeilijk weerstaan. Uiteindelijk is het 22km geworden (Strava). Daarmee was m'n allereerste HM een feit! Op één of andere manier was ik bij thuiskomst meer chagrijnig dan blij, misschien toch gebrek aan eten.

Ik kreeg in de laatste kilometers wat pijntjes die ik eerder niet heb gehad (linkerscheen), maar dat was ook niet zo verrassend gezien ik hiervoor niet verder dan 13km heb gelopen. Onverstandig natuurlijk maar ach, met een lang kerstweekend in het verschiet leek me dat niet zo erg. De volgende dag eigenlijk nergens last meer van, dus dat was beter dan verwacht. Niet verwacht dat het met dit gemak en lage hartslag zou lukken. :)

Vandaag maar weer eens een rondje, kijken hoe het gaat. Ik merk dat ik wel meer last van m'n heupen heb, qua looptechniek is er nog wel het één en ander te verbeteren. Volgend jaar misschien maar bij een clubje ergens aansluiten of een coach opzoeken. Ben anders bang dat er wat blessures in gaan sluipen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• conara
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 22:44
route99 schreef op maandag 28 december 2020 @ 13:31:
@conara Vervelend jouw blessure.
DE weg lijkt me toch even de voordeur van de 1e lijnszorg zodat je huisarts goed op de hoogte is en je daar steun van krijgt.
Hopelijk gaat je huisarts mee in jouw zorgen maar het uitsluiten van bepaalde oorzaken is wel erg belangrijk. de kans is groot dat je vervolgens naar de fysio kunt gaan. Je zou er ook rechtstreek heen kunnen gaan, maar dan mis je wel het uitsluiten van een aantal zaken door een hopelijk deskundige huisarts. Je kunt zelf altijd nog naar de fysio, maar ook daar moet je wel een beetje geluk hebben dat er een goede in je buurt zit die ook binding heeft met hardlopen en zo wie zo een goed totaal beeld van je kan vormen. Pijn in je knie kan ook en gevolg zijn van iets anders dat je niet goed doet. Het kan ook een kwestie van loopbelastbaarheid zijn met ca 12 km per week/~ 600 km per jaar bouw je dat niet erg snel op en als je dan te hard gaat liggen blessures op de loer. Maar het kan dus ook iets anders zijn....
Dus op afstand: Voor ons verder niet te beoordelen.

Nog even teruglezend: Je liep eerst "probleemloos": Kun je nog nagaan wat er veranderd is daarna? Hoeveel km's liep je toen per jaar? Ook handig bij de onderzoekjes als achtergrond info.

Sterkte/beterschap.
Niet iets heel bijzonders. Ik zie in mijn geschiedenis dat ik toen in november/december wel iets vaker >10km gelopen heb dan normaal. Kan het zijn dat ik hier te snel heb opgebouwd? Antwoord is natuurlijk: "Ja dat kan", maar voor mijn gevoel ook geen hele gekke dingen gedaan.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• route99

route99

@conara Wat me wel bijzonder lijkt obv de beperkte info, je loopt ~600 km /jaar dus ca 12 km/week.. en dna loop je "in november/december wel iets vaker >10km", dus je liep toen maar 1x per week en en zulke afstanden? Anders kom ik met mijn rekensom obv jouw gegevens niet uit.
Wat bedoel je met te snel opbouwen als je maar 1x of af en toe ??? 2x per week loopt?
We, ik iig niet, krijgen het beeld hoe je traint zo niet rond.

Eerst maar naar de huisarts als je werkelijk er zoveel last van hebt, want dat kan niet goed zijn.

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• Poekie
  • Niet online

Poekie

Super Furry Animal

@OosterF 5:10/km is voor mij wedstrijdtempo hoor :D niks langzaam :P

@MarvinG let op dat voetballen en hardlopen niet dezelfde belasting veroorzaken - voetballers zijn meestal goed in sprinten, korte stukjes (even t voetbalveld in de lengte maximaal) goed snel en dan weer even rust. Hardlopen doen de meeste mensen toch al snel per kilometer. Bouw rustig op!

Sowieso, welkom allemaal, hoe beginnend of gevorderd je ook bent. Beginners (dus beginnende hardlopers, ongeacht wat voor andere sporten je ook doet/deed): let alsjeblieft goed op wat @Arjan90 zegt in zijn gepinde post! We willen jullie graag allemaal in t voorjaar ook nog gezond zien hardlopen en niet in maart allemaal bij de fysio zien zitten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MarvinG
@Poekie Bedankt voor het warme welkom! Ben er inderdaad bewust van dat voetballen en hardlopen een groot verschil is. Voetbal vaak explosieve korte sprintjes en hardlopen natuurlijk een duurbelasting. Daarom bouw ik het ook zeker rustig op! Hardlopers zijn doodlopers zeggen ze wel eens toch ;)

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Roozzz
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 22:51
MarvinG schreef op maandag 28 december 2020 @ 18:16:
[...]
Hardlopers zijn doodlopers zeggen ze wel eens toch ;)
In de praktijk zijn dat vooral wielrenners :+

Als er een sport is waarvan de overstap naar hardlopen zeer vaak gepaard gaat met problemen is het wel wielrennen. Doorgaans een prima conditie, waardoor het hardlopen an sich heel makkelijk gaat. Helaas zijn fietsers totaal niet gewend aan de (schok-)belasting die met hardlopen gepaard gaat. Dus als er niet zeer voorzichtig opgebouwd wordt, ontwikkelen er vaak tal van overbelastingsblessures binnen enkele weken.
Het voordeel van voetbal is dat je in ieder geval redelijk belastbaar bent, alleen het repeterende karakter kan je parten spelen :)

Dus ook welkom @Jampot007: je bent gewaarschuwd :+

If you can see, look. If you can look, observe

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Arjan90
Roozzz schreef op maandag 28 december 2020 @ 18:36:
[...]

In de praktijk zijn dat vooral wielrenners :+
Zo geven ze zelfs onze sport een slechte naam :(
* Arjan90 mag zelf ook graag fietsen hoor, maar is wel een mooi weer fietser

Einde van de middag uitgelogd van het werk en gelijk naar buiten, heerlijk gelopen! Het ging als vanzelf, ondanks dat de omvang wel redelijk groot was (4x in totaal 1.800 meter, verdeeld in 400m-600m-800m). Kon het tempo goed vasthouden en kon daarna ook gewoon vlot naar huis zonder dat de tank leeg was.

Ik ga wel even wat nalezen op cadence lock want ik ben bang dat die mij te grazen had. Ik ging op het einde vlot naar huis maar kon nog wel praten op zich en wat zingen lukte ook nog wel. Volgens het horloge had ik een hartslag van 180 en dan lukt me dat meestal echt niet meer... Dus, het kan bijna niet geklopt hebben. Merkte bij een interval ook dat hij in 3 seconden van 160 naar 180 schoot. Toch maar een hartslagband op het verjaardagslijstje voor juni. Meteen meer data <3

[ Voor 9% gewijzigd door Arjan90 op 28-12-2020 19:10 ]

"Everybody is a genius. But if you judge a fish by its ability to climb a tree, it will live its whole life believing that it is stupid."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
conara schreef op maandag 28 december 2020 @ 15:05:
[...]

Niet iets heel bijzonders. Ik zie in mijn geschiedenis dat ik toen in november/december wel iets vaker >10km gelopen heb dan normaal. Kan het zijn dat ik hier te snel heb opgebouwd? Antwoord is natuurlijk: "Ja dat kan", maar voor mijn gevoel ook geen hele gekke dingen gedaan.
Het lijkt nu 2 jaar achter elkaar mis te gaan in de koude periode... dus even een gedachte die in me op kwam:

Zijn je knieën voldoende warm?

Als ik een beetje doorloop kan ik op zich bijna het hele jaar in korte broek en t-shirt... Maar dat nemen mijn knieën mij de laatste jaren zeker niet in dank af, dus ik trek nu toch maar wat meer aan dan ik x-jaar terug deed. Dan maar wat extra druppels.

@OosterF 5:10, dikke prima dat. De gemiddelde finishtijd van parkrun deelnemers is 30:37 - dus boven de 6:00. Zorg dat je goed luistert naar je lichaam en niet te snel teveel en te snel wil. Staan genoeg redenen op de laatste pagina in dit topic;)

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Tinusvolkel
Arjan90 schreef op maandag 28 december 2020 @ 19:08:
[...]

Einde van de middag uitgelogd van het werk en gelijk naar buiten, heerlijk gelopen! Het ging als vanzelf, ondanks dat de omvang wel redelijk groot was (4x in totaal 1.800 meter, verdeeld in 400m-600m-800m). Kon het tempo goed vasthouden en kon daarna ook gewoon vlot naar huis zonder dat de tank leeg was.

Ik ga wel even wat nalezen op cadence lock want ik ben bang dat die mij te grazen had. Ik ging op het einde vlot naar huis maar kon nog wel praten op zich en wat zingen lukte ook nog wel. Volgens het horloge had ik een hartslag van 180 en dan lukt me dat meestal echt niet meer... Dus, het kan bijna niet geklopt hebben. Merkte bij een interval ook dat hij in 3 seconden van 160 naar 180 schoot. Toch maar een hartslagband op het verjaardagslijstje voor juni. Meteen meer data <3
Ik zou niet wachten tot de zomer, aangezien je nu het meeste hebt aan een band ivm het koudere weer.
In de zomer vraag je maar een zonnebril of een drinksysteem :P
Poekie schreef op maandag 28 december 2020 @ 15:42:
@OosterF 5:10/km is voor mij wedstrijdtempo hoor :D niks langzaam :P

@MarvinG let op dat voetballen en hardlopen niet dezelfde belasting veroorzaken - voetballers zijn meestal goed in sprinten, korte stukjes (even t voetbalveld in de lengte maximaal) goed snel en dan weer even rust. Hardlopen doen de meeste mensen toch al snel per kilometer. Bouw rustig op!

Sowieso, welkom allemaal, hoe beginnend of gevorderd je ook bent. Beginners (dus beginnende hardlopers, ongeacht wat voor andere sporten je ook doet/deed): let alsjeblieft goed op wat @Arjan90 zegt in zijn gepinde post! We willen jullie graag allemaal in t voorjaar ook nog gezond zien hardlopen en niet in maart allemaal bij de fysio zien zitten.
Had hem maar even gepind dacht is makkelijk voor als er weer verse lopers zijn in dit topic :)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• OosterF
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 22:14
Bedankt voor alle bemoedigende woorden over het tempo! Ik had hier een heel ander beeld bij namelijk. Dit geeft mij het idee dat mijn hoge hartslag simpelweg het gevolg is van te hard lopen ondanks dat mijn gevoel tijdens het lopen iets heel anders zegt. Wellicht dat ik mentaal wat sterker ben dan ik daadwerkelijk conditioneel ben op dit moment. Des te meer reden om wat rustiger te lopen en daarnaast wat te gaan intervallen. Bedankt voor alle goede adviezen. Ik ga er mee aan de slag!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• polthemol
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 22:53

polthemol

Moderator General Chat
m-vw schreef op zondag 27 december 2020 @ 19:26:
[...]

Hier een hrm-run gebruiker die je opmerking toch wel erg kort door de bocht vindt.

Ik heb zelf een tijd geleden een aantal tests gedaan en de afwijkingen vallen reuze mee. Zelfs de vertraging waarover altijd wordt gesproken bij intervallen was bij mijn (n=1) testen te verwaarlozen.
als je trained op hartslag zit je met marges die relatief klein zijn, vooral met je langere duurlopen. De polsmeting is echt niet goed en zeker niet goed genoeg voor zoiets. Er is een reden dat het ook keer op keer met reviews wordt afgeschoten voor dat punt en men blijft adviseren om een borstband te gebruiken.

Je kunt die trainingen natuurlijk op andere manieren doen, letten op je ademhaling, trainen op pace, enz. Maar de polsmeting alleen is gewoon echt niet goed genoeg en met name al niet als je voor intervals, wisselende tempo's ed. gaat.

Nunc purus risus, volutpat sagittis, lobortis at, dignissim sed, sapien

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Krylinck
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 11-03 00:20
Hartslag is sowieso geen geweldige weergave van de trainingsarbeid. Het varieert enorm en is hoger bij stress, vermoeidheid, emotie, etc etc etc. De enige reden dat er ooit voor gekozen is om de hartslag te gebruiken is omdat er (tot op heden) geen draagbaar apparaat uit te vinden is die objectievere gegevens meet, zoals de ademfrequentie in combinatie met O2 in/uit en CO2 uit.

Daarnaast: niet alle optische hartslagmeters zijn zomaar slecht te noemen. Er is een forse variatie en de meters worden steeds beter. Ik verwijs naar een review van DCRainmaker van enkele jaren geleden: https://www.dcrainmaker.c...roh1-wahoo-tickr-fit.html

Beste OHR: de Polar OH1 en de Apple Watch 4. Zie z'n review van de Watch 6 en je kunt lezen dat er verdere verbeteringen zijn aangebracht. Ik heb die ervaring zelf ook.

Zal het helemaal 100% kloppen? Nee, maar de hartslagband klopt ook maar in 95% van de gevallen. Ik heb eerder vele malen gezegd dat een band te prefereren is boven OHR als het je enkel gaat om de accuratesse, maar als je net als ik een hekel hebt aan een strak zittende band rond je borst... dan weet ik het wel.

Overigens lijkt de beste trainingsmethode die voorhanden is dus te berusten op wattage.

Bottom-line: niet te zwart-wit denken over dit onderwerp aub. Er zijn redenen om voor het één te kiezen en redenen om het andere te prefereren. En aangezien intussen voldoende is aangetoond dat OHR mogelijk is, verwacht ik dat de techniek over enkele jaren zo goed is dat we met z'n allen de hartslagband wegsmijten.

Strava

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Mvd1981
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 22:17
Toch nog even een korte update, na mijn uitgebreide jaarbeschouwing. Ik ben bezig met de opdracht van de fysio om 3x 7km/week te lopen, met variatie in het tempo. Afgelopen week heb ik (gemiddeld) rond de 4m30 en 4m20 gelopen, vandaag 4m10.

In het loopje van vandaag was ik wel vrij traag gestart, maar de laatste 5km gingen als een speer. Ik voelde mij goed (geen last van de knieën) en kon het gas wat open trekken (had in de eerdere loopjes ook al iets snellere km's afgewisseld met wat langzamere). Uiteindelijk heb ik een nieuw PR op de 1KM (3:33), de 1EM (5m49) en de 5KM (19m49) gelopen (en had het idee dat er nog wel meer in het vat zat eigenlijk). Overmorgen nog 1x dit jaar, en 2x in het nieuwe jaar. Dan de balans opmaken of het weer helemaal okay zit met de knieën en begin ik met een nieuw programma voor de HM.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• route99

route99

Mvd1981 schreef op maandag 28 december 2020 @ 22:32:. Ik ben bezig met de opdracht van de fysio om 3x 7km/week te lopen, met variatie in het tempo..................

Uiteindelijk heb ik een nieuw PR op de 1KM (3:33), de 1EM (5m49) en de 5KM (19m49) gelopen (en had het idee dat er nog wel meer in het vat zat eigenlijk)............
En PR's lopen was ook het doel van de fysio...?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mvd1981
route99 schreef op maandag 28 december 2020 @ 22:36:
[...]
En PR's lopen was ook het doel van de fysio...?
Niet direct... Ze gaf aan tempo te checken of de knieën "getriggerd" worden, iedere keer dat het ok is na een dag rust kan de volgende keer iets sneller... Was er niet bewust op uit, 't liep gewoon erg lekker en was goed vol te houden. Nu even rust en kijken hoe het lichaam reageert.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• route99

route99

Mss had de fysio... mogelijk ..... een ander (veel lager) start tempo voor ogen om van daaruit verder op te bouwen.....dontknow..... O-)

[ Voor 14% gewijzigd door route99 op 28-12-2020 22:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Slickk
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 23:30
Arjan90 schreef op maandag 28 december 2020 @ 19:08:
[...]

Ik gebruik nu zelf een paar maanden deze hartslagband / borstband. Ik heb hem niet vergeleken met andere borstbanden, maar tot zover geeft die alles consistent en correct door. Ben je voor twee tientjes klaar en hoef je niet op je verjaardag te wachten. :+

Krijgt ook goede recensies op Amazon. Verder geen extra apps, maar daar heb ik Strava en standaard Apple apps wel voor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roodey
  • Laatst online: 19-09 22:30
Ik loop mijn lange duurlopen graag met muziek. Ik had zo'n clip mp3-speler, maar die is kapot. Sindsdien loop ik met mijn telefoon in zo'n armband. Dat vind ik eigenlijk best ruk lopen.

Ik weet dat hier Tweakers lopen met een flipbelt (of afgeleide hiervan).
Loopt dit lekker met een 6,5 inch telefoon?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shinji
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 23:42
Roodey schreef op dinsdag 29 december 2020 @ 08:50:
Ik loop mijn lange duurlopen graag met muziek. Ik had zo'n clip mp3-speler, maar die is kapot. Sindsdien loop ik met mijn telefoon in zo'n armband. Dat vind ik eigenlijk best ruk lopen.

Ik heb telefoon vooral mee op langere lopen voor noodgevallen. Dat gaat in de flipbelt (Xiaomi 9T Pro). Het past maar niet van harte, het lukt mij niet hem soepel er uit te halen tijdens het rennen bijvoorbeeld. Muziek speel ik vanaf horloge dus dat hoeft van mij vaak ook niet maar voor een mooie natuur foto af en toe leek me dat wel handig als dat wat makkelijker ging. Qua comfort, het is soms een beetje draaien in het begin met hoe die fijn hangt maar als dat eenmaal goed is voel ik hem verder niet meer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tim_W
  • Registratie: Augustus 2016
  • Laatst online: 19-09 15:15
@Roodey heb zelf een iPhone 11 pro, die is met 5,8" wat kleiner, maar ik verwacht dat het geen probleem zal zijn een wat grotere telefoon in de flipbelt te krijgen.

Strava Garmin 265

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AppieR
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 18-06 10:56
Roodey schreef op dinsdag 29 december 2020 @ 08:50:

Ja, ideaal! Wel ff de goede maat vinden, liever net iets kleiner dan te groot. Als hij goed op je heupen blijft zitten merk je niet eens dat de telefoon erin zit.

Garmin Fenix 6XPro + HRM-Run | hardlopen | Garmin Connect | RopaRun Team 264

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Xaverius
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 19-09 21:24

Xaverius

Ultraloper - korte dan... 😎

Morgen staat een 50km op de planning, mijn laatste afstand voor de Duivelse Uitdaging 444. Ik leef er met een apart gevoel naar toe. Op een één of andere manier maakt de afstand indruk terwijl ik de langste afstand (66km maar de totale activiteit was 69km) zonder problemen heb gelopen.

Misschien omdat het een verharde loop wordt terwijl mijn langere afstanden (zeg maar > 15km) normaal redelijk onverhard gelopen worden. Ik heb een rondje gemaakt van 25km vanaf huis, richting Driel en via Arnhem zuid weer richting huis om daar even eten en drinken bij te vullen. Misschien dat ik dat rondje loop, misschien ga ik gewoon zwerven.

Al mijn gelopen afstanden in deze uitdaging met theoretisch afstand en daadwerkelijk gelopen afstand sinds 7 november: https://hierbenikthuis.nl...35-duivelse-uitdaging-444

https://smashrun.com/hans.vandermeer/invite
Stop de verwelking!
COVID19 resultaat: 30% meer hardgelopen dan ooit, langste afstand van 52 -> 69km gebracht

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roodey
  • Laatst online: 19-09 22:30
@Shinji @Tim_W @AppieR bedankt voor jullie reacties!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mvd1981
route99 schreef op maandag 28 december 2020 @ 22:50:
Mss had de fysio... mogelijk ..... een ander (veel lager) start tempo voor ogen om van daaruit verder op te bouwen.....dontknow..... O-)
De fysio was op de hoogte van mijn tempo’s ;) Zij was van mening dat de lichte klacht veroorzaakt wordt doordat ik te lang doorgelopen heb op mijn oude schoenen. Vooralsnog lijkt dat bevestigd - ook na gisteren heb ik geen last van mijn knieën.

De resterende rondjes zal ik in een iets rustiger tempo lopen ;)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• InZane
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 14:12
Mvd1981 schreef op dinsdag 29 december 2020 @ 10:58:
[...]

De fysio was op de hoogte van mijn tempo’s ;) Zij was van mening dat de lichte klacht veroorzaakt wordt doordat ik te lang doorgelopen heb op mijn oude schoenen. Vooralsnog lijkt dat bevestigd - ook na gisteren heb ik geen last van mijn knieën.

De resterende rondjes zal ik in een iets rustiger tempo lopen ;)
Tip van Flip: Zet je schoenen in Strava, dan kun je precies bijhouden hoeveel kilometer je erop hebt gelopen :)

Acties:
  • +16 Henk 'm!

• Rudedadude
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 20-09 07:02

Rudedadude

Maybe we were born to run

Xaverius schreef op dinsdag 29 december 2020 @ 09:28:
Morgen staat een 50km op de planning, mijn laatste afstand voor de Duivelse Uitdaging 444. Ik leef er met een apart gevoel naar toe. Op een één of andere manier maakt de afstand indruk terwijl ik de langste afstand (66km maar de totale activiteit was 69km) zonder problemen heb gelopen.

Misschien omdat het een verharde loop wordt terwijl mijn langere afstanden (zeg maar > 15km) normaal redelijk onverhard gelopen worden. Ik heb een rondje gemaakt van 25km vanaf huis, richting Driel en via Arnhem zuid weer richting huis om daar even eten en drinken bij te vullen. Misschien dat ik dat rondje loop, misschien ga ik gewoon zwerven.

Al mijn gelopen afstanden in deze uitdaging met theoretisch afstand en daadwerkelijk gelopen afstand sinds 7 november: https://hierbenikthuis.nl...35-duivelse-uitdaging-444
Gewoon hard doorstampen ;) En zoals altijd: opdelen in stukjes. En twee keer hetzelfde rondje lijkt me mentaal zwaarder dan een unieke route...

Ik heb gisteren mijn tiende marathon van dit jaar gelopen. Dat wilde ik eigenlijk op derde kerstdag doen, maar toen was het wel erg baggerweer om zo'n eind te lopen. Gisterochtend kon ik tenminste lekker een zonnebril op(die matchte bij m'n sokken, tight en jasje :D ) . 2 grote bidons met Perpetuem oplossing gemaakt (1,4 liter) en die in m'n waterrugzak gegooid, voor de zekerheid nog een telefoon en een minimarsje en last minute toch maar m'n Saucony Speeds ipv m'n Skechers Razors ondergebonden. Ik had al een route uitgezet voor op m'n horloge, maar uiteindelijk toch wat afslagen uit m'n hoofd geleerd en zonder gelopen. Het was lekker lopen. Eigenlijk kwam ik er pas echt in na een kilometer of 15 en tot kilometer 35 bleef het ook vrij soepel gaan. Daarna kostte het wel wat meer concentratie om motorisch goed te blijven lopen (temeer omdat ik bij de Speeds me iets meer moet focussen om op de voorvoet te landen). Onderweg heb ik alleen gekeken naar het aantal kilometers, maar beperkt naar de snelheid. Dat deed ik pas na een kilometer of 40. toen heb ik nog geprobeerd om onder de 3:10 te blijven, maar dat lukte net niet. Uiteindelijk na ruim 43 kilometer en 3:15 lopen weer thuis. Doordat ik overal kon doorlopen bij kruisingen en oversteken was het ook echt 43 kilometer aan 1 stuk doorrennen, dat heb ik niet vaak. Nu de day after de gebruikelijke pijntjes, maar het valt me nog mee. Idealiter nog 2 loopjes dit jaar en dan is het wel gedaan :)

Dankzij de route m'n Citystrides kaart weer wat verder kunnen aanvullen in de buitengebieden.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/iZcqK4NJcJAReakCrcB35dn8Xpg=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/ckZOcUlPIVnsavS5wnpupxXc.png?f=user_large

Meer hardloopschoenen van Topo Athletic, Inov-8, Altra, Mizuno en Skechers dan Imelda Marcos.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mvd1981
InZane schreef op dinsdag 29 december 2020 @ 11:35:
[...]

Tip van Flip: Zet je schoenen in Strava, dan kun je precies bijhouden hoeveel kilometer je erop hebt gelopen :)
Dank voor de tip - ik houd het bij in Nike Run Club - zat op 580km's, dus op zich viel het nog wel mee... Twijfel een beetje over een betaald abonnement op Strava. Voel er eerlijk gezegd meer voor om een eenmalig bedrag te betalen dan dat ik iedere maand/ieder jaar weer moet betalen voor mijn eigen data. Wellicht dat ik niet helemaal mee ga in de tijd ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BastiaanN
  • Niet online
@Roodey Je kan ook kijken naar de flipbelt met een rits er in, die is net iets breder als de flipbelt zonder (classic).

Strava | :-( + ┌(^0^)┘= :-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• InZane
Mvd1981 schreef op dinsdag 29 december 2020 @ 13:09:
[...]

Dank voor de tip - ik houd het bij in Nike Run Club - zat op 580km's, dus op zich viel het nog wel mee... Twijfel een beetje over een betaald abonnement op Strava. Voel er eerlijk gezegd meer voor om een eenmalig bedrag te betalen dan dat ik iedere maand/ieder jaar weer moet betalen voor mijn eigen data. Wellicht dat ik niet helemaal mee ga in de tijd ;)
Nike Run Club kan natuurlijk ook :)
580 kilometer is inderdaad niet veel voor een paar schoenen.

Je weet trouwens dat Strava ook gewoon gratis is te gebruiken? Je hoeft niet voor alle features te betalen.
Ik weet niet hoe NRC tegenwoordig is, maar ik ben er ooit mee begonnen en toen was het niet echt bijzonder te noemen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Calitomnication
  • Laatst online: 20-03 08:21

Calitomnication

Dream Of Calitomnication

Vandaag misschien de laatste run van 2020 gehad. Kom thuis van mijn korte interval krijg ik van mijn vriendin te horen dat we zaterdag in contact zijn geweest met haar nicht, die is nu positief getest op corona. Afspraak met de GGD is al gemaakt, kan me donderdag laten testen.

Op basis van de training van vandaag zou het me verbazen als ik het zou hebben, maar ik weet dus niet of dit invloed heeft op je prestatie/conditie. Uiteraard "voel" je nu van alles, maar dat is logisch.

Eigenlijk zou ik donderdag nog een training moeten lopen, maar weet niet wat nu verstandig is. Misschien heel vroeg op de dag, of juist iets later tegen de tijd dat iedereen binnen zit. Overigens hoef ik niet heel ver te lopen om het dorp uit te zijn. Zal eens aan de mensen van de GGD vragen wat wijsheid is. En anders heb ik vandaag mijn laatste training voor dit jaar gehad en kan ik de eindbalans opmaken :)

Garmin Forerunner 245 | hardlopen ftw! | Voeg me toe op Gamin Connect of Strava
tips voor New York

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Totrail
  • Registratie: September 2019
  • Laatst online: 21:02
Weer eens een training gedaan vandaag met korte stukjes waarin ik wat oefeningen deed. Alles om het nog een beetje afwisselend te maken. Donderdag dan m'n laatste loop van het jaar.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Totrail
  • Registratie: September 2019
  • Laatst online: 21:02
Calitomnication schreef op dinsdag 29 december 2020 @ 17:04:
Vandaag misschien de laatste run van 2020 gehad. Kom thuis van mijn korte interval krijg ik van mijn vriendin te horen dat we zaterdag in contact zijn geweest met haar nicht, die is nu positief getest op corona. Afspraak met de GGD is al gemaakt, kan me donderdag laten testen.

Op basis van de training van vandaag zou het me verbazen als ik het zou hebben, maar ik weet dus niet of dit invloed heeft op je prestatie/conditie. Uiteraard "voel" je nu van alles, maar dat is logisch.

Eigenlijk zou ik donderdag nog een training moeten lopen, maar weet niet wat nu verstandig is. Misschien heel vroeg op de dag, of juist iets later tegen de tijd dat iedereen binnen zit. Overigens hoef ik niet heel ver te lopen om het dorp uit te zijn. Zal eens aan de mensen van de GGD vragen wat wijsheid is. En anders heb ik vandaag mijn laatste training voor dit jaar gehad en kan ik de eindbalans opmaken :)
Vooral kijken hoe het voelt er vanuit gaande dat jezelf je lichaam het beste kent. Natuurlijk in verhouding met de regels die gelden. Wellicht adviseert de GGD wel dat je binnen blijft omdat je nog niet weet of je het meedraagt. Succes.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BastiaanN
  • Niet online
Ai, dat is wel minder mooi nieuws @Calitomnication! Hoop voor je op een negatieve test.

Ik heb nog steeds een blaar op mijn grote teen. Laatste paar keer heb ik gelopen met een blarenpleister van compeed. Eerst een normale en daarna zo’n speciale pleister voor op je teen. Maar de blaar is groter dan die laatstgenoemde dus dat werkt ook niet. Beide gaan tijdens het lopen los. Opzicht heb ik niet super veel last van die blaar maar zo geneest het ook niet echt.

Iemand hier nog goede tips wat ik er mee kan doen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Secsytime
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 20:17

Secsytime

Automagisch

Misschien mis ik iets, maar waarom testen als je geen klachten hebt?

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• BernieW
  • Registratie: Februari 2017
  • Laatst online: 20-09 11:39

De algemene regel is: "thuisquarantaine tot je een negatieve testuitslag hebt". Is de uitslag positief dan mag je (ook zonder klachten) nog wat langer binnenblijven |:(

't Is soms wat klikken, maar op de site van de riijksoverheid is veel terug te vinden:

Mensen zonder klachten testen

Tot 1 december 2020 konden alleen mensen met klachten een coronatest krijgen. Inmiddels kunnen ook mensen zonder klachten zich laten testen. Dit kan alleen in deze 2 gevallen:

Ze komen naar voren uit bron- en contactonderzoek omdat zij nauw contact hadden met een besmet persoon.
Ze krijgen een melding in de CoronaMelder app omdat ze in contact zijn geweest met iemand met corona.

Deze mensen kunnen 5 dagen na het laatste risicovolle contact getest worden. Ze horen van de GGD of in de Coronamelder app hoe ze een testafspraak moeten maken. Is de test negatief? Dan hoeven zij niet meer in quarantaine te blijven.

Dat je donderdag pas terecht kumt heeft te maken met de tijd tussen het contact met de besmette persoon, ook als je het virus hebt opgepikt kan het een paar dagen duren voor je klachten krijgt (als je al klachten zou krijgen) of het virus bij jou detecteerbaar is. Is alleen geen vast gegeven, kan bij de een sneller gaan dan bij een ander. Vandaar dat men graag wil dat je vijf dagen binnen blijft en contacten vermijdt. Best vervelend dus.

Heb me een paar weken geleen met een kriebelhoest laten testen, negatief, maar toch ook maar binnen gebleven en een training overgeslagen tot ik de uitslag had.

Zal voor je duimen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• __R__
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 00:16
BernieW schreef op dinsdag 29 december 2020 @ 17:36:
[...]

De algemene regel is: "thuisquarantaine tot je een negatieve testuitslag hebt". Is de uitslag positief dan mag je (ook zonder klachten) nog wat langer binnenblijven |:(

't Is soms wat klikken, maar op de site van de riijksoverheid is veel terug te vinden:

Mensen zonder klachten testen

Tot 1 december 2020 konden alleen mensen met klachten een coronatest krijgen. Inmiddels kunnen ook mensen zonder klachten zich laten testen. Dit kan alleen in deze 2 gevallen:

Ze komen naar voren uit bron- en contactonderzoek omdat zij nauw contact hadden met een besmet persoon.
Ze krijgen een melding in de CoronaMelder app omdat ze in contact zijn geweest met iemand met corona.

Deze mensen kunnen 5 dagen na het laatste risicovolle contact getest worden. Ze horen van de GGD of in de Coronamelder app hoe ze een testafspraak moeten maken. Is de test negatief? Dan hoeven zij niet meer in quarantaine te blijven.

Dat je donderdag pas terecht kumt heeft te maken met de tijd tussen het contact met de besmette persoon, ook als je het virus hebt opgepikt kan het een paar dagen duren voor je klachten krijgt (als je al klachten zou krijgen) of het virus bij jou detecteerbaar is. Is alleen geen vast gegeven, kan bij de een sneller gaan dan bij een ander. Vandaar dat men graag wil dat je vijf dagen binnen blijft en contacten vermijdt. Best vervelend dus.

Heb me een paar weken geleen met een kriebelhoest laten testen, negatief, maar toch ook maar binnen gebleven en een training overgeslagen tot ik de uitslag had.

Zal voor je duimen
Indeed. Nauw contact is quarantaine en op de vijfde dag na het laatste contact een test uitvoeren. En geen afspraak maken met website. Die is voor mensen met klachten maar via het landelijke nummer want dan kunnen ze je inplannen voor op de vijfde dag.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Krylinck
BastiaanN schreef op dinsdag 29 december 2020 @ 17:25:
Ai, dat is wel minder mooi nieuws @Calitomnication! Hoop voor je op een negatieve test.

Ik heb nog steeds een blaar op mijn grote teen. Laatste paar keer heb ik gelopen met een blarenpleister van compeed. Eerst een normale en daarna zo’n speciale pleister voor op je teen. Maar de blaar is groter dan die laatstgenoemde dus dat werkt ook niet. Beide gaan tijdens het lopen los. Opzicht heb ik niet super veel last van die blaar maar zo geneest het ook niet echt.

Iemand hier nog goede tips wat ik er mee kan doen?
Gewoon inprikken en het vocht eruit drukken.

Strava

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• Fisico
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 17-09 21:20

Fisico

by Fabian

Zo vandaag toch op 1.000 km uitgekomen. Met dit aantal loopjes had ik eigenlijk mijn doelstelling van 1.200 kunnen halen. Volgend jaar maar een afslag later in het rondje nemen en tijdig gas terug nemen. Want elk jaar aan het einde van de zomer naar de fysio voor dryneedling is wel een duidelijk teken aan het worden.

De hartslagmeeting met het horloge was door de kou weer eens een drama. Maar dat is vooral jammer voor de stravapunten verder doe ik toch niets met die informatie op dit moment. Wellicht wen ik nog eens aan de hartslagband nu ik deze gebruik tijdens het Zwiften.

Nu maar hopen dat er nog wat leuke loopjes op de agenda komen in de tweede helft van 2021.

... het voorwiel omhoog en dan oei oei :)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Poekie
  • Niet online

Poekie

Super Furry Animal

Krylinck schreef op dinsdag 29 december 2020 @ 18:05:
[...]

Gewoon inprikken en het vocht eruit drukken.
Met een schone naald en via de onderkant van de blaar!
Maak een gezond stukje huid direct naast de blaar schoon met wat alcohol.
Prik van dit stukje huid onder de rand van de blaar door tot je in de blaar bent, verwijder de naald en druk dan richting het net gemaakte gaatje het vocht uit de blaar.
Op deze manier blijft je blaar heel en dus het beschermende laagje dat over de nieuwe huid ligt ook.
Als je echt geen last hebt is niet doorprikken eigenlijk beter.

Acties:
  • +11 Henk 'm!

• InZane
Vanochtend trouwens voor het eerst een Zoladz test gelopen. Die laatste 6 minuten tempo was nog aardig doorpezen.

Krijg vanuit de AV de mogelijkheid om me 3 maanden te laten begeleiden door een trainer, 1 op 1 dus. Mijn opgegeven doel is om nou eindelijk eens een 5km onder de 20 minuten te lopen. Op basis van de test wordt een schema gemaakt die uitgaat van 4 a 5 keer in de week lopen (doe ik nu al).

Ben zeer benieuwd :)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Krylinck
Poekie schreef op dinsdag 29 december 2020 @ 18:11:
[...]

Als je echt geen last hebt is niet doorprikken eigenlijk beter.
Grappig genoeg is dit één van de weinige huishoudelijke kwaaltjes waar onderzoek naar gedaan is en het blijkt helemaal niks uit te maken of je een blaar doorprikt of niet. Mensen zijn vaak bang voor infecties maar dat zie je niet terug. Logisch ook wel, want een blaar vormt zich tussen twee huidlagen in, niet eronder.

Kortom, als je er last van hebt mag ie worden doorgeprikt. Hoeft ook niet steriel, maar schoon werken is nooit weg natuurlijk.

Strava

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Cranzai
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 18-09 21:03
InZane schreef op dinsdag 29 december 2020 @ 18:46:
Vanochtend trouwens voor het eerst een Zoladz test gelopen. Die laatste 6 minuten tempo was nog aardig doorpezen.

Krijg vanuit de AV de mogelijkheid om me 3 maanden te laten begeleiden door een trainer, 1 op 1 dus. Mijn opgegeven doel is om nou eindelijk eens een 5km onder de 20 minuten te lopen. Op basis van de test wordt een schema gemaakt die uitgaat van 4 a 5 keer in de week lopen (doe ik nu al).

Ben zeer benieuwd :)
Dat moet vast en zeker lukken! Als je al 4 of 5 keer per week traint zit het qua omvang wel goed. Als ik moet gokken wordt het belangrijkste tempo hardheid kweken, dat is echt iets wat ook met wedstrijdseizoen en off-season te maken heeft.

Zelf een paar keer onder de 20 gelopen. 4:00/km is geen prettig tempo maar het kan wel veel makkelijker worden als je ook veel trainingen ver daar onder doet. Onze trainer is fan van 3*4*200m (in 34-36s in mijn geval (19:15 op 5000m)).

Met die persoonlijke begeleiding gaat dat helemaal in orde komen, veel succes! *O* Ik ben erg benieuwd naar je tijd :)

[ Voor 0% gewijzigd door Cranzai op 29-12-2020 20:28 . Reden: Verkeerde 200m tijd ]

Acties:
  • +20 Henk 'm!

• Shinji
Nou, op de valreep een doel voor komend jaar al af kunnen strepen: 5km < 22:30.

Was niet helemaal het plan maar wilde snel weer thuis zijn en op basis van een 10km drie weken terug (46:54) moest het er gewoon in zitten.

Lange broeken zaten in de was dus moest kort/kort dus gelijk maar goed gestart om snel warm te worden. Al viel de temperatuur me eigenlijk erg mee.

Uiteindelijk is het 22:25 geworden!

https://strava.app.link/MI4pq7NxCcb

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Poekie
  • Niet online

Poekie

Super Furry Animal

Krylinck schreef op dinsdag 29 december 2020 @ 19:01:
Kortom, als je er last van hebt mag ie worden doorgeprikt. Hoeft ook niet steriel, maar schoon werken is nooit weg natuurlijk.
Grappig dat je dat zegt, ik heb ooit bij ehbo begrepen dat het behoud van het stuk huid bovenop een blaar (en in mindere mate ook het vocht) hielp bij bescherming en het genezingsproces, en dat doorprikken dat dus teniet doet. Ook omdat een blaar een zelfverdediging is van je lichaam en je er dus als je geen last hebt ook zo min mogelijk aan moet zitten. De blaar vormt het kussentje tegen de wrijving waar je lichaam last van had.
Wat ik zo snel met Google kon vinden was dat medische organisaties (EHBO NL, rode kruis NL, NHS, Harvard health, webmd) er nog steeds zo over denken voor in dit geval dus blaren door frictie - liefst met rust laten, als het niet anders kan, probeer in ieder geval het stuk huid zoveel mogelijk te laten zitten.

De beste tip is natuurlijk om de veroorzakende schoenen en/of sokken ook even te laten voor wat ze zijn en een ander paar te gebruiken. Nog een reden om meer dan één paar hardloopschoenen te hebben :*)

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Calitomnication

Calitomnication

Dream Of Calitomnication

Thanks @Totrail @BastiaanN @Secsytime @BernieW @__R__

[@Secsytime Omdat wij zijn geïnformeerd door de nicht zijn we ook onderdeel van het contactonderzoek. Dwz zeggen dat wij ook in quarantaine moeten, ook als we geen klachten hebben. Door me te laten testen op corona kan ik weer eerder uit quarantaine.

Misschien ook een mooi excuus om maar binnen te blijven en de training van morgen niet te doen. Het is me toch te koud nu. Merk echt de ik moeite heb met het mezelf motiveren bij deze temperaturen, altijd al gehad overigens. Misschien is de quarantaine bij temperaturen van 0 graden zo gek nog niet :P.

@Totrail De GGD gaf aan dat ze hier niet in mocht adviseren, maar dit meer iets voor het RIVM was. Toch meen ik dat hier een paar weken terug iemand (weet niet meer precies wie) had heeft @GSX-MAN een paar weken terug gepost dat ze hadden aangegeven "lopen mag, maar doe het 's avonds laat om contact te vermijden".

Anyway, het is wat het is :). Maar ik kom de dagen wel door. Gisteren de werkkamer opnieuw ingericht, nieuwe monitor geïnstalleerd en nu met de Top2000 op de achtergrond websites bouwen en facturatie in orde maken. Hoort er ook bij en nu hét moment om het op te pakken ;)

@Tinusvolkel :> :>

tips voor New York

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tinusvolkel
Calitomnication schreef op woensdag 30 december 2020 @ 10:56:

[@Secsytime Omdat wij zijn geïnformeerd door de nicht zijn we ook onderdeel van het contactonderzoek. Dwz zeggen dat wij ook in quarantaine moeten, ook als we geen klachten hebben. Door me te laten testen op corona kan ik weer eerder uit quarantaine.

Misschien ook een mooi excuus om maar binnen te blijven en de training van morgen niet te doen. Het is me toch te koud nu. Merk echt de ik moeite heb met het mezelf motiveren bij deze temperaturen, altijd al gehad overigens. Misschien is de quarantaine bij temperaturen van 0 graden zo gek nog niet :P.

@Totrail De GGD gaf aan dat ze hier niet in mocht adviseren, maar dit meer iets voor het RIVM was. Toch meen ik dat hier een paar weken terug iemand (weet niet meer precies wie) had gepost dat ze hadden aangegeven "lopen mag, maar doe het 's avonds laat om contact te vermijden".

Anyway, het is wat het is :). Maar ik kom de dagen wel door. Gisteren de werkkamer opnieuw ingericht, nieuwe monitor geïnstalleerd en nu met de Top2000 op de achtergrond websites bouwen en facturatie in orde maken. Hoort er ook bij en nu hét moment om het op te pakken ;)
kuch @GSX-MAN kuch >:)
GSX-MAN schreef op dinsdag 3 november 2020 @ 22:58:
[...]

Wel van tevoren besproken met de GGD. Het was overal uitgestorven, ik kon niet eens iemand besmetten als ik het had gewild.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GSX-MAN

GSX-MAN

de/het/een

Ja, blij dat dat allemaal goed is gegaan.

Slecht idee... Hoe laat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Secsytime
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 20:17

Secsytime

Automagisch

@Totrail De GGD gaf aan dat ze hier niet in mocht adviseren, maar dit meer iets voor het RIVM was. Toch meen ik dat hier een paar weken terug iemand (weet niet meer precies wie) had heeft @GSX-MAN een paar weken terug gepost dat ze hadden aangegeven "lopen mag, maar doe het 's avonds laat om contact te vermijden".

@Tinusvolkel :> :>
Ah check, ben ik ook weer up-to-date met de laatste regels voorschriften :+

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Poekie
  • Niet online

Poekie

Super Furry Animal

@Calitomnication balen, maar hopelijk ben je niet besmet/blijf je symptoomloos.
Wel mooi de tijd om je jaarlijstje te maken :) en kou? Welke kou? :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fisico
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 17-09 21:20

Fisico

by Fabian

Volgend jaar toch maar eens kijken of ik een serieus trainingsprogramma op kan pakken. De stappen die mijn broertje heeft gezet maakt onze competitie op de 10km wel een heel erg ongelijke strijd. Maar goed dat moet er ook weer een plek komen om de 10km echt te lopen.

[ Voor 79% gewijzigd door Fisico op 30-12-2020 11:19 ]

... het voorwiel omhoog en dan oei oei :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jory
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 19-09 09:16
Poekie schreef op dinsdag 29 december 2020 @ 22:38:
De beste tip is natuurlijk om de veroorzakende schoenen en/of sokken ook even te laten voor wat ze zijn en een ander paar te gebruiken. Nog een reden om meer dan één paar hardloopschoenen te hebben :*)
Uhu. Ik heb een soort "dubbele blaar" overgehouden aan de laatste twee loopjes op 1 van m'n sets schoenen. Die blijven voorlopig dus thuis. Of misschien wel permanent; na een kleine 1400km zijn ze wellicht aan vervanging toe. Maar nieuwe schoenen kopen is nu toch wat lastig (al durf ik op basis van wat reviews best de opvolger van deze schoenen te kopen, lijkt weinig veranderd te zijn).

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• GSX-MAN

GSX-MAN

de/het/een

Ik ben gisteravond voor de laatste keer naar Bootcamp geweest. Op mijn oude schoenen, rustig heen gewandeld en langzaam joggingtempo terug. De pijn in mijn heup wordt nu merkbaar minder, ik ga nog een tijdje rustig aan doen, dan hoop ik toch echt dat ik erger kan voorkomen.

Mijn jaar is qua hardlopen echt positief geweest. Bij de eerste lockdown een dappere poging tot lopen gedaan, ging dramatisch. Daarna gestart met bootcamp, vanaf 1 juli hard gewerkt aan afvallen en vanaf dat moment ging het allemaal steeds beter. Op vakantie in Griekenland elke dag hardgelopen, nog wel met stukjes wandelen tussendoor. Terug in Nederland stug doorgegaan, tot ik vorige week op het punt zat dat ik 13 kilometer kon lopen zonder wandelen met een gemiddeld tempo van 11,3 km/u. Ik ben echt dik tevreden over wat ik sportief bereikt heb.

Verder was 2020 een redelijk kutjaar.

Slecht idee... Hoe laat?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Calitomnication

Calitomnication

Dream Of Calitomnication

Poekie schreef op woensdag 30 december 2020 @ 11:14:
@Calitomnication balen, maar hopelijk ben je niet besmet/blijf je symptoomloos.
Wel mooi de tijd om je jaarlijstje te maken :) en kou? Welke kou? :+
Wij spreken elkaar wel weer in Juni; en warmte? Welke warmte? :+

tips voor New York

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• tlpeter
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 19-09 16:24

Lekker juist. Handschoenen aan, muts op en gaan met die banaan. Ik heb de gewoonte dat ik moet hardlopen wanneer het sneeuwt of er sneeuw ligt. Heerlijk juist.
Ik kan wel beter tegen de hitte dan de kou. Ik ben dan ook altijd te warm gekleed met kou.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• InZane
tlpeter schreef op woensdag 30 december 2020 @ 13:01:
[...]

Lekker juist. Handschoenen aan, muts op en gaan met die banaan. Ik heb de gewoonte dat ik moet hardlopen wanneer het sneeuwt of er sneeuw ligt. Heerlijk juist.
Ik kan wel beter tegen de hitte dan de kou. Ik ben dan ook altijd te warm gekleed met kou.
Hardlopen door verse sneeuw, heerlijk. Heeft altijd wel wat magisch. Maar.. handschoenen? Muts? Dan moet het toch echt wel -10 zijn.

Bijna tijd voor het jaaroverzicht! Vanavond een intervaltraining en heel misschien morgen nog een rondje en dan is het klaar voor 2020.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Calitomnication

Calitomnication

Dream Of Calitomnication

InZane schreef op woensdag 30 december 2020 @ 14:02:
[...]

Hardlopen door verse sneeuw, heerlijk. Heeft altijd wel wat magisch. Maar.. handschoenen? Muts? Dan moet het toch echt wel -10 zijn.

Bijna tijd voor het jaaroverzicht! Vanavond een intervaltraining en heel misschien morgen nog een rondje en dan is het klaar voor 2020.
Pfff. Zou graag willen dat dit bij mij ook zo werkte.. Heb de training van gisteren al met thermo en longsleeve gelopen. Dikke handschoenen aan en nog koude handen, dwars door de handschoenen heen. Met dit koude weer krijg ik altijd flashbacks naar de 14 jarige Calitomnication die met bevroren vingers de brievenbus tijdens het rondje reclamefolders brengen niet open kreeg en met bevroren vingers thuiskwam.

Heb serieus zo'n last van koude handen dat ik na het lopen vaak niet eens genoeg kracht heb om op 't stopknopje van m'n horloge te drukken. Daarna te weinig kracht in m'n vingers om de sleutel in 't slot te steken, laat staan omdraaien.

* Calitomnication is team zomer ;)

tips voor New York

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Chocovla
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 23:07
Calitomnication schreef op woensdag 30 december 2020 @ 14:55:
[...]

Pfff. Zou graag willen dat dit bij mij ook zo werkte.. Heb de training van gisteren al met thermo en longsleeve gelopen. Dikke handschoenen aan en nog koude handen, dwars door de handschoenen heen. Met dit koude weer krijg ik altijd flashbacks naar de 14 jarige Calitomnication die met bevroren vingers de brievenbus tijdens het rondje reclamefolders brengen niet open kreeg en met bevroren vingers thuiskwam.

Heb serieus zo'n last van koude handen dat ik na het lopen vaak niet eens genoeg kracht heb om op 't stopknopje van m'n horloge te drukken. Daarna te weinig kracht in m'n vingers om de sleutel in 't slot te steken, laat staan omdraaien.

Ben zelf meer team winter. Maar bij mij zijn de handen na 10 minuten al warm en zit ik al te zweten. Loop zelfs nog vrolijk met max 2 laagjes en een korte broek. Vermoed dat het helpt dat ik dik 100kg de weg oversleep. Levert ook genoeg warmte op.

"Better ask questions before you shoot"

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• InZane
Calitomnication schreef op woensdag 30 december 2020 @ 14:55:
[...]

Ik deed de training gisteren met een dunne longsleeve en een kort AV shirtje eroverheen. Met de 2 x 6min. in resp. zone 4 en 5 heb ik de mouwen opgestroopt :D
Ik weeg trouwens maar een kilootje of 70, dus teveel gewicht zal het niet zijn.

Had voor kerst een dikke longsleeve van de Decathlon gekregen met zo'n ritsje en die had ik maandagochtend aan met een graadje of 3, maar dat was echt afzien. Veel te warm! Had er bewust al niks onder aan gedaan.

Acties:
  • +21 Henk 'm!

• Arjan90
Zo, ik heb mijn laatste "loopje" van het jaar er wel op zitten. Traditie bij onze vereniging is om de 30ste van de laatste maand 30 kilometer te lopen. Uiteraard samen met een grote groep, maar dat zat er nu niet in :( Ik had dit echter wel in potlood als "doel" staan om dit jaar nog een grotere afstand te lopen. Dat is gelukt!

Gisteren al even met fietsknooppunten een route uitgestippeld, in grote lijnen kende ik de route wel. Meestal neem ik mijn telefoon niet mee, maar die heb ik nu ook meegenomen zodat die lekker de muziek streamde en tegelijkertijd de fietsknooppunten app aan had staan voor aanwijzingen. Sowieso een hele mooie omgeving om in te lopen, dus ik heb echt genoten. En wat een práchtig hardloopweer! Veel fietsers gezien, ook een paar hardlopers, ook nog veel wandelaars. Wat is hardlopen zo toch prachtig <3

Strava or it didn't happen

Daarmee heb ik het jaar afgesloten met 1.693,54 kilometer (volgens Garmin). Wauw :D De maand met de meest gelopen kilometers blijft september met 189 kilometer, op de voet gevolgd door oktober met 186 kilometer. Eigenlijk had ik er in december overheen willen en moeten gaan, maar een verkoudheid (en dus eventjes niet lopen ivm coronatest) gooide roet in het eten!

[ Voor 16% gewijzigd door Arjan90 op 30-12-2020 15:33 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• m0ridin
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 22:26
InZane schreef op woensdag 30 december 2020 @ 15:21:
[...]

Ik deed de training gisteren met een dunne longsleeve en een kort AV shirtje eroverheen. Met de 2 x 6min. in resp. zone 4 en 5 heb ik de mouwen opgestroopt :D
Ik weeg trouwens maar een kilootje of 70, dus teveel gewicht zal het niet zijn.

Had voor kerst een dikke longsleeve van de Decathlon gekregen met zo'n ritsje en die had ik maandagochtend aan met een graadje of 3, maar dat was echt afzien. Veel te warm! Had er bewust al niks onder aan gedaan.
Tenzij je 1.20m lang bent natuurlijk ;)

Ik loop zelf ook zo lang mogelijk in kort/kort maar herken het probleem van koude handen (en onderarmen) wel aardig. Mijn vader had er ook altijd last van, die hoefde maar naar de vriezer te kijken en zijn vingers waren al bevroren.

Zo erg bij mij gelukkig niet, maar in de winter doe ik wel (ok, dunne.... dat dan weer wel) handschoentjes aan. Verder zo lang mogelijk in korte broek en tot nu toe wel af en toe een thermoshirtje onder mijn korte moouwen shirt aan.

Vandaag toch nog even een rondje van 7.5k gehobbeld, zit wat te kwakkelen met een pijnlijke voet maar leek vandaag wel redelijk dus toch maar even de stoute schoenen aangetrokken. Mijn jaartotaal zat namelijk op 1398km en dat kon ik natuurlijk niet laten ;)

( @Arjan90 Nog een 6.5k+ rondje geplanned voor het nieuwe jaar? ;) Maar serieus, lekker jaaraantal hoor, en aardige afstand achter de rug!)

Nu dus afgerond naar 1400+ en ok, wel weer last van mijn voet, maar nu toch weer een paar dagen niet hardlopen.

Dat maar compenseren met de berg oliebollen en appelflappen die ik net heb gehaald :/

Maar goed bezig allemaal, hopelijk ergens komend jaar weer wat wedstrijden en vooral gewoon lekker lopen!

[ Voor 4% gewijzigd door m0ridin op 30-12-2020 16:43 ]

Acties:
  • +28 Henk 'm!

• Calitomnication

Calitomnication

Dream Of Calitomnication

Besloten om morgen niet te gaan lopen, die ene training meer of minder maakt het verschil niet ;). Dus, tijd voor hèt lijstje der lijsten *O* *O*

in 2020
- 2450,42 km gelopen, dat is 204,20 km per maand
- 211 hardloopactiviteiten
- 11865 minuten onderweg geweest, deze tijd is exclusief loopscholing
- dat zijn ruim 198 uur, wat neerkomt op 8 (en een beetje) dagen onafgebroken hardlopen
- een gemiddeld tempo van 4.52'/km; oftewel 12.3 km/pu
- 138582 calorieen (oftewel 276 Big Macs :D) verbrand
- voordat corona om de hoek kwam kijken nog snel 2 PR's gezet (op de 10km & 15km)
- 13.718 hoogtemeters gepakt

Enige "minpunt" is dat mijn gemiddelde pasfrequentie tov 2019 is gezet van 182 naar 176. Denk dat dit vooral te maken heeft met het feit dat de focus dit jaar vooral heeft gelegen op de langere duurlopen. Hier is mijn pasfrequentie altijd iets lager.

ivm blessure (enkel omgeslagen) heb ik in september minder meters kunnen maken. Wel heb ik het idee dat deze blessure ervoor heeft gezorgd dat ik nu van mijn enkelklachten af ben. Kort verhaal, in 2019 2x flink hard door mijn enkel gegaan, 2 v/d 3 enkelbanden waren zo goed als einde oefening, na lang herstel weer langzaam gaan opbouwen en sinds maart weer echt "actief". Wel altijd het gevoel dat "er iets niet helemaal lekker zat". Onstabiel (vooral op zachter ondergrond), voelde alsof er iets dubbel zat, bochten werk durfde ik niet scherp aan te snijden. Altijd gedacht dat dit nog wel beter zou gaan aanvoelen naarmate de tijd zou vorderen.

In september tijdens een duurloop het bos in, zette letterlijk 1 pas van het verharde op de het onverharde gedeelte, daar lag een kiezel, tak of iets (geen idee wat). Hierdoor klapte de enkel weer om, maar ging er niet vol doorheen. Na een paar minuten stilzitten langzaam naar huis gelopen, dribbelen was geen optie.

Nu heb ik sinds dit incident wel het gevoel dat de enkel stabieler is, dus mijn vermoeden is dat er echt iets niet helemaal lekker zat, wat nu weer goed is geschoten. (maar ik denk dat wij hier genoeg kenners met medische achtergrond hebben die dit kunnen bevestigen of meteen kunnen roepen "onmogelijk".

Al met al niet ontevreden over het jaar 2020 :), nu hopen dat 2021 een jaar gaat worden waarin wij allemaal vooruit kunnen kijken en weer met z'n allen mooie PR's & prestaties neer kunnen zetten. Misschien zelfs deel kunnen nemen aan hardloopevenementen 8).

En een paar dagen geleden al een kleine voorzet gegeven, maar iedereen hier bedankt voor de positieve posts in dit topic O+. Voelt echt als een community en ondanks dat de meesten elkaar alleen maar qua nickname kennen en elkaar irl misschien letterlijk voorbij lopen (zo zag ik ooit een hardloper op 250m voor me een heuvel in het mooie Limburgse Land O+ afdalen, kom ik er via Strava achter dat het @polthemol was) is het toch heel vertrouwd om hier advies te vragen.

tips voor New York

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• ThatsHollywood
  • Niet online
Gadver, net lekker redelijke progressie gemaakt in het lopen afgelopen maanden, ga ik eergisteren onderuit en gelijk dikke enkel. Op mijn gemakt terug geslenterd, maar voelde niet te best... goed gekoeld maar toch flink ei erop... Pijn begint wel al iets af te nemen (was behoorlijk) dus hopen dat ik in het nieuwe jaar weer een rondje kan. iemand nog tips om het herstel te bevorderen?

Acties:
  • +20 Henk 'm!

• Roadman
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 19-09 19:39
Vanochtend om 04:00 de deur uit #teamnachtbraker voor het laatste loopje van 2020. Loop maatje was gisteren om 17:00 begonnen met een 100 miler en die moest wakker gehouden worden natuurlijk. Aangezien het vakantie is en je alles een keer gedaan moet hebben... waarom ook niet. 8) 26,76 km in 3 uur 39 minuten en 15 seconden. Mijn traagste loopje ooit... maar dat mag de pret allemaal niet drukken. Mooi om mee te maken dat iemand rond km 100 er helemaal klaar mee is en eigenlijk de handdoek in de ring wil gooien, maar toch door gaat, en rond km 111 een opleving krijgt en gewoon de 161 km uitloopt. _/-\o_

Qua kilometers dit jaar een absoluut topjaar! 3428 kilometers in totaal.
Waarvan de langste afstand 58 km, als afsluiter van een 42 dagen durende streak tijdens de eerste lock down.
Maar 1 officiële echte wedstrijd gelopen, de halve van Egmond. Leverde een mooi parcoursrecord op onder epische omstandigheden met wind stormkracht tegen op het strand (Groet uit Schoorl had nog gekund ware het niet dat die werd afgelast door de wind... en de rest allemaal natuurlijk afgelast door corona.)

Vanaf de zomer een lange aanloop genomen tot uiteindelijk een marathon op 18 oktober.. Uiteindelijk werd dit een zelf georganiseerd marathon in een PR van 3:14:47. De vorm had ik eigenlijk willen doortrekken en omzetten naar een snelle halve marathon (sub 90) maar de koek was in november en december wel een beetje op. Kleine pijntjes hier en daar, mede ook door thuiswerkplek dat net niet helemaal goed was qua hoogte (opgelost inmiddels). Dan maar de tijd genomen om te herstellen. Wel in de voorbereiding van de marathon de virtuele dam tot damloop gelopen met een PR op de 10 EM en de 15de tijd overall.

Vanaf 1 januari weer trainingsschema klaar liggen om rond 28 februari de poging te wagen voor een sub 90 op de halve. Daarna zien we wel weer verder.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• BastiaanN
  • Niet online
Poekie schreef op dinsdag 29 december 2020 @ 22:38:
[...]

Wat ik zo snel met Google kon vinden was dat medische organisaties (EHBO NL, rode kruis NL, NHS, Harvard health, webmd) er nog steeds zo over denken voor in dit geval dus blaren door frictie - liefst met rust laten, als het niet anders kan, probeer in ieder geval het stuk huid zoveel mogelijk te laten zitten.

Dank voor je uitgebreide posts! :) Mijn gedachte achter de blarenpleister was ook het ontlasten van de blaar in de hoop dat deze sneller zou genezen. De blarenpleister die bedoeld is voor de tenen was echter net te klein met als gevolg dat er op/naast de blaar daardoor nog een blaar is bijgekomen :X Lek prekken doe ik maar niet en vandaag maar gewoon gelopen zonder er iets op te doen en dat ging opzicht wel prima al was wandelen na het hardlopen wel wat minder plezierig.
Ik ben vandaag aan het einde van de ochtend nog even op pad geweest. Long sleeve met thermoshirt en een lekkere warme tight aangehad en een paar dunne handschoenen. Op de brug nog wel even zitten twijfelen of ik misschien toch ook een windjack aan had moeten doen aangezien de wind best wel koud aanvoelde. Uiteindelijk mezelf wel lekker warm gelopen en na een paar kilometer de handschoenen ook maar uitgedaan.

Zoals ik ook al op Strava had gezet ging mijn intervaltraining vandaag wel heel gemakkelijk. Ik moest 12x200m op een tempo van 5:18/km met daarna 200m wandelen. Bij elke wandeling zakte mijn hartslag weer terug in Z1 en de intervallen voelde telkens als "oh, dit was het alweer". Uiteindelijk er maar voor gekozen om de pauzes te gaan dribbelen waardoor het geheel wel iets zwaarder werd maar gevoelsmatig was het nog steeds te makkelijk. Helaas is bij mij Trenara nu ook in standje "demotivatie" beland. De 'huidige' prognose voor 5K is nu 26:33 en ze zeggen dat als ik tot 22 januari hun schema braaf volg ik eind januari de 5K in 26:44 zal lopen! eh... wait... what? 8)7 Helaas helpt kalibreren met mijn snelste 5K niets.

Dus.... het lijkt er op dat ik voor 2021 maar opzoek moet naar iets anders.... Misschien toch maar eens Garmin coach proberen? De positieve kant is dat de hersteltijd nu ook heel kort is, dus morgen gewoon weer een lekker loopje :D (op de voorwaarde dat ik de oliebollen optijd klaar heb :+)

Acties:
  • +19 Henk 'm!

• InZane
Nou, dat was de laatste training van 2020. Tijd voor het lijstje!
  • 2724 gelopen km's (vorig jaar: 1421)
  • 236 sessies
  • 2 wedstrijden :/
  • 46 keer gelopen op zondagochtend met gemiddelde afstand van 16.7km
  • Gemiddelde afstand 11.5km
  • Langste afstand 25.5km
  • Gemiddeld tempo 5:31/km
  • PR: 20.24 op de 5km
  • Verste wedstrijdafstand 25km in 2:01:51, doorkomst HM 1:42:16
  • Nog steeds geen halve marathon wedstrijd gelopen
  • Lid geworden van AV
  • Dip gehad in de zomer met pijntjes links en rechts

[ Voor 23% gewijzigd door InZane op 31-12-2020 07:22 ]

Acties:
  • +21 Henk 'm!

• Shinji
Nou, ik heb ook besloten morgen niet te gaan. Heb overdag tijd met mijn dochter en geen zin om op oudejaarsavond nog te gaan. Wel nog een challenge op Strava staan maar die probeer ik dan met wandelen op te vullen of wellicht tijdens het middagdutje op de crosstrainer.

2020 was voor mij:
- Mijn eerste volledige jaar hardlopen
- 1084km gelopen
- 5:31/km gemiddeld over het hele jaar waarbij vooral de laatste maand het tempo flink omhoog kon.
- Net geen 100 uur (99:44)
- 138 runs (Strava zegt 139 maar een keer per ongeluk halverwege de activiteit gestopt).
- 7,8km gemiddeld per run
- 3 blessure periode's (jan/feb, apr en september)
- 90 kilometer gemiddeld per maand
- 1 wedstrijd gelopen 10km waarbij ik te laat aan kwam en dus vertrok nadat iedereen al weg was (was schoenen vergeten dus moest nog ff terug).
- In April mijn eigen alternatieve kwart marathon van Rotterdam gedaan (-500m) in 50:19
- Tweakers FakEkiden 'race'
- 1 halve marathon gelopen
- PR 5km: 22:25
- PR 10km: 46:54

Daarnaast niet hardloopgerelateerd:
- 205 (morgen 206) actieve dagen
- 1001km gefietst

Hoogtepunt was toch wel de Devil's trail van Kootwijk Radio tijdens de vakantie direct vanaf de camping.

Doelen voor volgend jaar worden voor mij:
- 1200km hardlopen
- 2021km fietsen
- 10km onder de 45 minuten
- met enige regelmaat een halve marathon lopen
- halve marathon op 'wedstrijd' tempo doen

Nou ga ik me niet hard vastleggen op deze doelen omdat we in juni een tweede kind verwachten dus hij/zij kan nog wel roet in het eten gooien. Aan de andere kant, qua hardlopen, dit had ik ook dit jaar al kunnen halen als ik een maandje minder blessureleed had gehad dus het moet goed te doen zijn.

Acties:
  • +23 Henk 'm!

• Xaverius
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 19-09 21:24

Xaverius

Ultraloper - korte dan... 😎

Vandaag (of inmiddels beter gisteren) mijn laatste afstand voor de instap Duivelse Uitdaging gelopen. Ik moest nog de 50km en ben vlak voor 07.30 gestart. Lekker in het donker, weinig auto's wat fietsen en daarna buiten Arnhem wat auto's en later veel auto's.

Ik weet nu weer waarom ik destijds in 2012 gestopt ben met marathons. Lange afstanden verhard lopen is mijn ding niet, zeker niet grotendeels in de stad. Mijn benen voelden na de finish erger aan dan de 69km in het bos bijvoorbeeld. En wat ging ik ineens genieten toen ik in Meinerswijk kwam en het ineens stil werd.

Maar goed, de uitdaging heb ik gehaald en daar ben ik blij om!

Statistieken 2020:
  • totaal afstand: 3077 kilometer
  • totaal duur: 373.42 uur
  • totaal hoogtemeters: 28.790m D+
overig:
  • hoogste jaar totaal verhoogd met 31%
  • meeste hoogtemeters met 13% verhoogd
  • langste afstand van 52km naar 69km gebracht.

https://smashrun.com/hans.vandermeer/invite
Stop de verwelking!
COVID19 resultaat: 30% meer hardgelopen dan ooit, langste afstand van 52 -> 69km gebracht

Acties:
  • +15 Henk 'm!

• sebasd
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 19:57

sebasd

loopt op espresso

Ook net terug van het laatste rondje voor dit jaar (9 km of zo?). Ik heb geen statistieken :+

Wel een jaar:
- dat matig begon met een aantal vervelende blessures
- waarin ik eigenlijk dacht helemaal met hardlopen te stoppen
- waarin ik toch weer het plezier in lopen heb teruggevonden, vooral door het crosstrainen wat help blessures te voorkomen
- dat ik vorige week heb afgesloten met mijn eerste halve marathon-afstand in 7,5 jaar

Niet slecht. Op naar 2021km in 2021.

Maar eerst oliebollen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• route99

route99

Xaverius schreef op donderdag 31 december 2020 @ 00:10:Ik weet nu weer waarom ik destijds in 2012 gestopt ben met marathons. Lange afstanden verhard lopen is mijn ding niet, zeker niet grotendeels in de stad. Mijn benen voelden na de finish erger aan dan de 69km in het bos bijvoorbeeld.
Ken je sterke punten... 8)
En wat ging ik ineens genieten toen ik in Meinerswijk kwam en het ineens stil werd.
Mooi idd, kom er ook geregeld Jammer dat je er blijkbaar zo ver voor moet lopen. Ik ga er zo ook nog even naar toe, had de boodschappen voor 8.30 al binnen.... ben wel gelukkig altijd in 5 -max 10 min aan de rand v/d stad afhankelijk welke route ik neem. Naar de bossen lopen is vanuit hier weer direct een retourtje....als ik onder de 25 km wil blijven, dus dan parkeer ik toch maar op de bekende P-plaatjes oa die van "het hek" langs de weg waar de Zoo/OLM ook aan liggen...
Maar goed, de uitdaging heb ik gehaald en daar ben ik blij om!
Afbeeldingslocatie: https://www.helpmij.nl/forum/images/smilies/thumb-up.gif

Acties:
  • +19 Henk 'm!

• Martiveen
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 13:06
Straks de deur uit voor t laatste rondje van het jaar om de teller op 4000 km te krijgen.
Oorspronkelijk was m'n doel 4500km, maar dit was onbereikbaar doordat we in september de sleutel van ons huis kregen.

Qua doelen van dit jaar is niet heel veel uitgekomen. Voornaamste doel was om de marathon onder de 3 uur te lopen. Dit omdat ik in amsterdam daar net een aantal seconden boven bleef hangen. Verder ben ik qua conditie wel veel sterker geworden dus als de marathon van Rotterdam een keer doorgaat maak ik mij er weinig zorgen over, dat het mij gaat lukken.
Ook had ik een ultra willen lopen dit jaar. Dit is deels gelukt doordat ik de Trail du Fantomes heb gelopen in juli op m'n verjaardag. Alleen was deze ook precies de marathon afstand, maar vind dus eigenlijk dat ik m heb gehaald aangezien je over zo'n trail een stuk langer doet :p

Doelen voor dit jaar zijn heel vergelijkbaar met die van vorig jaar. Ook wil ik verder m'n PRs aanscherpen.
Gisteren een 3:01 op de km gelopen. Dit moet en zal onder de 3 minuten komen.
5km pr staat nog boven de 17 minuten en wil ik richting de 16 laag gaan krijgen
10km pr staat ergens in de 35 minuten en wil ik rond de 33 minuten krijgen.
De PRs lijken erg optimistisch maar ik kan nu eenmaal een stuk sneller lopen als het een wedstrijd is. En die heb ik eigenlijk tot nu toe erg weinig gelopen. Dat was eigenlijk m'n doel voor dit jaar maar dit bleek bijna onmogelijk door Corona.

Acties:
  • +16 Henk 'm!

• Bigm1990
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 10-04 10:28
Hier ook een overzichtje van 2020

Totalen:
Hardlopen: 1449km
Wielrennen: 5819km (als ondersteuning bij hardlopen, raak altijd geblesseerd bij meer dan 50km per week lopen)

Doelen 2020:
- Blessurevrij blijven (niet behaald, 3 maanden in de lappenmand)
- 2000km lopen (niet behaald)
-5k sub 17 (doel van afgelopen 4 jaar door blessures steeds niet gehaald, nu wel!)

Westrijden:
0

PRs:
5k 16:31

Doelen 2021:
5k sub 16
10k sub 35
HM sub 1:15
M sub 2:45??

Blessurevrij blijven!

Acties:
  • +13 Henk 'm!

• MarvinG
Vanochtend 2020 afgesloten met een rustige 5km. Specifieke hardloopdoelen voor 2021 heb ik niet, voornaamste doel is fit blijven en mijn conditie bijhouden voor het voetbalseizoen... wanneer dat dan ooit weer hervat mag worden ;)

Fijne jaarwisseling allemaal!

Acties:
  • +19 Henk 'm!

• Mystikal
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 23:11

Mystikal

It never hurts to help!

Hier ook met redelijke trots iets te melden.

Laatste week van oktober weer begonnen met hardlopen, na 5 maanden niets te hebben gedaan agv verhuizing en blessure. Mezelf als doel gesteld voor het einde van het jaar een halve marathon te lopen. In het verleden wel eens 14km gelopen, maar niet meer dan dat. Meestal tussen de 5 en 7 km.

Vanochtend op de allerlaatste dag de halve voltooid.

Had 2 doelen, blessure vrij en liefst onder 2 uur. Helaas werkte mijn horloge niet mee en dacht dat ik constant onder target liep. Kwam uiteindelijk 2 minuten te kort...

Balen natuurlijk, maar moet het ook loslaten.

Al met al een mooi resultaat.

Basement Bios ---- Exo-S

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• polthemol
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 22:53

polthemol

Moderator General Chat
BastiaanN schreef op woensdag 30 december 2020 @ 20:43:
[...]

Dank voor je uitgebreide posts! :) Mijn gedachte achter de blarenpleister was ook het ontlasten van de blaar in de hoop dat deze sneller zou genezen. De blarenpleister die bedoeld is voor de tenen was echter net te klein met als gevolg dat er op/naast de blaar daardoor nog een blaar is bijgekomen :X Lek prekken doe ik maar niet en vandaag maar gewoon gelopen zonder er iets op te doen en dat ging opzicht wel prima al was wandelen na het hardlopen wel wat minder plezierig.
blarenpleisters zijn ondingen. Die plakken veel en veel te hard waardoor je bij het verwijderen ervan meer schade aanricht dan wat ze voorkwamen met wat pech.

Overweeg andere sokken als je vaker last hebt hiervan. Ik heb zelf hele fijne ervaringen met Injiji hun teensokken. Zitten heerlijk en sluiten goed om de voet/tenen aan waardoor ik minder wrijfplekken heb. Wat ook helpt zijn ipv de klassieke veters, de 'elastieken' snelsluitingen. Ze bewegen wat meer mee met je voet als je de knik erin hebt maar de schoen blijft wel veel beter aansluiten dan met een normale veter.

@Calitomnication de volgende keer merk ik je misschien ook nog op haha :D

Mezelf ingeschreven voor 2021 voor een 24 uurs race in Sittard. De kans dat die door gaat is relatief klein en ik ben niet zo van het asfalt, maar het is wel een uitmuntende gelegenheid om 100 mijl te halen.
Mochten er nog liefhebbers zijn: https://www.24hrssittard.com/

Het parcours ken ik (bikepark) en is zo plat als een dubbeltje :D

Nu wat aan het schaven aan mijn taktiek: voor 160K moet ik een pace van rond de 9 en een beetje hebben per kilometer. Aanpak zal worden om rond de 7:30 pace te houden voor een grofweg 1,6 tot 1,8km en 200 meter wandelen (Bij mijn eigen verzorgingspost of bij die van de origanisatie) zodat ik dan makkelijk wat kan eten/drinken).

Nunc purus risus, volutpat sagittis, lobortis at, dignissim sed, sapien

Acties:
  • +15 Henk 'm!

• tlpeter
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 19-09 16:24
Mijn lijstje is erg kort -> 98,7km dit jaar.
Net nog 10 x 1 minuut gelopen met 1 minuut rust. Lekker door de blubber heen want dat is lekker zacht. Ik ben blij met de huidige progressie want een overbelaste knie is kut!
Ik hoop komend jaar lekker te kunnen opbouwen en weer zonder pijn te kunnen lopen.

Acties:
  • +15 Henk 'm!

• Marc3l
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 21:16
Mijn samenvatting, 1.070,1 km gelopen dit jaar (vorig jaar 602,7 km).

Loop al heel wat jaartjes maar altijd last gehad van knie waardoor ik max tot 12km kon lopen en weer terugviel.
Paar maandjes terug een dieet begonnen voor mijn immuunziekte, carnivoren dieet.
Was er heel sceptisch over maar als je het niet probeert weet je het ook nooit.

Ga er vrij goed op, bijkomend voordeel knie probleem lijkt hier ook mee opgelost.
Binnen een maand 2 halve marathons gelopen.
Dus voor mij geen gelletjes en koolhydraten maar vet (loop zelf op nuchtere maag, ook die 2 halve zo gedaan).

Acties:
  • +16 Henk 'm!

• Rudedadude
  • Laatst online: 20-09 07:02

Rudedadude

Maybe we were born to run

Bedoeling is om komend jaar nog wat verder onder de 3 uur te komen, de schoenen ervoor heb ik alvast gekocht :P Verder zouden mijn PR op de HM en de 5KM nog wat sneller kunnen/moeten. Semi doel is om 2x per maand meer dan 30km te lopen. En ik wil met citystrides natuurlijk heel Barneveld gaan bestrijken :P
Ik zie dat ik vorig jaar niet heel scheutig was met mijn jaaroverzicht en plannen :P
De doelen heb ik wel zo ongeveer gehaald: PR op de marathon naar 2:58:14 verbeterd (volledig self supported), PR op de 5km verbeterd naar 17:31 en m'n citystrides kaartje heb ik een paar dagen terug al gepost. HM's stond ik voor ingeschreven ergens in september, maar is toen afgelast. Twee keer per maand 30km heb ik best een aantal keer gehaald.

Maar de kale statistieken:
Totale afstand: +/- 3750 km (ik wil vanmiddag nog lopen)
Totale tijd: 307 uur
Totale hoogtemeters: 19.000
Aantal keer gelopen: 265 (4,6 keer per week)
Aantal marathon(+) afstanden: 10
Aantal echte wedstrijden: 6(?)
Gemiddeld tempo: 4:56/km (zou ik juli met alle bergtochten eruit filteren dan zou dat een stuk sneller zijn)
Aantal paar nieuwe schoenen: stuk of 9 (Inov-8 Terraultra G270, Altra Timp 2.0, Skechers Razor 3, Skechers Go Run 7, Saucony Endorphin Speed, New Balance Propel, Altra Escalante Racer, Altra Escalante 1.5, Reebok Floatride Energy)

Schoen van het jaar: Skechers Razor 3: al bijna 450 km op gelopen, terwijl die eigenlijk bedoeld is als wedstrijdschoen. Erg licht met relatief veel demping en respons. En m'n tenen overleven er net een marathon in.

Leukste run: De bergtocht in de vakantie naar de top van de Coiro. Net geen 6 uur onderweg, Ruim 2000 meter omhoog, langs wat achtergebleven ijsblokken, jasje tegen de kou aanmoeten en onderweg 5 uur lang niemand tegenkomen op alle hellingen.

Toch meerdere perioden met semi blessures gehad. Eerst een periode aan m'n rechter heup/bilspier en later achilles en een verrekking in de kuit.

2021: Weer een marathon onder de 3 uur, dus weer wat kilo's kwijtraken, heel blijven, 300km/maand lopen en weer wat meer intervallen lopen.

Meer hardloopschoenen van Topo Athletic, Inov-8, Altra, Mizuno en Skechers dan Imelda Marcos.

Acties:
  • +18 Henk 'm!

• LauryanF
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 18-04 15:16
Knallend het jaar uit!
Nu ook hier mijn laatste loopje net gehad: 5km met een PR! Oprecht trots, rond de zomer kwam ik met moeite tot 25min op de 5km. In oktober heb ik een 5km schema bij Trenara opgestart met als streefdatum 31 december, om zo met een goed gevoel het oude jaar af te kunnen sluiten en het nieuwe jaar in te kunnen luiden. Net liep ik een PR met 23:34, een fikse verbetering tov. de zomer!

https://www.strava.com/activities/4542945120

Dit jaar in wat cijfers
Uiteindelijk uitgekomen op 484km dit jaar.
Vanaf juni ben ik echt begonnen met hardlopen, daarvoor liep ik sporadisch een keertje. Een blessure zorgde dat ik in augustus amper gelopen heb en in september weer ben gaan opbouwen. De laatste maanden mooi 75,75 en 95km per maand aan weten te tikken en nu wel het gevoel dat ik de blessures goed weet te vermijden door goed te luisteren naar mijn lijf en rustig op te bouwen. De langste afstand liep ik in de zomer (vlak voor mijn blessure, ja daar zie ik wel een verband..): 16,2km.

Volgend jaar een aantal doelstelling voor mezelf:
  • 10km lopen onder de 50 minuten
  • Halve marathon afstand lopen (en dan 't liefst onder de 1:45)
  • Heel blijven bij gemiddeld 100km per maand
  • Meer in de bossen lopen (genieten!)
  • Belangrijkste: blijven genieten van het lopen!

[ Voor 12% gewijzigd door LauryanF op 31-12-2020 12:14 ]

Strava

Acties:
  • +17 Henk 'm!

• Nukubu
  • Registratie: April 2000
  • Niet online
Eindstand voor 2020:
  • 4055,4 km gelopen (doel was 2020 km)
  • 380 runs
  • 12000 hoogtemeters
Door corona bijna hele jaar thuis gewerkt, hierdoor meer vrije tijd, dus meer lopen d:)b
2 wedstrijden maar, Midwintermarathon en Devils trail radio Kootwijk
Nog geen idee wat ik volgend jaar ga doen :+
Pagina: 1 ... 78 ... 393 Laatste

Let op:
Voor vragen en discussie over sporthorloges kun je terecht in Het grote Sporthorloge met GPS topic.
Voor vragen en discussie over triathlon, kan men terecht in Het Triatlontopic - Deel 2.

Als aanvulling op de topics in deze reeks, zijn er Tweakers Hardlopen-groepen op Strava en Garmin Connect. Om toegang te krijgen:
1. Strava: Geef op Strava aan dat je lid wil worden van de groep (klik op Request to Join). Stuur je op Strava gebruikte naam in een DM op Tweakers aan de admins: Poekie en Calitomnication.
2. Garmin: Stuur in een DM op Tweakers met onderwerp Toegang Garmin je gebruikersnaam van het Garmin aan de admin: Calitomnication.

Ook jouw PR's doorgeven? Dat kan als je de sheet invult.