Fysiologisch gezien heb je misschien wel een punt, maar maatschappelijk gezien wellicht even 'zwaar'. Gemiddeld en historisch gezien hebben/nemen mannen in een traditioneel gezin (man+vrouw+kinderen) meer tijd voor hobby's, en dan al helemaal hobby's die ook buiten de deur kunnen. Waarom die ongelijkheid er is zijn meerdere (oneerlijke) redenen voor. Ik ken ook genoeg vrouwen die na één of meerdere zwangerschappen niet meer in staat zijn om prettig hard te lopen en daarom voor andere sporten kiezen.Hartloper schreef op zondag 7 december 2025 @ 20:37:
[...]
Dat kan wel zijn, maar veel heeft ook te maken met het feit dat er meer mannen dan vrouwen echt hard trainen om zo snel mogelijk te lopen.
Als je mannen en vrouwen die even hard trainen met elkaar zou vergelijken kom je eerder op 20-25 minuten verschil.
De 30 minuten verschil beschouw ik als een vorm van hoffelijkheid en een poging om evenveel vrouwen als mannen te laten deelnemen.
Het is voor een sportieve 37-jarige man een grotere uitdaging om sub-3 te lopen dan voor een sportieve 37-jarige vrouw om sub 3:30 te lopen.
Je eerste zin komt op mij over dat mannen eerder geneigd zijn om harder te trainen dan vrouwen vanuit een disciplinair oogpunt omdat je het ook over 'hoffelijkheid' hebt; het is altijd goed om dan even dieper te graven en bekijken wat daar de achtergrond van is.
:strip_exif()/f/image/taKetE2VPGWYvwwA2oOlAmAS.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/B7zkm3yjFxQ9Iu2VWpkjTc0f.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/OCvwMN8J9mZzJI3HynNgjoTF.jpg?f=fotoalbum_large)