Klinkt alsof je er klaar voor bent, heb je al een strategie voor race dag?Aggo schreef op dinsdag 31 maart 2026 @ 13:52:
Zo, het Sirpoc special block (voor de NSM-liefhebbers bekend) zojuist afgerond met de progressieve lange loop. Helemaal geen zin om te taperen, voel me goed en fris. Laatste kilometers gingen in 4.05 en 4.03, probleemloos en hartslag niet eens in de buurt van threshold. Alle cijfers wijzen op een sub 3 marathon, qua hart/longen zit dat er makkelijk in, maar of mijn bovenbenen het aan kunnen vind ik spannend. Ik ga het taper-proces maar vertrouwen en volgen zoals in het boek staat, tot nu toe pakt alles hartstikke goed uit dus kudo's voor Sirpoc
@maikel_rox Het zijn nogal verschillende lopen die je noemt, dus het is lastig om hierin echt een advies te geven. De Smokkelaars trail is gewoon een leuke trail waar je tussen verschillende afstanden kunt kiezen, de Vestingloop is nieuw maar lijkt ook een leuke loop te worden. En de Halve van Veldhoven is dit jaar wel helemaal verhard en is daarmee een echte straat-marathon geworden.
Ik loop zelf de halve, maar aangezien je aangeeft dat het voor jou om een run tussendoor gaat en je de afstanden makkelijk kunt lopen, zou ik haast zeggen dat de smokkelaars trail dan het beste zou passen.
Zelf wel nog een vraagje, vanmorgen een tempoduurloop gedaan en ik bedacht me achteraf dat de gelopen tijden aardig in de buurt van een PR zouden moeten zitten (2e of 3e tijd). Maar als ik in Garmin bij de 5km tijden kijk staat ie er niet eens tussen, terwijl ik de tijden van andere minder snelle loopjes wel erbij zie staan?
Ik loop zelf de halve, maar aangezien je aangeeft dat het voor jou om een run tussendoor gaat en je de afstanden makkelijk kunt lopen, zou ik haast zeggen dat de smokkelaars trail dan het beste zou passen.
Zelf wel nog een vraagje, vanmorgen een tempoduurloop gedaan en ik bedacht me achteraf dat de gelopen tijden aardig in de buurt van een PR zouden moeten zitten (2e of 3e tijd). Maar als ik in Garmin bij de 5km tijden kijk staat ie er niet eens tussen, terwijl ik de tijden van andere minder snelle loopjes wel erbij zie staan?
[ Voor 21% gewijzigd door redwing op 31-03-2026 17:12 ]
[removed]
Tsja, ze zijn vrij kwetsbaar door het schuim. Het lijkt erop dat je met de binnenkant van de schoenen iets raakt. Misschien dat je ze per ongeluk regelmatig tegen elkaar schuurt bij het lopen?runnin13 schreef op dinsdag 31 maart 2026 @ 17:14:
Mijn Evo SL's na 40km/4 uur inclusief halve marathon SUB1:50.
Zou toch niet moeten kunnen?
Normaal haal ik met gemak de 1.000km op een paar schoenen.
[Afbeelding]
Verder lijkt het voor nu nog cosmetisch te zijn en zal dat beetje schuim eraf geen impact hebben op de demping of iets dergelijks.
[ Voor 8% gewijzigd door Slickk op 31-03-2026 17:17 ]
Mijn EVO SL zien er met ongeveer 500 km een stuk beter uit in ieder geval
Het ligt een beetje aan de windkracht en -richting, maar ik wil wel voor sub 3 gaan. Er zit ongeveer 17 kilometer onverhard in mijn marathon (bospaden, stuk singletrack, gras, veel gravel) en die zwaardere kilometers zitten vooral in het begin. Ik start op 4.15/km en hoop dat vast te houden op het eerste stuk. Daarna licht progressief naar 4.11/km en op 32 kilometer eventueel nog iets sneller, maar dat ligt dus aan de wind. Runalyze zegt 2.53, Garmin 2.51, Kaizen 2.52 en Strava 2.59XyS schreef op dinsdag 31 maart 2026 @ 16:18:
[...]
Klinkt alsof je er klaar voor bent, heb je al een strategie voor race dag?
Iedere 26 minuten een SiS Beta Fuel, waarvan 2 met elektrolyten en een meefietser voor 350 ml water per uur.
Dus ja, ik heb nagedacht over een strategie
[ Voor 4% gewijzigd door Aggo op 31-03-2026 19:00 ]
Succes! Mooiste marathon natuurlijk als geboren Zeevla(ming). Aan je voorbereiding gaat het in ieder geval niet liggen als ik je bezig heb gezien! Nooit geweten dat er toch nog zoveel onverhard inzit. Het lijkt me niet perse het snelste parcours inderdaad, vooral ook door de eeuwige wind. Maar die zijn we wel gewend als fietser natuurlijk.Aggo schreef op dinsdag 31 maart 2026 @ 19:44:
Zeeuws-Vlaanderen. Geboren en getogen in die omgeving, dat maakt hem bijzonder voor mij.
Groetjes van een fietsende mede-Zeeuws-Vlaming die toevallig in de buurt woont en weleens met je heeft gefietst
😀😀😀
Lekker. Hier de tweede keer die tocht gedaan, vorige keer 16km. Het was wel hard kapotgaan op het strand hoor, voelde aan als windkracht 6 oid? Ik had een strategie in m'n Garmin gepropt met snelheden, maar die kon eigenlijk al meteen het raam uit haha. Met alle hellingen op de baan, al het verkeer inhalen en dan dat strand. Pfoe. Maar het sfeertje zat er goed in.BakkerM schreef op zondag 29 maart 2026 @ 19:40:
Vandaag voor de tweede keer de Zandvoort Circuit Run gedaan. De vorige keer was een jaar of 8 geleden toen het circuit nog niet verbouwd was voor de F1 races. Die aanpassingen voelde ik wel, flinke verkanting in alle bochten - de laatste kombocht liep iedereen over het gras omdat de bocht zelf oncomfortabel stijl is. Stuk op het strand was met een WZW-wind a windkracht 4 ook flink aanpoten. Voordeel is wel dat zodra je je mond maar een beetje opendoet, je al een beste teug verse zuurstof binnenkrijgt. Terug door het dorp was weer gezellig en met de rugwind prima te doen.
Al bij al geen toptijd gelopen, maar wel volledig gesloopt. Er is nog veel ruimte voor verbetering
Ik heb zwaar negatieve splits gelopen en vanaf 8km langzaam de snelheid op beginnen te voeren. De sprint op 't einde was wel genieten, helaas net iets te laat gegaan eigenlijk, maar gezien de raceroest en verkoudheid afgelopen maand zeg ik dikke prima. Meer dan genoeg verbetering mogelijk ook nog daar en hier dus? Dat is ook wel fijn!
Als je dit leest, heb je teveel tijd.
Na 40km? Ik zou ze terugsturen. Lijkt me idd niet normaal dit. Ik zit op bijna 200km op de EVOs en die zien er nog heel goed uit, zonder slijtage zichtbaar. Hooguit iets op de onderkant wat natuurlijk logisch is.runnin13 schreef op dinsdag 31 maart 2026 @ 17:14:
[Afbeelding]
Garmin Forerunner 265 |Samsung Galaxy S23 | Polestar 2 MidYear 2026 Prime + B&W audio
Ik zou haast zeggen dat het namaak is, met zulke slijtage...runnin13 schreef op dinsdag 31 maart 2026 @ 17:14:
[Afbeelding]
is wel vreemde slijtage. is het niet gekomen door voeten tegen elkaar te schuren ofzo? slijtage zit aan de zijkant van de schoen niet onderkant toch?runnin13 schreef op dinsdag 31 maart 2026 @ 17:14:
[Afbeelding]
Heb je misschien over erg ruw terrein gelopen? Gravel, losse stenen of iets anders dat snijdt.runnin13 schreef op dinsdag 31 maart 2026 @ 17:14:
[Afbeelding]
Gisteren voor het eerst een ultrarun gelopen. Op mijn werk hebben we in maart een actie dat je zo sportief mogelijk moet zijn: ik wilde 500km hardlopen. Bijna elke dag minimaal 16km gelopen (op 3 dagen na), en gisteren afgesloten met een run van huis naar werk: Den Haag naar Amsterdam: 60km. Dat zou mijn maandtotaal op 506km brengen.
Nog nooit had ik meer dan 44km gedaan, en hoe dit zou gaan... ik wist het niet, beetje onbekend terrein.
Wekker op 2:45, en rond 3:30 rende ik de straat uit. Donker, stil op straat, mezelf inhoudend om niet te hard te gaan.
Nootdorp, Leidschendam, Voorschoten, Leiden... nog allemaal in het donker, het heeft wel wat. Met een eet-stop op 25 km door naar Roelofarendsveen.
Langs de Ringvaart van de Haarlemmermeerpolder kwam de zon op, erg zo mooi om te zien! En de teller tikte al 30+ km's aan, over de helft dus.
Vanaf de Aalsmeerderbrug op 41km kwam een collega op skeelers mee doen voor 11 km, erg leuke afwisseling!
Waar het vandaan kwam weet ik niet zo, maar er kwam geen verval in mijn tempo, en ik had het gevoel dat ik nog wel 10km verder had gekund. Eindtijd: 5:53, totale tijd 6:30 (3x korte pauze gehad voor eten en drinken). En m'n oude Garmin Instinct Solar hield het vol
:strip_exif()/f/image/9fEzcDJiqp68Ca07fgSf6pHy.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/bjsF50MEVASTtsH4NnJN0JWw.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/ext0NWYd8Rg3KadcaOys0d7q.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/XWuIZvnr21cbdgdhj3I16OZu.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/pBfZYkNtADtduFBSmdGrXl93.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/uDm5qcQ7E5NVxtkd01LyokyA.jpg?f=fotoalbum_large)
Nog nooit had ik meer dan 44km gedaan, en hoe dit zou gaan... ik wist het niet, beetje onbekend terrein.
Wekker op 2:45, en rond 3:30 rende ik de straat uit. Donker, stil op straat, mezelf inhoudend om niet te hard te gaan.
Nootdorp, Leidschendam, Voorschoten, Leiden... nog allemaal in het donker, het heeft wel wat. Met een eet-stop op 25 km door naar Roelofarendsveen.
Langs de Ringvaart van de Haarlemmermeerpolder kwam de zon op, erg zo mooi om te zien! En de teller tikte al 30+ km's aan, over de helft dus.
Vanaf de Aalsmeerderbrug op 41km kwam een collega op skeelers mee doen voor 11 km, erg leuke afwisseling!
Waar het vandaan kwam weet ik niet zo, maar er kwam geen verval in mijn tempo, en ik had het gevoel dat ik nog wel 10km verder had gekund. Eindtijd: 5:53, totale tijd 6:30 (3x korte pauze gehad voor eten en drinken). En m'n oude Garmin Instinct Solar hield het vol
:strip_exif()/f/image/9fEzcDJiqp68Ca07fgSf6pHy.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/bjsF50MEVASTtsH4NnJN0JWw.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/ext0NWYd8Rg3KadcaOys0d7q.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/XWuIZvnr21cbdgdhj3I16OZu.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/pBfZYkNtADtduFBSmdGrXl93.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/uDm5qcQ7E5NVxtkd01LyokyA.jpg?f=fotoalbum_large)
Dat is niet gênant, dat is professioneel.
En je bent hersenchirurg?Wallie schreef op woensdag 1 april 2026 @ 14:57:
Gisteren voor het eerste een ultrarun gelopen. Op mijn werk hebben we in maart een actie dat je zo sportief mogelijk moet zijn: ik wilde 500km hardlopen. Bijna elke dag minimaal 16km gelopen (op 3 dagen na), en gisteren afgesloten met een run van huis naar werk: Den Haag naar Amsterdam: 60km. Dat zou mijn maandtotaal op 506km brengen.
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Hoop dat je na zo'n "loopje" wel wat kon uitrusten op werk. Knap hoor! Heb je al vaker zoveel maandelijkse kilometers gemaakt?
Heel tof! Ik vind 10k rennen naar werk al veelWallie schreef op woensdag 1 april 2026 @ 14:57:
Gisteren voor het eerste een ultrarun gelopen. Op mijn werk hebben we in maart een actie dat je zo sportief mogelijk moet zijn: ik wilde 500km hardlopen. Bijna elke dag minimaal 16km gelopen (op 3 dagen na), en gisteren afgesloten met een run van huis naar werk: Den Haag naar Amsterdam: 60km. Dat zou mijn maandtotaal op 506km brengen.
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Superveel kms ook in een maand, wat liep je daarvoor?
Ja, had ik jou niet op m'n operatietafel toen ik aan kwam? Ach, ik was net op tijdXyS schreef op woensdag 1 april 2026 @ 15:17:
[...]
En je bent hersenchirurg?
Hoop dat je na zo'n "loopje" wel wat kon uitrusten op werk. Knap hoor! Heb je al vaker zoveel maandelijkse kilometers gemaakt?
Nee, ben data-engineer, en ik had de dag vrij genomen, lekker met de trein weer naar huis.
Loop normaal denk ik zo tussen de 70 en 100km per maand, dus dit was wel even next-level... wel erg blij met hoe het ging!kepler schreef op woensdag 1 april 2026 @ 15:20:
[...]
Heel tof! Ik vind 10k rennen naar werk al veel
Superveel kms ook in een maand, wat liep je daarvoor?
[ Voor 16% gewijzigd door Wallie op 01-04-2026 15:24 ]
Haha dat is wel een flinke sprong en normaal gesproken levert dat heel vaak blessures opWallie schreef op woensdag 1 april 2026 @ 15:23:
[...]
Ja, had ik jou niet op m'n operatietafel toen ik aan kwam? Ach, ik was net op tijd
Nee, ben data-engineer, en ik had de dag vrij genomen, lekker met de trein weer naar huis.
[...]
Loop normaal denk ik zo tussen de 70 en 100km per maand, dus dit was wel even next-level... wel erg blij met hoe het ging!
Wow. Zag je al langs komen op LinkedIn (zitten in dezelfde brancheWallie schreef op woensdag 1 april 2026 @ 15:23:
[...]
Ja, had ik jou niet op m'n operatietafel toen ik aan kwam? Ach, ik was net op tijd
[...]
Loop normaal denk ik zo tussen de 70 en 100km per maand, dus dit was wel even next-level... wel erg blij met hoe het ging!
Moet zeggen dat ik twijfel tussen stoer en 'stom', al is dat lijntje vaak vrij dun
Ja, ik heb het ook voorzichtig gedaan... gelukkig loop ik al zo'n 20 jaar (ohwww man... ik word oud...MiKeZZa schreef op woensdag 1 april 2026 @ 16:08:
[...]
Wow. Zag je al langs komen op LinkedIn (zitten in dezelfde branche) en vroeg me al af wat jij maandelijks loopt...
Moet zeggen dat ik twijfel tussen stoer en 'stom', al is dat lijntje vaak vrij dunBedoel uiteraard niet dat je stom bent, maar het is best een aardige belasting t.o.v. normaal... 500% van normaal lopen zonder klachten, dat is niet iedereen gegeven zeg maar. Lichamelijk zit het dan wel snor zeg maar.
@Wallie Prachtige ervaring, heel cool! Ik ga vooral heel lekker op die getallen: 5’52 pace voor 5u52m lang
De afstand vind ik respectabel maar 500km in een maand? Als amateur? Wauw.
Vraag voor de ervaringsdeskundigen
Marathon Rotterdam, wave 5, ik dacht start om 10.30.
Ik kom uit zeeuws-vlaanderen, op de dag zelf. Met auto, want OV is hier prut. Hoe kan ik dit logistiek het beste aanpakken? Dus waar parkeren en hoe laat ongeveer?
Ik kom uit zeeuws-vlaanderen, op de dag zelf. Met auto, want OV is hier prut. Hoe kan ik dit logistiek het beste aanpakken? Dus waar parkeren en hoe laat ongeveer?
Ik zou parkeren op de P+R Kralingse zoom en dan met de metro naar beurs. Kom je daar de metro uit loop je gelijk het startvak in. Of de coolsingel op om nog even startnummer af te halen of naar schouwburgplein voor tassenafgite. Kan best druk worden met parkeren dus ik zou er zo 8:30 wel willen staan met de auto.maartend schreef op donderdag 2 april 2026 @ 13:39:
Vraag voor de ervaringsdeskundigen
Thnx. En stel dat dit vol is, wat kan ik als plan B aanhouden?usain schreef op donderdag 2 april 2026 @ 13:42:
[...]
Ik zou parkeren op de P+R Kralingse zoom en dan met de metro naar beurs. Kom je daar de metro uit loop je gelijk het startvak in. Of de coolsingel op om nog even startnummer af te halen of naar schouwburgplein voor tassenafgite. Kan best druk worden met parkeren dus ik zou er zo 8:30 wel willen staan met de auto.
P+R Capelse brug, Schenkel of Slotlaanmaartend schreef op donderdag 2 april 2026 @ 13:47:
[...]
Thnx. En stel dat dit vol is, wat kan ik als plan B aanhouden?
A.s. zondag loop ik onderstaande halve marathon in Parijs. Heeft iemand ervaring met deze race?
Ben benieuwd hoe vlak het parcour wordt ervaren.
https://lagrandecourse.fr/
Lijkt me in ieder geval een leuk parcours. Je start op een paardenrenbaan en eindigt in Stade de France.
Ben benieuwd hoe vlak het parcour wordt ervaren.
https://lagrandecourse.fr/
Lijkt me in ieder geval een leuk parcours. Je start op een paardenrenbaan en eindigt in Stade de France.
Dan ga ik die samen met Kralingse Zoom allemaal in mijn tomtom zetten
Ook een ervarings vraag over Rotterdam:
Ik overnacht op 1,5km van de start volgende week in Rotterdam. Hoe is de drukte naar het startvak toe en hoe vroeg moet je in het vak staan als je bij de Pacers in de buurt wil zijn?
Ik overnacht op 1,5km van de start volgende week in Rotterdam. Hoe is de drukte naar het startvak toe en hoe vroeg moet je in het vak staan als je bij de Pacers in de buurt wil zijn?
Ik heb net de laatste podcast van de Pacer geluisterd, met de voorbeschouwing van Rdam. Daarin ook Maurice, de DJ van de boezemstraat (en de andere helft van dat duo is mijn oude buurman van vroeger
). Heel leuk verhaal en het begint nu echt te kriebelen!
Ook voor het eerst in 10 jaar weer een serieuze PR poging (mits omstandigheden ok), dus wel meer zenuwen dan normaal
Ook voor het eerst in 10 jaar weer een serieuze PR poging (mits omstandigheden ok), dus wel meer zenuwen dan normaal
3 keer gelopen en 3 andere ervaringen, vorig jaar was het best goed te doen om bij de startvakken te komen. Die zijn erg ruim, dus je hoeft niet te dringen om bij pacers te komen. Houdt er rekening mee dat je door de mierenhoop van de ondergrondse (metro) gangen heen moet. Ik heb geen claustrofobie, maar ontspannen is anders. Plan daar wat tijd voor in zodat je chill in het vak staat. Vorig jaar was ik geloof ik 2 uur voor de start op CS en heb ik alles ruim gehaald en een half uurtje in mijn wave vak gewacht.WizzlerNL schreef op donderdag 2 april 2026 @ 19:07:
Jezus saves and takes half damage.
Zet dan beter Kralingse Zoom in je TomTom als parkeerlocatiemaartend schreef op donderdag 2 april 2026 @ 15:42:
[...]
Dan ga ik die samen met Kralingse bos allemaal in mijn tomtom zetten
Ik heb sowieso nog nergens info gevonden als een plattegrond van het startgebied en waar de ingang van welk startvak is. Enige dat in de mail staat is Startvak C, maar ik kan ook niet herleiden welke wave dat is 🙁Maupertus schreef op donderdag 2 april 2026 @ 19:11:
[...]
3 keer gelopen en 3 andere ervaringen, vorig jaar was het best goed te doen om bij de startvakken te komen. Die zijn erg ruim, dus je hoeft niet te dringen om bij pacers te komen. Houdt er rekening mee dat je door de mierenhoop van de ondergrondse (metro) gangen heen moet. Ik heb geen claustrofobie, maar ontspannen is anders. Plan daar wat tijd voor in zodat je chill in het vak staat. Vorig jaar was ik geloof ik 2 uur voor de start op CS en heb ik alles ruim gehaald en een half uurtje in mijn wave vak gewacht.
Ik heb vorige week een mail gekregen met daarin mijn wave nr.WizzlerNL schreef op donderdag 2 april 2026 @ 20:57:
[...]
Ik heb sowieso nog nergens info gevonden als een plattegrond van het startgebied en waar de ingang van welk startvak is. Enige dat in de mail staat is Startvak C, maar ik kan ook niet herleiden welke wave dat is 🙁
:strip_exif()/f/image/rqB4Q8BWS8anCxUMSdimWSs4.jpg?f=fotoalbum_large)
Daarin ook deze link met plattegrond:
https://nnmarathonrotterd...am.nl%2Fbereikbaarheid%2F
De meeste lopen waarschijnlijk Rotterdam lees ik al, mij te druk
Al is het sfeertje denk ik wel onovertroffen.
Voor mij staat volgende week Enschede op de planning, net als Kepler, voor het eerst in 10 jaar een serieuze poging op de marathon en hopend op een PR. Inderdaad al lekkere stressmomenten enzovoort. Vandaag nog een kleine 10k met 3km op marathontempo gelopen, liep eigenlijk wel weer lekker. Ging uiteraard weer wat te hard, maar qua hartslag zag het er goed uit.
Wat doen jullie nog in de laatste week voor de marathon?
Voor mij staat volgende week Enschede op de planning, net als Kepler, voor het eerst in 10 jaar een serieuze poging op de marathon en hopend op een PR. Inderdaad al lekkere stressmomenten enzovoort. Vandaag nog een kleine 10k met 3km op marathontempo gelopen, liep eigenlijk wel weer lekker. Ging uiteraard weer wat te hard, maar qua hartslag zag het er goed uit.
Vorig jaar was het gebied aan de Schiedamsedijk rond de startvakken voor het eerst afgesloten zodat alleen hardlopers er konden komen, dus na de ingang bij het maritiem museum had je opeens alle ruimte. Jaren ervoor was het echt een drama om bin de ingang van je startvak te komen tussen alle mensen in groepen, met fietsen, wandelwagens e.d.WizzlerNL schreef op donderdag 2 april 2026 @ 19:07:
In het startvak zelf kun je nog best lang komen waar je wilt door je tussen de mensen door te manouvreren. Ik heb jaren in startvak 1 gestaan en meestal zo'n 10 meter achter de startlijn, zonder daar hele gekke dingen voor te doen.
Geen idee wat ik dit jaar ga doen overigens. Wel/niet lopen, Rotterdam of Enschede...
Meer hardloopschoenen van Topo Athletic, Inov-8, Altra, Mizuno en Skechers dan Imelda Marcos.
Ik heb voor dit jaar 2 barrierres die ik wil breken: de 40 minuten op de 10k en de 1.30 uur op de HM. Welke van de twee wordt over het algemeen als 'moeilijker' beschouwd?
Achterliggende reden: bij beide ben ik er de afgelopen jaren steeds dichterbij gekomen (40.23 en 1.30.49) maar de stap maken om net wel te halen is nog niet gelukt. Dus wellicht een idee om eerst te concentreren op de 'makkelijkste'.
Achterliggende reden: bij beide ben ik er de afgelopen jaren steeds dichterbij gekomen (40.23 en 1.30.49) maar de stap maken om net wel te halen is nog niet gelukt. Dus wellicht een idee om eerst te concentreren op de 'makkelijkste'.
@abbeyrules Denk dat ze redelijk gelijkwaardig zijn, maar als ik wat moet zeggen denk ik dat een 10k onder de 40 lastiger is. Voelt net wat strakker.
Ik zou eigenlijk daarvoor gaan, ook als zou een HM 'makkelijker' zijn, want als dat lukt gaat die HM onder de 1:30 ook lukken. En met je huidige tijden lijkt me dat absoluut mogelijk...
Then again, dat vroeg je niet
Een HM onder de 1:30 lijkt me dus makkelijker en ook daar geldt dat als je die loopt je de 10k onder de 40 ook wel moet kunnen (maar dan waarschinlijk wel met wat extra traiing)
Ik zou eigenlijk daarvoor gaan, ook als zou een HM 'makkelijker' zijn, want als dat lukt gaat die HM onder de 1:30 ook lukken. En met je huidige tijden lijkt me dat absoluut mogelijk...
Then again, dat vroeg je niet
Een HM onder de 1:30 lijkt me dus makkelijker en ook daar geldt dat als je die loopt je de 10k onder de 40 ook wel moet kunnen (maar dan waarschinlijk wel met wat extra traiing)
[ Voor 32% gewijzigd door m0ridin op 03-04-2026 08:26 ]
Dank voor de antwoorden. Ben wat verder gaan zoeken waarom er bij mij Vak C staat en niet een Wave, maar in een info pdf van vorig jaar zie ik dat er een vak A, B en C is vooraan in wave 1 oost. Blijkbaar ben ik daar dus snel genoeg voor 😜
Over de startvakken hoef je je inderdaad geen zorgen te maken. Is zeer relaxt om doorheen te lopen.
Het is vooral er komen(metrostation en tram) wat zo ontzettend druk is. Mocht je op centraal station aankomen zou ik vandaar gewoon gaan lopen ipv met metro te reizen.
Het is vooral er komen(metrostation en tram) wat zo ontzettend druk is. Mocht je op centraal station aankomen zou ik vandaar gewoon gaan lopen ipv met metro te reizen.
Ik loop precies één week van te voren nog een middellange duurloop van ongeveer 15 kilometer met 3x10 minuten op marathon-tempo. Mijn lichaam is gewend aan iedere dag rennen, dus dat hou ik zo in de week richting de marathon. Als ik te veel rust ga pakken gaat mijn zelfvertrouwen alleen maar omlaag en dat wil ik niet tijdens de taper. Korte loopjes van max 40 minuten, met op maandag en woensdag wat marathon-tempo erin (mijn marathon is op zaterdag). Dag van tevoren 20 minuten heel rustig.Infinchible schreef op donderdag 2 april 2026 @ 22:45:
De meeste lopen waarschijnlijk Rotterdam lees ik al, mij te drukAl is het sfeertje denk ik wel onovertroffen.
Het ligt er ook wel aan hoe moe je bent en of je ergens pijntjes of stijfheid hebt denk ik. Ik ben niet moe en heb geen pijntjes, dus ik voel me prima bij een korte taperfase.
Hier helaas wel wat pijntjes/stijfheid, maar dat hoort stiekem ook wel bij deze fase. Zal grotendeels ook in mn hoofd zitten 
Ik ga morgen nog een rustige 10k, zondag een 10k met 2x4k op marathon tempo.
Dan misschien maandag nog een hele rustige 6-8k, woensdag rustige 5k met wat strides en zaterdag 3-4k met wat strides.
Ik ga morgen nog een rustige 10k, zondag een 10k met 2x4k op marathon tempo.
Dan misschien maandag nog een hele rustige 6-8k, woensdag rustige 5k met wat strides en zaterdag 3-4k met wat strides.
Noem het maar relaxt, vorig jaar vond ik de startvakken persoonlijk erg druk en vrij onoverzichtelijk, vanaf de Westblaak stond je al in de rij. Ik had toen wave 5 of zo, dit jaar start ik in wave 3 maar ik mis eigenlijk het startvakkaartje op hun website wat er normaal gesproken altijd wel ergens stond. De interactieve kaart is ook allemaal net-nietAandeijssel schreef op vrijdag 3 april 2026 @ 08:29:
Over de startvakken hoef je je inderdaad geen zorgen te maken. Is zeer relaxt om doorheen te lopen.
Ik las wel ergens de tip dat er 2 grote vakken zijn per wave, de 1 schijnt wat "rustiger" te zijn dan de andere (ik dacht het rechtervak maar helemaal zeker ben ik er niet van).
Ik kom warm lopend vanaf de zuidkant van de Erasmusbrug. Dus moet dan volgens mij gewoon het startgebied buitenlangs volgen en dan vanaf de noordkant er in.Aandeijssel schreef op vrijdag 3 april 2026 @ 08:29:
Toen ik in 2023 in startwave 1C startte, was er een extra controle aan de hand van je bib-nummer. Daar stond nog de letter C op geloof ik.WizzlerNL schreef op vrijdag 3 april 2026 @ 09:30:
[...]
Ik kom warm lopend vanaf de zuidkant van de Erasmusbrug. Dus moet dan volgens mij gewoon het startgebied buitenlangs volgen en dan vanaf de noordkant er in.
Het was ontzettend druk bij wave 1, maar na de ingang van wave 1C veel rustiger en veel ruimte. Beetje warmlopen en voelen of de schoenen goed zitten. Vanwege zenuwen strik ik m'n veters altijd 3x opnieuw, bang dat de schoenveters te slap of te strak zitten.
Ik weet niet hoe het dit jaar geregeld is, maar kan best zijn dat je langs wave 1 nog verder naar voren kunt lopen tot het specifieke vak C.
Wat mij vooral opviel was dat hoe meer je naar voren liep langs de latere waves, hoe minder kleding de hardlopers aan hadden. Waar in wave 3 nog voornamelijk jasjes en lange hardloopbroeken/tights was vooraan in wave 1 alleen maar singlets en korte broekjes.
Dat is bij elke wedstrijd wel zo. Achteraan staan de mensen met jasjes, lange broeken, trail/racevesten en vooraan zie je alleen maar singlets en korte broekjesSlickk schreef op vrijdag 3 april 2026 @ 09:39:
[...]
Wat mij vooral opviel was dat hoe meer je naar voren liep langs de latere waves, hoe minder kleding de hardlopers aan hadden. Waar in wave 3 nog voornamelijk jasjes en lange hardloopbroeken/tights was vooraan in wave 1 alleen maar singlets en korte broekjes.
Ik vond de startvakken van Rotterdam eigenlijk nog best oké vorig jaar. Tja, het was druk, maar wat wil je met zo'n evenement. Ik had persoonlijk meer problemen na de finish. Dan moet je eerst nog een takkestuk lopen om het finishgebied uit te komen en dan nog proberen je een weg terug te wurmen door de mensenmassa. Niemand die je ook maar een centimeter ruimte gunt.
Opzich ook logisch toch, in de latere waves moet je veel langer wachten en stilstaan. Ik weet het niet helemaal zeker meer maar volgens mij startten de waves in Rotterdam 2 jaar terug om de 10 minuten ofzo. Dus in wave 5 heb je dan al 50 minuten extra wachttijd. En het was best koud toen.
eens met @m0ridin. Op basis van eigen ervaring natuurlijk he maar mijn HM pr is bijna 4 minuten onder de 1.30, op de 10k zit ik maar 45 seconden onder de 40 minuten. Beide redelijk recent gelopen en ik denk met gelijkwaardig fitheidsniveauabbeyrules schreef op vrijdag 3 april 2026 @ 08:18:
Ik heb voor dit jaar 2 barrierres die ik wil breken: de 40 minuten op de 10k en de 1.30 uur op de HM. Welke van de twee wordt over het algemeen als 'moeilijker' beschouwd?
[ Voor 5% gewijzigd door Stefangrp op 03-04-2026 11:27 ]
Ah kak moment. Tijdens een sprinttraining op atletiekbaan op sprintsnelheid op iets gaan staan. Sprintspikes heeft bijna geen demping, dus voelde iets in mijn voet. 2 dagen lang met een gebroken middenvoetsbeentje gelopen. (Nou ja.. hinkelen.). Nu in het gips, herstel minimaal 8 weken. Daag outdoorseizoen.
.
En een minder blije vrouw, want ik zou dit weekend de kamer van mijn dochter gaan behangen. Het was gisteren even klotenieuws, maar het is wat het is..
En een minder blije vrouw, want ik zou dit weekend de kamer van mijn dochter gaan behangen. Het was gisteren even klotenieuws, maar het is wat het is..
[ Voor 6% gewijzigd door PB1983 op 03-04-2026 11:59 ]
ID.3 Pro S Limited Edition
@abbeyrules ik had op een bepaald moment dezelfde doelen en ik stelde me dezelfde vraag 🤔
Ik liep kort na elkaar 39:59 en 1:29:30, dat toont dat sub40 voor mij moeilijker was.
Ik liep kort na elkaar 39:59 en 1:29:30, dat toont dat sub40 voor mij moeilijker was.
@PB1983 Ai, dat is wel heel erg balen zeg! Beterschap en succes met het herstel....
Wanneer je de calculator van prorun er bij pakt dan lijkt 1:29:59 op een HM makkelijker (vergelijkbaar met 40:10 op een 10k) dan de 39:59 op een 10 (vergelijkbaar met 1:29:33 op een HM). Omdat de tijden toch heel dicht bij elkaar liggen, zal het iets meer persoonlijk zijn. Ik zelf denk dat een sub 1.30 HM makkelijker is, maar mijn voorkeur ligt dan ook wat meer bij het 'comfortabel' hard lopen dan het wat dieper gaan wat dan nodig is voor een sub 40 10kabbeyrules schreef op vrijdag 3 april 2026 @ 08:18:
[ Voor 16% gewijzigd door BiLLie- op 03-04-2026 15:21 ]
@abbeyrules Als je een hardloopschema voor een HM volgt ga je typisch meer volume draaien dan wanneer je voor een 10k gaat. Aangezien trainingsvolume toch een van de belangrijkste zaken is om verbetering te zien, zou ik in jouw geval eerst gaan voor een betere HM tijd. Je zal veel gemakkelijker met dezelfde conditie-opbouw ook je 10k tijd beter zetten.
Ik ben "dankzij" mijn marathon-trainingen nu mijn grootste volume ooit aan het draaien, en ben daarmee met relatief gemak onder diezelfde grenzen gedoken (vorige HM: 1u31 --> nu 1u24, vorige 10k: 41:44 --> nu 39:38 ).
Ik ben "dankzij" mijn marathon-trainingen nu mijn grootste volume ooit aan het draaien, en ben daarmee met relatief gemak onder diezelfde grenzen gedoken (vorige HM: 1u31 --> nu 1u24, vorige 10k: 41:44 --> nu 39:38 ).
Met de Petranpad Ultra in het vooruitzicht nog een lekker nummertje gecomponeerd.
| medic with nerdskillz | Pixel 9 Pro | Pixel 5 (hardloop/backup) | glFTPd addict | AM4 RTX3080 | Nvidia SHIELD Pro 2019 |
Een verlaat raceverslag!
2,5 week terug mijn eerste marathon gelopen, de marathon van Amstelveen. Wat was het vet om te doen. De voorbereiding was goed verlopen, heb goed de kilometers kunnen maken. Qua weekvolume zat het gemiddeld op 50 kilometer per week de 12 weken voorafgaand aan de marathon, met de piekweken van 60,62 en 64 kilometer. Vooraf was het wel lastig om in te schatten op welke tijd ik wilde lopen. Het plan was om de eerste 10 km vanaf 5:10 naar net onder de 5:00 min/km te gaan en daar zo lang mogelijk onder blijven zitten.
Tot zover ging de voorbereiding goed tot de dinsdag voor de marathon waarin ik aardig ziek werd. Verkouden, keelpijn en een hoofdpijn die echt niet te doen was. De woensdag nog steeds ziek en donderdagochtend dacht ik echt om het af te blazen. Daarna ging het gelukkig de goede kant op en voelde ik mij op de zaterdag wel weer wat fitter. Daarnaast nog een paar goede gebroken nachten gehad met de kids, dus het advies zoveel mogelijk slapen voor de marathon was niet echt geluk. Al met al niet 100% fit als ik zou willen, maar hey ik had er weer zin in om te gaan racen!
De dagen van te voren flinke carb-loading en zorgen dat de reserves goed gevuld zijn. Genoeg gelletjes meegenomen en op naar de start. Al met al was de marathon super goed geregeld, dus rustig naar de start kunnen gaan en wachten op het start schot. Het weer was heerlijk, rond de 6 graden met wel een klein beetje wind.
Het begin verliep goed, op het begin iets langzamer gestart en langzaamaan tempo maken tot ~4:57 min/km. De eerste kilometers voelde heel goed aan, behalve dat ik na 3 kilometer al wat pijn in mijn zij begon te voelen, misschien toch maar geen grote banaan voor de start nemen. Wel de gelletjes keurig kunnen nemen en tot 10 15 kilometer lekker ontspannen kunnen lopen. Tot kilometer 18 ging het perfect maar toen begon het al iets zwaarder te voelen. Op dat moment dacht ik al, dit komt iets te vroeg. Had gehoopt om echt nog fris halverwege door te komen maar dat was driekwart fris. Qua tijd zat ik ongeveer kwam ik op ongeveer 1:46:00 door, dat was een prima split. Na km 23 kwam er 3 kilometer tegenwind op een open vlak. Hier kunnen schuilen achter wat grotere lopers en het tempo laten zakken tot 5:20 min/km en de effort gelijk proberen te houden. Nadat ik dit stuk gehad had was het echt moeilijk om het tempo weer terug op te pakken en wist ik dat het nog wel een lang stuk ging worden. (eigenlijk dacht ik dat al bij km 18 :’) ).
Vanaf dat moment was mijn gedachte vooral de schade proberen zo veel mogelijk te beperken en gaf ik de hoop om in de buurt van mijn streeftijd te komen eigenlijk wel op. Kilometer voor kilometer aftellen, proberen afleiding te zoeken en ontspanning te houden. Want de gelletjes kreeg ik nog wel redelijk binnen, water was echt wel lastig om binnen te krijgen en de pijn in mijn zij en heel mijn bovenlijf werd echt steeds zwaarder. Bij kilometer 35 kwam het volgende verval en begon het nog een stuk zwaarder te worden. Ondanks dat het heel zwaar aan voelde stortte ik niet helemaal in en kon ik nog wel een beetje tempo houden. De laatste 2,5 kilometer was het nog bikkelen maar toen kwam uiteindelijk de finish, in 3:38:36!
Ergens baalde ik wel omdat ik wat sneller had gewild, maar uiteindelijk wel heel tevreden met de tijd. Zeker met de week voor de marathon die niet ideaal was, en het feit dat het voor een eerste keer ook echt een hele uitdagende afstand is. De route was wel echt heel tof om te lopen, mooie stukken. Het weer was perfect!
Voor een volgende keer een aantal verbeteringen:
2,5 week terug mijn eerste marathon gelopen, de marathon van Amstelveen. Wat was het vet om te doen. De voorbereiding was goed verlopen, heb goed de kilometers kunnen maken. Qua weekvolume zat het gemiddeld op 50 kilometer per week de 12 weken voorafgaand aan de marathon, met de piekweken van 60,62 en 64 kilometer. Vooraf was het wel lastig om in te schatten op welke tijd ik wilde lopen. Het plan was om de eerste 10 km vanaf 5:10 naar net onder de 5:00 min/km te gaan en daar zo lang mogelijk onder blijven zitten.
Tot zover ging de voorbereiding goed tot de dinsdag voor de marathon waarin ik aardig ziek werd. Verkouden, keelpijn en een hoofdpijn die echt niet te doen was. De woensdag nog steeds ziek en donderdagochtend dacht ik echt om het af te blazen. Daarna ging het gelukkig de goede kant op en voelde ik mij op de zaterdag wel weer wat fitter. Daarnaast nog een paar goede gebroken nachten gehad met de kids, dus het advies zoveel mogelijk slapen voor de marathon was niet echt geluk. Al met al niet 100% fit als ik zou willen, maar hey ik had er weer zin in om te gaan racen!
De dagen van te voren flinke carb-loading en zorgen dat de reserves goed gevuld zijn. Genoeg gelletjes meegenomen en op naar de start. Al met al was de marathon super goed geregeld, dus rustig naar de start kunnen gaan en wachten op het start schot. Het weer was heerlijk, rond de 6 graden met wel een klein beetje wind.
Het begin verliep goed, op het begin iets langzamer gestart en langzaamaan tempo maken tot ~4:57 min/km. De eerste kilometers voelde heel goed aan, behalve dat ik na 3 kilometer al wat pijn in mijn zij begon te voelen, misschien toch maar geen grote banaan voor de start nemen. Wel de gelletjes keurig kunnen nemen en tot 10 15 kilometer lekker ontspannen kunnen lopen. Tot kilometer 18 ging het perfect maar toen begon het al iets zwaarder te voelen. Op dat moment dacht ik al, dit komt iets te vroeg. Had gehoopt om echt nog fris halverwege door te komen maar dat was driekwart fris. Qua tijd zat ik ongeveer kwam ik op ongeveer 1:46:00 door, dat was een prima split. Na km 23 kwam er 3 kilometer tegenwind op een open vlak. Hier kunnen schuilen achter wat grotere lopers en het tempo laten zakken tot 5:20 min/km en de effort gelijk proberen te houden. Nadat ik dit stuk gehad had was het echt moeilijk om het tempo weer terug op te pakken en wist ik dat het nog wel een lang stuk ging worden. (eigenlijk dacht ik dat al bij km 18 :’) ).
Vanaf dat moment was mijn gedachte vooral de schade proberen zo veel mogelijk te beperken en gaf ik de hoop om in de buurt van mijn streeftijd te komen eigenlijk wel op. Kilometer voor kilometer aftellen, proberen afleiding te zoeken en ontspanning te houden. Want de gelletjes kreeg ik nog wel redelijk binnen, water was echt wel lastig om binnen te krijgen en de pijn in mijn zij en heel mijn bovenlijf werd echt steeds zwaarder. Bij kilometer 35 kwam het volgende verval en begon het nog een stuk zwaarder te worden. Ondanks dat het heel zwaar aan voelde stortte ik niet helemaal in en kon ik nog wel een beetje tempo houden. De laatste 2,5 kilometer was het nog bikkelen maar toen kwam uiteindelijk de finish, in 3:38:36!
Ergens baalde ik wel omdat ik wat sneller had gewild, maar uiteindelijk wel heel tevreden met de tijd. Zeker met de week voor de marathon die niet ideaal was, en het feit dat het voor een eerste keer ook echt een hele uitdagende afstand is. De route was wel echt heel tof om te lopen, mooie stukken. Het weer was perfect!
Voor een volgende keer een aantal verbeteringen:
- Geen grote banaan drie kwartier voor de start, die moest nog verwerkt worden.
- Meer kilometers op beoogd marathon tempo lopen. Het maximale wat ik heb gelopen in een keer is 2x4km.
- Sis beta (of een ander) gelletjes zodat je er niet 9 in je buidel mee hoeft te nemen.
- Iets grotere of andere schoenen, heb nu een blauwe teen als souvenir
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers.
Inloggen
[ Voor 9% gewijzigd door Littlegupper op 03-04-2026 20:15 ]
@Littlegupper Jeutje, wat een daad zeg, en die aanloop is wel dramatischhhh
Dat je een halve marathon door kon op 5:00 pace vind ik dan extra respectabel maar wel een strijd zeg met de nodige elementen tegen je. Die afstand op HR 170 overbruggen, lijkt me superzwaar, normaal zit je dan rond 165? Meer km op marathontempo, die vat ik niet dat het 'maar' 2x4 was, wel binnen dezelfde oefentocht dan denk ik? Je lichaam laten wennen aan iets grotere afstandenrond het punt dat je nog net aan het lactaat kan weghakken, daar kan je ook efficiënter in worden allicht. Wat is dat afkappunt voor jou denk je?
Ik zal maar braaf mien bedje opzoeken na een rommelige week, fysieke werkweek en herstel van die race, maar gelukkig ook een stukje gezelligheid vanavond waarbij ik mijzelf mentaal misschien wel weer aardig de oude voelde, ondanks gemiddelde energie (:
Ik zal maar braaf mien bedje opzoeken na een rommelige week, fysieke werkweek en herstel van die race, maar gelukkig ook een stukje gezelligheid vanavond waarbij ik mijzelf mentaal misschien wel weer aardig de oude voelde, ondanks gemiddelde energie (:
Als je dit leest, heb je teveel tijd.
Ik had die 2x4 kilometer op MP in een training gedaan, deze was in mijn long run. Maar dit was ook het maximale wat ik per week had gedaan. De rest was allemaal kilometers in zone 1/2, bij het toevoegen van meer tempo of interval merkte ik dat mijn lichaam begon te protesteren met pijntjes en koos daarom voor veel kilometers maken en heel veel rustig lopen.Racing_Reporter schreef op zaterdag 4 april 2026 @ 01:02:
@Littlegupper Jeutje, wat een daad zeg, en die aanloop is wel dramatischhhhDat je een halve marathon door kon op 5:00 pace vind ik dan extra respectabel maar wel een strijd zeg met de nodige elementen tegen je. Die afstand op HR 170 overbruggen, lijkt me superzwaar, normaal zit je dan rond 165? Meer km op marathontempo, die vat ik niet dat het 'maar' 2x4 was, wel binnen dezelfde oefentocht dan denk ik? Je lichaam laten wennen aan iets grotere afstandenrond het punt dat je nog net aan het lactaat kan weghakken, daar kan je ook efficiënter in worden allicht. Wat is dat afkappunt voor jou denk je?
Normaal is mijn hartslag rond de 160-165 bij dat tempo, maar opzich bleef het tempo wel de eerste 25 km gelijk bij dezelfde hartslag dus dat is wel prima!
En met dat laatste bedoel je de anearobe drempel denk ik? Die heb ik op enkele trainingen na weken niet gezien/geraakt, misschien als mijn lijf wat sterker is het volgende blok meer of intensiever snelheidswerk toevoegen.
Al blijkt veel kilometers maken wel goed te helpen gezien de aerobe fitheid!
Vandaag mijn "marathon voor de marathon" simulatietraining gelopen met 4x6km op marathontempo. De trein genomen om 2 stations windopwaarts te starten. De eerste 3 blokken gingen zeer vlot, tijdens de laatste blok merkte ik dat het lastiger was om de goede vorm te houden. Nu nog 2 weken taperen richting mijn eerste marathon in Leuven, spannend!
De training van de maag gaat ook prima: de sis beta fuel gelletjes elke 6km verteerde ik goed. De Puma Deviate Nitro Elite 4 lopen ook fantastisch.
Echter: ik heb een grote blaar gelopen onderaan mijn rechterhiel. Ik vermoed dat het vooral mijn Decathlon-kousjes zijn die niet afdoende zijn. Welke loopkousjes zijn jullie tevreden van?
De training van de maag gaat ook prima: de sis beta fuel gelletjes elke 6km verteerde ik goed. De Puma Deviate Nitro Elite 4 lopen ook fantastisch.
Echter: ik heb een grote blaar gelopen onderaan mijn rechterhiel. Ik vermoed dat het vooral mijn Decathlon-kousjes zijn die niet afdoende zijn. Welke loopkousjes zijn jullie tevreden van?
Inmiddels de eerste loopjes op de Mizuno Neo Zen gedaan: wat een feest om op te lopen! Veel demping en heel bouncy, hele fijne verrassing. Dikke tip als iemand nog een paar schoenen voor (inmiddels) rond de €100 zoekt.Niku schreef op dinsdag 17 maart 2026 @ 10:20:
[...]
Ik had de Mizuno Neo Zen al gekocht als opvolger, die staat er nu nog in de kast naast te pronken, te wachten op z'n eerste loopje
Volgens mij past dit artikel wel in deze thread: Acute impact of first-time marathon running on the heart in middle-aged men.
Er voldoen vast heel veel mannen hier aan bovenstaande artikel: tussen de 35 en 50 jaar en hun eerste marathon. Collega's van het AMC hebben mannen gevolgd (cardiale biomarkers, ECG's en beeldvorming) tijdens hun 16 weken training naar hun eerste marathon toe, vlak na de marathon en vier weken ná de marathon.
TL;DR
Ja er is tijdelijke 'hartschade' meetbaar maar 4 weken na de marathon is alles weer normaal; er is dus geen blijvende hartschade.
Er voldoen vast heel veel mannen hier aan bovenstaande artikel: tussen de 35 en 50 jaar en hun eerste marathon. Collega's van het AMC hebben mannen gevolgd (cardiale biomarkers, ECG's en beeldvorming) tijdens hun 16 weken training naar hun eerste marathon toe, vlak na de marathon en vier weken ná de marathon.
TL;DR
Ja er is tijdelijke 'hartschade' meetbaar maar 4 weken na de marathon is alles weer normaal; er is dus geen blijvende hartschade.
| medic with nerdskillz | Pixel 9 Pro | Pixel 5 (hardloop/backup) | glFTPd addict | AM4 RTX3080 | Nvidia SHIELD Pro 2019 |
Het pijnlijkste hieraan is dat ik dus officieel al zo'n jaar of 4 'middle aged' bencyclofosfamide schreef op zaterdag 4 april 2026 @ 13:58:
Volgens mij past dit artikel wel in deze thread: Acute impact of first-time marathon running on the heart in middle-aged men.
TL;DR
Ach, dat was ik ook. Op mijn 50e 1e marathon gelopen; ik leef nog, ook na de andere marathonsLuapper schreef op zaterdag 4 april 2026 @ 14:04:
[...]
Het pijnlijkste hieraan is dat ik dus officieel al zo'n jaar of 4 'middle aged' ben
De kortste decathlonsokjes. Loop ik al jaren naar volle tevredenheid op.CyberThijs schreef op zaterdag 4 april 2026 @ 12:55:
[ Voor 0% gewijzigd door Hazalnootpuur op 04-04-2026 14:38 . Reden: sokjes ]
Ik zal je 1 geheim verklappen. Op een gegeven moment ben je gewoon bejaard!Luapper schreef op zaterdag 4 april 2026 @ 14:04:
[...]
Het pijnlijkste hieraan is dat ik dus officieel al zo'n jaar of 4 'middle aged' ben
Ik ben een redelijke materiaalfreak en na wat rondneuzen en proberen ga ik mijn marathon op Feetures sokken lopen: https://feetures.com.nl/c...ck?variant=50126808973649CyberThijs schreef op zaterdag 4 april 2026 @ 12:55:
Vandaag mijn "marathon voor de marathon" simulatietraining gelopen met 4x6km op marathontempo. De trein genomen om 2 stations windopwaarts te starten. De eerste 3 blokken gingen zeer vlot, tijdens de laatste blok merkte ik dat het lastiger was om de goede vorm te houden. Nu nog 2 weken taperen richting mijn eerste marathon in Leuven, spannend!
Ik loop hem op de Deviate Nitro Elite 3, ben benieuwd hoe je de 4 gaat ervaren voor de marathon.
Ik vind het ook een beetje pijnlijk dat ik afhankelijk van de loop niet meer in de categorie MSEN val, maar in de categorie M35+. Toch wel confronterendLuapper schreef op zaterdag 4 april 2026 @ 14:04:
[...]
Normaal zit de slijtage iig aan de buitenkant.Slickk schreef op dinsdag 31 maart 2026 @ 17:16:
[...]
Tsja, ze zijn vrij kwetsbaar door het schuim. Het lijkt erop dat je met de binnenkant van de schoenen iets raakt. Misschien dat je ze per ongeluk regelmatig tegen elkaar schuurt bij het lopen?
Verder lijkt het voor nu nog cosmetisch te zijn en zal dat beetje schuim eraf geen impact hebben op de demping of iets dergelijks.
Maar kan misschien ook nog met bruggen op en af en hoogtemeters te maken hebben tijdens de Stevensloop HM terwijl ik doorgaans nauwelijks aan hoogtemeters kom.
Ik kan Injinji sokken aanraden, na aankoop nooit meer wat anders gedragen. Ze zijn heel comfortabel, geen blaren of wondjes meer. Voordeel ook dat ze losse tenen hebben, dan kan je nagel je andere teen niet raken.
Ben zelf bezig met een soort 'verplichte' herstelweek. Voel me vandaag eindelijk weer oke, na de lange duurloop van zondag ben ik ziek geworden. Denk dat het toch teveel was, piek week van 115km, met veel intensiteit.
Heb deze week nog wel wat rustig gelopen, voelde me direct daarna wel stukje beter maar de dag erna niet. Gisteren maar een rustdag genomen en vandaag voel ik me eindelijk weer normaal (op het feit na dat mijn oren dicht zitten).
Ben zelf bezig met een soort 'verplichte' herstelweek. Voel me vandaag eindelijk weer oke, na de lange duurloop van zondag ben ik ziek geworden. Denk dat het toch teveel was, piek week van 115km, met veel intensiteit.
Heb deze week nog wel wat rustig gelopen, voelde me direct daarna wel stukje beter maar de dag erna niet. Gisteren maar een rustdag genomen en vandaag voel ik me eindelijk weer normaal (op het feit na dat mijn oren dicht zitten).
[ Voor 10% gewijzigd door XyS op 04-04-2026 19:17 ]
Als ik het Google start middelbare leeftijd afhankelijk van de definitie op 40 of op 45 jaar.
Dat klopt beter met mijn gevoel dan 35 jaar, dat is nog gewoon volwassenheid.
Eens de 50 in zicht komt kan je over middelbare leeftijd spreken imho.
Dat klopt beter met mijn gevoel dan 35 jaar, dat is nog gewoon volwassenheid.
Eens de 50 in zicht komt kan je over middelbare leeftijd spreken imho.
Nog meer mensen hier die in hun taper ineens overal last van hebben?
Nee, eerder een oneindig energieniveau en ik moet nog een hele weekscrappy.doo schreef op zaterdag 4 april 2026 @ 19:22:
Morgen heb ik dan wel 3 x 10' op m'n marathonpace, met 90' in totaal is dit wel de laatste langere loop.
[ Voor 17% gewijzigd door vhal op 04-04-2026 19:30 ]
Hopelijk herstel je weer snel dan!XyS schreef op zaterdag 4 april 2026 @ 19:04:
Ik kan Injinji sokken aanraden, na aankoop nooit meer wat anders gedragen. Ze zijn heel comfortabel, geen blaren of wondjes meer. Voordeel ook dat ze losse tenen hebben, dan kan je nagel je andere teen niet raken.
Maar ben het helemaal met je eens, ik loop ook bijna altijd met Injinji sokken, voor mij dé sokken om geen blaren te krijgen. Al had ik laatst wel voor het eerst wat last van mijn rechtervoet, bovenop de teen naast mijn grote teen waar een blaar op kwam. Maar is nu ook wel weer voorbij.
Voor mij hoop ik vooral dat de verkoudheid van mijn vrouw en kinderen niet op mij overslaat
Jep, niet overal, maar wel her en der wat pijntjes. Ineens een hamstring die steekt, een voet die verkrampt etc. Het lopen gaat verder wel redelijk afgezien van 1 training waarbij ik van alles voelde. Maar tempo komt makkelijk de laatste wekenscrappy.doo schreef op zaterdag 4 april 2026 @ 19:22:
Daarnaast ook al middle-aged met 41, hopelijk na een aantal jaar looprust door kleine kinderen, nu weer 3 jaar regelmatig aan het lopen en hopend op een 11 jaar oud PR op de marathon te verbreken.
Nog een weekje stuiteren!
Voor mij morgen nog een 12-14km met 2x 4km op marathontempo denk ik, als laatste serieuze training. Daarna alleen nog beetje loslopen met wat strides enzo.
Ik zie dat als ontwenningsverschijnselen.scrappy.doo schreef op zaterdag 4 april 2026 @ 19:22:
Vandaag mn eerste 15km gerend. Ook nog eenst met mn snelste (gemiddelde) pace van 6:55 en laagste gemiddelde hartslag van 141. Helemaal blij!
Ben afgelopen augustus begonnen met rennen dus heb toch een soort doel van een halve marathon qua afstend tegen die tijd. Mooi doel na een jaartje rennen. Heb nog nooit een wedstrijd gerend maar misschien wel tof om die afstand daar aan te linken.
Merk wel dat hoe meer je met rennen bezig bent hoe meer je in het ecosysteem gezogen wordt. Vandaag voor het eerst met een runningbelt en wat flesjes water + snoepreep gerend.
Met een toptempo gaat het allemaal nog (wat ik hier voor een tijden zie....) maar ik vind super leuk om steeds die extra km eraan te kunnen plakken.
Ben afgelopen augustus begonnen met rennen dus heb toch een soort doel van een halve marathon qua afstend tegen die tijd. Mooi doel na een jaartje rennen. Heb nog nooit een wedstrijd gerend maar misschien wel tof om die afstand daar aan te linken.
Merk wel dat hoe meer je met rennen bezig bent hoe meer je in het ecosysteem gezogen wordt. Vandaag voor het eerst met een runningbelt en wat flesjes water + snoepreep gerend.
Met een toptempo gaat het allemaal nog (wat ik hier voor een tijden zie....) maar ik vind super leuk om steeds die extra km eraan te kunnen plakken.
Haha ja hier ook. Overal zijn mensen ziekig en verkouden, en zelf voel ik me niet 100 procent. Maar goed, beter nu dan volgende week!scrappy.doo schreef op zaterdag 4 april 2026 @ 19:22:
Had vandaag een rustige 10k op de planning staan, die maar overgeslagen. Wel 24km gefietst ivm kinderen naar scouting brengen. Goed alternatief
Ppfff hier echt stijve kuiten, pijnlijke knieën, spierpijn in beide hamstrings. Mijn 15k vandaag voelde echt traag als stroop. Kwam voor geen meter vooruit voor mijn gevoel. De cijfertjes vielen nog mee.kepler schreef op zaterdag 4 april 2026 @ 20:41:
[...]
Haha ja hier ook. Overal zijn mensen ziekig en verkouden, en zelf voel ik me niet 100 procent. Maar goed, beter nu dan volgende week!
Had vandaag een rustige 10k op de planning staan, die maar overgeslagen. Wel 24km gefietst ivm kinderen naar scouting brengen. Goed alternatief
Een week goed herstellen en volgende week knallen dan maar 💪
Ok. Wat ben ik dan wel niet met mijn 64 jaar en volgende week eerste marathon ooit? Hoogbejaard?
Nou, net dan de laatste intensieve training gehad, 2x 4km op marathontempo. Gingen net wat te hard en er stond behoorlijk wat wind, maar was nog goed vol te houden. Hartslag wel redelijk aan de hoge kant, tot de 170, maar ik denk dat de taperstress en de wind daar ook aan hebben bijgedragen.
Als ik volgende week kan aansluiten bij een mooi groepje en de wind hopelijk wat meevalt heb ik er heel veel vertrouwen in op mijn wedstrijdschoenen.
Ik ga gewoon weg op 3'50/km en dan maar zien hoe lang ik het vol houd.
Training op Strava.
Als ik volgende week kan aansluiten bij een mooi groepje en de wind hopelijk wat meevalt heb ik er heel veel vertrouwen in op mijn wedstrijdschoenen.
Ik ga gewoon weg op 3'50/km en dan maar zien hoe lang ik het vol houd.
Training op Strava.
Petje af, buitengewoon knap wat je doet!maartend schreef op zaterdag 4 april 2026 @ 22:35:
Ok. Wat ben ik dan wel niet met mijn 64 jaar en volgende week eerste marathon ooit? Hoogbejaard?
Ik ga waarschijnlijk ook op de Puma Deviate Nitro Elite 4 de marathon van Rotterdam lopen. Een buitengewoon fijne, lichte, schoen. Ten opzichte van andere schoenen merk ik ook dat de hak wat steviger zit, kan mij best voorstellen dat je de blaar door de schoen krijgt.CyberThijs schreef op zaterdag 4 april 2026 @ 12:55:
Sokkeuze is zo persoonlijk, heb van alle merken de hardloop sokken geprobeerd, inclusief de merken zoals Feetures en andere merken die alleen sokken maken, en uiteindelijk blijven plakken bij de Hoka no-show running socks. Heb nooit blaren of andere ongemakken, maar dat had ik ook niet met de andere merken en type sokken. Blijft gewoon een persoonlijke voorkeur en met de grote variatie in schoenen is het fijn als je enkele kledingstukken vast hebt. Broek: Lululemon pace braker, sokken vaste keuze, enige variatie is schoen en shirt.
Maar die Puma ... geweldige schoen, je leest er nog te weinig over, ziet hem vrijwel niet, verdiend meer reviews. Wat ik er erg fijn aan vind is dat bij een haklanding deze schoen erg stabiel blijft, op een manier die ik normaal alleen vind bij te grote, zware, hardloopschoenen. Vooral naar het einde van een marathon heb ik een slechtere loophouding en dan is de Puma nog steeds top. Mijn andere vaste keuze is de Hoka Rocket X 3, ook erg licht, fijn.
Enig nadeel van de Puma is hoe glad de zool is. Rende deze week over een geasfalteerd fietspad waar een beetje modder van werkzaamheden op lag, zo weinig dat je het asfalt er overal nog door zag liggen, en gleed gewoon weg. Niet gevallen maar killing voor je tempo en stapzekerheid.
Net weer even geprobeerd hard te lopen, ik kwam tot over het bruggetje, 60m 
Elke stap doet pijn.
Strava or it didn't happen: https://www.strava.com/activities/17988399723
Elke stap doet pijn.
[ Voor 54% gewijzigd door Shinji op 05-04-2026 16:36 ]
Ik heb me laten verleiden tot de Puma DNE4 door de vele buzz online (oa. Reddit), maar een review op RunRepeat ontbreekt idd nog.
Het was mijn 2e loopje met deze schoen. Ik heb ze een eerste keer aangedaan voor een intervaltraining: daar stelden ze wat teleur. Ik vermoed vooral omdat ze veel minder van een rocker hebben dan mijn andere snelle schoenen (Hoka Mach X 2 en Li-Ning Feidian 5 Challenger), waardoor het moeilijker is om ermee te versnellen. Maar voor de lange blokken marathontempo die ik gisteren liep zijn ze wel een droom.
Met andere sokken + heel lock dmv runners knot hoop ik het blaar probleem over 2 weken te bezweren.
Het was mijn 2e loopje met deze schoen. Ik heb ze een eerste keer aangedaan voor een intervaltraining: daar stelden ze wat teleur. Ik vermoed vooral omdat ze veel minder van een rocker hebben dan mijn andere snelle schoenen (Hoka Mach X 2 en Li-Ning Feidian 5 Challenger), waardoor het moeilijker is om ermee te versnellen. Maar voor de lange blokken marathontempo die ik gisteren liep zijn ze wel een droom.
Met andere sokken + heel lock dmv runners knot hoop ik het blaar probleem over 2 weken te bezweren.
Welke maat heb je? De maattabel is totaal anders dan andere merken.Niku schreef op zaterdag 4 april 2026 @ 13:54:
[...]
Inmiddels de eerste loopjes op de Mizuno Neo Zen gedaan: wat een feest om op te lopen! Veel demping en heel bouncy, hele fijne verrassing. Dikke tip als iemand nog een paar schoenen voor (inmiddels) rond de €100 zoekt.
Zojuist mijn ziekte/herstelweek afgerond met een rondje van 23km. Voel me weer prima, nog wel ff onderuit gegaan en mijn knie open gehaald.. gelukkig verder nergens last van. Ging half door mijn enkel, was niet aan het opletten en het gras naast de tegels was een stuk lager dan verwacht.
Denk dat ik morgen een 5k ga lopen, heb nog gezocht naar een wedstrijd maar geen zin om ver te reizen. Dus zoals vanouds weer op de atletiekbaan hier in de buurt. PR staat op 18:18 (3:40) en ga nu 17:30 (3:30) proberen. In een echte race verwacht ik nog wel harder te kunnen, toch lastiger in je eentje.
Eén maat kleiner dan gebruikelijk. Heb gekeken naar cm, dat klopte bij mij.XyS schreef op zondag 5 april 2026 @ 16:50:
[...]
Welke maat heb je? De maattabel is totaal anders dan andere merken.
[ Voor 8% gewijzigd door Niku op 05-04-2026 16:53 ]
Mijn laatste serieuze loopje was vandaag een 18km in anderhalf uur. In het laatste half uur 20 minuutjes marathon pace. Afhankelijk van hoe ik zondag wakker wordt wordt het 3:05 (zonder Pacers) of Pacers van 3:00.
Vandaag voelde in ieder geval wel prima!
Vandaag voelde in ieder geval wel prima!
Ik heb gisteren op de een of andere manier mijn enkel geblesseerd bij de parkrun (5km rondje <19min).
Na afloop voelde ik al wel pijn , maar dacht dat het wel mee zou vallen dus heb daarna nog even een rondje van 13km gedaan. Sindsdien stevige pijn bij het lopen, wandelen gaat ook niet echt meer.
Natuurlijk rust houden maar ik wil zsm weer gaan lopen. Iemand hier ervaring mee ?
Het voelt alsof ik mijn enkel verzwikt heb, normaal gaat het dan na een dag over maar nu blijft de pijn.
Ik word er een klein beetje chagrijnig van (en dat is een understatement).
Na afloop voelde ik al wel pijn , maar dacht dat het wel mee zou vallen dus heb daarna nog even een rondje van 13km gedaan. Sindsdien stevige pijn bij het lopen, wandelen gaat ook niet echt meer.
Natuurlijk rust houden maar ik wil zsm weer gaan lopen. Iemand hier ervaring mee ?
Het voelt alsof ik mijn enkel verzwikt heb, normaal gaat het dan na een dag over maar nu blijft de pijn.
[ Voor 20% gewijzigd door Sport_Life op 05-04-2026 19:04 ]
PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 8kW 3fase | A+++ | 2x Zappi v2.1
Ik heb zoiets gehad een paar weken na de marathon, het schoot er in maar dacht dat het meeviel. Pas de dagen erna duidelijk dat het wel een probleem was: XyS in "Hardlopen - deel 9"Sport_Life schreef op zondag 5 april 2026 @ 19:01:
Ik heb gisteren op de een of andere manier mijn enkel geblesseerd bij de parkrun (5km rondje <19min).
https://fysiotherapie4all...en/peroneus-tendinopathie
Heeft maanden geduurd maar kon wel gewoon door blijven lopen, op het begin dit de enkel in te tapen zodat het in elk geval niet erger werd. Het deed heel veel pijn bij het doen van calf raises met die been, die deed ik dan ook niet. Maargoed dit zou van alles kunnen zijn natuurlijk, waar doet het zeer en bij welke beweging? Als ik niet zou kunnen wandelen zou ik zeker rust nemen en naar de fysio gaan.
De laatste training (3x 10') heb ik vanochtend ook weer gehad. Overigens ben ik wel een beetje klaar met de wind maar helaas heb je er maar mee te 'dealen'.
Inmiddels begint ook de voorbereiding aan het materiaal. Qua schoenkeuze hou ik het voor zeer waarschijnlijk bij de Saucony Endorphin Speed 5. Wel een nylon plaat maar geen carbon dus (heb ook de Endorphin Pro 4 nog liggen), ik voel mij niet helemaal comfortabel om daar een hele marathon mee te gaan lopen. Veel van mijn lange duurlopen heb ik wisselend gelopen op diverse schoenen en de Speed 5 was toch het meest prettige qua gevoel en demping. Uiteindelijk heb ik een setje nieuwe gekocht waar ik vanochtend de laatste serieuze loop op heb gelopen.
Qua definitieve goalpace weet ik het (nog) niet. Ik denk zelf ergens rond de 5:20/km (dat vonden de heren van twozeronine ook wel ok) maar dit voelde vanochtend iets te comfortabel aan (mijn HR kwam met die pace nu niet eens buiten mijn AeT range
)
Ter vergelijking: mijn eerste marathon vorig jaar ging in 4h43 met een dramatisch stuk vanaf 30km t/m 42km. Theoretisch gezien zou dit jaar dus één uur sneller moeten gaan als ik twozeronine mag geloven. Het begint nu wel te kriebelen maar ik heb er wel zin in
Inmiddels begint ook de voorbereiding aan het materiaal. Qua schoenkeuze hou ik het voor zeer waarschijnlijk bij de Saucony Endorphin Speed 5. Wel een nylon plaat maar geen carbon dus (heb ook de Endorphin Pro 4 nog liggen), ik voel mij niet helemaal comfortabel om daar een hele marathon mee te gaan lopen. Veel van mijn lange duurlopen heb ik wisselend gelopen op diverse schoenen en de Speed 5 was toch het meest prettige qua gevoel en demping. Uiteindelijk heb ik een setje nieuwe gekocht waar ik vanochtend de laatste serieuze loop op heb gelopen.
Qua definitieve goalpace weet ik het (nog) niet. Ik denk zelf ergens rond de 5:20/km (dat vonden de heren van twozeronine ook wel ok) maar dit voelde vanochtend iets te comfortabel aan (mijn HR kwam met die pace nu niet eens buiten mijn AeT range
Ter vergelijking: mijn eerste marathon vorig jaar ging in 4h43 met een dramatisch stuk vanaf 30km t/m 42km. Theoretisch gezien zou dit jaar dus één uur sneller moeten gaan als ik twozeronine mag geloven. Het begint nu wel te kriebelen maar ik heb er wel zin in
[ Voor 6% gewijzigd door vhal op 05-04-2026 19:45 ]
Ik vind het altijd leuk om de race verslagen van anderen te lezen, dus hierbij die van mij.
Vrijdag was de Heerhugowaard city run. Een thuiswedstrijd voor mij, in het gebied waar ik vaak train. Gekozen voor de 5k er werd ook een 10k gedaan maar dat is nog te ver voor mij.
Ik was laat vertrokken vanuit huis, dus op de fiets ipv lopend/warm rennend zoals ik van plan was. Toen ik er bijna was zag ik de lopers van de 10k die bijna klaar waren. Ik mocht er langs fietsen van de verkeersregelaars. Snel de fiets parkeren en mijn startnummer ophalen.
Startnummer op doen, warme kleding uit. Daarna even en paar keer heen gerend en wat warming up oefeningen gedaan. Het snelle ritje op de fiets was ook al een beetje een warming up.
Hierna op zoek naar het startvak, voor een tempo onder de 5min/km mocht ik in het voorste startvak beginnen. Ik stond wel helemaal achterin het startvak omdat ik zo laat was.
Bij de start was het erg druk maar na een paar 100 meter zat ik bij de mensen die ongeveer hetzelfde tempo liepen. Het waaide erg hard geen goede omstandigheden voor een PR. Mijn hartslag was meteen maximaal dus dit werd ouderwets afzien. Eerste KM in 4:34, net onder PR tempo.
Daarna een stuk zonder beschutting vol in de wind. Vervolgens linksaf een park in, weer een beetje bijkomen. Km 2 in 4:32 dat gaat goed.
Vlak daarna een flinke brug over een autoweg. Mijn tempo iets laten zakken en naar beneden toe weer extra snel. Km3 in 4:36 iets langzamer maar nog steeds een mooie vlakke race.
Daarna de Middenweg een lange rechte weg met wind mee, dit is fijn voor het rennen maar ik kreeg het wel super warm en mijn haar waaide de hele tijd in mijn ogen. Km4 in 4:34 nog steeds mooi op schema.
Aan het eind van de middenweg linksaf en vlak daarna weer linksaf met wind tegen het laatste stuk. Km 5 in 4:36. Hier liep ook volk op het parcours wat niet mee deed aan de wedstrijd dus daar moest ik wel omheen zigzaggen dat kan beter geregeld worden! Daarna nog 100 meter extra, deze kon ik nog wat versneller met een eindsprint. Eindtijd 23:30 bruto (23:12 netto) (Strava tijd 22:46, laatste snelste Strava tijd 23:08 dus telt wat mij betreft als een PR)
Echt helemaal stuk gegaan met al die harde wind maar wel een hele vlakke race gelopen. Ik ben tevreden maar weet zeker dat er meer inzit met goede omstandigheden.
Vrijdag was de Heerhugowaard city run. Een thuiswedstrijd voor mij, in het gebied waar ik vaak train. Gekozen voor de 5k er werd ook een 10k gedaan maar dat is nog te ver voor mij.
Ik was laat vertrokken vanuit huis, dus op de fiets ipv lopend/warm rennend zoals ik van plan was. Toen ik er bijna was zag ik de lopers van de 10k die bijna klaar waren. Ik mocht er langs fietsen van de verkeersregelaars. Snel de fiets parkeren en mijn startnummer ophalen.
Startnummer op doen, warme kleding uit. Daarna even en paar keer heen gerend en wat warming up oefeningen gedaan. Het snelle ritje op de fiets was ook al een beetje een warming up.
Hierna op zoek naar het startvak, voor een tempo onder de 5min/km mocht ik in het voorste startvak beginnen. Ik stond wel helemaal achterin het startvak omdat ik zo laat was.
Bij de start was het erg druk maar na een paar 100 meter zat ik bij de mensen die ongeveer hetzelfde tempo liepen. Het waaide erg hard geen goede omstandigheden voor een PR. Mijn hartslag was meteen maximaal dus dit werd ouderwets afzien. Eerste KM in 4:34, net onder PR tempo.
Daarna een stuk zonder beschutting vol in de wind. Vervolgens linksaf een park in, weer een beetje bijkomen. Km 2 in 4:32 dat gaat goed.
Vlak daarna een flinke brug over een autoweg. Mijn tempo iets laten zakken en naar beneden toe weer extra snel. Km3 in 4:36 iets langzamer maar nog steeds een mooie vlakke race.
Daarna de Middenweg een lange rechte weg met wind mee, dit is fijn voor het rennen maar ik kreeg het wel super warm en mijn haar waaide de hele tijd in mijn ogen. Km4 in 4:34 nog steeds mooi op schema.
Aan het eind van de middenweg linksaf en vlak daarna weer linksaf met wind tegen het laatste stuk. Km 5 in 4:36. Hier liep ook volk op het parcours wat niet mee deed aan de wedstrijd dus daar moest ik wel omheen zigzaggen dat kan beter geregeld worden! Daarna nog 100 meter extra, deze kon ik nog wat versneller met een eindsprint. Eindtijd 23:30 bruto (23:12 netto) (Strava tijd 22:46, laatste snelste Strava tijd 23:08 dus telt wat mij betreft als een PR)
Echt helemaal stuk gegaan met al die harde wind maar wel een hele vlakke race gelopen. Ik ben tevreden maar weet zeker dat er meer inzit met goede omstandigheden.
Vandaag voor het eerst in een tijdje gehardloopd. 
Had een blessure op werk opgelopen, even 2 weken niet wezen lopen en overgestapt op de fiets.
Was vooral de bedoeling om mijn Stravastreak niet te breken, uiteindelijk werd het iets meer dan 6km @5:03, geholpen door een agressieve zwaan.
Erg blij dat ik een tijd lang redelijk consistent in de 4:50s kon lopen, die zwaan zorgde wel voor een dusdanige stoot adrenaline dat de hartslag wegschoot en daardoor het tempo even compleet instortte. Kwam wel weer terug en rond de 5:05/5:10 geëindigd.
Hebben jullie ook dat de eerste 1-2km het lichaam even niet weet wat het aan moet met het feit dat je aan het hardlopen bent? Voelt stroef, stram, ademhaling die onregelmatig is.. Denk altijd dat het niks wordt, maar dan komt er ritme in en dan loopt het wel. Klinkt dat bekend?
Had een blessure op werk opgelopen, even 2 weken niet wezen lopen en overgestapt op de fiets.
Was vooral de bedoeling om mijn Stravastreak niet te breken, uiteindelijk werd het iets meer dan 6km @5:03, geholpen door een agressieve zwaan.
Erg blij dat ik een tijd lang redelijk consistent in de 4:50s kon lopen, die zwaan zorgde wel voor een dusdanige stoot adrenaline dat de hartslag wegschoot en daardoor het tempo even compleet instortte. Kwam wel weer terug en rond de 5:05/5:10 geëindigd.
Hebben jullie ook dat de eerste 1-2km het lichaam even niet weet wat het aan moet met het feit dat je aan het hardlopen bent? Voelt stroef, stram, ademhaling die onregelmatig is.. Denk altijd dat het niks wordt, maar dan komt er ritme in en dan loopt het wel. Klinkt dat bekend?
Indien er een mogelijkheid is voor een onderschrift, dient deze getoond te worden.
Ja, dat is ook de reden dat je profs ook in bijvoorbeeld het schaatsen of wielrennen vaak even kort (bijna) maximaal ziet gaan tijdens hun warming up. Dat is een fysiologisch iets.
Uiteraard maakt dat niks uit als je een rustig loopje gaat doen of als je in elk geval rustig start met je loopje. Maar zeker als je bijvoorbeeld voor een snelle 5km gaat dan heb je dus ook hiervoor echt een goede warming up nodig om meteen optimaal te kunnen presteren.
Uiteraard maakt dat niks uit als je een rustig loopje gaat doen of als je in elk geval rustig start met je loopje. Maar zeker als je bijvoorbeeld voor een snelle 5km gaat dan heb je dus ook hiervoor echt een goede warming up nodig om meteen optimaal te kunnen presteren.
[ Voor 5% gewijzigd door ik222 op 05-04-2026 23:10 ]
Je was toch een paar weken terug gevallen toch? Misschien goed om iemand er naar te laten kijken?Shinji schreef op zondag 5 april 2026 @ 16:35:
Net weer even geprobeerd hard te lopen, ik kwam tot over het bruggetje, 60m
Elke stap doet pijn.
Nou dat ging niet helemaal zoals gehoopt.XyS schreef op zondag 5 april 2026 @ 19:32:
[...]
Ik heb zoiets gehad een paar weken na de marathon, het schoot er in maar dacht dat het meeviel. Pas de dagen erna duidelijk dat het wel een probleem was: XyS in "Hardlopen - deel 9"
https://fysiotherapie4all...en/peroneus-tendinopathie
Heeft maanden geduurd maar kon wel gewoon door blijven lopen, op het begin dit de enkel in te tapen zodat het in elk geval niet erger werd. Het deed heel veel pijn bij het doen van calf raises met die been, die deed ik dan ook niet. Maargoed dit zou van alles kunnen zijn natuurlijk, waar doet het zeer en bij welke beweging? Als ik niet zou kunnen wandelen zou ik zeker rust nemen en naar de fysio gaan.
Liep naar de atletiekbaan en mijn hartslag was al 10 hoger dan normaal.
Even paar sprintjes en beetje benen warm maken.
Toen weggegaan op 3:27 pace, benen voelen traag.
Km 2 op 3:30, benen voelen oke maar het begint al moeilijk te worden.
Km 3 op 3:30 en het lukt me nog net om tegen de wind in te blijven pushen. Ik heb ook al aardig wat buikpijn bovenin mijn buik.
Km 4 lukt pushen niet meer, de wind staat over de lengte van de baan en ik verlies snelheid. Het voelt niet aan alsof ik echt hard loop maar pushen lukt ook niet meer, resultaat 3:40. Mentaal geef ik het 3:30 doel hier op.
Op km 5 loopt er iemand voor me en hij doet een interval, ik kan daardoor gelukkig nog een beetje versnellen of in elk geval niet vertragen, 3:39.
Resultaat: 17:49
Members only:
Ik kan achteraf nog gewoon praten en lopen, hartslag is eigenlijk ook heel stabiel gebleven. Denk dat ik meer snelheids werk moet doen om mezelf te kunnen pushen. En zoals ik al dacht, met een evenement meedoen.
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers.
Inloggen
Al met al alsnog een mooi PR want er is 30 seconden af sinds december!
Edit: uurtje later, ben ook heel blij hoe mijn benen aanvoelen. Totaal geen last. Dat voor iemand die eerst al last kreeg na 4 strides
[ Voor 3% gewijzigd door XyS op 06-04-2026 11:07 ]
De afgelopen weken wegens niet fit tot ziek zijn een stuk minder gerend, zelfs 2x m’n training met de vereniging op donderdag volledig overgeslagen. Gisteren ging een rustige 17km weer lekker, en toen werd ik vanochtend na een goede nachtrust wakker, het zonnetje scheen, het was lekker fris buiten. Ideale condities voor een PR poging op de HM, en een soort van (onvrijwillige) taper achter de rug…
Dus dat heb ik vanochtend maar eens gedaan, was zelfs zo hard van start gegaan dat de 10k ook wat scherper kon zetten. Onderweg nog een fietser tegengekomen die een stukje meefietste, een praatje kwam maken en aanmoedigde.
10k is van 40m16 naar 39m14 gegaan, HM van 1:31:19 naar 1:23:59. Dat was een lekker rondje!
Dus dat heb ik vanochtend maar eens gedaan, was zelfs zo hard van start gegaan dat de 10k ook wat scherper kon zetten. Onderweg nog een fietser tegengekomen die een stukje meefietste, een praatje kwam maken en aanmoedigde.
10k is van 40m16 naar 39m14 gegaan, HM van 1:31:19 naar 1:23:59. Dat was een lekker rondje!
@XyS Dat is blijkbaar typisch voor NSM-lopers. Je loopt dan wel een dik PR maar de benen voelen niet fantastisch .
Mechanisch zijn de benen het 5km tempo niet gewoon en dat kan onwennig aanvoelen.
Tip: volgens sommige NSM-lopers zou een goede opwarming met 3x3 min subthreshold (aan 16km tempo) dat probleem kunnen oplossen.
Mechanisch zijn de benen het 5km tempo niet gewoon en dat kan onwennig aanvoelen.
Tip: volgens sommige NSM-lopers zou een goede opwarming met 3x3 min subthreshold (aan 16km tempo) dat probleem kunnen oplossen.
Ja ook wel logisch, doe al jaren eigenlijk niks 'snel'. Na januari ben ik gestopt met NSM omdat de intervallen voor te veel last zorgden. Ren maximaal marathon tempo, had nu wel een paar stukjes 3:10-3:30 pace gedaan tijdens opwarming. Beetje jammer dat ik niet van begin tot einde kon pushen. Of misschien is het anders: op het begin deden mijn fast twitch fibers nog even mee, daarna niet meer. Hartslag bleef rond LT2 hangen en spieren zwakten af. Maar het is sowieso sneller dan ik ooit heb gelopen dus blij mee. Toch knap dat dit kan met enkel aerobe basis opbouwen.Hartloper schreef op maandag 6 april 2026 @ 13:44:
@XyS Dat is blijkbaar typisch voor NSM-lopers. Je loopt dan wel een dik PR maar de benen voelen niet fantastisch .
Bijna drie weken verder (bijna 8 weken sinds ik ‘echt’ heb gelopen) en het gaat de goede kant op! Na heel veel rust icm isometrische oefeningen (met name statische holds op de tenen) heb ik vandaag zowaar 6 x 3 minuten heel rustig mogen lopen, en het lijkt erop dat de achillespees zich goed houdt.ADutchGuy schreef op dinsdag 17 maart 2026 @ 18:19:
Ik heb een beetje dom gedaan.
Vorig jaar ontzettende progressie gemaakt zonder blessures, door vooral rustig te trainen obv mijn Garmin trainingsprogramma.
Begin dit jaar mocht ik twee maanden gratis de REN app proberen omdat ik de beta test was gestart.
Ik merkte al heel snel dat de trainingen voor mij eigenlijk te zwaar waren, maar dat wilde ik voor mezelf niet toegeven. Dus gewoon stug doorgaan.
7 februari een 10EM voluit gelopen, die niet n het REN schema stond. De daarop volgende trainingen waren veel te heftig: het adaptieve van die app werkte niet zoals je zou verwachten.
En mijn boerenverstand werkte blijkbaar ook niet heel goed, anders had ik die suggesties wel genegeerd.
Gevolg: flinke achillespees blessure, al drie weken vrijwel niet meer gelopen en niet eens gedacht aan starten bij de geplande HM afgelopen zaterdag.
Ik vrees dat dit langer gaat duren dan me lief is
Nu niet gelijk te gek gaan doen en nog even rustig verder opbouwen, maar de opwaartse lijn lijkt ingezet!
Ik ga zondag de marathon in Rotterdam lopen, mijn eerste. Ik had hoge ambities maar helaas ging de voorbereiding niet vlekkeloos en heb ik een paar weken gemist dus mijn richttijd is nu rond de 3:30. Helemaal prima want dit hoort ook bij sport maar wat belangrijk is, is dat mijn vriendin mij op de fiets wil volgen en op diverse plekken wil aanmoedigen. Hebben jullie tips voor plekken waar zij makkelijk op de fiets kan komen?
Let op:
"Hardlopen is voor de één een sport, voor de ander een reis". Iedereen is welkom, ook de minder geoefende loper
Voor vragen en discussie over sporthorloges kun je terecht in Het grote Sporthorloge met GPS topic.
Voor vragen en discussie over triathlon, kan men terecht in Het Triatlontopic - Deel 2.
Als aanvulling op de topics in deze reeks, zijn er Tweakers Hardlopen-groepen op Strava en Garmin Connect. Om toegang te krijgen:
1. Strava: Geef op Strava aan dat je lid wil worden van de groep (klik op Request to Join). Stuur je op Strava gebruikte naam in een DM op Tweakers aan de admins: Poekie en Calitomnication.
2. Garmin: Stuur in een DM op Tweakers met onderwerp Toegang Garmin je gebruikersnaam van het Garmin aan de admin: Calitomnication.
Ook jouw PR's doorgeven? Dat kan als je de sheet invult.
"Hardlopen is voor de één een sport, voor de ander een reis". Iedereen is welkom, ook de minder geoefende loper
Voor vragen en discussie over sporthorloges kun je terecht in Het grote Sporthorloge met GPS topic.
Voor vragen en discussie over triathlon, kan men terecht in Het Triatlontopic - Deel 2.
Als aanvulling op de topics in deze reeks, zijn er Tweakers Hardlopen-groepen op Strava en Garmin Connect. Om toegang te krijgen:
1. Strava: Geef op Strava aan dat je lid wil worden van de groep (klik op Request to Join). Stuur je op Strava gebruikte naam in een DM op Tweakers aan de admins: Poekie en Calitomnication.
2. Garmin: Stuur in een DM op Tweakers met onderwerp Toegang Garmin je gebruikersnaam van het Garmin aan de admin: Calitomnication.
Ook jouw PR's doorgeven? Dat kan als je de sheet invult.
:strip_exif()/f/image/flQShWeOAdph7jfR17iFykrF.jpg?f=fotoalbum_large)