WK 2026: Scoor de beste deals! Stel jouw winnende opstelling samen met behulp van ons advies.

Hardlopen - deel 9 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 450 451 Laatste
Acties:

• Gulioz123
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 07-06 12:02
Gulioz123 schreef op dinsdag 9 december 2025 @ 09:22:
Met een hobby voor hardlopen en het bouwen van websites ben ik de afgelopen maanden hard bezig geweest met een persoonlijk project die eindelijk live is. Ik heb zojuist RunAcademy.nl gelanceerd — een nieuwe website voor hardlopers, met als grootste troef een volledig persoonlijke hardloopschema-generator. In mijn zoektocht naar persoonlijke hardloopschema's kwam ik al gauw op PDFjes tegen die niet persoonlijk waren en persoonlijke schema generators waren al gauw betaald (zoals Runna). Dat moest anders, vond ik![mbr]knip[/]
We zijn inmiddels een half jaar verder. Ik heb de afgelopen maanden echt keihard gewerkt aan een nieuwe versie waar enorm veel verandert is. Inmiddels heet de website RUNCULTURE en is de hardloop schema generator 20x beter.
  • Ik ben in gesprek gegaan met meerdere mede-Tweakers (en hoop dat via deze post weer te doen - stuur mij gerust privé berichten voor opmerkingen of vragen!)
  • Ik ben in gesprek gegaan met ervaren (en minder ervaren) hardlopers om informatie en gebruikerservaringen op te halen
  • Ik heb verschillende boeken gekocht, gelezen en hun filosofie gecombineerd en geïmplementeerd. De logica leunt nu bijv, veel meer op VDOT om logische, slimme keuzes te maken in het persoonlijke schema
Ik ben heel benieuwd wat jullie hier van vinden! Ik heb zelf de ambitie om groter te worden en er een echt bekend merk van te maken. Ik zou zeggen: maak een schema en ik hoor het graag, hoe klein dan ook. Perfect is het nog niet, maar het is zeker een stap in de goede richting vs wat ik jullie in december liet zien.

Let wel op: de "gebalanceerde" methode is nu de meest ontwikkelde, getweakte methode. De VDOT methode leunt nu nog erg op de bestaande schema's van Jack Daniels, daar moet ik iets slims voor gaan bedenken (mogelijk plagiaat en ook nog te weinig rekening met niveau / blessures / etc).

• Megupe
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 22:09
Gulioz123 schreef op dinsdag 2 juni 2026 @ 10:29:
[...]

We zijn inmiddels een half jaar verder. Ik heb de afgelopen maanden echt keihard gewerkt aan een nieuwe versie waar enorm veel verandert is. Inmiddels heet de website RUNCULTURE en is de hardloop schema generator 20x beter.
  • Ik ben in gesprek gegaan met meerdere mede-Tweakers (en hoop dat via deze post weer te doen - stuur mij gerust privé berichten voor opmerkingen of vragen!)
  • Ik ben in gesprek gegaan met ervaren (en minder ervaren) hardlopers om informatie en gebruikerservaringen op te halen
  • Ik heb verschillende boeken gekocht, gelezen en hun filosofie gecombineerd en geïmplementeerd. De logica leunt nu bijv, veel meer op VDOT om logische, slimme keuzes te maken in het persoonlijke schema
Ik ben heel benieuwd wat jullie hier van vinden! Ik heb zelf de ambitie om groter te worden en er een echt bekend merk van te maken. Ik zou zeggen: maak een schema en ik hoor het graag, hoe klein dan ook. Perfect is het nog niet, maar het is zeker een stap in de goede richting vs wat ik jullie in december liet zien.

Let wel op: de "gebalanceerde" methode is nu de meest ontwikkelde, getweakte methode. De VDOT methode leunt nu nog erg op de bestaande schema's van Jack Daniels, daar moet ik iets slims voor gaan bedenken (mogelijk plagiaat en ook nog te weinig rekening met niveau / blessures / etc).
Op eerste gezicht ziet er leuk en doordacht uit. Ben er doorheen gelopen. Best wel veel opties, komt iets overweldigend over.
Paar grote dingen die mij snel opvallen
  1. Inloggen lukt me niet. Krijg soms een mail (na herhaalverzendverzoek), maar die opent dan gewoon weer opnieuw inlogscherm.
  2. De oefeningen lijken nogal traag qua tempo, heb ik wel vdot schema en voorzichtig opbouwen.
  3. Zijn deze schema's makkelijk te exporteren naar bijv Garmin?
  4. Zo in het overzicht zie ik bijv "easy run + strides": 22:10 min @ 5:30 min / km en Herhaal 8x:20 sec @ 3:45 min / km + 20 sec wandelen. |
    Maar eindig je dan met die 20 seconden wandelen of is dan een deel van die 22:10 nog cooling down?
Ik denk wel dat ik naast mijn garmin run coach(DSW) en eigen ingevingen hier zeker wel inspiratie uit kan halen.

Met ander mailadres en vanaf ander apparaat geen mails ontvangen. Dat stukje werkt nog niet lekker.

• Masch
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 05-06 19:25
[...]

Ik heb even gekeken, super leuk initiatief. Het schema lijkt best veel op wat Runna (betaald abonnement) voor mij heeft gegenereerd. Leuk wat afwisseling, wel iets minder zwaar dan wat Runna mij laat doen. Als er ook een export/ koppeling naar Garmin in zou zitten, dan zou dit voor mij een goed alternatief kunnen zijn. Momenteel nog zo'n 9 maanden een abbo op Runna, dus ga er voor nu nog niet verder mee, maar ik heb hem in mijn favorieten gezet _/-\o_

(\__/) Ik wist totaal niet wat hier neer te zetten....
(='.'=) Dus het werd....
("")("") Een konijn!!

• Gulioz123
Megupe schreef op dinsdag 2 juni 2026 @ 11:19:
[...]

Op eerste gezicht ziet er leuk en doordacht uit. Ben er doorheen gelopen. Best wel veel opties, komt iets overweldigend over.
Paar grote dingen die mij snel opvallen
  1. Inloggen lukt me niet. Krijg soms een mail (na herhaalverzendverzoek), maar die opent dan gewoon weer opnieuw inlogscherm.
  2. De oefeningen lijken nogal traag qua tempo, heb ik wel vdot schema en voorzichtig opbouwen.
  3. Zijn deze schema's makkelijk te exporteren naar bijv Garmin?
  4. Zo in het overzicht zie ik bijv "easy run + strides": 22:10 min @ 5:30 min / km en Herhaal 8x:20 sec @ 3:45 min / km + 20 sec wandelen. |
    Maar eindig je dan met die 20 seconden wandelen of is dan een deel van die 22:10 nog cooling down?
Ik denk wel dat ik naast mijn garmin run coach(DSW) en eigen ingevingen hier zeker wel inspiratie uit kan halen.

Met ander mailadres en vanaf ander apparaat geen mails ontvangen. Dat stukje werkt nog niet lekker.
Heel erg bedankt voor deze feedback! En de wizard is inderdaad vrij uitgebreid. Ik heb goed nagedacht over welke vragen ik moet stellen om exact tot het "juiste" advies te komen. Deze vragen zouden mij voor elk scenario af moeten dekken - voor nu en voor toekomstige tweaks aan het model. Veel logica is wel slim en vooraf ingevuld. Als ingelogde gebruiker onthoudt hij bijv je belasting (hoeveel loop je nu per week etc) zodat je die niet opnieuw hoeft in te vullen. Ook bij stap 5, de vragen over geslacht / geb.datum/email hoeven na inloggen niet meer. PR's worden opgeslagen in je profiel, onthouden en vooraf ingevuld als je weer bij stap 2 je PR op moet geven voor een afstand.

Bedankt voor de input mbt het inloggen. Ik pak het direct op - zou over een uur opgelost moeten zijn.

De easy run: je eindigt met de 20 sec wandelen. Bij het bewerken van een training kan je zelf nog een cooling-down toevoegen. De "..." icoon bij het hoveren op een training, kan je hem aanpassen.

Garmin export / import ga ik nog bouwen, zou er binnenkort moeten zijn. Kalender functionaliteit + PDF is trouwens ook een mooie feature (werkt als je ingelogd bent)

• Megupe
Gulioz123 schreef op dinsdag 2 juni 2026 @ 11:53:
[...]

Heel erg bedankt voor deze feedback! En de wizard is inderdaad vrij uitgebreid. Ik heb goed nagedacht over welke vragen ik moet stellen om exact tot het "juiste" advies te komen. Deze vragen zouden mij voor elk scenario af moeten dekken - voor nu en voor toekomstige tweaks aan het model. Veel logica is wel slim en vooraf ingevuld. Als ingelogde gebruiker onthoudt hij bijv je belasting (hoeveel loop je nu per week etc) zodat je die niet opnieuw hoeft in te vullen. Ook bij stap 5, de vragen over geslacht / geb.datum/email hoeven na inloggen niet meer. PR's worden opgeslagen in je profiel, onthouden en vooraf ingevuld als je weer bij stap 2 je PR op moet geven voor een afstand.

Bedankt voor de input mbt het inloggen. Ik pak het direct op - zou over een uur opgelost moeten zijn.

De easy run: je eindigt met de 20 sec wandelen. Bij het bewerken van een training kan je zelf nog een cooling-down toevoegen. De "..." icoon bij het hoveren op een training, kan je hem aanpassen.

Garmin export / import ga ik nog bouwen, zou er binnenkort moeten zijn. Kalender functionaliteit + PDF is trouwens ook een mooie feature (werkt als je ingelogd bent)
Graag gedaan. En dan wacht ik nog af voor de inlog en garmin :)

Heb nog een schema gemaakt met hetzelfde doel (5km in 20minuten), maar dan de gebalanceerde methode. Gebalanceerd is wel wat pittiger. Maar wat me dan weer opvalt is dat tempo training 2 blokken 11 min @ 4:10 is, en drempeltraining 2 blokken 10 min @ 4:05 is.
Is dat bewust zo dicht bij elkaar qua tijd en snelheid?

• Gulioz123
Masch schreef op dinsdag 2 juni 2026 @ 11:45:
[...]

Ik heb even gekeken, super leuk initiatief. Het schema lijkt best veel op wat Runna (betaald abonnement) voor mij heeft gegenereerd. Leuk wat afwisseling, wel iets minder zwaar dan wat Runna mij laat doen. Als er ook een export/ koppeling naar Garmin in zou zitten, dan zou dit voor mij een goed alternatief kunnen zijn. Momenteel nog zo'n 9 maanden een abbo op Runna, dus ga er voor nu nog niet verder mee, maar ik heb hem in mijn favorieten gezet _/-\o_
Dank je! Garmin export staat op de planning. En goed dat je aangeeft dat de schema's wat lichter zijn. Ik heb er nu voor gekozen om wat voorzichtiger te zijn in de adviezen. Wellicht gooi ik de belasting omhoog, of geef ik een makkelijke tweaker/slider bij het aanmaken (of op de schema pagina zelf) om de belasting/volume/paces omhoog te draaien.

• uFx
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 22:26

uFx

[...]

Door mijn adblocker kom ik niet door de bot-check van Cloudflare (al vaker gehad). En dan haak ik af :)

I'm gonna architect a world of pain all over your candy ass

• Gulioz123
uFx schreef op dinsdag 2 juni 2026 @ 12:15:
[...]

Door mijn adblocker kom ik niet door de bot-check van Cloudflare (al vaker gehad). En dan haak ik af :)
Wauw super belangrijk, helemaal gemist. Ik zet hem voor nu uit. Dank je!

• Gulioz123
Megupe schreef op dinsdag 2 juni 2026 @ 12:00:
[...]

Graag gedaan. En dan wacht ik nog af voor de inlog en garmin :)

Heb nog een schema gemaakt met hetzelfde doel (5km in 20minuten), maar dan de gebalanceerde methode. Gebalanceerd is wel wat pittiger. Maar wat me dan weer opvalt is dat tempo training 2 blokken 11 min @ 4:10 is, en drempeltraining 2 blokken 10 min @ 4:05 is.
Inloggen werkt nu als het goed is. Ik had hem niet goed ingesteld vanuit de authentication layer, waarbij hij enkel goedkeurde vanaf hetzelfde apparaat. Dus inloggen vanaf laptop en dan goedkeuren vanaf telefoon werkte niet. Werkt het nu wel?

• edozat1
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 21:20
Ik ben heel benieuwd wat jullie hier van vinden!
Heel mooi!! Ik probeer een standaard schema te maken, maar bij de laatste stap (Genereer Schema) krijg ik de melding ‘Kies hoe vaak je nu per week loopt’. Ik zie niet of en zo ja waar ik dat kan invullen.

• Megupe
Gulioz123 schreef op dinsdag 2 juni 2026 @ 12:24:
[...]

Inloggen werkt nu als het goed is. Ik had hem niet goed ingesteld vanuit de authentication layer, waarbij hij enkel goedkeurde vanaf hetzelfde apparaat. Dus inloggen vanaf laptop en dan goedkeuren vanaf telefoon werkte niet. Werkt het nu wel?
Inloggen via android/chrome werkt nu wel, door direct op de link in de mail te klikken. Ik krijg trouwens nergens de optie om de 6 cijferige code die dan meekomt ergens in te vullen.
Nu iets later in edge op windows11 wel verzoek om 6 cijferige code. Dat werkt.

En @aap , je kan de lange trianingsdag aanpassen naar jouw voorkeur. En ook mij viel op dat ik de dag voor mijn PR poging (5km < 20min) nog 10-12 minuten op exact dat tempo moet lopen en dan ook nog 4x sprinten op dat tempo.

[ Voor 14% gewijzigd door Megupe op 02-06-2026 13:37 . Reden: update ]

• aap
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 22:52

aap

[...]

Ik heb het even uit nieuwsgierigheid geprobeerd. Ik zit momentaal nog in een (lang) herstel van een blessure en ik was benieuwd wat voor schema je website me geeft. Het schema dat eruit kwam zag er helemaal niet slecht uit!

Wat feedback:
  • Het schema begint echt waar ik nu zeg te staan. (Veel schema's zeggen: als jij een HM wilt lopen, dan moet je vandaag al 12 km kunnen lopen)
  • Een duurloop van 100 minuten 3 dagen voor de halve marathon op het eind? Lijkt me niet helemaal te rijmen met inzichten over tapering. (Of is dit mijn schuld omdat ik aangaf dat het schema korter moest zijn dan de aanbevolen duur?)
  • De lange duurloop werd steeds op donderdagen ingepland. In het weekend heb ik meer tijd :) Misschien een optie voor de gebruiker om in te kunnen stellen op welke dag de lange(re) trainingen bij voorkeur ingepland moeten worden?
    Oeps, die optie had ik over het hoofd gezien!
  • In de rustweken gaat de lengte van de LDL steeds naar 28m. Het lijkt me dat dat wel mee mag schalen met de getraindheid?

• Gulioz123
uFx schreef op dinsdag 2 juni 2026 @ 12:15:
[...]

Opgelost! Werkt het nu wel?

• Gulioz123
edozat1 schreef op dinsdag 2 juni 2026 @ 13:02:
[...]

Heel mooi!! Ik probeer een standaard schema te maken, maar bij de laatste stap (Genereer Schema) krijg ik de melding ‘Kies hoe vaak je nu per week loopt’. Ik zie niet of en zo ja waar ik dat kan invullen.
Goeie, dank je. Ik heb het probleem gevonden: bij een standaard plan (stap 1) en "neutraal" bij stap 2 (zonder PR), krijg je in stap 5 bij "Genereer schema" deze foutmelding. Nu niet meer.

• Gulioz123
Megupe schreef op dinsdag 2 juni 2026 @ 13:09:
[...]

Inloggen via android/chrome werkt nu wel, door direct op de link in de mail te klikken. Ik krijg trouwens nergens de optie om de 6 cijferige code die dan meekomt ergens in te vullen.
Nu iets later in edge op windows11 wel verzoek om 6 cijferige code. Dat werkt.

En @aap , je kan de lange trianingsdag aanpassen naar jouw voorkeur. En ook mij viel op dat ik de dag voor mijn PR poging (5km < 20min) nog 10-12 minuten op exact dat tempo moet lopen en dan ook nog 4x sprinten op dat tempo.
Dank voor je input. Mbt drempel <> tempo: de filosofie die ik toepas is dat ze buren zijn, geen totaal verschillende zones. Drempel hoort iets zwaarder te zijn dan tempo. Een gat van ~5 sec pace tussen drempel en tempo in samenspel met de vrijwel gelijke blokken laat ze inderdaad in jouw schema te weinig verschillen.

De logica die ik nu heb, is dat drempel een range van -10 tot +10 seconde heeft tov je doelpace (gemmideld +0 sec/km). Voor tempo is dat -5 tot +15 (gemiddeld +5 sec/km). Tempo heeft blokken van 8-15 minuten met 2 min rust, en drempel 6-12 minuten met 1-2 min rust.

Hoe zou jij dit in jouw schema logischer vinden qua logica?

• Megupe
Gulioz123 schreef op dinsdag 2 juni 2026 @ 14:52:
[...]

Dank voor je input. Mbt drempel <> tempo: de filosofie die ik toepas is dat ze buren zijn, geen totaal verschillende zones. Drempel hoort iets zwaarder te zijn dan tempo. Een gat van ~5 sec pace tussen drempel en tempo in samenspel met de vrijwel gelijke blokken laat ze inderdaad in jouw schema te weinig verschillen.

De logica die ik nu heb, is dat drempel een range van -10 tot +10 seconde heeft tov je doelpace (gemmideld +0 sec/km). Voor tempo is dat -5 tot +15 (gemiddeld +5 sec/km). Tempo heeft blokken van 8-15 minuten met 2 min rust, en drempel 6-12 minuten met 1-2 min rust.

Hoe zou jij dit in jouw schema logischer vinden qua logica?
Ik snap je logica in beide alinea's. Maar ik heb toch het gevoel dat ze nagenoeg hetzelfde zijn en bereiken.
Het drempelblok zou ik zo laten, het tempoblok zou ik eerder iets langamer en langer maken (15 min @ 4:20min/km).

En de shake-out is ook niet heel lekker gegenereerd: zo loop je de dag voor de 5km in 20 minuten het volgende (die 4 herhalingen lijken me dan juist wel weer goed)Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/T30HM9em_-i9xpb24kwAKmi2Jbk=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/zFuTzEZDo8UsfxS0jDeSkoP1.png?f=user_large

Sorry, klinkt nu alsof ik heel kritisch ben. Ben ik ook, maar is opbouwend en positief bedoeld, ik juich je initiatief toe.

• Gulioz123
Megupe schreef op dinsdag 2 juni 2026 @ 15:08:
[...]

Ik snap je logica in beide alinea's. Maar ik heb toch het gevoel dat ze nagenoeg hetzelfde zijn en bereiken.
Het drempelblok zou ik zo laten, het tempoblok zou ik eerder iets langamer en langer maken (15 min @ 4:20min/km).

En de shake-out is ook niet heel lekker gegenereerd: zo loop je de dag voor de 5km in 20 minuten het volgende (die 4 herhalingen lijken me dan juist wel weer goed)[Afbeelding]

Sorry, klinkt nu alsof ik heel kritisch ben. Ben ik ook, maar is opbouwend en positief bedoeld, ik juich je initiatief toe.
100% geen sorry zeggen. Je hebt geen idee hoe blij ik ben met deze feedback. Ik voer het gelijk door, ik laat het je weten als het er staat!

PS die shake-out training heb ik nu alleen bij doelen t/m 10K. Zou je die bijv ook verwachten bij hogere afstanden?

• Megupe
Gulioz123 schreef op dinsdag 2 juni 2026 @ 15:10:
[...]

100% geen sorry zeggen. Je hebt geen idee hoe blij ik ben met deze feedback. Ik voer het gelijk door, ik laat het je weten als het er staat!

PS die shake-out training heb ik nu alleen bij doelen t/m 10K. Zou je die bijv ook verwachten bij hogere afstanden?
Volgens mij heb ik bij mijn marathon en halve marathon dag van te voren telkens heel rustig loopje gedaan (20 minuten met 4 keer kort ff aanzettten). Dus het zou bij elke afstand wel kunnen passen denk ik.

• Juancho
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 06-06 09:55
Megupe schreef op dinsdag 2 juni 2026 @ 15:16:
[...]

Volgens mij heb ik bij mijn marathon en halve marathon dag van te voren telkens heel rustig loopje gedaan (20 minuten met 4 keer kort ff aanzettten). Dus het zou bij elke afstand wel kunnen passen denk ik.
Ik gebruik Trenara nu ook al een jaar ofzo en zij zetten ook ALTIJD de dag voor mijn wedstrijd een kortere/rustig loopje in de agenda. Prima dat ze dat doen, ik gooi deze alleen altijd direct weg of ik verplaats deze na 3 dagen eerder. De dag voor de wedstrijd is voor mij echt een rust dag, behalve wandelen met de hond. Maargoed, misschien maakt zo'n loopje de dag voor je wedstrijd niks uit, misschien helpt het eerder of valt het juist tegen. Geen idee eigenlijk :). Maar ik heb volgende week zaterdag een halve marathon wedstrijd en Trenara wilde weer dat ik vrijdag 6km een rustig loopje ging doen. Gaan we dus niet doen :)

Garmin Forerunner 265 |Samsung Galaxy S23 | Polestar 2 MidYear 2026 Prime + B&W audio

• Paraselsius
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 05-06 12:52
Ik heb zondag mijn eerste halve marathon gelopen in Groningen met een netto tijd van 2:04:01. Was erg leuk alleen wel erg warm. Nu merkte ik dat ik gedurende de laatste uur van de marathon veel hogere HR had dan normaal (HR 180-184 (laatste 5 km 184 gemiddeld)) en dat meer dan uur lang. Zegt dat iets over of ik mijn HR zones anders moet inrichten in de toekomst? Ik was trouwens na 10 minuten na finish weer op adem en heb nog 30 minuten met dochter (20 kg) op de schouders rond gelopen daar. Nu spierpijn vrij alleen voel ik mijn enkels een beetje bij traplopen. (even voor context: ik gebruikte een Polar H10 met Amazfit T-Rex 3 als display)

[ Voor 6% gewijzigd door Paraselsius op 02-06-2026 15:48 ]

• Roozzz
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 21:57
Ik heb even wat gespeeld voor een marathonschema. Ik ben wel benieuwd welke benadering daarbij gehanteerd wordt?

Gevoelsmatig ben ik 16 weken aan het base builden en vervolgens op n-2 en n-3 verschijnt er 6x11min op doeltempo. Verder is alles aanmerkelijk rustiger en soms iets harder. Met wat ervaring met Daniels en advanced marathoning maak ik me wat zorgen of ik op basis hiervan klaar zou zijn voor de marathon.

Opzich zijn het meer dan genoeg kilometers, maar ik denk dat je met wat minder volume en meer specifieke kilometers er meer uit kan halen. Zeg maar wat bovenstaande methoden doen.

If you can see, look. If you can look, observe

• InZane
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 21:28
Juancho schreef op dinsdag 2 juni 2026 @ 15:31:
[...]

Ik gebruik Trenara nu ook al een jaar ofzo en zij zetten ook ALTIJD de dag voor mijn wedstrijd een kortere/rustig loopje in de agenda. Prima dat ze dat doen, ik gooi deze alleen altijd direct weg of ik verplaats deze na 3 dagen eerder. De dag voor de wedstrijd is voor mij echt een rust dag, behalve wandelen met de hond. Maargoed, misschien maakt zo'n loopje de dag voor je wedstrijd niks uit, misschien helpt het eerder of valt het juist tegen. Geen idee eigenlijk :). Maar ik heb volgende week zaterdag een halve marathon wedstrijd en Trenara wilde weer dat ik vrijdag 6km een rustig loopje ging doen. Gaan we dus niet doen :)
Ik vind een rustig losloopje de dag voor een wedstrijd altijd wel heel fijn. Word ik er beter van? Geen idee. Maar ik vind het zelf wel lekker om een beetje (rustig) in beweging te blijven. Wandelen met honden doe ik trouwens ook, da's dagelijkse kost.

• Gulioz123
aap schreef op dinsdag 2 juni 2026 @ 13:36:
[...]

Ik heb het even uit nieuwsgierigheid geprobeerd. Ik zit momentaal nog in een (lang) herstel van een blessure en ik was benieuwd wat voor schema je website me geeft. Het schema dat eruit kwam zag er helemaal niet slecht uit!

Wat feedback:
  • Het schema begint echt waar ik nu zeg te staan. (Veel schema's zeggen: als jij een HM wilt lopen, dan moet je vandaag al 12 km kunnen lopen)
  • Een duurloop van 100 minuten 3 dagen voor de halve marathon op het eind? Lijkt me niet helemaal te rijmen met inzichten over tapering. (Of is dit mijn schuld omdat ik aangaf dat het schema korter moest zijn dan de aanbevolen duur?)
  • De lange duurloop werd steeds op donderdagen ingepland. In het weekend heb ik meer tijd :) Misschien een optie voor de gebruiker om in te kunnen stellen op welke dag de lange(re) trainingen bij voorkeur ingepland moeten worden?
    Oeps, die optie had ik over het hoofd gezien!
  • In de rustweken gaat de lengte van de LDL steeds naar 28m. Het lijkt me dat dat wel mee mag schalen met de getraindheid?
Dank voor je feedback! Ik heb de rustweek bij een wedstrijd rustiger gemaakt. Zou je nog eens willen controleren of dit beter is zo? Je kan je bestaande schema gewoon verversen.

Mbt je LDL vraag van 28km: wat verwacht je in jouw geval? Ik snap je vraag nog niet helemaal, is 28km in jouw geval te laag?

• nogeeninlog
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 21:43
[...]

Wat ik mis, en dat had ik volgens mij eerder gemeld, is een vaste dag voor intervaltraining. Die doe ik, en vermoedelijk niet alleen ik, op een training van de atletiekclub, en dat is op een vaste dag in de week.

• edozat1
Ik ben heel benieuwd wat jullie hier van vinden!
Nogmaals, heel mooi hoe ver je al bent gekomen. Ik heb nog een vraag.

Om te zien hoe het systeem werkt, heb ik een persoonlijk schema laten maken met een paar uitersten: een 10km wedstrijd in oktober met een streeftijd van 34 minuten, maar tegelijkertijd heel laag startniveau (Heel moeilijk, 8:00/km en Complete beginner). Het systeem rekent dan met de streeftijd, niet met het huidige niveau, want de eerste training is een Easy run op een tempo van 4:20/km.

Voor zover ik weet is het credo altijd 'train volgens je huidige niveau, niet volgens het niveau waar je wil uitkomen'. Dit lijkt niet op die manier toegepast. Klopt dat? Voor mij is dit relevant omdat ik lange tijd niet serieus heb hardgelopen/getraind voor een wedstrijd en dat nu weer heb opgepakt door het afgelopen jaar rustig op te bouwen tot een moment waarop ik weer een schema wil starten tot een wedstrijd in oktober. Ik verwacht met een week of 12-16 snel naar een hoger niveau te komen, maar dat betekent dat mijn streeftijd niet helemaal past bij mijn huidige niveau. Omdat het systeem uitgaat van mijn streeftijd, lijken de eerste trainingen te zwaar voor dit moment. Hoe kijk je hier tegenaan?

Het zou ook kunnen dat mijn streeftijd gewoon te ambitieus is en ik dat moet bijstellen tot ik het idee heb dat de eerste trainingen van het schema wél passen bij mijn huidige niveau. In dat geval hoor ik dat ook graag (van jou of anderen).

En iets anders. Misschien is het een idee om een apart topic te starten hiervoor. Ik weet niet precies hoe het zit met de forumregels, maar dat kan je checken. Dan blijft alle info mooi bij elkaar.

• Hartloper
  • Registratie: Mei 2021
  • Laatst online: 20:05
[...]

En de shake-out is ook niet heel lekker gegenereerd: zo loop je de dag voor de 5km in 20 minuten het volgende (die 4 herhalingen lijken me dan juist wel weer goed)[Afbeelding]

De dag voordien nog de helft van wedstrijdafstand op wedstrijdtempo is absoluut geen goed idee, dat moet eruit. Dat kost je frisheid op de wedstrijddag. Lees je nog eens in over taper. De meesten lopen ofwel niet ofwel heel rustig de dag voordien. Een paar korte versnellingen kan, maar is zeker niet nodig.

• ik222
  • Registratie: Maart 2007
  • Niet online
edozat1 schreef op dinsdag 2 juni 2026 @ 19:38:
[...]

Om te zien hoe het systeem werkt, heb ik een persoonlijk schema laten maken met een paar uitersten: een 10km wedstrijd in oktober met een streeftijd van 34 minuten, maar tegelijkertijd heel laag startniveau (Heel moeilijk, 8:00/km en Complete beginner). Het systeem rekent dan met de streeftijd, niet met het huidige niveau, want de eerste training is een Easy run op een tempo van 4:20/km.

Voor zover ik weet is het credo altijd 'train volgens je huidige niveau, niet volgens het niveau waar je wil uitkomen'. Dit lijkt niet op die manier toegepast. Klopt dat? Voor mij is dit relevant omdat ik lange tijd niet serieus heb hardgelopen/getraind voor een wedstrijd en dat nu weer heb opgepakt door het afgelopen jaar rustig op te bouwen tot een moment waarop ik weer een schema wil starten tot een wedstrijd in oktober. Ik verwacht met een week of 12-16 snel naar een hoger niveau te komen, maar dat betekent dat mijn streeftijd niet helemaal past bij mijn huidige niveau. Omdat het systeem uitgaat van mijn streeftijd, lijken de eerste trainingen te zwaar voor dit moment. Hoe kijk je hier tegenaan?

Het zou ook kunnen dat mijn streeftijd gewoon te ambitieus is en ik dat moet bijstellen tot ik het idee heb dat de eerste trainingen van het schema wél passen bij mijn huidige niveau. In dat geval hoor ik dat ook graag (van jou of anderen).

En iets anders. Misschien is het een idee om een apart topic te starten hiervoor. Ik weet niet precies hoe het zit met de forumregels, maar dat kan je checken. Dan blijft alle info mooi bij elkaar.
Eigenlijk kom je dan op het punt waarop het systeem moet zeggen dat wat je wilt simpelweg niet kan. Want met die uitgangspositie, dat doel en de beschikbare tijd gaat dat inderdaad nooit lukken.

Wat mij overigens opvalt dat de tempo’s wel heel conservatief zijn. Nu weet ik van mezelf dat ik misschien soms iets te snel loop maar dit lijkt me wel het andere uiterste. Ik heb zelf een doel van een halve marathon onder de 1:35:00 (Eindhoven in oktober) en mijn huidige PR is 1:42:25. Ik loop zelf nu mijn lange duurlopen zo rond de 4:50 /km. Volgens het gegenereerde schema zou dat naar boven de 5:30 /km moeten. Ook de interval trainingen kom ik nergens onder de 4:40 terwijl ik zelf toch echt een stuk harder ga.

• kepler
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 20:04
Juancho schreef op dinsdag 2 juni 2026 @ 15:31:
[...]

Ik heb juist begrepen dat teveel rust voor de wedstrijd ook niet goed is, omdat bepaalde energie-systemen dan soort van op pauze gaan. Dat dus juist een rustig loopje, met wat versnellingen, de dag voor de wedstrijd zorgt dat die systemen weer (deels) activeert (of zorgt dat ze actief blijven).
Vroeger hield ik inderdaad aantal dagen rust voor een wedstrijd, maar laatste jaar doe ik meer rustige trainingen voor een wedstrijd. Die lijken ook echt wel iets beter te gaan, het kan zeker geen kwaad :D

• Hartloper
ik222 schreef op dinsdag 2 juni 2026 @ 20:24:
[...]

Eigenlijk kom je dan op het punt waarop het systeem moet zeggen dat wat je wilt simpelweg niet kan. Want met die uitgangspositie, dat doel en de beschikbare tijd gaat dat inderdaad nooit lukken.

Ik heb zelf een doel van een halve marathon onder de 1:35:00 (Eindhoven in oktober) en mijn huidige PR is 1:42:25. Ik loop zelf nu mijn lange duurlopen zo rond de 4:50 /km. Volgens het gegenereerde schema zou dat naar boven de 5:30 /km moeten. .
Het schema is correct, jij loopt je duurlopen te snel.

Ter vergelijking, ik loop 1:23 op de halve en ik heb een uur geleden 10km aan 5:25/km gelopen. De lange duurloop gaat rond de 5:00-5:10/km.

• InZane
Hartloper schreef op dinsdag 2 juni 2026 @ 20:36:
[...]

Het schema is correct, jij loopt je duurlopen te snel.

Ter vergelijking, ik loop 1:23 op de halve en ik heb een uur geleden 10km aan 5:25/km gelopen. De lange duurloop gaat rond de 5:00-5:10/km.
Helemaal mee eens. Mijn HM zit op 1.40 en mijn rustige duurlopen zitten rond de 5.30/km. Soms gaat het nog weleens nog rustiger als er minder snelle lopers meelopen. Ik pas me wel aan hoor!

• edozat1
ik222 schreef op dinsdag 2 juni 2026 @ 20:24:
Dat kan ik me ook voorstellen. Maar het doel was om erachter te komen waar het systeem vanuit gaat. En door zulke extremen in te vullen, zie je dat dat de streeftijd is en niet het huidige niveau. In werkelijkheid liggen het huidige niveau en het nodige niveau behorende bij de streeftijd dichter bij elkaar, maar is er wel een verschil, bijvoorbeeld bij een marathonschema van 26 weken. Als dan de streeftijd het uitgangspunt is voor alle trainingen, dan zijn de voorgestelde tempo's van de eerste trainingen mogelijk te hoog. Maar @Gulioz123 kan vast uitleggen hoe het zit :)

• aap

aap

Gulioz123 schreef op dinsdag 2 juni 2026 @ 17:42:
[...]

Mbt je LDL vraag van 28km: wat verwacht je in jouw geval? Ik snap je vraag nog niet helemaal, is 28km in jouw geval te laag?
In het schema zoals het nu voor mij gegenereerd wordt, zijn dit de lange duurlopen (in minuten):
week123*456*789*101112*131415*161718
LDL in min.1828283339282843284954285967287281-
Ik heb een asterisk gezet bij wat ik denk dat de rustweken zijn. Je ziet dat de duurloop altijd 28 minuten is in de rustweek. In de eerste rustweek is de LDL even lang als de niet-rustweek ervoor, in de laatste rustweek is de LDL bijna 3 x zo kort als de laatste LDL.

In de schema's die ik tot nu toe gebruikte ben ik gewend dat de rust-LDL iets korter is dan de LDL'en in de twee weken ervoor, maar dat naarmate het schema vordert, de rustloop langer wordt. In de laatste week in het schema hierboven zou ik voor de laatste rust-LDL iets rond de 60 minuten verwachten en in de eerste misschien 15.

• MiKeZZa
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 21:14
Poeh, vandaag 2x12 minuten HM tempo gelopen o.b.v. wat Stryd denkt dat ik kan. In de praktijk dik bovenin Z4, dus het heeft er wat weg van dat Stryd toch echt te ambitieus is.

Moet zeggen dat het lijf ook wel zo hier en daar wat protesteert dus wellicht iets gas terug nemen.

• retlaw
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 20:21

retlaw

<GoT> RetLaw#2411

[...]

We zijn inmiddels een half jaar verder.
mooie site man!

Battle.net || Strava

• redwing
  • Laatst online: 23:02
Was wel weer een lekker weertje vanmorgen, je wordt er alleen zo nat van :D

Maar wat lopen betreft ben ik toch meer van de 15 graden die het was dan de 20+ van de afgelopen weken. En af en toe wat druppels loopt ook altijd lekker weg, alleen de bui aan het eind was me eigenlijk iets teveel van het goede (lees binnen een minuut doorweekt ;) ), maar toen was het toch alleen nog maar het laatste stukkie naar huis hobbelen waar je dan snel onder de douche kunt springen.
Sowieso vind ik de wat langere intervallen altijd lekker om te lope. Maar de 6*1km op 4:50 zit er dus weer op.

[removed]

• Bolko
  • Registratie: Maart 2015
  • Laatst online: 22:20
Sinds kort ook begonnen met het hardlopen wat serieuzer nemen met als doel de Dam tot Dam in september. Loop nu steeds een interval van 4min rond de 7:30/km en 1min wandeltempo, dit vooral door hoge lichaamsgewicht (107kg). Merk dat mijn kuiten en achillespezen het eindelijk een beetje beginnen te houden na een training of 20. Maximale afstand tot nu toe is 8km op een gemiddelde van 8:00/km. Benieuwd waar dit gaat eindigen en of ik de Dam tot Dam zonder wandel uit ga kunnen lopen!

• Arjan90
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 22:45
@Bolko super goed! Let wel goed op met opbouwen, na 20 trainingen al op 8km zitten is best snel. Ik weet niet wat je al deed aan hardlopen, wandelen en andere sport maar je hart en longen zijn eerder gewend aan het hardlopen dan je spieren en pezen. Vooral pezen zijn bij hardlopen kwetsbaar, omdat er veel kracht op komt te staan en in tegenstelling tot spieren duurt het bij pezen aanzienlijk langer om aan de belasting te wennen.

Dam tot Dam is een mooi doel, hele leuke loop! Mijn beste loop heb ik daar gedaan :D Goede herinneringen!

"Everybody is a genius. But if you judge a fish by its ability to climb a tree, it will live its whole life believing that it is stupid."

• Stewie!
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 22:41

Stewie!

Keen must die!

Enkele dagen geleden heeft Strava een nieuwe update uitgebracht en eindelijk hebben ze alfabetische sortering in de schoenen rotatie ingebouwd. Voorheen kwam elke nieuwe schoen op een random plek in de lijst te staan, totale willekeur.

Strava: https://www.strava.com/athletes/149347154

• Stewie!

Stewie!

Keen must die!

Komende zaterdag is de Ultraks Hockkonig, 48km/3000hm. Verheug me ontzettend maar ben aan het puzzelen met het weer. Vrijdag voorspellen ze 6cm sneeuw in de bergen, zaterdagochtend is de race, met lichte neerslag gedurende de dag. Uit ervaring weet ik dat de zon ook flink kan stralen zodra die doorbreekt. Denk zo'n 8.5 uur onderweg te zijn dus neem in de rugzak een licht wind/regen jack mee en een tussenlaag voor extra warmte. Eten, drinken volop bij de verzorgingsposten dus in de rugzak (Salomon advanced skin 12) alleen enkele lichte suikers (Haribo, Upfront ice gel) en de waterflessen. Wilde de stokken thuis laten maar ga ze nu toch meenemen, wel zo fijn als het nat en glad is.

Heb de afgelopen weken meerdere malen een stuk van het parcours gelopen. Prachtige omgeving, hoop dat er weinig bewolking is zodat er extra veel van het uitzicht te zien is.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ipRVWe8srpXlT8vSWgUQ2vZuw3I=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/665LlNS1Nhg0MinzdV2bKGvN.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/rgxkI86lfRoy068kgCCiJune8zE=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/mBtwkjLyPVp0ii90F6EM0eEf.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/zGlGFWyFzdnPOjLJrbncjMoSNS8=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/lQ0VkbpuNL4uB1zf1JzyaKp3.jpg?f=fotoalbum_tile
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xN7VVWyAVlt3Ezgwlf-w3MQnQHk=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/CLk7kAJDd5xOMFxwuhDTod50.jpg?f=fotoalbum_tile
Was afgelopen weekend op de Isle of Man (TT motorraces) en een nachtje in Edinburgh. Die laatste stad is ook een verrassend mooie bestemming, met een grote heuvel dicht bij het centrum. Volledig onbebouwd, lange trails en veel hoogtemeters. Als je ooit een weekendje op pad wilt, mooie stad wilt bezoeken met middeleeuwse gebouwen, en lekker wilt lopen, ga naar Edinburgh. Korte ronde van 12.5km had 444 hoogtemeters.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/yzc9RDwC7Ae-uuJKGcLJ0YM4Evo=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/nnMQNHEouaQeF3E1psru8lCW.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/pxxzl0QrHiCXtW2KZy4Z1ZYyW2I=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/jPmGY6gAgmDkJK3iu1n3Todb.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/VPxA1FRBWV5RWlvICoFn9hNC6nY=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/pOxFlsVnlw6ceygvvfZ2lD3L.jpg?f=fotoalbum_tile
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/15kCBK5tXTMOGKWCEG85pIcX3kI=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/jJHFszK2HHT2PLGAzpiIK9eH.jpg?f=fotoalbum_tile

• Bolko
  • Registratie: Maart 2015
  • Laatst online: 22:20
@Arjan90 Mijn lichaam was gelukkig al aardig wat gewend. Inmiddels speel ik een jaar of 4 aardig fanatiek rugby, daar sta ik echter op een positie waar kracht belangrijker is dan snelheid. Op dit moment neem ik twee rustdagen en één trainingsdag. Luister goed naar mijn lichaam (en vooral mijn benen), ik moet de volgende dag weinig tot geen last ervaren. De 8KM was nu het hoogtepunt. Op normale trainingsdagen loop ik ongeveer 5KM. Gaat zo rustig aan de juiste kant op!

• Juancho
@Stewie! goed dat je Upfront nog even benoemd, ik had nog op de lijst staan om te kopen maar kats vergeten. Dus gelijk even deze besteld: https://upfront.nl/products/gel-pro?variant=56617513320831

Benieuwd naar het verschil met Maurten gel. Sowieso 2x zoveel cafeïne dus ik verwacht als een speer te gaan ;)

Garmin Forerunner 265 |Samsung Galaxy S23 | Polestar 2 MidYear 2026 Prime + B&W audio

• Ant Joy
  • Registratie: Oktober 2018
  • Laatst online: 22:07
Stewie! schreef op woensdag 3 juni 2026 @ 14:25:
Komende zaterdag is de Ultraks Hockkonig, 48km/3000hm. Verheug me ontzettend maar ben aan het puzzelen met het weer. Vrijdag voorspellen ze 6cm sneeuw in de bergen, zaterdagochtend is de race, met lichte neerslag gedurende de dag. Uit ervaring weet ik dat de zon ook flink kan stralen zodra die doorbreekt. Denk zo'n 8.5 uur onderweg te zijn dus neem in de rugzak een licht wind/regen jack mee en een tussenlaag voor extra warmte. Eten, drinken volop bij de verzorgingsposten dus in de rugzak (Salomon advanced skin 12) alleen enkele lichte suikers (Haribo, Upfront ice gel) en de waterflessen. Wilde de stokken thuis laten maar ga ze nu toch meenemen, wel zo fijn als het nat en glad is.

Heb de afgelopen weken meerdere malen een stuk van het parcours gelopen. Prachtige omgeving, hoop dat er weinig bewolking is zodat er extra veel van het uitzicht te zien is.
[Afbeelding][Afbeelding][Afbeelding]
[Afbeelding]
Was afgelopen weekend op de Isle of Man (TT motorraces) en een nachtje in Edinburgh. Die laatste stad is ook een verrassend mooie bestemming, met een grote heuvel dicht bij het centrum. Volledig onbebouwd, lange trails en veel hoogtemeters. Als je ooit een weekendje op pad wilt, mooie stad wilt bezoeken met middeleeuwse gebouwen, en lekker wilt lopen, ga naar Edinburgh. Korte ronde van 12.5km had 444 hoogtemeters.
[Afbeelding]
Heel vet en geniet er vooral van.

Lijkt me de meest verstandige beslissing dat je de stokken meeneemt als ik de hoogtemeters en hoogte profiel, zo zie. Dat het uberhaupt in je op komt om ze thuis te laten, alleen de lokale berggeiten doen dat niet wij uit de polder.

Ben benieuwd hoe technisch die trail is en kijk al uit naar de foto's. Veel succes en hou je niet teveel vast aan die 8,5 uur je hebt 12,5 uur de tijd.

• Wyke
  • Registratie: Juni 2018
  • Laatst online: 21:58
Juancho schreef op woensdag 3 juni 2026 @ 14:38:
@Stewie! goed dat je Upfront nog even benoemd, ik had nog op de lijst staan om te kopen maar kats vergeten. Dus gelijk even deze besteld: https://upfront.nl/products/gel-pro?variant=56617513320831

Benieuwd naar het verschil met Maurten gel. Sowieso 2x zoveel cafeïne dus ik verwacht als een speer te gaan ;)
Die koop ik niet meer, veel te groot… lastig mee te nemen en bovenal scheurende mondhoeken tijdens het innemen… de enigszins chemische smaak had ik nog aan kunnen wennen…

• L23
  • Registratie: Januari 2015
  • Nu online

L23

Stewie! schreef op woensdag 3 juni 2026 @ 14:03:
Enkele dagen geleden heeft Strava een nieuwe update uitgebracht en eindelijk hebben ze alfabetische sortering in de schoenen rotatie ingebouwd. Voorheen kwam elke nieuwe schoen op een random plek in de lijst te staan, totale willekeur.
Niet random op je profiel in de browser in ieder geval. Ik vond het juist wel fijn dat de nieuwste toegevoegde schoen onderaan stond in de lijst inplaats van op alfabetisch volgorde. Ach het boeit me ook niet zoveel, ik heb geen honderd hardloopschoenen...

• Stewie!

Stewie!

Keen must die!

L23 schreef op woensdag 3 juni 2026 @ 15:26:
[...]

Niet random op je profiel in de browser in ieder geval. Ik vond het juist wel fijn dat de nieuwste toegevoegde schoen onderaan stond in de lijst inplaats van op alfabetisch volgorde. Ach het boeit me ook niet zoveel, ik heb geen honderd hardloopschoenen...
Vreemd genoeg was het op de site wel altijd goed gesorteerd. Alleen de iOS app van Strava had willekeur.

• kepler
Stewie! schreef op woensdag 3 juni 2026 @ 14:25:

[Afbeelding]
[Afbeelding]
Veel plezier!

Ik kan je ook aanraden om wat gelletjes mee te nemen en/of wat andere voeding. Beter mee verlegen, dan om verlegen. Stel dat je opeens veel langer over doet naar de volgende post, of nog erger er is niet genoeg eten meer, dan heb je wat backup.
En meestal staat het ook op de paklijst, om iig qua voeding genoeg mee te nemen om een post over te slaan.

Hebben ze nog een extra eisen gesteld aan de paklijst ivm de kou? Dat heb ik ook wel eens gezien, dat ze bij koude weersvoorspelling bv handschoenen of een regenbroek verplichten om mee te nemen.

• Gulioz123
aap schreef op dinsdag 2 juni 2026 @ 13:36:
[...]
Hoi Aap, bedankt voor je feedback! Ik heb de taper week op het eind flink aangepakt en zou nu een stuk conservatiever moeten werken. Als je bij je eigen schema's kijkt zou het - als het goed is - opgelost / logischer moeten zijn.

• Gulioz123
[...]

Dank nog hiervoor. Ik heb inmiddels een nieuwe feature toegevoegd. In stap 4 van de wizard zit onder "Geavanceerde opties" een shake-out vinkje:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/t8YVWRUYTkA0Fuu9eqFVQyYixRY=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/dpr5Fl4J3bL7K3PX7khSHiXm.png?f=user_large
  • synced met je keuze: als je hem uit zet, blijft hij uit staan bij volgende schema creaties (zowel cookie voor anoniem als DB voor ingelogd)
  • 10-20 min (10 min bij 5K, 20 min bij marathon, geschaald) + 4 vaste strides van 20 sec + 45 sec uitlopen.
  • Klikken op "verwijderen" opent een dialog die vraagt of je deze altijd uit wil zetten. Wordt gesynced met je profiel. Enkel voor ingelogde users.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qUeYxkpJ2YvUxlG6r65upSn_Ydw=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/s2a4QpHd4pjlPPGMR6UX1zqx.png?f=user_large
  • Ik wil nog een feature bouwen dat je deze zelf kan vormgeven als een "custom" training, staat op de to-do-lijst (dus zelf de tijden, paces, blokken, evt logica)
  • @Juancho bij RUNCULTURE kan je hem dus automatisch uitzetten. Er komen komende maanden nog veel meer features, dus blijf het zeker in de gaten houden als je naar een gratis alternatief zoekt.
Ik heb ook de tempo blokken aangepast richting jouw suggestie.

[ Voor 10% gewijzigd door Gulioz123 op 03-06-2026 19:40 ]

• Gulioz123
Roozzz schreef op dinsdag 2 juni 2026 @ 16:19:
Ik heb even wat gespeeld voor een marathonschema. Ik ben wel benieuwd welke benadering daarbij gehanteerd wordt?

Gevoelsmatig ben ik 16 weken aan het base builden en vervolgens op n-2 en n-3 verschijnt er 6x11min op doeltempo. Verder is alles aanmerkelijk rustiger en soms iets harder. Met wat ervaring met Daniels en advanced marathoning maak ik me wat zorgen of ik op basis hiervan klaar zou zijn voor de marathon.

Opzich zijn het meer dan genoeg kilometers, maar ik denk dat je met wat minder volume en meer specifieke kilometers er meer uit kan halen. Zeg maar wat bovenstaande methoden doen.
Hoi Rooozz, dank je hiervoor. Terechte punten. Ik heb conservatief gebouwd uit angst om mensen richting een blessure te lopen, maar ik besef me dat het juist voor de ervaren renners te licht is. Hier wordt komende maanden een betere balans in gevonden, dus kom zeker nog eens kijken over een paar maanden voor het verschil :)

• Gulioz123
nogeeninlog schreef op dinsdag 2 juni 2026 @ 18:30:
[...]

Wat ik mis, en dat had ik volgens mij eerder gemeld, is een vaste dag voor intervaltraining. Die doe ik, en vermoedelijk niet alleen ik, op een training van de atletiekclub, en dat is op een vaste dag in de week.
Goeie tip! Dank je. Staat erin, bij stap 4 onder Planning:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ap2btOVnDVrz4gnnPIg7WNJB7Qg=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/CchwO2SOKbEegf1ztd8Ck0Hb.png?f=user_large
  • Standaard automatisch om de week juist te verdelen. Bij eigen keuze: overruled de automatische keuze en wordt in cookie (anonieme gebruikers) opgeslagen, of DB bij ingelogde users zodat bij volgende bezoeken dit weer terug komt.
  • Slimme logica die bepaalt wanneer (tov lange duurloop, rustige trainingen eromheen, etc).
Als je nog meer mist of als iets beter kan, hoor ik het graag.

• Gulioz123
edozat1 schreef op dinsdag 2 juni 2026 @ 19:38:
[...]

Dank! En goed punt, ik maak een nieuw topic. Ik zal na al deze feedback hier stoppen en het nieuwe linkje delen.

Mbt jouw punten: heel fijn dat je dit hebt aangekaart. Bij stap 2 (je huidige niveau) kan je zonder PR starten. Daar wordt een comfort PR aangegeven, maar die ging niet goed door de generator heen, waardoor hij enkel naar je doelpace keek. Dat is inmiddels opgelost en werkt nu beter. De formule is dat hij een pace berekent tussen je doel pace + je opgegeven comfort pace, waarbij hij licht curved naar je comfort pace en langzaam groeit richting je doel pace.

• Gulioz123
Dank je!

• Gulioz123
aap schreef op woensdag 3 juni 2026 @ 09:16:
[...]

In het schema zoals het nu voor mij gegenereerd wordt, zijn dit de lange duurlopen (in minuten):
week123*456*789*101112*131415*161718
LDL in min.1828283339282843284954285967287281-
Ik heb een asterisk gezet bij wat ik denk dat de rustweken zijn. Je ziet dat de duurloop altijd 28 minuten is in de rustweek. In de eerste rustweek is de LDL even lang als de niet-rustweek ervoor, in de laatste rustweek is de LDL bijna 3 x zo kort als de laatste LDL.

In de schema's die ik tot nu toe gebruikte ben ik gewend dat de rust-LDL iets korter is dan de LDL'en in de twee weken ervoor, maar dat naarmate het schema vordert, de rustloop langer wordt. In de laatste week in het schema hierboven zou ik voor de laatste rust-LDL iets rond de 60 minuten verwachten en in de eerste misschien 15.
Fijn deze feedback! Dit is iets groter en gaat wat meer code raken. Ik moet dit goed testen, dus zal hier niet meer op terug komen in dit topic. Ik verwacht in ieder geval dat het morgen opgelost is.

• Gulioz123
Zie dit forum topic als je nog meer wilt delen. Bedankt in ieder geval allen! Hopelijk ben ik niemand vergeten, anders hoor ik het graag (doe maar privé of in het topic).

• Stefangrp
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 19:17
Is dit een normaal slijtpatroon voor Alphafly's na alleen 1x een marathon?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/i75XedLyVCPfuyadb4Uj7GHDQ6o=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/IgAxK1FuZb75WPukcnFM6yip.png?f=user_large ik vind ze wat veel slijtage hebben eerlijk gezegd

• M@cer
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 21:33
Gisteren, 3 dagen na de marathon van Utrecht, stond de eerste sprint triathlon van het jaar op de agenda. Was eigenlijk een beetje bang hoe mijn benen het zouden doen, maar gelukkig ging het als de brandweer.

Na het fietsen hardloopschoenen aan en kijken hoe ver ik kom. De eerste kilometer gaat lekker en loop ik 04:08, dat is wel heel snel voor mij. Kan het de resterende kilometers verbazingwekkend volhouden en eindig de 5.25 kilometer na 21:42 met een 5 km tijd van 20:40, een verbetering van 01:09 in vergelijking met mijn oude 5km tijd. In topvorm op mijn 49ste >:)

Shut up Legs, keep moving...... - https://www.strava.com/athletes/505504 / www.eigenwijzetriathlon.nl

• Dipsausje
  • Registratie: Februari 2006
  • Niet online
Stefangrp schreef op donderdag 4 juni 2026 @ 08:00:

[Afbeelding] ik vind ze wat veel slijtage hebben eerlijk gezegd
Volgens RunRepeat ga je nogal snel door de zool heen als je niet op je voorvoet land https://runrepeat.com/nike-alphafly-3

• svenn15
  • Registratie: September 2016
  • Laatst online: 07-06 07:49
Te maandag tijdens mijn loopje schoot mijn hartslag meteen naar 190 met een max van 209.

Ik voelde meteen dat dit niet oke was,heel de namiddag bleef mijn apple watch de melding geven dat ik me naar de dokter moest begeven omdat mijn hartslag veel te hoog was. Na een dokterbezoek en een doorverwijzing naar spoed is er uit gekomen dat ik atriumfibrilleren heb.

Na medicatie is dit wel onder controle,zijn hier nog lopers die hier mee te maken hebben gekregen maar voor het verdere verloop geen last van hebben ?

• daantjuh68
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 06-06 15:27
Dilemma, graag jullie ongezouten mening.

Ik train voor een marathon.
Huidig 'schema' 3x per week
1x easy run zone 2 hartslag (max 130)
1x tempo run/ intervallen
1x long run zone 2 hartslag (max 130)

laatste pr's
5k 20:50
10k 43:45

Ik heb Claude mijn Strava export gegeven en upload daar regelmatig een gpx file om trainingen. Ik heb dus gevraagd aan AI om mijn hardslagzones te bepalen, daar komt voor zone 2 dit uit: 115-134

AI waarschuwt mij om niet te veel te trainen in zone 3, omdat dat niet het vetverbranden van je lichaam stimuleert. Maar om in zone 2 te trainen wat weer goed zou zijn voor lange afstanden.

M'n ook hardlopende zwager attendeerde mij op de relatief lage zone 2 qua hardslag. Wat mij opvalt is dat als ik bijvoorbeeld van Kiprun hun app gebruik of bijvoorbeeld de gave website van @Gulioz123 dan kom ik op trainingen die veel sneller zijn dan wat ik nu voorgeschoteld krijg door AI.

Wat denken jullie hiervan, trainen onder een lage hardslag en dus langzamere trainingen dan gegenereerde trainingschema's of zit ik in een soort van AI fout

• InZane
daantjuh68 schreef op donderdag 4 juni 2026 @ 12:11:

laatste pr's

Ik heb Claude mijn Strava export gegeven en upload daar regelmatig een gpx file om trainingen. Ik heb dus gevraagd aan AI om mijn hardslagzones te bepalen, daar komt voor zone 2 dit uit: 115-134

AI waarschuwt mij om niet te veel te trainen in zone 3, omdat dat niet het vetverbranden van je lichaam stimuleert. Maar om in zone 2 te trainen wat weer goed zou zijn voor lange afstanden.

M'n ook hardlopende zwager attendeerde mij op de relatief lage zone 2 qua hardslag. Wat mij opvalt is dat als ik bijvoorbeeld van Kiprun hun app gebruik of bijvoorbeeld de gave website van @Gulioz123 dan kom ik op trainingen die veel sneller zijn dan wat ik nu voorgeschoteld krijg door AI.

Wat denken jullie hiervan, trainen onder een lage hardslag en dus langzamere trainingen dan gegenereerde trainingschema's of zit ik in een soort van AI fout
Niks mis met Z2 loopjes, maar dan moet je wel zeker weten dat je zones kloppen en dus niet zijn vastgesteld door een rekensommetje, tool, of je horloge. Dan heeft het pas echt nut.
Persoonlijk zou ik voor een marathon zeker overstappen naar 4 trainingen in de week.

Het is trouwens harTslag.

• Juancho
Wat is sowieso het verschil tussen een easy run en long run en al helemaal in dezelfde zone?

Bij 3x een training in de week denk ik eigenljik altijd aan:

1. interval (200m/400m/600m/1000m/2000m)
2. tempoloopje + evt. strides aan het einde
3. langere duurloop (LSD) om meters te maken op traag tempo

• Stefangrp

Nou irl zagen ze er best ok uit dus ik heb ze gekocht (was een marktplaatsje).

Die meneer had er 1 marathon op gelopen. Dus ik zeg "goh wat voor tijd liep je".

Zegt ie achteloos "ja 2u31". 8)7 ik heb het nagezocht en het klopt haha.

Heb hier ook al trailschoenen staan van een of andere superloper. Kennelijk verkopen toplopers hun schoenen allemaal op marktplaats

[ Voor 9% gewijzigd door Stefangrp op 04-06-2026 22:39 ]

• kenneth
  • Niet online

kenneth

achter de duinen

Ok, komtie.
Zoveel mogelijk lopen als je lichamelijk en geestelijk kunt hebben. Loop veel. Meestal rustig, soms hard.
Laat die hartslag los. Kun je in volzinnen praten tijdens het lopen? Prima tempo. Eerste wat ik zou veranderen is vier keer per week lopen. Het tweede wat ik zou veranderen is vijf keer per week lopen. Gun je lichaam natuurlijk de tijd om aan de belasting te wennen, en verhoog eerst de frequentie, daarna pas de omvang.
laatste pr's
Lekker bezig. 10k een tikkeltje aan de trage kant voor je 5k, dus dit kan(!) wijzen op niet genoeg duurvermogen. Zeker voor de marathon ga je vooral dat nodig hebben.
Dat kan AI niet. Voor echt goed berekende hartslagzones heb je gemeten(!) rusthartslag, max hartslag, LT1, LT2 nodig. Ik betwijfel of Claude in je vinger geprikt heeft om je lactaat tijdens een inspanningstest te meten.
AI waarschuwt mij om niet te veel te trainen in zone 3, omdat dat niet het vetverbranden van je lichaam stimuleert.
Onzin. Percentueel verbrand je meer vet in lagere zones maar omdat je langzamer loopt is het aantal calorieën dat je per uur verbrandt ook een stuk lager. Het tempo waarin je het maximale aantal calorieën per uur verbrandt en dus specifieke vetverbranding het best traint, ligt juist ergens rond de overgang Z2/Z3. Overgang want het is geen schakelaar. Alle energiesystemen in je lijf werken samen in verschillende verhoudingen afhankelijk van inspanning en uitputting.
Mijn hot take: zowat al die 'slimme' apps zijn waardeloos omdat ze informatie missen en eigenlijk gewoon generiek advies uitspugen. En voor de meeste mensen werkt dat want de meeste recreatieve hardlopers zijn ondertraind (en dat is helemaal prima, het is een hobby). En voor ondertrainde lopers geldt: zolang je niet geblesseerd raakt, ga je vooruit.

Als je van plan bent meer dan 1 marathon te lopen kan ik je Marathon Excellence van harte aanraden, een boek gebaseerd op de modernste inzichten in de marathon. Er zijn nog meer goede boeken (Pfitzinger, Daniels, Hanson) maar die zijn wmb al veel te gedateerd.

Look, runners deal in discomfort. After you get past a certain point, that’s all there really is. There is no finesse here.

• Flipm0de
  • Laatst online: 21:41

Flipm0de

geen

Misschien een hele gekke vraag. Maar hoe worden jullie niet gek op een “lange duurloop”? Ik ren nu iets meer dan 10km en doe daar iets meer dan een uur over. Een podcast en muziek is best prima, maar zodra het over een uur gaat wordt het wel een dingetje in m’n hoofd. Conditioneel lukt het wel, maar mentaal is het nog moeilijker!

flipm0de ! flipm0de is the greatest!!!!!!!!

• Juancho
Flipm0de schreef op vrijdag 5 juni 2026 @ 12:21:
Misschien een hele gekke vraag. Maar hoe worden jullie niet gek op een “lange duurloop”? Ik ren nu iets meer dan 10km en doe daar iets meer dan een uur over. Een podcast en muziek is best prima, maar zodra het over een uur gaat wordt het wel een dingetje in m’n hoofd. Conditioneel lukt het wel, maar mentaal is het nog moeilijker!
Herkenbaar en ik heb het ook moeten leren door het gewoon veelvuldig te doen. Zoek een motivatie en gebruik dat. Ga ook op pad en zoek ontkende routes en wissel af. Ga dus niet elke week bij je lsd het standaard rondje lopen. Met Komoot bijv kan je zelf moooote routes maken of een bestaande in je omgeving pakken.

Het omslagpunt dat je het leuker gaat vinden komt vanzelf. Dat kan even tijd kosten. En als het echt niet lukt en je er mega tegen op lijkt is het denk ik niks voor je. Maar zo kijk ik er na.

• uFx
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 22:26

uFx

Ja, maar bij mij komt dat na veel oefenen nu pas na 2 uur :D

Wat bij mij helpt: variatie in wat ik luister (muziek, podcast, audioboek of soms gewoon niets), variatie in route en soms ook gewoon even ergens stoppen voor een leuke foto. Ontdek zo je omgeving en kom op plaatsen waar je normaal niet heen zou gaan.

I'm gonna architect a world of pain all over your candy ass

• Jailhouse
  • Registratie: April 2022
  • Laatst online: 07-06 13:34
Ik lees de andere reacties op je vraag. In tegenstelling tot hen loop ik wel praktisch altijd dezelfde routes. Ik vind het wel weer vervelend om tijdens 1 training een stuk dubbel te moeten doen, zelfs heen en terug liever niet. Mijn mentale aanpak is grofweg: zoek de afleiding in jezelf, al dan niet met muziek/podcast op je oren. Op de lange afstanden valt in de natuur altijd wat nieuws te ontdekken en iets daarover bewust te worden. Verder heb ik al vele 'werk' klussen opgelost, nationaal-politieke problemen aangepakt. En wereld problemen al helemaal. Maar dat mentale stuk gaat niet vanzelf: je moet je geest expliciet aan het werk zetten. En soms zit je helemaal in je runners high: Dan gebeurt het voorgaande nog steeds, maar dan wel met heel andere 'oplossingen'.

• Dupje
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 07-06 12:55
Kleine update van mijn kant (na 10 jaar ofzo - ik zoek het even op).

In 2011 ben ik beginnen hardlopen, maar altijd terug stilgevallen en nooit echt goed op dreef geraakt tot een jaar of 2 geleden. Toen ben ik echt planmatig en consistent gaan lopen en hou dit nog altijd vol.

Ik ben op dit moment redelijk blij met het niveau wat ik heb (zie onderaan) en het feit dat ik dit zonder pijn of last kan doen, terwijl ik wel 40 ben intussen.

Vorige week liep ik een pittige 20KM wedstrijd (warm + 181m stijgen) in 1u39.

Mijn plan voor de komende maanden is:
- Loopstijl verbeteren (werk met een coach samen hiervoor).
- Rustige loopjes echt rustig lopen (hartslag onder de 145 houden gemiddeld).
- Tempolopen uitbouwen naar het najaar.

In september / oktober heb ik 3 evenementen op de planning (10M / 20KM / HM), dus mijn trainingfocus ligt op pieken in deze periode.

Garmin resultaten:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/tQVTbphok1Zk970QevKbESGmu7Y=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/0Sulqe1cwHXFdivacEd9xmeV.jpg?f=fotoalbum_medium

• Roozzz
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 21:57
Jailhouse schreef op vrijdag 5 juni 2026 @ 12:40:
[...]
Verder heb ik al vele 'werk' klussen opgelost, nationaal-politieke problemen aangepakt. En wereld problemen al helemaal. Maar dat mentale stuk gaat niet vanzelf: je moet je geest expliciet aan het werk zetten. En soms zit je helemaal in je runners high: Dan gebeurt het voorgaande nog steeds, maar dan wel met heel andere 'oplossingen'.
Ik grapte vroeger altijd dat ik mijn thesissen geschreven heb tijdens het hardlopen. Maar daar zit een grote kern van waarheid in. Het was (en is) een ideaal moment om even te reflecteren en uit te zoomen naar het grotere plaatje. Tegenwoordig ben ik ook heel erg goed in volledig 'niets' te doen/denken tijdens het lopen. Wat er komt, komt. Het gaat ook weer vanzelf. Soms is dat werk, soms helemaal niets. Ergens heel meditatief. Het 'forceren' is iets wat ik nadrukkelijk niet wil.

If you can see, look. If you can look, observe

• daantjuh68
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 06-06 15:27
kenneth schreef op vrijdag 5 juni 2026 @ 08:00:
[...]
Ok, komtie.

[...]

Zoveel mogelijk lopen als je lichamelijk en geestelijk kunt hebben. Loop veel. Meestal rustig, soms hard.

[...]
Laat die hartslag los. Kun je in volzinnen praten tijdens het lopen? Prima tempo. Eerste wat ik zou veranderen is vier keer per week lopen. Het tweede wat ik zou veranderen is vijf keer per week lopen. Gun je lichaam natuurlijk de tijd om aan de belasting te wennen, en verhoog eerst de frequentie, daarna pas de omvang.

[...]
Lekker bezig. 10k een tikkeltje aan de trage kant voor je 5k, dus dit kan(!) wijzen op niet genoeg duurvermogen. Zeker voor de marathon ga je vooral dat nodig hebben.

[...]
Dat kan AI niet. Voor echt goed berekende hartslagzones heb je gemeten(!) rusthartslag, max hartslag, LT1, LT2 nodig. Ik betwijfel of Claude in je vinger geprikt heeft om je lactaat tijdens een inspanningstest te meten.

[...]
Onzin. Percentueel verbrand je meer vet in lagere zones maar omdat je langzamer loopt is het aantal calorieën dat je per uur verbrandt ook een stuk lager. Het tempo waarin je het maximale aantal calorieën per uur verbrandt en dus specifieke vetverbranding het best traint, ligt juist ergens rond de overgang Z2/Z3. Overgang want het is geen schakelaar. Alle energiesystemen in je lijf werken samen in verschillende verhoudingen afhankelijk van inspanning en uitputting.

[...]
Mijn hot take: zowat al die 'slimme' apps zijn waardeloos omdat ze informatie missen en eigenlijk gewoon generiek advies uitspugen. En voor de meeste mensen werkt dat want de meeste recreatieve hardlopers zijn ondertraind (en dat is helemaal prima, het is een hobby). En voor ondertrainde lopers geldt: zolang je niet geblesseerd raakt, ga je vooruit.

Als je van plan bent meer dan 1 marathon te lopen kan ik je Marathon Excellence van harte aanraden, een boek gebaseerd op de modernste inzichten in de marathon. Er zijn nog meer goede boeken (Pfitzinger, Daniels, Hanson) maar die zijn wmb al veel te gedateerd.
Enorm bedankt! Ik kan het krampachtige loslaten op deze manier.
Misschien een hot take: we krijgen dagelijks een enorme hoeveelheid prikkels binnen, en allerlei systemen voeden ons continu met nieuwtjes en updates. Inmiddels is volgens mij ook aardig aangetoond dat onze concentratie en aandacht achteruitgaan zodra iets minder "flashy" is. We hoeven ons nergens meer te vervelen en als we al moetenwachten, dan pak je je telefoon.

Een podcast erbij is op zich prima, maar dan ben je eigenlijk al twee dingen tegelijk aan het doen en blokkeer je een stuk breinactiviteit.

Het punt waar ik naartoe wil (geheel zonder wetenschappelijke onderbouwing, dus neem het voor wat het is): misschien is het juist een hele goede oefening om jezelf af en toe onder te dompelen in 10k+ zónder enige afleiding.

Persoonlijk vind ik dat gaaf om te doen. Wat het mij oplevert:
  • Ik groet meer mensen
  • ik maak meer contact met mensen(als iemand in de tuin werkt even roepen ziet er netjes uit etc.), en hoor er ook meer als mensen goed "goed bezig" mijn kant op slingeren.
  • ik zie de natuur veel meer, dus ik zie ook mini veranderingen
  • Ik ben meer bezig om nieuwe paadjes te ontdekken.
  • Ik merk veel meer op van mijn lichaam: ademhaling, loophouding, etc
  • Ik heb werk- en thuisuitdagingen opgelost. Zelfs de wereldpolitiek heb ik onderweg even rechtgezet 😄
  • Ik denk dat het een ontzettend gezonde manier is om je dag te verwerken of juist vooruit te denken.
Ik kan het zeer aanbevelen, dit is wel even wennen maar tegelijk ook heerlijk.
en ja, ik luister ook op sommige runs een podcast, het een hoeft het ander niet uit te sluiten en iedereen is anders.

Mijn tip zou zijn, overweeg het / doe het een keer

• MiKeZZa
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 21:14
Nee, het wordt eigenlijk steeds leuker. Wel helpt het me als een schema wat wisselingen in een loopje stopt. 2x 5 minuten op tempo x met tussendoor rust, gevolgd door 2x 15 minuten op tempo y met rust er na volgt anders dan een uur.

Maar verder; lekker lopen, genieten van de omgeving, muziekje aan.

• redwing
  • Laatst online: 23:02
Ik heb bij de LDLs dan weer altijd het hondje mee, 1 oordopje (open ears) met muziek in en daarmee zo'n beetje alle bovengenoemde voordelen. Je hoort de omgeving dus ik groet onderweg zat mensen en hoor ook alle opmerkingen die gemaakt worden. Daarbij heb ik er ook geen probleem mee om even te stoppen om een praatje te maken. Je hebt zo'n oordopje ook zo uit gezet om te luisteren naar de vele vogeltjes onderweg of om even echt in rust te lopen. De hond bepaalt daarbij meestal de route (lees, ik kies globaal een richting en hij vindt onderweg allerlei leuke paadjes die ik nog nooit eerder heb gezien) wat de route leuk maakt (alhoewel je dan wel af en toe ook op paadjes uitkomt die de hond geweldig vind, maar waar eigenlijk niet te lopen valt :D )Zeker omdat de LDL wat verder gaat, kom je op nieuwe plekken en is het ook veel leuker om te lopen.

En bij de kortere (interval)-loopjes ligt de nadruk meer op de training zelf (hard/zacht lopen en tempo vasthouden) waardoor daarbij de route weer minder uitmaakt.

Ik moet dan ook zeggen dat ik er meer moeite mee had om de motivatie te houden voor de LDL toen die nog onder de 5km lag dan nu met de LDL van 15km+

[removed]

• Stefangrp
Ik luister tijdens het hardlopen naar mensen die keuvelen over hardlopen _/-\o_

Podcasts dus: De Pacer, Slimmer Presteren Podcast, Naar de Vaantjes, Have a Good Run, Tussen Tempo en Taper,Trailrunning Café. En soms wat fietsen ertussendoor (In de Waaier). Elke week genoeg content om de trainingsweek te vullen.

• Don Juansen
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 18:36

Geen advies, maar ik kan je wel vertellen hoe ik nu aan het trainen ben voor mijn eerste marathon.
Ik loop pas sinds paar jaar wat frequenter, volgens Strava in 2024: 381km - 2025: 888km - 2026 tot nu toe: 702km). Mijn meest recente wedstrijd liep ik rond 19:55 op de 5km en in januari liep ik mijn 2e halve marathon in 1:38:07.

Ik ga medio oktober de marathon in Eindhoven lopen en mijn aanpak is een losse variant van de Norwegian Singles Method. Ik heb tijdens een inspanningstest op de fiets de zones laten bepalen en voor zone 2 is dit max 130SPM en mijn tempo is daarbij gemiddeld 6:30-6:40/km. Dat tempo bij dezelfde hartslag was 3mnd geleden 07:00-07:10/km. In begin was het erg wennen om op hartslag te lopen, maar na een tijdje ging het automatisch en geniet ik echt van de zone 2 runs! 8)

Weektotaal nu ~ 55-65km met 5/6 loopjes:
- 1-2x een intervaltraining (AV + NSM interval)
- 2x zone2 loop van 45-60min (8km)
- 1-2x zone2 loop van 90-120min (16-18km )

Dit heb ik in 7mnd opgebouwd vanuit een basis van 2-3x per week dom rennen op te hoog tempo in vorig najaar. :+

Wat voor mij belangrijkste is, is dat ik geen blijvende klachten heb tijdens én de dag na het lopen - spierpijn en stijfheid is prima - en als dat wel blijft zeuren skip ik een dag. Merk tot nu toe dat deze aanpak (85-90% zone 2, 10-15% NSM interval) echt prima werkt. Liefste zou ik 7 dagen in de week proberen te lopen voor meer weekvolume, maar dan wordt het te risicovol en krijg ik ruzie met thuisfront! O-)

Dus geen marathon schema, maar hopelijk wel een vast patroon om de aerobe tank te doen groeien en klaar te zijn om in oktober de marathon in 3u30m te lopen (stiekem hoop ik daar nog onder).

• Don Juansen
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 18:36
Ik overwoog om voor mijn 1e marathon Alphafly 3 te kopen, maar als ik dat zo zie moet ik nog maar eens wat alternatieven onderzoeken... Loop nu dagelijks op Novablast 5 en Vaporfly 4 voor wedstrijden tot halve marathon (instabiele trampo's als je het mij vraagt). Die Nova's zijn ook al 850km verder, dus direct een nieuwe daily trainer uitkiezen.

• Hartloper
Stefangrp schreef op vrijdag 5 juni 2026 @ 14:03:
Ik luister tijdens het hardlopen naar mensen die keuvelen over hardlopen _/-\o_

Podcasts dus: De Pacer, Slimmer Presteren Podcast, Naar de Vaantjes, Have a Good Run, Tussen Tempo en Taper,Trailrunning Café. En soms wat fietsen ertussendoor (In de Waaier). Elke week genoeg content om de trainingsweek te vullen.
Die eerste drie luister ik ook, nr 4 en 5 lijken ook goed, bedankt voor de tip.
Ik luister ook nog naar De Loopschool, The Running Crew, Looppraat, De Jogclub, Loopreizen met Emiel en The Real Science of Sport Podcast. Occasioneel Bad Boy Running en Marathon Talk.

Wetenschap is de minderheid van mijn podcasts: Universiteit van Nederland, Nerdland, Bits & atomen.

• Hartloper

Het witte deel is de middenzool, die is volledig onbeschermd op sommige plaatsen, om gewicht te besparen. Vooraan en achteraan is er wel een slijtlaag (in die vuilroze kleur).

De oppervlakkige beschadiging van de middenzool is geen probleem, je kan er nog gerust een marathon of 2 op lopen. En nadien opgebruiken als trainingsschoen voor tempo- of intervaltrainingen.

• Hartloper
Juancho schreef op donderdag 4 juni 2026 @ 14:20:
Wat is sowieso het verschil tussen een easy run en long run en al helemaal in dezelfde zone?

Bij 3x een training in de week denk ik eigenljik altijd aan:

1. interval (200m/400m/600m/1000m/2000m)
2. tempoloopje + evt. strides aan het einde
3. langere duurloop (LSD) om meters te maken op traag tempo
Niet zo'n goede verhouding hard/rustig. Eigenlijk heb je daar 3 workouts (ook de lange duurloop wordt vaak als een workout op zich beschouwd) en nergens een rustig loopje.

Er is de gekende 80/20 regel: 80% rustig, 20% harder. Dat is niet in steen gebeiteld, maar wel een goed houvast. Zie ook wat Kenneth zegt: meeste loopjes rustig, soms harder.

• Hartloper
@Dupje Soms maken hardlopers fouten in de zin van overstriding (te grote passen maken) of is er ergens een onbalans (bv een heup die doorzakt). Dan kunnen specifieke oefeningen helpen.

Voor de meeste hardlopers is puur op stijl trainen (mooier lopen) overbodig.

• aap

aap

Hardlopen is eigenlijk de enige activiteit die ik nog helemaal zonder geluid (muziek/podcast) doe. Ik kan me blijkbaar goed amuseren met mijn eigen gedachten tijdens het lopen. Ik voer soms hele gesprekken met mezelf en ook met de dieren, mensen en soms zelfs objecten ("hallo, vliegtuig!) die ik tegenkom. Ik moet soms wel oppassen dat niet hardop te doen! 8)7

Ik kan de tijd ook goed doden door onderweg tempo's uit te rekenen. Staartdelingen in je hoofd doen en dan ook nog omrekenen naar minuten en seconden kan best veel tijd consumeren als je tegelijkertijd ook nog de ene voet voor de andere moet zetten.

• Jailhouse
  • Registratie: April 2022
  • Laatst online: 07-06 13:34
aap schreef op vrijdag 5 juni 2026 @ 15:12:
[...]

Ik voer soms hele gesprekken met mezelf en ook met de dieren, mensen en soms zelfs objecten ("hallo, vliegtuig!) die ik tegenkom. Ik moet soms wel oppassen dat niet hardop te doen! 8)7
Dat herken ik wel. Ik doe het inderdaad wel af en toe hardop om te testen of ik nog kan praten tijdens het hadlopen.

• ArjenIsM3
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 21:03
Vandaag ging het weer helemaal niet. Begon prima, was van plan 10km te lopen in zone 3. Na 3km begon ik wat pijntjes te krijgen en na 4 a 5 km werd de knie stijf en pijnlijk waardoor ik het gevoel had dat ik beter kon stoppen. Ook de enkel voelde niet goed. Ja, dan ben je halverwege de route en moet je dus nog terug joggen / wandelen. Bah. Zo eerst twee weken vakantie, denk dat ik de hardloopschoenen maar thuis laat en rust ga pakken. Daarna maar eens de fysio bellen.

• Palmachius
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 22:51
Hartloper schreef op vrijdag 5 juni 2026 @ 14:30:
Ik luister ook nog naar De Loopschool, The Running Crew, Looppraat, De Jogclub, Loopreizen met Emiel en The Real Science of Sport Podcast. Occasioneel Bad Boy Running en Marathon Talk.
Daar voeg ik graag Marathon Handbook Podcast aan toe. Het gaat veel, maar niet alleen over de marathon.

• kepler
daantjuh68 schreef op vrijdag 5 juni 2026 @ 13:39:
[...]

Enorm bedankt! Ik kan het krampachtige loslaten op deze manier.

[...]

Misschien een hot take: we krijgen dagelijks een enorme hoeveelheid prikkels binnen, en allerlei systemen voeden ons continu met nieuwtjes en updates. Inmiddels is volgens mij ook aardig aangetoond dat onze concentratie en aandacht achteruitgaan zodra iets minder "flashy" is. We hoeven ons nergens meer te vervelen en als we al moetenwachten, dan pak je je telefoon.

Een podcast erbij is op zich prima, maar dan ben je eigenlijk al twee dingen tegelijk aan het doen en blokkeer je een stuk breinactiviteit.

Het punt waar ik naartoe wil (geheel zonder wetenschappelijke onderbouwing, dus neem het voor wat het is): misschien is het juist een hele goede oefening om jezelf af en toe onder te dompelen in 10k+ zónder enige afleiding.

Persoonlijk vind ik dat gaaf om te doen. Wat het mij oplevert:
  • Ik groet meer mensen
  • ik maak meer contact met mensen(als iemand in de tuin werkt even roepen ziet er netjes uit etc.), en hoor er ook meer als mensen goed "goed bezig" mijn kant op slingeren.
  • ik zie de natuur veel meer, dus ik zie ook mini veranderingen
  • Ik ben meer bezig om nieuwe paadjes te ontdekken.
  • Ik merk veel meer op van mijn lichaam: ademhaling, loophouding, etc
  • Ik heb werk- en thuisuitdagingen opgelost. Zelfs de wereldpolitiek heb ik onderweg even rechtgezet 😄
  • Ik denk dat het een ontzettend gezonde manier is om je dag te verwerken of juist vooruit te denken.
Ik kan het zeer aanbevelen, dit is wel even wennen maar tegelijk ook heerlijk.
en ja, ik luister ook op sommige runs een podcast, het een hoeft het ander niet uit te sluiten en iedereen is anders.

Mijn tip zou zijn, overweeg het / doe het een keer
Deels eens, maar ik moet overdag ook veel mijn hoofd gebruiken en daardoor vind ik het heerlijk om een beetje 'dom' een podcast te luisteren. Hierdoor kan ik mijn brein ook een soort van uitzetten en blijf ik niet teveel doordenken over dingen op mn werk :D
Voordeel van de meeste podcasts is dat het helemaal niet erg is om een deel te missen, dus regelmatig dwalen mn gedachten toch wel weer af en kan ik zomaar een werk probleem oplossen ;)

Al mn wedstrijden loop ik dan weer altijd zonder oortjes, dan vind ik het juist irritant.

• Juancho
Hartloper schreef op vrijdag 5 juni 2026 @ 14:37:
[...]

Niet zo'n goede verhouding hard/rustig. Eigenlijk heb je daar 3 workouts (ook de lange duurloop wordt vaak als een workout op zich beschouwd) en nergens een rustig loopje.

Er is de gekende 80/20 regel: 80% rustig, 20% harder. Dat is niet in steen gebeiteld, maar wel een goed houvast. Zie ook wat Kenneth zegt: meeste loopjes rustig, soms harder.
Deze 3 schotelt Trenara mij eigenlijk altijd voor waarbij de tempoloop (los van strides) denk ikeer de rustiger en kortere run is waar jij op doelt. Ik vind het woordje tempoloop altijd zo vreemd want het is zeker geen run waarbij je in 8-12km een flink tempo aanhoudt. Vaak zit het tempo iets boven de LSD run en die is zoals je vast weet echt wel lekker rustig maar wel lang. Eigenlijk zit de tempoloop dit tussen interval en lsd in. Dat is toch een beetje wat je bedoelt?

Of bedoel je echt bijv een 5-7km herstelloopje?

Overigens ga ik na de halve marathon van volgende week zaterdag iets afschalen met hardlopen omdat er serieuze krachttraining voor in de plaats komt 2x p/w. Dat gaat ten koste van 1 hardloopsessie maar heeft wel zo zijn redenen en ik denk/hoop dat ik er uiteindelijk ook profeit van ga hebben bij hardlopen. Misschien in bepaalde weken wel ten koste van 2x een serieuze hardloopsessie maar dat ligt ook aan (spier)herstel etc. Dat zal de eerste periode wat langzamer gaan verwacht ik 😆. Even een half uurtje een rustig loopje na krachttraining kan altijd

• Hartloper
Het is al een paar jaar geleden dat ik Trenara gebruikte, maar als ik me goed herinner is het programma zo ingesteld: als je 5 keer per week hardloopt, dan zijn daar zeker een paar rustige loopjes bij, maar als je het dan vermindert naar 3 per week, dan vallen de rustige loopjes weg en hou je de workouts over. Waardoor de verhouding rustig/hard helemaal zoek is. De voorkeur van Trenara voor workouts boven rustige loopjes is begrijpelijk. Enerzijds kan je je als app meer onderscheiden door workouts voor te schotelen, anderzijds is de maker een ex-baanatleet, die zijn sowieso meer gefocust op stevige workouts.
Wellicht is het algoritme intussen aangepast, het feit dat je tempolopen niet veel sneller zijn dan LSD tempo kan daarop wijzen. Toen ik het gebruikte waren de tempolopen vrij stevig qua intensiteit.

Ik zal nooit vergeten hoe Christophe (de maker van Trenara) vertelde dat hij heel dicht bij zijn 10km PR kwam na een periode waarin hij een hoog volume draaide maar geen snelheidswerk deed. Hij verwonderde zich daarover. Voor hem was dat verbazingwekkend, voor iemand als ik met als trainingsfilosofie dat vooral volume telt was dat net heel logisch.

Overigens, denk niet dat als je een looptraining vervangt door een krachttraining dat je daar profijt van gaat hebben als hardloper. Mogelijk helpt het wat als blessurepreventie, maar je zal zeker niet harder gaan lopen door minder te lopen.

[ Voor 4% gewijzigd door Hartloper op 06-06-2026 10:50 ]

• Cap
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online

Cap

Wat helpt bij duurlopen is een afwisselende omgeving. Wij lopen in de duinen en er is echt helemaal niemand die op een loop van ca 1,5 uur met dopjes in zijn oren loopt. Wind, zon, schaduw, op en af, kris-kras bos- en zandpaadjes, schelpenpaden, boomwortels, bomen, planten, bloemen, dieren, zee, geur, je ademhaling, (verandering van) ritme en soms de uitwisseling met een medeloper. Juist een moment om niet bezig te zijn met media (beeld, geluid) maar met je zintuigen en de omgeving.

[ Voor 7% gewijzigd door Cap op 06-06-2026 11:27 ]

• Arjan90
@Hartloper Grappig, mijn vrouw haar ervaring met Trenara van nu is juist dat er twee duurlopen in zitten, één langere, en één interval (maar niet balls to the walls). Zij heeft hem toen aangepast naar 4x trainen.

Ik weet niet zo goed wat ik van Trenara vind. Mijn vrouw is er blij mee, het laat van alles hartstikke goed zien, maar ik vind de trainingen niet heel gevarieerd en ik mis bijvoorbeeld heuveltraining in het programma. Maar je kan het natuurlijk zo even gebruiken en er zijn ook Trenara communities op oa Facebook met tips & tricks geloof ik.

"Everybody is a genius. But if you judge a fish by its ability to climb a tree, it will live its whole life believing that it is stupid."

• kepler
Cap schreef op zaterdag 6 juni 2026 @ 11:18:
Wat helpt bij duurlopen is een afwisselende omgeving. Wij lopen in de duinen en er is echt helemaal niemand die op een loop van ca 1,5 uur met dopjes in zijn oren loopt. Wind, zon, schaduw, op en af, kris-kras bos- en zandpaadjes, schelpenpaden, boomwortels, bomen, planten, bloemen, dieren, zee, geur, je ademhaling, (verandering van) ritme en soms de uitwisseling met een medeloper. Juist een moment om niet bezig te zijn met media (beeld, geluid) maar met je zintuigen en de omgeving.
Goed punt, ik loop vooral in stedelijke omgeving en beetje platteland. Als ik echt meer in de natuur ga lopen dan neem ik idd minder snel mn oordopjes mee.

• Arjan90
Goede tips wat betreft duurlopen, wij hebben een redelijk afwisselende omgeving dus dan kun je alles wel doen, maar het helpt soms ook om even de auto of de fiets te pakken en ergens anders een blokje te lopen. Ik ben in een straal van 8km middenin een bos, of de andere kant op op de heide :D

Mijn vrouw en ik waren in Maart in leiden en we zijn toen ook even naar Wassenaar gereden, waar we de auto in het bos hebben geparkeerd en zo door de duinen richting Scheveningen zijn gehobbeld.

Overigens vind ik een lekker muziekje en/of luisterboek wel echt chill. Maar ik stem de muziek (en het volume) wel af op de loop. Ik kan bij wijze van bij een relaxte lange duurloop ook Ludovico Einaudi opzetten.

[ Voor 6% gewijzigd door Arjan90 op 06-06-2026 12:58 ]

• Hartloper
Arjan90 schreef op zaterdag 6 juni 2026 @ 11:27:
@Hartloper Grappig, mijn vrouw haar ervaring met Trenara van nu is juist dat er twee duurlopen in zitten, één langere, en één interval (maar niet balls to the walls). Zij heeft hem toen aangepast naar 4x trainen.

Ik weet niet zo goed wat ik van Trenara vind. Mijn vrouw is er blij mee, het laat van alles hartstikke goed zien, maar ik vind de trainingen niet heel gevarieerd en ik mis bijvoorbeeld heuveltraining in het programma. Maar je kan het natuurlijk zo even gebruiken en er zijn ook Trenara communities op oa Facebook met tips & tricks geloof ik.
Als ik de ervaring van je vrouw en van @Juancho lees dan is wat ik zei over Trenara niet meer van toepassing. Het algoritme is wellicht aangepast. Er waren ook veel dingen die ik goed vond aan Trenara : de feedback na elk loopje, het adaptief karakter, de vlotte synchronisatie naar Garmin..

• EdwinW
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 22:16
Als je in Trenara een doel instelt voor bv. een opbouw naar 10 km, dan moet je bij de dagen van de week opgeven wat voor soort training je dan wilt doen: interval, LSD, strides. Neemt niet weg dat er dan in een bepaalde rustweek drie relatief korte duurloopjes ingepland staan. En op een gegeven moment in het schema wordt soms een tempotraining ingepland.

• Stewie!

Stewie!

Keen must die!

Vandaag liep ik de Ultraks Hochkonig ultra marathon. Aan het einde van de rit:
  • 50 km
  • 3200 hoogtemeters
  • Geleerd dat ik training moet zoeken in omlaag rennen (vooral de stijle gedeeltes met veel rots)
  • Familie en vrienden die langs de route aan kwamen moedigen 🥳
  • Heb enorm genoten van de prachtige plekken waar we zijn gekomen. Vijf bergtoppen, prachtige uitzichten, veel leuke dieren gezien
  • Dankbaar voor de goede organisatie en verzorging onderweg.
Eindtijd 09:27:50 waarvan meer dan tweeëneenhalf uur over de afdalingen gedaan. Stok gebroken, tweemaal uitgegleden, en daarna kwam ook nog een lichte regenbui waardoor ik nog langzamer de afdaling voort heb gezet. Een nederige ervaring om de sloomste daler te zijn.

Op een paar plekken lag er nog oude sneeuw op het pad, en ook bij de beklimming waren stokken echt een must
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/sa18O5dy2EGNBKydc8kHa2xOqD4=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/vCJ6yXhviA3LVRIuo5gxcfHi.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/auKH9aa-TfQrHbw8xxy4n4poaZE=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/HzeBn9ZXX2NwmhNcxoG40P3l.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0nc8ajckYZwG0GH-mz7EAqLNh_0=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/09ENfunf8SA4hbJd9NneZEV1.jpg?f=fotoalbum_tile
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/UpKiiSjv_0MdywB2atNA4o3_54I=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Gjpl9TfZ1cNR00sA1SLTpgmU.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7lYuaXGWlbfQ21prjzg4Tw2UGcA=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/wopZYYRRViPbm1jFNdsfLsSf.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/j3yBoWk0fY3tbrOUtlTYss1s-bI=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/bzWsAxTJQXdd1YelpzonIyOV.jpg?f=fotoalbum_tile
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/D4lxCAZKFOFCnqlFIjKNV3uR20Q=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/t75qgfZFUUQFzAc5SRlEkRfP.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ma6b0NZlmYy2FmbsBhyKqpQxbvc=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/dnewlbY2Ynif0PkIG51TG9se.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/eeL57XSgUKwhEQWsYtTsxGtms-4=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/dkbQliTD9du5rjP2RX1KyP9h.jpg?f=fotoalbum_tile
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/eVVoAdgfg9KhUGap0LzyHgRk22o=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/0NKAFTzmMHkv30t7VkFdwiL1.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5q-74F-JL1iZP1UC2_Dyzp3mwPA=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/IwviVdvPUhwu4pgOekkPyx5M.jpg?f=fotoalbum_tile
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/BkCdXVw_UXdwLJ4yX_ubM93BRLU=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/oresYeTTJNq6zIpIKFXqxuvm.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/f9wIb63csh_Y38qOUrtdESkuTd8=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/TiUhx71rkVmfU22y6JNgVxDR.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/nShlqq3Q3yHEx7w8o0iZnyam9xM=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/qSjJcM7FRqVhGv6V5VMLfHh3.jpg?f=fotoalbum_tile
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/FnhlVA3KLlL8KwgJ0HmgtRVQwIo=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/GjtaM98BHoVUm6AwdYg3IHz7.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2uDCafrmU1_ffyH8e8UHo-6uUfc=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/aCYALQZ6JewEXQHhWF1wkVKy.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/b_TixVHuPY82TJrmZF8sie6aGEU=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/rIVVq3RbaslvvOCXeQFbr6l5.jpg?f=fotoalbum_tile
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/SJ39l9ktezuhTejQ_bFDI-J4krk=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/DZy5DeoNDe7O6LEHxjiuahE4.jpg?f=fotoalbum_tile

• kepler
Stewie! schreef op zaterdag 6 juni 2026 @ 22:56:
Vandaag liep ik de Ultraks Hochkonig ultra marathon. Aan het einde van de rit:
  • 50 km
  • 3200 hoogtemeters
  • Geleerd dat ik training moet zoeken in omlaag rennen (vooral de stijle gedeeltes met veel rots)
  • Familie en vrienden die langs de route aan kwamen moedigen 🥳
  • Heb enorm genoten van de prachtige plekken waar we zijn gekomen. Vijf bergtoppen, prachtige uitzichten, veel leuke dieren gezien
  • Dankbaar voor de goede organisatie en verzorging onderweg.
Eindtijd 09:27:50 waarvan meer dan tweeëneenhalf uur over de afdalingen gedaan. Stok gebroken, tweemaal uitgegleden, en daarna kwam ook nog een lichte regenbui waardoor ik nog langzamer de afdaling voort heb gezet. Een nederige ervaring om de sloomste daler te zijn.

Op een paar plekken lag er nog oude sneeuw op het pad, en ook bij de beklimming waren stokken echt een must
[Afbeelding][Afbeelding]
[Afbeelding]
Respect! Goed gedaan :D

Hoe voelt het lijf vandaag?

• Aandeijssel
  • Laatst online: 21:47
Leuk! Op mijn lijstje staat ook nog een bergtrail… ik herken het afdalen, tijdens een marathon moesten we na ca32km relatief vlak omlaag en dat voel je dan toch heel anders in je benen!

Ik heb godszijdank weer een nieuw trainingsdoek: marathon Den Haag in november. Heb er veel zin in, sowieso omdat ik nu niet die gure wintermaanden door hoef te lopen maar juist in de nazomer en begin herfst:)

• Arjan90
Die najaarsmarathons hebben voor mij vaak het nadeel dat je dan dus al tijdens je vakantie moet beginnen met trainen, afhankelijk van wanneer je weg bent. En op vakantie vind ik het heerlijk om te lopen, maar ik zoek de bestemming er niet op uit :+ Vrouwlief liep vorig jaar Amsterdam en die "moest" dus in de buurt van Valencia in de warmte hardlopen, met waterzak ed mee op de rug natuurlijk. Daar loop je eigenlijk alleen maar langs drukke wegen, dus vond ze niet altijd prettig.

Valencia begin december is voor ons dan ook perfect, dan hebben we vanaf september drie volle maanden specifieke marathon training.

• Stewie!

Stewie!

Keen must die!

kepler schreef op zondag 7 juni 2026 @ 07:57:
[...]

Respect! Goed gedaan :D

Hoe voelt het lijf vandaag?
Voel me goed! Werd om 04:00 wakker met enorme honger. Nog nooit meegemaakt dat ik daardoor wakker werd

Heb alleen in de rechter biceps spierpijn, beetje vreemde plek. Teveel lopen zwaaien met de armen denk ik. Benen waren wat stijf bij het wakker worden maar opgeknapt na een wandeling vanochtend.

Geen blaren, geen schade aan de teennagels, goed eruit gekomen.

• WizzlerNL
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 20:21
Stewie! schreef op zondag 7 juni 2026 @ 11:49:
[...]

Voel me goed! Werd om 04:00 wakker met enorme honger. Nog nooit meegemaakt dat ik daardoor wakker werd

Heb alleen in de rechter biceps spierpijn, beetje vreemde plek. Teveel lopen zwaaien met de armen denk ik. Benen waren wat stijf bij het wakker worden maar opgeknapt na een wandeling vanochtend.

Geen blaren, geen schade aan de teennagels, goed eruit gekomen.
Ongekende fysieke machine ben jij man. Respect!

• Slickk
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 23:18
@Stewie! ik ga eerlijk met je zijn: ik was behoorlijk sceptisch over al je marathonplannen en trail runs hier en daar. Gewoon de hoeveelheid en weinig tijd er tussen; ik ken genoeg die zichzelf met 1 marathon al ‘kapot’ lopen. Maar dat het je allemaal lukt en blessurevrij blijft vind ik echt bewonderenswaardig. Zo lang loop je relatief gezien nog niet eens. Grote complimenten! :)

Je hebt er meer dan verstandig aan gedaan door niet iedere marathon volle bak te gaan en ervan te genieten, daarmee heb je op de lange duur een mooie gezonde hardloopcarriere opgebouwd. Ook altijd leuk je uitgebreide verslagen met foto’s erbij!

• Sport_Life
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 23:44

Sport_Life

Solvitur ambulando

Vandaag een 15km gelopen in 60min. Dat liep ik in 2019 ook. Echt progressie is er niet meer.

Kijken wat chat gpt adviseert.
Voor een marathon onder de 3 uur op 1 november moet je gemiddeld 4:15/km lopen.
Gezien wat je hebt verteld:
5 km: 19:00
15 km: 1:00:00
Leeftijd: 40 jaar
lijkt een sub-3 marathon qua snelheid absoluut binnen bereik. De grotere vraag is of je de marathonspecifieke duurbelasting kunt opbouwen vóór 1 november.
Hoeveel kilometers?
Voor de meeste recreatieve lopers die onder de 3 uur willen lopen, zie je vaak:
Niveau
Gemiddelde weekomvang
Minimale kans op sub-3
55–65 km/week
Goede kans op sub-3
70–90 km/week
Sterke kans op sub-3
90–110 km/week
Dat betekent niet dat iedereen 100 km/week moet lopen. Er zijn genoeg lopers die met 60–70 km/week onder de 3 uur lopen, maar meestal hebben die al jaren trainingsachtergrond.
Wat ik zou adviseren
Met ongeveer 5 maanden tot 1 november zou ik eerder kijken naar:
Juni: 50–60 km/week
Juli: 60–70 km/week
Augustus: 70–80 km/week
September: 75–90 km/week
Oktober: afbouwen (taper)
Belangrijker dan de piekomvang zijn:
Een wekelijkse lange duurloop.
Regelmatige marathontempo-training.
Consistentie over meerdere maanden.
Lange duurlopen
Voor een sub-3 poging zou ik mikken op:
6–8 duurlopen van 28–35 km.
Een paar daarvan met stukken rond marathontempo (4:15/km).
Bijvoorbeeld:
30 km waarvan laatste 10 km op marathontempo.
32 km waarvan 3 × 5 km op marathontempo.
Is sub-3 realistisch?
Op basis van je 15 km in 1 uur: ja.
Een 15 km in 60 minuten voorspelt theoretisch ongeveer:
Halve marathon: ~1:25
Marathon: ~2:58–3:02
Dat zit precies rond de sub-3 grens.
Mijn inschatting:
Als je nu al probleemloos 40 km/week loopt en blessurevrij kunt opbouwen naar gemiddeld 70–80 km/week, dan heb je een serieuze kans op een marathon onder de 3 uur op 1 november.
Als 60 km/week ongeveer je maximale haalbare trainingsomvang is, wordt sub-3 nog steeds mogelijk, maar dan wordt een goede wedstrijddag en een slimme pacing veel belangrijker.
Key is dus simpelweg meer kilometers maken.

PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 8kW 3fase | A+++ | 2x Zappi v2.1

Pagina: 1 ... 450 451 Laatste

Let op:
"Hardlopen is voor de één een sport, voor de ander een reis". Iedereen is welkom, ook de minder geoefende loper :)
Voor vragen en discussie over sporthorloges kun je terecht in Het grote Sporthorloge met GPS topic.
Voor vragen en discussie over triathlon, kan men terecht in Het Triatlontopic - Deel 2.

Als aanvulling op de topics in deze reeks, zijn er Tweakers Hardlopen-groepen op Strava en Garmin Connect. Om toegang te krijgen:
1. Strava: Geef op Strava aan dat je lid wil worden van de groep (klik op Request to Join). Stuur je op Strava gebruikte naam in een DM op Tweakers aan de admins: Poekie en Calitomnication.
2. Garmin: Stuur in een DM op Tweakers met onderwerp Toegang Garmin je gebruikersnaam van het Garmin aan de admin: Calitomnication.

Ook jouw PR's doorgeven? Dat kan als je de sheet invult.