Ik wilde nog een lang verhaal posten over mijn tegenslagen en bevindingen afgelopen jaar. Misschien doe ik dat alsnog komende dagen, maar long story short:
Na de hele zomervakantie niks gedaan te hebben (maar dan ook echt niks, als je m'n garmin grafiek ziet denk je wtf?), ben ik in September weer serieus begonnen. Maar hardlopen blijkt een beetje frustrerende sport.
In tegenstelling tot b.v. toen ik nog regelmatig zwom, blijk ik wat blessuregevoelig tijdens hardlopen.. M'n pezen lijken het letterlijk niet te kunnen bijbenen. M'n spieren zijn tot nu toe nog niet onder de indruk geweest, ik heb maar 1 keer lichte spierpijn 's nachts gehad na m'n eerste aenerobe training, maar ik merk regelmatig dat m'n schenen het niet fijn vinden. Wat voor zo ver ik begrijp wijst op zwakke pezen en richting shinsplints gaat. Tijdens de herfstvakantie m'n knie (of iets eronder) overbelast, dus toen rustig aan gedaan een tijdje. Daarna ook weer wat rustig aan gedaan i.v.m m'n schenen. Toen ging het in November lekker, en alle grafiekjes gingen weer omhoog! Maar toen een paar weken voor de Kerstvakantie, voelde ik m'n schenen weer zwak worden, dus heb wat extra rustdagen genomen. Toen een milde verkoudheid, en dus maar wat extra rust genomen.. En toen ging ik door m'n rug. De trigger was een hoestbui van m'n verkoudheid.
Het voelt elke keer weer als een reset, alsof ik opnieuw kan beginnen, al weet ik (/neem aan) dat dat niet zo is. Maar de progressie lijkt marginaal, in fact m'n horloge heeft m'n vo2max weer terug geschroeft na m'n laatste rondje van afgelopen jaar, net voor middernacht. Aan de andere kant heb ik vorige week blijkbaar toch m'n snelste 1 en 5 km gelopen, en m'n kilometers gaan langzaam omhoog.
In ieder geval zoals ik al zei, wel m'n laatse rondje van het jaar kunnen maken, zodat ik op de valreep nog de 200km gehaald heb (fiets kilometers staat op 4000+ , en daar missen 2 maanden

).
Schenen voelden vandaag ook een beetje kut, nog een effect van m'n threshold training gisteren (inmiddels eergisteren), en te weining slaap ('s ochtends vroeg op voor de oliebollen). Ze voelden 's avond iets beter, dus toch nog naar buiten gegaan, maar ik begon tergend langzaam, 8+/km. Dit is loopsnelheid als ik een beetje m'n best doe. Al ging de 2de helft beter, was iets sneller voor dezelfde moeite. Schenen klaagden ietsje minder. Ik deed overigens m'n vaste rondje in Midden Delfland. Was wel apart om in het donker te rennen met vuurwerk uit Delft, Schiedam en Vlaardingen om je heen haha. Leuk kenmerk van dit rondje trouwens is dat je Rotterdam ook kunt zien, waaronder de Erasmus brug volgens mij (weet 't vrij zeker, maar zie 'm net niet scherp genoeg haha). Wordt je toch herinnerd waar je 't (onder andere) voor doet.

. Schenen voelen raar genoeg nog steeds beter, ben benieuwd hoe 't er morgen en overmorgen voor staat. Morgen is rustdag, maar vrijdag staat een nieuwe aenerobe training in de planning. Ben benieuwd of m'n horloge die laat staan.
Ik ga deze week denk ik proberen een start te maken met crossfit, kijken of dat wat voor me is. Als ik het goed begrijp zou dat moeten helpen met m'n pezen. Overigens, als er meningen zijn over yoga en/of pilates (of turnen), hoor ik die ook graag. En vrijdag weer een massage oef.. kijk er nogal naar uit na de afgelopen weken.
Verder voor volgend jaar (of ik bedoel dit jaar inmiddels), ik heb wel ambities.. De zevenheuvelenloop lijkt me supertof, maar ik hoop toch ook een marathon te kunnen doen. Zou theoretisch mogelijk moeten zijn, ondanks dat progressie supertraag lijkt te gaan. Ik hoop dat er ergens een tippingpoint is, waar dingen iets makkelijker gaan (en ik ook daadwerkelijk in zone 2 kan gaan trainen haha, base runs zijn bij mij zone 3). Ik had voor de gein de Berlin Marthon op de kalender gezet, niet wetende dat je daar al lang voor had moeten inschrijven.. Maar ik heb 'm laten staan, dus de trainingen zijn daar op gebaseerd. Misschien dat ik me inschrijf voor de Berenloop, lijkt me ook leuk. Rotterdam ga ik in 2027 proberen (hopelijk). Enig lastig puntje is dat ik voor de komende zomervakantie andere plannen heb (4Daagse en aansluitend een fietsvakantie), waardoor ik een volle 6+ weken waarschijnlijk nauwelijks aan hardlopen toekom, daar moet ik iets op verzinnen.
Ok, verhaal werd toch iets langer dan gedacht.
Ik wilde meer sporten in het algemeen. Al een tijdje, maar ik moest het nog steeds structureel aanpakken. En omstandigheden veranderen. Dit wil ik, waarschijnlijk voornamelijk om mezelf aantrekkelijker te maken voor het andere geslacht, ja, heel eerlijk. Maar ook om me nog beter te voelen (want ik voel me niet persé slecht), en omdat ik blijkbaar nog nieuw ambities kan ehh ambiëren.
Door een nieuwe baan met andere werktijden kan ik niet meer regelmatig zwemmen, dus moest ik iets anders overwegen (wel verschrikkelijk jammer want van zwemmen viel ik wel echt goed af). Hardlopen vond ik vroeger geen hol aan, maar ook dat waren de omstandigheden blijkbaar. Het heeft jaren geduurd, maar de Rotterdam Marathon heeft mij ook eindelijk aangestoken, en ik zou 'm graag een keer willen lopen. Hardlopen is verder super laagdrempelig, als je al een trainingbroek hebt, heb je in principe alleen een paar schoenen nodig, dan ben je voor 150 euro klaar. Ik ben in een fase waar ik makkelijker nieuwe dingen probeer blijkbaar, dus ik heb hardloopschoenen gekocht, en ben 't gaan proberen. En wat blijkt, het valt allemaal reuze mee. Ik kan m'n eigen tempo lopen, en onderweg geniet ik van de vogeltjes en vleermuizen. Overigens heb ik mezelf wel een duur sporthorloge cadeau gedaan, waar ik ontzetten blij mee ben, omdat het alles makkelijker maakt, en ik alle data kan terug kijken.
Dus daarom hardlopen.
Waarom geen fitness?
Lijkt me supersaai. Zoals in bovenstaande post te lezen, overweeg ik crossfit. Enigzins omdat ik denk dat dit me iets makkelijker aan een strakker lichaam helpt, maar vooral als support van andere sporten (hardlopen, maar ook boulderen). Ik denk simpelweg dat 't nodig is. Probleem is, gewichtstraining boeit me echt geen hol. Ik ga 't desondanks toch proberen, ook omdat crossfit niet alleen gewichtstraining is gelukkig. Verder zit 't bij mij nagenoeg om de hoek. Niet dat de dichstbijzijnde basic fit ver weg zit, die zit naast het zwembad, maar toch net wat verder weg. Verder zijn er geen trainers die zeggen wat je moet doen, ik zou niet weten wat ik moet doen in een basic fit. Ik overweeg (of heb overwogen) een hoop andere sporten (kickboxen, roeien (echt of apparaat), volleybal.. weer gaan tennisen), maar een typische sportschool zal 'm waarschijnlijk niet worden.
[
Voor 23% gewijzigd door
Sméagol op 01-01-2026 12:50
]
Make lovecraft not warcraft.