Een echte Kenneth kent geen gevarenzone. Zoek zelf maar even op wat de risico’s zijn bij zo’n hoge hartslag/inspanning. Je kan er een lijst van maken.
Ja en nee, je traint er gedeeltelijk je conditie mee oftewel de conditie van je hart en longen. Maar vanzelfsprekend heeft het veel minder invloed op de belastbaarheid van je spieren en pezen die je gebruikt bij het hardlopen.Hillshade schreef op maandag 11 mei 2026 @ 10:08:
Wat is jullie ervaring met conditie op peil houden d.m.v. fietsen? Ik heb nu al 2 maanden niet hardgelopen i.v.m. complexe voetproblematiek (waar ik maar niet mee geholpen wordttypisch "neem maar paracetamolletje").
Een beetje om te weten wat ik kan verwachten. Ik reken er zeker niet op dat ik mijn vorm behoudt de komende maanden, en dat ik echt weer afstand moet gaan opbouwen voor de pezen etc. Maar qua conditie, blijft dat een beetje hangen in jullie ervaring? Vertaalt dat naar lopen?
Als je niet kunt lopen is fietsen een redelijk laag belastend alternatief
Nickname KasPlantje.
Gelieve op de bal te spelen en niet op de man. De vage term “gevarenzone” kan opheldering gebruiken, daar geef ik Kenneth gelijk in. We gaan je eerder geloven dat 220/' gevaarlijk is als je daar argumenten voor kan aanbrengen.glnk schreef op dinsdag 12 mei 2026 @ 00:42:
[...]
Een echte Kenneth kent geen gevarenzone. Zoek zelf maar even op wat de risico’s zijn bij zo’n hoge hartslag/inspanning. Je kan er een lijst van maken.
Ik ben trouwens van mening dat @Stancke zich geen zorgen hoeft te maken over zijn hartslag. Als je zijn hartslagcurve bekijkt dan zie je de hartslag progressief naar omhoog kruipen. Dat is duidelijk geen ritmestoornis maar normale sinustachycardie bij inspanning. Daarbij is een maximale hartslag in de populatie normaal verdeeld, wat betekent dat de meeste mensen in een doorsnee zone vallen, maar dat er ook gezonde mensen zijn die een heel hoge of heel lage maximale hartslag hebben. @Stancke zit simpelweg op het rechteruiteinde van de Gausscurve.
[ Voor 44% gewijzigd door Hartloper op 12-05-2026 07:29 ]
Wellicht dat je de aerobe en anaerobe drempels door elkaar haaltBasekid schreef op maandag 11 mei 2026 @ 19:20:
[...]
Thanks, heb hem gevondenZ4 lijkt me best wel pittig om dat 2h lang te doen... Maar kan iig geen kwaad om tijdens mijn kortere rondjes in Z3/Z4 te gaan trainen zo nu en dan voor wat meer tempo zo te zien.
Wel gek, ik heb een tijdje geleden een inspanningstest gedaan en daar geven ze aan dat aerobische drempel tussen Z1 en Z2 ligt. Fijn al die interpretaties
Vrienden van mij zitten ook altijd boven de 190 en 200 als ze maximaal gaan. Mijn max komt niet hoger dan 180~183.Stancke schreef op dinsdag 12 mei 2026 @ 08:57:
Bedankt iedere voor de comments, wordt geapprecieerd! Ter info, afgelopen december een andere 5k wedstrijd gelopen (alhoewel, 4.98km volgens Strava) en had diezelfde hartslag:
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Het is inderdaad relatief hoog, maar ik zie niet helemaal het gevaar ervan in. Ik geloof er niet zo in dat je mentaal sterker gaat zijn dan je hart - je gaat vanzelf wel stoppen voordat je je hart kapot sport. Tenzij er al problemen en dergelijke zijn.
Maar goed, ik ben dan ook wel een voorstander van mentaal/fysiek diep gaan en als je dan toch bezig bent, het maximale uit jezelf halen. Niet vergelijken met anderen (hoewel je gerust nóg dieper kunt gaan tijdens een wedstrijd als je iemand voor wilt blijven), enkel met je eigen eerdere prestaties.
Ziet er op het eerste zicht toch gewoon normaal uit alleen beetje hoger dan het gros van de mannen op jouw leeftijd. Motor draait gewoon wat hogere toeren waarschijnlijk.Stancke schreef op dinsdag 12 mei 2026 @ 08:57:
Bedankt iedere voor de comments, wordt geapprecieerd! Ter info, afgelopen december een andere 5k wedstrijd gelopen (alhoewel, 4.98km volgens Strava) en had diezelfde hartslag:
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Maar als je twijfelt kun je altijd eens een sporttest inplannen bij een SMA met inspannings ECG, kan de betreffende sportarts je zorgen ook direct wegnemen; sowieso kan het nooit kwaad om dat eens te doen.
Volgens mij was Z4 het tempo waarin je ongeveer een uur zou moeten kunnen lopen. Bij 20km de hele tijd in Z4 lopen lijkt me dan ook wat aan de hoge kant (tenzij je natuurlijk heel hard loopt en dat alsnog in ongeveer een uur doetBasekid schreef op maandag 11 mei 2026 @ 19:20:
[...]
Thanks, heb hem gevondenZ4 lijkt me best wel pittig om dat 2h lang te doen... Maar kan iig geen kwaad om tijdens mijn kortere rondjes in Z3/Z4 te gaan trainen zo nu en dan voor wat meer tempo zo te zien.
Je hebt LT1 en LT2. LT1 is de max van wat je loopt bij een rustige duurtraining en zal afhankelijk van de definitie inderdaad tussen Z1 en Z2 liggen of max Z2.Wel gek, ik heb een tijdje geleden een inspanningstest gedaan en daar geven ze aan dat aerobische drempel tussen Z1 en Z2 ligt. Fijn al die interpretaties
[ Voor 15% gewijzigd door redwing op 12-05-2026 11:30 ]
[removed]
Op zich heb je het leuk beschreven, daarvoor dank, maar ik heb wel twee opmerkingen:Sméagol schreef op maandag 11 mei 2026 @ 22:46:
Ok heel slecht, maar sinds de Stevensloop (*) (eerlijk gezegd er voor al een beetje) heb ik weinig en onregelmatig gelopen. Er zijn weken voorbij gegaan waar ik helemaal niet gelopen heb. Nou heb ik net genoeg lopen om niet te veel achteruit te gaan, maar ik merk het wel. Dus deze Mei vakantie heb ik 't hoop ik goed gemaakt. Nou heb ik de eerste week toch lopen gamen vooral, nieuwe laptop gekocht als vervanging voor een oude laptop die het begaf, en ik kon opeens Baldur's Gate 3 spelen die de oude niet trok.. Maar dat terzijde. Toen de nieuwigheid eraf was vrijdag, kwam ik van m'n gat af.
01 mei
6,38 KM
Threshold training volgens m'n horloge. Na weken van onregelmatige training kostte het wat moeite, maar 't ging.
02 mei
4,01 KM
Wilde een long run doen. Had een leuke nieuwe route gemaakt van ik geloof 18 KM.. Maar ik trok het niet. Route was top, maar ik voelde me te vermoeid en ik had een hogere hartslag dan verwacht. Was ook midden in de zon, misschien dat dat ook een factor was. Horloge gaf ook low HRV aan vanaf deze dag geloof ik. Ik neem aan de klap van opeens weer wat kilometers willen maken na een tijd weinig gedaan te hebben (week gegamed dus). 8KM terug naar huis gewandeld.
03 mei
12,01 KM
Schijt aan low HRV. Ik wilde weer die 18 KM (of wat dan ook) rennen. Weer voelde ik me wat vermoeid, maar het weer was koeler, en dankzij de mei vakantie kon ik wel dagelijks naar bed wanneer ik wilde, en opstaan wanneer ik wilde, wat volgens mij goed geholpen heeft. Toch die 18 KM maar ingekort, maar 12 KM ging op zich, met enige moeite.
04 mei
7,63 KM
HRV was nog steeds low of misschien unbalanced, maar weer schijt? Afgezien van wat fysieke vermoeidheid, voelde ik me lekker. Mentaal had ik er zin in. M'n schenen hadden nog nergens last van! Normaal zouden die wel gaan klagen na 3 dagen. Ik wilde een route lopen die ik al een tijd terug gemaakt had.. Ik liep normaal liever niet "door de buurt", maar grappig genoeg zijn de meeste dichstbijzijnde hoogtemeters juist nagenoeg in m'n achtertuin te vinden. Door creatief gebruik te maken van de A4, had ik een route uitgestippeld van ruim 7 KM maar met, als m'n Garmin schatting een beetje klopt, grofweg 60 HM. Ik vind dat erg netjes voor iets in m'n achtertuin in de Randstad! Ik had zin om 'm eindelijk een keer te lopen (eerder was een bepaalde weg afgesloten). Viel wéér een beetje tegen nádat ik begonnen was haha. Als in, het kostte iets meer moeite dan verwacht. Maar doorgezet, en 't is allemaal gelukt. Ik ben blij met deze hoogtemeters zo dichtbij, en dit rondje heeft alles: korte steile hellingen, lange flauwe hellingen, asfalt, onverhard, trap op, trap af.. Dit rondje is een blijvertje, en valt erg te customizen.
05 mei
12,02 KM
Zelfde rondje als 3 mei. Over de route zelf kom ik nog op terug. Wilde revenge, en wilde nu wel die 18 KM lopen.. Maar nee, dat ging 'm niet worden. Ik was super verbaasd dat ik op dag 5 nog steeds geen specifieke blessures voelde aankomen (m'n schenen dus), maar de algemene vermoeidheid was er nog wel en ietsje erger. Rondje dus toch weer ingekort.
06 mei
7,58 KM
Zelfde rondje weer als 04 mei.. Ik wilde iets korters dan die 18 KM (of 12) omdat ik de bui al zag hangen.. Maar door de vakantiedagen toch weer redelijk hersteld, en had er dus weer zin in. Maar dit keer wilde ik toch wat lichte aenerobe training toevoegen.. Dus alle hellingen versneld. Niet tot het uiterste gegaan, dus viel uiteindelijk enigszins mee qua effort. Koste in het algemeen wel wat moeite, maar alles weer gelukt.
07 mei
7,02 KM
Ik weet niet meer precies wat m'n plan was, volgens mij dacht ik "fuck it, ik ga 20 KM lopen". Ik begon in ieder geval aan een andere route, maar ben vergeten wat exact m'n plan was. Maar goed, onderweg dacht ik "fuck it, dit gaat 'm niet worden". Koste veel moeite, en ik ging dus erg langzaam. De eerste afslag terug naar beginpunt genomen dus, en het rondje dat ik van plan was geschrapt. Wel voorgenomen om wel door te zetten en met het verkortte rondje vol te houden tot beginpunt. Gelukt met wat moeite, en dus toch 7 KM er uit gesleept.
't is duidelijk dat ik m'n horloge, afgezien van de eerste dag, compleet genegeerd heb, maar wel goed m'n gevoel in de gaten heb gehouden. In mijn geval dus vooral m'n schenen, die het verrassend lang uithielden! Ik had nog nooit 4 dagen achter elkaar gelopen, laat staan 7. Vakantie hielp volgens mij enorm, zoals ik al zei, vrijwel al die dagen heerlijk geslapen op één dag na geloof ik. Rondjes ingekort als ik er toch geen energie voor had. Schenen vonden het pas genoeg na dag 7, en toen vond ik het wel weer tijd voor wat rustdagen. Vrijdag dus niks gedaan. zaterdag wilde ik aankijken, al wist ik in m'n achterhoofd al dat 't 'm niet ging worden.
10 mei
15,26 KM
Wilde weer iets van 20 KM lopen in Midden-Delfland.. Weer niet gelukt, maar een stuk dichterbij. Had 't met wat moeite denk ik wel gehaald, maar wilde 't niet te laat maken, en rationeel gezien dacht ik dat 't beter was om 'm weer in te korten. Maar wel voor het eerst langs de Vlaardingervaart gelopen, die ik alleen fietsend kende hiervoor. Even kijken of dit werkt, maar voor de geïnteresseerden, de route die ik van plan was:
***members only***
Ik heb de rechterlus achterwege gelaten. Dat kleine kronkeltje boven in het midden liep ik ook voor het eerst. Een graspad dwars door weilanden waar ik niet bekend mee was, maar erg leuk. Maar ik vergeet altijd dat gras nogal vermoeidend is haha. Ook een (andere) brug over de A4 die voor wat hoogtemeters zorgt,
Maar goed. Uiteindelijk was het toch een productieve mei vakantie geworden. M'n tolerance werd geschat op 21 KM (was eerst 28, maar was dus terug geschroefd), maar m'n impact load zat rond de 50. 't is duidelijk dat ik een hogere weekvolume aan kan. Overigens zegt m'n horloge dat 't unproductive was haha. Door gebrek aan high aerobic trainingen, en een vo2 max die ietsje achteruit gegaan is en blijven steken. Maar ik weiger te geloven dat 't allemaal voor niks was.. Kan 't efficiënter? Vast.
Al ga ik 't deze week wat rustiger aan doen kwa kilometers maar wel wat snellere trainingen doen weer. Want, stok achter de deur: ik heb me ingeschreven voor de vestingloop Hellevoetsluis (10 KM, 17 mei) en vestingloop Den Bosch (15 KM, 31 mei). Die overigens niks met elkaar te maken hebben..
* Beetje laat voor een Stevensloop verslag natuurlijk.. Maar wilde toch nog één ding benoemen..
[...]
Ik had hier dus nog nooit van gehoord. Had een video erbij gezocht.. En 't bleek iets te zijn wat ik al van nature wel 'ns doe, maar dan tijdens gewoon lopen. Met hardlopen nooit geprobeerd. Verder niet aan gedacht.. Totdat ik opeens een U-turn aan zag komen. Ik zag m'n kans schoon.Eventjes voelde ik me helemaal pro haha. Dus @Stefangrp , één seconde heb ik aan jou te danken!
Wellicht moet je aan de slag met je planvermogen. Ik lees te vaak “wilde x doen, maar werd y”, waarbij y significant lager is. Met als toppunt 3x een 18k plannen die niet lukt om vervolgens een 20k te plannen”. Heel apart.
Verder stel je dat je, omdat je 1x een week een volume van 50 heb gedraaid, dat dat dus het volume is dat je aankan. Maar zo werkt het niet. Als je nu iedere week 50k gaat lopen loop je grote kans op een blessure. Een weekje een keer een volume halen zegt wat dat betreft niets. Je moet dat echt rustig opbouwen. Ik hoop dat je dat beseft.
Ja. Gevarenzone is toch altijd een vaag begrip? Ook de bekende 220-leeftijd richtlijn. Want niemand is gelijk. Toch wordt dit o.a. door hartstichting gegeven als max en dat betekend niet dat het gezond is. Je loopt risico op een hitteberoerte en allerlei blessures.Hartloper schreef op dinsdag 12 mei 2026 @ 07:18:
[...]
Gelieve op de bal te spelen en niet op de man. De vage term “gevarenzone” kan opheldering gebruiken, daar geef ik Kenneth gelijk in. We gaan je eerder geloven dat 220/' gevaarlijk is als je daar argumenten voor kan aanbrengen.
Ik ben trouwens van mening dat @Stancke zich geen zorgen hoeft te maken over zijn hartslag. Als je zijn hartslagcurve bekijkt dan zie je de hartslag progressief naar omhoog kruipen. Dat is duidelijk geen ritmestoornis maar normale sinustachycardie bij inspanning. Daarbij is een maximale hartslag in de populatie normaal verdeeld, wat betekent dat de meeste mensen in een doorsnee zone vallen, maar dat er ook gezonde mensen zijn die een heel hoge of heel lage maximale hartslag hebben. @Stancke zit simpelweg op het rechteruiteinde van de Gausscurve.
Met zo'n hoge hartslag en specifiek voor hem gezien zijn tempo schets ik een beeld en dat ziet er niet gezond uit. Mijn advies zou zijn: eerst conditie opbouwen in z2/z3. Desnoods wandelen. En ik vraag mij af wat zijn gewicht/bmi is en hoe hij zich voelt tijdens en na zo'n rondje. Vooral blijven luisteren naar je lichaam want niemand kan voor een ander een duidelijke grens bepalen.
Ik ben blij dat ik nog leefglnk schreef op dinsdag 12 mei 2026 @ 14:08:
[...]
Ja. Gevarenzone is toch altijd een vaag begrip? Ook de bekende 220-leeftijd richtlijn. Want niemand is gelijk. Toch wordt dit o.a. door hartstichting gegeven als max en dat betekend niet dat het gezond is. Je loopt risico op een hitteberoerte en allerlei blessures.
Met zo'n hoge hartslag en specifiek voor hem gezien zijn tempo schets ik een beeld en dat ziet er niet gezond uit. Mijn advies zou zijn: eerst conditie opbouwen in z2/z3. Desnoods wandelen. En ik vraag mij af wat zijn gewicht/bmi is en hoe hij zich voelt tijdens en na zo'n rondje. Vooral blijven luisteren naar je lichaam want niemand kan voor een ander een duidelijke grens bepalen.
- 40 jaar oud; max HR 206
- Omslagpunt: ~186bpm
- 175cm bij 64kg: BMI goed
- Conditie? on point:
- Sport ca ~10 uur in de week, met ~60km/wk hardlopen (+fiets & kracht).
- Meerdere marathons en ultra's gelopen in de afgelopen maanden
- Kan probleemloos liedjes fluiten tijdens 1,5u duurloop a 5:15 min/km (in Z1 <140bpm)
- Hoopt sub 3 te lopen op de marathon binnenkort.
- Gevoel bij 5km wedstrijd: hard werken natuurlijk. Or you are doing it wrong
Ik vraag me af of hoe realistisch jouw zelf geschetste beeld is. Ik heb namelijk niet het idee dat ik ongezond ben (noch mijn omgeving / fysio / sportarts). Het is hoogstens niet helemaal doorsnee.
If you can see, look. If you can look, observe
Heb je er ook last van op een crosstrainer in de sportschool? met roeien kan je ook je conditie goed op peil houden!Hillshade schreef op maandag 11 mei 2026 @ 10:08:
Wat is jullie ervaring met conditie op peil houden d.m.v. fietsen? Ik heb nu al 2 maanden niet hardgelopen i.v.m. complexe voetproblematiek (waar ik maar niet mee geholpen wordttypisch "neem maar paracetamolletje").
Een beetje om te weten wat ik kan verwachten. Ik reken er zeker niet op dat ik mijn vorm behoudt de komende maanden, en dat ik echt weer afstand moet gaan opbouwen voor de pezen etc. Maar qua conditie, blijft dat een beetje hangen in jullie ervaring? Vertaalt dat naar lopen?
Zat er zo lekker in dat ik maar bleef lopen en uiteindelijk 21,1km (dus HM) in 1:50:30 heb gedaan. Had nog nooit langer dan 10,5km gelopen dus dit was bizar.
Wel flinke spierpijn en blaar onder mijn voet maar buiten dat kom ik er vrij goed vanaf
:strip_exif()/f/image/1BHDSMsx2Hb7966X97elkjv9.jpg?f=fotoalbum_large)
[ Voor 46% gewijzigd door makooy op 12-05-2026 15:52 ]
Dat is dus 80bpm lager dan hem op een vergelijkbaar tempo. En dan loop je ook nog 3x zo lang. Ik vind dat dit het verschil maakt. Jij bent goed getraind, sport veel met lange afstanden en hebt toevallig een hoge piek hartslag. Hij loopt een kort rondje en hikt meteen tegen een bijzonder hoge hartslag aan op een pace waar je dit niet verwacht.Roozzz schreef op dinsdag 12 mei 2026 @ 15:40:
[...]
Ik ben blij dat ik nog leef![]()
• Kan probleemloos liedjes fluiten tijdens 1,5u duurloop a 5:15 min/km (in Z1 <140bpm)
[ Voor 31% gewijzigd door glnk op 12-05-2026 16:21 ]
Ik kreeg de indruk dat je je vooral druk maakte om de max-hartslag:glnk schreef op dinsdag 12 mei 2026 @ 15:59:
[...]
Dat is dus 80bpm lager dan hem op een vergelijkbaar tempo. En dan loop je ook nog 3x zo lang.
Dan kom ik ook nog altijd in de gevarenzone tijdens een 5/10km wedstrijdje. en ja, dan ga ik wat harder. Maar eigenlijk vind ik dat niet zo relevant. Over Stancke zijn fysieke gesteldheid kan ik weinig zeggen. Wel over de mijne. Maar qua hartslagrange zie ik wel enige parallel. Vandaar dat ik wel benieuwd ben waar de zorg zit?glnk schreef op maandag 11 mei 2026 @ 16:49:
200-220 vind ik bijzonder hoog en lijkt mij gevarenzone.
Ah, dank voor de uitbreiding. Dan snap ik hem beter.glnk schreef op dinsdag 12 mei 2026 @ 15:59:
[...]
Dat is dus 80bpm lager dan hem op een vergelijkbaar tempo. En dan loop je ook nog 3x zo lang. Ik vind dat dit het verschil maakt. Jij bent goed getraind, sport veel met lange afstanden en hebt toevallig een hoge piek hartslag. Hij loopt een kort rondje en hikt meteen tegen een bijzonder hoge hartslag aan op een pace waar je dit niet verwacht.
Tempo's tussen verschillende personen kun je natuurlijk nooit vergelijken. Voor de ene is 4.00/km rustig duurlooptempo en een ander kan het nog geen 100 meter volhouden. Allemaal afhankelijk van conditie, leeftijd, gewicht, geslacht, talent, enz.glnk schreef op dinsdag 12 mei 2026 @ 15:59:
[...]
Dat is dus 80bpm lager dan hem op een vergelijkbaar tempo. En dan loop je ook nog 3x zo lang. Ik vind dat dit het verschil maakt. Jij bent goed getraind, sport veel met lange afstanden en hebt toevallig een hoge piek hartslag. Hij loopt een kort rondje en hikt meteen tegen een bijzonder hoge hartslag aan op een pace waar je dit niet verwacht.
Natuurlijk piek je bij een 5 km wedstrijd (anders ga je er niet voor), ongeacht het tempo. 220bpm is vrij hoog ja, maar als het verloop tijdens een wedstrijd er verder normaal uitziet.. tja..
Hier wordt trouwens nergens genoemd dat een hogere max hartslag gevaarlijk is: Hartslag bij inspanning | Hartstichting
[ Voor 14% gewijzigd door InZane op 12-05-2026 16:46 ]
Sterker nog, dit staat in de eerste alinea:InZane schreef op dinsdag 12 mei 2026 @ 16:42:
[...]
Tempo's tussen verschillende personen kun je natuurlijk nooit vergelijken. Voor de ene is 4.00/km rustig duurlooptempo en een ander kan het nog geen 100 meter volhouden. Allemaal afhankelijk van conditie, leeftijd, gewicht, geslacht, talent, enz.
Natuurlijk piek je bij een 5 km wedstrijd (anders ga je er niet voor), ongeacht het tempo. 220bpm is vrij hoog ja, maar als het verloop tijdens een wedstrijd er verder normaal uitziet.. tja..
Hier wordt trouwens nergens genoemd dat een hogere max hartslag gevaarlijk is: Hartslag bij inspanning | Hartstichting
Normaal ligt de hartslag van een volwassene in rust tussen de 60 en 100 slagen per minuut. Bij inspanning kan deze oplopen naar 180, soms zelfs boven de 200. Het is geen probleem als je hartslag niet te snel oploopt en na afloop weer geleidelijk afzakt.
Het is een hoge belasting voor hart en bloedvatenInZane schreef op dinsdag 12 mei 2026 @ 16:42:
[...]
Tempo's tussen verschillende personen kun je natuurlijk nooit vergelijken. Voor de ene is 4.00/km rustig duurlooptempo en een ander kan het nog geen 100 meter volhouden. Allemaal afhankelijk van conditie, leeftijd, gewicht, geslacht, talent, enz.
Sneller risico tot oververhitting en uitdroging
Grotere kans op duizeligheid of instorten
Meer kans op hartritmestoornissen
Het is op zijn minst opvallend en misschien verstandig om nader te onderzoeken. Om te voorkomen dat er straks weer iemand dood neervalt tijdens een run.
Lees je ook de reacties op je berichten? Een hoge (200+) max hartslag zegt helemaal niks over verhoogde risico's zolang het verloop er naartoe en er vandaan een normaal patroon volgt zoals door een aantal bronnen hier aangehaald.glnk schreef op dinsdag 12 mei 2026 @ 17:24:
[...]
Het is een hoge belasting voor hart en bloedvaten
Het is op zijn minst opvallend en misschien verstandig om nader te onderzoeken. Om te voorkomen dat er straks weer iemand dood neervalt tijdens een run.
De snelheid doet er niet toe. Het gaat erom dat een voluit gelopen 5 of 10km altijd een wedstrijd is waarbij je in de buurt komt van je maximale hartslag.glnk schreef op dinsdag 12 mei 2026 @ 15:59:
[...]
Verder geeft @Stancke aan geregeld te sporten en is het niet zomaar eens een maximale 5k die hij loopt, hij lijkt getraind. Dat is het enige waar ik je gelijk in geef, voor een totaal ongetraind persoon is het geen goed idee om plots een maximale 5km of 10km te lopen. Maar dat staat los van de discussie over de maximale hartslag.
Ik heb het idee dat je het concept van een normale verdeling van de maximale hartslag en het concept van een Gausscurve niet snapt. In jouw hoofd is hartslag > 200 gelijk aan gevaar en wat wij ook zeggen zal je niet van idee doen veranderen.
"Daarbij is een maximale hartslag in de populatie normaal verdeeld, wat betekent dat de meeste mensen in een doorsnee zone vallen, maar dat er ook gezonde mensen zijn die een heel hoge of heel lage maximale hartslag hebben. @Stancke zit simpelweg op het rechteruiteinde van de Gausscurve."
Na het opstaan vanmorgen was dat gelukkig wel weg maar mn benen hadden er nog wel last van. Maar goed, we zijn weer begonnen en nu even structureel 3x p/w trainen tot 13 juni!
Garmin Forerunner 265 |Samsung Galaxy S23 | Polestar 2 MidYear 2026 Prime + B&W audio
Dit heeft alleen niets met de hoge hartslag te maken. Iemand die een hartslag van 180 heeft heeft net zoveel kans op precies dezelfde dingen. Je kunt alleen iets zeggen over de hartslag als ie anders reageert dan normaal of dan je zou verwachten. Maar als je kijkt naar hoe de hartslag omhoog gaat is dat een mooie lijn, als dat plotseling zo zijn zou het een ander verhaal zijn.glnk schreef op dinsdag 12 mei 2026 @ 17:24:
[...]
Dat de hartslag hoog is zegt dan ook totaal niets en is ook echt niet opvallend. En door een hoge hartslag val je ook niet zomaar dood neer. Dan is er zo goed als altijd sprake van echte hartproblemen maar daar is de hoge hartslag zelf geen indicatie voor, dan moet je naar meer kijken.
[removed]
Wat is PVC? PVC's (premature ventriculaire complexen) zijn [b]hartritmestoornissen en ook wel bekend als 'overslagen' of 'extra slagen' uit de hartkamers. PVC's zijn extra slagen die ontstaan door een spontane extra prikkel vanuit de hartkamers. Hartoverslagen (extrasystolen) zijn meestal onschuldig en komen bij bijna iedereen voor, vaak door stress, cafeïne of vermoeidheid. Ze voelen aan als een gemiste slag of een extra bonk, maar zijn zelden gevaarlijk.
Garmin Forerunner 265 |Samsung Galaxy S23 | Polestar 2 MidYear 2026 Prime + B&W audio
Eens. Mijn vrouw is cardioloog bij een UMC in Nederland, wel eens vaker met haar over gehad (mijn neefje heeft nogal eens de neiging vrij extreme sport dingen te doen met veel te weinig training) met vergelijkbare hartslagen. Echt gezond is zoiets niet aldus haar.glnk schreef op dinsdag 12 mei 2026 @ 17:24:
[...]
Zou in basis proberen beter te training voor zo'n wedstrijd, want (no offence) met een hartslag van > 200 5:15 lopen lijkt vooral een conditioneel probleem te zijn ;),.
Maar dan gaat het dus om teveel inspanning met te weinig training. Alleen zegt de hartslag daar gewoon weinig over zonder het geheel te kennen. De hartslag kan een indicatie zijn, maar ook niet meer dan dat.Tortelli schreef op woensdag 13 mei 2026 @ 16:45:
[...]
Mijn vrouw is cardioloog bij een UMC in Nederland, wel eens vaker met haar over gehad (mijn neefje heeft nogal eens de neiging vrij extreme sport dingen te doen met veel te weinig training) met vergelijkbare hartslagen. Echt gezond is zoiets niet aldus haar.
Zoals al aangegeven kun je deze conclusie niet trekken zonder meer info te weten. Er zijn nu eenmaal mensen die zo hoog in de hartslag zitten. Maar andersom kan b.v. ook, ik heb hier een collega die nu voor allerlei controles bij de cardioloog zit omdat de hartslag dipt naar 45. Tegelijkertijd zit ik standaard rond die 45 als ik rustig op mijn werkplek zit. Alleen bij de collega is die 45 echt lager dan normaal gedurende de dag, terwijl die 45 bij mij gewoon standaard is.Zou in basis proberen beter te training voor zo'n wedstrijd, want (no offence) met een hartslag van > 200 5:15 lopen lijkt vooral een conditioneel probleem te zijn ;),.
Andersom heb je datzelfde met hogere hartslagen, Waar ik bij b.v. 170 al echt tegen mijn max aanloop, loopt een ander dezelfde afstand met 200. Dat zegt gewoon pas wat als je het gehele plaatje meeneemt.
[removed]
Meestal kan dit inderdaad weinig kwaad (ervaring in de familie), al blijft het spannend omdat het toch om je hart gaat.Juancho schreef op woensdag 13 mei 2026 @ 09:03:
Over hartslag gesproken, ik heb de laatste periode wat klachten gehad en de cardioloog wilde mij flink laten testen en door de scans halen. Gelukkig geen verkalking etc maar ik had wel een PVC (zie hieronder de betekenis) van 18% terwijl het eigenlijk rond de 1 a 2% moet liggen. Dat zouden mijn klachten (soms wat duizelig/licht in het hoofd, gevoel van verliezen controle lichaam en wat druk op de borst) kunnen verklaren. Niet direct alarmerend en ik gebruik nu eerst medicatie om te kijken wat het effect daarvan is, maar de cardioloog verwacht weinig omdat mijn hartslag in rust gewoon uitstekend is. Na medicatie moet ik zo'n sport/fiets/uithoudingsvermogen test doen en op basis van die uitslag wordt ook bepaald of het wegbranden van dat stukje bij het hart de beste oplossing is. Mega spannend en ik vind het ook wat eng (toch je hart) maar ik mocht gewoon doen wat ik altijd al deed, dus ook hardlopen. Voordeel van zo'n test is wel (hoop ik?) dat ik gelijk mijn hartslagzones laat bepalen die ik dan in Garmin kan invoeren. Normaliter betaal je voor zo'n test best veel geld volgens mij.
[...]
Zo'n test zit vaak bij de aavullende paketten van je zorgverzekering er bij. Mochten ze dus niet standaard die zones bepalen kun je nog kijken of dat wel in je pakket zit en het dan alsnog laten doen.
[removed]
d:)b :henk d:)b
Hoeft w.m.b. allemaal niet te fancy, tenzij iemand me kan overtuigen waarom dat wel zou moeten
Maar Decathlon vond ik ook prima sokken. Ik zwoer bij Stox, maar vind ze duur. Bij de wedstrijden trek ik ze ongetwijfeld aan, al is het maar voor het placebo effect, maar verder geloof ik het wel. Het hielp me tegen shin splint, maar daar heb ik allang geen last meer van dus kan ook wel goedkopere sokken aan
"Everybody is a genius. But if you judge a fish by its ability to climb a tree, it will live its whole life believing that it is stupid."
Laatst setje Kiprun van de decathlon gekocht en die bevallen tot nog toe ook prima, had paar jaar geleden een iets ander type van de decathlon en die schuurde juist enorm. Dus is vrij persoonlijk denk ik.
Decathlon sokken echt perfect.MiKeZZa schreef op woensdag 13 mei 2026 @ 19:59:
Zijn er hier mensen die tips hebben voor hardloopsokken? Altijd simpele goedkope sokken gekocht, bevielen ook prima. Maar ze gaan vrij vaak in de was en worden wat hard vind ik. Dus voor vaderdag maar eens nieuwe vragen.
Hoeft w.m.b. allemaal niet te fancy, tenzij iemand me kan overtuigen waarom dat wel zou moeten
*denkt na over goede signature*
Intel Core 2 Quad Q6600, Asus P5K, 4x1GB Corsair XMS2 PC2 6400 CL4, Asus 8800 GTS 512 MB, Creative Audigy 4, Vista Home Premium 32-bits
Alle merken getest. Blijven plakken bij de Hoka no-show run socks. Nooit blaren. Lekker zacht.MiKeZZa schreef op woensdag 13 mei 2026 @ 19:59:
Zijn er hier mensen die tips hebben voor hardloopsokken? Altijd simpele goedkope sokken gekocht, bevielen ook prima. Maar ze gaan vrij vaak in de was en worden wat hard vind ik. Dus voor vaderdag maar eens nieuwe vragen.
Ben inmiddels weer lekker meters aan het maken. Merk dat herstel super snel gaat na een langzame marathon (koning van Spanje 43 trail) en dat dit trails minder belastend zijn dan een snelle weg marathon. Ben vooral hoogte meters aan het trainen.
Merk dat na een marathon er altijd enkele kilo’s vocht bijkomen, na drie dagen is dat weer eraf maar vraag me toch af waar dat precies door komt. Misschien iets teveel herstel voeding met overdaad aan zouten en suikers na de inspanning?
Voeding doet veel met herstel, probeer in de eerste 15-30 minuten direct voldoende in te nemen en heb dan geen last van spierpijn na de wedstrijden. Wacht ik te lang, dan voel ik me loom en sloom, brain fog.
Heb ook eens een bloedpanel laten maken vóór en ná een wegmarathon om te zien wat dat met het lichaam doet, en om te zien of er tekorten ontstaan in de dagen erop. Dan zie je vooral veel hoge waardes van eiwitten die vrijkomen bij spier beschadiging en dat je nieren en lever flink aan de bak moeten.
![]() | ![]() | ![]() |
![]() |
Haha dat was ook mijn conclusie. Zeker in trainingen maakt het weinig uit wat voor sokken. Vaak hou ik mijn normale sokken zelfs aan als ik in de avond ga trainenMiKeZZa schreef op donderdag 14 mei 2026 @ 08:13:
Nou weinig bijzonders kan ik concluderen. Oftewel; vrijwel elke sok werkt aardig. Crivit past niet bij mijn maat zeeschuit dus zal eens wat Decathlon spul vragen
Alleen bij de echte lange trainingen en wedstrijden dan gebruik ik de inji teen sokken. Zeker voor de ultratrails leveren die bij mij de minste problemen op.
Mijn rechter achilles is nogsteeds niet helemaal oke, maandag klein rondje gelopen maar kon daarna niet lekker wandelen. Nu iets meer aan het fietsen maar het is geen sport voor mij ("casual" op mijn sportieve stadsfiets). Vorige week had ik het zwaar, onrustige benen, energie teveel etc. Mis wel het rustmoment op de dag, want dat is hardlopen voor mij. Twee dagen geleden kon ik echt niet tot rust komen.
Het gaat langzaamaan beter, sowieso voelt mijn linker achillespees nu wel weer perfect. Geen dikker stuk meer in het midden. Mijn rechterknie kan ik weer aanspannen zonder "pijn" en tijdens het slapen zijn mijn benen voor de verandering ook rustig. Heb geen haast, hoop dat ik volgende week rustig weer kan beginnen. En al helemaal zodra ik op vakantie ben in Japan. Voorwaarde is wel dat ik daarna nog comfortabel rond kan wandelen
Heeft één van jullie toevallig moeilijke voeten? Ik heb aan beide voeten een hallux valgus operatie gehad wat op zich goed geholpen heeft, maar de stand van mijn voeten uiteraard drastisch veranderd heeft. Ik heb continu last van likdoorns tussen m'n laatste twee tenen, erg irritant. Ik heb volgende week een afspraak staan bij een podotherapeut, daar zullen zooltjes uit voortvloeien, maar vroeg me af of iemand goede ervaringen heeft met bijv teensokken bij dit soort issues.
Je zou deze Sincer eeltrasp kunnen proberen. of Scholl borstel.Pussolini schreef op donderdag 14 mei 2026 @ 11:48:Heeft één van jullie toevallig moeilijke voeten? [...]
[ Voor 36% gewijzigd door Merik op 15-05-2026 18:20 ]
Dit vind ik heel interessant. Ik heb soms na een zware training dat ik de dagen erna echt totaal niks waard ben. En deze woorden van jou 'loom, sloom en brain fog' is precies wat ik dan ervaar. Het lichaam voelt zwaar, en waar ik normaal energiek en fit ben, heb ik dan bijvoorbeeld al moeite om snel van de bank te komen.Stewie! schreef op donderdag 14 mei 2026 @ 09:41:
[...]
Voeding doet veel met herstel, probeer in de eerste 15-30 minuten direct voldoende in te nemen en heb dan geen last van spierpijn na de wedstrijden. Wacht ik te lang, dan voel ik me loom en sloom, brain fog.
Op de dag zelf nergens last van, maar als ik wakker word is het ellende.
Ik heb er alleen nog niet echt een pijl op kunnen trekken wannee dit nou wel of niet gebeurt. Voeding tijdens training zou misschien een idee kunnen zijn. Halverwege de intervallen een snel gelletje pakken oid zou in idee kunnen zijn om te proberen.
Tijdens training gebruik ik niets. Maar de 15-30 minuten na afloop zijn belangrijk, denk ik. Ga ik eerst afkoelen, douchen, en na een uur pas voeding, dan ben ik te laat.Luapper schreef op vrijdag 15 mei 2026 @ 22:07:
[...]
Dit vind ik heel interessant. Ik heb soms na een zware training dat ik de dagen erna echt totaal niks waard ben. En deze woorden van jou 'loom, sloom en brain fog' is precies wat ik dan ervaar. Het lichaam voelt zwaar, en waar ik normaal energiek en fit ben, heb ik dan bijvoorbeeld al moeite om snel van de bank te komen.
Op de dag zelf nergens last van, maar als ik wakker word is het ellende.
Ik heb er alleen nog niet echt een pijl op kunnen trekken wannee dit nou wel of niet gebeurt. Voeding tijdens training zou misschien een idee kunnen zijn. Halverwege de intervallen een snel gelletje pakken oid zou in idee kunnen zijn om te proberen.
Overigens beschouwen sommige andere bronnen dat die opvatting achterhaald is en dat het gaat om je totale macro-intake over de gehele dag. Maar gezien direct eten na je workout daar ook aan bijdraagt doe ik het wel; dan zijn beide kampen tevreden.
Sindsdien tank ik trouw een halve liter chocomel na iedere training, samen met een banaan of rijstwafel met topping. Toevallig vind ik dat ook super lekker
Tijdens training is denk ik ook belangrijk. Als het langer dan 1 of 1.5u duurt, neem ik altijd wel een gelletje (of meer) mee, of iets anders voor wat extra energie.Stewie! schreef op vrijdag 15 mei 2026 @ 23:47:
[...]
Tijdens training gebruik ik niets. Maar de 15-30 minuten na afloop zijn belangrijk, denk ik. Ga ik eerst afkoelen, douchen, en na een uur pas voeding, dan ben ik te laat.
Ik snap sowieso niet hoe iemand met jouw fysieke- en sport verleden pas een paar jaar aan het lopen is en dan zó belastbaar blijkt Qua spieren en pezen. Das echt bizar. Doen er weinig je na, meestal vergt dat jaaaaren van langzaam opbouwenStewie! schreef op donderdag 14 mei 2026 @ 09:41:
[...]
Alle merken getest. Blijven plakken bij de Hoka no-show run socks. Nooit blaren. Lekker zacht.
Ben inmiddels weer lekker meters aan het maken. Merk dat herstel super snel gaat na een langzame marathon (koning van Spanje 43 trail) en dat dit trails minder belastend zijn dan een snelle weg marathon. Ben vooral hoogte meters aan het trainen.
Merk dat na een marathon er altijd enkele kilo’s vocht bijkomen, na drie dagen is dat weer eraf maar vraag me toch af waar dat precies door komt. Misschien iets teveel herstel voeding met overdaad aan zouten en suikers na de inspanning?
Heb ook eens een bloedpanel laten maken vóór en ná een wegmarathon om te zien wat dat met het lichaam doet, en om te zien of er tekorten ontstaan in de dagen erop. Dan zie je vooral veel hoge waardes van eiwitten die vrijkomen bij spier beschadiging en dat je nieren en lever flink aan de bak moeten.
[Afbeelding] [Afbeelding] [Afbeelding] [Afbeelding]
Same. Onderweg eten scheelt bij mij echt veel. Ik neem tijdens wedstrijden en zware trainingen zo ongeveer in de laatste 2-3k zelfs nog een gel want goed voor het herstel.kepler schreef op zaterdag 16 mei 2026 @ 06:41:
[...]
Tijdens training is denk ik ook belangrijk. Als het langer dan 1 of 1.5u duurt, neem ik altijd wel een gelletje (of meer) mee, of iets anders voor wat extra energie.
Scheelt wel dat ik ze lekker vind
Ik liep twee weken geleden een marathon in training. Daarbij let ik scherp op mijn voeding onderweg: gestage stroom van koolhydraten. Achteraf niet heel veel bijzonders gedaan, 0,0 biertje en thuis geloof ik een glas chocomel.Stefangrp schreef op zaterdag 16 mei 2026 @ 08:15:
[...]
Same. Onderweg eten scheelt bij mij echt veel. Ik neem tijdens wedstrijden en zware trainingen zo ongeveer in de laatste 2-3k zelfs nog een gel want goed voor het herstel.
Gisteren wandelde ik een soortgelijke afstand. Onderweg water en een paar mueslibollen, eenmaal thuis een lekker biertje open getrokken en gesnackt.
Van deze dag wandelen zit er een dag later een stuk meer vermoeidheid in mijn lichaam dan van het rennen
Goed voor jezelf zorgen onderweg en achteraf scheelt ongeveer de wereld
"Everybody is a genius. But if you judge a fish by its ability to climb a tree, it will live its whole life believing that it is stupid."
Een half pak chocomel klinkt zo slecht nog niet
Overigens wel heerlijk om met (een van) de kinderen duurloop te doen. Vorige week moest mijn zoon naar het station, even samen 3km opgetrokken. En de jongste heeft het laatst een hele duurloop lang over alle knokkers en strategieën in Brawl Stars gehad
Gisteren duurloop met mijn dochter, 13km, heel gezellig. Het enige probleem is dat ik graag rustig loop (pak 'm beet 5:20/km) en dat zij na enkele kilometers de neiging heeft om te versnellen. Als ze met mij wil meelopen is de afspraak dat we het tempo rustig houden en er geen progressieve duurloop van maken. Dat lukte gisteren goed, iedereen tevreden.
Welke heb je? Ik heb nu de neutrale van Maurten. Been klaar mee na 2 jaar. Zit nolirt echt een smaak aan, valt wel altijd goed gelukkig maar wil eens wat anders proberen.Stefangrp schreef op zaterdag 16 mei 2026 @ 08:15:
[...]
Same. Onderweg eten scheelt bij mij echt veel. Ik neem tijdens wedstrijden en zware trainingen zo ongeveer in de laatste 2-3k zelfs nog een gel want goed voor het herstel.
Met mijn 7 jarige op de fiets valt weinig afspraak te maken, ik heb alle tempos wel gezien vandaagHartloper schreef op zaterdag 16 mei 2026 @ 15:50:
Inderdaad leuk om met de kinderen samen te rennen.
Gisteren duurloop met mijn dochter, 13km, heel gezellig. Het enige probleem is dat ik graag rustig loop (pak 'm beet 5:20/km) en dat zij na enkele kilometers de neiging heeft om te versnellen. Als ze met mij wil meelopen is de afspraak dat we het tempo rustig houden en er geen progressieve duurloop van maken. Dat lukte gisteren goed, iedereen tevreden.
Sis Beta orange en Sis Beta Electrolyte raspberry-lemon.Juancho schreef op zaterdag 16 mei 2026 @ 17:46:
[...]
Welke heb je? Ik heb nu de neutrale van Maurten. Been klaar mee na 2 jaar. Zit nolirt echt een smaak aan, valt wel altijd goed gelukkig maar wil eens wat anders proberen.
Ik vind de textuur van Maurten echt niks. Deze slobberen wat meer
Dat probleem heb ik ook met Maurten. Ben de laatste tijd over naar Upfront. Bevalt me best prima. Ik vind het juist wel fijn dat ze wat vloeibaarder zijn.Stefangrp schreef op zaterdag 16 mei 2026 @ 19:11:
[...]
Sis Beta orange en Sis Beta Electrolyte raspberry-lemon.
Ik vind de textuur van Maurten echt niks. Deze slobberen wat meer
Maurten heeft tegenwoordig ook smaakjes.Juancho schreef op zaterdag 16 mei 2026 @ 17:46:
[...]
Welke heb je? Ik heb nu de neutrale van Maurten. Been klaar mee na 2 jaar. Zit nolirt echt een smaak aan, valt wel altijd goed gelukkig maar wil eens wat anders proberen.
Die nieuwe Upfront zijn echter fantastisch. Gebruik vooral de Gel Pro Ice. Super hoe die de keel helemaal opentrekt. Sommige gelletjes zijn slijmerig en vervelend, deze gaat echt goed weg en heeft minutenlang nog een effect op ademhaling.
Dankjewel voor het compliment! Waardeer ik!Stefangrp schreef op zaterdag 16 mei 2026 @ 08:13:
[...]
Ik snap sowieso niet hoe iemand met jouw fysieke- en sport verleden pas een paar jaar aan het lopen is en dan zó belastbaar blijkt Qua spieren en pezen. Das echt bizar. Doen er weinig je na, meestal vergt dat jaaaaren van langzaam opbouwen
Ik moet er wel eens over nadenken, want ik oververhit nog makkelijk.
Welke gebruik jij ?
Volgende week een halve marathon wedstrijd en de voorspelling is een zonnige warme dag. Dus ik ben nu al bezig om de meest geschikte singlet uit te zoeken, heb er 1 in de kast die super licht is , denk dat die het gaat worden. En dan maar hopen dat ik niet over verhit. (Voel het aankomen, duizeligheid= meteen stoppen)
PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 8kW 3fase | A+++ | 2x Zappi v2.1
Ik heb deze trip 3 getest:Hartloper schreef op zondag 17 mei 2026 @ 06:11:
Nieuw concept ontdekt, de sun hoodie.
Ik moet er wel eens over nadenken, want ik oververhit nog makkelijk.
Welke gebruik jij ?
- Patagonia Capilene Cool Ultra Hoody (link)
- Roark Alta Elite Trail Hood (link)
- Path Projects Wadi LS Hooded Tee 2.0 (link)
Alle drie erg licht, de Roark heeft de hoogste SPF rating (SPF 50), de Wadi SPF 30 en de Patagonia geen. Heeft wel een sun hoody variant met SPF rating maar die is iets dikker. Ik zou dit niet dragen bij een snelle wegmarathon in een stad, dan is het doorzetten en veel drinken. Maar wel bij een trail run in de bergen of hardlopen training. Dat je niet verbrand, en de zon niet op je voelt branden scheelt al veel. De stof is erg dun, houdt ook geen zweet vast, droogt zeer snel.
Ik ga er eentje scoren. Als Ginger en frêle knul is de zon een aartsvijand. En sowieso. +1 voor zonbescherming!! Heel goed. Alles bedekken is veel beter dan halfnaakt. En niet enkel voor t aanblik van anderen.Stewie! schreef op zondag 17 mei 2026 @ 08:41:
[...]
Ik heb deze trip 3 getest:
Alle drie erg licht, de Roark heeft de hoogste SPF rating (SPF 50), de Wadi SPF 30 en de Patagonia geen. Heeft wel een sun hoody variant met SPF rating maar die is iets dikker. Ik zou dit niet dragen bij een snelle wegmarathon in een stad, dan is het doorzetten en veel drinken. Maar wel bij een trail run in de bergen of hardlopen training. Dat je niet verbrand, en de zon niet op je voelt branden scheelt al veel. De stof is erg dun, houdt ook geen zweet vast, droogt zeer snel.
Interessant, alhoewel ik gelukkig niet snel last heb van de warmte. Wel altijd een petje op warmte.Stewie! schreef op zondag 17 mei 2026 @ 08:41:
[...]
Ik heb deze trip 3 getest:
Laten deze hoodies goed de wind door voor verkoeling?
Kun je niet een snelheidsmeter op die fiets zetten en er een spelletje van maken dat hij een bepaalde snelheid moet fietsen?kepler schreef op zaterdag 16 mei 2026 @ 17:59:
[...]
Met mijn 7 jarige op de fiets valt weinig afspraak te maken, ik heb alle tempos wel gezien vandaag
Hattrick: Thorgal Eagles
En hoe gaan ze ruiken na enige tijd? Die synthetische shirt meuren (bij mij) meestal harder dan leuk. En een Merino of iets is dan heerlijk.kepler schreef op zondag 17 mei 2026 @ 10:55:
[...]
Interessant, alhoewel ik gelukkig niet snel last heb van de warmte. Wel altijd een petje op warmte.
Laten deze hoodies goed de wind door voor verkoeling?
Haha ja dat zou kunnen. Maar eigenlijk is het ook wel gewoon prima om niet de hele tijd in 1 tempo te lopen. Als hij echt te hard gaat dan laat ik hem lopen, hij wacht gewoon netjes.bregweb schreef op zondag 17 mei 2026 @ 11:01:
[...]
Kun je niet een snelheidsmeter op die fiets zetten en er een spelletje van maken dat hij een bepaalde snelheid moet fietsen?
Ik voel verder helemaal geen pijn maar hoor weleens dat mensen ineens een middenvoetfractuur oplopen ofzo.
Iemand hier ervaring mee en/ of tips heeft?
voor de geïnteresseerden:Wyke schreef op dinsdag 30 december 2025 @ 22:25:
[...]
Hoogtepunt van het jaar was echter niet een wedstrijd waar ik zelf meedeed, maar waar ik als toeschouwer aanwezig was: Zegama-Aizkorri. 's Morgens heel vroeg op en vanaf het afzetpunt van de pendelbus de hike naar Santo Spiritu gemaakt (de kapel in de grot-tunnel) en daarna verder de berg op. In mijn eentje zou ik die hoogtes doodeng vinden, maar zo tussen de andere mensen ging het me prima af. Na 2,5 uur kwam ik boven. Ik kan eigenlijk niet in woorden vangen hoe ongelooflijk geweldig deze dag was zo tussen al die Basken/Spanjaarden. De sfeer, het enthousiasme, het uitzicht (het weer zat mee), de prestaties van de lopers. Ik krijg iedere keer weer kippenvel als ik er aan terugdenk. Echt een aanrader om ooit een keer te doen.
YouTube: Santo Spiritu Zegama Aizkorri 2025 (hier zat ik tussen)
YouTube: ZEGAMA - AIZKORRI - FLASH HIGHLIGHTS - GTWS 2025
Zegama-Aizkorri is vanmorgen weer begonnen en inmiddels is het podium bij de mannen gefinisht.
Elhousine Ellazzaoui wint weer (wat een loper is dat zeg.. die afdalingen van hem zijn een genot om naar te kijken en tegelijk beangstigend). Daniel Pattis 2e (vorig jaar 3e). Kilian Jornet blijft de GOAT, maar kan niet meer op tegen de jongere garde. Zojuist gefinisht op 34 minuten (als 43e maar het lijkt er op dat hij op het einde het heeft laten lopen en vooral heeft genoten (of hij is compleet kapot gegaan
Het is een geweldig spectaculaire race met fantastisch publiek.
Een halve Marathon afstand loop ik met gemak maar merk dat het allemaal wat minder prettig begint te worden na een kilometer of 25
Inmiddels 2 lange duurlopen gedaan van 27 en 30km, ChatGPT zegt dat dit mij echt vertrouwen moet geven in het kunnen uitlopen van een Marathon en een nog langere duurloop trainen niet noodzakelijk is. Nu kan ik redelijk streng voor mezelf zijn maar nog even 12km verder is toch nog best een stukje..
Ik train 4x in de week met ongeveer 40 tot 70km per week. Ik hoop een Marathon uit te lopen in 4 uur. Tijdens mijn lange duurlopen kan ik dit tempo goed vasthouden.
Mijn schema is als volgt,
- Dinsdag rustige herstel loop ~10-15km
- Donderdag Interval training 10x400m net onder 5km race tempo ~ 10km
- zaterdag rustige loop met vriendin ~10 km
- zondag tempo of lange duurloop ~ 10-30km
Ik merk nog steeds progressie in snelheid en loop steeds makkelijker lange afstanden, ben pas echt begonnen met trainen in Februari.
Is er iets wat ik zou moeten aanpassen? Of kan ik dit gewoon doorzetten?
- een keer of 5 de 30-32km aantikken de laatste 3 maanden voor de race zal je echt helpen op de wedstrijddag.
- 4keer per week hardlopen en tot 70km/week, dat is zeker een mooi volume. Dat had ik bij mijn eerste marathon beter ook gedaan.
- het enige wat ik minder vind zijn die intervallen op 5km tempo. Je loopt daar in totaal 4km aan 5km-tempo. Dat heb je niet nodig voor een marathon, en bij dergelijke snelle intervallen heb je meer risico op blessures. Ik zou daar eerder iets als 6 x 1km op halve-marathontempo voorstellen.
- voor de meesten hier die al iets meer gevorderd zijn ligt het tempo van de lange duurloop (veel) lager dan het marathontempo. Bij marathondebutanten zoals jezelf liggen die tempo's vaak dicht bij elkaar.
Ikzelf doe mijn blokken marathontempo in een middellange duurloop op vrijdag (16 à 21 km met naarmate de opbouw vordert langere stukken marathontempo erin, op het einde 3 x 5km aan marathontempo). De zondag doe ik dan een lange duurloop, maar op een rustiger tempo.
De meeste marathonlopers hier op het forum verwerken de blokken marathontempo in hun langste duurloop. Dat is ook wat toplopers doen.
Bij jou lees ik dat je het 4-uurtempo tijdens je lange duurlopen goed kan vasthouden, dat doet me vermoeden dat jij je duurlopen volledig op (doel)marathontempo loopt; op zich niet verkeerd voor iemand die de eerste keer een marathon loopt.
[ Voor 4% gewijzigd door Hartloper op 17-05-2026 19:48 ]
Toplopers lopen tegenwoordig (sinds de Italianen zich zijn gaan bemoeien met Kenianen) voor de blokken marathontempo heel veel lange duurlopen net langzamer dan marathontempo. Dit is een betere brug tussen de langzame duurlopen en marathontempo, je krijgt een enorm grote prikkel tegen iets minder belasting, en (ik zoek me ondertussen suf naar de bron) de vetverbranding is bijna maximaal. Waar je bij een laag tempo relatief meer vet verbrandt en bij een hoger tempo meer calorieën, zit je op ~90-95% marathontempo op een maximale vetverbranding per tijdseenheid.Hartloper schreef op zondag 17 mei 2026 @ 17:21:
De meeste marathonlopers hier op het forum verwerken de blokken marathontempo in hun langste duurloop. Dat is ook wat toplopers doen.
Opvallend is dat deze trainingen gelijk op het juiste tempo worden gedaan en langer worden gemaakt gedurende de cyclus: eerst 12-15km, paar weken later 18km, paar weken later 20km.Canova and Arcelli point out that because the energetic cost of running per unit time increases as a function of speed, but the relative contribution of fat to energy output decreases as a function of speed, there exists a pace at which the absolute rate of fat oxidation–which the authors call “aerobic fat power”–is maximized.
This pace occurs at 85-90% of anaerobic threshold pace, or 90-95% of marathon pace. Doing long, fast runs at this pace is an effective way to increase this capability. Run too fast, and the relative contribution of lipids (fats) shrinks to zero; run too slow, and the absolute energy demand of running is too low. This is the strongest physiological justification for the “long fast run” as a core element in marathon training that I’ve encountered in the training literature.
En ook van cyclus tot cyclus: als je al tien marathons hebt gelopen, kun je misschien wel een keertje tot 30km @ 90% gaan, maar dat zal de eerste cyclus een heel slecht idee zijn.
Maar dus niet een rustige lange duurloop waar je een steeds groter deel op 90-95% loopt, wat meer een westerse (niet per se slechtere of betere) aanpak zou zijn.
Emile Cairess liep trouwens 37km @ 90% in een weekje 220km
[ Voor 48% gewijzigd door kenneth op 17-05-2026 18:08 ]
Look, runners deal in discomfort. After you get past a certain point, that’s all there really is. There is no finesse here.
Juist, dat is Canova-style, is het niet ?kenneth schreef op zondag 17 mei 2026 @ 17:54:
[...]
Toplopers lopen tegenwoordig (sinds de Italianen zich zijn gaan bemoeien met Kenianen) voor de blokken marathontempo heel veel lange duurlopen net langzamer dan marathontempo. Dit is een betere brug tussen de langzame duurlopen en marathontempo, je krijgt een enorm grote prikkel tegen iets minder belasting, en (ik zoek me ondertussen suf naar de bron) de vetverbranding is bijna maximaal. Waar je bij een laag tempo relatief meer vet verbrandt en bij een hoger tempo meer calorieën, zit je op ~90-95% marathontempo op een maximale vetverbranding per tijdseenheid.
Yes, Arcelli en Canova, ik heb de bron gevonden, zie boven
Look, runners deal in discomfort. After you get past a certain point, that’s all there really is. There is no finesse here.
Vandaag stond de iets taaiere variant op de planning 5x3km met 1km rust. Training was totaal 24km. Ik zal niet ontkennen dat met name het laatste blok tegen wind in niet zo grappig was. Maar bij thuiskomt toch een beetje verrast. Want jawel we hebben weer een heel deel pr's gebroken en op een of andere manier een halve marathon gelopen onder de 1:30.00 met een tijd van 1:27:36 en dat is meer dan 4 minuten onder de tijd van vorige week.
Nu was een halve marathon lopen onder de 1:30:00 wel een doel voor dit jaar maar ik had niet verwacht om hem in een tempotraining te lopen om heel eerlijk te zijn. Het toont wel aan dat ik echt sneller aan het worden ben.
Nickname KasPlantje.
OK het is dan wel geen officieel PR
Heb je binnenkort een race gepland om deze topvorm te verzilveren ?
Maar, iets serieuzer. Je hebt nog tijd zat qua voorbereiding. In principe is de specifieke marathon voorbereiding vaak de laatste 10-13 weken en dan ga je afstand uitbouwen en dus je lange duurlopen uitvoeren. Daar heb je natuurlijk wel een goede aerobe basis voor nodig, maar die heb je wel als je 40-70km per week loopt.
Bijv. uiteindelijk een 32km loop waarvan de laatste 5km op marathon tempo, dat soort grapjes
Bedankt voor deze uitgebreide reactie!Hartloper schreef op zondag 17 mei 2026 @ 17:21:
Wat losse ideeën, je doet ermee wat je wil...
- een keer of 5 de 30-32km aantikken de laatste 3 maanden voor de race zal je echt helpen op de wedstrijddag.
- 4keer per week hardlopen en tot 70km/week, dat is zeker een mooi volume. Dat had ik bij mijn eerste marathon beter ook gedaan.![]()
- het enige wat ik minder vind zijn die intervallen op 5km tempo. Je loopt daar in totaal 4km aan 5km-tempo. Dat heb je niet nodig voor een marathon, en bij dergelijke snelle intervallen heb je meer risico op blessures. Ik zou daar eerder iets als 6 x 1km op halve-marathontempo voorstellen.
- voor de meesten hier die al iets meer gevorderd zijn ligt het tempo van de lange duurloop (veel) lager dan het marathontempo. Bij marathondebutanten zoals jezelf liggen die tempo's vaak dicht bij elkaar.
Ikzelf doe mijn blokken marathontempo in een middellange duurloop op vrijdag (16 à 21 km met naarmate de opbouw vordert langere stukken marathontempo erin, op het einde 3 x 5km aan marathontempo). De zondag doe ik dan een lange duurloop, maar op een rustiger tempo.
Bij jou lees ik dat je het 4-uurtempo tijdens je lange duurlopen goed kan vasthouden, dat doet me vermoeden dat jij je duurlopen volledig op (doel)marathontempo loopt; op zich niet verkeert voor iemand die de eerste keer een marathon loopt.
Ik ga mijn intervallen aanpassen, was mij er van bewust dat dit absoluut geen voordeel zou opleveren voor het trainen naar de eerste Marathon, maar het is best lekker om eens per week lekker gas te geven
De herstelloop en de zaterdag training met mijn vriendin zijn op een veel lager tempo, de tempo die ik tijdens mijn lange duurlopen loop gaat idd het tempo zijn tijdens de Marathon, puur omdat ik voor mezelf wil weten of ik dit tempo kan vasthouden tijdens mijn eerste marathon.
Maar opzicht is het wel lekker dat de loopconditie en snelheid omhoog gaat. Over een week of 8 heb ik een halve triatlon en dan kan ik die extra snelheid op de halve marathon goed gebruiken.
Misschien toch eens kijken wat ik kan vinden.
Nickname KasPlantje.
De voorbereidingen gingen allemaal goed. Zaterdagochtend nog een laatste loopje gedaan. 40 minuutjes laag tempo en dat voelde al heel goed.
En dan, zondagochtend, raceday. Vroeg wakker, gezonde spanning. En nog voldoende tijd, start is pas om 12:30 uur. Nog even alles checken, o.a. waar ik het beste kan parkeren. Snel gevonden, voldoende parkeergelegenheden. En dan zie ik ineens de starttijd van de halve marathon op 10:00 staan.
Heilig van overtuigd dat dit 12:30 was, e-mail gechecked, maar geen verdere berichten en geen starttijd in de bevestingsmail of op mijn persoonlijke dashboard. Een snelle zoekactie leerde mij dat de tijden per 6 mei gewijzigd zijn i.v.m. de veiligheid. Dit was gecommuniceerd via social media, Facebook / Instagram. En daar kijk ik zo goed als nooit op. Gelukkig was ik vroeg wakker, snel de rest van het gezin uit bed getrommeld, ontbijten, alles mee en de auto in.
Als ontbijt 3 witte boterhammen met honing en een bak koffie. 45 minuutjes rijden, en maar regenen en regenen. Maar hoe dichterbij Hellevoetsluis, hoe lichter het werd en eenmaal daar was het droog. Wel winderig, direct over het water ook best fris. Ruim op tijd en we stonden zowat in het startvak geparkeerd (mede door een fout van de verkeersregelaar).
Vervolgens het terrein wat verkend en in de auto gewacht tot 09:30. Banaantje eten, wat warmgelopen en richting het startvak gegaan. Door de tip van @Stewie! gezorgd dat ik zowat vooraan in het vak stond.
En om 10:00 van start. Het eerste stuk is inderdaad smal en zeer blij met de tip van Stewie!. Hierdoor de eerste km's wel wat sneller gelopen dan bedoeld, 5:25. Mijn streven was een eindtijd van 1:59:59 (onder de twee uur) en daarmee een gemiddelde van 5:41/km. Na de eerste twee km is het veld al wat uitelkaar en kon ik lekker mijn eigen tempo lopen. Toch op de 5:25 gebleven, voelde gewoon goed, hartslag bleef ook stabiel op 150bpm.
Weer was prima. Droog, wel wat wind. Maar door de route voldoende afgeschermd en geen last van. Vanaf km 6 ga je de Haringvlietsluizen over (en gelijk weer terug). De weg gaat iets omhoog en de wind vol tegen. Aangehaakt bij een groepje om enigszins uit de wind te blijven en tempo ging omhoog naar 5:15 en hartslag rond de 155bpm. Dan de draai en weer terug over de Haringvlietsluizen. Wind in de rug, zonnetje erbij en tempo naar 5:05 en hartslag nog steeds op de 155bpm. Eenmaal de sluis over geen voordeel meer van de wind in de rug, maar het tempo van 5:05 wel vol weten te houden. Hartslag ging naar de 160bpm.
En dan de laatste 4 km door Hellevoetsluis en over de vestingwallen. Dit was achteraf het pittigste stuk. Allemaal scherpe bochten, smal pad, omhoog / omlaag, wat trappen. Tempo laten zakken naar 5:10 (
De halve marathon uiteindelijk afgesloten in 1:49:56 ruim onder mijn doeltijd. Gemiddeld tempo van 5:14 gelopen. Heel blij mee en mijzelf echt overtroffen.
De dag zelf voelde wat betreft organisatie wat rommelig. Geen email met gewijzigde starttijden. Verkeerde aanwijzingen verkeersregelaars. Start zelf wel keurig op tijd. Wat betreft waterposten waren deze er voldoende, maar voelde wat karig. Alleen een bekertje water. Zandvoort Circuitrun (veel meer vergelijkingsmateriaal heb ik nog niet) kan je kiezen uit sportdrank of water en wordt er ook banaan aangeboden. De laatste 400 meter loop je tussen de mensen die aankomen voor de 10 km, welke om 13:00 uur start. Voor mij viel dit nog mee, was ruim voor de start van de 10 km al binnen, maar een 20 minuten later moest je er echt tussendoor wringen en had je ook last van wegrijdende auto's.
Al met al wel een geslaagde run en vooral heel blij met het behaalde resultaat!
Jaren geleden vooral 5 km gelopen en korte triatlons gedaan, maar de afgelopen jaren eigenlijk incidenteel gelopen (1x in de 2 maanden).
Ik heb nu besloten te trainen voor een halve marathon, half november. Ik wil hem vooral uitlopen, tijd maakt me nu nog niet uit en wil ik meer naar kijken als ik dichterbij ben. Niet compleet ongetraind, hockey 2x in de week en kon 5km in 30 min lopen, maar het wordt wel pittig denk ik.
Hiervoor volg ik een trainingsschema van Garmin op mijn horloge. Rustige duurloop in Z2 is 10-13 km net iets onder de 7 min/km. Wel merk ik dat de zwaardere trainingen me heel veel zwaarder vallen. Gisteren was een Threshold workout, waarbij mijn hartslag niet wilde dalen. Na een blok van 7 minuten 165 bpm, moest ik 1.5 minuut van de 2 minuten rust wandelen om mijn hartslag op het gewenste niveau te krijgen. Dit gebeurd eigenlijk elke keer. Is dit normaal bij een beginnende hardloper? Ik kan eigenlijk alleen maar info vinden over dat je hartslag niet snel genoeg stijgt.
Qua training heb ik verder niet een bijzonder gestructureerd schema. Op de dagen dat ik ga lopen (3x per week), volg ik de aanbevolen workout, die (van wat ik begrepen heb) rekening houdt met de hockey. Als de hockey niet doorgaat, loop ik een keertje extra.
Wel enorm motiverend om de tijden te zien die hier gelopen worden. Ik heb zeker niet de illusie dat ik daar ooit aan kan komen, maar het is wel een mooi doel om in die richting te gaan.
Ik gebruik zelf ook het trainingsschema van Garmin en vond, zeker in het begin, de Threshold zeer pittig. Dit was echt stuk gaan. Ik gaf dit na de training ook aan op mijn horloge, maximale inspanning.SteenMSc schreef op maandag 18 mei 2026 @ 12:52:
...
Hiervoor volg ik een trainingsschema van Garmin op mijn horloge. Rustige duurloop in Z2 is 10-13 km net iets onder de 7 min/km. Wel merk ik dat de zwaardere trainingen me heel veel zwaarder vallen. Gisteren was een Threshold workout, waarbij mijn hartslag niet wilde dalen. Na een blok van 7 minuten 165 bpm, moest ik 1.5 minuut van de 2 minuten rust wandelen om mijn hartslag op het gewenste niveau te krijgen. Dit gebeurd eigenlijk elke keer. Is dit normaal bij een beginnende hardloper? Ik kan eigenlijk alleen maar info vinden over dat je hartslag niet snel genoeg stijgt.
...
Naar mijn idee is dit wel normaal en zal dit uiteindelijk verbeteren.
Ook de voorgestelde zone2 loopjes waren toen echt net aan te halen met de tempo dat Garmin voorstelde.
Ik vind zelf de 10 minuten warming-up die Garmin voorstelt ook te kort. Ik loop vaak zelf eerst 5 tot 10 minuten nog rustiger dan de warming-up, voor ik de workout start.
Nu is het andersom en kan ik meestal wel sneller halen dan Garmin voorstelt
Dat is toch niet zo raar? Tenminste, ik neem aan dat je met zwaardere trainingen intervals bedoelt waar je echt gas geeft? Dat is een hele andere type run dan rustig in zone 2 (weet je zeker dat je in zone 2 loopt omdat dat idd jouw zone 2 is?) van 10-13km waarbij je rustig kan ademhalen en een kort gesprek kan voeren. Dat laatste is voor je inhoud te kweken, spieren en pezen laten wennen. Intervallen is echt korte stukjes flink gas geven, hartslag schiet omhoog en in de rust tussen een interval moet die weer zakken zodat je klaar bent voor de volgende sprint.SteenMSc schreef op maandag 18 mei 2026 @ 12:52:
Hiervoor volg ik een trainingsschema van Garmin op mijn horloge. Rustige duurloop in Z2 is 10-13 km net iets onder de 7 min/km. Wel merk ik dat de zwaardere trainingen me heel veel zwaarder vallen.
Volgens mij vinden vrijwel alle hardlopers intervals zwaarder dan een LSD run. Ik ook. En dat lijkt me ook precies de bedoeling
1. 10km maximaal
2. proef halve marathon lopen in LSD tempo (in jouw geval dus iets onder de 7 min/km). Niet perse nodig als voorbereiding, maar ik vond het een mentaal dingetje, gewoon ff die 21,1km aantikken in je voorbereiding ipv bijv. 17/18km.
Beide geeft dan een heel mooi beeld waar je staat, zowel conditioneel als mentaal. En aan de hand daarvan kan je een mooi doeltijd bepalen voor jezelf.
[ Voor 30% gewijzigd door Juancho op 18-05-2026 13:26 ]
Je zult merken, naar mate je fitter bent, je hartslag ook sneller zal zakken.SteenMSc schreef op maandag 18 mei 2026 @ 12:52:
Op 9 mei heb ik meegedaan met de Batavierenrace. Dat was enorm afzien, maar ook enorm leuk. Het heeft toch een vlammetje aangewakkerd.
Jaren geleden vooral 5 km gelopen en korte triatlons gedaan, maar de afgelopen jaren eigenlijk incidenteel gelopen (1x in de 2 maanden).
Ik heb nu besloten te trainen voor een halve marathon, half november. Ik wil hem vooral uitlopen, tijd maakt me nu nog niet uit en wil ik meer naar kijken als ik dichterbij ben. Niet compleet ongetraind, hockey 2x in de week en kon 5km in 30 min lopen, maar het wordt wel pittig denk ik.
Qua training heb ik verder niet een bijzonder gestructureerd schema. Op de dagen dat ik ga lopen (3x per week), volg ik de aanbevolen workout, die (van wat ik begrepen heb) rekening houdt met de hockey. Als de hockey niet doorgaat, loop ik een keertje extra.
Wel enorm motiverend om de tijden te zien die hier gelopen worden. Ik heb zeker niet de illusie dat ik daar ooit aan kan komen, maar het is wel een mooi doel om in die richting te gaan.
Dit vergt tijd en training, je geeft zelf aan dat je vooral traint in 1 vast tempo traint.
Naarmate je meer varieert in tempo/ intensiteit zal dit ook verbeteren.
Tuurlijk is dat een pr.GerGio schreef op zondag 17 mei 2026 @ 18:42:
Vorige week schreef ik hoe ik tijdens een tempo training met blokken van 4km met 1.5 km rust ongeveer elk pr verbrak inclusief mijn halve marathon PR. Ik laat even in het midden of trainings pr's tellen of niet want daar bestaat discussie over.
Vandaag stond de iets taaiere variant op de planning 5x3km met 1km rust. Training was totaal 24km. Ik zal niet ontkennen dat met name het laatste blok tegen wind in niet zo grappig was. Maar bij thuiskomt toch een beetje verrast. Want jawel we hebben weer een heel deel pr's gebroken en op een of andere manier een halve marathon gelopen onder de 1:30.00 met een tijd van 1:27:36 en dat is meer dan 4 minuten onder de tijd van vorige week.
Nu was een halve marathon lopen onder de 1:30:00 wel een doel voor dit jaar maar ik had niet verwacht om hem in een tempotraining te lopen om heel eerlijk te zijn. Het toont wel aan dat ik echt sneller aan het worden ben.
(en voor Hartloper hoef je niet bang te zijn, want die zou er nooit meer iets over zeggen (zei die laatst)
Ik zat heel lang geleden ook een tijdje aan de beta-blokkers, kan me herinneren dat ik voorzichtig moest zijn met sporten. Lijkt me dat je dit gecheckt hebt met je arts?Juancho schreef op maandag 18 mei 2026 @ 19:18:
Sinds ik aan de metoprolol medicatie zit merk ik toch wel een verschilletje hoor. Sneller/vaker moe op een dag en dat werkt ook door tijdens het sporten en specifiek het hardlopen. Net een tempoloop + strides gedaan die ik veel vaker doe. Redelijk easy voor mij maar had vandaag (en ook vorige week trouwens) beduidend meer moeite om mezelf er door heen te worstelen. Gewoon omdat ik voor de run overdag al een stuk meer vermoeid ben. Super irritant, zeker zo in de voorbereiding op de halve marathon van 13 juni. Eens bekijken wat we daar aan kunnen doen...
Totaal nieuwe setting. Dus herijken.
[ Voor 19% gewijzigd door Roozzz op 18-05-2026 19:31 ]
Ik vind je tempo wel aan de lage kant voor een hockeyer, of ben je keeper?SteenMSc schreef op maandag 18 mei 2026 @ 12:52:
Op 9 mei heb ik meegedaan met de Batavierenrace. Dat was enorm afzien, maar ook enorm leuk. Het heeft toch een vlammetje aangewakkerd.
Ik heb vroeger ook gehockeyd en heb (had) daar een enorm goede conditie aan overgehouden.
Voor nu zou ik schema's zoveel mogelijk negeren en 2-3x per week een rondje lopen variërend van 7-15km, langzaam uitbreiden qua kilometers max 10% per week.
Na een paar maanden loop je dan waarschijnlijk makkelijk 6min/km en dan kun je tempo intervallen in je trainingen opnemen.
Het aller belangrijkste is dat je er plezier in hebt/houdt . Dan komt de rest vanzelf.
PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 8kW 3fase | A+++ | 2x Zappi v2.1
Vooral de Base workouts zijn juist erg goed te doen. Ik moet me enorm inhouden om niet te hard te gaan, maar heb aan het einde altijd veel over voor mijn gevoel.-LS- schreef op maandag 18 mei 2026 @ 13:03:
[...]
Ik gebruik zelf ook het trainingsschema van Garmin en vond, zeker in het begin, de Threshold zeer pittig. Dit was echt stuk gaan. Ik gaf dit na de training ook aan op mijn horloge, maximale inspanning.
Naar mijn idee is dit wel normaal en zal dit uiteindelijk verbeteren.
Ook de voorgestelde zone2 loopjes waren toen echt net aan te halen met de tempo dat Garmin voorstelde.
Ik vind zelf de 10 minuten warming-up die Garmin voorstelt ook te kort. Ik loop vaak zelf eerst 5 tot 10 minuten nog rustiger dan de warming-up, voor ik de workout start.
Nu is het andersom en kan ik meestal wel sneller halen dan Garmin voorstelt.
Vooral het verschil is enorm voor mijn gevoel, maar ik ben ook een beginner dus waarschijnlijk is mijn verwachtingspatroon compleet verkeerd.Juancho schreef op maandag 18 mei 2026 @ 13:20:
[...]
Dat is toch niet zo raar? Tenminste, ik neem aan dat je met zwaardere trainingen intervals bedoelt waar je echt gas geeft? Dat is een hele andere type run dan rustig in zone 2 (weet je zeker dat je in zone 2 loopt omdat dat idd jouw zone 2 is?) van 10-13km waarbij je rustig kan ademhalen en een kort gesprek kan voeren. Dat laatste is voor je inhoud te kweken, spieren en pezen laten wennen. Intervallen is echt korte stukjes flink gas geven, hartslag schiet omhoog en in de rust tussen een interval moet die weer zakken zodat je klaar bent voor de volgende sprint.
Volgens mij vinden vrijwel alle hardlopers intervals zwaarder dan een LSD run. Ik ook. En dat lijkt me ook precies de bedoeling. Als jij nu al 5km in 30min kan lopen en al op LSD's zit van 13km en je halve marathon is in november... met 3x trainen (en juist afwisseling in intervals en duurloopjes) kom je er makkelijk joh! Misschien, als het lekker gaat zelfs onder de 2 uur grens! Wat ik zelf 2 jaar terug heb gedaan bij mijn eerste halve marathon ooit is tussendoor 2x een inspanningstest doen om te zien waar ik stond:
1. 10km maximaal
2. proef halve marathon lopen in LSD tempo (in jouw geval dus iets onder de 7 min/km). Niet perse nodig als voorbereiding, maar ik vond het een mentaal dingetje, gewoon ff die 21,1km aantikken in je voorbereiding ipv bijv. 17/18km.
Beide geeft dan een heel mooi beeld waar je staat, zowel conditioneel als mentaal. En aan de hand daarvan kan je een mooi doeltijd bepalen voor jezelf.
Die inspanningstest is wel een goede om te proberen in de zomer.
Ik heb toch wel flink overgewicht. Heb het er vooral ingezet dat ik wel beweging heb en niet helemaal vanaf de bank kom. Daarnaast ben ik verdediger met een reden, want al dat rennen was niets voor mij.Sport_Life schreef op maandag 18 mei 2026 @ 19:35:
[...]
Ik vind je tempo wel aan de lage kant voor een hockeyer, of ben je keeper?.
Ik heb vroeger ook gehockeyd en heb (had) daar een enorm goede conditie aan overgehouden.
Voor nu zou ik schema's zoveel mogelijk negeren en 2-3x per week een rondje lopen variërend van 7-15km, langzaam uitbreiden qua kilometers max 10% per week.
Na een paar maanden loop je dan waarschijnlijk makkelijk 6min/km en dan kun je tempo intervallen in je trainingen opnemen.
Het aller belangrijkste is dat je er plezier in hebt/houdt . Dan komt de rest vanzelf.
Ik merk dat ik met een iets hogere hartslag al een stuk harder kan, maar niet op 140 bpm.
"Hardlopen is voor de één een sport, voor de ander een reis". Iedereen is welkom, ook de minder geoefende loper
Voor vragen en discussie over sporthorloges kun je terecht in Het grote Sporthorloge met GPS topic.
Voor vragen en discussie over triathlon, kan men terecht in Het Triatlontopic - Deel 2.
Als aanvulling op de topics in deze reeks, zijn er Tweakers Hardlopen-groepen op Strava en Garmin Connect. Om toegang te krijgen:
1. Strava: Geef op Strava aan dat je lid wil worden van de groep (klik op Request to Join). Stuur je op Strava gebruikte naam in een DM op Tweakers aan de admins: Poekie en Calitomnication.
2. Garmin: Stuur in een DM op Tweakers met onderwerp Toegang Garmin je gebruikersnaam van het Garmin aan de admin: Calitomnication.
Ook jouw PR's doorgeven? Dat kan als je de sheet invult.
:strip_exif()/f/image/PRLYvexxY26oQV2k0EIPIF3p.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/RwwHMcgyczjynY3c3ECq0Nk8.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/t5bi2Rv2BgdeKW7KfSQMWMW1.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/laTgYKmPl7ZX9bJo5YvKw1Ui.jpg?f=fotoalbum_tile)
:strip_exif()/f/image/4cwnrpHpIRiSMextLDxfyc4i.jpg?f=fotoalbum_tile)
:strip_exif()/f/image/47TLgjKYqOB5slXw7Gzs3h6c.jpg?f=fotoalbum_tile)
:strip_exif()/f/image/AMh0bML7OrHTrysdZ0LNUt4F.jpg?f=fotoalbum_tile)
:strip_exif()/f/image/5smk3nty75xyMAd34voorJfA.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/YXqmhRdGb4xYomNkE5hurBdF.jpg?f=fotoalbum_large)