Als je ‘racescreen’ datafield gebruikt op je Garmin dan kan je op elk kilometer punt de afwijking corrigeren doorboord lap te drukken. Dan hoef je dus geen afwijkende afstand in te vullen.
Ik heb dat bewust altijd uit staan. Al een paar keer gehad dst ik per ongeluk die knop in druk en je hele training of wedstrijd data in de prullenbak kan. Voor mij te riskant maar snap zeker dat mensen dit gebruiken want idd, een wedstrijd afstand is eigenlijk nooit precies 21,1km in hrt voorbeeld van een halve marathon.WizzlerNL schreef op zaterdag 21 februari 2026 @ 19:48:
Als je ‘racescreen’ datafield gebruikt op je Garmin dan kan je op elk kilometer punt de afwijking corrigeren doorboord lap te drukken. Dan hoef je dus geen afwijkende afstand in te vullen.
Overigens, maar dat zal vast aan mij liggen, ik zie ook vaak op wedstrijden die kilometer paaltjes niet. Zal er morgen eens op letten.
[ Voor 9% gewijzigd door Juancho op 21-02-2026 19:54 ]
Garmin Forerunner 265 |Samsung Galaxy S23 | Polestar 2 MidYear 2026 Prime + B&W audio
Waarom zo moeilijk, houd gewoon het gemiddelde een sec of 2 onder het doel. Ik heb ook km splits aanstaan want wil vaak zo vlak mogelijk lopen. Geen ervaring met veel hoogteverschillen dus wellicht is het dan anders. Ik vertrouw de km borden ook totaal niet, in Amsterdam klopte er in elk geval helemaal niks van.
Vandaag wat stukjes 5k tempo gedaan, mijn god wat is dat zwaar en wat gaat dat hard. Laat mij maar een paar uur Z2/Z3 rennen. Gelukkig mag dat morgen weer.
Enne als echte ultraloper laten vampiers je in elk geval met rust
https://machielreyneke.com/blog/vampires-longevity/
Vandaag wat stukjes 5k tempo gedaan, mijn god wat is dat zwaar en wat gaat dat hard. Laat mij maar een paar uur Z2/Z3 rennen. Gelukkig mag dat morgen weer.
Enne als echte ultraloper laten vampiers je in elk geval met rust
Dat is toch raar gezegd? Een gecertificeerd parcours waar de kilometers 'willekeurig' zijn geplaatst, laten we die gekke hardlopers eens ff plagenXyS schreef op zaterdag 21 februari 2026 @ 20:16: Ik vertrouw de km borden ook totaal niet, in Amsterdam klopte er in elk geval helemaal niks van.
De GPS in een horloge kan best een prima hulpmiddel zijn maar soms slaan we er in door en vergeten we dat deze ook behoorlijk kan afwijken. Net zoiets als men nog 50 meter door gaat rennen na de finish omdat de GPS 9,95 km aangeeft ipv 10km (want anders telt Strava het niet als een PR
[ Voor 14% gewijzigd door vhal op 21-02-2026 21:50 ]
Ach, een foutje is zo gemaakt. Het hele parcours is wel gecertificeerd maar de km borden niet denk ik. Het viel me op maar ik had er zelf geen last van.vhal schreef op zaterdag 21 februari 2026 @ 21:48:
[...]
Dat is toch raar gezegd? Een gecertificeerd parcours waar de kilometers 'willekeurig' zijn geplaatst, laten we die gekke hardlopers eens ff plagen/insert evil Le Champion laugh
De GPS in een horloge kan best een prima hulpmiddel zijn maar soms slaan we er in door en vergeten we dat deze ook behoorlijk kan afwijken. Net zoiets als men nog 50 meter door gaat rennen na de finish omdat de GPS 9,95 km aangeeft ipv 10km (want anders telt Strava het niet als een PR)
Edit: het was inderdaad wat overdreven
Ik kijk naar mijn kmsplits op mijn horloge.
In het beste geval heb ik ook een polsbandje met 5 km splits, dat is zeer betrouwbaar, zeker bij een grote (halve) marathon zijn de 5 k splits correct.
In het beste geval heb ik ook een polsbandje met 5 km splits, dat is zeer betrouwbaar, zeker bij een grote (halve) marathon zijn de 5 k splits correct.
Gisteren was de laatste wedstrijd van het BVC Circuit Ede. Afgelopen winter heb ik verder geen cross wedstrijden gelopen dus dit was de eerste. Ik liep de lange cross van 9 km (139m hoogteverschil totaal) en ik weet gelijk weer waarom dit zo leuk is. Geen zelfopgelegde druk om een bepaald tempo te lopen maar gewoon goed proberen te doseren zodat je de hele wedstrijd 'sterk' kan blijven lopen. Het leuke is dat dat best veel mensen niet lukt dus als je het zelf goed aanpakt ga je vanzelf mensen inhalen. Het waren drie ronden van 3 km en ik heb elke ronde telkens iets sneller kunnen lopen en ook nog een goede eindsprint kunnen afleveren. Voelde heerlijk en is een mooie prikkel voor alle wegwedstrijden die komen gaan.
Strava: https://www.strava.com/activities/17470801982
Strava: https://www.strava.com/activities/17470801982
Zo lastig is het niet. Gewoon per km er bij optellen wat je aan speling hebt. Wil je x.40 lopen en je hoort dat je de laatste km x.35 liep, dan tel je er 5 sec bij, en je onthoudt het totaal tot aan de volgende km.L23 schreef op vrijdag 20 februari 2026 @ 23:30:
[...]
Wel knap dat je dan nog kan rekenen, ik vind dat soort dingen tijdens het hardlopen extra moeilijk. Het geeft echter wel genoeg afleiding
Is fijn voor de afleiding. Net zoals ik stappen tel als ik er even doorheen zit (20x linkerbeen, 20x rechterbeen, na 5x 20 ben ik 200m verder, na 5x 200m weer een km afgetikt). Of even concentreren op de ademhaling (3 stappen inademen, 4-5 stappen uitademen, repeat).
Laat maar verkeerde topic
[ Voor 85% gewijzigd door Dj Neo Ziggy op 22-02-2026 11:43 ]
Wat is hoop? Uitgestelde teleurstelling
Pfoeh, goede mentale training vanochtend.
1 van de kinderen was ziek vannacht, dus behoorlijk gebroken nacht.
We zouden ook gaan schaatsen en ik had bedacht om naar de schaatsbaan te gaan hardlopen. Alleen was het vanochtend ook heel slecht weer, en vanwege de enkele reis ook 80 procent van de tijd volle bak wind en regen tegen
Uiteindelijk ging het prima en de kms waren snel voorbij, toch weer 14km in de pocket. En paar rondjes op de schaatsbaan
1 van de kinderen was ziek vannacht, dus behoorlijk gebroken nacht.
We zouden ook gaan schaatsen en ik had bedacht om naar de schaatsbaan te gaan hardlopen. Alleen was het vanochtend ook heel slecht weer, en vanwege de enkele reis ook 80 procent van de tijd volle bak wind en regen tegen
Uiteindelijk ging het prima en de kms waren snel voorbij, toch weer 14km in de pocket. En paar rondjes op de schaatsbaan
:strip_exif()/f/image/BZI4w1ialFOogVqW0ifnszok.jpg?f=fotoalbum_large)
Hier zagen ze er nog mooi wit uit, maar gisteravond mijn eigen paar Saucony Endorphin Azura schoenen ingelopen. Vandaag met aardig wat regen ook nog 10 km hardgelopen met de run club. Bevalt nog steeds goed. Ik hoorde dat het woensdag een stuk mooier weer word. Dan maar eens met deze schoenen een lange duurloop uitproberen.
Voor mijn verjaardag de Norwegian Singles Method boek gekregen. Ik zag die methode hier al een aantal keer voorbij komen en ik denk dat het wel goed past bij mijn manier van trainen. Komende tijd maar eens verder in verdiepen.
Net weer super lekker kunnen lopen, prettig na een week met minder motivatie.
Had een rondje van 30km gepland met Garmin connect, grotendeels in bekend gebied maar normaal gesproken is dat max zo'n 21km en maak ik extra lusjes voor meer kilometers. Dit keer een groot rondje gemaakt, van Amsterdam naar Purmerend en daarna door Twiske weer terug. Eerst 10km wind mee, en het waait echt heel hard. Maargoed was na 10km warmgelopen en heb alles op gevoel gelopen. Voelde alsof ik haast stil stond recht tegen de wind in maar daardoor wel energie gespaard en tot het einde super sterk kunnen lopen.
Echt blij dat dit soort rondjes zo goed gaan. Is 31.6km geworden op 4:37 gemiddeld. Alsnog een weektotaal van 93km
Had een rondje van 30km gepland met Garmin connect, grotendeels in bekend gebied maar normaal gesproken is dat max zo'n 21km en maak ik extra lusjes voor meer kilometers. Dit keer een groot rondje gemaakt, van Amsterdam naar Purmerend en daarna door Twiske weer terug. Eerst 10km wind mee, en het waait echt heel hard. Maargoed was na 10km warmgelopen en heb alles op gevoel gelopen. Voelde alsof ik haast stil stond recht tegen de wind in maar daardoor wel energie gespaard en tot het einde super sterk kunnen lopen.
Echt blij dat dit soort rondjes zo goed gaan. Is 31.6km geworden op 4:37 gemiddeld. Alsnog een weektotaal van 93km
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers.
Inloggen
Mooi tempo'tje!
Ik liep gister een oefen rondje met de lokale AV. Halve marathon op het gemakje in gemiddeld 4.50.
Wel best wat spierpijn dus ik heb nog wel wat km's te maken.. Tempo zit wel goed.
Maar ben benieuwd hoe de knie het houdt, hopelijk wordt ie niet weer dik.
Al met al kost dit blok me wel meer moeite dan vorige keer. Hrv is ook al weken bagger. De werkstress zal niet helpen.
Ik liep gister een oefen rondje met de lokale AV. Halve marathon op het gemakje in gemiddeld 4.50.
Wel best wat spierpijn dus ik heb nog wel wat km's te maken.. Tempo zit wel goed.
Maar ben benieuwd hoe de knie het houdt, hopelijk wordt ie niet weer dik.
Al met al kost dit blok me wel meer moeite dan vorige keer. Hrv is ook al weken bagger. De werkstress zal niet helpen.
Wat een ballenweer vanochtend! Stukkie ingelopen, intervaltraining met de club en een extra stukje uitgelopen. Was toch weer goed voor ruim 16km. Was alleen wel nat tot op het bot!
Zo, vanmiddag de halve marathon van Engbergen gedaan. Foei wat een bagger weer en omstandigheden! Temperatuur was top hoor, beetje regen ook wel lekker maar omdat er ook vele delen door het bos gingen en andere smalle paden leek het meer een halve trailrun. Onder de blubber,, zeiknat, zware schoenen.
Maar... Het mooie is dat ik alsnog een PR heb gelopen! Mega trots op dus. Had als doel sub2 en het werd uiteindelijk 1:56:14! Ruim 6min van mn vorige PR afgesnoept, bizar gewoon! Blijkbaar is m'n basis conditie beter dan 1,5 jaar geleden toen ik mijn 1e halve marathon liep in wedstrijd verband.
Ik liep met Stoxs Compressie sokken aan. Bevallen mij goed maar ik zag dat er na afloop een gat in zat bij de grote teen. Heb die sokken pas 3x aangehad. Kwaliteit valt me dus erg tegen, zal dat morgen eens bij ze navragen.
:strip_exif()/f/image/Hc4gQvlxARw0TAysjWWiU1l6.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/36EiJ7yhRNIyZZlznDMyLwJ8.jpg?f=fotoalbum_large)
Maar... Het mooie is dat ik alsnog een PR heb gelopen! Mega trots op dus. Had als doel sub2 en het werd uiteindelijk 1:56:14! Ruim 6min van mn vorige PR afgesnoept, bizar gewoon! Blijkbaar is m'n basis conditie beter dan 1,5 jaar geleden toen ik mijn 1e halve marathon liep in wedstrijd verband.
Ik liep met Stoxs Compressie sokken aan. Bevallen mij goed maar ik zag dat er na afloop een gat in zat bij de grote teen. Heb die sokken pas 3x aangehad. Kwaliteit valt me dus erg tegen, zal dat morgen eens bij ze navragen.
:strip_exif()/f/image/Hc4gQvlxARw0TAysjWWiU1l6.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/36EiJ7yhRNIyZZlznDMyLwJ8.jpg?f=fotoalbum_large)
[ Voor 10% gewijzigd door Juancho op 22-02-2026 16:09 ]
Garmin Forerunner 265 |Samsung Galaxy S23 | Polestar 2 MidYear 2026 Prime + B&W audio
Lekker hoor Juancho, mooie tijd en na zo’n inspanning met dit weer voelt het extra mooi aan. En die schoenen spreken ook boekdelen! Heb vandaag nog zelf even 15 km gelopen, met die wind was het echt lastig om een stabiel ritme te lopen. Dus petje af.
Netjes gedaan! ik wist eigenlijk van tevoren al dat het je makkelijk zou gaan lukken gezien je trainingen, maar wilde je niet storen in je "tot in de puntjes voorbereid zijn"-proces haha.. (dat proces heb ik zelf in het verleden ook gehad en gaat vanzelf over)... zo zie je maar dat consequent netjes je trainingen afwerken je vanzelf sneller maakt. Deze tijd ga je bij je volgende run alweer verbeteren, maar voor nu is het mentaal lekker om die 2 uurs-grens voorbij te zijn. Dus Gefeliciteerd.Juancho schreef op zondag 22 februari 2026 @ 16:08:
Zo, vanmiddag de halve marathon van Engbergen gedaan. Foei wat een bagger weer en omstandigheden! Temperatuur was top hoor, beetje regen ook wel lekker maar omdat er ook vele delen door het bos gingen en andere smalle paden leek het meer een halve trailrun. Onder de blubber,, zeiknat, zware schoenen.
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Over de Stocx sokken: ik heb 1 paar gehad ooit en de kwaliteit vond ik dramatisch. Na 5x dragen zat er al nauwelijks rek meer in en zaten ze losser dan mijn voetbalsokken vroeger. Ik ben toen overgestapt op Herzog, en dat vind ik echt een veel beter merk. Maar eigenlijk gebruik ik ze alleen nog bij trailruns om mijn benen te beschermen tegen stekelige bosjes
Hoeveel hoogtemeters waren het nou?
Was idd wel lekker weertje, ik had het geluk dat ik vanmiddag kon lopen toen het droog was. Helaas wel veel wind maar goed, daar is ook wel redelijk om heen te lopen als je de route net even anders loopt. Vandaag had ik dus die 2 x 40' goalpace blokken na 60' inlopen in de AeT range. Tussentijds was er een pauze van 20'
De blokjes:
5'16" EF 1.31
5'18" EF 1.26
Eigenlijk te hard
Ik had wat verval in het tweede blok wat ik al merkte en ook te zien is in de EF (efficiency factor). Als feedback kreeg ik mee om de volgende keer de blokken iets langzamer te lopen tussen de 5'20" en 5'25". Zo kunnen ze mijn 'goalpace' de komende weken hopelijk goed gaan kalibreren.
Al met al wel weer 29km kunnen weglopen in 2h40. Op het einde voelde ik mijn rechter hamstring iets wat tegen sputteren maar voor de rest ging het best ok.
De blokjes:
5'16" EF 1.31
5'18" EF 1.26
Eigenlijk te hard
Al met al wel weer 29km kunnen weglopen in 2h40. Op het einde voelde ik mijn rechter hamstring iets wat tegen sputteren maar voor de rest ging het best ok.
Ik lees al een poosje mee hier en toch maar eens aangemeld. Ben zelf nu redelijk actief aan het trainen voor de (Halve) Heuvellandmarathon op 15 maart. Gaat van Vaals naar Gulpen (meer bergaf dan bergop dus!). Had met ChatGPT een leuk trainingsschema samengesteld. Heeft iemand ervaringen hiermee? Zelf geeft het me wel een goed gevoel, hij geeft feedback die nuttig lijkt te zijn. Alleen hij heeft natuurlijk niet toegang tot alle details, zoals mijn hartslag en herstel. Dus soms vraag ik mij wel af waarop hij zijn adviezen baseert.
Heeft iemand ervaringen met de Heuvelland Marathon? Ik zit zelf een beetje te twijfelen of ik nu met mijn trailschoenen of gewone schoenen moet lopen. Het lijkt wel grotendeels onverhard te zijn, en als er toch kleine heuvelpaadjes worden aangedaan, dus ik nijg naar trailschoenen.
Gister trouwens helemaal doorweekt door de polder over modderpaadjes gezwoegd. Geeft toch wel weer voldoening na afloop, en liep wel lekker omdat het niet superkoud was.
Heeft iemand ervaringen met de Heuvelland Marathon? Ik zit zelf een beetje te twijfelen of ik nu met mijn trailschoenen of gewone schoenen moet lopen. Het lijkt wel grotendeels onverhard te zijn, en als er toch kleine heuvelpaadjes worden aangedaan, dus ik nijg naar trailschoenen.
Gister trouwens helemaal doorweekt door de polder over modderpaadjes gezwoegd. Geeft toch wel weer voldoening na afloop, en liep wel lekker omdat het niet superkoud was.
ChatGPT is generatieve AI: ook al doet die alsof hij je gegevens analyseert, betekent niet dat die het ook daadwerkelijk doet. Ik zou lekker op zoek gaan naar een fatsoenlijk, bewezen schema zoals deze van Runner's World. Alleen, het is vandaag 23 februari. 15 maart is over een paar weken. Wat wil je nu precies nog gaan doen?-Timm- schreef op maandag 23 februari 2026 @ 09:35:
Ik lees al een poosje mee hier en toch maar eens aangemeld. Ben zelf nu redelijk actief aan het trainen voor de (Halve) Heuvellandmarathon op 15 maart. Gaat van Vaals naar Gulpen (meer bergaf dan bergop dus!). Had met ChatGPT een leuk trainingsschema samengesteld. Heeft iemand ervaringen hiermee? Zelf geeft het me wel een goed gevoel, hij geeft feedback die nuttig lijkt te zijn. Alleen hij heeft natuurlijk niet toegang tot alle details, zoals mijn hartslag en herstel. Dus soms vraag ik mij wel af waarop hij zijn adviezen baseert.
Ik kan me eerlijk gezegd niet helemaal voorstellen dat je die hele marathon gaat lopen, maar wie weet ben je al heel lang aan het trainen? Of loop je niet de marathon maar een andere afstand, halve marathon wellicht?
[ Voor 4% gewijzigd door Slickk op 23-02-2026 09:43 ]
Nee daarom had ik (Halve) toegevoegd
. Heb al een aantal halve marathons gelopen (snelste was 1:45), alleen niet in de heuvels. Dus heb wel vertrouwen dat het lukt, alleen wil liefst wel onder de 2 uur. Verder vooral genieten, want lijkt me een prachtig parcours. Deze week nog serieuze trainingsloopjes, daarna rustiger aan doen.
Ik stelde de vraag meer in interesse of iemand soortgelijk traint en niet om mijn schema nog aan te passen oid. Bewezen schema's zijn natuurlijk betrouwbaarder, maar het makkelijke vind ik dat ik met AI makkelijk aanpassingen kan doen wanneer ik een keer niet kan lopen / minder fit ben / een weekend weg ben.
Ik stelde de vraag meer in interesse of iemand soortgelijk traint en niet om mijn schema nog aan te passen oid. Bewezen schema's zijn natuurlijk betrouwbaarder, maar het makkelijke vind ik dat ik met AI makkelijk aanpassingen kan doen wanneer ik een keer niet kan lopen / minder fit ben / een weekend weg ben.
Congrats met resultaat!Juancho schreef op zondag 22 februari 2026 @ 16:08:
In plaats van compressie kousen, heb je ook tubes, die zijn prettiger met aantrekken en het komt de levensduur van de compressiekousen ook ten goede
En een infovraag: 6 juni neem ik deel aan de 100 mijl van Sint-Annen (https://runningrunn.nl/100mijl/2026/100mijl.php), de self-supported versie. Het zijn 3 loops rond Sint-Annen van ~70, ~50 en ~40km als ik me niet vergis. Als er tzt tweakers uit 'Grunn'-omgeving zijn die wat willen meesloffen als 'pacer' , is dat altijd leuk
@-Timm- heuvelland marathon kun je in je gewone schoenen doen, trailschoenen lonen zich niet, ze nemen de relatief normale wegen/paden. Dat het berg-af gaat moet je je niet op verkijken: ik lees dat je in polderlandschap loopt normaal, dat is zo plat als een pannenkoek, je gaat ervaren dat bergaf een stevige impact gaat hebben op je bovenbenen en knieen, vooral als je tempo wil maken. Het trainingsschema wat je zou hebben is voor de rest niets over te zeggen. Als je gewoon een halve marathon wil uitlopen is het trainen geen rocketscience: zorg dat je een 16km kunt rennen aan een stuk zonder dat je moet harken in de laatste km's en je gaat het wel redden. Zijn je eisen ambitieuzer dan zul je een beter trainingsschema moeten gaan zoeken, maar als je wil dat mensen het beoordelen moet je het bovenal delen
Ik denk dat in ieder geval een schema waarin 1 keer een setje korte intervals zitten, 1 keer een setje langere intervals (of tempoblokken zo je wil) en een lange rustige duurloop, met tegen het einde van het schema een tempoblok in verwerkt de basis is.
[ Voor 37% gewijzigd door polthemol op 23-02-2026 09:57 ]
Nunc purus risus, volutpat sagittis, lobortis at, dignissim sed, sapien
ik gooi de .fit exports van mijn Garmin activiteiten er wel eens in als ik een analyse wil.
Ik heb bijvoorbeeld deze prompt erbij gebruikt voor de file van de Asselronde.
En meestal geef ik m nog wel mee dat ik kritiek wil, geen pleasing-gedrag.
Soms komen er zo best aardige puntjes uit die ik zelf nog niet had opgepikt uit de data
Ik heb bijvoorbeeld deze prompt erbij gebruikt voor de file van de Asselronde.
En meestal geef ik m nog wel mee dat ik kritiek wil, geen pleasing-gedrag.
Soms komen er zo best aardige puntjes uit die ik zelf nog niet had opgepikt uit de data
“coach-report” prompt (met interpretatie)
Je bent mijn hardloopcoach. Analyseer het Garmin .fit-bestand met Python en fitparse en maak een coach-rapport.
Technische eisen:
Inlezen: FitFile(path)
Parse:
record-messages: timestamp, distance, speed, altitude/enhanced_altitude, heart_rate, cadence
lap/session-messages: totalen (afstand, timer/elapsed time, ascent/descent indien aanwezig)
Berekeningen:
1 km-splits + 5 km-splits (pace)
moving vs elapsed time/pace
detecteer pauses/stops (grote tijdsprongen of lage snelheid, en check of timer/elapsed verschillen)
hoogteprofiel + totale stijging/daling (liefst gesmoothd, bv. rolling median/mean over afstand)
Output:
kerngetallen (afstand, tijd, pace, HR/cadence trends)
waar het tempo veranderde en of dat door hoogte/stop kwam
praktische feedback voor pacing op een heuvelachtig parcours en aanbevelingen voor volgende keer.
Thanks! Wbt het over de top voorbereid willen zijn...ik vind het ook gewoon leuk om die kennis op te doen en er van te leren dus ik zie het niet als iets negatiefs ofzo. De één loopt nou eenmaal zonder plan of idee of kijkt bijv. alleen naar hartslag. Een ander maakt juist een heel plan en is daar druk mee bezig. Ieder zijn voorkeur!Wyke schreef op zondag 22 februari 2026 @ 16:23:
[...]
Netjes gedaan! ik wist eigenlijk van tevoren al dat het je makkelijk zou gaan lukken gezien je trainingen, maar wilde je niet storen in je "tot in de puntjes voorbereid zijn"-proces haha.. (dat proces heb ik zelf in het verleden ook gehad en gaat vanzelf over)... zo zie je maar dat consequent netjes je trainingen afwerken je vanzelf sneller maakt. Deze tijd ga je bij je volgende run alweer verbeteren, maar voor nu is het mentaal lekker om die 2 uurs-grens voorbij te zijn. Dus Gefeliciteerd.
Ik vond het qua heuvels etc zeker geen zwaar parcours die die 107m klopt iig niet. Of ze bedoelen er iets anders mee. Dat je af en toe een klein heuveltje op moest in het bos hoort erbij, maar dat was echt minimaal. Garmin zegt overigens dat er een totale stijging was van 61m.Hoeveel hoogtemeters waren het nou?
[ Voor 12% gewijzigd door Juancho op 23-02-2026 10:00 ]
Dank je! Ja zonder al die blubber (was gelukkig maar bepaalde delen op de route, maargoed, wel zeiknat en zware schoenen) zou ik misschien nog 1-2 minuten sneller zijn geweest? Best een bizar nieuw PR als ik er goed over nadenk, in zo'n 1,5 jaar tijd. Ik heb natuurlijk niet stilgezeten in die tijd (sterker nog, ik maak minimaal evt. kilometers in de week en nu ook wat verder) maar toch. Toen was ik helemaal kapot, en gister heb ik er ook echt alles uitgeperst. En dat voel ik nu ook, bovenbenen en hamstrings zijn behoorlijk pijnlijkvictenn schreef op maandag 23 februari 2026 @ 10:14:
Goed gedaan Juancho op zulk terrein zo’n PR dat belooft wat voor de volgende halve op een snel parcours. Eerst herstellen natuurlijk maar voor daarna al plannen voor een volgende halve marathon?
Heb nog geen nieuwe halve marathon staan, ja ik wil die van Zwolle in Juni wederom heel graag doen maar er is geen verkoop omdat het vorig jaar niet doorging (hitte) en startbewijzen van toen overgezet zijn naar dit jaar. Jammer, want het is zo'n leuke run door mijn eigen stad! Ik hoop nog via via een startbewijs te krijgen, maar ik ben daar by far niet de enige in. Het evenement is echt uit de klauwen gelopen. Aan de ene kant natuurlijk heel mooi, aan de andere kant gaan ze straks waarschijnlijk werken met een inloot systeem. Terwijl ik 2 jaar geleden nog op de dag zelf een kaartje kon kopen (was wel snel uitverkocht, maar toch).
Heb verder nog niet gekeken naar andere halve marathons in het voorjaar rondom het oosten van het land. Mocht iemand nog tips hebben hoor ik het graag! Ik ga nu verder trainen voor mijn ingestelde doel, de hele marathon van Enschede op 12 april. Of ik die daadwerkelijk ga lopen (als het überhaupt nog kan) weet ik niet, ik ga komende weken voor het eerst over de 25km grens heen, ook met 2x een 30km run. Dat zal een beetje mijn beslissingsmoment zijn. Vind ik het nog leuk en belangrijker, trekt mijn lichaam het? Wellicht doe ik een poging of evt. in het najaar. Heb ik ook maar een beetje twijfel schuif ik het een jaar op.
Natuurlijk zal ik zo'n hele marathon totaal anders lopen in ingaan (1 doel: uitlopen, al wordt ik laatste) maar ik vind zo'n halve als gister toch nog steeds best heftig hoor! Ga natuurlijk maximaal maar dan is het alsnog best een aanslag op je lichaam vind ik. Zeker te doen, na een paar dagen herstel ben ik er wel weer (morgen recuperatieloopje van 8km en zaterdag weer een LSD van 15km. Maar een hele marathon....poeh heftig hoor!
Hij corrigeert het alleen in dat dataveld, niet je definitieve data die je in de app ziet.Juancho schreef op zaterdag 21 februari 2026 @ 19:53:
[...]
Ik heb dat bewust altijd uit staan. Al een paar keer gehad dst ik per ongeluk die knop in druk en je hele training of wedstrijd data in de prullenbak kan. Voor mij te riskant maar snap zeker dat mensen dit gebruiken want idd, een wedstrijd afstand is eigenlijk nooit precies 21,1km in hrt voorbeeld van een halve marathon.
Overigens, maar dat zal vast aan mij liggen, ik zie ook vaak op wedstrijden die kilometer paaltjes niet. Zal er morgen eens op letten.
Dit is trouwens netjes opgelost. Issue voorgelegd aan Stox en die reageerden al binnen een half uur dat dit zeker niet mag en dat ik gewoon een nieuw paar krijg opgestuurd.Wyke schreef op zondag 22 februari 2026 @ 16:23:
[...]
Over de Stocx sokken: ik heb 1 paar gehad ooit en de kwaliteit vond ik dramatisch. Na 5x dragen zat er al nauwelijks rek meer in en zaten ze losser dan mijn voetbalsokken vroeger. Ik ben toen overgestapt op Herzog, en dat vind ik echt een veel beter merk. Maar eigenlijk gebruik ik ze alleen nog bij trailruns om mijn benen te beschermen tegen stekelige bosjes
Ik heb daarnaast toch ook een extra setje van Herzog gekocht, maar dan die tubes. Benieuwd naar het verschil.
[ Voor 7% gewijzigd door Juancho op 23-02-2026 18:38 ]
Je denkt echt dat je toevallig net dat paar Stox sokken hebt gehad wat niet helemaal top geproduceerd is? Sorry hoor, maar sokken gaan nu eenmaal stuk, zeker als ze nat worden en het meer gaan schuiven.Juancho schreef op maandag 23 februari 2026 @ 18:38:
[...]
Dit is trouwens netjes opgelost. Issue voorgelegd aan Stox en die reageerden al binnen een half uur dat dit zeker niet mag en dat ik gewoon een nieuw paar krijg opgestuurd.
Ik heb daarnaast toch ook een extra setje van Herzog gekocht, maar dan die tubes. Benieuwd naar het verschil.
Het valt me ook op dat je met vrijwel elk artikel wel ‘iets’ hebt: is het geen gedoe met Adidas en hun zogenaamde uitprobeertermijn, dan is het wel een hardloopvest wat niet de juiste maat is of weer een paar andere schoenen die het niet helemaal zijn. Ook veel dingen over Garmin watches en dan nu de sokken… Vind je het zelf niet vermoeiend dat je met elk artikel weer contact hebt met de winkel? Ik zou zelf wel moe van worden in ieder geval, maar you do you.
Laat al die dingen gewoon eens thuis, trek een paar schoenen uit de kast en ga gewoon eens een rondje hardlopen zonder plan en horloge. Kan heerlijk bevrijdend zijn. Terug naar de basis.
[ Voor 8% gewijzigd door Slickk op 23-02-2026 21:37 ]
Met alleen schoenen aan naar buiten is streaken en dat mag ook nietSlickk schreef op maandag 23 februari 2026 @ 21:35:
[...]
Laat al die dingen gewoon eens thuis, trek een paar schoenen uit de kast en ga gewoon eens een rondje hardlopen zonder plan en horloge. Kan heerlijk bevrijdend zijn. Terug naar de basis.
Nou ja, eerlijk gezegd heb ik nog nooit kapotte sokken gehad na 1 of 2x hardlopenSlickk schreef op maandag 23 februari 2026 @ 21:35:
[...]
Je denkt echt dat je toevallig net dat paar Stox sokken hebt gehad wat niet helemaal top geproduceerd is? Sorry hoor, maar sokken gaan nu eenmaal stuk, zeker als ze nat worden en het meer gaan schuiven.
Het valt me ook op dat je met vrijwel elk artikel wel ‘iets’ hebt: is het geen gedoe met Adidas en hun zogenaamde uitprobeertermijn, dan is het wel een hardloopvest wat niet de juiste maat is of weer een paar andere schoenen die het niet helemaal zijn. Ook veel dingen over Garmin watches en dan nu de sokken… Vind je het zelf niet vermoeiend dat je met elk artikel weer contact hebt met de winkel? Ik zou zelf wel moe van worden in ieder geval, maar you do you.
Wat betreft de rest, ik kan juist niet (lekker) hardlopen met zo'n gedetailleerde voorbereiding/controle, en hij niet zonder. Ieder zijn ding
Vraagje voor de cracks hier; hoe schroef ik mijn tempo op? Is dat écht puur meer KM's maken of kan ik ook andere dingen doen?
Reden is namelijk dat ik vrijwel alles in Z2 loop en zoals (wellicht) bekend doe ik dat inmiddels een klein half jaar. Het aantal km's verschilt een beetje, maar het zijn zeker niet de aantallen die sommigen hier lopen. Ik probeer de 30 in de week te halen, meestal lukt dat. Maar met de laatste 2,5 maand ook 25 dagen op de piste is het niet altijd mogelijk.
Dus wellicht is het antwoord; ga gewoon door met wat je doet en probeer 40 of zelfs 50 aan te tikken op weekniveau, dan komt die snelheid wel. Maar wellicht kan ik ook nog wat andere elementen toevoegen aan mijn training? Ik heb nu 2 of 3x in totaal wat intervallen toegevoegd (denk aan bijv. 1 minuut volle bak of 1000m net onder 10k tempo). Maar dat doe ik dus zeker niet structureel.
Wat mij echter opgevallen is is het volgende; ik kan inmiddels flink wat langer én harder lopen voor mijn hartslag begint te driften; Z2 is veel gemakkelijker vol te houden. Echter; hogere tempo's is nog een grote uitdaging. Recent wilde ik kijken of ik een mooie snelle tijd op de 5km kon lopen. Na 2 km heb ik die poging gestaakt; het waaide weliswaar stevig (en ik moest er tegenin), maar dat viel toch vies tegen. Zodoende even de check; ben ik nog op de goede weg of kan ik bepaalde elementen toevoegen om wat snelheid toe te voegen?
Reden is namelijk dat ik vrijwel alles in Z2 loop en zoals (wellicht) bekend doe ik dat inmiddels een klein half jaar. Het aantal km's verschilt een beetje, maar het zijn zeker niet de aantallen die sommigen hier lopen. Ik probeer de 30 in de week te halen, meestal lukt dat. Maar met de laatste 2,5 maand ook 25 dagen op de piste is het niet altijd mogelijk.
Dus wellicht is het antwoord; ga gewoon door met wat je doet en probeer 40 of zelfs 50 aan te tikken op weekniveau, dan komt die snelheid wel. Maar wellicht kan ik ook nog wat andere elementen toevoegen aan mijn training? Ik heb nu 2 of 3x in totaal wat intervallen toegevoegd (denk aan bijv. 1 minuut volle bak of 1000m net onder 10k tempo). Maar dat doe ik dus zeker niet structureel.
Wat mij echter opgevallen is is het volgende; ik kan inmiddels flink wat langer én harder lopen voor mijn hartslag begint te driften; Z2 is veel gemakkelijker vol te houden. Echter; hogere tempo's is nog een grote uitdaging. Recent wilde ik kijken of ik een mooie snelle tijd op de 5km kon lopen. Na 2 km heb ik die poging gestaakt; het waaide weliswaar stevig (en ik moest er tegenin), maar dat viel toch vies tegen. Zodoende even de check; ben ik nog op de goede weg of kan ik bepaalde elementen toevoegen om wat snelheid toe te voegen?
Het wordt nog wel zo mooi weer woensdagShinji schreef op maandag 23 februari 2026 @ 21:45:
[...]
Met alleen schoenen aan naar buiten is streaken en dat mag ook niet
Wat mij betreft hoort dit niet thuis op een forum als deze dus ik zou je eerder adviseren om mijn posts gewoon niet te lezen. Veel doe ik uit interesse, omdat ik het leuk vind om ergens in te duiken en wellicht kan ik anderen er mee helpen maar ook zeker omdat ik veel dingen gewoon nog niet weet omtrent hardlopen en ik het mega interessant vind om te leren door te vragen. Zoals laatst met het hardloopvest. Staat je dat niet aan of vind je het irritant, lees het dan gewoon niet. Even goede vrienden.Slickk schreef op maandag 23 februari 2026 @ 21:35:
[...]
Je denkt echt dat je toevallig net dat paar Stox sokken hebt gehad wat niet helemaal top geproduceerd is? Sorry hoor, maar sokken gaan nu eenmaal stuk, zeker als ze nat worden en het meer gaan schuiven.
Nog even los van het feit dat niet iedere loper denkt zoals jij: trek wat aan en ga naar buiten omdat je dan alleen zogenaamd bevrijdend kan lopen. De partij vooroordelen, overdrijvingen en onwaarheden die jij post horen hier niet thuis wat mij betreft.
Ontopic maar weer.
[ Voor 22% gewijzigd door Juancho op 23-02-2026 21:56 ]
Allereerst goed bezig! Zoals je zelf aangeeft; door dit te doen heb je een goede basis en merk je al dat je ietsjes sneller loopt met een lagere hartslag in Z2. Maar hiermee train je eigenlijk alleen maar 1 motor (uithoudingsvermogen). Als je meer km’s gaat lopen, zal je steeds ietsjes sneller worden en met een lagere hartslag dit kunnen doen maar de echte snelheid zal je blijven missen.MiKeZZa schreef op maandag 23 februari 2026 @ 21:46:
Vraagje voor de cracks hier; hoe schroef ik mijn tempo op? Is dat écht puur meer KM's maken of kan ik ook andere dingen doen?
...
Zodoende even de check; ben ik nog op de goede weg of kan ik bepaalde elementen toevoegen om wat snelheid toe te voegen?
Daarom is het een goed moment om wat meer snelheidsprikkels toe te voegen en ook je andere zones te trainen. Dit kan idd door intervallen zoals je al gedaan hebt, maar ook door tempoblokken bijvoorbeeld.
Als je bijv. 3x per week loopt zou je aan het einde van een z2 loopje strides kunnen doen. Dit zijn korte sprintjes van 10-20 seconden om je een snelheidsprikkel te geven zonder al te veel vermoeidheid. Denk bijv aan 4-8 keer 50 tot 100 meter (of van lantaarnpaal tot lantaarnpaal bijv, wat je leuk vindt). Hiermee train je je loop-efficiëntie, maar wen je ook aan hogere cadans en grotere staplengte.
Daarnaast zou je dan een “kwaliteitstraining” moeten toevoegen. Afhankelijk van je doel en welke zones je wel/niet hebt getraind, kan je specifieke trainingen gaan doen. Paar voorbeelden zijn bijvoorbeeld snelle, korte intervallen (100-200m), lange intervallen (400-1200m) of tempoblokken (van 1km - paar kilometer). Hoe langer je interval/blok is, hoe lager het tempo is. Daarnaast kan je dan natuurlijk spelen met het aantal keer dat je intervalt in een trainen, of met de rust ertussen, of de snelheid of afstand ervan.
De trainingen hebben allemaal weer ander doel, de snelle intervallen zorgen voor betere vo2max, terwijl blokken (op juiste tempo/zone) weer zorgt voor betere lactaatverwerking (dus niet verzuren na 2km).
Deze trainingen hebben een zwaardere impact op je lichaam, dus vandaar dat je daarnaast nog wel je duurloopjes moet doen. Maar hoe meer je dus je duurloopjes doet (en dus je uithoudingsvermogen beter is), hoe meer kwaliteitstrainingen je kan doen.
Het hele verhaal is wel een beetje platgeslagen, maar geeft je hopelijk wat handvatten om verder in te verdiepen. Mijn advies: als je 3x per week traint, begin met strides toe te voegen 1x per week, een normaal z2 loopje en een kwaliteitstraining (interval of blokken). Als je dat 2- 3 maanden doet, zal je zien dat je dan een 5k in een keer op een hoge snelheid kan uitlopen.
Eens met @DKjordy. Sinds ik ook de 3 trainingen ben gaan indelen met: tempoloop plus Strides, interval en een LSD merk ik een hele mooie progressie op eigenlijk alle gebieden. En het vult elkaar aan, conditioneel op de langere afstanden maar ook de snelheid van de tempoloopjes en intervallen. Zorg wel dat ze opbouwend zijn zodat je lichaam de juiste prikkels blijft krijgen. Beetje hetzelfde als het krachttraining wat je ook niet 2 maand volgens hetzelfde schema moet doen.
Overigens over krachttraining gesproken, dat half uurtje ik de week wat ik er sinds 2 maand ofzo tussengepropt hebt krijgt ook echt wel beetje bij beetje impact.
Het is wmb echt de combinatie van alles dat je nodig bent om sterker te worden @MiKeZZa. Alleen op zone 2 lopen lijkt me daarin niet bevorderlijk eerlijk gezegd. En dan is het heel leuk om bij progressie er eens een tussentijdse test in te gooien. Ga je zelf eens 5km kapot lopen tijdens een training en vergelijk je prestatie met die van er voor. Of pak een 10km wedstrijd en ga daarin eens helemaal kapot. En vergelijk dat ook weer.
Overigens over krachttraining gesproken, dat half uurtje ik de week wat ik er sinds 2 maand ofzo tussengepropt hebt krijgt ook echt wel beetje bij beetje impact.
Het is wmb echt de combinatie van alles dat je nodig bent om sterker te worden @MiKeZZa. Alleen op zone 2 lopen lijkt me daarin niet bevorderlijk eerlijk gezegd. En dan is het heel leuk om bij progressie er eens een tussentijdse test in te gooien. Ga je zelf eens 5km kapot lopen tijdens een training en vergelijk je prestatie met die van er voor. Of pak een 10km wedstrijd en ga daarin eens helemaal kapot. En vergelijk dat ook weer.
[ Voor 14% gewijzigd door Juancho op 23-02-2026 23:56 ]
Wow dank. Mooi uitgebreid verhaal waar ik zéker iets mee kan! Echter nog wel een stukje toelichting gevraagd; je hebt het over een kwaliteitstraining. Daarbij horen intervallen van 100m-200m, 400m-1200m, of 1 tot paar km. En uiteraard is meer afstand minder snelheid. Maar hoe bepaal ik de snelheid? Is er een soort maatstaf die zegt; intervallen van bijvoorbeeld 800m loop je op je beoogde 5km tempo en 200m loop je op x t.o.v. y? Dit om even een idee te hebben waar ik aan moet denken.DKjordy schreef op maandag 23 februari 2026 @ 23:29:
[...]
Allereerst goed bezig! Zoals je zelf aangeeft; door dit te doen heb je een goede basis en merk je al dat je ietsjes sneller loopt met een lagere hartslag in Z2. Maar hiermee train je eigenlijk alleen maar 1 motor (uithoudingsvermogen). Als je meer km’s gaat lopen, zal je steeds ietsjes sneller worden en met een lagere hartslag dit kunnen doen maar de echte snelheid zal je blijven missen.
Daarom is het een goed moment om wat meer snelheidsprikkels toe te voegen en ook je andere zones te trainen. Dit kan idd door intervallen zoals je al gedaan hebt, maar ook door tempoblokken bijvoorbeeld.
Als je bijv. 3x per week loopt zou je aan het einde van een z2 loopje strides kunnen doen. Dit zijn korte sprintjes van 10-20 seconden om je een snelheidsprikkel te geven zonder al te veel vermoeidheid. Denk bijv aan 4-8 keer 50 tot 100 meter (of van lantaarnpaal tot lantaarnpaal bijv, wat je leuk vindt). Hiermee train je je loop-efficiëntie, maar wen je ook aan hogere cadans en grotere staplengte.
Daarnaast zou je dan een “kwaliteitstraining” moeten toevoegen. Afhankelijk van je doel en welke zones je wel/niet hebt getraind, kan je specifieke trainingen gaan doen. Paar voorbeelden zijn bijvoorbeeld snelle, korte intervallen (100-200m), lange intervallen (400-1200m) of tempoblokken (van 1km - paar kilometer). Hoe langer je interval/blok is, hoe lager het tempo is. Daarnaast kan je dan natuurlijk spelen met het aantal keer dat je intervalt in een trainen, of met de rust ertussen, of de snelheid of afstand ervan.
De trainingen hebben allemaal weer ander doel, de snelle intervallen zorgen voor betere vo2max, terwijl blokken (op juiste tempo/zone) weer zorgt voor betere lactaatverwerking (dus niet verzuren na 2km).
Deze trainingen hebben een zwaardere impact op je lichaam, dus vandaar dat je daarnaast nog wel je duurloopjes moet doen. Maar hoe meer je dus je duurloopjes doet (en dus je uithoudingsvermogen beter is), hoe meer kwaliteitstrainingen je kan doen.
Het hele verhaal is wel een beetje platgeslagen, maar geeft je hopelijk wat handvatten om verder in te verdiepen. Mijn advies: als je 3x per week traint, begin met strides toe te voegen 1x per week, een normaal z2 loopje en een kwaliteitstraining (interval of blokken). Als je dat 2- 3 maanden doet, zal je zien dat je dan een 5k in een keer op een hoge snelheid kan uitlopen.
Over 2 maanden is hier een lokaal loopje, daar wil ik de 10 doen. Dus als ik jou hoor is dat nog wat ambitieus, maar goed, die zou ik ook doen als ik deze tip niet had gehad, dus ik beschouw dit alles maar als 'extra' training in plaats van dat ik er nog niet klaar voor zou zijn...
Ik heb het ook wel gehad met sokken hoor. En ook bij schoenen piepte m’n teen erdoor. Het ene jaar geen probleem, volgende jaar weer wel. En dat met dezelfde schoenversie. Nu zorg ik ervoor dat mijn grote teen mooi geknipt blijft. Toeval of niet: het is al weer een paar jaar geleden.kepler schreef op maandag 23 februari 2026 @ 21:46:
[...]
Nou ja, eerlijk gezegd heb ik nog nooit kapotte sokken gehad na 1 of 2x hardlopenSterker nog, al mn hardloop sokken zijn van ouderdom versleten. Dus geef hem hierin zeker wel gelijk.
Wat betreft de rest, ik kan juist niet (lekker) hardlopen met zo'n gedetailleerde voorbereiding/controle, en hij niet zonder. Ieder zijn ding
Je kunt hier tempo’s berekenen op basis van je gewenste eindtijd op een afstand https://www.prorun.nl/calculator/MiKeZZa schreef op dinsdag 24 februari 2026 @ 07:48:
[...]
Wow dank. Mooi uitgebreid verhaal waar ik zéker iets mee kan! Echter nog wel een stukje toelichting gevraagd; je hebt het over een kwaliteitstraining. Daarbij horen intervallen van 100m-200m, 400m-1200m, of 1 tot paar km. En uiteraard is meer afstand minder snelheid. Maar hoe bepaal ik de snelheid? Is er een soort maatstaf die zegt; intervallen van bijvoorbeeld 800m loop je op je beoogde 5km tempo en 200m loop je op x t.o.v. y? Dit om even een idee te hebben waar ik aan moet denken.
Over 2 maanden is hier een lokaal loopje, daar wil ik de 10 doen. Dus als ik jou hoor is dat nog wat ambitieus, maar goed, die zou ik ook doen als ik deze tip niet had gehad, dus ik beschouw dit alles maar als 'extra' training in plaats van dat ik er nog niet klaar voor zou zijn...
Verder kun je ongeveer het volgende aanhouden:
50-300m: ontspannen op je hardst
400-600: rond je 5km wedstrijd tempo
800-1000: rond je 10km wedstrijd tempo
1-3 km: Duurloop - 45 sec
Duurloop: 30 sec trager dan wat comfortabel voelt
Let op: dit gaat om tempo’s die je NU zou lopen op een wedstrijd. Niet wat je over een half jaar zou willen lopen. (Want als je dat doet train je te hard)
Edit: En je bent altijd klaar voor een wedstrijd! Zolang je het juiste tempo kiest. 10km als onervaren wedstrijd loper is starten op een tempo dat je redelijk comfortabel vol houd tot 7km en daarna versnellen of vast proberen te houden tot je huilend over de finish komt.
[ Voor 8% gewijzigd door WizzlerNL op 24-02-2026 08:42 ]
Als je nu al 5km kunt hardlopen, dan lukt 10km over 2 maanden ook wel. Ik zou juist meedoen met zoveel mogelijk evenementen: persoonlijk heb ik daar zoveel van geleerd. Veel fouten gemaakt zoals te hard van start en daar spijt van krijgen, maar ook harder gelopen dan ik ooit in m'n eentje zou kunnen omdat ik nog net iemand in wou halen.MiKeZZa schreef op dinsdag 24 februari 2026 @ 07:48:
[...]
Wow dank. Mooi uitgebreid verhaal waar ik zéker iets mee kan! Echter nog wel een stukje toelichting gevraagd; je hebt het over een kwaliteitstraining. Daarbij horen intervallen van 100m-200m, 400m-1200m, of 1 tot paar km. En uiteraard is meer afstand minder snelheid. Maar hoe bepaal ik de snelheid? Is er een soort maatstaf die zegt; intervallen van bijvoorbeeld 800m loop je op je beoogde 5km tempo en 200m loop je op x t.o.v. y? Dit om even een idee te hebben waar ik aan moet denken.
Ik ben verder fan van de V.02 Calculator. Als je invult wat je tijd was in een recente wedstrijd en je drukt op Calculate, dan komt er onderaan een mooi tabje te staan met "Training". Dat zijn dan de tijden die je tijdens training kunt lopen. De terminologie is iets anders, maar om het in hetzelfde rijtje van @WizzlerNL te zetten:
Repetition (kort, intensief, bijv 8x 200 meter): 50-300m: ontspannen op je hardst
Repetition (minder herhalingen, bijv 4x 400 meter)400-600: rond je 5km wedstrijd tempo
Interval: 800-1000: rond je 10km wedstrijd tempo
Threshold: tussen 10km en halve marathon tempo
Marathon: 1-3 km: Duurloop - 45 sec
Easy: Duurloop: 30 sec trager dan wat comfortabel voelt
'Threshold' zit tussen interval en marathon in. Is een interessant tempogebied omdat er mensen die zijn die ontzettend veel vooruitgang boeken door alleen maar Easy (duurloop, zone 2) en Threshold (drempel, zone 4) te lopen. De zogeheten Norwegian Singles Method. Mannen van 40+ die op die manier van 5km in 20 minuten toewerken naar 5km in 16 minuten. En dat zonder intervallen, sprints, of strides. Maar goed, dat komt vrij precies en voor mensen die net beginnen meestal wat onnodig complex. In het begin maak je toch de meeste vooruitgang door zoveel mogelijk kilometers te maken.
Gezien afstanden afhankelijk zijn van GPS en dat nog wel eens wil afwijken (en eerlijk, 20 meter extra bij een repetition van 200 meter is alweer 10% meer...), train ik liever op basis van tijd. Dat vind ik wat preciezer en dan kun je nog pushen als je horloge "10 seconds left" zegt.
[ Voor 5% gewijzigd door Slickk op 24-02-2026 09:13 ]
Thanks!WizzlerNL schreef op dinsdag 24 februari 2026 @ 08:40:
[...]
Je kunt hier tempo’s berekenen op basis van je gewenste eindtijd op een afstand https://www.prorun.nl/calculator/
Verder kun je ongeveer het volgende aanhouden:
50-300m: ontspannen op je hardst
400-600: rond je 5km wedstrijd tempo
800-1000: rond je 10km wedstrijd tempo
1-3 km: Duurloop - 45 sec
Duurloop: 30 sec trager dan wat comfortabel voelt
Let op: dit gaat om tempo’s die je NU zou lopen op een wedstrijd. Niet wat je over een half jaar zou willen lopen. (Want als je dat doet train je te hard)
Edit: En je bent altijd klaar voor een wedstrijd! Zolang je het juiste tempo kiest. 10km als onervaren wedstrijd loper is starten op een tempo dat je redelijk comfortabel vol houd tot 7km en daarna versnellen of vast proberen te houden tot je huilend over de finish komt.
Ik kan veel meer/verder dan 5km. Heb vorige maand een PR op de 10 gelopen (48:28) en liep dit weekend 14 km in Z2 en had nog wel een stukje door gekund. Echter; wat meer gas geven is garantie voor problemen met mijn uithoudingsvermogen. Die motor is echt nog een motortje...Slickk schreef op dinsdag 24 februari 2026 @ 09:11:
[...]
Als je nu al 5km kunt hardlopen, dan lukt 10km over 2 maanden ook wel. Ik zou juist meedoen met zoveel mogelijk evenementen: persoonlijk heb ik daar zoveel van geleerd. Veel fouten gemaakt zoals te hard van start en daar spijt van krijgen, maar ook harder gelopen dan ik ooit in m'n eentje zou kunnen omdat ik nog net iemand in wou halen.![]()
Ik ben verder fan van de V.02 Calculator. Als je invult wat je tijd was in een recente wedstrijd en je drukt op Calculate, dan komt er onderaan een mooi tabje te staan met "Training". Dat zijn dan de tijden die je tijdens training kunt lopen. De terminologie is iets anders, maar om het in hetzelfde rijtje van @WizzlerNL te zetten:
Repetition (kort, intensief, bijv 8x 200 meter): 50-300m: ontspannen op je hardst
Repetition (minder herhalingen, bijv 4x 400 meter)400-600: rond je 5km wedstrijd tempo
Interval: 800-1000: rond je 10km wedstrijd tempo
Threshold: tussen 10km en halve marathon tempo
Marathon: 1-3 km: Duurloop - 45 sec
Easy: Duurloop: 30 sec trager dan wat comfortabel voelt
'Threshold' zit tussen interval en marathon in. Is een interessant tempogebied omdat er mensen die zijn die ontzettend veel vooruitgang boeken door alleen maar Easy (duurloop, zone 2) en Threshold (drempel, zone 4) te lopen. De zogeheten Norwegian Singles Method. Mannen van 40+ die op die manier van 5km in 20 minuten toewerken naar 5km in 16 minuten. En dat zonder intervallen, sprints, of strides. Maar goed, dat komt vrij precies en voor mensen die net beginnen meestal wat onnodig complex. In het begin maak je toch de meeste vooruitgang door zoveel mogelijk kilometers te maken.
Gezien afstanden afhankelijk zijn van GPS en dat nog wel eens wil afwijken (en eerlijk, 20 meter extra bij een repetition van 200 meter is alweer 10% meer...), train ik liever op basis van tijd. Dat vind ik wat preciezer en dan kun je nog pushen als je horloge "10 seconds left" zegt.
Dus ik ga met jullie kennus eens wat workouts invoeren in mijn Garmin en dan 2 maanden lang er effort in stoppen om te zien wat er haalbaar is.
Hey iedereen,
Ik ben de laatste weken langzaam mijn weekgemiddelde aan het omhoogbrengen naar 50km. Ik wil eigenlijk vanuit die basis (liever zelfs 60km per week) in de zomer starten met mijn schema voor Amsterdam.
Nu merk ik voor het eerst in mijn rennende leven dat ik een soort gaarheid voel in mijn benen. Alsof ik elke dag een uitdagende leg-day heb gedaan in de sportschool. Niet echt spierpijn, maar traplopen voelt wat onstabiel bijvoorbeeld. 10k op een (voor mij) rustige 6:00 min/km ging gister zonder problemen of pijn.
Ik zal hoe dan ook de sportschool even overslaan deze week, maar hebben jullie ervaring met zo'n gevoel en wat is verstandig om te doen? Het voelt niet als een blessure, maar ook geen zin om iets uit te lokken. Opbouw naar 50 is heel rustig verlopen vanaf een 35km gemiddelde, dus ik heb niet het gevoel dat ik daar iets verkeerd in heb gedaan.
Let me know!
Ik ben de laatste weken langzaam mijn weekgemiddelde aan het omhoogbrengen naar 50km. Ik wil eigenlijk vanuit die basis (liever zelfs 60km per week) in de zomer starten met mijn schema voor Amsterdam.
Nu merk ik voor het eerst in mijn rennende leven dat ik een soort gaarheid voel in mijn benen. Alsof ik elke dag een uitdagende leg-day heb gedaan in de sportschool. Niet echt spierpijn, maar traplopen voelt wat onstabiel bijvoorbeeld. 10k op een (voor mij) rustige 6:00 min/km ging gister zonder problemen of pijn.
Ik zal hoe dan ook de sportschool even overslaan deze week, maar hebben jullie ervaring met zo'n gevoel en wat is verstandig om te doen? Het voelt niet als een blessure, maar ook geen zin om iets uit te lokken. Opbouw naar 50 is heel rustig verlopen vanaf een 35km gemiddelde, dus ik heb niet het gevoel dat ik daar iets verkeerd in heb gedaan.
Let me know!
Jezus saves and takes half damage.
Dit is logisch en heb ik ook, zeker bij hogere tempo's.Maupertus schreef op dinsdag 24 februari 2026 @ 12:13:
Hey iedereen,
Let me know!
Hoe snel bouw je op? Wat je kunt proberen is de dag na een loop te fietsen, als actief herstel.
Vergeet niet af en toe een rustig weekje in te bouwen, dus bv een weekje met 35km. Dus niet alleen maar opbouwenMaupertus schreef op dinsdag 24 februari 2026 @ 12:13:
Hey iedereen,
Let me know!
En als je erg vermoeid bent, gewoon paar dagen rusten. Vermoeidheid hoort er wel bij, maar tot zekere hoogte
Ah is al fijn om te horen dat meer mensen dit gewoon hebben. Ik heb opgebouwd met max 5% per week erbij, maar dan steeds aan de veilige kant van de 5% (dus niet naar boven afronden wanneer dat logisch zou zijn). Een gewoon 16-weken marathon schema gaat kennelijk te snel voor mij omhoog in afstand, en dan krijg ik enkelblessures of peesplaatontstekingen. Daarom voelde dit ook een beetje gemeen. Ik ben echt een mooi-weer-fietser maar ik kan zeker me er overheen zetten en ipv gym-dagen rustig op een fiets of eliptical zitten.A-Waxxx schreef op dinsdag 24 februari 2026 @ 12:19:
[...]
Dit is logisch en heb ik ook, zeker bij hogere tempo's.
Hoe snel bouw je op? Wat je kunt proberen is de dag na een loop te fietsen, als actief herstel.
Okay, dat voelt inderdaad nu nog als een verlies moeten nemen, maar ik zal dan in ieder geval deze week wat naar beneden gaan in afstand. Om de hoeveel weken is het handig om wat afstand terug te nemen?kepler schreef op dinsdag 24 februari 2026 @ 12:44:
[...]
Vergeet niet af en toe een rustig weekje in te bouwen, dus bv een weekje met 35km. Dus niet alleen maar opbouwen
En als je erg vermoeid bent, gewoon paar dagen rusten. Vermoeidheid hoort er wel bij, maar tot zekere hoogte
Dank alvast
Tja, ik heb een tijdje om de week gedaan. Dus week hoge km/veel interval, dan weekje rustiger. Maar andere schemas hebben blokken van 3 'volle' weken en dan een weekje rustig. Die ben ik nu aan het proberen, maar wel wat heftiger voor mijMaupertus schreef op dinsdag 24 februari 2026 @ 13:07:
[...]
Ah is al fijn om te horen dat meer mensen dit gewoon hebben. Ik heb opgebouwd met max 5% per week erbij, maar dan steeds aan de veilige kant van de 5% (dus niet naar boven afronden wanneer dat logisch zou zijn). Een gewoon 16-weken marathon schema gaat kennelijk te snel voor mij omhoog in afstand, en dan krijg ik enkelblessures of peesplaatontstekingen. Daarom voelde dit ook een beetje gemeen. Ik ben echt een mooi-weer-fietser maar ik kan zeker me er overheen zetten en ipv gym-dagen rustig op een fiets of eliptical zitten.
[...]
Okay, dat voelt inderdaad nu nog als een verlies moeten nemen, maar ik zal dan in ieder geval deze week wat naar beneden gaan in afstand. Om de hoeveel weken is het handig om wat afstand terug te nemen?
Dank alvast
Zeker in deze vrije fase, vooral niet teveel doen en zorgen dat je fris begin aan het marathon schema.
Ik had vorige week maandag t/m woensdag een behoorlijke dip, zag ik ook niet aankomen. Had daarvoor 45 dagen achter elkaar gelopen.Maupertus schreef op dinsdag 24 februari 2026 @ 13:07:
[...]
Ah is al fijn om te horen dat meer mensen dit gewoon hebben. Ik heb opgebouwd met max 5% per week erbij, maar dan steeds aan de veilige kant van de 5% (dus niet naar boven afronden wanneer dat logisch zou zijn). Een gewoon 16-weken marathon schema gaat kennelijk te snel voor mij omhoog in afstand, en dan krijg ik enkelblessures of peesplaatontstekingen. Daarom voelde dit ook een beetje gemeen. Ik ben echt een mooi-weer-fietser maar ik kan zeker me er overheen zetten en ipv gym-dagen rustig op een fiets of eliptical zitten.
[...]
Okay, dat voelt inderdaad nu nog als een verlies moeten nemen, maar ik zal dan in ieder geval deze week wat naar beneden gaan in afstand. Om de hoeveel weken is het handig om wat afstand terug te nemen?
Dank alvast
Donderdag een long run die veel te zwaar voelde. Vrijdag redelijk en vanaf zaterdag weer goed.
Gewoon naar je gevoel luisteren, ook al wil je dat niet. Als je doorgaat alleen maar meer kans op blessures. Volgende week gewoon weer verder met 50+5%
Gisteren herstelloopje, voelde me 20kg zwaarder en liep als een hork, duidelijk nog niet hersteld van mijn long run. Beetje last van mijn knie en kuit maar de achillespezen waren oke. Vandaag ging het gewoon weer soepel, uurtje in Z2 met mn oude alphafly 1. Voelen nogsteeds erg comfortabel en leuk aan, die rocker is echt bizar haha. Zijn er meer schoenen met zo'n bizarre rocker? Alsof je op een bal loopt.
Edit: zal wel door de AirPods komen want vaporfly heeft het niet
Hier ook blokken van 3 week vol en dan 25/30% minder in km's voor 1 week. Bevalt goed, goed te merken dat ik dan het volgende blok weer fitter/energieker begin.kepler schreef op dinsdag 24 februari 2026 @ 14:19:
[...]
Tja, ik heb een tijdje om de week gedaan. Dus week hoge km/veel interval, dan weekje rustiger. Maar andere schemas hebben blokken van 3 'volle' weken en dan een weekje rustig. Die ben ik nu aan het proberen, maar wel wat heftiger voor mij
Zeker in deze vrije fase, vooral niet teveel doen en zorgen dat je fris begin aan het marathon schema.
Dat is helemaal geen verlies nemen, het is minstens zo belangrijk als het opbouwen van de kilometers. 3 weken opbouw, 1 weekje rust (als in iets terug in km's)Maupertus schreef op dinsdag 24 februari 2026 @ 13:07:
[...]
Na een blesure terug een opbouw schema voor 5 km genomen via trenara. Dit afgerond en nu 1 gestart voor de 10 km . De interval trainingen + strides word er tijdens de rust telkens wandelen voorgeschreven,dit lijkt me dan weer een stapje terug ? Enkel mijn lsd trainingen zijn zonder wandelen.
Iemand tips of advies ?
Iemand tips of advies ?
Ik zie soms ook wel eens staan dat ik zelf mag bepalen of ik wil wandelen of hoog in de 7'00 blijf dribbelen. Ik doe altijd dat laatste, vaak nog iets sneller dan wat moet. Als je weer stabiel en pijnvrij kan lopen zou ik niet snel wandelen tussen een hardloopsessie doen.svenn15 schreef op dinsdag 24 februari 2026 @ 16:03:
Na een blesure terug een opbouw schema voor 5 km genomen via trenara. Dit afgerond en nu 1 gestart voor de 10 km . De interval trainingen + strides word er tijdens de rust telkens wandelen voorgeschreven,dit lijkt me dan weer een stapje terug ? Enkel mijn lsd trainingen zijn zonder wandelen.
Iemand tips of advies ?
In het verleden bleef ik hardlopen tijdens de rust van intervallen. De lengte en snelheid van de interval bepaalde dan hoe hard dit was. Langere intervallen iets meer op tempo om het geheel aan elkaar te 'plakken' (conditie opbouw) of zeer rustig bij korte snelle interval (kwaliteit gericht). Het ligt dus aan wat het doel van je training is.svenn15 schreef op dinsdag 24 februari 2026 @ 16:03:
Iemand tips of advies ?
Sinds ik NSM ben gestart, sta ik stil of wandel ik. De laatste 5-15 seconden (van 1 min rust) begin ik weer (zeer rustig) hard te lopen. Ik heb geleerd dat de intervallen om kwaliteit gaan van de intervallen zelf, en rust om je lichaam te laten rusten (Hartslag en lactaat naar beneden). Bij NSM zijn alle intervallen lang (3-10min).
Disclaimer: Bij koud weer of neerslag blijf ik wel joggen om niet te veel af te koelen.
Wel fijn dat het weer warmer is maar was vandaag wel te warm gekleed. Ik had mijn jasje thuisgelaten maar had ook wel met een korte broek en shirt kunnen lopen ipv lang.
Het hardlopen zelf ging wel goed, nu 1min rennen met 30 seconden lopen afwisselend geprobeerd, dit was wel wat zwaarder maar dat kan ook komen omdat ik te warm was gekleed.
Vorige week heb ik 90sec rennen gedaan en 1min lopen. Rustig aan opbouwen en kijken hoe mijn knie blijft voelen. Tot zo ver af en toe gevoelig maar geen pijn.
Zit nu in week 10 van 11 van Garmin coach programma voor 5k. Achteraf wat te lang 1min rennen en 1min lopen blijven doen. Had daarin op iets meer advies van Garmin verwacht om het op te bouwen. De wekelijkse langere loop is wel netjes uitgebreid, afgelopen weekend mijn langste training gedaan sinds ik in november ben begonnen.
Als deze trainingsronde voorbij is ga ik weer een tijdje zelf mijn trainingen bepalen.
Het hardlopen zelf ging wel goed, nu 1min rennen met 30 seconden lopen afwisselend geprobeerd, dit was wel wat zwaarder maar dat kan ook komen omdat ik te warm was gekleed.
Vorige week heb ik 90sec rennen gedaan en 1min lopen. Rustig aan opbouwen en kijken hoe mijn knie blijft voelen. Tot zo ver af en toe gevoelig maar geen pijn.
Zit nu in week 10 van 11 van Garmin coach programma voor 5k. Achteraf wat te lang 1min rennen en 1min lopen blijven doen. Had daarin op iets meer advies van Garmin verwacht om het op te bouwen. De wekelijkse langere loop is wel netjes uitgebreid, afgelopen weekend mijn langste training gedaan sinds ik in november ben begonnen.
Als deze trainingsronde voorbij is ga ik weer een tijdje zelf mijn trainingen bepalen.
Interval = tijd tussen de herhalingen van tempo’s.Maandag1987 schreef op dinsdag 24 februari 2026 @ 16:40:
[...]
In het verleden bleef ik hardlopen tijdens de rust van intervallen. De lengte en snelheid van de interval bepaalde dan hoe hard dit was. Langere intervallen iets meer op tempo om het geheel aan elkaar te 'plakken' (conditie opbouw) of zeer rustig bij korte snelle interval (kwaliteit gericht). Het ligt dus aan wat het doel van je training is.
Niet betweterig bedoeld maar het viel me op
Dit is wel interessant, ik hou de pauzes relatief kort bij de lange herhalingen en bij bv de hill sprints weer relatief lang. Beide zijn er wel voornamelijk op gericht om mijn hartslag weer laag te krijgen (en met laag bedoel ik z1/z2 niveau), maar dat doe ik wel altijd hardlopend.Maandag1987 schreef op dinsdag 24 februari 2026 @ 16:40:
[...]
In het verleden bleef ik hardlopen tijdens de rust van intervallen. De lengte en snelheid van de interval bepaalde dan hoe hard dit was. Langere intervallen iets meer op tempo om het geheel aan elkaar te 'plakken' (conditie opbouw) of zeer rustig bij korte snelle interval (kwaliteit gericht). Het ligt dus aan wat het doel van je training is.
Sinds ik NSM ben gestart, sta ik stil of wandel ik. De laatste 5-15 seconden (van 1 min rust) begin ik weer (zeer rustig) hard te lopen. Ik heb geleerd dat de intervallen om kwaliteit gaan van de intervallen zelf, en rust om je lichaam te laten rusten (Hartslag en lactaat naar beneden). Bij NSM zijn alle intervallen lang (3-10min).
Disclaimer: Bij koud weer of neerslag blijf ik wel joggen om niet te veel af te koelen.
Maar dit is puur gebaseerd op gevoel, zonder enige onderbouwing
Je/jullie hebt/hebben helemaal gelijk. Ik ben door jullie advies er ook wat meer ingedoken. Super interessant om over te lezen en ik ga nu inderdaad elke drie weken een rustweek inbouwen. Wat ook een interessante tip was van een collega (triatleet) was dat je op een gegeven moment op een grens komt waar je je voeding aan moet passen. Ik ben niet echt aan het afvallen, dus ik had mijn voedingspatroon niet aangepast. Zij gaf nog mee dat iets meer eiwitten en iets meer magnesium uit eten best zou kunnen. Kan geen kwaad, dus gaat ook in de mix.Superkanjo schreef op dinsdag 24 februari 2026 @ 14:52:
[...]
Dat is helemaal geen verlies nemen, het is minstens zo belangrijk als het opbouwen van de kilometers. 3 weken opbouw, 1 weekje rust (als in iets terug in km's)
N.a.v. de tips van @WizzlerNL en @Slickk alvast wat loopjes in mijn Garmin gezet, nu al zin om morgen met het mooie weer te gaan 
Ik heb jullie woorden en de links vertaald in;
Loopje van 10 tot 15 km, met als opbouw;
Warming up
3 km Z2 loopje
HERHAALBLOK KWALITEITSTRAINING
Resterende km's Z2
Op de plek van HERHAALBLOK KWALITEITSTRAINING heb ik dan nu een paar smaakjes klaargezet;
- 5x 200m vol gas met 2 minuten herstel er tussen
- 4x 600m op huidig 5km tempo met 3 minuten herstel er tussen
- 3x 1.000m op huidig 10km tempo met 4 minuten herstel er tussen
Heb ik het dan een beetje begrepen?
Overigens (en dat past denk ik prima in mijn 'probleem' met snelheid die ik niet lang genoeg vol kan houden); het valt mij op dat het tempoverschil bij 5 of 10 km echt heel beperkt is. Zo'n 10 seconden per km in mijn geval. Ik vind dat toch wel fascinerend; gevoelsmatig kan ik met íéts minder hard lopen dan ik op de 5 doe toch echt niet 2x zo ver
Warming up
3 km Z2 loopje
Resterende km's Z2
Op de plek van HERHAALBLOK KWALITEITSTRAINING heb ik dan nu een paar smaakjes klaargezet;
Overigens (en dat past denk ik prima in mijn 'probleem' met snelheid die ik niet lang genoeg vol kan houden); het valt mij op dat het tempoverschil bij 5 of 10 km echt heel beperkt is. Zo'n 10 seconden per km in mijn geval. Ik vind dat toch wel fascinerend; gevoelsmatig kan ik met íéts minder hard lopen dan ik op de 5 doe toch echt niet 2x zo ver
@MiKeZZa ik zou je opzet gewoon eens gaan proberen. Lijkt me prima om zo eens te introduceren. Zolang je de 'vol gas' maar niet sprint. Door het te proberen merk je waarschijnlijk ook snel genoeg waar het nog schort (de rust is wmb niet logisch; typisch is hoe intensiever hoe meer rust benodigd is), maar ga het vooral zelf ervaren!
If you can see, look. If you can look, observe
@MiKeZZa hier een voorbeeld van een interval die ik laatst moest doen en erg fijn vond. Zit een mooie combi/balans in. Misschien leuk om ook eens te testen...
Vanop een afstand bekeken lijkt het alsof je op het randje van overtraining balanceert. Ik kan het mis hebben, maar zo lijkt het toch.XyS schreef op dinsdag 24 februari 2026 @ 14:21:
[...]
Ik had vorige week maandag t/m woensdag een behoorlijke dip, zag ik ook niet aankomen. Had daarvoor 45 dagen achter elkaar gelopen.
Donderdag een long run die veel te zwaar voelde. Vrijdag redelijk en vanaf zaterdag weer goed.
Gewoon naar je gevoel luisteren, ook al wil je dat niet. Als je doorgaat alleen maar meer kans op blessures. Volgende week gewoon weer verder met 50+5%
Gisteren herstelloopje, voelde me 20kg zwaarder en liep als een hork, duidelijk nog niet hersteld van mijn long run. Beetje last van mijn knie en kuit maar de achillespezen waren oke. Vandaag ging het gewoon weer soepel, uurtje in Z2 met mn oude alphafly 1.
@MiKeZZa Die 200 m vol gas vind ik gevaarlijk voor blessures.MiKeZZa schreef op dinsdag 24 februari 2026 @ 19:08:
Warming up
3 km Z2 loopje
Resterende km's Z2
Ook die 5km en 10km tempo's niet van de eerste keer 3 of 4 herhalingen doen, maar geleidelijk opbouwen. Eerste week 1 herhaling, tweede week 2 herhalingen enz.
[ Voor 37% gewijzigd door Hartloper op 24-02-2026 21:08 ]
Ja die vol gas vond ik ook raar om te lezen, maar had er tot dusver nog niet op gereageerd gezien ik weinig ervaring heb met interval trainen. Anderhalf jaar geleden vol gas aan interval trainen begonnen en een liesblessure opgelopen en sindsdien geen interval training meer gedaan
'Vol gas' was mijn vertaling van 'ontspannen op je hardst'. Dat houdt in mijn beleving in dat je best stevig doorloopt... Wellicht is vol gas niet helemaal het goeie woord, het is niet het snot voor je ogen, maar wel flink hard.
Ik zou er zelf van te voren een tempo aan geven die je dan 'ontspannen op je hardst' gaat lopen, zo ben je zeker dat je niet je grenzen gaat overschrijden.MiKeZZa schreef op dinsdag 24 februari 2026 @ 21:24:
'Vol gas' was mijn vertaling van 'ontspannen op je hardst'. Dat houdt in mijn beleving in dat je best stevig doorloopt... Wellicht is vol gas niet helemaal het goeie woord, het is niet het snot voor je ogen, maar wel flink hard.
Boeiende vraag !MiKeZZa schreef op maandag 23 februari 2026 @ 21:46:
Reden is namelijk dat ik vrijwel alles in Z2 loop en zoals (wellicht) bekend doe ik dat inmiddels een klein half jaar. Het aantal km's verschilt een beetje, maar het zijn zeker niet de aantallen die sommigen hier lopen. Ik probeer de 30 in de week te halen, meestal lukt dat.
Word je sneller door meer kilometers te lopen of word je sneller door intervallen ?
Ik denk dat we allemaal onze eigen accenten leggen op basis van onze visie op training.
Het juiste antwoord is uiteraard dat beide trainingsaanpassingen je sneller maken.
Intervaltraining toevoegen zal je op korte termijn sneller maken. Je VO2max zal stijgen. Na 6 weken loop je al duidelijk sneller. Nadeel hiervan: wat hoger risico's op blessures én de prestatieverbetering komt er snel maar vlakt ook snel af.
Door meer kilometers te maken ga je je aerobe motor vergroten. En de belangrijkste factor voor prestaties op een 5 of een 10km is je aerobe motor. Beide afstanden zijn >95% aeroob.
Als je van 30km per week geleidelijk opbouwt naar 40-45km/week, dan ga je sneller worden. De verbetering gaat trager dan bij intervaltraining maar blijft langer aanhouden.
Overschat je aerobe motor niet. 30km/week is mooi maar er is voor amateurs zoals wij is er met een dergelijke volume nog veel marge. Als je 50km/week haalt gaat je aerobe motor vergroten en ga je vanzelf sneller worden. Als je opdrijft naar 70 km per week gaat je aerobe motor nog groter worden enz.
Ik ga het niet over mijn eigen progressie hebben, want dat heb ik op het forum hier al een paar keer gedaan. Maar het komt erop neer dat aantal kilometers per week verhogen = een snellere hardloper worden.
NB: er wordt veel gepraat over Z2 maar ik ben eerder een Z1 loper. Vandaag 14km gelopen met gemiddelde hartslag van 127/' bij een maximale hartslag van 190/'. Al joggend op het gemakje kilometers maken
Maar tegelijkertijd is het ook voor veel mensen heel moeilijk om die afstanden van >50km per week te halen, zeker als gemiddelde.
Persoonlijk denk ik dat er relatief weinig mensen die dat soort km aantallen goed aankunnen, fysiek en mentaal. En natuurlijk zitten er in verhouding veel van de mensen die dat wel aankunnen in dit topic
Maar voor de gemiddelde Nederlander is dit niet (zomaar) mogelijk volgens mij.
Persoonlijk denk ik dat er relatief weinig mensen die dat soort km aantallen goed aankunnen, fysiek en mentaal. En natuurlijk zitten er in verhouding veel van de mensen die dat wel aankunnen in dit topic
Je bent ook een paar jaar bezig om tot die wekelijkse kilometers te komen. Kan best zijn dat ik een verkeerd beeld heb hoor, maar heb het gevoel dat het zeker wel mogelijk is.kepler schreef op dinsdag 24 februari 2026 @ 21:59:
Maar tegelijkertijd is het ook voor veel mensen heel moeilijk om die afstanden van >50km per week te halen, zeker als gemiddelde.
Persoonlijk denk ik dat er relatief weinig mensen die dat soort km aantallen goed aankunnen, fysiek en mentaal. En natuurlijk zitten er in verhouding veel van de mensen die dat wel aankunnen in dit topicMaar voor de gemiddelde Nederlander is dit niet (zomaar) mogelijk volgens mij.
Hoeveel mensen blijven er een paar jaar in dit topic hangen? Ik zie verschillende mensen met grote plannen voor een halve marathon hier aanmelden en dan hoor je vervolgens nooit meer hoe het is gegaan. Jammer.
Twee mogelijkheden.
1. Het zijn bucketlistlopers die een doel afstrepen en dan stoppen met hardlopen.
2. (waarschijnlijk de meerderheid) ze bouwen te snel op en raken geblesseerd.
1. Het zijn bucketlistlopers die een doel afstrepen en dan stoppen met hardlopen.
2. (waarschijnlijk de meerderheid) ze bouwen te snel op en raken geblesseerd.
Ja, maar in principe is er in dit topic sprake van survivorship bias natuurlijkL23 schreef op dinsdag 24 februari 2026 @ 22:03:
[...]
Je bent ook een paar jaar bezig om tot die wekelijkse kilometers te komen. Kan best zijn dat ik een verkeerd beeld heb hoor, maar heb het gevoel dat het zeker wel mogelijk is.
Hoeveel mensen blijven er een paar jaar in dit topic hangen? Ik zie verschillende mensen met grote plannen voor een halve marathon hier aanmelden en dan hoor je vervolgens nooit meer hoe het is gegaan. Jammer.
Mijn punt is vooral dat ik het eens ben met @Hartloper , maar dat het halen van die echt hoge km aantallen in de week toch een stuk moeilijker is dan het soms lijkt in dit topic. (Alhoewel er laatst ook een aantal posts waren over blessures bij het ophogen
Voor mij persoonlijk lijk ik veel profijt te hebben van het feit dat ik naast mijn 3 keer per week hardlopen nu sinds een paar weken ook 2 keer per week op de roeitrainer zit. Daarop doe ik dan meestal interval trainingen op hoge intensiteit (warming up, vervolgens bijvoorbeeld 7 x 2 minuten voluit gevolgd door 2 minuten actieve rust en dan een cooling down). Alles bij elkaar duurt een sessie dan maar 35 minuten en het is een mooie combi van cardio en krachttraining voor je bovenbenen, core en bovenlichaam. En weinig kans op blessures.
Wat betreft hardlopen zit ik nu op 35 - 40 km per week verdeeld over 3 keer. Wat ik per training precies ga doen bepaal ik op gevoel, ik heb geen trainingsschema. Overigens vind ik intervallen met hardlopen ook maar gedoe, meestal kies ik per sessie een vast tempo wat op dat moment goed voelt voor de afstand die ik in mijn hoofd heb. Dan gewoon verstand op nul en lekker genieten van de omgeving. Geloof best dat je er met gestructureerd trainen nog meer uit kan halen maar ja de Olympische Spelen ga ik toch niet meer halen
Merk hiermee ook na bijna 1,5 jaar nog veel vooruitgang, tempo’s komen steeds makkelijker en hartslag blijft bij hetzelfde tempo steeds lager.
Wat betreft hardlopen zit ik nu op 35 - 40 km per week verdeeld over 3 keer. Wat ik per training precies ga doen bepaal ik op gevoel, ik heb geen trainingsschema. Overigens vind ik intervallen met hardlopen ook maar gedoe, meestal kies ik per sessie een vast tempo wat op dat moment goed voelt voor de afstand die ik in mijn hoofd heb. Dan gewoon verstand op nul en lekker genieten van de omgeving. Geloof best dat je er met gestructureerd trainen nog meer uit kan halen maar ja de Olympische Spelen ga ik toch niet meer halen
Merk hiermee ook na bijna 1,5 jaar nog veel vooruitgang, tempo’s komen steeds makkelijker en hartslag blijft bij hetzelfde tempo steeds lager.
Ja, verhogen van het aantal kilometers is niet altijd makkelijk. Zo heb ik er jaren over gedaan om van 3 naar 4 keer per week hardlopen te gaan zonder daarbij overbelast te raken. En eind 2025 was ik zo dom om plots van 4x per week naar 6x per hardlopen te gaankepler schreef op dinsdag 24 februari 2026 @ 22:21:
[...]
Ja, maar in principe is er in dit topic sprake van survivorship bias natuurlijk
Mijn punt is vooral dat ik het eens ben met @Hartloper , maar dat het halen van die echt hoge km aantallen in de week toch een stuk moeilijker is dan het soms lijkt in dit topic. (Alhoewel er laatst ook een aantal posts waren over blessures bij het ophogen)
Maar laat ons niet vergeten dat toevoegen van intervallen ook riskant kan zijn. Een voormalig loopmaatje van mij wou op een bepaald moment een 5km sub20 lopen en begon veel sneller te trainen. Hij is nooit aan de start geraakt van die 5km en is gestopt met hardlopen.
Heeft natuurlijk ook met het doel van velen te maken. Ik denk dat bijv. een 10km wedstrijd en zeker een halve marathon een veel grotere doelgroep is heeft dan een hele marathon. Voor dat eerste heb je echt geen 50km in de week nodig. Voor die laatste kom je er al een stuk dichter bij en zeker om dat niveau vast te houden.kepler schreef op dinsdag 24 februari 2026 @ 22:21:
[...]
Ja, maar in principe is er in dit topic sprake van survivorship bias natuurlijk
Mijn punt is vooral dat ik het eens ben met @Hartloper , maar dat het halen van die echt hoge km aantallen in de week toch een stuk moeilijker is dan het soms lijkt in dit topic. (Alhoewel er laatst ook een aantal posts waren over blessures bij het ophogen)
Puur kijkend naar mezelf vind ik normaliter de 10/10EM/halve perfect, mooie afstanden, behapbaar, je kan gericht werken aan sneller worden omdat je na een goede tijd trainen de basisconditie wel hebt (zie mijn halve van zondag). Normaliter is dat voor mij al top en meer vraag/kan/wil ik ook niet want ik tennis er veel bij en regelmatig padellen. Het moet ook leuk blijven. Nog even los van werk, social leven etc.
Maargoed, het lijkt mij wel iets unieks om ooit 1x een hele marathon uit te lopen. Maar daar moet je dan wel weer anders/meer voor trainen dan voor een halve. En dat kost meer tijd, meer energie, meer doorzettingsvermogen en vraagt (veel?) meer van je lichaam. Niet iedereen kan/wil dat en dan is 50km in de week ook helemaal geen doel lijkt me.
Los van die wens om 1x een hele marathon te lopen focus ik me verder op fitter, sneller en beter worden op de eerder genoemde afstanden. Dat past iig in mijn (privé) leven perfect qua trainingsarbeid die er gevraagd wordt.
@Hartloper over dat voorbeeld van die vriend van je, is dat ook niet gewoon een gevalletje van te snel te veel willen en vragen van je lichaam? Net zoals je als beginner ook niet gelijk een halve marathon moet lopen ookal denk je dat je het in een rustig tempo wel aan kan? Het draait toch eigenlijk allemaal maar om 1 ding: de juiste opbouw voor jouw lichaam?
[ Voor 9% gewijzigd door Juancho op 24-02-2026 22:53 ]
Ja, inderdaad. Hij liep voordien al een paar jaar op een matig tempo zonder gekke dingen te doen, en ging dan plots intervallen aan 4:00/km doen. Die harde intervallen op doeltempo hebben hem genekt.
Tja dan vraag je er toch ook gewoon om? Vanuit matig tempo ineens flink veel op volle speed intervallen. Ook intervallen moet je opbouwen, als ik iets wel geleerd heb 2 jaar geleden van die vriend die mij hielp met de eerste halve marathon lopen was het dat wel. Ook intervals bouw je beetje bij beetje op. Zowel qua rondes als qua tempo. Bij mij koppelde hij het vaak aan de langere lopen in het weekend. Die balans was top en ik merk dat Trenara (ongetwijfeld ook de rest van de apps of schemas van betrouwbare bronnen) dit ook prima rustig opbouw zodat je altijd progressie maakt en je lichaam aan de andere kant ook blijft prikkelen.
[ Voor 71% gewijzigd door Juancho op 24-02-2026 23:07 ]
Ziet er opzich prima uit. De 200jes mag je wel meer herhalingen doen, bijvoorbeeld 10-12x. Zorg wel dat de laatste net zo snel gaat als de eerste anders start je te hard.MiKeZZa schreef op dinsdag 24 februari 2026 @ 19:08:
N.a.v. de tips van @WizzlerNL en @Slickk alvast wat loopjes in mijn Garmin gezet, nu al zin om morgen met het mooie weer te gaan
Warming up
3 km Z2 loopje
Resterende km's Z2
Hoe lager je tempo hoe groter de totaal afstand kan zijn dus dat heb je nu goed alleen het verschil tussen het sprint werk en de rest is wel groot.
Een ander mooi handvat voor het bedenken van “kwaliteitstraining” is dat je in iedergeval net zoveel kilometers rust moet lopen als dat je aan tempo loopt. Dat heb je in deze opzet ruimschoots voor elkaar.
Ik zal er extra op letten, had zelf die conclusie nog niet getrokken. Wat is de reden dat het zo lijkt?Hartloper schreef op dinsdag 24 februari 2026 @ 21:02:
[...]
Vanop een afstand bekeken lijkt het alsof je op het randje van overtraining balanceert. Ik kan het mis hebben, maar zo lijkt het toch.
De long run zondag was met name voor mijn spieren en pezen nogal intensief, dat had ik ook verwacht na bijna 32km <4:40. Dus maandag gaar zijn was naar verwachting en gisteren ging het weer prima. Vandaag een medium long run en zal die eens in Z1 doen, kijken wat de impact dan is.
Volgens mij loopt mijn conditie weer voor op mijn spieren en pezen, dus het is verstandig om iets rustiger aan te doen qua tempo.
Mijn "standaard" intervallen bestaan uit iets meer herhalingen per soort: 10-12x 200, 8-10x 400m of 5x 1k, en qua herstel hou ik als richtlijn aan om de helft van de herhalingsafstand te nemen (dus 100m op 200m, 200m op 400m en 500m op 1k). Nog een leuke die ik laatst gelopen was een piramide: 200-400-600-800-1000-800-600-400-200 (waarbij het tempo telkens zo'n 10s per blok verschilt: Eerst iets langzamer, en dan na de piek van 1k weer telkens iets sneller; probeer de 2 blokken van dezelfde afstand op hetzelfde tempo te lopen).MiKeZZa schreef op dinsdag 24 februari 2026 @ 19:08:
Verder is het van belang om alle herhalingen ongeveer hetzelfde tempo te lopen, dus je eerste en tweede herhaling zullen bij alle afstanden echt aanvoelen alsof je nog veel harder kunt. Maar luister daar vooral niet naar anders kom je jezelf halverwege het aantal herhalingen ontzettend tegen
't Het nog nooit, nog nooit zo donker west, of 't wer altied wel weer licht
Ik had beloofd af en toe eens een update te geven over de voortgang richting mijn sub3 marathon. Inmiddels zijn we volop in de specifieke marathon-voorbereiding. Hele mooie reeks van trainingen zijn afgelopen maanden afgewerkt met een weekje snowboarden begin februari als 'herstelweek'. Tot nog toe is vorig week de trainingsweek met de grootste omvang (77K), ik merk dat dit ongeveer wel echt het maximale is wat mijn lichaam en zeker mijn geest aan kan.karsb23 schreef op dinsdag 16 december 2025 @ 18:07:
[...]
Ik heb in november 38:53 gelopen op een 10K en ben nu samen met een coach hard aan de slag om sub 3 uur te gaan lopen in april. Ik loop nu 55-60 kilometer per week en vanaf januari gaan we dit opbouwen naar 60-75 met piekweken van 80+. De 'uurtje duur'-trainingen loop ik nu comfortabel op 4:35/km dus nog wel wat werk aan de winkel want ik kan me niet indenken dat ik zo'n training 3x moet doen op 4:16/km. Het leek mij nogal een onmogelijk opgaaf om sub3 te gaan lopen maar mijn coach heeft er alle vertrouwen in zolang ik maar gewoon heel blijf komende maanden, het opbouwen van de kilometers en intensiteit wordt dan ook heel geleidelijk gedaan.
Gevalletje van 'trust the process' en gaan met die banaan!
In januari al een voorbereidingswedstrijd gedaan in de Halve van Maassluis. Hier een mooie tijd van 1:24:54 neergezet (4:01/km), op basis van de equivalente tijden zou dit voldoende moeten zijn voor een sub3 marathon volgens https://vdoto2.com/. Helaas n.a.v. deze wedstrijd een lichte blessure opgelopen aan de hamstring, uit analyse van de fysio en later ook a.d.h.v. data vastgesteld afkomstig vanuit een grotere staplengte voor bijna anderhalf uur waardoor een deel van de hamstring werd aangesproken die normaliter alleen tijdens de intervallen werd getraind. Gelukkig lijkt dit nu te sluimeren en besteed ik tijdens mijn tempo-trainingen meer aandacht aan een kleinere staplengte of beter gezegd een hoger cadans. Ik ben zelf nog aan het puzzelen hoe de warm-up op te bouwen dat ook deze spieren in zijn volledigheid warm en soepel zijn om herhaling te voorkomen.
Qua planning staat over 2,5 week de CPC (halve) gepland als generale repetitie, eerlijk gezegd nog niet nagedacht over een tijd. En over 6,5 week staat de Marathon Rotterdam gepland waar het moet gaan gebeuren. Waar ik een half jaar geleden nog skeptisch was over mijn ambitieuze doel, ben ik nu voorzichtig optimistisch.
Ik loop er vooral tegen aan dat ik gewoon tijd tekort kom. Een keer of 4 per week trainen met een totaal van zo'n 40-50km is echt het max dat ik ingepast krijg. Zodra ik meer probeer in te plannen merk ik dat ik continue aan het verschuiven ben en kom ik in de knoop met de rust tussen de trainingen. En af en toe een keertje extra zou waarschijnlijk wel kunnen, maar dat zet weer weinig zoden aan de dijk.
Ik houd het dus bij mijn Trenara trainingen voor een halve marathon met 4 keer per week een training. Daaruit komen tijden/afstanden die goed vol te houden zijn.
Ik houd het dus bij mijn Trenara trainingen voor een halve marathon met 4 keer per week een training. Daaruit komen tijden/afstanden die goed vol te houden zijn.
[removed]
Ik denk dat iedereen dit herkent en de frustratie begrijpt. Uiteindelijk is tijd voor de meesten van ons gewoon schaars na werk, familie, sociaal leven etc. 40-50 km is echt al heel, heel erg netjes en kan al zorgen voor geweldige prestaties. Stress omdat je steeds in de knoop komt is daarentegen waarschijnlijk niet bevorderlijk voor je succes.redwing schreef op woensdag 25 februari 2026 @ 10:15:
Ik loop er vooral tegen aan dat ik gewoon tijd tekort kom. Een keer of 4 per week trainen met een totaal van zo'n 40-50km is echt het max dat ik ingepast krijg. Zodra ik meer probeer in te plannen merk ik dat ik continue aan het verschuiven ben en kom ik in de knoop met de rust tussen de trainingen. En af en toe een keertje extra zou waarschijnlijk wel kunnen, maar dat zet weer weinig zoden aan de dijk.
Klinkt alsof je nu een goede keuze maakt en naar een hele mooie HM tijd gaat!
Oh, en mijn vrouw noemt zich altijd grappend een marathon-weduwe als er weer een 16 weken blok wordt ingezet. Ze heeft een glimlach op haar gezicht, maar euh...elk geintje een venijntje denk ik.
Ik merk ook dat grensverleggende snelheid trainingen en marathon training voor mij niet goed uitkomt. Mijn conditie loopt dan op een gegeven moment echt voor op mijn lichaam, voornamelijk mijn hamstrings missen dan de kracht en uithouding en merk dan als ik dat soort trainingen te vaak doe ik pijntjes krijg.
Ik verwacht dat mijn 5k snelheid om naar toe te trainen 04:10pkm voor een 5k schema zal zijn, en loop dus nu mijn marathonintervallen op maximaal 05:00.
5k in 20m is overigens wel echt een bucketlist voor mij. Hoop er ooit structureel voor te kunnen/ willen trainen.
Betreft aantal dagen trainen kan ik gerust elke dag hardlopen, mijn lichaam hersteld minder goed als ik een aantal kilometers per week bereik (nu dus rond de 55km). Ik zou denk ik prima elke dag 5 -7km kunnen lopen.
Ik verwacht dat mijn 5k snelheid om naar toe te trainen 04:10pkm voor een 5k schema zal zijn, en loop dus nu mijn marathonintervallen op maximaal 05:00.
5k in 20m is overigens wel echt een bucketlist voor mij. Hoop er ooit structureel voor te kunnen/ willen trainen.
Betreft aantal dagen trainen kan ik gerust elke dag hardlopen, mijn lichaam hersteld minder goed als ik een aantal kilometers per week bereik (nu dus rond de 55km). Ik zou denk ik prima elke dag 5 -7km kunnen lopen.
[ Voor 15% gewijzigd door Aandeijssel op 25-02-2026 11:25 ]
Nou, 12 km loopje er op zitten inclusief 3x 1000m op 10km tempo. Laten we het houden op; uitdagend. Ongekend dat ik dit 10km kon een paar weken terug; was echt zwaar. En Z2 lopen ná de blokjes was helemaal kansloos; zelfs bij 7:00 per km bleef de hartslag omhoog kruipen.
Laten we het maar houden op; volhouden...
dat idd. Ik zie juist mijn hartslag gelijk zakken na een intervalletje als ik tussendoor rustig moet dribbelen. Je pakt ook gelijk 1000m zie ik, is bijv. 400m of 600m geen betere tussenstap? En dan uiteraard niet sneller lopen dat je 1000mMiKeZZa schreef op woensdag 25 februari 2026 @ 11:45:
Nou, 12 km loopje er op zitten inclusief 3x 1000m op 10km tempo. Laten we het houden op; uitdagend. Ongekend dat ik dit 10km kon een paar weken terug; was echt zwaar. En Z2 lopen ná de blokjes was helemaal kansloos; zelfs bij 7:00 per km bleef de hartslag omhoog kruipen.
Het helpt wellicht ook om te kijken naar het lopende 7-daagse gemiddelde i.p.v. de standaard maandag tot en met zondag weekvolume die je bijvoorbeeld in Strava ziet. Op die manier kan je ook een beetje schuiven met trainingen is mijn ervaring.redwing schreef op woensdag 25 februari 2026 @ 10:15:
Juist, het running average, veel beter wordt het niet.vhal schreef op woensdag 25 februari 2026 @ 11:48:
[...]
Het helpt wellicht ook om te kijken naar het lopende 7-daagse gemiddelde i.p.v. de standaard maandag tot en met zondag weekvolume die je bijvoorbeeld in Strava ziet. Op die manier kan je ook een beetje schuiven met trainingen is mijn ervaring.
Normaal gesproken bouw je in een trainingsblok met kortere intervallen en bouw je dit op binnen het trainingsblok. bijvoorbeeld van 10-12 maal 400 meter naar 6-8 maal 600 meter naar 4-6 keer 1000/1200 meter.MiKeZZa schreef op woensdag 25 februari 2026 @ 11:45:
Nou, 12 km loopje er op zitten inclusief 3x 1000m op 10km tempo. Laten we het houden op; uitdagend.
Ik zie dat in mijn omgeving ook (kantoor, Privee).L23 schreef op dinsdag 24 februari 2026 @ 22:03:
[...]
Je bent ook een paar jaar bezig om tot die wekelijkse kilometers te komen. Kan best zijn dat ik een verkeerd beeld heb hoor, maar heb het gevoel dat het zeker wel mogelijk is.
Blessure en dan afhaken.
Of tijd te kort, training afzeggen. Week niet getraind. Twee weken niet. Afhaken.
Ik heb daarin geleerd niet te oordelen. Het is afhankelijk van iemands situatie, lichaam, relatie, de hele omgeving waarover je geen uitspraak kan en hoeft te doen. Intrinsieke motivatie moet vanuit de persoon zelf komen en waar de een energie krijgt van vroeg opstaan en buiten lopen, gruwelt de ander daarvan.
Ondertussen heb ik mijn taper weekje goed doorgekomen. In Oostenrijk in de bergen nog 30 km gemaakt met flink wat hoogte meters. Deze week preventieve fysio, korte rondjes en stap zo het vliegtuig in naar Tokyo. Het kriebelt enorm, komende zondag de marathon daar te lopen.
Weersverwachting 18 graden en zon. Heb er zin in!
Marathon loper in Tokyo, London, Rotterdam, Maria Alm, San Francisco, Berlin, Chicago, Amsterdam
Strava: https://www.strava.com/athletes/149347154
Inderdaad heel herkenbaar. Wat voor mij (en ons gezin) wel helpt is bepaalde zaken combineren. Bijvoorbeeld hardlopend een kind naar de zwemles brengen, of juist ophalen van scouting. Of zoals afgelopen weekend, met het gezin schaatsen bij de Uithof. Ik ben hardlopend heen gegaan, wat dus in principe efficiënter is dan een los rondje lopenMaupertus schreef op woensdag 25 februari 2026 @ 10:46:
[...]
Ik denk dat iedereen dit herkent en de frustratie begrijpt. Uiteindelijk is tijd voor de meesten van ons gewoon schaars na werk, familie, sociaal leven etc. 40-50 km is echt al heel, heel erg netjes en kan al zorgen voor geweldige prestaties. Stress omdat je steeds in de knoop komt is daarentegen waarschijnlijk niet bevorderlijk voor je succes.
Klinkt alsof je nu een goede keuze maakt en naar een hele mooie HM tijd gaat!
Oh, en mijn vrouw noemt zich altijd grappend een marathon-weduwe als er weer een 16 weken blok wordt ingezet. Ze heeft een glimlach op haar gezicht, maar euh...elk geintje een venijntje denk ik.
Maar zelfs dan is het passen en meten
Doe ik inderdaad ook, in het verleden rondje hardlopen/krachtrraining tijdens de zwemles en nu doe ik een rondje hardlopen tijdens de voetbaltraining op vrijdag. Kids zijn gelukkig al iets ouder, dus de avonden komen ook al iets meer vrij voor trainingen op deze manier.kepler schreef op woensdag 25 februari 2026 @ 12:23:
[...]
Inderdaad heel herkenbaar. Wat voor mij (en ons gezin) wel helpt is bepaalde zaken combineren. Bijvoorbeeld hardlopend een kind naar de zwemles brengen, of juist ophalen van scouting. Of zoals afgelopen weekend, met het gezin schaatsen bij de Uithof. Ik ben hardlopend heen gegaan, wat dus in principe efficiënter is dan een los rondje lopen
Maar zelfs dan is het passen en metenIk haal nu 50-55k per week en wil eigenlijk richting de 70, maar dat gaat moeilijk worden
Gewoon een vraag maar waarom zou je 'flink wat hoogtemeters' pakken tijdens het taperen van een marathon met slechts 60 hoogtemetersStewie! schreef op woensdag 25 februari 2026 @ 12:10:
[...]
Ondertussen heb ik mijn taper weekje goed doorgekomen. In Oostenrijk in de bergen nog 30 km gemaakt met flink wat hoogte meters. Deze week preventieve fysio, korte rondjes en stap zo het vliegtuig in naar Tokyo. Het kriebelt enorm, komende zondag de marathon daar te lopen.
Kilometers met hoogtemeters wegen wat zwaarder, dus je maakt minder KM in totaal, maar onderweg neem je wel de voordelen van de hoogtemeters mee.vhal schreef op woensdag 25 februari 2026 @ 13:32:
[...]
Gewoon een vraag maar waarom zou je 'flink wat hoogtemeters' pakken tijdens het taperen van een marathon met slechts 60 hoogtemeters
Ik zou eerder denken dat het een extra belasting van het lichaam is maar misschien denk ik te extreem met > 2500hm's of zoA-Waxxx schreef op woensdag 25 februari 2026 @ 13:58:
[...]
Kilometers met hoogtemeters wegen wat zwaarder, dus je maakt minder KM in totaal, maar onderweg neem je wel de voordelen van de hoogtemeters mee.
Omdat we de voorjaarsvakantie een week lang tussen de bergen verbleven en daar geen vlakkere routes zijn. Mijn ervaring is dat die hoogtemeters lopen ook goed is voor de conditie, beenspieren. Normaliter zou ik meer krachttraining doen om die spieren te trainen.vhal schreef op woensdag 25 februari 2026 @ 13:32:
[...]
Gewoon een vraag maar waarom zou je 'flink wat hoogtemeters' pakken tijdens het taperen van een marathon met slechts 60 hoogtemeters
Marathon loper in Tokyo, London, Rotterdam, Maria Alm, San Francisco, Berlin, Chicago, Amsterdam
Strava: https://www.strava.com/athletes/149347154
Had gehoopt vandaag een lekker rondje te kunnen doen, maar zondag is mn kuit blessure weer op gaan spelen. Vandaag bij de fysio dry needling gehad. Dat is echt een spierpijn simulator zeg. Kan dus vandaag niet een rondje proberen. Ben benieuwd of het wat zoden aan de dijk zet. Mijn kuit was echt mega stijf.
Nog 4.5 week tot de halve marathon van Berlijn. Qua conditie zit ik er nog steeds goed in, uitlopen kan wel als de benen meezitten en ik rustig door kan blijven lopen de komende weken... Pr wordt het waarschijnlijk niet.
Ik vraag mij af: wat is jullie ervaring met dry needling in de benen?
Nog 4.5 week tot de halve marathon van Berlijn. Qua conditie zit ik er nog steeds goed in, uitlopen kan wel als de benen meezitten en ik rustig door kan blijven lopen de komende weken... Pr wordt het waarschijnlijk niet.
Ik snap dat Oostenrijk bergen en heuvels heeft, (ik kom er ook graag) maar het ging er mij om dat het voor mij niet heel logisch klinkt om tijdens een taperweek dan flink wat hoogtemeters te maken. Maar goed, als het voor jou werkt dan heb ik niks gezegdStewie! schreef op woensdag 25 februari 2026 @ 14:33:
[...]
Omdat we de voorjaarsvakantie een week lang tussen de bergen verbleven en daar geen vlakkere routes zijn. Mijn ervaring is dat die hoogtemeters lopen ook goed is voor de conditie, beenspieren. Normaliter zou ik meer krachttraining doen om die spieren te trainen.
Positief wel. Eens per 6 weken lig ik preventief op de behandelbank voor de kuiten (vooral de soleus) en soms een diepe bilspier als het nodig is. De dag van de behandeling kan je afschrijven qua hardlopen maar dit is ook afhankelijk wat de fysio doet. Over het algemeen kan ik de dag er na wel lopen ondanks de spierpijn. Hij zegt dan ook dat het geen probleem is.Hillshade schreef op woensdag 25 februari 2026 @ 14:38:
Had gehoopt vandaag een lekker rondje te kunnen doen, maar zondag is mn kuit blessure weer op gaan spelen. Vandaag bij de fysio dry needling gehad. Dat is echt een spierpijn simulator zeg. Kan dus vandaag niet een rondje proberen. Ben benieuwd of het wat zoden aan de dijk zet. Mijn kuit was echt mega stijf.
En ja, de behandeling kan pijnlijk zijn, ik moet er altijd wel van lachen op de één of andere manier
[ Voor 47% gewijzigd door vhal op 25-02-2026 15:15 ]
Hier ook al een paar keer gehad en mijn fysio geeft aan dat je 's avonds gerust mag lopen als ie 's morgens met de naaldjes bezig is geweest. Mijn ervaring is dat dat voor een rustige loop ook goed gaat, al kan het soms nog wat irritant aanvoelen.vhal schreef op woensdag 25 februari 2026 @ 15:09:
[...]
Positief wel. Eens per 6 weken lig ik preventief op de behandelbank voor de kuiten (vooral de soleus) en soms een diepe bilspier als het nodig is. De dag van de behandeling kan je afschrijven qua hardlopen maar dit is ook afhankelijk wat de fysio doet. Over het algemeen kan ik de dag er na wel lopen ondanks de spierpijn. Hij zegt dan ook dat het geen probleem is.
En ja, de behandeling kan pijnlijk zijn, ik moet er altijd wel van lachen op de één of andere manier
Maar een dag later kun je inderdaad zeker weer lopen, al zul je het dan ook nog goed voelen
En dry-needling is iig beter dan mijn vorige fysio (wel al 15 jaar geleden), die zette er gewoon een goede stroom-stoot op wat hetzelfde effect heeft maar wel nog een heel stuk minder comfortabel aanvoelt....
[removed]
Let op:
"Hardlopen is voor de één een sport, voor de ander een reis". Iedereen is welkom, ook de minder geoefende loper
Voor vragen en discussie over sporthorloges kun je terecht in Het grote Sporthorloge met GPS topic.
Voor vragen en discussie over triathlon, kan men terecht in Het Triatlontopic - Deel 2.
Als aanvulling op de topics in deze reeks, zijn er Tweakers Hardlopen-groepen op Strava en Garmin Connect. Om toegang te krijgen:
1. Strava: Geef op Strava aan dat je lid wil worden van de groep (klik op Request to Join). Stuur je op Strava gebruikte naam in een DM op Tweakers aan de admins: Poekie en Calitomnication.
2. Garmin: Stuur in een DM op Tweakers met onderwerp Toegang Garmin je gebruikersnaam van het Garmin aan de admin: Calitomnication.
Ook jouw PR's doorgeven? Dat kan als je de sheet invult.
"Hardlopen is voor de één een sport, voor de ander een reis". Iedereen is welkom, ook de minder geoefende loper
Voor vragen en discussie over sporthorloges kun je terecht in Het grote Sporthorloge met GPS topic.
Voor vragen en discussie over triathlon, kan men terecht in Het Triatlontopic - Deel 2.
Als aanvulling op de topics in deze reeks, zijn er Tweakers Hardlopen-groepen op Strava en Garmin Connect. Om toegang te krijgen:
1. Strava: Geef op Strava aan dat je lid wil worden van de groep (klik op Request to Join). Stuur je op Strava gebruikte naam in een DM op Tweakers aan de admins: Poekie en Calitomnication.
2. Garmin: Stuur in een DM op Tweakers met onderwerp Toegang Garmin je gebruikersnaam van het Garmin aan de admin: Calitomnication.
Ook jouw PR's doorgeven? Dat kan als je de sheet invult.
:strip_exif()/f/image/JTPiWrr7m947teeaktEROTgl.jpg?f=fotoalbum_large)