Hardlopen - deel 9 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 454 455 Laatste
Acties:

  • Hartloper
  • Registratie: Mei 2021
  • Laatst online: 22:57
Stewie! schreef op maandag 22 juni 2026 @ 12:11:
Kreeg een mail dat de medaille van de Vuurtorenloop opgestuurd wordt. Heb vanochtend de halve marathon gerend om de medaille dan ook maar te “verdienen”. Geen gelletje of drinken mee, 4kg vocht verloren, maar dat viel nog wel mee door de lichte bewolking.
Dus je verliest 2 liter vocht per uur ? Wow, da's veel.

  • SVMartin
  • Registratie: November 2005
  • Niet online
Nu het weer lekker warm is gaat de drinkzak weer mee op de rug. Ik heb er een van Nathan met 1,5 liter. Deze heeft een draaidop en is daardoor lastig te drogen. Ook begint het plastic aan het ophangpunt te scheuren. Heeft iemand een goede tip voor een alternatief?

Deze heb ik :

https://www.bol.com/nl/nl/p/nathan-quickstart-hydration-bladder-reservoir-1-5-liter-blue-one-size/9300000176291650/

Deze heb ik gevonden:

https://www.decathlon.nl/p/waterzak-voor-mountainbiken-doorzichtig-blauw-1-liter/313037/c6m8575866

https://www.bol.com/nl/nl/p/columbus-waterzak-1-5l-waterzak-drinkzak-bpa-vrij-drinkfles-waterzak-rugzak-drinkvest-water-reservoir-waterzak-rugzak-rugzak-backpack-camelbak/9300000117216376/

  • Stewie!
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 09:45

Stewie!

Keen must die!

Hartloper schreef op maandag 22 juni 2026 @ 19:56:
[...]


[...]


Dus je verliest 2 liter vocht per uur ? Wow, da's veel.
Ja, in de zon, zonder voeding/elektrolyten/sportdrank, 2 liter per uur. Uit de zon 1 liter per uur.
Als je weet wat je verliest weet je wat je moet aanvullen, kan het iedereen aanraden eens te meten.


Strava: https://www.strava.com/athletes/149347154


  • PB1983
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 26-06 13:39
Woohoo *O*. Gisteren voor het eerst na 1 maand een voet in het gips, 3 weken op krukken en rustig opbouwen met wandelen, eindelijk weer eens hardgelopen. Gezien de demping toch maar even voor de Nike Zoom Fly's gegaan in plaats van mijn Pegasus, maar de eerste 2,5km weer kunnen hardlopen.

Nu weer rustig opbouwen met intervallen en dan pas weer iets aan sprinten denken. Elk nadeel heeft zijn voordeel, door alle rust van de afgelopen maanden ook de pijntjes aan kuiten weer hersteld. Heb nu weer het vertrouwen dat ik alles weer met mijn herstelde gebroken voet kan doen.

ID.3 Pro S Limited Edition


  • TheOmen
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 27-06 16:41
Deze heb ik ook, maar dan kennelijk een ouder model waarbij je de slang niet makkelijk van de zak af kan halen (bij deze nieuwe versie lijkt dat verbeterd te zijn gezien als ik de foto's zie).
Vooral het feit dat je de bovenkant helemaal kan openen is is erg prettig als je de boel wil schoonmaken/drogen.

Running is nothing more than a series of arguments between the part of your brain that wants to stop and the part that wants to keep going.


  • maikel_rox
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 20:27
Soms moet je een stap terug doen, om een stap vooruit te kunnen doen haha. Goed om te lezen dat je weer op kunt bouwen!

  • karsb23
  • Registratie: Juni 2019
  • Laatst online: 26-06 15:54
SVMartin schreef op maandag 22 juni 2026 @ 20:30:
Heeft iemand een goede tip voor een alternatief?
Ik maak zelf gebruik van deze waterzak. Qua duurzaamheid echt fantastisch, gaat al meerdere jaren mee omdat deze ook goed te reinigen blijft. Ik had gehoopt dat de slang ook isolerend zou zijn bij warmte tijdens hikes maar dit is helaas niet het geval en warmt toch wat op maar na een grote slok is het water al weer lekker koel.

  • Hartloper
  • Registratie: Mei 2021
  • Laatst online: 22:57
Stewie! schreef op maandag 22 juni 2026 @ 22:46:
[...]

Ja, in de zon, zonder voeding/elektrolyten/sportdrank, 2 liter per uur. Uit de zon 1 liter per uur.
Als je weet wat je verliest weet je wat je moet aanvullen, kan het iedereen aanraden eens te meten.
Bij mij 20 graden en zonnig = 1 L vochtverlies/uur. Dat is aan marathontempo.

Rustige duurloop in vergelijkbare omstandigheden is rond de 0,8L/uur.

  • redwing
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 23:21
Hartloper schreef op dinsdag 23 juni 2026 @ 09:31:
[...]

Bij mij 20 graden en zonnig = 1 L vochtverlies/uur. Dat is aan marathontempo.

Rustige duurloop in vergelijkbare omstandigheden is rond de 0,8L/uur.
Hier hetzelfde, alleen loopt het wel redelijk snel op als de temperatuur hoger wordt. Met 25 graden gaat het al snel naar 1.5 a 2 liter per uur.

[removed]


  • zimmert
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 22:09
Welke weegschaal gebruiken jullie voor meten verlies vocht voor en na de run?

  • Shinji
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 23:15
zimmert schreef op dinsdag 23 juni 2026 @ 09:57:
Welke weegschaal gebruiken jullie voor meten verlies vocht voor en na de run?
Daar hoef je geen specifieke weegschaal voor te hebben toch?

Start van je run meten, en erna, verschil is waarschijnlijk 99% het vochtverlies.

  • zimmert
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 22:09
Jullie een tip voor een een betrouwbare? Sommige hebben zomaar 1,5 kg verschil inde metingen lees ik bij sommige weegschalen. Nog los van sporten oid

  • karsb23
  • Registratie: Juni 2019
  • Laatst online: 26-06 15:54
zimmert schreef op dinsdag 23 juni 2026 @ 10:05:
Jullie een tip voor een een betrouwbare? Sommige hebben zomaar 1,5 kg verschil inde metingen lees ik bij sommige weegschalen. Nog los van sporten oid
Er kan inderdaad relatief veel verschil zitten tussen weegschalen. Echter ga je bij deze test natuurlijk op dezelfde weegschaal staan en hoef je alleen de delta tussen je start- en eindgewicht te meten. Dit zou iedere weegschaal met goede accuratesse moeten kunnen doen.

  • dreamscape
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 26-06 17:12
Shinji schreef op dinsdag 23 juni 2026 @ 10:01:
[...]

Daar hoef je geen specifieke weegschaal voor te hebben toch?

Start van je run meten, en erna, verschil is waarschijnlijk 99% het vochtverlies.
En als je nog een flesje water meeneemt voor onderweg, dan ook dat even meerekenen. Dat je 200ml water hebt gedronken betekent niet dat je 200g minder vocht bent kwijtgeraakt. Je hebt het hooguit ter plekke al aangevuld.

Punctuality is the politeness of kings


  • WizzlerNL
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 15:12
zimmert schreef op dinsdag 23 juni 2026 @ 09:57:
Welke weegschaal gebruiken jullie voor meten verlies vocht voor en na de run?
Dat maakt niet uit, gewoon eentje die je kg's weegt.

Voor je run wegen en achteraf wegen. Bedenken hoeveel je onderweg gedronken hebt en dat er als extra verlies bij optellen.

Voor de loop: 81,0

Na de loop: 79,5

Gedronken onderweg: 0,5 liter (=0,5kg)

81,0 - 79,5 = 1,5

0,5 + 1,5 = 2,0kg verloren aan vocht (=2 liter)

  • TheOmen
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 27-06 16:41
en niet vergeten dat je zonder kleding weegt, anders meet je al het vocht in je t-shirt mee na afloop.....

Running is nothing more than a series of arguments between the part of your brain that wants to stop and the part that wants to keep going.


  • zimmert
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 22:09
en dat is dus voor jullie om te berekenen hoeveel water je moet drinken na t rennen?

Want is een renner anders geneigd te weinig te drinken?

  • Hartloper
  • Registratie: Mei 2021
  • Laatst online: 22:57
Vroeger had ik wel eens hoofdpijn na een lange duurloop. Nu let ik erop bij thuiskomst veel te drinken en nu heb ik dat niet meer.

Nu weeg ik me niet meer voor en na, ik kan inschatten hoeveel ik moet drinken.

  • Stewie!
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 09:45

Stewie!

Keen must die!

zimmert schreef op dinsdag 23 juni 2026 @ 11:30:
en dat is dus voor jullie om te berekenen hoeveel water je moet drinken na t rennen?

Want is een renner anders geneigd te weinig te drinken?
Ik hou het voornamelijk bij zodat ik weet wat ik tijdens een marathon moet aanvullen. Om niet "in te storten" tijdens de wedstrijd of na afloop.


Strava: https://www.strava.com/athletes/149347154


  • WizzlerNL
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 15:12
Stewie! schreef op dinsdag 23 juni 2026 @ 12:50:
[...]

Ik hou het voornamelijk bij zodat ik weet wat ik tijdens een marathon moet aanvullen. Om niet "in te storten" tijdens de wedstrijd of na afloop.
Maar welk percentage vul je dan ongeveer aan? Want ik ben ook wel een flinke zweter en kan daar dus niet tegen aan drinken bij een marathon in de warmte.

  • Stewie!
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 09:45

Stewie!

Keen must die!

WizzlerNL schreef op dinsdag 23 juni 2026 @ 12:59:
[...]

Maar welk percentage vul je dan ongeveer aan? Want ik ben ook wel een flinke zweter en kan daar dus niet tegen aan drinken bij een marathon in de warmte.
Minimaal de helft. Ik verlies bij een zonnige marathon 8 liter vocht, vul 4 aan + suikers/elektrolyten. Binnen een uur na finish veel koolhydraten. Herstel is altijd top, kan de dag erop gewoon nog een kort rondje rennen, geen spierpijn of andere gekkigheid die je wel eens leest.

[ Voor 18% gewijzigd door Stewie! op 23-06-2026 13:06 ]


Strava: https://www.strava.com/athletes/149347154


  • kepler
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 22:01
Stewie! schreef op dinsdag 23 juni 2026 @ 13:04:
[...]

Minimaal de helft. Ik verlies bij een zonnige marathon 8 liter vocht, vul 4 aan + suikers/elektrolyten. Binnen een uur na finish veel koolhydraten. Herstel is altijd top, kan de dag erop gewoon nog een kort rondje rennen, geen spierpijn of andere gekkigheid die je wel eens leest.
Bij marathons/lange wedstrijden tot het gaatje kan ik aanvullen wat ik wil, maar dan heb ik altijd spierpijn. Spierpijn is natuurlijk spierschade door fysieke inspanning (hard en lang rennen), en niet heel direct gerelateerd aan vocht en energie inname. Althans zo heb ik het altijd begrepen.

Qua algehele vermoeidheid, hoofdpijn en dergelijke is het inderdaad belangrijk om goed vocht/energie/elektrolyten aan te vullen. Als ik dat niet goed doe kan ik echt heel gaar zijn, zelfs na een training.

  • Slickk
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 16:42
Een late reactie maar wie weet helpt het delen om van mijn hondentrauma's af te komen. :+ Zonder kleerscheuren gelukkig! Een paar dagen eerder had ik al eens een kort loopje gedaan, waar ik zag ik dat op een Europese fietsroute liep (EuroVelo 1). Zodoende dacht ik langs een boerderij te lopen over die fietsroute, maar er waren drie blaffende honden nabij. Gelukkig alledrie aan een lange ketting, genoeg reden voor mij om niet daar langs te gaan. Ik wist dat ze honden in Portugal vooral houden als waakhonden en dat die altijd van verre afstand al beginnen te blaffen en met succes inbrekers op afstand houden. Goed om te weten: op vierjarige leeftijd is de hond van een vriend op mij gesprongen en in mijn hand gebeten. Dat maakt behoorlijke impact als een hond groter is dan jij bent. :) Ik denk dat ik dat nooit kwijt ben geraakt en elke keer als een hond blaft schrik ik wel.

Een paar dagen later ging ik van start voor een langere trailrun langs de kust. Op 25km kwam ik weer langs de boerderij... En ik kon het toch niet laten om weer even te kijken of ik er langs zou kunnen. Het was tenslotte een Europese fietsroute, dan moet die wel begaanbaar zijn lijkt me. Nou, de honden waren er niet. Zo liep ik over de weg langs het erf en verdomd... Komen daar die drie honden in volle sprint de hoek om rennen. Mentaal was ik niet helemaal scherp meer (want toch vrij veel hoogtemeters en ik was al bijna 2 1/2 uur onderweg), maar ik kon nog wel zien dat ze behoorlijk vlug mijn kant op kwamen en ditmaal zónder ketting ;(

Zodoende besloot ik om te draaien en mentaal mijn inner Usain Bolt op te roepen. Dat ging best oké, hoewel de honden slechts op een meter afstand waren. Vervolgens struikelde ik (het erf ging deels heuvel af) omdat mijn benen het niet meer bijhielden en was ik ervan overtuigd dat ik opgevreten zou worden.

Gelukkig vonden de waakhonden die valpartij wat knullig en was ik in de tussentijd ook weer van hun territorium af en bleven ze staan. Zo kon ik alsnog semi rustig achteruit wandelen en langs een lelijke autoweg terug naar huis hobbelen. Mijn allermooiste run ooit (langs die kust was prachtig, de grote delen van de "fisherman's trail") toch nog een smetje.

Ondersteunend beeldmateriaal: leuke piek in mijn hartslag op Strava, de Europese fietsvelo route, en detailfoto van Maps van de betreffende boerderij.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xN4ZCGzum-jdqIqwY16rTQJFCZQ=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/Uo2Bi4za0y8ob6UjW5tR1opM.png?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/uIZYj618WevtH4o2gEkeTkl1bjs=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/LeJxX4dzFsVPEHi3Sjcg3Z8A.png?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/28TRZDeLqwSXv7T4zsKL5AAPmuE=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/HZufnXrKRqlDrHKr7ELS8o63.png?f=fotoalbum_tile

  • zimmert
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 22:09
Rennen jullie deze dagen nog of slaan jullie t gezien de temperatuur toch maar over.

Trenara wil graag dat ik mn schema afwerk..'.

  • bakvis
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 14:28

bakvis

Tweakers.Nerd

zimmert schreef op woensdag 24 juni 2026 @ 09:33:
Rennen jullie deze dagen nog of slaan jullie t gezien de temperatuur toch maar over.

Trenara wil graag dat ik mn schema afwerk..'.
Gister nog een interval gelopen. Geen tempo interval, ben weer aan het opbouwen na een knie blessure vorig jaar.

Was maar 20 minuten, maar wel goed warm :-).

Mijn Specs


  • Wyke
  • Registratie: Juni 2018
  • Laatst online: 22:02
zimmert schreef op woensdag 24 juni 2026 @ 09:33:
Rennen jullie deze dagen nog of slaan jullie t gezien de temperatuur toch maar over.

Trenara wil graag dat ik mn schema afwerk..'.
onder de 30 nog wel, maar daarboven wordt het denk ik een training op de fiets of gewoon niets doen :)
's avonds wachten tot het onder de 30 is doe ik niet, want dan wordt het me te laat en slaap ik niet goed en 's morgens vroeg opstaan, mwoah.. niet echt mijn ding :)

  • Hartloper
  • Registratie: Mei 2021
  • Laatst online: 22:57
zimmert schreef op woensdag 24 juni 2026 @ 09:33:
Rennen jullie deze dagen nog of slaan jullie t gezien de temperatuur toch maar over.

Trenara wil graag dat ik mn schema afwerk..'.
Gisterennamiddag een naburig bos opgezocht en daar een uurtje hardgelopen, heel rustig. Was 30 graden in het bos, dus niet echt koel maar wel schaduw. Op een bepaald moment liep ik in het aansluitend duinengebied in volle zon in het mulle zand. Dan moest ik toch even wandelen en ben ik wijselijk omgedraaid.

  • redwing
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 23:21
zimmert schreef op woensdag 24 juni 2026 @ 09:33:
Rennen jullie deze dagen nog of slaan jullie t gezien de temperatuur toch maar over.

Trenara wil graag dat ik mn schema afwerk..'.
Ik leg momenteel Trenara naast me neer, loop vroeg en dan vooral duurloop of tempoduurloop. Zo heb ik vanmorgen 10km gelopen met de eerste 5 op 10km tempo (4:50) en daarna 5km op duurtempo (6:00).

[removed]


  • d_star
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 21:43

d_star

Maharadja of the Year :-/

Ik ren zeker nog wel, maar ik pas wel mn schemaatjes aan aan de temperatuur. Of ik sta wat eerder op om de grootste zonkracht te vermijden (was vanochtend om 6 uur al aan de interval training, was prima te doen toen).

Je wint er niks mee door nu halsstarrig aan schema's / apps vast te houden, dat brengt met dit weer alleen maar schade en teleurstelling. Go with the flow, not against the flow!

Intel Core 2 Quad Q6600, Asus P5K, 4x1GB Corsair XMS2 PC2 6400 CL4, Asus 8800 GTS 512 MB, Creative Audigy 4, Vista Home Premium 32-bits


  • zimmert
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 22:09
Dat wordt dan morgen idd maar om 6.30 of zo

  • L23
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 22:07

L23

zimmert schreef op woensdag 24 juni 2026 @ 09:33:
Rennen jullie deze dagen nog of slaan jullie t gezien de temperatuur toch maar over.

Trenara wil graag dat ik mn schema afwerk..'.
Net als in de winter toen het zogenaamd zeer onverantwoord was vanwege de gladheid blijf ik nu ook gewoon lopen. Ik pas me uiteraard wel aan. Loop gewoon de afstanden die ik wil lopen en afhankelijk van de warmte loop ik een rustiger tempo. Loop deze week extra vroeg of laat in de avond.

  • Aggo
  • Registratie: November 2025
  • Laatst online: 24-06 12:36
Ik loop gewoon nog iedere dag/avond, tempo's behoorlijk aangepast. Ik skip alleen de lange duurloop, die doe ik op de racefiets in deze hitte. Afgelopen zaterdag zelfs een 5k wedstrijd gelopen. PR is 17:44 en ik liep zaterdag gecontroleerd naar 18.20, viel me niet tegen in 30 graden. Laatste kilometer was de snelste, dus ik denk dat ik hem goed ingedeeld heb.

  • m0ridin
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 16:21
zimmert schreef op dinsdag 23 juni 2026 @ 10:05:
Jullie een tip voor een een betrouwbare? Sommige hebben zomaar 1,5 kg verschil inde metingen lees ik bij sommige weegschalen. Nog los van sporten oid
Ik heb zelf even geleden de Mi Body Composition Scale 2 scale gekocht en die lijkt consistent maar ook accuraat.

had op dat moment ook een Medisana en nog een andere weegschaal en ze gaven allemaal wat anders aan (zat echt ruim een kilo verschil tussen zo uit mijn hoofd).

Toen een compleet metenschappelijk (hi ha ho) experiment gedaan icm mijn keukenweegschaal en een aantal bakken met boeken. Per bak op de keukenweegschaal meten, op de verschillende gewone weegschalen, vervolgens bakken stapelen en meten.

De Mi Scale kwam daar echt heel goed uit, gewoon heel precies en consequent. Kan via een of andere mi exporter app ook direct syncen met Garmin connect dus dat is ook een voordeel (was namelijk wel erg veel werk 1x per week even mijn gewiucht handmatig in te voeren ;) )

Hier net terug van een loopje weer btw, vond het nog best goed te doen. Gisteren ook, toen zelfs een 10k tempo run van gemaakt. Nu gewoon rustig aan... Zweet wel als een malle, maar daardoor kan ik er dan ook weer goed tegen gok ik. Volgens mij iets van tegen een liter kwijt geraakt in een ruime 8k/35 min.

Moet zeggen, denk dat ik de vrijdag maar wel skip als het hoog in de 30 wordt heh. Scheelt dat er dan toch niks geplanned stond, dat dan weer wel.

  • SomerenV
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 21:59

SomerenV

It's something!

Ik zit nu in de Ardennen op een vakantiepark. Vanmorgen op tijd opgestaan om een rondje te doen op het park (rond 7.45). M'n eerste keer met een flink hoogteverschil (120 meter) maar goeiedag zeg :') Een helling op rennen is me een partijtje pittig! Uiteindelijk 4km gedaan in 28 minuten dus alsnog niet heel slecht voor mijn doen, al heeft bergafwaarts gaan wel veel gecompenseerd. De tweede keer de helling op heb ik namelijk vooral gelopen.

Qua temperatuur was het nog prima te doen, al was het op de stukken in de zon wel echt meteen warm. Wat dat betreft kun je hier beter in de avond een rondje doen denk ik. Geen zon meer en het koelt nog best wel lekker af, waarschijnlijk doordat er enorm veel begroeiing is.

Ik heb overigens geen negatieve gevolgen ervaren na m'n 10 kilometer afgelopen zondag. De volgende ochtend waren m'n benen wat stijf maar dat liep ik er vrij vlot weer van af. Geen spierpijn, geen last van pezen ofzo. Dus da's wel heel veel. Wel weer voldoende rust genomen zodat de boel de tijd had te herstellen.

Ik Schiet Film | Website | Instagram


  • kepler
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 22:01
Hier gisteravond ook een rondje gelopen, was toen nog 28 graden zonnetje. Maar merkte al direct dat ik al wat meer gewend ben aan de hitte, mijn hartslag was weer bijna terug op het normale niveau bij dit tempo. Voelde ook gewoon prima.

Ik zit er over te denken om morgenochtend vroeg op te staan, maar eigenlijk niet zoveel zin in. Als het morgenavond en vrijdagavond echt 34+ is dan skip ik het gewoon denk ik, voegt weinig toe. Dan maar van het weekend extra lopen.

(Zag dat ik afgelopen 6 dagen elke dag heb gelopen, in totaal ruim 60k. Dus twee dagen pauze past prima :D Doe wel wat core oefeningen oi)

  • InZane
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 23:23
De AV heeft de trainingen van vanavond gecanceld. Denk dat ik morgenochtend voor werktijd maar een intervaltraining ga doen in plaats van vanavond. Temperaturen zien er dan toch een stukje vriendelijker uit, zeg maar een goeie 10 graden minder warm.

  • cyclofosfamide
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 18:08
Voor morgenavond heeft de trainer voor een aangepast rondje van 7.5km (ipv ~15km) door het bos gezorgd, met aansluitend een duik in de Kuilen. 8)

| medic with nerdskillz | Pixel 9 Pro | Pixel 5 (hardloop/backup) | glFTPd addict | AM4 RTX3080 | Nvidia SHIELD Pro 2019 |


  • VFRRijder
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 07:34
Vanochtend ook om 06:30 gelopen en vooral in de schaduw. Ging nog net. Van de week overdag de loopjes ook alleen maar in het bos gedaan maar inderdaad is het daar ook niet koel meer.

  • SteenMSc
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 27-06 21:18
zimmert schreef op woensdag 24 juni 2026 @ 09:33:
Rennen jullie deze dagen nog of slaan jullie t gezien de temperatuur toch maar over.

Trenara wil graag dat ik mn schema afwerk..'.
Ik ben vanochtend wel om 8.15 de deur uit gegaan en heb 30min in het bos gelopen. Het was nog prima te doen, maar aan het eind al wel pittig. Ik pas ook mijn tempo en afstand er op aan (al was dat al niet heel top).

Ik was wel van plan vrijdag over te slaan en wilde gaan zwemmen, maar het zwembad gaat dicht ivm de warmte -O- . Misschien toch maar vroeg op staan en dan een tweede flesje water klaarleggen zodat als ik halverwege langs huis kom, ik mijn lege flesje direct kan omruilen voor een nieuwe volle.

  • Stefangrp
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 21:49
Start van de ultra gelukkig vervroegd naar 7u *O* . 04.00 dus ontbijten :/

  • maikel_rox
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 20:27
Prima keuze als je het mij vraagt. Eveneens extra (onbemande) waterpunten onderweg en verplichte hoeveelheid water verhoogd.

  • Stefangrp
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 21:49
Ja lijkt me ook beter. Ik heb alleen geen goede pet (verplicht) en mijn tights zijn allemaal zwart :X

  • maikel_rox
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 20:27
Ik heb een witte van Buff, zit top en prima tevreden over. Te bestellen bij All4running. Voor 23:00 besteld morgen in huis dus dat hoeft het probleem niet te zijn.

  • Talkshowhost
  • Registratie: Februari 2024
  • Laatst online: 23:14
Vanochtend om 7 uur een zone 2 loopje van 10K gedaan in de stad. Het was warm maar prima te doen. Morgenvroeg weer.

  • Arjan90
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 18:58
Het viel hier in het noorden nog wel mee vanochtend, gelopen van plm kwart over 6 tot kwart over 7 en dat ging prima :) Ook gewoon snelle intervallen gelopen, geen last gehad van de warmte, het was juist echt heerlijk loopweer. Vrouwlief ging geloof ik iets na half 9 en die zei wel dat het echt heel warm was. Niet benauwd overigens, gewoon echt een brandende zon.

Vrijdag weer een rustig duurloopje op de planning, die loop ik ook kalm in de ochtend.

Ik loop overigens bij ons wel zo de weilanden in, koele briesjes komen daar ver :) En soms langs beekjes wat met een briesje ook al meer verkoelt.

[ Voor 15% gewijzigd door Arjan90 op 24-06-2026 21:39 ]

"Everybody is a genius. But if you judge a fish by its ability to climb a tree, it will live its whole life believing that it is stupid."


  • Sineplex
  • Registratie: Maart 2022
  • Laatst online: 22:14
SteenMSc schreef op woensdag 24 juni 2026 @ 18:41:
[...]

Ik ben vanochtend wel om 8.15 de deur uit gegaan en heb 30min in het bos gelopen. Het was nog prima te doen, maar aan het eind al wel pittig. Ik pas ook mijn tempo en afstand er op aan (al was dat al niet heel top).

Ik was wel van plan vrijdag over te slaan en wilde gaan zwemmen, maar het zwembad gaat dicht ivm de warmte -O- . Misschien toch maar vroeg op staan en dan een tweede flesje water klaarleggen zodat als ik halverwege langs huis kom, ik mijn lege flesje direct kan omruilen voor een nieuwe volle.
Goed bezig! Je moet je doelen bij deze hitte gewoon iets aanpassen, anders loop je jezelf kapot. Ik vond het ook wel interessant dat Garmin aangaf voor hoeveel procent het lichaam aan de warmte was geacclimatiseerd. Was toch wat lager dan ik had gedacht (rond de 70%) en in hoeverre het betrouwbaar is weet je natuurlijk nooit, maar het geeft aan hoeveel impact de warmte heeft.

  • ShininNL
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 20:14
Ik heb sindskort een Garmin Forerunner 55 gekocht omdat ik begonnen ben met hardlopen. Ik heb al een paar jaar geleden hardgelopen zonder horloge (dus op de gok :P ).

Via de app heb ik een trainingsprogramma voor 5km hardlopen ingesteld (zonder streeftijd) en de app stelt telkens voor om te rennen op 'een lekker tempo' voor 10 of 15 minuten. Weet iemand wat hiermee bedoeld wordt? Voor mijn gevoel loop ik te snel (heb 3 sessies gerend en mijn gemiddelde is tussen de 5 en 6 minuten per kilometer)?

  • SteenMSc
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 27-06 21:18
Sineplex schreef op woensdag 24 juni 2026 @ 21:46:
[...]

Goed bezig! Je moet je doelen bij deze hitte gewoon iets aanpassen, anders loop je jezelf kapot. Ik vond het ook wel interessant dat Garmin aangaf voor hoeveel procent het lichaam aan de warmte was geacclimatiseerd. Was toch wat lager dan ik had gedacht (rond de 70%) en in hoeverre het betrouwbaar is weet je natuurlijk nooit, maar het geeft aan hoeveel impact de warmte heeft.
Ik heb dat ook op mijn horloge, maar ik moet eerlijk zeggen dat ik geen idee heb wat x% betekent. Bij mij zit het percentage op 45 procent, maar hoeveel langzamer/minder ver etc kan ik dan lopen? Voor mijn gevoel niet dat ik maar 45% kan presteren, want hij begon op 0.

  • Maupertus
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 21:46
ShininNL schreef op donderdag 25 juni 2026 @ 08:58:
Ik heb sindskort een Garmin Forerunner 55 gekocht omdat ik begonnen ben met hardlopen. Ik heb al een paar jaar geleden hardgelopen zonder horloge (dus op de gok :P ).

Via de app heb ik een trainingsprogramma voor 5km hardlopen ingesteld (zonder streeftijd) en de app stelt telkens voor om te rennen op 'een lekker tempo' voor 10 of 15 minuten. Weet iemand wat hiermee bedoeld wordt? Voor mijn gevoel loop ik te snel (heb 3 sessies gerend en mijn gemiddelde is tussen de 5 en 6 minuten per kilometer)?
Ik krijg geloof ik altijd wel een tempo bij automatische Garmin trainingen, dus ik kan niet uit ervaring zeggen wat hiermee wordt bedoeld. Echter, als je denkt dat je te hard gaat, dan denk ik dat dat ook het geval zal zijn. Mijn ervaring is altijd dat als ik niet op tijd let, mijn lichaam altijd naar een snelheid gaat ergens midden in HR Zone 3. Ik voel dat ik werk, ik ga lekker, ik kan het lang, maar niet eeuwig volhouden. Dat is eigenlijk wat te snel. 'Een lekker tempo' vertaald naar 'comfortable pace' zou ik zetten op een tempo waarbij je redelijk makkelijk een gesprek kan blijven voeren. Dat voelt dan waarschijnlijk een beetje traag, maar als je dat ervaart, zit je goed.

Zelf wonder boven wonder voor de derde keer deze week om 6:30 met hardloopschoenen aan naar buiten. Je merkt wel dat het warmer en benauwder aan het worden is. Training aangepast: korter, langzamer tempo, en toch weer wat KM gemaakt.

Jezus saves and takes half damage.


  • ik222
  • Registratie: Maart 2007
  • Niet online
Ik vond het vanochtend om 6.30 uur al geen lekker weer om te lopen. Training aangepast en dus maar een kort rustig loopje van 7 km ervan gemaakt. Had er gevoelsmatig niet eens echt last van maar mijn hartslag lag toch al zeker 10 slagen hoger dan normaal bij dit tempo.

Temperatuur viel op zich nog mee met tussen de 24 en 25 graden maar i.c.m. de luchtvochtigheid van 88% is het op zich ook wel logisch dat het zwaarder is.

  • zimmert
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 22:09
Toch maar gaan rennen. 8.30 gestart. Viel me mee in het bos in de schaduw . Alleen de weg naar t bos en terug in de zon wat pittiger.

T werd ook een lager tempo 6.27 min/km en 10 km. Flask Isotone SIS mee voor onderweg en t was ok...

  • d_star
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 21:43

d_star

Maharadja of the Year :-/

Ik sla m morgen wel even over. Geen mogelijkheid om in de ochtend te lopen, en met code rood, deze temps en luchtvochtigheid lijkt het me gewoon averechts voor je lijf.

Intel Core 2 Quad Q6600, Asus P5K, 4x1GB Corsair XMS2 PC2 6400 CL4, Asus 8800 GTS 512 MB, Creative Audigy 4, Vista Home Premium 32-bits


  • Dennahz
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 21:19

Dennahz

Life feels like hell should.

Heb deze week met de hitte even een break. Volgende week maar weer als het wat koeler is :)
Ben één keer best raar (was klaar met hardlopen en was wat warrig en heb er een half uur flink last van gehad achteraf) geworden in Italië toen het nog een stuk minder warm was en sindsdien best huiverig voor sporten met teveel warmte. Compenseer het wel weer met een pre-work halve marathon volgende week :P

Twitter


  • Hartloper
  • Registratie: Mei 2021
  • Laatst online: 22:57
Vanavond om 21.30 bij 28 graden een uurtje gaan hardlopen.

Rustig aan 5:30/km en mijn hartslag was gemiddeld 136/‘, wat maar 5 slagen hoger is dan gewoonlijk bij dat tempo. Ik denk dat ik de warmte gewoon aan het worden ben.

  • Sport_Life
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 07:29

Sport_Life

Solvitur ambulando

Ben ook net terug van een rondje van 13km. Best prima te doen :).

Volgende week een weekje trailrunnen in de Alpen, zin in :) .

[ Voor 33% gewijzigd door Sport_Life op 26-06-2026 00:13 ]

PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 8kW 3fase | A+++ | 2x Zappi v2.1


  • Stefangrp
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 21:49
Ik moet zeggen dat ik er zo savonds rond 21u ook geen last meer van heb eigenlijk. Is natuurlijk al wat koeler dan en geen zon meer, maar toch. Geeft goede hoop voor een soepele race zondag :)

  • Arjan90
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 18:58
Ik ben net uit bed gerold, maar in het noorden is het wat koeler. Eerst een banaantje gepakt met een glas water, nu even de hond uitlaten en daarna pak ik een rondje van 13km met hele stukken door het bos. Dan moet het vast goed komen :+

Vrouwlief verklaarde me voor gek dat ik er zo vroeg uitging om een rondje te hardlopen :D

"Everybody is a genius. But if you judge a fish by its ability to climb a tree, it will live its whole life believing that it is stupid."


  • Megupe
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 21:51
Verslag vanuit amsterdam. Gisteren na werk (1945u) naar huis gerend, 9km. Dat ging makkelijk (ook voor mij redelijk makkelijk tempo normaal gesproken).
Thuis een douche, ijsje en naar bed gegaan. Goed geslapen en vanmorgen ging om 6u weer de wekker (het was in huis ook al mooi afgekoeld naar 27 graden, dus prima).
Net weer naar werk gelopen (zeflde afstand), maar dat ging zoveel zwaarder. Terwijl het lichaam en de benen verder ok-voelen. Zal wel schelen dat ik (voor mij ngevoel) een avondmens ben.

  • kenneth
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

kenneth

achter de duinen

Ik loop al weken te kwakkelen met hardlopen, kan niet echt de vinger op de zere plek leggen. Het gaat op zich goed maar de eerste vijftien minuten zijn zo stroperig dat ik mijn rondjes maar afkap naar 6 of 8 kilometer.

Maar nu het steeds warmer wordt gaat het steeds beter hahaha. Ik ben wel altijd rond 7.00 alweer terug dus ik pak zeker niet de middaghitte, maar blijkbaar gaan mijn benen beter op 24° dan op 14°. Aan mijn hartslag is de warmte wel te merken maargoed. Ik wil graag weer terug naar de 100/wk deze zomer.

Ondertussen begin ik aan de derde liter vocht van de dag 8)7

Look, runners deal in discomfort. After you get past a certain point, that’s all there really is. There is no finesse here.


  • Slickk
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 16:42
Sinds de gezinsuitbreiding met kleine baby boy erbij de afgelopen maand weinig hardgelopen. Er zijn weinig momenten dat het 'kan', zeker nu z'n twee zussen ook al om 5:30 wakker worden zit een ochtendloopje er ook niet in en door die hitte ga ik 's avonds ook niet op pad om 20:00. Dat had ik allemaal verwacht (oké die hitte niet) en m'n ambities voor 2026 zijn er sowieso niet. Proberen conditie een klein beetje te behouden en zodra het kan de Thule weer ombouwen van buggy met reiswieg naar hardloopbuggy voor avonturen met de kleine man :) Genoeg rondes van ±30km door het Groningse platteland gemaakt met onze dochters die daarin heerlijk sliepen.

Toch voel ik heel veel motivatie om weer mooie tijden te gaan lopen en PRs te gaan verbreken in de komende jaren. Hopelijk lukt het om die motivatie vast te houden tot de momenten dat ik ook weer kan hardlopen :+

Qua mentale gezondheid ben ik afgelopen jaar erachter gekomen dat hardlopen mijn medicijn is - naast voldoende slaap, goed eten, en verder gezondere lifestyle.

Verder had ik altijd wat last van een vermoeid gevoel, die ook met voldoende slaap niet altijd weg ging. Zeker als ik wat meer aan het hardlopen was, waren de dips niet op te vangen met voldoende eten qua herstel en slaap. M'n vriendin nam tijdens haar zwangerschap supplementen en daar moest ook extra ijzer bij. Veel supplementen bevatten wel ijzer, maar niet specifiek ijzerbisglycinaat. Uiteindelijk wat gevonden waar alleen dat in zit, met vitamine C wat voor betere opname zou moeten zorgen.

Bij de huisarts lukte het mij eigenlijk nooit om een bloedtest te laten doen... Vanuit bloeddonatie wist ik dat m'n ijzervoorraad altijd laag lag (specifiek ferritine) en de vermoeidheidsklachten zouden daar ook wel vandaan kunnen komen. Bloeddonatie mee gestopt trouwens omdat het niet meer in de buurt kan.

Als zelfmedicatie ben ik dat ijzersupplement van m'n vriendin gaan nemen en na een paar weken voelde het alsof ik die vermoeidheid veel beter op kon vangen. Daarnaast drink ik alleen nog maar koffie 's ochtends (toch het idee dat koffie rond 4 uur 's middags impact had op nachtrust), wat hierin ook meehelpt. Toch leuk dat een zelfdiagnose positief uitpakt en ik ga gewoon door met dat ijzersupplement want ondanks de gebroken nachten ben ik een stuk positiever en minder chagrijnig omdat ik die vermoeidheid beter aan kan.

Wie weet komt bovenstaande iemand anders ook van pas :) Nu kom ik steeds meer verhalen tegen van hardlopers die dankzij beter ijzergehalte tot betere prestaties/gevoel komen.

  • Dupje
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 20:06
Gisterenavond rustig loopje om 20:53: 32 graden, nog te warm (10KM 5:49 157 bpm).
Vanmorgen rustig loopje om 06:07: 24 graden, doenbaar. (7KM 5:54 145 bpm).

Zondag terug normalere temperaturen.. Intussen ook weer wat afgelaste events dit weekend gezien.

  • sander_g
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 10:37
Slickk schreef op vrijdag 26 juni 2026 @ 11:45:

Bij de huisarts lukte het mij eigenlijk nooit om een bloedtest te laten doen... Vanuit bloeddonatie wist ik dat m'n ijzervoorraad altijd laag lag (specifiek ferritine) en de vermoeidheidsklachten zouden daar ook wel vandaan kunnen komen. Bloeddonatie mee gestopt trouwens omdat het niet meer in de buurt kan.
Er zijn ook mogelijkheden om buiten je huisarts een bloedtest te laten afnemen. Het kost wat, maar ik heb het in het verleden wel eens gedaan. Alhoewel het, zeker bij klachten, natuurlijk beter is als je huisarts je serieus neemt en wel die test voor je regelt.

Garmin Fēnix 7 Pro | https://www.strava.com/athletes/30783039


  • Slickk
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 16:42
sander_g schreef op vrijdag 26 juni 2026 @ 13:06:
[...]

Er zijn ook mogelijkheden om buiten je huisarts een bloedtest te laten afnemen. Het kost wat, maar ik heb het in het verleden wel eens gedaan. Alhoewel het, zeker bij klachten, natuurlijk beter is als je huisarts je serieus neemt en wel die test voor je regelt.
Mja, mijn klachten waren niet 'erg' genoeg om het door te zetten. Gelukkig natuurlijk, maar ook wat jammer. Ik wou gewoon duidelijkheid en meer inzicht. Wist niet dat het buiten huisarts ook kon trouwens. M'n klachten waren ook niet supererg, maar door die meldingen bij bloeddonatie en ervaringen van andere hardlopers zo maar gedaan.

  • Juancho
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 00:28
sander_g schreef op vrijdag 26 juni 2026 @ 13:06:
[...]

Er zijn ook mogelijkheden om buiten je huisarts een bloedtest te laten afnemen. Het kost wat, maar ik heb het in het verleden wel eens gedaan. Alhoewel het, zeker bij klachten, natuurlijk beter is als je huisarts je serieus neemt en wel die test voor je regelt.
Ik heb toevallig deze week bij de huisarts een uitgebreid bloedonderzoek aangevraagd vanwege het al vele jaren niet kunnen afvallen, ondanks alle inspanningen. Ik heb als voorbeeld deze test gestuurd, allemaal waardes die ik graag zou willen laten testen: https://emdn.nl/bloedonderzoek/

Ik hoop dat het via de huisarts kan, anders betaal je er volgens mij zo €1000 voor. Maar gezien ik al jarenlang bezig ben en struggle en er maar geen beweging in komt ga ik er eigenlijk wel vanuit dat dit via de huisarts nu kan en mag.

Garmin Forerunner 265 |Samsung Galaxy S23 | Polestar 2 MidYear 2026 Prime + B&W audio


  • sander_g
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 10:37
Ik hoop dat het via de huisarts kan, anders betaal je er volgens mij zo €1000 voor. Maar gezien ik al jarenlang bezig ben en struggle en er maar geen beweging in komt ga ik er eigenlijk wel vanuit dat dit via de huisarts nu kan en mag.
Het is niet om reclame te maken, maar ik heb het destijds gedaan via https://testjegezondheid.nl/overzicht-testen/

In ieder geval geen 1000 euro. Maar nogmaals, als het via je huisarts kan is het beter. Ze zijn echter vaak geen voorstander van 'zo maar' checken en body scans. Omdat er uitslagen kunnen zijn die tot zorgen kunnen leiden die niet nodig zijn. Volgens mij is er hier al eens een discussie over gevoerd. In algemene zin denk ik dat we (althans in dit forum) voldoende vermogen hebben om zin en onzin van elkaar te scheiden.

Bij mij was de motivatie om het onderzoek te laten doen niet omdat ik zelf klachten had, maar omdat anderen zich zorgen maakten. Dus op die manier waren zij ook gerust gesteld.

Garmin Fēnix 7 Pro | https://www.strava.com/athletes/30783039


  • Megupe
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 21:51
Juancho schreef op vrijdag 26 juni 2026 @ 15:00:
[...]

Ik heb toevallig deze week bij de huisarts een uitgebreid bloedonderzoek aangevraagd vanwege het al vele jaren niet kunnen afvallen, ondanks alle inspanningen. Ik heb als voorbeeld deze test gestuurd, allemaal waardes die ik graag zou willen laten testen: https://emdn.nl/bloedonderzoek/

Ik hoop dat het via de huisarts kan, anders betaal je er volgens mij zo €1000 voor. Maar gezien ik al jarenlang bezig ben en struggle en er maar geen beweging in komt ga ik er eigenlijk wel vanuit dat dit via de huisarts nu kan en mag.
Ik ben specialist in een ziekenhuis. Geen huisarts en geen internist. Dus geen specialist op het gebied van afvallen.
Als je BMI > 30 is (zonder al te veel spiermassa) dan heb je wel een punt om verder te kijken dan alleen inspanning. Ik denk dat je voldoende sport (afgaande op je berichten hier ), maar ik ken je inname van eten & drinken niet. Daar kan natuurlijk ook een oorzaak liggen (laaghangend fruit).
Verder, deze hele waslijst aan onderzoeken lijkt mij onzinnig. Een deel zal er niks mee te maken hebben, maar kan wel afwijkende uitslagen geven die je ten onrechte ongerust gaan maken. Als je dat alsnog allemaal zou willen laten doen dan vind ik ook dat je er voor mag betalen. Maar er zitten zeker wel een deel van de onderzoeken in die de huisarts op een eventueel spoor kunnen zetten om je een behandeling (bijv schildklier om maar iets te noemen) of doorverwijzing als het te specialistisch wordt.

Ik hoop voor je dat je huisarts eea met je doorneemt en eventueel een klein deel van deze bloedtesten zal uitvoeren om zo gericht te werk te gaan met hopelijk ook een goed resultaat.

Even los van wat ik hierboven typ, die site oogt op mij als een groot verdienmodel, ik krijg er rillingen van.

[ Voor 3% gewijzigd door Megupe op 26-06-2026 15:24 ]


  • Edy
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 19:43

Edy

... en de BUT (Brabantse Ultra Trail) is afgelast voor wat betreft de zaterdag afstanden: 50 Noord, 75, 100. Gelukkig mogen de deelnemers van zaterdag de 50 Zuid op zondag lopen. Weliswaar voor mij geen 75 als gepland, maar gezien het weer was een DNF vrij waarschijnlijk. Die 50 van zondag voelt nu als een cadeautje :)

Kudos dat de organisatie dit nog heeft kunnen regelen met de gebiedsbeheerder en de gemeente Heeze-Leende.

  • Stefangrp
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 21:49
Edy schreef op vrijdag 26 juni 2026 @ 16:13:
... en de BUT (Brabantse Ultra Trail) is afgelast voor wat betreft de zaterdag afstanden: 50 Noord, 75, 100. Gelukkig mogen de deelnemers van zaterdag de 50 Zuid op zondag lopen. Weliswaar voor mij geen 75 als gepland, maar gezien het weer was een DNF vrij waarschijnlijk. Die 50 van zondag voelt nu als een cadeautje :)

Kudos dat de organisatie dit nog heeft kunnen regelen met de gebiedsbeheerder en de gemeente Heeze-Leende.
en jullie starten dan om 0730 ofzo las ik?

Zou wel lekker zijn qua drukte op de route als wij (de originele zondag 50k deelnemers) eerst mogen :)

Fijn dat jullie mee mogen doen, maar niet voor míjn voeten graag :P

  • maikel_rox
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 20:27
De “originele” zondagse lopers starten om 07:00. Ja, het zal iets drukker zijn maar ik ben blij dat ze deze oplossing kunnen bieden :)

  • kepler
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 22:01
Slickk schreef op vrijdag 26 juni 2026 @ 14:05:
[...]

Mja, mijn klachten waren niet 'erg' genoeg om het door te zetten. Gelukkig natuurlijk, maar ook wat jammer. Ik wou gewoon duidelijkheid en meer inzicht. Wist niet dat het buiten huisarts ook kon trouwens. M'n klachten waren ook niet supererg, maar door die meldingen bij bloeddonatie en ervaringen van andere hardlopers zo maar gedaan.
Ik ga maandag een uitgebreide sport test doen en daarbij heb ik ook gekozen voor extra bloedonderzoek:
Leukocyten, Differentiatie, Hemoglobine, hematocriet, Ferritine, Foliumzuur, Vitamine B12, Gamma GT, Kreatinine, Cholesterol, Cholesterol HDL, Glucose en Vitamine D.
Ik heb geen specifieke klachten, maar benieuwd of er wat uitkomt. Bloedonderzoek is 110 euro extra

  • Edy
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 19:43

Edy

maikel_rox schreef op vrijdag 26 juni 2026 @ 18:16:
De “originele” zondagse lopers starten om 07:00. Ja, het zal iets drukker zijn maar ik ben blij dat ze deze oplossing kunnen bieden :)
Inderdaad. Er staan nu ongeveer 250 deelnemers op de startlijst, en waarschijnlijk is de tweede groep wat groter en dus drukker net na de start dan de eerste. Daar staat wel tegenover dat wij een half uur langer mogen "uitslapen" :P

  • xobdorp
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 22:11
Edy schreef op vrijdag 26 juni 2026 @ 19:19:
[...]


Inderdaad. Er staan nu ongeveer 250 deelnemers op de startlijst, en waarschijnlijk is de tweede groep wat groter en dus drukker net na de start dan de eerste. Daar staat wel tegenover dat wij een half uur langer mogen "uitslapen" :P
Ik heb smiddags nog plannen: zou dus geen straf zijn om ook gewoon om 7:00 te beginnen eigenlijk.

Oorspronkelijk zou 50k Zuid toch om 9:00 starten? Is dat dan ook vervroegd vanwege het weer?

  • maikel_rox
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 20:27
Correct. Die starten om 07:00 ipv 09:00

  • Hartloper
  • Registratie: Mei 2021
  • Laatst online: 22:57
@Slickk gezien je laag ferritine is het helemaal OK om ijzer te nemen. Wel is het zo dat je dit niet jarenlang moet blijven nemen, want je kan ook te veel ijzer nemen. Ik heb ooit iemand geweten met een sterk verhoogd ferritine en bij navraag bleek die al jaren een multivitamine te nemen waarin ijzer zat.

Dus ik zou voorstellen na een maand of zes te stoppen, dan ben je zeker voldoende "opgeladen" met ijzer. Als je het jarenlang blijft innemen zonder ooit ferritine te meten riskeer je te overdoseren.

Jammer dat je geen ferritine bij je huisarts kan laten bepalen. Vermoeidheid + veel hardlopen + geregeld bloeddonoren lijkt me voldoende reden om eens een ferritine te bepalen. En meten is weten.

  • Stewie!
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 09:45

Stewie!

Keen must die!

Hartloper schreef op vrijdag 26 juni 2026 @ 23:32:
@Slickk gezien je laag ferritine is het helemaal OK om ijzer te nemen. Wel is het zo dat je dit niet jarenlang moet blijven nemen, want je kan ook te veel ijzer nemen. Ik heb ooit iemand geweten met een sterk verhoogd ferritine en bij navraag bleek die al jaren een multivitamine te nemen waarin ijzer zat.

Dus ik zou voorstellen na een maand of zes te stoppen, dan ben je zeker voldoende "opgeladen" met ijzer. Als je het jarenlang blijft innemen zonder ooit ferritine te meten riskeer je te overdoseren.

Jammer dat je geen ferritine bij je huisarts kan laten bepalen. Vermoeidheid + veel hardlopen + geregeld bloeddonoren lijkt me voldoende reden om eens een ferritine te bepalen. En meten is weten.
Vind dit een hele goede les die je aanstipt.
Door het te meten kom je er snel achter dat je veel middeltjes, poedertjes, pillen niet nodig hebt.


Strava: https://www.strava.com/athletes/149347154


  • Megupe
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 21:51
Stewie! schreef op zaterdag 27 juni 2026 @ 10:36:
[...]
Vind dit een hele goede les die je aanstipt.
Door het te meten kom je er snel achter dat je veel middeltjes, poedertjes, pillen niet nodig hebt.
Zonder te meten is het voor de gezonde persoon met een normaal voedings- en beweegpatroon ook niet nodig om te meten en suppleren

  • Hartloper
  • Registratie: Mei 2021
  • Laatst online: 22:57
Megupe schreef op zaterdag 27 juni 2026 @ 10:50:
[...]

Zonder te meten is het voor de gezonde persoon met een normaal voedings- en beweegpatroon ook niet nodig om te meten en suppleren
Volledig akkoord met de algemene stelling.

Maar in dit specifieke geval van iemand die veel hardloopt én geregeld bloeddonaties doet (waarbij al laag ferritine werd vastgesteld) zou een ferritinebepaling wél nuttig geweest zijn. Want de kans dat je een lage waarde vindt is heel hoog.

Ik heb zelf ook veel bloeddonaties gedaan (35+), maar toen ik laag ferritine begon te krijgen ben ik ermee gestopt.

[ Voor 9% gewijzigd door Hartloper op 27-06-2026 11:13 ]


  • kepler
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 22:01
Iemand nog goede tips voor softflasks van 500ml? Ik heb namelijk twee flasks van Salomon die bij het vest zaten, maar die drinktuitjes schieten regelmatig los... Ik heb gezocht naar van die verlengde rietjes voor de Salomon flask, maar die zijn overal uitverkocht? (Want ik moet iets naar beneden met mn hoofd om te drinken, dus dan trek ik ook sneller dat dopje eraf heb ik het idee...)

  • Stefangrp
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 21:49
Klaar voor morgen!

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/nNq7rlTkj0FK-toMjK5LpALN9Hg=/x800/filters:strip_exif()/f/image/cmP9BMDQuUX30UPJn7nuyuXh.png?f=fotoalbum_large

Nu maar hopen dat de code rood niet een dag verlengd wordt want dan was het allemaal voor niks :|

(alhoewel het dan wellicht een optie is om alsnog te gaan, maar dan self-supporting. Ik ben voorbereid en heb de gpx. Maargoed das niet perse het meest verstandige.. )

  • Slickk
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 16:42
Hartloper schreef op vrijdag 26 juni 2026 @ 23:32:
@Slickk gezien je laag ferritine is het helemaal OK om ijzer te nemen. Wel is het zo dat je dit niet jarenlang moet blijven nemen, want je kan ook te veel ijzer nemen. Ik heb ooit iemand geweten met een sterk verhoogd ferritine en bij navraag bleek die al jaren een multivitamine te nemen waarin ijzer zat.

Dus ik zou voorstellen na een maand of zes te stoppen, dan ben je zeker voldoende "opgeladen" met ijzer. Als je het jarenlang blijft innemen zonder ooit ferritine te meten riskeer je te overdoseren.

Jammer dat je geen ferritine bij je huisarts kan laten bepalen. Vermoeidheid + veel hardlopen + geregeld bloeddonoren lijkt me voldoende reden om eens een ferritine te bepalen. En meten is weten.
Ferritine wordt ook altijd wel gemeten bij de bloeddonatie, om die reden mocht ik een keer 3 maanden en daarna 6 maanden geen bloed komen geven. Toch is een donatie wel gewenst, gezien mn bloedgroep 0- is en dat type is voor iedereen geschikt (en dus vooral op de spoedafdeling vh ziekenhuis als ze de bloedgroep nog niet weten) en gewild.

Helaas sinds verhuizing is hier niks meer in de buurt én vond ik dat lage ferritine ook niet fijn.

Dank voor je advies, dan ga ik dat zeker niet altijd blijven nemen :)

  • pjlgt
  • Registratie: Juli 1999
  • Niet online
kepler schreef op zaterdag 27 juni 2026 @ 12:13:
Iemand nog goede tips voor softflasks van 500ml? Ik heb namelijk twee flasks van Salomon die bij het vest zaten, maar die drinktuitjes schieten regelmatig los... Ik heb gezocht naar van die verlengde rietjes voor de Salomon flask, maar die zijn overal uitverkocht? (Want ik moet iets naar beneden met mn hoofd om te drinken, dus dan trek ik ook sneller dat dopje eraf heb ik het idee...)
Die van de Decathlon bevallen mij goed. Zijn ook afsluitbaar door een kleine draai aan de tuit.

  • Wyke
  • Registratie: Juni 2018
  • Laatst online: 22:02
[b]Hartloper schreef op zaterdag 27 juni 2026 @ 11:12:[/
Ik heb zelf ook veel bloeddonaties gedaan (35+), maar toen ik laag ferritine begon te krijgen ben ik ermee gestopt.
Ik weet niet of ik dit moet interpreteren da je denkt dat je dóór de donaties een laag ferritine niveau hebt, want dat is in ieder geval niet hoe het werkt volgens mij.

Bij mij bij bloedgeven krijg ik nooit directe info over ferritine. Wel over de Hb-waarde (rode bloedcellen) die daar indirect mee te maken heeft. Bedoelen jullie die waarde? Die is bij mij altijd net op de grens van het toelaatbare om bloed te geven (op 1x na). Vanuit erfelijkheid is hij altijd al laag (althans ik denk dat het erfelijk is, gezien de waardes binnen de familie), maar biij sanquin zeggen ze dat mensen die veel sporten ook vaak al lagere waarden hebben.

  • Slickk
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 16:42
Wyke schreef op zaterdag 27 juni 2026 @ 13:01:
[...]

Ik weet niet of ik dit moet interpreteren da je denkt dat je dóór de donaties een laag ferritine niveau hebt, want dat is in ieder geval niet hoe het werkt volgens mij.

Bij mij bij bloedgeven krijg ik nooit directe info over ferritine. Wel over de Hb-waarde (rode bloedcellen) die daar indirect mee te maken heeft. Bedoelen jullie die waarde? Die is bij mij altijd net op de grens van het toelaatbare om bloed te geven (op 1x na). Vanuit erfelijkheid is hij altijd al laag (althans ik denk dat het erfelijk is, gezien de waardes binnen de familie), maar biij sanquin zeggen ze dat mensen die veel sporten ook vaak al lagere waarden hebben.
Hb is inderdaad hemoglobine waarvan ze direct kunnen zeggen hoe hoog die is en welke ijzer ‘direct’ beschikbaar is. Ferritine is voorraad welke enkel gemeten kan worden na uitgebreid testen. Als die te laag blijkt, krijg je een brief erover.

Die voorraad wordt gebruikt om aan te vullen en daarmee heeft bloed geven er wel indirect invloed op. Ze leggen de grens vrij laag al om het zekere voor onzekere te nemen.

  • SteenMSc
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 27-06 21:18
kepler schreef op zaterdag 27 juni 2026 @ 12:13:
Iemand nog goede tips voor softflasks van 500ml? Ik heb namelijk twee flasks van Salomon die bij het vest zaten, maar die drinktuitjes schieten regelmatig los... Ik heb gezocht naar van die verlengde rietjes voor de Salomon flask, maar die zijn overal uitverkocht? (Want ik moet iets naar beneden met mn hoofd om te drinken, dus dan trek ik ook sneller dat dopje eraf heb ik het idee...)
Pas wel op met welke je koopt, want ik heb begrepen dat Salomon net een andere vorm gebruikt dan veel anderen. Ze zijn langer en met een kleinere diameter (heb ik me bij Runnersworld laten vertellen), waardoor mijn flask van de Decathlon er niet in zou passen. Had hem zelf niet meegenomen om te testen, dus dat moet ik maandag even doen als ik langs ga.

  • Sport_Life
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 07:29

Sport_Life

Solvitur ambulando

8km vandaag, morgen nog 20km dan is de 3e week 60km voltooid :)F

PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 8kW 3fase | A+++ | 2x Zappi v2.1


  • kepler
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 22:01
SteenMSc schreef op zaterdag 27 juni 2026 @ 13:13:
[...]

Pas wel op met welke je koopt, want ik heb begrepen dat Salomon net een andere vorm gebruikt dan veel anderen. Ze zijn langer en met een kleinere diameter (heb ik me bij Runnersworld laten vertellen), waardoor mijn flask van de Decathlon er niet in zou passen. Had hem zelf niet meegenomen om te testen, dus dat moet ik maandag even doen als ik langs ga.
Ah goed om te weten, ga ik misschien wel even langs een hardloop winkel om te passen

  • Kixpo
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 19:24
Slickk schreef op zaterdag 27 juni 2026 @ 13:07:
[...]

Hb is inderdaad hemoglobine waarvan ze direct kunnen zeggen hoe hoog die is en welke ijzer ‘direct’ beschikbaar is. Ferritine is voorraad welke enkel gemeten kan worden na uitgebreid testen. Als die te laag blijkt, krijg je een brief erover.

Die voorraad wordt gebruikt om aan te vullen en daarmee heeft bloed geven er wel indirect invloed op. Ze leggen de grens vrij laag al om het zekere voor onzekere te nemen.
Info van Sanquin: Bij je eerste keuringsafspraak meten we je ferritine. Daarna controleren we het bij elke vijfde bloeddonatie. Soms is het nodig om vaker te meten, bijvoorbeeld wanneer je ferritine te laag was en daardoor je donatie werd uitgesteld. We kijken dan of je ferritine weer op peil is. 

Bij plasmadonors meten we ferritine niet standaard, omdat je veel minder ijzer verliest. Alleen als je eerder een laag ferritine hebt gehad, controleren we het bij elke tiende plasmadonatie.

-> geen bericht, goed bericht

  • Hartloper
  • Registratie: Mei 2021
  • Laatst online: 22:57
Wyke schreef op zaterdag 27 juni 2026 @ 13:01:
[...]

Ik weet niet of ik dit moet interpreteren da je denkt dat je dóór de donaties een laag ferritine niveau hebt, want dat is in ieder geval niet hoe het werkt volgens mij.

Bij mij bij bloedgeven krijg ik nooit directe info over ferritine. Wel over de Hb-waarde (rode bloedcellen) die daar indirect mee te maken heeft. Bedoelen jullie die waarde?
edit:
bericht van @Kixpo gelezen.
Je ijzerreserves (=ferritine) zakken absoluut wel door bloeddonaties. Gelukkig bij de meeste mensen niet genoeg om er last van te hebben.

[ Voor 28% gewijzigd door Hartloper op 27-06-2026 14:26 ]


  • Brakkie
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

Brakkie

blaat

Morgen toch nog een wedstrijdje gevonden die doorgaat. 5km knallen met 25 graden :) Een heel scherpe tijd zal het niet worden maar heb gewoon zin om te racen (en de metaspeed edge tokyo voor het eerst proberen).

Systeem | Strava


  • Dupje
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 20:06
De afgelaste Nacht Van Vlaanderen wedstrijd zal deelnemers gedeeltelijk terug betalen.
Gezien de prijs lijkt het zeer redelijk.
De organisatie betaalt ongeveer 80% terug; de overige 20% trekken we af als gemaakte kosten, vertelt Verduyn:

"We hopen dat de deelnemers ons dat niet te kwalijk nemen. Wie de marathon wilde lopen, krijgt 25 euro terug van de 35 euro. Wie de 10 km liep, krijgt 15 euro terug van het inschrijvingsgeld van 18 euro.
Deze morgen om 6:30 vertrokken voor duurloop. Ik dacht dat het koel ging zijn, maar viel toch al tegen, ik denk dat de hoge luchtvochtigheid weinig hielp, dus hartslag nog iets te hoog. Ik heb 10 km rustig, dan 5 km progressief en 2 km uitlopen gedaan. Bedoeling was om de vermoeidheid in benen wat op te wekken en ik kan zeggen dat het wel effectief is..

17 KM totaal:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/OlwGk8QPbmDzG79Tminxls91XHU=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/nI5JXRBD3L0pOye2foXg0Mpp.jpg?f=user_large

[ Voor 58% gewijzigd door Dupje op 28-06-2026 09:01 ]


  • Hartloper
  • Registratie: Mei 2021
  • Laatst online: 22:57
Heel mooi gebaar van de organisatie. Ze werken met vouchers.

Het lijkt bijna alsof ze zich verontschuldigen dat ze de tickets niet 100% terugbetalen, hoewel de annulatie niet hun fout is maar overmacht (onweer). En het event was volledig uitverkocht, waarschijnlijk was het volgend jaar opnieuw uitverkocht zelfs zonder gedeeltelijke terugbetaling van de tickets.

"We betalen niet het volledige bedrag terug, we hopen dat de deelnemers ons dat niet kwalijk nemen". De organisatoren zijn geen grote commerciële speler maar lokale mensen die werken via een vzw (vereniging zonder winstbejag).

Nee beste organisatie, we nemen jullie niks kwalijk, we vinden het een heel mooie geste dat we een deel van onze inschrijving kunnen recuperen, en we kijken ernaar uit om volgend jaar weer deel te nemen, dankjewel.

  • Stefangrp
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 21:49
Zo, de Brabantse Ultra Trail was een intens loopje :9

50,9km in met temperaturen boven de 30 graden. Tot 34km ging het eigenlijk hartstikke soepel, daarna moest ik wel wat terug in tempo. Maar dat kon ik vervolgens wel weer continueren.

Bij 44km was het echt op, de laatste km's was echt strijden hoor.

Maar gelukt, en ben erg tevreden met mijn tijd van 5u15 :*)

En volgens mij ben ik nog (officieel) 3e geworden ook. De zaterdagmensen liepen ook mee, ik schat dat er een stuk of 20 voor me liepen, maar die staan niet in de zondag uitslag zo te zien.

  • maikel_rox
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 20:27
Hier ‘m ook afgerond. Was inderdaad pittig met 30+ graden, zeker in de meer open vlaktes. Helaas ook wat meer last van de warmte dan eerdere/andere warmere runs. Had sowieso het idee wel dat de meeste wel meer op waren de laatste 10km. Maargoed, gefinished is gefinished!

  • Roozzz
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 22:31
Stefangrp schreef op zondag 28 juni 2026 @ 16:04:
Zo, de Brabantse Ultra Trail was een intens loopje :9

50,9km in met temperaturen boven de 30 graden. Tot 34km ging het eigenlijk hartstikke soepel, daarna moest ik wel wat terug in tempo. Maar dat kon ik vervolgens wel weer continueren.

Bij 44km was het echt op, de laatste km's was echt strijden hoor.

Maar gelukt, en ben erg tevreden met mijn tijd van 5u15 :*)

En volgens mij ben ik nog (officieel) 3e geworden ook. De zaterdagmensen liepen ook mee, ik schat dat er een stuk of 20 voor me liepen, maar die staan niet in de zondag uitslag zo te zien.
Mooi werk!

Begrijp ik goed dat er wel tijdwaarneming en een klassement is opgemaakt? Het gebrek daaraan staat me altijd een beetje tegen bij deze organisatie... Anders kom ik binnenkort eens buurten, klinkt alsof podium haalbaar is :+

If you can see, look. If you can look, observe


  • Roozzz
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 22:31
Ik ben wel blij met de hitte acclimatisatie metric van Garmin. De afgelopen dagen stug doorgelopen en ik zit op een whopping 28%. Met andere woorden mijn score is gedaald van 50 naar 28 terwijl het hier toch vrij warm was. Sterk :D

[ Voor 12% gewijzigd door Roozzz op 28-06-2026 17:46 ]

If you can see, look. If you can look, observe


  • Stefangrp
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 21:49
Roozzz schreef op zondag 28 juni 2026 @ 17:25:
[...]

Mooi werk!

Begrijp ik goed dat er wel tijdwaarneming en een klassement is opgemaakt? Het gebrek daaraan staat me altijd een beetje tegen bij deze organisatie... Anders kom ik binnenkort eens buurten, klinkt alsof podium haalbaar is :+
Alleen bij de ultra's, zodat je een umtb index kunt krijgen. Dus je moet er wel minimaal 50k voor lopen haha

  • Roozzz
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 22:31
Stefangrp schreef op zondag 28 juni 2026 @ 17:31:
[...]

Alleen bij de ultra's, zodat je een umtb index kunt krijgen. Dus je moet er wel minimaal 50k voor lopen haha
Helder! Voor minder komen we niet ;)

If you can see, look. If you can look, observe


  • Edy
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 19:43

Edy

En ook hier de BUT 50 gefinisht. Al de hele week moe door die hittegolf, en de eerdere slechte nachten nog afgetopt met een sub 3 uur nachtje vannacht - dat is dus alleen de verkeerde sub 3. De zin was er, de fitheid wat minder.

Tot 35 K nog redelijk doorgelopen, daarna was het beste eraf. Vanwege het weer boeide de eindtijd me sowieso niet, en bovendien waren vrouw en dochters vanaf de 3e verzorginspost erbij - dus daar en bij de extra waterpost veel langer gepauzeerd dan nodig. Daarna doorgehobbeld naar de finish en klaar na 5:39. Uiteindelijk gewoon lekker gelopen en genoten van de omgeving, ondanks de hitte.

  • xobdorp
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 22:11
Vandaag ook de BUT50 gelopen nadat de Noord-lus gisteren werd afgelast, vandaag alsnog de Zuid-lus gelopen. Eerste ultra ooit, dus wist nog niet helemaal wat me te wachten stond.

Eerste 25 kilometer keurig rond de 6:00/km gelopen. Hadden beetje een groepje waar we in wisselende formatie de kilometers verslonden. Volgens mij werd het pittig na de tweede verzorgingspost (‘ben pas net over de helft’). Gelijk een stuk open terrein door gemoeten wat gewoon echt pittig werd met een fel zonnetje. Vanaf toen ben gaan lopen zodra mijn hartslag dreigde te hoog te worden.

Momenten dat ik niet wandelde, liep ik zo’n 7:00/km. Best traag voor mijn gevoel maar meer zat er nu ook echt niet in.

Heel veel gedronken, maar misschien nog steeds te weinig. Uiteindelijk de finish over gekomen in 6 uur en 10 minuten.

  • kepler
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 22:01
Respect hoor, een ultra in dit weer!

Die van mij is over drie weken, ik hou goed het weerbericht in de gaten. Deze week nog flink trainen (en morgen sport test) en daarna lekker taperen :D
Pagina: 1 ... 454 455 Laatste

Let op:
"Hardlopen is voor de één een sport, voor de ander een reis". Iedereen is welkom, ook de minder geoefende loper :)
Voor vragen en discussie over sporthorloges kun je terecht in Het grote Sporthorloge met GPS topic.
Voor vragen en discussie over triathlon, kan men terecht in Het Triatlontopic - Deel 2.

Als aanvulling op de topics in deze reeks, zijn er Tweakers Hardlopen-groepen op Strava en Garmin Connect. Om toegang te krijgen:
1. Strava: Geef op Strava aan dat je lid wil worden van de groep (klik op Request to Join). Stuur je op Strava gebruikte naam in een DM op Tweakers aan de admins: Poekie en Calitomnication.
2. Garmin: Stuur in een DM op Tweakers met onderwerp Toegang Garmin je gebruikersnaam van het Garmin aan de admin: Calitomnication.


Ook jouw PR's doorgeven? Dat kan als je de sheet invult.