Hardlopen - deel 9 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 468 469 Laatste
Acties:

• MiKeZZa
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 20-09 08:05
Ongelooflijk. Vandaag ging het zo ontzettend niet. Zware poten tot en met. Wellicht iets te snel te veel willen doen de laatste weken met de marathoninschrijving in het achterhoofd.

Mijn schema start over 1,5 week en tussendoor ben ik nog een week in het buitenland, dus (deels on)bewust toch nog even wat basis willen leggen voor het echte werk begint. Het lijf sputtert nu even tegen.

Tijdens het loopje kwam in De Loopschool podcast nog langs dat trainingen soms ook niet lukken en dat dat ook mag. Dan kort je hem in of verlaag je het tempo. Zodoende maar een paar km minder gelopen.

Komend weekend met een vriend nog een rondje lopen aan zee, daarna weekje rust. Als ik dat loopje van het weekend overleef ben ik er daarna wel klaar voor denk ik.

Benieuwd hoe andere mensen het geestelijke/emotionele stuk van de zware/eindeloze trainingen richting een marathon te lijf gaan...? Ik heb hier een lijst opgehangen met 4 loopjes per week zodat ik ze kan afvinken. Denk dat dat ergens wel motiveert om jezelf zo richting het einde van het schema te vinken :)

• maXXmo
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 18-09 07:37
MiKeZZa schreef op woensdag 16 september 2026 @ 10:55:
Ongelooflijk. Vandaag ging het zo ontzettend niet. Zware poten tot en met. Wellicht iets te snel te veel willen doen de laatste weken met de marathoninschrijving in het achterhoofd.

Mijn schema start over 1,5 week en tussendoor ben ik nog een week in het buitenland, dus (deels on)bewust toch nog even wat basis willen leggen voor het echte werk begint. Het lijf sputtert nu even tegen.

Tijdens het loopje kwam in De Loopschool podcast nog langs dat trainingen soms ook niet lukken en dat dat ook mag. Dan kort je hem in of verlaag je het tempo. Zodoende maar een paar km minder gelopen.

Komend weekend met een vriend nog een rondje lopen aan zee, daarna weekje rust. Als ik dat loopje van het weekend overleef ben ik er daarna wel klaar voor denk ik.

Benieuwd hoe andere mensen het geestelijke/emotionele stuk van de zware/eindeloze trainingen richting een marathon te lijf gaan...? Ik heb hier een lijst opgehangen met 4 loopjes per week zodat ik ze kan afvinken. Denk dat dat ergens wel motiveert om jezelf zo richting het einde van het schema te vinken :)
Hoor het ook vaak dat het oké is om inderdaad snelheid of duur in te korten.

Heb het zelf, ik klop hem af, nog niet hoeven doen.
Natuurlijk denk ik van te voren wel na over welke pace verstandig is, bijvoorbeeld bij weer, maar eigenlijk in 99% van de gevallen voer ik de training uit die er op staat.

Af en toe bekruipt mij het gevoel dat dat ook weer niet goed is, omdat je overal hoort dat je bij vermoeidheid, of andere zware trainingen in de week, regelmatig je training moet aanpassen.. Train ik te weinig? Niet hard genoeg?
Dus durf niet te zeggen of het geestelijk gemakkelijker is als je nagenoeg nooit je trainingen hoeft aan te passen ;)

• Juancho
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 23:47
Wat mij hielp (ik heb de training voor marathon maar voor de helft kunnen afmaken, maar toch... ook 25km is een lange run mentaal gezien): houd je hoofdoel altijd in gedachte. Veel mensen lopen voor bijv. een goed doel, een persoonlijke situatie (was mijn geval en dat gaf me altijd de kracht die ik soms nodig had) of stel jezelf een beloning voor als je het haalt (vakantie, weekendje weg, een duurdere aankoop, verzin iets :)).

Je moet iets hebben om voor te lopen. Daar kwam ik achter. Al is het rare wel, doe ik dit voor de sportschool voor krachttraining lukt het me niet. Waarschijnlijk omdat ik het geen ruk aan vindt dus in dat kader is een sport beoefenen die je ook gewoon leuk vindt ook mega belangrijk ;)

[ Voor 11% gewijzigd door Juancho op 16-09-2026 11:51 ]

Garmin Forerunner 265 |Samsung Galaxy S23 | Polestar 2 MidYear 2026 Prime + B&W audio | MacBook Air 13" M5 24GB 1TB

• -LS-
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 20:18

-LS-

Happy as a pig in shit

...

Ik moet nog beginnen met de echte training voor een eerste marathon, maar 20+ km duurlopen heb ik regelmatig in het schema zitten en soms tegen de 3 uur lang onderweg. Ik heb hier geen moeite mee en kijk er eerder naar uit dan ik er tegenop zie. En als het echt niet lekker gaat, accepteren. Al komt dat gelukkig niet vaak voor. De ene training gaat soms makkelijker dan de andere.

Als het je zo tegen gaat staan, lijkt mij niet fijn. Ik doe het om lekker bezig te zijn, omdat ik wat wil bereiken, mijzelf wil verbeteren etc. Maar niemand, behalve ikzelf, verplicht mij dit te doen. Als het mij zo tegen gaat staan, als het bij jou doet (iig, zoals ik dit uit je reactie proef), ga ik lekker iets anders doen waar ik wel plezier in heb.

• SomerenV
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 00:19

SomerenV

It's something!

Vanmorgen begonnen aan een rondje van tussen de 10 en 15km. Normaal doe ik tussen de 5 en 10 op de woensdag en donderdag, maar de planning ziet er deze week iets anders uit dan normaal. Dus vandaag wat langer, morgen een normaal rondje van ~5km en zondag (als het uitkomt) een trail van 21km. Wel een vlakke trail hier in de buurt, maar ben benieuwd hoe dat gaat bevallen aangezien ik nog nooit zoveel kilometers in één ronde heb gemaakt. Anyways, vanmorgen dus begonnen met m'n rondje. Hond mee, lofi muziek in de oren en rustig aan de wandel zeg maar. De hond moet de eerste 1 á 2 kilometer altijd een paar keer snuffelen en z'n behoefte doen. Eerst kilometer 6:02, daarna 6:22, gevolgd door 5:58 en 6:02. Geen wereldschokkende snelheden, maar ik merkte dat ik vrij comfortabel liep en het wel wat sneller kon, dus kilometer 5 zat ik op de 5:53.

Toen dacht ik, wellicht kan het een PB worden. Die stond op rond de 58.30, en een snel rekensommetje verder wist ik dat ik dan wel flink aan moest poten. Dus dat werd 5:45, 5:44, 5:30 en nog een 5:30. Toen de laatste kilometer zich aandiende wist ik dat het krap zou gaan worden, en het stemmetje in m'n hoofd zei 'naah, ga je niet halen, waarom die moeite doen?' waarop ik héél even vertraagde maar eigenlijk direct dacht 'fuck it, gas erop'. Die laatste kilometer 5:05 gedaan en een PR gelopen van 57:47 _/-\o_ _/-\o_

Omdat de hond netjes mee was gelopen de hele tijd, besloten het laatste stuk iets om te lopen via een wandelroute door het buitengebied zodat ie even los kon en in het water enzo. Dat is voor hem altijd een leuke beloning (denk ik tenminste :P).
Ik train dan niet voor een marathon, maar anderhalf á twee uur hardlopen heb ik eigenlijk niet zo'n issues mee. Ik doe nu eens per week een loopje van tussen de 15 en 20 kilometer. De rest zit tussen de 5 en 10 ergens, met een weekvolume van rond de 35 á 40 kilometer in 4 loopjes. Aankomend weekend heb ik een 21km trail op de planning staan, wat mijn langste loop tot nu toe wordt, maar daar kijk ik eigenlijk wel naar uit.

Weet je wel waarom een zware/eindeloze training je zo tegenstaat? En is het dan vooral het fysieke gedeelte dat zwaar is of het mentale gedeelte?

SVbriX | LEGO in schaal 1:72 | Website | Instagram

• MiKeZZa
Voor de duidelijkheid; ik ben nog niet op dat punt. Maar ik kan me zomaar voorstellen als je 4x per week loopt waaronder een lange loop en dat moet straks in kou/regen/donker dat dat punt komt. Vandaar de vraag (preventief) 🤩

• scrappy.doo
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 20-09 11:42

ik vind het eigenlijk vooral erg fijn om een lange duurloop te doen. Even heerlijk ontspannen en echt een moment voor mezelf. Totaal geen moeite mee om dat week na week uit te voeren in de voorbereiding op een marathon. Ik ben ooit begonnen met een marathon voorbereiding met 3x in de week lopen, soms 4x. Dat werd 4x lopen en soms 5x. De laatste 2 maanden was het eigenlijk meestal 5x en soms 6x. Het liefst zou ik inmiddels elke dag willen lopen. Nu is verslavingsgevoeligheid ook wel een dingetje binnen mijn familie, maar dan liever aan het hardlopen dan aan de drugs denk ik dan maar.

Gek genoeg heb ik vaak wel tijdens de laatste 1 a 2 weken van zo'n blok dat ik denk van: " jemig wat een mafkees ben ik toch dat ik hier nu al die uren aan spendeer" , gevolgd met allerlei kwaaltjes tijdens mijn taper waar ik tijdens die maanden voorbereiding nooit last van heb.
Aan de start van de marathon heb ik er onwijs veel zin in en kijk ik uit naar het stuk na 30km, op kilometer 35 denk ik: "ok, dit gaan we dus ook nooit meer doen". 5 minuten na de finish ben ik alweer aan het denken wat een leuke volgende marathon kan zijn en wat ik daar dan weer beter kan doen. De eerste paar dagen na de marathon vind ik de spierpijn niet zozeer vervelend, omdat het pijn doet, maar vooral dat ik daarom niet kan hardlopen. Ik wil eigenlijk meteen weer verder trainen.

Als ik het zo overzie vind ik die wedstrijden meer een noodzakelijk kwaad en zou ik liever voor altijd blijven trainen 8) (wat natuurlijk ook niet waar is, want ik heb nu alweer zin in mijn volgende marathon... waar ik me opnieuw op 3/4 kan voornemen dat het mijn laatste is)

• gildor
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 22:35

Tja, soms wil het inderdaad even niet. Dat kan dan aan van alles liggen. Maar ik begrijp dat het trainingsschema nog moet starten? Dan is er sowieso niks aan de hand (en zelfs als er een keer een gaatje valt in het schema, komt het in mijn ervaring toch wel goed.)

De mentale kant is heel persoonlijk. Voor mij gaat het om het hardlopen zelf, ongeacht de context. Ik geef daarbij meer om afstand dan om snelheid, wat het makkelijker maakt. Ik kan dus juist genieten van 4x per week lopen, waarvan 1x een lange afstand. De evenementen zijn vervolgens "slechts" peilmomenten. Die bevestigen dan gewoon dat ik de afstand allang aankon en vaak sneller dan ik dacht. Sterker nog: vaak haal ik het ook al wel tijdens de wekelijkse langere trainingsloop :D .

Deze aanpak scheelt volgens mij de stress van het op tijd je trainingsdoelen halen en verlegt bij mij de focus naar genieten van de trainingsloopjes zelf.

• InZane
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 22:18
MiKeZZa schreef op woensdag 16 september 2026 @ 14:23:
Voor de duidelijkheid; ik ben nog niet op dat punt. Maar ik kan me zomaar voorstellen als je 4x per week loopt waaronder een lange loop en dat moet straks in kou/regen/donker dat dat punt komt. Vandaar de vraag (preventief) 🤩
Kou kun je je toch gewoon op kleden? Wat hardlopen betreft ga ik sowieso wel goed op kou, al heb ik wel beter met warmte leren omgaan in de loop der jaren. Gladheid ga ik dan weer niet zo goed op.
Regen boeit me ook niet zo, zolang als het maar niet op standje wolkbreuk is. Ik bedoel van zweten word je ook nat, de douche na afloop is ook nat, dus wat maakt het uit?
Voor de donkere ochtenden en avonden heb ik zo'n mooie borstlamp van de Decathlon. Daar loop ik ook in de donkere polder mee. Ik hou niet zo van lopen in de bebouwde kom, ook niet in het donker. Zal wel een afwijking van me zijn :+

Een lange loop (wat is lang?) zou ik trouwens wel bij voorkeur in het weekend plannen.

• Hazalnootpuur
  • Registratie: December 2024
  • Laatst online: 14:35
MiKeZZa schreef op dinsdag 15 september 2026 @ 15:59:
[...]

Jij had het ook met de plus? Die wordt hier juist volop aangeraden omdat de 18 me zo slecht bevalt... :'(
Ja, en ik was 1 van degenen die ze aanraadden. Vraag me niet meer waarom...
Zat later nog te denken, voor de zeer korte langzame loopjes kunnen ze nog wel even mee. Tot 10 K, zeg maar.
Heb het ook met de zoomfly 6. Die gebruik ik ook bijna nooit meer. Vind dat een beetje een laffe schoen. In vergelijking met de Evo Sl is het allemaal net niet.
Ben geloof ik toch geen Nike-man. Mijn grootste miskoop was de Nike Ultrafly trail of zoiets. Man, man, man. Alsof je bakstenen aan je voeten had. En dat voor 250 euro!

• Hazalnootpuur
Hartloper schreef op dinsdag 15 september 2026 @ 20:29:
[...]

Het blijft individueel. Zowel de Vomero Plus als de Evo SL zijn schoenen die algemeen zeer positief onthaald worden. Bij de Vomero Plus heb ik het gevoel dat in het midden van de schoen een soort zachte bol ligt waar het prettig op lopen is (voor mij dan toch); de EVO SL is een minder zachte schoen maar met een topschuim, en geschikter om echt snel mee te lopen .

Ik denk dat het zaak is om uit te maken waarom precies je de Vomero Plus niet goed vindt, dat kan helpen bij de schoenkeuze in de toekomst.
Dat schreef ik je al eens: te zwaar en te log. Alsof ik schuiten aan mijn voeten heb.
Maar goed, voor loopjes tot 10K kunnen ze nog wel even mee. Daarna ga ik gewoon alles op de Evo SL doen. Daar loop ik langzaam ook heerlijk op. Tweede paar staat al ongebruikt klaar in de kast. Nog 1 paar met de semi-trailzolen erbij en ik kan de winter wel door.

• RBH
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 00:02

RBH

Ik train dan wel niet voor een marathon (maar voor de 4 Mijl en voor Hyrox wedstrijden), maar die doelen is het enige wat mij eigenlijk helpt om de hardloop trainingen af te ronden, want tot nu toe vind ik er nog geen bal aan, aan het hele hardlopen gebeuren, haha.

Het helpt ook niet dat ik niet erg goed ben in hardlopen, na 2,5 km zit mijn hartslag al op 170+ bij snelheden die ik wíl lopen, dus moet ik noodgedwongen afzakken tot 8:30 min/km om uberhaupt in zone 2 regionen te lopen. Als je dan een kilometertje of 7 moet doen, dan ben je daar wel een uur mee bezig. Zelfs met hoge (voor mij) snelheden vind ik het al niet leuk, laat staan die trage loopjes. Muziek of een podcast op helpt me er wel doorheen, maar ik kijk er niet naar uit dat het weer slechter wordt. Gelukkig heb ik nog genoeg wedstrijden staan om de motivatie hoog te houden, maar ik ben benieuwd of ik het hardlopen ooit echt leuk ga vinden. :)

Voor de duidelijkheid, die wedstrijden vind ik dus wél leuk, 100% vanwege de voldoening die het me geeft.

• Blik1984
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 20:56
RBH schreef op woensdag 16 september 2026 @ 15:15:
[...]

Ik train dan wel niet voor een marathon (maar voor de 4 Mijl en voor Hyrox wedstrijden), maar die doelen is het enige wat mij eigenlijk helpt om de hardloop trainingen af te ronden, want tot nu toe vind ik er nog geen bal aan, aan het hele hardlopen gebeuren, haha.

Het helpt ook niet dat ik niet erg goed ben in hardlopen, na 2,5 km zit mijn hartslag al op 170+ bij snelheden die ik wíl lopen, dus moet ik noodgedwongen afzakken tot 8:30 min/km om uberhaupt in zone 2 regionen te lopen. Als je dan een kilometertje of 7 moet doen, dan ben je daar wel een uur mee bezig. Zelfs met hoge (voor mij) snelheden vind ik het al niet leuk, laat staan die trage loopjes. Muziek of een podcast op helpt me er wel doorheen, maar ik kijk er niet naar uit dat het weer slechter wordt. Gelukkig heb ik nog genoeg wedstrijden staan om de motivatie hoog te houden, maar ik ben benieuwd of ik het hardlopen ooit echt leuk ga vinden. :)

Voor de duidelijkheid, die wedstrijden vind ik dus wél leuk, 100% vanwege de voldoening die het me geeft.
Leuk, ik doe het ook vooral voor de kortere wedstrijden zoals een 5km en een Hyrox. dus je bent niet alleen ;)

Ik heb overigens de hardlooptrainingen wel leren te waarderen de laatste tijd, ook de iets langere training van 10-12 km vind ik best te behapstukken.

• SomerenV

SomerenV

It's something!

Ah zo. Als ik 2 maanden terug in de tijd zou gaan en mezelf zou zeggen dat ik het volume moet gaan doen wat ik nu doe, dan zou ik dat echt een verschrikkelijk vooruitzicht vinden. Het idee om anderhalf uur te hardlopen? Hoe de fuck hou je dat vol :'(

Maar je conditie en dergelijke verbetert en je loopt makkelijker langere afstanden. Mentaal gaat het me ook goed af. Niet dat ik nooit in m'n hoofd zit, maar die knop weet ik meestal vrij vlot om te zetten.

• Slickk
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 20:09
Het is bij meer een gewoonte / ritme geworden dat ik zo'n 3x per week hardloop. Als ik een paar dagen mis, voel ik me direct al minder goed (vooral mentaal gezien). Als ik met een marathonschema zit, gaat het vrijwel automatisch omdat ik vrij 'rigide' ben in een training halen. Nu is dat met een jong gezin nog wel eens lastig omdat bepaalde flexibiliteit vraagt, maar goed, hardlopen kan ook 's ochtends vroeg of 's avonds laat. Of zoals vandaag tussen het thuiswerken door tijdens een lunchpauze.

De donkere winterperiode is altijd even wennen, maar in de loop der jaren wat kleding bij elkaar gescharreld (warme tight, warme shirts, etc) en een lampje, dus dat is ook geen issue meer. Ik heb eerder een hekel aan harde wind omdat ik het lastig vind om dan rustiger te lopen (en dus jaagt dat mijn hartslag ongewenst omhoog) dan kou of regen.

• naitsoezn
  • Registratie: December 2002
  • Niet online

naitsoezn

Nait Soez'n!

[...]

Langzaam lopen is ook niet leuk (imho). Als je nog aan het begin staat van een hardloopconditie opbouwen zou ik me niet zo druk maken om hartslagzones e.d. maar gewoon proberen het tempo te lopen dat je vol kunt houden voor de afstand die je gepland hebt. Beter om plezier te hebben / te krijgen en zo het hardlopen beter vol te houden, dan aan opgelegde schema's houden en binnen no-time het plezier kwijt te zijn (en afhaakt).

't Het nog nooit, nog nooit zo donker west, of 't wer altied wel weer licht

• RBH
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 00:02

RBH

naitsoezn schreef op woensdag 16 september 2026 @ 15:41:
[...]

Langzaam lopen is ook niet leuk (imho). Als je nog aan het begin staat van een hardloopconditie opbouwen zou ik me niet zo druk maken om hartslagzones e.d. maar gewoon proberen het tempo te lopen dat je vol kunt houden voor de afstand die je gepland hebt. Beter om plezier te hebben / te krijgen en zo het hardlopen beter vol te houden, dan aan opgelegde schema's houden en binnen no-time het plezier kwijt te zijn (en afhaakt).
Ik snap wat je bedoelt, het is wat lastig uit te leggen, maar voor mij werken doelen en opgelegde schema's juist wel goed. Zoals ik al zei, ik denk niet dat ik hardlopen ooit echt leuk ga vinden, maar door te trainen voor mijn doelen merk ik al wel vooruitgang, dat vind ik wel leuk. :)

• TheOmen
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 18-09 16:55
Ik heb mijn schema en loopdagen zo ingesteld dat ik eigenlijk iedere keer wat anders doe. Nu heb ik het geluk dat we douches heb op mijn werk, dus twee van mijn loopjes doe ik in de lunchpauze (1 x trailen in het bos, 1 x speedwork op de weg), dan nog een loop in de avond vanuit huis, 's zomers tot schemering het bos in, nu vaker met een lamp de polder. En dan in het weekend de lange duurloop op de trails in de buurt.

Door die afwisseling heb ik eigenlijk nooit tegenzin. En op slecht weer kan je je kleden.

Running is nothing more than a series of arguments between the part of your brain that wants to stop and the part that wants to keep going.

• SVMartin
  • Registratie: November 2005
  • Niet online
[...]

Misschien helpt de loopband in de sportschool je? Wellicht heb je daar een schermpje, iemand om mee te kletsen, en kun je de loopband op gewenste snelheid zetten.

• Droplollie
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 19:46
Droplollie schreef op dinsdag 15 september 2026 @ 22:43:
Ik gebruik REN nu een tijdje voor mijn marathontraining voor marathon amsterdam, maar ik twijfel een beetje aan het schema dat ik de laatste weken krijg.

Mijn weekvolume lag de afgelopen tijd rond de 90 km en ik kan in principe vier keer per week trainen. Nu, ongeveer vier weken voor de marathon, plant REN echter maar twee trainingen per week in. Die zijn dan allebei direct 30+ km.

Dat verbaast me nogal. Ik zou zelf eerder iets verwachten als bijvoorbeeld:
  • 1x lange duurloop van ongeveer 30 km
  • 1x 15 km met wat snellere stukken / CS
  • 1x 15 km rustige duur
  • 1x 15 km rond marathontempo
Dus nog steeds een vergelijkbaar weekvolume, maar meer verdeeld over de week en met wat meer variatie.

Twee keer per week 30+ km lopen voelt voor mij vrij ongebruikelijk, zeker omdat er verder helemaal geen kortere trainingen tussen staan.

Zijn er hier mensen met ervaring met REN of met marathonschema’s in het algemeen? Is twee keer 30+ km in één week een logische aanpak in deze fase van de voorbereiding, of zouden jullie het volume ook eerder over drie à vier trainingen verdelen?
Ik heb nog eens wat geschoven in uren met beschikbaarheid (echt met paar minuutjes geschoven), daarna kwam er een wat fatsoenlijke schema uit. Heb de vraag ook nog bij REN neergelegd, maar wacht nog op antwoord.

Nu krijg ik drie weken voor de marathon onderstaande training voorgeschoteld. Benieuwd hoe die valt en de meest belastende training die ik ooit heb gehad denk ik. Gemiddeld komt dit ongeveer uit op mijn marathonpace (3x 30 minuten er iets boven en de rest er iets onder) alleen de laatste 4 km van de marathon hoeven niet. Eigenlijk loop ik hiermee dus ongeveer mijn marathon 3 weken voor de echte wedstrijd. Anderen wel eens zo een intensieve training gedaan 3 weken voor de wedstrijd? Denk dat dit wel klopt overigens.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/S1np7rBuCC_Am9KFWUzdHyqTzyE=/x800/filters:strip_exif()/f/image/PKg6WspPHcT5QNXfMZbvnNUG.png?f=fotoalbum_large

• Hartloper
  • Registratie: Mei 2021
  • Laatst online: 21:21
38km gemiddeld aan marathontempo kan echt niet. Dan loop je zoals je zelf zegt je marathon in training.

3 x 30 minuten in marathontempo met rustige stukken tussendoor, in een duurloop van 32 km, dat zou een logische training zijn.

• Jailhouse
  • Registratie: April 2022
  • Laatst online: 20:14
Ik lees 'opeens' best vaak over te zware trainingen die een app voorschotelt. Kan dat een AI hallucinatie zijn? Want ik neem aan dat elke app AI gebruikt om een schema te genereren. Als je dan niet zelf nadenkt kan het best risicovol worden...

Vrijstaande jaren '30 woning | ZP: 4x 460Wp oost, 4x 460Wp west, 6x 460Wp zuid, Hoymiles | Gasloos sinds juni 2026 | Weheat Sparrow P60 | Isolatie: Buitengevel, spouw, vloer, dak en HR++

• Hartloper
Als ik het even nakijk is voor REN critical speed het tempo dat je loopt als je 30 minuten maximaal loopt.
Om dan 3 keer 30 minuten te lopen in een tempo dat daar net onder ligt, en dat in een duurloop van 38km...

• Spuugvuur
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 22:43
Yup... AI of niet, dan heb je als ontwikkelaar geen kaders gegeven, die training slaat nergens op :D

Even voorzichtig doen hier: afgelopen week af en toe een wat stijve achillespees/pijnlijke hak en de spier buitenzijde onderbeen was gevoelig. Uiteraard links, want als er iets mis is zit het altijd daar. De duurloop zondag had ik de eerste 500-1000m ook echt een pijnlijk gevoel in mijn voet bij de landing, daarna was het weg en heb ik de totale 20km probleemloos uitgelopen, 's avonds en de ochtend erna wel een pijnlijke achilles/hak. Gelijk de fysio gebeld maandag en daar kan ik morgen even langs om even een sanity check te doen want het kan natuurlijk ook uit omliggende spieren/pezen komen gezien het gevoelig is bij de landing op één voet, maar ook als ik gewoon stilsta en alleen op mijn linkerbeen sta en omhoog kom (calf raise). Desondanks gisteravond wel rustig 8 km gelopen en daar in het begin ook gevoelig, maar trok ook weer weg. Vandaag de drempeltraining overgeslagen en nadat alle buien waren overgewaaid maar even op de racefiets gestapt. Wilde eigenlijk gewoon lopen incl. training, maar was voor een keer verstandig :+ Liever iets te voorzichtig nu, dan het verergeren. Die ene training ga ik de marathonvoorbereiding echt niet merken, maar als die ene training zorgt voor meer irritatie, dus bijv. meer trainingen moeten aanpassen, dan ga ik dat in de voorbereiding wel echt merken. Even verstandig en voorzichtig zijn dus. Ik wist niet dat ik het in me had (en vind het eerlijk gezegd nog steeds een overdreven reactie :D).

Hoe dan ook is het niets ernstigs, het is echt mild en beginnend, daarom juist er direct bij zijn om te checken of mijn gevoel klopt en of ik daar dan de juiste oefeningen aan heb gekoppeld.

"Everybody is a genius. But if you judge a fish by its ability to climb a tree, it will live its whole life believing that it is stupid."

• Droplollie
Hartloper schreef op woensdag 16 september 2026 @ 22:25:
Als ik het even nakijk is voor REN critical speed het tempo dat je loopt als je 30 minuten maximaal loopt.
Om dan 3 keer 30 minuten te lopen in een tempo dat daar net onder ligt, en dat in een duurloop van 38km...
Het is op sub-CS tempo. CS-tempo is voor mij iets van 3:50, sub-CS ongeveer 4:05. Al met al zou ik in die training gemiddeld ongeveer 5 seconden boven marathontempo lopen. Alsnog natuurlijk heel belastend. Dan is of mijn ambitie wellicht iets te laag (wil sub-3 lopen, maar mogelijk zit er meer in) of de training simpelweg te zwaar. Ik ga het ook nog eens bij REN checken

• kepler
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 22:10
Ik heb regelmatig geen zin om te gaan trainen, zeker niet als het zeikt van de regen, het donker is, 3 graden en windkracht 6.

Ik weet ook dat ik nooit spijt heb van een training die ik alsnog heb gedaan, maar wel spijt kan hebben van een training die ik niet heb gedaan.

Dus ik ga maar altijd :')

• Juancho
De maker REN is hier toch ook actief? Ben wel benieuwd naar zijn uitleg over dit specifieke geval.

Garmin Forerunner 265 |Samsung Galaxy S23 | Polestar 2 MidYear 2026 Prime + B&W audio | MacBook Air 13" M5 24GB 1TB

• maikel_rox
  • Laatst online: 18:38
Ik denk niet dat Michel Butter, Jim van der Berg en Guido Hartensveld hier actief zijn :)

• Roozzz
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 22:27
Hartloper schreef op woensdag 16 september 2026 @ 22:03:
38km gemiddeld aan marathontempo kan echt niet. Dan loop je zoals je zelf zegt je marathon in training.

3 x 30 minuten in marathontempo met rustige stukken tussendoor, in een duurloop van 32 km, dat zou een logische training zijn.
Ik weet niet zo goed wat dit sub-cs tempo is. Op basis van de beschrijving van de app zou ik denken grofweg marathon tempo. Met duidelijk lange rust ertussen. Dat is een stevige maar realistische training.

De beschrijving die @Droplollie eraan toevoegt maakt het verwarrend. Gemiddeld kan dit niet eindigen rond marathon tempo. Of lollie en de app zijn het grondig oneens over het doel tempo :+

De delta is ren minuutje of 10-15 schat ik. En dat maakt wel het verschil tussen een stevige training en iets belachelijks.

If you can see, look. If you can look, observe

• Hillshade
  • Registratie: December 2023
  • Laatst online: 17-09 17:10
Juancho schreef op dinsdag 15 september 2026 @ 14:30:
Pff, kom net bij mijn fysio vandaan voor de klachten aan mijn ondervoet en hij schat de kans 99% in dat ik een stressfractuur in de voet. Dit is een kleine scheur of vermoeidheidsbreuk in het bot die ontstaat door langdurige en herhaalde overbelasting. Is bij mij dan ontstaan toen ik doortrainde van de halve marathon voor een hele marathon. Toen ik de, volgens mij, 27km aantikte kon ik ook niet meer van de pijn weet ik nog. Sinds die tijd ook nooit echt helemaal rust genomen wbt hardlopen/tennis/lange wandelingen etc. Alleen een stuk minder, ook omdat daarna het gezeur met mijn hart naar voren kwam en ik sowieso minder mocht sporten. Maar helaas is die stressfractuur niet genezen in die periode.

Om het 100% zeker te weten kan ik de huisarts vragen voor een scan/echo, dan zien ze dat. Vervelende is dat je er niks anders tegen kan doen dan eerst een week of 6-8 volledige rust wbt belasting met sporten (helemaal rust geven kan je de voet natuurlijk niet) en als dat niet helpt of er stiekem toch belasting is (bijv. hond uitlaten, kleine stukjes lopen etc) moet de voet in het gips om de breuk/scheur te laten genezen. Het zit me zo ook niet mee zeg pff, raak er een beetje down door omdat sporten gewoon heel belangrijk voor mij is.
Mijn advies is om zo snel mogelijk de oorzaak te achterhalen.

Ik ben het afgelopen jaar al bijna 10 verschillende diagnoses verder vanwege pijn in mn linkervoet, maar eindelijk vorige maand een mri kunnen krijgen en het is uiteindelijk iets anders dan alle experts gokten die ik gezien had (vocht in het bot + kleine afwijking in het kraakbeen). Uiteindelijk moet ik over 2 maanden onder het mes en voor ik weer kans heb op hardlopen zitten we in februari. Dan is het +- een jaar nadat ik met klachten begon. Wat ik wil zeggen: je kan maar beter snel exact weten wat er aan de hand is.

• Juancho
Hillshade schreef op donderdag 17 september 2026 @ 08:59:
[...]

Mijn advies is om zo snel mogelijk de oorzaak te achterhalen.

Ik ben het afgelopen jaar al bijna 10 verschillende diagnoses verder vanwege pijn in mn linkervoet, maar eindelijk vorige maand een mri kunnen krijgen en het is uiteindelijk iets anders dan alle experts gokten die ik gezien had (vocht in het bot + kleine afwijking in het kraakbeen). Uiteindelijk moet ik over 2 maanden onder het mes en voor ik weer kans heb op hardlopen zitten we in februari. Dan is het +- een jaar nadat ik met klachten begon. Wat ik wil zeggen: je kan maar beter snel exact weten wat er aan de hand is.
Goede! Ik loop er ondertussen ok al bijna een half jaar mee omdat ik altijd zelf dacht, met wat minder intensief trainen en her en der een weekje rust gaat het vanzelf wel over. Dat leek ook zo, maar na een korte run of stevige wandeling kwam het gelijk weer terug. Volgens de fysio ook een teken dat het niet perse overbelasting is maar eerder iets van een stressfractuur. Echter, ik heb gistermiddag al die X scan gehad en ze zagen juist niet direct een stressfractuur. Wil niet zeggen dat het er niet zit, het kan wat dieper liggen omdat het al flink ouder is dus de arts ging er nog beter naar kijken. Morgenochtend de huisarts bellen voor de uitslag. Komt daar niks uit wil het nog niet zeggen dat er niks zit natuurlijk, daarvoor heb je echt een MRI scan nodig die ik dan ook gelijk wil aanvragen.

Duidelijkheid is idd belangrijk. Ik weet nu ook niet goed wat slim is, niet hardlopen maar wel tennissen (ik heb dan minder last door andere bewegingen blijkbaar) of helemaal de voet lopende het onderzoek rust geven. Ofja, eigenlijk weet ik het wel, maar wij als sporters geven niet makkelijk toe ;)

• Slickk
Droplollie schreef op woensdag 16 september 2026 @ 22:54:
[...]

Het is op sub-CS tempo. CS-tempo is voor mij iets van 3:50, sub-CS ongeveer 4:05. Al met al zou ik in die training gemiddeld ongeveer 5 seconden boven marathontempo lopen. Alsnog natuurlijk heel belastend. Dan is of mijn ambitie wellicht iets te laag (wil sub-3 lopen, maar mogelijk zit er meer in) of de training simpelweg te zwaar. Ik ga het ook nog eens bij REN checken
Als je doel sub 3 is, dan zit je marathontempo rond de 4:15. Je duurlooptempo ligt dan rond de 5:30.

Als je vast wil houden aan dit format, zou ik de training aanpassen naar 3 blokken van 30 minuten op marathontempo. Dan loop je anderhalf uur dus 21km op marathontempo. De rest echt rustiger lopen, 5:00 is niet rustig.

De training die je nu voorgeschoteld krijgt slaat nergens op, veel te intensief. 3 weken van tevoren de zwaarste training doen vind ik trouwens wel kloppend.

Maar zelfs al zou je mijn aangepaste training volgen, dan is het echt bizar zware training voor "ons" niveau. Mijn zwaarste training 'ooit' was 5km warming up (5'30) + 21km op marathontempo (4'15) + 10km cooling down (5'30). Het gaf veel vertrouwen, maar eigenlijk is 21km op marathontempo voor dit niveau al te veel. 15km op marathontempo, bijv 3 blokjes á 5km, zou al voldoende moeten zijn. Trainings-technisch is 21km op marathontempo (als je gaat voor een relatief snelle marathon) niet nodig maar het gaf mij heel veel vertrouwen als het lukte en was een soort persoonlijke test. :)

Voor mij is critical speed en sub-cs... Ja, leuk, maar is dan sub-cs vergelijkbaar met threshold/anaerobe drempel? Threshold is qua tempo iets sneller dan halve marathon tempo. Ik wil het niet nog ingewikkelder maken, maar cs is (nog) niet een hele gangbare term in de hardloopwereld. Komt vanuit het wielrennen gok ik en dat is ergens wel logisch gezien de makers van Ren eerder Join ontwikkelden wat een vergelijkbare app is voor wielrenners.
edit:
ik zie nu dat "duurzone" op 4:38 - 4:48 ofzo staat 8)7 Dat maakt die training al helemaal belachelijk want op dit niveau is dat simpelweg geen duurtempo. Dan loop je jezelf de vernieling in, want als het "goed" is ben je al vermoeid van de trainingsweken daarvoor. Overbelasting ligt dan echt op de loer en als duurtempo 4:40 gaan aan houden is trainings-technisch gewoon dom. Maar ik ben dan ook voorstander van óf echt rustig lopen óf op tempo lopen (80% echt zone 2 en 20% echt op tempo z4 / interval z5) en niet van ergens tussenin. En ja, 90% van de mensen die zeggen dat ze rustig in zone 2 lopen, lopen eigenlijk te snel in zone 3 (inclusief mezelf de eerste paar jaar).

[ Voor 14% gewijzigd door Slickk op 17-09-2026 10:03 ]

• Slickk
Jailhouse schreef op woensdag 16 september 2026 @ 22:11:
Ik lees 'opeens' best vaak over te zware trainingen die een app voorschotelt. Kan dat een AI hallucinatie zijn? Want ik neem aan dat elke app AI gebruikt om een schema te genereren. Als je dan niet zelf nadenkt kan het best risicovol worden...
De meeste apps werken tegenwoordig best oké voor een gemiddelde hardloper, maar het niveau van @Droplollie is niet gemiddeld maar relatief snel. De makers van REN beweren dat de app ook goed zou werken voor hardlopers die sneller dan 3u30m een marathon lopen, maar zoals je ziet gaat dat niet altijd goed.

Het is niet per se hallucineren denk ik, zijn volgens mij gewoon geschreven algoritmes met achterliggende formules gebaseerd op critical speed. En ja, daar kunnen fouten in zitten of voor 90% van de gebruikers prima zijn maar voor 10% van de gebruikers rare trainingen opleveren. Ik denk niet dat de aanvraag van een schema eerst nog door een AI model gaat want dat lijkt me vrij prijzig aan verwerkingskosten/API tokens aan de achterkant van REN. Ze zouden er dan ook minder controle over hebben dan zelf alle code / algoritmes in beheer hebben en daaraan sleutelen (wat ze ook actief doen).

Zelf stuur ik liever aan op hartslag, omdat je met wind tegen of heuvel op echt niet hetzelfde tempo vast moet houden. In dat boek van Norwegian Singles Method staan wat leuke tabellen hierover; niet wetenschappelijk, maar de schrijver geeft bruikbare inschattingen op basis van allerlei data dat bijv wind tegen 10% extra effort is en wind mee slechts 5% voordeel oplevert, en zijwind ook alsnog irritant is omdat je moet corrigeren. De precieze percentages weet ik niet uit mijn hoofd dus het steekt iets anders in elkaar, maar vandaar dat beoogd tempo niet heilig moet zijn door factoren zoals elevation (heuvel op, heuvel af), wind, zon/temperatuur, etc.

Moet erbij zeggen dat hartslag ook weer niet perfect is want als je ziek begint te worden is die hoger, als je stress hebt op werk of thuis is die hoger, als je veel koffie drinkt of rookt is je hartslag anders, etc.

• Hartloper
Ja, critical speed is een sexy term, maar het is niet handig dat er nog maar eens een nieuwe term bijkomt.

En zoals @Roozzz zegt het maakt veel verschil of die “sub CS” iets trager is dan critical speed of pakweg 20-30 sec/km trager.

Ook volledig akkoord met de kleine lettertjes van @Slickk , het tempo tussen de blokken is veel te hard.
Het lijkt een Canova-style training met stukken net onder en net boven marathontempo. Goed voor profs en misschien één van de redenen dat er nu onder de 2 uur gelopen is.
Maar voor een recreant, zelfs een goede zoals @Droplollie , is dat een zeer belastende training.

• SVMartin
  • Niet online
Slickk schreef op donderdag 17 september 2026 @ 09:58:
[...]

Als je doel sub 3 is, dan zit je marathontempo rond de 4:15. Je duurlooptempo ligt dan rond de 5:30.
Ik denk dat je best eens gelijk hebt met je gehele post, maar hier zit natuurlijk een aanname. Namelijk dat bij iedereen de verhouding in tempo tussen de verschillende zones gelijk is. Dat is niet zo. Ik ben dan ook heel erg benieuwd hoe de makers van Ren hier naar kijken in dit specifieke geval. Nogmaals: ik zou wel je advies ter harte nemen en de training lichter maken.
Als je vast wil houden aan dit format, zou ik de training aanpassen naar 3 blokken van 30 minuten op marathontempo. Dan loop je anderhalf uur dus 21km op marathontempo. De rest echt rustiger lopen, 5:00 is niet rustig.

De training die je nu voorgeschoteld krijgt slaat nergens op, veel te intensief. 3 weken van tevoren de zwaarste training doen vind ik trouwens wel kloppend.

Maar zelfs al zou je mijn aangepaste training volgen, dan is het echt bizar zware training voor "ons" niveau. Mijn zwaarste training 'ooit' was 5km warming up (5'30) + 21km op marathontempo (4'15) + 10km cooling down (5'30). Het gaf veel vertrouwen, maar eigenlijk is 21km op marathontempo voor dit niveau al te veel. 15km op marathontempo, bijv 3 blokjes á 5km, zou al voldoende moeten zijn. Trainings-technisch is 21km op marathontempo (als je gaat voor een relatief snelle marathon) niet nodig maar het gaf mij heel veel vertrouwen als het lukte en was een soort persoonlijke test. :)

Voor mij is critical speed en sub-cs... Ja, leuk, maar is dan sub-cs vergelijkbaar met threshold/anaerobe drempel? Threshold is qua tempo iets sneller dan halve marathon tempo. Ik wil het niet nog ingewikkelder maken, maar cs is (nog) niet een hele gangbare term in de hardloopwereld. Komt vanuit het wielrennen gok ik en dat is ergens wel logisch gezien de makers van Ren eerder Join ontwikkelden wat een vergelijkbare app is voor wielrenners.
edit:
ik zie nu dat "duurzone" op 4:38 - 4:48 ofzo staat 8)7 Dat maakt die training al helemaal belachelijk want op dit niveau is dat simpelweg geen duurtempo. Dan loop je jezelf de vernieling in, want als het "goed" is ben je al vermoeid van de trainingsweken daarvoor. Overbelasting ligt dan echt op de loer en als duurtempo 4:40 gaan aan houden is trainings-technisch gewoon dom. Maar ik ben dan ook voorstander van óf echt rustig lopen óf op tempo lopen (80% echt zone 2 en 20% echt op tempo z4 / interval z5) en niet van ergens tussenin. En ja, 90% van de mensen die zeggen dat ze rustig in zone 2 lopen, lopen eigenlijk te snel in zone 3 (inclusief mezelf de eerste paar jaar).

• Slickk
SVMartin schreef op donderdag 17 september 2026 @ 12:47:
[...]

Ik denk dat je best eens gelijk hebt met je gehele post, maar hier zit natuurlijk een aanname. Namelijk dat bij iedereen de verhouding in tempo tussen de verschillende zones gelijk is. Dat is niet zo. Ik ben dan ook heel erg benieuwd hoe de makers van Ren hier naar kijken in dit specifieke geval. Nogmaals: ik zou wel je advies ter harte nemen en de training lichter maken.

[...]
Hmm, in mijn ervaring en gesprekken met hardlopers van allerlei niveaus voelt dat voor mij niet echt als een aanname, en die verhouding is wel degelijk gelijk tussen lopers. Zo heb ik twee vrienden die compleet andere max hartslag hebben (want ieder lichaam is anders) maar wel dezelfde tempo's lopen en dezelfde intensiteit ervaren daarbij. Het lijkt mij dat Ren ook diezelfde verhouding toepast, met ietwat andere terminologie. Zone 2 ligt bijv tussen 60% ~ 75% van max hartslag.

Verder leun ik behoorlijk op de theorie vanuit Dr. Jack Daniels' marathon training boek en bijbehorende v.02 calculator: https://vdoto2.com/calculator , met de aanpassing dat vanuit de Norwegian Singles methode een easy run gerust nog wat easier mag zijn.

Dat wil niet zeggen dat het feitelijk een exacte wetenschap is, maar die methodiek werkt voor velen goed en maakt het inzichtelijk welke tempo's bij welke niveaus passend zijn.

[ Voor 12% gewijzigd door Slickk op 17-09-2026 13:00 ]

• kepler
Slickk schreef op donderdag 17 september 2026 @ 12:57:
[...]

Hmm, in mijn ervaring en gesprekken met hardlopers van allerlei niveaus voelt dat voor mij niet echt als een aanname, en die verhouding is wel degelijk gelijk tussen lopers. Zo heb ik twee vrienden die compleet andere max hartslag hebben (want ieder lichaam is anders) maar wel dezelfde tempo's lopen en dezelfde intensiteit ervaren daarbij. Het lijkt mij dat Ren ook diezelfde verhouding toepast, met ietwat andere terminologie. Zone 2 ligt bijv tussen 60% ~ 75% van max hartslag.

Verder leun ik behoorlijk op de theorie vanuit Dr. Jack Daniels' marathon training boek en bijbehorende v.02 calculator: https://vdoto2.com/calculator , met de aanpassing dat vanuit de Norwegian Singles methode een easy run gerust nog wat easier mag zijn.

Dat wil niet zeggen dat het feitelijk een exacte wetenschap is, maar die methodiek werkt voor velen goed en maakt het inzichtelijk welke tempo's bij welke niveaus passend zijn.
Mijn laag zone 2 tempo (dus mijn easy run), ligt rond de 5.30-5.45. Maar mijn marathon tempo ligt echt niet bij 4.15 :D

Aan de andere kant, heb afgelopen jaar vooral heel veel easy runs gedaan (met hoogtemeters) voor een ultra. Sinds deze week soort van begonnen aan mijn marathon training op basis van de Norwegian singles. En mijn huidige marathon tempo schat ik in op 4.50. Op dit moment is dat net in zone 3.

Dus misschien is er gewoon nog een heleboel te winnen :') Maar ik verwacht niet de 4.15 te kunnen halen...

• Spuugvuur
Nou, het oordeel van de fysio is binnen :+ Hij was vooral trots dat ik was gaan fietsen gisteren. Geen verdikking, wel geïrriteerd, zowel peesplaat, achilles als een stijve kuit. Wat simpele oefeningen en tips meegekregen, voor 80% wat ik zelf al deed dus dat was een bevestiging voor mezelf. Verder geen heuveltraining en explosiviteit, maar wat hem betreft geen aanleiding om nu minder te lopen. Dat past perfect binnen mijn schema, want dan hoef ik alleen de sprintjes over te slaan.

En hij vroeg of rechts pijnlijk was dus ik zei: "Nou, nee, niet meer dan anders en verwacht". Moest ie lachen: "Ja, duidelijk een lange afstandsloper, jullie zijn gek."

Toevoeging: Mijn linkervoet knikte niet heel erg in, hij had meer verwacht obv dat ik zei dat dit bij mij altijd een probleem was. Mijn krachttraining specifiek voor mijn voet heeft dus geholpen en moet ik vooral mee doorgaan!

[ Voor 14% gewijzigd door Spuugvuur op 17-09-2026 13:41 ]

"Everybody is a genius. But if you judge a fish by its ability to climb a tree, it will live its whole life believing that it is stupid."

• Sir Utholdenhet
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 20-09 01:05
kepler schreef op donderdag 17 september 2026 @ 13:31:
[...]

Mijn laag zone 2 tempo (dus mijn easy run), ligt rond de 5.30-5.45. Maar mijn marathon tempo ligt echt niet bij 4.15 :D

Aan de andere kant, heb afgelopen jaar vooral heel veel easy runs gedaan (met hoogtemeters) voor een ultra. Sinds deze week soort van begonnen aan mijn marathon training op basis van de Norwegian singles. En mijn huidige marathon tempo schat ik in op 4.50. Op dit moment is dat net in zone 3.

Dus misschien is er gewoon nog een heleboel te winnen :') Maar ik verwacht niet de 4.15 te kunnen halen...
Ik zeg niet dat het klopt of niet klopt, kom zelf net aan de 5:30 als ik 10km goed probeer volgens mijn horloge (nog nooit echt geprobeerd), maar ik kan me voorstellen dat de bandbreedte eerder de andere kant op werkt. 4:15 komt op 5:30, niet andersom. 4:45 komt mogelijk bij 5:45 uit, wat weer binnen jouw tempo zit. Geen idee hoor, maar deze kant op lijkt mij logischer dan andersom. Lijkt me dat je een minimum inspanning sowieso moet doen en er weinig verschil zit in HR tussen langzaam en erg langzaam. Bij mij zit 7:10 en 6:20 allemaal in dezelfde zone 2.

Door werkloosheid, drukte en mentale vermoeidheid de afgelopen 2 weken erg weinig gelopen. Intentie was er wel, maar uitvoering totaal niet. Wel vaak gegaan, maar vaak maar kort. Ik merk dat 50 minuten of langer echt planwerk wordt en mentaal zwaar is om te beginnen, terwijl iets korter overal wel tussen past en "dat doen we eventjes" gaat. Na het weekend hopelijk iets meer ruimte om te trainen om nog steeds mijn 2uur te halen op 1 november. Volgens Garmin moet dat makkelijk lukken, maar heb dat gevoel zelf nog totaal niet.

• kepler
Sir Utholdenhet schreef op donderdag 17 september 2026 @ 14:23:
[...]

Ik zeg niet dat het klopt of niet klopt, kom zelf net aan de 5:30 als ik 10km goed probeer volgens mijn horloge (nog nooit echt geprobeerd), maar ik kan me voorstellen dat de bandbreedte eerder de andere kant op werkt. 4:15 komt op 5:30, niet andersom. 4:45 komt mogelijk bij 5:45 uit, wat weer binnen jouw tempo zit. Geen idee hoor, maar deze kant op lijkt mij logischer dan andersom. Lijkt me dat je een minimum inspanning sowieso moet doen en er weinig verschil zit in HR tussen langzaam en erg langzaam. Bij mij zit 7:10 en 6:20 allemaal in dezelfde zone 2.

Door werkloosheid, drukte en mentale vermoeidheid de afgelopen 2 weken erg weinig gelopen. Intentie was er wel, maar uitvoering totaal niet. Wel vaak gegaan, maar vaak maar kort. Ik merk dat 50 minuten of langer echt planwerk wordt en mentaal zwaar is om te beginnen, terwijl iets korter overal wel tussen past en "dat doen we eventjes" gaat. Na het weekend hopelijk iets meer ruimte om te trainen om nog steeds mijn 2uur te halen op 1 november. Volgens Garmin moet dat makkelijk lukken, maar heb dat gevoel zelf nog totaal niet.
Goed punt, klinkt logisch

• WizzlerNL
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 20:29
Toen ik knetter fit sub 3 liep was mijn long run in zone 2 pace 4:50 tot boven de 25km. Mijn 5k pace en zone 2 pace lagen toen 70sec uit elkaar

• Maikie18
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 21:06
Paar snelle personen tussen hier zie ik op de PR sheet. Zelf ben ik vorig jaar begonnen met hardlopen na een jaar te hebben gefietst. Ik dacht dat ik wel een redelijke conditie had opgebouwd maar lopen is toch echt andere koek. 3 maanden langzaam opgebouwd en toen met een kerstloop meegedaan liep toen een 5km in 24:06, was daar toch best trots op. Dit jaar iets meer de focus op het hardlopen in plaats van fietsen. Veel duurloopjes gedaan tussen 5-10km. Al even geen pr poging meer gedaan maar laatst wel een 3km @4:10 gemiddeld maar dat was te snel, benen konden het wel maar ademhaling zat heel hoog ben toen maar gaan wandelen. Nu sinds een paar maanden aan het trainen met een app genaamd trimetra krijg voor mijn gevoel veel duurtrainingen voorgeschoteld maar die keren dat ik tempo moet lopen voelen echt heel goed. Ik hoop tegen het einde van het jaar 23:00 te lopen.

WH-MDC09J + PAW-TD30C1E5-HI | 10.44 kWp O/W | Venus v3 - 5.12kWh V148 - CT003 V116 - BMS 112 - Modi:NOM

• Droplollie
Dank voor alle reacties, o.a. @Hartloper en @Slickk .

Paar puntjes:

- critical speed is de snelheid die je voor een periode van 30 minuten kunt volhouden bij een max inspanning. Daar zit echt wel een sterke onderbouwing onder, zou adviseren de podcast van REN daarover te beluisteren. Dat snijdt echt wel hout.

- Er werd genoemd dat ik met mijn beoogde marathontempo van 4:15, mijn z2 loopjes in 5:30 zou moeten lopen. Dat is wellicht zo als je vuistregels aanneemt, maar elk geval is individueel. Ik kan vrij lang op een vlakke hartslag in z2 blijven lopen op relatief hoog tempo. REN berekent dit in een kalibratieloop: een duurtest van 60 minuten op een vlak parcours waarbij je zoekt naar de hartslag waarbij je aerobe ontkoppeling (hartslagdrift) rond de 5% blijft. Dan kom ik uit op een tempo van 4:28 min/km. Als je dat in zones wil uitdrukken is dat bovenkant zone 2, begin zone 3. Je eerste omslagpunt. Ik loop mijn duurloopjes in 4:50 min/km en dat is echt met gemak in mijn zone 2. Ik blijf dus met dat tempo echt nog ruim in zone 2 qua hartslag. Ik weet vrij goed wat mijn zone 2 is vwb hartslag omdat ik daar een uitgebreide sporttest voor heb gedaan. De sportarts was toen ook verbaast dat mijn eerste drempel heel hoog ligt en mijn zones 3 en 4 vrij smal zijn, maar dat blijkt vaker voor te komen met wat meer getrainde lopers. M.a.w.: mijn z2 tempo is inderdaad relatief snel en je kunt niet zonder meer zeggen op basis van vuistregels dat die 5:30 zou moeten zijn. Ik wil me absoluut niet met elite lopers vergelijken, maar het is wel zo dat hoe hoger het niveau van de lopers wordt hoe kleiner het verschil wordt tussen de verschillende tempo drempels, dus het verschil tussen de AeT/aerobe drempel/LT1 en de anaerobe drempel/LT2 is minimaal. Als voorbeeld: het verschil tussen het marathon tempo en halve marathon tempo van de wereldtop is max 10 sec/km. Dat verschil is op lager niveau een stuk groter (bij mij ongeveer al 20 sec/km).

- dan voor wat betreft die training: daar ben ik het met iedereen eens dat die volgens mij echt te zwaar en te belastend is. Het lijkt inderdaad min of meer een training waarbij de helft net boven en de helft net onder marathonpace is, maar dan is de lengte gewoon te lang als ik daarmee op 38 km uit kom. REN heeft hier uitgebreid op gereageerd (zie hieronder) en op basis van dat antwoord maak ik eigenlijk wel op dat het hier scheef loopt omdat mijn tempo's relatief hoog zijn: ze rekenen met bepaalde tijd lopen in bepaalde zones. En in mijn geval resulteert dat in veel kilometers. Ik ga deze training dus iets anders aanpakken: dat wordt 3 blokken op marathonpace en de anderen zone 2. Overigens heb ik afgelopen zondag deze training wel gedaan in sub-CS tempo, maar dan 2 x30 minuten in plaats van 3x30 minuten (uiteindelijk 31 km in 2:15 uur). Hij was pittig, maar ging verrassend goed en was daar echt na een paar dagen wel weer goed van hersteld om weer volgende trainingen te kunnen doen. Maar goed 3x30 minuten lijkt me dus te gortig, dus ga het tempo wat naar beneden schroeven, waardoor ik denk ik op ongeveer 35 km uitkom. Ik heb die trainingen vaker gedaan en vond ze heel pittig, maar ben ervan overtuigd dat ik daarmee mn lichaam niet overbelast en dat ik die prikkel 3 weken voor wedstrijd wel kan verdragen.

Al met al moet ik zeggen dat REN me in deze voorbereiding wel tot de limieten pusht, wil het wel als test volledig volgen, maar komende training schroef ik dus wel iets naar beneden bij. Ben benieuwd wat het resultaat wordt in Amsterdam.

Reactie REN (heel netjes uitgelegd):Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/bCfBbneR3H0uFx3Y_mwt2hzRpXQ=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/MDMqumbXSWmx3bLBE0qfzoOJ.jpg?f=fotoalbum_large

• Aandeijssel
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 20-09 10:54
Leuk kleine kinderen! Heb de verkoudheid overgenomen en knallende koppijn. Nu twee dagen overgeslagen dus morgen maar een dubbele loop inhalen. Zondag staat een halve marathon op snelheid geplant maar denk dat ik er ez pace van ga maken.

vanaf volgende week 6 weken te gaan tot Den Haag, pak het snelheidswerk vanaf volgende week op (blokken marathon tempo, misschien een snelle 10k etc).

• -LS-
  • Laatst online: 20:18

-LS-

Happy as a pig in shit

Aandeijssel schreef op vrijdag 18 september 2026 @ 09:00:
Leuk kleine kinderen! Heb de verkoudheid overgenomen en knallende koppijn. Nu twee dagen overgeslagen dus morgen maar een dubbele loop inhalen. Zondag staat een halve marathon op snelheid geplant maar denk dat ik er ez pace van ga maken.

vanaf volgende week 6 weken te gaan tot Den Haag, pak het snelheidswerk vanaf volgende week op (blokken marathon tempo, misschien een snelle 10k etc).
Balen. Gelukkig nog 6 weken te gaan. Hopen dat het meevalt en je training niet teveel in de war gooit.

Verkoudheden kijk ik sinds hardlopen toch anders naar. Zeker naarmate een wedstrijd dichterbij komt, kan een flinke verkoudheid behoorlijk wat roet in het eten gooien.

• kepler
Aandeijssel schreef op vrijdag 18 september 2026 @ 09:00:

Let op met het inhalen van trainingen, dat kan voor problemen zorgen... Zeker als je ze hebt overgeslagen om je niet lekker was.

• XyS
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 22:37

XyS

0.o.O

Droplollie schreef op donderdag 17 september 2026 @ 22:00:
Dank voor alle reacties, o.a. @Hartloper en @Slickk .

Paar puntjes:

- critical speed is de snelheid die je voor een periode van 30 minuten kunt volhouden bij een max inspanning. Daar zit echt wel een sterke onderbouwing onder, zou adviseren de podcast van REN daarover te beluisteren. Dat snijdt echt wel hout.

- Er werd genoemd dat ik met mijn beoogde marathontempo van 4:15, mijn z2 loopjes in 5:30 zou moeten lopen. Dat is wellicht zo als je vuistregels aanneemt, maar elk geval is individueel. Ik kan vrij lang op een vlakke hartslag in z2 blijven lopen op relatief hoog tempo. REN berekent dit in een kalibratieloop: een duurtest van 60 minuten op een vlak parcours waarbij je zoekt naar de hartslag waarbij je aerobe ontkoppeling (hartslagdrift) rond de 5% blijft. Dan kom ik uit op een tempo van 4:28 min/km. Als je dat in zones wil uitdrukken is dat bovenkant zone 2, begin zone 3. Je eerste omslagpunt. Ik loop mijn duurloopjes in 4:50 min/km en dat is echt met gemak in mijn zone 2. Ik blijf dus met dat tempo echt nog ruim in zone 2 qua hartslag. Ik weet vrij goed wat mijn zone 2 is vwb hartslag omdat ik daar een uitgebreide sporttest voor heb gedaan. De sportarts was toen ook verbaast dat mijn eerste drempel heel hoog ligt en mijn zones 3 en 4 vrij smal zijn, maar dat blijkt vaker voor te komen met wat meer getrainde lopers. M.a.w.: mijn z2 tempo is inderdaad relatief snel en je kunt niet zonder meer zeggen op basis van vuistregels dat die 5:30 zou moeten zijn. Ik wil me absoluut niet met elite lopers vergelijken, maar het is wel zo dat hoe hoger het niveau van de lopers wordt hoe kleiner het verschil wordt tussen de verschillende tempo drempels, dus het verschil tussen de AeT/aerobe drempel/LT1 en de anaerobe drempel/LT2 is minimaal. Als voorbeeld: het verschil tussen het marathon tempo en halve marathon tempo van de wereldtop is max 10 sec/km. Dat verschil is op lager niveau een stuk groter (bij mij ongeveer al 20 sec/km).

- dan voor wat betreft die training: daar ben ik het met iedereen eens dat die volgens mij echt te zwaar en te belastend is. Het lijkt inderdaad min of meer een training waarbij de helft net boven en de helft net onder marathonpace is, maar dan is de lengte gewoon te lang als ik daarmee op 38 km uit kom. REN heeft hier uitgebreid op gereageerd (zie hieronder) en op basis van dat antwoord maak ik eigenlijk wel op dat het hier scheef loopt omdat mijn tempo's relatief hoog zijn: ze rekenen met bepaalde tijd lopen in bepaalde zones. En in mijn geval resulteert dat in veel kilometers. Ik ga deze training dus iets anders aanpakken: dat wordt 3 blokken op marathonpace en de anderen zone 2. Overigens heb ik afgelopen zondag deze training wel gedaan in sub-CS tempo, maar dan 2 x30 minuten in plaats van 3x30 minuten (uiteindelijk 31 km in 2:15 uur). Hij was pittig, maar ging verrassend goed en was daar echt na een paar dagen wel weer goed van hersteld om weer volgende trainingen te kunnen doen. Maar goed 3x30 minuten lijkt me dus te gortig, dus ga het tempo wat naar beneden schroeven, waardoor ik denk ik op ongeveer 35 km uitkom. Ik heb die trainingen vaker gedaan en vond ze heel pittig, maar ben ervan overtuigd dat ik daarmee mn lichaam niet overbelast en dat ik die prikkel 3 weken voor wedstrijd wel kan verdragen.

Al met al moet ik zeggen dat REN me in deze voorbereiding wel tot de limieten pusht, wil het wel als test volledig volgen, maar komende training schroef ik dus wel iets naar beneden bij. Ben benieuwd wat het resultaat wordt in Amsterdam.

Reactie REN (heel netjes uitgelegd):[Afbeelding]
Duidelijk verhaal, begin dit jaar liep ik grotendeels in Z1 om zo de stress op de spieren en pezen laag te houden. Maargoed die zones zeggen op een gegeven moment weinig, ver onder aerobic threshold iig. Tijdens mijn marathon vorig jaar zakte mijn hartslag naar Z2, toen een paar sec sneller gaan lopen dat was gelijk veel zwaarder. Dat was iets van 4:11 eerste helft vs 4:08 tweede helft. Qua conditie zat het goed maar spieren/pezen hadden het er zwaar mee. Jammer genoeg geblesseerd geraakt anders had ik voor 2:50 willen gaan dit jaar.

Volgensmij ben je al lang klaar voor die sub 3, meer heb je niet nodig.

• Don Juansen
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 20-09 05:40
Leuk om te lezen dat er meer Tweakers de Dam tot Damloop doen, hier staat deze ook op de planning samen met mijn vrouw. Normaal zou ik dit als race benaderen, maar ons doel is om samen lachend de eindstreep te halen (duurlooptempo). Ik had als opmaat naar de marathon van Eindhoven ons ingeschreven voor leuk loopje samen, maar zij heeft er iets maar lading aan gegeven. We rennen niet voor de snelste tijd, maar voor meer tijd samen! 8)

Mijn vrouw heeft de ziekte van Machado-Joseph (SCA3) en is zo dapper dat ze een donatiecampagne voor de Hersenstichting is begonnen met haar verhaal. SCA3 is een ernstige hersenaandoening waarvoor nog geen behandeling bestaat. Deze ziekte pakt langzaam je zelfredzaamheid af tot je uiteindelijk niets meer kunt. Haar doel is om geld op te halen voor meer onderzoek en voor hoop dat toekomstige generaties vrij van deze zorgen mogen opgroeien.
Lees hier het verhaal van Marieke en mocht je de Hersenstichting (of haar) een warm hart toedragen - iedere donatie is welkom d:)b

• Stefangrp
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 22:51
Hier beginnen de benen weer terug te komen na een paar pittige dagen en daarna wat rust.

Zondag halve marathon van Cranendonck die ik op marathon tempo of sneller wil doen. Zonder taper dus dat wordt leuk..

De week erna 82k op de planning incl 32k long run met 7, 3,5, 3,5 en 7k op marathon tempo. Serious business!

• Yakolev
  • Registratie: Februari 2011
  • Niet online

Yakolev

met twee maten

Iemand ooit eens een Backyard Ultra geprobeerd? Een rondje van 6.7km elk uur. Wil het binnenkort eens (gelimiteerd - een rondje of 5) proberen. Ik vraag mij af hoe je spieren gaan aanvoelen met elk uur een pauze van 15-20 minuten.

Laat feiten nooit in de weg staan voor goed nieuws

• MattMax
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 18-09 21:49
Yakolev schreef op vrijdag 18 september 2026 @ 13:47:
Iemand ooit eens een Backyard Ultra geprobeerd? Een rondje van 6.7km elk uur. Wil het binnenkort eens (gelimiteerd - een rondje of 5) proberen. Ik vraag mij af hoe je spieren gaan aanvoelen met elk uur een pauze van 15-20 minuten.
Ja, inmiddels een aantal keer. Mijn ervaring is dat iedere loper dit op zijn eigen manier aanpakt. De een loopt bijv. snelle rondjes van 40 minuten om wat extra pauze te hebben. De ander loopt juist heel rustig (55 minuten per rondje) om in een vast ritme te blijven. Voor een rondje of 5 zou ik gewoon je eigen tempo aanhouden en zorgen dat je goed warm blijft in de tussentijd en steeds wat eet.

Als je voor veel rondjes gaat, dan is het heel fijn als je iemand bij je hebt als crew member die kan helpen met simpele dingen. Bijv. af en toe een sokkenwissel, niet vragen wat je wilt eten, maar gewoon twee opties aangeven. Naarmate je verder komt, gaat je denkvermogen er meestal niet op vooruit (zeker als er ook een nacht in zit) 🙂

Hier nog een leuke podcast over de backyard ultra en waarom de Belgen hier zo goed in zijn.

• Yakolev
  • Registratie: Februari 2011
  • Niet online

Yakolev

met twee maten

MattMax schreef op vrijdag 18 september 2026 @ 13:57:
[...]

Ja, inmiddels een aantal keer. Mijn ervaring is dat iedere loper dit op zijn eigen manier aanpakt. De een loopt bijv. snelle rondjes van 40 minuten om wat extra pauze te hebben. De ander loopt juist heel rustig (55 minuten per rondje) om in een vast ritme te blijven. Voor een rondje of 5 zou ik gewoon je eigen tempo aanhouden en zorgen dat je goed warm blijft in de tussentijd en steeds wat eet.

Als je voor veel rondjes gaat, dan is het heel fijn als je iemand bij je hebt als crew member die kan helpen met simpele dingen. Bijv. af en toe een sokkenwissel, niet vragen wat je wilt eten, maar gewoon twee opties aangeven. Naarmate je verder komt, gaat je denkvermogen er meestal niet op vooruit (zeker als er ook een nacht in zit) 🙂

Hier nog een leuke podcast over de backyard ultra en waarom de Belgen hier zo goed in zijn.
Bedankt voor de tips! Het is nog lang niet de bedoeling om aan een officieel evenement mee te doen, maar eens voelen hoe de benen na een pauze nog opereren ben ik wel heel benieuwd naar.

Laat feiten nooit in de weg staan voor goed nieuws

• Hazalnootpuur
Don Juansen schreef op vrijdag 18 september 2026 @ 10:30:
Leuk om te lezen dat er meer Tweakers de Dam tot Damloop doen, hier staat deze ook op de planning samen met mijn vrouw. Normaal zou ik dit als race benaderen, maar ons doel is om samen lachend de eindstreep te halen (duurlooptempo). Ik had als opmaat naar de marathon van Eindhoven ons ingeschreven voor leuk loopje samen, maar zij heeft er iets maar lading aan gegeven. We rennen niet voor de snelste tijd, maar voor meer tijd samen! 8)

Mijn vrouw heeft de ziekte van Machado-Joseph (SCA3) en is zo dapper dat ze een donatiecampagne voor de Hersenstichting is begonnen met haar verhaal. SCA3 is een ernstige hersenaandoening waarvoor nog geen behandeling bestaat. Deze ziekte pakt langzaam je zelfredzaamheid af tot je uiteindelijk niets meer kunt. Haar doel is om geld op te halen voor meer onderzoek en voor hoop dat toekomstige generaties vrij van deze zorgen mogen opgroeien.
Lees hier het verhaal van Marieke en mocht je de Hersenstichting (of haar) een warm hart toedragen - iedere donatie is welkom d:)b
Heftig man! Heel veel plezier samen met de Dam tot Dam-loop.

• polthemol
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 21:25

polthemol

Moderator General Chat
Yakolev schreef op vrijdag 18 september 2026 @ 13:47:
ja en de kunst is om de eerste rondes de route wat te verkennen en op te delen in stukken die makkelijk renbaar zijn en die waar je energie kunt/moet besparen. Mik daarbij dat je steeds/zo lang mogelijk een 10-12 minuten 'pauze' hebt. Dat is genoeg tijd om even te zitten, even naar de wc te gaan, dingen bij te vullen of om te kleden, maar kort genoeg dat je door kunt gaan zonder al snel een pinguinwaggel in te moeten zetten :)

Normaal gezien zul je bij een rondje of 5 er weinig last van hebben. Bedenk dat 6,7km wandelbaar is in een uur, met wat stukjes rennen erbij in een matige sloftempo al helemaal.

Zelfs als het je eerste keer is zou je er nog wel meer dan een rondje of 5 uit moeten kunnen slepen. Een kennedymarsje moet wel lukken dan als je een beetje fit bent. De kunst is doseren en temporiseren. Meer pauze kost meer energie met rennen en dus wil je met zo minimaal mogelijke inspanning de rondjes aftikken.

Nunc purus risus, volutpat sagittis, lobortis at, dignissim sed, sapien

• kenneth
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

kenneth

achter de duinen

The science of critical speed, critical velocity (CV), and critical power training for runners

Een niet heel jonge term maar blijkbaar opeens populair.

Die 3x30' training is trouwens hilarisch. "Chat, ik wil in een ochtendje overtraind raken. Geef me een workout"

Look, runners deal in discomfort. After you get past a certain point, that’s all there really is. There is no finesse here.

• Hartloper
Boeiend, maar voor mij toch wat ingewikkeld.

Overigens heb ik afgelopen zondag deze training wel gedaan in sub-CS tempo, maar dan 2 x30 minuten in plaats van 3x30 minuten (uiteindelijk 31 km in 2:15 uur). Hij was pittig, maar ging verrassend goed en was daar echt na een paar dagen wel weer goed van hersteld.
-> @Droplollie als jij 31 km in gemiddeld 4:21km/min per minuut kan lopen en daar na twee dagen al van hersteld bent, dan is de conclusie duidelijk. Dat is geen 2:59 conditie, dat is 2:50 conditie.
En dan zijn ook de duurloopjes aan 4:50/km niet meer zo gek.

• SomerenV

SomerenV

It's something!

Hartloper schreef op vrijdag 18 september 2026 @ 20:47:

Overigens heb ik afgelopen zondag deze training wel gedaan in sub-CS tempo, maar dan 2 x30 minuten in plaats van 3x30 minuten (uiteindelijk 31 km in 2:15 uur). Hij was pittig, maar ging verrassend goed en was daar echt na een paar dagen wel weer goed van hersteld.
-> @Droplollie als jij 31 km in gemiddeld 4:21km/min per minuut kan lopen en daar na twee dagen al van hersteld bent, dan is de conclusie duidelijk. Dat is geen 2:59 conditie, dat is 2:50 conditie.
Als ik 31km á 4:21/km zou lopen dan ben ik een paar weken later nog kreupel denk ik :D Ik ga aankomende zondag voor het eerst een halve marathon doen qua afstand. Deze week bewust qua kilometers wat rustiger aan gedaan. Qua rondjes was het ook de bedoeling rustig aan te doen, maar dat was afgelopen woensdag dus niet helemaal gelukt. Gisteren niks gedaan, vandaag 3,75km gedaan. Vrouwlief wilde een keer vanuit een ander dorp naar huis hardlopen via het buitengebied, dus ik daarheen hardgelopen terwijl zij met kind op de fiets zat en daarna omgewisseld. Morgen staat er ook geen rondje gepland en dan zondag in de namiddag of vroeg op de avond de 21km doen. Qua weekvolume verandert er dan niks.

Omdat Market Garden nu herdacht wordt hier in de regio leek het me wel toepasselijk een deel van de Liberation Route te lopen. Beginnen in Son, naar Nijnsel, dan Eerde en vervolgens naar huis. Het is een fietsroute dus makkelijk te volgen én veel buitengebied wat ik heerlijk vind.

[ Voor 3% gewijzigd door SomerenV op 18-09-2026 20:57 ]

• Droplollie
Hartloper schreef op vrijdag 18 september 2026 @ 20:47:

Dit zou heel goed kunnen hoor. Ik hou alleen vast aan sub-3 tempo om dat een keer afgevinkt te hebben. Afgelopen mei heb ik dat in Groningen geprobeerd, maar dat liep in de soep vanwege de hitte. Ik heb dus nog nooit sub-3 gelopen, dus wil gewoon starten op dat tempo en hoogstens in de laatste 5 km versnellen als dat er dan nog in zit. Als ik die eenmaal in de pocket heb durf ik ook wel een keer alles of niets te spelen op de marathon en mn PR echt scherp neer te zetten. Het grappige is overigens dat REN ook een verwachte eindtijd geeft voor de marathon en die ligt tussen de 3:00 en 3:13 toch wel merkwaardig 'traag' als je kijkt welke tempo's hij voorgeschoteld (Garmin zegt overigens 2:56 en Strava 2:59, voor wat het waard is). Maar goed heb ook mn gevoel en ervaring van de trainingen en op basis daarvan verwacht ik dat die 3:00 haalbaar zou moeten zijn.

• XyS

XyS

0.o.O

Droplollie schreef op vrijdag 18 september 2026 @ 21:18:
[...]

Dit zou heel goed kunnen hoor. Ik hou alleen vast aan sub-3 tempo om dat een keer afgevinkt te hebben. Afgelopen mei heb ik dat in Groningen geprobeerd, maar dat liep in de soep vanwege de hitte. Ik heb dus nog nooit sub-3 gelopen, dus wil gewoon starten op dat tempo en hoogstens in de laatste 5 km versnellen als dat er dan nog in zit. Als ik die eenmaal in de pocket heb durf ik ook wel een keer alles of niets te spelen op de marathon en mn PR echt scherp neer te zetten. Het grappige is overigens dat REN ook een verwachte eindtijd geeft voor de marathon en die ligt tussen de 3:00 en 3:13 toch wel merkwaardig 'traag' als je kijkt welke tempo's hij voorgeschoteld (Garmin zegt overigens 2:56 en Strava 2:59, voor wat het waard is). Maar goed heb ook mn gevoel en ervaring van de trainingen en op basis daarvan verwacht ik dat die 3:00 haalbaar zou moeten zijn.
Ja dan zouden je trainingen harder zijn dan de marathon zelf, klopt weinig van. En ter informatie, de schatting van Garmin stond bij mij op 2:56 en dat klopte heel goed. Ik liep eerste helft met pacers mee, was heel relaxed (had zelf water mee dus kon de chaos bij waterpunten overslaan).

Vraagje met betrekking tot omslagpunt en hartslag. Ik heb ooit een test gedaan bij SMA met lactaatmeting, toen lag mijn aerobe omslagpunt rond 150 en anaerobe rond 180. Was toen nog niet zo goed getraind, in de loop van de tijd heb ik mijn zones niet echt aangepast maar zoals jij ook al aangeeft kan aerobe en anaerobe omslagpunt heel dicht bij elkaar komen te lliggen. Is er dan ook een klein(er) verschil in hartslag tussen de twee?

Want ik kan nu best een lange duurloop doen in "Z3" zonder noemenswaardige drift. Vraag me af of ik die zones dan anders moet / kan instellen.

• Droplollie
XyS schreef op zaterdag 19 september 2026 @ 09:02:
[...]

Ja dan zouden je trainingen harder zijn dan de marathon zelf, klopt weinig van. En ter informatie, de schatting van Garmin stond bij mij op 2:56 en dat klopte heel goed. Ik liep eerste helft met pacers mee, was heel relaxed (had zelf water mee dus kon de chaos bij waterpunten overslaan).

Vraagje met betrekking tot omslagpunt en hartslag. Ik heb ooit een test gedaan bij SMA met lactaatmeting, toen lag mijn aerobe omslagpunt rond 150 en anaerobe rond 180. Was toen nog niet zo goed getraind, in de loop van de tijd heb ik mijn zones niet echt aangepast maar zoals jij ook al aangeeft kan aerobe en anaerobe omslagpunt heel dicht bij elkaar komen te lliggen. Is er dan ook een klein(er) verschil in hartslag tussen de twee?

Want ik kan nu best een lange duurloop doen in "Z3" zonder noemenswaardige drift. Vraag me af of ik die zones dan anders moet / kan instellen.
Ja, dat is zeker zo. Als je veel volume en duur traint, train je in principe je aerobe systeem, daarmee verhoog je (als het goed is) ook je drempels. Ik weet niet hoe lang je dan loopt in Z3 zonder drift, maar als dat bijvoorbeeld een uur is, dan is dat zeker een teken dat je eens opnieuw naar je drempels moet kijken. Ik vermoed dat je hartslag dan inmiddels Z2 is.

• Maupertus
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 22:33
Even een lekkere domme vraag. Heeft er iemand misschien een incompleet setje Bibbits? Ik ben er 1 kwijt, geen idee hoe, en ik vind het zo stom dat ik dan een nieuw setje moet. Mocht je in de buurt van DH wonen en kunnen helpen met dit stomme duurzaamheidsprobleem, houd ik me warm aanbevolen.

Jezus saves and takes half damage.

• XyS

XyS

0.o.O

Droplollie schreef op zaterdag 19 september 2026 @ 11:22:
[...]

Ja, dat is zeker zo. Als je veel volume en duur traint, train je in principe je aerobe systeem, daarmee verhoog je (als het goed is) ook je drempels. Ik weet niet hoe lang je dan loopt in Z3 zonder drift, maar als dat bijvoorbeeld een uur is, dan is dat zeker een teken dat je eens opnieuw naar je drempels moet kijken. Ik vermoed dat je hartslag dan inmiddels Z2 is.
Dus tweevoudig, sneller lopen op oude drempel hartslag maar de drempel zelf ook nog verhoogd. Tijdens duurloop van 2+ uur heb ik eigenlijk nooit significante drift. Voor mijn gevoel loop ik altijd "langzaam", in elk geval een stuk onder marathonpace. Maargoed mijn pezen kunnen ook niet veel meer aan, alsnog interessant om eens te zoeken waar de grens ongeveer ligt. Morgen dam tot dam, ga 4:13 pace aanhouden en kijken waar ik sta. Vorig jaar liep ik < 4:00 maar ben te bang voor een blessure als ik dat doe, heb ook niet getaperd en de benen voelen niet helemaal fris.

Merk wel dat mijn conditie echt super goed is, gisteren zonder moeite zo'n 4 uur gesport. Heel prettig :)

• MiKeZZa
Maupertus schreef op zaterdag 19 september 2026 @ 13:05:
Even een lekkere domme vraag. Heeft er iemand misschien een incompleet setje Bibbits? Ik ben er 1 kwijt, geen idee hoe, en ik vind het zo stom dat ik dan een nieuw setje moet. Mocht je in de buurt van DH wonen en kunnen helpen met dit stomme duurzaamheidsprobleem, houd ik me warm aanbevolen.
Zijn 2 veiligheidsspelden niet veel duurzamer? ☺️

• Hartloper
MiKeZZa schreef op zaterdag 19 september 2026 @ 20:59:
[...]

Zijn 2 veiligheidsspelden niet veel duurzamer? ☺️
Ik denk dat hij 4 bibbits had en nu nog 3. Als niemand er eentje op overschot heeft kan @Maupertus een veiligheidsspeld gebruiken voor de vierde hoek.

• MiKeZZa
Hartloper schreef op zaterdag 19 september 2026 @ 21:15:
[...]

Ik denk dat hij 4 bibbits had en nu nog 3. Als niemand er eentje op overschot heeft kan @Maupertus een veiligheidsspeld gebruiken voor de vierde hoek.
Dat vermoed ik ook, maar ik gok dat veiligheidsspelden duurzamer zijn dan bibbits. Ik maak me om dat soort details zeer beperkt druk, maar als je daar zo op zit lijkt een bibbit aankoop me niet perse logisch 😬

• Stefangrp
Ohja bibits. Dankje.

Ik ben mijn tas aan het pakken voor mijn wedstrijd morgen :D

• Don Juansen
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 20-09 05:40
Tijd voor een report out - Nog 3 weken tot mijn eerste marathon, dus dan weten de ervaren rotten wat er op de agenda staat.... de LLD (laatste langste duurloop)! :*)

Het plan was max 3u en liefst 35km aantikken met 3x 15min beoogd marathontempo. Dit keer geen gehannes met koers plotten in Garmin en lastige interfaces - gewoon bekende route met 2 extra lusjes rond lokaal zwemmeertje en de hei. Advanced skin 5 met 2 gevulde flasks op de rug (top kado dank u vrouwlief), nieuwe Saucony Endorphin Pro 5 uit de doos gehaald en 4 soorten Upfront gels om te proberen - check!

Voor het eerst echt spanning tijdens de prep voor het lopen, toch wat angst voor blessure en twijfel of ik mezelf niet zou overvragen deze week. Zoals in eerdere post gemeld lopen we morgen de Dam tot damloop en komt mijn weektotaal daarmee potentieel op 93km wat een PR zou zijn.

Eerste 10km soepel rond 5:55/km met 132bpm (zone 2) en eerste marathonblok in 4:38/km en 160bpm (bovenkant zone 3). Daarna 30min lang weer 5:55/km in onderkant zone 3, volgende marathonblok in 4:46/km en 155bpm. Tip voor de marathon, niet bellen tijdens race pace :+ Weer 30min herstel in zelfde tempo en hartslagzone als eerder, laatste marathonblok in 4:40/km en 157bpm. Laatste 15 30 minuten in 5:46/km en 144bpm (snelheid vooraf niet goed doorgerekend :X )

Eén van de hamstrings wilde de laatste 2km de taxi bellen, maar die kon me niet afhouden van de langste loop in km en tijd ooit! Na 3u15min en 35,2km met laatste km een runner's high - emotioneel en trots alsof de marathon finish voor me lag - kwam ik bij huis aan!
Strava or....

Flink onrustige benen de hele dag, maar geen blessure lijkt het. Nu snel het nest in, want morgen samen met mijn vrouw de Dam tot damloop genieten! Namens haar moest ik de vele tweakers nog even bedanken die een donatie gedaan hebben voor de Hersenstichting, ze was ontroerd door jullie berichtjes en vrijgevigheid - dank! _/-\o_

[ Voor 3% gewijzigd door Don Juansen op 19-09-2026 22:40 ]

• L23
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 23:22

L23

Deze zaterdag weer mijn jaarlijkse 10 km van Werkhoven Loopt gelopen. Loop nu precies 3 jaar en dit was de vierde keer dat ik mee deed. De eerste keer ongetraind de 5 km gelopen en daarmee hardlopen weer eens opgepakt en inmiddels drie keer de 10 km gelopen.

Er zat elk jaar een mooie progressie in. Vorig jaar gelopen in 44:28, een gemiddelde van 4:27 min/km. Dit jaar een kuitblessure in april waardoor ik niet helemaal tevreden ben met waar ik nu ben. Aardig wat tijd gestoken in de weekvolume weer op te bouwen, maar niet kunnen trainen op meer snelheidswerk wat ik oorspronkelijk deze zomer van plan was. Een maandje extra was leuk geweest.

Had wel het gevoel dat als ik veilig een iets sneller gemiddelde loop een PR op de 10 km wel mogelijk moet zijn. Dus op een tempo van rond de 4:25 min/km zitten koersen met de hoop op het einde eventueel nog iets te versnellen. Het voelde goed. Echter een stevige wind en daar had ik rond de 8 km in de open weilanden behoorlijk last van. Daarna in het dorp weer enigszins kunnen herpakken, maar niet genoeg om een PR te lopen. 45:05. Ach ja, wel lekker gelopen :D

Volgende week de Martini Marathon.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/AyAOoPG74pzIU7D3Owc3vonBOhY=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/8BlY20zCzXsxn03z4D2vWfZp.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/iKYKiRWOSaImKpKJe_aDJApEbRc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/DrmWL7TIN5kXF9wdGaR624kV.jpg?f=fotoalbum_large

• Maupertus
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 22:33
MiKeZZa schreef op zaterdag 19 september 2026 @ 21:17:
[...]

Dat vermoed ik ook, maar ik gok dat veiligheidsspelden duurzamer zijn dan bibbits. Ik maak me om dat soort details zeer beperkt druk, maar als je daar zo op zit lijkt een bibbit aankoop me niet perse logisch 😬
Haha deze aanschaf was dan weer niet om duurzaamheid, maar omdat ik een ontzettende kluns ben met die speldjes en dan zenuwen krijg! ;)

Maar had er nooit bij stil gestaan dat je er 1 van de 4 kan verliezen, en het dan al suboptimaal is. Vandaar mijn gemopper.

Hoe dan ook, iedereen die van Dam tot Dam loopt, of Rotterdam of ergens anders lekker bezig gaat: Heel veel succes!

Jezus saves and takes half damage.

• kepler
Don Juansen schreef op zaterdag 19 september 2026 @ 22:37:
Tijd voor een report out - Nog 3 weken tot mijn eerste marathon, dus dan weten de ervaren rotten wat er op de agenda staat.... de LLD (laatste langste duurloop)! :*)

Het plan was max 3u en liefst 35km aantikken met 3x 15min beoogd marathontempo. Dit keer geen gehannes met koers plotten in Garmin en lastige interfaces - gewoon bekende route met 2 extra lusjes rond lokaal zwemmeertje en de hei. Advanced skin 5 met 2 gevulde flasks op de rug (top kado dank u vrouwlief), nieuwe Saucony Endorphin Pro 5 uit de doos gehaald en 4 soorten Upfront gels om te proberen - check!

Voor het eerst echt spanning tijdens de prep voor het lopen, toch wat angst voor blessure en twijfel of ik mezelf niet zou overvragen deze week. Zoals in eerdere post gemeld lopen we morgen de Dam tot damloop en komt mijn weektotaal daarmee potentieel op 93km wat een PR zou zijn.

Eerste 10km soepel rond 5:55/km met 132bpm (zone 2) en eerste marathonblok in 4:38/km en 160bpm (bovenkant zone 3). Daarna 30min lang weer 5:55/km in onderkant zone 3, volgende marathonblok in 4:46/km en 155bpm. Tip voor de marathon, niet bellen tijdens race pace :+ Weer 30min herstel in zelfde tempo en hartslagzone als eerder, laatste marathonblok in 4:40/km en 157bpm. Laatste 15 30 minuten in 5:46/km en 144bpm (snelheid vooraf niet goed doorgerekend :X )

Eén van de hamstrings wilde de laatste 2km de taxi bellen, maar die kon me niet afhouden van de langste loop in km en tijd ooit! Na 3u15min en 35,2km met laatste km een runner's high - emotioneel en trots alsof de marathon finish voor me lag - kwam ik bij huis aan!
Strava or....

Flink onrustige benen de hele dag, maar geen blessure lijkt het. Nu snel het nest in, want morgen samen met mijn vrouw de Dam tot damloop genieten! Namens haar moest ik de vele tweakers nog even bedanken die een donatie gedaan hebben voor de Hersenstichting, ze was ontroerd door jullie berichtjes en vrijgevigheid - dank! _/-\o_
Goed bezig!

Ah jullie lopen de Dam tot dam, volgens mij heb ik haar succes gewenst met de CPC :') Veel succes en plezier vandaag!

• Homer-Simpson
  • Registratie: Juni 2019
  • Laatst online: 21:09
Met lood in mijn schoenen zo naar de Dam tot Damloop. Opmaat naar de halve marathon in Eindhoven. Afgelopen weken last gehad van een ingegroeide en ontstoken teennagel die pas afgelopen woensdag gefixt is. Dus zal het noodgedwongen zeer rustig aan moeten doen.
Succes en bovenal veel plezier iedereen weer vandaag.

• Granaatappel
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 19:55
Je hebt nog precies een week voor de halve marathon (eerste x die ik ooit ga doen) en ervoor al getraind. Wat zouden jullie die laatste week nog doen? Heb nog 2/3 dagen waar ik eventueel nog mogelijk zou kunnen hardlopen.

• gildor
Granaatappel schreef op zondag 20 september 2026 @ 09:02:
Je hebt nog precies een week voor de halve marathon (eerste x die ik ooit ga doen) en ervoor al getraind. Wat zouden jullie die laatste week nog doen? Heb nog 2/3 dagen waar ik eventueel nog mogelijk zou kunnen hardlopen.
De laatste week vooral voorzichtig zijn. Je voorbereiding heeft zijn werk al gedaan. Deze week gaat het niet meer om trainingseffect, maar zorgen dat je bij de start maximaal energie hebt voor een goede prestatie. Het is me niet helemaal duidelijk of je nog een week, of 2/3 dagen over hebt, maar in de laatste week zou maximaal 1-2x een kortere afstand op een wat lager tempo lopen om het gevoel te houden, en de laatste 3 dagen rust houden. Ik vond dat niets doen zelf altijd wel spannend, maar zoals gezegd: je voorbereiding heeft zijn werk al gedaan. Dat raak je deze week niet meer kwijt.

• Hartloper
Nog 1 week tot de marathon van Berlijn. De peesplaatontsteking is niet beter en niet slechter, ik reken op het helend effect van de taper. Bij het hardlopen is de eerste 2km vaak wat pijnlijk, en nadien verbetert het. Deze week toch 60km gelopen ipv de geplande 50km, niet slim maar hardlopen is verslavend en ik heb meer last bij het wandelen dan bij het hardlopen. Ook onverhard lopen is prettiger.

Laatste 6 weken waren 45km (vakantie)-81km-61km (werken in het weekend)-74km-63km-60km. Ik heb het moeilijk om veel af te bouwen tijdens de taper, ik hou graag een behoorlijk volume tot op het laatst. Maar komende week wel echt rustig met maar 19km:
- dinsdag 8km (6km rustig met 2km marathontempo).
- woensdag 6km (4km rustig met 2km marathontempo).
- zaterdagmorgen de Generali 5k met vrouw en dochters, ook rustig.

• Gizz187
  • Laatst online: 21:18
Hier een klein vervolgje op mijn vorige post, want ik dacht, laat ik hier gewoon eens een update droppen in plaats van het alleen in mijn eigen hoofd te laten zitten.

Ik zit iintussen in de overgang van None to Run naar Run to 5K, en dat schema volg ik niet meer helemaal letterlijk zoals het er staat (deed ik trouwens al vanaf het begin niet echt, maar dat terzijde). Ik zet de trainingen wel in TrainingPeaks, maar boek steeds pas de volgende week in als de week ervoor goed voelde. Voelt het nog niet oké, dan herhaal ik de week gewoon nog een keer, of schuif ik er zelf iets anders ertussen. Werkt voor mij eigenlijk beter dan blind het schema volgen, ook al voelt het soms een beetje als vals spelen tegenover mezelf ofzo.

Doel voor nu is de 5K in Eindhoven op 29 november. Daarna wil ik rustig doorbouwen richting een 10K, met ergens oktober volgend jaar als mikpunt. Geen haast, gewoon stap voor stap, en zien waar het schip strandt.

Die 22 minuten aan een stuk hardlopen van deze week ging wel redelijk goed eigenlijk. Wel merkte ik na een minuut of 20 die lichtelijk lage rugklacht weer een beetje opduiken, maar dat voelde meer als bekend terrein dan als iets nieuws, dus kon ik er gewoon doorheen blijven lopen. Zweette wel een stuk meer dan anders, maar overall vooral blij dat het lopen weer lekker liep.

Voelen doet het best wisselend eerlijk gezegd. De ene week loop ik iets en denk ik, dit gaat wel goed zeg, en de week erna voelt exact dezelfde afstand ineens als toch een soort van terugval. Probeer daar niet te veel van te maken en het gewoon als onderdeel van het proces te zien.

Vraag aan wie dit traject al eens eerder doorliep: waar zou je in deze fase, tussen None to Run en Run to 5K, vooral op letten? (Dat is tussen 25 minuten aaneengesloten hardlopen en verder bouwen naar de 5k.) Benieuwd of er dingen zijn die jullie achteraf anders hadden gedaan, of die net wat extra aandacht verdienden rond die overgang.

Dank voor het meedenken!

• Hartloper
Geen ervaring met opbouwen naar 5km, maar het lijkt erop dat je goed bezig bent. Niet te snel willen gaan inderdaad. En de ene dag gaat het beter dan de andere, dat kennen we allemaal.

• Stefangrp
Vandaag de halve marathon van Cranendonck gelopen. Lekker met wind en regen tegen over de gravel paden, ik heb er na een trail run wel eens schoner bij gestaan.. 😇

Pace mooi vlak, geen hr drift en voor de verandering ook een slim gepaced 🤣.

Ik heb in de eerste km's een groepje laten gaan die me iets te hard gingen, en die in de laatste 7km vrijwel allemaal weer ingehaald 💪🏻

Ook slim geschuild bij wind tegen, geen verslechtering qua running dynamics genoteerd, en toen het zwaarder werd alsnog netjes pace vastgehouden.

Uiteindelijk een minuutje boven mijn pr gelopen, maar netjes comfortabel hard, zonder mezelf uit te wringen. En met 0 taper🥳

(pr was met tapertje, op hangen en wurgen, met best wat verval)

Andere vergelijking: vorig jaar liep ik deze wedstrijd een halve minuut langzamer, met hr gemiddeld 5 slagen hoger, en ging ik all-out. Dus wat dat betreft is er wel sprake van progressie! En 5 weken erna liep ik een marathon PR dus dat belooft wat..

Eindtijd 1u27.34

• kepler
Vanochtend gingen we het gezin naar het strand (logeerhond uit laten) en ik had op het laatste moment bedacht dat ik prima daar heen kon hardlopen. Dus ipv een geplande 10km is het een 17km geworden, met alleen wind tegen ;) Was prima te doen en paste ook lekker efficiënt in de gezins planning :D

• Homer-Simpson
  • Registratie: Juni 2019
  • Laatst online: 21:09
Homer-Simpson schreef op zondag 20 september 2026 @ 08:14:
Met lood in mijn schoenen zo naar de Dam tot Damloop. Opmaat naar de halve marathon in Eindhoven. Afgelopen weken last gehad van een ingegroeide en ontstoken teennagel die pas afgelopen woensdag gefixt is. Dus zal het noodgedwongen zeer rustig aan moeten doen.
Succes en bovenal veel plezier iedereen weer vandaag.
Uitgelopen in 1:37. Teen/nagelbed hebben zich redelijk gehouden. Vond het best warm maar het is gelukkig acceptabel gegaan.

• SVMartin
  • Niet online
Gizz187 schreef op zondag 20 september 2026 @ 13:31:
Hier een klein vervolgje op mijn vorige post, want ik dacht, laat ik hier gewoon eens een update droppen in plaats van het alleen in mijn eigen hoofd te laten zitten.

Ik zit iintussen in de overgang van None to Run naar Run to 5K, en dat schema volg ik niet meer helemaal letterlijk zoals het er staat (deed ik trouwens al vanaf het begin niet echt, maar dat terzijde). Ik zet de trainingen wel in TrainingPeaks, maar boek steeds pas de volgende week in als de week ervoor goed voelde. Voelt het nog niet oké, dan herhaal ik de week gewoon nog een keer, of schuif ik er zelf iets anders ertussen. Werkt voor mij eigenlijk beter dan blind het schema volgen, ook al voelt het soms een beetje als vals spelen tegenover mezelf ofzo.

Doel voor nu is de 5K in Eindhoven op 29 november. Daarna wil ik rustig doorbouwen richting een 10K, met ergens oktober volgend jaar als mikpunt. Geen haast, gewoon stap voor stap, en zien waar het schip strandt.

Die 22 minuten aan een stuk hardlopen van deze week ging wel redelijk goed eigenlijk. Wel merkte ik na een minuut of 20 die lichtelijk lage rugklacht weer een beetje opduiken, maar dat voelde meer als bekend terrein dan als iets nieuws, dus kon ik er gewoon doorheen blijven lopen. Zweette wel een stuk meer dan anders, maar overall vooral blij dat het lopen weer lekker liep.

Voelen doet het best wisselend eerlijk gezegd. De ene week loop ik iets en denk ik, dit gaat wel goed zeg, en de week erna voelt exact dezelfde afstand ineens als toch een soort van terugval. Probeer daar niet te veel van te maken en het gewoon als onderdeel van het proces te zien.

Vraag aan wie dit traject al eens eerder doorliep: waar zou je in deze fase, tussen None to Run en Run to 5K, vooral op letten? (Dat is tussen 25 minuten aaneengesloten hardlopen en verder bouwen naar de 5k.) Benieuwd of er dingen zijn die jullie achteraf anders hadden gedaan, of die net wat extra aandacht verdienden rond die overgang.

Dank voor het meedenken!
Is dat een lage rug rugklacht? Bij hardlopen belast je ook je rug. Als je nog geen oefeningen hebt, bij mij zijn ze verdwenen sinds ik 2x per week wat rug/mobiliteitsoefeningen doe.

• Stufferdt
  • Registratie: December 2014

Stufferdt

doet ook maar wat.

Dank voor het meedenken!
Eigenlijk maar 2 tips: luisteren naar je lichaam en bij een pijntje en twijfel terugschakelen. En daarnaast de tijd nemen. Ik begon behoorlijk fit (fietste veel) en heb een 25 trainingen programma van 0 naar 5k gevolgd. Nog een weekje opnieuw gedaan omdat ik maar 1 training redde die week. Dus heeft echt wel 9 weken geduurd voor ik op 5km zat. Wat ik prima conditioneel redde maar qua belasting echt moest opbouwen.

En leuk om te lezen! Zijn ook belangrijke bijdrages in dit topic denk ik :)

😀😀😀

• bregweb
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 16:14
Zoals al eerder gezegd: langzaam opbouwen en luisteren naar je lichaam.
Doet het pijn? Langzamer lopen! Blijft het pijn doen? Stoppen!
Beleef plezier aan het lopen en de vooruitgang. Duur is belangrijker dan snelheid.

Hattrick: Thorgal Eagles

• Firestorm666
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 16:49

Dank voor het meedenken!
Een schema tot de letter volgen hoeft ook niet. Het is juist slim om een training een week door te schuiven als het wat minder is gegaan. Als je weet dat bijna elke beginnenende hardloper dezelfde fout maakt: te snel, te hard willen gaan.

Een schema is vooral een leidraad, geen exacte wetenschap. Zeker de typische beginnersschema's zetten het wel eens in de verf dat een weekje opnieuw herhalen geen schande is.

Bovendien is het belangrijkste als beginnende hardloper om het plezier er in te blijven houden. Daarna volgt de rest wel.

Wat ik anders zou gedaan hebben toen ik begon?
- Geleerd te hebben om gecontroleerd hard te lopen
- Ego thuis te laten van: ik kan (veel) harder, sneller, verder.
- Schema niet TE letterlijk te nemen, zoals het vertikken om een weekje over te slaan/herhalen als de 1ste keer niet goed ging.
- Meer aandacht te hebben besteed aan blijvende pijntjes ipv door te blijven knallen tot je in de lappenmand ligt.

Eens je wat meer geoefend bent en de basics onder de knie hebt, kan je nog zien welke richting je uitgaat: Usain Bolt ultra snelle 5k proberen? lange afstanden doen? ultratrails in de Alpen? ... of alles tegelijkertijd :p .

• whatyoudoing
  • Registratie: Mei 2024
  • Laatst online: 21:36
bregweb schreef op zondag 20 september 2026 @ 15:16:
[...]

Zoals al eerder gezegd: langzaam opbouwen en luisteren naar je lichaam.
Doet het pijn? Langzamer lopen! Blijft het pijn doen? Stoppen!
Beleef plezier aan het lopen en de vooruitgang. Duur is belangrijker dan snelheid.
Precies dit @Gizz187. De meesten van ons houden het vooral vol omdat er plezier aan beleefd wordt.

Mijn uitdaging is om steeds weer te beginnen. Mijn lijft is wat dat betreft een soort Alfa Romeo uit de jaren '90: t ziet er prima uit maar t valt allemaal snel uit elkaar. :+

Nu na een onvrijwillige pauze van 2 maanden weer gestart, sinds een week of 2. Tempo ruk, hartslag ruk, korte afstanden (1e rondje 1,6km..., maar deze week al naar de 5).

Maar ik loop weer, ik geniet er van en langere afstand en lagere hartslag komt vanzelf.

• Gizz187
  • Laatst online: 21:18
@Firestorm666: Goede inzichten, zeg!
@whatyoudoing :

Ik ben intussen het schema van N2R aan het volgen, waarbij er 3 keer per week training wordt voorgesteld en 2 keer per week een simpele 7 minuten sterkte workout. Die 3 trainingen per week heb ik wat aangepast om het meer naar mijn eigen tempo te maken, in plaats van het schema strak te volgen. Die 2 keer per week spieroefeningen helpen me wel echt goed om de last op mijn rug te verminderen. 5 weken geleden had ik er nog last van na 15 minuten lopen, inmiddels komt dat later en is het ook minder intens geworden sinds ik die spieroefeningen erbij doe. Zal erop letten dat ik goed op m'n rug blijf letten zodat het niet te laat is als het erger wordt ofzo.

• whatyoudoing
  • Registratie: Mei 2024
  • Laatst online: 21:36
Gizz187 schreef op zondag 20 september 2026 @ 15:34:
@Firestorm666: Goede inzichten, zeg!
@whatyoudoing :

Ik ben intussen het schema van N2R aan het volgen, waarbij er 3 keer per week training wordt voorgesteld en 2 keer per week een simpele 7 minuten sterkte workout. Die 3 trainingen per week heb ik wat aangepast om het meer naar mijn eigen tempo te maken, in plaats van het schema strak te volgen. Die 2 keer per week spieroefeningen helpen me wel echt goed om de last op mijn rug te verminderen. 5 weken geleden had ik er nog last van na 15 minuten lopen, inmiddels komt dat later en is het ook minder intens geworden sinds ik die spieroefeningen erbij doe. Zal erop letten dat ik goed op m'n rug blijf letten zodat het niet te laat is als het erger wordt ofzo.
Rug en core zijn idd belangrijk, ook als je beginnende loper bent. In elk geval, dat is mijn ervaring.

Ik doe 1-2x per week krachtoefeningen in de sportschool, en 1-2 keer per week een core-workout thuis. B.v. (een deel van) deze: YouTube: CORE Workout For RUNNERS (30 Minutes Follow Along).

• Spuugvuur
100%, met hardlopen is je core je basis. Dat heb ik zelf vroeger echt onderschat. Van flexibiliteit in je heupen, tot buikspieren (niet degene die blokjes geven, de diagonale moet je hebben) en rugspieren. En toch doe ik er te weinig aan.

Maar ik geloof er ook wel in dat als je een bepaalde basis hebt, dat je dit zeker onderhoudt met gevarieerde hardlooptrainingen. Na veel gesprint voel ik mijn buikspieren altijd wel even :D Maar ik zou er meer mee moeten doen. Was net begonnen met krachttraining in de benen toevoegen maar dat even op pauze gezet.

Achilles ging vandaag trouwens goed, voelde vanaf 12km wel wat vermoeid (bij gebrek aan een betere uitleg) en is nu iets stijf en te voelen, maar max 2/10. Morgenvroeg zal de reactie duidelijker zijn :)

Ps. Komen die Dam tot Dam verhalen nog?

• Blik1984
Geen Dam tot Dam, wel weer een goede week achter de rug qua training

Dinsdag: Hyrox training, met o.a. volledig dood nog zo snel mogelijk een kilometer eruit proberen te persen :D, totaal 5.3km incl warming-up en nog wat kortere snelle loopjes.
Donderdag: Herstel, 5,4k met maximale hartslag 145 (tempo 7:04)
Vrijdag: Interval, 5x800 meter met als doel 4:50 (alle 5 "te snel" gelopen...oops)
Zondag: duurloop, 10k op hartslag 140-150

Herstel en duurloop mogen volgens mij nog wel iets rustiger, bij beiden mag er denk ik nog wel 5 slagen vanaf. Intervaltraining ging me vrij makkelijk af. De intervals afgerond in tempo van 4:44, 4:39 (3x) en als laatste 4:24. Na die laatste was ik wel vrij dood. Komende week over naar 4x1k intervals en kijken hoe dat gaat. Ga 10 oktober een parkrun doen in Leidsche Rijn en hoop stiekem daar dicht bij de 24 minuten te kunnen eindigen.

• XyS

XyS

0.o.O

XyS schreef op zaterdag 19 september 2026 @ 16:19:
[...]

Dus tweevoudig, sneller lopen op oude drempel hartslag maar de drempel zelf ook nog verhoogd. Tijdens duurloop van 2+ uur heb ik eigenlijk nooit significante drift. Voor mijn gevoel loop ik altijd "langzaam", in elk geval een stuk onder marathonpace. Maargoed mijn pezen kunnen ook niet veel meer aan, alsnog interessant om eens te zoeken waar de grens ongeveer ligt. Morgen dam tot dam, ga 4:13 pace aanhouden en kijken waar ik sta. Vorig jaar liep ik < 4:00 maar ben te bang voor een blessure als ik dat doe, heb ook niet getaperd en de benen voelen niet helemaal fris.

Merk wel dat mijn conditie echt super goed is, gisteren zonder moeite zo'n 4 uur gesport. Heel prettig :)
Bij deze mijn Dam tot Dam verhaal. Kon lekker vroeg starten vanochtend, normaal gesproken ben ik daar niet zo van maar gezien het weer van vandaag was ik er blij mee (vond het warm vanmiddag). Startte bij de business wedstrijd om 9:25. Was flink naar voren gelopen in het startvak, misschien een paar honderd mensen voor me. Afgelopen jaren was de Dam tot Dam een lange inhaalrace, non-stop slalommen, door het gras en tussen mensen door. Deze keer was het totaal anders, na de eerste honderd meter liepen we perfect verspreid. Om mij heen een aantal mensen die hetzelfde tempo liepen, prettig gezien er flinke wind voorspeld was. Mijn plan om 4:13 te lopen ging prima. Bij de start nog wat nerveus, weinig gevoel in de benen. Eerst de ij-tunnel maar eens door, bijzonder dat je er doorheen mag maar echt prettig loopt het niet. Daarna Noorderpark in en een paar bruggen over maar na 5km wist ik het zeker, mijn hartslag komt niet meer omlaag. De route gaat vlak langs mijn huis en mijn vriendin stond daar te wachten, al zwaaiend een gefaalde poging gedaan om een high five te geven. Goed, tot rust komen en lekker gaan lopen. Mijn hoop was hoog 16x of laag 17x te lopen, om zo vertrouwen op te bouwen om voor een sub-3 marathon te gaan volgende maand. Echter liep ik net iets onder mijn LT2 omslagpunt, ~177. Het ging gecontroleerd, tot 10 km ook qua adem redelijk rustig. Vanaf 12 km begon de tegenwind en, hoewel ik soms kon schuilen bij andere lopers, ging het qua intensiteit meer richting gevoel van een halve marathon.

Aardig sterk uit kunnen lopen, prima onder omslagpunt gebleven en het belangrijkste van alles: zonder pijntjes gefinisht. Zoals verwacht eindtijd 1:07:50 zonder echt in de buurt te komen van mijn grenzen (het was niet makkelijk maar ook zeker niet het maximaal haalbare).

Daarna even bij de familie op de koffie en uiteindelijk een rondje gelopen in het veldpark. Veel te druk en alleen maar vette snacks waar ik geen zin in had. Het was ondertussen een paar uur verder en ik was naar de supermarkt gelopen.
Half serieus had ik gezegd dat ik naar huis zou lopen en zo gezegd zo gedaan. Nog 9 km naar huis hardlopen in mn normale kleding en mijn tas onder mijn arm, volgensmij ben ik niet helemaal goed :+

Thuis een beetje aan het nadenken. Weet niet of ik hier nu iets van ben opgestoken. Ik liep met hele oude easy/long run schoenen (glideride 3), ik liep zonder taper en het weer en parcours waren best uitdagend. Mijn gevoel zei dit kan ik geen marathon volhouden maar nu ik thuis ben ga ik toch twijfelen, superschoenen, taper en hopen op perfecte weersomstandigheden?

• SVMartin
  • Niet online
Blik1984 schreef op zondag 20 september 2026 @ 17:00:
Geen Dam tot Dam, wel weer een goede week achter de rug qua training

Dinsdag: Hyrox training, met o.a. volledig dood nog zo snel mogelijk een kilometer eruit proberen te persen :D, totaal 5.3km incl warming-up en nog wat kortere snelle loopjes.
Donderdag: Herstel, 5,4k met maximale hartslag 145 (tempo 7:04)
Vrijdag: Interval, 5x800 meter met als doel 4:50 (alle 5 "te snel" gelopen...oops)
Zondag: duurloop, 10k op hartslag 140-150

Herstel en duurloop mogen volgens mij nog wel iets rustiger, bij beiden mag er denk ik nog wel 5 slagen vanaf. Intervaltraining ging me vrij makkelijk af. De intervals afgerond in tempo van 4:44, 4:39 (3x) en als laatste 4:24. Na die laatste was ik wel vrij dood. Komende week over naar 4x1k intervals en kijken hoe dat gaat. Ga 10 oktober een parkrun doen in Leidsche Rijn en hoop stiekem daar dicht bij de 24 minuten te kunnen eindigen.
Als je elke week die hyrox training doet, heb je dan die interval training wel nodig?

• Hartloper
XyS schreef op zondag 20 september 2026 @ 18:56:
Thuis een beetje aan het nadenken. Weet niet of ik hier nu iets van ben opgestoken. Ik liep met hele oude easy/long run schoenen (glideride 3), ik liep zonder taper en het weer en parcours waren best uitdagend. Mijn gevoel zei dit kan ik geen marathon volhouden maar nu ik thuis ben ga ik toch twijfelen, superschoenen, taper en hopen op perfecte weersomstandigheden?
Superschoenen en taper maken een groot verschil. 16km op marathontempo op gewone schoenen en zonder taper vind ik echt wel een zware training.

• EdwinW
  • Laatst online: 19:52
@Gizz187 Zelf ook dit jaar ervaring met 0->5 en 5->10 km programma maar met een andere app. Ook hierbij het opbouwen naar de 5 km in blokjes, bv 3 x 8 minuten met enkele minuten wandelen er tussen. Langzamerhand in het schema worden de blokjes langer zodat je uiteindelijk naar de 5 km gaat toewerken. Het hele lage looptempo is dan wel iets waar elke keer op wordt gehamerd om overbelasting te voorkomen. Ik deed al aan fitness en heb ik daardoor (?) tot nu toe geen rug- of heupklachten gehad. Richting het einde van het 5 km programma kreeg ik wel wat knieklachten aan één kant, geen spierpijn maar, zeurderig gevoel de tweede dag na het hardlopen. Heb het ongeveer 6 weken rustiger aan moeten doen en ben vrijwel gelijk ook begonnen met een aantal krachtoefeningen voor knie / benen. Waarschijnlijk had ik daar vanaf de start mee moeten beginnen en had ik dat kunnen voorkomen. Het heeft er dus voor gezorgd dat ik 6 weken minder optimaal kon lopen.

• Jailhouse
  • Registratie: April 2022
  • Laatst online: 20:14
Is er een nieuwsbrief oid zodat je weet wanneer de inschrijving opent van de Dam tot Dam loop? Of is het een kwestie van af en toe op hun site kijken?

Vrijstaande jaren '30 woning | ZP: 4x 460Wp oost, 4x 460Wp west, 6x 460Wp zuid, Hoymiles | Gasloos sinds juni 2026 | Weheat Sparrow P60 | Isolatie: Buitengevel, spouw, vloer, dak en HR++

• SVMartin
  • Niet online
Jailhouse schreef op zondag 20 september 2026 @ 19:39:
Is er een nieuwsbrief oid zodat je weet wanneer de inschrijving opent van de Dam tot Dam loop? Of is het een kwestie van af en toe op hun site kijken?
https://www.lechampion.nl/evenementen/hardlopen

Daar vind ik een nieuwsbrief knop. Je krijgt dan ongetwijfeld van meer hardloopevenementen nieuws.

• Blik1984
SVMartin schreef op zondag 20 september 2026 @ 19:07:
[...]

Als je elke week die hyrox training doet, heb je dan die interval training wel nodig?
Goede vraag, nu is de balans tussen zware training en lichte training niet helemaal juist. Het doel is wel dat ik wat meer rustige training erbij ga doen de komende tijd, en het snelle deel in principe niet ga uitbreiden. Maar dat wil ik wel relatief rustig opbouwen (en ja, ik begrijp dat je idealiter doet door dat op te bouwen met de rustige trainingen en niet door meer snelheidsprikkels ;)).

Zo’n Hyrox-training is ook niet altijd puur snelheid, maar bijvoorbeeld ook leren/voelen hoe je benen voelen ná een zware inspanning, het zgn. “Compromised running”. Afgelopen training was uiteindelijk net geen 4 kilometer op hoger tempo, de rest was op lager tempo zoals warming-up en cooling-down.

• Wyke
  • Registratie: Juni 2018
mijn ervaring/tip is eigenlijk nog niet voor die 5K maar voor de 5 - 10K die je daarna wilt gaan doen. Ik trainde toentertijd ook naar die 10km. Dat kon ik op een gegeven moment lopen en toen kwam de uitdaging om die onder het uur te lopen. Ook dat ging nog prima. Maar toen ik eenmaal onder het uur kon lopen gingen de stappen ineens heel erg snel. Binnen twee maanden zat ik onder de 50 minuten. En achteraf kan ik wel zeggen dat de zelfvertrouwenboost die dat gaf niet goed was. Het ging te snel, te goed en zoals je ongetwijfeld in dit topic al bij diverse tips hebt gelezen: je conditie gaat sneller vooruit dan je gestel. Daar ben ik toen op de harde wijze achter gekomen en heb daarna zo'n 4 jaar met peesplaatproblemen gesukkeld (en echt weg is het sowieso niet). Dus mijn tip is: blijf ook als het goed gaat, rustig aan doen :)

• sanniep9
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 01:04
We zijn weer een weekje verder, maar niet heel veel wijzer geworden.
Herstel blijft helaas een drama.
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen
Gelukkig afgelopen nacht wel redelijk geslapen voor de lange duurloop van vandaag.
Qua hardlopen was het eigenlijk wel een prima weekje. Vanwege vermoeidheid (trainingen van di, wo en do waren binnen 36 uur) de training van donderdag en vrijdag gewisseld en dat pakte goed uit :).

ma: rust
di: 12x 400m met 60s rust: niet volle bak gelopen. Intervaltijden 1'37" → 1'30".
wo: MLR 21km: gem. tempo 4:55; gem. hartslag 142.
do: Rustige 12km: gem. tempo 5:12; gem. hartslag 136.
vr: 14km LT1; gem. tempo 4:33; hartslag 149 → 154, gem. vermogen 274W.
za: Rustige 16km inclusief 6 strides, gem. tempo 5:15, gem. hartslag 150.
zo: Duurloop 30km met na 12 km, 14km alternate (gem. 4:23 vs 4:40), 4km cool-down. Gem. hartslag van de snelle 1km stukken 150 → 157.

Weektotaal 112 km.

Schema voor komende week (ca. 109km).
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen
Sleutelsessie is donderdag met 16km aaneengesloten marathontempo. Ik denk dat ik mik op ca 4:30. Misschien een fractie sneller als ik me goed voel/geslapen heb.

• SomerenV

SomerenV

It's something!

Vanmorgen vroeg op na een brakke nacht (~6,5 uur geslapen) en daarna de hele dag met vrouwlief, zoon, vrienden en hun dochtertje naar de Tovertuin in Hoogerheide geweest. Om 4 uur terug naar huis vertrokken, een uur en 20 minuten achter het stuur gezeten, thuis snel omgekleed, hond gepakt, weer in de auto gesprongen en me laten droppen bij het startpunt van m'n rondje.

Ik zag er wel een beetje tegenop omdat ik wel echt wat moe was (niet heel gek na zo'n nacht + dag, en überhaupt een drukke week gehad en niet heel denderend geslapen), maar het hoeft niet altijd comfortabel te zijn. Net buiten Son begonnen aan de Liberation Route en uitgerekend dat het om en nabij de 21km zou zijn als ik de route zou volgen en op een gegeven moment zou afwijken om naar huis te gaan. Het weer was echt heerlijk, en omdat het al wat later was was het op de (fiets)route ook lekker rustig (lees: praktisch geen fietsers tegengekomen). Iets te snel van start gegaan, maar daarna gesetteld rond de 6:30 gemiddeld. Hartslag bleef ook echt verrassend laag voor mijn doen. Die zat gemiddeld zo rond de 150. De hond heeft een paar keer z'n behoefte gedaan, wat water gedronken en een keer met een andere hond gespeeld, ik heb twee keer de route moeten raadplegen, en ik heb onderweg wat foto's gemaakt en heb er uiteindelijk 2:19 uur over gedaan over 21km (moving time is 2:15 uur), wat me echt niks tegen is gevallen.

Ik merkte de laatste twee kilometer wel dat m'n benen aardig op aan het raken waren, maar no pain no gain zullen we maar zeggen :D Het einde van de 21km was bij de plaatselijke friettent, dus daar wat eten gescoord en vervolgens de laatste kilometer naar huis vervolgd met een tas friet en snacks in m'n hand :+

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/bKqvgwMT9LodD8G3TVHRUFh4mA8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/yep5PF8Ss9KzbhWnSszWFaJ8.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9utqHugWDkJccdMreXL_akV0xT8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/rqh1mnuKHBqn3DmjLIlIVy42.jpg?f=fotoalbum_large

Hier stond het gisteren nog vol met voertuigen uit WW2. Letterlijk een kilometer aan oud spul vergezeld door vrijwilligers volledig in periode accurate kledij. Héél tof om te zien. Eerstvolgende foto is van gisteren, gemaakt op ongeveer hetzelfde punt (vanaf die paaltjes die je links ziet), op het moment dat ze weer vertrokken.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/SAlvC3kHi7Gjvzvtt0yDDS2umBs=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/6meW4iyecbd4Va2EgH8vk54q.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/cy4-HYaX8J9-I-zvZapKBnoC7Po=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/zFpqipSDbOWIJuun40RXle8P.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-Oe05UsryW_2mWFRcDCtXmFwSpw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/tZr88x4GqAO5EAymZYCKq4qZ.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/AzMffDK0lz2QfAgxzYfwoZvZ6Gk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/igWzNswPyAfhlUi6Mt7GHvPQ.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Av97cPIKC_4d3wMp19518z1j3q8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/vueUPlLHaKsI4BXum0Q4Fv6u.jpg?f=fotoalbum_large

• Lanooooo
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 21:43
Vandaag ook meegedaan aan de Dam tot Damloop. Mijn eerste keer en een mooie training richting de marathon in Chicago op 11 oktober.

Als lid van Le Champion was de start om 09:50u. Dus vanochtend op het gemak ontbeten en de trein richting Amsterdam Centraal genomen. Aankomst om 08:50u. Mooi op tijd voor een rustig wc bezoekje, omkleden en de tas af te geven bij het afgifte punt (goed geregeld overigens!).

Het doel in Chicago is 5:20/km om zo uit te komen rond de 3:45u. Met vandaag de pacers op 1:20u (4:58/km) en 1:30u (5:35/km) viel mijn beoogde marathontempo daar tussenin. Dus besloten om de eerste kilometers van de IJtunnel in en uit rustig te starten en dan verder te kijken. De eerste twee gingen in 5:11 en 5:16/km. Kilometer 3-13 continu tussen 5:00 en 5:07/km vlak kunnen lopen. Kilometer 14 ging in 4:56/km, kilometer 15 in 4:51/km en kilometer 16 in 4:34/km. Op het laatst de gashendel nog even opengetrokken voor een sprint. Eindtijd 01:21:30 met een gemiddelde pace van 5:03/km.

De afgelopen nachten niet al te best geslapen. Op de een of andere manier in de aanloop naar zo’n dag altijd last van wedstrijdspanning. Hartslag vandaag dan ook wat hoger dan normaal. Hoe ik daar vat op moet krijgen, weet ik niet zo goed. Laat mij in de voorbereiding een duurloop doen van 32km in zone 2, geen probleem. Komt een wedstrijd om de hoek kijken, andere koek. Dus mochten jullie tips hebben, let me know :)

• Spuugvuur
Wedstrijdspanning heb ik geen oplossing voor, maar vaak normaliseert zich dit wel na een paar kilometer als de spanning weg is. Eerste kilometers van de marathon dus echt focussen op pace, niet op je hartslag. Niet op adrenaline als een kogel uit een kanon ervandoor gaan :D

Slapen is voor mij echt routine aanbrengen: je lichaam in slaapstand brengen, voor mij is dat even lezen, 15-30min. Ik slaap al makkelijk, maar sinds die routine lijkt het wel een Pavlov effect :+

@sanniep9 Ik kan me toch niet helemaal aan de indruk onttrekken dat je roofbouw pleegt op je lijf. Met die slaaptijden én die inspanning moet het je ergens iets gaan kosten. Wees voorzichtig. Een lijf wat niet in slaap komt kan ook door overbelasting komen. Met (stress)hormonen die helemaal van slag zijn en wegens gebrek aan herstel ook niet naar normale waardes gaan, kan ik me herinneren van een artikel wat ik laatst heb gelezen. Ik kan het alleen even niet vinden. Maar je kan in een vicieuze cirkel, of zelfs een neerwaartse spiraal, zitten. Zeg ik gemakkelijk vanaf de zijlijn.

[ Voor 39% gewijzigd door Spuugvuur op 20-09-2026 22:33 ]

Pagina: 1 ... 468 469 Laatste

Let op:
"Hardlopen is voor de één een sport, voor de ander een reis". Iedereen is welkom, ook de minder geoefende loper :)
Voor vragen en discussie over sporthorloges kun je terecht in Het grote Sporthorloge met GPS topic.
Voor vragen en discussie over triathlon, kan men terecht in Het Triatlontopic - Deel 2.

Als aanvulling op de topics in deze reeks, zijn er Tweakers Hardlopen-groepen op Strava en Garmin Connect. Om toegang te krijgen:
1. Strava: Geef op Strava aan dat je lid wil worden van de groep (klik op Request to Join). Stuur je op Strava gebruikte naam in een DM op Tweakers aan de admins: Poekie en Calitomnication.
2. Garmin: Stuur in een DM op Tweakers met onderwerp Toegang Garmin je gebruikersnaam van het Garmin aan de admin: Calitomnication.

Ook jouw PR's doorgeven? Dat kan als je de sheet invult.