Hardlopen - deel 9 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 414 415 Laatste
Acties:

• Slickk
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 10-12 21:04
Hartloper schreef op zondag 7 december 2025 @ 20:37:
[...]

Dat kan wel zijn, maar veel heeft ook te maken met het feit dat er meer mannen dan vrouwen echt hard trainen om zo snel mogelijk te lopen.
Als je mannen en vrouwen die even hard trainen met elkaar zou vergelijken kom je eerder op 20-25 minuten verschil.
De 30 minuten verschil beschouw ik als een vorm van hoffelijkheid en een poging om evenveel vrouwen als mannen te laten deelnemen.
Het is voor een sportieve 37-jarige man een grotere uitdaging om sub-3 te lopen dan voor een sportieve 37-jarige vrouw om sub 3:30 te lopen.
Fysiologisch gezien heb je misschien wel een punt, maar maatschappelijk gezien wellicht even 'zwaar'. Gemiddeld en historisch gezien hebben/nemen mannen in een traditioneel gezin (man+vrouw+kinderen) meer tijd voor hobby's, en dan al helemaal hobby's die ook buiten de deur kunnen. Waarom die ongelijkheid er is zijn meerdere (oneerlijke) redenen voor. Ik ken ook genoeg vrouwen die na één of meerdere zwangerschappen niet meer in staat zijn om prettig hard te lopen en daarom voor andere sporten kiezen.

Je eerste zin komt op mij over dat mannen eerder geneigd zijn om harder te trainen dan vrouwen vanuit een disciplinair oogpunt omdat je het ook over 'hoffelijkheid' hebt; het is altijd goed om dan even dieper te graven en bekijken wat daar de achtergrond van is.

• InZane
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 11:52
Stefangrp schreef op zondag 7 december 2025 @ 22:28:
Lekker op carbon door de modder :X
Foto van Rundje Mill gister.
Dit stuk lag er relatief goed bij.

[Afbeelding]
Zoom Fly 6 zo te zien? Wel een gewaagde keuze voor dat terrein :P
Ik loop op een natte baan al te glibberen met m'n ZF's, al helemaal als er een beetje aangezet moet worden.

• Stefangrp
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 14:25
InZane schreef op maandag 8 december 2025 @ 09:36:
[...]

Zoom Fly 6 zo te zien? Wel een gewaagde keuze voor dat terrein :P
Ik loop op een natte baan al te glibberen met m'n ZF's, al helemaal als er een beetje aangezet moet worden.
Klopt. Ging op zich nog wel redeljk hoor :*)
Saucony Endorphin Elite 2 vond ik een beetje too much + zonde qua demping slijtage + ze zijn (nu nog) wit O-).

's ochtends nog even overwogen om op mijn easyrun wegschoenen te gaan maar die zijn langzamer en hebben met deze omstandigheden ook geen grip. Dus dat schoot niet op.
En mijn trailschoenen zijn nog langzamer, en met toch ruim 50% asfalt ook geen logische keuze.

Thuis wel meteen de schoenen weer gepoetst hoor ;)

• InZane
Slickk schreef op maandag 8 december 2025 @ 09:23:
[...]
Gemiddeld en historisch gezien hebben/nemen mannen in een traditioneel gezin (man+vrouw+kinderen) meer tijd voor hobby's, en dan al helemaal hobby's die ook buiten de deur kunnen. Waarom die ongelijkheid er is zijn meerdere (oneerlijke) redenen voor.
Historisch gezien misschien wel, maar tegenwoordig toch niet meer zo? Tenminste, als ik zo eens in mijn omgeving kijk, dan zie ik genoeg vrouwen die misschien nog nog wel meer buiten de deur sporten dan hun partners.
Hier thuis is daar ook altijd genoeg ruimte voor geweest.

• InZane
Stefangrp schreef op maandag 8 december 2025 @ 09:42:
[...]

Klopt. Ging op zich nog wel redeljk hoor :*)
Saucony Endorphin Elite 2 vond ik een beetje too much + zonde qua demping slijtage + ze zijn (nu nog) wit O-).

's ochtends nog even overwogen om op mijn easyrun wegschoenen te gaan maar die zijn langzamer en hebben met deze omstandigheden ook geen grip. Dus dat schoot niet op.
En mijn trailschoenen zijn nog langzamer, en met toch ruim 50% asfalt ook geen logische keuze.

Thuis wel meteen de schoenen weer gepoetst hoor ;)
Oh oke, toch nog wel 50% asfalt. Dan snap ik de keuze wel :)

• Slickk
InZane schreef op maandag 8 december 2025 @ 09:48:
[...]

Historisch gezien misschien wel, maar tegenwoordig toch niet meer zo? Tenminste, als ik zo eens in mijn omgeving kijk, dan zie ik genoeg vrouwen die misschien nog nog wel meer buiten de deur sporten dan hun partners.
Hier thuis is daar ook altijd genoeg ruimte voor geweest.
Er is zeker verandering ten opzichte van vroeger, maar alsnog is het niet 50/50 als je naar de data kijkt. Dat begint al met ongelijke werktijden en hoeveel ieder 'inlevert' zodra er een kind wordt geboren.

Ook komt er bij hardlopen in het donker, en dat is het nu al om 5 uur 's middags, nog (het gevoel van) veiligheid om de hoek kijken. Als man word je wellicht niet zo snel nageroepen of laat staan achterna gefietst / opgejaagd door onbekende mannen, bij vrouwen is dat wel iets wat voorkomt. Allemaal factoren die ervoor zorgen dat vrouwen minder (kunnen) hardlopen.

• Superkanjo
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 14:23
Slickk schreef op maandag 8 december 2025 @ 10:48:
[...]

Er is zeker verandering ten opzichte van vroeger, maar alsnog is het niet 50/50 als je naar de data kijkt.
Welke data baseer jij het op?

• Slickk
Superkanjo schreef op maandag 8 december 2025 @ 10:56:
[...]

Welke data baseer jij het op?
Onderzoeken zoals de free-time gender gap en deze van Pew Research over hoeveel vrije tijd een getrouwde man heeft vergeleken met een getrouwde vrouw.

• Superkanjo
Slickk schreef op maandag 8 december 2025 @ 11:10:
[...]

Onderzoeken zoals de free-time gender gap en deze van Pew Research over hoeveel vrije tijd een getrouwde man heeft vergeleken met een getrouwde vrouw.
En deze onderzoeken hebben exact niks te maken met het onderwerp waar het in dit topic over ging...

• Slickk
Superkanjo schreef op maandag 8 december 2025 @ 11:24:
[...]

En deze onderzoeken hebben exact niks te maken met het onderwerp waar het in dit topic over ging...
Minder vrije tijd -> minder tijd om te hardlopen -> minder tijd om hard te trainen -> gemiddeld langzamere tijd voor BQ.

Wat bedoel je met "exact niks"?

• Superkanjo
Slickk schreef op maandag 8 december 2025 @ 11:30:
[...]

Minder vrije tijd -> minder tijd om te hardlopen -> minder tijd om hard te trainen -> gemiddeld langzamere tijd voor BQ.

Wat bedoel je met "exact niks"?
Dit zijn allemaal aannames (die overigens logisch zijn), maar geen data die de stelling ondersteunen.

• Slickk
Superkanjo schreef op maandag 8 december 2025 @ 11:33:
[...]

Dit zijn allemaal aannames (die overigens logisch zijn), maar geen data die de stelling ondersteunen.
:? Hardlopen en hard trainen om BQ te halen kost nu eenmaal tijd. Is het dan echt zo ver gezocht om een link te leggen tussen minder tijd hebben als vrouw en daarmee minder hard te kunnen trainen? Je verwacht echt dat er een onderzoek is wat een directe link legt tussen vrijetijdsbesteding en de BQ tijd? We weten allemaal dat 'hard trainen' in de wereld van hardlopen vooral een kwestie is van meer kwantiteit (oftewel meer tijd spenderen aan hardlopen) en niet zo zeer jezelf tot het uiterste pushen tijdens workouts. Meer dan in minder tijd zorgt meestal voor een averechts effect in de vorm van blessures.

Als dit inderdaad "exact niks" te maken had met wat er gesteld werd. Je vroeg om bronnen bij mijn stellingen, die geef ik je, vervolgens passen ze niet in jouw denkbeeld en dan zou ik zogenoemd een te snel causaal verband trekken. Prima. Mijn doel was vooral om meerdere kanten te belichten en aan te geven dat het voor mannen allemaal relatief makkelijker is dan voor vrouwen en dat het verschil in tijd niet enkel een biologisch/fysiologisch verschil is.

• Superkanjo
Slickk schreef op maandag 8 december 2025 @ 11:39:
[...]
Je vroeg om bronnen bij mijn stellingen, die geef ik je, vervolgens passen ze niet in jouw denkbeeld en dan zou ik zogenoemd een te snel causaal verband trekken.
Jij schrijft "als je naar de data kijkt", ik ben nieuwsgierig en vraag welke data. Heeft helemaal niks met een denkbeeld te maken, heeft niks te maken met of ik het met je eens ben of niet, ik was enkel benieuwd naar de data.

• vhal
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 10-12 21:39

vhal

ಠ_ಠ

Mijn vrouw is nu helemaal de weg kwijt met het hardlopen, die wil samen met mij de Kustmarathon gaan lopen. De samenvatting van editie 2025 (met de zuidwester storm) maakte geen indruk want zulke omstandigheden zijn volgens haar alleen maar mooi :+

Ze heeft nog 24 dagen om zich te bedenken en ik om een excuus te vinden :P

Strava

• Stefangrp
Zeg dat ze nog geen kustmarathonqualifier tijd heeft staan!

• Secsytime
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 09:41

Secsytime

Automagisch

Slickk schreef op maandag 8 december 2025 @ 09:09:
[...]

Het zit je wel heel erg dwars dat er mensen zijn die zich niet identificeren als man of vrouw zeker? Hoe heb jij hier precies last van? Het is al de tweede, misschien zelfs derde keer dat je dit aanhaalt. Leef en laat leven.
Iedereen mag voelen wat die wil, echter krijgen andere mensen er last van als er een lagere qualifier is voor de mensen die zich anders voelen ;)

Het aantal plaatsen is namelijk beperkt.

• Wyke
  • Registratie: Juni 2018
  • Laatst online: 13:27
vhal schreef op maandag 8 december 2025 @ 12:35:
Mijn vrouw is nu helemaal de weg kwijt met het hardlopen, die wil samen met mij de Kustmarathon gaan lopen. De samenvatting van editie 2025 (met de zuidwester storm) maakte geen indruk want zulke omstandigheden zijn volgens haar alleen maar mooi :+

Ze heeft nog 24 dagen om zich te bedenken en ik om een excuus te vinden :P
Volgens mij heeft ze juist de weg gevonden :*)

• Hartloper
  • Registratie: Mei 2021
  • Laatst online: 07:35
Slickk schreef op maandag 8 december 2025 @ 09:23:
[...]
Fysiologisch gezien heb je misschien wel een punt...
Puur fysiologisch bekeken zijn vrouwen ongeveer 11-12% trager dan mannen in uithoudingssporten.
Dus 3 uur voor een man tussen 35-39 jaar is ongeveer 3:22 voor een vrouw van die leeftijd.
Dat de B.A.A. (organisator Boston marathon) dan toch kiest voor 3:30 als cut-off is omdat ze niet hebben gekeken maar equivalentietabellen, maar omdat dat ze alle categorieën relatief gelijk aan bod willen laten komen. Vrouwen en oudere hardlopers zijn hierbij licht bevoordeeld.
Ik ben daar niet voor of niet tegen, maar het mag wel gezegd worden dat de cut-off waarden anders zouden zijn als ze louter op fysiologie gebaseerd waren.

• WizzlerNL
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 14:09
Secsytime schreef op maandag 8 december 2025 @ 15:03:
[...]

Iedereen mag voelen wat die wil, echter krijgen andere mensen er last van als er een lagere qualifier is voor de mensen die zich anders voelen ;)

Het aantal plaatsen is namelijk beperkt.
Hoewel je in absoluut aantal gelijk hebt is 76 non binary deelnemers op 30.000 te verwaarlozen (0,25%). Cijfers van 2025.

• Secsytime

Secsytime

Automagisch

WizzlerNL schreef op maandag 8 december 2025 @ 19:34:
[...]

Hoewel je in absoluut aantal gelijk hebt is 76 non binary deelnemers op 30.000 te verwaarlozen (0,25%). Cijfers van 2025.
Je zal maar een van de 76 zijn die hierdoor de cut-off niet halen 🤷🏼

Het zou fijn zijn als iedereen gelijk behandeld wordt en er met dezelfde maat gemeten wordt.

• Stefangrp
nou ik stel voor dat we i.p.v. dit gemiep, gewoon allemaal gaan trainen d:)b
Hardlopend danwel anderzijds voor de geblesseerden (@WizzlerNL )

Ik moet zeggen dat ik me er soms toch wel over verbaas. Ik heb eigenlijk nooit blessuretjes (alleen een permanent gammele knie) dus ik sta er nooit zo bij stil eigenlijk. Maar hoe vaak ik om me heen niet hoor/lees dat mensen geblesseerd raken van hardlopen, bij trainen voor een wedstrijd, enz..

• WizzlerNL
Secsytime schreef op maandag 8 december 2025 @ 19:48:
[...]

Het zou fijn zijn als iedereen gelijk behandeld wordt en er met dezelfde maat gemeten wordt.
Ook hier heb je gelijk maar dan had je maar een of twee seconde harder moeten lopen.

Door een non binair persoon te dwingen als man te moeten kwalificeren behandel je ze toch ook niet gelijk? Sterker nog, in dat geval wordt de als vrouw geboren non binair benadeeld met een onmogelijk te overbruggen fysiologische achterstand.

• redwing
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 14:08
Secsytime schreef op maandag 8 december 2025 @ 19:48:
[...]

Waarbij de helft sowieso als vrouw in het paspoort zal staan dus dan gaat het over nog geen 40 plaatsen. En dan nog is het in de meeste gevallen geen keuze van mensen maar is het wie ze zijn. Daar kun je van alles van vinden, maar uiteindelijk zul je er toch iets mee moeten doen.
Oftewel gewoon een extra keer trainen en zorgen dat je snel genoeg loopt voor de BQ:+

[removed]

• WizzlerNL
Stefangrp schreef op maandag 8 december 2025 @ 19:56:

Ik moet zeggen dat ik me er soms toch wel over verbaas. Ik heb eigenlijk nooit blessuretjes (alleen een permanent gammele knie) dus ik sta er nooit zo bij stil eigenlijk. Maar hoe vaak ik om me heen niet hoor/lees dat mensen geblesseerd raken van hardlopen, bij trainen voor een wedstrijd, enz..
Ik eigenlijk ook niet, mijn Strava streak is 99 weken tot aan deze week. 3 marathons sinds 2023 zonder blessures tot nu.

Maarja. Blijkbaar kan het toch mis.

• Roozzz
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 10-12 22:29
In dat licht, ik ben blij om ondertussen weer op een aardig volume te kunnen lopen zonder issues. De laatste weken weer alles in de categorie 60+. Mijn griepje brak de serie met 50+ vrij degelijk. Lang geleden dat ik zo ziek ben geweest. Langzamerhand begint de basis weer ergens op te lijken; precies op tijd voor het marathonnetje van Amersfoort naar Rhenen in de kerstvakantie.

Nu hopen de komende maanden lekker door te kunnen blijven lopen. De consistentie bleek best lastig vast te houden de afgelopen jaren (door tal van externe factoren). Ik twijfel nog ergens of ik nog een specifiek voorbereidingsblok ga starten voor de voorjaarsmarathons... Maar eigenlijk geen zin om enig risico te nemen.

If you can see, look. If you can look, observe

• Roozzz
WizzlerNL schreef op maandag 8 december 2025 @ 20:31:
[...]

Ik eigenlijk ook niet, mijn Strava streak is 99 weken tot aan deze week.
352 weken O-)

Dus dat is inclusief een auto-ongeluk met een dik jaar revalidatie, een burnout, verzwikte enkel, achilles-issues, lies-geneuzel en een paar stevige rondjes corona. Ik heb wat twijfel over het nut van deze metric :P

• Secsytime

Secsytime

Automagisch

WizzlerNL schreef op maandag 8 december 2025 @ 20:25:
[...]

Ook hier heb je gelijk maar dan had je maar een of twee seconde harder moeten lopen.

Door een non binair persoon te dwingen als man te moeten kwalificeren behandel je ze toch ook niet gelijk? Sterker nog, in dat geval wordt de als vrouw geboren non binair benadeeld met een onmogelijk te overbruggen fysiologische achterstand.
Omdat iemand anders een voordeel krijgt, moet een ander maar sneller lopen? Omgekeerde wereld, maar ok ;)

Maar dan maken de fysiologische aspecten wel opeens uit? :X :X :? Mij ben je kwijt hoor.

• kepler
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 12:23

Even afkloppen, maar hier ook altijd behoorlijk blessure vrij. Behalve wat kleine pijntjes hier en daar. Laatste blessure was een verzwikte enkel tijdens een trail.

Echter tijdens mijn vorige trail voelde ik wel wat aan mn knie rond de 30k, en bij de verzorging post rond 34 voelde ik hem wel enigszins. Gewoon doorgelopen en de last verdween weer na paar km en geen enkele last gehad. Tot vanochtend bij een 10km, toen voelde ik de knie weer...

Dan maar de herstelperiode ietsje langer doortrekken :D

• Hartloper

Jij bent toch nog niet zo lang aan het hardlopen ? Ik zou niet te hard roepen, laatste hoorde ik ergens een cijfer van 33% blessures per jaar...

• Stefangrp
Hartloper schreef op maandag 8 december 2025 @ 22:06:
[...]

Jij bent toch nog niet zo lang aan het hardlopen ? Ik zou niet te hard roepen, laatste hoorde ik ergens een cijfer van 33% blessures per jaar...
Sinds 2009.
In al die jaren gehad:
Iets verrekt in mijn lies (dat duurde wel vies lang), verzwikte enkel 2x ofzo (niet tijdens hardlopen) , een knie operatie na een niet-hardloop gerelateerd ongeluk, en overbelasting van diezelfde knie door het hardlopen.
Dus ik tel er eigenlijk 2 in 16 jaar.

Ondanks een dubbele beenbreuk toen ik 7 was, en 2 knieschijven die makkelijk uit de kom schieten.

[ Voor 9% gewijzigd door Stefangrp op 08-12-2025 22:19 ]

• Hartloper
Prijs jezelf gelukkig dan.

Op een jaar of tien:
- sesamoiditis
- iliotibiale band links
- 3 keer kuitverrekking zowel links als rechts (paar keer een echo laten nemen, gelukkig nooit een spierscheur); dit is mijn zwakste plek. 1 keer was niet door hardlopen maar door verkrampt in een kano zitten ;)
- quadriceps overbelasting rechts (kwam in orde met gerichte oefeningen, nooit volledig moeten stoppen met hardlopen)

• Gulioz123
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 10-12 15:46
Met een hobby voor hardlopen en het bouwen van websites ben ik de afgelopen maanden hard bezig geweest met een persoonlijk project die eindelijk live is. Ik heb zojuist RunAcademy.nl gelanceerd — een nieuwe website voor hardlopers, met als grootste troef een volledig persoonlijke hardloopschema-generator. In mijn zoektocht naar persoonlijke hardloopschema's kwam ik al gauw op PDFjes tegen die niet persoonlijk waren en persoonlijke schema generators waren al gauw betaald (zoals Runna). Dat moest anders, vond ik!knip

[ Voor 59% gewijzigd door Outerspace op 09-12-2025 14:58 ]

• vinom
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 12:03
[quote]Gulioz123 schreef op dinsdag 9 december 2025 @ 09:22:
Met een hobby voor hardlopen en het bouwen van websites ben ik de afgelopen maanden hard bezig geweest met een persoonlijk project die eindelijk live is. Ik heb zojuist RunAcademy.nl gelanceerd — een nieuwe website voor hardlopers, met als grootste troef een volledig persoonlijke hardloopschema-generator. In mijn zoektocht naar persoonlijke hardloopschema's kwam ik al gauw op PDFjes tegen die niet persoonlijk waren en persoonlijke schema generators waren al gauw betaald (zoals Runna). Dat moest anders, vond ik!
knip

[ Voor 57% gewijzigd door Outerspace op 09-12-2025 14:58 . Reden: Offtopic ]

• Gulioz123
knip

[ Voor 96% gewijzigd door Outerspace op 09-12-2025 14:58 ]

• vinom
knip

[ Voor 96% gewijzigd door Outerspace op 09-12-2025 14:59 ]

• Gulioz123
knip

[ Voor 96% gewijzigd door Outerspace op 09-12-2025 14:59 . Reden: Offtopic ]

• InZane
knip

[ Voor 97% gewijzigd door Outerspace op 09-12-2025 14:59 ]

• Juancho
  • Registratie: September 2006
  • Nu online
Gulioz123 schreef op dinsdag 9 december 2025 @ 09:22:
Met een hobby voor hardlopen en het bouwen van websites ben ik de afgelopen maanden hard bezig geweest met een persoonlijk project die eindelijk live is. Ik heb zojuist RunAcademy.nl gelanceerd — een nieuwe website voor hardlopers, met als grootste troef een volledig persoonlijke hardloopschema-generator. In mijn zoektocht naar persoonlijke hardloopschema's kwam ik al gauw op PDFjes tegen die niet persoonlijk waren en persoonlijke schema generators waren al gauw betaald (zoals Runna). Dat moest anders, vond ik!
knip

[ Voor 58% gewijzigd door Outerspace op 09-12-2025 14:59 . Reden: Offtopic ]

Garmin Forerunner 265 |Samsung Galaxy S23 Polestar 2 MidYear 2026 Prime + B&W audio

• cyclofosfamide
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 09-12 22:12
@Gulioz123 ziet er al fraai uit en gebruiksvriendelijk. Wat ik als wens nog zou hebben is de datum van de wedstrijd (marathon) als mogelijkheid om in te voeren, zodat je script automatisch terug telt in weken en zo een fraai schema maakt met data (datums) erbij.
Dat doe ik nu mbv een Excel-bestand: daar vul ik de datum van de marathon in en het schema maakt een gepersonaliseerd schema, werkend naar die datum toe, inclusief taper.

| medic with nerdskillz | Pixel 9 Pro | Pixel 5 (hardloop/backup) | glFTPd addict | AM4 RTX3080 | Nvidia SHIELD Pro 2019 |

• Th1x4nG
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 13:19
knip

[ Voor 97% gewijzigd door Outerspace op 09-12-2025 15:00 ]

R7 5700X · 32 GB · RTX 3080 · PG279Q — M4 Mac Mini — M1 MacBook Air — Galaxy S23 — 65" G3 — DS415+ · 40 TB SHR — X1 PHEV 30e

• Gulioz123
knip

[ Voor 97% gewijzigd door Outerspace op 09-12-2025 15:00 ]

• Gulioz123
knip

[ Voor 98% gewijzigd door Outerspace op 09-12-2025 15:00 ]

• Superkanjo
knip

[ Voor 96% gewijzigd door Outerspace op 09-12-2025 15:00 ]

• WizzlerNL
knip

[ Voor 97% gewijzigd door Outerspace op 09-12-2025 15:00 . Reden: Offtopic ]

• Outerspace
  • Registratie: Februari 2002
  • Nu online

Outerspace

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

AFX Ghey Edition by HlpDsK

Topicstarter
Zullen we het weer over hardlopen hebben en wat minder over genders en politiek? Dank u

Zoekt nieuwe collega's (jr/sr engineers, servicedeskmedewerkers of managers in de Randstad)

• Gulioz123
knip

[ Voor 97% gewijzigd door Outerspace op 09-12-2025 15:01 ]

• Outerspace
  • Nu online

Outerspace

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

AFX Ghey Edition by HlpDsK

Topicstarter
@Gulioz123 ik snap dat je graag feedback wilt ontvangen, maar daarvoor is het forum niet de aangewezen plek. Ik laat de URL initieel van je staan omdat ik het initiatief begrijp, veelal snoeien we dat ook ivm 'reclame'.

Zoekt nieuwe collega's (jr/sr engineers, servicedeskmedewerkers of managers in de Randstad)

• Gulioz123
Outerspace schreef op dinsdag 9 december 2025 @ 15:02:
[mbr]@Gulioz123 ik snap dat je graag feedback wilt ontvangen, maar daarvoor is het forum niet de aangewezen plek. Ik laat de URL initieel van je staan omdat ik het initiatief begrijp, veelal snoeien we dat ook ivm 'reclame'.[/]
Helemaal goed hoor, geen probleem. Dank iedereen voor de feedback en anders ontvang ik 't graag in de inbox.

Ik zal wat vaker terugkomen hier en ook daadwerkelijk over hardlopen praten :)

En bedankt voor het laten staan.

[ Voor 3% gewijzigd door Gulioz123 op 09-12-2025 15:04 ]

• karazz
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 12:02
Gulioz123 schreef op dinsdag 9 december 2025 @ 15:03:
[...]

Helemaal goed hoor, geen probleem. Dank iedereen voor de feedback en anders ontvang ik 't graag in de inbox.

Ik zal wat vaker terugkomen hier en ook daadwerkelijk over hardlopen praten :)

En bedankt voor het laten staan.
Wellicht een eigen topic voor oprichten?

Dan kunnen we het hier inderdaad over het hardlopen zelf hebben :)

• PB1983
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 14:30
karazz schreef op woensdag 3 december 2025 @ 15:10:
Wellicht loop ik wat voor, maar vraag het toch, want wellicht werkt het hetzelfde voor trenara.

Ik had mezelf aangemeld voor de beta-periode van run with REN en kreeg vanochtend een mailtje dat ik mee mag doen. Zojuist dan ook mijn profiel en een doel ingesteld (heb ooit de 10k in 47 minuten gelopen, sub 40 lijkt me wel leuk) met als einddatum half februari. Geen idee hoe haalbaar het is, maar het gaat er meer over uit dat ik een programma krijg dat ik kan volgen. Alles sneller dan 47 minuten is sowieso leuk natuurlijk.
Hier ook aangemeld voor de beta-periode van REN, maar aangezien ik geen Garmin heb, en handmatige toevoegen van trainen er nog niet in zit, is het op dit moment een pretty much useless app. Aangezien ik dit jaar echt voor het hele korte werk ga en voornamelijk op de atletiekbaan te vinden ben, ga ik het wel gebruiken om mijn duurvermogen wat te verbeteren. De potentie is er zeker en goed genoeg voor een minimal viable product, maar mist zeker nog een boel features.

Doel is dan ook sub 20 op de 5km.

[ Voor 5% gewijzigd door PB1983 op 09-12-2025 16:42 ]

ID.3 Pro S Limited Edition

• vhal
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 10-12 21:39

vhal

ಠ_ಠ

Ik zag de app REN al eerder voorbij komen, ik ben ergens wel benieuwd of het vergelijkbaar is met hun andere platform (twozeronine). Qua prijs per maand ligt het wel gunstiger.

Strava

• Spasm
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 10-12 22:42
Kennen jullie de website Roast My Strava? Hilarisch! 🤣

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Nlo5gyc77e1Icjl052ByJqgNPRc=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/taKetE2VPGWYvwwA2oOlAmAS.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/yesZ7YdTpJ2La291FI4BcFMRsS0=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/B7zkm3yjFxQ9Iu2VWpkjTc0f.jpg?f=fotoalbum_large

Random WTF

• karazz
Wat zijn eigenlijk de grote verschillen tussen de coaching apps/programma's van verschillende aanbieders zoals Trenara/TwoZeroNine/Run with REN/Garmin Coach/etc.?

Naast dat je persoonlijk voorkeur kunt hebben bij de ene of de andere, of dat je wel/geen persoonlijke begeleiding/feedback krijgt, zitten er nog (grote) verschillen in? Los van de prijs uiteraard.

Ben zelf een recreatieve loper en onlangs gestart met Run with REN om eens uit te proberen, maar als de gratis periode dadelijk afgelopen is weet ik niet of ik misschien net zo goed af ben om de gratis coach van Garmin te gebruiken.

• WizzlerNL
karazz schreef op woensdag 10 december 2025 @ 11:16:
Wat zijn eigenlijk de grote verschillen tussen de coaching apps/programma's van verschillende aanbieders zoals Trenara/TwoZeroNine/Run with REN/Garmin Coach/etc.?

Naast dat je persoonlijk voorkeur kunt hebben bij de ene of de andere, of dat je wel/geen persoonlijke begeleiding/feedback krijgt, zitten er nog (grote) verschillen in? Los van de prijs uiteraard.

Ben zelf een recreatieve loper en onlangs gestart met Run with REN om eens uit te proberen, maar als de gratis periode dadelijk afgelopen is weet ik niet of ik misschien net zo goed af ben om de gratis coach van Garmin te gebruiken.
Ik heb zelf 1 marathon met een schema van een looptrainer gedaan, vervolgens 1 marathon met een Stryd schema en de 3e met een Stryd schema waar ik vooral dingen deed die ik leuk vind en dus hier en daar wat weg liet en zelf wat andere zaken toevoegde.

Uiteindelijk zijn er een aantal factoren:
- Hoe goed is je discipline en motivatie om zelfstandig zonder feedback te kunnen trainen
- Welke opbouwvorm ga je goed op
- Welke trainingsvormen vindt je leuk.
- Heb je zelf het inzicht om aan een schema te sleutelen

Is het onderste punt het geval dan hoef je echt niet voor elke cyclus (los van wat je doel daar in precies is) een nieuw duur schema te kopen.

Mijn beste prestatie leverde ik met het Stryd schema, maar ik vondt dit uiteindelijk te voorspelbaar en eentonig. Daarom ben ik daarna weer vaker op de atletiekbaan gaan trainen met de groep mee, survivalrun blijven doen met anderen en zo nu en dan samen een lange duurloop doen. Qua opbouw en periodisering (3 weken opbouw, 1 week rustig aan) bevalt die methode mij wel heel goed.

• Juancho
  • Nu online
Ik heb de Pro versie van Trenara. Ik vind het erg prettig dat het een dynamische app is, het houdt dus rekening met wat je doet en past automatisch het programma aan. Wat ik wel tegenvallend vind is dat ik geen bruikbare feedback krijg na een loop. Ja wat standaard teksten als goed gedaan, of de beloning komt later etc. Maar geen inhoudelijke feedback waar je iets van leert en weer kan meenemen.

Trenara gaat uit van je eigen eerlijke feedback van hoe zwaar een training was. Dat moet je dan met een slidertje aangeven en volgens mij (her)berekent de app elke nacht alle data opnieuw zodat je eerst volgende run weer uitgaat van je laatste run. Werkt prima hoor, maar ik mis gewoon wel eens wat meer inhoudelijke info ook vooral om van te leren.

Er wordt veel data verzameld (in mijn geval via mijn gekoppelde Garmin watch) maar heel veel data zegt mij niks of ik weet niet wat ik er mee moet doen om beter te worden. Bijv. het vermogen dat getoond wordt. Ik weet ook niet of er apps zijn die wel verder gaan in het gebruiken, uitleggen en ondersteunen van al die data.

Garmin Forerunner 265 |Samsung Galaxy S23 Polestar 2 MidYear 2026 Prime + B&W audio

• TheOmen
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 13:59
Trenara, TrainAsOne en Ren zijn zoals hierboven al genoemd dynamisch. Ze nemen de resultaten uit het verleden mee voor toekomstige workouts. (wat @Juancho hierboven zegt kan ik ook over TaO zeggen: weinig feedback, behalve een stoplichtje dat aangeeft hoe goed je je aan de training hebt gehouden).
Van wat er heb gelezen doet TwoZeroNine het ook maar daar kijkt een menselijke coach naar je resultaten om je schema eventueel aan te passen.
Correct me if I'm wrong maar Garmin coach geeft volgens mij een vooraf gegernereerd schema waar daarna niet aan wordt getweaked obv je resultaten.

Running is nothing more than a series of arguments between the part of your brain that wants to stop and the part that wants to keep going.

• Juancho
  • Nu online
TheOmen schreef op woensdag 10 december 2025 @ 11:49:
Correct me if I'm wrong maar Garmin coach geeft volgens mij een vooraf gegernereerd schema waar daarna niet aan wordt getweaked obv je resultaten.
Als je een Garmin coach (programma) pakt is het wel dynamisch en worden ook andere data meegenomen. Helaas krijg je bij Garmin ook geen inhoudelijke coaching/feedback van je data na een run waar je iets mee kan of iets van kan leren.
Dynamische trainingsplannen van professionals
Heb je hulp van een professional nodig voor dat trainingsplan voor de halve marathon? Of een 5km- of 10km-loop? Geen probleem. Garmin Coach geeft je toegang tot ervaren coaches binnen Garmin Connect. Selecteer simpelweg je wedstrijddoel, of je nu een beginner bent of een wedstrijdtempo van 7 minuten wilt bereiken, en je kunt workouts synchroniseren met je compatibele Garmin watch. Deze workouts worden aangepast op basis van je prestaties naarmate je conditie verbetert. Je krijgt ook video’s van je coach met trainingstips tijdens de training.

Garmin Coach biedt drie ervaren coaches als je persoonlijke on-demand begeleider: Olympisch atleet en bestsellerauteur Jeff Galloway, fysioloog en online hardloopcoach Greg McMillan, of fysiotherapeut en hardloopexpert Amy Parkerson-Mitchell.
Persoonlijk vond ik geen van de coached echt passend/prettig, maar misschien heb ik ze niet lang genoeg de kans gegeven.

[ Voor 4% gewijzigd door Juancho op 10-12-2025 11:55 ]

• TheOmen
Juancho schreef op woensdag 10 december 2025 @ 11:54:
[...]
Als je een Garmin coach (programma) pakt is het wel dynamisch en worden ook andere data meegenomen.
I stand corrected.

Running is nothing more than a series of arguments between the part of your brain that wants to stop and the part that wants to keep going.

• InZane
Tja, ik mag het hier misschien niet zeggen, maar als je feedback en dynamiek wil, dan zou je zelfs een AI oplossing zoals ChatGPT kunnen gebruiken ;)

• Roet
  • Registratie: Augustus 2001
  • Nu online
Er zijn volgens mij 3 verschillende soorten Garmin Coaches, dat is mogelijk de reden van de verschillende opvattingen?

1 - Garmin Plan met een Coach met een dynamisch plan gebaseerd op een bepaalde coach (Greg, Amy or Jeff). Dit plan staat redelijk vast maar de workouts worden wel aangepast naar aanleiding van je prestaties.
2 - Garmin Run Coach, wat eigenlijk ook een Coach is, maar is eigenlijk een soort DSW op steriods met periodisatie en training fases. Deze is adaptief op basis van wat je doet, zoals bijvoorbeeld op basis van goed of slecht herstel, de intensiteit van je volgende workout aanpassen of een rustdag inplannen.
3 - Daily suggested workouts - Gewoon een advies voor algemene fitness verbetering zonder doel of periodisatie.

En volgens mij heb je dan ook nog een Self Guided plan..

Je ziet nu veel apps op de markt komen zoals REN en Koop AI wat eigenlijk allemaal dunne wrappers zijn op een AI model. Citeer de juiste boeken en kennis en je hebt je eigen coach op ChatGPT. Daar zijn genoeg YouTube videos over te vinden, hoe je dit eenvoudig opzet.

Ik dacht er initieel zelf aan om zoiets op te zetten, want de marge is lekker hoog op dit soort diensten, maar heb al 2 startups en een gezin met jonge kinderen :F . Nu heb ik wat boeken gekocht en maak ik mijn schema zelf in Training Peaks, wat erg goed werkt.

[ Voor 13% gewijzigd door Roet op 10-12-2025 12:59 ]

• Trenchdog
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 11:23
https://athletica.ai/ is ook een aardige in het rijtje met mogelijkheden om een dynamisch trainingsprogramma voor je aan te laten maken, zeker ook als je meer doet dan alleen hardlopen. Ik werk hier nu anderhalf jaar mee naar tevredenheid. In het verleden heb ik ook trainers betaald voor het aanleveren van schema’s in TrainingPeaks met wekelijkse updates. Die ervaring in combinatie met hoe Athletica.ai werkt, biedt mij genoeg om mij weer lekker te ontwikkelen op het hardloopvlak.

• Shinji
  • Laatst online: 14:21
Roet schreef op woensdag 10 december 2025 @ 12:08:
Er zijn volgens mij 3 verschillende soorten Garmin Coaches, dat is mogelijk de reden van de verschillende opvattingen?

1 - Garmin Plan met een Coach met een dynamisch plan gebaseerd op een bepaalde coach (Greg, Amy or Jeff). Dit plan staat redelijk vast maar de workouts worden wel aangepast naar aanleiding van je prestaties.
2 - Garmin Run Coach (wat eigenlijk ook een Coach is, maar is eigenlijk een soort DSW op steriods met periodisatie en training fases). Deze varieert meer op basis van wat je doet, zoals bijvoorbeeld op basis van goed of slecht herstel, de intensiteit van je volgende workout aanpassen.
3 - Daily suggested workouts - Gewoon een advies voor algemene fitness verbetering zonder doel of periodisatie.

En volgens mij heb je dan ook nog een Self Guided plan..

Je ziet nu veel apps op de markt komen zoals REN en Koop AI wat eigenlijk allemaal dunne wrappers zijn op een AI model. Citeer de juiste boeken en kennis en je hebt je eigen coach op ChatGPT. Daar zijn genoeg YouTube videos over te vinden, over hoe je dit eenvoudig opzet.

Ik dacht er initieel zelf aan om zoiets op te zetten, want de marge is lekker hoog op dit soort diensten, maar heb al 2 startups en een gezin met jonge kinderen :F . Nu heb ik wat boeken gekocht en maak ik mijn schema zelf in Training Peaks, wat erg goed werkt.
Daily suggestions kan je ook een doel voor instellen, dan bouwt die daar naar op inclusief fase aanduidingen.

Volgens mij is dat als je een evenement in je calendar zet.

• Burning_Tyre
  • Nu online
Shinji schreef op woensdag 10 december 2025 @ 12:40:
[...]

Daily suggestions kan je ook een doel voor instellen, dan bouwt die daar naar op inclusief fase aanduidingen.

Dat klopt. Als je een hoofddoel/evenement opgeeft dan geeft DSW (daily suggested workout) een (dynamisch) schema.
Dit heb ik onlangs geprobeerd. Het nadeel is dat je maar 2 rustdagen kunt opgeven. Dat betekend in principe 5 trainingsdagen.

Door 5 dagen te gaan trainen heb ik waarschijnlijk (mijn grote teen)spier overbelast. :(
Daarvoor liep ik 3 keer per week (met altijd een dag ertussen).

Ik ben zelf ook niet zo goed in overslaan als het apparaat of schema een training op geeft. Ik ga daarmee ook goed op apps of schema's waar ik trainingen kan afvinken.

[ Voor 12% gewijzigd door Burning_Tyre op 10-12-2025 12:47 ]

12xIQ7+ ZO (125) + 3xIQ7+ NW (310) +3xIQ7+ ZW (214) PVOutput

• Roet
  • Nu online
Shinji schreef op woensdag 10 december 2025 @ 12:40:
[...]

Klopt, dat is de Garmin Run Coach. Via de Plans UI kan je die kiezen als je een coach kiest, maar als een doel instelt krijg je hem ook. Zie ook dit artikel

• redwing
Burning_Tyre schreef op woensdag 10 december 2025 @ 12:45:
[...]

Dat klopt. Als je een hoofddoel/evenement opgeeft dan geeft DSW (daily suggested workout) een (dynamisch) schema.
Dit heb ik onlangs geprobeerd. Het nadeel is dat je maar 2 rustdagen kunt opgeven. Dat betekend in principe 5 trainingsdagen.

Door 5 dagen te gaan trainen heb ik waarschijnlijk (mijn grote teen)spier overbelast. :(
Daarvoor liep ik 3 keer per week (met altijd een dag ertussen).

Ik ben zelf ook niet zo goed in overslaan als het apparaat of schema een training op geeft. Ik ga daarmee ook goed op apps of schema's waar ik trainingen kan afvinken.
Als je trainingen niet doet past ie ook automatisch de volgende trainingen aan. Je kunt dus alsnog vaste dagen pakken om te trainen en de DSW van die dagen gebruiken. Het grootste nadeel vind ik wel dat je niet vooruit kunt kijken wat voor training je gaat krijgen.

[removed]

• kepler
Ik bepaal zelf mijn trainingen en dat gaat in detail op wekelijkse basis en in grote lijnen op de paar wedstrijden die ik per jaar loop. Daarbij hou ik ongeveer de verhouding 80/20 aan qua duurlopen en tempo training.

En per week kijk ik dan wat er in de gezins planning past en hoe ik me voel. Soms komt Garmin met een leuke workout suggestie en pak ik die mee.

Ik ben wel al >15 jaar aan het hardlopen en zeker in het begin schemas aangehouden en aantal dingen uitgeprobeerd (zoals het 14k schema), waardoor ik wel een goed idee heb wat voor mij werkt.

Mijn dagelijkse leven is te druk om echt een heel vast schema aan te houden, dus ik vind dit wel prima. Het kan vast sneller/beter, maar op deze manier kom ik er ook ;)

• Shinji
  • Laatst online: 14:21
redwing schreef op woensdag 10 december 2025 @ 13:10:
[...]

Als je trainingen niet doet past ie ook automatisch de volgende trainingen aan. Je kunt dus alsnog vaste dagen pakken om te trainen en de DSW van die dagen gebruiken. Het grootste nadeel vind ik wel dat je niet vooruit kunt kijken wat voor training je gaat krijgen.
Kan wel, maar ongeveer een week volgens mij. Maar misschien alleen als je doel instelt. Ik kan het nu even niet vinden maar weet zeker dat ik de komende paar trainingen heb in kunnen zien.

• Wyke
https://nos.nl/video/2593...etslampen-zo-moet-het-wel

we hebben het hier in het topic al eens over de felle fietslampen gehad. Ik ben blij dat er nu wat initiatieven ontstaan om te zorgen dat dit verbetert. Met name bij hardlopen (en wandelen), als je toch lager bij de grond bent dan als je zelf op de fiets zit, heb ik hier ontzettend veel last van. Ik ga in de winter dan ook bewust voor of na de "spits" lopen (ook omdat oversteken na de spits makkelijker "door rood" kan ;)).

• Roet
  • Nu online
Ben ik ook wel blij mee, er is veel verkeer met te fel licht/slecht afgestelde lamp (Tesla!). Vanochtend had ik een elektrische scooter die met groot licht reed, dat was ook niet best. En kunnen we dan ook meteen die zwabberende borstlamp verbieden? De laatste paar meters voor het passeren verblind me die en zie ik echt niets van de ondergrond, omdat het gewoon een felle lamp is die alle kanten op schijnt.

• vinom
Ik ren zelf met een hoofdlamp (Petzl Nao RL) en richt die schuin naar beneden in de hoop dat ik daar niemand mee verblind. Borstlamp vind ik zelf niks, omdat het licht alle kanten op gaat en dat heel onrustig is voor mijn ogen. Hoofdlamp is heel stabiel licht met lopen. Altijd handig om te hebben, en een vereiste in het noodpakket toch :9

[ Voor 11% gewijzigd door vinom op 10-12-2025 15:17 ]

• redwing
Shinji schreef op woensdag 10 december 2025 @ 13:21:
[...]

Kan wel, maar ongeveer een week volgens mij. Maar misschien alleen als je doel instelt. Ik kan het nu even niet vinden maar weet zeker dat ik de komende paar trainingen heb in kunnen zien.
Je kunt inderdaad iets vooruit kijken, maar als je b.v. 3 dagen per week wilt lopen, skip je regelmatig een training. En zodra je dat doet gooit ie de planning voor de rest van de week weer om. Echt vooruit kijken werkt dan niet meer, al is de planning alsnog redelijk voorspelbaar en weet je uiteindelijk wel wat oor soort training je gaat krijgen.

[removed]

• Superkanjo
Roet schreef op woensdag 10 december 2025 @ 14:56:
En kunnen we dan ook meteen die zwabberende borstlamp verbieden?
Ik loop hiermee, donkere polders dus wel fijn als ik het asfalt voor mij kan zien. Maar heb deze altijd op de laagste stand staan, schijnt niet naar voren.

• karazz
Juancho schreef op woensdag 10 december 2025 @ 11:54:
[...]

Als je een Garmin coach (programma) pakt is het wel dynamisch en worden ook andere data meegenomen. Helaas krijg je bij Garmin ook geen inhoudelijke coaching/feedback van je data na een run waar je iets mee kan of iets van kan leren.
Enige terugkoppeling op een activiteit die uitgebreider is dan "goed zo" zou inderdaad fijn zijn.

Ik ben nu anderhalve week bezig met REN maar mis dat de andere data ook meegenomen wordt, wat bij Garmin wel het geval is.

In mijn geval, afgelopen vrijdag en zaterdag klein uurtje hardlopen met REN, zondag uurtje padel gedaan, maandag met REN ruim een half uur op mijn aerobe drempel gelopen, dinsdag anderhalf uur basketbal en vandaag had ik een VO2 max test.
REN denkt dat ik zondag en dinsdag rustdagen heb gehad, wat dus niet het geval is. Dat heeft ongetwijfeld invloed op de VO2 max die REN vandaag voor mij heeft bepaald.

• Totrail
  • Registratie: September 2019
  • Laatst online: 10:12
Ik ga dus voor een run in mei (15km) voor het eerst eens die Garmin Run Coach proberen. Al denk ik niet altijd aan die 5 trainingen per week te komen die zij voorstellen. Ben wel benieuwd wat het schema gaat doen.

• redwing
Superkanjo schreef op woensdag 10 december 2025 @ 15:46:
[...]

Ik loop hiermee, donkere polders dus wel fijn als ik het asfalt voor mij kan zien. Maar heb deze altijd op de laagste stand staan, schijnt niet naar voren.
Ik ook, beetje afhankelijk of de hond mee is of niet. Met hond heeft hij een lichtband om en aangezien hij een paar meter voor me loopt pak ik dan zelf een normaal verlicht vest. En als ie er niet bij is een borstlamp, maar dan op zijn laagste stand. Je hoeft ten slotte niet te weten wat er 20 meter voor je gebeurt :)

[removed]

• abbeyrules
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 10-12 21:31
Ben ik ook wel blij mee, er is veel verkeer met te fel licht/slecht afgestelde lamp (Tesla!). Vanochtend had ik een elektrische scooter die met groot licht reed, dat was ook niet best. En kunnen we dan ook meteen die zwabberende borstlamp verbieden? De laatste paar meters voor het passeren verblind me die en zie ik echt niets van de ondergrond, omdat het gewoon een felle lamp is die alle kanten op schijnt.
Offtopic: Tesla's hebben adaptieve matrixlampen. Die moeten automatisch het deel wegfilteren uit het grootlicht waar een ander / tegenligger er last van kan hebben. Maar dan moet ie de ander dus wel kunnen detecteren! Mijn afdronk van rijden in zo'n auto is dat juist de hardlopers in donkere kleren zonder fatsoenlijke verlichting niet gespot worden. Die kijken dus vol in het tegenlicht, en dat heeft ook een goede kant want anders ziet de automobilist ze dus ook niet. Zorg dat je zelf genoeg verlichting hebt zodat de auto je kan spotten en dan gaat het grootlicht ook uit. Win Win :)

• InZane
Zo, ik voel me even dubbel aangesproken. Ik heb een Tesla en ook een borstlamp.

Nieuwere(!) Tesla's hebben, zoals reeds gezegd, matrix koplampen. Delen van de lichtbundel kunnen daardoor gedimd worden om zo andere weggebruikers niet te verblinden. Dit werkt trouwens alleen maar als grootlicht wordt gevoerd en als je wordt gezien natuurlijk. Dimlicht hoort - uiteraard - niet verblindend niet te zijn.

En wat die borstlamp betreft: Ik heb die van mij altijd naar beneden gericht staan, dus vlak voor m'n voeten zeg maar. Dat kan onmogelijk verblinden en ik moet zeggen dat ik er ook nog nooit commentaar op heb gehad. Ik heb trouwens wel complimenten gehad over m'n goede zichtbaarheid!
Ik weet trouwens dat er borstlampen in omloop zijn die je niet kunt richten. Dat lijkt mij persoonlijk maar niks.

• Juancho
  • Nu online
Vraagje, ik ben weer klaar, na m'n 10EM opbouw + wedstrijd klaar om het hardlopen weer serieus op te pakken met een volgend doel: 30km LSD zien vol te houden en ook zeker te kijken hoe m'n lichaam hier mee omgaat. Als dst lukt pak ik begin volgend jaar een 30km wedstrijd mee om daarna hopelijk door te stuiteren naar een marathon.

In Trenara dit ingesteld op 7 februari als te behalen datum. Kijk ik in de planning dan zie ik dat we leuke en pittige tempoloop en en intervallen bijzitten, dat geloof ik allemaal wel. Maar de weekend LSD gaat maar toch 17km terwijl ik m'n vorige schema ben gestopt bij 20km. Ik dacht eigenlijk de komende weken elke LSD run met 1km op te hogen tot 30km, startend vanaf 20km.

Is 17km als Max LSD afstand in een trainingschema niet veelste kort als 30km het doel is? Dat lijkt me eerder een Max voor een halve marathon... 🤔

Trenara zelf geeft als antwoord op m'n vraag:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xDZJO90zXC_CNcwmNtYwX5vLlFg=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/OCvwMN8J9mZzJI3HynNgjoTF.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 9% gewijzigd door Juancho op 10-12-2025 20:55 ]

• Roozzz
De lengte van de lange duurloop is een puzzelstukje. De vraag is hoe de andere puzzelstukken eruit zien. Denk aan (de ontwikkeling van) volume, aantal dagen, intensiteit, rust etc. De combinatie maakt uiteindelijk dat je er wel of niet klaar voor bent.

• Hartloper
Ik ben akkoord met wat je zegt @Roozzz maar ik ben ook akkoord met @Juancho dat 17km heel kort is als langste duurloop voor iemand die 30km als doel heeft. Intuïtief zou ik mikken naar 27km als langste duurloop in de voorbereiding.

Misschien is het omdat 7 februari relatief dichtbij is en dat 8 weken kort is om op te bouwen. Stel dat @Juancho zijn 30km op 7 april plant, dan is er misschien wel opbouw naar voldoende lange LSD's.

• Juancho
  • Nu online
Hartloper schreef op woensdag 10 december 2025 @ 21:20:
Ik ben akkoord met wat je zegt @Roozzz maar ik ben ook akkoord met @Juancho dat 17km heel kort is als langste duurloop voor iemand die 30km als doel heeft. Intuïtief zou ik mikken naar 27km als langste duurloop in de voorbereiding.

Misschien is het omdat 7 februari relatief dichtbij is en dat 8 weken kort is om op te bouwen. Stel dat @Juancho zijn 30km op 7 april plant, dan is er misschien wel opbouw naar voldoende lange LSD's.
Ik ging alleen zelf uit van een start van 20km omdat ik daar al op zat. Die 7 februari heb ik gewoon ingevuld zonder dat ik dan een wedstrijd ofzo heb. Maar ik dzcht, elke LSD training plus 1km en ik kom idd uit op 25-27km wat mij meer logisch leek.

Ik zal Trenara even de vraag mailen, dan krijg je van de trainers zelf antwoord ipv een AI reactie.

• Juancho
  • Nu online
Roozzz schreef op woensdag 10 december 2025 @ 21:11:
De lengte van de lange duurloop is een puzzelstukje. De vraag is hoe de andere puzzelstukken eruit zien. Denk aan (de ontwikkeling van) volume, aantal dagen, intensiteit, rust etc. De combinatie maakt uiteindelijk dat je er wel of niet klaar voor bent.
De puzzelstukjes zijn 3x een run per week zoals ik altijd DOE. 1x tempoloop (soms met Strides), 1x een interval en 1x een LSD. Er zit ook echt wel een opbouw en idee achter hoor. Maar de LSD afstand klopt voor m'n gevoel niet.

• Roozzz
Juancho schreef op woensdag 10 december 2025 @ 21:30:
[...]

De puzzelstukjes zijn 3x een run per week zoals ik altijd DOE. 1x tempoloop (soms met Strides), 1x een interval en 1x een LSD. Er zit ook echt wel een opbouw en idee achter hoor. Maar de LSD afstand klopt voor m'n gevoel niet.
Bijzonder. Hoog intensief ook (hoe hoog hangt af van de exacte invulling maar toch). Eigenlijk heb je 3 workouts in de week. Dan snap ik wel dat de lange loop niet heel lang kan worden. Want dan kom je in de knel met de totale belasting en herstel.

Deze insteek voor opbouw naar 30 zou niet mijn keuze zijn. Maar ik loop allicht juist weer te veel rustige kilometers...

• Hartloper
Trenara kiest voor teveel intensiteit. Is mijn persoonlijke mening. De coach is van nature een baanatleet, dat beïnvloedt zijn visie op training.

Vermoedelijk is het aantal rustige loopjes hoger als je 6 trainingen per week hebt, en is de verhouding dan wel beter. Bij comprimeren naar 3 trainingen per week zijn het wellicht de rustige loopjes die wegvallen uit het schema. Daardoor is de verhouding hard/zacht helemaal verstoord.

Zoals je zegt, bij 3 trainingen per week zijn er 2 hoge intensiteit, 3 als je de lange duurloop ook als een workout ziet.

• kepler
Hartloper schreef op woensdag 10 december 2025 @ 21:20:

Maar als je die 30k ziet als wedstrijd, zou ik in de trainingen tot 23-24 trainen voor lange duurloop. De rest komt dan wel in de wedstrijd.
Zie je die 30k als trainingdoel, dan kan je beter bv een marathon in april/mei ofzo inplannen als wedstrijd? Dan zit je in feb bij een (standaard) schema wel op ongeveer een 30k in de training.

Trenara ziet de 30k ws als wedstrijd doel?

• Wyke
Juancho schreef op woensdag 10 december 2025 @ 21:30:
[...]

eens met @Roozzz .

ik zou (nou ja, ik doe zelden intensiteit omdat mijn voeten dat niet fijn vinden, maar als ik jou was zou ik) de tempoloop de ene week doen en de intervalloop de andere week. De andere twee lopen dan rustig max zone 2. En dan de lange loop zelf uitbreiden en niet 100% afgaan op een (AI) programma

• redwing
abbeyrules schreef op woensdag 10 december 2025 @ 16:26:
[...]

Offtopic: Tesla's hebben adaptieve matrixlampen. Die moeten automatisch het deel wegfilteren uit het grootlicht waar een ander / tegenligger er last van kan hebben. Maar dan moet ie de ander dus wel kunnen detecteren! Mijn afdronk van rijden in zo'n auto is dat juist de hardlopers in donkere kleren zonder fatsoenlijke verlichting niet gespot worden. Die kijken dus vol in het tegenlicht, en dat heeft ook een goede kant want anders ziet de automobilist ze dus ook niet. Zorg dat je zelf genoeg verlichting hebt zodat de auto je kan spotten en dan gaat het grootlicht ook uit. Win Win :)
Ehm, nope zelfs met normale verlichting op gaat het meestal fout. Met een beetje geluk detecteerd ie het half en krijg je ee stroboscoop op je, maar meestal krijg je gewoon het volle licht op je. Echt de meest onzinnig uitvinding ooit, die lampen die áutomatisch' zouden moeten werken. Zowel in de auto als op de fiets als lopend reageren die dingen standaard te laat, verkeerd of helemaal niet.

[removed]

• Juancho
  • Nu online
Bedankt heren! Ik zal ze sowieso nog even persoonlijk deze vraag stellen want dit lijkt me idd niet helemaal de juiste weg. Dan heb ik liever wat kortere tempo/intervals en een LSD run die elke week vergroot wordt.

• redwing
Juancho schreef op donderdag 11 december 2025 @ 08:01:
Bedankt heren! Ik zal ze sowieso nog even persoonlijk deze vraag stellen want dit lijkt me idd niet helemaal de juiste weg. Dan heb ik liever wat kortere tempo/intervals en een LSD run die elke week vergroot wordt.
Zoals hierboven al gezegd door @kepler , je moet goed opletten wat je wil en hoe je dat aangeeft. Je geeft nu een doel van 30km op, wat Trenara als wedstrijd zal zien. En voor een 30km wedstrijd ga je vooraf normaal gesproken geen trainingen van 30km lopen. Als je traint voor een marathon eindig je b.v. meestal ook met trainingen rond de 30-32 km en niet van 42.

Wil je dus een 30km lopen in februari kun je gewoon dit schema volgen en dan een 30km lopen op de ingestelde dag (je zult b.v. ook een taper krijgen van Trenara). Maar wil je dat je training naar 30km gaat, zul je waarschijnlijk een marathon in moeten geven.

En wat die intensiviteit betreft is het naar mijn idee vooral persoonlijk wat je wel/niet fijn vindt. Ik wil b.v. veel afwisseling en dan bevalt Trenara prima, maar Trenara is wel een van de apps die de meest intensieve trainingen geeft. Het zal dus niet voor iedereen geschikt zijn.

[removed]

• Juancho
  • Nu online
Heb ondertussen mijn doel er al uitgehaald en even de marathon van Enschede op 12 april in gevoerd. Wederom met 3x trainen in de week. Benieuwd wat het programma dan zal zijn...

• Roet
  • Nu online
InZane schreef op woensdag 10 december 2025 @ 16:42:
[...]

Zo, ik voel me even dubbel aangesproken. Ik heb een Tesla en ook een borstlamp.
Wees gerust, ik lig er niet heel wakker van hoor; iedereen moet ook zijn ding kunnen doen. :)
Nieuwere(!) Tesla's hebben, zoals reeds gezegd, matrix koplampen. Delen van de lichtbundel kunnen daardoor gedimd worden om zo andere weggebruikers niet te verblinden. Dit werkt trouwens alleen maar als grootlicht wordt gevoerd en als je wordt gezien natuurlijk. Dimlicht hoort - uiteraard - niet verblindend niet te zijn.
Klopt helemaal, de eerste generatie(s?) Tesla hadden slechte lampen, de nieuwe zijn inderdaad ok. Ik heb overigens genoeg verlichting met een hoofdlamp, achterlamp en lichtvest.
Ik weet trouwens dat er borstlampen in omloop zijn die je niet kunt richten. Dat lijkt mij persoonlijk maar niks.
Ik wist niet dat er ook waren die je kon richten. Maar dan worden die onrichtbare veel verkocht lijkt het. Ik zag zelfs dat Sinterklaas er eentje aan mijn broer had gegeven, gedropshipte meuk. :F

• L23
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 14:35

L23

Juancho schreef op donderdag 11 december 2025 @ 08:28:
Heb ondertussen mijn doel er al uitgehaald en even de marathon van Enschede op 12 april in gevoerd. Wederom met 3x trainen in de week. Benieuwd wat het programma dan zal zijn...
Als ik jou zo hoor zijn die apps helemaal niks voor mij :-p Het idee is toch dat je er mee kan gaan trainen en er verder niet over hoeft na te denken? Maar als ik jouw berichten lees lijkt er altijd wat mis te zijn.

• TheOmen
Roet schreef op donderdag 11 december 2025 @ 09:37:
Ik wist niet dat er ook waren die je kon richten. Maar dan worden die onrichtbare veel verkocht lijkt het. Ik zag zelfs dat Sinterklaas er eentje aan mijn broer had gegeven, gedropshipte meuk. :F
De eerste generatie Decathlon borstlampen (die ik nu heb), kan je inderdaad niet verstellen en als je die op standje 2 of 3 zet kan ik me voorstellen dat je tegenliggers wat kan verblinden. Die heb ik echter nog niet nodig gehad in dagelijks (nachtelijks?) gebruik.
Nieuwe model heeft inderdaad een lamp waarvan je de hoek kan aanpassen.

[ Voor 0% gewijzigd door TheOmen op 11-12-2025 10:53 . Reden: typo ]

• MiKeZZa
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 14:18
L23 schreef op donderdag 11 december 2025 @ 09:49:
[...]

Als ik jou zo hoor zijn die apps helemaal niks voor mij :-p Het idee is toch dat je er mee kan gaan trainen en er verder niet over hoeft na te denken? Maar als ik jouw berichten lees lijkt er altijd wat mis te zijn.
Het is ook wel afhankelijk van hoe je er zelf in zit denk ik...

• Maupertus
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 14:30
Terwijl ik toch een beetje op marktplaats aan het kijken ben naar een startbewijs voor Egmond, en me verbaas over de biedingen richting de 80 euro, rijst de vraag: Waarom staan de inschrijfprijzen nooit online?

Voor alle grote evenementen is het moeilijk te achterhalen wat de inschrijfkosten zijn als de inschrijving gesloten is. Ik zou er bijna een beetje complottheorie-ig van worden. Doet Golazo zo veel moeite om te verhullen hoe heftig de inflatie is? Is de hardlooppers inbegrepen in dit complot?

Jezus saves and takes half damage.

• sebasd
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 13:04

sebasd

loopt op espresso

Maupertus schreef op donderdag 11 december 2025 @ 12:18:
Terwijl ik toch een beetje op marktplaats aan het kijken ben naar een startbewijs voor Egmond, en me verbaas over de biedingen richting de 80 euro, rijst de vraag: Waarom staan de inschrijfprijzen nooit online?

Voor alle grote evenementen is het moeilijk te achterhalen wat de inschrijfkosten zijn als de inschrijving gesloten is. Ik zou er bijna een beetje complottheorie-ig van worden. Doet Golazo zo veel moeite om te verhullen hoe heftig de inflatie is? Is de hardlooppers inbegrepen in dit complot?
33 euro: https://www.hardlopen.nl/...6/?utm_source=chatgpt.com

Met dank aan 10 seconden ChatGPT.

Golazo heeft trouwens niks met Egmond te maken, dat is een evenement van Le Champion.

80 euro slaat dan natuurlijk nergens op.

• Wyke
sebasd schreef op donderdag 11 december 2025 @ 13:04:
[...]

33 euro: https://www.hardlopen.nl/...6/?utm_source=chatgpt.com

Met dank aan 10 seconden ChatGPT.

Golazo heeft trouwens niks met Egmond te maken, dat is een evenement van Le Champion.

80 euro slaat dan natuurlijk nergens op.
vreemd dat ik dan 42 incl buspendel (36+6) heb betaald... zal vast aan mij liggen en niet aan ChatGPT :+

• redwing
[...]

Als je simpelweg een doel hebt om naar toe te trainen werken ze prima. En dan is het alleen bekijken welke app het beste bij je past. Trenara heeft b.v. veel variatie en is intensief, Garmin heeft verschillende coaches waarbij Jeff werkt met run-walk-run, dus veel wandelen tussendoor, Amy heeft dan juist meer echt hardlopen, maar dan wel een heel rustige opbouw (langere stukken zijn ook vaak 1e helft rustig en 2e helft wat sneller) etc.

Oftewel zoek een app met een stijl die bij je past, stel een doel in en je hoeft verder echt niet meer na te denken.

[removed]

• Juancho
  • Nu online
[...]

Niet mee eens, ik heb nu 2 wedstrijden gelopen met in Trenara een doel ingesteld en dat werkte top. Precies zoals je zegt, doelinstellen en je krijgt automatisch elke week 3 trainingen (in mijn geval) in de agenda en direct op de Garmin watch en het enige wat je hoeft te doen is op start drukken en zo braaf mogelijk het programma volgen. Dat is weldegelijk de kracht van zo'n app.

Ik zit nu alleen even met het feit dat ik graag de LSD vanaf 20km wil starten omdat dat mijn uitgangspunt nu al is en dan door naar 25-35km. En daar zijn de 8-10 weken prima geschikt voor. Even wachten op reactie van Trenara.

• L23
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 14:35

L23

Nou ja ok, het komt alleen niet zo over :p Maar fijn als het voor je werkt @Juancho
Pagina: 1 ... 414 415 Laatste

Let op:
"Hardlopen is voor de één een sport, voor de ander een reis". Iedereen is welkom, ook de minder geoefende loper :)
Voor vragen en discussie over sporthorloges kun je terecht in Het grote Sporthorloge met GPS topic.
Voor vragen en discussie over triathlon, kan men terecht in Het Triatlontopic - Deel 2.

Als aanvulling op de topics in deze reeks, zijn er Tweakers Hardlopen-groepen op Strava en Garmin Connect. Om toegang te krijgen:
1. Strava: Geef op Strava aan dat je lid wil worden van de groep (klik op Request to Join). Stuur je op Strava gebruikte naam in een DM op Tweakers aan de admins: Poekie en Calitomnication.
2. Garmin: Stuur in een DM op Tweakers met onderwerp Toegang Garmin je gebruikersnaam van het Garmin aan de admin: Calitomnication.

Ook jouw PR's doorgeven? Dat kan als je de sheet invult.