MiKeZZa schreef op maandag 23 februari 2026 @ 21:46:
Vraagje voor de cracks hier; hoe schroef ik mijn tempo op? Is dat écht puur meer KM's maken of kan ik ook andere dingen doen?
...
Zodoende even de check; ben ik nog op de goede weg of kan ik bepaalde elementen toevoegen om wat snelheid toe te voegen?
Allereerst goed bezig! Zoals je zelf aangeeft; door dit te doen heb je een goede basis en merk je al dat je ietsjes sneller loopt met een lagere hartslag in Z2. Maar hiermee train je eigenlijk alleen maar 1 motor (uithoudingsvermogen). Als je meer km’s gaat lopen, zal je steeds ietsjes sneller worden en met een lagere hartslag dit kunnen doen maar de echte snelheid zal je blijven missen.
Daarom is het een goed moment om wat meer snelheidsprikkels toe te voegen en ook je andere zones te trainen. Dit kan idd door intervallen zoals je al gedaan hebt, maar ook door tempoblokken bijvoorbeeld.
Als je bijv. 3x per week loopt zou je aan het einde van een z2 loopje strides kunnen doen. Dit zijn korte sprintjes van 10-20 seconden om je een snelheidsprikkel te geven zonder al te veel vermoeidheid. Denk bijv aan 4-8 keer 50 tot 100 meter (of van lantaarnpaal tot lantaarnpaal bijv, wat je leuk vindt). Hiermee train je je loop-efficiëntie, maar wen je ook aan hogere cadans en grotere staplengte.
Daarnaast zou je dan een “kwaliteitstraining” moeten toevoegen. Afhankelijk van je doel en welke zones je wel/niet hebt getraind, kan je specifieke trainingen gaan doen. Paar voorbeelden zijn bijvoorbeeld snelle, korte intervallen (100-200m), lange intervallen (400-1200m) of tempoblokken (van 1km - paar kilometer). Hoe langer je interval/blok is, hoe lager het tempo is. Daarnaast kan je dan natuurlijk spelen met het aantal keer dat je intervalt in een trainen, of met de rust ertussen, of de snelheid of afstand ervan.
De trainingen hebben allemaal weer ander doel, de snelle intervallen zorgen voor betere vo2max, terwijl blokken (op juiste tempo/zone) weer zorgt voor betere lactaatverwerking (dus niet verzuren na 2km).
Deze trainingen hebben een zwaardere impact op je lichaam, dus vandaar dat je daarnaast nog wel je duurloopjes moet doen. Maar hoe meer je dus je duurloopjes doet (en dus je uithoudingsvermogen beter is), hoe meer kwaliteitstrainingen je kan doen.
Het hele verhaal is wel een beetje platgeslagen, maar geeft je hopelijk wat handvatten om verder in te verdiepen. Mijn advies: als je 3x per week traint, begin met strides toe te voegen 1x per week, een normaal z2 loopje en een kwaliteitstraining (interval of blokken). Als je dat 2- 3 maanden doet, zal je zien dat je dan een 5k in een keer op een hoge snelheid kan uitlopen.