Hardlopen - deel 9 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 456 457 Laatste
Acties:

• kepler
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 22:23
Hartloper schreef op donderdag 9 juli 2026 @ 21:27:
Ik kan het niet echt hard maken, maar mijn persoonlijke mening is dat het geen kwaad kan om veel in zone 1 te trainen. Voor mij is dat de bulk van mijn trainingen.

En als ik Michel Butter en Guido Hartensveld in hun podcast goed begrepen heb, mag het gros van de trainingen zone 1 zijn. Zone 2 gaat eerder in de richting van een specifieke training, niet zo hard als een echte workout, maar toch meer iets waarvan ze zeggen "deze training is zoveel minuten in Z2". En dat gaat dan ook wat sneller dan een gewone rustige duurloop.

Ook weer mijn persoonlijke mening, maar ik denk dat het niet echt uitmaakt qua trainingseffect of je de duurloopjes in zone 1 of in zone 2 doet. Alleen voor wie veel kilometers maakt, zal het eerder zone 1 moeten zijn om het aantal kilometers aan te kunnen zonder geblesseerd te zijn, en om fris te zijn voor de workouts.
Nee komt ook wel overeen met hoe ik er over denk. Maar ik zat dus wel echt te laag afgelopen periode (of mijn aerobe drempel is opgeschoven :D), waardoor ik dus achteraf een deel van mijn trainingen echt heel laag in zone 1 heb gedaan of zelfs er onder. En dat is voor mijn basis tempo niet heel gunstig denk/voel ik, nu ik dus iets meer richting eind Zone 1 loop merk ik dat mn benen het ook wat zwaarder hebben. En dat is prima, want volgend jaar ga ik voor een PR in Rdam :P

Sowieso rustig opbouwen naar iets hoger tempo in mn duurlopen, ik heb geen haast ;)

• Megupe
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 22:51
Met mijn bijna 2m lengte heb ik de neiging wat langere stappen te maken en als ik in de data van Garmin keek had ik dan ook een lagere cadans (160) en hoge cgt (richting 300ms).

Dus ff via Gemini gekeken of en hoe ik dit kan verbeteren. Ben ik dus op de metronoom functie van mijn Forerunner gekomen. Die heb ik nu in een loopje van 50 minuten de eerste 10 minuten op 168 gezet.

Dat was wel ff wennen (normaal haal ik een hogere frequentie alleen bij de intervallen), en vooral ook om het tempo niet te hoog te laten worden. Het ging op zich wel prima en na die 10 minuten stopte ik dus de metronoom en liep ik iets losser.

Uiteindelijk zag ik in de data daadwerkelijk een hogere cadans en dus ook een lagere cgt. In die 10 minuten ook het idee dat ik (nog) meer op mijn op mijn voorvoeten liep. Een volgend loopje maar weer proberen.

• MiKeZZa
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 18:08
Onder z1, dat is dus z0?

Ik ken inmiddels best wat modellen, maar deze heb ik nooit gehoord…

• kepler
MiKeZZa schreef op donderdag 9 juli 2026 @ 23:47:
Onder z1, dat is dus z0?

Ik ken inmiddels best wat modellen, maar deze heb ik nooit gehoord…
Nou ja, even gekeken en z1 loopt van 123 tot 137 bij mij, en ik trainde tot nu toe altijd op of onder de 130. Dus ws klopt het niet dat ik hele trainingen onder z1 heb gelopen, maar heb altijd wel laag in z1 gelopen. En daar is niks mis mee, maar nu probeer ik dus iets hoger in z1 te lopen of laag z2 en dat kost merkbaar wat moeite qua benen. Dus dat klinkt als vooruitgang :P

• Marve79
  • Registratie: Juni 2021
  • Laatst online: 16-07 14:26
Megupe schreef op donderdag 9 juli 2026 @ 22:16:
Met mijn bijna 2m lengte heb ik de neiging wat langere stappen te maken en als ik in de data van Garmin keek had ik dan ook een lagere cadans (160) en hoge cgt (richting 300ms).

Dus ff via Gemini gekeken of en hoe ik dit kan verbeteren. Ben ik dus op de metronoom functie van mijn Forerunner gekomen. Die heb ik nu in een loopje van 50 minuten de eerste 10 minuten op 168 gezet.

Dat was wel ff wennen (normaal haal ik een hogere frequentie alleen bij de intervallen), en vooral ook om het tempo niet te hoog te laten worden. Het ging op zich wel prima en na die 10 minuten stopte ik dus de metronoom en liep ik iets losser.

Uiteindelijk zag ik in de data daadwerkelijk een hogere cadans en dus ook een lagere cgt. In die 10 minuten ook het idee dat ik (nog) meer op mijn op mijn voorvoeten liep. Een volgend loopje maar weer proberen.
Ik zou me niet te blind staren op die cadans. Iemand die langer is heeft sowieso een lagere cadans. Voor jouw lengte is 160 echt prima.

Je moet enkel zorgen dat je zwaartepunt goed is, dat je onder je heupen landt. En niet overstride maar dat is weer iets anders.

[ Voor 6% gewijzigd door Marve79 op 10-07-2026 08:14 ]

• Marve79
Hartloper schreef op donderdag 9 juli 2026 @ 21:27:
Ik kan het niet echt hard maken, maar mijn persoonlijke mening is dat het geen kwaad kan om veel in zone 1 te trainen. Voor mij is dat de bulk van mijn trainingen.

En als ik Michel Butter en Guido Hartensveld in hun podcast goed begrepen heb, mag het gros van de trainingen zone 1 zijn. Zone 2 gaat eerder in de richting van een specifieke training, niet zo hard als een echte workout, maar toch meer iets waarvan ze zeggen "deze training is zoveel minuten in Z2". En dat gaat dan ook wat sneller dan een gewone rustige duurloop.

Ook weer mijn persoonlijke mening, maar ik denk dat het niet echt uitmaakt qua trainingseffect of je de duurloopjes in zone 1 of in zone 2 doet. Alleen voor wie veel kilometers maakt, zal het eerder zone 1 moeten zijn om het aantal kilometers aan te kunnen zonder geblesseerd te zijn, en om fris te zijn voor de workouts.
Dat ligt echt volledig aan je doel en je ambities. Als je voor een snelle marathon traint zou ik het niet aanraden. Maar als je loopt om een beetje fit te blijven geen probleem.

Ik loop veel ultras en 80-90% van mijn training is in Z1-Z2.

• maXXmo
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 17-07 13:17

Mijn ervaring is dat je dit niet bij ieder loopje moet doen in de week. Langzaam opbouwen is hierbij key.
Heb hetzelfde gedaan en vervolgens toch weer gauw 2 maanden met last aan de achilles gelopen. De belasting wordt toch weer heel anders op het lichaam bij een hogere cadans.

• CyberThijs
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 22:49
Marve79 schreef op vrijdag 10 juli 2026 @ 08:13:
[...]

Ik zou me niet te blind staren op die cadans. Iemand die langer is heeft sowieso een lagere cadans. Voor jouw lengte is 160 echt prima.
Uit nieuwsgierigheid eens gekeken wat mijn waarden zijn met mijn 1m92. Bij mijn intervaltraining gisteren liep ik de snelle stukken aan 3'55" met een cadans van 180, stride length van 1.36m en gct 225ms, de opwarming/afkoeling liep ik aan 5'30" met een cadans van 165-170, stride length van 1.02m en een gct van 275ms.
Marve79 schreef op vrijdag 10 juli 2026 @ 08:13:
[...]

Je moet enkel zorgen dat je zwaartepunt goed is, dat je onder je heupen landt. En niet overstride maar dat is weer iets anders.
Naar mijn gevoel ligt cadans wat samen met de mate waarin je voorover leunt? Wat direct ook samenhangt met hoe je landt enzo. Dus @Megupe : probeer eens wat meer voorover te leunen en kijk eens of je dat bevalt?

• Megupe
CyberThijs schreef op vrijdag 10 juli 2026 @ 08:43:
[...]

Uit nieuwsgierigheid eens gekeken wat mijn waarden zijn met mijn 1m92. Bij mijn intervaltraining gisteren liep ik de snelle stukken aan 3'55" met een cadans van 180, stride length van 1.36m en gct 225ms, de opwarming/afkoeling liep ik aan 5'30" met een cadans van 165-170, stride length van 1.02m en een gct van 275ms.

[...]

Naar mijn gevoel ligt cadans wat samen met de mate waarin je voorover leunt? Wat direct ook samenhangt met hoe je landt enzo. Dus @Megupe : probeer eens wat meer voorover te leunen en kijk eens of je dat bevalt?
Als ik intervallen (bijv 3'30-4'00) loop dan gaat mijn cadans ook naar 180 en cgt 220ms.
Maar op de rustigere stukken ligt mijn cadans stuk lager dan jij en gaat gct richting 300ms. Daar hoop ik dus wat efficientie te winnen, en dat wil ik ook rustig aan invoeren om blessures te voorkomen (en ik hoop dus met iets kortere passen en dus minder kracht ook blessures te voorkomen).

Toevallig gisteren door iemand gefilmd in mijn laatste km, ik loop toevallig vrij rechtop. Ik zal vanmiddag eens kijken of ik daar iets aan kan tweaken.

• Roozzz
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 23:28
kepler schreef op donderdag 9 juli 2026 @ 21:47:
[...]

Sowieso rustig opbouwen naar iets hoger tempo in mn duurlopen, ik heb geen haast ;)
Vooral dit ja. De mechanische belasting neemt best wel aardig toe als je spontaan alles 30s/km harder gaat lopen. Beetje met beleid naar opbouwen.

Maar mooi inzicht. Mooie testcase om te zien of en hoe groot het verschil is tussen rustige loopjes in Z1 vs Z2 is op wedstrijdresultaten.

If you can see, look. If you can look, observe

• edozat1
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 22:37
In deze podcast van 'Naar de vaantjes' gaat het uitgebreid over blessurepreventie, inclusief cadans, interessant.
https://open.spotify.com/episode/3G4w7uom5QanMWU1O6Szoa

Wat ik begrijp, is dat het belangrijker is dat je recht onder je heupen landt. Dit zorgt vaak vanzelf voor kleinere passen en dus een hogere casans (bij gelijke snelheid), maar ook voor meer midden-/voorvoetlanding (wat op zichzelf niet per se beter is, maar vanzelf gebeurt als je onder je heupen landt) en minder klappen op je knieën.

• Hartloper
  • Registratie: Mei 2021
  • Laatst online: 23:03
Marve79 schreef op vrijdag 10 juli 2026 @ 08:17:
[...]

Dat ligt echt volledig aan je doel en je ambities. Als je voor een snelle marathon traint zou ik het niet aanraden. Maar als je loopt om een beetje fit te blijven geen probleem.
LOL.

Voldoet 1:23 lopen op de halve op je 52ste aan je definitie van “een beetje fit blijven” ?

• MiKeZZa
Ik loop met 1.90 een cadence van zo'n 160 op rustige loopjes en bij mijn PR steeg dit naar 170. Verschil voelt vrij klein...

Zit hier winst (vraag ik als leek)?

• Marve79
Hartloper schreef op vrijdag 10 juli 2026 @ 10:04:
[...]

LOL.

Voldoet 1:23 lopen op de halve op je 52ste aan je definitie van “een beetje fit blijven” ?
Dat is een nette tijd. Maar dat lukt je niet met enkel Z1 loopjes.

• redwing
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 22:56
MiKeZZa schreef op vrijdag 10 juli 2026 @ 10:09:
Ik loop met 1.90 een cadence van zo'n 160 op rustige loopjes en bij mijn PR steeg dit naar 170. Verschil voelt vrij klein...

Zit hier winst (vraag ik als leek)?
Deze vraag ik me ook af. Hier nl. ongeveer dezelfde lengte met dezelfde cadans, waarbij die cadans eigenlijk alleen bij de snellere loopjes omhoog gaat. Ik heb wel eens geprobeerd om met muziek op 170BPM te trainen, maar daarmee kreeg ik de cadans niet echt lekker omhoog. Maar als die hogere cadans echt voordelen geeft wil ik best wel een nieuwe poging wagen :)

[removed]

• maXXmo
Volgens mij moet je de voordelen van cadans verhoging voornamelijk zoeken in blessure preventie.
Hoe meer stappen per minuut worden gezet hoe lager de schokbelasting op knieën etc.

Pure winst op gebied van tempo etc. denk ik niet dat er puur uit cadans verhoging te behalen valt. Vroeger waren er diverse onderzoeken die uitwezen dat een minimale cadans van 170-180 perfect was voor iedereen, maar als ik me niet vergis zijn ze daar wel enigzins van aan het terug komen.

• Marve79
maXXmo schreef op vrijdag 10 juli 2026 @ 11:41:
Volgens mij moet je de voordelen van cadans verhoging voornamelijk zoeken in blessure preventie.
Hoe meer stappen per minuut worden gezet hoe lager de schokbelasting op knieën etc.

Pure winst op gebied van tempo etc. denk ik niet dat er puur uit cadans verhoging te behalen valt. Vroeger waren er diverse onderzoeken die uitwezen dat een minimale cadans van 170-180 perfect was voor iedereen, maar als ik me niet vergis zijn ze daar wel enigzins van aan het terug komen.
Idd beetje achterhaald.

Het is wel nuttig met heuvel af, om je cadans wat hoger te zetten om schokken wat beter op te vangen. Bergop idemdito kost wat minder effort.

• Slickk
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 16:19
Ik raad vrienden/kennissen altijd wel aan om naar cadans te kijken, omdat lagere cadans meestal betekent dat ze te grote stappen nemen wat vaak neerkomt op eerdergenoemde overstriding. Oftewel, overstrekken van je been waardoor er meer impact is op o.a. je knie en daarmee grotere kans op blessures (lopersknie?). Als je dan je cadans verhoogt op hetzelfde tempo, begin je automatisch je voeten eerder neer te zetten en landen je benen meer onder de rest van je lichaam ipv ervoor. Dat is positief. :)

Net als je meer omwentelingen hebt bij een kleiner wiel en minder bij groter wiel, is beenlengte wel relevant voor wat een lage en hoge cadans is.

Alleen ben ik altijd wel benieuwd hoe nauwkeurig die metingen zijn, want op één of andere manier houdt je horloge dat bij. Maar wat als je heel krampachtig je armen in dezelfde hoek houdt? Neem je dan geen 'stap'? Afijn, omdat dat meetinstrument altijd gebruikt wordt, is die data wel bruikbaar. Maar toch had ik het idee dat die data bij een footpod zoals Stryd realistischer was (alleen Stryd vond ik weer teveel gedoe waar ik geen zin meer in had).

Als je uiteindelijk sneller wil lopen dan komt dat idd neer op grotere stappen en nog hogere cadans. Maar zo bewust lopen lukt mij eigenlijk nooit, gewoon knallen tijdens intervallen en het komt wel goed. :P

Als ik terugkijk op afgelopen jaren, dan zat bij mij de meeste snelheid in winterperiodes met veel kilometers, elke week op de woensdagavond door sneeuw en wind altijd een 25km lopen, en dan vanaf februari daar de vruchten van plukken. Oftewel, fatsoenlijke aerobase basis blijft koning.

[ Voor 3% gewijzigd door Slickk op 10-07-2026 12:03 ]

• Hartloper
Marve79 schreef op vrijdag 10 juli 2026 @ 11:02:
[...]

Dat is een nette tijd. Maar dat lukt je niet met enkel Z1 loopjes.
Klopt. Elke week was er 2x2 km aan marathontempo tijdens 1 training.

5 dagen voor de wedstrijd heb ik eens 4 km aan halve-marathontempo gelopen.

Al de rest was heel rustig tussen 5:10 en 5:30/km. Dus 90% z1 de maand voordien.

• Hartloper
+1 voor cadans is vooral belangrijk om overstriden - voet landt vóór het lichaam- te voorkomen.

Voor iemand van bijna 2 m is een lagere cadans volledig normaal.

• MiKeZZa
Maar wat is een lage of hoge cadans? Want er zijn zoveel meningen over en als ik het zo lees ook de nodige variabelen die een rol spelen…

Is 160 op laag tempo met 1,90 een lage cadans? Ik vind het niet heel hoog, maar lees wisselende geluiden.

• Hartloper
Het is aan de lage kant maar wellicht niet té laag bij 1,90m.

• Don Juansen
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 17:28
Rond de lunch een intervaltraining 6*6min @ 4:20/km totaal met in-/uitlopen 10km gelopen. Voelde goed én goed warm! Was blijkbaar te zien want een bezorgde, attente dame op de fiets stopte spontaan om te vragen of ik een slok water wilde. Dat was precies tijdens wandelen in rust tussen de intervals, dus kan me er iets bij voorstellen. :D

Tijdens uitlopen nog het gevoel dat ik ff in de runner's high zat - opgezweept door muziek met de armen beetje mee dansen en wat euforisch gevoel met meerdere keren kort kippenvel voor paar minuten. Herkenbaar?

Voorlopig mijn Vaporfly 4 gepromoveerd van wedstrijdschoen naar intervalschoen en de Novablast 5 allen nog voor zone 2/duurlopen. Ik denk dat hier binnenkort nog een wedstrijdschoen (marathon Alphafly3/Saucony?) en mogelijk adizero evo SL (interval/tempo ipv VP4) bijkomen. Collectie moet ook groter, want rust voor de schoenen is beter voor het herstel van de foam! (argumentatie met dank aan Hartloper O-) )

Ook een poging gedaan vochtverlies te wegen, maar zag dat de weegschaal een delta van 500g heeft. Dus die 1kg verschil kan ook 500 of 1500ml verschil zijn. :+ Tijd om dat oude beestje te gaan vervangen! Misschien meteen een smart scale aanschaffen, iemand nog een tip?

• Don Juansen
Net ook even naar mijn stats gekeken (ben 186cm lang):
zone 2 loop is cadans 158 SPM met staplengte 105cm
5k wedstrijdtempo is cadans 170 SPM met staplengte 147cm

Is cadans iets om serieus op te trainen of gewoon te blijven richten op verhogen weekvolume met 85% zone 2 duurloop en 15% interval?

• Shinji
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 01:29
Don Juansen schreef op vrijdag 10 juli 2026 @ 14:14:
Rond de lunch een intervaltraining 6*6min @ 4:20/km totaal met in-/uitlopen 10km gelopen. Voelde goed én goed warm! Was blijkbaar te zien want een bezorgde, attente dame op de fiets stopte spontaan om te vragen of ik een slok water wilde. Dat was precies tijdens wandelen in rust tussen de intervals, dus kan me er iets bij voorstellen. :D

Tijdens uitlopen nog het gevoel dat ik ff in de runner's high zat - opgezweept door muziek met de armen beetje mee dansen en wat euforisch gevoel met meerdere keren kort kippenvel voor paar minuten. Herkenbaar?

Voorlopig mijn Vaporfly 4 gepromoveerd van wedstrijdschoen naar intervalschoen en de Novablast 5 allen nog voor zone 2/duurlopen. Ik denk dat hier binnenkort nog een wedstrijdschoen (marathon Alphafly3/Saucony?) en mogelijk adizero evo SL (interval/tempo ipv VP4) bijkomen. Collectie moet ook groter, want rust voor de schoenen is beter voor het herstel van de foam! (argumentatie met dank aan Hartloper O-) )

Ook een poging gedaan vochtverlies te wegen, maar zag dat de weegschaal een delta van 500g heeft. Dus die 1kg verschil kan ook 500 of 1500ml verschil zijn. :+ Tijd om dat oude beestje te gaan vervangen! Misschien meteen een smart scale aanschaffen, iemand nog een tip?
Kippenvel met deze hitte is toch juist een signaal dat er iets niet goed gaat trouwens?

• A-Waxxx
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 17-07 13:19
Shinji schreef op vrijdag 10 juli 2026 @ 14:26:
[...]

Kippenvel met deze hitte is toch juist een signaal dat er iets niet goed gaat trouwens?
Klopt, kan een voorteken van oververhitting zijn.

• Don Juansen
Shinji schreef op vrijdag 10 juli 2026 @ 14:26:
[...]

Klopt, maar vraag me af of je je bij een hitteberoerte/hittestress ook euforisch, vrolijk, mee neuriënd/half dansend op zone 3 hartslag aan het hardlopen bent.

• kepler
Ter info, ik ben 1.86 lang.

Cadans tijdens april marathon: gem 174 (tempo 4.55)
Cadans tijdens z1/z2 training gisteren: gem 166 (tempo 5.15)
Cadans tijdens 5k (jaar geleden): gem 182 (tempo 4.05)

• Megupe

Nou vandaag ff een rustig loopje met 10 min op cadans 168 en daarna 20 minuten gewoon rustig uitlopen op iets rustiger tempo maar wel tegenwind. CSV bestand ff door gemini gehaald en die kwam met de volgende conclusie (ja ik weet dat dit een llm is, maar door de data ben ik wel gemotiveerd dit verder te proberen en zien of het iets brengt).
Deze data bewijst zwart op wit dat jouw 167-168 rpm loopstijl veel efficiënter is. Je grondcontacttijd is dan met 273 ms een stuk korter, wat betekent dat je de vering in je pezen en spieren actiever gebruikt (de zogenaamde stretch-shortening cycle). Zodra je inzakt naar 160 rpm, 'plak' je langer aan het asfalt (292 ms) en kost het lopen je relatief meer kracht, ondanks dat je trager gaat.

• Stefangrp
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 22:25
Ervaringen hier met de marathon van Frankfurt? Deel ze met me :) want ik ben van plan daarvoor in te schrijven.

• Marve79
Megupe schreef op vrijdag 10 juli 2026 @ 18:36:
[...]

Nou vandaag ff een rustig loopje met 10 min op cadans 168 en daarna 20 minuten gewoon rustig uitlopen op iets rustiger tempo maar wel tegenwind. CSV bestand ff door gemini gehaald en die kwam met de volgende conclusie (ja ik weet dat dit een llm is, maar door de data ben ik wel gemotiveerd dit verder te proberen en zien of het iets brengt).

[...]
Ja ach leuk al die data, 20 ms gerommel in de marge. Ik ben toch meer van de praktijk dan van de cijfertjes.

Zolang je niet geblesseerd raakt en je maakt progressie zou ik me hier allemaal niet mee bezig houden.

• redwing
Megupe schreef op vrijdag 10 juli 2026 @ 18:36:
[...]

[...]
Een llm gebruikt hiervoor puur wat de meeste mensen roepen en wat ie nu zegt klinkt dan ook precies wat de influencers hard roepen. Ik zou eens beginnen met gewoon uit te proberen wat voor jezelf het beste werkt. Want ik durf b.v. te wedden dat als je nu op een cadans van 200 gaat lopen die grondcontacttijd nog een stuk lager wordt, maar dat jij er zelf niet meer vrolijk mee bent :P

[removed]

• Megupe
redwing schreef op vrijdag 10 juli 2026 @ 20:28:
[...]

Een llm gebruikt hiervoor puur wat de meeste mensen roepen en wat ie nu zegt klinkt dan ook precies wat de influencers hard roepen. Ik zou eens beginnen met gewoon uit te proberen wat voor jezelf het beste werkt. Want ik durf b.v. te wedden dat als je nu op een cadans van 200 gaat lopen die grondcontacttijd nog een stuk lager wordt, maar dat jij er zelf niet meer vrolijk mee bent :P
Haha, doel is ook geen 200. Doel is om te kijken of ik mezelf op een makkelijke manier blessurevrij kan verbeteren. En zoals ik al schreef, ik blijf ook vooral zelf nadenken en voelen.

• Littlegupper
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 18-07 12:55
Een hele tijd niks gepost, wel gelezen. Sinds de marathon in maart merkte ik dat het toch wel lastig was weer een ritme te vinden zowel qua fysiek als mentaal.

Vooral de focus gelegd om niet te veel te moeten qua schema en op gevoel lekker te lopen. Sindsdien 2x mijn PR verbeterd op de 5, met een minuut eraf nu 21:32. Een keer tijdens een race, een keer tijdens een 1/8ste triathlon. Conditioneel voel je echt dat je stappen maakt, ik loop de snellere tempo’s veel makkelijker. Maar gevaar is ook ik weer te hard te lopen en overbelasten.

Het is me aardig gelukt om gemiddeld 3x in de week te blijven lopen, met enkele keer wat fietsen of zwemmen erbij. Die 3x in de week probeer ik echt erin te houden om gewoon lekker bezig te blijven en je ritme te houden.

Er staat 1 wedstrijd gepland, in september de halve van Haarlem. Plan is om even vaak te blijven lopen in de week, met soms een tempo of een snellere training ertussen. Eigenlijk vind ik het helemaal prima om al mijn loopjes echt rustig te doen wat ik nu doe, maar soms ook wel goed om eens een snellere training ertussen te doen.

Enfin, we blijven lekker bezig en we blijven lopen.

• Crysania
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 18-07 15:57
Ik merk dat ik de laatste tijd veel “last” heb van mijn kuiten met het warme weer maar vooral met korte broek ‘s avonds snel kramp krijg als het wat afkoelt en in bed. Het is niet alleen kramp ook gewoon zeurende last als waar je hebt na krampen (lastig te omschrijven)

qua lopen niets geks gedaan dus denk niet overbelasting maar ze voelen wel veel vermoeid door die krampen etc.

iemand tips?

[ Voor 14% gewijzigd door Crysania op 11-07-2026 09:35 ]

• nokie
  • Laatst online: 22:38
Crysania schreef op zaterdag 11 juli 2026 @ 09:27:
Ik merk dat ik de laatste tijd veel “last” heb van mijn kuiten met het warme weer maar vooral met korte broek ‘s avonds snel kramp krijg als het wat afkoelt en in bed. Het is niet alleen kramp ook gewoon zeurende last als waar je hebt na krampen (lastig te omschrijven)

qua lopen niets geks gedaan dus denk niet overbelasting maar ze voelen wel veel vermoeid door die krampen etc.

iemand tips?
Meest basale vraag is waarschijnlijk: drink je genoeg (water)? Als ik niet genoeg drink, kan ik daar ook last van hebben (zowel de krampen als een soort ongemakkelijk gevoel in de benen, ik vermoed dat dat die zeurende last is waar je het over hebt).

Ik heb me wel eens laten aanpraten om magnesium bij te pakken. Ik ga niet zeggen dat het niet helpt, maar ik denk dat het in mijn geval geen verschil maakte.

• ZorbaR
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 17-07 16:44
Stefangrp schreef op vrijdag 10 juli 2026 @ 19:32:
Ervaringen hier met de marathon van Frankfurt? Deel ze met me :) want ik ben van plan daarvoor in te schrijven.
Vorig jaar gelopen en algemeen heel tevreden van. Goede organisatie, leuke aankomst en snel parcours. Een klein stuk buiten de stad is rustig op vlak van supporters maar anders heel veel sfeer.

Verder wel niet zo een aangename stad maar dat had ik in Hannover ook wel. Duitse steden zijn precies mijn ding niet.

Keep on running

• Stefangrp
ZorbaR schreef op zaterdag 11 juli 2026 @ 09:54:
[...]

Vorig jaar gelopen en algemeen heel tevreden van. Goede organisatie, leuke aankomst en snel parcours. Een klein stuk buiten de stad is rustig op vlak van supporters maar anders heel veel sfeer.

Verder wel niet zo een aangename stad maar dat had ik in Hannover ook wel. Duitse steden zijn precies mijn ding niet.
Ja de finish is binnen ofzo, in die hal? Ramvolle tribunes enzo? :P

• Stefangrp
Stefangrp schreef op zaterdag 11 juli 2026 @ 12:26:
[...]

Ja de finish is binnen ofzo, in die hal? Ramvolle tribunes enzo? :P
Is het parcours beetje vlak, breed normaal asfalt?

• Nick Name
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 17-07 09:40

Nick Name

SinFest!

Daarentegen als je een keer toevallig in Hannover bent, dan kun je wel heerlijk hardlopen in het bos dat midden in de stad ligt.

http://www.sinfest.net | Q: Does it ever get windy in Australia? I have never seen it rain on TV, so how do the plants grow? (UK) A: We import all plants fully grown and then just sit around watching them die

• Wyke
  • Registratie: Juni 2018
  • Laatst online: 23:53

iemand tips?
Zoals al genoemd: drinken, maar wat ook kan schelen is: een goede cooldown, niet voor je voordeur je laatste stride eindigen, maar de laatste halve tot hele km rustig dribbelen of wandelen.

• Crysania
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 18-07 15:57
Wyke schreef op zaterdag 11 juli 2026 @ 13:24:
[...]

Zoals al genoemd: drinken, maar wat ook kan schelen is: een goede cooldown, niet voor je voordeur je laatste stride eindigen, maar de laatste halve tot hele km rustig dribbelen of wandelen.
Ik ga eens wat meer op mijn drinken letten.

laatste jaar niet aan het trainen voor iets maar wel wekelijks 35-50 km per week lopen dus houd wat minder rekening met dingen zoals eten en drinken. Probeer tijdens lopen wel altijd goed te drinken in langere duurloopjes maar gedurende de dag op werk misschien te weinig

• Aggo
  • Registratie: November 2025
  • Laatst online: 12-07 20:07
Gisteravond een 10k race gelopen, Voorthuizen Loopt. Lekker snel parcours, veel publiek en veel snelle lopers, waaronder wat landelijke toppers. Goed rekening gehouden met de temperatuur en meer water dan ooit over me heen gegooid. Mijn PR staat op 38:03, van een half jaar geleden met 0 graden. Dit was andere koek qua omstandigheden natuurlijk, het werd 38:07. Laatste kilometer ging zelfs in 3.39, perfect ingedeeld en vlak gelopen. Precies 1 minuut sneller dan vorig jaar, in ongeveer dezelfde temperatuur. Die progressie stemt tevreden. Nu al zin in het najaar en de tijden die ik dan kan lopen!

Alleen mijn zesde kilometer ging iets langzamer, die vind ik mentaal meestal heel zwaar. Je bent over de helft, maar toch is het nog ver en daar begint het ook voor het eerst wat lastiger te worden. Vast wel herkenbaar :)

• Stefangrp
Tip van flip. Ga niet onbedoeld pas rond het middaguur lopen in de ochtend, met als gevolg dus zonder te lunchen ("doe ik erna wel"), half litertje water mee en geen voedsel ("toch maar een kort rondje").

Ik had dus niet goed nagedacht en vervolgens stond er ineens 14k op de klok en moest ik nog 3 naar huis.

Die laatste 3 voelde alsof ik door de stroop liep ofzo. Kwam echt niet meer vooruit |:(
Voor de rest ging het wel soepel, Ultra is wel verteerd *O*

• Marve79
Stefangrp schreef op zondag 12 juli 2026 @ 18:34:
Tip van flip. Ga niet onbedoeld pas rond het middaguur lopen in de ochtend, met als gevolg dus zonder te lunchen ("doe ik erna wel"), half litertje water mee en geen voedsel ("toch maar een kort rondje").

Ik had dus niet goed nagedacht en vervolgens stond er ineens 14k op de klok en moest ik nog 3 naar huis.

Die laatste 3 voelde alsof ik door de stroop liep ofzo. Kwam echt niet meer vooruit |:(
Voor de rest ging het wel soepel, Ultra is wel verteerd *O*
Zie sowieso rare dingen, ik zie hier wielrenners die hier de heuvels op pushen in 35 graden om 14u 's middags. Of lopers die met een interval training bezig zijn in 30 graden.

Ik heb er allemaal zo mijn bedenkingen bij. Enige wat ik doe is vroeg in de ochtend een Z2 loopje meer niet. Maar heuveltrainingen gaan doen enzo mij niet gezien. Prima periode voor een herstelweekje.

• Stefangrp
tja ach is allemaal relatief. Ik liep die ultra 2 weken geleden bij 30 graden.

Tempo aanpassen, genoeg koelen, en de 3 weken ervoor al in de warmte getraind. En zo ging het prima. Had vandaag ook geen last van de warmte eigenlijk, alleen wat meer water nodig

• jaguarxj16
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 21:41

iemand tips?
Heb toevallig afgelopen maand precies hetzelfde gevoel. Ben nu begonnen met uitlopen na een trainingsrondje en wat strekoefeningen om te kijken of dat helpt. Dat deed ik eerst niet. En heb wat spul met elektrolyten gekocht om te kijken of dat een (tijdelijke) aanvulling nodig heeft.

Genoeg drinken is het probleem hier niet

• appelflap1992
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 17:48
Ik begin weer last te krijgen van een oude blessure, ondanks schoenen die speciaal zijn voor mensen die veel proneren krijg ik last aan de binnenkant van m'n enkel. Het is alleen bij mijn linker voet. Op de een of andere manier is die minder sterk ofzo waardoor die meer naar binnen komt. Ik heb al heel veel geprobeerd om het tegen te gaan maar het blijft terugkomen zodra ik de wekelijkse kilometers weer wat op schroef. Echt enorm frustrerend. Iemand hier ook wel eens mee te dealen gehad? En zo ja wat hielp jou?

Wat heb ik al geprobeerd? Krachtoefeningen, stabiliteitsoefeningen, kleinere passen, lager tempo, meer voorvoet landen, enkelbrace.

Voor a.s. donderdag weer een afspraak bij de fysio staan voor dit probleem maat ben bang dat er niet veel meer uit gaat komen dan rust en wat oefeningen waar ik weinig heil in zie. Enige waar ik nog aan zit te denken zijn zooltjes aan meten maar ben daar een beetje terughoudend in.

Iemand tips?

• Gynnad
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 21:26
Nu de Brooks Ghost 18 uit zijn, heb ik de Ghost 17 voor 93 euro op de kop weten te tikken, dat zijn nog eens leuke prijzen voor een paar nieuwe schoenen. Mogen nog wel een paar maanden de kast in, want op mijn huidige paar zit ik nu op 600km, dus na de zomer mogen ze dr kast uit.

"Don't worry, about a thing, Cause every little thing is gonna be alright"

• Shinji
appelflap1992 schreef op maandag 13 juli 2026 @ 13:06:
Ik begin weer last te krijgen van een oude blessure, ondanks schoenen die speciaal zijn voor mensen die veel proneren krijg ik last aan de binnenkant van m'n enkel. Het is alleen bij mijn linker voet. Op de een of andere manier is die minder sterk ofzo waardoor die meer naar binnen komt. Ik heb al heel veel geprobeerd om het tegen te gaan maar het blijft terugkomen zodra ik de wekelijkse kilometers weer wat op schroef. Echt enorm frustrerend. Iemand hier ook wel eens mee te dealen gehad? En zo ja wat hielp jou?

Wat heb ik al geprobeerd? Krachtoefeningen, stabiliteitsoefeningen, kleinere passen, lager tempo, meer voorvoet landen, enkelbrace.

Voor a.s. donderdag weer een afspraak bij de fysio staan voor dit probleem maat ben bang dat er niet veel meer uit gaat komen dan rust en wat oefeningen waar ik weinig heil in zie. Enige waar ik nog aan zit te denken zijn zooltjes aan meten maar ben daar een beetje terughoudend in.

Iemand tips?
Misschien geen anti pronatie schoenen maar neutrale schoenen proberen. Over het algemeen is het idee de laatste paar jaar om gewoon je natuurlijke loop aan te houden, dus niet te gaan tegenwerken. Eventueel gecombineerd met zooltjes van de podoloog.

Het hele idee dat we pronatie per definitie tegen moeten gaan is wetenschappelijk nooit bewezen. Dus tenzij je op neutrale schoenen last krijgt zou ik er weg van proberen te blijven.

• uFx
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 21:01

uFx

Shinji schreef op maandag 13 juli 2026 @ 13:14:
[...]

Misschien geen anti pronatie schoenen maar neutrale schoenen proberen. Over het algemeen is het idee de laatste paar jaar om gewoon je natuurlijke loop aan te houden, dus niet te gaan tegenwerken. Eventueel gecombineerd met zooltjes van de podoloog.

Het hele idee dat we pronatie per definitie tegen moeten gaan is wetenschappelijk nooit bewezen. Dus tenzij je op neutrale schoenen last krijgt zou ik er weg van proberen te blijven.
Dit dus. Gewoon schoenen kiezen die lekker zitten en naar de podotherapeut voor zooltjes. Die kun je enkele jaren (2 tot 3 jaar) gebruiken in elke schoen die je gebruikt. Dat lijkt me veel beter en logischer dan de schoenen zelf je voeten laten corrigeren.

I'm gonna architect a world of pain all over your candy ass

• 3DDude
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 01:52

3DDude

I void warranty's

Iemand tips?
https://www.conorharris.com/blog/how-to-fix-a-left-aic

Bedank me later ;) zelf al jaren feest met achillespees. (ook links alleen dus)
Linkervoet zul je meer op je buitenkant lopen (bal van je voet - dus net achter kleine teen)
rechtervoet zul je meer op binnenkant lopen. (bal van je voet - net achter grote teen).

Hij legt eerst uit waarom (o.a. je lever is nogal aanwezig en je lichaam past zich aan kwa rotatie).
en daarna komen er 4 oefeningen.
*ben zelf ook bezig ;)

Verder heb je nog zaken zoals Fascia dat is belangrijk en gaat over hoe je spieren door je hele lichaam samenwerken.
https://www.youtube.com/p...XN3OmRh4GynkZxFZDdCKURQ6X

Dan heb je nog je voeten zelf met name je tenen (kan je de grote teen onafhankelijk bewegen?, kan je ze allemaal spreiden), middenvoetbeentjes, je voetboog enz.
Wil je rare oefeningen doen ? zij heeft een hoop uitleg + oefeningen.
https://www.youtube.com/@venus_gabby/videos

[ Voor 13% gewijzigd door 3DDude op 13-07-2026 13:53 ]

Be nice, You Assholes :)

• InZane
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 00:17
Gynnad schreef op maandag 13 juli 2026 @ 13:12:
Nu de Brooks Ghost 18 uit zijn, heb ik de Ghost 17 voor 93 euro op de kop weten te tikken, dat zijn nog eens leuke prijzen voor een paar nieuwe schoenen. Mogen nog wel een paar maanden de kast in, want op mijn huidige paar zit ik nu op 600km, dus na de zomer mogen ze dr kast uit.
Tip: ik zou ze afwisselen, al helemaal als je oude paar Ghost 17 op dit moment maar je enige hardloopschoenen zijn.

• redwing

Iemand tips?
Waarom zou je terughoudend zijn over zooltjes? Je weet al dat andere schoenen niet helpen en dat je last van je benen krijgt. Ik zou het gewoon uitproberen en kijken of het werkt. Zo ja, is het goed, en als het niet werkt, kun je ze altijd nog wegknikkeren.

[removed]

• Gynnad
InZane schreef op maandag 13 juli 2026 @ 13:54:
[...]

Tip: ik zou ze afwisselen, al helemaal als je oude paar Ghost 17 op dit moment maar je enige hardloopschoenen zijn.
Is / wordt mijn 3e paar, maar ze gaan mee in de roulatie uiteindelijk, dat is zeker het idee.

• Hartloper
+1 voor neutrale schoenen en op maat gemaakte steunzolen.

[ Voor 20% gewijzigd door Hartloper op 13-07-2026 14:47 ]

• Wyke
  • Registratie: Juni 2018
  • Laatst online: 23:53
Hier ook +1
ik zou eerder terughoudend zijn over speciale schoenen dan over zooltjes

• SteenMSc
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 20:50
Gisteren aan mijn eerste echte wedstrijd meegedaan, namelijk de 7km van de Veluwezoom Trailrun. Het evenement was erg leuk, vooral erg gaaf om de finishes van de grotere afstanden te zien.

Zelf ook tevreden met mijn prestatie. Loop wel is in het bos, maar er zaten een paar pittige stukken in met keien omhoog en omlaag. Ook bij de tweede lange klim wel even mentaal een barriere door moeten gaan omdat ik nog nooit zo lang achter elkaar omhoog heb gelopen (behalve de eerste klim, maar toen had ik er nog zin in :p) Gelukkig liepen meerdere afstanden dezelfde helling, waardoor ik niet alleen liep. De snelste lopers waren al snel uit zicht, echt bizar, waardoor ik helaas best lang alleen liep en ik soms bang was de weg kwijt te zijn. Er waren niet superveel deelnemers bij mijn afstand, omdat ik in het middagblok zat.

Laatste 2km gezellig samen gelopen met iemand anders. Nog een beetje kunnen kletsen en dat hielp wel voor de energie. Ik kon misschien wel harder, maar met de hitte wilde ik dat niet. De stukken in open zon waren heel broeierig, gelukkig was dat maar steeds een paar meter.

Uiteindelijk binnen de 46 minuten gefinisht, waar ik hoopte op 49 minuten, dus erg tevreden. Op naar de Zevenheuvelentrail in september.

• Stewie!
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 23:57

Stewie!

Keen must die!

Stewie! schreef op donderdag 9 oktober 2025 @ 15:30:
De Radboud Universiteit Nijmegen houdt een wetenschappelijk onderzoek naar hartgezondheid bij sporters. Het invullen duurt 20 minuten en geeft de wetenschappers meer data om zo tot betere onderzoeksresultaten te komen.

https://www.radboudumc.nl/lopende-onderzoeken/sporthart

[...]

Achtergrond:

[...]
Er is opvolging:

U heeft, samen met zo’n 3000 andere deelnemers, vragen ingestuurd rondom het thema sport en hartgezondheid. De belangrijkste onderwerpen die hieruit voortkwamen waren:

Kransslagaderverkalking bij sporters
Het hartritme van sporters
De aorta van sporters
Wanneer kun je beter niet sporten?
Het risico op een hartinfarct of hartstilstand bij sporters

Over deze onderwerpen hebben wij kennisitems gemaakt. In deze kennisitems worden bestaande wetenschappelijke inzichten over elk onderwerp op een eenvoudige manier verteld, in de vorm van bijvoorbeeld een video of tekst. Zo hopen we wetenschappelijke kennis over sport en hartgezondheid voor iedereen toegankelijk te maken. Klik op onderstaande link om de kennisitems te bekijken, of kopieer de URL in uw internetbrowser: ww.radboudumc.nl/sporthart
De kans op een hartinfarct of hartstilstand tijdens sporten blijft heel erg klein

Steeds meer mensen doen mee met sportieve trends zoals een marathon, triatlon of Hyrox. Tegelijk verschijnen er in de media regelmatig berichten over plotse hartdood bij fanatieke sporters. Vergroot intensief sporten daadwerkelijk de kans op hartproblemen? En voor wie geldt dat eigenlijk?

Tijdens intensief sporten is de kans op het krijgen van een hartinfarct of hartstilstand iets groter dan in rust. Maar, de kans blijft extreem klein en is veel lager bij sporters dan bij niet-sporters. Gemiddeld krijgt slechts 1 op de 300.000 mensen een hartinfarct tijdens een uur erg intensief sporten. Een hartstilstand komt voor bij ongeveer 1 op de 170.000 deelnemers van een marathon en halve marathon. Een hartstilstand die dodelijk is, komt voor bij ongeveer 1 op de 500.000 deelnemers. Buiten het sporten om, verlaagt regelmatig sporten juist de kans op hart- en vaatziekten. Daarom is het vrijwel altijd beter om regelmatig te sporten dan om niet te sporten.
De kans op het krijgen van een hartinfarct of hartstilstand door intensief sporten is extreem klein en sterk afhankelijk van hoeveel iemand normaal sport.
Inactieve mensen die plots intensief gaan sporten hebben een tot wel 100 keer zo grote kans op een hartinfarct tijdens inspanning in vergelijking met rust. Bij getrainde sporters is dit risico slechts 1 tot 2 keer groter tijdens inspanning dan in rust. Ook het risico op een hartstilstand is veel groter bij inactieve mensen. Daarom is het belangrijk om regelmatig te sporten, en de intensiteit van het sporten rustig op te bouwen.

Strava: https://www.strava.com/athletes/149347154

• SomerenV
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 23:45

SomerenV

It's something!

Ik had het voornemen om het te houden bij m'n reguliere rondjes, maar ik merk dat ik het af en toe ook wel 'lekker' vind om wat verder te gaan.

Vorige week wilde ik voor de 8km gaan, maar vanwege een gemiste straat ergens en semi verdwaald raken in het buitengebied werden dat er 14 :+ Daarvan de laatste 4 kilometer overigens afwisselend hardlopen en stukjes wandelen zodat de hond ook even los kon.

En gisteren 11km gedaan (zonder hond). In het dorp (of eigenlijk net er buiten) is een paar dagen terug een wandel- en fiets gebied geopend na een grondige vernieuwing. Is een heuvel, gelegen op een oude vuilstort, met nu routes om te wandelen, fietsen en mountainbiken. Daar wilde ik even gaan kijken dus besloten er heen te hardlopen. De 5km heen meteen een PR gezet van 5:50/km gemiddeld. Daarna de heuvel op gelopen, even rondgekeken, en daarna een rondje naar beneden. En toen weer 5km terug. Wel geinig om nu redelijk casual zo'n afstand te doen zonder dat ik het daarna heel erg voel in m'n benen. Gemiddelde snelheid over de 11km was 6:27/km. Best wat sneller dan m'n eerste 10km.

In de week na m'n eerste 10km zat ik een weekje in de Ardennen en daar ook vrolijk verder gegaan met hardlopen, al is het in de heuvels wel echt aanzienlijk zwaarder dan op vlakke wegen.

M'n vrouw is inmiddels ook weer begonnen met hardlopen. Dat heeft ze in het verleden gedaan, maar is ze op een gegeven moment mee gestopt. Geen idee waarom precies. Maar ze worstelt al heel lang met haar gewicht en ziet dat ik best wat progressie boek daarmee. Dus nu letten we samen op het tussendoor snacken en proberen we samen een wat actievere levensstijl aan te hangen. Feels good O+

Ik had niet verwacht dit ooit te zeggen maar ik begin het hardlopen stiekem best leuk te vinden O-)

Ik Schiet Film | Website | Instagram

• Stefangrp
SomerenV schreef op maandag 13 juli 2026 @ 18:53:
Ik had het voornemen om het te houden bij m'n reguliere rondjes, maar ik merk dat ik het af en toe ook wel 'lekker' vind om wat verder te gaan.

Vorige week wilde ik voor de 8km gaan, maar vanwege een gemiste straat ergens en semi verdwaald raken in het buitengebied werden dat er 14 :+ Daarvan de laatste 4 kilometer overigens afwisselend hardlopen en stukjes wandelen zodat de hond ook even los kon.

En gisteren 11km gedaan (zonder hond). In het dorp (of eigenlijk net er buiten) is een paar dagen terug een wandel- en fiets gebied geopend na een grondige vernieuwing. Is een heuvel, gelegen op een oude vuilstort, met nu routes om te wandelen, fietsen en mountainbiken. Daar wilde ik even gaan kijken dus besloten er heen te hardlopen. De 5km heen meteen een PR gezet van 5:50/km gemiddeld. Daarna de heuvel op gelopen, even rondgekeken, en daarna een rondje naar beneden. En toen weer 5km terug. Wel geinig om nu redelijk casual zo'n afstand te doen zonder dat ik het daarna heel erg voel in m'n benen. Gemiddelde snelheid over de 11km was 6:27/km. Best wat sneller dan m'n eerste 10km.

In de week na m'n eerste 10km zat ik een weekje in de Ardennen en daar ook vrolijk verder gegaan met hardlopen, al is het in de heuvels wel echt aanzienlijk zwaarder dan op vlakke wegen.

M'n vrouw is inmiddels ook weer begonnen met hardlopen. Dat heeft ze in het verleden gedaan, maar is ze op een gegeven moment mee gestopt. Geen idee waarom precies. Maar ze worstelt al heel lang met haar gewicht en ziet dat ik best wat progressie boek daarmee. Dus nu letten we samen op het tussendoor snacken en proberen we samen een wat actievere levensstijl aan te hangen. Feels good O+

Ik had niet verwacht dit ooit te zeggen maar ik begin het hardlopen stiekem best leuk te vinden O-)
Die berg in Schaijk toevallig? Is het wat?

• Gynnad
Stefangrp schreef op maandag 13 juli 2026 @ 18:56:
[...]

Die berg in Schaijk toevallig? Is het wat?
Ik denk bij Schijndel / Eerde

• Shinji
Zo'n staalslakkenberg? O-)

• SomerenV

SomerenV

It's something!

Gynnad schreef op maandag 13 juli 2026 @ 19:03:
[...]

Ik denk bij Schijndel / Eerde
Deze inderdaad. De Vlagheide @Stefangrp. Is mooi vernieuwd, maar er ligt nu wel aanzienlijk meer asfalt dan voorheen. Goed voor de toegankelijkheid, en er is nu meer mogelijk dan voorheen, maar gaat dan wel ten koste van natuur wat ik wat jammer vind.

• Stefangrp
Ohja. Schaijk, Schijndel, what's in the name.

• SomerenV

SomerenV

It's something!

Stefangrp schreef op maandag 13 juli 2026 @ 20:15:
Ohja. Schaijk, Schijndel, what's in the name.
Als je de Vlagheide bedoelde: ik heb maar een klein stukje gezien. Ben letterlijk naar boven gegaan, en vervolgens de weg gevolgd naar beneden. Dus ik heb misschien een kwart ofzo gehad? Misschien minder zelfs. Maar het is allemaal wel netjes gedaan daar met de verschillende wegen/paden. Je hoeft dus als wandelaar of hardloper niet bang te zijn dat er opeens een fietser van achteren komt, of dat je in de weg loopt. Wel heb je dat de paden elkaar soms kruisen, maar daar ontkom je niet aan. Er was gisteren ook best wat bedrijvigheid, ook al was het al wat later (~2145).

• Hartloper
Vandaag een 5km strandloop gelopen als persoonlijke haas voor mijn dochter. Ergens had ik het idee dat ze voor het podium bij de dames zou kunnen lopen. Ze liep recent onder de 15 minuten voor een 4km, dus haar conditie is goed.

Eerste km aanloop op straat knallen aan 3:41, dat ging goed. Dan door het mulle zand naar beneden naar het harde zand, en op het strand plotse reality check: 4 Beaufort tegenwind: 2de km aan 4:11. Ik wou aanhaken aan een groep van 6 lopers voor ons, maar mijn dochter gaf aan dat het net iets te snel ging voor haar. Dus wij met ons tweetjes beuken tegen de wind, ik voorop om de wind te vangen, intussen zoekend naar hardere stukken zand. De derde km trapten we beiden op onze adem, en deze ging in 4:37.

Na die eindeloze derde km bereikten het keerpunt, en nu hadden we de wind in de rug voor de laatste 2 km. Ik zag bij het keerpunt dat de eerste dame 15-20 seconden vóór ons liep, en de derde dame liep even ver achter ons. Het beste was er af, dat zorgde ervoor dat we konden versnellen met de wind in de rug, maar niet heel hard: 4de km in 4:17. Mijn dochter kreeg het echt moeilijk, de derde dame kwam dichter maar niet snel genoeg om ons in te halen. Het mulle zand bergop richting dijk joeg nog 1 keer de hartslag maximaal de hoogte in; vader en dochter finishten samen met 6 seconden voorsprong op de derde dame.

Op zich had ik liever niet willen lopen, want ik heb vrijdag een sportmedisch onderzoek waarop ik zo hard mogelijk wil gaan om te zien wat mijn VO2max is. 2 jaar geleden haalde ik een Vo2max van 53, maar ik had die dag een flinke verkoudheid met een rusthartslag die meer dan 10 slagen hoger was dan normaal. Een paar dagen later rook ik niets meer, het bleek Covid te zijn. Dus die test was niet representatief, en ik ben er op gebrand om nu wel een nette prestatie te leveren. En dan is een 5km wedstrijd 2 dagen voordien geen goed idee, ik heb daar sowieso DOMS van (delayed onset muscular soreness). Maar goed, hoe vaak kan je haas zijn voor je dochter, en haar podiumplaats is belangrijker dan of ik nu wel of niet de 60 VO2max kan aantikken.

• Kluus
  • Laatst online: 22:16

Kluus

Gang is alles

Ik ben het hardlopen ook weer wat aan het oppakken ter voorbereiding van de Eindhoven Marathon (10k) en ik laat tot nu toe mijn telefoon thuis op mijn korte hardlooprondjes. Nu wil ik straks ook op vakantie een paar keer gaan hardlopen om het vast te houden en na de vakantie mijn afstanden wat verder uitbouwen en in beide gevallen is het wel fijn om telefoon en misschien wat andere zaken (drinken/gels) mee te kunnen nemen.

Voor sport ben ik primair wielrenner en dan is dit niet echt een issue maar wat is nou de beste manier met hardlopen om wat zaken comfortabel mee te kunnen nemen. En vanaf welke afstand nemen jullie wat drinken mee?

• maartend
  • Registratie: Augustus 2002
Zo, iedereen zal wel een mening hebben, maar dochterlief en ik hebben ons weer ingeschreven voor de Bruggenloop rotjeknor.

Dit voor haar in voorbereiding van de rotjeknor marathon (ze woon daar) die we afgelopen jaar beiden hebben gelopen, maar zij met een breuk in haar enkel, dus weinig genoten. Dus wil ze nog een keer. Ik doe dat niet, vindt 1 keer wel genoeg.
Waar we vorig jaar ook deze loop liepen en ons hadden ingeschreven voor 1.45 gaan we nu weg op 1.20

• Basekid
  • Laatst online: 17-07 17:00
Bwoah met deze hitte is het wel erg lastig om te herstellen van een maandje niet rennen. Voorheen had ik net de 20km aangetikt, waarna ik 4 weken eruit lag. Nu lukt het me netttt om 12km te rennen en daarna ben ik gesmolten / hartslag 165+ wegens de hitte.

Hopelijk wordt het snel wat langer minder warm. Heb eind augustus mn eerste wedstrijd (halve marathon in Ede) en die wil ik wel echt gewoon kunnen rennen...

• TheOmen
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 16-07 16:16
Kluus schreef op donderdag 16 juli 2026 @ 10:19:
Voor sport ben ik primair wielrenner en dan is dit niet echt een issue maar wat is nou de beste manier met hardlopen om wat zaken comfortabel mee te kunnen nemen. En vanaf welke afstand nemen jullie wat drinken mee?
Het zal voor iedereen anders zijn, maar voor mij
- alles onder de 1.5 uur gaat alleen mijn Evadict/Decathlon running belt mee met horloge/sleutels/wc-papier
- alles erboven gaat in rugtas (Kiprun) of een racevest (Raidlight) met waterzak en evt bidons of softflasks.

Maar tijdens de afgelopen hitte liep ik m'n korte rondjes met een handheld fles (North Face) om te drinken en over m'n hoofd te kiepen.

Running is nothing more than a series of arguments between the part of your brain that wants to stop and the part that wants to keep going.

• Maupertus
  • Laatst online: 21:36
Ik ben het hardlopen ook weer wat aan het oppakken ter voorbereiding van de Eindhoven Marathon (10k) en ik laat tot nu toe mijn telefoon thuis op mijn korte hardlooprondjes. Nu wil ik straks ook op vakantie een paar keer gaan hardlopen om het vast te houden en na de vakantie mijn afstanden wat verder uitbouwen en in beide gevallen is het wel fijn om telefoon en misschien wat andere zaken (drinken/gels) mee te kunnen nemen.

Is volkomen weer afhankelijk bij mij, en deels van de aanwezigheid van tappunten. Mijn flipbelt wordt wat oud en het flesje klotst, maar in principe is het een makkelijke en niet te dure oplossing om een halve liter mee te nemen. Pas bij echt lange stukken boven 15km neem ik eigenlijk altijd, ook in de winter, water mee. Let wel, tegenwoordig zorg ik er ook voor dat ik van te voren genoeg drink en eventueel electrolyten bijtank. Helpt in de zomer voor mijn gevoel ook.

Jezus saves and takes half damage.

• d_star
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 21:54

d_star

Maharadja of the Year :-/

Voor rondjes rond de 10K voldoet een running belt prima, voor weinig te koop bij de Decathlon. Vraagt wel ff wat afstelling zodat dat ding niet zit te schudden tijdens het lopen, maar daarna perfect. Kan vaak ook gewoon wat gelletjes opbergen. Evt kan je nog zo'n flexibele flask meenemen voor wat hydratatie tijdens je loopje.

Wanneer je echt wel veel langer dan een uur, anderhalf uur weg bent, kan het handig zijn zo'n running vest mee te nemen met flasks. Maar voor mij moet het wel een stuk kouder zijn dan de huidige temperaturen (eerlijk gezegd) want het wordt echt warmer voor je lijf met zo'n ding aan.

Intel Core 2 Quad Q6600, Asus P5K, 4x1GB Corsair XMS2 PC2 6400 CL4, Asus 8800 GTS 512 MB, Creative Audigy 4, Vista Home Premium 32-bits

• MiKeZZa
Poeh. Het lopen lukt al weken niet. Sowieso maak ik minder kilometers (hitte en een verbouwing), maar als ik wel loop is het ook huilen met de pet op. Tempo's lijken nergens op, benen zijn zwaar.

Moet zeggen dat het werk ook al weken véél energie kost. Extreem veel energie. En dan zeg ik netjes wat ik eigenlijk wil zeggen. Dus wellicht zit het daar ook (grotendeels) in... Geen idee, maar demotiverend is het wel.

• L23
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 17:39

L23

maartend schreef op donderdag 16 juli 2026 @ 10:22:
Zo, iedereen zal wel een mening hebben, maar dochterlief en ik hebben ons weer ingeschreven voor de Bruggenloop rotjeknor.

Dit voor haar in voorbereiding van de rotjeknor marathon (ze woon daar) die we afgelopen jaar beiden hebben gelopen, maar zij met een breuk in haar enkel, dus weinig genoten. Dus wil ze nog een keer. Ik doe dat niet, vindt 1 keer wel genoeg.
Waar we vorig jaar ook deze loop liepen en ons hadden ingeschreven voor 1.45 gaan we nu weg op 1.20
Op zich geen mening over. Ik ben altijd wel voorstander van zelf ervaren en er van leren, maar loop jezelf niet systematisch stuk.

• Aandeijssel
  • Laatst online: 18-07 10:49
“Fijn” om te lezen dat andere het ook zwaar hebben met de hitte. Normaal ben ik best een goede warmteloper maar nu is mn hartslag ez pace gemiddeld 160… normaal 135-140. Herstel duurt ook langer.

Nouja, we houden vol.

• InZane
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 00:17
Aandeijssel schreef op donderdag 16 juli 2026 @ 12:14:
“Fijn” om te lezen dat andere het ook zwaar hebben met de hitte. Normaal ben ik best een goede warmteloper maar nu is mn hartslag ez pace gemiddeld 160… normaal 135-140. Herstel duurt ook langer.

Nouja, we houden vol.
Zo, dat is wel een heel groot verschil. Moet zeggen dat ik de intervaltraining gisteravond ook wel pittig vond met een graadje of 28, maar m'n hartslag viel op zich nog wel mee. Wel wat extra rust/water momentjes toegevoegd. Hartslag uiteindelijk gemiddeld 138 (inclusief in- en uitlopen). Dat is op zich redelijk normaal te noemen voor mij.

• maXXmo
Zelf eigenlijk geen last van de warmte gehad tot op heden.
Natuurlijk zou ik liever mijn intervallen doen op 'normale tijden' maar kies er met warmere dagen ervoor om ze 's ochtends vroeg te doen. Kost me wat slaap, maar begin van de avond ben ik toch elke keer weer blij dat ik het al heb gedaan.

• maartend
  • Registratie: Augustus 2002
L23 schreef op donderdag 16 juli 2026 @ 11:57:
[...]

Op zich geen mening over. Ik ben altijd wel voorstander van zelf ervaren en er van leren, maar loop jezelf niet systematisch stuk.
Thnx.

Vorig jaar hadden we ingeschreven voor 1.45 en liepen we 1.25. Dus daarom lat een beetje hoger

• kepler
MiKeZZa schreef op donderdag 16 juli 2026 @ 11:42:
Poeh. Het lopen lukt al weken niet. Sowieso maak ik minder kilometers (hitte en een verbouwing), maar als ik wel loop is het ook huilen met de pet op. Tempo's lijken nergens op, benen zijn zwaar.

Moet zeggen dat het werk ook al weken véél energie kost. Extreem veel energie. En dan zeg ik netjes wat ik eigenlijk wil zeggen. Dus wellicht zit het daar ook (grotendeels) in... Geen idee, maar demotiverend is het wel.
Doe je voorzichtig en werk/ren jezelf geen burnout in. Lopen is voor mij juist ontspanning, als het daar ook slecht zou gaan dan gaan er wel alarmbellen af...

En laat je doelen gewoon helemaal los mocht je dat nog niet gedaan hebben. Gewoon alleen maar lekker lopen, zonder schema of wat dan ook. Voor de ontspanning

• Maupertus
  • Laatst online: 21:36
maXXmo schreef op donderdag 16 juli 2026 @ 13:08:
Zelf eigenlijk geen last van de warmte gehad tot op heden.
Natuurlijk zou ik liever mijn intervallen doen op 'normale tijden' maar kies er met warmere dagen ervoor om ze 's ochtends vroeg te doen. Kost me wat slaap, maar begin van de avond ben ik toch elke keer weer blij dat ik het al heb gedaan.
Een psycholoog zou zeggen: Als je je gedrag erop aanpast, ervaar je hinder ;)

Maar ik heb aan de kust ook de mazzel dat zelfs bij de extreme hitte van een paar weken geleden, het in de ochtend nog te doen was. Nooit gedacht dat ik een ochtendpersoon zou worden.

Jezus saves and takes half damage.

• Hazalnootpuur
  • Registratie: December 2024
  • Laatst online: 18-07 14:04
Vanochtend dacht ik, zal ik gaan of niet? Het miezerde een beetje. En na 20 minuten zou het wat steviger gaan regenen. We zijn geen mietje dus gewoon gegaan. Dat bleek helaas niet zo'n goed idee want na 45 minuten zette OLH de sluizen open en leek het of ik onder de douche stond. Maakt niets uit. De onweer die toen begon wel. My God, dan ben ik echt een angsthaas. Was midden in het bos en de onweer ook. Nergens een schuilplaats dus maar gewoon in een iets harder tempo dan gepland naar huis gelopen. De Stryd was ook geheel in de war van al dat water. Zag op een gegeven moment waardes die ik zelfs niet in volle sprint haal. En na afloop paste hij keurig mijn critical power aan. Afijn, die maar gereset, morgen 1 klein loopje om die weer te finetunen.
Volgende keer toch beter nadenken en ff kijken op buienradar of er onweer in de buurt is.

• MiKeZZa
kepler schreef op donderdag 16 juli 2026 @ 13:11:
[...]

Doe je voorzichtig en werk/ren jezelf geen burnout in. Lopen is voor mij juist ontspanning, als het daar ook slecht zou gaan dan gaan er wel alarmbellen af...

En laat je doelen gewoon helemaal los mocht je dat nog niet gedaan hebben. Gewoon alleen maar lekker lopen, zonder schema of wat dan ook. Voor de ontspanning
Dat laatste vind ik heeeeel moeilijk. Dus nee; er is niet eens een concreet doel, maar vooruitgang (of iig geen achteruitgang) is iets wat voor mij toch wel gewenst is. Dus daar heb ik het lastig mee.

En ja; het werk is iets waar ik momenteel bang van ben dat het me de kop kost. Gelukkig komt er een vakantie aan en dan maar eens zien of/hoe ik door kan. Wellicht gaat dat wat ruimte geven. Maar ik schrik er zelf ook wel van wat de benen over deze situatie zeggen.

• appelflap1992
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 17:48
uFx schreef op maandag 13 juli 2026 @ 13:18:
[...]

Dit dus. Gewoon schoenen kiezen die lekker zitten en naar de podotherapeut voor zooltjes. Die kun je enkele jaren (2 tot 3 jaar) gebruiken in elke schoen die je gebruikt. Dat lijkt me veel beter en logischer dan de schoenen zelf je voeten laten corrigeren.
Gisteren bij de fysio geweest en die heeft geconstateerd dat ik vooral links een platvoet heb, zooltjes zouden kunnen verlichten dus ook op aanraden van een aantal hier volgende week zooltjes laten aanmeten. Bedankt voor alle input.

• SomerenV

SomerenV

It's something!

Aandeijssel schreef op donderdag 16 juli 2026 @ 12:14:

Nouja, we houden vol.
Ik weet niet veel beter dan het lopen in de warmte aangezien ik pas relatief kort serieuzer bezig ben, maar scheelt het qua hartslag zoveel ja? Vanmorgen een rondje gedaan van 8km (inclusief m'n snelste 5k met 28,34 minuten :D ) met een gemiddelde hartslag van 165. De 8km uiteindelijk gedaan in iets meer dan 48 minuten (6:03/km). De temperatuur was niet zo heel hoog vanmorgen, maar de luchtvochtigheid zat op de 80% geloof ik. Daar heb ik doorgaans meer last van dan de hitte zelf.

Is het niet zo dat je voor dat soort afstanden (dus plus minus een uurtje hardlopen) je niet perse iets van drinken ofzo bij hoeft te hebben? Als je doorgaans voldoende drinkt dan zou je lichaam voldoende vocht moeten hebben om dat prima te redden. Dat is in ieder geval wat ik her en der las toen ik me wat in aan het lezen was over hardlopen. Ik zag namelijk ook regelmatig mensen rennen met zo'n rugzak-achtig iets, of een fles in de hand, dus vroeg me af of ik dat ook aan moest schaffen. Met de 10 kilometer hier in 't dorp een tijdje terug heb ik onderweg wel gebruikgemaakt van water dat aangeboden werd want dat is dan toch wel lekker, maar echt nodig is het voor mij niet. Vorige week nog 11km gedaan zonder drinken en dat ging ook prima.

• Jailhouse
  • Registratie: April 2022
  • Laatst online: 22:24
SomerenV schreef op vrijdag 17 juli 2026 @ 13:28:
[...]

Ik weet niet veel beter dan het lopen in de warmte aangezien ik pas relatief kort serieuzer bezig ben, maar scheelt het qua hartslag zoveel ja? Vanmorgen een rondje gedaan van 8km (inclusief m'n snelste 5k met 28,34 minuten :D ) met een gemiddelde hartslag van 165. De 8km uiteindelijk gedaan in iets meer dan 48 minuten (6:03/km). De temperatuur was niet zo heel hoog vanmorgen, maar de luchtvochtigheid zat op de 80% geloof ik. Daar heb ik doorgaans meer last van dan de hitte zelf.

[...]

Is het niet zo dat je voor dat soort afstanden (dus plus minus een uurtje hardlopen) je niet perse iets van drinken ofzo bij hoeft te hebben? Als je doorgaans voldoende drinkt dan zou je lichaam voldoende vocht moeten hebben om dat prima te redden. Dat is in ieder geval wat ik her en der las toen ik me wat in aan het lezen was over hardlopen. Ik zag namelijk ook regelmatig mensen rennen met zo'n rugzak-achtig iets, of een fles in de hand, dus vroeg me af of ik dat ook aan moest schaffen. Met de 10 kilometer hier in 't dorp een tijdje terug heb ik onderweg wel gebruikgemaakt van water dat aangeboden werd want dat is dan toch wel lekker, maar echt nodig is het voor mij niet. Vorige week nog 11km gedaan zonder drinken en dat ging ook prima.
In de winter doe ik het zeker zonder flesjes tot 12 km. Daarbuiten denk ik er eigenlijk nooit over na. Of het nu 10 of 20 km is, warm of koud, hoge luchtvochtigheid of niet, ik vul m'n 2 flesjes á 200 ml. en ik ga. Zelfs nog nooit onderweg bijgevuld. Gewoontedier to the max, kennelijk :? . Alhoewel een trailvest (een rugzak-achtig iets?) in bestelling is, dus ik verander wel. Maar mijn boodschap is vooral: haal hier je tips en ideeën op en doe vooral wat je zelf het prettigst vindt.

• Kluus
  • Laatst online: 22:16

Kluus

Gang is alles

@SomerenV ja dat zou kunnen, het gaat ook primair om mijn telefoon makkelijk mee te kunnen nemen, in het buitenland lijkt me dat wel prettig. Ik heb nu ook zo'n Flipbelt besteld dus we gaan het zien.

Voor wat betreft drinken, met fietsen is het eigenlijk een no-brainer om altijd drinken mee te nemen, maar daar is dat ook een stuk makkelijker natuurlijk.

• Merik
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 18-07 13:55
SomerenV schreef op vrijdag 17 juli 2026 @ 13:28:
Ik weet niet veel beter dan het lopen in de warmte aangezien ik pas relatief kort serieuzer bezig ben, maar scheelt het qua hartslag zoveel ja? [...]
Een beetje een n=1 reactie, maar ik heb 2 keer de Dam-tot-Damloop 10 mijl gedaan en de ene keer was in 1:16, de 2e keer was een warme editie en die was 1:25 (warm = 26c met zon). Al na 2 km. begin je het dan te merken met warmtestuwing, bij de doortocht van de Ijtunnel.

Je hebt ook Kiprun drinkriemen met bidon bij de Decathlon, zag ik

Ignorance is bliss

• Stewie!

Stewie!

Keen must die!

Heb een nieuwe fiets (Specialized Roubaix) gekocht om op de dagen dat ik die knie rust wil geven toch aan de conditie kan werken. Doel is dan rondjes van 2-3 uur te maken. Heeft iemand praktijk ervaring hoe de fiets een toevoeging kan zijn aan het hardlopen?

Was weer een heerlijke hardloop week, met loopjes op het strand. Nu aan het klaarmaken voor de marathon van San Francisco, voorspelling is 12 graden bij de start, goed hardloop weer. En weer een bijzondere plek om te mogen lopen, over de Golden Gate bridge.

• Kadett
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 18-07 12:15
Een vraagje aan de experts hier

Ik wil het hardlopen na 9 jaar weer gaan oppakken. Nu 42 en langdurig last gehad van een psoas die door iets gekanteld bekken teveel op spanning zat. Ook 30kg overgewicht hielp niet mee voor gewrichten en kniëen om hardlopen weer op te pakken. Begin dit jaar knoop doorgehakt. Levens stijl moest omgegooid worden. Goed en gezond eten, dagelijks 10-12km stevig doorwandelen en ernaast thuis met losse gewichten krachttraining. Resultaat mocht er zijn. In 4 maanden 25kg kwijtgeraakt en nu onder de 80kg @1.76m.

Vanochtend toch maar eens de hardloopschoenen uit de kast gehaald en gekeken wat dit lijf nog kon.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1mnhGQPYCEBtR9BSUqPyTiCcagU=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/b1qa0GH7XjY8ftHDWfmTtUpZ.jpg?f=fotoalbum_large Totale afstand was 4.2km

Op zich niet ontevreden dat ik non stop kon blijven lopen. Had achteraf de 5km met gemak kunnen halen op dit tempo.

Ik heb niet perse een doel, blessure vrij blijven hardlopen is belangrijkste. Wel wil ik conditie/tempo verbeteren en zou fijn zijn weer richting de 12km/u te gaan voor 6-9km.

Hoe kan ik dit beste aanpakken? Korter rondje op hoger tempo? Interval of deze afstand 2x per week lopen en vanzelf progressie zien?

• Gynnad
@Kadett als je blessure vrij wilt blijven raad ik je aan om een schema te gaan volgen. Dit bouwt langzaam op, zodat je spieren en lichaam zich mee kunnen ontwikkelen met de afstanden die je wilt gaan lopen. Voorbeeld van zo'n schema is https://www.hardlopenmetevy.nl maar je zou ook kunnen kijken maar Trenara of Ren bijvoorbeeld.

• Aandeijssel
  • Laatst online: 18-07 10:49
InZane schreef op donderdag 16 juli 2026 @ 12:52:
[...]

Zo, dat is wel een heel groot verschil. Moet zeggen dat ik de intervaltraining gisteravond ook wel pittig vond met een graadje of 28, maar m'n hartslag viel op zich nog wel mee. Wel wat extra rust/water momentjes toegevoegd. Hartslag uiteindelijk gemiddeld 138 (inclusief in- en uitlopen). Dat is op zich redelijk normaal te noemen voor mij.
Achteraf denk ik dat hete grote verschil ook komt door hooikoorts. Vandaag zelfde tempo 140 achter een kinderwagen. Balen.

• Hazalnootpuur
  • Registratie: December 2024
  • Laatst online: 18-07 14:04
Stewie! schreef op vrijdag 17 juli 2026 @ 17:42:
Heb een nieuwe fiets (Specialized Roubaix) gekocht om op de dagen dat ik die knie rust wil geven toch aan de conditie kan werken. Doel is dan rondjes van 2-3 uur te maken. Heeft iemand praktijk ervaring hoe de fiets een toevoeging kan zijn aan het hardlopen?

Was weer een heerlijke hardloop week, met loopjes op het strand. Nu aan het klaarmaken voor de marathon van San Francisco, voorspelling is 12 graden bij de start, goed hardloop weer. En weer een bijzondere plek om te mogen lopen, over de Golden Gate bridge.
Ik volg op Youtube iemand die door fietsen erbij te gaan doen enorm is verbeterd met het hardlopen. Kan ff niet op zijn naam komen. Maar geloof dat hij een paar x per week minimaal 3 uur fietst. Ben is running heet zijn kanaal. Wel uitkijken, want hij viel een paar weken geleden op de fiets en nu had hij daar weer een blessure aan over gehouden :D

• Pasteis
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 21:08
MiKeZZa schreef op donderdag 16 juli 2026 @ 15:28:
[...]

Dat laatste vind ik heeeeel moeilijk. Dus nee; er is niet eens een concreet doel, maar vooruitgang (of iig geen achteruitgang) is iets wat voor mij toch wel gewenst is. Dus daar heb ik het lastig mee.

En ja; het werk is iets waar ik momenteel bang van ben dat het me de kop kost. Gelukkig komt er een vakantie aan en dan maar eens zien of/hoe ik door kan. Wellicht gaat dat wat ruimte geven. Maar ik schrik er zelf ook wel van wat de benen over deze situatie zeggen.
Het probleem heb ik ook gehad met drukke en lange werkdagen i.c.m. een korte maar zeer intensieve verbouwing (7 dagen p/w ochtend, avond weekend na werk). Ik heb het een maand volgehouden en daarna toch besloten om een maand niet meer te gaan hardlopen. Daarna weer gaan opbouwen. :*)

Als je benen zo zwaar voelen is de lol er toch ook snel van af?

• Hartloper
Hazalnootpuur schreef op zaterdag 18 juli 2026 @ 11:47:
[...]

Ik volg op Youtube iemand die door fietsen erbij te gaan doen enorm is verbeterd met het hardlopen. Kan ff niet op zijn naam komen. Maar geloof dat hij een paar x per week minimaal 3 uur fietst. Ben is running heet zijn kanaal. Wel uitkijken, want hij viel een paar weken geleden op de fiets en nu had hij daar weer een blessure aan over gehouden :D
Tja, die YouTubers moeten elke keer weer content creëren.

Mijn mening:

Als je 3x per week hardloopt gedurende geruime tijd en een stabiel niveau hebt, en dan voeg je daar 2 x per week 3 uur fietsen bij, dan zal je wellicht sneller hardlopen.

Als je daarentegen van 3 x per week naar 2 per week hardlopen gaat, en je voegt dan daar twee keer 3 uur fietsen aan toe, dan zal je heus niet sneller worden qua hardlopen. Onderschat niet hoe sportspecifiek je opgebouwde conditie is.

Concreet voor @Stewie! denk ik dat hij zijn hardloopconditie min of meer stabiel kan houden als hij een deel van zijn hardlopen vervangt door fietsen. Bij eventuele marathons zal het minder aantal gelopen kilometers zich wel laten voelen de tweede helft.

• CyberThijs
  • Laatst online: 22:49
Ik kan wat feedback geven als fietser die behoorlijk wat is beginnen lopen, vooral om de wintermaanden te overbruggen. Deze winter heb ik nauwelijks gefietst vanaf november omdat ik me volop op een marathontraining had gegooid. Toen ik halverwege februari een fiets huurde op Tenerife was ik aangenaam verrast van hoe goed de benen waren. Na mijn marathon midden april ben ik weer volop beginnen fietsen en ik heb me nog nooit zo sterk gevoeld.

Natuurlijk zal sportspecifiek trainen nog beter zijn, maar als je moet opletten met een blessure zoals @Stewie! dan zal wel fietsen altijd beter zijn dan niet hardlopen ;) Als je eenmaal een goede basis hebt qua belastbaarheid van de pezen kan je met een gerust hart wat wisselen tussen de twee sporten.

• WizzlerNL
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 23:51
Ik ga (of doe nu al) richting Tokyo 2027 veel extra fietsen onstabiel het sowieso leuk vind maar het is ook iets wat makkelijk binnen op de indoor trainer kan. En dus extra wanneer mijn vrouw op pad is ‘s avonds en ik alleen thuis ben met de kids.

Dus dat is dan 4/5x lopen en 1/2x fietsen.

• Arjan90
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 22:59

Ik heb drie jaar geleden een peesplaatblessure opgelopen, leuk :+, waardoor elke loop meer dan 12-14km echt pijn had. Maar ik had me al ingeschreven voor de Berenloop (begin november) en met Rotterdam dat jaar was ik ziek dus ik wilde wat ik had opgebouwd toch een beetje verzilveren. Ik heb in trainingen max 14km gelopen muv de Dam tot Damloop die ik in een voor mij optimale tijd heb gelopen. Ik heb de lange duurlopen in augustus/september vervangen door fietsen, incl het karakter van de training. Dus bijv. eerste 2,5 uur lekker relaxed fietsen, laatste half uur vlot fietsen. Ook afwisselend bijv. 20 minuten vlot gefietst, 20 minuten relaxed gefietst. Mij is dat goed bevallen en ik vond het erg goed uitwisselbaar.

Oktober heb ik vooral gericht op marathontempo lopen en in mijn hoofd prenten, dus niet meer de "lange aerobe" trainingen lopen/fietsen. Ook omdat ik een mooiweerfietser ben :D

De marathon was zwaar, maar dat kwam vooral doordat we na zo'n 16 km met 40-50kmpu wind in je bakkes door de duinen struinden. Niet chill, zeker niet als de temperatuur tussen alles in zit qua kleding). Rond de 34ste km liep ik nog wel goed, daarna kreeg ik kramp in mijn kuit de duinen op het strand af, dat zla rond de 35-36km zijn geweest denk ik? Ik heb me niet op een eindtijd gefocust. Bij 38-39km protesteerden mijn benen hevig, dus toen moest ik even wandelen (200m?) maar heb daarna wel weer door kunnen lopen.

"Everybody is a genius. But if you judge a fish by its ability to climb a tree, it will live its whole life believing that it is stupid."

• Stewie!

Stewie!

Keen must die!

Dank voor alle feedback. Bedoeling is inderdaad om het bovenop het hardlopen toe te voegen, zolang er geen blessures zijn is fietsen een toevoeging. Lopen haal ik veel meer plezier en voldoening uit.

• NotSoSteady
  • Laatst online: 00:02

Heb hetzelfde gedaan, maar meer vanwege de temperatuur in de zomer. In Trenara (trainingsapp die ik gebruik voor het hardlopen) kun je bepaalde hardlooptrainingen inwisselen voor een sessie op de fiets. De trainingen die ik niet kan vervangen zijn de tempoduurloop, lange duurloop (LSD) en intervaltraining. Bij een korte duurloop van 10km op een traag tempo wordt aan fietssessie van anderhalf uur aanbevolen ter vervanging. Zelf net twee rondjes op de fiets achter de rug, dus kan er nog weinig over zeggen of dit een positief effect zal hebben op de hardloopprestaties. Moet zeggen dat ik de toevoeging van de fiets wel lekker vind voor de afwisseling, want sommige rondjes heb ik inmiddels zo vaak gelopen dat ik ze bijna blind kan doen.
Pagina: 1 ... 456 457 Laatste

Let op:
"Hardlopen is voor de één een sport, voor de ander een reis". Iedereen is welkom, ook de minder geoefende loper :)
Voor vragen en discussie over sporthorloges kun je terecht in Het grote Sporthorloge met GPS topic.
Voor vragen en discussie over triathlon, kan men terecht in Het Triatlontopic - Deel 2.

Als aanvulling op de topics in deze reeks, zijn er Tweakers Hardlopen-groepen op Strava en Garmin Connect. Om toegang te krijgen:
1. Strava: Geef op Strava aan dat je lid wil worden van de groep (klik op Request to Join). Stuur je op Strava gebruikte naam in een DM op Tweakers aan de admins: Poekie en Calitomnication.
2. Garmin: Stuur in een DM op Tweakers met onderwerp Toegang Garmin je gebruikersnaam van het Garmin aan de admin: Calitomnication.

Ook jouw PR's doorgeven? Dat kan als je de sheet invult.