Sinds de gezinsuitbreiding met kleine baby boy erbij de afgelopen maand weinig hardgelopen. Er zijn weinig momenten dat het 'kan', zeker nu z'n twee zussen ook al om 5:30 wakker worden zit een ochtendloopje er ook niet in en door die hitte ga ik 's avonds ook niet op pad om 20:00. Dat had ik allemaal verwacht (oké die hitte niet) en m'n ambities voor 2026 zijn er sowieso niet. Proberen conditie een klein beetje te behouden en zodra het kan de Thule weer ombouwen van buggy met reiswieg naar hardloopbuggy voor avonturen met de kleine man

Genoeg rondes van ±30km door het Groningse platteland gemaakt met onze dochters die daarin heerlijk sliepen.
Toch voel ik heel veel motivatie om weer mooie tijden te gaan lopen en PRs te gaan verbreken in de komende jaren. Hopelijk lukt het om die motivatie vast te houden tot de momenten dat ik ook weer kan hardlopen
Qua mentale gezondheid ben ik afgelopen jaar erachter gekomen dat hardlopen mijn medicijn is - naast voldoende slaap, goed eten, en verder gezondere lifestyle.
Verder had ik altijd wat last van een vermoeid gevoel, die ook met voldoende slaap niet altijd weg ging. Zeker als ik wat meer aan het hardlopen was, waren de dips niet op te vangen met voldoende eten qua herstel en slaap. M'n vriendin nam tijdens haar zwangerschap supplementen en daar moest ook extra ijzer bij. Veel supplementen bevatten wel ijzer, maar niet specifiek ijzerbisglycinaat. Uiteindelijk wat gevonden waar alleen dat in zit, met vitamine C wat voor betere opname zou moeten zorgen.
Bij de huisarts lukte het mij eigenlijk nooit om een bloedtest te laten doen... Vanuit bloeddonatie wist ik dat m'n ijzervoorraad altijd laag lag (specifiek ferritine) en de vermoeidheidsklachten zouden daar ook wel vandaan kunnen komen. Bloeddonatie mee gestopt trouwens omdat het niet meer in de buurt kan.
Als zelfmedicatie ben ik dat ijzersupplement van m'n vriendin gaan nemen en na een paar weken voelde het alsof ik die vermoeidheid veel beter op kon vangen. Daarnaast drink ik alleen nog maar koffie 's ochtends (toch het idee dat koffie rond 4 uur 's middags impact had op nachtrust), wat hierin ook meehelpt. Toch leuk dat een zelfdiagnose positief uitpakt en ik ga gewoon door met dat ijzersupplement want ondanks de gebroken nachten ben ik een stuk positiever en minder chagrijnig omdat ik die vermoeidheid beter aan kan.
Wie weet komt bovenstaande iemand anders ook van pas

Nu kom ik steeds meer verhalen tegen van hardlopers die dankzij beter ijzergehalte tot betere prestaties/gevoel komen.