Hardlopen - deel 9 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 418 419 Laatste
Acties:

• InZane
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 12:25
Sport_Life schreef op zondag 28 december 2025 @ 10:57:
Prachtige dag om te lopen vandaag (regio Utrecht). Ik had me heel warm aangekleed, maar kon de helft weer uit doen omdat het helemaal niet zo koud (meer) is.
Daarom altijd even checken voordat je de deur uitgaat.
Het was heerlijk loopweer vanochtend. De handschoenen hoefden niet eens meer mee. Het was hier op natte weggedeeltes wel glibberig, dus wel opletten, voornamelijk tijdens de tempoblokjes.

• Sport_Life
  • Registratie: Mei 2002
  • Nu online

Sport_Life

Solvitur ambulando

InZane schreef op zondag 28 december 2025 @ 11:14:
[...]

Daarom altijd even checken voordat je de deur uitgaat.
Het was heerlijk loopweer vanochtend. De handschoenen hoefden niet eens meer mee. Het was hier op natte weggedeeltes wel glibberig, dus wel opletten, voornamelijk tijdens de tempoblokjes.
Ik had wel handschoenen mee , maar na 5km idd uitgedaan.
Heerlijk gelopen bijna 22 km :).

PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 8kW 3fase | A+++ | 2x Zappi v2.1

• kenneth
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

kenneth

achter de duinen

Stelletje handschoenloze patsers :P

Ik had mijn dikste handschoenen (met actieve verwarming) aan en dacht na 22km: hmm, ik had ook mijn dikke handschoenen zonder verwarming kunnen dragen :+

Maar, het was inderdaad heerlijk hardloopweer, volop genieten. En met deze lange duurloop mijn vijfde week op rij met meer dan 100km oOo

Look, runners deal in discomfort. After you get past a certain point, that’s all there really is. There is no finesse here.

• cyclofosfamide
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 13:15
Vorige week werd er een nieuwe MudSweatTrail/NS route aangekondigd van Utrecht naar Maarn. Mooie uitdaging om die maar eens te gaan lopen tussen de kerstdis en Oud & Nieuw festiviteiten door.

Vanmorgen om 6 uur de wekker gezet; snel even gekeken hoe koud het was buiten.. dat viel erg mee. Bij ons was het +1, maar toch besloten om voor lang-lang te gaan en handschoenen mee natuurlijk.
Na 2 dikke plakken van de resterende kerststol, kop koffie, kop melk en een stuk fruit om 7 uur rondje gereden en de andere lopers opgehaald. Met z'n vieren op naar Maarn. Daar de trein gepakt naar Utrecht CS (ik wist niet dat als je dag van tevoren een treinticket koopt dit scheelt in de prijs; ook weer geleerd). Vanuit Utrecht CS loop je best snel de drukte van de stad uit langs de Stadhoudersgracht en de Kromme Rijn. De route voerde verder langs veel harde onverharde paden; deels ook hard door opvriezen van ondergrond. Her en der waar eerst flinke modder lag, was het oppassen voor de enkelbrekers.

Met name de fraai liggende landgoederen waar je langs komt zijn jaloersmakend; wie zouden daar toch nog kunnen wonen? Nu thuis lees ik dat ze allemaal in bezit zijn van de gemeente/provincie Utrecht, dus geen rijke jonkvrouw meer om aan de haak te slaan ;)

Vanaf station Driebergen-Zeist herken ik enkele stukken van de Utrechtse Heuvelrug Trail (ook een MST/NS trail). Zodra we over het heuvelrug gebied lopen wordt het stukken kouder en voelen de vingers weer als ijspegeltjes door de handschoen heen.

Het overkomt mij gelukkig niet vaak, maar ben 1x slachtoffer geworden van een stronkje dat bedekt werd door bladeren; lag languit op de grond zonder iets blijvend bezeerd te hebben, gelukkig. De Garmin schrok gelukkig wel en ging direct in 'ongeval modus'; dat werkt dus nog steeds goed, ook op de Enduro 3.

Op advies van de website van MST/NS onszelf koffie & appeltaart getrakteerd bij een kleine lokale uitspanning, lekker dicht tegen de houtkachel aan.

Kortom: lekker gelopen, mooie paden, niets spectaculairs. Wel altijd leuk om nieuwe routes te pakken. 1 ding klopte niet: de hoogtemeters waren teleurstellend, ipv de 'beloofde' 300 waren het er hooguit 90-95 -O- (door gegeven aan de maker van de trail).

Nog 1 marathon te gaan dit jaar, 31/12 :Y

Strava!

| medic with nerdskillz | Pixel 9 Pro | Pixel 5 (hardloop/backup) | glFTPd addict | AM4 RTX3080 | Nvidia SHIELD Pro 2019 |

• Gallus
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 03:24

Gallus

Cheesy

Het was zeker prachtig weer! Schema zei eigenlijk 15km, maar dat zijn er ruim 23 geworden. De interval van begin komende week maar inruilen voor iets rustigs. Zijn er nog meer mensen die Egmond gaan lopen?

All I want is a warm bed, a kind word and unlimited power.

• Stefangrp
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 10:26
Ja lekker loopweer vandaag. Eerst rondje 5k gehobbeld met de vrouw (zone 1 :X ) en daarna nog effe 12k afgeraffeld in een uurtje voor een weektotaal van 56k.

Ik had me alleen nog niet bedacht dat ik morgen een rondje door het Duitse bos zou gaan ploegen. Dat zal ook wel weer een aardig eindje incl hoogtemeters worden. Zal niet vanzelf gaan gok ik :*)

• ElPaco
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 13:20
Gisteravond laat bericht gekregen dat iemand door ziekte de oudejaarstrail niet kon lopen, of ik wilde gaan? Uiteraard!

Mooi parcours, zwaar met al dat zand en onhandig getimed met gister ook al een 19km, maar uiteindelijk genoten. Knieën vinden er wel wat van, dus nu maar even wat rust.

Fotootje voor de jaloersmaak:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/QyKyF_cWc9VMMXD2nk4tCZNczTw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Poxs5HYO1lLsHUz6ks0RxDW6.jpg?f=fotoalbum_large

Strava

WoT stats

• Juancho
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 12:24
Voor de mensen die morgen(ochtend) gaan hardlopen... Pas aub goed op want het is hier, regio Zwolle iig, spek en spek glad. Op straat, op voetpaden, ben tijdens het uitlaten van de hond net al een aantal keren bijna onderuit gegaan zo glad.

Garmin Forerunner 265 |Samsung Galaxy S23 | Polestar 2 MidYear 2026 Prime + B&W audio

• Gynnad
  • Registratie: September 2010
  • Nu online
Wat zijn de ervaringen met bib magnets? Bijvoorbeeld van Decathlon? https://www.decathlon.nl/...n-4-stuks/383135/m9009828

Vind het zonde om elke keer gaatjes in mijn shirts te maken. Blijft het startnummer een beetje fatsoenlijk zitten met magneetjes?

"Don't worry, about a thing, Cause every little thing is gonna be alright"

• Secsytime
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 13:46

Secsytime

Automagisch

Gynnad schreef op maandag 29 december 2025 @ 06:25:
Wat zijn de ervaringen met bib magnets? Bijvoorbeeld van Decathlon? https://www.decathlon.nl/...n-4-stuks/383135/m9009828

Vind het zonde om elke keer gaatjes in mijn shirts te maken. Blijft het startnummer een beetje fatsoenlijk zitten met magneetjes?
Leuk concept, maar waardeloos in de praktijk.

• HenRun
  • Registratie: Augustus 2022
  • Laatst online: 31-12-2025

Ik heb vier magneetjes gekocht bij/voor de halve marathon van Enschede vorig jaar. Ik vind het een stuk handiger dan het gepriegel met die kleine sluitspeldjes. Heb nooit last gehad dat het startnummer los raakte ofzo.

• m0ridin
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 12:08
Secsytime schreef op maandag 29 december 2025 @ 07:14:
[...]

Vind je? Heb ze de laatste 2 of 3 key gebruikt bij een loop (oa amsterdam marathon) en dat ging prima? Even wat geklooi met goed bevestigen, maar ik klooi ook met spelden.

Bleef verder gewoon prima zitten

• Gynnad
  • Nu online
Secsytime schreef op maandag 29 december 2025 @ 07:14:
[...]

Waardoor is het waardeloos? Merkte de laatste keer met de veiligheidsspeltjes dat je toch een paar keer moet prikken om hem 'perfect' te krijgen, wat voor extra gaatjes zorgt.

• ElPaco
Voor mij werken de magneetjes prima. Wanneer ik ga lopen met mijn trailvest gebruik ik echter een riempje waar ik het startnummer aan kan vastmaken, ben dan toch te bang dat door het vest de magneetjes los schieten.

WoT stats

• kepler
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 12:58
Ik heb echter ook nooit last gehad van die gaatjes in mn shirts :D Maar ook nooit zo opgelet :P

• spreading
  • Registratie: November 2010

Geen ervaring met deze, ik heb die van mij van Bol. De eerste keer schoot hij los, maar dat was ook omdat ik er zelf tijdens het lopen aan zat te prullen. Bij de halve Marathon geen enkel probleem mee gehad, omdat ik er zelf ook niet aan zat.

Qua prielwerk maakt het niks uit of je spelden pakt of magneten, zo'n startnummer bevestigen is altijd (voor mij dan) een heel gepuzzel.

fotograaf, videograaf en podcastmaker ook beschikbaar voor evenementen

• Wyke
  • Registratie: Juni 2018
  • Laatst online: 13:32

ik vind ze ideaal. Na enig oefenen valt het gepiel ook wel mee. Je kunt je startnummer perfect uitlijnen. Alleen bij het aantrekken van je shirt moet je oppassen dat ze elkaar niet raken :)

• bregweb
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 11:01
Ik gebruik deze sinds ik een triatlon heb gedaan en het startnummer moet verplaatsen bij het fietsen (rug) en hardlopen (buik). Het voorbeeld is een voorbeeld, er zijn meerdere opties mogelijk.

https://www.decathlon.nl/...4dNV-6Ve5xiIaAhOiEALw_wcB

Hattrick: Thorgal Eagles

• Secsytime
  • Registratie: Juli 2011

Secsytime

Automagisch

m0ridin schreef op maandag 29 december 2025 @ 07:50:
[...]

Vind je? Heb ze de laatste 2 of 3 key gebruikt bij een loop (oa amsterdam marathon) en dat ging prima? Even wat geklooi met goed bevestigen, maar ik klooi ook met spelden.

Bleef verder gewoon prima zitten
Heb ze inderdaad ook van de amsterdam marathon, maar na de marathon had ik er nog maar 3.. en dat hadden er ook zo 2 kunnen zijn.

Maar hey n=1

• InZane
Juancho schreef op zondag 28 december 2025 @ 23:08:
Voor de mensen die morgen(ochtend) gaan hardlopen... Pas aub goed op want het is hier, regio Zwolle iig, spek en spek glad. Op straat, op voetpaden, ben tijdens het uitlaten van de hond net al een aantal keren bijna onderuit gegaan zo glad.
Het was hier in Apeldoorn ook linke soep gisteravond. Was best een uitdaging om niet onderuit te glijden met een jonge, energieke border collie aan de lijn.

• redwing
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 14:00
InZane schreef op maandag 29 december 2025 @ 10:37:
[...]

Het was hier in Apeldoorn ook linke soep gisteravond. Was best een uitdaging om niet onderuit te glijden met een jonge, energieke border collie aan de lijn.
Vanmorgen in omgeving Eindhoven ook nog verschillende plekken echt glad. Het hondje hier is gelukkig maar 8 kg, maar dan nog was het af en toe goed opletten (want elke piep uit mijn horloge is voor hem een reden om te gaan sprinten :D ). Wel was ie wat zenuwachtig door het vuurwerk waardoor ie wel heel vaak moest stoppen om te snuffelen/graven :+
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/gBKLYFI0piDg7cJeFXaRTQt1zo4=/800x/filters:strip_exif()/f/image/PJ15XPni1ZLFLrMy7wNNtjhs.png?f=fotoalbum_large

Maar bij de langere duurlopen laat ik hem altijd maar zijn gang gaan. Uiteindelijk alsnog 15km gehad met een tempo net onder de 6:00, dus niets te klagen.

[removed]

• Slickk
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 08:39

Bij meer dan 10 evenementen gebruikt, hoewel ik andere heb van bib sports, werkt super.

Ook last minute van lange mouwen shirt gewisseld naar korte mouwen.

Je moet er beetje handigheid in vinden, maar vind het verstellen van de hoeken makkelijk dan bij speldjes.

Ik leg het nummer in het midden, magneetje bovenop en dan met je hand in het shirt met andere magneetje. Dat vier keer en klaar.

Bij het aantrekken moet je wel iets meer opletten dat je shirt niet in elkaar vouwt en de magneetjes elkaar weer vinden.

Bij speldjes ging m’n nummer altijd scheef of net wat te slap en die gaatjes voelde ‘zonde’ van wat duurdere shirts / singlets.

• PindaUnited
  • Registratie: December 2015
  • Nu online

Laatste keer dat ik ze gebruikte met 2 ‘achterkantjes’ en mn startnummer in de hand over de finish gekomen. Loop nu met een band waar je het nr aan kan bevestigen. Ook handiger omdat je er gelletjes in kan steken :)

*denkt na over goede signature*

• vinom
  • Registratie: Augustus 2009
Slickk schreef op maandag 29 december 2025 @ 13:30:
[...]

Bij meer dan 10 evenementen gebruikt, hoewel ik andere heb van bib sports, werkt super.

Ook last minute van lange mouwen shirt gewisseld naar korte mouwen.

Je moet er beetje handigheid in vinden, maar vind het verstellen van de hoeken makkelijk dan bij speldjes.

Ik leg het nummer in het midden, magneetje bovenop en dan met je hand in het shirt met andere magneetje. Dat vier keer en klaar.

Bij het aantrekken moet je wel iets meer opletten dat je shirt niet in elkaar vouwt en de magneetjes elkaar weer vinden.

Bij speldjes ging m’n nummer altijd scheef of net wat te slap en die gaatjes voelde ‘zonde’ van wat duurdere shirts / singlets.
+1 voor bib magnets of zelf 3D printen. Voor mij al lang geen speldjes meer :)

• Wyke
Slickk schreef op maandag 29 december 2025 @ 13:30:
[...]

Andersom vind ik handiger... dus nummer neerleggen, daarna de magneetjes onder je shirt doen.. dan kun je ze nog een beetje door voelen naar de precies juiste positie verplaatsen (van buitenaf) en alles recht leggen en dan afronden met de magneetjes aan de buitenkant.

• bregweb
  • Laatst online: 11:01
PindaUnited schreef op maandag 29 december 2025 @ 14:01:
[...]

Laatste keer dat ik ze gebruikte met 2 ‘achterkantjes’ en mn startnummer in de hand over de finish gekomen. Loop nu met een band waar je het nr aan kan bevestigen. Ook handiger omdat je er gelletjes in kan steken :)
Ook handig als je het warm krijgt en iets uit wilt doen tijdens het lopen

Hattrick: Thorgal Eagles

• A-Waxxx
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 11:42
Die magneetjes om radiatorfolie te bevestigen zijn retesterk, werken die niet beter? Ik krijg ze met de hand al bijna niet uitelkaar. Zijn volgens mij van Tonzon

• Hartloper
  • Registratie: Mei 2021
  • Laatst online: 13:23
3000 hardloopkilometers halen dit jaar was geen doel, maar na vanavond sta ik op 2970km.
Met nog 2 dagen te gaan.
Morgen ga ik iets vroeger kunnen stoppen met werken en overmorgen zeker.

Dus op zich ziet het er goed uit, morgen bv 12 km en overmorgen 18km en de magische kaap van de 3000 hardloopkilometers wordt gerond. Misschien is het de enige keer ooit dat ik 3000km per jaar ga hardlopen.

Enige probleem is dat de benen echt vermoeid aanvoelen nu ik de voorbije 9 dagen 8 keer hardgelopen heb. Gewoonlijk loop ik 4x per week maar wegens enkele dagen verlof was het nu bijna dagelijks.

Ik ga niks forceren maar als de benen morgen niet te slecht aanvoelen loop ik 12 kilometer, dan blijven mijn kansen gaaf om het op oudejaarsavond af te maken ...

• Slickk
Hartloper schreef op maandag 29 december 2025 @ 23:09:
3000 hardloopkilometers halen dit jaar was geen doel, maar na vanavond sta ik op 2970km.
Met nog 2 dagen te gaan.
Morgen ga ik iets vroeger kunnen stoppen met werken en overmorgen zeker.

Dus op zich ziet het er goed uit, morgen bv 12 km en overmorgen 18km en de magische kaap van de 3000 hardloopkilometers wordt gerond. Misschien is het de enige keer ooit dat ik 3000km per jaar ga hardlopen.

Enige probleem is dat de benen echt vermoeid aanvoelen nu ik de voorbije 9 dagen 8 keer hardgelopen heb. Gewoonlijk loop ik 4x per week maar wegens enkele dagen verlof was het nu bijna dagelijks.

Ik ga niks forceren maar als de benen morgen niet te slecht aanvoelen loop ik 12 kilometer, dan blijven mijn kansen gaaf om het op oudejaarsavond af te maken ...
10x hardlopen in 11 dagen in plaats van 8x hardlopen in 14 dagen.

Begrijpelijk dat er vermoeidheid is. Pas je op voor overbelasting? Ik snap dat ronde getallen mooi zijn, maar we zien je volgend jaar ook nog graag terug in het topic en niet pas vanaf april. ;)

Mijn jaardoel was 2100 (ingesteld op Strava op 1 januari). Zit nu verrassend genoeg op 2330. Blijkbaar veel consistenter getraind dan gedacht.

Nu de kinderen wat ouder zijn gaat het ook iets makkelijker qua planning, hoewel die long runs nog altijd lastig te plannen zijn. Consistentie voelt wel goed. :) De jongste een ochtend extra naar de peuteropvang (sinds september) zodat ik een ochtend ‘vrij’ had was een fijne luxe dit jaar. Elke week ~25km lange duurloop doet me goed.

Nog even van genieten tot mei; dan verwachten we onze derde en zal het lopen weer even minder worden. In 2027 met de hardloopbuggy weer op pad. :>

Vanavond nog een snellere ronde gelopen, morgen en overmorgen waarschijnlijk geen loopjes meer. Tijd om verder te reflecteren op afgelopen hardloopjaar en alle loopevenementen. :)

• Slickk
A-Waxxx schreef op maandag 29 december 2025 @ 18:54:
Die magneetjes om radiatorfolie te bevestigen zijn retesterk, werken die niet beter? Ik krijg ze met de hand al bijna niet uitelkaar. Zijn volgens mij van Tonzon
Zolang ze geen scherpe randen hebben zou kunnen. Ik heb bij de reguliere magneten die specifiek voor het lopen bedoeld zijn er geen last van dat ze loslaten tijdens het lopen. Zowel bij snelle 5km als marathons.

• whatyoudoing
  • Registratie: Mei 2024
  • Laatst online: 09:54
Hier ook maar een jaartotaal dan :) Mijn reguliere loop-cyclus in de afgelopen jaren was:

- enthousiast beginnen
- het idee hebben dat het lekker gaat
- te snel en te ver gaan en daarmee een blessure oplopen
- mij verwonderd afvragen hoe dat kan, want 15 jaar geleden liep ik verder en sneller en zonder problemen
- volgend jaar weer proberen

Ik ben in april (weer) begonnen en het lijkt er op dat er een knop om is: het lukt om rustig te lopen (Z2 for the win) en ik merk het resultaat dat het oplevert. In totaal zit ik nu op ~400km, blessurevrij 👌

Eerste doel was 5km uitlopen. Heb de tijd genomen en eind juli lukte het soepel. Daarna door met 10k onder de 60 minuten. De finale daarvan staat op 10 januari, maar per ongeluk is het 1,5 week geleden al gelukt in 56:31. In januari ga ik zien of ik er nog wat van af krijg.

M'n pace is (nu) niet wat ik vroeger liep en in dit topic ook zeker geen topper, maar ik geniet weer met volle teugen van het lopen.

Doel voor volgend jaar: misschien een HM of eerst 16km oid. Plan is in elk geval volume omhoog. Deze maand staat de teller op 100km, ik wil naar 30km gemiddeld per week in Q1.

• Jorissie87
  • Registratie: Maart 2017

Jorissie87

No diggity

whatyoudoing schreef op dinsdag 30 december 2025 @ 00:37:
Hier ook maar een jaartotaal dan :) Mijn reguliere loop-cyclus in de afgelopen jaren was:

- enthousiast beginnen
- het idee hebben dat het lekker gaat
- te snel en te ver gaan en daarmee een blessure oplopen
- mij verwonderd afvragen hoe dat kan, want 15 jaar geleden liep ik verder en sneller en zonder problemen
- volgend jaar weer proberen

Ik ben in april (weer) begonnen en het lijkt er op dat er een knop om is: het lukt om rustig te lopen (Z2 for the win) en ik merk het resultaat dat het oplevert. In totaal zit ik nu op ~400km, blessurevrij 👌

Eerste doel was 5km uitlopen. Heb de tijd genomen en eind juli lukte het soepel. Daarna door met 10k onder de 60 minuten. De finale daarvan staat op 10 januari, maar per ongeluk is het 1,5 week geleden al gelukt in 56:31. In januari ga ik zien of ik er nog wat van af krijg.

M'n pace is (nu) niet wat ik vroeger liep en in dit topic ook zeker geen topper, maar ik geniet weer met volle teugen van het lopen.

Doel voor volgend jaar: misschien een HM of eerst 16km oid. Plan is in elk geval volume omhoog. Deze maand staat de teller op 100km, ik wil naar 30km gemiddeld per week in Q1.
My 2 cents:
Doe goede warmups en cooldowns
Zorg voor goede schoenen (mocht je die nog niet hebben en vervang deze tijdig)
Varrieer je lopen: Interval, Recovery, Strides, Tempo, Easyruns. Als je 3x per week wil hardlopen zou ik 1x kort en snel gaan (interval/strides), 1x wat langer op heel easy tempo (zone 2) en 1x een temporun.
Succes in het nieuwe jaar!

9800X3D | MSI RTX 3080Ti | GigaByte X870 Gaming Wifi | 32GB@6000Mhz | NH-D15 | 990 Pro 2TB | FD Define R6 | Acer 28" 4K 60Hz Gsync | Acer 27" 1440P 240Hz Gsync | KB: Ducky one 2 RGB | HP: HyperX Cloud II | M: Zowie FK1

• InZane
Is het nu al tijd voor lijstjes?
Nou ja, ik ga vandaag de 2200 voorbij en morgen komt er nog een 16 km trail bij.
Het is geen record, maar het is wel meer dan de afgelopen 3 jaar, dus ik ben tevreden :)

• IetsMetData
  • Registratie: April 2024
  • Laatst online: 10:57
Droplollie schreef op zondag 28 december 2025 @ 10:44:
[...]

Dank voor alle reacties! Ik geloof inderdaad dat je efficiëntie vooral creëert door meer te lopen. Tegelijk heb ik zelf gemerkt (nav fysio bezoek) dat hier en daar wel winst valt te behalen op gebied van bijvoorbeeld kracht en mobiliteit.
Zo merkte ik bijvoorbeeld ik te weinig met mijn bekken gekanteld loop. Oorzaak was te weinig mobiliteit in mijn heup en beperkte core stability. Door structureel rekoefeningen te doen voor mijn heup, merk ik nu wel dat ik gemakkelijker snelle tempo's loop, doordat ik mobieler in mijn heup ben geworden. Zelfde geldt met borst open/vooruit lopen. Door daar meer op te focussen, loop ik echt wel beter. Het gaat me meer om dat soort tips. Ik zag bijvoorbeeld deze test voorbij komen bij het omnium in Groningen ( https://hetomnium.nl/aanbod/beter-presteren/ )

[...]

Dit lijkt me bijvoorbeeld wel eens interessant om te doen. Ik heb echt niet de illusie dat dit mij gaat helpen aan een kwartier van mijn marathon PR, maar kan me denk ik wel wat richting geven in waar nog winst valt te behalen.

Zijn er hier mensen die ervaring hebben met een dergelijke test?
Als je in Groningen kijkt, zou je ook eens kunnen kijken of ze bij de studie Bewegingswetenschappen wat voor je kunnen betekenen?

Wellicht dat daar onderzoeken lopen qua trainingsverbeteringen/ trainingsprogramma's? (Ik heb daar ooit een master Sport Science gedaan en toen wat trainings schema's gebouwd).
Sowieso nemen ze daar ook regelmatig VO2max testen af.

• XyS
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 13:19

XyS

0.o.O

Ik heb met kerst het boek Norwegian Singles Method gekregen. Best interessant, blijkbaar gebaseerd op 'sweet spot' wielren training. Het sluit aan bij mijn manier van trainen. Proberen zo veel mogelijk en zo consistent mogelijk te kunnen trainen. Zonder teveel vermoeidheid en zonder intensieve sessies: geen intervallen, strides, snel tempo werk. Alles gaat op 15k pace of langzamer. (Eens per maand een 5k racen kan wel)

Ga kijken of mijn lichaam dit schema aankan, het idee is elke dag lopen. 3x per week heel rustig, 1x hele rustige duurloop en dan drie keer per week sub threshold sessies. Denk dat ik ze voor nu op marathon pace ga doen, kijken of mijn achillespezen daar aan kunnen wennen. Rustige loopjes gaan nog langzamer dan voorheen, alles Z1 / 70% van max HR. Zodra het wekelijkse volume omhoog gaat dan is het van belang dat de vele kilometers zo min mogelijk impact hebben op het herstel. Al helemaal omdat er geen dagen zijn met volledige rust. Ten opzichte van mijn marathonblok gaat langzaam nog langzamer, maar de subthreshold trainingen zijn wel intensiever. Drie keer per week vind ik best veel, volgens de calculator zouden ze op 3:53-4:10 kunnen. Zie dat nog niet zo snel gebeuren maar wie weet.

@Droplollie indien mogelijk zou ik gewoon meer gaan lopen, extra loopje op 5:15 of een een km per week toevoegen aan je bestaande loopjes. Op basis van je 5k/10k zou een sub 3 zeker haalbaar moeten zijn.

[ Voor 7% gewijzigd door XyS op 30-12-2025 11:55 ]

• Don Juansen
  • Registratie: April 2010
XyS schreef op dinsdag 30 december 2025 @ 11:51:
Ik heb met kerst het boek Norwegian Singles Method gekregen. Best interessant, blijkbaar gebaseerd op 'sweet spot' wielren training. Het sluit aan bij mijn manier van trainen. Proberen zo veel mogelijk en zo consistent mogelijk te kunnen trainen. Zonder teveel vermoeidheid en zonder intensieve sessies: geen intervallen, strides, snel tempo werk. Alles gaat op 15k pace of langzamer. (Eens per maand een 5k racen kan wel)

Ga kijken of mijn lichaam dit schema aankan, het idee is elke dag lopen. 3x per week heel rustig, 1x hele rustige duurloop en dan drie keer per week sub threshold sessies. Denk dat ik ze voor nu op marathon pace ga doen, kijken of mijn achillespezen daar aan kunnen wennen. Rustige loopjes gaan nog langzamer dan voorheen, alles Z1 / 70% van max HR. Zodra het wekelijkse volume omhoog gaat dan is het van belang dat de vele kilometers zo min mogelijk impact hebben op het herstel. Al helemaal omdat er geen dagen zijn met volledige rust. Ten opzichte van mijn marathonblok gaat langzaam nog langzamer, maar de subthreshold trainingen zijn wel intensiever. Drie keer per week vind ik best veel, volgens de calculator zouden ze op 3:53-4:10 kunnen. Zie dat nog niet zo snel gebeuren maar wie weet.
Mooi plan en benieuwd hoe dat gaat uitpakken! Net als aantal anderen hier heb ik dat boek ook in huis. Het hardlopen wat fanatieker opgepakt laatste twee jaar met in 2024 schamele 380km en in 2025 komt de teller op ~ 880km. Voor 2026 zocht ik een methode om blessurevrij meer kilometers per week te maken en daar lijkt NSM wel goed bij te passen. Realistisch gezien gaat 7x p/w lastig worden met werk en energieke peuter in huis, dus ik streef naar 4-5x p/w in de eerste paar maanden. Zal een combi worden van 2x 45-60min easy run, 1x 90min easy run, 1x interval training bij AV (uitdaging sub-T te blijven ;)) en als het kan een extra sub-T sessie. Zal een combi worden van NSM en de Hartloper©-methode :P

Ik dacht mijn easy runs aardig rustig te lopen met 6:00/km en 137bpm (max is ~ 182), maar blijkbaar zitten die volgens mijn Garmin nog steeds in Z3 ondanks dat ze heel relaxed voelen. Voordat ik met de Garmin de hartslag meer meewoog liep ik alle afstanden op of onder 5:00/km. Verstandiger om de easy runs dan toch nog rustiger te gaan lopen op < 127bpm om blessurerisico te verlagen met meer weekload?

Doelen 2026
Met beleid de wekelijkse kilometers opschroeven naar 40-50km, 2-3 halve marathons lopen en een eerste marathon in Q3/Q4 2026 moet me nog ergens inschrijven :F

Kijktip voor de marathonlopers die NSM willen toepassen kwam ik deze video tegen van iemand die sub-3 haalde mede dankzij deze methode (13min van zijn PR afgelopen)

[ Voor 3% gewijzigd door Don Juansen op 30-12-2025 13:20 ]

• XyS
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 13:19

XyS

0.o.O

Don Juansen schreef op dinsdag 30 december 2025 @ 13:16:
[...]

Mooi plan en benieuwd hoe dat gaat uitpakken! Net als aantal anderen hier heb ik dat boek ook in huis. Het hardlopen wat fanatieker opgepakt laatste twee jaar met in 2024 schamele 380km en in 2025 komt de teller op ~ 880km. Voor 2026 zocht ik een methode om blessurevrij meer kilometers per week te maken en daar lijkt NSM wel goed bij te passen. Realistisch gezien gaat 7x p/w lastig worden met werk en energieke peuter in huis, dus ik streef naar 4-5x p/w in de eerste paar maanden. Zal een combi worden van 2x 45-60min easy run, 1x 90min easy run, 1x interval training bij AV (uitdaging sub-T te blijven ;)) en als het kan een extra sub-T sessie. Zal een combi worden van NSM en de Hartloper©-methode :P

Ik dacht mijn easy runs aardig rustig te lopen met 6:00/km en 137bpm (max is ~ 182), maar blijkbaar zitten die volgens mijn Garmin nog steeds in Z3 ondanks dat ze heel relaxed voelen. Voordat ik met de Garmin de hartslag meer meewoog liep ik alle afstanden op of onder 5:00/km. Verstandiger om de easy runs dan toch nog rustiger te gaan lopen op < 127bpm om blessurerisico te verlagen met meer weekload?

Doelen 2026
Met beleid de wekelijkse kilometers opschroeven naar 40-50km, 2-3 halve marathons lopen en een eerste marathon in Q3/Q4 2026 moet me nog ergens inschrijven :F

Kijktip voor de marathonlopers die NSM willen toepassen kwam ik deze video tegen van iemand die sub-3 haalde mede dankzij deze methode (13min van zijn PR afgelopen)
Ik loop mijne op <140 HR met max HR van 201. Dus zou nog wat rustiger lopen inderdaad, de snelheid komt (hopelijk) vanzelf. Op het begin wat ongemakkelijk maar het went wel.

Succes, ben benieuwd wat je er van vindt. Zou vooral consistent naar die 50km proberen te gaan, en de extra sub-T sessie is dan mooi meegenomen maar niet perse nodig. Mocht ik last hebben dan vervang ik een sub-T sessie voor een easy run. Ik heb zojuist 2x2km net onder marathon pace gedaan. Voelt prima, maar heb afgelopen maand relatief weinig gelopen :)

Ook een intensievere sessie bij de AV kan geen kwaad natuurlijk, zolang je voldoende kan herstellen en de andere loopjes consistent kunt blijven doen.

• L23
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 13:07

L23

InZane schreef op dinsdag 30 december 2025 @ 09:20:
Is het nu al tijd voor lijstjes?
Nou ja, ik ga vandaag de 2200 voorbij en morgen komt er nog een 16 km trail bij.
Het is geen record, maar het is wel meer dan de afgelopen 3 jaar, dus ik ben tevreden :)
Ik was er vorig jaar ook vroeg bij en ik zie om mij heen ook mensen die hun hardloopjaar al afgerond hebben. Ik loop morgen nog relaxt een 10 km.

• Littlegupper
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 12:49
De weg omhoog lijkt ingezet.
Vorige week totaal 45 km gelopen waarvan de langste loop 15km was. Heb vooral nog rustige kilometers gemaakt, wel een sessie 3km net onder AeT gelopen. Kuit hersteld goed, en doel voor deze week is om weer meer kilometers te maken. Vandaag de eerste 11 gehad.
Als deze week goed gaat wil ik volgende week proberen wat tempo toe te voegen.

• ADutchGuy
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 13:18
Vorig jaar heb ik vol bewondering de eindejaars lijstjes in dit topic zitten bekijken, met het idee dat ik niet echt in de buurt zou gaan komen van de volumes die langs kwamen. Dit keer wil ik mijn overzicht ook eens delen.

Omvang afgelopen jaren volgens Garmin:
2023: 380km
2024: 850km
2025: 2314km (en morgen nog een duurloopje als het lukt)

Hoogtepunten van dit jaar:
- Heel gebleven: geen blessures!
- voor het eerst verder dan HM afstand gelopen
- PRs op 1km, 5km, 10km
- Vooral heel veel plezier en ontspanning gevonden in het hardlopen!

Doel van volgend jaar:
- Grote Rivieren Loop circuit
- Consistent blijven lopen

Iedereen hier bedankt voor de meestal fijne posts, en alvast een super loop-2025 gewenst!

• Mhoekstra28
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 13:53
Ik eindig het jaar met een flinke domper; een blessure. Naar alle waarschijnlijkheid mijn voorste kruisband gescheurd (opnieuw, 15jr geleden ook al). Ik lig er dus wel even uit.

Het doel; London Marathon is dus ook gelijk exit.

Maar dat is voor jullie weer een mooie kans; wie wil mijn reis en ticket overnemen?

Het is georganiseerd via TUI. Vrijdag 24 april in de middag de heenreis, zondag 26 april de Marathon van London lopen, maandag 27 april in de middag terug. Alles wordt georganiseerd. Het betreft een pakket voor één deelnemer en één toeschouwer. Alle informatie, inclusief de marathongegevens, worden overgezet (je loopt dus op je eigen naam). Kosten voor het gehele pakket zijn 4050 Euro.

Interesse? Stuur dan even een PB.

Let wel; gezien de sluitingsdata, moet het overgezet zijn voor 9 januari.

Hopelijk wil iemand het overnemen.

• Hartloper
Jorissie87 schreef op dinsdag 30 december 2025 @ 01:27:
[...]

My 2 cents:
Doe goede warmups en cooldowns
Zorg voor goede schoenen (mocht je die nog niet hebben en vervang deze tijdig)
Varrieer je lopen: Interval, Recovery, Strides, Tempo, Easyruns. Als je 3x per week wil hardlopen zou ik 1x kort en snel gaan (interval/strides), 1x wat langer op heel easy tempo (zone 2) en 1x een temporun.
Succes in het nieuwe jaar!
My 2 cents:
als je 3 keer per week loopt is 1 keer een intensere training genoeg. Hetgeen jij voorstelt zijn twee workouts en 1 rustige training.
@whatyoudoing schrijft dat hij blessurevrij blijft door z2 te trainen... Dus niet door 2 x per week een hardere training te doen.

[ Voor 0% gewijzigd door Hartloper op 30-12-2025 21:24 . Reden: typo ]

• Roozzz
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 13:03
Hartloper schreef op dinsdag 30 december 2025 @ 20:54:
[...]

My 2 cents:
als je 3 keer per week loopt is 1 keer een intensere training genoeg. Hetgeen jij voorstel zijn twee workouts en 1 rustige training.
@whatyoudoing schrijft dat hij blessurevrij blijft door z2 te trainen... Dus niet door 2 x per week een hardere training te doen.
Zeker voor iemand die afgelopen jaar 400km liep.

@whatyoudoing Eerst werken aan regelmaat, evt frequentie en volume, en daarbij heel blijven. Daarna kan je wmb gaan nadenken over meer intensiteit.

[ Voor 3% gewijzigd door Roozzz op 30-12-2025 21:24 ]

If you can see, look. If you can look, observe

• TheDude84
  • Registratie: Maart 2013
  • Niet online

TheDude84

The Dude abides

Vandaag ook mijn laatste run gedaan van dit jaar, dus tijd om de balans op te maken :)
Hoofddoel van dit jaar: Eerste ultra lopen - gehaald
2025km in 2025 - Niet gehaald, 1714km, mede door een harde val buiten het sporten om... pfff
20.000 hoogte meters - Gehaald, 26k
80/20 trainingsmethode omarmen - was best lastig, maar inmiddels de norm
Meer/vaker/langer hardlopen dan in 2024 - Gehaald

Main focus voor 2026:
- UTMB (in zes dagen, niet de bekende race)
- 2e ultra, met meer D+

• Stefangrp
Ik doe morgen ook mijn laatste van het jaar.
Sta nu op 1583km en vandaag niet gelopen, dus misschien trek ik m morgen nog wel naar de 1600km. Vorig jaar 900k

Jaardoelen doe ik niet specifiek aan verder. Maar tevreden met consistent lopen, alle pr's dik dik verbeterd (5k 19.30, 10k 39.30, hm 1.27.50) en een prachtig marathon debuut (3.11).

Planning voor 2026: 1 of 2 marathons, een 50k, en hopelijk verbetering van mijn hm en m tijd.

Veel loopplezier allemaal morgen!

• Hartloper
Het was niet mijn bedoeling om het jaaroverzicht te starten, enkel te zeggen dat ik heel dicht bij de 3000km aan het komen ben.
Vandaag nog 13km gelopen, jaartotaal nu op 2983km. Misschien morgen nog 17km, maar ik ga de goede raad van @Slickk volgen en er geen obsessie van maken. Als de benen te stram zijn loop ik niet of hooguit 10km. Hoewel, met nog 10km erbij komt het totaal op 2993 km...

2025 is een super hardloopjaar geweest:
* 1 week wat minder moeten lopen wegens dreigende overbelasting, geen blessures.
* heel goede training gehad voor de marathon van Gent 31 maart. De marathon zelf viel tegen qua resultaat, maar ik kon wel met voldoening terugkijken op een mooi trainingsblok.
* voor de eerste keer sedert de lagere school een hardloopwedstrijdje gewonnen.
Even relativeren, het was een lokale 5km met maar 75 deelnemers waarvan de helft dames; de beste hardlopers kozen voor de 10km; ik liep dezelfde tijd als het jaar ervoor toen ik vijfde werd, de vier die het jaar voordien voor mij eindigden namen niet deel. Allemaal waar, maar toch stiekem fier.
* in juni op een gecertificeerde 10 km waar ik de vorige 2 jaar mijn tanden stukbeet op de 39-minutenbarrière nu een mooi PR van 38:41 gelopen.
* in oktober een tweede sub-3 gelopen, bewezen dat vorig jaar geen toevalstreffer was, en er nog 30 seconden afgepietst.

Doelen voor volgend jaar:
- heel blijven
- ipv 4x per week misschien proberen 4-5x per week te hardlopen
- in maart de halve marathon in 1:25:xx lopen, dat zou in theorie moeten lukken met mijn PR's op de 10 en de hele.
- tweede helft van het voorjaar enkele 5 en 10km wedstrijden lopen, daar heb ik dit jaar ook veel plezier van gehad.
- het najaar staat in het teken van de marathon van Berlijn (en een lokale halve marathon 16 dagen voordien).

• kepler
Hier ook maar een jaaroverzicht :D

*Net niet mijn doel van 2000km gehaald, blijft steken op 1914km
*Komt vooral door een korte pauze deze maand vanwege lichte knieklachten, nu nergens meer last van
*Wel mijn hoogste aantal kms ooit (gemeten, hou het pas bij vanaf 2017)
*Drie ultras gelopen:
*50km in januari (Ergens NL)
*53k en 2600hm in Juli Brisbane Australië
*50k eind November in de Utrechtse Heuvelrug
*Rotterdam marathon gelopen in April
*Inplannen van lange lopen blijft moeilijk met een gezin van 3 kids, ik heb in totaal 7x een training loop van 18-25km gedaan dit jaar. De rest allemaal <12km, maar wel 4-5x per week. Hier is dus nog wel wat winst te pakken.

Plannen voor volgend jaar:
- 2400km.
- Rdam Marathon.
- Ultra in Zwitserland van 80k en 4500hm, juli.
- Als bovenstaande goed gaat, de Dutch Mountain Trail ergens september (100km)

• Wyke
Hartloper schreef op dinsdag 30 december 2025 @ 21:43:
Het was niet mijn bedoeling om het jaaroverzicht te starten
Je hebt het startsein overduidelijk gegeven :)

Dus bij deze:
Mijn hardloopjaar begon met een doorverkoop van mijn ticket voor Egmond omdat ik ziek was, maar vanaf daar is het eigenlijk lekker gegaan. Ik had geen specifiek wedstrijddoel, maar wilde proberen aan het eind van het jaar 50km per week als mijn ondergrens te krijgen ipv mijn bovengrens. Dat is min of meer gelukt.
Aan het eind van het jaar een marathon gelopen en door het constante volume het hele jaar door deze vrij relaxed (voor zover dat mogelijk is) onder de 4 uur kunnen lopen.
Hoogtepunt van het jaar was echter niet een wedstrijd waar ik zelf meedeed, maar waar ik als toeschouwer aanwezig was: Zegama-Aizkorri. 's Morgens heel vroeg op en vanaf het afzetpunt van de pendelbus de hike naar Santo Spiritu gemaakt (de kapel in de grot-tunnel) en daarna verder de berg op. In mijn eentje zou ik die hoogtes doodeng vinden, maar zo tussen de andere mensen ging het me prima af. Na 2,5 uur kwam ik boven. Ik kan eigenlijk niet in woorden vangen hoe ongelooflijk geweldig deze dag was zo tussen al die Basken/Spanjaarden. De sfeer, het enthousiasme, het uitzicht (het weer zat mee), de prestaties van de lopers. Ik krijg iedere keer weer kippenvel als ik er aan terugdenk. Echt een aanrader om ooit een keer te doen.
YouTube: Santo Spiritu Zegama Aizkorri 2025 (hier zat ik tussen)
YouTube: ZEGAMA - AIZKORRI - FLASH HIGHLIGHTS - GTWS 2025

over mijn cijfers kan ik niet meer dan zeer tevreden zijn:
2023 - 1.400km - 7.400hm
2024 - 1.650km - 8.100hm
2025 - 2.200km - 20.000hm

doel voor 2026 is een ultra van rond de 70km. Nog even trainen :) en verder vooral het plezier en het genieten van de natuur voorzetten zoals in het afgelopen jaar.

• marana
  • Registratie: Maart 2023
  • Laatst online: 09:36
Leuk die jaaroverzichten! Het werkt aanstekelijk, ik heb mijn statistieken er ook maar eens bij gepakt.

Van zo'n 750 km in 2024 naar 1117 km in 2025
Van stabiel 2x per week lopen in 2024 (was in 2023 nog gemiddeld 5x per maand) naar meestal 3x per week trainen nu.
Van trainen voor mijn eerste 10EM naar klaar zijn voor mijn eerste halve marathon (toen ik in februari over de finish kwam in Apeldoorn was mijn eerste gedachte 'ik kan best een halve lopen')

Doelen voor 2026:
Liefst 3x een halve marathon doen: Egmond, hopelijk Zwolle maar dat zal wel lastig worden (iemand nog een ticket over?), en dan in het najaar nog ergens.
Misschien wel naar 4x per week lopen.
Minstens 1500 km lopen.

• ElPaco
Mijn hardloopjaar zit er ook weer op na de training van vanavond. En wat een jaar was het! Een korte terugblik op de doelen die ik voor 2025 had gesteld:
HM binnen 2:05, superdoel is onder de 2 uur, maar geen idee hoe haalbaar dat is. Sowieso HM lopen in Eindhoven in oktober.
10KM binnen 55:00
5KM binnen 25:00
En is dat dan gelukt?
Event202320242025
PR 5KM29:4228:1024:36
PR 10KM1:05:2957:0849:30
PR HM-2:08:361:57:22
PR M--4:12:30
En hoe dat er dan in een plaatje uit ziet:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/h3ktU3WL3RwPcGQis9WN9CYvqiw=/800x/filters:strip_exif()/f/image/agyvJ1EVSk9JKfmhK5DiDiDk.png?f=fotoalbum_large

Records zijn wederom verpletterd en vooral door de @Hartloper TM methode, heel veel Z2 werk.
202320242025
Aantal kilometers330 km440 km1775(!) km
Naast totale afstand en meer snelheid ook langere lopen gedaan. 2025 was het jaar van mijn 1e marathon, een jaar waarin ik 15 keer meer dan een halve marathon afstand heb gelopen en vooral een jaar waarin ik na een zweepslag (bedankt zaalhockey!) geen blessures heb gelopen! Doel van de halve van Eindhoven is dus mislukt omdat ik eerder al een halve onder de 2 uur had gelopen en in Eindhoven voor de hele marathon ben gegaan.

60 van Texel (29 maart)
Blessurevrij blijven
Blijven genieten van het lopen

Na de 60 van Texel bepaal ik of ik meer lange runs wil of meer snelheid op kortere runs (halve marathon).

[ Voor 8% gewijzigd door ElPaco op 30-12-2025 23:02 ]

WoT stats

• Sport_Life
  • Nu online

Sport_Life

Solvitur ambulando

Jongens, het jaar is nog niet afgelopen! Morgen staat er nog een wedstrijd(je) op de planning, kijken of ik nog iets kan afsnoepen van mijn 15km pr (denk 't niet morgen).

Dit jaar 1753km gelopen (ervan uitgaande dat ik morgen uitloop), volgend jaar hopelijk boven de 2500 uitkomen. Plan is om in H1 snelle HM's te lopen en in het najaar 1 marathon. In ieder geval heb ik me alvast ingeschreven voor een (najaars) marathon. Een aantal kunnen vast wel raden welke dat is..

[ Voor 48% gewijzigd door Sport_Life op 30-12-2025 23:40 ]

PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 8kW 3fase | A+++ | 2x Zappi v2.1

• Stefangrp
Malaga?

• sanniep9
  • Registratie: Februari 2010
Sport_Life schreef op dinsdag 30 december 2025 @ 23:35:
In ieder geval heb ik me alvast ingeschreven voor een (najaars) marathon. Een aantal kunnen vast wel raden welke dat is..
Vrij irritant dat Malaga ineens 8 november is geworden. Nu heb ik maar drie weken tussen Amsterdam en Malaga 😩.

• Sport_Life
  • Nu online

Sport_Life

Solvitur ambulando

sanniep9 schreef op woensdag 31 december 2025 @ 00:32:
[...]

Vrij irritant dat Malaga ineens 8 november is geworden. Nu heb ik maar drie weken tussen Amsterdam en Malaga 😩.
Drie weken is wel erg kort, zeker als je voor een snelle tijd gaat in Amsterdam.
Je zou Amsterdam als training kunnen doen.

Inschrijfgeld is 10% verhoogd, kost nu 60 euro incl shirtje ;).

[ Voor 9% gewijzigd door Sport_Life op 31-12-2025 09:37 ]

• Peer_76
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 11:37
Gisteren voor het eerst sinds 2,5 maand en schildklierproblemen weer eens een rondje van 3 kwartier gemaakt, afwisselend joggen en (stevig) wandelen vanwege mijn volledig gesloopte conditie. Aangezien ik weer volledig op moet gaan bouwen (van wat ik heb begrepen kan het 3 tot 6 maanden duren voordat mijn lichaam weer volledig stabiel is) voelde het wel bevrijdend, eindelijk weer aan mijn conditie kunnen werken. In de loop van januari wil ik het sporten ook weer op gaan pakken en hopelijk kan ik rond de zomer onafgebroken het juiste tempo aan blijven houden. Wat dat betreft heb ik een lange weg te gaan maar ik heb er ook echt zin in.

Gouwepeer.nl

• sanniep9
Sport_Life schreef op woensdag 31 december 2025 @ 09:35:
[...]

Drie weken is wel erg kort, zeker als je voor een snelle tijd gaat in Amsterdam.
Je zou Amsterdam als training kunnen doen.
Daar gaat het dan vermoedelijk wel op neer komen. Tenzij de verwachte weersomstandigheden in Amsterdam veel beter zijn dan in Malaga. Eerst maar de focus op Wenen :*)

• kenneth
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

kenneth

achter de duinen

Na een wat mindere zomer heb ik in november en december een flinke eindsprint getrokken om mijn jaardoel te halen. Dat is gisteren gelukt en ik sluit het jaar af met 4019km en dankzij de eindsprint een nieuw maandrecord van 457km. Drie prima races en een mindere. Volgend jaar hopelijk meer wedstrijden.

Focus nu eerst op de CPC, dat PR zit er nog steeds in.

Look, runners deal in discomfort. After you get past a certain point, that’s all there really is. There is no finesse here.

• Stefangrp
Stefangrp schreef op dinsdag 30 december 2025 @ 21:39:
Ik doe morgen ook mijn laatste van het jaar.
Sta nu op 1583km en vandaag niet gelopen, dus misschien trek ik m morgen nog wel naar de 1600km. Vorig jaar 900k

Jaardoelen doe ik niet specifiek aan verder. Maar tevreden met consistent lopen, alle pr's dik dik verbeterd (5k 19.30, 10k 39.30, hm 1.27.50) en een prachtig marathon debuut (3.11).

Planning voor 2026: 1 of 2 marathons, een 50k, en hopelijk verbetering van mijn hm en m tijd.

Veel loopplezier allemaal morgen!
Nou die finish strong badge van Garmin heb ik wel binnen :9
Er kwam vanochtend toch ineens een plekje vrij voor de spinning klas, dus maar ingeschreven daarvoor.
Maargoed ik had al besloten dat ik ging hardlopen vanochtend. Dus dan maar dubbele training. Vandaag verder niks op de planning en morgen rustdag dus een dag zwaar trainen kon ook wel.
Benen voelden na de spinning nog goed, dus omkleden en meteen hardlopen. Met mezelf afgesproken dat ik niet de hele 17km hoefde als het slecht ging.
Maar ja, het ging wel lekker. d:)b dus de 1600km vol gemaakt, daarmee ook mijn maandrecord naar 200km gezet.
En onderweg voelde ik ook weinig vermoeidheid, dus de laatste 8 km progressief versneld van pace 5.00 naar 4.20.

Nu wel goed naar de getver O-).
Snel effe herstellen en dan kunnen we aan het :9B

Beste wensen allemaal!

• Samoht93
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 03:02
Groot deel van het jaar paar 1 keer per week gelopen op advies van de fysio en huisarts en 3 keer in de week krachttraining, ivm neurologische klachten (niet hardloop gerelateerd).
Uiteindelijk op 635km uit gekomen na nog even een laatste loopje van 13km vanochtend.
Nog wel PR op de 10km gehaald van 43.58 dit jaar.
Kijken of ik vogend jaar weer richting de 1000km kan en iets vaker lopen.

• Niku
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 12:59

Niku

Alagaesii

Gaan we weer! 2025 was een loopjaar met gemengde gevoelens. Het jaar geblesseerd in gegaan en er lang over gedaan om te herstellen. Uiteindelijk in april/mei pas echt weer de draad op kunnen pakken. Daarna nog wel wat toffe wedstrijden gelopen en uiteindelijk nog een mooi 10 kilometer PR van 39:09. Hoogtepunt was de Amsterdam marathon, daar ging ik niet heen voor een PR maar om lekker te lopen en dat ging perfect!

Volgend jaar geen hele scherpe doelen. Eerst maar eens fit blijven en dan zien we wel.
Eind 2024Doel 2025Eind 2025Doel 2026
5k PR 18:4518:3018:4518:30
10k PR 39:5938:5939:0938:59
HM PR 1:26:351:25:591:26:351:25:59
M PR 3:133:053:133:05
Kilometers:
  • 2022 - 1.510
  • 2023 - 2.650
  • 2024 - 2.150
  • 2025 - 1.812
Favoriete schoen: New Balance Rebel v4. Dit jaar ook nog steeds veel gelopen op de Asics Glideride 3 (vierde paar) en de Saucony Endorphin Pro 3 (tweede paar) blijft favoriet voor wedstrijden.

Op naar een fit en blessurevrij 2026!

• nokie
Hier ook laatste loopje van 2025 gehad, goed voor 2116km in totaal, ruim meer dan de 1760 van 2024. Het jaar begon nochtans met veel gesukkel, maar gaandeweg ging het beter. Ik ben even terug gaan kijken naar wat ik vorig jaar schreef:
- ik wou een goeie 10km lopen, dat is me gelukt. De 10km in Mechelen was officieel iets verder dan 10km, maar toch mijn snelste ooit in 40:34)
- ik wou in de buurt van mijn HM PR komen, dat is me ruimschoots gelukt, mijn PR tot 2 keer toe scherper gesteld van 1:33:27 naar 1:32:40 naar 1:31:00.

Voor 2026 hoop ik verder te kunnen op het elan van de laatste maanden, dan moet ik misschien wel in de buurt van de 2400km kunnen raken. Ik hoop ook op een goeie 10EM in Antwerpen (al vrees ik dat mijn 1:05 PR daar iets te scherp staat, maar wie weet). Als alles goed blijft gaan, overweeg ik in Antwerpen mijn 2e marathon ooit te lopen, maar dan moet mijn belastbaarheid het toelaten. Een PR zou wel moeten kunnen (mijn eerste in Eindhoven deed ik in 3:21:07).

Fijne feestdagen iedereen en veel loopplezier in 2026!

• gkoers
  • Registratie: Mei 2008
Net met de laatste run, Oliebollenloop Gorredijk 4mijl (28:09 *O* ) , het jaar afgerond. Bizar hardloopjaar geworden! In januari gestart met opbouwen na een blessure met 2 x easy en 2 x crosstrainer per week. Langzaam crosstrainer afgebouwd naar meer lopen. Ondertussen een eerste wedstrijdje gedaan in de bossen en meteen verkocht. Trailrunning it is! Gaandeweg ontwikkelde zich het plan voor de Sallandtrail 50km voor maart 2026 en ben ik heel veel Z1/Z2 kms gaan maken en 5 keer per week gaan lopen. Ondertussen af en toe mezelf getest in een aantal wedstrijdjes met progressie die voor mij ondenkbaar leek:

5km 24:01 / 23:50 / 23:09 / 22:18 / 21:47
4mijl 31:28 / 30:50 / 29:54 / 28:09
10km 51:20 / 50:51 / 49:12 / 44:54
HM 1:58:38 / 1:49:53
M - / -

Stats: 2023 / 2024 /2025
Langste run: 15 / 21,1 / 31
KMs: 534 / 602 / 1595
Aantal schoenen: 2 / 3 / 8 (Nu dus een echte hardloper geworden ;) )
Fietskms: 2000 / 1292 / 709

Doelen 2026: Een ultrarunner worden (Sallandtrail 50km) en meedoen aan een Backyard Ultra

Running \ Cycling: Strava

• InZane
Vanochtend het jaar afgesloten met 2222 km :+

Verder een saai jaar geweest eigenlijk zonder PR's. Alle weken op één week na gelopen. Die gemiste week kwam door een weekje motorrijden in de Pyreneeën, dus prima excuus, vind ik.

Doelen voor volgend jaar: gerichter trainen, snelle 10 EM (Midwinter), snelle halve marathon (CPC). Verder nog niks gepland.

Favoriete schoen: Zoom Fly 6

• Brakkie
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

Brakkie

blaat

Voor mij was het een mooi hardloopjaar met in totaal 3527 gelopen kilometers. Daar heb ik 308 uur en 55 minuten over gedaan en totaal 8850 hoogtemeters overwonnen.

Gelopen PR's:
5KM: 17:36 (was: 18:20)
10KM: 37:06 (was: 38:20)
15KM: 55:50 (was: 59:20)
21,1KM: 1:24:22 (was: 1:27:50)

Vooral de 10 en de 21,1 zijn qua tijd niet representatief. Op de 10 heb ik tijdens de zevenheuvelenloop al 36:17 gelopen en de 21,1 was een niet snel parcours met 200 hoogtemeters.

De reden dat ik dit jaar echt stappen ben gaan maken qua tijd is consistentie qua trainen (minimaal 70km in de week) en m'n duurloopjes veel rustiger lopen.

Daarnaast heb ik in totaal 22 wedstrijden gelopen.
1x 25K (90% effort)
3x halve m (2x100%, 1x90% effort)
1x 10EM
1x15KM
10x 10K (8x100%, 2x90% effort)
1x 5EM
2x 5K
1x 5000m
1x 3000m
1x 1500m

Volgend jaar gewoon lekker zo doorgaan. 3 januari de eerste wedstrijd met de 10KM bij de Mundo Nieuwjaarsloop in Oud-Beijerland.

Systeem | Strava

• artharpe
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online
Als langzame loper post ik geen KM aantallen maar tijdsduur ;) 140h30m aan het hardlopen geweest.

• Stefangrp
140 uur lopen. Das best veul :*)

Hee grappig ik zit zelf ook op precies 140 uur :D

[ Voor 45% gewijzigd door Stefangrp op 31-12-2025 15:45 ]

• Slupor
  • Registratie: September 2018
  • Nu online
Leuk, jaarlijstjes! Zojuist het laatste loopje van het jaar gedaan en daarmee kunnen we de jaarlijst weer bijwerken. :*) 2025 was met afstand mijn beste loopjaar tot nu toe, met ruime PR verbeteringen op alle afstanden en mede dankzij 2 succesvolle marathon blokken en het feit dat ik geen blessures heb gehad een verpulvering van mijn beste jaarafstand.

Jaartotalen:
2020: 196 km
2021: 1990 km
2022: 3453 km
2023: 3818 km
2024: 2891 km
2025: 4538 km

PR verbeteringen:
5K: van 16:57 naar 16:42
10K: van 35:31 naar 34:23
15K: van 53:56 naar 53:15
HM: van 1:17:05 naar 1:16:31
M: van 2:51:53 naar 2:45:16

Daarmee heb ik alle doelen die ik voor dit jaar had gesteld behaald:
Sub 35 op de 10km: check, 2 keer
Sub 2:50 op de marathon: check, 2 keer
Heel blijven: check, geen noemenswaardige issues gehad
4000km jaartotaal: check, ruim 500km meer zelfs.

Doelen voor 2026:
Ik ben van plan om maar 1 marathon te lopen komend jaar (Rotterdam). Daar wil ik een PR en sub 2:45 lopen.
Een 1:15 HM in het najaar (in een ideaal scenario sub 1:15).
Heel blijven
Jaartotaal 4750km

Strava

• sanniep9
Hier gemengde gevoelens over 2025.
Ik had gehoopt na het blessurejaar 2024 in 2025 de een sterke comeback te maken. De mindset was er wel, maar het lichaam wilde niet mee in die vaart.
Uiteindelijk dit jaar een respectabel aantal van 3200+ kilometers gelopen, maar met maar slechts 2 (mislukte) wedstrijden:
- marathon Berlijn: 4u54
- marathon Málaga: 3u42.

Voor 2026 gaat het volume omhoog, hoop ik blessurevrij te blijven, een kilo of 7 a 8 af te vallen, en vaker een 5k of 10k wedstrijdje te lopen. Ingeschreven marathons voor 2026: Amstelveen (training), Wenen, Amsterdam (training) en (voor het derde opeenvolgende jaar) Málaga.

Iedereen een fijne jaarwisseling gewenst en alvast een gezond en sportief 2026! d:)b

[ Voor 2% gewijzigd door sanniep9 op 31-12-2025 17:14 . Reden: extra doel 2026 ]

• Stefangrp
Is Malaga beetje leuk en pr-waardig?

Ik overweeg voor najaar Amsterdam (maar heb geen ticket), Valencia (maar wordt vast uitgeloot), of iets anders. Keulen ofzo, Malaga?

• Rhapsody
  • Registratie: Oktober 2002
  • Nu online

Rhapsody

In Metal We Trust

Begin dit jaar weer voorzichtig begonnen met hardlopen nadat ik begin 2021 peesplaat ontsteking heb opgelopen. Paar jaar amper gelopen en veel fysio bezocht.

Vandaag afgesloten met een lokaal wedstrijdje van 8km.
Totaal dit jaar 508km. Waarbij het volume voorzichtig is opgebouwd. (En 2000km op de racefiets gezeten). Heel blij dat ik weer kan rennen!

• 5 km. < 23:00 (nu 24:08, pr 22:16)
  • 10 km. < 47:00 (nu 50:39, pr 44:56)
  • HM lopen
Belangrijkste: lekker het volume weer opbouwen en genieten!

🇪🇺 pro Europa! | Puinhoop Veroorzaken en Vertrekken (PVV)

• sanniep9
Stefangrp schreef op woensdag 31 december 2025 @ 16:24:

Ik overweeg voor najaar Amsterdam (maar heb geen ticket), Valencia (maar wordt vast uitgeloot), of iets anders. Keulen ofzo, Malaga?
Málaga heeft een snel vlak parcours dus zeker PR-waardig. Ik weet niet of je dat bedoelt, maar je kan er vast ook hele mooie foto's maken (als je dát bedoelt 8) ). Ik vind persoonlijk dat je voor relatief weinig inschrijfgeld veel waar voor je geld krijgt (o.a. 2 t-shirts mits je de finish haalt). Daarnaast zijn accommodaties goed betaalbaar in Málaga en is het aanbod in en rondom het centrum vrij groot (in tegenstelling tot bijvoorbeeld Berlijn).

Frankfurt heeft ook een snel parcours en is een goed georganiseerde marathon.

• L23

L23

Vandaag ook mijn laatste loopje van het jaar gelopen. Mijn verwachting voor 2025 was 150 keer hardlopen en een totale afstand van 1500 km. In 2024 liep ik namelijk 100 keer en een totale afstand van 750 km en dat kon vast beter. Redelijk goed ingeschat, maar het ging niet zo lineair als ik van te voren dacht.
Begin van het jaar van 2 naar 3 trainingen in de week gegaan. Nog herstellende van een liesblessure rustig de afstanden van de duurloop opgebouwd en in maart met de Halve Marathon van Haren mijn derde halve marathon afstand ooit gelopen. Toen ik deze afstand eindelijk weer kon lopen heb ik het ook onderhouden. Minimaal 1 keer in de maand een halve marathon lopen om die Strava Challenge af te vinken. In totaal 18 keer een halve marathon afstand of langer gelopen.
Inmiddels loop ik 4 a 5 keer per week en heb ik in 2025 in totaal 178 keer hardgelopen met een totale afstand van 1750 km.

Mooiste momenten dit jaar waren voor mij de Halve Marathon van Haren waar ik een prima tijd had gelopen van 1:50:57. Vooral mooi dat ik deze afstand eindelijk weer kon lopen.
De 10 km van Werkhoven Loopt onder de 45 minuten gelopen met een tijd van 44:28.
Daarnaast had ik niet verwacht dat ik dit jaar al een marathon zou lopen. Ondanks de laatste 10 kilometer met kramp in de kuiten was de TT Marathon ook een mooie ervaring.
Verder liep ik begin van het jaar voornamelijk alleen wat ik op zich nog steeds prima vind, maar mee doen met een Run Club en parkrun gaf het hardloopjaar een hele leuke afwisseling. Vooral tof dat ik nu al twee jaar consequent train, progressie blijf zien en dit jaar op wat lichte overbelastingen na geen blessure heb opgelopen. Ik heb goed naar mijn lichaam leren luisteren.

Doelen voor 2026:
- Heel blijven
- Ik ga een halve marathon onder de 1 uur en 40 minuten lopen (Halve Marathon van Haren 7 maart?)
- 31 mei loop ik de Marathon Groningen, nog 5 maanden de tijd om die ervaring zo leuk mogelijk te maken
- parkrun 5 km onder de 20 minuten
- PR lopen Werkhoven Loopt
- 4 Mijl van Groningen onder de 27 minuten
- Voor de afwisseling lid worden van een atletiekvereniging?
- Ultra? (hier droom ik van, 2027 is ook prima)

Ik wil hier geen doel van maken, maar ik verwacht voor 2026 225 keer hardlopen en een totale afstand van 3250 km.

Favoriete schoen? Ik ben zeer tevreden met de Saucony Xodus Ultra 4. Ik loop ook al jaren op de Saucony Guide (17/18). Ik heb de reviews gezien van de Guide 19 en met de ervaring die ik heb met de Guide is het tijd voor wat nieuws. Ik kijk uit naar de Saucony Endorphin Azura.

• ik222
  • Registratie: Maart 2007
  • Niet online
Mijn eerste volledige hardloop jaar vandaag met een laatste rondje van 11 kilometer afgesloten. Vorig najaar pas begonnen dus alle PR’s zijn sowieso van dit jaar.

In totaal 1744 kilometer gelopen.

PR’s:
5K: 20:40
10K: 44:16
15K: 1:12:34
HM: 1:45:41

Voor volgend jaar geen specifieke doelen, behalve dat ik hoop alle PR’s aan te scherpen. Wellicht wat meer officiële wedstrijden lopen, al geniet ik juist ook van het lekker alleen lopen.

• Hartloper

Kijk ook eens naar de In Flanders Fields marathon in september in Vlaanderen. Kleine marathon met ongeveer 500 deelnemers. Ik heb er drie keer een PR (3:56, 3:19, 3:03) gelopen. Goedkoop (niet georganiseerd door Golazo maar door liefhebbers), vlak, snel en bij de bevoorrading hebben ze flesjes water ipv bekertjes, veel handiger. Fietsbegeleiding is mogelijk na 16km. Officieel opgemeten parcours.

• Stefangrp
Hartloper schreef op woensdag 31 december 2025 @ 18:02:
[...]

Kijk ook eens naar de In Flanders Fields marathon in september in Vlaanderen. Kleine marathon met ongeveer 500 deelnemers. Ik heb er drie keer een PR (3:56, 3:19, 3:03) gelopen. Goedkoop (niet georganiseerd door Golazo maar door liefhebbers), vlak, snel en bij de bevoorrading hebben ze flesjes water ipv bekertjes, veel handiger. Fietsbegeleiding is mogelijk na 16km. Officieel opgemeten parcours.
meh. Ik ga beter op grote stadswedstrijden. Bij voorkeur een beetje iconisch

• cyclofosfamide
2025 hardlopen
Vandaag dit hardloop jaar afgetopt met een marathon, gezellig met de loopgroep.

Was weer een mooie sportief jaar met voor mij als absolute hoogtepunt mijn eerste 100+km ultratrail. Ben er trots op dat ik zover getraind heb dat ik dat heb kunnen halen, maar ook geleerd dat dit voor mij écht te ver gaat zijn. Heb namelijk 2 weken lang buikklachten gehad daarna. Het is de enige medaille die nog boven mijn nachtkastje hangt, rest ligt in een la ergens.

Omdat mevrouw Cyclo meedoet met een runcompetitie, hobbel ik gezellig mee. Dit jaar daar als 2e in mijn leeftijdscategorie (50+) geëindigd.

Verder opnieuw PR's scherper gesteld op de 5km (van 20:02 naar 19:32) en 10km (van 42:21 naar 41:45); leuk om te merken dat ik nog steeds wat sneller wordt. *O*

In 2025 uiteindelijk 2382km ver hardgelopen en slechts 5425 hoogtemeters gemaakt; tussen mei en augustus weinig km's gemaakt, oa door bovenstaande klachten na de ultra en demotivatie qua training (welk doel nu?). Vorig jaar toch beduidend meer hardgelopen, 2700km.

2026 hardlopen
- Petranpad Ultra 64km met paar hardloopgroep leden die hun eerste schreden op het ultra pad zetten
- 1e worden bij de runcompetitie
- mevrouw Cyclo supporten naar haar doel: marathon <4 uur
- halve marathon Sint Anthonis proberen onder de 1:30 te duiken
- misschien her en der nog marathon(s) pacen
- lekker veel trailrunnen (én dus nieuwe schoenen uitzoeken; de Saucony Xodus Ultra 3 zijn écht op nu).

Favoriete schoen voor nu: Adidas Adistar BYD, daily trainer én wedstrijden d:)b

| medic with nerdskillz | Pixel 9 Pro | Pixel 5 (hardloop/backup) | glFTPd addict | AM4 RTX3080 | Nvidia SHIELD Pro 2019 |

• Sport_Life
  • Nu online

Sport_Life

Solvitur ambulando

Ik ga volgend jaar voor de 5e keer Malaga lopen (1x DNF tijdens WK voetbal :9B O-) ).
Leuk parcours, ook vrij vlak sinds de aanpassing van afgelopen jaar.
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

[ Voor 14% gewijzigd door Sport_Life op 31-12-2025 18:53 ]

• Stefangrp
Sport_Life schreef op woensdag 31 december 2025 @ 18:48:
[...]

Ik ga volgend jaar voor de 5e keer Malaga lopen (1x DNF tijdens WK voetbal :9B O-) ).
Leuk parcours, ook vrij vlak sinds de aanpassing van afgelopen jaar.

***members only***
Goed om te weten. Inschatting wanneer ie uitverkocht raakt? Logischerwijs wacht ik even de loting van Valencia af..

• Stefangrp
cyclofosfamide schreef op woensdag 31 december 2025 @ 18:45:
2025 hardlopen
Vandaag dit hardloop jaar afgetopt met een marathon, gezellig met de loopgroep.

Was weer een mooie sportief jaar met voor mij als absolute hoogtepunt mijn eerste 100+km ultratrail. Ben er trots op dat ik zover getraind heb dat ik dat heb kunnen halen, maar ook geleerd dat dit voor mij écht te ver gaat zijn. Heb namelijk 2 weken lang buikklachten gehad daarna. Het is de enige medaille die nog boven mijn nachtkastje hangt, rest ligt in een la ergens.

Omdat mevrouw Cyclo meedoet met een runcompetitie, hobbel ik gezellig mee. Dit jaar daar als 2e in mijn leeftijdscategorie (50+) geëindigd.

Verder opnieuw PR's scherper gesteld op de 5km (van 20:02 naar 19:32) en 10km (van 42:21 naar 41:45); leuk om te merken dat ik nog steeds wat sneller wordt. *O*

In 2025 uiteindelijk 2382km ver hardgelopen en slechts 5425 hoogtemeters gemaakt; tussen mei en augustus weinig km's gemaakt, oa door bovenstaande klachten na de ultra en demotivatie qua training (welk doel nu?). Vorig jaar toch beduidend meer hardgelopen, 2700km.

2026 hardlopen
- Petranpad Ultra 64km met paar hardloopgroep leden die hun eerste schreden op het ultra pad zetten
- 1e worden bij de runcompetitie
- mevrouw Cyclo supporten naar haar doel: marathon <4 uur
- halve marathon Sint Anthonis proberen onder de 1:30 te duiken
- misschien her en der nog marathon(s) pacen
- lekker veel trailrunnen (én dus nieuwe schoenen uitzoeken; de Saucony Xodus Ultra 3 zijn écht op nu).

Favoriete schoen voor nu: Adidas Adistar BYD, daily trainer én wedstrijden d:)b
Mooie statistiekjes hoor. Doe je goed. Halve van Sint Anthonis ga ik ook lopen. Ken jij het parcours toevallig? Er zit ook onverhard in gok ik aan de route te zien?
Ik ga daar voor een PR hopelijk..

• Sport_Life
  • Nu online

Sport_Life

Solvitur ambulando

Stefangrp schreef op woensdag 31 december 2025 @ 18:51:
[...]

Goed om te weten. Inschatting wanneer ie uitverkocht raakt? Logischerwijs wacht ik even de loting van Valencia af..
Voorgaande jaren kon je nog wel in februari/maart inschrijven, maar nu is de datum verplaatst naar november (ipv een week na Valencia).

• cyclofosfamide
@Stefangrp ja, het onverharde deel is hard-onverhard, dus harde schelpenpaden etc. Best geschikt voor een snelle tijd vind ik.

• Flipm0de
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 14:09

Flipm0de

geen

Misschien zo tegen het einde van het jaar weer eens leuk om dit te vragen: waarom hardlopen jullie? Wat doet het voor je? En waarom bijvoorbeeld niet fitness of een combi natuurlijk.

Ik lees zelf al jaren mee en doe een combi fitness en hardlopen. Fitness is vaak de “makkelijke” keuze omdat je er altijd naartoe kan. Regen of donker, de sportschool is altijd open. En je bent met een uurtje klaar. Dat is hardlopend al snel anders. Past op dit moment gewoon beter in het leven met twee kleine kinderen en weinig tijd.

Wil volgend jaar wel een keer een halve doen. Tot nu toe nooit meer dan 10k gelopen. Merk dat hardlopen vooral mentaal wat voor mij doet. En dat is heel fijn en krijg ik uit de sportschool niet.

flipm0de ! flipm0de is the greatest!!!!!!!!

• InZane
Flipm0de schreef op woensdag 31 december 2025 @ 19:15:
Misschien zo tegen het einde van het jaar weer eens leuk om dit te vragen: waarom hardlopen jullie? Wat doet het voor je? En waarom bijvoorbeeld niet fitness of een combi natuurlijk.

Ik lees zelf al jaren mee en doe een combi fitness en hardlopen. Fitness is vaak de “makkelijke” keuze omdat je er altijd naartoe kan. Regen of donker, de sportschool is altijd open. En je bent met een uurtje klaar. Dat is hardlopend al snel anders. Past op dit moment gewoon beter in het leven met twee kleine kinderen en weinig tijd.

Wil volgend jaar wel een keer een halve doen. Tot nu toe nooit meer dan 10k gelopen. Merk dat hardlopen vooral mentaal wat voor mij doet. En dat is heel fijn en krijg ik uit de sportschool niet.
Fitness is juist altijd de moeilijke keuze voor mij. Ik vind het saai en vervelend. En waarom zou je niet kunnen hardlopen in regen en/of donker? Dat zit echt tussen je oren. Ik loop zo vaak een rondje voor werktijd in het donker. Weer of geen weer..

Maar goed, voor mij is hardlopen onderdeel van m'n leven. Het helpt me om m'n hoofd leeg te maken, het is sociaal (loopgroep en AV) en uitdagend (interval, wedstrijden).

• vhal
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 13:14

vhal

ಠ_ಠ

Dit jaar heb ik 1701km gelopen, dat zijn er ruim 700 meer dan in 2024 en voorgaande jaren. Voor de rest heb ik een PR op de 5km en 10km gelopen en een snelste 15km ooit tijdens een woonwerk loopje. Verder ben ik sinds november begonnen met trainen via twozeronine wat ik voort ga zetten in 2026.

Qua wedstrijden staat Rotterdam Marathon op de planning in april en mogelijk dat ik mij straks nog in ga schrijven voor die andere in Zeeland :+ Voor de rest heb ik niet echt bijzondere plannen.

[ Voor 5% gewijzigd door vhal op 31-12-2025 20:02 ]

Strava

• nogeeninlog
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 09:10
De laatste dag van het jaar heb ik gebruikt om een race te lopen van 3 KM op de baan. Een trainer van de atletiekclub had deze georganiseerd in plaats van de avondtraining, die wegens Oudejaarsavond was vervallen.
Tijdens het warmlopen zei een medelid dat hij van plan was om kilometers van 3:45 te lopen. Nu was mijn voorbereiding verre van optimaal geweest; in september en oktober last van een zenuw in mijn hamstring, 4 weken geleden een enkel verzwikt. Toch besloot ik om hem te volgen, want proberen kan altijd.

Tijdens het warmlopen hadden we nog wat miezerregen over ons heen gehad, maar vlak voor het startschot brak de zon door.
Na de start klampte ik zoals gepland aan bij mijn medelid, maar het ging niet ontspannen. Eerste 200 meter in 43 seconden, dat was te snel. De volgende volle ronde ging in 1:24, dat was ook te snel. Aan het eind van de tweede ronde (1:30) heb ik hem laten lopen, want ik kon zijn tempo niet volhouden. De derde ronde ging in 1:37. Op dat moment had ik het zwaar, maar probeerde het tempo vast te houden. Vierde ronde ging in 1:38, dat verval was beperkt. Vijfde ronde ging in 1:37, En toen kon ik aan het afronden gaan denken. Zesde ronde ging in 1:35. Nog een rondje. In de laatste bocht probeerde ik aan te zetten en liep op het laatste rechte stuk gevoelsmatig een eindsprint, maar toen ik later naar de cijfers keek, stelde die niet zoveel voor.

Laatste ronde in 1:33. Eindtijd 11:39. Best aardig. In ieder geval ruim binnen de 12 gebleven en het mooie is, dat deze tijd ruimte biedt voor verbetering. :)

Met deze loop kom ik op een jaartotaal van 599 KM. Dat is weinig, maar het verbaast me niets. De eerste helft van het jaar heb ik amper gelopen vanwege een langdurige achillespeesblessure. Dankzij Dokter Bernard behoort die gelukkig tot het verleden, maar echt lange duurlopen heb ik nog niet kunnen doen. Dat kwam door de hierboven al benoemde ongemakken.
Positieve noot: bij de Zevenheuvelenloop heb ik een PR gelopen van 1:01:33.

Voor volgend jaar heb ik me voorgenomen om meer volume te lopen. Dat wil ik doen door minder tempolopen te doen en meer rustige lopen. Vier keer per week lopen in plaats van drie keer. Ik ben benieuwd.

• Stefangrp
cyclofosfamide schreef op woensdag 31 december 2025 @ 18:54:
@Stefangrp ja, het onverharde deel is hard-onverhard, dus harde schelpenpaden etc. Best geschikt voor een snelle tijd vind ik.
Ok check. Carbon-proof?
Ik ken het bos en sommige stukken van de trail wedstrijd van trailrunningevents. Die doe ik 17 januari

[ Voor 15% gewijzigd door Stefangrp op 31-12-2025 20:36 ]

• Stefangrp
Sport_Life schreef op woensdag 31 december 2025 @ 18:54:
[...]

Voorgaande jaren kon je nog wel in februari/maart inschrijven, maar nu is de datum verplaatst naar november (ipv een week na Valencia).
Ok gokken dus. Weet iemand wanneer Valencia geloot wordt?

• cyclofosfamide
@Stefangrp wat mij betreft wel.
Ik loop ook 17/1 zelfde trail, start tussen 10-11 uur met een hele groep.

• Stefangrp
Mooie vraag. Ik ben ook begonnen omdat ik er relatief goed in was maar mijn origineel sport (korfbal) niet meer kon doen vanwege knie problemen.
Wat me nu bijna elke dag naar buiten brengt is de progressie in de prestaties, genieten van het buiten zijn (of het nou een hert of zoals vandaag ijsvogel is, of mooie stadse architectuur, een mooie lucht, een herfstig bos), en het helpt me enorm om geestelijk tot rust te komen, gedachten te ordenen en goede ideeën te krijgen. Ideaal 2e focus-gebied naast mijn (net iets te drukke) werk.
Ik heb een consultancy bedrijf van 14 man, precies de omvang waarbij je als eigenaar nog veel zelf doet maar niet meer iedereen op de vingers kan kijken. Dat is best lastig balanceren tussen zelf doen, uitbesteden, onze groei ambities, maar ook de druk van elke maand een flinke kostenpost die je wel moet zien te verdienen.
Hardlopen is dan een prettige uitlaatklep :)

• Stefangrp
cyclofosfamide schreef op woensdag 31 december 2025 @ 20:43:
@Stefangrp wat mij betreft wel.
Ik loop ook 17/1 zelfde trail, start tussen 10-11 uur met een hele groep.
Ok nice. Ik ben dan al onderweg. Start tussen 9 en 10. Ik heb m vorig jaar (in de sneeuw) zelfstandig gelopen op gpx. Toffe route

• kepler

Ik ben ooit begonnen omdat ik de Rdam marathon wilde lopen (ik kom uit Rdam). Daarna nooit meer gestopt :P

Ik blijf het nu doen omdat me eventjes rust geeft, wat tijd voor mezelf en ook nog gezond bezig ben. Hier een (jong) gezin met drie kinderen en drukke baan, en ik vind hardlopen wat dat betreft de makkelijkste sport om ergens tussendoor te doen. Altijd wel ergens minimaal een half uurtje te vinden, schoenen aan, deur open en ik ben weg :P Veel makkelijker dan de sportschool in mijn geval. De voordeur is ook altijd open hier ;)

Van de week waren we bij een vriendin (van mijn vriendin) op bezoek in Nijmegen, dus ik ben daar een uurtje gaan rennen. Ik even rust en een heel mooi rondje en zij even tijd om bij te kletsen (en de kinderen op de trampoline in de tuin ;) )

• L23

L23

InZane schreef op woensdag 31 december 2025 @ 19:28:
[...]

Fitness is juist altijd de moeilijke keuze voor mij. Ik vind het saai en vervelend. En waarom zou je niet kunnen hardlopen in regen en/of donker? Dat zit echt tussen je oren. Ik loop zo vaak een rondje voor werktijd in het donker. Weer of geen weer..

Maar goed, voor mij is hardlopen onderdeel van m'n leven. Het helpt me om m'n hoofd leeg te maken, het is sociaal (loopgroep en AV) en uitdagend (interval, wedstrijden).
Voor mij hetzelfde. Ik vind fitnessen qua krachttraining wel belangrijk voor naast het hardlopen (blessure preventie). Fitness is geen moeilijke keuze, maar hardlopen gaat altijd voor en doe ik vaker in de week. Ik vind het inderdaad een stuk saaier. Vorige week eens een keer op de loopband gelopen, maar dat vond ik echt verschrikkelijk. Dan loop ik liever in het donker in de kou en regen.

Ik ervaar momenteel een winterdip en het zal ook nog wel te maken hebben met de marathon van halverwege november. Ik ben de wekelijkse kilometers weer aan het opbouwen en merk uitstelgedrag bij de lange duurloopjes. Een 10 kilometer is geen probleem, maar een halve marathon of langer stel ik uit tot de zondag om het dan in de middag te lopen. Doordeweeks in het donker heb ik daar weinig zin in, maar met 190 km totaal was december toch een hele goede maand.

@Flipm0de Hardlopen is voor mij ook het hoofd leegmaken, sociaal en uitdagend dus verwacht voorlopig niet dat ik er weer mee stop. In 2023 vond ik het echter wel lastig om weer vanaf nul te moeten beginnen en het eerste halfjaar was ook niet bepaald leuk, maar wel een routine kunnen opbouwen. Ik weet alleen niet precies waarom ik nu wel door blijf lopen terwijl ik voorgaande keren na een leuke progressie opeens stopte. Ik vind het nu ook wel een leuke uitdaging om problemen waar ik tegen aanloop op te lossen (gevoelige schenen, last van de knieën, liesblessure etc.). Ik zie mensen om mij heen en hier op Tweakers afhaken bij klachten en/of eerste blessure. Dat deed ik eerst ook, jammer. Verder heb ik een fascinatie voor ultralopen, dat zal ook wel helpen. Bij het eindeloos scrollen door Instagram Reels een heleboel epische ultrarun filmpjes gezien en nu wil ik dat ook :P Maar tot nu toe wel steeds realistische hardloopdoelen gesteld en neem de tijd om daar naar toe te werken.

• Marc3l
  • Registratie: December 2005
  • Nu online
Leuk om te doen, lekker gevoel (achteraf) en ook een soort van actieve meditatie (hoofd leegmaken).
Doe ook een combi met krachttraining en Zwiften. Meestal elke dag een half uurtje en dan ene dag kracht, andere dag lopen/fietsen. Liefst zou ik meer willen of wat meer snelheid maar heb insomnia (verstoord hypnogram) dus herstel slecht, dus werkt dat averechts. Wel eens een halve marathon gelopen maar 2 dagen naar de kl*te dan, dus schiet niet heel erg op. 🤣

• vhal

vhal

ಠ_ಠ

....volgend jaar een gezellig uitje met de vrouw :+
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen
Staan al 1600 inschrijvingen geregistreerd :P

Strava

• PD2JK
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 11:41

PD2JK

ouwe meuk is leuk

31 december heb ik af kunnen sluiten met een 12km in 1:02:29. Best trots op. Iedereen veel mooie meters gewenst dit jaar! :)

Heeft van alles wat: 8088 - 286 - 386 - 486 - 5x86C - P54CS - P55C - P6:Pro/II/III/Xeon - K7 - NetBurst :') - Core 2 - K8 - Core i$ - Zen$

• Keiichi
  • Laatst online: 12:53
Ben er ook bij bij de kustmarathon :). teller staat al over de 2000

Solar @ Dongen: http://solar.searchy.net/ - Penpal International: http://ppi.searchy.net/

• Sméagol
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 14:06

Sméagol

Master of Mayhem

Ik wilde nog een lang verhaal posten over mijn tegenslagen en bevindingen afgelopen jaar. Misschien doe ik dat alsnog komende dagen, maar long story short:

Na de hele zomervakantie niks gedaan te hebben (maar dan ook echt niks, als je m'n garmin grafiek ziet denk je wtf?), ben ik in September weer serieus begonnen. Maar hardlopen blijkt een beetje frustrerende sport. :')
In tegenstelling tot b.v. toen ik nog regelmatig zwom, blijk ik wat blessuregevoelig tijdens hardlopen.. M'n pezen lijken het letterlijk niet te kunnen bijbenen. M'n spieren zijn tot nu toe nog niet onder de indruk geweest, ik heb maar 1 keer lichte spierpijn 's nachts gehad na m'n eerste aenerobe training, maar ik merk regelmatig dat m'n schenen het niet fijn vinden. Wat voor zo ver ik begrijp wijst op zwakke pezen en richting shinsplints gaat. Tijdens de herfstvakantie m'n knie (of iets eronder) overbelast, dus toen rustig aan gedaan een tijdje. Daarna ook weer wat rustig aan gedaan i.v.m m'n schenen. Toen ging het in November lekker, en alle grafiekjes gingen weer omhoog! Maar toen een paar weken voor de Kerstvakantie, voelde ik m'n schenen weer zwak worden, dus heb wat extra rustdagen genomen. Toen een milde verkoudheid, en dus maar wat extra rust genomen.. En toen ging ik door m'n rug. De trigger was een hoestbui van m'n verkoudheid. :')
Het voelt elke keer weer als een reset, alsof ik opnieuw kan beginnen, al weet ik (/neem aan) dat dat niet zo is. Maar de progressie lijkt marginaal, in fact m'n horloge heeft m'n vo2max weer terug geschroeft na m'n laatste rondje van afgelopen jaar, net voor middernacht. Aan de andere kant heb ik vorige week blijkbaar toch m'n snelste 1 en 5 km gelopen, en m'n kilometers gaan langzaam omhoog.

In ieder geval zoals ik al zei, wel m'n laatse rondje van het jaar kunnen maken, zodat ik op de valreep nog de 200km gehaald heb (fiets kilometers staat op 4000+ , en daar missen 2 maanden :')).
Schenen voelden vandaag ook een beetje kut, nog een effect van m'n threshold training gisteren (inmiddels eergisteren), en te weining slaap ('s ochtends vroeg op voor de oliebollen). Ze voelden 's avond iets beter, dus toch nog naar buiten gegaan, maar ik begon tergend langzaam, 8+/km. Dit is loopsnelheid als ik een beetje m'n best doe. Al ging de 2de helft beter, was iets sneller voor dezelfde moeite. Schenen klaagden ietsje minder. Ik deed overigens m'n vaste rondje in Midden Delfland. Was wel apart om in het donker te rennen met vuurwerk uit Delft, Schiedam en Vlaardingen om je heen haha. Leuk kenmerk van dit rondje trouwens is dat je Rotterdam ook kunt zien, waaronder de Erasmus brug volgens mij (weet 't vrij zeker, maar zie 'm net niet scherp genoeg haha). Wordt je toch herinnerd waar je 't (onder andere) voor doet. ;). Schenen voelen raar genoeg nog steeds beter, ben benieuwd hoe 't er morgen en overmorgen voor staat. Morgen is rustdag, maar vrijdag staat een nieuwe aenerobe training in de planning. Ben benieuwd of m'n horloge die laat staan.

Ik ga deze week denk ik proberen een start te maken met crossfit, kijken of dat wat voor me is. Als ik het goed begrijp zou dat moeten helpen met m'n pezen. Overigens, als er meningen zijn over yoga en/of pilates (of turnen), hoor ik die ook graag. En vrijdag weer een massage oef.. kijk er nogal naar uit na de afgelopen weken. :Y

Verder voor volgend jaar (of ik bedoel dit jaar inmiddels), ik heb wel ambities.. De zevenheuvelenloop lijkt me supertof, maar ik hoop toch ook een marathon te kunnen doen. Zou theoretisch mogelijk moeten zijn, ondanks dat progressie supertraag lijkt te gaan. Ik hoop dat er ergens een tippingpoint is, waar dingen iets makkelijker gaan (en ik ook daadwerkelijk in zone 2 kan gaan trainen haha, base runs zijn bij mij zone 3). Ik had voor de gein de Berlin Marthon op de kalender gezet, niet wetende dat je daar al lang voor had moeten inschrijven.. Maar ik heb 'm laten staan, dus de trainingen zijn daar op gebaseerd. Misschien dat ik me inschrijf voor de Berenloop, lijkt me ook leuk. Rotterdam ga ik in 2027 proberen (hopelijk). Enig lastig puntje is dat ik voor de komende zomervakantie andere plannen heb (4Daagse en aansluitend een fietsvakantie), waardoor ik een volle 6+ weken waarschijnlijk nauwelijks aan hardlopen toekom, daar moet ik iets op verzinnen.

Ok, verhaal werd toch iets langer dan gedacht.
Ik wilde meer sporten in het algemeen. Al een tijdje, maar ik moest het nog steeds structureel aanpakken. En omstandigheden veranderen. Dit wil ik, waarschijnlijk voornamelijk om mezelf aantrekkelijker te maken voor het andere geslacht, ja, heel eerlijk. Maar ook om me nog beter te voelen (want ik voel me niet persé slecht), en omdat ik blijkbaar nog nieuw ambities kan ehh ambiëren.
Door een nieuwe baan met andere werktijden kan ik niet meer regelmatig zwemmen, dus moest ik iets anders overwegen (wel verschrikkelijk jammer want van zwemmen viel ik wel echt goed af). Hardlopen vond ik vroeger geen hol aan, maar ook dat waren de omstandigheden blijkbaar. Het heeft jaren geduurd, maar de Rotterdam Marathon heeft mij ook eindelijk aangestoken, en ik zou 'm graag een keer willen lopen. Hardlopen is verder super laagdrempelig, als je al een trainingbroek hebt, heb je in principe alleen een paar schoenen nodig, dan ben je voor 150 euro klaar. Ik ben in een fase waar ik makkelijker nieuwe dingen probeer blijkbaar, dus ik heb hardloopschoenen gekocht, en ben 't gaan proberen. En wat blijkt, het valt allemaal reuze mee. Ik kan m'n eigen tempo lopen, en onderweg geniet ik van de vogeltjes en vleermuizen. Overigens heb ik mezelf wel een duur sporthorloge cadeau gedaan, waar ik ontzetten blij mee ben, omdat het alles makkelijker maakt, en ik alle data kan terug kijken.

Dus daarom hardlopen.

Waarom geen fitness?
Lijkt me supersaai. Zoals in bovenstaande post te lezen, overweeg ik crossfit. Enigzins omdat ik denk dat dit me iets makkelijker aan een strakker lichaam helpt, maar vooral als support van andere sporten (hardlopen, maar ook boulderen). Ik denk simpelweg dat 't nodig is. Probleem is, gewichtstraining boeit me echt geen hol. Ik ga 't desondanks toch proberen, ook omdat crossfit niet alleen gewichtstraining is gelukkig. Verder zit 't bij mij nagenoeg om de hoek. Niet dat de dichstbijzijnde basic fit ver weg zit, die zit naast het zwembad, maar toch net wat verder weg. Verder zijn er geen trainers die zeggen wat je moet doen, ik zou niet weten wat ik moet doen in een basic fit. Ik overweeg (of heb overwogen) een hoop andere sporten (kickboxen, roeien (echt of apparaat), volleybal.. weer gaan tennisen), maar een typische sportschool zal 'm waarschijnlijk niet worden.

[ Voor 23% gewijzigd door Sméagol op 01-01-2026 12:50 ]

Make lovecraft not warcraft.

• vhal

vhal

ಠ_ಠ

Keiichi schreef op donderdag 1 januari 2026 @ 01:17:
Ben er ook bij bij de kustmarathon :). teller staat al over de 2000
En inmiddels ook al weer uitverkocht binnen 9 uur of zo :D

[ Voor 4% gewijzigd door vhal op 01-01-2026 10:45 ]

Strava

• abbeyrules
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 13:06
Volgend jaar mag ik de Eiger 51K lopen/rennen. Nu dekt mijn reisverzekering geen 'wedstrijden'. Heeft iemand ervaring met een verzekering die wel wedstrijden dekt? Ik doe verder niet aan risico-sporten als skieen etc en dat lijkt we de main focus van dat soort verzekeringen te zijn

• Gynnad
  • Nu online
28 december 2024 begonnen met hardlopen d.m.v. de Hardlopen met Evy app. Zoals velen hier denk ik toen ze begonnen, kon ik destijds nog geen kilometer hardlopen. Langzaam opbouwen naar de 5km en daarna het 10km schema gevolgd. Inmiddels overgestapt op de Running Coach van Samsung en afgelopen week mijn eerste halve marathon afstand gelopen.

Dit jaar in maart en in april een halve marathon staan en wie weet in het najaar een marathon? In elk geval door het rustig opbouwen heb ik echt plezier in het hardlopen gekregen omdat je merkt dat je lichaam het goed aankan. Terwijl ik voorheen zonder schema wel eens liep, waarbij je te snel en te veel wilt.

Dit jaar de volgende tijden gelopen op de verschillende afstanden. Heb per afstand niet per se een specifiek doel om een bepaalde tijd te halen, maar wel erg benieuwd waar ik aan het einde van 2026 sta qua tijden.
AfstandTijd
5 km0:22:14
10 km0:48:42
15 km1:16:42
Halve marathon1:53:23

Pagina: 1 ... 418 419 Laatste

Let op:
"Hardlopen is voor de één een sport, voor de ander een reis". Iedereen is welkom, ook de minder geoefende loper :)
Voor vragen en discussie over sporthorloges kun je terecht in Het grote Sporthorloge met GPS topic.
Voor vragen en discussie over triathlon, kan men terecht in Het Triatlontopic - Deel 2.

Als aanvulling op de topics in deze reeks, zijn er Tweakers Hardlopen-groepen op Strava en Garmin Connect. Om toegang te krijgen:
1. Strava: Geef op Strava aan dat je lid wil worden van de groep (klik op Request to Join). Stuur je op Strava gebruikte naam in een DM op Tweakers aan de admins: Poekie en Calitomnication.
2. Garmin: Stuur in een DM op Tweakers met onderwerp Toegang Garmin je gebruikersnaam van het Garmin aan de admin: Calitomnication.

Ook jouw PR's doorgeven? Dat kan als je de sheet invult.