Ja, die te korte afstand viel mij ook al op. Ik zei al tegen mijn vrouw dat deze halve marathon niet telde want Strava telde hem niet mee als een halve marathonCaLeX schreef op maandag 6 oktober 2025 @ 10:25:
[...]
Bedankt voor de aanmoedigingen. Dat was een zeer rustig stukje die stiekem wel pijn deed.
Wat ook pijn deed is dat deze run bij veel mensen 200 meter te kort was.
Niet zozeer op basis van dit resultaat, maar op basis van je trainingshistorie op strava:Kaasdipje schreef op maandag 6 oktober 2025 @ 11:38:
[...]
Op basis van deze HM, zit ik nu te kijken naar de toekomst.
Over 6 maanden is de marathon van Enschede. Als ik er vol de focus op zou zetten, zou het dan realistisch zijn om de hele marathon te proberen? Of zouden jullie aanraden om mijn halve marathon te verbeteren in deze periode?
Persoonlijk dacht ik er aan om nu 2/3 maanden te kijken of ik de afstanden groter kan maken zonder blessures tot vervolg en dan de beslissing go/no go te maken. Iemand hier ervaring met deze overstap?
Ik zou eerst streven naar het vergroten van je loopconsistentie en kilometers. Door dat op te bouwen leg je een basis om een marathonvoorbereiding op te kunnen doen. Ook zal je merken dat je op alle andere afstanden waarschijnlijk ook nog grote stappen gaat zetten. Nu direct focus op het vergroten van de afstand naar de marathon lijkt me niet ideaal. Liever iets meer tijd nemen en heel blijven. Misschien najaar 2026? Die marathon loopt niet weg
If you can see, look. If you can look, observe
Sinds de zomer probeer ik wat regelmatiger hard te lopen (fietsen is mijn primaire sport). Dit keer (ik heb wel vaker periodes van hardlopen gehad) probeer ik het zowel qua tempo als duur rustig op te bouwen. Naast het lopen op de weg, loop ik ook regelmatig door het bos. Dat laatste vind ik ook veel leuker om te doen. Gisteren een heerlijke trainrun gedaan. Van te voren geen plan gemaakt. Gewoon lekker een stukje duur. Dat werd uiteindelijk iets meer dan de bedoeling was, 33km. Heerlijk gelopen, maar ik merkte wel dat ik te weinig eten had meegenomen. Leerpuntje voor de volgende keer.
De start lag op dezelfde locatie als vorig jaar, al had ik toen ook geen 21,1 maar was het verschil minder groot dan nu.vhal schreef op maandag 6 oktober 2025 @ 11:47:
[...]
Ja, die te korte afstand viel mij ook al op. Ik zei al tegen mijn vrouw dat deze halve marathon niet telde want Strava telde hem niet mee als een halve marathonBeetje flauw grapje wel maar volgens mij was de startlocatie ook anders dan voorgaande jaren, wellicht lag daar het probleem.
Die opmerking over Strava is natuurlijk geen grap
offtopic:
[DPC]Noizy Cows Join ons op RC5-72,OGR-25,TSC,DPAD of R@H. JOIN de grootste van DPC 4 more FUN, STATS and FLUSHING
Bij de marathon Eindhoven zul je dat probleem niet hebben, daar kun je tussendoor 300 meter extra lopen zodat je altijd goed uitkomt 
Wat vinden we eigenlijk van zo'n extra rondje. Ik vind het toch een beetje dubbel, want je kunt er dus voor kiezen om een stuk rustig aan te lopen zonder dat het impact heeft op je eindtijd, of je loopt vol door en dan moet je dus 300 meter extra voluit gaan. In beide gevallen heb ik toch het gevoel dat de eindtijd niet helemaal eerlijk is
Wat vinden we eigenlijk van zo'n extra rondje. Ik vind het toch een beetje dubbel, want je kunt er dus voor kiezen om een stuk rustig aan te lopen zonder dat het impact heeft op je eindtijd, of je loopt vol door en dan moet je dus 300 meter extra voluit gaan. In beide gevallen heb ik toch het gevoel dat de eindtijd niet helemaal eerlijk is
[removed]
Ik vind het competitie vervalsing want die 300m beïnvloed je eindtijd. Mogen de elite lopers dit ook?redwing schreef op maandag 6 oktober 2025 @ 13:13:
Bij de marathon Eindhoven zul je dat probleem niet hebben, daar kun je tussendoor 300 meter extra lopen zodat je altijd goed uitkomt
Overigens is de vraag of 300m rustig lopen ten goede komt van je eindtijd omdat dit rond km 19 is. Je bent dan al vermoeid en je moet dus daarna weer aanzetten. Ik kan mee voorstellen dat de extra ronde overslaan en proberen je tempo vast te houden tot de finish makkelijker is.
Ik sla het rondje over tenzij mijn doel dan ver uitzicht is want een rondje door het Philips stadion lopen lijkt me erg leuk.
[ Voor 5% gewijzigd door Maandag1987 op 06-10-2025 13:21 ]
Grappig, wij zitten letterlijk in exact dezelfde situatie. Vorig jaar juni mijn 1e halve marathon gelopen en zat op 2u3min en ook mijn doel was ongeveer rond de 2u15/20min. Ondertussen rustig door getraind, wilde dezelfde halve weer doen (Zwolle) maar die werd afgelast vanwege de hitte.Kaasdipje schreef op maandag 6 oktober 2025 @ 11:38:
[...]
Over 6 maanden is de marathon van Enschede. Als ik er vol de focus op zou zetten, zou het dan realistisch zijn om de hele marathon te proberen? Of zouden jullie aanraden om mijn halve marathon te verbeteren in deze periode?
Persoonlijk dacht ik er aan om nu 2/3 maanden te kijken of ik de afstanden groter kan maken zonder blessures tot vervolg en dan de beslissing go/no go te maken. Iemand hier ervaring met deze overstap?
Ik ben nu aan het optrainen voor een 10EM wedstrijd eind november maar ik heb het schema ingesteld als halve marathon dus ik loop sowieso al mijn LSD's langer. Ik wil dit voor de kerst door getrokken hebben tot 30km en dan kijken hoe mijn lichaam daarop reageert en of ik het sowieso zelf leuk genoeg vind. Als alles op groen staat wil ik me ook wellicht opgegeven voor de hele marathon in Enschede maar ik ga beslist niet eerder kiezen voor ik die 30km aangetikt hebt (en daarvoor dus al een aantal LSD's gelopen heb van tussen de 20-25km).
Komt het te vroeg, prima, dan ga ik me focussen op of later in 2026 of die van Enschede proberen te doen in 2027. Zijn die afstanden niks voor mij, dan pak ik de trainingen voor een snellere halve marathon/10EM/10km gewoon weer op. Vanwege een persoonlijke situatie is het mijn doel om 1x een hele marathon te lopen speciaal voor KIKA (wil zoveel mogelijk geld inzamelen) maar ik ben wel realistisch genoeg om nee te zeggen als ik voel dat mijn lichaam dat niet aan kan.
Garmin Forerunner 265 |Samsung Galaxy S23 Polestar 2 MidYear 2026 Prime + B&W audio
Ik vind het wel cool, en ook nog voor een goed doel. En hardlopen doen we op dit niveau toch vooral voor jezelf, dus als je wandelt hou je jezelf vooral voor de gekredwing schreef op maandag 6 oktober 2025 @ 13:13:
Alhoewel ze beter een splitsing hadden kunnen doen ergens halverwege. Ik kan me ook zoiets herinneren van Keulen. Ging je rechts dan doneerde je 5 euro aan een goed doel. Ging je links, dan gebeurde er niks.
Als je achteraf de afstand op 21,1km zet...ziet Strava het dan wel als halve?vhal schreef op maandag 6 oktober 2025 @ 11:47:
[...]
Ja, die te korte afstand viel mij ook al op. Ik zei al tegen mijn vrouw dat deze halve marathon niet telde want Strava telde hem niet mee als een halve marathonBeetje flauw grapje wel maar volgens mij was de startlocatie ook anders dan voorgaande jaren, wellicht lag daar het probleem.
Garmin Forerunner 265 |Samsung Galaxy S23 Polestar 2 MidYear 2026 Prime + B&W audio
Je kan je PR's toch handmatig ingeven. hoef je de activiteit niet voor aan te passen.Juancho schreef op maandag 6 oktober 2025 @ 13:51:
[...]
Als je achteraf de afstand op 21,1km zet...ziet Strava het dan wel als halve?
Maar als de afstanden continue te kort zijn dan vraag ik mijzelf toch wel af wat er aan de hand is. Zeker omdat een officieel parcours altijd te lang is en je nooit de ideale lijn loopt.
[ Voor 3% gewijzigd door m-vw op 06-10-2025 14:10 ]
Geen flauw idee, maar voor hun verwacht ik dat het weinig verschil maakt. Die lopen die paar honderd meter meer wel op hetzelfde tempo door. Ik zou vooral verschil verwachten bij degenen die de halve net wel/niet goed volhouden. Want dan maakt wat extra rust, of juist die paar honderd meter extra doorlopen wel een groot verschil.Maandag1987 schreef op maandag 6 oktober 2025 @ 13:19:
[...]
Ik vind het competitie vervalsing want die 300m beïnvloed je eindtijd. Mogen de elite lopers dit ook?
Als je in het extreme geval daar 5 minuten rust zou nemen (dus heel rustig door wandelt) verwacht ik wel dat je de laatste paar km een stukje harder kunt en je zo een paar minuten van je eindtijd kunt halen. Maar dan ben je dus echt bewust tegen om een snellere eindtijd te krijgen.Overigens is de vraag of 300m rustig lopen ten goede komt van je eindtijd omdat dit rond km 19 is. Je bent dan al vermoeid en je moet dus daarna weer aanzetten. Ik kan mee voorstellen dat de extra ronde overslaan en proberen je tempo vast te houden tot de finish makkelijker is.
Ik zit er aan te denken om hem op mijn normale tempo door te lopen. Ik kan met mijn horloge dan wel zien of het nog echt iets heeft uitgemaakt of niet.Ik sla het rondje over tenzij mijn doel dan ver uitzicht is want een rondje door het Philips stadion lopen lijkt me erg leuk.
[removed]
Je doet helemaal wat je zelf wil, maar ik zou eerst consistenter trainen en je HM onder de 2 uur proberen te krijgen vooraleer de overstap te maken.Kaasdipje schreef op maandag 6 oktober 2025 @ 11:38:
[...]
Als ik naar je strava kijk zie ik dat je best wel uit het niks begonnen bent. Wat is uberhaupt je motivatie om een marathon te gaan lopen? Bucketlist dingetje?Kaasdipje schreef op maandag 6 oktober 2025 @ 11:38:
[...]
Er is zoveel wat je nu overslaat.. Een marathon training is daarnaast echt een dikke vette timesink waarvan het resultaat onduidelijk is.
Wat is mis met wat lokale of landelijke loopjes pakken?
@Hartloper zondag stond inderdaad een 32k duurloop op het programma, maar gelukkig had ik vorige week al stiekem 35k gedaan (waar er eigenlijk 28k op het programma stond).
Voel me nu voor het eerst weer een beetje mens, deze week maar even rustig op de fiets opstarten.. Als het weer het toestaat tenminste..
Voel me nu voor het eerst weer een beetje mens, deze week maar even rustig op de fiets opstarten.. Als het weer het toestaat tenminste..
In dit geval is het parcours niet officieel gemeten, dus dan gaat die vlieger niet op en zal het parcours waarschijnlijk gewoon te kort zijn.m-vw schreef op maandag 6 oktober 2025 @ 14:10:
[...]
Je kan je PR's toch handmatig ingeven. hoef je de activiteit niet voor aan te passen.
Maar als de afstanden continue te kort zijn dan vraag ik mijzelf toch wel af wat er aan de hand is. Zeker omdat een officieel parcours altijd te lang is en je nooit de ideale lijn loopt.
offtopic:
[DPC]Noizy Cows Join ons op RC5-72,OGR-25,TSC,DPAD of R@H. JOIN de grootste van DPC 4 more FUN, STATS and FLUSHING
Ok, geen man overboord dus.Secsytime schreef op maandag 6 oktober 2025 @ 20:28:
@Hartloper zondag stond inderdaad een 32k duurloop op het programma, maar gelukkig had ik vorige week al stiekem 35k gedaan (waar er eigenlijk 28k op het programma stond).
Mevrouw Hartloper had vorige nacht 40° koorts dus het is bang afwachten of ik haar virus ook ga vangen...
Zo, de training voor de Eindhoven Marathon zit er zo goed als op! Afgelopen zondag de laatste wat langere training gedaan van 21km waarvan 10km op Marathon Tempo.
Dit was mijn meest succesvolle en consistente trainingsblok tot nu toe. Ik heb meer kilometers kunnen maken dan ooit tevoren, waarbij ik weinig last had van pijntjes en geen enkel moment het idee had dat ik mezelf aan het overbelasten was. In de voorbereiding ook nog twee mooie PR's gelopen op de 5 en de 10km.
Het overzicht van Runalyze laat de progressie ook mooi zien.
Wie gaan er nog meer lopen in Eindhoven?
Dit was mijn meest succesvolle en consistente trainingsblok tot nu toe. Ik heb meer kilometers kunnen maken dan ooit tevoren, waarbij ik weinig last had van pijntjes en geen enkel moment het idee had dat ik mezelf aan het overbelasten was. In de voorbereiding ook nog twee mooie PR's gelopen op de 5 en de 10km.
Het overzicht van Runalyze laat de progressie ook mooi zien.
Members only:
Ben erg benieuwd naar zondag. M'n PR staat op 2:48, het doel is 2:45. Volgens Garmin en Runalyze moet het sneller kunnen, maar ik start liever wat behoudender want ik ben al vaker in de valkuil gelopen van te snel te starten. Het weer lijkt alvast goed mee te werken, de verwachting ziet er goed uit met 10-15 graden en niet te veel wind.
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers.
Inloggen
[ Voor 12% gewijzigd door Slupor op 06-10-2025 22:18 ]
@Slupor is Runalyze een handige tool voor naast je trainingschema (die je dan doet met Garmin/Trenara/andere externe app)? Of hoe werkt dat? En kan je ook al veel met de gratis versie?
Ik krijg veel data en overzichten van Garmin en Trenara en Strava maar niet zon handig overzicht als jij post... 🤔
Edit: al even een accountje aangemaakt en je hebt gelijk al mooie inzichten zeg! Heel duidelijk om te zien waar je staat. Zo geeft het aan dat ik qua LSD's nog lang niet op niveau marathon zit. Dat wist ik natuurlijk zelf ook wel want die afstanden komen de komende maanden tot de kerst wel maar toch, handig in zicht zo alles!
Ik krijg veel data en overzichten van Garmin en Trenara en Strava maar niet zon handig overzicht als jij post... 🤔
Edit: al even een accountje aangemaakt en je hebt gelijk al mooie inzichten zeg! Heel duidelijk om te zien waar je staat. Zo geeft het aan dat ik qua LSD's nog lang niet op niveau marathon zit. Dat wist ik natuurlijk zelf ook wel want die afstanden komen de komende maanden tot de kerst wel maar toch, handig in zicht zo alles!
In totaal bereik je het benodigde week kilometertotaal met 31% en benodigd aantal lange duurlopen met 1%. Dit resulteert in een maratahon-vorm van 21% hetgeen neerkomt op een marathon in 5:05:55
[ Voor 54% gewijzigd door Juancho op 06-10-2025 23:07 ]
@Slupor helaas heb ik net mijn startbewijs en locker te koop aangeboden op Marktplaats ivm familie omstandigheden.
Wat een prachtig doel, 2:45. Weer een magische grens!
Wat een prachtig doel, 2:45. Weer een magische grens!
| medic with nerdskillz | Pixel 9 Pro | Pixel 5 (hardloop/backup) | glFTPd addict | AM4 RTX3080 | Nvidia SHIELD Pro 2019 |
Ziet er goed uit. Hoe pak jij het aan, probeer je zo vlak mogelijk te lopen?Slupor schreef op maandag 6 oktober 2025 @ 22:06:
Zo, de training voor de Eindhoven Marathon zit er zo goed als op! Afgelopen zondag de laatste wat langere training gedaan van 21km waarvan 10km op Marathon Tempo.
Het overzicht van Runalyze laat de progressie ook mooi zien.![]()
***members only***
Ben erg benieuwd naar zondag. M'n PR staat op 2:48, het doel is 2:45. Volgens Garmin en Runalyze moet het sneller kunnen, maar ik start liever wat behoudender want ik ben al vaker in de valkuil gelopen van te snel te starten. Het weer lijkt alvast goed mee te werken, de verwachting ziet er goed uit met 10-15 graden en niet te veel wind.
Bij mijn vorige (eerste) marathon dacht ik bij 35 km ofzo nog wel even te versnellen. Dat ging bijna mis dus denk dat ik deze keer een prettige pace probeer te vinden en het daar dan bij laat. Ik zie op de dag wel wat die pace dan is. Bij mijn trainingen verschilt het ook behoorlijk, hopelijk is dat door vermoeidheid maar voel het van tevoren niet goed aan.
Runalyze voorspelt bij mij 3:03:54. Ook mooi toch @Hartloper, een 3:03
@Juancho runalyze geeft veel meer inzicht, ook duidelijk uitgelegd wat ze precies berekenen en zelfs gratis is het erg uitgebreid (ik betaal wel)
[ Voor 7% gewijzigd door XyS op 06-10-2025 23:14 ]
Runanalyze schat mijn marathon dan weer erg conservatief op 3u40 ofzo. Ik hoop 3u20.
Zijn hm prognose is ook 2 minuten langzamer dan mijn pr van 2 weken terug
Het blijven inschattingen, na een tijdje kan je wel duidelijk zien hoeveel ze er naast zitten.Stefangrp schreef op maandag 6 oktober 2025 @ 23:18:
Runanalyze schat mijn marathon dan weer erg conservatief op 3u40 ofzo. Ik hoop 3u20.
Bij mij schatten ze altijd een seconde of 3~5 per kilometer te snel in en Garmin doet daar nog eens een seconde of 10 bovenop.
offtopic:
@Stefangrp Je kunt ook de vo2 manual correction factor zelf instellen zodat het in elk geval overeenkomt met die ene race.
En inderdaad het zijn maar voorspellingen, vooral bij de marathon kan er van alles gebeuren. Sneller verwacht ik in elk geval niet te zijn. Ter vergelijking, Garmin en trenara staan nu op ~2:56, vorige keer was ik zo'n 15 min trager dan de Garmin voorspelling. Hopelijk dit keer iets meer in de buurt.
En inderdaad het zijn maar voorspellingen, vooral bij de marathon kan er van alles gebeuren. Sneller verwacht ik in elk geval niet te zijn. Ter vergelijking, Garmin en trenara staan nu op ~2:56, vorige keer was ik zo'n 15 min trager dan de Garmin voorspelling. Hopelijk dit keer iets meer in de buurt.
Wat een lelijk startnummer zeg, moet alles tegenwoordig een statement maken?Slupor schreef op maandag 6 oktober 2025 @ 22:06:
***members only***
Zie deze reactie:CaLeX schreef op maandag 6 oktober 2025 @ 21:12:
[...]
In dit geval is het parcours niet officieel gemeten, dus dan gaat die vlieger niet op en zal het parcours waarschijnlijk gewoon te kort zijn.
Weet niet of het dezelfde persoon is die dit gemeten heeft, maar dan heeft die persoon wel een slechte dag gehad.Brakkie schreef op zondag 5 oktober 2025 @ 16:15:
Vandaag een clubgenoot gehaast bij de 5km Singelloop Utrecht. Horloge geeft aan 4,84 en we hebben geen 1 km onder de 4minuten gelopen maar wel sub 20 volgens de uitslagen. Heb een beetje rondgevraagd maar iedereen had zo rond de 4,84 km. Parcours is opgemeten door de atletiekunie. Dat is toch vreemd?
Bedankt, inderdaad! Het is al een hele kunst om met zo min mogelijk verval een hele marathon te lopen, laat staan met een negatieve split. Tot nu toe lukte mij dat laatste nog nooit, maar mijn laatste 3 marathons heb ik telkens minder verval gehad in de tweede helft. Dat is nu ook weer het doelXyS schreef op maandag 6 oktober 2025 @ 23:07:
[...]
Ziet er goed uit. Hoe pak jij het aan, probeer je zo vlak mogelijk te lopen?
@cyclofosfamide wat balen zeg, sterkte!
@Juancho ja, Runalyze is een fantastische tool en er is een schat aan data beschikbaar, zelfs in de gratis versie. Bovendien vind ik dat alles mooi en overzichtelijk wordt gepresenteerd.
@Secsytime ieder z'n voorkeur natuurlijk maar ik vind het wel wat hebben (even los van een eventueel statement dat er wel of niet achter zou zitten). De laatste keer dat ik de Eindhoven Marathon liep in 2022 hadden ze ook al zo'n gekleurd startnummer, dus het zal wel ieder jaar zo zijn.
waarschijnlijk niet. Ik heb het even nagevraagd en dit was de reactiem-vw schreef op dinsdag 7 oktober 2025 @ 06:45:
[...]
Zie deze reactie:
[...]
Weet niet of het dezelfde persoon is die dit gemeten heeft, maar dan heeft die persoon wel een slechte dag gehad.
[Ja dat klopt (helaas). De afstand is iets korter. Voorheen boden we een gecertificeerde afstand maar vanwege het feit dat we door twee dorpskernen lopen en we toch vaak geconfronteerd worden met aanpassingen, hebben we daar de laatste jaren vanaf gezien. We proberen de afstanden wel zo goed mogelijk te benaderen maar ze zijn niet exact.
Hopelijk meten ze het volgend jaar even na en starten ze 200 meter eerder
offtopic:
Dan moet het wel een tijd geleden zijn, dat die meting heeft plaatsgevonden. Volgens de Atletiekunie zelf is de meting nog geldig tot en met 2027. Een meting wordt goedgekeurd voor 5 jaar, tenzij er geen wijzigingen aan het parcours hebben plaatsgevonden. In dat geval zou dan in 2022, 2023, en 2024 ook al een te korte 5km geweest zijn.m-vw schreef op dinsdag 7 oktober 2025 @ 06:45:
[...]
Weet niet of het dezelfde persoon is die dit gemeten heeft, maar dan heeft die persoon wel een slechte dag gehad.
En ik blijf het toch wat vreemd vindern, zeker dat er ook die dag een NK 10KM op het programma stond. Nu ik mijn eigen loop heb geanalyseerd, zie ik inderdaad dat er stuk niet door de GPS gemeten is. Toevallig het stuk onder Hoog Catherijne, maar dat zou toch echt geen 220m geweest moeten zijn.
ID.3 1st Plus Mangan Grey
Het is ASML, hebben die kleuren niet toevallig (ook) iets te maken met het produceren van chips?Secsytime schreef op dinsdag 7 oktober 2025 @ 05:04:
[...]
Wat een lelijk startnummer zeg, moet alles tegenwoordig een statement maken?
Helemaal niets. Ik ben mijn opties aan het afwegen en ik ken niet echt veel mensen die interesse in hardlopen hebben.Secsytime schreef op maandag 6 oktober 2025 @ 20:24:
[...]
Als ik naar je strava kijk zie ik dat je best wel uit het niks begonnen bent. Wat is uberhaupt je motivatie om een marathon te gaan lopen? Bucketlist dingetje?
Er is zoveel wat je nu overslaat.. Een marathon training is daarnaast echt een dikke vette timesink waarvan het resultaat onduidelijk is.
Wat is mis met wat lokale of landelijke loopjes pakken?
Het is niet echt een Bucket list dingetje voor me, ik wil vooral fit blijven maar ik hou wel van een scherp doel voor ogen. Als dat een betere HM is met een bepaalde doeltijd ben ik gemotiveerd om er voor te gaan. De marathon zou een extreem doel zijn maar ik vroeg me af of het realistisch zou zijn.
Ik gebruik het forum vooral juist om dit soort advies in te winnen.
Ik ben ‘vrij plots’ begonnen omdat ik ivm knie problemen niet meer mag voetballen, maar met hardlopen (en padel) heb ik geen last.
Is ook zeker een goed idee hoor, Ik sta zeker open om de HM te verbeteren.Hartloper schreef op maandag 6 oktober 2025 @ 20:09:
[...]
Je doet helemaal wat je zelf wil, maar ik zou eerst consistenter trainen en je HM onder de 2 uur proberen te krijgen vooraleer de overstap te maken.
Runalyze maar weer eens een keer geopend, maar ik kan helemaal niets met die cijfers.Slupor schreef op maandag 6 oktober 2025 @ 22:06:
***members only***
Marathon schat ie in op 3:34.. dat liep ik twee jaar geleden.
Er zal vast een slimme berekening achter zitten, maar de werkelijkheid is compleet anders.
Doel dit jaar is 3:05-3:10 (vorig jaar 3:12). Ik ga weg op 3:05 en in theorie zou dat 42km vol te houden moeten zijn.
Kijk er ook erg naar uit! Zit vol met de gebruikelijke laatste week spanningen, rusteloosheid, verkouden mensen ontwijken, etc. Het weer is perfect, hopelijk valt de rest ook perfect op haar plek
Succes!
Weet niet hoor, maar lijkt toch wel verdacht veel op..kepler schreef op dinsdag 7 oktober 2025 @ 09:37:
[...]
Het is ASML, hebben die kleuren niet toevallig (ook) iets te maken met het produceren van chips?

Zit er zelf niet zo op te wachten om een uithangbord voor wat dan ook te zijn, omdat de organisatie dat leuk vindt. Het is niet dat het een pride event is ofzo waar je aan mee doet.
Bij mij net andersom.DeCo schreef op dinsdag 7 oktober 2025 @ 10:42:
[...]
Runalyze maar weer eens een keer geopend, maar ik kan helemaal niets met die cijfers.
Marathon schat ie in op 3:34.. dat liep ik twee jaar geleden.
Er zal vast een slimme berekening achter zitten, maar de werkelijkheid is compleet anders.
..
Mijn HM tijd is minuten sneller dan dat ik hem over een kleine twee weken ga lopen.
Met een beetje geluk wordt het net onder de twee uur terwijl Runalyze op 1:55:00 zit.
die kleuren zijn al jaren zoSecsytime schreef op dinsdag 7 oktober 2025 @ 10:50:
[...]
Weet niet hoor, maar lijkt toch wel verdacht veel op..
[Afbeelding]
Zit er zelf niet zo op te wachten om een uithangbord voor wat dan ook te zijn, omdat de organisatie dat leuk vindt. Het is niet dat het een pride event is ofzo waar je aan mee doet.
Was zojuist wat informatie aan het zoeken van de startnummers van Amsterdam Marathon (en andere afstanden). Die worden niet thuis gestuurd maar kan je ophalen bij de expo welke nu in de RAI is. Maar dat kan dan alleen niet op de zondag zelf. Toch vreemd. Want ze kunnen toch niet verwachten dat iedereen zomaar even voor een startnummer heen en weer gaat naar de RAI? Niet heel duurzaam ook verder.
/f/image/89UjYuzwYz7WFixB9gd5pdjK.png?f=fotoalbum_large)
Beetje de Amsterdamse ziekte. Die denken altijd dat de hele wereld om Amsterdam draait en dat iedereen in hun eigen bubbel leeft en dus even 1 halte met de metro kan komen de dag er voor.Totrail schreef op dinsdag 7 oktober 2025 @ 10:57:
Was zojuist wat informatie aan het zoeken van de startnummers van Amsterdam Marathon (en andere afstanden). Die worden niet thuis gestuurd maar kan je ophalen bij de expo welke nu in de RAI is. Maar dat kan dan alleen niet op de zondag zelf. Toch vreemd. Want ze kunnen toch niet verwachten dat iedereen zomaar even voor een startnummer heen en weer gaat naar de RAI? Niet heel duurzaam ook verder.
[Afbeelding]
ASML is wereldberoemd om Fotolithografie.Secsytime schreef op dinsdag 7 oktober 2025 @ 10:50:
[...]
[Afbeelding]
Ja, er is een overeenkomst (gebruik van het zichtbaar spectrum) maar daarmee niet een automatisch verband met de vredesbeweging, de Wiphala, of met de Joodse Autonome Oblast
Look, runners deal in discomfort. After you get past a certain point, that’s all there really is. There is no finesse here.
bij mij schat ie mijn 5k tijd bijna 3 minuten langzamer in, dan dat ik hem 2 weken geleden in een trainingsrondje liep, 10k en hm tijd lijkt ook nergens op. Dan zijn de voorspellingen van Strava een stuk beter.m-vw schreef op dinsdag 7 oktober 2025 @ 10:51:
[...]
Bij mij net andersom.
Mijn HM tijd is minuten sneller dan dat ik hem over een kleine twee weken ga lopen.
Met een beetje geluk wordt het net onder de twee uur terwijl Runalyze op 1:55:00 zit.
Praktisch vraagje... Hardloopshirts en jasjes gaan na verloop van tijd toch niet bepaald fris ruiken. Heb al wat pogingen gedaan (o.a. flink weken in azijn voor het de wasmachine in gaat). Maar het is toch niet bepaald een feest. Ik krijg thuis ook wat klachten 
Iemand een tip hoe dit te fixen? Of moet ik simpelweg nieuwe shirtjes halen? En zo ja; zit daar nog veel verschil in dat bepaalde soorten veel sneller niet meer te harden zijn dan andere?
Iemand een tip hoe dit te fixen? Of moet ik simpelweg nieuwe shirtjes halen? En zo ja; zit daar nog veel verschil in dat bepaalde soorten veel sneller niet meer te harden zijn dan andere?
Ze maken dus computer chips, en daar horen ook 'kleuren' bij:Secsytime schreef op dinsdag 7 oktober 2025 @ 10:50:
[...]
[Afbeelding]
Edit: eigenlijk maken ze dus machines om die chips te maken, klein detail
:strip_exif()/f/image/f0gRQWeymj3szfUkT0oARB16.jpg?f=fotoalbum_large)
Althans zo heb ik hem geïnterpreteerd.
[ Voor 3% gewijzigd door kepler op 07-10-2025 13:56 ]
De natuur maakt regelmatig zo'n statement als er toevallig tegelijk regen en zonneschijn is. Je kunt overal wel iets vervelends in zien als het je hoog zitSecsytime schreef op dinsdag 7 oktober 2025 @ 10:50:
[...]
[Afbeelding]
't Het nog nooit, nog nooit zo donker west, of 't wer altied wel weer licht
Haha die Garmin. Adviseert voor vandaag 2x 19 minuten op 4.00 pace.
Mijn beoogde marathon pace voor Amsterdam is 4.40. En mijn 10 km pr pace was 4.07.
Dan lijkt 38 minuten op 4.00 me vrij ambitieus voor tijdens de taper
Wat zouden jullie doen? Gewoon proberen, 1 blokje ipv 2, langzamer pace?
Mijn beoogde marathon pace voor Amsterdam is 4.40. En mijn 10 km pr pace was 4.07.

Gewoon doen. Trust the process.Stefangrp schreef op dinsdag 7 oktober 2025 @ 13:33:
Vind ik nogal onzin. Wat Garmin voorstelt is bijna gelijk aan de training van @Slupor: Slupor in "Hardlopen - deel 9"Stefangrp schreef op dinsdag 7 oktober 2025 @ 13:33:
Alleen die heeft als beoogde marathon pace rond de 3'55... Ik zou die blokjes max op marathon tempo á 4'40 doen.
HG tegen stinkende sportkleding is ook nog een optie. Helpt weinig beter dan azijn, maar stinkt van zichzelf minder. Ik gooi regelmatig shirts weg, maar heb nog een hele stapel shirts die ik bij obstakel runs kreeg.MiKeZZa schreef op dinsdag 7 oktober 2025 @ 12:37:
Praktisch vraagje... Hardloopshirts en jasjes gaan na verloop van tijd toch niet bepaald fris ruiken. Heb al wat pogingen gedaan (o.a. flink weken in azijn voor het de wasmachine in gaat). Maar het is toch niet bepaald een feest. Ik krijg thuis ook wat klachten
Las ooit een tip in de krant van een wasvrouw: scheutje mondwater bij de was doen!MiKeZZa schreef op dinsdag 7 oktober 2025 @ 12:37:
Toen Garmin mij ambitieuze training op basis van pace ging voorstellen ben ik overgestapt op training op hartslag. Borstbandje gekocht en nooit meer omgekeken. Trainingen van Garmin zijn sindsdien begrijpelijk en ook goed vol te houden.Stefangrp schreef op dinsdag 7 oktober 2025 @ 13:33:
Hopelijk maak ik niemand wakker die trainen op hartslag maar stom vind. Voor mij werkt het
I'll bite 
... wanneer je correct je HRrust, HRmax, LT1, en LT2 hebt gemeten
Training op hartslag werkt fantastisch ...xobdorp schreef op dinsdag 7 oktober 2025 @ 14:49:
Hopelijk maak ik niemand wakker die trainen op hartslag maar stom vind. Voor mij werkt het!
... wanneer je correct je HRrust, HRmax, LT1, en LT2 hebt gemeten
Look, runners deal in discomfort. After you get past a certain point, that’s all there really is. There is no finesse here.
Afgelopen weekend heb ik door drukte/andere verplichtingen een duurloop gedaan van slechts 17,8 km op gemiddeld 5:43 met gemiddelde hartslag van 138 (max 145).
Ter "compensatie" vandaag dezelfde afstand met daarin een progressieve tempoloop van 14 km. Begonnen (na 2 km warming up rond 5:45) met kilometers op 5:30, 5:25 en 5:20. Daarna blokjes van 2 km op 5:15, 5:10, 5:05 en 5:00 (mijn verwachte tot gedroomde marathon tempo). Tenslotte kilometers gepland op 4:55, 4:50 en 4:45 (mijn maximum tempo op de halve marathon). Was op het eind best pittig, maar ik had geen problemen de tempo's te lopen, gemiddeld per km zat ik overal onder het doel.
Ter "compensatie" vandaag dezelfde afstand met daarin een progressieve tempoloop van 14 km. Begonnen (na 2 km warming up rond 5:45) met kilometers op 5:30, 5:25 en 5:20. Daarna blokjes van 2 km op 5:15, 5:10, 5:05 en 5:00 (mijn verwachte tot gedroomde marathon tempo). Tenslotte kilometers gepland op 4:55, 4:50 en 4:45 (mijn maximum tempo op de halve marathon). Was op het eind best pittig, maar ik had geen problemen de tempo's te lopen, gemiddeld per km zat ik overal onder het doel.
:strip_exif()/f/image/ZKKZYEJMrSOwGOeAhay36Xeq.jpg?f=fotoalbum_large)
Je gezond verstand gebruiken. 4:30 of 4:40 pace.Stefangrp schreef op dinsdag 7 oktober 2025 @ 13:33:
Zweetgeur in hardloopkledij, mijn tips:
- Deodorant gebruiken
- Goed laten drogen onmiddellijk na het sporten, niet 2 dagen halfnat in de wasmand laten liggen.
- Azijn werkt goed bij mij, ik heb 1 jasje dat aan de oksels kan stinken. Een halfuur in water met azijn voor de wasbeurt en het is weer (tijdelijk) ok.
- Sowieso zijn bepaalde personen en bepaalde kledij gevoeliger hiervoor.
- Hartloopkledij op basis van merino heeft hier veel minder last van.
- Deodorant gebruiken
- Goed laten drogen onmiddellijk na het sporten, niet 2 dagen halfnat in de wasmand laten liggen.
- Azijn werkt goed bij mij, ik heb 1 jasje dat aan de oksels kan stinken. Een halfuur in water met azijn voor de wasbeurt en het is weer (tijdelijk) ok.
- Sowieso zijn bepaalde personen en bepaalde kledij gevoeliger hiervoor.
- Hartloopkledij op basis van merino heeft hier veel minder last van.
[ Voor 16% gewijzigd door Hartloper op 07-10-2025 18:44 ]
Nu de dagen weer wat korten worden,
Ik ben opzoek naar hardloop verlichting in de vorm van een vestje
Eigenlijk zoiets: https://www.bol.com/nl/nl...xi9HnA.4_8.9.ProductTitle
Het aanbod van deze varianten is echter enorm, iemand een goede aanrader?
Ik gebruik nu al bijna 2 jaar naar tevredenheid deze:luuk66 schreef op dinsdag 7 oktober 2025 @ 17:36:
https://www.decathlon.nl/...312549?mc=8573980&c=Zwart
250 lumen (hierna 125 en 70) is voor mij voldoende, soms zelfs fel voor tegenliggers als hij rechtdoor wijst ipv beneden, ze hebben nu ook een 900 lumen variant zag ik, als je het op trails wilt gebruiken wellicht interessant..
Ik heb vorige winter alle loopjes met een dergelijke verlichting gedaan. Dit was op zich prima echter kreeg ik deze optie niet comfortabel strak zonder dat het langs mijn nek schuurde. Ik had met batterijtjes maar met USB is wel een aanrader. Qua zichtbaarheid prima maar toch nog wel een paar situaties in de polders gehad dat ik toch wel baat had gehad bij meer zichtbaarheid (voornamelijk als het ineens druk werd). Weet ook dat de lampjes op de voorzijde weinig tot geen verlichting bieden om te zien waar je loopt, het is puur voor zichtbaarheid.luuk66 schreef op dinsdag 7 oktober 2025 @ 17:36:
Inmiddels ben ik wat fanatieker aan het lopen en heb ik voor deze winter de Noxgear Tracer2 met lamp aangeschaft op advies van dit forum. Dure optie maar erg comfortabel en je valt echt veel meer op. De optionele lamp merk je niet maar verlicht wel heel goed waar je loopt, zonder dat je dus iets van een hoofdlamp nodig hebt. Auto's gaan in ieder geval ruim van te voren aan de kant en seinen soms als ik de lamp te hoog heb gericht.
Het is 1 blokje geworden, 19 minuten op 4.02. Meer kreeg ik er ook echt niet uitgeperst vandaag. Ben erg moe de laatste dagen.Stefangrp schreef op dinsdag 7 oktober 2025 @ 13:33:
Na 5 minuten rust nog wel 4 sprintjes gedaan, voor de anaerobe punten. Want die had ik wel een beetje teveel overgeslagen vorige week.
Dank allemaal voor de adviezen.
Vanavond vroeg naar bed

Je zit toch in de taper? Waarom sloof je jezelf dan nog zo uit..Stefangrp schreef op dinsdag 7 oktober 2025 @ 18:03:
[...]
Het is 1 blokje geworden, 19 minuten op 4.02. Meer kreeg ik er ook echt niet uitgeperst vandaag. Ben erg moe de laatste dagen.
Na 5 minuten rust nog wel 4 sprintjes gedaan, voor de anaerobe punten. Want die had ik wel een beetje teveel overgeslagen vorige week.
Dank allemaal voor de adviezen.
Vanavond vroeg naar bed
Hetgeen je daar toont ziet er helemaal niet slecht uit ! De zoekfunctie kan je ook verder helpen.luuk66 schreef op dinsdag 7 oktober 2025 @ 17:36:
Zelf heb ik de lamp van de Decathlon, die heeft tov jouw vest het nadeel dat het over 1 schouder loopt, asymmetrisch. Als die ooit kapot gaat zou ik jouw voorbeeld wel durven kopen.
Mevrouw Hartloper heeft Noxgear verlichting, wat meer high-end.
https://www.bol.com/nl/nl...ocialshare_pdp_androidappluuk66 schreef op dinsdag 7 oktober 2025 @ 17:36:
Ik gebruik deze, na een aantal andere varianten te hebben versleten. Die gingen snel leeg, waren niet op te laden of zaten niet lekker.
Deze heeft 1 knopje voor voor/achter, oplaadbaar (usb-c) en verschillende vakjes voor oa sleutels of telefoon. En hij zit voor mij ook prima.
Deze is wel iets duurder, maar is tot nu toe (1 winter) wel echt kwalitatief beter.
[ Voor 4% gewijzigd door kepler op 07-10-2025 18:55 ]
Eens, echt bloedirritant! Het is dat een vriend in amsterdam (en ook gaat lopen) hem voor me op kan halen, maar mooi klaar mee als je van weet ik t waar moet komen.Totrail schreef op dinsdag 7 oktober 2025 @ 10:57:
[Afbeelding]
Voelt gewoon als weer wat extra centen eruit persen....
Ik heb onderstaamde 2 jaar geleden gekocht. Nu niet meer te koop zie ik maar er zal vast een soortgelijke zijn. Ik heb bewust gekozen voor USB opladen, werkt ideaal. Komt een bak licht vanaf zodat je ook zelf aan de voorkant licht hebt op de weg.luuk66 schreef op dinsdag 7 oktober 2025 @ 17:36:
https://www.bol.com/nl/nl...ocialshare_pdp_androidapp
Heb hier al 3 jaar het laptop van Decatlon dacht de 900lm versie. Dikke prima :-).
Vandaag een PR-poging gedaan op de 10 km om te zien waar ik nu sta voor de 15 km over twee weken en de halve marathon over drie weken. Mijn vorige PR (50:02) liep ik dit jaar tijdens een intervaltraining, dus het werd tijd voor een echte poging.
Doel: 47:15. Plan: rustig starten rond 5:00 min/km en dan de tweede helft versnellen (negative split). Dat ging eigenlijk best aardig, al had ik achteraf misschien iets rustiger mogen beginnen – dan had er nog wat meer in gezeten. Uiteindelijk gefinisht in 46:38 🎉. gemiddelde hartslag 165, vanaf km 5 tikte ik boven de 170 en in de laatste km zelfs 181.
/f/image/H1sKEfW7Xem0BKtPBRj3hKiX.png?f=fotoalbum_large)
Misschien zat er nog wat extra in, maar ik ben dik tevreden!
Volgende doelen: 15 km in 1:13 en een halve marathon onder de 1:45. Gezien deze 10 km lijkt dat zeker haalbaar 😄
Vandaag een PR-poging gedaan op de 10 km om te zien waar ik nu sta voor de 15 km over twee weken en de halve marathon over drie weken. Mijn vorige PR (50:02) liep ik dit jaar tijdens een intervaltraining, dus het werd tijd voor een echte poging.
Doel: 47:15. Plan: rustig starten rond 5:00 min/km en dan de tweede helft versnellen (negative split). Dat ging eigenlijk best aardig, al had ik achteraf misschien iets rustiger mogen beginnen – dan had er nog wat meer in gezeten. Uiteindelijk gefinisht in 46:38 🎉. gemiddelde hartslag 165, vanaf km 5 tikte ik boven de 170 en in de laatste km zelfs 181.
/f/image/H1sKEfW7Xem0BKtPBRj3hKiX.png?f=fotoalbum_large)
Misschien zat er nog wat extra in, maar ik ben dik tevreden!
Volgende doelen: 15 km in 1:13 en een halve marathon onder de 1:45. Gezien deze 10 km lijkt dat zeker haalbaar 😄
Bedenk even goed wat je doel is. Als je alleen zichtbaar wilt zijn voor automobilisten zonder dat je zelf goed kunt zien waar je loopt dan is het door jou gelinkte vest prima. Mocht je zelf wat willen kunnen zien dan is het handiger om zo'n richtbare straler te kopen zoals door anderen gelinkt.luuk66 schreef op dinsdag 7 oktober 2025 @ 17:36:
Voor je eigen zichtbaarheid is zo'n vest de beste optie. Als je zelf goed wilt zien, dan raad ik een 'mijnwerkerslamp' aan, zoiets als dit:luuk66 schreef op dinsdag 7 oktober 2025 @ 17:36:
Eigenlijk zoiets
https://www.run2day.nl/un...petzl-tikka-core-headlamp
Omdat je hoofd veel stabieler is, is ook de lichtbundel van zo'n lamp veel stabieler. Neem er een waarvan je de hoogte van de richting van de lichtbundel kunt aanpassen.
Ik heb een goedkope van Bee Safe, maar die wordt niet meer aangeboden.
Vandaag voor het eerst voor mijn werk gaan hardlopen, en ook voor het eerst naar mijn werk hard gelopen 
Ik was het al een tijd van plan, maar vond het toch net wat meer gedoe. Maar nu is mijn vriendin 3 avonden achter elkaar weg, dus goed moment om het uit te proberen.
Gisteren alle spullen mee genomen, en eind van de middag naar huis gerend (6k op tempo). Vanochtend iets eerder dan normaal vertrokken, en 8km duurloop tempo. Even snel douchen op werk en helemaal fris achter mn bureau
Vanmiddag weer op de fiets naar huis. Maar dit bevalt prima en is lekker efficiënt natuurlijk. Ik kan kilometers maken, zonder dat het me heel veel extra tijd kost.
Er is dus altijd wel tijd te vinden om te lopen, als je echt wil. En in dit geval op fietsafstand van je werk woont
Ik was het al een tijd van plan, maar vond het toch net wat meer gedoe. Maar nu is mijn vriendin 3 avonden achter elkaar weg, dus goed moment om het uit te proberen.
Gisteren alle spullen mee genomen, en eind van de middag naar huis gerend (6k op tempo). Vanochtend iets eerder dan normaal vertrokken, en 8km duurloop tempo. Even snel douchen op werk en helemaal fris achter mn bureau
Vanmiddag weer op de fiets naar huis. Maar dit bevalt prima en is lekker efficiënt natuurlijk. Ik kan kilometers maken, zonder dat het me heel veel extra tijd kost.
Er is dus altijd wel tijd te vinden om te lopen, als je echt wil. En in dit geval op fietsafstand van je werk woont
Hier kwamen wij vanuit ons bedrijf vorige week ook achter. Echt ongelofelijk dat ze dit zo hebben kunnen verzinnen. Juist op de dag dat de meeste renners naar Amsterdam komen is die Expo dicht, die moeten dus iets anders verzinnen. Om nog maar te spreken over alle internationale deelnemers. En dat het nu in de RAI is, is ook niet echt praktisch (toch zo'n 3,5km verderop). Al is dat nog te overzien en in het kader van crowd management snap ik het ergens ook wel (het is op zondag altijd erg druk tussen sporthallen en stadion). Maar daar niet op zondag naar binnen kunnen is echt onhandig. Gelukkig is één van onze collega's bereid om op vrijdag alle BIB's op te halen.Totrail schreef op dinsdag 7 oktober 2025 @ 10:57:
[Afbeelding]
Voorheen was het in de sporthallen trouwens ook mogelijk om na het rennen te douchen en om te kleden. Toch wel prettig als je nog 2 uur reizen met het OV voor de boeg hebt. Maar ik zit te zoeken op de site van de marathon, maar ik kan nu niet meer vinden dat dat dit jaar mogelijk is. Zou toch jammer zijn dat die faciliteit ook is geschrapt.
Ik merk al een paar jaar dat de versobering op steeds meer punten in gang is gezet. Toch jammer, naar de buitenwereld presenteren ze zich als een vooraanstaande marathon, maar op de achtergrond worden er steeds meer rare kronkels bedacht.
[ Voor 9% gewijzigd door PatrickPR op 08-10-2025 09:56 ]
Is ophalen door 'een derde' wel mogelijk dan? Bij veel internationale marathons krijg je de bib alleen mee als je je paspoort laat zien.
Van de website van de marathonWizzlerNL schreef op woensdag 8 oktober 2025 @ 10:17:
Is ophalen door 'een derde' wel mogelijk dan? Bij veel internationale marathons krijg je de bib alleen mee als je je paspoort laat zien.
Not able to make it to the Marathon Expo yourself? You can authorize someone else to pick up your race bib for you. All they need is a copy of your race bib email.
Als je de email met de BIB-codes, die je binnenkort krijgt, doorstuurt kan diegene jouw BIB mee krijgen.
Heerlijk als dat kan he! Ik woon op 14km van mijn werk en ga regelmatig op de fiets en als het even kan ook lopend. Omdat een retourtje 28km is doe ik dat niet te vaak, maar wel regelmatig 's ochtends met de fiets heen, loopspullen in een rugzakje mee en lopend terug. Dan de volgende ochtend lopend naar het werk en weer terug op de fietskepler schreef op woensdag 8 oktober 2025 @ 09:52:
Vandaag voor het eerst voor mijn werk gaan hardlopen, en ook voor het eerst naar mijn werk hard gelopen
Er is dus altijd wel tijd te vinden om te lopen, als je echt wil. En in dit geval op fietsafstand van je werk woont![]()
Maar je moet wel kunnen douchen op je werk.
Onderstaande bevalt mij en anderen prima. Uiteraard alleen om goed zichtbaar te zijn en niet om het pad voor je veel op te lichten. Twee knoopcel batterijtjes die 200 uur mee moeten gaan. 15 euro bij Scapino.luuk66 schreef op dinsdag 7 oktober 2025 @ 17:36:

https://www.scapino.nl/p/...d-lampjes-geel-063150154/
In de omschrijving staat "witte leds aan de voorzijde", maar bij mij zijn die groen.
[ Voor 4% gewijzigd door My-life op 08-10-2025 12:49 ]
Prikkelende vraag van de dag: zijn nieuwere superschoenen altijd beter?
Dit naar aanleiding van mijn recente ervaringen met zowel de Asics Metaspeed Sky Paris en de Asics Metaspeed Sky Tokyo. 2 van de Asics superschoenen. De Paris van 2024, de Tokyo van dit jaar. Ik heb inmiddels op beide schoenen een paar trainingen gelopen... en tot mijn verbazing denk ik dat mijn voorkeur tussen deze 2 uitgaat naar de oudere schoen.
Ja, de Sky Tokyo is waanzinnig zacht en bouncy. FF Leap is daarin echt een stap vooruit ten opzichte van FF Turbo+. Ik zie het ook in Stryd data: bij lager gevoelde inspanning is de Power output hoger, de Impact Loading Rate lager. Maar het tempo dat ik in vergelijkbare Power output loop is bij de Sky Tokyo lager dan bij de Sky Paris. Het lijkt erop dat ik niet efficiënt genoeg loop om de bounce van de Sky Tokyo effectief om te zetten in voorwaartse beweging, en dat ik dus energie in de hoogte verlies. Ook is het verschil in Impact Loading Rate Balance dramatischer bij de Sky Tokyo (45/55% om 48/52%), onbalans die ik ook echt voel in mijn benen Dit lijkt in ieder geval het geval bij mijn geteste tempo's het geval te zijn (halve marathon tot marathon pace tussen de 4:05 en 4:30). Dit gevoel van een 'te zachte schoen' heb ik ook enigzins bij de Adidas Adios Pro 4, maar daar zou ik nog concreter een vergelijkbare workout moeten doen.
Uiteraard, N=1. De omstandigheden niet exact gelijk (2 verschillende dagen) maar wel zoveel mogelijk parameters hetzelfde (dezelfde Power-target tijdens de workout en vergelijkbare Wind Power). Deels subjectieve interpretatie. Maar de Sky Paris lijkt zich dus beter te lenen om, in ieder geval voor de (halve) marathon, een optimale prestatie neer te zetten bij mijn lichaam en loopstijl.
Maar wel een interessante vraag: waar moet een loper aan voldoen om echt prestatieverbetering uit de super-schoenen van tegenwoordig te halen? Hoe snel moet je zijn, hoe moet je de schoen laden, om die fantastische materialen echt goed aan het werk te zetten voor versnelling?
Dit naar aanleiding van mijn recente ervaringen met zowel de Asics Metaspeed Sky Paris en de Asics Metaspeed Sky Tokyo. 2 van de Asics superschoenen. De Paris van 2024, de Tokyo van dit jaar. Ik heb inmiddels op beide schoenen een paar trainingen gelopen... en tot mijn verbazing denk ik dat mijn voorkeur tussen deze 2 uitgaat naar de oudere schoen.
Ja, de Sky Tokyo is waanzinnig zacht en bouncy. FF Leap is daarin echt een stap vooruit ten opzichte van FF Turbo+. Ik zie het ook in Stryd data: bij lager gevoelde inspanning is de Power output hoger, de Impact Loading Rate lager. Maar het tempo dat ik in vergelijkbare Power output loop is bij de Sky Tokyo lager dan bij de Sky Paris. Het lijkt erop dat ik niet efficiënt genoeg loop om de bounce van de Sky Tokyo effectief om te zetten in voorwaartse beweging, en dat ik dus energie in de hoogte verlies. Ook is het verschil in Impact Loading Rate Balance dramatischer bij de Sky Tokyo (45/55% om 48/52%), onbalans die ik ook echt voel in mijn benen Dit lijkt in ieder geval het geval bij mijn geteste tempo's het geval te zijn (halve marathon tot marathon pace tussen de 4:05 en 4:30). Dit gevoel van een 'te zachte schoen' heb ik ook enigzins bij de Adidas Adios Pro 4, maar daar zou ik nog concreter een vergelijkbare workout moeten doen.
Uiteraard, N=1. De omstandigheden niet exact gelijk (2 verschillende dagen) maar wel zoveel mogelijk parameters hetzelfde (dezelfde Power-target tijdens de workout en vergelijkbare Wind Power). Deels subjectieve interpretatie. Maar de Sky Paris lijkt zich dus beter te lenen om, in ieder geval voor de (halve) marathon, een optimale prestatie neer te zetten bij mijn lichaam en loopstijl.
Maar wel een interessante vraag: waar moet een loper aan voldoen om echt prestatieverbetering uit de super-schoenen van tegenwoordig te halen? Hoe snel moet je zijn, hoe moet je de schoen laden, om die fantastische materialen echt goed aan het werk te zetten voor versnelling?
Inderdaad, het is meer gedoe dan thuis de deur uitlopen maar de tijdwinst is best groot. Alhoewel 14k dan weer net te ver zou zijn, want dan kom ik niet goed uit met mijn werkuren en ophalen van de kinderen.Slupor schreef op woensdag 8 oktober 2025 @ 11:24:
[...]
Heerlijk als dat kan he! Ik woon op 14km van mijn werk en ga regelmatig op de fiets en als het even kan ook lopend. Omdat een retourtje 28km is doe ik dat niet te vaak, maar wel regelmatig 's ochtends met de fiets heen, loopspullen in een rugzakje mee en lopend terug. Dan de volgende ochtend lopend naar het werk en weer terug op de fiets.
Maar je moet wel kunnen douchen op je werk.
Maar omdat het 'maar' 6k is, kan ik dus behoorlijk flexibel zijn en als de tijd er is gewoon wat langer lopen. Of er een dubbele dag van maken en dus heen en terug hardlopend doen.
Ik ben afgelopen jaren steeds minder echt lange duurlopen gaan doen, en vooral meer keer in de week gaan lopen. Echter wil ik het volume per week nu naar de 80k gaan brengen, en dan moet ik dus eigenlijk wel langere duurlopen doen. Of door midden knippen, en twee keer op een dag lopen. Waardoor ik die lange duurloop dus nu ook opeens doordeweeks zou kunnen doen
Ik heb de Adios Pro 3 en Pro 4, beide een marathon op gelopen (Valencia 2:59 op de 3 en Berlijn 3:07 op de 4). Ik heb hetzelfde gevoel als jou, de 4 voelt veel zachter maar bij gelijk vermogen ligt het tempo zeker weten lager.SkyR schreef op woensdag 8 oktober 2025 @ 14:13:
Valencia liep ik gemiddeld op 339 Watt, wat pace 4:15 betekende. In Berlijn zitten meerdere kilometers op 339W gemiddeld en die komen uit op 4:19/20
Of klopt de meting nieteer omdat ik iets lichter geworden ben? Niet aangepast in Stryd overigens.
Ik kwam op Instagram deze post tegen over tips voor de marathon van EIndhoven (welke mijn eerste marathon wordt). Aangezien ik benieuwd was heb ik de app geïnstalleerd, maar om de tips in te zien moet je 3.99 betalen. Daarvoor krijg je ook nog een persoonlijke recap video na afloop en race analyse via Tracx. Zijn er Tweakers die hier ervaring mee hebben en is het dit waard of kan ik me die 3.99 beter besparen.
En nog een vraag voor de mensen die deze marathon al eens gelopen hebben. Ik ben van plan om met de trein te komen maar hoever van te voren moet ik op het station zijn, is 50 minuten voor de start voldoende of kan ik beter een trein eerder pakken?
En nog een vraag voor de mensen die deze marathon al eens gelopen hebben. Ik ben van plan om met de trein te komen maar hoever van te voren moet ik op het station zijn, is 50 minuten voor de start voldoende of kan ik beter een trein eerder pakken?
[ Voor 23% gewijzigd door frankv120 op 08-10-2025 14:53 ]
Ik heb ook beide schoenen. Op de Paris heb ik mooie resultaten geboekt, vorig jaar de marathon in Eindhoven op gelopen en daar zitten inmiddels 400km op. Ik merkte bij de laatste HM wedstrijd enkele weken geleden dat ze een beetje "op" beginnen te raken. Geen fijne response meer. De energie is er een beetje uit. Alsof ik alleen nog op platte zolen liep. Ik kreeg in ieder geval niet de voldoening, die ik in het begin wel had.SkyR schreef op woensdag 8 oktober 2025 @ 14:13:
Dus zodoende de Tokyo besteld en daar nu nog maar één tempo-training op gelopen. Wel meteen een PR op de 5km, maar ik snap wat je zegt over die Tokyo. Eigenlijk heb ik er nog te weinig op gelopen misschien, om er een beter beeld over te vormen. Had er op z'n minst nog een halve marathon wedstrijd mee moeten lopen, denk ik.
Toch ga ik de marathon zondag er op lopen. Zal altijd beter uitpakken dan de versleten Paris in mijn geval.
Wat er bij de Runner's World Podcast werd gezegd van 30/09 is dat er bij Asics een onderscheid bestaat tussen de schoenen voor lopers met een hoge cadans en lopers met een langere pas. Dat daarin het verschil zit, volgens mij ging het hier om de Sky Tokyo en de Edge Tokyo 2025. Dit zal waarschijnlijk ook het onderscheid zijn tussen deze schoenen.SkyR schreef op woensdag 8 oktober 2025 @ 14:13:
https://www.runningdirect...eed-sky-vs-metaspeed-edge
Het gaat in dit geval tussen de Sky Paris en de nieuwere Sky Tokyo.A-Waxxx schreef op woensdag 8 oktober 2025 @ 15:03:
[...]
Wat er bij de Runner's World Podcast werd gezegd van 30/09 is dat er bij Asics een onderscheid bestaat tussen de schoenen voor lopers met een hoge cadans en lopers met een langere pas. Dat daarin het verschil zit, volgens mij ging het hier om de Sky Tokyo en de Edge Tokyo 2025. Dit zal waarschijnlijk ook het onderscheid zijn tussen deze schoenen.
https://www.runningdirect...eed-sky-vs-metaspeed-edge
@A-Waxxx in dit artikel hier staat het idd ook uitgeschreven.
ASICS maakt onderscheid in twee type lopers waar ze hun carbonschoen op hebben aangepast. Ben je een loper die op hogere snelheid zijn pasfrequentie vergroot, dan is de Metaspeed Edge de geschiktere schoen. Vergroot je vooral je paslengte dan is deze Metaspeed Sky je schoen.
De Tokyo heeft 2-soorten foam en de carbon plaat zit hoger vanwege het zachtere FF Leap foam,DeCo schreef op woensdag 8 oktober 2025 @ 15:07:
[...]
Het gaat in dit geval tussen de Sky Paris en de nieuwere Sky Tokyo.
wat de Paris niet heeft.
Dat betalen in de app voor tips, video en analyse naderhand ken ik niet, dat hebben ze dit jaar (volgens mij) voor het eerst. Naar wat voor tips zoek je precies?frankv120 schreef op woensdag 8 oktober 2025 @ 14:52:
Ik kwam op Instagram deze post tegen over tips voor de marathon van EIndhoven (welke mijn eerste marathon wordt). Aangezien ik benieuwd was heb ik de app geïnstalleerd, maar om de tips in te zien moet je 3.99 betalen. Daarvoor krijg je ook nog een persoonlijke recap video na afloop en race analyse via Tracx. Zijn er Tweakers die hier ervaring mee hebben en is het dit waard of kan ik me die 3.99 beter besparen.
Wat betreft de trein, vanaf welke kant kom je want o.a. dit weekend zijn er werkzaamheden tussen Boxtel en Den Bosch waardoor je een snelbus zou moeten pakken. Heb je een tassenafgifte op de TUE? Zo nee dan is 50min voldoende, vanaf t station naar de start is zo’n 15-20min lopen. Station, TUE, start is uiteraard langer maar daar heb je maps voor…
Er zijn daar wel wat gegevens over.SkyR schreef op woensdag 8 oktober 2025 @ 14:13:
- Superschoenen verbeteren ook de loopeconomie van tragere hardlopers (wat dan arbitrair gedefinieerd wordt als 10-12km/uur), maar minder dan bij snellere hardlopers.
- het effect is individueel. Een specifieke superschoen kan hardloper A een 4% betere loopeconomie geven, terwijl hardloper maar een 1% betere waarde laat optekenen.
Een hardloper kan duidelijk beter af zijn met de ene superschoen dan met de andere, dat is wat jij ook ondervonden hebt. Dat hangt waarschijnlijk af van loopstijl, gewicht en dergelijke.
Iemand ervaring met hoe de maat/fit van de Saucony Triumph 23 is tov de Triumph 19? Ben toe aan een nieuwe schoen en zie online een mooie aanbieding. Mijn 19 en daarvoor ISO5 hadden dezelfde maat. Ben benieuwd of ik dus weer blind dezelfde maat kan bestellen.
ik denk dat je je de 3.99 wel kunt besparen, want ik verwacht allerlei open-deur tips en de recap video is denk ik van zeer inferieure kwaliteit (dit is een aanname van mij). Hier in het topic kun je ook genoeg tips vinden, maar wat voor tips zoek je? over de marathon? over Eindhoven marathon specifiek?frankv120 schreef op woensdag 8 oktober 2025 @ 14:52:
mijn tips die ik zo even kan bedenken over de marathon (over Eindhoven marathon weet ik niets, behalve dat hij bestaat en dat de finish niet meer op Stratumseind is).
- ga geen nieuwe dingen meenemen/doen. Dat geld voor ieder kledingstuk tot aan je onderbroek aan toe en zeker ook voor eten en drinken.
- bij voorkeur moeten de eerste 21km moeten relaxt aanvoelen
- richt je niet op een tijd bij je eerste marathon, maar geniet en leer
- wees ruim op tijd aanwezig om niet al de nodige stress hartslagen te verspillen vóór de start
- eten en drinken is belangrijk. Doe dat niet pas op het moment dat je trek krijgt
- vraag of iemand (hopelijk op meerdere punten) lang het parcours wil gaan staan, de mentale oppepper is goud waard. Als je weet waar diegene staat is het zelfs nog prettiger, dan kun je er naar toe leven (ik had ingesteld dat SMS (niet whatsapp, want dan blijft hij gaan) op mijn horloge verscheen en had mijn supporters opdracht gegeven dingen te smsen als "28km, links"... zo kon ik er naartoe leven én ze niet missen).
Succes en veel plezier !
Vraagje, waar vind je dat overzicht van zoveel weken? Ik zie alleen de laatste 10 weken op de homepage.Slupor schreef op maandag 6 oktober 2025 @ 22:06:
***members only***
Kleine correctie hier op, finish is nooit op stratumseind geweest, dit is op de vestdijk.Wyke schreef op woensdag 8 oktober 2025 @ 20:09:
[...]
mijn tips die ik zo even kan bedenken over de marathon (over Eindhoven marathon weet ik niets, behalve dat hij bestaat en dat de finish niet meer op Stratumseind is).
Verschil t.o.v. eerdere jaren is dat de hele en halve marathon elkaar niet meer tegenkomen in centrum en stratumseind, de hele loopt hier nu omheen en beide afstanden komen elkaar op de vestdijk tegen, voor de halve is niets veranderd.
Ligt er heel erg aan of je je tas nog gaat afgeven, want als dat zo is ben je te laat met 50 minuten. Anders is het oké, maar heb je weinig speling. Ik zou wat meer ruimte pakken, dan kun je nog wat vertraging met de trein hebben.frankv120 schreef op woensdag 8 oktober 2025 @ 14:52:
Eens, niets zo vervelend als stressen over de tijd. Het is al spannend genoeg. Té veel tijd is ook vervelend, maar een half uurtje extra speling zou ik zeker nemen.Niku schreef op woensdag 8 oktober 2025 @ 20:39:
[...]
Ligt er heel erg aan of je je tas nog gaat afgeven, want als dat zo is ben je te laat met 50 minuten. Anders is het oké, maar heb je weinig speling. Ik zou wat meer ruimte pakken, dan kun je nog wat vertraging met de trein hebben.
[ Voor 9% gewijzigd door edozat1 op 08-10-2025 20:47 ]
Ik moest ook even zoeken, standaard staat hij namelijk op 10 weken.XyS schreef op woensdag 8 oktober 2025 @ 20:18:
[...]
Vraagje, waar vind je dat overzicht van zoveel weken? Ik zie alleen de laatste 10 weken op de homepage.
Als je in je dashboard bent onder Statistics, wordt altijd de General overview weergegeven. Daar kun je vervolgens All training week selecteren. Ik heb geen mogelijkheid gevonden om hem standaard hierop te zetten, hij springt dus iedere keer weer terug naar de General overview als je de pagina opnieuw laadt.
:strip_exif()/f/image/YL7YwXvRWtU3otlVBcRffuhc.png?f=user_large)
Ik heb ook eens mijn Garmin-data in Runalyse in laten voeren, echter vraag ik mij af welk voorspellingsmodel nou het meest gangbare is. Ik zou zeggen het Robert Bock model op basis van 2 afstanden maar de anderen verschillen niet zo heel veel.
Behalve de Vo2 max model, daar klopt m.i. geen kant van
Daarnaast, werkt die marathonconditie als een prognosevariabele voor langere afstanden? Die van mij is ~25% volgens Runanalyse waardoor er een fors verschil is tussen de raceprognose met en zonder deze marathonconditie. Simpel gezegd, wordt deze % dan hoger naar mate je langere duurlopen doet zodat de 2 curves dan dichter bij elkaar komen te liggen?
Behalve de Vo2 max model, daar klopt m.i. geen kant van
Daarnaast, werkt die marathonconditie als een prognosevariabele voor langere afstanden? Die van mij is ~25% volgens Runanalyse waardoor er een fors verschil is tussen de raceprognose met en zonder deze marathonconditie. Simpel gezegd, wordt deze % dan hoger naar mate je langere duurlopen doet zodat de 2 curves dan dichter bij elkaar komen te liggen?
Klopt!vhal schreef op donderdag 9 oktober 2025 @ 09:56:
Als ik het goed heb is je gewicht niet afhankelijk van het exacte vermogen, maar zal je W/kg dus wel iets afwijken t.o.v. wat de app zegt. Dat heeft geloof ik alleen invloed op welk Training Level aangeraden wordt in de Stryd app.WizzlerNL schreef op woensdag 8 oktober 2025 @ 14:27:
[...]
Ik heb de Adios Pro 3 en Pro 4, beide een marathon op gelopen (Valencia 2:59 op de 3 en Berlijn 3:07 op de 4). Ik heb hetzelfde gevoel als jou, de 4 voelt veel zachter maar bij gelijk vermogen ligt het tempo zeker weten lager.
Valencia liep ik gemiddeld op 339 Watt, wat pace 4:15 betekende. In Berlijn zitten meerdere kilometers op 339W gemiddeld en die komen uit op 4:19/20
Of klopt de meting niet meer omdat ik iets lichter geworden ben? Niet aangepast in Stryd overigens.
Ik denk dat mijn hartslag, en het gevoel van de mate van inspanning, bij de nieuwste generatie superschoenen wel lager is dan bij de vorige generatie. Maar het gegenereerde vermogen bij een bepaalde pace lijkt dus hoger. Zou dus betekenen dat het heel belangrijk is om niet klakkeloos uit te gaan van de voorspelde Power race targets als je de nieuwste generatie superschoenen gebruikt omdat de verhouding inspanning/power/pace anders is?
Nu kan ik de komende 3 dagen wel even goed twijfelen over welke schoen ik aantrek voor de halve marathon van zondag. Adidas Adios Pro 4, Asics Metaspeed Sky Paris/Tokyo, of toch de OG Nike Alphafly Next%? Keuzes, keuzes...
Holy crap, zag dit filmpje voorbij komen:PB1983 schreef op maandag 6 oktober 2025 @ 08:41:
[...]
Ging gisteren wel meer mis. Sommige deelnemers stonden langer in de rij om hun tas in te leveren (of op te halen) dan de tijd die ze op de 10km had gelopen.
https://www.instagram.com/reel/DPbnRt3iLR8
Man, wat een drama organisatie zeg... Maar ja, Golazo heeft natuurlijk niet zoveel ervaring met organiseren van dit soort dingen
Ik was er twee jaar terug, toen werd ik direct geholpen, hoefde ik nergens te wachten, is er nu wat gewijzigd?m0ridin schreef op donderdag 9 oktober 2025 @ 12:38:
[...]
Holy crap, zag dit filmpje voorbij komen:
Man, wat een drama organisatie zeg... Maar ja, Golazo heeft natuurlijk niet zoveel ervaring met organiseren van dit soort dingen
Ik heb geen idee, ik maar daar nooit gebruik van tassenafgifte. En de keren dat ik dat wel ergens doe heb ik het geluk redelijk vooraan te finishen waardoor je meestal ook wel vlot door kan.Shinji schreef op donderdag 9 oktober 2025 @ 12:40:
[...]
Ik was er twee jaar terug, toen werd ik direct geholpen, hoefde ik nergens te wachten, is er nu wat gewijzigd?
Maar lees wel meer klachten in het algemeen (qua parcours, start en dat het een enorm slecht georganiseerd NK was). Blijkbaar was het tassenafgifte systeem ook wat aangepast?
Nou ja, hoe dan ook...Heb zelden zoveel klachten gelezen en gehoord als dit jaar wat betreft de singelloop
Die rij zagen we ook toen we aankwamen. Ik dacht aanvankelijk dat het voor de toiletten wasm0ridin schreef op donderdag 9 oktober 2025 @ 12:38:
[...]
Uiteindelijk hebben we de spullen in de fietstas gelaten.
PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 8kW 3fase | A+++ | Zappi v2.1
De Radboud Universiteit Nijmegen houdt een wetenschappelijk onderzoek naar hartgezondheid bij sporters. Het invullen duurt 20 minuten en geeft de wetenschappers meer data om zo tot betere onderzoeksresultaten te komen.
https://www.radboudumc.nl/lopende-onderzoeken/sporthart
Achtergrond:Wij zoeken deelnemers die onze vragenlijst willen invullen. Met deze vragenlijst hopen we meer inzicht te krijgen in het perspectief van sporters omtrent sporten en hartgezondheid.
U kunt meedoen als u 18 jaar of ouder bent en regelmatig sport en beweegt, of dit vroeger heeft gedaan.
Heeft u interesse? Lees hier de informatiebrief voor onderzoeksdeelnemers.
Klik hier om de vragenlijst in te vullen.
Sporten is gezond en verlaagt het risico op hart- en vaatziekten. Maar, is meer sporten ook altijd beter? Kan jarenlang intensief duursporten ook negatieve gevolgen hebben voor het hart?
Steeds meer wetenschappers onderzoeken die vraag. Er zijn aanwijzingen dat jarenlang intensief duursporten, zoals hardlopen of wielrennen, mogelijk een keerzijde heeft voor de hartgezondheid. Of het ook echt gevaarlijk kan zijn voor de hartgezondheid, is nog niet met zekerheid te zeggen.
In de media komt dit onderwerp regelmatig voorbij, bijvoorbeeld wanneer er een sporter onwel wordt of overlijdt tijdens een sportevenement. Bij deze berichtgeving ontbreekt soms de nuance: de focus ligt dan op de mogelijke gezondheidsrisico’s van sporten, waardoor er allerlei vragen en zorgen kunnen ontstaan bij sporters.
Het SportHart project zal daarom deze vragen en zorgen inventariseren. De onderwerpen waarover de meeste onduidelijkheid leeft of controverse heerst, willen we vervolgens beschrijven in een genuanceerd en onderbouwd kennisitem op deze website. Op deze manier maken we betrouwbare informatie over sporten en hartgezondheid voor iedereen toegankelijk.
Het tweede doel van het project richt zich op het uitbreiden van de huidige kennis over sporten en hartgezondheid. Hiervoor zullen we een datadonatie platform ontwikkelen waarmee het mogelijk is om eigen gegevens over de hartgezondheid met het onderzoeksteam te delen. Er is vooral nog weinig bekend over de effecten van sporten op de hartgezondheid in vrouwen, in jongeren of ouderen, en in niet-westerse groepen. We zetten ons in om onze kennis uit te breiden naar deze populaties.
Het derde doel is het organiseren van een symposium over sporten en hartgezondheid. Hier willen we nieuwe kennis, inzichten en adviezen op interactieve wijze delen met geïnteresseerde sporters en betrokkenen. Naar verwachting zal dit plaatsvinden tijdens het weekend van de Zevenheuvelenloop in 2026. Meer informatie hierover volgt te zijner tijd.
Ach, ook maar ingevuld hoewel ik bij de vraag 'hoe vaak heb je in je leven 15 tot 20 km gelopen' wel dacht... Kom op! Hoe zou ik dat moeten inschatten of weten. Nou ja, garmin connect maar even gebruiktStewie! schreef op donderdag 9 oktober 2025 @ 15:30:
De Radboud Universiteit Nijmegen houdt een wetenschappelijk onderzoek naar hartgezondheid bij sporters. Het invullen duurt 20 minuten en geeft de wetenschappers meer data om zo tot betere onderzoeksresultaten te komen.
[...]
Achtergrond:
[...]
Ik ben zelf reuze benieuwd naar de effecten, en ook de gevaren. Denk dat hardlopen een enorme verbetering van levenskwaliteit biedt en meer positieve effecten op korte én lange termijn biedt, dan negatieve impact op de lange termijn zou kunnen zijn.
Ja, dat filmpje kreeg ik later ook doorgestuurd..m0ridin schreef op donderdag 9 oktober 2025 @ 12:38:
[...]
ID.3 1st Plus Mangan Grey
Zondag mijn allereerste ‘wedstrijd’, de 4 Mijl.. dat gaat wat worden zeg. Net terug van drie weken vakantie en vandaag nog even hard gelopen om te kijken hoe het gesteld is. Na 2,5 km kreeg ik zoveel steken in m’n zij dat ik weer een stuk moest wandelen. Zondag maar extra rustig aan doen, beter rustig uitlopen dan een top tijd neerzetten.
Zoo blij dat ik dit probleem niet heb; ben happy met mn nimbusjes, ook al zijn die redelijk end-of-life inmiddels. geen keuzestress iigSkyR schreef op donderdag 9 oktober 2025 @ 12:18:
[...]
Als ik het goed heb is je gewicht niet afhankelijk van het exacte vermogen, maar zal je W/kg dus wel iets afwijken t.o.v. wat de app zegt. Dat heeft geloof ik alleen invloed op welk Training Level aangeraden wordt in de Stryd app.
Ik denk dat mijn hartslag, en het gevoel van de mate van inspanning, bij de nieuwste generatie superschoenen wel lager is dan bij de vorige generatie. Maar het gegenereerde vermogen bij een bepaalde pace lijkt dus hoger. Zou dus betekenen dat het heel belangrijk is om niet klakkeloos uit te gaan van de voorspelde Power race targets als je de nieuwste generatie superschoenen gebruikt omdat de verhouding inspanning/power/pace anders is?Iets om te onderzoeken...
Nu kan ik de komende 3 dagen wel even goed twijfelen over welke schoen ik aantrek voor de halve marathon van zondag. Adidas Adios Pro 4, Asics Metaspeed Sky Paris/Tokyo, of toch de OG Nike Alphafly Next%? Keuzes, keuzes...
heb vandaag mn nieuwe schoentjes binnengekregen; heb voor de gt2000 v13 gekozen; denk dat deze net iets beter bij mij passen dan de v14, en wilde niet nog een keer de nimbus. die waren goed om weer te beginnen met lopen, en de extra demping kon ik ook zeker waarderen, maar ze zijn wel erg lomp, en dat merk je ook bij het lopen. Hiervoor de kayano's gehad, en daarvoor ook GT2000s. Daar zijn we nu dus weer bij terug
https://www.strava.com/athletes/3141922 http://www.diabloprogress.com/player/gotkwakke-2365 http://eu.battle.net/d3/en/profile/GoTKwakke-2365/hero/74145410
Let op:
"Hardlopen is voor de één een sport, voor de ander een reis". Iedereen is welkom, ook de minder geoefende loper
Voor vragen en discussie over sporthorloges kun je terecht in Het grote Sporthorloge met GPS topic.
Voor vragen en discussie over triathlon, kan men terecht in Het Triatlontopic - Deel 2.
Als aanvulling op de topics in deze reeks, zijn er Tweakers Hardlopen-groepen op Strava en Garmin Connect. Om toegang te krijgen:
1. Strava: Geef op Strava aan dat je lid wil worden van de groep (klik op Request to Join). Stuur je op Strava gebruikte naam in een DM op Tweakers aan de admins: Poekie en Calitomnication.
2. Garmin: Stuur in een DM op Tweakers met onderwerp Toegang Garmin je gebruikersnaam van het Garmin aan de admin: Calitomnication.
Ook jouw PR's doorgeven? Dat kan als je de sheet invult.
"Hardlopen is voor de één een sport, voor de ander een reis". Iedereen is welkom, ook de minder geoefende loper
Voor vragen en discussie over sporthorloges kun je terecht in Het grote Sporthorloge met GPS topic.
Voor vragen en discussie over triathlon, kan men terecht in Het Triatlontopic - Deel 2.
Als aanvulling op de topics in deze reeks, zijn er Tweakers Hardlopen-groepen op Strava en Garmin Connect. Om toegang te krijgen:
1. Strava: Geef op Strava aan dat je lid wil worden van de groep (klik op Request to Join). Stuur je op Strava gebruikte naam in een DM op Tweakers aan de admins: Poekie en Calitomnication.
2. Garmin: Stuur in een DM op Tweakers met onderwerp Toegang Garmin je gebruikersnaam van het Garmin aan de admin: Calitomnication.
Ook jouw PR's doorgeven? Dat kan als je de sheet invult.