Vanmorgen begonnen aan een rondje van tussen de 10 en 15km. Normaal doe ik tussen de 5 en 10 op de woensdag en donderdag, maar de planning ziet er deze week iets anders uit dan normaal. Dus vandaag wat langer, morgen een normaal rondje van ~5km en zondag (als het uitkomt) een trail van 21km. Wel een vlakke trail hier in de buurt, maar ben benieuwd hoe dat gaat bevallen aangezien ik nog nooit zoveel kilometers in één ronde heb gemaakt. Anyways, vanmorgen dus begonnen met m'n rondje. Hond mee, lofi muziek in de oren en rustig aan de wandel zeg maar. De hond moet de eerste 1 á 2 kilometer altijd een paar keer snuffelen en z'n behoefte doen. Eerst kilometer 6:02, daarna 6:22, gevolgd door 5:58 en 6:02. Geen wereldschokkende snelheden, maar ik merkte dat ik vrij comfortabel liep en het wel wat sneller kon, dus kilometer 5 zat ik op de 5:53.
Toen dacht ik, wellicht kan het een PB worden. Die stond op rond de 58.30, en een snel rekensommetje verder wist ik dat ik dan wel flink aan moest poten. Dus dat werd 5:45, 5:44, 5:30 en nog een 5:30. Toen de laatste kilometer zich aandiende wist ik dat het krap zou gaan worden, en het stemmetje in m'n hoofd zei '
naah, ga je niet halen, waarom die moeite doen?' waarop ik héél even vertraagde maar eigenlijk direct dacht '
fuck it, gas erop'. Die laatste kilometer 5:05 gedaan en een PR gelopen van 57:47
Omdat de hond netjes mee was gelopen de hele tijd, besloten het laatste stuk iets om te lopen via een wandelroute door het buitengebied zodat ie even los kon en in het water enzo. Dat is voor hem altijd een leuke beloning (denk ik tenminste

).
MiKeZZa schreef op woensdag 16 september 2026 @ 10:55:
Benieuwd hoe andere mensen het geestelijke/emotionele stuk van de zware/eindeloze trainingen richting een marathon te lijf gaan...? Ik heb hier een lijst opgehangen met 4 loopjes per week zodat ik ze kan afvinken. Denk dat dat ergens wel motiveert om jezelf zo richting het einde van het schema te vinken

Ik train dan niet voor een marathon, maar anderhalf á twee uur hardlopen heb ik eigenlijk niet zo'n issues mee. Ik doe nu eens per week een loopje van tussen de 15 en 20 kilometer. De rest zit tussen de 5 en 10 ergens, met een weekvolume van rond de 35 á 40 kilometer in 4 loopjes. Aankomend weekend heb ik een 21km trail op de planning staan, wat mijn langste loop tot nu toe wordt, maar daar kijk ik eigenlijk wel naar uit.
Weet je wel waarom een zware/eindeloze training je zo tegenstaat? En is het dan vooral het fysieke gedeelte dat zwaar is of het mentale gedeelte?