Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Hardlopen - deel 9 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 408 409 Laatste
Acties:

• Juancho
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 23:50
Ik woon in Zwolle, ik zal een dezer dagen wel even langs Daka of Run2day gaan. Die zullen vast wel wat opties hebben.

Garmin Forerunner 265 |Samsung Galaxy S23 Polestar 2 MidYear 2026 Prime + B&W audio

• Secsytime
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 23:07

Secsytime

Automagisch

Obv ervaringen hier had ik van de zomer een Salomon Agile 2 gekocht. Maar een vest is niets voor mij.. vind het verschrikkelijk drukkend op de borst en neem dan liever flasks in de tight mee.

Was weer een duur experiment :+

• Gaargod
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 20:57
@Secsytime heb je dat vest dan niet simpelweg te strak aangesnoerd?

• Juancho
Secsytime schreef op zondag 16 november 2025 @ 18:05:
Obv ervaringen hier had ik van de zomer een Salomon Agile 2 gekocht. Maar een vest is niets voor mij.. vind het verschrikkelijk drukkend op de borst en neem dan liever flasks in de tight mee.

Was weer een duur experiment :+
Evt aan mij verkopen? 😁

Garmin Forerunner 265 |Samsung Galaxy S23 Polestar 2 MidYear 2026 Prime + B&W audio

• kepler
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 02:01
Juancho schreef op zondag 16 november 2025 @ 17:25:
Voor lootjes trekken van sinterklaas/kerst wil ik zo'n trailpack/rugzak kiezen voor het hardlopen. Ik ga vanaf nu over de 20km en dan wil ik ook water mee en wat andere kleine spulletjes (gels/tefeloon/sleutel/regenjasje etc). Maar ik zie door de bomen het bos niet meer eigenlijk.

Er zijn er zoveel en ook hele dure maar die wil ik nog niet. Ik wil eerst ervaren hoe het loopt met zon ding op je rug.

Paar eisen:

1. Je moet het amper voelen want ik heb een hele aan geschuif en gedoe tijdens het hardlopen en je wil ook geen irritaties op je huid krijgen. Comfort is dus nogal belangrijk
2. Water liefst via een ingebouwde zak met zo'n slang die je snel en simpel kan pakken en weer kan vastzetten. Dit heeft mijn voorkeur voor 2 losse flesjes die je aan de voorkant kan plaatsen en er steeds moet uithalen
3. Aan de voorkant iig een afsluitbaar zakje voor de telefoon omdat ik die nog wel eens wil pakken voor bijv. de route. Een evt fun regenjasje mag prima in een ruimte op achterkant
4. Iets van reflectie zou handig zijn voor als het schemerig wordt

Ik had dit artikel nog gelezen:

https://all4running.nl/bl...-beste-hardlooprugzakken/

De eerste optie, de Nathan Quick Start 3L
voor beginnende runners, is gelijk al 75 euro. Vind ik veelste duur. Ik zou denken, zo'n type is er toch ook wel bij een Decathlon of dergelijk voor laten we zeggen Max 25-30 euro ofzo? 🤔. Wat duurder mag wel, dan kan ik m'n bol.com bonnen evt aanvullen en dan zelf de juiste/beste kopen.

Iemand tips?
Ik heb een tijdje eentje van de Decathlon gehad (10 jaar terug dat wel), maar die zat toch net niet. Toen ik eenmaal was geswitcht naar een duurdere was ik helemaal om, die zitten echt vele malen beter.

En je hebt net 150 euro verdiend aan het schoenen verhaal, dus budget zat ;)

• ArmyOfQueens
  • Registratie: Januari 2022
  • Laatst online: 19-11 19:56
Zevenheuvelenloop zit er weer op voor dit jaar!

Vorig jaar net een paar seconden boven het uur gefinisht, dus die teleurstelling een paar weken later goed gemaakt op de Bruggenloop met 59:21.
Dit jaar weer flink getraind voor voornamelijk de Rotterdam en Amsterdam Marathon, maar die progressie neem je natuurlijk ook mee op andere afstanden.
Voor vandaag was het doel in ieder geval sub57.

Ik had geen zin om in Nijmegen helemaal vast te staan met de auto en op zoek te moeten naar een parkeerplaats (iedereen gaat natuurlijk naar die parkeergarages aanbevolen door de organisatie) en ik wil toch altijd een paar km in- en uitlopen, dus had bedacht om de auto in Lent te parkeren en dan warm te lopen naar de start.
Goede keuze, want geen file. gratis parkeren en warming up heb je dan al gehad.

Race ging eigenlijk hartstikke prima, ik vond hem minder heuvelachtig voelen dan vorig jaar, dus dat is een goed teken.. ik weet nog dat ik dat ik vorig jaar best kapot ging richting die 5km, stukje Zevenheuvelenweg en dat stuk naar de 11km, nu liep het tempo natuurlijk wel iets terug maar voelde minder als kapot gaan.
Alleen eerste paar km was het een beetje zoeken naar positie op de weg, want in het midden liep ik mezelf steeds vast op een langzamere voorganger en helemaal links werd ik steeds voorbij geraced door een paar hele snelle jongens.
Gelukkig was dat probleem na zo'n 4km opgelost.
Laatste 3km weer heerlijk naar beneden geknald, dat is toch wel erg fijn aan dit parcours :)
Gefinisht in 56:33, 3,5 minuut sneller dan vorig jaar!
Nu op naar de Bruggenloop voor een sub56!

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/V-XrDXleU-gBKGRxcdOg8WevYvc=/800x/filters:strip_exif()/f/image/SOf5DVcXYma7GIyq4KvNXd8W.png?f=fotoalbum_large

• Secsytime

Secsytime

Automagisch

Gaargod schreef op zondag 16 november 2025 @ 19:15:
@Secsytime heb je dat vest dan niet simpelweg te strak aangesnoerd?
Tsjah, ben maar een dun mannetje.. anders ging die stuiteren.
Juancho schreef op zondag 16 november 2025 @ 19:44:
[...]

Evt aan mij verkopen? 😁
Je mag hem overnemen hoor, is 1 keer gebruikt en 1 van de 500ml flasks. Die ander zit nog in het plastic.

• Juancho
Secsytime schreef op zondag 16 november 2025 @ 20:55:
[...]
Je mag hem overnemen hoor, is 1 keer gebruikt en 1 van de 500ml flasks. Die ander zit nog in het plastic.
Thanks maar ik ga eerst ff wat passen en proberen in een sportzaak zodat ik ook weet welke ik graag wil. Wellicht kom ik bij je terug in PM!

• Roet
  • Registratie: Augustus 2001
  • Nu online
Het beste vest is inderdaad diegene die het beste bij je lichaam past; de meeste hebben soortgelijke zakjes etc en verschillen niet zo veel. Passen dus! Lees je even in voor hoe je kunt checken of de maat goed is, voordat je naar de winkel gaat.(bijv zitten de flasks voor op je borst of aan de zijkant).

Ik zou ook niet voor een waterzak gaan maar voor flasks, omdat;
  1. Een zak moeilijker te reinigen is, vooral de slang. Zeker als je sportdrank er in doet.
  2. Een zak is kwetsbaarder, vooral bij het aanhecht punt bij de slang op de zak.
  3. Flasks hebben redundantie, als er eentje lek gaat ben je niet meteen al je vocht kwijt.
  4. Het bijvullen is makkelijker, je kunt bijvoorbeeld een flask eruit halen terwijl je je vest aan houdt en even onder een water tap houden en weer terug doen. Zeker als je rugzak vol zit en je hebt een waterzak moet je je rugzak uit doen, de zak eruit halen om hem ruimte te geven om zich te vullen, en weer terug duwen in de zak.
  5. Je kunt twee verschillende dranken meenemen, bijvoorbeeld water en electrolyten of sportdrank.
  6. Qua gewichtsverdeling is het fijn als er ook wat gewicht aan de voorkant zit en niet alle druk op je rug zit. Dit zorgt ervoor dat het gewicht en de belasting daarvan wat gelijkmatiger verdeeld wordt.
  7. Je kunt makkelijker inschatten hoeveel water je nog hebt, even voelen op beide flasks en je weet het meteen. Bij een zak is dat lastiger.
En nog een paar redenen die ik vergeet, maar wat mij betreft zou ik flasks op zijn minst eens proberen :).

[ Voor 4% gewijzigd door Roet op 16-11-2025 21:16 ]

• Sleehond
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 20:27
Van het weekend voor het eerst in m’n leven 10 kilometer gelopen, haha voor mij best een Mijlpaaltje!

Voelde best prima. Wel beetje last van m’n beiden hielen, denk toch iets teveel klim erin gehad ook.

Nu op zoek naar een goede hardloop horloge, 1 die er ook nog beetje leuk uitziet. Ik denk aan de Garmin Venu 4

• maartend
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 06:18
Sinds ongeveer april dit jaar ben ik met (maar wel appart, want zij studeert in Rotjeknor) onze j9ngste dochter gaan hardlopen. Reden is dat we volgend jaar de Rotterdam wil doen als sponsor loper. Zij is nl haar oom, mijn broertje kwijt geraakt aan kanker.
Nu leek het me niet leuk om een volmjaarvte moeten trainen zonder iets tussendoor.
Dus heb ik ons ingeschreven voor de 7H. Beiden met als streeftijd 1.45 (ja, voor velen van jullie traag) maar ja, je moet ergens beginnen.
Ik kon geen meter heuvel trainen (wonend in Zeeuws Vlaanderen) en was afgelopen 2 maanden ook druk zoekende. Ik ben nl begonnen met meds voor een gierend veel te hoge bloeddruk. En zij trainend 8n Rotjeknor tussen haar studie en 2 baantjes door.
Ik vond het spannend, zou mijn hart ruk gaan doen? Mijn dochter vanaf de start laten gaan, die liet haar strijdplan gelijk los ; rustig beginnen. Ik probeerde me er aan te houden. Mede ook omdat ik geen meter heuvelop ervaring had. Ik had wel in de gaten dat ik iets sneller was dan mijn streeftijd, maar verder eigenlijk niet veel op horloge gekeken. Gewoon lekker lopend, waarbij heuvelop me erg meeviel.(Nu ik terugkijk bleek ik heuvelop maar 20 seconden/km trager te gaan, waarbij ik een minuut had verwacht). Ik had met mezelf afgesproken dat ik na de laatste klim mocht versnellen. En dat dus rustig gedaan vanaf km 12. Na km 13 nog wat versnellen en bij km 14 mocht ik los.

Eindtijd dochter 1.25.58. Ik 1.30.22. En die 22 se onsen baal ik wel van, want blijkbaar zat bij mij een tijd onder 1.30 er in. Zeker als ik naar mijn laatste 3 km tijden kijk; 5.36, 5.27, 4.40.

Maar ok. Gedaan en trots op dochter. En ook wel op mezelf.

En mijn hart? Die heeft geen kikje gegeven, dus dat geeft vertrouwen.

Nu over 4 weken de Rotjeknor Bruggen loop.

• Slickk
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 22:20
Secsytime schreef op zondag 16 november 2025 @ 20:55:
[...]

Tsjah, ben maar een dun mannetje.. anders ging die stuiteren.

[...]

Ik had ook best wat moeite om die van mij netjes af te stellen, maar de truc zat in het relatief losjes aan de voorkant en dan onderaan de zijkanten strak te doen. Dus dat die flessen meer richting schouder (niet op je schouder) worden getrokken ipv middenrif.

Daarbij na het aandoen van het vest een klein slokje nemen uit beide flessen zodat ze niet meer klotsen.

Ik had ze eerst ook heel strak bij m’n middenrif omdat ze anders te veel bewogen. Nu minder en zo strak mogelijk aan bij de riempjes zijkant van je ribbenkast.

Wie weet nog een poging waard. Of je hebt echt een maat L gekocht terwijl een S prima had geweest, dat weet ik verder niet. :)

• ik222
  • Registratie: Maart 2007
  • Niet online
Ik ben sinds eind vorig jaar bezig met hardlopen, in het begin veel binnen op de loopband getraind maar de laatste maanden eigenlijk alleen nog maar buiten wat me eigenlijk toch beter bevalt. Al heeft de loopband wel voordelen om specifieke tempo’s makkelijk consistent te trainen.

Inmiddels voor mezelf al verschillende afstanden gelopen waaronder een paar weken terug een halve marathon in 1:45:40. Maar dat waren altijd door mezelf uitgezette rondjes vanuit thuis, ik had dus nog nooit aan een officiële wedstrijd meegedaan.

Gisteren heb ik voor het eerst wel aan een wedstrijd meegedaan in de vorm van de Zevenheuvelnacht. Voor mezelf had ik vooraf het idee dat ik de 7km graag onder de 30 minuten wilde lopen.

De start was zoals verwacht lastig, in het begin was er simpelweg geen ruimte en was het continu inhouden en gaatjes zoeken om in te halen. Het hielp misschien ook niet echt dat ik (samen met iemand) had ingeschreven op 38:30 dus dat is ook deels eigen schuld. De eerste vlakke kilometer ging uiteindelijk in 4:54.

Kilometer 2 en 3 kwam er wat meer ruimte al bleef het erg druk en in deze kilometers zitten ook de stijgende meters. Op deze stukken uiteindelijk flink wat ingehaald al probeerde ik ook om me niet helemaal op te blazen bergop. Tempo ging ondanks de stijging wel omhoog naar 4:30 en 4:23 maar op dit punt dacht ik eigenlijk te veel verloren te hebben om nog onder de 30 minuten te finishen.

Echter was er nu inmiddels wel veel ruimte en ging het flink naar beneden. Uiteindelijk met een snelle tweede gedeelte waarvan de laatste 2km zelfs onder de 4:00 toch geëindigd op 29:51 volgens de officiële tijdmeting, doel gehaald dus! Laatste kilometer was voor mijn gevoel heel zwaar maar ja tussen al het publiek geef je dan niet meer op en achteraf bleek dat zelfs mijn snelste kilometer in 3:52 (of iets sneller omdat ik na de finish mijn horloge niet meteen uit kreeg via het touchscreen).

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/15SpPGsFJk2-e4jl1AysS-1UKDI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/LXpgvkh3qqCkxoFgY3oF81Xx.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7ITrXvg7LStHdC0kgJsebSL3sU4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Q1Fe8ZzdxQzKGDl5Jy9DgoCk.jpg?f=fotoalbum_large

Uiteindelijk lekker gelopen met een mooie opbouw in tempo. Bovendien was het een super leuke sfeer om in te lopen met alle verlichting en het publiek.

Achteraf zag ik in Strava dat ik ook nog een PR op de 5km had gelopen (20:40) wat wel representatief is omdat daar zowel de stijging als de daling in zit.

Moet wel zeggen dat ik na deze 7km aardig kapot was, veel meer dan na mijn halve marathon in 1:45. Ondanks dat het relatief kort is vind ik dit soort afstanden vanwege het hoge tempo altijd lastig. Komt misschien ook wel omdat ik weinig op tempo heb getraind tot op heden.

[ Voor 5% gewijzigd door ik222 op 16-11-2025 22:48 ]

• Luapper
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 07:59
Gisteren voor het eerste de Zevenheuvelenloop mogen lopen!
Twee weken terug een dramatische Halve Marathon van Dordrecht gelopen, waar ik mijn PR van 1:45 fors wilde aanscherpen. Maar door ziekte en verkoudheid met veel pijn en moeite 1:50 eruit geperst. Lichtelijk pessimistisch over mijn conditie vertrok ik richting Nijmegen...

Bij aankomst even lekker in de auto blijven zitten. Het was vrij koud en ik geen extra kleren had meegenomen. Parkeren kan trouwens heel makkelijk wat verderop, zo'n 5 minuten joggen naar het startvak. Daar sta je gratis en het is totaal niet druk.

Goed, half uurtje voor de start rustig die kant op gelopen. Het was vrij koud, maar eenmaal in het startvak stond je uit de wind en voelde je de warmte van alle enthousiaste mensen. Omdat ik samen met een vriend liep, stond ik een startvak langzamer dan ik had opgegeven (bruin ipv groen). Maar ergens vond ik het ook wel lekker, omdat ik rustig van start wilde, en zo hopelijk een aanvallendere race kon lopen.

Na zo'n 20m te hebben gewacht mochten we eindelijk los. Ik wist niet wat ik kon verwachten van de heuvels, en mij werd gewaarschuwd de eerste 5 kilometer het rustig aan te doen. Vooruit dan maar. De eerste paar km's rond 5:00/4:50 gebleven, rustig het vals platte deel naar boven op. Hier en daar een heuveltje, maar ik merkte bij km 3 al dat ik goede benen had, en het slappe gevoel wat ik bij de mislukte HM had helemaal weg was. Heerlijk gevoel, nu weet ik weer waarom ik dit zo fijn vind!

Voor mijn gevoel vloog ik met vrij weinig moeite de heuvels op. Om mij heen hoorde ik zwaar ademende mensen, terwijl ik er nog niet echt iets van voelde… dus besloot lichtelijk te versnellen. Dit ging perfect. En nu merkte ik ook dat ik echt in een te langzaam startvak zat. Ik haalde iedereen in, en vooral na zo'n KM of 5, wanneer je de grote weg verlaat werd het lastiger en drukker.

Smallere paden door prachtige bossen, je werd getrakteerd op mooie glooiende wegen langs mooie velden en bossages. Ik liep hier veel op de onverharde berm om mensen in te halen. Het was hier echt te druk. Meanderend door de mensen loste ik ook mijn maatje, die kon het niet meer bijhouden.

De volgende heuveltjes pakte ik iets meer rust, omdat ik in de laatste 4km die vals plat naar beneden loopt (naja, noem het maar gewoon een goede afdaling ;) ) echt goed gas wilde geven.
Toch had ik nog een mooie push naar het topje van de laatste heuvel, en voelde eindelijk iets van een zware adem. Gelukkig had ik nog veel energie, en de pace ging goed omhoog. De wegen waren weer breder en ik kon echt flink aanvallen. De laatste 2 kilometer zat ik rond de 4:00 gemiddeld, wat voor mij echt rap is.

Ik had geen doeltijd, maar toen ik bij km 14 zag dat ik op 1:06:50 liep, realiseerde ik me dat sub 1:10 er zeker wel had ingezeten. Helaas was dit nu niet meer te doen, maar ik probeerde er toch zo dicht mogelijk op uit te komen.
Na alles er uit geperst te hebben kwam ik op 1:10:47 over de finish, 4:42 gemiddeld. Heel tevreden mee, heerlijke race gerend.

Grappig dat ik in deze 15k race ook een PR op de 10km heb gelopen van 45:30… maar ‘telt’ dit wel?! Aangezien het laatste deel zo afdaalt haha! Ach ja, ik pak hem gewoon lekker mee :)

Fotootje:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/WNm_vr5MIOToTs3nrf3GJKFzczE=/800x/filters:strip_exif()/f/image/WrC17FoRdeVqE2vcqXdYzpK8.png?f=fotoalbum_large

• jra2k
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 19-11 15:05
Roet schreef op zondag 16 november 2025 @ 21:12:
Het beste vest is inderdaad diegene die het beste bij je lichaam past; de meeste hebben soortgelijke zakjes etc en verschillen niet zo veel. Passen dus! Lees je even in voor hoe je kunt checken of de maat goed is, voordat je naar de winkel gaat.(bijv zitten de flasks voor op je borst of aan de zijkant).

Ik zou ook niet voor een waterzak gaan maar voor flasks, omdat;
  1. Een zak moeilijker te reinigen is, vooral de slang. Zeker als je sportdrank er in doet.
  2. Een zak is kwetsbaarder, vooral bij het aanhecht punt bij de slang op de zak.
  3. Flasks hebben redundantie, als er eentje lek gaat ben je niet meteen al je vocht kwijt.
  4. Het bijvullen is makkelijker, je kunt bijvoorbeeld een flask eruit halen terwijl je je vest aan houdt en even onder een water tap houden en weer terug doen. Zeker als je rugzak vol zit en je hebt een waterzak moet je je rugzak uit doen, de zak eruit halen om hem ruimte te geven om zich te vullen, en weer terug duwen in de zak.
  5. Je kunt twee verschillende dranken meenemen, bijvoorbeeld water en electrolyten of sportdrank.
  6. Qua gewichtsverdeling is het fijn als er ook wat gewicht aan de voorkant zit en niet alle druk op je rug zit. Dit zorgt ervoor dat het gewicht en de belasting daarvan wat gelijkmatiger verdeeld wordt.
  7. Je kunt makkelijker inschatten hoeveel water je nog hebt, even voelen op beide flasks en je weet het meteen. Bij een zak is dat lastiger.
En nog een paar redenen die ik vergeet, maar wat mij betreft zou ik flasks op zijn minst eens proberen :).
Ik ben dan juist weer helemaal fan van een rugzak. Ik loop met een Camelbak en voor mij werkt dat juist top. Schoonmaken vind ik eigenlijk totaal geen probleem. Met zo’n onderhoudssetje kun je de slang en zak goed schoonhouden. Na het lopen even leeggooien, omspoelen en ‘open’ ophangen aan dat speciale hangertje, en hij is de volgende dag gewoon droog en klaar.

Daarnaast vind ik een waterzak juist heel fijn omdat ik:
  • gewoon kan drinken zonder te stoppen of te rommelen met flesjes,
  • het gewicht stabiel op m’n rug heb (vooral lekker bij >1 liter),
  • net wat meer ruimte heb voor een jasje/telefoon/gels,
Maar eerlijk: flasks hebben óók veel voordelen. Zeker het makkelijk bijvullen en twee verschillende drankjes kunnen meenemen is superhandig. Uiteindelijk is het gewoon wat je lekker vindt lopen. Voor mij werkt een rugzak beter bij long runs, maar beide systemen zijn prima opties.

..: Ericsson GF768 - Siemens S25 - Siemens S40 - Nokia 6610 - Qtek 8310 - HTC HD2 - HTC Desire - iPhone 4 - HTC 8X - Nokia Lumia 920 - iPhone 6 - iPhone 7 - iPhone XR - iPhone 13 - iPhone 17 Pro

• SkyR
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 20-11 10:40

Race Report: Zevenheuvelenloop

Afgelopen zondag was ik een van de ruim 25.000 lopers bij de NN Zevenheuvelenloop. De eerste keer dat ik hem heb gelopen, als 1 van die evenementen die je eens voltooid moet hebben. Met de Spijkenisse Marathon over 2 weken pakte ik de Zevenheuvelenloop aan als trainingsloop: niet helemaal naar de vaantjes gaan, maar met een plan, lekker lopen. Negatieve split, easy on the up, hard down.

In de ochtend ontbeten met 2 eierkoeken met jam, onderweg in de auto een flesje sportdrank en een banaan genomen. Autorit van 1u15 was prima te doen. Bij Nijmegen P+R Noord de auto neergezet en gratis met de bus naar Nijmegen Centraal Station. Perfect! Rustig door de 'expo'-straat gelopen, het shirt opgehaald en door naar de parkeergarage waar ik mij om kon kleden. Ik had de keuze voor bovenkleding uitgesteld tot dat moment: ik had wel al een korte tight aangedaan thuis, maar een shirt met lange mouw en een shirt met korte mouw ingepakt. Uiteindelijk gekozen voor de korte mouw, wat voor mij de goede keus was. 2 gels in mijn tight gestopt om ook nog even de maag te testen richting de marathon en een 250ml soft flask met water zodat ik de drinkposten links kon laten.

Na het omkleden met de meute doorgelopen richting de startvakken. Rugtas gedropt bij de garderobe en een beetje inlopend naar het gele startvak gegaan. Aangekomen toen het nog lang niet vol was, en daar nog wat heen en weer gehobbeld. Lekker ontspannen, nog een gel genomen en aftellen tot de start.

Ondanks dat ik een Stryd heb besloot ik niet op Power, maar op pace te lopen, gemiddeld 4:15/km. Verwachte eindtijd van 1:04:13 (op basis van de GPX van de route - 15,11 km). De eerste 5 kilometer gemiddeld 8 seconden boven goal-pace gelopen. Beheerst, rustig klimmend, prima. Lopers gaan mij voorbij in de klim, maar ik haal ze ook weer bij in de downhills.

Halverwege een gel met cafeïne genomen, nergens last van. Daarmee mijn voedingsplan voor de marathon bevestigd, wat fijn is. En ook fijn: de afdalingen worden steeds leuker. Het tempoverschil tussen klimmen en dalen is groot, maar dat voelt ook wel weer lekker. Ik passeer een medeloper van de AV, wens hem nog even succes en stuif er lekker vandoor. Veel aanmoedigingen gekregen van langs de kant en nu we steeds verder naar beneden gaan komt het tempo er lekker in. Ik denk niet na over hartslag, dat ik sneller ga zijn dan mijn voorgenomen eindtijd is ook al wel duidelijk, dus gewoon lekker doorstampen en genieten zonder kapot te gaan.

Geen absolute eindsprint gedaan maar op tempo doorgelopen naar een eindtijd van 1:02:10 :*)

En misschien heb je mij wel zien lopen of over mij gehoord. Ik was de snelste Sinterklaas van het land, aldus een omroeper <+:)
De gehele race had ik een stoffen mijter met elastische band op. Uitdaging van de kids, waar ik wel van genoten heb. Was lekker warm op mijn kale kop, en ik heb héél vaak "Zet hem op Sinterklaas!" gehoord onderweg. En de verbazing/lol die kinderen ook hebben onderweg als ze het zagen en ik een boks of high five kwam geven :D

Had ik harder gekund? Ik denk het wel. Maar hiermee dik tevreden. Ontspannen gelopen, de benen konden de heuvels aan, genoten van de inspanning én ontspanning. Ik ben nog niet overtuigd van de Asics Metaspeed Sky Tokyo waar ik de 7 heuvels nu mee bedwongen heb als marathonschoen, maar hier was 'ie wel zó leuk. Zacht bij het klimmen, en zo ongelooflijk bouncy bij de afdalingen. Je kunt je stride dan helemaal opengooien.

Na de finish nog wat drinken, medaille meenemen, tas ophalen en door naar de parkeergarage om weer om te kleden. Allemaal soepel en vlot geregeld. Wat eiwitjes gegeten en met de bus en auto weer naar huis.

Het was genieten, een heerlijke zondag!

*Edit: omdat een foto hiervan natuurlijk niet mag ontbreken:
Afbeeldingslocatie: https://dgtzuqphqg23d.cloudfront.net/O0m5TZkFMWalG0FvT_SapSBcWte-y7e9pgaiA3JPaOk-1365x2048.jpg

• ElPaco
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 20-11 15:51
Ik heb dit weekend ook de 7 heuvelenloop gedaan. Via de website van de 7 heuvelenloop kon je Slinger gebruiken, een platform om samen te reizen. Nog nooit van gehoord dus maar eens ingezet om in de buurt van Nijmegen te komen. Samen met een andere Eindhovenaar naar Wijchen met de auto en het laatste stukje met de trein. Werkte echt perfect, mogen ze wat mij betreft bij meer evenementen inztten!

Vanaf station Nijmegen naar de start was wat mij betreft echt prima geregeld. Verkeersregelaars op de plekken waar je autoverkeer kruisde en alles ruim opgezet. Gratis garderobe die heel erg verspreid was waardoor je nooit lang hoefde te wachten om je spul in te leveren/op te halen. Ook duidelijk richtingaanwijzingen naar de startvakken met genoeg ruimte om voordat je je vak in ging nog wat warm te lopen. Vanuit het startvak ook zicht op een groot scherm en veel speakers die live verslag deden van de wedstrijd. Tijdens het wachten finishten de eerste pro's, dus was mooi om dat mee te maken.

Sinds de Eindhovense marathon voel ik me vrij zwak, alsof ik bijna ziek ben, maar niet helemaal. Het zet niet door, het wordt niet minder. Doel was dan ook genieten. Oorspronkelijk wilde ik 1:15:00 lopen maar bedacht dat dat er nu niet in zou zitten. Mijn PR op de 15Km tot nu toe was een 1:16:15, gelopen tijdens de Tilburg Ten Miles.

Ik vertrok vrij snel, voor mijn gevoel liep het wat af in het begin. Al snel iemand gevonden die net iets te hard liep maar waar ik toch bij kon blijven. Vanaf dat moment dus lekker in de achtervolging zonder op mijn horloge te kijken. Door de heuvels had ik geen idee welk tempo ik sowieso moest lopen, dus gewoon op gevoel gegaan.

Rond kilometer 6,5 een steek in mijn zij. Even getwijfeld of ik zou lopen om het er uit te krijgen, maar besloten met wat meer kracht naar boven en beneden te rennen. Zijn die heuvels toch nog ergens goed voor! Gelukkig was de steek rond kilometer 7,5 weg. Hierdoor wel mijn onvrijwillige pacer uit het oog verloren, ach ja, plezier hebben lukte nog steeds!

De laatste 3 kilometer genoten van het dalen, meteen mijn 95 kilo ingezet en de zwaartekracht het werk laten doen. Uiteindelijk na 1:15:08 over de finish gekomen. Super tevreden mee en toch weer wat mooie PR's gepakt onderweg. Alles vanaf 5Km aan weten te scherpen :)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-THOv6ClonzoY-ooTaS7npKISxI=/800x/filters:strip_exif()/f/image/pYizR8TkTl72lEJbA6sNK3NX.png?f=fotoalbum_large
Strava or it didn't happen
Nu op naar de Brabantse Kluis trail. 6 december. Daar mag ik 32km ploeteren in voorbereiding op de 60 van Texel!

WoT stats

• XyS
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 23:33

XyS

0.o.O

Nike heeft Black Friday deals, flinke korting op alphafly en vaporfly.
https://www.nike.com/nl/w/black-friday-2phlm

Gisteren een long run gedaan van 21km, voor de verandering eens niet op mijn horloge / HR gelet en het ging super :) heb het nogsteeds redelijk zwaar, 4 vd 5 trainingen gaan moeizaam

• Juancho
Iemand ervaring met deze compressiesokken?

https://www.runningdirect...-sokken-heren-runskm-4480

Ik ben hier een totale leek in maar nu mijn afstanden over de 20km gaan wil ik toch eens proberen of ze mij net die paar procent helpen op gebied van achilles/kuiten en dus minder stijfheid/kramp etc).

Leek me een leuk sinterklaas/kerst cadeautje bij lootjes trekken :).

[ Voor 12% gewijzigd door Juancho op 17-11-2025 15:26 ]

• karazz
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 20-11 12:49
Juancho schreef op maandag 17 november 2025 @ 14:24:

https://tc.tradetracker.n...runskm-4480%3Fsize%3D6745

Ik ben hier een totale leek in maar nu mijn afstanden over de 20km gaan wil ik toch eens proberen of ze mij net die paar procent helpen op gebied van achilles/kuiten en dus minder stijfheid/kramp etc).

Linkje zonder tracker ;)

• kepler
XyS schreef op maandag 17 november 2025 @ 14:22:

Gisteren een long run gedaan van 21km, voor de verandering eens niet op mijn horloge / HR gelet en het ging super :) heb het nogsteeds redelijk zwaar, 4 vd 5 trainingen gaan moeizaam
Zijn dit soort schoenen wel vaker in de aanbieding? Ik wilde namelijk in het nieuwe jaar een setje 'super' schoenen kopen, maar dit is wel verleidelijk. Of maakt het weinig uit en kan ik net zo goed wachten?

• Slickk
kepler schreef op maandag 17 november 2025 @ 14:46:
[...]

Zijn dit soort schoenen wel vaker in de aanbieding? Ik wilde namelijk in het nieuwe jaar een setje 'super' schoenen kopen, maar dit is wel verleidelijk. Of maakt het weinig uit en kan ik net zo goed wachten?
Bij Nike zelf zo'n 2x per jaar ongeveer. Meestal in het najaar en voorjaar. Soms bij Zalando ook wel voor ongeveer dezelfde prijs.

Ik heb het idee dat de Vaporfly 4 niet zo heel goed verkoopt en nog wel eens vaker voorbij kan komen. Tegelijk zijn sommige modellen/kleuren al wel uitverkocht. Staar je niet blind op Nike trouwens: andere merken zijn in de tussentijd ook serieus goed geworden in het maken van superschoenen en daarmee kun je met wat geluk voor nog minder geld superschoenen kopen. Zoals de Adidas Pro 4 voor ~€135 bij Zalando laatst.

Via wissel.nl kun je trouwens nog Nike cadeaubonnen kopen met 6% prijsverschil, op een prijs van €185 (Alphafly 3) is dat toch weer een tientje extra korting.

• kepler
Slickk schreef op maandag 17 november 2025 @ 14:57:
[...]

Bij Nike zelf zo'n 2x per jaar ongeveer. Meestal in het najaar en voorjaar. Soms bij Zalando ook wel voor ongeveer dezelfde prijs.

Ik heb het idee dat de Vaporfly 4 niet zo heel goed verkoopt en nog wel eens vaker voorbij kan komen. Tegelijk zijn sommige modellen/kleuren al wel uitverkocht. Staar je niet blind op Nike trouwens: andere merken zijn in de tussentijd ook serieus goed geworden in het maken van superschoenen en daarmee kun je met wat geluk voor nog minder geld superschoenen kopen. Zoals de Adidas Pro 4 voor ~€135 bij Zalando laatst.

Via wissel.nl kun je trouwens nog Nike cadeaubonnen kopen met 6% prijsverschil, op een prijs van €185 (Alphafly 3) is dat toch weer een tientje extra korting.
Thanks, dan wacht ik gewoon nog even. Eigenlijk wil ik ze ook gewoon passen, en dus langs een winkel gaan en daar kopen. Maar ja, als het 140 euro kan schelen...

• Korkss
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 21:48
Gisteren ook de 7 heuvelen gelopen. Mijn doel was rond de 1:20 toen ik me had ingeschreven. Helaas door het overlijden van mijn vader en een heel naar traject ervoor heb ik de afgelopen 3 maanden niet gelopen. Een week geleden nog gedacht om hem dan maar niet te lopen, maar toch gedaan (mijn pa zou trots zijn.)
Ik had dus helemaal geen tijd meer in mijn hoofd en hoopte dat ik binnen 1:45 zou kunnen finishen. De eerste 10km ging eigenlijk best soepel, maar hierdoor mezelf toch leeg gelopen en toen moest ik de laatste klim nog op. Hier eenmaal boven was ik echt leeg, wandelen ging door mijn hoofd, maar ineens dacht ik, wat zeik ik nou. Klap die bult af en naar de finish.
Dus op het tandvlees (hartslag letterlijk op 210bpm) door geklapt naar de finish. Daar zag ik dat ik een 1:37:40 had gelopen. Trotser kan ik niet zijn.
Nu lekker dat trainen weer oppakken en dan kom ik volgend jaar weer terug voor een sub 1:15 😄

Acer predator XB271HU - Ryzen 3700x -MSI Z270 PGC - MSI 2070 super - 32gb DDR4 - NZXT H700i - Seasonic 650W gold

• Stewie!
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 06:46

Stewie!

Keen must die!

Ik krijg net een mailtje van de Rome marathon met een upgrade aanbod wat ik nog nooit eerder heb gezien, voor 100 euro bovenop het hospitality pakket krijg je een:

" Personal pacer during the race "
en
" Choice of bib number (if available) "

Toch bijzonder als je voor dat geld pacers in kan zetten voor iedereen die die upgrade koopt.

[ Voor 16% gewijzigd door Stewie! op 17-11-2025 18:54 ]

• Stefangrp
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 07:08
Stewie! schreef op maandag 17 november 2025 @ 18:53:
Ik krijg net een mailtje van de Rome marathon met een upgrade aanbod wat ik nog nooit eerder heb gezien, voor 100 euro bovenop het hospitality pakket krijg je een:

" Personal pacer during the race "
en
" Choice of bib number (if available) "

Toch bijzonder als je voor dat geld pacers in kan zetten voor iedereen die die upgrade koopt.
Omgerekend in uurloon is dat niet veel nee haha.
Kun jij dat pakketje afnemen en ons laten weten hoe het zit? :P

• Secsytime

Secsytime

Automagisch

Personal pacer en dan aangeven dat je 2:10 gaat lopen 😂👌🏻

• Secsytime

Secsytime

Automagisch

Zelf gebruik ik de sleeves van compress sport, bevallen erg goed! Al gebruik ik ze alleen op long runs in marathon training.

• Hartloper
  • Registratie: Mei 2021
  • Laatst online: 22:18

Zelf ben ik een Herzog-man maar vrouw en dochter lopen met Stox. Net drie paar gekocht voor de prijs van 2 met Black Friday.

Voor de looprugzak zal ik een uitzondering zijn, ik heb nog nooit de waterzak gebruikt en ik gebruik ook niet de soft flasks. Ik steek gewoon een fles Aquarius of AA drink aan beide zijden vooraan. Supersimpel.

Dat drukkend gevoel op de borst heb ik ook al ervaren. Dus volgende keer die truc van @Slickk eens proberen om vooral aan de zijkant aan te spannen.

• Nick Name
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 23:10

Nick Name

SinFest!

Ik heb Stox en Herzog liggen, maar ben fan van de Herzog met een gelijkmatigere ondersteuning. Na een paar jaar zijn de Stox wat vorm kwijt, maar dat kan ook pech zijn (n=1).

Nog iemand toevallig ook de TT City Run gedaan afgelopen weekend? Het was een leuke ervaring om een rondje over het circuit te lopen en daarna door naar het centrum van Assen (al kon je ook een kortere variant doen, langer of zelfs een marathon). Het was een mooie loop met prima verzorging onderweg en aan het einde, maar de communicatie was rommelig (geen duidelijke startvakken per wave bijvoorbeeld en lange rijen voor het afhalen van startnummers) en het aantal wc's was wel heel droevig.

http://www.sinfest.net | Q: Does it ever get windy in Australia? I have never seen it rain on TV, so how do the plants grow? (UK) A: We import all plants fully grown and then just sit around watching them die

• L23
  • Registratie: Januari 2015

L23

Gisteren mijn eerste marathon gelopen, de TT Marathon. De start was op het TT Circuit waarbij er een rondje over het circuit werd gelopen. Daarna richting de Torenlaan in het centrum van Assen waar je na 10 kilometer al over de klaargezette finish kwam om vervolgens nog een rondje van 32 km te lopen langs Rolde (waar de eerste TT in 1925 werd georganiseerd) en Hooghalen (het circuit van 1926 tot en met 1954).

Leuke loop. Mijn doel was in principe gewoon uitlopen, maar ook geprobeerd rond de 4 uur te lopen. Ik ben gestart met een tempo van rond de 5:35 min/km wat ik tot 32 km heb kunnen volhouden. Het tempo ging vervolgens drastisch omlaag door opkomende kramp in de kuiten. Ik kon daardoor niet meer sneller dan een tempo van 7 a 8 min/km. Ook nog even een minuut stil gestaan toen de kramp er echt in schoot. Best een dramatische ervaring, de laatste 10 kilometers waren echt verschrikkelijk 😄 Eenmaal bij neergelegd was het ook wel vermakelijk moet ik zeggen.

Voel me vandaag op zich prima. Op de kramp in de kuiten na verder geen pijntjes tijdens de marathon en het verbaasde me dat ik nul blaren had. Spierpijn lijkt gedurende de dag wat toe te nemen, vooral opstaan en de trap aflopen gaat wat moeizaam :P Morgen rustig een 5 km loopje doen. Wel tof dat ik eindelijk een marathon gelopen heb, maar was wel een beetje hardloopevenementmoe. Komende tijd lekker het jaar uitlopen en pas in maart heb ik weer de Halve Marathon van Haren op de planning staan.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8ZDnQ1cLC7nAX-WR_5Ew1sHkL6I=/x800/filters:strip_exif()/f/image/Qnk6sChrIwLp036zEnOCazP2.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/cKfUxuRcUGbTQ7--l-nSlMJa8Jc=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/xmfGdTm71zGJ3LdfuFdCZo50.jpg?f=fotoalbum_large

• Slupor
  • Registratie: September 2018
  • Laatst online: 08:07
Wat een heerlijk evenement is de Zevenheuvelenloop toch! Het was mijn tweede editie en het was net zo'n geweldige ervaring als de eerste keer. De sfeer, het parcours, het bizarre aantal lopers en de diepte van het veld, waardoor je eigenlijk geen moment alleen loopt. Het weer zat goed mee, na wat gemiezer in de ochtend was het droog tijdens de wedstrijd, er stond niet te veel wind en het was 7 graden, vrijwel ideale omstandigheden dus en kort-kort was een prima keuze.

2 weken na m'n halve marathon PR en 5 weken na de marathon was er geen tijd geweest voor een specifieke voorbereiding, maar ik hoopte de goede vorm mee te nemen naar Nijmegen en te proberen opnieuw een PR te lopen. Vorig jaar liep ik hier 53:56, oftewel een pace van 3:36 min/km gemiddeld.
De eerste kilometer is het soms even slalommen, zoeken naar een plekje tussen de massa's lopers en het vinden van het juiste tempo. Daarna opent het veld zich en lukt het om goed door te lopen. Het begin is nog redelijk vlak en de eerste 2 km liep ik rond de 3:30/km met een effort die goed voelde voor een 15km. Daarna gaat de weg geleidelijk omhoog en verlies je automatisch wat tijd. De eerste 5km is voor bijna alle lopers dan ook de langzaamste vanwege de netto stijging van +- 50 meter. De 5km kwam ik door in 17:54, alsnog mooi op schema.
Daarna gaat het linksaf de Derdebaan op en volgen er een tweetal vlakkere kilometers, waarbij ik lekker kon doorlopen en het tempo weer richting de 3:30/km kon brengen. Je bent al bijna op de helft als je linksaf de Zevenheuvelenweg op draait en daarmee begint het zwaarste, maar misschien ook wel het mooiste stuk. Ik probeerde steady omhoog te lopen en omlaag de zwaartekracht het werk te laten doen. De heuveltjes bepalen daarbij voor een groot deel het tempo en op de snelste stukken in de afdaling liep ik tegen de 3:00/km, wat een heerlijk gevoel geeft dat! De 10 kilometer kwam ik door in 35:33, ik had dus nog wat tijd gewonnen en het zag er uitstekend uit. Je hebt dan eigenlijk nog maar 1 echte klim te gaan, maar dit is tegelijkertijd ook de zwaarste. Ik begon het toen echt zwaar te krijgen, maar dat hoort er ook bij in deze fase van de wedstrijd en ik wist dat het hierna vrijwel uitsluitend vals plat naar beneden zou gaan. Nog even alles geven in de laatste kilometers, die pijn doen maar ongemerkt ook hard gaan, ik liep hier weer ruim onder de 3:30/km. Toch zijn er altijd wel lopers die zich op het begin hebben ingehouden en de laatste kilometers echt naar beneden vliegen, maar dat zat er voor mij niet meer in. In de laatste paar honderd meter nog even aanzetten en daarmee kwam ik over de finish in 53:15 (officieel 3:33/km), 41 seconden sneller dan vorig jaar.
Dankzij de goede basis, dit jaar gelegd tijdens de 2 marathonblokken, lukte het dus zonder specifieke (heuvel) training om toch weer een mooi PR te lopen. Hiermee heb ik mezelf dit jaar op alle afstanden van de 5km t/m de marathon verbeterd. *O*

Erg leuk om te zien dat de Zevenheuvelenloop ook bij de Tweakers zo'n populaire wedstrijd is!

Linkje

Splits: Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/lMMD2uNGCvLjGpM-Fj9pU_v8rb4=/800x/filters:strip_exif()/f/image/rWMY8Dt7BLb1MB4Ycb0hytrm.png?f=fotoalbum_large

Strava

• L23

L23

Nick Name schreef op maandag 17 november 2025 @ 21:54:
Nog iemand toevallig ook de TT City Run gedaan afgelopen weekend? Het was een leuke ervaring om een rondje over het circuit te lopen en daarna door naar het centrum van Assen (al kon je ook een kortere variant doen, langer of zelfs een marathon). Het was een mooie loop met prima verzorging onderweg en aan het einde, maar de communicatie was rommelig (geen duidelijke startvakken per wave bijvoorbeeld en lange rijen voor het afhalen van startnummers) en het aantal wc's was wel heel droevig.
Ik vond de communicatie vooraf aan het evenement rommelig. De dag zelf was goed georganiseerd. Bij de marathon waren er iets van 850 deelnemers. Dat waren er een stuk minder dan de afstanden die in de middag zijn gestart. Ik hoorde mensen in mijn loopgroepje er ook al over klagen.

• Stefangrp
L23 schreef op maandag 17 november 2025 @ 22:01:
Gisteren mijn eerste marathon gelopen, de TT Marathon. De start was op het TT Circuit waarbij er een rondje over het circuit werd gelopen. Daarna richting de Torenlaan in het centrum van Assen waar je na 10 kilometer al over de klaargezette finish kwam om vervolgens nog een rondje van 32 km te lopen langs Rolde (waar de eerste TT in 1925 werd georganiseerd) en Hooghalen (het circuit van 1926 tot en met 1954).

Leuke loop. Mijn doel was in principe gewoon uitlopen, maar ook geprobeerd rond de 4 uur te lopen. Ik ben gestart met een tempo van rond de 5:35 min/km wat ik tot 32 km heb kunnen volhouden. Het tempo ging vervolgens drastisch omlaag door opkomende kramp in de kuiten. Ik kon daardoor niet meer sneller dan een tempo van 7 a 8 min/km. Ook nog even een minuut stil gestaan toen de kramp er echt in schoot. Best een dramatische ervaring, de laatste 10 kilometers waren echt verschrikkelijk 😄 Eenmaal bij neergelegd was het ook wel vermakelijk moet ik zeggen.

Voel me vandaag op zich prima. Op de kramp in de kuiten na verder geen pijntjes tijdens de marathon en het verbaasde me dat ik nul blaren had. Spierpijn lijkt gedurende de dag wat toe te nemen, vooral opstaan en de trap aflopen gaat wat moeizaam :P Morgen rustig een 5 km loopje doen. Wel tof dat ik eindelijk een marathon gelopen heb, maar was wel een beetje hardloopevenementmoe. Komende tijd lekker het jaar uitlopen en pas in maart heb ik weer de Halve Marathon van Haren op de planning staan.

[Afbeelding]

[Afbeelding]
heftige medaille :P

• InZane
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 20-11 18:14
XyS schreef op maandag 17 november 2025 @ 14:22:
En bedankt, paartje Vaporfly's besteld :+

• HenRun
  • Registratie: Augustus 2022
  • Laatst online: 07:43
L23 schreef op maandag 17 november 2025 @ 22:01:
Ai dat moet pittig zijn geweest. Blijkt maar weer eens hoe verschillend die laatste marathon-kilometers worden verteerd. Jij hebt toch serieus getraind inclusief lánge duurlopen. Het maakt mij wel wat meer huiverig zelf ooit zo'n monster te bedwingen. Op basis van mijn, met jou vergelijkbare, halve marathon tijden (maar een langzamere 10km), zou ik op 5:15-5:20 willen vertrekken in de hoop dit volledig minimaal vast te kunnen houden. Sterk de vraag of dat verstandig is.

• L23

L23

HenRun schreef op dinsdag 18 november 2025 @ 07:45:
[...]

Ai dat moet pittig zijn geweest. Blijkt maar weer eens hoe verschillend die laatste marathon-kilometers worden verteerd. Jij hebt toch serieus getraind inclusief lánge duurlopen. Het maakt mij wel wat meer huiverig zelf ooit zo'n monster te bedwingen. Op basis van mijn, met jou vergelijkbare, halve marathon tijden (maar een langzamere 10km), zou ik op 5:15-5:20 willen vertrekken in de hoop dit volledig minimaal vast te kunnen houden. Sterk de vraag of dat verstandig is.
Ik zou niet teveel vergelijken hoor. Er zijn zoveel factoren waardoor het op de dag zelf toch anders kan gaan dan gepland. De voorbereiding vond ik inderdaad goed gaan. Het was afgelopen weekend een stuk kouder dan de weken ervoor. Ik denk dat de kramp in de kuiten voornamelijk door de kou kwam. Een probleem die ik nog niet ervaren had tijdens het trainen met rustige lange duurlopen. Nu ik erop terug kijk zou ik zelf investeren in betere/warmere hardloopkleding. Dan was de kramp denk ik in ieder geval pas later en in mindere mate opgetreden. Ik ben weer een ervaring rijker.

• Secsytime

Secsytime

Automagisch

InZane schreef op maandag 17 november 2025 @ 22:49:
[...]

En bedankt, paartje Vaporfly's besteld :+
Tsjah, die hoor je eigenlijk te testen voor een marathon he >:)

• Juancho
Ik wil heel graag met een BF-achtige deal deze nog kopen:

https://www.runningdirect...nd-heren-ji1224?size=5985

En ook specifiek in die kleur, lijkt me handig voor de winter (ik had de groene die ook erg mooi zijn, maar wat meer voor het voorjaar/zomer is). Ik kan deze helaas nog niet vinden in mijn maat 42 2/3 en dan voor minder dan €150. Mocht iemand ze nog tegenkomen... let me know!

• InZane
Secsytime schreef op dinsdag 18 november 2025 @ 10:47:
[...]

Tsjah, die hoor je eigenlijk te testen voor een marathon he >:)
Heb geen marathon in de planning, maar wie weet :P

De 10 mijl bij de Midwinter Marathon en de CPC staan in ieder geval al vast.
En de Wisent Wintertrail eind van het jaar ook btw, maar om die nou op Vaporfly's te gaan doen :+

• kwakke01
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 19-11 16:06

kwakke01

Koga / Canon / Diablo 4ever

Sleehond schreef op zondag 16 november 2025 @ 21:38:
Van het weekend voor het eerst in m’n leven 10 kilometer gelopen, haha voor mij best een Mijlpaaltje!

Voelde best prima. Wel beetje last van m’n beiden hielen, denk toch iets teveel klim erin gehad ook.

Nu op zoek naar een goede hardloop horloge, 1 die er ook nog beetje leuk uitziet. Ik denk aan de Garmin Venu 4
Horloges zijn héél afhankelijk van wat je ermee wil doen; wil je er 1 voor dagelijks gebruik en óók je loopjes registreren? wil je hem alleen voor het sporten en de data uitlezen in een dedicated app?

ikzelf draag mijn horloge elke dag, dus ook op het werk, en heb het liefst een horloge dat er niet meteen uitziet als een sporthorloge. Ben ingestapt met de Huawei GT2, en via de GT2 PRO, 3PRO nu op de 5PRO aanbeland. deze bevalt voor mij heel goed; netjes horloge wat nét voldoende data geeft voor de recreatieve loper (IMHO). Heb op de expo in Amsterdam vorige maand nog wel verlekkerd staan kijken naar de neiuwe Polar horloges; met name het Vantage model sprak me aan; de GRIT x2 vond ik te massief (ook als is hij qua grootte net zo groot als 'mijn' GT5 PRO. de Garmins zijn voor mij nét te veel SPORThorloge, en de Venu-modellen net weer te wéinig horloge :) heb de Garmin venu overigens wél aan mn dochter aangesmeerd, want die vond dat gewoon een mooi horloge ;) dus zoals gezegd; boven alles een kwestie van smaak en wat je ermee wil; een loopje registreren kunnen ze allemaal!

https://www.strava.com/athletes/3141922 http://www.diabloprogress.com/player/gotkwakke-2365 http://eu.battle.net/d3/en/profile/GoTKwakke-2365/hero/74145410

• Davem3
  • Registratie: Oktober 2022
  • Laatst online: 22:30
L23 schreef op dinsdag 18 november 2025 @ 10:34:
[...]

Ik zou niet teveel vergelijken hoor. Er zijn zoveel factoren waardoor het op de dag zelf toch anders kan gaan dan gepland. De voorbereiding vond ik inderdaad goed gaan. Het was afgelopen weekend een stuk kouder dan de weken ervoor. Ik denk dat de kramp in de kuiten voornamelijk door de kou kwam. Een probleem die ik nog niet ervaren had tijdens het trainen met rustige lange duurlopen. Nu ik erop terug kijk zou ik zelf investeren in betere/warmere hardloopkleding. Dan was de kramp denk ik in ieder geval pas later en in mindere mate opgetreden. Ik ben weer een ervaring rijker.
Denk eerder dat de kramp is gekomen door te weinig drinken

Zelf ook de TT Marathon gelopen zelf een pr gelopen 3:55

Ik had zelf drinken bij mij voor 30km
Maar ik vond dat er weinig verzorgings posten waren
Tevens alleen water en geen isotonen drank

Denk ook dat we nog wel even in het zelfde groepje hebben gelopen weet niet welk nummer je had

Voor de marathon
Geen controle
Vond de organisatie niet goed op veel punten weinig wcs bij de start weinig verzorgingsposten
Pacer voor de 4:00 waren erg wisselen met snelheid dat ik had hier moet ik gauw achter weg
Parcours was te kort 200 meter bij mij bij andere andere was om mij heen was tussen de 50 en 150 meter
Terwijl ik anders 1 kilometer meer heb bij de marathon was mijn 8ste

De city run
Geen idee wat iedereen deed
Alles gemengd voor hek te wachten en niemand wist hoe het kwam
Totaal geen controle stond op gegeven moment op het startvlak met mijn vrouw zonder dat ik een nummer had
Helft was al weg en er kwamen nog mensen aan die moesten beginnen omdat ze in de file stonden en het terrein niet op konden komen
Vervolgens komt er een oud mannetje die weer een lint over de baan willen doen terwijl alle lopers nog een rondje over de baan moest maken
Dus was niet op orde had het idee dat het hun over de schoenen liep
Omdat ze de schade wilden beperkt vandaar ook veel meer kaarten

Maar veder was de marathon erg mooi

Gr dave

• Sleehond
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 20:27
kwakke01 schreef op dinsdag 18 november 2025 @ 13:54:
[...]

Horloges zijn héél afhankelijk van wat je ermee wil doen; wil je er 1 voor dagelijks gebruik en óók je loopjes registreren? wil je hem alleen voor het sporten en de data uitlezen in een dedicated app?

ikzelf draag mijn horloge elke dag, dus ook op het werk, en heb het liefst een horloge dat er niet meteen uitziet als een sporthorloge. Ben ingestapt met de Huawei GT2, en via de GT2 PRO, 3PRO nu op de 5PRO aanbeland. deze bevalt voor mij heel goed; netjes horloge wat nét voldoende data geeft voor de recreatieve loper (IMHO). Heb op de expo in Amsterdam vorige maand nog wel verlekkerd staan kijken naar de neiuwe Polar horloges; met name het Vantage model sprak me aan; de GRIT x2 vond ik te massief (ook als is hij qua grootte net zo groot als 'mijn' GT5 PRO. de Garmins zijn voor mij nét te veel SPORThorloge, en de Venu-modellen net weer te wéinig horloge :) heb de Garmin venu overigens wél aan mn dochter aangesmeerd, want die vond dat gewoon een mooi horloge ;) dus zoals gezegd; boven alles een kwestie van smaak en wat je ermee wil; een loopje registreren kunnen ze allemaal!
Helemaal helder, dank voor je reactie!

En klopt, ik wil gewoon een horloge die er ook goed uitziet en die ik lekker elke dag kan dragen ook gewoon als horloge. Zodoende kwam ik nu beetje op de Venu 4 uit.

Vraag me alleen af, zal Garmin ook met Black Friday nog in actie komen? En de Venu 4 is daar wellicht te nieuw voor, dus vraag me af of het zin heeft dat ik wacht met aanschaffen?

• maartend
Iemand ervaring met het 14 kilometer schema? En?

• L23

L23

Davem3 schreef op dinsdag 18 november 2025 @ 18:55:
[...]

Denk eerder dat de kramp is gekomen door te weinig drinken

Zelf ook de TT Marathon gelopen zelf een pr gelopen 3:55

Ik had zelf drinken bij mij voor 30km
Maar ik vond dat er weinig verzorgings posten waren
Tevens alleen water en geen isotonen drank

Denk ook dat we nog wel even in het zelfde groepje hebben gelopen weet niet welk nummer je had

Voor de marathon
Geen controle
Vond de organisatie niet goed op veel punten weinig wcs bij de start weinig verzorgingsposten
Pacer voor de 4:00 waren erg wisselen met snelheid dat ik had hier moet ik gauw achter weg
Parcours was te kort 200 meter bij mij bij andere andere was om mij heen was tussen de 50 en 150 meter
Terwijl ik anders 1 kilometer meer heb bij de marathon was mijn 8ste

De city run
Geen idee wat iedereen deed
Alles gemengd voor hek te wachten en niemand wist hoe het kwam
Totaal geen controle stond op gegeven moment op het startvlak met mijn vrouw zonder dat ik een nummer had
Helft was al weg en er kwamen nog mensen aan die moesten beginnen omdat ze in de file stonden en het terrein niet op konden komen
Vervolgens komt er een oud mannetje die weer een lint over de baan willen doen terwijl alle lopers nog een rondje over de baan moest maken
Dus was niet op orde had het idee dat het hun over de schoenen liep
Omdat ze de schade wilden beperkt vandaar ook veel meer kaarten

Maar veder was de marathon erg mooi

Gr dave
Wellicht speelt dat mee, maar ik denk toch voornamelijk de kou als ik terugkijk hoe ik gekleed was. Ik had een halve liter isotone sportdrank mee en daarna steeds een flesje water gepakt bij de verzorgingsposten als het drinken op was. Toch wel specifiek gelet op voeding en drinken. Het was wel minder fijn dat het water aardig koud was viel me op. Af en toe ook een banaan gepakt, maar die mochten van mij rijper. De energiegels vond ik prima, maar die had je alleen bij de laatste twee verzorgingsposten.

Ik had van te voren al besloten niet met de 4 uur pacers mee te lopen. Ik wou mijn eigen gang kunnen gaan en het leek me mogelijk ook niet handig als je met een hele groep bij een verzorgingspost aankomt. Wel heel pijnlijk toen ze me in de laatste 10 kilometers inhaalden. Ik heb mijn smartwatch ietsje eerder gestart, dus toen ik over de finish kwam had ik een marathon afstand gelopen. Al eerder meegemaakt dat Strava mijn 10 km PR niet meetelde omdat het 9,99 km was...

Ik herken de problemen die je noemt al heb ik ze zelf niet zo ervaren. Ik had een busticket gekocht en de bus vertrok om 7:10 vanaf Station Assen. 10 minuten later al op het TT Circuit. Ik was daardoor ruim voor de drukte aanwezig en kon rustig naar de wc etc.

Ik vond het ook een mooie route. Mooie tijd heb je gelopen. Heb je nou ook nog in de middag met je vrouw gelopen of toch weer uit dat startvak gegaan? :P

• Stefangrp
Mag ik een beroep doen op jullie collectieve slimheid?
Ik zoek een voorjaars marathon met beetje snel parcours (liefst dus vlak), aan te rijden met de auto (buitenland mag dus wel), die wel groot is maar nog niet uitverkocht. Stadsmarathon ofzo, beetje leuke route vind ik ook belangrijk. Kan ik nog een beetje de toerist uithangen tijdens het lopen *O*

Ik kom zelf niet verder dan Milaan, Praag, Utrecht en Dusseldorf.
Ervaringen met deze marathons, en/of andere tips?

• Davem3
  • Registratie: Oktober 2022
  • Laatst online: 22:30
L23 schreef op dinsdag 18 november 2025 @ 20:29:
[...]

Wellicht speelt dat mee, maar ik denk toch voornamelijk de kou als ik terugkijk hoe ik gekleed was. Ik had een halve liter isotone sportdrank mee en daarna steeds een flesje water gepakt bij de verzorgingsposten als het drinken op was. Toch wel specifiek gelet op voeding en drinken. Het was wel minder fijn dat het water aardig koud was viel me op. Af en toe ook een banaan gepakt, maar die mochten van mij rijper. De energiegels vond ik prima, maar die had je alleen bij de laatste twee verzorgingsposten.

Ik had van te voren al besloten niet met de 4 uur pacers mee te lopen. Ik wou mijn eigen gang kunnen gaan en het leek me mogelijk ook niet handig als je met een hele groep bij een verzorgingspost aankomt. Wel heel pijnlijk toen ze me in de laatste 10 kilometers inhaalden. Ik heb mijn smartwatch ietsje eerder gestart, dus toen ik over de finish kwam had ik een marathon afstand gelopen. Al eerder meegemaakt dat Strava mijn 10 km PR niet meetelde omdat het 9,99 km was...

Ik herken de problemen die je noemt al heb ik ze zelf niet zo ervaren. Ik had een busticket gekocht en de bus vertrok om 7:10 vanaf Station Assen. 10 minuten later al op het TT Circuit. Ik was daardoor ruim voor de drukte aanwezig en kon rustig naar de wc etc.

Ik vond het ook een mooie route. Mooie tijd heb je gelopen. Heb je nou ook nog in de middag met je vrouw gelopen of toch weer uit dat startvak gegaan? :P
Ik liep zelf in korte broek en T-shirt (dun doorzichtig)
Vond de temperatuur wel goed (kom ook uit echt hoge noorden)

S ochtends was wel goed aan te rijden alleen te weinig wc vond ik

Ik wou wel met de vrouw mee lopen alleen wilde ze niet dat ik met haar liep
Word ze op gejaagd vind ze
En we waren ook bang dat het terug na de tt gaos ging worden met bussen
Dus ik moest van haar met de auto
Was op zich nog fit genoeg vonden ik ook mijn mede lopers van de marathon die ik op sleeptouw had konen er niet bij dat ik nog zo fit was ( was de eerste keer dat zo fit was van de 8 marathon )
Heb voor mij zelf x aantal aangepast en is erg goed bevallen zat op 100a110 gram koolhydraten per uur
En zon kleine 2,5 liter vocht op

• kepler
maartend schreef op dinsdag 18 november 2025 @ 19:51:
Iemand ervaring met het 14 kilometer schema? En?
Ja, ik heb er twee marathons mee gelopen. Prima voor als je al ooit een marathon hebt gelopen, en je niet perse voor een PR wil gaan.

Vriend die hetzelfde schema aanhield voor dezelfde marathon, die was minder succesvol :D Resultaat kan variëren dus :P

• Hartloper
Stefangrp schreef op dinsdag 18 november 2025 @ 20:37:
Ik zoek een voorjaars marathon met beetje snel parcours (liefst dus vlak), aan te rijden met de auto (buitenland mag dus wel), die wel groot is maar nog niet uitverkocht. Stadsmarathon ofzo, beetje leuke route vind ik ook belangrijk. Kan ik nog een beetje de toerist uithangen tijdens het lopen *O*

Gent.
Hamburg.
Barcelona.

• Stefangrp
Hamburg is uitverkocht. Barcelona is tot mijn verbazing redelijk vlak! Optie voor in het achterhoofd.

Maar Praag is precies mooi laatste weekend van de meivakantie zie ik. Leuk de-tourtje op weg naar huis vanuit Italië _/-\o_
En vrouwlief vind Praag ook leuk. "oh ja doe maar!"

Shit, nu staat niks meer in de weg om daadwerkelijk in te schrijven :9 :X
Nog effe nachtje over slapen hoorrrrr O-)

• kwakke01

kwakke01

gister gelopen om even het werk van me af te lopen; was het hele weekend bezig geweest om iets af te krijgen en nog was het niet naar mn zin; even hoofd leeg maken dus, maar merkte dat de weinige nachtrust icm een latent griepje er aardig inhakten. hartslag was al vanaf het begin 10bpm hoger dan normaal, en ik had niet het gevoel dat ik er echt vat op kreeg; na 3 1/2 km maar rechtsomkeer gegaan om een nachtje goed slapen te pakken. Vandaag weer een stukje wezen lopen, en dat ging een stuk beter. nog steeds snip-verkouden, maar wel een goed nacht gemaakt dus kon ik het lopen een stuk beter handelen. Rustig begonnen en de hartslag steeg/daalde keurig mee met de intensiteit, al was ie nog iets hoger dan dat ik zou willen. al met al lekker 10km weggetrapt, waarmee het totaal voor dit jaar op 988km staat. Dit wordt dus het eerste kalenderjaar dat ik daadwerkelijk 10³km ga lopen. heb al wel eerder 1000km gelopen in een 12-maands periode, maar nog nooit in 1 kalenderjaar; nog 12 km :)

https://www.strava.com/athletes/3141922 http://www.diabloprogress.com/player/gotkwakke-2365 http://eu.battle.net/d3/en/profile/GoTKwakke-2365/hero/74145410

• sanniep9
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 23:44
Stefangrp schreef op dinsdag 18 november 2025 @ 22:44:
[...]
Maar Praag is precies mooi laatste weekend van de meivakantie zie ik. Leuk de-tourtje op weg naar huis vanuit Italië _/-\o_
En vrouwlief vind Praag ook leuk. "oh ja doe maar!"

Shit, nu staat niks meer in de weg om daadwerkelijk in te schrijven :9 :X
Nog effe nachtje over slapen hoorrrrr O-)
Ik heb Praag vorig jaar gelopen (letterlijk :+ )
https://gathering.tweaker...message/78911732#78911732

• Sport_Life
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 07:47

Sport_Life

Solvitur ambulando

Ik zat met hetzelfde dilemma waarbij ik mezelf ook wilde beperken door met de trein (of auto) te gaan ipv (weer) t vliegtuig.
Het is uiteindelijk Leiden geworden :+, niet echt heel inspirerende omgeving maar wel snel en goed aan te rijden :).
Daarnaast wil ik me focussen op een snelle halve marathon (<1:25), daar is gelukkig meer keuze in.

PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 8kW 3fase | A+++ | Zappi v2.1

• PatrickPR
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 20-11 14:19
Leuk om te lezen dat zo veel Tweakers meedoen met de Zevenheuvelenloop.

Zelf doe ik al een aantal jaren zowel de Zevenheuvelennacht (7km) als de Zevenheuvelenloop (15km). Ik ben ooit begonnen met de 7H-nacht, en vind die veel te leuk om te laten schieten. Oké, ik moet wat reserve houden voor de 7H-loop, en die tijd kan ongetwijfeld strakker als ik alleen de zondag loop.

7H-nacht
De start was om 19.00 uur, ik stond in startvak geel. Het weer was uitstekend, niet te koud, droog en geen wind. Daarvoor had het nog licht gedruppeld, maar met de start was het droog. De sfeer, het hardlopen in het donker, de muziek en de lichteffecten op het parcour maken dit voor mij echt een ervaring (regelmatig kippenvel gehad). Laatste kilometers omlaag gingen behoorlijk hard, finishtijd was 33:06. Wat me wel tegenzat was dat iedereen echt vlak na de finish meteen stil ging staan, even lekker uitlopen zit er niet in.

7H-loop
Ik moest starten in startvak bruin. Die start is rond 13:28 dus altijd even afwegen hoe vroeg ik naar het startvak ga om warm te lopen en de tijd die je in het vak stil staat om te wachten tot de start. Ondanks dat het vrij fris aanvoelde viel het mee. Eerste kilometers niet te hard gegaan om niet al kapot te zijn voor kilometers 3-5. De drankpost op de Derdebaan was vervelend, het is daar smal en het aannemen ging wat traag waardoor ik een duw in mijn rug kreeg. Niet echt spannend, maar voor mij wel een signaal dat de limiet qua drukte wel is bereikt. Daarna de heuvels lekker vlot gepakt, en extra tempo bij het omlaag gaan. De tweede drankpost had de nieuwe bekers, die zijn echt super handig. Door het tuitje krijg je veel meer binnen en knoei je veel minder. Geslaagde proef wat mij betreft, mogen ze bij meer hardloopevenementen gaan toepassen. De klim op de Postweg ging ook soepel. Daarna is het weer hard omlaag naar de finish. Finishtijd was 1:16:35, en wederom ging iedereen enkele meters na de finish meteen stil staan, heel irritant als je daar zo hard aankomt. Achteraf gezien had ik heuvelop wat harder kunnen aanzetten, maar ik ben tevreden met mijn tijd. Ook had ik prima kort-kort kunnen dragen in plaats van korte mouwen en lange broek.

Volgend jaar weer. Ik hoop alleen dat de organisatie het aantal deelnemers stabiel gaat houden. Ik vind persoonlijk dat met name de toestroom (drukte in treinen bijv.) voor zowel de 7H-nacht als de 7H-loop wel aan de max capaciteit zit, en ook de drukte rondom het Keizer Karelplein en het start/finish-gebied is voor mij de max (omkleden in parkeergarages bijv.). Voor de rest heb ik me weer goed vermaakt.

• uFx
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 20-11 14:06

uFx

Natuurlijk de Blackpool Marathon. Heerlijke stad, echt Engels, en theoretisch met de auto te doen ;) Helaas is de marathon 2x een rondje.

Dit is overigens geen serieuze tip maar het is wel een leuke locatie!

I'm gonna architect a world of pain all over your candy ass

• Kaasdipje
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 20-11 16:02
Ik heb gisteravond mijn PR op de 5KM met ruim 2 minuten verbeterd.

Ik merk dat ik best wel lekker ga op deze koude temperaturen. In de zomer heb ik naar mijn gevoel gewoon veel last van de hitte. Maandag was ik wezen padellen dus ik voelde mijn beentjes nog wel een beetje, maar ik wilde gisteren per se lopen. Maar ik had geen zin om ruim een uur te lopen. Ik besloot om mijn 5K te verbeteren en gelijk een ambitieus doel te stellen.

5K in 25 minuten. Mooi snel weer terug in het warme huis. Mijn record op dat moment was 26:43.

Gelijk met een redelijk tempo begonnen, goede muziek er op en gaan. Ik had het gevoel dat ik compleet instortte qua tijd rond de 3e kilometer, maar het horloge vertelde me dat het meeviel. En dat was een tempo dat ik nog wel even vol kon houden.

Enorm veel respect voor de mensen die dit (en nog veel sneller) constant vol kunnen houden. Dit was voor mij wel het maximale wat op dit moment mogelijk is. Vandaag een dagje rust en morgen weer (op een langzamer tempo) mijn afstanden trainen.

https://www.strava.com/activities/16499015650

• PaulC
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 20-11 18:46
Kaasdipje schreef op woensdag 19 november 2025 @ 09:21:
Enorm veel respect voor de mensen die dit (en nog veel sneller) constant vol kunnen houden. Dit was voor mij wel het maximale wat op dit moment mogelijk is. Vandaag een dagje rust en morgen weer (op een langzamer tempo) mijn afstanden trainen.
Probeer niet te vergelijken met anderen, maar alleen met jezelf.
Gaat jouw conditie erop vooruit ? Fantastisch!
Deze groep is sowieso al positief biased tov de gemiddelde 90% die niet loopt of zelfs de 5km lopen niet lukt.
Vergelijken met anderen heeft ook weinig zin zonder hun training/leeftijd/gewicht/aanleg te kennen.
Er zitten hier vermoedelijk lopers tussen van 30 met 10 jaar intensieve looptraining maar ook 60+'ers die occasioneel een rondje lopen met 100kg gewicht of een medische aandoening.
Gewoon je eigen vooruitgang bekijken zonder jezelf in de blessures te lopen of alleen maar PR's nastreven maakt je al een gezondere fittere medemens dan 90% van de bevolking. :)

• InZane
Kaasdipje schreef op woensdag 19 november 2025 @ 09:21:
Wedden dat je bij een echte wedstrijd nóg harder gaat? ;)

Ennuh.. Ik hoop dat je wel iets van een warming up hebt gedaan vooraf.

• Kaasdipje
InZane schreef op woensdag 19 november 2025 @ 10:56:
[...]

Wedden dat je bij een echte wedstrijd nóg harder gaat? ;)

Ennuh.. Ik hoop dat je wel iets van een warming up hebt gedaan vooraf.
Haha nou ik heb dus 1x een halve marathon gedaan (5 oktober) en daar was ik dus vrij conservatief bezig. Vooral bang dat ik op het einde gewoon niks meer zou hebben.

Ja, kleine warming up wel gedaan, niet heel veel. Loop altijd een kort stukje en daar schud ik vooral de knieën een beetje wakker. :+

• Stefangrp
Eens met PaulC.
Ik heb die gesprekken thuis ook, mijn vriendin zit vooral in de gym -> Hyrox doen -> ohja shit dat is ook hardlopen. Dus die is ook net begonnen daarmee.
Kwam gister trots thuis dat ze 3,5 km in een half uur hardlopend had volgehouden. En die laat ik vooral ook niet met mijzelf vergelijken (ik heb altijd gesport, nu dik 15 jaar aan het hardlopen). Dus ja ik loop 2x zo snel.
Maar toen ik ermee begon was ik ook apetrots als ik 5km aan 1 stuk volhield.

Er is altijd wel iemand sneller/langer/harder, dus je daarmee vergelijken heeft geen zin. Het enige wat nut heeft, is vergelijken met jezelf maar dan x tijd terug. Boek je progressie, dan zit je goed.

• Kaasdipje
Het is ook niet per se vergelijken met anderen hoor. Ik gaf meer aan dat ik respect heb voor de mensen die het doen (sneller lopen). Dat is alles.

Ik ben ook vooral met eigen progressie bezig. En ook nu is de ene avond drama en de andere avond gaat alles prima, dat hou je toch.

• karazz
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 20-11 12:49
Stefangrp schreef op woensdag 19 november 2025 @ 11:14:
Eens met PaulC.
Ik heb die gesprekken thuis ook, mijn vriendin zit vooral in de gym -> Hyrox doen -> ohja shit dat is ook hardlopen. Dus die is ook net begonnen daarmee.
Kwam gister trots thuis dat ze 3,5 km in een half uur hardlopend had volgehouden. En die laat ik vooral ook niet met mijzelf vergelijken (ik heb altijd gesport, nu dik 15 jaar aan het hardlopen). Dus ja ik loop 2x zo snel.
Maar toen ik ermee begon was ik ook apetrots als ik 5km aan 1 stuk volhield.

Er is altijd wel iemand sneller/langer/harder, dus je daarmee vergelijken heeft geen zin. Het enige wat nut heeft, is vergelijken met jezelf maar dan x tijd terug. Boek je progressie, dan zit je goed.
Het ding met vergelijken (niet alleen hardlopen, zie heel de influencer-trend van de afgelopen jaren) is dat mensen doorgaans alleen met mensen vergelijken die sneller/beter/sterker/mooier/etc. zijn en dan ontevreden zijn over eigen restultaat. Terwijl er, om maar wel even in het hardlopen te blijven, juist meer dan genoeg mensen langzamer zijn dan jouw laatste prestatie waar je dus juist trots op mag zijn.

En inderdaad, het beste kun je met jezelf vergelijken. Progressie is sowieso iets waar je trots op mag zijn en gelukkig ook nog iets is wat bij de meeste naar meer smaakt :9

• MiKeZZa
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 22:42
Standaarddiscussie hier, maar ik snap het wel. Zit zelf ook in het langzamere deel van dit topic (en daarmee dus in het snellere deel van NL). Maar als je 6 minuten per km loopt voelt iemand die 4 minuten per km loopt wel alsof die op een andere sport zit ;) Dus ik snap het wel, ondanks dat je puur naar jezelf zou moeten kijken. Zo werkt het brein nou eenmaal niet.

• kepler
Maar als het goed is voelt het voor iedereen even zwaar als je je maximale tempo loopt in een race. Of je nu 3.30 per km loop, of 6.00 per km. Je levert een maximale inspanning voor wat je lichaam aan kan op dat moment, dus dat is voor iedereen een even goede prestatie :D Dat is het mooie aan duursporten zoals hardlopen.

En uiteindelijk is er maar 1 iemand die het snelste is op een afstand, dus voor de rest geldt dat er altijd iemand sneller is ;)

[ Voor 17% gewijzigd door kepler op 19-11-2025 12:27 ]

• ElPaco
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 20-11 15:51
Kleine tip voor degene die graag willen zien wat hun progressie is, intervals.icu kan hier een mooie grafiek voor maken (tempo). Ik heb op die site het zo ingericht dat mijn seizoenen gewoon de jaren zijn. Vervolgens kan je je tempo per afstand over ieder seizoen tegen elkaar afzetten.
Bij mij ziet dat er nu zo uit:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qSINIohSufhf6gQciXuWXXpYpHk=/800x/filters:strip_exif()/f/image/hcUIp4ckmDmXKoqTs71kDJcY.png?f=fotoalbum_large
Zeker als je net begint is het makkelijk om te vergeten hoe groot je progressie is. Ik kan dus ook makkelijk zien dat ik vooralsnog ieder jaar mijn langste run ongeveer verdubbelt heb ten opzichte van het jaar ervoor. Ook is het leuk om te zien dat waar je eerst kapot op ging op een korte afstand nu eenvoudig op een veelvoud van die afstand lukt.

WoT stats

• kwakke01

kwakke01

ElPaco schreef op woensdag 19 november 2025 @ 15:23:
Kleine tip voor degene die graag willen zien wat hun progressie is, intervals.icu kan hier een mooie grafiek voor maken (tempo). Ik heb op die site het zo ingericht dat mijn seizoenen gewoon de jaren zijn. Vervolgens kan je je tempo per afstand over ieder seizoen tegen elkaar afzetten.
Bij mij ziet dat er nu zo uit:
..
oe, nice; ik gebruik nu de Elevation-yearly progressions overzichten van strava (extension) maar had daar nog niet de trend-informatie per afstand in ontdekt; dit is daarop dus een mooie toevoeging :)
en zoals menigeen voor mij ook al heeft gezeegd hier; als ik anderen tijden zie posten kan ik daar alleen maar respect voor hebben en me afvragen waar ze in hemelsnaam de tijd (en motivatie) vandaan halen om zoveel te trainen. chapeau!! geen scheve gezichten dus, alleen maar respect! en blij zijn met je eigen progressie & ontwikkeling. als ik nu naar mijn eigen marathon kijk (n=1) snap ik al niet eens meer hoe ik dat geflikt heb :?
maar goed; gewoon weer oppakken waar ik gebleven was, en proberen rustig(!) de kilometers weg te tikken...Easy does it!

• nogeeninlog
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 03:36
Zondag heb ik ook meegedaan aan de zevenheuvelenloop. Twee jaar geleden liep ik, na een medisch akkefietje, met verrassend gemak 1:01:59. Sindsdien droom ik ervan om binnen het uur te lopen.
Vorig jaar had ik een achillespeesblrssure, die mij tot afgelopen zomer heeft geteisterd. Daarna ging het goed, tot ik in augustus een hamstringprobleem kreeg. Mijn voorbereiding was dus verre van optimaal.
Mijn plan was om achter een clublid aan te lopen, hij zou vrijwel zeker onder het uur duiken en bij de training kon ik hem bijhouden. Maar in het startvak kon ik hem niet vinden.
Ook had ik de te lopen rondetijden genoteerd, maar dat schema had ik thuis laten liggen. Ik stond dus met nogal wat onzekerheden aan de start. Een ding wist ik nog, de eerste twee kilometer moesten binnen vier minuten.

En dat lukte, 3:56 en 3.59. Maar dat ging niet ontspannen genoeg.
Toch nog doorgezet, de volgende gingen in 4:06, 4:07 en4:20. Heel aardig, maar het kostte teveel moeite.
Daarom iets gas terug genomen, en zo bleef het zwaar genoeg.

Bij kilometer 12 zag ik dat een PR er nog in zat, dus heb ik daarop ingezet. Zo hard mogelijk afgedaald, wanneer je moe bent, dan is dat een stuk zwaarder. In de laatste halve kilometer versnel d en over de streep gekomen in 1:01:33. Een PR en daar ben ik tevreden mee.

• TheOmen
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 08:08
nogeeninlog schreef op woensdag 19 november 2025 @ 16:27:
Een ding wist ik nog, de eerste twee kilometer moesten binnen vier minuten.
Ik lees dit en denk....hoe dan?!....
maar het was vier minuten per kilometer |:(

:+

Running is nothing more than a series of arguments between the part of your brain that wants to stop and the part that wants to keep going.

• Don Juansen
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 22:41
d_star schreef op zaterdag 8 november 2025 @ 21:50:
Geen idee wat je week volume is, maar gezien je er al sinds januari op loopt: zijn ze niet al een beetje richting einde levensduur?
Ik zit 'pas' op 700km met die New Balance, weekvolume ging nog alle kanten op tot paar maand geleden. :+
Inmiddels train ik 3x per week, 2x duurlopen en 1x loopgroep bij lokale AV - daarmee zit ik op ~ 35km per week.
Sport_Life schreef op zaterdag 8 november 2025 @ 22:54:
Is heel persoonlijk. Nike en Saucony zitten mij altijd goed dus die bestel ik blind op internet zodra ze in de aanbieding zijn.
Zodra je weet welk merk/type je bevalt kun je ze steeds opnieuw kopen. Ik krijg jaarlijks een sportbudget van mijn werkgever en die kan ik ieder jaar mooi vol krijgen ;)
Haha, dat geloof ik direct, sportbudget/DI-budget is hier dit jaar naar een Fenix 7 Pro gegaan :9
Heb met een kadobon paartje Asics Novablast 5 voor €80 in maat 45 gekocht - zelfde maat als huidige NB trainers - hopelijk is die pasvorm vergelijkbaar.
dt_swiss schreef op zaterdag 8 november 2025 @ 21:59:Ik ben fan van runrepeat.com. Lekker veel data!
Goeie tip! Uiteindelijk op basis van die site de Novablast 5 gekozen. :*)

Inmiddels lid van de AV en hopelijk goede daily trainers gekocht tijd voor paar goede wedstrijdschoenen. Ik twijfel tussen de Vaporfly 4 (alles t/m halve marathon) of Alphafly 3 (halve marathon en marathon focus). Iemand hier met fijn gevoel de marathon op Vaporfly 4 gelopen? Sowieso wel handig ze dan eerst eens ergens te passen.

Doelen voor 2026 zijn nu met potlood 3x halve marathon (ergens in jan/feb, april/mei, sept) en een toffe eerste marathon (okt/nov). Welke wedstrijden het precies worden is nog ff puzzelen, want ik geniet toch meer van natuur dan rondje stad en Amsterdam hoeft dan niet perse. Misschien is de Kustmarathon Zoutelande wel wat...

[ Voor 4% gewijzigd door Don Juansen op 19-11-2025 17:14 ]

• MiKeZZa
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 22:42
kepler schreef op woensdag 19 november 2025 @ 12:26:
Maar als het goed is voelt het voor iedereen even zwaar als je je maximale tempo loopt in een race. Of je nu 3.30 per km loop, of 6.00 per km. Je levert een maximale inspanning voor wat je lichaam aan kan op dat moment, dus dat is voor iedereen een even goede prestatie :D Dat is het mooie aan duursporten zoals hardlopen.

En uiteindelijk is er maar 1 iemand die het snelste is op een afstand, dus voor de rest geldt dat er altijd iemand sneller is ;)
Deels eens. Maar een Keniaan met zijn bouw, talent en ultieme ondersteuning om ALLES te geven voor een marathon in 2 uur voelt intimiderend, máár voor mij is het misschien wel veel intimiderender dat een mede-forummer (categorie nerds ;) ) waar je dan maar van uit gaat dat diegene ook andere verplichtingen heeft en niet de ondersteuning van een wereldtopper heeft gewoon 2x zo hard loopt als jij. >:)

• d_star
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 20-11 20:15

d_star

Maharadja of the Year :-/

@Don Juansen heb je die Novablasts ergens voor 80 ekkies gezien, of waren ze inclusief de kadobon 80 euro?

Asking for a friend 😉

Sowieso: mocht iemand nog goede Black Friday deals zien vwb daily trainers, dan hoor ik (en mede-tweakers met mij?) het graag!

Intel Core 2 Quad Q6600, Asus P5K, 4x1GB Corsair XMS2 PC2 6400 CL4, Asus 8800 GTS 512 MB, Creative Audigy 4, Vista Home Premium 32-bits

• Don Juansen
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 22:41
d_star schreef op woensdag 19 november 2025 @ 18:33:
@Don Juansen heb je die Novablasts ergens voor 80 ekkies gezien, of waren ze inclusief de kadobon 80 euro?

Asking for a friend 😉

Sowieso: mocht iemand nog goede Black Friday deals zien vwb daily trainers, dan hoor ik (en mede-tweakers met mij?) het graag!
Goedkoopste was €116 zonder bon, ergens anders waar de €50 bon mocht worden gebruikt gekocht ;)
Ik vond de deals via runrepeat site best goed!

[ Voor 4% gewijzigd door Don Juansen op 19-11-2025 18:38 ]

• Giku
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 20-11 11:58
Na mijn vorige post en follow-up post (dank voor alle reacties!) toch nog even een klein verslagje van mijn 7H.

De dagen voor de 7H toch nog aardig lopen pielen met de PacePro opties van Garmin (F965): sneller beginnen of juist langzamer, en hoe langzaam wil ik heuvel op? Uiteindelijk alleen de snelheid omhoog aangepast (naar beneden) en de richttijd op 1:03:00 gezet, maar eigenlijk zou ik allang tevreden zijn als ik niet zou opblazen en onder de 1:04:00 kon eindigen.

De eerste 3km toch nog even wennen aan de wedstrijd: sfeer, plek op de weg en wat is een 'heuvel' en wat is gewoon vals plat. Zóveel wedstrijden heb ik ook niet gedaan (2x IJsselloop 10km in 50minuten en de 2x Singelloop Enschede 8,2km, waarvan een keer in 36:30minuten) en bovendien was het de eerste race met die PacePro. Ik vertrok de eerste 500meter te snel en had de neiging dat te over-corrigeren, toch zonde. Uiteindelijk heb ik alleen bij km 6 echt veel tijd verloren op 'mijn schema' en bleef de rest binnen de perken.

Heuvelop merkte ik dat veel lopers de snelheid er wel uit haalde, maar bergaf was ik een van de weinigen die zich half sprintend naar beneden liet 'vallen'. Is dat onverstandig of juist de bedoeling? Ik moet namelijk zeggen dat de heuvels me toch erg verrast hebben: ik begon de kuiten vanaf een kilometer of 9-10 toch wel te voelen. Heb mezelf maar wijs gemaakt dat iedereen dat gevoel waarschijnlijk wel zou hebben :+, beetje doorlopen dus.

Bovenstaande betekende wel dat ik de stukjes bergop (4:20-25) ruimschoots kon compenseren met de stukken naar beneden (rond 3:55). Ik zag ergens rond kilometer 11,5 dat ik een kleine 40 seconden achter liep op schema. Na de eerste 2 kilometers liep ik echter al rond op 175HR - met een max rond 195 en het feit dat íe niet verder omhoog ging kreeg ik rond die 12-13 kilometer ook door dat ik qua hartslag nog wel ruimte had. Dat resulteerde vooral in de laatste kilometer in een flinke eindsprint.

Uiteindelijk kunnen finishen op 01:03:16, super tevreden mee en het smaakt naar meer!

Zoals jullie waarschijnlijk al verwachten gezien het aantal trainingsuren op de benen: ik heb toch een goeie 2 dagen wat moeilijk rond kunnen lopen :D, met name de kuiten hebben echt afgezien. Komend jaar toch maar iets meer uren pakken - ik wil namelijk ook eens uitbouwen naar een HM en uiteindelijk marathon (dat is een project voor over 2-3 jaar), maar dan moet die spieren dat wel aankunnen.

Ben na een kilometer of 700 ook toe aan nieuwe schoenen (heb New Balance 860 van een jaar of 4 oud) dus daar ook maar weer eens geld tegenaan gooien, misschien helpt dat nog wat voor de spieren en snelheid.
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

• Hartloper
@Don Juansen

Idem hier, mijn favoriete zachte trainingsschoenen (Nike Invincible 3) hebben er al 600km opzitten en zijn nog OK, maar ik ben stilaan aan het kijken voor een vervanger. De Vomero plus lijkt me een waardige opvolger, maar de kortingen op deze schoen zijn blijkbaar weer verleden tijd.

• Juancho

Asking for a friend 😉

Ik houd zelf de Adidas BYD in de gaten. Normaal €190 en nu al bij een paar sites €150 en Zalando €139 dacht ik. Ik wacht vrijdag nog even af. Zijn echt hele fijne schoenen, met carbonplaat maar voelen alles behalve stijf. Ik ga ze kopen als m'n lange afstandschoenen + voor de wedstrijden (10km/10mijl/halve en evt ooit een hele marathon).

Andere optie wellicht de Adidas EVO SL. Ook een hele fijne schoen, ik vond ze wel wat minder voor de long runs maar voor je tempoloop en en interval 👌🏽. Ook deze zijn nu al flink afgeprijsd.

Maar de Asics Novablasts waren ook erg fijn! 🙏

[ Voor 4% gewijzigd door Juancho op 19-11-2025 21:26 ]

• Juancho
Ik hoop zelf nog dat er een Garmin hartslagband in een strakke actie komt vrijdag. Voorlopig niet helaas.

• Slickk
Hartloper schreef op woensdag 19 november 2025 @ 21:03:
[...]

Idem hier, mijn favoriete zachte trainingsschoenen (Nike Invincible 3) hebben er al 600km opzitten en zijn nog OK, maar ik ben stilaan aan het kijken voor een vervanger. De Vomero plus lijkt me een waardige opvolger, maar de kortingen op deze schoen zijn blijkbaar weer verleden tijd.
Vandaag voor het eerst op de Vomero Plus gelopen. Op m’n Invincible 2 die ik tweedehands had gekocht zaten al 700km op en het voelde alsof het beste er wel af was.

Het binnenwerk van de Vomero Plus zit best veel stof, vind ze wel heel fijn lopen. Ze zakken minder in dan de Invincible, ik loop er iets minder mee te ‘sloffen’.

Vandaag 27km mee gelopen en m’n benen voelen minder vermoeid dan anders, dat zegt genoeg. :) Was een beetje risico om in een eerste loop wat verder te gaan, maar gelukkig geen centje pijn. Wel na een km of 8 de veters opnieuw gestrikt en alsnog runner’s knot gedaan. Toen liepen ze nog beter.

• Slickk
Ik post af en toe wel wat aanbiedingen als ik ze tegen kom, zal BF ook even in de gaten houden. Toch voelt het soms wat ongemakkelijk om het te posten; er zijn andere topics die over aanbiedingen gaan, maar krijg regelmatig goede reacties erover. Ik deel ook alleen de echte ‘klappers’ of prijzen die je niet snel ziet.

Denk eraan om nog een nieuwe temposchoen te halen voor intervallen enzo, maar tegelijk ziet de Zoom Fly 6 met bijna 600km erop er nog prima uit en loopt ook nog soepel. En tsja, stiekem ook nog een paartje Vaporfly 2 liggen die ook wel voor dat soort trainingen op gebruikt kan worden… Soms staar ik me wat te blind op aanbiedingen en te gevoelig voor korting :)

[ Voor 13% gewijzigd door Slickk op 19-11-2025 21:59 ]

• Slickk
Don Juansen schreef op woensdag 19 november 2025 @ 17:07:

Inmiddels lid van de AV en hopelijk goede daily trainers gekocht tijd voor paar goede wedstrijdschoenen. Ik twijfel tussen de Vaporfly 4 (alles t/m halve marathon) of Alphafly 3 (halve marathon en marathon focus). Iemand hier met fijn gevoel de marathon op Vaporfly 4 gelopen? Sowieso wel handig ze dan eerst eens ergens te passen.
Afgelopen zomer een snikhete marathon op de Vaporfly 4 gelopen (~3 uur over gedaan).

Ik heb zelf geen ervaring met de Alphafly, enkel met Vaporfly 2 (2 paar) en Vaporfly 4 (1 paar).

In theorie zou de VF4 minder demping moeten hebben, maar ik vond ze best gelijk aan de VF2.

Het ligt wat aan je budget en ambities: ik voorzag vooral halve marathons, 10 EM en mogelijk nog een 10km. Daarom weer gekozen voor de Vaporfly ipv Alphafly. Voor mij de ideale raceschoen. Als ik van plan was om 3 marathons te lopen, was het eerder de Alphafly geworden.

Ook omdat ik een Nike cadeaubon had. Anders had ik misschien wel voor Puma, ASICS, Saucony of Adidas gegaan. Zeker die aanbieding laatst van Adidas Pro 4 voor rond de €140: zover ik weet ook een superschoen geschikt voor allerlei afstanden.

(En ja, vroeger liepen ze alles op gymschoentjes want zo licht mogelijk… dus wat dat betreft zijn we al verwend ;) )

• Juancho
@Slickk / @Hartloper welke schoen denken jullie dat de betere is voor langere loopjes als training? Dus zeg maar afstanden van tussen halve marathon en een hele marathon? Waarbij comfort, zachtheid en minder snel vermoeide benen het aller belangrijkste is. Dus boven tempo. De door jullie genoemde Vomero Plus van Nike of de door mij (en Hartloper) eerder genoemde Adidas BYD? En waar zou dan het verschil in zitten? Ik vind dat zo enorm moeilijk hé! En ja, ik weet dat een schoen en zeker merk heel persoonlijk is 😁

• InZane
Slickk schreef op woensdag 19 november 2025 @ 21:49:
[...]

Ik post af en toe wel wat aanbiedingen als ik ze tegen kom, zal BF ook even in de gaten houden. Toch voelt het soms wat ongemakkelijk om het te posten; er zijn andere topics die over aanbiedingen gaan, maar krijg regelmatig goede reacties erover. Ik deel ook alleen de echte ‘klappers’ of prijzen die je niet snel ziet.

Denk eraan om nog een nieuwe temposchoen te halen voor intervallen enzo, maar tegelijk ziet de Zoom Fly 6 met bijna 600km erop er nog prima uit en loopt ook nog soepel. En tsja, stiekem ook nog een paartje Vaporfly 2 liggen die ook wel voor dat soort trainingen op gebruikt kan worden… Soms staar ik me wat te blind op aanbiedingen en te gevoelig voor korting :)
Ik heb 2 paartjes Zoom Fly 6, waarvan eentje met 730 km op de klok. Die doen 't nog steeds prima met baantrainingen, valt me niks tegen :)

Gisteravond ook de Vaporfly 4 binnengekregen. Die ga ik zo eerst maar eens passen. Heel benieuwd naar!

• Slickk
Juancho schreef op woensdag 19 november 2025 @ 22:50:
@Slickk / @Hartloper welke schoen denken jullie dat de betere is voor langere loopjes als training? Dus zeg maar afstanden van tussen halve marathon en een hele marathon? Waarbij comfort, zachtheid en minder snel vermoeide benen het aller belangrijkste is. Dus boven tempo. De door jullie genoemde Vomero Plus van Nike of de door mij (en Hartloper) eerder genoemde Adidas BYD? En waar zou dan het verschil in zitten? Ik vind dat zo enorm moeilijk hé! En ja, ik weet dat een schoen en zeker merk heel persoonlijk is 😁
Ik raak altijd verdwaald in die namen van Adidas en kan weinig vinden over de Beyond om daar iets fatsoenlijks over te kunnen zeggen. Adidas is echt dramatisch met al die verschillende modellen, benamingen en verschillende types schuim.

Maar je had die Beyond toch al op die schoen binnen, getest en weer teruggestuurd? Afgelopen pagina's heb je het meerdere keren over die Beyond maar ik kan je niet zo goed meer volgen wat nu precies je vraag of behoefte is. Elk merk heeft wel zo'n type schoen en uiteindelijk is het verschil ook weer niet heel groot; hoe meer je erover leest en weet, hoe moeilijker het alleen maar wordt. Kies gewoon iets, loop ze aan gort, onthoud wat je fijn eraan vond en wat niet, en koop dan wat nieuws na een kilometer of 800~1000.

Of ga naar een fysieke winkel en laat een schoen aanmeten om de keuze makkelijker te maken. In de eerste meters moet zo'n schoen al comfortabel zitten en 'inlopen' om ervoor te zorgen dat een schoen lekker gaat zitten terwijl die bij het passen niet lekker zit gaat meestal niet op.

Sommige zweren bij Asics Novablast, dus heb ik de Novablast 2 ook geprobeerd. Alleen die vond ik verschrikkelijk zitten aan mijn voeten en liepen niet comfortabel. Daarom is het ook heel persoonlijk omdat de ene voet breder/smaller is dan de ander.

Qua schuim zou de Vomero Plus beter moeten zijn (ZoomX van Nike is vergelijkbaar met LightStrike Pro van Adidas) want in de Adistar BYD/Beyond zit nog Repetitor+ en dat is niet het allerbeste schuim voor comfort (is iets stugger).

[ Voor 12% gewijzigd door Slickk op 20-11-2025 10:22 ]

• Juancho
Slickk schreef op donderdag 20 november 2025 @ 10:13:
[...]
Maar je had die Beyond toch al op die schoen binnen, getest en weer teruggestuurd? Afgelopen pagina's heb je het meerdere keren over die Beyond maar ik kan je niet zo goed meer volgen wat nu precies je vraag of behoefte is.
Snap ik, de BYD's vond ik erg fijn en ik was dus van plan om die morgen opnieuw te bestellen voor mijn LSD's. Maar ik las ook al iets over de Vomero Plus als hele fijne lange afstandschoen, vandaar mijn vraag :). Als ik het even door ChatGPT gooi een analyse (is natuurlijk altijd giswerk want een schoen is heel persoonlijk. I know).
Kort antwoord (in één zin): voor maximale zachte demping en vermoeidheidsreductie op lange, rustige duurlopen kies je eerder de Nike Vomero Plus; als je meer stabiliteit, propulsie (carbon-plate) en een iets steviger, voorspelbaar gevoel wilt tijdens langere afstanden, kies je eerder de Adidas Adistar BYD.

Hieronder concrete vergelijking (belangrijkste punten — met bronnen):

Demping & comfort

Nike Vomero Plus: full-length ZoomX midsole met hoge stack (≈45 mm) — extreem zacht, veel energie-retour en een zeer plush gevoel dat goed helpt impact te absorberen op lange afstanden.
Nike.com

Adistar BYD: dubbele midsole-constructie (Lightstrike Pro + Repetitor) met een carbon/DISTANCE DRIVE plaat en 40/34 mm (hiel/voorvoet) stack — veel demping maar iets steviger/meer veerkrachtig dan „ultra-plush”.
adidas UK

Stabiliteit & ondersteuning

Adistar BYD: door de carbon-plaat en bredere basis ervaren reviewers meer stabiliteit en een voorspelbare rol-over — geschikt als je meer ondersteuning/leiding in je afwikkeling wil bij lange kilometers. (wordt expliciet als lange-afstandsschoen met plate gepositioneerd).
roadtrailrun.com

Vomero Plus: neutrale schoen maar met brede basis en hoge sidewalls die verrassend stabiel aanvoelen; NIET specifiek een stabiliteits-model voor corrigerende ondersteuning bij pronatie.
#1 Athletic Shoe Review Site

Vermoeide benen / prestatie over 20–40 km

Vomero Plus zal veel lopers helpen minder impact-vermoeidheid te voelen dankzij de zachte ZoomX en hoge energie-retour — waardoor je benen vaak minder zwaar aanvoelen bij langdurige rustige duurlopen of herstelkilometers. Reviews noemen expliciet dat hij “fresher legs” kan ondersteunen.
Nike.com

Adistar BYD biedt meer propulsie dankzij de plaat — dat kan helpen op lange inspanningen als je een efficiëntere afzet en stabiliteit zoekt, maar het voelt doorgaans iets steviger en minder „pamperend” dan ZoomX.
MisterRunning Shop

• maartend
Mag ik hier mijn sponsorpagina plempen voor de trnnrn voor kanker Rotterdam? Zit nl ook een persoonlijke drive achter.

• WizzlerNL
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 07:28
Een duurloop schoen moet vooral niet te stug en hard zijn, tenminste voor mij. Ik krijg dan namelijk last van mijn rug. Bijvoorbeeld de Adidas Boston 12 is heerlijk voor tempo's maar bij 20+ gaat mijn rug er aan.

De Adios Pro of Evo SL vind ik daar dan weer lekkerder voor.

• Juancho
Ik bedacht me net, ik ben bij een klant in Groningen en er zit op een paar honderd meter van kantoor een Nike store. Ik loop daar straks wel ff langs, kan ik even de Nike Vomero Plus proberen en binnen wat rennen. Weet ik gelijk hoe die zitten en voelen en of dat een "concurrent" voor de BYD is.

• Slickk
Juancho schreef op donderdag 20 november 2025 @ 13:11:
Ik bedacht me net, ik ben bij een klant in Groningen en er zit op een paar honderd meter van kantoor een Nike store. Ik loop daar straks wel ff langs, kan ik even de Nike Vomero Plus proberen en binnen wat rennen. Weet ik gelijk hoe die zitten en voelen en of dat een "concurrent" voor de BYD is.
Ik denk niet dat ze die Vomero Plus daar gaan hebben, is echt een winkel waar ze vooral oude / goedkopere modellen pushen. Veel Pegasus, Pegasus Trail, Pegasus Trail GTX, etc.

Er is rechtsachterin ook een rek met open dozen, daar heb ik eens twee paar Vaporfly 2 voor €60 per stuk op de kop getikt. :) Maar dan moet je veel geluk hebben dat er een duurder model tussen zit, voornamelijk retour of minder populaire modellen zijn daar namelijk. Ook liggen maten veel door elkaar en zijn het allerlei Nike modellen, niet alleen sport/hardloopschoenen maar ook reguliere sneakers.

Best veel gekocht in die winkel trouwens, prijzen zijn buiten Black Friday en dergelijke altijd wel lager. Ook allerlei sportbroekjes en shirts die al jaren mee gaan.

Als koopjesjager nog altijd trots op deze kassabon _/-\o_
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/lXMSCJHDwTGU_zCZO4RU_HPAGAc=/800x/filters:strip_exif()/f/image/z1H8B4PuQ9THzqdIDuWR0Hz3.png?f=fotoalbum_large

• Juancho
Slickk schreef op donderdag 20 november 2025 @ 13:37:
[...]

Ik denk niet dat ze die Vomero Plus daar gaan hebben, is echt een winkel waar ze vooral oude / goedkopere modellen pushen. Veel Pegasus, Pegasus Trail, Pegasus Trail GTX, etc.
Klopt, stond ook al op de site dat ze niet in Groningen zijn. Ze zijn wel bij Daka sports, dat is ook dichtbij. Ga ik daar even passen! Je kan daar ook net ff wat beter een stukje hardlopen dan thuis in de kleine woonkamer ;). Kopen doe ik sowieso daar niet want ze hebben alleen de zwarte en ik wil een andere kleur als ik die neem. Dus gelijk een goed excuses. Voel me op de één of andere manier dan toch altijd bezwaard als schoenen gaat passen en de winkel uitloopt zonder nieuwe schoenen :D

[ Voor 20% gewijzigd door Juancho op 20-11-2025 13:51 ]

• Juancho
Net bij Daka de Nike vomero plus gepast en stukje in de winkel gerent. Erg fijne schoen zeg! Zat goed om de voet en geeft een enorme lading confort en soort kussen gevoel. Totaal anders dan de BYD die ook zeer prettig zaten, wat stabieler maar daarom ook wat meer (extra) comfortabel dan de Nikies.

Beide topschoenen voor mijn doel, langere LSD's e ze ook dragen tijdens wedstrijden, dus de keuze wordt er niet makkelijker op. Misschien dat de acties morgen de keuze wel maken. Prijsverschil is nu minimaal. Oa Zalando heeft Nikies voor 118 euro.

Lastig... Tips zijn welkom! 😁

• Philo Melos
  • Registratie: September 2017
  • Niet online
Niks tippies. Schoenen zijn persoonlijk. Gewoon in een winkel passen en dan hier eventueel melden. En nu verder niet meer zeuren!

• kepler
Begint bijna op wielrenners discussies te lijken, gaat alleen nog maar over de spullen en niet over de sport ;)

Maar goed, ik ga in december ook eens shoppen voor een super schoen :P Verder heb ik weinig voorkeur voor schoenen, als het maar lekker loopt.

• Wyke
  • Registratie: Juni 2018
  • Laatst online: 22:50
Juancho schreef op donderdag 20 november 2025 @ 15:34:
Net bij Daka de Nike vomero plus gepast en stukje in de winkel gerent. Erg fijne schoen zeg! Zat goed om de voet en geeft een enorme lading confort en soort kussen gevoel. Totaal anders dan de BYD die ook zeer prettig zaten, wat stabieler maar daarom ook wat meer (extra) comfortabel dan de Nikies.

Beide topschoenen voor mijn doel, langere LSD's e ze ook dragen tijdens wedstrijden, dus de keuze wordt er niet makkelijker op. Misschien dat de acties morgen de keuze wel maken. Prijsverschil is nu minimaal. Oa Zalando heeft Nikies voor 118 euro.

Ten eerste ben je af voor het gebruiken van ChatGPT in dit topic :+

ten tweede: je bent veels te veel aan het overdenken en gaat dan over dingen die heel persoonlijk zijn hier in het topic vragen stellen. Hou het simpel: de BYD's zaten lekker, je hebt er een grotere afstand op gelopen dan alleen even de winkel op-en-neer, waarom zou je daar dan niet gewoon voor gaan ipv een ander model in de mix te gooien die na 2x heen en weer in de winkel "ook lekker zat" en niet eens heel veel in prijs verschilt?

• Slickk
Juancho schreef op donderdag 20 november 2025 @ 15:34:

Zalando €118 - 10% korting door kortingscoupon KICKOFF - €15 als je €100 cadeaukaart voor €85 bij AH koopt en dan kom je uit op €92 voor de Vomero Plus. ;)

Op deze manier kan men ook Nike Alphafly 3 voor €166 of ASICS Novablast 5 voor €87 aanschaffen.

[ Voor 4% gewijzigd door Slickk op 20-11-2025 19:26 ]

• Hartloper
@Juancho schoenen zijn heel persoonlijk, ik hou bv van de Invincible 3 als heel zachte schoen, ik doe er met veel plezier al mijn rustige duurlopen op, aan pakweg 5:30. Hoka Clifton 9 ook voor deze doorsnee loopjes tussen de 8 en 16km. De Vomero plus heb ik niet maar valt wellicht ook in deze categorie.

De echt lange duurlopen loop ik wat sneller rond de 5:00/km, en daarvoor vind ik zo'n zachte schoen niet zo lekker; maar dat is puur persoonlijk. Voor de lange duurlopen gebruik een afgedankte wedstrijdschoen (ouwe Vaporfly) , of een Zoom Fly 6; in elk geval een schoen die demping heeft maar ook wat snelheid. Ik zou nooit 30 km lopen op de Invincible, dat zou eeuwen duren, wel op een Zoom Fly 6 of op een Adistar Byd.

Voor marathontempo (4:15-4:30) gebruik ik dezelfde schoenen, dus ouwe Vaporflies of een Zoom Fly 6, de Byd is daar iets te zwaar voor - opnieuw louter persoonlijke mening. En de recente gekochte Vaporfly 4, ik weet nog niet of ik die voor lange duurlopen ga gebruiken, die gebruik ik nu voor loopjes als 13 km met 2 x 2 km aan marathontempo.

• Stefangrp
Unpopular opinion: train zoveel mogelijk op je langzaamste schoenen, dan heb je de meeste profijt van carbon racers

• Hartloper
Anderzijds worden de snelle tijden bij de profs toegeschreven aan het feit dat ze hun snelle trainingen op carbonschoenen afwerken. Dus ze gebruiken die niet enkel voor wedstrijden maar ook voor sommige trainingen.

• Hartloper
Al volg ik je advies, de bulk van mijn trainingen zijn rustige loopjes en dat is op mijn trage en zachte schoenen.

• Stefangrp
Oh ja ik zou liefst ook alles op carbon trainen hoor. Maar dat wordt een dure grap :)
Ik loop mijn langzame en lange lopen op Saucony Triumph.
Trails altijd op Saucony Peregrine. Die zijn echt traaaaag.

De Zoom Fly's die ik heb staan doe ik eigenlijk te weinig op. Misschien standaard maar die gebruiken voor tempo en threshold. Die loop ik nu vaak ook nog op Triumph namelijk

• Hartloper
Ja, daar gaan die Zoom Fly's heel goed voor zijn.

• Juancho
Wyke schreef op donderdag 20 november 2025 @ 18:44:
[...]
Ten eerste ben je af voor het gebruiken van ChatGPT in dit topic :+
Ik snap de opmerking maar helemaal fair vind ik het niet. Als je de bronnen goed checked, je prompts goed maakt kan je er meer informatie uithalen dan wat je normaliter doet als je op schoenenjacht gaat. Even los van dit forum. Ik vertrouw bijv. verkopers bij een Daka of welke sportwinkel dan ook niet zo goed. Ik heb naar mijn idee een prima analyse laten maken waar ik iets mee kan. Alleen het is wel mijn keuze, mijn lichaam, mijn gevoel, mijn doelen etc. Net zoals een verkoper ook dingen kan roepen waarop ik een keuze zou moeten baseren. Want tja, er zijn maar weinig opties die je daadwerkelijk buiten mag testen.
ten tweede: je bent veels te veel aan het overdenken en gaat dan over dingen die heel persoonlijk zijn hier in het topic vragen stellen.
Klopt maar bij onderwerpen waar ik nog niet zo veel ervaring/verstand van heb... vraag ik liever 10x te veel (sorry als mensen zich daar aan storen) en daar van te leren dan maar blind wat kopen. Ik vind goede hardloopschoenen behoorlijk prijzig. Ik weet niet hoe dat met jullie zit maar 150 euro plus... ik vind dat veel geld. Dan vergaar ik graag zoveel mogelijk info.

@Hartloper ik denk dat jij en ik nogal verschillen qua pre-conditioning om zomaar te zeggen. Volgens mij ben jij top fit, loopt al afstanden waar ik nog naar toe moet werken, qua (over)gewicht zal er een flink verschil zijn. Jouw tempo's houden voor mij een nieuw PR in :) . Mijn lange duurlopen, toewerkend van 20km naar hopelijk ooit een hele marathon, zijn voorlopig op 6"30. Met nog 10kg aan overgewicht dat eraf moet.

Sorry dan voor mijn vragen, maar ik twijfel gewoon enorm tussen wat je dan meer nodig hebt: stabiliteit van de BYD of het comfort/demping van de Nike schoenen. Ja ik vond de BYD op die ene lange run fijn. En ja ze boden al meer comfort dan de Adidas Supernova Rise 2. Zijn de BYD daarmee de beste? Ik kwam door jullie op de Nike VOMERO PLUS en wellicht is dat de nog beter passende schoen voor mijn situatie en doelen van nu.

Anyway, ik heb net de VOMERO PLUS besteld, €118 dus een mooie deal, en ik ga ze gewoon maar aantrekken en lopen met die handel. Kan ik ook eindelijk een keer straks meer inhoudelijk reageren op een run + schoeisel _/-\o_ ;)

Pagina: 1 ... 408 409 Laatste

Let op:
"Hardlopen is voor de één een sport, voor de ander een reis". Iedereen is welkom, ook de minder geoefende loper :)
Voor vragen en discussie over sporthorloges kun je terecht in Het grote Sporthorloge met GPS topic.
Voor vragen en discussie over triathlon, kan men terecht in Het Triatlontopic - Deel 2.

Als aanvulling op de topics in deze reeks, zijn er Tweakers Hardlopen-groepen op Strava en Garmin Connect. Om toegang te krijgen:
1. Strava: Geef op Strava aan dat je lid wil worden van de groep (klik op Request to Join). Stuur je op Strava gebruikte naam in een DM op Tweakers aan de admins: Poekie en Calitomnication.
2. Garmin: Stuur in een DM op Tweakers met onderwerp Toegang Garmin je gebruikersnaam van het Garmin aan de admin: Calitomnication.

Ook jouw PR's doorgeven? Dat kan als je de sheet invult.