Hardlopen - deel 9 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 391 392 Laatste
Acties:

Acties:
  • +19 Henk 'm!

• Spasm
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 16-09 21:23
Gisteren de Run van Winschoten gelopen. Dit is een 10 x 10 km estafette. De marathon afstand en 50 en 100 km behoren ook tot d mogelijkheden.

Mijn doel was binnen het uur finishen, maar stiekem wilde ik eigenlijk rond de 55 minuten finishen. Dat is helaas niet gelukt, want waarschijnlijk veel te snel gestart. Het voelde prima tot een kilometer of 5 maar daarna kom ik het tempo niet meer volhouden. Toch een geslaagde dag met een leuk team.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/O3HT29Z3aHseiwWG2bb2VWQRJeo=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/eFw22frd1aALnz6FR1WgoRY7.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vu7pHN-0_Enw6hcAQCIipZvjzFs=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/nqK89bi8sNwOvv2heBP4X0nS.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/jD9DmR7eFicKgCqj9TmwqfSwsK8=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/RSu03dXdpcyxANSKAdFh9tuO.jpg?f=fotoalbum_large

Random WTF

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• XyS
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 21:45

XyS

0.o.O

Slupor schreef op zondag 14 september 2025 @ 19:11:
[...]

Grappig om te zien hoe persoonlijk hartslag is. Bij mij ligt mijn gemiddelde hartslag op de verschillende afstanden veel dichter bij elkaar. Alles van de 5km t/m de HM loop ik met een gemiddelde hartslag van 180-184. Alleen de curve loopt anders, op de kortere afstanden stijgt hij sneller. Op de langere afstanden is de stijging geleidelijker, maar het plafond ligt ongeveer even hoog (meestal 190-195 max, afhankelijk van hoe diep ik ben gegaan en de omstandigheden van de dag). Zelfs mijn Marathon PR zat maar iets lager met een gemiddelde van 177.

Om ook nog even terug te komen op het nut van sprinttraining: ik geloof absoluut in de toegevoegde waarde ervan voor snelheidsontwikkeling, coördinatie en kracht. Maar midden in marathon training is (voor mij) kilometers maken het allerbelangrijkste. Sprinttraining zorgt dan alleen maar voor extra hersteltijd, waardoor ik minder kilometers kan lopen. 8)7
Na de marathon zal ik weer wat vaker de suggested sprint workouts gaan doen. >:)
Persoonlijk maar alsnog zit er veel informatie in verborgen.
Bij mij:
5K 187
10K 181
10EM/HM 179
M 166
LT 179 (sportmedische keuring)

Marathon hopelijk dit keer rond de 170. Mijn aerobe systeem is/was nog niet zo goed ontwikkeld als de jouwe. Tot HM klopt het wel, zijn nog kleine verbeteringen mogelijk door extra diep te gaan. Maar mijn marathon hartslag stond duidelijk niet in verhouding tot de rest. Hoe dicht ik ooit bij LT kan komen tijdens een marathon weet ik niet, maar ik verwacht dat ik aeroob nog een tijdje kan blijven verbeteren.

Acties:
  • +17 Henk 'm!

• blitzkrieg
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 21:08

blitzkrieg

Whoop Whoop!

Gisteren de Fish-Potato run gelopen. 8EM.
Doel was sneller dan vorig jaar en dat is ruimschoots gelukt.

Voor de start nog even moeten schuilen voor een hoosbui, maar toen we het startvak in gingen was dat alleen nog lichte regen.
Dit jaar redelijk voor in het startvak gestart. Kwam na de start vrij snel in een groepje terecht dat voor een dame aan het hazen was en stabiel rond de 4:03/km liep. Dit hield ik vol tot 10km, toen moest ik ze laten gaan en de laatste kilometers gingen wat langzamer. Uiteindelijk gefinisht in 52:23, 4:04/km. Erg tevreden mee. Vooral omdat ik geen idee had wat er mogelijk was qua snelheid.

Strava:
https://strava.app.link/QeTrp3GaFWb

Wel mooi dat Strava vind dat ik nu een 10K kan lopen in 43 minuten, met hun athlete intelligence. :')

Well, I ain't really drowning 'cause I see the beach from here

Acties:
  • +41 Henk 'm!

• Slupor
  • Registratie: September 2018
  • Laatst online: 21:59
Vandaag ook nog een 10km wedstrijd gelopen (onderdeel van het lokale circuit). De omstandigheden waren prima, het parcours was vlak en snel en 4 weken voor de Eindhoven Marathon was dit een prima moment om nog eens volle bak voor een PR te gaan en eindelijk die magische 35-minuten grens te verbreken, wat al 2 jaar een groot doel is voor me. Met de vorm zit het wel goed, 3 weken geleden liep ik de 5km in 16:42.
Afgelopen week een weekje weggeweest, dus iets minder kilometers kunnen maken. Gisteren nog wel een 26km duurloop gedaan, geen echte taper dus, maar toch stond ik vanochtend met redelijk frisse benen aan de start.
Voor een sub 35 moest ik gemiddeld 3:29 of sneller lopen. De eerste 6km kon ik achter een medeloper schuilen; hij ging iets harder dan mijn doeltempo, de eerste kilometers gingen in 3:25-3:27, maar ik voelde me sterk en kon goed volgen. Daarna zakte hij wat in dus pakte ik over en kon het tempo tot de finish vasthouden. Een sprintfinish was niet nodig (en zat er ook niet echt meer in) en ik kwam als derde overall over de streep in 34:23 (3:26 gemiddelde pace).
Bijna een minuut sneller dan mijn vorige PR van 35:15, gelopen in maart dit jaar. Dit was zonder twijfel 1 van de beste en meeste vlakke races die ik heb gelopen, dus super content mee! :*)

Strava linkje

Splits:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/bNGPm_zGARltPA-sBCh_3HGMlV8=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/nOf1AR1g38V7eXoUBrv1oRUt.png?f=user_large

Strava

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MiKeZZa
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 22:13
Ik heb vaak na mijn loopjes (zelfs de lange rustige) toch wel last van mijn benen op de dag er na, soms zelfs de 2e dag ook nog een beetje. Vaak vooral de kuiten, maar ook een beetje de bovenbenen. Is dit normaal? Of zit ik dan wel hoog qua belasting?

En als het hoog zit qua belasting; kan ik met wat oefeningen daar wat stappen in zetten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sport_Life
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 23:46

Sport_Life

Solvitur ambulando

Heb nu al meer dan een maand last van een 'runners knee', vooral bij traplopen en als ik erop druk, het lijkt aan de buitenkant te zitten. Afgelopen tijd daarom minder (nauwelijks) gelopen, zaterdag weer eens een snelle 5km gedaan (<20min) na een paar km verdwijnt de pijn. Gisteren een duurloop gedaan van 15km zone 2 (>5:30) en 5km zone 4. Tijdens de 15km zone 2 blijft de knie pijn doen, vervolgens in de 5km zone 4 weer nergens last van.

Moet ik mijn trainingen sneller tempo doen ? Zou zo'n kniebrace helpen?

PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 8kW 3fase | A+++ | Zappi v2.1

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Blik1984
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 23:57
Sport_Life schreef op maandag 15 september 2025 @ 07:56:
Heb nu al meer dan een maand last van een 'runners knee', vooral bij traplopen en als ik erop druk, het lijkt aan de buitenkant te zitten. Afgelopen tijd daarom minder (nauwelijks) gelopen, zaterdag weer eens een snelle 5km gedaan (<20min) na een paar km verdwijnt de pijn. Gisteren een duurloop gedaan van 15km zone 2 (>5:30) en 5km zone 4. Tijdens de 15km zone 2 blijft de knie pijn doen, vervolgens in de 5km zone 4 weer nergens last van.

Ik gebruik zelf een patella brace ter ondersteuning.

Verder al bij de fysio geweest? Klinkt namelijk niet direct als lopersknie omdat je het eruit kan lopen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• xobdorp
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 22:32

Ik denk dat naar de fysio gaan altijd de beste keus is!

Oude man verteld: toen ik een paar jaar geleden ook een rennersknie had ben ik ook bij de fysio gegaan. Ik had twee weken later de Tilburg Ten Miles op de planning staan, dus ze wilde me daarna pas helpen omdat als ik eraan zou werken het toch allemaal teniet zou worden gedaan door dat evenement. In die twee weken heb ik met een brace gerend ter ondersteuning en ben ik heel erg op mijn cadence gaan letten. Verder gewoon gekeken wat de klachten verergerde en waar ik 'mee weg kon komen'. Grappig genoeg door er zo naar te kijken ben ik na het evenement niet meer terug gegaan naar de fysio, aangezien mijn klachten als sneeuw voor de zon waren verdwenen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• redwing
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 00:04
MiKeZZa schreef op maandag 15 september 2025 @ 07:34:
Ik heb vaak na mijn loopjes (zelfs de lange rustige) toch wel last van mijn benen op de dag er na, soms zelfs de 2e dag ook nog een beetje. Vaak vooral de kuiten, maar ook een beetje de bovenbenen. Is dit normaal? Of zit ik dan wel hoog qua belasting?

En als het hoog zit qua belasting; kan ik met wat oefeningen daar wat stappen in zetten?
Doe je een goede warming up/cooling down en rekken (dynamisch vooraf, statisch erna)?

[removed]

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• karsb23
  • Registratie: Juni 2019
  • Laatst online: 23:15
Zaterdag een heerlijke trainingsloop gedaan in Zoutelande. Vanuit de organisatie waren er georganiseerde duurlopen geregeld met drinkposten en tempogroepen. Heerlijk om gewoon nergens over na te hoeven denken en lekker achter een pacer te hobbelen, ook dus heel goed het parcours en de ondergronden kunnen verkennen. Ik ben aangesloten op de tempogroep van 5:15/km en heel comfortabel zone 1/laag zone 2 kunnen lopen tot kilometer 17, toen draaide we om en merkte ik waarom het zo makkelijk ging over het strand en de duinen. De windkracht 5 hielp goed mee. Voor het tweede deel van 17 kilometer terug, was de wind dus juist in ons nadeel en was het flink beuken geblazen. Tot kilometer 24 nog steeds alles in zone 2 kunnen lopen wat heel veel vertrouwen gaf. De laatste 10 kilometer kwam het met bakken uit de hemel, dat scheelt wel een paar kilo aan extra gewicht dat je mee moet zeulen... Uiteindelijk was dit dus een mooi marathonblok laag in zone 3. Al met al een hele mooie afsluiting van de piekweken. Het herstelloopje zondag viel ook niet tegen dus we zijn er helemaal klaar voor!

Nog een paar weken en dan is het zover, de kustmarathon. Nu ik ook het parcours heb mogen ervaren, krijg ik er al steeds meer en meer zin in. Wel gemerkt dat ik in het mulle zand soms nog een beetje op zoek ben naar de juiste looptechniek. Komende weken hier nog wat aan gaan werken.

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• kepler
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 20:19
Ingeschreven voor een 50k eind November, goed om weer een doel te hebben. De afgelopen weken toch een dipje qua training, minder zin om te lopen. Dat is even prima, maar met een gericht doel train ik toch altijd een stuk beter :D

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Luapper
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 22:21

Volgens mij is een brace meer symptoombestrijding dan een oplossing. Prima als je net in een trainingsperiode zit voor een race, maar niet echt een oplossing.

Klinkt voor mij als een IT band issue, buitenkant knie. Ben ik ook vatbaar voor als ik het volume verhoog. Spiertraining werkt bij mij. Squats, lunges, side leg raises met band, etc.

Acties:
  • +17 Henk 'm!

• RazorMaron
  • Registratie: Juli 2018
  • Laatst online: 20:10
Gisteren de 10K Airborne Freedom Run gelopen (en tevens mijn veertigste activiteit op Strava)! Mijn tijd was 01:06:47 met dus een pace van 6:43 min/km. Wederom heb ik veel sneller gerend dan gepland. De bedoeling was dat ik er 07:30-07:45 min/km over zou doen. Stiekem wel trots op mezelf, maar ook wel teleurgesteld.

De afgelopen week stond vooral in het teken van herstel. De bedoeling was dat ik nog een of twee easy jogs zou doen, maar mijn linkervoet was pas zaterdag (eergisteren) pijnvrij. Mijn linkerknie leek ook niet helemaal te zijn hersteld aangezien het geknield zitten wel lichtelijk pijnlijk is (schuin achter bij de hamstring) en het voelt alsof mijn knie op elk moment kan ontploffen (niet opgezwollen). Mijn benen voelden vrij uitgerust, maar tegelijkertijd zwaar. Alsof ik met extra gewichten aan het lopen was. Zodoende zaterdag toen mijn linkervoet pijnvrij was maar rustig 4,24K gerend op een gemiddeld tempo van 8:45min/km met 2x20s strides aan het einde. Wat mij opviel was dat mijn hartslag vrij snel steeg ondanks dat ik, zelfs voor mijn doen, vrij rustig liep. Mijn gemiddelde BPM was 144. Ik ben hierbij zeker negen tot tien keer rustig gaan lopen zodra mijn hartslag de 160 BPM voorbij ging. Wat wel fijn was, was dat mijn benen een stuk lichter voelden en dit gevoel ook bleef.

Lekker vroeg gaan slapen en de volgende dag heb ik om tien uur heb ik ontbeten met drie gebakken eitjes in olijfolie met drie sneetjes brood en twee puntjes 'la vache qui rit'. Om elf uur heb ik ook nog twee bananen gegeten en dat was het dan qua eten.

De Airborne Freedom Run was ook weer de eerste loop waarbij ik met een vriend zou lopen sinds de Bruggenloop vorig jaar. Mijn vriend had het voornemen om de 10K binnen 50 minuten te doen, dus ik wist al dat we elkaar alleen zouden zien bij de start en finish.

Mijn plan was om de eerste drie kilometer op 8:00/km te lopen, de tweede drie kilometer op 7:45/km, de volgende twee kilometer op 7:35/km en de laatste twee kilometer op 7:25/km. Ik wilde niet all out gaan omdat ik geen zin had om de Dam tot Dam aan mij voorbij te laten gaan wegens blessures. Vooral aangezien mijn knie al lichtelijk geïrriteerd was/is.

Nou, net zoals bij de 30K Veluwse Trailrun ging ook bij deze run het plan volledig overboord. Ik vond het lastig om in de menigte af te remmen. Het lijkt wel alsof ik automatisch sneller ga lopen als ik de hele tijd wordt ingehaald. Pas toen ik redelijk alleen begon te lopen kon ik ietwat vertragen maar niet zo veel als dat ik wilde.

De gehele 10K ook niks gegeten of gedronken. Dat eerste was niet echt een probleem, maar dat laatste wel. Ik had een drinkbeker mee, maar ik besefte me tijdens de loop dat dat echt niet praktisch is aangezien ik dan zou moeten lopen om fatsoenlijk water te kunnen drinken. Zodoende maar gewoon met een volle drinkfles in de ene hand en een telefoon in de andere hand de gehele run gelopen. Ik heb een paar dagen terug zo'n 'speciale' rugzak aangeschaft voor bij het hardlopen, met het oog dat die alleen nodig zou zijn bij de langere lopen. Daar ben ik ook al van teruggekomen.

Tot de zevende kilometer ging alles wel prima en leek het ook vrij snel te gaan. Toen ik echter veel meer inspanning moest leveren leek het alsof die laatste kilometers eindeloos duurden. Ik betrapte me er zelf ook op dat ik een paar keer met een gebogen hoofd aan het rennen was en zodoende gelijk gecorrigeerd. Vanaf de achtste kilometer begon het hijgen ook langzaam maar zeker, maar ik controleerde dit door via mijn neus in te blijven ademen en via mijn mond uit te blijven ademen, wat wel goed werkte.

Uiteindelijk de laatste kilometer met een 'sprint' afgerond waarbij mijn hartslag piekte op 197bpm. Na twee minuten wandelen was dit alweer 160 en later in de avond was het alweer 75-85bpm. Dit laatste was een stuk lager dan vorige week bij de 30K, waarbij mijn hartslag toch echt wel in de avond rond de 90-100bpm zat.

Na een paar minuten wandelen even stil gaan staan om een foto te schieten en wat te drinken. Toen ik na vijf minutes weer ging lopen voelde ik toch wel dat de binnenkant van mijn linkervoet redelijk pijnlijk was. Dit trok wel weer weg na een paar minuten wandelen.

Vandaag wakker geworden zonder pijntjes en ook mijn linkervoet mankeert weinig aan. De benen zijn niet stijf maar wel zwaar. De enige pijn die ik heb is spierpijn in mijn onderrug/abdomen. Dit was ook vorige week de plek die het meest pijn deed. Ik ga vanaf deze week ook oefenen met stretchen, wellicht dat dat werkt met herstel.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-aQDF9LQkKW7i-OXbQ8Uui4c3nA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/O6hRxQPBBRYMvd8s2muzyTJv.jpg?f=fotoalbum_large

Ik heb wel twee vragen waar ik met jullie gedachten over zou willen uitwisselen.

Mijn eerste vraag is of het normaal is dat ik heel snel spring naar zulke hoge hartslagen zoals in de afbeelding hierboven, maar deze ook op een langer traject kan volhouden? Bij de 30K bleef mijn hartslag vanaf de tweede kilometer ook 170+ bpm, met een tempo van rond de 8:00/km. Uiteindelijk eindigde ik daar op hetzelfde tempo met een bpm van 183.

Mijn tweede vraag is hoe ik vooral dat hardlopen op een lage hartslag kan trainen? Ik merk tot nu toe niet echt progressie in mijn runs, in die zin dat mijn hartslag op een bepaalde pace lager is dan twee maanden geleden. Zoals ik eerder al aangaf moet ik nog steeds bij een pace van 8:30-8:45/km een flink aantal keer lopen om in zone 2 te blijven. Dit varieert ook wel redelijkerwijs moet ik zeggen. Soms dien ik in een traject van 4km vier keer te wandelen om ervoor te zorgen dat mijn pace in zone 2 blijft, en soms is dat het dubbele. Persoonlijk vind ik dit wel vrij frustrerend. Aan de ene kant omdat je dan tijdens wedstrijden gaat 'experimenteren' met snelheden die je niet eerder hebt gelopen. Aan de andere kant heb je ook geen plan van aanpak meer, wat ik als beginnende loper en met mijn voorgeschiedenis ook niet heel prettig vind. Bij de Veluwse Trailrun kon ik de geplande pace niet behalen omdat ik dan het gevoel had dat ik ging lopen, wat tijdens de trainingen overduidelijk niet gebeurt. Hetzelfde had ik bij de Airborne Freedom Run, waarbij ik wederom het gevoel kreeg dat als ik 7:30/km zou lopen dat ik simpelweg zou wandelen. Dit terwijl ik dat tempo niet eens heb aangetikt bij mijn vorige runs.

Me? I'm dishonest, and a dishonest man you can always trust to be dishonest. Honestly. It's the honest ones you want to watch out for, because you can never predict when they're going to say something incredibly stupid.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• denyos
  • Laatst online: 21:05
@RazorMaron Zonder je trainingshistorie te kennen is het lastig om goed te bepalen hoe je beter in je zones kan blijven. Wat mij wel opvalt is dat je in april nog maar 5km liep maar ondertussen al wel een 30km hebt gelopen. Daarnaast heb je het over je zone 2 waar je in wil blijven, maar waar is die zone op gebaseerd? Je max hartslag, je paces op basis van een race, een ademgasanalyse, lactaact test, 220-leeftijd (hoop het niet).

Stelregel blijft: kilometers maken op een tempo waarop je kan blijven praten. Idealiter toch wel minimaal 3x per week. En vooral niet te veel hero sessies met een te hoog risico op blessures en lange herstel periode. Je traint om te verbeteren, niet om je te bewijzen. Doe dat structureel voor minimaal 2 maanden en je zal zien dat je steeds langer (of sneller) met de zelfde hartslag kan lopen.

Strava

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Roozzz
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 18-09 14:00
@RazorMaron Even terug naar de basics: waar meet je je hartslag mee? En waar is je zone-indeling op gebaseerd?

Persoonlijk ben ik van mening dat te veel, met name beginnende, lopers zich blind staren op hartslag, tempo en in welke zone ze zouden moeten lopen. Waarbij de meetmethode en zone-indeling vaak helemaal niet zo precies is... In den beginne zou ik gewoon lekker zorgen dat je tenminste 3x per week een half uurtje loopt. In welke zone je dat precies doet zal mij worst wezen :P Kijk daar gewoon achteraf naar, dan zie je als het goed is vanzelf verbetering.

Het is zaak om eerst maar eens een beetje basis en ritme opbouwen. Gaat dat goed (blessurevrij!), dan kan je gestaag uitbouwen. Zoals @denyos ook al zegt, je zal merken dat je door structureel lopen heel snel stappen zal zetten.

If you can see, look. If you can look, observe

Acties:
  • +21 Henk 'm!

• Darkasantion
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 18-09 13:41

Darkasantion

Just keep swimming!

Afgelopen zaterdag mee mogen doen in een estafette-team bij de Run van Winschoten.
Vorig jaar ook mee mogen doen, daarbij zelfs twee keer gelopen waarbij toen de focus op marathontraining lag.
Nu mocht ik maar een keer lopen, wat mij een mooie gelegenheid gaf voor een nul-meeting voor mijn aanstaande marathon op 12-10-2025.
Planning was ook dat ik dit weekend eigenlijk een lange duurloop van ~32Km zou doen, dus om toch te zorgen dat ik wat kilometers in de benen heb en mooie marathon eind simulatie heb ik begin van de middag, heeel rustig zo'n 11Km gelopen @ 4:30 met een gemiddelde hartslag van 137. Had ik wel wat in de benen, echter hopelijk niet te moe.
Erna naar Winschoten, ingelopen in een regenbui en toen naar het startvak. Doel was om te proberen onder de 36 minuten uit te komen en ook consistent te lopen. Aangetikt door mijn voorganger en weg was ik.
Eerste kilometer liep in in 3:23 en voelde wel goed, echter zag ik mijn hartslag al richting de 170 gaan, gevoelsmatig iets te hoog, dus erna gevoelsmatig wat ingehouden. In een lekker ritme/tempo terecht gekomen, waarbij ik niets hoefde te forceren en de hartslag zat ook mooi rond ~163. De kilometers erna heel consistent rond de ~3:30 kunnen lopen zonder echte pijn of klachten. Laatste kilometer nog versneld, kijken wat er nog mogelijk was en tot mijn eigen verbazing liep ik die redelijk makkelijk in 3:19. Uiteindelijk gefinisht in 34:52, PR :D .

Achteraf gezien had er zeker nog wat meer ingezeten daar ik de laatste kilometer zo makkelijk kon versnellen. Tijd en gevoel stelt echter ook gerust voor de marathon, daar ik een 10Km PR loop terwijl ik ervoor al ~11Km had gelopen en afgelopen week ook gewoon mijn kilometers gemaakt heb.
Heel misschien zit er dit jaar dan eindelijk die sub 2:40 erin....

Join het DPC Whatpulse team Intel/ATI.AMD Powered PC!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Taenadar
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 18-09 15:50
Even een korte vraag voor de mensen die wel eens een wedstrijdje trailrunning doen. Ik heb mijzelf opgegeven voor de 19km duintrail Schoorl op 26 oktober. Ik zit met mijn schoeisel. Ik loop nu op Brooks Glycerin wat verre van trailschoenen zijn. Is het verstandig om nog een paar trail schoenen te kopen? En dan waterproof of niet? Ik heb al wel een paar keer op de trails gelopen met mijn huidige schoen en dat gaat "prima" maar dat was geen 19 km en ook niet met deze hoogtemeters.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• marana
  • Registratie: Maart 2023
  • Laatst online: 23:23
@RazorMaron Hoe jong ben je? Voor mij als vijftiger klinkt je hartslag hoog, maar als jij 25 bent is het niet zo spannend.

Als ik je goed begrijp loop je nu 3 weekenden achter elkaar een wedstrijd, waarbij die van dit weekend de kortste afstand was. Terwijl je pas een paar maanden meer dan 5km aan 1 stuk loopt? Hoeveel km liep je totaal in 1 week eind juli/begin augustus?

Ik vind het heel goed nieuws dat je benen pijnvrij zijn vandaag. Zware benen is normaal, dat mag na een stevige inspanning. Luister vooral naar dat soort signalen van je lichaam. Spierpijn in je onderrug kan wijzen op een matige loophouding. Doe je alle trainingen alleen of loop je ook wel eens onder begeleiding? Evt daar dan advies vragen over je loophouding?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• marana
Taenadar schreef op maandag 15 september 2025 @ 11:00:
Even een korte vraag voor de mensen die wel eens een wedstrijdje trailrunning doen. Ik heb mijzelf opgegeven voor de 19km duintrail Schoorl op 26 oktober. Ik zit met mijn schoeisel. Ik loop nu op Brooks Glycerin wat verre van trailschoenen zijn. Is het verstandig om nog een paar trail schoenen te kopen? En dan waterproof of niet? Ik heb al wel een paar keer op de trails gelopen met mijn huidige schoen en dat gaat "prima" maar dat was geen 19 km en ook niet met deze hoogtemeters.
Ik heb 2x een zomerse trailwedstrijd gelopen op mijn Asics Nimbus en dat ging prima. Ik heb nu echter richting de winter toch een paar trailschoenen gekocht. In de Asics outlet, kostte maar een paar tientjes. Niet waterproof, misschien is dat niet handig, maar ik vond dat ik het voor dat geld niet kon laten liggen en zo mooi kan proberen of het fijn loopt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Slickk
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 18-09 13:36
@Slupor @Darkasantion Mooie tijden hoor, die 35min is ook de magische grens waar ik nog eens onder wil duiken. Het zat er wel in begin dit jaar, maar nog geen fatsoenlijk moment gehad en de afgelopen maanden weinig kilometers gemaakt. Hoewel, in juli wel m'n PR van de 5km op 17 min gezet dus dat biedt perspectief. Gefeliciteerd met jullie PRs! _o_

[ Voor 12% gewijzigd door Slickk op 15-09-2025 11:24 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Stefangrp
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 22:19
Op redelijk verharde paden kom je wel weg op normale schoenen. Mul zand ook nog wel, al is het iets harder werken. Voor modderig zou ik zeker wel Trail schoenen adviseren. Je wil niet wegglijden en daardoor een rare beweging maken.

Waterdicht zou ik niet doen. Nat wordt het toch wel als het regent / plassen, en het water moet er ook makkelijk weer uit kunnen.
Mijn eigen trail schoenen hebben wel een rubberen rand rond de tenen, dat houdt de natheid van nat gras enzo al buiten

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• kepler
Waterproof hoeft niet, heeft weinig zin.

Wat betreft trail schoenen, die geven zeker in de modder wat meer grip en zitten vaak iets strakker dan weg schoenen. Dat laatste is persoonlijk natuurlijk, maar mijn weg schoenen zitten vaak relatief los en dat kan op de trails blaren opleveren.

Ben je van plan vaker te trailen, dan zeker doen. Ze gaan superlang mee, zolang je er niet teveel op asfalt mee loopt :P

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Taenadar
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 18-09 15:50
marana schreef op maandag 15 september 2025 @ 11:19:
[...]

Ik heb 2x een zomerse trailwedstrijd gelopen op mijn Asics Nimbus en dat ging prima. Ik heb nu echter richting de winter toch een paar trailschoenen gekocht. In de Asics outlet, kostte maar een paar tientjes. Niet waterproof, misschien is dat niet handig, maar ik vond dat ik het voor dat geld niet kon laten liggen en zo mooi kan proberen of het fijn loopt.
Voor deze Brooks ook altijd op de Nimbus gelopen en wil eigenlijk daar ook weer naar terug. De Asics outlet ga ik nog wel even rondkijken daar zijn vaak mooie deals te vinden.
Stefangrp schreef op maandag 15 september 2025 @ 11:34:
[...]

Op redelijk verharde paden kom je wel weg op normale schoenen. Mul zand ook nog wel, al is het iets harder werken. Voor modderig zou ik zeker wel Trail schoenen adviseren. Je wil niet wegglijden en daardoor een rare beweging maken.

Waterdicht zou ik niet doen. Nat wordt het toch wel als het regent / plassen, en het water moet er ook makkelijk weer uit kunnen.
Mijn eigen trail schoenen hebben wel een rubberen rand rond de tenen, dat houdt de natheid van nat gras enzo al buiten
Het is in de duinen dus verwacht daar veel zand en ook wel modder.
kepler schreef op maandag 15 september 2025 @ 11:36:
[...]

Waterproof hoeft niet, heeft weinig zin.

Wat betreft trail schoenen, die geven zeker in de modder wat meer grip en zitten vaak iets strakker dan weg schoenen. Dat laatste is persoonlijk natuurlijk, maar mijn weg schoenen zitten vaak relatief los en dat kan op de trails blaren opleveren.

Ben je van plan vaker te trailen, dan zeker doen. Ze gaan superlang mee, zolang je er niet teveel op asfalt mee loopt :P
De conclusie lijkt dus gewoon: trailschoenen die niet waterdicht zijn. Bedankt voor alle inzichten. Ben wel van plan dit vaker te doen en een extra paar schoenen kan natuurlijk nooit kwaad.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hathi
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 22:59
Een beetje onverhard kan prima op wegschoenen, deed ik ook veel op m'n Triumph's. Maar op een gegeven moment op een vakantie een keertje flink wat hoogteverschillen gelopen en dan merkte ik dat m'n voet wat ging schuiven over de zool, of de zool was wat flexibeler ofzo, in ieder geval voelde het ineens heel onstabiel. Toen een paar trail schoenen gekocht (Brooks cascadia) en die zijn veel stugger waardoor dat heerlijk loopt met hoogteverschillen. In NL gebruik ik ze nauwelijks, dus ik verwacht er wel wat jaren mee te kunnen doen. Zit volgens mij ook veel minder demping in (als je onderverhard loopt dempt de ondergrond natuurlijk in veel gevallen al veel meer), dus ik heb ook niet het idee dat ze echt veel verouderen als ze in de kast staan.
Waterdicht werd me juist afgeraden. Nat worden ze toch wel en als ze waterdicht zijn duurt het heel veel langer voordat ze eindelijk weer droog zijn van binnen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• redwing
Taenadar schreef op maandag 15 september 2025 @ 11:52:
[...]
De conclusie lijkt dus gewoon: trailschoenen die niet waterdicht zijn. Bedankt voor alle inzichten. Ben wel van plan dit vaker te doen en een extra paar schoenen kan natuurlijk nooit kwaad.
Mijn voorkeur is juist wel waterdicht :+ De enige keren wanneer ik op trails natte voeten krijg is als er overal diepe plassen liggen waar je doorheen moet. Maar voor alle andere momenten houden ze het water prima buiten. En ook als er wel water in komt gaat dat er ook zo weer uit, En ik heb niet het idee dat er langer water in blijft staan dan in mijn wegschoenen.

[removed]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stefangrp
Hathi schreef op maandag 15 september 2025 @ 11:54:
dus ik heb ook niet het idee dat ze echt veel verouderen als ze in de kast staan.
Disagree. Ik kreeg in mijn oude trails na verloop van tijd zere kuiten, kon er geen rondje van 8km (op tamelijk harde trail overigens, geen zacht bospad) meer op lopen zonder pauze.
Toen nieuwe gekocht, probleem was meteen opgelost.

Verder klopt het natuurlijk wel dat er minder demping in zit, dus zo min mogelijk op de weg ermee lopen :)

Wat zijn jullie meningen eigenlijk over trail-carbon?
Ik associeer carbon met demping, wat je op trail niet echt nodig hebt, dus het voelt altijd nogal contra voor mij.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DeCo
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 18-09 15:33
Stefangrp schreef op maandag 15 september 2025 @ 12:12:
[...]

Disagree. Ik kreeg in mijn oude trails na verloop van tijd zere kuiten, kon er geen rondje van 8km (op tamelijk harde trail overigens, geen zacht bospad) meer op lopen zonder pauze.
Toen nieuwe gekocht, probleem was meteen opgelost.

Verder klopt het natuurlijk wel dat er minder demping in zit, dus zo min mogelijk op de weg ermee lopen :)

Wat zijn jullie meningen eigenlijk over trail-carbon?
Ik associeer carbon met demping, wat je op trail niet echt nodig hebt, dus het voelt altijd nogal contra voor mij.
correct me if i'm wrong: carbon heeft niets met demping te maken, alles met energie teruggaaf
het schuim om het carbon zorgt voor de demping

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RazorMaron
@denyos @Roozzz Ik heb geen professionele tests uitgevoerd oid voor mijn zones of hartslag. Ik houd mijn hartslag bij met mijn Apple Watch SE. Ik neem dan ook als maatstaf de zones die mijn Apple Watch weergeeft. Dit zou dan 140-152 zijn. Nu heb ik ook vernomen dat de indicaties van de Apple Watch verre van nauwkeurig zijn, maar het is wel het enige wat ik heb. Een analyse of testen zie ik wel zitten om uiteindelijk te doen, maar wel later in het proces. Mijn max hartslag zou volgens dat rekensommetje 197 zijn, maar ik heb wel afgelopen zomervakantie een keer tijdens een HIIT workout de 210 (slaaptekort, niets gegeten en 35 graden, niet handig) aangetikt. Mijn hart klopte toen ook in mijn keel, de enige keer dat ik dat eerder had was toen bij de Bruggenloop. Kortom, ik weet mijn maximale hartslag niet, maar ik weet wel dat ik blijkbaar de 210 kan aantikken (weliswaar waargenomen door mijn Apple Watch).

Zie hieronder mijn trainingshistorie. Het ding is dus dat ik pas bij een flinke hartslag (185+), niet meer een fatsoenlijke zin in een keer kan uiten. Ik zal wel even bewust erop letten en peilen of dat niet hoger/lager ligt. Vanaf halverwege juni heb ik het weer regelmatig geprobeerd op te pakken op een tempo dat vrij laag ligt. Ik merkte toen dat mijn linkervoet nog steeds niet was hersteld en in de weken erop wegens vakantiewerk ook niet echt de ruimte kunnen krijgen om te herstellen. Vanaf eind juli ging dit beter met sneller herstel. Eind augustus was ik ook weer terug van vakantie en sindsdien loop ik weer met zekere regelmatigheid. De enige 'hero' sessies die ik heb gedaan zijn de lopen waarvoor ik mij heb aangemeld. Het ding is dat ik tijdens deze lopen mezelf ook niet voorneem om hard van stapel te gaan, maar tijdens de lopen doe ik het wel.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/s-wWDZOnuhW1tBd4ctyDIrOSHCk=/800x/filters:strip_exif()/f/image/308ojxXWGltyCclDJORA2QgW.png?f=fotoalbum_large

@marana Ik ben zelf 23! Alhoewel ik dus niet voor langere periodes regelmatig heb gelopen, heb ik wel het gevoel dat mijn hartslag niet normaal hoog ligt, vooral ook tijdens de rustigere runs.

Me? I'm dishonest, and a dishonest man you can always trust to be dishonest. Honestly. It's the honest ones you want to watch out for, because you can never predict when they're going to say something incredibly stupid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roozzz
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 18-09 14:00
DeCo schreef op maandag 15 september 2025 @ 13:04:
[...]

correct me if i'm wrong: carbon heeft niets met demping te maken, alles met energie teruggaaf
En het carbon biedt een stukje stabiliteit :)

If you can see, look. If you can look, observe

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• marana
@RazorMaron Oh je bent hartstikke jong! Als je hartslag al eens boven de 200 is geweest, zou ik me geen zorgen maken over die 185+.
Even ter vergelijking: toen ik 35-40 jaar oud was, lag bij spinning mijn optimale hartslag tijdens de training tussen de 160 en de 180, zone vastgesteld door de sportschool tijdens inspanning. Dat betekent dus dat ik iedere spinningles een aantal minuten rond de 180 zat. Pas dan had ik het gevoel ook echt getraind te hebben.

Hoe snel daalt je hartslag in de eerste minuut volgens je Apple Watch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RazorMaron
marana schreef op maandag 15 september 2025 @ 13:34:
@RazorMaron Oh je bent hartstikke jong! Als je hartslag al eens boven de 200 is geweest, zou ik me geen zorgen maken over die 185+.
Even ter vergelijking: toen ik 35-40 jaar oud was, lag bij spinning mijn optimale hartslag tijdens de training tussen de 160 en de 180, zone vastgesteld door de sportschool tijdens inspanning. Dat betekent dus dat ik iedere spinningles een aantal minuten rond de 180 zat. Pas dan had ik het gevoel ook echt getraind te hebben.

Hoe snel daalt je hartslag in de eerste minuut volgens je Apple Watch?
Dat geeft al wat meer rust!

Gisteren zou mijn hartslag 34 bpm zijn gezakt in de eerste minuut volgens mijn Apple Watch. De lichte jog die ik eergisteren heb gedaan daalde met 37 bpm na de eerste minuut. Als ik zo verder in het verleden kijk blijft dat ook tussen de 30 en 38 bpm. Alleen bij de run van 13 juni was het 26 bpm. Gegevens van de 30K Veluwse Trailrun heb ik niet ivm lege Apple Watch.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• marana
Prima daling van je hartslag, zo tussen de 30 en de 40.

Lees anders ook nog even dit: https://www.hartstichting...g/hartslag-bij-inspanning

Ik zou wel wat minder vaak een wedstrijd plannen. Drie weken achter elkaar is best veel van het goede. Je ziet dat het heel erg lastig is om vooral in het begin je eigen tempo te lopen, je gaat zo makkelijk met anderen mee. Focus eerst op 20-30km (rustig) trainen per week.

[ Voor 45% gewijzigd door marana op 15-09-2025 13:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MiKeZZa
redwing schreef op maandag 15 september 2025 @ 09:04:
[...]

Doe je een goede warming up/cooling down en rekken (dynamisch vooraf, statisch erna)?
Nee, heel beperkt. Is dat de verklaring? |:(

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• redwing
MiKeZZa schreef op maandag 15 september 2025 @ 13:59:
[...]

Nee, heel beperkt. Is dat de verklaring? |:(
Hoeft niet, maar ik zou het wel als eerste stap doen om te kijken of je daarmee het probleem verhelpt.

[removed]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DeCo
Gisteren de laatste en langste duurloop gedaan voor de marathon in oktober en weer wat bijgeleerd, denk ik. Met name op het gebied van koolhydraten-inname in de vorm van Maurten Drinkmix (ik heb hier eerder al eens over gepost).
Ik krijg namelijk een enorme suikerdip met dito verschijnselen (zweten, duizeligheid, etc). Dit zakt uiteindelijk wel weer en dan gaat 't verder prima, maar gedurende dip ben ik bijna aan het wankelen. Ooit al eens even moeten stoppen voor een minuut of 5. Nu liep ik nog door (wilde er niet teveel aan toegeven), maar de laagstaande zon maakte het niet makkelijker (de schittering in de ogen, kon me niet meer focussen, alles draaide). Blijkbaar ben ik hier gevoelig voor (geworden). Ik kan het ook krijgen bij het drinken van een blikje sinas op nuchtere maag.
Ten tijde van deze dip merk je aan de hartslag niet zo heel veel (tussen 15 en 45 minuten). Het tempo daar is nog gemiddeld 5:30/km. Deze voer ik gedurende run langzaam op.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/w6vPEHz1Mov98Md5FNjkCkqktYA=/800x/filters:strip_exif()/f/image/uwwEaCQDtTJ9YRFfFsZBoBFo.png?f=fotoalbum_large

Na die 45 minuten was het weggetrokken en kwam ik op een lastig te belopen stuk van pakweg twee kilometer. Fysiek moest ik daar hard werken ivm. de begaanbaarheid van dat stuk. Hartslag schoot daarom omhoog en die heb ik niet meer omlaag kunnen krijgen. So be it, ik liep heerlijk, voelde niet vermoeid, ondanks de toch behoorlijk hoge hartslag. Tussendoor 2 grote Maurten 160-gels genuttigd (daar krijg ik geen dip van blijkbaar, waarschijnlijk had ik al een bodempje gelegd met die drinkmix of wordt het langzamer verwerkt?). Pas na 2u30 en een tweede flesje water zakte mijn hartslag weer naar normaal niveau en heb ik de duurloop afgerond op 4:20/km, mijn beoogde marathon-tempo.

strava-activiteit

Leermoment: de drinkmix zou ik echt héél rustig moeten drinken vooraf. Of misschien avond van te voren nemen, of zelfs gewoon helemaal achterwege laten en mezelf voeden gedurende run met gels. Sowieso niet op nuchtere maag drinken, dat wist ik al.. maar dat maakte deze keer ook niet zoveel uit (broodje en 2 bananen, waarna ik de drinkmix nuttigde). Komend weekend een halve marathon wedstrijd. Eens kijken wat ik kan bijschaven aan dit vervelende euvel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MiKeZZa
redwing schreef op maandag 15 september 2025 @ 14:26:
[...]

Hoeft niet, maar ik zou het wel als eerste stap doen om te kijken of je daarmee het probleem verhelpt.
Ga ik doen. Maar jouw mening is dus; nee dat is niet heel logisch/gangbaar?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redwing
MiKeZZa schreef op maandag 15 september 2025 @ 14:51:
[...]
Ga ik doen. Maar jouw mening is dus; nee dat is niet heel logisch/gangbaar?
Warming up en cooling down moet je sowieso doen voor je spieren. Maar het rekken is vooral uitproberen, bij sommige werkt het juist prima en sommige krijgen er juist last van. Ik zou dus iig standaard beginnen met een goede warming up en cooling down, en het rekken een maandje of wat uitproberen en kijken of het echt wat doet.

[removed]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• kenneth
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

kenneth

achter de duinen

DeCo schreef op maandag 15 september 2025 @ 13:04:
[...]

PEBA (het schuim) zorgt voor meer energieteruggaaf. Het nadeel is dat dit veel instabieler is dan het gebruikelijke EVA, dus zit er carbon in voor de stabiliteit. Er zijn meerdere onderzoeken geweest (zelfs eentje waar het carbon in stukken werd gesneden) en dit is steeds de conclusie.

Er zijn schoenen met EVA en carbon, die werken dus lang niet zo goed. En Topo heeft schoenen met PEBA maar zonder carbon, en hoewel die veel energie terug geven, zijn die weer heel instabiel.

Look, runners deal in discomfort. After you get past a certain point, that’s all there really is. There is no finesse here.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hartloper
  • Registratie: Mei 2021
  • Laatst online: 22:26
@DeCo Als je veel suikers inneemt stijgt je suikerspiegel, het lichaam reageert hierop door insuline te produceren zodat de suikerspiegel weer zakt.
Bij sommige mensen is die reactie te fel zodat de suikerspiegel te laag zakt.
Dat heet reactieve hypoglycemie.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hartloper
Dat fenomeen treedt normaal gezien niet op tijdens inspanning.
Jij moet zelf leren aanvoelen vanaf welke hoeveelheid suikers je klachten krijgt. De volledige drinkmix op korte tijd drinken is dus een no-go voor jou. Goed dat je het ontdekt hebt op de simulatie en niet op het moment van de wedstrijd!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Third Man
  • Laatst online: 23:49

The Third Man

The Third Jellyfish

En daarom bestaan er ook drinkmixen met alternatieve koolhydraten zoals fructose en maltodextrine die een lagere glucosepiek geven en dus dat effect kunnen voorkomen of verlichten. Het is vaak een beetje uitdokteren welke verhouding wel of niet goed werkt, ik heb ook weer gemerkt dat te trage koolhydraten soms te weinig helpen en dat is ook niet wat je wil natuurlijk. Duizeligheid e.d. kan ook nog een electrolytenonbalans zijn trouwens, ik drink bij heftige workouts met veel zweten ook nooit iets zonder electrolyten erbij.

[ Voor 19% gewijzigd door The Third Man op 15-09-2025 21:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hartloper
The Third Man schreef op maandag 15 september 2025 @ 21:14:
En daarom bestaan er ook drinkmixen met alternatieve koolhydraten zoals fructose en maltodextrine die een lagere glucosepiek geven en dus dat effect kunnen voorkomen of verlichten. Het is vaak een beetje uitdokteren welke verhouding wel of niet goed werkt...
Even op de ingrediënten van Maurten drinkmix 320 gekeken, daar zit maltodextrine en fructose in als ingrediënten. Daar gaat je redenering :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Third Man
  • Laatst online: 23:49

The Third Man

The Third Jellyfish

@Hartloper het is nog steeds de verhouding die uiteindelijk telt. Als het bijvoorbeeld 40% glucose is dan krijg je nog steeds een flinke piek.

[ Voor 4% gewijzigd door The Third Man op 15-09-2025 21:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stefangrp
Blijft altijd een puzzeltje dat eten.

Ik heb m ook nog niet gelegd hoor.
Sis Beta gels (40 gram koolhydraten) gaan er prima in elk half uur. Electrolyten doe ik echt nooit. En dat maakt me dan toch weer onzeker haha, want "dat hoort" wel als ik het internet mag geloven.

Maar ik merkte wel positief verschil afgelopen zondag, door meer koolhydraten te nemen in vergelijking met vorige keer. Geen slap of hongerig gevoel aan het einde. Pas toen de spierpijn begon na een uurtje of 2-3 ging ik me gaar voelen

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Hartloper
Het is ongeveer 50/50, iets meer maltodextrine. Uiteindelijk is maltodextrine puur glucose, het is niet omdat dat een langere molecule is dat het zoveel trager wordt opgenomen, dat is ook maar marketing. Maltodextrine wordt zeer snel afgebroken in pure glucose.
Het is duidelijk dat voor @DeCo 80 gram suiker (een Maurten 320 drinkmix) teveel is wanneer hij het inneemt voor de inspanning. Dat zijn teveel snelle suikers en te snel ingenomen. Daar krijgt-ie reactieve hypoglycemie van.

Dat heeft niks met electrolyteninbalans te maken zoals jij suggereert, want hij krijgt die klachten vrij kort na inname van Maurten en nog in het begin van zijn inspanning, zie zijn verhaal. Da's veel te vroeg om al electrolytenstoornissen te hebben.

@DeCo de Maurten gels zijn 40 gram KH (geen 80 zoals de drinkmix), gels worden wat trager opgenomen. Maar vooral die gels neem je tijdens inspanning, dan worden suikers via een insuline-onafhankelijk mechanisme opgenomen in de spieren en daarom geeft inname van de gels geen problemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennahz
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 17-09 21:50

Dennahz

Life feels like hell should.

Zijn er nog meer mensen die over 2 weken de halve marathon op Texel lopen? Of misschien ook wel op ieder eiland een halve marathon lopen dit jaar? Meestal doen we zulke evenementen mee om gewoon lekker te genieten van de omgeving en sfeer. Niet per se voor een toptijd.

Nog meer mensen met die mindset? ;) Of is het allemaal super serieus en iedere keer voluit knallen.
Ben zelf van mening dat mensen te weinig genieten tijdens zulke runs en vooral aan het stressen zijn over hun tijd of hoe het op Strava overkomt.

Twitter

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• karsb23
  • Registratie: Juni 2019
  • Laatst online: 23:15
Dennahz schreef op maandag 15 september 2025 @ 21:52:
Zijn er nog meer mensen die over 2 weken de halve marathon op Texel lopen? Of misschien ook wel op ieder eiland een halve marathon lopen dit jaar? Meestal doen we zulke evenementen mee om gewoon lekker te genieten van de omgeving en sfeer. Niet per se voor een toptijd.

Nog meer mensen met die mindset? ;) Of is het allemaal super serieus en iedere keer voluit knallen.
Ben zelf van mening dat mensen te weinig genieten tijdens zulke runs en vooral aan het stressen zijn over hun tijd of hoe het op Strava overkomt.
Ik denk dat het heel erg afhankelijk is van het doel waarmee je loopt. Als je heel erg fanatiek bent en gefocust op die PR, dan denk ik dat je heel erg kan genieten van het proces naar een evenement en de toch wel complexe puzzel die je moet leggen om het maximale eruit te halen. Zeker met marathonlopen is er genoeg tijd om uit te zoomen en het grote geheel te zien waarbij de voortgang erg verslavend kan werken.

En uiteindelijk op raceday wordt er wel genoten, maar als het niet zo goed gaat dan kan je wel een baaldag hebben. Als je doel is om een evenement mee te lopen en te genieten van alle aanmoedigingen en sfeer tijdens zo'n evenement, dan kan je uit het evenement juist veel plezier halen, ik denk wel dat het verslavende element in de trainingsperiode voorafgaand aan zo'n evenement toch wel minder charme heeft dan.

De meeste hebben één hoofddoel waar ze willen pieken, maar dat betekent niet dat er dan voor de rest geen evenementen worden gelopen. Zelf zorg ik dat ik altijd wel wat leuke lokale wedstrijdjes mee kan pakken en probeer dit dan in te passen op het trainingsschema. Afhankelijk van het schema wordt zo'n wedstrijd dan een veredelde training of toch een voluit poging om een PR te verbeteren.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Slickk
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 18-09 13:36

Ik probeer beide te combineren; bij (halve) marathons wel voor mijn persoonlijke toptijd te gaan, maar nog steeds om me heen kijken en high fives geven aan random kinderen langs die kant die daarom vragen.

Voor je ademhaling helpt het ook om je kop omhoog te houden en naar de horizon te kijken ipv een meter asfalt voor je, dus in die zin is het ook nog nuttig. ;)

Bij Rotterdam marathon paar jaar geleden wat te diep gegaan, als een zombie uit het Kralingse Bos gekomen en niet meer kunnen genieten, niks van de omgeving gezien, puur mentaal de finish willen halen. Al doende leert men. :>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeCo
Hartloper schreef op maandag 15 september 2025 @ 21:50:
Het is ongeveer 50/50, iets meer maltodextrine. Uiteindelijk is maltodextrine puur glucose, het is niet omdat dat een langere molecule is dat het zoveel trager wordt opgenomen, dat is ook maar marketing. Maltodextrine wordt zeer snel afgebroken in pure glucose.
Het is duidelijk dat voor @DeCo 80 gram suiker (een Maurten 320 drinkmix) teveel is wanneer hij het inneemt voor de inspanning. Dat zijn teveel snelle suikers en te snel ingenomen. Daar krijgt-ie reactieve hypoglycemie van.

Dat heeft niks met electrolyteninbalans te maken zoals jij suggereert, want hij krijgt die klachten vrij kort na inname van Maurten en nog in het begin van zijn inspanning, zie zijn verhaal. Da's veel te vroeg om al electrolytenstoornissen te hebben.

@DeCo de Maurten gels zijn 40 gram KH (geen 80 zoals de drinkmix), gels worden wat trager opgenomen. Maar vooral die gels neem je tijdens inspanning, dan worden suikers via een insuline-onafhankelijk mechanisme opgenomen in de spieren en daarom geeft inname van de gels geen problemen.
Hartloper schreef op maandag 15 september 2025 @ 20:23:
Dat fenomeen treedt normaal gezien niet op tijdens inspanning.
Jij moet zelf leren aanvoelen vanaf welke hoeveelheid suikers je klachten krijgt. De volledige drinkmix op korte tijd drinken is dus een no-go voor jou. Goed dat je het ontdekt hebt op de simulatie en niet op het moment van de wedstrijd!
Zeer verhelderend, dank is groot @Hartloper, hier kan ik wat mee.
Komend weekend eens over 'n iets andere boeg gooien en kijken hoe dit gaat uitpakken. Het is 'maar' een halve marathon wedstrijd, dus qua voeding heb ik voldoende ruimte om wat anders te proberen (ondanks het in- en uitlopen van 2x5km, maar die zijn gewoon lekker rustig).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• uFx
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 21:31

uFx

DeCo schreef op dinsdag 16 september 2025 @ 10:04:
[...]
Zeer verhelderend, dank is groot @Hartloper, hier kan ik wat mee.
Komend weekend eens over 'n iets andere boeg gooien en kijken hoe dit gaat uitpakken. Het is 'maar' een halve marathon wedstrijd, dus qua voeding heb ik voldoende ruimte om wat anders te proberen (ondanks het in- en uitlopen van 2x5km, maar die zijn gewoon lekker rustig).
Ik ben zelf ook gevoelig voor een hypo na het binnenkrijgen van veel suikers. Tijdens het hardlopen heb ik er geen last van (maar ik gebruik dan ook geen Maurten, daar ben ik te arm voor :+). Ik gebruik wel SiS gels en isotone poeder (smaakloos) voor mijn vochtinname.

Heb je buiten het hardlopen om ooit last van hypo's? Zoals anderen zeggen is het echt even zoeken waar je gevoelig voor bent en wat wel en niet goed werkt. Ik heb een maand lang rondgelopen met een glucosesensor (FreeStyle Libre 2) en dat samen met een diëtist bekeken. Dat gaf best wat inzicht van waar ik gevoelig voor ben en waar ik dan rekening mee moet houden. Wellicht ook iets voor jou om te proberen, even los van het sporten.

Ik heb overigens wel altijd dextro-tabletten bij in geval van een hypo. Ja, je gaat van suikerpiek naar suikerpiek maar vergeet niet dat een hypo levensgevaarlijk kan zijn. Er doorheen lopen/negeren: nooit doen. Beste is gaan zitten (om te voorkomen dat je je hoofd kapot valt bij eventueel flauwvallen), zorgen dat je dextro/cola naar binnen werkt en wachten totdat de klachten voorbij zijn.

I'm gonna architect a world of pain all over your candy ass

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Horinees
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 18-09 14:28

Ik ga de halve marathon op Texel voor de tweede keer lopen. Eerder ook eens de 10km gedaan maar qua parcours is daar alleen de start leuk, verder loop je vooral langs weilanden. Doel is om onder mijn tijd van 2016 te lopen (1:46:53). Verder ook wel genieten van de omgeving, de aanmoedigingen van mijn kids en vrouw en de toffe start vanaf de boot.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• edozat1
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 22:47
uFx schreef op dinsdag 16 september 2025 @ 10:15:
[...]
Ik heb overigens wel altijd dextro-tabletten bij in geval van een hypo. Ja, je gaat van suikerpiek naar suikerpiek maar vergeet niet dat een hypo levensgevaarlijk kan zijn. Er doorheen lopen/negeren: nooit doen. Beste is gaan zitten (om te voorkomen dat je je hoofd kapot valt bij eventueel flauwvallen), zorgen dat je dextro/cola naar binnen werkt en wachten totdat de klachten voorbij zijn.
Ik kan dat beamen. Ik heb er zelf al jaren geen last meer van, maar tijdens mijn studententijd (met een iets minder gezonde levensstijl) meerdere keren meegemaakt. Ook twee keer flauwgevallen, waarvan een keer ongecontroleerd, vlak langs een trapgat. Dat kan snel gaan en wil je niet tijdens een hardloopwedstrijd op asfalt.

Met een paar slokken cola of andere snelle suiker trekt het inderdaad direct weg. Hoe dat werkt, begrijp ik niet, want zo snel wordt suiker toch ook weer niet opgenomen, maar het is echt een kwestie van een paar seconden (bij mij).

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• kepler

Zoals hierboven gezegd, het kan ook prima allebei. Bij de meeste meeste wedstrijden ga je pas stuk in de laatste 10-20 procent ongeveer, dus alles daarvoor tijd om te genieten ;)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• L23
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 23:53

L23

Nee, ken het ook nog niet. Vindt het wel een leuk idee om loopjes op ieder eiland te lopen. Deze zomer voor mezelf de route gelopen van de Berenloop 21,1 km op Terschelling. Ik was daar een aantal dagen en ik vond de route zo leuk dat ik het twee keer gelopen heb. Grote kans dat ik me volgend jaar inschrijf voor de Berenloop. Dit jaar wel de Halve Marathon Vlieland gelopen. 28 maart ben ik van plan mee te doen aan de Monnikenloop op Schiermonnikoog.

Stressen wil ik het niet noemen en het maakt mij ook niet uit hoe het op Strava overkomt. Ik doe mijn best en ik doe het voor mijzelf. Ik kan prima genieten tijdens een loop, maar rustig aan doen zit er voor mij niet in. Ik kan dat wel van te voren afspreken, maar eenmaal bij de start krijg ik toch dat wedstrijdgevoel :P Prima als anderen het met een andere mindset lopen. Genieten van de omgeving en de sfeer kan daarnaast ook voor en na de loop. Bij de Halve Marathon Vlieland ben ik drie dagen op het eiland geweest terwijl mijn loopgroepje dezelfde dag weer naar huis ging. Die paar dagen gaf ook ontspanning.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TinusXIII
  • Registratie: April 2021
  • Laatst online: 22:35

Yes, ben erg benieuwd. Ik kwam ‘m vorig jaar tegen, eerste officiële halve marathon in lange tijd.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• denyos
  • Laatst online: 21:05
Jack Daniëls is afgelopen week gestorven. Een grootheid op het gebied van trainingsmethoden.
Enorme pionier op gebied van threshold en Vo2Max workouts.
Runnersworld heeft een mooi artikel aan hem gewijd:
https://www.runnersworld....664991/jack-daniels-dies/

Strava

• Jasperoo
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 17-09 21:42
Zondag aanstaande de dam tot dam loop en week erna de Halve van Haarlem.
Beide dienen als voorbereiding voor 19 oktober.
Adviseren jullie om deze rustig te doen of juist te gebruiken als test voor bijvoorbeeld de marathon pace?
Het competitieve in mij wilt liefste full gas gaan, maar blessure risico is dan ook hoog.

Wat zouden jullie doen ?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• L23

L23

Jasperoo schreef op woensdag 17 september 2025 @ 09:11:
Adviseren jullie om deze rustig te doen of juist te gebruiken als test voor bijvoorbeeld de marathon pace?
Het competitieve in mij wilt liefste full gas gaan, maar blessure risico is dan ook hoog.

Wat zouden jullie doen ?
Geen idee wat verstandig is hoor. Ik ga 3 weken voor mijn marathon taperen. Loopjes die daarvoor plaats vinden ga ik wel maximaal. Ik doe in de week van die loop wel rustiger aan, dus niet dat het al een druk marathon schema is met daar bovenop nog het loopje. Lijkt mij een prima manier om de marathon pace te testen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Superkanjo
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 18-09 16:14
Los van de marathon vind ik in 1 week een 10EM en een HM vol-gas gaan al teveel van het goede. Persoonlijk zou ik of in beide lopen een tempoblok doen, of 1 van de 2 vol gas lopen.

• DeCo
uFx schreef op dinsdag 16 september 2025 @ 10:15:
[...]

Ik ben zelf ook gevoelig voor een hypo na het binnenkrijgen van veel suikers. Tijdens het hardlopen heb ik er geen last van (maar ik gebruik dan ook geen Maurten, daar ben ik te arm voor :+). Ik gebruik wel SiS gels en isotone poeder (smaakloos) voor mijn vochtinname.

Heb je buiten het hardlopen om ooit last van hypo's? Zoals anderen zeggen is het echt even zoeken waar je gevoelig voor bent en wat wel en niet goed werkt. Ik heb een maand lang rondgelopen met een glucosesensor (FreeStyle Libre 2) en dat samen met een diëtist bekeken. Dat gaf best wat inzicht van waar ik gevoelig voor ben en waar ik dan rekening mee moet houden. Wellicht ook iets voor jou om te proberen, even los van het sporten.

Bedankt voor de goede tips, note to self: dextro meenemen!
Buiten hardlopen heb ik inderdaad ook soms last van dergelijke symptonen. Maar dan is er altijd wel iets in de buurt, waar ik dan op terug kan vallen... dat ik iets kan snaaien uit de koelkast.

Gisteravond voor de intensieve baantraining heb ik een halve liter Maurten gedronken. Niet dat ik het persé nodig had, maar meer om te kijken hoe het zou vallen. Had een uur vantevoren namelijk gegeten. En dan gaat 't wel goed. Nergens last van gehad. Verschil is dat dit einde middag was en gedurende dag natuurlijk al een en ander gegeten had. 's Ochtends gaat 't meestal mis, ook als ik het drink samen met bananen en broodjes. Maar kan me dan voorstellen dat het allemaal te dicht op elkaar zit op nuchtere maag.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Stefangrp

Wat zouden jullie doen ?
ik loop zondag een HM, en die ga ik volgas doen.
Eens zien of ik onder de 1u30 kan. De 4 x 5 minuten tempo blokjes op vergelijkbare pace heb ik (ondanks vermoeide benen) overleefd.

2 weekenden achter elkaar volgas lijkt me wel heftig ja. Ik zou kiezen. Voor de HM, meest maatgevend voor de marathon.
Ik doe volgend weekend nog een 30km, maar op het gemakje. Daarna richting taper

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Secsytime
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 00:26

Secsytime

Automagisch

Stefangrp schreef op woensdag 17 september 2025 @ 11:08:
[...]

ik loop zondag een HM, en die ga ik volgas doen.
Eens zien of ik onder de 1u30 kan. De 4 x 5 minuten tempo blokjes op vergelijkbare pace heb ik (ondanks vermoeide benen) overleefd.

2 weekenden achter elkaar volgas lijkt me wel heftig ja. Ik zou kiezen. Voor de HM, meest maatgevend voor de marathon.
Ik doe volgend weekend nog een 30km, maar op het gemakje. Daarna richting taper
Training is to get fitness, not to test fitness.

Waarom zou je het risico op een blessure nemen waardoor al je training voor niets is? De marathon is toch je hoofddoel?

Als het nou een 5 of 10 km was, vond ik het een ander verhaal. Maar een halve vol gas gaan lopen lijkt me redelijk risicovol.

• aaaido
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 22:35
Hoi, ik wil (weer) beginnen met hardlopen omdat ik volgend jaar zomer een olympische triatlon wil doen. Ik heb goede ervaring als wielrenner (lees fiets al ci 4 jaar serieus met schema's) en heb dus een prima basis conditie. Mijn doel met hardlopen is dan ook enkel 10km (pijnvrij) kunnen lopen. Ik wil het hardlopen oppakken naast het wielrennen dus heb bedacht 2 keer per week te willen hardlopen (en dan 2x pw fietsen). Het zwemmen pak ik later op nadat ik 10km kan hardlopen.

Nu ben ik dus op zoek naar de juiste aanpak om tot die 10km te komen. En daar komt het volgende. Ik heb dit al eens eerder geprobeerd en ben toen te hard gestart met hardlopen en kreeg verschillende pijntjes in knie en enkel. Ben hierdoor maar gestopt met hardlopen en weer verder gegaan met fietsen. Toch wil ik het hardlopen nog een kans geven en ben ik bewust van niet te snel opbouwen. Iemand advies wat het beste te doen? Ik dacht zelf dit schema voor 5km en daarna 10k https://cdn.nextchapter-e...ainingsschema_5KM_B_2.pdf

De grote uitdaging gaat waarschijnlijk zijn niet te hard willen starten en misschien gewoon bij week 1 beginnen ook al voelt dat veel te makkelijk? Oja snelheid maakt mij de eerste keer niet uit.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• L23

L23

aaaido schreef op woensdag 17 september 2025 @ 12:29:
Hoi, ik wil (weer) beginnen met hardlopen omdat ik volgend jaar zomer een olympische triatlon wil doen. Ik heb goede ervaring als wielrenner (lees fiets al ci 4 jaar serieus met schema's) en heb dus een prima basis conditie. Mijn doel met hardlopen is dan ook enkel 10km (pijnvrij) kunnen lopen. Ik wil het hardlopen oppakken naast het wielrennen dus heb bedacht 2 keer per week te willen hardlopen (en dan 2x pw fietsen). Het zwemmen pak ik later op nadat ik 10km kan hardlopen.

Nu ben ik dus op zoek naar de juiste aanpak om tot die 10km te komen. En daar komt het volgende. Ik heb dit al eens eerder geprobeerd en ben toen te hard gestart met hardlopen en kreeg verschillende pijntjes in knie en enkel. Ben hierdoor maar gestopt met hardlopen en weer verder gegaan met fietsen. Toch wil ik het hardlopen nog een kans geven en ben ik bewust van niet te snel opbouwen. Iemand advies wat het beste te doen? Ik dacht zelf dit schema voor 5km en daarna 10k https://cdn.nextchapter-e...ainingsschema_5KM_B_2.pdf

De grote uitdaging gaat waarschijnlijk zijn niet te hard willen starten en misschien gewoon bij week 1 beginnen ook al voelt dat veel te makkelijk? Oja snelheid maakt mij de eerste keer niet uit.
Ik ben geen fietser, maar heb het hier vaker voorbij zien komen. Je hebt door het fietsen al een vrij goede conditie waardoor het inderdaad verleidelijk is om te hard van start te gaan met hardlopen. Je conditie is al goed, je spieren en pezen echter nog niet. Ik zou dan inderdaad beginnen met trainingsschema's voor beginners en die ook daadwerkelijk in een rustig beginners tempo lopen.

Verder is het gewoon goed aanvoelen. Krijg je pijntjes dan loop je de volgende keer iets rustiger. Dat werkt bij mij goed. Stop je dan kan je op een gegeven moment weer helemaal overnieuw beginnen.

• Jasperoo
Helder, dank voor de adviezen.
In plaats van de fitness te testen, leg ik de nadruk bij de HM dan op bijvoorbeeld de voeding. De 10 EM is met het werk dus vooral ook gezellig in principe.

Nog vier weken, komt nu wel in de buurt en daarmee ook de (gezonde) spanning.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jasperoo

Wat @L23 zegt, langzaam beginnen. Ik had exact hetzelfde vanaf het fietsen, veel te enthousiast en te snel gaan rennen, direct ook afstanden op tempo. Dat kostte mij bijna mijn knie.
Het voelt lullig om te beginnen met 2km per keer, maar heeft mij geholpen om geen overbelastte knie meer te krijgen. Mijn advies is daarom korte afstanden beginnen, frequentie 2x per week bijvoorbeeld en dan dan uitbouwen richting 5 - 7 - 10km. Snelheid komt daarna wel, conditioneel zal het probleem dus niet zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• redwing

Inderdaad, schema volgen en je er ook aan houden. Je zult conditioneel waarschijnlijk per direct al de laatste training van die 5km lopen. Je spieren/pezen in je benen zullen het daar echter niet mee eens zijn. Dus hoe simpel het ook lijkt/voelt, toch gaan wandelen/stoppen als de training dat aangeeft en niet 'even' een km er achteraan plakken :+

[removed]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• blitzkrieg
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 21:08

blitzkrieg

Whoop Whoop!

Inderdaad gewoon rustig beginnen. Ik had hetzelfde, conditioneel geen probleem ivm. fietsen.
Ik ben gewoon weer met 5km op een laag tempo begonnen, 1x in de week. En ook pas weer lopen wanneer de pijntjes van de vorige keer weg waren. (Hoewel er hier natuurlijk mensen zijn die zullen zeggen dat je helemaal geen pijntjes moet krijgen).
Dit uitgebreid naar 2x in de week 5km en later de afstand van de ene loop wat uitgebreid en afgelopen weekend een 8EM gelopen.
Merk wel dat ik eigenlijk nog niet genoeg getraind heb voor het tempo wat ik daar gelopen heb. Ben vandaag voor het eerst weer pijnvrij. O-) :X

Nu alleen nog zorgen dat ik blijf lopen, vorig jaar zelfde situatie en na de 8EM acuut weer gestopt met hardlopen. Wil nu in ieder geval 1x in de week 5km blijven lopen zodat de basis er is en dan makkelijker uit te breiden is.

Well, I ain't really drowning 'cause I see the beach from here

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• dt_swiss
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 21:10
Hoi, ik wil (weer) beginnen met hardlopen
Ook een goed getrainde wielrenner hier. Ook een paar keer gestart met hardlopen en steeds gestopt vanwege pijntjes overal. Dit jaar heb ik het anders aangepakt. Gestart met 1 x per week ca 3 km rustig aan. Dit langzaam aan uitgebouwd. En daarbij, zodra ik ook maar dacht last te krijgen ergens van een week overgeslagen en gewoon normaal door getraind op de fiets.

Inmiddels is 25 km makkelijk mogelijk, zonder kniepijn. Moraal van het verhaal: start echt extreem rustig. Zo langzaam dat je je ervoor schaamt(bij wijze van he). En als je ergens last van krijgt, voldoende hersteltijd nemen!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• XyS

XyS

0.o.O

Om het makkelijker te maken @Jasperoo :+
Ik ga de dam tot dam wel racen, maar dan op 90-95% zodat ik binnen een paar dagen mijn schema weer kan oppakken.
Het gaat geweldig, niet ziek meer en het is lekker fris buiten. Gister 8k tempo, vandaag 20k easy en nu taperen tot zondag.

Maargoed zou sowieso niet beide racen

Ik heb verder niks staan maar misschien dat ik nog een snelle 10k doe 2 weken voor de marathon.

• Juancho
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 01:40
In het kader van data leren kennen, correct te interpreteren en er iets mee doen... Ik had vandaag, volgens Trenara, een specifieke anaeroob training. 2x een blok van 4x150m met pace 4"00 wat voor mij gewoon 90% sprinten is (3"30-3"40 wat ik soms moet doen voor 60m is echt 100% gaan).

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/40qhafBQPjT9rzz9RDq74OWhYBY=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/o1B8fBchj9utVI4hO0wkXrYg.jpg?f=fotoalbum_large

Nou keek ik in m'n Garmin en die geeft aan:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/BrgidYHCuQdMtNQR1vpzgZYUfhw=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/yWtR3f0ziBUiu6hECG3Ycvb1.jpg?f=fotoalbum_large

Nou vraag ik me af, is m'n anaeroob training dan wel gelukt? Volgens Trenara liep ik vanavond te hard en in het rood maar ik zat netjes rond de 4"00 pace:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-UbPT0yvjHvlwSxh2HxoAepJ9sU=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/gc9Q3sTC5iijoQtOswVokDyj.jpg?f=fotoalbum_large

Ik ben echt een beginner als het gaat om de juiste data op de juiste manier te lezen zodat je er op de juiste manier iets mee kunt doen om te verbeteren dus houd daar een beetje rekening mee aub 😁😉

[ Voor 11% gewijzigd door Juancho op 17-09-2025 22:54 ]

Garmin Forerunner 265 |Samsung Galaxy S23 Polestar 2 MidYear 2026 Prime + B&W audio

• XyS

XyS

0.o.O

Juancho schreef op woensdag 17 september 2025 @ 22:51:
In het kader van data leren kennen, correct te interpreteren en er iets mee doen... Ik had vandaag, volgens Trenara, een specifieke anaeroob training. 2x een blok van 4x150m met pace 4"00 wat voor mij gewoon 90% sprinten is (3"30-3"40 wat ik soms moet doen voor 60m is echt 100% gaan).

[Afbeelding]

Nou keek ik in m'n Garmin en die geeft aan:

[Afbeelding]

Nou vraag ik me af, is m'n anaeroob training dan wel gelukt? Volgens Trenara liep ik vanavond te hard en in het rood maar ik zat netjes rond de 4"00 pace:

[Afbeelding]

Ik ben echt een beginner als het gaat om de juiste data op de juiste manier te lezen zodat je er op de juiste manier iets mee kunt doen om te verbeteren dus houd daar een beetje rekening mee aub 😁😉
Garmin geeft aan dat je ook anaerobe training hebt gedaan, prima lijkt me. Trenara geeft feedback op basis van data, wat ze precies checken is niet duidelijk.

Heb eerder ook trenara gebruikt en de feedback klopte zeker niet altijd. Daarbij vind ik het schema voor mijzelf echt veel te intensief, was wel leuk om te doen.

En tja het is leuk maar ook lastig, Garmin zegt dat je nog harder moet en trenara dat het te hard is. Zou vooral zelf proberen te voelen, iig heb je ook boven anaerobe drempel getraind en zoals je beschrijft is het ook aardig intensief.

[ Voor 6% gewijzigd door XyS op 17-09-2025 23:24 ]

• MiKeZZa
Inmiddels 3 dagen last van mijn kuit; is echt héél hard en gevoelig. Maandag overdag een beetje last, toen toch maar gaan zaalvoetballen en liep het er vrij snel uit. Maar sindsdien veel erger. Volgens Google waarschijnlijk overbelasting o.i.d..

Loop het er zelfs met wandelen redelijk gemakkelijk uit, maar ben toch wel wat terughoudend om nu te gaan hardlopen. Mensen hier ervaring mee? Als je het er zo makkelijk uit loopt ben je dan op het punt dat je al weer bijna kan gaan lopen of gaat dit nog even duren? Uiteraard weet ik dat sommigen zullen zeggen; ga naar de fysio, maar daar is momenteel even weinig beschikbaarheid...

• JeffreyH-8
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 18-09 14:14
Just my 2 cents, maar ik was/ben ook bekend met snel stijve kuiten na het hardlopen. Sinds ik regelmatig oefeningen doe om de soleus spier te rekken en te trainen, gaat het naar mijn idee stukken beter.

• Galois
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 22:39

Galois

1811 - 1832

MiKeZZa schreef op donderdag 18 september 2025 @ 07:33:
Inmiddels 3 dagen last van mijn kuit; is echt héél hard en gevoelig. Maandag overdag een beetje last, toen toch maar gaan zaalvoetballen en liep het er vrij snel uit. Maar sindsdien veel erger. Volgens Google waarschijnlijk overbelasting o.i.d..

Loop het er zelfs met wandelen redelijk gemakkelijk uit, maar ben toch wel wat terughoudend om nu te gaan hardlopen. Mensen hier ervaring mee? Als je het er zo makkelijk uit loopt ben je dan op het punt dat je al weer bijna kan gaan lopen of gaat dit nog even duren? Uiteraard weet ik dat sommigen zullen zeggen; ga naar de fysio, maar daar is momenteel even weinig beschikbaarheid...
Ik heb er een paar jaar geleden ook enkele weken/maanden mee gelopen. Niet erg genoeg om te stoppen, maar wel vervelend. Wat bij mij wel goed leek te helpen was rollen over zo'n foamroller. Dat deed ik voorzichtig voor het hardlopen en daarna. Naast wat rekoefeningen.

Ook heb ik toen van die Stoxx compressiesokken gekocht. Geen idee wat exact geholpen heeft, maar na enkele weken was het wel weer helemaal over zonder mijn trainingsintensiteit aan te passen.

Ik zou je zeker aanraden om te rollen over zo'n foamroller, dat kan sowieso geen kwaad.

En omdat ik die compressiesokken nou eenmaal heb, wil ik ze nog wel eens gebruiken bij lange duurlopen van 20+ km. Placebo of niet, geen idee, maar ze lijken wel het herstel te bevorderen en minder spierpijn in mijn kuiten te geven.

1 - Mathematics is the language of nature. 2 - Everything around us can be represented and understood through numbers. 3 - If you graph the numbers of any system, patterns emerge.

• MiKeZZa
Galois schreef op donderdag 18 september 2025 @ 08:39:
[...]

Ik heb er een paar jaar geleden ook enkele weken/maanden mee gelopen. Niet erg genoeg om te stoppen, maar wel vervelend. Wat bij mij wel goed leek te helpen was rollen over zo'n foamroller. Dat deed ik voorzichtig voor het hardlopen en daarna. Naast wat rekoefeningen.

Ook heb ik toen van die Stoxx compressiesokken gekocht. Geen idee wat exact geholpen heeft, maar na enkele weken was het wel weer helemaal over zonder mijn trainingsintensiteit aan te passen.

Ik zou je zeker aanraden om te rollen over zo'n foamroller, dat kan sowieso geen kwaad.

En omdat ik die compressiesokken nou eenmaal heb, wil ik ze nog wel eens gebruiken bij lange duurlopen van 20+ km. Placebo of niet, geen idee, maar ze lijken wel het herstel te bevorderen en minder spierpijn in mijn kuiten te geven.
Ben ik inderdaad gisteren mee begonnen. Doet gemeen zeer, ongekend.... Maar denk inderdaad dat dat wel gaat helpen.

Maar mijn voornaamste dilemma is nu vooral; kan ik hiermee lopen of moet ik het echt nog rust geven. En indien ik het rust moet geven; tot welk punt? Volledig pijnvrij? Enigszins comfortabel te rollen met foamroller?

• ArjenIsM3
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 22:41
MiKeZZa schreef op donderdag 18 september 2025 @ 08:53:
[...]

Ben ik inderdaad gisteren mee begonnen. Doet gemeen zeer, ongekend.... Maar denk inderdaad dat dat wel gaat helpen.

Maar mijn voornaamste dilemma is nu vooral; kan ik hiermee lopen of moet ik het echt nog rust geven. En indien ik het rust moet geven; tot welk punt? Volledig pijnvrij? Enigszins comfortabel te rollen met foamroller?
Misschien goed om even langs de fysio te gaan?

• MiKeZZa
ArjenIsM3 schreef op donderdag 18 september 2025 @ 08:58:
[...]

Misschien goed om even langs de fysio te gaan?
Ja, maar zoals ik al zei in mijn post er boven; dan zijn we 1,5 week minimaal verder.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• redwing
MiKeZZa schreef op donderdag 18 september 2025 @ 08:59:
[...]

Ja, maar zoals ik al zei in mijn post er boven; dan zijn we 1,5 week minimaal verder.
Oftewel gelijk een afspraak maken, of kijken of er een fysio is die eerder tijd heeft. Want aangezien je zegt dat een roller al echt gemeen zeer doet, lijkt het me duidelijk dat je niet door moet lopen. En aangezien het nu nog echt gemeen pijn doet, kun je er wel van uit gaan dat die 1.5 week rust tot de fysio sowieso nodig is.

[removed]

• ArjenIsM3
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 22:41
MiKeZZa schreef op donderdag 18 september 2025 @ 08:59:
[...]

Snap ik en dat is vervelend maar ik zou die afspraak alsnog wel inplannen. Wat rek en strek oefeningen en eventueel een foamroller i.c.m. wat extra rust is meestal een prima punt om te beginnen maar helpt dat niet dan staat die afspraak alvast in de agenda. Merk je significante verbetering dan kun je de afspraak altijd nog annuleren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vhal
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 18:40

vhal

ಠ_ಠ

...en daarom plan ik gewoon preventief fysioafspraken in om dit soort problemen voor te zijn. Mijn kuiten zijn altijd wel een aandachtspunt geweest maar de combinatie van preventief behandelen (dryneedling) en wat oefeningen werkt voor mij (n=1) prima. Bovendien kan ik ongegeneerd ouwehoeren over hardlopen want de beste man loopt zelf op een vrij hoog niveau z'n rondjes en is soms ook wel eens te horen in De Pacer.

Zou in ieder geval wel iets plannen, dan staat de afspraak maar....

[ Voor 9% gewijzigd door vhal op 18-09-2025 10:40 ]

Strava

• Sianixi
  • Registratie: November 2020
  • Laatst online: 18-09 15:29
MiKeZZa schreef op donderdag 18 september 2025 @ 08:53:
[...]

Ik zou even niet gaan tot je pijn vrij bent. Ik had midden augustes ook veel pijn in de kuiten. De fysio zei dat ik veel spierknopen in de kuit had zitten. Dus massage's gekregen die erg pijn deden en tussen de afspraken door iedere dag met de foamroller. Deed veel pijn maar zorgen dat je wat minder druk zet. Zo is het nog enigzins te doen.

Ga maar snel aan de gang ermee. Ik heb ook wat langer doorgelopen en heb nu een achillespeesontsteking. Dus ben nog verder van huis en kan de marathon van Rursee op 9 november op mijn buik schrijven. Want het herstel kan akelig lang duren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MiKeZZa
Nou dat klinkt allemaal niet heel hoopvol. Gelukkig goede contacten met de fysio dus het gaatje van een uitvaller aankomende dinsdag is voor mij.

Tussendoor rollen en rusten...

• Juancho
XyS schreef op woensdag 17 september 2025 @ 23:20:
[...]

Garmin geeft aan dat je ook anaerobe training hebt gedaan, prima lijkt me. Trenara geeft feedback op basis van data, wat ze precies checken is niet duidelijk.
Ik denk dat Trenara hiermee kwam omdat ik tussen die intervals door op een veel trager tempo moest lopen dan ik heb gedaan. Ik zat er soms wel een minuut onder omdat ik anders rond de 8"00-20 zou moeten herstellen. Ik voelde me alleen sterk genoeg en herstel was ook prima rond 7"30. En ik was nog niet thuis toen de training klaar was dus ik heb er nog een kilometer ofzo extra bij gedaan. Lijkt me dat Trenara het daarom aangaf. Anders kan ik het niet verklaren want zoals je ziet, die intervals zelf zijn keurig.
Heb eerder ook trenara gebruikt en de feedback klopte zeker niet altijd. Daarbij vind ik het schema voor mijzelf echt veel te intensief, was wel leuk om te doen
.

Tot nu toe vind ik het top! Zeker niet te zwaar, maar ik heb natuurlijk wel een doeltijd ingegeven bij het opstarten van het programma. Misschien had jij die te snel gezet voor wat je eigenlijk aan kan? Ik vind dit gewoon zo heerlijk he, niet nadenken maar gewoon blind het programma volgen 3x in de week. genoeg afwisseling/opbouw/uitdagingen zodat het niet snel saai wordt. Absoluut de €10 waard.

Garmin Forerunner 265 |Samsung Galaxy S23 Polestar 2 MidYear 2026 Prime + B&W audio

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• XyS

XyS

0.o.O

Juancho schreef op donderdag 18 september 2025 @ 12:07:
[...]

Ik denk dat Trenara hiermee kwam omdat ik tussen die intervals door op een veel trager tempo moest lopen dan ik heb gedaan. Ik zat er soms wel een minuut onder omdat ik anders rond de 8"00-20 zou moeten herstellen. Ik voelde me alleen sterk genoeg en herstel was ook prima rond 7"30. En ik was nog niet thuis toen de training klaar was dus ik heb er nog een kilometer ofzo extra bij gedaan. Lijkt me dat Trenara het daarom aangaf. Anders kan ik het niet verklaren want zoals je ziet, die intervals zelf zijn keurig.

[...]
.

Tot nu toe vind ik het top! Zeker niet te zwaar, maar ik heb natuurlijk wel een doeltijd ingegeven bij het opstarten van het programma. Misschien had jij die te snel gezet voor wat je eigenlijk aan kan? Ik vind dit gewoon zo heerlijk he, niet nadenken maar gewoon blind het programma volgen 3x in de week. genoeg afwisseling/opbouw/uitdagingen zodat het niet snel saai wordt. Absoluut de €10 waard.
Ja dat zal het wel zijn inderdaad. Terwijl het toch echt om die intervallen gaat en niet om de rustige km er omheen. Ik vond trenara ook heel leuk hoor, zolang je lichaam het aankan.

En ik heb trenara nog op mijn mobiel staan en heb de trainingen bekeken, zou na 1 week weer geblesseerd zijn. Ik had 2:57 ingesteld maar trenara geeft predicted time 2:37, erg grappig maar totaal niet realistisch. Ik ben nu ook meer van veel km maar weinig hoge intensiteit. Kan niet allemaal tegelijk.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Hartloper
MiKeZZa schreef op donderdag 18 september 2025 @ 07:33:

Ik zou enkele dagen niet hardlopen.

• Len020
  • Registratie: Februari 2017
  • Laatst online: 22:07
Hartloper schreef op maandag 15 september 2025 @ 21:50:

Bij de marathon in Amsterdam hebben ze naast water ook Maurten drink; weet iemand welke dat is ?

NVM; is dus de 160 mix

• Juancho
XyS schreef op donderdag 18 september 2025 @ 12:50:
[...]

Ja dat zal het wel zijn inderdaad. Terwijl het toch echt om die intervallen gaat en niet om de rustige km er omheen. Ik vond trenara ook heel leuk hoor, zolang je lichaam het aankan.

En ik heb trenara nog op mijn mobiel staan en heb de trainingen bekeken, zou na 1 week weer geblesseerd zijn. Ik had 2:57 ingesteld maar trenara geeft predicted time 2:37, erg grappig maar totaal niet realistisch. Ik ben nu ook meer van veel km maar weinig hoge intensiteit. Kan niet allemaal tegelijk.
Maar je kan je training baseren op je eigen ingestelde doel he. Dat wist je? En anders kan je altijd handmatig opnieuw kalibreren.

Bij mij is het juist andersom, ik denk dat ik sneller kan maar Trenara schat het voorlopig nog wat langzamer in. Wellicht speelt de 3 weken vakantie mee, ben pas deze week weer structureel begonnen met het schema volgen (3 trainingen per week).

[ Voor 3% gewijzigd door Juancho op 18-09-2025 13:46 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• redwing
MiKeZZa schreef op donderdag 18 september 2025 @ 11:49:
Nou dat klinkt allemaal niet heel hoopvol. Gelukkig goede contacten met de fysio dus het gaatje van een uitvaller aankomende dinsdag is voor mij.

Tussendoor rollen en rusten...
Het gaat er vooral om dat het niet erger wordt. Zoals je nu beschrijft kan de fysio het vaak wel goed verhelpen, maar als het ontstoken of verder geblesseerd raakt kan de impact al snel richting weken of zelfs maanden gaan. En dan is een weekje rustig aan moeten doen toch een heel stuk beter.

[removed]

• WizzlerNL
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 21:15
Len020 schreef op donderdag 18 september 2025 @ 13:41:
[...]

Bij de marathon in Amsterdam hebben ze naast water ook Maurten drink; weet iemand welke dat is ?

NVM; is dus de 160 mix
In Berlijn dus ook zondag. Maar van de standaard verhoudingen uitgaand en dan 120-150ml in een bekertje is dat dus 10-12gr koolhydraten. Daar heb je dus eigenlijk niks aan want dan moet je er per post al 2 opdrinken om gelijk aan een gel te komen. En 300ml in 1x opdrinken gaat denk ik klotsende buik problemen geven.

Of zie ik iets over het hoofd?

• Len020
  • Registratie: Februari 2017
  • Laatst online: 22:07
WizzlerNL schreef op donderdag 18 september 2025 @ 14:29:
[...]

In Berlijn dus ook zondag. Maar van de standaard verhoudingen uitgaand en dan 120-150ml in een bekertje is dat dus 10-12gr koolhydraten. Daar heb je dus eigenlijk niks aan want dan moet je er per post al 2 opdrinken om gelijk aan een gel te komen. En 300ml in 1x opdrinken gaat denk ik klotsende buik problemen geven.

Of zie ik iets over het hoofd?
Mijn vraag was meer in relatie tot de suikerpiek die Deco80 had, maar nee je hebt er weinig aan. Tevens als je zelf nooit Maurten gebruikt zou ik niet opeens daarmee geen experimenteren. Je zal sowieso mee moeten nemen want de 1e gell is pas op 18KM in A'dam.

Zelf gebruik ik altijd SIS , en sinds een half jaar de beta fuell lijn en zal dat niet geen mixen met de Maurten drank/gelletjes die aangeboden worden.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Juancho
Hartloper schreef op donderdag 18 september 2025 @ 12:56:
[...]

Ik zou enkele dagen niet hardlopen.
Niet hardlopen betekent overigens niet stilzitten. Je kan (extra) veel gaan wandelen, wat meer tijd voor krachttraining etc :)

• kepler
Len020 schreef op donderdag 18 september 2025 @ 15:03:
[...]

Mijn vraag was meer in relatie tot de suikerpiek die Deco80 had, maar nee je hebt er weinig aan. Tevens als je zelf nooit Maurten gebruikt zou ik niet opeens daarmee geen experimenteren. Je zal sowieso mee moeten nemen want de 1e gell is pas op 18KM in A'dam.

Zelf gebruik ik altijd SIS , en sinds een half jaar de beta fuell lijn en zal dat niet geen mixen met de Maurten drank/gelletjes die aangeboden worden.
Ik heb al twee keer tijdens een ultra voor het eerst een nieuwe energie/elektrolyten drank gebruikt :$
In Australië hadden Fuel X en bij eentje in Nederland hadden ze Bye (oid). En zelf gebruik ik ook SIS bèta en ook Tailwind.

Ik heb tot nu toe ook nooit last gehad van nieuw eten, dus durfde de gok wel aan. Ging (gelukkig?) goed :D

• WizzlerNL
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 21:15
Ik zit een beetje in dubio wat ik zondag in Berlijn zal doen. In principe was mijn raceplan om op pace 4:12 weg te gaan. Maar ik heb een beetje last van mijn rug, Alhoewel de massage van gister het aardig verbeterd heeft. Het wordt richting de finish ook nog 25 graden, geen wind. De organisatie heeft net rond gemaild dat er hitte verwacht wordt, dat je goed moet koelen en PR moet laten varen.

Maar in m'n hoofd krijg ik dat niet recht gebreid om 12 weken alles te geven en daarna op, gevoelsmatig, halve kracht weg te gaan op zeg 4:30 ofzo.

Wat zijn jullie goedbedoelde adviezen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ed14n
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 22:14
WizzlerNL schreef op donderdag 18 september 2025 @ 18:16:
Ik zit een beetje in dubio wat ik zondag in Berlijn zal doen. In principe was mijn raceplan om op pace 4:12 weg te gaan. Maar ik heb een beetje last van mijn rug, Alhoewel de massage van gister het aardig verbeterd heeft. Het wordt richting de finish ook nog 25 graden, geen wind. De organisatie heeft net rond gemaild dat er hitte verwacht wordt, dat je goed moet koelen en PR moet laten varen.

Maar in m'n hoofd krijg ik dat niet recht gebreid om 12 weken alles te geven en daarna op, gevoelsmatig, halve kracht weg te gaan op zeg 4:30 ofzo.

Het verschil 4:12 en 4:30 vind ik persoonlijk wel erg groot. Kan ook ergens daar tussenin zijn?
Overigens als je goed met warmte om kunt gaan en goed kunt drinken onderweg zou ik me er ook niet teveel van aantrekken, maar ik kan vrij goed tegen de warmte en ik vind 25 graden niet echt extreem.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• d_star
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 23:12

d_star

Maharadja of the Year :-/

Waarom begin je niet op een voor jou rustig tempo, om vervolgens aan te kijken hoe het gaat? Als je nog over hebt, kan je altijd nog versnellen. Misschien zelf even van te voren uitrekenen wat dan handig is qua pace.

Dat gezegd hebbende: waarom niet gewoon het advies aannemen, niet kijken naar je PR en gewoon lekker zien te finishen? 26 Graden is niet niks, heelhuids over de finish komen is het belangrijkste toch?

Intel Core 2 Quad Q6600, Asus P5K, 4x1GB Corsair XMS2 PC2 6400 CL4, Asus 8800 GTS 512 MB, Creative Audigy 4, Vista Home Premium 32-bits

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Secsytime
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 00:26

Secsytime

Automagisch

Staar je niet blind op tijd, kijk op de dag hoe het gaat.

Warmte kan echt roet in het eten gooien, dit heb ik zelf in Hamburg ervaren. Toen ben ik na 15 km uitgestapt en wat leuks met het gezin gaan doen. (:

• Blik1984
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 23:57
Garminvraagje, wellicht dat iemand dit weet. Ik train voor een Hyrox wedstrijd en wil dus wel eens tijdens het hardlopen stoppen met hardlopen om vervolgens een krachtoefening te doen (lunges, Wall balls, burpees). Als ik gewoon een stuk ga hardlopen dan druk ik gewoon op de lap-knop en dan gaat dat prima qua vastleggen.

Echter, als ik nu een workout doe vanuit Garmin Watch (5k training plan workout bijvoorbeeld) dan werkt dit niet lekker omdat ik dan niet aan mijn pace kom. In de praktijk zet ik hem dan even op pauze tijdens de krachtoefeningen, en zet ik hem weer aan als ik ga hardlopen. De krachtoefeningen worden echter niet goed geregistreerd, en dus ook niet het benodigde herstel. Is dit te omzeilen?

[ Voor 17% gewijzigd door Blik1984 op 18-09-2025 21:07 ]

• Hartloper

20 graden bij de start, 23 graden drie uur later, eerder bewolkt, het kon slechter, dat is wat ik op mijn app zie.

Ik vermoed dat het voor de meeste hardlopers 5-10 minuten trager zal zijn dan in ideale omstandigheden.

• L23

L23

Loop zaterdag een 10 km wedstrijd. Baal er wel een beetje van dat het precies die dagen zo warm is :P Vond de warmte met de halve marathon Vlieland in augustus behoorlijk afzien en ik dacht dat die warme dagen inmiddels achter de rug waren...
Pagina: 1 ... 391 392 Laatste

Let op:
Voor vragen en discussie over sporthorloges kun je terecht in Het grote Sporthorloge met GPS topic.
Voor vragen en discussie over triathlon, kan men terecht in Het Triatlontopic - Deel 2.

Als aanvulling op de topics in deze reeks, zijn er Tweakers Hardlopen-groepen op Strava en Garmin Connect. Om toegang te krijgen:
1. Strava: Geef op Strava aan dat je lid wil worden van de groep (klik op Request to Join). Stuur je op Strava gebruikte naam in een DM op Tweakers aan de admins: Poekie en Calitomnication.
2. Garmin: Stuur in een DM op Tweakers met onderwerp Toegang Garmin je gebruikersnaam van het Garmin aan de admin: Calitomnication.

Ook jouw PR's doorgeven? Dat kan als je de sheet invult.