Hardlopen - deel 9 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 435 436 Laatste
Acties:

• Sport_Life
  • Registratie: Mei 2002
  • Nu online

Sport_Life

Solvitur ambulando

cyclofosfamide schreef op zaterdag 14 maart 2026 @ 20:07:
Net als @Stefangrp de halve marathon van Sint Anthonis gelopen. Ivm blessure in lies/schaamstreek rustig gelopen op 4:30min/km. Tevreden, uitgekomen op 1.34.35. Wel jammer dat ik nu toch weer wat scherpe pijntjes voel bij schaambeen bij het optillen van rechterbeen met name. Benieuwd of het morgen weg is.

Komende tijd 50km en 64km op trailrun-programma staan.

Bij prijsuitreiking wel gelachen; ik lette niet op en werd opgeroepen als #2, maar hoorde niet welke categorie. Tot ik op podium stond met de trofee en ik '60+' hoorde. Snel ingeleverd 8)

Strava
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

[ Voor 3% gewijzigd door Sport_Life op 14-03-2026 20:19 ]

PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 8kW 3fase | A+++ | 2x Zappi v2.1

• Stefangrp
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 18:22
Goed gedaan! Mooi bekertje?
Ik kwam 4 minuten tekort voor het age podium in mijn klasse. Dat zat er zeker niet in vandaag haha

• Sport_Life
  • Nu online

Sport_Life

Solvitur ambulando

Stefangrp schreef op zaterdag 14 maart 2026 @ 17:14:
[...]

De halve van Sint Anthonis dus.
Op halfverharde, verregende paden. Spekglad met de Saucony Endorphin Elite 2 aan de voeten. Zo vaak als ik met kunst en vliegwerk overeind bleef.. :X

1.26.20 uiteindelijk. Wel anderhalve minuut van mijn pr af. Maar niet echt tevreden, ik had op meer gehoopt. Dit was niet genoeg niveau voor een sub3 hele denk ik, en het kostte me ook teveel moeite. Oncomfortabel hard was, qua RPE vrijwel zoals een 10km voelt.

Na 13km voelde het alsof ik ineens de 6e versnelling verloor. Tempo daalde ineens van 4.02 naar 4.14. Aan de stats te zien liep ik de eerste 50 minuten ook maar iets van 8 slagen onder mijn drempel, dat was toch iets too much.

Die 4.14 kon ik vervolgens wel vlak en stabiel doortrekken tot het einde dus dat geeft wel weer hoop.
Maargoed het was wel een reality check dat het allemaal nog niet zo makkelijk is. :)
Leuk jij gaat Praag doen begin mei las ik ergens?

Volgens mij zitten wij ongeveer op hetzelfde tempo, ik mik morgen ook op 1:26-1:28 beetje afhankelijk van het weer 8) en daarna doortrekken tot 31 mei Utrecht marathon :) waarbij ik ook weer afhankelijk van het weer rond de 3:10 hoop te eindigen .

[ Voor 3% gewijzigd door Sport_Life op 14-03-2026 20:26 ]

PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 8kW 3fase | A+++ | 2x Zappi v2.1

• Brakkie
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

Brakkie

blaat

Vandaag liep ik de Boels Rental Run in Dordrecht, onderdeel van het StardGRL loopcircuit en mocht na een redelijke pittige halve marathon (door de wind) plaatsnemen op de tweede trede van het podium in de categorie m45 8) Eindtijd was 1:20:20 waar ik gezien de omstandigheden erg blij mee was en het was ook een PR dus dan mag je nooit klagen :*) Tijdens de race in een prima groepje gelopen maar ook nog wel wat kopwerk verricht op de winderige stukken. Dat heb ik aan het eind van de race nog wel gemerkt.

https://www.strava.com/activities/17719403274/overview

[ Voor 5% gewijzigd door Brakkie op 14-03-2026 20:27 ]

Systeem | Strava

• Stefangrp
Sport_Life schreef op zaterdag 14 maart 2026 @ 20:25:
[...]

Leuk jij gaat Praag doen begin mei las ik ergens?

Volgens mij zitten wij ongeveer op hetzelfde tempo, ik mik morgen ook op 1:26-1:28 beetje afhankelijk van het weer 8) en daarna doortrekken tot 31 mei Utrecht marathon :) waarbij ik ook weer afhankelijk van het weer rond de 3:10 hoop te eindigen .
Klopt Praag ja. Ik hoop dat we op de marathon niet hetzelfde tempo heben O-)
S6 Morgen!

• cyclofosfamide
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 16-03 07:13
Stefangrp schreef op zaterdag 14 maart 2026 @ 20:18:
Goed gedaan! Mooi bekertje?
Ik kwam 4 minuten tekort voor het age podium in mijn klasse. Dat zat er zeker niet in vandaag haha
Neuh, standaard ding.

[ Voor 7% gewijzigd door cyclofosfamide op 14-03-2026 21:09 ]

| medic with nerdskillz | Pixel 9 Pro | Pixel 5 (hardloop/backup) | glFTPd addict | AM4 RTX3080 | Nvidia SHIELD Pro 2019 |

• Stefangrp
CPC'ers succes vandaag! Hier in Brabant strakblauwe lucht en zon <3

Ik neem vandaag loopvrij. De kids maar eens uitlaten in een pretpark, kan ik mooi de spierpijn eruit lopen.

Voor degenen met marathon twijfels, lees dit topic :)
https://www.reddit.com/r/Marathon_Training/s/IlddgLhOJR

• svenn15
  • Registratie: September 2016
  • Laatst online: 16-03 20:46
Vandaag weer een zalige loop gehad.
Blij dat na al de rug klachten dat alles beter gaat.

Terug opbouw naar 10 km. Tempo momenteel rond de 07:15.
Schema trenara zit goed in mekaar met 2x per week zone 2 en 1 interval.

Na dit schema voor een snellere 5 km gaan.

• InZane
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 16:39
Stefangrp schreef op zondag 15 maart 2026 @ 09:18:

Ik neem vandaag loopvrij. De kids maar eens uitlaten in een pretpark, kan ik mooi de spierpijn eruit lopen.

In Den Haag ook blauwe lucht! Onderweg richting Malieveld nu.

• ElPaco
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 14:21

Nijmegen is ook zonnig! Stevensloop HM. Veel zin in! Laatste 'lange' loop voor de 60 :)

WoT stats

• MiKeZZa
  • Laatst online: 18:06
Poeh, de irritatie is en blijft in de heup. Dus echt heel rustig een rondje gedaan met pauzes zodra de pijn iets leek te veranderen. Gevoelsmatig nog lastig te geloven dat je met pijn door kunt hobbelen zonder het erger te maken…

Maar we gaan het meemaken; nog een paar dagen voor ik nog een keer op hoogtestage mag 😊

• Sport_Life
  • Nu online

Sport_Life

Solvitur ambulando

Vandaag de CPC gelopen :). Goede voorbereiding gehad vanuit de business paviljoen, bewaakte tassen afgifte, drinken, fruit, toiletten alles is aanwezig, wat dat betreft zijn de omstandigheden uitstekend. Zoals altijd wel veel te snel gestart, 5km 19:16, 10km in 39:40 , 15km in 1u 05 (incl plaspauze) , helaas kwam daarna het verval, ik voelde me best ok maar had geen zin om echt door te trekken dus enigszins rustig uitgelopen.
Uiteindelijk gefinisht in 1:28 :). (1:27:15 volgens Garmin).

Waarmee deze week op 76km komt, het was niet echt een taper :+.

[ Voor 10% gewijzigd door Sport_Life op 15-03-2026 14:35 ]

• Superkanjo
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 16:27
Vandaag een lange duurloop, plan was 20 km minimaal. Kon het tempo zonder moeite vlak houden en hartslag was mooi laag, dus aan het einde nog een lus eraan toegevoegd. Totaal 27 km gelopen met een gemiddelde hartslag van 137. Prachtig weer om te lopen, echt genieten.

https://strava.app.link/LxQMqVIUw1b

• Poekie
  • Registratie: November 2004
  • Niet online

Poekie

Super Furry Animal

Hier lekker naar een lokale wedstrijd gelopen, loopmaatjes aangemoedigd en daarna zelf een rondje gelopen, werd 16km totaal. Heerlijk loopweer!

Smashrun | Strava | Citystrides | Brickset

• Aggo
  • Registratie: November 2025
  • Laatst online: 16-03 21:53

Heerlijk herkenbaar, die twijfels over het tempo en een rotgevoel tijdens de taper.
Ik heb net toch 5 kilometer kunnen doen na de halve marathon van gisteren, ging best eigenlijk. Beetje rustig dribbelen de komende dagen en donderdag 4x4k op marathon-tempo.

• Stewie!
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 13:56

Stewie!

Keen must die!

Vandaag was de 50ste editie van de CPC loop. De have marathon gelopen door Den Haag en Scheveningen. Er was veel publiek, veel lopers, prachtig weer en alles wederom groots opgezet. Ik begreep 55.000 lopers over de diverse afstanden.

Mijn poging tot een rustige loop is mislukt, wilde niet te hard gaan omdat komende zondag de marathon van Rome in de planning staat. Misschien teveel meegegaan in het tempo van de lopers en de aanmoedigingen. Heb een heel consistente loop gehad met 4.47 / km gemiddeld vrijwel geheel in Z2/Z3. Was dan ook verrast dat ik finishte met een PR van 1:41:32.

Op Strava zie ik een reeks van deelnames aan wedstrijden door het hele land vandaag, een prachtig weekend daarvoor. Goed loopweer. 10 graden, zon, matige wind.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Mxb0VAXsUT1fip2GYZUcV8Gikl0=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/8GQFbUlyo2Rm3eP1lPxGpAER.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/LPSSbtTKoFqOj_q9eAS_jtuVctY=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/EmynbJQr48tJVe5DtifeGgam.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0DpErGbBAvD5E1Ja3BMeq0-lrhU=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/lW8NA65Ggv0bNafZDxzlq0MR.jpg?f=fotoalbum_tile

Marathon loper in Tokyo, London, Rotterdam, Maria Alm, San Francisco, Berlin, Chicago, Amsterdam
Strava: https://www.strava.com/athletes/149347154

• Vigni
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 08:08
De CPC Halve marathon vandaag gelopen. Eerste halve marathon sinds 7 jaar en eerste race na het hardlopen weer opgepakt te hebben in September. Het was lekker zonnig met een beetje wind. Ideale conditie dus.

Ik ging heerlijk consistent, wel wat hoog in mijn hartslag. Maar de 'hoogtemeters' bij de pier haalde wat vaart uit het laatste stuk.

Helaas niet mijn doel van onder de 2:00:00 behaald, maar wél mijn doel om een PR op de afstand te zetten! 2:05:34. Nu lekker uitrusten :Z

• Luapper
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 18:40
Hier ook de CPC gelopen.

Eigenlijk sinds Januari niet fatsoenlijk kunnen lopen door drukte, en tot overmaat van ramp kwam er nog een goede verkoudheid overheen na een paar daagjes wintersport.
Met nog zware benen van het snowboarden en een dichte neus aan de start, had ik toch een goed gevoel... Ik had er zin in!
Mijn bijgestelde doel was sub 1:45, dus had als doel om elke KM op of onder de 5:00 lopen... Dat is gelukt (op km2 na :X )
Heb een mooie race gelopen, met een negative split, en dat had ik op kilometer 10 niet durven denken toen ik het al vrij zwaar begon te krijgen...
Gelukkig echt meegesleept door de massa, want de laatste 2 kilometers moesten echt van heel ver uit mn tenen komen, denk niet dat ik ooit zo diep ben gegaan bij een race.

Uiteindelijk met 1:44:01 over de finish gekomen, met een gemiddelde van 4:54, wat mij toch een PR opleverde _/-\o_

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-ds4_15Z1J362yNOs1tuKDehlkA=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ZMCAMB8O2IB6cWws8bB91mO9.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/AFF3c7aOZNL--23PcXCU4nK0CNQ=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/hP2NpdPLfpP2IB6g92SueTNc.jpg?f=fotoalbum_large

• ElPaco
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 14:21
Zoals vanmorgen aangegeven liep ik vandaag de Stevensloop halve marathon. Mijn laatste langere run voor de 60 over 2 weken. Heerlijk weer, mooie omgeving en goeie sfeer. Het doel was lekker lopen, het werd door deze omstandigheden snel lopen.

Ik heb op ik denk 90-95% gelopen waardoor echt nog van de omgeving en het evenement heb kunnen genieten. Ondanks dat een dik PR gelopen op de halve: 1:57:22 -> 1:47:48 *O*

Nu lekker taperen richting de 60 en dan hopen dat het me lukt om de 60 te halen. Hoe dan genieten en afzien tegelijk.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/hMNEwFkx20KilArjB5bQpWY8PS4=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/E3GgMgAIKgHbgTist4aBrWVu.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/X-8KTJeJhQP3XttAqTvAozz1vSE=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/x5kfsZ9dYBKd8dWPUJO4RWYE.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/uP_jLu5_X1SlhN3VFlv9ArGyGCM=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/EFngbirRDUEvf895AQnHt22m.jpg?f=fotoalbum_tile

WoT stats

• vhal
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 18:53

vhal

ಠ_ಠ

Hier heb ik geen wedstrijd gelopen maar ik zag wel heel veel voorbij komen op Strava :) 👏

Normaliter had ik zondag een lange duurloop maar deze had ik verplaatst naar zaterdag omdat m'n vrouw wel de CPC liep (de halve marathon). Dus zaterdag kon ik in de ochtend aan de bak voor een 180' AeT run en vandaag stond er een 50' herstelloop. Effectief kwam ik uit op zo'n 40km in een periode van 24 uur. Verder voelt het goed, wel een vermoeidheid in het lijf maar gelukkig is het nog 'maar' 2 weken tot de taper. Voor komend weekend staat er nog een 180' training met 3 x 30' marathonblokken gepland en de week er op zal de laatste 'nog in te vullen' sessie zijn.

Het verbaast mij nog steeds hoe gemakkelijk het gaat als je veel traint in het aerobe gebied en het aanvult met anaerobe trainingen. Je herstelt sneller, je bent weer 'fris' voor de volgende training en uiteindelijk loop je sneller met dezelfde hartslag. Qua weekvolume blijf ik een beetje hangen op 68 a 70km (ik train 4 x in de week), mogelijk dat de laatste 2 weken nog iets meer zullen worden.

[ Voor 6% gewijzigd door vhal op 15-03-2026 20:47 ]

Strava

• kepler
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 13:14
Hier ook de CPC gelopen, zoals gezegd aan het einde van een drukke week op werk, weinig slaap en (voor mijn doen) veel training kms.
Week totaal van bijna 60k, hoogste van afgelopen half jaar.

Het idee was om mijn marathon pace uit te testen, als de CPC goed ging op vermoeide benen dan moet het in Rdam goed komen. Maar het ging echt supergoed, heb heel constant gelopen en moest me echt inhouden om niet sneller te gaan. Eerste helft mijn tempo constant gehouden en ook de hartslag netjes waar hij zou moeten zitten. Het ging zo lekker dat ik de tweede helft wel ben gaan versnellen, dat ging eigenlijk vanzelf. Laatste twee kms dacht ik, fuck it het voelt goed dus ik ga er voor. Dus nog een soepele versnelling eruit gegooid en net niet onder de 1.40.

Wat me dus doet concluderen dat een PR er over een paar weken mogelijk wel in zit :o De vele langzame kms lijken dus echt goed te werken.
Maar goed, eerst zien dan geloven :')

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/P74w7-AiNdpwV4Alokb-mJRVrt4=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/MdlM6uq40XLhjtbDj8rNeHgF.jpg?f=fotoalbum_large

• Hartloper
  • Registratie: Mei 2021
  • Laatst online: 15:59
Ik was van plan vandaag 15 à 20 km te lopen, maar niet heel veel zin.

Gelukkig mijn loopmaatje tegengekomen, al bijpratend een heel eind gelopen in het lentezonnetje, uiteindelijk 2 uur gelopen, bijna 23km, heel blij mee.

• Sméagol
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 15-03 22:43

Sméagol

Master of Mayhem

Stevensloop

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/AT29X2MvqzJfKQ2-fcYjyWeaY5U=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/7LcYneJEr9FXwxgw1AdFxNBX.jpg?f=fotoalbum_large

Een pannekoek om 't te vieren. Dat heb ik wel verdiend! toch?

TOCH?!
spoiler:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ZBWymFnL6QSipq8_Kbrk7GfNGIs=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/DJcAClmGtjuy8z1gF5pwoirX.jpg?f=fotoalbum_large
To be fair, 't was geen PR, die liep ik vorige week. Maar dat rondje had dat ook grofweg 40 hoogtemeters minder. En ik heb een paar trainingsrondjes gemist afgelopen weken..

Chiptijd: 01:02:27

Per definitie de lelijkste medaille in m'n collectie. :+ Op naar de volgende. Morgen misschien een iets uitgebreider verslag.

Make lovecraft not warcraft.

• DKjordy
  • Registratie: Juni 2012
  • Nu online
Vandaag ook de CPC gelopen, wat altijd voelt als een thuiswedstrijd. Veel bekende die meelopen en langs de kant staan, dus dat is altijd gezellig. Afgelopen maanden wat minder kunnen lopen, maar ook geen bijzondere races waar ik voor een PR ga. Dus vandaag ook niet, en gevraagd om als pacer voor een vriend sub 2 te lopen.

Dit jaar was het Malieveld heel anders ingedeeld dan afgelopen edities, en het was er niet beter op geworden helaas. Wij starten in wave 4 en bij de ingang was het al heel druk met mensen die vlak voor de ingang blijven staan om hun startnummer op te halen. Gelukkig hadden wij deze al, dus konden we er relatief makkelijk doorheen wurmen. Snel omkleden, locker opzoeken en naar de toilet. Maar wat een rij zeg. De toiletten zijn niet handig ingedeeld, waardoor er aan het begin een opstopping ontstaat waar je niet doorheen komt om bij de urinoirs te komen. Maar eenmaal erdoor heen zijn er veel meer toiletten beschikbaar en ben je zo aan de beurt.

Door deze vertraging hebben we nog 10 minuten over om naar het startvak te gaan, welke al helemaal vol zit. Dus we staan ongeveer achteraan in het startvak, maar met het doel van sub 2 is dat ansich niet erg, beetje achter de meute aanlopen. Echter moeten we lang wachten, en starten we pas 20 minuten later. Eerst nog een lange zigzag door voor we in het daadwerkelijk vak voor de start zijn, en op het moment dat we mogen gaan, wordt opeens ook starwave 5 los gelaten. Wat een chaos ineens!

Snel meelopen in de drukte en rustig tempo zoeken. We besluiten rond de 05:45 te starten en later wat sneller te gaan. Na paar km komen we voor de 2 uur Pacers te lopen, die mijn inziens wel stuk te snel lopen (maar volgens hunzelf niet). Prima, zolang we voor ze blijven, gaat het goed. We tikken de km’s af tussen de 05:40 en 05:30 om beetje marge op te bouwen voor het laatste deel, wat vaak wat zwaarder is.

Helaas vinden de officiële 2 uur Pacers het tof om zichzelf uit te sloven en achterste voren te gaan rennen waarbij ze tot 2x toe op de hiel/achillespees van mijn medeloper gaan staan. Niet zo fijn dus. Daarna hen maar voor gelaten zodat we er geen last meer van hebben.

Bij de 17 km schiet bij hem ook nog eens de kramp erin en zijn we genoodzaakt een paar seconden te wandelen. Op dat moment hebben we nog ongeveer 30 seconden voor sprong op de sub 2, dus veel speling is er niet. Even wandelen, daarna rustig opstarten met 06:00 en dan gaat het weer.

Het is daarna nog even aanzetten, en we pushen naar de 05:30. Dit gaat de laatste 2 km gelukkig weer goed, waardoor we uiteindelijk met 01:59:21 over de finish komen. Toch best netjes als pacer, al zeg ik het zelf :D

De medaille is prachtig, de gravering wat minder helaas. De benen zijn licht vermoeid, maar gelukkig ben ik niet kapot. Helaas is het echt een gedrocht om het terrein af te komen, omdat er weer een opstopping ontstaat door iedereen die aankomt voor de 10 en iedereen die weg wilt na de halve. Nu op naar de 10 EM in Zandvoort!

• redwing
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 18:03
Hier stond ook een 20 km op de planning, maar vanwege tijdsgebrek (oudste zoon had een wedstrijd om 9:30) wilde ik die een dagje opschuiven. Alleen had het hondje andere plannen want die kwam om 6:15 even langs (ergens van geschrokken waarschijnlijk). Omdat ik toen toch wakker was toch maar besloten om gelijk te gaan lopen (rond 6:45 op pad) voor een rustige duurloop. Uiteindelijk netjes op tijd thuis, dus alsnog een goed rondje kunnen lopen met een pace van 5:45. Waarbij de 1e 5km iets rustiger gingen (omdat het hondje dan nog alles moet doen), en vanaf 5km stabiel op 5:40.

Wel echt lekker weer om te lopen met een paar graden en een opkomend zonnetje!

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_S3ShueKy_NigkTuWcLomAkJStY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/83nM3sg4B9ZTC438lPfO6YA8.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 21% gewijzigd door redwing op 16-03-2026 08:35 ]

[removed]

• maikel_rox
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 17:59
Ook ik heb de CPC gelopen. De dagen vooraf dacht ik wel; wat een beroerde weersvoorspellingen. Maar wat hebben we een geluk gehad zeg. Hoogstens hier en daar een beetje wind maar verder echt super weer om te lopen met een lekker zonnetje!

In ieder geval super genoten. Destijds aangemeld op een finishtijd van 2:10 dus ik zat in de laatste wave. Echter in tussentijd wel verbeterd qua niveau en wou voor een goede sub-2 uur gaan. Ik heb mezelf dus voorbereid dat ik een beetje tussen de lopers door moest ploegen in het begin. Gezorgd dat ik redelijk vooraan in het vak stond, maar we sloten vrijwel direct aan op de laatste lopers van wave 5 op de startlijn.

Mijn oude pr stond op 2:07:43. dit was echter een trainingsloop, geen wedstrijd oid. Dus dat er een verbetering in zat, wist ik wel. Ik train met Runna en die voorspelde een pacing van rond de 5:15. Maar of ik dit 21,1km vol kon houden vroeg ik mezelf wel af.

Vorige week bij de vestingloop in Gorinchem (zou een veredelde training op 6:00/km worden) wel wat vertrouwen getankt met een eerste sub50 10km. Misschien niet het slimste in de taper periode, maar mezelf mee laten slepen :+

Met goede moed begonnen met een pacing plan om de eerste 10km op 5:30/5:35 te lopen en dan te versnellen als het er in zit. Maarja, dan open je op 5:15/km en 5:20/km en laat je je opnieuw weer mee slepen. Echter verbaasde ik mezelf met het feit dat ik de hele race dit wel redelijk steady vol heb kunnen houden. Met als resultaat: 1:52:07 :) dus “eventjes” 15:30 van m’n oude PR af geknald haha.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/gmdulNGNCsyCehWAE_7DIDz62hE=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/kC0AXVasS72eB1cxAsfiM3HE.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Avt0u3WeKdmNz6S0tj1ZKaeQq9E=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/amFsyvMkeRLyFA892Bn57bHa.jpg?f=fotoalbum_large

• -Timm-
  • Registratie: Februari 2026
  • Laatst online: 15:56
Tussen al die CPC PR's heb ik zondag mijn langzaamste halve marathon gelopen in 2:04, maar wel de mooiste, in het heuvelland. Ik geloof dat de hoogtemeters (400) en de blubber me veel tijd gekoste hebben haha. Ik was wel blij dat ik toch mijn trailschoenen gepakt had, want af en toe was het net een glijbaan! Nu wel flink potje spierpijn hier. Nu herstellen en dan over 2 weken weer lekker trailen in de Maashorsttrail.

• -LS-
  • Registratie: Juli 2001

-LS-

Happy as a pig in shit

Mooi al die verhalen over het weekend!

Achteraf had ik ook best mee kunnen doen met de CPC :) .

Gelukkig zelf ook een lekkere week achter de rug met een weektotaal van 71 km!
Nog niet eerder zoveel in 1 week gelopen.

Maandag een rustig loopje, 12.5 km - 6:25 /km
Dinsdag een temporun, 12.5 km - 5:35 /km
Woensdag alleen krachttraining voor de benen
Donderdag rustdag
Vrijdag rustige 12.5 km 6:23 /km
Zaterdag rustige 19 km 6:32 /km
Zondag rustige 14,5 km 6:22 /km

Vandaag weer een rustdag, maar de hele week voelde goed

• m0ridin
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 15:43
redwing schreef op zondag 15 maart 2026 @ 23:49:
Hier stond ook een 20 km op de planning, maar vanwege tijdsgebrek (oudste zoon had een wedstrijd om 9:30) wilde ik die een dagje opschuiven. Alleen had het hondje andere plannen want die kwam om 6:15 even langs (ergens van geschrokken waarschijnlijk). Omdat ik toen toch wakker was toch maar besloten om gelijk te gaan lopen (rond 6:45 op pad) voor een rustige duurloop. Uiteindelijk netjes op tijd thuis, dus alsnog een goed rondje kunnen lopen met een pace van 5:45. Waarbij de 1e 5km iets rustiger gingen (omdat het hondje dan nog alles moet doen), en vanaf 5km stabiel op 5:40.

Wel echt lekker weer om te lopen met een paar graden en een opkomend zonnetje!

[Afbeelding]
Mooi plaatje zeg! Waar is dat? (Of welke omgeving als je niet teveel details wil geven ;) )

Hier van het weekend ook aardig wat gelopen, mijn schema geeft donderdag een loop maar ivm werk en andere zaken past dat vaak niet dus verschuif ik die naar vrijdag. Alleen staan er zaterdag (interval/fartlek) en zondag (duurloop) ook trainingen geplanned, 3 dagen achter elkaar is toch wat veel merk ik... Helemaal icm de wat intensievere op zaterdag. Al met al net geen 40km gelopen deze 3 dagen waarbij het gisteren na afloop duidelijk wel mooi was geweest...

Komende weken toch maar even kijken of het niet wat handiger te plannen is... Gisteren duurloop in lang lang gedaan (was geloof ik een graad of 4 toen ik vertrok) maar met zon en weinig wind was het nog aardig warm en voelde het toch wel overdressed. Luxe problemen gelukkig, heerlijk om met dat (al dan niet frisse) lenteweer te lopen!

[ Voor 27% gewijzigd door m0ridin op 16-03-2026 09:35 ]

• kepler
Ik vind dat soort blokken juist wel een hele goede training, en alternatief voor die lange 30+ duurlopen.

Dit weekend heb ik zaterdag rustig 9 gelopen, zondag op marathon tempo de CPC en net heel rustig 8k. Dus 38k in drie dagen (ook omdat het qua planning beter uitkomt). Nu heb ik wel rust tot donderdagavond, dan pas mn volgende training in de planning.

• Maupertus
  • Registratie: Maart 2004
Ook hier een PR op de CPC gelopen.
Het was onverwacht heel goed weer, en ik had zelfs iets te veel last van de zon en de warmte (maar dat heb ik ook snel). Ben heel blij dat ik eigenlijk mijn tempo strak heb kunnen lopen en net niet onder de 1:45:00 ben gedoken.
Ik denk alleen niet dat ik hem nog een keer ga doen. Het is leuk, omdat het een soort van thuiswedstrijd is. Maar het is te massaal geworden en de organisatie (en stad) kan het niet aan. Het gestress om over het Malieveld naar je gate te komen voor je startwave. De start die door het gekrioel niet op tijd is. De straten die te klein zijn voor de enorme hoeveelheid mensen. Ik haat mezelf omdat ik voor het eerst die eikel was die ergens inhaalde waar het niet kon en daarbij anderen tot last was, niet omdat ik zo'n eikel ben, maar ineens klem zat tussen mensen en een hele nare rotonde met opstaande rand en ineens een manoeuvre moest uithalen. (Sorry mensen, ik ben uitgescholden en dat is volkomen terecht.) Om het veld af te komen heb ik met duizend man voor een poort gestaan waar geen beweging in kwam, omdat er mensen voor de 10K naar binnen moesten. Ik begrijp dat tegenwoordig elke stad een topevenement wil neerzetten, en dat je zo min mogelijk mensen teleur wilt stellen, en dat loterijen k*t zijn. Echter, de CPC is voor mij, meer nog dan Rotterdam, uit zijn voegen gebarsten. Er zijn natuurlijk, zoals iedereen hier laat zien, heel veel andere leuke loopjes :)

Jezus saves and takes half damage.

• Hillshade
  • Registratie: December 2023
  • Laatst online: 16:26
Super weer al die verhalen :) blijft leuk om te lezen. Gisteren was echt perfect loopweer.

Helaas val ik van de ene blessure in de andere in nog een andere. Ik doe minder / niks raars, overleg met fysio etc. Maar toch. Helaas.

Dus ik ben lekker aan het fietsen de afgelopen week om de conditie op peil te houden en dat gaat wel goed. Het lukt me toch om met al het gedoe de conditie in ieder geval op peil te houden.

De halve marathon van Berlijn over twee weken echter... lijkt er op dat ik niet genoeg km in de benen ga hebben dus ik heb met mezelf twee regels afgesproken:
1. Ik ga alleen aan de start staan als ik al dagen pijnvrij ben en in de dagen ervoor een loopje heb kunnen doen dat geen last opleverde
2. Ik stop meteen als er ook maar iets komt opzetten

Goed, ik ben allang blij dat ik door kan blijven trainen en dat het weer beter wordt, dat was in januari wel anders. Heb daarna twee mooie reizen naar dus Berlijn en daarna China gepland, en daar ben ik liever pijnvrij :-)

• redwing
m0ridin schreef op maandag 16 maart 2026 @ 09:32:
[...]

Mooi plaatje zeg! Waar is dat? (Of welke omgeving als je niet teveel details wil geven ;) )
Grootmeer en Kleinmeer in Wintelre. En ik loop daar heen via de bossen bij Toterfout/Halfmijl. Het is daar al een mooi gebied, maar ik moet zeggen dat het er gisterochtend met de zon en de mist over het water er wel extra mooi uitzag.
Hier van het weekend ook aardig wat gelopen, mijn schema geeft donderdag een loop maar ivm werk en andere zaken past dat vaak niet dus verschuif ik die naar vrijdag. Alleen staan er zaterdag (interval/fartlek) en zondag (duurloop) ook trainingen geplanned, 3 dagen achter elkaar is toch wat veel merk ik... Helemaal icm de wat intensievere op zaterdag. Al met al net geen 40km gelopen deze 3 dagen waarbij het gisteren na afloop duidelijk wel mooi was geweest...
Hier heb ik precies hetzelfde probleem, en kom ik rond het weekend vaak uit op 3 dagen achter elkaar wat eigenlijk net teveel bij elkaar is. Vandaag voel ik de benen dus goed laten we maar zeggen :+
Komende weken toch maar even kijken of het niet wat handiger te plannen is... Gisteren duurloop in lang lang gedaan (was geloof ik een graad of 4 toen ik vertrok) maar met zon en weinig wind was het nog aardig warm en voelde het toch wel overdressed. Luxe problemen gelukkig, heerlijk om met dat (al dan niet frisse) lenteweer te lopen!
Ik had vooraf al gezien dat de zon zou gaan schijnen dus ik had korte mouwen met een dun windvestje aangedaan. Prima voor het eerste stukje en daarna kon dat windvestje mooi uit.

[removed]

• nogeeninlog
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 15:26
Iten dag 16, ochtend

De laatste volledige dag hier. Morgen vlieg ik naar Nairobi en overmorgen naar huis. Wat is de tijd voorbij gevlogen!

Vanochtend stond er weer een easy run op het programma. Ik was benieuwd of het eindelijk een echt makkelijke loop zou worden.
Na de warm-up was het licht en konden we kiezen tussen 16,14, 8 en wellicht nog tussenliggende afstanden die ik niet had gehoord. Mijn vaste pacer was nergens te bekennen. Een ander lid van mijn groep sprak met zijn pacer een tempo af van 5:45-6:00. Dit leek mij wel een makkelijk tempo, dus ik besloot hen te volgen. Alle afstanden starten tegelijk, dus het is wel belangrijk om achter de juiste pacer te zitten. En dit zou een goede pacer moeten zijn.

De eerste km ging in 6:00, maar de volgende in 5:32, 5:12, 5:08 en 5:00. Ik kon het probleemloos bijhouden, maar het was een stuk sneller dan afgesproken. Als dat een goede pacer is, wat is dan een slechte?
Ik besloot wel achter ze aan te blijven lopen, want ik kende de route niet. De eerste kilometers gingen door het dorp, maar daarna sloegen we af, het landelijk gebied in. Qua omgeving vond ik het de mooiste loop hier.

Inmiddels was er een man in een zwart jack naast me komen lopen. Zou dat mijn pacer van vandaag zijn? Daar kwam ik achter toen ik mijn veter opnieuw moest strikken. Hij wachtte keurig op mij. Ja dus.
Hoe mooi deze route ook was, het wegdek was slecht. Ik moest constant opletten voor uitstekende stenen.
In een afdaling bleef ik achter zo'n steen hangen. Even dacht ik te gaan vallen, maar dankzij de HATC core training wist ik overeind te blijven en kon ik doorlopen.

Deze trainingen beginnen om 6:30, dus voor het ontbijt. Ik had vergeten een banaan apart te leggen en had alleen een kop thee met suiker binnen. In het laatste deel begin ik sterk naar het ontbijt te verlangen.
Al die tijd had ik achter het andere groepslid en zijn naar mijn mening niet zo goede pacer gelopen. Hij was pas een paar dagen geleden aangekomen en begon de tol van het snellere tempo te betalen. Bij de zoveelste klim viel hij stil en ik liep hem voorbij, mijn pacer kwam mee. Heel belangrijk, want hij wist de weg, zonder hem had ik dit niet gedaan.

Zo liepen we verder en passeerden nog een loper die uit de eerste groep was gevallen. Die eerste groep kwam weer in beeld, maar was te ver weg om nog in te halen. Dat was ook niet belangrijk. Even later kwamen we weer aan bij het startpunt en kon ik naar het ontbijt.
De loop ging goed en de hamstring voelde beter dan zaterdag, maar het moet nog beter.

Bekijk mijn hardloopsessie op Strava: https://strava.app.link/NHNG7PMdy1b

• Niellie41
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 16:21

Niellie41

[object Object]

Ik heb afgelopen zaterdag de 14 km van de Spa-Francorchamps Run gedaan. Het weer was niet geweldig. Gelukkig stond er weinig wind en had ik weinig last van de natte sneeuw.

Het was de 3e keer dat ik mee deed. Vorig jaar viel ik in de tweede ronde stil. Ineens super warm en alle energie weg. Geen idee of het de warmte was, een hongerklop, of dat ik nog herstellende was van de griep. Uiteindelijk kwam ik langzamer over de finish dan de eerste keer.
2024: 1:26:38
2025: 1:29:15

Dit jaar had ik wat goed te maken. Mijn doel voor dit jaar: 1:17:00.

De voorbereiding ging best goed. "Gelukkig" werd ik begin februari ziek en had ik nog wat tijd om te trainen. Via Garmin Connect had ik een pace plan gemaakt in verband met de hoogtemeters.

De race verliep heel goed. Het pace plan werkte perfect en ik voelde me heel de rest goed. Op weg naar de laatse chicane zag ik dat 1:15 misschien nog haalbaar was. Helaas was dat net te ver en uiteindelijk een 1:15:29 gelopen. Anderhalve minuut onder mijn doel en 11 minuten sneller dan mijn oude PR. *O*

Het blijft leuk en frustrerend om op een race circuit te rennen. Leuk om de baan van dichtbij te zien, met alle aanpassingen voor het nieuwe jaar. Frustrerend omdat het zo veel langzamer is dan dat je op TV ziet. De stukken tussen de bochten zijn ineens zo veel langer en Spa is ook nooit vlak.

Komende zondag de Parelloop (10 km) op het programma. Ik dacht, heb nu toch al gertraind dan pak ik die ook wel mee. Mijn doel daar is om onder de 50 minuten te komen.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-cQKFoQ2XMY1UkvBZBgwnbzLBeY=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/MPhKJYKcP07kuZZIOgYkfaYk.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7tAmThgVk3hXL0_U96s09cvjg_U=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/fjQRFNwWU3si5nccTZEK46IC.png?f=fotoalbum_tile

[ Voor 26% gewijzigd door Niellie41 op 16-03-2026 10:14 ]

• karazz
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 14:16
Afgelopen zaterdag ook de halve van Sint-Anthonis gelopen. Was alweer 5 jaar geleden dat ik een officiële HM heb gelopen. Mijn pr toen was 1:43 en had niet het idee dat ik deze zou kunnen verbeteren, maar iets in de buurt van 1:45 zou leuk zijn. Al veranderde die plannen wel toen ik 's ochtends het weer zag, het viel er met bakken uit. Het is blijven regenen tot het startschot klonk en vanaf dat moment is het droog gebleven. Meevallertje dus :)

Ondanks dat ik mezelf had voorgenomen om de eerst 5km net onder doeltempo te lopen, vervolgens 11km op doeltempo en de laatste 5km eventueel nog iets te versnellen was ik toch te hard begonnen. Mijn pacepro (voor de eerste keer gebruikt, fijn tooltje van Garmin wel) gaf al snel aan dat ik 1 minuut voor lag op planning. Tempo iets omlaag gedaan, maar nog steeds kwam er iedere km een beetje bij, dus dat ging goed. Ondertussen gaf mijn horloge wel aan dat ik in hartslagzone 5 zat (gemeten met HRM band). Ik had niet het gevoel dat ik zo op mijn max liep, dus die data maar genegeerd.

Op km3 werd ik ingehaald door een andere loper die vlak voor mij bleef lopen. Op zich een goed tempo, dus daar achter blijven hangen. Op km14 ben ik die loper voorbij gegaan en liep ik alleen, puzzelend óf en wanneer ik zou gaan proberen te versnellen. 5km voor het einde leek me wat vroeg. Toen ik op km17 werd ingehaald besloot ik de gok te wagen en aan te haken. Tempo ging met 20s/km omlaag en ik kon vrij aardig bij blijven. Dit vol kunnen houden tot de finish en gefinished met een PR van 1:38:11. :)

Over 2 weken de Venloop op de planning, verwacht op dat parcour minder modder en meer asfalt. Hoop daar dan ook met mijn huidige vorm onder de 1:35 uit te kunnen komen.

Maar, wat me wel verbaasde is dat Garmin aan gaf dat ik gedurende de hele run in hartslagzone 5 heb gelopen. (M 41, Gem. HS 170 bpm, Max. HS 178 bpm) Mede hierdoor (denk ik) heeft mijn Stamina grafiek na een uur de 0% aangetikt en is daar braaf gebleven. Desondanks op het einde dus nog wat kunnen versnellen. Gevoelsmatig heb ik dan ook helemaal niets aan die data. Iemand toevallig enig idee wat dit kan zijn?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/o5n9tyakBcG-G3XSWjN7NHAUV7Q=/800x/filters:strip_exif()/f/image/AWoGn0Gtdnkds5gaVbBnXrIV.png?f=fotoalbum_large

edit: Strava or it didn't happen...

• m0ridin
@redwing Ah thanks, vlakbij Eindhoven dus... Net wat uit de route voor een spontaan loopje als iemand wonend in Utrecht ;) Maar mooi om te weten mocht ik een keer een weekendje daar in de buurt zijn bijvoorbeeld!

• Stefangrp
karazz schreef op maandag 16 maart 2026 @ 10:28:
Afgelopen zaterdag ook de halve van Sint-Anthonis gelopen. Was alweer 5 jaar geleden dat ik een officiële HM heb gelopen. Mijn pr toen was 1:43 en had niet het idee dat ik deze zou kunnen verbeteren, maar iets in de buurt van 1:45 zou leuk zijn. Al veranderde die plannen wel toen ik 's ochtends het weer zag, het viel er met bakken uit. Het is blijven regenen tot het startschot klonk en vanaf dat moment is het droog gebleven. Meevallertje dus :)

Ondanks dat ik mezelf had voorgenomen om de eerst 5km net onder doeltempo te lopen, vervolgens 11km op doeltempo en de laatste 5km eventueel nog iets te versnellen was ik toch te hard begonnen. Mijn pacepro (voor de eerste keer gebruikt, fijn tooltje van Garmin wel) gaf al snel aan dat ik 1 minuut voor lag op planning. Tempo iets omlaag gedaan, maar nog steeds kwam er iedere km een beetje bij, dus dat ging goed. Ondertussen gaf mijn horloge wel aan dat ik in hartslagzone 5 zat (gemeten met HRM band). Ik had niet het gevoel dat ik zo op mijn max liep, dus die data maar genegeerd.

Op km3 werd ik ingehaald door een andere loper die vlak voor mij bleef lopen. Op zich een goed tempo, dus daar achter blijven hangen. Op km14 ben ik die loper voorbij gegaan en liep ik alleen, puzzelend óf en wanneer ik zou gaan proberen te versnellen. 5km voor het einde leek me wat vroeg. Toen ik op km17 werd ingehaald besloot ik de gok te wagen en aan te haken. Tempo ging met 20s/km omlaag en ik kon vrij aardig bij blijven. Dit vol kunnen houden tot de finish en gefinished met een PR van 1:38:11. :)

Over 2 weken de Venloop op de planning, verwacht op dat parcour minder modder en meer asfalt. Hoop daar dan ook met mijn huidige vorm onder de 1:35 uit te kunnen komen.

Maar, wat me wel verbaasde is dat Garmin aan gaf dat ik gedurende de hele run in hartslagzone 5 heb gelopen. (M 41, Gem. HS 170 bpm, Max. HS 178 bpm) Mede hierdoor (denk ik) heeft mijn Stamina grafiek na een uur de 0% aangetikt en is daar braaf gebleven. Desondanks op het einde dus nog wat kunnen versnellen. Gevoelsmatig heb ik dan ook helemaal niets aan die data. Iemand toevallig enig idee wat dit kan zijn?

[Afbeelding]
vermoedelijk je max heart rate hoger dan die 178?

• karazz
Stefangrp schreef op maandag 16 maart 2026 @ 10:43:
[...]

vermoedelijk je max heart rate hoger dan die 178?
Even gechecked, volgens mijn Fenix is mijn max hartslag 181 bpm. Dat is wel heel dicht bij die 178 inderdaad. Waarschijnlijk de 181 niet juist dan?

[ Voor 15% gewijzigd door karazz op 16-03-2026 10:59 ]

• Stefangrp
karazz schreef op maandag 16 maart 2026 @ 10:58:
[...]

Even gechecked, volgens mijn Fenix is mijn max hartslag 181 bpm. Dat is wel heel dicht bij die 178 inderdaad. Waarschijnlijk de 181 niet juist dan?
lijkt me wat laag ja als je 1,5 uur op 170 kan lopen.
For reference (waar je niks aan hebt want hartslag is mega individueel): M42, ik liep 1u26 op gem HR 162. Max HR zit rond de 188, drempel rond de 172.
En na een uur 165 lopen moest ik noodgedwongen wel een tandje terug schakelen.

[ Voor 32% gewijzigd door Stefangrp op 16-03-2026 11:19 ]

• WizzlerNL
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 15:57
karazz schreef op maandag 16 maart 2026 @ 10:28:

[Afbeelding]

edit: Strava or it didn't happen...
Dit is 100% zeker een cadance lock. Je hartslag en cadance komen vrijwel continue 1 op 1 overeen.
Wel bijzonder dat dit de hele loop zo blijft overigens, maar omdat je hartslag ook niet veranderd toen je 20 seconden sneller ging lopen is het wel duidelijk.

Heb je uberhaupt ooit je maximale hartslag en je zones bepaald met een test?

[ Voor 9% gewijzigd door WizzlerNL op 16-03-2026 11:27 ]

• karazz
WizzlerNL schreef op maandag 16 maart 2026 @ 11:26:
[...]

Dit is 100% zeker een cadance lock. Je hartslag en cadance komen vrijwel continue 1 op 1 overeen.
Wel bijzonder dat dit de hele loop zo blijft overigens, maar omdat je hartslag ook niet veranderd toen je 20 seconden sneller ging lopen is het wel duidelijk.

Heb je uberhaupt ooit je maximale hartslag en je zones bepaald met een test?
Cadence lock heb ik ook aan gedacht, maar omdat ik een HRM-pro gebruik leek me dat niet logisch. Dacht dat dat altijd aan de horloge zat gekoppeld, weet ook niet waarom.

En nee, nooit mijn max hartslag en mijn zones bepaald met een test. Ik had de hoop dat Garmin gaandeweg zelf wel een max. hartslag kon bepalen, maar dat blijkt dus niet het geval.

Zo'n test, kun je die ook zelf doen m.b.v. bepaalde sprints ofzo? Of is dat altijd bij een sportarts/fysio?

• zekerz
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 16:07
Ik had gisteren tijdens de CPC iets soortgelijks: na 22 min schoot m'n hartslag ineens in een paar seconden omhoog van 160 naar 175, zonder dat ik versnelde oid.
Ik gebruik wel een hartslagband, maar ik twijfel of deze de hele tijd connectie heeft gehad. Mijn hartslag grafiek lijkt namelijk sterk op cadancelock:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vpULMvaaa6WJZkEzHmyiAQPsFhY=/800x/filters:strip_exif()/f/image/KwFmVAj1ctSgpDJUBQamOkhC.png?f=fotoalbum_large

Heerlijk gelopen, mooi weer voor een halve marathon. Organisatie kan wel een stuk beter: inderdaad slechte indeling (en te weinig) toiletten, erg druk met eerst kidsrun, daarna HM, en daarna 10k. Ingang Malieveld was niet berekend op zoveel mensen.

• kepler
Ik zat in wave 2, en voor die tijd kwam alles prima uit. Prima te doen naar en in het startvak en ook Malieveld af ging soepel.
Enige probleem was de toiletten, er waren er wel genoeg maar niet goed ingedeeld waardoor er een bottleneck ontstond bij de ingang. Eenmaal daar voorbij waren er genoeg.

Maar als de 10 nog na de HM startte, ja dan gaat het krap worden...

• MiKeZZa
Dit fenomeen heb ik ook weleens gehad. Hoe werkt dit dan? Want als ik Kadance lock opzoek lees ik dingen die suggereren dat het niet met een hartslagband kan optreden?

Of pakt het horloge dan even zijn eigen meting omdat de band bijvoorbeeld niet geconnect is?

• WizzlerNL
Nouja het mag ook iets anders zijn of heten maar het is wel zeker dat dit niet de hartslag van @karazz is want dan had die omhoog gegaan bij de versnelling aan het einde.

• redwing
karazz schreef op maandag 16 maart 2026 @ 11:54:
[...]

Cadence lock heb ik ook aan gedacht, maar omdat ik een HRM-pro gebruik leek me dat niet logisch. Dacht dat dat altijd aan de horloge zat gekoppeld, weet ook niet waarom.

En nee, nooit mijn max hartslag en mijn zones bepaald met een test. Ik had de hoop dat Garmin gaandeweg zelf wel een max. hartslag kon bepalen, maar dat blijkt dus niet het geval.

Zo'n test, kun je die ook zelf doen m.b.v. bepaalde sprints ofzo? Of is dat altijd bij een sportarts/fysio?
Weet je zeker dat ie met de HRM gemeten heeft en niet via je horloge? Daarbij kan ook een HRM een cadence-lock krijgen al is de kans wel een heel stuk kleiner. Zodra ik mijn HRM niet helemaal goed om doe zie ik b.v. ook rare waardes, wat voor mij de reden is dat ik hem zelden gebruik. Op de een of andere manier zal dat aan mijn bouw liggen, want ik heb dit bij elke HRM band.

Ondanks dat lijkt me een verbroken verbinding tussen HRM en je horloge de meest waarschijnlijke verklaring.

[removed]

• MiKeZZa
redwing schreef op maandag 16 maart 2026 @ 13:01:
[...]

Weet je zeker dat ie met de HRM gemeten heeft en niet via je horloge? Daarbij kan ook een HRM een cadence-lock krijgen al is de kans wel een heel stuk kleiner. Zodra ik mijn HRM niet helemaal goed om doe zie ik b.v. ook rare waardes, wat voor mij de reden is dat ik hem zelden gebruik. Op de een of andere manier zal dat aan mijn bouw liggen, want ik heb dit bij elke HRM band.

Ondanks dat lijkt me een verbroken verbinding tussen HRM en je horloge de meest waarschijnlijke verklaring.
Ja ik heb dat ook altijd als enige mogelijke verklaring aangezien ik dit best weleens heb. Vooral aan begin v.d. loop (binnen 20 minuten).

Ik zoek al tijden naar of je ergens kunt zien welk device nou de bron is voor een waarde, maar dat lijk je niet te kunnen zien bij Garmin.

• Wyke
  • Registratie: Juni 2018
  • Laatst online: 18:38
MiKeZZa schreef op maandag 16 maart 2026 @ 13:11:
[...]

Ja ik heb dat ook altijd als enige mogelijke verklaring aangezien ik dit best weleens heb. Vooral aan begin v.d. loop (binnen 20 minuten).

Ik zoek al tijden naar of je ergens kunt zien welk device nou de bron is voor een waarde, maar dat lijk je niet te kunnen zien bij Garmin.
erg irritant dat je dat niet kunt zien... ook niet tijdens het lopen volgens mij... ik ben wel eens naar "instellingen - sensors" gegaan tijdens het lopen, en dan zegt hij wel dat de HRM verbonden is, maar ik weet dan eigenlijk zeker dat hij toch in die lock zit. Enige wat dan werkt is even stoppen en weer doorgaan. Ik weet dan dus niet of de lock komt terwijl hij op de pols meet of via de band.

Maar n.a.v. het bericht van @karazz : als het wat frisjes is en je niet genoeg zweet/vocht op je lichaam hebt aan het begin van de wedstrijd, is de kans het grootst dat hij in een cadance lock terecht komt. zoals je in vorige alinea kunt lezen heb ik zelf niet het idee dat hij hier zomaar uit gaat, ook al ga je knetterveel zweten. Maar dat kan ik ook denken omdat ik meestal als ik doorkrijg dat ik in zo'n lock zit stop met lopen (heb het ook nog nooit tijdens een evenement gehad). Had je de band natgemaakt voor je hem omdeed? Heb je hem op het allerlaatste moment pas omgedaan of al ruim voor de start?

edit: @MiKeZZa herstel, ik kan bij de HRM Pro wel achteraf zien dat ik hem gebruikt heb. Ik heb de HRM Run, HRM Pro en de COROS bovenarm-band. De HRM-run en de COROS band zie ik niet terug in connect (op de site). Van de COROS band snap ik dat nog wel, en de HRM-run is wellicht al een te oud model. De HRM Pro zie ik wel:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_hOAYc-_mZdRTULlQm9ksJ_V2sQ=/x800/filters:strip_exif()/f/image/JGWrBYWZVTIh739Jk0Xg3fIN.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 18% gewijzigd door Wyke op 16-03-2026 13:51 ]

• M@cer
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 16:02
Gisteren, zoals zovelen, meegedaan met de CPC.. Vind het toch altijd wel een leuke en snelle loop, ondanks dat het zo massaal is.

Maar waarom is er in hemelsnaam geen (desnoods betaalde) kledingafgifte? Er komen mensen uit het hele land en dan zit je daar met je tas. Het is nou ook nog niet zo'n lekker weer dat je even in je hardloopoutfit aan komt.
Mijn schoonzoon had een kluisje, maar deze was zo klein dat daar nooit een tas in kan passen. Echt een dik minpunt. De startbewijzen worden steeds duurder, daar kan ik best inkomen, maar het bezuinigen op tassenafgifte vind ik echt een ding.

Wel erg goed gelopen, ben aardig wat kilo's kwijt sinds januari en merk dat het steeds beter gaat met hardlopen. Vanaf de eerste kilometer zat het tempo er goed in en had ik met mijzelf afgesproken dat ik het tot de finish door zou zetten. Resulataat, voor de 2e keer onder de 1:40 op de halve marathon (1:39:05) en de vorige keer was in 2016 in Eindhoven.

Zit er lekker in voor Rotterdam over 4 weken. Komende zaterdag 35km pacen bij Road2Rotterdam in het Twiske te Oostzaan.

[ Voor 6% gewijzigd door M@cer op 16-03-2026 14:24 ]

Shut up Legs, keep moving...... - https://www.strava.com/athletes/505504 / www.eigenwijzetriathlon.nl

• MiKeZZa
Wyke schreef op maandag 16 maart 2026 @ 13:43:
[...]

erg irritant dat je dat niet kunt zien... ook niet tijdens het lopen volgens mij... ik ben wel eens naar "instellingen - sensors" gegaan tijdens het lopen, en dan zegt hij wel dat de HRM verbonden is, maar ik weet dan eigenlijk zeker dat hij toch in die lock zit. Enige wat dan werkt is even stoppen en weer doorgaan. Ik weet dan dus niet of de lock komt terwijl hij op de pols meet of via de band.

Maar n.a.v. het bericht van @karazz : als het wat frisjes is en je niet genoeg zweet/vocht op je lichaam hebt aan het begin van de wedstrijd, is de kans het grootst dat hij in een cadance lock terecht komt. zoals je in vorige alinea kunt lezen heb ik zelf niet het idee dat hij hier zomaar uit gaat, ook al ga je knetterveel zweten. Maar dat kan ik ook denken omdat ik meestal als ik doorkrijg dat ik in zo'n lock zit stop met lopen (heb het ook nog nooit tijdens een evenement gehad). Had je de band natgemaakt voor je hem omdeed? Heb je hem op het allerlaatste moment pas omgedaan of al ruim voor de start?

edit: @MiKeZZa herstel, ik kan bij de HRM Pro wel achteraf zien dat ik hem gebruikt heb. Ik heb de HRM Run, HRM Pro en de COROS bovenarm-band. De HRM-run en de COROS band zie ik niet terug in connect (op de site). Van de COROS band snap ik dat nog wel, en de HRM-run is wellicht al een te oud model. De HRM Pro zie ik wel:
[Afbeelding]
Maar dan zie je toch nog niet of een meting daarvandaan komt?

• karazz
Wyke schreef op maandag 16 maart 2026 @ 13:43:
[...]

Band niet natgemaakt, wel al een uur voor de start om gedaan en voorzichtig een beetje warm gelopen voor de start.

@redwing en @MiKeZZa Het lijkt inderdaad niet mogelijk (voor zover ik kan zien) om te achterhalen of de hartslagdata van de band of van het horloge is gekomen. Maar het meest aannemelijk lijkt het van het horloge te komen samen met de cadence lock inderdaad... Jammer maar helaas.

@Wyke Daar heb ik hem ook wel eens zien staan, maar als ik nu kijk zie ik hem bij mijn laatste paar activiteiten er niet bij staan. Hij lijkt hem dus niet te pakken? Wellicht is het vooraf nat maken dan toch belangrijker dan ikzelf ingeschat had.

• redwing
karazz schreef op maandag 16 maart 2026 @ 14:44:
[...]

Band niet natgemaakt, wel al een uur voor de start om gedaan en voorzichtig een beetje warm gelopen voor de start.

@redwing en @MiKeZZa Het lijkt inderdaad niet mogelijk (voor zover ik kan zien) om te achterhalen of de hartslagdata van de band of van het horloge is gekomen. Maar het meest aannemelijk lijkt het van het horloge te komen samen met de cadence lock inderdaad... Jammer maar helaas.
Volgens mij is de enige manier om te kijken welke gegevens er zijn opgeslagen. Er zijn er een aantal die je alleen via de band krijgt en als die er bij staan heeft ie dus de band gebruikt. Rechtstreeks kun je het volgens mij nergens zien.

[removed]

• MiKeZZa
redwing schreef op maandag 16 maart 2026 @ 14:47:
[...]

Volgens mij is de enige manier om te kijken welke gegevens er zijn opgeslagen. Er zijn er een aantal die je alleen via de band krijgt en als die er bij staan heeft ie dus de band gebruikt. Rechtstreeks kun je het volgens mij nergens zien.
Ja precies. En ik heb echt een oude band die niets extra lijkt te meten tov horloge dus ik ben lost :X

• Roozzz
  • Registratie: Juni 2011
  • Nu online
karazz schreef op maandag 16 maart 2026 @ 14:44:
@Wyke Daar heb ik hem ook wel eens zien staan, maar als ik nu kijk zie ik hem bij mijn laatste paar activiteiten er niet bij staan. Hij lijkt hem dus niet te pakken? Wellicht is het vooraf nat maken dan toch belangrijker dan ikzelf ingeschat had.
10-1 dat je gewoon niet verbonden bent omdat de batterij leeg is of de koppeling somehow verbroken is :+

Indien deze wel verbonden was en matige data heeft geleverd (ivm bijv niet natmaken) dan zou hij wel gewoon genoemd staan.

Voor de echte diehards, volgens mij kan je de databron ook in de garmin-file terugzien.

If you can see, look. If you can look, observe

• Roozzz
  • Nu online
MiKeZZa schreef op maandag 16 maart 2026 @ 14:56:
[...]

Ja precies. En ik heb echt een oude band die niets extra lijkt te meten tov horloge dus ik ben lost :X
Bij garmin (app of website) staan eventuele gebruikte externe sensoren gewoon in je activiteit onder toestellen en apps. Althans bij mij staat dat er al jaren (ook bij mijn 945 met een oude simpele band, idem voor de stryd).

[ Voor 6% gewijzigd door Roozzz op 16-03-2026 14:59 ]

• Juancho
  • Registratie: September 2006
  • Nu online
Ik heb (nog) geen hartslagband omdat ik nog niet op hartslag train, maar het is toch zo dat als je een band hebt en die (automatisch) verbindt met Garmin dat die altijd voor gaat op de interne horloge hartslagmeter?

Volgens mij kan je bij bluetooth op je watch zien of de externe hartslagband geconnect is. Zoja, mag je er toch vanuit gaan dat deze wordt gebruikt als bron.

[ Voor 27% gewijzigd door Juancho op 16-03-2026 15:00 ]

Garmin Forerunner 265 |Samsung Galaxy S23 | Polestar 2 MidYear 2026 Prime + B&W audio

• EdwinW
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 16:15
@Juancho Correct. Als je bv. De HRM 600 hebt, kun je bv. In Garmin Connect bij de statistieken de hardloopdynamica zien die ik met mijn Garmin horloge (dus een activiteit zonder de HRM 600) niet zie. Als je een activiteit start op je horloge en deze ziet een externe hardslagmeter, dan krijg je daar (wellicht ook afhankelijk van het horloge) daar bij de start even een melding over (HRM 600 connected ofzoiets)

[ Voor 34% gewijzigd door EdwinW op 16-03-2026 16:38 ]

• Hillshade
  • Registratie: December 2023
  • Laatst online: 16:26
Hillshade schreef op maandag 16 maart 2026 @ 09:43:
Super weer al die verhalen :) blijft leuk om te lezen. Gisteren was echt perfect loopweer.

Helaas val ik van de ene blessure in de andere in nog een andere. Ik doe minder / niks raars, overleg met fysio etc. Maar toch. Helaas.
Blijkbaar deed ik wel iets raars: op de loopband liep ik met andere schoenen, halve maat te klein maar vooral... veters te strak. Dus ik heb last van een irritatie door compressie in mijn voet. Meestal loop ik buiten op schoenen met meer demping, maar op de loopband vind ik dat te instabiel.

Dus weer wat geleerd. Ook al voelt het niet heel strak, het kan nog steeds te strak zijn als je er 10 km in loopt. Opzich ook wel weer logisch.

• MiKeZZa
Roozzz schreef op maandag 16 maart 2026 @ 14:59:
[...]

Bij garmin (app of website) staan eventuele gebruikte externe sensoren gewoon in je activiteit onder toestellen en apps. Althans bij mij staat dat er al jaren (ook bij mijn 945 met een oude simpele band, idem voor de stryd).
Ik heb daar mijn Forerunner en de Stryd Data Field Connect IQ App. Totaal geen hartslagmeter (oud beestje).

• Wyke
MiKeZZa schreef op maandag 16 maart 2026 @ 14:39:
[...]

Maar dan zie je toch nog niet of een meting daarvandaan komt?
nee inderdaad, dat klopt... ik ging daar vanuit maar eigenlijk zegt dat niets

• Gynnad
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 19:03
Ruim een jaar geleden ben ik begonnen met hardlopen, in eerste instantie met de Hardlopen met Evy app en daarna met de Hardloopcoach App op de Samsung Galaxy Watch 7.

De Hardloopcoach App bevalt prima, echter loop ik nu tegen het punt aan dat het programma mij wil klaarstomen voor de marathon, terwijl ik zelf liever focus op een snellere tijd op de halve marathon. Nu vraag ik mij af of er apps zijn die worden gesupport op de Samsung Galaxy Watch 7 die een schema aanbieden die mij laten verbeteren op de halve marathon.

Ik heb al een poging gedaan met Trenara, maar deze valideert de resultaten achteraf op basis van de Strave koppeling en je dient zelf de trainingen in te stellen in de hardloop app van de Samsung Galaxy Watch 7, niet dat het onmogelijk is, maar dat voelt als gedoe. Vooral voor intervaltrainingen wil je graag precies weten wanneer je wat moet doen. Misschien is dit wel de way to go en hoe de meeste mensen hier trainen? Maar ik zoek eigenlijk een app waarmee ik direct een training kan starten op de Watch 7.

Of loop ik hier tegen de limieten aan van een smartwatch vs een sporthorloge en is het tijd om over te stappen naar een Garmin?

"Don't worry, about a thing, Cause every little thing is gonna be alright"

• redwing
Roozzz schreef op maandag 16 maart 2026 @ 14:59:
[...]

Net even gekeken, maar de laatste keer dat ik de band heb gebruikt zie ik hem daar niet tussen staan. Toen heb ik hem wel na 5 minuten afgedaan omdat ie iedere keer rare getallen gaf. In de .fit file van Garmin zie ik hem dan wel weer staan dus hij heeft wel degelijk een tijdje contact gehad tijdens het lopen.

[removed]

• Roozzz
  • Nu online
MiKeZZa schreef op maandag 16 maart 2026 @ 15:29:
[...]

Ik heb daar mijn Forerunner en de Stryd Data Field Connect IQ App. Totaal geen hartslagmeter (oud beestje).
redwing schreef op maandag 16 maart 2026 @ 16:08:
[...]

Net even gekeken, maar de laatste keer dat ik de band heb gebruikt zie ik hem daar niet tussen staan. Toen heb ik hem wel na 5 minuten afgedaan omdat ie iedere keer rare getallen gaf. In de .fit file van Garmin zie ik hem dan wel weer staan dus hij heeft wel degelijk een tijdje contact gehad tijdens het lopen.
We zullen het maar houden op de wonderlijke wereld van Garmin :? :+

• vhal

vhal

ಠ_ಠ

M@cer schreef op maandag 16 maart 2026 @ 14:21:

Maar waarom is er in hemelsnaam geen (desnoods betaalde) kledingafgifte? Er komen mensen uit het hele land en dan zit je daar met je tas. Het is nou ook nog niet zo'n lekker weer dat je even in je hardloopoutfit aan komt.
Mijn schoonzoon had een kluisje, maar deze was zo klein dat daar nooit een tas in kan passen. Echt een dik minpunt. De startbewijzen worden steeds duurder, daar kan ik best inkomen, maar het bezuinigen op tassenafgifte vind ik echt een ding.
Ik dacht dat je een grap maakte omdat er vorig jaar wel een afgiftepunt was voor een tas maar het is schijnbaar bloedserieus. Bijzonder wel, moest je nu een tas in de onbewaakte omkleedtent neerzetten?

Strava

• karsb23
  • Registratie: Juni 2019
  • Nu online
Afgelopen zondag net als velen hier op het forum de CPC mogen lopen. Deze wedstrijd was de generale repetitie voor de marathon Rotterdam over 4 weken welke ik binnen de 3 uur wil gaan lopen. Omstandigheden waren ideaal, daar lag het niet aan. De eerste 10K conservatief vertrokken op 3:59/km gemiddeld. Daarna 7K wat sneller op 3:54/km en toen kwam het laatste stuk wind tegen maar wel een stuk naar beneden. Ik had als advies gekregen om een groepje te zoeken en hierin te blijven hangen en te dekken voor de wind. M'n benen wilden na 17K wat anders en dat was versnellen; uiteindelijk de laatste 4,1K op 3:45/km kunnen lopen met een eindtijd van 1:22:37. Enorm blij met de vorm en kracht, geeft vertrouwen om mijn doel op de marathon te realiseren, zeker omdat er nog energie in de tank zat maar vanwege een sluimerende hamstring-irritatie toch besloten om niet meer te versnellen dan gecontroleerd was.

Gels en pacing waren allemaal on-point maar ik merkte wel heel veel moeite te hebben met de drankposten. Op volle snelheid drinken is niet haalbaar, dat wist ik al wel maar ook joggend of zelf wandelend krijg ik het niet voor elkaar. Het vertragen voor zo'n drinkpost voelt echt zo zonde van de tijd waar je zo hard voor aan het strijden bent, dat ik toch op zoek ben naar een andere oplossing. Ik heb in Rotterdam straks support die ik eventueel een bidon in de handen kan drukken maar als je die mist (kans is aanwezig met de drukte) dan ben je alsnog aangewezen op de drankposten. Ik heb een Salomon-trailvest waar ik twee softflasks in kan stoppen maar die is redelijk warm dus ook geen ideale oplossing. Heeft iemand nog alternatieven hoe het drinken op orde te krijgen tijdens een marathon?

• MordiM
  • Registratie: Augustus 2015
  • Laatst online: 19:04
Hier gisteren meegedaan met een lokale 10 kilometer. Ik doe niet veel wedstrijden. Afgelopen jaren een paar keer HM, 10 EM en 10k gelopen, maar meestal dus 2 of 3 wedstrijden in een jaar. Als gevolg weet ik dus ook nooit zo goed wat een goed tempo is.

PR was onderaan in de 48 minuten. Trainingen gingen super dus ik had het gevoel dat het sneller kon. Dit werd bevestigd door Garmin en runalyze, al zie ik hier ook voorbij komen dat die er ver langs kunnen zitten. Besloten om tussen de 4:20 en 4:30 te starten.

Het weer was fantastisch. Niet dat je mij een lokale loop lang hoeft te wachten, maar ik stond lekker in het zonnetje. Na het startschot was het in de eerste kilometer even plekje zoeken. Iedereen vertrok tegelijkertijd en er zijn er altijd bij die hun tempo totaal verkeerd inschatten ten op zichte van de menigte.

Na 1 kilometer was de rust er weer en ik zat toevallig bij een aantal van een plaatselijke loop vereniging. Daar mijn wagentje aan gekoppeld zodat ik me even niet druk hoefde te maken om het tempo. Dat tempo was 4:20. Ik voelde me goed, dus we gaan er voor.

Vanaf kilometer 4 t/m 6 in een klein groepje. Het ging lekker maar toch zijn dit voor mij altijd de zwaarste kilometers. Iets met: ik ben pas op de helft, help. Vanaf kilometer 7 voelde ik me nog steeds super goed. Ik kende de route dus ik kon op gevoel blijven lopen ipv op horloge kijken "hoever is het nog, kan ik al versnellen". Ik wist gewoon hoe ver het nog was en kon tempo daarop aanpassen. Het gevoel was goed, dus tempo omhoog. Ik naar de kop van het groepje. Ik heb niet achterom gekeken, maar volgens mij zat er vrij snel nog maar 1 iemand achter mij. Doel voor de laatste kilometers, deze persoon lossen. De laatste kilometer nog min of meer een eindsprint. Volgens mij zag het er niet meer uit, maar het was wel mijn snelste kilometer.

Uiteindelijk gefinisht in 43:05. Super blij met het eindresultaat. Nog een korte praatje gemaakt met de persoon die probeerde te lossen (was volgens mij net gelukt) en daarna trots naar huis.

• kepler
karsb23 schreef op maandag 16 maart 2026 @ 17:56:
Afgelopen zondag net als velen hier op het forum de CPC mogen lopen. Deze wedstrijd was de generale repetitie voor de marathon Rotterdam over 4 weken welke ik binnen de 3 uur wil gaan lopen. Omstandigheden waren ideaal, daar lag het niet aan. De eerste 10K conservatief vertrokken op 3:59/km gemiddeld. Daarna 7K wat sneller op 3:54/km en toen kwam het laatste stuk wind tegen maar wel een stuk naar beneden. Ik had als advies gekregen om een groepje te zoeken en hierin te blijven hangen en te dekken voor de wind. M'n benen wilden na 17K wat anders en dat was versnellen; uiteindelijk de laatste 4,1K op 3:45/km kunnen lopen met een eindtijd van 1:22:37. Enorm blij met de vorm en kracht, geeft vertrouwen om mijn doel op de marathon te realiseren, zeker omdat er nog energie in de tank zat maar vanwege een sluimerende hamstring-irritatie toch besloten om niet meer te versnellen dan gecontroleerd was.

Gels en pacing waren allemaal on-point maar ik merkte wel heel veel moeite te hebben met de drankposten. Op volle snelheid drinken is niet haalbaar, dat wist ik al wel maar ook joggend of zelf wandelend krijg ik het niet voor elkaar. Het vertragen voor zo'n drinkpost voelt echt zo zonde van de tijd waar je zo hard voor aan het strijden bent, dat ik toch op zoek ben naar een andere oplossing. Ik heb in Rotterdam straks support die ik eventueel een bidon in de handen kan drukken maar als je die mist (kans is aanwezig met de drukte) dan ben je alsnog aangewezen op de drankposten. Ik heb een Salomon-trailvest waar ik twee softflasks in kan stoppen maar die is redelijk warm dus ook geen ideale oplossing. Heeft iemand nog alternatieven hoe het drinken op orde te krijgen tijdens een marathon?
In Rdam hebben ze altijd van die 'pacman' sponzen in de drinkbekers. Drinkt wat makkelijker en ook makkelijker/gecontroleerder afkoelen :D

• Aggo
  • Registratie: November 2025
  • Laatst online: 16-03 21:53
@karsb23 Supermooi ingedeeld en goed op schema voor sub 3.
Ik kan ook niet uit een bekertje drinken bij dat tempo. Twee slokken geprobeerd zaterdag tijdens de halve, ondanks tuitje maken toch de ene helft in mijn neus en de andere koude helft recht tegen mijn huig. Was niet prettig.

Ik heb op de komende hele een meefietser met bidons gelukkig, maar anders zou ik denk ik toch voor vier stappen wandelen kiezen bij een paar posten. Halve gaat wel zonder vocht, hele niet wat mij betreft. Eén stap bekertje aannemen, drie stappen drinken, en door. Dat kan nooit heel veel tijd kosten. Voor het ritme is het wel vervelend, maar ik zou het zelf op deze manier meenemen in mijn marathon-tempo's op training, om te testen.

• L23
  • Registratie: Januari 2015
  • Nu online

L23

Ik heb gisteren mijn eerste trailrun gelopen, de Vuurtoren Trail Ameland. Het was mooi weer met de hele dag zon, maar best een stevige koude wind. Ik was nog niet op Ameland geweest, dus een mooie manier om het eiland te verkennen. De route is 95% onverhard. Het dorp uit en in is verhard, hier en daar een schelpenpaadje. De rest is alleen maar strand, duinen, blubber en bospaden. Na de eerste 11 km elke 5 km een verzorgingspost met lekkere snacks en water/sportdrank om je flesje bij te kunnen vullen, even kletsen en weer verder. Ik ben bewust begonnen met een rustig tempo omdat ik niet zin had in nog een hele week spierpijn, maar dat was eigenlijk ook wel verstandig want het is een stuk zwaarder met al die onverharde paden en hoogtemeters. Het is me prima afgegaan al was de laatste 5 km even doorbijten. Gelopen in een tijd van 4 uur en 18 minuten. Wel een van de mooiste loopjes die ik gelopen heb, zeker voor herhaling vatbaar.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/00ci5bMpzqK6M67QwNSvG9KhWEo=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/IpS4nwaYYHEwM9tHVcLaomY7.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/IRzlqUbofAVKt7IWmPfr-qeHb4U=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Qqn5nO7jPwnFRLebmqEGvUnD.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/H5g5ypw1yaDZ2C6GZ8nUq7G6iHE=/x800/filters:strip_exif()/f/image/60FEUM13KbTHFwOM3p7w4Fmh.png?f=fotoalbum_large

• Hartloper
karsb23 schreef op maandag 16 maart 2026 @ 17:56:

Ik heb in Rotterdam straks support die ik eventueel een bidon in de handen kan drukken maar als je die mist (kans is aanwezig met de drukte) dan ben je alsnog aangewezen op de drankposten. Ik heb een Salomon-trailvest waar ik twee softflasks in kan stoppen maar die is redelijk warm dus ook geen ideale oplossing. Heeft iemand nog alternatieven hoe het drinken op orde te krijgen tijdens een marathon?
- Trailvest is te warm.
- Bidons laten aangeven heb ik al een paar keer gedaan Het is al goed gegaan, het is al fout gegaan... De plaats heel duidelijk afspreken is cruciaal. Een optie kan zijn dat je supporter in de buitenzijde van een bocht staat, dan zie je ze van ver en alle andere lopers nemen de binnenkant van de bocht. Ook afspreken hoe ze het aangeven (ze moeten de fles onderaan vasthouden, dan kan je goed grijpen).
- Hou er rekening mee dat de verplaatsing van de supporters langer kan duren dan verwacht, zeker als ze het openbaar vervoer of metro gebruiken.
- Voordeel van een bidon of flesje is dat je veel minder morst dan met een bekertje, en dus veel meer binnenkrijgt. Je hoeft het dan ook niet in 1 keer op te drinken.
- Gebruik je toch een bekertje al lopend, hou je hoofd dan naar opzij gedraaid tijdens het drinken, zo vermijd je op je T-shirt te morsen.
- En moet je toch een bekertje nemen: even vertragen, een bekertje pakken en het al vertrekkend opdrinken, dat kost minder dan 5 seconden.
- Ik probeer vooral de drankposten op 5 en 10 km te vermijden. Daar is het veld nog minder verspreid en iedereen wil daar drinken. Dat doe ik door voor de start een half flesje sportdrank te drinken en op 6km neem ik een gel.

• Maupertus
Helaas moest mijn hardloopmaatje het opgeven tijdens de race. Hij is nu al een jaar aan het worstelen met training. In 2021 heeft hij Rotterdam gelopen op 4:01:30. Sindsdien loopt hij ontzettend consistent, minstens drie keer in de week. Goede structuur en opbouw. Crosstrainen om core en benen te versterken. We lopen heel vaak samen, en ik weet daardoor hoeveel tijd en liefde er in de training zit. Toch finisht hij elke marathon net iets trager. Vorig jaar 4:11:00, en het jaar daarvoor 4:06:00. Het laatste jaar, na de teleurstelling van de 4:11 is hij echt supergoed bezig. Voldoende rust, maar langzaam week-volume opbouwen. Iets meer snelheidswerk erin. Maar hij is ontzettend gefrustreerd dat het lijkt alsof niet vertaalt naar 'winst'. We hebben samen Apeldoorn en de Bruggenloop gedaan, het ging wel goed maar geen PRs voor hem ondanks het trainen. CPC heeft hij dus niet eens uit kunnen lopen doordat het niet wilde met kuiten die volliepen. Onze trainer zegt "Gewoon doorgaan, komt wel!"
Nu ben ik benieuwd naar jullie ideeën. Het is echt moeilijk om te helpen: Ik weet ook niet aan welke knoppen je nog zou kunnen draaien. We volgen bijna hetzelfde trainingsschema en ik ben juist heel blij met (eindelijk) progressie. Heeft iemand wel eens zo'n lang plateau meegemaakt? Ervaringen om het te doorbreken? (Advies over hoe te helpen is ook fijn, want ik voel me zo nutteloos als ik maar weer zeg 'Komt goed! We pakken het samen weer op!)
Medisch is er niets mis met deze persoon. Geen blessures in het verleden.

• Brakkie
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

Brakkie

blaat

Maupertus schreef op maandag 16 maart 2026 @ 20:24:
Helaas moest mijn hardloopmaatje het opgeven tijdens de race. Hij is nu al een jaar aan het worstelen met training. In 2021 heeft hij Rotterdam gelopen op 4:01:30. Sindsdien loopt hij ontzettend consistent, minstens drie keer in de week. Goede structuur en opbouw. Crosstrainen om core en benen te versterken. We lopen heel vaak samen, en ik weet daardoor hoeveel tijd en liefde er in de training zit. Toch finisht hij elke marathon net iets trager. Vorig jaar 4:11:00, en het jaar daarvoor 4:06:00. Het laatste jaar, na de teleurstelling van de 4:11 is hij echt supergoed bezig. Voldoende rust, maar langzaam week-volume opbouwen. Iets meer snelheidswerk erin. Maar hij is ontzettend gefrustreerd dat het lijkt alsof niet vertaalt naar 'winst'. We hebben samen Apeldoorn en de Bruggenloop gedaan, het ging wel goed maar geen PRs voor hem ondanks het trainen. CPC heeft hij dus niet eens uit kunnen lopen doordat het niet wilde met kuiten die volliepen. Onze trainer zegt "Gewoon doorgaan, komt wel!"
Nu ben ik benieuwd naar jullie ideeën. Het is echt moeilijk om te helpen: Ik weet ook niet aan welke knoppen je nog zou kunnen draaien. We volgen bijna hetzelfde trainingsschema en ik ben juist heel blij met (eindelijk) progressie. Heeft iemand wel eens zo'n lang plateau meegemaakt? Ervaringen om het te doorbreken? (Advies over hoe te helpen is ook fijn, want ik voel me zo nutteloos als ik maar weer zeg 'Komt goed! We pakken het samen weer op!)
Hier is moeilijk iets van te zeggen zonder data van zijn trainingen te zien. Als ik zelf in deze situatie zou zitten en ik zou echt heel graag vooruit willen zou ik denk ik een tijdje begeleiding nemen via https://twozeronine.nl/pakketten/. Die hebben er echt wel dermate veel verstand van dat het lek zo boven is.

Systeem | Strava

• Highland
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 17:34
.... Heeft iemand wel eens zo'n lang plateau meegemaakt? Ervaringen om het te doorbreken? (Advies over hoe te helpen is ook fijn, want ik voel me zo nutteloos als ik maar weer zeg 'Komt goed! We pakken het samen weer op!)
Ook al medische sporttest inclusief bloedtest gedaan? Bijv. bloedarmoede helpt niet, zacht gezegd. En over welke leeftijd praten we?
Tot slot: belangrijkste blijft natuurlijk plezier houden, lachend over de finish in 04:05 is beter dan gesloopt 03:59. Beide zijn prima tijden en heel gemiddeld.

• Maupertus
Highland schreef op maandag 16 maart 2026 @ 20:43:
[...]

Ook al medische sporttest inclusief bloedtest gedaan? Bijv. bloedarmoede helpt niet, zacht gezegd. En over welke leeftijd praten we?
Tot slot: belangrijkste blijft natuurlijk plezier houden, lachend over de finish in 04:05 is beter dan gesloopt 03:59. Beide zijn prima tijden en heel gemiddeld.
36 jaar jong en yes, medische sporttest gedaan zonder iets dat opviel.
Helemaal eens, ik probeer hem ook steeds weer erbij te houden. Tot nu toe doen we nog steeds dingen die het merendeel van de wereld niet zou kunnen, dus blijven lachen.

• m0ridin
Highland schreef op maandag 16 maart 2026 @ 20:43:
[...]

Eh, nou... Ik zou liever gesloopt in 3:59 binnen komen dan lachend in 04:05 omdat ik dan die sub4 zou hebben. Maar ok, ik loop die dingen dan ook vaak met een doel en niet voor de lols (ook soms, en dan is het idd boeien en gewoon genieten dus snap je punt ook wel maar er zijn er genoeg die een bepaalde grens willen doorbreken en dan na afloop spijt zouden hebben als ze nog iets overhadden maar het net niet hadden gered).

Dat gezegd hebbende, even geledend zat ik dus in een beetje een hardloop dip... Hoewel ik nog iet op mijn oude niveau ben merk ik wel dat ik weer begin te denken, te plannen, doelen te stellen. Sowieso is de eerste de HM van Utrecht in mei...

Een langere termijn doel was altijd al een 100km, de DMT is iets wat ik in een dag wil doen.

Maar nu zat ik ook te denken, lijkt me een leuk idee om met de trein naar bijvoorbeeld Duitsland te gaan en dan terug naar huis te lopen. Emmerich is een station wat goed bereikbaar is en als ik dan een redelijk efficiente route terug plan via garmin connect (maar dan wel 'populaire wegen' aangevinkt) kom ik op een route van 107km.

Oftewel, het kan raar lopen... Het ene moment is het ploeteren en heb ik er totaal geen lol meer in en even later zit ik met 2 100+k's in het hoofd.

Mensen die heel toevallig iets dergelijks wel eens hebben geplanned en tips hebben van hoe een route oid te plannen? Op zich werkt dat via garmin connect wel prima denk ik, maar misschien zijn er nog andere handige opties :)

• XyS
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 16:19

XyS

0.o.O

Maupertus schreef op maandag 16 maart 2026 @ 20:46:
[...]

Helemaal eens, ik probeer hem ook steeds weer erbij te houden. Tot nu toe doen we nog steeds dingen die het merendeel van de wereld niet zou kunnen, dus blijven lachen.
Toch nog meer lopen? Lijkt bij mij in elk geval goed te werken, ben ook 36 en sinds ik 8 uur per week loop lijkt er een constante verbetering te zijn. Langzaam maar gestaag, met soms opeens een sprong in fitheid (zo voelt het in elk geval).

Ook qua belastbaarheid gaat het langzaam beter, gisteren 30k gelopen waarvan 18k Z1 met een vriend en zelf nog 12k Z2. Vandaag merkte ik er weinig van, normaal voel ik het zeker nog een dag.

• Hartloper
[...]
Meer trainen en vooral rustiger trainen.
Voor een gezonde 36-jarige zou sub4 toch moeten lukken mits geen overgewicht en verstandige volgehouden training.

[ Voor 15% gewijzigd door Hartloper op 16-03-2026 22:39 ]

• MiKeZZa
Ben wel heel nieuwsgierig naar wat diegene dan loopt? 3x in de week zeg je, maar hoeveel km, welke zones enz?

• DKjordy
  • Registratie: Juni 2012
  • Nu online
[...]

Vanuitgaande dat het niets medisch is, is het eigenlijk gissen wat het wel is gezien we geen idee hebben hoe zijn trainingsdata eruit ziet. Dus ik kan moeilijk zeggen dat die langzamer/sneller/meer/minder moet gaan trainen, omdat ik dat inzicht niet heb.

Het zou ook iets mentaals kunnen zijn, last van stress/spanning tijdens een race waardoor hij misschien niet ontspannen loopt en/of hoge hartslag heeft. Of misschien iets voedingsgerelateerd (krijgt die genoeg binnen tijdens de race, neemt ie vooraf genoeg?). Zoals ik zei, het is gissen.

Je geeft aan dat jullie een trainer hebben, is die nooit wat dieper hierin gedoken?

• Highland
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 17:34
m0ridin schreef op maandag 16 maart 2026 @ 21:35:
[...]

Eh, nou... Ik zou liever gesloopt in 3:59 binnen komen dan lachend in 04:05 omdat ik dan die sub4 zou hebben. Maar ok, ik loop die dingen dan ook vaak met een doel en niet voor de lols (ook soms, en dan is het idd boeien en gewoon genieten dus snap je punt ook wel maar er zijn er genoeg die een bepaalde grens willen doorbreken en dan na afloop spijt zouden hebben als ze nog iets overhadden maar het net niet hadden gered).
Tuurlijk, ik heb ook jaren tegen een tijdsgrens gevochten op de 10km en toen ik hem met 30s doorbrak, kwam ik juichend thuis. Waarop mijn vrouw (die nog nooit heeft hard gelopen) verbaasd vroeg: waarom liep je eeder dan niet gewoon wat harder?

Ik bedoel vooral: wees blij met prestaties maar laat je ook niet frustreren door een willekeurige zelf opgelegde lat.

• Roozzz
  • Nu online
[...]
Zoals al door anderen opgemerkt is dit erg lastig met de beperkte hoeveelheid informatie. Er staat al een heleboel zinnigs, maar nog een kleine aanvulling.

Om beter te worden heb je enerzijds trainingsprikkels nodig, maar anderzijds ook voldoende rust om daarvan te herstellen. Vervolgens ga je de prikkel gestaag vergroten en wordt je, als het goed is, stukje bij beetje beter. Gezien jouw maatje niet vooruit gaat, klopt er waarschijnlijk iets niet in die verhouding. Dat kan aan de trainingsprikkels liggen (te hard, te licht), maar meer waarschijnlijk aan de hoeveelheid rust die hij nodig heeft om beter te worden. En dat wordt voor een aanzienlijk deel bepaald door een hele stapel factoren in je leven, zoals stress op het werk, kinderen thuis, kwaliteit van de nachtrust, alcoholgebruik. Lang verhaal kort, dat een trainingsschema bij jou mooie resultaten oplevert wil helemaal niet zeggen dat het ook voor hem passend is.

Kortom, misschien kan hij eens met jullie trainer zitten om te kijken waar het lek zit. We kunnen inmiddels wel concluderen dat hetzelfde blijven doen geen resultaten gaat opleveren.

• WizzlerNL
Gister echt ontzettend slecht geslapen dus ik lag er gisteravond om 20:00 al in. Goeie nacht gemaakt dus om 5:00 uit de veren en even een mooie training met 2x20 minuten marathon tempo gedraaid. Totaal 15km door de donkere polders. Heerlijk!

• Fonzert
  • Registratie: September 2020
  • Laatst online: 17:02
Al geruime tijd lees ik hier stilletjes op de achtergrond mee. Nu zit ik met een dilemma wat ik hier graag wil voorleggen. Wellicht dat er hier iemand iets zinnigs over kan zeggen.

Sinds begin december ben ik aan het trainen voor mijn 4e Rotterdam Marathon aanstaande april. Zoals het er nu naar uitziet ben ik goed op weg om mijn PR daar met een kwartiertje scherper te stellen richting de 3:05-3:10. Sinds 1,5 week heb ik zelfs ook een startbewijs kunnen bemachtigen, dus het gaat ‘voor de wind’.

Nu heb ik voor Raceday in de kast 2 paar Vaporfly liggen. Een paar Vaporfly 2 met zo’n 200 km op de teller, waaronder 2 keer de Marathon, en een gloed nieuw paar Vaporfly 4. Een Black Friday impulsaankoop, door kortingscode op kortingscode voor een hele scherpe prijs. Nu had ik me op dat moment nog niet ingelezen in de Vaporfly 4, maar nu 12 april nadert ben ik me er toch eens in gaan verdiepen en de commentaren zijn niet helemaal wat ik er van had verwacht.

Ik ging uit van een evolutie van de eerdere modellen, een nobrainer voor alles van 10 - 42 km, echter zeggen de meeste reviews dat de Vaporfly meer naar de 5-21 km is verschoven, om de Alphafly meer als dé Marathonschoen te pushen. Links en rechts wordt er nog wel beweerd dat een marathon kan op de Vaporfly 4, maar het comfort is niet alles.

Dan nu het dilemma. Welke schoen dan te kiezen? Ik heb in het trainingsschema nog 2 lopen van enige afstand. Dit weekend een 31 km met 17 km op marathonpace en volgend weekend een 21 km op marathonpace. Mijn ongeïnformeerde plan was om de 31 regulier af te tikken en op de 21 de Vaporfly 4 eens te test draaien. Is het niets, dan ligt de bewezen versie 2 nog in de kast. Nu lijkt het logischer om de 31km met de 4’s te doen om te kijken hoe ik daar uit kom, of is dat gewoonweg te veel voor een eerste keer op een nieuw paar? Eventueel zou ik dan ook nog een tempo run van 12 km donderdag eerst op de 4’s kunnen doen en dan de 31.

Maak ik het mezelf te ingewikkeld? 😝

• KevinK92
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 14:18
Fonzert schreef op dinsdag 17 maart 2026 @ 08:59:
Al geruime tijd lees ik hier stilletjes op de achtergrond mee. Nu zit ik met een dilemma wat ik hier graag wil voorleggen. Wellicht dat er hier iemand iets zinnigs over kan zeggen.

Sinds begin december ben ik aan het trainen voor mijn 4e Rotterdam Marathon aanstaande april. Zoals het er nu naar uitziet ben ik goed op weg om mijn PR daar met een kwartiertje scherper te stellen richting de 3:05-3:10. Sinds 1,5 week heb ik zelfs ook een startbewijs kunnen bemachtigen, dus het gaat ‘voor de wind’.

Nu heb ik voor Raceday in de kast 2 paar Vaporfly liggen. Een paar Vaporfly 2 met zo’n 200 km op de teller, waaronder 2 keer de Marathon, en een gloed nieuw paar Vaporfly 4. Een Black Friday impulsaankoop, door kortingscode op kortingscode voor een hele scherpe prijs. Nu had ik me op dat moment nog niet ingelezen in de Vaporfly 4, maar nu 12 april nadert ben ik me er toch eens in gaan verdiepen en de commentaren zijn niet helemaal wat ik er van had verwacht.

Ik ging uit van een evolutie van de eerdere modellen, een nobrainer voor alles van 10 - 42 km, echter zeggen de meeste reviews dat de Vaporfly meer naar de 5-21 km is verschoven, om de Alphafly meer als dé Marathonschoen te pushen. Links en rechts wordt er nog wel beweerd dat een marathon kan op de Vaporfly 4, maar het comfort is niet alles.

Dan nu het dilemma. Welke schoen dan te kiezen? Ik heb in het trainingsschema nog 2 lopen van enige afstand. Dit weekend een 31 km met 17 km op marathonpace en volgend weekend een 21 km op marathonpace. Mijn ongeïnformeerde plan was om de 31 regulier af te tikken en op de 21 de Vaporfly 4 eens te test draaien. Is het niets, dan ligt de bewezen versie 2 nog in de kast. Nu lijkt het logischer om de 31km met de 4’s te doen om te kijken hoe ik daar uit kom, of is dat gewoonweg te veel voor een eerste keer op een nieuw paar? Eventueel zou ik dan ook nog een tempo run van 12 km donderdag eerst op de 4’s kunnen doen en dan de 31.

Het allerbelangrijkst is dat je de schoenen aandoet. Dus de 31 op de VF4 doen is dus zeker een aanrader, en je eigen plan om eerst de 12km te doen op die schoenen zou ik zeker doen. Je maakt het jezelf niet te ingewikkeld in mijn ogen, het is een stuk ingewikkelder om nieuwe schoenen aan te doen op de racedag als je een mooi doel hebt en dan na 5km erachter komt dat die schoenen compleet ruk zijn..

• Hartloper
Zo belangrijk is het niet welke van die twee lopen je doet op de VF4. Ik zou voor de 21km gaan. Ruim voldoende om te kijken wat je ervan vindt.
Ik ben zelf 1 van de mensen die de VF4 niet goed vond. Ik heb alle Vaporflies gehad en was er tevreden mee, de VF4 heb ik verkocht wegens te weinig demping. Wie kan er wel een marathon op lopen: snellere hardlopers (dat ben je) en lopers voor wie demping minder belangrijk is. Voor haklanders is hij ongeschikt want echt weinig hieldemping.

• Cap
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online

Cap

Fonzert schreef op dinsdag 17 maart 2026 @ 08:59:

Ja vast, dat doet het gros van de deelnemers aan dit topic namelijk. Verreweg het belangrijkste is: lekker lopen. d:)b

• Niku
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 14:20

Niku

Alagaesii

Niku schreef op dinsdag 27 januari 2026 @ 11:55:
Help! Ik heb behoefte (niet per se nodig uiteraard) aan een nieuw paar hardloopschoenen (trainers). Mijn vierde(!) paar Asics Glideride 3 zijn bijna af na 1.000 kilometer (droomschoen, heel jammer dat er geen v4 komt), en ook mijn New Balance Rebel v4 zijn wel op. Ik heb de Asics Glideride Max, maar ben ik geen enorme fan van, voelen soms te veel alsof ik klompen aan heb. Ook over de New Balance Rebel v5 twijfel ik, omdat ik v4 eigenlijk iets te zacht vind. Ik kijk een beetje naar de New Balance Trainer v3, de Saucony Endorphin Speed 5, of toch naar de Adidas EVO SL of Mizuno Neo Zen.

Om het onderwerp schoenen maar weer eens aan te slingeren: welke schoenen mogen eigenlijk niet op mijn lijstje ontbreken?
Ik moet toch een beetje terug komen op mijn mening over de Asics Glideride Max die ik als klompen vond voelen. Staat nu bijna 500 kilometer op en de laatste 200/250 kilometer zijn ze echt tot leven gekomen. Heerlijke schoen!

Ik had de Mizuno Neo Zen al gekocht als opvolger, die staat er nu nog in de kast naast te pronken, te wachten op z'n eerste loopje :+

• Maupertus
MiKeZZa schreef op maandag 16 maart 2026 @ 22:45:
[...]

Ben wel heel nieuwsgierig naar wat diegene dan loopt? 3x in de week zeg je, maar hoeveel km, welke zones enz?
Ik pak nu even dit bericht voor de reactie, maar dank aan iedereen. Ik ben het helemaal eens dat je eigenlijk een totaalplaatje wilt, wat natuurlijk weer moeilijk is om kort in een thread weer te geven. Ik denk dat ik op basis van de grote lijn hier eerst nog wat langzamer met mijn maat volume ga opbouwen.
We zitten echt zo goed als gelijk, dus tussen de 45 en 50 km per week gespreid over 4, soms 3 trainingen. 80/20 schema opbouw met langzame duurloop op 6:30. Ik heb niet het idee dat hij als we intervallen doen te hard aan het gaan is; hij is dan altijd bewust een seconde of 10 per km langzamer aan het lopen dan ik.
Trainer gelooft heilig in het schema, en ik ben het met jullie eens dat een goed schema misschien voor heel, heel veel mensen werkt, maar je de pech kan hebben dat het net niet voor jou werkt.

Ik hoop gewoon dat het leuk voor hem kan blijven. Het is echt zijn grote uitlaatklep en heeft altijd met veel liefde hardgelopen. Ik ben bang dat zo'n stagnatie zonder duidelijk uitzicht het kan verpesten voor hem.

• InZane
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 16:39
Beetje laat verslag, maar afgelopen zondag deed ik ook mee aan de CPC Loop in Den Haag.
Vanwege de verwachte drukte en de flinke rit hadden mijn vrouw en ik al besloten een hotel te boeken. Zaterdag konden we dus in alle rust mijn startnummer ophalen op ’t Malieveld, wat me veel rust gaf. ’s Middags nog even wat gegeten en gedronken in Den Haag, daarna op tijd naar het hotel voor een hapje, gevolgd door een heerlijk momentje in de wellness en het zwembad.

De volgende ochtend licht ontbeten: wat wit brood met jam en hagelslag, een eitje, croissantje, sap en koffie. Nog een banaantje meegenomen, uitgecheckt en met de trein richting Den Haag. Op station Ypenburg werd het al gezellig druk met lopers, maar het viel mee. Ik zag al een paar in volledige race-outfit met korte broek en wedstrijdschoenen… brrr.

Eenmaal op ’t Malieveld sloot ik aan bij mijn groepje voor wat zenuwpraatjes, foto’s, een banaantje en nog wat drinken. Tegen 11:00 uur (start 11:30) deed ik mijn lange spul uit, trok de Vaporfly 4’s aan en liep richting Wave 1. Tot nu toe prima geregeld; het startvak was al aardig vol, maar het ging redelijk soepel.

Toen het startschot klonk, wilde ik me strikt aan mijn schema van 1:40 houden. Eén van de mannen uit ons groepje wilde ongeveer mijn tempo lopen, dus de eerste kilometers liepen we samen. Al snel merkte ik dat hij iets te hard ging voor mij, vooral met de tegenwind. Ik liet me rustig terugzakken; ik vind het prima om alleen te lopen. Het parcours was verder uitstekend: niet te druk en breed genoeg.
Nergens over het gras in moeten halen ofzo, zoals in Rotterdam bijv.

In de eerste kilometers zag ik een loper over een fiets vallen die scheef langs de kant stond, en een man die bij een zebrapad overstak alsof de hele wedstrijd wel stopte voor hem… Niet ideaal, maar verder ging het lekker. Het weer was mooi, de benen voelden goed, en er was genoeg support langs de kant. Rond 8 en 16 km nam ik een gelletje. Bij de drankposten pakte ik telkens een bekertje water: een paar slokken en de rest over mijn hoofd, wat heerlijk verkoelde.

Ik had al gehoord over ‘het heuveltje richting het Kurhaus’ en wist meteen waar het over ging. Even klimmen, tempo proberen vast te houden, en dat lukte gelukkig nog. Voor de ‘Upfront zone’ zag ik mijn kameraad die ik eerder had laten gaan weer voor me lopen; in de 17e kilometer haalde ik hem in. Het mooie was er bij hem duidelijk af en hij kon niet meer aanhaken.

De laatste kilometers waren zwaar door de tegenwind en wat hoogtemeters. Versnellen lukte niet meer echt, maar richting de finish kon ik nog een beetje aanzetten. Uiteindelijk kwam ik over de streep in 1:40:40 – een PR! Volgens Garmin was het zelfs 1:39:59. Misschien moet ik maar pacer worden ;) . Ik ben in ieder geval tevreden: niet specifiek voor getraind, maar toch mooi vlak gelopen en genoten van de race!

Strava, or.. https://www.strava.com/activities/17730459561

Vanochtend voor werktijd een kleine 7.5km herstelloop gedaan en dat voelde prima. Morgenavond weer aan de bak op de baan.

• karsb23
  • Registratie: Juni 2019
  • Nu online
@Aggo, @Hartloper, dank voor jullie tips omtrent het drinken tijdens de marathon. Ik ga goed met mijn support kijken waar te gaan staan. Hopelijk dat dit dan goed gaat komen. Gelletjes neem ik zelf allemaal gewoon mee bij de start en ga ik dan ook niet missen. De drinkpunten hoef ik dan alleen mee te pakken als ik toch een bidon onderweg mis en dan toch maar de snelheid er even uit halen.

• XyS
  • Registratie: Februari 2004

XyS

0.o.O

karsb23 schreef op dinsdag 17 maart 2026 @ 13:35:
@Aggo, @Hartloper, dank voor jullie tips omtrent het drinken tijdens de marathon. Ik ga goed met mijn support kijken waar te gaan staan. Hopelijk dat dit dan goed gaat komen. Gelletjes neem ik zelf allemaal gewoon mee bij de start en ga ik dan ook niet missen. De drinkpunten hoef ik dan alleen mee te pakken als ik toch een bidon onderweg mis en dan toch maar de snelheid er even uit halen.
Ik had ook al mijn gels mee en 2x500ml softflask gekregen van mijn vriendin. Van tevoren goed op Maps gekeken maar uiteindelijk stond ze alsnog paar honderd meter verderop vanwege drukte. Dus onderschat de reistijd en drukte niet.
Had alle drinkpunten overgeslagen, vond het heel relaxed. Ik loop normaal gesproken ook altijd met een softflask in mijn hand tijdens long runs. Indien je wel naar een waterpunt gaat inderdaad een paar tellen wat rustiger lopen want het heeft geen nut als je half stikt of alsnog al het water kwijt bent.

Vandaag voor het eerst in maanden (?) dat mijn achillespezen helemaal geen pijn doen, zelfs als ik er in knijp/ op druk _/-\o_

• sanniep9
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 15:08
InZane schreef op dinsdag 17 maart 2026 @ 12:05:
[...]
In de eerste kilometers zag ik een loper over een fiets vallen die scheef langs de kant stond, en een man die bij een zebrapad overstak alsof de hele wedstrijd wel stopte voor hem…
[...]
Haha, bij de Amstelveen marathon afgelopen zondag moesten we na een paar kilometer even kort wachten voor de historisch tram die voorbij kwam 8)7 . Je zal er maar maanden voor getraind hebben..."

• IetsMetData
  • Registratie: April 2024
XyS schreef op dinsdag 17 maart 2026 @ 14:11:
[...]
Ik had ook al mijn gels mee en 2x500ml softflask gekregen van mijn vriendin. Van tevoren goed op Maps gekeken maar uiteindelijk stond ze alsnog paar honderd meter verderop vanwege drukte. Dus onderschat de reistijd en drukte niet.
Dit heb ik vorig jaar bij Rotterdam ook gedaan, bij 15 en 31 km punt. Je bent dan heel erg aan het zoeken rondom het afgesproken punt. Mijn take-home van vorig jaar was: "Volgende keer geef ik je zo'n oranje fietsvlaggetje die je boven publiek uit kan steken. Dan weet ik waar je staat". (Noot: niet allemaal dat oranje vlaggetje gaan doen, dan kan ik d'r niet meer vinden! :+ )

• nogeeninlog
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 15:26
Iten laatste dag (17), ochtend

Vanochtend na het ontbijt de laatste spullen ingepakt, zodat ik me op de laatste training kon concentreren. Dinsdag intervaldag, dus we begonnen met joggen naar de baan.

Daar aangekomen deden we eerst wat mobiliteitsoefeningen en daarna wat sprints. Die sprints deed ik niet echt mee, vanwege mijn hamstring.
Vervolgens nog 2000 meter om op te warmen, daarna de intervals. 15 x 400 @ 10K tempo! Ik betwijfelde dat ik 15 x 400 kon doen, laat staan in 10K tempo.

Daarom begon ik voorzichting; eerste interval in 1:47, maar ik kan verkeerd gekeken hebben. Dit ging goed. De volgende in 1:42, dat begon erop te lijken. Zo ging het langzaam aan steeds sneller en heb ik tot mijn tevredenheid ook nog intervallen van 1:33 en 1:34 genoteerd. En de 15 heb ik ook gehaald. Zonder dat gedoe van die hamstring had ik ze allemaal in 1:36 of sneller gelopen.

Daarna terug gejogt naar het kamp, nog net op tijd om wat te eten en drinken te krijgen.

Nu zit ik op het vliegveld van Eldoret te wachten op mijn vlucht. dat duurt no even en geeft me tijd om terug te blikken op de afgelopen twee weken.
Het is geweldig geweest. Wat eerst een krankzinnig idee leek is werkelijkheid geworden. En, net als meerderen uit mijn groep denk ik er alweer aan om opnieuw naar Iten te gaan.

Bekijk mijn hardloopsessie op Strava: https://strava.app.link/21ddZf9eA1b

• M@cer
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 16:02
IetsMetData schreef op dinsdag 17 maart 2026 @ 15:13:
[...]

Dit heb ik vorig jaar bij Rotterdam ook gedaan, bij 15 en 31 km punt. Je bent dan heel erg aan het zoeken rondom het afgesproken punt. Mijn take-home van vorig jaar was: "Volgende keer geef ik je zo'n oranje fietsvlaggetje die je boven publiek uit kan steken. Dan weet ik waar je staat". (Noot: niet allemaal dat oranje vlaggetje gaan doen, dan kan ik d'r niet meer vinden! :+ )
Ik zit ook nog te kijken hoe ik het het beste kan doen in Rotterdam. Wil het deze keer met iets meer gels proberen dan de vorige keer (in totaal 7/8), maar die kan ik nooit meenemen in de zijvakken van mijn Fusion broek. Dus ik ga ook een afspraak afspraak maken met familie voor punt om nieuwe gels aan te pakken.. Ze zijn gelukkig met meer, dus ze kunnen het ook nog over een bepaalde afstand verdelen.

Nou ga je rond 19/20 kilometer heen en weer bij Oldegaarde, dus dat lijkt mij het beste punt om af spreken. Mis je elkaar, heb je op de terugweg nog een kans. Ze kunnen met FindmyIPhone precies zien waar ik ben, dus dat moet (hopelijk) goed komen.

Shut up Legs, keep moving...... - https://www.strava.com/athletes/505504 / www.eigenwijzetriathlon.nl

• vhal

vhal

ಠ_ಠ

Mijn vrouw had trouwens een mooie tip tijdens de CPC die ik nog niet wist voor het drinken van water uit de bekertjes.

" Neem een plastic rietje mee en drink daar uit " Kort het rietje desnoods wat in.

Scheelt weer gedoe met een bekertje fijnknijpen en ik ga dit ook eens proberen. Wellicht niet handig voor de snellere lopers maar misschien wel voor anderen :)

Strava

• Wyke
karsb23 schreef op dinsdag 17 maart 2026 @ 13:35:
Ik heb eerder in het topic al een keer beschreven hoe ik het deed en dat werkte goed:
Instellen dat whatsapp niet doorkomt op het horloge maar normale sms wel (maar tegenwoordig kun je ook instellen dat mensen de tracking app kunnen gebruiken) en dan je hulptroepen strikt instrueren hoe een sms getypt moet worden. Bijv. Km30, Links, na brug… en ik heb ze ook en kaartje meegegeven met de km-punten. En sowiewo de tracking app (liefst incl. Route) delen met je volgers.
En van tevoren met ze testen alsook testen hoe je de sms kunt lezen 😬
(Ik had whatsapp uitgezet om overdaad aan berichten te voorkomen van mensen die succes wensen of van appgroepen)

[ Voor 5% gewijzigd door Wyke op 17-03-2026 17:04 ]

• Maupertus
vhal schreef op dinsdag 17 maart 2026 @ 16:17:
Mijn vrouw had trouwens een mooie tip tijdens de CPC die ik nog niet wist voor het drinken van water uit de bekertjes.

" Neem een plastic rietje mee en drink daar uit " Kort het rietje desnoods wat in.

Scheelt weer gedoe met een bekertje fijnknijpen en ik ga dit ook eens proberen. Wellicht niet handig voor de snellere lopers maar misschien wel voor anderen :)
Bij de 7 heuvelen hadden ze ism Maurten een bekertje met een drinktuitje. Die waren best heel goed!

• ADutchGuy
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 18:19
Ik heb een beetje dom gedaan.
Vorig jaar ontzettende progressie gemaakt zonder blessures, door vooral rustig te trainen obv mijn Garmin trainingsprogramma.
Begin dit jaar mocht ik twee maanden gratis de REN app proberen omdat ik de beta test was gestart.
Ik merkte al heel snel dat de trainingen voor mij eigenlijk te zwaar waren, maar dat wilde ik voor mezelf niet toegeven. Dus gewoon stug doorgaan.
7 februari een 10EM voluit gelopen, die niet n het REN schema stond. De daarop volgende trainingen waren veel te heftig: het adaptieve van die app werkte niet zoals je zou verwachten.
En mijn boerenverstand werkte blijkbaar ook niet heel goed, anders had ik die suggesties wel genegeerd.
Gevolg: flinke achillespees blessure, al drie weken vrijwel niet meer gelopen en niet eens gedacht aan starten bij de geplande HM afgelopen zaterdag.
Ik vrees dat dit langer gaat duren dan me lief is :-(
Pagina: 1 ... 435 436 Laatste

Let op:
"Hardlopen is voor de één een sport, voor de ander een reis". Iedereen is welkom, ook de minder geoefende loper :)
Voor vragen en discussie over sporthorloges kun je terecht in Het grote Sporthorloge met GPS topic.
Voor vragen en discussie over triathlon, kan men terecht in Het Triatlontopic - Deel 2.

Als aanvulling op de topics in deze reeks, zijn er Tweakers Hardlopen-groepen op Strava en Garmin Connect. Om toegang te krijgen:
1. Strava: Geef op Strava aan dat je lid wil worden van de groep (klik op Request to Join). Stuur je op Strava gebruikte naam in een DM op Tweakers aan de admins: Poekie en Calitomnication.
2. Garmin: Stuur in een DM op Tweakers met onderwerp Toegang Garmin je gebruikersnaam van het Garmin aan de admin: Calitomnication.

Ook jouw PR's doorgeven? Dat kan als je de sheet invult.