WK 2026: Scoor de beste deals! Stel jouw winnende opstelling samen met behulp van ons advies.

• uFx
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 16:38

uFx

Flipm0de schreef op vrijdag 5 juni 2026 @ 12:21:
Misschien een hele gekke vraag. Maar hoe worden jullie niet gek op een “lange duurloop”? Ik ren nu iets meer dan 10km en doe daar iets meer dan een uur over. Een podcast en muziek is best prima, maar zodra het over een uur gaat wordt het wel een dingetje in m’n hoofd. Conditioneel lukt het wel, maar mentaal is het nog moeilijker!
Ja, maar bij mij komt dat na veel oefenen nu pas na 2 uur :D

Wat bij mij helpt: variatie in wat ik luister (muziek, podcast, audioboek of soms gewoon niets), variatie in route en soms ook gewoon even ergens stoppen voor een leuke foto. Ontdek zo je omgeving en kom op plaatsen waar je normaal niet heen zou gaan.

I'm gonna architect a world of pain all over your candy ass

• Jailhouse
  • Registratie: April 2022
  • Laatst online: 15:55
Misschien een hele gekke vraag. Maar hoe worden jullie niet gek op een “lange duurloop”? Ik ren nu iets meer dan 10km en doe daar iets meer dan een uur over. Een podcast en muziek is best prima, maar zodra het over een uur gaat wordt het wel een dingetje in m’n hoofd. Conditioneel lukt het wel, maar mentaal is het nog moeilijker!
Ik lees de andere reacties op je vraag. In tegenstelling tot hen loop ik wel praktisch altijd dezelfde routes. Ik vind het wel weer vervelend om tijdens 1 training een stuk dubbel te moeten doen, zelfs heen en terug liever niet. Mijn mentale aanpak is grofweg: zoek de afleiding in jezelf, al dan niet met muziek/podcast op je oren. Op de lange afstanden valt in de natuur altijd wat nieuws te ontdekken en iets daarover bewust te worden. Verder heb ik al vele 'werk' klussen opgelost, nationaal-politieke problemen aangepakt. En wereld problemen al helemaal. Maar dat mentale stuk gaat niet vanzelf: je moet je geest expliciet aan het werk zetten. En soms zit je helemaal in je runners high: Dan gebeurt het voorgaande nog steeds, maar dan wel met heel andere 'oplossingen'.

• Dupje
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 15:53
Kleine update van mijn kant (na 10 jaar ofzo - ik zoek het even op).

In 2011 ben ik beginnen hardlopen, maar altijd terug stilgevallen en nooit echt goed op dreef geraakt tot een jaar of 2 geleden. Toen ben ik echt planmatig en consistent gaan lopen en hou dit nog altijd vol.

Ik ben op dit moment redelijk blij met het niveau wat ik heb (zie onderaan) en het feit dat ik dit zonder pijn of last kan doen, terwijl ik wel 40 ben intussen.

Vorige week liep ik een pittige 20KM wedstrijd (warm + 181m stijgen) in 1u39.

Mijn plan voor de komende maanden is:
- Loopstijl verbeteren (werk met een coach samen hiervoor).
- Rustige loopjes echt rustig lopen (hartslag onder de 145 houden gemiddeld).
- Tempolopen uitbouwen naar het najaar.

In september / oktober heb ik 3 evenementen op de planning (10M / 20KM / HM), dus mijn trainingfocus ligt op pieken in deze periode.

Garmin resultaten:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/tQVTbphok1Zk970QevKbESGmu7Y=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/0Sulqe1cwHXFdivacEd9xmeV.jpg?f=fotoalbum_medium

• Roozzz
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 15:37
Jailhouse schreef op vrijdag 5 juni 2026 @ 12:40:
[...]
Verder heb ik al vele 'werk' klussen opgelost, nationaal-politieke problemen aangepakt. En wereld problemen al helemaal. Maar dat mentale stuk gaat niet vanzelf: je moet je geest expliciet aan het werk zetten. En soms zit je helemaal in je runners high: Dan gebeurt het voorgaande nog steeds, maar dan wel met heel andere 'oplossingen'.
Ik grapte vroeger altijd dat ik mijn thesissen geschreven heb tijdens het hardlopen. Maar daar zit een grote kern van waarheid in. Het was (en is) een ideaal moment om even te reflecteren en uit te zoomen naar het grotere plaatje. Tegenwoordig ben ik ook heel erg goed in volledig 'niets' te doen/denken tijdens het lopen. Wat er komt, komt. Het gaat ook weer vanzelf. Soms is dat werk, soms helemaal niets. Ergens heel meditatief. Het 'forceren' is iets wat ik nadrukkelijk niet wil.

If you can see, look. If you can look, observe

• daantjuh68
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 15:10
kenneth schreef op vrijdag 5 juni 2026 @ 08:00:
[...]
Ok, komtie.

[...]

Zoveel mogelijk lopen als je lichamelijk en geestelijk kunt hebben. Loop veel. Meestal rustig, soms hard.

[...]
Laat die hartslag los. Kun je in volzinnen praten tijdens het lopen? Prima tempo. Eerste wat ik zou veranderen is vier keer per week lopen. Het tweede wat ik zou veranderen is vijf keer per week lopen. Gun je lichaam natuurlijk de tijd om aan de belasting te wennen, en verhoog eerst de frequentie, daarna pas de omvang.

[...]
Lekker bezig. 10k een tikkeltje aan de trage kant voor je 5k, dus dit kan(!) wijzen op niet genoeg duurvermogen. Zeker voor de marathon ga je vooral dat nodig hebben.

[...]
Dat kan AI niet. Voor echt goed berekende hartslagzones heb je gemeten(!) rusthartslag, max hartslag, LT1, LT2 nodig. Ik betwijfel of Claude in je vinger geprikt heeft om je lactaat tijdens een inspanningstest te meten.

[...]
Onzin. Percentueel verbrand je meer vet in lagere zones maar omdat je langzamer loopt is het aantal calorieën dat je per uur verbrandt ook een stuk lager. Het tempo waarin je het maximale aantal calorieën per uur verbrandt en dus specifieke vetverbranding het best traint, ligt juist ergens rond de overgang Z2/Z3. Overgang want het is geen schakelaar. Alle energiesystemen in je lijf werken samen in verschillende verhoudingen afhankelijk van inspanning en uitputting.

[...]
Mijn hot take: zowat al die 'slimme' apps zijn waardeloos omdat ze informatie missen en eigenlijk gewoon generiek advies uitspugen. En voor de meeste mensen werkt dat want de meeste recreatieve hardlopers zijn ondertraind (en dat is helemaal prima, het is een hobby). En voor ondertrainde lopers geldt: zolang je niet geblesseerd raakt, ga je vooruit.

Als je van plan bent meer dan 1 marathon te lopen kan ik je Marathon Excellence van harte aanraden, een boek gebaseerd op de modernste inzichten in de marathon. Er zijn nog meer goede boeken (Pfitzinger, Daniels, Hanson) maar die zijn wmb al veel te gedateerd.
Enorm bedankt! Ik kan het krampachtige loslaten op deze manier.
Misschien een hot take: we krijgen dagelijks een enorme hoeveelheid prikkels binnen, en allerlei systemen voeden ons continu met nieuwtjes en updates. Inmiddels is volgens mij ook aardig aangetoond dat onze concentratie en aandacht achteruitgaan zodra iets minder "flashy" is. We hoeven ons nergens meer te vervelen en als we al moetenwachten, dan pak je je telefoon.

Een podcast erbij is op zich prima, maar dan ben je eigenlijk al twee dingen tegelijk aan het doen en blokkeer je een stuk breinactiviteit.

Het punt waar ik naartoe wil (geheel zonder wetenschappelijke onderbouwing, dus neem het voor wat het is): misschien is het juist een hele goede oefening om jezelf af en toe onder te dompelen in 10k+ zónder enige afleiding.

Persoonlijk vind ik dat gaaf om te doen. Wat het mij oplevert:
  • Ik groet meer mensen
  • ik maak meer contact met mensen(als iemand in de tuin werkt even roepen ziet er netjes uit etc.), en hoor er ook meer als mensen goed "goed bezig" mijn kant op slingeren.
  • ik zie de natuur veel meer, dus ik zie ook mini veranderingen
  • Ik ben meer bezig om nieuwe paadjes te ontdekken.
  • Ik merk veel meer op van mijn lichaam: ademhaling, loophouding, etc
  • Ik heb werk- en thuisuitdagingen opgelost. Zelfs de wereldpolitiek heb ik onderweg even rechtgezet 😄
  • Ik denk dat het een ontzettend gezonde manier is om je dag te verwerken of juist vooruit te denken.
Ik kan het zeer aanbevelen, dit is wel even wennen maar tegelijk ook heerlijk.
en ja, ik luister ook op sommige runs een podcast, het een hoeft het ander niet uit te sluiten en iedereen is anders.

Mijn tip zou zijn, overweeg het / doe het een keer

• MiKeZZa
  • Registratie: December 2004
  • Nu online
Nee, het wordt eigenlijk steeds leuker. Wel helpt het me als een schema wat wisselingen in een loopje stopt. 2x 5 minuten op tempo x met tussendoor rust, gevolgd door 2x 15 minuten op tempo y met rust er na volgt anders dan een uur.

Maar verder; lekker lopen, genieten van de omgeving, muziekje aan.

• redwing
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 16:00
Ik heb bij de LDLs dan weer altijd het hondje mee, 1 oordopje (open ears) met muziek in en daarmee zo'n beetje alle bovengenoemde voordelen. Je hoort de omgeving dus ik groet onderweg zat mensen en hoor ook alle opmerkingen die gemaakt worden. Daarbij heb ik er ook geen probleem mee om even te stoppen om een praatje te maken. Je hebt zo'n oordopje ook zo uit gezet om te luisteren naar de vele vogeltjes onderweg of om even echt in rust te lopen. De hond bepaalt daarbij meestal de route (lees, ik kies globaal een richting en hij vindt onderweg allerlei leuke paadjes die ik nog nooit eerder heb gezien) wat de route leuk maakt (alhoewel je dan wel af en toe ook op paadjes uitkomt die de hond geweldig vind, maar waar eigenlijk niet te lopen valt :D )Zeker omdat de LDL wat verder gaat, kom je op nieuwe plekken en is het ook veel leuker om te lopen.

En bij de kortere (interval)-loopjes ligt de nadruk meer op de training zelf (hard/zacht lopen en tempo vasthouden) waardoor daarbij de route weer minder uitmaakt.

Ik moet dan ook zeggen dat ik er meer moeite mee had om de motivatie te houden voor de LDL toen die nog onder de 5km lag dan nu met de LDL van 15km+

[removed]

• Stefangrp
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 17:29
Ik luister tijdens het hardlopen naar mensen die keuvelen over hardlopen _/-\o_

Podcasts dus: De Pacer, Slimmer Presteren Podcast, Naar de Vaantjes, Have a Good Run, Tussen Tempo en Taper,Trailrunning Café. En soms wat fietsen ertussendoor (In de Waaier). Elke week genoeg content om de trainingsweek te vullen.

• Don Juansen
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 17:47
daantjuh68 schreef op donderdag 4 juni 2026 @ 12:11:
Dilemma, graag jullie ongezouten mening.

Ik train voor een marathon.
Geen advies, maar ik kan je wel vertellen hoe ik nu aan het trainen ben voor mijn eerste marathon.
Ik loop pas sinds paar jaar wat frequenter, volgens Strava in 2024: 381km - 2025: 888km - 2026 tot nu toe: 702km). Mijn meest recente wedstrijd liep ik rond 19:55 op de 5km en in januari liep ik mijn 2e halve marathon in 1:38:07.

Ik ga medio oktober de marathon in Eindhoven lopen en mijn aanpak is een losse variant van de Norwegian Singles Method. Ik heb tijdens een inspanningstest op de fiets de zones laten bepalen en voor zone 2 is dit max 130SPM en mijn tempo is daarbij gemiddeld 6:30-6:40/km. Dat tempo bij dezelfde hartslag was 3mnd geleden 07:00-07:10/km. In begin was het erg wennen om op hartslag te lopen, maar na een tijdje ging het automatisch en geniet ik echt van de zone 2 runs! 8)

Weektotaal nu ~ 55-65km met 5/6 loopjes:
- 1-2x een intervaltraining (AV + NSM interval)
- 2x zone2 loop van 45-60min (8km)
- 1-2x zone2 loop van 90-120min (16-18km )

Dit heb ik in 7mnd opgebouwd vanuit een basis van 2-3x per week dom rennen op te hoog tempo in vorig najaar. :+

Wat voor mij belangrijkste is, is dat ik geen blijvende klachten heb tijdens én de dag na het lopen - spierpijn en stijfheid is prima - en als dat wel blijft zeuren skip ik een dag. Merk tot nu toe dat deze aanpak (85-90% zone 2, 10-15% NSM interval) echt prima werkt. Liefste zou ik 7 dagen in de week proberen te lopen voor meer weekvolume, maar dan wordt het te risicovol en krijg ik ruzie met thuisfront! O-)

Dus geen marathon schema, maar hopelijk wel een vast patroon om de aerobe tank te doen groeien en klaar te zijn om in oktober de marathon in 3u30m te lopen (stiekem hoop ik daar nog onder).

• Don Juansen
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 17:47
Stefangrp schreef op donderdag 4 juni 2026 @ 08:00:
Is dit een normaal slijtpatroon voor Alphafly's na alleen 1x een marathon?
Ik overwoog om voor mijn 1e marathon Alphafly 3 te kopen, maar als ik dat zo zie moet ik nog maar eens wat alternatieven onderzoeken... Loop nu dagelijks op Novablast 5 en Vaporfly 4 voor wedstrijden tot halve marathon (instabiele trampo's als je het mij vraagt). Die Nova's zijn ook al 850km verder, dus direct een nieuwe daily trainer uitkiezen.

• Hartloper
  • Registratie: Mei 2021
  • Laatst online: 15:36
Stefangrp schreef op vrijdag 5 juni 2026 @ 14:03:
Ik luister tijdens het hardlopen naar mensen die keuvelen over hardlopen _/-\o_

Podcasts dus: De Pacer, Slimmer Presteren Podcast, Naar de Vaantjes, Have a Good Run, Tussen Tempo en Taper,Trailrunning Café. En soms wat fietsen ertussendoor (In de Waaier). Elke week genoeg content om de trainingsweek te vullen.
Die eerste drie luister ik ook, nr 4 en 5 lijken ook goed, bedankt voor de tip.
Ik luister ook nog naar De Loopschool, The Running Crew, Looppraat, De Jogclub, Loopreizen met Emiel en The Real Science of Sport Podcast. Occasioneel Bad Boy Running en Marathon Talk.

Wetenschap is de minderheid van mijn podcasts: Universiteit van Nederland, Nerdland, Bits & atomen.

• Hartloper
Stefangrp schreef op donderdag 4 juni 2026 @ 08:00:
Is dit een normaal slijtpatroon voor Alphafly's na alleen 1x een marathon?

[Afbeelding] ik vind ze wat veel slijtage hebben eerlijk gezegd
Het witte deel is de middenzool, die is volledig onbeschermd op sommige plaatsen, om gewicht te besparen. Vooraan en achteraan is er wel een slijtlaag (in die vuilroze kleur).

De oppervlakkige beschadiging van de middenzool is geen probleem, je kan er nog gerust een marathon of 2 op lopen. En nadien opgebruiken als trainingsschoen voor tempo- of intervaltrainingen.

• Hartloper
Juancho schreef op donderdag 4 juni 2026 @ 14:20:
Wat is sowieso het verschil tussen een easy run en long run en al helemaal in dezelfde zone?

Bij 3x een training in de week denk ik eigenljik altijd aan:

1. interval (200m/400m/600m/1000m/2000m)
2. tempoloopje + evt. strides aan het einde
3. langere duurloop (LSD) om meters te maken op traag tempo
Niet zo'n goede verhouding hard/rustig. Eigenlijk heb je daar 3 workouts (ook de lange duurloop wordt vaak als een workout op zich beschouwd) en nergens een rustig loopje.

Er is de gekende 80/20 regel: 80% rustig, 20% harder. Dat is niet in steen gebeiteld, maar wel een goed houvast. Zie ook wat Kenneth zegt: meeste loopjes rustig, soms harder.

• Hartloper
@Dupje Soms maken hardlopers fouten in de zin van overstriding (te grote passen maken) of is er ergens een onbalans (bv een heup die doorzakt). Dan kunnen specifieke oefeningen helpen.

Voor de meeste hardlopers is puur op stijl trainen (mooier lopen) overbodig.

• aap
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 17:10

aap

Hardlopen is eigenlijk de enige activiteit die ik nog helemaal zonder geluid (muziek/podcast) doe. Ik kan me blijkbaar goed amuseren met mijn eigen gedachten tijdens het lopen. Ik voer soms hele gesprekken met mezelf en ook met de dieren, mensen en soms zelfs objecten ("hallo, vliegtuig!) die ik tegenkom. Ik moet soms wel oppassen dat niet hardop te doen! 8)7

Ik kan de tijd ook goed doden door onderweg tempo's uit te rekenen. Staartdelingen in je hoofd doen en dan ook nog omrekenen naar minuten en seconden kan best veel tijd consumeren als je tegelijkertijd ook nog de ene voet voor de andere moet zetten.

• Jailhouse
  • Registratie: April 2022
  • Laatst online: 15:55
aap schreef op vrijdag 5 juni 2026 @ 15:12:
[...]

Ik voer soms hele gesprekken met mezelf en ook met de dieren, mensen en soms zelfs objecten ("hallo, vliegtuig!) die ik tegenkom. Ik moet soms wel oppassen dat niet hardop te doen! 8)7
Dat herken ik wel. Ik doe het inderdaad wel af en toe hardop om te testen of ik nog kan praten tijdens het hadlopen.
Pagina: 1 ... 450 451 Laatste

Let op:
"Hardlopen is voor de één een sport, voor de ander een reis". Iedereen is welkom, ook de minder geoefende loper :)
Voor vragen en discussie over sporthorloges kun je terecht in Het grote Sporthorloge met GPS topic.
Voor vragen en discussie over triathlon, kan men terecht in Het Triatlontopic - Deel 2.

Als aanvulling op de topics in deze reeks, zijn er Tweakers Hardlopen-groepen op Strava en Garmin Connect. Om toegang te krijgen:
1. Strava: Geef op Strava aan dat je lid wil worden van de groep (klik op Request to Join). Stuur je op Strava gebruikte naam in een DM op Tweakers aan de admins: Poekie en Calitomnication.
2. Garmin: Stuur in een DM op Tweakers met onderwerp Toegang Garmin je gebruikersnaam van het Garmin aan de admin: Calitomnication.

Ook jouw PR's doorgeven? Dat kan als je de sheet invult.