Geen advies, maar ik kan je wel vertellen hoe ik nu aan het trainen ben voor mijn eerste marathon.
Ik loop pas sinds paar jaar wat frequenter, volgens Strava in 2024: 381km - 2025: 888km - 2026 tot nu toe: 702km). Mijn meest recente wedstrijd liep ik rond 19:55 op de 5km en in januari liep ik mijn 2e halve marathon in 1:38:07.
Ik ga medio oktober de marathon in Eindhoven lopen en mijn aanpak is een losse variant van de
Norwegian Singles Method. Ik heb tijdens een inspanningstest op de fiets de zones laten bepalen en voor zone 2 is dit max 130SPM en mijn tempo is daarbij gemiddeld 6:30-6:40/km. Dat tempo bij dezelfde hartslag was 3mnd geleden 07:00-07:10/km. In begin was het erg wennen om op hartslag te lopen, maar na een tijdje ging het automatisch en geniet ik echt van de zone 2 runs!
Weektotaal nu ~ 55-65km met 5/6 loopjes:
- 1-2x een intervaltraining (AV + NSM interval)
- 2x zone2 loop van 45-60min (8km)
- 1-2x zone2 loop van 90-120min (16-18km )
Dit heb ik in 7mnd opgebouwd vanuit een basis van 2-3x per week dom rennen op te hoog tempo in vorig najaar.
Wat voor mij belangrijkste is, is dat ik geen blijvende klachten heb tijdens én de dag na het lopen - spierpijn en stijfheid is prima - en als dat wel blijft zeuren skip ik een dag. Merk tot nu toe dat deze aanpak (85-90% zone 2, 10-15% NSM interval) echt prima werkt. Liefste zou ik 7 dagen in de week proberen te lopen voor meer weekvolume, maar dan wordt het te risicovol en krijg ik ruzie met thuisfront!
Dus geen marathon schema, maar hopelijk wel een vast patroon om de aerobe tank te doen groeien en klaar te zijn om in oktober de marathon in 3u30m te lopen (stiekem hoop ik daar nog onder).