• uFx
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 25-07 10:53

uFx

Flipm0de schreef op vrijdag 5 juni 2026 @ 12:21:
Misschien een hele gekke vraag. Maar hoe worden jullie niet gek op een “lange duurloop”? Ik ren nu iets meer dan 10km en doe daar iets meer dan een uur over. Een podcast en muziek is best prima, maar zodra het over een uur gaat wordt het wel een dingetje in m’n hoofd. Conditioneel lukt het wel, maar mentaal is het nog moeilijker!
Ja, maar bij mij komt dat na veel oefenen nu pas na 2 uur :D

Wat bij mij helpt: variatie in wat ik luister (muziek, podcast, audioboek of soms gewoon niets), variatie in route en soms ook gewoon even ergens stoppen voor een leuke foto. Ontdek zo je omgeving en kom op plaatsen waar je normaal niet heen zou gaan.

I'm gonna architect a world of pain all over your candy ass

• Jailhouse
  • Registratie: April 2022
  • Laatst online: 25-07 13:40
Misschien een hele gekke vraag. Maar hoe worden jullie niet gek op een “lange duurloop”? Ik ren nu iets meer dan 10km en doe daar iets meer dan een uur over. Een podcast en muziek is best prima, maar zodra het over een uur gaat wordt het wel een dingetje in m’n hoofd. Conditioneel lukt het wel, maar mentaal is het nog moeilijker!
Ik lees de andere reacties op je vraag. In tegenstelling tot hen loop ik wel praktisch altijd dezelfde routes. Ik vind het wel weer vervelend om tijdens 1 training een stuk dubbel te moeten doen, zelfs heen en terug liever niet. Mijn mentale aanpak is grofweg: zoek de afleiding in jezelf, al dan niet met muziek/podcast op je oren. Op de lange afstanden valt in de natuur altijd wat nieuws te ontdekken en iets daarover bewust te worden. Verder heb ik al vele 'werk' klussen opgelost, nationaal-politieke problemen aangepakt. En wereld problemen al helemaal. Maar dat mentale stuk gaat niet vanzelf: je moet je geest expliciet aan het werk zetten. En soms zit je helemaal in je runners high: Dan gebeurt het voorgaande nog steeds, maar dan wel met heel andere 'oplossingen'.

• Dupje
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 19:05
Kleine update van mijn kant (na 10 jaar ofzo - ik zoek het even op).

In 2011 ben ik beginnen hardlopen, maar altijd terug stilgevallen en nooit echt goed op dreef geraakt tot een jaar of 2 geleden. Toen ben ik echt planmatig en consistent gaan lopen en hou dit nog altijd vol.

Ik ben op dit moment redelijk blij met het niveau wat ik heb (zie onderaan) en het feit dat ik dit zonder pijn of last kan doen, terwijl ik wel 40 ben intussen.

Vorige week liep ik een pittige 20KM wedstrijd (warm + 181m stijgen) in 1u39.

Mijn plan voor de komende maanden is:
- Loopstijl verbeteren (werk met een coach samen hiervoor).
- Rustige loopjes echt rustig lopen (hartslag onder de 145 houden gemiddeld).
- Tempolopen uitbouwen naar het najaar.

In september / oktober heb ik 3 evenementen op de planning (10M / 20KM / HM), dus mijn trainingfocus ligt op pieken in deze periode.

Garmin resultaten:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/tQVTbphok1Zk970QevKbESGmu7Y=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/0Sulqe1cwHXFdivacEd9xmeV.jpg?f=fotoalbum_medium

• Roozzz
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 22:26
Jailhouse schreef op vrijdag 5 juni 2026 @ 12:40:
[...]
Verder heb ik al vele 'werk' klussen opgelost, nationaal-politieke problemen aangepakt. En wereld problemen al helemaal. Maar dat mentale stuk gaat niet vanzelf: je moet je geest expliciet aan het werk zetten. En soms zit je helemaal in je runners high: Dan gebeurt het voorgaande nog steeds, maar dan wel met heel andere 'oplossingen'.
Ik grapte vroeger altijd dat ik mijn thesissen geschreven heb tijdens het hardlopen. Maar daar zit een grote kern van waarheid in. Het was (en is) een ideaal moment om even te reflecteren en uit te zoomen naar het grotere plaatje. Tegenwoordig ben ik ook heel erg goed in volledig 'niets' te doen/denken tijdens het lopen. Wat er komt, komt. Het gaat ook weer vanzelf. Soms is dat werk, soms helemaal niets. Ergens heel meditatief. Het 'forceren' is iets wat ik nadrukkelijk niet wil.

If you can see, look. If you can look, observe

• daantjuh68
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 03-07 11:45
kenneth schreef op vrijdag 5 juni 2026 @ 08:00:
[...]
Ok, komtie.

[...]

Zoveel mogelijk lopen als je lichamelijk en geestelijk kunt hebben. Loop veel. Meestal rustig, soms hard.

[...]
Laat die hartslag los. Kun je in volzinnen praten tijdens het lopen? Prima tempo. Eerste wat ik zou veranderen is vier keer per week lopen. Het tweede wat ik zou veranderen is vijf keer per week lopen. Gun je lichaam natuurlijk de tijd om aan de belasting te wennen, en verhoog eerst de frequentie, daarna pas de omvang.

[...]
Lekker bezig. 10k een tikkeltje aan de trage kant voor je 5k, dus dit kan(!) wijzen op niet genoeg duurvermogen. Zeker voor de marathon ga je vooral dat nodig hebben.

[...]
Dat kan AI niet. Voor echt goed berekende hartslagzones heb je gemeten(!) rusthartslag, max hartslag, LT1, LT2 nodig. Ik betwijfel of Claude in je vinger geprikt heeft om je lactaat tijdens een inspanningstest te meten.

[...]
Onzin. Percentueel verbrand je meer vet in lagere zones maar omdat je langzamer loopt is het aantal calorieën dat je per uur verbrandt ook een stuk lager. Het tempo waarin je het maximale aantal calorieën per uur verbrandt en dus specifieke vetverbranding het best traint, ligt juist ergens rond de overgang Z2/Z3. Overgang want het is geen schakelaar. Alle energiesystemen in je lijf werken samen in verschillende verhoudingen afhankelijk van inspanning en uitputting.

[...]
Mijn hot take: zowat al die 'slimme' apps zijn waardeloos omdat ze informatie missen en eigenlijk gewoon generiek advies uitspugen. En voor de meeste mensen werkt dat want de meeste recreatieve hardlopers zijn ondertraind (en dat is helemaal prima, het is een hobby). En voor ondertrainde lopers geldt: zolang je niet geblesseerd raakt, ga je vooruit.

Als je van plan bent meer dan 1 marathon te lopen kan ik je Marathon Excellence van harte aanraden, een boek gebaseerd op de modernste inzichten in de marathon. Er zijn nog meer goede boeken (Pfitzinger, Daniels, Hanson) maar die zijn wmb al veel te gedateerd.
Enorm bedankt! Ik kan het krampachtige loslaten op deze manier.
Misschien een hot take: we krijgen dagelijks een enorme hoeveelheid prikkels binnen, en allerlei systemen voeden ons continu met nieuwtjes en updates. Inmiddels is volgens mij ook aardig aangetoond dat onze concentratie en aandacht achteruitgaan zodra iets minder "flashy" is. We hoeven ons nergens meer te vervelen en als we al moetenwachten, dan pak je je telefoon.

Een podcast erbij is op zich prima, maar dan ben je eigenlijk al twee dingen tegelijk aan het doen en blokkeer je een stuk breinactiviteit.

Het punt waar ik naartoe wil (geheel zonder wetenschappelijke onderbouwing, dus neem het voor wat het is): misschien is het juist een hele goede oefening om jezelf af en toe onder te dompelen in 10k+ zónder enige afleiding.

Persoonlijk vind ik dat gaaf om te doen. Wat het mij oplevert:
  • Ik groet meer mensen
  • ik maak meer contact met mensen(als iemand in de tuin werkt even roepen ziet er netjes uit etc.), en hoor er ook meer als mensen goed "goed bezig" mijn kant op slingeren.
  • ik zie de natuur veel meer, dus ik zie ook mini veranderingen
  • Ik ben meer bezig om nieuwe paadjes te ontdekken.
  • Ik merk veel meer op van mijn lichaam: ademhaling, loophouding, etc
  • Ik heb werk- en thuisuitdagingen opgelost. Zelfs de wereldpolitiek heb ik onderweg even rechtgezet 😄
  • Ik denk dat het een ontzettend gezonde manier is om je dag te verwerken of juist vooruit te denken.
Ik kan het zeer aanbevelen, dit is wel even wennen maar tegelijk ook heerlijk.
en ja, ik luister ook op sommige runs een podcast, het een hoeft het ander niet uit te sluiten en iedereen is anders.

Mijn tip zou zijn, overweeg het / doe het een keer

• MiKeZZa
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 18:47
Nee, het wordt eigenlijk steeds leuker. Wel helpt het me als een schema wat wisselingen in een loopje stopt. 2x 5 minuten op tempo x met tussendoor rust, gevolgd door 2x 15 minuten op tempo y met rust er na volgt anders dan een uur.

Maar verder; lekker lopen, genieten van de omgeving, muziekje aan.

• redwing
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 22:44
Ik heb bij de LDLs dan weer altijd het hondje mee, 1 oordopje (open ears) met muziek in en daarmee zo'n beetje alle bovengenoemde voordelen. Je hoort de omgeving dus ik groet onderweg zat mensen en hoor ook alle opmerkingen die gemaakt worden. Daarbij heb ik er ook geen probleem mee om even te stoppen om een praatje te maken. Je hebt zo'n oordopje ook zo uit gezet om te luisteren naar de vele vogeltjes onderweg of om even echt in rust te lopen. De hond bepaalt daarbij meestal de route (lees, ik kies globaal een richting en hij vindt onderweg allerlei leuke paadjes die ik nog nooit eerder heb gezien) wat de route leuk maakt (alhoewel je dan wel af en toe ook op paadjes uitkomt die de hond geweldig vind, maar waar eigenlijk niet te lopen valt :D )Zeker omdat de LDL wat verder gaat, kom je op nieuwe plekken en is het ook veel leuker om te lopen.

En bij de kortere (interval)-loopjes ligt de nadruk meer op de training zelf (hard/zacht lopen en tempo vasthouden) waardoor daarbij de route weer minder uitmaakt.

Ik moet dan ook zeggen dat ik er meer moeite mee had om de motivatie te houden voor de LDL toen die nog onder de 5km lag dan nu met de LDL van 15km+

[removed]

• Stefangrp
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 25-07 12:11
Ik luister tijdens het hardlopen naar mensen die keuvelen over hardlopen _/-\o_

Podcasts dus: De Pacer, Slimmer Presteren Podcast, Naar de Vaantjes, Have a Good Run, Tussen Tempo en Taper,Trailrunning Café. En soms wat fietsen ertussendoor (In de Waaier). Elke week genoeg content om de trainingsweek te vullen.

• Don Juansen
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 18:49
daantjuh68 schreef op donderdag 4 juni 2026 @ 12:11:
Dilemma, graag jullie ongezouten mening.

Ik train voor een marathon.
Geen advies, maar ik kan je wel vertellen hoe ik nu aan het trainen ben voor mijn eerste marathon.
Ik loop pas sinds paar jaar wat frequenter, volgens Strava in 2024: 381km - 2025: 888km - 2026 tot nu toe: 702km). Mijn meest recente wedstrijd liep ik rond 19:55 op de 5km en in januari liep ik mijn 2e halve marathon in 1:38:07.

Ik ga medio oktober de marathon in Eindhoven lopen en mijn aanpak is een losse variant van de Norwegian Singles Method. Ik heb tijdens een inspanningstest op de fiets de zones laten bepalen en voor zone 2 is dit max 130SPM en mijn tempo is daarbij gemiddeld 6:30-6:40/km. Dat tempo bij dezelfde hartslag was 3mnd geleden 07:00-07:10/km. In begin was het erg wennen om op hartslag te lopen, maar na een tijdje ging het automatisch en geniet ik echt van de zone 2 runs! 8)

Weektotaal nu ~ 55-65km met 5/6 loopjes:
- 1-2x een intervaltraining (AV + NSM interval)
- 2x zone2 loop van 45-60min (8km)
- 1-2x zone2 loop van 90-120min (16-18km )

Dit heb ik in 7mnd opgebouwd vanuit een basis van 2-3x per week dom rennen op te hoog tempo in vorig najaar. :+

Wat voor mij belangrijkste is, is dat ik geen blijvende klachten heb tijdens én de dag na het lopen - spierpijn en stijfheid is prima - en als dat wel blijft zeuren skip ik een dag. Merk tot nu toe dat deze aanpak (85-90% zone 2, 10-15% NSM interval) echt prima werkt. Liefste zou ik 7 dagen in de week proberen te lopen voor meer weekvolume, maar dan wordt het te risicovol en krijg ik ruzie met thuisfront! O-)

Dus geen marathon schema, maar hopelijk wel een vast patroon om de aerobe tank te doen groeien en klaar te zijn om in oktober de marathon in 3u30m te lopen (stiekem hoop ik daar nog onder).

• Don Juansen
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 18:49
Stefangrp schreef op donderdag 4 juni 2026 @ 08:00:
Is dit een normaal slijtpatroon voor Alphafly's na alleen 1x een marathon?
Ik overwoog om voor mijn 1e marathon Alphafly 3 te kopen, maar als ik dat zo zie moet ik nog maar eens wat alternatieven onderzoeken... Loop nu dagelijks op Novablast 5 en Vaporfly 4 voor wedstrijden tot halve marathon (instabiele trampo's als je het mij vraagt). Die Nova's zijn ook al 850km verder, dus direct een nieuwe daily trainer uitkiezen.

• Hartloper
  • Registratie: Mei 2021
  • Laatst online: 16:58
Stefangrp schreef op vrijdag 5 juni 2026 @ 14:03:
Ik luister tijdens het hardlopen naar mensen die keuvelen over hardlopen _/-\o_

Podcasts dus: De Pacer, Slimmer Presteren Podcast, Naar de Vaantjes, Have a Good Run, Tussen Tempo en Taper,Trailrunning Café. En soms wat fietsen ertussendoor (In de Waaier). Elke week genoeg content om de trainingsweek te vullen.
Die eerste drie luister ik ook, nr 4 en 5 lijken ook goed, bedankt voor de tip.
Ik luister ook nog naar De Loopschool, The Running Crew, Looppraat, De Jogclub, Loopreizen met Emiel en The Real Science of Sport Podcast. Occasioneel Bad Boy Running en Marathon Talk.

Wetenschap is de minderheid van mijn podcasts: Universiteit van Nederland, Nerdland, Bits & atomen.

• Hartloper
Stefangrp schreef op donderdag 4 juni 2026 @ 08:00:
Is dit een normaal slijtpatroon voor Alphafly's na alleen 1x een marathon?

[Afbeelding] ik vind ze wat veel slijtage hebben eerlijk gezegd
Het witte deel is de middenzool, die is volledig onbeschermd op sommige plaatsen, om gewicht te besparen. Vooraan en achteraan is er wel een slijtlaag (in die vuilroze kleur).

De oppervlakkige beschadiging van de middenzool is geen probleem, je kan er nog gerust een marathon of 2 op lopen. En nadien opgebruiken als trainingsschoen voor tempo- of intervaltrainingen.

• Hartloper
Juancho schreef op donderdag 4 juni 2026 @ 14:20:
Wat is sowieso het verschil tussen een easy run en long run en al helemaal in dezelfde zone?

Bij 3x een training in de week denk ik eigenljik altijd aan:

1. interval (200m/400m/600m/1000m/2000m)
2. tempoloopje + evt. strides aan het einde
3. langere duurloop (LSD) om meters te maken op traag tempo
Niet zo'n goede verhouding hard/rustig. Eigenlijk heb je daar 3 workouts (ook de lange duurloop wordt vaak als een workout op zich beschouwd) en nergens een rustig loopje.

Er is de gekende 80/20 regel: 80% rustig, 20% harder. Dat is niet in steen gebeiteld, maar wel een goed houvast. Zie ook wat Kenneth zegt: meeste loopjes rustig, soms harder.

• Hartloper
@Dupje Soms maken hardlopers fouten in de zin van overstriding (te grote passen maken) of is er ergens een onbalans (bv een heup die doorzakt). Dan kunnen specifieke oefeningen helpen.

Voor de meeste hardlopers is puur op stijl trainen (mooier lopen) overbodig.

• aap
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 16-07 13:57

aap

Hardlopen is eigenlijk de enige activiteit die ik nog helemaal zonder geluid (muziek/podcast) doe. Ik kan me blijkbaar goed amuseren met mijn eigen gedachten tijdens het lopen. Ik voer soms hele gesprekken met mezelf en ook met de dieren, mensen en soms zelfs objecten ("hallo, vliegtuig!) die ik tegenkom. Ik moet soms wel oppassen dat niet hardop te doen! 8)7

Ik kan de tijd ook goed doden door onderweg tempo's uit te rekenen. Staartdelingen in je hoofd doen en dan ook nog omrekenen naar minuten en seconden kan best veel tijd consumeren als je tegelijkertijd ook nog de ene voet voor de andere moet zetten.

• Jailhouse
aap schreef op vrijdag 5 juni 2026 @ 15:12:
[...]

Ik voer soms hele gesprekken met mezelf en ook met de dieren, mensen en soms zelfs objecten ("hallo, vliegtuig!) die ik tegenkom. Ik moet soms wel oppassen dat niet hardop te doen! 8)7
Dat herken ik wel. Ik doe het inderdaad wel af en toe hardop om te testen of ik nog kan praten tijdens het hadlopen.

• ArjenIsM3
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 15:19
Vandaag ging het weer helemaal niet. Begon prima, was van plan 10km te lopen in zone 3. Na 3km begon ik wat pijntjes te krijgen en na 4 a 5 km werd de knie stijf en pijnlijk waardoor ik het gevoel had dat ik beter kon stoppen. Ook de enkel voelde niet goed. Ja, dan ben je halverwege de route en moet je dus nog terug joggen / wandelen. Bah. Zo eerst twee weken vakantie, denk dat ik de hardloopschoenen maar thuis laat en rust ga pakken. Daarna maar eens de fysio bellen.

• Palmachius
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 20:35
Hartloper schreef op vrijdag 5 juni 2026 @ 14:30:
Ik luister ook nog naar De Loopschool, The Running Crew, Looppraat, De Jogclub, Loopreizen met Emiel en The Real Science of Sport Podcast. Occasioneel Bad Boy Running en Marathon Talk.
Daar voeg ik graag Marathon Handbook Podcast aan toe. Het gaat veel, maar niet alleen over de marathon.

• kepler
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 22:11
daantjuh68 schreef op vrijdag 5 juni 2026 @ 13:39:
[...]

Enorm bedankt! Ik kan het krampachtige loslaten op deze manier.

[...]

Misschien een hot take: we krijgen dagelijks een enorme hoeveelheid prikkels binnen, en allerlei systemen voeden ons continu met nieuwtjes en updates. Inmiddels is volgens mij ook aardig aangetoond dat onze concentratie en aandacht achteruitgaan zodra iets minder "flashy" is. We hoeven ons nergens meer te vervelen en als we al moetenwachten, dan pak je je telefoon.

Een podcast erbij is op zich prima, maar dan ben je eigenlijk al twee dingen tegelijk aan het doen en blokkeer je een stuk breinactiviteit.

Het punt waar ik naartoe wil (geheel zonder wetenschappelijke onderbouwing, dus neem het voor wat het is): misschien is het juist een hele goede oefening om jezelf af en toe onder te dompelen in 10k+ zónder enige afleiding.

Persoonlijk vind ik dat gaaf om te doen. Wat het mij oplevert:
  • Ik groet meer mensen
  • ik maak meer contact met mensen(als iemand in de tuin werkt even roepen ziet er netjes uit etc.), en hoor er ook meer als mensen goed "goed bezig" mijn kant op slingeren.
  • ik zie de natuur veel meer, dus ik zie ook mini veranderingen
  • Ik ben meer bezig om nieuwe paadjes te ontdekken.
  • Ik merk veel meer op van mijn lichaam: ademhaling, loophouding, etc
  • Ik heb werk- en thuisuitdagingen opgelost. Zelfs de wereldpolitiek heb ik onderweg even rechtgezet 😄
  • Ik denk dat het een ontzettend gezonde manier is om je dag te verwerken of juist vooruit te denken.
Ik kan het zeer aanbevelen, dit is wel even wennen maar tegelijk ook heerlijk.
en ja, ik luister ook op sommige runs een podcast, het een hoeft het ander niet uit te sluiten en iedereen is anders.

Mijn tip zou zijn, overweeg het / doe het een keer
Deels eens, maar ik moet overdag ook veel mijn hoofd gebruiken en daardoor vind ik het heerlijk om een beetje 'dom' een podcast te luisteren. Hierdoor kan ik mijn brein ook een soort van uitzetten en blijf ik niet teveel doordenken over dingen op mn werk :D
Voordeel van de meeste podcasts is dat het helemaal niet erg is om een deel te missen, dus regelmatig dwalen mn gedachten toch wel weer af en kan ik zomaar een werk probleem oplossen ;)

Al mn wedstrijden loop ik dan weer altijd zonder oortjes, dan vind ik het juist irritant.

• Juancho
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 25-07 09:16
Hartloper schreef op vrijdag 5 juni 2026 @ 14:37:
[...]

Niet zo'n goede verhouding hard/rustig. Eigenlijk heb je daar 3 workouts (ook de lange duurloop wordt vaak als een workout op zich beschouwd) en nergens een rustig loopje.

Er is de gekende 80/20 regel: 80% rustig, 20% harder. Dat is niet in steen gebeiteld, maar wel een goed houvast. Zie ook wat Kenneth zegt: meeste loopjes rustig, soms harder.
Deze 3 schotelt Trenara mij eigenlijk altijd voor waarbij de tempoloop (los van strides) denk ikeer de rustiger en kortere run is waar jij op doelt. Ik vind het woordje tempoloop altijd zo vreemd want het is zeker geen run waarbij je in 8-12km een flink tempo aanhoudt. Vaak zit het tempo iets boven de LSD run en die is zoals je vast weet echt wel lekker rustig maar wel lang. Eigenlijk zit de tempoloop dit tussen interval en lsd in. Dat is toch een beetje wat je bedoelt?

Of bedoel je echt bijv een 5-7km herstelloopje?

Overigens ga ik na de halve marathon van volgende week zaterdag iets afschalen met hardlopen omdat er serieuze krachttraining voor in de plaats komt 2x p/w. Dat gaat ten koste van 1 hardloopsessie maar heeft wel zo zijn redenen en ik denk/hoop dat ik er uiteindelijk ook profeit van ga hebben bij hardlopen. Misschien in bepaalde weken wel ten koste van 2x een serieuze hardloopsessie maar dat ligt ook aan (spier)herstel etc. Dat zal de eerste periode wat langzamer gaan verwacht ik 😆. Even een half uurtje een rustig loopje na krachttraining kan altijd

Garmin Forerunner 265 |Samsung Galaxy S23 | Polestar 2 MidYear 2026 Prime + B&W audio | MacBook Air 13" M5 24GB 1TB

• Hartloper
Het is al een paar jaar geleden dat ik Trenara gebruikte, maar als ik me goed herinner is het programma zo ingesteld: als je 5 keer per week hardloopt, dan zijn daar zeker een paar rustige loopjes bij, maar als je het dan vermindert naar 3 per week, dan vallen de rustige loopjes weg en hou je de workouts over. Waardoor de verhouding rustig/hard helemaal zoek is. De voorkeur van Trenara voor workouts boven rustige loopjes is begrijpelijk. Enerzijds kan je je als app meer onderscheiden door workouts voor te schotelen, anderzijds is de maker een ex-baanatleet, die zijn sowieso meer gefocust op stevige workouts.
Wellicht is het algoritme intussen aangepast, het feit dat je tempolopen niet veel sneller zijn dan LSD tempo kan daarop wijzen. Toen ik het gebruikte waren de tempolopen vrij stevig qua intensiteit.

Ik zal nooit vergeten hoe Christophe (de maker van Trenara) vertelde dat hij heel dicht bij zijn 10km PR kwam na een periode waarin hij een hoog volume draaide maar geen snelheidswerk deed. Hij verwonderde zich daarover. Voor hem was dat verbazingwekkend, voor iemand als ik met als trainingsfilosofie dat vooral volume telt was dat net heel logisch.

Overigens, denk niet dat als je een looptraining vervangt door een krachttraining dat je daar profijt van gaat hebben als hardloper. Mogelijk helpt het wat als blessurepreventie, maar je zal zeker niet harder gaan lopen door minder te lopen.

[ Voor 4% gewijzigd door Hartloper op 06-06-2026 10:50 ]

• Cap
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online

Cap

Wat helpt bij duurlopen is een afwisselende omgeving. Wij lopen in de duinen en er is echt helemaal niemand die op een loop van ca 1,5 uur met dopjes in zijn oren loopt. Wind, zon, schaduw, op en af, kris-kras bos- en zandpaadjes, schelpenpaden, boomwortels, bomen, planten, bloemen, dieren, zee, geur, je ademhaling, (verandering van) ritme en soms de uitwisseling met een medeloper. Juist een moment om niet bezig te zijn met media (beeld, geluid) maar met je zintuigen en de omgeving.

[ Voor 7% gewijzigd door Cap op 06-06-2026 11:27 ]

• Arjan90
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 00:08
@Hartloper Grappig, mijn vrouw haar ervaring met Trenara van nu is juist dat er twee duurlopen in zitten, één langere, en één interval (maar niet balls to the walls). Zij heeft hem toen aangepast naar 4x trainen.

Ik weet niet zo goed wat ik van Trenara vind. Mijn vrouw is er blij mee, het laat van alles hartstikke goed zien, maar ik vind de trainingen niet heel gevarieerd en ik mis bijvoorbeeld heuveltraining in het programma. Maar je kan het natuurlijk zo even gebruiken en er zijn ook Trenara communities op oa Facebook met tips & tricks geloof ik.

"Everybody is a genius. But if you judge a fish by its ability to climb a tree, it will live its whole life believing that it is stupid."

• kepler
Cap schreef op zaterdag 6 juni 2026 @ 11:18:
Wat helpt bij duurlopen is een afwisselende omgeving. Wij lopen in de duinen en er is echt helemaal niemand die op een loop van ca 1,5 uur met dopjes in zijn oren loopt. Wind, zon, schaduw, op en af, kris-kras bos- en zandpaadjes, schelpenpaden, boomwortels, bomen, planten, bloemen, dieren, zee, geur, je ademhaling, (verandering van) ritme en soms de uitwisseling met een medeloper. Juist een moment om niet bezig te zijn met media (beeld, geluid) maar met je zintuigen en de omgeving.
Goed punt, ik loop vooral in stedelijke omgeving en beetje platteland. Als ik echt meer in de natuur ga lopen dan neem ik idd minder snel mn oordopjes mee.

• Arjan90
Goede tips wat betreft duurlopen, wij hebben een redelijk afwisselende omgeving dus dan kun je alles wel doen, maar het helpt soms ook om even de auto of de fiets te pakken en ergens anders een blokje te lopen. Ik ben in een straal van 8km middenin een bos, of de andere kant op op de heide :D

Mijn vrouw en ik waren in Maart in leiden en we zijn toen ook even naar Wassenaar gereden, waar we de auto in het bos hebben geparkeerd en zo door de duinen richting Scheveningen zijn gehobbeld.

Overigens vind ik een lekker muziekje en/of luisterboek wel echt chill. Maar ik stem de muziek (en het volume) wel af op de loop. Ik kan bij wijze van bij een relaxte lange duurloop ook Ludovico Einaudi opzetten.

[ Voor 6% gewijzigd door Arjan90 op 06-06-2026 12:58 ]

"Everybody is a genius. But if you judge a fish by its ability to climb a tree, it will live its whole life believing that it is stupid."

• Hartloper
Arjan90 schreef op zaterdag 6 juni 2026 @ 11:27:
@Hartloper Grappig, mijn vrouw haar ervaring met Trenara van nu is juist dat er twee duurlopen in zitten, één langere, en één interval (maar niet balls to the walls). Zij heeft hem toen aangepast naar 4x trainen.

Ik weet niet zo goed wat ik van Trenara vind. Mijn vrouw is er blij mee, het laat van alles hartstikke goed zien, maar ik vind de trainingen niet heel gevarieerd en ik mis bijvoorbeeld heuveltraining in het programma. Maar je kan het natuurlijk zo even gebruiken en er zijn ook Trenara communities op oa Facebook met tips & tricks geloof ik.
Als ik de ervaring van je vrouw en van @Juancho lees dan is wat ik zei over Trenara niet meer van toepassing. Het algoritme is wellicht aangepast. Er waren ook veel dingen die ik goed vond aan Trenara : de feedback na elk loopje, het adaptief karakter, de vlotte synchronisatie naar Garmin..

• EdwinW
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 19:35
Als je in Trenara een doel instelt voor bv. een opbouw naar 10 km, dan moet je bij de dagen van de week opgeven wat voor soort training je dan wilt doen: interval, LSD, strides. Neemt niet weg dat er dan in een bepaalde rustweek drie relatief korte duurloopjes ingepland staan. En op een gegeven moment in het schema wordt soms een tempotraining ingepland.

• Stewie!
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 22:42

Stewie!

Keen must die!

Vandaag liep ik de Ultraks Hochkonig ultra marathon. Aan het einde van de rit:
  • 50 km
  • 3200 hoogtemeters
  • Geleerd dat ik training moet zoeken in omlaag rennen (vooral de stijle gedeeltes met veel rots)
  • Familie en vrienden die langs de route aan kwamen moedigen 🥳
  • Heb enorm genoten van de prachtige plekken waar we zijn gekomen. Vijf bergtoppen, prachtige uitzichten, veel leuke dieren gezien
  • Dankbaar voor de goede organisatie en verzorging onderweg.
Eindtijd 09:27:50 waarvan meer dan tweeëneenhalf uur over de afdalingen gedaan. Stok gebroken, tweemaal uitgegleden, en daarna kwam ook nog een lichte regenbui waardoor ik nog langzamer de afdaling voort heb gezet. Een nederige ervaring om de sloomste daler te zijn.

Op een paar plekken lag er nog oude sneeuw op het pad, en ook bij de beklimming waren stokken echt een must
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/sa18O5dy2EGNBKydc8kHa2xOqD4=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/vCJ6yXhviA3LVRIuo5gxcfHi.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/auKH9aa-TfQrHbw8xxy4n4poaZE=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/HzeBn9ZXX2NwmhNcxoG40P3l.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0nc8ajckYZwG0GH-mz7EAqLNh_0=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/09ENfunf8SA4hbJd9NneZEV1.jpg?f=fotoalbum_tile
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/UpKiiSjv_0MdywB2atNA4o3_54I=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Gjpl9TfZ1cNR00sA1SLTpgmU.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7lYuaXGWlbfQ21prjzg4Tw2UGcA=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/wopZYYRRViPbm1jFNdsfLsSf.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/j3yBoWk0fY3tbrOUtlTYss1s-bI=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/bzWsAxTJQXdd1YelpzonIyOV.jpg?f=fotoalbum_tile
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/D4lxCAZKFOFCnqlFIjKNV3uR20Q=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/t75qgfZFUUQFzAc5SRlEkRfP.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ma6b0NZlmYy2FmbsBhyKqpQxbvc=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/dnewlbY2Ynif0PkIG51TG9se.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/eeL57XSgUKwhEQWsYtTsxGtms-4=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/dkbQliTD9du5rjP2RX1KyP9h.jpg?f=fotoalbum_tile
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/eVVoAdgfg9KhUGap0LzyHgRk22o=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/0NKAFTzmMHkv30t7VkFdwiL1.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5q-74F-JL1iZP1UC2_Dyzp3mwPA=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/IwviVdvPUhwu4pgOekkPyx5M.jpg?f=fotoalbum_tile
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/BkCdXVw_UXdwLJ4yX_ubM93BRLU=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/oresYeTTJNq6zIpIKFXqxuvm.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/f9wIb63csh_Y38qOUrtdESkuTd8=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/TiUhx71rkVmfU22y6JNgVxDR.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/nShlqq3Q3yHEx7w8o0iZnyam9xM=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/qSjJcM7FRqVhGv6V5VMLfHh3.jpg?f=fotoalbum_tile
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/FnhlVA3KLlL8KwgJ0HmgtRVQwIo=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/GjtaM98BHoVUm6AwdYg3IHz7.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2uDCafrmU1_ffyH8e8UHo-6uUfc=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/aCYALQZ6JewEXQHhWF1wkVKy.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/b_TixVHuPY82TJrmZF8sie6aGEU=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/rIVVq3RbaslvvOCXeQFbr6l5.jpg?f=fotoalbum_tile
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/SJ39l9ktezuhTejQ_bFDI-J4krk=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/DZy5DeoNDe7O6LEHxjiuahE4.jpg?f=fotoalbum_tile

Strava: https://www.strava.com/athletes/149347154

• kepler
Stewie! schreef op zaterdag 6 juni 2026 @ 22:56:
Vandaag liep ik de Ultraks Hochkonig ultra marathon. Aan het einde van de rit:
  • 50 km
  • 3200 hoogtemeters
  • Geleerd dat ik training moet zoeken in omlaag rennen (vooral de stijle gedeeltes met veel rots)
  • Familie en vrienden die langs de route aan kwamen moedigen 🥳
  • Heb enorm genoten van de prachtige plekken waar we zijn gekomen. Vijf bergtoppen, prachtige uitzichten, veel leuke dieren gezien
  • Dankbaar voor de goede organisatie en verzorging onderweg.
Eindtijd 09:27:50 waarvan meer dan tweeëneenhalf uur over de afdalingen gedaan. Stok gebroken, tweemaal uitgegleden, en daarna kwam ook nog een lichte regenbui waardoor ik nog langzamer de afdaling voort heb gezet. Een nederige ervaring om de sloomste daler te zijn.

Op een paar plekken lag er nog oude sneeuw op het pad, en ook bij de beklimming waren stokken echt een must
[Afbeelding][Afbeelding][Afbeelding]
[Afbeelding][Afbeelding]
[Afbeelding]
Respect! Goed gedaan :D

Hoe voelt het lijf vandaag?

• Aandeijssel
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 25-07 08:13
Leuk! Op mijn lijstje staat ook nog een bergtrail… ik herken het afdalen, tijdens een marathon moesten we na ca32km relatief vlak omlaag en dat voel je dan toch heel anders in je benen!

Ik heb godszijdank weer een nieuw trainingsdoek: marathon Den Haag in november. Heb er veel zin in, sowieso omdat ik nu niet die gure wintermaanden door hoef te lopen maar juist in de nazomer en begin herfst:)

• Arjan90
Die najaarsmarathons hebben voor mij vaak het nadeel dat je dan dus al tijdens je vakantie moet beginnen met trainen, afhankelijk van wanneer je weg bent. En op vakantie vind ik het heerlijk om te lopen, maar ik zoek de bestemming er niet op uit :+ Vrouwlief liep vorig jaar Amsterdam en die "moest" dus in de buurt van Valencia in de warmte hardlopen, met waterzak ed mee op de rug natuurlijk. Daar loop je eigenlijk alleen maar langs drukke wegen, dus vond ze niet altijd prettig.

Valencia begin december is voor ons dan ook perfect, dan hebben we vanaf september drie volle maanden specifieke marathon training.

• Stewie!

Stewie!

Keen must die!

kepler schreef op zondag 7 juni 2026 @ 07:57:
[...]

Respect! Goed gedaan :D

Hoe voelt het lijf vandaag?
Voel me goed! Werd om 04:00 wakker met enorme honger. Nog nooit meegemaakt dat ik daardoor wakker werd

Heb alleen in de rechter biceps spierpijn, beetje vreemde plek. Teveel lopen zwaaien met de armen denk ik. Benen waren wat stijf bij het wakker worden maar opgeknapt na een wandeling vanochtend.

Geen blaren, geen schade aan de teennagels, goed eruit gekomen.

• WizzlerNL
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 17:02
Stewie! schreef op zondag 7 juni 2026 @ 11:49:
[...]

Voel me goed! Werd om 04:00 wakker met enorme honger. Nog nooit meegemaakt dat ik daardoor wakker werd

Heb alleen in de rechter biceps spierpijn, beetje vreemde plek. Teveel lopen zwaaien met de armen denk ik. Benen waren wat stijf bij het wakker worden maar opgeknapt na een wandeling vanochtend.

Ongekende fysieke machine ben jij man. Respect!

• Slickk
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 21:51
@Stewie! ik ga eerlijk met je zijn: ik was behoorlijk sceptisch over al je marathonplannen en trail runs hier en daar. Gewoon de hoeveelheid en weinig tijd er tussen; ik ken genoeg die zichzelf met 1 marathon al ‘kapot’ lopen. Maar dat het je allemaal lukt en blessurevrij blijft vind ik echt bewonderenswaardig. Zo lang loop je relatief gezien nog niet eens. Grote complimenten! :)

Je hebt er meer dan verstandig aan gedaan door niet iedere marathon volle bak te gaan en ervan te genieten, daarmee heb je op de lange duur een mooie gezonde hardloopcarriere opgebouwd. Ook altijd leuk je uitgebreide verslagen met foto’s erbij!

• Sport_Life
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 00:12

Sport_Life

Solvitur ambulando

Vandaag een 15km gelopen in 60min. Dat liep ik in 2019 ook. Echt progressie is er niet meer.

Kijken wat chat gpt adviseert.
Voor een marathon onder de 3 uur op 1 november moet je gemiddeld 4:15/km lopen.
Gezien wat je hebt verteld:
5 km: 19:00
15 km: 1:00:00
Leeftijd: 40 jaar
lijkt een sub-3 marathon qua snelheid absoluut binnen bereik. De grotere vraag is of je de marathonspecifieke duurbelasting kunt opbouwen vóór 1 november.
Hoeveel kilometers?
Voor de meeste recreatieve lopers die onder de 3 uur willen lopen, zie je vaak:
Niveau
Gemiddelde weekomvang
Minimale kans op sub-3
55–65 km/week
Goede kans op sub-3
70–90 km/week
Sterke kans op sub-3
90–110 km/week
Dat betekent niet dat iedereen 100 km/week moet lopen. Er zijn genoeg lopers die met 60–70 km/week onder de 3 uur lopen, maar meestal hebben die al jaren trainingsachtergrond.
Wat ik zou adviseren
Met ongeveer 5 maanden tot 1 november zou ik eerder kijken naar:
Juni: 50–60 km/week
Juli: 60–70 km/week
Augustus: 70–80 km/week
September: 75–90 km/week
Oktober: afbouwen (taper)
Belangrijker dan de piekomvang zijn:
Een wekelijkse lange duurloop.
Regelmatige marathontempo-training.
Consistentie over meerdere maanden.
Lange duurlopen
Voor een sub-3 poging zou ik mikken op:
6–8 duurlopen van 28–35 km.
Een paar daarvan met stukken rond marathontempo (4:15/km).
Bijvoorbeeld:
30 km waarvan laatste 10 km op marathontempo.
32 km waarvan 3 × 5 km op marathontempo.
Is sub-3 realistisch?
Op basis van je 15 km in 1 uur: ja.
Een 15 km in 60 minuten voorspelt theoretisch ongeveer:
Halve marathon: ~1:25
Marathon: ~2:58–3:02
Dat zit precies rond de sub-3 grens.
Mijn inschatting:
Als je nu al probleemloos 40 km/week loopt en blessurevrij kunt opbouwen naar gemiddeld 70–80 km/week, dan heb je een serieuze kans op een marathon onder de 3 uur op 1 november.
Als 60 km/week ongeveer je maximale haalbare trainingsomvang is, wordt sub-3 nog steeds mogelijk, maar dan wordt een goede wedstrijddag en een slimme pacing veel belangrijker.
Key is dus simpelweg meer kilometers maken.

PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 8kW 3fase | A+++ | 2x Zappi v2.1 | Stevens Super Flight '25

• Juancho
Arjan90 schreef op zaterdag 6 juni 2026 @ 11:27:
maar ik vind de trainingen niet heel gevarieerd en ik mis bijvoorbeeld heuveltraining in het programma. Maar je kan het natuurlijk zo even gebruiken en er zijn ook Trenara communities op oa Facebook met tips & tricks geloof ik.
Nog even hierover, dit begin ik ook steeds meer te vinden. Ik heb nu diverse malen Trenara gepakt als voorbereiding/programma/coach voor een wedstrijd over een x aantal maanden en dat volg ik braaf. Omdat ik max 3x wil/kan hardlopen krijg ik echter ALTIJD dezelfde 3 loopjes te zien: Interval, tempoloop + Strids en LSD. En met name bij de interval mis ik wel afwisseling. Het is bijna altijd hetzelfde. Ik mis echt afwisseling daarin, van de kortere intervals (200metertjes) tot de wat langere (2k). Dat maakt het leuker, afwisselender, je pakt diverse zaken mee. Maar het is eigenlijk altijd een beetje hetzelfde. Net zoals de tempoloop + strides. Vrijwel altijd hetzelfde. Volgens mij moet daar ook meer variatie in gebruik kunnen worden. Ik ga Trenara toch maar eens contacten of ze daar wat aan kunnen doen.

Hoe doet een app van een andere aanbieder dat? bijv. Runna?

@Hartloper krachttraining ansich zal mij idd niet sneller laten lopen nee, maar ik ga het wel serieus meenemen om sneller/beter af te vallen en dat heeft natuurlijk direct effect op het hardlopen. Je sleept immers minder kilo's mee. En daarbij geloof ik er wel in dat je benen trainen echt wel een positief effect kan hebben op het voorkomen van blessures, een langere afstand fysiek beter doorkomen etc. Al is het maar een paar procent. Het gaat niet altijd alleen maar om sneller willen worden. Niet bij mij iig.

Garmin Forerunner 265 |Samsung Galaxy S23 | Polestar 2 MidYear 2026 Prime + B&W audio | MacBook Air 13" M5 24GB 1TB

• Aandeijssel
Nou weet ik niet wat je gewicht en fysiek is maar als je al ren tijdje loopt heb je als het goed is je winterkleed al redelijk naar zomerkleed gewisseld. Cardio is echt de nummer 1 vetverbrander. Als het goed is wordt je door krachttraining juist zwaarder. Ik ben nu bv 3 maanden bezig en ben zwaarder door spier (oke oke en vet door luiheid) en val die spier weer af tijdens marathontraining.

• redwing
Juancho schreef op maandag 8 juni 2026 @ 09:34:
[...]

Nog even hierover, dit begin ik ook steeds meer te vinden. Ik heb nu diverse malen Trenara gepakt als voorbereiding/programma/coach voor een wedstrijd over een x aantal maanden en dat volg ik braaf. Omdat ik max 3x wil/kan hardlopen krijg ik echter ALTIJD dezelfde 3 loopjes te zien: Interval, tempoloop + Strids en LSD. En met name bij de interval mis ik wel afwisseling. Het is bijna altijd hetzelfde. Ik mis echt afwisseling daarin, van de kortere intervals (200metertjes) tot de wat langere (2k). Dat maakt het leuker, afwisselender, je pakt diverse zaken mee. Maar het is eigenlijk altijd een beetje hetzelfde. Net zoals de tempoloop + strides. Vrijwel altijd hetzelfde. Volgens mij moet daar ook meer variatie in gebruik kunnen worden. Ik ga Trenara toch maar eens contacten of ze daar wat aan kunnen doen.
Bij 4x trainen per week zie ik wel intervallen tussen de paar honderd meter tot een paar km. Ik heb hem dan ook standaard op 4 keer per week trainen staan en skip dan af en toe een training omdat 3 keer in de week nog al eens beter uit komt.

En @Arjan90 Trenara doet standaard heel af en toe korte hillsprints, maar wil je regelmatig heuveltraining zul je aan moeten geven dat je op gevarieerd terein loopt. Als je die op vlak hebt staan gaat Trenara er waarschijnlijk van uit dat je geen heuvels in de buurt hebt en kiest ie zelden voor zulke trainingen.

Bovenal, als je echt variatie wil moet je gewoon tussen de apps wisselen. Ze hebben allemaal hun manier van trainen en daarmee meestal ook een keuze voor bepaalde trainingen.

[removed]

• aap

aap

redwing schreef op vrijdag 5 juni 2026 @ 13:53:
Ik heb bij de LDLs dan weer altijd het hondje mee,
Misschien een domme vraag van iemand die nooit een hond gehad heeft: hebben honden t.o.v. mensen zo'n superieure conditie dat je ze gewoon mee kan nemen op je loopjes? Of moet de hond hier ook voor "trainen"?

Ik vraag me dit wel eens af als ik mensen zie hardlopen met hun hond. Of de hond dit net zo leuk vind als een baas en hoe een hond zou communiceren dat het wel wat langzamer of minder ver mag.

Ik heb gelezen dat wolven grote afstanden kunnen afleggen en prooideren uren kunnen achtervolgen, maar de gemiddelde hond lijkt niet meer zo veel op een wolf en misschien dat wolven ook van pup af aan moeten opbouwen om een conditie op te bouwen. Waar de gemiddelde hond op een dag niet verder loopt dan dat zijn baasje bereid is te gaan.

• kepler
Juancho schreef op maandag 8 juni 2026 @ 09:34:
[...]

Hoe doet een app van een andere aanbieder dat? bijv. Runna?

@Hartloper krachttraining ansich zal mij idd niet sneller laten lopen nee, maar ik ga het wel serieus meenemen om sneller/beter af te vallen en dat heeft natuurlijk direct effect op het hardlopen. Je sleept immers minder kilo's mee. En daarbij geloof ik er wel in dat je benen trainen echt wel een positief effect kan hebben op het voorkomen van blessures, een langere afstand fysiek beter doorkomen etc. Al is het maar een paar procent. Het gaat niet altijd alleen maar om sneller willen worden. Niet bij mij iig.
Op een gegeven moment weet je toch hoe je voor jezelf een schema kan maken, dan heb je die apps niet meer nodig. En dan kan je allerlei variaties er gewoon zelf ingooien (of misschien kan je zelf ook trainingen inplannen bij Trenara?)

• Juancho
Aandeijssel schreef op maandag 8 juni 2026 @ 09:39:
Nou weet ik niet wat je gewicht en fysiek is maar als je al ren tijdje loopt heb je als het goed is je winterkleed al redelijk naar zomerkleed gewisseld. Cardio is echt de nummer 1 vetverbrander. Als het goed is wordt je door krachttraining juist zwaarder. Ik ben nu bv 3 maanden bezig en ben zwaarder door spier (oke oke en vet door luiheid) en val die spier weer af tijdens marathontraining.
Helaas werkt afvallen niet (altijd) zo simpel als je zegt. Ik begon idd een jaar of 3 geleden ook met dat idee, rustig hardlopen, vetverbranding activeren en de kilos zouden er wel rustig van afgaan. 1.78m lang en schommel al vele, vele jaren tussen 87-90 kilo. Afgelopen 2 jaar eigenlijk niks kwijtgeraakt, ondanks enorm veel kilometers gelopen voor training, wedstrijden etc. Dus helaas, geen strak zomerkleedje om nee. Vandaar dat ik het nu (wederom) probeer te triggeren met krachttraining erbij. En ja, ik weet dat spieren zwaarder wegen dan vet dus in dat kader zegt de weegschaal mij vrij weinig, maar wel de centimeters en regelmatige metingen. Dat geeft prima weer of er progressie in zit.

Maar dat hardlopen de nummer 1 vetverbrander is gaat voor mij totaal niet op eigenlijk. En nee, ik prop mezelf niet na een training vol met vette hap en slechte voeding ;).

• Juancho
kepler schreef op maandag 8 juni 2026 @ 11:07:
[...]

Op een gegeven moment weet je toch hoe je voor jezelf een schema kan maken, dan heb je die apps niet meer nodig. En dan kan je allerlei variaties er gewoon zelf ingooien (of misschien kan je zelf ook trainingen inplannen bij Trenara?)
Zeker, grote kans dat ik mijn abonnement ook ga pauzeren of stoppen bij Trenara na de halve marathon van a.s. weekend. Ten eerste omdat ik idd dit zelf nu ook wel vrij aardig heb geleerd (en wat makkelijker/sneller zelf leukere/afwisselender kan trainen door gewoon mijn trainingen in Trenara te zetten en die per week in te plannen). Ik vond het altijd handig dat je bij zo'n app niet hoeft na te denken en gewoon de training loopt die het voorstelt. En dan weken/maanden lang incl. progressief trainen.

Maar wat je zegt, dat zou ik ondertussen nu zelf ook moeten kunnen zonder app maar dan via Garmin en eigen trainingen. Leuk om komend half jaar eens te proberen! Gaat me verder niet om het geld want ik vind de prijs van Trenara (€10 p/m) echt super schappelijk voor wat je krijgt. Dat is het dus zeker niet. Maar het blijft een app en dus wat minder flexibel/afwisselender dan je als (wat meer gevorderde loper) zou willen.

• redwing
aap schreef op maandag 8 juni 2026 @ 10:52:
[...]
Misschien een domme vraag van iemand die nooit een hond gehad heeft: hebben honden t.o.v. mensen zo'n superieure conditie dat je ze gewoon mee kan nemen op je loopjes? Of moet de hond hier ook voor "trainen"?
Die moeten net zo goed trainen om precies dezelfde reden (conditie is snel beter dan de pezen/spieren). Ik heb die van ons bij mijn eigen opbouw (naar 5k en daarna naar 10k) meegenomen en dit ook afgestemd met de dierenarts. Die raadde ook aan om in principe om de dag maximaal 10km aan te houden en bij een eventuele langere loop halverwege een lange pauze in te lassen.

Dit is wel afhankelijk van het type hond, sommige moet je gewoon niet mee gaan rennen, en sommige zijn er juist op gebouwd om eeuwig door te lopen. Hetzelfde geldt voor de snelheid, als je een hond hebt die echt gaat sjokken dan is dat ook niet goed.
Ik vraag me dit wel eens af als ik mensen zie hardlopen met hun hond. Of de hond dit net zo leuk vind als een baas en hoe een hond zou communiceren dat het wel wat langzamer of minder ver mag.
Die van ons heeft daar iig geen enkel probleem mee, die is superblij om te lopen (piepen en klieren zodra ie door heeft dat de renkleren aan gaan) en laat ook duidelijk zien als ie geen zin (meer) heeft. Want die gaat naast me lopen zodra ie het zat is (normaal gesproken loopt ie nl. licht trekkend voor me). En als ie een bepaalde richting op wil geeft ie dat aan door continue te wisselen tussen die kant op te kijken en mij aan te kijken.
Maar je moet hem dus wel tijdens het rennen in de gaten houden en je waar nodig aanpassen aan hem. Bij echte interval trainingen neem ik hem dan ook niet altijd mee, puur omdat je anders de kans hebt dat ie halverwege een interval even een pauze inlast :+
Ik heb gelezen dat wolven grote afstanden kunnen afleggen en prooideren uren kunnen achtervolgen, maar de gemiddelde hond lijkt niet meer zo veel op een wolf en misschien dat wolven ook van pup af aan moeten opbouwen om een conditie op te bouwen. Waar de gemiddelde hond op een dag niet verder loopt dan dat zijn baasje bereid is te gaan.
Yup klopt, dus je moet inderdaad bekijken of je een hond hebt die het wel wil/kan, langzaam opbouwen en tijdens het lopen hem goed in de gaten houden.

Bij die van ons is het iig zo dat ie zelf al begint te klieren als we een weekje wat minder hebben gelopen en dan ook bij het uitlaten iedere keer aanstalten maakt om te gaan rennen (met daarbij ook continue naar mij kijken om me aan te sporen eens wat te gaan doen). Ik kan het b.v. ook niet maken als ik me eerst omkleed, hem zijn tuigje omdoe, om dan te zien dat het regent en besluiten binnen te blijven. Dan heb ik daarna de hele dag een hond die blijft klieren/vervelen (is trouwens wel een goede stok achter deur :P )

[removed]

• L23
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 23:59

L23

Juancho schreef op maandag 8 juni 2026 @ 11:09:
[...]

Maar dat hardlopen de nummer 1 vetverbrander is gaat voor mij totaal niet op eigenlijk. En nee, ik prop mezelf niet na een training vol met vette hap en slechte voeding ;).
Dat is ook niet mijn ervaring, voor mij was krachttraining en zwemmen effectiever om vet te verbranden.

• MiKeZZa
[...]

Ik neem de onze niet meer mee sinds hij een keer besloten had dat het wel ver genoeg was en doodleuk omkeerde en terug naar huis liep, wat ik ook probeerde ;)

• scrappy.doo
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 23-07 13:49
[...]

Hier een hardloopgekkie die 80% van de tijd alleen loopt en dacht dat een hond superleuk gezelschap tijdens die vele kilometers kan zijn... aan de toon van deze zin kun je al aanvoelen waar dit heen gaat.

Als eerste: moet je een hond "trainen"? Jazeker! Een kilometer hardlopen, of twee, of drie of iets verder, zal afhankelijk van het ras wel lukken, maar als je zeg 10kilometer wil doen moet een hond daar ook zeker aan wennen. Je ziet wel eens mensen de hond uitlaten met de fiets. Dat is hartstikke leuk, maar weet waar je aan begint. Ook een hond kan namelijk "verslaafd" raken aan zulke fysieke inspanning en net zoals dat ik chagrijnig wordt als ik een training moet overslaan kan dat ook met je hond gebeuren. Die willen dan echt die inspanning leveren of ze zullen onrustig worden.

Ten tweede: Of een hond kan communiceren of het langzamer of minder ver kan? Nou die van mij wel! Wellicht dat ik dus te hard gestart ben met hem. Ik nam hem meteen 5km mee, maar hij vind het blijkbaar niks aan om in dat sukkeltempo van mij mee te hobbelen. Een bal of stok achterna sprinten vind hij het mooiste wat er is of lekker langs de kant van de weg in het gras snuffelen, maar een half uur á drie kwartier netjes met de baas meehobbelen is niet zijn ding. Nadat ik hem 3x had meegenomen ging hij de 4e keer resoluut letterlijk met de hakken in het zand. Het was vrij duidelijk dat hij hier helemaal geen zin in heeft. Als hij nu ziet dat de baas zijn hardloop kloffie aan heeft weet hij ook wel hoe laat het is en maakt hij geen aanstalten om mee te gaan. Inmiddels heb ik het opgegeven en loop ik weer 80% van mijn rondjes alleen en berust me in mijn lot. Ik wil me op mijn eigen training richten en me niet de hele tijd druk maken om de hond. Als ik hem aan een tuigje meeneem moet ik hem de hele tijd meeslepen als hij zijn neus weer ergens in steekt of hij zijn behoefte moet doen, dat werkt niet echt. Als ik hem los meeneem zodat hij zijn eigen tempo kan lopen en mij met korte sprintjes steeds weer bijhaalt ben ik de hele tijd aan het kijken of hij wel mee komt. Dat werkt ook echt niet.

Nu is natuurlijk geen hond hetzelfde, dus "your mileage may vary". Ik ken ook wel mensen die aan K9-Cross doen. Daar wordt de hond vaak gebruikt om echt vooruit getrokken te worden. Die mensen halen tijdens het hartlopen met de hond dus juist hogere tempos dan dat ze alleen lopen.

[ Voor 5% gewijzigd door scrappy.doo op 08-06-2026 13:21 ]

• Fanatic_FS
  • Laatst online: 21:35
Stewie! schreef op zondag 7 juni 2026 @ 11:49:
[...]

Dat van die biceps komt door lopen met stokken (toevallig de arm waarvan de stok niet afgebroken was?)

Ik heb in 2023 en 2024 in Maria Alm deze trail gelopen voordat ze in 2025 ermee stopten.

Leuk dorpje daar, zat toen in het hotel vlak bij de ski lift.

• kepler
Juancho schreef op maandag 8 juni 2026 @ 11:23:
[...]

Zeker, grote kans dat ik mijn abonnement ook ga pauzeren of stoppen bij Trenara na de halve marathon van a.s. weekend. Ten eerste omdat ik idd dit zelf nu ook wel vrij aardig heb geleerd (en wat makkelijker/sneller zelf leukere/afwisselender kan trainen door gewoon mijn trainingen in Trenara te zetten en die per week in te plannen). Ik vond het altijd handig dat je bij zo'n app niet hoeft na te denken en gewoon de training loopt die het voorstelt. En dan weken/maanden lang incl. progressief trainen.

Maar wat je zegt, dat zou ik ondertussen nu zelf ook moeten kunnen zonder app maar dan via Garmin en eigen trainingen. Leuk om komend half jaar eens te proberen! Gaat me verder niet om het geld want ik vind de prijs van Trenara (€10 p/m) echt super schappelijk voor wat je krijgt. Dat is het dus zeker niet. Maar het blijft een app en dus wat minder flexibel/afwisselender dan je als (wat meer gevorderde loper) zou willen.
Het is ook leuk om een keer een ander trainingsmethode te proberen, zoals sport rusten methode of lopen op vermogen. Op die manier kan je mogelijk een ideale mix maken van methodes die het beste bij jou past :D

• redwing
MiKeZZa schreef op maandag 8 juni 2026 @ 12:51:
[...]

Ik neem de onze niet meer mee sinds hij een keer besloten had dat het wel ver genoeg was en doodleuk omkeerde en terug naar huis liep, wat ik ook probeerde ;)
Als die van ons echt niet wil of er genoeg van heeft doet ie hetzelfde. Met als grootste nadeel dat ie op de een of andere manier overal de snelste weg naar huis wil, en dan dus alleen blijft lopen als je de goede afslag neemt (nu is die van ons 8kg, dus de ene keer dat dat gebeurt til ik hem dan en hobbel wat rustiger naar huis). Maar dat is de laatste jaren niet meer gebeurd, hooguit dat ie per se ergens het bos in wil ipv op een fietspad te blijven lopen. Aangezien dat meestal ook mijn voorkeur heeft is dat eigenlijk nooit een probleem.

[removed]

• redwing
scrappy.doo schreef op maandag 8 juni 2026 @ 13:20:
[...]
Hier een hardloopgekkie die 80% van de tijd alleen loopt en dacht dat een hond superleuk gezelschap tijdens die vele kilometers kan zijn... aan de toon van deze zin kun je al aanvoelen waar dit heen gaat.

Als eerste: moet je een hond "trainen"? Jazeker! Een kilometer hardlopen, of twee, of drie of iets verder, zal afhankelijk van het ras wel lukken, maar als je zeg 10kilometer wil doen moet een hond daar ook zeker aan wennen. Je ziet wel eens mensen de hond uitlaten met de fiets. Dat is hartstikke leuk, maar weet waar je aan begint. Ook een hond kan namelijk "verslaafd" raken aan zulke fysieke inspanning en net zoals dat ik chagrijnig wordt als ik een training moet overslaan kan dat ook met je hond gebeuren. Die willen dan echt die inspanning leveren of ze zullen onrustig worden.
Bij mij is dat juist een van de redenen dat ik hem mee ben gaan nemen. Het was al duidelijk dat ie veel wandelingen nodig had en 5-10km wandelen kost een bak meer tijd dan hardlopend.
Ten tweede: Of een hond kan communiceren of het langzamer of minder ver kan? Nou die van mij wel! Wellicht dat ik dus te hard gestart ben met hem. Ik nam hem meteen 5km mee, maar hij vind het blijkbaar niks aan om in dat sukkeltempo van mij mee te hobbelen. Een bal of stok achterna sprinten vind hij het mooiste wat er is of lekker langs de kant van de weg in het gras snuffelen, maar een half uur á drie kwartier netjes met de baas meehobbelen is niet zijn ding. Nadat ik hem 3x had meegenomen ging hij de 4e keer resoluut letterlijk met de hakken in het zand. Het was vrij duidelijk dat hij hier helemaal geen zin in heeft. Als hij nu ziet dat de baas zijn hardloop kloffie aan heeft weet hij ook wel hoe laat het is en maakt hij geen aanstalten om mee te gaan. Inmiddels heb ik het opgegeven en loop ik weer 80% van mijn rondjes alleen en berust me in mijn lot. Ik wil me op mijn eigen training richten en me niet de hele tijd druk maken om de hond. Als ik hem aan een tuigje meeneem moet ik hem de hele tijd meeslepen als hij zijn neus weer ergens in steekt of hij zijn behoefte moet doen, dat werkt niet echt. Als ik hem los meeneem zodat hij zijn eigen tempo kan lopen en mij met korte sprintjes steeds weer bijhaalt ben ik de hele tijd aan het kijken of hij wel mee komt. Dat werkt ook echt niet.
Dit is ook een kwestie van op elkaar afgestemd raken (en dat gaat beide kanten op). De eerste tijd liep de mijne vaak voor mijn voeten of ging ie echt iets te snel in de ankers als ie iets rook. Maar tegenwoordig merk ik al aan hem wat zijn plan is. Wel moet ik er nog steeds de eerste paar km rekening mee houden dat ie regelmatig gaat stoppen. Maar met een normale warming-up gaat dat prima, en daarna loopt ie op de tempo's goed mee en heeft ie genoeg aan af en toe door een plas te rennen/slurpen.

En vooral zorgen dat je een goed elastisch tuigje hebt dat om je middel zit. Zonder dat wordt het een stuk lastiger, zowel voor jezelf als de hond.
Nu is natuurlijk geen hond hetzelfde, dus "your mileage may vary". Ik ken ook wel mensen die aan K9-Cross doen. Daar wordt de hond vaak gebruikt om echt vooruit getrokken te worden. Die mensen halen tijdens het hartlopen met de hond dus juist hogere tempos dan dat ze alleen lopen.
Yup, maar daarvoor moet je wel echt het goede type hond hebben. Die van ons doet dit ook wel een beetje, maar is niet geschikt om continue veel kracht te zetten (en daarvoor is ie ook gewoon te klein met zijn 8kg ;) )

[removed]

• marana
  • Registratie: Maart 2023
  • Laatst online: 20:20
Mijn hond vindt samen hardlopen heel leuk. Ik neem hem soms de eerste 1-1,5km aan de lijn, en soms rijden we naar het bos en loopt hij de hele route los. Wat in de gaten houden wanneer er gepoept gaat worden (dan even wachten), en verder gaat het wel een km of 5-7 goed. Dan gaat hij brutaal worden en zijn eigen pad zoeken. Vaak wel ongeveer in dezelfde richting als ik maar niet perse in mijn tempo, of met flinke snuffelpauzes, of buiten mijn zicht achter de bosjes. Het laatste stuk gaat daarom vaak weer aan de lijn.

Het is wel een halve husky, dus neem ik hem vaker mee in de winter dan in de zomer. Ons laatste loopje samen was bij een temperatuur onder de 20 graden maar bleek achteraf toch iets teveel te zijn. De rest van de dag lag hij languit in de schaduw in de tuin.

Ik laat de hond ook wel goed drinken en evt afkoelen tussendoor, ik loop altijd langs een hondenzwemplek en een redelijke sloot.

Het zijn leuke fartleks zo. Een duurloop doe ik liever zonder hond.

• Duclaasie
  • Registratie: November 2022
  • Laatst online: 22:53
Doe dat asjeblieft niet, je hond los in het bos. Dat is simpelweg niet toegestaan en wel met goede redenen. Zeker deze tijd van het jaar met veel jonge dieren is het zeer onwenselijk. Daarnaast zit ook niet iedereen op loslopende honden te wachten, zeker niet wanneer ze blijkbaar ook nog eens niet goed luisteren.

• Slickk
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 21:51
Mijn teller staat inmiddels op 5; het aantal keren dat ik ben aangevallen door één of meerdere honden (zowel aangelijnd als niet aangelijnd). Dus ja, graag aangelijnd als er kans is dat er mensen in de buurt zijn. Verder redelijk zonder kleerscheuren trouwens, maar het heeft een paar loopjes verpest en m’n relatie tot honden niet per se verbeterd.

Opvallend genoeg waren de baasjes ook altijd asociaal volk. Oftewel, ligt niet aan de honden zelf, maar aan de opvoeding.

Oja en 1 keer liep ik over een erf in Portugal (via Europese fietsroute) waar drie loslopende honden op mij af kwamen stormen… Geen aanrader, al helemaal niet als je reflex is om om te draaien en weg te sprinten. :P

• Aandeijssel
Heb hetzelfde, hondenbezitters realiseren zich denk ik niet hoe vaak een niet hondenbezitter onvrijwillig in contact komt met agressieve honden.

Ik ben in staat pepperspray te kopen, woon in een bosrijk gebied en het gebeurt mij te vaak dat zon monster ineens uit de bosjes schiet.

na honden zijn ganzen mijn vijand, maar die pak je bij de nek en geef je een slinger.

• Arjan90
Onze hond heb ik ook wel eens 1 á 1,5km meegenomen, dat lijkt hij wel echt leuk te vinden. Tippelt lekker relaxed mee, stelt voor hem natuurlijk niets voor. Maar je moet inderdaad wel even stoppen steeds voor zijn behoeftes.

In ander nieuws: ik ben helemaal op de AI toer gegaan. Ik heb een hardloop appje gemaakt (lees: een uit de hand gelopen appje om mijn schema voor de marathon op in te voeren omdat ik een Excel irritant vond en het overal wil kunnen bijhouden), en ik heb nu ook met ChatGPT de komende 12 weken uitgewerkt en daar gelijk een SQL query voor gemaakt zodat ik ze niet handmatig hoefde in te kloppen. Nog nooit zo snel een schema gemaakt :+ Wel met wat persoonlijke instructies qua wat ik graag zie in een training en daar is het schema dan op aangepast. Ik loop het nog even door om bij te schaven waar ik wil maar het begin is er! Komende 12 weken dus nog de focus op aeroob en wat meer variatie in snelheden, om wat meer te prikkelen. En daarna écht de marathon-specifieke voorbereiding in.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vf_bN_1z4vKyjuA4QtfCo-vhv8w=/800x/filters:strip_exif()/f/image/5G0ALfZZqoanikKDHp7EGZHR.png?f=fotoalbum_large

• Shinji
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 22:51
Slickk schreef op dinsdag 9 juni 2026 @ 07:05:
Mijn teller staat inmiddels op 5; het aantal keren dat ik ben aangevallen door één of meerdere honden (zowel aangelijnd als niet aangelijnd). Dus ja, graag aangelijnd als er kans is dat er mensen in de buurt zijn. Verder redelijk zonder kleerscheuren trouwens, maar het heeft een paar loopjes verpest en m’n relatie tot honden niet per se verbeterd.

Opvallend genoeg waren de baasjes ook altijd asociaal volk. Oftewel, ligt niet aan de honden zelf, maar aan de opvoeding.

Oja en 1 keer liep ik over een erf in Portugal (via Europese fietsroute) waar drie loslopende honden op mij af kwamen stormen… Geen aanrader, al helemaal niet als je reflex is om om te draaien en weg te sprinten. :P
"Hij doet niks hoor", "Ga jij je kinderen dan ook aanlijnen", "Had je maar geen oranje shirt aan moeten doen".

Dat soort reacties krijg ik hier in de buurt, die eerste is best gangbaar natuurlijk, die laatste twee gingen mijn oren echt van klapperen.

Ze mogen hier in de gemeente overigens (met uitzondering van paar losloop gebieden) niet los, dus die mensen zijn al in overtreding. Als ze gewoon rustig naast hun baasje lopen vind ik het persoonlijk best prima, maar als ze dan tegen je op gaan springen dan moet je er gewoon wat aan doen.

• TheOmen
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 23-07 19:26
"Ben jij de boswachter? Nou dan.."
"Gewoon negeren, hij wil spelen"

Tegenwoordig probeer ik oogcontact met de eigenaar te krijgen, dan weet ik hoe de vork in de steel zit. Eventueel hardop vragen of ik er veilig langs kan lopen.

Maar meestal pak ik wel een ander bospad als ik die optie heb.

Running is nothing more than a series of arguments between the part of your brain that wants to stop and the part that wants to keep going.

• Jailhouse

Mensen onderschatten vaak de reikwijdte van een hondenriem en de snelheid van een hond. In mijn geval liep ik midden op de weg, de betreffende hond liep in de berm. Anderhalve meter riem, een armlengte en een explosieve start waren genoeg om 3 meter zijwaarts in mijn arm te hangen. Baasje heeft mij na nóg een aanval naar de SEH gereden, die was net zo goed in shock. Wel apart om tot 2 keer toe onder een hond te liggen. Ze zijn zo snel, daar doe je niets tegen. De hond (een asielhond uit Griekenland) is kort nadien ingeslapen, ook op advies van de politie. Op de korte termijn liep ik met beide armen in mitella's. 5 weken niet kunnen werken. Het zijn nu slechts 'niet zo zichtbare' littekens geworden, de littekens op mijn ziel bestaan eruit dat ik probeer te zien of honden/bazen mij in de gaten hebben. Inmiddels (duurde wel meer dan een jaar) schiet mijn hartslag niet meer omhoog in deze situaties.
Dat is wat er kan gebeuren met honden die een hardloper niet pruimen.

• zimmert
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 13-07 13:34
Honden zijn zeer onberekenbaar. Ik heb er ook de schurft aan. Al vaak genoeg aangevallen

Vind ze echt helemaal niks

• Maupertus
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 21:21
Het is een beetje een tragedy of the commons probleem. Ik hou van honden, ik ken genoeg mensen die ze heel strak onder controle hebben, maar regels worden niet gemaakt voor de mensen die alles goed doen. Ik vind het ook altijd bijzonder dat 'natuurliefhebbers' niet snappen wat het effect van honden (of katten!) is op een toch al onder druk staand ecosysteem. Maar goed, ik probeer ook altijd super aardig te zijn tegen alles en iedereen die ik tegenkom in stad en natuur omdat ik weet dat hardlopers door sommige mensen ook niet precies worden geliefd. (Ik heb het idee dat iedereen groeten wel echt een effectje heeft) Ik heb de ijle hoop dat begrip en aardig zijn meer helpt bij dit soort dingen.

Anyway! Ik heb dit weekend ontzettend generd op een schema om toe te werken naar Amsterdam op 18 oktober. Om een of andere reden is het me na 4 marathons nog steeds niet gelukt om de sub 4 te breken, terwijl al mijn andere tijden prima op orde zijn. PRs zijn: 21:45 5K; 46:31 10K; 1:46:12 HM; eeennn 4:12:38 op de Marathon.

Samen met de boeken (Higdon, Pfizer, 80/20, Canova) wat lopen denken en ik ben blij met het resultaat.
Fun fact, heb er ook een leuk afvinklijstje per week van gemaakt die zowel digitaal als analoog in mijn agenda staat. Hoop dat dit jaar het eindelijk gaat worden!

Jezus saves and takes half damage.

• Arjan90
Honden kunnen wat dat betreft echt onvoorspelbaar zijn, ook onze Friese Stabij die vaak achter of naast me sjokt. Maar als er een hardloper aankomt, pak ik de hond altijd even "naast" me of ik laat hem zitten, afhankelijk van de breedte van het pad en de snelheid van de hardloper. En ook ik, als hondeneigenaar, heb soms echt een grafhekel aan mensen die hun hond niet kort houden, of honden die opeens op me afrennen. En ik ben echt niet bang voor honden.

Overigens laatst wel ruzie met een hardloper die "alleen op de wereld" speelde. Ik liep met mijn hond in een losloopgebied, maar hij was aan de lijn. Ik kwam net de hoek om bij struiken. Die hardloper schrok kennelijk van mijn hond en ik kreeg me toch een grote bek dat je niet mag aannemen dat iedereen honden wel leuk vindt, dat ze onverwachts kunnen reageren, etc. :o Nou, die heeft de wind ook van voren gekregen van mij op welk moment hij dan dacht dat het handig was om in een losloopgebied voor honden te gaan hardlopen. Foeterend liep hij door. Een beetje liever zijn voor elkaar graag O+

• Juancho
9 van de 10x ligt het niet aan de hond maar aan de eigenaar. Dat vind ik persoonlijk veel zieliger/sneuer en daar zou tegenop getreden moeten worden. Net zoals je hond laten poepen en niet opruimen. Volgens mij toch echt een taak/verantwoordelijkheid van de eigenaar en niet van de hond zelf. Wij hebben ook een hond, een kleinere, maar wel een jagers hondje. Die gaat dus gewoon netjes aan de riem (dus echt een riem zodat je snel kan corrigeren) in het bos, bij plassen etc. Alleen op gerichte speelplekken voor honden mag ze los, of als het is toegestaan op een stuk strand maar zelfs dan hebben we haar het liefst nog altijd aan een langere riem vast.

Baasjes moeten het gedrag van hun hond kennen en daarop acteren. Dan haal je al 90% gedoe en gezeur weg. Ik weet bijv. dat als er een kind op een step of fatbike langs crosst (overigens altijd over paden waar het niet is toegestaan maar ok) dat onze hond daar of van schrikt of sowieso op reageert. Dan is het kort houden, proberen te coachen en het liefst spreek ik die kinderen dan ook nog even aan op hun eigen gedrag. Gewoon met elkaar rekening houden mensen! Zowel mensen als dieren in de natuur!

Met hardlopen gaat ze overigens sowieso niet mee, als jack russel/teckel combi heeft ze daar te korte pootjes voor :)

[ Voor 15% gewijzigd door Juancho op 09-06-2026 09:35 ]

• Shinji
Jailhouse schreef op dinsdag 9 juni 2026 @ 09:17:
[...]

Mensen onderschatten vaak de reikwijdte van een hondenriem en de snelheid van een hond. In mijn geval liep ik midden op de weg, de betreffende hond liep in de berm. Anderhalve meter riem, een armlengte en een explosieve start waren genoeg om 3 meter zijwaarts in mijn arm te hangen. Baasje heeft mij na nóg een aanval naar de SEH gereden, die was net zo goed in shock. Wel apart om tot 2 keer toe onder een hond te liggen. Ze zijn zo snel, daar doe je niets tegen. De hond (een asielhond uit Griekenland) is kort nadien ingeslapen, ook op advies van de politie. Op de korte termijn liep ik met beide armen in mitella's. 5 weken niet kunnen werken. Het zijn nu slechts 'niet zo zichtbare' littekens geworden, de littekens op mijn ziel bestaan eruit dat ik probeer te zien of honden/bazen mij in de gaten hebben. Inmiddels (duurde wel meer dan een jaar) schiet mijn hartslag niet meer omhoog in deze situaties.
Dat is wat er kan gebeuren met honden die een hardloper niet pruimen.
Ik verwacht dat hier binnen niet al te lange tijd hetzelfde gaat gebeuren, buren hebben ook zo'n asielhond. Ze houden hem goed strak aan de lijn hoor, maar hij is zo sterk, ik verwacht dat het een keer lukt om in een onbewaakt moment los te breken. Pas was het bijna gelukt, ik reed op mijn scooter voorbij en die hond wil op me af springen, ze stonden 3 meter verderop in het gras maar hij had hem net. Ik denk dat als zij daar liep dat het gelukt was.

• MiKeZZa
Ben erg benieuwd of het iedereen nog een beetje lukt om lekker te lopen... :)

• Shinji
MiKeZZa schreef op dinsdag 9 juni 2026 @ 10:09:
Hier niet, donderdag naar fysio geweest. Overbelasting van overgang pees/kuitspier. Moet heel rustig weer opbouwen. Gister 2,6km kunnen lopen toen ik het begon te voelen. Hopelijk steeds een klein beetje verder.

• Arjan90
Still going strong! Eigenlijk mijn beste loopje gehad afgelopen zondag, 18 kilometer op relaxed tempo. Ik ben echt heel slecht in rustig lopen, ik kan wel "rustig" lopen maar als ik écht eerlijk ben dan is het eigenlijk toch vaak nog net te intensief ondanks dat ik het prima vind aanvoelen, ik kan dan bijvoorbeeld nog probleemloos praten. Dus gecoacht door Chad ( :+ ) toch het echt rustige meer opgezocht en rond de 5:55-6:00 gelopen en de "meezingtest" ging goed! "California Love" was iets teveel tekst en iets te weinig ademruimte, maar zelfs dat lukte een beetje. Ik weet niet of de omgeving het ook op prijs stelde :P

Hoe dan ook, een loop die ik écht volgens plan heb uitgevoerd en blij verrast dat dit op tempo rond de 6:00 lukte.

• kepler
Shinji schreef op dinsdag 9 juni 2026 @ 09:57:
[...]

Ik verwacht dat hier binnen niet al te lange tijd hetzelfde gaat gebeuren, buren hebben ook zo'n asielhond. Ze houden hem goed strak aan de lijn hoor, maar hij is zo sterk, ik verwacht dat het een keer lukt om in een onbewaakt moment los te breken. Pas was het bijna gelukt, ik reed op mijn scooter voorbij en die hond wil op me af springen, ze stonden 3 meter verderop in het gras maar hij had hem net. Ik denk dat als zij daar liep dat het gelukt was.
Off topic:
Hier was laatst een rottweiler ontsnapt uit zijn tuin en in de speeltuin een kind gegrepen... Godzijdank viel het heel erg mee, vooral omdat hij de capuchon had te pakken. Nog steeds wel hechtingen, maar had zoveel erger kunnen zijn...

On-topic: hier is een park met heuvels dat losloop gebied is, dus ik loop daar heel veel tegenwoordig maar als ik honden zie dan neem ik toch meestal wel een ander paadje. Of ik wandel rustig voorbij de honden. In dat geval ben ik dus in hun gebied. Zondagochtend zijn slechte tijden :P

• aap

aap

Aandeijssel schreef op dinsdag 9 juni 2026 @ 08:20:
na honden zijn ganzen mijn vijand, maar die pak je bij de nek en geef je een slinger.
Hier zijn de ganzen ook echt link, vooral rond deze tijd dat ze kuikens hebben. Ik ben er nog niet achter af ze alleen "blaffen" of ook "bijten", maar ik hoef dat niet per se te ontdekken, dus ik loop er maar met een boogje omheen.

Maar om een of andere reden willen die beesten ook altijd op het pad staan. (En ze kakken de hele boel onder.)

Met honden is het probleem dat 9 van de 10 prima beesten zijn, maar dat ik van een afstandje niet kan inschatten of het misschien net die ene is.

• Arjan90
Ganzen vermijd ik ook. Eén keer ruzie gehad met een buizerd, toen liep ik hard hoor :D Ik hoorde een soort klappend en zoefend geluid en mijn instinct zei: "BUKKEN".

Die had dus ook een nest in de buurt waar ik liep en vond het niet zo grappig dat ik voorbij kwam.

• Hazalnootpuur
  • Registratie: December 2024
  • Laatst online: 25-07 11:44
Maupertus schreef op dinsdag 9 juni 2026 @ 09:28:
Om een of andere reden is het me na 4 marathons nog steeds niet gelukt om de sub 4 te breken, terwijl al mijn andere tijden prima op orde zijn. PRs zijn: 21:45 5K; 46:31 10K; 1:46:12 HM; eeennn 4:12:38 op de Marathon.

Samen met de boeken (Higdon, Pfizer, 80/20, Canova) wat lopen denken en ik ben blij met het resultaat.
Fun fact, heb er ook een leuk afvinklijstje per week van gemaakt die zowel digitaal als analoog in mijn agenda staat. Hoop dat dit jaar het eindelijk gaat worden!
Die sub-4 uur zou makkelijk moeten kunnen lukken met zulke tijden op de andere afstanden. Heb je voor jezelf een oorzaak gevonden waarom het nog niet gelukt is? Dat trainingsschema ziet er wel goed uit. Dan zou het dit keer zeker moeten lukken. Succes alvast.

• Arjan90
@Maupertus De marathon kan ook echt in je hoofd gaan zitten. Als ik zo naar je tijden kijk, denk ik dat je echt moet focussen op je laag aeroob, rustige loopjes. Je lijkt in je duurvermogen tekort te komen. Dat vult het plan in, mits je ook echt goed doseert in je trainingen.

Want eigenlijk zie je op basis van je 5k en 10k tijd dat je prima snel kan lopen, de 10k zou denk ik nog wel iets scherper kunnen, hetzelfde zie ik in je HM tijd. Waar liep je de vorige keer tegenaan met je marathon en hoe heb je je voeding en drinken gedaan?

• naitsoezn
  • Registratie: December 2002
  • Niet online

naitsoezn

Nait Soez'n!

TheOmen schreef op dinsdag 9 juni 2026 @ 09:06:
"Ben jij de boswachter? Nou dan.."
"Gewoon negeren, hij wil spelen"

Tegenwoordig probeer ik oogcontact met de eigenaar te krijgen, dan weet ik hoe de vork in de steel zit. Eventueel hardop vragen of ik er veilig langs kan lopen.

Maar meestal pak ik wel een ander bospad als ik die optie heb.
Laatst een keer een positieve ervaring met een hondenbezitter: Die zag mij aankomen en waarschuwde mij ruim voordat ik bij de hond was dat ie niets deed maar wel vaak ging blaffen als er een hardloper langsliep. Dus toen ben ik even gaan wandelen toen ik langs de hond kwam en meer dan een klein grommetje en een kwispeltje kwam er toen niet uit. Is in datzelfde gebied vaak wel anders met mensen die meer oog hebben voor hun wandelpartner dan voor hun loslopende honden :X maar dit kon ik wel waarderen en dan vind ik het ook niet zo erg om even in te houden.

't Het nog nooit, nog nooit zo donker west, of 't wer altied wel weer licht

• marana
Duclaasie schreef op dinsdag 9 juni 2026 @ 06:42:
Doe dat asjeblieft niet, je hond los in het bos. Dat is simpelweg niet toegestaan en wel met goede redenen. Zeker deze tijd van het jaar met veel jonge dieren is het zeer onwenselijk. Daarnaast zit ook niet iedereen op loslopende honden te wachten, zeker niet wanneer ze blijkbaar ook nog eens niet goed luisteren.
Ik doe het natuurlijk alleen in bossen waar loslopen is toegestaan. Wat in onze gemeente voor heel veel bossen geldt.

• marana
Wat jammer dat er zoveel negatieve ervaringen zijn met honden, als hardlopers. Mijn hond heeft nog nooit iemand aangevallen, blaft vrijwel nooit, wil alleen wel graag meerennen als we tijdens het wandelen door een hardloper worden ingehaald (maar blijft bij mij als ik hem terugroep).

Ik vind ganzenfamilies in deze tijd, met jonge ganzen, eng. Ze hebben me nog nooit iets gedaan, lopen voor me weg, maar ik vind ze toch echt niet prettig.

In die zin snap het gevoel mbt loslopende honden wel.

• zimmert
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 13-07 13:34
Ik ben laatst ook aangevallen op Vlieland, rennend in de duinen door een gans.

Eerst z'n nek/hals omhoog en toen met een rotvaart om me af gevlogen. Heb lawaai gemaakt en ben hard doorgerend, Was absoluut zeer onprettig

• Arjan90
Gevaarlijke sport, dat hardlopen. Wij zijn toch wel de daredevils van de buitensporters :+

• L23
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 23:59

L23

Shinji schreef op dinsdag 9 juni 2026 @ 10:23:
[...]

Hier niet, donderdag naar fysio geweest. Overbelasting van overgang pees/kuitspier. Moet heel rustig weer opbouwen. Gister 2,6km kunnen lopen toen ik het begon te voelen. Hopelijk steeds een klein beetje verder.
Is het alleen rustig opbouwen of heb je ook oefeningen van de fysio gekregen?

• Maupertus
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 21:21
@Hazalnootpuur @Arjan90 Ja, helemaal eens, terwijl ik daar wel expliciet op heb gelet. Tot op zekere hoogte was het domme pech. Vorig jaar Rotterdam terug moeten schakelen door de warmte. Een keer ontzettend nare reactie gehad op gels (terwijl ik daar wel mee train en oefen). Maar nu wil ik dus (nog) meer Time on Feet op een expliciet laag tempo zodat ik dit zeker weten beter aankan. Ik ben echt best trots op mijn progressie in de laatste 5 jaar, en het feit dat ik hier doorzettingsvermogen toon en toewijding. Maar het steekt dat dat zich nog niet heeft vertaald in Marathon winst.

Jezus saves and takes half damage.

• nokie
  • Laatst online: 21:13
Vandaag ging niet lekker. Mocht van Garmin wat tempo’s doen, maar was iets te enthousiast, denk ik. Na de derde blok van 7 minuten toch eventjes mijn maaginhoud aan de berm gedoneerd 8)7

(Ik dacht overigens dat ik bij de minderheid van mensen was die het niet zo heeft op honden(eigenaars), mijn vrouw is als kind in haar gezicht gebeten, ik heb er zelf al 3 keer een bij het hardlopen aan mijn broek weten hangen. Nog nooit door ganzen aangevallen trouwens, wel één keer door een - ontsnapte - koe in Oostenrijk, nog nooit zo hard een berg opgerend als toen :+ )

• Shinji
L23 schreef op dinsdag 9 juni 2026 @ 13:01:
[...]

Is het alleen rustig opbouwen of heb je ook oefeningen van de fysio gekregen?
Ja, op de trap staan op je tenen en je kuiten wat rekken een paar keer voor 20s. Maar dat is het enige.

• SomerenV
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 00:41

SomerenV

It's something!

Omdat ik van de kilo's af wil, en eindelijk na heel wat jaartjes m'n buik ook kwijt wil, ben ik vorig jaar begonnen met hardlopen. In eerste instantie enorm laagdrempelig, zonder speciale schoenen ofzo. Gewoon een rondje van ongeveer 1,5 kilometer wat ik dan samen deed met de hond aangezien die 's avonds toch nog uit moest.

Uiteindelijk het wat laten verslonzen, resultaat weer deels verdampt, gebaald daarvan, en het nu wat serieuzer opgepakt. In eerste instantie overigens wel nog met m'n wandelschoenen (van 750 gram per stuk), maar m'n rondje eerst vergroot naar 2,5km en daarna naar de 3km. Inmiddels ook trailschoenen gekocht omdat het hier in het buitengebied een mix is van asfalt, gravel en zand.

Vorig jaar was ik blij als ik 250 meter aan een stuk vol wist te houden, maar inmiddels doe ik een veelvoud daarvan. Gisteren voor ook voor het eerst 5,5km gedaan. Heb er 35 minuten over gedaan, maar dat was dan inclusief een paar wachten op m'n hond aangezien die niet de hele route aangelijnd is, en twee keer had ik een losse veter. Dus dat valt niks tegen.

M'n schoonbroertje heeft een eigen sportschool en doet ook aan marathons en hirox (en nog wel meer volgens mij), en die wees mij op een vaderdag run hier in het dorp. Ik ben echt totaal geen fan van dat soort evenementen, maar wil wel mee gaan doen. Al is het maar om m'n vrouw te verrassen, en omdat m'n zoontje het waarschijnlijk ook wel tof vindt om te zien. Ik twijfel tussen de 5 en 10km. 5km lukt me prima, dus dat is geen uitdaging. Deze week een keertje kijken hoe 8km me af gaat en op basis daarvan bepalen of 10km te doen is.

Iemand hier nog tips voor zoiets? Want ik ben echt totaal een leek :+

Ik Schiet Film | Website | Instagram

• Shinji
SomerenV schreef op dinsdag 9 juni 2026 @ 14:55:
Omdat ik van de kilo's af wil, en eindelijk na heel wat jaartjes m'n buik ook kwijt wil, ben ik vorig jaar begonnen met hardlopen. In eerste instantie enorm laagdrempelig, zonder speciale schoenen ofzo. Gewoon een rondje van ongeveer 1,5 kilometer wat ik dan samen deed met de hond aangezien die 's avonds toch nog uit moest.

Uiteindelijk het wat laten verslonzen, resultaat weer deels verdampt, gebaald daarvan, en het nu wat serieuzer opgepakt. In eerste instantie overigens wel nog met m'n wandelschoenen (van 750 gram per stuk), maar m'n rondje eerst vergroot naar 2,5km en daarna naar de 3km. Inmiddels ook trailschoenen gekocht omdat het hier in het buitengebied een mix is van asfalt, gravel en zand.

Vorig jaar was ik blij als ik 250 meter aan een stuk vol wist te houden, maar inmiddels doe ik een veelvoud daarvan. Gisteren voor ook voor het eerst 5,5km gedaan. Heb er 35 minuten over gedaan, maar dat was dan inclusief een paar wachten op m'n hond aangezien die niet de hele route aangelijnd is, en twee keer had ik een losse veter. Dus dat valt niks tegen.

M'n schoonbroertje heeft een eigen sportschool en doet ook aan marathons en hirox (en nog wel meer volgens mij), en die wees mij op een vaderdag run hier in het dorp. Ik ben echt totaal geen fan van dat soort evenementen, maar wil wel mee gaan doen. Al is het maar om m'n vrouw te verrassen, en omdat m'n zoontje het waarschijnlijk ook wel tof vindt om te zien. Ik twijfel tussen de 5 en 10km. 5km lukt me prima, dus dat is geen uitdaging. Deze week een keertje kijken hoe 8km me af gaat en op basis daarvan bepalen of 10km te doen is.

Ik zou juist de 5km doen, je loopt nu dus max 5,5km. Dus 10km is nog te hoog gegrepen waarschijnlijk en vaderdag is niet zo ver meer. Het idee van zo'n evenement is juist dat je jezelf kan pushen om te kijken hoe snel je zo'n 5k kan rennen. De uitdaging zit dan dus niet in het kunnen hardlopen van 5km maar om dat te doen in x aantal minuten (en dan proberen een doel te stellen wat realistisch is maar wel uitdagend).

• InZane
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 24-07 16:31
Arjan90 schreef op dinsdag 9 juni 2026 @ 11:50:
Ganzen vermijd ik ook. Eén keer ruzie gehad met een buizerd, toen liep ik hard hoor :D Ik hoorde een soort klappend en zoefend geluid en mijn instinct zei: "BUKKEN".

Die had dus ook een nest in de buurt waar ik liep en vond het niet zo grappig dat ik voorbij kwam.
Hier ook buizerd gebied. Elk jaar is het maar weer de vraag waar ze gaan nestelen. Dit jaar gelukkig nog niet belaagd.
Ben vorig jaar trouwens ook belaagd (en de honden trouwens ook) door een kraai op de hondenuitlaatplaats, dat was ook niet de eerste keer. Misschien iets minder erg dan een buizerd, maar dat zijn ook geen lieverdjes als ze hun nest verdedigen.

• redwing
nokie schreef op dinsdag 9 juni 2026 @ 13:58:
[...]

(Ik dacht overigens dat ik bij de minderheid van mensen was die het niet zo heeft op honden(eigenaars), mijn vrouw is als kind in haar gezicht gebeten, ik heb er zelf al 3 keer een bij het hardlopen aan mijn broek weten hangen. Nog nooit door ganzen aangevallen trouwens, wel één keer door een - ontsnapte - koe in Oostenrijk, nog nooit zo hard een berg opgerend als toen :+ )
Honden zijn gewoon lief (met als voordeel dat ik schijnbaar duidelijk uitstraal dat ik de baas ben, want de 2 keer dat er een grommend op me af kwam stopten ze zodra ik boos terug keek :+ )
Ganzen zijn dan weer wat lastiger, dus daar ga ik in een grote boog omheen en mijn enige aanvaring met een koe was met een jong kalf, maar dat kostte me wel blauwe schenen. Dat beest wilde schijnbaar iets voor me bekijken en bedacht dat ie dan wel op mijn schouder kon klimmen met een poot. Maar aangezien die beesten een beetje zwaar zijn ging dat niet zo heel goed waarna ik uiteindelijk dus paars/blauwe schenen had (ik schat dat ie er met zijn poten langs geschaafd is oid). Verder niets aan overgehouden maar die beesten houd ik dus tegenwoordig ook wat beter in de gaten.
SomerenV schreef op dinsdag 9 juni 2026 @ 14:55:

De 5km pakken, je bent nu lekker bezig, maar je raakt ook zo overbelast. Ga je nu ineens een stuk verder lopen tijdens zo'n race (waarbij je waarschijnlijk ook probeert een wat hoger tempo aan te houden), kan dat teveel zijn en ben je weer terug naar af. De 5km is al een mooi doel als je ziet waar je vandaan komt en ik zou rustig uitbouwen naar die 10km. En als je daar bent is er vast wel een leuk evenement in de buurt te vinden waar je dan een 10km kunt lopen.

[removed]

• Duclaasie
marana schreef op dinsdag 9 juni 2026 @ 12:43:
[...]

Ik doe het natuurlijk alleen in bossen waar loslopen is toegestaan. Wat in onze gemeente voor heel veel bossen geldt.
Welke omgeving is dat dan, dan blijf ik daar uit de buurt.

• SomerenV
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 00:41

SomerenV

It's something!

Shinji schreef op dinsdag 9 juni 2026 @ 15:00:
[...]

Ik zou juist de 5km doen, je loopt nu dus max 5,5km. Dus 10km is nog te hoog gegrepen waarschijnlijk en vaderdag is niet zo ver meer. Het idee van zo'n evenement is juist dat je jezelf kan pushen om te kijken hoe snel je zo'n 5k kan rennen. De uitdaging zit dan dus niet in het kunnen hardlopen van 5km maar om dat te doen in x aantal minuten (en dan proberen een doel te stellen wat realistisch is maar wel uitdagend).
Volgens mij is dit evenement vrij laagdrempelig. Maar heb je niet een beetje de keuze tussen afstand of snelheid qua wat je doelen zijn? Voor mezelf zou ik een tragere 10km een grotere prestatie vinden dan een snellere 5km. Maar ik ben een leek in deze wereld dus ik heb geen idee wat normaal is :)
redwing schreef op dinsdag 9 juni 2026 @ 16:06:
De 5km pakken, je bent nu lekker bezig, maar je raakt ook zo overbelast. Ga je nu ineens een stuk verder lopen tijdens zo'n race (waarbij je waarschijnlijk ook probeert een wat hoger tempo aan te houden), kan dat teveel zijn en ben je weer terug naar af. De 5km is al een mooi doel als je ziet waar je vandaan komt en ik zou rustig uitbouwen naar die 10km. En als je daar bent is er vast wel een leuk evenement in de buurt te vinden waar je dan een 10km kunt lopen.
Ik ben dus totaal niet van de evenementen aangezien ik niet van drukte of grote menigten hou. Dus of er een volgende gaat komen is de vraag. Zo in de avond samen met de hond een rondje doen vind ik prima. Beestje moet toch uit, het is een actief ras, en het is goed voor mijn gezondheid dus win win.

Qua snelheid ben ik niet bang dat ik teveel wil overigens, al merk ik wel dat een stabiele snelheid aanhouden nog best lastig is.

Ik Schiet Film | Website | Instagram

• SteenMSc
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 00:42
Ik denk dat ik vandaag voor het eerst tegen ben gekomen dat mijn hartslag op mijn horloge niet nauwkeurig genoeg is, of het ging gewoon echt dramatisch. Denk het tweede, maar hoop het eerste.

Ik liep bij de Borkeld en Garmin gaf als een suggestie een Threshold training. De warming up (op 140bpm) ging heerlijk, voelde me goed, ondanks de warmte, en de 10 minuten waren snel voorbij op een tempo van 6:40 m\km. Daarna moest ik 15 minuten met een hartslag van 165 lopen. Ik kreeg mijn hartslag niet boven de 155. Mijn benen konden niet harder, liep 4:50 op 150 bpm en toen ik iets harder probeerde, sloeg ik helemaal dicht. Moest na 800m 30 seconden op adem komen en heb de tweede 15 minuten iets boven 150bpm gelopen (5:12 m/km). Dit was weer best prima te doen, maar voelde wel zwaarder dan dat deze hartslag eerder deze week voelde.

Denk dat ik vandaag gewoon een prutdag had. Morgen even wat korter lopen of zwemmen en zaterdag weer opnieuw proberen een goede inspanning te leveren.

• SteenMSc
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 00:42
SomerenV schreef op dinsdag 9 juni 2026 @ 21:12:
[...]

Volgens mij is dit evenement vrij laagdrempelig. Maar heb je niet een beetje de keuze tussen afstand of snelheid qua wat je doelen zijn? Voor mezelf zou ik een tragere 10km een grotere prestatie vinden dan een snellere 5km. Maar ik ben een leek in deze wereld dus ik heb geen idee wat normaal is :)

[...]

Ik ben dus totaal niet van de evenementen aangezien ik niet van drukte of grote menigten hou. Dus of er een volgende gaat komen is de vraag. Zo in de avond samen met de hond een rondje doen vind ik prima. Beestje moet toch uit, het is een actief ras, en het is goed voor mijn gezondheid dus win win.

Qua snelheid ben ik niet bang dat ik teveel wil overigens, al merk ik wel dat een stabiele snelheid aanhouden nog best lastig is.
Stabiele snelheid is voor mij ook erg pittig, maar zolang het hetzelfde voelt, blijf ik lekker lopen.

Qua prestatie is het natuurlijk persoonlijk, maar ik merk wel dat ik veel meer voeldoening krijg uit een snelle tijd lopen dan een langere afstand lopen bij een training. Vandaag ging rot, maar achteraf voel ik me wel goed kapot en daar ben ik dan wel tevreden over. Een lange langzame loop voelt toch minder lekker voor mij, ookal is het een prestatie.

• marana
Duclaasie schreef op dinsdag 9 juni 2026 @ 17:00:
[...]

Welke omgeving is dat dan, dan blijf ik daar uit de buurt.
Een grote landelijke gemeente met meerdere bossen. De dorpsbossen en staatsbossen zijn over het algemeen losloopgebied, de bossen van natuurmonumenten en dergelijke niet. Genoeg keuze dus ook als je geen loslopende honden wilt tegenkomen. Natuurmonumenten laat daar overigens wel grote grazers loslopen. Of paarden.

• Duclaasie
marana schreef op dinsdag 9 juni 2026 @ 21:47:
[...]

Een grote landelijke gemeente met meerdere bossen. De dorpsbossen en staatsbossen zijn over het algemeen losloopgebied, de bossen van natuurmonumenten en dergelijke niet. Genoeg keuze dus ook als je geen loslopende honden wilt tegenkomen. Natuurmonumenten laat daar overigens wel grote grazers loslopen. Of paarden.
Volgens mij ga je daar veel te kort door de bocht. Juist voor de natuurgebieden van NM en SBB geldt dat de standaard is dat je hond aangelijnd is, tenzij anders aangegeven. Gemeenten is een ander verhaal, omdat het daar meestal in de APV is opgenomen.

Daarnaast kan er ook op basis van het Besluit Activiteiten Leefomgeving worden gehandhaafd, zie ook https://www.licg.nl/honde...72-voor-de-hondenbezitter

Overigens zou ik het persoonlijk een goed idee vinden om gewoon landelijk een aanlijnplicht in te stellen met een uitzondering voor aangewezen losloopgebieden. Niet alleen voor honden trouwens, maar dan raken we wel heel ver off topic

• Stewie!

Stewie!

Keen must die!

Slickk schreef op zondag 7 juni 2026 @ 22:37:
@Stewie! ik ga eerlijk met je zijn: ik was behoorlijk sceptisch over al je marathonplannen en trail runs hier en daar. Gewoon de hoeveelheid en weinig tijd er tussen; ik ken genoeg die zichzelf met 1 marathon al ‘kapot’ lopen. Maar dat het je allemaal lukt en blessurevrij blijft vind ik echt bewonderenswaardig. Zo lang loop je relatief gezien nog niet eens. Grote complimenten! :)

Je hebt er meer dan verstandig aan gedaan door niet iedere marathon volle bak te gaan en ervan te genieten, daarmee heb je op de lange duur een mooie gezonde hardloopcarriere opgebouwd. Ook altijd leuk je uitgebreide verslagen met foto’s erbij!
Dankjewel! Januari 2025 maakte ik mijn eerste rondje buiten, sindsdien 2.775 kilometer gelopen waarvan 2 ultra's, 9 marathons en 7 halve. Hoop dat er nog vele bijkomen.

Met betrekking tot blessures heb ik vorig jaar eenmaal meegemaakt wat het kost als je over je grenzen heen gaat en 3 weken nauwelijks kunnen rennen. De eerste fysio gaf 2 maanden rust als advies, de tweede fysio gaf krachttraining en door te blijven bewegen en opbouwen heeft mij dat er snel doorheen geholpen.
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen
Ik merk dat ik op een marathonafstand maar 5-10 minuten langzamer ben als ik mijn hartslag onder controle houdt. Herstel is daardoor zoveel sneller! Alle wegmarathons dit jaar liep ik rond dezelfde tijd (3:37, 3:32, 3:34, 3:43, 3:35) ondanks dat er maar 2 of 3 weken tussenzat. Dan zal dat mijn huidige niveau zijn, weet niet hoeveel sneller ik zou zijn geweest met een normale opbouw en taperperiode. Ik ben de wedstrijden ook gaan zien als onderdeel van een lange termijn doel en niet zozeer als een losstaand doel. Ik train dus ook niet meer specifiek voor een wedstrijd maar zie het als doorlopend de basisconditie op pijl houden. Hoop uiteindelijk wel sneller te worden maar de enige periode met een lang trainingsblok voor doelgerichte training is voor een voorjaarsmarathon in 2027.

Nu focus ik dus vooral op meer kilometers/week te maken.

Afgelopen weekend de Ultraks Hockkonig gelopen en vandaag weer opgestart met een rondje (5km) en de nodige rek/strek oefeningen. Voel me zoveel beter dan vanochtend toen alles wat stijfjes was. De benen voelen weer soepel en fris.

De volgende grote uitdaging wordt een ultra met langere afstand, 75km - 100km. In juli probeer ik de San Francisco Ultra marathon van 84.4 km.

Nog 2 foto's van de organisatie uit Oostenrijk gekregen:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Ka0BFVnYC8EMWYVUl1Z3eDGUD_4=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/nLaHJXr79seFNyAEOt1Zqklt.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/s2ud1V41uhN3_SmQVyedlLgKK5A=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/UfiEoROGyNLndP8QfYlpOWst.jpg?f=fotoalbum_tile

• marana
Duclaasie schreef op dinsdag 9 juni 2026 @ 22:02:
[...]

Volgens mij ga je daar veel te kort door de bocht. Juist voor de natuurgebieden van NM en SBB geldt dat de standaard is dat je hond aangelijnd is, tenzij anders aangegeven. Gemeenten is een ander verhaal, omdat het daar meestal in de APV is opgenomen.

Daarnaast kan er ook op basis van het Besluit Activiteiten Leefomgeving worden gehandhaafd, zie ook https://www.licg.nl/honde...72-voor-de-hondenbezitter

Overigens zou ik het persoonlijk een goed idee vinden om gewoon landelijk een aanlijnplicht in te stellen met een uitzondering voor aangewezen losloopgebieden. Niet alleen voor honden trouwens, maar dan raken we wel heel ver off topic
Ik heb het over de bossen van SBB hier in deze gemeente. Daar staat bij heel veel van die bossen expliciet aangegeven dat honden los mogen. Maximaal 3 per begeleider.

Ik begrijp niet waarom jij denkt dat ik mijn hond los laat lopen in gebieden waar dat niet mag. Ik schrijf toch vrij duidelijk dat het wel is toegestaan.

Nogmaals: het zijn aangewezen losloopgebieden. Eén van die bossen zelfs 6 km lang losloopgebied.

• Hartloper

Hoe liep dat af ?

• Hartloper
Vandaag 10km rustig loslopen met de Vomero Plus. En nadien een rondje van 4 km op de Adizero Adios Pro 4.

Als haklander had ik na de eerste loop met de Pro 4 10 dagen stramme kuiten. Was toen 13 km met 3x2 km aan marathontempo, waarbij vooral de stukken opwarming en rustig hardlopen zeer ongemakkelijk aanvoelden, omdat ik een haklander ben bij rustig joggen.

Dus nu mijn les geleerd en enkel het snelle rondje met de Pro 4 gedaan. Voelde wat onstabiel, maar ik had vandaag niet het gevoel mijn kuiten om zeep te helpen. Al zullen het wel nooit mijn favoriete schoenen worden.

• Spasm
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 25-07 01:11
Loop met meerdere mensen. Ik loop elke zaterdag met de club zo'n 2 uur en de tijd vliegt om. Supergezellig. Beetje slap lullen over van alles en nog wat en je bent terug voordat je er erg in hebt.

Steun mij en draag bij aan een wereld zonder MS --------- Random WTF

• Stefangrp
  • Laatst online: 25-07 12:11
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/RyToDXXJRdOA2mrTAWiAS9whNjk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ls4863dZ8ZiGhQSJRvRWYuic.jpg?f=fotoalbum_large Ik ben in Spanje deze week. Heuvelachtig en uitdagend terrein, en warm.

Zondag 23k gedaan met 450hm, gister 9k met 250 hm.

Mooie zonsopkomst wel gister (zie foto)

• Dupje
  • Laatst online: 19:05
Loopje van gisteren.. Eerste stuk rustig aan en dan enkele versnellingen.
Hartslag nog iets te hoog, maar op een dinsdagavond na een hele dag werken, lichte wind en wat hoogtemeters (77m) is het redelijk normaal lijkt me dat hartslag iets hoger ligt.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Bj7Ts_1KqkbZFohp0bqgL4D15Gk=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/GrfKqTCSbIlXOVP2UFBYGopB.jpg?f=fotoalbum_medium

• Arjan90
Stefangrp schreef op woensdag 10 juni 2026 @ 08:14:
[Afbeelding] Ik ben in Spanje deze week. Heuvelachtig en uitdagend terrein, en warm.

Zondag 23k gedaan met 450hm, gister 9k met 250 hm.

Mooie zonsopkomst wel gister (zie foto)
Altijd een mooie manier om de omgeving te verkennen O+ Zo zat er vlakbij Kos waar we toen op vakantie waren een atletiekbaan, daar ben ik 's ochtends even wezen buurten uit nieuwsgierigheid (was een "stadion"), toen waren er ook lui aan het trainen omdat het gewoon beschikbaar was en heb ik ook een paar rondjes meegelopen :D

Toevoeging: of vorig jaar Valencia, liep ik lekker 's ochtends vroeg over het strand en kwam ik opeens op een (al dan niet officieel, geen idee) naaktstrand terecht.

[ Voor 9% gewijzigd door Arjan90 op 10-06-2026 10:36 ]

• MiKeZZa
Ik meldde hier een tijdje terug dat mijn Stryd ambitieuzere km aantallen heeft voor een loopje dan ik in de praktijk haalde. Concreet miste ik zo’n 7% daadwerkelijke afstand tov geschatte afstand, terwijl ik netjes de vermogens loop die voorgesteld worden.

Na de reacties hier waaruit geen herkenning kwam nog eens goed gekeken, geprobeerd en wat gerommeld. Conclusie; ik heb de neiging om aan de onderkant van de range te lopen (met name in de blokken ná een snel blok) en dat veroorzaakt dit. Ga ik bewust wat hoger in de blokken zitten sluit het heel aardig aan.

Blijft alleen nog staan; zouden zijn inschattingen voor wedstrijden echt haalbaar zijn? Want obv een 10k die ik echt zo hard gelopen heb dat het een week zeer deed komt hij doodleuk met een voorstel dat 2,5 minuut sneller is dan mijn 10 ging…

• frankv120
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 15:15
Een half jaar na mijn eerste marathon (Eindhoven 2026) begon het toch steeds meer te kriebelen om er nog een te lopen. Het leek me leuk om een grotere te lopen, maar een Major vind ik momenteel toch een beetje overdreven. Toen ik laatst over de European Marathon Classics las leek me dit ook wel een mooi lange termijn doen, dus toen ik toevallig zag dat het mogelijk was je aan te melden voor de loterij voor de Copenhagen Marathon 2027 dit toch maar gedaan. Zondag kreeg ik de mail ingeloot te zijn en gisteren net voor de deadline besloten me aan te melden, dus de volgende marathon staat gepland!

Zijn er nog meer tweakers die deze mee zullen doen? Of over het algemeen tips hebben voor een marathon in een andere land qua boeken van accomodatie en voorbereiding ter plekke?

Hobbybrouwerij Ónderwaeg

Pagina: 1 ... 451 ... 458 Laatste

Let op:
"Hardlopen is voor de één een sport, voor de ander een reis". Iedereen is welkom, ook de minder geoefende loper :)
Voor vragen en discussie over sporthorloges kun je terecht in Het grote Sporthorloge met GPS topic.
Voor vragen en discussie over triathlon, kan men terecht in Het Triatlontopic - Deel 2.

Als aanvulling op de topics in deze reeks, zijn er Tweakers Hardlopen-groepen op Strava en Garmin Connect. Om toegang te krijgen:
1. Strava: Geef op Strava aan dat je lid wil worden van de groep (klik op Request to Join). Stuur je op Strava gebruikte naam in een DM op Tweakers aan de admins: Poekie en Calitomnication.
2. Garmin: Stuur in een DM op Tweakers met onderwerp Toegang Garmin je gebruikersnaam van het Garmin aan de admin: Calitomnication.

Ook jouw PR's doorgeven? Dat kan als je de sheet invult.