• vhal
  • Registratie: Juni 2003
  • Nu online

vhal

ಠ_ಠ

President schreef op zondag 31 mei 2026 @ 13:33:
Vanochtend half uurtje gelopen, maar wat benauwd zeg... Lees nu ook net https://www.ad.nl/binnenland/meerdere-lopers-onwel-door-hitte-tijdens-marathon-van-groningen~af39922e/ en moet toegeven dat ik mij er ook over verbaas dat de marathon pas om 10.30u begint... Begin dan om iets van 6u; er is licht en dan zijn de meeste mensen binnen voor 11u...
Je ziet een logistiek probleem misschien over het hoofd, hoe komen mensen bij de start die afhankelijk zijn van OV? Daarnaast, de vrijwilligers zullen dan beginnen om 3 uur in de nacht om alles in orde te maken op het parcours. Lijkt mij ook niet heel aanlokkelijk....

Strava

• Basekid
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 22-06 14:11
Net mn eerste 20km aangetikt! Ook beetje raar gevoel erbij omdat ik toen ik thuiskwam las dat er in datzelfde afgelopen uur mensen onwel waren geworden bij de marathon.

Zoals iedereen al aangaf was het inderdaad erg plakkerig, maar ik kon gelukkig 90% van de tijd in het bos rennen. Opgelet dat mn hartslag niet boven Z3 kwam en veel water gedronken. Tempo lag ook stuk lager, maarja.

• kepler
  • Registratie: Maart 2002
  • Nu online
In aanloop naar een ultra in juli probeer ik ook af en toe een training te doen die buiten mijn comfortzone ligt.
Gisteren was daar de mogelijkheid voor, de hele dag bezig met de kinderen van hot naar her te brengen en geen tijd om te lopen. In de avond zou ik met wat vrienden gaan eten in Rotterdam. Toen bedacht ik dat het een goed idee om van Rdam centraal naar Delft centraal terug te rennen, na het etentje :D Dus om 2210 begonnen aan de terugweg, maar dat was wel echt pittig :') Gewoon weinig energie, hoge hartslag en was ook nog best benauwd. Normaal lig ik rond die tijd al in bed, maar nu tot 2330 aan het lopen. Was precies 14km. En vanochtend om 8u nog een rondje van 10k (met twee kids op de fiets mee :D).

Training geslaagd, goede mentale training(en) 8)

Volgende wordt om 5u in de ochtend een rondje beginnen, om die tijd is ook de start van de trail. Ik ben benieuwd :D

• Stefangrp
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 14:47
Het was warm ja, ook op de Limburgse heide en Maasduinen.

Rustig aan gedaan, was ook wel nodig zo aan het eind van een pittige trainingsweek en de temperatuur.

Mooie route. Veel single track, afwisseling bos en heide, wat uitzichtpuntjes enz. Helaas ook mul zand, dat haat ik. En het pontje dat in de route zat, wat ik over het hoofd had gezien, was er gelukkig ook. Anders had ik nu een trail marathon in de pocket :X

30,8k gelopen, incl pauzetjes 3u22 onderweg geweest. Ik heb de marathon wel eens sneller afgewerkt :')

Water bijgevuld bij wat verbaasde Duitsers in een stacaravan. Was ook echt wel nodig, ik had aan 1 liter en 1x bijvullen eigenlijk niet genoeg.

Onderweg 240 gram koolhydraten weggewerkt, en dat zorgt er wel voor dat ik qua energiepijl nu niet eens heel erg naar de getver ben. Das wel fijn.

Nu even gras maaien, de heg snoeien en daarna ga ik mooi op de bank liggen _/-\o_

Zo kijk ik na 29km als ik warm en moe benAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/GXokeuRiueJvRW1jQPGmQOKKWKs=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/dxbpSKCphGkdwXtBC3B8ekrR.jpg?f=fotoalbum_large

• gkoers
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 19-06 16:19
President schreef op zondag 31 mei 2026 @ 13:33:
Vanochtend half uurtje gelopen, maar wat benauwd zeg... Lees nu ook net https://www.ad.nl/binnenland/meerdere-lopers-onwel-door-hitte-tijdens-marathon-van-groningen~af39922e/ en moet toegeven dat ik mij er ook over verbaas dat de marathon pas om 10.30u begint... Begin dan om iets van 6u; er is licht en dan zijn de meeste mensen binnen voor 11u...
Dit was al tijdens de halve die om 9:15 startte, lagen in de laatste 2-3km meerdere mensen in de berm. Na 10 uur kwam de zon door en werd het snel warm. Snap ook niet waarom de hele niet als eerste start en de rest instroomt in het parcours. Kon makkelijk met deze deelnemersaantallen.

Zelf een sub 1:40 poging op de halve gedaan, maar na 5km was al wel duidelijk dat het tempo niet vast te houden was. Iets minder gepushed op het tempo vanaf km 6 en dat was niet heel erg met de temperatuur. Uiteindelijk 1:42:11 strava tijd gefinished (7min PR *O* , officiële tijdsregistratie laat het afweten op mijn startnummer.

Running \ Cycling: Strava

• Roadman
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 14:19
vhal schreef op zondag 31 mei 2026 @ 14:24:
[...]

Je ziet een logistiek probleem misschien over het hoofd, hoe komen mensen bij de start die afhankelijk zijn van OV? Daarnaast, de vrijwilligers zullen dan beginnen om 3 uur in de nacht om alles in orde te maken op het parcours. Lijkt mij ook niet heel aanlokkelijk....
Hoe dan ze dat dan in het (warmere) buitenland? Waar ze vaak wel veel vroeger beginnen

• svenn15
  • Registratie: September 2016
  • Laatst online: 20-06 07:42
Hartloper schreef op zondag 31 mei 2026 @ 14:08:
[...]

Dat hangt vooral af van je totale weekvolume. Hoeveel loop je nu, 20-30km ? Als je naar 40 km gaat wordt je vanzelf sneller.

Maar leeftijd, lichaamsbouw en aangeboren talent spelen ook een rol.
Momenteel tusse de 20-25 per week

• HenRun
  • Registratie: Augustus 2022
  • Laatst online: 22-06 12:03
HenRun schreef op zondag 31 mei 2026 @ 09:07:
Ik ga zo de halve marathon van Amersfoort lopen. Redelijk goed kunnen trainen de afgelopen weken. Ik voel mijn heup nog wel regelmatig, maar geen echte pijn.

Het is gelukt een aantal trainingen op bijna halve-marathon tempo te lopen. Afgelopen maandag 4km op 4:42 en vrijdag 3km op 4:49. Beide bij te hoge temperaturen en ik moest er erg diep voor gaan. Het is nu iets minder warm maar wel benauwd. Onder/rond de 4:50 lijkt me nu niet mogelijk. Ik probeer de eerste kilometers wel tussen 4:55 en 5:00 te lopen als het niet te zwaar voelt.
Ik had een RacePro schema in mijn Forerunner van 1uur44, niet van 1uur45. Die maar gestart in de hoop daar niet al te veel op te verliezen. Ik heb het af en toe geraadpleegd, meestal mijn gebruikelijke scherm met afstand, snelheid en hartslag.

Ik was aan de late kant en stond ver achteraan in de wachtende meute. Dat betekende de eerste kilometers veel slalommen en door de berm inhalen. Voordeel was dat te hard starten lastig was. Maar of dit nou minder energie kostte... Mijn tempo lag al vrij snel nipt onder en soms boven de 5:00 per km. Zoals verwacht. Maar de vermoeidheid sloeg wel eerder toe dan gehoopt. De luchtvochtigheid had een nog zwaarder effect dan verwacht. Ik probeerde ontspannen te blijven lopen en het mezelf toe te staan iets te vertragen. Toch bleef het tempo wel oké.

De laatste kilometers waren echt afzien. Een aantal maal overwoog ik serieus een stukje te wandelen. Het lukte me toch mezelf ertoe te zetten door te rennen. Mijn officiële chiptijd was 1:45:11. Volgens mijn Forerunner was de afstand 21,20 km en heb ik gemiddeld 4:58 gelopen. Prima!

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Y2gedpIY5t-ghYIE8E1LJUe8bqY=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/L5WNvSInBozygG41A30vGKNP.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/usEiLv5cL6ZQ_UiaukdrRqdk_SE=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/vRbAS43yZ467MVs5oEMlkCAg.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/AGXd4ax0RWLZc8iKzUfqjgEPP9s=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/vLj3A9byHytcRn5lwdlkmygl.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 24% gewijzigd door HenRun op 31-05-2026 16:57 ]

• Dennahz
  • Registratie: November 2001
  • Nu online

Dennahz

Life feels like hell should.

Was nog op zoek naar een leuke marathon dit jaar en vond deze: https://tt-marathon.nl/afstanden/marathon/. Zijn er nog meer mensen die deze gaan lopen (of al gelopen hebben?).

Ik hoop dat het een beetje een combi van asfalt/bos is. In Drenthe heb je wat dat betreft genoeg mogelijkheden.

Had ook interesse in deze run: https://www.veluwsetrailrun.nl/, alleen heb die dag een feestje staan. Vorig jaar de Wintermarathon in Leeuwarden gedaan, maar qua parcours vond ik het niet heel bijzonder. Kwam misschien ook door de dichte mist, maar goed :)

@HenRun echt een prima tijd man, congrats! d:)b

[ Voor 3% gewijzigd door Dennahz op 31-05-2026 17:04 ]

Twitter

• El Capitan
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 15:51
Roadman schreef op zondag 31 mei 2026 @ 16:10:
[...]

Hoe dan ze dat dan in het (warmere) buitenland? Waar ze vaak wel veel vroeger beginnen
Laatst halve marathon bij Velez Malaga. die begon ook rond 10:00 (20 - 22 graden) en daar vielen de Spanjaarden ook bij bosjes. Ze dronken ook geen druppel bij de punten, geen camelbak. eigenlijk gewoon idioot.

• SteenMSc
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 22-06 23:10
Dennahz schreef op zondag 31 mei 2026 @ 16:59:
Was nog op zoek naar een leuke marathon dit jaar en vond deze: https://tt-marathon.nl/afstanden/marathon/. Zijn er nog meer mensen die deze gaan lopen (of al gelopen hebben?).

Ik hoop dat het een beetje een combi van asfalt/bos is. In Drenthe heb je wat dat betreft genoeg mogelijkheden.

Had ook interesse in deze run: https://www.veluwsetrailrun.nl/, alleen heb die dag een feestje staan. Vorig jaar de Wintermarathon in Leeuwarden gedaan, maar qua parcours vond ik het niet heel bijzonder. Kwam misschien ook door de dichte mist, maar goed :)
Ik ga de halve marathon doen. Eergisteren ingeschreven om een extra stok achter de deur te hebben om mezelf te blijven uitdagen en te blijven trainen. Over het parcours weet ik niets, kwam vooral qua datum goed uit.

Ik merkte afgelopen week met het warme weer dat ik toch gemakkelijk mijn training uitstelde naar de avond, waardoor er soms niet genoeg licht was om de complete training af te werken. Vandaag ging het zelfs helemaal mis. Compleet door mijn wekker heen geslapen en ivm verplichtingen vanavond moest ik om half 3 de deur uit. Met wat schuilen voor de regen en onweer, uiteindelijk 12.5 km voltooid in 7.00/km. Wilde eigenlijk iets harder, maar met de benauwdheid en warmte lukte me het niet om mijn hardslag laag genoeg te houden.
Wel merkte ik dat het heel veel energie kostte om in te houden, omdat ik er even echt geen zin in had met een kletsnat shirt en doorweekte sokken.

• Aggo
  • Registratie: November 2025
  • Laatst online: 31-05 18:23
Gisteren een 5k race om 15.00 uur, op een industrieterrein in 26 graden en nul schaduw. Zonder motivatie aan de start, bij warmlopen al snel veel te hoge hartslag. Eerste kilometer in 3.37, top vier was toen al uit het zicht dus tactisch gaan lopen en even uit de wind gezeten in de rug van een groepje. Dat ging me net te langzaam, tweede kilometer in 3.51. Dus iets versneld, eentje uit de groep versnelde nog harder en ik liet hem gelijk gaan. Mentaal totaal geen zin om te pushen in die hitte. Redelijk relaxed verder gerend, helemaal niet de strijd die een 5k soms is vanaf kilometer drie. 18.34 als eindtijd en zesde geworden, 50 seconden langzamer dan PR. Op naar de volgende!

• Juancho
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 15:12
Vandaag een laatste lange LSD training afgewerkt van 18km. Ging rond half 11 weg en ondanks dat het idd warm was viel de loop me relatief mee. Eerder deze week had ik het zwaarder. 18km gelopen rond de 6"40-6"45 en dat was goed te doen . Een liter water met Isostar hydrate & perform erin en gaan! Was alleen mn 2 gelletjes vergeten en dat merk ik nu wel mer wat zware beentjes.

Komende 2 weken rustig taperfase in en 13 juni de halve van Zwolle.

Zijn er ook mensen hier die in de laatste 2 weken elke dag 2 of 3x een glas bietensap drinken? Hoorde dat dat erg goed is en je een paar procent meer power kan geven... 🤔

[ Voor 24% gewijzigd door Juancho op 31-05-2026 17:54 ]

Garmin Forerunner 265 |Samsung Galaxy S23 | Polestar 2 MidYear 2026 Prime + B&W audio

• d_star
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 16:21

d_star

Maharadja of the Year :-/

Nou, ook maar eens een race verslag gemaakt!

Nadat vorige week de HM van de IJsselsteinloop niet doorging (begrijpelijk, achteraf gezien), kon ik redelijk snel schakelen en me nog inschrijven voor de HM Vrijstad Vianen Loop die vanochtend plaatsgevonden heeft. Kon ik dat trainingsblok van 13 weken toch nog leuk afsluiten!

De weersvoorspelling vooraf was redelijk gunstig: 20 graden, veel bewolking en in het begin van de week werd zelfs nog een buitje voorspeld. Een wereld van verschil met de IJsselsteinloop.

Gelukkig is Vianen niet ver rijden voor mij. Na een kwartiertje in de auto gezeten te hebben, parkeerden we de auto op loopafstand van de sporthal waar de startnummers opgehaald dienden te worden. Het was nog lekker bewolkt!

Na het startnummer opgehaald te hebben en even ingelopen te hebben, brak het zonnetje door en werd het al gauw erg broeierig. Toch maar even bij de sporthal naar binnen gerend om mn petje onder de kraan te houden!

Eenmaal terug bij de start hoefde ik niet lang te wachten op het startsignaal. Plan was om te starten in een behoudende 5.25 p/km, om vervolgens na 5 km te versnellen richting 5.10.

Dat werd ‘m ff niet, ik liet me wat meeslepen in het wedstrijd gevoel.. dus het werd na 1 km al doorkomen in 5.13, vervolgens heb ik niet meer boven de 5.10 gezeten. Het gevoel was goed, ik heb echt geprobeerd om gecontroleerd te lopen.

De route was ok en voerde langs wat kanalen, wat fietspaden langs weilanden en wat boeren landweggetjes. Niet veel schaduw dus en dat was te merken!

Ik had 2 gelletjes meegenomen, deze vervolgens ingenomen bij km 7 en 14. Voor mijn gevoel prima getimed en alleen op het laatst bij km 18 vond ik het wel erg pittig worden (wat apart dat die dropoff ook ineens zo hard gaat?). Nog 3.1km de tanden op elkaar gezet (waarvoor dank aan een obscuur bandje met de naam AC/DC via mijn Shokz)!

Mijn finishtijd was uiteindelijk 1 uur 48 minuten en 41 seconden, Garmin gaf aan dat mijn HM tijd 1 uur 47 en 58 seconden was. Ik ben er blij mee, ondanks deze omstandigheden kon ik een (voor mij) hoog tempo goed en lang vasthouden en ben goed gefinisht. Meer zat er niet in vandaag zonder echt oncomfortabel te lopen, dus prima zo.

De rest van de middag heb ik geprobeerd nog een beetje in beweging te blijven zodat de spiertjes niet helemaal verkrampen, dat in combinatie met veel water drinken lijkt te helpen.

Maar ik voel de beentjes wel. Zo maar eens de beentjes omhoog en een pilsje opentrekken om het te vieren! Santé!

Intel Core 2 Quad Q6600, Asus P5K, 4x1GB Corsair XMS2 PC2 6400 CL4, Asus 8800 GTS 512 MB, Creative Audigy 4, Vista Home Premium 32-bits

• phYzar
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 13:32
Vandaag de halve marathon van Utrecht gelopen. Nu ruim een jaar bezig en destijds begonnen vanaf couch. In m'n training niet langer dan 17km gelopen dus 21km was een uitdaging, maar het ging uitstekend (ok, laatste 500 meter begon een bilspier te protesteren, maar niks ernstigs). Start was wel een beetje chaotisch: ze lieten Wave 5 voor Wave 4 starten. Het vak was nog niet gevuld en daar gingen de langzamere mensen en pacers voor Wave 4 uit. Mensen uit Wave 4 gingen massaal tussen de hekken door om met Wave 5 mee te starten, maar de eerste paar km was een beetje chaos (hoewel, zal anders ook wel zo zijn, zoals gezegd: het was m'n eerste). Uiteindelijk bij de pacer van 2:05 weten aan te haken en daarmee een 2:08 gelopen (geef de pacer niet de schuld van de gekke start). Iets langzamer dan m'n gehoopte 6:00/km maar met deze temperaturen erg blij mee :)

• Sport_Life
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 14:00

Sport_Life

Solvitur ambulando

Vandaag de hele marathon van Utrecht gelopen. Doel was rustig starten en dat tempo blijven vasthouden, een pr (3:12) was toch niet realistisch, heb ook weinig lange duurlopen gedaan afgelopen maanden.
We hadden ons een beetje in de tijd vergist, kwamen veel te laat in het startvak aan , de eerste pacer die ik tegenkwam was die van 5u, daarna vrij snel 4:45, 4:30, enz. Tempo was 4:35 en dat liep in het begin best prima ondanks de hitte. Na 10km wel even schrikken toen iemand werd gereanimeerd. Op een gegeven moment werd de hitte mij echt teveel, bij iedere drank post 2-3 bekers water en wat gewandeld, maar dit was echt veel te warm. Dus nog maar gezakt met het tempo en ondertussen regelmatig gewandeld om de hartslag te verlagen. Er waren wel veel drank posten en het publiek was echt geweldig, bijna overal stonden mensen langs de kant, in Utrecht vooral veel studenten met bier :).
Uiteindelijk gefinisht in 3u45.

Wel tot de conclusie gekomen dat ik geen marathons meer in mei-september ga lopen, heb 2x marathon Rotterdam gedaan en die vond ik ook te warm.

PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 8kW 3fase | A+++ | 2x Zappi v2.1

• PindaUnited
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 22-06 13:24
Vandaag stond ik in Groningen aan de start voor de marathon. Eindelijk eentje in mn eigen stadje :D qua sfeer vond ik het heerlijk lopen, veel bekenden gezien en door random strangers aangemoedigd.

Er was vooraf al behoorlijk wat te doen over het weer. Wat mij betreft heeft de organisatie dit goed opgepakt voor zover ik dat meekreeg. Best veel verkoeling langs de route en zelfs de brandweer die de sproeier op de lopers zette. Ook het publiek hielp met vele tuinslangen op de sproeistand _/-\o_

Ben lekker begonnen en heb de eerste 30km relaxed 4:50/km gelopen. Helaas begonnen de hamstrings (voor de &@!#% zoveelste keer) rond 33k op te spelen en heb ik enkele keren preventief staan rekken. Uiteindelijk nog tevreden (en zonder kramp) in 3:36:23 over de finish gekomen (y)

*denkt na over goede signature*

• Mr.Viper
  • Registratie: Oktober 2005
  • Nu online

Mr.Viper

Tja... iets met Dodge Vipers

Vandaag was de dag waar ik de afgelopen maanden naar toe had geleefd en getraind, de lokale city run van 4EM. Ik had op de Garmin (Peter's Race Pacer) ingesteld dat ik voor een finishtijd van 35 minuten. Mijn oudste zoon (12) moest voor school ook meelopen en kon kiezen tussen 2 en 4 Mijl en koos, om net als zijn vader, de 4EM te lopen.

Op de fiets naar de stad en daar de startnummers verzameld ongeveer een uurtje voor de start. Eventjes een beetje warmlopen en strekken, dan ons verdeeld in de startvakken en toen was het wachten op het startschot en nog langer wachten tot onze vakken open gingen. Zoals verwacht was het een beetje dringen en slingeren tussen de langzamere deelnemers door. Maar daardoor wel iets te snel van start gegaan en de warmte hielp ook niet mee om dat tempo vast te houden. Halverwege had ik al een drankpost gehad en lag ik toch nog 48 seconden voor op de eindtijd van 35 minuten.

De laatste helft ging wel moeizamer maar onderweg was er veel muziek, aanmoedigingen en mensen die de tuinslang als watersproeiers gebruikte wat zeker geholpen heeft om toch te blijven doorzetten. Uiteindelijk gefinisht met de netto tijd van 33:59 waardoor ik 2:02 van mijn PR (uit 2016) op de 4EM heb afgesnoept en een minuut sneller dan de race pacer.

Ook mijn zoon heeft het heel goed gedaan, vorig jaar 3km in 16:24 gelopen en vandaag ook echt een toptijd gelopen van 36:46! Super trots op hem dat hij hem uitgelopen heeft en dan ook nog met zo'n tijd.

Strava or....

|| Enyaq iV80 Sportline '22 || Peblar Home || Itho WPU 5G || Itho HRU 300Eco || 36° ONO-WZW 4875Wp ||

• Juancho
Ik vind het ergens wel vreemd dat vorig jaar, voor mijn gevoel, vele runs werden afgelast want warm terwijl ik nu vooral runs lees die gewoon doorgaan met behoorlijk wat medische ongevallen tot gevolg. Verder totaal geen vooroordeel of wat dan ook, viel me gewoon op. Denk dat er ook niet echt een standaard regel/protocol voor is? Vorig jaar in Zwolle werd het bijv. afgelast terwijl het toen ook iets van 25 graden was. Vandaag ook in vele plaatsen volgens mij. Of wellicht was er toen ook sprake van hoge luchtvochtigheid.

Lijkt me zo lastig als organisatie: door laten gaan of niet. Want even verplaatsen kan natuurlijk niet, het is gelijk een heel jaar niet.

Garmin Forerunner 265 |Samsung Galaxy S23 | Polestar 2 MidYear 2026 Prime + B&W audio

• redwing
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 14:42
Juancho schreef op zondag 31 mei 2026 @ 22:24:
Ik vind het ergens wel vreemd dat vorig jaar, voor mijn gevoel, vele runs werden afgelast want warm terwijl ik nu vooral runs lees die gewoon doorgaan met behoorlijk wat medische ongevallen tot gevolg. Verder totaal geen vooroordeel of wat dan ook, viel me gewoon op. Denk dat er ook niet echt een standaard regel/protocol voor is? Vorig jaar in Zwolle werd het bijv. afgelast terwijl het toen ook iets van 25 graden was. Vandaag ook in vele plaatsen volgens mij. Of wellicht was er toen ook sprake van hoge luchtvochtigheid.

Lijkt me zo lastig als organisatie: door laten gaan of niet. Want even verplaatsen kan natuurlijk niet, het is gelijk een heel jaar niet.
Vaak is het een afweging van beschikbaarheid aan medisch personeel/spullen en het weer (dus een inschatting van aantal medische gevallen vs beschikbare capaciteit).

Waarbij de media natuurlijk ook veel meespeelt, want als ik nu hoor dat ze melding maken van een marathon met 2 mensen die onwel zijn geworden, terwijl dat zo'n beetje bij elke marathon (ongeacht het weer) is, vraag ik me af waarom je dat op de hoofdpagina moet zetten. Ik schat dat je dagelijks op het voetbalveld soortgelijke cijfers zult hebben....

[removed]

• L23
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 16:27

L23

Ik zou vandaag ook de Marathon Groningen lopen, maar het is de 10 km geworden. Qua kilometers dit jaar was ik prima voorbereid en in maart nog de 36 km Vuurtoren Trail op Ameland gelopen, maar halverwege april mijn kuitspier verrekt/overbelast. Dat had uiteindelijk langer rust nodig dan gedacht en daardoor weinig kilometers gemaakt deze maand. Het was een aantal weken enkel 5 km parkrun op de zaterdag lopen en vandaag was de eerste 10 km van de maand :P
Jammer dat ik de marathon heb moeten missen, maar de 10 km was ook wel een leuke ervaring. Veel publiek en support langs de route in de binnenstad. Gezien ik geen doel had voor de 10 km lekker op gevoel gelopen zonder op mijn smartwatch te kijken. Al een paar weken geen last meer van de kuit en dat had ik vandaag gelukkig ook niet. Komende weken de wekelijkse kilometers weer opbouwen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/gPn7CtnZZ-0OoJTbj5h0fPedQ98=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/joqdyH1mt8sfqyea9dbgidrE.png?f=user_large

Komende tijd geen loopjes op de planning staan, pas vanaf september weer. Mogelijk loop ik nog wel last minute ergens een lokaal loopje deze zomer. Wie weet schrijf ik me nog in voor de Halve Marathon Lauwersoog Ulrum op 1 augustus, die lijkt me ook interessant.

De volgende marathon die ik wel ga lopen is de Martini Marathon op 25 september, 105,5 rondjes op de atletiekbaan.

• Sméagol
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 01-06 21:32

Sméagol

Master of Mayhem

2 weken te laat voor de Vestingloop Hellevoetsluis?

Vestingloop Hellevoetsluis 10KM

Heb me voor deze misschien iets te nonchalant "voorbereid" haha. Ging om 5 uur 's nachts naad bed de nacht er voor. Ouderwets een nachtje doorgehaald met gamen. Da's factor 1 die ik zelf in de hand had.

Maar goed, op tijd opgestaan, ontbeten met m'n standaard granola met chocolade en yoghurt.

Op tijd weggegaan op de fiets, want, factor 2, ik wilde er een algehele sportieve dag van maken, en moest en zou fietsen naar Hellevoetsluis (tenzij het shit weer was, wat niet het geval was). Zeker het stuk tussen Spijkenisse en Hellevoetsluis is leuk namelijk (oude trambaan), Had misschien wat eerder weg moeten gaan voor wat meer marge, maar was er op tijd om nog even the lay of the land in me op te nemen en m'n ding te doen (hardloopschoenen aan doen en m'n tas achterlaten, en m'n Conchobar wegwerken). Maar goed, de warming-up zat wel goed dus.

Dan van start.. Ik voel me confortabel helemaal achteraan in de laatste wave haha. Achteraan starten heeft z'n voordelen, 't is lullig, maar elke persoon die je inhaalt is toch weer een mini egoboost haha. En zoals ik overhoorde na afloop: "iemand moet de laatste zijn". Maar goed, heeft ook z'n nadelen natuurlijk, en ik heb helaas de tips van @Stewie! over het hoofd gezien. Hellevoetsluis is niet zo ruim, en het parcours dus over het algemeen ook niet. Inhalen wat was lastig soms, dus zeker in het begin liep ik een tikkeltje langzamer dan ik anders zou doen.

In tegenstelling tot de Stevensloop, heb ik dankbaar gebruik gemaakt van de drankposten. Het lijkt er op dat 5 seconden even pauze, je water weg werken, en dan verder, me prima bevalt eigenlijk. Tja, kost wat tijd, maar daar zijn oplossingen voor. Voor een casual hardloopwedstrijd was dit wel comfortabel.

Vond het leuk dat ze de naam "vestingloop" ter harte namen, en dat je dus ook daadwerkelijk over de oude vesten loopt, al was het wat krap zoals ik al zei. Verder waren er ook wat trappetjes. Vind ik in principe geen probleem, maar met een verder krap parcours zorgde dit voor opstoppingen, want veel mensen maakte van de gelegenheid gebruik om er langzaam op of af te gaan. Dus ik dan maar ook. Daar was ik dus ook wat tijd kwijt, factor 3, maar één die ik niet in de hand had. Maar goed.

Laatste (2?) kilometer had ik toch wat moeite m'n snelheid te behouden, zou dat fietsen toch wat invloed hebben haha. Maar alles gelukt.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/rlrYyYu2A2Lk0mk7GIIL9pz1R0M=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/EImNCQ92qbOmZB6rn0EnUx32.jpg?f=fotoalbum_large

Officiële finishtijd: 01:02:38
Geen PR, maar scheelt niet veel met m'n tijd van de Stevensloop. In fact, scheelt zo weinig dat ik er waarschijnlijk makkelijk een stuk onder kon had kunnen zitten als ik op tijd naar bed was gegaan en met OV was gekomen. Maar ik lig er niet wakker van. Overigens had ik mazzel met het weer, want een paar minuten na m'n finish begon dé regenbui van de dag.

Hellevoetsluis old news? Ok, iets recenters:

Vestingloop 's Hertogenbosch 15KM

Ook hier weer redelijk laat naar bed gegaan, maar ik had een concert de avond ervoor waarvan ik het kaartje veel eerder had dan het kaartje voor dit, dus het ging niet anders. Ondanks dat nog redelijk geslapen.

Op tijd opgestaan, weer ontbeten met m'n standaard granola. 5KM extra, en wat meer tijd voor de start, dus maar een extra banaan genomen. Weer gecheckt, en was niet van plan dingen anders te doen dan wat ik al van plan was. Bij vertrek vergeet ik toch iets, m'n hartslagmeter, gelukkig doet m'n horloge het ook zonder.

Dit keer niet naar Den Bosch gefietst, wel naar het station. Wilde een specifieke train halen, maar was daarvoor wat laat dus iets harder gefietst dan normaal. Toch weer lekkere warming-up dus. Op Rotterdam Centraal wat tijd te doden, toch voor de zekerheid maar een saucijzenbroodje gehaald, en een cappucino. Ik vergat dat ik cappucino's waarschijnlijk beter kan laten in vervolg, die melk kan lastig worden tijdens lopen geloof ik, al had ik er dit keer geen last van. Dat saucijzenbroodje was achteraf gezien denk ik net één ding te veel.

Ruim op tijd in Den Bosch aangekomen. Rustig aangedaan, even chillen bij de balies, wat eten en drinken, dan m'n nummer ophalen, die op m'n t-shirt doen m.b.v. bibbits. Die bibits heb ik de vorige 2 keer ook gebruikt. Die hebben nadelen, maar ik wil geen gaten in m'n kleding, en ze bevallen me verder prima. 't is ook een beetje "spaar ze allemaal" dingetje aan het worden.. Al was ik helaas te laat om die van deze wedstrijd te bestellen.

Oh, nog niet gehad over "gear".. Ik heb voor alle wedstrijden tot nu toe hetzelfde aan wat ik altijd aan heb. M'n normale hardloopschoenen (Adidas Supernova nog wat), een lange (ja lang) Adidas sportbroek, en één of ander festival t-shirt. Vandaag een Motel Mozaique crew shirt. Verder m'n Garmin Forerunner 970, en de losse Garmin hartslagmeter als ik 'm niet vergeet..

Dan starten.. De waves leken.. suggesties? Ik verwachte dranghekken en een starttijd per wave, maar iedereen leek door te kunnen lopen. 't was me niet duidelijk of ik mocht doorlopen, maar toen 't redelijk richting de starttijd van mijn wave ging, toch maar richting de start gelopen. En toen maar begonnen!

Ik had niet echt een plan, was niet bezig met een bepaalde eindtijd, ik wilde gewoon een rondje lopen in en om een stad waar ik nog nooit geweest was, en dan kijken of ik ongeveer hartslag 160 kan vasthouden voor de hele race (voor mij is dat ongeveer zone 4). Voor 15 KM had ik dat nooit specifiek getraind, dus ik had geen idee hoe dat zou gaan. Ik wist alleen dat 't een tikkeltje rustiger aan ging doen dan m'n vorige 2 (10KM) wedstrijden.

Parcours was verder prima. Eerste 7 KM liep je in de open zon, met links van je een mooie bomenrij.. Een lang recht stuk, misschien wat saai. De beloning na die 7KM was dat je de andere richting op mocht, tussen die bomen. Een stuk leuker en een stuk koeler! Maar nog steeds vooral rechtdoor. Je krijgt niet superveel van de stad zelf te zien, eigenlijk pas de laatste paar honderd meter. Alles was wel ruim(er), ik had geen problemen om mensen in te halen indien nodig. Qua waterposten was het ook prima geregeld, er waren er 3, waarvan ik van de eerste 2 gebruik heb gemaakt. Ook langs de route enkele dixies.

Wat ik jammer vond was dat, in tegenstelling tot de vestingloop Hellevoetsluis (nogmaals, hebben niks met elkaar te maken, 2 verschillende organisaties), hier de vesten niet te zien waren helaas.. Ik zag ze achteraf toen ik het station aan het zoeken was.

Maar goed, de finish in het oude centrum was wel weer leuk! de 2 en 1 na laatste kilometer zakte m'n hartslag (en dus m'n snelheid) toch wat in, maar de laatste kilometer toch weer die 160 kunnen vasthouden. Naast de medaille flink wat loot bemachtigd, er werd naast water, ook (proteïne) chocomel, een sportdrank, en een oat bar uitgedeeld. Alledrie mee naar huis meegenomen aangezien ik zelf nog spul bij me had, en ook wat ging investeren in de lokale horeca, waaronder het café van het theater direct tegenover de finish. Daar overigens nog een vreemde sensatie meegemaakt.. Er kwam allemaal water uit m'n lichaam.

Finishtijd: 01:40:42
Ik ben er tevreden mee, ik heb redelijk die hartslag kunnen vasthouden voor die 15 kilometers. Voor een Halve Marathon moet ik duidelijk nog meer gaan trainen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/FSkeV-SNe4vI4G5ldYd5dD9v_54=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/AflokWnMBLn7tsfEtqu9uJJk.jpg?f=fotoalbum_large
Whoops

Daar houdt m'n avontuur niet op..

Quest voor de Bossche bol

Tot mijn grote teleurstelling, kwam ik er vantevoren achter dat dé Bosssche bollen bakkerij (Jan de Groot), niet open was op zondag. Ja wat is dat dan. Ik had verder niet uitgezocht waar ik ze verder nog kon krijgen.
Één ding wat in Nijmegen beter geregeld was, was de wegwijzering tussen start en finish. Hier in Den Bosch was de afstand groter, en niet duidelijk als je niet bekend bent met de stad.. Ik liep wat te dwalen door het centrum. Zag een Vlaamsch Broodhuys, dacht "hé die ken ik", en had trek, dus was daar wezen chillen. Daarna wilde ik eigenlijk toch richting trein (via tassenafgifte bij de start..), maar die Bossche bol.. Toen de tip gekregen om naar de Markt te gaan, en toch een omweg gemaakt. Een finish in Den Bosch kan je maar op één manier vieren natuurlijk.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/erD38AdvZZIR1r-nwaf3ZeJgUVo=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/fom5hD5d351pLVM6U9PfYBo7.jpg?f=fotoalbum_large

Utrecht (halve) Marathon

Nee, die heb ik niet gelopen. Maar op het station aangekomen wilde ik de vertrektijden checken, maar voordat ik een bankje vond zag ik in m'n ooghoeken al een trein naar Dordrecht klaarstaan, en dat bleek (in tegenstelling tot m'n heenreis opties) een rechtstreeks trein te zijn, wat een mazzel. Maar deze trein ging niet via Tilburg, maar via Utrecht en Amsterdam. In Utrecht stapten een groep meiden op, waarvan een aantal de Halve marathon in Utrecht hadden gelopen. Was leuk om hun gesprekken een beetje te volgen. Moest lachen toen één het had over een finish die in de app te vroeg stond aangegeven. Ze dacht een sprintje van 200 meter wel te kunnen doen, maar moest nog wat verder dus.. Verder begreep ik dat het parcours in Utrecht nog wat zonniger was dan wat ik had gelopen. Was wel echt blij met die bomen hoor! Is ook leuk om in de data terug te zien dat de temperatuur een significante invloed heeft. Ik ging elke kilometer een tikkeltje langzamer lopen, da's niet verrassend, wel verrassend was dat ik in kilometer 8 opeens weer een stuk sneller ging.

Ik denk dat dit voor mij de laatste wedstrijd is voor de zomervakantie. Voor de Halve Marathon van Rotterdam was ik te laat, maar ik sta op de wachtrij. Morgen als het lukt ga ik me inschrijven voor de Zevenheuvelenloop. Misschien dat ik de vestingloop van Willemstad ook doe, maar ben helaas te laat om alle 5 medailles te scoren ('t is een serie). Ik hou ze alle 5 in de gaten volgend jaar. Verder nog even kijken.

[ Voor 100% gewijzigd door Sméagol op 31-05-2026 23:46 ]

Make lovecraft not warcraft.

• GerGio
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 12:08
Gisteren avond een rondje gelopen.

Mijn benen waren een partij gaar van het 120km ritje wielrennen van zaterdag. Dat was misschien een beetje een ego ritje maar goed. Uiteindelijk vertrokken voor mijn progressieve duurloop van 1 uur. 10 minuten inlopen en dan elke 10 minuten een hoger temp. De laatste twee blokken waren rond de 4m/km en 3:40m/km en dan weer 10 minuten uitlopen. Heel eerlijk was ik over dat laatste blok niet heel erg enthousiast want dat is nog tempo wat zeker voor 10 minuten een buiten mijn comfort zone ligt.

Toen ik begon met lopen dacht ik dit wordt niks. mijn benen zijn gaar en het wil totaal niet. Maar ik zei tegen mezelf je loopt binnen de zone en zolang je dat doet gaan we niet stoppen. Dus door blijven lopen. Ik zal niet zeggen dat het makkelijk ging maar ik heb de zones wel gehaald.

En ik ben een paar PR's rijker
5km in 19:01. Dat is 40 seconden onder mijn oude pr.
1km in 3:38. Dat is 9 seconden onder mijn oude pr.

Blij mee vooral omdat het laat zien dat al die training deze winter zijn vruchten af begint te werpen en ik echt stappen maak ondanks dat ik 2 keer per week loop met een totaal van rond de 30-40 km.
Ik heb de maand mei ongeveer elk record tot en met de halve marathon gebroken en dat is ook weleens lekker.

Nickname KasPlantje.

• Dipsausje
  • Registratie: Februari 2006
  • Niet online
Gisteren de marathon van Utrecht gelopen, was nog even spannend of ik uberhaupt mee kon doen, want ik ben begin mei lelijk door m'n rug gegaan. Na 4 behandelingen had de manueel therapeut er wel vertrouwen in, met de boodschap dat ik na de marathon maar moest bellen als het achteraf weer vast zat...

Om alvast een beetje aan de temperatuur te wennen heb ik bewust vorig weekend (toen het nog warmer was) wél gelopen, maar kwa voorbereiding had ik natuurlijk wel 4 weken weinig gedaan. Een PR zag ik dus niet gebeuren.

Aan de start ging het lekker, was erg druk en vrij smal, maar ik kon behoorlijk wat mensen inhalen en na 2 km aanhaken bij de pacers van 3h15. Dat tempo kon ik, ondanks de temperatuur, goed volhouden dus toen ontstond de hoop dat ik misschien toch mijn PR (3h17) scherper kon gaan zetten.

Vanaf een km of 8 kreeg ik kramp in m'n rechtervoet. Ik loop nog steeds niet helemaal natuurlijk met m'n rug, en had sinds vrijdag af en toe al kramp in m'n tenen dus dacht dat dat op begon te spelen. Ondanks dat kon ik het tempo verder wel volhouden. Die kramp werd echter steeds heftiger, tot ik na weer 5 km er aan dacht om maar op te geven. Toen kwam het eindelijk in me op dat ik m'n veters wel eens te strak gedaan kon hebben. Gestopt om die losser te doen en toen ging het meteen veel beter.

De pacers voor 3h15 waren na die stop natuurlijk niet meer in zicht, en na die 5km met kramp hobbelen zat de spierpijn er op meer plekken goed in, dus bewust tempo terug genomen. De rugklachten ook nog wel gemerkt, want eenmaal in de binnenstad was m'n hand aan het tintelen. Het was zo mijn pijnlijkste marathon tot nu toe, voor het eerst ook dat ik bij de drankposten op den duur echt even gestopt ben.

Omdat ik me ingehouden had kwa tempo vanwege de spierpijn zat er nog wel een goede eindsprint naar de finish in, kon de commentator geloof ik wel waarderen. Uiteindelijk in 3h34 over de finish gegaan.

Parcours in Utrecht was trouwens wel echt mooi, goede scenic route, ook de sfeer zat er wel in met allemaal mensen met waterpistolen, tuinslangen en zelfs complete buitendouches langs het parcour. Één extra nadeel van eind-mei, in sommige (mooie!) parken sloegen de pollen van alle bloemen me wel op de longen.

• My-life
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 14:16
Gynnad schreef op vrijdag 29 mei 2026 @ 06:16:
Volgens mij heb ik hem nog niet voorbij zien komen, maar maandag start de inschrijving van de Zevenheuvelenloop.

https://zevenheuvelenloop.nl/zevenheuvelenloop
De inschrijving is net geopend. Er werd zelfs een NL-Alert gestuurd ;) .

• Yakolev
  • Registratie: Februari 2011
  • Niet online

Yakolev

Superster en Usual Suspect

Ik heb maar de schaduw opgezocht in de bossen rondom de Lage Vuursche. Een halve marathon afstand op een zeer comfortabele tempo. De laatste maanden heb ik veel pijntjes met het hardlopen en de fysio dacht van de week dat het shin splints waren (op een andere plek dan ik ze ken van vroeger). Krachtoefeningen en trailrunnen de komende tijd, daar is helemaal niks mis mee.

Ook nog op het nippertje de Strava HM badge voor Mei kunnen halen.

Laat feiten nooit in de weg staan voor goed nieuws

• m0ridin
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 22-06 23:14
Hier ook de halve marathon gelopen in Utrecht gisteren...

Had me ingeschreven met vooral als reden een stok achter de deur hebben na een beetje een hardloop dip, maar gelukkig gedurende het schema het plezier weer teruggekregen. De trainignen liepen eigenlijk wel heel lekker waardoor ik toch weer strakke doelen ging bedenken. Met een PR van 1:18:34 zat een PR verbeteren er wel in, waarbij ik ook zat te denken aan sub 1:18 en sub 1:17.

Maar ja, die warmte he. Hoewel ik het stiekem best lekker vind om in de hitte te lopen is het minder ideaal om maximaal te gaan zullen we maar zeggen. Komt ook nog bij dat ik al een week of 2 met een irritante keel en wat kortademiger. Dus het was allemaal maar even afwachten.

Kwam wat later in het vak dan geplanned, dus de start was wat moeizaam. Los van een beetje onduidelijkheid over waar het nu eigenlijk begon, waar het startvak eidnige, etc. Maar dus ook veel inhalen, inhouden, versnellen, slalommen en dus veel energie om uiteindelijk zelfs langzamer dan mijn doeltempo de eerste km af te ronden! Niet ideaal.

Daarna wel wat proberen te compenseren, maar merkte toch al snel dat de hartslag al snel veel te hoog werd en het tempo niet bepaald. Dus de 1:17 en later de 1:18 plannen gingen vlot overboord en het werd vooral kijken wat wel mogelijk was. Proberen het tempo rond de 3:40 te houden om wat buffer op te bouwen voor later.

Maar poeh, het viel echt niet mee. Benen voelden moeiig, ademhaling was niet top... Eenmaal richting binnenstad rond een km of 15 was de sfeer mooi, maar de klinkers en ondergrond om op te rennen minder ;) Ook wat minder ideale bochten (los van die 'extra' stukjes om aan de afstand te komen met een scherpe bocht aan het eind). Maar mede door het publiek toch nog enigzins vol kunnen houden allemaal.

In mijn hoofd dacht ik de laatste km of 2 nog te versnellen, maar dat werd alleen de laatste 500m. Of eerder, de laatste 200m. Of eerder, ik DACHT te versnellen en zo voelde het fysiek ook, maar bleek niet bepaald uit mijn tempo ;) Maar het zat er nog net in mijn PR te verbeteren dus de laatste paar 100m alles eruit geperst en al met al een nieuw PR met een massale 7 seconden. BAM!

Dus al met al gezien de omstandigheden kan ik niet minder dan tevreden zijn, het was vooral simpelweg te warm en alles om er (veel) meer uit te halen. Een beetje balen dat je een goed en lekker schema hebt gelopen om uiteindelijk ook zo afhankelijk te zijn van het weer maar tegelijkertijd, it's all in the game!

Hoe dan ook, fijne dag gehad en vooral fijn dat het gevoel weer terug is. Dat gevoel motiveert om weer naar de volgende doelen te gaan kijken :)

• M@cer
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 15:29
Gisteren de Marathon van Utrecht gelopen. Nadat ik in april mijn PR in Rotterdam met 20 minuten had verbeterd (3:35) ben ik daarna doorgegaan en het ging eigenlijk super, dus van de week nog even een startbewijs gezocht en gevonden.

Was gisteren wel een beetje bang voor de warmte, dus niet met de pacers van 3:30 gestart, maar met de pacers van 3:45. Na een kilometer of 8 kwam ik voor ze te lopen en vond ik een loopmaatje waarmee ik de rest van de marathon heb voltooid. We liepen als een klok continue hetzelfde tempo rond de tussen de 5:07 en 5:15. De kilometers vlogen best snel voorbij.

Even speciale aandacht voor de organisatie, want het aantal waterpunten was echt meer dan voldoende, elke 3 kilometer was er weer een waterpunt. En gelukkig waren er een hoop bewoners die de tuinslang richting het parcours hadden gesleept, dus elke beetje verkoeling opgezocht.

Uiteindelijk kwam ik de finish over in 03:42:12. Wat langzamer dan in Rotterdam, maar met veel minder verval in mijn kilometertijd, dus eigenlijk ben ik meer dan tevreden.

Afbeeldingslocatie: https://dgtzuqphqg23d.cloudfront.net/piC3fpg9ZU-tbnZXSOd5kiNt1SBZUPGv8kZVZlv5Wok-1177x2048.jpg

[ Voor 5% gewijzigd door M@cer op 01-06-2026 14:15 ]

Shut up Legs, keep moving...... - https://www.strava.com/athletes/505504 / www.eigenwijzetriathlon.nl

• naitsoezn
  • Registratie: December 2002
  • Niet online

naitsoezn

Nait Soez'n!

Het "routekaartje" op de website is nogal onduidelijk, maar als ik hem zo even grofweg aanklik op afstandmeten.nl dan zou ik me niet teveel voorstellen van het "bos". Het is grotendeels asfalt / fietspaden (langs de weg) door de velden. Het stukje over het circuit is wel leuk / uniek (heb 2x de 10k gelopen, met 1 ronde over het circuit) maar dat was toen nog in juni (dus een stuk warmer). In november kan het wat dat betreft echt alle kanten op met het weer.....

't Het nog nooit, nog nooit zo donker west, of 't wer altied wel weer licht

• Maupertus
  • Laatst online: 22-06 20:18
Hier ook een halve gelopen dit weekeinde, in het altijd mooie Groningen.

Vorig jaar had ik me ingeschreven voor de eerste halve marathon van Groningen, puur uit sentiment en niet met verstand, want het zit best dicht op Rotterdam, waar ik vorig jaar met blessures uit gekomen ben. Ik moest en zou hem echter lopen. Vorig jaar een beetje gevloekt over het feit dat het parcours voor een groot deel door de polders ging, maar een klein stukje stad meepakte, en er bijna niemand langs de weg stond (mede door heel raar weer).

Hoe anders was het dit jaar. De eerste echte marathon. Ik had me voor de volle ingeschreven, maar had vorige maand door de weersvoorspellingen al besloten de halve te doen. Ik kan bijzonder slecht tegen de zon, en de start was echt te laat voor iemand zoals ik die 4 uur over een marathon doet. Uiteindelijk blij met die keuze.

Het parcours is grondig herzien. Je gaat een leuk stukje door het groen, om dan via het Noorderplantsoen dwars door de binnenstad naar het Stadspark te rennen. Een rondje om de drafbaan en dan in een redelijk rechte lijn terug naar de finish. Het was daardoor een veel leuker weerzien met mijn Stadje dan vorig jaar. Het weer was tot een uur of 11 ontzettend goed, met wat bewolking en niet te felle zon of hoge luchtvochtigheid. Ook was er een hele leuke hoeveelheid mensen op de been om aan te moedigen, en waren er voor de Halve nergens echt gaten in support, muziek of vermaak. Goede hoeveelheid waterposten hielpen enorm.

Vanaf 11:00 begon de zon fel door te komen. Ik ben ontzettend blij (en een beetje trots) dat ik alles heb weten vol te houden. Mijn hardloopmaatje heeft me er op punten door gesleept. Maar waar we eerst dachten: "We doen dit op marathontempo voor de training", hebben we ontzettend strak op 5:04 gelopen met een maximum deviatie (buiten de laatste km) van +2/-2 seconden. Alhoewel ik 2 seconden boven mijn CPC PR heb gelopen, gaf dit me veel meer voldoening. Het was een zwaardere wedstrijd, ik heb hem veel strakker gelopen, en ik heb ook nog eens veel meer plezier gehad.

De laatste 3 KM waren alleen best heftig. Veel mensen die in de berm lagen onder de natte handdoeken. Veel mensen die aan het zwalken waren en echt duidelijk niet meer konden. Alhoewel het nieuws het had over 7 mensen die onwel geworden waren, was dat het aantal dat daadwerkelijk de ambulance in gingen. De hoeveelheid mensen die uitgevallen is door de hitte is denk ik veel groter. Hulde aan alle eerste hulpverleners die ook echt actief bij moeilijk lopende mensen vroegen of het nog wel ging. (Mijn telefoon ontplofte met mensen die kennelijk bezorgd waren. Heel lief, maar met mij is gelukkig alles goed gegaan).

1:46:53, Ik ben er onwijs blij mee. Op naar Amsterdam!

Jezus saves and takes half damage.

• Maupertus
  • Laatst online: 22-06 20:18
M@cer schreef op maandag 1 juni 2026 @ 14:12:
Gisteren de Marathon van Utrecht gelopen. Nadat ik in april mijn PR in Rotterdam met 20 minuten had verbeterd (3:35) ben ik daarna doorgegaan en het ging eigenlijk super, dus van de week nog even een startbewijs gezocht en gevonden.

Uiteindelijk kwam ik de finish over in 03:42:12. Wat langzamer dan in Rotterdam, maar met veel minder verval in mijn kilometertijd, dus eigenlijk ben ik meer dan tevreden.

[Afbeelding]
Wooow want onzettend knap! Ik heb nog nooit een marathon zo plat gelopen. Hulde hoor, kan je bij die omstandigheden extra trots op zijn. :)

Jezus saves and takes half damage.

• Spasm
  • Registratie: Juni 2001
Afgelopen zondag ook een loopje gedaan, te weten de Tjammeloop in het mooie Finsterwolde.
Dit is een kleinschalig loopje door een natuurgebied waar je één of twee rondes van 5 kilometer kunt
lopen. Het leuke aan deze loop is de 'kneuterigheid'. Je krijgt een handgeschreven startnummer op een
stukje stof die je aan het einde weer moet inleveren voor hergebruik :)

Vanwege de warmte heb ik een verkapte training van gemaakt en heb hem heel rustig aan gelopen.
Ik ben degene met nummer 16.

Na de loop werden we uitgenodigd in de lokale kerk voor het ontbijt. Je krijgt dan altijd een knapzak (theedoek)
met daarin een paar broodjes, appeltje, ander fruit en een toetje. Echt superleuk.

De loop is in eerste instantie begonnen voor de lokale bevolking, maar als wij als leden van de atletiekvereniging niet
aanwezig waren geweest dan waren er niet veel mensen gestart. Normaliter waren wij met nog meer mensen geweest
maar vanwege de hierboven ook al genoemde marathon van Groningen waren we met minder dan voorgaande jaren.

Tevens was het de laatste dag om kilometers te maken voor de May50K voor MS onderzoek.
Ik had als streefbedrag € 250,- en dit heb ik meer dan verdubbeld. Dit had ik vantevoren niet verwacht.
Maar er waren veel clubgenoten die een donatie hebben gedaan, en ook familie en vrienden deden dit.
Ik weet in ieder geval van één Tweaker in de Strava groep dat hij ook een donatie heeft gedaan. Top !

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/UghONhKHN2G8NzrnkzgC9EbUAHE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ntbB8F01RVrPyG2bh1MR2pqk.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/a8ckBV_4pdc1n9-Q_-X4VTm9BdM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/VpWH0XYRZbk35Gt4Yfegbojp.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/eUedDYa6tm56LlM2QI8v2pKk8dQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/5CRQfqvlXB0YTGdef79UiYYh.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/liAgtJqSmBpDsOzdemINjVXwzuQ=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/dTMxGj6Zfape0Blke98nq5sj.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vUV5YjEwDhoTQ8yzbgEH7COudt0=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/snf3R6aN3LbFD1oAYOXhGbuX.jpg?f=fotoalbum_large

Steun mij en draag bij aan een wereld zonder MS --------- Random WTF

• Pussolini
  • Registratie: Februari 2018
  • Laatst online: 14:43
My-life schreef op maandag 1 juni 2026 @ 12:02:
[...]

De inschrijving is net geopend. Er werd zelfs een NL-Alert gestuurd ;) .
Dank voor het melden! Ik heb me ingeschreven voor de nacht loop van 7km. Aangezien ik nu nog aan het opbouwen ben naar de 5 en helemaal niet dit ben, is er werk aan de winkel, maar ook nog genoeg tijd voor.

• L23

L23

Je bedoelt met bos of het stukjes onverhard heeft? Het is volledig asfalt/verhard. Het was vorig jaar mijn eerste marathon. Het zou een eenmalig evenement zijn die marathon afstand en inmiddels is het jaarlijks en heeft Groningen ook eindelijk zijn marathon :P Ik vond de TT Marathon in ieder geval een leuk evenement met een prima route en genoeg publiek. De organisatie was wat chaotisch (wellicht te maken met dat het vorig jaar was uitgesteld). Leuk geprijsd en een kwalitatief hardloopshirt inbegrepen.

Niet van plan het dit jaar nog een keer te lopen, maar dat heb ik met meerdere marathon evenementen. Ook valt het voor mij samen met de Berenloop Terschelling die ik wel ga lopen en ook op 1 november is.

• InZane
  • Registratie: Oktober 2000
  • Nu online
Ook ingeschreven voor de Zevenheuvelenloop!
Die stond nog op mijn lijstje om nog eens een keertje te lopen.

• Gulioz123
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 17-06 17:50
Gulioz123 schreef op dinsdag 9 december 2025 @ 09:22:
Met een hobby voor hardlopen en het bouwen van websites ben ik de afgelopen maanden hard bezig geweest met een persoonlijk project die eindelijk live is. Ik heb zojuist RunAcademy.nl gelanceerd — een nieuwe website voor hardlopers, met als grootste troef een volledig persoonlijke hardloopschema-generator. In mijn zoektocht naar persoonlijke hardloopschema's kwam ik al gauw op PDFjes tegen die niet persoonlijk waren en persoonlijke schema generators waren al gauw betaald (zoals Runna). Dat moest anders, vond ik![mbr]knip[/]
We zijn inmiddels een half jaar verder. Ik heb de afgelopen maanden echt keihard gewerkt aan een nieuwe versie waar enorm veel verandert is. Inmiddels heet de website RUNCULTURE en is de hardloop schema generator 20x beter.
  • Ik ben in gesprek gegaan met meerdere mede-Tweakers (en hoop dat via deze post weer te doen - stuur mij gerust privé berichten voor opmerkingen of vragen!)
  • Ik ben in gesprek gegaan met ervaren (en minder ervaren) hardlopers om informatie en gebruikerservaringen op te halen
  • Ik heb verschillende boeken gekocht, gelezen en hun filosofie gecombineerd en geïmplementeerd. De logica leunt nu bijv, veel meer op VDOT om logische, slimme keuzes te maken in het persoonlijke schema
Ik ben heel benieuwd wat jullie hier van vinden! Ik heb zelf de ambitie om groter te worden en er een echt bekend merk van te maken. Ik zou zeggen: maak een schema en ik hoor het graag, hoe klein dan ook. Perfect is het nog niet, maar het is zeker een stap in de goede richting vs wat ik jullie in december liet zien.

Let wel op: de "gebalanceerde" methode is nu de meest ontwikkelde, getweakte methode. De VDOT methode leunt nu nog erg op de bestaande schema's van Jack Daniels, daar moet ik iets slims voor gaan bedenken (mogelijk plagiaat en ook nog te weinig rekening met niveau / blessures / etc).

• Megupe
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 15:58
Gulioz123 schreef op dinsdag 2 juni 2026 @ 10:29:
[...]

We zijn inmiddels een half jaar verder. Ik heb de afgelopen maanden echt keihard gewerkt aan een nieuwe versie waar enorm veel verandert is. Inmiddels heet de website RUNCULTURE en is de hardloop schema generator 20x beter.
  • Ik ben in gesprek gegaan met meerdere mede-Tweakers (en hoop dat via deze post weer te doen - stuur mij gerust privé berichten voor opmerkingen of vragen!)
  • Ik ben in gesprek gegaan met ervaren (en minder ervaren) hardlopers om informatie en gebruikerservaringen op te halen
  • Ik heb verschillende boeken gekocht, gelezen en hun filosofie gecombineerd en geïmplementeerd. De logica leunt nu bijv, veel meer op VDOT om logische, slimme keuzes te maken in het persoonlijke schema
Ik ben heel benieuwd wat jullie hier van vinden! Ik heb zelf de ambitie om groter te worden en er een echt bekend merk van te maken. Ik zou zeggen: maak een schema en ik hoor het graag, hoe klein dan ook. Perfect is het nog niet, maar het is zeker een stap in de goede richting vs wat ik jullie in december liet zien.

Let wel op: de "gebalanceerde" methode is nu de meest ontwikkelde, getweakte methode. De VDOT methode leunt nu nog erg op de bestaande schema's van Jack Daniels, daar moet ik iets slims voor gaan bedenken (mogelijk plagiaat en ook nog te weinig rekening met niveau / blessures / etc).
Op eerste gezicht ziet er leuk en doordacht uit. Ben er doorheen gelopen. Best wel veel opties, komt iets overweldigend over.
Paar grote dingen die mij snel opvallen
  1. Inloggen lukt me niet. Krijg soms een mail (na herhaalverzendverzoek), maar die opent dan gewoon weer opnieuw inlogscherm.
  2. De oefeningen lijken nogal traag qua tempo, heb ik wel vdot schema en voorzichtig opbouwen.
  3. Zijn deze schema's makkelijk te exporteren naar bijv Garmin?
  4. Zo in het overzicht zie ik bijv "easy run + strides": 22:10 min @ 5:30 min / km en Herhaal 8x:20 sec @ 3:45 min / km + 20 sec wandelen. |
    Maar eindig je dan met die 20 seconden wandelen of is dan een deel van die 22:10 nog cooling down?
Ik denk wel dat ik naast mijn garmin run coach(DSW) en eigen ingevingen hier zeker wel inspiratie uit kan halen.

Met ander mailadres en vanaf ander apparaat geen mails ontvangen. Dat stukje werkt nog niet lekker.

• Masch
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 13:53
[...]

Ik heb even gekeken, super leuk initiatief. Het schema lijkt best veel op wat Runna (betaald abonnement) voor mij heeft gegenereerd. Leuk wat afwisseling, wel iets minder zwaar dan wat Runna mij laat doen. Als er ook een export/ koppeling naar Garmin in zou zitten, dan zou dit voor mij een goed alternatief kunnen zijn. Momenteel nog zo'n 9 maanden een abbo op Runna, dus ga er voor nu nog niet verder mee, maar ik heb hem in mijn favorieten gezet _/-\o_

(\__/) Ik wist totaal niet wat hier neer te zetten....
(='.'=) Dus het werd....
("")("") Een konijn!!

• Gulioz123
Megupe schreef op dinsdag 2 juni 2026 @ 11:19:
[...]

Op eerste gezicht ziet er leuk en doordacht uit. Ben er doorheen gelopen. Best wel veel opties, komt iets overweldigend over.
Paar grote dingen die mij snel opvallen
  1. Inloggen lukt me niet. Krijg soms een mail (na herhaalverzendverzoek), maar die opent dan gewoon weer opnieuw inlogscherm.
  2. De oefeningen lijken nogal traag qua tempo, heb ik wel vdot schema en voorzichtig opbouwen.
  3. Zijn deze schema's makkelijk te exporteren naar bijv Garmin?
  4. Zo in het overzicht zie ik bijv "easy run + strides": 22:10 min @ 5:30 min / km en Herhaal 8x:20 sec @ 3:45 min / km + 20 sec wandelen. |
    Maar eindig je dan met die 20 seconden wandelen of is dan een deel van die 22:10 nog cooling down?
Ik denk wel dat ik naast mijn garmin run coach(DSW) en eigen ingevingen hier zeker wel inspiratie uit kan halen.

Met ander mailadres en vanaf ander apparaat geen mails ontvangen. Dat stukje werkt nog niet lekker.
Heel erg bedankt voor deze feedback! En de wizard is inderdaad vrij uitgebreid. Ik heb goed nagedacht over welke vragen ik moet stellen om exact tot het "juiste" advies te komen. Deze vragen zouden mij voor elk scenario af moeten dekken - voor nu en voor toekomstige tweaks aan het model. Veel logica is wel slim en vooraf ingevuld. Als ingelogde gebruiker onthoudt hij bijv je belasting (hoeveel loop je nu per week etc) zodat je die niet opnieuw hoeft in te vullen. Ook bij stap 5, de vragen over geslacht / geb.datum/email hoeven na inloggen niet meer. PR's worden opgeslagen in je profiel, onthouden en vooraf ingevuld als je weer bij stap 2 je PR op moet geven voor een afstand.

Bedankt voor de input mbt het inloggen. Ik pak het direct op - zou over een uur opgelost moeten zijn.

De easy run: je eindigt met de 20 sec wandelen. Bij het bewerken van een training kan je zelf nog een cooling-down toevoegen. De "..." icoon bij het hoveren op een training, kan je hem aanpassen.

Garmin export / import ga ik nog bouwen, zou er binnenkort moeten zijn. Kalender functionaliteit + PDF is trouwens ook een mooie feature (werkt als je ingelogd bent)

• Megupe
Gulioz123 schreef op dinsdag 2 juni 2026 @ 11:53:
[...]

Heel erg bedankt voor deze feedback! En de wizard is inderdaad vrij uitgebreid. Ik heb goed nagedacht over welke vragen ik moet stellen om exact tot het "juiste" advies te komen. Deze vragen zouden mij voor elk scenario af moeten dekken - voor nu en voor toekomstige tweaks aan het model. Veel logica is wel slim en vooraf ingevuld. Als ingelogde gebruiker onthoudt hij bijv je belasting (hoeveel loop je nu per week etc) zodat je die niet opnieuw hoeft in te vullen. Ook bij stap 5, de vragen over geslacht / geb.datum/email hoeven na inloggen niet meer. PR's worden opgeslagen in je profiel, onthouden en vooraf ingevuld als je weer bij stap 2 je PR op moet geven voor een afstand.

Bedankt voor de input mbt het inloggen. Ik pak het direct op - zou over een uur opgelost moeten zijn.

De easy run: je eindigt met de 20 sec wandelen. Bij het bewerken van een training kan je zelf nog een cooling-down toevoegen. De "..." icoon bij het hoveren op een training, kan je hem aanpassen.

Garmin export / import ga ik nog bouwen, zou er binnenkort moeten zijn. Kalender functionaliteit + PDF is trouwens ook een mooie feature (werkt als je ingelogd bent)
Graag gedaan. En dan wacht ik nog af voor de inlog en garmin :)

Heb nog een schema gemaakt met hetzelfde doel (5km in 20minuten), maar dan de gebalanceerde methode. Gebalanceerd is wel wat pittiger. Maar wat me dan weer opvalt is dat tempo training 2 blokken 11 min @ 4:10 is, en drempeltraining 2 blokken 10 min @ 4:05 is.
Is dat bewust zo dicht bij elkaar qua tijd en snelheid?

• Gulioz123
Masch schreef op dinsdag 2 juni 2026 @ 11:45:
[...]

Ik heb even gekeken, super leuk initiatief. Het schema lijkt best veel op wat Runna (betaald abonnement) voor mij heeft gegenereerd. Leuk wat afwisseling, wel iets minder zwaar dan wat Runna mij laat doen. Als er ook een export/ koppeling naar Garmin in zou zitten, dan zou dit voor mij een goed alternatief kunnen zijn. Momenteel nog zo'n 9 maanden een abbo op Runna, dus ga er voor nu nog niet verder mee, maar ik heb hem in mijn favorieten gezet _/-\o_
Dank je! Garmin export staat op de planning. En goed dat je aangeeft dat de schema's wat lichter zijn. Ik heb er nu voor gekozen om wat voorzichtiger te zijn in de adviezen. Wellicht gooi ik de belasting omhoog, of geef ik een makkelijke tweaker/slider bij het aanmaken (of op de schema pagina zelf) om de belasting/volume/paces omhoog te draaien.

• uFx
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 16:01

uFx

[...]

Door mijn adblocker kom ik niet door de bot-check van Cloudflare (al vaker gehad). En dan haak ik af :)

I'm gonna architect a world of pain all over your candy ass

• Gulioz123
uFx schreef op dinsdag 2 juni 2026 @ 12:15:
[...]

Door mijn adblocker kom ik niet door de bot-check van Cloudflare (al vaker gehad). En dan haak ik af :)
Wauw super belangrijk, helemaal gemist. Ik zet hem voor nu uit. Dank je!

• Gulioz123
Megupe schreef op dinsdag 2 juni 2026 @ 12:00:
[...]

Graag gedaan. En dan wacht ik nog af voor de inlog en garmin :)

Heb nog een schema gemaakt met hetzelfde doel (5km in 20minuten), maar dan de gebalanceerde methode. Gebalanceerd is wel wat pittiger. Maar wat me dan weer opvalt is dat tempo training 2 blokken 11 min @ 4:10 is, en drempeltraining 2 blokken 10 min @ 4:05 is.
Inloggen werkt nu als het goed is. Ik had hem niet goed ingesteld vanuit de authentication layer, waarbij hij enkel goedkeurde vanaf hetzelfde apparaat. Dus inloggen vanaf laptop en dan goedkeuren vanaf telefoon werkte niet. Werkt het nu wel?

• edozat1
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 16:26
Ik ben heel benieuwd wat jullie hier van vinden!
Heel mooi!! Ik probeer een standaard schema te maken, maar bij de laatste stap (Genereer Schema) krijg ik de melding ‘Kies hoe vaak je nu per week loopt’. Ik zie niet of en zo ja waar ik dat kan invullen.

• Megupe
Gulioz123 schreef op dinsdag 2 juni 2026 @ 12:24:
[...]

Inloggen werkt nu als het goed is. Ik had hem niet goed ingesteld vanuit de authentication layer, waarbij hij enkel goedkeurde vanaf hetzelfde apparaat. Dus inloggen vanaf laptop en dan goedkeuren vanaf telefoon werkte niet. Werkt het nu wel?
Inloggen via android/chrome werkt nu wel, door direct op de link in de mail te klikken. Ik krijg trouwens nergens de optie om de 6 cijferige code die dan meekomt ergens in te vullen.
Nu iets later in edge op windows11 wel verzoek om 6 cijferige code. Dat werkt.

En @aap , je kan de lange trianingsdag aanpassen naar jouw voorkeur. En ook mij viel op dat ik de dag voor mijn PR poging (5km < 20min) nog 10-12 minuten op exact dat tempo moet lopen en dan ook nog 4x sprinten op dat tempo.

[ Voor 14% gewijzigd door Megupe op 02-06-2026 13:37 . Reden: update ]

• aap
  • Laatst online: 13:31

aap

[...]

Ik heb het even uit nieuwsgierigheid geprobeerd. Ik zit momentaal nog in een (lang) herstel van een blessure en ik was benieuwd wat voor schema je website me geeft. Het schema dat eruit kwam zag er helemaal niet slecht uit!

Wat feedback:
  • Het schema begint echt waar ik nu zeg te staan. (Veel schema's zeggen: als jij een HM wilt lopen, dan moet je vandaag al 12 km kunnen lopen)
  • Een duurloop van 100 minuten 3 dagen voor de halve marathon op het eind? Lijkt me niet helemaal te rijmen met inzichten over tapering. (Of is dit mijn schuld omdat ik aangaf dat het schema korter moest zijn dan de aanbevolen duur?)
  • De lange duurloop werd steeds op donderdagen ingepland. In het weekend heb ik meer tijd :) Misschien een optie voor de gebruiker om in te kunnen stellen op welke dag de lange(re) trainingen bij voorkeur ingepland moeten worden?
    Oeps, die optie had ik over het hoofd gezien!
  • In de rustweken gaat de lengte van de LDL steeds naar 28m. Het lijkt me dat dat wel mee mag schalen met de getraindheid?

• Gulioz123
uFx schreef op dinsdag 2 juni 2026 @ 12:15:
[...]

Opgelost! Werkt het nu wel?

• Gulioz123
edozat1 schreef op dinsdag 2 juni 2026 @ 13:02:
[...]

Heel mooi!! Ik probeer een standaard schema te maken, maar bij de laatste stap (Genereer Schema) krijg ik de melding ‘Kies hoe vaak je nu per week loopt’. Ik zie niet of en zo ja waar ik dat kan invullen.
Goeie, dank je. Ik heb het probleem gevonden: bij een standaard plan (stap 1) en "neutraal" bij stap 2 (zonder PR), krijg je in stap 5 bij "Genereer schema" deze foutmelding. Nu niet meer.

• Gulioz123
Megupe schreef op dinsdag 2 juni 2026 @ 13:09:
[...]

Inloggen via android/chrome werkt nu wel, door direct op de link in de mail te klikken. Ik krijg trouwens nergens de optie om de 6 cijferige code die dan meekomt ergens in te vullen.
Nu iets later in edge op windows11 wel verzoek om 6 cijferige code. Dat werkt.

En @aap , je kan de lange trianingsdag aanpassen naar jouw voorkeur. En ook mij viel op dat ik de dag voor mijn PR poging (5km < 20min) nog 10-12 minuten op exact dat tempo moet lopen en dan ook nog 4x sprinten op dat tempo.
Dank voor je input. Mbt drempel <> tempo: de filosofie die ik toepas is dat ze buren zijn, geen totaal verschillende zones. Drempel hoort iets zwaarder te zijn dan tempo. Een gat van ~5 sec pace tussen drempel en tempo in samenspel met de vrijwel gelijke blokken laat ze inderdaad in jouw schema te weinig verschillen.

De logica die ik nu heb, is dat drempel een range van -10 tot +10 seconde heeft tov je doelpace (gemmideld +0 sec/km). Voor tempo is dat -5 tot +15 (gemiddeld +5 sec/km). Tempo heeft blokken van 8-15 minuten met 2 min rust, en drempel 6-12 minuten met 1-2 min rust.

Hoe zou jij dit in jouw schema logischer vinden qua logica?

• Megupe
Gulioz123 schreef op dinsdag 2 juni 2026 @ 14:52:
[...]

Dank voor je input. Mbt drempel <> tempo: de filosofie die ik toepas is dat ze buren zijn, geen totaal verschillende zones. Drempel hoort iets zwaarder te zijn dan tempo. Een gat van ~5 sec pace tussen drempel en tempo in samenspel met de vrijwel gelijke blokken laat ze inderdaad in jouw schema te weinig verschillen.

De logica die ik nu heb, is dat drempel een range van -10 tot +10 seconde heeft tov je doelpace (gemmideld +0 sec/km). Voor tempo is dat -5 tot +15 (gemiddeld +5 sec/km). Tempo heeft blokken van 8-15 minuten met 2 min rust, en drempel 6-12 minuten met 1-2 min rust.

Hoe zou jij dit in jouw schema logischer vinden qua logica?
Ik snap je logica in beide alinea's. Maar ik heb toch het gevoel dat ze nagenoeg hetzelfde zijn en bereiken.
Het drempelblok zou ik zo laten, het tempoblok zou ik eerder iets langamer en langer maken (15 min @ 4:20min/km).

En de shake-out is ook niet heel lekker gegenereerd: zo loop je de dag voor de 5km in 20 minuten het volgende (die 4 herhalingen lijken me dan juist wel weer goed)Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/T30HM9em_-i9xpb24kwAKmi2Jbk=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/zFuTzEZDo8UsfxS0jDeSkoP1.png?f=user_large

Sorry, klinkt nu alsof ik heel kritisch ben. Ben ik ook, maar is opbouwend en positief bedoeld, ik juich je initiatief toe.

• Gulioz123
Megupe schreef op dinsdag 2 juni 2026 @ 15:08:
[...]

Ik snap je logica in beide alinea's. Maar ik heb toch het gevoel dat ze nagenoeg hetzelfde zijn en bereiken.
Het drempelblok zou ik zo laten, het tempoblok zou ik eerder iets langamer en langer maken (15 min @ 4:20min/km).

En de shake-out is ook niet heel lekker gegenereerd: zo loop je de dag voor de 5km in 20 minuten het volgende (die 4 herhalingen lijken me dan juist wel weer goed)[Afbeelding]

Sorry, klinkt nu alsof ik heel kritisch ben. Ben ik ook, maar is opbouwend en positief bedoeld, ik juich je initiatief toe.
100% geen sorry zeggen. Je hebt geen idee hoe blij ik ben met deze feedback. Ik voer het gelijk door, ik laat het je weten als het er staat!

PS die shake-out training heb ik nu alleen bij doelen t/m 10K. Zou je die bijv ook verwachten bij hogere afstanden?

• Megupe
Gulioz123 schreef op dinsdag 2 juni 2026 @ 15:10:
[...]

100% geen sorry zeggen. Je hebt geen idee hoe blij ik ben met deze feedback. Ik voer het gelijk door, ik laat het je weten als het er staat!

PS die shake-out training heb ik nu alleen bij doelen t/m 10K. Zou je die bijv ook verwachten bij hogere afstanden?
Volgens mij heb ik bij mijn marathon en halve marathon dag van te voren telkens heel rustig loopje gedaan (20 minuten met 4 keer kort ff aanzettten). Dus het zou bij elke afstand wel kunnen passen denk ik.

• Juancho
Megupe schreef op dinsdag 2 juni 2026 @ 15:16:
[...]

Volgens mij heb ik bij mijn marathon en halve marathon dag van te voren telkens heel rustig loopje gedaan (20 minuten met 4 keer kort ff aanzettten). Dus het zou bij elke afstand wel kunnen passen denk ik.
Ik gebruik Trenara nu ook al een jaar ofzo en zij zetten ook ALTIJD de dag voor mijn wedstrijd een kortere/rustig loopje in de agenda. Prima dat ze dat doen, ik gooi deze alleen altijd direct weg of ik verplaats deze na 3 dagen eerder. De dag voor de wedstrijd is voor mij echt een rust dag, behalve wandelen met de hond. Maargoed, misschien maakt zo'n loopje de dag voor je wedstrijd niks uit, misschien helpt het eerder of valt het juist tegen. Geen idee eigenlijk :). Maar ik heb volgende week zaterdag een halve marathon wedstrijd en Trenara wilde weer dat ik vrijdag 6km een rustig loopje ging doen. Gaan we dus niet doen :)

• Paraselsius
  • Laatst online: 14:51
Ik heb zondag mijn eerste halve marathon gelopen in Groningen met een netto tijd van 2:04:01. Was erg leuk alleen wel erg warm. Nu merkte ik dat ik gedurende de laatste uur van de marathon veel hogere HR had dan normaal (HR 180-184 (laatste 5 km 184 gemiddeld)) en dat meer dan uur lang. Zegt dat iets over of ik mijn HR zones anders moet inrichten in de toekomst? Ik was trouwens na 10 minuten na finish weer op adem en heb nog 30 minuten met dochter (20 kg) op de schouders rond gelopen daar. Nu spierpijn vrij alleen voel ik mijn enkels een beetje bij traplopen. (even voor context: ik gebruikte een Polar H10 met Amazfit T-Rex 3 als display)

[ Voor 6% gewijzigd door Paraselsius op 02-06-2026 15:48 ]

• Roozzz
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 13:07
Ik heb even wat gespeeld voor een marathonschema. Ik ben wel benieuwd welke benadering daarbij gehanteerd wordt?

Gevoelsmatig ben ik 16 weken aan het base builden en vervolgens op n-2 en n-3 verschijnt er 6x11min op doeltempo. Verder is alles aanmerkelijk rustiger en soms iets harder. Met wat ervaring met Daniels en advanced marathoning maak ik me wat zorgen of ik op basis hiervan klaar zou zijn voor de marathon.

Opzich zijn het meer dan genoeg kilometers, maar ik denk dat je met wat minder volume en meer specifieke kilometers er meer uit kan halen. Zeg maar wat bovenstaande methoden doen.

If you can see, look. If you can look, observe

• InZane
  • Nu online
Juancho schreef op dinsdag 2 juni 2026 @ 15:31:
[...]

Ik gebruik Trenara nu ook al een jaar ofzo en zij zetten ook ALTIJD de dag voor mijn wedstrijd een kortere/rustig loopje in de agenda. Prima dat ze dat doen, ik gooi deze alleen altijd direct weg of ik verplaats deze na 3 dagen eerder. De dag voor de wedstrijd is voor mij echt een rust dag, behalve wandelen met de hond. Maargoed, misschien maakt zo'n loopje de dag voor je wedstrijd niks uit, misschien helpt het eerder of valt het juist tegen. Geen idee eigenlijk :). Maar ik heb volgende week zaterdag een halve marathon wedstrijd en Trenara wilde weer dat ik vrijdag 6km een rustig loopje ging doen. Gaan we dus niet doen :)
Ik vind een rustig losloopje de dag voor een wedstrijd altijd wel heel fijn. Word ik er beter van? Geen idee. Maar ik vind het zelf wel lekker om een beetje (rustig) in beweging te blijven. Wandelen met honden doe ik trouwens ook, da's dagelijkse kost.

• Gulioz123
aap schreef op dinsdag 2 juni 2026 @ 13:36:
[...]

Ik heb het even uit nieuwsgierigheid geprobeerd. Ik zit momentaal nog in een (lang) herstel van een blessure en ik was benieuwd wat voor schema je website me geeft. Het schema dat eruit kwam zag er helemaal niet slecht uit!

Wat feedback:
  • Het schema begint echt waar ik nu zeg te staan. (Veel schema's zeggen: als jij een HM wilt lopen, dan moet je vandaag al 12 km kunnen lopen)
  • Een duurloop van 100 minuten 3 dagen voor de halve marathon op het eind? Lijkt me niet helemaal te rijmen met inzichten over tapering. (Of is dit mijn schuld omdat ik aangaf dat het schema korter moest zijn dan de aanbevolen duur?)
  • De lange duurloop werd steeds op donderdagen ingepland. In het weekend heb ik meer tijd :) Misschien een optie voor de gebruiker om in te kunnen stellen op welke dag de lange(re) trainingen bij voorkeur ingepland moeten worden?
    Oeps, die optie had ik over het hoofd gezien!
  • In de rustweken gaat de lengte van de LDL steeds naar 28m. Het lijkt me dat dat wel mee mag schalen met de getraindheid?
Dank voor je feedback! Ik heb de rustweek bij een wedstrijd rustiger gemaakt. Zou je nog eens willen controleren of dit beter is zo? Je kan je bestaande schema gewoon verversen.

Mbt je LDL vraag van 28km: wat verwacht je in jouw geval? Ik snap je vraag nog niet helemaal, is 28km in jouw geval te laag?

• nogeeninlog
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 07:24
[...]

Wat ik mis, en dat had ik volgens mij eerder gemeld, is een vaste dag voor intervaltraining. Die doe ik, en vermoedelijk niet alleen ik, op een training van de atletiekclub, en dat is op een vaste dag in de week.

• edozat1
Ik ben heel benieuwd wat jullie hier van vinden!
Nogmaals, heel mooi hoe ver je al bent gekomen. Ik heb nog een vraag.

Om te zien hoe het systeem werkt, heb ik een persoonlijk schema laten maken met een paar uitersten: een 10km wedstrijd in oktober met een streeftijd van 34 minuten, maar tegelijkertijd heel laag startniveau (Heel moeilijk, 8:00/km en Complete beginner). Het systeem rekent dan met de streeftijd, niet met het huidige niveau, want de eerste training is een Easy run op een tempo van 4:20/km.

Voor zover ik weet is het credo altijd 'train volgens je huidige niveau, niet volgens het niveau waar je wil uitkomen'. Dit lijkt niet op die manier toegepast. Klopt dat? Voor mij is dit relevant omdat ik lange tijd niet serieus heb hardgelopen/getraind voor een wedstrijd en dat nu weer heb opgepakt door het afgelopen jaar rustig op te bouwen tot een moment waarop ik weer een schema wil starten tot een wedstrijd in oktober. Ik verwacht met een week of 12-16 snel naar een hoger niveau te komen, maar dat betekent dat mijn streeftijd niet helemaal past bij mijn huidige niveau. Omdat het systeem uitgaat van mijn streeftijd, lijken de eerste trainingen te zwaar voor dit moment. Hoe kijk je hier tegenaan?

Het zou ook kunnen dat mijn streeftijd gewoon te ambitieus is en ik dat moet bijstellen tot ik het idee heb dat de eerste trainingen van het schema wél passen bij mijn huidige niveau. In dat geval hoor ik dat ook graag (van jou of anderen).

En iets anders. Misschien is het een idee om een apart topic te starten hiervoor. Ik weet niet precies hoe het zit met de forumregels, maar dat kan je checken. Dan blijft alle info mooi bij elkaar.

• Hartloper
  • Registratie: Mei 2021
  • Laatst online: 12:20
[...]

En de shake-out is ook niet heel lekker gegenereerd: zo loop je de dag voor de 5km in 20 minuten het volgende (die 4 herhalingen lijken me dan juist wel weer goed)[Afbeelding]

De dag voordien nog de helft van wedstrijdafstand op wedstrijdtempo is absoluut geen goed idee, dat moet eruit. Dat kost je frisheid op de wedstrijddag. Lees je nog eens in over taper. De meesten lopen ofwel niet ofwel heel rustig de dag voordien. Een paar korte versnellingen kan, maar is zeker niet nodig.

• ik222
  • Registratie: Maart 2007
  • Niet online
edozat1 schreef op dinsdag 2 juni 2026 @ 19:38:
[...]

Om te zien hoe het systeem werkt, heb ik een persoonlijk schema laten maken met een paar uitersten: een 10km wedstrijd in oktober met een streeftijd van 34 minuten, maar tegelijkertijd heel laag startniveau (Heel moeilijk, 8:00/km en Complete beginner). Het systeem rekent dan met de streeftijd, niet met het huidige niveau, want de eerste training is een Easy run op een tempo van 4:20/km.

Voor zover ik weet is het credo altijd 'train volgens je huidige niveau, niet volgens het niveau waar je wil uitkomen'. Dit lijkt niet op die manier toegepast. Klopt dat? Voor mij is dit relevant omdat ik lange tijd niet serieus heb hardgelopen/getraind voor een wedstrijd en dat nu weer heb opgepakt door het afgelopen jaar rustig op te bouwen tot een moment waarop ik weer een schema wil starten tot een wedstrijd in oktober. Ik verwacht met een week of 12-16 snel naar een hoger niveau te komen, maar dat betekent dat mijn streeftijd niet helemaal past bij mijn huidige niveau. Omdat het systeem uitgaat van mijn streeftijd, lijken de eerste trainingen te zwaar voor dit moment. Hoe kijk je hier tegenaan?

Het zou ook kunnen dat mijn streeftijd gewoon te ambitieus is en ik dat moet bijstellen tot ik het idee heb dat de eerste trainingen van het schema wél passen bij mijn huidige niveau. In dat geval hoor ik dat ook graag (van jou of anderen).

En iets anders. Misschien is het een idee om een apart topic te starten hiervoor. Ik weet niet precies hoe het zit met de forumregels, maar dat kan je checken. Dan blijft alle info mooi bij elkaar.
Eigenlijk kom je dan op het punt waarop het systeem moet zeggen dat wat je wilt simpelweg niet kan. Want met die uitgangspositie, dat doel en de beschikbare tijd gaat dat inderdaad nooit lukken.

Wat mij overigens opvalt dat de tempo’s wel heel conservatief zijn. Nu weet ik van mezelf dat ik misschien soms iets te snel loop maar dit lijkt me wel het andere uiterste. Ik heb zelf een doel van een halve marathon onder de 1:35:00 (Eindhoven in oktober) en mijn huidige PR is 1:42:25. Ik loop zelf nu mijn lange duurlopen zo rond de 4:50 /km. Volgens het gegenereerde schema zou dat naar boven de 5:30 /km moeten. Ook de interval trainingen kom ik nergens onder de 4:40 terwijl ik zelf toch echt een stuk harder ga.

• kepler
  • Nu online
Juancho schreef op dinsdag 2 juni 2026 @ 15:31:
[...]

Ik heb juist begrepen dat teveel rust voor de wedstrijd ook niet goed is, omdat bepaalde energie-systemen dan soort van op pauze gaan. Dat dus juist een rustig loopje, met wat versnellingen, de dag voor de wedstrijd zorgt dat die systemen weer (deels) activeert (of zorgt dat ze actief blijven).
Vroeger hield ik inderdaad aantal dagen rust voor een wedstrijd, maar laatste jaar doe ik meer rustige trainingen voor een wedstrijd. Die lijken ook echt wel iets beter te gaan, het kan zeker geen kwaad :D

• Hartloper
  • Registratie: Mei 2021
  • Laatst online: 12:20
ik222 schreef op dinsdag 2 juni 2026 @ 20:24:
[...]

Eigenlijk kom je dan op het punt waarop het systeem moet zeggen dat wat je wilt simpelweg niet kan. Want met die uitgangspositie, dat doel en de beschikbare tijd gaat dat inderdaad nooit lukken.

Ik heb zelf een doel van een halve marathon onder de 1:35:00 (Eindhoven in oktober) en mijn huidige PR is 1:42:25. Ik loop zelf nu mijn lange duurlopen zo rond de 4:50 /km. Volgens het gegenereerde schema zou dat naar boven de 5:30 /km moeten. .
Het schema is correct, jij loopt je duurlopen te snel.

Ter vergelijking, ik loop 1:23 op de halve en ik heb een uur geleden 10km aan 5:25/km gelopen. De lange duurloop gaat rond de 5:00-5:10/km.

• InZane
  • Nu online
Hartloper schreef op dinsdag 2 juni 2026 @ 20:36:
[...]

Het schema is correct, jij loopt je duurlopen te snel.

Ter vergelijking, ik loop 1:23 op de halve en ik heb een uur geleden 10km aan 5:25/km gelopen. De lange duurloop gaat rond de 5:00-5:10/km.
Helemaal mee eens. Mijn HM zit op 1.40 en mijn rustige duurlopen zitten rond de 5.30/km. Soms gaat het nog weleens nog rustiger als er minder snelle lopers meelopen. Ik pas me wel aan hoor!

• edozat1
ik222 schreef op dinsdag 2 juni 2026 @ 20:24:
Dat kan ik me ook voorstellen. Maar het doel was om erachter te komen waar het systeem vanuit gaat. En door zulke extremen in te vullen, zie je dat dat de streeftijd is en niet het huidige niveau. In werkelijkheid liggen het huidige niveau en het nodige niveau behorende bij de streeftijd dichter bij elkaar, maar is er wel een verschil, bijvoorbeeld bij een marathonschema van 26 weken. Als dan de streeftijd het uitgangspunt is voor alle trainingen, dan zijn de voorgestelde tempo's van de eerste trainingen mogelijk te hoog. Maar @Gulioz123 kan vast uitleggen hoe het zit :)

• aap
  • Laatst online: 13:31

aap

Gulioz123 schreef op dinsdag 2 juni 2026 @ 17:42:
[...]

Mbt je LDL vraag van 28km: wat verwacht je in jouw geval? Ik snap je vraag nog niet helemaal, is 28km in jouw geval te laag?
In het schema zoals het nu voor mij gegenereerd wordt, zijn dit de lange duurlopen (in minuten):
week123*456*789*101112*131415*161718
LDL in min.1828283339282843284954285967287281-
Ik heb een asterisk gezet bij wat ik denk dat de rustweken zijn. Je ziet dat de duurloop altijd 28 minuten is in de rustweek. In de eerste rustweek is de LDL even lang als de niet-rustweek ervoor, in de laatste rustweek is de LDL bijna 3 x zo kort als de laatste LDL.

In de schema's die ik tot nu toe gebruikte ben ik gewend dat de rust-LDL iets korter is dan de LDL'en in de twee weken ervoor, maar dat naarmate het schema vordert, de rustloop langer wordt. In de laatste week in het schema hierboven zou ik voor de laatste rust-LDL iets rond de 60 minuten verwachten en in de eerste misschien 15.

• MiKeZZa
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 16:24
Poeh, vandaag 2x12 minuten HM tempo gelopen o.b.v. wat Stryd denkt dat ik kan. In de praktijk dik bovenin Z4, dus het heeft er wat weg van dat Stryd toch echt te ambitieus is.

Moet zeggen dat het lijf ook wel zo hier en daar wat protesteert dus wellicht iets gas terug nemen.

• retlaw
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 22-06 10:10

retlaw

<GoT> RetLaw#2411

[...]

We zijn inmiddels een half jaar verder.
mooie site man!

Battle.net || Strava

• redwing
Was wel weer een lekker weertje vanmorgen, je wordt er alleen zo nat van :D

Maar wat lopen betreft ben ik toch meer van de 15 graden die het was dan de 20+ van de afgelopen weken. En af en toe wat druppels loopt ook altijd lekker weg, alleen de bui aan het eind was me eigenlijk iets teveel van het goede (lees binnen een minuut doorweekt ;) ), maar toen was het toch alleen nog maar het laatste stukkie naar huis hobbelen waar je dan snel onder de douche kunt springen.
Sowieso vind ik de wat langere intervallen altijd lekker om te lope. Maar de 6*1km op 4:50 zit er dus weer op.

[removed]

• Bolko
  • Registratie: Maart 2015
  • Laatst online: 13:21
Sinds kort ook begonnen met het hardlopen wat serieuzer nemen met als doel de Dam tot Dam in september. Loop nu steeds een interval van 4min rond de 7:30/km en 1min wandeltempo, dit vooral door hoge lichaamsgewicht (107kg). Merk dat mijn kuiten en achillespezen het eindelijk een beetje beginnen te houden na een training of 20. Maximale afstand tot nu toe is 8km op een gemiddelde van 8:00/km. Benieuwd waar dit gaat eindigen en of ik de Dam tot Dam zonder wandel uit ga kunnen lopen!

• Arjan90
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 13:08
@Bolko super goed! Let wel goed op met opbouwen, na 20 trainingen al op 8km zitten is best snel. Ik weet niet wat je al deed aan hardlopen, wandelen en andere sport maar je hart en longen zijn eerder gewend aan het hardlopen dan je spieren en pezen. Vooral pezen zijn bij hardlopen kwetsbaar, omdat er veel kracht op komt te staan en in tegenstelling tot spieren duurt het bij pezen aanzienlijk langer om aan de belasting te wennen.

Dam tot Dam is een mooi doel, hele leuke loop! Mijn beste loop heb ik daar gedaan :D Goede herinneringen!

"Everybody is a genius. But if you judge a fish by its ability to climb a tree, it will live its whole life believing that it is stupid."

• Stewie!
  • Registratie: September 2001
  • Nu online

Stewie!

Keen must die!

Enkele dagen geleden heeft Strava een nieuwe update uitgebracht en eindelijk hebben ze alfabetische sortering in de schoenen rotatie ingebouwd. Voorheen kwam elke nieuwe schoen op een random plek in de lijst te staan, totale willekeur.

Strava: https://www.strava.com/athletes/149347154

• Stewie!
  • Nu online

Stewie!

Keen must die!

Komende zaterdag is de Ultraks Hockkonig, 48km/3000hm. Verheug me ontzettend maar ben aan het puzzelen met het weer. Vrijdag voorspellen ze 6cm sneeuw in de bergen, zaterdagochtend is de race, met lichte neerslag gedurende de dag. Uit ervaring weet ik dat de zon ook flink kan stralen zodra die doorbreekt. Denk zo'n 8.5 uur onderweg te zijn dus neem in de rugzak een licht wind/regen jack mee en een tussenlaag voor extra warmte. Eten, drinken volop bij de verzorgingsposten dus in de rugzak (Salomon advanced skin 12) alleen enkele lichte suikers (Haribo, Upfront ice gel) en de waterflessen. Wilde de stokken thuis laten maar ga ze nu toch meenemen, wel zo fijn als het nat en glad is.

Heb de afgelopen weken meerdere malen een stuk van het parcours gelopen. Prachtige omgeving, hoop dat er weinig bewolking is zodat er extra veel van het uitzicht te zien is.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ipRVWe8srpXlT8vSWgUQ2vZuw3I=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/665LlNS1Nhg0MinzdV2bKGvN.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/rgxkI86lfRoy068kgCCiJune8zE=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/mBtwkjLyPVp0ii90F6EM0eEf.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/zGlGFWyFzdnPOjLJrbncjMoSNS8=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/lQ0VkbpuNL4uB1zf1JzyaKp3.jpg?f=fotoalbum_tile
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xN7VVWyAVlt3Ezgwlf-w3MQnQHk=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/CLk7kAJDd5xOMFxwuhDTod50.jpg?f=fotoalbum_tile
Was afgelopen weekend op de Isle of Man (TT motorraces) en een nachtje in Edinburgh. Die laatste stad is ook een verrassend mooie bestemming, met een grote heuvel dicht bij het centrum. Volledig onbebouwd, lange trails en veel hoogtemeters. Als je ooit een weekendje op pad wilt, mooie stad wilt bezoeken met middeleeuwse gebouwen, en lekker wilt lopen, ga naar Edinburgh. Korte ronde van 12.5km had 444 hoogtemeters.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/yzc9RDwC7Ae-uuJKGcLJ0YM4Evo=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/nnMQNHEouaQeF3E1psru8lCW.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/pxxzl0QrHiCXtW2KZy4Z1ZYyW2I=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/jPmGY6gAgmDkJK3iu1n3Todb.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/VPxA1FRBWV5RWlvICoFn9hNC6nY=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/pOxFlsVnlw6ceygvvfZ2lD3L.jpg?f=fotoalbum_tile
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/15kCBK5tXTMOGKWCEG85pIcX3kI=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/jJHFszK2HHT2PLGAzpiIK9eH.jpg?f=fotoalbum_tile

• Bolko
  • Registratie: Maart 2015
  • Laatst online: 13:21
@Arjan90 Mijn lichaam was gelukkig al aardig wat gewend. Inmiddels speel ik een jaar of 4 aardig fanatiek rugby, daar sta ik echter op een positie waar kracht belangrijker is dan snelheid. Op dit moment neem ik twee rustdagen en één trainingsdag. Luister goed naar mijn lichaam (en vooral mijn benen), ik moet de volgende dag weinig tot geen last ervaren. De 8KM was nu het hoogtepunt. Op normale trainingsdagen loop ik ongeveer 5KM. Gaat zo rustig aan de juiste kant op!

• Juancho
@Stewie! goed dat je Upfront nog even benoemd, ik had nog op de lijst staan om te kopen maar kats vergeten. Dus gelijk even deze besteld: https://upfront.nl/products/gel-pro?variant=56617513320831

Benieuwd naar het verschil met Maurten gel. Sowieso 2x zoveel cafeïne dus ik verwacht als een speer te gaan ;)

• Ant Joy
  • Registratie: Oktober 2018
  • Laatst online: 08:47
Stewie! schreef op woensdag 3 juni 2026 @ 14:25:
Komende zaterdag is de Ultraks Hockkonig, 48km/3000hm. Verheug me ontzettend maar ben aan het puzzelen met het weer. Vrijdag voorspellen ze 6cm sneeuw in de bergen, zaterdagochtend is de race, met lichte neerslag gedurende de dag. Uit ervaring weet ik dat de zon ook flink kan stralen zodra die doorbreekt. Denk zo'n 8.5 uur onderweg te zijn dus neem in de rugzak een licht wind/regen jack mee en een tussenlaag voor extra warmte. Eten, drinken volop bij de verzorgingsposten dus in de rugzak (Salomon advanced skin 12) alleen enkele lichte suikers (Haribo, Upfront ice gel) en de waterflessen. Wilde de stokken thuis laten maar ga ze nu toch meenemen, wel zo fijn als het nat en glad is.

Heb de afgelopen weken meerdere malen een stuk van het parcours gelopen. Prachtige omgeving, hoop dat er weinig bewolking is zodat er extra veel van het uitzicht te zien is.
[Afbeelding][Afbeelding][Afbeelding]
[Afbeelding]
Was afgelopen weekend op de Isle of Man (TT motorraces) en een nachtje in Edinburgh. Die laatste stad is ook een verrassend mooie bestemming, met een grote heuvel dicht bij het centrum. Volledig onbebouwd, lange trails en veel hoogtemeters. Als je ooit een weekendje op pad wilt, mooie stad wilt bezoeken met middeleeuwse gebouwen, en lekker wilt lopen, ga naar Edinburgh. Korte ronde van 12.5km had 444 hoogtemeters.
[Afbeelding]
Heel vet en geniet er vooral van.

Lijkt me de meest verstandige beslissing dat je de stokken meeneemt als ik de hoogtemeters en hoogte profiel, zo zie. Dat het uberhaupt in je op komt om ze thuis te laten, alleen de lokale berggeiten doen dat niet wij uit de polder.

Ben benieuwd hoe technisch die trail is en kijk al uit naar de foto's. Veel succes en hou je niet teveel vast aan die 8,5 uur je hebt 12,5 uur de tijd.

• Wyke
  • Registratie: Juni 2018
  • Laatst online: 22-06 21:01
Juancho schreef op woensdag 3 juni 2026 @ 14:38:
@Stewie! goed dat je Upfront nog even benoemd, ik had nog op de lijst staan om te kopen maar kats vergeten. Dus gelijk even deze besteld: https://upfront.nl/products/gel-pro?variant=56617513320831

Benieuwd naar het verschil met Maurten gel. Sowieso 2x zoveel cafeïne dus ik verwacht als een speer te gaan ;)
Die koop ik niet meer, veel te groot… lastig mee te nemen en bovenal scheurende mondhoeken tijdens het innemen… de enigszins chemische smaak had ik nog aan kunnen wennen…

• L23

L23

Stewie! schreef op woensdag 3 juni 2026 @ 14:03:
Enkele dagen geleden heeft Strava een nieuwe update uitgebracht en eindelijk hebben ze alfabetische sortering in de schoenen rotatie ingebouwd. Voorheen kwam elke nieuwe schoen op een random plek in de lijst te staan, totale willekeur.
Niet random op je profiel in de browser in ieder geval. Ik vond het juist wel fijn dat de nieuwste toegevoegde schoen onderaan stond in de lijst inplaats van op alfabetisch volgorde. Ach het boeit me ook niet zoveel, ik heb geen honderd hardloopschoenen...

• Stewie!
  • Nu online

Stewie!

Keen must die!

L23 schreef op woensdag 3 juni 2026 @ 15:26:
[...]

Niet random op je profiel in de browser in ieder geval. Ik vond het juist wel fijn dat de nieuwste toegevoegde schoen onderaan stond in de lijst inplaats van op alfabetisch volgorde. Ach het boeit me ook niet zoveel, ik heb geen honderd hardloopschoenen...
Vreemd genoeg was het op de site wel altijd goed gesorteerd. Alleen de iOS app van Strava had willekeur.

• kepler
  • Nu online
Stewie! schreef op woensdag 3 juni 2026 @ 14:25:

[Afbeelding]
[Afbeelding]
Veel plezier!

Ik kan je ook aanraden om wat gelletjes mee te nemen en/of wat andere voeding. Beter mee verlegen, dan om verlegen. Stel dat je opeens veel langer over doet naar de volgende post, of nog erger er is niet genoeg eten meer, dan heb je wat backup.
En meestal staat het ook op de paklijst, om iig qua voeding genoeg mee te nemen om een post over te slaan.

Hebben ze nog een extra eisen gesteld aan de paklijst ivm de kou? Dat heb ik ook wel eens gezien, dat ze bij koude weersvoorspelling bv handschoenen of een regenbroek verplichten om mee te nemen.

• Gulioz123
aap schreef op dinsdag 2 juni 2026 @ 13:36:
[...]
Hoi Aap, bedankt voor je feedback! Ik heb de taper week op het eind flink aangepakt en zou nu een stuk conservatiever moeten werken. Als je bij je eigen schema's kijkt zou het - als het goed is - opgelost / logischer moeten zijn.

• Gulioz123
[...]

Dank nog hiervoor. Ik heb inmiddels een nieuwe feature toegevoegd. In stap 4 van de wizard zit onder "Geavanceerde opties" een shake-out vinkje:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/t8YVWRUYTkA0Fuu9eqFVQyYixRY=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/dpr5Fl4J3bL7K3PX7khSHiXm.png?f=user_large
  • synced met je keuze: als je hem uit zet, blijft hij uit staan bij volgende schema creaties (zowel cookie voor anoniem als DB voor ingelogd)
  • 10-20 min (10 min bij 5K, 20 min bij marathon, geschaald) + 4 vaste strides van 20 sec + 45 sec uitlopen.
  • Klikken op "verwijderen" opent een dialog die vraagt of je deze altijd uit wil zetten. Wordt gesynced met je profiel. Enkel voor ingelogde users.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qUeYxkpJ2YvUxlG6r65upSn_Ydw=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/s2a4QpHd4pjlPPGMR6UX1zqx.png?f=user_large
  • Ik wil nog een feature bouwen dat je deze zelf kan vormgeven als een "custom" training, staat op de to-do-lijst (dus zelf de tijden, paces, blokken, evt logica)
  • @Juancho bij RUNCULTURE kan je hem dus automatisch uitzetten. Er komen komende maanden nog veel meer features, dus blijf het zeker in de gaten houden als je naar een gratis alternatief zoekt.
Ik heb ook de tempo blokken aangepast richting jouw suggestie.

[ Voor 10% gewijzigd door Gulioz123 op 03-06-2026 19:40 ]

• Gulioz123
Roozzz schreef op dinsdag 2 juni 2026 @ 16:19:
Ik heb even wat gespeeld voor een marathonschema. Ik ben wel benieuwd welke benadering daarbij gehanteerd wordt?

Gevoelsmatig ben ik 16 weken aan het base builden en vervolgens op n-2 en n-3 verschijnt er 6x11min op doeltempo. Verder is alles aanmerkelijk rustiger en soms iets harder. Met wat ervaring met Daniels en advanced marathoning maak ik me wat zorgen of ik op basis hiervan klaar zou zijn voor de marathon.

Opzich zijn het meer dan genoeg kilometers, maar ik denk dat je met wat minder volume en meer specifieke kilometers er meer uit kan halen. Zeg maar wat bovenstaande methoden doen.
Hoi Rooozz, dank je hiervoor. Terechte punten. Ik heb conservatief gebouwd uit angst om mensen richting een blessure te lopen, maar ik besef me dat het juist voor de ervaren renners te licht is. Hier wordt komende maanden een betere balans in gevonden, dus kom zeker nog eens kijken over een paar maanden voor het verschil :)

• Gulioz123
nogeeninlog schreef op dinsdag 2 juni 2026 @ 18:30:
[...]

Wat ik mis, en dat had ik volgens mij eerder gemeld, is een vaste dag voor intervaltraining. Die doe ik, en vermoedelijk niet alleen ik, op een training van de atletiekclub, en dat is op een vaste dag in de week.
Goeie tip! Dank je. Staat erin, bij stap 4 onder Planning:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ap2btOVnDVrz4gnnPIg7WNJB7Qg=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/CchwO2SOKbEegf1ztd8Ck0Hb.png?f=user_large
  • Standaard automatisch om de week juist te verdelen. Bij eigen keuze: overruled de automatische keuze en wordt in cookie (anonieme gebruikers) opgeslagen, of DB bij ingelogde users zodat bij volgende bezoeken dit weer terug komt.
  • Slimme logica die bepaalt wanneer (tov lange duurloop, rustige trainingen eromheen, etc).
Als je nog meer mist of als iets beter kan, hoor ik het graag.

• Gulioz123
edozat1 schreef op dinsdag 2 juni 2026 @ 19:38:
[...]

Dank! En goed punt, ik maak een nieuw topic. Ik zal na al deze feedback hier stoppen en het nieuwe linkje delen.

Mbt jouw punten: heel fijn dat je dit hebt aangekaart. Bij stap 2 (je huidige niveau) kan je zonder PR starten. Daar wordt een comfort PR aangegeven, maar die ging niet goed door de generator heen, waardoor hij enkel naar je doelpace keek. Dat is inmiddels opgelost en werkt nu beter. De formule is dat hij een pace berekent tussen je doel pace + je opgegeven comfort pace, waarbij hij licht curved naar je comfort pace en langzaam groeit richting je doel pace.

• Gulioz123
Dank je!

• Gulioz123
aap schreef op woensdag 3 juni 2026 @ 09:16:
[...]

In het schema zoals het nu voor mij gegenereerd wordt, zijn dit de lange duurlopen (in minuten):
week123*456*789*101112*131415*161718
LDL in min.1828283339282843284954285967287281-
Ik heb een asterisk gezet bij wat ik denk dat de rustweken zijn. Je ziet dat de duurloop altijd 28 minuten is in de rustweek. In de eerste rustweek is de LDL even lang als de niet-rustweek ervoor, in de laatste rustweek is de LDL bijna 3 x zo kort als de laatste LDL.

In de schema's die ik tot nu toe gebruikte ben ik gewend dat de rust-LDL iets korter is dan de LDL'en in de twee weken ervoor, maar dat naarmate het schema vordert, de rustloop langer wordt. In de laatste week in het schema hierboven zou ik voor de laatste rust-LDL iets rond de 60 minuten verwachten en in de eerste misschien 15.
Fijn deze feedback! Dit is iets groter en gaat wat meer code raken. Ik moet dit goed testen, dus zal hier niet meer op terug komen in dit topic. Ik verwacht in ieder geval dat het morgen opgelost is.

• Gulioz123
Zie dit forum topic als je nog meer wilt delen. Bedankt in ieder geval allen! Hopelijk ben ik niemand vergeten, anders hoor ik het graag (doe maar privé of in het topic).

• Stefangrp
Is dit een normaal slijtpatroon voor Alphafly's na alleen 1x een marathon?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/i75XedLyVCPfuyadb4Uj7GHDQ6o=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/IgAxK1FuZb75WPukcnFM6yip.png?f=user_large ik vind ze wat veel slijtage hebben eerlijk gezegd

• M@cer
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 15:29
Gisteren, 3 dagen na de marathon van Utrecht, stond de eerste sprint triathlon van het jaar op de agenda. Was eigenlijk een beetje bang hoe mijn benen het zouden doen, maar gelukkig ging het als de brandweer.

Na het fietsen hardloopschoenen aan en kijken hoe ver ik kom. De eerste kilometer gaat lekker en loop ik 04:08, dat is wel heel snel voor mij. Kan het de resterende kilometers verbazingwekkend volhouden en eindig de 5.25 kilometer na 21:42 met een 5 km tijd van 20:40, een verbetering van 01:09 in vergelijking met mijn oude 5km tijd. In topvorm op mijn 49ste >:)

Shut up Legs, keep moving...... - https://www.strava.com/athletes/505504 / www.eigenwijzetriathlon.nl

• Dipsausje
  • Registratie: Februari 2006
  • Niet online
Stefangrp schreef op donderdag 4 juni 2026 @ 08:00:

[Afbeelding] ik vind ze wat veel slijtage hebben eerlijk gezegd
Volgens RunRepeat ga je nogal snel door de zool heen als je niet op je voorvoet land https://runrepeat.com/nike-alphafly-3

• svenn15
  • Registratie: September 2016
  • Laatst online: 20-06 07:42
Te maandag tijdens mijn loopje schoot mijn hartslag meteen naar 190 met een max van 209.

Ik voelde meteen dat dit niet oke was,heel de namiddag bleef mijn apple watch de melding geven dat ik me naar de dokter moest begeven omdat mijn hartslag veel te hoog was. Na een dokterbezoek en een doorverwijzing naar spoed is er uit gekomen dat ik atriumfibrilleren heb.

Na medicatie is dit wel onder controle,zijn hier nog lopers die hier mee te maken hebben gekregen maar voor het verdere verloop geen last van hebben ?

• daantjuh68
  • Registratie: Augustus 2010
Dilemma, graag jullie ongezouten mening.

Ik train voor een marathon.
Huidig 'schema' 3x per week
1x easy run zone 2 hartslag (max 130)
1x tempo run/ intervallen
1x long run zone 2 hartslag (max 130)

laatste pr's
5k 20:50
10k 43:45

Ik heb Claude mijn Strava export gegeven en upload daar regelmatig een gpx file om trainingen. Ik heb dus gevraagd aan AI om mijn hardslagzones te bepalen, daar komt voor zone 2 dit uit: 115-134

AI waarschuwt mij om niet te veel te trainen in zone 3, omdat dat niet het vetverbranden van je lichaam stimuleert. Maar om in zone 2 te trainen wat weer goed zou zijn voor lange afstanden.

M'n ook hardlopende zwager attendeerde mij op de relatief lage zone 2 qua hardslag. Wat mij opvalt is dat als ik bijvoorbeeld van Kiprun hun app gebruik of bijvoorbeeld de gave website van @Gulioz123 dan kom ik op trainingen die veel sneller zijn dan wat ik nu voorgeschoteld krijg door AI.

Wat denken jullie hiervan, trainen onder een lage hardslag en dus langzamere trainingen dan gegenereerde trainingschema's of zit ik in een soort van AI fout

• InZane
  • Nu online
daantjuh68 schreef op donderdag 4 juni 2026 @ 12:11:

laatste pr's

Ik heb Claude mijn Strava export gegeven en upload daar regelmatig een gpx file om trainingen. Ik heb dus gevraagd aan AI om mijn hardslagzones te bepalen, daar komt voor zone 2 dit uit: 115-134

AI waarschuwt mij om niet te veel te trainen in zone 3, omdat dat niet het vetverbranden van je lichaam stimuleert. Maar om in zone 2 te trainen wat weer goed zou zijn voor lange afstanden.

M'n ook hardlopende zwager attendeerde mij op de relatief lage zone 2 qua hardslag. Wat mij opvalt is dat als ik bijvoorbeeld van Kiprun hun app gebruik of bijvoorbeeld de gave website van @Gulioz123 dan kom ik op trainingen die veel sneller zijn dan wat ik nu voorgeschoteld krijg door AI.

Wat denken jullie hiervan, trainen onder een lage hardslag en dus langzamere trainingen dan gegenereerde trainingschema's of zit ik in een soort van AI fout
Niks mis met Z2 loopjes, maar dan moet je wel zeker weten dat je zones kloppen en dus niet zijn vastgesteld door een rekensommetje, tool, of je horloge. Dan heeft het pas echt nut.
Persoonlijk zou ik voor een marathon zeker overstappen naar 4 trainingen in de week.

Het is trouwens harTslag.

• Juancho
Wat is sowieso het verschil tussen een easy run en long run en al helemaal in dezelfde zone?

Bij 3x een training in de week denk ik eigenljik altijd aan:

1. interval (200m/400m/600m/1000m/2000m)
2. tempoloopje + evt. strides aan het einde
3. langere duurloop (LSD) om meters te maken op traag tempo

• Stefangrp
Stefangrp schreef op donderdag 4 juni 2026 @ 08:00:

[Afbeelding] ik vind ze wat veel slijtage hebben eerlijk gezegd
Nou irl zagen ze er best ok uit dus ik heb ze gekocht (was een marktplaatsje).

Die meneer had er 1 marathon op gelopen. Dus ik zeg "goh wat voor tijd liep je".

Zegt ie achteloos "ja 2u31". 8)7 ik heb het nagezocht en het klopt haha.

Heb hier ook al trailschoenen staan van een of andere superloper. Kennelijk verkopen toplopers hun schoenen allemaal op marktplaats

[ Voor 9% gewijzigd door Stefangrp op 04-06-2026 22:39 ]

• kenneth
  • Niet online

kenneth

achter de duinen

daantjuh68 schreef op donderdag 4 juni 2026 @ 12:11:
Ok, komtie.
Zoveel mogelijk lopen als je lichamelijk en geestelijk kunt hebben. Loop veel. Meestal rustig, soms hard.
Laat die hartslag los. Kun je in volzinnen praten tijdens het lopen? Prima tempo. Eerste wat ik zou veranderen is vier keer per week lopen. Het tweede wat ik zou veranderen is vijf keer per week lopen. Gun je lichaam natuurlijk de tijd om aan de belasting te wennen, en verhoog eerst de frequentie, daarna pas de omvang.
laatste pr's
Lekker bezig. 10k een tikkeltje aan de trage kant voor je 5k, dus dit kan(!) wijzen op niet genoeg duurvermogen. Zeker voor de marathon ga je vooral dat nodig hebben.
Dat kan AI niet. Voor echt goed berekende hartslagzones heb je gemeten(!) rusthartslag, max hartslag, LT1, LT2 nodig. Ik betwijfel of Claude in je vinger geprikt heeft om je lactaat tijdens een inspanningstest te meten.
AI waarschuwt mij om niet te veel te trainen in zone 3, omdat dat niet het vetverbranden van je lichaam stimuleert.
Onzin. Percentueel verbrand je meer vet in lagere zones maar omdat je langzamer loopt is het aantal calorieën dat je per uur verbrandt ook een stuk lager. Het tempo waarin je het maximale aantal calorieën per uur verbrandt en dus specifieke vetverbranding het best traint, ligt juist ergens rond de overgang Z2/Z3. Overgang want het is geen schakelaar. Alle energiesystemen in je lijf werken samen in verschillende verhoudingen afhankelijk van inspanning en uitputting.
Mijn hot take: zowat al die 'slimme' apps zijn waardeloos omdat ze informatie missen en eigenlijk gewoon generiek advies uitspugen. En voor de meeste mensen werkt dat want de meeste recreatieve hardlopers zijn ondertraind (en dat is helemaal prima, het is een hobby). En voor ondertrainde lopers geldt: zolang je niet geblesseerd raakt, ga je vooruit.

Als je van plan bent meer dan 1 marathon te lopen kan ik je Marathon Excellence van harte aanraden, een boek gebaseerd op de modernste inzichten in de marathon. Er zijn nog meer goede boeken (Pfitzinger, Daniels, Hanson) maar die zijn wmb al veel te gedateerd.

Look, runners deal in discomfort. After you get past a certain point, that’s all there really is. There is no finesse here.

• Flipm0de
  • Laatst online: 15:03

Flipm0de

geen

Misschien een hele gekke vraag. Maar hoe worden jullie niet gek op een “lange duurloop”? Ik ren nu iets meer dan 10km en doe daar iets meer dan een uur over. Een podcast en muziek is best prima, maar zodra het over een uur gaat wordt het wel een dingetje in m’n hoofd. Conditioneel lukt het wel, maar mentaal is het nog moeilijker!

flipm0de ! flipm0de is the greatest!!!!!!!!

• Juancho
Flipm0de schreef op vrijdag 5 juni 2026 @ 12:21:
Misschien een hele gekke vraag. Maar hoe worden jullie niet gek op een “lange duurloop”? Ik ren nu iets meer dan 10km en doe daar iets meer dan een uur over. Een podcast en muziek is best prima, maar zodra het over een uur gaat wordt het wel een dingetje in m’n hoofd. Conditioneel lukt het wel, maar mentaal is het nog moeilijker!
Herkenbaar en ik heb het ook moeten leren door het gewoon veelvuldig te doen. Zoek een motivatie en gebruik dat. Ga ook op pad en zoek ontkende routes en wissel af. Ga dus niet elke week bij je lsd het standaard rondje lopen. Met Komoot bijv kan je zelf moooote routes maken of een bestaande in je omgeving pakken.

Het omslagpunt dat je het leuker gaat vinden komt vanzelf. Dat kan even tijd kosten. En als het echt niet lukt en je er mega tegen op lijkt is het denk ik niks voor je. Maar zo kijk ik er na.

Pagina: 1 ... 450 ... 454 Laatste

Let op:
"Hardlopen is voor de één een sport, voor de ander een reis". Iedereen is welkom, ook de minder geoefende loper :)
Voor vragen en discussie over sporthorloges kun je terecht in Het grote Sporthorloge met GPS topic.
Voor vragen en discussie over triathlon, kan men terecht in Het Triatlontopic - Deel 2.

Als aanvulling op de topics in deze reeks, zijn er Tweakers Hardlopen-groepen op Strava en Garmin Connect. Om toegang te krijgen:
1. Strava: Geef op Strava aan dat je lid wil worden van de groep (klik op Request to Join). Stuur je op Strava gebruikte naam in een DM op Tweakers aan de admins: Poekie en Calitomnication.
2. Garmin: Stuur in een DM op Tweakers met onderwerp Toegang Garmin je gebruikersnaam van het Garmin aan de admin: Calitomnication.

Ook jouw PR's doorgeven? Dat kan als je de sheet invult.