• vhal
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 16:51

vhal

ಠ_ಠ

President schreef op zondag 31 mei 2026 @ 13:33:
Vanochtend half uurtje gelopen, maar wat benauwd zeg... Lees nu ook net https://www.ad.nl/binnenland/meerdere-lopers-onwel-door-hitte-tijdens-marathon-van-groningen~af39922e/ en moet toegeven dat ik mij er ook over verbaas dat de marathon pas om 10.30u begint... Begin dan om iets van 6u; er is licht en dan zijn de meeste mensen binnen voor 11u...
Je ziet een logistiek probleem misschien over het hoofd, hoe komen mensen bij de start die afhankelijk zijn van OV? Daarnaast, de vrijwilligers zullen dan beginnen om 3 uur in de nacht om alles in orde te maken op het parcours. Lijkt mij ook niet heel aanlokkelijk....

Strava

• Basekid
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 17:31
Net mn eerste 20km aangetikt! Ook beetje raar gevoel erbij omdat ik toen ik thuiskwam las dat er in datzelfde afgelopen uur mensen onwel waren geworden bij de marathon.

Zoals iedereen al aangaf was het inderdaad erg plakkerig, maar ik kon gelukkig 90% van de tijd in het bos rennen. Opgelet dat mn hartslag niet boven Z3 kwam en veel water gedronken. Tempo lag ook stuk lager, maarja.

• kepler
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 16:29
In aanloop naar een ultra in juli probeer ik ook af en toe een training te doen die buiten mijn comfortzone ligt.
Gisteren was daar de mogelijkheid voor, de hele dag bezig met de kinderen van hot naar her te brengen en geen tijd om te lopen. In de avond zou ik met wat vrienden gaan eten in Rotterdam. Toen bedacht ik dat het een goed idee om van Rdam centraal naar Delft centraal terug te rennen, na het etentje :D Dus om 2210 begonnen aan de terugweg, maar dat was wel echt pittig :') Gewoon weinig energie, hoge hartslag en was ook nog best benauwd. Normaal lig ik rond die tijd al in bed, maar nu tot 2330 aan het lopen. Was precies 14km. En vanochtend om 8u nog een rondje van 10k (met twee kids op de fiets mee :D).

Training geslaagd, goede mentale training(en) 8)

Volgende wordt om 5u in de ochtend een rondje beginnen, om die tijd is ook de start van de trail. Ik ben benieuwd :D

• Stefangrp
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 17:29
Het was warm ja, ook op de Limburgse heide en Maasduinen.

Rustig aan gedaan, was ook wel nodig zo aan het eind van een pittige trainingsweek en de temperatuur.

Mooie route. Veel single track, afwisseling bos en heide, wat uitzichtpuntjes enz. Helaas ook mul zand, dat haat ik. En het pontje dat in de route zat, wat ik over het hoofd had gezien, was er gelukkig ook. Anders had ik nu een trail marathon in de pocket :X

30,8k gelopen, incl pauzetjes 3u22 onderweg geweest. Ik heb de marathon wel eens sneller afgewerkt :')

Water bijgevuld bij wat verbaasde Duitsers in een stacaravan. Was ook echt wel nodig, ik had aan 1 liter en 1x bijvullen eigenlijk niet genoeg.

Onderweg 240 gram koolhydraten weggewerkt, en dat zorgt er wel voor dat ik qua energiepijl nu niet eens heel erg naar de getver ben. Das wel fijn.

Nu even gras maaien, de heg snoeien en daarna ga ik mooi op de bank liggen _/-\o_

Zo kijk ik na 29km als ik warm en moe benAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/GXokeuRiueJvRW1jQPGmQOKKWKs=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/dxbpSKCphGkdwXtBC3B8ekrR.jpg?f=fotoalbum_large

• gkoers
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 17:48
President schreef op zondag 31 mei 2026 @ 13:33:
Vanochtend half uurtje gelopen, maar wat benauwd zeg... Lees nu ook net https://www.ad.nl/binnenland/meerdere-lopers-onwel-door-hitte-tijdens-marathon-van-groningen~af39922e/ en moet toegeven dat ik mij er ook over verbaas dat de marathon pas om 10.30u begint... Begin dan om iets van 6u; er is licht en dan zijn de meeste mensen binnen voor 11u...
Dit was al tijdens de halve die om 9:15 startte, lagen in de laatste 2-3km meerdere mensen in de berm. Na 10 uur kwam de zon door en werd het snel warm. Snap ook niet waarom de hele niet als eerste start en de rest instroomt in het parcours. Kon makkelijk met deze deelnemersaantallen.

Zelf een sub 1:40 poging op de halve gedaan, maar na 5km was al wel duidelijk dat het tempo niet vast te houden was. Iets minder gepushed op het tempo vanaf km 6 en dat was niet heel erg met de temperatuur. Uiteindelijk 1:42:11 strava tijd gefinished (7min PR *O* , officiële tijdsregistratie laat het afweten op mijn startnummer.

Running \ Cycling: Strava

• Roadman
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 16:41
vhal schreef op zondag 31 mei 2026 @ 14:24:
[...]

Je ziet een logistiek probleem misschien over het hoofd, hoe komen mensen bij de start die afhankelijk zijn van OV? Daarnaast, de vrijwilligers zullen dan beginnen om 3 uur in de nacht om alles in orde te maken op het parcours. Lijkt mij ook niet heel aanlokkelijk....
Hoe dan ze dat dan in het (warmere) buitenland? Waar ze vaak wel veel vroeger beginnen

• svenn15
  • Registratie: September 2016
  • Laatst online: 16:13
Hartloper schreef op zondag 31 mei 2026 @ 14:08:
[...]

Dat hangt vooral af van je totale weekvolume. Hoeveel loop je nu, 20-30km ? Als je naar 40 km gaat wordt je vanzelf sneller.

Maar leeftijd, lichaamsbouw en aangeboren talent spelen ook een rol.
Momenteel tusse de 20-25 per week

• HenRun
  • Registratie: Augustus 2022
  • Laatst online: 17:07
HenRun schreef op zondag 31 mei 2026 @ 09:07:
Ik ga zo de halve marathon van Amersfoort lopen. Redelijk goed kunnen trainen de afgelopen weken. Ik voel mijn heup nog wel regelmatig, maar geen echte pijn.

Het is gelukt een aantal trainingen op bijna halve-marathon tempo te lopen. Afgelopen maandag 4km op 4:42 en vrijdag 3km op 4:49. Beide bij te hoge temperaturen en ik moest er erg diep voor gaan. Het is nu iets minder warm maar wel benauwd. Onder/rond de 4:50 lijkt me nu niet mogelijk. Ik probeer de eerste kilometers wel tussen 4:55 en 5:00 te lopen als het niet te zwaar voelt.
Ik had een RacePro schema in mijn Forerunner van 1uur44, niet van 1uur45. Die maar gestart in de hoop daar niet al te veel op te verliezen. Ik heb het af en toe geraadpleegd, meestal mijn gebruikelijke scherm met afstand, snelheid en hartslag.

Ik was aan de late kant en stond ver achteraan in de wachtende meute. Dat betekende de eerste kilometers veel slalommen en door de berm inhalen. Voordeel was dat te hard starten lastig was. Maar of dit nou minder energie kostte... Mijn tempo lag al vrij snel nipt onder en soms boven de 5:00 per km. Zoals verwacht. Maar de vermoeidheid sloeg wel eerder toe dan gehoopt. De luchtvochtigheid had een nog zwaarder effect dan verwacht. Ik probeerde ontspannen te blijven lopen en het mezelf toe te staan iets te vertragen. Toch bleef het tempo wel oké.

De laatste kilometers waren echt afzien. Een aantal maal overwoog ik serieus een stukje te wandelen. Het lukte me toch mezelf ertoe te zetten door te rennen. Mijn officiële chiptijd was 1:45:11. Volgens mijn Forerunner was de afstand 21,20 km en heb ik gemiddeld 4:58 gelopen. Prima!

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Y2gedpIY5t-ghYIE8E1LJUe8bqY=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/L5WNvSInBozygG41A30vGKNP.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/usEiLv5cL6ZQ_UiaukdrRqdk_SE=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/vRbAS43yZ467MVs5oEMlkCAg.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/AGXd4ax0RWLZc8iKzUfqjgEPP9s=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/vLj3A9byHytcRn5lwdlkmygl.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 24% gewijzigd door HenRun op 31-05-2026 16:57 ]

• Dennahz
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 18:18

Dennahz

Life feels like hell should.

Was nog op zoek naar een leuke marathon dit jaar en vond deze: https://tt-marathon.nl/afstanden/marathon/. Zijn er nog meer mensen die deze gaan lopen (of al gelopen hebben?).

Ik hoop dat het een beetje een combi van asfalt/bos is. In Drenthe heb je wat dat betreft genoeg mogelijkheden.

Had ook interesse in deze run: https://www.veluwsetrailrun.nl/, alleen heb die dag een feestje staan. Vorig jaar de Wintermarathon in Leeuwarden gedaan, maar qua parcours vond ik het niet heel bijzonder. Kwam misschien ook door de dichte mist, maar goed :)

@HenRun echt een prima tijd man, congrats! d:)b

[ Voor 3% gewijzigd door Dennahz op 31-05-2026 17:04 ]

Twitter

• El Capitan
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 18:03
Roadman schreef op zondag 31 mei 2026 @ 16:10:
[...]

Hoe dan ze dat dan in het (warmere) buitenland? Waar ze vaak wel veel vroeger beginnen
Laatst halve marathon bij Velez Malaga. die begon ook rond 10:00 (20 - 22 graden) en daar vielen de Spanjaarden ook bij bosjes. Ze dronken ook geen druppel bij de punten, geen camelbak. eigenlijk gewoon idioot.

• SteenMSc
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 17:06
Dennahz schreef op zondag 31 mei 2026 @ 16:59:
Was nog op zoek naar een leuke marathon dit jaar en vond deze: https://tt-marathon.nl/afstanden/marathon/. Zijn er nog meer mensen die deze gaan lopen (of al gelopen hebben?).

Ik hoop dat het een beetje een combi van asfalt/bos is. In Drenthe heb je wat dat betreft genoeg mogelijkheden.

Had ook interesse in deze run: https://www.veluwsetrailrun.nl/, alleen heb die dag een feestje staan. Vorig jaar de Wintermarathon in Leeuwarden gedaan, maar qua parcours vond ik het niet heel bijzonder. Kwam misschien ook door de dichte mist, maar goed :)
Ik ga de halve marathon doen. Eergisteren ingeschreven om een extra stok achter de deur te hebben om mezelf te blijven uitdagen en te blijven trainen. Over het parcours weet ik niets, kwam vooral qua datum goed uit.

Ik merkte afgelopen week met het warme weer dat ik toch gemakkelijk mijn training uitstelde naar de avond, waardoor er soms niet genoeg licht was om de complete training af te werken. Vandaag ging het zelfs helemaal mis. Compleet door mijn wekker heen geslapen en ivm verplichtingen vanavond moest ik om half 3 de deur uit. Met wat schuilen voor de regen en onweer, uiteindelijk 12.5 km voltooid in 7.00/km. Wilde eigenlijk iets harder, maar met de benauwdheid en warmte lukte me het niet om mijn hardslag laag genoeg te houden.
Wel merkte ik dat het heel veel energie kostte om in te houden, omdat ik er even echt geen zin in had met een kletsnat shirt en doorweekte sokken.

• Aggo
  • Registratie: November 2025
  • Laatst online: 18:23
Gisteren een 5k race om 15.00 uur, op een industrieterrein in 26 graden en nul schaduw. Zonder motivatie aan de start, bij warmlopen al snel veel te hoge hartslag. Eerste kilometer in 3.37, top vier was toen al uit het zicht dus tactisch gaan lopen en even uit de wind gezeten in de rug van een groepje. Dat ging me net te langzaam, tweede kilometer in 3.51. Dus iets versneld, eentje uit de groep versnelde nog harder en ik liet hem gelijk gaan. Mentaal totaal geen zin om te pushen in die hitte. Redelijk relaxed verder gerend, helemaal niet de strijd die een 5k soms is vanaf kilometer drie. 18.34 als eindtijd en zesde geworden, 50 seconden langzamer dan PR. Op naar de volgende!

• Juancho
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 18:04
Vandaag een laatste lange LSD training afgewerkt van 18km. Ging rond half 11 weg en ondanks dat het idd warm was viel de loop me relatief mee. Eerder deze week had ik het zwaarder. 18km gelopen rond de 6"40-6"45 en dat was goed te doen . Een liter water met Isostar hydrate & perform erin en gaan! Was alleen mn 2 gelletjes vergeten en dat merk ik nu wel mer wat zware beentjes.

Komende 2 weken rustig taperfase in en 13 juni de halve van Zwolle.

Zijn er ook mensen hier die in de laatste 2 weken elke dag 2 of 3x een glas bietensap drinken? Hoorde dat dat erg goed is en je een paar procent meer power kan geven... 🤔

[ Voor 24% gewijzigd door Juancho op 31-05-2026 17:54 ]

Garmin Forerunner 265 |Samsung Galaxy S23 | Polestar 2 MidYear 2026 Prime + B&W audio

Pagina: 1 ... 449 450 Laatste

Let op:
"Hardlopen is voor de één een sport, voor de ander een reis". Iedereen is welkom, ook de minder geoefende loper :)
Voor vragen en discussie over sporthorloges kun je terecht in Het grote Sporthorloge met GPS topic.
Voor vragen en discussie over triathlon, kan men terecht in Het Triatlontopic - Deel 2.

Als aanvulling op de topics in deze reeks, zijn er Tweakers Hardlopen-groepen op Strava en Garmin Connect. Om toegang te krijgen:
1. Strava: Geef op Strava aan dat je lid wil worden van de groep (klik op Request to Join). Stuur je op Strava gebruikte naam in een DM op Tweakers aan de admins: Poekie en Calitomnication.
2. Garmin: Stuur in een DM op Tweakers met onderwerp Toegang Garmin je gebruikersnaam van het Garmin aan de admin: Calitomnication.

Ook jouw PR's doorgeven? Dat kan als je de sheet invult.