• Sport_Life
  • Registratie: Mei 2002
  • Nu online

Sport_Life

Solvitur ambulando

WizzlerNL schreef op zaterdag 25 juli 2026 @ 17:01:
[...]

Ik had uiteindelijk de niet-Carbon schoenen aan van Topo Atletic.

ik heb in april tijdens Rotterdam marathon problemen gehad met eten en mezelf daar heel erg uitgeput in alle voorraden. Daarnaast vraagt de KiKa marathon, aankomende bruiloft, wat issues op werk en überhaupt een gezin met jonge kids en een sociaal leven blijkbaar teveel van me op het moment. Ben al een hele tijd aardig futloos en weinig zin in wat dan ook.
Herken het wel een beetje, mijn kinderen zijn nu 5/7/9 dus ik kan inmiddels wat makkelijker van huis weg in het weekend :D. En ik krijg ook veel energie om hun te zien turnen, dansen, voetballen , zwemmen, etc . Ze doen van alles :)

Bij mij werkt hardlopen juist in drukke periodes (op werk bijvoorbeeld) juist goed om mijn hoofd leeg te maken, maar ik loop als het moet ook soms nog na 23u.

[ Voor 5% gewijzigd door Sport_Life op 25-07-2026 17:09 ]

PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 8kW 3fase | A+++ | 2x Zappi v2.1 | Stevens Super Flight '25

• SVMartin
  • Registratie: November 2005
  • Niet online
Kadett schreef op zaterdag 25 juli 2026 @ 10:29:
[...]

Dank voor je reply.

Begonnen met 3 min hardlopen 1 min wandelen. Zelfde afstand van ~ 4 km ging al gemiddeld sneller en makkelijker dan die eerste keer. Nu derde keer gelopen in datzelfde interval en dat ging ook weer makkelijker en daardoor sneller dan de tweede keer en genoeg puf om bijna 1km extra te lopen, liep andere route maar lengte verkeerd ingeschat 😊

Maar 6:10/km is niet echt een niveau om tevreden mee te zijn.

Ik hou dit gewoon twee weken aan en dan langzaam aan het hardloop interval verlengen met 30-60sec. Let niet op hartslag of tempo tijdens rennen, ik voel gewoon aan wat mijn benen prettig vinden voor nu.
Of 6:10 prima is, ligt aan van alles. Maar voor iemand die nog geen maand traint is dat echt meer dan prima. Mijn duurloop van 18km gisteren (wel heuvels in Zwitserland) lag tussen de 6:15 en 7:15.

Voor wat meer data: https://www.garmin.com/en-US/blog/fitness/trends-in-running-new-data-shows-how-garmin-runners-hit-their-stride/

• kepler
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 13:23
WizzlerNL schreef op zaterdag 25 juli 2026 @ 16:20:
Ik ben overbelast volgens de sportarts 😢 hele pakket van werk, gezin, sport, sociaal moet een tikje omlaag om weer te herstellen.
Hoe heeft hij dat gezien?

Wel balen... Dan maar veel zone 1 lopen :P

• kepler
Sport_Life schreef op zaterdag 25 juli 2026 @ 17:07:
[...]

Herken het wel een beetje, mijn kinderen zijn nu 5/7/9 dus ik kan inmiddels wat makkelijker van huis weg in het weekend :D. En ik krijg ook veel energie om hun te zien turnen, dansen, voetballen , zwemmen, etc . Ze doen van alles :)

Bij mij werkt hardlopen juist in drukke periodes (op werk bijvoorbeeld) juist goed om mijn hoofd leeg te maken, maar ik loop als het moet ook soms nog na 23u.
Hier eigenlijk precies hetzelfde, en kinderen van bijna dezelfde leeftijd. Ik neem ze vaak mee met training, zij op de fiets en ik rennen. Niet alledrie, maar 1 of twee. Erg gezellig!

Hardlopen is voor mij ook ontspanning, veel is in zone 1. Wat stiekem gewoon prima training is, ik word namelijk alleen maar sneller. Ook door de consistentie.

• WizzlerNL
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 13:21
kepler schreef op zaterdag 25 juli 2026 @ 19:02:
[...]

Hoe heeft hij dat gezien?

Wel balen... Dan maar veel zone 1 lopen :P
Op basis van het verhaal dat ik hem verteld heb, hoe ik me voel, niet uitgerust wakker worden met voldoende slaap, futloos, heel vermoeid zijn na een klein rondje Z2, mistig in het hoofd. Dat in combinatie met de Rotterdam marathon zonder eten. Hij gaf aan dat hij dit heel vaak tegen komt.

hardlopen geeft me normaal ook juist energie maar nu is het dus heel vaak dat ik na een kleine training of rondje juist heel vermoeid ben. Wordt al wel langzaam beter gelukkig.

ter vergelijk. Ik loop nu maximaal 25km per week terwijl dat voorheen zonder schema’s altijd zo’n 40-50 was.

• kepler
WizzlerNL schreef op zondag 26 juli 2026 @ 08:37:
[...]

Op basis van het verhaal dat ik hem verteld heb, hoe ik me voel, niet uitgerust wakker worden met voldoende slaap, futloos, heel vermoeid zijn na een klein rondje Z2, mistig in het hoofd. Dat in combinatie met de Rotterdam marathon zonder eten. Hij gaf aan dat hij dit heel vaak tegen komt.

hardlopen geeft me normaal ook juist energie maar nu is het dus heel vaak dat ik na een kleine training of rondje juist heel vermoeid ben. Wordt al wel langzaam beter gelukkig.

ter vergelijk. Ik loop nu maximaal 25km per week terwijl dat voorheen zonder schema’s altijd zo’n 40-50 was.
Ah ja dat klinkt logisch. Ik dacht dat het misschien ook gezien was in je bloedwaardes of tijdens de test. Hoe dan ook balen. Mooi dat het langzaam beter wordt!

Heeft hij, behalve rustiger aan doen, nog concrete tips gegeven?

• WizzlerNL
kepler schreef op zondag 26 juli 2026 @ 09:24:
[...]

Ah ja dat klinkt logisch. Ik dacht dat het misschien ook gezien was in je bloedwaardes of tijdens de test. Hoe dan ook balen. Mooi dat het langzaam beter wordt!

Heeft hij, behalve rustiger aan doen, nog concrete tips gegeven?
Bloeduitslag heb ik nog niet binnen, dus dat is nog even afwachten. De test zelf ging opzich wel mooi, precies zoals ik hem verwacht had ook.

Het gaat uiteindelijk vooral om de balans tussen alles wat energie kost en alles wat energie geeft. Dus die moet ik vooral goed in de gaten houden. Was net naar een sociale activiteit en dat kost heel veel energie kwam ik achter.

• SomerenV
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 13:37

SomerenV

It's something!

@abbeyrules en @edofso, een knap resultaat! Ik kan me niet voorstellen hoe zwaar zo'n ultra normaal al is, laat staan met dat wisselende weer en wisselende temperaturen. Petje af!

Ik hou het voorlopig nog bij m'n 3x5km en 1x10km in de week in deze vlakke omgeving :+ Al ben ik afgelopen week 5km gaan doen op de Vlagheide, dus een paar keer heuvel op, maar dat voelde ik achteraf toch wel in m'n kuiten. Ik heb dus besloten dat wat vaker te gaan doen aangezien je dan toch net weer andere spieren traint dan normaal. Als ik dan foto's zie van zo'n trailrun in de bergen dan lijkt me dat toch ook wel heel vet hoor. Ik ben sowieso echt enorm fan van dat soort omgevingen en ga ook véél liever op vakantie naar een bergachtig gebied dan dat ik ga liggen bakken op het strand ofzo.

Ondertussen zit ik ook bijna onder de 80kg! Mijn doel was om voor eind deze maand de 79 aan te tikken en dat lijkt te gaan lukken. Op mijn zwaarst (in 2019) zat ik ergens tussen de 115 en 120kg. Ik bewoog nauwelijks, at enorm ongezond, zat heel erg slecht in m'n vel, een hoop stress door allerlei omstandigheden... een klote periode. In de paar jaar daarna wel met ups en downs kilo's kwijtgeraakt, maar ik heb m'n eetgewoontes nooit succesvol en blijvend kunnen veranderen en heb het sporten nooit vast kunnen houden. In m'n hoofd was het dan vaak 'ik beweeg meer dus kan ik ook prima wat extra snacken'. En als je dan stopt met meer bewegen en blijft eten...

Eind 2022 zat ik op de 92kg, wat ik naar de 87 had weten te krijgen, maar uiteindelijk weer terug gegaan naar de 95. Vorig jaar dan besloten heel casual te gaan hardlopen samen met de hond in combinatie met zo nu en dan krachttraining en weer terug naar ~85kg gekomen, maar niet vol weten te houden. Spiermassa verloren, vet erbij, maar gewicht wel redelijk stabiel gebleven. April dit jaar het herpakt, en serieuzer deze keer, en met succes _/-\o_ M'n eetgewoonten (lees: snackdrang) zijn radicaal veranderd en ik ben het hardlopen serieus leuk gaan vinden.

De laatste keer dat ik onder de 80kg heb gezeten is minimaal 15+ jaar geleden en ik ben conditioneel nog nooit ook maar bijna zo fit geweest als nu, wat echt voelt als enorme overwinning. Zonder hardlopen was ik nooit op zo'n prettige manier en met zoveel plezier op dit punt gekomen denk ik, terwijl ik nooit begreep dat mensen iets als hardlopen leuk konden vinden :D
WizzlerNL schreef op zondag 26 juli 2026 @ 14:26:
[...]

Bloeduitslag heb ik nog niet binnen, dus dat is nog even afwachten. De test zelf ging opzich wel mooi, precies zoals ik hem verwacht had ook.

Het gaat uiteindelijk vooral om de balans tussen alles wat energie kost en alles wat energie geeft. Dus die moet ik vooral goed in de gaten houden. Was net naar een sociale activiteit en dat kost heel veel energie kwam ik achter.
Door m'n introverte karakter en autisme kosten sociale activiteiten met best veel energie. Nou is niet iedere sociale activiteit hetzelfde natuurlijk, en niet iedere drukte voelt vervelend. Vroeger vaak gehad dat ik dan toch gewoon mee moest want... dat hoort. X is maar eens per jaar jarig, een beetje dat zeg maar en 'ik heb daar ook wel 's geen zin in, maar je kunt het niet maken niet te gaan'. Alleen leg maar uit dat het bij jezelf anders is dan 'geen zin'. M'n huidige vrouw had daar in het begin van onze relatie ook wel moeite mee, ook omdat ze wist dat anderen het maar raar vonden als ik ergens niet bij was.

Uiteindelijk geleerd om vooral voor mezelf te kiezen, ook wetende dat je mentale staat gewoon heel belangrijk is. Je moet zo nu en dan opladen zodat je jezelf niet voorbij loopt en als dat betekent dat je een sociale activiteit over moet slaan, of in moet korten, dan is dat maar zo. Onze kring kent me inmiddels, dus die snappen het. Ze waarderen het ook des te meer als ik ergens wél bij ben, wetende dat ik op dat vlak iets anders functioneer dan de gemiddelde persoon.

Nou wil ik jou niet autistisch of introvert noemen, maar soms is het niet erg iets meer aan jezelf te denken. Als je grijze massa er even de brui aan geeft ben je verder van huis. Dus vooral zo nu en dan even lekker in je eigen bubbel vertoeven en niet teveel rekening houden met de wereld om je heen. Even heerlijk hobbyen of gewoon op de bank ploffen met een serie of film aan en dat hoofd leeg maken. Vrouwlief is op dit moment ook naar een verjaardag terwijl ik lekker aan de PC m'n ding zit te doen. Zalig :7

[ Voor 32% gewijzigd door SomerenV op 26-07-2026 14:57 ]

SVbriX | LEGO in schaal 1:72 | Website | Instagram

• SVMartin
  • Niet online
WizzlerNL schreef op zondag 26 juli 2026 @ 08:37:
[...]

Ik heb er een van 6 en een van 9. Werk is niet zo stressvol en sociaal valt het ook mee. Maar wat me goed bevalt is elke 4e week geen snelheidswerk, een training overslaan en 30-40% minder volume. Dan ben ik weer uitgerust, maar houdt ook ineens tijd over voor andere dingen.

• Hartloper
  • Registratie: Mei 2021
  • Laatst online: 12:55
[...]

Je symptomen klinken inderdaad heel hard als overtraining. Maar het is goed dat er een algemeen bloedonderzoek gebeurd is.
Best ook met ferritine (een maat voor de ijzerreserves in het lichaam), daar hebben we het vroeger al over gehad.

• kepler
Hartloper schreef op zondag 26 juli 2026 @ 16:51:
[...]

Je symptomen klinken inderdaad heel hard als overtraining. Maar het is goed dat er een algemeen bloedonderzoek gebeurd is.
Best ook met ferritine (een maat voor de ijzerreserves in het lichaam), daar hebben we het vroeger al over gehad.
Ik had/heb ook een tekort (voor de hoeveelheid kms die ik maak) en slik sinds een paar weken ijzer+vit c. Het kan toeval zijn, maar sindsdien voel ik me ook wel iets minder moe. Het was niet zo erg als anderen hier, maar het lijkt wel te helpen.
Aan de andere kant, drie weken geleden begon ook mn taper voor de ultra :P

• Hartloper
kepler schreef op zondag 26 juli 2026 @ 16:56:
[...]

Ik had/heb ook een tekort (voor de hoeveelheid kms die ik maak) en slik sinds een paar weken ijzer+vit c. Het kan toeval zijn, maar sindsdien voel ik me ook wel iets minder moe. Het was niet zo erg als anderen hier, maar het lijkt wel te helpen.
Ja, de symptomen van overtraining en ijzertekort zijn nogal gelijkaardig. Het is uiteraard mogelijk dat je beide hebt.

• Hartloper
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/nhyNYBhb1-m4WaWdNpANaXWD_7w=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/2ZUp4WKPipaEHZWO3euyHZDO.png?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/TVg96iSn3G39WZxomD_vO0tGfO0=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/Hk8QWqXFV9RFovhUVrSqTkwB.png?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7ZF3i0AZ05NigkFQD1AZGlzHdCw=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/4oH74l5cBoOpKQ4ckm2Q4bPJ.png?f=fotoalbum_tile
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9e91EQa270t8XVtx9FzXUDADEzg=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/XiVGD3QzzondYq4fOkaiKtW6.png?f=fotoalbum_tile
Vorige week een sportmedisch onderzoek gehad. Is verplicht door de organisatie waar ik de marathon van Berlijn mee loop.

In 2023 heb ik dit ook gedaan, toen had ik de dag van de test een beginnende Covid (wat pas later bleek). Daardoor waren mijn hartslag en mijn Vo2max (53) niet betrouwbaar.

Op zich vind ik zo’n test zeker interessant, maar het verandert mijn trainingsfilosofie niet. Ik maak zelf mijn schema en ik werk niet met zones. Het gros van mijn trainingen zijn rustige loopjes. Als je het een zone zou moeten geven zou het zone 1 zijn.

Ik was in topconditie. Het enige probleem was dat ik twee dagen voordien mijn dochter gehaasd had op een strandloop, met flinke tegenwind en vaak niet zo hard zand, en dat mijn benen nog stram waren. Al denk ik niet dat het de resultaten van de test beïnvloed heeft, tenzij dan op het laatste toen ik aan 17km/uur een helling van 3,5% op moest, dat trokken mijn quadriceps niet.

Het was 3 minuten aan 8km/uur, dan even stop voor lactaat te prikken, en dan 10-12-14-16 km per uur, telkens met lactaatprik ertussen. Het laatste stadium was 17 per uur maar dan ging de hellingsgraad omhoog ipv de band nog te versnellen.

Ik voelde me goed maar ik zag achteraf wel dat mijn hartslag hoger was dan wanneer ik buiten loop.

Na 3 minuten aan 10km/uur was mijn hartslag 139/, waar die gewoonlijk aan dat tempo 125/' is. Achteraf zag ik dat de helling van de band op 1,5% stond, wellicht was dat de reden waarom mijn hartslag hoger was dan normaal bij een bepaald tempo. Helemaal op het einde aan 17km/uur en 3,5 % helling waren mijn quadriceps de reden waarom ik moest opgeven; ik denk daarom dat de gemeten 184/' niet mijn echte maximale hartslag is. Bij een recente 6km wedstrijd bij warme omstandigheden had ik rond de 190/' met een betrouwbare hartslagcurve. Vermoedelijk is dat mijn echte maximale pols.

Op zich wel heel tevreden met de VO2max van 58,9 ml/kg/min (laat ons voor het gemak zeggen dat mijn VO2max 59 is ;) ). Dat komt verrrassend goed overeen met de Garmin-schatting van 60. En misschien had ik op de test ook wel de 60 gehaald zonder race minder dan 48 uur voordien. Ik liep de test op wedstrijdschoenen.

Wat de schattingen van LT1 en LT2 betreft (zij gebruiken nog de oude termen aerobe drempel en anaerobe drempel). LT1 geschat op hartslag 150/', wat gevoelsmatig goed klopt, en LT2 geschat op 169/'. Mijn hartslag tijdens marathons was 160-166/' (maar heeft de laatste 2 jaar de neiging iets lager te zijn), dus dat klopt want de marathonhartslag moet onder LT2 liggen.

De hartslagen bij de drempels kloppen goed maar de bijbehorende tempo's niet, want bij een hartslag van 150/' loop ik op het vlakke harder dan 5:05/km of 11,8kml/uur. En mijn LT2/anaerobe drempel is volgens de test 15km/uur of 4:00/km. Dat klopt ook niet, want enkel elite hardlopers kunnen een halve marathon op de anaerobe drempel (of sneller) lopen. Ik als recreant liep recent een halve marathon aan 3:56/km, wat betekent dat mijn anaerobe drempel ergens rond de 3:50/km moet bedragen.

Zoals gezegd denk ik dat die afwijking te verklaren is door de helling van de loopband (1,5%) en ik loop nooit op een loopband.

[ Voor 46% gewijzigd door Hartloper op 26-07-2026 17:54 ]

• h4xm0re
  • Registratie: Januari 2011
  • Nu online
Sport_Life schreef op donderdag 23 juli 2026 @ 15:38:
Iemand interesse in een inschrijving voor de Marathon Malaga zondag 8 november?
Mocht je er niet vanaf raken, geef mij dan over een maand even een gil. Ga er even over nadenken, maar vooral de training opbouwen om te zien of het überhaupt fysiek haalbaar gaat zijn in ~15 weken.

• Crysania
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 13-09 23:52
Iemand nog tips om je hoofd te koelen in deze warme dagen tijdens het rennen?

ik ben kaal dus zweet flink op mijn koppie. Insmeren is niet ideaal want dan loopt zweet met zonnebrand in je ogen en dat prikt.

ik heb een petje (van merk buff. Lichtgewicht gemaakt voor lopen maar ik vind dat alsnog snel te warm en doe dan liever zonder)

Soms begin ik zonder petje ‘s ochtends vroeg en op lange loopjes als de zon feller wordt dan 2e helft met petje. Alsnog niet ideaal.

verder natuurlijk veel drinken maar ben benieuwd of mensen nog geniale dingen hebben voor kale koppies koel te houden tijdens het lopen

• Stefangrp
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 13:35
Een natte buff

• Hartloper
Petje onderweg nat maken.

• Sport_Life
  • Nu online

Sport_Life

Solvitur ambulando

Crysania schreef op zondag 26 juli 2026 @ 18:38:

ik ben kaal dus zweet flink op mijn koppie. Insmeren is niet ideaal want dan loopt zweet met zonnebrand in je ogen en dat prikt.

ik heb een petje (van merk buff. Lichtgewicht gemaakt voor lopen maar ik vind dat alsnog snel te warm en doe dan liever zonder)

Soms begin ik zonder petje ‘s ochtends vroeg en op lange loopjes als de zon feller wordt dan 2e helft met petje. Alsnog niet ideaal.

verder natuurlijk veel drinken maar ben benieuwd of mensen nog geniale dingen hebben voor kale koppies koel te houden tijdens het lopen
Zo vroeg mogelijk gaan. Komende week wordt het weer 30 graden, dan wil je het liefst niet hardlopen.

PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 8kW 3fase | A+++ | 2x Zappi v2.1 | Stevens Super Flight '25

• d_star
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 13:43

d_star

Maharadja of the Year :-/

Vaseline in je wenkbrauwen (geen grap!)

Intel Core 2 Quad Q6600, Asus P5K, 4x1GB Corsair XMS2 PC2 6400 CL4, Asus 8800 GTS 512 MB, Creative Audigy 4, Vista Home Premium 32-bits

• Littlegupper
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 13:47
De eerstvolgende wedstrijd die ik op de planning heb staan is de Halve van Haarlem. Het plan en het schema daarvoor is niet zo strak als dat voor de marathon was, maar er zit wel wel een idee achter. Doel is om 3 keer in de week te lopen, proberen tussen de 30 en 40km als weektotaal te lopen, en 1x in de week een kwaliteitssessie te plannen. Mijn PR op de halve staat nu op 1:43:54 van vorig jaar augustus (dit was zelf een loopje, heb nog nooit een halve marathon als wedstrijd gelopen). De marathon dit jaar maart ging in 3:38, en recentelijk bij een triathlon wedstrijd mijn PR op de 5km aangescherpt tot 21:30. De verwachting is wel dat het een stukje sneller kan gaan, maar er moet niet een te grote focus komen te liggen op de tijd.

Deze week 32 km totaal gelopen. De eerste loop was 2x2km net onder LT1, dit ging in het eerste blok op 5:10 min/km en het tweede blok op 4:56 min/km gemiddeld. Het eerste blok was iets meer tegenwind en heuvelop. Tweede loopje rustig aan gedaan, 10 kilometer gelopen en daarbij wat hoogtemeters toegevoegd ~100m. Grappige is dat deze qua tempo nog steeds het rustige tempo is maar dat de benen toch wat zwaarder gaan voelen naar het einde van de loop toe. Vandaag de duurloop gedaan, rustig 14km gelopen op 5:50 min/km.

Planning is om per week de longrun langer te maken en de kwalitatieve sessie uit te breiden. Echt veel snelheidswerk of hogere intensiteit lukt nog niet echt om toe te voegen, maar voor nu is dit prima. Probeer dan de blokjes wat langer te maken of het tempo iets hoger te doen. Het is wel lekker om de motivatie weer wat terug te hebben, dit was een stukje lager de eerste maanden na de marathon.

Voor augustus staat er weer een sporttest gepland om opnieuw de zones te bepalen, benieuwd wat er uit gaat komen.

• WizzlerNL
kepler schreef op zondag 26 juli 2026 @ 16:56:
[...]

Wat waren je waardes?

• SVMartin
  • Niet online
Crysania schreef op zondag 26 juli 2026 @ 18:38:

Accepteten dat het warm is :)

Ik heb nog wel wat haar, maar heb toch een petje of zonnebrand nodig. Ik kies voor een petje. Dat is wat warmer omdat je zweet minder verdampt, maar beter dan verbranden of smeren.

Ik heb een licht vouwbaar petje van odlo. Hij wordt niet meer geproduceerd, maar ik denk dat dit de opvolger is:

https://www.odlo.com/nl-nl/p/performance-x-light-pack-cap-763290.html?variantColor=10000

• nogeeninlog
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 13-09 21:26
[...]

Pas geleden heb ik ook mijn bloed laten testen.

Goed nieuws: ik mag stoppen met een cholesterolverlager. :)

Slecht nieuws: ik heb bloedarmoede. dat was vermoedelijk de reden dat ik mij het afgelopen half jaar wat slap voelde. Dat betekent dus ook dat ik vermoedelijk met bloedarmoede een marathon van 3:02 heb gelopen. :|

[ Voor 8% gewijzigd door nogeeninlog op 26-07-2026 21:25 ]

• IetsMetData
  • Registratie: April 2024
  • Laatst online: 12:18
Hartloper schreef op zondag 26 juli 2026 @ 17:12.

Zoals gezegd denk ik dat die afwijking te verklaren is door de helling van de loopband (1,5%) en ik loop nooit op een loopband.
Hebben ze je uitgelegd waarom die op 1.5 graad staat? En had je een masker op, die haalt mogelijk ook iets van je maximaal behaalde hartslag af.

Eerste wat mij te binnen schoot, is dat die 1.5 graad helling is om te corrigeren voor buiten. Denk aan luchtbewegingen (binnen geen wind) of andere weerstand wat betreft loopband/weg.

(uit m'n studietijd, Bewegingswetenschappen. Bij inspanningsfysiologie deden 1 of 2 van de 10 studenten in de werkgroep een test).

Ik kan zo snel geen betrouwbare referentie vinden, maar snelle google (ai samenvatting) gaf wel wat richting.

• Hartloper
nogeeninlog schreef op zondag 26 juli 2026 @ 21:24:
[...]

Pas geleden heb ik ook mijn bloed laten testen.

Goed nieuws: ik mag stoppen met een cholesterolverlager. :)

Slecht nieuws: ik heb bloedarmoede. dat was vermoedelijk de reden dat ik mij het afgelopen half jaar wat slap voelde. Dat betekent dus ook dat ik vermoedelijk met bloedarmoede een marathon van 3:02 heb gelopen. :|
Gewoon uit nieuwsgierigheid, als je het niet wil delen negeer je deze post.

Hoeveel was je hematocriet/hemoglobine/ferritine ?

• Hartloper
IetsMetData schreef op zondag 26 juli 2026 @ 21:24:
[...]

Hebben ze je uitgelegd waarom die op 1.5 graad staat? En had je een masker op, die haalt mogelijk ook iets van je maximaal behaalde hartslag af.

Eerste wat mij te binnen schoot, is dat die 1.5 graad helling is om te corrigeren voor buiten. Denk aan luchtbewegingen (binnen geen wind) of andere weerstand wat betreft loopband/weg.

(uit m'n studietijd, Bewegingswetenschappen. Bij inspanningsfysiologie deden 1 of 2 van de 10 studenten in de werkgroep een test).

Ik kan zo snel geen betrouwbare referentie vinden, maar snelle google (ai samenvatting) gaf wel wat richting.
Ja masker was lastig…

Loopband met lichte helling is om te compenseren voor het gebrek aan luchtweerstand, dat wist ik wel. Maar ik dacht dat 0,5% of 1% volstond.

Ik zag pas bij het ontvangen van het testverslag dat de helling op 1,5% stond.

Misschien ben ik gewoon slecht op de loopband, ik kan anders moeilijk verklaren waarom mijn hartslag hoger was. 139/‘ hartslag bij 12km/uur zou ik begrepen hebben, maar nu had ik dat bij 10km/uur.🤔

• kepler
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/cKeDV81AFgcDoy2UHWeFEzYhUdc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/K9R7K1sxjBXbGz90btUMDpTx.jpg?f=fotoalbum_large

Ik 'zit' nu aan de b12, ijzer en vit c. Nu ik dit nog een keer zie mag ik eigenlijk ook wel wat foliumzuur pillen nemen.

• nogeeninlog
Hartloper schreef op zondag 26 juli 2026 @ 21:30:
[...]

Gewoon uit nieuwsgierigheid, als je het niet wil delen negeer je deze post.

Hoeveel was je hematocriet/hemoglobine/ferritine ?
Hemoglobine 7,9

Ferritine 11

Hematocriet is niet gemeten.

• Hartloper
kepler schreef op zondag 26 juli 2026 @ 21:42:
[...]

[Afbeelding]

Ik 'zit' nu aan de b12, ijzer en vit c. Nu ik dit nog een keer zie mag ik eigenlijk ook wel wat foliumzuur pillen nemen.
De celgrootte van je rode bloedcellen (MCV) is aan de grote kant. Dat kan veroorzaakt worden door tekort aan vit B12 en foliumzuur. En je hebt inderdaad van beide te weinig.

• edozat1
  • Registratie: September 2017
  • Nu online
Hartloper schreef op zondag 26 juli 2026 @ 21:37:
[...]
Misschien ben ik gewoon slecht op de loopband, ik kan anders moeilijk verklaren waarom mijn hartslag hoger was. 139/‘ hartslag bij 12km/uur zou ik begrepen hebben, maar nu had ik dat bij 10km/uur.🤔
Kan dat met de temperatuur icm gebrek aan wind/luchtweerstand te maken hebben? Op een loopband met 20 graden is anders dan buiten met 20 graden. Ik merk dat zelf vooral met fietsen. Als ik in m’n schuurtje op m’n Kickr zit en het is 10 graden, dan zweet ik me een ongeluk. Als ik met 25 graden buiten fiets, zweet ik niet (tot ik stil sta uiteraard).

• Hartloper
nogeeninlog schreef op zondag 26 juli 2026 @ 21:44:
[...]

Hemoglobine 7,9

Ferritine 11

Hematocriet is niet gemeten.
Yep bloedarmoede op basis van ijzertekort. Dat zal gepaard gaan met een laag MCV.

Het goede nieuws is dat dit betekent dat na correctie van je ijzertekort sub3 kat in ‘t bakkie is ! :)

Hardlopers zijn gevoelig voor ijzertekort. Er zijn daar meerdere theorieën over. Oa bloedverlies via de darm. En “crush hemolyse” wat betekent dat je in je voetzool bij elke landing rode bloedcellen kapottrapt.

Ik heb zelf ooit een ferritine van 17 gehad. Gelukkig zonder bloedarmoede. Ik at toen weinig vlees (500gr per week). Tijdje ijzerpillen genomen en toch wat meer vlees beginnen eten.

• Hartloper
edozat1 schreef op zondag 26 juli 2026 @ 21:53:
[...]

Kan dat met de temperatuur icm gebrek aan wind/luchtweerstand te maken hebben? Op een loopband met 20 graden is anders dan buiten met 20 graden. Ik merk dat zelf vooral met fietsen. Als ik in m’n schuurtje op m’n Kickr zit en het is 10 graden, dan zweet ik me een ongeluk. Als ik met 25 graden buiten fiets, zweet ik niet (tot ik stil sta uiteraard).
Mogelijk, maar er stond wel een ventilator op mij te blazen. En ik mocht de test in blote bast doen.

• edozat1
  • Nu online
Hartloper schreef op zondag 26 juli 2026 @ 21:59:
[...]

Mogelijk, maar er stond wel een ventilator op mij te blazen. En ik mocht de test in blote bast doen.
Haha ja, daar heb ik er thuis ook twee van staan voor het fietsen, toch is het zweten geblazen

• SVMartin
  • Niet online
[...]

[Afbeelding]

En die vitamine d dan? Tenzij je nog steeds met lamge kleding of altijd voor/na zonsopgang loopt, zou die toch ook binnen de normwaarden moeten vallen?
edit:
Ik weet niet waar de norm 70+ vandaan komt: https://www.medicusonline.nl/het-effect-van-vitamine-d-bij-sporters/

[ Voor 15% gewijzigd door SVMartin op 26-07-2026 22:45 ]

• Stewie!
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 07:52

Stewie!

Keen must die!

Vandaag heb ik de San Francisco Ultra marathon gelopen. Die is 84.4 kilometer, twee back to back marathons.

Mooie filmpjes; https://www.instagram.com...C2/?igsh=bTlsZnNna3U5YWU2

Strava eerste marathon; https://strava.app.link/cbW2FzAe64b
Strava tweede marathon; https://strava.app.link/sv8ouGwe64b

De eerste marathon begint om 22:15 en gaat langs de binnenstad, waterkant, van de Ferry naar de Golden Gate Bridge, terug naar het Oracle baseball stadion en weer naar de GGB.

De tweede begint om 05:15 en gaat over de Golden Gate naar Sausalito, terug, via diverse parken en downtown maak je de ronde af.

Aan de Ultra deden dit jaar 250 man mee. Vooraf is er verplichte controle van je gear: je loopt de eerste marathon door de stad, niets is afgesloten dus zigzaggend om dronken lui heen, en wachten bij rood verkeerslicht.

Tussen de eerste en tweede heb je toegang tot een speciale lounge met eten en drinken, als je op tijd finisht kan je daar enkele uren doorbrengen. Als je langzaam bent dan mag je direct aansluiten bij de volgende marathon waar je met tienduizenden de ronde door de stad maakt. Ik heb drie uurtjes kunnen herstellen. Veel gegeten direct na binnenkomst en daarna even op de grond gelegen. Beetje hard maar als je een nacht slaap overslaat slaap je overal.

Ik heb 3:54 en 4:20 uur gelopen over de twee marathons. Vanaf kilometer 63 kwam de hurt zone. Gemiddelde hartslag 130, conditie zat goed, maar de honderden hoogtemeters vanaf dat stuk hakten er in. Zowel omhoog als omlaag ging het pijn doen. En San Francisco is gebouwd op heuvels. Dus pijn.

Ik heb zo enorm verheugd en genoten van de zonsopkomst op de Golden Gate. De timing was perfect. De zon kwam precies op toen we de brug op kwamen. Ik had erover gelezen en mij er zo op verheugd. Vroeger kwam ik hier voordat ik naar kantoor ging, alle mooie herinneringen van de afgelopen 20 jaar kwamen terug.

Mijn vrouw en kinderen stonden bij de finish te wachten met mooie aanmoedigingen.
Dit was mijn eerste keer dat ik een hele marathon rende na een marathon, vond het een hele leuke ervaring in een hele mooie setting.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vUrj0LSzi1Y1hsB5kJADJwsHnds=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/kzBxBDQgTLHmPoqod9GkVncP.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6CJVvoJl0c830ZCBtfFP1DDn1R4=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/DhsXm5pb9fvBQ4xgGbiC5V5v.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Xrmbi5zASPj7g4S05SE9SbtSvlE=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/VZ58kshqIS9S258a5cJ5BuIY.jpg?f=fotoalbum_tile

Strava: https://www.strava.com/athletes/149347154

• kepler
SVMartin schreef op zondag 26 juli 2026 @ 22:37:
[...]

En die vitamine d dan? Tenzij je nog steeds met lamge kleding of altijd voor/na zonsopgang loopt, zou die toch ook binnen de normwaarden moeten vallen?
edit:
Ik weet niet waar de norm 70+ vandaan komt: https://www.medicusonline.nl/het-effect-van-vitamine-d-bij-sporters/
Dus gewoon goed dus? Haar verklaring was dat het in de winter ws heel laag is geweest, dus advies om in de winter vit D te slikken. Ik spendeer wel genoeg tijd in de zon :D

• VinnyAMS
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 13-09 18:56
Stewie! schreef op maandag 27 juli 2026 @ 00:38:
Vandaag heb ik de San Francisco Ultra marathon gelopen. Die is 84.4 kilometer, twee back to back marathons.

De eerste marathon begint om 22:15 en gaat langs de binnenstad, waterkant, van de Ferry naar de Golden Gate Bridge, terug naar het Oracle baseball stadion en weer naar de GGB.

De tweede begint om 05:15 en gaat over de Golden Gate naar Sausalito, terug, via diverse parken en downtown maak je de ronde af.

Aan de Ultra deden dit jaar 250 man mee. Vooraf is er verplichte controle van je gear: je loopt de eerste marathon door de stad, niets is afgesloten dus zigzaggend om dronken lui heen, en wachten bij rood verkeerslicht.

Tussen de eerste en tweede heb je toegang tot een speciale lounge met eten en drinken, als je op tijd finisht kan je daar enkele uren doorbrengen. Als je langzaam bent dan mag je direct aansluiten bij de volgende marathon waar je met tienduizenden de ronde door de stad maakt. Ik heb drie uurtjes kunnen herstellen. Veel gegeten direct na binnenkomst en daarna even op de grond gelegen. Beetje hard maar als je een nacht slaap overslaat slaap je overal.

Ik heb 3:54 en 4:20 uur gelopen over de twee marathons. Vanaf kilometer 63 kwam de hurt zone. Gemiddelde hartslag 130, conditie zat goed, maar de honderden hoogtemeters vanaf dat stuk hakten er in. Zowel omhoog als omlaag ging het pijn doen. En San Francisco is gebouwd op heuvels. Dus pijn.

Ik heb zo enorm verheugd en genoten van de zonsopkomst op de Golden Gate. De timing was perfect. De zon kwam precies op toen we de brug op kwamen. Ik had erover gelezen en mij er zo op verheugd. Vroeger kwam ik hier voordat ik naar kantoor ging, alle mooie herinneringen van de afgelopen 20 jaar kwamen terug.

Mijn vrouw en kinderen stonden bij de finish te wachten met mooie aanmoedigingen.
Dit was mijn eerste keer dat ik een hele marathon rende na een marathon, vond het een hele leuke ervaring in een hele mooie setting.
[Afbeelding][Afbeelding][Afbeelding]
Wat een ervaring is dit dan. Geweldig. Dank voor het delen. Inspirerend

• kepler

Heel cool! Was dit ook de run waar je berenspray moest meenemen? :D Nog iets bijzonders gezien in de nacht?

• Maupertus
  • Registratie: Maart 2004
  • Nu online
Herinnering voor wie wil: Inschrijving voor de Halve van Egmond is geopend.

Jezus saves and takes half damage.

• Juancho
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 14:31
SomerenV schreef op zondag 26 juli 2026 @ 14:43:
@abbeyrules en @edofso, een knap resultaat! Ik kan me niet voorstellen hoe zwaar zo'n ultra normaal al is, laat staan met dat wisselende weer en wisselende temperaturen. Petje af!
Ondertussen zit ik ook bijna onder de 80kg! Mijn doel was om voor eind deze maand de 79 aan te tikken en dat lijkt te gaan lukken. Op mijn zwaarst (in 2019) zat ik ergens tussen de 115 en 120kg. Ik bewoog nauwelijks, at enorm ongezond, zat heel erg slecht in m'n vel, een hoop stress door allerlei omstandigheden... een klote periode. In de paar jaar daarna wel met ups en downs kilo's kwijtgeraakt, maar ik heb m'n eetgewoontes nooit succesvol en blijvend kunnen veranderen en heb het sporten nooit vast kunnen houden. In m'n hoofd was het dan vaak 'ik beweeg meer dus kan ik ook prima wat extra snacken'. En als je dan stopt met meer bewegen en blijft eten...

Eind 2022 zat ik op de 92kg, wat ik naar de 87 had weten te krijgen, maar uiteindelijk weer terug gegaan naar de 95. Vorig jaar dan besloten heel casual te gaan hardlopen samen met de hond in combinatie met zo nu en dan krachttraining en weer terug naar ~85kg gekomen, maar niet vol weten te houden. Spiermassa verloren, vet erbij, maar gewicht wel redelijk stabiel gebleven. April dit jaar het herpakt, en serieuzer deze keer, en met succes _/-\o_ M'n eetgewoonten (lees: snackdrang) zijn radicaal veranderd en ik ben het hardlopen serieus leuk gaan vinden.

De laatste keer dat ik onder de 80kg heb gezeten is minimaal 15+ jaar geleden en ik ben conditioneel nog nooit ook maar bijna zo fit geweest als nu, wat echt voelt als enorme overwinning. Zonder hardlopen was ik nooit op zo'n prettige manier en met zoveel plezier op dit punt gekomen denk ik, terwijl ik nooit begreep dat mensen iets als hardlopen leuk konden vinden :D
Inspirerend verhaal omdat ik daar zelf ook al vele jaren mee struggle. Ik woog/weeg niet zoveel als jij deed maar ik heb die onder de 80kg grens ook als doel, al vele jaren. Eerder over gepost hier, alles gedaan, niks werkte en mijn lichaam stopte gewooon. Ik ben onlangs doorverwezen door de huisarts naar de sportarts. Hopelijk kan die op een wat hoger niveau mee kijken en adviseren want ik weet het ook niet meer. Ik doe 2x aan krachttraining, tennis 1 a 2x en liep heel gestructureerd 3x hard in de week. Helaas door wat hartklachten moet ik het nu bij easyruns van 5-7km houden tot nader onderzoek.

Hopelijk kan ik dat euforische gevoel ook een keer gaan voelen, onder de 80kg grens (en ja ik weet het is maar een nummertje, spieren zijn zwaarder :)). Gewoon een mentale overwinning denk ik en dat je ook ervaart van hey potver, ik kan het dus wel, ik weet mijn levenstijl en dit is mijn toekomst vanaf nu.

Garmin Forerunner 265 |Samsung Galaxy S23 | Polestar 2 MidYear 2026 Prime + B&W audio | MacBook Air 13" M5 24GB 1TB

• WizzlerNL
[...]

[Afbeelding]

Interessant, mijn ferritine is 57 en 67 bij de afgelopen metingen (en voor m’n marathon carrière 150) en ik krijg niks van de huisarts.

• SVMartin
  • Niet online
kepler schreef op maandag 27 juli 2026 @ 07:21:
[...]

Dus gewoon goed dus? Haar verklaring was dat het in de winter ws heel laag is geweest, dus advies om in de winter vit D te slikken. Ik spendeer wel genoeg tijd in de zon :D
Ik ben ook geen (sport)arts, meer dan dit weet ik ook niet. Het viel me alleen op. Lijkt me dan ook prima, het is moeilijk om 's zomers te weinig te krijgen als je gezond bent en buiten komt. Schijnt 's winters wel veel door sporters geslikt te worden.

• kepler
WizzlerNL schreef op maandag 27 juli 2026 @ 13:18:
[...]

Interessant, mijn ferritine is 57 en 67 bij de afgelopen metingen (en voor m’n marathon carrière 150) en ik krijg niks van de huisarts.
Ik krijg ook niks van de huisarts. Ik had bloedtest gedaan bij de sporttest en dit kwam als advies. Ijzer+ vit c kan je gewoon in de drogist kopen.
En het is in principe goed, maar voor een sporter aan de lage kant .

• WizzlerNL
kepler schreef op maandag 27 juli 2026 @ 14:42:
[...]

Ik krijg ook niks van de huisarts. Ik had bloedtest gedaan bij de sporttest en dit kwam als advies. Ijzer+ vit c kan je gewoon in de drogist kopen.
En het is in principe goed, maar voor een sporter aan de lage kant .
Oké maar wat voor dosering neem je dan?

• Stewie!

Stewie!

Keen must die!

kepler schreef op maandag 27 juli 2026 @ 08:53:
[...]

Heel cool! Was dit ook de run waar je berenspray moest meenemen? :D Nog iets bijzonders gezien in de nacht?
De eerste marathon loop je door het uitgaansgebied langs het water, daar zie je tot ver na middernacht dronken mensen, ook drugsgebruikers, en je rent over de stoep tussen hen door. Dat heeft effect op je tijd, je hebt minder verzorgingsposten, geen wc’s langs de lijn, oppassen voor auto’s, trams (die hebben altijd voorrang) en je hebt clowns die grappig willen zijn en met je meerennen en je willen inhalen en irritant doen. Nu heb ik daar minder last van, maar voor de langzamere vrouwen in de groep zal dat zeker een vervelende ervaring kunnen zijn. Er zijn deelnemers die 6 uur erover doen, ook best wat uitvallers. De organisatie heeft op 3 punten verzorgingsposten staan en diverse fietsers die meerijden, met de snelste, de langzaamste, en tussendoor fietsen. Ik denk wel 50 vrijwilligers voor 250 lopers.

Bij de ochtendmarathon was alles zoals je gewend bent bij een grote marathon. Veel publiek, veel deelnemers, 15 verzorgingsposten, erg goed voor elkaar. Een hele gemoedelijke sfeer, SF is echt een ander publiek dan je bij de wat hardere prestatiegerichte majors ziet. Vooral in het ultra groepje werd er relatief veel samen doorgebracht, enkele uren vooraf bij de verplichte briefing, halverwege als iedereen binnen druppelde na de eerste marathon en dan weer samen naar de startlijn. Onderweg als je elkaar tegenkwam, en na de finish als iedereen binnenkwam en de dropbags ophaalde. Veel gedeelde pijntjes.

Ik vond het spannend om de 2e marathon te lopen na enkele uren rust, heb beide marathons op relatief lage hartslag gelopen. Eerste was de hartslag gemiddeld 134 en de tweede 130. Nu ik weet dat ik het kan ga ik volgende keer het wat sneller proberen.

Herstel is ook weer verrassend snel, geen spierpijn, loop soepel, geen krakende gewrichten, hartslag in rust nog relatief hoog (46), hrv was gisteren na de eerste marathon 14, nu de hele dag weer tussen 70 en 110. Voeding doet veel met het herstel.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/SQXXuRgGfBHsq-CpdPKc55q_-ts=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/HyLPfAcOaRbRpQ7OVVOo6lZW.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-ovNiv54-MupV9yfOK5LjVIlpCw=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/gH1W3Q2cCMGzK4Rdfb6ZQHjZ.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5ZMMpJdPTcg9SKLypnNRZVD3CqU=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/wRDRv9UNRzHdNIytAMhkgsHC.jpg?f=fotoalbum_tile

[ Voor 7% gewijzigd door Stewie! op 27-07-2026 19:18 ]

• Stefangrp
Waarom heb ik dan wel spierpijn van 25km gister :'( |:(

Baas voor Stewie _/-\o_

• kepler
WizzlerNL schreef op maandag 27 juli 2026 @ 15:28:
[...]

Oké maar wat voor dosering neem je dan?
DA huismerk, met 100% van de ADH

• kepler
Stewie! schreef op maandag 27 juli 2026 @ 19:14:
[...]

De eerste marathon loop je door het uitgaansgebied langs het water, daar zie je tot ver na middernacht dronken mensen, ook drugsgebruikers, en je rent over de stoep tussen hen door. Dat heeft effect op je tijd, je hebt minder verzorgingsposten, geen wc’s langs de lijn, oppassen voor auto’s, trams (die hebben altijd voorrang) en je hebt clowns die grappig willen zijn en met je meerennen en je willen inhalen en irritant doen. Nu heb ik daar minder last van, maar voor de langzamere vrouwen in de groep zal dat zeker een vervelende ervaring kunnen zijn. Er zijn deelnemers die 6 uur erover doen, ook best wat uitvallers. De organisatie heeft op 3 punten verzorgingsposten staan en diverse fietsers die meerijden, met de snelste, de langzaamste, en tussendoor fietsen. Ik denk wel 50 vrijwilligers voor 250 lopers.

Bij de ochtendmarathon was alles zoals je gewend bent bij een grote marathon. Veel publiek, veel deelnemers, 15 verzorgingsposten, erg goed voor elkaar. Een hele gemoedelijke sfeer, SF is echt een ander publiek dan je bij de wat hardere prestatiegerichte majors ziet. Vooral in het ultra groepje werd er relatief veel samen doorgebracht, enkele uren vooraf bij de verplichte briefing, halverwege als iedereen binnen druppelde na de eerste marathon en dan weer samen naar de startlijn. Onderweg als je elkaar tegenkwam, en na de finish als iedereen binnenkwam en de dropbags ophaalde. Veel gedeelde pijntjes.

Ik vond het spannend om de 2e marathon te lopen na enkele uren rust, heb beide marathons op relatief lage hartslag gelopen. Eerste was de hartslag gemiddeld 134 en de tweede 130. Nu ik weet dat ik het kan ga ik volgende keer het wat sneller proberen.

Herstel is ook weer verrassend snel, geen spierpijn, loop soepel, geen krakende gewrichten, hartslag in rust nog relatief hoog (46), hrv was gisteren na de eerste marathon 14, nu de hele dag weer tussen 70 en 110. Voeding doet veel met het herstel.
Tof hoor, mooie ervaring! Wat is je volgende?

Hier in Delft heb je elke 5 jaar de droomtijd loop, midden in de nacht wanneer de klok een uur terug gaat. Dan loop je dus ook door het uitgaanspubliek (niet zo erg als SF waarschijnlijk ;) ), ook altijd wel een bijzondere ervaring :D

• SomerenV

SomerenV

It's something!

Juancho schreef op maandag 27 juli 2026 @ 10:24:
[...]

Inspirerend verhaal omdat ik daar zelf ook al vele jaren mee struggle. Ik woog/weeg niet zoveel als jij deed maar ik heb die onder de 80kg grens ook als doel, al vele jaren. Eerder over gepost hier, alles gedaan, niks werkte en mijn lichaam stopte gewooon. Ik ben onlangs doorverwezen door de huisarts naar de sportarts. Hopelijk kan die op een wat hoger niveau mee kijken en adviseren want ik weet het ook niet meer. Ik doe 2x aan krachttraining, tennis 1 a 2x en liep heel gestructureerd 3x hard in de week. Helaas door wat hartklachten moet ik het nu bij easyruns van 5-7km houden tot nader onderzoek.

Hopelijk kan ik dat euforische gevoel ook een keer gaan voelen, onder de 80kg grens (en ja ik weet het is maar een nummertje, spieren zijn zwaarder :)). Gewoon een mentale overwinning denk ik en dat je ook ervaart van hey potver, ik kan het dus wel, ik weet mijn levenstijl en dit is mijn toekomst vanaf nu.
Ik merk wel dat als ik meer aan krachttraining doe dat ik logischerwijs ook minder vlot afval. Met m'n lengte van 1.75m ben ik niet heel groot en volgens mij zit mijn normale/gemiddelde gewicht rond de 65 á 70kg, maar dat is dan met een gemiddelde hoeveelheid spieren, vet, botmassa, water, alles. Ik denk oprecht dat ik de 70kg onmogelijk ga halen, of ik moet ongezond veel af gaan vallen en krachttraining volledig laten vallen. Mijn gok is dat het ergens rond de 75kg gaat stranden, wat ik echt helemaal prima vind. Uiteindelijk vind ik kilo's ook niet zo heel spannend, maar zolang ik nog een buikje heb kan er nog wat van af :P

De laatste tijd ben ik ook 'maar' 4 of 5kg kwijtgeraakt, maar qua gewicht aan vet is er meer verdwenen. Echter komt er dan ook weer spier voor terug. Ik heb nu al een paar keer gehad dat mensen vroegen of ik veel afgevallen was, waarop ik dan zeg dat dat wel meevalt, maar dat het volume wel verminderd is :+

Onderaan de streep moet je vooral naar je lichaam luisteren denk ik, al snap ik wel dat het kut is als je een bepaald doel maar niet wilt halen.

Gemiddelde hartslag 130 :') Ik ben al blij als ik gemiddeld rond de 160 zit :D Wel heel vet om zo'n Ultra te doen. Niet dat ik die ambitie heb, maar zo'n stad, zo'n sfeer, je gezin erbij, timing van de opkomende zon, dat klinkt toch allemaal wel heel tof.

Hoe is het eigenlijk om met tienduizenden een marathon te doen? Ik kan me zo'n mensenmassa bij zo'n event echt totaal niet voorstellen. Ben je dan niet enorm constant achter anderen aan aan het hobbelen of verspreid het relatief snel en kun je dan gewoon zonder issues andere inhalen of ingehaald worden?

• Stewie!

Stewie!

Keen must die!

SomerenV schreef op maandag 27 juli 2026 @ 23:04:
[...]

Gemiddelde hartslag 130 :') Ik ben al blij als ik gemiddeld rond de 160 zit :D Wel heel vet om zo'n Ultra te doen. Niet dat ik die ambitie heb, maar zo'n stad, zo'n sfeer, je gezin erbij, timing van de opkomende zon, dat klinkt toch allemaal wel heel tof.

Hoe is het eigenlijk om met tienduizenden een marathon te doen? Ik kan me zo'n mensenmassa bij zo'n event echt totaal niet voorstellen. Ben je dan niet enorm constant achter anderen aan aan het hobbelen of verspreid het relatief snel en kun je dan gewoon zonder issues andere inhalen of ingehaald worden?
Dat gaat heel snel uit elkaar. Vooral bij een relatief kleine marathon zoals in San Francisco waar maar drie start corrals zijn. Dan loop je tussen alle soorten snelheden en dan komt er snel afstand tussen de lopers. Rotterdam heb ik drukker ervaren omdat je daar start tussen personen die even snel zijn en je ook nog enkele vernauwingen hebt. Dat had je hier ook op de brug maar geen enkel moment heb je er last van. De koplopers kwamen op de halve marathon afstand op het moment dat ik bij het 11 km punt was, en achter mij liep nog 80% van de lopers. Bij Amerikaanse marathons zie je opvallend veel lopers die relatief ongetraind uitzien en een marathon in 7 uur uitwandelen/rennen. Super fout aangekleed met lange broek en lange mouwen, dan heb je echt een zware dag in het zonnetje.
kepler schreef op maandag 27 juli 2026 @ 20:48:
[...]

Tof hoor, mooie ervaring! Wat is je volgende?
Berlijn, Chicago, Amsterdam, en dan enkele trail runs tot het einde van het jaar.

• Sport_Life
  • Nu online

Sport_Life

Solvitur ambulando

Voor de najaarsmarathon ook maar eens op zoek naar goede carbon schoenen (alle kleine beetjes helpen). Alphafly in de aanbieding voor 214,95, is dat een goede prijs?.
Uiteindelijk toch maar weer Saucony (Elite 2) :) Ben benieuwd! Aan de schoenen zal het iig niet liggen :+ 8)

[ Voor 94% gewijzigd door Sport_Life op 28-07-2026 17:54 ]

• kenneth
  • Niet online

kenneth

achter de duinen

SomerenV schreef op maandag 27 juli 2026 @ 23:04:
Gemiddelde hartslag 130 :') Ik ben al blij als ik gemiddeld rond de 160 zit :D
Nooit, maar dan ook nooit hartslagen (absoluut noch percentage) van verschillende personen vergelijken. Een hartslag heeft alleen maar betekenis in de context van rusthartslag, max hartslag, hartslag bij LT1 en hartslag bij LT2. En die is bij iedereen anders.

Look, runners deal in discomfort. After you get past a certain point, that’s all there really is. There is no finesse here.

• SomerenV

SomerenV

It's something!

kenneth schreef op dinsdag 28 juli 2026 @ 17:01:
[...]

Nooit, maar dan ook nooit hartslagen (absoluut noch percentage) van verschillende personen vergelijken. Een hartslag heeft alleen maar betekenis in de context van rusthartslag, max hartslag, hartslag bij LT1 en hartslag bij LT2. En die is bij iedereen anders.
Oh I know. Is meer dat ik me niet voor kan stellen iets als een ultra te doen met zo'n lage gemiddelde hartslag. En ik denk dat je er bijna niet aan ontkomt te vergelijken als je hartslagen van een ander ziet. Ofja, echt vergelijken is het niet eens. Meer verbaasd zijn over het verschil :p

Mijn hartslag in rust zit tussen de 60 en 65, en heel soms hoog in de 50. Max rond de 195. LT1 rond de 150 en LT2 rond de 170, maar da's nattevingerwerk.

• kepler
SomerenV schreef op dinsdag 28 juli 2026 @ 17:48:
[...]

Oh I know. Is meer dat ik me niet voor kan stellen iets als een ultra te doen met zo'n lage gemiddelde hartslag. En ik denk dat je er bijna niet aan ontkomt te vergelijken als je hartslagen van een ander ziet. Ofja, echt vergelijken is het niet eens. Meer verbaasd zijn over het verschil :p

Mijn hartslag in rust zit tussen de 60 en 65, en heel soms hoog in de 50. Max rond de 195. LT1 rond de 150 en LT2 rond de 170, maar da's nattevingerwerk.
Voor context, bij een ultra zul je in principe nooit boven de aerobe drempel uitkomen. (De normale mensen dan ;) ). Bij een ultra in de bergen liep ik zelfs een groot gedeelte in de herstel zone (onder zone 1), dat kwam omdat naar beneden geen echte aerobe inspanning kost maar wel kracht. Misschien als je sneller bent wel :P

• Hartloper
Voor de vakantie een wandelbroek gaan kopen. Ik ga naar de Decathlon, dat is goedkoper dan de AS Adventure. En dat klopt wel, maar wat vond ik nog in de Decathlon ?
De Adidas Evo SL, de schoen die universeel geliefd is om zijn veelzijdigheid. https://www.decathlon.nl/p/hardloopschoenen-voor-heren-adizero-evo-sl-beige-zwart/372979/c30c27m9026813 Dus die moest ik proberen... En inderdaad, lichte fijne snelle schoen met veel demping. 2 keer 10 meter testloop in de winkel en ik was verkocht. Bij thuiskomst zag ik dat de schoen bij all4running in sommige kleuren 20% korting had. Dan gaat een mens naar de Decathlon om goedkoper af te zijn. |:(

Er waren nog 2 klanten bij de loopschoenen, die alle twee tuk leken op deze Asics: https://www.decathlon.nl/p/hardloopschoenen-voor-heren-gel-ziruss-9/380590/c30m9030373 Al bleven ze tijdens het testen rondstappen. Heel mooie schoen, maar zouden mensen echt zo'n schoen kopen voor dagelijks gebruik ?

• Shinji
  • Registratie: Februari 2002
  • Nu online
Hartloper schreef op dinsdag 28 juli 2026 @ 22:29:
Voor de vakantie een wandelbroek gaan kopen. Ik ga naar de Decathlon, dat is goedkoper dan de AS Adventure. En dat klopt wel, maar wat vond ik nog in de Decathlon ?
De Adidas Evo SL, de schoen die universeel geliefd is om zijn veelzijdigheid. https://www.decathlon.nl/p/hardloopschoenen-voor-heren-adizero-evo-sl-beige-zwart/372979/c30c27m9026813 Dus die moest ik proberen... En inderdaad, lichte fijne snelle schoen met veel demping. 2 keer 10 meter testloop in de winkel en ik was verkocht. Bij thuiskomst zag ik dat de schoen bij all4running in sommige kleuren 20% korting had. Dan gaat een mens naar de Decathlon om goedkoper af te zijn. |:(

Er waren nog 2 klanten bij de loopschoenen, die alle twee tuk leken op deze Asics: https://www.decathlon.nl/p/hardloopschoenen-voor-heren-gel-ziruss-9/380590/c30m9030373 Al bleven ze tijdens het testen rondstappen. Heel mooie schoen, maar zouden mensen echt zo'n schoen kopen voor dagelijks gebruik ?
Volgens mij gaan de meeste mensen naar Decathlon om goedkoper uit te zijn door hun eigen merken te kopen, ik heb nooit naar gerenomeerde merken daar gekeken en vind het zelfs irritant in de zoekresultaten ;)

• nogeeninlog
Hartloper schreef op zondag 26 juli 2026 @ 21:57:
[...]

Het goede nieuws is dat dit betekent dat na correctie van je ijzertekort sub3 kat in ‘t bakkie is ! :)
Ja leuk :+ . Dan moet ik eerst de rest van mijn lichaam weer op orde krijgen. Mijn hamstringpees protesteert nog steeds en over mijn achillespees ben ik ook niet helemaal zeker. Waarschijnlijk is de oorzaak hetzelfde.
Ik heb zelf ooit een ferritine van 17 gehad. Gelukkig zonder bloedarmoede. Ik at toen weinig vlees (500gr per week). Tijdje ijzerpillen genomen en toch wat meer vlees beginnen eten.
Ik denk dat ik een stuk minder vlees eet, en dan ook nog voornamelijk kip. Dat bevat een stuk minder heemijzer. Dan toch maar wat meer rundvlees.
Hoe lang heb jij die ijzerpillen genomen?

• Sport_Life
  • Nu online

Sport_Life

Solvitur ambulando

Shinji schreef op dinsdag 28 juli 2026 @ 23:09:
[...]

Volgens mij gaan de meeste mensen naar Decathlon om goedkoper uit te zijn door hun eigen merken te kopen, ik heb nooit naar gerenomeerde merken daar gekeken en vind het zelfs irritant in de zoekresultaten ;)
Decathlon is ideaal voor/met kinderen. Ik koop daar altijd hun fietsen en na 3 jaar ruilen we ze weer in voor een tegoedbon van 50% van de restwaarde, zonder gedoe met marktplaats.
En als ik er toch ben dan (met tegoedbon) dan haal ik er vaak wandelkleding of accessoires. Schoenen altijd via de goedkoopste online winkel. En hardloopkleding altijd van Nike of Asics :).

[ Voor 4% gewijzigd door Sport_Life op 29-07-2026 08:56 ]

• Spuugvuur
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 09:32
Vanochtend lekker voor de warmte uit gelopen, ik was niet de enige met dat idee (hoewel ik gisterochtend meer lopers ben tegengekomen, maar toen liep ik meer in bewoond gebied).

Training van 15km met daarin 4x1.500m tegen de drempel aan, ging goed! Tempo ligt zeker 20s hoger (lager? :+) dan 4 maanden geleden dus de voortgang zit er echt goed in. Ook de Z1 en Z2 zones krijg ik momenteel echt goed voor elkaar. Alles precies op schema voor de voorbereiding van de marathon die begin september begint. Helaas gaat het bij vrouwlief wat minder, die heeft klachten in haar bilspier en onderrug gehad in mei juni waardoor ze weinig kon lopen, die moest dus echt een stapje terug doen :( Jammer, daardoor liggen onze tempo's te ver uit elkaar om de lange duurlopen samen te doen.

Ik heb trouwens een schema gemaakt met ChatGPT, dat via een JSON geïmporteerd in Intervals.icu en dat komt dan automatisch in Garmin terecht. Tweakers approved :+

"Everybody is a genius. But if you judge a fish by its ability to climb a tree, it will live its whole life believing that it is stupid."

• Spuugvuur
SomerenV schreef op dinsdag 28 juli 2026 @ 17:48:
[...]

Mijn vrouw haar drempel zit rond de 180-182, dan ga ik dood :+ Maar ik snap wat je zegt, onbewust doe ik het ook wel eens.

Mijn vrouw doet het dus continu, die zegt dan weer dat ze niet snapt dat ik met 135 hartslag kan lopen. Tsja. Het is niet anders dan vorige week, en de week daarvoor, en...

"Everybody is a genius. But if you judge a fish by its ability to climb a tree, it will live its whole life believing that it is stupid."

• Aandeijssel
  • Laatst online: 09:18
Het was even langs mij geen gegaan dat het zo warm zou worden, ben net terug van een rondje. Dit was wel net wat te warm🥲

• Gynnad
  • Registratie: September 2010
Aandeijssel schreef op woensdag 29 juli 2026 @ 10:22:
Het was even langs mij geen gegaan dat het zo warm zou worden, ben net terug van een rondje. Dit was wel net wat te warm🥲
Hier was het vanochtend nog prima te doen, maar zit dan ook aan de kust in Normandië ;)

"Don't worry, about a thing, Cause every little thing is gonna be alright"

• Shinji
  • Nu online
Gynnad schreef op woensdag 29 juli 2026 @ 10:40:
[...]

Hier was het vanochtend nog prima te doen, maar zit dan ook aan de kust in Normandië ;)
Hier was het denk ik vanochtend ook prima te doen, rond 7 of 8u. Ik ben net 9:20 weg gegaan maar was echt al flink warm. Rustig aan gedaan (0:14m/km langzamer dan eergister) maar stuk hogere hartslag al.

• Aandeijssel
  • Laatst online: 09:18
toen ik vertrok was het 22 graden, toen ik terugkwam al 28🥲 wel het idee dat het een goede training was.

Dat acclimatiseren zullen we in de toekomst steeds eerder en vaker moeten🔫

• SomerenV

SomerenV

It's something!

Shinji schreef op woensdag 29 juli 2026 @ 10:47:
[...]

Hier was het denk ik vanochtend ook prima te doen, rond 7 of 8u. Ik ben net 9:20 weg gegaan maar was echt al flink warm. Rustig aan gedaan (0:14m/km langzamer dan eergister) maar stuk hogere hartslag al.
Ik heb een rondje van 6km gedaan nadat ik de kleine had weggebracht, dus rond 8:15 uur, maar wel constant vol in de zon en op een heuvel. Dat was ook niet heel tof, al viel het qua temperatuur gelukkig nog mee. Ach, goed voor de tint zullen we maar zeggen :+ Ik heb er alleen een handje van iets te vlot te beginnen, wat niet echt een strak plan is als je begin meteen heuvel op is. Kom je boven, vraag je je meteen af waarom je dit ook alweer doet :')

Morgen ga ik in de avond m'n rondje doen als de zon onder gaat. Dat bevalt me met dit weer toch net wat beter.

• Spuugvuur
Ik loop het liefst in de ochtend. 's Avonds is de warmte toch nog echt in de lucht, in de ochtend is het vaak wat koeler. En dan begin ik lekker fris aan de dag, geen last van met slapen, eten, etc.

• Hazalnootpuur
  • Registratie: December 2024
  • Laatst online: 14:18
Hartloper schreef op dinsdag 28 juli 2026 @ 22:29:

Ik dacht dat wij Nederlanders zuinig waren.
Maar naast All4running heeft ook Zalando ze altijd in de aanbieding. Tussen de 100 en 120 euro.
Heb nog een nieuw paartje in de kast staan.
Ben ook benieuwd naar de Adidas Hyperboost Edge. Wel 1 andere prijsklasse.

• Spuugvuur
Ik heb van de week ook weer Endorphin Speed 5 op de kop getikt voor 115 euro :D Zonde om de volle mep te betalen en dan loop ik maar met een minder courant kleurtje.

• Hartloper
nogeeninlog schreef op woensdag 29 juli 2026 @ 08:50:
[...]

Ja leuk :+ . Dan moet ik eerst de rest van mijn lichaam weer op orde krijgen. Mijn hamstringpees protesteert nog steeds en over mijn achillespees ben ik ook niet helemaal zeker. Waarschijnlijk is de oorzaak hetzelfde.

[...]

Ik denk dat ik een stuk minder vlees eet, en dan ook nog voornamelijk kip. Dat bevat een stuk minder heemijzer. Dan toch maar wat meer rundvlees.
Hoe lang heb jij die ijzerpillen genomen?
Een maand of 2, om de andere dag een ijzerpil. Daarmee was het gestegen naar 40.

Ik meet jaarlijks mijn ferritine, vorig jaar was het 32. Als ik helemaal niks neem heeft het de neiging om te zakken, daarom neem ik 1 of 2 keer per week een pilletje.

Voor sporters wordt aangeraden om zeker 40-50 te hebben, voor niet-atleten ligt de limiet lager.

Als je ijzerpillen neemt is het heel belangrijk om ze niet te combineren met koffie, thee of melkproducten. Die remmen de opname van ijzer in de darm. Vitamine C bevordert de opname.

• Stewie!

Stewie!

Keen must die!

Super goed dat je jaarlijks even een bloedtest laat doen, voorkomt dat je nodeloos supplementen slikt en daadwerkelijke tekorten kan aanvullen. Ik neem zelf creatine, magnesium, omega3 en collageen. Weet niet of dat laatste ook goed helpt maar merk ten opzichte van vorig jaar dat ik nooit meer spierpijn heb in benen/heupen en dat de gewrichten soepel zijn, niet kraken/knakken. Eiwitrijk dieet. Transferrinesaturatie, ijzer en ferritine scoren elke test extreem hoog. Wel altijd een verhoging van creatinekinase en andere markers die spierschade aangeven. Dag na de marathon zijn die off the charts en dat duurt 10 dagen voordat die weer normaal worden. Mocht je ooit testen, doe het dan na een rustige periode voor het beste beeld, of juist in een drukke trainingsperiode als je nieuwsgierig bent hoe je lichaam presteert als je er veel van vraagt en of je op die top momenten beter kan eten/aanvullen of je sportgedrag kan aanpassen. Om mijn training beter te sturen vond ik het fijn om dezelfde test te doen in een rustige periode en in een drukke periode. Ook wel eens gedaan de dag voor en de dag na een marathon.

• Juancho
  • Registratie: September 2006
Die pillen, supplementen, bloedtesten (ik gebruik Vitakruit)... Dat kost zo gigantisch veel, niet normaal. Ik slik ook visolie, magnesium, elke ochtend een multidag sport man pilletje. Daarvoor ook wel eens ashwagandha en collageen.... Je betaalt je scheelt.

[ Voor 16% gewijzigd door Juancho op 30-07-2026 11:01 ]

Garmin Forerunner 265 |Samsung Galaxy S23 | Polestar 2 MidYear 2026 Prime + B&W audio | MacBook Air 13" M5 24GB 1TB

• WizzlerNL
Mijn ferritine was 63 zes weken geleden en nu 90. Dus ik ben benieuwd wat het dan was vlak na Rotterdam.

• Slickk
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 13:04
Juancho schreef op donderdag 30 juli 2026 @ 10:59:
Die pillen, supplementen, bloedtesten (ik gebruik Vitakruit)... Dat kost zo gigantisch veel, niet normaal. Ik slik ook visolie, magnesium, elke ochtend een multidag sport man pilletje. Daarvoor ook wel eens ashwagandha en collageen.... Je betaalt je scheelt.
Als je dieet verder op orde is, hoeft dat allemaal niet. Wat zit er in zo'n "multidag sport man pilletje"? Visolie en magnesium zijn ook niet nodig met de juiste voeding.

Enige supplement dat in Nederland relevant zou zijn, is vitamine D3. Bij krachttraining kan creatine helpen, maar voor duursporten zoals hardlopen is er nog weinig uitsluitsel over het nut ervan.

• Slickk
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 13:04
Spuugvuur schreef op woensdag 29 juli 2026 @ 17:13:
Ik heb van de week ook weer Endorphin Speed 5 op de kop getikt voor 115 euro :D Zonde om de volle mep te betalen en dan loop ik maar met een minder courant kleurtje.
Hoe bevalt die 5 eigenlijk? Ik was groot fan van de Speed 2 (ook de Runshield editie die beetje waterafstotend was vond ik fijn in de winter want de binnenkant zat meer stof voor m'n gevoelige koude teentjes :+), maar de 3 viel nogal tegen. Sindsdien ben ik 'over' gegaan naar Boston 12 en daarna Zoom Fly 6, als temposchoen. Is de Speed 5 nog steeds gericht op tempowerk?

Adidas Boston 12 vond ik super tijdens tempo en intervalwerk, maar in de rustige blokken tussendoor vond ik ze iets te... agressief? Niet flexibel? Moeilijk te omschrijven. De Nike Zoom Fly 6 vind ik heel fijn en zit nu op m'n tweede paar, maar vergeleken met de Speed 2 bijna wat te 'zompig' ofzo.

Misschien kijk ik met iets te nostalgische bril naar de Speed 2 (het was m'n eerste echte snelle schoen) want daar liep ik echt alles op (bijv 30km loop met daarin blokken op marathon-tempo) en vond ik heerlijk. Saucony zijn ook over het algemeen iets breder en comfortabeler dan Nike in mijn ervaring (hoewel ik die Shift echt verschrikkelijk lomp blok vond haha).

Zalando is voor mij de enige webshop met echt scherpe aanbiedingen. Zit soms best prijsverschil tussen kleurtjes en dat gecombineerd met een actieve kortingscode koop je zo een schoen van €150 voor €100. Heel soms zijn er ook wel eens Zalando cadeaubonnen te koop bij de Kruidvat of Albert Heijn met 15%, dan kost een schoen ipv €100 nog maar €85. :) Je hoort het al, naast hardlopen zijn hardloopschoenen mijn hobby én hardloopschoenenkoopjesjagen de derde. O-)

[ Voor 48% gewijzigd door Slickk op 30-07-2026 12:07 ]

• Hartloper
Juist. Ik neem vitamine D in de winter en af en toe wat ijzer omdat ik het nodig heb. En ijzertabletten uit het kruidvat zijn niet duur.

Voor de rest heb je geen tekorten als je gevarieerd en gezond eet. Creatine is meer iets voor krachtsporters, houdt ook water op dus niet ideaal voor een langeafstandshardloper als je daardoor een paar kilo meer weegt.
Magnesium zit in graanproducten, groenten, noten en melkproducten. Buiten dat laatste zijn dat voedingsmiddelen die ik genoeg gebruik. Alle magnesium dat je niet nodig hebt plas je gewoon uit.

Wat collageen betreft, heel belangrijke stof in het lichaam, maar het wordt niet in zijn geheel opgenomen. Net als alle andere eiwitten wordt het afgebroken tot afzonderlijke aminozuren. Dus je kan evengoed een andere eiwitbron gebruiken zoals eieren, vlees, vis, peulvruchten, soja enz. De evidentie voor collageensupplementen is laag.

Omega3 of visolie is ook niet echt nodig, eet een paar keer week vis, dat is bewezen gezond.

De enige marketing waar ik voor val is Q10, dat neem ik soms, en mogelijk geeft het iets minder vermoeide spieren, maar dat kan ook volledig tussen mijn twee oren zitten.

Ik heb de indruk dat de supplementenrage overgewaaid is van de krachtsporters naar de hardlopers. En dan wil ik er graag een kanttekening bij maken dat er niet veel bewijs is dat supplementen echt werken. Tenzij bij bewezen tekort aan vitamine D of ijzer.

Dat gezegd zijnde, ieder zijn ding, en ik vind het zeker interessant om te horen wat de medehardlopers hier doen. Zelf let ik er meer dan vroeger op om voldoende eiwit te nemen na een langere duurloop. Maar dan via voeding en niet via een shake of zoiets.

[ Voor 3% gewijzigd door Hartloper op 30-07-2026 12:10 ]

• Spuugvuur
Slickk schreef op donderdag 30 juli 2026 @ 11:56:
[...]

Hoe bevalt die 5 eigenlijk? Ik was groot fan van de Speed 2 (ook de Runshield editie die beetje waterafstotend was vond ik fijn in de winter want de binnenkant zat meer stof voor m'n gevoelige koude teentjes :+), maar de 3 viel nogal tegen. Sindsdien ben ik 'over' gegaan naar Boston 12 en daarna Zoom Fly 6, als temposchoen. Is de Speed 5 nog steeds gericht op tempowerk?
Ik vond de 2 heerlijk (Runshield ook inderdaad), maar de 3 was echt matig doordat hij zo hard was aan de achterkant. Ik kreeg last van mijn achillespees van de 3. De 4 vond ik wat smal aan de voorkant, de 5 is net wat ruimer. Ik vind het een heerlijke schoen en gebruik het voor al mijn trainingen. Ze doen het het beste met tempowerk, maar ik vind ze vanaf 6:00 min/km al prima werken, ook met duurlopen. Comfortabel, licht. Ik ben er fan van :D

• Stefangrp
ik koop de hele voorraad Zoom Fly 6 op zodra die eruit gaan _/-\o_

Gister nog een treshhold erop gedaan (tot ik crashte van de hitte :X ) en daarna op 5.30 uitgehobbeld. Gaat allemaal top.

Ik ga de Hyrox er ook op doen denk ik

• Burning_Tyre
  • Laatst online: 13:59
Spuugvuur schreef op woensdag 29 juli 2026 @ 17:13:
Die heb ik ook op het oog ter vervanging van m'n Saucony Tempus. (die nergens meer verkrijgbaar is)

12xIQ7+ ZO (125) + 3xIQ7+ NW (310) +3xIQ7+ ZW (214) PVOutput

• kepler
Slickk schreef op donderdag 30 juli 2026 @ 11:52:
[...]

Als je dieet verder op orde is, hoeft dat allemaal niet. Wat zit er in zo'n "multidag sport man pilletje"? Visolie en magnesium zijn ook niet nodig met de juiste voeding.

Enige supplement dat in Nederland relevant zou zijn, is vitamine D3. Bij krachttraining kan creatine helpen, maar voor duursporten zoals hardlopen is er nog weinig uitsluitsel over het nut ervan.
Daarom is het dus ook nuttig om een bloedtest te doen. Blijkbaar is mijn dieet niet helemaal in orde en zit ik nu (tijdelijk) aan wat supplementen (als sporter zijnde, als normaal persoon is alles in orde). Tegelijkertijd aan het kijken hoe ik dit het beste in mijn dieet kan krijgen, ik heb al potten pindakaas gekocht voor extra ijzer ;)

[ Voor 4% gewijzigd door kepler op 30-07-2026 14:19 ]

• SVMartin
  • Niet online
kepler schreef op donderdag 30 juli 2026 @ 14:18:
[...]

Daarom is het dus ook nuttig om een bloedtest te doen. Blijkbaar is mijn dieet niet helemaal in orde en zit ik nu (tijdelijk) aan wat supplementen (als sporter zijnde, als normaal persoon is alles in orde). Tegelijkertijd aan het kijken hoe ik dit het beste in mijn dieet kan krijgen, ik heb al potten pindakaas gekocht voor extra ijzer ;)
Ik ben dol op pindakaas, kom er nu achter dat ik geen appelstroop hoef te eten :)

Maar er is nog veel meer..

https://mens-en-gezondheid.infonu.nl/gezonde-voeding/148791-ijzerrijke-voeding-lijst-met-al-het-ijzerhoudende-voedsel.html

• SVMartin
  • Niet online
Juancho schreef op donderdag 30 juli 2026 @ 10:59:
Ik sluit me aan bij @Hartloper . Luister ook eens http://slimmer-presteren-podcast.nl/seizoen-10/192-slimmer-presteren-met-supplementen-volgens-sportvoedings-wetenschapper-floris-wardenaar/

• Kadett
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 05-09 16:04
SVMartin schreef op zaterdag 25 juli 2026 @ 17:51:
[...]

Of 6:10 prima is, ligt aan van alles. Maar voor iemand die nog geen maand traint is dat echt meer dan prima. Mijn duurloop van 18km gisteren (wel heuvels in Zwitserland) lag tussen de 6:15 en 7:15.

Voor wat meer data: https://www.garmin.com/en-US/blog/fitness/trends-in-running-new-data-shows-how-garmin-runners-hit-their-stride/
Het is ook geen doel op zich om zsm naar bepaald tempo te werken. Dat deed ik vroeger wel met blessures tot gevolg. En kleine 13-14 jaar terug liep ik 13km onder het uur. Alleen toen kwamen blessures zowel aan been als schouders (kracht training) toen in korte tijd 2 kinderen en de dad bod was een feit😅

Voor nu is deze pace voor mij gewoon lekker om vol te houden. Liep eergisteren met 27gr smiddags precies zelfde rondje in slechts 7 sec langzamer dan afgelopen keer. Zaterdag weer nieuwe poging. Voor mij is een hartslag of VO2 meting geen doel of middel daarvoor wil ik het lopen te 'eenvoudig' houden.

Als ik de 6km/30min 2x in de week ga redden is al meer dan prima. Langer/sneller/verder hoeft niet meer voor mij want ben al 4x in verleden daardoor aan blessures gekomen. Naast 100-120km fietsen in de week en 6x kracht training heb ik wel beweging genoeg om fit te blijven.

Ik ben ook tevreden met dit resultaat het voelt ook gewoon goed zonder gevoel te hebben dat ik mijn lichaam forceer.

• gildor
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 14:03
Ik heb de Compressport Free Belt Pro gekocht voor een trail zaterdag a.s.. Mag ik twee simpele vragen stellen over de bevestiging van een startnummer?
  1. Er moeten gaatjes in het startnummer gemaakt worden. Wat gebruiken jullie daarvoor? (Een perforator in de uitrusting naar de uitreiking van de startnummers lijkt me zo onpraktisch...
  2. Is het inderdaad de bedoeling iedere keer de knoopjes in de touwtjes los te maken om de stoppertjes eraf te halen zodat het touwtje door het startnummer kan? Of is het idee dat de stoppertjes er evenwijdig aan met touwtje doorheen passen, en er na aantrekken haaks niet door teruggaan? Ik doe dit graag goed, want halverwege verliezen lijkt zo slordig :-D.

• Roozzz
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 08:43
gildor schreef op donderdag 30 juli 2026 @ 20:44:
Ik heb de Compressport Free Belt Pro gekocht voor een trail zaterdag a.s.. Mag ik twee simpele vragen stellen over de bevestiging van een startnummer?
  1. Er moeten gaatjes in het startnummer gemaakt worden. Wat gebruiken jullie daarvoor? (Een perforator in de uitrusting naar de uitreiking van de startnummers lijkt me zo onpraktisch...
  2. Is het inderdaad de bedoeling iedere keer de knoopjes in de touwtjes los te maken om de stoppertjes eraf te halen zodat het touwtje door het startnummer kan? Of is het idee dat de stoppertjes er evenwijdig aan met touwtje doorheen passen, en er na aantrekken haaks niet door teruggaan? Ik doe dit graag goed, want halverwege verliezen lijkt zo slordig :-D.
Ik gok dat de knoopjes erin zitten zodat de stoppers niet verloren gaan tijdens transport oid. Gewoon knoopje eruit halen, stopper eraf, startnummer over het touwtje en stopper er weer opzetten en het startnummer tegen de band vastzetten met de stoppers. Het knoopje zou ik verder lekker vergeten.

Perforator kan handig zijn. Vaak hebben startnummers al gaatjes, niet altijd. Je hebt hele kleintjes, dont ask me how i know...

[ Voor 4% gewijzigd door Roozzz op 30-07-2026 20:53 ]

If you can see, look. If you can look, observe

• Sport_Life
  • Nu online

Sport_Life

Solvitur ambulando

Stewie! schreef op zaterdag 20 juni 2026 @ 16:14:
[...]

De 3 is een stuk stabieler. Heb op de 2 ook marathons gelopen. De 3 heeft een grotere basis bij hak en tenen. Je voet blijft meer óp de schoen.
Ik heb de 2 nu ook in huis, wel even wennen zeg ! :D Vanmiddag even aangehad maar ik stuiter alle kanten op :D morgen even een snelle duurloop proberen.
Wat is jouw ervaring?

• SomerenV

SomerenV

It's something!

Hoe voel je eigenlijk dat je ergens een tekort van zou kunnen hebben? Waar merk je dat aan? Niet dat ik dat gevoel heb overigens, maar ben gewoon benieuwd. Mijn bloed is 3-ish jaar geleden getest in verband met wat vage hartklachten toen, en ik had juist wat teveel ijzer in m'n bloed. Verder waren alle waarden destijds gewoon goed, wat dat ook in die context mag betekenen.

Qua voeding eet ik overigens enorm gevarieerd (vrijwel alleen maar internationale keukens) met een goede mix van verschillende soorten vlees en vis, groenten, en diverse bronnen van koolhydraten (gewone of zoete aardappel, rijst, pasta), en iedere dag wel 2 mandarijntjes, of wat aardbeien, en vaak ook nog iets van een verse vruchtensap. Nooit pakjes of zakjes, dus heb altijd in de hand hoeveel suikers en zout er in gaan. Lunch gaat ook alle kanten op met kaas, verschillende soorten vlees, vaak tomaat, augurk, vis, muhammara, avocado, etc etc.

Qua ontbijt of iets om te nemen voor het sporten maak ik m'n eigen pancakes met zelfrijzend bakmeel, amandelmeel, skyr, sojamelk, eieren en nog wat randzaken om het net wat zoeter en luchtiger te maken. Voor vrouwlief maak ik een variant met volkoren tarwemeel, banaan en soms met nog wat blauwe bessen.

Mocht er interesse zijn dan kan ik het recept hier wel delen :)

• Stewie!

Stewie!

Keen must die!

Sport_Life schreef op donderdag 30 juli 2026 @ 21:12:
[...]

Ik heb de 2 nu ook in huis, wel even wennen zeg ! :D Vanmiddag even aangehad maar ik stuiter alle kanten op :D morgen even een snelle duurloop proberen.
Wat is jouw ervaring?
Ik vind de 3 erg fijn, heb er in San Francisco de 2e marathon op gelopen, super zacht. Vind het een aanrader, je leest er veel te weinig over. De 3 is een stuk stabieler dan de 2. Saucony Endorphin Elite 3, aanrader.

• Stewie!

Stewie!

Keen must die!

SomerenV schreef op donderdag 30 juli 2026 @ 23:01:
Hoe voel je eigenlijk dat je ergens een tekort van zou kunnen hebben? Waar merk je dat aan? Niet dat ik dat gevoel heb overigens, maar ben gewoon benieuwd.
Traag herstel, vermoeidheidsklachten.

• Gynnad
  • Registratie: September 2010
Voor degene uit het zuiden van het land, de inschrijving voor de https://venloop.nl/hardlopen/arrow-venloop/ is geopend. Halve marathon / 10km / 5km in Venlo op zondag 21 maart.

"Don't worry, about a thing, Cause every little thing is gonna be alright"

• SVMartin
  • Niet online
Net als vele hardlopers is het een beetje gokken wat mijn zones zijn. Ik draag 24u per dag een garmin en heb daardoor goed beeld van rust en maximale hartslag. Ik heb Karvonen gebruikt om zones in te stellen en zone 2 voelt ook als zone 2. Alhoewel ik meestal alleen loop en niet tegen mijzelf praat :)

Ik ben niet aan het trainen voor een marathon ofzo. Ik loop nu 3x per week (overweeg een 4e keer) met zo'n 30-40km per week. Eens per week doe ik intervallen, heuvels of tempo's.

Ik overweeg dus een inspanningstest om hier het juiste inzicht in te krijgen. Mooi voordeel: er is ook een ecg check waarmee je mogelijk hartafwijkingen kunt vinden. Ik voel me gezond, maar ben inmiddels 45 en ik hoor dan toch regelmatig dat een check een goed idee is.

Ik woon in regio Utrecht en zie eigenlijk drie opties: UMC Utrecht, Antonius ziekenhuis of SMA.

https://www.umcutrecht.nl/nl/onderzoek/sportmedische-onderzoeken

https://www.antoniusziekenhuis.nl/sportgeneeskunde/preventief-sportmedisch-onderzoek

https://smamiddennederland.nl/diverse-sportmedische-onderzoeken/

Ik neig naar "Sportmedisch onderzoek inspanningstest met ademgasanalyse" van Antonius. Daar zit een longfunctie, ecg en ademgasanalyse bij, maar bijv. geen bloedwaarden, bloeddruk of bewegingsapparaat. Hij is daardoor wel goedkoper (215 250 euro).

Wat zijn hier de ervaringen bij verschillende aanbieders, en de toegevoegde waarde van de verschillende onderzoeken?

• kepler
SVMartin schreef op zaterdag 1 augustus 2026 @ 10:20:
Net als vele hardlopers is het een beetje gokken wat mijn zones zijn. Ik draag 24u per dag een garmin en heb daardoor goed beeld van rust en maximale hartslag. Ik heb Karvonen gebruikt om zones in te stellen en zone 2 voelt ook als zone 2. Alhoewel ik meestal alleen loop en niet tegen mijzelf praat :)

Ik ben niet aan het trainen voor een marathon ofzo. Ik loop nu 3x per week (overweeg een 4e keer) met zo'n 30-40km per week. Eens per week doe ik intervallen, heuvels of tempo's.

Ik overweeg dus een inspanningstest om hier het juiste inzicht in te krijgen. Mooi voordeel: er is ook een ecg check waarmee je mogelijk hartafwijkingen kunt vinden. Ik voel me gezond, maar ben inmiddels 45 en ik hoor dan toch regelmatig dat een check een goed idee is.

Ik woon in regio Utrecht en zie eigenlijk drie opties: UMC Utrecht, Antonius ziekenhuis of SMA.

https://www.antoniusziekenhuis.nl/sportgeneeskunde/preventief-sportmedisch-onderzoek

Ik neig naar "Sportmedisch onderzoek inspanningstest met ademgasanalyse" van Antonius. Daar zit een longfunctie, ecg en ademgasanalyse bij, maar bijv. geen bloedwaarden, bloeddruk of bewegingsapparaat. Hij is daardoor wel goedkoper (215 euro).

Wat zijn hier de ervaringen bij verschillende aanbieders, en de toegevoegde waarde van de verschillende onderzoeken?
Laatst gedaan in Rotterdam, als je echt de zones wil bepalen is het handig om ook lactaat mee te nemen.

Daarnaast is het beter om de test op de fiets te doen als je je hart wil laten checken. Dan wordt de ecg minder verstoord en kunnen ze beter uitlezen op max hartslag. Toen ik daar zat twijfelde ik om te switchen naar de fiets, maar omdat ik ook lactaat deed dan heb je even 30s pauze. Dus toen is de arts even komen kijken om live de ecg te beoordelen.

• Droplollie
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 07:32
Ik heb dit voorjaar richting een marathon getraind met een persoonlijke trainer die mijn schema maakte en in Trainingpeaks importeert. Ik ga nu weer richting de marathon van Amsterdam trainen, maar wil dit nu eens proberen met een app, maar zie door de bomen het bos niet meer. Ik ben een ervaren sporter (eerst vaak wielrennen en later lopen). Doel van de marathon is onder de 3 uur, loop de 10 km in 37 minuten en halve marathon in 1:23 en heb veel historische trainingsdara. Ik heb altijd een sporthorloge (forerunner 965). Dus kan ook gebruik maken van HRV en trainingen moeten gewoon standaard op mijn horloge worden geïmporteerd. Voor mij van belang dat ik wekelijks mijn beschikbaarheid kan aangeven en dat de trainingsopbouw goed is richting de marathon. Springt hier dan een specifieke app uit? Ik kom op AIEndurance (had er zelf nog nooit van gehoord), Runna en REN. Ben benieuwd naar de ervaringen en tips.

• Sport_Life
  • Nu online

Sport_Life

Solvitur ambulando

Ik neig naar "Sportmedisch onderzoek inspanningstest met ademgasanalyse" van Antonius. Daar zit een longfunctie, ecg en ademgasanalyse bij, maar bijv. geen bloedwaarden, bloeddruk of bewegingsapparaat. Hij is daardoor wel goedkoper (215 euro).

Als je goede waardes wil moet je eigenlijk 24/7 ook met een hartslag band lopen. Garmin zit (bij mij) redelijk oke, maar ik vertrouw er toch niet helemaal op en doe bij runs een hartslagband om.

Ik loop de laatste tijd ook vaker bewust in zone 2 (niet officieel gemeten) , dat is voor mijn doen wel echt heel langzaam, in de 5:45 ongeveer. Ik liep mijn duurlopen voorheen altijd rond de 5:00 , dus het is even wennen.
Bij halve marathons rond de 1u30.

Zo'n onderzoek lijkt mij ook wel wat, voor een ecg kan ik wel een verwijsbrief krijgen van de huisarts ivm hartfalen in de familie, maar de rest niet. Als tiener al een keer een onderzoek gehad daar kwam uit dat ik een 'sporthart' had (extreem lage rust hs).

Ben benieuwd wat jouw ervaring is bij Antonius (ik woon ook in Utrecht).

[ Voor 4% gewijzigd door Sport_Life op 01-08-2026 12:02 ]

• EdwinW
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 11:50
Trenara kan je workouts (weliswaar alleen met het duurste abonnement) ook automatisch pushen naar je Garmin sporthorloge. Je stelt dan in de app een doel in, in dit geval een bepaalde tijd voor de marathon, dan berekent Trenara het opbouwschema naar de dag van de marathon. En je kunt een 6 minuten test uitvoeren zodat de app een idee krijgt wat je huidige vorm is, zodat je niet vanaf het begin hoeft in te stappen.

• Megupe
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 13:56
Droplollie schreef op zaterdag 1 augustus 2026 @ 11:50:
Ik heb dit voorjaar richting een marathon getraind met een persoonlijke trainer die mijn schema maakte en in Trainingpeaks importeert. Ik ga nu weer richting de marathon van Amsterdam trainen, maar wil dit nu eens proberen met een app, maar zie door de bomen het bos niet meer. Ik ben een ervaren sporter (eerst vaak wielrennen en later lopen). Doel van de marathon is onder de 3 uur, loop de 10 km in 37 minuten en halve marathon in 1:23 en heb veel historische trainingsdara. Ik heb altijd een sporthorloge (forerunner 965). Dus kan ook gebruik maken van HRV en trainingen moeten gewoon standaard op mijn horloge worden geïmporteerd. Voor mij van belang dat ik wekelijks mijn beschikbaarheid kan aangeven en dat de trainingsopbouw goed is richting de marathon. Springt hier dan een specifieke app uit? Ik kom op AIEndurance (had er zelf nog nooit van gehoord), Runna en REN. Ben benieuwd naar de ervaringen en tips.
Heb je al met de Garmin run coach iets geprobeerd?

Heeft mij eerder goed geholpen met marathon en 10km .

Gebruik die nu voor de halve van Amsterdam.

• SVMartin
  • Niet online
kepler schreef op zaterdag 1 augustus 2026 @ 11:22:
[...]

Laatst gedaan in Rotterdam, als je echt de zones wil bepalen is het handig om ook lactaat mee te nemen.

Daarnaast is het beter om de test op de fiets te doen als je je hart wil laten checken. Dan wordt de ecg minder verstoord en kunnen ze beter uitlezen op max hartslag. Toen ik daar zat twijfelde ik om te switchen naar de fiets, maar omdat ik ook lactaat deed dan heb je even 30s pauze. Dus toen is de arts even komen kijken om live de ecg te beoordelen.
Oh, ik dacht dat juist de ademgasanalyse de betere manier was om de zones te bepalen! Daar moet ik dan nog eens naar kijken.

Ik begreep ook dat je hartslag bij fietsen anders is dan bij hardlopen. Een fietstest zou ik daarom liever niet doen, ook niet voor een betere ecg. Maar als die tussendoor zoals bij jou kan worden gecontroleerd zoi wel mooi zijn.

• SVMartin
  • Niet online
Droplollie schreef op zaterdag 1 augustus 2026 @ 11:50:
Ik denk dat een goede levende trainer het wint van elke app, omdat deze niet alleen je trainingsplan/schema maakt, maar je op veel amdere gebieden ook kan adviseren (voeding, "hoe ga ik om met..?")

Ik heb een paar maanden geleden mijn vriendin geduwd naar Ren. Ze heeft echt een schema nodig dat haar vertelt wat te doen.

Je kunt netjes je beschikbaarheid opgeven, maar alleen op weekdag; je kunt niet zeggen dat je over drie weken een keer niet op woensdag kunt bijv.

Misschien voor jou geen probleem, maar Ren staat drie trainingen per week toe voor een 10km doel. Met Garmin vonden we voor mijn vriendin alleen mogelijkheden met tenminste 4 trainingen per week.

Hij integreert goed met Garmin, en leest voor aanvang historische data in uit garmin.

Regelmatig tests om je mogelijkheden te checken. Past zich direct aan als je een training overslaat of veplaatst.

Ik denk erover na om van een eigen schema ook hiernaar over te stappen. Vind het alleen jammer dat ik een google account (ik zit op android) moet gebruiken om me aan te melden.

Ik kwam hem tegen via de podcast van Naar de Vaantjes, promo code:

https://www.runwithren.com/naardevaantjed

• SVMartin
  • Niet online
Sport_Life schreef op zaterdag 1 augustus 2026 @ 11:59:
[...]

Als je goede waardes wil moet je eigenlijk 24/7 ook met een hartslag band lopen. Garmin zit (bij mij) redelijk oke, maar ik vertrouw er toch niet helemaal op en doe bij runs een hartslagband om.

Ik loop de laatste tijd ook vaker bewust in zone 2 (niet officieel gemeten) , dat is voor mijn doen wel echt heel langzaam, in de 5:45 ongeveer. Ik liep mijn duurlopen voorheen altijd rond de 5:00 , dus het is even wennen.
Bij halve marathons rond de 1u30.

Zo'n onderzoek lijkt mij ook wel wat, voor een ecg kan ik wel een verwijsbrief krijgen van de huisarts ivm hartfalen in de familie, maar de rest niet. Als tiener al een keer een onderzoek gehad daar kwam uit dat ik een 'sporthart' had (extreem lage rust hs).

Ben benieuwd wat jouw ervaring is bij Antonius (ik woon ook in Utrecht).
Had ik moeten vermelden: tijdens de training draag ik een polar h10. Zou mooi zijn als garmin die ook zonder activiteit gebruikt, maar volgens mij niet?

Een halve marathon loop ik in zo'n 1u50m; mijn duurlopen doe ik rond 6:30-6:45. Ik liep in het begin boven de 7m, dat was pas wennen :) Nu vind ik het eigenlijk prima, mijn warming up bepaalt een beetje de snelheid van de rest vam de training.

• edozat1
  • Nu online
Kijk ik verkeerd of kost de rest mét ademgasanalyse €250?

• kepler
SVMartin schreef op zaterdag 1 augustus 2026 @ 16:34:
[...]

Oh, ik dacht dat juist de ademgasanalyse de betere manier was om de zones te bepalen! Daar moet ik dan nog eens naar kijken.

Ik begreep ook dat je hartslag bij fietsen anders is dan bij hardlopen. Een fietstest zou ik daarom liever niet doen, ook niet voor een betere ecg. Maar als die tussendoor zoals bij jou kan worden gecontroleerd zoi wel mooi zijn.
Sorry. Bedoelde ademgas en lactaat.

Fiets test haal je je mac hartslag niet vertelde ze me, dan tellen ze er nog tien bij op.
Pagina: 1 ... 458 ... 468 Laatste

Let op:
"Hardlopen is voor de één een sport, voor de ander een reis". Iedereen is welkom, ook de minder geoefende loper :)
Voor vragen en discussie over sporthorloges kun je terecht in Het grote Sporthorloge met GPS topic.
Voor vragen en discussie over triathlon, kan men terecht in Het Triatlontopic - Deel 2.

Als aanvulling op de topics in deze reeks, zijn er Tweakers Hardlopen-groepen op Strava en Garmin Connect. Om toegang te krijgen:
1. Strava: Geef op Strava aan dat je lid wil worden van de groep (klik op Request to Join). Stuur je op Strava gebruikte naam in een DM op Tweakers aan de admins: Poekie en Calitomnication.
2. Garmin: Stuur in een DM op Tweakers met onderwerp Toegang Garmin je gebruikersnaam van het Garmin aan de admin: Calitomnication.

Ook jouw PR's doorgeven? Dat kan als je de sheet invult.