@
abbeyrules en @
edofso, een knap resultaat! Ik kan me niet voorstellen hoe zwaar zo'n ultra normaal al is, laat staan met dat wisselende weer en wisselende temperaturen. Petje af!
Ik hou het voorlopig nog bij m'n 3x5km en 1x10km in de week in deze vlakke omgeving

Al ben ik afgelopen week 5km gaan doen op de Vlagheide, dus een paar keer heuvel op, maar dat voelde ik achteraf toch wel in m'n kuiten. Ik heb dus besloten dat wat vaker te gaan doen aangezien je dan toch net weer andere spieren traint dan normaal. Als ik dan foto's zie van zo'n trailrun in de bergen dan lijkt me dat toch ook wel heel vet hoor. Ik ben sowieso echt enorm fan van dat soort omgevingen en ga ook véél liever op vakantie naar een bergachtig gebied dan dat ik ga liggen bakken op het strand ofzo.
Ondertussen zit ik ook bijna onder de 80kg! Mijn doel was om voor eind deze maand de 79 aan te tikken en dat lijkt te gaan lukken. Op mijn zwaarst (in 2019) zat ik ergens tussen de 115 en 120kg. Ik bewoog nauwelijks, at enorm ongezond, zat heel erg slecht in m'n vel, een hoop stress door allerlei omstandigheden... een klote periode. In de paar jaar daarna wel met ups en downs kilo's kwijtgeraakt, maar ik heb m'n eetgewoontes nooit succesvol en blijvend kunnen veranderen en heb het sporten nooit vast kunnen houden. In m'n hoofd was het dan vaak 'i
k beweeg meer dus kan ik ook prima wat extra snacken'. En als je dan stopt met meer bewegen en blijft eten...
Eind 2022 zat ik op de 92kg, wat ik naar de 87 had weten te krijgen, maar uiteindelijk weer terug gegaan naar de 95. Vorig jaar dan besloten heel casual te gaan hardlopen samen met de hond in combinatie met zo nu en dan krachttraining en weer terug naar ~85kg gekomen, maar niet vol weten te houden. Spiermassa verloren, vet erbij, maar gewicht wel redelijk stabiel gebleven. April dit jaar het herpakt, en serieuzer deze keer, en met succes

M'n eetgewoonten (lees: snackdrang) zijn radicaal veranderd en ik ben het hardlopen serieus leuk gaan vinden.
De laatste keer dat ik onder de 80kg heb gezeten is minimaal 15+ jaar geleden en ik ben conditioneel nog nooit ook maar bijna zo fit geweest als nu, wat echt voelt als enorme overwinning. Zonder hardlopen was ik nooit op zo'n prettige manier en met zoveel plezier op dit punt gekomen denk ik, terwijl ik nooit begreep dat mensen iets als hardlopen leuk konden vinden

WizzlerNL schreef op zondag 26 juli 2026 @ 14:26:
[...]
Bloeduitslag heb ik nog niet binnen, dus dat is nog even afwachten. De test zelf ging opzich wel mooi, precies zoals ik hem verwacht had ook.
Het gaat uiteindelijk vooral om de balans tussen alles wat energie kost en alles wat energie geeft. Dus die moet ik vooral goed in de gaten houden. Was net naar een sociale activiteit en dat kost heel veel energie kwam ik achter.
Door m'n introverte karakter en autisme kosten sociale activiteiten met best veel energie. Nou is niet iedere sociale activiteit hetzelfde natuurlijk, en niet iedere drukte voelt vervelend. Vroeger vaak gehad dat ik dan toch gewoon mee moest want... dat hoort. X is maar eens per jaar jarig, een beetje dat zeg maar en '
ik heb daar ook wel 's geen zin in, maar je kunt het niet maken niet te gaan'. Alleen leg maar uit dat het bij jezelf anders is dan 'geen zin'. M'n huidige vrouw had daar in het begin van onze relatie ook wel moeite mee, ook omdat ze wist dat anderen het maar raar vonden als ik ergens niet bij was.
Uiteindelijk geleerd om vooral voor mezelf te kiezen, ook wetende dat je mentale staat gewoon heel belangrijk is. Je moet zo nu en dan opladen zodat je jezelf niet voorbij loopt en als dat betekent dat je een sociale activiteit over moet slaan, of in moet korten, dan is dat maar zo. Onze kring kent me inmiddels, dus die snappen het. Ze waarderen het ook des te meer als ik ergens wél bij ben, wetende dat ik op dat vlak iets anders functioneer dan de gemiddelde persoon.
Nou wil ik jou niet autistisch of introvert noemen, maar soms is het niet erg iets meer aan jezelf te denken. Als je grijze massa er even de brui aan geeft ben je verder van huis. Dus vooral zo nu en dan even lekker in je eigen bubbel vertoeven en niet teveel rekening houden met de wereld om je heen. Even heerlijk hobbyen of gewoon op de bank ploffen met een serie of film aan en dat hoofd leeg maken. Vrouwlief is op dit moment ook naar een verjaardag terwijl ik lekker aan de PC m'n ding zit te doen. Zalig
[
Voor 32% gewijzigd door
SomerenV op 26-07-2026 14:57
]