• d_star
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 12-09 22:02

d_star

Maharadja of the Year :-/

Kluus schreef op donderdag 16 juli 2026 @ 10:19:
Ik ben het hardlopen ook weer wat aan het oppakken ter voorbereiding van de Eindhoven Marathon (10k) en ik laat tot nu toe mijn telefoon thuis op mijn korte hardlooprondjes. Nu wil ik straks ook op vakantie een paar keer gaan hardlopen om het vast te houden en na de vakantie mijn afstanden wat verder uitbouwen en in beide gevallen is het wel fijn om telefoon en misschien wat andere zaken (drinken/gels) mee te kunnen nemen.

Voor sport ben ik primair wielrenner en dan is dit niet echt een issue maar wat is nou de beste manier met hardlopen om wat zaken comfortabel mee te kunnen nemen. En vanaf welke afstand nemen jullie wat drinken mee?
Voor rondjes rond de 10K voldoet een running belt prima, voor weinig te koop bij de Decathlon. Vraagt wel ff wat afstelling zodat dat ding niet zit te schudden tijdens het lopen, maar daarna perfect. Kan vaak ook gewoon wat gelletjes opbergen. Evt kan je nog zo'n flexibele flask meenemen voor wat hydratatie tijdens je loopje.

Wanneer je echt wel veel langer dan een uur, anderhalf uur weg bent, kan het handig zijn zo'n running vest mee te nemen met flasks. Maar voor mij moet het wel een stuk kouder zijn dan de huidige temperaturen (eerlijk gezegd) want het wordt echt warmer voor je lijf met zo'n ding aan.

Intel Core 2 Quad Q6600, Asus P5K, 4x1GB Corsair XMS2 PC2 6400 CL4, Asus 8800 GTS 512 MB, Creative Audigy 4, Vista Home Premium 32-bits

• MiKeZZa
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 09:26
Poeh. Het lopen lukt al weken niet. Sowieso maak ik minder kilometers (hitte en een verbouwing), maar als ik wel loop is het ook huilen met de pet op. Tempo's lijken nergens op, benen zijn zwaar.

Moet zeggen dat het werk ook al weken véél energie kost. Extreem veel energie. En dan zeg ik netjes wat ik eigenlijk wil zeggen. Dus wellicht zit het daar ook (grotendeels) in... Geen idee, maar demotiverend is het wel.

• L23
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 04:08

L23

maartend schreef op donderdag 16 juli 2026 @ 10:22:
Zo, iedereen zal wel een mening hebben, maar dochterlief en ik hebben ons weer ingeschreven voor de Bruggenloop rotjeknor.

Dit voor haar in voorbereiding van de rotjeknor marathon (ze woon daar) die we afgelopen jaar beiden hebben gelopen, maar zij met een breuk in haar enkel, dus weinig genoten. Dus wil ze nog een keer. Ik doe dat niet, vindt 1 keer wel genoeg.
Waar we vorig jaar ook deze loop liepen en ons hadden ingeschreven voor 1.45 gaan we nu weg op 1.20
Op zich geen mening over. Ik ben altijd wel voorstander van zelf ervaren en er van leren, maar loop jezelf niet systematisch stuk.

• Aandeijssel
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 07:33
“Fijn” om te lezen dat andere het ook zwaar hebben met de hitte. Normaal ben ik best een goede warmteloper maar nu is mn hartslag ez pace gemiddeld 160… normaal 135-140. Herstel duurt ook langer.

Nouja, we houden vol.

• InZane
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 12-09 09:42
Aandeijssel schreef op donderdag 16 juli 2026 @ 12:14:
“Fijn” om te lezen dat andere het ook zwaar hebben met de hitte. Normaal ben ik best een goede warmteloper maar nu is mn hartslag ez pace gemiddeld 160… normaal 135-140. Herstel duurt ook langer.

Nouja, we houden vol.
Zo, dat is wel een heel groot verschil. Moet zeggen dat ik de intervaltraining gisteravond ook wel pittig vond met een graadje of 28, maar m'n hartslag viel op zich nog wel mee. Wel wat extra rust/water momentjes toegevoegd. Hartslag uiteindelijk gemiddeld 138 (inclusief in- en uitlopen). Dat is op zich redelijk normaal te noemen voor mij.

• maXXmo
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 11-09 07:33
Zelf eigenlijk geen last van de warmte gehad tot op heden.
Natuurlijk zou ik liever mijn intervallen doen op 'normale tijden' maar kies er met warmere dagen ervoor om ze 's ochtends vroeg te doen. Kost me wat slaap, maar begin van de avond ben ik toch elke keer weer blij dat ik het al heb gedaan.

• maartend
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 12-09 21:41
L23 schreef op donderdag 16 juli 2026 @ 11:57:
[...]

Op zich geen mening over. Ik ben altijd wel voorstander van zelf ervaren en er van leren, maar loop jezelf niet systematisch stuk.
Thnx.

Vorig jaar hadden we ingeschreven voor 1.45 en liepen we 1.25. Dus daarom lat een beetje hoger

• kepler
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 10:05
MiKeZZa schreef op donderdag 16 juli 2026 @ 11:42:
Poeh. Het lopen lukt al weken niet. Sowieso maak ik minder kilometers (hitte en een verbouwing), maar als ik wel loop is het ook huilen met de pet op. Tempo's lijken nergens op, benen zijn zwaar.

Moet zeggen dat het werk ook al weken véél energie kost. Extreem veel energie. En dan zeg ik netjes wat ik eigenlijk wil zeggen. Dus wellicht zit het daar ook (grotendeels) in... Geen idee, maar demotiverend is het wel.
Doe je voorzichtig en werk/ren jezelf geen burnout in. Lopen is voor mij juist ontspanning, als het daar ook slecht zou gaan dan gaan er wel alarmbellen af...

En laat je doelen gewoon helemaal los mocht je dat nog niet gedaan hebben. Gewoon alleen maar lekker lopen, zonder schema of wat dan ook. Voor de ontspanning

• Maupertus
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 09:14
maXXmo schreef op donderdag 16 juli 2026 @ 13:08:
Zelf eigenlijk geen last van de warmte gehad tot op heden.
Natuurlijk zou ik liever mijn intervallen doen op 'normale tijden' maar kies er met warmere dagen ervoor om ze 's ochtends vroeg te doen. Kost me wat slaap, maar begin van de avond ben ik toch elke keer weer blij dat ik het al heb gedaan.
Een psycholoog zou zeggen: Als je je gedrag erop aanpast, ervaar je hinder ;)

Maar ik heb aan de kust ook de mazzel dat zelfs bij de extreme hitte van een paar weken geleden, het in de ochtend nog te doen was. Nooit gedacht dat ik een ochtendpersoon zou worden.

Jezus saves and takes half damage.

• Hazalnootpuur
  • Registratie: December 2024
  • Laatst online: 11-09 14:49
Vanochtend dacht ik, zal ik gaan of niet? Het miezerde een beetje. En na 20 minuten zou het wat steviger gaan regenen. We zijn geen mietje dus gewoon gegaan. Dat bleek helaas niet zo'n goed idee want na 45 minuten zette OLH de sluizen open en leek het of ik onder de douche stond. Maakt niets uit. De onweer die toen begon wel. My God, dan ben ik echt een angsthaas. Was midden in het bos en de onweer ook. Nergens een schuilplaats dus maar gewoon in een iets harder tempo dan gepland naar huis gelopen. De Stryd was ook geheel in de war van al dat water. Zag op een gegeven moment waardes die ik zelfs niet in volle sprint haal. En na afloop paste hij keurig mijn critical power aan. Afijn, die maar gereset, morgen 1 klein loopje om die weer te finetunen.
Volgende keer toch beter nadenken en ff kijken op buienradar of er onweer in de buurt is.

• MiKeZZa
kepler schreef op donderdag 16 juli 2026 @ 13:11:
[...]

Doe je voorzichtig en werk/ren jezelf geen burnout in. Lopen is voor mij juist ontspanning, als het daar ook slecht zou gaan dan gaan er wel alarmbellen af...

En laat je doelen gewoon helemaal los mocht je dat nog niet gedaan hebben. Gewoon alleen maar lekker lopen, zonder schema of wat dan ook. Voor de ontspanning
Dat laatste vind ik heeeeel moeilijk. Dus nee; er is niet eens een concreet doel, maar vooruitgang (of iig geen achteruitgang) is iets wat voor mij toch wel gewenst is. Dus daar heb ik het lastig mee.

En ja; het werk is iets waar ik momenteel bang van ben dat het me de kop kost. Gelukkig komt er een vakantie aan en dan maar eens zien of/hoe ik door kan. Wellicht gaat dat wat ruimte geven. Maar ik schrik er zelf ook wel van wat de benen over deze situatie zeggen.

• appelflap1992
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 12-09 07:58
uFx schreef op maandag 13 juli 2026 @ 13:18:
[...]

Dit dus. Gewoon schoenen kiezen die lekker zitten en naar de podotherapeut voor zooltjes. Die kun je enkele jaren (2 tot 3 jaar) gebruiken in elke schoen die je gebruikt. Dat lijkt me veel beter en logischer dan de schoenen zelf je voeten laten corrigeren.
Gisteren bij de fysio geweest en die heeft geconstateerd dat ik vooral links een platvoet heb, zooltjes zouden kunnen verlichten dus ook op aanraden van een aantal hier volgende week zooltjes laten aanmeten. Bedankt voor alle input.

• SomerenV
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 08:35

SomerenV

It's something!

Aandeijssel schreef op donderdag 16 juli 2026 @ 12:14:

Nouja, we houden vol.
Ik weet niet veel beter dan het lopen in de warmte aangezien ik pas relatief kort serieuzer bezig ben, maar scheelt het qua hartslag zoveel ja? Vanmorgen een rondje gedaan van 8km (inclusief m'n snelste 5k met 28,34 minuten :D ) met een gemiddelde hartslag van 165. De 8km uiteindelijk gedaan in iets meer dan 48 minuten (6:03/km). De temperatuur was niet zo heel hoog vanmorgen, maar de luchtvochtigheid zat op de 80% geloof ik. Daar heb ik doorgaans meer last van dan de hitte zelf.
Kluus schreef op donderdag 16 juli 2026 @ 10:19:
Ik ben het hardlopen ook weer wat aan het oppakken ter voorbereiding van de Eindhoven Marathon (10k) en ik laat tot nu toe mijn telefoon thuis op mijn korte hardlooprondjes. Nu wil ik straks ook op vakantie een paar keer gaan hardlopen om het vast te houden en na de vakantie mijn afstanden wat verder uitbouwen en in beide gevallen is het wel fijn om telefoon en misschien wat andere zaken (drinken/gels) mee te kunnen nemen.

Voor sport ben ik primair wielrenner en dan is dit niet echt een issue maar wat is nou de beste manier met hardlopen om wat zaken comfortabel mee te kunnen nemen. En vanaf welke afstand nemen jullie wat drinken mee?
Is het niet zo dat je voor dat soort afstanden (dus plus minus een uurtje hardlopen) je niet perse iets van drinken ofzo bij hoeft te hebben? Als je doorgaans voldoende drinkt dan zou je lichaam voldoende vocht moeten hebben om dat prima te redden. Dat is in ieder geval wat ik her en der las toen ik me wat in aan het lezen was over hardlopen. Ik zag namelijk ook regelmatig mensen rennen met zo'n rugzak-achtig iets, of een fles in de hand, dus vroeg me af of ik dat ook aan moest schaffen. Met de 10 kilometer hier in 't dorp een tijdje terug heb ik onderweg wel gebruikgemaakt van water dat aangeboden werd want dat is dan toch wel lekker, maar echt nodig is het voor mij niet. Vorige week nog 11km gedaan zonder drinken en dat ging ook prima.

SVbriX | LEGO in schaal 1:72 | Website | Instagram

• Jailhouse
  • Registratie: April 2022
  • Laatst online: 09:08
SomerenV schreef op vrijdag 17 juli 2026 @ 13:28:
[...]

Ik weet niet veel beter dan het lopen in de warmte aangezien ik pas relatief kort serieuzer bezig ben, maar scheelt het qua hartslag zoveel ja? Vanmorgen een rondje gedaan van 8km (inclusief m'n snelste 5k met 28,34 minuten :D ) met een gemiddelde hartslag van 165. De 8km uiteindelijk gedaan in iets meer dan 48 minuten (6:03/km). De temperatuur was niet zo heel hoog vanmorgen, maar de luchtvochtigheid zat op de 80% geloof ik. Daar heb ik doorgaans meer last van dan de hitte zelf.

[...]

Is het niet zo dat je voor dat soort afstanden (dus plus minus een uurtje hardlopen) je niet perse iets van drinken ofzo bij hoeft te hebben? Als je doorgaans voldoende drinkt dan zou je lichaam voldoende vocht moeten hebben om dat prima te redden. Dat is in ieder geval wat ik her en der las toen ik me wat in aan het lezen was over hardlopen. Ik zag namelijk ook regelmatig mensen rennen met zo'n rugzak-achtig iets, of een fles in de hand, dus vroeg me af of ik dat ook aan moest schaffen. Met de 10 kilometer hier in 't dorp een tijdje terug heb ik onderweg wel gebruikgemaakt van water dat aangeboden werd want dat is dan toch wel lekker, maar echt nodig is het voor mij niet. Vorige week nog 11km gedaan zonder drinken en dat ging ook prima.
In de winter doe ik het zeker zonder flesjes tot 12 km. Daarbuiten denk ik er eigenlijk nooit over na. Of het nu 10 of 20 km is, warm of koud, hoge luchtvochtigheid of niet, ik vul m'n 2 flesjes á 200 ml. en ik ga. Zelfs nog nooit onderweg bijgevuld. Gewoontedier to the max, kennelijk :? . Alhoewel een trailvest (een rugzak-achtig iets?) in bestelling is, dus ik verander wel. Maar mijn boodschap is vooral: haal hier je tips en ideeën op en doe vooral wat je zelf het prettigst vindt.

Vrijstaande jaren '30 woning | ZP: 4x 460Wp oost, 4x 460Wp west, 6x 460Wp zuid, Hoymiles | Gasloos sinds juni 2026 | Weheat Sparrow P60 | Isolatie: Buitengevel, spouw, vloer, dak en HR++

• Kluus
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 08:20

Kluus

Gang is alles

@SomerenV ja dat zou kunnen, het gaat ook primair om mijn telefoon makkelijk mee te kunnen nemen, in het buitenland lijkt me dat wel prettig. Ik heb nu ook zo'n Flipbelt besteld dus we gaan het zien.

Voor wat betreft drinken, met fietsen is het eigenlijk een no-brainer om altijd drinken mee te nemen, maar daar is dat ook een stuk makkelijker natuurlijk.

• Merik
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 09:04
SomerenV schreef op vrijdag 17 juli 2026 @ 13:28:
Ik weet niet veel beter dan het lopen in de warmte aangezien ik pas relatief kort serieuzer bezig ben, maar scheelt het qua hartslag zoveel ja? [...]
Een beetje een n=1 reactie, maar ik heb 2 keer de Dam-tot-Damloop 10 mijl gedaan en de ene keer was in 1:16, de 2e keer was een warme editie en die was 1:25 (warm = 26c met zon). Al na 2 km. begin je het dan te merken met warmtestuwing, bij de doortocht van de Ijtunnel.

Je hebt ook Kiprun drinkriemen met bidon bij de Decathlon, zag ik

Ignorance is bliss

• Stewie!
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 00:25

Stewie!

Keen must die!

Heb een nieuwe fiets (Specialized Roubaix) gekocht om op de dagen dat ik die knie rust wil geven toch aan de conditie kan werken. Doel is dan rondjes van 2-3 uur te maken. Heeft iemand praktijk ervaring hoe de fiets een toevoeging kan zijn aan het hardlopen?

Was weer een heerlijke hardloop week, met loopjes op het strand. Nu aan het klaarmaken voor de marathon van San Francisco, voorspelling is 12 graden bij de start, goed hardloop weer. En weer een bijzondere plek om te mogen lopen, over de Golden Gate bridge.

Strava: https://www.strava.com/athletes/149347154

• Kadett
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 05-09 16:04
Een vraagje aan de experts hier

Ik wil het hardlopen na 9 jaar weer gaan oppakken. Nu 42 en langdurig last gehad van een psoas die door iets gekanteld bekken teveel op spanning zat. Ook 30kg overgewicht hielp niet mee voor gewrichten en kniëen om hardlopen weer op te pakken. Begin dit jaar knoop doorgehakt. Levens stijl moest omgegooid worden. Goed en gezond eten, dagelijks 10-12km stevig doorwandelen en ernaast thuis met losse gewichten krachttraining. Resultaat mocht er zijn. In 4 maanden 25kg kwijtgeraakt en nu onder de 80kg @1.76m.

Vanochtend toch maar eens de hardloopschoenen uit de kast gehaald en gekeken wat dit lijf nog kon.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1mnhGQPYCEBtR9BSUqPyTiCcagU=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/b1qa0GH7XjY8ftHDWfmTtUpZ.jpg?f=fotoalbum_large Totale afstand was 4.2km

Op zich niet ontevreden dat ik non stop kon blijven lopen. Had achteraf de 5km met gemak kunnen halen op dit tempo.

Ik heb niet perse een doel, blessure vrij blijven hardlopen is belangrijkste. Wel wil ik conditie/tempo verbeteren en zou fijn zijn weer richting de 12km/u te gaan voor 6-9km.

Hoe kan ik dit beste aanpakken? Korter rondje op hoger tempo? Interval of deze afstand 2x per week lopen en vanzelf progressie zien?

• Gynnad
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 09:25
@Kadett als je blessure vrij wilt blijven raad ik je aan om een schema te gaan volgen. Dit bouwt langzaam op, zodat je spieren en lichaam zich mee kunnen ontwikkelen met de afstanden die je wilt gaan lopen. Voorbeeld van zo'n schema is https://www.hardlopenmetevy.nl maar je zou ook kunnen kijken maar Trenara of Ren bijvoorbeeld.

"Don't worry, about a thing, Cause every little thing is gonna be alright"

• Aandeijssel
InZane schreef op donderdag 16 juli 2026 @ 12:52:
[...]

Zo, dat is wel een heel groot verschil. Moet zeggen dat ik de intervaltraining gisteravond ook wel pittig vond met een graadje of 28, maar m'n hartslag viel op zich nog wel mee. Wel wat extra rust/water momentjes toegevoegd. Hartslag uiteindelijk gemiddeld 138 (inclusief in- en uitlopen). Dat is op zich redelijk normaal te noemen voor mij.
Achteraf denk ik dat hete grote verschil ook komt door hooikoorts. Vandaag zelfde tempo 140 achter een kinderwagen. Balen.

• Hazalnootpuur
Stewie! schreef op vrijdag 17 juli 2026 @ 17:42:
Heb een nieuwe fiets (Specialized Roubaix) gekocht om op de dagen dat ik die knie rust wil geven toch aan de conditie kan werken. Doel is dan rondjes van 2-3 uur te maken. Heeft iemand praktijk ervaring hoe de fiets een toevoeging kan zijn aan het hardlopen?

Was weer een heerlijke hardloop week, met loopjes op het strand. Nu aan het klaarmaken voor de marathon van San Francisco, voorspelling is 12 graden bij de start, goed hardloop weer. En weer een bijzondere plek om te mogen lopen, over de Golden Gate bridge.
Ik volg op Youtube iemand die door fietsen erbij te gaan doen enorm is verbeterd met het hardlopen. Kan ff niet op zijn naam komen. Maar geloof dat hij een paar x per week minimaal 3 uur fietst. Ben is running heet zijn kanaal. Wel uitkijken, want hij viel een paar weken geleden op de fiets en nu had hij daar weer een blessure aan over gehouden :D

• Pasteis
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 12-09 21:26
MiKeZZa schreef op donderdag 16 juli 2026 @ 15:28:
[...]

Dat laatste vind ik heeeeel moeilijk. Dus nee; er is niet eens een concreet doel, maar vooruitgang (of iig geen achteruitgang) is iets wat voor mij toch wel gewenst is. Dus daar heb ik het lastig mee.

En ja; het werk is iets waar ik momenteel bang van ben dat het me de kop kost. Gelukkig komt er een vakantie aan en dan maar eens zien of/hoe ik door kan. Wellicht gaat dat wat ruimte geven. Maar ik schrik er zelf ook wel van wat de benen over deze situatie zeggen.
Het probleem heb ik ook gehad met drukke en lange werkdagen i.c.m. een korte maar zeer intensieve verbouwing (7 dagen p/w ochtend, avond weekend na werk). Ik heb het een maand volgehouden en daarna toch besloten om een maand niet meer te gaan hardlopen. Daarna weer gaan opbouwen. :*)

Als je benen zo zwaar voelen is de lol er toch ook snel van af?

• Hartloper
  • Registratie: Mei 2021
  • Laatst online: 08:42
Hazalnootpuur schreef op zaterdag 18 juli 2026 @ 11:47:
[...]

Ik volg op Youtube iemand die door fietsen erbij te gaan doen enorm is verbeterd met het hardlopen. Kan ff niet op zijn naam komen. Maar geloof dat hij een paar x per week minimaal 3 uur fietst. Ben is running heet zijn kanaal. Wel uitkijken, want hij viel een paar weken geleden op de fiets en nu had hij daar weer een blessure aan over gehouden :D
Tja, die YouTubers moeten elke keer weer content creëren.

Mijn mening:

Als je 3x per week hardloopt gedurende geruime tijd en een stabiel niveau hebt, en dan voeg je daar 2 x per week 3 uur fietsen bij, dan zal je wellicht sneller hardlopen.

Als je daarentegen van 3 x per week naar 2 per week hardlopen gaat, en je voegt dan daar twee keer 3 uur fietsen aan toe, dan zal je heus niet sneller worden qua hardlopen. Onderschat niet hoe sportspecifiek je opgebouwde conditie is.

Concreet voor @Stewie! denk ik dat hij zijn hardloopconditie min of meer stabiel kan houden als hij een deel van zijn hardlopen vervangt door fietsen. Bij eventuele marathons zal het minder aantal gelopen kilometers zich wel laten voelen de tweede helft.

• CyberThijs
  • Laatst online: 06:19
Ik kan wat feedback geven als fietser die behoorlijk wat is beginnen lopen, vooral om de wintermaanden te overbruggen. Deze winter heb ik nauwelijks gefietst vanaf november omdat ik me volop op een marathontraining had gegooid. Toen ik halverwege februari een fiets huurde op Tenerife was ik aangenaam verrast van hoe goed de benen waren. Na mijn marathon midden april ben ik weer volop beginnen fietsen en ik heb me nog nooit zo sterk gevoeld.

Natuurlijk zal sportspecifiek trainen nog beter zijn, maar als je moet opletten met een blessure zoals @Stewie! dan zal wel fietsen altijd beter zijn dan niet hardlopen ;) Als je eenmaal een goede basis hebt qua belastbaarheid van de pezen kan je met een gerust hart wat wisselen tussen de twee sporten.

• WizzlerNL
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 10:07
Ik ga (of doe nu al) richting Tokyo 2027 veel extra fietsen onstabiel het sowieso leuk vind maar het is ook iets wat makkelijk binnen op de indoor trainer kan. En dus extra wanneer mijn vrouw op pad is ‘s avonds en ik alleen thuis ben met de kids.

Dus dat is dan 4/5x lopen en 1/2x fietsen.

• Spuugvuur
  • Registratie: September 2005
  • Nu online

Ik heb drie jaar geleden een peesplaatblessure opgelopen, leuk :+, waardoor elke loop meer dan 12-14km echt pijn had. Maar ik had me al ingeschreven voor de Berenloop (begin november) en met Rotterdam dat jaar was ik ziek dus ik wilde wat ik had opgebouwd toch een beetje verzilveren. Ik heb in trainingen max 14km gelopen muv de Dam tot Damloop die ik in een voor mij optimale tijd heb gelopen. Ik heb de lange duurlopen in augustus/september vervangen door fietsen, incl het karakter van de training. Dus bijv. eerste 2,5 uur lekker relaxed fietsen, laatste half uur vlot fietsen. Ook afwisselend bijv. 20 minuten vlot gefietst, 20 minuten relaxed gefietst. Mij is dat goed bevallen en ik vond het erg goed uitwisselbaar.

Oktober heb ik vooral gericht op marathontempo lopen en in mijn hoofd prenten, dus niet meer de "lange aerobe" trainingen lopen/fietsen. Ook omdat ik een mooiweerfietser ben :D

De marathon was zwaar, maar dat kwam vooral doordat we na zo'n 16 km met 40-50kmpu wind in je bakkes door de duinen struinden. Niet chill, zeker niet als de temperatuur tussen alles in zit qua kleding). Rond de 34ste km liep ik nog wel goed, daarna kreeg ik kramp in mijn kuit de duinen op het strand af, dat zla rond de 35-36km zijn geweest denk ik? Ik heb me niet op een eindtijd gefocust. Bij 38-39km protesteerden mijn benen hevig, dus toen moest ik even wandelen (200m?) maar heb daarna wel weer door kunnen lopen.

"Everybody is a genius. But if you judge a fish by its ability to climb a tree, it will live its whole life believing that it is stupid."

• Stewie!

Stewie!

Keen must die!

Dank voor alle feedback. Bedoeling is inderdaad om het bovenop het hardlopen toe te voegen, zolang er geen blessures zijn is fietsen een toevoeging. Lopen haal ik veel meer plezier en voldoening uit.

• NotSoSteady
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 12-09 16:57

Heb hetzelfde gedaan, maar meer vanwege de temperatuur in de zomer. In Trenara (trainingsapp die ik gebruik voor het hardlopen) kun je bepaalde hardlooptrainingen inwisselen voor een sessie op de fiets. De trainingen die ik niet kan vervangen zijn de tempoduurloop, lange duurloop (LSD) en intervaltraining. Bij een korte duurloop van 10km op een traag tempo wordt aan fietssessie van anderhalf uur aanbevolen ter vervanging. Zelf net twee rondjes op de fiets achter de rug, dus kan er nog weinig over zeggen of dit een positief effect zal hebben op de hardloopprestaties. Moet zeggen dat ik de toevoeging van de fiets wel lekker vind voor de afwisseling, want sommige rondjes heb ik inmiddels zo vaak gelopen dat ik ze bijna blind kan doen.

• kepler
Dit weekend was het zover, ultratrail van 78k in Zwitserland!

Donderdagochtend aangekomen met de nachttrein, ideale manier van reizen! Onze hotelkamer was al beschikbaar, dus we konden gelijk gaan relaxen. Ik was namelijk alleen met mn zusje, vrouw en 3 kinderen zijn thuis gebleven.
Ik wilde eigenlijk met de kabelbaan naar boven om daar een kort rondje te lopen, maar aan de kassa was de prijs 110 euro! Koekoek.
Dus uiteindelijk zelf omhoog gelopen naar het eerste station, om even los te lopen en als laatste gear check.

Zaterdag om 3u opgestaan, start was namelijk om 05u. Paar naar de wc, aantal witte bolletjes met jam naar binnen en 20min wandelen naar de start. Nog een laatste keer naar de wc. De start was een beetje vreemd, geen praatje oid maar alleen iemand die naar de start liep en een startschot gaf (waarbij de eerste nog mislukte). Maar goed, we waren onderweg!
Eerste 30min ongeveer was in het donker en nog relatief vlak. Maar mn hartslag was all over the place en ik had moeite om hem onder de aerobe drempel te houden. Dus nog rustiger gaan lopen, het is nog een heel eind. Eindelijk na een ruim uur kwam er wat rust in het lijf en kreeg ik ook weer wat zelfvertrouwen. Het eerste uurtje was eigenlijk het vervelendste uurtje :D
De eerste 20km was redelijk vlak (alsin 600hm) dus dat was lekker opwarmen. Echter na 20km begon de pret, de eerste beklimming met 1200 hm in 8km. En het begon ook nog te regenen, heerlijk!

Mijn zusje had me gezien bij de post van 20km en zou me weer zien bij 50km (en 3500hm verder). Ik had een inschatting gemaakt hoe laat ik daar zou zijn, maar zat er 1.5u naast. Onwijs pittige klimmen, eerst dus 1200hm en daarna een eind naar beneden (nog vervelender) en vervolgens weer een klim van 1100m, met een hele steile trap aan het begin. Maar goed, hartslag onder de 150 houden en gaan.
Op het hoogste punt, 2600m, begon het ook nog eens te regenen en te waaien... Dat was ook echt wel koud, ben blij dat iedereen kon blijven lopen daar.

Eindelijk dan aangekomen op de 50k en blij om mn zusje te zien, maar nog blijer met het bord risotto bij de post! Heerlijk, want ik had echt honger gekregen. Voeding ging bijna de hele race eigenlijk ok, tot ongeveer halverwege de 2e klim (9.5u) op 80-90 per uur gezeten. Daarna ietsje minder, wel incl bord risotto, op rond de 40 per uur gok ik. Hield het niet precies meer bij.

Na de 50 was ik er nog (lang) niet, maar het zwaarste was achter de rug, dacht ik :') Het was eventjes soort van vlak, dus rennen lukte weer. Maar al snel begon de laatste echte klim, 800hm. Vreselijk was dit :D Hartslag bleef rond de 130 hangen en mn benen waren redelijk op, net als mn mede hardlopers om me heen. Toch kon ik bergop nog best wat tempo maken, maar bergaf was ander verhaal. Daar was ik echt slecht, het lukte gewoon niet om tempo te maken...

Na ongeveer 55km waren de grootste hoogtemeters gemaakt en was het alleen maar naar beneden, 1500hm afdalen. Dat was echt heel vervelend... Naar boven is zwaar, maar naar beneden is gewoon kut :D

Gelukkig kreeg ik de laatste 18km een soort opleving, want het ging opeens weer een stuk beter. Kon wat meer tempo maken (met 7-8min/km was ik blij :P), zowel naar beneden als op de vlakke stukken.

Na ruim 16.5u kwam ik kapot, maar voldaan over de finish. Ruim 2.5u later dan ingeschat, maar de Alpen zijn echt een andere beestjes :D

79,5km, 4450hm en dus 16.5 over gedaan. Fantastische ervaring en eigenlijk bijna niks fout gegaan gelukkig. Behalve dus een manier te vinden om downhill echt goed te trainen in Nederland.

Fun fact, er deden ook (Zwitserse) vrienden van mijn zusje mee. Hij heeft de wedstrijd gewonnen in 9u! Dat is echt bizar snel :D Gelukkig was hij ook zenuwachtig voor de race, dat stelde me gerust :P

Bekijk mijn activiteit op Strava: https://strava.app.link/4SppYf5nT4b

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/PWSQ4BHRgh9EyQ1ncbjvIT98zpM=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/142JltIRr1iHj6Q5OTJoDgNt.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3SALBVNeGg0uESb9z5ojWfUAths=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/muqLseckcEN0ZhhqfaeD4Bb0.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/mS4mwcUw8S0FRzHpZI49kL_MSoY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/dzleFTkGnlRK883zJt408UzV.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/mCZXJG8rBjj2_e4RZwBqQAXtNjw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/7tDuexL9vgb0OqUQRhG9qh4H.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/aBZ-4YCNQu5WbDuDerGw1KvB9sw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/8XlifYxZmm29amTjitTsEF7R.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/N0JPP91x70JQqoAt024ESjZBhM4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/1JyqwqTYbMyR4gT0pLerTrqf.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/NXonGOBbm_10FWcXni1Jl-6IItw=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/bc1WuWb5vyk53zs5o22KHJrU.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/FwuvVLkvxZVYEPO5RwVxR9NpZHM=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/NnCeefReql12sWOlkkwPa63z.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 27% gewijzigd door kepler op 19-07-2026 09:06 ]

• Hazalnootpuur
Hartloper schreef op zaterdag 18 juli 2026 @ 22:10:
[...]

Tja, die YouTubers moeten elke keer weer content creëren.
Ben is niet zo maar een content creator. (Maar kan er ondertussen wel van leven, geloof ik) Hij loopt de 10 onder het halfuur en de halve marathon in 67 minuten. En hij loopt pas sinds corona. Dus behoorlijk getalenteerd. Leuk om te volgen.

• EdwinW
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 12-09 21:54
Naast het hardlopen kan het wielrennen een goede aanvulling zijn. Je kunt het rijden op de racefiets gebruiken om volume op te bouwen/behouden. Het gaat er om dat je dan over een langere tijd op een rustig fietstempo blijft rijden (zone 2). Het gaat dan al gauw om 3 uur. Het gaat er dus niet om die tijd met een hoge gemiddelde snelheid te rijden. Zone 2-training: waarom het belangrijk is
En volgens mij woon je in de buurt van Rotterdam, je kunt dan mooie rustige stukken rijden op Voorne-Putten, Hoeksche Waard of Goeree Overflakkee.

Voor racefiets specifieke vragen kun je eens rondneuzen in Het grote wielrenervaringtopic

• Roozzz
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 12-09 22:03
Hazalnootpuur schreef op zondag 19 juli 2026 @ 12:24:
[...]

Ben is niet zo maar een content creator. (Maar kan er ondertussen wel van leven, geloof ik) Hij loopt de 10 onder het halfuur en de halve marathon in 67 minuten. En hij loopt pas sinds corona. Dus behoorlijk getalenteerd. Leuk om te volgen.
Absoluut. Maar fietsen is ie pas recentelijk erbij gaan doen na blessures. Daarvoor liep ie ook al onder de 31 :+ dus die relatie ligt er niet zo wat mij betreft.

If you can see, look. If you can look, observe

• Merik
Met fietsen zit je voor een groot deel op hetzelfde spieren, behalve onderbenen, en als duursport. Hardlopen is iets explosiever.

Als je alleen zou gaan fietsen en later terug wilt switchen als in het zomerseizoen, is het waarschijnlijk wel goed om als aanvulling core stability oefeningen te doen i.v.m. behoud op postuur en looptechniek. B.v. met roeimachine, dumbbels en buikspieroefeningen op de fitnessmat, trektouw. Een boek als 'Runnersworld 1001 hardlooptips' heeft daarvoor goede oefeningen (helaas out of print, misschien 2e-hands te verkrijgen?)

Ignorance is bliss

• Spuugvuur
  • Nu online
Het is wel iets complexer dan dat, vooral de piekbelasting op je pezen en spieren (het opvangen van de landing en tegelijkertijd de afzet) zijn vrij uniek voor het hardlopen. En ook precies de reden dat wielrenners zich bijvoorbeeld ook "stuk"lopen omdat ze de inhoud 100% hebben, maar de spieren en pezen het niet altijd trekken (letterlijk) als je te snel opbouwt. Voetballers missen juist vaak die inhoud voor de lange afstanden (maar laat dat nou net makkelijker en met minder risico op te bouwen te zijn).

[ Voor 18% gewijzigd door Spuugvuur op 19-07-2026 15:09 ]

"Everybody is a genius. But if you judge a fish by its ability to climb a tree, it will live its whole life believing that it is stupid."

• Roozzz
Een wat verlaat wedstrijdverslag. Afgelopen weekend stond ik aan de start van de Veluwezoomtrail. De naam verraad het al, we liepen vanuit Dieren over de Veluwezoom. Dat betekent in de praktijk dwars door het bos veel op en af, en amper vlakke meters. Ik liep daar de 24km.

Met een start om half 9 (voor de 31) was het even puzzelen hoe met twee vrienden tijdig bij de start te verschijnen. Zij liepen de 31. Ik kon alleen nog een nummer voor de 24 scoren en startte een kwartiertje later. Voor hen kwam het neer op de eerste trein en ik pikte ze met de auto op bij een station halverwege, dan waren we precies om kwart over 8 op locatie. Zo gezegd zo gedaan. Best nog even opschieten met startnummer halen, sanitaire stop en tassen wegzetten, dus inlopen schoot er even bij in.

Rond de start nog de nodige bekenden gesproken en voor ik wist waren we onderweg. Het was warm en zonnig, en het terrein is daar best taai, dus ik ging er in met een houding van 'we zien wel waar het schip strand'. Ik ging er vanuit wel onder de 2 uur te gaan lopen, dus 5:00 min/km als gemiddelde split. Lekker makkelijk rekenen. De eerste 100m nog gekeuveld met een oude schoolvriendin, die aangaf rustig aan te gaan doen vandaag (ze won uiteindelijk), waarna ik iets versnelde. Want het veld bewoog behoorlijk traag en ik wilde de voorkant van de wedstrijd niet helemaal uit het oog verliezen. De laatste jaren grossier ik in top10 plaatsen in dit soort trails, dus er liep nog zeker een man/vrouw of 30 teveel tussen ;) En meestal ben ik relatief goed in lastiger terrein en zware/warme omstandigheden.

We rennen het startterrein af en 200m over de weg voordat we langs het voetbalveld het bos indoken. Daar nog een maatje een high five gegeven. En spontaan bevond ik me aan de kop van de wedstrijd... Ehh wat? Het was nou niet dat ik zo hard liep. Eerste kilometer kwam door in 4:50. Ik had deze situatie niet helemaal verwacht. Dan maar gewoon steady doorlopen. De volgende 1,5 kilometer is eigenlijk een lange steady klim (redelijk ontspannen net onder de 5min/km). Halverwege hoor ik achter mij "zo hij loopt wel stevig door hè, zullen wij iets remmen?". En de nummers 2, 3 en 4 haakten daar af. Bovenaan precies op tijd om de vrienden op de 31 nog even te groeten die net een extra lusje hadden gedraaid. Ik keek achterom en zag een gat van 20 a 30 seconden. Dat was wel het moment dat ik dacht tijd om de afdaling stevig door te lopen, dan zie ik waarschijnlijk bijna niemand terug tot de streep.

Vanaf dit punt liep de 24 grotendeels gelijk op met de 31 en, de nog veel eerder gestarte, 60km. Dus eigenlijk de hele tijd iemand in beeld om naar toe te lopen. Kwestie van steady draaien, het is nog een eind en het warmde gestaag verder op. Na een kilometer of 8 hoor ik ineens passen van achteren komen. Kort daarna word ik heuvelop gepasseerd. Ik besluit iets te versnellen en achter hem aan te gaan. Heuvel af en "vlak" gaan we ongeveer even hard, maar omhoog beukt hij echt naar boven. Iets te hard voor mij. De komende 4 kilometer loopt hij heel langzaam seconde na seconde van mij weg. Ik moet te diep gaan in deze warmte om in zijn zog te blijven. Op het moment dat het gat een seconde of 15-20 is besluit ik hem te laten gaan. Hij verzwakt helemaal niets en gaan eigenlijk alleen maar harder lopen. Maatje te groot.

Achter mij zat helemaal niets meer, ook van de 31 zie ik niemand meer. Gaspedaal wat losgelaten en steady doorgelopen. Bij de volgende verzorgingspost ook maar even gestopt voor wat water over mijn hoofd en een praatje. Paar kilometer later nog een keer even afgekoeld onder een watertappunt. En dan komt er ineens weer iemand langs gestormd. Na enkele woorden is het duidelijk dat dit de koploper van de 31km is, die er nog een meer dan stevig tempo in heeft. In de laatste kilometer komt ook de nummer 2 nog langszij. Babbelend lopen we over de streep.

Maar dat betekent dus back to back podium met een mooie tweede plaats oOo
Dat idee van onder de 2 uur lopen is wel gelukt met 1:49... De winnaar was uiteindelijk 3 minuten sneller. Simpelweg te goed voor mij. Aldus eigen zeggen had hij fantastische benen. Achter mij was het gat ruim 5 minuten. Mooi resultaat, dik tevreden! Op naar de volgende.

Er schijnen nog foto's te komen.

• Spuugvuur
  • Nu online
Zo, leuk verslag en goed gelopen @Roozzz!

Ik ben net weer terug van vakantie. Wel 3x kunnen lopen (geen prio), door een blessure opgelopen op de glijbaan :D toch 1 of 2x gemist. Maar vandaag lekker thuis weer gelopen en dan stellen die heuveltjes bij ons niets meer voor. Ik had amper door dat ik klom tov de heuvels die ik ilop Zakynthos had. Best lekker :+ Begin september begint het marathon schema echt, maar door deze week de 50km aan te tikken zit ik aeroob mooi op schema!

• Merik
Spuugvuur schreef op zondag 19 juli 2026 @ 15:08:
Het is wel iets complexer dan dat, vooral de piekbelasting op je pezen en spieren (het opvangen van de landing en tegelijkertijd de afzet) zijn vrij uniek voor het hardlopen. [...]
Dat is juist, maar even vanuit het perspectief van een hardloper die daarnaast wel eens aan wielrennen doet als 2e sport, of off-season. Daarmee ga je niet makkelijk in de problemen komen want je lichaam 'onthoudt' die belasting van je spieren en pezen (vandaar dat niet verder benoemd)

[ Voor 22% gewijzigd door Merik op 19-07-2026 15:38 ]

Ignorance is bliss

• Hazalnootpuur
Roozzz schreef op zondag 19 juli 2026 @ 12:54:
[...]

Absoluut. Maar fietsen is ie pas recentelijk erbij gaan doen na blessures. Daarvoor liep ie ook al onder de 31 :+ dus die relatie ligt er niet zo wat mij betreft.
Hij zei zelf dat hij door het fietsen verbeterde. Dat was nog voor zijn blessure. Hij was er zelf ook wat verbaasd over. (Nou is hij nogal eens geblesseerd, dus pin me er niet op vast)

En speciaal voor @Hartloper : Aflevering vandaag 1 kijkje achter de schermen. Net iets voor jou ;)

• Hartloper
@Roozzz mooi resultaat en mooi verslag !

Hier vanmorgen wou de dochter vroeg gaan lopen, zo vroeg dat ik geen tijd had om te ontbijten en te zorgen voor nr. 2. Enkel een kop koffie en een stuk chocolade genomen. Het was zeker niet de bedoeling om er een nuchter loopje van te maken, daarom een halve fles sportdrank op 5km en op 10km gedronken. 15km aan 5:14/km met een gemiddelde pols van 131/', mooi onder de 70% van mijn maximale pols (190/').

Deze week wegens strandloop én inspanningstest (waarvan volgende week resultaat) weinig kilometers gemaakt, daarom vanavond nog een rustige 8km aan 5:30/km, gemiddelde hartslag 124/'. En zo toch nog aan 50km geraakt deze week.

• Dupje
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 09-09 17:33
Zaterdag korte wedstrijdje gelopen (6,8 KM), maar niet 100% tevreden nadien. De afstand was korter dan ik gewoonlijk doe, dus iets sneller willen starten vanaf het begin, maar toch te snel gestart om vol te houden. Eerste kilometers 04:06-04:10, maar na de eerste ronde was dit tempo duidelijk wat te hoog. Tempo flink ingezakt en uiteindelijk aangekomen in 4:23 gemiddeld. Wel beste tijd op de 5 KM verbeterd naar 21:38, maar had ik iets vlakker gelopen qua tempo had er meer ingezeten door niet op te blazen na de eerste ronde.

Deze zondag herkansing op een ander kort loopje (7,8 KM) :).

• ThunderNet
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 11-09 15:21

ThunderNet

Flits!

EdwinW schreef op zondag 19 juli 2026 @ 12:53:
[...]

Naast het hardlopen kan het wielrennen een goede aanvulling zijn. Je kunt het rijden op de racefiets gebruiken om volume op te bouwen/behouden. Het gaat er om dat je dan over een langere tijd op een rustig fietstempo blijft rijden (zone 2). Het gaat dan al gauw om 3 uur. Het gaat er dus niet om die tijd met een hoge gemiddelde snelheid te rijden. Zone 2-training: waarom het belangrijk is
En volgens mij woon je in de buurt van Rotterdam, je kunt dan mooie rustige stukken rijden op Voorne-Putten, Hoeksche Waard of Goeree Overflakkee.

Voor racefiets specifieke vragen kun je eens rondneuzen in Het grote wielrenervaringtopic
Ik heb gisteren geprobeerd om in zone 2 te blijven, wat resulteerde in een relatief saaie loop voor mij. Elke keer als m'n hartslag boven de 138 kwam ging ik gewoon lopen tot ik weer rond de 120 zat om dan weer op te pakken.

Resultaat, 12,9 km in iets meer dan 2 uur. Het voelde langzaam, en op sommige stukken had ik echt het idee dat ik maar 50 meter aan het hardlopen was voordat m'n hartslag weer op 138 zat. (Al zullen dat voornamelijk de vals-platte stukken geweest zijn).
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/yFIHpAI8G67o0wIrs1ygzuCP69Y=/100x75/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/rxHxCjIiAZxxIZaKhV4INR9V.jpg?f=fotoalbum_small

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Bj2vkHLpkAAHCo7l0oZMA0haDp0=/100x75/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/w1L2O78ymwEtJAsRexuhadZL.jpg?f=fotoalbum_small

Ik weet niet in hoeverre ik dit vol kan houden, puur omdat het zo saai voelt, en voor m'n gevoel gewoon een stevige wandeling aan het maken ben.

Heb je liever vooraf, of achteraf, dat ik zeg dat ik geen flauw idee heb wat ik doe?

• Roozzz
ThunderNet schreef op maandag 20 juli 2026 @ 10:17:
[...]

Ik heb gisteren geprobeerd om in zone 2 te blijven, wat resulteerde in een relatief saaie loop voor mij. Elke keer als m'n hartslag boven de 138 kwam ging ik gewoon lopen tot ik weer rond de 120 zat om dan weer op te pakken.

Resultaat, 12,9 km in iets meer dan 2 uur. Het voelde langzaam, en op sommige stukken had ik echt het idee dat ik maar 50 meter aan het hardlopen was voordat m'n hartslag weer op 138 zat. (Al zullen dat voornamelijk de vals-platte stukken geweest zijn).
[Afbeelding]

[Afbeelding]

Ik weet niet in hoeverre ik dit vol kan houden, puur omdat het zo saai voelt, en voor m'n gevoel gewoon een stevige wandeling aan het maken ben.
Dat lijkt me inderdaad niet de leukste ervaring. Paar checkvragen:
- Hoe is je zone-indeling bepaald?
- Waarmee meet je hartslag?

Bij twijfel is de 'praattest' erg effectief. Kan je nog normaal een gesprek voeren cq zinnen uitspreken? Dan zit je typisch goed voor Z2. En z2 is niet heilig... Zeker voor mensen met minder basis knal je dwars door de zones omhoog.

• ThunderNet
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 11-09 15:21

ThunderNet

Flits!

Roozzz schreef op maandag 20 juli 2026 @ 10:38:
[...]

Dat lijkt me inderdaad niet de leukste ervaring. Paar checkvragen:
- Hoe is je zone-indeling bepaald?
- Waarmee meet je hartslag?

Bij twijfel is de 'praattest' erg effectief. Kan je nog normaal een gesprek voeren cq zinnen uitspreken? Dan zit je typisch goed voor Z2. En z2 is niet heilig... Zeker voor mensen met minder basis knal je dwars door de zones omhoog.
Zones zijn bepaald in de garmin app, volgens de standaard instellingen (dus dat zal 220 -41 zijn als max oid?). Deze keer heb ik m'n garmin horloge (Forerunner 245) gebruikt en de garmin-hrm dual... Maar van die laatste weet ik eigenlijk niet heel goed of ie fatsoenlijk werkt (de horloge geeft aan dat ie verbonden is, maar doet dat ook 1 of 2x tijdens de loop).
Ik heb toevallig gisteren een telefoongesprek gevoerd, en dat ging gewoon prima.

Ik heb trouwens geen enkele ambitie momenteel om echt snel te worden. Vorig jaar heb ik de halve marathon gedaan in iets over 2,5uur, en zeker gezien de omstandigheden is dat prima. Maar voor de 5k-10k loopjes zou ik graag richting de 6:30/km oid gaan.

[ Voor 12% gewijzigd door ThunderNet op 20-07-2026 10:45 ]

Heb je liever vooraf, of achteraf, dat ik zeg dat ik geen flauw idee heb wat ik doe?

• polthemol
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 09:09

polthemol

Moderator General Chat
kepler schreef op zondag 19 juli 2026 @ 07:21:
79,5km, 4450hm en dus 16.5 over gedaan. Fantastische ervaring en eigenlijk bijna niks fout gegaan gelukkig. Behalve dus een manier te vinden om downhill echt goed te trainen in Nederland.
Hele gave prestatie! Machtig mooie omgeving ook als ik je foto's zie.

Afhankelijk waar je woont:omgekeerd hillrepeats doen :) Als een malle heuvelaf rennen, terug de heuvel op is je herstel in een stevig wandeltempo.

Voor het dalen op technischer terrein: in Heerlen heb je het gebied rond Snow World (waar de infameuze lange trap ook is), daar kun je goed trainen op snel blijven dalen en de goldie locks zone vinden tussen downhill rennen / niet remmen / niet je lijf breken met een spectaculaire ongewenste koprol :P

In ieder geval zijn MTB-tracks met een stevig hoogteverschil wel goed om afdalingen te trainen, zodat je ook leert anticiperen op wat je tegenkomt en je benen wennen aan het voortdurende remmen/opvangen van de klappen.

[ Voor 3% gewijzigd door polthemol op 20-07-2026 11:04 ]

Nunc purus risus, volutpat sagittis, lobortis at, dignissim sed, sapien

• Juancho
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 01:05
ThunderNet schreef op maandag 20 juli 2026 @ 10:43:
[...]

Zones zijn bepaald in de garmin app, volgens de standaard instellingen (dus dat zal 220 -41 zijn als max oid?). Deze keer heb ik m'n garmin horloge (Forerunner 245) gebruikt en de garmin-hrm dual... Maar van die laatste weet ik eigenlijk niet heel goed of ie fatsoenlijk werkt (de horloge geeft aan dat ie verbonden is, maar doet dat ook 1 of 2x tijdens de loop).
Ik heb toevallig gisteren een telefoongesprek gevoerd, en dat ging gewoon prima.

Ik heb trouwens geen enkele ambitie momenteel om echt snel te worden. Vorig jaar heb ik de halve marathon gedaan in iets over 2,5uur, en zeker gezien de omstandigheden is dat prima. Maar voor de 5k-10k loopjes zou ik graag richting de 6:30/km oid gaan.
Volgens mij is les 1 die elke expert hier roept: als je gaat lopen op hartslag, laat je zones dan eerst serieus meten bij een externe (medische) partij en ga vooral niet uit van wat Garmin zelf berekent.

Maar dit staat mij bij, ik heb die vragen zelf ook gehad :)

Garmin Forerunner 265 |Samsung Galaxy S23 | Polestar 2 MidYear 2026 Prime + B&W audio | MacBook Air 13" M5 24GB 1TB

• Hartloper
@ThunderNet
  1. Garmin kent jouw zones niet. Ik denk ook niet dat het voor een beginnende hardloper nuttig is om de zones door een sportmedisch onderzoek te laten bepalen. Hardlopen is een simpele sport. Doe het vaker en je wordt vanzelf beter.
  2. Als beginner, ga gewoon lekker lopen. Loop niet te snel, maar daar kan je zoals gezegd de praattest voor gebruiken. Maak je niet nodeloos druk over zones, plezier primeert.

• SomerenV
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 08:35

SomerenV

It's something!

Toevallig afgelopen week 2x een soort-van zone 2 loop gedaan. Niet perse omdat ik dat belangrijk vind, en heel accuraat zal het ook niet zijn geweest, maar omdat je overal leest dat vetverbranding in zone 2 efficiënter gaat dan in hogere zones was ik benieuwd naar het effect. Maar ik haal daar persoonlijk echt veel minder uit. Het is minder leuk om te doen, ik ben veel meer bezig met kijken op m'n horloge en ik heb het idee dat het voor het afvallen niet eens zoveel meer doet.

Wat sneller gaan met een hogere hartslag vind ik veel leuker om te doen. Verstand op nul en gaan, en zo nu en dan lekker genieten van de omgeving (veel buitengebied hier). En dan soms een rondje waarbij ik maximaal probeer te knallen. Gisteren voor het eerst 10km aan een stuk gedaan én met PR verbeterd. Helaas net een minuutje over het uur heen, maar ben er wel super blij mee. En m'n gemiddelde hartslag was lager vergeleken met m'n eerste 10km. Tof om progressie te zien! M'n benen waren op het einde wel aardig op. Snelheid kakte de laatste twee kilometer ook helemaal in.

@kepler dat ziet er ook wel echt enorm tof uit! Maar ook enorm zwaar. Waar ik wel benieuwd naar ben, ook als ik zie dat @Stewie! naar San Francisco gaat voor een wedstrijd: ga je dan echt puur voor één wedstrijd op en neer naar het buitenland daarvoor? Als ik soms mensen zie (wel personen die op een wat professioneler niveau hardlopen) die de halve wereld overreizen voor marathons dan begint m'n bankrekening spontaan te huilen :+

SVbriX | LEGO in schaal 1:72 | Website | Instagram

• Stewie!

Stewie!

Keen must die!

Als ik alleen reis wel, dan blijf ik zo kort mogelijk. 2 tot 4 nachten. Maar met het gezin blijf ik langer mits het in een schoolvakantie valt.

De New York marathon was na de herfstvakantie en zijn we uiteindelijk 5 nachten weggeweest, kregen van school enkele dagen verlof. Omdat we met het eigen vliegtuig gingen was dat goed te regelen voor minimale jetlag, direct na schooltijd opgestegen en maandag om 09:30 terug gevlogen zodat iedereen ‘s avonds thuis in eigen bed weer sliep. En dinsdag weer een normale dag was.

• MiKeZZa
Poeh. Waar ik vorige week al meldde dat het allemaal niet vanzelf ging en dat werk daar een (forse) rol in speelde moet ik zeggen dat ik de werkperikelen aardig van me af heb kunnen zetten. Maar ik ben een partij moe (geweest), ongekend. Heb het halve weekend geslapen. En vandaag was ik weer niet vooruit te branden. Wel 10x op het punt gestaan van; desnoods ga ik maar 1 km, maar ik moet gaan hardlopen. Maar daadwerkelijk opstaan, laat staan de hardloopschoenen aantrekken was echt te gek. Ook de benen doen flink zeer.

In de loop van de middag ging echter erg soort van de knop om en ik kon weer wat doen.

Dus uiteindelijk 7,5 km geweest, ging op gegeven moment wel Z2 uit, maar het was met het zonnetje enzo ook niet koud. Niet ontevreden en nu maar hopen dat het 'lek' boven is, want dit was niet fijn...

• kepler
polthemol schreef op maandag 20 juli 2026 @ 11:02:
[...]

Hele gave prestatie! Machtig mooie omgeving ook als ik je foto's zie.

Afhankelijk waar je woont:omgekeerd hillrepeats doen :) Als een malle heuvelaf rennen, terug de heuvel op is je herstel in een stevig wandeltempo.

Voor het dalen op technischer terrein: in Heerlen heb je het gebied rond Snow World (waar de infameuze lange trap ook is), daar kun je goed trainen op snel blijven dalen en de goldie locks zone vinden tussen downhill rennen / niet remmen / niet je lijf breken met een spectaculaire ongewenste koprol :P

In ieder geval zijn MTB-tracks met een stevig hoogteverschil wel goed om afdalingen te trainen, zodat je ook leert anticiperen op wat je tegenkomt en je benen wennen aan het voortdurende remmen/opvangen van de klappen.
Thanks, ik woon in Delft/Rijswijk en loop heel veel rondjes in het vuilnisbelt park met 15m hoogte verschil :D Maar goed, eer dat ik naar beneden op gang ben dan is het alweer voorbij. Ik wilde wat vaker naar Bergschenhoek waar 35m heuvels zijn, maar vanwege logopedie van de jongste op mijn vrije ochtend lukte dat helaas niet...

Opzich geen moeite met het technische deel van het afdalen, wel met idd het continu opvangen van de klappen. Zeker als ik 1500hm moet afdalen in 1 stuk :')

Plan voor de volgende, meer krachttraining (kijken of ik ergens paar lessen kan doen om bepaalde oefeningen goed onder de knie te krijgen) en een ultra uitzoeken in september. In de zomervakantie gaan we toch altijd naar de bergen, dus dan kan ik mijn hoogtestage doen ;) En dus meer naar de Rotterdamse Alp

@SomerenV Ja ik ben alleen voor de race naar Zwitserland gegaan. Het is een soort race wat je natuurlijk niet in Nederland kan doen :D Gewoon voor gespaard en zie het als onderdeel van mn hobby :P Dat mag af en toe geld kosten. En dit is ook wel een driedubbele PR qua ultras voor mij: tijd, afstand en hoogte. Dus niet voor niks gedaan ;)

En ik doe dit ook niet elke week natuurlijk. Dit is de eerste keer in lange tijd dat ik naar het buitenland ben geweest voor een specifieke race

[ Voor 3% gewijzigd door kepler op 20-07-2026 22:41 ]

• polthemol

polthemol

Moderator General Chat
kepler schreef op maandag 20 juli 2026 @ 22:36:
[...]

Thanks, ik woon in Delft/Rijswijk en loop heel veel rondjes in het vuilnisbelt park met 15m hoogte verschil :D Maar goed, eer dat ik naar beneden op gang ben dan is het alweer voorbij. Ik wilde wat vaker naar Bergschenhoek waar 35m heuvels zijn, maar vanwege logopedie van de jongste op mijn vrije ochtend lukte dat helaas niet...

Opzich geen moeite met het technische deel van het afdalen, wel met idd het continu opvangen van de klappen. Zeker als ik 1500hm moet afdalen in 1 stuk :')

Plan voor de volgende, meer krachttraining (kijken of ik ergens paar lessen kan doen om bepaalde oefeningen goed onder de knie te krijgen) en een ultra uitzoeken in september. In de zomervakantie gaan we toch altijd naar de bergen, dus dan kan ik mijn hoogtestage doen ;) En dus meer naar de Rotterdamse Alp

@SomerenV Ja ik ben alleen voor de race naar Zwitserland gegaan. Het is een soort race wat je natuurlijk niet in Nederland kan doen :D Gewoon voor gespaard en zie het als onderdeel van mn hobby :P Dat mag af en toe geld kosten. En dit is ook wel een driedubbele PR qua ultras voor mij: tijd, afstand en hoogte. Dus niet voor niks gedaan ;)

En ik doe dit ook niet elke week natuurlijk. Dit is de eerste keer in lange tijd dat ik naar het buitenland ben geweest voor een specifieke race
voor heuvelop: stairmaster bij de sportschool, daar kun je wel het 1000 D+ aan een stuk door trainen :)

In september heb je in Belgie 'the great escape'. Daar zitten aardig wat stevige klimmetjes in (de keer dat ik deelnam was er op de eerste 20km al een ~2500 D+ in verwerkt).

• Aandeijssel
Stewie! schreef op maandag 20 juli 2026 @ 13:22:
Als ik alleen reis wel, dan blijf ik zo kort mogelijk. 2 tot 4 nachten. Maar met het gezin blijf ik langer mits het in een schoolvakantie valt.

De New York marathon was na de herfstvakantie en zijn we uiteindelijk 5 nachten weggeweest, kregen van school enkele dagen verlof. Omdat we met het eigen vliegtuig gingen was dat goed te regelen voor minimale jetlag, direct na schooltijd opgestegen en maandag om 09:30 terug gevlogen zodat iedereen ‘s avonds thuis in eigen bed weer sliep. En dinsdag weer een normale dag was.
Fijn hoor, dat jullie dat zo kunnen doen. Een van de dingen die mij ingewikkeld lijken als je echt vermogend bent is om doelmatig te blijven, en dat lijk jij met het sporten in ieder geval te doen💪

• kepler
polthemol schreef op dinsdag 21 juli 2026 @ 08:10:
[...]

voor heuvelop: stairmaster bij de sportschool, daar kun je wel het 1000 D+ aan een stuk door trainen :)

In september heb je in Belgie 'the great escape'. Daar zitten aardig wat stevige klimmetjes in (de keer dat ik deelnam was er op de eerste 20km al een ~2500 D+ in verwerkt).
Opzich is heuvelop niet het grootste probleem, daar kon ik het tempo redelijk volgen (of was ik zelfs iets sneller) van de mensen om me heen. Maar het gaat vooral 'mis' bij heuvelaf, daar ga ik veel langzamer omdat mn spieren het niet goed aankunnen. Dus wil me vooral focussen op de downhill.

En ik hoef niet perse sneller te worden, maar het voelt gewoon als een onbalans en het is ook minder leuk afdalen als ik een beetje schuifelend naar beneden loop :')

• polthemol

polthemol

Moderator General Chat
kepler schreef op dinsdag 21 juli 2026 @ 11:42:
[...]

Opzich is heuvelop niet het grootste probleem, daar kon ik het tempo redelijk volgen (of was ik zelfs iets sneller) van de mensen om me heen. Maar het gaat vooral 'mis' bij heuvelaf, daar ga ik veel langzamer omdat mn spieren het niet goed aankunnen. Dus wil me vooral focussen op de downhill.

En ik hoef niet perse sneller te worden, maar het voelt gewoon als een onbalans en het is ook minder leuk afdalen als ik een beetje schuifelend naar beneden loop :')
het is zoeken naar een optimum: als je goed snel kunt dalen, voorkom je dat je onnodig moet afremmen (je gebruikt vooral het momentum) en dus onnodig veel krachten op je gewrichten en bovenbenen moet laten komen. Ga je echter te snel, dan ga je controle verliezen.

Bij afremmen is het probleem vooral dat je met spieren die op spanning staan (gestrekt been) de klappen moet opvangen en dat is gewoon bagger, vooral als je er niet in geoefend bent. Voor dat stuk is het dus gewoon oefenen op bv. een viaduct, ... whatever weg die omlaag gaat en stevige intervals omlaag doen. Het is dan niet zozeer te doen om de snelheid, maar je wil vooral snel omlaag rennen dan om de impact hoog te krijgen. Als je die doet: bouw het trouwens op en ga niet door tot het naadje. Ik kan je uit ervaring vertellen dat ze wel effectief zijn, maar ook effectief zijn om blessures te krijgen :P

Je hebt ook nog wel een stukje techniek, als de ruimte er is bv. niet recht omlaag rennen maar wat meer in een slalom traject, dan rem je wat af zonder overmatige kracht op je benen. Je kunt ook nog met je poles wat bijsturen, ze wat achter je aanslepen voor meer stabiliteit en wat remmen als het zachtere grond is.

Stairmaster is dan vooral gewoon handig als je midner goed bent in klimmen om wat meer gevoel te krijgen bij een consistente snelheid zonder jezelf op te blazen (en gewoon fijn de benen trainen voor dat werk).

[ Voor 9% gewijzigd door polthemol op 21-07-2026 11:52 ]

• Django_Unhinged
  • Registratie: Juni 2026
  • Niet online
Modbreak:Reageer respectvol of niet.

[ Voor 87% gewijzigd door tweakduke op 21-07-2026 12:32 ]

• kepler
polthemol schreef op dinsdag 21 juli 2026 @ 11:50:
[...]

het is zoeken naar een optimum: als je goed snel kunt dalen, voorkom je dat je onnodig moet afremmen (je gebruikt vooral het momentum) en dus onnodig veel krachten op je gewrichten en bovenbenen moet laten komen. Ga je echter te snel, dan ga je controle verliezen.

Bij afremmen is het probleem vooral dat je met spieren die op spanning staan (gestrekt been) de klappen moet opvangen en dat is gewoon bagger, vooral als je er niet in geoefend bent. Voor dat stuk is het dus gewoon oefenen op bv. een viaduct, ... whatever weg die omlaag gaat en stevige intervals omlaag doen. Het is dan niet zozeer te doen om de snelheid, maar je wil vooral snel omlaag rennen dan om de impact hoog te krijgen. Als je die doet: bouw het trouwens op en ga niet door tot het naadje. Ik kan je uit ervaring vertellen dat ze wel effectief zijn, maar ook effectief zijn om blessures te krijgen :P

Stairmaster is dan vooral gewoon handig als je midner goed bent in klimmen om wat meer gevoel te krijgen bij een consistente snelheid zonder jezelf op te blazen (en gewoon fijn de benen trainen voor dat werk).
Dat afremmen naar beneden, voor langere tijd, is het probleem inderdaad. Ik heb dit ook wel bewust geoefend, maar alles op het korte heuvels...
Conclusie, hogere heuvels opzoeken. En meer excentrische kracht training, want dat schijnt ook te helpen.

Heeft volgas naar beneden zin? Want bij afdalen moet je vooral korte stapjes maken toch? Althans, dat zag ik de snellere wel doen. Het zijn dezelfde spieren op die manier?

• polthemol

polthemol

Moderator General Chat
kepler schreef op dinsdag 21 juli 2026 @ 11:55:
[...]

Dat afremmen naar beneden, voor langere tijd, is het probleem inderdaad. Ik heb dit ook wel bewust geoefend, maar alles op het korte heuvels...
Conclusie, hogere heuvels opzoeken. En meer excentrische kracht training, want dat schijnt ook te helpen.

Heeft volgas naar beneden zin? Want bij afdalen moet je vooral korte stapjes maken toch? Althans, dat zag ik de snellere wel doen. Het zijn dezelfde spieren op die manier?
snellere/kortere stappen zorgt voor meer controle en minder impact. Hoe sneller je weer de grond raakt met een voet, hoe meer controle je hebt (in het zweefmoment ben je overgeleverd aan de goden :P). Naar eigen ervaring kun je jezelf ook nog corrigeren als je op je klept dreigt te gaan, want je tweede voet is ook sneller bij de grond.

Volgas moet je kunnen, ik ben er ook geen held in, mijn broer kan zich wel als een baksteen heuvelaf laten vallen. Het zal uiteindeljik een afweging zijn tussen wat je fysiek kunt en wat de route van je eist verwacht ik.

• Django_Unhinged
  • Registratie: Juni 2026
  • Niet online
*knip*
We reageren respectvol.

[ Voor 88% gewijzigd door tweakduke op 21-07-2026 12:53 ]

• SURFivor
  • Niet online
Hartloper schreef op maandag 20 juli 2026 @ 12:11:
@ThunderNet

Als beginner, ga gewoon lekker lopen. Loop niet te snel, maar daar kan je zoals gezegd de praattest voor gebruiken. Maak je niet nodeloos druk over zones, plezier primeert.
Dit inderdaad. Plezier in hardlopen is het belangrijkste, de rest komt allemaal later wel.

• Spuugvuur
  • Nu online
Respect hoor. Ik vond het in de Ardennen al spannend om naar beneden te denderen, je moet zo goed opletten en ik liep daardoor niet echt ontspannen. Maar met 4:00 naar beneden, korte passen, takjes, steentjes, etc. vond ik best wel een ding. Eén verkeerde stap en je gaat hard onderuit.

Op vakantie vorige week was het soms, ondanks dat het een weg is, ook zo steil naar beneden dat je gewoon "remmend" naar beneden gaat. Je hebt een hele andere houding om jezelf niet voorbij te lopen, korte pasjes of niet.

• kepler
polthemol schreef op dinsdag 21 juli 2026 @ 12:05:
[...]

snellere/kortere stappen zorgt voor meer controle en minder impact. Hoe sneller je weer de grond raakt met een voet, hoe meer controle je hebt (in het zweefmoment ben je overgeleverd aan de goden :P). Naar eigen ervaring kun je jezelf ook nog corrigeren als je op je klept dreigt te gaan, want je tweede voet is ook sneller bij de grond.

Volgas moet je kunnen, ik ben er ook geen held in, mijn broer kan zich wel als een baksteen heuvelaf laten vallen. Het zal uiteindeljik een afweging zijn tussen wat je fysiek kunt en wat de route van je eist verwacht ik.
Sorry, de vraag was verkeerd :D Heeft het zin om in de training volgas naar beneden te lopen, als je in de wedstrijd juist idd gecontroleerder naar beneden gaat voor groot deel van de tijd. Dat is een andere beweging die je dan maakt, train je door volgas naar beneden te gaan wel de goede spieren/beweging? Of is het bij volgas gaan door de grotere impact juist wel een goede training?

• polthemol

polthemol

Moderator General Chat
kepler schreef op dinsdag 21 juli 2026 @ 14:15:
[...]

Sorry, de vraag was verkeerd :D Heeft het zin om in de training volgas naar beneden te lopen, als je in de wedstrijd juist idd gecontroleerder naar beneden gaat voor groot deel van de tijd. Dat is een andere beweging die je dan maakt, train je door volgas naar beneden te gaan wel de goede spieren/beweging? Of is het bij volgas gaan door de grotere impact juist wel een goede training?
ik probeer specifieke trainingen op te delen in doel. Als ik wil oefenen op sneller dalen zoek ik single tracks op bv. en ga ik proberen zo snel als ik kan onder te komen. Als ik wil trainen dat mijn bovenbenen niet sneuvelen, dan train ik daarop en zla ik met intervalblokken proberen zoveel (binnen het redelijke) impact op die spieren te krijgen in relatief korte intervals.

Naar mijn ervaring, sneuvelen je bovenbenen langzaam bij veel afdalingen als je er niet op getrained hebt, hoe gecontroleerd je ook probeert te dalen.

• Roozzz
Roozzz schreef op zondag 19 juli 2026 @ 15:08:
Een wat verlaat wedstrijdverslag. Afgelopen weekend stond ik aan de start van de Veluwezoomtrail. De naam verraad het al, we liepen vanuit Dieren over de Veluwezoom. Dat betekent in de praktijk dwars door het bos veel op en af, en amper vlakke meters. Ik liep daar de 24km.

Met een start om half 9 (voor de 31) was het even puzzelen hoe met twee vrienden tijdig bij de start te verschijnen. Zij liepen de 31. Ik kon alleen nog een nummer voor de 24 scoren en startte een kwartiertje later. Voor hen kwam het neer op de eerste trein en ik pikte ze met de auto op bij een station halverwege, dan waren we precies om kwart over 8 op locatie. Zo gezegd zo gedaan. Best nog even opschieten met startnummer halen, sanitaire stop en tassen wegzetten, dus inlopen schoot er even bij in.

Rond de start nog de nodige bekenden gesproken en voor ik wist waren we onderweg. Het was warm en zonnig, en het terrein is daar best taai, dus ik ging er in met een houding van 'we zien wel waar het schip strand'. Ik ging er vanuit wel onder de 2 uur te gaan lopen, dus 5:00 min/km als gemiddelde split. Lekker makkelijk rekenen. De eerste 100m nog gekeuveld met een oude schoolvriendin, die aangaf rustig aan te gaan doen vandaag (ze won uiteindelijk), waarna ik iets versnelde. Want het veld bewoog behoorlijk traag en ik wilde de voorkant van de wedstrijd niet helemaal uit het oog verliezen. De laatste jaren grossier ik in top10 plaatsen in dit soort trails, dus er liep nog zeker een man/vrouw of 30 teveel tussen ;) En meestal ben ik relatief goed in lastiger terrein en zware/warme omstandigheden.

We rennen het startterrein af en 200m over de weg voordat we langs het voetbalveld het bos indoken. Daar nog een maatje een high five gegeven. En spontaan bevond ik me aan de kop van de wedstrijd... Ehh wat? Het was nou niet dat ik zo hard liep. Eerste kilometer kwam door in 4:50. Ik had deze situatie niet helemaal verwacht. Dan maar gewoon steady doorlopen. De volgende 1,5 kilometer is eigenlijk een lange steady klim (redelijk ontspannen net onder de 5min/km). Halverwege hoor ik achter mij "zo hij loopt wel stevig door hè, zullen wij iets remmen?". En de nummers 2, 3 en 4 haakten daar af. Bovenaan precies op tijd om de vrienden op de 31 nog even te groeten die net een extra lusje hadden gedraaid. Ik keek achterom en zag een gat van 20 a 30 seconden. Dat was wel het moment dat ik dacht tijd om de afdaling stevig door te lopen, dan zie ik waarschijnlijk bijna niemand terug tot de streep.

Vanaf dit punt liep de 24 grotendeels gelijk op met de 31 en, de nog veel eerder gestarte, 60km. Dus eigenlijk de hele tijd iemand in beeld om naar toe te lopen. Kwestie van steady draaien, het is nog een eind en het warmde gestaag verder op. Na een kilometer of 8 hoor ik ineens passen van achteren komen. Kort daarna word ik heuvelop gepasseerd. Ik besluit iets te versnellen en achter hem aan te gaan. Heuvel af en "vlak" gaan we ongeveer even hard, maar omhoog beukt hij echt naar boven. Iets te hard voor mij. De komende 4 kilometer loopt hij heel langzaam seconde na seconde van mij weg. Ik moet te diep gaan in deze warmte om in zijn zog te blijven. Op het moment dat het gat een seconde of 15-20 is besluit ik hem te laten gaan. Hij verzwakt helemaal niets en gaan eigenlijk alleen maar harder lopen. Maatje te groot.

Achter mij zat helemaal niets meer, ook van de 31 zie ik niemand meer. Gaspedaal wat losgelaten en steady doorgelopen. Bij de volgende verzorgingspost ook maar even gestopt voor wat water over mijn hoofd en een praatje. Paar kilometer later nog een keer even afgekoeld onder een watertappunt. En dan komt er ineens weer iemand langs gestormd. Na enkele woorden is het duidelijk dat dit de koploper van de 31km is, die er nog een meer dan stevig tempo in heeft. In de laatste kilometer komt ook de nummer 2 nog langszij. Babbelend lopen we over de streep.

Maar dat betekent dus back to back podium met een mooie tweede plaats oOo
Dat idee van onder de 2 uur lopen is wel gelukt met 1:49... De winnaar was uiteindelijk 3 minuten sneller. Simpelweg te goed voor mij. Aldus eigen zeggen had hij fantastische benen. Achter mij was het gat ruim 5 minuten. Mooi resultaat, dik tevreden! Op naar de volgende.

Er schijnen nog foto's te komen.
Bewerken mag kennelijk niet meer. Maar we kunnen wel meer foto's gebruiken in dit topic. Van vorig weekend:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1WmM-sc7pQieiFDGkrMUaYjKoSo=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/KIJ9nXwSuPzdV7EJuMk9HhGP.jpg?f=fotoalbum_large

• Marve79
  • Registratie: Juni 2021
  • Laatst online: 09-09 21:11
kepler schreef op dinsdag 21 juli 2026 @ 14:15:
[...]

Volgas omlaag is nooit een goed idee, veel te zwaar voor je quads met kans op zware krampen en dan is het einde training of race.

Je moet er een beetje tussenin zitten, niet vol remmen en niet laten vallen. En korte pasjes nemen.

Beetje onlogisch om je training anders te doen dan je wedstrijd.

• MiKeZZa
Roozzz schreef op dinsdag 21 juli 2026 @ 17:30:
[...]

Bewerken mag kennelijk niet meer. Maar we kunnen wel meer foto's gebruiken in dit topic. Van vorig weekend:
~[Afbeelding]
Ahhhh… Ik snapte de ‘hij’ uit je vorige bericht al niet zo. Ik had altijd het beeld (obv username wellicht) dat je een vrouw was… Dit verklaart wel het een en ander enigszins (o.a. je ‘bizarre’ tijden) 🤣

• kepler
Marve79 schreef op dinsdag 21 juli 2026 @ 17:36:
[...]

Volgas omlaag is nooit een goed idee, veel te zwaar voor je quads met kans op zware krampen en dan is het einde training of race.

Je moet er een beetje tussenin zitten, niet vol remmen en niet laten vallen. En korte pasjes nemen.

Ik dacht volgas misschien een soort van extra belasting kon zijn, als een shortcut om beter downhill te trainen in ons vlakke kikkerlandje.

Net als dus hill sprints omhoog als ook een soort van kracht training. Die doe ik ook wel regelmatig, maar niet tijdens een (lange) wedstrijd :D

En de techniek van het dalen heb ik opzich wel onder de knie, alleen de hele langdurige belasting niet.

• Roozzz
MiKeZZa schreef op dinsdag 21 juli 2026 @ 18:26:
[...]

Ahhhh… Ik snapte de ‘hij’ uit je vorige bericht al niet zo. Ik had altijd het beeld (obv username wellicht) dat je een vrouw was… Dit verklaart wel het een en ander enigszins (o.a. je ‘bizarre’ tijden) 🤣
_O-

• Marve79
kepler schreef op dinsdag 21 juli 2026 @ 18:27:
[...]

Ik dacht volgas misschien een soort van extra belasting kon zijn, als een shortcut om beter downhill te trainen in ons vlakke kikkerlandje.

Net als dus hill sprints omhoog als ook een soort van kracht training. Die doe ik ook wel regelmatig, maar niet tijdens een (lange) wedstrijd :D

En de techniek van het dalen heb ik opzich wel onder de knie, alleen de hele langdurige belasting niet.
Het punt is dat al je trainingen gecontroleerd moeten zijn, als je uphill rent moet dat ook gecontroleerd, niet zomaar maximaal gaan sprinten op maximale hartslag. Voor downhill geldt exact hetzelfde, zodra het ongecontroleerd wordt is het een slechte training.

Het feit dat je tijdens training extra belast zit enkel je herstel in de weg, het maakt je niet sterker voor race day. De beste training is wanneer je de volgende dag weer kunt trainen, niet wanneer je helemaal gesloopt bent en 2 dagen moet herstellen.

Btw, shortcuts bestaan niet, enkel consistentie.

• L23
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 04:08

L23

Volgens mij hebben meer mensen dat, ik dacht het ook ooit. Wat is het verhaal achter de username? :P

• kepler
Marve79 schreef op dinsdag 21 juli 2026 @ 20:54:
[...]

Het punt is dat al je trainingen gecontroleerd moeten zijn, als je uphill rent moet dat ook gecontroleerd, niet zomaar maximaal gaan sprinten op maximale hartslag. Voor downhill geldt exact hetzelfde, zodra het ongecontroleerd wordt is het een slechte training.

Het feit dat je tijdens training extra belast zit enkel je herstel in de weg, het maakt je niet sterker voor race day. De beste training is wanneer je de volgende dag weer kunt trainen, niet wanneer je helemaal gesloopt bent en 2 dagen moet herstellen.

Btw, shortcuts bestaan niet, enkel consistentie.
Helemaal mee eens en dat is ook hoe ik train. Meestal zit ik op 5-6x in de week trainen en van geen enkele training moet ik 2 dagen herstellen. Ik loop al tijdje mee, dus dat soort dingen zijn logisch en gaan ook prima.

Alleen kan ik nergens in de buurt een afdaling met meer dan 30hm trainen, dus daar zoek ik een shortcut voor. Shortcut is idd niet het goede woord, ik ben dus op zoek naar een goed alternatief/methode om in Nederland lange afdalingen te trainen. Om alvast voor te bereiden op een volgende ultra in de Alpen :D

• cyclofosfamide
  • Laatst online: 07:11
Afgelopen weekend genoten van een lang trail-weekend. Op vrijdag met de camper van een trail-vriend naar een camping in Warincthun gereden en vanaf daar 4 trailruns in 4 dagen gedaan. Direct na aankomst de trailschoenen aan en gaan!

Eerste en tweede dag was nog lekker warm, derde en vierde dag beter te doen qua temperatuur.

Ik heb genoten van de Opaalkust, de prachtige vergezichten over zee (inclusief zeehonden), de mooie dorpjes en de vele waanzinnig mooie singletracks tussen de glooiende heuvels vol met van die ronde stro-balen. Cap Blanc-Nez en Cap Gris-Nez waren mooi! Uitzicht op de krijtrotsen van Engeland fraai. De bunkers waren imposant om langs te rennen. Heerlijk gelachen op moment dat m'n trailpartner een waterplas op het strand compleet verkeerd inschatte en voluit kopje onder ging.

De laatste dag rondom Boulogne-sur-Mer hebben we fors ingekort, omdat mijn benen echt niet voldoende hersteld waren van de dagen daarvoor: ipv de geplande 26km slechts 11+km gelopen. Ik was er blij mee, met die inkorting. Nog wel mooi door een lange tunnel van 3+km gelopen, ook bijzondere beleving. Gelukkig gisteren bij thuiskomst nergens last van (geen blessure of spierpijn oid), behoudens dus de vermoeidheid in de benen.

Smaakt naar meer! Ik ga toch wat meer heuveltrainingen toevoegen denk ik, zodat ik dit soort gekkigheid ook in de (nabije) toekomst in de Ardennen ofzo kan doen met een stel andere trail-vrienden.

Geleerd dat 1x100+km mij nu beter ligt dan 4x een kleinere afstand (samen 97km) ;)

Strava & foto's: https://www.strava.com/activities/19351356439, https://www.strava.com/activities/19363115467, https://www.strava.com/activities/19375673471, https://www.strava.com/activities/19386743684

| medic with nerdskillz | Pixel 9 Pro | Pixel 5 (hardloop/backup) | glFTPd addict | AM4 RTX3080 | Nvidia SHIELD Pro 2019 |

• Marve79
kepler schreef op dinsdag 21 juli 2026 @ 22:08:
[...]

Helemaal mee eens en dat is ook hoe ik train. Meestal zit ik op 5-6x in de week trainen en van geen enkele training moet ik 2 dagen herstellen. Ik loop al tijdje mee, dus dat soort dingen zijn logisch en gaan ook prima.

Alleen kan ik nergens in de buurt een afdaling met meer dan 30hm trainen, dus daar zoek ik een shortcut voor. Shortcut is idd niet het goede woord, ik ben dus op zoek naar een goed alternatief/methode om in Nederland lange afdalingen te trainen. Om alvast voor te bereiden op een volgende ultra in de Alpen :D
Ik ben zelf verhuisd naar de Vlaamse Ardennen vanwege de heuvels. Ideale training ground,. Daarvoor woonde ik in Antwerpen en gebruikte ik parkeergarages voor downhill training maar dat was ook niet ideaal.

Ik train zelf ook 5-6x per week, maar ik doe iets van 80% nog altijd vlak en 20% in de heuvels.

Maar in NL downhill training is idd lastig, dan kan ik me voorstellen dat je wat extra belasting zoekt als je maar 30 hm hebt. In dat geval kan het misschien wel nuttig zijn om iets harder te gaan.

Ik denk dat krachttraining ook wel nuttig is, split squads, lunges etc. Hoewel ik daar zelf een hekel aan heb en het altijd verwaarloos.

Of hard de trap af rennen, of verhuizen naar Limburg ;)

• polthemol

polthemol

Moderator General Chat
Marve79 schreef op dinsdag 21 juli 2026 @ 17:36:

je kunt altijd elementen isoleren in een training natuurlijk, focus op kortere passen bij dalen, het slingeren oefenen of trainen om de impact op je benen te kunnen incasseren

• Marve79
polthemol schreef op woensdag 22 juli 2026 @ 06:32:
[...]

je kunt altijd elementen isoleren in een training natuurlijk, focus op kortere passen bij dalen, het slingeren oefenen of trainen om de impact op je benen te kunnen incasseren
Zeker maar het lange afdalen en de langdurige belasting op je quads is lastig te trainen in Nederland. Daar gaat 30 hm los omlaag rennen je niet veel helpen, dan is krachttraining beter.

Ik ga weleens op Tenerife trainen en dat effect is echt bizar als je daar een paar weken traint en weer thuis komt. Die lange afdalingen en omstandigheden daar kun je hier niet nabootsen. Dus hoogte stage is ook een goede oplossing.

[ Voor 20% gewijzigd door Marve79 op 22-07-2026 08:05 ]

• kepler
Marve79 schreef op dinsdag 21 juli 2026 @ 22:36:
[...]

Ik ben zelf verhuisd naar de Vlaamse Ardennen vanwege de heuvels. Ideale training ground,. Daarvoor woonde ik in Antwerpen en gebruikte ik parkeergarages voor downhill training maar dat was ook niet ideaal.

Ik train zelf ook 5-6x per week, maar ik doe iets van 80% nog altijd vlak en 20% in de heuvels.

Maar in NL downhill training is idd lastig, dan kan ik me voorstellen dat je wat extra belasting zoekt als je maar 30 hm hebt. In dat geval kan het misschien wel nuttig zijn om iets harder te gaan.

Ik denk dat krachttraining ook wel nuttig is, split squads, lunges etc. Hoewel ik daar zelf een hekel aan heb en het altijd verwaarloos.

Of hard de trap af rennen, of verhuizen naar Limburg ;)
Ik zou bijna overwegen om te verhuizen :P

Krachttraining vind ik ook niet leuk, maar zal ik toch wel gaan doen voor een volgende trail met zoveel hoogtemeters.
Kan je niet ook naar beneden lopen op de stairmaster?

• Marve79
kepler schreef op woensdag 22 juli 2026 @ 09:19:
[...]

Ik zou bijna overwegen om te verhuizen :P

Krachttraining vind ik ook niet leuk, maar zal ik toch wel gaan doen voor een volgende trail met zoveel hoogtemeters.
Kan je niet ook naar beneden lopen op de stairmaster?
Haha daar zat ik ook al aan te denken, maarja de stairmaster rolt omlaag, dus je kunt enkel naar boven lopen vermoed ik? Als het al zou kunnen zou het snel onveilig worden denk ik.

Ik heb vroeger wel een incline trainer gehad, die ging tot 40% incline en tot 6% decline, maar bij max decline werd de snelheid beperkt tot ik dacht 9.5 km/h. Dus daar had je nog niet veel aan. Maar misschien zijn er inmiddels anderen die het beter doen.

Hier 10% decline maarja $11K :P https://exerciseandleisure.com/spirit-gait-bi-directional-incline-decline-treadmill-mt200.html

[ Voor 13% gewijzigd door Marve79 op 22-07-2026 09:35 ]

• kepler
Marve79 schreef op woensdag 22 juli 2026 @ 09:33:
[...]

Haha daar zat ik ook al aan te denken, maarja de stairmaster rolt omlaag, dus je kunt enkel naar boven lopen vermoed ik? Als het al zou kunnen zou het snel onveilig worden denk ik.

Ik heb vroeger wel een incline trainer gehad, die ging tot 40% incline en tot 6% decline, maar bij max decline werd de snelheid beperkt tot ik dacht 9.5 km/h. Dus daar had je nog niet veel aan. Maar misschien zijn er inmiddels anderen die het beter doen.

Hier 10% decline maarja $11K :P https://exerciseandleisure.com/spirit-gait-bi-directional-incline-decline-treadmill-mt200.html
Ik heb geen idee, ben al 20 jaar niet meer in een sportschool geweest :D Ik ga maar eens rondvragen in de buurt, misschien dat eentje al zoiets heeft staan.

Plan nu is dus om in september een ultra te gaan doen, dan heb ik 2 weken in augustus om te trainen tijdens onze vakantie in de Alpen. Prima alternatief denk ik :D Nog wel even overleggen met mn vrouw ;)

• Marve79
kepler schreef op woensdag 22 juli 2026 @ 11:15:
[...]

Ik heb geen idee, ben al 20 jaar niet meer in een sportschool geweest :D Ik ga maar eens rondvragen in de buurt, misschien dat eentje al zoiets heeft staan.

Plan nu is dus om in september een ultra te gaan doen, dan heb ik 2 weken in augustus om te trainen tijdens onze vakantie in de Alpen. Prima alternatief denk ik :D Nog wel even overleggen met mn vrouw ;)
Ja als je 2 weken in de Alpen kunt trainen maakt een groot verschil. Welke ultra ga je doen?

• kepler
Marve79 schreef op woensdag 22 juli 2026 @ 11:21:
[...]

Ja als je 2 weken in de Alpen kunt trainen maakt een groot verschil. Welke ultra ga je doen?
Geen idee nog, eerst nog even bijkomen van die van het weekend :D

Mocht je goede tips hebben, stuur maar door!

• Marve79
kepler schreef op woensdag 22 juli 2026 @ 11:25:
[...]

Ligt eraan hoever je wilt gaan, qua afstand en locatie, maar dichtbij huis is september de maand van de great escape: https://www.great-escape.be/

Paar keer gelopen al, vooral het deel in Luxemburg is echt zeer mooi. De afstand is alleem verhoogd van 80/160 naar 100/200km.

• kepler
Marve79 schreef op woensdag 22 juli 2026 @ 11:28:
[...]

Ligt eraan hoever je wilt gaan, qua afstand en locatie, maar dichtbij huis is september de maand van de great escape: https://www.great-escape.be/

Paar keer gelopen al, vooral het deel in Luxemburg is echt zeer mooi. De afstand is alleem verhoogd van 80/160 naar 100/200km.
Oeh deze gaat op het lijstje, 100 klinkt als een mooie afstand.

• Marve79
kepler schreef op woensdag 22 juli 2026 @ 12:42:
[...]

Oeh deze gaat op het lijstje, 100 klinkt als een mooie afstand.
Die is wel snel uitverkocht maar vaak vind je nog wel tickets paar weken ervoor op Facebook van mensen die niet kunnen.

• MiKeZZa
Vandaag voor het eerst in weken weer eens lekker gelopen. Gewoon rondje van 10 km gedaan, schijt aan vermogen of hartslag. Gewoon besloten dat ik dat in een uurtje wilde doen dus dat ging allemaal vrij gemakkelijk. Maar met alle ongemak van de laatste weken toch wel een fijne ontwikkeling.

En ondertussen nog even wat dingen (zoals een drinkflesje in de belt meenemen) geoefend voor richting de vakantie.

• WizzlerNL
Ik heb morgen een sporttest op de loopband inclusief ademhaalt analyse etc. Welk schoentype raden jullie aan? All round? Carbon? Super?

opties die ik in m’n hoofd heb: Topo Atletic Specter, Adidas Takumi Sen, Nike Alphafly.

• Burning_Tyre
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 08:58
Een test moet je doen in gemiddelde omstandigheden zodat je er bij de meeste trainingen wat aan hebt. Ik zou dus zeggen carbon valt dan af.

12xIQ7+ ZO (125) + 3xIQ7+ NW (310) +3xIQ7+ ZW (214) PVOutput

• Hartloper
Goed punt. Maar ik zou ‘m toch op een snelle schoen doen om zo goed mogelijk te scoren.

Takumi of Alphafly in dit geval.

• kepler
WizzlerNL schreef op donderdag 23 juli 2026 @ 10:03:
Ik heb morgen een sporttest op de loopband inclusief ademhaalt analyse etc. Welk schoentype raden jullie aan? All round? Carbon? Super?

opties die ik in m’n hoofd heb: Topo Atletic Specter, Adidas Takumi Sen, Nike Alphafly.
Ik heb hem laatst op mijn gewone trainingschoen gedaan. Ik ben het vergeten te vragen, maar mijn redenering was dat dan alleen de link snelheid-hartslag niet helemaal klopt. Je drempels zijn toch op hartslag dus volgens mij onafhankelijk van het type schoen wat je draagt.

• Sport_Life
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 10:06

Sport_Life

Solvitur ambulando

kepler schreef op woensdag 22 juli 2026 @ 11:25:
[...]

Ik heb enkele weken geleden een deel (etappe) van de UTMB (Chamonix) gedaan, die is echt heel gaaf!
Maar ik weet niet of je een bepaalde afstand in gedachten had :P

Als je er toch bent kun je gelijk even een paar rondjes op de atletiekbaan doen :).
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

[ Voor 54% gewijzigd door Sport_Life op 23-07-2026 14:36 ]

PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 8kW 3fase | A+++ | 2x Zappi v2.1 | Stevens Super Flight '25

• Sport_Life

Sport_Life

Solvitur ambulando

Iemand interesse in een inschrijving voor de Marathon Malaga zondag 8 november?
Ik heb me enige tijd geleden ingeschreven, maar vanwege Den Haag marathon is het allemaal wat kort op elkaar.
Reguliere prijs momenteel 120 euro, mijn kaartje kostte 61,30 (voorinschrijving). Komt volgens mij nog 7,50 bij om het op naam te zetten. Betreft dus alleen de inschrijving, hotel + vlucht zit er niet bij.

[ Voor 9% gewijzigd door Sport_Life op 23-07-2026 15:39 ]

PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 8kW 3fase | A+++ | 2x Zappi v2.1 | Stevens Super Flight '25

• WizzlerNL
Hartloper schreef op donderdag 23 juli 2026 @ 12:48:
Goed punt. Maar ik zou ‘m toch op een snelle schoen doen om zo goed mogelijk te scoren.

Takumi of Alphafly in dit geval.
Ik neem wel een Carbon en een ‘gewone’ schoen mee en overleg even met de sportarts.

Dank voor jullie input!

• kepler
Sport_Life schreef op donderdag 23 juli 2026 @ 14:19:
[...]

Ik heb enkele weken geleden een deel (etappe) van de UTMB (Chamonix) gedaan, die is echt heel gaaf!
Maar ik weet niet of je een bepaalde afstand in gedachten had :P

Als je er toch bent kun je gelijk even een paar rondjes op de atletiekbaan doen :).

***members only***
Thanks! Ik zit te denken aan weer iets rond de 80-100k

• abbeyrules
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 11-09 14:14
Afgelopen weekend was het zo ver: de Eiger UTMB Ultra Trail 51k in Grindelwald. Een ultra van 53km en 3100 hoogtemeters in Zwitserland. Niet mijn eerste ultra, wel de eerste in de echte bergen.

De weersverwachtingen zijn wisselend. De 250k is ingekort ivm het slechte weer en voor de 101k is de Cold Kit mandatory. Voor de 51k is dat niet zo, maar wel een extra waarschuwing voor kou en slecht weer.

Raceplan vooraf vastgesteld: zo hard mogelijk van start want na 2,5 km komt de beruchte bottleneck. Een smal padje met brug en een paar trappen zorgt voor files was te zien in allerlei Youtube filmpjes. Kost wat kost wilde ik voorkomen daarin terecht te komen. Daarna kijken hoe het gaat, geen referentie aan hartslag of tempo dus puur op gevoel en de beentjes. Volgens mijn UTMB index schat de organisatie dat ik dik 10 uur over ga doen. Op basis van index word ik ingedeeld in de voorste startgroep, tussen de pro’s. Cool!

De wekker ging om 4 uur, want de start is om 7.15. Rugzak mee, toch nog extra kleding uit de cold kit erin gestopt omdat ik een koukleum ben. Hij was onder de 6 kilo, maar zal nu eerder richting de 7 gaan. Mijn familie is mee als supporters. De dag begint droog, maar net voor de start begint het te regenen. Het startschot gaat, de bocht om naar rechts en daar staan de supporters voor het eerst! High fives en door. Het gaat direct al steiler dan verwacht, ik hoopte onder de 5:00 min/k te lopen zonder in het rood te gaan, maar dat valt tegen. Toch maar doorstampen, met de gedachte geen file te willen. Dat lukt, ik kan al rennende de bottleneck door!

Daarna begint de klim. De route is grofweg 26 km de berg op en dan weer naar beneden. Rennen is direct niet meer mogelijk op de steile klim. Maar het stijgen is natuurlijk niet lineair, het gaat steiler en minder steil. Ik loop tussen de betere atleten en volg hun ritme van rennen en power hiken. Belangrijkste nu is zorgen dat ik niet teveel tijd verlies op de cut-off tijden.  

Voedingsplan was analoog aan wat ik met marathons doe: elke 30-40 minuten een SIS beta fuel gel. 40 gram koolhydraten per gel maakt grofweg 60 gram per uur. En dan zo lang mogelijk volhouden totdat het niet meer naar binnen gaat. Vanaf daar kijken wat de aid-stations aan kunnen bieden / wat ik nog naar binnen kan krijgen. Water in de waterzak van 2 liter en bijvullen bij de aid-stations.

Na de eerste beklimming en het eerste aid-station een eerste snelle afdaling en dan door naar First. Hier is de bekende clifwalk en zou ik de supporters weer zien. Geweldig om met samen met de kinderen over de clifwalk te lopen. Waterzak bijvullen en snel weer door.

Volgende grote uitdaging is de klim naar Faulhorn, hoogste punt van de race. 600 hoogtemeters recht omhoog, meer dan een uur klimmen. Ondertussen slaat het weer om, de top ligt in de wolken en de temperatuur daalt naar 0 graden. Regen, hagel en hele harde wind maken het ijskoud. Alle extra kleding die mee was heb ik aangetrokken en nog was ik bijna onderkoeld. Boven op de top de beslissing genomen om eerst op te warmen met hete bouillon. Het was onverantwoord om naar beneden te gaan in die staat, bewegingen waren niet gecontroleerd genoeg, coördinatie was weg en het is een technische afdaling. Na 10 minuten voldoende hersteld om toch aan de afdaling te beginnen. Voorzichtig en langzaam.

De uitzichten zijn geweldig en de temperatuur neemt toe. Helaas maakt de regen alles spekglad en zit echt snel afdalen (wat ik leuk vind en me relatief goed ligt) er niet in. Tot 2 keer toe val ik, gelukkig zonder erge schade naast wat krassen, schaafwonden en blauwe plekken. Beetje water bij aid-staton Egg en direct door.

Na Schwand begint de etappe naar het laatste aid-station Burglauenen. Technische afdaling, smal, glad, glibberig en veel boomstronken en wortels. Stukken langs een afgrond met een touw als hulpmiddel. Daarna nog een venijnig stuk omhoog om daarna de sprint naar beneden naar Burglauenen aan te vangen. Dat is meer mijn terrein en ik kan nog wat mensen inhalen. Na Burglauenen is het naar de finish volgens de kaart zo goed als vlak. Dat blijkt tegen te vallen, er zitten nog gemene klimmetjes en vals plat in. Eenmaal Grindelwald binnen gelopen rest nog de laatste klim het dorp in, steil en het beste is er wel af. Daarna via de winkelstraat het iconische bruggetje over naar de finish en de bel. Uiteindelijk er minder dan 9 uur over gedaan, sneller dan het snelste schema vooraf.

Wat een ervaring, compleet anders dan ons platte kikkerlandje. Adembenemende uitzichten, telkens wisselend terrein en weersomstandigheden. Spierpijn viel mee, met name omhoog en omlaag waren oncomfortabel de eerste dag. Daarna al snel beter.

• edofso
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 09-09 13:53
Vorig weekend heb ik de Eiger Ultra Trail gelopen, de E101 variant, dus 100km met 6500 hoogtemeters, hierbij een kort verslag van hoe de race verliep.

De race begint om 4 uur s’ochtends, en omdat ik nog steeds niet gewend ben aan de spanningen voor een race was het slapen hiervoor uiteraard ook een uitdaging, ik lag vroeg in bed maar heb uiteindelijk niet meer dan 5 uur geslapen.

Iets voor 3 uur opgestaan om nog even snel wat ontbijt naar binnen te werken bij het hotel vlakbij de start, gelukkig twee bananen en wat muesli naar binnen kunnen werken, het scheelt dat ik mezelf kan forceren om te eten ook als ik eigenlijk geen honger heb.

Toen we aan de start stonden begon ik erg last te krijgen van imposter syndrome, en vroeg ik me oprecht af wat ik hier aan het doen was, kan ik dit wel? Hoor ik hier wel? Waarom doe ik dit? Nadat mijn vriendin mij wat gerustgesteld had was het dan eindelijk zo ver om te beginnen.

Net voor de start begon het al rustig te regenen, nu maakte mij dit niet zo erg uit omdat ik het juist wel lekker fris vindt als het wat aan de natte kant is, de eerste kilometers gingen nog over de weg in Grindlewald, toen begon het echte klimmen en was er een korte opstopping waarna we single file op de bergpaadjes omhoog liepen.

De eerste 30 kilometer gingen eigenlijk voorspoedig, ik kon een goed tempo volhouden, en het weer bleef een beetje miezerig, met soms wat zon die door de wolken brak, eigenlijk heel fijn loopweer, wel merkte ik dat ik minder gels at dan ik had gepland, maar omdat ik meer bananen bij de rustpunten at leek me dit prima.

Het enige minpunt was dat mijn vriendin belde om te zeggen dat ze had overgegeven, en dat ze zich nog steeds misselijk voelde, omdat ze al een stuk achter me lag bekroop me al het gevoel dat ze het misschien niet zou gaan redden, ook met de scherpe cutoff tijden in het achterhoofd.

Toen was het tijd voor nog een stijle klim naar de Faulhorn (2681m), het laatste stukje van deze beklimming was erg zwaar, ook omdat de pro’s van de E51 (51 km race) me langs de oren vlogen, maar ook omdat het iets harder was gaan regenen, en het ook vrij sterk waaide hierboven. Eenmaal aangekomen bij de verzorgingspost bovenaan, deed ik mijn routine (water + 2 banenen) en ging ik weer naar beneden, het leukste van het trailrunnen, lekker naar beneden hollen.

Dit ging vrij voorspoedig, tot ik bij het bos aankwam waar we moesten afdalen, dit was een extreem technisch pad, met natte wortels en glibberige modder, niet lekker snel afdalen dus, maar echt op je stappen letten. Er zijn meerdere mensen geweest die hierdoor met de heli moesten afzwaaien.

Na 55km bereik je het half-way point van de race, dit is in het dorpje Burglauenen, en dit is een punt waar veel van de E101 lopers gaan twijfelen, je kan er namelijk voor kiezen om de rest van de E51 te lopen, en dan hoef je nog maar 10km te lopen in het dal, en dan ben je klaar.

Mijn vriendin heeft er uiteindelijk voor gekozen om dit te doen, zij kwam te laat aan in Burglauenen en mocht überhaupt al niet meer door voor de E101, ze heeft de E51 afgerond, en dus uiteindelijk zo’n 61 kilometer gelopen terwijl ze misselijk en niet fit was.

Ik had nog van te voren gezegd dat gaat mij niet overkomen, ik ga gewoon door, maar eenmaal aangekomen begon ik toch te twijfelen, nu was er een Nederlander (van https://www.mudsweattrails.nl/, no spon) die volgens mij zag dat ik het moeilijk had en aan het twijfelen was, hij maakte een praatje en zei tegen me dat ik gewoon even mijn rust kon nemen, wat pasta moest gaan eten, en dan verder kijken, ik heb hier uiteindelijk bijna drie kwartier gezeten om goed uit te rusten.

Tijdens het pasta eten kwam ik een gesprek met een andere Nederlandse dame die ook bezig was met de race, omdat ik hardop mijn twijfel uitsprak ging zij mij overtuigen dat ik door moest gaan, dat ik er spijt van zou krijgen als ik zou stoppen, vooral omdat ik op dit punt nog gewoon lekker op schema zit, en goed voor de cutoff times zit. Na wat pasta en moed ingesproken te hebben, heb ik gelukkig besloten om verder te gaan, maar dit was wel echt mijn laagste punt in de race, en het is moeilijk om je op zo’n mentale mindgame voor te bereiden.

Samen met de Nederlandse dame zijn we vertrokken van het halverwege punt en besloten we al snel dat we samen een goed tempo konden houden, en dat we elkaar hier wel even doorheen gingen slepen, de tijd gaat ook een stuk sneller als je een praatje kan maken, maar we hebben ook wel een uur lang met elkaar gelopen zonder iets te zeggen, het geeft toch steun als je het met z’n tweeën kan doen.

Na 64km was het tijd voor weer een grote klim, dit was ook de eerste keer in de race dat ik een gel met caffeine erin nam, hierdoor vloog ik zowat de berg op, en kwam ik 1 uur eerder aan dan dat de tracking aangaf, mijn moeder stond hierboven te wachten en dit was de laatste keer dat ik haar zag in de race, omdat mijn ouders een supporter ticket hadden konden ze alle treinen en kabelbanen erg goedkoop nemen, dat was vrij goed geregeld moet ik zeggen.

De kilometers daarna zijn allemaal vrij wazig moet ik toegeven, hieronder enkele punten die ik me kan herinneren;
  • Zorgen gemaakt om cutoff times omdat ik niet meer kon rekenen, vermoeidheid en 1,5 uur optellen lukte niet meer
  • De schaaf/schuurplekken (billen en lies) erg begonnen te branden
  • Hagelstorm met onweer meegemaakt, bloedende knokkels door de hagel
  • Hallucinaties, zag overal gezichten die na 1 seconde weer verdwenen
  • Lama’s en alpaca’s, nee geen hallucinatie, Lampaca farm
  • Naast bananen ook overal chips en cola gegeten
  • Andere loper die extreem hard moest kotsen, wat je door het hele dal hoorde
  • Verzorgingspost in de machinekamer van een treinstation, heerlijk warm en lekker naar olie ruikend
  • Ik vergeet waarschijnlijk een boel, het voelde alsof ik twee weken in een dag heb beleefd
Rond kilometer 95 dachten we dat we klaar waren met het klimmen, toen ik alleen op mijn horloge keek zag ik dat we nog 400 hoogtemeters zouden gaan maken, dit was ook wel echt een mentale klap omdat we eigenlijk al dachten dat we er waren, dit laatste stukje klimmen voelde ook echt als straf, we konden Grindlewald (de finish) al zien liggen, en nu moesten we uit de richting nog een stuk gaan klimmen, dit was echt een lijdensweg.

Maar eenmaal boven kon het feest beginnen, na de bevestiging van een dame bij de rustpost dat dit toch echt de top was waren we euforisch, we hebben hier een paar minuten lekker gezeten en genoten van de muziek (Queen - Don’t stop me now), en toen was het tijd voor de laatste drie kilometer, allemaal naar beneden gelukkig.

Zoals elke ultra die ik gedaan heb is het laatste stukje naar de finish toch nog weer omhoog, dit maakte uiteindelijk niet meer uit omdat we zo blij waren dat we dit gewoon gingen halen, dat we dit er ook nog wel even bij kon. Toen ik bij de finish mijn vriendin zag staan schoot ik al vol met tranen, uiteindelijk 24 uur en 5 minuten op pad geweest, voldaan en gesloopt.

Die ochtend vrij goed kunnen slapen (van 5 tot 9), lekker ontbeten in het hotel, en s’middags nog een lekker dutje gedaan en die avond een welverdiende schnitzel met bier verorberd.

Al met al een geslaagde ervaring, het herstel gaat goed, ik slaap nog steeds zo’n 9 uur per dag en wordt moe wakker, maar gisteren heb ik al weer mijn eerste hardloop rondje (5km) kunnen doen.

En uiteraard de Strava or it didn't happen.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/V9kAZJwVLajWv1VIVh6C6HtnxdM=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/J5kwy7c0hWfLY5jda1YssT23.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Hph4sQwk1_j1PP1x_IJElIUc-Cc=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/9kexkZVHjNrDveyqr6fA1nVa.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2ORLztFrMcQU2cyUg8XaRemEG5I=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/KtEVYUTjB6Kt34R6PvitO7Ok.jpg?f=fotoalbum_tile
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/n6lj6F8yfWRnuAcYhJevh3BwZKM=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/wCj98QEeIR8PiurUPvPAUoAn.jpg?f=fotoalbum_tile

• Stewie!

Stewie!

Keen must die!

Bikkels! Het zijn prachtige resultaten, knap doorgezet!

• kepler
edofso schreef op vrijdag 24 juli 2026 @ 14:07:
Vorig weekend heb ik de Eiger Ultra Trail gelopen, de E101 variant, dus 100km met 6500 hoogtemeters, hierbij een kort verslag van hoe de race verliep.

De race begint om 4 uur s’ochtends, en omdat ik nog steeds niet gewend ben aan de spanningen voor een race was het slapen hiervoor uiteraard ook een uitdaging, ik lag vroeg in bed maar heb uiteindelijk niet meer dan 5 uur geslapen.

Iets voor 3 uur opgestaan om nog even snel wat ontbijt naar binnen te werken bij het hotel vlakbij de start, gelukkig twee bananen en wat muesli naar binnen kunnen werken, het scheelt dat ik mezelf kan forceren om te eten ook als ik eigenlijk geen honger heb.

Toen we aan de start stonden begon ik erg last te krijgen van imposter syndrome, en vroeg ik me oprecht af wat ik hier aan het doen was, kan ik dit wel? Hoor ik hier wel? Waarom doe ik dit? Nadat mijn vriendin mij wat gerustgesteld had was het dan eindelijk zo ver om te beginnen.

Net voor de start begon het al rustig te regenen, nu maakte mij dit niet zo erg uit omdat ik het juist wel lekker fris vindt als het wat aan de natte kant is, de eerste kilometers gingen nog over de weg in Grindlewald, toen begon het echte klimmen en was er een korte opstopping waarna we single file op de bergpaadjes omhoog liepen.

De eerste 30 kilometer gingen eigenlijk voorspoedig, ik kon een goed tempo volhouden, en het weer bleef een beetje miezerig, met soms wat zon die door de wolken brak, eigenlijk heel fijn loopweer, wel merkte ik dat ik minder gels at dan ik had gepland, maar omdat ik meer bananen bij de rustpunten at leek me dit prima.

Het enige minpunt was dat mijn vriendin belde om te zeggen dat ze had overgegeven, en dat ze zich nog steeds misselijk voelde, omdat ze al een stuk achter me lag bekroop me al het gevoel dat ze het misschien niet zou gaan redden, ook met de scherpe cutoff tijden in het achterhoofd.

Toen was het tijd voor nog een stijle klim naar de Faulhorn (2681m), het laatste stukje van deze beklimming was erg zwaar, ook omdat de pro’s van de E51 (51 km race) me langs de oren vlogen, maar ook omdat het iets harder was gaan regenen, en het ook vrij sterk waaide hierboven. Eenmaal aangekomen bij de verzorgingspost bovenaan, deed ik mijn routine (water + 2 banenen) en ging ik weer naar beneden, het leukste van het trailrunnen, lekker naar beneden hollen.

Dit ging vrij voorspoedig, tot ik bij het bos aankwam waar we moesten afdalen, dit was een extreem technisch pad, met natte wortels en glibberige modder, niet lekker snel afdalen dus, maar echt op je stappen letten. Er zijn meerdere mensen geweest die hierdoor met de heli moesten afzwaaien.

Na 55km bereik je het half-way point van de race, dit is in het dorpje Burglauenen, en dit is een punt waar veel van de E101 lopers gaan twijfelen, je kan er namelijk voor kiezen om de rest van de E51 te lopen, en dan hoef je nog maar 10km te lopen in het dal, en dan ben je klaar.

Mijn vriendin heeft er uiteindelijk voor gekozen om dit te doen, zij kwam te laat aan in Burglauenen en mocht überhaupt al niet meer door voor de E101, ze heeft de E51 afgerond, en dus uiteindelijk zo’n 61 kilometer gelopen terwijl ze misselijk en niet fit was.

Ik had nog van te voren gezegd dat gaat mij niet overkomen, ik ga gewoon door, maar eenmaal aangekomen begon ik toch te twijfelen, nu was er een Nederlander (van https://www.mudsweattrails.nl/, no spon) die volgens mij zag dat ik het moeilijk had en aan het twijfelen was, hij maakte een praatje en zei tegen me dat ik gewoon even mijn rust kon nemen, wat pasta moest gaan eten, en dan verder kijken, ik heb hier uiteindelijk bijna drie kwartier gezeten om goed uit te rusten.

Tijdens het pasta eten kwam ik een gesprek met een andere Nederlandse dame die ook bezig was met de race, omdat ik hardop mijn twijfel uitsprak ging zij mij overtuigen dat ik door moest gaan, dat ik er spijt van zou krijgen als ik zou stoppen, vooral omdat ik op dit punt nog gewoon lekker op schema zit, en goed voor de cutoff times zit. Na wat pasta en moed ingesproken te hebben, heb ik gelukkig besloten om verder te gaan, maar dit was wel echt mijn laagste punt in de race, en het is moeilijk om je op zo’n mentale mindgame voor te bereiden.

Samen met de Nederlandse dame zijn we vertrokken van het halverwege punt en besloten we al snel dat we samen een goed tempo konden houden, en dat we elkaar hier wel even doorheen gingen slepen, de tijd gaat ook een stuk sneller als je een praatje kan maken, maar we hebben ook wel een uur lang met elkaar gelopen zonder iets te zeggen, het geeft toch steun als je het met z’n tweeën kan doen.

Na 64km was het tijd voor weer een grote klim, dit was ook de eerste keer in de race dat ik een gel met caffeine erin nam, hierdoor vloog ik zowat de berg op, en kwam ik 1 uur eerder aan dan dat de tracking aangaf, mijn moeder stond hierboven te wachten en dit was de laatste keer dat ik haar zag in de race, omdat mijn ouders een supporter ticket hadden konden ze alle treinen en kabelbanen erg goedkoop nemen, dat was vrij goed geregeld moet ik zeggen.

De kilometers daarna zijn allemaal vrij wazig moet ik toegeven, hieronder enkele punten die ik me kan herinneren;
  • Zorgen gemaakt om cutoff times omdat ik niet meer kon rekenen, vermoeidheid en 1,5 uur optellen lukte niet meer
  • De schaaf/schuurplekken (billen en lies) erg begonnen te branden
  • Hagelstorm met onweer meegemaakt, bloedende knokkels door de hagel
  • Hallucinaties, zag overal gezichten die na 1 seconde weer verdwenen
  • Lama’s en alpaca’s, nee geen hallucinatie, Lampaca farm
  • Naast bananen ook overal chips en cola gegeten
  • Andere loper die extreem hard moest kotsen, wat je door het hele dal hoorde
  • Verzorgingspost in de machinekamer van een treinstation, heerlijk warm en lekker naar olie ruikend
  • Ik vergeet waarschijnlijk een boel, het voelde alsof ik twee weken in een dag heb beleefd
Rond kilometer 95 dachten we dat we klaar waren met het klimmen, toen ik alleen op mijn horloge keek zag ik dat we nog 400 hoogtemeters zouden gaan maken, dit was ook wel echt een mentale klap omdat we eigenlijk al dachten dat we er waren, dit laatste stukje klimmen voelde ook echt als straf, we konden Grindlewald (de finish) al zien liggen, en nu moesten we uit de richting nog een stuk gaan klimmen, dit was echt een lijdensweg.

Maar eenmaal boven kon het feest beginnen, na de bevestiging van een dame bij de rustpost dat dit toch echt de top was waren we euforisch, we hebben hier een paar minuten lekker gezeten en genoten van de muziek (Queen - Don’t stop me now), en toen was het tijd voor de laatste drie kilometer, allemaal naar beneden gelukkig.

Zoals elke ultra die ik gedaan heb is het laatste stukje naar de finish toch nog weer omhoog, dit maakte uiteindelijk niet meer uit omdat we zo blij waren dat we dit gewoon gingen halen, dat we dit er ook nog wel even bij kon. Toen ik bij de finish mijn vriendin zag staan schoot ik al vol met tranen, uiteindelijk 24 uur en 5 minuten op pad geweest, voldaan en gesloopt.

Die ochtend vrij goed kunnen slapen (van 5 tot 9), lekker ontbeten in het hotel, en s’middags nog een lekker dutje gedaan en die avond een welverdiende schnitzel met bier verorberd.

Al met al een geslaagde ervaring, het herstel gaat goed, ik slaap nog steeds zo’n 9 uur per dag en wordt moe wakker, maar gisteren heb ik al weer mijn eerste hardloop rondje (5km) kunnen doen.

En uiteraard de Strava or it didn't happen.
[Afbeelding][Afbeelding][Afbeelding]
[Afbeelding]
Respect!

Heel herkenbaar verhaal, alhoewel die van mij iets korter was heb ik toch hetzelfde doorgemaakt :D
Ik heb nog niet hardgelopen, morgen weer een rondje. Maar ik merk wel dat er een diepere vermoeidheid in mijn lichaam zit. Veel slapen en ook nog steeds veel eten. Komende twee weken rustig aan en dan op de vakantie naar de Franse Alpen, tijd voor wat nieuwe trails :D

• Kadett
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 05-09 16:04
Gynnad schreef op zaterdag 18 juli 2026 @ 06:44:
@Kadett als je blessure vrij wilt blijven raad ik je aan om een schema te gaan volgen. Dit bouwt langzaam op, zodat je spieren en lichaam zich mee kunnen ontwikkelen met de afstanden die je wilt gaan lopen. Voorbeeld van zo'n schema is https://www.hardlopenmetevy.nl maar je zou ook kunnen kijken maar Trenara of Ren bijvoorbeeld.
Dank voor je reply.

Begonnen met 3 min hardlopen 1 min wandelen. Zelfde afstand van ~ 4 km ging al gemiddeld sneller en makkelijker dan die eerste keer. Nu derde keer gelopen in datzelfde interval en dat ging ook weer makkelijker en daardoor sneller dan de tweede keer en genoeg puf om bijna 1km extra te lopen, liep andere route maar lengte verkeerd ingeschat 😊

Maar 6:10/km is niet echt een niveau om tevreden mee te zijn.

Ik hou dit gewoon twee weken aan en dan langzaam aan het hardloop interval verlengen met 30-60sec. Let niet op hartslag of tempo tijdens rennen, ik voel gewoon aan wat mijn benen prettig vinden voor nu.

• ElPaco
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 11-09 16:07
Hier een kleine overwinning na maanden stilte. Mijn laatste wapenfeit was de 60 van Texel, met een lopersknie. Vandaag (na overleg met fysio, fysio is al maanden ondersteunend) 3x10 minuten op rustig tempo gelopen, en geen last van mijn knie! Hopelijk kan ik nu dus verder gaan opbouwen en me weer wat meer gaan melden hier.

Het zijn baby-steps, het voelt als baby-steps, maar ik weet ook dat dat mijn eigen schuld is door geblesseerd die 60 te lopen.

Zoals een zeker persoon ooit zei; I'll be back!

WoT stats

• WizzlerNL
Ik ben overbelast volgens de sportarts 😢 hele pakket van werk, gezin, sport, sociaal moet een tikje omlaag om weer te herstellen.

• Sport_Life

Sport_Life

Solvitur ambulando

WizzlerNL schreef op zaterdag 25 juli 2026 @ 16:20:
Ik ben overbelast volgens de sportarts 😢 hele pakket van werk, gezin, sport, sociaal moet een tikje omlaag om weer te herstellen.
Oh shit, hoe dat zo? Welke schoenen had je uiteindelijk aan ? Ik had het vorig jaar, nu probeer ik dat te voorkomen door meer zone 2 duurlopen in te bouwen (dat is gevoelsmatig echt super traag, ben ook niet gewend om te worden ingehaald wat nu soms gebeurt) en niet elke zaterdag een pr willen lopen bij de parkrun :+.

Ik zit nu wel in een stabiel ritme van 60km per week, blessurevrij,nu rustig opbouwen naar 100km.

[ Voor 37% gewijzigd door Sport_Life op 25-07-2026 16:51 ]

• WizzlerNL
Sport_Life schreef op zaterdag 25 juli 2026 @ 16:47:
[...]

Oh shit, hoe dat zo? Welke schoenen had je uiteindelijk aan ? Ik had het vorig jaar, nu probeer ik dat te voorkomen door meer zone 2 duurlopen in te bouwen (dat is gevoelsmatig echt super traag, ben ook niet gewend om te worden ingehaald wat nu soms gebeurt) en niet elke zaterdag een pr willen lopen bij de parkrun :+.

Ik zit nu wel in een stabiel ritme van 60km per week, blessurevrij,nu rustig opbouwen naar 100km.
Ik had uiteindelijk de niet-Carbon schoenen aan van Topo Atletic.

ik heb in april tijdens Rotterdam marathon problemen gehad met eten en mezelf daar heel erg uitgeput in alle voorraden. Daarnaast vraagt de KiKa marathon, aankomende bruiloft, wat issues op werk en überhaupt een gezin met jonge kids en een sociaal leven blijkbaar teveel van me op het moment. Ben al een hele tijd aardig futloos en weinig zin in wat dan ook.
Pagina: 1 ... 457 ... 468 Laatste

Let op:
"Hardlopen is voor de één een sport, voor de ander een reis". Iedereen is welkom, ook de minder geoefende loper :)
Voor vragen en discussie over sporthorloges kun je terecht in Het grote Sporthorloge met GPS topic.
Voor vragen en discussie over triathlon, kan men terecht in Het Triatlontopic - Deel 2.

Als aanvulling op de topics in deze reeks, zijn er Tweakers Hardlopen-groepen op Strava en Garmin Connect. Om toegang te krijgen:
1. Strava: Geef op Strava aan dat je lid wil worden van de groep (klik op Request to Join). Stuur je op Strava gebruikte naam in een DM op Tweakers aan de admins: Poekie en Calitomnication.
2. Garmin: Stuur in een DM op Tweakers met onderwerp Toegang Garmin je gebruikersnaam van het Garmin aan de admin: Calitomnication.

Ook jouw PR's doorgeven? Dat kan als je de sheet invult.