• Brakkie
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

Brakkie

blaat

Zelf ben heb ik besloten om twee weken volledige looprust te houden. De eerste week zit er bijna op. 20 maart 2027 ga ik m'n eerste marathon lopen en wil hier helemaal fris naar toe gaan werken.

Voor deze rustperiode heb ik een runningstreak van 90 weken aan elkaar gelopen waarin ik totaal 6000km heb gelopen, gemiddeld dus zo'n 65km in de week, complete rust pakken mocht dus ook wel een keer. Er was nog geen dringende reden om dit nu te doen maar ik voelde me zowel lichamelijk als mentaal wat vlak en dat zijn wel indicaties dat er een noodzaak ontstaat om even de rem er op te gooien.

Ik ben van plan om rust ook wat serieuzer te gaan nemen en dit gestructureerder aan te gaan pakken. Wat meer werken met een rustigere loopweek elke 5 a 6 weken, wat meer rust na piekmomenten en per jaar minimaal 1 week helemaal niet lopen. Mijn vermoeden is dat dit nog een positieve impact gaat hebben op m'n prestaties.

Hoe pakken jullie dit aan?

Systeem | Strava

• Maupertus
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 15:04
Oké, huisartsbezoekje gehad en dat speelde eigenlijk wel zoals verwacht. Brandend maagzuur, geen idee wat de oorzaak ervan is. Geen duidelijke aanleiding, geen tests, etc. Eigenlijk gaat de HA ervan uit dat het een reactie is op de extra belasting van de marathontraining. Ik mag, zoals @Megupe al zei omeprazol slikken en kijken of het dan over twee weken over is.

Nu twee dagen gedaan, en het werkt al redelijk goed (laten we zeggen, zit nu weer op 90-95% van inspanning kunnen leveren zonder pijn of problemen). Maar niet weten waarom dit gebeurt, is ontzettend storend. Ik probeer er gewoon niet te veel mee bezig te zijn. Volgens de HA kan ik tot Amsterdam dit hoe dan ook wel blijven slikken zonder dat het kwaad doet, dus daar gaan we dan maar voor.

Nu mag ik van mezelf nieuwe schoenen kopen, want ik ben zielig.

Jezus saves and takes half damage.

• WizzlerNL
  • Registratie: December 2014
  • Nu online
Maupertus schreef op zaterdag 12 september 2026 @ 14:56:
[...]

Alle Altra's al uitgespeeld? ;)
Haha ja ik heb er wel veel geprobeerd. Torin is favoriet. Ook Topo Atletic Specter is erg fijn. Voor de trail gebruik ik Inov-8 Mudtalon Speed Wide.

Overigens liep ik ook heerlijk op de Adios Pro 3 en nu op de Alphafly.

• Spuugvuur
  • Registratie: September 2005
  • Nu online
@Brakkie Ik heb in mijn schema volgens mij elke 4e week een relatief rustigere week ingebouwd. Dat zit vnl. in de intensiteit, minder in het volume. Het gaat dan dus "ten koste" van bijv. de snelheid van mijn interval/drempeltraining, niet ten koste van de lange duurloop want dat is mijn belangrijkste kwaliteitstraining in de marathon. Ik denk overigens dat een week niet lopen niet nodig is, maar dat is persoonlijk.

"Everybody is a genius. But if you judge a fish by its ability to climb a tree, it will live its whole life believing that it is stupid."

Pagina: 1 ... 467 468 Laatste

Let op:
"Hardlopen is voor de één een sport, voor de ander een reis". Iedereen is welkom, ook de minder geoefende loper :)
Voor vragen en discussie over sporthorloges kun je terecht in Het grote Sporthorloge met GPS topic.
Voor vragen en discussie over triathlon, kan men terecht in Het Triatlontopic - Deel 2.

Als aanvulling op de topics in deze reeks, zijn er Tweakers Hardlopen-groepen op Strava en Garmin Connect. Om toegang te krijgen:
1. Strava: Geef op Strava aan dat je lid wil worden van de groep (klik op Request to Join). Stuur je op Strava gebruikte naam in een DM op Tweakers aan de admins: Poekie en Calitomnication.
2. Garmin: Stuur in een DM op Tweakers met onderwerp Toegang Garmin je gebruikersnaam van het Garmin aan de admin: Calitomnication.

Ook jouw PR's doorgeven? Dat kan als je de sheet invult.