Ik raad vrienden/kennissen altijd wel aan om naar cadans te kijken, omdat lagere cadans meestal betekent dat ze te grote stappen nemen wat vaak neerkomt op eerdergenoemde overstriding. Oftewel, overstrekken van je been waardoor er meer impact is op o.a. je knie en daarmee grotere kans op blessures (lopersknie?). Als je dan je cadans verhoogt op hetzelfde tempo, begin je automatisch je voeten eerder neer te zetten en landen je benen meer onder de rest van je lichaam ipv ervoor. Dat is positief.
Net als je meer omwentelingen hebt bij een kleiner wiel en minder bij groter wiel, is beenlengte wel relevant voor wat een lage en hoge cadans is.
Alleen ben ik altijd wel benieuwd hoe nauwkeurig die metingen zijn, want op één of andere manier houdt je horloge dat bij. Maar wat als je heel krampachtig je armen in dezelfde hoek houdt? Neem je dan geen 'stap'? Afijn, omdat dat meetinstrument altijd gebruikt wordt, is die data wel bruikbaar. Maar toch had ik het idee dat die data bij een footpod zoals Stryd realistischer was (alleen Stryd vond ik weer teveel gedoe waar ik geen zin meer in had).
Als je uiteindelijk sneller wil lopen dan komt dat idd neer op grotere stappen en nog hogere cadans. Maar zo bewust lopen lukt mij eigenlijk nooit, gewoon knallen tijdens intervallen en het komt wel goed.
Als ik terugkijk op afgelopen jaren, dan zat bij mij de meeste snelheid in winterperiodes met veel kilometers, elke week op de woensdagavond door sneeuw en wind altijd een 25km lopen, en dan vanaf februari daar de vruchten van plukken. Oftewel, fatsoenlijke aerobase basis blijft koning.
[
Voor 3% gewijzigd door
Slickk op 10-07-2026 12:03
]