• d_star
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 11:31

d_star

Maharadja of the Year :-/

@Sport_Life ah jij zou ook de IJsselsteinloop doen? Mooie tijd gelopen op de 10! (y) was het een beetje te doen met de temps?

Nadat ik gisteren het bericht zag dat de HM geannuleerd werd en we met zn allen mochten aanschuiven bij de 10K, heb ik besloten om deze loop te skippen. Jammer, want ik vind ‘m altijd erg leuk! En voor mij zowat een thuiswedstrijd..

Maargoed, ik vond het zonde om 12 / 13 weken training af te sluiten zonder mezelf eens te testen, dus we gaan voor de herkansing volgende week op de halve marathon in Vianen.. dus ff een extra taperweekje.

Intel Core 2 Quad Q6600, Asus P5K, 4x1GB Corsair XMS2 PC2 6400 CL4, Asus 8800 GTS 512 MB, Creative Audigy 4, Vista Home Premium 32-bits


  • Sport_Life
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 08:19

Sport_Life

Solvitur ambulando

d_star schreef op zaterdag 23 mei 2026 @ 19:24:
@Sport_Life ah jij zou ook de IJsselsteinloop doen? Mooie tijd gelopen op de 10! (y) was het een beetje te doen met de temps?

Nadat ik gisteren het bericht zag dat de HM geannuleerd werd en we met zn allen mochten aanschuiven bij de 10K, heb ik besloten om deze loop te skippen. Jammer, want ik vind ‘m altijd erg leuk! En voor mij zowat een thuiswedstrijd..

Maargoed, ik vond het zonde om 12 / 13 weken training af te sluiten zonder mezelf eens te testen, dus we gaan voor de herkansing volgende week op de halve marathon in Vianen.. dus ff een extra taperweekje.
Het was wel echt heel warm en dat had een behoorlijke weerslag op mijn tempo. Desondanks is er echt heel snel gelopen, top 5 allemaal onder de 35min. Mogelijk hebben zeer goed getrainde lopers minder last van de hitte.
Vorig jaar deed Mikky mee maar die heb ik nu niet gespot.

Succes volgende week, de voorspellingen zijn iets gunstiger.

PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 8kW 3fase | A+++ | 2x Zappi v2.1


  • Maarten2212
  • Registratie: Oktober 2015
  • Laatst online: 24-06 13:21
Sport_Life schreef op zaterdag 23 mei 2026 @ 19:38:
[...]

Het was wel echt heel warm en dat had een behoorlijke weerslag op mijn tempo. Desondanks is er echt heel snel gelopen, top 5 allemaal onder de 35min. Mogelijk hebben zeer goed getrainde lopers minder last van de hitte.
Vorig jaar deed Mikky mee maar die heb ik nu niet gespot.

Succes volgende week, de voorspellingen zijn iets gunstiger.
Gefeliciteerd in ieder geval!

Ik was even benieuwd naar de gemiddelde tijden dus heb het even uitgezocht en vergeleken met de periode 2022-2025:
Heren: 1136 deelnemers (andere jaren 550), gemiddelde tijd 54:14 (andere jaren 53:05; +1:09), de top 10 ging gemiddeld 34:54 (andere jaren 36:01; -1:07).
Vrouwen: 629 deelnemers (andere jaren 285), gemiddelde tijd 60:51 (andere jaren 59:10; +1:31), de top 10 ging gemiddeld 42:17 (andere jaren 41:19; -1:02).

De top 10 is dit jaar dus een stuk sneller gegaan. Waarschijnlijk zitten hier ook wat halve marathonlopers bij die nu meededen met de 10k, of hebben getrainde lopers minder last van de warmte. Gemiddeld werd er dit jaar ruim een minuut langzamer gerend.

  • Stefangrp
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 12:28
Pff vanochtend voor de hitte uit 23km door het bos gespeeld. Alhoewel het soepel ging, moet ik er echt nog laaaaang niet aan denken dat ik over een paar weken dan nog 32k langer door moet. What was I thinking, waar ben ik aan begonnen :') :9

  • Stefangrp
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 12:28
Even een vraagje voor de Cafeïne gel fanaten.

Ik had dat een paar keer geprobeerd maar merk er geen donder van :') had er vandaag 1 met 100mg. Zijn er ook (veel) sterkere opties? Of wat adviseren de koffiedrinkers mij?

Groet van espresso drinker.

  • Gaargod
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 12:46
@Stefangrp de Sis Beta Fuel Nootropics variant heeft 200mg cafeïne. Ik heb m nog niet durven gebruiken, ligt er al een half jaar één in de kast :p
De verkoper waarschuwde me bij aankoop, dat het echt een stevige klapper is.

Groet van een mede espresso drinker!

  • Hartloper
  • Registratie: Mei 2021
  • Laatst online: 10:19
Ik voel ook niks van een cafeinegel. Wellicht omdat ik elke ochtend 2 grote tassen koffie drink, wat op 200mg cafeïne neerkomt.

Pf vandaag 26km hardgelopen, maar de laatste 4 waren er teveel aan. Ik moet nog wennen aan de warmte denk ik.

  • Juancho
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 11:53
Bij mij stond er gister een 18km LSD op het programma die ik al moest skippen vanwege werken in de tuin bij schoonvaders. Beloofd = beloofd :). Omdat ik zelf thuis ook al 3 avonden druk ben met oude vlonder eruit (k*t werkje en nieuwe erin) ben ik nu behoorlijk gaar en vooral mijn rug heeft wat moeite om op gang te komen.

De LSD dus vandaag ook niet gedaan maar ga ik nu morgenochtend vroeger doen zodat ik ook de ergste warmte ontloopt. Ik lever er wel een interval voor in maar gezien wat ik afgelopen dagen heb gedaan tel ik dat gerust mee als 2x een krachttraining sessie :).

13 juni komt al snel, dus ik ga zulke belangrijke duurloopjes zeker niet skippen! Heb wel het idee van een PR uit mijn hoofd gehaald, die bètablokkers doen toen wat meer met mijn algehele fitheid/energielevel dan ik had gehoopt. Daardoor verwacht ik geen PR te kunnen lopen die nu staat op 1:56:14, gelopen op 22 februari dit jaar. Wel wil ik gaan voor een tijd onder de 2 uur omdat ik vind dat je eenmaal onder die grens niet snel meer boven die grens mag uitkomen >:)

[ Voor 22% gewijzigd door Juancho op 24-05-2026 17:45 ]

Garmin Forerunner 265 |Samsung Galaxy S23 | Polestar 2 MidYear 2026 Prime + B&W audio


  • nogeeninlog
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 23-06 17:28
Stefangrp schreef op zondag 24 mei 2026 @ 12:49:
Even een vraagje voor de Cafeïne gel fanaten.

Ik had dat een paar keer geprobeerd maar merk er geen donder van :') had er vandaag 1 met 100mg. Zijn er ook (veel) sterkere opties? Of wat adviseren de koffiedrinkers mij?
Heel simpel: een week voor een race geen cafeïne tot je nemen. dus een week lang décafé drinken, dan voel je de cafeïne wel. Powerbar heeft een capsule van 200mg , die kun je voor een race tot je nemen.

  • redwing
  • Registratie: Juni 1999
  • Nu online
nogeeninlog schreef op zondag 24 mei 2026 @ 18:48:
[...]

Heel simpel: een week voor een race geen cafeïne tot je nemen. dus een week lang décafé drinken, dan voel je de cafeïne wel. Powerbar heeft een capsule van 200mg , die kun je voor een race tot je nemen.
Ook als ik weken geen cafeïne drink merk ik er helemaal niets van (afhankelijk van de zin drink ik soms weken cola en andere weken juist alleen water.). Ik heb nog nooit het verschil gemerkt tussen veel en geen cafeïne.

[removed]


  • vanputten80
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 21-06 19:14
Hopelijk lig ik volgende week op dit moment moe maar voldaan op de bank n de marathon van Utrecht.

Na de aflasting van Maastricht hoop ik op het beste voor Utrecht.

De temperatuur lijkt wat af te nemen eind volgende week, al is er nu nog weinig over te zeggen.

Fingers crossed! Zes maanden getraind en voorbereid voor de 31e.

  • d_star
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 11:31

d_star

Maharadja of the Year :-/

vanputten80 schreef op zondag 24 mei 2026 @ 20:03:
Hopelijk lig ik volgende week op dit moment moe maar voldaan op de bank n de marathon van Utrecht.

Na de aflasting van Maastricht hoop ik op het beste voor Utrecht.

De temperatuur lijkt wat af te nemen eind volgende week, al is er nu nog weinig over te zeggen.

Fingers crossed! Zes maanden getraind en voorbereid voor de 31e.
Veel succes alvast! Ik zag vandaag dat het zelfs licht kan gaan regenen op zondag! O+

Intel Core 2 Quad Q6600, Asus P5K, 4x1GB Corsair XMS2 PC2 6400 CL4, Asus 8800 GTS 512 MB, Creative Audigy 4, Vista Home Premium 32-bits


  • Sport_Life
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 08:19

Sport_Life

Solvitur ambulando

Hartloper schreef op zondag 24 mei 2026 @ 17:37:
Ik voel ook niks van een cafeinegel. Wellicht omdat ik elke ochtend 2 grote tassen koffie drink, wat wellicht op 200mg cafeïne neerkomt.

Pf vandaag 26km hardgelopen, maar de laatste 4 waren er teveel aan. Ik moet nog wennen aan de warmte denk ik.
Ik heb vanmiddag 31km gelopen met trailrun vest. In totaal 1,25L 2,5L water gedronken (3x bijgevuld) en 1 gelletje genomen.

Op zich best goed te doen, tempo wel lager dan normaal.
Het was wel erg rustig, normaal kom ik altijd veel lopers tegen maar nu maar enkele.

[ Voor 9% gewijzigd door Sport_Life op 24-05-2026 21:08 ]

PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 8kW 3fase | A+++ | 2x Zappi v2.1


  • Juancho
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 11:53
Sport_Life schreef op zondag 24 mei 2026 @ 20:20:
[...]

Ik heb vanmiddag 31km gelopen met trailrun vest. In totaal 1,25L water gedronken (3x bijgevuld) en 1 gelletje genomen.

Op zich best goed te doen, tempo wel lager dan normaal.
Het was wel erg rustig, normaal kom ik altijd veel lopers tegen maar nu maar enkele.
Ondanks dat het zweet je over de rug loopt is zo'n vest met genoeg water idd wel echt een muste have hoor bij dit soort temperaturen. Ik neem morgen ook 3 flacons a 500ml mee, 2 op de normale plekken en 1 die in het zakje op de rug kan en waar je ook zo bij kan. Ik weet namelijk niet of ik ergens kan bijvullen dus better safe then sorry voor een 18km LSD. Maargoed, je kan natuurlijk altijd even ergens aanbellen als het echt nodig is, of als je langs een restaurant/ander tentje loopt.

Garmin Forerunner 265 |Samsung Galaxy S23 | Polestar 2 MidYear 2026 Prime + B&W audio


  • Stefangrp
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 12:28
Sport_Life schreef op zondag 24 mei 2026 @ 20:20:
[...]

Ik heb vanmiddag 31km gelopen met trailrun vest. In totaal 1,25L water gedronken (3x bijgevuld) en 1 gelletje genomen.

Op zich best goed te doen, tempo wel lager dan normaal.
Het was wel erg rustig, normaal kom ik altijd veel lopers tegen maar nu maar enkele.
Just my 2 cents maarre ik dronk op 22k al bijna even veel en neem elke ~30 minuten een gel.

Ik vind dat jij erg weinig neemt

[ Voor 3% gewijzigd door Stefangrp op 24-05-2026 20:43 ]


  • Sport_Life
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 08:19

Sport_Life

Solvitur ambulando

Stefangrp schreef op zondag 24 mei 2026 @ 20:43:
[...]

Just my 2 cents maarre ik dronk op 22k al bijna even veel en neem elke ~30 minuten een gel.

Ik vind dat jij erg weinig neemt
Oops ik zat verkeerd, ik dacht dat ze 250ml zijn maar die flacons zijn 500ml. Dus 2,5liter totaal!
Gelletjes vallen bij mij zwaar op de maag , ik kan er max 1 per 1,5 uur nemen.

PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 8kW 3fase | A+++ | 2x Zappi v2.1


  • Juancho
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 11:53
Hoe doen jullie vroege vogels dat? Ik ben niet zo van opstaan en gelijk een dikke training afwerken maar morgenochtend ontkom ik daar niet aan. Ik ben ook geen ochtend eter maarja, 16-18km LSD moet je toch wel iets in de maag hebben lijkt me? Ik dacht zelf aan 2 bruine boterhammen met appelstroop en een banaan en een bak koffie. Neem 2 gelletjes mee en dus 3x 500ml flacons in het vest. Is dat een beetje ok qua voeding?

Garmin Forerunner 265 |Samsung Galaxy S23 | Polestar 2 MidYear 2026 Prime + B&W audio


  • uFx
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 11:34

uFx

Juancho schreef op zondag 24 mei 2026 @ 22:06:
Hoe doen jullie vroege vogels dat? Ik ben niet zo van opstaan en gelijk een dikke training afwerken maar morgenochtend ontkom ik daar niet aan. Ik ben ook geen ochtend eter maarja, 16-18km LSD moet je toch wel iets in de maag hebben lijkt me? Ik dacht zelf aan 2 bruine boterhammen met appelstroop en een banaan en een bak koffie. Neem 2 gelletjes mee en dus 3x 500ml flacons in het vest. Is dat een beetje ok qua voeding?
Ik zweer bij Brinta als ontbijt :D Ik heb vanochtend een 18 km LSD gedaan en dat was 1 gelletje onderweg en 500ml water. Dat laatste is eigenlijk wat te weinig maar heb dat thuis even goed aangevuld.

I'm gonna architect a world of pain all over your candy ass


  • Stefangrp
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 12:28
Juancho schreef op zondag 24 mei 2026 @ 22:06:
Hoe doen jullie vroege vogels dat? Ik ben niet zo van opstaan en gelijk een dikke training afwerken maar morgenochtend ontkom ik daar niet aan. Ik ben ook geen ochtend eter maarja, 16-18km LSD moet je toch wel iets in de maag hebben lijkt me? Ik dacht zelf aan 2 bruine boterhammen met appelstroop en een banaan en een bak koffie. Neem 2 gelletjes mee en dus 3x 500ml flacons in het vest. Is dat een beetje ok qua voeding?
Lijkt me prima! En train the gut.

Voor rondjes tot 15k kan ik ook nuchter maar doe ik alleen doordeweeks als het qua planning anders niet kan.

Vanochtend voor de 22k een bak havermout, 2 espresso, half uurtje wachten tot de grote boodschap en meteen erna ga ik

  • Don Juansen
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 24-06 20:10
Edit

[ Voor 98% gewijzigd door Don Juansen op 25-05-2026 08:40 ]


  • Don Juansen
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 24-06 20:10
Juancho schreef op zondag 24 mei 2026 @ 22:06:
Hoe doen jullie vroege vogels dat? Ik ben niet zo van opstaan en gelijk een dikke training afwerken maar morgenochtend ontkom ik daar niet aan. Ik ben ook geen ochtend eter maarja, 16-18km LSD moet je toch wel iets in de maag hebben lijkt me? Ik dacht zelf aan 2 bruine boterhammen met appelstroop en een banaan en een bak koffie. Neem 2 gelletjes mee en dus 3x 500ml flacons in het vest. Is dat een beetje ok qua voeding?
Hier gisterochtend 17km in 1u50m (zone 2 dus LSD?) gelopen op een banaan en halve liter water vooraf. Soft flask 250ml was voor mij genoeg, maar ik ben vrij hittebestendig - vrouwlief smelt weg tijdens hardlopen boven de 20 graden.

Lees dat veel van jullie gels gebruiken in de trainingen van 90+min. Mijn loopjes nu opgebouwd naar 60km/w - 5x zone 2 en 1x interval met de AV. Heb wel 2 trainingen van 90+min nodig om dat werk totaal te halen, dus toch maar eens naar gels kijken.

  • Hartloper
  • Registratie: Mei 2021
  • Laatst online: 10:19
Juancho schreef op zondag 24 mei 2026 @ 22:06:
Hoe doen jullie vroege vogels dat? Ik ben niet zo van opstaan en gelijk een dikke training afwerken maar morgenochtend ontkom ik daar niet aan. Ik ben ook geen ochtend eter maarja, 16-18km LSD moet je toch wel iets in de maag hebben lijkt me? Ik dacht zelf aan 2 bruine boterhammen met appelstroop en een banaan en een bak koffie. Neem 2 gelletjes mee en dus 3x 500ml flacons in het vest. Is dat een beetje ok qua voeding?
Bij die 26km gisteren had ik vooraf enkel een kop koffie genomen met 1 AH proteïne chocolademousse. Als ik meer eet komt de stoelgang op gang en moet ik een uur wachten voor ik kan vertrekken, nu kon ik een half uurtje later vertrekken om in het begin de warmte te vermijden. Dan wel op 7 en op 14km 250ml energiedrank gedronken en op 18km een gelletje met 500ml water. Ik merk dat ik geen probleem heb om zo'n middellange duurloop te doen met een minimaal ontbijt, als ik maar genoeg koolhydraten neem tijdens het lopen. Ik kreeg het wel lastig op het einde, maar dat was puur oververhitting denk ik.

Die flacons, is dat water of sportdrank ?

  • Juancho
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 11:53
26km een middellange loop noemen 😀🤔😉.. ik heb er net 17km uitgeperst. Achteraf had ik eerder moeten vertrekken dan 0915 uur want het werd al snel warm met een felle zon. Gelukkig wel petje in mn rugzak gedaan, was hard nodig. Tot 14km ging wel lekker in aangepast tempo, 6"50-" 55. Harder kon ik ook eigenlijk niet om de loop af te maken maar daarvoor is een LSD gelukkig ook niet voor bedoelt. Gelletjes niet nodig gehad maar water gemengd met isostar was wel keihard nodig.

Heb met deze run de ena langste LSD weer gehad , volgende week nog 1x 18,5km en dan afbouwen naar de halve op 13 juni

Garmin Forerunner 265 |Samsung Galaxy S23 | Polestar 2 MidYear 2026 Prime + B&W audio


  • Hartloper
  • Registratie: Mei 2021
  • Laatst online: 10:19
Net even gechekt en bij Pfitzinger is een medium long run 18-24km. Anderen houden het op 15-22km voor een middellange duurloop.

Dus je hebt gelijk, 26 km is wel degelijk een lange duurloop.

  • Sport_Life
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 08:19

Sport_Life

Solvitur ambulando

Gisteren dus een (voor mijn doen) lange duurloop gelopen, nu is mijn trailvest helemaal wit van het zout. Googlen levert mij op dat ik kennelijk een 'hoog zoutverlies' heb, maar tegenwoordig wordt er veel onzin op internet gezet om maar allerlei zoete troep te kunnen verkopen. Zou Elektrolyten supplement tijdens de loop zin hebben?

PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 8kW 3fase | A+++ | 2x Zappi v2.1


  • Don Juansen
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 24-06 20:10
Sport_Life schreef op maandag 25 mei 2026 @ 14:32:
Gisteren dus een (voor mijn doen) lange duurloop gelopen, nu is mijn trailvest helemaal wit van het zout. Googlen levert mij op dat ik kennelijk een 'hoog zoutverlies' heb, maar tegenwoordig wordt er veel onzin op internet gezet om maar allerlei zoete troep te kunnen verkopen. Zou Elektrolyten supplement tijdens de loop zin hebben?
Volgens mij is het over het algemeen niet nodig, zie ook https://slimmer-presteren...-sporten-zinvol-of-onzin/

Ik heb bij de legend AverageRob in zijn training voor Marathon des Sables gezien dat ze daar het zout verlies meten, dat zou je nog eens kunnen overwegen als je echt zorgen maakt of klachten hebt tijdens lopen.

  • MiKeZZa
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 12:22
Een vraag die niet helemaal past bij de huidige temperaturen, maar heersen is vooruit zien zullen we maar zeggen...

Ik vraag me af hoe jullie aan kijken tegen; je 1e marathon lopen terwijl je in de maanden er voor geregeld een weekje niet kunt trainen.

Ik zit momenteel namelijk op een schema voor een HM. Dit schema loopt prima, meestal loop ik 4x in de week o.b.v. wat Stryd verzint. Ik heb niet echt een HM op de planning, maar wil gewoon beter worden. Kan me zomaar voorstellen dat ik wel voor mezelf een keer een HM ga lopen als het schema voorbij is om eens te zien of ik mijn PR (enige HM is jaren terug geweest) kan verbeteren. Gezien mijn progressie op de 10 km hoop ik wel dat dit haalbaar is.

Qua opbouw wil ik dan echter doorpakken met ergens in mijn hoofd; een marathon in maart en een marathon met bijna 2500 hoogtemeters in het najaar van 2027.

Nu zit ik er echter mee dat die hoogtemeter marathon ontstaat uit mijn grote liefde voor de bergen. En dan in het bijzonder; winter in de bergen, witte bergen. Oftewel; ik zal tussen december en maart het hardlopen zeker niet laten versloffen, maar het wordt zeg maar bijzaak. Bijzaak bij mijn streven om zoveel mogelijk in de sneeuw te zitten. En de ervaring van de laatste jaren heeft me wel geleerd dat als ik bijvoorbeeld 5 dagen in de bergen zit, aangevuld met reisdagen dat de randzaken ;) (gezin, werk) er omheen ook wat aandacht vragen dus het lopen lukt wel maar 40 km plus in de week is in de praktijk (vrijwel) niet haalbaar gebleken. Uiteraard best wat weken wél, maar ook best wat weken niet.

Ik vraag me dus af wat dit betekent voor mijn marathon ambitie. Ik hoef in maart niet vooraan te lopen en ook tot de seconde lopen wat bepaalde apps voorspellen hoeft ook niet, het mag best íéts minder, maar ik ga natuurlijk niet meelopen alsof ik een of andere dwaas ben die op een dronken avond besloot om ook even aan een marathon mee te doen. Is het haalbaar met dergelijke gaten in de planning? Of kan dit nooit wat worden?

  • WizzlerNL
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 07:27
MiKeZZa schreef op maandag 25 mei 2026 @ 20:50:
Een vraag die niet helemaal past bij de huidige temperaturen, maar heersen is vooruit zien zullen we maar zeggen...

Ik vraag me af hoe jullie aan kijken tegen; je 1e marathon lopen terwijl je in de maanden er voor geregeld een weekje niet kunt trainen.

Ik zit momenteel namelijk op een schema voor een HM. Dit schema loopt prima, meestal loop ik 4x in de week o.b.v. wat Stryd verzint. Ik heb niet echt een HM op de planning, maar wil gewoon beter worden. Kan me zomaar voorstellen dat ik wel voor mezelf een keer een HM ga lopen als het schema voorbij is om eens te zien of ik mijn PR (enige HM is jaren terug geweest) kan verbeteren. Gezien mijn progressie op de 10 km hoop ik wel dat dit haalbaar is.

Qua opbouw wil ik dan echter doorpakken met ergens in mijn hoofd; een marathon in maart en een marathon met bijna 2500 hoogtemeters in het najaar van 2027.

Nu zit ik er echter mee dat die hoogtemeter marathon ontstaat uit mijn grote liefde voor de bergen. En dan in het bijzonder; winter in de bergen, witte bergen. Oftewel; ik zal tussen december en maart het hardlopen zeker niet laten versloffen, maar het wordt zeg maar bijzaak. Bijzaak bij mijn streven om zoveel mogelijk in de sneeuw te zitten. En de ervaring van de laatste jaren heeft me wel geleerd dat als ik bijvoorbeeld 5 dagen in de bergen zit, aangevuld met reisdagen dat de randzaken ;) (gezin, werk) er omheen ook wat aandacht vragen dus het lopen lukt wel maar 40 km plus in de week is in de praktijk (vrijwel) niet haalbaar gebleken. Uiteraard best wat weken wél, maar ook best wat weken niet.

Ik vraag me dus af wat dit betekent voor mijn marathon ambitie. Ik hoef in maart niet vooraan te lopen en ook tot de seconde lopen wat bepaalde apps voorspellen hoeft ook niet, het mag best íéts minder, maar ik ga natuurlijk niet meelopen alsof ik een of andere dwaas ben die op een dronken avond besloot om ook even aan een marathon mee te doen. Is het haalbaar met dergelijke gaten in de planning? Of kan dit nooit wat worden?
Mijn schema’s zijn altijd 3 weken opbouw en dan 1 week een stuk minder doen, daarna herhalen dus weer 3 weken verder opbouwen etc.

Dus een week consolideren is helemaal niet erg. Maar je moet wel blijven bouwen natuurlijk.

Ik liep tijdens mijn Rotterdam voorbereiding ook 2x toen ik in Oostenrijk was plus toen ik thuis kwam meteen weer. Pak je evengoed een kilometer of 25-30.

  • marana
  • Registratie: Maart 2023
  • Nu online
redwing schreef op zondag 24 mei 2026 @ 18:58:
[...]

Ook als ik weken geen cafeïne drink merk ik er helemaal niets van (afhankelijk van de zin drink ik soms weken cola en andere weken juist alleen water.). Ik heb nog nooit het verschil gemerkt tussen veel en geen cafeïne.
Dat zit m in je genen. En wel specifiek het CYP1A2-gen.

https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/37844569/ en https://www.g-standaard.nl/risicoanalyse/T0040I001341.PDF

Even kort door de bocht: dit gen stuurt de aanmaak van het enzym CYP1A2 diedatlichaamsvreemde stoffen afbreekt. Het gen kan zorgen voor meer of minder activiteit van dit enzym, ten opzichte van de gemiddelde mens. Welk type gen je hebt wordt het genotype genoemd.

Roken, kool of geroosterd vlees eten en het slikken van bepaalde medicijnen zorgen er overigens ook voor dat dit enzym actiever is.

Caffeine wordt voor 95% door dit enzym afgebroken. Heb je het genotype dat zorgt voor minder aanwezigheid van dit enzym, dan blijft caffeine langer werkzaam in je lichaam. Heb je het gentype dat het enzym actiever maakt, en/of rook je bijv, dan doet caffeine je minder. Voor een bepaald genotype kan caffeine zelfs je prestatie tegenwerken.

Wil je weten welk genotype je hebt, dan kun je dat laten onderzoeken, bijv door een genetische test te laten doen in een apotheek.

  • ik222
  • Registratie: Maart 2007
  • Niet online
MiKeZZa schreef op maandag 25 mei 2026 @ 20:50:
Een vraag die niet helemaal past bij de huidige temperaturen, maar heersen is vooruit zien zullen we maar zeggen...

Ik vraag me af hoe jullie aan kijken tegen; je 1e marathon lopen terwijl je in de maanden er voor geregeld een weekje niet kunt trainen.

Ik zit momenteel namelijk op een schema voor een HM. Dit schema loopt prima, meestal loop ik 4x in de week o.b.v. wat Stryd verzint. Ik heb niet echt een HM op de planning, maar wil gewoon beter worden. Kan me zomaar voorstellen dat ik wel voor mezelf een keer een HM ga lopen als het schema voorbij is om eens te zien of ik mijn PR (enige HM is jaren terug geweest) kan verbeteren. Gezien mijn progressie op de 10 km hoop ik wel dat dit haalbaar is.

Qua opbouw wil ik dan echter doorpakken met ergens in mijn hoofd; een marathon in maart en een marathon met bijna 2500 hoogtemeters in het najaar van 2027.

Nu zit ik er echter mee dat die hoogtemeter marathon ontstaat uit mijn grote liefde voor de bergen. En dan in het bijzonder; winter in de bergen, witte bergen. Oftewel; ik zal tussen december en maart het hardlopen zeker niet laten versloffen, maar het wordt zeg maar bijzaak. Bijzaak bij mijn streven om zoveel mogelijk in de sneeuw te zitten. En de ervaring van de laatste jaren heeft me wel geleerd dat als ik bijvoorbeeld 5 dagen in de bergen zit, aangevuld met reisdagen dat de randzaken ;) (gezin, werk) er omheen ook wat aandacht vragen dus het lopen lukt wel maar 40 km plus in de week is in de praktijk (vrijwel) niet haalbaar gebleken. Uiteraard best wat weken wél, maar ook best wat weken niet.

Ik vraag me dus af wat dit betekent voor mijn marathon ambitie. Ik hoef in maart niet vooraan te lopen en ook tot de seconde lopen wat bepaalde apps voorspellen hoeft ook niet, het mag best íéts minder, maar ik ga natuurlijk niet meelopen alsof ik een of andere dwaas ben die op een dronken avond besloot om ook even aan een marathon mee te doen. Is het haalbaar met dergelijke gaten in de planning? Of kan dit nooit wat worden?
Moet prima kunnen, natuurlijk is het niet volledig optimaal maar als je buiten de weken in de bergen consistent traint dan gaan die enkele weken tussendoor met minder of zelfs een keer niet trainen er echt niet voor zorgen dat je marathon mislukt.

Zelf heb ik hetzelfde, in de periode december - maart zit ik ook 3 x een ruime week in de sneeuw waarbij ik dan ook helemaal niet loop. Uiteraard wel veel skiën en soms een keer wandelen in de bergen. Als ik na zo’n week ga hardlopen merk je wel dat je iets inlevert maar na een paar trainingen is dat ook al weer helemaal terug en soms zelfs beter als daarvoor.

  • Len020
  • Registratie: Februari 2017
  • Laatst online: 08:56
Gaargod schreef op zondag 24 mei 2026 @ 13:18:
@Stefangrp de Sis Beta Fuel Nootropics variant heeft 200mg cafeïne. Ik heb m nog niet durven gebruiken, ligt er al een half jaar één in de kast :p
De verkoper waarschuwde me bij aankoop, dat het echt een stevige klapper is.

Groet van een mede espresso drinker!
Ik gebruik deze met de langere trainingen (20+) maar van de caffeine merk ik niks. Maar wellicht komt dat omdat ik vervend koffiedrinker ben.

  • Stefangrp
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 12:28
Len020 schreef op dinsdag 26 mei 2026 @ 10:26:
[...]

Ik gebruik deze met de langere trainingen (20+) maar van de caffeine merk ik niks. Maar wellicht komt dat omdat ik vervend koffiedrinker ben.
per hoeveel km / minuten neem je er 1? en wat is "vervend" ? Moet ik hier aan denken? Te veel koffie - Sluipschutters (S6A2)

  • Len020
  • Registratie: Februari 2017
  • Laatst online: 08:56
Stefangrp schreef op dinsdag 26 mei 2026 @ 10:34:
[...]

per hoeveel km / minuten neem je er 1? en wat is "vervend" ? Moet ik hier aan denken? Te veel koffie - Sluipschutters (S6A2)
Ik neem er 1 mét nootropics en verder de normale beta fuel.

Ik drink zo'n 8-10 koppen koffie op een dag,

  • Hartloper
  • Registratie: Mei 2021
  • Laatst online: 10:19
Da’s inderdaad een fervente koffiedrinker. 😉

  • -LS-
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 12:45

-LS-

Happy as a pig in shit

Afgelopen dagen iets minder gelopen, door andere (ook leuke) verplichtingen en het warme weer speelde ook wel wat mee.

Zaterdagochtend toch ruimte gevonden voor de lange afstand. Om 10.00 uur begonnen en 2 uur en 10 minuten gelopen. Dat was best warm :D.

Zo'n 20 tot 30 seconden per km langzamer gelopen dan normaal. Een liter water mee in twee softflasks.
1 met alleen sportdrank en 1 met ook een scope "electrolyten". Dit laatste is een probeersel, de smaak was best te doen. Of het nu veel verschil maakt weet ik niet. Was ook weer de 1e keer in deze warmte zo'n afstand.

Het lopen zelf ging overigens wel lekker. Een stuk rustiger en alsnog een net wat hogere hartslag. Maar dit merkte ik niet in de ademhaling. Die bleef heel rustig en niet anders dan normaal.

Ervaren jullie dat ook zo? Dat het warmere weer vooral effect heeft op de hartslag en niet zozeer de ademhaling?

  • marana
  • Registratie: Maart 2023
  • Nu online
Len020 schreef op dinsdag 26 mei 2026 @ 10:26:
[...]

Ik gebruik deze met de langere trainingen (20+) maar van de caffeine merk ik niks. Maar wellicht komt dat omdat ik vervend koffiedrinker ben.
Zie mijn vorige berichtje: het is genetisch bepaald of je gevoelig bent voor caffeine of niet. Er zijn mensen die er vrijwel ongevoelig voor zijn. Of zelfs een negatief effect ervaren bij sporten.

  • Blomminator
  • Registratie: Augustus 2012
  • Niet online
Iemand ervaring met de winkel(keten) Lopers company? En dan met name in Zwolle?

  • Juancho
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 11:53
Blomminator schreef op dinsdag 26 mei 2026 @ 14:11:
Iemand ervaring met de winkel(keten) Lopers company? En dan met name in Zwolle?
Klein beetje, ik heb ze diverse malen gevraagd of ze het product hadden wat ik wilde (schoenen, rugtas, horloge etc) maar elke keer hadden ze dat merk niet. En dat zijn gewoon hele bekende hardloop merken. Dus ik kom daar nooit meer, Run2Day heb ik dan betere ervaringen mee.

Neemt niet weg dat Lopers company vast ook prima is als ze bieden wat je zoekt. Ze doen daar volgens mij ook gewoon aan een looptestje als je nieuwe schoenen wil etc. Dat zal niet zo verschillen bij andere hardloopzaken lijkt me.

[ Voor 17% gewijzigd door Juancho op 26-05-2026 14:24 ]

Garmin Forerunner 265 |Samsung Galaxy S23 | Polestar 2 MidYear 2026 Prime + B&W audio


  • redwing
  • Registratie: Juni 1999
  • Nu online
marana schreef op maandag 25 mei 2026 @ 21:07:
[...]

Dat zit m in je genen. En wel specifiek het CYP1A2-gen.

https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/37844569/ en https://www.g-standaard.nl/risicoanalyse/T0040I001341.PDF

Even kort door de bocht: dit gen stuurt de aanmaak van het enzym CYP1A2 diedatlichaamsvreemde stoffen afbreekt. Het gen kan zorgen voor meer of minder activiteit van dit enzym, ten opzichte van de gemiddelde mens. Welk type gen je hebt wordt het genotype genoemd.

Roken, kool of geroosterd vlees eten en het slikken van bepaalde medicijnen zorgen er overigens ook voor dat dit enzym actiever is.

Caffeine wordt voor 95% door dit enzym afgebroken. Heb je het genotype dat zorgt voor minder aanwezigheid van dit enzym, dan blijft caffeine langer werkzaam in je lichaam. Heb je het gentype dat het enzym actiever maakt, en/of rook je bijv, dan doet caffeine je minder. Voor een bepaald genotype kan caffeine zelfs je prestatie tegenwerken.

Wil je weten welk genotype je hebt, dan kun je dat laten onderzoeken, bijv door een genetische test te laten doen in een apotheek.
Dat onderzoeken lijkt me niet echt nodig, ik kan zo een paar blikken energiedrank achterover gooien en 5 minuten later gaan slapen. De enige reden waarom ik dan iets minder goed slaap is omdat ik dan een keer naar de wc moet :P

Voor de rest is het inderdaad genen en is dit dus wee rtypisch zo iets dat je gewoon uit moet proberen. Bij de ene doet het niets, de ander heeft er veel profijt van en er zijn er ook die er dan weer snel te hyper van worden. Gewoon gaan lopen en uitproberen dus :)

[removed]


  • vinom
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 12:49
Juancho schreef op dinsdag 26 mei 2026 @ 14:23:
[...]


Klein beetje, ik heb ze diverse malen gevraagd of ze het product hadden wat ik wilde (schoenen, rugtas, horloge etc) maar elke keer hadden ze dat merk niet. En dat zijn gewoon hele bekende hardloop merken. Dus ik kom daar nooit meer, Run2Day heb ik dan betere ervaringen mee.

Neemt niet weg dat Lopers company vast ook prima is als ze bieden wat je zoekt. Ze doen daar volgens mij ook gewoon aan een looptestje als je nieuwe schoenen wil etc. Dat zal niet zo verschillen bij andere hardloopzaken lijkt me.
Ik heb meermaals ervaring met Lopers Company in Tilburg en ik ben daar altijd uitstekend geholpen door een kundig persoon. Run2Day Den Bosch heb ik dan weer slechte ervaring mee, want ik mocht alleen maar passen als ik zeker te weten ook wat ging kopen.

  • Blomminator
  • Registratie: Augustus 2012
  • Niet online
@vinom en @Juancho

Ik was bij run2day in Almere en betwijfel wat daar gedaan is. Ik loop moeilijk, m'n knie kwakkelt en de fysio heeft allemaal ideeën. Die drukt richting Brooks (Dacht ik.. nu hier.. terwijl ik koffie lummel in de schaduw.. of .. Saucony?) . Ik heb nu wat Nikes. Maar goed, ik heb ook problemen.

Dus niets ten nadele van de eerdere verkopers die ff keken en met een schoen aankwamen. Dat is misschien goed voor 98%. Maar ik wil in elk gevoel het gevoel hebben dat er iemand met verstand meekijkt, en dan ook interesse in mij heeft.

Omdat ik afwil van alle problemen. En die schoen is niet de sleutel, maar wellicht wél een (groot) deel van de situatie. Ik zoek dus advies. Qua lopen. En de rest van m'n leven ook wel.

  • whatyoudoing
  • Registratie: Mei 2024
  • Laatst online: 12:29
Blomminator schreef op dinsdag 26 mei 2026 @ 14:50:
@vinom en @Juancho

Ik was bij run2day in Almere en betwijfel wat daar gedaan is. Ik loop moeilijk, m'n knie kwakkelt en de fysio heeft allemaal ideeën. Die drukt richting Brooks (Dacht ik.. nu hier.. terwijl ik koffie lummel in de schaduw.. of .. Saucony?) . Ik heb nu wat Nikes. Maar goed, ik heb ook problemen.

Dus niets ten nadele van de eerdere verkopers die ff keken en met een schoen aankwamen. Dat is misschien goed voor 98%. Maar ik wil in elk gevoel het gevoel hebben dat er iemand met verstand meekijkt, en dan ook interesse in mij heeft.

Omdat ik afwil van alle problemen. En die schoen is niet de sleutel, maar wellicht wél een (groot) deel van de situatie. Ik zoek dus advies. Qua lopen. En de rest van m'n leven ook wel.
Mss is de schoen niet de sleutel, maar een zool misschien wel. En die haal je bij een podotherapeut. Kan een wereld van verschil maken, heb ik zelf gemerkt.

  • Juancho
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 11:53
vinom schreef op dinsdag 26 mei 2026 @ 14:29:
[...]

Ik heb meermaals ervaring met Lopers Company in Tilburg en ik ben daar altijd uitstekend geholpen door een kundig persoon. Run2Day Den Bosch heb ik dan weer slechte ervaring mee, want ik mocht alleen maar passen als ik zeker te weten ook wat ging kopen.
Dat is dus een beetje wat ik bedoel, er is geen goed/slecht en ervaringen kunnen per plaats erg wisselen. In Zwolle staat Run2Day gewoon heel goed bekend. Daar dan ook nooit gedoe met wat jij aangeeft, sterker nog, ze jagen je zelf de winkel uit met een nieuw paar schoenen om even een stukje te lopen buiten.

Gewoon naar de betreffende winkel gaan, dan proef je vanzelf wel hoe ze zijn en wat ze kunnen betekenen voor je.

Garmin Forerunner 265 |Samsung Galaxy S23 | Polestar 2 MidYear 2026 Prime + B&W audio


  • Blomminator
  • Registratie: Augustus 2012
  • Niet online
Juancho schreef op dinsdag 26 mei 2026 @ 15:17:
[...]

sterker nog, ze jagen je zelf de winkel uit met een nieuw paar schoenen om even een stukje te lopen buiten.
Moet ik dan nog wel terugkomen en afrekenen?

Mogelijk zaterdag tijd om beide te bezoeken...

Afbeeldingslocatie: https://www.villamedia.nl/images/jcogs_img_pro/cache/anpkippa_wordtvervolgd_-_13c680_-_4987169bd8e4124142ff8c100a250e4dd2fc06ec.webp

  • Niku
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 24-06 19:37

Niku

Alagaesii

vinom schreef op dinsdag 26 mei 2026 @ 14:29:
[...]

Ik heb meermaals ervaring met Lopers Company in Tilburg en ik ben daar altijd uitstekend geholpen door een kundig persoon. Run2Day Den Bosch heb ik dan weer slechte ervaring mee, want ik mocht alleen maar passen als ik zeker te weten ook wat ging kopen.
Hier juist hele goede ervaringen met de Run2Day in Den Bosch.

  • WizzlerNL
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 07:27
Juancho schreef op dinsdag 26 mei 2026 @ 15:17:
[...]


sterker nog, ze jagen je zelf de winkel uit met een nieuw paar schoenen om even een stukje te lopen buiten.
Ja want in je spijkerbroek 100 meter heen en weer hobbelen door een winkelstraat geeft een perfect beeld of een schoen zijn ding goed doet na 8km volle bak of 30km in een marathon.

  • redwing
  • Registratie: Juni 1999
  • Nu online
WizzlerNL schreef op dinsdag 26 mei 2026 @ 16:00:
[...]

Ja want in je spijkerbroek 100 meter heen en weer hobbelen door een winkelstraat geeft een perfect beeld of een schoen zijn ding goed doet na 8km volle bak of 30km in een marathon.
Tja, het is iig beter dan alleen in de winkel een rondje wandelen. Daarbij kun je ook moeilijk verwachten van een winkel dat je op schoenen eerst een marathon mag gaan lopen voordat je beslist of je gaat kopen :)

[removed]


  • kepler
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 12:32
WizzlerNL schreef op dinsdag 26 mei 2026 @ 16:00:
[...]

Ja want in je spijkerbroek 100 meter heen en weer hobbelen door een winkelstraat geeft een perfect beeld of een schoen zijn ding goed doet na 8km volle bak of 30km in een marathon.
Nee, maar wel een veel beter gevoel dan die 5mtr die je in de winkel kan lopen. Buiten kan je wat meer tempo maken, goede bochten draaien en eventueel wat oneffenheden opzoeken.

Ja, het kan altijd zijn dat de schoen toch problemen geeft na 30km. Dat kan je nooit helemaal voorkomen. Maar eerlijk gezegd vind ik dat ook het risico van de hobby :D

  • L23
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 11:08

L23

Ik heb al regelmatig aan evenementen mee gedaan om schoenen uit te testen. Het is dan nog geen marathon, maar meerdere kilometers :P

  • Hazalnootpuur
  • Registratie: December 2024
  • Laatst online: 24-06 09:19
Blomminator schreef op dinsdag 26 mei 2026 @ 14:50:
@vinom en @Juancho

Ik was bij run2day in Almere en betwijfel wat daar gedaan is. Ik loop moeilijk, m'n knie kwakkelt en de fysio heeft allemaal ideeën. Die drukt richting Brooks (Dacht ik.. nu hier.. terwijl ik koffie lummel in de schaduw.. of .. Saucony?) . Ik heb nu wat Nikes. Maar goed, ik heb ook problemen.

Dus niets ten nadele van de eerdere verkopers die ff keken en met een schoen aankwamen. Dat is misschien goed voor 98%. Maar ik wil in elk gevoel het gevoel hebben dat er iemand met verstand meekijkt, en dan ook interesse in mij heeft.

Omdat ik afwil van alle problemen. En die schoen is niet de sleutel, maar wellicht wél een (groot) deel van de situatie. Ik zoek dus advies. Qua lopen. En de rest van m'n leven ook wel.
Een sportschoenenwinkel wil verkopen, eender welke het is. En het is altijd met 1 natte vinger in de lucht. (schoenen moeten gewoon lekker lopen. Das het enige als je verder gen problemen hebt)
Heb je zulke problemen met het lopen dan lijkt me de weg naar de podotherapeut de beste. Die kijkt met 1 deskundig oog naar de voeten. Die heb er voor gestudeerd zeg maar.

  • Juancho
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 11:53
WizzlerNL schreef op dinsdag 26 mei 2026 @ 16:00:
[...]

Ja want in je spijkerbroek 100 meter heen en weer hobbelen door een winkelstraat geeft een perfect beeld of een schoen zijn ding goed doet na 8km volle bak of 30km in een marathon.
Kan je mij even quoten waar ik dit stel? Dank u.

Garmin Forerunner 265 |Samsung Galaxy S23 | Polestar 2 MidYear 2026 Prime + B&W audio


  • Stefangrp
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 12:28
tag mij aub als je hagelnieuwe schoenen in maatje 43 toch niet zo lekker lopen. Ik neem ze graag van je over :D

  • Roozzz
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 12:47
Blomminator schreef op dinsdag 26 mei 2026 @ 14:50:

Omdat ik afwil van alle problemen. En die schoen is niet de sleutel, maar wellicht wél een (groot) deel van de situatie. Ik zoek dus advies. Qua lopen. En de rest van m'n leven ook wel.
Proberen om weg te lopen van problemen is goed voor de gezondheid conditie. O-) Dont ask me how I know

Sterke in ieder geval!

If you can see, look. If you can look, observe


  • charrel
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 12:18

charrel

Cortisol4life..

Stefangrp schreef op dinsdag 26 mei 2026 @ 17:09:
tag mij aub als je hagelnieuwe schoenen in maatje 43 toch niet zo lekker lopen. Ik neem ze graag van je over :D
Dat hangt wel van het merk af dan ;) Nike 44, kiprun 42,5-43, salomon 43, asics 43,5 :+

  • ik222
  • Registratie: Maart 2007
  • Niet online
Hier vandaag maar besloten een training te skippen, enige mogelijkheid agenda technisch was vandaag na het werk. Maar ja toen was het ruim 33 graden in de schaduw, nu nog steeds 32,5… Hoewel ik goed tegen warmte kan lijkt me dat niet gezond meer met dit soort temperaturen en een sterke zon.

Dus deze week zal het bij 2 of heel misschien 3x lopen blijven, op mijn vrije dagen als ik vroeg in de ochtend kan gaan is het gelukkig wel prima te doen.

  • uFx
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 11:34

uFx

Blomminator schreef op dinsdag 26 mei 2026 @ 14:11:
Iemand ervaring met de winkel(keten) Lopers company? En dan met name in Zwolle?
Zoals anderen al zeiden: een winkel is altijd commercieel ingericht en is er niet om jou van je problemen te helpen, maar om schoenen te verkopen.

Ga naar een podotherapeut en laat zooltjes aanmeten. Kost je €200-€300 voor 2 paar maar kun je bij al je schoenen gebruiken (zowel hardloop als je normale schoenen).

I'm gonna architect a world of pain all over your candy ass


  • Sport_Life
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 08:19

Sport_Life

Solvitur ambulando

Donderdag start de inschrijving voor de marathon Den Haag!
Wie gaan er nog meer inschrijven? :).

Verwacht dat het een mooie route wordt.

[ Voor 29% gewijzigd door Sport_Life op 26-05-2026 21:00 ]

PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 8kW 3fase | A+++ | 2x Zappi v2.1


  • Stefangrp
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 12:28
Jammer dat het in Den Haag is :P

  • Stewie!
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 12:00

Stewie!

Keen must die!

Sport_Life schreef op dinsdag 26 mei 2026 @ 20:59:
Donderdag start de inschrijving voor de marathon Den Haag!
Wie gaan er nog meer inschrijven? :).

Verwacht dat het een mooie route wordt.
Het is geen Rotterdam, als het parcours veel lijkt op de CPC loop is er weinig spannends te verwachten.

Helaas is de Berenloop ook dat weekend. Keuzes keuzes. Terschelling lijkt me leuker.


Strava: https://www.strava.com/athletes/149347154


  • Sport_Life
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 08:19

Sport_Life

Solvitur ambulando

Stewie! schreef op dinsdag 26 mei 2026 @ 21:16:
[...]

Het is geen Rotterdam, als het parcours veel lijkt op de CPC loop is er weinig spannends te verwachten.

Helaas is de Berenloop ook dat weekend. Keuzes keuzes. Terschelling lijkt me leuker.
Parcours is nog niet bekend maar het loopt wel door het Westland.
De start zal op het Malieveld zijn verwacht ik, dus een logische route zou dan zijn Malieveld > Scheveningen > Kijkduin > Ter Heijde > Poeldijk > Malieveld.
Laatste stuk is wel saai, maar door de duinen is erg mooi :).

PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 8kW 3fase | A+++ | 2x Zappi v2.1


  • sander_g
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 22-06 15:45
Sport_Life schreef op dinsdag 26 mei 2026 @ 20:59:
Donderdag start de inschrijving voor de marathon Den Haag!
Wie gaan er nog meer inschrijven? :).

Verwacht dat het een mooie route wordt.
Het is bijna een verplichting voor mij. De Haagse atletiekverenigingen zijn er nauw bij betrokken. Zowel qua deelneming als met vrijwilligers. Het kan een uitdagende tocht worden, zo net in november. Ik heb ook wel eens de Halve van Monster meegemaakt waar je in colonne over het strand, tegen regen en wind, moest strijden. Maar dat maakt het niet minder mooi.

Garmin Fēnix 7 Pro | https://www.strava.com/athletes/30783039


  • Maupertus
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 10:27
sander_g schreef op woensdag 27 mei 2026 @ 08:57:
[...]

Het is bijna een verplichting voor mij. De Haagse atletiekverenigingen zijn er nauw bij betrokken. Zowel qua deelneming als met vrijwilligers. Het kan een uitdagende tocht worden, zo net in november. Ik heb ook wel eens de Halve van Monster meegemaakt waar je in colonne over het strand, tegen regen en wind, moest strijden. Maar dat maakt het niet minder mooi.
Same, maar omdat ik Amsterdam op 18 oktober doe, heb ik mezelf maar als vrijwilliger aangemeld. Volgend jaar misschien. (Heb wel een beetje een hard hoofd in 42km 'mooi parcours' als je door het Westland moet, maar okay).

Jezus saves and takes half damage.


  • Maupertus
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 10:27
Ik heb vorige week Saucony Endorphin Azura's gekocht. Ik was op zoek naar een wat meer 'performance' schoen voor training, maar waar ik ook 'snel' een marathon op kon rennen, zonder gelijk voor een carbon plate te gaan. Ik ben echt ontzettend blij verrast en vraag me af waarom ik niet eerder de stap heb gezet naar dit type schoen. Ik weet dat de prestatie uit de loper komt, en de schoen dat ondersteunt, maar het voelt zo anders, zoveel makkelijker om bepaalde tempo's te lopen dat het als een totaal andere ervaring aanvoelt.

Het heeft wel zijn beperkingen. Ik ben een enorme voorvoetlander, en de best agressieve rocker ondersteunt dat heel erg. Andere schoenen werken dat (voor mijn gevoel) meer tegen, omdat ze van een middenvoetlander uitgaan die helemaal afwikkelt. Het is door die rocker ook minder prettig om lagere tempo's te lopen. Maar goed, mijn Altra's zijn daar prima voor. Maar voor snelheidswerk voelt het echt alsof ik kleine vleugels heb gekregen.

Jezus saves and takes half damage.


  • Roozzz
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 12:47
Sport_Life schreef op dinsdag 26 mei 2026 @ 21:24:
[...]

Parcours is nog niet bekend maar het loopt wel door het Westland.
De start zal op het Malieveld zijn verwacht ik, dus een logische route zou dan zijn Malieveld > Scheveningen > Kijkduin > Ter Heijde > Poeldijk > Malieveld.
Laatste stuk is wel saai, maar door de duinen is erg mooi :).
Is al wel bekend of het volledig verhard gaat worden?

Ik overweeg hem als een soort back up voor Amsterdam. Mocht dat een zeperd worden dan is er een herkansing en anders gewoon lekker uitlopen.

If you can see, look. If you can look, observe


  • DaanMc
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 22-06 06:48
Sport_Life schreef op dinsdag 26 mei 2026 @ 20:59:
Donderdag start de inschrijving voor de marathon Den Haag!
Wie gaan er nog meer inschrijven? :).

Verwacht dat het een mooie route wordt.
Ik ga me ook inschrijven! Dit zou dan m'n 5e marathon worden na de Ronde Venen marathon, Etten-Leur, de Berenloop op Terschelling en zelf een keer als uit de hand gelopen duurloop de marathon afstand te hebben gelopen.

Ik woon zelf in Scheveningen dus als 'thuiswedstrijd' leek me deze zeker leuk om mee te doen, net zoals de CPC jaarlijks.

Ik verwacht inderdaad ook een soortgelijke route; start/finish bij het Malieveld en dan via Scheveningen, Kijkduin naar het Westland. Naar verwachting wel op de grotere wegen en dus geheel verhard.
Prijzen tussen de € 90 en € 105. Ben benieuwd hoe snel het uitverkocht zal zijn. Er is in elk geval veel interesse!

  • retlaw
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 22-06 10:10

retlaw

<GoT> RetLaw#2411

Stewie! schreef op dinsdag 26 mei 2026 @ 21:16:
[...]

Het is geen Rotterdam, als het parcours veel lijkt op de CPC loop is er weinig spannends te verwachten.

Helaas is de Berenloop ook dat weekend. Keuzes keuzes. Terschelling lijkt me leuker.
Ja ik zou ook graag Den Haag lopen, maar heb me al ingeschreven voor de Berenloop. Die lijkt me ook best leuk. Hopelijk wordt het een terugkerend evenement!

Battle.net || Strava


  • kepler
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 12:32
Sport_Life schreef op dinsdag 26 mei 2026 @ 20:59:
Donderdag start de inschrijving voor de marathon Den Haag!
Wie gaan er nog meer inschrijven? :).

Verwacht dat het een mooie route wordt.
Ik zit er over te denken, ik woon vlakbij Delft dus het is bijna een thuiswedstrijd. Maar ik heb in juli al een 80k trail en afhankelijk van hoe die gaat (en ik herstel), wil ik misschien de Dutch Mountain Trail in september/oktober gaan doen (in 1 dag).

Maar als ik dat niet ga doen, dan is Den Haag een mooi alternatief! Ik denk dat ik tzt maar naar een startnummer ga zoeken.

  • MiKeZZa
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 12:22
Vraagje aan de Stryd gebruikers; herkennen jullie het dat Stryd vrij enthousiast is qua voorspelde tijden bij races (ik kom aardig uit t.o.v. de Garmin voorspellingen maar Stryd zit op de 10 km zo'n 7% te ambitieus). Ik zie dit ook terug in de dagelijkse loopjes; standaard loop ik daar ook 7% minder kilometers dan voorspeld door Stryd, terwijl ik wel redelijk goed het gevraagde wattage loop (zit meestal rond het gemiddelde).

Waar komt dit van? Kan ik hier iets aan bijstellen? Of moet ik gewoon toegeven dat ik harder kan dan ik denk :)

  • Hazalnootpuur
  • Registratie: December 2024
  • Laatst online: 24-06 09:19
MiKeZZa schreef op woensdag 27 mei 2026 @ 15:34:
Vraagje aan de Stryd gebruikers; herkennen jullie het dat Stryd vrij enthousiast is qua voorspelde tijden bij races (ik kom aardig uit t.o.v. de Garmin voorspellingen maar Stryd zit op de 10 km zo'n 7% te ambitieus). Ik zie dit ook terug in de dagelijkse loopjes; standaard loop ik daar ook 7% minder kilometers dan voorspeld door Stryd, terwijl ik wel redelijk goed het gevraagde wattage loop (zit meestal rond het gemiddelde).

Waar komt dit van? Kan ik hier iets aan bijstellen? Of moet ik gewoon toegeven dat ik harder kan dan ik denk :)
Is dat niet een questie van regelmatig je cp updaten? Denk dat als je critical power correct is het wel redelijk goed klopt. Misschien wat scherp, maar he, bij 1 wedstrijd wil je toch net wat harder lopen…

  • WizzlerNL
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 07:27
MiKeZZa schreef op woensdag 27 mei 2026 @ 15:34:
Vraagje aan de Stryd gebruikers; herkennen jullie het dat Stryd vrij enthousiast is qua voorspelde tijden bij races (ik kom aardig uit t.o.v. de Garmin voorspellingen maar Stryd zit op de 10 km zo'n 7% te ambitieus). Ik zie dit ook terug in de dagelijkse loopjes; standaard loop ik daar ook 7% minder kilometers dan voorspeld door Stryd, terwijl ik wel redelijk goed het gevraagde wattage loop (zit meestal rond het gemiddelde).

Waar komt dit van? Kan ik hier iets aan bijstellen? Of moet ik gewoon toegeven dat ik harder kan dan ik denk :)
Klopt je lengte en gewicht wel? Want bij mij komt de voorspelling qua kilometers voor een training vaak tot op 100m nauwkeurig.


En ik loop ook alles in de vermogensrange die aangegeven wordt voor elk stukje.

  • MiKeZZa
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 12:22
Hazalnootpuur schreef op woensdag 27 mei 2026 @ 16:46:
[...]

Is dat niet een questie van regelmatig je cp updaten? Denk dat als je critical power correct is het wel redelijk goed klopt. Misschien wat scherp, maar he, bij 1 wedstrijd wil je toch net wat harder lopen…
Die heb ik vorige week nog gekalibreerd met 2 testloopjes. En daar was ik extreem van onder de indruk; beide keren zat ik er maximaal 3 naast t.o.v. zijn voorspelling dus dat is ontzettend accuraat. Alleen het geleverde en voorspelde vermogen omzetten in meters geeft -7%
WizzlerNL schreef op woensdag 27 mei 2026 @ 18:10:
[...]

Klopt je lengte en gewicht wel? Want bij mij komt de voorspelling qua kilometers voor een training vaak tot op 100m nauwkeurig.


En ik loop ook alles in de vermogensrange die aangegeven wordt voor elk stukje.
Ja dat klopt heel aardig; zal wellicht 1 kilo afgevallen zijn maar dat is niet de verklaring voor de 7% (sterker nog; die werkt de verkeerde kant op).

  • kepler
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 12:32
Pfff net een redelijke hongerklop gehad... Moest nog 8km, dus dat was fijn.

Voordeel was wel dat het een enkele reis was, met treinrit er tussen. Dus op het station nog snel een bakje pasta gescoord voor onderweg (10min met de trein). Laatste 3.5 naar huis ging stukken beter :D

  • MiKeZZa
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 12:22
Mijn Stryd vraag was niet te vinden via Google voor mij, maar Claude heeft als theorie dat mijn CP fout ingesteld is. De auto calculate zet hem zo’n 14w te hoog tov mijn 10k PR van een paar weken terug.

Dat geeft volgens hem zo’n 5% verschil, dus dat zou het allemaal aardig in balans brengen.

Zijn voorstel is om er handmatig 14 af te doen zodat ik niet te hard train. Ik neig er naar lekker zo te blijven lopen aangezien het prima gaat, alleen mijn lange langzame loop zal ik een paar watt lager gaan pakken dan hij adviseert. Maar vandaag heb ik die gedaan en 85% zat in z2 (ondanks aan het einde wat 1 minuut blokjes rondom CP) dus zo zwaar zijn ze volgens mij niet… Of mis ik dan iets?

[ Voor 11% gewijzigd door MiKeZZa op 27-05-2026 23:09 ]


  • Slickk
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 24-06 14:25
Leuke deal, de welbekende Adidas EVO SL in de nieuwere Exo variant voor €105 bij Zalando. Andere kleurtjes zijn wat duurder. De Exo is een kleine upgrade ten opzichte van het originele model. Verschil tussen de 'woven' en deze exo versie is lastig te vinden trouwens.

  • Shinji
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 11:52
Slickk schreef op donderdag 28 mei 2026 @ 11:40:
Leuke deal, de welbekende Adidas EVO SL in de nieuwere Exo variant voor €105 bij Zalando. Andere kleurtjes zijn wat duurder. De Exo is een kleine upgrade ten opzichte van het originele model. Verschil tussen de 'woven' en deze exo versie is lastig te vinden trouwens.
En specifieke maten ook, 44 is ineens wel €150.

  • Slickk
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 24-06 14:25
Shinji schreef op donderdag 28 mei 2026 @ 11:43:
[...]

En specifieke maten ook, 44 is ineens wel €150.
Blijkbaar, Zalando is wat raar met die prijsverschillen tussen maten. De "woven" versie (zit wat strakker schijnt) is in maat 44 wel €105. Is ook al een upgrade ten opzichte van het origineel (als ik de reviews mag geloven). Vooral de tong en weinig stof onder je veters was een probleem, dat loste de woven versie al op. Zoals gezegd lijkt de exo versie ongeveer hetzelfde te zijn als de woven met nog iets meer behoud van pasvorm.

Officiële Adidas website:
  • Woven
  • Exo (noemt ook "geweven buitenkant" én "exoskeleton fit". Dat laatste klinkt marketing-technisch leuk, maar wat de daadwerkelijke verbetering is in de werkelijkheid laat zich raden).
Ondanks de leuke prijs ga ik er nog even over nadenken. Nu ik enkel óf rustige duurloopjes doe óf een interval/tempo loop gebruik maar 2 paar schoenen. Ik weet niet helemaal waar deze daar in zou passen. Tegelijk wel heel nieuwsgierig én er staat nog een Zalando cadeaubon á €100 klaar haha :P Edit: toch besteld :+

EVO SL2 zal wel ergens in dit najaar verschijnen gok ik, maar je weet nooit wat ze 'verpesten' met een tweede versie.

[ Voor 50% gewijzigd door Slickk op 28-05-2026 15:39 ]


  • Masch
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 10:53
Deze maand voor het eerst in mijn leven meer dan 200km gelopen. Ben sinds kort bezig met een Runna schema, best een leuke app. Wel veel kilometers, maar het voelt nog goed. Ik merk dat meer volume toch ook wel wat doet met je snelheid. Ik kom weer in de buurt van mijn oude PR's van meer dan 10 jaar geleden, dat voelt toch goed.

Tot nu toe zijn dit de PR's van dit jaar en beste tijden:

1km: 4:30
1 mijl: 7:24
5km: 24:49, beste ooit 24:32
10km: 54:42, beste ooit 50:07
15km: 1:26:58, beste ooit 1:19 nogwat

In juli ga ik ergens een halve proberen, kijken of ik weer onder de 2 uur kan komen. PR's stellen voor velen weinig voor, maar ik heb jaren rond het uur gezeten met de 10km, dus ben heel blij met mijn voortgang op mijn 45e ;)

[ Voor 38% gewijzigd door Masch op 28-05-2026 12:20 ]

(\__/) Ik wist totaal niet wat hier neer te zetten....
(='.'=) Dus het werd....
("")("") Een konijn!!


  • Juancho
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 11:53
Ik loop nu al bijna 400km op de EVO maar ik vind het echt een geweldige schoen. Eigenlijk de beste/fijnste die ik ooit gedragen heb. Perfect voor eigenlijk alles, tempoloopjes, intervallen, LSD's maar ook je wedstrijden. Echt een alleskunner wat mij betreft. Hele snelle en lichte schoen maar ook comfortabel genoeg qua demping en zachtheid voor je rustige lange loopjes. Al draag ik dan wel altijd mijn Nike Vomero Plus die gewoon nog veel zachter zijn. Maar mijn halve marathon wedstrijden loop ik ook altijd op de EVO's.

[ Voor 41% gewijzigd door Juancho op 28-05-2026 12:31 ]

Garmin Forerunner 265 |Samsung Galaxy S23 | Polestar 2 MidYear 2026 Prime + B&W audio


  • Gynnad
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 11:31
Volgens mij heb ik hem nog niet voorbij zien komen, maar maandag start de inschrijving van de Zevenheuvelenloop.

https://zevenheuvelenloop.nl/zevenheuvelenloop

"Don't worry, about a thing, Cause every little thing is gonna be alright"


  • Maupertus
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 10:27
Toch een startbewijs gekocht voor de halve van Rotterdam, op weg naar de marathon van Amsterdam. Prijs en wachtrij stemmen me wat somber. Maar goed, eerst maar eens een kans geven.
edit:
Holy shit, in minder dan 25 minuten uitverkocht. Wat een gekkenhuis.

[ Voor 20% gewijzigd door Maupertus op 29-05-2026 11:50 ]

Jezus saves and takes half damage.


  • PB1983
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 24-06 09:00
Even een korte update. Na 4 weken in het gips en 3 weken op krukken gelopen, kan inmiddels met een ongemak/beetje pijn weer mijn voet afrollen en wandelen. Inmiddels veel uurtjes op de hometrainer in de sportschool en de tacx thuis, wielrennen werd wel afgeraden met een herstellende breuk in middenvoetsbeentje.

Volgend week weer naar de fysio en kijken of ik al iets van mag gaan hardlopen.

ID.3 Pro S Limited Edition


  • Shinji
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 11:52
Na anderhalve week rust dacht ik vanochtend weer een rondje te maken, had geen last meer van mijn kuit/achillespees (zit ergens beetje er tussen). Eerste twee kilometer gingen prima, bij km 2 voelde ik heel licht iets. Bij 2,5km was het ondragelijk en ben ik verder weer terug naar huis gewandeld. Heb vanmiddag maar de fysio gebeld, hopelijk hebben ze snel plek.

  • Hartloper
  • Registratie: Mei 2021
  • Laatst online: 10:19
Raceverslag van gisteravond.

Een lokale loopwedstrijd, waar ik vorig jaar onverhoopt eerste werd. De afstand was dit jaar veranderd van 5,5 naar 6km.

Ik voelde me niet super, maar de trainingen waren de laatste weken zonder grote problemen verlopen. Het had gelukkig geregend een uur voor de wedstrijd, zodat het was afgekoeld tot 25 graden. Wel was het klam. Na 2 km opwarmen was mijn hartslag al 150/' en was ik aan het zweten. Oei.

De start was gezamenlijk met de 10km met een splitsing na 2km. De 6km bestond uit 2 rondjes van 3km. Het startschot ging af en iedereen schoot weg. Na een paar 100m liepen er minstens 30 man voor mij. Sommigen hadden zich duidelijk vergaloppeerd, maar de meesten hielden het tempo goed vol. De eerste km kwam ik door in 3:45. Hard maar doenbaar. Na 2km splitsten de hardlopers van de 10km zich af en kon ik de stand opmaken. Een podium zat er duidelijk niet in dit jaar. Een eenzame koploper en daarachter een groepje van 3 lagen al een straatlengte voor. Daarachter verspreide lopers en ikzelf in negende positie. Km 2 ging in 3:44/km en km 3 ging zelfs in 3:39/km (wellicht omwille van aanmoedigingen van het publiek, ik zag wel wat bekenden). De 4de km ging in 3:45, ik had intussen 1 of 2 lopers gepasseerd. Tijdens de vijfde kilometers kreeg ik het lastig, had ik even zoiets van : waarom doe ik dit - zo afzien - ik wil stoppen, maar ik bleef doorlopen en het was aftellen naar de finish. Intussen was ik nog bij 2 andere lopers aangehaakt. Een jonge kerel kwam ons voorbijgedenderd, onmogelijk om aan te haken. Na de laatste bocht was het nog 500m en de strijd om de plaatsen zorgde ervoor dat het tempo van 3:35 steeg naar 3:22/km voor de laatste 100 meter. Uiteindelijk gefinisht enkele seconden na twee 18-jarigen die op plaats 4 en 5 eindigden. Het podium had meer dan een minuut voorsprong dus was sowieso buiten bereik.

Dus dit jaar geen podiumplaats, de opkomst was veel beter met enkele sterke jonge clublopers op het podium. Maar ik kijk er tevreden op terug, ik liep harder dan vorig jaar ondanks de temperatuur van 25 graden. Ik heb geen officieel PR op de 5km omdat die afstand zelden opgemeten wordt. Maar het was wel een Strava besttijdverbetering met 20 seconden naar 18:26.

21:50 op de 6km, gemiddeld 3:42/km dus knetterhard gelopen.

Volgende project: eind juni de 10km op de Nacht van Vlaanderen, wat ook het BK 10km is. Daar mijn 10km PR aanvallen (momenteel 38:41) en zo dicht mogelijk bij de 38 minuten geraken.

  • Brakkie
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

Brakkie

blaat

@Hartloper Als je 3:42 op 6KM loopt ligt 3:48 min/km echt wel binnen bereik en zou dus gewoon gaan voor die 37:59!

Voor mij morgen de halve van Utrecht. Gisteren een startnummer overgenomen voor wave 3 en ik ga lekker genieten. Tempo zo rond de 4:30 wat voor mij een vlotte lange duurloop is.

Systeem | Strava


  • Sport_Life
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 08:19

Sport_Life

Solvitur ambulando

Hartloper schreef op zaterdag 30 mei 2026 @ 09:30:
Raceverslag van gisteravond.

Een lokale loopwedstrijd, waar ik vorig jaar onverhoopt eerste werd. De afstand was dit jaar veranderd van 5,5 naar 6km.

Ik voelde me niet super, maar de trainingen waren de laatste weken zonder grote problemen verlopen. Het had gelukkig geregend een uur voor de wedstrijd, zodat het was afgekoeld tot 25 graden. Wel was het klam. Na 2 km opwarmen was mijn hartslag al 150/' en was ik aan het zweten. Oei.

De start was gezamenlijk met de 10km met een splitsing na 2km. De 6km bestond uit 2 rondjes van 3km. Het startschot ging af en iedereen schoot weg. Na een paar 100m liepen er minstens 30 man voor mij. Sommigen hadden zich duidelijk vergaloppeerd, maar de meesten hielden het tempo goed vol. De eerste km kwam ik door in 3:45. Hard maar doenbaar. Na 2km splitsten de hardlopers van de 10km zich af en kon ik de stand opmaken. Een podium zat er duidelijk niet in dit jaar. Een eenzame koploper en daarachter een groepje van 3 lagen al een straatlengte voor. Daarachter verspreide lopers en ikzelf in negende positie. Km 2 ging in 3:44/km en km 3 ging zelfs in 3:39/km (wellicht omwille van aanmoedigingen van het publiek, ik zag wel wat bekenden). De 4de km ging in 3:45, ik had intussen 1 of 2 lopers gepasseerd. Tijdens de vijfde kilometers kreeg ik het lastig, had ik even zoiets van : waarom doe ik dit - zo afzien - ik wil stoppen, maar ik bleef doorlopen en het was aftellen naar de finish. Intussen was ik nog bij 2 andere lopers aangehaakt. Een jonge kerel kwam ons voorbijgedenderd, onmogelijk om aan te haken. Na de laatste bocht was het nog 500m en de strijd om de plaatsen zorgde ervoor dat het tempo van 3:35 steeg naar 3:22/km voor de laatste 100 meter. Uiteindelijk gefinisht enkele seconden na twee 18-jarigen die op plaats 4 en 5 eindigden. Het podium had meer dan een minuut voorsprong dus was sowieso buiten bereik.

Dus dit jaar geen podiumplaats, de opkomst was veel beter met enkele sterke jonge clublopers op het podium. Maar ik kijk er tevreden op terug, ik liep harder dan vorig jaar ondanks de temperatuur van 25 graden. Ik heb geen officieel PR op de 5km omdat die afstand zelden opgemeten wordt. Maar het was wel een Strava besttijdverbetering met 20 seconden naar 18:26.

21:50 op de 6km, gemiddeld 3:42/km dus knetterhard gelopen.

Volgende project: eind juni de 10km op de Nacht van Vlaanderen, wat ook het BK 10km is. Daar mijn 10km PR aanvallen (momenteel 38:41) en zo dicht mogelijk bij de 38 minuten geraken.
Dat is gewoon knetterhard :). Lekker gevoel zal dat geven (achteraf).

PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 8kW 3fase | A+++ | 2x Zappi v2.1


  • Sport_Life
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 08:19

Sport_Life

Solvitur ambulando

Brakkie schreef op zaterdag 30 mei 2026 @ 11:50:
@Hartloper Als je 3:42 op 6KM loopt ligt 3:48 min/km echt wel binnen bereik en zou dus gewoon gaan voor die 37:59!

Voor mij morgen de halve van Utrecht. Gisteren een startnummer overgenomen voor wave 3 en ik ga lekker genieten. Tempo zo rond de 4:30 wat voor mij een vlotte lange duurloop is.
Hier ook morgen de Utrecht marathon, doel is 3u15 ongeveer, geen pr (poging) maar gewoon lekker lopen :).

Tevens ingeschreven voor Den Haag marathon, begint toch weer te kriebelen om nog 1x een sub3 poging te wagen.. Betekent 4kg afvallen (72 > 68), veel kilometers maken en niet geblesseerd/oververmoeid raken.
Mocht ik 1 november mijn dag niet hebben dan is mijn 'backup' poging een week later in Malaga.

[ Voor 6% gewijzigd door Sport_Life op 30-05-2026 13:52 ]

PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 8kW 3fase | A+++ | 2x Zappi v2.1


  • Hartloper
  • Registratie: Mei 2021
  • Laatst online: 10:19
Sport_Life schreef op zaterdag 30 mei 2026 @ 13:47:
[...]

Hier ook morgen de Utrecht marathon, doel is 3u15 ongeveer, geen pr (poging) maar gewoon lekker lopen :).

Tevens ingeschreven voor Den Haag marathon, begint toch weer te kriebelen om nog 1x een sub3 poging te wagen.. Betekent 4kg afvallen (72 > 68), veel kilometers maken en niet geblesseerd/oververmoeid raken.
Mocht ik 1 november mijn dag niet hebben dan is mijn 'backup' poging een week later in Malaga.
Een graad of twintig is te warm voor een marathon, maar het had erger gekund. Mijn 6km was net kort genoeg om geen last te hebben van de warmte.

Heb jij niet ooit sub-3 gelopen in New York ? Dan moet dat op een vlakkere marathon zeker lukken.

  • Hartloper
  • Registratie: Mei 2021
  • Laatst online: 10:19
Brakkie schreef op zaterdag 30 mei 2026 @ 11:50:
@Hartloper Als je 3:42 op 6KM loopt ligt 3:48 min/km echt wel binnen bereik en zou dus gewoon gaan voor die 37:59!
Ik ga zeker weggaan op 3:48/km, we zien wel waar het schip strandt. Ik hoop dat ze dit jaar ook netto tijden hanteren (andere jaren enkel gun time) want er gaan minstens honderd lopers sneller zijn dan ik, dus dan zorg ik in het startvak dat er ongeveer honderd lopers voor mij zijn. Dat betekent wel dat er al 10 seconden voorbij zijn als ik de start passeer. Als er dan enkel gun time is...

En ja, zin in een mooi PR, maar ook schrik voor het afzien en het diep gaan dat bij een 10km hoort. Dat vind ik met voorsprong de afstand die het meest pijn doet.

Extra motivatie is dat mijn 19-jarige dochter recent een debuut halve marathon in 1:29 liep, en zeker nog harder kan. Dus ik wil mijn PR's zo scherp mogelijk wil zetten om de snelste van de familie te blijven. :)

  • Sport_Life
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 08:19

Sport_Life

Solvitur ambulando

Hartloper schreef op zaterdag 30 mei 2026 @ 14:35:
[...]

Een graad of twintig is te warm voor een marathon, maar het had erger gekund. Mijn 6km was net kort genoeg om geen last te hebben van de warmte.

Heb jij niet ooit sub-3 gelopen in New York ? Dan moet dat op een vlakkere marathon zeker lukken.
Nee helaas niet :).

PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 8kW 3fase | A+++ | 2x Zappi v2.1


  • Hartloper
  • Registratie: Mei 2021
  • Laatst online: 10:19
Sorry, verwarring met @WizzlerNL denk ik. Sub-3 is een mooie droom en je hebt opgenoemd wat er voor nodig is. Afgaande op de website zou Den Haag een snel parcours moeten zijn.

  • WizzlerNL
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 07:27
Hartloper schreef op zaterdag 30 mei 2026 @ 15:16:
[...]

Sorry, verwarring met @WizzlerNL denk ik. Sub-3 is een mooie droom en je hebt opgenoemd wat er voor nodig is. Afgaande op de website zou Den Haag een snel parcours moeten zijn.
Ik liep in NY 3:13 😁 een jaar later in Valencia 2:59

  • Stefangrp
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 12:28
Morgen stevige training op de planning; 30k over de trails. Vroeg beginnen want ik heb geen zin om 3u in de warmte te lopen. 1,5 is wel genoeg :)

Ik wil ergens in de Maasduinen gaan lopen. Iemand toevallig bekend in dat gebied? Tips? En waar haal ik water als mijn litertje op is?
plan is om deze gpx van garmin te pakken en die af te lopen. Ik kom na 13k ofzo wel langs een dorppje waar ik natuurlijk effe ergens kan aanbellen, maar heel veel zin heb ik daar niet in haha

  • Roozzz
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 12:47
Stefangrp schreef op zaterdag 30 mei 2026 @ 16:53:
Morgen stevige training op de planning; 30k over de trails. Vroeg beginnen want ik heb geen zin om 3u in de warmte te lopen. 1,5 is wel genoeg :)

Ik wil ergens in de Maasduinen gaan lopen. Iemand toevallig bekend in dat gebied? Tips? En waar haal ik water als mijn litertje op is?
plan is om deze gpx van garmin te pakken en die af te lopen. Ik kom na 13k ofzo wel langs een dorppje waar ik natuurlijk effe ergens kan aanbellen, maar heel veel zin heb ik daar niet in haha
Na een blik op de route: recreatiepark maas en bos. Tik je aan op 12 en eventueel nog een keer rond 20. Verder niet bekend daar, maar dit lijkt mij een no brainer

Veel plezier :)

If you can see, look. If you can look, observe


  • HenRun
  • Registratie: Augustus 2022
  • Laatst online: 06:39
Ik ga zo de halve marathon van Amersfoort lopen. Redelijk goed kunnen trainen de afgelopen weken. Ik voel mijn heup nog wel regelmatig, maar geen echte pijn.

Het is gelukt een aantal trainingen op bijna halve-marathon tempo te lopen. Afgelopen maandag 4km op 4:42 en vrijdag 3km op 4:49. Beide bij te hoge temperaturen en ik moest er erg diep voor gaan. Het is nu iets minder warm maar wel benauwd. Onder/rond de 4:50 lijkt me nu niet mogelijk. Ik probeer de eerste kilometers wel tussen 4:55 en 5:00 te lopen als het niet te zwaar voelt.

  • Gynnad
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 11:31
HenRun schreef op zondag 31 mei 2026 @ 09:07:
Ik ga zo de halve marathon van Amersfoort lopen. Redelijk goed kunnen trainen de afgelopen weken. Ik voel mijn heup nog wel regelmatig, maar geen echte pijn.

Het is gelukt een aantal trainingen op bijna halve-marathon tempo te lopen. Afgelopen maandag 4km op 4:42 en vrijdag 3km op 4:49. Beide bij te hoge temperaturen en ik moest er erg diep voor gaan. Het is nu iets minder warm maar wel benauwd. Onder/rond de 4:50 lijkt me nu niet mogelijk. Ik probeer de eerste kilometers wel tussen 4:55 en 5:00 te lopen als het niet te zwaar voelt.
Succes vandaag! Hier net een rondje 14km gedaan op rustig tempo, maar het is inderdaad erg benauwd.

"Don't worry, about a thing, Cause every little thing is gonna be alright"


  • svenn15
  • Registratie: September 2016
  • Laatst online: 20-06 07:42
Een vraag voor de kenners,dit jaar echt in goede loop doen. Steenast 3 trainingen per week. Eerst voor 5 dan 10 en nu 16 km.

Soms loop ik wel eens wat harder door voor een wedstrijd,vorige week nog gelopen aan 5.52 op de 5 km.

Kan het zijn dat ik nooit echt veel sneller ga lopen en nooit de snelheid van een 4 en half per km gaat halen of komt dit zowiezo met de loop der maanden/jaren.

  • President
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 12:49
Vanochtend half uurtje gelopen, maar wat benauwd zeg... Lees nu ook net https://www.ad.nl/binnenland/meerdere-lopers-onwel-door-hitte-tijdens-marathon-van-groningen~af39922e/ en moet toegeven dat ik mij er ook over verbaas dat de marathon pas om 10.30u begint... Begin dan om iets van 6u; er is licht en dan zijn de meeste mensen binnen voor 11u...

  • InZane
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 10:57
Het was idd lekker benauwd vanochtend. Intervaltraining gedaan met de club, totaal 13km. Begon wat bewolkt, het rommelde op gegeven moment zelfs en er vielen 10 druppels regen, daarna zon! Kwam drijfnat thuis en dat was niet van die paar druppels neerslag. Maar hee, wel weer gedaan.

  • Hartloper
  • Registratie: Mei 2021
  • Laatst online: 10:19
svenn15 schreef op zondag 31 mei 2026 @ 13:27:
Een vraag voor de kenners,dit jaar echt in goede loop doen. Steenast 3 trainingen per week. Eerst voor 5 dan 10 en nu 16 km.

Soms loop ik wel eens wat harder door voor een wedstrijd,vorige week nog gelopen aan 5.52 op de 5 km.

Kan het zijn dat ik nooit echt veel sneller ga lopen en nooit de snelheid van een 4 en half per km gaat halen of komt dit zowiezo met de loop der maanden/jaren.
Dat hangt vooral af van je totale weekvolume. Hoeveel loop je nu, 20-30km ? Als je naar 40 km gaat wordt je vanzelf sneller.

Maar leeftijd, lichaamsbouw en aangeboren talent spelen ook een rol.

  • Hartloper
  • Registratie: Mei 2021
  • Laatst online: 10:19
President schreef op zondag 31 mei 2026 @ 13:33:
Vanochtend half uurtje gelopen, maar wat benauwd zeg... Lees nu ook net https://www.ad.nl/binnenland/meerdere-lopers-onwel-door-hitte-tijdens-marathon-van-groningen~af39922e/ en moet toegeven dat ik mij er ook over verbaas dat de marathon pas om 10.30u begint... Begin dan om iets van 6u; er is licht en dan zijn de meeste mensen binnen voor 11u...
Akkoord. Al denk ik dat pakweg 8.30 realistischer is.

Maar inderdaad 10.30 de 31ste mei🤔
Pagina: 1 ... 449 ... 454 Laatste

Let op:
"Hardlopen is voor de één een sport, voor de ander een reis". Iedereen is welkom, ook de minder geoefende loper :)
Voor vragen en discussie over sporthorloges kun je terecht in Het grote Sporthorloge met GPS topic.
Voor vragen en discussie over triathlon, kan men terecht in Het Triatlontopic - Deel 2.

Als aanvulling op de topics in deze reeks, zijn er Tweakers Hardlopen-groepen op Strava en Garmin Connect. Om toegang te krijgen:
1. Strava: Geef op Strava aan dat je lid wil worden van de groep (klik op Request to Join). Stuur je op Strava gebruikte naam in een DM op Tweakers aan de admins: Poekie en Calitomnication.
2. Garmin: Stuur in een DM op Tweakers met onderwerp Toegang Garmin je gebruikersnaam van het Garmin aan de admin: Calitomnication.


Ook jouw PR's doorgeven? Dat kan als je de sheet invult.