Vooral de Base workouts zijn juist erg goed te doen. Ik moet me enorm inhouden om niet te hard te gaan, maar heb aan het einde altijd veel over voor mijn gevoel.-LS- schreef op maandag 18 mei 2026 @ 13:03:
[...]
Ik gebruik zelf ook het trainingsschema van Garmin en vond, zeker in het begin, de Threshold zeer pittig. Dit was echt stuk gaan. Ik gaf dit na de training ook aan op mijn horloge, maximale inspanning.
Naar mijn idee is dit wel normaal en zal dit uiteindelijk verbeteren.
Ook de voorgestelde zone2 loopjes waren toen echt net aan te halen met de tempo dat Garmin voorstelde.
Ik vind zelf de 10 minuten warming-up die Garmin voorstelt ook te kort. Ik loop vaak zelf eerst 5 tot 10 minuten nog rustiger dan de warming-up, voor ik de workout start.
Nu is het andersom en kan ik meestal wel sneller halen dan Garmin voorstelt.
Vooral het verschil is enorm voor mijn gevoel, maar ik ben ook een beginner dus waarschijnlijk is mijn verwachtingspatroon compleet verkeerd.Juancho schreef op maandag 18 mei 2026 @ 13:20:
[...]
Dat is toch niet zo raar? Tenminste, ik neem aan dat je met zwaardere trainingen intervals bedoelt waar je echt gas geeft? Dat is een hele andere type run dan rustig in zone 2 (weet je zeker dat je in zone 2 loopt omdat dat idd jouw zone 2 is?) van 10-13km waarbij je rustig kan ademhalen en een kort gesprek kan voeren. Dat laatste is voor je inhoud te kweken, spieren en pezen laten wennen. Intervallen is echt korte stukjes flink gas geven, hartslag schiet omhoog en in de rust tussen een interval moet die weer zakken zodat je klaar bent voor de volgende sprint.
Volgens mij vinden vrijwel alle hardlopers intervals zwaarder dan een LSD run. Ik ook. En dat lijkt me ook precies de bedoeling. Als jij nu al 5km in 30min kan lopen en al op LSD's zit van 13km en je halve marathon is in november... met 3x trainen (en juist afwisseling in intervals en duurloopjes) kom je er makkelijk joh! Misschien, als het lekker gaat zelfs onder de 2 uur grens! Wat ik zelf 2 jaar terug heb gedaan bij mijn eerste halve marathon ooit is tussendoor 2x een inspanningstest doen om te zien waar ik stond:
1. 10km maximaal
2. proef halve marathon lopen in LSD tempo (in jouw geval dus iets onder de 7 min/km). Niet perse nodig als voorbereiding, maar ik vond het een mentaal dingetje, gewoon ff die 21,1km aantikken in je voorbereiding ipv bijv. 17/18km.
Beide geeft dan een heel mooi beeld waar je staat, zowel conditioneel als mentaal. En aan de hand daarvan kan je een mooi doeltijd bepalen voor jezelf.
Die inspanningstest is wel een goede om te proberen in de zomer.