• SteenMSc
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 00:03
-LS- schreef op maandag 18 mei 2026 @ 13:03:
[...]

Ik gebruik zelf ook het trainingsschema van Garmin en vond, zeker in het begin, de Threshold zeer pittig. Dit was echt stuk gaan. Ik gaf dit na de training ook aan op mijn horloge, maximale inspanning.
Naar mijn idee is dit wel normaal en zal dit uiteindelijk verbeteren.
Ook de voorgestelde zone2 loopjes waren toen echt net aan te halen met de tempo dat Garmin voorstelde.

Ik vind zelf de 10 minuten warming-up die Garmin voorstelt ook te kort. Ik loop vaak zelf eerst 5 tot 10 minuten nog rustiger dan de warming-up, voor ik de workout start.

Nu is het andersom en kan ik meestal wel sneller halen dan Garmin voorstelt :).
Vooral de Base workouts zijn juist erg goed te doen. Ik moet me enorm inhouden om niet te hard te gaan, maar heb aan het einde altijd veel over voor mijn gevoel.
Juancho schreef op maandag 18 mei 2026 @ 13:20:
[...]

Dat is toch niet zo raar? Tenminste, ik neem aan dat je met zwaardere trainingen intervals bedoelt waar je echt gas geeft? Dat is een hele andere type run dan rustig in zone 2 (weet je zeker dat je in zone 2 loopt omdat dat idd jouw zone 2 is?) van 10-13km waarbij je rustig kan ademhalen en een kort gesprek kan voeren. Dat laatste is voor je inhoud te kweken, spieren en pezen laten wennen. Intervallen is echt korte stukjes flink gas geven, hartslag schiet omhoog en in de rust tussen een interval moet die weer zakken zodat je klaar bent voor de volgende sprint.

Volgens mij vinden vrijwel alle hardlopers intervals zwaarder dan een LSD run. Ik ook. En dat lijkt me ook precies de bedoeling :). Als jij nu al 5km in 30min kan lopen en al op LSD's zit van 13km en je halve marathon is in november... met 3x trainen (en juist afwisseling in intervals en duurloopjes) kom je er makkelijk joh! Misschien, als het lekker gaat zelfs onder de 2 uur grens! Wat ik zelf 2 jaar terug heb gedaan bij mijn eerste halve marathon ooit is tussendoor 2x een inspanningstest doen om te zien waar ik stond:

1. 10km maximaal
2. proef halve marathon lopen in LSD tempo (in jouw geval dus iets onder de 7 min/km). Niet perse nodig als voorbereiding, maar ik vond het een mentaal dingetje, gewoon ff die 21,1km aantikken in je voorbereiding ipv bijv. 17/18km.

Beide geeft dan een heel mooi beeld waar je staat, zowel conditioneel als mentaal. En aan de hand daarvan kan je een mooi doeltijd bepalen voor jezelf.
Vooral het verschil is enorm voor mijn gevoel, maar ik ben ook een beginner dus waarschijnlijk is mijn verwachtingspatroon compleet verkeerd.
Die inspanningstest is wel een goede om te proberen in de zomer.

• SteenMSc
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 00:03
Sport_Life schreef op maandag 18 mei 2026 @ 19:35:
[...]

Ik vind je tempo wel aan de lage kant voor een hockeyer, of ben je keeper? :P.
Ik heb vroeger ook gehockeyd en heb (had) daar een enorm goede conditie aan overgehouden.

Voor nu zou ik schema's zoveel mogelijk negeren en 2-3x per week een rondje lopen variërend van 7-15km, langzaam uitbreiden qua kilometers max 10% per week.
Na een paar maanden loop je dan waarschijnlijk makkelijk 6min/km en dan kun je tempo intervallen in je trainingen opnemen.

Het aller belangrijkste is dat je er plezier in hebt/houdt . Dan komt de rest vanzelf.
Ik heb toch wel flink overgewicht. Heb het er vooral ingezet dat ik wel beweging heb en niet helemaal vanaf de bank kom. Daarnaast ben ik verdediger met een reden, want al dat rennen was niets voor mij.
Ik merk dat ik met een iets hogere hartslag al een stuk harder kan, maar niet op 140 bpm.

• Stefangrp
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 10:12
2 weken +1dag na de marathon, en voor het eerst weer 10+km gedaan. Was wel weer lekker. Maar echt fris zijn de benen nog niet merk ik, het beste was er na 5km wel af.

Wel grappig, ik heb dat rondje maanden lang in het donker gedaan. Vandaag voor het eerst met spectaculaire zonsondergang. Word ik blij van!

Eind juni de BUT50, die naar verluidt stiekem 54km is. Hopelijk lukt fatsoenlijk trainen snel weer!

• Juancho
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 11:03
SteenMSc schreef op maandag 18 mei 2026 @ 21:37:
[...]
Vooral het verschil is enorm voor mijn gevoel, maar ik ben ook een beginner dus waarschijnlijk is mijn verwachtingspatroon compleet verkeerd.
Je LSD runs moeten juist zo voelen, ik had daar ook eerst moeite mee terwijl ik ook kapot ging/ga op intervals. Alsof je bij een LSD snel wandelt... Mijn tempo was eerst ook die van jou, nu ligt dat zo'n 30-45sec sneller en dat is top! Maar hoe langer de afstanden worden hoe relaxter en leuker het eigenlijk lopen is. Je kan het conditioneel aan maar onder water ben je jezelf en je lichaam alsnog flink aan het trainen. Juist van die loopjes heb je enorm veel profijt bij je progressie. Meer dan wat intervals als ik de kenners hier goed begreep. Een LSD mag je bij langere afstanden natuurlijk best voelen in je spieren/pezen maar conditioneel gezien moet je het gevoel hebben dat je nog wel een stukje door kon. Als je dat eenmaal voelt, heerlijk! _/-\o_

[ Voor 7% gewijzigd door Juancho op 18-05-2026 23:18 ]

Garmin Forerunner 265 |Samsung Galaxy S23 | Polestar 2 MidYear 2026 Prime + B&W audio

• InZane
  • Registratie: Oktober 2000
  • Nu online
Juancho schreef op maandag 18 mei 2026 @ 23:17:
[...]

Je LSD runs moeten juist zo voelen, ik had daar ook eerst moeite mee terwijl ik ook kapot ging/ga op intervals.
Doe je je intervaltrainingen dan niet gewoon te hard? In een ander bericht had je het ook al over 'sprints'. Volgens mij is het idee van een intervaltraining niet dat je moet sprinten, maar moet het meer een controleerbare inspanning zijn waarbij je het laatste blokje nog hetzelfde tempo kunt halen als het eerste blokje. Natuurlijk zal zo'n blokje wat stevig aanvoelen, maar - als ik voor mezelf spreek - vind ik een intervaltraining niet perse zwaarder dan een rustige halve marathon duurloop bijvoorbeeld. Ja, er zijn een aantal pieken, maar er zijn ook genoeg herstelmomenten tussendoor en vergeet het (rustig!) in- en uitlopen ook niet.

• redwing
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 10:59
InZane schreef op dinsdag 19 mei 2026 @ 08:59:
[...]

Doe je je intervaltrainingen dan niet gewoon te hard? In een ander bericht had je het ook al over 'sprints'. Volgens mij is het idee van een intervaltraining niet dat je moet sprinten, maar moet het meer een controleerbare inspanning zijn waarbij je het laatste blokje nog hetzelfde tempo kunt halen als het eerste blokje. Natuurlijk zal zo'n blokje wat stevig aanvoelen, maar - als ik voor mezelf spreek - vind ik een intervaltraining niet perse zwaarder dan een rustige halve marathon duurloop bijvoorbeeld. Ja, er zijn een aantal pieken, maar er zijn ook genoeg herstelmomenten tussendoor en vergeet het (rustig!) in- en uitlopen ook niet.
Dit wilde ik ook net gaan reageren. Voor mij is een interval training niet zwaarder dan een LSD. Een interval heeft weliswaar meer pieken, maar voordat je echt kapot gaat heb je normaal gesproken alweer voldoende rust. Het is daarmee een wat andere belasting (korter+zwaarder), maar na een interval training kan ik net als na een LSD makkelijk nog wel een aantal kms rustig uitlopen.

[removed]

• Juancho
Met kapot gaan bedoel ik meer die intervals zelf. Daarna zit idd een x aantal minuten rust en dan zakt mijn hartslag ook weer en is het kapot gaan ook weer weg. En niet elke interval is overigens letterlijk kapot gaan (ze zitten er soms wel tussen) maar wel oprecht een duidelijk verschil tussen die intervallen en LSD. En dat lijkt me toch ook alleen maar goed? Want een interval moet ook even een piek hebben. Net zoals een stride ook even een (hele) korte piek is van je tempoloop training. Dat is bijv. 80m volle bak gaan.

Misschien is kapot gaan niet het juiste om te zeggen, maar dat je duidelijk verschil merkt met een LSD (of beter gezegd anders) lijkt me toch logisch ? Bij een LSD voel ik veel meer mijn spieren/gewrichten, immers een lange run wat belastend is. Bij een interval training heb ik dat deel juist een stuk minder (dus ook weinig herstel nodig) maar heb ik vaak wel eventjes nodig om conditioneel bij te komen. En dat is juist een lekker gevoel! :)

[ Voor 41% gewijzigd door Juancho op 19-05-2026 09:14 ]

Garmin Forerunner 265 |Samsung Galaxy S23 | Polestar 2 MidYear 2026 Prime + B&W audio

• InZane
  • Registratie: Oktober 2000
  • Nu online
redwing schreef op dinsdag 19 mei 2026 @ 09:04:
[...]

..maar na een interval training kan ik net als na een LSD makkelijk nog wel een aantal kms rustig uitlopen.
Ik vind het heerlijk om na een intervaltraining nog rustig 4 a 5 km uit te hobbelen. Doen we op zondagochtend na de groepstraining ook altijd. De wat 'langzamere' lopers voorop en nog lekker een stukje rustig uitlopen.

• MrAcid
  • Registratie: April 2006
  • Niet online
Op basis van 'de literatuur' is de RPE van een duurloop ongeveer 2-5 is en 'intervallen' ergens tussen de 5-8 afhankelijk van hoeveelheid, afstand, tempo, hersteltijd, frisheid, etc. De 'P' (Perceived) is belangrijk want het gaat om hoe je het ervaart.

Zie: https://www.trainingpeaks.com/coach-blog/basis-of-rpe-why-coaches-should-use-it/

Een intervaltraining is dus wel bedoeld om 'zwaarder' te zijn dan een LSD. Kijk ook naar de hersteltijd die je horloge aangeeft na een training en trek je conclusies.

[ Voor 26% gewijzigd door MrAcid op 19-05-2026 10:05 ]

• MiKeZZa
  • Registratie: December 2004
  • Nu online
Ik moet zeggen dat ik nogal wat verschillende intervallen heb sinds ik het Stryd schema volg. De ene keer zijn het intervallen op 93% van mijn CP en soms op 103%, dat maakt nogal verschil in mijn perceptie van hoe zwaar het is.

Een aantal intervallen op 93% van mijn CP (voor de niet Stryd gebruikers; ik denk dat je het redelijk kan vergelijken met CP = omslagpunt, voor de wel Stryd gebruikers; don't blame me dat ik wat kort door de bocht ga) voelt zeker niet zwaarder dan een long run, maar 103% van CP is hele andere koek...

Moet zeggen dat het blijkbaar sowieso vrij persoonlijk is, want ik lees dingen als klachten aan spieren/gewrichten bij een long run, dat ken ik dan weer helemaal niet. Ik heb eerder last van bepaalde spieren als het wat feller wordt qua intervallen.

• Slickk
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 11:10
MrAcid schreef op dinsdag 19 mei 2026 @ 10:02:
Op basis van 'de literatuur' is de RPE van een duurloop ongeveer 2-5 is en 'intervallen' ergens tussen de 5-8 afhankelijk van hoeveelheid, afstand, tempo, hersteltijd, frisheid, etc. De 'P' (Perceived) is belangrijk want het gaat om hoe je het ervaart.

Zie: https://www.trainingpeaks.com/coach-blog/basis-of-rpe-why-coaches-should-use-it/

Een intervaltraining is dus wel bedoeld om 'zwaarder' te zijn dan een LSD. Kijk ook naar de hersteltijd die je horloge aangeeft na een training en trek je conclusies.
Ja hier ben ik het wel mee eens. Sinds ik overgestapt ben van WorkOutDoors app (Apple Watch) naar de reguliere Apple Workouts app, vul ik ook altijd de RPE in (ingesteld dat het verplicht is). Wel leuk om daar over een langere periode op terug te kijken en dezelfde trainingen met elkaar te vergelijken.

• Juancho
Slickk schreef op dinsdag 19 mei 2026 @ 10:29:
[...]

Ja hier ben ik het wel mee eens. Sinds ik overgestapt ben van WorkOutDoors app (Apple Watch) naar de reguliere Apple Workouts app, vul ik ook altijd de RPE in (ingesteld dat het verplicht is). Wel leuk om daar over een langere periode op terug te kijken en dezelfde trainingen met elkaar te vergelijken.
RPE invullen is ook heel belangrijk als je Trenara gebruikt. Als een training bijv. te zwaar is en je vult dat netjes en eerlijk in, dan wordt dat meegenomen bij de vorige trainingen en krijg je vaak ook een voorstel om een trainer te skippen of in te korten.

Pagina: 1 ... 447 448 Laatste

Let op:
"Hardlopen is voor de één een sport, voor de ander een reis". Iedereen is welkom, ook de minder geoefende loper :)
Voor vragen en discussie over sporthorloges kun je terecht in Het grote Sporthorloge met GPS topic.
Voor vragen en discussie over triathlon, kan men terecht in Het Triatlontopic - Deel 2.

Als aanvulling op de topics in deze reeks, zijn er Tweakers Hardlopen-groepen op Strava en Garmin Connect. Om toegang te krijgen:
1. Strava: Geef op Strava aan dat je lid wil worden van de groep (klik op Request to Join). Stuur je op Strava gebruikte naam in een DM op Tweakers aan de admins: Poekie en Calitomnication.
2. Garmin: Stuur in een DM op Tweakers met onderwerp Toegang Garmin je gebruikersnaam van het Garmin aan de admin: Calitomnication.

Ook jouw PR's doorgeven? Dat kan als je de sheet invult.