• Samoht93
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 23:03
Tja wat betreft max hartslag verschilt het erg van persoon tot persoon. Ik ben 32 en kom niet boven de 172bpm uit bij een max testje (wel zelf met HR band en geen echte test). En ben geen enorme duurloper oid (max 60min) naar mijn rusthartslag ligt dan ook weer vrij laag rond de 35.

Loop ik met een kennis met ongeveer dezelfde conditie, leeftijd en lichaamsbouw dan zit ik bij een duurloopje op hr van 135 bijvoorbeeld en hij gaat al over de 170.

Moet wel een keer gaan kijken naar een andere schoen, de laatste tijden altijd de Mizuno Wave Inspire serie gehad, vorige set 1500km mee gedaan maar huidige set is na 800km al net zo af.

• Sméagol
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 11-05 23:03

Sméagol

Master of Mayhem

Ok heel slecht, maar sinds de Stevensloop (*) (eerlijk gezegd er voor al een beetje) heb ik weinig en onregelmatig gelopen. Er zijn weken voorbij gegaan waar ik helemaal niet gelopen heb. Nou heb ik net genoeg lopen om niet te veel achteruit te gaan, maar ik merk het wel. Dus deze Mei vakantie heb ik 't hoop ik goed gemaakt. Nou heb ik de eerste week toch lopen gamen vooral, nieuwe laptop gekocht als vervanging voor een oude laptop die het begaf, en ik kon opeens Baldur's Gate 3 spelen die de oude niet trok.. Maar dat terzijde. Toen de nieuwigheid eraf was vrijdag, kwam ik van m'n gat af.

01 mei
6,38 KM
Threshold training volgens m'n horloge. Na weken van onregelmatige training kostte het wat moeite, maar 't ging.

02 mei
4,01 KM
Wilde een long run doen. Had een leuke nieuwe route gemaakt van ik geloof 18 KM.. Maar ik trok het niet. Route was top, maar ik voelde me te vermoeid en ik had een hogere hartslag dan verwacht. Was ook midden in de zon, misschien dat dat ook een factor was. Horloge gaf ook low HRV aan vanaf deze dag geloof ik. Ik neem aan de klap van opeens weer wat kilometers willen maken na een tijd weinig gedaan te hebben (week gegamed dus). 8KM terug naar huis gewandeld.

03 mei
12,01 KM
Schijt aan low HRV. Ik wilde weer die 18 KM (of wat dan ook) rennen. Weer voelde ik me wat vermoeid, maar het weer was koeler, en dankzij de mei vakantie kon ik wel dagelijks naar bed wanneer ik wilde, en opstaan wanneer ik wilde, wat volgens mij goed geholpen heeft. Toch die 18 KM maar ingekort, maar 12 KM ging op zich, met enige moeite.

04 mei
7,63 KM
HRV was nog steeds low of misschien unbalanced, maar weer schijt? Afgezien van wat fysieke vermoeidheid, voelde ik me lekker. Mentaal had ik er zin in. M'n schenen hadden nog nergens last van! Normaal zouden die wel gaan klagen na 3 dagen. Ik wilde een route lopen die ik al een tijd terug gemaakt had.. Ik liep normaal liever niet "door de buurt", maar grappig genoeg zijn de meeste dichstbijzijnde hoogtemeters juist nagenoeg in m'n achtertuin te vinden. Door creatief gebruik te maken van de A4, had ik een route uitgestippeld van ruim 7 KM maar met, als m'n Garmin schatting een beetje klopt, grofweg 60 HM. Ik vind dat erg netjes voor iets in m'n achtertuin in de Randstad! Ik had zin om 'm eindelijk een keer te lopen (eerder was een bepaalde weg afgesloten). Viel wéér een beetje tegen nádat ik begonnen was haha. Als in, het kostte iets meer moeite dan verwacht. Maar doorgezet, en 't is allemaal gelukt. Ik ben blij met deze hoogtemeters zo dichtbij, en dit rondje heeft alles: korte steile hellingen, lange flauwe hellingen, asfalt, onverhard, trap op, trap af.. Dit rondje is een blijvertje, en valt erg te customizen.

05 mei
12,02 KM
Zelfde rondje als 3 mei. Over de route zelf kom ik nog op terug. Wilde revenge, en wilde nu wel die 18 KM lopen.. Maar nee, dat ging 'm niet worden. Ik was super verbaasd dat ik op dag 5 nog steeds geen specifieke blessures voelde aankomen (m'n schenen dus), maar de algemene vermoeidheid was er nog wel en ietsje erger. Rondje dus toch weer ingekort.

06 mei
7,58 KM
Zelfde rondje weer als 04 mei.. Ik wilde iets korters dan die 18 KM (of 12) omdat ik de bui al zag hangen.. Maar door de vakantiedagen toch weer redelijk hersteld, en had er dus weer zin in. Maar dit keer wilde ik toch wat lichte aenerobe training toevoegen.. Dus alle hellingen versneld. Niet tot het uiterste gegaan, dus viel uiteindelijk enigszins mee qua effort. Koste in het algemeen wel wat moeite, maar alles weer gelukt.

07 mei
7,02 KM
Ik weet niet meer precies wat m'n plan was, volgens mij dacht ik "fuck it, ik ga 20 KM lopen". Ik begon in ieder geval aan een andere route, maar ben vergeten wat exact m'n plan was. Maar goed, onderweg dacht ik "fuck it, dit gaat 'm niet worden". Koste veel moeite, en ik ging dus erg langzaam. De eerste afslag terug naar beginpunt genomen dus, en het rondje dat ik van plan was geschrapt. Wel voorgenomen om wel door te zetten en met het verkortte rondje vol te houden tot beginpunt. Gelukt met wat moeite, en dus toch 7 KM er uit gesleept.

't is duidelijk dat ik m'n horloge, afgezien van de eerste dag, compleet genegeerd heb, maar wel goed m'n gevoel in de gaten heb gehouden. In mijn geval dus vooral m'n schenen, die het verrassend lang uithielden! Ik had nog nooit 4 dagen achter elkaar gelopen, laat staan 7. Vakantie hielp volgens mij enorm, zoals ik al zei, vrijwel al die dagen heerlijk geslapen op één dag na geloof ik. Rondjes ingekort als ik er toch geen energie voor had. Schenen vonden het pas genoeg na dag 7, en toen vond ik het wel weer tijd voor wat rustdagen. Vrijdag dus niks gedaan. zaterdag wilde ik aankijken, al wist ik in m'n achterhoofd al dat 't 'm niet ging worden.

10 mei
15,26 KM
Wilde weer iets van 20 KM lopen in Midden-Delfland.. Weer niet gelukt, maar een stuk dichterbij. Had 't met wat moeite denk ik wel gehaald, maar wilde 't niet te laat maken, en rationeel gezien dacht ik dat 't beter was om 'm weer in te korten. Maar wel voor het eerst langs de Vlaardingervaart gelopen, die ik alleen fietsend kende hiervoor. Even kijken of dit werkt, maar voor de geïnteresseerden, de route die ik van plan was:
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen
Ik heb de rechterlus achterwege gelaten. Dat kleine kronkeltje boven in het midden liep ik ook voor het eerst. Een graspad dwars door weilanden waar ik niet bekend mee was, maar erg leuk. Maar ik vergeet altijd dat gras nogal vermoeidend is haha. Ook een (andere) brug over de A4 die voor wat hoogtemeters zorgt,

Maar goed. Uiteindelijk was het toch een productieve mei vakantie geworden. M'n tolerance werd geschat op 21 KM (was eerst 28, maar was dus terug geschroefd), maar m'n impact load zat rond de 50. 't is duidelijk dat ik een hogere weekvolume aan kan. Overigens zegt m'n horloge dat 't unproductive was haha. Door gebrek aan high aerobic trainingen, en een vo2 max die ietsje achteruit gegaan is en blijven steken. Maar ik weiger te geloven dat 't allemaal voor niks was.. Kan 't efficiënter? Vast.

Al ga ik 't deze week wat rustiger aan doen kwa kilometers maar wel wat snellere trainingen doen weer. Want, stok achter de deur: ik heb me ingeschreven voor de vestingloop Hellevoetsluis (10 KM, 17 mei) en vestingloop Den Bosch (15 KM, 31 mei). Die overigens niks met elkaar te maken hebben..

* Beetje laat voor een Stevensloop verslag natuurlijk.. Maar wilde toch nog één ding benoemen..
Stefangrp schreef op vrijdag 27 februari 2026 @ 07:25:
[...]
leuk Stewie! Geniet ervan. Ga je ook de Japanese turn doen?
Ik had hier dus nog nooit van gehoord. Had een video erbij gezocht.. En 't bleek iets te zijn wat ik al van nature wel 'ns doe, maar dan tijdens gewoon lopen. Met hardlopen nooit geprobeerd. Verder niet aan gedacht.. Totdat ik opeens een U-turn aan zag komen. Ik zag m'n kans schoon. :*) Eventjes voelde ik me helemaal pro haha. Dus @Stefangrp , één seconde heb ik aan jou te danken! :Y)

Make lovecraft not warcraft.

• Stefangrp
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 23:54
Ok graag gedaan! ;)

Doe mij nog een pleziertje en loop jezelf niet de vernieling in. Dankjewel

• glnk
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 23:39
Een echte Kenneth kent geen gevarenzone. Zoek zelf maar even op wat de risico’s zijn bij zo’n hoge hartslag/inspanning. Je kan er een lijst van maken.

• GerGio
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 18:49
Hillshade schreef op maandag 11 mei 2026 @ 10:08:
Wat is jullie ervaring met conditie op peil houden d.m.v. fietsen? Ik heb nu al 2 maanden niet hardgelopen i.v.m. complexe voetproblematiek (waar ik maar niet mee geholpen wordt :@ typisch "neem maar paracetamolletje").

Een beetje om te weten wat ik kan verwachten. Ik reken er zeker niet op dat ik mijn vorm behoudt de komende maanden, en dat ik echt weer afstand moet gaan opbouwen voor de pezen etc. Maar qua conditie, blijft dat een beetje hangen in jullie ervaring? Vertaalt dat naar lopen?
Ja en nee, je traint er gedeeltelijk je conditie mee oftewel de conditie van je hart en longen. Maar vanzelfsprekend heeft het veel minder invloed op de belastbaarheid van je spieren en pezen die je gebruikt bij het hardlopen.

Als je niet kunt lopen is fietsen een redelijk laag belastend alternatief

Nickname KasPlantje.

• Hartloper
  • Registratie: Mei 2021
  • Laatst online: 20:50
glnk schreef op dinsdag 12 mei 2026 @ 00:42:
[...]

Een echte Kenneth kent geen gevarenzone. Zoek zelf maar even op wat de risico’s zijn bij zo’n hoge hartslag/inspanning. Je kan er een lijst van maken.
Gelieve op de bal te spelen en niet op de man. De vage term “gevarenzone” kan opheldering gebruiken, daar geef ik Kenneth gelijk in. We gaan je eerder geloven dat 220/' gevaarlijk is als je daar argumenten voor kan aanbrengen.

Ik ben trouwens van mening dat @Stancke zich geen zorgen hoeft te maken over zijn hartslag. Als je zijn hartslagcurve bekijkt dan zie je de hartslag progressief naar omhoog kruipen. Dat is duidelijk geen ritmestoornis maar normale sinustachycardie bij inspanning. Daarbij is een maximale hartslag in de populatie normaal verdeeld, wat betekent dat de meeste mensen in een doorsnee zone vallen, maar dat er ook gezonde mensen zijn die een heel hoge of heel lage maximale hartslag hebben. @Stancke zit simpelweg op het rechteruiteinde van de Gausscurve.

[ Voor 44% gewijzigd door Hartloper op 12-05-2026 07:29 ]

• Stancke
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 12-05 14:39
Bedankt iedere voor de comments, wordt geapprecieerd! Ter info, afgelopen december een andere 5k wedstrijd gelopen (alhoewel, 4.98km volgens Strava :+ ) en had diezelfde hartslag:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6v5501IjUAc3yqSkyE7KeifMMPo=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/PRLYvexxY26oQV2k0EIPIF3p.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Y3v29WKH9yIL9ZZX0tEDcw2igZc=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/RwwHMcgyczjynY3c3ECq0Nk8.jpg?f=fotoalbum_large

• Slickk
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 13-05 07:28
Basekid schreef op maandag 11 mei 2026 @ 19:20:
[...]

Thanks, heb hem gevonden :) Z4 lijkt me best wel pittig om dat 2h lang te doen... Maar kan iig geen kwaad om tijdens mijn kortere rondjes in Z3/Z4 te gaan trainen zo nu en dan voor wat meer tempo zo te zien.

Wel gek, ik heb een tijdje geleden een inspanningstest gedaan en daar geven ze aan dat aerobische drempel tussen Z1 en Z2 ligt. Fijn al die interpretaties :o
Wellicht dat je de aerobe en anaerobe drempels door elkaar haalt :)

• Slickk
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 13-05 07:28
Stancke schreef op dinsdag 12 mei 2026 @ 08:57:
Bedankt iedere voor de comments, wordt geapprecieerd! Ter info, afgelopen december een andere 5k wedstrijd gelopen (alhoewel, 4.98km volgens Strava :+ ) en had diezelfde hartslag:

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Vrienden van mij zitten ook altijd boven de 190 en 200 als ze maximaal gaan. Mijn max komt niet hoger dan 180~183.

Het is inderdaad relatief hoog, maar ik zie niet helemaal het gevaar ervan in. Ik geloof er niet zo in dat je mentaal sterker gaat zijn dan je hart - je gaat vanzelf wel stoppen voordat je je hart kapot sport. Tenzij er al problemen en dergelijke zijn.

Maar goed, ik ben dan ook wel een voorstander van mentaal/fysiek diep gaan en als je dan toch bezig bent, het maximale uit jezelf halen. Niet vergelijken met anderen (hoewel je gerust nóg dieper kunt gaan tijdens een wedstrijd als je iemand voor wilt blijven), enkel met je eigen eerdere prestaties.

• Kempenaer
  • Registratie: Februari 2024
  • Laatst online: 13-05 08:53
Stancke schreef op dinsdag 12 mei 2026 @ 08:57:

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Ziet er op het eerste zicht toch gewoon normaal uit alleen beetje hoger dan het gros van de mannen op jouw leeftijd. Motor draait gewoon wat hogere toeren waarschijnlijk.
Maar als je twijfelt kun je altijd eens een sporttest inplannen bij een SMA met inspannings ECG, kan de betreffende sportarts je zorgen ook direct wegnemen; sowieso kan het nooit kwaad om dat eens te doen.

• redwing
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 23:35
Basekid schreef op maandag 11 mei 2026 @ 19:20:
[...]

Thanks, heb hem gevonden :) Z4 lijkt me best wel pittig om dat 2h lang te doen... Maar kan iig geen kwaad om tijdens mijn kortere rondjes in Z3/Z4 te gaan trainen zo nu en dan voor wat meer tempo zo te zien.
Volgens mij was Z4 het tempo waarin je ongeveer een uur zou moeten kunnen lopen. Bij 20km de hele tijd in Z4 lopen lijkt me dan ook wat aan de hoge kant (tenzij je natuurlijk heel hard loopt en dat alsnog in ongeveer een uur doet ;) )
Wel gek, ik heb een tijdje geleden een inspanningstest gedaan en daar geven ze aan dat aerobische drempel tussen Z1 en Z2 ligt. Fijn al die interpretaties :o
Je hebt LT1 en LT2. LT1 is de max van wat je loopt bij een rustige duurtraining en zal afhankelijk van de definitie inderdaad tussen Z1 en Z2 liggen of max Z2.

[ Voor 15% gewijzigd door redwing op 12-05-2026 11:30 ]

[removed]

• Wyke
  • Registratie: Juni 2018
  • Laatst online: 22:27
Sméagol schreef op maandag 11 mei 2026 @ 22:46:
Ok heel slecht, maar sinds de Stevensloop (*) (eerlijk gezegd er voor al een beetje) heb ik weinig en onregelmatig gelopen. Er zijn weken voorbij gegaan waar ik helemaal niet gelopen heb. Nou heb ik net genoeg lopen om niet te veel achteruit te gaan, maar ik merk het wel. Dus deze Mei vakantie heb ik 't hoop ik goed gemaakt. Nou heb ik de eerste week toch lopen gamen vooral, nieuwe laptop gekocht als vervanging voor een oude laptop die het begaf, en ik kon opeens Baldur's Gate 3 spelen die de oude niet trok.. Maar dat terzijde. Toen de nieuwigheid eraf was vrijdag, kwam ik van m'n gat af.

01 mei
6,38 KM
Threshold training volgens m'n horloge. Na weken van onregelmatige training kostte het wat moeite, maar 't ging.

02 mei
4,01 KM
Wilde een long run doen. Had een leuke nieuwe route gemaakt van ik geloof 18 KM.. Maar ik trok het niet. Route was top, maar ik voelde me te vermoeid en ik had een hogere hartslag dan verwacht. Was ook midden in de zon, misschien dat dat ook een factor was. Horloge gaf ook low HRV aan vanaf deze dag geloof ik. Ik neem aan de klap van opeens weer wat kilometers willen maken na een tijd weinig gedaan te hebben (week gegamed dus). 8KM terug naar huis gewandeld.

03 mei
12,01 KM
Schijt aan low HRV. Ik wilde weer die 18 KM (of wat dan ook) rennen. Weer voelde ik me wat vermoeid, maar het weer was koeler, en dankzij de mei vakantie kon ik wel dagelijks naar bed wanneer ik wilde, en opstaan wanneer ik wilde, wat volgens mij goed geholpen heeft. Toch die 18 KM maar ingekort, maar 12 KM ging op zich, met enige moeite.

04 mei
7,63 KM
HRV was nog steeds low of misschien unbalanced, maar weer schijt? Afgezien van wat fysieke vermoeidheid, voelde ik me lekker. Mentaal had ik er zin in. M'n schenen hadden nog nergens last van! Normaal zouden die wel gaan klagen na 3 dagen. Ik wilde een route lopen die ik al een tijd terug gemaakt had.. Ik liep normaal liever niet "door de buurt", maar grappig genoeg zijn de meeste dichstbijzijnde hoogtemeters juist nagenoeg in m'n achtertuin te vinden. Door creatief gebruik te maken van de A4, had ik een route uitgestippeld van ruim 7 KM maar met, als m'n Garmin schatting een beetje klopt, grofweg 60 HM. Ik vind dat erg netjes voor iets in m'n achtertuin in de Randstad! Ik had zin om 'm eindelijk een keer te lopen (eerder was een bepaalde weg afgesloten). Viel wéér een beetje tegen nádat ik begonnen was haha. Als in, het kostte iets meer moeite dan verwacht. Maar doorgezet, en 't is allemaal gelukt. Ik ben blij met deze hoogtemeters zo dichtbij, en dit rondje heeft alles: korte steile hellingen, lange flauwe hellingen, asfalt, onverhard, trap op, trap af.. Dit rondje is een blijvertje, en valt erg te customizen.

05 mei
12,02 KM
Zelfde rondje als 3 mei. Over de route zelf kom ik nog op terug. Wilde revenge, en wilde nu wel die 18 KM lopen.. Maar nee, dat ging 'm niet worden. Ik was super verbaasd dat ik op dag 5 nog steeds geen specifieke blessures voelde aankomen (m'n schenen dus), maar de algemene vermoeidheid was er nog wel en ietsje erger. Rondje dus toch weer ingekort.

06 mei
7,58 KM
Zelfde rondje weer als 04 mei.. Ik wilde iets korters dan die 18 KM (of 12) omdat ik de bui al zag hangen.. Maar door de vakantiedagen toch weer redelijk hersteld, en had er dus weer zin in. Maar dit keer wilde ik toch wat lichte aenerobe training toevoegen.. Dus alle hellingen versneld. Niet tot het uiterste gegaan, dus viel uiteindelijk enigszins mee qua effort. Koste in het algemeen wel wat moeite, maar alles weer gelukt.

07 mei
7,02 KM
Ik weet niet meer precies wat m'n plan was, volgens mij dacht ik "fuck it, ik ga 20 KM lopen". Ik begon in ieder geval aan een andere route, maar ben vergeten wat exact m'n plan was. Maar goed, onderweg dacht ik "fuck it, dit gaat 'm niet worden". Koste veel moeite, en ik ging dus erg langzaam. De eerste afslag terug naar beginpunt genomen dus, en het rondje dat ik van plan was geschrapt. Wel voorgenomen om wel door te zetten en met het verkortte rondje vol te houden tot beginpunt. Gelukt met wat moeite, en dus toch 7 KM er uit gesleept.

't is duidelijk dat ik m'n horloge, afgezien van de eerste dag, compleet genegeerd heb, maar wel goed m'n gevoel in de gaten heb gehouden. In mijn geval dus vooral m'n schenen, die het verrassend lang uithielden! Ik had nog nooit 4 dagen achter elkaar gelopen, laat staan 7. Vakantie hielp volgens mij enorm, zoals ik al zei, vrijwel al die dagen heerlijk geslapen op één dag na geloof ik. Rondjes ingekort als ik er toch geen energie voor had. Schenen vonden het pas genoeg na dag 7, en toen vond ik het wel weer tijd voor wat rustdagen. Vrijdag dus niks gedaan. zaterdag wilde ik aankijken, al wist ik in m'n achterhoofd al dat 't 'm niet ging worden.

10 mei
15,26 KM
Wilde weer iets van 20 KM lopen in Midden-Delfland.. Weer niet gelukt, maar een stuk dichterbij. Had 't met wat moeite denk ik wel gehaald, maar wilde 't niet te laat maken, en rationeel gezien dacht ik dat 't beter was om 'm weer in te korten. Maar wel voor het eerst langs de Vlaardingervaart gelopen, die ik alleen fietsend kende hiervoor. Even kijken of dit werkt, maar voor de geïnteresseerden, de route die ik van plan was:
***members only***

Ik heb de rechterlus achterwege gelaten. Dat kleine kronkeltje boven in het midden liep ik ook voor het eerst. Een graspad dwars door weilanden waar ik niet bekend mee was, maar erg leuk. Maar ik vergeet altijd dat gras nogal vermoeidend is haha. Ook een (andere) brug over de A4 die voor wat hoogtemeters zorgt,

Maar goed. Uiteindelijk was het toch een productieve mei vakantie geworden. M'n tolerance werd geschat op 21 KM (was eerst 28, maar was dus terug geschroefd), maar m'n impact load zat rond de 50. 't is duidelijk dat ik een hogere weekvolume aan kan. Overigens zegt m'n horloge dat 't unproductive was haha. Door gebrek aan high aerobic trainingen, en een vo2 max die ietsje achteruit gegaan is en blijven steken. Maar ik weiger te geloven dat 't allemaal voor niks was.. Kan 't efficiënter? Vast.

Al ga ik 't deze week wat rustiger aan doen kwa kilometers maar wel wat snellere trainingen doen weer. Want, stok achter de deur: ik heb me ingeschreven voor de vestingloop Hellevoetsluis (10 KM, 17 mei) en vestingloop Den Bosch (15 KM, 31 mei). Die overigens niks met elkaar te maken hebben..

* Beetje laat voor een Stevensloop verslag natuurlijk.. Maar wilde toch nog één ding benoemen..

[...]

Ik had hier dus nog nooit van gehoord. Had een video erbij gezocht.. En 't bleek iets te zijn wat ik al van nature wel 'ns doe, maar dan tijdens gewoon lopen. Met hardlopen nooit geprobeerd. Verder niet aan gedacht.. Totdat ik opeens een U-turn aan zag komen. Ik zag m'n kans schoon. :*) Eventjes voelde ik me helemaal pro haha. Dus @Stefangrp , één seconde heb ik aan jou te danken! :Y)
Op zich heb je het leuk beschreven, daarvoor dank, maar ik heb wel twee opmerkingen:
Wellicht moet je aan de slag met je planvermogen. Ik lees te vaak “wilde x doen, maar werd y”, waarbij y significant lager is. Met als toppunt 3x een 18k plannen die niet lukt om vervolgens een 20k te plannen”. Heel apart.
Verder stel je dat je, omdat je 1x een week een volume van 50 heb gedraaid, dat dat dus het volume is dat je aankan. Maar zo werkt het niet. Als je nu iedere week 50k gaat lopen loop je grote kans op een blessure. Een weekje een keer een volume halen zegt wat dat betreft niets. Je moet dat echt rustig opbouwen. Ik hoop dat je dat beseft.

• glnk
Hartloper schreef op dinsdag 12 mei 2026 @ 07:18:
[...]

Gelieve op de bal te spelen en niet op de man. De vage term “gevarenzone” kan opheldering gebruiken, daar geef ik Kenneth gelijk in. We gaan je eerder geloven dat 220/' gevaarlijk is als je daar argumenten voor kan aanbrengen.

Ik ben trouwens van mening dat @Stancke zich geen zorgen hoeft te maken over zijn hartslag. Als je zijn hartslagcurve bekijkt dan zie je de hartslag progressief naar omhoog kruipen. Dat is duidelijk geen ritmestoornis maar normale sinustachycardie bij inspanning. Daarbij is een maximale hartslag in de populatie normaal verdeeld, wat betekent dat de meeste mensen in een doorsnee zone vallen, maar dat er ook gezonde mensen zijn die een heel hoge of heel lage maximale hartslag hebben. @Stancke zit simpelweg op het rechteruiteinde van de Gausscurve.
Ja. Gevarenzone is toch altijd een vaag begrip? Ook de bekende 220-leeftijd richtlijn. Want niemand is gelijk. Toch wordt dit o.a. door hartstichting gegeven als max en dat betekend niet dat het gezond is. Je loopt risico op een hitteberoerte en allerlei blessures.

Met zo'n hoge hartslag en specifiek voor hem gezien zijn tempo schets ik een beeld en dat ziet er niet gezond uit. Mijn advies zou zijn: eerst conditie opbouwen in z2/z3. Desnoods wandelen. En ik vraag mij af wat zijn gewicht/bmi is en hoe hij zich voelt tijdens en na zo'n rondje. Vooral blijven luisteren naar je lichaam want niemand kan voor een ander een duidelijke grens bepalen.

• Roozzz
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 22:53
glnk schreef op dinsdag 12 mei 2026 @ 14:08:
[...]

Ja. Gevarenzone is toch altijd een vaag begrip? Ook de bekende 220-leeftijd richtlijn. Want niemand is gelijk. Toch wordt dit o.a. door hartstichting gegeven als max en dat betekend niet dat het gezond is. Je loopt risico op een hitteberoerte en allerlei blessures.

Met zo'n hoge hartslag en specifiek voor hem gezien zijn tempo schets ik een beeld en dat ziet er niet gezond uit. Mijn advies zou zijn: eerst conditie opbouwen in z2/z3. Desnoods wandelen. En ik vraag mij af wat zijn gewicht/bmi is en hoe hij zich voelt tijdens en na zo'n rondje. Vooral blijven luisteren naar je lichaam want niemand kan voor een ander een duidelijke grens bepalen.
Ik ben blij dat ik nog leef 8)
  • 40 jaar oud; max HR 206
  • Omslagpunt: ~186bpm
  • 175cm bij 64kg: BMI goed
  • Conditie? on point:
    • Sport ca ~10 uur in de week, met ~60km/wk hardlopen (+fiets & kracht).
    • Meerdere marathons en ultra's gelopen in de afgelopen maanden
    • Kan probleemloos liedjes fluiten tijdens 1,5u duurloop a 5:15 min/km (in Z1 <140bpm)
    • Hoopt sub 3 te lopen op de marathon binnenkort.
  • Gevoel bij 5km wedstrijd: hard werken natuurlijk. Or you are doing it wrong
Risico op overhitting heb je altijd. Welke blessures zouden moeten samenhangen met de hartslag van een kolibrie is mij onbekend...

Ik vraag me af of hoe realistisch jouw zelf geschetste beeld is. Ik heb namelijk niet het idee dat ik ongezond ben (noch mijn omgeving / fysio / sportarts). Het is hoogstens niet helemaal doorsnee.

If you can see, look. If you can look, observe

• makooy
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 21:13
Hillshade schreef op maandag 11 mei 2026 @ 10:08:
Wat is jullie ervaring met conditie op peil houden d.m.v. fietsen? Ik heb nu al 2 maanden niet hardgelopen i.v.m. complexe voetproblematiek (waar ik maar niet mee geholpen wordt :@ typisch "neem maar paracetamolletje").

Een beetje om te weten wat ik kan verwachten. Ik reken er zeker niet op dat ik mijn vorm behoudt de komende maanden, en dat ik echt weer afstand moet gaan opbouwen voor de pezen etc. Maar qua conditie, blijft dat een beetje hangen in jullie ervaring? Vertaalt dat naar lopen?
Heb je er ook last van op een crosstrainer in de sportschool? met roeien kan je ook je conditie goed op peil houden!

TWEAKERS EREDIVISIE VOETBALPOULE!

• makooy
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 21:13
Wou gister weer eens een rondje hardlopen, idee was om 10km te doen omdat ik dat na de Marathon van Rotterdam (10km in 48:18) niet meer had gedaan.
Zat er zo lekker in dat ik maar bleef lopen en uiteindelijk 21,1km (dus HM) in 1:50:30 heb gedaan. Had nog nooit langer dan 10,5km gelopen dus dit was bizar.
Wel flinke spierpijn en blaar onder mijn voet maar buiten dat kom ik er vrij goed vanaf

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/a0xhFi76Ks2REvkPaVrQLxFSp0A=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/1BHDSMsx2Hb7966X97elkjv9.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/frVkAnPb30ctXSGYcmEqlY4IiI8=/x800/filters:strip_exif()/f/image/0U6NwCU6tc7r0yFzeErxJoL2.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 46% gewijzigd door makooy op 12-05-2026 15:52 ]

TWEAKERS EREDIVISIE VOETBALPOULE!

• glnk
Roozzz schreef op dinsdag 12 mei 2026 @ 15:40:
[...]

Ik ben blij dat ik nog leef 8)

• Kan probleemloos liedjes fluiten tijdens 1,5u duurloop a 5:15 min/km (in Z1 <140bpm)
Dat is dus 80bpm lager dan hem op een vergelijkbaar tempo. En dan loop je ook nog 3x zo lang. Ik vind dat dit het verschil maakt. Jij bent goed getraind, sport veel met lange afstanden en hebt toevallig een hoge piek hartslag. Hij loopt een kort rondje en hikt meteen tegen een bijzonder hoge hartslag aan op een pace waar je dit niet verwacht.

[ Voor 31% gewijzigd door glnk op 12-05-2026 16:21 ]

• Roozzz
glnk schreef op dinsdag 12 mei 2026 @ 15:59:
[...]

Dat is dus 80bpm lager dan hem op een vergelijkbaar tempo. En dan loop je ook nog 3x zo lang.
Ik kreeg de indruk dat je je vooral druk maakte om de max-hartslag:
glnk schreef op maandag 11 mei 2026 @ 16:49:
200-220 vind ik bijzonder hoog en lijkt mij gevarenzone.
Dan kom ik ook nog altijd in de gevarenzone tijdens een 5/10km wedstrijdje. en ja, dan ga ik wat harder. Maar eigenlijk vind ik dat niet zo relevant. Over Stancke zijn fysieke gesteldheid kan ik weinig zeggen. Wel over de mijne. Maar qua hartslagrange zie ik wel enige parallel. Vandaar dat ik wel benieuwd ben waar de zorg zit?

• Roozzz
[...]

Dat is dus 80bpm lager dan hem op een vergelijkbaar tempo. En dan loop je ook nog 3x zo lang. Ik vind dat dit het verschil maakt. Jij bent goed getraind, sport veel met lange afstanden en hebt toevallig een hoge piek hartslag. Hij loopt een kort rondje en hikt meteen tegen een bijzonder hoge hartslag aan op een pace waar je dit niet verwacht.
Ah, dank voor de uitbreiding. Dan snap ik hem beter. (y) Ik ken de gesteldheid niet van hem, misschien heb ik daar overheen gelezen. Maar ik maak dus nadrukkelijk geen zorgen puur op basis van 'hoge' getallen. Het zit hem, zoals je terecht opmerkt, in het totaalplaatje.

• InZane
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 23:57
[...]

Tempo's tussen verschillende personen kun je natuurlijk nooit vergelijken. Voor de ene is 4.00/km rustig duurlooptempo en een ander kan het nog geen 100 meter volhouden. Allemaal afhankelijk van conditie, leeftijd, gewicht, geslacht, talent, enz.
Natuurlijk piek je bij een 5 km wedstrijd (anders ga je er niet voor), ongeacht het tempo. 220bpm is vrij hoog ja, maar als het verloop tijdens een wedstrijd er verder normaal uitziet.. tja..

Hier wordt trouwens nergens genoemd dat een hogere max hartslag gevaarlijk is: Hartslag bij inspanning | Hartstichting

[ Voor 14% gewijzigd door InZane op 12-05-2026 16:46 ]

• kepler
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 20:31
InZane schreef op dinsdag 12 mei 2026 @ 16:42:
[...]

Tempo's tussen verschillende personen kun je natuurlijk nooit vergelijken. Voor de ene is 4.00/km rustig duurlooptempo en een ander kan het nog geen 100 meter volhouden. Allemaal afhankelijk van conditie, leeftijd, gewicht, geslacht, talent, enz.
Natuurlijk piek je bij een 5 km wedstrijd (anders ga je er niet voor), ongeacht het tempo. 220bpm is vrij hoog ja, maar als het verloop tijdens een wedstrijd er verder normaal uitziet.. tja..

Hier wordt trouwens nergens genoemd dat een hogere max hartslag gevaarlijk is: Hartslag bij inspanning | Hartstichting
Sterker nog, dit staat in de eerste alinea:
Normaal ligt de hartslag van een volwassene in rust tussen de 60 en 100 slagen per minuut. Bij inspanning kan deze oplopen naar 180, soms zelfs boven de 200. Het is geen probleem als je hartslag niet te snel oploopt en na afloop weer geleidelijk afzakt.

• glnk
InZane schreef op dinsdag 12 mei 2026 @ 16:42:
[...]

Het is een hoge belasting voor hart en bloedvaten
Sneller risico tot oververhitting en uitdroging
Grotere kans op duizeligheid of instorten
Meer kans op hartritmestoornissen

Het is op zijn minst opvallend en misschien verstandig om nader te onderzoeken. Om te voorkomen dat er straks weer iemand dood neervalt tijdens een run.

• Shinji
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 23:50
glnk schreef op dinsdag 12 mei 2026 @ 17:24:
[...]

Het is op zijn minst opvallend en misschien verstandig om nader te onderzoeken. Om te voorkomen dat er straks weer iemand dood neervalt tijdens een run.
Lees je ook de reacties op je berichten? Een hoge (200+) max hartslag zegt helemaal niks over verhoogde risico's zolang het verloop er naartoe en er vandaan een normaal patroon volgt zoals door een aantal bronnen hier aangehaald.

• Hartloper
[...]

De snelheid doet er niet toe. Het gaat erom dat een voluit gelopen 5 of 10km altijd een wedstrijd is waarbij je in de buurt komt van je maximale hartslag.

Verder geeft @Stancke aan geregeld te sporten en is het niet zomaar eens een maximale 5k die hij loopt, hij lijkt getraind. Dat is het enige waar ik je gelijk in geef, voor een totaal ongetraind persoon is het geen goed idee om plots een maximale 5km of 10km te lopen. Maar dat staat los van de discussie over de maximale hartslag.

Ik heb het idee dat je het concept van een normale verdeling van de maximale hartslag en het concept van een Gausscurve niet snapt. In jouw hoofd is hartslag > 200 gelijk aan gevaar en wat wij ook zeggen zal je niet van idee doen veranderen.

"Daarbij is een maximale hartslag in de populatie normaal verdeeld, wat betekent dat de meeste mensen in een doorsnee zone vallen, maar dat er ook gezonde mensen zijn die een heel hoge of heel lage maximale hartslag hebben. @Stancke zit simpelweg op het rechteruiteinde van de Gausscurve."

• Juancho
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 00:44
Vandaag na 11 dagen vakantie op Curaçao het schema voor de halve op 13 juni weer opgepakt. Tempoloop+ Strides op het programma totaal iets meer dan 10km. Conditioneel ging het gelukkig wel maar ik had last van mn benen. De terugvlucht van 9,5 uur was geen pretje, ik had veel last van samentrekkende spieren in het bovenbeen en dat trok naar mn knie (niet lager). Heel raar gevoel ook, je kan het niet tegenhouden en je ziet gewoon je bovenbeen flink samentrekken.

Na het opstaan vanmorgen was dat gelukkig wel weg maar mn benen hadden er nog wel last van. Maar goed, we zijn weer begonnen en nu even structureel 3x p/w trainen tot 13 juni!

Garmin Forerunner 265 |Samsung Galaxy S23 | Polestar 2 MidYear 2026 Prime + B&W audio

• redwing
[...]

Dit heeft alleen niets met de hoge hartslag te maken. Iemand die een hartslag van 180 heeft heeft net zoveel kans op precies dezelfde dingen. Je kunt alleen iets zeggen over de hartslag als ie anders reageert dan normaal of dan je zou verwachten. Maar als je kijkt naar hoe de hartslag omhoog gaat is dat een mooie lijn, als dat plotseling zo zijn zou het een ander verhaal zijn.

Dat de hartslag hoog is zegt dan ook totaal niets en is ook echt niet opvallend. En door een hoge hartslag val je ook niet zomaar dood neer. Dan is er zo goed als altijd sprake van echte hartproblemen maar daar is de hoge hartslag zelf geen indicatie voor, dan moet je naar meer kijken.

[removed]

• Juancho
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 00:44
Over hartslag gesproken, ik heb de laatste periode wat klachten gehad en de cardioloog wilde mij flink laten testen en door de scans halen. Gelukkig geen verkalking etc maar ik had wel een PVC (zie hieronder de betekenis) van 18% terwijl het eigenlijk rond de 1 a 2% moet liggen. Dat zouden mijn klachten (soms wat duizelig/licht in het hoofd, gevoel van verliezen controle lichaam en wat druk op de borst) kunnen verklaren. Niet direct alarmerend en ik gebruik nu eerst medicatie om te kijken wat het effect daarvan is, maar de cardioloog verwacht weinig omdat mijn hartslag in rust gewoon uitstekend is. Na medicatie moet ik zo'n sport/fiets/uithoudingsvermogen test doen en op basis van die uitslag wordt ook bepaald of het wegbranden van dat stukje bij het hart de beste oplossing is. Mega spannend en ik vind het ook wat eng (toch je hart) maar ik mocht gewoon doen wat ik altijd al deed, dus ook hardlopen. Voordeel van zo'n test is wel (hoop ik?) dat ik gelijk mijn hartslagzones laat bepalen die ik dan in Garmin kan invoeren. Normaliter betaal je voor zo'n test best veel geld volgens mij.
Wat is PVC? PVC's (premature ventriculaire complexen) zijn [b]hartritmestoornissen en ook wel bekend als 'overslagen' of 'extra slagen' uit de hartkamers. PVC's zijn extra slagen die ontstaan door een spontane extra prikkel vanuit de hartkamers. Hartoverslagen (extrasystolen) zijn meestal onschuldig en komen bij bijna iedereen voor, vaak door stress, cafeïne of vermoeidheid. Ze voelen aan als een gemiste slag of een extra bonk, maar zijn zelden gevaarlijk.

Garmin Forerunner 265 |Samsung Galaxy S23 | Polestar 2 MidYear 2026 Prime + B&W audio

• Tortelli
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 23:00

Tortelli

mixing gas and haulin ass

[...]

Eens. Mijn vrouw is cardioloog bij een UMC in Nederland, wel eens vaker met haar over gehad (mijn neefje heeft nogal eens de neiging vrij extreme sport dingen te doen met veel te weinig training) met vergelijkbare hartslagen. Echt gezond is zoiets niet aldus haar.

Zou in basis proberen beter te training voor zo'n wedstrijd, want (no offence) met een hartslag van > 200 5:15 lopen lijkt vooral een conditioneel probleem te zijn ;),.

• redwing
Tortelli schreef op woensdag 13 mei 2026 @ 16:45:
[...]
Mijn vrouw is cardioloog bij een UMC in Nederland, wel eens vaker met haar over gehad (mijn neefje heeft nogal eens de neiging vrij extreme sport dingen te doen met veel te weinig training) met vergelijkbare hartslagen. Echt gezond is zoiets niet aldus haar.
Maar dan gaat het dus om teveel inspanning met te weinig training. Alleen zegt de hartslag daar gewoon weinig over zonder het geheel te kennen. De hartslag kan een indicatie zijn, maar ook niet meer dan dat.
Zou in basis proberen beter te training voor zo'n wedstrijd, want (no offence) met een hartslag van > 200 5:15 lopen lijkt vooral een conditioneel probleem te zijn ;),.
Zoals al aangegeven kun je deze conclusie niet trekken zonder meer info te weten. Er zijn nu eenmaal mensen die zo hoog in de hartslag zitten. Maar andersom kan b.v. ook, ik heb hier een collega die nu voor allerlei controles bij de cardioloog zit omdat de hartslag dipt naar 45. Tegelijkertijd zit ik standaard rond die 45 als ik rustig op mijn werkplek zit. Alleen bij de collega is die 45 echt lager dan normaal gedurende de dag, terwijl die 45 bij mij gewoon standaard is.

Andersom heb je datzelfde met hogere hartslagen, Waar ik bij b.v. 170 al echt tegen mijn max aanloop, loopt een ander dezelfde afstand met 200. Dat zegt gewoon pas wat als je het gehele plaatje meeneemt.

[removed]

• redwing
Juancho schreef op woensdag 13 mei 2026 @ 09:03:
Over hartslag gesproken, ik heb de laatste periode wat klachten gehad en de cardioloog wilde mij flink laten testen en door de scans halen. Gelukkig geen verkalking etc maar ik had wel een PVC (zie hieronder de betekenis) van 18% terwijl het eigenlijk rond de 1 a 2% moet liggen. Dat zouden mijn klachten (soms wat duizelig/licht in het hoofd, gevoel van verliezen controle lichaam en wat druk op de borst) kunnen verklaren. Niet direct alarmerend en ik gebruik nu eerst medicatie om te kijken wat het effect daarvan is, maar de cardioloog verwacht weinig omdat mijn hartslag in rust gewoon uitstekend is. Na medicatie moet ik zo'n sport/fiets/uithoudingsvermogen test doen en op basis van die uitslag wordt ook bepaald of het wegbranden van dat stukje bij het hart de beste oplossing is. Mega spannend en ik vind het ook wat eng (toch je hart) maar ik mocht gewoon doen wat ik altijd al deed, dus ook hardlopen. Voordeel van zo'n test is wel (hoop ik?) dat ik gelijk mijn hartslagzones laat bepalen die ik dan in Garmin kan invoeren. Normaliter betaal je voor zo'n test best veel geld volgens mij.
[...]
Meestal kan dit inderdaad weinig kwaad (ervaring in de familie), al blijft het spannend omdat het toch om je hart gaat.

Zo'n test zit vaak bij de aavullende paketten van je zorgverzekering er bij. Mochten ze dus niet standaard die zones bepalen kun je nog kijken of dat wel in je pakket zit en het dan alsnog laten doen.

[removed]

• Arjan90
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 23:46
Ik laat AI voortaan mijn doelen berekenen en of ik ze gehaald heb. Mijn 40:21 op de 10km is voor Google misschien wel sub 40 :+

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/UjFhjn7iRkzGTnh5Rt50PUdM1MY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/t5bi2Rv2BgdeKW7KfSQMWMW1.jpg?f=fotoalbum_large

"Everybody is a genius. But if you judge a fish by its ability to climb a tree, it will live its whole life believing that it is stupid."

• JJ Le Funk
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online

JJ Le Funk

:twk

AI praat je vaak naar de mond maar als het inspireert dan vooral blijven bevragen over analyse van resultaat natuurlijk.

d:)b :henk d:)b

• MiKeZZa
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 21:52
Zijn er hier mensen die tips hebben voor hardloopsokken? Altijd simpele goedkope sokken gekocht, bevielen ook prima. Maar ze gaan vrij vaak in de was en worden wat hard vind ik. Dus voor vaderdag maar eens nieuwe vragen.

Hoeft w.m.b. allemaal niet te fancy, tenzij iemand me kan overtuigen waarom dat wel zou moeten :)

• Arjan90
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 23:46
Ik heb Stox, Kiprun, etc. gehad etc, maar heb laatst goedkope sokken van Asics gekocht en die zitten me eigenlijk het lekkerst, net onder de enkel (maar niet te laag), zacht en gewoon prima.

Maar Decathlon vond ik ook prima sokken. Ik zwoer bij Stox, maar vind ze duur. Bij de wedstrijden trek ik ze ongetwijfeld aan, al is het maar voor het placebo effect, maar verder geloof ik het wel. Het hielp me tegen shin splint, maar daar heb ik allang geen last meer van dus kan ook wel goedkopere sokken aan :D

"Everybody is a genius. But if you judge a fish by its ability to climb a tree, it will live its whole life believing that it is stupid."

• Samoht93
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 23:03
Ik had altijd Falke sokken en die bevielen erg goed, gingen erg lang mee en met die nooit last van blaren oid. Helaas bij mijn vorige aanschaf van schoenen ook een nieuw setje sokken besteld en die zijn inmiddels al compleet versleten en nog eerder dan de schoenen. (en sokken wissel ik af dus die hebben misschien er 500km op zitten..)

Laatst setje Kiprun van de decathlon gekocht en die bevallen tot nog toe ook prima, had paar jaar geleden een iets ander type van de decathlon en die schuurde juist enorm. Dus is vrij persoonlijk denk ik.

• Hartloper
X-socks.

• WizzlerNL
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 21:31
3x marathon met Stox gelopen tot ik dacht wat een warme zooi. Afgelopen Rotterdam dus gewoon op m’n favoriete trainingssokken gelopen, crivit van de Lidl

• Megupe
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 00:21
Ik liep veel op Falke, maar de laatste sokken die ik heb gekocht en heel fijn vind lopen zijn na incylence.
Pagina: 1 ... 446 447 Laatste

Let op:
"Hardlopen is voor de één een sport, voor de ander een reis". Iedereen is welkom, ook de minder geoefende loper :)
Voor vragen en discussie over sporthorloges kun je terecht in Het grote Sporthorloge met GPS topic.
Voor vragen en discussie over triathlon, kan men terecht in Het Triatlontopic - Deel 2.

Als aanvulling op de topics in deze reeks, zijn er Tweakers Hardlopen-groepen op Strava en Garmin Connect. Om toegang te krijgen:
1. Strava: Geef op Strava aan dat je lid wil worden van de groep (klik op Request to Join). Stuur je op Strava gebruikte naam in een DM op Tweakers aan de admins: Poekie en Calitomnication.
2. Garmin: Stuur in een DM op Tweakers met onderwerp Toegang Garmin je gebruikersnaam van het Garmin aan de admin: Calitomnication.

Ook jouw PR's doorgeven? Dat kan als je de sheet invult.