Ok heel slecht, maar sinds de Stevensloop (
*) (eerlijk gezegd er voor al een beetje) heb ik weinig en onregelmatig gelopen. Er zijn weken voorbij gegaan waar ik helemaal niet gelopen heb. Nou heb ik net genoeg lopen om niet te veel achteruit te gaan, maar ik merk het wel. Dus deze Mei vakantie heb ik 't hoop ik goed gemaakt. Nou heb ik de eerste week toch lopen gamen vooral, nieuwe laptop gekocht als vervanging voor een oude laptop die het begaf, en ik kon opeens Baldur's Gate 3 spelen die de oude niet trok.. Maar dat terzijde. Toen de nieuwigheid eraf was vrijdag, kwam ik van m'n gat af.
01 mei
6,38 KM
Threshold training volgens m'n horloge. Na weken van onregelmatige training kostte het wat moeite, maar 't ging.
02 mei
4,01 KM
Wilde een long run doen. Had een leuke nieuwe route gemaakt van ik geloof 18 KM.. Maar ik trok het niet. Route was top, maar ik voelde me te vermoeid en ik had een hogere hartslag dan verwacht. Was ook midden in de zon, misschien dat dat ook een factor was. Horloge gaf ook low HRV aan vanaf deze dag geloof ik. Ik neem aan de klap van opeens weer wat kilometers willen maken na een tijd weinig gedaan te hebben (week gegamed dus). 8KM terug naar huis gewandeld.
03 mei
12,01 KM
Schijt aan low HRV. Ik wilde weer die 18 KM (of wat dan ook) rennen. Weer voelde ik me wat vermoeid, maar het weer was koeler, en dankzij de mei vakantie kon ik wel dagelijks naar bed wanneer ik wilde, en opstaan wanneer ik wilde, wat volgens mij goed geholpen heeft. Toch die 18 KM maar ingekort, maar 12 KM ging op zich, met enige moeite.
04 mei
7,63 KM
HRV was nog steeds low of misschien unbalanced, maar weer schijt? Afgezien van wat fysieke vermoeidheid, voelde ik me lekker. Mentaal had ik er zin in. M'n schenen hadden nog nergens last van! Normaal zouden die wel gaan klagen na 3 dagen. Ik wilde een route lopen die ik al een tijd terug gemaakt had.. Ik liep normaal liever niet "door de buurt", maar grappig genoeg zijn de meeste dichstbijzijnde hoogtemeters juist nagenoeg in m'n achtertuin te vinden. Door creatief gebruik te maken van de A4, had ik een route uitgestippeld van ruim 7 KM maar met, als m'n Garmin schatting een beetje klopt, grofweg 60 HM. Ik vind dat erg netjes voor iets in m'n achtertuin in de Randstad! Ik had zin om 'm eindelijk een keer te lopen (eerder was een bepaalde weg afgesloten). Viel wéér een beetje tegen nádat ik begonnen was haha. Als in, het kostte iets meer moeite dan verwacht. Maar doorgezet, en 't is allemaal gelukt. Ik ben blij met deze hoogtemeters zo dichtbij, en dit rondje heeft alles: korte steile hellingen, lange flauwe hellingen, asfalt, onverhard, trap op, trap af.. Dit rondje is een blijvertje, en valt erg te customizen.
05 mei
12,02 KM
Zelfde rondje als 3 mei. Over de route zelf kom ik nog op terug. Wilde revenge, en wilde nu wel die 18 KM lopen.. Maar nee, dat ging 'm niet worden. Ik was super verbaasd dat ik op dag 5 nog steeds geen specifieke blessures voelde aankomen (m'n schenen dus), maar de algemene vermoeidheid was er nog wel en ietsje erger. Rondje dus toch weer ingekort.
06 mei
7,58 KM
Zelfde rondje weer als 04 mei.. Ik wilde iets korters dan die 18 KM (of 12) omdat ik de bui al zag hangen.. Maar door de vakantiedagen toch weer redelijk hersteld, en had er dus weer zin in. Maar dit keer wilde ik toch wat lichte aenerobe training toevoegen.. Dus alle hellingen versneld. Niet tot het uiterste gegaan, dus viel uiteindelijk enigszins mee qua effort. Koste in het algemeen wel wat moeite, maar alles weer gelukt.
07 mei
7,02 KM
Ik weet niet meer precies wat m'n plan was, volgens mij dacht ik "fuck it, ik ga 20 KM lopen". Ik begon in ieder geval aan een andere route, maar ben vergeten wat exact m'n plan was. Maar goed, onderweg dacht ik "fuck it, dit gaat 'm niet worden". Koste veel moeite, en ik ging dus erg langzaam. De eerste afslag terug naar beginpunt genomen dus, en het rondje dat ik van plan was geschrapt. Wel voorgenomen om wel door te zetten en met het verkortte rondje vol te houden tot beginpunt. Gelukt met wat moeite, en dus toch 7 KM er uit gesleept.
't is duidelijk dat ik m'n horloge, afgezien van de eerste dag, compleet genegeerd heb, maar wel goed m'n gevoel in de gaten heb gehouden. In mijn geval dus vooral m'n schenen, die het verrassend lang uithielden! Ik had nog nooit 4 dagen achter elkaar gelopen, laat staan 7. Vakantie hielp volgens mij enorm, zoals ik al zei, vrijwel al die dagen heerlijk geslapen op één dag na geloof ik. Rondjes ingekort als ik er toch geen energie voor had. Schenen vonden het pas genoeg na dag 7, en toen vond ik het wel weer tijd voor wat rustdagen. Vrijdag dus niks gedaan. zaterdag wilde ik aankijken, al wist ik in m'n achterhoofd al dat 't 'm niet ging worden.
10 mei
15,26 KM
Wilde weer iets van 20 KM lopen in Midden-Delfland.. Weer niet gelukt, maar een stuk dichterbij. Had 't met wat moeite denk ik wel gehaald, maar wilde 't niet te laat maken, en rationeel gezien dacht ik dat 't beter was om 'm weer in te korten. Maar wel voor het eerst langs de Vlaardingervaart gelopen, die ik alleen fietsend kende hiervoor. Even kijken of dit werkt, maar voor de geïnteresseerden, de route die ik van plan was:
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers.
Inloggen
Ik heb de rechterlus achterwege gelaten. Dat kleine kronkeltje boven in het midden liep ik ook voor het eerst. Een graspad dwars door weilanden waar ik niet bekend mee was, maar erg leuk. Maar ik vergeet altijd dat gras nogal vermoeidend is haha. Ook een (andere) brug over de A4 die voor wat hoogtemeters zorgt,
Maar goed. Uiteindelijk was het toch een productieve mei vakantie geworden. M'n tolerance werd geschat op 21 KM (was eerst 28, maar was dus terug geschroefd), maar m'n impact load zat rond de 50. 't is duidelijk dat ik een hogere weekvolume aan kan. Overigens zegt m'n horloge dat 't unproductive was haha. Door gebrek aan high aerobic trainingen, en een vo2 max die ietsje achteruit gegaan is en blijven steken. Maar ik weiger te geloven dat 't allemaal voor niks was.. Kan 't efficiënter? Vast.
Al ga ik 't deze week wat rustiger aan doen kwa kilometers maar wel wat snellere trainingen doen weer. Want, stok achter de deur: ik heb me ingeschreven voor de vestingloop Hellevoetsluis (10 KM, 17 mei) en vestingloop Den Bosch (15 KM, 31 mei). Die overigens niks met elkaar te maken hebben..
* Beetje laat voor een Stevensloop verslag natuurlijk.. Maar wilde toch nog één ding benoemen..
Ik had hier dus nog nooit van gehoord. Had een video erbij gezocht.. En 't bleek iets te zijn wat ik al van nature wel 'ns doe, maar dan tijdens gewoon lopen. Met hardlopen nooit geprobeerd. Verder niet aan gedacht.. Totdat ik opeens een U-turn aan zag komen. Ik zag m'n kans schoon.

Eventjes voelde ik me helemaal pro haha. Dus @
Stefangrp , één seconde heb ik aan jou te danken!
Make lovecraft not warcraft.