It took the power of Commodore 64 to put man on the moon
Heerlijk hoor! Welke afstand ga je lopen in Juni?Stewie! schreef op dinsdag 5 mei 2026 @ 15:37:
Vandaag heb ik weer een mooie loop in de bergen gedaan. Over een maand is de Ultraks Hochkönig en in dat gebied loop ik steeds stukjes van het parcours.
Vanochtend 15 km/600hm gelopen van de start, eerste twee beklimmingen. Eerst langs een bergmeertje en daarna een oversteek naar het volgende dal. In deze tijd is het zeer rustig in Oostenrijk, omschakeling tussen winter en zomer seizoen, alles is gesloten, vrijwel geen toeristen. Zelfs in het dorp waar we wonen zijn alleen de locals thuis.
Waar ik eerder dacht op de Speedgoat 7 te gaan lopen, heb ik na een test vandaag gekozen voor de Brooks Cascadia Elite. Vooral in de stukken bergaf was ik dankbaar. Veel grip, geen druk op de tenen bij snelle afdalingen, veel demping maar niet onstabiel. Heb op een zeer technische ondergrond gelopen tot en met gravel paden, weilanden, stukje oude sneeuw. De schoen hield zich overal goed. Ook de rest van de spulletjes getest, nieuwe Leki stokken hielden het goed. Super fijn hoe die (ultratral fx.one) werken met dat shark system als grip. Snel in de hand, stabiel. Gekozen voor de gewone versie, de superlight variant hoor je teveel verhalen over dat ze kapot gingen door teveel kracht tijdens een wedstrijd.[...]
[Afbeelding] [Afbeelding] [Afbeelding] [Afbeelding] [Afbeelding] [Afbeelding] [Afbeelding] [Afbeelding]
Hoe ga je daar mee om, hoe zorg je ervoor dat het herstel sneller gaat?
Bij mij is het ernaar toe leven een ding (aangepaste voeding, eet eentoniger en vermijd al teveel maaltijden buiten de deur). Na een lange wedstrijd is de dag erop vaak top, de 2e dag na de loop is de energie dip (alle gelukstofjes zijn op?) en vanaf de 3e dag een hard stijgende lijn omhoog.
Ik heb gemerkt dat actief herstel (m’n ronde buiten lopen) enorm bijdraagt aan de snelheid van het herstellen, in combinatie met genoeg voeding in de 24 uur na de loop met focus op het eerste uur na afloop.
Ik ben me ook aan het voorbereiden op een berg ultra, maar ik moet mn hoogtemeters pakken hier in het lokale (vuilnisbelt) park
Het is alleen veel op en neer
Nu weer opgepakt, weer begonnen met de eerste lessen van Evy... Wat een tegenvaller! Ergens wist ik wel dat 9 maanden niet hardlopen slecht zou zijn voor de conditie, maar ik had ergens gehoopt nog wel iets te hebben gehad aan het jaar hardlopen... In plaats daarvan is het gewoon echt weer op 0% beginnen, haha
Ja, je gaat in zo’n periode achteruit, maar dat je op 0% begint, geloof ik niet. In elk geval zou je, uitgaande van normale omstandigheden, sneller vooruit moeten gaan dan de eerste keer. Geef het een paar maanden.President schreef op dinsdag 5 mei 2026 @ 22:21:
Nou, nadat ik van de zomer 20km achter elkaar kon lopen kreeg ik last van mijn enkel (waarschijnlijk door nieuwe schoenen) en ben ik gestopt.
Nu weer opgepakt, weer begonnen met de eerste lessen van Evy... Wat een tegenvaller! Ergens wist ik wel dat 9 maanden niet hardlopen slecht zou zijn voor de conditie, maar ik had ergens gehoopt nog wel iets te hebben gehad aan het jaar hardlopen... In plaats daarvan is het gewoon echt weer op 0% beginnen, haha
Hard achteruit gaat dat hé?President schreef op dinsdag 5 mei 2026 @ 22:21:
Nou, nadat ik van de zomer 20km achter elkaar kon lopen kreeg ik last van mijn enkel (waarschijnlijk door nieuwe schoenen) en ben ik gestopt.
Ondanks de nodige tijd in de sportschool valt training voor een 5K mij ook nog behoorlijk zwaar, met de kanttekening dat buiten lopen wezenlijk anders is dan op een loopband.
48km, 3000 hm: https://www.hochkoenig-ultraks.at/de/hk48.htmlkepler schreef op dinsdag 5 mei 2026 @ 21:30:
[...]
Heerlijk hoor! Welke afstand ga je lopen in Juni?
Ik ben me ook aan het voorbereiden op een berg ultra, maar ik moet mn hoogtemeters pakken hier in het lokale (vuilnisbelt) parkMaar ik kan verbazingwekkend veel hoogtemeters aan elkaar knopen, 220 hoogtemeters in 5.5km (en nog 2km heen en terug lopen zonder hm). Het wordt wel oneindig rondjes lopen, het is niet heel groot
Maar het heeft wel bijna alles: single tracks, gravelpaden, steile stukjes die je moet wandelen, lange minder steile stukken. Alleen geen rotsige stukken.
Het is alleen veel op en neerHoogste berg is 15mtr
Gaat zwaar worden
Geweldig mooi. Ben daar vorige winter nog een paar keer geweest, mooie omgevingStewie! schreef op woensdag 6 mei 2026 @ 07:31:
[...]
48km, 3000 hm: https://www.hochkoenig-ultraks.at/de/hk48.html
Gaat zwaar worden
Verder lees ik lekker met je mee, loop nog een stukje achter in alles (lees; geen marathons gehad, wel lekker aan het trainen) en de ambitie om een keer deze te lopen; https://www.tourdetirol.com/en/kaisermarathon
Volgend jaar met een groepje Tweakers deze dan maar lopen?MiKeZZa schreef op woensdag 6 mei 2026 @ 07:58:
[...]
Geweldig mooi. Ben daar vorige winter nog een paar keer geweest, mooie omgeving![]()
Verder lees ik lekker met je mee, loop nog een stukje achter in alles (lees; geen marathons gehad, wel lekker aan het trainen) en de ambitie om een keer deze te lopen; https://www.tourdetirol.com/en/kaisermarathon
Ik ben altijd een beetje terughoudend met me vastleggen aan dit soort dingen, maar wellicht met potlood in de agenda zettenStewie! schreef op woensdag 6 mei 2026 @ 16:08:
[...]
Volgend jaar met een groepje Tweakers deze dan maar lopen?
Vandaag de 3de rustdag op rij voor mij, zaterdag kon ik amper normaal lopen. Zondag voelde ik geen pijn tijdens hardlopen en heb ik met mijn stomme kop 24 km gelopen. Daarna eigenlijk weer zelfde pijn aan mijn achillespees/hiel. Had afgelopen tijd ook verschillende kleine pijntjes gekregen dus een beetje rust kan geen kwaad. Ik zou nu prima kunnen lopen maar voel nogsteeds strakheid als ik mijn voet flex/omhoog trek.
Gisteren maar weer core training gedaan, ging een stuk makkelijker dan normaal. Vind het lastig plannen want ben vaak aan het herstellen van het hardlopen. Hopelijk morgen weer!
Ja op die loopband loopt het heel anders. Ik loop zelfs wat trager binnen, het voelt onnatuurlijk. Maar als je dan weer naar buiten gaat dan moet je ook weer wennen. Ik was vorig jaar geblesseerd, en zelfs na een maand of 2-3 was de conditie toch zwaar gekelderd (maar net zo goed de kracht in de benen, dat kostte zelfs nog langer).Skyrunner schreef op woensdag 6 mei 2026 @ 07:27:
[...]
Hard achteruit gaat dat hé?
Ondanks de nodige tijd in de sportschool valt training voor een 5K mij ook nog behoorlijk zwaar, met de kanttekening dat buiten lopen wezenlijk anders is dan op een loopband.
Ik ga deze doen:Stewie! schreef op woensdag 6 mei 2026 @ 07:31:
[...]
48km, 3000 hm: https://www.hochkoenig-ultraks.at/de/hk48.html
Gaat zwaar worden
78k, 4500hm:
https://swissalpine.ch/#trail-slider-1
Gaat ook zwaar worden
Maar goed, ik mag er 22u over doen. Dus uiteindelijk kom ik er sowieso.
Ik hou me aanbevolen!Stewie! schreef op woensdag 6 mei 2026 @ 16:08:
[...]
Volgend jaar met een groepje Tweakers deze dan maar lopen?
Vocht inname verhoogd alsook magnesium, electrolyten aanvullen na het trainen, geen verbetering.
Zelfs overdag terwijl ik dit tik, trillingen in voet.
Rust of (licht) blijven trainen?
Klinkt voor mij alsof lopen even ondergeschikt is aan het weer op orde krijgen. En aangezien je een hoop dingen uitsluit zou lopen er nu ook 1 zijn die ik zou uitsluiten...Skyrunner schreef op donderdag 7 mei 2026 @ 06:54:
Ondertussen weer een paar dagen verder met krampen, geen nacht fatsoenlijk geslapen erdoor.
Vocht inname verhoogd alsook magnesium, electrolyten aanvullen na het trainen, geen verbetering.
Moet je niet eens bellen met / langs gaan bij de huisarts? Gewoon om uit te sluiten dat er niet wat anders speelt?Skyrunner schreef op donderdag 7 mei 2026 @ 06:54:
Ondertussen weer een paar dagen verder met krampen, geen nacht fatsoenlijk geslapen erdoor.
Zoals al geimpliceerd klinkt het idd niet alsof trainen nu een goed idee is, ik zou eerst proberen te achterhalen waardoor dit nu komt. Goed kunnen rusten (slapen) is ook een belangrijke voorwaarde om deze prachtige hobby te blijven kunnen doen..
Intel Core 2 Quad Q6600, Asus P5K, 4x1GB Corsair XMS2 PC2 6400 CL4, Asus 8800 GTS 512 MB, Creative Audigy 4, Vista Home Premium 32-bits
Wellicht inderdaad nog wel verstandiger dan wat ik zei. Want ik vind dit wel heel heftig klinken en mijn 'ga maar niet trainen' is wellicht wat te kort door de bocht en moet je inderdaad navraag doen wat hier speelt. Want of dit van 'alleen wat trainen' komt is best apart...d_star schreef op donderdag 7 mei 2026 @ 07:33:
[...]
Moet je niet eens bellen met / langs gaan bij de huisarts? Gewoon om uit te sluiten dat er niet wat anders speelt?
Zoals al geimpliceerd klinkt het idd niet alsof trainen nu een goed idee is, ik zou eerst proberen te achterhalen waardoor dit nu komt. Goed kunnen rusten (slapen) is ook een belangrijke voorwaarde om deze prachtige hobby te blijven kunnen doen..
Dit, en vanaf hier zou mijn inschatting zijn dat je niet meer, maar minder moet doen.d_star schreef op donderdag 7 mei 2026 @ 07:33:
[...]
Moet je niet eens bellen met / langs gaan bij de huisarts? Gewoon om uit te sluiten dat er niet wat anders speelt?
Minder trainen en minder supplementen. Van beide kan je klachten krijgen als je teveel doet of neemt. Achterhalen waar het van komt doe je door te stoppen en stap voor stap weer op te bouwen, zodat je per stap doorkrijgt wat het effect is.
Niemand vind het erg als je langzaam opbouwt.
FFWD naar nu, Rotterdam tóch gelopen en nu volledig hersteld en klaar om een nieuw trainingsregime richting oktober te starten. Ik merk dat ik daar toch het beste op ga, netjes afwerken wat de app (Runna) mij voorlegt, zeker omdat het dan ook maar in de agenda staat en ik slecht tegen niet ingekleurde vakjes/missende vinkjes in mijn trainingsoverzicht kan. Bijkomend voordeel is dat ik mijn zomer-dip qua km zo voorkom.
Nu was ik afgelopen week in Westkapelle, daar waar de marathon zo'n beetje op km 39 zit, en zag daar op het duinpad de pijltjes van de route staan. Met mijn ogen het pijltje en de glooiing van het duinpad volgend vroeg ik me toch wel naarstig af hoe ik me hier in vredesnaam behoorlijk op voorbereid. Ik snap dat dit compleet andere koek is dan Rotterdam en dit niet het terrein is voor een PR, maar graag kom ik wel een beetje gezond, rechtop, bij voorkeur hardlopend over de finish. Is het een kwestie van weekomvang vergroten en zo veel mogelijk dijkjes op en af -en wind tegen- in de duurlopen meenemen? Of zijn er zaken die me, zeker in het laatste 1/3e, waar de meeste glooiing in zit, nog meer gaan helpen?
Ter illustratie de hoogtekaart;
Ik lees hier al een tijdje mee, maar nu kon ik het echt niet laten om even te reageren. Ik vind het erg leuk om iedereens verhalen en ervaringen te lezen, want het kan mij niet vaak genoeg over hardlopen gaan, maar dit geldt niet altijd voor mijn omgevingFonzert schreef op donderdag 7 mei 2026 @ 12:00:
Nu was ik afgelopen week in Westkapelle, daar waar de marathon zo'n beetje op km 39 zit, en zag daar op het duinpad de pijltjes van de route staan. Met mijn ogen het pijltje en de glooiing van het duinpad volgend vroeg ik me toch wel naarstig af hoe ik me hier in vredesnaam behoorlijk op voorbereid. Ik snap dat dit compleet andere koek is dan Rotterdam en dit niet het terrein is voor een PR, maar graag kom ik wel een beetje gezond, rechtop, bij voorkeur hardlopend over de finish. Is het een kwestie van weekomvang vergroten en zo veel mogelijk dijkjes op en af -en wind tegen- in de duurlopen meenemen? Of zijn er zaken die me, zeker in het laatste 1/3e, waar de meeste glooiing in zit, nog meer gaan helpen?
[Afbeelding: Hoogtekaart Kustmarathon]
De kustmarathon is een prachtige marathon, maar het venijn zit hem echt in de staart inderdaad. Je loopt hem dan ook zeker niet voor de tijd, ook omdat de wind en het getij heel bepalend kunnen zijn voor je eindtijd. Op het kaartje lijkt het alsof het na 38 km één klim is, maar dit is inderdaad een duinpad wat eigenlijk continu op en neer gaat. Af en toe wat hellinkjes meepakken in je voorbereiding is dus zeker wel aan te raden. Ik heb het idee dat je meer gaat hebben aan het trainen van wat hellingen dan aan het trainen van tegenwind, dat eerste is ook iets makkelijker te regelen.
Als je in de gelegenheid bent zou je ook aan de groepstrainingen op het parcours kunnen deelnemen (de data staan op de website).
Ik heb de vorige editie gelopen en die hoogtemeters zijn inderdaad wel pittig, ook best wat hiervan zijn trappen waar je met hele moeie benen wel goed moet opletten dat je je voet goed genoeg optilt. De al aanbevolen gezamelijke trainingslopen zijn een leuke manier om met een groep op je gewenste tempo het parcours al een deel te gaan verkennen. Tijdens de wedstrijd was bij mij wind en hoog water grotere struikelblokken dan de hoogtemeters. Ik zou sowieso ook kunnen aanbevelen om met wind M-tempoblokken te lopen om te kijken wat haalbaar is.Fonzert schreef op donderdag 7 mei 2026 @ 12:00:
Toevallig ben ik nu in Domburg en heb ik ook wat stukjes van het parcours gelopen en daarbij dacht ik ook dat dit wel heel intens is om na 30km wat stijle duinpaden met mul zand te moeten wegharken.Fonzert schreef op donderdag 7 mei 2026 @ 12:00:
Toen ik afgelopen jaar in eerste instantie was uitgeloot voor Rotterdam, heb ik me uit pure nijd ingeschreven voor de Kustmarathon. Afgelopen jaar ook vanuit Rotterdam verhuisd naar Zeeland, dus dat leek me ook wel mooi symbolisch.
FFWD naar nu, Rotterdam tóch gelopen en nu volledig hersteld en klaar om een nieuw trainingsregime richting oktober te starten. Ik merk dat ik daar toch het beste op ga, netjes afwerken wat de app (Runna) mij voorlegt, zeker omdat het dan ook maar in de agenda staat en ik slecht tegen niet ingekleurde vakjes/missende vinkjes in mijn trainingsoverzicht kan. Bijkomend voordeel is dat ik mijn zomer-dip qua km zo voorkom.
[Afbeelding: Hoogtekaart Kustmarathon]
Overigens vond ik het op het strand ook lastig lopen, wat normaal hard zand is (licht vochtig) is hier wat zompig ofzo. Zeker vlak voor de palen.
Als je in de gelegenheid bent zou ik vooral veel op het parcours trainen om vooral die elementen al mee te pakken. Als je alleen maar op de weg zou trainen wordt het een zware rit.
Als je fris de laatste 10-15 km in kan gaan is het genieten: prachtig stuk om te lopen!
Jezus saves and takes half damage.
Vandaag 13 km met 3 x 2km aan marathontempo. Niet zo slim om directe een forse training te doen op een nieuwe schoen, maar toch hierbij mijn eerste bevindingen:
- Als ik heel rustig loop heb ik de neiging om op de hak te landen maar dan is er duidelijk minder demping, wat me stimuleerde om ook bij rustig tempo midvoets te landen. Normaal land ik alleen midvoets bij marathontempo of sneller. Voor echte haklanders is de schoen volgens mij niet geschikt.
- De schoen is zacht maar niet heel zacht. Mogelijk is mijn mening gekleurd door het feit dat mijn dagelijkse training de Vomero Plus is, een superdikke zachte schoen. In vergelijking daarmee voelt elke andere schoen harder.
- Duidelijk een efficiëntere schoen dan mijn gewone schoenen. Na 1km gaf Garmin mij een +5.
- De intervallen waren rond de 4:20, dat is een tempo waarin de schoen zich prettig voelt.
Is dat een normale training voor je, 2 keer 3 kilometer op 5k tempo?Maupertus schreef op donderdag 7 mei 2026 @ 22:07:
Gvd, voor het eerst in tijden een training die echt totaal niet liep. Twee blokjes van 3km op 5k tempo. Ik zat niet lekker in mijn vel, lichaam wilde niet, benen voelden te stijf en ik kon het tempo gewoon niet volhouden. Baal een beetje, ookal weet ik dat dit gewoon voorkomt. Nou ja, op naar de LSD voor het weekeinde.
Die zou bij niemand lekker lopen denk ik eerlijk gezegd, je echte 5k-tempo is tijdens een race alleen de eerste kilometer lekker. Ik zou zelf die tempo's nooit in lange blokken doen.
Op advies inderdaad huisarts ingeschakeld, helaas met een kluitje het riet ingestuurd met de mededeling maar magnesium te nemen (doe ik al geruime tijd) en eerstvolgende afspraak is mogelijk dinsdag a.s.
Enfin.
Goede nieuws is dat ik afgelopen nacht vrijwel zonder kramp ben geweest en ik dus rustig aan de draad weer ga oppakken richting die 5K, stap voor stap.
Welke vorm neem je? Magnesiumoxide is bijvoorbeeld slechter opneembaar dan magnesiumbisglycinaat. Buiten het feit dat ik betwijfel dat het hier aan ligt, maar dan sluit je het in ieder geval beter uit.Skyrunner schreef op vrijdag 8 mei 2026 @ 10:19:
Op advies inderdaad huisarts ingeschakeld, helaas met een kluitje het riet ingestuurd met de mededeling maar magnesium te nemen (doe ik al geruime tijd) en eerstvolgende afspraak is mogelijk dinsdag a.s.
Hmm true, geen idee. Ik heb tot dusver geen last van spierpijn, doe 1 Evie les per anderhalve dag... Dus in dat opzicht gaat het wel prima.edozat1 schreef op dinsdag 5 mei 2026 @ 22:59:
[...]
Ja, je gaat in zo’n periode achteruit, maar dat je op 0% begint, geloof ik niet. In elk geval zou je, uitgaande van normale omstandigheden, sneller vooruit moeten gaan dan de eerste keer. Geef het een paar maanden.
Voordeel is ook wel dat ik mijn Garmin nog heb, dus ik blijf er wel op letten dat ik zo'n 10 km/u qua tempo aanhoud tijdens het hardlopen in plaats dat ik te snel van start ga. T is dus wel wat bewuster opbouwen.
Kan niet wachten tot ik weer op de 15km zit en weer nieuwe rondjes kan gaan proberen.
Heb je wel goede schoenen? Ik lees o.a. heuppijn; is je ene voet misschien langer dan je andere voet? En ben je naar een winkel gegaan om me voeten en loophouding te analyseren?Skyrunner schreef op vrijdag 8 mei 2026 @ 10:19:
Morgen allen,
Enfin.
Goede nieuws is dat ik afgelopen nacht vrijwel zonder kramp ben geweest en ik dus rustig aan de draad weer ga oppakken richting die 5K, stap voor stap.
Ik heb inderdaad schoenen na een loop analyse aangeschaft bij een gespecialiseerde winkel. Goed punt, daar is geconstateerd dat beide voeten verschillen in lengte.President schreef op vrijdag 8 mei 2026 @ 11:36:
[...]
Heb je wel goede schoenen? Ik lees o.a. heuppijn; is je ene voet misschien langer dan je andere voet? En ben je naar een winkel gegaan om me voeten en loophouding te analyseren?
Wat zou dit in de praktijk kunnen betekenen? Ik heb overigens geen problemen met de pasvorm van de schoenen.
Citraat volgens mij, maar dat nam ik al geruime tijd dus vanwege eerdere sporadische klachten van kramp.Roet schreef op vrijdag 8 mei 2026 @ 10:51:
[...]
Welke vorm neem je? Magnesiumoxide is bijvoorbeeld slechter opneembaar dan magnesiumbisglycinaat. Buiten het feit dat ik betwijfel dat het hier aan ligt, maar dan sluit je het in ieder geval beter uit.
Je benen of voeten?Skyrunner schreef op vrijdag 8 mei 2026 @ 11:44:
[...]
Ik heb inderdaad schoenen na een loop analyse aangeschaft bij een gespecialiseerde winkel. Goed punt, daar is geconstateerd dat beide voeten verschillen in lengte.
Wat zou dit in de praktijk kunnen betekenen? Ik heb overigens geen problemen met de pasvorm van de schoenen.
Bij mij zijn de voeten ook allebei verschillend. Vanwege de breedte van mijn voeten heb ik met hardlopen maat 43 schoenen, terwijl ik daar qua lengte voeten onder zit. Heb van de zomer iets van 42,5 gekocht maar daarna kreeg ik last van mijn enkels.
Je heuppijn komt niet zomaar lijkt mij... Dan moet er iets aan je voeten of aan de looptechniek worden verbeterd? Steunzool of iets dergelijks misschien, geen idee.
Ik heb wel op een gegeven moment echt last gehad van mijn spieren toen ik het hardlopen weer oppakte. Maar dat was omdat ik te snel liep en te graag 10km achter elkaar wilde lopen toen mijn lichaam daar nog niet klaar voor was, daar heb ik toen echt dagen last van gehad (slap in benen, spierpijn).
Maar goed, ik ben wel wat jaartjes jonger... Maar zo'n van 0 tot 5km app/programma is natuurlijk ook voor een gemiddelde loper gemaakt. Die bijvoorbeeld een baan/leven heeft waarop hij/zij gemiddeld 10.000 stappen per dag zet. Met je leeftijd en gewicht ben je misschien niet een 'gemiddelde' loper en is het misschien verstandig om in plaats van 8 weken er 16 weken over te doen door lessen te herhalen? En ik weet niet welk tempo je loopt (Garmin horloge is top!), maar misschien dat je te snel gaat?
Een kijk goed naar je route. Ik liep in het begin steeds een vaste route, maar daardoor liep ik steeds in dezelfde (lange) bocht waardoor mijn lichaam oneven belast werd. Heb toen een route gezocht met vooral rechte wegen en ben die route ook steeds om gaan wisselen (van voor naar achter en dan de keer daarop van achter naar voor) om de belasting maar te verdelen.
En voor zelfde geval heb je wel gewoon heupdysplasie en is het de vraag of hardlopen wel de juiste sport is, maar dat zijn fysieke dingen waar ik niks van af weet (en toevallig het woord ken omdat het ziekenhuis hier toevallig voor mijn kind achterkwam omdat het geboren was met een keizersnede, waardoor hij lang een spreidbroekje heeft moeten dragen. Hadden we dat niet geweten dat hij gewoon opgegroeid met heupdysplasie maar had hij daar pas op latere leeftijd last van gehad
[ Voor 12% gewijzigd door President op 08-05-2026 12:03 ]
De voeten, voor zover ik weet in ieder geval :-)President schreef op vrijdag 8 mei 2026 @ 11:56:
[...]
Je benen of voeten?
Bij mij zijn de voeten ook allebei verschillend. Vanwege de breedte van mijn voeten heb ik met hardlopen maat 43 schoenen, terwijl ik daar qua lengte voeten onder zit. Heb van de zomer iets van 42,5 gekocht maar daarna kreeg ik last van mijn enkels.
Je heuppijn komt niet zomaar lijkt mij... Dan moet er iets aan je voeten of aan de looptechniek worden verbeterd? Steunzool of iets dergelijks misschien, geen idee.
Ik heb wel op een gegeven moment echt last gehad van mijn spieren toen ik het hardlopen weer oppakte. Maar dat was omdat ik te snel liep en te graag 10km achter elkaar wilde lopen toen mijn lichaam daar nog niet klaar voor was, daar heb ik toen echt dagen last van gehad (slap in benen, spierpijn).
Maar goed, ik ben wel wat jaartjes jonger... Maar zo'n van 0 tot 5km app/programma is natuurlijk ook voor een gemiddelde loper gemaakt. Die bijvoorbeeld een baan/leven heeft waarop hij/zij gemiddeld 10.000 stappen per dag zet. Met je leeftijd en gewicht ben je misschien niet een 'gemiddelde' loper en is het misschien verstandig om in plaats van 8 weken er 16 weken over te doen door lessen te herhalen? En ik weet niet welk tempo je loopt (Garmin horloge is top!), maar misschien dat je te snel gaat?
Een kijk goed naar je route. Ik liep in het begin steeds een vaste route, maar daardoor liep ik steeds in dezelfde (lange) bocht waardoor mijn lichaam oneven belast werd. Heb toen een route gezocht met vooral rechte wegen en ben die route ook steeds om gaan wisselen (van voor naar achter en dan de keer daarop van achter naar voor) om de belasting maar te verdelen.
En voor zelfde geval heb je wel gewoon heupdysplasie en is het de vraag of hardlopen wel de juiste sport is, maar dat zijn fysieke dingen waar ik niks van af weet (en toevallig het woord ken omdat het ziekenhuis hier toevallig voor mijn kind achterkwam omdat het geboren was met een keizersnede, waardoor hij lang een spreidbroekje heeft moeten dragen. Hadden we dat niet geweten dat hij gewoon opgegroeid met heupdysplasie maar had hij daar pas op latere leeftijd last van gehad
Mijn schoenen, een bescheiden 41 (dames) maat, vallen wat breed aan de voorzijde, verder geen problemen mee.
Inmiddels heb ik het programma wat herhaald op runs die me net even iets teveel waren (benoemde het al eerder). Insteek is de tijd te kunnen lopen, niet eens zozeer de afstand.
De heupklacht is trouwens iets dat ik meer dan 10jr terug ook al last van had met lopen, zou zomaar ook iets van een dysplasie kunnen wezen, maar die conclusie laat ik even bij de specialist.
Een steunzool, corrigeert een pronatie schoen niet al voldoende?
Bedankt voor alle info, goed weekend!
Ik moest in de buurt zijn, dus ingeschreven voor de vlinderloop in Houten. Met als gedachte dat een wedstrijd me wel dwingt om een keertje wat meer mijn best te doen naast al het ontspannen lopen. Dat is dus wel gelukt op de heel courante 4,4 km. En geheel niet ontevreden over het gemiddelde tempo van 3:45. Misschien toch ooit maar eens gaan trainen
If you can see, look. If you can look, observe
Lichaam krijgt dus even 10 dagen rust, is wellicht ook wel goed want het zat aardig in de stress. Vanaf maandag as gaat mn Trenara halve marathon plan weer van pauze af en dan 3-4 weken gestructureerd 3x in de week trainen. Mn basis is nog wel goed, dus ik heb er wel vertrouwen in.
[ Voor 5% gewijzigd door Juancho op 09-05-2026 16:21 ]
Garmin Forerunner 265 |Samsung Galaxy S23 | Polestar 2 MidYear 2026 Prime + B&W audio
PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 8kW 3fase | A+++ | 2x Zappi v2.1
Vanochtend voor de hockey van de oudste nog 10k gelopen, en net met de jongste 2x3k naar de zwemles. Dagtotaal wel dus op ruim 16k, maar het ging moeizaam
Komende week nog een beetje reverse-taperen en dan kan het vizier op de BUT50
Ik als hooikoortspatient (een stevig ook) kan dit beamen; al hele week zware benen. Vandaag was ronduit klote, kon het onderscheid tussen snot en zweet niet meer maken op het gegeven en het inspanningsgevoel matchte totaal niet met de tempo’s…kepler schreef op zaterdag 9 mei 2026 @ 17:21:
Ik heb hier ook wat moeite hoor. Ik dacht dat ik misschien stiekem wat last heb van hooikoorts icm de warmte ofzo?
Vanochtend voor de hockey van de oudste nog 10k gelopen, en net met de jongste 2x3k naar de zwemles. Dagtotaal wel dus op ruim 16k, maar het ging moeizaam
@Juancho op 10 dagen verlies je nauwelijks conditie dus dat is niet zo erg. Eventueel toch een paar flinke wandelingen ?
@Sport_Life de warmte kan zeker een rol spelen. Maar als het blijft duren zou ik eens bij de huisarts langsgaan voor een algemeen bloedonderzoek, en als hardloper zeker ook ferritine erbij vragen.
Limburg, en dan vooral in dit gebied, blijft toch een van de mooiste gebieden van Nederland. Prachtige heuvellandschappen, wilde natuur, stukjes bos, weiland, door de pratsj, tot de enkels in het water, wat een avontuur. Heerlijk om in dit gebied te zijn, ver weg van de grote stad, de industrie, geen snelweg of hoogspanningsmast gezien.
De trail begint relatief laat, 09:30 als start, en het was warm, zonder wolken. Vooraf ingelezen en gezien dat de verzorgingsposten op 11 en 31 km waren, dat betekend: voldoende water meenemen voor de 20km daartussen.
De verzorgingsposten zijn uitstekend. Cola, water en isodrink. Tuc, winegums, rozijnen, ontbijtkoek, stroopwafels en wat nog meer. En na de finish: Limburgse vla (kruimel, pudding, abrikoos, etc).
Deze loop had ik gebruikt om de kleding, vest, en bepakking te testen voor de ultra in Oostenrijk van volgende maand. Die is ook vol in de zon, in de bergen, dus veel vocht mee, de verplichte kitlist in de rugzak, alles had ik meegebracht om dat na te bootsen. Was een goede test om beter te zien wat wel en wat niet werkt. Daar stond ik dan aan de start, vol bepakt, tussen de vele lopers die minimalistisch op pad gingen.
Ontzettend tevreden met de sun hoody die ik droeg ipv een hardloopshirt, lange mouwen, gebruikt waar nodig tegen de zon.
Kwam ook nog een supervriendelijke mede-tweaker met zijn vrouw tegen, zij liepen de 11km. Een vriend van mij ook, schijnt ook een super route te zijn geweest.
Organisatie, start/finish gebied, begeleiding, de vrijwilligers, allemaal enorm positief bevallen. Eindtijd 4 uur 59 minuten 42 seconden. Een geweldige ervaring gehad, volgend jaar weer!
Dit was mijn 5e marathon dit jaar. Nu 4 weken geen georganiseerde lopen, en dan de bergen in (48km / 3000 hm).
![]() | ![]() | ![]() |
![]() | ![]() | ![]() |
Gisteren even 5km inlopen op de Salomon (was echt heel erg wennen qua schoendemping) en morgen hopelijk 15ish km voor de echte ervaring. Ben beniewd! Hoop dat vooral de extra vering (loop nu op Asics GT-2000 13) me een wat vlottere run geeft.
/f/image/phmHycwgnb9UIVdvyTZK8nnn.webp?f=fotoalbum_large)
Iets langer (komt uit op 54km geloof ik), alleen wat rustiger op de benen door een stuk minder hoogtemeters.
Thanks! Het was geen epische strijd gisteren, zoals bij jou, maar iets meer woorden kan ik er wel aan geven.Hartloper schreef op zaterdag 9 mei 2026 @ 21:06:
@Roozzz heel mooi, proficiat ! Toen ik vorig jaar voor de eerste keer een wedstrijd won (op de al even courante afstand van 5,5 km) heb ik dat wel uitgemolken door er een heel verslag over te maken: Hartloper in "Hardlopen - deel 9". Valt er bij jou iets te vertellen qua raceverloop of liep je gewoon van in het begin op kop?
Bij de Vlinderloop starten alle afstanden tegelijkertijd, dus ik had geen flauw idee wie wat ging lopen. Ook zag ik in eerdere uitslagen diverse hele snelle tijden op alle afstanden, maar dat was lang niet altijd het geval. Mijn doel was om eens te kijken waar ik ongeveer sta en vooral om mezelf weer eens een beetje uit te dagen qua intensiteit. Dus maar voorgenomen om gewoon aan te haken bij de kop en te zien wat er ging gebeuren.
Een rondje startvak deed mij vrij ver opschuiven naar voren. Het veld was een man/vrouw of 100 en ik had niet de indruk dat er echte kanonnen stonden. Een jongedame op knalroze Adidas pro's leek het meest serieus. Doorgaans zit ik net voor het dames podium, dus dat was meteen een aardig doel.
Bij de start pakte een oude baas (67) meteen de kop en trok het veld aan stukken. Ik zag hem gaan en besloot meteen in zijn spoor te duiken. Ik ging er niet vanuit dat ik hem anders nog terug ging zien. Al snel hadden wij met zijn tweeën een gaatje met de rest van het veld (ik denk dat @Sport_Life hier kort achter gezeten zou moeten hebben?). Na 1,5km ofzo leek hij iets te vertragen. Teken voor mij om de kop direct over te nemen en het tempo iets op te voeren. Op 2km had hij het contact verloren en vanaf daar was het gewoon time trial naar de finish. Een kilometer later keek ik in een bocht eens achterom wat de schade was en de voorsprong was een straatlengte. Vanaf dat punt was het mentaal wel klaar en heb ik het gas iets losgelaten. Die hardheid is er nog niet.
Bij de streep bleek ik een minuut voorsprong bij elkaar gelopen te hebben. Die oude baas en roze Adidassen kwamen vlak na elkaar binnen. Zij liep nog even door om de 5km vol te maken. Tot haar spijt vond de gps 20:01...
Na een paar bekertjes water en een babbeltje nog maar even een tempoblokje erachteraan gelopen. De benen waren helemaal prima. Geen verzuring, vermoeidheid of wat dan ook. Het is duidelijk dat ik nog niet echt diep kan gaan. Om er dan een sub 19 5k uit te tikken valt niets tegen. Ik denk dat ik ook maar een fractie langzamer geweest zou zijn op de 11.
Plaatje van de organisatie:
Balen. Soms is de vorm zo ongrijpbaar. Het was gisteren ook goed warm, dat helpt ook niet. Zeker niet als je niet helemaal fit bent.Sport_Life schreef op zaterdag 9 mei 2026 @ 16:26:
Ik snap er niks van. Kon altijd redelijk makkelijk sub 1.30 lopen , maar de laatste maanden schiet mijn hartslag hard omhoog. Ik loop ook iets minder afgelopen tijd. Maar ik had niet zo'n snel verval verwacht. In maart de CPC in 1u28, twee weken geleden een (warme) halve marathon in 1u35 en vandaag bij de Vlinderloop in Houten lukte het ook niet. Uiteindelijk na 11km het parcours van de 4,4km afgemaakt omdat ik geen zin had de halve uit te lopen boven de 4.30.
.
Was tof geweest om even kennis te maken. We hebben elkaar ongetwijfeld wel gezien (ik: wit shirt, witte Evo sls), maar niet herkend.
Ik heb er geen last, behalve beetje loopneus en iets meer moeite met de ademhaling. Dus geen idee of het hooikoorts is. Ga er ook niks aan doen denk, gaat wel weer voorbij.MiKeZZa schreef op zaterdag 9 mei 2026 @ 19:53:
[...]
Ik als hooikoortspatient (een stevig ook) kan dit beamen; al hele week zware benen. Vandaag was ronduit klote, kon het onderscheid tussen snot en zweet niet meer maken op het gegeven en het inspanningsgevoel matchte totaal niet met de tempo’s…
Bij jou klinkt het vele malen erger...
Oh ja, ik ben ooit jaren behandeld en ben zelfs door de allergoloog bestempeld tot 1e persoon die hij ooit gezien heeft bij wie na immuuntherapie de waarden toch weer toenemen. Dus geen gemiddelde hooikoorts patiënt nee... Maar kan tegenwoordig, in tegenstelling tot vroeger, tussen mei en september weer naar buiten... Dat het lopen dan iets moeizamer gaat is dan maar zo.kepler schreef op zondag 10 mei 2026 @ 10:11:
[...]
Ik heb er geen last, behalve beetje loopneus en iets meer moeite met de ademhaling. Dus geen idee of het hooikoorts is. Ga er ook niks aan doen denk, gaat wel weer voorbij.
Bij jou klinkt het vele malen erger...
https://inigosanmillan.substack.com/p/vomax-vs-lactate-are-we-measuring
TLDR: VO2max is je plafond, is een maat voor hoeveel zuurstof je hartlongsysteem kan rondpompen. Maar het zegt niks over hoe efficient je spieren (en meer bepaald de mitochondriën in de spiercellen) die zuurstof gebruiken. Daar heb je de lactaatcurve voor nodig. Er is lang een overfocus geweest op VO2max geweest, omdat dat gemakkelijk kan gemeten worden. Maar als je kijkt naar elite atleten, die hebben allemaal een hoge VO2max. Het verschil tussen hen wordt eerder bepaald door hun lactaatcurve.
Dezelfde auteur heeft rechtzettingen over andere zaken, die binnen de inspanningsfysiologie goed gekend zijn, maar die bij het grote publiek nog niet doorgedrongen zijn.
De rol van lactaat bijvoorbeeld, en de achterhaalde begrippen aeroob en anaeroob, die zelfs in sporthorloges nog gebruikt worden: https://inigosanmillan.substack.com/p/rethinking-exercise-metabolism-from
Zonder een conclusie eraan te verbinden.. Mensen doe voorzichtig..
ah Website is overbelast maar hier hebben ze er wat meer info.
[ Voor 82% gewijzigd door streafer op 10-05-2026 14:03 ]
Brooks Cascadia Elite. Fijne schoen, veel grip, mijn tenen zijn me dankbaar. Geen een keer een stoot of druk op de teennagels gehad. Aanrader.Roozzz schreef op zondag 10 mei 2026 @ 10:08:
@Stewie! Blijft mooi lopen daar! Welke schoenen zijn het uiteindelijk geworden? En was dat de juiste keuze?
Website werkt ook niet, dus conclusies verbinden is sowieso lastigstreafer schreef op zondag 10 mei 2026 @ 13:51:
https://sleutelstad.nl/2026/05/10/hardloper-leiden-marathon-overleden-10-kilometer-geannuleerd/
Zonder een conclusie eraan te verbinden.. Mensen doe voorzichtig..
Dat is uitzonderlijk want 9 op de 10 zijn mannen.
https://www.omroepwest.nl/112/5098635/hardloper-15-overleden-bij-leiden-marathon-10-km-afgelast
Horloge: Garmin Epix (Gen2) Sapphire Titanium
PC: Fractal Design North, Asus ROG strix B650E-F gaming wifi, Ryzen 7 7800X3D, INNO3D® GEFORCE® RTX™ 4080 16GB X3 DLSS 3, 32GB, Meta Quest 3, Fanatec GT DD Pro 8nm
Inderdaad verschrikkelijk. De ondergrens is niet gebaseerd op long of hart capaciteit maar meer op belasting van je botten en pezen.PatrickC schreef op zondag 10 mei 2026 @ 15:07:
Verschrikkelijk nieuws…. Wel een erg jonge leeftijd trouwens om al een halve marathon te lopen. 18 jaar wordt toch vaak als ondergrens genomen.
Ik denk ook niet dat een 18-jarige dat per sé beter kan dan een 15-jarige, hoeveel we onszelf ook wijsmaken dat we vanaf 18-jarige leeftijd opeens verstandige besluiten kunnen nemen. Maar ik neem mijn kinderen nu al mee (9 jaar en 12 jaar) wat er bijvoorbeeld met je lichaam gebeurt als je oververhit raakt, je kan er niet vroeg genoeg mee beginnen qua voorlichting. Net als wat je moet doen als je in de zee door de stroming wordt meegenomen (niet er tegenin zwemmen, hoe dat ook tegen je gevoel ingaat).maikel_rox schreef op zondag 10 mei 2026 @ 15:19:
Ik wou zeggen: en het vermogen om in te schatten of het wel goed met je gaat. Maar dat kunnen genoeg volwassen mensen keer op keer ook niet goed inschatten.. neemt niet weg dat het ontzettend sneu is.
Wat een intens verdriet. Mijn eerste gedacht was ook "wat ongelofelijk jong", zowel qua deelname als natuurlijk de leeftijd an sich en dan het leven moeten laten. Wat een sportieve middag moeten zijn met vermoedelijk het behalen van een "ultiem doel" voor je dierbare, is geëindigd in het verlies van diezelfde dierbare. Ik krijg er de rillingen van.
Edit: Op de website van Leiden zelf houden ze een minimumleeftijd van 16 jaar aan. Halve Marathon vanaf 16 jaar
[ Voor 13% gewijzigd door Arjan90 op 10-05-2026 15:25 ]
"Everybody is a genius. But if you judge a fish by its ability to climb a tree, it will live its whole life believing that it is stupid."
Ik had een rode singlet aan, kan bijna niet missenRoozzz schreef op zondag 10 mei 2026 @ 10:02:
[...]
Balen. Soms is de vorm zo ongrijpbaar. Het was gisteren ook goed warm, dat helpt ook niet. Zeker niet als je niet helemaal fit bent.
Was tof geweest om even kennis te maken. We hebben elkaar ongetwijfeld wel gezien (ik: wit shirt, witte Evo sls), maar niet herkend.
Vanaf september weer iedere maand de Vlinderloop.
[ Voor 12% gewijzigd door Sport_Life op 10-05-2026 16:46 ]
PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 8kW 3fase | A+++ | 2x Zappi v2.1
Ja, weet ik. Ik wou alleen maar aangeven dat ik het opvallend vond dat er zo’n jonge deelnemers zijn op een halve marathon. Het was niet mijn bedoeling een link te maken met wat er gebeurd is. Dit kan op elke leeftijd (en afstand) gebeuren. Had ik er misschien even bij moeten vermelden.Ant Joy schreef op zondag 10 mei 2026 @ 15:13:
[...]
Inderdaad verschrikkelijk. De ondergrens is niet gebaseerd op long of hart capaciteit maar meer op belasting van je botten en pezen.
Horloge: Garmin Epix (Gen2) Sapphire Titanium
PC: Fractal Design North, Asus ROG strix B650E-F gaming wifi, Ryzen 7 7800X3D, INNO3D® GEFORCE® RTX™ 4080 16GB X3 DLSS 3, 32GB, Meta Quest 3, Fanatec GT DD Pro 8nm
Toen waren beige computers heel gewoon.
Dus om 6.15 vertrokken voor een training waar ik eerlijk gezegd een beetje tegen opzag. Het was 21km met 3 blokken 4km tempo, range was 3:49-4:13 met 1,5km rust. Totale trainingsduur was 1:35:00 geschat. Dat was iets onder mijn PR op de halve marathon van 1:37:23 maar heel eerlijk dat was een brick training en daarvoor had ik dus al 90km intervallen gefietst.
Vertrokken op mijn Saucony Endorphin Speed 5 die ik sinds kort heb. Meeste runs doe ik op mijn Hoka Arahi 8. Maar met deze wat snellere tempo's dacht ik kan ik wel op deze schoenen lopen en ik wil toch een keer op wat snellere schoenen leren lopen.
Voelde me best wel goed voor de tijd dat ik vertrok en de blokken gingen een stuk sneller dan verwacht. Ik liep de blokken met tempo 3:59, 3:56 en 3:52 gemiddeld. Sneller dan ik had verwacht en met wat extra meters erbij dus een halve marathon gelopen in 1:31:48. Dus meer dan 5 minuten eraf. 10km in 40:50
Ik had dit jaar gehoopt 10k onder de 40 minuten te lopen en een halve marathon onder de 1:30:00 en die twee doelen komen steeds dichterbij. Misschien gewoon een keer een wedstrijd doen en kijken waar ik uitkom. Dan tellen de resultaten echt toch jongens
In elk geval was dit een prima training na een best wel taaie week triatlon training. Meer dan tevreden over hoe het nu loopt.
Nickname KasPlantje.
Sorry, maar wat maakt dat uit?glnk schreef op zondag 10 mei 2026 @ 17:54:
Heel erg, en dat dit nota bene op Moederdag moet gebeuren. Is er al iets bekend over het meisje? Wat voor een hardloopster was ze?
Of het moederdag of niet is, of het te warm was of niet was. Ze was een meid van 15 dat nog heel leven voor zich had. Die dacht een leuk rondje te gaan rennen en nu dood is.
Ik snap echt niet wat je meer wilt weten. Het enige algemene dat ik wat ik je nog inhoudelijk kan vertellen dat kinderen van 15 niet zomaar doodgaan en dat er dus meer aan de hand is dan dat (onderliggend lijden) en wat dan weer specifiek is doet er voor jou en mij niet toe.
Sterkte aan ouders en familie gewenst.
Volgens mij is er nog niks bekend, weet ook niet of het nodig is of dat soort dingen in het nieuws moeten komen. Als je nu al ziet hoe sommige mensen op social media reageren (met de focus dat ze 15 is en dus niet had mogen meedoen, dus verwijten ze het de organisatie) zal overal commentaar op komen. En of het de hitte was of een hartafwijking; heel relevant vind ik het niet. Het is verdrietig dat ze is gestorven, maar het is in ieder geval gebeurt tijdens iets wat ze waarschijnlijk heel leuk vond. Niet tijdens een training op een random plek, maar nu gewoon tijdens een wedstrijd waardoor hulp sneller zal zijn geweest dan tijdens een training.glnk schreef op zondag 10 mei 2026 @ 17:54:
Heel erg, en dat dit nota bene op Moederdag moet gebeuren. Is er al iets bekend over het meisje? Wat voor een hardloopster was ze?
Vooral sterkte voor de familie en bekenden, maar ook voor de hardlopers en toeschouwers die erbij waren en dit (in)direct hebben meegekregen.
In gedachte bij de nabestaanden en begrip hoe dit heeft kunnen gebeuren. Zeker omdat het weer een jong persoon is.streafer schreef op zondag 10 mei 2026 @ 19:06:
[...]
Sorry, maar wat maakt dat uit?
Of het moederdag of niet is, of het te warm was of niet was. Ze was een meid van 15 dat nog heel leven voor zich had. Die dacht een leuk rondje te gaan rennen en nu dood is.
Ik snap echt niet wat je meer wilt weten. Het enige algemene dat ik wat ik je nog inhoudelijk kan vertellen dat kinderen van 15 niet zomaar doodgaan en dat er dus meer aan de hand is dan dat (onderliggend lijden) en wat dan weer specifiek is doet er voor jou en mij niet toe.
Sterkte aan ouders en familie gewenst.
[ Voor 15% gewijzigd door glnk op 10-05-2026 19:28 ]
Plotse dood bij sporters onder de 35 jaar is bijna altijd een aangeboren hartafwijking. Een autopsie (mits goedkeuring van de familie) en een grondige screening van de eerstegraadsverwanten is aangewezen.
Erg blij met mijn tijd en daarnaast ook veel plezier aan dit mooie evenement beleefd. Top!
Ik erger me kapot aan al die wappies op social media die zeggen dat het wel weer van het prikkie zal komen.
Steun mij en draag bij aan een wereld zonder MS --------- Random WTF
"Everybody is a genius. But if you judge a fish by its ability to climb a tree, it will live its whole life believing that it is stupid."
Dit.Hartloper schreef op zondag 10 mei 2026 @ 19:41:
Als een 50-jarige man doodgaat is dat een drama, maar een meisje van 15 is nog veel erger. Daar schieten woorden voor tekort.
Wat mij betreft laten we het hierbij.
[ Voor 26% gewijzigd door Sport_Life op 11-05-2026 08:51 ]
Ik had me ingeschreven voor 30km, ik heb de mail er zojuist nog even op nagezocht "Hartelijk dank voor je inschrijving voor de 30 kilometer."
Vervolgens krijg je de lijsten met startnummers. Daar staat 31km op. Dan trek je de aangeboden GPX binnen: 32,5km. En tijdens het lopen gingen we bij de 10km een heel stuk van de koers... ! huh? Nouja, we volgen de bordjes en lintjes maar gewoon. Maar het kán misgaan he! Verschillende afstanden lopen namelijk door elkaar: 10km, 18km, 41km koersen. Uiteindelijk na wat kilometers kwam daar gelukkig het signaal van het horloge "op koers" en blijf je tot op het einde denken dat je straks te kort hebt gelopen en te snel bij de finish aankomt, want er is ergens iets mis gegaan.. maar wat? Onder streep bleken we bijna exact dezelfde hoeveelheid kilometers gelopen te hebben zoals de GPX aangaf. Toch best knap met die afwijking in de koers.
Daar kwam nog bij, dat ik -volgens mij- 4 verzorgingsposten had geteld op de kaart. Dus de hele tijd loop je met het idee, dat er zometeen wel een drankpost gaat komen. Tot bijna 15km nog helemaal niets, toen pas de eerste post in de verte opdoemde. Alsjemenou.. is er dan maar één, hier nu op de helft? Enfin, ik had er niet zodanig zorgen over, ik was voorzien. Maar je zou er maar eens lopen met een leeg opbouwbaar rubber bekertje in de zak. Dan is 15km toch best ver in deze temperaturen en heuvelachtig parcours. De tweede drankpost was ergens op de 26km ofzo. Tegen het einde pas. Dat was fijn, nog even een beetje opladen, want ondanks dat je de grootste klimmen hebt gehad, komen er nog een paar venijnige kersen op de taart.
Nouja, tot zover de mindfucks van deze prachtige trail. Want dat was ie: prachtig! Wat houd ik toch van dat landschap. Geen woorden voor.. je moet het ervaren. Het verveelt geen seconde. En dat maakt deze trail zo mooi. Ondanks die gekke fratsen (dat hoort er gewoon bij.. het blijft een trail) is de organisatie top! De drankposten zijn ruim voorzien van water, cola, sportdrank, fruit, koek, vanalles. Bij de finish Limburgse vlaai en een grote beker alcoholvrij Gulpener, om nog eens fijn na te praten en terug te blikken op deze zware trail. Nu met spierpijn in de kuiten en bovenbenen. Het voelt alsof ik een hele marathon gelopen heb, want ik ben toch eigenlijk wel meer een wegatleet; trailen doe ik nooit en naar mijn idee toch best een mooie tijd: 3:29:45, plek 69 van de 190.. maar tijd speelt geen rol bij trailen, er van genieten des te meer!
strava & pics..
Een beetje om te weten wat ik kan verwachten. Ik reken er zeker niet op dat ik mijn vorm behoudt de komende maanden, en dat ik echt weer afstand moet gaan opbouwen voor de pezen etc. Maar qua conditie, blijft dat een beetje hangen in jullie ervaring? Vertaalt dat naar lopen?
Ik liep gisteren ook de 30/31/32,5km van de Koning van Spanje trail. Voor mij de eerste keer dat ik mee deed. Ik vond de afstand van 32,5km inderdaad ook al wel een verrassing aangezien ik me had opgegeven voor de 30km maargoed, kan me voorstellen dat dat als organisatie lastig is met toestemming krijgen van alle landeigenaren etc.DeCo schreef op maandag 11 mei 2026 @ 09:55:
30, 31 of 32km Koning van Spanje trail.. whatever
Ik had me ingeschreven voor 30km, ik heb de mail er zojuist nog even op nagezocht "Hartelijk dank voor je inschrijving voor de 30 kilometer."
Vervolgens krijg je de lijsten met startnummers. Daar staat 31km op. Dan trek je de aangeboden GPX binnen: 32,5km. En tijdens het lopen gingen we bij de 10km een heel stuk van de koers... ! huh? Nouja, we volgen de bordjes en lintjes maar gewoon. Maar het kán misgaan he! Verschillende afstanden lopen namelijk door elkaar: 10km, 18km, 41km koersen. Uiteindelijk na wat kilometers kwam daar gelukkig het signaal van het horloge "op koers" en blijf je tot op het einde denken dat je straks te kort hebt gelopen en te snel bij de finish aankomt, want er is ergens iets mis gegaan.. maar wat? Onder streep bleken we bijna exact dezelfde hoeveelheid kilometers gelopen te hebben zoals de GPX aangaf. Toch best knap met die afwijking in de koers.
Daar kwam nog bij, dat ik -volgens mij- 4 verzorgingsposten had geteld op de kaart. Dus de hele tijd loop je met het idee, dat er zometeen wel een drankpost gaat komen. Tot bijna 15km nog helemaal niets, toen pas de eerste post in de verte opdoemde. Alsjemenou.. is er dan maar één, hier nu op de helft? Enfin, ik had er niet zodanig zorgen over, ik was voorzien. Maar je zou er maar eens lopen met een leeg opbouwbaar rubber bekertje in de zak. Dan is 15km toch best ver in deze temperaturen en heuvelachtig parcours. De tweede drankpost was ergens op de 26km ofzo. Tegen het einde pas. Dat was fijn, nog even een beetje opladen, want ondanks dat je de grootste klimmen hebt gehad, komen er nog een paar venijnige kersen op de taart.
Nouja, tot zover de mindfucks van deze prachtige trail. Want dat was ie: prachtig! Wat houd ik toch van dat landschap. Geen woorden voor.. je moet het ervaren. Het verveelt geen seconde. En dat maakt deze trail zo mooi. Ondanks die gekke fratsen (dat hoort er gewoon bij.. het blijft een trail) is de organisatie top! De drankposten zijn ruim voorzien van water, cola, sportdrank, fruit, koek, vanalles. Bij de finish Limburgse vlaai en een grote beker alcoholvrij Gulpener, om nog eens fijn na te praten en terug te blikken op deze zware trail. Nu met spierpijn in de kuiten en bovenbenen. Het voelt alsof ik een hele marathon gelopen heb, want ik ben toch eigenlijk wel meer een wegatleet; trailen doe ik nooit en naar mijn idee toch best een mooie tijd: 3:29:45, plek 69 van de 190.. maar tijd speelt geen rol bij trailen, er van genieten des te meer!
strava & pics..
De GPX werd pas een week van tevoren gedeeld, dus dat de route toen alsnog een paar km anders liep dan de GPX vond ik ook wel bijzonder, dat stuk was wel goed gepijld en er zat daar geen verschil in de routes van de verschillende afstanden (ik liep voornamelijk tussen 41km lopers). De drankposten waren wel van tevoren gecommuniceerd dat deze op 14km en op 25km zouden zijn. De andere posten die je in de GPX zag waren de punten waar verkeersregelaars stonden, die hadden ook wel het naampje 'officer' ipv 'water'.
De afwijking van de GPX zat al voor de eerste drankpost, dus toen we weer op de GPX zaten en de drankpost na iets meer dan 14km kwam, zoals gepland, ging ik er al wel vanuit dat we uiteindelijk wel op die 32,5km uit zouden komen.
Verder helemaal met je eens. Echt een prachtige omgeving, veel mooier ga je het in Nederland (oke, er zat ook een klein stukje België in) niet krijgen denk ik. Verzorging op de twee posten was ook heel erg goed en de vlaai en radler 0.0 bij de finish maakt het helemaal af. Bewegwijzering vond ik ook prima (hoewel ik een heel klein stukje verkeerd ben gelopen, maar dat was ook eigen onoplettendheid en dom achter anderen aan lopen die ook verkeerd liepen), ik was door anderen wel gewaarschuwd dat het wel handig was om de GPX in te laden omdat het soms wat onduidelijk zou zijn, maar dat viel me 100% mee.
De eerste 3km ofzo was wel wat smal waardoor je niet echt kon inhalen, dat was wel jammer want dat was echt in een treintje achter elkaar joggen/wandelen, maar achteraf had ik gewoon veel verder naar voren moeten starten. De 41km liep een heel groot deel hetzelfde, de 18km kwam er vanaf de tweede drankpost bij. Vanaf dat moment werd het wel wat druk op het parcours nog, maar gelukkig was het daar wel wat ruimer dus kon je makkelijker inhalen. Uiteindelijk met een eindsprintje nog net onder de 3 uur kunnen komen, maar dat was ook echt 3 uur lang alleen maar genieten, wat een geweldige omgeving!
[ Voor 24% gewijzigd door Roet op 11-05-2026 12:01 ]
Patagonia Capilene Cool Ultra Hoody. Heb verschillende merken geprobeerd, Janji, Rabbit, ortovox, arcteryx, vond deze het fijnst als base layer, ademt goed, knelt nergens, geen schuurplekken en sneldrogend.Roet schreef op maandag 11 mei 2026 @ 12:00:
@Stewie! welke Sun hoodie heb je uiteindelijk gekocht? Ik heb wel interesse, want ik heb een zomerse ultra voor de boeg en heb albinisme (OCA2), en zoek er eentje. Er zijn er maar weinig te koop in nederland. Hier ook voor de Brooks Cascedia Elite gegaan trouwens, heerlijke schoen! De Prodigo Pro heb ik ook, maar die waren mij toch te hard.
Metingen zijn wel correct, dus geen buggy materiaal. (Fenix 8 + HRM600)
:strip_exif()/f/image/nKZSUD2mm3cXyo1skszIqFN8.jpg?f=fotoalbum_large)
[ Voor 3% gewijzigd door Stancke op 11-05-2026 15:55 ]
[ Voor 35% gewijzigd door glnk op 11-05-2026 16:51 ]
Als je er normaal van herstelt, niks aan de hand.
Stancke schreef op maandag 11 mei 2026 @ 15:55:
Hoe uitzonderlijk is een maximale hartslag van 220 bpm op een leeftijd van 37 jaar? Afgelopen weekend een 5k wedstrijd gelopen (ik loop er 2 op een jaar, alle rest van het sporten is recreatief zonder doel. In december tikte ik tijdens een wedstrijd 218 als hoogste HR aan en gisteren 220. Voor alle duidelijkheid: 0,0 medische problemen en écht alles uit mijn lichaam geduwd, sneller kon ik écht niet meer lopen of ik ging struikelen over mijn voeten![]()
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Nickname KasPlantje.
Ik ben 48 en krijg'm niet hoger dan 176Spasm schreef op maandag 11 mei 2026 @ 16:36:
Ik ben 50 en mijn max is 205 dus niet uitzonderlijk denk ik
[ Voor 33% gewijzigd door charrel op 11-05-2026 17:35 ]
Basekid schreef op maandag 11 mei 2026 @ 10:03:
Ik snap/weet dat het tijdens het trainen vooral productief is om in Z2 te trainen. Maar in welke zone moet je tijdens een wedstrijd rennen? Ik heb in augustus mijn eerste wedstrijd (halve marathon), en hoewel ik al blij ben als ik dat ding goed uitloop, wil ik wel wat sneller dan een Z2 tempo. Echter twijfel ik of ik wel de hele route op Z3 (?) tempo kan rennen. Wat is een beetje gangbaar?
Zone 4 ! Je blijft onder LT2 bij een halve.”
Ik vind ‘m niet direct terug maar @Roozzz heeft de laatste jaren al een keer of 5 een tabel met de verschillende zones gepost
Misschien mooi om die tabel toe te (laten) voegen aan de openingspost? Als wij hem al niet kunnen vinden dan is een nieuwe in dit topic al helemaal niet bewust van wat hij/zij zoekt
Thanks, heb hem gevonden
Wel gek, ik heb een tijdje geleden een inspanningstest gedaan en daar geven ze aan dat aerobische drempel tussen Z1 en Z2 ligt. Fijn al die interpretaties
Enfin naast jullie informatie heb ik ook indrukwekkende verhalen gelezen. Zo stond een post van @Stewie! me bij en dacht hem naar aanleiding daarvan te herkennen toen ik op mijn eerste event stond, de Koning van Spanje Trail. Uiteraard de persoon even aangesproken en het was onze mede-tweaker. Na een korte kennismaking kon ik hem aanmoedigen. Hij liep namelijk de 43 en ik slechts de 11 km. Diep respect voor dit soort afstanden.
Voor een eerste event was het een schot in de roos. Relaxte sfeer, heerlijk weertje, mooie omgeving, ontspannen gelopen en een lekkere workout gehad. Zoiets gaan we nog een keer doen
Wat voor gevarenzone?glnk schreef op maandag 11 mei 2026 @ 16:49:
200-220 vind ik bijzonder hoog en lijkt mij gevarenzone.
Look, runners deal in discomfort. After you get past a certain point, that’s all there really is. There is no finesse here.
Normaliter kom ik ook niet zo hoog, maar met een langere interval sessie waar ik me op laat jagen door iemand anders wil het wel eens gebeuren. Maar ik heb dat wel een beetje afgeleerd want ik raak snel geblesseerd.charrel schreef op maandag 11 mei 2026 @ 17:30:
[...]
Ik ben 48 en krijg'm niet hoger dan 176Nou ga ik ook niet meer tot het gaatje aangezien dat niet echt wat oplevert met de huidige auto-immuunziektes en de behandeling voor de ene afgezien van ellenlange hersteltijden en bijbehorende malaise.
Ik ben diabeet en heb chronische bloedarmoede en ook nog eens de ziekte van menière (gelukkig (even afkloppen) al anderhalf jaar aanvalsvrij).
Herstel duurt bij mij ook langer dan bij mijn clubgenoten heb ik het idee. Ik ben de afgelopen twee jaar langzaam naar een halve marathon afstand aan het toewerken. Op zaterdag hebben we altijd LSD met de club en daar ligt de afstand meestal tussen de 14 en 19 kilometer.
Moest het even opzoeken, maar in deze context is het Long Slow Distance.Spasm schreef op maandag 11 mei 2026 @ 19:56:
[...]
Op zaterdag hebben we altijd LSD met de club en daar ligt de afstand meestal tussen de 14 en 19 kilometer.
Respect voor jouw doelstellingen i.c.m. de hindernissen van het leven.
En je rust hartslag? Ik had als tiener een rust hartslag van 30 en dat vonden artsen destijds wel zorgelijk (uiteindelijk niks uitgekomen). Dat was bij 6x per week vrij intensief sporten.Stancke schreef op maandag 11 mei 2026 @ 15:55:
Hoe uitzonderlijk is een maximale hartslag van 220 bpm op een leeftijd van 37 jaar? Afgelopen weekend een 5k wedstrijd gelopen (ik loop er 2 op een jaar, alle rest van het sporten is recreatief zonder doel. In december tikte ik tijdens een wedstrijd 218 als hoogste HR aan en gisteren 220. Voor alle duidelijkheid: 0,0 medische problemen en écht alles uit mijn lichaam geduwd, sneller kon ik écht niet meer lopen of ik ging struikelen over mijn voeten![]()
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Mijn max zit nu op 190 ongeveer (40 jaar).
Haha. Nee niet die andere soort LSD 🤣.PD2JK schreef op maandag 11 mei 2026 @ 20:14:
[...]
Moest het even opzoeken, maar in deze context is het Long Slow Distance.
Respect voor jouw doelstellingen i.c.m. de hindernissen van het leven.
Bedankt. Ik denk dat doordat ik al aan hardlopen deed voordat ik de diagnose diabetes kreeg misschien wel mijn 'redding' is geweest. Het helpt mee om mijn bloedsuikerspiegel laag te houden.
Alleen is het bij langere duurlopen wel jojoën met wel of niet koolhydraten nemen. Bij teveel stijgt mijn suiker te hoog. Bij te weinig heb ik kans op een hypo (te lage bloedsuiker).
Tja ik kan wel bij de pakken neer gaan zitten maar daar wordt je ook niet beter van. Maar het is soms wel frustrerend om met zo'n 35 kilometer per week het gevoel te hebben dat ik niet meer sneller wordt dan zo'n 57 minuten op de 10 kilometer.
Aan de andere kant (vergeten te vermelden) heb ik aan het begin van de pandemie in het ziekenhuis gelegen met corona, kantje boord IC. Daarna heb ik 50 weken, 2 keer per week fysio gehad om er weer bovenop te komen. 5 minuutjes op de loopband met 6 km/u en ik was volledig gesloopt. Dus wat dat betreft ben ik allang blij dat ik daar weer overheen gekomen ben.
[ Voor 3% gewijzigd door Spasm op 11-05-2026 21:09 ]
"Hardlopen is voor de één een sport, voor de ander een reis". Iedereen is welkom, ook de minder geoefende loper
Voor vragen en discussie over sporthorloges kun je terecht in Het grote Sporthorloge met GPS topic.
Voor vragen en discussie over triathlon, kan men terecht in Het Triatlontopic - Deel 2.
Als aanvulling op de topics in deze reeks, zijn er Tweakers Hardlopen-groepen op Strava en Garmin Connect. Om toegang te krijgen:
1. Strava: Geef op Strava aan dat je lid wil worden van de groep (klik op Request to Join). Stuur je op Strava gebruikte naam in een DM op Tweakers aan de admins: Poekie en Calitomnication.
2. Garmin: Stuur in een DM op Tweakers met onderwerp Toegang Garmin je gebruikersnaam van het Garmin aan de admin: Calitomnication.
Ook jouw PR's doorgeven? Dat kan als je de sheet invult.
:strip_exif()/f/image/7fl11QD5G16yNXgzM5jr3ZEo.jpg?f=fotoalbum_tile)
:strip_exif()/f/image/uwQypabPuyFjninLABiz4I1X.jpg?f=fotoalbum_tile)
:strip_exif()/f/image/iZohM7z0vgNgtlsKqRrvAxST.jpg?f=fotoalbum_tile)
:strip_exif()/f/image/HkuhOoEK7EFswsktyZe6JAsS.jpg?f=fotoalbum_tile)
:strip_exif()/f/image/fZw8nmQK4tHYRsguiEzwv80V.jpg?f=fotoalbum_tile)
:strip_exif()/f/image/8GdS5KOjK64BnrnHE9NbuHaz.jpg?f=fotoalbum_tile)