• Brakkie
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

Brakkie

blaat

Stefangrp schreef op woensdag 29 april 2026 @ 22:33:
Wat zijn de ervaringen hier met hardloop brillen? Ik zie allemaal coole mensen ermee rennen dus ik heb besloten dat ik er ook eentje nodig heb :+
Deze gebruik ik, gekocht bij 12go biking: BBB Cycling BSH-58PH Impress PH Fietsbril

Vind de meekleurende glazen ideaal. Niet gek duur, €70. Blijft goed zitten

Systeem | Strava

• Juancho
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 13:20
scrappy.doo schreef op woensdag 29 april 2026 @ 20:42:
Heb trenara wel eens geprobeerd, maar die vond ik niet zo flexibel. Het adaptieve en makkelijk kunnen omgooien van je schema, wat ren beloofd, spreekt mij wel aan.
Dit kan met Trenara gewoon hoor. Door Koningsnacht te vieren en zaterdag op vakantie gaan heb ik bijv mn huidige week planning van Trenara moeten aanpassen. Kan gewoon, schuiven met dagen, trainingen verwijderen etc. Dit wordt allemaal weer meegenomen bij de, volgens mij, nachtelijke hercalculatie van je schema. Als nieuwe toevoeging hebben ze er ook sinds kort ingebouwd dat je een training korter/langer/sneller/zachter kan doen. Super handig al mag dat nog wel iets meer naar eigen smaak.

Wel zit dit allemaal bij het betaalde (pro) abonnement a €9,99 p/m maar dat lijkt me niet meer dan logisch toch? Het gemak van zo'n app voor een tientje p/m vind ik het persoonlijk alleen al waard.

[ Voor 15% gewijzigd door Juancho op 29-04-2026 23:08 ]

Garmin Forerunner 265 |Samsung Galaxy S23 | Polestar 2 MidYear 2026 Prime + B&W audio

• Shinji
  • Registratie: Februari 2002
  • Nu online
Wat zijn de ervaringen hier met hardloop brillen? Ik zie allemaal coole mensen ermee rennen dus ik heb besloten dat ik er ook eentje nodig heb :+
De Tweakers standaard outfit bril is volgens mij van Goodr ofzo. Als je daar op zoekt hier in dit topic kom je wel een en ander tegen denk ik.

• EdwinW
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 10:50
Je hebt er sowieso meerdere nodig zodat de kleur van de bril matcht met de kleur van je kleding :)

• PindaUnited
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 29-05 23:35
Ik heb meerdere brillen van Goodr en die bevallen me uitstekend! Licht, schuiven en stuiteren niet en je kunt ze gewoon onder de kraan afspoelen. Pluspuntje: heel veel kleurtjes om te matchen met verschillende hardloopoutfits _/-\o_

*denkt na over goede signature*

• marana
  • Registratie: Maart 2023
  • Laatst online: 10:07
Juancho schreef op zaterdag 25 april 2026 @ 00:45:
Maar vanavond alsnog een startbewijs weten te regelen voor de halve marathon in mn eigen stadje Zwolle op 13 juni dus gelijk weer energie en motivatie!
Ik ben jaloers! Het ticket waar ik een oogje op had komt toch niet te koop. Laatste dag om het nog op naam te kunnen zetten vandaag, hopelijk lukt het me nog er eentje te scoren. Er is veel vraag naar zie ik.

• Juancho
marana schreef op donderdag 30 april 2026 @ 09:08:
[...]

Ik ben jaloers! Het ticket waar ik een oogje op had komt toch niet te koop. Laatste dag om het nog op naam te kunnen zetten vandaag, hopelijk lukt het me nog er eentje te scoren. Er is veel vraag naar zie ik.
Had geluk, via de FB groep van het evenement. Helaas mega veel trollen en fake accounts die je benaderen maar er zat er 1 bij die wel echt was. Voor betaling netjes alle mails en screenshots gekregen en ik mocht zelfs eerst de overschrijving regelen zonder te betalen. Allemaal geluk, officiële bevestiging gehad en daarna pas betaald.

Jammer dat het ook bij een, met alle respect, simpele hardloopwedstrijd tegenwoordig al zon ellende is met fake accounts, trollen etc. Liefst gooi ik al mn social media gedoe eraf maarja, voor dingen als dit ontkom je er niet aan. Dat het gelukt is is dan een goedmakertje zeg maar 😏

Garmin Forerunner 265 |Samsung Galaxy S23 | Polestar 2 MidYear 2026 Prime + B&W audio

• edofso
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 29-05 11:23
PindaUnited schreef op donderdag 30 april 2026 @ 09:03:
[...]

Ik heb meerdere brillen van Goodr en die bevallen me uitstekend! Licht, schuiven en stuiteren niet en je kunt ze gewoon onder de kraan afspoelen. Pluspuntje: heel veel kleurtjes om te matchen met verschillende hardloopoutfits _/-\o_
Hier ook fan van Goodr, heb zelf deze, merk wel dat de coating er vanaf slijt als ik hem tussen de touwtjes van een trailvest stop, deze is niet echt slijtvast helaas.

• Yakolev
  • Registratie: Februari 2011
  • Niet online

Yakolev

Superster en Usual Suspect

Gisteren voor het eerst met een kinderwagen/buggy hardgelopen. Dat is nog best hard werken, zo'n ding tegen de wind in duwen, waarbij je natuurlijk ook geen handbewegingen kunt maken.

Baby en ik vonden het zo'n succes, dat we Zaterdag weer een rondje gaan maken.

Laat feiten nooit in de weg staan voor goed nieuws

• Stefangrp
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 13:23
EdwinW schreef op donderdag 30 april 2026 @ 08:54:
[...]

Je hebt er sowieso meerdere nodig zodat de kleur van de bril matcht met de kleur van je kleding :)
Valt mee. Ik loop meestal in blauw. Ik neig naar witte Oakley sutro met blauwe glazen

• kepler
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 11:40
Ben ik de enige die gewoon pakt wat er bovenop de stapel ligt? :') :P

• Aggo
  • Registratie: November 2025
  • Laatst online: 29-05 08:21
Oakley Radar EV Path, beweegt helemaal niets tijdens het rennen, ik heb er drie in verschillende kleurtjes :)

• Hazalnootpuur
  • Registratie: December 2024
  • Laatst online: 29-05 16:30
Aggo schreef op donderdag 30 april 2026 @ 13:25:
[...]

Oakley Radar EV Path, beweegt helemaal niets tijdens het rennen, ik heb er drie in verschillende kleurtjes :)
Is deze ook echt voor de pathsers?

• EdwinW
  • Laatst online: 10:50
@Stefangrp De Radar is wat kleiner en lijkt mij handiger voor het hardlopen. De Sutro is extra hoog en (ook) handig op de racefiets zodat je niet tegen de bovenkant van het montuur kijkt als je onderin de beugels rijdt. De Prizm Road lenzen zorgen voor extra contrast voor op de weg. Bij die verschillende kleuren lenzen is de lichtdoorlatendheid wel iets om rekening mee te houden. Donkerder betekent ook minder zicht op je sporthorloge. Om die reden gebruik ik zelf een bril met fotochromatische lenzen.

[ Voor 7% gewijzigd door EdwinW op 30-04-2026 16:03 ]

• XyS
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 12:13

XyS

0.o.O

Vandaag naar buiten voor een lange duurloop van 1:40:00. Eerste paar km voelde het een beetje zwaar, best gek want ik had goed geslapen en goed gegeten.
Meestal wordt het na 5-8km wel wat makkelijker, deze keer niet. Rond 7km nam ik een energiegel. Rond 9km werd ik misselijk, dat gevoel werd steeds erger. Alsof je een baksteen eet en er een knoop in je maag zit. Probeerde te bedenken of ik wat verkeerd had gegeten maar dat kon haast niet, enkel wat broodjes en rijst. Het kwam natuurlijk door die energiegel, die verspreid ik normaal gesproken over een kilometer met wat water tussendoor.
Gelukkig was de misselijkheid vanaf 13km grotendeels weg, maar prettig liep ik nogsteeds het niet. Mijn 2de energiegel verspreid ingenomen zonder problemen.
Laatste 2 km wat versneld en dat ging dan wel weer makkelijk. Pas bij km 20, de laatste km, wist ik waar het zware gevoel door kwam... Ik heb gisteravond een half uur core oefeningen gedaan |:( blij dat ik het heb afgemaakt maar was flink afzien, gelukkig heb ik dit niet al te vaak

Het is behoorlijk warm zo vol in de zon, gelukkig houd ik daar wel van maar ik zag een aantal flink rode hoofden rondlopen. Ik liep met pet en lange mouwen (gisteren verbrand...)

• Stefangrp
Pff. Zondag marathon. En het weerbericht blijft maar opwarmen. Was het eerst 8 graden bij de start, inmiddels al 14 graden. En 22 rond de finish. Volle zon -O-

Dat zijn wel de temperaturen om tijdsdoelen gaandeweg wat te heroverwegen he of heb ik het mis? Ik kan opzich wel goed tegen warmte maar een duurloopje is wel wat anders dan een all-out-effort marathon

• Hartloper
  • Registratie: Mei 2021
  • Laatst online: 09:30
Stefangrp schreef op donderdag 30 april 2026 @ 22:29:
Pff. Zondag marathon. En het weerbericht blijft maar opwarmen. Was het eerst 8 graden bij de start, inmiddels al 14 graden. En 22 rond de finish. Volle zon -O-

Dat zijn wel de temperaturen om tijdsdoelen gaandeweg wat te heroverwegen he of heb ik het mis? Ik kan opzich wel goed tegen warmte maar een duurloopje is wel wat anders dan een all-out-effort marathon
Als het laatste uur 20 graden en zonnig is dan ga je daar zeker een effect van ondervinden...

• WizzlerNL
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 11:44
En je wil die dagen daarna ook normaal kunnen functioneren en niet met een koortsstuip in bed liggen. Je lijf is kostbaar.

• Stefangrp
WizzlerNL schreef op vrijdag 1 mei 2026 @ 07:36:
En je wil die dagen daarna ook normaal kunnen functioneren en niet met een koortsstuip in bed liggen. Je lijf is kostbaar.
Hoe had jij dat aangepakt met Berlijn?

• Slickk
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 12:56

Ik zou zelf hartslag als graadmeter gebruiken. Nu is die bij de start en de eerste kilometers soms wat hoger door de spanning en te vlug van start, maar daarna moet het prima kunnen. Dat vereist wel dat je weet wat je hartslag ongeveer doet op marathontempo.

Maar het is absoluut geen temperatuur voor een scherpe PR.

Vorig jaar liep ik op eigen houtje de afgelaste Marathon Sneek (8 uur 's ochtends ipv de originele 18:00 's avonds), en dat was echt niet te doen. Bij de start ook al 15 graden en 80% luchtvochtigheid. Vooral omdat je simpelweg je warmte niet kwijt kunt, volle bak zon en hoge luchtvochtigheid is het noodzaak om daar verstandig mee om te gaan.

• Brakkie
  • Niet online

Brakkie

blaat

Mijn eigen ervaring met erg warm weer is dat het beter is om je doeltempo vanaf de start al bij te schroeven. Je zal merken dat maar heel weinig mensen dat echt doen met als gevolg dat jouw prestatie ten opzichte van de rest van het veld gigantisch zal verbeteren. Het geeft een kick als je zelf je race strategisch goed aangepakt hebt en heel veel mensen kan inhalen. Bij een 10KM hanteer ik 5 seconden langzamer dan doeltempo bij warm weer. Bij een marathon dan 10 of 15 seconden langzamer? Je best mogelijke tijd ga je toch niet lopen en een lekkere wedstrijd lopen geeft een super gevoel.

Systeem | Strava

• ArjenIsM3
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 11:24
Maak me steeds meer zorgen over mijn eerste HM op 10 mei. 19 april liep ik 18 km en de laatste twee km kreeg ik last van mijn knie. Hij werd ook merkbaar stijf. Moest nog naar huis dus tempo omlaag gegooid en flink de tijd genomen om uit te lopen maar toch bleef ik het voelen. Ook mijn enkel speelde wat op. De dagen erna bleef ik het helaas voelen. Dus paar dagen rust genomen, minder gelopen, kortere stukken. Eerst een 5km die wel redelijk ging maar voelde het wel wat. Toen een 10km, dat ging minder, kreeg wat meer last. Toen een 6km, ging redelijk. Gister wat krachttraining gedaan en dat ging prima, geen last, maar na de tijd werd het toch stijf en dat is het nu nog. Toch wat overbelast waarschijnlijk. Daar komt bovenop dat ik sinds afgelopen weekend wat verkouden ben. Verre van ideaal allemaal zo vlak voor de loop.

• Juancho
Mensen die weten of je op Curaçao een beetje kan hardlopen of dat je beter de schoenen thuis kan laten?

• InZane
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 13:03
Juancho schreef op vrijdag 1 mei 2026 @ 11:09:
Mensen die weten of je op Curaçao een beetje kan hardlopen of dat je beter de schoenen thuis kan laten?
Waarom zou je daar niet kunnen hardlopen dan? Ik zou alleen wel een beetje vroeg in de ochtend gaan als ik jou was :P

• edozat1
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 12:15
Als je wil zeggen dat je lekker naar Curacao gaat, mag dat gewoon :-). Nee hoor, geintje.

Maar ja, je kunt daar prima hardlopen. Ik zou wel een beetje zoeken naar trail routes (Komoot bv) en niet te veel langs de weg lopen. Niet dat het heel onveilig is, ze rijden over het algemeen rustig, maar er zijn geen fietspaden voor zover ik heb gezien.

Veel plezier daar!

• WizzlerNL
Stefangrp schreef op vrijdag 1 mei 2026 @ 09:24:
[...]

Hoe had jij dat aangepakt met Berlijn?
Het warme weer was vanaf donderdag wel redelijk zeker, dus ik heb vanaf dat moment nagedacht over een hitte plan. En getwijfeld, continue getwijfeld. Want sub 3 vorm was er wel. Uiteindelijk op raceday in het startvak nog steeds twijfel, ook omdat je daar in de schaduw stond. Tot een Nederlander die ik daar sprak die wijze woorden zei: Je bent hier morgen toch ook nog al toerist, dan wil je toch nog wel wat waard zijn?

Toen pas, 10 min voor de start, besloten om op 3:05 weg te gaan. Na 500 meter ofzo loop je dan de schaduw uit en de zon in en toen voelde ik aan de hitte meteen wel dat dat een goede keus was.

Vrij degelijk naar de finish kunnen lopen maar er gingen er echt eindeloos veel gestrekt. Dus heel blij en trots dat ik die verstandige keus heb kunnen maken.

Edit: en hartslag inderdaad. Ik weet dat ik voor de 32km niet structureel boven de 151 moet komen dus dat was ook een goeie parameter om in de gaten te houden. Daarom zakte m’n tempo iets terug in de laatste paar kilometer.

[ Voor 10% gewijzigd door WizzlerNL op 01-05-2026 12:03 ]

• Wyke
  • Registratie: Juni 2018
  • Laatst online: 10:11
Baywatch style met blote voeten over het strand natuurlijk 😉

• Megupe
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 11:17
Op Bonaire ging ik doorgaans in de ochtend rond 6u voor mijn werk. Dan is het nog rustig langs de weg. Wil rijden ze dat als malloten, en dat wordt ook erger met het verstrekken van de dag.
Her en der ook wat honden die wel afschrikken.
Ik kan me voorstellen dat het op Curaçao vergelijkbaar is. Dus goed opletten waar je loopt en misschien heeft Curaçao nog wat mooie offroad plekjes.

• kepler
Niet bekend met Curaçao, maar ik zou de schoenen sowieso meenemen. Je krijgt spijt als er toch mooie rondjes te lopen zijn :D

• IetsMetData
  • Registratie: April 2024
  • Laatst online: 08:27
Ik bwn er vorig jaar geweest, zou vooral heel vroeg in de ochtend lopen (en als je voor zonsopgang loopt, zorg ervoor dat je goed verlicht bent!).

FWIW: Begin dec is er volgens mij elk jaar de West to Zanzi trailrun (65 km, of als team in kortere etappes). Dat zag er gaaf uit, en staat hier nog wel op de lijst om keer met wat vrienden te doen.
Kon zo snel het niet terugvinden, maar kwam wel dit tegen: https://gezond-presteren.nl/agenda/ (website van west to zanzi trailrun lijkt voor nu uit de lucht)

Veel plezier alvast!

• My-life
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 29-05 21:22
Juancho schreef op maandag 27 april 2026 @ 11:37:
[...]

Bepaalde Adidas modellen mag je ook buiten testen en evt retour sturen. Let wel op, dit geldt niet voor alle modellen. Zo heb ik bijv de adistar BYD getest, schoen met carbon maar wel een alleskunner. Hele fijne runner!

Maar eigenlijk zou je ook de adidas EVO SL moeten proberen . Door velen, incl mezelf, ervaren als een echte topschoen.
De EVO SL is geen stabiele schoen, https://runrepeat.com/adidas-adizero-evo-sl
Dus waarschijnlijk niet de beste keus voor @Vigni, die nu op anti-pronatie schoenen loopt zoals de Kayano.

• Runner88
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 01-05 17:38
Je kunt er zeker hardlopen! Vroeg beginnen uiteraard, of in de avond rond zonsondergang. Hoe dan ook zal het even wennen worden aan de temperaturen.

Je zal veel (hard)lopers tegenkomen in en om het atletiekstadion SDK of Koredor gebied. Hier kun je (redelijk) autovrij lopen. En bij Caracasbaai / Jan Thiel overigens ook.

Ook zie je wel wat mensen op de route van Mambo Beach naar Koredor (met name voor longruns). Hier loop je dan oa over de pontjesbrug. Deze routes zijn ook wel te vinden op Strava.

Er zijn er tegenwoordig wat run clubs waar je kunt aansluiten. En ook een groepje trailrunners.

Wanneer ga je er heen? Er staan soms ook wat hardloopwedstrijden gepland. Bijv de Schottegatloop op 21 juni (10 of 17km). Oktober Guardian 10k. November natuurlijk de KLM marathonweekend (alle afstanden).

Er zijn soms wel zwerfhonden, dus schrik niet.
Veel plezier!

[ Voor 23% gewijzigd door Runner88 op 01-05-2026 15:26 ]

• Juancho
We gaan morgenochtend al. Heb een sportbroekje in de koffer gegooid. Hempje had ik alee voor strand en schoenen heb ik al aan als wandelschoenen voor de reis (fijner dan sneakers bij relatief veel lopen). Zitten op Jan Thiel, zal eens kijken naar een route daar. Tis meer dat nu ik een startbewijs heb voor de halve van Zwolle op 13 juni ik in die 11 dagen vakantie liefst wel 2 a 3x een onderhouds loopje wil doen. Hoeft niet lang/ver/snel, gewoon even de beentjes blijven prikkelen en toch wat meters maken op zon, eerlijk is eerlijk, relaxt & luie vakantie 😁

Straathonden ben ik wel wat angstig voor als in niet voor een hond zelf want ik ben groot honden liefhebber en we hebben er zelf ook 1 Maar meer dat ik erg slecht tegen dat zielige beeld kan. Maar ik begreep al dat als je redelijk binnen de bekendere locaties blijft en niet zozeer het binnenland bezoekt (sowieso een bende hoorde ik) het wel aardig goed moet komen.

Edit: van ons verblijf Chogogo naar Mambo beach is ongeveer 8.8km lopen dus zon 17-18km retour met evt een verfrissende plons in het water tussendoor. Mooie LSD run 😁

[ Voor 8% gewijzigd door Juancho op 01-05-2026 16:29 ]

• -LS-
  • Laatst online: 06:13

-LS-

Happy as a pig in shit

Afgelopen week in de Ardennen gezeten.

Uiteraard de schoenen mee en elke ochtend rond 07:00 een leuk stuk gerend. En daarna veel wandelen met de rest van het gezin.

Rennen was wel pittig! Vrijwel geen vlak stuk en leek soms meer op trailrunning. Wel heerlijk om te lopen en een goede afwisseling voor de spieren. Omhoog gaat nog wel, tempo gaat er dan wel uit en hartslag schiet omhoog, maar de afdalingen zijn een grotere belasting. Met name voor de gewrichten. Kleine, snelle passen. Gelukkig alles gedoseerd genoeg kunnen doen. Benen uiteraard wel gevoeld, maar geen pijn.

Al met al goede trainingen gedaan. En vlakbij ons huisje een pittige trap, iedere keer als laatste van de run. Was ongeveer 3x het stuk als op de foto. De hele trap kreeg ik niet op de foto.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ARJmlfUEv-98JEJCz-VgGd4Cg8g=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/uUruhYsvBccSiMwtbZA78mu9.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/14P1g2ZprCLnN3CeQAEnf8MVoQ0=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/9gor3sHlrzgkbPd01MZAzzu6.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/kbGlQ7480hoMDSqahpd0evrY56c=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/VQvxP6ELcyOi8J2vBKc96Fzf.jpg?f=fotoalbum_tile
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/l2Kdx-F6k-ejab923yc-jDA2CCg=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/gPtqoCHdqPbVgXRjTeGIP5Om.jpg?f=fotoalbum_tile

• Runner88
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 01-05 17:38
Juancho schreef op vrijdag 1 mei 2026 @ 16:25:
We gaan morgenochtend al. Heb een sportbroekje in de koffer gegooid. Hempje had ik alee voor strand en schoenen heb ik al aan als wandelschoenen voor de reis (fijner dan sneakers bij relatief veel lopen). Zitten op Jan Thiel, zal eens kijken naar een route daar. Tis meer dat nu ik een startbewijs heb voor de halve van Zwolle op 13 juni ik in die 11 dagen vakantie liefst wel 2 a 3x een onderhouds loopje wil doen. Hoeft niet lang/ver/snel, gewoon even de beentjes blijven prikkelen en toch wat meters maken op zon, eerlijk is eerlijk, relaxt & luie vakantie 😁

Straathonden ben ik wel wat angstig voor als in niet voor een hond zelf want ik ben groot honden liefhebber en we hebben er zelf ook 1 Maar meer dat ik erg slecht tegen dat zielige beeld kan. Maar ik begreep al dat als je redelijk binnen de bekendere locaties blijft en niet zozeer het binnenland bezoekt (sowieso een bende hoorde ik) het wel aardig goed moet komen.

Edit: van ons verblijf Chogogo naar Mambo beach is ongeveer 8.8km lopen dus zon 17-18km retour met evt een verfrissende plons in het water tussendoor. Mooie LSD run 😁
Oh en inderdaad als je bij Chogogo zit kun je vanuit daar hardlopen. Er zitten wel wat hellingen. Daar lopen wat minder honden inderdaad.

https://strava.app.link/9q5twf2ZM2b Op deze route bij Chogogo zul je wel wat mensen zien wandelen en hardlopen in de ochtend of avond. Je kunt het ook doortrekken naar Tugboat.

Overigens kan je van Chogogo naar Mambo via de Zoutpannen lopen, voornamelijk onverhard. De route is dan ook korter, zie https://strava.app.link/0UWyRrz0M2b. Hier start de route wel andersom en moet je nog ietsjes doorlopen tot Chogogo

Buitenom via de Caracasbaaiweg (de 8,8km route) is niet aan te raden vanwege hardrijdende auto’s en gebrek aan een stoep.

Een rondje zoutpannen lopen kan overigens ook.

Genoeg opties! Veel plezier

• nogeeninlog
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 29-05 12:43
ArjenIsM3 schreef op vrijdag 1 mei 2026 @ 10:34:
Maak me steeds meer zorgen over mijn eerste HM op 10 mei. 19 april liep ik 18 km en de laatste twee km kreeg ik last van mijn knie. Hij werd ook merkbaar stijf. Moest nog naar huis dus tempo omlaag gegooid en flink de tijd genomen om uit te lopen maar toch bleef ik het voelen. Ook mijn enkel speelde wat op.
Waarom ga je niet naar een manueel therapeut? Een goede kans dat die je kan helpen.

• ArjenIsM3
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 11:24
nogeeninlog schreef op vrijdag 1 mei 2026 @ 20:49:
[...]

Waarom ga je niet naar een manueel therapeut? Een goede kans dat die je kan helpen.
Dat is zeker het plan als dit aanhoudt, maar ik heb gister toevallig gekeken en het lukt niet om voor de loop nog een afspraak te hebben

• XyS

XyS

0.o.O

Gisteren meegedaan aan interval training met een loopgroepje. Deed uiteindelijk 4x4 minuten net onder 5k tempo, 3:30. Had veel kracht en kon het goed volhouden, ging wel over mijn LT2 heen.
Achteraf pijn aan mijn hiel, had ik al verwacht. Vandaag kan ik zeker niet lopen.

Maar ik slaap ook zo slecht daarna, mijn benen zijn pijnlijk en onrustig. Ben helemaal zweterig en voel me niet prettig.
Hebben anderen hier ook last van?

De pijn in mijn hiel komt dan met vlagen terug, zelfs als ik in bed lig.
Deze training was voor mij ook aan de late kant, rond 18:45, maar ik zie op Strava vaker mensen in de avond best harde trainingen doen.

• kepler
XyS schreef op zaterdag 2 mei 2026 @ 11:19:
Gisteren meegedaan aan interval training met een loopgroepje. Deed uiteindelijk 4x4 minuten net onder 5k tempo, 3:30. Had veel kracht en kon het goed volhouden, ging wel over mijn LT2 heen.
Achteraf pijn aan mijn hiel, had ik al verwacht. Vandaag kan ik zeker niet lopen.

Maar ik slaap ook zo slecht daarna, mijn benen zijn pijnlijk en onrustig. Ben helemaal zweterig en voel me niet prettig.

Deze training was voor mij ook aan de late kant, rond 18:45, maar ik zie op Strava vaker mensen in de avond best harde trainingen doen.
Het slecht slapen op die manier ken ik eigenlijk alleen van marathons/ultras, en dan vooral als ik niet genoeg heb gegeten na de wedstrijd.

Maar na een (interval)training eigenlijk nooit

• Brakkie
  • Niet online

Brakkie

blaat

Ja, slaap is echt slechter na dit soort trainingen. Hartslag en adrenaline zijn dan hoog. Zelf vind ik 4x4 minuten op 5km tempo wel echt een zware trainingen. Je legt dan bijna de hele wedstrijdafstand af op wedstrijdtempo in lange herhalingen. Zeker als je een hoog weekvolume draait zoals jij heeft dit direct impact op de rest van je loopweek.
Persoonlijk prefereer ik dan trainingen als dit: 3 series van (5x300) met 100 meter vlot door dribbelen, 10x400, 3x1000 of 200 meter herhalingen (10 of 15 keer). Allemaal of minder lang of met meer rust.

Systeem | Strava

• Arjan90
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 09:04
@XyS Pittige intervaltrainingen rond die tijd vond ik eigenlijk altijd vervelend, wij begonnen vaak pas rond 19.45 met het intensieve deel op de baan. Ik had niet zozeer last van zweten ed, maar vaak wel van een duidelijkere sterkere en hogere hartslag. Kon dan ook moeilijker in slaap komen, terwijl ik echt een heel makkelijke slaper ben.

"Everybody is a genius. But if you judge a fish by its ability to climb a tree, it will live its whole life believing that it is stupid."

• Hartloper

Zware intervaltrainingen s’ avonds zijn vaak een oorzaak van minder goed slapen. Adrenaline is hoger zoals @Brakkie zegt én je lichaamstemperatuur is hoger, wat beide het inslapen niet ten goede komt.

Wat je hiel betreft, ik hoop voor jou dat het geen fasciitis plantaris (hielspoor) is.

Op gevaar af in herhaling te vallen en als een ouwe zeur over te komen: dergelijke trainingen (zowat 4,5 km aan 5 km tempo !) zijn zeer riskant voor blessures, zeker als je het dan nog eens combineert met een hoog volume zoals jij.

• XyS

XyS

0.o.O

Had van tevoren al een vermoeden dat ik hier last van zou krijgen, had ook rustiger kunnen lopen want iedereen liep op zijn eigen tempo. Soms kan ik me niet inhouden... Vind het wel lekker om zo hard te lopen. Vanochtend kon ik niet eens normaal lopen, nu gaat dat alweer aardig. Net ook een half uur met foamroller in de weer geweest.
Heb hier vaker last van, ik denk dat het de aanhechting van de achillespees is want het doet pijn zodra er spanning op komt, zelfs zonder gewicht. Het is nu alleen een stuk heftiger dan ik gewend ben. Liep ook op andere schoenen dus de stomme beslissingen bingokaart is bijna vol (VF3, laatste keer gebruikt tijdens marathon half jaar geleden). Qua voeding ben ik afgelopen week bezig met calorieën tellen dus ik krijg nu in elk geval genoeg binnen.

Mijn hartslag en temperatuur waren gisteravond en vannacht inderdaad een stuk hoger dan normaal. Wel iets om rekening mee te houden want juist door goed te slapen herstel ik een stuk beter, denk dat dit soort trainingen in de avond ook niks voor mij zijn. Een maand geleden deed ik ook mee aan zo'n training en had ik ook een erg slechte nacht. De dag daarna geen pijn maar 3 dagen later werd ik ziek (na een 30k+ long run). Al doende leert men, hoop ik :P

• MiKeZZa
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 07:16
Pffft, vanmorgen gelopen op een slakkentempo maar het voelde alsof ik vol gas liep. Alles piepte en kraakte, ging niet bepaald vanzelf.

Combinatie van beetje benauwd, flinke hooikoorts en wellicht ook de luie afgelopen week (met wel wat hardlopen maar ook wat vreemd ritme, ander eten enz.).

Hopen dat dit snel weer weg zakt, al zit het blijkbaar ook tussen de oren want best flink wat in Z2 gelopen volgens de apps. Voelde als Z4 zeg maar...

• Arjan90
Iemand die ervaring heeft met schoenen met een relatief brede "toebox"?

De Endorphin Speed 4 zijn te krap, de Speed 5 zijn iets ruimer maar ook net te krap, maar ik vermoed ook dat dit komt doordat de pink nu een mooie bult op de buitenkant heeft die ik "rust" wil geven en langzaam probeer weg te vijlen. Ik ben echt verliefd op de Endorphin Speed voor eigenlijk al mijn loopjes, ik kan er lange lopen mee doen, heb er de marathon mee gelopen in het verleden (wel de Endorphin Speed 2), maar ook voor interval erg geschikt. In het verleden wisselde ik wel af met Triumph voor lange loopjes, maar dat doe ik nu ook niet meer. Ik heb gewoon 2-3 Endorphins in rotatie en dat is perfect. Ik gebruik een oude Ride serie op de loopband.

Wat ik tegenkom is bijvoorbeeld de New Balance FuelCell Supercomp Trainer of Elite, die zijn wel aan de prijs maar zijn ook in Wide beschikbaar (ik heb niet de illusie dat die regelmatig in de aanbieding zijn omdat ze nou eenmaal minder courant zullen zijn). Iemand met wat ervaringen of alternatieven? :D Ik ben Altra's ook tegengekomen als tip voor mensen met toebox problemen, maar die hebben zero drop en met gevoeligheid voor achillespees klachten lijkt me dat niet heel verstandig.

"Everybody is a genius. But if you judge a fish by its ability to climb a tree, it will live its whole life believing that it is stupid."

• Arjan90
Afgelopen week trouwens een weekje in de Ardennen geweest, geen "trainingen" gelopen alleen duurloopjes maar dat ging dus echt héél goed. Ondanks de hoogtemeters (150m+ in 3km) kon ik het goed volhouden zonder flinke vermoeidheid, al mijn loopjes waren < 150bpm gemiddeld (wat voor mij echt duurlooptempo is) terwijl ik ook gemiddeld < 6:00min/km zat. Ik was echt blij verrast dat dit zo goed ging :) Ik had meer problemen verwacht met de hoogte, had wel aardig wat spierpijn maar dat was volgens mij meer van naar beneden denderen met 4:00min/km. Wel heerlijk hoor, zo in de bossen, over de heuvels, door de Ardennen. Geeft alles toch een andere dimensie :D Vooral het loopje van 14km was echt genieten, flinke historie daar natuurlijk met WW2 dus o.a. een tank, kanon, maar ook memorials tegengekomen. Eerste 7km lekker door het bos struinen (met een vloekende vrouw achter me die te weinig enkelstabilisatie traint :+ ) en daarna 7km door het landschap en dorpjes, heerlijk!

[ Voor 19% gewijzigd door Arjan90 op 02-05-2026 14:23 ]

• Shinji
  • Nu online
Arjan90 schreef op zaterdag 2 mei 2026 @ 14:17:

De Endorphin Speed 4 zijn te krap, de Speed 5 zijn iets ruimer maar ook net te krap, maar ik vermoed ook dat dit komt doordat de pink nu een mooie bult op de buitenkant heeft die ik "rust" wil geven en langzaam probeer weg te vijlen. Ik ben echt verliefd op de Endorphin Speed voor eigenlijk al mijn loopjes, ik kan er lange lopen mee doen, heb er de marathon mee gelopen in het verleden (wel de Endorphin Speed 2), maar ook voor interval erg geschikt. In het verleden wisselde ik wel af met Triumph voor lange loopjes, maar dat doe ik nu ook niet meer. Ik heb gewoon 2-3 Endorphins in rotatie en dat is perfect. Ik gebruik een oude Ride serie op de loopband.

Wat ik tegenkom is bijvoorbeeld de New Balance FuelCell Supercomp Trainer of Elite, die zijn wel aan de prijs maar zijn ook in Wide beschikbaar (ik heb niet de illusie dat die regelmatig in de aanbieding zijn omdat ze nou eenmaal minder courant zullen zijn). Iemand met wat ervaringen of alternatieven? :D Ik ben Altra's ook tegengekomen als tip voor mensen met toebox problemen, maar die hebben zero drop en met gevoeligheid voor achillespees klachten lijkt me dat niet heel verstandig.
Volgens mij hebben mijn Altra's geen zero drop hoor, ik heb de Experience Form Men en bevallen mij prima. Geen snelle schoen ofzo maar doet wat het moet doen. Hebben zo te zien 4mm drop.

https://www.altrarunning....-experience-form-al0a85nt

• A-Waxxx
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 26-05 14:11
Bij veepee zijn de Nike Pegasus Premium in de aanbieding voor €99,99. Voor de liefhebbers.

• Shinji
  • Nu online
A-Waxxx schreef op zaterdag 2 mei 2026 @ 18:16:
Bij veepee zijn de Nike Pegasus Premium in de aanbieding voor €99,99. Voor de liefhebbers.
Wat een verschrikkelijke website, je kan niet eens het assortiment bekijken zonder een account aan te maken. Daar bedank ik voor hoor.

• WizzlerNL

Ik heb met Altra ook wat last van een linker Achilles en kuit, maar heb sinds kort nu de Topo Athletic Specter 2.

Heerlijke schoen, brede toe box en 5 mm drop. Komt voor mij heel erg in de buurt van mijn favoriete schoen, de Inov-8 Mudtalon Speed (maar die is voor trail/survialrun)

• Stefangrp
Pff
Kan geen koolhydraat meer zien. Haat aan carbloaden :9 En taper.

Behoudend pacing plan gemaakt voor morgen. Benen voelden matig bij de shake-out vanochtend. En het wordt teringwarm.
Dus ik ga morgen maar gewoon lekker gecontroleerd lopen en dan zien wel wat er voor tijd uit rolt :)

• vinom
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 13:39
Hoe ziet voor iedereen zijn shake-out, een dag of twee dagen voor de wedstrijd eruit? Ben ik wel benieuwd naar.

• Stefangrp
Ik doe m liefst rond de 20u van tevoren. Km of 4 met een beetje easy en een paar tempo versnellingen. Rondje van niks eigenlijk maar als ik het niet doe ben ik de dag erna echt slecht

• WizzlerNL
Stefangrp schreef op zaterdag 2 mei 2026 @ 22:06:
Ik doe m liefst rond de 20u van tevoren. Km of 4 met een beetje easy en een paar tempo versnellingen. Rondje van niks eigenlijk maar als ik het niet doe ben ik de dag erna echt slecht
Exact dit!

Succes morgen!

• m0ridin
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 29-05 21:50
vinom schreef op zaterdag 2 mei 2026 @ 21:59:
Hoe ziet voor iedereen zijn shake-out, een dag of twee dagen voor de wedstrijd eruit? Ben ik wel benieuwd naar.
Hier doe ik de dag ervoor gewoon rustig een km of 5... Meestal ergens in de ochtend.

• Maupertus
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 09:54
Shinji schreef op zaterdag 2 mei 2026 @ 14:25:
[...]

Volgens mij hebben mijn Altra's geen zero drop hoor, ik heb de Experience Form Men en bevallen mij prima. Geen snelle schoen ofzo maar doet wat het moet doen. Hebben zo te zien 4mm drop.

https://www.altrarunning....-experience-form-al0a85nt
Klopt dat een aantal van de nieuwe modellen een hele kleine drop hebben van 4mm. Nog steeds wel een stuk minder dan bij de normale stack. Ik ben trouwens juist expres na aanhoudende hiel en enkel klachten naar zero drops gegaan (altra en topo). Langzaam opbouwen, maar geen gezeik meer. En inderdaad, eindelijk een normale neus zonder blaren.

Jezus saves and takes half damage.

• Brakkie
  • Niet online

Brakkie

blaat

Gisteren werd er bij onze atletiekvereniging een uurloop georganiseerd. Een uur lang op de baan lopen en dan het liefst zo ver mogelijk. Mentaal erg taai maar ben wel blij met m'n prestatie. Ik had iets rustiger kunnen starten. Voor mij geldt meestal wel dat ik op de baan op 1 of andere manier altijd iets minder presteer dan op de weg terwijl het in theorie sneller zou moeten zijn. Uiteindelijk 15519 meter gelopen (bijna 39 ronden) waar ik zeker tevreden mee ben! 8)

Algehele gevoel was wel echt dat het heel pittig was wat bij deze hartslag eigenlijk niet zou moeten. Misschien kwam het door de relatief warme ochtend, de vele bochten (76!) of dat het niet echt voelt als een wedstrijd waardoor je wat adrenaline mist.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/fKqcWdz3AdwDVYmv54cn3Qf7-SY=/x800/filters:strip_exif()/f/image/iZEkwqXgMDz4r0Bp8iUXGWfp.png?f=fotoalbum_large

https://www.strava.com/activities/18343097253/overview

[ Voor 4% gewijzigd door Brakkie op 03-05-2026 12:00 ]

Systeem | Strava

• Stefangrp
Pff wat was het warm. En wat was 'de vorm van de dag' slecht. Strijden vanaf km 26. Gefinisht in 3u26.
Later meer!

• Hartloper
Net terug van lange duurloop van 25km. Inderdaad warm en ook klam. Na 20 km was het beste er wel van af, ook al liep ik niet heel hard. Ik had niet graag een (halve) marathon willen lopen in dit weer.

Mijn antwoord op wat ik doe de dag voor de marathon. Ofwel niet hardlopen, dat deed ik vroeger.
Voor Amsterdam 2024 liep ik de ochtend ervoor een family city run van 7km met de familie, heel traag en met een paar stops. In de namiddag dan wel op de zetel gelegen en niks gedaan.
Voor Antwerpen 2025 in de voormiddag 3 uur gewandeld met mevrouw Hartloper, in de namiddag gerust.
Dus ja, voor mij in de voormiddag rustig loopje of wandelen, geen probleem, zolang ik maar in de namiddag niks meer doe.
En zo ga ik het in Berlijn ook doen dit najaar. In de voormiddag de Berlijn 5k City Run samen met zoon/dochter/vrouw rustig hardlopen, in de namiddag platte rust.

[ Voor 4% gewijzigd door Hartloper op 03-05-2026 12:44 ]

• XyS

XyS

0.o.O

Ik deed de dag van tevoren een rustig loopje van 6km, helaas was mijn hartslag toen heel hoog en werd ik onzeker. Was ik nog een keer naar buiten gegaan voor wat sneller werk en na 1km had ik het vertrouwen weer terug. Soms gaat het ook meer om je gevoel dan wat je lichaam echt nodig heeft. De shake-out runs zijn er niet voor niks, al dat taperen maakt mij in elk geval onrustig (al helemaal in combinatie met carb loaden).

• Stewie!
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 08:14

Stewie!

Keen must die!

Komend weekend is de Koning van Spanje trail. Zijn er nog lopers die ook richting Gulpen afreizen?

Ik doe de 43 km trail als voorbereiding op de Ultraks Hochkonig (48km, 3000hm) van begin juni. Voornamelijk een check of de gekozen rugzak fijn is. Schoenen voor beide runs twijfel ik nog tussen de Hoka Speedgoat 7 en Adidas Terrex Agravic Speed Ultra 2. In de bergen is een harde stevige zool nodig, hoe is de ondergrond bij de Koning van Spanje trail?

Ik lees in dit topic ook dat er weinig verzorgingsposten zijn, dus veel water meenemen.

Loop in de weekenden veel hoogtemeters. Vandaag een rondje gemaakt in het gebied waar de Hochkonig Ultraks gehouden wordt.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_s8Y1gwDnHDUawu1fSePJpOAmNU=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/UlG2VV2dxxvRrZYdue8E6vNQ.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/VIN_cuMI2MhvQ6NMtlrfK3KnvHw=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/rK03kKQv4A3z10tM8CPW8wP1.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/bNWjso_pCUzPmXokWmMYKVHUVtA=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/IkHtCIGRWxsSOB5Le1cxAcw5.jpg?f=fotoalbum_tile
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/iaZ49K4UktbVJTckYT8HsjHJycQ=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/LnNdTruAJvlrftXoAg13uto1.jpg?f=fotoalbum_tile
Rudedadude schreef op zondag 14 mei 2023 @ 10:57:
Dit weekend is de Koning van Spanje trail in zuidelijk limburg, met gisteren de 44K. Ik kon een ticket overnemen van @Gaargod en dus op de vrije zaterdagochten om 5:30 opgestaan, om 6:30 de havermout naar binnen gestopt en om 6:45 de auto ingestapt. Het voordeel van een lange afstand is dat je 30 meter naast de finishboog kan parkeren, dus de laatste voorbereidingen voor de start waren goed te doen. Vanuit de start meteen door het hoge gras en direct erna een 40 meter omhoog de heuvel op. Dat gaat dan nog relatief makkelijk, maar beloofde wel genoeg voor de rest van de route met haar 1200HM's.

Ik liep al redelijk snel met 40 meter voor me en 40 meter achter een gat. Geen enkel probleem, want ik loop graag m'n eigen tempo. Het eerste stuk was nog uitgepeild, daarna zou het gpx worden. Het stuk gpx was nog maar net begonnen toen je ergens midden in een gehucht een trappetje op moest en tussen 2 tuinen door. Dat was het eerste stukje foutlopen en gelukkig kon iemand het me vertellen. Ik was daarbij door 2 personen ingehaald, dus daar had ik weer een aardig richtpunt op. We kwamen bij elkaar en later in een groepje van vijf personen. Met z'n vijfen liepen we vervolgens een paar honderd meter verkeerd totdat we er achter kwamen dat dat we aan het verkeerde kant van een heg zaten. Toen we weer terug waren op het parkoers was de groep opeens bijna 15 personen groot. Het kostte een paar kilometer, maar toen liepen we met dezelfde vijf weer voorop.

Omdat het de vorige dag nog geregend had was het op veel punten nog best vochtig en soms zelfs drassig. Dat maakte het soms uitdagend op smalle paadjes met aan een kant prikkeldraad. Al met al was het een hele mooie route en als niet Limburger voelt het met al het stijgen en dalen echt buitenlands aan.

Ongeveer halverwege gingen we door bossen op de toppen van de heuvels daar. In de bossen was het vervolgens echt modderig. Ik liep op mijn Saucony Endorphin Edges: een soort Endorphin Speeds maar dan met noppen en dus behoorlijk dik en niet bepaald stabiel op technisch terrein. De modder ontwijken was ook niet echt een optie meer, vol er doorheen was de makkelijkste en snelste optie. We liepen daar nog met z'n vieren, maar ergens halverwege een volgende lange gelling omhoog moest de volgende afhaken met kramp. Met z'n drieen bereikten we de tweede verzorgingspost op 33km. Er waren er maar twee en ik had maar 1,2 liter drinken bij me, dus ik nam 3 bekertjes sportdrank. Niet optimaal, maar met de warme temperaturen was vochttekort ook geen optie. De Abdi Nageye truc om met je vuist hard druk te geven op je zij toen dat in de kilometers erna begon te verkrampen was wel nodig, maar dat werkte gelukkig goed. Ons driemanschap zat losvast aan elkaar. Ik was het snelst op de vlakke stukken, de andere twee waren sneller op de hellingen of in afdalingen. Na 38 kilometer viel ons groepje toch uit elkaar. In een heuvel omhoog knoopte ik kort een gesprek aan, maar de lucht die me dat kostte kwam ik daarna direct te kort. De derde persoon had onderweg van zijn gezin nog wat extra drinken gekregen, maar was daardoor ook wat achterop geraakt.

We haalde inmiddels nog wat achterblijvers in van de 22km en de wegen werden wat minder technisch. Daardoor kwam ik langzamerhand weer terug bij mijn oorspronkelijke medeloper, terwijl het gat zeker 100 meter was geweest. Uiteindelijk herkende ik het weer en de 'ik ruik de finish' krachten kwamen vrij. Ik liet mijn medeloper zelfs heuvelop achter me en kon uiteindelijk redelijk strak nog de laatste heuvel af denderen. Uiteindelijk in 4:06 en als 8ste over de finish.

Alhoewel ik duidelijk merkte dat mijn benen nog niet klaar waren voor deze hoeveelheid hoogtemeters heb ik wel heel de afstand met voldoende energie kunnen lopen. Erg tevreden dus :)

(Gisteren was de kleur van de dag blauw O+ )
[Afbeelding]
Mooi verslag. Dankjewel.

Strava: https://www.strava.com/athletes/149347154

• Roozzz
  • Registratie: Juni 2011
  • Nu online
Stewie! schreef op zondag 3 mei 2026 @ 15:06:
Komend weekend is de Koning van Spanje trail. Zijn er nog lopers die ook richting Gulpen afreizen?

Ik doe de 43 km trail als voorbereiding op de Ultraks Hochkonig (48km, 3000hm) van begin juni. Voornamelijk een check of de gekozen rugzak fijn is. Schoenen voor beide runs twijfel ik nog tussen de Hoka Speedgoat 7 en Adidas Terrex Agravic Speed Ultra 2. In de bergen is een harde stevige zool nodig, hoe is de ondergrond bij de Koning van Spanje trail?

Ik lees in dit topic ook dat er weinig verzorgingsposten zijn, dus veel water meenemen.

[...]

Mooi verslag. Dankjewel.
Ondergrond is wisselend. Deels stenig, deels zachte bospaden, deels keiharde of spekgladde klei.
Ik heb geen ervaring met de Speedgoat, maar ik denk dat die iets stabieler is dan Speed Ultra (1). Met nat weer zou ik die laatste niet meenemen (zeer bescheiden nop). Ook vraagt ie nogal wat van je looptechniek en stabiliteit als het hard naar beneden gaat. Of je dat kan verteren moet jij bepalen.

Maar goed, dat kan je nu mooi oefenen daar in Oostenrijk. Loop een aantal stenige afdalingen vlotjes naar beneden. Dan weet je snel genoeg of je het 'leuk' blijft. Ik kan een aardig partijtje technisch dalen, maar met deze schoen kan ik mezelf potentieel voorbij lopen...

Afstand vzp is toch niet zo gek? Voorheen zat er grofweg een uur tussen (voor de bulk van het veld). Ben je wat sneller dan zitten ze dichter op elkaar, ben je langzamer dan wat verder. Ik vind dat voor trails redelijk doorsnee. Zeker in de alpen zie je nog wel eens dat het verder is (~1,5u en ik eindig daar ruim in het linkerrijtje). Anyway litertje water / sportdrank in je soft flasks en gaan 8)

Veel plezier, ik heb hem in het verleden met grote regelmaat gelopen.

If you can see, look. If you can look, observe

• Roozzz
  • Nu online
Gisteren weer een wat langer loopje gedaan sinds mijn tripje naar Japan. Heerlijk een trailmarathon weggetikt rond Doorwerth & Oosterbeek. Zo fijn dat de basis inmiddels weer op een punt is dat ik dit gewoon even kan doen. Gezellig in kletsmodus. Eigenlijk de hele loop en achteraf goed in mijn energie. Vanochtend met de nodige wilskracht een uitnodiging voor 25k over de Veluwezoom afgeslagen. Achteraf gezien was dat waarschijnlijk best goedgekomen als ik zo de beentjes tijdens een uurtje lopen voelde :)

Langzaam voelt het als tijd om weer eens wat gerichter te gaan trainen. Eerst nog even de Roparun en een 50k verjaardagsrondje lopen, dan maar eens het vizier richting op de marathon in Amsterdam. Duurvermogen is on point.

• Arjan90
Ik zag je loopje al @Roozzz, blijft tof dat je dit zo "even" kan doen. Dat was precies de gedachte die ik had toen ik het zag :D

Mijn net-niet 15km ging lekker, ondanks de hoge luchtvochtigheid. Helaas nét niet 40km aangetikt deze week, maar met drie loopjes toch prima :) Komende maanden nog lekker richten op de snelheid wat opkrikken, vakantie vieren en dan ergens in september echt specifiek beginnen met de marathonvoorbereiding.

• RobinE
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 29-05 17:58
Stewie! schreef op zondag 3 mei 2026 @ 15:06:

Loop in de weekenden veel hoogtemeters. Vandaag een rondje gemaakt in het gebied waar de Hochkonig Ultraks gehouden wordt.
[Afbeelding][Afbeelding][Afbeelding]
[Afbeelding]
[...]

Mooi verslag. Dankjewel.
Ik ben er dit jaar ook weer bij, loop de ultimate dus vr 18km, za 43km en zondag nog een 41km. Een mooi trainingsweeken voor de zugspitse ultra (106km/5200hm) in het weekend van 20 juni.
Is een leuk event!
Ps. @Stewie! Net nog even gekeken naar de za van vorig jaar. Eerste post na ong. 1 uur lopen, daarna ca 2 uur naar de 31km post dus dat is best wel een periode. Ik was vorig jaar (dit forum) al op de hoogte dus ook extra softflask mee en die gevuld bij eerste post (totaal 3x500ml) daarmee kon ik het prima redden. Als je er maar twee bij je hebt is twee uur in de zon lopen erg lang en dorstig

[ Voor 8% gewijzigd door RobinE op 04-05-2026 21:52 ]

• Littlegupper
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 29-05 21:03
Nog iemand die adviezen heeft voor een goede hardloopwinkel in Leiden/Haarlem regio?
Na afgelopen marathon last van een knellende 4de teen. Nu zie ik dat de voet waar ik last van heb ook groter is dan de andere. Het liefst zou ik m’n voeten eens een keer goed laten opmeten qua lengte en breedte om te zien of ik nog de juiste schoenen en maat heb.
Nu zat ik te kijken naar de RunX of Run2day in Haarlem, maar niet met altijd even positieve reviews.

• cyclofosfamide
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 09:50
Gisteren was het weer eens tijd voor de Petranpad Ultra. Zoals ik vorig jaar zei: nooit meer een 100+km ultratrail voor mij. Daar heb ik me aan gehouden, dus deze keer voor de 64km gegaan zonder een gedegen voorbereiding. De schaambeenblessure houdt me af van lange trails lopen. Afgelopen weken 1x een 36km trail en met mrs. Cyclo de Enschede marathon gelopen. Afgelopen zondag nog een 31km trail gelopen dat best lekker ging, maar ook daar moest ik nog een paar keer wandelen ivm de blessure.

Samen met 3 anderen voor de 64km ingeschreven, terwijl 3 anderen voor de 112km gingen.

In de ochtend met de bus om 9 uur vanaf Kasteel Meerlo naar Griendtsveen gebracht, dat was het begin van een 'schoolreisje'. Iedereen bepakt en bezakt in de bus met éénzelfde doel: te starten aan een uitdagende ultratrail. Daarna grote hilariteit: we werden op verkeerde parkeerplaats afgezet voor de start, deze was namelijk 400meter verderop.

Onze hardloopgroep leden die de 112km liepen, daarvan hebben we er net 1 van gezien bij onze start (de 112km loopt dus volledig over de 64km, op een grote lus bij Vorstenbosch na) en hem veel plezier en afzien gewenst!

Bij de start was het al goed warm met blauwe lucht en brandende zon. Uiteindelijk zou het tot aan de finish zo warm blijven; even leek het wat te betrekken, maar daarna trok alles weer open en was het nóg vochtiger in de lucht dan daarvoor.

De trail voerde over de meest prachtige paden, door mooie bossen en langs blauwe waters. Het blijft écht een prachtig uitgezette route. Dit jaar was de route 'andersom' tov vorig jaar. Dus veel herkende ik wel, maar nu dus van de andere kant.

Rondom 15km begon het schaambeen weer op te spelen, toch maar *kuch* een ibuprofen genomen; dit leek goed te helpen, want nadien véél minder last van en heeft mij geen parten meer gespeeld verderop. Vanaf km 28 kreeg ik het toch al zwaar met het tempo, beetje erg vroeg. Had natuurlijk te weinig km's in de benen afgelopen maanden om lekker door te banjeren én de warmte (25 graden, weerstation Horst) icm luchtvochtigheid maakten het toch wel zwaarder. Dan maar wandelen en hardlopen afwisselen.... tot 50km alleen gelopen en gewandeld. Vanaf die controlepost samen met loopgroep maatje gelopen die ook afhaakte van het snellere tempo, en zo samen door gebanjerd tot de finish. Het was zwaar, en dat lag echt aan mijn conditie icm het weer. De benen voelden verder goed, ook vandaag gewoon geen centje pijn; zelfs schaambeenblessure houdt zich bijzonder rustig, alleen aanspannen onderbuiksspieren is wat gevoelig.

Bij de finish lekker lang blijven hangen en alle ultralopers (64km en 112km) binnen gehaald met gejuich, applaus, broodjes frikadel en 0.0 biertjes. Héérlijk sfeertje was het!

In totaal is 20% van de deelnemers uitgevallen, grotendeels door de warmte icm de luchtvochtigheid. Ook 1 van onze 112km deelnemers heeft het 'maar' tot 83km vol gehouden.

@polthemol stiekem toch weer aan de 112km denken voor volgend jaar, dan goede voorbereiding en zal het wel weer lukken. Niet genoeg 'geleden' gisteren ;)

Stravalinkje voor de liefhebber.

| medic with nerdskillz | Pixel 9 Pro | Pixel 5 (hardloop/backup) | glFTPd addict | AM4 RTX3080 | Nvidia SHIELD Pro 2019 |

• GerGio
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 29-05 18:48
Vanochtend ook wezen lopen

Vanochtend vroeg 5:45 vertrokken voor een training met tempo blokken. 3x3km op 4:15 met 1km rust op 5:00. 4km inlopen en 2km uitlopen. Het was echt klam. Maar goed toen we eenmaal op de dijk waren en er iets van wind stond voelde het al een stuk beter.

Ik voelde me in het begin niet top maar ik ben vandaag wel weer een PR op de 10km, 15km en de 10EM rijker. Dat is in een deze training wel lekker. Blij mee.

Misschien toch een keer gewoon een poging wagen om gewoon een wedstrijd 10km ofzo te doen want nu loop ik nog steeds gewoon pr's in mijn training.

Nickname KasPlantje.

• A-Waxxx
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 26-05 14:11
Ik heb btw verzocht lid te worden vd groep op strava, Chris Wentink

• Maupertus
Littlegupper schreef op zondag 3 mei 2026 @ 19:02:
Nog iemand die adviezen heeft voor een goede hardloopwinkel in Leiden/Haarlem regio?
Na afgelopen marathon last van een knellende 4de teen. Nu zie ik dat de voet waar ik last van heb ook groter is dan de andere. Het liefst zou ik m’n voeten eens een keer goed laten opmeten qua lengte en breedte om te zien of ik nog de juiste schoenen en maat heb.
Nu zat ik te kijken naar de RunX of Run2day in Haarlem, maar niet met altijd even positieve reviews.
De Hardloopwinkel in de St. Jorissteeg? Die in in DH is best prima. De run2day in DH is ook erg fijn, als je die kant op kunt reizen.

• Roozzz
  • Nu online
A-Waxxx schreef op zondag 3 mei 2026 @ 22:39:
Ik heb btw verzocht lid te worden vd groep op strava, Chris W.
Voor de zekerheid: @Poekie

• Gynnad
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 13:40
A-Waxxx schreef op zondag 3 mei 2026 @ 22:39:
Ik heb btw verzocht lid te worden vd groep op strava, Chris Wentink
Zie topic warning.
1. Strava: Geef op Strava aan dat je lid wil worden van de groep (klik op Request to Join). Stuur je op Strava gebruikte naam in een DM op Tweakers aan de admins: Poekie en Calitomnication.

"Don't worry, about a thing, Cause every little thing is gonna be alright"

• karsb23
  • Registratie: Juni 2019
Ik kan runrepeat adviseren hiervoor. Deze site gebruik ik zelf ook voor het zoeken van mijn nieuwe hardloopschoenen. Voornamelijk de toeboxen zijn ook bij mij een heikel punt. Ik weet inmiddels welke schoenen goed zitten en vergelijk dan deze schoen met de nieuwe schoen die ik op oog hebt. Misschien heb je hier wat aan..

• Len020
  • Registratie: Februari 2017
  • Laatst online: 29-05 23:58
Megupe schreef op vrijdag 1 mei 2026 @ 12:48:
[...]

Op Bonaire ging ik doorgaans in de ochtend rond 6u voor mijn werk. Dan is het nog rustig langs de weg. Wil rijden ze dat als malloten, en dat wordt ook erger met het verstrekken van de dag.
Her en der ook wat honden die wel afschrikken.
Ik kan me voorstellen dat het op Curaçao vergelijkbaar is. Dus goed opletten waar je loopt en misschien heeft Curaçao nog wat mooie offroad plekjes.
vind t verkeer op bonaire wel meevallen. Vanuit Belnem kun je prima richting de zoutvlaktes lopen en dan tegen t verkeer in op de weg. Kun je ook mooi even water drinken bij ocean oasis want warm is het altijd :+ :+

• Stefangrp
Stefangrp schreef op zondag 3 mei 2026 @ 12:05:
Pff wat was het warm. En wat was 'de vorm van de dag' slecht. Strijden vanaf km 26. Gefinisht in 3u26.
Later meer!
Gister dus mijn 2e marathon gelopen, die van Praag. Paste mooi in de meivakantie planning. :) Praag ligt op een aantal heuvels, maar het parcours is wel redelijk vlak verder. 200 hoogtemeters volgens de gpx, mijn garmin telde er 160. Tunneltjes, bruggen op en af, dat soort werk. Het parcours slingerde voornamelijk langs de rivier de Moldau.
Bijzonder aspect waren wel de cobble-stones, zo'n 10% van het parcours schat ik. Geen fijne combinatie op instabiele carbon schoenen heb ik ondervonden.

De voorbereiding was bepaald niet vlekkeloos. In totaal 3 weken van het blok moeten skippen i.v.m. knieproblemen, een aantal trainingen overgeslagen i.v.m. werkdrukte, en ik was door alle werkstress ook minder uitgerust. Volume wel opgehoogd t.o.v. vorig blok, maar de consistentie was al met al ver te zoeken.
Het initiële doel, een sub3 poging (12 minuten onder mijn PR van afgelopen oktober), raakte zo al vooraf uit beeld.

De weersvoorspellingen droegen daar niet aan bij; 14 graden bij de start (om 08.00) en 22 graden rond finishtijd. Overal hitte waarschuwingen, extra waterposten, sproeiers enz.
Ook werd ik tijdens de taper nog ziek, zelfs nog tijdens de marathon had ik last van slijm en snot.

Mijn pacing plan dus wat minder ambitieus ingezet; weggaan op 4.20-4.25 pace en maar zien hoe het zou lopen.
De start was midden op het oude plein, prachtige omgeving! Ik stond behoorlijk vooraan, startvak C (het ging t/m L), geen zandloper, dus om 08.00.13 begon mijn marathon.

Brede wegen, weinig gedrang, dus ik kon vrij snel mijn eigen tempo lopen. Dat ging qua pace wel prima, maar de hartslag zat eigenlijk meteen al 8 slagen te hoog en ik kreeg 'm ook niet echt naar beneden. Wel nog rond de 6-7 slagen onder mijn treshold, dus maar gewoon doorlopen!

Na een klein lusje passeerde ik vrouwlief en de kids, en begon een lus van zo'n 9km terug naar het oude plein. Daar was ook de finish, deze lus gingen we dus ook doen tussen km 33 en 42. Handig om die al een keer ervaren te hebben; want brede wegen, veel rechtuit, veel vol in de zon, weinig publiek. Niet bepaald de omstandigheden die fijn zijn als het echt zwaar wordt :)

Afijn, na 12km weer mijn gezin gepasseerd, dwars het oude plein over (wat een prachtige plek!) en via een rondje door het centrum over de cobblestones kwam het volgende parcours deel; een eind het centrum uit, en via een keerpunt richting km 25, dan rivier over en nog een keerlus rond km 28.

Ik had inmiddels al lang en breed door dat het een zware dag zou worden. Ik moest de goal pace van 4.20.4-25 al loslaten bij km 11. Met 4.30 pace zou ik nog een pr lopen, maar rond km18 moest ik ook dat schema loslaten. Vanaf toen ging de focus op "doorlopen, zorgen dat ik heelhuids aankom, de tijd doet er niet meer toe". En dan is de marathon nog best ver.

Rond km 26 begon het lijntje echt te breken, en vanaf dat moment ben ik bij elke waterpost (die waren er veel vanwege de warmte) gaan wandelen. Beker drinken, beker over het hoofd, en naarmate de race vorderde werden de hitte en dorst ook steeds groter. Ik heb geloof ik zelfs bij een post 2 bekers gedronken + 4 over me heen gegooid. Nog staan lurken aan de fles van een ehbo'er, elke sproeier meepakken die er was, enz. De afstand overbruggen en koelen koelen koelen.

Bij km31 kwam ik mijn gezin weer tegen. "gaat het papa?" Nou niet bepaald, ik kon nog net kermend en huilend uitbrengen hoe zwaar en warm het was. Het gaf wel een mentale boost om te even te zien. Daarna weer door voor die eindlus, die uiteraard vrij lang duurde. Veel run-walk gedaan en het was inmiddels een aardig slagveld op het parcours. Weinig mensen plat zien gaan, maar ik zag er ook weinig meer rennen.
Gaandeweg herstelde ik wel een beetje, van "drama" naar "steady slecht". De cheer zone op 38k maakte me weer emotioneel, en na het 40km punt wist ik dat het ergste erop zat.

De laatste 300 meter waren eigenlijk het enige moment tijdens de race dat ik echt kon genieten; veel publiek, je ziet de streep in de verte, en het besef dat ik mijn 2e marathon ging uitlopen, dat de pijn bijna voorbij was. Finishen was een mooi moment.
Eindtijd 3.26.33.

Meteen na de streep zo langzaam mogelijk onder de koude douche doorgelopen, familie opgezocht, douche en massage meegepakt en een afzakkertje gepakt in de Absint bar.

Vannacht gelukkig redelijk goed geslapen en met een beetje goede wil kom ik zonder handen de trap af. Dat valt dus mee.

Blij dat het gister goed ging met 80+ gram koolhydraten per uur (wel maagsteken door al het water), geen kramp, maar 1 serieuze blaar. De Saucony's Endorphin Elite 2 kunnen wel in de prullenbak. Ik meende bij de laatste key sessie al dat de 'pop' eruit leek, en een deel van de slijtzool liet nu ook nog los bij 35 km. 260 km op geklokt, dus heel duurzaam blijken ze niet te zijn.

Hoe kijk ik er dan op terug? Wisselend.
By far geen sub3, ook geen PR, ook niet 'lekker gelopen'. Het was een hel onderweg, helemaaaaaal niet vergelijkbaar met Amsterdam waar ik quasi fluitend naar 3u11 liep. The marathon beat me this time.

Anderzijds; prachtige stad om doorheen te rennen, toch weer een marathon aan ervaring erbij op de lijst, genoten van de 25+k trainingen, en ik ben er trots op dat ik met zo'n matige voorbereiding en onder zulke omstandigheden toch ruim onder de 3,5u loop.
Kennelijk was dit mijn niveau deze dag, het zij zo.

Nu herstel, langs de fysio voor een knie check-up, voorbereiden voor de 50k die ik eind juni ga lopen bij de Brabantse Ultra Trail, sportmedische test doen (thanks voor de tip, blijkt ook bij gedekt door de zorgverzekering!) en daarna een plannetje maken voor een najaarsmarathon!

Garmin linkje: https://connect.garmin.com/modern/activity/22746726373

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/JRhGLBwibJaMSA8O4CGLkUin6hI=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/PUESBFX4K8DhO2swiFj6DfPQ.jpg?f=fotoalbum_large

• Wyke
  • Registratie: Juni 2018
  • Laatst online: 10:11
Stefangrp schreef op maandag 4 mei 2026 @ 11:03:
[...]

Gister dus mijn 2e marathon gelopen, die van Praag. Paste mooi in de meivakantie planning. :) Praag ligt op een aantal heuvels, maar het parcours is wel redelijk vlak verder. 200 hoogtemeters volgens de gpx, mijn garmin telde er 160. Tunneltjes, bruggen op en af, dat soort werk. Het parcours slingerde voornamelijk langs de rivier de Moldau.
Bijzonder aspect waren wel de cobble-stones, zo'n 10% van het parcours schat ik. Geen fijne combinatie op instabiele carbon schoenen heb ik ondervonden.

De voorbereiding was bepaald niet vlekkeloos. In totaal 3 weken van het blok moeten skippen i.v.m. knieproblemen, een aantal trainingen overgeslagen i.v.m. werkdrukte, en ik was door alle werkstress ook minder uitgerust. Volume wel opgehoogd t.o.v. vorig blok, maar de consistentie was al met al ver te zoeken.
Het initiële doel, een sub3 poging (12 minuten onder mijn PR van afgelopen oktober), raakte zo al vooraf uit beeld.

De weersvoorspellingen droegen daar niet aan bij; 14 graden bij de start (om 08.00) en 22 graden rond finishtijd. Overal hitte waarschuwingen, extra waterposten, sproeiers enz.
Ook werd ik tijdens de taper nog ziek, zelfs nog tijdens de marathon had ik last van slijm en snot.

Mijn pacing plan dus wat minder ambitieus ingezet; weggaan op 4.20-4.25 pace en maar zien hoe het zou lopen.
De start was midden op het oude plein, prachtige omgeving! Ik stond behoorlijk vooraan, startvak C (het ging t/m L), geen zandloper, dus om 08.00.13 begon mijn marathon.

Brede wegen, weinig gedrang, dus ik kon vrij snel mijn eigen tempo lopen. Dat ging qua pace wel prima, maar de hartslag zat eigenlijk meteen al 8 slagen te hoog en ik kreeg 'm ook niet echt naar beneden. Wel nog rond de 6-7 slagen onder mijn treshold, dus maar gewoon doorlopen!

Na een klein lusje passeerde ik vrouwlief en de kids, en begon een lus van zo'n 9km terug naar het oude plein. Daar was ook de finish, deze lus gingen we dus ook doen tussen km 33 en 42. Handig om die al een keer ervaren te hebben; want brede wegen, veel rechtuit, veel vol in de zon, weinig publiek. Niet bepaald de omstandigheden die fijn zijn als het echt zwaar wordt :)

Afijn, na 12km weer mijn gezin gepasseerd, dwars het oude plein over (wat een prachtige plek!) en via een rondje door het centrum over de cobblestones kwam het volgende parcours deel; een eind het centrum uit, en via een keerpunt richting km 25, dan rivier over en nog een keerlus rond km 28.

Ik had inmiddels al lang en breed door dat het een zware dag zou worden. Ik moest de goal pace van 4.20.4-25 al loslaten bij km 11. Met 4.30 pace zou ik nog een pr lopen, maar rond km18 moest ik ook dat schema loslaten. Vanaf toen ging de focus op "doorlopen, zorgen dat ik heelhuids aankom, de tijd doet er niet meer toe". En dan is de marathon nog best ver.

Rond km 26 begon het lijntje echt te breken, en vanaf dat moment ben ik bij elke waterpost (die waren er veel vanwege de warmte) gaan wandelen. Beker drinken, beker over het hoofd, en naarmate de race vorderde werden de hitte en dorst ook steeds groter. Ik heb geloof ik zelfs bij een post 2 bekers gedronken + 4 over me heen gegooid. Nog staan lurken aan de fles van een ehbo'er, elke sproeier meepakken die er was, enz. De afstand overbruggen en koelen koelen koelen.

Bij km31 kwam ik mijn gezin weer tegen. "gaat het papa?" Nou niet bepaald, ik kon nog net kermend en huilend uitbrengen hoe zwaar en warm het was. Het gaf wel een mentale boost om te even te zien. Daarna weer door voor die eindlus, die uiteraard vrij lang duurde. Veel run-walk gedaan en het was inmiddels een aardig slagveld op het parcours. Weinig mensen plat zien gaan, maar ik zag er ook weinig meer rennen.
Gaandeweg herstelde ik wel een beetje, van "drama" naar "steady slecht". De cheer zone op 38k maakte me weer emotioneel, en na het 40km punt wist ik dat het ergste erop zat.

De laatste 300 meter waren eigenlijk het enige moment tijdens de race dat ik echt kon genieten; veel publiek, je ziet de streep in de verte, en het besef dat ik mijn 2e marathon ging uitlopen, dat de pijn bijna voorbij was. Finishen was een mooi moment.
Eindtijd 3.26.33.

Meteen na de streep zo langzaam mogelijk onder de koude douche doorgelopen, familie opgezocht, douche en massage meegepakt en een afzakkertje gepakt in de Absint bar.

Vannacht gelukkig redelijk goed geslapen en met een beetje goede wil kom ik zonder handen de trap af. Dat valt dus mee.

Blij dat het gister goed ging met 80+ gram koolhydraten per uur (wel maagsteken door al het water), geen kramp, maar 1 serieuze blaar. De Saucony's Endorphin Elite 2 kunnen wel in de prullenbak. Ik meende bij de laatste key sessie al dat de 'pop' eruit leek, en een deel van de slijtzool liet nu ook nog los bij 35 km. 260 km op geklokt, dus heel duurzaam blijken ze niet te zijn.

By far geen sub3, ook geen PR, ook niet 'lekker gelopen'. Het was een hel onderweg, helemaaaaaal niet vergelijkbaar met Amsterdam waar ik quasi fluitend naar 3u11 liep. The marathon beat me this time.

Anderzijds; prachtige stad om doorheen te rennen, toch weer een marathon aan ervaring erbij op de lijst, genoten van de 25+k trainingen, en ik ben er trots op dat ik met zo'n matige voorbereiding en onder zulke omstandigheden toch ruim onder de 3,5u loop.

Nu herstel, langs de fysio voor een knie check-up, voorbereiden voor de 50k die ik eind juni ga lopen bij de Brabantse Ultra Trail, sportmedische test doen (thanks voor de tip, blijkt ook bij gedekt door de zorgverzekering!) en daarna een plannetje maken voor een najaarsmarathon!

[Afbeelding]
Ondanks de moeizame loop een tijd waar ik alleen maar van kan dromen, dus wat mij betreft echt een topprestatie! Lopen in de hitte is sowieso zwaar.

Algemene vraag nav de foto: ik zie heel vaak mensen op een foto met de medaille in hun mond. Ik vind het maar raar (maar trek je daar vooral niets van aan). Waar komt dat gebruik vandaan?

• Aggo
  • Registratie: November 2025
  • Laatst online: 29-05 08:21
@Stefangrp Mooi verslag, heftige marathon geweest, ik voel de hitte bijna door het lezen van je verslag :)
Knap dat je hem hebt uitgelopen, gezien het feit dat het al zo vroeg een strijd werd.

Ik besloot gisteren om te testen of ik drie weken na de marathon mijn 5k PR al wat scherper kon krijgen, ondanks het benauwde weer van 17:50 naar 17:44 aangescherpt, solo time-trial. (3:32, 3.31, 3.33, 3.37, 3.31) Die vierde kilometer is echt een mentale verschrikking zeg, daar moet ik altijd een beetje vertragen en dat voelt dan alsof ik stilsta, dus er valt nog te leren en verbeteren. Ik weet: Strava PR's tellen niet, 30 mei pas een echte race en dan hoop ik er nog ietsje af te lopen op weg naar sub 17.

Prima progressie, eind september 2024 begonnen met lopen:
November 2024: 19:08 (race)
Juni 2025: 18:45 (race, tot die tijd getraind met Runna, hierna begonnen met NSM)
Augustus 2025: 18:20 (solo)
September 2025: 17:59 (solo)
November 2025: 17:50 (race)
Mei 2026: 17:44 (solo)

Sub 17 is nog een hele weg, maar ik heb er vertrouwen in dat ik komend najaar in de buurt ga komen, weersomstandigheden gisteren hebben me waarschijnlijk wel wat seconden gekost.

• nogeeninlog
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 29-05 12:43
Wyke schreef op maandag 4 mei 2026 @ 11:14:
[...]
Algemene vraag nav de foto: ik zie heel vaak mensen op een foto met de medaille in hun mond. Ik vind het maar raar (maar trek je daar vooral niets van aan). Waar komt dat gebruik vandaan?
Vroeger waren munten van echt goud of zilver. Die munten moesten massief zijn, maar er waren ook falsificaties, die hol waren van binnen.
Dit kon je testen door erin te bijten. Als het meegaf, dan was de munt hol van binnen en dus vals.
Vandaar de gewoonte om in edelmetaal te bijten.

• Maupertus
nogeeninlog schreef op maandag 4 mei 2026 @ 18:24:
[...]

Vroeger waren munten van echt goud of zilver. Die munten moesten massief zijn, maar er waren ook falsificaties, die hol waren van binnen.
Dit kon je testen door erin te bijten. Als het meegaf, dan was de munt hol van binnen en dus vals.
Vandaar de gewoonte om in edelmetaal te bijten.
Dit, maar dat is op een gegeven moment door fotografen omarmt als "de shot" voor winnaars van Olympisch goud. Vanaf 2012 werd het echt een ding om als winnaar in de medaille te bijten. Waarom? Omdat fotografen vroegen om dat te doen.

Het is daarmee vereenzelvigd als het beeld van de medaille ontvanger, ook voor ons mindere goden die niet de marathon in 1:59:30 rennen ;)

• Skyrunner
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 28-05 08:36
Inmiddels weer een paar weken verder, maar helaas blijven hangen bij week 6 van het schema.

Een poging 2x 10' te lopen met 1' wandelen leverde stevige pijn op de heupen op en met nog 12 dagen te gaan tot de 5K loop ga ik ervan uit dat dat hem even niet gaat worden voor nu.

Schema aangepast naar 2x p/wk hardlopen en 2x p/wk krachttraining met focus op core en benen. Liever nu voor de langere termijn even rustiger aan, ook omdat ik last van krampen overal heb, vooral de benen.

Voor wat supplementen aangaat en ook genoemde kramp.. Nu neem ik al dagelijks vitamine supplementen in, oa magnesium (complex). Naast eiwit, creatine en electrolyten, wat zou ik nog meer kunnen overwegen?

It took the power of Commodore 64 to put man on the moon

• ADutchGuy
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 26-05 12:26
Skyrunner schreef op dinsdag 5 mei 2026 @ 07:40:
Liever nu voor de langere termijn even rustiger aan, ook omdat ik last van krampen overal heb, vooral de benen.

Voor wat supplementen aangaat en ook genoemde kramp.. Nu neem ik al dagelijks vitamine supplementen in, oa magnesium (complex). Naast eiwit, creatine en electrolyten, wat zou ik nog meer kunnen overwegen?
Vocht. Heb je enig idee hoeveel je drinkt per dag? Ik hou dat tegenwoordig bij en dat bleek veel minder te zijn dan ik zelf dacht. Dat kan ook echt kramp klachten met zich meebrengen.

• whatyoudoing
  • Registratie: Mei 2024
  • Laatst online: 29-05 15:33
Inmiddels weer een paar weken verder, maar helaas blijven hangen bij week 6 van het schema.

Een poging 2x 10' te lopen met 1' wandelen leverde stevige pijn op de heupen op en met nog 12 dagen te gaan tot de 5K loop ga ik ervan uit dat dat hem even niet gaat worden voor nu.

Schema aangepast naar 2x p/wk hardlopen en 2x p/wk krachttraining met focus op core en benen. Liever nu voor de langere termijn even rustiger aan, ook omdat ik last van krampen overal heb, vooral de benen.

Wat @ADutchGuy al zegt: genoeg drinken, en dan nog wat meer. Ik ken je achtergrond verder niet, maar als je gewoon redelijk normaal eet heb je voor trainen naar 5k geen supplementen nodig.

Ben je tegelijk gestart met krachttraining en hardlopen eigenlijk? Dan heb je naast vocht ook rust nodig. Je spieren groeien niet tijdens de training, maar op je rustdagen. Als je je benen 4x per week een opdonder geeft snap ik wel dat ze gaan piepen ;)

• -LS-

-LS-

Happy as a pig in shit

Ik heb een periode ook vrij veel vitaminen e.d. gebruikt. En ik kreeg vaker hoofdpijn in de ochtend, enige last van mijn darmen etc. Gestopt met alle supplementen behalve een eiwitshake na krachttrainingen en intensieve hardloop sessies en de klachten waren zo weg.

Ik slik nu om de dag 1 kauwtablet voor kinderen. De 6+ variant van de Kruidvat met een dagdosering voor kinderen van 2 per dag. Zo blijf ik ruim onder de aanbevolen dagdoseringen voor volwassenen, maar krijg wel net dat extra beetje binnen. Of dit nog enig effect heeft twijfel ik over :) .

• Slickk
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 12:56

Wat voor krampen heb je precies, in welke spieren?

In tegenstelling tot wat vaak beweert wordt, geloof ik niet zo in krampen door een tekort aan supplementen. Kramp kan ook komen door ondergetraind te zijn. En aangezien het klinkt alsof je net begonnen bent, is dat helemaal prima. Het is bij de schema's met opbouwen ook vrij gebruikelijk dat je bij een bepaalde week blijft 'hangen' en die vaker doet. Het gaat niet om het voltooien van het schema, het gaat erom dat je de trainingen consistent blijft doen. Resultaat komt dan vanzelf.

Qua weekplanning: wanneer ga je hardlopen en wanneer doe je de krachttrainingen? Hardlopen een dag na leg day is bijvoorbeeld niet ideaal. Daar kan ook nog wat winst in zitten. :) Wat is je doel van de krachttraining en waarom benen als doel? Ga je voor Hyrox of iets anders?

Krachttraining met focus op benen heb je niet nodig voor langere afstand hardlopen op dit niveau in Nederland (want hoogtemeters zijn zeldzaam of moet je al bewust voor kiezen).

• Skyrunner
whatyoudoing schreef op dinsdag 5 mei 2026 @ 09:31:
[...]

Wat @ADutchGuy al zegt: genoeg drinken, en dan nog wat meer. Ik ken je achtergrond verder niet, maar als je gewoon redelijk normaal eet heb je voor trainen naar 5k geen supplementen nodig.

Ben je tegelijk gestart met krachttraining en hardlopen eigenlijk? Dan heb je naast vocht ook rust nodig. Je spieren groeien niet tijdens de training, maar op je rustdagen. Als je je benen 4x per week een opdonder geeft snap ik wel dat ze gaan piepen ;)
Nee, de afgelopen 6 weken heb ik enkel 3x p/wk gelopen. De krachttraining doe ik er nu sinds kort naast op advies van mijn fysio om de heupen/bilspieren aan te sterken (veel pijn op buitenkant).

De krampen komen 's nachts, erg veel onrust in de spieren en verkramping dus.

• Skyrunner
Slickk schreef op dinsdag 5 mei 2026 @ 09:37:
[...]

Wat voor krampen heb je precies, in welke spieren?

In tegenstelling tot wat vaak beweert wordt, geloof ik niet zo in krampen door een tekort aan supplementen. Kramp kan ook komen door ondergetraind te zijn. En aangezien het klinkt alsof je net begonnen bent, is dat helemaal prima. Het is bij de schema's met opbouwen ook vrij gebruikelijk dat je bij een bepaalde week blijft 'hangen' en die vaker doet. Het gaat niet om het voltooien van het schema, het gaat erom dat je de trainingen consistent blijft doen. Resultaat komt dan vanzelf.

Qua weekplanning: wanneer ga je hardlopen en wanneer doe je de krachttrainingen? Hardlopen een dag na leg day is bijvoorbeeld niet ideaal. Daar kan ook nog wat winst in zitten. :) Wat is je doel van de krachttraining en waarom benen als doel? Ga je voor Hyrox of iets anders?

Krachttraining met focus op benen heb je niet nodig voor langere afstand hardlopen op dit niveau in Nederland (want hoogtemeters zijn zeldzaam of moet je al bewust voor kiezen).
De krampen zijn vooral in kuit en voeten, en soms ook handen. Met name afgelopen nacht half wakker gelegen door heel veel onrust in die spieren, en verkramping.

Ik loop inderdaad net 7 weken, maar de pijn op buitenkant heupen die me momenteel tegenhoudt door te zetten wordt er niet minder op. Doel krachttraining, op advies fysio, is dus ook om heupen en bilspieren te versterken.

Momenteel loop ik op MA/WO/VR en doe krachttraining op zondag (sinds kort).

• Duclaasie
  • Registratie: November 2022
  • Laatst online: 11:35
Ik ben zelf ook erg gevoelig voor een verstoorde vochtbalans. Als ik veel te weinig drink merk ik het al tijdens het lopen, als het een beetje te weinig is dan krijg ik ook kramp in voren en benen als ik op de bank zit. Ik drink tegenwoordig dan ook bewust minstens 1 tot 1,5 liter water voorafgaand aan het hardlopen. Mij helpt dat enorm.

• Skyrunner
Duclaasie schreef op dinsdag 5 mei 2026 @ 10:25:
Ik ben zelf ook erg gevoelig voor een verstoorde vochtbalans. Als ik veel te weinig drink merk ik het al tijdens het lopen, als het een beetje te weinig is dan krijg ik ook kramp in voren en benen als ik op de bank zit. Ik drink tegenwoordig dan ook bewust minstens 1 tot 1,5 liter water voorafgaand aan het hardlopen. Mij helpt dat enorm.
Dat ga ik zeker meenemen. Ik schat dat ik per dag 1-1,5 liter binnenkrijg en voor mijn diabetes is het ook beter meer te drinken.

• -LS-

-LS-

Happy as a pig in shit

Skyrunner schreef op dinsdag 5 mei 2026 @ 10:34:
[...]

Dat ga ik zeker meenemen. Ik schat dat ik per dag 1-1,5 liter binnenkrijg en voor mijn diabetes is het ook beter meer te drinken.
Is dit inclusief koffie, thee etc? Of alleen puur water drinken?

1 - 1.5 liter per dag is nl. wel heel erg weinig. Ik zou dat minimaal verdubbelen.

• GerGio
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 29-05 18:48
Als eerste, je bent goed bezig. Vergeet niet, je bent actief bezig beter te worden. De weg omhoog is niet linear. Rustig aan komt goed.

Heb je toevallig iemand die je helpt met je eten. Want gewoon goed eten helpt in de basis echt een stuk meer dan heel veer supplementen nemen. Die zijn namelijk een aanvulling op je basis. Maar als je basis goed is heb je bijna geen extra dingen nodig.

Wat nog weleens wil helpen is kleine rustige rek oefeningen te doen voor het slapen gaan om een deel spanning uit je spieren te halen. Hoeft niet meer dan een paar minuten te duren.

Nickname KasPlantje.

• Skyrunner
GerGio schreef op dinsdag 5 mei 2026 @ 11:44:
[...]

Als eerste, je bent goed bezig. Vergeet niet, je bent actief bezig beter te worden. De weg omhoog is niet linear. Rustig aan komt goed.

[...]

Heb je toevallig iemand die je helpt met je eten. Want gewoon goed eten helpt in de basis echt een stuk meer dan heel veer supplementen nemen. Die zijn namelijk een aanvulling op je basis. Maar als je basis goed is heb je bijna geen extra dingen nodig.

Wat nog weleens wil helpen is kleine rustige rek oefeningen te doen voor het slapen gaan om een deel spanning uit je spieren te halen. Hoeft niet meer dan een paar minuten te duren.
Dat is het hé, jezelf forceren rustig aan te doen, en vooral, luisteren naar je lichaam.

Ik heb in het verleden meerdere sessies gehad met een diëtiste die me aardig op weg heeft geholpen, en gelukkig ook door mijn vrouw die wel weet verantwoord voedsel op tafel te zetten. Ik neem momenteel wat supplementen (omega-3, vitamine B/D en magnesium), maar vroeg me vooral af of ik meer kan doen tegen die krampen.

Bedankt voor je reactie!

• kepler
Stefangrp schreef op maandag 4 mei 2026 @ 11:03:
[...]

Eindtijd 3.26.33.

[Afbeelding]
Respect, echt op karakter uitgelopen :D

In mijn ervaringen zijn buitenland marathons altijd een tikkie moeilijker, want vaak heb je nog reistijd vlak voor de marathon, je slaapt niet in je eigen bed en meestal hang je ook nog de toerist uit voor de marathon.

Ik heb ooit de marathon van Budapest gelopen, daar was het ook echt warm. Bij de finish iets van 25 graden, dat was ook verschrikkelijk...

• polthemol
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 07:17

polthemol

Moderator General Chat
cyclofosfamide schreef op zondag 3 mei 2026 @ 19:45:

@polthemol stiekem toch weer aan de 112km denken voor volgend jaar, dan goede voorbereiding en zal het wel weer lukken. Niet genoeg 'geleden' gisteren ;)
that's the spirit! waar is de fun als er geen type 2 fun is! :P

Ik kan je trouwens ook de Grizzly 100 aanraden. Persoonlijk vind ik die mooier, al is het Petranpad absoluut geen straf natuurlijk.

(ibuprofen is trouwens afgeraden bij duursporten, schijnt niet heel lekker te zijn voor je hart. https://www.runnersworld....625/nsaids-running-facts/ maar zijn meer bronnen te vinden wel )

Nunc purus risus, volutpat sagittis, lobortis at, dignissim sed, sapien

• InZane
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 13:03
Skyrunner schreef op dinsdag 5 mei 2026 @ 10:34:
[...]

Dat is echt heel veel te weinig! Op een 'normale' dag, dus zonder hardlopen, moet je toch wel zo'n 2 tot 2,5 liter drinken.

• Shinji
  • Nu online
InZane schreef op dinsdag 5 mei 2026 @ 13:04:
[...]

Dat is echt heel veel te weinig! Op een 'normale' dag, dus zonder hardlopen, moet je toch wel zo'n 2 tot 2,5 liter drinken.
Volgens wie? Ik kom op veel plekken 1,5L tot 2L tegen, maar ook daar zet ik mijn vraagtekens bij of het wel daadwerkelijk zo is. Ieder mens is anders en heeft een andere hoeveelheid vocht nodig.

Volgens de volgende site moet je vooral naar de kleur / geur van je urine kijken om te bepalen hoe je vochthuishouding is. Kan best zijn dat het voor de meeste mensen neerkomt op ergens tussen de 1,5 en 2L maar niet voor iedereen.
https://www.salland.nl/zorgadvies/blogs/mythe-water-drinken

• Maandag1987
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 13:43
Ik heb in de natuur hardlopen altijd leuk gevonden en loop het liefst zoveel mogelijk meters onverhard. Sinds 2024 heb ik enkele trail evenementen meegedaan en zette ik een ultra trail op mijn hardloop bucketlist. Na het afronden van mijn 12 provincien project was dat het volgende waar ik naar toe wilde gaan werken. Het idee was om in september een zo goed als vlakke ultra trail (55 km) te lopen in de buurt en dan in de toekomst een ultra met hoogtemeters te voltooien. De wedstrijdloze zomerperiode kon ik dan gebruiken om veel meters te maken in het bos.

Alleen eind 2025 zag ik een bericht voorbij komen over de 6-uurs van Amerongen. Kleinschalig, laagdrempelig een manier om te proeven aan de ultra afstand met hoogtemeters. Dit leek mij een perfecte volgende uitdaging. Alleen het thuisfront wordt minder enthousiast van al mijn hardloopplannen. De 12 provincien hebben veel tijd gekost. Ik was er veel mee bezig in mijn hoofd. Los van de dagen (nachten) die ik weg was. Een andere belangrijke factor is dat bij grote uitdagingen het mentale aspect verstorend wordt. De spanning neemt de weken voor een evenement al toe en ik ben er in mijn hoofd veel mee bezig. En na zo’n evenement heb ik langere tijd last van decompressie. Dus, ik kreeg geen groen licht.

Totdat 5 weken ervoor werd besloten dat ik als verjaardagscadeau toch mocht deelnemen inclusief support van mijn vrouw. Ik kon een startnummer van iemand overnemen, zette een schema in elkaar en trainde 3 weken meer dan ooit, de 4e week was een ‘normale’ trainingsweek en de laatste week was er een scherpe taper. Ook omdat ik een lichte blessure had.
Ik had één simulatietraining gedaan die bestond uit 27km met 1000 hoogtemeters in bijna 3u. De eerste drie uur zouden dus sowieso moeten lukken. Ik leunde vooral op het idee dat het hoge volume van de NSM trainingen van afgelopen 10 maanden voldoende zouden moeten zijn om het avontuur tot een goed einde te brengen. En tijdens de ohm trail (38km, 2000 hoogtemeters in de Ardennen) had ik 5,5 uur gelopen dus ja, het was maar een half uurtje extra…

Toen was de dag daar. Er was een rondje van 3,44km uitgezet met 80 hoogtemeters. Vooraf kon ik moeilijk inschatten of er stukken waren die te steil waren om te rennen en hoopte ik 2,5 rondes in het uur te kunnen lopen. Het belangrijkste doel was om officieel een ultra te lopen, dit zou ik na 13 rondes hebben bereikt en misschien, op een goede dag, kon ik de grens van 50km passeren (15 rondes).

De eerste ronde kon ik geheel rennend volbrengen en liep ik onder de 20 minuten. Ook de intensiteit voelde goed te doen. In het eerst uur liep drie rondes. Ik vulde mij softflasks volgens plan en weer door. Ook in het tweede en derde uur liep ik drie rondes. Na drie uur had ik een langere pauze gepland om naar mijn eigen bevoorradingspost te gaan (chips en koek eten, softflask met isotone drank in het racevest, andere softflask met water), korte gesproken met mijn vrouw en door. De inspanning voelde nog steeds gemakkelijk aan, het eten en drinken gingen volgens plan en ook de warmte voelde ik niet. Bij elke start van de nieuwe ronde koelde ik mezelf met sponzen, waardoor de warmte geen probleem werd. Ik was verrast dat ik heuvelop en heuvelaf kon blijven rennen (waar waren die pijntjes van de weken ervoor?).

Na 4,5 uur passeerde ik voor de 13e keer de finish (44,7 km) en had ik mijn doel gehaald: een ultra trail lopen. Ook hier had ik een langere pauze gepland. Deze werd korter dan de eerst want ja, in 1,5 uur passen nog vier rondes! Dus, snel door.

De benen waren vermoeid, de pijntjes riepen om te stoppen maar ik ging nog steeds rond in 20 minuten. En ik had, behalve op het festival terrein, nog geen enkele meter gewandeld. Het lichaam ging automatisch elke keer terug naar dezelfde snelheden (oke, oke net iets langzamer dan de eerste rondes). In ronde 15 heb ik zelfs nog een keer aangezet om te voelen wat er nog in zat en om te zorgen dat ik de laatste twee rondes relaxed kon uitlopen. Ik sprak met mezelf af dat ik de laatste twee rondes heuvelop deels mocht wandelen. Ik deed mijn racevest af en zag dat ik nog 47 minuten over had bij de start van ronde 16.

Die laatste twee rondes deden pijn, de vermoeidheid leek ineens toe te slaan. Wandelen deed net zoveel pijn als rennen dus dan is hardlopen sneller. Bij het passeren van de finishlijn (ronde 16) ging ik op mijn knieën hangen en zei tegen mijn vrouw: “Het is op, alles doet pijn”. Ik kwam overeind, dronk een paar slokken water en rende naar de start. Ik had nog 26 minuten voor de laatste ronde en ik wist dat ik het ging halen. Ik finishte ronde 17 op tijd: 58,5 kilometer hardgelopen met 1300 hoogtemeters in 6 uur. Bijna continu hardgelopen, amper gewandeld, enkele korte stops, eten en drinken gingen perfect, mijzelf verbaasd dat ik kon blijven gaan en ook geen moeite had om weer op snelheid te komen. Dit was mijn grootste sportprestatie tot nu toe. Een dag om nooit meer te vergeten.

TL;DR: Eerste ultra trail gelopen, 6-uurs van Amerongen. Ronde van 3,44km met 80 hoogtemeters. Uiteindelijk 17 rondes gelopen, terwijl ik kwam voor 13 (ultra afstand) en hoopte op 15.

• Jailhouse
  • Registratie: April 2022
  • Laatst online: 08:04
Skyrunner schreef op dinsdag 5 mei 2026 @ 10:10:
[...]

De krampen zijn vooral in kuit en voeten, en soms ook handen. Met name afgelopen nacht half wakker gelegen door heel veel onrust in die spieren, en verkramping.
Herkenbaar, ik word ook wel eens wakker door onrustige benen en dat nachten achter elkaar. Ik loop enkel, geen krachttraining. Als het gebeurt dan helpt een ibuprofen net voldoende. Ik leg de oorzaak toch bij overmatige inspanning icm vocht tekort. Vooraf drink ik nu extra en na afloop - tot aan een paar uur later- ook nog wel een aantal glazen. En na die overmatige inspanning probeer ik de rest van de dag ook veel te bewegen om de verzuring af te laten vloeien. Whatever works zeg maar.

• Stefangrp
Maandag1987 schreef op dinsdag 5 mei 2026 @ 13:45:
Ik heb in de natuur hardlopen altijd leuk gevonden en loop het liefst zoveel mogelijk meters onverhard. Sinds 2024 heb ik enkele trail evenementen meegedaan en zette ik een ultra trail op mijn hardloop bucketlist. Na het afronden van mijn 12 provincien project was dat het volgende waar ik naar toe wilde gaan werken. Het idee was om in september een zo goed als vlakke ultra trail (55 km) te lopen in de buurt en dan in de toekomst een ultra met hoogtemeters te voltooien. De wedstrijdloze zomerperiode kon ik dan gebruiken om veel meters te maken in het bos.

Alleen eind 2025 zag ik een bericht voorbij komen over de 6-uurs van Amerongen. Kleinschalig, laagdrempelig een manier om te proeven aan de ultra afstand met hoogtemeters. Dit leek mij een perfecte volgende uitdaging. Alleen het thuisfront wordt minder enthousiast van al mijn hardloopplannen. De 12 provincien hebben veel tijd gekost. Ik was er veel mee bezig in mijn hoofd. Los van de dagen (nachten) die ik weg was. Een andere belangrijke factor is dat bij grote uitdagingen het mentale aspect verstorend wordt. De spanning neemt de weken voor een evenement al toe en ik ben er in mijn hoofd veel mee bezig. En na zo’n evenement heb ik langere tijd last van decompressie. Dus, ik kreeg geen groen licht.

Totdat 5 weken ervoor werd besloten dat ik als verjaardagscadeau toch mocht deelnemen inclusief support van mijn vrouw. Ik kon een startnummer van iemand overnemen, zette een schema in elkaar en trainde 3 weken meer dan ooit, de 4e week was een ‘normale’ trainingsweek en de laatste week was er een scherpe taper. Ook omdat ik een lichte blessure had.
Ik had één simulatietraining gedaan die bestond uit 27km met 1000 hoogtemeters in bijna 3u. De eerste drie uur zouden dus sowieso moeten lukken. Ik leunde vooral op het idee dat het hoge volume van de NSM trainingen van afgelopen 10 maanden voldoende zouden moeten zijn om het avontuur tot een goed einde te brengen. En tijdens de ohm trail (38km, 2000 hoogtemeters in de Ardennen) had ik 5,5 uur gelopen dus ja, het was maar een half uurtje extra…

Toen was de dag daar. Er was een rondje van 3,44km uitgezet met 80 hoogtemeters. Vooraf kon ik moeilijk inschatten of er stukken waren die te steil waren om te rennen en hoopte ik 2,5 rondes in het uur te kunnen lopen. Het belangrijkste doel was om officieel een ultra te lopen, dit zou ik na 13 rondes hebben bereikt en misschien, op een goede dag, kon ik de grens van 50km passeren (15 rondes).

De eerste ronde kon ik geheel rennend volbrengen en liep ik onder de 20 minuten. Ook de intensiteit voelde goed te doen. In het eerst uur liep drie rondes. Ik vulde mij softflasks volgens plan en weer door. Ook in het tweede en derde uur liep ik drie rondes. Na drie uur had ik een langere pauze gepland om naar mijn eigen bevoorradingspost te gaan (chips en koek eten, softflask met isotone drank in het racevest, andere softflask met water), korte gesproken met mijn vrouw en door. De inspanning voelde nog steeds gemakkelijk aan, het eten en drinken gingen volgens plan en ook de warmte voelde ik niet. Bij elke start van de nieuwe ronde koelde ik mezelf met sponzen, waardoor de warmte geen probleem werd. Ik was verrast dat ik heuvelop en heuvelaf kon blijven rennen (waar waren die pijntjes van de weken ervoor?).

Na 4,5 uur passeerde ik voor de 13e keer de finish (44,7 km) en had ik mijn doel gehaald: een ultra trail lopen. Ook hier had ik een langere pauze gepland. Deze werd korter dan de eerst want ja, in 1,5 uur passen nog vier rondes! Dus, snel door.

De benen waren vermoeid, de pijntjes riepen om te stoppen maar ik ging nog steeds rond in 20 minuten. En ik had, behalve op het festival terrein, nog geen enkele meter gewandeld. Het lichaam ging automatisch elke keer terug naar dezelfde snelheden (oke, oke net iets langzamer dan de eerste rondes). In ronde 15 heb ik zelfs nog een keer aangezet om te voelen wat er nog in zat en om te zorgen dat ik de laatste twee rondes relaxed kon uitlopen. Ik sprak met mezelf af dat ik de laatste twee rondes heuvelop deels mocht wandelen. Ik deed mijn racevest af en zag dat ik nog 47 minuten over had bij de start van ronde 16.

Die laatste twee rondes deden pijn, de vermoeidheid leek ineens toe te slaan. Wandelen deed net zoveel pijn als rennen dus dan is hardlopen sneller. Bij het passeren van de finishlijn (ronde 16) ging ik op mijn knieën hangen en zei tegen mijn vrouw: “Het is op, alles doet pijn”. Ik kwam overeind, dronk een paar slokken water en rende naar de start. Ik had nog 26 minuten voor de laatste ronde en ik wist dat ik het ging halen. Ik finishte ronde 17 op tijd: 58,5 kilometer hardgelopen met 1300 hoogtemeters in 6 uur. Bijna continu hardgelopen, amper gewandeld, enkele korte stops, eten en drinken gingen perfect, mijzelf verbaasd dat ik kon blijven gaan en ook geen moeite had om weer op snelheid te komen. Dit was mijn grootste sportprestatie tot nu toe. Een dag om nooit meer te vergeten.

TL;DR: Eerste ultra trail gelopen, 6-uurs van Amerongen. Ronde van 3,44km met 80 hoogtemeters. Uiteindelijk 17 rondes gelopen, terwijl ik kwam voor 13 (ultra afstand) en hoopte op 15.
Strijder! Ik kan me nooit aan de indruk onttrekken dat jij onbewust maar wat loopt te slacken haha. Je kan meer dan je denkt

• Stewie!
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 08:14

Stewie!

Keen must die!

Vandaag heb ik weer een mooie loop in de bergen gedaan. Over een maand is de Ultraks Hochkönig en in dat gebied loop ik steeds stukjes van het parcours.

Vanochtend 15 km/600hm gelopen van de start, eerste twee beklimmingen. Eerst langs een bergmeertje en daarna een oversteek naar het volgende dal. In deze tijd is het zeer rustig in Oostenrijk, omschakeling tussen winter en zomer seizoen, alles is gesloten, vrijwel geen toeristen. Zelfs in het dorp waar we wonen zijn alleen de locals thuis.

Waar ik eerder dacht op de Speedgoat 7 te gaan lopen, heb ik na een test vandaag gekozen voor de Brooks Cascadia Elite. Vooral in de stukken bergaf was ik dankbaar. Veel grip, geen druk op de tenen bij snelle afdalingen, veel demping maar niet onstabiel. Heb op een zeer technische ondergrond gelopen tot en met gravel paden, weilanden, stukje oude sneeuw. De schoen hield zich overal goed. Ook de rest van de spulletjes getest, nieuwe Leki stokken hielden het goed. Super fijn hoe die (ultratral fx.one) werken met dat shark system als grip. Snel in de hand, stabiel. Gekozen voor de gewone versie, de superlight variant hoor je teveel verhalen over dat ze kapot gingen door teveel kracht tijdens een wedstrijd.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/DMiO09cZLTrp8-foNccPhh1IIIU=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/BBgAR9u5udYAJsmA0S7sJtkm.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/l36HxFcj3WbdUKEmBfJIfNMp3RE=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/yju3vvNLHVC9aALzxXZv2WPL.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/zmpwUrSB8ps4W3s_HeUAkKTGbW4=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/wW9B0Mj3TFS8dg8QyiO6okYv.jpg?f=fotoalbum_tile
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/NpL6tf9r4WpZsZFKhc5aof3VEIc=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/p2b7m29oyjoNTgoh2mK2If0C.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/mfknfST2N-MGACyOxT1ieInw84Q=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/8TEShNLr1Xakh4DwsA3WuYn1.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/MdnScfHtxkV-6Z1T2QnfE4_JKeA=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/cz0OcW4uZQtZ9Gu2NkiFv1rt.jpg?f=fotoalbum_tile
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/d1tpIn2Oe4Ew5MPYXXIKZE6dt3A=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/YNF5eZ7y5X8X3QIuaMCs2J6j.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/X67zmm3GrLCkcUwupyBaIvRtoR0=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/sj15HYicapHPJVYxSGXCtRHM.jpg?f=fotoalbum_tile
Maandag1987 schreef op dinsdag 5 mei 2026 @ 13:45:
Alleen het thuisfront wordt minder enthousiast van al mijn hardloopplannen. De 12 provincien hebben veel tijd gekost. Ik was er veel mee bezig in mijn hoofd. Los van de dagen (nachten) die ik weg was. Een andere belangrijke factor is dat bij grote uitdagingen het mentale aspect verstorend wordt. De spanning neemt de weken voor een evenement al toe en ik ben er in mijn hoofd veel mee bezig. En na zo’n evenement heb ik langere tijd last van decompressie.
Hoe ga je daar mee om, hoe zorg je ervoor dat het herstel sneller gaat?

Bij mij is het ernaar toe leven een ding (aangepaste voeding, eet eentoniger en vermijd al teveel maaltijden buiten de deur). Na een lange wedstrijd is de dag erop vaak top, de 2e dag na de loop is de energie dip (alle gelukstofjes zijn op?) en vanaf de 3e dag een hard stijgende lijn omhoog.

Ik heb gemerkt dat actief herstel (m’n ronde buiten lopen) enorm bijdraagt aan de snelheid van het herstellen, in combinatie met genoeg voeding in de 24 uur na de loop met focus op het eerste uur na afloop.

Strava: https://www.strava.com/athletes/149347154

Pagina: 1 ... 445 ... 449 Laatste

Let op:
"Hardlopen is voor de één een sport, voor de ander een reis". Iedereen is welkom, ook de minder geoefende loper :)
Voor vragen en discussie over sporthorloges kun je terecht in Het grote Sporthorloge met GPS topic.
Voor vragen en discussie over triathlon, kan men terecht in Het Triatlontopic - Deel 2.

Als aanvulling op de topics in deze reeks, zijn er Tweakers Hardlopen-groepen op Strava en Garmin Connect. Om toegang te krijgen:
1. Strava: Geef op Strava aan dat je lid wil worden van de groep (klik op Request to Join). Stuur je op Strava gebruikte naam in een DM op Tweakers aan de admins: Poekie en Calitomnication.
2. Garmin: Stuur in een DM op Tweakers met onderwerp Toegang Garmin je gebruikersnaam van het Garmin aan de admin: Calitomnication.

Ook jouw PR's doorgeven? Dat kan als je de sheet invult.