• Hazalnootpuur
  • Registratie: December 2024
  • Laatst online: 24-07 14:18
Arjan90 schreef op woensdag 10 juni 2026 @ 10:18:
[...]

Toevoeging: of vorig jaar Valencia, liep ik lekker 's ochtends vroeg over het strand en kwam ik opeens op een (al dan niet officieel, geen idee) naaktstrand terecht.
En hoe beviel dat? Al hardlopend swaffelen? :D

• Arjan90
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 00:01
Hazalnootpuur schreef op woensdag 10 juni 2026 @ 14:27:
[...]

En hoe beviel dat? Al hardlopend swaffelen? :D
Helicopteren noemen we dat hier thuis :D

"Everybody is a genius. But if you judge a fish by its ability to climb a tree, it will live its whole life believing that it is stupid."

• Arjan90
frankv120 schreef op woensdag 10 juni 2026 @ 13:39:
Een half jaar na mijn eerste marathon (Eindhoven 2026) begon het toch steeds meer te kriebelen om er nog een te lopen. Het leek me leuk om een grotere te lopen, maar een Major vind ik momenteel toch een beetje overdreven. Toen ik laatst over de European Marathon Classics las leek me dit ook wel een mooi lange termijn doen, dus toen ik toevallig zag dat het mogelijk was je aan te melden voor de loterij voor de Copenhagen Marathon 2027 dit toch maar gedaan. Zondag kreeg ik de mail ingeloot te zijn en gisteren net voor de deadline besloten me aan te melden, dus de volgende marathon staat gepland!

Zijn er nog meer tweakers die deze mee zullen doen? Of over het algemeen tips hebben voor een marathon in een andere land qua boeken van accomodatie en voorbereiding ter plekke?
Kon je je ook met meerdere personen in laten loten? Dat vond ik perfect aan Valencia, mijn vrouw en ik hebben ons samen ingeschreven. Of allebei ingeloot, of niet. Niet dat er 1 wel mag en de ander niet.

Mooie stad denk ik voor een marathon, die zet ik er op het lijstje bij. Mijn vrouw wil alle majors lopen (dus dan ga ik maar mee, je moet wat met je gezamenlijke leven), maar pas als de kinderen wat ouder zijn. Maar in de tussentijd kunnen we wel een paar Europese meepakken, we proberen toch elk jaar op citytrip te gaan samen. Zonder de kinderen. Rome heb ik ook goede verhalen over gehoord trouwens!

"Everybody is a genius. But if you judge a fish by its ability to climb a tree, it will live its whole life believing that it is stupid."

• mr11
  • Registratie: December 2023
  • Laatst online: 19:38
frankv120 schreef op woensdag 10 juni 2026 @ 13:39:
Een half jaar na mijn eerste marathon (Eindhoven 2026) begon het toch steeds meer te kriebelen om er nog een te lopen. Het leek me leuk om een grotere te lopen, maar een Major vind ik momenteel toch een beetje overdreven. Toen ik laatst over de European Marathon Classics las leek me dit ook wel een mooi lange termijn doen, dus toen ik toevallig zag dat het mogelijk was je aan te melden voor de loterij voor de Copenhagen Marathon 2027 dit toch maar gedaan. Zondag kreeg ik de mail ingeloot te zijn en gisteren net voor de deadline besloten me aan te melden, dus de volgende marathon staat gepland!

Zijn er nog meer tweakers die deze mee zullen doen? Of over het algemeen tips hebben voor een marathon in een andere land qua boeken van accomodatie en voorbereiding ter plekke?
Heb vorige maand meegedaan aan de marathon van Kopenhagen. Zeker een aanrader, mooi parcours en veel support langs de kant. Ik kwam daar aan op vrijdag en ging dinsdag weer terug. Zaterdagochtend nog een klein loopje gedaan maar niet meegedaan met de door de sponsors georganiseerde shakeout runs. Qua accomodatie heb ik niet heel veel tips, alles is goed bereikbaar met OV of huurfiets. Metro van en naar de start/finish was wel zeer druk op de wedstrijddag.

Toeschouwers kunnen wel eenvoudig verplaatsen en je dus op een stuk of 6 plekken aanmoedigen ipv je maar 1x voorbij zien rennen.

(Mocht je meer willen weten, stuur gerust een berichtje)

• Juancho
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 23:02
A.s zaterdag loop ik de halve marathon van Zwolle en ik hink eigenlijk op 2 gedachtes waar ik graag het advies van de kenners hier voor wil vragen. Zoals eerder gemeld zit ik momenteel door wat klachten tijdelijk aan de beta blockers. Dit geeft mij een wat meer futlozer gevoel, wat minder energie dan ik gewend ben. Aan de andere kant doe ik wel gewoon mijn sporten (hardlopen/tennissen/krachttraining). Conditioneel zal er niet veel veranderd zijn, het is meer een soort van gevoel van energie/kracht missen ofzo. Lastig om te zeggen maar ik moet me voor mijn gevoel meer inzetten om hetzelfde resultaat te krijgen. Ik heb wel, en dat durf ik van mezelf te zeggen, die mentaliteit omdat wel op te brengen.

Daarom heb ik eigenlijk 4 opties voor zaterdag:
  1. Proberen vanaf de start voor een PR te gaan. Dat betekent voor mij onder de 1:56:10 binnen dus rond de 5:30/km lopen. Of ik nu 1 seconde of 1 minuut van mijn PR afsnoep maakt mij echt niks uit, PR=PR!
  2. De eerst 5 of 10km wat trager lopen maar wel binnen de marge dat als ik voel dat het goed gaat en de benen goed zijn en ik wat energie heb alsnog te versnellen om weer te gaan voor een PR. Ik zal dan wel ongeveer 10sec per km sneller moeten lopen om weer in de race te komen voor een PR. Geen idee eigenlijk of dat mogelijk is...
  3. PR uit het hoofd halen en een volgend doel pakken: sub-2 lopen (dus zo rond de 5:38/km)
  4. Alle doelen vergeten, genieten van de run zelf en lopen op gevoel ookal kom ik pas binnen na 2,5 uur
Ik neig nu naar optie 2 omdat ik dan alles een beetje in eigen hand houd op basis van hoe ik de eerste kilometers doorkom. In praktijk merk ik namelijk dat ik mezelf er wel een beetje doorheen worstel en dan vanzelf wel wat sterker wordt en een prettig tempo vind.

Als ik dit door ChatGPT haal komt ik hier op:
  1. Kom ik bij 10 km (5:36/km gemiddeld) door rond 56:00-56:30, dan is PR nog realistisch en versnellen naar 5:25/km.
  2. Kom ik bij 10 km door rond 57:00, dan moet je daarna richting 5:20/km lopen. Dat lijkt me echt te agressief om nog 21,3km (2 jaar geleden was het parcours voor mij 21,4km) vol te houden.
  3. Kom ik bij 10 km door boven 57:30, dan zou ik PR loslaten en voor sub-2 gaan.
  4. Voelt het allemaal echt futloos en lastig, lekker genieten van de geweldige run door een volle stad met muziek, bekenden en een mooie route

Garmin Forerunner 265 |Samsung Galaxy S23 | Polestar 2 MidYear 2026 Prime + B&W audio

• frankv120
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 15:54
Arjan90 schreef op woensdag 10 juni 2026 @ 15:09:
[...]

Kon je je ook met meerdere personen in laten loten? Dat vond ik perfect aan Valencia, mijn vrouw en ik hebben ons samen ingeschreven. Of allebei ingeloot, of niet. Niet dat er 1 wel mag en de ander niet.
Ja gezamenlijk inloten kon ook tot maximaal 4 personen geloof ik.

Hobbybrouwerij Ónderwaeg

• kepler
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 22:45
Juancho schreef op woensdag 10 juni 2026 @ 15:32:
A.s zaterdag loop ik de halve marathon van Zwolle en ik hink eigenlijk op 2 gedachtes waar ik graag het advies van de kenners hier voor wil vragen. Zoals eerder gemeld zit ik momenteel door wat klachten tijdelijk aan de beta blockers. Dit geeft mij een wat meer futlozer gevoel, wat minder energie dan ik gewend ben. Aan de andere kant doe ik wel gewoon mijn sporten (hardlopen/tennissen/krachttraining). Conditioneel zal er niet veel veranderd zijn, het is meer een soort van gevoel van energie/kracht missen ofzo. Lastig om te zeggen maar ik moet me voor mijn gevoel meer inzetten om hetzelfde resultaat te krijgen. Ik heb wel, en dat durf ik van mezelf te zeggen, die mentaliteit omdat wel op te brengen.

1. Proberen vanaf de start voor een PR te gaan. Dat betekent voor mij onder de 1:56:10 binnen dus rond de 5:30/km lopen. Of ik nu 1 seconde of 1 minuut van mijn PR afsnoep maakt mij echt niks uit, PR=PR!
  2. De eerst 5 of 10km wat trager lopen maar wel binnen de marge dat als ik voel dat het goed gaat en de benen goed zijn en ik wat energie heb alsnog te versnellen om weer te gaan voor een PR. Ik zal dan wel ongeveer 10sec per km sneller moeten lopen om weer in de race te komen voor een PR. Geen idee eigenlijk of dat mogelijk is...
  3. PR uit het hoofd halen en een volgend doel pakken: sub-2 lopen (dus zo rond de 5:38/km)
  4. Alle doelen vergeten, genieten van de run zelf en lopen op gevoel ookal kom ik pas binnen na 2,5 uur
Ik neig nu naar optie 2 omdat ik dan alles een beetje in eigen hand houd op basis van hoe ik de eerste kilometers doorkom. In praktijk merk ik namelijk dat ik mezelf er wel een beetje doorheen worstel en dan vanzelf wel wat sterker wordt en een prettig tempo vind.

1. Kom ik bij 10 km (5:36/km gemiddeld) door rond 56:00-56:30, dan is PR nog realistisch en versnellen naar 5:25/km.
  2. Kom ik bij 10 km door rond 57:00, dan moet je daarna richting 5:20/km lopen. Dat lijkt me echt te agressief om nog 21,3km (2 jaar geleden was het parcours voor mij 21,4km) vol te houden.
  3. Kom ik bij 10 km door boven 57:30, dan zou ik PR loslaten en voor sub-2 gaan.
  4. Voelt het allemaal echt futloos en lastig, lekker genieten van de geweldige run door een volle stad met muziek, bekenden en een mooie route
Beta blockers zorgen toch voor lagere bloeddruk en hartslag? Heb je dit gecheckt met je arts of het een goed idee is om een maximale/lange inspanning te leveren als je deze medicijnen slikt?

Een PR klinkt mij niet als verstandig plan met deze medicijnen, maar ik ben geen dokter :D

Edit:

https://www.hartstichting...n/medicijnen/betablokkers

Zie deze link voor info. Sporten kan, maar je prestaties zijn ws minder en bij intensief sporten wordt aangeraden met je arts te overleggen

[ Voor 3% gewijzigd door kepler op 10-06-2026 16:38 ]

• Wyke
  • Registratie: Juni 2018
  • Laatst online: 00:34
Juancho schreef op woensdag 10 juni 2026 @ 15:32:

puur persoonlijk zou ik zelf nu niet voor een PR gaan, de eerstvolgende halve ben je waarschijnlijk meer getraind, beter gewend aan de betablockers, etc. en verpulver je dat PR toch, dus wat is het dan waard? (maar ik ben wellicht een slechte raadgever wat dat betreft, want PR's interesseren me niet echt, ze zijn meer een indicatie dan echt van waarde voor me).
Optie 4 dus.

Het deel over chatGPT weiger ik uit principe te lezen, dus kan ik ook niet op reageren :X

• Juancho
De cardioloog zei toen dat ik gewoon alles mocht doen, maar ik zal voor de zekerheid morgen even bellen. Als het niet geadviseerd wordt ga ik niet lopen. Als het wel mag maar dan echt rustig aan, dan wordt het idd optie 4.

Garmin Forerunner 265 |Samsung Galaxy S23 | Polestar 2 MidYear 2026 Prime + B&W audio

• SomerenV
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 01:43

SomerenV

It's something!

Omdat ik wil weten in hoeverre 10km voor me haalbaar zou zijn heb ik afgelopen maandag 5,5km gelopen en had ik het plan om vandaag 7,5 te doen. Op aanraden van m'n schoonbroertje ook maar Strava geïnstalleerd. Kan hij ook een beetje meekijken, en leuk voor de stats.

Vandaag gewerkt van 2 tot half 10 (veel lopen/tillen), thuisgekomen, omgekleed, hond meegenomen en aan m'n rondje begonnen. Tussendoor (vooral de eerste helft) heeft meneer 3 of 4 keer even z'n behoefte gedaan, maar verder bijna continue bezig geweest. Ik merkte wel naarmate de ronde vorderde dat m'n benen het steeds zwaarder kregen, maar da's ook niet gek als je nooit verder ging dan 3km :+ Maar door gaan en in de tweede helft twee keer even een stukje gelopen voor een seconde of 30. Op het einde de run in de app stop gezet en... 8.26km :o Blijkbaar ergens rechtsaf gegaan in plaats van rechtdoor :D

8.26km dus, met een gemiddelde tempo van 6:18/km en ik heb er in totaal 52 minuten over gedaan. Geen idee of dit goed/slecht/gemiddeld is, maar ik ben best tevreden. M'n benen waren op het einde wel een beetje pap, maar da's niet gek. Morgen of vrijdag doe ik het nog een keer en dan ga ik de knoop doorhakken over de 5 of 10 kilometer.

Overigens ter illustratie: ik pakte tot voor kort nog de auto om naar de supermarkt te rijden die nog geen 900 meter verderop ligt :$ Inmiddels doe ik dat op de fiets, als het weer er naar is.

Ik Schiet Film | Website | Instagram

• kepler
SomerenV schreef op donderdag 11 juni 2026 @ 00:01:
Omdat ik wil weten in hoeverre 10km voor me haalbaar zou zijn heb ik afgelopen maandag 5,5km gelopen en had ik het plan om vandaag 7,5 te doen. Op aanraden van m'n schoonbroertje ook maar Strava geïnstalleerd. Kan hij ook een beetje meekijken, en leuk voor de stats.

Vandaag gewerkt van 2 tot half 10 (veel lopen/tillen), thuisgekomen, omgekleed, hond meegenomen en aan m'n rondje begonnen. Tussendoor (vooral de eerste helft) heeft meneer 3 of 4 keer even z'n behoefte gedaan, maar verder bijna continue bezig geweest. Ik merkte wel naarmate de ronde vorderde dat m'n benen het steeds zwaarder kregen, maar da's ook niet gek als je nooit verder ging dan 3km :+ Maar door gaan en in de tweede helft twee keer even een stukje gelopen voor een seconde of 30. Op het einde de run in de app stop gezet en... 8.26km :o Blijkbaar ergens rechtsaf gegaan in plaats van rechtdoor :D

8.26km dus, met een gemiddelde tempo van 6:18/km en ik heb er in totaal 52 minuten over gedaan. Geen idee of dit goed/slecht/gemiddeld is, maar ik ben best tevreden. M'n benen waren op het einde wel een beetje pap, maar da's niet gek. Morgen of vrijdag doe ik het nog een keer en dan ga ik de knoop doorhakken over de 5 of 10 kilometer.

Overigens ter illustratie: ik pakte tot voor kort nog de auto om naar de supermarkt te rijden die nog geen 900 meter verderop ligt :$ Inmiddels doe ik dat op de fiets, als het weer er naar is.
Goed bezig! Ik zou alleen even wat rust nemen en van het weekend deze training nog een keer doen. Bv vrijdag nog een kort rondje van 3-4 heel rustig, en dan zondag weer wat je gisteren hebt gedaan

• Arjan90
Ik denk dat je echt te hard gaat, overbelasting van pezen merk je niet direct maar ligt wel op de loer als je zo snel opbouwt. Dus wees voorzichtig. Spierpijn overleef je wel en herstel je van, pezen is vaak een kwestie van weken voor je er last van krijgt en langer voor je er vanaf bent.

Wel goed doorgezet natuurlijk en knap dat dit al lukt :D

[ Voor 9% gewijzigd door Arjan90 op 11-06-2026 07:31 ]

• MiKeZZa
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 22:38

Misschien niet wat je wilt horen; maar stabiliseer je km's even. Als je zo door gaat is de kans dat je over 3 maanden een blessure hebt (gehad) of bent afgehaakt echt (te) groot.

• -LS-
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 02:43

-LS-

Happy as a pig in shit

Sluit mij aan bij de reacties hierboven. Rustig aan!

Ik herken je enthousiasme wel heel erg en heb zelf 2 jaar geleden niet geluisterd naar advies. Elke keer weer sneller of verder, voelde goed, veel progressie, trots op jezelf etc.. En maar knallen en PR's halen op Strava.

En dan komt ineens de pijn. Niet direct na een loop, maar na 2 dagen rust. Uiteraard negeer je al een paar weken wat pijntjes tijdens de 1e kilometers, maar na een paar km gaat het meestal wel. En "no pain, no gain" en nog meer van dat soort onzin blijven herhalen voor jezelf. En vervolgens 3 maanden lang bezig geweest met herstel.

Neem je tijd, ga voor de 5 km en dwing jezelf om niet te snel te gaan.

• PindaUnited
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 22:52
[...]

Mooie stad denk ik voor een marathon, die zet ik er op het lijstje bij. Mijn vrouw wil alle majors lopen (dus dan ga ik maar mee, je moet wat met je gezamenlijke leven), maar pas als de kinderen wat ouder zijn. Maar in de tussentijd kunnen we wel een paar Europese meepakken, we proberen toch elk jaar op citytrip te gaan samen. Zonder de kinderen. Rome heb ik ook goede verhalen over gehoord trouwens!
Rome kan ik aanraden! Heb in maart de marathon daar gelopen. Vond het heel gaaf om door zo’n stad te lopen. De start bij het colosseum en de weg richting de Sint Pieter waren wel hoogtepunten voor mij. Verder prima geregeld qua vervoer, tassenafgifte en veeeel verzorging onderweg. Oh ja, de merchandise vond ik ook heel gaaf _/-\o_. De medal monday was ook leuk. Had het niet meegekregen maar allemaal volwassenen die de hele dag shinen met hun medaille, waar je ook kijkt. Gewoon super leuk d:)b

Daarnaast is Rome natuurlijk een top stad om er lekker een lang weekend weg van te maken.

*denkt na over goede signature*

• scrappy.doo
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 23-07 13:49
[...]

Mag ik dan Parijs nog even tippen? Nu vind ik Parijs sowieso een hele leuke stad en mag hier graag komen, maar de marathon daar is ook goed geregeld. Met name het starten in verschillende waves vind ik echt top geregeld. Het deelnemers veld in Parijs is gigantisch met bijna 60 duizend man, maar ze nemen dus ook letterlijk 3,5 uur de tijd om iedereen te laten starten. Dus de eerste toppers starten om 8:00 en de laatste recreanten om 11:30. Ze doen om de paar minuten weer een plukje loslaten waardoor je nooit, zelfs op het begin, niet in de verdrukking komt. Support langs de kant is helemaal top en hoe leuk is het om te starten op de Champs Elysees en dan langs het Louvre, Notre Dame, Eiffeltoren, etc. te lopen.

• SomerenV

SomerenV

It's something!

@kepler @Arjan9 @MiKeZZa @-LS-

Ik merk nu ook wel dat m'n benen iets stijver zijn dan normaal. Die 3km kon ik prima 2 dagen achter elkaar doen zonder enige moeite, maar als ik vanavond nog zo'n rondje van 8km zou doen dan neem ik best veel risico denk ik. Pijntjes zou ik overigens nooit negeren, wetende wat een blessure voor ellende kan zijn. Persoonlijk gelukkig geen ervaring mee, aangezien ik nog nooit een blessure heb gehad door overbelasting of iets dergelijks. Maar om me heen wel genoeg mensen uit zien vallen door te snel te veel willen of verkeerd tillen.

Nou heb ik wel het geluk dat ik met m'n werk en met de hond enorm veel loop, en op- en af moet stappen, ook met gewicht, dus m'n benen zijn in die zin wel wat gewend. Het is niet dat ik van helemaal geen beweging opeens snel van 3 naar 8km ga.

Maar, ik zal niet (te) eigenwijs zijn, nu even de rust pakken, in het weekend weer wat minder kilometers doen, en dan na het weekend nog een keer die 8km. Als m'n benen daarna weer 'op' zijn dan kies ik voor de 5km run, en dan blijf ik voorlopig ook op de 3 á 5 km zitten qua rondje. Uiteindelijk is en blijft het voor mij vooral voor het afvallen en wat fitter worden, dus dan is 8km of meer niet perse nodig. Die 10km run is puur omdat het voor mij persoonlijk een enorme prestatie zou zijn, en een mooie middelvinger naar sommige mensen (niet hier overigens). Het zo snel mogelijk doen, of persoonlijke records, boeien me verder niet zoveel.

Iedereen in ieder geval bedankt voor de reacties en adviezen tot nu toe! :)

• Juancho
@SomerenV wat ik begrijp uit je eerdere post is dat je pas achteraf zag hoe je tempo was en hoever je gelopen hebt? Ik zou dat ook als beginnen juist tijdens je run regelmatig even checken zodat je gevoel krijgt bij afstand en tempo zodat je je ook netjes houdt aan een goede en verstandige opbouw. Tegenwoordig hoef je daar geen peperduur horloge voor te hebben. Maar het geeft je wel richting en begeleiding. Kan ik je zeker aanraden!

• Stefangrp
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 22:42
PindaUnited schreef op donderdag 11 juni 2026 @ 10:42:
[...]

Rome kan ik aanraden! Heb in maart de marathon daar gelopen. Vond het heel gaaf om door zo’n stad te lopen. De start bij het colosseum en de weg richting de Sint Pieter waren wel hoogtepunten voor mij. Verder prima geregeld qua vervoer, tassenafgifte en veeeel verzorging onderweg. Oh ja, de merchandise vond ik ook heel gaaf _/-\o_. De medal monday was ook leuk. Had het niet meegekregen maar allemaal volwassenen die de hele dag shinen met hun medaille, waar je ook kijkt. Gewoon super leuk d:)b

Daarnaast is Rome natuurlijk een top stad om er lekker een lang weekend weg van te maken.
beetje snel parcours? Vlak, steentjes?

• Stefangrp
Ik zit hier in Spanje (regio Malaga) naast een berg (Pico de Mijas) en die moest natuurlijk ook bedongen worden. Beetje puzzelen met de routes want ik kon in Garmin weinig vinden, Afstandmeten.nl werkt hier niet, dus ik moest maar vertrouwen op Wikilocs (handige site, kende ik nog niet) en wat routes aan elkaar knopen.

Maar 2x echt fout gelopen dus dat was top. Wel jammer dat het enorm mistig was aan de top haha. Ik ging voor het uitzicht maar letterlijk niks gezien. Wel een vos gespot onderweg, en amper mensen.

Totaal 19,5k gedaan in 2u58 (incl pauzes) met 740 hoogtemeters. Heet dat eigenlijk nog trailrunnen of moet ik dat hiken noemen?

Omhoog ging wel lekker, afdalen ging als een classic Nederlander als het wat stijler werd. Gewicht naar achter, en bij elke stap voorzichtig landen.

Morgen spierpijn denk ik. Ik ging op het eind nog behoorlijk hard onderuit, op de losse stenen, ben aardig beurs, dus morgen sowieso maar rustdagje :)

• SomerenV

SomerenV

It's something!

Juancho schreef op donderdag 11 juni 2026 @ 11:34:
@SomerenV wat ik begrijp uit je eerdere post is dat je pas achteraf zag hoe je tempo was en hoever je gelopen hebt? Ik zou dat ook als beginnen juist tijdens je run regelmatig even checken zodat je gevoel krijgt bij afstand en tempo zodat je je ook netjes houdt aan een goede en verstandige opbouw. Tegenwoordig hoef je daar geen peperduur horloge voor te hebben. Maar het geeft je wel richting en begeleiding. Kan ik je zeker aanraden!
Tempo hou ik wel een beetje bij. Ik weet ongeveer hoe ver ik heb gelopen op basis van wat herkenningspunten op de route, en ik weet hoe snel ik ongeveer over een stuk moet doen. Tijdens het hardlopen check ik een keer of 3 de telefoon (stopwatch) om te kijken hoe het gaat. Ik merk dat ik te snel van start ga, maar weet op een gegeven moment ook te stabiliseren naar een tempo dat ik goed vol kan houden. Het tempo waarop je een gesprek zou kunnen voeren zeg maar. Ademhaling stabiliseert dan, hartslag stabiliseert, en het voelt dan alsof ik aanzienlijk langer door kan gaan dan normaal.

Alleen gisteren dus ergens rechts gegaan in plaats van rechtdoor, omdat ik het gebied waar ik was niet goed ken. Zodoende dus 8,26km gedaan in plaats van 7,5. Ik heb hier overigens wel een horloge liggen, een Realme Watch S. Ooit gekocht puur als (goedkoop) horloge dus geen idee wat dat ding heeft qua sport-functionaliteit.

• vhal
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 21:30

vhal

ಠ_ಠ

Helaas heb ik toch wat knieklachten opgelopen, het bekende pezenverhaal. Van de fysio heb ik specifieke VMO- en heup krachtoefeningen gekregen waar ik inmiddels zo'n 3 weken mee bezig ben. Op zich gaat het hardlopen wel met een aangepaste pace maar het blijft balanceren tussen wat comfortabel en wat minder comfortabel aanvoelt.

Strava

• karsb23
  • Registratie: Juni 2019
  • Laatst online: 15:52
Stefangrp schreef op donderdag 11 juni 2026 @ 11:54:
Ik zit hier in Spanje (regio Malaga) naast een berg (Pico de Mijas) en die moest natuurlijk ook bedongen worden. Beetje puzzelen met de routes want ik kon in Garmin weinig vinden, Afstandmeten.nl werkt hier niet, dus ik moest maar vertrouwen op Wikilocs (handige site, kende ik nog niet) en wat routes aan elkaar knopen.

Maar 2x echt fout gelopen dus dat was top. Wel jammer dat het enorm mistig was aan de top haha. Ik ging voor het uitzicht maar letterlijk niks gezien. Wel een vos gespot onderweg, en amper mensen.
Je kan ook eens proberen of er routes te vinden zijn via Komoot? In deze app staan wat mij betreft de meeste routes. Je kan namelijk ook prima een hike trailrunnen.
Totaal 19,5k gedaan in 2u58 (incl pauzes) met 740 hoogtemeters. Heet dat eigenlijk nog trailrunnen of moet ik dat hiken noemen?
Dat valt zeker onder een trailrun. Wandelend zou je het nog veel langzamer doen.
Omhoog ging wel lekker, afdalen ging als een classic Nederlander als het wat stijler werd. Gewicht naar achter, en bij elke stap voorzichtig landen.
Pas heel erg op met het gewicht naar achter. Het risico hiermee is dat je wat meer gaat overstriden en je op je hak gaat landen, zeker met je gewicht naar achter is dit funest voor je onderrug. Beter is om je normale hardloophouding aan te houden, korte pasjes, iets door je knieën en met een aangespannen core. Je blijft dan maximale controle houden zonder in te leveren op techniek.

• kepler
SomerenV schreef op donderdag 11 juni 2026 @ 11:12:
@kepler @Arjan9 @MiKeZZa @-LS-

Ik merk nu ook wel dat m'n benen iets stijver zijn dan normaal. Die 3km kon ik prima 2 dagen achter elkaar doen zonder enige moeite, maar als ik vanavond nog zo'n rondje van 8km zou doen dan neem ik best veel risico denk ik. Pijntjes zou ik overigens nooit negeren, wetende wat een blessure voor ellende kan zijn. Persoonlijk gelukkig geen ervaring mee, aangezien ik nog nooit een blessure heb gehad door overbelasting of iets dergelijks. Maar om me heen wel genoeg mensen uit zien vallen door te snel te veel willen of verkeerd tillen.

Nou heb ik wel het geluk dat ik met m'n werk en met de hond enorm veel loop, en op- en af moet stappen, ook met gewicht, dus m'n benen zijn in die zin wel wat gewend. Het is niet dat ik van helemaal geen beweging opeens snel van 3 naar 8km ga.

Maar, ik zal niet (te) eigenwijs zijn, nu even de rust pakken, in het weekend weer wat minder kilometers doen, en dan na het weekend nog een keer die 8km. Als m'n benen daarna weer 'op' zijn dan kies ik voor de 5km run, en dan blijf ik voorlopig ook op de 3 á 5 km zitten qua rondje. Uiteindelijk is en blijft het voor mij vooral voor het afvallen en wat fitter worden, dus dan is 8km of meer niet perse nodig. Die 10km run is puur omdat het voor mij persoonlijk een enorme prestatie zou zijn, en een mooie middelvinger naar sommige mensen (niet hier overigens). Het zo snel mogelijk doen, of persoonlijke records, boeien me verder niet zoveel.

Iedereen in ieder geval bedankt voor de reacties en adviezen tot nu toe! :)
Ik zou gewoon voor de 10 gaan hoor, als je nu 8km zonder veel moeite kan lopen (alsin geen spierpijn of andere pijntjes) dan moet 10 echt ook wel lukken. De wedstrijd is volgend weekend toch?
Dan zou ik zelf die tweede 8km overslaan en gewoon paar keer lekker 3-5k hobbelen volgende week.

Enige wat je dan moet doen in de wedstrijd is ongeveer hetzelfde tempo als in de 8k ronde lopen, en je niet laten opzwepen door de sfeer :D Want dan heb je wel meer kans dat het fout gaat

En na de wedstrijd rust houden, en doorgaan met rustig opbouwen.

• SomerenV

SomerenV

It's something!

kepler schreef op donderdag 11 juni 2026 @ 14:51:
[...]

Ik zou gewoon voor de 10 gaan hoor, als je nu 8km zonder veel moeite kan lopen (alsin geen spierpijn of andere pijntjes) dan moet 10 echt ook wel lukken. De wedstrijd is volgend weekend toch?
Dan zou ik zelf die tweede 8km overslaan en gewoon paar keer lekker 3-5k hobbelen volgende week.

Enige wat je dan moet doen in de wedstrijd is ongeveer hetzelfde tempo als in de 8k ronde lopen, en je niet laten opzwepen door de sfeer :D Want dan heb je wel meer kans dat het fout gaat

En na de wedstrijd rust houden, en doorgaan met rustig opbouwen.
Het enige dat ik voel is dat m'n kuiten wat stijf zijn, met een lichte spierpijn (althans ik denk dat dat het is). Niks wat rust niet kan fixen denk ik. De run is de 21e, op vaderdag, en is zoals gezegd meer recreatief dan echt een wedstrijd. Daarna gaan we een week naar Centerparcs in de Ardennen, dus rustig aan doen moet dan wel lukken :+

Nu even aankijken voor 2 dagen, in het weekend nog een keertje 3km doen. Dan komende week nog een keer 8 en als dat goed gaat dan ga ik voor de 10km. Die ronde is overigens ook een stuk leuker dan de 5km (2x 2.5km). De 10km is gewoon echt een volwaardige ronde.

M'n schoonbroertje zegt ook dat wat ik nu doe in theorie zou moeten kunnen zonder nadelige gevolgen. Eerst deed ik ~12km in de week in totaal, en met 1x8 en 1x3 zit je op ongeveer hetzelfde als qua totaalvolume. Maar 'alles met boerenverstand', dus jezelf goed in de gaten houden en geen domme dingen doen.

• WizzlerNL
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 24-07 10:55
Ik weet dat de mening hier verdeeld zijn over marathons lopen voor het goede doel. Mijn overtuiging is dat we samen het verschil kunnen maken en daarom kom ik in actie.

Ik heb een video gemaakt om mijn ultieme doel te beschrijven.[Embed: Samen voor 100%]knip

Doneren kan knip als je voelt dat je via deze weg iets bij wil dragen. Oneindig veel dank in dat geval, samen voor 100% genezing.

[ Voor 67% gewijzigd door Outerspace op 17-06-2026 15:50 . Reden: Reclame maken hoort er niet bij helaas ]

• kepler
SomerenV schreef op donderdag 11 juni 2026 @ 15:10:
[...]

Het enige dat ik voel is dat m'n kuiten wat stijf zijn, met een lichte spierpijn (althans ik denk dat dat het is). Niks wat rust niet kan fixen denk ik. De run is de 21e, op vaderdag, en is zoals gezegd meer recreatief dan echt een wedstrijd. Daarna gaan we een week naar Centerparcs in de Ardennen, dus rustig aan doen moet dan wel lukken :+

Nu even aankijken voor 2 dagen, in het weekend nog een keertje 3km doen. Dan komende week nog een keer 8 en als dat goed gaat dan ga ik voor de 10km. Die ronde is overigens ook een stuk leuker dan de 5km (2x 2.5km). De 10km is gewoon echt een volwaardige ronde.

M'n schoonbroertje zegt ook dat wat ik nu doe in theorie zou moeten kunnen zonder nadelige gevolgen. Eerst deed ik ~12km in de week in totaal, en met 1x8 en 1x3 zit je op ongeveer hetzelfde als qua totaalvolume. Maar 'alles met boerenverstand', dus jezelf goed in de gaten houden en geen domme dingen doen.
Ik zou die 8k komende week gewoon niet doen. In de week voor de wedstrijd heb je niks te winnen, maar wel alles te verliezen. Op basis van die gisteren weet je dat het zou moeten lukken. Die 8k gaat qua conditie niks toevoegen.

• PindaUnited
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 22:52
Stefangrp schreef op donderdag 11 juni 2026 @ 11:43:
[...]

beetje snel parcours? Vlak, steentjes?
Nee niet heel snel, beetje heuvels hier en daar en zeker het laatste deel van die ronde klinkers en gladde stenen. Maar wel een prachtige stad om relaxed doorheen te lopen ;)

*denkt na over goede signature*

• Cap
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online

Cap

Shinji schreef op dinsdag 9 juni 2026 @ 15:00:
[...]

Het idee van zo'n evenement is juist dat je jezelf kan pushen om te kijken hoe snel je zo'n 5k kan rennen. De uitdaging zit dan dus niet in het kunnen hardlopen van 5km maar om dat te doen in x aantal minuten (en dan proberen een doel te stellen wat realistisch is maar wel uitdagend).
My 2 cents: dat hoeft dus helemaal niet per sé: genoeg mensen die zichzelf helemaal niet willen pushen of naar een eindtijd kijken, maar gewoon willen genieten van het evenement. Dan kan 5 km zijn, maar eventueel gedragen door de medelopers en de gezelligheid van het publiek ook 10 km.

PS Het valt mij op dat bijna iedereen het in hun reacties hier 'wedstrijd' noemt en het is me dan wel duidelijk hoe men hier 'in de wedstrijd zit' (pun intended). Maar wat ik gelezen heb is dat het een 'laagdrempelige vaderdag run in het dorp' is, dus vooral een lokaal evenement voor de gezelligheid, zoals er zoveel zijn. Bovendien, ook bij de echte wedstrijden (bijvoorbeeld de bekendere (halve) marathons e.d.) gaat lang niet iedereen voor een goede tijd, zoveel mensen die vooral het meedoen / finishen en de sfeer proeven belangrijk vinden.

@SomerenV als je al 8k loopt zonder problemen dan loop je die 10k op je sloffen tussen al dat publiek, en je kan ook tussentijds naar bekenden zwaaien, een lolletje maken, kort gesprekje voeren, een stukje wandelen, etc. M.a.w. zorg a.j.b. dat je het evenement leuk vindt en maak er juist geen wedstrijd van, ga niet hard maar heb plezier. En denk ook vooral niet dat elke hardloper bezig is met verbeteren van records of zetten van tijden. Bij velen staat plezier en gezondheid voorop en is het behalen van (tijd) resultaten een eventuele leuke bijkomstigheid. ;)

[ Voor 48% gewijzigd door Cap op 11-06-2026 20:10 ]

• Shinji
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 22:43
Nog maar net op 5,5km zitten en dan ineens 10k rennen vind ik persoonlijk ook best al pushen.

En tuurlijk, je kan een 'wedstrijd' op je dooie gemakje lopen, zijn echt wel mensen die dat doen inderdaad. De meesten zullen het echter gebruiken om te kijken tot wat ze in staat zijn.

• kepler
Shinji schreef op donderdag 11 juni 2026 @ 20:40:
Nog maar net op 5,5km zitten en dan ineens 10k rennen vind ik persoonlijk ook best al pushen.

En tuurlijk, je kan een 'wedstrijd' op je dooie gemakje lopen, zijn echt wel mensen die dat doen inderdaad. De meesten zullen het echter gebruiken om te kijken tot wat ze in staat zijn.
Hij heeft net 8k zonder problemen gelopen, dus de 10 volgende week zal in principe ook geen problemen opleveren. Het is ook maar 1 loopje en niet op de max. Ik zie daar oprecht weinig mis mee.

Het is wel een probleem als hij daarna zijn week totalen gaat verdubbelen of als hij die 10k echt maximaal zou gaan/willen lopen. Dan wel grote kans op blessures.

• Hartloper
  • Registratie: Mei 2021
  • Laatst online: 22:56
Vandaag langs een geasfalteerde veldwegel gelopen waar vorig jaar een roofvogel zat. Vrouw en dochter waren er vorig jaar door opgejaagd maar ik dacht het is al midden juni, dat loopt wel los.

Nee dus, eerst vloog de buizerd twee keer over mij om dan de derde keer mijn hoofd stevig aan te tikken. Gelukkig droeg ik een hardlooppet. Ik had toen net het veldweggetje verlaten en was op een grotere straat waar veel auto's rijden dus ik verwachtte de aanval daar niet meer. Les geleerd, ik blijf daar weg.

• Hartloper
Misschien is de link al voorbijgekomen, maar hier een zeer uitgebreid overzicht over alle foams en superfoams die in de middenzool van hardloopschoenen gebruikt worden: https://runrepeat.com/uk/guides/running-shoe-foams-guide

En ze geven ook een linkje naar een kleine studie met 14 hardlopers die suggereert dat ook bij lage snelheden superschoenen een betere loopeconomie geven. Een discussie die vaak terugkomt, hebben superschoenen ook nut voor tragere hardlopers ? Op basis hiervan zou je zeggen van wel: https://link.springer.com/article/10.1186/s40798-026-00977-3

• Shinji
kepler schreef op donderdag 11 juni 2026 @ 21:11:
[...]

Hij heeft net 8k zonder problemen gelopen, dus de 10 volgende week zal in principe ook geen problemen opleveren. Het is ook maar 1 loopje en niet op de max. Ik zie daar oprecht weinig mis mee.

Het is wel een probleem als hij daarna zijn week totalen gaat verdubbelen of als hij die 10k echt maximaal zou gaan/willen lopen. Dan wel grote kans op blessures.
Een keer, waar die dus wel een paar dagen last van heeft lees ik.

Ik zeg ook niet dat het hem niet zou lukken per se, maar ik vind het best risicovol.

Ik zit nu ook al een maand in de lappenmand door overbelasting. En ik heb mijn week totalen met max (en meestal wat minder) 10% opgeschroeft en af en toe week stapje terug. Dus niet echt heel gekke dingen gedaan.

• SomerenV

SomerenV

It's something!

Shinji schreef op donderdag 11 juni 2026 @ 20:40:

Dit snap ik wel hoor, maar ik deed dus al 3 a 4 keer 3km in de week, en ik loop dagelijks heel veel, al jarenlang. In die zin zijn m'n benen dus wel wat gewend. Ik ben overigens niet het type dat zichzelf tot de rand zal pushen, aangezien het wel leuk moet blijven. Als ik voel dat ik even niet meer kan dan vind ik een stukje wandelen ook prima.

Qua publiek zal het denk ik een mix zijn van mensen die inderdaad willen kijken wat ze kunnen, en mensen die het vooral recreatief en voor de gezelligheid doen.

@Cap Ieder z'n ding zullen we maar zeggen, en dit is en blijft Tweakers he. Mensen zijn hier over het algemeen vrij gepassioneerd en fanatiek als het over hun favoriete bezigheid gaat, wat helemaal prima is. Ik erken zelf ook wel dat wat ik doe risico's met zich mee kan brengen en een blessure heb je zo te pakken. De tijd die ik loop boeit me niet zoveel. Uiteraard wil ik ergens rond de 1.10 uur halen, maar dat moet denk ik wel haalbaar zijn. Gaat het langzamer dan is dat ook prima. Puur een 10k uitlopen zou al een enorme prestatie voor me zijn. Maar als het volgende week woensdag niet helemaal 100% voelt ga ik veilig voor de 5k. Da's alsnog een prestatie :)
kepler schreef op donderdag 11 juni 2026 @ 21:11:
[...]

Niet helemaal zonder problemen want ik voel het wel degelijk in m'n benen vandaag. Niks ernstigs, maar die hebben duidelijk harder moeten werken dan ze gewend zijn. Het plan is om na deze 10k weer gewoon m'n 3 kilometer te vervolgen. Dat kost me ongeveer 20 minuten en da's prima als uitlaat rondje in de avond na het werk samen met de hond. Mij gaat het vooral om fit worden en blijven. Records en tijden boeien me wat dat betreft bar weinig.

@Shinji ik heb gisteren die 8.26 kilometer gedaan, en ben vandaag gewoon aan het werk (AH Online dus veel tillen, lopen en in en uit de wagen stappen met kratten). Meer dan een lichte spierpijn heb ik niet, dus echt 'last' is het niet en het duurt niet al een paar dagen ;) Maar ik hou het goed in de gaten om erger te voorkomen. Ik ga geen 10k doen als ik er wel last van begin te krijgen, of als de spierpijn aanhoudt.

[ Voor 7% gewijzigd door SomerenV op 11-06-2026 21:59 ]

• Korkss
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 23-07 14:08
Shinji schreef op donderdag 11 juni 2026 @ 21:55:
[...]

Een keer, waar die dus wel een paar dagen last van heeft lees ik.

Ik zeg ook niet dat het hem niet zou lukken per se, maar ik vind het best risicovol.

Ik zit nu ook al een maand in de lappenmand door overbelasting. En ik heb mijn week totalen met max (en meestal wat minder) 10% opgeschroeft en af en toe week stapje terug. Dus niet echt heel gekke dingen gedaan.
Ik heb dit vorig jaar helaas ook meerdere keren gehad. Sindsdien goeie warmingups gedaan voor mijn runs, 2x in de week kracht training gericht op benen en core en 2 a 3x in de week even een halfuur mijn yoga matje op om te stretchen etc. Ik kan je zeggen vooral dat stretchen en de kracht hebben me zoveel sterker gemaakt. Sindsdien amper nog last van iets gehad..

• Hartloper
Mijn Nike Vomero Plus zijn echt mijn favoriete trainingsschoenen. Ik draag ze liever dan mijn Adidas Adistar Byd en zeker liever dan mijn Hoka Bondi 9.

Hoewel volgens RunRepeat de demping van de Vomero Plus en de Bondi 9 hetzelfde zijn voelt de Vomero plus zachter. Dat er meer energieteruggave is bij de Vomero Plus dan bij de Bondi is goed voelbaar.

De Vomero Plus is nog niet versleten na 650+km maar ik heb toch al een tweede paar besteld.
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

[ Voor 22% gewijzigd door Hartloper op 11-06-2026 22:16 ]

• kepler
SomerenV schreef op donderdag 11 juni 2026 @ 21:55:
[...]

Dit snap ik wel hoor, maar ik deed dus al 3 a 4 keer 3km in de week, en ik loop dagelijks heel veel, al jarenlang. In die zin zijn m'n benen dus wel wat gewend. Ik ben overigens niet het type dat zichzelf tot de rand zal pushen, aangezien het wel leuk moet blijven. Als ik voel dat ik even niet meer kan dan vind ik een stukje wandelen ook prima.

Qua publiek zal het denk ik een mix zijn van mensen die inderdaad willen kijken wat ze kunnen, en mensen die het vooral recreatief en voor de gezelligheid doen.

@Cap Ieder z'n ding zullen we maar zeggen, en dit is en blijft Tweakers he. Mensen zijn hier over het algemeen vrij gepassioneerd en fanatiek als het over hun favoriete bezigheid gaat, wat helemaal prima is. Ik erken zelf ook wel dat wat ik doe risico's met zich mee kan brengen en een blessure heb je zo te pakken. De tijd die ik loop boeit me niet zoveel. Uiteraard wil ik ergens rond de 1.10 uur halen, maar dat moet denk ik wel haalbaar zijn. Gaat het langzamer dan is dat ook prima. Puur een 10k uitlopen zou al een enorme prestatie voor me zijn. Maar als het volgende week woensdag niet helemaal 100% voelt ga ik veilig voor de 5k. Da's alsnog een prestatie :)

[...]

Niet helemaal zonder problemen want ik voel het wel degelijk in m'n benen vandaag. Niks ernstigs, maar die hebben duidelijk harder moeten werken dan ze gewend zijn. Het plan is om na deze 10k weer gewoon m'n 3 kilometer te vervolgen. Dat kost me ongeveer 20 minuten en da's prima als uitlaat rondje in de avond na het werk samen met de hond. Mij gaat het vooral om fit worden en blijven. Records en tijden boeien me wat dat betreft bar weinig.

@Shinji ik heb gisteren die 8.26 kilometer gedaan, en ben vandaag gewoon aan het werk (AH Online dus veel tillen, lopen en in en uit de wagen stappen met kratten). Meer dan een lichte spierpijn heb ik niet, dus echt 'last' is het niet en het duurt niet al een paar dagen ;) Maar ik hou het goed in de gaten om erger te voorkomen. Ik ga geen 10k doen als ik er wel last van begin te krijgen, of als de spierpijn aanhoudt.
Het klinkt alsof je verstandig bezig bent! Gaat helemaal goed komen

• Stefangrp
Lekker hoor. gister 3u getrained, vandaag slechts beperkt spierpijn. O+

• Juancho
Vanmorgen cardioloog gesproken en die was hard maar eerlijk: absoluut geen halve marathon morgenavond.

Baal enorm maar natuurlijk gaat gezondheid voor. Ik wacht nog op de inspanningstest plus aanvullende scans en dat wilde hij perse eerst zien. Tot dan, even geen zware activiteiten als een halve marathon die je toch altijd sneller loopt dan je wil. Ookal zou ik er voor kiezen in tempo terug te zakken. Zeker deze in Zwolle is gewoon echt zo gaaf qua sfeer, beleving en alles erom heen dat je wel meegezogen wordt. Dus even pas op de plaats, hopelijk volgend jaar weer!

• Megupe
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 19:18
Balen, maar ergens ook fijn dat de keuze voor je gemaakt is. No-brainer.

Kop omhoog (of omlaag als je f1 volgt) en later weer beter.

[ Voor 4% gewijzigd door Megupe op 12-06-2026 14:42 ]

• kepler
Juancho schreef op vrijdag 12 juni 2026 @ 14:32:
Vanmorgen cardioloog gesproken en die was hard maar eerlijk: absoluut geen halve marathon morgenavond.

Baal enorm maar natuurlijk gaat gezondheid voor. Ik wacht nog op de inspanningstest plus aanvullende scans en dat wilde hij perse eerst zien. Tot dan, even geen zware activiteiten als een halve marathon die je toch altijd sneller loopt dan je wil. Ookal zou ik er voor kiezen in tempo terug te zakken. Zeker deze in Zwolle is gewoon echt zo gaaf qua sfeer, beleving en alles erom heen dat je wel meegezogen wordt. Dus even pas op de plaats, hopelijk volgend jaar weer!
Balen, maar wel blij dat je gebeld hebt met de cardioloog. Hopelijk komt er wel snel weer een kans

• L23
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 23:42

L23

SomerenV schreef op donderdag 11 juni 2026 @ 21:55:
[...]

Dit snap ik wel hoor, maar ik deed dus al 3 a 4 keer 3km in de week, en ik loop dagelijks heel veel, al jarenlang. In die zin zijn m'n benen dus wel wat gewend.
Ik lees dit vaker en dat lopen zal zeker iets helpen, maar mijn ervaring is nu dat het toch wel een hele andere beweging is. In april mijn kuitspier verrekt en daarom in mei inplaats van hardlopen heel veel gewandeld. Eind mei de eerste 10 km van de maand hardgelopen (Marathon Groningen) en dat ging qua conditie nog prima, maar veel meer spierpijn de dagen erna dan ik voor een 10 km loopje gewend ben (voelde als een snelle halve marathon).

Wellicht trek ik daaruit de verkeerde conclusie, maar ik heb de gemiste kilometers aan hardlopen dus niet kunnen opvangen met veel wandelen. Daarnaast maak je met hardlopen meer een springende beweging wat veel belastender is voor de benen, niet te vergelijken met lopen. Beetje hetzelfde verhaal als wielrenners die beginnen met hardlopen.

Ik zou zeggen dat je met dagelijks lopen een iets betere basisconditie hebt, maar je moet hardlopen (als het gaat om de spieren, pezen en botten) nog steeds voorzichtig opbouwen. Het lopen lijkt me wel nuttig voor het herstel na het hardlopen.

• Hazalnootpuur
  • Registratie: December 2024
  • Laatst online: 24-07 14:18
Hartloper schreef op donderdag 11 juni 2026 @ 22:10:
Mijn Nike Vomero Plus zijn echt mijn favoriete trainingsschoenen. Ik draag ze liever dan mijn Adidas Adistar Byd en zeker liever dan mijn Hoka Bondi 9.

Hoewel volgens RunRepeat de demping van de Vomero Plus en de Bondi 9 hetzelfde zijn voelt de Vomero plus zachter. Dat er meer energieteruggave is bij de Vomero Plus dan bij de Bondi is goed voelbaar.

De Vomero Plus is nog niet versleten na 650+km maar ik heb toch al een tweede paar besteld.

***members only***
Ik vind ze zo lomp en zwaar. Voor kortere easy runs een fijn schoentje, maar de long runs liever op een iets lichtere schoen. Nu heb ik sinds kort ook de Asics Superblast 3 en die vind ik ook wat overhyped. In elk geval de €220,- niet echt waard. Loopt wel lekker, maar zeker geen superschoen. (ben wel benieuwd naar de Megablast) Dan heb ik voor het geld toch het liefst de Adidas Adizero Evo Sl. Doet eigenlijk alles wat een schoen moet en kan. Van snel en kort tot langzaam en lang. En in de uitverkoop vaak maar net iets boven de €100,-
Maar niets persoonlijker dan schoenen. Zoveel mensen zoveel smaken.

• Hartloper
Ja, OK, het is geen lichte schoen. Maar dat kan niet anders als je zo veel demping wil hebben. Hij is ongeveer even zacht als de Invincible vroeger, maar je kan er ook vlotter mee lopen wat met de Invincible niet kon.

De meeste van mijn loopjes zijn tussen de 10 en de 16km, rustig, dan wil ik vooral veel demping en een schoen die mijn kuiten spaart. Het gewicht doet er op dat moment niet toe. Ik merk dat ik voor mijn lange duurlopen (2 uur of langer) wel liever de iets vlottere Adistar Byd gebruik.

De Superblast is een vergelijkbare schoen (denk ik), maar dan lichter en duurder. Naar de Megablast ben ik ook benieuwd, maar ik hou me bij een drietal merken (Nike, Adidas, Hoka) en ik heb schoenen genoeg. Ik ben ook benieuwd naar de Evo SL, maar ik laat 'm aan mij voorbijgaan.

Na 10 dagen last in mijn kuiten gehad te hebben na de eerste keer Adizero Adios Pro 4 (de super shoe/ marathonschoen van Adidas) heb ik mijn laatste loop met de Pro 4 goed verteerd. Ik mag er dus alleen snel op lopen, dan heb ik er nadien geen last van. Dat beperkt voor mij wel zijn bruikbaarheid, nog even nadenken of ik 'm houd of verkoop.

Volgende week vrijdag had ik een aanval op mijn 10km PR gepland, maar zoals het er nu naar uitziet zal het om 20.00 nog 28°C zijn |:(

• Stefangrp
Goed voor de hitte adaptatie ;)

Ben benieuwd wat het met mijn ultra'tje wordt. Rond de 25 waarsch

• Stefangrp
Dubbel

[ Voor 94% gewijzigd door Stefangrp op 12-06-2026 22:53 ]

• Aandeijssel
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 24-07 10:09
Hazalnootpuur schreef op vrijdag 12 juni 2026 @ 16:17:
[...]

Ik vind ze zo lomp en zwaar. Voor kortere easy runs een fijn schoentje, maar de long runs liever op een iets lichtere schoen. Nu heb ik sinds kort ook de Asics Superblast 3 en die vind ik ook wat overhyped. In elk geval de €220,- niet echt waard. Loopt wel lekker, maar zeker geen superschoen. (ben wel benieuwd naar de Megablast) Dan heb ik voor het geld toch het liefst de Adidas Adizero Evo Sl. Doet eigenlijk alles wat een schoen moet en kan. Van snel en kort tot langzaam en lang. En in de uitverkoop vaak maar net iets boven de €100,-
Maar niets persoonlijker dan schoenen. Zoveel mensen zoveel smaken.
Ik ben groot fan van de superblast 2 in ieder geval! Zit nu 500km en ze kunnen volgens mij nog het dubbele mee. Als een wat zwaardere loper blij mee:) ben benieuwd naar de 3’s. Was van plan deze aan te schaffen in het midden van mn marathon training (nog ca 350km.

Ze zijn wel echt aan de prijs.

• tumtum100
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 20:27
Ik kwam dit evenement per toeval tegen op internet: https://pace-race.com

Vandaag was dit in Berlijn, rondes van 1km rennen met 60s rustpauze. Elke ronde word de pace verhoogd.

Als je het niet meer kan bijbenen lig je eruit.

Lijkt me een gaaf evenement. Is er zo iets vergelijkbaars al in Nederland?

[ Voor 8% gewijzigd door tumtum100 op 13-06-2026 13:08 ]

• kepler
De laatste weken gingen de trainingen wat moeizaam. Niet heel slecht, maar ik was wat moeier en het liep gewoon niet echt lekker. Ook thuis wat minder energie en beetje futloos. Ik dacht dat het lag aan de drukte op werk of gewoon een klein dipje.

Maar vorige week opeens een ingeving, volgens mij eet ik gewoon (veel) te weinig. In aanloop naar een ultra loop ik wat meer kms in de week, maar ook incl de nodige hoogtemeters en wat extra kracht training.

Dus achteraf logisch dat ik meer energie nodig heb, maar nooit echt bedacht. Nu maak ik dus bakjes met simpele rijst/pasta gerechten voor op werk en/of in de avond. En daarnaast ben ik mezelf echt aan het dwingen om te ontbijten (deed ik normaal nooit). Ik eet niet perse meer in 1 maaltijd, maar wel wat vaker dus.

Wereld van verschil :D Trainingen gaan weer prima en de energie is weer stuk beter. Nog steeds pittige periode qua training, maar blij dat ik weer een puzzelstukje heb gevonden (die zooo logisch is achteraf :') )

• Niku
  • Laatst online: 24-07 15:08

Niku

Alagaesii

PR vandaag! Vijf kilometer in 18:34 in plaats van 18:44. Geen reuzenstap, maar dat zit er op deze afstand ook niet meer in voor me denk ik zo :+

• Duclaasie
  • Registratie: November 2022
  • Laatst online: 22:59
tumtum100 schreef op zaterdag 13 juni 2026 @ 13:07:
Ik kwam dit evenement per toeval tegen op internet: https://pace-race.com

Vandaag was dit in Berlijn, rondes van 1km rennen met 60s rustpauze. Elke ronde word de pace verhoogd.

Als je het niet meer kan bijbenen lig je eruit.

Lijkt me een gaaf evenement. Is er zo iets vergelijkbaars al in Nederland?
Dat is inderdaad een leuk concept!

• SomerenV

SomerenV

It's something!

L23 schreef op vrijdag 12 juni 2026 @ 15:24:
[...]

Ik lees dit vaker en dat lopen zal zeker iets helpen, maar mijn ervaring is nu dat het toch wel een hele andere beweging is. In april mijn kuitspier verrekt en daarom in mei inplaats van hardlopen heel veel gewandeld. Eind mei de eerste 10 km van de maand hardgelopen (Marathon Groningen) en dat ging qua conditie nog prima, maar veel meer spierpijn de dagen erna dan ik voor een 10 km loopje gewend ben (voelde als een snelle halve marathon).

Wellicht trek ik daaruit de verkeerde conclusie, maar ik heb de gemiste kilometers aan hardlopen dus niet kunnen opvangen met veel wandelen. Daarnaast maak je met hardlopen meer een springende beweging wat veel belastender is voor de benen, niet te vergelijken met lopen. Beetje hetzelfde verhaal als wielrenners die beginnen met hardlopen.

Ik zou zeggen dat je met dagelijks lopen een iets betere basisconditie hebt, maar je moet hardlopen (als het gaat om de spieren, pezen en botten) nog steeds voorzichtig opbouwen. Het lopen lijkt me wel nuttig voor het herstel na het hardlopen.
Ik bedoelde ook niet dat hardlopen wel goed zal gaan omdat ik veel wandel al heel lang, want da's inderdaad niet te vergelijken. Ik doelde er meer op dat mijn benen en dus beenspieren (en pezen) niet vanaf 0 komen en wellicht daardoor iets meer kunnen hebben en iets minder snel overbelast raken. Ik doe ook regelmatig krachttraining-oefeningen thuis (armen, rug, buik en benen) en til op het werk ook een paar honderd kilo per dag. Conditie bij mij was juist om te janken. Na 200 meter hardlopen was het klaar in het begin :+ Maar conditioneel ben ik nooit heel sterk geweest. Heb er ook nooit echt wat aan gedaan overigens.

Een blessure lijkt me wel echt heel kut, en dan vooral het rustig aan weer opbouwen. En de angst dat het nogmaals zal gebeuren een keer, wetende wat voor ellende het met zich meebrengt. Misschien dat ik daarom wat eigenwijzer ben, aangezien ik nog nooit geblesseerd ben geweest. Ik ken de verhalen maar al te goed, maar heb er persoonlijk geen ervaring mee gelukkig.

Gisterenmiddag weer een 3km gedaan met een comfortabel tempo van iets sneller dan 6min/km, en dat voelde prima. Vandaag ook praktisch geen spierpijn meer. Dus dat is positief. Maandagochtend staat nog een 8km-rondje op de planning zodat ik daarna voldoende rust kan nemen om mogelijke overbelasting zoveel mogelijk te minimaliseren. Ik zou zoals @kepler zei die 8km kunnen overslaan en gewoon 3 of 5 doen om wel gewoon te trainen, maar ik wil m'n benen wel zo goed mogelijk voorbereiden op 10km ondanks dat het kortdag is.

En nogmaals: als het ook maar een klein beetje slecht aanvoelt ga ik me inschrijven voor de 5km en niet de 10.

Oh, en vandaag oortjes besteld. Gisterenmiddag gerend met m'n over-ears die ik normaal aan de PC gebruik, maar da's niks. Te warm, te isolerend. Dus heb deze van Edifier besteld aangezien ik wel fan ben van het merk en ze niet al te duur waren. Waar lopen jullie mee?

[ Voor 6% gewijzigd door SomerenV op 13-06-2026 21:57 ]

• vinom
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 22:20
SomerenV schreef op zaterdag 13 juni 2026 @ 21:55:
[...]

Ik bedoelde ook niet dat hardlopen wel goed zal gaan omdat ik veel wandel al heel lang, want da's inderdaad niet te vergelijken. Ik doelde er meer op dat mijn benen en dus beenspieren (en pezen) niet vanaf 0 komen en wellicht daardoor iets meer kunnen hebben en iets minder snel overbelast raken. Ik doe ook regelmatig krachttraining-oefeningen thuis (armen, rug, buik en benen) en til op het werk ook een paar honderd kilo per dag. Conditie bij mij was juist om te janken. Na 200 meter hardlopen was het klaar in het begin :+ Maar conditioneel ben ik nooit heel sterk geweest. Heb er ook nooit echt wat aan gedaan overigens.

Een blessure lijkt me wel echt heel kut, en dan vooral het rustig aan weer opbouwen. En de angst dat het nogmaals zal gebeuren een keer, wetende wat voor ellende het met zich meebrengt. Misschien dat ik daarom wat eigenwijzer ben, aangezien ik nog nooit geblesseerd ben geweest. Ik ken de verhalen maar al te goed, maar heb er persoonlijk geen ervaring mee gelukkig.

Gisterenmiddag weer een 3km gedaan met een comfortabel tempo van iets sneller dan 6min/km, en dat voelde prima. Vandaag ook praktisch geen spierpijn meer. Dus dat is positief. Maandagochtend staat nog een 8km-rondje op de planning zodat ik daarna voldoende rust kan nemen om mogelijke overbelasting zoveel mogelijk te minimaliseren. Ik zou zoals @kepler zei die 8km kunnen overslaan en gewoon 3 of 5 doen om wel gewoon te trainen, maar ik wil m'n benen wel zo goed mogelijk voorbereiden op 10km ondanks dat het kortdag is.

En nogmaals: als het ook maar een klein beetje slecht aanvoelt ga ik me inschrijven voor de 5km en niet de 10.

Oh, en vandaag oortjes besteld. Gisterenmiddag gerend met m'n over-ears die ik normaal aan de PC gebruik, maar da's niks. Te warm, te isolerend. Dus heb deze van Edifier besteld aangezien ik wel fan ben van het merk en ze niet al te duur waren. Waar lopen jullie mee?
Soundcore Sport X20.

• L23
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 23:42

L23

[...]

Mijn gevoel (en onderbouwing) zegt juist dat het niet te vergelijken is en dat je qua beenspieren en pezen bij 0 begint. Wellicht heb ik het mis.

• Sport_Life
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 02:36

Sport_Life

Solvitur ambulando

Volgende week naar het buitenland met wat collega's. Zij zijn druk met het uitzoeken van hotel/restaurants e.d. Ondertussen zoek ik mooie plekken uit om te lopen. Herkenbaar? :+

PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 8kW 3fase | A+++ | 2x Zappi v2.1 | Stevens Super Flight '25

• nokie
  • Laatst online: 24-07 15:02
[...]

Recent shokx openrun (pro 2) aangeschaft nadat mijn zoveelste setje in ears verdronken waren in mijn zweet en teveel regen. Wordt hier vaak aangeraden en ben er echt wel tevreden over, geen idee of ze het lang gaan overleven…

• SomerenV

SomerenV

It's something!

L23 schreef op zaterdag 13 juni 2026 @ 22:34:
[...]

Mijn gevoel (en onderbouwing) zegt juist dat het niet te vergelijken is en dat je qua beenspieren en pezen bij 0 begint. Wellicht heb ik het mis.
Ik heb ChatGPT er even op los gelaten, dus ik weet niet of het helemaal correct is, maar:

Wandelen en hardlopen gebruiken dezelfde keten van spieren, pezen en botten. Met veel wandelen ontwikkelen je kuitspieren, bilspieren en bovenbeenspieren een goede basisuithouding. Achillespezen, kniepiezen en bindweefsel worden door herhaalde belasting sterker. Regelmatig wandelen stimuleert botdichtheid en je basisconditie is beter.

Maar met hardlopen vang je met iedere stap aanzienlijk meer gewicht op (2 á 3 keer je lichaamsgewicht) wat de belasting op je lichaam aanzienlijk verhoogt. Daar ben je als fervent wandelaar simpelweg niet op voorbereid, dus je moet alsnog rustig aan beginnen en niet meteen vol gas gaan. Maar iemand die veel wandelt heeft wel een betere basis qua spieren, pezen, botten en conditie. Wellicht dat de herstelperiode ook wat korter is omdat er al een basis is.

Dus met veel wandel-ervaring in de benen heb je wel een paar voordelen ten opzichte van iemand die echt vanaf 0 begint. Overigens doe ik nu al een tijdje aan hardlopen. Vorig jaar mee begonnen en een paar maanden volgehouden, en nu ook weer sinds april bezig. Nu alleen een stuk serieuzer opgepakt dan voorheen. Dus het is niet alsof ik in twee weken van niks naar 10 kilometer ga.

@vinom en @nokie: omdat ik ze voor max 2 uur in de week ga gebruiken wilde ik er niet meteen de hoofdprijs voor betalen, dus ik zat vooral te kijken naar spul in de 35-euro categorie. Sowieso heb ik nog nooit veel meer dan 50 euro uitgegeven aan oortjes of koptelefoons. Dus om dan opeens ~100 euro of meer uit te geven voor iets wat ik relatief weinig gebruik vond ik wat gortig. Ik heb wel gekeken naar een zelfde soort model als die Shokx, maar dan kom je bij allerlei onbekende merken uit waar je nauwelijks reviews van kunt vinden, dus daar wilde ik me niet aan wagen. Dat geldt overigens ook voor on-ear oordopjes met zo'n haakje erachter zoals de Sport X20, of de Edifier die ik besteld heb. Tig onbekende merken waar nauwelijks iets over te vinden is.

• Stefangrp
Sport_Life schreef op zaterdag 13 juni 2026 @ 22:56:
Volgende week naar het buitenland met wat collega's. Zij zijn druk met het uitzoeken van hotel/restaurants e.d. Ondertussen zoek ik mooie plekken uit om te lopen. Herkenbaar? :+
Yes haha. Er wilde ook niemand mee op mijn van 3uursrondjes deze week :'(

• Hartloper
SomerenV schreef op zaterdag 13 juni 2026 @ 23:38:
[...]

Ik heb ChatGPT er even op los gelaten, dus ik weet niet of het helemaal correct is, maar:
Je komt hier om de mening van échte hardlopers te horen. Ik zou denken dat dat meer waard is dan wat een taalmodel daar over zegt.

• kepler
[...]

Doe die 8km nou niet op maandagochtend :D Je gaat je benen er echt niet beter mee voorbereiden voor de zondag, sterker nog dan loop je dus wel wel meer kans op overbelasting (want je gaat nog meer doen dan normaal).
De enige voorbereiding is 'mentaal', maar dat zit ook gewoon in je hoofd :P

• MiKeZZa
Met alle respect, maar het lijkt er op dat je slechts 1 ding wilt horen @SomerenV... En helaas voor je zeggen de meeste mensen het tegenovergestelde. Maar het is en blijft uiteraard je eigen keuze.

• SomerenV

SomerenV

It's something!

Oke oke oke. Ik heb nog even nagedacht en jullie reacties ter harte genomen, en wetende dat jullie meer verstand hebben van de materie dan ik én ik wellicht niet zo eigenwijs moet zijn zal ik deze week geen langere afstanden meer doen. Na er wat over nagedacht te hebben is het inderdaad niet nodig en verhoogt het alleen maar het risico op overbelasting. Ik heb nu al een keer relatief eenvoudig 8,2 kilometer gedaan op een avond na een werkdag, dus 10km moet dan ook wel goed komen. Dan beter om m'n lichaam wel in beweging te houden en de spieren actief te houden, zonder het te ver te pushen.
Hartloper schreef op zondag 14 juni 2026 @ 02:28:
[...]

Je komt hier om de mening van échte hardlopers te horen. Ik zou denken dat dat meer waard is dan wat een taalmodel daar over zegt.
Er is één iemand geweest die zijn mening gaf over het hele 'geeft wandelen je iets van een basis' en dat was ook meer gestoeld op gevoel en eigen ervaring. Ik kan er ook geen harde data over vinden. Zal ook lastig te meten zijn natuurlijk.

[ Voor 29% gewijzigd door SomerenV op 14-06-2026 13:18 ]

• Roozzz
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 22:33
SomerenV schreef op zondag 14 juni 2026 @ 12:51:
[...]
Er is één iemand geweest die zijn mening gaf over het hele 'geeft wandelen je iets van een basis' en dat was ook meer gestoeld op gevoel en eigen ervaring. Ik kan er ook geen harde data over vinden. Zal ook lastig te meten zijn natuurlijk.
Hardlopen gaat gepaard met een schokbelasting die 2-3x hoger is dan wandelen. Persoonlijk durf ik wel te stellen dat deze voor onervaren en dus inefficiënte lopers nog wel een factor (of 2) hoger kan liggen. Wandelen geeft je iets van een conditionele en fysieke basis, maar bereidt je gestel op geen enkele wijze voor op deze impact.

Kortom, je ontkomt er niet aan om rustig en gestaag op te bouwen. Eigenlijk ongeacht je sporthistorie. En ja, hier zitten tig ervaringsdeskundigen die allemaal wel dachten dat het kon, totdat het niet meer ging 4-8 weken later. En er is vreselijk veel data beschikbaar over de problemen die gepaard gaan met te snel opbouwen. Doe daar verder mee wat je wilt, maar je bent gewaarschuwd :>

If you can see, look. If you can look, observe

• Sport_Life

Sport_Life

Solvitur ambulando

SomerenV schreef op zaterdag 13 juni 2026 @ 23:38:
[...]

[..]
Maar met hardlopen vang je met iedere stap aanzienlijk meer gewicht op (2 á 3 keer je lichaamsgewicht) wat de belasting op je lichaam aanzienlijk verhoogt. Daar ben je als fervent wandelaar simpelweg niet op voorbereid, dus je moet alsnog rustig aan beginnen en niet meteen vol gas gaan. [..]
Iedereen inclusief chat gpt zegt hetzelfde.

PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 8kW 3fase | A+++ | 2x Zappi v2.1 | Stevens Super Flight '25

• Roozzz
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 22:33
Sport_Life schreef op zondag 14 juni 2026 @ 14:20:
[...]

Iedereen inclusief chat gpt zegt hetzelfde.
Ha mooi. Zodra ik iets over "chatgpt zegt" zie, scroll ik door.

Anyway, duidelijk common knowledge.

If you can see, look. If you can look, observe

• scrappy.doo
Gisteravond een heerlijke editie van de halve van Zwolle gelopen. Waar het vorig jaar te warm was, kon je het gisteravond niet veel beter krijgen zo halverwege juni.

De vorm is goed dus een PR, onder de 1:37, moest mogelijk zijn, maar uiteraard wou ik dan ook de 1:35 doorbreken. Vertrokken op een pace van 4:30. Dat kost de eerste paar km door de drukte dan toch vrij veel energie. Zwolle is mega leuk en gezellig om te lopen, maar eigenlijk niet ideaal voor top tijden. De benen voelde goed. Eerste ronde de hartslag onder de 170 houden, 2e ronde onder de 180 en de laatste ronde kijken wat er nog in zin.

Tempo zat steeds netjes op of net iets onder de 4:30. Laatste ronde hoefde ik dus alleen te te zorgen dat het volgens de officiële tijden ook onder de 1:35 zou uitkomen en niet alleen volgens mijn Garmin, maar ik voelde dat het wel ging lukken. Ik had echt nog veel over, maar heb het heel bewust gecontroleerd gehouden. De laatste 6 kilometers gingen allemaal rond de 4:16 met een uitsprint onder de 4:00.

Toch een verschil van 1:33 volgens de Garmin en 1:34 officieel, maar daar ben ik super blij mee. Er had wellicht nog meer ingezeten, zeker gezien het sterke eind en vandaag eigenlijk niks geen spierpijn, maar liever deze 1:34 op zeker en fris over de finish dan helemaal stuk op 1:32 of mezelf opblazen, maar die 1:30 grens begint nu toch wel te lonken.

Die zal wel even moeten wachten. De blik gaat nu op het volgende doel: een najaarsmarathon. Daar ligt de 3:30 misschien wel in bereik.

• kepler
Vandaag weer een mooie training(dag) buiten mijn comfortzone :D In voorbereiding voor een ultra in juli

Vanochtend om 4.15 opgestaan om rond 5u te starten voor een lange duurloop (start ultra is ook om 5u) Uiteindelijk uitgekomen op een goede 25km. Ik was weer thuis voordat de jongste wakker was :') Wel tussendoor een sanitaire stop, gelukkig had ik wc papier bij me...

Daarna de hele dag met de kinderen naar Drievliet geweest (klein pretpark in Den Haag). Dus nog best veel gelopen en gestaan.

En eind van de middag nog een 15km gelopen, met daarin bijna 450 hoogtemeters (gelopen in 6km van de 15).

Dagtotaal van ruim 40km, met 450 hoogtemeters en 55k stappen. Week totaal van 70k met 1000 hoogtemeters :D

• Stefangrp
lijkt me niks :D

Ik liep vandaag z2 23km. Was wel genoeg zo aan het einde van een pittige trainingsweek, veel te vroege vlucht vanuit Spanje terug geweest, de wekker om 04.00 en 's avonds nog met drankjes uit eten.

Dat liep allemaal wat uit, parkeergarage bleek al dicht dus we moesten met een taxi naar huis. Dus in alle vroegte vandaag eerst 10k naar de auto gerend, naar huis gereden, en nog een rondje 13k erachteraan gedaan.

Al met al 52k gedaan deze week met 750 hoogtemeters. Valt me niet tegen :)

[ Voor 93% gewijzigd door Stefangrp op 14-06-2026 21:41 ]

• Sport_Life

Sport_Life

Solvitur ambulando

Ik liep vandaag 8,25km. Dat maakt weektotaal van 60,00. Hopelijk kan ik dat komende weken volhouden tot het schema start voor de marathon :).

• Shinji
Vandaag stond er een fun run op het programma, de urban haring run in mijn woonplaats. Ik heb al tijdje last van overbelaste kuit (grens pees / spier). Heb afgelopen weken dus paar korte loopjes gedaan van 2,5km tot ik het begon te voelen. Wel maar weer de race fiets gepakt om conditie beetje bij te houden.

Het was een 6km die uiteindelijk 8km werd, erg rustig gelopen en voelde het wel alweer na 1,5km maar werd gelukkig niet veel erger, zaten ook best wat wacht momenten in voor wat water, een biertje, of een koptelefoon voor de silent disco onderweg. Zijn ook door een van de schepen van DFDS gegaan. Paar verdiepingen naar boven en in de stuurhut uiteindelijk en dan weer terug. Zo kom je nog eens ergens.

In elk geval blij dat ik hem uit heb kunnen lopen maar het zet nu wel een definitieve streep door mijn vuurtoren loop van volgende week waar ik wel volle bak had willen gaan.

https://www.strava.com/activities/18916622335

• Shinji

• President
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 21:55
Nadat ik van de zomer een jaartje had hardgelopen en last kreeg van mijn enkel (waarschijnlijk door de nieuwe schoenen die ik had gekocht) ben ik gestopt met hardlopen en ben ik begin april weer begonnen met hardlopen.

Netjes opbouwend met Evy en nieuwe schoenen, gewoon weer vanaf 0. En ook gewoon op tempo van 10km/u en zonder spierpijn.

Gisteravond voor het eerst weer 5 kilometer gelopen in iets van 32 minuten. Prima tempo, sneller hoeft van mij ook niet. Hartslag van rond de 130-140.

Ik wil echt weer naar de 15 tot 20 km achter elkaar terug gaan, want dan kon ik hele fijne rondjes lopen! Maar: wat is nu het verstandigst?

Is dat wekelijks een kilometer ongeveer erbij (voor zover dat goed gaat, luisteren naar lichaam) en om de 3 weken een weekje zonder afstand erbij?

Ik houd niet zo van tempo runs of interval training, wil gewoon weer richting de 15-20 kilometer afstand achter elkaar kunnen lopen tegen zo'n 6 minuten per km.

• Aandeijssel
Pak gewoon zon standaard 10km schema en volg die. Wissel de tempolopen voor ez runs. Start met drie keer per week en na het schema pak je een 15k.

• Slickk
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 23-07 14:08
Inderdaad erg raar. Klote voor de organisatie sinds ze het terug hebben overgenomen van Golazo (of was het Le Champion?). Eindelijk weer liefhebbers aan het roer en dan dit…

Maar dat ze zich zorgen maken over hoge temperatuur vind ik echt belachelijk. Waarom organiseer je dan zoiets eind juni? Vorig jaar was het ook al afgelast door de hitte. Blijft een rare beslissing.

Overigens is het wel goed om te melden dat de hele marathonafstand er niet zou zijn voor hardlopers, enkel wandelaars. Waarom dat zo is, geen idee. Route had prima hetzelfde kunnen zijn.

• scrappy.doo
Slickk schreef op dinsdag 16 juni 2026 @ 12:22:
[...]

Inderdaad erg raar. Klote voor de organisatie sinds ze het terug hebben overgenomen van Golazo (of was het Le Champion?). Eindelijk weer liefhebbers aan het roer en dan dit…

Maar dat ze zich zorgen maken over hoge temperatuur vind ik echt belachelijk. Waarom organiseer je dan zoiets eind juni? Vorig jaar was het ook al afgelast door de hitte. Blijft een rare beslissing.

Overigens is het wel goed om te melden dat de hele marathonafstand er niet zou zijn voor hardlopers, enkel wandelaars. Waarom dat zo is, geen idee. Route had prima hetzelfde kunnen zijn.
ik zie hier wel een verdienmodel ontstaan: marathons organiseren in de zomer en ze dan steevast elk jaar afgelasten wegens te warm weer O-)

• naitsoezn
  • Registratie: December 2002
  • Niet online

naitsoezn

Nait Soez'n!

Slickk schreef op dinsdag 16 juni 2026 @ 12:22:
[...]
Is wel een andere organisatie nodig voor een hardloopmarathon dan een wandelmarathon gok ik zo. Ironisch genoeg zal dat verschil er voornamelijk zijn in hoeveelheid benodigde vrijwilligers / ehbo-ers denk ik. En voor een hardloopevenement heb je ook langere wegafzettingen nodig, een wandelaar kun je makkelijker even staande houden om het verkeer te laten passeren.

[ Voor 13% gewijzigd door naitsoezn op 16-06-2026 13:33 ]

't Het nog nooit, nog nooit zo donker west, of 't wer altied wel weer licht

• Blik1984
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 15:55
President schreef op dinsdag 16 juni 2026 @ 06:32:
Nadat ik van de zomer een jaartje had hardgelopen en last kreeg van mijn enkel (waarschijnlijk door de nieuwe schoenen die ik had gekocht) ben ik gestopt met hardlopen en ben ik begin april weer begonnen met hardlopen.

Netjes opbouwend met Evy en nieuwe schoenen, gewoon weer vanaf 0. En ook gewoon op tempo van 10km/u en zonder spierpijn.

Gisteravond voor het eerst weer 5 kilometer gelopen in iets van 32 minuten. Prima tempo, sneller hoeft van mij ook niet. Hartslag van rond de 130-140.

Ik wil echt weer naar de 15 tot 20 km achter elkaar terug gaan, want dan kon ik hele fijne rondjes lopen! Maar: wat is nu het verstandigst?

Is dat wekelijks een kilometer ongeveer erbij (voor zover dat goed gaat, luisteren naar lichaam) en om de 3 weken een weekje zonder afstand erbij?

Ik houd niet zo van tempo runs of interval training, wil gewoon weer richting de 15-20 kilometer afstand achter elkaar kunnen lopen tegen zo'n 6 minuten per km.
Eens met @Aandeijssel. Pak nu gewoon een 10k schema, en vervang de tempo-runs voor een Z2 run. Als je de 10k hebt gedaan pak dan een 15k schema en dan eventueel een halve marathon schema.

In de realiteit komt het er op neer dat je iedere week je trainingsload langzaam verhoogd.

• NIB0R
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 19:49
Voor zij die net als ik met smart uitkijken naar de Novablast 6. Zalando heeft ze (door een foutje?) al te koop. Via de ING rentepunten zijn ze maar 112euro. Mijne liggen al bij postnl. Ben heel benieuwd hoe ze verhouden tot de novablast 5. Dat is echt mijn lievelings schoen. Als de novablast 6 mij niet bevallen moet ik maar een aantal van de 5 inslaan voor de toekomst. :+

• MiKeZZa
Je zou toch zeggen dat er nog wel iemand te vinden moet zijn die het 'gefantaseerde' plan nog kan beoordelen en waar nodig kan bijschaven waardoor het evenement door kan gaan... Maar goed, wie ben ik...

• ElPaco
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 00:04
MiKeZZa schreef op dinsdag 16 juni 2026 @ 14:55:
Je zou toch zeggen dat er nog wel iemand te vinden moet zijn die het 'gefantaseerde' plan nog kan beoordelen en waar nodig kan bijschaven waardoor het evenement door kan gaan... Maar goed, wie ben ik...
Maar ja, als uit dat nieuwe plan komt dat je toch 5 extra ambulances nodig hebt en die zijn nu nog niet geregeld gaat je dat waarschijniljk ook niet lukken. Het laatste wat je wil is dat je het door laat gaan, er iemand komt te overlijden en men er achter komt dat het plan toch niet helemaal deugde. Dan weet je zeker dat je als organisatie klaar bent.

Met de voorspelde temperaturen snap ik hun keuze wel.

WoT stats

• Niku
  • Laatst online: 24-07 15:08

Niku

Alagaesii

NIB0R schreef op dinsdag 16 juni 2026 @ 13:35:
Voor zij die net als ik met smart uitkijken naar de Novablast 6. Zalando heeft ze (door een foutje?) al te koop. Via de ING rentepunten zijn ze maar 112euro. Mijne liggen al bij postnl. Ben heel benieuwd hoe ze verhouden tot de novablast 5. Dat is echt mijn lievelings schoen. Als de novablast 6 mij niet bevallen moet ik maar een aantal van de 5 inslaan voor de toekomst. :+
Ik vind het een verschrikkelijk lelijke schoen, dus ik laat 'm aan me voorbij gaan :+

• Juancho
@nibor weet je dat zeker? Bij Zalando staat namelijk: Beschikbaar op:
1 juli 2026 om 9:00 a.m.
Edit dat staat alleen bij de Illuminate yellow/black kleur...

[ Voor 22% gewijzigd door Juancho op 16-06-2026 15:46 ]

• Steevo_S
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 16-07 08:40
Ik dus, vanuit Barcelona en dacht een laatste halve marathon te doen net voor de zomer, vlucht, hotel, trein.... zucht

Clash of Clans - MISSeR :: #Y0JU9R98 ::

• MiKeZZa
ElPaco schreef op dinsdag 16 juni 2026 @ 15:09:
[...]

Maar ja, als uit dat nieuwe plan komt dat je toch 5 extra ambulances nodig hebt en die zijn nu nog niet geregeld gaat je dat waarschijniljk ook niet lukken. Het laatste wat je wil is dat je het door laat gaan, er iemand komt te overlijden en men er achter komt dat het plan toch niet helemaal deugde. Dan weet je zeker dat je als organisatie klaar bent.

Met de voorspelde temperaturen snap ik hun keuze wel.
Maar je kunt toch ook eerst kijken wat er uit dat plan komt?

• Hartloper
In Vlaanderen heeft men gelukkig wat minder schrik van warm weer want de Nacht van Vlaanderen vrijdagavond gaat gewoon door. Het voordeel van het late uur is dat de zon op dat moment van de dag weinig kracht heeft en vaak schuilgaat achter bomen of gebouwen.

De 10km (ook het Belgisch kampioenschap) start om 20.00 en de halve + hele marathon starten om 20.35. Zoals het er nu naar uitziet zal het bij de start respectievelijk 29 en 26 graden zijn. En niemand, maar dan ook niemand denkt aan annulatie wegens het warme weer.
In 2022 was het nog warmer, toen liep mijn loopmaatje de marathon met 30 graden bij de start. Op 30km kreeg hij het moeilijk en de laatste 7km heeft hij gewandeld. Uiteindelijk finishte hij een uur trager dan zijn PR.

Vandaag duurloop van 13km. Ik wou al wat wennen aan de warmte dus dik T-shirt met lange mouwen aangedaan. Maar de wind was te koud om ondanks de zon en temperatuur van 20 graden het echt warm te krijgen. Rustig gelopen aan 5:28/km en mijn hartslag was 5 slagen lager dan gewoonlijk - gemiddeld 128/' - dus de conditie zit wel snor.

Dit voorjaar liep ik geen marathon wat ruimte liet voor 3 andere doelen:
  1. Een lokale halve waar ik in ideale omstandigheden (10 graden, bewolkt, zelfs wat mistig) 1:23 liep, wat ik nog altijd een fantastisch PR vind.
  2. Een 6km waar ik vorig jaar won, maar nu ver van het podium eindigde wegens veel betere deelnemers. Maar absoluut tevreden, want ondanks 24 graden toch harder gelopen dan vorig jaar; iets minder dan 6km in 21:50.
  3. Laatste doel: de 10km nu vrijdag. Gezien de goede resultaten dit voorjaar en de goede vorm zou een verbetering van mijn vorig jaar gelopen PR (38:41) erin moeten zitten. 38 laag, zoiets. Alleen het warme weer dreigt roet in het eten te gooien. Ik ben iemand die op marathons zelfs bij 15 graden kan overhitten, om maar te zeggen dat ik gevoelig ben voor de warmte. Anderzijds had ik bij de 6km-wedstrijd totaal geen last van de 24 graden. Maar die was gedaan na 22 minuten, vrijdag duurt de inspanning een kleine 40 minuten. Lang genoeg om te oververhitten ? Momenteel is de voorspelling 29°C en bewolkt bij de start om 20.00. Dat is wel heel warm. Als de temperatuur iets beter zou zijn (pakweg 25°C) zou ik er keihard voor durven gaan en halverwege doorkomen in 19 minuten. We zien dan wel waar het schip strandt. Als het echt 29°C wordt zou ik mijn gezond verstand wel gebruiken en het doel bijstellen naar sub-40. Denk ik.

• Shinji
Mocht iemand mee willen doen aan de Vuurtorenloop vrijdag in Hoek van Holland (10k), *knip*

Goed bedoeld, maar dat mag alleen op V&A en VAO.

[ Voor 37% gewijzigd door tweakduke op 18-06-2026 13:25 ]

• Stewie!
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 01:39

Stewie!

Keen must die!

Shinji schreef op woensdag 17 juni 2026 @ 08:06:
Mocht iemand mee willen doen aan de Vuurtorenloop vrijdag in Hoek van Holland (10k), *knip*
Vorig jaar is de HM daar afgezwakt naar 10km ivm de temperatuur. Wat zouden ze dit jaar doen?

[ Voor 13% gewijzigd door tweakduke op 18-06-2026 13:25 . Reden: quote aangepast ]

Strava: https://www.strava.com/athletes/149347154

• Aandeijssel
Oef. Normaal ben ik best een goede sporter met warm weer maar heb er dit jaar wel last van. Waar mijn hartslag normaal tijdens ez pace rond de 140 ligt meet ik nu 10+ hoger. Vertraag mijn tempo maar en hoop dat ik me door de zoner heen kan trainen🍻

• Shinji
Stewie! schreef op woensdag 17 juni 2026 @ 10:39:
[...]

Vorig jaar is de HM daar afgezwakt naar 10km ivm de temperatuur. Wat zouden ze dit jaar doen?
Klopt ja, ik verwacht een vergelijkbaar scenario.

• redwing
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 00:14
MiKeZZa schreef op dinsdag 16 juni 2026 @ 21:13:
[...]

Maar je kunt toch ook eerst kijken wat er uit dat plan komt?
Uit eerdere berichten begreep ik dat ze al bezig waren met een andere partij om te kijken wat er nog haalbaar was. Ik schat dat daaruit gekomen is dat het te kort dag was om nog met een goed plan te komen en dus de vergunning weer te krijgen.

[removed]

• Juancho
Heeft iemand deze schoen als eens getest? https://www.adidas.nl/adistar-byd-2-hardloopschoenen/IH7186.html

Het is de opvolger van de BYD die ik zelf wel getest heb en erg fijn vond. Er zat ook een carbonplaat in maar die voelde by far niet zo stug als wat ik verwacht had. Daarom was de schoen ook erg goed als trainer voor langere runs. Los van wedstrijden natuurlijk. Ik weet alleen niet of de BYD 2 ook een carbon plaat heeft, het staat iig niet zo letterlijk bij de omschrijving.

Als ik weer groen licht heb gekregen om te hardlopen was ik van plan om die 1e gen BYD schoen te kopen (nu stukken goedkoper dan toen) maar ik zag dat er sinds juni een opvolger is, de 2de gen.
edit:
volgens ChatGPT:
Ja. De adidas Adistar BYD 2 heeft een plaat in de tussenzool, maar het is geen klassieke volledige carbonplaat zoals in wedstrijdschoenen (bijvoorbeeld de Adizero Adios Pro). Volgens adidas en onafhankelijke reviews gebruikt de BYD-lijn een Distance Drive-plaat die bedoeld is voor extra stabiliteit en efficiëntere afwikkeling tijdens lange duurlopen. Bij de BYD 2 is deze Distance Drive bovendien uitgevoerd in glasvezel (fiberglass) in plaats van een agressieve carbon raceplaat.

Voor de oorspronkelijke Adistar BYD werd gesproken over een carbon-infused (met koolstof verrijkde) Distance Drive-plaat.

Kort samengevat:
ModelPlaat
Adistar BYD (eerste versie)Carbon-infused Distance Drive-plaat
Adistar BYD 2Vernieuwde Distance Drive-plaat van glasvezel
De BYD 2 is daardoor vooral gericht op comfort, stabiliteit en lange duurlopen, niet op maximale voortstuwing zoals een echte carbon wedstrijdschoen.

[ Voor 56% gewijzigd door Juancho op 17-06-2026 14:30 ]

• d_star
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 20:46

d_star

Maharadja of the Year :-/

Wat ging het ruk met trainen vandaag zeg.

Op het programma stond een interval training van 3x 8 minuten op HM tempo, met 2km warmup en cooldown er omheen. Ging voor geen meter. Na de 2e interval had ik pap in de benen en dacht ik heel even dat mn lunch de berm van dichtbij wilde bekijken, dus maar gewandeld. Na 5 minuten ging het wel weer, dus rustig terug geprobeerd te hobbelen richting huis. Tussendoor nog een keer even gewandeld, maar gelukkig voor het gevoel wel hardlopend aangekomen bij huis.

Geen idee waar het nou precies aan lag.. zal wel een combi zijn van te laat gelunched (en daarna niet lang genoeg gewacht totdat het gezakt was - wel gek, ik heb hier _NOOIT_ problemen mee) en de benauwdheid/hitte van vandaag. Stom stom stom, ik had ook gewoon vanochtend moeten gaan... :(

Intel Core 2 Quad Q6600, Asus P5K, 4x1GB Corsair XMS2 PC2 6400 CL4, Asus 8800 GTS 512 MB, Creative Audigy 4, Vista Home Premium 32-bits

• redwing
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 00:14
Precies waarom ik vanmorgen al voor 7 uur op pad was (ok, ook omdat de oudste zoon er om 6:30 achter kwam dat ie iets nodig had en het niet kon vinden :+ ). Maar weer lekker 20km gehobbeld op de Vomero Plussen die hier net als bij @Hartloper toch wel de favoriete schoen is voor zulke duurlopen. Tempo net boven de 6:00 en daarmee netjes voor 9 uur weer terug zodat ik mijn loopje heb gehad, maar ook weer om een normale tijd ben afgewerkt.
Dan vanavond nog de kids training geven dus dan komen er nog een paar echt rustige kms bij wat altijd wel lekker is om de benen nog even los te gooien.

[removed]

• Dupje
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 20:37
Hier in het dorp is er een loopwedstrijd deze vrijdag. Had heel graag meegedaan, maar zal mij toch te warm zijn: start om 19:00 bij 31 graden en 53% luchtvochtigheid. Zal het jaartje overslaan.

• Shinji
Stewie! schreef op woensdag 17 juni 2026 @ 10:39:
[...]

Hij is nu in zijn geheel afgelast, niemand meer die een ticket over wil nemen? O-)

• Stewie!
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 01:39

Stewie!

Keen must die!

Shinji schreef op woensdag 17 juni 2026 @ 18:02:
[...]

Hij is nu in zijn geheel afgelast, niemand meer die een ticket over wil nemen? O-)
En alweer geen geld terug. Tweede jaar op rij dat ze alle deelnemers zo benadelen. Geen coulance, geen voorrang volgend jaar. Geen tegemoetkoming bij een volgende inschrijving. Gewoon pech.
Juancho schreef op woensdag 17 juni 2026 @ 14:22:
Heeft iemand deze schoen als eens getest? https://www.adidas.nl/adistar-byd-2-hardloopschoenen/IH7186.html

Het is de opvolger van de BYD die ik zelf wel getest heb en erg fijn vond. Er zat ook een carbonplaat in maar die voelde by far niet zo stug als wat ik verwacht had. Daarom was de schoen ook erg goed als trainer voor langere runs. Los van wedstrijden natuurlijk. Ik weet alleen niet of de BYD 2 ook een carbon plaat heeft, het staat iig niet zo letterlijk bij de omschrijving.

Als ik weer groen licht heb gekregen om te hardlopen was ik van plan om die 1e gen BYD schoen te kopen (nu stukken goedkoper dan toen) maar ik zag dat er sinds juni een opvolger is, de 2de gen.
edit:
volgens ChatGPT:
[...]
Ik heb deze begin van de week binnen gekregen. Zal hem vrijdag eens testen. Kijken hoe die rent 👍

Strava: https://www.strava.com/athletes/149347154

• kepler
Stewie! schreef op woensdag 17 juni 2026 @ 18:49:
[...]

En alweer geen geld terug. Tweede jaar op rij dat ze alle deelnemers zo benadelen. Geen coulance, geen voorrang volgend jaar. Geen tegemoetkoming bij een volgende inschrijving. Gewoon pech.
Wat ik er zo snel van kan vinden zit er geen commerciële partij achter de winst (wil) maakt. En aangezien er al heel veel kosten zijn gemaakt in deze fase vind ik het opzich niet gek dat je je geld niet terug krijgt. Dat is inderdaad pech, voor de organisatie en lopers.

Mocht er wel een commerciële partij achter zitten, dan ben ik het met je eens :D

• Shinji
En vorig jaar heeft iedereen kunnen lopen toch? Alleen de halve was ingekort tot een 10k.

• Juancho
kepler schreef op woensdag 17 juni 2026 @ 18:53:
[...]

Wat ik er zo snel van kan vinden zit er geen commerciële partij achter de winst (wil) maakt. En aangezien er al heel veel kosten zijn gemaakt in deze fase vind ik het opzich niet gek dat je je geld niet terug krijgt. Dat is inderdaad pech, voor de organisatie en lopers.

Mocht er wel een commerciële partij achter zitten, dan ben ik het met je eens :D
Je kan dan op zijn minst de startbewijzen doorschuiven naar volgend jaar? Dat hebben ze hier in Zwolle ook gedaan. Vorig jaar werd het ook 1 of 2 dagen van te voren afgelast vanwege de hitte + luchtvochtigheid. De organisatie heeft toen eerlijk en open uitleg gegeven en ook dat ze in serieuze problemen zouden komen als alle of heel veel deelnemers hun geld terug zouden eisen. Organisatie was ook niet verzekerd hiertegen, dit jaar overigens wel.

Maar wat ze heel netjes aanboden was alsnog dat je je geld terug mocht vragen, of een gedeelte of gewoon het startbewijs doorschuiven. Dat laatste hebben enorm veel lopers gedaan waardoor het dit jaar gewoon kon doorgaan en de lopers ook geen nieuw ticket hoefden te kopen. Ik vind dat echt wel het minste wat je kan doen als organisatie en ik denk dat je daarmee zo 80-90% van de lopers mee weet te overtuigen.

Pagina: 1 ... 452 ... 457 Laatste

Let op:
"Hardlopen is voor de één een sport, voor de ander een reis". Iedereen is welkom, ook de minder geoefende loper :)
Voor vragen en discussie over sporthorloges kun je terecht in Het grote Sporthorloge met GPS topic.
Voor vragen en discussie over triathlon, kan men terecht in Het Triatlontopic - Deel 2.

Als aanvulling op de topics in deze reeks, zijn er Tweakers Hardlopen-groepen op Strava en Garmin Connect. Om toegang te krijgen:
1. Strava: Geef op Strava aan dat je lid wil worden van de groep (klik op Request to Join). Stuur je op Strava gebruikte naam in een DM op Tweakers aan de admins: Poekie en Calitomnication.
2. Garmin: Stuur in een DM op Tweakers met onderwerp Toegang Garmin je gebruikersnaam van het Garmin aan de admin: Calitomnication.

Ook jouw PR's doorgeven? Dat kan als je de sheet invult.