• Totrail
  • Registratie: September 2019
  • Laatst online: 20:00
Vanmiddag gevalletje van easy pacy, geen gerace-y. Vijf hele kilometers op lage intensiteit. Hartslag prima in orde dit keer.

• flyingdutchboy
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 16:25
Spotter schreef op donderdag 24 december 2020 @ 14:48:
[...]

Wat voor last heb je precies? Ik heb ook wat last, dus ben wel benieuwd en lees even mee.

Bij mij is het een hele lichte zeurende pijn, die stekend wordt als ik m'n voet strek en belast (bij het aantrekken van compressiekousen bijvoorbeeld)
Ik ook een licht zeurende pijn en die voel als ik loop. Gisteren toch mijn loopje na 8 km moeten afbreken, toen werd de pijn te hevig.

• Spotter
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 12-09 17:32

Spotter

Lichtnicht

flyingdutchboy schreef op donderdag 24 december 2020 @ 15:01:
[...]

Ik ook een licht zeurende pijn en die voel als ik loop. Gisteren toch mijn loopje na 8 km moeten afbreken, toen werd de pijn te hevig.
net iets anders dan... sterkte!

Acties:
  • +16 Henk 'm!

• Martiveen
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 18:54
Issue van natte schoenen los je natuurlijk op door gewoon genoeg schoenen te hebben ;) Meestal hebben m'n schoenen wel 48 uur rust en ze zijn eigenlijk altijd wel droog.

Ikzelf zit nu bijna aan het einde van een trainingsblok van 8 weken. Waarbij ik voor m'n gevoel helemaal op nul ben begonnen door een verhuizing. Eerste paar weken was echt m'n aerobe systeem weer opbouwen om op lage hartslag m'n duurloopjes te kunnen doen. Na drie weken leek dat weer aardig te gaan en was m'n hartslag weer onder de 150 te krijgen. Toen weer begonnen met intervallen en drempel loopjes. Ook is dit het eerste blok waarbij ik elke week een rustdag hou en eigenlijk bevalt dat heel erg goed. Zit nu 5 weken rond de 110 km per week en heb nog zat energie om andere zaken te doen.

Wilde tegen het einde van dit blok mezelf een beetje testen door een 5km zo snel mogelijk te rennen. Helaas viel dit letterlijk een beetje in het water door het weer waardoor ik maar 1 seconden van m'n PR heb afgesnoept Linkje. Verder wel het gevoel dat er een stuk meer in zat met een gemiddelde hartslag van 171. Sowieso ben ik niet zo goed in het diepgaan met een "trainingsloopje", ik heb daar echt een wedstrijd voor nodig.

Ook doe ik nu elke week een tempo loop op het randje van zone 2 en 3. En die ging vandaag echt heel lekker met een gemiddeld tempo van 4:06/km. Geen idee of het qua training heel erg handig is. Maar het voelt echt heerlijk ff tempo te maken zonder echt stuk te gaan. Sowieso komt de rustdag er gelijk achteraan dus heb eigenlijk altijd meer dan 40 uur rust na zo'n loop.

Nu moet ik in dit jaar nog 93 km maken om dit jaar en trainingsblok af te sluiten. Een jaar waarbij ik totaal niet m'n doelen heb behaald. Maar dat staartje komt na de kerstdagen wel ;)

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Krylinck
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 11-03 00:20
Netjes hoor @Martiveen! 17:15 in dat weer van gisteren is zeker niet slecht. Alleen gelopen ook, denk ik? Ik hoop dat je uit kunt bouwen vanaf dit punt, dan zitten er wellicht mooie dingen in komend voorjaar. En hopelijk op termijn ook weer echte wedstrijden.

Ik kan zelf momenteel alleen maar jaloers naar jullie kijken. Hardlopen heb ik de afgelopen twee weken helemaal niet gedaan, omdat de laatste keren echt niet goed zijn bevallen. Ik heb geen pijn tijdens of na het lopen, het begint pas op z'n vroegst enkele uren erna. De dag na het lopen is een drama. De enige manier om op dat moment van de pijn af te komen is... weer gaan hardlopen. Een soort van de kater wegdrinken met bier of zo, dus.

Dat ging zo dus niet langer. Op 4 januari ga ik naar de orthopeed, dezelfde man die ook mijn pa twee keer heeft geopereerd aan hetzelfde probleem. Helaas wordt er de komende tijd alleen niet geopereerd, dat heb ik al opgevangen. In de tussentijd dus maar zorgen dat de slijmbeursontsteking helemaal tot bedaren komt en fietsen. Fietsen, fietsen, fietsen.

Het is trouwens bijzonder hoe snel je progressie boekt met die sport. Enkele weken geleden had ik nog moeite om de 30 gemiddeld te halen en vandaag kom ik - eindelijk met een enigszins adequate hartslag - aan de 33/u. Lange termijn... triatlon? 🤔

Strava

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Martiveen
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 18:54
@Krylinck idd alleen gelopen. Heb inderdaad zin in het voorjaar. Als er loopjes zijn dan sta ik aan de start :) En sowieso staat de inschrijving voor Rotterdam al vast.

Verder succes met het herstel en maar hopen dat de ziekenhuizen snel weer wat ruimte gaan krijgen in deze kak tijden..
Progressie boeken met een basisconditie is natuurlijk in het begin altijd wel lekker. Straks moet je er gewoon weer hard voor werken om het gemiddelde verder op te krikken. Maar 33km/u is idd dikke prima om lekker te toeren :)

P.s. Vind Strava echt ruk als t om fiets activiteiten gaat. Alsof de segmenten die segmenten het enige is wat telt..

[ Voor 10% gewijzigd door Martiveen op 24-12-2020 16:35 . Reden: Strava rant toegevoegd ]

• Shinji
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 19:46
Martiveen schreef op donderdag 24 december 2020 @ 16:33:
@Krylinck idd alleen gelopen. Heb inderdaad zin in het voorjaar. Als er loopjes zijn dan sta ik aan de start :) En sowieso staat de inschrijving voor Rotterdam al vast.

Verder succes met het herstel en maar hopen dat de ziekenhuizen snel weer wat ruimte gaan krijgen in deze kak tijden..
Progressie boeken met een basisconditie is natuurlijk in het begin altijd wel lekker. Straks moet je er gewoon weer hard voor werken om het gemiddelde verder op te krikken. Maar 33km/u is idd dikke prima om lekker te toeren :)

P.s. Vind Strava echt ruk als t om fiets activiteiten gaat. Alsof de segmenten die segmenten het enige is wat telt..
Rotterdam is alleen niet in het voorjaar hè ;)

Maar wat is er anders aan Strava voor hardlopen dan fietsen? Ik doe beide en merk nauwelijks verschil. Beide hebben segmenten en je kan je er wat van aantrekken of niet.

• Krylinck
Ik trek me er met fietsen niks van aan. Veel te gevaarlijk. (dwz, met mijn fietstechniek van 0)

Strava

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nogeeninlog
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 20:23
Shinji schreef op donderdag 24 december 2020 @ 17:02:
[...]
wat is er anders aan Strava voor hardlopen dan fietsen? Ik doe beide en merk nauwelijks verschil. Beide hebben segmenten en je kan je er wat van aantrekken of niet.
Met hardlopen sta ik in sommige segmenten in de top 10.
Met fietsen kun je daar een nulletje of drie aan toevoegen. :$

• Cranzai
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 18-09 21:03
Hardloopsegmenten meten ook veel meer de individuele prestaties, fietssegmentjes worden altijd gepakt met lead-outs, wind mee en weet ik veel wat.

Al dat soort factoren is bij hardlopen iets minder van invloed. Daarnaast beslaan wielrenners ook een groter gebied waardoor er sneller goede fietsers langs een segment komen. In Groningen hoef ik er niet aan te denken een segment te pakken, op het Drentse platteland ligt dat heel anders :+

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Rudedadude
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 16:42

Rudedadude

Maybe we were born to run

flyingdutchboy schreef op donderdag 24 december 2020 @ 14:26:
Ik heb sinds maandag wat last van mijn achillespees zonder dat ik anders of meer loop dan gebruikelijk. Toevallig had ik hier ook last van vorig jaar in jaar Januari. Mogelijk te maken met het koudere weer. Ik leg er een paar keer per dag ijs op, en dat helpt goed. Iemand andere tips om hier zo snel mogelijk vanaf te komen? Compressie sokken ? Weinig alternatieven dan hardlopen nu de sportscholen dicht zijn.
Ik loop altijd met compressiekousen, maar kan met nagenoege zekerheid zeggen dat die niets doen voor je achilles. Ijs koelen is ook wat ik op het moment soms doe. Ik heb daarnaast ook een achillespeesbrace gekocht met een soort ingebouwde pads rondom de achilles. Die kun je gewoon overdag tijdens wandelen ed. dragen en de gedachte is dat daarmee het gebied ondersteund en gemasseerd wordt. Heb ik ook 2 keer gedragen tijdens het hardlopen, maar daarbij kreeg ik meer last van de brace dan van m'n achilles (dan had ik er misschien een moeten kopen die 2 keer zo duur was, degene die ik heb is her en der wat ruw aan de binnenkant van de brace). Ik *denk* dat die brace bij mij helpt. Maar het is bij mij nog niet weg, al loop ik wel weer mijn reguliere omvang per week.

@Cranzai ik heb in Rotterdam centrum anders nog steeds een segment van hotel New York tot de Erasmusbrug wat ik pakte met windkracht 7 mee :P
Daar lette ik vroeger nog wel op: veel wind, dus een segment pakken wat de goede kant op lag.

@Krylinck balen man, de ernst van je blessure. En in de huidige situatie zal het met operaties e.d. idd ook niet heel snel opschieten...

[ Voor 12% gewijzigd door Rudedadude op 24-12-2020 20:42 ]

Meer hardloopschoenen van Topo Athletic, Inov-8, Altra, Mizuno en Skechers dan Imelda Marcos.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arjan90
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 10:15
flyingdutchboy schreef op donderdag 24 december 2020 @ 14:26:
Ik heb sinds maandag wat last van mijn achillespees zonder dat ik anders of meer loop dan gebruikelijk. Toevallig had ik hier ook last van vorig jaar in jaar Januari. Mogelijk te maken met het koudere weer. Ik leg er een paar keer per dag ijs op, en dat helpt goed. Iemand andere tips om hier zo snel mogelijk vanaf te komen?
De vraag is natuurlijk wat er speelt en op afstand is dat moeilijk te bepalen. Als je last blijft houden, kan een afspraak met een fysiotherapeut mogelijk helpen.

Dat gezegd hebbende... En dit schrijf ik puur met "boerenverstand": als je vermoedt dat het door kou komt, zou het mogelijk kunnen helpen om voorafgaand aan het hardlopen te wandelen (of echt rustig joggen) om je spieren wat op te warmen, je kan evt. ook je achillespees wat masseren om alvast de bloedsomloop wat aan de gang te krijgen. Bloedsomloop in je pezen is veel lastiger op gang dan in je spieren, door te masseren kunnen afvalstoffen ook sneller afgevoerd worden dus je kan het ook bijv. 's avonds voor het slapen herhalen, 's ochtends als je wakker wordt, etc. Als het kou gerelateerd is zouden hoge sokken (en aan dat criterium voldoen compressiekousen natuurlijk) mogelijk ook kunnen helpen.

Heb je verder recent iets aangepast aan je schoenen? Dat kan zowel buiten sporten om zijn als tijdens het sporten: bijvoorbeeld nieuwe schoenen die je draagt, of juist winterschoenen die je draagt waar de zool bijna vlak van is (zero drop). Of natuurlijk het meest voor de hand liggend: hardloopschoenen die je veranderd hebt. Je vermoed nu dat kou mogelijk een factor is in je klachten, maar mogelijk doe je in de winter gewoon andere dingen. Probeer daar voor jezelf kritisch naar te kijken, misschien kun je een andere oorzaak bedenken. Probeer dus zo breed mogelijk te kijken: loop je op dezelfde ondergrond, pas je dezelfde omvang toe in je trainingen, houd je dezelfde warming up en cooling down tijd aan (of begin je, nu het koud is, liever wat eerder aan je training), loop je dezelfde tempo's, loop je tempo's in dezelfde duur, etc. Dit kun je natuurlijk toepassen op alle soorten blessures. En al die vragen die je jezelf gaat stellen, gaan je ook helpen als het niet opknapt en je bijv. naar een fysiotherapeut gaat. Een peesblessure is hardnekkig en is vaak het gevolg van structurele overbelasting (in welke vorm dan ook).

Of, zoals de trainer van een cursus statistiek zei:
Wordt er in de zomer meer ijs verkocht omdat er meer wordt gezwommen? Of wordt er juist meer gezwommen omdat er meer ijs wordt verkocht? Als je alleen naar de ijsverkoop en zwemmers in de zee kijkt, zie je waarschijnlijk een correlatie. Maar dat wil niet zeggen dat er een causaal verband is.

[ Voor 12% gewijzigd door Arjan90 op 25-12-2020 08:58 ]

"Everybody is a genius. But if you judge a fish by its ability to climb a tree, it will live its whole life believing that it is stupid."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PD2JK
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 20:02

PD2JK

ouwe meuk is leuk

Iemand nog tips voor mijn enkels? Ik schop het vel er soms van af. Ligt het aan mijn techniek of zijn mijn schoenen te breed?
Heb nog oude Asics GT 1120's en zit te kijken naar de GT2000 welke net zo breed lijken te zijn.

Heeft van alles wat: 8088 - 286 - 386 - 486 - 5x86C - P54CS - P55C - P6:Pro/II/III/Xeon - K7 - NetBurst :') - Core 2 - K8 - Core i$ - Zen$

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• route99
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 05-06-2024

route99

just passionately curious...

Laat iemand in jouw buurt die er zicht op heeft eens naar jouw techniek kijken, dat zet tig keer meer zoden aan de dijk dan "inderdaad, zou kunnen... maar we kunnen het op afstand niet zien..."
Of laat je eens filmen, tegenwoordig immers een eitje (mits je iemand kunt charteren...) en kijk dat zelf eens terug of laat dat in een hardloopwinkel doen, maar daar zijn de afstanden maar heel beperkt.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• TheDude84
  • Registratie: Maart 2013
  • Niet online

TheDude84

The Dude abides

Vanmorgen toch maar de deur uit gegaan voor een kerst-run. Volgens mijn schema was het tijd voor 5x 8/3. Maar ik zag dat het 1 graden was en dan vind ik 3 minuten rust wel erg lang. Dus maar 10x 4/1,5 van gemaakt. Best lekker gelopen met het zonnetje er bij :) Fijne dagen allemaal!

Acties:
  • +14 Henk 'm!

• bert74
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 09:00
Allereerst fijne kerstdagen aan iedereen!

Ik ben de kerstdagen begonnen met een kort loopje waarin https://www.strava.com/activities/4514947722 waarin ik voor het eerst 1000km hardlopen in een jaar heb aangetikt. Een hele verbetering t.o.v. de 646km in 2019.

Ik heb (afkloppen) het hele jaar geen blessures of overbelastingspijntjes gehad. Ik ben er blij mee dat de fysieke basis eindelijk gelegd is.

Ik heb dit jaar voor 95% op 1 tempo gelopen ca. 5:30 - 5:45 per km. Doel was immers gewoon kilometers maken en heel blijven

Doelen voor volgende jaar:
- Minimaal 1200km
- 5km < 22:30
- 10k < 48:00
- HM uitlopen

Variatie in trainingen zal omhoog moeten. Meer interval, maar ook meer rustige duurlopen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Roadman
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 19:39
Rudedadude schreef op donderdag 24 december 2020 @ 10:25:
[...]

@Roadman heeft de shifts en is er geloof ik nog enthousiaster over dan over de Speeds. Ik lees er alleen maar goede verhalen over, al lijken ze me wat zwaar voor wat ze doen.
Check! @The_Ghost16

De Speeds hebben, voor mij in elk geval, echt alleen een toegevoegde waarde bij tempo's richting de 4:00 min/km. Ik heb ze dan ook alleen aan bij wedstrijden (huh, welke wedstrijden? :+ ) of snelle intervaltraining (die ik momenteel ook niet doe). Heb in oktober wel een marathon gelopen op de Speeds (gemiddelde pace 4:37 min/km) en dat liep echt niet lekker. Had achteraf liever op de Shifts gelopen.

Momenteel bezig met mijn tweede paar Shifts.Dit zijn voor mij echt de ideale trainingsschoenen _/-\o_ Uitstekend voor de lange afstand dankzij de demping, maar ook prima voor wat sneller werk dankzij de speed roll technology. Ik vind overigens de Shifts en Speeds niet met elkaar te vergelijken. Maar denk dat dit wel voor elke schoen telt met en zonder plastic/carbon plaat.

Acties:
  • +30 Henk 'm!

• vhal
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 20:12

vhal

ಠ_ಠ

Soms kom je tijdens het lopen in situaties terecht waarvan je denkt "was ik maar thuis gebleven". Maar toen de regen, wind en hagel eenmaal weg trok en het zonnetje even doorkwam (weliswaar voor 5 sec), kwam onderstaand schouwspel naar voren. Dan ben je die regen, wind en hagel snel vergeten en denk je vrij snel "gelukkig was ik hier".

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/lgfL8C6JpGKCYFPn18zFNCt6GmQ=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/VT0VtMn9hnd9NseleBzjUcp9.jpg?f=user_large

Fijne feestdagen aan iedereen in dit topic :)

[ Voor 3% gewijzigd door vhal op 25-12-2020 20:09 ]

Strava

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• BastiaanN
  • Niet online
@vhal wauw, fantastische foto!

Hier vandaag een virtuele 5 km wedstrijd gelopen die door een lokale hardloopwinkel was georganiseerd. Het weer was echt fantastisch. Stralend blauwe lucht met een lekker zonnetje en toch lekker fris. De vrouw des huizes was al niet zo blij dat ik op 1e kerstdag even een stukje wilde lopen maar 5km mocht nog net... :+

Vol goede moed begonnen en tempo geprobeerd vast te houden rond de 5:00 per km. Voor mijn gevoel liep het een stuk beter dan mijn vorige keer, ondanks dat het erg druk was met wandelaars en hondenbezitters die steevast de hond aan de andere kant hadden lopen dan waar ze zelf liepen. Uiteraard met een rollijn er tussen. Ergens halverwege werd het erg zwaar en daar kwam ik mentaal niet meer doorheen. Stukje gewandeld en hem daarna op een iets rustiger tempo uitgelopen. Geen PR maar verder wel een lekkere run.

Geniet van deze mooie dagen dames en heren :)

Strava | :-( + ┌(^0^)┘= :-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Krylinck
@vhal jeetje, ik dacht eerst dat dat een stock foto was! Nice :)

Strava

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• aerofreak
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 14:53

aerofreak

Steve Jobs

Haha, net nog ff lekker intervallen gedaan. 8) Kinderen gingen voor hun dutje nadat we bij mn schoonouders waren geweest en mn vrouw ook half lag te slapen op de bank.

Merk de laatste weken dat mn Apple Watch veel moeite heeft met mn hartslag te registreren door de kou(?). Misschien toch op termijn eens een goed borstband aanschaffen voor een goede weergave.

"When once you have tasted flight, you will forever walk the earth with your eyes turned skyward, for there you have been, and there you will always long to return"
~Leonardo Da Vinci~

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Krylinck
@aerofreak als je een normale doorbloeding in je handen hebt, registreert een optische hartslagmeter gewoon het signaal. Zonder handschoenen lopen in vrieskou zou kunnen bijdragen aan signaalverlies, haha.

Wat ik merk is dat het bij de watch erg belangrijk is dat hij niet te los zit (bewegingsartefacten), maar ook zeker niet te strak (afknellen vd capillairen).

Strava

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aerofreak
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 14:53

aerofreak

Steve Jobs

Oke dat wist ik niet. Watch doe ik altijd wel strak, maar heb ook al snel koude handen, maar geen handschoenen :)

Dat gaan we nog ff testen met handschoenen.

"When once you have tasted flight, you will forever walk the earth with your eyes turned skyward, for there you have been, and there you will always long to return"
~Leonardo Da Vinci~

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tinusvolkel
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 14:05
aerofreak schreef op vrijdag 25 december 2020 @ 18:32:
Oke dat wist ik niet. Watch doe ik altijd wel strak, maar heb ook al snel koude handen, maar geen handschoenen :)

Dat gaan we nog ff testen met handschoenen.
En anders even een hartslagband aanschaffen, is sowieso nauwkeuriger bij intervaltrainingen en werkt prima met de Apple Watch

Strava | 8600 Wp zzo | 1600 Wp nnw

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vhal
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 20:12

vhal

ಠ_ಠ

Krylinck schreef op vrijdag 25 december 2020 @ 16:35:
@vhal jeetje, ik dacht eerst dat dat een stock foto was! Nice :)
Dank al vond ik het achteraf jammer dat de bovenste boog er niet helemaal op stond. Maar gezien de omstandigheden wel een lucky shot. Het blijft hier op Texel mooi hardlopen :)

Strava

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• InZane
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 16:38
Tinusvolkel schreef op vrijdag 25 december 2020 @ 18:55:
[...]

En anders even een hartslagband aanschaffen, is sowieso nauwkeuriger bij intervaltrainingen en werkt prima met de Apple Watch
Toevallig lag er een Garmin HRM Run onder de boom 🌲 vandaag. Die ga ik morgen maar eens uitproberen.
Merk dat mijn klokje ook wat moeite heeft soms als het echt koud is.
Ik ben trouwens iemand die bijna nooit handschoenen aan heeft met hardlopen. Mijn handen worden altijd warm als ik een tijdje loop, ook als het vriest.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Secsytime
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 20:21

Secsytime

Automagisch

Ik begin bijna altijd met hoofdband en (liner) handschoenen, welke dan na de 1e of 2e km uitgaan als ik lekker warm ben!

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Fisico
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 17-09 21:20

Fisico

by Fabian

Vandaag 10 km met mijn broertje gelopen als kerstloop dus nog 13 km voor de 1.000 km dit jaar. Dt moet wel gaan lukken. Het plan was morgen een rondje te doen, maar vandaag viel wat tegen. Met wind in rug en zon in het gezicht was het heen warm en terug in de schaduw en wind tegen was het echt heel koud. Ik verloor 17 seconden per kilometer van het ene op het andere moment en kreeg het ook niet meer warm. Wel jammer want heen ging wel lekker, al merk ik wel dat ik toch bijna altijd solo loop. Maar goed toch weer iets meer dan 45 minuten bij kunnen praten.

... het voorwiel omhoog en dan oei oei :)

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Sport_Life
  • Laatst online: 20:25

Sport_Life

Solvitur ambulando

Fisico schreef op vrijdag 25 december 2020 @ 22:12:
Vandaag 10 km met mijn broertje gelopen als kerstloop dus nog 13 km voor de 1.000 km dit jaar. Dt moet wel gaan lukken. Het plan was morgen een rondje te doen, maar vandaag viel wat tegen. Met wind in rug en zon in het gezicht was het heen warm en terug in de schaduw en wind tegen was het echt heel koud. Ik verloor 17 seconden per kilometer van het ene op het andere moment en kreeg het ook niet meer warm. Wel jammer want heen ging wel lekker, al merk ik wel dat ik toch bijna altijd solo loop. Maar goed toch weer iets meer dan 45 minuten bij kunnen praten.
Vandaag vond ik het goed te doen met een korte broek + longsleeve met handenwarmers. Ondanks regen en wind niet koud gehad.
Al liep ik wel behoorlijk tempo/hartslag voor mijn doen.
20km in 1u36 min :)

[ Voor 5% gewijzigd door Sport_Life op 25-12-2020 22:21 ]

PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 8kW 3fase | A+++ | Zappi v2.1

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• hoi1234
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 28-10-2024
Ik zou graag een keer willen proberen of hardlopen wat voor mij is. Hardlopen voor wat variatie overigens. Tevens heb ik begrepen dat hardlopen een goede basis is om ook progressie te boeken op de racefiets.

Ik twijfel echter heel erg of ik het leuk ga vinden. Daarom twijfel ik of ik er verstandig aan doe direct dure schoenen te kopen. Ik zag bijvoorbeeld bij de Decathlon schoenen vanaf 10 euro. Doe ik hier verstandig aan? Hoe bruikbaar zijn deze op de korte termijn? Mocht het toch niks zijn hoe makkelijk zijn goed passende schoenen te verkopen?

Misschien wil iemand mij ook nog tips geven om motivatie te blijven houden? Ik vind namelijk dat ik een slechte hardloopconditie heb (krijg snel steken), dat maakt het niet leuk voor mij. Ik heb echter nooit echt doorgepakt. De ervaring komt vooral van één keer hardlopen. Toen hield ik het 3 minuten vol en daarna was het eigenlijk gewoon lopen. Als ik eens ren met de hond, houd ik dat niet lang vol. Overigens kon ik na ongeveer 3 jaar de coopertest op de middelbare school wel waarderen. In het begin was het niet echt mijn ding (kon het niet volhouden en ging lopen).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ArnoutV
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 17:15
Begin echt rustig aan.
5x 1 minuut heel easy, 1 minuut wandelen
En dat 3x in de week.
Dat rustig uitbouwen naar 10x1’ easy, 1’ wandelen of 5x2’ easy, 1’ wandelen

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• sebasd
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 19:53

sebasd

loopt op espresso

Vanochtend vroeg weer de wekker gezet om het eten van de eerste Kerstdag een beetje te verbranden en ruimte te maken voor vandaag. Heb het denk ik nog nooit zo stil gezien in de omgeving. Ruim 13km later weer terug, nu maar eens ontbijten :)

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• InZane
sebasd schreef op zaterdag 26 december 2020 @ 07:17:
Vanochtend vroeg weer de wekker gezet om het eten van de eerste Kerstdag een beetje te verbranden en ruimte te maken voor vandaag. Heb het denk ik nog nooit zo stil gezien in de omgeving. Ruim 13km later weer terug, nu maar eens ontbijten :)
Lekker op tijd!

Ik heb de hardloopkleding inmiddels ook aan. Zo even de hond uitlaten en daarna op pad voor een mooie duurloop in de omgeving. Ben er wel aan toe na dat vele hangen en eten van gisteren.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• m-vw
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 17:43

m-vw

GEZOCHT: De Kluts

Hardlopen tijdens de kerst gaat hem niet worden, maar na de kerst kan ik wel mijn cadeautje uitproberen.
Er lag namelijk een Aftershokz Aeropex onder de boom! o<:)

Het geluid heb ik natuurlijk wel al geprobeerd, en dat klinkt heel helder. Verder gaat het ook goed samen met mijn bril.

Garmin FR245M + HRM-RUN

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Arjan90
@InZane en @sebasd lekker bezig! Ik ben vanochtend ook iets na half 8 eruit gegaan voor een stukje. Merk wel altijd bij ochtendlopen dat de tank sneller leeg is, maar wel lekker gelopen. De rest van de dag nog voor me, dat is dan wel echt heerlijk!

@hoi1234 Je zegt dat je ook racefietst? Wat doe je daar dan? Conditioneel zou hardlopen dan geen uitdaging hoeven zijn, maar goede schoenen zijn wel echt belangrijk omdat je, juist door je goede conditie, snel meer zal lopen dan je lichaam aan kan. Blijf strak de schema's volgen van bijvoorbeeld Runners World, C25K, etc. Zijsteek is vaak een consequentie van zwaar eten, je kan hier in het topic op zijsteek zoeken en veel meer informatie vinden. We hebben het hier een paar weken geleden over gehad. Misschien heb je wat aan de tips daar!

"Everybody is a genius. But if you judge a fish by its ability to climb a tree, it will live its whole life believing that it is stupid."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sport_Life
  • Laatst online: 20:25

Sport_Life

Solvitur ambulando

hoi1234 schreef op vrijdag 25 december 2020 @ 23:46:
Ik zou graag een keer willen proberen of hardlopen wat voor mij is. Hardlopen voor wat variatie overigens. Tevens heb ik begrepen dat hardlopen een goede basis is om ook progressie te boeken op de racefiets.

Ik twijfel echter heel erg of ik het leuk ga vinden. Daarom twijfel ik of ik er verstandig aan doe direct dure schoenen te kopen. Ik zag bijvoorbeeld bij de Decathlon schoenen vanaf 10 euro. Doe ik hier verstandig aan? Hoe bruikbaar zijn deze op de korte termijn? Mocht het toch niks zijn hoe makkelijk zijn goed passende schoenen te verkopen?

Misschien wil iemand mij ook nog tips geven om motivatie te blijven houden? Ik vind namelijk dat ik een slechte hardloopconditie heb (krijg snel steken), dat maakt het niet leuk voor mij. Ik heb echter nooit echt doorgepakt. De ervaring komt vooral van één keer hardlopen. Toen hield ik het 3 minuten vol en daarna was het eigenlijk gewoon lopen. Als ik eens ren met de hond, houd ik dat niet lang vol. Overigens kon ik na ongeveer 3 jaar de coopertest op de middelbare school wel waarderen. In het begin was het niet echt mijn ding (kon het niet volhouden en ging lopen).
Hangt een beetje van je gewicht af. Schoenen hoeven niet heel duur te zijn, maar zorg wel dat ze goed zitten.

PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 8kW 3fase | A+++ | Zappi v2.1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 19:03
Sport_Life schreef op zaterdag 26 december 2020 @ 10:01:
[...]

Hangt een beetje van je gewicht af. Schoenen hoeven niet heel duur te zijn, maar zorg wel dat ze goed zitten.
Voelt het goed = is goed lijkt vaak te kloppen met hardloopschoenen. Dus als die van een tientje goed voelen voor wat je wil... prima.

Het wordt wat belangrijker als je langer en vaker gaat... dus als de goedkope schoenen op gegeven moment niet lekker meer gaan: dumpen.

En kwa steken: Ik had er 9 jaar geleden toen ik weer begon heel veel last van... Van alles geprobeerd, niets werkte... Maar het is wel over... dus vermoedelijk 'conditionering' - dus wennen aan en dan gaat alles minder tegenstribbelen.

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

Acties:
  • +12 Henk 'm!

• AppieR
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 18-06 10:56
Volgende week begint mijn marathonschema en vandaag stond er nog een 10km als soort van nulmeting op het schema. Dus gisteren de drank laten staan en vanmorgen om 0900 vertrokken. Kudo’s voor degene die toen al terug waren trouwens!

De 10 ging op mijn nieuwe patta’s (Nike Zoom Fly) in 42:18, wat ruim 2 minuten sneller is dan mijn vorige PR. Het komende half jaar ligt de focus vooral op duur ipv snelheid, maar daarna wil ik toch wel proberen of ik een keer onder de 40’ kan lopen...

Strava or...

Garmin Fenix 6XPro + HRM-Run | hardlopen | Garmin Connect | RopaRun Team 264

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• m-vw

m-vw

Wat ik vooral uit het laatste deel haal is dat je veels te snel wil lopen. Begin eens met wat @ArnoutV schrijft.

Garmin FR245M + HRM-RUN

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• InZane
AppieR schreef op zaterdag 26 december 2020 @ 10:46:
Volgende week begint mijn marathonschema en vandaag stond er nog een 10km als soort van nulmeting op het schema. Dus gisteren de drank laten staan en vanmorgen om 0900 vertrokken. Kudo’s voor degene die toen al terug waren trouwens!

De 10 ging op mijn nieuwe patta’s (Nike Zoom Fly) in 42:18, wat ruim 2 minuten sneller is dan mijn vorige PR. Het komende half jaar ligt de focus vooral op duur ipv snelheid, maar daarna wil ik toch wel proberen of ik een keer onder de 40’ kan lopen...

Strava or...
Volgens Strava heb je op Brooks gelopen ;)

Hoe bevallen de Nikes? Ik moest in het begin vooral wennen aan de hoogte, maar vind ze tegenwoordig heerlijk, vooral op de wat hogere tempo's.

Vanochtend trouwens met m'n gisteren gekregen Garmin HRM Run op pad geweest. Is even wennen om wat om je borst te hebben, maar hij is prima blijven zitten en heb er geen last van gehad. Metingen zagen er verder prima uit, maar dat ga je natuurlijk pas echt zien bij intervaltrainingen.
De extra statistieken zijn wel grappig. Ik loop in ieder geval aardig in balans :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hoi1234
Iedereen bedankt voor de tips. Ik weet nog niet helemaal zeker wat ik ga doen wat betreft de hardloopschoenen. Ik neig momenteel toch naar kopen bij een hardloopwinkel. Dan koop je in één keer goed spul (ervaring leert dat dit beter is). Misschien dat ik ook wel eerst langs de Decathlon ga. Als ik daar goedkope schoenen vind, kan ik die kopen. Anders ga ik naar een hardloopwinkel.

Ook bedankt voor de trainingstips. Deze ga ik zeker ten harte nemen.

Mocht ik nou voor een hardloopwinkel kiezen: wat zijn jullie ervaringen met Runnersworld en Run2Day? Ik woon in regio Nijmegen en deze winkels werden door een kennis van mij aangeraden. Zijn dit winkels waar de juiste kennis aanwezig is?

[ Voor 5% gewijzigd door hoi1234 op 26-12-2020 11:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arjan90
@hoi1234 Het is enorm afhankelijk van de werknemers in de winkel. Run2Day Zwolle is wat mij betreft geen aanrader, maar dat kan in Nijmegen natuurlijk anders zijn. Bij Run2Day was het assortiment compleet, maar werd gewoon karig geholpen. Uiteindelijk een goede schoen gevonden, maar de verkoopster die mij eerst hielp was bijkans aan het zuchten en steunen toen ik "weer" een opmerking had over een schoen die niet lekker zat. Maar ja, een schoen moet gelijk goed zitten.

Volgens mij kun je qua advies over het algemeen nergens echt de mist in gaan, het gaat er vooral om dat de schoen goed om je voet zit.

[ Voor 12% gewijzigd door Arjan90 op 26-12-2020 12:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arjan90
Als ik mijn Strava zo zie en de apps van de hardloopgroepen, zijn hardlopers er in ieder geval niet rouwig om dat familiebezoek dit jaar minimaal is gepland. Wat een activiteit zeg :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AppieR
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 18-06 10:56
InZane schreef op zaterdag 26 december 2020 @ 11:52:
[...]

Volgens Strava heb je op Brooks gelopen ;)

Hoe bevallen de Nikes? Ik moest in het begin vooral wennen aan de hoogte, maar vind ze tegenwoordig heerlijk, vooral op de wat hogere tempo’s
Ik heb ooit de Brooks in Strava gezet en dit kan je niet via je mobiel aanpassen. Dus ik heb inmiddels 3k+ op die schoenen gelopen.

Had precies hetzelfde! Als je stil staat is die hoogte ff wennen en op lagere tempo’s vind ik ze niet heel fijn. Beetje instabiel ofzo. Maar onder de 4:30 zijn ze wel echt heel lekker. Vergelijkbaar met de tweakerbokjes met iets meer ronding. Misschien binnenkort toch ook maar een paar Pegasusjes scoren 😅.

Garmin Fenix 6XPro + HRM-Run | hardlopen | Garmin Connect | RopaRun Team 264

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fisico

Fisico

by Fabian

Altijd schoenen met carbon nemen net als met racefietsen zijn carbon en gewicht het belangrijkste. Look pro go slow ;) nee serieus mijn helm bij wielrennen kost meer dan mijn hele hardloopoutfit.

Gebruik de tips hierboven voor goede schoenen. Begin daarna rustig met rennen, dat gaat saai zijn. Je hart- longfunctie al zal niet moe worden in het begin maar hardlopen vraagt andere spieren en pezen dan wielrennen en ook aan de klappen van de landing zal je moeten wennen. Neem de tijd (een paar maanden ben je zo verder) en dan wordt het echt wel leuk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hoi1234
Arjan90 schreef op zaterdag 26 december 2020 @ 12:00:
@hoi1234 Het is enorm afhankelijk van de werknemers in de winkel. Run2Day Zwolle is wat mij betreft geen aanrader, maar dat kan in Nijmegen natuurlijk anders zijn. Bij Run2Day was het assortiment compleet, maar werd gewoon karig geholpen. Uiteindelijk een goede schoen gevonden, maar de verkoopster die mij eerst hielp was bijkans aan het zuchten en steunen toen ik "weer" een opmerking had over een schoen die niet lekker zat. Maar ja, een schoen moet gelijk goed zitten.

Volgens mij kun je qua advies over het algemeen nergens echt de mist in gaan, het gaat er vooral om dat de schoen goed om je voet zit.
Dat is wel vervelend, ja. Op zich ben ik daar echter niet heel bang voor. Als het mij niet zint, ben ik gewoon weer weg.

Wel fijn om te horen dat je overal goed advies krijgt. De hardloopanalyse is het belangrijkst voor mij. Ik schat zo in dat ik die niet zelf kan uitvoeren. De interpretatie van de hardloopanalyse wil ik liever niet zelf doen, maar deze zou ik middels internet nog zelf kunnen doen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• CyberThijs
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 14:28
Fisico schreef op zaterdag 26 december 2020 @ 12:12:
[...]

Begin daarna rustig met rennen, dat gaat saai zijn. Je hart- longfunctie al zal niet moe worden in het begin maar hardlopen vraagt andere spieren en pezen dan wielrennen en ook aan de klappen van de landing zal je moeten wennen. Neem de tijd (een paar maanden ben je zo verder) en dan wordt het echt wel leuk.
Ik heb mij 3 winters op rij een blessure gelopen omdat ik te snel wilde opschalen (sneller/langer lopen) terwijl mijn gewrichten er nog niet op aangepast waren. Uiteindelijk is het me wel gelukt door samen met mijn betere helft het loopprogramma van Evy bijna volledig te volgen. Dat dwong mij ook om het allemaal aan een gezapig tempo (>6:00 min/km te lopen).

Ondertussen vind ik lopen al zodanig leuk dat het wielrennen er af en toe voor moet wijken. Ik zit nu op een zucht van de 1250km en 100u lopen voor 2020. Dat had ik mij jaren geleden nooit kunnen indenken :P (Zwift is dan ook helemaal mijn ding niet)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dirk0s
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 18-09 20:53
Ik zit duidelijk in een slechte periode, het wil gewoon niet.
Hartslag schiet echt omhoog, normaal liep ik tempo 4:40 met HS 155 ofzo, dit is nu zeker 15/20 slagen hoger.

Geen idee waar het door komt heb helemaal niet overdreven veel gelopen, ook altijd een dag rust na een dag trainen. Maar toch zit het even in een neerwaardse spiraal lijkt wel.
Ook door drukte op het werk eigenlijk extra rust kunnen nemen, ipv 3x per week werd dit b.v. 2 weken achterelkaar met maar 1 loopje pw

Normaal geeft de progressie mij veel motivatie, dit geeft mij nu dus veel de-motivatie helaas.
Hopelijk kantelt het snel

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• polthemol
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 20:22

polthemol

Moderator General Chat
Coach Gregg en zijn halve marathontrainingen begonnen toch wat te vervelen, ben niet zo gemaakt voor de weg en heb het er mentaal zwaar mee om het monotone/repeterende karakter vol te houden merkte ik.

Dus, in het kader van stupid shit in 2021: de laatste Duivelse uitdaging! Van 1 januari tot eind mei een resem afstanden aftikken wat een grand total van net geen 1800Km moet opleveren.

Nog een weekje om alles in te plannen om dit monster aan te vliegen en het haalbaar te houden. 9 marathons, 7 ultra's en een stapel halve marathons. Vooral interessant om te gaan zien straks wat het met een lichaam gaat doen.

Als er nog liefhebbers zijn van zelfpijniging: https://docs.google.com/s...yV9qLbQ3fnFCe8vj3lS2dYf98
(en op facebook de groep 'Duivelse uitdaging')

Nunc purus risus, volutpat sagittis, lobortis at, dignissim sed, sapien

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Fisico

Fisico

by Fabian

Net 7,5 km gelopen en nu was het gewoon koud, toch fijner dan de wisseling warm naar koud van gisteren. Nog 5 km te gaan voor de 1.000 km en dat moet de komende week vast ergens tussen twee buien dan lukken. Dan zou het toch nog 1.000 km hardlopen en 7.000 km fietsen kunnen worden.
CyberThijs schreef op zaterdag 26 december 2020 @ 12:38:

Ondertussen vind ik lopen al zodanig leuk dat het wielrennen er af en toe voor moet wijken. Ik zit nu op een zucht van de 1250km en 100u lopen voor 2020. Dat had ik mij jaren geleden nooit kunnen indenken :P (Zwift is dan ook helemaal mijn ding niet)
Ik ben de andere kant op gegaan, van hardlopen naar wielrennen. Ooit begonnen met wielrennen als aanvulling op de lange lopen voor de marathon en nu moet hardlopen steeds vaker wijken voor het fietsen. Al is het aantal loopjes wel gelijk met de laatste jaren, maar ik merk dat ik minder ver loop om de dag ervoor of erna langer te kunnen fietsen. Al komt dat denk ik ook omdat het een doelloos jaar was, had er wel een (halve) marathon op het programma gestaan dan had ik meer gelopen dan gefietst. Wellicht wordt 2021 weer een hardloopjaar. Wel allebei fanatiek doen, dan eindigt altijd weer bij de fysio met naalden in mijn heup, bil en hamstring.

Zwiften is voor mij een mooie manier om met gericht trainen beter in fietsen te worden. Ik vind het binnensporten echt verschrikkelijk saai en Zwift is ook echt geen toevoeging op een andere applicatie die mijn Wahoo aanstuurt. Het enige wat Zwift leuk maakt is de wekelijkse rit met de club en aangezien het net zo duur is als de andere opties blijf ik maar zwiften. En de kroegen zijn dicht dat scheelt ook, want met mijn normale kroeg / sport ratio zou ik als eerste Zwift stoppen en dan pas rennen.

[ Voor 8% gewijzigd door Fisico op 26-12-2020 14:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Keiichi
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 19:58
Smashrun is eigenlijk best grappig met z'n feitjes die je niet uit andere apps/webpagina's haalt.

Schijnbaar als het koud is, zijn mijn run 87% langer dan normaal. (begin dit jaar jan/feb best wel lange runs gemaakt, daarna geblesseerd, minder motivatie, etc)
En schijnbaar is 's middag vertrekken voor mij 'uitzonderlijk' vroeg :')

Solar @ Dongen: http://solar.searchy.net/ - Penpal International: http://ppi.searchy.net/

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Shinji
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 19:46
Keiichi schreef op zaterdag 26 december 2020 @ 19:39:
Smashrun is eigenlijk best grappig met z'n feitjes die je niet uit andere apps/webpagina's haalt.

Schijnbaar als het koud is, zijn mijn run 87% langer dan normaal. (begin dit jaar jan/feb best wel lange runs gemaakt, daarna geblesseerd, minder motivatie, etc)
En schijnbaar is 's middag vertrekken voor mij 'uitzonderlijk' vroeg :')
Waar zie je dat dan? Ik zie wel een korte opmerking bij een sync van een run maar dat kan ik daarna niet terug vinden. En ik heb nog nooit een opmerking gezien dat mijn runs afhankelijk zijn van het weer, nu zijn ze dat ook niet dus dat zou kunnen kloppen. Ik krijg vooral opmerkingen over 'runs on saturday...' etc.

Hier gaat het de laatste tijd erg lekker. Waar ik heel lang altijd wat traag was in vergelijking met wat hier voorbij komt lijk ik de laatste tijd toch echt een sprong gemaakt te hebben. Nog steeds voor de meesten niet erg spannend maar had me er eigenlijk al bij neergelegd dat er meer niet echt in zat.

Waar ik voorheen trainingen rond de 5:30 liep lijkt dat nu richting de 5:10 te zijn gekropen en voor uitschieters naar de 5:00 hoef ik ook niet al te diep meer te gaan. Als er geen kleine aan zat te komen volgend jaar had ik denk ik mijn eerste marathon poging willen doen.

Wel een mooie route gelopen langs alle molens (8 ) van Schiedam. Twee weken terug dit al geprobeerd maar afslagje verkeerd genomen waardoor ik de laatste miste.

https://strava.app.link/7wHSHoLzxcb

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ronald
hoi1234 schreef op zaterdag 26 december 2020 @ 12:22:
[...]

Dat is wel vervelend, ja. Op zich ben ik daar echter niet heel bang voor. Als het mij niet zint, ben ik gewoon weer weg.

Wel fijn om te horen dat je overal goed advies krijgt. De hardloopanalyse is het belangrijkst voor mij. Ik schat zo in dat ik die niet zelf kan uitvoeren. De interpretatie van de hardloopanalyse wil ik liever niet zelf doen, maar deze zou ik middels internet nog zelf kunnen doen.
Zowel mijn zus als zwager zijn naar all4running gegaan. Loopanalyse en advies was daar toch duidelijk op hoger niveau dan ik elders gezien heb, en beiden waren zeer tevreden, en lopen sindsdien met meer plezier.

Ze meten je voetafwikkeling op een loopbaan, eerste keer dat ik dat gezien heb, steeds opnieuw met elk paar te testen schoenen.

Dit was hun hoofd filiaal in Alkmaar, maar ze hebben wat filialen minder ver van jouw omgeving... Maar echt dichtbij ook niet denk ik...

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• LauryanF
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 18-04 15:16
Gisterenavond voor een rustige LSD gegaan. Flink wat wind en miezer regen, maar verder heerlijk gelopen. Zijn van die loopjes dat je tijdens het lopen er al van geniet dat je tóch bent gaan lopen, ondanks het weer, ondanks ‘ach, het is tweede kerstdag’.

Nog één loopje op oudejaarsdag, kijken of ik dan met een 5km pr het jaar af kan sluiten.

Dit jaar de 500km aangetikt, loop pas serieus vanaf de zomer. Volgend jaar mijn blik op uitbouwen naar een halve marathon en richting t voorjaar bewust wat meer bossen en trails op zoeken; daar haal ik zó veel meer plezier en rust uit mijn loopjes.

Strava

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Appie76
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 18-09 14:40
sebasd schreef op zaterdag 26 december 2020 @ 07:17:
Kijk, dat heb ik dan weer veel slimmer aangepakt, al zeg ik het zelf. Ik heb het eten al verbrand toen ik het nog aan het klaarmaken was. Gevolg: minder gegeten, ruimte maken niet nodig, heerlijk uitgeslapen vandaag... :)

Ik heb geen signature

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hoi1234
https://www.run2day.nl/online-loopanalyse

Op zich wel slim bedacht z'n online analyse. Zal vast niet net zo goed zijn als een fysieke analyse, maar dan kun je in deze tijd toch met een gerust hart de juiste schoenen kopen. Als de lockdown nog lang duurt, ga ik daar eens over nadenken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyberThijs
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 14:28
In Vlaanderen hebben we Runners' lab die gebruik maakt van drukmeetplaten waar je over loopt. Ze hebben software die de afrol van je voet, etc. zeer goed in beeld brengen.

Deze winkelketen (oorspronkelijk RSLab) is eigenlijk ontstaan om het potentieel van die drukmeetplaten (RSScan) te commercialiseren voor de verkoop van schoenen.

Ik weet niet of deze drukmeetplaten ook al ergens in Nederland worden gebruikt, maar ik ben wel erg tevreden van de service daar. Mijn Brooks Adrenaline schoenen werden zelfs nog voorzien van extra steunzolen om mijn afrol verder te verbeteren (zonder meerprijs :) )

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Chocovla
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 18:11
Vanochtend poging gedaan voor mijn Pfitz endurance. Na 1km maar opgegeven, niet te doen met de wind vol tegen. Dus nu route gepland met wind mee het hele stuk. Vermoed dat ik over mijn eigen benen ga struikelen, maar overslaan is ook zowat en heb geen zin om vanavond in het donker door onverlichte weilanden te stampen

Net 11K gelopen. Ging eigenlijk prima met de wind mee. Af en toe wat harder dan de bedoeling, maar toch mooi afgetikt zo *O*

[ Voor 16% gewijzigd door Chocovla op 27-12-2020 13:09 ]

"Better ask questions before you shoot"

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ronald
CyberThijs schreef op zondag 27 december 2020 @ 10:27:
In Vlaanderen hebben we Runners' lab die gebruik maakt van drukmeetplaten waar je over loopt. Ze hebben software die de afrol van je voet, etc. zeer goed in beeld brengen.
Dat is wat All4Running in Alkmaar ook lijkt te gebruiken.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• InZane
Vanochtend eerst getwijfeld over het weer, maar ben toch wezen intervallen. De wind en regen gaven het af en toe een.. uhh.. extra dimensie zullen we maar zeggen.

Als je eenmaal aan het lopen bent valt het allemaal wel mee en achteraf ben je blij dat je bent gegaan.

Zo maar eens een lekkere lunch in elkaar zetten :)

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• Zr40
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

Vorige keer schreef ik over het moeten onderbreken van mijn streak ivm een operatie. Herstel kan haast niet beter zijn gegaan en heb al groen licht om te mogen hardlopen. Nieuwe streak staat inmiddels weer op 5 dagen en ik heb gelukkig nergens last van tijdens het hardlopen :) (behalve natuurlijk de achteruitgang dankzij het 22 dagen niet actief zijn).

Over een uurtje ga ik de wind trotseren. Regen kan ik wel hebben maar ik ben vooral benieuwd of ik een beetje vooruit kom. :P Ik houd het kort vandaag, 3 km en niet door het bos.

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• Totrail
Vanochtend mezelf toegelaten weer eens iets meer kilometers te maken. Kwam uiteindelijk uit op 8,3km. Waar een mens al niet blij mee kan zijn.

Minder blij met die wind, waterkoud en regen natuurlijk. Maar ja, we kunnen niet alles hebben.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• BastiaanN
  • Niet online
InZane schreef op zondag 27 december 2020 @ 11:47:
Vanochtend eerst getwijfeld over het weer, maar ben toch wezen intervallen. De wind en regen gaven het af en toe een.. uhh.. extra dimensie zullen we maar zeggen.
Haha, leuk man. Het enige wat ik ben tegengekomen is een paar vriendelijke medehardlopers en voor de rest vooral chagrijnige hondenbezitters :p

Oh en een dame met een hond en een kleintje van ik schat een jaar of 1 in de buggy zonder een regenhoes oid :X

@InZane Zelf vanochtend ook eerst met de hond gelopen hoor! Alleen niet in mijn hardloopkleding, dat is mij te koud. Gewoon lekker in een regenpak. Ik kan er inderdaad ook wel van genieten. Maar vanochtend vooral mensen met zure gezichten ;)

[ Voor 18% gewijzigd door BastiaanN op 27-12-2020 15:02 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• __R__
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 18:55
BastiaanN schreef op zondag 27 december 2020 @ 13:17:
[...]

Oh en een dame met een hond en een kleintje van ik schat een jaar of 1 in de buggy zonder een regenhoes oid :X
Dat wordt een trailrunner later....

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• InZane
BastiaanN schreef op zondag 27 december 2020 @ 13:17:
[...]

Haha, leuk man. Het enige wat ik ben tegengekomen is een paar vriendelijke medehardlopers en voor de rest vooral chagrijnige hondenbezitters :p
Hahaha ik ben beide. Eerst de hond uitlaten met m'n hardloopkleding al aan en daarna mezelf uitlaten.
Maar als ik met de hond loop ben ik niet chagrijnig hoor. Vanmiddag ook nog een flink stuk gewandeld met het beestje. Kan er met dit weer ook wel van genieten en de hond vond het ook prachtig.

Acties:
  • +12 Henk 'm!

• TheDude84
  • Niet online

TheDude84

The Dude abides

Even een hele andere vraag rondom het hardlopen.
Tijdens het kerstdiner gister bij mij thuis zag een van de twee aanwezigen mijn 'PR bord' hangen in de keuken.
Dit is een simpel model van Ikea, (want er zijn ook hele dure online te vinden) welke ik heb opgehangen redelijk aan het begin van de Corona periode. Vooral als een positieve reminder, waar ik voor aan het trainen ben nu er geen wedstrijden zijn.

Volgens mijn bezoek was dit nog al bizar, dat ik dit in mijn huis heb hangen. Dat was alleen iets voor de 'echte' top sporters en meer van dit soort opmerkingen. Het was even een hot topic tijdens het eten. Ik had er niet zo over nagedacht, maar ben nu wel benieuwd:
Hebben meer mensen hier op een willekeurige plek in huis ook iets van een PR bord hangen? Of ben ik hierin echt héél apart? ;)

Dit is het bord, voor wat extra context:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Gs4RjxbNAZvh5aFPu0CM2dtdiU4=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/NCuZFeyXkZuix4AgzhB2DrSE.jpg?f=fotoalbum_large

(En ja, die quote is gejat van Nike, maar veel andere waren te cheesy of te lang :9 )

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Zr40
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

Oeh, dat bord is geweldig. :D Trek je vooral niets aan van dat commentaar, het zijn jouw PR's en topsporters zijn ook ooit op 0 begonnen. :P

Wanneer Ikea weer open is moet ik ook zo'n bord kopen. Hoe heet het?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dirk0s
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 18-09 20:53
Zr40 schreef op zondag 27 december 2020 @ 15:59:
Oeh, dat bord is geweldig. :D Trek je vooral niets aan van dat commentaar, het zijn jouw PR's en topsporters zijn ook ooit op 0 begonnen. :P

Wanneer Ikea weer open is moet ik ook zo'n bord kopen. Hoe heet het?
https://www.ikea.com/nl/n...ers-donkergrijs-60458703/

Beetje logisch nadenken en google kom je een heel eind ;)

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• BastiaanN
  • Niet online
TheDude84 schreef op zondag 27 december 2020 @ 15:42:
Hebben meer mensen hier op een willekeurige plek in huis ook iets van een PR bord hangen? Of ben ik hierin echt héél apart? ;)
Nee, alleen een corvee-bord helaas }:| Als jij je hier je motivatie uithaalt, helemaal prima toch. Ik vind het wel mooi :)

Ik had overigens eerder een opmerking verwacht tijdens het eten over het feit dat er nog geen tijd achter 'marathon' staat :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Totrail
Tijdens het kerstdiner gister bij mij thuis zag een van de twee aanwezigen mijn 'PR bord' hangen in de keuken.
Dit is een simpel model van Ikea, (want er zijn ook hele dure online te vinden) welke ik heb opgehangen redelijk aan het begin van de Corona periode. Vooral als een positieve reminder, waar ik voor aan het trainen ben nu er geen wedstrijden zijn.

Volgens mijn bezoek was dit nog al bizar, dat ik dit in mijn huis heb hangen. Dat was alleen iets voor de 'echte' top sporters en meer van dit soort opmerkingen. Het was even een hot topic tijdens het eten. Ik had er niet zo over nagedacht, maar ben nu wel benieuwd:

[Afbeelding]

(En ja, die quote is gejat van Nike, maar veel andere waren te cheesy of te lang :9 )
Heb zelf niet een dergelijk bord hangen of iets in die trant. Al m'n medailles liggen ook ergens in een doos. Maar als het jou, zoals je al aangeeft, positief stimuleert heb ik geen idee waarom je het niet zou doen. Gewoon niet zoveel aantrekken wat de anderen ervan vinden (helemaal als ze het bizar noemen, wat mij wat overtrokken klinkt) en lekker laten hangen. Desnoods nog wat lichtjes omheen draperen 😉

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• InZane

[Afbeelding]

Nou ik vind het helemaal niet bizar hoor. Lekker laten zeuren. Laat ze eerst zelf maar eens zulke tijden lopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marc3l
  • Nu online
Volgens mijn bezoek was dit nog al bizar, dat ik dit in mijn huis heb hangen. Dat was alleen iets voor de 'echte' top sporters en meer van dit soort opmerkingen.
Sport / hardloopt de bezoeker ook? Geen jaloezie?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• OosterF
  • Registratie: Maart 2017
  • Nu online
Sinds de sportscholen dicht zijn gegaan ben ik uit pure wanhoop maar weer eens gaan hardlopen. Begonnen met een rondje van 5km op rustig tempo om even rustig op te bouwen. Deze ging zo makkelijk dat ik mijn rondje toch maar heb uitgebouwd naar +- 9km. Dit rondje nu vier keer gelopen op rustig tempo (5:10 per km). Gaat me goed af en heb er (onverwacht) nog best wel lol in.

Maar, wat me opvalt is dat ik op een hoge hartslag loop. Mijn smartwatch (TomTom Spark 3) deelt de hartslag op in zones, en volgens dat apparaat loop ik 70% van de tijd op de piekhartslag (>170 bpm). Vreemd genoeg heb ik aan het einde van iedere ronde zelf het idee dat er juist nog wel iets meer in de tank zit. Dit valt lastig te rijmen met elkaar naar mijn idee. Is het een probleem om zoveel op je piekhartslag te lopen? Zou ik nóg rustiger moeten gaan lopen of kan ik gewoon zo doorgaan?

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Tinusvolkel
@TheDude84 Ik vind het ook wel iets hebben d:)b

Ik zou vandaag eigenlijk een trail gaan lopen maar die is niet doorgegaan aangezien m’n collega Corona heeft opgelopen... (heeft gelukkig geen klachten maar had zich laten testen omdat ie met iemand in aanraking was gekomen)

Dus vandaag maar m’n wekelijkse halve marathon gedaan. Nr 26 dus een half jaar halve marathons *O*

<1:25 ging sowieso niet lukken met deze wind en het eten en drinken van de afgelopen dagen... Dus even kijken of een leuke tijd ging lukken, de eerste helft wind tegen en geprobeerd zo min mogelijk tijd te verliezen zodat ik de terugweg met wind mee dit kon compenseren maar na 10km was ik al helemaal kapot en moest toen volle bak wind tegen een viaduct op.

Dus die mooie tijd maar lekker laten liggen en mooi naar huis gehobbeld :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• TheDude84
  • Niet online

TheDude84

The Dude abides

BastiaanN schreef op zondag 27 december 2020 @ 16:10:
[...]

Ik had overigens eerder een opmerking verwacht tijdens het eten over het feit dat er nog geen tijd achter 'marathon' staat :+
Ja, die kwam ook voorbij idd. Helaas aan die vraag wel gewend geraakt van 'niet lopers' ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TheDude84
  • Niet online

TheDude84

The Dude abides

Marc3l schreef op zondag 27 december 2020 @ 16:17:
[...]

Sport / hardloopt de bezoeker ook? Geen jaloezie?
Dit waren wielrenners, maar dan 1x per week op zondag met een clubje (en nu dus met z'n tweeën)

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Poekie
  • Registratie: November 2004
  • Niet online

Poekie

Super Furry Animal

@OosterF heb je je maximum hartslag bepaald met een stuk maximaal lopen (niet fietsen!) of heb je deze adhv 220-leeftijd berekend? Indien dit tweede; die vuistregel is nagenoeg onzin.... Zoek in dit topic maar eens op HRmax of maximale hartslag. Enige discussie over of je nu wel of niet goed bezig bent valt en staat dus een beetje met de kennis hoe je die piekhartslag hebt bepaald...

@Tinusvolkel goed bezig! Ik durf dat wel een streak te noemen!

@TheDude84 lol, ze zijn gewoon jaloers. Ik vind het een leuk idee! Sterker nog, in ga in m'n nieuwe huis ook zo'n ding maken! (HEMA heeft ook leuke letterborden).

Ik had zo weinig zin om boodschappen te doen dat ik lekker met een omweg naar de supermarkt ben gaan hardlopen. Dat was prima te doen ondanks de regen, op t eind wat problemen met Bella maar viel niet echt tegen. Na het boodschappen doen terugwandelen was echter de koudste kilometer die ik in lange tijd heb gelopen. Dat eventjes de super in was echt killing voor hoe m'n kleding aanvoelde. Mijn schoenen en sokken waren namelijk kletsnat (er stond letterlijk een laagje water in), wat met het hardlopen vreemd genoeg geen probleem was maar nu voor ijskoude voeten zorgde. M'n jasje was eigenlijk toch wel erg doorweekt en inmiddels was m'n T-shirt dat ook. De douche was zo fijn, behalve even het pijnlijke gevoel dat m'n ijskoude heupen weer wat warm werden. Beetje dat gevoel van bloedsomloop terugkrijgen nadat een ledemaat afgekneld is geweest.
Tip van de dag; niet boodschappen doen aansluitend aan een uur door de regen en storm rennen.

[ Voor 6% gewijzigd door Poekie op 27-12-2020 17:11 ]

Smashrun | Strava | Citystrides | Brickset

Acties:
  • +4 Henk 'm!

Verwijderd

Vandaag weer een rondke gelopen na een week stilzitten. Toch nog 4,5km in 23 minuten, meer dan tevreden gezien de tegenwind en koude regen. Maar eens begonnen met bijhouden in Strava, hopen de vooruitgang te zien.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Tinusvolkel
TheDude84 schreef op zondag 27 december 2020 @ 16:29:
[...]

Dit waren wielrenners, maar dan 1x per week op zondag met een clubje (en nu dus met z'n tweeën)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/F1zYHtaaB5iRV6XPKtCN8lTPTAU=/800x/filters:strip_exif()/f/image/cKrXA0ejhTkoQtSCdULfOBRe.png?f=fotoalbum_large

Ps als het dan toch over fietsen gaat >:)

[ Voor 8% gewijzigd door Tinusvolkel op 27-12-2020 18:12 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• nogeeninlog
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 20:23
Superpoekie zal ik qua streak nooit evenaren, maar ik heb wel het plan opgevat om in ieder geval tot en met het einde van mijn kerstvakantie dagelijks te gaan lopen.
Recentelijk had ik wat last van mijn kuiten, dus ben ik thuis bezig met excentrisch rekken en oefeningen. Lange afstanden en intervallen durf ik even niet aan. Om toch aan een aardig weektotaal te komen loop ik dagelijks.
Dus ook vandaag, door de regen en wind. Met tegenwind had ik soms het gevoel dat ik stilstond.
Dit was dag nummer 6. :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• OosterF
  • Registratie: Maart 2017
  • Nu online
Poekie schreef op zondag 27 december 2020 @ 17:08:
@OosterF heb je je maximum hartslag bepaald met een stuk maximaal lopen (niet fietsen!) of heb je deze adhv 220-leeftijd berekend? Indien dit tweede; die vuistregel is nagenoeg onzin.... Zoek in dit topic maar eens op HRmax of maximale hartslag. Enige discussie over of je nu wel of niet goed bezig bent valt en staat dus een beetje met de kennis hoe je die piekhartslag hebt bepaald...
Oké, duidelijk. Mijn HRmax heb ik niet bepaalt. Het horloge deelt zelf de hartslagen in op zones, en zet hartslagen vanaf 170 bpm in zone ‘piekhartslag’. De hoogste piekhartslag die het horloge in de afgelopen hardlooprondes gemeten heeft is 202. Tamelijk hoog voor het tempo dat ik loop vind ik. Ik heb namelijk geen interval of sprints gedaan. Ik ben dus vooral benieuwd of het schadelijk dan wel ineffectief is dat ik blijkbaar 70% van mijn hardlooprondes loop met een hartslag die hoger is dan 170 bpm. Ik ben zelf nog een leek als het gaat om hardlopen dus ik kan dit niet zo goed inschatten.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• BastiaanN
  • Niet online
Haha, echte die-hard wielrenners hebben toch gewoon hun fiets boven de bank hangen? :p

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Poekie
  • Registratie: November 2004
  • Niet online

Poekie

Super Furry Animal

OosterF schreef op zondag 27 december 2020 @ 17:30:
[...]

Oké, duidelijk. Mijn HRmax heb ik niet bepaalt. Het horloge deelt zelf de hartslagen in op zones, en zet hartslagen vanaf 170 bpm in zone ‘piekhartslag’. De hoogste piekhartslag die het horloge in de afgelopen hardlooprondes gemeten heeft is 202. Tamelijk hoog voor het tempo dat ik loop vind ik. Ik heb namelijk geen interval of sprints gedaan. Ik ben dus vooral benieuwd of het schadelijk dan wel ineffectief is dat ik blijkbaar 70% van mijn hardlooprondes loop met een hartslag die hoger is dan 170 bpm. Ik ben zelf nog een leek als het gaat om hardlopen dus ik kan dit niet zo goed inschatten.
Als je eigenlijk niet sprint, zijn er (minstens) drie mogelijkheden voor zo'n hoge hartslag;
- je hardloopconditie en je sportschoolconditie zijn niet echt 1 op 1 te correleren. Omdat je je spieren op een hele andere manier gebruikt, en dat niet gewend bent. Je gaat dus te snel voor je conditie (iets dat de meeste beginners doen hoor, niks raars aan).
- je (optische neem ik aan) hartslagmeter neemt je cadans aan, iets dat zeker met koud weer vaker voorkomt.
- je hartslagmeting is van slag omdat je horloge te los zit en meet onzin.

Er zijn vast andere dingen te bedenken. Zeker aangezien je je eigen max hartslag nog niet goed weet en je nog niet zo lang hardloopt, is het moeilijk een advies te geven.

Smashrun | Strava | Citystrides | Brickset

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• polthemol
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 20:22

polthemol

Moderator General Chat
Poekie schreef op zondag 27 december 2020 @ 18:39:
[...]

Als je eigenlijk niet sprint, zijn er (minstens) drie mogelijkheden voor zo'n hoge hartslag;
- je hardloopconditie en je sportschoolconditie zijn niet echt 1 op 1 te correleren. Omdat je je spieren op een hele andere manier gebruikt, en dat niet gewend bent. Je gaat dus te snel voor je conditie (iets dat de meeste beginners doen hoor, niks raars aan).
- je (optische neem ik aan) hartslagmeter neemt je cadans aan, iets dat zeker met koud weer vaker voorkomt.
- je hartslagmeting is van slag omdat je horloge te los zit en meet onzin.

Er zijn vast andere dingen te bedenken. Zeker aangezien je je eigen max hartslag nog niet goed weet en je nog niet zo lang hardloopt, is het moeilijk een advies te geven.
als aanvulling: max hartslag optisch meten: stop er maar mee dan :) Die meting is zo waardeloos dat je er niet op kunt trainen.

Hartslagband is the way, worst case met de hand opmeten als je op zoek bent naar je max hartslag.

Nunc purus risus, volutpat sagittis, lobortis at, dignissim sed, sapien

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• m-vw

m-vw

polthemol schreef op zondag 27 december 2020 @ 18:44:
[...]

als aanvulling: max hartslag optisch meten: stop er maar mee dan :) Die meting is zo waardeloos dat je er niet op kunt trainen.

Hartslagband is the way, worst case met de hand opmeten als je op zoek bent naar je max hartslag.
Hier een hrm-run gebruiker die je opmerking toch wel erg kort door de bocht vindt.

Ik heb zelf een tijd geleden een aantal tests gedaan en de afwijkingen vallen reuze mee. Zelfs de vertraging waarover altijd wordt gesproken bij intervallen was bij mijn (n=1) testen te verwaarlozen.

Garmin FR245M + HRM-RUN

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Roozzz
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 18-09 14:00
m-vw schreef op zondag 27 december 2020 @ 19:26:
[...]

Hier een hrm-run gebruiker die je opmerking toch wel erg kort door de bocht vindt.

Ik heb zelf een tijd geleden een aantal tests gedaan en de afwijkingen vallen reuze mee. Zelfs de vertraging waarover altijd wordt gesproken bij intervallen was bij mijn (n=1) testen te verwaarlozen.
Prijs je gelukkig met jouw fantastische pols en ohr-horloge match. :D

Helaas is dit voor velen niet de realiteit. Duurloopje wil hier nog wel (mits z1/2 en warm genoeg, maar niet zweterig), maar alles met versnellingen, tempo of net geen optimale omstandigheden is -voor mij- complete onzin -O-

Dus ik zou ook altijd de optische hartslag meting willen uitsluiten in geval van twijfel over de gegevens.

In ander nieuws: vandaag 1,5 uur herhalingen gedaan op de trappen van de grebbeberg, om zo 1000 hoogtemeters te verzamelen voor de Vertical Festive. Fijn mentaal dingetje om de hoogte van de Mont Blanc te verzamelen tussen Kerst en Nieuwjaar. Dit soort herhalingen zijn een beetje een must om de afstand te beperken...

If you can see, look. If you can look, observe

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Krylinck
polthemol schreef op zondag 27 december 2020 @ 18:44:
[...]

Dat is wel erg sterk overdreven.

Strava

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frenz64
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 11:51
Andersom is al te veel waarde hechten aan de polsmeting van een al wat ouder horloge ook niet handig. Zeker omdat hij begint en geen referentiekader heeft qua hartslag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Appie76
m-vw schreef op zondag 27 december 2020 @ 19:26:
[...]

Idem hier, vrijwel geen verschil tussen optische meting v horloge en borstband. Ok, het horloge heeft soms kortstondig een hr gemeten van bijv. 175, terwijl ik toch zeker weet ik niet boven de 160 uitgekomen ben, maar da's dan een meetfout van luttele seconden en wat mij betreft verwaarloosbaar. De borsband zit er overigens ook wel eens kort naast, dus wat dat betreft weinig verschil.

Kan iemand me uitleggen waarom OHR juist bij intervallen slechtere resultaten zou geven? Ik herken dat zelf niet, maar ben wel benieuwd naar de rationale.

Ik heb geen signature

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArnoutV
Met een band heb ik met lopen ook vaak problemen.
Eerste kilometers vaak allerlei afwijkingen. Moet de band altijd goed nat maken, een zweetshirt, wat ik ook nat moet maken, onder het running shirt. Al snel te warm dus.
Soms pas na 3 of 4 km een stabiele hf meting. Verklooit je complete training.
Met alleen de pols meting van mijn Fenix 5 veel minder problemen. Ook niet bij versnellingen of koud weer.

Met fietsen nooit problemen met de hf band

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• InZane
Appie76 schreef op zondag 27 december 2020 @ 20:18:
[...]
Kan iemand me uitleggen waarom OHR juist bij intervallen slechtere resultaten zou geven? Ik herken dat zelf niet, maar ben wel benieuwd naar de rationale.
Ik zie bij mij wel dat de band iets sneller reageert dan via de pols, maar verder doet de optische meting het bij mij ook wel vrij aardig over het algemeen. Met koud weer gaat m'n horloge wel sneller in de fout.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Keiichi
Bij mijn HRM run lijkt het dat ie goed nat moet zijn voordat ie het echt goed doet. Gewoonlijk begin ik de eerst 5 a 10 minuten op m'n gemak te lopen.

Op runalyze zie je het aan de R-R plot vrij goed als ie 'm niet lekker pakt:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/65r8fGzeJBP2Syu4lsU8YfTiApM=/800x/filters:strip_exif()/f/image/n64t7Y7WSbhoK0FWaZP131mS.png?f=fotoalbum_large

Dit was bij een run dat ik de band gewoon gepakt heb en ben gaan lopen zonder 'm nat te maken. Na een kilometertje lijkt ie 'm goed te pakken.

Solar @ Dongen: http://solar.searchy.net/ - Penpal International: http://ppi.searchy.net/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Appie76
Als ik mijn HR band om doe, maak ik de contactstrips altijd nat met kraanwater (of spuug indien niet voorhanden, of wanneer ik het water te koud vind). Hierdoor heb ik nooit opstartproblemen met mijn borstband.

Ik gebruik 'm voornamelijk wanneer ik mijn horloge over mijn lange mouw heen wil dragen om beter het scherm te kunnen aflezen, want dan werkt de optische HR meting uiteraard niet.

Ik heb geen signature

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BastiaanN
  • Niet online
@Keiichi klopt. Zodra je zweet worden de pads vochtig en dan geleiden ze beter. Staat op het carelabel van mijn HRMRun ook gewoon vermeld dat je de pads voor vertrek vochtig moet maken. Ik gebruik daar altijd gewoon speeksel voor, werkt prima :)

[ Voor 13% gewijzigd door BastiaanN op 27-12-2020 22:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Appie76
ArnoutV schreef op zondag 27 december 2020 @ 21:04:
Met een band heb ik met lopen ook vaak problemen.
Eerste kilometers vaak allerlei afwijkingen. Moet de band altijd goed nat maken, een zweetshirt, wat ik ook nat moet maken, onder het running shirt. Al snel te warm dus.
Zweetshirt natmaken? Draag je je borstband daar overheen dan of zo?

Ik heb geen signature

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Arjan90
OosterF schreef op zondag 27 december 2020 @ 17:30:
[...]

Ik zie dat de discussie wat is afgedwaald naar het nut en de noodzaak van de hartslagband, maar daarmee ben jij vast niet geholpen :> Zoals gezegd, de metingen moet je mogelijk met een korreltje zout nemen maar even uitgaande van wat je zegt is een hartslag van 170 ongeveer 85% van je max hartslag. Dan zit je dus nog niet op je piekhartslag. Het is op zich niet gek om daar langere tijd op te kunnen lopen, afhankelijk van je sportverleden zullen er genoeg zijn die dan nog even door kunnen zoals jij je gevoel ook beschrijft. Je zal waarschijnlijk wel aardig moeten werken om dit vol te houden, je zit volgens de vuistregels zo rond je omslagpunt (voordat je gaat verzuren).

@TheDude84 Persoonlijk zou ik het denk ik niet zo gauw in de woonkamer of eetkamer ophangen, maar ik ken genoeg plekken waar het helemaal niet gek zou zijn. En omdat wij hier misschien niet het meest objectieve volk zijn om je vraag te beantwoorden, heb ik even een steekproef (n = 1) bij vrouwlief genomen. Die vond het maar onzin dat je visite er zo raar over deed. Die snapte wel dat dit leuk is en vond het een leuke manier om jezelf zo te motiveren. Dus, zoals we hier thuis zeggen: laat die visite maar lekker lullen :z

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• InZane
Keiichi schreef op zondag 27 december 2020 @ 21:31:
Bij mijn HRM run lijkt het dat ie goed nat moet zijn voordat ie het echt goed doet. Gewoonlijk begin ik de eerst 5 a 10 minuten op m'n gemak te lopen.

Op runalyze zie je het aan de R-R plot vrij goed als ie 'm niet lekker pakt:

[Afbeelding]

Dit was bij een run dat ik de band gewoon gepakt heb en ben gaan lopen zonder 'm nat te maken. Na een kilometertje lijkt ie 'm goed te pakken.
Staat ook in de gebruiksaanwijzing dat je hem nat moet maken voordat je gaat lopen ;)

Ik hou 'm gewoon even onder de kraan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Keiichi
InZane schreef op zondag 27 december 2020 @ 22:29:
[...]

Staat ook in de gebruiksaanwijzing dat je hem nat moet maken voordat je gaat lopen ;)

Ik hou 'm gewoon even onder de kraan.
Ik weet het, maar soms ben ik al helemaal aangekleed (ren-trui, ren-jas, reflectiehesje, etc) en kom er dan achter het nog niet gedaan te hebben. Vind het dan teveel gedoe en dan ga ik gewoon wetende dat de eerste km het niet klopt, maar daarna in de regel wel weer :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roozzz
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 18-09 14:00
Keiichi schreef op zondag 27 december 2020 @ 22:39:
[...]

Ik weet het, maar soms ben ik al helemaal aangekleed (ren-trui, ren-jas, reflectiehesje, etc) en kom er dan achter het nog niet gedaan te hebben. Vind het dan teveel gedoe en dan ga ik gewoon wetende dat de eerste km het niet klopt, maar daarna in de regel wel weer :)
En waar laat je dan de hr band? :+

Of gewoon direct natmaken bij het omdoen? :P zit hier gewoon in de routine bij omkleden. Voordat een shirt aangedaan wordt, eerst band natmaken en omdoen.

If you can see, look. If you can look, observe

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArnoutV
Appie76 schreef op zondag 27 december 2020 @ 22:12:
[...]

Zweetshirt natmaken? Draag je je borstband daar overheen dan of zo?
Nee, als ik geen zweetshirt onder running shirt draag dan heb ik teveel last van statistische elektriciteit ofzo. Dan is de hf band continu van het padje.
En al verschillende type hf banden van garmin geprobeerd.

[ Voor 7% gewijzigd door ArnoutV op 27-12-2020 23:35 ]

Pagina: 1 ... 77 ... 392 Laatste

Let op:
Voor vragen en discussie over sporthorloges kun je terecht in Het grote Sporthorloge met GPS topic.
Voor vragen en discussie over triathlon, kan men terecht in Het Triatlontopic - Deel 2.

Als aanvulling op de topics in deze reeks, zijn er Tweakers Hardlopen-groepen op Strava en Garmin Connect. Om toegang te krijgen:
1. Strava: Geef op Strava aan dat je lid wil worden van de groep (klik op Request to Join). Stuur je op Strava gebruikte naam in een DM op Tweakers aan de admins: Poekie en Calitomnication.
2. Garmin: Stuur in een DM op Tweakers met onderwerp Toegang Garmin je gebruikersnaam van het Garmin aan de admin: Calitomnication.

Ook jouw PR's doorgeven? Dat kan als je de sheet invult.