Het jaar is natuurlijk nog niet voorbij, maar om het stokje dan toch ook maar over te nemen...
Terugblik
Ik begon het jaar met nieuwe schoenen, herstellend van een lichte hardlopersknie. In het jaar 2019 had ik iets meer dan 300 kilometer hardgelopen met veel pijntjes en gedoe en ik kon zeker niet vaker dan twee keer per week trainen, dus als doel gesteld om 1.000 kilometer te gaan lopen én blessurevrij te blijven. De teller op Strava staat inmiddels al op ruim 1.600 kilometer

Qua blessures wel wat pijntjes gehad en ook wel eens een paar dagen rust gehad, maar niets vervelends.
Begin 2020 ook de focus bepaald met de trainer: niet snelheid, maar techniek, techniek en techniek zou bovenaan het trainingslijstje staan. Dat vond ik wel lastig, ik liep rustiger dan ik zou willen en had het niet zwaar (genoeg) tijdens de trainingen. Vooral mijn vrouw zeurde daar continu over omdat ze vond dat ik er teveel mee bezig was. Focus lag volledig op voetlanding e.d. Daar hebben we wel wat ruimte voor gehad, maar toen kwam corona

Ik heb dat zelf aangegrepen om vooral meer kilometers te maken, drie keer per week strak aan het trainen in het prachtige lente weer, door wind en door regen. Toen we in juni weer samen mochten trainen en de Asics op waren, nieuwe schoenen gekocht en het tempo lekker opgevoerd.
Helaas werd mijn "doel" (wat ik in april 2019 had bepaald), de Dam tot Damloop, geannuleerd. Maar ik heb hem toch zelf gelopen en was prima tevreden met de tijd zeker gezien we in het begin van het jaar met de trainer nog uitgingen van een gemiddeld tempo van 6:00 min/km (het werd uiteindelijk zo'n 5:10 min/km). Ook de eerste halve marathon gelopen en uiteindelijk heb ik de teller dit jaar op drie staan (1 in september, 1 in oktober en 1 in december).
Ik heb afgelopen jaar vooral heel veel plezier gevonden in het hardlopen, meer genoten van rustige duurlopen (die langzaam steeds minder zwaar werden) en vooral ook minder pijntjes gehad. En daar waar ik last had, kon ik meteen het gas terugnemen om een échte blessure te voorkomen.
2021
Doel is om steeds dichterbij die voor mij magische grens van 40 minuten op de 10 kilometer te komen. Wetende dat 45 minuten nu in het meest gunstige scenario mogelijk is, is dat doel nog best ver weg. Mijn minimale doel is toch wel dat ik de 5 kilometer onder de 20 minuten kan lopen.
Qua kilometers is het doel om over de 2.000 kilometer te gaan en vaker wat langere afstanden te gaan lopen.
En vooral... Wedstrijden, ik hoop zo op wedstrijden en dat we weer lekker met elkaar kunnen gaan racen door de bossen, over de weg, etc. Dat gaat 100% helpen in het leren afzien, een wedstrijd "leren" lopen, etc. Ik heb er zin in! En ik hoop natuurlijk op de Ekiden in Rotterdam in juli (niet in het weekend dat we onze verjaardag vieren, graag), zou het leuk vinden om daaraan mee te doen met andere Tweakers
Dus...
Al met al heb ik hele mooie progressie gehad in 2020 en is de uitdaging denk ik om me niet te laten demotiveren doordat het in 2021 niet weer zo snel kan en zal gaan qua progressie. Nu wordt het juist pittig in het nog verder opschroeven van het tempo.
"Everybody is a genius. But if you judge a fish by its ability to climb a tree, it will live its whole life believing that it is stupid."