Garmin Forerunner 245 | hardlopen ftw! | Voeg me toe op Gamin Connect of Strava
tips voor New York
Dacht even dat ik in het onderstaande topic beland was
Het grote wielrenervaringtopic - Deel 21
Heb echt geen vaporfly next% nodig of saucony endorphins. Net zoals ik op mijn aluminium ros uit 2000 prima met de carbon apparaten mee kan, loop ik op mijn "trainers" ook gewoon lekker door. Dat ik dan een tight met groene biesjes een oranje shirt en een blauwe pet op heb maakt mij niets uit.
Zolang fietsers bij de stoplichten maar zeggen: "You run fast"
True story, happened yesterday
Het kan aan mij liggen, maar ik moest direct aan de volgende items van de late jaren 80/begin jaren 90 denkenCalitomnication schreef op woensdag 2 december 2020 @ 09:24:
[...]
Heb het even opgezocht, loop met deze
[Afbeelding]
Is deze ook hip genoeg om als old skool te worden gezien? Of ben ik te hip voor de oude trailers en te oudewerts voor de nieuwe generatie waardoor ik eigenlijk in een soort niemandland zweef.
Overigens is deze versie van het vest complete overkill voor waar ik 'm ooit voor gebruik. Aan een vest met 2 softflasks van 500ml heb je eigenlijk meer dan genoeg. Volgens mij kan hier nog een 5L camelback achterin wat ik dus nooit ga doen. Plus het fluitje en thermo/reddingsdeken zijn totaal overbodig voor de routes die ik ooit met dat ding loop.
@BastiaanN i know, maar kon het niet laten om er toch even op te reageren
![]() | ![]() |
Kan je ook lekker in hardlopen
ik ben natuurlijk geen expert in deze materie, maar ik ben een dorstige kerel als ik loop. Ik dacht ook altijd dat goed hydrateren de boodschap was. als ik op voorhand ga drinken dan moet ik constant naar het toilet, vandaar dat ik tijdens het lopen geregeld een beetje drinkKrylinck schreef op dinsdag 1 december 2020 @ 23:48:
Overwogen om helemaal geen drinken mee te nemen @Insomnia2025? Voor trainingen onder de anderhalf uur kun je prima zonder.
*edit: ik wou uiteraard ook iets om mijn telefoon in op de bergen, kan niet lopen zonder muziek ^^
*edit2: nu we toch bezig zijn, heeft iemand goed kledij advies voor tijdens de herst/winter - broek/shirt? iets dat licht is maar toch goed warm kan houden en tegelijk het zweet goed ventileert
[ Voor 20% gewijzigd door Insomnia2025 op 02-12-2020 10:39 ]
Wel een nieuw woord geleerd "professionele recreanten'. Zijn die wielrenners tóch nog ergens goed voor geweestTinusvolkel schreef op woensdag 2 december 2020 @ 09:56:
Sinds wanneer maakt het uit hoe je er bij (hard)loopt
Dacht even dat ik in het onderstaande topic beland was![]()
Het grote wielrenervaringtopic - Deel 21
Is ook waar! Hoewel ik wel van mening ben dat goede schoenen je kunnen helpen. Maar dan echt met de nadruk op helpen. Een goede basisconditie en techniek heb je natuurlijk wel nodig. Je kunt als beginnende hardlopen echt geen Vaporfly Next% uit de doos trekken en verwachten dat je een toptijd op de HM gaat lopen. Sterker nog, waarschijnlijk loop je (sneller) richting een blessure.Cranzai schreef op woensdag 2 december 2020 @ 10:20:
Om in te haken op de referentie naar het wielrennen, ook hier geldt: "laat je benen spreken"
Heb echt geen vaporfly next% nodig of saucony endorphins. Net zoals ik op mijn aluminium ros uit 2000 prima met de carbon apparaten mee kan, loop ik op mijn "trainers" ook gewoon lekker door. Dat ik dan een tight met groene biesjes een oranje shirt en een blauwe pet op heb maakt mij niets uit.
Zolang fietsers bij de stoplichten maar zeggen: "You run fast"
True story, happened yesterdaySteek altijd over met de fietsers omdat ik dan kruisingen schuinover kan steken (welkom in Groningen, alle richtingen fietsers gelijk groen).
Zo ken ik iemand die koopt altijd de laatste NN wedstrijdshirts omdat hij dan het gevoel krijgt daar beter in te lopen. Gaat bij de start er ook altijd als een haas vandoor. Dan is het stiekem toch wel grappig als je dat shirt dan steeds dichterbij ziet komen naarmate de finish in zicht komt
In de winter is mijn kleidingkast vrij beperkt qua kleuren. Lange broeken zijn zwart, de longsleeve hebben een kleurtje en de muts is grijs Maar verder is er niets te variëren. In de zomer heb ik iets meer keuze qua kleuren en dan moet ik wel bekennen dat ik erop let dat ik geen blauw shirt, blauwe broek en ook nog eens blauwe sokken aantrek en als grote smurf over straat ren. En het grote voordeel van Nike schoenen is wel dat ze een model maken en je vervolges de mogelijkheid geven om zelf een kleurensamenstelling te kiezen.
Overigens heb je nog altijd de overtreffende trap @Rudedadude die zefls de kleur van de zonnebril bij z'n sokken matcht
Mvd1981 schreef op woensdag 2 december 2020 @ 10:22:
[...]
Het kan aan mij liggen, maar ik moest direct aan de volgende items van de late jaren 80/begin jaren 90 denken
[Afbeelding] [Afbeelding]
Kan je ook lekker in hardlopen
[ Voor 14% gewijzigd door Calitomnication op 02-12-2020 12:06 ]
tips voor New York
dat is zeker het geval.. ik heb een mes in mijn knie gehad en het is niet evident om hiermee terug te gaan lopen. trainingsadvies is altijd welkom daar ik denk dat hier wel een brok ervaring in dit topic aanwezig isCalitomnication schreef op woensdag 2 december 2020 @ 08:59:
[...]
@Krylinck @InZane Zonder zou inderdaad moeten kunnen. Al is het voor een beginnend (herstellend) hardloper mss wel slim om iets te drinken mee te nemen voor onderweg. Maar ik neem aan dat @Insomnia2025 zich eerst gaat richten op het krijgen van omvang en tempohardheid en ik verwacht dat de afstand in het begin onder de 15km gaat blijven. Dat zou je eigenlijk inderdaad inderdaad zonder drinken af moeten kunnen. Zeker als je een loop van 8 of 10km gaat doen heb je eigenlijk niks nodig voor onderweg.
Ik heb 2 stuks van deze; https://www.decathlon.nl/...189151?mc=8529782&c=ZWART
En 1 van deze; https://www.decathlon.nl/...=8502755&c=BLAUW_TURKOOIS
En 3 stuks van datzelfde long sleeve shirt maar dan zonder kraagje (kan ik nu niet meer vinden op de Decathlon website).
Als het echt koud is doe ik er nog een shirtje onder, maar dat komt niet heel vaak voor
Zo heb ik ook nog een colletje en muts liggen. Die muts heb ik echt nog nooit op gehad, die coll een enkele keer en eindigt dan altijd als zweetband om m'n onderarm
Zat er vd week over te denken om eens een paartje handschoenen te scoren, mijn handen lijken iets gevoeliger te worden voor kou.
Het is verder natuurlijk erg persoonlijk, ligt er ook aan hoeveel 'last' je hebt van kou of warmte, maar bovenstaande kleding werkt voor mij prima. Tevens kost het bij Decathlon niet de wereld en is het meestal prima spul
Ik zou gewoon eerst eens een tijd gaan lopen zonder iets mee te nemen.Insomnia2025 schreef op woensdag 2 december 2020 @ 10:28:
[...]
ik ben natuurlijk geen expert in deze materie, maar ik ben een dorstige kerel als ik loop. Ik dacht ook altijd dat goed hydrateren de boodschap was. als ik op voorhand ga drinken dan moet ik constant naar het toilet, vandaar dat ik tijdens het lopen geregeld een beetje drink
*edit: ik wou uiteraard ook iets om mijn telefoon in op de bergen, kan niet lopen zonder muziek ^^
*edit2: nu we toch bezig zijn, heeft iemand goed kledij advies voor tijdens de herst/winter - broek/shirt? iets dat licht is maar toch goed warm kan houden en tegelijk het zweet goed ventileert
Blijft toch vaak gek voor me om te zien dat mensen de deur uit gaan met telefoon, oordoppen (of zelfs een koptelefoon), watergordel, eten, heel dik gekleed en bepakt... Als ik ga lopen heb ik een shirt, een broek en schoenen aan en dat is het. Ik zou me na één minuut al immens storen aan alles wat om me heen hangt.
Ik vind die handschoen/want combi van de dacathlon wel goed werken.Gaargod schreef op woensdag 2 december 2020 @ 11:15:
Zat er vd week over te denken om eens een paartje handschoenen te scoren, mijn handen lijken iets gevoeliger te worden voor kou.
Het is verder natuurlijk erg persoonlijk, ligt er ook aan hoeveel 'last' je hebt van kou of warmte, maar bovenstaande kleding werkt voor mij prima. Tevens kost het bij Decathlon niet de wereld en is het meestal prima spul
En het begin de want eroverheen en als je het warmer krijgt kan je die er makkelijk af omklappen en in een vakje van de mouw stoppen.
Ik vind ze zelf voor rond het vriespunt zoals afgelopen zondag warm genoeg maar ben zelf geen koukleum.
[ Voor 6% gewijzigd door Tinusvolkel op 02-12-2020 12:52 ]
Het was namelijk tijd voor de ‘duurloop’ van 30 minuten. Jaja, erg weinig natuurlijk voor de meeste hier, maar ik ben blij dat het eerste schema er weer op zit! Nu door met de volgende, voor het uur/10km
Misschien leuk om mee te doen aan de Vertical Festive, als training of als extra stok achter de deur
Het past totaal niet in mijn schema, maar denk dat ik wel mee doe
Voor een van de kindervarianten dan...
If you can see, look. If you can look, observe
Prestatiecondite is niet zo ingewikkeld als je het eenmaal door hebt. Ik zal het proberen uit te leggen. ;-)MrBasta schreef op woensdag 2 december 2020 @ 10:35:
Na mijn vragen gisteren over een voortdurend negatieve Prestatieconditie tijdens mijn trainingen de afgelopen 12 weken, gebeurde er gisteren iets opvallends. Tijdens mijn korte training is deze positief gestart en positief gebleven - ik had eerder hier moeten vragen hoe het nou precies zit![]()
![]()
[Afbeelding]
Hardlopen kost (veel) energie. Jouw spieren hebben voedingsstoffen en zuurstofrijk bloed nodig om te kunnen functioneren. Hart en longen zorgen daarvoor: je hartslag gaat omhoog en je gaat dieper en vaker ademen.
Als je begint met hartlopen is de conditie vaak niet optimaal en zul je een hoge hartslag hebben. Bijvoorbeeld 180bpm bij een snelheid van 10km/h.
Als je gaat trainen en beter in vorm raakt, zal je zien dat je minder moe wordt en dat je hartslag omlaag gaat bij een bepaald tempo. Bijvoorbeeld 170bpm bij 10km/h. Het gaat feitelijk om de verhouding snelheid vs. hartslag.
Garmin houdt dit bij en berekent o.b.v. die verhouding en je rusthartslag en maximale hartslag een VO2 max. Dat gaat soms heel aardig, soms gaat het niet goed.
Garmin berekent een soort voortschrijdend gemiddelde van je conditie en werkt deze bij na elk loopje.
Stel jouw voortschrijdend gemiddelde is 10km/h bij een hartslag van 170bpm.
- Als je nu een loopje zou doen met 10km/h gemiddeld en een hartslag van 160bpm, dan geeft Garmin een positieve prestatieconditie aan en waarschijnlijk de traningsstatus van "productief".
- Andersom geldt ook: 10km/h, hartslag van 180bpm, dan krijg je een negatieve prestatieconditie en een melding "niet productief".
Dit kan best aardig werken, maar dan moeten alle andere parameters wel hetzelfde blijven. Ga je onverhard lopen, tegen de wind, bergop, in de hitte etc. dat zal de prestatieconditie op je horloge negatief beïnvloeden.
Je moet het dus als indicatie zien, liefst gemeten over een langere periode en m.i. moet je je niet al te druk maken over 1-2 momentopnames.
Maar ik ben ook iemand die zo min mogelijk mee/aan doet. Maar wel fan van laagjes, afgelopen week ook weer te enthousiast naar buiten en toen met die ijzige wind heb ik wel even moeite gehad met de kou. Ik was nooit een koukleum maar ffffff heb ik even pijn gehad bij het douchen naderhand. Afvallen zorgt er bij mij blijkbaar voor dat ik minder isolatie heb
🙀😾
Maar die want/handschoenen heb ik ook, maar is het wmb nog niet koud genoeg voor.
@bert74 prestatieconditie en trainingsstatus door elkaar gehaald denk ik? Het helpt ook allemaal niet mee die zelfbedachte termen van Garmin.
Smashrun | Strava | Citystrides | Brickset
nog even geen idee, ik heb nu een herstelweekje (laffe z1/z2 runs) nadat ik bijna 2 maanden aan een stuk elke dag heb gerend. Ik begon te merken da tik heel erg moe was (fysiek) en mijn prestaties kelderden in elkaar ook na mijn eerste poging.Roozzz schreef op woensdag 2 december 2020 @ 12:25:
@polthemol Wanneer was jij van plan een nieuwe poging te gaan doen?
Misschien leuk om mee te doen aan de Vertical Festive, als training of als extra stok achter de deur
Het past totaal niet in mijn schema, maar denk dat ik wel mee doe![]()
Ben nu wel krachttrainingsschema's in elkaar aan het duwen om wat meer spierkracht op te bouwen in de bovenbenen en bovenlijf en ik wil structureel een 1k D+ elke week gaan doen tzt.
Wel een goeie tip, ga hem in het oog houden en eens zien hoe ik me die week voel
mogelijk gekend heir en anders dubbelop: voor de mensen die wat te doen willen hebben tijdens de langere easypeasy duurloopjes of trage 5K's: dit is wel een aardige als je ook optelefoon op hebt. Een eerste missie gedaan tijdens een reguliere loop en het is wel leuk als je gevoelig bent voor wat gamification (of een storyline). Ze hebben ook wat intervalmogelijkheden erin zitten (nog niet getest).
https://zombiesrungame.com/
[ Voor 18% gewijzigd door polthemol op 02-12-2020 13:12 ]
Nunc purus risus, volutpat sagittis, lobortis at, dignissim sed, sapien
Ik had het inderdaad over status en moest zijn trainingsstatus. Echter m.i. zijn prestatieconditie en traningsstatus wel degelijk sterk aan elkaar gerelateerd.Poekie schreef op woensdag 2 december 2020 @ 12:47:
@Krylinck zelfs geen sokken?
@bert74 prestatieconditie en trainingsstatus door elkaar gehaald denk ik? Het helpt ook allemaal niet mee die zelfbedachte termen van Garmin.
Prestatieconditie is verhouding snelheid vs. hartslag in je loopje t.o.v. het gemiddelde. Tegelijkertijd als je verhouding snelheid vs. hartslag trendmatig verbeterd, zal je traningssttus "productief" worden.
Verder eens met dat de termen van Garmin verwarrend kunnen zijn. Als je alles plat staat, gaat het om er om om je verhouding snelheid vs. hartslag te verbeteren en dan zijn er 3 factoren die er aan bijdragen:
- Cardiovasculaire conditie verbeteren
- Gewicht naar beneden
- Looptechniek efficiënter maken
Eerlijk gezegd kan ik me dat goed voorstellen. Je hebt ook nogal een stapje gemaakt naar die 100k en daarna vrij stug doorgelopen (gekker nog: gaan streakenpolthemol schreef op woensdag 2 december 2020 @ 13:05:
[...]
nog even geen idee, ik heb nu een herstelweekje (laffe z1/z2 runs) nadat ik bijna 2 maanden aan een stuk elke dag heb gerend. Ik begon te merken da tik heel erg moe was (fysiek) en mijn prestaties kelderden in elkaar ook na mijn eerste poging.
Vroeger, na mijn "zomer-ultra's" nam ik heel bewust een paar weken rust. Gewoon even niet structureel lopen, tenminste 1-2 weken niets en daarna alleen als het kriebelde. Een beetje andere dingen doen op zijn tijd is zowel fysiek als mentaal goed
Ik zag trouwens vandaag opeens dat mijn Fenix 6 zelf workouts lijkt te verzinnen onder de noemer "Suggestie van vandaag". Het doel van die trainingen is volgens mij om je trainingsstatus weer in balans te krijgen. Wel grappig als je geen zin hebt om een specifiek schema te volgen maar daarnaast ook niet teveel na wil denken over het type training dat je zou moeten doen.
[ Voor 12% gewijzigd door BastiaanN op 02-12-2020 15:03 ]
Strava | :-( + ┌(^0^)┘= :-)
Loop al weken met een thermo shirt en een shirt met lange mouwen. Wind was een tijdje vrij guur en met de kans op regen tijdens langere loopjes ga ik liever wat warmer naar buiten.BastiaanN schreef op woensdag 2 december 2020 @ 15:01:
Volgens mij val ik onder een koukleum als ik alles hier lees. Ik loop eigenlijk sinds vorige week al weer elk loopje met een thermoshirt aan.
Ik zag trouwens vandaag opeens dat mijn Fenix 6 zelf workouts lijkt te verzinnen onder de noemer "Suggestie van vandaag". Het doel van die trainingen is volgens mij om je trainingsstatus weer in balans te krijgen. Wel grappig als je geen zin hebt om een specifiek schema te volgen maar daarnaast ook niet teveel na wil denken over het type training dat je zou moeten doen.
Deze middag was het plan om even relaxt wat los te lopen in een rondje van 13km na de HM van afgelopen zondag. Eerst even een half uurtje HIT oefeningen (yeay :}) doen, daarn ben ik gaan lopen. Merkte dat ik een beetje een stijve kuit had, die was pas met een km of 6 weer lekker soepel. Idee was dus om een rustig constant tempo te lopen, met een wat lagere hartslag. Uiteindelijk zit er een variatie van een sconde of 10 tot 15 in de eerste 10km, daarna ben ik iets sneller richting huis gegaan, de vrouw had inmiddels een keer of 5 gebeld, dus dacht dat het huis in de brand stond (ze bleek honger te hebben, dat is ongeveer hetzelfde
Bij een rondje vallen de voordelen meestal tegen elkaar weg ;-) Alhoewel ik meestal wel wat sjoemel door bij zware tegenwind niet in het in het open veld te lopen, maar eerder bos/beschutting te zoeken.Tazzios schreef op woensdag 2 december 2020 @ 14:25:
@bert74
en als cheat codes:
helling af
Wind mee
[ Voor 4% gewijzigd door Martiveen op 02-12-2020 15:53 ]
tips voor New York
Ik heb nog een Aussi in m' kast liggen.Calitomnication schreef op woensdag 2 december 2020 @ 10:43:
[...]
Overigens heb je nog altijd de overtreffende trap @Rudedadude die zefls de kleur van de zonnebril bij z'n sokken matcht
[...]
![]()
Ik match in het donker zelfs de kleur van m'n noxgear met de rest van m'n kleren
Verder koop ik zoveel mogelijk zwart rood en blauw. Tenzij koopje, laatste paren enzo....
@Martiveen ik had juist gisteren gekeken omdat ik me nog wilde inschrijven en was al een beetje bang voor het besluit. Hmm, nog langer wachten om nog een keer Texel te kunnen lopen....
Meer hardloopschoenen van Topo Athletic, Inov-8, Altra, Mizuno en Skechers dan Imelda Marcos.
Naja, er komt vanzelf weer wat.
Meer hardloopschoenen van Topo Athletic, Inov-8, Altra, Mizuno en Skechers dan Imelda Marcos.
En ingeschreven, op naar de Mont BlancRoozzz schreef op woensdag 2 december 2020 @ 12:25:
[...]
Het past totaal niet in mijn schema, maar denk dat ik wel mee doe![]()
"Everybody is a genius. But if you judge a fish by its ability to climb a tree, it will live its whole life believing that it is stupid."
Ik zit echter inmiddels alweer zo'n 2 maanden lang in een "vormdip". Ik loop qua tempo vs hartslag weer op mijn niveau van een jaar geleden, toen ik pas net was begonnen met hardlopen.
Ik weet dat het getalletje niet veel zegt, maar het komt toch goed overeen met het gevoel:
:fill(white):strip_exif()/f/image/lo9MpTlnDlorhZ0qCVaypu7X.png?f=user_large)
Ook hier zien we het terugkomen, vrijwel telkens "niet productief, zegt wederom zeker niet alles, maar toch wel wat:
/f/image/c49JMB520adIe0kLPIew5TAe.png?f=fotoalbum_large)
Ik begrijp dat er op afstand het niet te doen is om een eenduidig oordeel te vellen, maar wat zouden jullie doen in zo'n situatie? Ik neem af en toe al een week relatief veel rust in de vorm van minder vaak lopen en lager tempo, maar dit heeft vooralsnog niets gebracht.
Inmiddels best frustrerend aan het worden om eerlijk te zijn...
[ Voor 22% gewijzigd door Tim_W op 03-12-2020 09:00 ]
Strava Garmin 265
Even op je strava gespiekt en je gelopen tijden komen best wel overheen met je "nieuwere" vo2max score, dus misschien was hij eerst wat te optimistisch.Tim_W schreef op donderdag 3 december 2020 @ 08:55:
Ik ga er vanuit dat iedereen weleens een mindere dag heeft waar je hartslag wat te hoog ten opzichte van tempo. Slecht geslapen, beetje ziek, het kan van alles zijn.
Ik zit echter inmiddels alweer zo'n 2 maanden lang in een "vormdip". Ik loop qua tempo vs hartslag weer op mijn niveau van een jaar geleden, toen ik pas net was begonnen met hardlopen.
Ik weet dat het getalletje niet veel zegt, maar het komt toch goed overeen met het gevoel:
[Afbeelding]
Ook hier zien we het terugkomen, vrijwel telkens "niet productief, zegt wederom zeker niet alles, maar toch wel wat:
[Afbeelding]
Ik begrijp dat er op afstand het niet te doen is om een eenduidig oordeel te vellen, maar wat zouden jullie doen in zo'n situatie? Ik neem af en toe al een week relatief veel rust in de vorm van minder vaak lopen en lager tempo, maar dit heeft vooralsnog niets gebracht.
Inmiddels best frustrerend aan het worden om eerlijk te zijn...

Verder is het dan wel raar de je hartslag vs tempo eerst beter was...
Ook zie ik weinig interval trainingen voorbij komen dus misschien dat is proberen?
Ik merk momenteel dat m'n tempo bij vergelijkbare hartslag zo'n 30 seconde lager ligt. Ook bij intervallen loopt deze veel sneller naar m'n omslagpunt toe, eigenlijk direct al. Mede daarom doe ik die inderdaad relatief weinig momenteel.
Ook rust HS gedurende de nacht is opgelopen van 42/23 naar momenteel zo'n 47/48.
[ Voor 6% gewijzigd door Tim_W op 03-12-2020 09:27 ]
Strava Garmin 265
Wat voor hartslag moet ik aan denken dan, want zie ondertussen door de online bomen het bos niet meer wat echt (te) hoog is of niet. Lees dan over maximale hartslag en kapot gaan maar zo ervaar ik het helemaal niet, zelf zit ik met een redelijk ontspannen tempo rond 150-160 en met forsere inspanning op de 170-180 maar dat hou ik best lang vol en ga er niet aan 'kapot'. Geen idee of dat 'normaal' is of dat ik mezelf forceer/ongezond bezig ben.Arjan90 schreef op woensdag 2 december 2020 @ 22:11:
Vanavond weer een keer ouderwets kapotgegaan tijdens de training, mijn hartslag kan nog naar zijn max ben ik achtergekomen
Die zuurstofmeting is dat een berekening, app of ook een leuke gadget trouwens?
Regio Utrecht 1850Wp@79° 3700Wp@259°
Daar ben ik ook wel benieuwd naar. Ik loop al een jaar of 8, max. 10km ongeveer en zonder duidelijk doel. Gewoon voor de ontspanning. Afgelopen zondag een 10km wedstrijdje gedaan, waarbij (achteraf) mijn hartslag vrijwel constant rond de 180 gelegen bleek te hebben. Ik liep ook niet lekker, beetje op m'n tandvlees. Kan me herinneren dat ik normaliter rond 165-170 zat en dat dat veel comfortabeler voelde.hoevenpe schreef op donderdag 3 december 2020 @ 09:42:
[...]
Wat voor hartslag moet ik aan denken dan, want zie ondertussen door de online bomen het bos niet meer wat echt (te) hoog is of niet. Lees dan over maximale hartslag en kapot gaan maar zo ervaar ik het helemaal niet, zelf zit ik met een redelijk ontspannen tempo rond 156-160 en met forsere inspanning op de 170-180 maar dat hou ik best lang vol en ga er niet aan 'kapot'. Geen idee of dat 'normaal' is of dat ik mezelf forceer/ongezond bezig ben.
Na die 10km van zondag was ik ook echt 2 dagen gesloopt. Nooit eerder gehad. Toch een beetje ziekig geweest dan?
@hoevenpe Je theoretische max hartslag is de hartslag die je zou moeten hale na een 5km "maximaal". Dat maximale stukje is heel erg lastig. Ben zelf voor t laatst zo maximaal gegaan dik een jaar geleden. Ik bazeer zelf m'n training op m'n geschatte drempel hartslag. Deze is makkelijker te benaderen via een garmin horloge + een hartslag band. Of een 20 minuten test.
Vooral geen zorgen maken. Hartslag is uitermate persoonlijk. Ik zit in een eerste blik met redelijk vergelijkbare zones als jij. Mijn max is >=200, rust ~50 en omslagpunt ligt op 186 (grofweg de hartslag waar je een 10k voluit op kan lopen). Dus tempowerk gaat daar net onder en mijn rustigste zone houdt op bij de 150.hoevenpe schreef op donderdag 3 december 2020 @ 09:42:
[...]
Wat voor hartslag moet ik aan denken dan, want zie ondertussen door de online bomen het bos niet meer wat echt (te) hoog is of niet. Lees dan over maximale hartslag en kapot gaan maar zo ervaar ik het helemaal niet, zelf zit ik met een redelijk ontspannen tempo rond 150-160 en met forsere inspanning op de 170-180 maar dat hou ik best lang vol en ga er niet aan 'kapot'. Geen idee of dat 'normaal' is of dat ik mezelf forceer/ongezond bezig ben.
Kennelijk is dat voor mij (en voor jou) "normaal". En in principe zegt dit helemaal niets over gezond/ongezond
Jij was toch ook aan fietsen de afgelopen zomer? Doe je dat nu nog of ben je alleen aan het hardlopen?Tim_W schreef op donderdag 3 december 2020 @ 09:20:
Het getalletje an sich geloof ik wel @Tinusvolkel , het ging me meer om de neergaande trend. Als ik terugkijk naar vd zomer toen de vorm er nog een beetje was dan zou die 54/55 volgens jouw lijstje wel redelijk geklopt hebben overigens. 20-21 op 5km en 42/43 op de 10 waren als er een wedstrijd had geweest zeker te doen.
Ik merk momenteel dat m'n tempo bij vergelijkbare hartslag zo'n 30 seconde lager ligt. Ook bij intervallen loopt deze veel sneller naar m'n omslagpunt toe, eigenlijk direct al. Mede daarom doe ik die inderdaad relatief weinig momenteel.
Ook rust HS gedurende de nacht is opgelopen van 42/23 naar momenteel zo'n 47/48.
Mijn Vo2 max stijgt behoorlijk als vanaf april het fietsseizoen weer begint en daalt weer net zo snel in september. Begin september 52, in oktober 48 na een verkoudheid, nu weer 49.Dit klopt aardig met mijn eigen berekeningen in snelheid vs. hartslag.
Je moet niet vergeten dat hartslag super persoonlijk is. Bovendien zijn er ook mogelijke meetfouten bij het meten van de hartslag. Ik ging gisteren tot 205, dat heeft mijn horloge niet eerder gemeten. Er zou wel iets van een meetfout in kunnen zitten, maar aan de grafiek te zien was ik al een paar intervallen achter elkaar flink op weg naar . Op zich ging het in de eerste intervallen wel prima, maar we gingen steeds een stukje sneller (we lieten ons opfokken door een ander groepje die lachend zeiden dat ze 4:00 min/km liepenhoevenpe schreef op donderdag 3 december 2020 @ 09:42:
[...]
Wat voor hartslag moet ik aan denken dan, want zie ondertussen door de online bomen het bos niet meer wat echt (te) hoog is of niet. Lees dan over maximale hartslag en kapot gaan maar zo ervaar ik het helemaal niet, zelf zit ik met een redelijk ontspannen tempo rond 150-160 en met forsere inspanning op de 170-180 maar dat hou ik best lang vol en ga er niet aan 'kapot'. Geen idee of dat 'normaal' is of dat ik mezelf forceer/ongezond bezig ben.
/f/image/UaJmaAwdqU0lxqITtZltH1LS.png?f=fotoalbum_large)
@Tim_W Dus toch, ik dacht het de laatste tijd al te zien aan je loopjes. Alles gaat natuurlijk met ups en downs en zeker een griepje kan er qua conditie aardig inslaan. Je lichaam is dan toch nog aan het herstellen en heeft toen alle capaciteit gebruikt om beter te worden. Misschien dat variatie in je training nog wat toevoegt, zodat je meer prikkelt met bijv. interval trainingen? Ik heb ook het idee dat je relatief weinig echte duurlopen op rustiger tempo loopt, ook goed voor de afwisseling en voor je uithoudingsvermogen. Overigens zie ik ook dat mijn rusthartslag in de laatste maanden gestegen is. In augustus t/m oktober zat ik een rust HS van 47, in november zat ik op 49. Ik zie ook dat mijn hartslag tijdens slaap wat hoger is. Geen idee wat de reden is.
"Everybody is a genius. But if you judge a fish by its ability to climb a tree, it will live its whole life believing that it is stupid."
Maarja dat advies negeer ik zelf ook altijd. Laatste podcast van de pacer ging er ook al over. Hoe moeilijk het is om een stapje terug te doen terwijl je weet dat dat het beste is.
De keus is gevallen op de Soucony Ride 13 i.p.v.de Brooks Ghost 13.
De Ride 13 voelde net wat sneller, lichtvoetiger aan dan de Brooks. Tegelijkertijd ruim voldoende demping op de middenvoet. Grootste verschil in specs is het verschil in drop, van 12mm bij de Brooks naar 8mm voor de Soucony.
Ben benieuwd, ga tussen de middag een stukje lopen.
@Arjan90 het is inderdaad wat inspiratieloos geworden, ik ben een beetje radeloos over wat ik moet doen. Ik probeer af en toe wat tempo te forceren of ook soms even korte versnellingen om te kijken hoe dat gaat, maar aangezien de HS dan zo snel omhoog schiet besluit ik dat dan gewoon af te kappen. Misschien de komende weken maar eens enkel wat rustige duurloopjes doen om zo op lage intensiteit een beetje aan de basis te blijven werken.
PS: Arjan, ik heb de Nimbus 22 en heb daar inmiddels ruim 1000km op staan. Demping is wel wat minder, maar voor de rest is de schoen eigenlijk nog helemaal prima.
Blijft toch wel een gek gevoel zo'n "terugval" in je kunnen. Zakt het enthousiasme toch wel redelijk van weg naar mate het steeds langer duurt...
[ Voor 9% gewijzigd door Tim_W op 03-12-2020 11:21 ]
Strava Garmin 265
Ben je misschien te warm gekleed? Dat doet heel veel met je hartslag.Tim_W schreef op donderdag 3 december 2020 @ 11:19:
@bert74 Ja klopt, afgelopen zomer een racefiets gekocht voor er bij, maar ik denk dat ik misschien 10 keer gefietst heb. Voor mij echt iets voor af en toe, hardlopen blijft vooralsnog favoriet.![]()
@Arjan90 het is inderdaad wat inspiratieloos geworden, ik ben een beetje radeloos over wat ik moet doen. Ik probeer af en toe wat tempo te forceren of ook soms even korte versnellingen om te kijken hoe dat gaat, maar aangezien de HS dan zo snel omhoog schiet besluit ik dat dan gewoon af te kappen. Misschien de komende weken maar eens enkel wat rustige duurloopjes doen om zo op lage intensiteit een beetje aan de basis te blijven werken.
Blijft toch wel een gek gevoel zo'n "terugval" in je kunnen. Zakt het enthousiasme toch wel redelijk van weg naar mate het steeds langer duurt...
Ik gebruik mijn rusthartslag eigenlijk vrijwel als primaire indicator of ik conditioneel weer helemaal hersteld ben voor een volgende (zware) training. Komt bij mij vaak ook wel redelijk overeen met de hersteltijd die wordt afgegeven door Garmin/Runalyze. Bij een hele zware training is mijn rustharslag soms wel 2 dagen achtereen 5 tot 10 slagen hoger. Ik laat me tegenwoordig wel een beetje leiden door de health metrics in Runalyze, lekker makkelijk kleurtjes kijkenMartiveen schreef op donderdag 3 december 2020 @ 10:59:
@Arjan90 dat je rusthartslag hoger is. Is wel vaak een teken van je lichaam er "iets" aan de hand is. Een stapje terug met training is dan verstandig.
Maarja dat advies negeer ik zelf ook altijd. Laatste podcast van de pacer ging er ook al over. Hoe moeilijk het is om een stapje terug te doen terwijl je weet dat dat het beste is.
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/SzdmTqqqLOfJEBIHMaEfpy2N.jpg?f=user_large)
Als die niet groen is doe ik in elk geval geen zware training.
@BastiaanN Dat zijn mooie metrics ja, ideaal
@Tim_W Je loopt ook wel vaak dezelfde rondjes heb ik het gevoel, kun je daar niet meer in variëren? In jouw omgeving is dat wat lastiger geloof ik? Je zou bijv. eens ergens afgezet kunnen worden en vanaf daar teruglopen (of ergens heenlopen en daar opgehaald worden, maar met deze temperaturen moet je dan wel van tevoren afspraken waar je dan heen gaat
Ik heb het niet snel koud en loop het grootste gedeelte van het jaar kort/kort. Pas sinds kort af en toe lange mouwen. De lange broek komt er doorgaans pas bij onder de 5 graden.tlpeter schreef op donderdag 3 december 2020 @ 11:20:
[...]
Ben je misschien te warm gekleed? Dat doet heel veel met je hartslag.
@Arjan90 Het is hier inderdaad wat lastig variëren in de polder haha en "boven me" een rivier helpt ook niet mee. Keertje ergens laten afzetten en met wind mee teruglopen is misschien weleens een idee ja. Wat betreft kleding, zie hier boven. Ik heb hier niet snel te koud of warm. Het gros wat ik heb is van Nike en eigenlijk altijd prima bevallen, met -en zonder vormdip.
[ Voor 33% gewijzigd door Tim_W op 03-12-2020 11:29 ]
Strava Garmin 265
Ik snap dat het heel moeilijk is om nu motivatie te vinden. Er is wat achteruitgang in de prestaties, het is koud en donker, inspiratie mbt de routes ontbreekt misschien wat. Daar hebben anderen al het eea over gezegd, denk dat er goede tips bij zitten.
Is uitbouwen naar 4x per week structureel lopen mogelijk? En, los daarvan, het oppakken van intervaltraining? Ik zou aanraden eenmaal per week intervaltraining te doen, eenmaal per week tempoblokken en eenmaal per week een duurloop van minstens 15 km in jouw geval. En dan een vrije training. Actief herstel, fartlek, noem het op.
Voor december wilde ik dit anders aanpakken, daarom twee strava challenges aangegaan en dat motiveert an sich wel. Heb de 4x4 challenge (4x per week 20 min aan activiteit, in mijn geval maandag een technische looptraining en dan dinsdag wisseltempo werk en donderdag intervallen met in het weekend nog een fietstochtje). Hoewel ik nog maar in week 1 zit ben ik wel veel enthousiaster aan de bak te gaan. Verder nog de december 100km aangegaan om te zorgen voor een week totaal van minimaal 25 km (weinig omvang weliswaar maar het is beter dan 15, verwacht meestal wel de 30 te halen).
De neergaande trend heeft inderdaad te maken met wat dalende motivatie, maar ook deels bewust wat rustiger aan gedaan met de gedachte dat ik wellicht overtraind zou kunnen zijn. Vaak hoor je juist om het eens rustiger aan te doen of zelfs een hele week niet te lopen. Jij geeft grappig genoeg nagenoeg het tegenovergestelde aan.
4X structureel lopen is geen enkel probleem. Zo even snel gekeken zit ik de laatste 8 weken op gemiddeld 4,5. De laatste 2 weken inderdaad minder, dit vanuit de gedachtegang het rustiger aan te doen in de hoop dat het mijn "probleem" zou oplossen.
Ik zal de komende tijd je advies eens opvolgen en pogen dit daadwerkelijk gedisciplineerd te doen.
Strava Garmin 265
Hier bij elke schoen last van... maar heb een schoenmaken die er netjes een lapje in kan zetten.Arjan90 schreef op donderdag 3 december 2020 @ 10:55:
Vraag in de categorie schoenen: mijn vrouw heeft de Nimbus 21 schoenen van Asics en heeft er nu zo'n 500 kilometer op gelopen. Maar ze is gewoon door het "mesh" gegaan bij haar tenen, iemand ervaring met garantie van Asics? Ik vind het wel heel snel hoor, dat de demping minder wordt over tijd à la, maar dit is nou niet waar je de slijtage verwacht lijkt me. Ze is er aan beide kanten gewoon doorheen. Waren er ook niet anderen hier die er last van hadden gehad?
Bij mijn NB1080V9 was dit al na een km of 200 maar heb toen netjes nieuwe gekregen, die ook al na een km of 500 kapot gingen... daarna weer korting gekregen op het volgende paar waar ik dus een lapje heb in laten zetten.
@Roadman / @Roozzz jullie waren toch van de Billat intervals? maar tot hoeveel herhalingen gaan jullie? of is het beter om dan van 30-30 naar 45-45 te gaan? zat vandaag op 30x 30 - 30 maar lees op internet verschillende verhalen dat 20 bijvoorbeeld al de max is. Het kan dus ook zijn dat ik te langzaam ga aangezien ik het 30x vol kan houden...
@Tim_W misschien is Billat ook wel iets voor jou?
@Krylinck jij bent dus niet van het motto "van langzaam lopen word je snel "?
Want ik kan mijzelf steeds lastiger motiveren om 1 langzaam loopje per week te doen.
Vind intervallen en tempo loopjes veel leuker en loop toch om de dag dus herstel meestal toch wel goed genoeg. PS verder nog tips op mijn trainingen?
@Tim_W Inderdaad, dergelijke trainingen loop je tussen je 5 en 10 km wedstrijdtempo in. Mijn 3km-tijd is 9:29, 5k 16:46, 10k streef 33:50. Intervaltraining: 3x3km zou ik @3:30-3:35 doen, 2-3x4km @3:35-3:40. En de andere kant op, 5x2km @3:25-3:28, 6x1500 @3:17-3:20 en 8x1000 @3:10. Alles boven de 4km zou ik zien als tempoblok (zone 3) en alles eronder als intensieve intervaltraining (zone 5).
Ik zou als ik jou was eerst richten op een 5k <18 en een 10k <37 omdat ik denk dat je dat kunt, maar het is persoonlijke voorkeur. Wel is het zo dat je makkelijker van snelheid overstapt op duur dan andersom.
Bedank voor je terugkoppelingKrylinck schreef op donderdag 3 december 2020 @ 13:56:
@Tinusvolkel tsjawat wil je horen? Haha. Ik denk dat je het over het algemeen erg goed doet. Ik weet niet wat je doel is, maar als je je wilt richten op de 5-16km (kijkend naar je wekelijkse trainingsomvang) dan loop je je extensieve intervallen eigenlijk niet optimaal. 5x3km is te ver en een duurloop van 30km al helemaal. Dan zijn je intervallen niet meer helemaal zoals ze zouden moeten zijn (te langzaam) en je duurloop zorgt ervoor dat je niet makkelijk snelheid meer pakt in de training erna.
Ik zou als ik jou was eerst richten op een 5k <18 en een 10k <37 omdat ik denk dat je dat kunt, maar het is persoonlijke voorkeur. Wel is het zo dat je makkelijker van snelheid overstapt op duur dan andersom.
Doel is vooral de basissnelheid omhoog en het duurvermogen onderhouden voor als de marathons weer is een keer doorgaan. Dus wil elke week minimaal een hm afstand lopen.
Persoonlijke doelen komen dichtbij met wat jij voorstelt:
5k<18, 10k <38, hm <1.25 en ultieme doel is marathon onder de 3 uur.
Maar zo te lezen kan ik mij beter focussen op 1 ding ipv alles tegelijk willen doen.
Dat vind ik dan wel weer serieus hard eerlijk gezegd. ik loop intervallen vanaf een kilometer juist extensief en iets langzamer dan mijn 10 kilometer tempo. Bij een 5KM tijd van rond de 18:30 loop ik dan richting de 4:00-4:15 kilometer als ik een interval doe van 2 km.Krylinck schreef op donderdag 3 december 2020 @ 13:52:
Alleen maar langzame trainingen? Nee, dat gaat niks doen. Eens per vier trainingen intervallen is helemaal niets gek aan. En als je de 80/20-verhouding wilt herstellen, moet er nog een vijfde loop bij. Een hersteltraining dus.
@Tim_W Inderdaad, dergelijke trainingen loop je tussen je 5 en 10 km wedstrijdtempo in. Mijn 3km-tijd is 9:29, 5k 16:46, 10k streef 33:50. Intervaltraining: 3x3km zou ik @3:30-3:35 doen, 2-3x4km @3:35-3:40. En de andere kant op, 5x2km @3:25-3:28, 6x1500 @3:17-3:20 en 8x1000 @3:10. Alles boven de 4km zou ik zien als tempoblok (zone 3) en alles eronder als intensieve intervaltraining (zone 5).
Wel een heel mooie route, afwisselend, zeer goed bewegwijzerd ook. Zeker wel genoten, al was dat de laatste paar kilometers wel iets lastiger..
Ik wil deze wel eens per maand gaan lopen de aankomende tijd, want het is denk ik een heel mooie route om de voortgang van mijn conditie en trailervaring aan af te meten. Helaas wel een stukje rijden, maar dat heb ik er dan wel voor over.
Volgens mij ben ik iets ouder dan jou, dus zit met m'n 32 al iets over de piek van mijn prestatievermogenKrylinck schreef op donderdag 3 december 2020 @ 14:11:
We zitten op onze leeftijd op dit moment op het maximum van ons prestatievermogen, dus ik zou zeggen... Pluk er de vruchten van. Focus op kort, pak een paar leuke PR's en ga je richten op de marathon op het moment dat je onder de 3 uur kunt lopen. Blijf je waarschijnlijk ook langer heel van
En verder m'n PRs binnenkort is aanvallen. Na 4 weken Billat ben ik benieuwd wat dit doet met m'n 5km tijd.
Weet niet of het nut heeft ze ook veel vaker te herhalen. Maar daar hebben anderen in dit topic wellicht meer verstand van.
Misschien ook eens jouw statistieken van de afgelopen maanden importeren in Runalyze. Daar krijg je dan ook een mooi overzicht van je conditie in combinatie met de berekende vo2max. Het kan helpen om eens op een andere manier naar de data te kijken.Tim_W schreef op donderdag 3 december 2020 @ 11:23:
[...]
Ik heb het niet snel koud en loop het grootste gedeelte van het jaar kort/kort. Pas sinds kort af en toe lange mouwen. De lange broek komt er doorgaans pas bij onder de 5 graden.
@Arjan90 Het is hier inderdaad wat lastig variëren in de polder haha en "boven me" een rivier helpt ook niet mee. Keertje ergens laten afzetten en met wind mee teruglopen is misschien weleens een idee ja. Wat betreft kleding, zie hier boven. Ik heb hier niet snel te koud of warm. Het gros wat ik heb is van Nike en eigenlijk altijd prima bevallen, met -en zonder vormdip.
Ik loop mijn intervallen relatief hard, klopt. Het was zeker niet bedoeld als instructie, enkel als illustratie. Overigens zit er veel meer in dan ik momenteel op de 5 heb staan. Zou me nu richten op de grens van 16 minuten, dus 3:10 is dan 5km wedstrijdtempo.influenza schreef op donderdag 3 december 2020 @ 14:12:
[...]
Dat vind ik dan wel weer serieus hard eerlijk gezegd. ik loop intervallen vanaf een kilometer juist extensief en iets langzamer dan mijn 10 kilometer tempo. Bij een 5KM tijd van rond de 18:30 loop ik dan richting de 4:00-4:15 kilometer als ik een interval doe van 2 km.
Het ligt er natuurlijk ook maar net aan hoeveel rust je pakt. 8x1000 met 90" rust doe ik volgens mij in 3:20-3:25. Maar 6-7x1000 met 3' rust gaan dus in 3:10.
[ Voor 23% gewijzigd door Krylinck op 03-12-2020 16:03 ]
Heb begin Oktober de 35km gelopen. Genieten!
Interessant! Hopelijk gaat dat volgend jaar door, eens kijken welke afstand ik tegen die tijd aankan/durf..Gaargod schreef op donderdag 3 december 2020 @ 16:23:
Prachtig lopen daar he @sebasd. Tip voor volgend jaar als het weer kan: https://www.vikingoutdoor.nl/vikingoutdoor-steam-trail/
Even korte intro:
Dit jaar weer begonnen met hardlopen, nadat ik dit in 2017 ook een seizoen gedaan had.
Sinds augustus wat fanatieker en in de afgelopen maanden mijn wekelijkse omvang uitgebouwd naar ongeveer 35 km p/w, verdeeld over 4 loopjes. Toen ik in april m'n eerste rondje deed kwam ik niet verder dan 3.5 km met een beetje pauze tussendoor, dus de progressie is op zich prima
Afgelopen twee weken iets minder ivm. wat last van m'n rechterknie/bovenbeen, dat lijkt nu weer over. Dus vol goede moed weer oppakken vanavond.
Ik stagneer een beetje in de vooruitgang momenteel, deels door te weinig variatie in training (loop meestal tempo's tussen de 4:35 en 5:00 per km, met afstanden wisselend tussen de 5 en 12km, maar bv. veel te weinig intervallen en tempowisselingen) en wat kilo's teveel (1.84 en 95 kg, dus daar zit ook een groot deel van de te boeken winst
Hoop hier af en toe wat tips te vinden, wat motivatie en soms wat ervaringen te kunnen delen voor de gezelligheid (loop voornamelijk alleen, clubjes geen optie ivm wisselende werktijden/kinderen/etc.)
Nu maar gas terug, rust pakken kan ook geen kwaad na een record aantal kilometers tot nu toe dit jaar (3200+). Ook wat kleine pijntjes die mooi nu kunnen herstellen. Wat meer naar de sportschool, wat meer lopen gewoon omdat het kan en niet omdat het moet. En dan volgend jaar weer beginnen met een hele brede basis aan kilometers voor en tempo opbouw voor een mooi doel in het najaar (wellicht).
Prachtig lopen daar!sebasd schreef op donderdag 3 december 2020 @ 14:17:
Vanochtend de auto gepakt en naar de Veluwezoom gereden voor deze 15km route. Pfff.. Dat was wel even iets anders dan de verharde en vlakke 16km van dit weekend.. Voor mij gevoel bleef het maar op en neer gaan..
Wel een heel mooie route, afwisselend, zeer goed bewegwijzerd ook. Zeker wel genoten, al was dat de laatste paar kilometers wel iets lastiger..
Ik wil deze wel eens per maand gaan lopen de aankomende tijd, want het is denk ik een heel mooie route om de voortgang van mijn conditie en trailervaring aan af te meten. Helaas wel een stukje rijden, maar dat heb ik er dan wel voor over.
Toevallig net met een paar anderen afgesproken om aanstaande zaterdagochtend in het Deelerwoud te gaan lopen (tip!). Dat wordt ook een rondje van 14 a 15 kilometer.
Ik mag daar ook graag rijden met de motor, dus als je een keer in de buurt bent als het weer mooi weer isKrylinck schreef op donderdag 3 december 2020 @ 20:02:
Dat hele gebied is schitterend. Was enkele maanden geleden voor het eerst op de Posbank, weliswaar met de motor, maar wat is het gebied van Veluwe tot Posbank prachtig mooi zeg. Zou er om te sporten graag willen wonen.
Zijn vijftig was nog schoon. Drinkwaterkaart.nl Drinkwaterspots
Ik had hier de zwart/zilver variant van á €24, maar de lampjes aan de voorkant gingen af en toe vanzelf uit omdat de connectie met de batterij niet constant bleef. Daarom weer teruggestuurd naar bol en m'n geld teruggekregen.mhr-zip schreef op donderdag 3 december 2020 @ 23:28:
Iemand die weet waar er nog een gato usb led vest op voorraad is?
[Afbeelding]
In de tussentijd bij de Action voor €5 precies dezelfde gekocht. Of nouja, die ik nu heb zitten de lampjes in een vierkant ipv vier onder elkaar. Achteraf had ik direct die van de Action moeten kopen, maar daar kwam ik pas later achter dankzij een tip uit dit topic.
Kijk ook eens naar de Dieren-Arhem-trail. Die kan je ongeorganiseerd lopen tussen twee stations.Gaargod schreef op donderdag 3 december 2020 @ 16:23:
Prachtig lopen daar he @sebasd. Tip voor volgend jaar als het weer kan: https://www.vikingoutdoor.nl/vikingoutdoor-steam-trail/
Staat bij mij ook nog op de planning.
Running is nothing more than a series of arguments between the part of your brain that wants to stop and the part that wants to keep going.
Als je dan toch hier in de buurt bent, kun je ook de N70 misschien eens proberen. Wel wat meer trappetjes op de route dan bij de 15km of 7,5km routes op de Posbank, maar zeker ook een mooie van ~15km!sebasd schreef op donderdag 3 december 2020 @ 14:17:
Vanochtend de auto gepakt en naar de Veluwezoom gereden voor deze 15km route. Pfff.. Dat was wel even iets anders dan de verharde en vlakke 16km van dit weekend.. Voor mij gevoel bleef het maar op en neer gaan..
Maar goed, eerst de conditie maar weer eens terugkrijgen. Vanochtend om 06:15 naar buiten gegaan voor een rondje van een kleine 4km. Bij een tempo van 6:40min/km lijk ik een redelijke hartslag te hebben nu (gem. 152 / max 183). Herstel van corona schiet echt niet op, zodra ik me inspan schiet de hartslag omhoog. Ben nu een maand klachtenvrij maar conditie is echt nog (heel) ver te zoeken.
Maar wat een heerlijk weer was het zeg, door de vrij stevige wind icm miezerregen voelde het op sommige momenten vrij guur aan. Op momenten dat de wind volledig ging liggen was het soms net iets te warm.
Voordeel was wel dat er buiten een enkele hardloper en soms een verdwaalde voetganger en/of fietser verder niemand op straat was. Met 3 man strak in formatie blijven lopen, de langzaamste voorop om het tempo te bepalen en verder gewoon lekker lopen. Geen eindeloze gesprekken, soms niet meer dan woorden; hier links, rechts vrij, achter ook, kom maar. Voor mij persoonlijk zijn dit dé trainingen waar ik het voor doe. Geen haantjes gedrag, niemand die zich persé denkt te moeten bewijzen, geen onderlinge irritaties of frustraties van mensen die alleen maar voor je voeten lopen. Gewoon als team onderweg, iedereen weet wat de bedoeling is, werken op kruispunten als vanzelf samen om ervoor te zorgen dat we ons veilig door het verkeer kunnen begeven.
Bij thuiskomst alles op Garmin gezet, maar vervolgens is de data niet op Strava terecht gekomen
tips voor New York
Tijdens het rondje van gisteren liep het gevoelsmatig ook voor geen meter. Ik had het koud (mét thermoshirt en longsleeve
Enfin, ik laat de Marcothon challenge lekker voor wat het is en pak een paar dagen rust. Zondag weer een lange duurloop (18KM) met mijn loopgroep dus ook wel fijn om daar een beetje fris bij te staan.
@Calitomnication Mijn sessie van gisteren (eind van de middag) is zonder problemen gesynced naar Strava.
[ Voor 4% gewijzigd door BastiaanN op 04-12-2020 10:16 ]
Mijn loopje van vanochtend is gewoon doorgezet naar Strava. Hier geen problemen dus.Calitomnication schreef op vrijdag 4 december 2020 @ 08:38:
Bij thuiskomst alles op Garmin gezet, maar vervolgens is de data niet op Strava terecht gekomen. Geen idee wat hier de reden van is. Meer mensen gisteren toevallig sync problemen van Garmin >> Strava?
Was wel iets te warm aangekleed met een Nike thermoshirt en een decathlon windjasje erover maar dat jasje kon wel uit na 2 km.....dan is de zomer toch wel makkelijk met gewoon een shirt en korte broek ;-)
Nou, we zijn bijna 2 weken verder: de eerste dagen ging mijn herstel verrassend snel. Ik had een rondje gefietst, verder rustig aan gedaan en na 5 dagen een rondje van 20 minuten gewandeld. Vervolgens kreeg ik flink last van het vocht, zodanig dat ik dacht aan een ontsteking. Bij de huisarts geweest, die de boel heeft ingezwachteld. Een foto wees uit dat er niks gebroken was. Na 3 dagen inzwachtelen was de zwelling nog onvoldoende weg om te kunnen beginnen met tapen. Komende maandag bekijken we de boel weer opnieuw. De verwachting is dat ik met het intapen 2 weken rustig aan moet doen, voordat ik weer kan gaan hardlopen.Krylinck schreef op zondag 22 november 2020 @ 14:36:
@Highland dat zijn niet echt dingen die je zelfstandig moet checken, maar vooruit. Eerst maar eens wachten tot de zwelling weg is dan.
Hier ben ik opeens heel erg in geïnteresseerdArjan90 schreef op vrijdag 4 december 2020 @ 07:12:
De Atletiekunie heeft een webinar georganiseerd voor as woensdagavond van 20.00 tot 21.00u over weer opbouwen na een blessure, misschien ook interessant voor anderen hier? https://hardlopen-nl.webi...n-blessure-hoe-doe-je-dat
Oh die ga ik zeker ook eens lopen, dank voor de tip!TheDude84 schreef op vrijdag 4 december 2020 @ 08:16:
[...]
Als je dan toch hier in de buurt bent, kun je ook de N70 misschien eens proberen. Wel wat meer trappetjes op de route dan bij de 15km of 7,5km routes op de Posbank, maar zeker ook een mooie van ~15km!
Ging prima.
Met groepjes van 4 tegengesteld lopen op een rondje van ruim 500m op glooiend terrein gedurende totaal 35 minuten en als je elkaar weer tegenkomt wissel je van tempo tot je elkaar weer tegenkom, dus er zijn 2 tempos DL en rond het omslagpunt tempo 4.30-4.45/km).
Terugkijkend: Ben uiteindelijk toch bij de fysio terecht gekomen en met een aantal keren dry needling was de kramp (hopelijk) definitief weg..., heb heel veel vlak gelopen om gemakkelijker uit de gevaren zone te blijven. In het begin eerst met power walk begonnen om de klappen van het landen te mijden. Maar een week bijna niks gedaan, de eerste week na het trauma zoals dat medisch heet... zeer defensief gelopen ivm de belastbaarheid van die "kramp" spier.
Vooruitkijkend: Nu nog wat meer snelheid en ook kracht. De basis is verder aardig goed. Afgelopen weekend probleemloos 16 km bij voor mij lage HF (125-135) met tempo tussen de 5.15/5.30 per km en na afloop en de volgende dag een super soepel gevoel.
Nu vooral heel houden.
PS: Zo een blessure had ik nog nooit gehad, een bizarre ervaring.
Zorg dat je echt goed uitgeziekt bent... .anders kan je hart spier aangetast worden, voorbeelden genoeg bekend ook met corona. Er is al recent nog voor gewaarschuwd.Totrail schreef op vrijdag 4 december 2020 @ 13:03:
Twee weken eruit door dat ene bekende virus. Aankomende week weer wat kilometers maken, maar het is nog wel even de vraag hoe en wat. Want invloed op de conditie/longen heeft het zeker
OK.. dan pas....!
Begin eens met een half uur joggen even kijk hoe dat gaat en hoe je na 1 en 2 dagen herstelt.
Herhaal dat voor de zekerheid, hooguit iets maar niet teveel harder.
Na 2 van zulke trainingen heb je wel in de gaten hoe dat ongeveer zit.
Een ding zou ik nooit doen... er in knallen ook al lijkt het alsof je je goed voelt... kan schijn zijn, want veel mensen willen zo graag weer....
Sterkte.
Ja je bent niet de enige, zie Poekie in "Hardlopen - deel 9"Calitomnication schreef op vrijdag 4 december 2020 @ 08:38:
Bij thuiskomst alles op Garmin gezet, maar vervolgens is de data niet op Strava terecht gekomen. Geen idee wat hier de reden van is. Meer mensen gisteren toevallig sync problemen van Garmin >> Strava?
Ik heb geen signature
Bij de Action kon ik ze niet meer vinden.Slickk schreef op donderdag 3 december 2020 @ 23:41:
[...]
Ik had hier de zwart/zilver variant van á €24, maar de lampjes aan de voorkant gingen af en toe vanzelf uit omdat de connectie met de batterij niet constant bleef. Daarom weer teruggestuurd naar bol en m'n geld teruggekregen.
In de tussentijd bij de Action voor €5 precies dezelfde gekocht. Of nouja, die ik nu heb zitten de lampjes in een vierkant ipv vier onder elkaar. Achteraf had ik direct die van de Action moeten kopen, maar daar kwam ik pas later achter dankzij een tip uit dit topic.
Ik dacht ergens gelezen te hebben dat de Gato met accu feller is dan het gemiddelde knoopcelbatterij led vest.
Dank voor de aanvulling.route99 schreef op vrijdag 4 december 2020 @ 13:13:
[...]
Zorg dat je echt goed uitgeziekt bent... .anders kan je hart spier aangetast worden, voorbeelden genoeg bekend ook met corona. Er is al recent nog voor gewaarschuwd.
OK.. dan pas....!
Begin eens met een half uur joggen even kijk hoe dat gaat en hoe je na 1 en 2 dagen herstelt.
Herhaal dat voor de zekerheid, hooguit iets maar niet teveel harder.
Na 2 van zulke trainingen heb je wel in de gaten hoe dat ongeveer zit.
Een ding zou ik nooit doen... er in knallen ook al lijkt het alsof je je goed voelt... kan schijn zijn, want veel mensen willen zo graag weer....
Sterkte.
Erin knallen was ik sowieso niet van plan. Eerst thuis binnen wat oefeningen doen (kracht en explosiviteit) om te kijken hoe hartslag etc reageert voordat ik naar buiten ga om te lopen.
Joggen inderdaad. Verder dan 5 a 6km verwacht ik de aankomende tijd niet te komen.
Afgelopen tijd geen syncproblemen gehad hoor. Bij the Simpsons ging een rijtje fietscomputers om en viel kapot en toen iemand "noo! All my stats are on there and they haven't synced yet!" riep, kon m'n vriend z'n lachen helemaal niet inhouden "net als jij van de zomer!" ...Appie76 schreef op vrijdag 4 december 2020 @ 13:14:
[...]
Ja je bent niet de enige, zie Poekie in "Hardlopen - deel 9"
Net weer in T-shirt kunnen lopen. Het was er warm zat voor, alleen af en toe koude wind. Nog een cabrio met Sint en Pieten gezien die blij zaten te zwaaien, altijd leuk
Die met accu was rond de 30 te vinden, als ik die had gekozen was er met m’n eerste setje waarschijnlijk niks mis geweest.mhr-zip schreef op vrijdag 4 december 2020 @ 13:32:
[...]
Bij de Action kon ik ze niet meer vinden.
Ik dacht ergens gelezen te hebben dat de Gato met accu feller is dan het gemiddelde knoopcelbatterij led vest.
Klinkt wel logisch dat die met accu feller is, qua specificaties bijv aantal lumen kon ik daar niks over vinden.
Vind het nu wel fel genoeg. Het is goed om te zien dat steeds meer hardlopers verlichting dragen, maar soms word ik ook verblind door lopers met een soort bouwlamp op hun borst.
Slickk schreef op vrijdag 4 december 2020 @ 13:51:
[...]
Vind het nu wel fel genoeg. Het is goed om te zien dat steeds meer hardlopers verlichting dragen, maar soms word ik ook verblind door lopers met een soort bouwlamp op hun borst.
Mijn nr 1 sport is fietsen. Als je ziet hoeveel mensen in het donker in het zwart hardlopen of wandelen....Slickk schreef op vrijdag 4 december 2020 @ 13:51:
[...]
En met één zo'n arm knipperding van de action zijn ze echt niet opeens wel goed bezig.
Dus liever een bouwlamp dan niet goed zichtbaar.
Dat lijkt me ideaal voor de echt donkere stukken of in het bos, dat je dan ook nog kunt lopen.Arjan90 schreef op vrijdag 4 december 2020 @ 13:56:
[...]
Dat is mijn Iron Man lamp, haha! Binnen de bebouwde kom moet je hem zeker naar beneden afstellen, ding is superfel. Heel fijn lopen overigens, maar daar is hier al een paar keer over gesproken in het topic. Buiten de bebouwde kom richt ik hem naar voren en hopsakee, toen was er licht. Het automatische groot licht wat auto's nu veel hebben gaat er ook van uit, word ik ook niet meer verblind
Alle wegen waar ik loop zijn wel aardig verlicht. Zou het liefst meer in donkere natuur lopen, maar dat is niet echt in de buurt en wil het liefst vanuit huis vertrekken ipv eerst nog ergens heen fietsen of rijden.
Dat kan ik écht niet begrijpen, kom tijdens het lopen ook regelmatig lopers volledig in het zwart tegen. Geen hesje, geen lampje, helemaal niks. Zelfs een paar keer bijna gehad dat ik er frontaal bovenop liep maar nog net op het laaste moment kan ontwijken.mhr-zip schreef op vrijdag 4 december 2020 @ 13:58:
[...]
Mijn nr 1 sport is fietsen. Als je ziet hoeveel mensen in het donker in het zwart hardlopen of wandelen....
En met één zo'n arm knipperding van de action zijn ze echt niet opeens wel goed bezig.
Dus liever een bouwlamp dan niet goed zichtbaar.
Maar de bouwlampen die je tegenwoordig op veel fietsen ziet zijn ook niet helemaal fris. Pas een complete kudde wielrenners in het donker. Allemaal 3000 lumen voor op het stuur, dus waren wel goed zichtbaar. Alleen op het moment dat dat ze dan te dichtbij komen zie je echt helemaal niks meer, wat ook weer niet de bedoeling kan zijn. Maar, eerlijk is eerlijk, ook regelmatig gehad dat een wielrenner zijn lampje mooi afdekt op het moment dat hij dichterbij komt.
Onlangs ook pas bijna op m'n bek gegaan door een wandelaar met hond. Hij volledig in het zwart (hond had ook een zwarte jas aan)
Wel lekker als je daar in je tempotraining achterkomt. De hond pas op het allerlaatste moment ziet en hij het beest ook echt op de aller-allerlaatste seconde voor je voeten wegtrekt. Dan vraag ik me af, hoe dan.. Liep met een hesje voorzien van lampjes aan de voor- & achterzijde. Dus het kan niet zo zijn dat hij me niet heeft zien aankomen. Daarnaast vraag ik me af in wat voor wereld je leeft als je bedenkt dat het de normaalste zaak van de wereld is om, op een best wel druk fietspad, je hond gewoon 2 meter bij je vandaan te laten lopen, aan de lijn waardoor het hele pad is geblokkeerd. Je zou maar van achteren komen met je fiets, hij hoort je niet, je ziet de hond & lijn niet en rijdt vervolgens overheen. Wie heeft het dan gedaan?
tips voor New York
Ik heb alleen geen zin om daar nu weer heel veel geld aan uit te gaan geven, mijn vriendin ziet me al weer aankomen
Hah, mijn hond loopt met een Noxgear om; de Lighthound. Die staat altijd op standje kerstboom vergelijkbaar met de Tracer360. Wel leuk dat je dan vaak ziet dat mensen niet helemaal kunnen plaatsen welke ufo er nu weer op ze afkomtCalitomnication schreef op vrijdag 4 december 2020 @ 14:59:
[...]
Onlangs ook pas bijna op m'n bek gegaan door een wandelaar met hond. Hij volledig in het zwart (hond had ook een zwarte jas aan). H
[ Voor 34% gewijzigd door BastiaanN op 04-12-2020 16:10 ]
"Hardlopen is voor de één een sport, voor de ander een reis". Iedereen is welkom, ook de minder geoefende loper
Voor vragen en discussie over sporthorloges kun je terecht in Het grote Sporthorloge met GPS topic.
Voor vragen en discussie over triathlon, kan men terecht in Het Triatlontopic - Deel 2.
Als aanvulling op de topics in deze reeks, zijn er Tweakers Hardlopen-groepen op Strava en Garmin Connect. Om toegang te krijgen:
1. Strava: Geef op Strava aan dat je lid wil worden van de groep (klik op Request to Join). Stuur je op Strava gebruikte naam in een DM op Tweakers aan de admins: Poekie en Calitomnication.
2. Garmin: Stuur in een DM op Tweakers met onderwerp Toegang Garmin je gebruikersnaam van het Garmin aan de admin: Calitomnication.
Ook jouw PR's doorgeven? Dat kan als je de sheet invult.
:strip_exif()/f/image/FAloS5yLgeAOwHUpKE2JkkCf.jpg?f=fotoalbum_tile)
:strip_exif()/f/image/Pg3gyk1kX80KgcRfECkMVU1h.jpg?f=fotoalbum_tile)
/f/image/NYKPgnka8VrD5GASqIdtH9T2.png?f=fotoalbum_large)