@
InZane als je in een 30 dagen tellende maand met toch over het algemeen niet echt lekker weer 260+ km weet te lopen komt die 300 km wel een keer in een 31 dagen tellende maand (maart heeft vaak prima loopweer en is 31 dagen!

).
@
BastiaanN het zakje moet niet in de sok maar terwijl je het voetgedeelte aan hebt tussen je hiel (in de sok) en het beenstuk (dan nog opgefrommeld op je voet). Het is ook eigenlijk een tip voor tubes maar het lukt mij om het ook met mijn paar sokken voor elkaar te krijgen. Maar dus misschien wel omdat ik kleine voeten heb. Klamme voeten - misschien wat talkpoeder proberen?
@
MrBasta ja, optische HR loopt altijd iets achter op echte HR - zeker met korte intervallen merk je dat wel.
Verder; de prestatieconditie is enkel een indicatie of je op het moment dat de meting net gedaan is een goede conditie hebt om op dat moment een flinke training te gaan doen. Dus ja; aan het eind van je training zal deze (hopelijk) lager uitvallen dan aan het begin. Is deze aan het begin al negatief (dus na die ~10 min wanneer hij even bliep geeft tijdens de training), doe dan alleen een rustig rondje en ga niet intervallen of lekker lang weg.
De hersteltijd (x uur of zelfs x dagen) is weer wat anders - die krijg je aan het eind van je training met altijd ook een opmerking over eventueel rust nemen of alleen maar rustig aan trainen (is de balk rood/oranje/groen naderhand).
Verder is de allereerste VO2max-opname vaak erg positief. Pas na een aantal metingen is deze een beetje gestabiliseerd. En dan nog, het precieze getal zegt weinig, hou vooral de trend in de gaten. (Hier gaat ie de week voor ik ongesteld wordt steevast een punt of twee omlaag, om maar een voorbeeld te noemen.)
En dan komen we bij de "trainingsstatus". Dit is een lopend gemiddelde van hoe hard je aan het trainen bent. Als het goed is zal je inderdaad productief trainen, maar als je net begonnen bent schiet die eerst maximaal omhoog (te heftig! - want je kwam van 0) om dan uit te slaan naar niet productief (je VO2max gaat omlaag! Je verliest conditie! - nee, want die was in het begin nog niet goed bepaald...) om vervolgens uit te denderen naar "productief" of "onderhouden" (niet productief kan ook betekenen dat je een plateau hebt bereikt - die ene moeilijke training van een maand geleden is eigenlijk nu te makkelijk).
Zie ook de uitleg van Garmin.
Ook moet voor al die metingen je HRmax goed ingesteld zijn, dit is níet 220-(leeftijd), die formule is echt onzin! Na warmlopen een drietal keer maximaal een viaduct/heuvel op of 5km maximaal (veel vermoeiender) geeft eerder een goede indicatie.
[
Voor 62% gewijzigd door
Poekie op 01-12-2020 10:21
]