Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Roozzz
  • Registratie: Juni 2011
  • Nu online
Mooie prestatie hoor! Toevallig precies het doel waar ik ook naar toe aan het werken ben.

Even gegluurd op strava en ik denk eigenlijk dat je er nog wel een flinke hap vanaf kan lopen. Je tempo fluctueert nu nog best wat (door drukte misschien op het rondje?). Zou je dat wat vlakker lopen dan spaar je domweg energie. Samen met de ontspannen start is er echt nog wel wat te halen.

Als je privacy minded bent (niets mis mee uiteraard!) zou ik nog wel even goed je profiel hier en de settings op strava doorlopen :+
Zo niet, join ook onze strava groep :)

If you can see, look. If you can look, observe

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Secsytime
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 07:53

Secsytime

Automagisch

De hoogtemeter van de Apple watch 3 is trouwens ook echt waardeloos. Tijdens mij run vandaag ben ik ook even snel een uitkijktoren in geklommen welke 25 meter hoog is. Niets van te zien op strava (':

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tinusvolkel
  • Registratie: Augustus 2014
  • Nu online
vhal schreef op zondag 29 november 2020 @ 16:22:
poah!

Ik had vandaag een 3 x 3KM intervalachtige run in 4:50/km op de planning staan maar ik dacht, ik plak er een extra 3 KM aan vast want het was mooi weer en er stond amper wind. Tussentijds 2 KM herstellen en dan merk je wel dat de kilometers oplopen en je uiteindelijk op 21,5 KM terecht komt.

Het mooie van deze training is dat ik ook ruim 3 minuten sneller ben geweest dan mijn HM PR tijdens de CPC terwijl de intensiteit van deze training zo absoluut niet aanvoelde 8)7 :D

#tevredenmens :7

https://www.strava.com/activities/4406845154
Das toevallig ;) hier een 5x3km in 21,5km gestopt.
Alleen m’n horloge ging halverwege gek doen, moest voor m’n gevoel veel harder gaan lopen, wat dus na een correctie op Strava ook was, in de tempo analyse zie je nog de tempo’s die het horloge aangaf maar de km tijden na de correctie komen precies overeen met wat ik op dat moment voelde...

Achja al met al lekker gelopen, alleen iets harder dan gepland :)

Op naar de 4x4km op beoogd hm tempo. oOo

[ Voor 3% gewijzigd door Tinusvolkel op 29-11-2020 20:28 ]

Strava | 8600 Wp zzo | 1600 Wp nnw

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• chris
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 11-03-2022
Jebus4life schreef op zaterdag 28 november 2020 @ 18:50:
Is er hier een consensus naar het verhogen van afstand?

Momenteel probeer ik 3 keer per week te lopen. 2x5km doorheen de week. 1x10km in het weekend. Dit wil ik nog een maand ofzo blijven doen, om vanaf januari hopelijk wat op te schalen en richting de 16 kilometer gaan als verste afstand.

Kan ik dat beter in trapjes doen (bv 4 weken 11-12 kilometer, 4 weken 13-14 kilometer en dan naar die 16), of gewoon rustig tempo lopen en direct door naar die 16 als de benen goed voelen?

Daarnaast heb ik hoe dan ook het gevoel dat 16 zowat de limiet is ivm eten/drinken nodig hebben onderweg? Nu in de winter zal dat mss nog gaan, maar als het wamer zal worden in de lente...?
Kan op beide manieren. Vaak lees je t advies om iedere week een beetje meer te doen en dan na 4 weken een stap terug (herstelweek). Je kan t ook best meteen proberen: loop je rondje van 10km, en als t goed voelt loop je nog drie keer een kilometer heen en een kilometer terug. Kn je altijd nog stoppen.

Mensen zijn best verschillend in wat ze van nature aankunnen: ik kon in t begin echt maximaal om de dag en niet te ver. Nu kan ik (in rustig tempo) zoveel als ik tijd heb.

Ik loop soms wel eens 30km zonder eten en drinken (maar meestal vanaf ongeveer 2 uur wel met drinken). 16km is echt goed zonder te doen, maar als je t fijn vindt kan t natuurlijk. Ook dat is persoonlijk, is geen goed of fout. Als je veel zweet, of verder loopt, zorg dan dat je ook wat zout binnen krijgt. Ik koop van die bussen dextrosepoeder en daar zit dat ook doorheen.

Belangrijkst is goed naar je lichaam luisteren en je niet op aantallen en tijden vast te pinnen. Als t lekker gaat, probeer rustig wat meer. Als je geen zin hebt dan doe t niet of juist wat korter. En als t pijn doet neem rust. Je kan ver komen met alleen rustige loopjes, en als dat saai wordt of als je je wilt verbeteren zijn er veel opties: meer volume, intervallen, tempoloopjes, etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tinusvolkel
  • Nu online
Mvd1981 schreef op zondag 29 november 2020 @ 18:20:
Zoals gezegd, vandaag na 9 weken trainen voor de HM een "officiële" HM als afsluiting. Gisteravond laat nog 8x200m speedruns gedaan met 45 seconden rust tussendoor. Die liepen al vrij lekker, maar vandaag voelden de benen zwaar.

Ben dus pas laat in de middag begonnen na een rondje oefeningen om een beetje warm te worden. Het weer was goed, zonnetje scheen lekker dus zonnebril op en gaan maar. Wilde rustig starten en dan, zoals in voorgaande runs, rond een km of 10 à 11 rustig gaan versnellen. Kwam na een km of 2 a 3 in een beetje in een flow terecht en had allemaal 4mxx laag en 3mxx hoog tot en met de laatste kilometer. Op 1 uur kwam ik door met 14km precies, en heb afgesloten met 1u30m12s. Stiekem supertrots op het resultaat :)

Strava geeft op basis van deze loop de volgende pr's qua afstand/snelheid:
Estimated Best Efforts
1k3:40
1em6:06
5k19:59
10k40:28
hm1:30:24

Aardige verbetering van de meeste van mijn tijden :)

Aangezien ik mijn echte naam op mijn Strava account heb staan heb ik een screenshot gemaakt:

[Afbeelding]
Mooie tijd(en) (y) die weer zijn geüpdatet in de openingspost. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mvd1981
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 09:01
Roozzz schreef op zondag 29 november 2020 @ 19:21:
Mooie prestatie hoor! Toevallig precies het doel waar ik ook naar toe aan het werken ben.

Even gegluurd op strava en ik denk eigenlijk dat je er nog wel een flinke hap vanaf kan lopen. Je tempo fluctueert nu nog best wat (door drukte misschien op het rondje?). Zou je dat wat vlakker lopen dan spaar je domweg energie. Samen met de ontspannen start is er echt nog wel wat te halen.

Als je privacy minded bent (niets mis mee uiteraard!) zou ik nog wel even goed je profiel hier en de settings op strava doorlopen :+
Zo niet, join ook onze strava groep :)
Thanks for the reminder - ik heb mijn profiel op tweakers erg lang geleden aangemaakt, compleet vergeten dat ik mijn naam daar in had opgenomen.

Qua run - de kilometertijden fluctueren inderdaad behoorlijk, tot wel 30s per rondje verschil geloof ik. Daar ligt inderdaad ook de meeste uitdaging voor mij, een stabiel tempo lopen. Enig idee hoe ik dit beter kan trainen (los van gewoon meters maken?)

Deze week ga ik wat rustige loopjes en oefeningen doen om te herstellen volgende week pak ik een nieuw schema op voor een nieuwe HM op 28/02/2021. Ik zag dat de Nike Run Club op basis van de nieuwe tijden in ieder geval een schema oplevert dat qua snelheid beter past (zowel lange afstanden als speedruns).

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• sebasd
  • Registratie: Juli 2008
  • Nu online

sebasd

loopt op espresso

Vanochtend maar weer eens #teamochtend gedaan, het was nog wel fris om 6:00.. Wel heerlijk gelopen, eerst 2,5km warm worden, 5km tempo (nou ja, voor mijn doen dan :+) ) en een km uitlopen. Ging, nadat mijn benen door hadden dat ze toch echt aan het werk moesten, echt lekker. Niks geen pijn, geen vermoeide benen van de 16km zaterdag. Zo'n ochtendloopje houden we er maar weer eens in, 1x in de week.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BastiaanN
  • Registratie: September 2003
  • Niet online
Hier gisteren aan het eind van de middag nog een loopje gedaan. Er stond eigenlijk een LSD van 16KM op het programma maar dat paste helaas niet helemaal in het schema. Uiteindelijk maar een 10KM temporun gedaan waarbij ik gelijk de Pegasusjes voor de eerste keer heb aangehad. Tijdens de eerste kilometer nog een beetje wennen maar de overige kilometers echt lekker gelopen, ze geven mij voldoende stabiliteit en de toe-box heb ik ook geen last van gehad.

Ik kan overigens definitief zeggen dat de compressiesokken hier met het koudere weer er voor zorgen dat mijn kuiten niet verkrampen. Blij mee! :)

[ Voor 3% gewijzigd door BastiaanN op 30-11-2020 09:50 ]

Strava | :-( + ┌(^0^)┘= :-)

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Fraggert
  • Registratie: September 2009
  • Nu online

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

Deze her-intreder wil weer beginnen met hardlopen. *O*

Ik heb al heel wat sporten beoefend door de jaren heen, van badminton, krachttraining tot en met sportklimmen en wielrennen.

Wat hardlopen betreft heb ik inmiddels een vinkje achter de Zevenheuvelenloop, de Dam-tot-damloop en de halve marathon van Egmond....maar dan hebben we het wel over vóór Y2K :+

Inmiddels al enkele jaren "sportloos" doordat ik er geen zin meer in had en "te druk" met van alles en nog wat, de welbekende excuses.

Ik wil echter mijn basisconditie omhoog hebben en een kilootje of 3 kwijt en hardlopen bied mij hier de laagste instap.

Daarom zou ik graag jullie advies willen hebben voor een goede hardloopzaak om een paar fatsoenlijke schoenen geadviseerd te krijgen om blessures door verkeerd schoeisel te vermijden.

Ik zit in de regio Nijkerk en zag in Amersfoort en Almere al de Run2Day die een loopanalyse doen.

Is deze zaak aan te raden om even langs te gaan of hebben jullie nog meer tips? :)

ik hoor graag van jullie d:)b

“I have not failed. I’ve just found many ways that won’t work” - Thomas Edison

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bert74
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 08-07 11:54
Ik heb afgelopen vrijdag weer eens schoenen mogen passen.

Ik heb momenteel de Brooks Ghost 11 en 12 in gebruik. De Ghost 11 heeft >1000km gelopen en de demping gaat er langzamerhand uit. De Ghost 12 zit op ~400km en kan nog wel een behoorlijke tijd mee.

Het idee was: de Ghost 11 er uit en de Ghost 13 er in en dan afwisselend op de 12 en 13 lopen.

Helaas had Runx in Groningen de Ghost 13 niet op voorraad.

Dan maar de Brooks Levitate 4 gepast, dat is helaas niet mijn schoen. Ik heb een midvoetlanding en kwam automatisch op mijn voorvoet terecht. Ik kreeg in de winkel al last van mijn kuiten. De grondcontacttijd was ook erg hoog.

Daarnaast de nieuwe SAUCONY RIDE 13 gepast. Deze liep een stuk beter. Voor het gevoel een tikje "sneller" dan mijn Ghost 12, maar nog wel voldoende demping. De Ride schijnt de opvolger te zijn van de SAUCONY RIDE ISO 2, maar ik zie helaas nog weinig reviews. Heeft iemand toevallig al ervaring met de Ride 13?

Lastig, ik ga de Ghost 13 sowieso nog aanpassen. Ben wel wat huiverig om op de Ride 13 over te stappen, Ik heb de Ghost 10,11 en 12 gehad, nooit problemen mee gehad en doe er zo 1000km mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chaola
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 08:00
Rudedadude schreef op zaterdag 28 november 2020 @ 22:03:
[...]

Deze zin uit de review: "De Novablast van Asics kan waarschijnlijk het beste worden vergeleken met de New Balance FuelCell Propel – zeer zacht, zeer verend, heel erg fijn." geeft me een beeld, die heb ik onlangs op de kop getikt (versie 1, niet versie 2). Als je daarmee op je hiel land schiet je eerst voor je gevoel nog door 10cm foam heen. Zodra je echter middenvoet/voorvoet land zijn het opeens fijn responsieve schoenen.
Ik heb dan ook maar de knoop doorgehakt en de Propel V2 besteld. Stond ook nog op het verlanglijstje: Skechers Gorun Ride 8, beiden kon ik in deze kortingsdagen voor rond de 75 euro scoren. Ik wil wel eens een meer dempende schoen in mijn typische rotatie van Saucony Kinvara, New Balance 890 V7/ Zante, Skechers Razor 2. De New Balance Beacon spreekt me ook aan, maar die is meestal nog iets duurder en ik hoop dat deze Propel ook een beetje die richting uitgaat. Daarnaast ook gezien dat de Hoka Cavu 2 ook rond die prijs staat momenteel, maar ik denk dat dat eerder een a-typische Hoka is zonder maximale demping.
Ook de Zante Pursuit houd ik in de gaten, omdat ik graag een opvolger zou vinden voor mijn Zante v3 die ik ondanks zijn 1700km en afgesleten buitenzool nog steeds af en toe bovenhaal. Een van mijn all time favourites.

It's just technology, not religion

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Roozzz
  • Nu online
Mvd1981 schreef op maandag 30 november 2020 @ 09:05:
[...]

Qua run - de kilometertijden fluctueren inderdaad behoorlijk, tot wel 30s per rondje verschil geloof ik. Daar ligt inderdaad ook de meeste uitdaging voor mij, een stabiel tempo lopen. Enig idee hoe ik dit beter kan trainen (los van gewoon meters maken?)
Voor het ontwikkelen van tempogevoel ben ik fan van tempoloopjes of intervallen op doeltempo. De eerste paar keer is het zoeken, maar na een tijdje weet je bijna blind het juiste tempo te vinden. Ik ga er een beetje vanuit dat zoiets ook in je schema zit. Probeer dan niet te veel op je horloge oid te kijken, maar puur op de kilometersplits en gevoel te lopen. De instant pace is vaak toch al behoorlijk matig, dus beter gewoon lopen op rondetijden.

Uiteraard is het hierbij wel handig om even na te denken over je route. Hoe minder "problemen" onderweg, zoals stoplichten, oversteken, drukte, heuvels/bruggen en onverharde stroken, hoe makkelijker het is om een constant tempo te lopen.

En zodra je weer een nieuw tempo voorgeschoteld krijgt, is het in het begin even iets zoeken. Maar ik denk wel dat het automatiseren steeds sneller/makkelijker gaat, naar mate je meer diverse tempo's in je repertoire hebt zitten.
Deze week ga ik wat rustige loopjes en oefeningen doen om te herstellen volgende week pak ik een nieuw schema op voor een nieuwe HM op 28/02/2021. Ik zag dat de Nike Run Club op basis van de nieuwe tijden in ieder geval een schema oplevert dat qua snelheid beter past (zowel lange afstanden als speedruns).
Succes! Durf je al een doel te benoemen? Ik denk dat 5min eraf prima moet kunnen, met een iets betere indeling en wat verdere training :>

@Fraggert Welkom terug :)
Ik heb geen recente ervaring met die specifieke winkel, maar bij welke vestiging dan ook van de grote ketens (Run2Day, Runnersworld, ...) zal je je niet snel een buil vallen. Dus als dat bij jou in de buurt is, zou ik gewoon langsgaan en rustig een stapeltje schoenen proberen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fraggert
  • Nu online

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

Roozzz schreef op maandag 30 november 2020 @ 10:38:
Ik heb geen recente ervaring met die specifieke winkel, maar bij welke vestiging dan ook van de grote ketens (Run2Day, Runnersworld, ...) zal je je niet snel een buil vallen. Dus als dat bij jou in de buurt is, zou ik gewoon langsgaan en rustig een stapeltje schoenen proberen.
Thanks, dan ga ik even persoonlijk langs, ik weet dat je ook een filmpje kan insturen voor een "analyse" maar ik bel wel even voor een afspraak op een rustig moment, daar gaat mijn voorkeur naar uit.

Leuk topic zo _/-\o_ d:)b

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sebasd
  • Registratie: Juli 2008
  • Nu online

sebasd

loopt op espresso

Fraggert schreef op maandag 30 november 2020 @ 09:46:
Ik zit in de regio Nijkerk en zag in Amersfoort en Almere al de Run2Day die een loopanalyse doen.
Heb zowel met de Runnersworld als de Run2Day in Amersfoort prima ervaringen. Zoals gezegd, die ketens zijn over het algemeen prima.

[ Voor 10% gewijzigd door sebasd op 30-11-2020 10:54 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Roozzz
  • Nu online
Over loopanalyse gesproken, toevallig afgelopen week wat laten filmen tijdens een tempoblokje. Ik vind het altijd wel interessant om jezelf af en toe even tegen het licht te houden en dit was inmiddels best lang geleden. Ik zal eens kijken of ik de beelden binnenkort ergens kan uploaden, met een stukje schrijven erbij, dan mogen jullie mij vervolgens fijntjes fileren ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fraggert
  • Nu online

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

sebasd schreef op maandag 30 november 2020 @ 10:54:
[...]

Heb zowel met de Runnersworld als de Run2Day in Amersfoort prima ervaringen. Zoals gezegd, die ketens zijn over het algemeen prima.
dank je wel :)

Ik wist niet dat er óók een runnersworld zat in A'foort. Wel had ik al gelezen dat Run2Day is ontstaan uit medewerkers van RW.

ik houd jullie op de hoogte van mijn "herintreden" :+

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• hefaistos
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 31-07 12:45

hefaistos

feestelijk gehandicapt

Hardloopdoelen voor dit jaar wel bereikt, geloof ik. O+

In mei, juni en nu 2 x in november halve marathons gelopen.

Nu nog leren opbouwen, maar dat is iets voor m'n verdere doel voor volgend jaar.

Nu eerst een week of wat hardlooprust, beetje vogelen in de sportschool en wat wandelen.

Echte mannen die eten geen honing, die kauwen op bijen.
De edelmoedigste GOT'er ooit!!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mvd1981
Roozzz schreef op maandag 30 november 2020 @ 10:38:
[...]

Voor het ontwikkelen van tempogevoel ben ik fan van tempoloopjes of intervallen op doeltempo. De eerste paar keer is het zoeken, maar na een tijdje weet je bijna blind het juiste tempo te vinden. Ik ga er een beetje vanuit dat zoiets ook in je schema zit. Probeer dan niet te veel op je horloge oid te kijken, maar puur op de kilometersplits en gevoel te lopen. De instant pace is vaak toch al behoorlijk matig, dus beter gewoon lopen op rondetijden.

Uiteraard is het hierbij wel handig om even na te denken over je route. Hoe minder "problemen" onderweg, zoals stoplichten, oversteken, drukte, heuvels/bruggen en onverharde stroken, hoe makkelijker het is om een constant tempo te lopen.

En zodra je weer een nieuw tempo voorgeschoteld krijgt, is het in het begin even iets zoeken. Maar ik denk wel dat het automatiseren steeds sneller/makkelijker gaat, naar mate je meer diverse tempo's in je repertoire hebt zitten.

[...]

Succes! Durf je al een doel te benoemen? Ik denk dat 5min eraf prima moet kunnen, met een iets betere indeling en wat verdere training :>

Doel voor de volgende keer is eigenlijk om dezelfde tijd te lopen, maar dan een stabieler opgebouwde "race". Loop liever de hele tijd 4m15/km dan de ene km 4m30 en de volgende km 3m45, wellicht dat ik er dan zelfs nog iets meer uit weet te persen. Weet wel dat toen ik medio oktober de 8km TCS A'dam Marathon liep, ik helemaal kapot was met 4m09/km (33:30). Wat dat betreft heb ik in iets meer dan een maand tijd wel enorme progressie gemaakt, voelde mij fantastisch gisteren na de "finish", had nog wel even door kunnen lopen zelfs.

Het trainingsschema heeft over het algemeen 2x per week speedruns, over 200m, 400m, 800m en 1000m, verdeeld van 4x tot 10x met bepaalde rust. Zag dat het nieuwe schema al een stuk sneller is qua tijden die gevraagd worden (door Nike Run Club). Als ik 1x per week vaker ga lopen dan kom ik volgens mij zelfs uit op 3x speedruns. Hopelijk krijg ik dat stabieler, want ook daarin zie ik dat de tempo's wat heen en weer stuiteren (al verdenk ik toch ook de GPS wel van de iWatch en iPhone op de kortere afstanden dat ze niet goed meten).

Qua routes voor speedruns zit het hier in de buurt wel goed - wat mooie fietspaden die lang en vrij vlak zijn en geen kruisingen kennen met andere wegen (bijvoorbeeld langs het A'dam - Rijnkanaal - daar kan je heen en weer blijven banjeren met de speedruns). Voor de lange loopjes uiteraard richting Het Lint, vrijwel geen kruisingen met auto's (4x als ik goed tel op 10km).

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• bvsteyn
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 18-07 10:30
Fraggert schreef op maandag 30 november 2020 @ 09:46:
Deze her-intreder wil weer beginnen met hardlopen. *O*

Ik heb al heel wat sporten beoefend door de jaren heen, van badminton, krachttraining tot en met sportklimmen en wielrennen.

Wat hardlopen betreft heb ik inmiddels een vinkje achter de Zevenheuvelenloop, de Dam-tot-damloop en de halve marathon van Egmond....maar dan hebben we het wel over vóór Y2K :+

Inmiddels al enkele jaren "sportloos" doordat ik er geen zin meer in had en "te druk" met van alles en nog wat, de welbekende excuses.

Ik wil echter mijn basisconditie omhoog hebben en een kilootje of 3 kwijt en hardlopen bied mij hier de laagste instap.

Daarom zou ik graag jullie advies willen hebben voor een goede hardloopzaak om een paar fatsoenlijke schoenen geadviseerd te krijgen om blessures door verkeerd schoeisel te vermijden.

Is deze zaak aan te raden om even langs te gaan of hebben jullie nog meer tips? :)

ik hoor graag van jullie d:)b
Welkom terug dan! Als Nijkerker ;) ben ik bij beide winkels in A'foort geweest en alle keren goed geholpen qua advies mbt schoenen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fraggert
  • Nu online

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

bvsteyn schreef op maandag 30 november 2020 @ 11:58:
[...]

Welkom terug dan! Als Nijkerker ;) ben ik bij beide winkels in A'foort geweest en alle keren goed geholpen qua advies mbt schoenen.
Cheers d:)b

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Poekie
  • Registratie: November 2004
  • Niet online

Poekie

Super Furry Animal

Voor de mensen die net als ik van rare challenges houden, het is vanaf morgen weer tijd voor de zogenaamde Marcothon. In december loop je elke dag minstens 25 minuten of 5km (3 mijl), wat je wil. Kun je meteen voelen hoe streak running voelt :D

Smashrun | Strava | Citystrides | Brickset

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BastiaanN
  • Niet online
Voor wie zich afvraagt waar de naam 'Marcothon' vandaan komt:
A little history on Marcothon – in 2009 Scottish and GB ultra-runner Marco Consani challenged himself to run every day in November. In December his wife, Debbie (also a TeamGB ultra runner) took on the baton and ran every day dubbing it ‘Marcothon’; quickly she was joined by a group of other runners keen to accept the personal challenge.

In 2010, the challenge embraced Facebook and 500 runners took part from across the globe. Last year saw over 6000 runners take up the gaunlet and with growing media coverage each year, 2017 is sure to be bigger still.
Wel leuk om een keer te doen. In mijn geval betekend dat wel dat ik fors (+15~20KM) over mijn week kilometers ga als ik het naast mijn HM schema ga doen, dus ik denk dat dit jaar nog even oversla :)

Acties:
  • +21 Henk 'm!

• aerofreak
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 31-07 21:37

aerofreak

Steve Jobs

Even een trotsmomentje delen :) zojuist voor het eerst een 5km gelopen onder de 30 minuten. 28:39 om precies te zijn :*)

"When once you have tasted flight, you will forever walk the earth with your eyes turned skyward, for there you have been, and there you will always long to return"
~Leonardo Da Vinci~

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tinusvolkel
  • Nu online
Poekie schreef op maandag 30 november 2020 @ 12:05:
Voor de mensen die net als ik van rare challenges houden, het is vanaf morgen weer tijd voor de zogenaamde Marcothon. In december loop je elke dag minstens 25 minuten of 5km (3 mijl), wat je wil. Kun je meteen voelen hoe streak running voelt :D
Leuke uitdaging (y) maar ik ben toch meer van om de dag lopen zodat de trainingen wat zwaarder kunnen zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Poekie
  • Niet online

Poekie

Super Furry Animal

Gefeliciteerd @aerofreak! Moge het de eerste van vele zijn *O*

Toch mooi dat we met z'n allen zulk soort getallen (meestal 5km<30min, 10km<1h, HM<2h, M<4h, dus hoe verder de afstand, hoe harder je wil lopen!) zoveel waarde geven. Terwijl 30:01 of 29:59 nou ook weer niet zo veel verschil is, toch is die 29:59 zoveel meer waard in je hoofd. Toch een psychologische grens waar je dan door bent gebroken.

@Tinusvolkel voor jou is 25 minuten heel rustig lopen toch gewoon een rustdag :*)

[ Voor 9% gewijzigd door Poekie op 30-11-2020 13:48 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Tinusvolkel
  • Nu online
Poekie schreef op maandag 30 november 2020 @ 13:47:
Gefeliciteerd @aerofreak! Moge het de eerste van vele zijn *O*

Toch mooi dat we met z'n allen zulk soort getallen (meestal 5km<30min, 10km<1h, HM<2h, M<4h, dus hoe verder de afstand, hoe harder je wil lopen!) zoveel waarde geven. Terwijl 30:01 of 29:59 nou ook weer niet zo veel verschil is, toch is die 29:59 zoveel meer waard in je hoofd. Toch een psychologische grens waar je dan door bent gebroken.

@Tinusvolkel voor jou is 25 minuten heel rustig lopen toch gewoon een rustdag :*)
Haha klopt... maar stiekem is de reden dat de vrouw thuis nu al vind dat ik teveel sport }:| ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• InZane
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 08:14
Tinusvolkel schreef op maandag 30 november 2020 @ 14:02:
[...]

Haha klopt... maar stiekem is de reden dat de vrouw thuis nu al vind dat ik teveel sport }:| ;)
Vrouwen.. je kan beter kippen houwen :+

Mijn vrouw vindt het ook niet altijd even leuk dat ik zoveel loop. Vooral als ik in het weekend op zowel zaterdag- als zondagochtend op pad ga. Voor mij zijn dat juist nu de leukste momenten om te lopen, want dan is het licht buiten en ik loop dan meestal niet in m'n uppie. Regelmatig gebeurt het dat ik vrijdag, zaterdag, zondag en maandag loop.

Gelukkig gunt het ze me over het algemeen wel hoor. Ze gaat soms zelfs weleens een rondje op de fiets mee. Denk alleen dat ik het vanavond wel kan vergeten met die vrieskist buiten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chocovla
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 09:33
InZane schreef op maandag 30 november 2020 @ 14:42:
[...]

Mijn vrouw vindt het ook niet altijd even leuk dat ik zoveel loop. Vooral als ik in het weekend op zowel zaterdag- als zondagochtend op pad ga. Voor mij zijn dat juist nu de leukste momenten om te lopen, want dan is het licht buiten en ik loop dan meestal niet in m'n uppie. Regelmatig gebeurt het dat ik vrijdag, zaterdag, zondag en maandag loop.

Gelukkig gunt het ze me over het algemeen wel hoor. Ze gaat soms zelfs weleens een rondje op de fiets mee. Denk alleen dat ik het vanavond wel kan vergeten met die vrieskist buiten.
Bekend probleem. Vooral sinds we de kleine stuiterballen hebben. Op het moment dat ik in het weekend besluit 1,5 uur een duurloop te doen betekent het dat zijn een extra 1,5 het hellspawn bezig moet houden in haar eentje >:)

"Better ask questions before you shoot"

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• AppieR
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 18-06 10:56
Chocovla schreef op maandag 30 november 2020 @ 14:46:
[...]

Bekend probleem. Vooral sinds we de kleine stuiterballen hebben. Op het moment dat ik in het weekend besluit 1,5 uur een duurloop te doen betekent het dat zijn een extra 1,5 het hellspawn bezig moet houden in haar eentje >:)
Als ik niet loop word ik op den duur zo verschrikkelijk chagrijnig dat mijn vrouw me vanzelf de deur uitschopt. :+

Garmin Fenix 6XPro + HRM-Run | hardlopen | Garmin Connect | RopaRun Team 264

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Rudedadude
  • Laatst online: 08:04

Rudedadude

Maybe we were born to run

[...]

Ik woon in Barneveld en doe dus beide :*) O-)
En ik ben een stuk beter te genieten wanneer ik regelmatig hardloop dus ik krijg redelijk wat vrijheid. Alleen evenmenten was max 2 per maand, maar ik ga kijken of ik nu over afgelopen jaar een tegoed heb opgebouwd :9

Meer hardloopschoenen van Topo Athletic, Inov-8, Altra, Mizuno en Skechers dan Imelda Marcos.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Calitomnication
  • Laatst online: 20-03 08:21

Calitomnication

Dream Of Calitomnication

[...]

Viel me gisteren tijdens het lopen op dat het juist ontzettend rustig was met hardlopers. Heb toch verschillende segmenten gepakt die normaal ontzettend populair zijn bij hardlopers. Ben er tijdens mijn ronde van 18km en stuk of 3 tegengekomen. Je begint nu wel te merken dat het kouder aan het worden is. Voor veel mensen die het hardlopen in het najaar hebben opgepakt is dit toch vaak een afhaakmoment (helaas).

Maar het is inderdaad een dikke vrieskist buiten. Ben vandaag (weer) op de fiets. Bij gebrek aan winterjas maar een hardloopjack aan (komt dat ding ook nog eens uit de kast. Handschoenen van hardlopen en om het af te maken ook muts van Odlo :P. Eigenlijk nog alleen een hardlloopbroek en schoenen ne kan zo de weg op. Maar man, wat is het K.O.U.D!!!! Heb nu ijskoude handen, dwars door de handschoenen heen... Denk dat het morgen tijd is voor thermo :/

Garmin Forerunner 245 | hardlopen ftw! | Voeg me toe op Gamin Connect of Strava
tips voor New York

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mvd1981
Calitomnication schreef op maandag 30 november 2020 @ 15:27:
[...]

Viel me gisteren tijdens het lopen op dat het juist ontzettend rustig was met hardlopers. Heb toch verschillende segmenten gepakt die normaal ontzettend populair zijn bij hardlopers. Ben er tijdens mijn ronde van 18km en stuk of 3 tegengekomen. Je begint nu wel te merken dat het kouder aan het worden is. Voor veel mensen die het hardlopen in het najaar hebben opgepakt is dit toch vaak een afhaakmoment (helaas).

Maar het is inderdaad een dikke vrieskist buiten. Ben vandaag (weer) op de fiets. Bij gebrek aan winterjas maar een hardloopjack aan (komt dat ding ook nog eens uit de kast. Handschoenen van hardlopen en om het af te maken ook muts van Odlo :P. Eigenlijk nog alleen een hardlloopbroek en schoenen ne kan zo de weg op. Maar man, wat is het K.O.U.D!!!! Heb nu ijskoude handen, dwars door de handschoenen heen... Denk dat het morgen tijd is voor thermo :/
Ik vond het juist opmerkelijk druk, zeker gezien het latere tijdstip. Sommige lopers ben ik onderweg een keer of 4 tegengekomen, motiveert eigenlijk ook wel weer 8)

Vandaag heb ik weer een hoop geld aan Odlo gegeven om de vrieskist verder te trotseren. Handschoenen, muts en een lange broek erbij (heb er 1 maar met 4x/week hardlopen wil je eigenlijk ook wel eens iets aan dat niet naar oud opgedroogd mannenzweet ruikt :P :9 :P :9 :P :9)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• InZane
Calitomnication schreef op maandag 30 november 2020 @ 15:27:
[...]

Ik ben gisteren ook niet geweest :X
Normaal loop ik eigenlijk bijna altijd zondagochtend, maar ik had tegen m'n vrouw gezegd dat ik pas 's middags zou gaan lopen, want dan moest zij toch werken. De kinders zijn inmiddels wel oud genoeg om even alleen te zijn, ik neem een telefoon mee en ik was van plan om te gaan intervallen in de buurt.
Maar.. ik kon mezelf gisteren echt niet in beweging krijgen om de deur uit te gaan. Excuus was ook dat ik die dag ervoor toch al 25.5km had gelopen. Niet dat ik ergens last van had ofzo.. maar ja.. Ja ik schaam me diep.
Vanavond moet ik dus wel van mezelf, ondanks de regen en kou. Morgenavond zal het waarschijnlijk ook al niet veel worden, want morgenochtend ga ik m'n laatste verstand eruit laten trekken bij de tandarts ;w

* wel goed voor m'n snelheid, want minder gewicht :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BastiaanN
  • Niet online
Ik zat eens een beetje te googelen naar die 10-procent regel m.b.t. het uitbreiden van je trainingskilometers. Overal lees je dat dit dé manier om je trainingsomvang op een verantwoorde wijze uit te bouwen. Ik kan er weinig wetenschappelijk onderbouwde informatie over vinden behalve een studie uit 2007 waarbij ze 532 (beginnende) hardlopers hebben verdeeld in twee groepen waarbij 1 groep de 10% regel volgde en de ander een wat aggresiever schema. Uiteindelijk bleek dus dat beide groepen ongeveer een even groot blessurerisico hadden (1 op de 5 lopers) 8)7

In dit artikel hebben ze nog wat meer onderzoek gedaan.

Het lijkt me best leuk om -gedurende een maand- op de dagen dat ik niet loop een 25 minuten loopje toe te voegen of te combineren met het uitlaten van de hond. Ik neig er naar om het gewoon eens te gaan proberen, bij vage pijntjes stop ik wel weer. Daarnaast kan ik het recup loopje ook wel uitsmeren over meerdere dagen. In mijn geval komt 25 minuten hardlopen dan uit op c.a. 3,5~4KM op rustig tempo. en dat is juist goed voor het herstel van de zwaardere trainingen toch? Alleen nog een manier vinden om mijn compressiesokken wat sneller aan te krijgen :P

[ Voor 5% gewijzigd door BastiaanN op 30-11-2020 16:28 ]

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Poekie
  • Niet online

Poekie

Super Furry Animal

Ik zie het al, het scheelt dus behoorlijk dat ik zelf de vrouw des huizes ben :P hier vindt m'n vriend het allemaal wel best en is ie af en toe zelfs nog geïnteresseerd genoeg om te vragen op welk nummer ik nu ben aanbeland (vandaag was 1065).
Nog 1 maandje en ik zit al weer op 3 jaar :*)

@BastiaanN compressiesokken (of tubes) mbv een plastic zakje om je voet aandoen! Dan gaat het veel makkelijker om je hiel heen.
En ja, een rustig niet al te lang rondje is prima loslopen! Als je pijntjes krijgt gewoon ingrijpen. Maar dat geldt sowieso, luisteren naar je lichaam is belangrijker dan eventueel een 10% regel. Als je onder de 10% zou blijven maar wel pijn hebt, ook ingrijpen. Ik loop meestal de ene week ongeveer 50-55 km en de andere 60-70 km (want alternerende >10km-dagen en 4-5km "rust"dagen). Soms dus ruim boven de 10%. En dan loop ik de week er op weer wat minder. Het is denk ik belangrijker om een rollend gemiddelde binnen 10% te houden en te luisteren naar je lichaam, het is niet alsof je benen zondagavond of maandagavond om middernacht opeens resetten - wat Garmins training load/recovery period en Stravas/Runalyzes fitness/freshness pogen duidelijk te maken. En op welke snelheid je je training doet - niet alles supersnel en ook niet alles op HR zone 1.

En dan nog een PSA aan de op dit moment 5 mensen die zich op Strava hebben aangemeld voor de groep maar niet aan mij (of Calitomnication, maar die ligt iets achter qua DMs) hebben geDMd, doe dat even :)

[ Voor 3% gewijzigd door Poekie op 30-11-2020 16:43 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Krylinck
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 11-03 00:20
Over vrouwen en hardlopen... misschien toch maar een vriend overwegen? :p ik heb redelijk wat vrijheid en die vrijheden gunnen we elkaar ook op zo'n beetje alle terreinen.
Edit: @Poekie zegt het ook, dus nu is het niet meer n=1! 😏

Ik begin het zwembad trouwens nu al goed zat te worden. Niet alleen omdat aquajoggen superveel focus vereist en dodelijk saai is, maar ook omdat ze vanwege een ransomware-aanval op 8 november eisen dat je elke keer entreegeld aftikt. Ik heb namelijk geen abbo, hoewel ik die dus wel al weken wil afsluiten. Vraag je naar wat de mogelijkheden zijn, krijg je als antwoord "je kunt ook niet komen". Hallo, dienstverlening? Compensatie achteraf of zelfs een kortingsbon voor een abbo doen ze niet aan. Lijers.

---

@BastiaanN mja, die 10%-regel kun je heel lastig aantonen danwel falsificeren. Er zijn zo ontzettend veel factoren van invloed op zowel trainingsomvang als blessurerisico (dus confounders) dat het een correctiegalore wordt. Dan zou je super grote groepen nodig hebben en meer dan een (veredelde) cohortstudie zit er ook niet in. Dus het blijft toch bij een beetje boerenverstand. Uitbouwen kan op veel manieren en lijkt me vooral heel persoonlijk.

[ Voor 28% gewijzigd door Krylinck op 30-11-2020 17:01 ]

Strava

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Poekie
  • Niet online

Poekie

Super Furry Animal

Krylinck schreef op maandag 30 november 2020 @ 16:50:
Over vrouwen en hardlopen... misschien toch maar een vriend overwegen? :p ik heb redelijk wat vrijheid en die vrijheden gunnen we elkaar ook op zo'n beetje alle terreinen.
Idem! En geen kinderen helpt ook wel.
Ik begin het zwembad trouwens nu al goed zat te worden. Niet alleen omdat aquajoggen superveel focus vereist en dodelijk saai is, maar ook omdat ze vanwege een ransomware-aanval op 8 november eisen dat je elke keer entreegeld aftikt. Ik heb namelijk geen abbo, hoewel ik die dus wel al weken wil afsluiten. Vraag je naar wat de mogelijkheden zijn, krijg je als antwoord "je kunt ook niet komen". Hallo, dienstverlening? Compensatie achteraf of zelfs een kortingsbon voor een abbo doen ze niet aan. Lijers.
Ze hebben zelfs geen tienrittenkaart of zo? Volgens mij hebben ze dat hier wel, voor de prijs van 8x mag je dan 10x. Scheelt iig iets. Of als een echte Karen via Twitter/Facebook gaan klagen bij de bond. Dat kan misschien nog helpen :/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Krylinck
Poekie schreef op maandag 30 november 2020 @ 17:01:

Ze hebben zelfs geen tienrittenkaart of zo?
Doen ze nu ook niet aan. Het zijn ook vooral Karens met wie ik te maken heb, volgens mij. Heb de chat van vanmorgen gelogd. Lusten de honden geen brood van. Volledig in de slachtofferrol, geen verstand van wat ransomware eigenlijk is en vooral ook geen enkel oor voor de (nogal sterk meedenkende) klant. 🤷

Strava

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Secsytime
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 07:53

Secsytime

Automagisch

@Mvd1981 graag gedaan he ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Citroen
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 06-07 16:55
Ik heb de Tracer360 van Noxgear besteld op 16/11 via de USA en hij zou nu in Zwitserland moeten zitten.
Wie heeft deze nog van daar laten komen? Wat is de kans dat er nog invoerrechten overheen gaan?

Kan niet wachten tot ik 'm heb om ze dan samen met de Kiprun jack van de Decathlon te gebruiken.
Tsja, als ze me dan niet zien lopen weet ik het ook niet meer. Gods wil dan maar zeker?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/OaJxlQlcozEUW3A-g0XJv1VV3GM=/x800/filters:strip_exif()/f/image/gK2R5f84j16Vn18oR0HFUoci.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mvd1981

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjnelle
  • Laatst online: 09-07 13:01
aangezien het weer een stuk kouder wordt.
Heeft iemand goede tips voor handschoenen en een muts?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vhal
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 09:55

vhal

ಠ_ಠ

Toch wel leuk, zo'n sale waar er weer een paar schoenen (Saucony Guide 13) aan je creditcard blijft plakken voor een paar tientjes. Al moet ik niet gaan zeuren om de kleur Mutant Green :X

Eigenlijk had ik liever die Endorphin Speed gehad maar ik vis weer eens achter het net want twijfels/maat uitverkocht en zo :+

Strava

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Citroen
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 06-07 16:55
sjnelle schreef op maandag 30 november 2020 @ 20:38:
aangezien het weer een stuk kouder wordt.
Heeft iemand goede tips voor handschoenen en een muts?
Voor een muts en handschoenen zou ik zoeken achter iets van merinowol.
Zeer goed isolerend en heeft een zeer hoge vochtopname maar blijft toch ademend.

Over de kwaliteit van onderstaande kan ik niets zeggen. Goedkoop zijn ze wel.

https://www.decathlon.be/...wol-trek-500/_/R-p-302969
https://www.decathlon.be/...311676?mc=8555763&c=GRIJS

[ Voor 29% gewijzigd door Citroen op 30-11-2020 20:57 ]

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• __R__
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 09:56
vhal schreef op maandag 30 november 2020 @ 20:49:
Toch wel leuk, zo'n sale waar er weer een paar schoenen (Saucony Guide 13) aan je creditcard blijft plakken voor een paar tientjes. Al moet ik niet gaan zeuren om de kleur Mutant Green :X
_O- Juist die gekocht vanwege de kleur. Ken ik niet snel dan moeten de schoenen het maar zijn. Lekker retro jaren 90 neon :P

Oh en even terzijde vandaag mijn eerste 2,5 kilometer achter elkaar gelopen na het moeten stoppen in juni vanwege een ontstoken achillespees.

Weinig last van de pees maar omdat ik hem af en toe nog voel is het intervallen (lopen/wandel op hartslag) en elke keer 100 meter aan die 2,5 kilometer plakken.

Die pees wil ik nooit meer last van hebben. :(

[ Voor 3% gewijzigd door __R__ op 30-11-2020 21:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LauryanF
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 18-04 15:16

Eigenlijk had ik liever die Endorphin Speed gehad maar ik vis weer eens achter het net want twijfels/maat uitverkocht en zo :+
Klinkt wel aantrekkelijk, is die sale nog actief of alweer over?

Strava

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vhal

vhal

ಠ_ಠ

LauryanF schreef op maandag 30 november 2020 @ 21:22:
[...]

Klinkt wel aantrekkelijk, is die sale nog actief of alweer over?
Ja bij Zalando icm de code cybermondeal20 die ook werkt op sale artikelen.

Strava

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arjan90
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 07:30
Helaas, alleen nog in maat 48. Wilde ook al even kijken, schoenen lopen prima en een extra paar voor een prikkie is prima!

Vanavond in de regen, wind en kou gelopen. Viel uiteindelijk wel mee, het was toch wel wat warmer dan vanmiddag volgens mij. Lekker gelopen, rustig aan. 8x600m met 2 minuten rust op 10km tempo, dus dat ging prima en elke keer weer een mooi lage hartslag bij de volgende interval. Bijna 5km ingelopen, dus uiteindelijk toch iets meer dan 13km gelopen. Prima training!

"Everybody is a genius. But if you judge a fish by its ability to climb a tree, it will live its whole life believing that it is stupid."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheDude84
  • Registratie: Maart 2013
  • Niet online

TheDude84

The Dude abides

BastiaanN schreef op maandag 30 november 2020 @ 16:16:
Alleen nog een manier vinden om mijn compressiesokken wat sneller aan te krijgen :P
Dit komt van de Stox website:

Het makkelijkste is om de sok eerst tot aan de voet binnenstebuiten te keren, alvorens deze aan te trekken. Dit kun je doen door de hak aan de binnenkant beet te pakken tussen je duim en wijsvinger. Alleen het beengedeelte is nu omgekeerd en het voetgedeelte blijft dus binnen in de sok. Trek eerst het voetgedeelte over je voet tot aan de wreef en plaats dan je hiel op de juiste plek. Vervolgens kun je het beengedeelte gelijkmatig omhoog schuiven en de sok gelijkmatig met twee handen over je been verdelen, totdat de sok zonder plooien om je been zit.

Als je ze koopt, zit er ook kaartje bij met een afbeelding voor elke 'stap' van het aantrekken.
Was voor mij wel goed om te weten, want ik was er ook altijd mee aan het stoeien om ze goed aan te krijgen :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Poekie
  • Niet online

Poekie

Super Furry Animal

Als je nog je hiel in een plastic zakje weet te krijgen gaat dat afrollen zo veel makkelijker (dus plastic tussen beenstuk en je besokte hiel). Nou kan ik gewoon met m'n voet in een boterhamzakje maar het gaat echt om je hiel, dus een kapot zakje kan ook. Tip ooit gekregen van een Herzogvertegenwoordiger.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BastiaanN
  • Niet online
@TheDude84 Ik heb eigenlijk altijd klamme voeten. Daardoor gaat het aantrekken van een strakke kous behoorlijk stroef en heb ik met de stox instructies het probleem dat ik mijn voet al niet goed in het voetgedeelte krijg. Daar moet ik kracht voor zetten maar het kost daarnaast ook behoorlijk veel kracht om de sok een beetje 'open' te houden. Wat ik nu doe is zover mogelijk de voet er in, sok over de hiel en strak trekken en daarna net zolang stukje bij beetje natrekken totdat hij goed zit. Ik ga het eens proberen met een plastic zakje. Misschien dat ik dat mee omhoog kan schuiven o.i.d. waardoor het wel lukt.

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• InZane
November gisteravond afgesloten met 263km op de teller. De lijn gaat nog steeds omhoog. Wie weet komt die 300 er wel weer een keer.

Als ik verder niet geblesseerd raak ga ik deze week de 2500 kilometer passeren. Vergeleken met de 1421 km van vorig jaar kan 2020 nu al niet meer stuk!

Alleen dat gebrek aan wedstrijden he.. -O-

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• MrBasta
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 15-07 13:11
Door alle mooie tijden die hier gepost worden durf ik als beginnend loper bijna niet te posten, maar doe toch maar een poging O-)

Na een pauze van 7 jaar (door jonge kinderen, drukke baan en onvoldoende aandacht voor mijn eigen gezondheid) ben ik 3.5 maand geleden weer begonnen met hardlopen. Ik had nog een hoop benodigdheden maar heb wel een nieuw sporthorloge gekocht (Garmin Forerunner 245) op mijn voortgang te kunnen meten.

Ik loop echter tegen het volgende aan. Na de benchmark run kwam Garmin met een VO2 MAX van 51. Inmiddels (3 maanden trainen verder) zit deze op 48. Ook mijn "prestatieconditie" die na een training getoond wordt is steevast negatief (-2 tot -10). Trainingsstatus heb ik maar uitgeschakeld, want die gaf regelmatig aan dat ik "unproductive" ben (trainingslast in orde, maar fitheid daalt als toelichting). Ik heb het horloge aangeschaft in de hoop dat het me een positieve stimulans zou bieden, maar helaas werkt het averechts. Lichamelijk voel ik mezelf verbeteren (loop makkelijker, voel mijn benen en core sterker worden) maar Garmin ziet dat anders. Zijn er hier misschien tips over hoe deze aspecten van het horloge te gebruiken? Doe ik iets verkeerd?

Ik volg het trainingsprogramma om 10K uit te lopen van coach "Jeff" en zit inmiddels in week 12. Ik train 3 keer per week, waarbij ik de doordeweekse trainingen niet al te spannend vind (inlopen, 4 keer interval van 30 sec en daarna 4 keer "acceleration glider" en dan uitlopen) maar de lange runs zijn wel leuk om te doen. Het valt me wel op dat het horloge een vertraging heeft in het meten van de hartslag. Tijdens mijn lange loop afgelopen weekend met intervallen van 180/30 zat ik in mijn rust op een hoge hartslag, en als ik net ging lopen gaf hij mij hartslag in rust aan, is dat normaal?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9l7HUqWxNi-YOrSBXgXoQTbnK_o=/800x/filters:strip_exif()/f/image/z8USkvM0jrKyQDLFKHPfBA93.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Poekie
  • Niet online

Poekie

Super Furry Animal

@InZane als je in een 30 dagen tellende maand met toch over het algemeen niet echt lekker weer 260+ km weet te lopen komt die 300 km wel een keer in een 31 dagen tellende maand (maart heeft vaak prima loopweer en is 31 dagen! ;) ).

@BastiaanN het zakje moet niet in de sok maar terwijl je het voetgedeelte aan hebt tussen je hiel (in de sok) en het beenstuk (dan nog opgefrommeld op je voet). Het is ook eigenlijk een tip voor tubes maar het lukt mij om het ook met mijn paar sokken voor elkaar te krijgen. Maar dus misschien wel omdat ik kleine voeten heb. Klamme voeten - misschien wat talkpoeder proberen?

@MrBasta ja, optische HR loopt altijd iets achter op echte HR - zeker met korte intervallen merk je dat wel.
Verder; de prestatieconditie is enkel een indicatie of je op het moment dat de meting net gedaan is een goede conditie hebt om op dat moment een flinke training te gaan doen. Dus ja; aan het eind van je training zal deze (hopelijk) lager uitvallen dan aan het begin. Is deze aan het begin al negatief (dus na die ~10 min wanneer hij even bliep geeft tijdens de training), doe dan alleen een rustig rondje en ga niet intervallen of lekker lang weg.
De hersteltijd (x uur of zelfs x dagen) is weer wat anders - die krijg je aan het eind van je training met altijd ook een opmerking over eventueel rust nemen of alleen maar rustig aan trainen (is de balk rood/oranje/groen naderhand).
Verder is de allereerste VO2max-opname vaak erg positief. Pas na een aantal metingen is deze een beetje gestabiliseerd. En dan nog, het precieze getal zegt weinig, hou vooral de trend in de gaten. (Hier gaat ie de week voor ik ongesteld wordt steevast een punt of twee omlaag, om maar een voorbeeld te noemen.)
En dan komen we bij de "trainingsstatus". Dit is een lopend gemiddelde van hoe hard je aan het trainen bent. Als het goed is zal je inderdaad productief trainen, maar als je net begonnen bent schiet die eerst maximaal omhoog (te heftig! - want je kwam van 0) om dan uit te slaan naar niet productief (je VO2max gaat omlaag! Je verliest conditie! - nee, want die was in het begin nog niet goed bepaald...) om vervolgens uit te denderen naar "productief" of "onderhouden" (niet productief kan ook betekenen dat je een plateau hebt bereikt - die ene moeilijke training van een maand geleden is eigenlijk nu te makkelijk).
Zie ook de uitleg van Garmin.

Ook moet voor al die metingen je HRmax goed ingesteld zijn, dit is níet 220-(leeftijd), die formule is echt onzin! Na warmlopen een drietal keer maximaal een viaduct/heuvel op of 5km maximaal (veel vermoeiender) geeft eerder een goede indicatie.

[ Voor 62% gewijzigd door Poekie op 01-12-2020 10:21 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• sander_g
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 09:47
Ook een stijgende lijn bij mij met 231 km op de teller. Gisterenavond twijfelde ik nog even om er iets bij te zetten, maar het was zo guur, donker, nat en koud dat ik het toch maar voor gezien hield. Mijn excuus was dat de 30 km van zondag ook mooi genoeg is geweest. Ik probeer gestaag een stukje meer te lopen. De 42 km heb ik nog nooit gedaan, maar is wel mijn doel. Niet per sé in een wedstrijd, maar gewoon omdat het leuk is.

Een complicatie is dat ik nog zoekende ben qua eten en drinken. Het is me nu twee keer overkomen dat ik tijdens de tocht flink last van mijn darmen kreeg. Dan kom ik bijna niet verder, en dat is nogal vervelend ergens in de duinen. Niks eten en drinken is ook niet te doen denk ik bij 30 km. Maar het hindert me wel om met vertrouwen door te gaan. De benen en longen zeggen wel dat ik sneller en verder kan, maar mijn maag lijkt te vinden van niet. Is het kwestie van meer oefenen, of heeft iemand nog tips voor gevoelige darmen?

Garmin Fēnix 7 Pro | https://www.strava.com/athletes/30783039

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gaargod
  • Registratie: Mei 2004
  • Nu online
@sander_g wat eet / drink je dan?

Ik heb zelf spul van Maurten, zowel drink mix als gels met en zonder caffeine. Dure zooi, maar levert me geen enkel ongemak op bij lange lopen. Kijk bijv. eens op wielervoeding.nl, die hebben een groot assortiment en (voor Maurten iig) goeie prijzen. Daarnaast heb ik electrolyte tabs van Nuun en SiS.

Probeer eens iets anders als wat je nu doet, er zijn zo ontzettend veel spullen te krijgen :)

[ Voor 6% gewijzigd door Gaargod op 01-12-2020 10:47 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• bert74
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 08-07 11:54
MrBasta schreef op dinsdag 1 december 2020 @ 09:49:
Door alle mooie tijden die hier gepost worden durf ik als beginnend loper bijna niet te posten, maar doe toch maar een poging O-)

Na een pauze van 7 jaar (door jonge kinderen, drukke baan en onvoldoende aandacht voor mijn eigen gezondheid) ben ik 3.5 maand geleden weer begonnen met hardlopen. Ik had nog een hoop benodigdheden maar heb wel een nieuw sporthorloge gekocht (Garmin Forerunner 245) op mijn voortgang te kunnen meten.

Ik loop echter tegen het volgende aan. Na de benchmark run kwam Garmin met een VO2 MAX van 51. Inmiddels (3 maanden trainen verder) zit deze op 48. Ook mijn "prestatieconditie" die na een training getoond wordt is steevast negatief (-2 tot -10). Trainingsstatus heb ik maar uitgeschakeld, want die gaf regelmatig aan dat ik "unproductive" ben (trainingslast in orde, maar fitheid daalt als toelichting). Ik heb het horloge aangeschaft in de hoop dat het me een positieve stimulans zou bieden, maar helaas werkt het averechts. Lichamelijk voel ik mezelf verbeteren (loop makkelijker, voel mijn benen en core sterker worden) maar Garmin ziet dat anders. Zijn er hier misschien tips over hoe deze aspecten van het horloge te gebruiken? Doe ik iets verkeerd?

Ik volg het trainingsprogramma om 10K uit te lopen van coach "Jeff" en zit inmiddels in week 12. Ik train 3 keer per week, waarbij ik de doordeweekse trainingen niet al te spannend vind (inlopen, 4 keer interval van 30 sec en daarna 4 keer "acceleration glider" en dan uitlopen) maar de lange runs zijn wel leuk om te doen. Het valt me wel op dat het horloge een vertraging heeft in het meten van de hartslag. Tijdens mijn lange loop afgelopen weekend met intervallen van 180/30 zat ik in mijn rust op een hoge hartslag, en als ik net ging lopen gaf hij mij hartslag in rust aan, is dat normaal?

[Afbeelding]
Een aantal opmerkingen:
1. Top dat je weer bent begonnen met hardlopen!
2. Kwaliteit van de optische meting van de Garmin is per persoon erg verschillend. Ik heb ook de FR245 en werkt bij mij Kwalitatief Uitermate Teleurstellend. Bij normale loopjes valt helt wel mee, bij intervallen is het ruk.
3. Prestatieconditie en VO2 max berekening heeft veel haken in ogen bij Garmin. Bij mij werkt het an sich prima. Jouw benchmarkrun is waarschijnlijk niet erg representatief geweest waardoor het nu lijkt of jouw conditie tegenvalt, dat is natuurlijk onzin.
4. Ga op je gevoel af, als het makkelijker wordt om tempo langere tijd vast te houden dan ga je vooruit. Je kunt zelf ook rekenen. Bepaal zelf je speed per heartbeat = gemiddeld tempo in km/h / gem. hartslag. Als die trend stijgende is ga je vooruit.

Kortom techniek kan een goed hulpmiddel zijn, als het niet werkt, niet door laten afleiden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sander_g
Gaargod schreef op dinsdag 1 december 2020 @ 10:46:
@sander_g wat eet / drink je dan?

Probeer eens iets anders als wat je nu doet, er zijn zo ontzettend veel spullen te krijgen :)
Waar ik in ieder geval achter ben is dat gewoon water echt niet te doen is. Bij Duursport heb ik hun huismerk geprobeerd voor een havermout reep en hydrotabs. Dat leek eigenlijk wel goed te gaan. Tot een paar weken terug. Of het de reep was of het drinken weet ik niet. Het is nu ook weer niet zo dat ik elke paar dagen 30 km tegelijk loop, en bij minder dan 20 neem ik niks mee. Dus het testen duurt zo ook wat langer.

Wat je zegt, er zijn zo veel opties! Ik weet ook nog niet of het nou beter is om isotone of hypotone drank mee te nemen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hefaistos

hefaistos

feestelijk gehandicapt

TheDude84 schreef op dinsdag 1 december 2020 @ 08:17:
[...]

Dit komt van de Stox website:

Het makkelijkste is om de sok eerst tot aan de voet binnenstebuiten te keren, alvorens deze aan te trekken. Dit kun je doen door de hak aan de binnenkant beet te pakken tussen je duim en wijsvinger. Alleen het beengedeelte is nu omgekeerd en het voetgedeelte blijft dus binnen in de sok. Trek eerst het voetgedeelte over je voet tot aan de wreef en plaats dan je hiel op de juiste plek. Vervolgens kun je het beengedeelte gelijkmatig omhoog schuiven en de sok gelijkmatig met twee handen over je been verdelen, totdat de sok zonder plooien om je been zit.

Als je ze koopt, zit er ook kaartje bij met een afbeelding voor elke 'stap' van het aantrekken.
Was voor mij wel goed om te weten, want ik was er ook altijd mee aan het stoeien om ze goed aan te krijgen :+
Ik heb een tijd lang medische compressiesokken moeten dragen vanwege een vochtprobleem in m'n onderbenen (bacteriele infectie), enne:
Dat waren teenloze kousen, die moest je dan omslaan tot de middenvoet, er zat een zijden sokje bij zodat je hem dan tot aan je middenvoet kon schuiven, en dan was het uitrollen tot naar je hiel, en verder richting knie.

Eerste paar keer was dat ruk om te doen, maar als je dat trucje dan doorkrijgt, is het EZ PZ.

btw haai @Poekie ik vroeg me al af wie de nieuwe volgster op Strava was :+

Sjonge, tis wel pittig om een hele week niet hard te lopen. Vrijdag voor het laatst gerend, plan is om t/m komende zondag niet meer te rennen, en dan dinsdag met m'n loopgroep weer te gaan lopen. Gelukkig wandel ik nog wel, en ook heb ik nu de tijd om de sportschool in m'n planning te zetten. Dat blijkt toch wel moeilijk te zijn met dat thuiswerken, ik ging altijd uit m'n werk gelijk ineens door naar de sportschool, en nu mis ik die 'onderweg naar huis'trigger dus. Sportschool zit hier op 700mtr afstand, dus 't is ook niet alsof ik heel ver weg moet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BastiaanN
  • Niet online
Poekie schreef op dinsdag 1 december 2020 @ 09:49:
@BastiaanN het zakje moet niet in de sok maar terwijl je het voetgedeelte aan hebt tussen je hiel (in de sok) en het beenstuk (dan nog opgefrommeld op je voet). Het is ook eigenlijk een tip voor tubes maar het lukt mij om het ook met mijn paar sokken voor elkaar te krijgen. Maar dus misschien wel omdat ik kleine voeten heb. Klamme voeten - misschien wat talkpoeder proberen?
Ga ik proberen! Ik kreeg via de klantenservice van Stox zojuist dezelfde tip. Talkpoeder mag niet dat tast blijkbaar op lange termijn de sokken aan.
Poekie schreef op dinsdag 1 december 2020 @ 09:49:Is deze aan het begin al negatief (dus na die ~10 min wanneer hij even bliep geeft tijdens de training), doe dan alleen een rustig rondje en ga niet intervallen of lekker lang weg.
Ik zou er eerlijk gezegd geen waarde aan hechten. Ik heb vaak genoeg dat ik aan het begin van de run een negatieve score krijg maar daarna een prima rondje heb. Die prestatieindex wordt bepaald door vrijwel hetzelfde algoritme als je vo2max en het getal dat er uit komt rollen is het verschil tussen je 'huidige' berekende vo2max en het gemiddelde. Het kan ook zijn als je tegen de wind in loopt of op een slecht pad bijvoorbeeld dat deze negatief is.

Ik heb zelf wel eens runs waarbij de prestatieindex van -2 naar +5 gaat :z

[ Voor 108% gewijzigd door BastiaanN op 01-12-2020 13:15 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Tinusvolkel
  • Nu online
sander_g schreef op dinsdag 1 december 2020 @ 11:01:
[...]

Waar ik in ieder geval achter ben is dat gewoon water echt niet te doen is. Bij Duursport heb ik hun huismerk geprobeerd voor een havermout reep en hydrotabs. Dat leek eigenlijk wel goed te gaan. Tot een paar weken terug. Of het de reep was of het drinken weet ik niet. Het is nu ook weer niet zo dat ik elke paar dagen 30 km tegelijk loop, en bij minder dan 20 neem ik niks mee. Dus het testen duurt zo ook wat langer.

Wat je zegt, er zijn zo veel opties! Ik weet ook nog niet of het nou beter is om isotone of hypotone drank mee te nemen.
En 'normaal' eten meenemen?
Ik neem bij m'n langere loopjes meestal snelle jelle en krentenbollen mee, de gelletjes komen m'n neus uit, maar als de marathons weer is doorgaan dan zal ik er denk ik toch aan moeten geloven....

Qua drinken meestal water maar laatst bij 30km had deze van de decathlon bij.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• K-Jay
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 22:30

K-Jay

Klaas Jan

MrBasta schreef op dinsdag 1 december 2020 @ 09:49:

[Afbeelding]
Top inderdaad dat je weer bent gaan lopen! Ik herken wel een paar dingen die je aanhaalt, hieronder puntsgewijs mijn input:
  • Ik heb ook de FR245. Prima horloge, zeker met het hele Garmin ecosysteem erbij. Echter, als je betrouwbare hartslaggegevens van een intervalrun wil hebben kun je beter een hartslagband gebruiken. Dat meet toch nauwkeuriger dan de optische.
  • De prestatieconditie van Garmin heb ik nog nooit serieus genomen. Is altijd negatief bij mij.
  • Maak eens een account aan bij Runalyze en upload je Garmin-gegevens. Misschien zie je daar wel een stijgende lijn in de VO2-max.
Zelf doe ik overigens de 10K in 45min met Garmin coach Amy. Dat gaat tot nu toe prima, maar ik heb wel geleerd dat ik me niet moet laten ontmoedigen door wat Garmin zegt soms.

Beter remmen=sneller racen: loadcellmod

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sander_g
Tinusvolkel schreef op dinsdag 1 december 2020 @ 11:30:
[...]

En 'normaal' eten meenemen?
Ik neem bij m'n langere loopjes meestal snelle jelle en krentenbollen mee, de gelletjes komen m'n neus uit, maar als de marathons weer is doorgaan dan zal ik er denk ik toch aan moeten geloven....

Qua drinken meestal water maar laatst bij 30km had deze van de decathlon bij.
Een gewone plak ontbijtkoek is eigenlijk wel een goed idee. (y) Dat ga ik de volgende keer doen. Gewoon water is voor mij niet te doen. Ik kan na een uurtje (beetje intensief) sporten al geen water verdragen. Die zoete gelletjes hoeven van mij ook niet, maar iets met koolhydraten lijkt me wel praktisch.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Roadman
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 11-07 13:18
sander_g schreef op dinsdag 1 december 2020 @ 11:52:
[...]

Een gewone plak ontbijtkoek is eigenlijk wel een goed idee. (y) Dat ga ik de volgende keer doen. Gewoon water is voor mij niet te doen. Ik kan na een uurtje (beetje intensief) sporten al geen water verdragen. Die zoete gelletjes hoeven van mij ook niet, maar iets met koolhydraten lijkt me wel praktisch.
Paar winegums proberen onderweg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• influenza
  • Laatst online: 14-07 13:29
Roadman schreef op dinsdag 1 december 2020 @ 12:19:
[...]

Paar winegums proberen onderweg.
Ik verdraag ook gene eten meestal, dus kort voor de training (minder dan 2.5 uur) eet ik eigenlijk nauwelijks iets. Als ik 's ochtends loop is dat dus over het algemene op een lege maag (soms een klein kommetje pap). Afstanden tot een kilometer of 30 geen probleem (heb vetreserves genoeg :P ). Gelletjes wel geprobeerd, maar vind ik maar gedoe en al die kleverige zooi aan je handen. Paar winegums werkt inderdaad prima.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gaargod
  • Registratie: Mei 2004
  • Nu online
Oh ja, hier heb ik ook nog een doos van staan trouwens. Lekker weg te knabbelen (en leveren mij ook geen maagissues op)!
https://www.scienceinspor.../go-range/go-energy-bakes

Ik moet inmiddels wel wat houdbaarheidsdata van mijn sportvoedingsvoorraad in de gaten gaan houden, wegens corona en m'n verdwenen conditie zitten de echt langdurige inspanningen er nog niet in :(

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• vhal

vhal

ಠ_ಠ

Well that escalated quickly... :')

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4d6BzbjWq5Wk8EEnHMdCQEsLc3I=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/3o95wOvPWocd8WKGSe23F8io.jpg?f=user_large

Eigenlijk veel te duur maar ja...het blijft een hobby toch :+

Strava

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Calitomnication

Calitomnication

Dream Of Calitomnication

BastiaanN schreef op dinsdag 1 december 2020 @ 11:20:
[...]

Ga ik proberen! Ik kreeg via de klantenservice van Stox zojuist dezelfde tip. Talkpoeder mag niet dat tast blijkbaar op lange termijn de sokken aan.

[...]

Ik zou er eerlijk gezegd geen waarde aan hechten. Ik heb vaak genoeg dat ik aan het begin van de run een negatieve score krijg maar daarna een prima rondje heb. Die prestatieindex wordt bepaald door vrijwel hetzelfde algoritme als je vo2max en het getal dat er uit komt rollen is het verschil tussen je 'huidige' berekende vo2max en het gemiddelde. Het kan ook zijn als je tegen de wind in loopt of op een slecht pad bijvoorbeeld dat deze negatief is.

Ik heb zelf wel eens runs waarbij de prestatieindex van -2 naar +5 gaat :z
Helemaal waar! Bij ons is ook nog eens dat wij vaak 2 a 3km inlopen. Die prestatieindex wordt al na 10 minuten in de actviteit op je scherm gezet. Kan best zijn dat je een negatieve index hebt tijdens het warmlopen, maar tijdens de interval richtingde plus gaat. Soms geeft de FR me tijdens het warmlopen een index van -3. Geen idee waarom, de hartslag is laag, tempo mooi vlak, maar toch is er iets waarom het horloge denkt; "dit is minder, dus doe maar -2".

Zelfde als de Vo2max,niet te veel waarde aan dit getal hechten en al zeker niet op basis van 1 activiteit gaan kijken, maar het getal over een periode van langere tijd monitoren.

tips voor New York

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roadman
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 11-07 13:18
vhal schreef op dinsdag 1 december 2020 @ 13:11:
[...]

Well that escalated quickly... :')

[Afbeelding]

Eigenlijk veel te duur maar ja...het blijft een hobby toch :+
Veel plezier ermee!
Erg fijne schoen bij de hogere snelheid naar mijn mening.
Laatst nog een marathon op gelopen maar daar vond ik, achteraf met dat tempo, de Endorphin Shift eigenlijk meer tot haar recht komen. (Of ik had gewoon harder moet gaan :+ )

Binnenkort tijdens een halve marathon weer eens onderbinden.

[ Voor 3% gewijzigd door Roadman op 01-12-2020 13:53 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MrBasta
@Poekie @bert74 @K-Jay dank voor de uitleg en bemoedigende woorden :)

@Poekie Betreffende HRMax - ik heb tijdens een van de eerdere runs 191 gemeten, ik neem aan dat Garmin deze zelf ook gebruikt nu? Ik kan met wat googlen niet vinden hoe ik dat zelf aan kan passen in elk geval. Ik doe tijdens mijn warm up vaak wat knieheffen, hakkenbillen en huppeltjes enzo, kan dat negatief bijdragen aan de prestatieconditie (immers hogere hartslag voor weinig snelheid)?

@K-Jay Thanks voor de tip, ik heb mijn gegevens daar eens geüpload en krijg een (in mijn ogen) heel wat realistischer VO2Max terug (immers, hoe kan ik nu volgens Garmin zo'n goede score hebben na jaren nauwelijks sporten). Ik ga het daar eens in de gaten houden :)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/JsLziLHC9Ligr5MafCy3MRlSwRI=/800x/filters:strip_exif()/f/image/MmNAxkZZbYdUjSOXaHywr8jT.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/VYxANsPVkwu1AnZATu6hHwageu0=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/akbgVrChUkVG56V0pTcNWRNx.png?f=user_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Poekie
  • Niet online

Poekie

Super Furry Animal

Oh ja, als je toen wel echt voluit aan het gaan was is dat natuurlijk prima. Kan zijn dat ie in het echt nog iets hoger is (met een band heb je iets betrouwbaarder resultaat maar ach als je toch altijd met optische HRM loopt loopt het wel los). Ik zette die opmerking er onder omdat de meeste (her)beginners de HRmax = 220 - leeftijd gebruiken en daardoor dan allemaal rare dingen uit hun Garmin krijgen.
De glossary van Runalyze is goed om een keer door te lezen (de ? bij ATL, CTL, TSB), die geeft ook de link met vergelijkbare waarden volgens Garmin zodat je een beter beeld hebt. En inderdaad, hakkenbillen enzo tijdens je warming up zullen je prestatieconditie waarschijnlijk niet positief beïnvloeden. De uitleg van Garmin geeft ook echt aan dat het een momentopname is.

En hoe je HRmax(of überhaupt zones) in te stellen/controleren:
- op je FR245 horloge
- via web of app

[ Voor 16% gewijzigd door Poekie op 01-12-2020 14:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hefaistos

hefaistos

feestelijk gehandicapt

Heb met m'n huidige horloge (Garmin 45) nog geen rare dingen gehad met de VO2MAX.

Hoewel, hij is een tijdje iets hoger geweest (45), na een tijdje intensief sporten (maar niet zo'n hoog tempo), toen ik er even uit lag was ie terug gegaan naar de 43 en nu weer 44 (terwijl ik wel vrij intensief sport).

Als ik dan zie dat mensen een VO2MAX van boven de 50 hebben, heb ik wel zoiets van ;( :') }:| maar goed, bouw speelt daar denk ik wel een grote rol in (ben wat groffer gebouwd).

Uiteindelijk zijn die getallen niet heel belangrijk, maar is het voor je gevoel wel fijn dat ze een beetje waarheidsgetrouw zijn.

@MrBasta heb je de rest van je profiel wel goed en compleet ingevuld in je connect van garmin?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrBasta
hefaistos schreef op dinsdag 1 december 2020 @ 14:48:
Heb met m'n huidige horloge (Garmin 45) nog geen rare dingen gehad met de VO2MAX.

Hoewel, hij is een tijdje iets hoger geweest (45), na een tijdje intensief sporten (maar niet zo'n hoog tempo), toen ik er even uit lag was ie terug gegaan naar de 43 en nu weer 44 (terwijl ik wel vrij intensief sport).

Als ik dan zie dat mensen een VO2MAX van boven de 50 hebben, heb ik wel zoiets van ;( :') }:| maar goed, bouw speelt daar denk ik wel een grote rol in (ben wat groffer gebouwd).

Uiteindelijk zijn die getallen niet heel belangrijk, maar is het voor je gevoel wel fijn dat ze een beetje waarheidsgetrouw zijn.

@MrBasta heb je de rest van je profiel wel goed en compleet ingevuld in je connect van garmin?
Ja ik heb alles naar waarheid ingevuld. Ik denk dat de VO2Max die Garmin mij toebedeeld hoger is dan ik werkelijk haal hoor. Ik kan me niet voorstellen dat ik zo "fit" zou zijn gezien mijn weinige sporten de afgelopen jaren. Ik heb mijn bouw niet tegen (1,85 en 75KG en lichte bouw - ze noemde me vroeger ook wel de gespierde spijker ;) )

Ik moet wel aantekenen dat ik vroeger (lees meer dan 7 jaar geleden) wel heel veel aan sport deed (hardlopen, fietsen, zwemmen, trailrunning) maar zonder iets te meten of iets dergelijks. Ik denk dat mijn basis wel redelijk oké is.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Calitomnication

Calitomnication

Dream Of Calitomnication

MrBasta schreef op dinsdag 1 december 2020 @ 14:55:
[...]

..ik heb mijn bouw niet tegen (1,85 en 75KG en lichte bouw - ze noemde me vroeger ook wel de gespierde spijker ;) )

Ik moet wel aantekenen dat ik vroeger (lees meer dan 7 jaar geleden) wel heel veel aan sport deed (hardlopen, fietsen, zwemmen, trailrunning) maar zonder iets te meten of iets dergelijks. Ik denk dat mijn basis wel redelijk oké is.
Moet je nagaan hoe mensen mij nu noemen (1.80m & 61kg), vroeger was ik nóg lichter, heb zelfs nog regelmatig onder de 58 gezeten. :).
Dat maakt overigens wel dat tegen de wind in lopen echt een hel is. Zodra het ook maar een beetje waait komt ik niet meer vooruit. Laat staan als het echt stormt. Ben ooit een keer van baan 1 zo naar baan 3 geblazen :D

[ Voor 15% gewijzigd door Calitomnication op 01-12-2020 16:38 ]

tips voor New York

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• influenza
Calitomnication schreef op dinsdag 1 december 2020 @ 16:37:
[...]

Moet je nagaan hoe mensen mij nu noemen (1.80m & 61kg), vroeger was ik nóg lichter, heb zelfs nog regelmatig onder de 58 gezeten. :).
Dat maakt overigens wel dat tegen de wind in lopen echt een hel is. Zodra het ook maar een beetje waait komt ik niet meer vooruit. Laat staan als het echt stormt. Ben ooit een keer van baan 1 zo naar baan 3 geblazen :D
Kom ik aangestampt met mij 1.82m en 85 kilo 😂. Wel een VO2MAX van ruim boven de 50. Hoewel Garmin me daar wel wat mee te kort doet vind ik 😉

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tinusvolkel
  • Nu online
1.85 en 75km (5kg vet en 66,5 spieren volgens Tanita weegschaal) en hik tegen een vo2max van 60 aan volgens runnalyze :p

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Cranzai
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 22-07 21:40
Tinusvolkel schreef op dinsdag 1 december 2020 @ 18:05:
1.85 en 75km (5kg vet en 66,5 spieren volgens Tanita weegschaal) en hik tegen een vo2max van 60 aan volgens runnalyze :p
Wel lastig lopen zonder botten ;)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Tinusvolkel
  • Nu online
Cranzai schreef op dinsdag 1 december 2020 @ 18:24:
[...]

Wel lastig lopen zonder botten ;)
Daar zit de overige 3.5kg in ;)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Krylinck
Lastig lopen zonder organen en een brein. ;)

Strava

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Arjan90
  • Laatst online: 07:30
Calitomnication schreef op dinsdag 1 december 2020 @ 16:37:
[...]

Check, ik ook :D Toen ik een jaar of 19 a 20 was woog ik 56kg geloof ik. Nu ergens tussen de 59 en 62, om en nabij dezelfde lengte.

"Everybody is a genius. But if you judge a fish by its ability to climb a tree, it will live its whole life believing that it is stupid."

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• hefaistos

hefaistos

feestelijk gehandicapt

Arjan90 schreef op dinsdag 1 december 2020 @ 18:56:
[...]

Check, ik ook :D Toen ik een jaar of 19 a 20 was woog ik 56kg geloof ik. Nu ergens tussen de 59 en 62, om en nabij dezelfde lengte.
Holy shit jullie wegen allemaal niks :o

Kom ik aan met m'n 181cm en op het moment 92kg.

..nou ja 2½ jaar geleden woog ik 130kg dus d'r is wel wat verbeterd in de tussentijd :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tinusvolkel
  • Nu online
Krylinck schreef op dinsdag 1 december 2020 @ 18:30:
Lastig lopen zonder organen en een brein. ;)
Verstand op nul en lopen :p en organen zijn toch ook soort van spieren :p

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pathogen
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 27-07 19:35

Pathogen

Shoop Da Whoop

Checking in, ik heb 2 dagen gemist maar ik ga dapper door met de oefeningen. Single leg deadlifts en mountain climbers voelen erg effectief zeg maar 😬

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• elastiek
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 23:23
Tinusvolkel schreef op dinsdag 1 december 2020 @ 18:05:
75km... en een marathon is natuurlijk 42,195kg lang :+

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Shinji
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 09:45
176cm en 83kg. Maar twee jaar terug dezelfde lengte en 112kg dus ik mag niet klagen.

Maar mag nog wel een buikje vanaf.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tinusvolkel
  • Nu online
elastiek schreef op dinsdag 1 december 2020 @ 21:25:
[...]

75km... en een marathon is natuurlijk 42,195kg lang :+
Oeps 8)7 iets teveel verstand op nul :p

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Insomnia2025
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 09-05 07:53
kan iemand mij een goede camelbak aanraden?
ik ben een herbeginnend loper (na zware blessure aan enkel en knie ben ik 2 jaar compleet out geweest)
het doel is dat ik terug naar de 20km ga en daar voor een lange tijd prioriteit zal zijn.
daar ik een bloedhekel heb om met flesjes in de hand te lopen, zoek ik dus een niet te grote camelbak, liefst om flesjes te kunnen in vast de klikken. een heupgordel daar ben ik geen fan van.

alvast dank voor feedback en 2x dank voor de goede feedback over de earbuds. degene die ik gekocht heb op basis daarvan zijn top en betaalbaar! ;)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Krylinck
Overwogen om helemaal geen drinken mee te nemen @Insomnia2025? Voor trainingen onder de anderhalf uur kun je prima zonder.

Strava

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• InZane
Insomnia2025 schreef op dinsdag 1 december 2020 @ 23:47:
ik ben een herbeginnend loper (na zware blessure aan enkel en knie ben ik 2 jaar compleet out geweest)
het doel is dat ik terug naar de 20km ga en daar voor een lange tijd prioriteit zal zijn.
daar ik een bloedhekel heb om met flesjes in de hand te lopen, zoek ik dus een niet te grote camelbak, liefst om flesjes te kunnen in vast de klikken. een heupgordel daar ben ik geen fan van.

alvast dank voor feedback en 2x dank voor de goede feedback over de earbuds. degene die ik gekocht heb op basis daarvan zijn top en betaalbaar! ;)
Kun je idd niet zonder, zoals al wordt gezegd? Sowieso met het huidige weer red ik prima 20-25 km zonder drinken.

Ik heb voor de duurlopen op echt warme dagen trouwens wel een camelbak van de decathlon die voor mij prima voldoet, maar die heb ik al maanden niet gebruikt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tinusvolkel
  • Nu online

Geen ervaring met gordels want die lijken mij ook teveel schudden, maar ik ben fan van de broeken met zakken van de decathlon icm hun flesjes.

Verder vind ik drinken meenemen altijd wel fijn, ook omdat ik meestal wel wat intervals plan in een hm, dus na iedere interval een slok water is wel lekker, en verder halvwege een krentenbol erin :)

[ Voor 8% gewijzigd door Tinusvolkel op 02-12-2020 08:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BastiaanN
  • Niet online
@Insomnia2025 Hier fan van een flipbelt, daar kun je ook waterflesjes voor krijgen die er goed in blijven zitten zonder dat je ze echt voelt. Kun je ook eenvoudig andere dingen in meenemen zoals je telefoon, huissleutels etc.

Aaaand its gone

Gisteren lekker een deel van de frustratie er uit kunnen rennen. Verhuist van de maandag naar de dinsdagavond groep bij de loopclub en dat tempo bevalt me veel beter. Nu loop ik tenminste niet meer constant alleen vooraan. Weer lekker een fartlek training gedaan, ik merk dat ik die trainingen vooral leuk vind als ik er zelf de controle niet over heb. Dan heb je eigenlijk geen idee hoe lang je het snelle tempo moet volhouden :P

[ Voor 20% gewijzigd door BastiaanN op 02-12-2020 14:47 . Reden: rant weggehaald ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrwolf
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online
BastiaanN schreef op woensdag 2 december 2020 @ 08:35:
@Insomnia2025 Hier fan van een flipbelt, daar kun je ook waterflesjes voor krijgen die er goed in blijven zitten zonder dat je ze echt voelt. Kun je ook eenvoudig andere dingen in meenemen zoals je telefoon, huissleutels etc.
Ik gebruik de flipbelt ook, voornamelijk voor mijn telefoon en eventueel een gel. Dat flesje heb ik ook, maar ben ik minder tevreden over. Het was een heel gedoe om hem in en uit de belt te krijgen tijdens het lopen. Inmiddels is de belt na anderhalf jaar gebruik blijkbaar zo rekbaar geworden, dat het gewicht van een gevuld flesje de hele band naar beneden trekt, en ik dus continu bezig ben om die band omhoog te houden :|

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Calitomnication

Calitomnication

Dream Of Calitomnication

Zelf ook geen fan van heupbeugels. Toen ik zo'n gordel kocht hebben ze er niet bijvermeld dat je ook heupen moet hebben om dat ding omheen te doen. Tijdens de eerste testloop zat de band letterlijk onder m'n oksels geplakt. Loop wel eens met een trailvest van Salomon. Dit bedrag heb ik er overigens niet aan uitgegeven. In Roermond ligt een Salomon in de outlet, kon dit vest voor de helft van dit bedrag meenemen. Enige catch was dat het niet het model van 2016, maar van 2015 was. Maar daar heb je nou in 2020 geen last meer van ;).

Heb ook nog een flipbelt in de kast liggen, maar ook deze gebruik ik eigenlijk zelden. Heel af en toe neem ik hem mee als ik op een langere duurloop ga. Maar dan puur om de telefoon mee te nemen.

@Krylinck @InZane Zonder zou inderdaad moeten kunnen. Al is het voor een beginnend (herstellend) hardloper mss wel slim om iets te drinken mee te nemen voor onderweg. Maar ik neem aan dat @Insomnia2025 zich eerst gaat richten op het krijgen van omvang en tempohardheid en ik verwacht dat de afstand in het begin onder de 15km gaat blijven. Dat zou je eigenlijk inderdaad inderdaad zonder drinken af moeten kunnen. Zeker als je een loop van 8 of 10km gaat doen heb je eigenlijk niks nodig voor onderweg.

@BastiaanN Het argument dat je niks moet veranderen gebruik ik als IT'er op het werk nog steeds. Mijn collega's zijn echter van mening dat Windows NT nu langzaam niet meer van deze tijd is. Maar het coax-netwerk en de 10Mbit ISA netwerkkaarten draaien superstabiel, dus waarom zou ik dat moeten veranderen. Weer allemaal nieuwe kabels trekken, yuk. Bijkomend voordeel is dat we het internet niet hoeven af te knijpen omdat de webpagina's op vandaag geen ondersteuning meer bieden voor Internet Explorer 1.0, superveilig dus!!!

* Calitomnication is van mening dat de hele discussie een non-discussie is, bovenstaand verhaal is geen reden om hier een discussie aan te zwengelen ;)

[ Voor 6% gewijzigd door Calitomnication op 02-12-2020 09:03 ]

tips voor New York

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tim_W
  • Registratie: Augustus 2016
  • Laatst online: 23-07 11:30
Ook hier een flipbelt en heb 2 van die kleine flesjes, waarvan ik er tot heden maar 1 meeneem als ik een lange duurloop doe. Ik herken het moeilijk er uit halen en het uitrekken van de belt helemaal niet. Heb jij misschien de grote fles @mrwolf en/of gewoon een te grote maat flipbelt?

Strava Garmin 265

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roozzz
  • Nu online
Calitomnication schreef op woensdag 2 december 2020 @ 08:59:
[...]

Zelf ook geen fan van heupbeugels. Toen ik zo'n gordel kocht hebben ze er niet bijvermeld dat je ook heupen moet hebben om dat ding omheen te doen. Tijdens de eerste testloop zat de band letterlijk onder m'n oksels geplakt. Loop wel eens met een trailvest van Salomon. Dit bedrag heb ik er overigens niet aan uitgegeven. In Roermond ligt een Salomon in de outlet, kon dit vest voor de helft van dit bedrag meenemen. Enige catch was dat het niet het model van 2016, maar van 2015 was. Maar daar heb je nou in 2020 geen last meer van ;).
Mijn Salomon vest uit 2011/2012 werkt ook nog steeds prima. Inmiddels is dat bijna een badge of honour waar je de old school trail lopers aan herkent :+
Simpelweg onverwoestbaar dat ding. Ik zie ze nog regelmatig langskomen en gebruik hem ook nog steeds voor als er niet heel veel mee moet (5L).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BastiaanN
  • Niet online
mrwolf schreef op woensdag 2 december 2020 @ 08:54:
[...]

Ik gebruik de flipbelt ook, voornamelijk voor mijn telefoon en eventueel een gel. Dat flesje heb ik ook, maar ben ik minder tevreden over. Het was een heel gedoe om hem in en uit de belt te krijgen tijdens het lopen. Inmiddels is de belt na anderhalf jaar gebruik blijkbaar zo rekbaar geworden, dat het gewicht van een gevuld flesje de hele band naar beneden trekt, en ik dus continu bezig ben om die band omhoog te houden :|
Dat herken ik niet. Ik ben er best handig in geworden om spullen in en uit mijn flipbelt te krijgen. Ik gebruik wel de kleine flesjes. Ik heb hem trouwens nog niet zo heel lang dus geen idee of het ding nog verder uitrekt.
Calitomnication schreef op woensdag 2 december 2020 @ 08:59:
* Calitomnication is van mening dat de hele discussie een non-discussie is, bovenstaand verhaal is geen reden om hier een discussie aan te zwengelen ;)
Idem hoor, was gewoon even een rant ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• influenza
Ik heb een hele dure van Salomon en een goedkope van Decathlon. De Salomon is een stuk degelijker, maar ik draag eigenlijk liever die van Decathlon. Camelbak gebruik ik dan weer niet, alleen twee softflasks die je voorin kunt stoppen. Kun je ook uit drinken tijdens het lopen, hoef je niet eruit te halen. Vind ik zelf praktischer en voor een stuk hygiënischer dan zo'n waterzak.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Calitomnication

Calitomnication

Dream Of Calitomnication

Roozzz schreef op woensdag 2 december 2020 @ 09:09:
[...]

Mijn Salomon vest uit 2011/2012 werkt ook nog steeds prima. Inmiddels is dat bijna een badge of honour waar je de old school trail lopers aan herkent :+
Simpelweg onverwoestbaar dat ding. Ik zie ze nog regelmatig langskomen en gebruik hem ook nog steeds voor als er niet heel veel mee moet (5L).
Heb het even opgezocht, loop met deze
Afbeeldingslocatie: https://images-na.ssl-images-amazon.com/images/I/51Tvb3u4JfL.jpg
Is deze ook hip genoeg om als old skool te worden gezien? Of ben ik te hip voor de oude trailers en te oudewerts voor de nieuwe generatie waardoor ik eigenlijk in een soort niemandland zweef ;).

Overigens is deze versie van het vest complete overkill voor waar ik 'm ooit voor gebruik. Aan een vest met 2 softflasks van 500ml heb je eigenlijk meer dan genoeg. Volgens mij kan hier nog een 5L camelback achterin wat ik dus nooit ga doen. Plus het fluitje en thermo/reddingsdeken zijn totaal overbodig voor de routes die ik ooit met dat ding loop.

@BastiaanN i know, maar kon het niet laten om er toch even op te reageren :>

tips voor New York

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• mrwolf
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online
Tim_W schreef op woensdag 2 december 2020 @ 09:01:
Ook hier een flipbelt en heb 2 van die kleine flesjes, waarvan ik er tot heden maar 1 meeneem als ik een lange duurloop doe. Ik herken het moeilijk er uit halen en het uitrekken van de belt helemaal niet. Heb jij misschien de grote fles @mrwolf en/of gewoon een te grote maat flipbelt?
Ik zie nu op de site dat er blijkbaar 2 maten flesjes zijn. Ik heb zo'n 'grote'. Dat verklaart het verschil in handelbaarheid wel ja. Hate that thing >:)

De flipbelt is qua maat gewoon goed, zit nog strak genoeg. Het is met die fles achterin gewoon teveel gewicht wat irritant is. Misschien toch eens proberen met 1 of 2 van die kleine flesjes, goeie tip.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Roozzz
  • Nu online
Calitomnication schreef op woensdag 2 december 2020 @ 09:24:
[...]
Is deze ook hip genoeg om als old skool te worden gezien? Of ben ik te hip voor de oude trailers en te oudewerts voor de nieuwe generatie waardoor ik eigenlijk in een soort niemandland zweef ;).
[...]
Met softflasks voorop, hopeloos nieuwerwets _O- :+

Maar ik zou me er vooral niet druk om maken :P

Pagina: 1 ... 69 ... 383 Laatste

Let op:
Voor vragen en discussie over sporthorloges kun je terecht in Het grote Sporthorloge met GPS topic.
Voor vragen en discussie over triathlon, kan men terecht in Het Triatlontopic - Deel 2.

Als aanvulling op de topics in deze reeks, zijn er Tweakers Hardlopen-groepen op Strava en Garmin Connect. Om toegang te krijgen:
1. Strava: Geef op Strava aan dat je lid wil worden van de groep (klik op Request to Join). Stuur je op Strava gebruikte naam in een DM op Tweakers aan de admins: Poekie en Calitomnication.
2. Garmin: Stuur in een DM op Tweakers met onderwerp Toegang Garmin je gebruikersnaam van het Garmin aan de admin: Calitomnication.

Ook jouw PR's doorgeven? Dat kan als je de sheet invult.