Garmin Forerunner 265 |Samsung Galaxy S23 Polestar 2 MidYear 2026 Prime + B&W audio
https://www.drentheloopfestijn.nl/
[ Voor 3% gewijzigd door kwakke01 op 25-11-2025 07:10 ]
https://www.strava.com/athletes/3141922 http://www.diabloprogress.com/player/gotkwakke-2365 http://eu.battle.net/d3/en/profile/GoTKwakke-2365/hero/74145410
Jammer dat de start pas om 12 uur is, en dat op 30 mei.. grote kans op een aflasting?kwakke01 schreef op dinsdag 25 november 2025 @ 07:09:
-OT- voor diegenen die gewoon een Marathon willen lopen zonder heisa en poespas; de marathon in Klazienaveen wordt volgend jaar weer georganiseerd (was 8 jaar weg maar afgelopen jaar ivm het lustrum terug). tijdslimiet van 5 uur zal voor de meesten hier geen probleem zijn. Een lekker vlakke loop door de natuur in het meest zuid-oostelijke deel van Drenthe( je loopt letterlijk langs de landsgrens). Vorig jaar zat hij al snel vol met 120 inschrijvingen, wat later is verhoogd naar 150 om in overleg met natuurbeheer. Voorinschrijving start op 1 december.
https://www.drentheloopfestijn.nl/
Dat verwacht ik eerlijk gezegd niet; dit jaar was hij op 24 mei, en toen ging uur gewoon door; dacht dat het toen boven de 20 graden was naar kan het zo snel niet terug vindenSecsytime schreef op dinsdag 25 november 2025 @ 07:31:
[...]
Jammer dat de start pas om 12 uur is, en dat op 30 mei.. grote kans op een aflasting?
https://www.strava.com/athletes/3141922 http://www.diabloprogress.com/player/gotkwakke-2365 http://eu.battle.net/d3/en/profile/GoTKwakke-2365/hero/74145410
Maar waarom start je dan om 12 uur? 😂kwakke01 schreef op dinsdag 25 november 2025 @ 07:37:
[...]
Dat verwacht ik eerlijk gezegd niet; dit jaar was hij op 24 mei, en toen ging uur gewoon door; dacht dat het toen boven de 29 graden was naar kan het zo snel niet terug vinden
Dank voor het tippen in ieder geval, heb hem met potlood in de agenda gezet!
Bedoel 20 graden ^^ kleine typoSecsytime schreef op dinsdag 25 november 2025 @ 07:41:
[...]
Maar waarom start je dan om 12 uur? 😂
Dank voor het tippen in ieder geval, heb hem met potlood in de agenda gezet!
Vorige 2 keer had ik overdag gelopen en dacht ik 'dat is wellicht wat te enthousiast'. Maar nu bewust niet gelopen gisteren en zelfs de dag er voor ook niet, maar toch weer een stijve kuit.
Zijn er mensen die een tip hebben om dit mogelijk te voorkomen? Uiteraard naast 'warmlopen', 'rekken' en 'ga dan niet zaalvoetballen'
Mogelijk rustiger opbouwen omdat de twee sporten samen momenteel net teveel van je lichaam vragen. Inplaats van bewust niet lopen een kortere afstand en/of rustiger tempo lopen? (Ik ben zelf van mening dat je altijd moet blijven bewegen)MiKeZZa schreef op dinsdag 25 november 2025 @ 09:00:
Ik doe al jaren aan zaalvoetbal. Nu ik fanatieker loop heb ik al 3x last gehad van dat na zo'n 30 tot 45 minuten zaalvoetballen mijn kuit 'volloopt' en flink stijf wordt. Dat houdt wel 2 dagen aan en ik rol me suf.
Vorige 2 keer had ik overdag gelopen en dacht ik 'dat is wellicht wat te enthousiast'. Maar nu bewust niet gelopen gisteren en zelfs de dag er voor ook niet, maar toch weer een stijve kuit.
Zijn er mensen die een tip hebben om dit mogelijk te voorkomen? Uiteraard naast 'warmlopen', 'rekken' en 'ga dan niet zaalvoetballen'
Ik loop vrijwel alles al in Z2...L23 schreef op dinsdag 25 november 2025 @ 09:47:
[...]
Mogelijk rustiger opbouwen omdat de twee sporten samen momenteel net teveel van je lichaam vragen. Inplaats van bewust niet lopen een kortere afstand en/of rustiger tempo lopen? (Ik ben zelf van mening dat je altijd moet blijven bewegen)
Klinkt als een overbelastingsdingetje in wording. Iets meer rust pakken zou kunnen helpen om het te laten herstellen. Als het aanhoud of erger wordt zou ik even langs de fysio gaan. Mogelijk kan er iets losgemaakt worden of zit er ergens een zwakke plek in de keten.MiKeZZa schreef op dinsdag 25 november 2025 @ 09:00:
Ik doe al jaren aan zaalvoetbal. Nu ik fanatieker loop heb ik al 3x last gehad van dat na zo'n 30 tot 45 minuten zaalvoetballen mijn kuit 'volloopt' en flink stijf wordt. Dat houdt wel 2 dagen aan en ik rol me suf.
If you can see, look. If you can look, observe
Hier leg je toch weer wat woorden in de mond. Ik snap niet dat ANC een must is voor hardlopen en je hebt me nog niet weten te informeren waarom dat wel zo zou zijn.Juancho schreef op maandag 24 november 2025 @ 19:52:
[...]
Dat zie je in mijn ogen toch echt verkeerd. Ik vroeg idd om tips/advies op basis van wat ik voor mezelf al weet. Als er dan door 2 mensen direct wordt geconcludeerd dat ANC niks is voor hardlopen dan spreek je vanuit je eigen visie/mening/ervaring wat verder niks met mijn vraag/post te maken heeft toch? Als ik ANC niks vond, dan had ik het niet als harde eis gesteld. Dus ja, ik vind de mogelijkheid om ANC te hebben en te configureren zodat je van beide kan kiezen belangrijk en vind het dus flauwekul om te stellen dat ANC niet in de hardloopwereld thuishoort maar puur en alleen is voor de kantoortuinen. Dan ben je dus gewoon een hardloper die niet met oortjes in wil lopen vanwege eigen redenen. En dat is prima. Ieder zijn ding.
Ik vond idd dat ik daarop even moest reageren. Jouw post over botgeleiding vind ik daarentegen veel interessanter. Dat is inhoudelijk, adviserend om bijv. eens te testen. Ik neig er niet snel naar omdat ik de kwaliteit en gedetailleerdheid van muziek heel belangrijk vind (dus niet het halfslachtige buiten je oren om) maar als ik eens een zaak tegenkom die ze heeft wellicht het testen waard. Maar voorlopig zijn het niet de oortjes die ik zoek. Zal ook vast meespelen dat ik in mijn vrijetijd producent ben. Al loop ik sowieso veel beter/fijner/rustiger op muziek.
Maargoed, laten we de discussie van ANC verder maar rusten, daar heeft niemand hier verder wat aan
Er zijn meerdere onderzoeken waaruit blijkt dat wanneer er geen afleidingen in de auto zijn (waaronder muziek) het een positieve invloed heeft op het aantal ongelukken. Met dat in gedachte wordt er hier ook antwoord gegeven. En het verschil met de auto is dat je een gordel om hebt en in een metalen doos zit. Hardlopend heb je geen bescherming, alleen je reactietijd.
offtopic:
[DPC]Noizy Cows Join ons op RC5-72,OGR-25,TSC,DPAD of R@H. JOIN de grootste van DPC 4 more FUN, STATS and FLUSHING
[Ervaringen] In-ears/oordopjes met noise cancellation (ANC)CaLeX schreef op dinsdag 25 november 2025 @ 10:37:
[...]
Hier leg je toch weer wat woorden in de mond. Ik snap niet dat ANC een must is voor hardlopen en je hebt me nog niet weten te informeren waarom dat wel zo zou zijn.
Er zijn meerdere onderzoeken waaruit blijkt dat wanneer er geen afleidingen in de auto zijn (waaronder muziek) het een positieve invloed heeft op het aantal ongelukken. Met dat in gedachte wordt er hier ook antwoord gegeven. En het verschil met de auto is dat je een gordel om hebt en in een metalen doos zit. Hardlopend heb je geen bescherming, alleen je reactietijd.
Ik had exact dit probleem en loop ook enkel Z2, ironisch genoeg om blessures te voorkomen

Als er een groot verschil zit tussen de afstand van de muur tot je tenen voor het ene en het andere been, kan het mogelijk helpen om hieraan te werken. Bij mij zijn na een massage van de kuit en reguliere dorsiflexion oefeningen, de problemen weg.
Deze uitspraak zegt heel weinig. Ik ga er even vanuit dat je je zones niet hebt laten bepalen met een medische test en dat je net zoals ik op basis van garmin of strava bepaald wat je zones zijn. Strava zegt dat mijn zone 2 tempo tussen de 4:20 en 5:00 per kilometer ligt. Toch loop ik denk ik de helft van mijn kilometers rond de 5:10 per kilometer, vermoedelijk zone 1 maar het voelt vooral makkelijk. Als ik de zone 2 van Strava zou aanhouden en alles bijvoorbeeld met 4:40 min/km zou lopen zou ik overtraind raken. Pin jezelf niet vast op “zone 2” maar pas je training aan op hoe je lichaam reageert. In dit geval vinden je kuiten het niet leuk, dus loopintensiteit omlaag. Intensiteit van zaalvoetbal omlaag is lastiger vermoed ik 😜
Heb ik wel. En zit echt heel laag, weinig belasting. Gaat qua lopen ook prima, maar juist de hogere belasting tijdens het zaalvoetballen lijkt teveel extra te geven in combi met meer km's dan vroeger (ook al zijn ze langzamer).Brakkie schreef op dinsdag 25 november 2025 @ 11:33:
[...]
Deze uitspraak zegt heel weinig. Ik ga er even vanuit dat je je zones niet hebt laten bepalen met een medische test en dat je net zoals ik op basis van garmin of strava bepaald wat je zones zijn. Strava zegt dat mijn zone 2 tempo tussen de 4:20 en 5:00 per kilometer ligt. Toch loop ik denk ik de helft van mijn kilometers rond de 5:10 per kilometer, vermoedelijk zone 1 maar het voelt vooral makkelijk. Als ik de zone 2 van Strava zou aanhouden en alles bijvoorbeeld met 4:40 min/km zou lopen zou ik overtraind raken. Pin jezelf niet vast op “zone 2” maar pas je training aan op hoe je lichaam reageert. In dit geval vinden je kuiten het niet leuk, dus loopintensiteit omlaag. Intensiteit van zaalvoetbal omlaag is lastiger vermoed ik 😜
Spot on. Door een ongeluk vroeger is 1 enkel absoluut niet in staat om dezelfde hoek te maken als de andere... Dat is ook niet op te lossen. Fysio staat in de planning, dus zal dit meenemen....Roet schreef op dinsdag 25 november 2025 @ 11:29:
[...]
Ik had exact dit probleem en loop ook enkel Z2, ironisch genoeg om blessures te voorkomen. Bij mij was het een gebrek aan dorsiflexion in de enkel. Fysio lijkt mij het beste advies in deze natuurlijk, maar je kunt testen of dit mogelijk een oorzaak is dmv de volgende test:
[Afbeelding]
Als er een groot verschil zit tussen de afstand van de muur tot je tenen voor het ene en het andere been, kan het mogelijk helpen om hieraan te werken. Bij mij zijn na een massage van de kuit en reguliere dorsiflexion oefeningen, de problemen weg.
Je zou kunnen experimenteren met het inbouwen van Z1 en kijken wat het effect is. Zoals uit m’n vorige post blijkt ben ik daar fan van. Los van het feit dat er bij jou dus iets mechanisch aan de hand lijkt te zijn.MiKeZZa schreef op dinsdag 25 november 2025 @ 11:39:
[...]
Heb ik wel. En zit echt heel laag, weinig belasting. Gaat qua lopen ook prima, maar juist de hogere belasting tijdens het zaalvoetballen lijkt teveel extra te geven in combi met meer km's dan vroeger (ook al zijn ze langzamer).
[...]
Check. Ik verteer teveel Z2 ook slecht. Eigenlijk gaat het dan al net te hard voor het mooie en ligt de belasting dus hoger dan ik op lange termijn kan hebben. Zeker als ik aan de bovenkant van de range zit. Een tikje rustiger helpt dan een hoop.Brakkie schreef op dinsdag 25 november 2025 @ 11:49:
[...]
Je zou kunnen experimenteren met het inbouwen van Z1 en kijken wat het effect is. Zoals uit m’n vorige post blijkt ben ik daar fan van. Los van het feit dat er bij jou dus iets mechanisch aan de hand lijkt te zijn.
[ Voor 4% gewijzigd door Roozzz op 25-11-2025 12:09 ]
If you can see, look. If you can look, observe
voor wat het waard is meld ik me hier ook even als de n=3Roozzz schreef op dinsdag 25 november 2025 @ 12:02:
[...]
Check. Ik verteer teveel Z2 ook slecht. Eigenlijk gaat het dan al net te hard voor het mooie en ligt de belasting dus hoger dan ik op lange termijn kan hebben. Zeker als ik aan de bovenkant van de range zit. Een tikje rustiger helpt dan een hoop.
Vorige keer zei de fysio wel nadrukkelijk dat er weinig kapot leek te kunnen met deze klacht dus dat ik naar geleide van klachten wel mag doorrommelen...
Same here; voor mij is de grootste vinding qua training dit jaar de realisatie dat ik voornamelijk Z1 moet lopen, ipv Z2. Z2 is echt niet te doen qua pace om dan ook nog een goed (week)volume te kunnen bereiken. Veel van de pijntjes heb ik nu niet meer, terwijl ik meer loop per week.Roozzz schreef op dinsdag 25 november 2025 @ 12:02:
[...]
Check. Ik verteer teveel Z2 ook slecht. Eigenlijk gaat het dan al net te hard voor het mooie en ligt de belasting dus hoger dan ik op lange termijn kan hebben. Zeker als ik aan de bovenkant van de range zit. Een tikje rustiger helpt dan een hoop.
Hoeveel zones hebben we het hier over? 5 zones of 3 zones? Want Z2 (bij 5 zones) is bij mij qua pace echt prima om urenlang vol te houden...Roet schreef op dinsdag 25 november 2025 @ 13:32:
[...]
Same here; voor mij is de grootste vinding qua training dit jaar de realisatie dat ik voornamelijk Z1 moet lopen, ipv Z2. Z2 is echt niet te doen qua pace om dan ook nog een goed (week)volume te kunnen bereiken. Veel van de pijntjes heb ik nu niet meer, terwijl ik meer loop per week.
Je weet in ieder geval dat je je intervaltrainingen al gehad hebt dankzij het zaalvoetbalMiKeZZa schreef op dinsdag 25 november 2025 @ 13:13:
Ok. Ik ga er eens naar kijken (in overleg met fysio). Meesten hier zijn natuurlijk snelheidsmonsters, voor mij is Z1 bijna wandelen
Vorige keer zei de fysio wel nadrukkelijk dat er weinig kapot leek te kunnen met deze klacht dus dat ik naar geleide van klachten wel mag doorrommelen...
Ik ken ook genoeg die er hun knieën aan gort hebben gevoetbald, nog wel blessuregevoeliger dan hardlopen.
Haha, zeker. Het stomme is alleen dat ik al vele jaren zaalvoetbal speel. Mijn lijf verdraagt dat ook beter dan veldvoetbal (los van dat het ik ook nog eens leuker vindt). Heb deze klacht nooit gehad, tot een paar weken terug. Dus lijkt samen te hangen met meer KM's maken dan ik vroeger deed (dat doe ik icm Z2).Slickk schreef op dinsdag 25 november 2025 @ 15:18:
[...]
Je weet in ieder geval dat je je intervaltrainingen al gehad hebt dankzij het zaalvoetbalMaar zaalvoetbal is echt intens voor je pezen en spieren qua belasting, simpelweg omdat het spel sneller is en de ondergrond zoveel harder dan een modderig grasveld. Als veldvoetbalspeler was het altijd enorm wennen en het gehele team had last van spierpijn na een zaalvoetbaltoernooi, terwijl ze dat na een paar wedstrijden op één dag / toernooi op het veld dat niet hadden.
Ik ken ook genoeg die er hun knieën aan gort hebben gevoetbald, nog wel blessuregevoeliger dan hardlopen.
5. Dus ik zit echt nog aeroob te rommelen.Slickk schreef op dinsdag 25 november 2025 @ 15:16:
[...]
Hoeveel zones hebben we het hier over? 5 zones of 3 zones? Want Z2 (bij 5 zones) is bij mij qua pace echt prima om urenlang vol te houden...
Zone 2 in een 5 Zones model. Het probleem is niet zozeer mijn cardio/de pace, het is meer de belastbaarheid van mijn benen die Z2 gewoon (nog?) niet volhouden. Ik herstel wel qua conditie/spieren, maar niet qua gewrichten/pezen, en ik mis de flexibiliteit/mobiliteit. Z2 zou inderdaad lang vol te houden moeten zijn, het zit immers onder LT1.Slickk schreef op dinsdag 25 november 2025 @ 15:16:
[...]
Hoeveel zones hebben we het hier over? 5 zones of 3 zones? Want Z2 (bij 5 zones) is bij mij qua pace echt prima om urenlang vol te houden...
Verder Ingeschreven voor de halve marathon in Amstelveen in het voorjaar. Kijken of we daar een snellere tijd kunnen neerzetten. PR van 2018 verbreken zal lastig worden denk ik. Maar wel een mooi streven om 1:28 te breken.
Zal dan toch wat interval werk aan te pas moeten gaan komen.
Om even aan te haken op het gesprek hiervoor, zo zou ik veel Z2 zo ook niet aankunnen. Het hangt af van de balans tussen conditie en spieren/pezen, bij mij gaat dat niet gelijk op.
Ben benieuwd of de echte fitheid nu weer terug is, of ik het aan kan houden en waarom het zo van de ene op de andere dag terug lijkt te komen.
Vraag me af wat het was:
Waarschijnlijk at ik te weinig, ben afgelopen week calorieën aan het tellen (sloeg vaak ontbijt over)
Meerdere keren (beetje) ziek geweest?
Dat de intensieve trailrun heeft iets getriggerd
Dat het gewoon een maand+ duurt om te herstellen
Grappig genoeg was mijn herstelplan ook tot vorige week (hoewel ik er niet echt meer naar keek)
Ik kwam zo sterk over de finish dat ik dacht dat het wel mee zou vallen. Toch een bijzondere afstand zo'n marathon.
En @MiKeZZa, klinkt bekend (September?) Is de het probleem nog minder/erger geworden in de tussentijd? Toen had je wel continue last toch
[ Voor 6% gewijzigd door XyS op 25-11-2025 22:40 ]
Dit herken ik zelf ook heel erg. Ik merk dat de hartslag sneller verbeterd dat dat mijn lichaam zich aanpast aan de nieuwe duurtempo's. Om deze reden doe ik nu steeds meer en meer in Z1 wat ik meer gewend ben. Ik heb dit overlegd met mijn coach en hij gaf aan dat dit normaal is naarmate de tempo's toenemen. Hijzelf loopt gemiddeld 150KM per week waarvan 80% in Z1 omdat sneller zorgt voor blessures bij zulke weekomvangen.XyS schreef op dinsdag 25 november 2025 @ 22:25:
Bij mij gaat het afgelopen dagen eindelijk weer lekker. Vandaag echt bizar goed, liep einde Z2 begin Z3 gemiddeld 4:25. Vorige week was dat 4:55 ofzo.
Om even aan te haken op het gesprek hiervoor, zo zou ik veel Z2 zo ook niet aankunnen. Het hangt af van de balans tussen conditie en spieren/pezen, bij mij gaat dat niet gelijk op.
Toen had ik het inderdaad 2 weken lang, maar was het niet aan zaalvoetbal gerelateerd... Tussendoor totaal geen last gehad, alleen 2x na een dag met daarop zowel hardlopen als zaalvoetballen 2 dagen last. Nu ook 2 dagen last (wordt echt al minder vandaag) na zaalvoetballen, zonder hardlopen.XyS schreef op dinsdag 25 november 2025 @ 22:25:
En @MiKeZZa, klinkt bekend (September?) Is de het probleem nog minder/erger geworden in de tussentijd? Toen had je wel continue last toch
[ Voor 22% gewijzigd door MiKeZZa op 26-11-2025 10:25 ]
Voor iemand die graag in lage temperaturen loopt, leek me dit een ideaal loopje. Ook is er vaak noordenwind als het koud is, dus zou het wel eens veel wind in de rug kunnen zijn. Helaas was het wel heel koud(1-2 graden) maar hadden we zuiden wind, windkracht 3 a 4, alles vol tegen dus! Maakte meteen het bepalen van het doeltempo behoorlijk lastig, vaak genoeg een halve marathonafstand of meer gelopen, maar een wedstrijd nog maar 1 keer en niet echt meer een referentie(1:58). Garmin zegt dat het wel in 1:41 kan, maar dat geloof ik dan weer niet
Bij de start liep het enorm relaxed, de eerste km was inclusief dijkopgang en ging in 4:59. En vlak voor me liep een groepje van een man of 8. Ideaal! De komende km liep ik ernaartoe zodat we vanaf het moment dat we vol in de wind liepen, ik net achteraan was aangesloten. Lekker uit de wind liep ik mee, maar zag ik wel langzaam iemand vertrekken en iemand afhalen. Deze groep zou niet langs standhouden helaas. Een paar km verder liepen we nog met z'n tweeën. Die ander vond het net wat te hard gaan, dus dan maar kijken of het groepje van 3 vlak voor me haalbaar was. Maar ook dat groepje bleef niet bij elkaar, net wat te weinig deelnemers hiervoor denk ik.
Toen we de dijk afdaalden bij het noordelijkste puntje van het vasteland van Nederland, kwam er iemand van achterop met wie ik een beetje kon afwisselen met op kop lopen. Gelukkig maar, want dit werd het zwaarste stuk, van ongeveer km 7 tot 15 loop je naar het dorp door de weilanden. Dat was ongeveer 75% wind tegen en 25% wind van opzij. Bij het eerste stuk wind opzij liep ik weg van hem, die stukken gingen echt heel soepel bij mij en ik wilde niet teveel inhouden. Bij wind tegen zakte het tempo wel richting 5:15 omdat ik niet teveel wilde pushen. Er kwam me nog 2 keer iemand achterop, de eerste liep echt te hard, maar de 2e liep wel mooi 5:10. Aanhaken dus. Dat lukte aardig al moest ik hem aan het eind voorzichtig laten lopen. Op de wind van zij stukken liep ik wel weer vlotjes naar hem toe. Dat spelletje herhaalde zich nog een paar keer.
Toen we na 15km in het dorp waren, was daar een stukje wind mee, helaas merk je daar in het dorp dan wat minder van. Wel lekker voor de afwisseling. Maar wind mee, betekent ook weer een stuk wind tegen en dat was rond km 18. Dat stuk lag net buiten het dorp en dus weer vol de wind op de neus. Hier zakte ik langzaam richting de 5:30 en werd ik nog een door een paar mensen bijgehaald. Aanhaken deed ik niet, maar dat zorgde nog wel voor een kleine boost. Ik liep nergens ook maar een stukje in het rood, waardoor ik vanaf km 19 met zijwind nog wat kon versnellen. Een beetje progressief versnellen leverde een laatste km van 4:55 op. Hier haalde ik nog een aantal mensen weer terug in en finishte uiteindelijk net onder de 1:50. Viel me tegen hoe nipt dit uiteindelijk was, maar gezien de omstandigheden en het niet pushen toch mooi dat dit gelukt is. Eindtijd 1:49:53 en heel erg blij met het kopje bouillon bij de finish. Echt leuke challenge om gedaan te hebben!
Strava or it didn't happen
Running \ Cycling: Strava
Enfin, had in dit topic al gemeld dat ik niet zeker wist of ik kon starten ivm blessure, maar de vrijdag ervoor de go ahead gekregen van mijn fysio. Die wist gelukkig te plaatsen dat mijn blessure geen shin splints was, maar gewoon overbelasting. Dus strikt te horen gekregen: niet rennen voor de loop, ermee kappen als het meer dan 4/10 pijn gaat doen.
Jullie weten misschien hoe dat dan gaat
/f/image/uk0d06the1h8iXMIyB90hWP0.png?f=fotoalbum_large)
Voor de start was het een beetje lang wachten in het startvak, maar gelukkig was ik daarop voorbereid. Het was ook wel gezellig. Na de start vlogen de kilometers voorbij. De hoogte ging een stuk beter af dan verwacht met mijn gewicht (96 kg). Een flinke negatieve split gelopen uiteindelijk, maar dat roept de route ook wel af eigenlijk.
Echt geweldig om te zien hoe al het trainen van het afgelopen halfjaar, na mijn halve marathon van 2:23:47 in maart, zijn vruchten heeft afgeworpen. Nooit te wild gedaan, lekker (zo goed als) blessurevrij blijven rennen, opbouwen. En dan dit neerzetten op zo'n geweldig parcours.
Offici"ele tijden:
/f/image/BdbcnTpgCrCk3P3rb9bKaVSf.png?f=fotoalbum_large)
In maart komend jaar weer een halve marathon staan. Als ik zo doorga kan die echt onder de 2 uur. Heel veel zin in. Wat een leuke sport is dit ook.
Mijn huidige schoenen hebben echter hun beste tijd gehad en ik overweeg schoenen met extra demping om met meer comfort/ langer te kunnen lopen. Ik heb een paar keer glycerins gehad (nu loop ik op Mizuno wave rider, allround schoentje maar ik mis er wat in, comfort denk ik) en ik zag dat Brooks tegenwoordig de glycerin max heeft, die ga ik morgen maar eens passen en ik weet dat het persoonlijk is. Maar misschien dat iemand hier er wat over kan zeggen, iemand ervaring met deze schoen als het gaat om demping/ comfort? Of een ander model dat ik zeker moet proberen?
Ik heb net de Nike Vomero Plus binnen, extreem comfortabel wat ik begreep van iedereen hier en ook uit reviews en videos die ik bekeken heb. Ik zocht ook extreem comfortabele schoenen voor mijn longruns die nu kruipen naar de 30km. Ik ga ze vrijdag pas voor de eerste keer proberen en zondag gelijk een 10EM wedstrijd mee lopen. Ik zal na zondag ook pas echt een goede review kunnen schrijven hier. Maar de rondjes in huis op de schoenen ....ze voelen idd echt extreem comfortabel aantwodigits schreef op woensdag 26 november 2025 @ 19:42:
Ik ben na een tijd door knieklachten niet gelopen te hebben waarop een medische zoektocht volgde, vorig jaar geopereerd aan mijn meniscus. Na een flinke revalidatie ben ik afgelopen maanden weer wat gaan hardlopen maar sinds enkele weken heb ik het gevoel dat het echt weer kan en de spirit weer te pakken! ik probeer nu 3 keer in de week te lopen, steeds maar zo'n 5- 7 km en wil uiteindelijk naar rondjes van zo'n 15km zoals voorheen.
Mijn huidige schoenen hebben echter hun beste tijd gehad en ik overweeg schoenen met extra demping om met meer comfort/ langer te kunnen lopen. Ik heb een paar keer glycerins gehad (nu loop ik op Mizuno wave rider, allround schoentje maar ik mis er wat in, comfort denk ik) en ik zag dat Brooks tegenwoordig de glycerin max heeft, die ga ik morgen maar eens passen en ik weet dat het persoonlijk is. Maar misschien dat iemand hier er wat over kan zeggen, iemand ervaring met deze schoen als het gaat om demping/ comfort? Of een ander model dat ik zeker moet proberen?
Als je ook, net als mij, geeft om de looks... ik heb de groene besteld en ik vind ze echt prachtig!
https://www.nike.com/nl/t...heren-8V5PhRUR/HV8150-300
[ Voor 6% gewijzigd door Juancho op 26-11-2025 20:21 ]
Garmin Forerunner 265 |Samsung Galaxy S23 Polestar 2 MidYear 2026 Prime + B&W audio
In de Z1 versus Z2 discussie, ik ben ook een echte Z1-loper.
Mijn duurloop van 11 km vandaag duurde langer dan een uur en ging aan 5:35/km. Hartslag bij aankomst thuis 129/', waar mijn maximale hartslag 186/' is. Dus dat is echt wel Z1.
Al denk ik nooit over mijn tempo als Z1, ik heb gewoon mijn loopjes, waarbij ik op gevoel rustig jog en daarbij ergens tussen de 5:20 en de 5:45 loop, afhankelijk van de vermoeidheid en de schoenen. Ik kan wel op mijn horloge kijken en denken "dat is traag" maar ik blijf gewoon rustig hardlopen.
Momenteel al een paar weken een pijntje aan de linkerkuit dat steeds na een km of 8 de kop opsteekt. Ik vermoed wat overbelasting, iets te snel herbegonnen na de marathon in oktober.
Dat ik vorige week voor een uitdaging op het werk 1500 meter aan 17km per uur gelopen heb was uiteraard ook niet bevorderlijk.
Dit weekend heb ik wel mijn verstand gebruikt, de HM waar ik voor was ingeschreven heb ik geskipt.
En het doel om in 2025 3000km te halen heb ik ook laten varen. Helemaal stoppen met hardlopen wil ik niet. Het plan is deze week 3 keer hardlopen (totaal max 40km) ipv 4keer per week met in totaal 60km zoals ik normaal zou doen.
[ Voor 11% gewijzigd door Hartloper op 26-11-2025 22:31 ]
Los daarvan heb je, en dat is onafhankelijk van de snelheid, het voordeel van het gewicht. Een Vaporfly 4 weegt 190 gram, terwijl de doorsnee loopschoen al snel 250 gram of meer weegt. De hier genoemde Vomero plus weegt 273 gram.
Garmin vind het allemaal nog steeds matig wat ik aan het doen ben (dalende vo2 max) maar ik voel me kipkekker.
Zoals al gezegd zul je er vast enig profijt aan hebben. Maar ga je jezelf dan niet rijk rekenen? Kun je niet beter eerst andere aspecten verbeteren, zoals looptechniek, uithoudingsvermogen en gewicht? Als je straks sneller loopt, komt dat dan door de schoenen of doordat je zelf sneller bent geworden?MiKeZZa schreef op woensdag 26 november 2025 @ 22:45:
Kan een setje nieuwe Vaporfly 4 kopen voor minder dan 150 euro. Interessant voor mij als loper die de 50 minuten grens op de 10 wil gaan breken?
PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 8kW 3fase | A+++ | Zappi v2.1
Wat bedoel je met iets te snel herbegonnen na de marathon? Starten met een nieuw trainingsschema of een tijdje niet hardlopen en dus te snel weer opgepakt?Hartloper schreef op woensdag 26 november 2025 @ 22:24:
Momenteel al een paar weken een pijntje aan de linkerkuit dat steeds na een km of 8 de kop opsteekt. Ik vermoed wat overbelasting, iets te snel herbegonnen na de marathon in oktober.
Dat ik vorige week voor een uitdaging op het werk 1500 meter aan 17km per uur gelopen heb was uiteraard ook niet bevorderlijk.![]()
![]()
Dit weekend heb ik wel mijn verstand gebruikt, de HM waar ik voor was ingeschreven heb ik geskipt.
En het doel om in 2025 3000km te halen heb ik ook laten varen. Helemaal stoppen met hardlopen wil ik niet. Het plan is deze week 3 keer hardlopen (totaal max 40km) ipv 4keer per week met in totaal 60km zoals ik normaal zou doen.
Want ik zie meerdere berichten hier voorbijkomen waar men een pauze heeft ingelast na de marathon. Ik ben zelf gewoon doorgegaan met hardlopen, maar rustiger tempo, minder kilometers en bouw de wekelijkse kilometers weer langzaam op. Wat is verstandiger?
Dat soort doelen kan je inderdaad beter loslaten
"Hardlopen is voor de één een sport, voor de ander een reis". Iedereen is welkom, ook de minder geoefende loper
Voor vragen en discussie over sporthorloges kun je terecht in Het grote Sporthorloge met GPS topic.
Voor vragen en discussie over triathlon, kan men terecht in Het Triatlontopic - Deel 2.
Als aanvulling op de topics in deze reeks, zijn er Tweakers Hardlopen-groepen op Strava en Garmin Connect. Om toegang te krijgen:
1. Strava: Geef op Strava aan dat je lid wil worden van de groep (klik op Request to Join). Stuur je op Strava gebruikte naam in een DM op Tweakers aan de admins: Poekie en Calitomnication.
2. Garmin: Stuur in een DM op Tweakers met onderwerp Toegang Garmin je gebruikersnaam van het Garmin aan de admin: Calitomnication.
Ook jouw PR's doorgeven? Dat kan als je de sheet invult.