Garmin Forerunner 265 |Samsung Galaxy S23 | Polestar 2 MidYear 2026 Prime + B&W audio
En als je een betaald abonnement hebt bij Strava, wordt bij de activiteit een mini-weerbericht getoond. Die informatie komt niet van je device, maar vanuit Strava zelf.
[ Voor 37% gewijzigd door EdwinW op 28-11-2025 22:16 ]
Science in Sports (sis) Beta (of die met elektrolyten.)master_JE schreef op vrijdag 28 november 2025 @ 21:55:
Wat is jullie togo sportdrink (in poedervorm) Heb nu huismerk van Body&Fit maar de smaak vind ik niet zo.
Zoek iets wat ik tijdens en na het sporten kan nemen. Benieuwd wat jullie zoal gebruiken.
Dan kom ik uit bij :
- Isostar Hydrate & Perform (al eens gehad en lekker)
- Powerbar Iso Active
- Amacx Energy Drink
- Born Iso Pro
- Maurten (alleen die is wel wat duur)
If you can see, look. If you can look, observe
rechtsboven in de kaart.Juancho schreef op vrijdag 28 november 2025 @ 22:04:
weet iemand of je ergens kan terug zien in Garmin Connect of Strava wat de buitentemperatuur was bij een run in het verleden?
Look, runners deal in discomfort. After you get past a certain point, that’s all there really is. There is no finesse here.
Tijdens sporten liefst met koolhydraten, na het sporten liefst met wat eiwitten.master_JE schreef op vrijdag 28 november 2025 @ 21:55:
Wat is jullie togo sportdrink (in poedervorm) Heb nu huismerk van Body&Fit maar de smaak vind ik niet zo.
Zoek iets wat ik tijdens en na het sporten kan nemen. Benieuwd wat jullie zoal gebruiken.
Dan kom ik uit bij :
- Powerbar Iso Active
- Amacx Energy Drink
- Born Iso Pro
Vind die sportdrank met citroensmaak van Decathlon prima. Gericht op 3 uur+ duursport geloof ik, maar die neem ik altijd mee in m’n soft flasks onderweg (als ik langer dan 1,5 uur loop). Iets van €28 voor 52 halve liters aan poeder als ik het me goed herinner.
Voor na het sporten wat Upfront limonade in poedervorm. Is wel oké, niet spectaculair. Toch liever eiwitshake denk ik want dit smaakt soms wat nep. Verder veel water trouwens.
Maurtenmaster_JE schreef op vrijdag 28 november 2025 @ 21:55:
Dan kom ik uit bij :
- Powerbar Iso Active
- Amacx Energy Drink
- Born Iso Pro
Ah nu je het zegt! Bij Garmin Connect op de kaart rechtsboven. Handig, thanks! Het was overigens vorig jaar 4,4 graden. Zondag zal het bijna 2x zo warm zijn volgens mij dus korte broek aan!
Garmin Forerunner 265 |Samsung Galaxy S23 | Polestar 2 MidYear 2026 Prime + B&W audio
De Superblast had ik ook nog graag willen scoren, om die naast mijn Saucony Endorphin Speed 4 te gebruiken voor mijn threshold en vo2max trainingen, maar ik heb voor mijn maat 46.5/47 nog geen goede deal gevonden helaas.
[ Voor 3% gewijzigd door vinom op 29-11-2025 00:26 ]
Wat is je bmi? Toen mijn bmi meer dan 25 was schuurden mijn dijen tegen elkaar. Nu mijn bmi onder de 21 zit niet meer. Dus misschien kun je op dat vlak iets winnen.MiKeZZa schreef op vrijdag 28 november 2025 @ 15:20:
Nu het hier toch over broeken gaat; ik heb zeer regelmatig kapotte bovenbenen. Beste resultaat haal ik nog met speciale onderbroeken gemaakt van van die gladde microfiber stof. Deze draag ik zo vaak mogelijk onder mijn broeken, omdat andere onderbroeken altijd omhoog kruipen en dan gaan mijn bovenbenen kapot van het langs elkaar schuren.
Zijn er speciale broeken die dit oplossen? Ik gok Fusion?
Een andere optie is Bodyglide. Ik gebruik het soms voor mijn voeten en dat werkt.
Als je een broek zoekt, dan kan ik ook Fusion aanbevelen. Ik koop liever een Fusion van 90€ dan een Asics van 60€.
Alleen voor een korte broek met veel vakken wijk ik daarvan af. Daarvoor heb ik de compressieshort van Evadict. De voorloper hiervan, van het merk Kalenji, draag ik na 10 jaar nog steeds.
Tailwindmaster_JE schreef op vrijdag 28 november 2025 @ 21:55:
Dan kom ik uit bij :
- Powerbar Iso Active
- Amacx Energy Drink
- Born Iso Pro
De Decathlon ISO+ poeders in de smaken munt en watermeloen zijn hier favoriet. Beide wat mildere en frissere smaken dan de meeste sportdrinks.master_JE schreef op vrijdag 28 november 2025 @ 21:55:
Dan kom ik uit bij :
- Powerbar Iso Active
- Amacx Energy Drink
- Born Iso Pro
En hier ook laten verleiden door de Fusion BF korting. Blijft voor mij tot nu toe hét merk wat gewoon goed blijft zitten en nergens gaat schuren na een tijdje. Alleen mijn decathlon jasje gebruik ik na jaren nog steeds, de ingebouwde wanten en venster voor je horloge zijn zo handig…
Verwijderd
Ik heb ook veel spullen van Decathlon hoor, ook fietskleding en thermoshirts. Zo liep ik jarenlang met een 15 euro kostend jackje van Decathlon, een zeer dun jasje maar dat is soms net genoeg, het houdt wat wind en een kleine bui tegen, mijn halve hardloopclubje droeg dat ding. Ik heb dat jackje ook altijd bij me als ik ga wielrennen.maartend schreef op vrijdag 28 november 2025 @ 17:41:
Ben ik nou de enige die met een zwabber short van decathlon van 10 euro loopt? En tevreden is?
Afgelopen week impulsief een Odlo hardloopjack dat 10 keer zo duur is gekocht. Ja dat is fijner maar niet 10 keer zo fijn. En voor de kinderen jarenlang sportkleding (schoenen, sokken, broeken) bij Decathlon gekocht. In de groei om de 4 maanden nieuwe voetbalschoenen kopen, dan is Decathlon fijn om in de buurt te hebben.
Is dat zo'n jasje? https://adidas.onelink.me...warm-jacket%2FJM5729.htmlDipsausje schreef op zaterdag 29 november 2025 @ 08:10:
[...]Alleen mijn decathlon jasje gebruik ik na jaren nog steeds, de ingebouwde wanten en venster voor je horloge zijn zo handig…
Ik wilde deze nog graag bestellen maar helaas veelste duur. En het hoeft voor mij echt geen Adidas of ander specifiek merk te zijn....
Maar belangrijkste is dat het wel weer een lekkere training was en het weer ook prima is vandaag
[removed]
Heb je ze al een berichtje gestuurd met tekst en uitleg waarom? Werkt heel goed, ik stuur ze ook regelmatig vragen of advies.redwing schreef op zaterdag 29 november 2025 @ 12:06:
Vandaag weer eens een intervaltraining van Trenara gekregen (2*4*500) en lekker gelopen. Krijg ik van Trenara te horen dat het rood licht is en het te hard is gegaan, terwijl de tempo's precies binnen de aangegeven tempo's viel. In de tussentijd staat Garmin op 'aanhouden' en die vindt dus dat er prima nog een tandje bij kan. Ik begin me nu dus een beetje af te vragen wat ik met dat commentaar van Trenara moet, want ik vind het toch wel irritant worden dat die gaat klagen terwijl ik hun eigen schema volg....
Maar belangrijkste is dat het wel weer een lekkere training was en het weer ook prima is vandaag
Nee, maar misschien moet ik dat inderdaad eens doen. Ik vraag me b.v. ook nog steeds af wat de rode/blauwe balken betekenen die bij de ronden staat. Ik dacht dat dat aangaf of het tempo klopte of niet, maar die zijn bij mij nu b.v. bijna allemaal rood terwijl ik op de 500 meters 5:13 liep en Trenara 5:12 had gevraagd. En dat lijkt me toch goed genoeg te kloppen.Juancho schreef op zaterdag 29 november 2025 @ 12:10:
[...]
Heb je ze al een berichtje gestuurd met tekst en uitleg waarom? Werkt heel goed, ik stuur ze ook regelmatig vragen of advies.
[removed]
Nee was van Kiprun, echt van de Decathlon zelf. Heb het even opgezocht maar het was in 2020 en ze maken nu niks vergelijkbaars meer.Juancho schreef op zaterdag 29 november 2025 @ 11:33:
[...]
Is dat zo'n jasje? https://adidas.onelink.me...warm-jacket%2FJM5729.html
Ik wilde deze nog graag bestellen maar helaas veelste duur. En het hoeft voor mij echt geen Adidas of ander specifiek merk te zijn....
En dat pakte goed uit toch dat advies via de chat 🤪Juancho schreef op zaterdag 29 november 2025 @ 12:10:
[...]
Heb je ze al een berichtje gestuurd met tekst en uitleg waarom? Werkt heel goed, ik stuur ze ook regelmatig vragen of advies.
Daar is absoluut wat te winnen (ihkv tempo), maar met een BMI van 23 (en een lengte van bijna 1.90) heb ik niet het idee dat ik echt dikke bovenbenen heb...nogeeninlog schreef op zaterdag 29 november 2025 @ 03:51:
[...]
Wat is je bmi? Toen mijn bmi meer dan 25 was schuurden mijn dijen tegen elkaar. Nu mijn bmi onder de 21 zit niet meer. Dus misschien kun je op dat vlak iets winnen.
Een andere optie is Bodyglide. Ik gebruik het soms voor mijn voeten en dat werkt.
Als je een broek zoekt, dan kan ik ook Fusion aanbevelen. Ik koop liever een Fusion van 90€ dan een Asics van 60€.
Alleen voor een korte broek met veel vakken wijk ik daarvan af. Daarvoor heb ik de compressieshort van Evadict. De voorloper hiervan, van het merk Kalenji, draag ik na 10 jaar nog steeds.
Zeker, hoezo? In het begin krijg je natuurlijk een AI agent die antwoord maar je kan alsnog de mensen van Trenara zelf benaderen als je er dan nog niet uit bent. Al een paar keer gehad, ze helpen je echt goed.WizzlerNL schreef op zaterdag 29 november 2025 @ 12:27:
[...]
En dat pakte goed uit toch dat advies via de chat 🤪
Verwijderd
Die heb ik ook, geel met zwart gekleurd en op de rug ventilatiemateriaal met stof in dakpanconstructie. Fijn ding, kostte zo'n 40 euro meen ik.Dipsausje schreef op zaterdag 29 november 2025 @ 12:21:
[...]
Nee was van Kiprun, echt van de Decathlon zelf. Heb het even opgezocht maar het was in 2020 en ze maken nu niks vergelijkbaars meer.
Verwijderd
PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 8kW 3fase | A+++ | 2x Zappi v2.1
Het hoofd weegt zwaarder dan de benen, van Olivier Verhaege.
Ultra, van Jolanda Linschooten
Antropoloog en 2:20 marathonloper Michael Crawley leeft en traint met lokale lopers op de hoogvlakten van Ethiopië.
[ Voor 93% gewijzigd door Hartloper op 29-11-2025 15:53 ]
| medic with nerdskillz | Pixel 9 Pro | Pixel 5 (hardloop/backup) | glFTPd addict | AM4 RTX3080 | Nvidia SHIELD Pro 2019 |
Gister traditioneel een uurtje spinning. En omdat ik wat tijd over had, heb ik me als experiment laten verleiden om er direct nog een uur achteraan te doen. Dat 2e uur was piramide en die wordt altijd best gevreesd, maar ik trapte me er wonderwel doorheen. 2 uur gefietst a 168 watt gemiddeld.
Vanochtend stond er een hm in de planning, gewoon in training. Ik blijf het een heerlijke afstand vinden en ben stiekem van plan te bekijken hoeveel weekenden achter elkaar ik er 1 kan lopen.
Natuurlijk nog vermoeide benen van gister, maar na een half uurtje kwam ik daar wel doorheen. Uiteindelijk gelopen in 5.00 gemiddeld (1u45), met km 16-20 ook nog versneld in 4.34 pace gemiddeld. Dat geeft vertrouwen richting een marathon pace van 4.15 (sub3)! Tapertje, carbon schoenen aan en dan loop je immers vanzelf al 20 seconden harder.
Super tevreden mee.
En met de post marathon vorm zit het écht wel goed
Morgen nog een herstel rondje denk ik, en dan kom ik op een week totaal van 50-55 km. Mooie basis om mee verder te kunnen
Pas geleden heeft Mariska van Sprundel Door de barrière uitgegeven. Het boek gaat over de mentale uitdagingen bij hardlopen, inclusief gesprekken met topsporters als Chalid Choukoud.Sport_Life schreef op zaterdag 29 november 2025 @ 14:02:
Iemand nog tips voor een leuk hardloopboek? Niet over trainen of eten, die heb ik al
Oh ik dacht dat dit over de Adidas chat ging. Verkeerd gelezen blijkbaar!Juancho schreef op zaterdag 29 november 2025 @ 13:50:
[...]
Zeker, hoezo? In het begin krijg je natuurlijk een AI agent die antwoord maar je kan alsnog de mensen van Trenara zelf benaderen als je er dan nog niet uit bent. Al een paar keer gehad, ze helpen je echt goed.
Die van Olivier ligt ook al in de zak van sinterklaas ter voorbereiding voor mijn eerste 100k deze zomer. Ultra ken ik nog niet dus bedankt voor de tip.Gaargod schreef op zaterdag 29 november 2025 @ 14:15:
@Sport_Life 2 tips:
Het hoofd weegt zwaarder dan de benen, van Olivier Verhaege.
Ultra, van Jolanda Linschooten
Ben zelf nu bezig met in de Ban van de Barkley, en natuurlijk mag Born to run niet ontbreken
Zie ook: Roozzz in "Welke boeken leest de Tweaker? - Deel 5"
https://www.goodreads.com...4-the-lost-art-of-running
Qua hardlopen had ik al een paar weken een pijntje hoog aan de linkerkuit (hoger dan de achillespees), dat meestal begon na een km of 8 maar waar ik wel mee kon doorlopen.
Helaas gisteren na 6km begon het meer pijn te doen en was ik genoodzaakt om te draaien en een kortere weg naar huis te nemen. De laatste kilometer zelfs stukken gewandeld.
Sedert gisteravond ziek (hoofdpijn, keelpijn, moe) zodat ik sowieso een aantal dagen niet ga hardlopen, hopelijk is de kuit daarmee ook genezen.
Ik vermoed dat het een soort verrekking/overbelasting is. Ik kan de plaats van de pijn niet heel exact aanduiden, dus een spierscheur lijkt onwaarschijnlijk.
Ik heb een fantastisch hardloopjaar achter de rug, met winst in een lokaal 5kmloopje en mooie PR's op de 10km en de marathon, dus ik kan niet echt klagen over deze kleine blessure.
Wellicht staat je "analyseparameter" op hartslag en niet op tempo. Dit staat onder je profiel.redwing schreef op zaterdag 29 november 2025 @ 12:06:
Vandaag weer eens een intervaltraining van Trenara gekregen (2*4*500) en lekker gelopen. Krijg ik van Trenara te horen dat het rood licht is en het te hard is gegaan, terwijl de tempo's precies binnen de aangegeven tempo's viel. In de tussentijd staat Garmin op 'aanhouden' en die vindt dus dat er prima nog een tandje bij kan. Ik begin me nu dus een beetje af te vragen wat ik met dat commentaar van Trenara moet, want ik vind het toch wel irritant worden dat die gaat klagen terwijl ik hun eigen schema volg....
AMD Ryzen 7800X3D | MSI RTX 4090 Suprim | Asus Tuf Gaming X670E plus | Corsair Vengeance RGB 2x 32Gb 6000 | NZXT H7 Flow black | Corsair RM1000x | NZXT Kraken Elite 360
Lekker de tijd nemen om te herstellen zou ik zeggenHartloper schreef op zaterdag 29 november 2025 @ 15:55:
Het barefoot running van Born to run is intussen gedateerd, maar het blijft een fijn boek om te lezen.
Qua hardlopen had ik al een paar weken een pijntje hoog aan de linkerkuit (hoger dan de achillespees), dat meestal begon na een km of 8 maar waar ik wel mee kon doorlopen.
Helaas gisteren na 6km begon het meer pijn te doen en was ik genoodzaakt om te draaien en een kortere weg naar huis te nemen. De laatste kilometer zelfs stukken gewandeld.
Sedert gisteravond ziek (hoofdpijn, keelpijn, moe) zodat ik sowieso een aantal dagen niet ga hardlopen, hopelijk is de kuit daarmee ook genezen.
Ik vermoed dat het een soort verrekking/overbelasting is. Ik kan de plaats van de pijn niet heel exact aanduiden, dus een spierscheur lijkt onwaarschijnlijk.
Ik heb een fantastisch hardloopjaar achter de rug, met winst in een lokaal 5kmloopje en mooie PR's op de 10km en de marathon, dus ik kan niet echt klagen over deze kleine blessure.
Yes, +1 voor Born to Run van Christopher McDougall.Ant Joy schreef op zaterdag 29 november 2025 @ 15:28:
[...]
Die van Olivier ligt ook al in de zak van sinterklaas ter voorbereiding voor mijn eerste 100k deze zomer. Ultra ken ik nog niet dus bedankt voor de tip.
Ben zelf nu bezig met in de Ban van de Barkley, en natuurlijk mag Born to run niet ontbreken
Ook van hem en wat mij betreft een aanrader: Running with Sherman
Even nagekeken, maar die staat nog steeds op tempo. Daarbij kan ik ook niet zeggen dat in die training mijn hartslag hoger was dan normaal, dus zelfs als ie naar de hartslag zou kijken zou ik niet zo'n opmerking verwachten.Waterpower schreef op zaterdag 29 november 2025 @ 16:00:
[...]
Wellicht staat je "analyseparameter" op hartslag en niet op tempo. Dit staat onder je profiel.
[removed]
Dat is dan vreemd. Ik zou eens contact opnemen met de support om te vragen wat er aan de hand is. Mijn ervaring met de support is erg goed. Snel en adequaat antwoord.redwing schreef op zaterdag 29 november 2025 @ 19:56:
[...]
Even nagekeken, maar die staat nog steeds op tempo. Daarbij kan ik ook niet zeggen dat in die training mijn hartslag hoger was dan normaal, dus zelfs als ie naar de hartslag zou kijken zou ik niet zo'n opmerking verwachten.
AMD Ryzen 7800X3D | MSI RTX 4090 Suprim | Asus Tuf Gaming X670E plus | Corsair Vengeance RGB 2x 32Gb 6000 | NZXT H7 Flow black | Corsair RM1000x | NZXT Kraken Elite 360
:strip_exif()/f/image/Ijdi4E9H3QVhmhXtlWp3kSdc.jpg?f=fotoalbum_large)
Hallo van de tweewielerkant.
Helaas twee ongelukjes gehad op de fiets die mijn vertrouwen op de fiets wat hebben beschadigd, dus heb ik voor de winter hardlopen opgepakt om de conditie op peil te houden.
Heb nog niet echt een idee wat ik aan het doen ben, maar de eerste keer hardlopen voelde goed. Over een paar dagen weer.
Indien er een mogelijkheid is voor een onderschrift, dient deze getoond te worden.
Welkom bij de club. Ken je onze gedragsregels al?Maarten_E schreef op zondag 30 november 2025 @ 14:19:
[Afbeelding]
Hallo van de tweewielerkant.![]()
Helaas twee ongelukjes gehad op de fiets die mijn vertrouwen op de fiets wat hebben beschadigd, dus heb ik voor de winter hardlopen opgepakt om de conditie op peil te houden.
Heb nog niet echt een idee wat ik aan het doen ben, maar de eerste keer hardlopen voelde goed. Over een paar dagen weer.
PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 8kW 3fase | A+++ | 2x Zappi v2.1
Help, hebben jullie die ook al? Ben weer weg!Sport_Life schreef op zondag 30 november 2025 @ 14:34:
[...]
Welkom bij de club. Ken je onze gedragsregels al?![]()
Indien er een mogelijkheid is voor een onderschrift, dient deze getoond te worden.
Vorig jaar liep ik een PR op de 10EM, in 1:21:10 met een gemiddeld tempo van 5"02. Natuurlijk wil je vooraf altijd gaan voor een nieuw PR maar ik wist vooraf al dat dit niet zou gaan lukken. Paar weken geleden een 10km wedstrijd gehad die ik met pijn en moeite net onder de 50min liep en dus net onder de 5"00 zat. Maar ik wist toen al, die ga ik niet nog 6km langer volhouden. Ik was vorig jaar rond deze tijd gewoon simpelweg fitter en woog 3 kilo minder.
Alsnog heerlijk gelopen, de eerste 10km gingen lekker en zat ik rond een pace van 5"07 en dat viel me mee. Maar toen doken we het bos in (vorig jaar niet vanwege werkzaamheden) en dat was behoorlijk pittig met een paar flinke klims waarbij de beentjes echt gelijk leeggezogen werden. Eenmaal weer uit het bos, rond 12km, voelde ik m'n hamstrings wat steken en dat ging niet meer weg. Ik besloot maar de laatste poging om een PR te lopen te laten gaan en gewoon maximaal te gaan zonder mezelf kapot te lopen met evt blessures tot gevolg. Ik vond een fijne pace waarbij m'n hamstrings zich relatief rustig hielden en uiteindelijk kon ik de laatste kilometer alsnog aanzetten en onder de 5"00 lopen.
Uiteindelijk best tevreden met een gemiddelde pace van 5"10 en dus maar 8 seconden langzamer. Soms mag (of moet) je ook gewoon blij en trots zijn op wat je dan wel gepresteerd hebt. Ook zonder een PR. hieronder nog even de officiële cijfers van 2024 en 2025 onder elkaar. Wat overigens opvalt en mijn tijd vandaag nog iets beter maakt... In 2024 liep ik volgens Garmin 15,9km en vandaag een stukje verder met 16,3km. Dus 400m extra terwijl de officiële meeting van de wedstrijd gewoon standaard 16,1km gebruikt volgens mij. Ik blijf dat gek vinden.
2025:
:strip_exif()/f/image/IFIc0WvCbAO6Jeeq4evu4p0e.jpg?f=fotoalbum_large)
2024:
:strip_exif()/f/image/vmZkgW1Fi4YtpfvJcc4ZhvGp.jpg?f=fotoalbum_large)
Ik heb voor de experts hier nog wel een vraagje:
Om verder te komen qua combinatie afstand en tijd/snelheid, wat is dan het belangrijkste om te doen? Meer trainen op snelheid (dus kortere afstanden) of meer meters maken, lichaam sterker maken en waarbij het tempo dan vanzelf wel komt? Als voorbeeld doelen:
1. Halve marathon onder de 2 uur lopen (ik wil als doel eigenlijk rond de 1u55min aanhouden.
2. 10km in 45 min (paar weken geleden PR gelopen op 49min nog wat)
3. 10EM stabiel onder de 5"00 lopen
Dus eigenlijk een run als vandaag met even wat makkelijker kunnen lopen, zonder jezelf helemaal op te blazen. Dus wat meer een stabielere basis creëren voor de wat langere runs.
Komende 2 weken recuperatie en daarna pak ik het Trenara schema weer op. Ik zit te denken aan een marathon (die van Enschede) in te geven als doel om naar toe te trainer. Dus dan zal ik vast weer een tempoloop + Strides doen, een interval loop en een LSD loop. Gewoon stug door blijven gaan en met de tijd als de afstanden steeds langer worden... Komt de inhoud ook vanzelf?
[ Voor 7% gewijzigd door Juancho op 30-11-2025 14:57 ]
https://www.amazon.com.be...h=1&psc=1&geniuslink=true
De auteur, James Copeland, heeft gisteren de Masters kampioenschappen UK op de 5000meter gewonnen (als M40, de tweede en derde waren M35).
15:04.
[ Voor 3% gewijzigd door Hartloper op 30-11-2025 15:00 ]
Edit: ik weet het denk ik al! De vorige run zag Strava en Garmin als een afstand van 15,9km ipv 16,1. Dus vandaag wel een PR maar dat komt dan omdat er nog geen vergelijking ligt 😁
[ Voor 28% gewijzigd door Juancho op 30-11-2025 15:28 ]
Halverwege liep ik nog gemiddeld 4:55 km/min, en na 30 km kon ik dat niet meer volhouden en kwam de ene na de andere kilometer eruit rond de 5:20. Helemaal op. Hartslag bleef netjes onder de drempelwaarde, maar ik was moe in mijn heupen, benen. Te weinig voorbereidende kilometers en het was de tweede marathon deze maand.
Het goede nieuws is: een nieuw PR!
1
2
3
| Afstand 42,46 km Tijd 3:35:57 Tempo gem: 5:05 /km |
Mijn eerste marathon was Rotterdam begin dit jaar: 4 uur 8 minuten. Daarna Leiden 3 uur 58 minuten. New York begin november op 3 uur 44 minuten en vandaag Spijkenisse op 3 uur 36 minuten.
Daarmee is het hardloopjaar 2025 afgesloten, 4 marathons, 5 halve marathons, geweldig veel plezier gehad en super gemotiveerd om me verder te blijven verbeteren.
Weer een prachtige verbetering en het doel is gezet op Tokyo 2026 waar ik hopelijk onder de 3 uur 30 ga komen.
![]() | ![]() | ![]() |
Marathon loper in Tokyo, London, Rotterdam, Maria Alm, San Francisco, Berlin, Chicago, Amsterdam
Strava: https://www.strava.com/athletes/149347154
Wat een reis heeft hij gemaakt, ik volg hem op Strava en heb de hele bende op Let'sRun gelezen, het is echt gaaf om te zien wat hij heeft gepresteerd en hoe hij training benadert. Boek besteld, wordt komende week geleverd. Ik train zelf ook op deze manier en ben mooi van 19:08 naar 17:50 gegaan op de 5 kilometer, in een paar maanden tijd en in mijn eerste hardloopjaar. Nu in voorbereiding op een marathon in april en door deze methode alle vertrouwen in een mooi resultaat.Hartloper schreef op zondag 30 november 2025 @ 14:58:
Voor degenen die geïnteresseerd zijn in de Norwegian Singles Method, het boek is verkrijgbaar:
De auteur, James Copeland, heeft gisteren de Masters kampioenschappen UK op de 5000meter gewonnen (als M40, de tweede en derde waren M35).
Ik heb het boek besteld op de dag dat ie op amazon kwam, komt volgende week binnen. Helaas, moet ik wachten tot kerst om te mogen lezen.Hartloper schreef op zondag 30 november 2025 @ 14:58:
Voor degenen die geïnteresseerd zijn in de Norwegian Singles Method, het boek is verkrijgbaar:
[ Voor 15% gewijzigd door Juancho op 30-11-2025 17:00 ]
Wedstrijdverslagje van de Meijendelloop.
Korte achtergrond.
Ik probeer nu al jaren de sub 4 te doorbreken voor de marathon. Elke keer lukt het niet, al zijn de redenen verschillend. Dit jaar een blessure en griep/covid (in ieder geval bijna twee weken eruit), te weinig meters kunnen maken, en bij de wedstrijd zelf te veel last van warmte. Als ik niet in een marathon schema zit, loop ik meestal tussen de 35-40 km per week. Mede door discussies hier en wat verder uitzoeken, wilde ik proberen om mijn basis afstand per week in ieder geval naar 50 km te krijgen, en die extra kilometers vooral relaxt te lopen. Dat lijkt nu vruchten af te werpen. Ik word eindelijk weer sneller en twee weken geleden heel tevreden kunnen terugkijken op een 7heuvelenloop op 1:13:12. PR 10K staat nu eindelijk op 47 minuten, en 5K op 22.Meijendelloop
Ik kom niet uit Den Haag, maar toen we hier gingen wonen en hardlopen was snel duidelijk dat dit, net als de Meeuwen Makrelenloop een lokale legende is. Je begint om 8 uur 's ochtends als het net een beetje licht wordt in een heel mooi natuurgebied. Omdat het in een natuurgebied plaatsvindt, zijn er maar een beperkt aantal plekken. Ik geloof dat je met minder dan 500 man in redelijke stilte een loopje van 25km aflegt. Het is ontzettend heuvelig, een paar gemene klimmetje, maar vooral steeds kleine heuveltjes op en neer wat best een interessant effect heeft op je kuiten en hartslag.Ik had hem niet echt als trainingsdoel meegenomen in het schema. Eigenlijk ben ik nog een beetje op zoek naar een marathon om te doen (Ik houd me aanbevolen voor een leuke tip) en wilde ik nu eerst een betere basis bouwen, met wedstrijden zoals 7heuvelen en bruggenloop als motivators. Toch lukte het me ook niet om deze wedstrijd dan als LSD te doen. Mijn trainer heeft er natuurlijk een mening over, maar ik wilde gewoon weten wat ik nu zou kunnen op 25km, ondanks het parcours. Met een beetje puzzelen en wat overleg met mensen die hem al een keer gedaan hadden, het plan: strak lopen op hartslag, herstellen als je naar beneden gaat, en proberen om op de vlakke gedeelten 5:28 als basispace te pakken. Dat is ook leuk, omdat het dan een beetje marathonpacetraining is.
De wedstrijd
Enorm geluk met het weer. 10 graden, droog, niet al te modderig, ideaal om te rennen. Leuke sfeer als iedereen verzamelt bij de boerderij, Het is toch een bepaald type dat om 7 uur in the middle of nowhere naar een hardloopwedstrijd van 25km komt, en dat geeft een leuke saamhorigheid en gemoedelijkheid. Het was me ook gelijk duidelijk dat ik zeker niet een van de snelsten zou zijn. (Sowieso het mooie aan hardlopen dat je als je denkt dat je een prestatie neerzet, je ingehaald wordt door een klein oud vrouwtje dat na de finish vervolgens al ontspannen aan de thee zit als jij hijgend en kapot binnenkomt. Houdt je een beetje nederig.).Om 8 uur stipt de start. Het eerste gedeelte is redelijk vlak en zelfs een beetje heuvelaf, dus ik moest opletten om niet domweg aan te sluiten bij een groep die 5 rond liep. Zodra de heuveltjes begonnen, werd het veld wat uit elkaar getrokken, en moest ik toch mijn eigen race lopen.
Ontzettend veel vogels en een prachtige zonsopgang zorgen ervoor dat je niet de hele tijd denkt: Waarom doe ik dit, waarom ben ik hier? De eerste heuvels beginnen in een bossig gebied, waardoor je ook daar nog best plezier hebt. Het lukte me om niet te veel op mijn Garmin te kijken en mijn hartslag mooi in de bandbreedte te houden. Als hij dan piekte, rustig het heuveltje af, en kwam het weer goed.
Zo hobbel je omhoog en omlaag, tot je vanaf de 12.5 km de hogere duinen in moet. Als je die afstand al in je benen hebt zitten, en je een beetje solo loopt, is dat niet het leukste gedeelte van de race. Ik ben denk ik dan ook het trotst op het feit dat ik ook hier controle hield, mijn pace geen rare dingen heeft gedaan, en ik gewoon doorging.
Tot de 21.1 km is het weer een beetje op en neer over trailachtige paadjes. De laatste 4 kilometers zijn echter relatief goed te doen. Ik wilde kijken of ik nog wat in de tank had. Mijn voeten deden misschien pijn, en ik begon een beetje controle te verliezen over mijn hartslag, maar kom op, wat is 3 km nou helemaal? (Antwoord: 15 minuten en dat is best lang na een halve marathon!) Toch gepusht en de laatste 2km met 4:55 pace geëindigd. Eindtijd van 2:18:32 met een gemiddelde pace van 5:30. Daar ben ik heel, heel erg tevreden mee!
[ Voor 3% gewijzigd door Maupertus op 30-11-2025 17:31 . Reden: Screenshot Strava toegevoegd ]
Jezus saves and takes half damage.
Vanaf 7 december komt er een Kindle-versie beschikbaar. Geen Nederlandse vertaling.Juancho schreef op zondag 30 november 2025 @ 16:59:
Is dat boek er ook in een Nederlandse vertaling en in ebook vorm?
17:50 in je 1e jaar??? Wat heb jij dan voor basis?Aggo schreef op zondag 30 november 2025 @ 16:10:
[...]
Wat een reis heeft hij gemaakt, ik volg hem op Strava en heb de hele bende op Let'sRun gelezen, het is echt gaaf om te zien wat hij heeft gepresteerd en hoe hij training benadert. Boek besteld, wordt komende week geleverd. Ik train zelf ook op deze manier en ben mooi van 19:08 naar 17:50 gegaan op de 5 kilometer, in een paar maanden tijd en in mijn eerste hardloopjaar. Nu in voorbereiding op een marathon in april en door deze methode alle vertrouwen in een mooi resultaat.
Is er dan ook een manier om hem t lezen op een Kobo reader?Hartloper schreef op zondag 30 november 2025 @ 17:38:
[...]
Vanaf 7 december komt er een Kindle-versie beschikbaar. Geen Nederlandse vertaling.
12xIQ7+ ZO (125) + 3xIQ7+ NW (310) +3xIQ7+ ZW (214) PVOutput
Heerlijk luxe voor de deur geparkeerd omdat ik met 2 pacers (3:45 en 4:15) mee kon rijden.
Eenmaal aangekomen trok de hemel open en was er wat meer blauw in de lucht te zien. In een grote sporthal kon je rustig omkleden en lekker warm blijven vóór je de sintelbaan opging om te starten. De omgeving maakt dan niet zo veel meer uit, het was gewoon gezellig en goed geregeld.
Vandaag gezellig mee gelopen met de 3u45min pacers, dus @Stewie! nog even opgehouden eerste paar km. Het was daar, zeker in begin, smalletjes....maar daar waren we voor gewaarschuwd. Wat ik wel meteen zag, was dat de wind goed stond, dus geen vieze lucht vanaf de vlakbij gelegen industrie.
Rest van het parcours was oké, lekker lange rechte stukken, ene keer wind mee en dan weer tegen. Weinig publiek maar enthousiaste naasten van mede hardlopers die op veel plekken iedere keer terug kwamen om hen aan te moedigen.
We startten met ~40 hardlopers in de 3u45min groep en eindigden met ~20 bij de finish. Rond 28km wat last van de ene knie en later de andere. Denk dat het toch door de kou kwam op de knieën want ik kon uiteindelijk gewoon doorlopen; misschien iets te koud bij tegenwind, geen idee. Nu nergens last van.
Hele marathon wel m'n handschoenen aangehouden (verder korte broek en shirt met lange mouwen).
Netjes gefinished in 3u44min36sec (volgens mij te laat op stop gedrukt, boeie). Ook fijn: bij finish warme bouillon en lekkere douches, dus ter plekke snel opwarmen.
Strava
| medic with nerdskillz | Pixel 9 Pro | Pixel 5 (hardloop/backup) | glFTPd addict | AM4 RTX3080 | Nvidia SHIELD Pro 2019 |
Hoog voetballen tot mijn 20e en daarna jarenlang wedstrijden rijden op de racefiets. De aerobe basis en een beetje aanleg voor hardlopen zijn dus wel te verklaren...MiKeZZa schreef op zondag 30 november 2025 @ 17:50:
[...]
17:50 in je 1e jaar??? Wat heb jij dan voor basis?
Leuk, goeie tip! Erg geïnteresseerd in deze methode en ik weet de laatste tijd niet zo goed welk schema ik wil volgen. Loop prima 50km gemiddeld afgelopen 3 maanden, maar er zit weinig ‘kwaliteit’ in zonder oog op een specifieke race. Sinterklaascadeautje voor mezelf.Hartloper schreef op zondag 30 november 2025 @ 14:58:
3 paar nieuwe schoenen in 1 maand, het is eerst wel weer even goed. Ondanks dat ik er zelf over begonnen ben in dit topic niets gekocht bij Fusion ondanks lang twijfelen… Det scheelt dan weer.
Hier de Amazon NL link voor dat boek trouwens, voor de Hollandse liefhebbers.
Volgende week een 10km snelle trail door het bos, over 2 weken een HM. Twijfel nog over m’n doel voor de HM, hoop toch echt eens die sub 1:19 te gaan halen.
[ Voor 7% gewijzigd door Slickk op 30-11-2025 21:03 ]
Wauw, wat een groot aantal en zeker niet de minsten! Heerlijk hardloopjaar 💪🏼Stewie! schreef op zondag 30 november 2025 @ 16:06:
Vandaag heb ik meegedaan aan de Spijkenisse Marathon. Een vlak parcours, het was net voor de start gestopt met regenen, en alleen in de polder flink wat tegenwind. Een tikje chaotisch bij de start waardoor ik even niet zo scherp was om direct bij de goede pacers te gaan staan. De eerste twee kilometer zat ik daardoor vast op een bospaadje bij de 3:45:00 groep en toen mijn horloge 5:19/km aangaf heb ik de sprong proberen te maken naar de 03:30:00 pace groep.... en die groep nooit weten te bereiken. Zag ze halverwege wel, 200 meter voor me, maar wilde niet mijn hartslag te ver op laten lopen om ze bij te halen.
Halverwege liep ik nog gemiddeld 4:55 km/min, en na 30 km kon ik dat niet meer volhouden en kwam de ene na de andere kilometer eruit rond de 5:20. Helemaal op. Hartslag bleef netjes onder de drempelwaarde, maar ik was moe in mijn heupen, benen. Te weinig voorbereidende kilometers en het was de tweede marathon deze maand.
Het goede nieuws is: een nieuw PR!
code:
1 2 3 Afstand 42,46 km Tijd 3:35:57 Tempo gem: 5:05 /km
Mijn eerste marathon was Rotterdam begin dit jaar: 4 uur 8 minuten. Daarna Leiden 3 uur 58 minuten. New York begin november op 3 uur 44 minuten en vandaag Spijkenisse op 3 uur 36 minuten.
Daarmee is het hardloopjaar 2025 afgesloten, 4 marathons, 5 halve marathons, geweldig veel plezier gehad en super gemotiveerd om me verder te blijven verbeteren.
Weer een prachtige verbetering en het doel is gezet op Tokyo 2026 waar ik hopelijk onder de 3 uur 30 ga komen.
[Afbeelding] [Afbeelding] [Afbeelding]
Dankjewel! Volgend jaar Tokyo, Rome (met vrienden, niet prestatie), Londen, Berlijn en Chicago. Twee prestatie lopen in het voorjaar en twee in het najaar.Slickk schreef op zondag 30 november 2025 @ 21:02:
[...]
Wauw, wat een groot aantal en zeker niet de minsten! Heerlijk hardloopjaar 💪🏼
Hopelijk in 2027 dan Boston en Sydney nog
[ Voor 8% gewijzigd door Stewie! op 30-11-2025 21:15 ]
Marathon loper in Tokyo, London, Rotterdam, Maria Alm, San Francisco, Berlin, Chicago, Amsterdam
Strava: https://www.strava.com/athletes/149347154
Toch gewoon gestart, goede training voor een 100k die ik ooit wil doen dacht ik
Best wat mensen tegen gekomen die hun eerste 50, of zelfs eerste marathon liepen! Ik ben best een constante loper, dus ik had best wat kilometers mensen achter me hangen
Helaas waren de laatste 4km net teveel en moest ik iets vertragen (van ongeveer 6.10min naar 7) en waren mn benen er echt helemaal klaar mee
Dit jaar elk kwartaal minstens een marathon gelopen: 50k in januari, Rdam in April, 53k (plus2600hm) in Brisbane in juli en nu dus 50k. Niet geheel ontevreden en dat doel gehaald dit jaar. Ik wilde ook nog 2000km lopen dit jaar, maar dat ga ik net niet halen...
https://strava.app.link/Kwrcm4P4IYb
Heel cool, proberen blessurevrij te blijven en misschien niet altijd te streven naar een PR maar focus op consistentie voor die 7 World Majors medaille 🎖️Stewie! schreef op zondag 30 november 2025 @ 21:14:
[...]
Dankjewel! Volgend jaar Tokyo, Rome (met vrienden, niet prestatie), Londen, Berlijn en Chicago. Twee prestatie lopen in het voorjaar en twee in het najaar.
Hopelijk in 2027 dan Boston en Sydney nog
Nu drie weken achter de rug van het schema. De eerste week was 35km (een loopje gemist), tweede week 45km en deze week 50km.Littlegupper schreef op vrijdag 7 november 2025 @ 13:52:
Vanaf volgende week ga ik het marathon schema oppakken van Marathon Excellence. Al een aardig stuk in het boek gelezen en dat geeft een goede achtergrond van de opbouw in het schema, hoe je de trainingen kan doen en hoe deze moeten ervaren.
:strip_exif()/f/image/sri7cmbJ6hDfMKcDwb3m1NiL.jpg?f=fotoalbum_large)
Het is een prettig schema en het werkt goed omdat je in het boek leest hoe de trainingen uitgevoerd moeten worden en hoe deze moeten voelen. Wel is het even wennen aan de 5k tijden in percentages moet uitdrukken
Deze week was een flinke week, één keer 6x3 minuten op 90% 5k pace. Deze intervals op 4:35 gelopen en voelde prima aan. De tweede interval sessie van 8x2 min op 100% 5k pace overgeslagen omdat ik deze te intensief vond. Ipv hiervan een rustige loop gedaan.
De derde loop was ook rustig en vanmorgen de 4de loop gehad. 15km op 70-75% 5k pace. Deze ging heerlijk. Liep deze rond de 5:10 min/km en gemiddelde hartslag van 157, nog onder mijn aerobe drempel. Kon lekker doorlopen en hield dit tempo nog prima vol in zone 2.
Sowieso lijkt de conditie echt een boost te hebben gekregen want de rustige loopjes ruim in zone 1 waren ~5:40 min/km. Zit de laatste weken structureel op 30km per week maar sinds ik wat meer interval doe, lijkt dit wel echt zijn vruchten af te werpen.
Benen zijn voldaan na een eerste 50 km in de week, volgende week is het een rustigere week. Minder kwaliteitssessies en iets minder kilometer, lekker herstellen en door trainen dus!
[ Voor 14% gewijzigd door Littlegupper op 30-11-2025 22:09 ]
Leuk! Ik was gisteren even supporteren bij vriendjes die beide 50kms liepen. Vandaag was het net even niet in te passen.kepler schreef op zondag 30 november 2025 @ 21:35:
Vandaag een 50km gelopen in de bossen nabij Amerongen en Doorn. Niet super getraind, zat laatste weken op 30-40km (soms iets hoger) en langste run van 15k denk ik
Toch gewoon gestart, goede training voor een 100k die ik ooit wil doen dacht ikBij de start spetterde het even, maar daarna heerlijk loopweertje! Zoals altijd flink lopen eten, ik heb denk ik wel ruim de 80gr koolhydraten gehaald per uur. Deze route had een paar klimmetjes, maar prima te doen!
Best wat mensen tegen gekomen die hun eerste 50, of zelfs eerste marathon liepen! Ik ben best een constante loper, dus ik had best wat kilometers mensen achter me hangen
Helaas waren de laatste 4km net teveel en moest ik iets vertragen (van ongeveer 6.10min naar 7) en waren mn benen er echt helemaal klaar meeLekker doorgebikkeld, behalve wat heuveltjes niet gewandeld en finish in 5.27, paar minuten onder mn streeftijd!
Dit jaar elk kwartaal minstens een marathon gelopen: 50k in januari, Rdam in April, 53k (plus2600hm) in Brisbane in juli en nu dus 50k. Niet geheel ontevreden en dat doel gehaald dit jaar. Ik wilde ook nog 2000km lopen dit jaar, maar dat ga ik net niet halen...
https://strava.app.link/Kwrcm4P4IYb
Mooie prestatie, misschien wel vooral qua consistentie over het hele jaar
Een lus (of misschien wel beide) staat op de planning voor de kerstvakantie...
Van DOMS ook nog nooit gehoord
[ Voor 24% gewijzigd door Juancho op 30-11-2025 22:38 ]
De bedoeling was 30km waarvan een blok van 12km op marathon tempo, maar ik ging natuurlijk weer veel te snel
Nog 2 weken taperen en dan mag ik weer
[ Voor 6% gewijzigd door Sport_Life op 30-11-2025 23:00 ]
Ja ik sprak er een aantal die 100 hebben gedaan, respect hoorRoozzz schreef op zondag 30 november 2025 @ 22:10:
[...]
Leuk! Ik was gisteren even supporteren bij vriendjes die beide 50kms liepen. Vandaag was het net even niet in te passen.
Mooie prestatie, misschien wel vooral qua consistentie over het hele jaar![]()
Een lus (of misschien wel beide) staat op de planning voor de kerstvakantie...
Het is een leuke route, zeker aanrader!
Meijendelloop is een aanrader. Ik was er voor de tweede keer bij. Weer geluk met het weer gehad. Droog en goede temperatuur. Vorig jaar was het rond het vriespunt en onbewolkt en nog mooier maar je kan niet alles hebben.Maupertus schreef op zondag 30 november 2025 @ 17:30:Wedstrijdverslagje van de Meijendelloop.
Korte achtergrond.
Ik probeer nu al jaren de sub 4 te doorbreken voor de marathon. Elke keer lukt het niet, al zijn de redenen verschillend. Dit jaar een blessure en griep/covid (in ieder geval bijna twee weken eruit), te weinig meters kunnen maken, en bij de wedstrijd zelf te veel last van warmte. Als ik niet in een marathon schema zit, loop ik meestal tussen de 35-40 km per week. Mede door discussies hier en wat verder uitzoeken, wilde ik proberen om mijn basis afstand per week in ieder geval naar 50 km te krijgen, en die extra kilometers vooral relaxt te lopen. Dat lijkt nu vruchten af te werpen. Ik word eindelijk weer sneller en twee weken geleden heel tevreden kunnen terugkijken op een 7heuvelenloop op 1:13:12. PR 10K staat nu eindelijk op 47 minuten, en 5K op 22.Meijendelloop
Ik kom niet uit Den Haag, maar toen we hier gingen wonen en hardlopen was snel duidelijk dat dit, net als de Meeuwen Makrelenloop een lokale legende is. Je begint om 8 uur 's ochtends als het net een beetje licht wordt in een heel mooi natuurgebied. Omdat het in een natuurgebied plaatsvindt, zijn er maar een beperkt aantal plekken. Ik geloof dat je met minder dan 500 man in redelijke stilte een loopje van 25km aflegt. Het is ontzettend heuvelig, een paar gemene klimmetje, maar vooral steeds kleine heuveltjes op en neer wat best een interessant effect heeft op je kuiten en hartslag.
Ik had hem niet echt als trainingsdoel meegenomen in het schema. Eigenlijk ben ik nog een beetje op zoek naar een marathon om te doen (Ik houd me aanbevolen voor een leuke tip) en wilde ik nu eerst een betere basis bouwen, met wedstrijden zoals 7heuvelen en bruggenloop als motivators. Toch lukte het me ook niet om deze wedstrijd dan als LSD te doen. Mijn trainer heeft er natuurlijk een mening over, maar ik wilde gewoon weten wat ik nu zou kunnen op 25km, ondanks het parcours. Met een beetje puzzelen en wat overleg met mensen die hem al een keer gedaan hadden, het plan: strak lopen op hartslag, herstellen als je naar beneden gaat, en proberen om op de vlakke gedeelten 5:28 als basispace te pakken. Dat is ook leuk, omdat het dan een beetje marathonpacetraining is.De wedstrijd
Enorm geluk met het weer. 10 graden, droog, niet al te modderig, ideaal om te rennen. Leuke sfeer als iedereen verzamelt bij de boerderij, Het is toch een bepaald type dat om 7 uur in the middle of nowhere naar een hardloopwedstrijd van 25km komt, en dat geeft een leuke saamhorigheid en gemoedelijkheid. Het was me ook gelijk duidelijk dat ik zeker niet een van de snelsten zou zijn. (Sowieso het mooie aan hardlopen dat je als je denkt dat je een prestatie neerzet, je ingehaald wordt door een klein oud vrouwtje dat na de finish vervolgens al ontspannen aan de thee zit als jij hijgend en kapot binnenkomt. Houdt je een beetje nederig.).
Om 8 uur stipt de start. Het eerste gedeelte is redelijk vlak en zelfs een beetje heuvelaf, dus ik moest opletten om niet domweg aan te sluiten bij een groep die 5 rond liep. Zodra de heuveltjes begonnen, werd het veld wat uit elkaar getrokken, en moest ik toch mijn eigen race lopen.
Ontzettend veel vogels en een prachtige zonsopgang zorgen ervoor dat je niet de hele tijd denkt: Waarom doe ik dit, waarom ben ik hier? De eerste heuvels beginnen in een bossig gebied, waardoor je ook daar nog best plezier hebt. Het lukte me om niet te veel op mijn Garmin te kijken en mijn hartslag mooi in de bandbreedte te houden. Als hij dan piekte, rustig het heuveltje af, en kwam het weer goed.
Zo hobbel je omhoog en omlaag, tot je vanaf de 12.5 km de hogere duinen in moet. Als je die afstand al in je benen hebt zitten, en je een beetje solo loopt, is dat niet het leukste gedeelte van de race. Ik ben denk ik dan ook het trotst op het feit dat ik ook hier controle hield, mijn pace geen rare dingen heeft gedaan, en ik gewoon doorging.
Tot de 21.1 km is het weer een beetje op en neer over trailachtige paadjes. De laatste 4 kilometers zijn echter relatief goed te doen. Ik wilde kijken of ik nog wat in de tank had. Mijn voeten deden misschien pijn, en ik begon een beetje controle te verliezen over mijn hartslag, maar kom op, wat is 3 km nou helemaal? (Antwoord: 15 minuten en dat is best lang na een halve marathon!) Toch gepusht en de laatste 2km met 4:55 pace geëindigd. Eindtijd van 2:18:32 met een gemiddelde pace van 5:30. Daar ben ik heel, heel erg tevreden mee![Afbeelding]
Tot een paar weken terug ging mijn voorbereiding voorspoedig. Toen werd ik ziek en een paar dagen koorts schopte alles overhoop. Dus volop genieten werd steeds meer het motto. In het begin toch te hard gestart. Ik wist dat venijnige klimmetjes nog moesten komen en ik de rekening gepresenteerd zou krijgen. En inderdaad; ik ben compleet kapot gegaan. Waar ik normaal nog wat kan versnellen op het eind, werd ik nu nog door 5 anderen voorbij gelopen.
Maar als je dan na afloop aan de koffie met appelgebak na zit te praten met andere deelnemers, ben je het al snel weer vergeten en heb ik alweer besloten er volgend jaar weer bij te zijn.
Strava: https://www.strava.com/ac...kBoe0O4N2obu9AWYxixgAAQAA
2 x de helft
1 min sneller dan wedstrijdpace? Wat bedoel je daarmee? Dat lijkt me sowieso geen herstelloop. Herstel gewoon op je eigen manier, wandelen of fietsen is ook prima. In dit soort situaties is herstel beter voor de conditie van je lichaam dan per se 5km hardlopen.Juancho schreef op zondag 30 november 2025 @ 22:35:
Vraagje, is het normaal dat je na een pittige of zelfs zware wedstrijd run (wat de afstand ook is, het gaat erom dat je tot het uiterste bent gegaan en je benen leeg zijn) de dag erna gelijk een 5km recuperatieloop moet doen? Trenara stelt dit namelijk voor maar normaliter neem ik zeker de dag na een zware wedstrijd run wel rust alsin niet sporten. We hebben een hond dus bewegen doe ik altijd wel met minimaal 10k stappen zonder te sporten. Nu zullen de beentjes na een goede nacht vast wel wat beter aanvoelen maar toch... 5km op 1min sneller dan mijn wedstrijd pace klinkt voor mijn gevoel niet direct als een relaxt bijkom loopje. Maar misschien is het juist wel goed hoor, ik heb er niet zo veel verstand van en normaliter, als mijn lichaam niet enorm tegenstribbelt, volg ik dat programma braaf.
Van DOMS ook nog nooit gehoord. Maar misschien ga ik niet hardlopen, en ook niet fietsen, maar bijv. een extra stukje verder wandelen met de hond
![]()
[Afbeelding]
DOMS kun je googlen, term is vooral bekend in de wereld van krachttraining en komt neer op de welbekende spierpijn. Met name de tweede dag na een intensieve inspanning.
Verder lijkt me een herstelloopje van 5 km prima, maar niet noodzakelijk ofzo. Een lekker stuk wandelen met de hond is ook goed. Kan ik zelf ook altijd wel van genieten na inspanning.
's Ochtends een intervalletje wegwerken en dan 's middags een mooie ronde met de honden, heerlijk
Dat voorstel zou ik niet blindelings opvolgen. Luister naar je lichaam. Wandelen of stukje fietsen is wellicht na eenheden zware inspanning een betere keuze dan het voorgestelde tempo.Juancho schreef op zondag 30 november 2025 @ 22:35:
Vraagje, is het normaal dat je na een pittige of zelfs zware wedstrijd run (wat de afstand ook is, het gaat erom dat je tot het uiterste bent gegaan en je benen leeg zijn) de dag erna gelijk een 5km recuperatieloop moet doen? Trenara stelt dit namelijk voor maar normaliter neem ik zeker de dag na een zware wedstrijd run wel rust alsin niet sporten. We hebben een hond dus bewegen doe ik altijd wel met minimaal 10k stappen zonder te sporten. Nu zullen de beentjes na een goede nacht vast wel wat beter aanvoelen maar toch... 5km op 1min sneller dan mijn wedstrijd pace klinkt voor mijn gevoel niet direct als een relaxt bijkom loopje. Maar misschien is het juist wel goed hoor, ik heb er niet zo veel verstand van en normaliter, als mijn lichaam niet enorm tegenstribbelt, volg ik dat programma braaf.
Van DOMS ook nog nooit gehoord. Maar misschien ga ik niet hardlopen, en ook niet fietsen, maar bijv. een extra stukje verder wandelen met de hond
![]()
[Afbeelding]
Ook zelf blijven nadenken hè
De betekenis van DOMS ken ik wel, dat is idd gewoon spierpijn na een zware inspanning. Dat dit DOMS werd genoemd wist ik dan weer niet
Thanks allen!
[ Voor 110% gewijzigd door Juancho op 01-12-2025 09:08 ]
Ik ben er wel achter dat mn zones zoals nu in Garmin staan niet kloppen. Gisteren dus ruim 4.5u in zone 4 gelopen ,dat lijkt me niet helemaal te kloppen
Afstandsmeting met gps is niet zo nauwkeurig als mensen denken. Inclusief eventuele bebouwing die verder de accuratesse vermindert, en minder optimale bochten is die 400m zo verklaard. Dat is maar 2,5% van de totale afstand. Ik heb wel eens nauwkeuriger meegemaakt, maar ook erger.Juancho schreef op zondag 30 november 2025 @ 14:51:
Wat overigens opvalt en mijn tijd vandaag nog iets beter maakt... In 2024 liep ik volgens Garmin 15,9km en vandaag een stukje verder met 16,3km. Dus 400m extra terwijl de officiële meeting van de wedstrijd gewoon standaard 16,1km gebruikt volgens mij. Ik blijf dat gek vinden.
Grappige anekdote: Guido van Hartensveld is een toptrainer met een waanzinnige dosis kennis. Hij is vaak te gast bij podcast De Pacer waar hij altijd genuanceerde antwoorden geeft, vaak met extra slagen om de arm. De kunst van het trainen is namelijk doen wat voor die persoon op dat moment goed is.Om verder te komen qua combinatie afstand en tijd/snelheid, wat is dan het belangrijkste om te doen?
Maar toen Pim Bijl een lezersvraag voorlas van iemand die sneller wilde worden en drie keer per week trainde, antwoordde Guido nog voor Pim was uitgesproken: "vier keer per week trainen".
Voor ons stervelingen is de beste manier om sneller te worden niets anders dan zoveel mogelijk trainen als onze geest, lichaam, werk, geliefden, en andere hobby's toelaten. Omvang, en pure snelheid (heuvelsprints, strides, sprintjes van 10" tijdens een duurloop) is genoeg om heel dicht bij je doelen te komen. Dat dozijn workouts in een schema is ook belangrijk, maar van een 5k tot een marathon komt het resultaat vooral neer op loopeconomie en de grootte van je aerobe tank.
Laatste tip: " betekent seconde, ' betekent minuut. Je tempo is dus 5'00/km, niet 5"00/km
Look, runners deal in discomfort. After you get past a certain point, that’s all there really is. There is no finesse here.
Bij de meeste Garmins kun je vaak nog instellingen wijzigen m.b.t. de GPS nauwkeurigheid:kenneth schreef op maandag 1 december 2025 @ 11:35:
[...]
Afstandsmeting met gps is niet zo nauwkeurig als mensen denken. Inclusief eventuele bebouwing die verder de accuratesse vermindert, en minder optimale bochten is die 400m zo verklaard. Dat is maar 2,5% van de totale afstand. Ik heb wel eens nauwkeuriger meegemaakt, maar ook erger.
- Selecteer Normaal (alleen GPS) om het GPS-satellietsysteem in te schakelen.
- Selecteer GPS + GLONASS (Russisch satellietsysteem) voor nauwkeurigere positiegegevens in situaties met slecht zicht op de lucht.
- Selecteer GPS + GALILEO (satellietsysteem van de Europese Unie) voor nauwkeurigere positiegegevens in situaties met slecht zicht op de lucht.
- Selecteer UltraTrac om minder vaak spoorpunten en sensorgegevens vast te leggen (UltraTrac).
12xIQ7+ ZO (125) + 3xIQ7+ NW (310) +3xIQ7+ ZW (214) PVOutput
Deze keer vrijwel blessurevrij gebleven in de voorbereiding en eigenlijk heel het jaar gemiddeld tegen de 50km per week gemaakt. Wel wat stijfheid in de hamstring de laatste weken dus nog wat sportmassages ondergaan om zo goed als ik kon voorbereid te zijn.
Ik ben in principe niet iemand die helemaal kapot wil gaan voor een tijd. Mijn hoofddoel is plezier hebben en mijn overtuiging is dat als ik consistenter train ik vanzelf sneller word (wat ook een nadeel is, want laatst met een wedstrijd baalde ik dat het zo snel voorbij was haha). Uiteraard was uitlopen ook een hoofddoel en mijn verwachting was dat ik deze keer rond de 4 uur uit moest kunnen komen.
Vol zenuwen aan de start. Garmin besloot dat mijn telefoon en horloge elkaar niet meer kenden dus 8 minuten voor de start moest ik snel alles weer opnieuw koppelen zodat mijn volgers me wel konden volgen. Erg raar en hartslag verhogend.
Ik had een eigen pace pro strategie gemaakt op basis van mijn trainingshartslag/tempo. In de wedstrijd is de hartslag door de adrenaline altijd wel 5 a 10 slagen hoger, dus vandaar dat ik voor een tempostrategie ging. Eerste 12 km langzamer dan 4 uurs pace (5:40/5:45). Daarna tot km 30 op 5:30 en vanaf dan weer langzaam naar langzamere paces in de veronderstelling dat ik vast wel een ventje met een hamer tegen zou komen.
Ik startte toevallig redelijk dicht bij de 4 uurs pacer die gezien mijn strategie langzaam bij me weg liep. Maar mijn pace was wel zo'n 10s sneller dan gepland dus ik hield mijn hartslag goed in de gaten. Die zat nog laag in Z2 (van 5 zones model). Vanaf km 12 ging ik rustig versnellen en kwam ik even vast te zitten achter de 4 uurs groep die de hele breedte van de weg in beslag nam). Rustig wachten op een gaatje, ik had geen haast. Uiteindelijk er voorbij en goed door kunnen lopen tot 30km. Bij 30km was er wat lichte tegenwind en het veld zo verspreid dat ik niet kon schuilen. De heupen en benen begonnen pijn te doen, maar op e.o.a. manier kon ik het tempo goed vasthouden. Het voelde wel als een slijtageslag, maar dat komt natuurlijk niet onverwacht, dus ik zette gewoon door. In mijn pace plan mocht ik deze kms een stuk langzamer lopen, maar het lukte me om het tempo van het middenblok z.g.a. vast te houden terwijl de hartslag nu wel bovenin Z3 zat. Uiteindelijk gefinished in 3:54. Bijna een uur sneller dan vorige keer en op wat stijfheid in de spieren na, niet het gevoel gehad compleet naar de klote te zijn.
Nu een dag later voelt het eigenlijk wonderbaarlijk goed. Wat stijfheid, maar bij lange na niet zo erg als na mijn eerste. Het voelt nu bijna zoals na een pittige 25k trailrun.
Al met al:
plezier gehad hebben
uitgelopen
binnen 4 uur
Ik ken dit idd, ik heb de GPS ook op de hoogste/beste stand staan. Het verschil tussen vorig jaar en dit jaar qua afstand is ergens ook wel verklaarbaar hoor. Vorig jaar was een deel van de route niet mogelijk vanwege dijk werkzaamheden. Gister was alles weer open en was de route voor een aantal kilometers anders en voor mij gevoel ook iets langer (kan nergens op slaan hoorBurning_Tyre schreef op maandag 1 december 2025 @ 11:54:
[...]
Bij de meeste Garmins kun je vaak nog instellingen wijzigen m.b.t. de GPS nauwkeurigheid:OPMERKING: Door GPS en een ander satellietsysteem tegelijk te gebruiken, kan de levensduur van de batterij sneller afnemen dan wanneer alleen GPS wordt gebruikt. (GPS en andere satellietsystemen).
- Selecteer Normaal (alleen GPS) om het GPS-satellietsysteem in te schakelen.
- Selecteer GPS + GLONASS (Russisch satellietsysteem) voor nauwkeurigere positiegegevens in situaties met slecht zicht op de lucht.
- Selecteer GPS + GALILEO (satellietsysteem van de Europese Unie) voor nauwkeurigere positiegegevens in situaties met slecht zicht op de lucht.
- Selecteer UltraTrac om minder vaak spoorpunten en sensorgegevens vast te leggen (UltraTrac).
Het ging mij er om dat de officiele meting, dus via de chip, zowel vorig jaar als dit jaar 16.1km aangaf wat ik ergens wel vreemd vind. Een metertje minder of meer snap ik, maar zo'n 400m...? Terwijl ik toch ook echt wel vaak de binnenbochten pak zeg maar
Anyway, volgend jaar rond deze tijd kan ik het parcours naast die van gister leggen
Die chip meet verder geen afstand ofzo hoor. Je chip wordt simpelweg geregistreerd als je langs/over een registratiepunt loopt, that's it. Verder kan het er ook nog aan liggen of het een gecertificeerd parcours is, of niet.Juancho schreef op maandag 1 december 2025 @ 15:02:
[...]
Ik ken dit idd, ik heb de GPS ook op de hoogste/beste stand staan. Het verschil tussen vorig jaar en dit jaar qua afstand is ergens ook wel verklaarbaar hoor. Vorig jaar was een deel van de route niet mogelijk vanwege dijk werkzaamheden. Gister was alles weer open en was de route voor een aantal kilometers anders en voor mij gevoel ook iets langer (kan nergens op slaan hoor).
Het ging mij er om dat de officiele meting, dus via de chip, zowel vorig jaar als dit jaar 16.1km aangaf wat ik ergens wel vreemd vind. Een metertje minder of meer snap ik, maar zo'n 400m...? Terwijl ik toch ook echt wel vaak de binnenbochten pak zeg maar![]()
Anyway, volgend jaar rond deze tijd kan ik het parcours naast die van gister leggen
Ik had afgelopen zaterdag een 5 km wedstrijd op een gecertificeerd parcours en ik kwam uiteindelijk volgens Garmin ook op 40 meter te lang uit en ik ben ook echt wel iemand die afsnijdt waar het maar kan
Leuk dat je hem hebt gelopen!Maupertus schreef op zondag 30 november 2025 @ 17:30:Wedstrijdverslagje van de Meijendelloop.
Korte achtergrond.
Ik kom niet uit Den Haag, maar toen we hier gingen wonen en hardlopen was snel duidelijk dat dit, net als de Meeuwen Makrelenloop een lokale legende is. Je begint om 8 uur 's ochtends als het net een beetje licht wordt in een heel mooi natuurgebied. Omdat het in een natuurgebied plaatsvindt, zijn er maar een beperkt aantal plekken. Ik geloof dat je met minder dan 500 man in redelijke stilte een loopje van 25km aflegt. Het is ontzettend heuvelig, een paar gemene klimmetje, maar vooral steeds kleine heuveltjes op en neer wat best een interessant effect heeft op je kuiten en hartslag.
Ik had hem niet echt als trainingsdoel meegenomen in het schema. Eigenlijk ben ik nog een beetje op zoek naar een marathon om te doen (Ik houd me aanbevolen voor een leuke tip) en wilde ik nu eerst een betere basis bouwen, met wedstrijden zoals 7heuvelen en bruggenloop als motivators. Toch lukte het me ook niet om deze wedstrijd dan als LSD te doen. Mijn trainer heeft er natuurlijk een mening over, maar ik wilde gewoon weten wat ik nu zou kunnen op 25km, ondanks het parcours. Met een beetje puzzelen en wat overleg met mensen die hem al een keer gedaan hadden, het plan: strak lopen op hartslag, herstellen als je naar beneden gaat, en proberen om op de vlakke gedeelten 5:28 als basispace te pakken. Dat is ook leuk, omdat het dan een beetje marathonpacetraining is.De wedstrijd
Enorm geluk met het weer. 10 graden, droog, niet al te modderig, ideaal om te rennen. Leuke sfeer als iedereen verzamelt bij de boerderij, Het is toch een bepaald type dat om 7 uur in the middle of nowhere naar een hardloopwedstrijd van 25km komt, en dat geeft een leuke saamhorigheid en gemoedelijkheid. Het was me ook gelijk duidelijk dat ik zeker niet een van de snelsten zou zijn. (Sowieso het mooie aan hardlopen dat je als je denkt dat je een prestatie neerzet, je ingehaald wordt door een klein oud vrouwtje dat na de finish vervolgens al ontspannen aan de thee zit als jij hijgend en kapot binnenkomt. Houdt je een beetje nederig.).
Om 8 uur stipt de start. Het eerste gedeelte is redelijk vlak en zelfs een beetje heuvelaf, dus ik moest opletten om niet domweg aan te sluiten bij een groep die 5 rond liep. Zodra de heuveltjes begonnen, werd het veld wat uit elkaar getrokken, en moest ik toch mijn eigen race lopen.
Tot de 21.1 km is het weer een beetje op en neer over trailachtige paadjes. De laatste 4 kilometers zijn echter relatief goed te doen. Ik wilde kijken of ik nog wat in de tank had. Mijn voeten deden misschien pijn, en ik begon een beetje controle te verliezen over mijn hartslag, maar kom op, wat is 3 km nou helemaal? (Antwoord: 15 minuten en dat is best lang na een halve marathon!) Toch gepusht en de laatste 2km met 4:55 pace geëindigd. Eindtijd van 2:18:32 met een gemiddelde pace van 5:30. Daar ben ik heel, heel erg tevreden mee![Afbeelding]
Ik heb hem zelf ook voor de tweede keer gelopen. Ik kom zelf uit de regio en loop vaak zelf ook in het gebied rondom Meijendel. De loop wordt steeds populairder en was nu zelfs binnen 3 minuten uitverkocht (400 startbewijzen)
Nog niet helemaal hersteld van de Berenloop marathon op Terschelling vorige maand helaas 10 minuten langzamer dan vorig jaar, echter met 2:01 toch ook niet heel ontevreden.
De Meeuwen Makrelenloop is inderdaad ook een (lokale) cultloop
Komt omdat de organisatie aankondigt dat het een 10EM is, maar als ze vervolgens de start- en finishmatten niet 10EM uit elkaar te leggen door een gewijzigd parcours (wegwerkzaamheden oid), dan staat er bij jouw uitslag nog steeds 10EM.Juancho schreef op maandag 1 december 2025 @ 15:02:
[...]
Ik ken dit idd, ik heb de GPS ook op de hoogste/beste stand staan. Het verschil tussen vorig jaar en dit jaar qua afstand is ergens ook wel verklaarbaar hoor. Vorig jaar was een deel van de route niet mogelijk vanwege dijk werkzaamheden. Gister was alles weer open en was de route voor een aantal kilometers anders en voor mij gevoel ook iets langer (kan nergens op slaan hoor).
Het ging mij er om dat de officiele meting, dus via de chip, zowel vorig jaar als dit jaar 16.1km aangaf wat ik ergens wel vreemd vind. Een metertje minder of meer snap ik, maar zo'n 400m...? Terwijl ik toch ook echt wel vaak de binnenbochten pak zeg maar![]()
Bij mij was het parcours van een marathon te kort, zo'n 600 meter. Die steekt nog steeds. En ze hadden wel het lef om groots aan te kondigen dat de winnaar het parcoursrecord had verbroken... Tsja, als we gaan zeggen dat 41,6km ook een marathon is dan was die magische 2 uurs grens al doorbroken.
Ik kwam er achteraf achter dat ze vergeten waren om ergens een lusje te doen waarin die 600 meter gelopen zou worden en dat ze de startmatten flink naar voren hadden gelegd (ook wel een paar honderd meter). Op basis van tempo liep ik een PR in die marathon, maar Strava erkent dat natuurlijk niet en dan is het natuurlijk nooit gebeurd.
Bij mij was de marathon van assen te kort dit jaarSlickk schreef op maandag 1 december 2025 @ 16:00:
[...]
Komt omdat de organisatie aankondigt dat het een 10EM is, maar als ze vervolgens de start- en finishmatten niet 10EM uit elkaar te leggen door een gewijzigd parcours (wegwerkzaamheden oid), dan staat er bij jouw uitslag nog steeds 10EM.
Bij mij was het parcours van een marathon te kort, zo'n 600 meter. Die steekt nog steeds. En ze hadden wel het lef om groots aan te kondigen dat de winnaar het parcoursrecord had verbroken... Tsja, als we gaan zeggen dat 41,6km ook een marathon is dan was die magische 2 uurs grens al doorbroken.![]()
Ik kwam er achteraf achter dat ze vergeten waren om ergens een lusje te doen waarin die 600 meter gelopen zou worden en dat ze de startmatten flink naar voren hadden gelegd (ook wel een paar honderd meter). Op basis van tempo liep ik een PR in die marathon, maar Strava erkent dat natuurlijk niet en dan is het natuurlijk nooit gebeurd.Was ik maar even verder doorgelopen net als menig loper die na mij finishte...
Toen waren er mensen zijn dat ik ergens iets had afgesneden wat niet zo was
Al mijn andere 8 marathon waren altijd bijna 1kilometer langer omdat ik altijd op de buitenkant loop
Toen naar wat mensen aan de kant gedrukt en nog een stukje door gelopen
Waren nog wel een paar waar hij te kort was in assen
Ja bij m’n eerste twee marathons kwam ik ook uit op 42,5 en 42,6km, wat verder logisch is omdat je niet de perfecte lijn kunt lopen en GPS soms afwijkt. Dat is verder prima en de officiële nettotijd telt, maar in dit geval zou m’n nettotijd bijna 2 minuten sneller zijn dan m’n GPS.Davem3 schreef op maandag 1 december 2025 @ 20:31:
[...]
Bij mij was de marathon van assen te kort dit jaar
Toen waren er mensen zijn dat ik ergens iets had afgesneden wat niet zo was
Al mijn andere 8 marathon waren altijd bijna 1kilometer langer omdat ik altijd op de buitenkant loop
Toen naar wat mensen aan de kant gedrukt en nog een stukje door gelopen
Waren nog wel een paar waar hij te kort was in assen
Verwijderd
Hoe het voelt is soms echt iets anders dan wat je presteert.
Toch vraag ik me in dit soort gevallen wel af wie er gelijk heeft. Want wat zijn dan precies de parameters voor een goede loop of een toename in prestatiepunten... Het blijft een aardige black box als je het mij vraagt.Verwijderd schreef op dinsdag 2 december 2025 @ 10:05:
Ik vertel hier vast niets nieuws, maar vanmorgen ging ik voor het werk een stuk hardlopen en ondanks dat het zwaar voelde, en ik er echt in moest komen, gaf mijn Garmin +2 prestatiepunten aan en sprak de AI van Strava achteraf van een voor mij goede loop.
Hoe het voelt is soms echt iets anders dan wat je presteert.
Er heeft maar 1 iemand gelijk en eigenlijk altijd de controle lijkt me, en dat is je lichaam. De rest erom heen is hartstikke leuk en goed, maar blijven wel hulpmiddelenMiKeZZa schreef op dinsdag 2 december 2025 @ 10:49:
[...]
Toch vraag ik me in dit soort gevallen wel af wie er gelijk heeft. Want wat zijn dan precies de parameters voor een goede loop of een toename in prestatiepunten... Het blijft een aardige black box als je het mij vraagt.
Maar ookal zit je er niet lekker in, dan kan je alsnog een prima run hebben natuurlijk waarbij je prestatiedoelen gehaald worden. Het kost wellicht alleen wat meer kracht/mentaliteit.
[ Voor 23% gewijzigd door Juancho op 02-12-2025 11:09 ]
Ik gebruik het zelf ook allemaal, maar kan er eerlijk gezegd vaak geen pijl op trekken of er nou +2 of -3 komt te staan...L23 schreef op dinsdag 2 december 2025 @ 11:12:
Ach als het mensen motiveert om te hardlopen is het toch hartstikke mooi.
Je eigen gevoel is belangrijker dan wat Garmin zegt, dat algoritme is niet zo alwetend als sommigen denken.
Is die prestatiemeter gewoon geen score van hoe je het doet ten opzichtje van je trainingsdetail? Dus als je Garmin/Trenara/wie dan ook coach zegt dat je x afstand moet lopen en x pace met x intervallen etc... dan geeft die daar een score aan zodat je aan het einde ook ziet in hoeverre je je gehouden hebt aan je trainingsplan. Volgens mij is daar die prestatie indicator voor.Hartloper schreef op dinsdag 2 december 2025 @ 11:37:
Ik vermoed dat Garmin kijkt naar hartslag en tempo, en als je bij dezelfde hartslag iets sneller loopt gaat-ie ervan uit dat je conditie beter is.
Je eigen gevoel is belangrijker dan wat Garmin zegt, dat algoritme is niet zo alwetend als sommigen denken.
EN:
For a real-time assessment of your current ability to perform, look at your performance condition. During the first 6 to 20 minutes of your run, this metric analyzes pace, heart rate and HRV. The resulting number is a real-time assessment of the deviation from your baseline VO2 max, with each point on the scale representing about 1% of your VO2 max. The higher the number, the higher you can expect to perform.
NL:
Voor een realtime meting van je huidige prestatieniveau kijk je naar je prestatieconditie. Tijdens de eerste 6 tot 20 minuten van je hardloopsessie worden je tempo, hartslag en hartslagvariabiliteit geanalyseerd. Het verkregen getal is een realtime meting van de afwijking van het uitgangspunt van je VO2 max, waarbij elk punt op de schaal ongeveer 1% van je VO2 max vertegenwoordigt. Hoe hoger het getal, des te hoger je verwachte prestatie.
[ Voor 3% gewijzigd door Roet op 02-12-2025 11:54 ]
Nee, dat is de uitvoeringsscoreJuancho schreef op dinsdag 2 december 2025 @ 11:47:
[...]
Is die prestatiemeter gewoon geen score van hoe je het doet ten opzichtje van je trainingsdetail? Dus als je Garmin/Trenara/wie dan ook coach zegt dat je x afstand moet lopen en x pace met x intervallen etc... dan geeft die daar een score aan zodat je aan het einde ook ziet in hoeverre je je gehouden hebt aan je trainingsplan. Volgens mij is daar die prestatie indicator voor.
De mijne begint eigenlijk standaard op +4 en dat is ook wat ik op mijn horloge na een stukje lopen te zien krijg. Daarna stort ie meestal in en gaat ie de min in, waarna ik achteraf wel in alle statistieken zie dat ik goed vooruit ben gegaanMiKeZZa schreef op dinsdag 2 december 2025 @ 11:16:
[...]
Ik gebruik het zelf ook allemaal, maar kan er eerlijk gezegd vaak geen pijl op trekken of er nou +2 of -3 komt te staan...
[removed]
het is een metric waar ik echt niks van begrijp.
Hosky maximist
Wanneer je de loop achteraf bekijkt zie je dat de score continue wordt bijgehouden.Jimbeam schreef op dinsdag 2 december 2025 @ 12:27:
En bovendien wordt de prestatiescore al binnen enkele minuten na aanvang van de training gegeven.
het is een metric waar ik echt niks van begrijp.
maar standaard krijg je hem alleen aan het begin ergens op je horloge te zien (iig op mijn FR245)A-Waxxx schreef op dinsdag 2 december 2025 @ 12:31:
[...]
Wanneer je de loop achteraf bekijkt zie je dat de score continue wordt bijgehouden.
/f/image/uezfgFf8xlgkE5GBUn8H9ZUI.png?f=fotoalbum_large)
En ik heb dus heel vaak van dit soort plaatjes. En dan krijg ik op mijn horloge een +4 te zien, maar gelijk daarna vindt Garmin schijnbaar dat ik toch een slechte prestatie lever of zo
[removed]
Dit patroon heb ik ook ALTIJD. Voor mij is er weinig zo nietszeggend als dit.redwing schreef op dinsdag 2 december 2025 @ 12:43:
[...]
maar standaard krijg je hem alleen aan het begin ergens op je horloge te zien (iig op mijn FR245)
[Afbeelding]
En ik heb dus heel vaak van dit soort plaatjes. En dan krijg ik op mijn horloge een +4 te zien, maar gelijk daarna vindt Garmin schijnbaar dat ik toch een slechte prestatie lever of zo
Prestatieconditie
Terwijl je een activiteit registreert met je Garmin watch, analyseert Prestatieconditie je tempo, hartslag en je hartslagvariabiliteit (HRV) om een real-time meting uit te voeren van je prestatieniveau in vergelijking met je gemiddelde fitnessniveau.
Gedurende de eerste 6 tot 20 minuten van een activiteit, wordt de score van je prestatieconditie op je watch weergegeven. De prestatieconditie kan een indicator van vermoeidheid zijn, vooral aan het einde van een lange workout.
Prestaties Score
Uitstekend > 10
Goed 2 tot 10
Basislijn -1 tot 1
Redelijk -10 tot -2
Slecht -20 tot -11
Maar ik loop er geen meter langzamer of harder van hoor
Bij de marathon kreeg ik ook maar een schamele 1 bijvoorbeeld. Toch maar wel gewoon voluit gelopen
Meestal zit ie rond de 4 inderdaad, tenzij slecht geslapen en/of nog moe van de training van de dag ervoor.
Heb ook weleens een slechte score gehad toen ik eerst krachttraining had gedaan (verhoogde hartslag) en meteen erna ging lopen. Garmin vond toen kennelijk mijn hartslag verhoogd tov de prestatie van die specifieke activiteit
"Hardlopen is voor de één een sport, voor de ander een reis". Iedereen is welkom, ook de minder geoefende loper
Voor vragen en discussie over sporthorloges kun je terecht in Het grote Sporthorloge met GPS topic.
Voor vragen en discussie over triathlon, kan men terecht in Het Triatlontopic - Deel 2.
Als aanvulling op de topics in deze reeks, zijn er Tweakers Hardlopen-groepen op Strava en Garmin Connect. Om toegang te krijgen:
1. Strava: Geef op Strava aan dat je lid wil worden van de groep (klik op Request to Join). Stuur je op Strava gebruikte naam in een DM op Tweakers aan de admins: Poekie en Calitomnication.
2. Garmin: Stuur in een DM op Tweakers met onderwerp Toegang Garmin je gebruikersnaam van het Garmin aan de admin: Calitomnication.
Ook jouw PR's doorgeven? Dat kan als je de sheet invult.
:strip_exif()/f/image/hvBWK7hDyLCwIhKa9FHoufra.jpg?f=fotoalbum_tile)
:strip_exif()/f/image/SNlwSCqtxYFLNz4ItHIRqLup.jpg?f=fotoalbum_tile)
:strip_exif()/f/image/pQsllA6l62lSGwox8D9ADv26.jpg?f=fotoalbum_tile)