• kepler
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 22:07
Haha ik zie dat cijfer ook regelmatig voorbij komen, maar hecht er weinig waarde aan. Afgelopen zondag kreeg ik een -8 aan het begin van de 50km, gewoon kunnen uitlopen ;)

Wel was het zo dat mn hartslag 10 slagen hoger lag dan in de training, waarschijnlijk kwam het daardoor. Maar dat heb ik eigenlijk bij elke wedstrijd :D

• Hathi
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 23:26
Die score geeft inderdaad aan hoe 'fit' je nu bent in vergelijking met je basis. Dus loop je nu op een hoger tempo met dezelfde hartslag als normaal, dan is de score hoger. Loop je juist langzamer, of is je hartslag hoger, dan is de score lager. Opzich dus ook logisch dat de score steeds lager wordt gedurende je training, je kan niet meer zo ver/snel lopen als dat je aan het begin van je training kon. Idee van die melding na 6 tot 20 minuten is waarschijnlijk dan ook dat je je training daarop nog wat kan aanpassen. Scoor je een +10 dan kan je er een wat zwaardere training van maken dan je wellicht van plan was en scoor je een -10 dan is het wellicht beter om wat rustiger aan te doen dan je van plan was.
Maar heel zinvol vind ik die score persoonlijk ook niet.. Die melding geeft bij mij vrijwel altijd iets aan tussen de -2 en +2. De stamina score vind ik persoonlijk een wat fijnere om te zien 'hoe veel er nog in het vat zit' gedurende de training of wedstrijd, maar ook daar doe ik niet veel meer mee dan er gewoon af en toe eens naar kijken :-)
En op basis van m'n training readiness (waarbij ook met name de HRV een belangrijke indicatie is) weet ik vooraf ook wel redelijk of ik een zware training aan kan of beter wat rustiger aan kan doen, daarvoor ga ik niet eerst een stuk warmlopen om te wachten op de prestatiescore en dan pas bepalen wat ik verder ga doen.

• InZane
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 21:55
Hathi schreef op dinsdag 2 december 2025 @ 16:39:
Maar heel zinvol vind ik die score persoonlijk ook niet.. Die melding geeft bij mij vrijwel altijd iets aan tussen de -2 en +2.
Oh echt? Ik zie toch ook wel regelmatig +5 of +6. Negatieve score zie ik eigenlijk alleen maar bij het uitlopen na een zware training of wedstrijd, maar dat is wel logisch op zich.

Temperatuur heeft bij mij trouwens ook veel invloed. Op een koude dag zit mijn hartslag na de ca. 6 minuten nog behoorlijk laag en dan krijg ik dus gelijk een hele hoge score.

[ Voor 17% gewijzigd door InZane op 02-12-2025 17:03 ]

• Dragonfeeet
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 16-12-2025
Nu de definitieve afwijzing voor Rotterdam binnen is ben ik mij aan het orienteren op een alternatief.
Ik twijfel tussen Enschede, Gent of Leuven. Iemand die er (meerdere) heeft gelopen en een vergelijk kan maken?

• Duclaasie
  • Registratie: November 2022
WizzlerNL schreef op zaterdag 22 november 2025 @ 10:24:
[...]

Bestellen, week wachten, FedEx 20 euro heffing betalen, 3 dagen wachten, hij is geleverd. Valt reuze mee dus.
Hier hetzelfde verhaal, 20,12 aan heffing en vlot geleverd. Ik zou mij er in ieder geval niet door laten weerhouden.

• Hartloper
  • Registratie: Mei 2021
  • Laatst online: 22:43
Dragonfeeet schreef op dinsdag 2 december 2025 @ 17:02:
Nu de definitieve afwijzing voor Rotterdam binnen is ben ik mij aan het orienteren op een alternatief.
Ik twijfel tussen Enschede, Gent of Leuven. Iemand die er (meerdere) heeft gelopen en een vergelijk kan maken?
Gent vind ik niet fantastisch. Kan ook zijn omdat ik er een tegenvallende marathon heb gelopen begin dit jaar, dus misschien ben ik niet helemaal objectief. Het parcours vond ik niet super, er waren een paar stukken in de havenbuurt met zeer slecht wegdek en daardoor plassen. Het was heuvelachtiger dan ik verwacht had.
Ik heb in Gent gestudeerd en daarom is het voor mij een weinig verrassend parcours.
Het is professioneel georganiseerd door Golazo, met bijbehorend prijskaartje.

Wat wel al beter is dan vroeger:
- de marathon start niet meer samen met de halve marathon (die ik overigens in 2026 samen met mijn dochter ga lopen ! )
- het supersaaie en door de uitlaatgassen zeer ongezonde stuk langs de R4 is uit het parcours gehaald.
- de Blandijnberg moet niet meer helemaal beklommen worden, halverwege de helling gaat het parcours naar rechts.

Leuven marathon is de eerste editie. Gestart na het succes vorig jaar van de European Running championships in Leuven. Dat was toen een heuvelachtig parcours voor alle afstanden en hoewel het parcours voor de marathon dit jaar nog niet gekend is kan het niet anders dan opnieuw heuvelachtig worden.

• SkyR
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 20-03 19:12
Het is inmiddels woensdag, dus nog een kort...

Race report: Spijkenisse Marathon

Voor het eerst sliep ik de nacht voor een marathon in mijn eigen bed. Toch wel heel fijn! De zaterdag rustig aan gedaan met veel koolhydraten, in de avond mijn ontbijt gesmeerd en 's ochtends ging om 6:45 de wekker. Opstaan, toiletbezoekje, aankleden, kopje thee gedronken en nog voor 7:15 zat ik in de auto. Na 4 witte boterhammen met jam en een bidon sportdrank was ik er in de auto al wel zat van, dus toen ik om 9:15 in Spijkenisse aankwam was ik blij dat ik weer een toilet op kon zoeken :+

Gelukkig had ik daar alle tijd voor met de start om 10:30 uur. Startnummer opgehaald, omgekleed en bij het warmlopen brak het zonnetje al door. Een stuk beter dan een paar jaar terug toen het donker, grijs en héél erg nat was.

Maar zoals eerder gedeeld had ik geen idee waar ik nou stond. Geen goed trainingsblok kunnen doen, dus het enige keiharde doel was dat ik sneller wilde zijn dan de eerste keer Spijkenisse Marathon, dus binnen 3u18 terug zijn.

Met een PR van 3:02:02 was het mijn eer te na om achter de 3:15 pacers aan te sluiten. Gestart met kilometers rond de 4:20/km, zoekend naar een groepje met het juiste tempo, wat ik na 6 kilometer wel dacht te hebben gevonden. Een paar kilometer later hoorde ik de 2 kopmannen praten over sub-3, en toen begon ik al te vrezen voor het vervolg. Het tempo werd langzaam opgeschroefd naar 4:15/km en toen voelde ik al dat dat echt teveel was. Dus liet ik ze gaan, maar dat betekende wel dat ik na 15 kilometer in niemandsland terecht kwam. Shit.

Tot dan toe waren de 5-kilometer splits op een gemiddeld tempo van 4:22, 4:19 en 4:15/km. Had ik mijzelf toch in slaap laten sussen en werd ik meegenomen in de ambities van anderen.

Anyway, gelost door mijn groepje, tempo proberen te stabiliseren rond de 4:30/km, maar het alleen lopen in de wind en het gebrek aan time on feet brak me op. Na 30 kilometer voelde ik alle spieren in mijn benen en was het harken met alles wat ik heb. Bij iedere verzorgingspost wandelend gedronken, het ging niet meer om tijd maar om uitlopen. Op 37 kilometer ook nog heel even gestopt om een banaantje aan te pakken van mijn ouders die langs de kant stonden, en de kilometers afgevinkt. Iedere 5 kilometer was weer langzamer dan die daarvoor. In de laatste kilometers heb ik mijzelf wel nog afgevraagd waarom ik dit ook alweer leuk vind _O-

Eindtijd: 3:12:51. Naar omstandigheden tevreden, toch mooi de kilometers afgevinkt, en zowaar een beetje van de omgeving kunnen genieten door het zonnetje.

Na de finish even lekker gedoucht, bij mijn ouders een paar stevige tosti's gegeten om daarna weer de rit van 2 uur huiswaarts te maken. Prima dagje.

Over 2½ week ga ik in Leeuwarden als luxe duurloop nog de Winter Marathon lopen. Dit écht zonder ambitie. Het enige doel is dat het mijn langzaamste marathon tot nu toe wordt, geen race-pace, puur langzame duurloop :P

• MiKeZZa
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 21:54
Bam! PR op de 10 binnen!

Jaren geleden 50:01 gelopen in een lokale wedstrijd, dat deed nog steeds pijn. Want ook al kwam Garmin met 49:07 als een PR ooit gelopen; die 5 zat mij in de weg.

Zoals bekend al 2 maanden z2 aan het trainen. Laatste maand ook 2x wat intervallen gepakt, maar voornamelijk Z2. Vanaf nu gaat de blik op de bergen en zal ik weinig progressie boeken voor minimaal 3 maanden, dus hooguit onderhouden. Daarom had ik toen ik 2 maanden terug al in de agenda omcirkelt; begin november een 5 km vol gas (toen 22:48 PR gelopen) en op 3-12 moest de 10 er aan gaan. Gisteren voor het eerst in een een paar jaar (als ik het me goed herinner toen ik een vleermuis gegeten had ergens in 2021) een middagje niet gewerkt omdat ik me niet fit voelde. Maar net als in 2021 de dag er na alweer hardgelopen. En hoe; vol gas voor 10 km.

Stryd kwam met een bizarre 41 minuten voorspelling, die heb ik vakkundig genegeerd. Dat is totaal buiten mijn bereik. De 48:15 van Garmin leek me meer in de buurt komen. Het idee was op of net onder 5:00 te vertrekken en in het 2e deel te versnellen. Daar is natuurlijk niets van terecht gekomen; 4:48 bleek een lekker tempo te zijn, dat heb ik gepakt en geprobeerd vast te houden. Na 1,5 km kwam er een steek op, toen besloten iets rustiger te gaan lopen (horloge bleef op 4:48 staan wonderbaarlijk genoeg). Na een km of 5 begin mijn kuit wat zeer te doen en vanaf km 7 werd het moeilijker om de 4:48 vast te houden. Uiteindelijk 10 seconden verval gehad richting het einde en gefinished op 48:25. Erg tevreden mee! En stiekem toch ook het idee dat het (op termijn) echt nog wel wat harder kan. Leuk om deze progressie nog eens mee te maken.

Overigens liep ik op mijn Hoka Mach 6, altijd een fijn schoentje, maar nu ik wat harder liep en de weg overal wat nattig was voelde hij toch wat glipperig zo nu en dan. Niet spekglad, maar ook niet helemaal lekker... Dat ga ik ff in de gaten houden.

• Juancho
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 22:09
MiKeZZa schreef op woensdag 3 december 2025 @ 11:57:
Bam! PR op de 10 binnen!

Jaren geleden 50:01 gelopen in een lokale wedstrijd, dat deed nog steeds pijn. Want ook al kwam Garmin met 49:07 als een PR ooit gelopen; die 5 zat mij in de weg.

Zoals bekend al 2 maanden z2 aan het trainen. Laatste maand ook 2x wat intervallen gepakt, maar voornamelijk Z2.
Lekker man! Onder de 50min duiken is een heerlijk gevoel! Beetje zoals een halve marathon onder de 2 uur. Mentaal zo gaaf!
Heb je trouwens Z2 gelopen met hartslagband en vooraf metingen laten doen? Of gok je een beetje op wat Garmin aangeeft dat jouw zone 2 is?

Garmin Forerunner 265 |Samsung Galaxy S23 | Polestar 2 MidYear 2026 Prime + B&W audio

• Don Juansen
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 20-03 15:39
Don Juansen schreef op vrijdag 28 november 2025 @ 17:00:
Of mijn hartslag laat zich tijdens actie slecht meten om de pols of er is een bug (wel eens over cadans/hartslag verstoring gelezen hier). In vervolg met externe sensor blijven lopen lijkt me wel handig?
Gisteren de proef op de som tijdens intervaltraining met hartslagmeter Fenix 7 Pro. Kern bestond uit 12x 400m + wat extra meters iedere ronde. Hartslag leek stuk beter gemeten, maar toch lijkt hier en daar een afwijking zichtbaar. Lijkt mij bijv. sterk dat hartslag ronde 6 tien slagen lager is dan ronde 5 met zelfde pace.

Weet iemand of het mogelijk is om in Garmin Connect zowel de polshartslagmeter als een externe hartslagmeter te plotten op een training?

@MiKeZZa Mooi dat je een PR hebt gepakt onder de 50' en dat zelfs zonder een wedstrijdschoen :+

@SkyR Ik weet niet hoeveel marathons je inmiddels hebt gelopen, maar waardeer het 'eerlijke' verhaal dat de man met de hamer ook bij veteranen ene risico blijft ;)

• karazz
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 20-03 14:41
Wellicht loop ik wat voor, maar vraag het toch, want wellicht werkt het hetzelfde voor trenara.

Ik had mezelf aangemeld voor de beta-periode van run with REN en kreeg vanochtend een mailtje dat ik mee mag doen. Zojuist dan ook mijn profiel en een doel ingesteld (heb ooit de 10k in 47 minuten gelopen, sub 40 lijkt me wel leuk) met als einddatum half februari. Geen idee hoe haalbaar het is, maar het gaat er meer over uit dat ik een programma krijg dat ik kan volgen. Alles sneller dan 47 minuten is sowieso leuk natuurlijk.

Nou schotelt hij een training voor vandaag voor. Warming up is 6x 2 minuten met ieder blok 10s sneller. Daarna komen 2 sets van 40s/20s HIT. Als cooling down 7 minuten uitlopen.

Ik kan deze natuurlijk handmatig in mijn garmin gaan kloppen, maar dat lijkt me wat teveel werk. Vooralsnog zie ik nog geen mogelijkheid om hem naar mijn garmin te kopieren/syncen. Zijn hier trucjes voor? Hoe werkt dit bijvoorbeeld bij trenara?

edit: Nevermind, te vroeg geroepen. Zie nu dat garmin connect de workout al ter beschikking stelt. Er wordt dus wel iets gesynced. :)

[ Voor 9% gewijzigd door karazz op 03-12-2025 15:14 ]

• L23
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 02:24

L23

karazz schreef op woensdag 3 december 2025 @ 15:10:
Ik had mezelf aangemeld voor de beta-periode van run with REN en kreeg vanochtend een mailtje dat ik mee mag doen. Zojuist dan ook mijn profiel en een doel ingesteld (heb ooit de 10k in 47 minuten gelopen, sub 40 lijkt me wel leuk) met als einddatum half februari. Geen idee hoe haalbaar het is, maar het gaat er meer over uit dat ik een programma krijg dat ik kan volgen. Alles sneller dan 47 minuten is sowieso leuk natuurlijk.
Ooit? Wat loop je momenteel dan?

• karazz
L23 schreef op woensdag 3 december 2025 @ 15:16:
[...]

Ooit? Wat loop je momenteel dan?
Geen idee eerlijk gezegd, al even geen tempo-loop meer gedaan. Laatste tijd vooral aan het trainen geweest voor langere afstanden.

Maar ga er vanuit dat zo'n programma zichzelf aanpast? Dus stel dat de 47 al niet haalbaar zou zijn zal dat ook snel genoeg boven water komen?

• L23

L23

karazz schreef op woensdag 3 december 2025 @ 15:22:
[...]

Geen idee eerlijk gezegd, al even geen tempo-loop meer gedaan. Laatste tijd vooral aan het trainen geweest voor langere afstanden.

Maar ga er vanuit dat zo'n programma zichzelf aanpast? Dus stel dat de 47 al niet haalbaar zou zijn zal dat ook snel genoeg boven water komen?
Ben niet bekend met het programma, maar het trainingsschema moet natuurlijk ook niet te zwaar zijn. Ooit 47 minuten gelopen klinkt bij mij als een paar jaar terug en dan even trainen voor sub 40 in 2 maanden tijd...

• karazz
L23 schreef op woensdag 3 december 2025 @ 15:29:
[...]

Ben niet bekend met het programma, maar het trainingsschema moet natuurlijk ook niet te zwaar zijn. Ooit 47 minuten gelopen klinkt bij mij als een paar jaar terug en dan even trainen voor sub 40 in 2 maanden tijd...
Zoals ik al zeg, het gaat me er meer om om een trainingsprogramma te kunnen volgen voor een snelle(re) 10. Tegelijkertijd kan ik run with ren testen.

Laatste maanden een aardig aantal loopjes gehad van >20km, dus ben niet ongetraind. Wil enkel proberen om wat snelheid op te bouwen op een korte(re) afstand.

En ik houd er ook zeker wel rekening mee dat die sub 40 niet gaat lukken, maar dat zien we dan wel weer.

[ Voor 7% gewijzigd door karazz op 03-12-2025 15:36 ]

• L23

L23

karazz schreef op woensdag 3 december 2025 @ 15:35:
[...]

Zoals ik al zeg, het gaat me er meer om om een trainingsprogramma te kunnen volgen voor een snelle(re) 10. Tegelijkertijd kan ik run with ren testen.

Laatste maanden een aardig aantal loopjes gehad van >20km, dus ben niet ongetraind. Wil enkel proberen om wat snelheid op te bouwen op een korte(re) afstand.

En ik houd er ook zeker wel rekening mee dat die sub 40 niet gaat lukken, maar dat zien we dan wel weer.
Dat is prima hoor, het klonk mij alleen niet verstandig.

• kepler
karazz schreef op woensdag 3 december 2025 @ 15:22:
[...]

Het programma past zich zelf idd prima aan. Ik heb hem net ook ingesteld, voor een marathon in april. Toen hij nog geen geschiedenis had ingeladen stond er voor zondag een duurloop van 2.5u in de planning, na het inladen van de geschiedenis (50k afgelopen zondag) is dat aangepast naar 35min duurloopje :D

Edit: maar vervolgens plant hij volgende week wel de langste week van de hele periode in met 60km :D

[ Voor 6% gewijzigd door kepler op 03-12-2025 16:06 ]

• kepler
karazz schreef op woensdag 3 december 2025 @ 15:10:
Wellicht loop ik wat voor, maar vraag het toch, want wellicht werkt het hetzelfde voor trenara.

Nou schotelt hij een training voor vandaag voor. Warming up is 6x 2 minuten met ieder blok 10s sneller. Daarna komen 2 sets van 40s/20s HIT. Als cooling down 7 minuten uitlopen.

Ik kan deze natuurlijk handmatig in mijn garmin gaan kloppen, maar dat lijkt me wat teveel werk. Vooralsnog zie ik nog geen mogelijkheid om hem naar mijn garmin te kopieren/syncen. Zijn hier trucjes voor? Hoe werkt dit bijvoorbeeld bij trenara?

edit: Nevermind, te vroeg geroepen. Zie nu dat garmin connect de workout al ter beschikking stelt. Er wordt dus wel iets gesynced. :)
Waar zie je de workouts van Ren dan? Ik zie nog niks in mijn Garmin?

• sander_g
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 20-03 17:11
Don Juansen schreef op woensdag 3 december 2025 @ 14:51:
[...]
Weet iemand of het mogelijk is om in Garmin Connect zowel de polshartslagmeter als een externe hartslagmeter te plotten op een training?
Ja, zoek naar 'auxiliary heart rate' als extra data field. Er zijn verschillende opties. Bijvoorbeeld:
https://apps.garmin.com/n...a-b167-7139788a19b3?tid=0

Ik heb er echter geen recente ervaring mee. Een paar jaar geleden wel eens gedaan om het verschil te controleren tussen pols en borstband.

Garmin Fēnix 7 Pro | https://www.strava.com/athletes/30783039

• karazz
kepler schreef op woensdag 3 december 2025 @ 16:05:
[...]

Waar zie je de workouts van Ren dan? Ik zie nog niks in mijn Garmin?
Als ik Garmin Connect open op mijn telefoon (Garmin) zie ik de workout er zelfs 5x in staan voor vandaag :+

• kepler
karazz schreef op woensdag 3 december 2025 @ 16:26:
[...]

Als ik Garmin Connect open op mijn telefoon (Garmin) zie ik de workout er zelfs 5x in staan voor vandaag :+
Ik zie nog helemaal niks in mijn connect staan, ook niet in de agenda?

• Juancho
Wat mij nu al opvalt aan de programma's van REN is dst het veel meer afwisseling heeft binnen 1 training. Trenara is een stuk minder afwisselend als in diverse intervals op diverse intensiviteit.

Zonder overigens te zeggen wat goed is of juist minder goed is, maar dat valt me gelijk op. Twijfel nog welke ik de komende maanden ga pakken voor m'n opbouw naar 30+ km...🤔

Trenara is stabiel en betrouwbaar en ik betaal daarvoor REN is nog bèta fase. Dus ik denk toch maar Trenara en later als de REN app echt productie klaar is beide eens naast elkaar leggen. Ook op basis van jullie info en feedback 😀

Garmin Forerunner 265 |Samsung Galaxy S23 | Polestar 2 MidYear 2026 Prime + B&W audio

• Juancho
Overigens, net de 2 tight, korte en lange, van Fusion binnen. Jullie hebben niet gelogen zeg! Vanaf moment aantrekken voelt het gewoon hemelzacht. Totaal ander gevoel/materiaal dan een merk als Nike of Adidas. Die zijn zeker niet slecht hoor maar deze 2 van Fusion zitten zo heerlijk zacht en prettig. Bizar dat het bij een, op het oog, simpel sportbroek je zoveel kan uitmaken 🙏

• master_JE
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 21-03 15:41
Hier ook vandaag de spullen binnen gekregen, heerlijke kleding inderdaad.

Alleen de C3 neck-zip en S1 jacket vind ik in de arm en buik lengte toch wel iets aan de krappe kant, heb maat L besteld de website zelf gaf aan maat M.... Maar ben 191cm en slank, ben bang dat als ik XL bestel het allemaal zo slonsig gaat zijn. Of hoort die wat korter te zijn dan normale kleding?

Heb wel via de chat gevraagd of ze net zoals bij de tights er een X-long versie bij zou kunnen komen :-D.

Edit ;
Over Hardloop coaching gesproken, ik kwam deze laatste tegen in een van hardloop podcasts https://twozeronine.nl/ geen idee of het wat is maar de spreekster was er enthousiast over. Misschien dat ik dit volgend jaar eens ga overwegen.

[ Voor 20% gewijzigd door master_JE op 03-12-2025 20:16 ]

• MiKeZZa
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 21:54
Juancho schreef op woensdag 3 december 2025 @ 13:30:
[...]

Lekker man! Onder de 50min duiken is een heerlijk gevoel! Beetje zoals een halve marathon onder de 2 uur. Mentaal zo gaaf!
Heb je trouwens Z2 gelopen met hartslagband en vooraf metingen laten doen? Of gok je een beetje op wat Garmin aangeeft dat jouw zone 2 is?
Die halve onder de 2 heb ik al lang en breed afgestreept ;) Die 50 stond echter al lang...

Qua hartslag heb ik het vrij serieus aangepakt; ik heb een hartslagband én een sportonderzoek laten uitvoeren. Dus ik heb het vrij helder hoe of wat. En ik heb me er op het obsessieve af aan gehouden, nooit over de z2 grens heen.

• Slickk
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 22:02
master_JE schreef op woensdag 3 december 2025 @ 20:06:
Hier ook vandaag de spullen binnen gekregen, heerlijke kleding inderdaad.

Alleen de C3 neck-zip en S1 jacket vind ik in de arm en buik lengte toch wel iets aan de krappe kant, heb maat L besteld de website zelf gaf aan maat M.... Maar ben 191cm en slank, ben bang dat als ik XL bestel het allemaal zo slonsig gaat zijn. Of hoort die wat korter te zijn dan normale kleding?

Heb wel via de chat gevraagd of ze net zoals bij de tights er een X-long versie bij zou kunnen komen :-D.

Edit ;
Over Hardloop coaching gesproken, ik kwam deze laatste tegen in een van hardloop podcasts https://twozeronine.nl/ geen idee of het wat is maar de spreekster was er enthousiast over. Misschien dat ik dit volgend jaar eens ga overwegen.
S1 jacket hoort zo kort te zijn, of tenminste, dat is het model. Moest er zelf ook even aan wennen dat die boven je heup valt.

Heb ook beide in maat L en had zelf mss de C3 neck-zip nog wel eens in maat M willen proberen (ben 1.86m), maar geen zin in mogelijke retour en dan is maat L prima.

Het is wat meer ‘typisch’ hardloopkleding en blijkbaar in die wereld wat meer aansluitend.

Neck-zip is wel wat elastischer materiaal dan het jack en daarmee voldoen beide wel prima.

Ik denk dat gezien je slanke postuur een XL wel wat meer slonzig gaat zijn (wat ik dus met die neck-zip soms al wat heb).

• glnk
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 23:21
Juancho schreef op woensdag 3 december 2025 @ 18:46:
Overigens, net de 2 tight, korte en lange, van Fusion binnen. Jullie hebben niet gelogen zeg! Vanaf moment aantrekken voelt het gewoon hemelzacht. Totaal ander gevoel/materiaal dan een merk als Nike of Adidas. Die zijn zeker niet slecht hoor maar deze 2 van Fusion zitten zo heerlijk zacht en prettig. Bizar dat het bij een, op het oog, simpel sportbroek je zoveel kan uitmaken 🙏
Hier net ook opgehaald bij het afhaalpunt. Ik vind de broeken te kort aan de bovenkant. Het zit echt maar net boven de schaamstreek en mijn boxershort komt erboven uit. Zal ik omruilen voor de dames versie? Die gaat in ieder geval een stuk hoger. Maar welke man loopt er nou in een dames legging...

Edit: je kan alleen ruilen voor hetzelfde product, andere maat.

[ Voor 4% gewijzigd door glnk op 04-12-2025 01:26 ]

• Droplollie
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 23:52
Slickk schreef op woensdag 3 december 2025 @ 21:05:
[...]

S1 jacket hoort zo kort te zijn, of tenminste, dat is het model. Moest er zelf ook even aan wennen dat die boven je heup valt.

Heb ook beide in maat L en had zelf mss de C3 neck-zip nog wel eens in maat M willen proberen (ben 1.86m), maar geen zin in mogelijke retour en dan is maat L prima.

Het is wat meer ‘typisch’ hardloopkleding en blijkbaar in die wereld wat meer aansluitend.

Neck-zip is wel wat elastischer materiaal dan het jack en daarmee voldoen beide wel prima.

Ik denk dat gezien je slanke postuur een XL wel wat meer slonzig gaat zijn (wat ik dus met die neck-zip soms al wat heb).
Ik heb hetzelfde met de jas: sluit wel lekker aan (ben slank), maar mouwen te kort. Ik ruil mn S naar M.

• Roozzz
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 22:04
glnk schreef op woensdag 3 december 2025 @ 22:14:
[...]

Hier net ook opgehaald bij het afhaalpunt. Ik vind de broeken te kort aan de bovenkant. Het zit echt maar net boven de schaamstreek en mijn boxershort komt erboven uit. Zal ik omruilen voor de dames versie? Die gaat in ieder geval een stuk hoger. Maar welke man loopt er nou in een dames legging...

Edit: je kan alleen ruilen voor hetzelfde product, andere maat.
Klinkt als veel te klein. Althans, de mijne eindigen een stuk hoger :+

If you can see, look. If you can look, observe

• Aggo
  • Registratie: November 2025
  • Laatst online: 20-03 19:33
Inmiddels halverwege het boek van Sirpoc, leest lekker weg. Deze man lijkt wel uit drie personen te bestaan: zeven dagen per week trainen, een baan en ook nog in een korte tijd een boek schrijven.
Ik ben all-in qua training middels deze methode (althans, ik kies voor zes dagen), zie er de logica van in, de progressie is voelbaar en ook de geleidelijke stijging is zichtbaar op intervals.icu.
Toen ik nog fietste de beste resultaten geboekt toen ik veel sweet-spot trainde, dus het kostte me niet veel tijd om hiervan ook de logica bij hardlopen in te zien.

Je Engels moet wel een beetje op niveau zijn, maar ik kan iedereen dit boek aanraden. Te koop op Amazon: Norwegian Singles Method.

Of lees het niet, geeft mij meer kans op podium-plaatsen :)

• Hillshade
  • Registratie: December 2023
  • Laatst online: 20-03 22:12
Ik begin door alle verhalen hier toch wel geïnteresseerd te raken in de Norwegian Singles method. Ga het boek maar aanschaffen. :) Kijken wat het voor inzichten oplevert.

• uFx
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 21:56

uFx

master_JE schreef op woensdag 3 december 2025 @ 20:06:
Edit ;
Wat een bedragen zeg :o Lijkt wel alsof hardlopen tegenwoordig veel minder een hobby is ('gewoon lekker lopen') en veel meer gericht op ingewikkelde schema's, dagelijkse adviezen en heel erg prestatiegericht.

Wat is het doel?

I'm gonna architect a world of pain all over your candy ass

• WizzlerNL
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 21-03 17:07
Voor iedereen die REN gebruikt, gaan de plannen bij jullie ook niet verder dan 60k per week? En dat vooral ook elke week vanaf nu tot aan de Rotterdam Marathon? Geen opbouw, amper taper.

• My-life
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 18:28
maartend schreef op vrijdag 28 november 2025 @ 17:41:
Ben ik nou de enige die met een zwabber short van decathlon van 10 euro loopt? En tevreden is?
In datzelfde prijsspectrum heb ik een lange Osaga hardloopbroek en verlichtingsvestje van de Scapino. Ik loop tot een graad of 5 °C in eenvoudige korte sportbroeken, maar bij koud weer doe ik die broek eronder. Hij is heerlijk comfortabel, lekker zacht, blijft goed zitten en kostte 10 euro.
https://www.scapino.nl/p/...oopbroek-zwart-180244551/
Er is ook een versie met langere ritsen en een eenvoudige zak op het been, voor 20 euro:
https://www.scapino.nl/p/...met-rits-zwart-180244654/

Daarboven draag ik meestal een CRIVIT lange mouwen sportshirt met smartwatch opening van de Lidl, ook 10 euro:
https://www.lidl.nl/p/cri...tch-opening/p100383567001

In die kleren loop ik meer kilometers dan de gemiddelde recreatieve hardloper gok ik. :+

• glnk
Roozzz schreef op donderdag 4 december 2025 @ 08:31:
[...]

Klinkt als veel te klein. Althans, de mijne eindigen een stuk hoger :+
Ja lastig. Ik heb een slanke taille van 74cm. Dus maat S. Maar wel billen, dijen en kuiten en daar zit het ook wel erg strak. Misschien is maat M dan beter.

• Stewie!
  • Registratie: September 2001
  • Nu online

Stewie!

Keen must die!

Vanochtend had ik in Rotterdam een fotoshoot voor een artikel over sportende ondernemers (volgende maand in de winkel), was een leuke ervaring. Een paar kilometer heen en weer gerend, veel rondjes gedraaid. Kade vol toeristen die af en aan foto’s maakte van de fotograaf en mij.

Laat de sponsordeals maar komen :Y)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/k8c7gOTXVx50LPg9xI3uGrLS3c0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/hoeDW8CRdvSRjDGipw983JfA.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 5% gewijzigd door Stewie! op 04-12-2025 13:27 ]

Marathon loper in Tokyo, London, Rotterdam, Maria Alm, San Francisco, Berlin, Chicago, Amsterdam
Strava: https://www.strava.com/athletes/149347154

• Gaargod
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 20-03 11:42
@glnk mijn Fusion tights zitten ook niet echt hoog, boxer komt er idd vaak bovenuit. Dat is denk ik gewoon het model, als je de (heren)foto's op de website bekijkt zitten ze ook vaak vrij strak / hoog opgetrokken (ik probeer het netjes te verwoorden ;)) en dan zijn ze alsnog niet heel hoog.

Je moet je denk ik ook afvragen, moeten ze dan hoger zijn? Je shirt valt er toch overheen.

Mij zitten ze echt fantastisch, en ze zakken ook niet af ofzo.

• Juancho
Gaargod schreef op donderdag 4 december 2025 @ 13:28:
Hier ben ik mega benieuwd naar want die ik heb van Adidas en nog een goedkoop ding, zakken toch wel wat af waardoor je tijdens je run toch een paar keer je tight ophoog loopt te hijsen. Vind ik altijd irritant en kost je aandacht/energie die je juist op je run wilt behouden.

Als dat bij Fusion gewoon fijn en prettig blijft zitten is het wel de meerprijs waard.

• Gaargod
  • Laatst online: 20-03 11:42
@Juancho ik heb nog 2 oudere Decathlon tights, daar moet ik ook altijd aan hijsen. Ze liggen inmiddels een paar jaar ongebruikt in de kast ;)

Die Fusions zitten mij echt top, ik gebruik dat touwtje zelfs nauwelijks.

For what it's worth, ben 188 cm. lang bij ~71 kg en draag Fusion long / short tights in maat M.

[ Voor 10% gewijzigd door Gaargod op 04-12-2025 13:37 ]

• glnk
Gaargod schreef op donderdag 4 december 2025 @ 13:28:
@glnk mijn Fusion tights zitten ook niet echt hoog, boxer komt er idd vaak bovenuit. Dat is denk ik gewoon het model, als je de (heren)foto's op de website bekijkt zitten ze ook vaak vrij strak / hoog opgetrokken (ik probeer het netjes te verwoorden ;)) en dan zijn ze alsnog niet heel hoog.

Je moet je denk ik ook afvragen, moeten ze dan hoger zijn? Je shirt valt er toch overheen.

Ik hou van strakke hardloopshirts, ook weer maat S. Maar ik ben 192cm en shirts vallen daarom altijd wat korter. Bij sommige shirts heb ik echt maar een cm of 2 overlap. Dan hoef je geen gekke beweging te maken of je hebt al tocht op de buik. En mooi oogt dat dan ook niet. Naveltruitje idee. Ik kan gratis ruilen voor een maat M en dan nog eens proberen maar ik vermoed dat het damesmodel met hogere tailleband mij beter bevalt.

Het model trekt hem wel hoog op in de bilnaad inderdaad :*)
Afbeeldingslocatie: https://nl.fusionworld.com/cdn/shop/files/C3-long-tights_0034_SuperBlack_2_V4-9935282_101d3c35-70aa-436f-98b5-eae35d158240.jpg?crop=region&crop_height=1998&crop_left=0&crop_top=1&crop_width=1500&height=746&v=1764754805&width=560

[ Voor 13% gewijzigd door glnk op 04-12-2025 14:00 ]

• Racing_Reporter
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 23:46

Racing_Reporter

Contentmaker

Ik lurk hier al een tijdje, en nu ben ik benieuwd want de behoefte om wat meer te connecten heb ik wel maar via search en enkele eerdere topics kwamen er geen echte antwoorden omhoog, zal ik een Discord running server starten?

[ Voor 14% gewijzigd door Racing_Reporter op 04-12-2025 14:07 ]

Als je dit leest, heb je teveel tijd.

• Stefangrp
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 22:08
Stewie! schreef op donderdag 4 december 2025 @ 13:26:
Vanochtend had ik in Rotterdam een fotoshoot voor een artikel over sportende ondernemers (volgende maand in de winkel), was een leuke ervaring. Een paar kilometer heen en weer gerend, veel rondjes gedraaid. Kade vol toeristen die af en aan foto’s maakte van de fotograaf en mij.

[Afbeelding]
Cool! Ze mogen mij ook wel bellen. Ik probeer tussen het lopen door nog mijn IT bedrijf te managen. En ohja ook nog een gezin _O-

• Secsytime
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 03-03 10:51

Secsytime

Automagisch

[Afbeelding]
Leuk man, wat voor onderneming heb/had je precies?

Je gaat alle majors aan elkaar rijgen las ik volgens mij? Sydney wil ik ook nog graag lopen, niet toevallig een plekje over in je prive jet? 8)

• Juancho
Racing_Reporter schreef op donderdag 4 december 2025 @ 14:07:
Ik lurk hier al een tijdje, en nu ben ik benieuwd want de behoefte om wat meer te connecten heb ik wel maar via search en enkele eerdere topics kwamen er geen echte antwoorden omhoog, zal ik een Discord running server starten?
Waarom niet gewoon hier als ik zo vrij mag zijn?

• Racing_Reporter
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 23:46

Racing_Reporter

Contentmaker

Juancho schreef op donderdag 4 december 2025 @ 14:12:
[...]

Waarom niet gewoon hier als ik zo vrij mag zijn?
Natuurlijk mag dat. Ik merk dat het een populair topic is, veel lezen, gevoelsmatig wat slowchat-ish. Maar ik mis stukje voice chat bijvoorbeeld om te connecten en voor events kan je bepaalde zaken wat meer opsplitsen.

Als je dit leest, heb je teveel tijd.

• kepler
WizzlerNL schreef op donderdag 4 december 2025 @ 12:06:
Voor iedereen die REN gebruikt, gaan de plannen bij jullie ook niet verder dan 60k per week? En dat vooral ook elke week vanaf nu tot aan de Rotterdam Marathon? Geen opbouw, amper taper.
Er is een setting voor de snelheid van opbouw. Maar als ik rustige opbouw kies, gaat het juist omhoog in week afstanden. Ook veranderd mijn geschatte eind tijd van de marathon naar 2.15 :'), dat was bij het instellen een prima inschatting van 3.30.

Het is overduidelijk nog een beta, eens kijken waar ik feedback kan geven

• Stewie!
  • Nu online

Stewie!

Keen must die!

Secsytime schreef op donderdag 4 december 2025 @ 14:08:
[...]

Leuk man, wat voor onderneming heb/had je precies?

Je gaat alle majors aan elkaar rijgen las ik volgens mij? Sydney wil ik ook nog graag lopen, niet toevallig een plekje over in je prive jet? 8)
Dit bedrijf, Tweakers kwam 12 jaar geleden op bezoek: video: I3D.net: Rotterdams bedrijf laat hele wereld gamen

Komend jaar 2 majors in het voorjaar, 2 in het najaar. Hopelijk daarin ook een Boston Qualifier tijd, neerzetten voor 2027/2028!

Marathon loper in Tokyo, London, Rotterdam, Maria Alm, San Francisco, Berlin, Chicago, Amsterdam

• WizzlerNL
Stewie! schreef op donderdag 4 december 2025 @ 15:00:
[...]

Dit bedrijf, Tweakers kwam 12 jaar geleden op bezoek: video: I3D.net: Rotterdams bedrijf laat hele wereld gamen

Komend jaar 2 majors in het voorjaar, 2 in het najaar. Hopelijk daarin ook een Boston Qualifier tijd, neerzetten voor 2027/2028!
Zoek je nog een persoonlijke pacer die met je mee kan op al die races? 8)

• Secsytime

Secsytime

Automagisch

[...]

Vet, je ziet er wel een stuk gezonder uit nu :9

• Maupertus
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 23:50
Racing_Reporter schreef op donderdag 4 december 2025 @ 14:19:
[...]

Natuurlijk mag dat. Ik merk dat het een populair topic is, veel lezen, gevoelsmatig wat slowchat-ish. Maar ik mis stukje voice chat bijvoorbeeld om te connecten en voor events kan je bepaalde zaken wat meer opsplitsen.
In het licht van dat laatste punt ;)

Zijn er meer mensen die de Bruggenloop gaan doen? #TweakerMeetUp

Jezus saves and takes half damage.

• Maarten_E
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 22:58
Net voor de tweede keer wezen hardlopen, 5 minuten hardlopen, 3 minuten wandelen, 5 minuten hard... tot de 30 minuten vol waren.

Krijg er wel heel erg

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Nvyz7mFnnBRL7R1wPZNSQzkNE8A=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/C5yfwYnbHgeoyNSwS5timVNB.jpg?f=user_large

gevoel van, zoveel nieuwe waardes en dingen om rekening mee te houden... Qua tempo tijdens het hardlopen hield ik een tempo aan uit de categorie "de trein vertrekt over 4 minuten en ik stap net van mijn fiets", ongeveer het hardste wat ik sustained vol kon houden.

Licht verbaasd dat ik al bij de lokale rivierdijk uitkwam, en zelfs voorbij het plaatsnaambord, met 20 seconden te gaan. :+

Kwam 90 meter tekort voor 5 kilometer in exact 32 minuten, maar ben vooral blij dat het tempo al behoorlijk vlak was.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/KwdzYRLU7FED0-Les_kLw9emXe0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/kmxusix6GEcb9DugzWPPoB2W.jpg?f=fotoalbum_large

Dit is de eerste keer dat ik een smartwatch heb die VO2 waardes kan meten, was bekend met het concept, maar had geen idee waar ik zat. De tweede keer dat ik een waarde van boven de 50 zie langskomen. N=2, twee zwaluwen maken geen zomer, maar het is veelbelovend en geeft een goed signaal af. Zondag weer. :)

Edit
Eerste keer lopen; 1.4km, 6:21/km
Tweede keer lopen: 4.91km, 6:31/km
Meer dan drie keer zover, een verval van 10 seconden/kilometer. Blij mee.

[ Voor 10% gewijzigd door Maarten_E op 04-12-2025 19:15 ]

Indien er een mogelijkheid is voor een onderschrift, dient deze getoond te worden.

• Gynnad
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 21:45
@Maarten_E probeer eens een schema of app te volgen om op te bouwen. Ik ben zelf een jaar geleden begonnen met de Hardlopen met Evy (https://www.hardlopenmetevy.nl/) app, kan hem aanraden om van niks maar 5km te gaan. Dit gaat geleidelijk en zo voorkom je blessures.

Al heb je natuurlijk wel een basisconditie vanuit het fietsen, maar let iig op dat je niet te hard van stapel loopt.

[ Voor 18% gewijzigd door Gynnad op 04-12-2025 19:01 ]

"Don't worry, about a thing, Cause every little thing is gonna be alright"

• Maarten_E
Gynnad schreef op donderdag 4 december 2025 @ 18:59:
@Maarten_E probeer eens een schema of app te volgen om op te bouwen. Ik ben zelf een jaar geleden begonnen met de Hardlopen met Evy (https://www.hardlopenmetevy.nl/) app, kan hem aanraden om van niks maar 5km te gaan. Dit gaat geleidelijk en zo voorkom je blessures.

Al heb je natuurlijk wel een basisconditie vanuit het fietsen, maar let iig op dat je niet te hard van stapel loopt.
Ik heb in de Garmin app een schema aangezet dat rustig op zou moeten bouwen, maar het viel mij inderdaad op dat sommige schema's na 3-4 maanden op 5km zitten. Deze gemengde (lopen/rennen) training bracht mij al op zo goed als 5km.

Ik moet er wel bijzeggen dat ik wat betreft hardlopen nieuw ben, maar wel veel wandel. (Dit jaar al meerdere keren 30km+). Ik begrijp dat hardlopen een compleet andere belasting geeft dan gewoon wandelen, maar het is niet alleen fietsen dat ik doe. Ik ga even checken of de trainingen die de Garmin aangeeft nog wel de "rustige" zijn, had expres een methode gekozen die blessures zou verminderen...

Edit: volgens de Garmin app zou ik morgen weer hetzelfde moeten doen, al moet ik zeggen dat ik deze training ivm tijd en deels ook herstel wel had verplaatst van dinsdag naar vandaag. Alleen gek dat de app nog steeds denkt dat morgen lopen een goed idee is. Ga kijken maar de "lopen met Evy" app uit jouw link, merci.

[ Voor 16% gewijzigd door Maarten_E op 04-12-2025 19:29 ]

Indien er een mogelijkheid is voor een onderschrift, dient deze getoond te worden.

• Hartloper
SkyR schreef op woensdag 3 december 2025 @ 11:08:

Maar zoals eerder gedeeld had ik geen idee waar ik nou stond. Geen goed trainingsblok kunnen doen, dus het enige keiharde doel was dat ik sneller wilde zijn dan de eerste keer Spijkenisse Marathon, dus binnen 3u18 terug zijn.

Met een PR van 3:02:02 was het mijn eer te na om achter de 3:15 pacers aan te sluiten. .

Tot dan toe waren de 5-kilometer splits op een gemiddeld tempo van 4:22, 4:19 en 4:15/km. Had ik mijzelf toch in slaap laten sussen en werd ik meegenomen in de ambities van anderen.

Anyway, gelost door mijn groepje, tempo proberen te stabiliseren rond de 4:30/km, maar het alleen lopen in de wind en het gebrek aan time on feet brak me op. Na 30 kilometer voelde ik alle spieren in mijn benen en was het harken met alles wat ik heb. Bij iedere verzorgingspost wandelend gedronken, het ging niet meer om tijd maar om uitlopen. Op 37 kilometer ook nog heel even gestopt om een banaantje aan te pakken van mijn ouders die langs de kant stonden, en de kilometers afgevinkt. Iedere 5 kilometer was weer langzamer dan die daarvoor. In de laatste kilometers heb ik mijzelf wel nog afgevraagd waarom ik dit ook alweer leuk vind _O-

Eindtijd: 3:12:51. Naar omstandigheden tevreden, toch mooi de kilometers afgevinkt, en zowaar een beetje van de omgeving kunnen genieten door het zonnetje.
Nou, dat is natuurlijk wel een stevig basisniveau als een "slechte" marathon toch nog een 3:12 oplevert !

• Hartloper
De Boston Qualifier tijden staan wel scherp hoor, lijkt me eerlijk gezegd wel een heel grote stap tov je vorige tijden.

Age Men
18-34 < 2:55
35-39 < 3:00
40-44 < 3:05
45-49 < 3:15
50-54 < 3:20

• MrAcid
  • Registratie: April 2006
  • Niet online
Maarten_E schreef op donderdag 4 december 2025 @ 18:42:
Qua tempo tijdens het hardlopen hield ik een tempo aan uit de categorie "de trein vertrekt over 4 minuten en ik stap net van mijn fiets", ongeveer het hardste wat ik sustained vol kon houden.
Dit is zeker niét het bedoelde tempo van dit soort opbouwschema's. Hardlopen = een tempo waarbij je een gesprekje zou kunnen voeren, eventueel met wat adempauzes in je zinnen.

Als het harder moet/mag dan dat staat dat vrij expliciet in de schema's/apps.

Dat gezegd hebbende: mooie eerste ervaringen, biedt perspectief!

• sanniep9
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 21:17
Voor de liefhebbers van compressiekousen: https://youtu.be/sCpds7CwwOk?si=Dx2o4js1aLrHgqVU

Samenvatting: compressiekousen zorgen voor 11% minder zuurstoftoevoer en verhogen de spierschade. Als je ze mooi vindt of lekker warm dan kun je ze gewoon blijven dragen, maar wil je een PR lopen, dan kies je beter voor gewone (hardloop)sokken. Compressiekousen kunnen wel bijdragen aan een sneller herstel, maar uiteindelijk remt dat juist je progressie.

• Maarten_E
MrAcid schreef op donderdag 4 december 2025 @ 20:32:
[...]

Dit is zeker niét het bedoelde tempo van dit soort opbouwschema's. Hardlopen = een tempo waarbij je een gesprekje zou kunnen voeren, eventueel met wat adempauzes in je zinnen.

Als het harder moet/mag dan dat staat dat vrij expliciet in de schema's/apps.

Dat gezegd hebbende: mooie eerste ervaringen, biedt perspectief!
Dat vroeg ik mij al af, "hardlopen" is een nogal breed begrip, gaande van "sneller dan lopen" tot "zo hard mogelijk lopen". Beiden interpretabel als hardlopen, maar een heel ander iets. Dan ga ik het tempo flink terugschroeven, al had ik het idee dat het conditioneel goed vol te houden was. Maar inderdaad, de benen en knieën zijn dit natuurlijk niet gewend.

• SkyR
Hartloper schreef op donderdag 4 december 2025 @ 19:39:
[...]
Nou, dat is natuurlijk wel een stevig basisniveau als een "slechte" marathon toch nog een 3:12 oplevert !
Bedankt voor het compliment @Hartloper! :)
Don Juansen schreef op woensdag 3 december 2025 @ 14:51:
[...]
@SkyR Ik weet niet hoeveel marathons je inmiddels hebt gelopen, maar waardeer het 'eerlijke' verhaal dat de man met de hamer ook bij veteranen ene risico blijft ;)
Dit was marathon nummer 6. En een marathon blijft altijd een uitdaging, ik denk niet dat 42,2 kilometer ooit vanzelfsprekend zal voelen.

Toch denk ik niet dat het de man met de hamer was, maar vooral een gebrek aan spierkracht en duurvermogen. De motor wilde wel, maar de wielen vielen er letterlijk vanaf. Mechanisch falen... Dus als ik weer eens een PR poging wil wagen moet ik het nut van de lange duurloop niet onderschatten. En wat extra krachttraining kan waarschijnlijk ook geen kwaad. Dus na de kerstvakantie ga ik toch maar eens de sportschool bezoeken.

• WizzlerNL
Hartloper schreef op donderdag 4 december 2025 @ 19:59:
[...]

De Boston Qualifier tijden staan wel scherp hoor, lijkt me eerlijk gezegd wel een heel grote stap tov je vorige tijden.

Age Men
En dit jaar mocht je daar nog 4:35 onder lopen om het te halen.

• MrAcid
  • Registratie: April 2006
  • Niet online
Aangezien dit voor mij de tijd van het jaar is om (minimaal één) onbezonnen lange loopjes te doen ging ik vandaag van Rhenen naar Arnhem via een "NS trail". Ik weet dat meer mensen dit soort trails lopen en vond met deze maar één ervaring van @m0ridin uit 2023 (hier: m0ridin in "Hardlopen - deel 9"). Kort mijn bevindingen omdat ik weet dat hier in het verleden op gezocht en naar gevraagd werd, spoiler: ik heb géén schapen hoeven redden.

Ik heb de 33km andersom gelopen omdat dit vanuit Utrecht handiger is qua treintijden: in Arnhem gaat er elke 15min een trein terug, vanuit Rhenen maar elke 30min en die doet er langer over + op station Arnhem kun je fatsoenlijk wat te eten halen. Afhankelijk van waar je vandaan moet komen is dit wat mij betreft voor bijna iedereen de betere optie.

Al met al een hele mooie ervaring! Het stuk vanaf de Grebbenberg (als het bos uit bent) naar de "Wageningse Geul" was niet super, maar dat is op de hele route maar 4km. De rest is echt heel mooi, uitdagend qua hoogteverschillen en ontzettend rustig. Je komt nergens echt meer door de bewoonde wereld tot de laatste kilometers in Arnhem en de uitzichten, heides en bossen zijn super. Het weer zat ook echt mee en de stukjes door drassig gebied lagen er nog behoorlijk droog bij, waardoor ik mijn nieuwe schoenen brandschoon heb gehouden.

Strava + wat foto's van onderweg: https://www.strava.com/activities/16647091790

• Secsytime

Secsytime

Automagisch

[...]

Age Men
Nee joh, gewoon zeggen dat je non-binaire bent! Dan gelden de vrouwen tijden ;)

• Hartloper
SkyR schreef op donderdag 4 december 2025 @ 20:49:

Toch denk ik niet dat het de man met de hamer was, maar vooral een gebrek aan spierkracht en duurvermogen. De motor wilde wel, maar de wielen vielen er letterlijk vanaf. Mechanisch falen... Dus als ik weer eens een PR poging wil wagen moet ik het nut van de lange duurloop niet onderschatten. En wat extra krachttraining kan waarschijnlijk ook geen kwaad. Dus na de kerstvakantie ga ik toch maar eens de sportschool bezoeken.
Ik weet niet of sportschool zo veel zal helpen. De Amerikanen geloven sterk in het lopen van vijf 20 milers (32km) in een marathonvoorbereiding. Ik heb ooit eens een studie gezien waaruit zou blijken dat je kans op een succesvolle marathon groter is als de totale afstand van je 5 langste duurlopen minstens 100 mijl is.

Als Europeaan die in kilometers rekent denk ik meer in lange duurlopen van minstens 30 km.
Maar om mezelf tegen te spreken, in het najaar liep ik een goede marathon met maar twee duurlopen > 30km, en in het voorjaar liep ik een marathon waarbij ik de laatste 10km iets vergelijkbaars voelde als @SkyR en toen had ik vier dertigers gelopen. Het totale volume was hoger in het najaar, dat zal ook wel meegespeeld hebben.

Ik probeer meestal 4 keer boven de 30km te halen in een marathonvoorbereiding.

[ Voor 5% gewijzigd door Hartloper op 04-12-2025 22:27 ]

• SkyR
Hartloper schreef op donderdag 4 december 2025 @ 22:05:
[...]

Ik weet niet of sportschool zo veel zal helpen. De Amerikanen geloven sterk in het lopen van vijf 20 milers (32km) in een marathonvoorbereiding. Ik heb ooit eens een studie gezien waaruit zou blijken dat je kans op een succesvolle marathon groter is als de totale afstand van je 5 langste duurlopen minstens 100 mijl is.

Als Europeaan die in kilometers rekent denk ik meer in lange duurlopen van minstens 30 km.
Maar om mezelf tegen te spreken, in het najaar liep ik een goede marathon met maar twee duurlopen > 30km, en in het voorjaar liep ik een marathon waarbij ik de laatste 10km iets vergelijkbaars voelde als @SkyR en toen had ik vier dertigers gelopen. Het totale volume was hoger in het najaar, dat zal ook wel meegespeeld hebben.
Ik heb even teruggekeken in dit trainingsblok omdat ik het niet meer zeker wist, maar ik heb niet 1 keer meer dan 30 km gelopen, en de laatste keer dat ik daarbij in de buurt kwam was met 29 km op 28 september. Wist zelf niet dat het zó erg was... Bij mijn PR poging vorig jaar heb ik 5x een long run gedaan die meer dan 30 kilometer was.

Ik hoop in de sportschool ook vooral aan mijn balans te werken om effectiever te kunnen lopen. Er zit een groot verschil in mijn linker- en rechterbeen als het gaat om kracht en mobiliteit, wat zich ook sterk uit in mijn footpath zoals de Stryd dat in beeld brengt. Mijn hoop is dat ik dit met begeleiding beter krijg zodat ik daar minder energie in verlies.

• Nick Name

Nick Name

SinFest!

sanniep9 schreef op donderdag 4 december 2025 @ 20:37:
Voor de liefhebbers van compressiekousen: https://youtu.be/sCpds7CwwOk?si=Dx2o4js1aLrHgqVU

Samenvatting: compressiekousen zorgen voor 11% minder zuurstoftoevoer en verhogen de spierschade. Als je ze mooi vindt of lekker warm dan kun je ze gewoon blijven dragen, maar wil je een PR lopen, dan kies je beter voor gewone (hardloop)sokken. Compressiekousen kunnen wel bijdragen aan een sneller herstel, maar uiteindelijk remt dat juist je progressie.
Maar wel goed tegen trombose (okay, kleine kans dat je gaat lopen rennen tijdens een lange vlucht). Ik hoorde het zo niet terug, maar bij spataderen zou het ook positief zijn. Maar ja, de insteek van het onderzoek lijkt gericht op hardloopprestaties. Iemand het onderzoek al online gevonden?

http://www.sinfest.net | Q: Does it ever get windy in Australia? I have never seen it rain on TV, so how do the plants grow? (UK) A: We import all plants fully grown and then just sit around watching them die

• Superkanjo
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 21-03 15:07
Nick Name schreef op donderdag 4 december 2025 @ 23:40:
[...]
Iemand het onderzoek al online gevonden?
Deze misschien?
https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/31093922/

• redwing
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 23:47
Maarten_E schreef op donderdag 4 december 2025 @ 20:40:
[...]

Dat vroeg ik mij al af, "hardlopen" is een nogal breed begrip, gaande van "sneller dan lopen" tot "zo hard mogelijk lopen". Beiden interpretabel als hardlopen, maar een heel ander iets. Dan ga ik het tempo flink terugschroeven, al had ik het idee dat het conditioneel goed vol te houden was. Maar inderdaad, de benen en knieën zijn dit natuurlijk niet gewend.
Dit is ook altijd het grootste probleem als je begint met hardlopen, de conditie is meestal al veel beter en wordt ook veel snel beter dan dat je benen zelf aankunnen. Zeker aan het begin dus rustig opbouwen ook al heb je het gevoel dat je dan weinig aan het doen bent.

[removed]

• Blomminator
  • Registratie: Augustus 2012
  • Niet online
Nick Name schreef op donderdag 4 december 2025 @ 23:40:
[...]

Maar wel goed tegen trombose (okay, kleine kans dat je gaat lopen rennen tijdens een lange vlucht). Ik hoorde het zo niet terug, maar bij spataderen zou het ook positief zijn. Maar ja, de insteek van het onderzoek lijkt gericht op hardloopprestaties. Iemand het onderzoek al online gevonden?
Hmm, tegen trombose zeg je? Kun je daar iets meer over zeggen?

Verwijderd

sanniep9 schreef op donderdag 4 december 2025 @ 20:37:

Dit is ook wat mijn hardloopwinkel al een tijd zegt, zij adviseren ze niet behalve als je last/ pijn hebt aan je onderbeen.

• kepler
Hartloper schreef op donderdag 4 december 2025 @ 22:05:
[...]

Dat je voor een snelle marathon longs runs nodig hebt ben ik het zeker mee eens. Maar voor een succesvolle marathon is het naar mijn idee niet perse nodig.(Ik heb er meerdere gelopen zonder longs runs in de voorbereiding en die gingen allemaal prima).

Het gaat uiteindelijk om het totale aantal kilometers en het goed uitkiezen van je marathon tempo. Die bepalen vooral hoe succesvol je een marathon uitloopt.

Je kan nog zo goed getraind hebben, als je te snel vertrekt dat stort je sowieso in natuurlijk.

• Nick Name

Nick Name

SinFest!

Blomminator schreef op vrijdag 5 december 2025 @ 08:24:
[...]

Hmm, tegen trombose zeg je? Kun je daar iets meer over zeggen?
Oeh, blijkbaar zijn die inzichten veranderd. Ik keek net bij de Trombose stichting en die adviseren niet zondermeer compressiekousen.
Na een operatie aan mijn been een paar jaar geleden was het juist de chirurg die mij aangaf dat ik beter niet meer zonder compressiekousen moest hardlopen ook ivm risico op spataderen. Daar ga ik nog een keer achteraan.

http://www.sinfest.net | Q: Does it ever get windy in Australia? I have never seen it rain on TV, so how do the plants grow? (UK) A: We import all plants fully grown and then just sit around watching them die

• Stewie!
  • Nu online

Stewie!

Keen must die!

[...]

Age Men
Uitdagend is het zeker, maar doelen zetten en bereiken is fantastisch. En mocht ik het niet halen, heb ik onderweg toch veel plezier gehad. Win-win.

• PaulC
  • Laatst online: 20:53

[Afbeelding]
Leuke foto, maar deze zou ik niet plaatsen: het lijkt net of er een grote witte veter achteraan je schoen meezwiept. Foto split second vroeger of later uit de serie heb je dat effect misschien niet.

• Stewie!
  • Nu online

Stewie!

Keen must die!

PaulC schreef op vrijdag 5 december 2025 @ 16:48:
[...]

Leuke foto, maar deze zou ik niet plaatsen: het lijkt net of er een grote witte veter achteraan je schoen meezwiept. Foto split second vroeger of later uit de serie heb je dat effect misschien niet.
goede! Niet eens gezien.
Deze foto was met m’n telefoon even snel geschoten. De shoot zelf was met betere apparatuur en die foto’s kan ik pas gebruiken na publicatie.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/KR5qriaEafUQdDxSm54zlcSppH8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/0x5qScI6lrUJZ60QHfZJYmSz.jpg?f=fotoalbum_large

• Stefangrp
Sowieso voor een zweef foto gaan :P

• Hartloper
Mijn review van de Vomero Plus.
Na enig gepraat over deze schoenen hier op het forum en de positieve commentaren van o.a. @Juancho heb ik ze gekocht als vervangers voor mijn Invincible 3. Ik had ook een nieuw paar van de Invincible 3 kunnen kopen, maar ik was benieuwd naar deze schoenen.
Vandaag eerste loop ermee.
Inderdaad zachte schoenen. Wat opviel in vergelijking met de Invincible is dat deze schoenen sneller aanvoelen. Het lijkt alsof ze meer rocker hebben en je daardoor sneller naar voor rolt. Terwijl je bij de Invincible meer in de schoen zakt zonder dat de voet de neiging heeft om door te rollen.
De vergelijking is misschien niet helemaal eerlijk omdat de Invincibles 630km op de teller hebben staan, en de Vomero plus nieuw uit de doos komen, maar ik denk dat het verschillend gevoel reëel is.

[ Voor 3% gewijzigd door Hartloper op 05-12-2025 18:31 ]

• nokie
  • Laatst online: 23:13
Nick Name schreef op vrijdag 5 december 2025 @ 08:54:
[...]

Oeh, blijkbaar zijn die inzichten veranderd. Ik keek net bij de Trombose stichting en die adviseren niet zondermeer compressiekousen.
Na een operatie aan mijn been een paar jaar geleden was het juist de chirurg die mij aangaf dat ik beter niet meer zonder compressiekousen moest hardlopen ook ivm risico op spataderen. Daar ga ik nog een keer achteraan.
“Ervaringsdeskundige” hier (n=1 uiteraard, zie dit niet als enig advies, al zeker geen medisch advies).

Ik heb een trombose (en dubbele longembolie) gehad een paar jaar geleden, en draag gewoon de hele dag een compressiekous (volledige been) aangezien één van beide femorale aderen is dichtgegroeid. Ik heb een zittend beroep, dus ik moet echt wel opletten.

Een jaar na het stoppen met de medicatie heb ik wel eens proberen af te bouwen, maar dat was op dat moment zeer pijnlijk voor mijn onderbeen. Ook hardlopen zonder (gewone hardloop)compressiekous was behoorlijk pijnlijk, toch de eerste 10-15 minuten, maar dan vooral ter hoogte van de dichtgegroeide ader. Daarna vond het bloed blijkbaar toch zijn weg, en ging het beter, maar echt leuk was dat niet om te vertrekken. Sindsdien loop ik permanent met compressiesokken.

Ik wil komend jaar wel eens opnieuw proberen om af te bouwen tijdens het hardlopen zelf, want ik voel dat het ondertussen veel beter gaat qua bloeddoorstroming. Ik kan niet zeggen dat ik nadeel ondervind van de compressiekousen (heb ondertussen mijn PR op de 5km, de 10km en de HM scherper gesteld ten opzichte van 7 jaar geleden, en dat terwijl ik nog altijd 3-4kg zwaarder sta, minder volume doe, veel minder tempolopen doe en naast de slechte doorbloeding van mijn been ook nog met de gevolgen van de longembolie rondloop), het is eerder dat stemmetje in mijn hoofd dat steeds aan mensen wil uitleggen waarom ik compressiesokken draag.

Wat ik wel ondertussen denk, is dat die “gewone” (full length) compressiekous wel een verschil maakt in herstel. Mijn “slechte” been herstelt veel beter dan mijn gezonde been, en mijn gezonde been is ook veel meer blessuregevoelig op één of andere manier.

Dus als je mij vraagt: tijdens het hardlopen kan ik de studie wel volgen als ze zegt dat het niet helpt. Ik kan niet zeggen dat het mij benadeelt, maar het is sowieso moeilijk vergelijken. Met die dichtgegroeide ader, hielp het uiteraard wel. Voor herstel voel ik verschil tussen links en rechts, dus ik denk dat het wel helpt. Maar misschien moet je net als ik dan van die full length oma-sokken dragen…

• Littlegupper
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 02:59
Shit! De afgelopen weken ging zo lekker, tot ik dinsdag tijdens een rustig loopje mijn kuit voelde irriteren. Niet echt reden om te stoppen maar bij het einde van het loopje was er lichte irritatie. Volgende ochtend stijve kuit. Nu is dit gelukkig redelijk snel weggetrokken en gisteravond weer een rustig rondje kunnen lopen. Tijdens na en de volgende ochtend helemaal nergens last van dus nu stap voor stap om te kijken of ik richting m’n marathon schema kan gaan. Nog 14 weken te gaan dus wat dat betreft genoeg tijd!

• vhal
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 21:59

vhal

ಠ_ಠ

Ik heb de stoute schoenen maar aangetrokken. Vorige maand heb ik een abonnement afgesloten bij de heren van twozeronine. Tijd is geld en eerlijk gezegd kan ik mijn tijd beter spenderen in het lopen en het gehele schema-uitzoek-gedeelte uitbesteden aan anderen die er hoogstwaarschijnlijk meer verstand van hebben. 🤷‍♂️ Momenteel zit ik nog in de 'testfase' waarbij er diverse AnT en AeT testen worden gebruikt om uiteindelijk de aerobe fitness te bepalen. Tot nu toe is het wel redelijk duidelijk (ze geven duidelijke feedback maar dan moet je wel de moeite nemen om zelf een verslagje te tikken in Trainingpeaks) maar het scheelt wel als je vaker de podcast De Pacer luistert zodat je hun methode een beetje begrijpt.

Overigens vraag ik mij af of het team nog uit 2 personen (Guido/Michel) bestaat of dat ze inmiddels al zijn gegroeid.

Strava

• Stefangrp
Al 2 dagen lichte hoofdpijn, tikje snotterig, en ik kom de werkdag door op paracetamol.
Maar morgen is er hier in het dorp een lokale 10km wedstrijd, waar ik eigenlijk mijn pr wil aanvallen.

Wanneer zouden jullie wél gaan lopen? Als je je morgen ok voelt? Of alleen bij 'goed'?
Of gewoon paracetamol erin en racen? In het kader van "een 10 km voelt sowieso kut, en tegen de tijd dat je ontdekt dat je eigenlijk toch te ziek was ben je al over de streep"

Ik wil namelijk wel, maar ik twijfel :)

• Juancho
Stefangrp schreef op vrijdag 5 december 2025 @ 22:26:
Al 2 dagen lichte hoofdpijn, tikje snotterig, en ik kom de werkdag door op paracetamol.
Maar morgen is er hier in het dorp een lokale 10km wedstrijd, waar ik eigenlijk mijn pr wil aanvallen.

Wanneer zouden jullie wél gaan lopen? Als je je morgen ok voelt? Of alleen bij 'goed'?
Of gewoon paracetamol erin en racen? In het kader van "een 10 km voelt sowieso kut, en tegen de tijd dat je ontdekt dat je eigenlijk toch te ziek was ben je al over de streep"

Als je je dag moet doorkomen op paracetamol lijkt me het dat je lichaam rust nodig heeft ipv een uiterste inspanning om een PR te lopen.

• Juancho
Hartloper schreef op vrijdag 5 december 2025 @ 17:43:
Mijn review van de Vomero Plus.
Na enig gepraat over deze schoenen hier op het forum en de positieve commentaren van o.a. @Juancho heb ik ze gekocht als vervangers voor mijn Invincible 3. Ik had ook een nieuw paar van de Invincible 3 kunnen kopen, maar ik was benieuwd naar deze schoenen.
Vandaag eerste loop ermee.
Inderdaad zachte schoenen. Wat opviel in vergelijking met de Invincible is dat deze schoenen sneller aanvoelen. Het lijkt alsof ze meer rocker hebben en je daardoor sneller naar voor rolt. Terwijl je bij de Invincible meer in de schoen zakt zonder dat de voet de neiging heeft om door te rollen.
De vergelijking is misschien niet helemaal eerlijk omdat de Invincibles 630km op de teller hebben staan, en de Vomero plus nieuw uit de doos komen, maar ik denk dat het verschillend gevoel reëel is.
Herkenbaar! Ik heb ze nu 1x aangehad, ben even aan het klussen thuis, veel tennissen en bijkomen van de 10EM dus ik pak hardlopen dit weekend weer op. Maar wat je zegt, je krijgt een soort van steuntje in de rug doordat je er niet helemaal in weg zakt maar ze geve je een zetje naar voren. Ik vond dat erg prettig, leek een beetje als de BYD met carbonplaat 😁. Maar dan mega comfortabel die Vomero's. Na het weekend ga ik weer opbouwen en in het weekend m'n LSD uitbreiden naar 30km. Ben erg benieuwd hoe ze na 20+ km aanvoelen en ook hoe m'n spieren en gewrichten zich houden.

• Megupe
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 21-03 14:46

ik zou inzetten op die loop wel doen, maar als je die dag merkt dat je niet fit bent niet je pr aanvallen maar ontspannen lopen.

• Hartloper
Bij koorts nooit sporten, maar zo te lezen heb je geen koorts.

Ik ben niet de beste persoon om hierover advies te geven, ik heb in 2024 de marathon van Milaan gelopen met een flinke sinusitis 2 dagen voordien die op de dag van de wedstrijd zelf zeker nog niet genezen was. Er was wel geen koorts maar toch was het totaal onverantwoord. Dat zou ik nu niet meer doen. Hoop ik.

Als je het mij vraagt: een rustige training morgen kan, een wedstrijd niet.

• Stefangrp
Neuh geen koorts. Hrv en rust hartslag waren ook gewoon normaal vannacht.
De nacht van wo op do schoten ze wel door het dak, maar toen had ik ook een helse werkdag (calls en meetings aan 1 stuk door van 10.00 tot 20.30) en een halve liter bier bij het avondeten om 2130.
Goed recept voor slecht slapen.
Donderdag om 0630 wel 'gewoon' 10km gelopen maar dat ging vrij moeizaam.

Nouja, morgenochtend maar even zien

• L23

L23

Ik zou het wel gaan lopen, maar denk dat je de PR uit je hoofd moet zetten. Proberen kan altijd, maar de omstandigheden zijn niet ideaal :P

• Hartloper
Ik had toen in Milaan wel een rustpols die 15 slagen hoger was dan normaal, en een heel lage HRV op vrijdag. Zaterdag was het wat beter, op zondag nog steeds niet volledig normaal.
Het lijkt erop dat jij veel minder ziek bent, maar je begrijpt dat we niet kunnen zeggen: ga morgen maar keihard knallen.

[ Voor 25% gewijzigd door Hartloper op 05-12-2025 23:37 ]

• Stefangrp
Lol ja begrijpelijk. Ik denk dat ik maar wel ga lopen. Voel dan snel genoeg of racen zin heeft, zo nee lekker uithobbelen

• Sport_Life
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 22:50

Sport_Life

Solvitur ambulando

Hier ook flink verkouden en keelpijn, vorig weekend nog een snelle 5km en op zondag een duurloop van 28km gelopen en sindsdien is het er ook niet beter op geworden.

Zit nu gelukkig wel in de taper periode :). Als ik volgend weekend maar weer fit ben .

[ Voor 9% gewijzigd door Sport_Life op 06-12-2025 09:11 ]

PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 8kW 3fase | A+++ | 2x Zappi v2.1

• Stefangrp
Sport_Life schreef op zaterdag 6 december 2025 @ 09:10:
Hier ook flink verkouden en keelpijn, vorig weekend nog een snelle 5km en op zondag een duurloop van 28km gelopen en sindsdien is het er ook niet beter op geworden.

Zit nu gelukkig wel in de taper periode :). Als ik volgend weekend maar weer fit ben .
Wat ga je lopen volgende week?

• Sport_Life

Sport_Life

Solvitur ambulando

Stefangrp schreef op zaterdag 6 december 2025 @ 10:07:
[...]

Wat ga je lopen volgende week?
Hier
New roads:
faster, flatter and with fewer curves

PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 8kW 3fase | A+++ | 2x Zappi v2.1

• Stefangrp
Nice. Lekker nazomeren en in de zon een rondje hobbelen _/-\o_

• Sport_Life

Sport_Life

Solvitur ambulando

Stefangrp schreef op zaterdag 6 december 2025 @ 10:12:
Nice. Lekker nazomeren en in de zon een rondje hobbelen _/-\o_
Zeker, dit wordt het 4e jaar :). Volgend jaar probeer ik Valencia, die is volgens mij dit weekend.

• InZane
  • Registratie: Oktober 2000
Paracetamol bij wat snotteren en lichte hoofdpijn? Why? :?

• Littlegupper
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 02:59
Zijn er mensen bekend met de 361 Centauri schoenen? Heb deze afgelopen keer bij de hardloopzaak gekocht na het uittesten van een aantal schoenen. Lopen fijn als daily trainer, genoeg demping en wikkelt goed af.

Nu wil ik een andere daily trainer om af te wisselen. Kom van de ASICS GT-4000 af, maar deze voelen echt als klompen in vergelijking met de 361.

Het is blijkbaar geen populaire schoen, maar blijkbaar wordt die vergeleken met de Saucony Triumph, Ride of Nike Air Zoom Pegasus.

Misschien zijn hier mensen met ervaring voor vergelijkbare schoenen, en anders is weer war schoenen uitproberen bij de hardloopwinkel ook een optie!

• Hartloper
Sport_Life schreef op zaterdag 6 december 2025 @ 09:10:

Mensen reageren qua conditie vaak goed op zo'n gedwongen taper. Komt helemaal goed :)

Het zijn mooie marathons, met aangename temperaturen in december, niet te warm maar ook niet koud.. Maar voor mensen met kinderen die examens hebben in december is de periode niet ideaal.
Valencia en/of Malaga zou ik wel eens willen lopen (ik heb beide steden al bezocht), maar mevrouw Hartloper stelt haar veto omwille van kinderen en examens.

[ Voor 27% gewijzigd door Hartloper op 06-12-2025 12:40 ]

• Stefangrp
InZane schreef op zaterdag 6 december 2025 @ 10:59:
[...]

Paracetamol bij wat snotteren en lichte hoofdpijn? Why? :?
om me niet ellendig te voelen en de werkdag gewoon door te kunnen knallen.
Maar ieder zijn ding hoor. ;)

• master_JE
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 21-03 15:41
vhal schreef op vrijdag 5 december 2025 @ 22:01:
Ik heb de stoute schoenen maar aangetrokken. Vorige maand heb ik een abonnement afgesloten bij de heren van twozeronine. Tijd is geld en eerlijk gezegd kan ik mijn tijd beter spenderen in het lopen en het gehele schema-uitzoek-gedeelte uitbesteden aan anderen die er hoogstwaarschijnlijk meer verstand van hebben. 🤷‍♂️ Momenteel zit ik nog in de 'testfase' waarbij er diverse AnT en AeT testen worden gebruikt om uiteindelijk de aerobe fitness te bepalen. Tot nu toe is het wel redelijk duidelijk (ze geven duidelijke feedback maar dan moet je wel de moeite nemen om zelf een verslagje te tikken in Trainingpeaks) maar het scheelt wel als je vaker de podcast De Pacer luistert zodat je hun methode een beetje begrijpt.

Overigens vraag ik mij af of het team nog uit 2 personen (Guido/Michel) bestaat of dat ze inmiddels al zijn gegroeid.
Houd ons op de hoogte of jou dit bevalt, zit er stiekem over te twijfelen alleen weet nog niet of ik het bedrag het waard vindt.

• Sport_Life

Sport_Life

Solvitur ambulando

Hartloper schreef op zaterdag 6 december 2025 @ 12:34:
[...]

Mensen reageren qua conditie vaak goed op zo'n gedwongen taper. Komt helemaal goed :)

Het zijn mooie marathons, met aangename temperaturen in december, niet te warm maar ook niet koud.. Maar voor mensen met kinderen die examens hebben in december is de periode niet ideaal.
Valencia en/of Malaga zou ik wel eens willen lopen (ik heb beide steden al bezocht), maar mevrouw Hartloper stelt haar veto omwille van kinderen en examens.
Mijn kinderen zijn nog erg jong , de enige examens die zij hebben zijn voor het zwemdiploma :).

Málaga is m.i. veruit de mooiste en best georganiseerde loop (met Rotterdam, Leiden en Lissabon als referentie). Ook door het kleine stadscentrum waardoor je met vrijwel elk hotel snel en met goed ontbijt bij de start bent (en douche na afloop).

[ Voor 7% gewijzigd door Sport_Life op 06-12-2025 13:28 ]

• vhal
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 21:59

vhal

ಠ_ಠ

master_JE schreef op zaterdag 6 december 2025 @ 13:13:
[...]
Houd ons op de hoogte of jou dit bevalt, zit er stiekem over te twijfelen alleen weet nog niet of ik het bedrag het waard vindt.
Prima hoor, zo ver ik er echt over kan beoordelen. In de testfase doen ze dus een aerobe (8x 6' oplopend tot je AnT) en anaerobe test (een test met o.a. 30' vol gas lopen) en ik heb het idee dat daar ook onderscheid in gemaakt wordt qua niveau en ervaring. Mijn fysiotherapeut is onlangs ook begonnen en de trainingen lijken in het begin redelijk vergelijkbaar te zijn (al loopt hij ze flink sneller maar dat terzijde). Maar goed, na analyse van de twee testen voeren ze de parameters in een EF (efficiency factor) test (ws 90' lopen in een HR range) zodat ze waarschijnlijk een startpunt hebben hoe fit je eigenlijk bent, wat je verval is en hoeveel km je loopt in de genoemde tijd.

Maar neem de tijd om het te proberen, ik kreeg al het commentaar dat ik aan de late kant was voor Rotterdam :P

Strava

Pagina: 1 ... 413 ... 437 Laatste

Let op:
"Hardlopen is voor de één een sport, voor de ander een reis". Iedereen is welkom, ook de minder geoefende loper :)
Voor vragen en discussie over sporthorloges kun je terecht in Het grote Sporthorloge met GPS topic.
Voor vragen en discussie over triathlon, kan men terecht in Het Triatlontopic - Deel 2.

Als aanvulling op de topics in deze reeks, zijn er Tweakers Hardlopen-groepen op Strava en Garmin Connect. Om toegang te krijgen:
1. Strava: Geef op Strava aan dat je lid wil worden van de groep (klik op Request to Join). Stuur je op Strava gebruikte naam in een DM op Tweakers aan de admins: Poekie en Calitomnication.
2. Garmin: Stuur in een DM op Tweakers met onderwerp Toegang Garmin je gebruikersnaam van het Garmin aan de admin: Calitomnication.

Ook jouw PR's doorgeven? Dat kan als je de sheet invult.