Gent vind ik niet fantastisch. Kan ook zijn omdat ik er een tegenvallende marathon heb gelopen begin dit jaar, dus misschien ben ik niet helemaal objectief. Het parcours vond ik niet super, er waren een paar stukken in de havenbuurt met zeer slecht wegdek en daardoor plassen. Het was heuvelachtiger dan ik verwacht had.
Ik heb in Gent gestudeerd en daarom is het voor mij een weinig verrassend parcours.
Het is professioneel georganiseerd door Golazo, met bijbehorend prijskaartje.
Wat wel al beter is dan vroeger:
- de marathon start niet meer samen met de halve marathon (die ik overigens in 2026 samen met mijn dochter ga lopen ! )
- het supersaaie en door de uitlaatgassen zeer ongezonde stuk langs de R4 is uit het parcours gehaald.
- de Blandijnberg moet niet meer helemaal beklommen worden, halverwege de helling gaat het parcours naar rechts.
Leuven marathon is de eerste editie. Gestart na het succes vorig jaar van de European Running championships in Leuven. Dat was toen een heuvelachtig parcours voor alle afstanden en hoewel het parcours voor de marathon dit jaar nog niet gekend is kan het niet anders dan opnieuw heuvelachtig worden.