• Jailhouse
  • Registratie: April 2022
  • Laatst online: 21:05
Littlegupper schreef op zaterdag 6 december 2025 @ 11:44:
Zijn er mensen bekend met de 361 Centauri schoenen? Heb deze afgelopen keer bij de hardloopzaak gekocht na het uittesten van een aantal schoenen. Lopen fijn als daily trainer, genoeg demping en wikkelt goed af.

Nu wil ik een andere daily trainer om af te wisselen. Kom van de ASICS GT-4000 af, maar deze voelen echt als klompen in vergelijking met de 361.

Het is blijkbaar geen populaire schoen, maar blijkbaar wordt die vergeleken met de Saucony Triumph, Ride of Nike Air Zoom Pegasus.

Misschien zijn hier mensen met ervaring voor vergelijkbare schoenen, en anders is weer war schoenen uitproberen bij de hardloopwinkel ook een optie!
Ik heb er goede ervaringen mee, 361 sponsort Jokic, de NBA ster van de laatste jaren. Dus geen kleine producent. Ik heb er zelf 5, 6 of misschien wel 7 paren van versleten. Werden mij na video-consult verkocht door voetmedisch centrum starshoe. Ben zelf geen extreme loper, 2 keer per week, rondje 10 en rondje 20km tussen de 5 en 6 min/km en praktisch altijd asfalt. Nu koop ik een ander merk bij een andere winkel (om de hoek). Ik vond het prima schoenen.

• Maupertus
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 22:50
master_JE schreef op zaterdag 6 december 2025 @ 13:13:
[...]

Houd ons op de hoogte of jou dit bevalt, zit er stiekem over te twijfelen alleen weet nog niet of ik het bedrag het waard vindt.
Ja ook ik ben heel erg benieuwd naar ervaringen over dit soort programma's. Ik train nu bij een atletiek vereniging maar merk dat ik eigenlijk wel 'meer' wil. Hardloop apps zijn natuurlijk okay, maar zo'n coach (op afstand) die meer integraal kijkt lijkt me echt wel interessant.... Maar auw die prijzen.

Jezus saves and takes half damage.

• Stefangrp
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 23:21
Nou al met al ging het wel met lopen ondanks niet-fitheid van de afgelopen dagen. Ik heb mijn eerste prijs behaald oOo
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1Djik-tloaLVN_F0od2KQ8RlhxU=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/O1x0G3iudacWWxpHrZTBsUkR.jpg?f=fotoalbum_large

Vandaag dus de 10k gelopen van Rundje Mill, hetgeen 2 rondjes van 5k is. Start en finish aan het einde van de straat waar ik woon. Ik ken en beloop alle paadjes wekelijks, maar voor €11 na-inschrijving te laagdrempelig om te skippen. En een mooie kans om de kortere PR's wat aan te scherpen en eens een andere tactiek te proberen. Want ik loop meestal voor mijn gevoel wat behoudend.

Dus vandaag ondanks kwakkelen maar all-in gegaan. Eerste km in 3.38 (dat was een PR _O- ), en natuurlijk begonnen de benen na 2,5k al vol te lopen. Maar door gepusht, en met mezelf afgesproken "dan maar een goede 5k lopen en uit cruisen naar de finish".
Zo gezegd zo gedaan, zelfs nog even 10 seconden gewandeld na het 5k punt. Ik heb die hele eerste 5k ongeveer 10 bpm boven mijn drempel gelopen, was natuurlijk ook niet vol te houden zo. Wel PR gelopen, 19.26. Lekker. Maar hartslag wat laten zakken was wel nodig.

Ik liep inmiddels alleen want mijn groepje bleek maar 1 rondje te doen. Tempo weer opgepakt, HR kwam mooi op drempel uit bij 4.15 pace, en dat zo ongeveer doorgetrokken tot km9. Moet zeggen dat dat wel redelijk makkelijk ging, onderweg zelfs nog even gekeuveld met iemand die achterop kwam. De laatste km ging hij er weer vandoor, had ik dus een haas, dus die laatste km ging nog vrij rap in 3.54. Ik had inmiddels ook wel in de smiezen dat een 10k PR er nog in zat als ik rond de 4.10 bleef lopen, en dat gaf natuurlijk wel moraal!

Netto finish tijd was 40.14. Te kort parcours, dus met een rondje over de parkeerplaats er achteraan kwam mijn 10k tijd op 40.30. Helaas niet onder de 40 dus, maar het verval in dat 2e ronde was eigenlijk heel beperkt ondanks 'rustig' aan doen.

Ik had niet nagedacht over leeftijdscategorieën en wist dat er zeker 3 mensen voor me liepen. Dus ik naar huis gegaan. Kijk ik thuis op de uitslagen, bleek ik nog 3e in mijn categorie te zijn geworden haha. De eerste bokaal :*)
Toch blij dat ik gegaan ben!

• vhal
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 18:20

vhal

ಠ_ಠ

Maupertus schreef op zaterdag 6 december 2025 @ 15:24:
[...]

Ja ook ik ben heel erg benieuwd naar ervaringen over dit soort programma's. Ik train nu bij een atletiek vereniging maar merk dat ik eigenlijk wel 'meer' wil. Hardloop apps zijn natuurlijk okay, maar zo'n coach (op afstand) die meer integraal kijkt lijkt me echt wel interessant.... Maar auw die prijzen.
Ja, goedkoop is twozeronine niet al denk ik dat er genoeg alternatieven zijn. Ik heb het basispakket, dit is wel te overzien en ik denk maar zo, een sportschool gaat ook wel richting dit bedrag en eerlijk gezegd moet je je ook afvragen wat voor begeleiding je krijgt.
Ik denk dat een atletiekvereniging geen slechte keus is, echter heb ik niet de flexibiliteit om 'altijd' op dezelfde dag of tijdstip te trainen.

Misschien goed om een lijstje te maken die soortgelijke diensten leveren.

- Twozeronine, Michel Butter/Guido Hartensveld €59-119-179/mdn
- Grete Koens €200/mdn
- MTFU van Niels Esmeijer, oa die pacer die je regelmatig in beeld ziet tijdens de grotere NL marathons €179/mdn
- Björn Koreman coaching vanaf €149 tot €269 per 4 weken
- Titus Fierkens coaching, kon even geen prijs vinden.
- Boostyourpace (van Ricardo StNicolaas, regionale subtopper regio Zeeland) €50-75/mdn

...en er zullen vast meer zijn :)

Strava

• Maupertus
vhal schreef op zaterdag 6 december 2025 @ 16:44:
[...]

Ja, goedkoop is twozeronine niet al denk ik dat er genoeg alternatieven zijn. Ik heb het basispakket, dit is wel te overzien en ik denk maar zo, een sportschool gaat ook wel richting dit bedrag en eerlijk gezegd moet je je ook afvragen wat voor begeleiding je krijgt.
Ik denk dat een atletiekvereniging geen slechte keus is, echter heb ik niet de flexibiliteit om 'altijd' op dezelfde dag of tijdstip te trainen.

- Grete Koens €200/mdn
- MTFU van Niels Esmeijer, oa die pacer die je regelmatig in beeld ziet tijdens de grotere NL marathons €179/mdn
- Boostyourpace (van Ricardo StNicolaas, regionale subtopper regio Zeeland) €50-75/mdn

Dank hiervoor, leuk overzicht om mee te beginnen zoeken.

• Hartloper
  • Registratie: Mei 2021
  • Laatst online: 22:37
Mooi @Stefangrp, altijd leuk als er ook leeftijdscategorieën zijn, dat verhoogt de kans op een podium !

Nog aan het lijstje online coaching toe te voegen: Rob Veer.

Ik heb bijna 2 jaar online coaching bij hem gedaan.
De prijzen zijn 155 euro/12 weken voor begeleiding Zilver en 209 euro/12 weken voor begeleiding Goud.
Toen ik met hem begon was ik net begonnen met overschakelen van jarenlang 3x per week hardlopen naar 4x per week. Ik had dat al een paar keer geprobeerd, maar het mislukte telkens door overbelasting. Met de hulp van Rob is dat gelukt. Ik ging in die tijd geregeld naar de fysio, dat hielp ook.
Qua progressie ging ik onder Rob op de 10km van 39:58 naar 39:08, mijn marathon van 3:10 naar 3:03 (2 keer). Dat was allemaal live te volgen hier op het forum ;)

Na 2 jaar begon ik het minder leuk te vinden om andermans schema te volgen; ik besefte dat ik vooral nog meer kilometers moest maken om sneller te worden.
Die aanpak loonde: 38:41 op de 10km en 2:59 op de marathon.

• InZane
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 16:07
vhal schreef op zaterdag 6 december 2025 @ 16:44:
[...]

- Grete Koens €200/mdn

Hehe Grete was nog met haar dames op ons intervalrondje aan het trainen toen de kampioenschappen in Omnisport Apeldoorn waren. Slecht voor de segmenten :+

Maar je hebt er idd genoeg. Hier in de buurt heb je Loop Expertisecentrum (Dennis Licht) en Running Movements (Gert-Jan Wassink).

• Littlegupper
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 17:59
Jailhouse schreef op zaterdag 6 december 2025 @ 14:33:
[...]

Ik heb er goede ervaringen mee, 361 sponsort Jokic, de NBA ster van de laatste jaren. Dus geen kleine producent. Ik heb er zelf 5, 6 of misschien wel 7 paren van versleten. Werden mij na video-consult verkocht door voetmedisch centrum starshoe. Ben zelf geen extreme loper, 2 keer per week, rondje 10 en rondje 20km tussen de 5 en 6 min/km en praktisch altijd asfalt. Nu koop ik een ander merk bij een andere winkel (om de hoek). Ik vond het prima schoenen.
Ben zeker ook tevreden over de schoen, overweeg er sowieso een extra paar van te kopen. Ze zijn aardig in de uitverkoop.
Het enige wat mij opvalt is dat er na 200km al slijtage aan de zool te zien is. Wat is jouw ervaring met de levensduur van de schoenen?

• Maupertus
Hartloper schreef op zaterdag 6 december 2025 @ 18:52:
Mooi @Stefangrp, altijd leuk als er ook leeftijdscategorieën zijn, dat verhoogt de kans op een podium !

Nog aan het lijstje online coaching toe te voegen: Rob Veer.

Ik heb bijna 2 jaar online coaching bij hem gedaan.
De prijzen zijn 155 euro/12 weken voor begeleiding Zilver en 209 euro/12 weken voor begeleiding Goud.
Toen ik met hem begon was ik net begonnen met overschakelen van jarenlang 3x per week hardlopen naar 4x per week. Ik had dat al een paar keer geprobeerd, maar het mislukte telkens door overbelasting. Met de hulp van Rob is dat gelukt. Ik ging in die tijd geregeld naar de fysio, dat hielp ook.
Qua progressie ging ik onder Rob op de 10km van 39:58 naar 39:08, mijn marathon van 3:10 naar 3:03 (2 keer). Dat was allemaal live te volgen hier op het forum ;)

Na 2 jaar begon ik het minder leuk te vinden om andermans schema te volgen; ik besefte dat ik vooral nog meer kilometers moest maken om sneller te worden.
Die aanpak loonde: 38:41 op de 10km en 2:59 op de marathon.
Heel benieuwd hoe je de overbelasting bent tegen gegaan. Ik wil heel graag meer volume opbouwen. Maar hoe rustig ik ook de kilometers laat oplopen, de pezen in mijn voet beginnen altijd pijn te doen. Ben ook een enorme voorvoetloper.

• Hartloper
Het voordeel van een trainer is dat hij meer geduld heeft dan jezelf. Opbouwen naar 4 keer per week begon met om de twee weken 30 minuten in Z1 toe te voegen, na een maand ging dat geleidelijk naar elke week. En dat vierde loopje bleef enkele maanden 30 minuten in Z1. Slechts later werd het wat langer.

Wat de pezen in je voet betreft kan ik je geen advies geven, dat is zowat het enige onderdeel waar ik nog nooit last van gehad heb. En ben zelf een middenvoetlander.
Soms is er biomechanisch iets minder ideaal, een goede sportfysio kan daar bij helpen. Zo had ik een zwakke gluteus medius rechts zodat mijn heup begon te zakken bij vermoeidheid (goed te zien op een finishfoto) en dat heb ik met gerichte oefeningen kunnen aanpakken.

Misschien dat de voorvoetlanders op het forum nog iets meer kunnen bijdragen ivm je voetklachten.

• Sport_Life
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 00:10

Sport_Life

Solvitur ambulando

Ben ook voorvoetlander en ook pijnlijke pezen in de voet. Lijkt soms dat een zenuw knelt.
Tijdens het hardlopen weinig last, kan prima 30km duurloop doen of een marathon zonder pijn , als ik dan in mijn sneakers verder loop komt de pijn weer. Maar geen tijd voor de fysio.

Over opbouwen gesproken, ik volg een pro atleet op Strava en als hij vanwege een blessure even niet loopt dan is zijn opbouw vervolgens mega strak ca 10-15% per week erbij.

[ Voor 23% gewijzigd door Sport_Life op 07-12-2025 08:06 ]

PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 8kW 3fase | A+++ | 2x Zappi v2.1

• Brakkie
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

Brakkie

blaat

Maupertus schreef op zondag 7 december 2025 @ 00:01:
[...]

Heel benieuwd hoe je de overbelasting bent tegen gegaan. Ik wil heel graag meer volume opbouwen. Maar hoe rustig ik ook de kilometers laat oplopen, de pezen in mijn voet beginnen altijd pijn te doen. Ben ook een enorme voorvoetloper.
Zonder jouw specifieke situatie te kennen is dit nogal een generieke tip maar ik geef hem toch. Mijn voeten zijn het afgelopen jaar pijnvrij geworden doordat ik buiten het hardlopen om het hele jaar op schoenen met heel dunne flexibele zolen heb gelopen. Dit dwingt me om tijdens wandelen actief af te zetten met m'n voorvoeten, wat geresulteerd heeft in sterkere voeten en het verdwijnen van pijn. Ik had zelf nog een paartje van deze schoenen liggen van new balance uit de tijd dat dit populair was om op hard te lopen: https://runblogger.com/20...0-preview-minimalist.html

Hardlopen doe ik overigens altijd wel met schoenen met veel demping maar dat compenseer ik dus buiten het hardlopen om.

Dit soort schoenen zijn er nog steeds. Bijvoorbeeld: https://www.vivobarefoot....mens?colour=Obsidian-Grey

Ik zie het als continue krachttraining voor de voeten. Het is toch je basis en vaak een ondergeschoven kindje. Voor mij doet deze benadering wonderen.

[ Voor 11% gewijzigd door Brakkie op 07-12-2025 08:08 ]

Systeem | Strava

• Hartloper
Nu voor de buis voor de Valencia marathon (te volgen op Eurosport en ik vermoed ook op hun eigen website).

Een paar Vlamingen die ik volg:
Joris Keppens (gekend van podcast De Jogclub), liep vorig jaar zijn PR van 2:13:09 in Valencia.
Christophe Roosen (van trainingsapp Trenara): geraakt hij onder de 2:30 ? In 2023 liep-ie 2:31:39 in Valencia.

Nederlanders:
Richard Douma, Bart van Nunen, Bjorn Koreman ...

Ook bekende influencers zoals Jake Barraclough van het schitterende RanToJapan op YouTube , die heeft een PR van 2:14 en gaat voor 2:12. Recent kuitblessure zodat hij zijn doel van sub 2:10 heeft laten schieten.
Ik vermeld nog even zijn motto : Train Harder Not Smarter (ik blijf het grappig vinden).

[ Voor 26% gewijzigd door Hartloper op 07-12-2025 08:35 ]

• kepler
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 21:56
Brakkie schreef op zondag 7 december 2025 @ 08:06:
[...]

Zonder jouw specifieke situatie te kennen is dit nogal een generieke tip maar ik geef hem toch. Mijn voeten zijn het afgelopen jaar pijnvrij geworden doordat ik buiten het hardlopen om het hele jaar op schoenen met heel dunne flexibele zolen heb gelopen. Dit dwingt me om tijdens wandelen actief af te zetten met m'n voorvoeten, wat geresulteerd heeft in sterkere voeten en het verdwijnen van pijn. Ik had zelf nog een paartje van deze schoenen liggen van new balance uit de tijd dat dit populair was om op hard te lopen: https://runblogger.com/20...0-preview-minimalist.html

Hardlopen doe ik overigens altijd wel met schoenen met veel demping maar dat compenseer ik dus buiten het hardlopen om.

Dit soort schoenen zijn er nog steeds. Bijvoorbeeld: https://www.vivobarefoot....mens?colour=Obsidian-Grey

Ik zie het als continue krachttraining voor de voeten. Het is toch je basis en vaak een ondergeschoven kindje. Voor mij doet deze benadering wonderen.
Oprechte vraag, zorgen de hardloopschoenen met veel demping juist niet voor luie voeten? Als je met minder demping loopt, dan moet je dus zorgen dat je voeten dit compenseren.
Of is dat juist het voordeel van schoenen met (veel) demping?

Laatst bij een trail viel het me ook op dat heel veel mensen zelfs daar op trail schoenen met veel demping lopen, terwijl ik iig op de trails gewoon nog met originele trail schoenen loop met minimale demping.

Ik heb geen klachten aan mn voeten (en heb ook makkelijke voeten) dus ben ook niet van plan nu opeens (trail)schoenen met veel demping te kopen. Maar ben benieuwd of het juist nog andere voordelen brengt die ik nu mis :D

• Jailhouse
  • Registratie: April 2022
  • Laatst online: 21:05
Littlegupper schreef op zaterdag 6 december 2025 @ 23:15:
[...]
Wat is jouw ervaring met de levensduur van de schoenen?
Ik heb een slordige techniek als ik moe ben, de achterkant van elk zool vertoont altijd snel slijtage, ongeacht het merk. Wat me bij 2 paren wel opviel is dat de bovenzijde van de neus niet heel sterk was, mijn grote teen piepte er doorheen, letterlijk een gaatje in het materiaal terwijl mijn sokken heel bleven.

• vhal

vhal

ಠ_ಠ

Hartloper schreef op zondag 7 december 2025 @ 08:19:
Nu voor de buis voor de Valencia marathon (te volgen op Eurosport en ik vermoed ook op hun eigen website).

Nederlanders:
Richard Douma, Bart van Nunen, Bjorn Koreman ...
Bjorn Koreman loopt niet vanwege een blessure, die is daar alleen als toeschouwer zo ver ik begreep uit zijn podcast.

Strava

• cyclofosfamide
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 00:04
Stefangrp schreef op zaterdag 6 december 2025 @ 16:36:
Nou al met al ging het wel met lopen ondanks niet-fitheid van de afgelopen dagen. Ik heb mijn eerste prijs behaald....
Gefeliciteerd @Stefangrp ! Ook ik viel in de prijzen bij Rundje Mill, maar op de 5km. Vol goede moed aan de 10km begonnen, rustig aan op 4:05min/km weg gegaan. Maar mijn benen liepen niet vol, hartslag rees wel de pan uit met ~190/min. Dus na ongeveer 3km besloten toch maar de 5km te doen. Laatste 2km nog even iets aangezet en onder de 4:00min/km gekomen. Wat resulteerde in de 2e plek in de 50+ categorie, ondanks een heel matige tijd.
Eenmaal over de finish leek het wel alsof we een trail gelopen hadden, zo modderig was het parcours.

De marathon van afgelopen zondag was toch nog in m'n lijf aanwezig denk ik, dat zal die hoge hartslag geweest zijn.

Mrs Cyclo was deze keer de snelste op de 10km, dus een mooi 1-2tje ;)

Strava: https://www.strava.com/activities/16665808718

| medic with nerdskillz | Pixel 9 Pro | Pixel 5 (hardloop/backup) | glFTPd addict | AM4 RTX3080 | Nvidia SHIELD Pro 2019 |

Verwijderd

cyclofosfamide schreef op zondag 7 december 2025 @ 09:40:
[...]

Gefeliciteerd @Stefangrp ! Ook ik viel in de prijzen bij Rundje Mill, maar op de 5km. Vol goede moed aan de 10km begonnen, rustig aan op 4:05min/km weg gegaan. Maar mijn benen liepen niet vol, hartslag rees wel de pan uit met ~190/min. Dus na ongeveer 3km besloten toch maar de 5km te doen. Laatste 2km nog even iets aangezet en onder de 4:00min/km gekomen. Wat resulteerde in de 2e plek in de 50+ categorie, ondanks een heel matige tijd.
Eenmaal over de finish leek het wel alsof we een trail gelopen hadden, zo modderig was het parcours.

De marathon van afgelopen zondag was toch nog in m'n lijf aanwezig denk ik, dat zal die hoge hartslag geweest zijn.

Dat is een erg hoge hartslag voor iemand van 50+!

• Stefangrp
cyclofosfamide schreef op zondag 7 december 2025 @ 09:40:
[...]

het was een smerige bende ja. Scheen in de bossen beter te doen te zijn geweest. de trailers kwamen naar verluidt schoner terug dan wij _O-
Gefeliciteerd met jullie 1-2!
Wilbertoord 21 dec ook op de planning? ik ga daar weer de 10 proberen denk ik. Eens zien of fatsoenlijk pacen + niet ziek + droog parcours + minder wind dan wel leidt tot sub40

• cyclofosfamide
Verwijderd schreef op zondag 7 december 2025 @ 10:08:
[...]

Dat is een erg hoge hartslag voor iemand van 50+!
Voor mij ook wel hoog, maar mijn hartslag ligt gemiddeld al veel hoger dan menig leeftijdsgenoot. Ik zou dit normaal gesproken op 170-180max moeten lopen. Dus ik schrok er niet van, alleen verstandig geweest.

@Stefangrp inderdaad, Mrs Cyclo loopt mee voor de competitie, dus ik hobbel gezellig een rondje mee.

[ Voor 12% gewijzigd door cyclofosfamide op 07-12-2025 10:17 ]

| medic with nerdskillz | Pixel 9 Pro | Pixel 5 (hardloop/backup) | glFTPd addict | AM4 RTX3080 | Nvidia SHIELD Pro 2019 |

• vinom
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 22:31
Ik zit een vervelende situatie vind ik zelf. Ik heb precies over een week een 5K wedstrijd en ik heb de afgelopen maand keurig mijn Garmin dynamic coach gevolgd(vergelijkbaar inmiddels met Daily Suggested Workouts met een doel eraan).

Ik zit nu in de taper week, maar ik heb helaas vorige week overbelast in de laatste run van mijn piek fase. Dat uit(te) zich in pijn in de buitenkant van de linkerknie. Als ik hier op zoek komen de plaatjes van 'Iliotibial band (IT band) syndrome' er het dichtste bij om het te omschrijven. Goed, twee dagen niet gerend en ik voelde de pijn met bewegen/wandelen minder worden en vanochtend voelde het goed. Dus, tijd om weer te gaan rennen. Om mijn Asics Gel Nimbus met 700km erop uit te sluiten, ben ik op een vers paar Brooks Ghost gaan lopen. Rustig tempo, tot een kilometer of 2, daarna voelde ik het weer opkomen. Meteen gaan wandelen en na een paar honderd meter weer rustig aan hobbelen, maar het kwam al snel weer terug. Echt heel frustrerend zo voor de wedstrijd. Ik denk het zal me wat, ik ga gewoon op wedstrijd tempo rennen (4:24 per km) en warempel geen pijn tijdens het rennen en van de 5km totaal, de laatste 2 km snel gedaan.

Waar doe ik nu deze laatste week goed aan om zo goed mogelijk voor de dag te komen aankomende zondag, te gaan knallen en de blessure zo min mogelijk parten te laten spelen?

Ik heb hier zo hard voor getraind. Het is een hardloopevent waar ik een jaar geleden 22:06 heb gelopen, aan mezelf heb beloofd om onder de 22:00 te gaan komen volgende week. En het zal erom spannen, want ik heb afgelopen lente en zomer niet hardgelopen omdat ik getraind heb voor de Nijmeegse vierdaagse en ook uitgelopen heb. In augustus daarna dmv schema het hardlopen weer opgepakt. Ik heb goede hoop, maar door dit gaat het in mijn hoofd zitten.

[ Voor 3% gewijzigd door vinom op 07-12-2025 11:21 ]

• Brakkie
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

Brakkie

blaat

kepler schreef op zondag 7 december 2025 @ 08:56:
[...]
Oprechte vraag, zorgen de hardloopschoenen met veel demping juist niet voor luie voeten? Als je met minder demping loopt, dan moet je dus zorgen dat je voeten dit compenseren.
Dat denk ik wel maar bij het hardlopen is het voor de rest van m'n lichaam wel fijn als de schokbelasting wat verminder.

Door de rest van de week thuis op sokken te lopen en buiten op minimale schoenen maak ik m'n voeten toch sterk :)

Systeem | Strava

• Littlegupper
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 17:59
vinom schreef op zondag 7 december 2025 @ 11:17:
Waar doe ik nu deze laatste week goed aan om zo goed mogelijk voor de dag te komen aankomende zondag, te gaan knallen en de blessure zo min mogelijk parten te laten spelen?
Ik heb exact deze pijn gehad een half jaar terug. Bij mij kwam het door een lange reis in de auto zitten (+7 uur) na een beursdag. De volgende dag bij een rustig loopje kwam de knie opzetten. Toen best snel rustig aan gedaan, stuk minder gelopen. Uiteindelijk de fysio er naar laten kijken en die gaf aan dat er niks stuk kon gaan maar dat het een uitstralingspijn van de keten/rug was.
Dus dat losgooien, en tijdens de loopjes na een kilometer stoppen om een been over de andere knie te leggen en dan door je hurken te zakken. Daarmee verdween de pijn en kon ik prima doorlopen.
Zonder advies van de fysio had ik gestopt, maar uiteindelijk bleek het mee te vallen.
Als je er een fysio naar kan laten kijken zou ik dat zeker doen!

• Hartloper
vinom schreef op zondag 7 december 2025 @ 11:17:
Ik zit een vervelende situatie vind ik zelf. Ik heb precies over een week een 5K wedstrijd en ik heb de afgelopen maand keurig mijn Garmin dynamic coach gevolgd(vergelijkbaar inmiddels met Daily Suggested Workouts met een doel eraan).

Ik zit nu in de taper week, maar ik heb helaas vorige week overbelast in de laatste run van mijn piek fase. Dat uit(te) zich in pijn in de buitenkant van de linkerknie. Als ik hier op zoek komen de plaatjes van 'Iliotibial band (IT band) syndrome' er het dichtste bij om het te omschrijven. Goed, twee dagen niet gerend en ik voelde de pijn met bewegen/wandelen minder worden en vanochtend voelde het goed. Dus, tijd om weer te gaan rennen. Om mijn Asics Gel Nimbus met 700km erop uit te sluiten, ben ik op een vers paar Brooks Ghost gaan lopen. Rustig tempo, tot een kilometer of 2, daarna voelde ik het weer opkomen. Meteen gaan wandelen en na een paar honderd meter weer rustig aan hobbelen, maar het kwam al snel weer terug. Echt heel frustrerend zo voor de wedstrijd. Ik denk het zal me wat, ik ga gewoon op wedstrijd tempo rennen (4:24 per km) en warempel geen pijn tijdens het rennen en van de 5km totaal, de laatste 2 km snel gedaan.

Ik heb hier zo hard voor getraind. Het is een hardloopevent waar ik een jaar geleden 22:06 heb gelopen, aan mezelf heb beloofd om onder de 22:00 te gaan komen volgende week. En het zal erom spannen, want ik heb afgelopen lente en zomer niet hardgelopen omdat ik getraind heb voor de Nijmeegse vierdaagse en ook uitgelopen heb. In augustus daarna dmv schema het hardlopen weer opgepakt. Ik heb goede hoop, maar door dit gaat het in mijn hoofd zitten.
Het is een blessure die één van de minder erge is. Ik heb het ook wel eens gehad en het loste zich op door enkele weken wat minder te lopen. Van de fysiotherapeut moest ik toen iliotibiale stretchoefeningen doen. Dat vind je zeker en vast terug met Google.

• Stewie!
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 22:20

Stewie!

Keen must die!

Na de marathon van afgelopen zondag voelde de benen toch weer fris, dus vandaag de Voorne Duin Trail gelopen. Iets langer dan een normale marathon en een stuk zwaarder doordat alles door de natuur ging, zonder bestrating.

44.7 kilometer in 4 uur 37 minuten. Was een flinke tocht door het natte zand, modderpaadjes, bospaden met glibberige bladeren, en op het einde nog ondergelopen paden waar je tot de enkels nat ging.

Toch heerlijk weer genoten dat dit kan. En net voor de grootste regenbui binnen. Had in mijn rugzak regenjack en schone sokken zitten, beide niet hoeven gebruiken tijdens de tocht.

Schoenen: Hoka Rocket X Trail.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/rdTEi3E7ol3zVAaXVahVxuSuq8A=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/zA2PiPBqhYCrSWDgBlz0IBsG.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/sejYLTIP-u-ytkC9PHve49Vn5gA=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/eHHgoTodtzHb7inRMUNabscd.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/HII0levLKhAmIvIRW4IEW9N2HC8=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/SR9qvAx4xkIDjw3vsXQcQe9F.jpg?f=fotoalbum_tile
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/SGWToOlZmFqK_kbUiY-IXvwFFDk=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/GJOLY6CCfmSznHGCY23XSGls.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Nb5nW5d0BDyUILNPqlrF0KBZ8rw=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Wr5iYciXPyZwjn92ZnSgitRu.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/LFlHZB16AHif8j4afuse0HnydBY=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/nuCxu77xlsTOfXYAk0riVvHN.jpg?f=fotoalbum_tile
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0MB1B_iu4YQNjUznTbPh64HCCkM=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/xoe8u2f7GNBuaSnUjFjMeXrD.jpg?f=fotoalbum_tile

Marathon loper in Tokyo, London, Rotterdam, Maria Alm, San Francisco, Berlin, Chicago, Amsterdam
Strava: https://www.strava.com/athletes/149347154

• Stefangrp
@Stewie! nou qua mileage zit je voor BQ wel goed als je dit blessurevrij kan _/-\o_

• Stewie!
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 22:20

Stewie!

Keen must die!

Stefangrp schreef op zondag 7 december 2025 @ 15:04:
@Stewie! nou qua mileage zit je voor BQ wel goed als je dit blessurevrij kan _/-\o_
Dankje!

Onder de douche even aan het reflecteren. Moeilijkste momenten deze trailrun:
- er waren 3 verzorgingsstations met soep, cola, koek, winegums, etc. In totaal heb ik 10 minuten stilstand gehad bij die 3 stops, misschien gebruikelijk bij een trailrun maar ik merkte dat weer opstarten daarna lastig was. Spieren koelen af. Stops korter maken dus.
- ik had me ongevraagd aangesloten bij een groepje van 4 mannen die het moeilijk kregen rond kilometer 33. Er volgde toen 4 kilometers rennen-lopen-rennen-lopen en in plaats van daaraan mee te doen uit valse solidariteit had ik door moeten pakken. Ik merkte dat de resterende afstand een enorme drempel begon te worden en de benen alleen maar zwaarder voelen. Heb uiteindelijk een muziekje opgezet en ben sneller gaan lopen, niet meer hoeven wandelen. Vrij vlot daarna werd de route samengevoegd met de route van de wandelaars en dat was ook heerlijk motiverend om van groepje wandelaars naar het volgende groepje tempo te maken.

Marathon loper in Tokyo, London, Rotterdam, Maria Alm, San Francisco, Berlin, Chicago, Amsterdam
Strava: https://www.strava.com/athletes/149347154

• Secsytime
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 03-03 10:51

Secsytime

Automagisch

Vet, wel zwaar die ruiterpaden..

• kepler
Heerlijk die stops bij een trail, lekker ff slokje cola en wat winegums :D Ik sta ook meestal minuutje of 3 bij de post, maar blijft wel een beetje bewegen. Goed moment om wat extra energie binnen te krijgen.

• WizzlerNL
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 17:28
Vorige week heb ik me tijdens een lange duurloop op moeten laten omdat mijn kuit/Achilles waar ik al heel lang sluimerend last van heb begon te verergeren en ik (eindelijk) het verstand had dat dit niet verstandig meer was.

Vandaag met de fysio gesproken, over belaste achillespees. Mag niet meer lopen tot ik pijnvrij wakker wordt.

Ik kan wel janken. Had als voorjaars doel om in Rotterdam de 2 uur 55 aan te vallen en die ambitie kan zeker de prullenbak in nu. En dus ook mijn mogelijke Boston Kwalificatie.

• Secsytime

Secsytime

Automagisch

BQ is niet zo moeilijk met deze lifehack!

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/s6vpgzyOH1sT2lznJ3qidlOV5xA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/C18AFOIVMURtX3ls3GQTuAHV.jpg?f=fotoalbum_large

• opposite
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 16:41
Secsytime schreef op zondag 7 december 2025 @ 20:02:

[Afbeelding]
Wat houdt je tegen als ik vragen mag?

• Secsytime

Secsytime

Automagisch

Dat ik het niet nodig heb? ;)

• WizzlerNL

[Afbeelding]
3:30 gaat me met deze Achilles ook niet lukken 😥

Alhoewel, Berlijn zat ook al in het tijdvak. Daar liep ik 3:07.

• Stefangrp

[Afbeelding]
Je krijgt dankzij Trump waarsch dan weer geen visum he maargoed ;)

Die BQ tijden zijn echt scherp voor mannen.
Het zal wel dan denk ik, maar lopen vrouwen inderdaad statistisch een half uur langzamer? Of wil Boston gewoon graag veel vrouwelijke deelnemers?

• Stefangrp
WizzlerNL schreef op zondag 7 december 2025 @ 19:51:
Vorige week heb ik me tijdens een lange duurloop op moeten laten omdat mijn kuit/Achilles waar ik al heel lang sluimerend last van heb begon te verergeren en ik (eindelijk) het verstand had dat dit niet verstandig meer was.

Vandaag met de fysio gesproken, over belaste achillespees. Mag niet meer lopen tot ik pijnvrij wakker wordt.

Ik kan wel janken. Had als voorjaars doel om in Rotterdam de 2 uur 55 aan te vallen en die ambitie kan zeker de prullenbak in nu. En dus ook mijn mogelijke Boston Kwalificatie.
Wat heb je dan precies en op basis waarvan concludeer je dat dit je weken gaat kosten?
Second opinion aanvragen kan voor je gemoedsrust ook goed zijn. Volledige rust terwijl je er wel enigzins mee kunt lopen klinkt vrij rigoureus.
Of had je eigenlijk weken geleden al op pauze moeten gaan en is nu alles aan gort?

• WizzlerNL
Stefangrp schreef op zondag 7 december 2025 @ 20:27:
[...]

Je krijgt dankzij Trump waarsch dan weer geen visum he maargoed ;)

Die BQ tijden zijn echt scherp voor mannen.
Het zal wel dan denk ik, maar lopen vrouwen inderdaad statistisch een half uur langzamer? Of wil Boston gewoon graag veel vrouwelijke deelnemers?
Je hoeft enkel in je aanmelding non binaire te zijn, niet in je paspoort.

De gemiddelde marathon tijd voor mannen en vrouwen ligt ongeveer 30 min uit elkaar.

Category Men (Approx.) Women (Approx.)
Overall Average 4:21:00 4:49:00
"Good" Time 3:35:00 4:08:00
Elite Runner \sim2:05:00 \sim2:20:00

• Hartloper
WizzlerNL schreef op zondag 7 december 2025 @ 19:51:

Ik zou niet te pessimistisch zijn. We zijn begin december en Rotterdam is 12 april. Stel dat je vanaf nieuwjaar weer kan opbouwen dan is er nog veel mogelijk.

• Secsytime

Secsytime

Automagisch

Allemaal prima wat iemand wil zijn, maar geef ze dan wel de meest straffe tijd voor de qualifier.

• Hartloper
WizzlerNL schreef op zondag 7 december 2025 @ 20:31:
[...]

Je hoeft enkel in je aanmelding non binaire te zijn, niet in je paspoort.

De gemiddelde marathon tijd voor mannen en vrouwen ligt ongeveer 30 min uit elkaar.

Category Men (Approx.) Women (Approx.)
Overall Average 4:21:00 4:49:00
"Good" Time 3:35:00 4:08:00
Elite Runner \sim2:05:00 \sim2:20:00
Dat kan wel zijn, maar veel heeft ook te maken met het feit dat er meer mannen dan vrouwen echt hard trainen om zo snel mogelijk te lopen.
Als je mannen en vrouwen die even hard trainen met elkaar zou vergelijken kom je eerder op 20-25 minuten verschil.
De 30 minuten verschil beschouw ik als een vorm van hoffelijkheid en een poging om evenveel vrouwen als mannen te laten deelnemen.
Het is voor een sportieve 37-jarige man een grotere uitdaging om sub-3 te lopen dan voor een sportieve 37-jarige vrouw om sub 3:30 te lopen.

• opposite
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 16:41
Secsytime schreef op zondag 7 december 2025 @ 20:33:
Allemaal prima wat iemand wil zijn, maar geef ze dan wel de meest straffe tijd voor de qualifier.
Het is niet altijd een kwestie van willen ;)

• Shinji
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 21:14
Secsytime schreef op zondag 7 december 2025 @ 20:33:
Of je kan je inschrijven hoe je wil, en je qualifying time is gebaseerd op je geboorte geslacht.

Bullet proof is dat ook niet, want een geboren jongen die vroeg aan de hormonen gaat heeft niet de voordelen die mannen hebben qua sport prestaties.

• WizzlerNL
Hartloper schreef op zondag 7 december 2025 @ 20:32:
[...]

Ik zou niet te pessimistisch zijn. We zijn begin december en Rotterdam is 12 april. Stel dat je vanaf nieuwjaar weer kan opbouwen dan is er nog veel mogelijk.
Dank voor je optimisme. Als het echt mis is kan het 4-6 maanden kosten en stiekem voel ik dit al een tijdje aankomen. Maar wie weet valt het mee. Ik ga er alles aan doen in ieder geval.

• Secsytime

Secsytime

Automagisch

Het herstel moet wel goed komen, alleen zal het dan in januari rustig opbouwen zijn.. daar zal denk ik het grootste risico zitten.

• WizzlerNL
Stefangrp schreef op zondag 7 december 2025 @ 20:29:
[...]

Wat heb je dan precies en op basis waarvan concludeer je dat dit je weken gaat kosten?
Second opinion aanvragen kan voor je gemoedsrust ook goed zijn. Volledige rust terwijl je er wel enigzins mee kunt lopen klinkt vrij rigoureus.
Of had je eigenlijk weken geleden al op pauze moeten gaan en is nu alles aan gort?
Ik heb mijn Berlijn cyclus al gelopen met pijn in de pees, met name in de ochtend en na inspanning. Dat heb ik genegeerd want 'ik liep het er altijd wel uit met de eerste paar kilometer'. Dat kwartje is nu de verkeerde kant op gevallen. Om er zo snel mogelijk vanaf te zijn geeft de fysio aan dat ik het absoluut niet mag belasten zolang er nog ochtend stijfheid of alleszins pijn gedurende de dag in zit. Zelfs geen stabiliteit oefeningen of kracht oefeningen.

Voor nu alleen foam rollen elke dag en tapen. Fietsen mag ook zolang het geen reactie geeft.

• Secsytime

Secsytime

Automagisch

opposite schreef op zondag 7 december 2025 @ 20:42:
[...]

Het is niet altijd een kwestie van willen ;)
Daar heb ik geen verstand van en geen mening over. Iedereen moet lekker doen wat die zelf wil, zolang anderen er maar geen last van hebben en het binnen de grenzen van de wet blijft.

• Secsytime

Secsytime

Automagisch

WizzlerNL schreef op zondag 7 december 2025 @ 21:20:
[...]

Ik heb mijn Berlijn cyclus al gelopen met pijn in de pees, met name in de ochtend en na inspanning. Dat heb ik genegeerd want 'ik liep het er altijd wel uit met de eerste paar kilometer'. Dat kwartje is nu de verkeerde kant op gevallen. Om er zo snel mogelijk vanaf te zijn geeft de fysio aan dat ik het absoluut niet mag belasten zolang er nog ochtend stijfheid of alleszins pijn gedurende de dag in zit. Zelfs geen stabiliteit oefeningen of kracht oefeningen.

Voor nu alleen foam rollen elke dag en tapen. Fietsen mag ook zolang het geen reactie geeft.
Wel core stability of dat ook niet?

Gewoon conditie dus even bijhouden op de fiets 👍🏻

• Stefangrp
Lekker op carbon door de modder :X
Foto van Rundje Mill gister.
Dit stuk lag er relatief goed bij.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/XqojkK4e27XcU4fcg0nwtd0pNEU=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/tZDZKVHgCjLSDzOJjTdwBhyT.jpg?f=fotoalbum_large

• Maupertus
WizzlerNL schreef op zondag 7 december 2025 @ 21:20:
[...]

En bij pezen: als het begint wel blijven bewegen maar geen impact of zware belasting. Mijn overreactie op een hielspoor was bij een tweede keer helemaal ontzien. Dan kan het weer verstijven en te weinig doorbloeding krijgen om goed te herstellen. Wandelen, en dan bij relatief pijn vrij weer korte lichte rondjes. En ja, hele saaie uren op de elliptical en spinbike gehad. Oy veh.

• Slickk
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 20:50

[Afbeelding]
Het zit je wel heel erg dwars dat er mensen zijn die zich niet identificeren als man of vrouw zeker? Hoe heb jij hier precies last van? Het is al de tweede, misschien zelfs derde keer dat je dit aanhaalt. Leef en laat leven.

• Slickk
Hartloper schreef op zondag 7 december 2025 @ 20:37:
[...]

Dat kan wel zijn, maar veel heeft ook te maken met het feit dat er meer mannen dan vrouwen echt hard trainen om zo snel mogelijk te lopen.
Als je mannen en vrouwen die even hard trainen met elkaar zou vergelijken kom je eerder op 20-25 minuten verschil.
De 30 minuten verschil beschouw ik als een vorm van hoffelijkheid en een poging om evenveel vrouwen als mannen te laten deelnemen.
Het is voor een sportieve 37-jarige man een grotere uitdaging om sub-3 te lopen dan voor een sportieve 37-jarige vrouw om sub 3:30 te lopen.
Fysiologisch gezien heb je misschien wel een punt, maar maatschappelijk gezien wellicht even 'zwaar'. Gemiddeld en historisch gezien hebben/nemen mannen in een traditioneel gezin (man+vrouw+kinderen) meer tijd voor hobby's, en dan al helemaal hobby's die ook buiten de deur kunnen. Waarom die ongelijkheid er is zijn meerdere (oneerlijke) redenen voor. Ik ken ook genoeg vrouwen die na één of meerdere zwangerschappen niet meer in staat zijn om prettig hard te lopen en daarom voor andere sporten kiezen.

Je eerste zin komt op mij over dat mannen eerder geneigd zijn om harder te trainen dan vrouwen vanuit een disciplinair oogpunt omdat je het ook over 'hoffelijkheid' hebt; het is altijd goed om dan even dieper te graven en bekijken wat daar de achtergrond van is.

• InZane
Stefangrp schreef op zondag 7 december 2025 @ 22:28:
Lekker op carbon door de modder :X
Foto van Rundje Mill gister.
Dit stuk lag er relatief goed bij.

[Afbeelding]
Zoom Fly 6 zo te zien? Wel een gewaagde keuze voor dat terrein :P
Ik loop op een natte baan al te glibberen met m'n ZF's, al helemaal als er een beetje aangezet moet worden.

• Stefangrp
InZane schreef op maandag 8 december 2025 @ 09:36:
[...]

Zoom Fly 6 zo te zien? Wel een gewaagde keuze voor dat terrein :P
Ik loop op een natte baan al te glibberen met m'n ZF's, al helemaal als er een beetje aangezet moet worden.
Klopt. Ging op zich nog wel redeljk hoor :*)
Saucony Endorphin Elite 2 vond ik een beetje too much + zonde qua demping slijtage + ze zijn (nu nog) wit O-).

's ochtends nog even overwogen om op mijn easyrun wegschoenen te gaan maar die zijn langzamer en hebben met deze omstandigheden ook geen grip. Dus dat schoot niet op.
En mijn trailschoenen zijn nog langzamer, en met toch ruim 50% asfalt ook geen logische keuze.

Thuis wel meteen de schoenen weer gepoetst hoor ;)

• InZane
Slickk schreef op maandag 8 december 2025 @ 09:23:
[...]
Gemiddeld en historisch gezien hebben/nemen mannen in een traditioneel gezin (man+vrouw+kinderen) meer tijd voor hobby's, en dan al helemaal hobby's die ook buiten de deur kunnen. Waarom die ongelijkheid er is zijn meerdere (oneerlijke) redenen voor.
Historisch gezien misschien wel, maar tegenwoordig toch niet meer zo? Tenminste, als ik zo eens in mijn omgeving kijk, dan zie ik genoeg vrouwen die misschien nog nog wel meer buiten de deur sporten dan hun partners.
Hier thuis is daar ook altijd genoeg ruimte voor geweest.

• InZane
Stefangrp schreef op maandag 8 december 2025 @ 09:42:
[...]

Klopt. Ging op zich nog wel redeljk hoor :*)
Saucony Endorphin Elite 2 vond ik een beetje too much + zonde qua demping slijtage + ze zijn (nu nog) wit O-).

's ochtends nog even overwogen om op mijn easyrun wegschoenen te gaan maar die zijn langzamer en hebben met deze omstandigheden ook geen grip. Dus dat schoot niet op.
En mijn trailschoenen zijn nog langzamer, en met toch ruim 50% asfalt ook geen logische keuze.

Thuis wel meteen de schoenen weer gepoetst hoor ;)
Oh oke, toch nog wel 50% asfalt. Dan snap ik de keuze wel :)

• Slickk
InZane schreef op maandag 8 december 2025 @ 09:48:
[...]

Historisch gezien misschien wel, maar tegenwoordig toch niet meer zo? Tenminste, als ik zo eens in mijn omgeving kijk, dan zie ik genoeg vrouwen die misschien nog nog wel meer buiten de deur sporten dan hun partners.
Hier thuis is daar ook altijd genoeg ruimte voor geweest.
Er is zeker verandering ten opzichte van vroeger, maar alsnog is het niet 50/50 als je naar de data kijkt. Dat begint al met ongelijke werktijden en hoeveel ieder 'inlevert' zodra er een kind wordt geboren.

Ook komt er bij hardlopen in het donker, en dat is het nu al om 5 uur 's middags, nog (het gevoel van) veiligheid om de hoek kijken. Als man word je wellicht niet zo snel nageroepen of laat staan achterna gefietst / opgejaagd door onbekende mannen, bij vrouwen is dat wel iets wat voorkomt. Allemaal factoren die ervoor zorgen dat vrouwen minder (kunnen) hardlopen.

• Superkanjo
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 22:47
Slickk schreef op maandag 8 december 2025 @ 10:48:
[...]

Er is zeker verandering ten opzichte van vroeger, maar alsnog is het niet 50/50 als je naar de data kijkt.
Welke data baseer jij het op?

• Slickk
Superkanjo schreef op maandag 8 december 2025 @ 10:56:
[...]

Welke data baseer jij het op?
Onderzoeken zoals de free-time gender gap en deze van Pew Research over hoeveel vrije tijd een getrouwde man heeft vergeleken met een getrouwde vrouw.

• Superkanjo
Slickk schreef op maandag 8 december 2025 @ 11:10:
[...]

Onderzoeken zoals de free-time gender gap en deze van Pew Research over hoeveel vrije tijd een getrouwde man heeft vergeleken met een getrouwde vrouw.
En deze onderzoeken hebben exact niks te maken met het onderwerp waar het in dit topic over ging...

• Slickk
Superkanjo schreef op maandag 8 december 2025 @ 11:24:
[...]

En deze onderzoeken hebben exact niks te maken met het onderwerp waar het in dit topic over ging...
Minder vrije tijd -> minder tijd om te hardlopen -> minder tijd om hard te trainen -> gemiddeld langzamere tijd voor BQ.

Wat bedoel je met "exact niks"?

• Superkanjo
Slickk schreef op maandag 8 december 2025 @ 11:30:
[...]

Minder vrije tijd -> minder tijd om te hardlopen -> minder tijd om hard te trainen -> gemiddeld langzamere tijd voor BQ.

Wat bedoel je met "exact niks"?
Dit zijn allemaal aannames (die overigens logisch zijn), maar geen data die de stelling ondersteunen.

• Slickk
Superkanjo schreef op maandag 8 december 2025 @ 11:33:
[...]

Dit zijn allemaal aannames (die overigens logisch zijn), maar geen data die de stelling ondersteunen.
:? Hardlopen en hard trainen om BQ te halen kost nu eenmaal tijd. Is het dan echt zo ver gezocht om een link te leggen tussen minder tijd hebben als vrouw en daarmee minder hard te kunnen trainen? Je verwacht echt dat er een onderzoek is wat een directe link legt tussen vrijetijdsbesteding en de BQ tijd? We weten allemaal dat 'hard trainen' in de wereld van hardlopen vooral een kwestie is van meer kwantiteit (oftewel meer tijd spenderen aan hardlopen) en niet zo zeer jezelf tot het uiterste pushen tijdens workouts. Meer dan in minder tijd zorgt meestal voor een averechts effect in de vorm van blessures.

Als dit inderdaad "exact niks" te maken had met wat er gesteld werd. Je vroeg om bronnen bij mijn stellingen, die geef ik je, vervolgens passen ze niet in jouw denkbeeld en dan zou ik zogenoemd een te snel causaal verband trekken. Prima. Mijn doel was vooral om meerdere kanten te belichten en aan te geven dat het voor mannen allemaal relatief makkelijker is dan voor vrouwen en dat het verschil in tijd niet enkel een biologisch/fysiologisch verschil is.

• Superkanjo
Slickk schreef op maandag 8 december 2025 @ 11:39:
[...]
Je vroeg om bronnen bij mijn stellingen, die geef ik je, vervolgens passen ze niet in jouw denkbeeld en dan zou ik zogenoemd een te snel causaal verband trekken.
Jij schrijft "als je naar de data kijkt", ik ben nieuwsgierig en vraag welke data. Heeft helemaal niks met een denkbeeld te maken, heeft niks te maken met of ik het met je eens ben of niet, ik was enkel benieuwd naar de data.

• vhal

vhal

ಠ_ಠ

Mijn vrouw is nu helemaal de weg kwijt met het hardlopen, die wil samen met mij de Kustmarathon gaan lopen. De samenvatting van editie 2025 (met de zuidwester storm) maakte geen indruk want zulke omstandigheden zijn volgens haar alleen maar mooi :+

Ze heeft nog 24 dagen om zich te bedenken en ik om een excuus te vinden :P

Strava

• Stefangrp
Zeg dat ze nog geen kustmarathonqualifier tijd heeft staan!

• Secsytime

Secsytime

Automagisch

Slickk schreef op maandag 8 december 2025 @ 09:09:
[...]

Het zit je wel heel erg dwars dat er mensen zijn die zich niet identificeren als man of vrouw zeker? Hoe heb jij hier precies last van? Het is al de tweede, misschien zelfs derde keer dat je dit aanhaalt. Leef en laat leven.
Iedereen mag voelen wat die wil, echter krijgen andere mensen er last van als er een lagere qualifier is voor de mensen die zich anders voelen ;)

Het aantal plaatsen is namelijk beperkt.

• Wyke
  • Registratie: Juni 2018
  • Laatst online: 00:12
vhal schreef op maandag 8 december 2025 @ 12:35:
Mijn vrouw is nu helemaal de weg kwijt met het hardlopen, die wil samen met mij de Kustmarathon gaan lopen. De samenvatting van editie 2025 (met de zuidwester storm) maakte geen indruk want zulke omstandigheden zijn volgens haar alleen maar mooi :+

Ze heeft nog 24 dagen om zich te bedenken en ik om een excuus te vinden :P
Volgens mij heeft ze juist de weg gevonden :*)

• Hartloper
Slickk schreef op maandag 8 december 2025 @ 09:23:
[...]
Fysiologisch gezien heb je misschien wel een punt...
Puur fysiologisch bekeken zijn vrouwen ongeveer 11-12% trager dan mannen in uithoudingssporten.
Dus 3 uur voor een man tussen 35-39 jaar is ongeveer 3:22 voor een vrouw van die leeftijd.
Dat de B.A.A. (organisator Boston marathon) dan toch kiest voor 3:30 als cut-off is omdat ze niet hebben gekeken maar equivalentietabellen, maar omdat dat ze alle categorieën relatief gelijk aan bod willen laten komen. Vrouwen en oudere hardlopers zijn hierbij licht bevoordeeld.
Ik ben daar niet voor of niet tegen, maar het mag wel gezegd worden dat de cut-off waarden anders zouden zijn als ze louter op fysiologie gebaseerd waren.

• WizzlerNL
Secsytime schreef op maandag 8 december 2025 @ 15:03:
[...]

Iedereen mag voelen wat die wil, echter krijgen andere mensen er last van als er een lagere qualifier is voor de mensen die zich anders voelen ;)

Het aantal plaatsen is namelijk beperkt.
Hoewel je in absoluut aantal gelijk hebt is 76 non binary deelnemers op 30.000 te verwaarlozen (0,25%). Cijfers van 2025.

• Secsytime

Secsytime

Automagisch

WizzlerNL schreef op maandag 8 december 2025 @ 19:34:
[...]

Hoewel je in absoluut aantal gelijk hebt is 76 non binary deelnemers op 30.000 te verwaarlozen (0,25%). Cijfers van 2025.
Je zal maar een van de 76 zijn die hierdoor de cut-off niet halen 🤷🏼

Het zou fijn zijn als iedereen gelijk behandeld wordt en er met dezelfde maat gemeten wordt.

• Stefangrp
nou ik stel voor dat we i.p.v. dit gemiep, gewoon allemaal gaan trainen d:)b
Hardlopend danwel anderzijds voor de geblesseerden (@WizzlerNL )

Ik moet zeggen dat ik me er soms toch wel over verbaas. Ik heb eigenlijk nooit blessuretjes (alleen een permanent gammele knie) dus ik sta er nooit zo bij stil eigenlijk. Maar hoe vaak ik om me heen niet hoor/lees dat mensen geblesseerd raken van hardlopen, bij trainen voor een wedstrijd, enz..

• WizzlerNL
Secsytime schreef op maandag 8 december 2025 @ 19:48:
[...]

Het zou fijn zijn als iedereen gelijk behandeld wordt en er met dezelfde maat gemeten wordt.
Ook hier heb je gelijk maar dan had je maar een of twee seconde harder moeten lopen.

Door een non binair persoon te dwingen als man te moeten kwalificeren behandel je ze toch ook niet gelijk? Sterker nog, in dat geval wordt de als vrouw geboren non binair benadeeld met een onmogelijk te overbruggen fysiologische achterstand.

• redwing
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 22:24
Secsytime schreef op maandag 8 december 2025 @ 19:48:
[...]

Waarbij de helft sowieso als vrouw in het paspoort zal staan dus dan gaat het over nog geen 40 plaatsen. En dan nog is het in de meeste gevallen geen keuze van mensen maar is het wie ze zijn. Daar kun je van alles van vinden, maar uiteindelijk zul je er toch iets mee moeten doen.
Oftewel gewoon een extra keer trainen en zorgen dat je snel genoeg loopt voor de BQ:+

[removed]

• WizzlerNL
Stefangrp schreef op maandag 8 december 2025 @ 19:56:

Ik moet zeggen dat ik me er soms toch wel over verbaas. Ik heb eigenlijk nooit blessuretjes (alleen een permanent gammele knie) dus ik sta er nooit zo bij stil eigenlijk. Maar hoe vaak ik om me heen niet hoor/lees dat mensen geblesseerd raken van hardlopen, bij trainen voor een wedstrijd, enz..
Ik eigenlijk ook niet, mijn Strava streak is 99 weken tot aan deze week. 3 marathons sinds 2023 zonder blessures tot nu.

Maarja. Blijkbaar kan het toch mis.

• Roozzz
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 22:32
In dat licht, ik ben blij om ondertussen weer op een aardig volume te kunnen lopen zonder issues. De laatste weken weer alles in de categorie 60+. Mijn griepje brak de serie met 50+ vrij degelijk. Lang geleden dat ik zo ziek ben geweest. Langzamerhand begint de basis weer ergens op te lijken; precies op tijd voor het marathonnetje van Amersfoort naar Rhenen in de kerstvakantie.

Nu hopen de komende maanden lekker door te kunnen blijven lopen. De consistentie bleek best lastig vast te houden de afgelopen jaren (door tal van externe factoren). Ik twijfel nog ergens of ik nog een specifiek voorbereidingsblok ga starten voor de voorjaarsmarathons... Maar eigenlijk geen zin om enig risico te nemen.

If you can see, look. If you can look, observe

• Roozzz
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 22:32
WizzlerNL schreef op maandag 8 december 2025 @ 20:31:
[...]

Ik eigenlijk ook niet, mijn Strava streak is 99 weken tot aan deze week.
352 weken O-)

Dus dat is inclusief een auto-ongeluk met een dik jaar revalidatie, een burnout, verzwikte enkel, achilles-issues, lies-geneuzel en een paar stevige rondjes corona. Ik heb wat twijfel over het nut van deze metric :P

If you can see, look. If you can look, observe

• Secsytime

Secsytime

Automagisch

WizzlerNL schreef op maandag 8 december 2025 @ 20:25:
[...]

Ook hier heb je gelijk maar dan had je maar een of twee seconde harder moeten lopen.

Door een non binair persoon te dwingen als man te moeten kwalificeren behandel je ze toch ook niet gelijk? Sterker nog, in dat geval wordt de als vrouw geboren non binair benadeeld met een onmogelijk te overbruggen fysiologische achterstand.
Omdat iemand anders een voordeel krijgt, moet een ander maar sneller lopen? Omgekeerde wereld, maar ok ;)

Maar dan maken de fysiologische aspecten wel opeens uit? :X :X :? Mij ben je kwijt hoor.

• kepler

Even afkloppen, maar hier ook altijd behoorlijk blessure vrij. Behalve wat kleine pijntjes hier en daar. Laatste blessure was een verzwikte enkel tijdens een trail.

Echter tijdens mijn vorige trail voelde ik wel wat aan mn knie rond de 30k, en bij de verzorging post rond 34 voelde ik hem wel enigszins. Gewoon doorgelopen en de last verdween weer na paar km en geen enkele last gehad. Tot vanochtend bij een 10km, toen voelde ik de knie weer...

Dan maar de herstelperiode ietsje langer doortrekken :D

• Hartloper

Jij bent toch nog niet zo lang aan het hardlopen ? Ik zou niet te hard roepen, laatste hoorde ik ergens een cijfer van 33% blessures per jaar...

• Stefangrp
Hartloper schreef op maandag 8 december 2025 @ 22:06:
[...]

Jij bent toch nog niet zo lang aan het hardlopen ? Ik zou niet te hard roepen, laatste hoorde ik ergens een cijfer van 33% blessures per jaar...
Sinds 2009.
In al die jaren gehad:
Iets verrekt in mijn lies (dat duurde wel vies lang), verzwikte enkel 2x ofzo (niet tijdens hardlopen) , een knie operatie na een niet-hardloop gerelateerd ongeluk, en overbelasting van diezelfde knie door het hardlopen.
Dus ik tel er eigenlijk 2 in 16 jaar.

Ondanks een dubbele beenbreuk toen ik 7 was, en 2 knieschijven die makkelijk uit de kom schieten.

[ Voor 9% gewijzigd door Stefangrp op 08-12-2025 22:19 ]

• Hartloper
Prijs jezelf gelukkig dan.

Op een jaar of tien:
- sesamoiditis
- iliotibiale band links
- 3 keer kuitverrekking zowel links als rechts (paar keer een echo laten nemen, gelukkig nooit een spierscheur); dit is mijn zwakste plek. 1 keer was niet door hardlopen maar door verkrampt in een kano zitten ;)
- quadriceps overbelasting rechts (kwam in orde met gerichte oefeningen, nooit volledig moeten stoppen met hardlopen)

• Gulioz123
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 12-01 09:11
Met een hobby voor hardlopen en het bouwen van websites ben ik de afgelopen maanden hard bezig geweest met een persoonlijk project die eindelijk live is. Ik heb zojuist RunAcademy.nl gelanceerd — een nieuwe website voor hardlopers, met als grootste troef een volledig persoonlijke hardloopschema-generator. In mijn zoektocht naar persoonlijke hardloopschema's kwam ik al gauw op PDFjes tegen die niet persoonlijk waren en persoonlijke schema generators waren al gauw betaald (zoals Runna). Dat moest anders, vond ik!knip

[ Voor 59% gewijzigd door Outerspace op 09-12-2025 14:58 ]

• vinom
[quote]Gulioz123 schreef op dinsdag 9 december 2025 @ 09:22:
Met een hobby voor hardlopen en het bouwen van websites ben ik de afgelopen maanden hard bezig geweest met een persoonlijk project die eindelijk live is. Ik heb zojuist RunAcademy.nl gelanceerd — een nieuwe website voor hardlopers, met als grootste troef een volledig persoonlijke hardloopschema-generator. In mijn zoektocht naar persoonlijke hardloopschema's kwam ik al gauw op PDFjes tegen die niet persoonlijk waren en persoonlijke schema generators waren al gauw betaald (zoals Runna). Dat moest anders, vond ik!
knip

[ Voor 57% gewijzigd door Outerspace op 09-12-2025 14:58 . Reden: Offtopic ]

• Gulioz123
knip

[ Voor 96% gewijzigd door Outerspace op 09-12-2025 14:58 ]

• vinom
knip

[ Voor 96% gewijzigd door Outerspace op 09-12-2025 14:59 ]

• Gulioz123
knip

[ Voor 96% gewijzigd door Outerspace op 09-12-2025 14:59 . Reden: Offtopic ]

• InZane
knip

[ Voor 97% gewijzigd door Outerspace op 09-12-2025 14:59 ]

• Juancho
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 02:05
Gulioz123 schreef op dinsdag 9 december 2025 @ 09:22:
Met een hobby voor hardlopen en het bouwen van websites ben ik de afgelopen maanden hard bezig geweest met een persoonlijk project die eindelijk live is. Ik heb zojuist RunAcademy.nl gelanceerd — een nieuwe website voor hardlopers, met als grootste troef een volledig persoonlijke hardloopschema-generator. In mijn zoektocht naar persoonlijke hardloopschema's kwam ik al gauw op PDFjes tegen die niet persoonlijk waren en persoonlijke schema generators waren al gauw betaald (zoals Runna). Dat moest anders, vond ik!
knip

[ Voor 58% gewijzigd door Outerspace op 09-12-2025 14:59 . Reden: Offtopic ]

Garmin Forerunner 265 |Samsung Galaxy S23 | Polestar 2 MidYear 2026 Prime + B&W audio

• cyclofosfamide
@Gulioz123 ziet er al fraai uit en gebruiksvriendelijk. Wat ik als wens nog zou hebben is de datum van de wedstrijd (marathon) als mogelijkheid om in te voeren, zodat je script automatisch terug telt in weken en zo een fraai schema maakt met data (datums) erbij.
Dat doe ik nu mbv een Excel-bestand: daar vul ik de datum van de marathon in en het schema maakt een gepersonaliseerd schema, werkend naar die datum toe, inclusief taper.

• Th1x4nG
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 02:12
knip

[ Voor 97% gewijzigd door Outerspace op 09-12-2025 15:00 ]

R7 5700X · 32 GB · RTX 3080 · PG279Q — M4 Mac Mini — M1 MacBook Air — Galaxy S23 — 65" G3 — DS415+ · 40 TB SHR — VW ID.4

• Gulioz123
knip

[ Voor 97% gewijzigd door Outerspace op 09-12-2025 15:00 ]

• Gulioz123
knip

[ Voor 98% gewijzigd door Outerspace op 09-12-2025 15:00 ]

• Superkanjo
knip

[ Voor 96% gewijzigd door Outerspace op 09-12-2025 15:00 ]

• WizzlerNL
knip

[ Voor 97% gewijzigd door Outerspace op 09-12-2025 15:00 . Reden: Offtopic ]

• Outerspace
  • Laatst online: 00:55

Outerspace

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

AFX Ghey Edition by HlpDsK

Topicstarter
Zullen we het weer over hardlopen hebben en wat minder over genders en politiek? Dank u

Zoekt nieuwe collega's (jr/sr engineers, servicedeskmedewerkers of managers in de Randstad)

• Gulioz123
knip

[ Voor 97% gewijzigd door Outerspace op 09-12-2025 15:01 ]

• Outerspace
  • Laatst online: 00:55

Outerspace

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

AFX Ghey Edition by HlpDsK

Topicstarter
@Gulioz123 ik snap dat je graag feedback wilt ontvangen, maar daarvoor is het forum niet de aangewezen plek. Ik laat de URL initieel van je staan omdat ik het initiatief begrijp, veelal snoeien we dat ook ivm 'reclame'.

Zoekt nieuwe collega's (jr/sr engineers, servicedeskmedewerkers of managers in de Randstad)

• Gulioz123
Outerspace schreef op dinsdag 9 december 2025 @ 15:02:
[mbr]@Gulioz123 ik snap dat je graag feedback wilt ontvangen, maar daarvoor is het forum niet de aangewezen plek. Ik laat de URL initieel van je staan omdat ik het initiatief begrijp, veelal snoeien we dat ook ivm 'reclame'.[/]
Helemaal goed hoor, geen probleem. Dank iedereen voor de feedback en anders ontvang ik 't graag in de inbox.

Ik zal wat vaker terugkomen hier en ook daadwerkelijk over hardlopen praten :)

En bedankt voor het laten staan.

[ Voor 3% gewijzigd door Gulioz123 op 09-12-2025 15:04 ]

• karazz
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 14:41
Gulioz123 schreef op dinsdag 9 december 2025 @ 15:03:
[...]

Helemaal goed hoor, geen probleem. Dank iedereen voor de feedback en anders ontvang ik 't graag in de inbox.

Ik zal wat vaker terugkomen hier en ook daadwerkelijk over hardlopen praten :)

En bedankt voor het laten staan.
Wellicht een eigen topic voor oprichten?

Dan kunnen we het hier inderdaad over het hardlopen zelf hebben :)

• PB1983
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 15:45
karazz schreef op woensdag 3 december 2025 @ 15:10:
Wellicht loop ik wat voor, maar vraag het toch, want wellicht werkt het hetzelfde voor trenara.

Ik had mezelf aangemeld voor de beta-periode van run with REN en kreeg vanochtend een mailtje dat ik mee mag doen. Zojuist dan ook mijn profiel en een doel ingesteld (heb ooit de 10k in 47 minuten gelopen, sub 40 lijkt me wel leuk) met als einddatum half februari. Geen idee hoe haalbaar het is, maar het gaat er meer over uit dat ik een programma krijg dat ik kan volgen. Alles sneller dan 47 minuten is sowieso leuk natuurlijk.
Hier ook aangemeld voor de beta-periode van REN, maar aangezien ik geen Garmin heb, en handmatige toevoegen van trainen er nog niet in zit, is het op dit moment een pretty much useless app. Aangezien ik dit jaar echt voor het hele korte werk ga en voornamelijk op de atletiekbaan te vinden ben, ga ik het wel gebruiken om mijn duurvermogen wat te verbeteren. De potentie is er zeker en goed genoeg voor een minimal viable product, maar mist zeker nog een boel features.

Doel is dan ook sub 20 op de 5km.

[ Voor 5% gewijzigd door PB1983 op 09-12-2025 16:42 ]

ID.3 Pro S Limited Edition

Pagina: 1 ... 414 ... 437 Laatste

Let op:
"Hardlopen is voor de één een sport, voor de ander een reis". Iedereen is welkom, ook de minder geoefende loper :)
Voor vragen en discussie over sporthorloges kun je terecht in Het grote Sporthorloge met GPS topic.
Voor vragen en discussie over triathlon, kan men terecht in Het Triatlontopic - Deel 2.

Als aanvulling op de topics in deze reeks, zijn er Tweakers Hardlopen-groepen op Strava en Garmin Connect. Om toegang te krijgen:
1. Strava: Geef op Strava aan dat je lid wil worden van de groep (klik op Request to Join). Stuur je op Strava gebruikte naam in een DM op Tweakers aan de admins: Poekie en Calitomnication.
2. Garmin: Stuur in een DM op Tweakers met onderwerp Toegang Garmin je gebruikersnaam van het Garmin aan de admin: Calitomnication.

Ook jouw PR's doorgeven? Dat kan als je de sheet invult.