Naast dat je persoonlijk voorkeur kunt hebben bij de ene of de andere, of dat je wel/geen persoonlijke begeleiding/feedback krijgt, zitten er nog (grote) verschillen in? Los van de prijs uiteraard.
Ben zelf een recreatieve loper en onlangs gestart met Run with REN om eens uit te proberen, maar als de gratis periode dadelijk afgelopen is weet ik niet of ik misschien net zo goed af ben om de gratis coach van Garmin te gebruiken.
Ik heb zelf 1 marathon met een schema van een looptrainer gedaan, vervolgens 1 marathon met een Stryd schema en de 3e met een Stryd schema waar ik vooral dingen deed die ik leuk vind en dus hier en daar wat weg liet en zelf wat andere zaken toevoegde.karazz schreef op woensdag 10 december 2025 @ 11:16:
Wat zijn eigenlijk de grote verschillen tussen de coaching apps/programma's van verschillende aanbieders zoals Trenara/TwoZeroNine/Run with REN/Garmin Coach/etc.?
Naast dat je persoonlijk voorkeur kunt hebben bij de ene of de andere, of dat je wel/geen persoonlijke begeleiding/feedback krijgt, zitten er nog (grote) verschillen in? Los van de prijs uiteraard.
Ben zelf een recreatieve loper en onlangs gestart met Run with REN om eens uit te proberen, maar als de gratis periode dadelijk afgelopen is weet ik niet of ik misschien net zo goed af ben om de gratis coach van Garmin te gebruiken.
Uiteindelijk zijn er een aantal factoren:
- Hoe goed is je discipline en motivatie om zelfstandig zonder feedback te kunnen trainen
- Welke opbouwvorm ga je goed op
- Welke trainingsvormen vindt je leuk.
- Heb je zelf het inzicht om aan een schema te sleutelen
Is het onderste punt het geval dan hoef je echt niet voor elke cyclus (los van wat je doel daar in precies is) een nieuw duur schema te kopen.
Mijn beste prestatie leverde ik met het Stryd schema, maar ik vondt dit uiteindelijk te voorspelbaar en eentonig. Daarom ben ik daarna weer vaker op de atletiekbaan gaan trainen met de groep mee, survivalrun blijven doen met anderen en zo nu en dan samen een lange duurloop doen. Qua opbouw en periodisering (3 weken opbouw, 1 week rustig aan) bevalt die methode mij wel heel goed.
Trenara gaat uit van je eigen eerlijke feedback van hoe zwaar een training was. Dat moet je dan met een slidertje aangeven en volgens mij (her)berekent de app elke nacht alle data opnieuw zodat je eerst volgende run weer uitgaat van je laatste run. Werkt prima hoor, maar ik mis gewoon wel eens wat meer inhoudelijke info ook vooral om van te leren.
Er wordt veel data verzameld (in mijn geval via mijn gekoppelde Garmin watch) maar heel veel data zegt mij niks of ik weet niet wat ik er mee moet doen om beter te worden. Bijv. het vermogen dat getoond wordt. Ik weet ook niet of er apps zijn die wel verder gaan in het gebruiken, uitleggen en ondersteunen van al die data.
Garmin Forerunner 265 |Samsung Galaxy S23 Polestar 2 MidYear 2026 Prime + B&W audio
Van wat er heb gelezen doet TwoZeroNine het ook maar daar kijkt een menselijke coach naar je resultaten om je schema eventueel aan te passen.
Correct me if I'm wrong maar Garmin coach geeft volgens mij een vooraf gegernereerd schema waar daarna niet aan wordt getweaked obv je resultaten.
Running is nothing more than a series of arguments between the part of your brain that wants to stop and the part that wants to keep going.
Als je een Garmin coach (programma) pakt is het wel dynamisch en worden ook andere data meegenomen. Helaas krijg je bij Garmin ook geen inhoudelijke coaching/feedback van je data na een run waar je iets mee kan of iets van kan leren.TheOmen schreef op woensdag 10 december 2025 @ 11:49:
Correct me if I'm wrong maar Garmin coach geeft volgens mij een vooraf gegernereerd schema waar daarna niet aan wordt getweaked obv je resultaten.
Persoonlijk vond ik geen van de coached echt passend/prettig, maar misschien heb ik ze niet lang genoeg de kans gegeven.Dynamische trainingsplannen van professionals
Heb je hulp van een professional nodig voor dat trainingsplan voor de halve marathon? Of een 5km- of 10km-loop? Geen probleem. Garmin Coach geeft je toegang tot ervaren coaches binnen Garmin Connect. Selecteer simpelweg je wedstrijddoel, of je nu een beginner bent of een wedstrijdtempo van 7 minuten wilt bereiken, en je kunt workouts synchroniseren met je compatibele Garmin watch. Deze workouts worden aangepast op basis van je prestaties naarmate je conditie verbetert. Je krijgt ook video’s van je coach met trainingstips tijdens de training.
Garmin Coach biedt drie ervaren coaches als je persoonlijke on-demand begeleider: Olympisch atleet en bestsellerauteur Jeff Galloway, fysioloog en online hardloopcoach Greg McMillan, of fysiotherapeut en hardloopexpert Amy Parkerson-Mitchell.
[ Voor 4% gewijzigd door Juancho op 10-12-2025 11:55 ]
Garmin Forerunner 265 |Samsung Galaxy S23 Polestar 2 MidYear 2026 Prime + B&W audio
I stand corrected.Juancho schreef op woensdag 10 december 2025 @ 11:54:
[...]
Als je een Garmin coach (programma) pakt is het wel dynamisch en worden ook andere data meegenomen.
Running is nothing more than a series of arguments between the part of your brain that wants to stop and the part that wants to keep going.
1 - Garmin Plan met een Coach met een dynamisch plan gebaseerd op een bepaalde coach (Greg, Amy or Jeff). Dit plan staat redelijk vast maar de workouts worden wel aangepast naar aanleiding van je prestaties.
2 - Garmin Run Coach, wat eigenlijk ook een Coach is, maar is eigenlijk een soort DSW op steriods met periodisatie en training fases. Deze is adaptief op basis van wat je doet, zoals bijvoorbeeld op basis van goed of slecht herstel, de intensiteit van je volgende workout aanpassen of een rustdag inplannen.
3 - Daily suggested workouts - Gewoon een advies voor algemene fitness verbetering zonder doel of periodisatie.
En volgens mij heb je dan ook nog een Self Guided plan..
Je ziet nu veel apps op de markt komen zoals REN en Koop AI wat eigenlijk allemaal dunne wrappers zijn op een AI model. Citeer de juiste boeken en kennis en je hebt je eigen coach op ChatGPT. Daar zijn genoeg YouTube videos over te vinden, hoe je dit eenvoudig opzet.
Ik dacht er initieel zelf aan om zoiets op te zetten, want de marge is lekker hoog op dit soort diensten, maar heb al 2 startups en een gezin met jonge kinderen
[ Voor 13% gewijzigd door Roet op 10-12-2025 12:59 ]
Daily suggestions kan je ook een doel voor instellen, dan bouwt die daar naar op inclusief fase aanduidingen.Roet schreef op woensdag 10 december 2025 @ 12:08:
Er zijn volgens mij 3 verschillende soorten Garmin Coaches, dat is mogelijk de reden van de verschillende opvattingen?
1 - Garmin Plan met een Coach met een dynamisch plan gebaseerd op een bepaalde coach (Greg, Amy or Jeff). Dit plan staat redelijk vast maar de workouts worden wel aangepast naar aanleiding van je prestaties.
2 - Garmin Run Coach (wat eigenlijk ook een Coach is, maar is eigenlijk een soort DSW op steriods met periodisatie en training fases). Deze varieert meer op basis van wat je doet, zoals bijvoorbeeld op basis van goed of slecht herstel, de intensiteit van je volgende workout aanpassen.
3 - Daily suggested workouts - Gewoon een advies voor algemene fitness verbetering zonder doel of periodisatie.
En volgens mij heb je dan ook nog een Self Guided plan..
Je ziet nu veel apps op de markt komen zoals REN en Koop AI wat eigenlijk allemaal dunne wrappers zijn op een AI model. Citeer de juiste boeken en kennis en je hebt je eigen coach op ChatGPT. Daar zijn genoeg YouTube videos over te vinden, over hoe je dit eenvoudig opzet.
Ik dacht er initieel zelf aan om zoiets op te zetten, want de marge is lekker hoog op dit soort diensten, maar heb al 2 startups en een gezin met jonge kinderen. Nu heb ik wat boeken gekocht en maak ik mijn schema zelf in Training Peaks, wat erg goed werkt.
Volgens mij is dat als je een evenement in je calendar zet.
Dat klopt. Als je een hoofddoel/evenement opgeeft dan geeft DSW (daily suggested workout) een (dynamisch) schema.Shinji schreef op woensdag 10 december 2025 @ 12:40:
[...]
Daily suggestions kan je ook een doel voor instellen, dan bouwt die daar naar op inclusief fase aanduidingen.
Dit heb ik onlangs geprobeerd. Het nadeel is dat je maar 2 rustdagen kunt opgeven. Dat betekend in principe 5 trainingsdagen.
Door 5 dagen te gaan trainen heb ik waarschijnlijk (mijn grote teen)spier overbelast.
Daarvoor liep ik 3 keer per week (met altijd een dag ertussen).
Ik ben zelf ook niet zo goed in overslaan als het apparaat of schema een training op geeft. Ik ga daarmee ook goed op apps of schema's waar ik trainingen kan afvinken.
[ Voor 12% gewijzigd door Burning_Tyre op 10-12-2025 12:47 ]
12xIQ7+ ZO (125) + 3xIQ7+ NW (310) +3xIQ7+ ZW (214) PVOutput
Klopt, dat is de Garmin Run Coach. Via de Plans UI kan je die kiezen als je een coach kiest, maar als een doel instelt krijg je hem ook. Zie ook dit artikelShinji schreef op woensdag 10 december 2025 @ 12:40:
[...]
Daily suggestions kan je ook een doel voor instellen, dan bouwt die daar naar op inclusief fase aanduidingen.
Als je trainingen niet doet past ie ook automatisch de volgende trainingen aan. Je kunt dus alsnog vaste dagen pakken om te trainen en de DSW van die dagen gebruiken. Het grootste nadeel vind ik wel dat je niet vooruit kunt kijken wat voor training je gaat krijgen.Burning_Tyre schreef op woensdag 10 december 2025 @ 12:45:
[...]
Dat klopt. Als je een hoofddoel/evenement opgeeft dan geeft DSW (daily suggested workout) een (dynamisch) schema.
Dit heb ik onlangs geprobeerd. Het nadeel is dat je maar 2 rustdagen kunt opgeven. Dat betekend in principe 5 trainingsdagen.
Door 5 dagen te gaan trainen heb ik waarschijnlijk (mijn grote teen)spier overbelast.![]()
Daarvoor liep ik 3 keer per week (met altijd een dag ertussen).
Ik ben zelf ook niet zo goed in overslaan als het apparaat of schema een training op geeft. Ik ga daarmee ook goed op apps of schema's waar ik trainingen kan afvinken.
[removed]
En per week kijk ik dan wat er in de gezins planning past en hoe ik me voel. Soms komt Garmin met een leuke workout suggestie en pak ik die mee.
Ik ben wel al >15 jaar aan het hardlopen en zeker in het begin schemas aangehouden en aantal dingen uitgeprobeerd (zoals het 14k schema), waardoor ik wel een goed idee heb wat voor mij werkt.
Mijn dagelijkse leven is te druk om echt een heel vast schema aan te houden, dus ik vind dit wel prima. Het kan vast sneller/beter, maar op deze manier kom ik er ook
Kan wel, maar ongeveer een week volgens mij. Maar misschien alleen als je doel instelt. Ik kan het nu even niet vinden maar weet zeker dat ik de komende paar trainingen heb in kunnen zien.redwing schreef op woensdag 10 december 2025 @ 13:10:
[...]
Als je trainingen niet doet past ie ook automatisch de volgende trainingen aan. Je kunt dus alsnog vaste dagen pakken om te trainen en de DSW van die dagen gebruiken. Het grootste nadeel vind ik wel dat je niet vooruit kunt kijken wat voor training je gaat krijgen.
we hebben het hier in het topic al eens over de felle fietslampen gehad. Ik ben blij dat er nu wat initiatieven ontstaan om te zorgen dat dit verbetert. Met name bij hardlopen (en wandelen), als je toch lager bij de grond bent dan als je zelf op de fiets zit, heb ik hier ontzettend veel last van. Ik ga in de winter dan ook bewust voor of na de "spits" lopen (ook omdat oversteken na de spits makkelijker "door rood" kan
[ Voor 11% gewijzigd door vinom op 10-12-2025 15:17 ]
Je kunt inderdaad iets vooruit kijken, maar als je b.v. 3 dagen per week wilt lopen, skip je regelmatig een training. En zodra je dat doet gooit ie de planning voor de rest van de week weer om. Echt vooruit kijken werkt dan niet meer, al is de planning alsnog redelijk voorspelbaar en weet je uiteindelijk wel wat oor soort training je gaat krijgen.Shinji schreef op woensdag 10 december 2025 @ 13:21:
[...]
Kan wel, maar ongeveer een week volgens mij. Maar misschien alleen als je doel instelt. Ik kan het nu even niet vinden maar weet zeker dat ik de komende paar trainingen heb in kunnen zien.
[removed]
Ik loop hiermee, donkere polders dus wel fijn als ik het asfalt voor mij kan zien. Maar heb deze altijd op de laagste stand staan, schijnt niet naar voren.Roet schreef op woensdag 10 december 2025 @ 14:56:
En kunnen we dan ook meteen die zwabberende borstlamp verbieden?
Enige terugkoppeling op een activiteit die uitgebreider is dan "goed zo" zou inderdaad fijn zijn.Juancho schreef op woensdag 10 december 2025 @ 11:54:
[...]
Als je een Garmin coach (programma) pakt is het wel dynamisch en worden ook andere data meegenomen. Helaas krijg je bij Garmin ook geen inhoudelijke coaching/feedback van je data na een run waar je iets mee kan of iets van kan leren.
Ik ben nu anderhalve week bezig met REN maar mis dat de andere data ook meegenomen wordt, wat bij Garmin wel het geval is.
In mijn geval, afgelopen vrijdag en zaterdag klein uurtje hardlopen met REN, zondag uurtje padel gedaan, maandag met REN ruim een half uur op mijn aerobe drempel gelopen, dinsdag anderhalf uur basketbal en vandaag had ik een VO2 max test.
REN denkt dat ik zondag en dinsdag rustdagen heb gehad, wat dus niet het geval is. Dat heeft ongetwijfeld invloed op de VO2 max die REN vandaag voor mij heeft bepaald.
Ik ook, beetje afhankelijk of de hond mee is of niet. Met hond heeft hij een lichtband om en aangezien hij een paar meter voor me loopt pak ik dan zelf een normaal verlicht vest. En als ie er niet bij is een borstlamp, maar dan op zijn laagste stand. Je hoeft ten slotte niet te weten wat er 20 meter voor je gebeurtSuperkanjo schreef op woensdag 10 december 2025 @ 15:46:
[...]
Ik loop hiermee, donkere polders dus wel fijn als ik het asfalt voor mij kan zien. Maar heb deze altijd op de laagste stand staan, schijnt niet naar voren.
[removed]
Offtopic: Tesla's hebben adaptieve matrixlampen. Die moeten automatisch het deel wegfilteren uit het grootlicht waar een ander / tegenligger er last van kan hebben. Maar dan moet ie de ander dus wel kunnen detecteren! Mijn afdronk van rijden in zo'n auto is dat juist de hardlopers in donkere kleren zonder fatsoenlijke verlichting niet gespot worden. Die kijken dus vol in het tegenlicht, en dat heeft ook een goede kant want anders ziet de automobilist ze dus ook niet. Zorg dat je zelf genoeg verlichting hebt zodat de auto je kan spotten en dan gaat het grootlicht ook uit. Win WinRoet schreef op woensdag 10 december 2025 @ 14:56:
Ben ik ook wel blij mee, er is veel verkeer met te fel licht/slecht afgestelde lamp (Tesla!). Vanochtend had ik een elektrische scooter die met groot licht reed, dat was ook niet best. En kunnen we dan ook meteen die zwabberende borstlamp verbieden? De laatste paar meters voor het passeren verblind me die en zie ik echt niets van de ondergrond, omdat het gewoon een felle lamp is die alle kanten op schijnt.
Zo, ik voel me even dubbel aangesproken. Ik heb een Tesla en ook een borstlamp.Roet schreef op woensdag 10 december 2025 @ 14:56:
Ben ik ook wel blij mee, er is veel verkeer met te fel licht/slecht afgestelde lamp (Tesla!). Vanochtend had ik een elektrische scooter die met groot licht reed, dat was ook niet best. En kunnen we dan ook meteen die zwabberende borstlamp verbieden? De laatste paar meters voor het passeren verblind me die en zie ik echt niets van de ondergrond, omdat het gewoon een felle lamp is die alle kanten op schijnt.
Nieuwere(!) Tesla's hebben, zoals reeds gezegd, matrix koplampen. Delen van de lichtbundel kunnen daardoor gedimd worden om zo andere weggebruikers niet te verblinden. Dit werkt trouwens alleen maar als grootlicht wordt gevoerd en als je wordt gezien natuurlijk. Dimlicht hoort - uiteraard - niet verblindend niet te zijn.
En wat die borstlamp betreft: Ik heb die van mij altijd naar beneden gericht staan, dus vlak voor m'n voeten zeg maar. Dat kan onmogelijk verblinden en ik moet zeggen dat ik er ook nog nooit commentaar op heb gehad. Ik heb trouwens wel complimenten gehad over m'n goede zichtbaarheid!
Ik weet trouwens dat er borstlampen in omloop zijn die je niet kunt richten. Dat lijkt mij persoonlijk maar niks.
In Trenara dit ingesteld op 7 februari als te behalen datum. Kijk ik in de planning dan zie ik dat we leuke en pittige tempoloop en en intervallen bijzitten, dat geloof ik allemaal wel. Maar de weekend LSD gaat maar toch 17km terwijl ik m'n vorige schema ben gestopt bij 20km. Ik dacht eigenlijk de komende weken elke LSD run met 1km op te hogen tot 30km, startend vanaf 20km.
Is 17km als Max LSD afstand in een trainingschema niet veelste kort als 30km het doel is? Dat lijkt me eerder een Max voor een halve marathon... 🤔
Trenara zelf geeft als antwoord op m'n vraag:
[ Voor 9% gewijzigd door Juancho op 10-12-2025 20:55 ]
If you can see, look. If you can look, observe
Misschien is het omdat 7 februari relatief dichtbij is en dat 8 weken kort is om op te bouwen. Stel dat @Juancho zijn 30km op 7 april plant, dan is er misschien wel opbouw naar voldoende lange LSD's.
Ik ging alleen zelf uit van een start van 20km omdat ik daar al op zat. Die 7 februari heb ik gewoon ingevuld zonder dat ik dan een wedstrijd ofzo heb. Maar ik dzcht, elke LSD training plus 1km en ik kom idd uit op 25-27km wat mij meer logisch leek.Hartloper schreef op woensdag 10 december 2025 @ 21:20:
Ik ben akkoord met wat je zegt @Roozzz maar ik ben ook akkoord met @Juancho dat 17km heel kort is als langste duurloop voor iemand die 30km als doel heeft. Intuïtief zou ik mikken naar 27km als langste duurloop in de voorbereiding.
Misschien is het omdat 7 februari relatief dichtbij is en dat 8 weken kort is om op te bouwen. Stel dat @Juancho zijn 30km op 7 april plant, dan is er misschien wel opbouw naar voldoende lange LSD's.
Ik zal Trenara even de vraag mailen, dan krijg je van de trainers zelf antwoord ipv een AI reactie.
De puzzelstukjes zijn 3x een run per week zoals ik altijd DOE. 1x tempoloop (soms met Strides), 1x een interval en 1x een LSD. Er zit ook echt wel een opbouw en idee achter hoor. Maar de LSD afstand klopt voor m'n gevoel niet.Roozzz schreef op woensdag 10 december 2025 @ 21:11:
De lengte van de lange duurloop is een puzzelstukje. De vraag is hoe de andere puzzelstukken eruit zien. Denk aan (de ontwikkeling van) volume, aantal dagen, intensiteit, rust etc. De combinatie maakt uiteindelijk dat je er wel of niet klaar voor bent.
Bijzonder. Hoog intensief ook (hoe hoog hangt af van de exacte invulling maar toch). Eigenlijk heb je 3 workouts in de week. Dan snap ik wel dat de lange loop niet heel lang kan worden. Want dan kom je in de knel met de totale belasting en herstel.Juancho schreef op woensdag 10 december 2025 @ 21:30:
[...]
De puzzelstukjes zijn 3x een run per week zoals ik altijd DOE. 1x tempoloop (soms met Strides), 1x een interval en 1x een LSD. Er zit ook echt wel een opbouw en idee achter hoor. Maar de LSD afstand klopt voor m'n gevoel niet.
Deze insteek voor opbouw naar 30 zou niet mijn keuze zijn. Maar ik loop allicht juist weer te veel rustige kilometers...
If you can see, look. If you can look, observe
Vermoedelijk is het aantal rustige loopjes hoger als je 6 trainingen per week hebt, en is de verhouding dan wel beter. Bij comprimeren naar 3 trainingen per week zijn het wellicht de rustige loopjes die wegvallen uit het schema. Daardoor is de verhouding hard/zacht helemaal verstoord.
Zoals je zegt, bij 3 trainingen per week zijn er 2 hoge intensiteit, 3 als je de lange duurloop ook als een workout ziet.
Maar als je die 30k ziet als wedstrijd, zou ik in de trainingen tot 23-24 trainen voor lange duurloop. De rest komt dan wel in de wedstrijd.Hartloper schreef op woensdag 10 december 2025 @ 21:20:
Ik ben akkoord met wat je zegt @Roozzz maar ik ben ook akkoord met @Juancho dat 17km heel kort is als langste duurloop voor iemand die 30km als doel heeft. Intuïtief zou ik mikken naar 27km als langste duurloop in de voorbereiding.
Zie je die 30k als trainingdoel, dan kan je beter bv een marathon in april/mei ofzo inplannen als wedstrijd? Dan zit je in feb bij een (standaard) schema wel op ongeveer een 30k in de training.
Trenara ziet de 30k ws als wedstrijd doel?
eens met @Roozzz .Juancho schreef op woensdag 10 december 2025 @ 21:30:
[...]
De puzzelstukjes zijn 3x een run per week zoals ik altijd DOE. 1x tempoloop (soms met Strides), 1x een interval en 1x een LSD. Er zit ook echt wel een opbouw en idee achter hoor. Maar de LSD afstand klopt voor m'n gevoel niet.
ik zou (nou ja, ik doe zelden intensiteit omdat mijn voeten dat niet fijn vinden, maar als ik jou was zou ik) de tempoloop de ene week doen en de intervalloop de andere week. De andere twee lopen dan rustig max zone 2. En dan de lange loop zelf uitbreiden en niet 100% afgaan op een (AI) programma
"Hardlopen is voor de één een sport, voor de ander een reis". Iedereen is welkom, ook de minder geoefende loper
Voor vragen en discussie over sporthorloges kun je terecht in Het grote Sporthorloge met GPS topic.
Voor vragen en discussie over triathlon, kan men terecht in Het Triatlontopic - Deel 2.
Als aanvulling op de topics in deze reeks, zijn er Tweakers Hardlopen-groepen op Strava en Garmin Connect. Om toegang te krijgen:
1. Strava: Geef op Strava aan dat je lid wil worden van de groep (klik op Request to Join). Stuur je op Strava gebruikte naam in een DM op Tweakers aan de admins: Poekie en Calitomnication.
2. Garmin: Stuur in een DM op Tweakers met onderwerp Toegang Garmin je gebruikersnaam van het Garmin aan de admin: Calitomnication.
Ook jouw PR's doorgeven? Dat kan als je de sheet invult.
:strip_exif()/f/image/taKetE2VPGWYvwwA2oOlAmAS.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/B7zkm3yjFxQ9Iu2VWpkjTc0f.jpg?f=fotoalbum_large)