• Ant Joy
  • Registratie: Oktober 2018
  • Laatst online: 22:42
Sport_Life schreef op zaterdag 13 december 2025 @ 22:31:
[...]

Volgens mij is het ongeveer 25-30km vlak , en pas de laatste 10-15km gaat flink omhoog, deels ook alleen te wandelen (tenzij je vooraan loopt).

Qua training zat ik te denken aan bruggen in het schema op te nemen.
Nou bijna 2000 duizend hoogtemeters trainen, die je volgens mij ook zonder stokken moet lopen, veel succes met je bruggen. Het scheelt dat je die 2000 meter niet naar beneden hoeft te lopen.

Deze zomer nog de Monta Rosa trail gelopen. Qua training ben ik 1x in de week naar de sportschool geweest op mijn werk waar ze een stairmaster hebben heb daar uren trapgelopen. Daarnaast heb ik het geluk dat ik in Nijmegen woon en hier de n70 trail heb liggen, die bruggen zijn gewoon niet stijl genoeg en veel te kort. Ik denk dat 500m klimmen al gauw een uur kost. Oefen ook met lang klimmen dat kan dus goed op een stairmaster.

• Sport_Life
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 23:37

Sport_Life

Solvitur ambulando

Ant Joy schreef op zondag 14 december 2025 @ 07:21:
[...]

Nou bijna 2000 duizend hoogtemeters trainen, die je volgens mij ook zonder stokken moet lopen, veel succes met je bruggen. Het scheelt dat je die 2000 meter niet naar beneden hoeft te lopen.

Deze zomer nog de Monta Rosa trail gelopen. Qua training ben ik 1x in de week naar de sportschool geweest op mijn werk waar ze een stairmaster hebben heb daar uren trapgelopen. Daarnaast heb ik het geluk dat ik in Nijmegen woon en hier de n70 trail heb liggen, die bruggen zijn gewoon niet stijl genoeg en veel te kort. Ik denk dat 500m klimmen al gauw een uur kost. Oefen ook met lang klimmen dat kan dus goed op een stairmaster.
Ik denk ook niet dat het de bedoeling is om 2000 hm na te bootsen, bij de training voor een marathon loop je (meestal) ook nooit langer dan 12km op marathon tempo en de langste duurloop zal zo'n 37km zijn.
Ik denk dat het wel mogelijk is om meer beenspieren te krijgen door veel bruggen in het schema op te nemen, in plaats van intervallen bijvoorbeeld. Dus 10-15x een brug oprennen met tussendoor terug dribbelen. En ik woon op fietsafstand van de Amerongse Berg, die heeft 275 hm. Die een paar keer intervallen zal al helpen.

Maar je hebt natuurlijk gelijk dat 2000 hm niet goed te trainen is in Nederland.

[ Voor 4% gewijzigd door Sport_Life op 14-12-2025 07:42 ]

PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 8kW 3fase | A+++ | 2x Zappi v2.1

• Shinji
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 22:46
Sport_Life schreef op zondag 14 december 2025 @ 07:39:
[...]

Ik denk ook niet dat het de bedoeling is om 2000 hm na te bootsen, bij de training voor een marathon loop je (meestal) ook nooit langer dan 12km op marathon tempo en de langste duurloop zal zo'n 37km zijn.
Ik denk dat het wel mogelijk is om meer beenspieren te krijgen door veel bruggen in het schema op te nemen, in plaats van intervallen bijvoorbeeld. Dus 10-15x een brug oprennen met tussendoor terug dribbelen. En ik woon op fietsafstand van de Amerongse Berg, die heeft 275 hm. Die een paar keer intervallen zal al helpen.

Maar je hebt natuurlijk gelijk dat 2000 hm niet goed te trainen is in Nederland.
Hoe heeft de Amerongse berg 275hm als die slechts 69m hoog is?

Hier hebben ze het over 55 hoogtemeters.

https://climbfinder.com/nl/beklimmingen/amerongse-berg

• Sport_Life

Sport_Life

Solvitur ambulando

Shinji schreef op zondag 14 december 2025 @ 07:51:
[...]

Hoe heeft de Amerongse berg 275hm als die slechts 69m hoog is?

Hier hebben ze het over 55 hoogtemeters.

https://climbfinder.com/nl/beklimmingen/amerongse-berg
Je hebt gelijk, ik had snel een bron geraadpleegd maar die geeft aan 275hm in een halve marathon.
https://www.trail-running.eu/events/amerongse-berg-trail/

PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 8kW 3fase | A+++ | 2x Zappi v2.1

• Shinji
Ik heb vorig jaar overigens een keer de Cauberg opgerend, of nou ja, gerend, het zat in een hardloop rondje maar de cauberg op kon je niet echt meer spreken van hardlopen.

Ik voelde me net een opa achter een rolator met allemaal van die kleine stapjes.

• kepler
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 21:27
Echt omhoog in de bergen moet je ook gewoon (power) hiken, rennen is echt alleen maar verspilde energie.

Dit jaar had ik een trail met 2500hm, waren wel vooral kortere klimmetjes. Omhoog was opzich het probleem niet, naar beneden uiteindelijk wel...

• maartend
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 01:32
Imenad een idee hoe ik in hemelsnaam een parkeerticket kan kopen voor de bruggenloop voor op P5C? Of zoiets? Kan enkel tickets kopen voor een voetbal wedstrijd,

Bij de zevenheuvelenloop waren er gewoon parkings met shuttlebussen. Dat werkt.

NM. Sta ergens op Noorderhelling, vogel daar wel uit hoe bij dat stadion te komen.

[ Voor 35% gewijzigd door maartend op 14-12-2025 11:04 ]

• Shinji
maartend schreef op zondag 14 december 2025 @ 10:53:
Imenad een idee hoe ik in hemelsnaam een parkeerticket kan kopen voor de bruggenloop voor op P5C? Of zoiets? Kan enkel tickets kopen voor een voetbal wedstrijd,

Bij de zevenheuvelenloop waren er gewoon parkings met shuttlebussen. Dat werkt.

NM. Sta ergens op Noorderhelling, vogel daar wel uit hoe bij dat stadion te komen.
Naar kralingse zoom en van daaruit met OV, dan parkeer je gratis.

• maartend
Shinji schreef op zondag 14 december 2025 @ 11:16:
[...]

Naar kralingse zoom en van daaruit met OV, dan parkeer je gratis.
Thnx. Net ticket voor noorderhelling gekocht. Kralingse zoom leek me zo ver weg. Ken heel die omgeving niet. Had me moeten voorbereiden maar afgelopen dagen en druk en ziek. En ik heb geen OV-chip, die is blijkbaar nodig, maar waar ik woon is geen OV

• vhal
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 20:51

vhal

ಠ_ಠ

Vorig jaar stond ik gewoon in de parkeergarage nabij de Gamma, Shell en McDonald's (Noorderhelling dus). Daar was genoeg ruimte en het is zo'n 10' lopen richting de startvakken.

OV kan gewoon met je betaalpas.

[ Voor 7% gewijzigd door vhal op 14-12-2025 11:34 ]

Strava

• maartend
vhal schreef op zondag 14 december 2025 @ 11:32:
Vorig jaar stond ik gewoon in de parkeergarage nabij de Gamma, Shell en McDonald's (Noorderhelling dus). Daar was genoeg ruimte en het is zo'n 10' lopen richting de startvakken.

OV kan gewoon met je betaalpas.
Thnx. Ja ik lees voor dat park en ride dat je ov chip moet hebben, dus daarom maar een combi ticket gekocht. Ik ben blij met je 10 minuten lopen stukje, dat geeft perspectief

• Maupertus
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 23:45
Ik wil het even de rest van de maand wat rustiger doen omdat ik voel dat mijn Achilles gaat protesteren (nu nog niet stijf in de ochtend etc. dus ben op tijd). Iemand tips voor alternatieve cardio in de winter?

Jezus saves and takes half damage.

• Brakkie
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

Brakkie

blaat

Op de valreep in 2025 nog m'n 5km PR scherper gesteld bij de stratenloop in Waspik. 19 oktober liep ik 17:56. Vandaag 17:36, op een 5km is dat best een hap er af (als M45). Erg blij mee :) Erg gezellige loop ook trouwens, een aanrader voor een 5 of 10km in december.

Strava (m'n profiel staat dicht maar dit zou zichtbaar moeten zijn?):
https://www.strava.com/activities/16738442479/overview

Systeem | Strava

• Roozzz
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 22:15
Sport_Life schreef op zondag 14 december 2025 @ 07:39:
[...]

Focus op repetities en probeer deze zo lang mogelijk te maken. Je wilt vooral focussen op kracht opbouwen. Dat kan prima op kortere klimmen. Ik zou wel de intensiteit opkrikken tov wat je in de wedstrijd zal doen.

Beetje krachttraining erbij helpt ook. Naast de stair master (kill me already), kan je wmb beter gewoon zware dingen optillen: squats, deadlifts, evt lunges, stepups en boxjumps.

Je hoeft bij de Jungfrau niet langdurig te dalen. Dat scheelt, want dat is het lastige om te trainen hier in Nederland. Omhoog is niet het issue.

Als de Amerongse berg in de buurt is, is kwintelooijen dat ook. Moeite waard om eens te gaan kijken. Plenty goede hellingen te vinden en reps op de trap is goud.

If you can see, look. If you can look, observe

• twodigits
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 19:51
Iemand bekend met de hardloopshorts van Sunday?
https://sundayrunning.com/nl

• vinom
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 21:31
Hier vandaag ook de stratenloop in Waspik gedaan, de 5KM. Een jaar geleden 22:05 gelopen en daarna het doel gezet om deze het jaar erop (dit jaar dus) te verbeteren. En dat is gelukt! Met een tijd van 21:24 officiële tijd. Behoorlijk tevreden mee, hard voor getraind en zoals ik al eerder schreef waren de laatste twee weken training niet optimaal door mijn iliotibiale band blessure. Onder de 21 volgend jaar?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ZLueWtJML-aqUrz7uD2X2G0Xht8=/800x/filters:strip_exif()/f/image/MTgK6qFSb923sqKA0fOD2ajR.png?f=fotoalbum_large
Ik heb Garmin coach gebruikt en uiteindelijk is dit de samenvatting van drie maanden training.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/cW2g52r4tdNO09Pq_Ak5YNW9hMk=/800x/filters:strip_exif()/f/image/c8aEiOOa6tPyR0KJFpazwpnl.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 22% gewijzigd door vinom op 15-12-2025 07:55 ]

• maartend
Zo.

Klaar met Bruggen loop, samen met jongste dochter. Zoals ik al eerder schreef, alles ter voorbereiding om de kwf marathon rotjeknor te doen ter nagedachtenis aan haar oom, mijn broertje. 4 weken geleden liepen we samen de 7 heuvelen. Onze eerste loop. Toen weg op 1.45, zij binnen in 1.26, ik net 1.30

Daarna konden we beiden weinig trainen. Zij blessure, ik vakantie, wel dagelijks wandelen. Haar doel was ; uitlopen zonder pijn. Mijne, die 1.30 zou mooi zijn, dan is dat mijn basis.

Beiden binnen onder de 1.25.
Waarbij ik de laatste km nog kon versnellen. Gemeen, maar we lopen eigenlijk beiden ons eigen tempo en wilden beiden voldaan over de finish. En vorige keer wachtte zij mij op, ik nu haar

Nu onderweg naar huis, 2 uur later ergens onderweg een wopper of zoiets naar binnen werken.

Nu eens kijken voor een leuke HM ter voorbereiding van Rotjeknor Marathon. Iemand een idee? Mag ook België zijn

• Stefangrp
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 23:13
@Sport_Life verblijd ons met een mooi marathon verhaal! Hoe ging het?

• Luqq
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 19:59
Ik was aan het trainen voor halve marathon van Enschede in april, maar vandaag heb ik al voor het eerst al een halve marathon gelopen :D ook nog onder mn doeltijd van 2 uur: 1u58m! Nu even kijken wat mn volgende doel gaat worden, meer afstand of focussen op sneller lopen :P

• Sport_Life

Sport_Life

Solvitur ambulando

Vandaag dus de marathon van Màlaga gelopen! De trainingen gingen best goed, in oktober relatief rustig een marathon gelopen in 3u22 en 2 weken geleden een duurloop gedaan van 37km met een 12km marathon blok erin en dat voelde erg goed. Ondertussen de 5km tijd scherp gezet op 38:36.
Helaas 2 weken geleden flink verkouden geworden, sindsdien ook niet meer kunnen hardlopen.

Toch voelde ik me gisteren best goed, dus vanmorgen gestart volgens origineel plan. De eerste helft ging ook best prima, doorkomst halve marathon was 1u31 en ik had gevoelsmatig nog voldoende marge. Tot de benauwdheid ineens flink toenam, blijkbaar zat er onderhuids toch iets niet helemaal lekker. Paar keer moeten stoppen om letterlijk op adem te komen, benen voelden op dat moment nog prima maar ik kreeg te weinig lucht. Daarna begonnen mijn benen ook vrij snel vol te lopen, alles was een beetje ontregeld. Kon nog wel uitlopen in 3u24 uiteindelijk, maar toch wel een tegenvaller.

Pr uit 2021 van 3u12 blijft dus nog steeds staan, geen idee of ik daar ooit nog onder kom. Daarvoor zou ik constant 60-80km per week moeten lopen en dat blijkt lastig haalbaar.

Verder een super weekend gehad, vrijdag een hike gedaan en gisteren en vandaag nog op een (kleinschalig) festival geweest.

[ Voor 7% gewijzigd door Sport_Life op 14-12-2025 22:06 ]

• Superkanjo
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 23:31
Zoals eerder al gemeld 3 weken terug voor het eerst in ruim 20 jaar weer een "wedstrijd" gelopen. Vandaag wederom een 10km gelopen, in Lisse.

Fantastisch loopweer, heerlijk kort/kort en zonder handschoenen. En de goede trainingen van de laatste tijd kwamen zeker ook tot uiting in de tijd... waar ik 3 weken terug nog 46:15 liep, vandaag 44:01! Ruim 2 minuten van mijn 2e hardloopleven PR af in 3 weken.

Erg blij mee, ook de manier waarop ik heb gelopen voelde gecontroleerd en goed.

https://www.strava.com/activities/16738806324

• Stefangrp
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 23:13
@Sport_Life Klinkt als een prima weekend, jammer dat zo'n verkoudheidje dan toch zoveel roet in het eten gooit.
Was je plan ook halverwege in 1u31? Das best rap als je rond 3u12 koerst?

[ Voor 3% gewijzigd door Stefangrp op 14-12-2025 22:46 ]

• Sport_Life

Sport_Life

Solvitur ambulando

Stefangrp schreef op zondag 14 december 2025 @ 22:35:
@Sport_Life Klinkt als een prima weekend, jammer dat zo'n verkoudheidje dan toch zoveel roet in het eten gooit.
Was je plan ook halverwege in 1u31? Das best rap als je rond 3u12 koerst?
Ik liep de eerste helft op gevoel, lekker lopen zonder echt kracht te zetten en dat bleek dus dit tempo te zijn. Werd ook wel meegezogen met de rest, tempo was vrij hoog en ik raakte al vrij snel in een prettig groepje.

• Aldopwn
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 20:41
Wat toevallig, zelfs de gaten matchen precies met deze shorts op AliExpress. Ik zou je geld besparen. https://nl.aliexpress.com/item/1005009490846076.html

• DKjordy
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 21:25
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

• maartend
Mijn antwoord ergens op de post van iemand die de Bruggenloop zo goed geregeld vond.

Grappig. Ik vond het juist slecht georganiseerd. Tenminste, alles dat er omheen zit. De medaille. Die was beter dan bij de 7heuvelenloop, maar verder? Geen app voor live registratie (leuk hoor thuisfront als er meerderen meelopen), geen pendelbussen van park/rides buiten Rotjeknor naar de startomgeving, nee moest je zelf uitzoeken. Afbraak hekken veel te vroeg waarmee alle truien weg zijn, geen kilometer matten zodat je je kilometer tijd van de run ziet als je geen smartwatch draagt, geen zichtbaar startpunt/eindpunt king/queen of the brienenbrug,enz,enz,enz. Het is dat mijn dochter in rotjeknor studeert maar dit was eens en niet meer. Zeker niet voor dit geld.

Volgens mij werden de startbewijzen ook altijd opgestuurd en dit jaar niet.
Nog zo iets. En oja, bij 7 heuvelen, vlak voor elk startvak overal tentjes waar je je tasje kon inleveren en bonnetje kreeg om weer op te halen. Gratis en perfect.

Oh, en dan ook nog. Ik sta op 3, dezelfde, fotoos, of ik daar even 20 euro voor wil neerlappen. Mijn dochter op 7, ook 20 euro. Bij 7 heuvelen? Fotoos gratis. Dit is 1 grote moneypit.

Nee, ik vond alle randvoorwaarden zeer slecht geregeld. Niet eigenlijk

• maartend
Even eens een totaal andere vraag. Hoe doen jullie dat met slapen? Ik slaap nacht voor run slecht, gezonde spanning.

Nacht erna slecht door de nog steeds gierende adrenaline en trots gevoel.

Mijn halve adhd is ook niet helpend. Maar kom niet in slaap en slaap zeer licht. Komt dit iemand bekend voor?

• kepler
maartend schreef op maandag 15 december 2025 @ 07:33:
Mijn antwoord ergens op de post van iemand die de Bruggenloop zo goed geregeld vond.

Grappig. Ik vond het juist slecht georganiseerd. Tenminste, alles dat er omheen zit. De medaille. Die was beter dan bij de 7heuvelenloop, maar verder? Geen app voor live registratie (leuk hoor thuisfront als er meerderen meelopen), geen pendelbussen van park/rides buiten Rotjeknor naar de startomgeving, nee moest je zelf uitzoeken. Afbraak hekken veel te vroeg waarmee alle truien weg zijn, geen kilometer matten zodat je je kilometer tijd van de run ziet als je geen smartwatch draagt, geen zichtbaar startpunt/eindpunt king/queen of the brienenbrug,enz,enz,enz. Het is dat mijn dochter in rotjeknor studeert maar dit was eens en niet meer. Zeker niet voor dit geld.

Nog zo iets. En oja, bij 7 heuvelen, vlak voor elk startvak overal tentjes waar je je tasje kon inleveren en bonnetje kreeg om weer op te halen. Gratis en perfect.

Oh, en dan ook nog. Ik sta op 3, dezelfde, fotoos, of ik daar even 20 euro voor wil neerlappen. Mijn dochter op 7, ook 20 euro. Bij 7 heuvelen? Fotoos gratis. Dit is 1 grote moneypit.

Bereid je dan maar goed voor op de marathon in Rdam :D

Geen pendelbussen (maar goed wel metros), geen tijd matten elke km, startbewijzen alleen ophalen en de start hekken worden ook snel weg gehaald (na 25km kom je weer langs de start).

Verder wel heeeel veel publiek 8)

• Shinji

Ik zie niet helemaal in waarom je pendelbussen nodig zou hebben in Rotterdam eerlijk gezegd.

Veel van de dingen die je noemt zie ik ook nooit bij andere runs (elk kilometer een mat, gratis foto's, app). De echt kleine runs hebben misschien gratis foto's maar voor de rest zie ik dat vrijwel nooit.

• TIGER1125
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 15:07
Grappig hoe de perceptie van mensen kan verschillen. Ik vond het eerlijk gezegd prima geregeld, parkeren op loopafstand; prima aan te rijden. Zowel met auto als OV. Tram stopt gewoon voor de deur. Maar veel van de kritiek die je nu geeft kan ik me eerlijk gezegd niet in vinden, want ik loop op jaarbasis toch wel een stuk of 10 georganiseerde events (wel vaak iets kleiner en dan 2 wat grotere) maar daar kom ik het merendeel van die zaken toch ook niet tegen.

Maar goed, terug naar gisteren na een dramatisch aanloop naar de zondag toe slecht gelopen voor m'n gevoel met een 1.16 (had eigen ingezet op een sub 1.15 na de 1.10 van vorig jaar) de aanloop in combinatie met de wind rond de Brienenoord waren funest voor m'n tijd. Tempo ging er ook volledig uit in dat stuk. Grappig genoeg werd ik vanaf de afdaling Brienenoord naar de finish toe (3,5-4 km) nog even uit de wind gezet en naar de finish gepaced naar de 1.16 finish. :+ Dank daarvoor Min. Pres. en heren van de DKDB _O-

[ Voor 5% gewijzigd door TIGER1125 op 15-12-2025 08:21 ]

• vinom
Ik heb aankomende vrijdag voor het eerst een inspanningstest met ademgas analyse voor mijn zones en vo2 max. Wat zouden jullie doen qua schoenen? Rennen op de schoenen waar je je wedstrijden mee rent of schoenen die je het meest gebruikt tijdens trainingen?

[ Voor 3% gewijzigd door vinom op 15-12-2025 08:15 ]

• twodigits
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 19:51
Aldopwn schreef op zondag 14 december 2025 @ 23:14:
[...]

Wat toevallig, zelfs de gaten matchen precies met deze shorts op AliExpress. Ik zou je geld besparen. https://nl.aliexpress.com/item/1005009490846076.html
haha, ik was nieuwsgierig door de hardnekkige spam van dit broekje op Facebook maar vond 'm aangaande op de foto's wat cheap ogen, vandaar de vraag. tnx

• TIGER1125
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 15:07
vinom schreef op maandag 15 december 2025 @ 08:14:
Ik heb aankomende vrijdag voor het eerst een inspanningstest met ademgas analyse voor mijn zones en vo2 max. Wat zouden jullie doen qua schoenen? Rennen op de schoenen waar je je wedstrijden mee rent of schoenen die je het meest gebruikt tijdens trainingen?
Toevallig zijn mijn trainings- en wedstrijdschoenen tegenwoordig hetzelfde :+ Ik zou de schoenen kiezen waar je zelf het meest prettig op loopt. Ik heb destijds wel voor m'n trainingsschoenen gekozen want die zitten gevoelsmatig beter wanneer ik in interval loop.

Kans dat je namelijk steeds een minuutje stilstaat? Moest ik namelijk wel vanwege de lactaatmeting telkens.

• edozat1
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 23:44
maartend schreef op maandag 15 december 2025 @ 07:42:
Even eens een totaal andere vraag. Hoe doen jullie dat met slapen? Ik slaap nacht voor run slecht, gezonde spanning.

Mijn halve adhd is ook niet helpend. Maar kom niet in slaap en slaap zeer licht. Komt dit iemand bekend voor?
Ja, dat heb ik ook, net als de nacht voor een vakantie of weekendje weg. Soms valt het mee, maar het kan ook een hele slechte nacht worden. Maar ik weet inmiddels dat ik die kan hebben als de 2 weken daarvoor goed slaap en dus uitgerust ben. Dan heeft het volgens mij geen effect op mijn prestatie. En dat wetende geeft weer rust en grotere kans op een normale/betere nacht.

• kepler
maartend schreef op maandag 15 december 2025 @ 07:42:

Heb ik ook. En de ervaring leert dat die laatste nacht geen invloed heeft op je wedstrijd :D

Nacht erna is meestal ook slecht, vooral na 42+ km wedstrijden. Dan heb ik ook echt wel last van mn spieren :D Meestal neem ik dan een paracetamol voor het slapen gaan. Maar echt goed slaap ik nooit

• Roet
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 15:59
Ant Joy schreef op zondag 14 december 2025 @ 07:21:
[...]
Deze zomer nog de Monta Rosa trail gelopen.
Heb je nog tips voor iemand die hem volgend jaar gaat lopen? :)

• vinom
TIGER1125 schreef op maandag 15 december 2025 @ 08:25:
[...]

Toevallig zijn mijn trainings- en wedstrijdschoenen tegenwoordig hetzelfde :+ Ik zou de schoenen kiezen waar je zelf het meest prettig op loopt. Ik heb destijds wel voor m'n trainingsschoenen gekozen want die zitten gevoelsmatig beter wanneer ik in interval loop.

Kans dat je namelijk steeds een minuutje stilstaat? Moest ik namelijk wel vanwege de lactaatmeting telkens.
Bij mij zijn het wel twee verschillende schoenen :9 Mijn algemene trainingsschoen is Asics Novablast 5 en mijn wedstrijdschoen Saucony Endorphin Speed 4 die best wel verschillend zijn, zeker in energy return. Vooralsnog neig ik naar mijn Saucony's.

• kenneth
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

kenneth

achter de duinen

TIGER1125 schreef op maandag 15 december 2025 @ 08:25:

Voor lactaatmeting moet je steeds stoppen om te prikken, ademgasanalyse heb je en masker op en is juist continu.

Look, runners deal in discomfort. After you get past a certain point, that’s all there really is. There is no finesse here.

• Slickk
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 21:50

Organisator Bruggenloop: Golazo
Organisator 7Heuvelenloop: Stichting ZevenHeuvelenloop

Dat is alles wat je hoeft te weten. Terecht dat je kritiek uit want wat krijg je nu eigenlijk voor die €43 om 15 kilometer te gaan rennen? Blijkbaar bijzonder weinig. En we zijn er zo aan gewend, dat de eerste reacties die je krijgt verdedigend zijn tegenover de organisatie en het 'goed praten' van dit soort geldgraaierij. Maarja, daar staat Golazo inmiddels bekend om. :-(

Over je vraag mbt slaap: ik heb geen ADHD, maar heb hetzelfde. Nacht ervoor slecht slapen is niet zo erg, zolang je in de week ervoor maar wat goeie nachten pakt. De nacht na de loop kan inderdaad ook wat minder zijn omdat je brein alle prikkels moet verwerken. Daar kun je niet zo heel veel aan doen denk ik. Probeer dat trotse gevoel vast te houden. :)

• Secsytime
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 22:10

Secsytime

Automagisch

Tsjah, je verwacht het niet.. dat de ervaring heel anders wanneer een bedrijf, stichting of (atletiek)vereniging het organiseert!

Grote evenementen kunnen nou eenmaal niet meer worden georganiseerd zonder een (relatief) grote organisatie. Mijn voorkeur gaat ook uit naar de kleinere lokale evementen, steun deze dan dus ook, door mee te doen!

• Maupertus
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 23:45
Supertof, wil je verslagje ervan doen in de thread? Ben heel benieuwd naar zo'n test en of het iets voor je oplevert als inbreng voor je training.

Jezus saves and takes half damage.

• Hartloper
  • Registratie: Mei 2021
  • Laatst online: 15-12 11:44
Wedstrijdschoenen.

• MiKeZZa
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 21:50
Maupertus schreef op maandag 15 december 2025 @ 11:32:
[...]

Supertof, wil je verslagje ervan doen in de thread? Ben heel benieuwd naar zo'n test en of het iets voor je oplevert als inbreng voor je training.
Ik kan mijn verslagje al doen; heb dit een jaartje terug gedaan bij Guido Vroemen (grote naam in dit wereldje blijkbaar). In feite is het heel simpel; rennen op een loopband op steeds hoger tempo, net zo lang tot je stuk gaat. En aan het eind bepalen ze o.b.v. wat je uitstoot (je hebt de hele loop een kapje op dat aangesloten zit om een machine voor analyses) je zones heel nauwkeurig. En je krijgt ook te horen waar er bijvoorbeeld het gemakkelijkst winst te halen is.

Of ben ik nu te beknopt? Laat maar horen...

• Shinji
Slickk schreef op maandag 15 december 2025 @ 10:41:
[...]

Organisator Bruggenloop: Golazo
Organisator 7Heuvelenloop: Stichting ZevenHeuvelenloop

Dat is alles wat je hoeft te weten. Terecht dat je kritiek uit want wat krijg je nu eigenlijk voor die €43 om 15 kilometer te gaan rennen? Blijkbaar bijzonder weinig. En we zijn er zo aan gewend, dat de eerste reacties die je krijgt verdedigend zijn tegenover de organisatie en het 'goed praten' van dit soort geldgraaierij. Maarja, daar staat Golazo inmiddels bekend om. :-(

Over je vraag mbt slaap: ik heb geen ADHD, maar heb hetzelfde. Nacht ervoor slecht slapen is niet zo erg, zolang je in de week ervoor maar wat goeie nachten pakt. De nacht na de loop kan inderdaad ook wat minder zijn omdat je brein alle prikkels moet verwerken. Daar kun je niet zo heel veel aan doen denk ik. Probeer dat trotse gevoel vast te houden. :)
Ik praat niet de prijs goed, die is echt te hoog. Maar de dingen die genoemd worden dat zevenheuvelen loop wel doet zijn niet echt standaard. En qua pendelbussen ook gewoon onnodig. Dat het in een uithoek als Zevenheuvelen en Egmond nodig is en goed geregeld is helemaal mooi maar pendelbussen in een stad met ontzettend veel vervoersmogelijkheden slaat gewoon nergens op.

• bregweb
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 17:00
Na het gezeur over slecht georganiseerde loopjes in grote steden, ook mijn waardering voor de 'kleine' loop in een klein dorp (sorry Lisse) waarbij je de lokale atletiekclub sponsort. Goed uitgezet parcours, keuze uit 5, 10 of 16.1 km. Goede parkeermogelijkheden, top geregeld!

Hattrick: Thorgal Eagles

• maartend
Kleine edit op mijn commentaar op de Bruggenloop/ Het gaat er vnl om wat ik er voor betaal en wat ik er voor terug krijg. Dat is onvergelijkbaar met een lokale 15km, die kost bijna niks. Hier ben je aan ticket al 45 euro kwijt, 20 euro pics, lockerbos, enz

• maartend
kepler schreef op maandag 15 december 2025 @ 08:51:
[...]

Heb ik ook. En de ervaring leert dat die laatste nacht geen invloed heeft op je wedstrijd :D

Nacht erna is meestal ook slecht, vooral na 42+ km wedstrijden. Dan heb ik ook echt wel last van mn spieren :D Meestal neem ik dan een paracetamol voor het slapen gaan. Maar echt goed slaap ik nooit
Nee, is idd niet dat het invloed heeft op mijn run, wel op mijn werk, dan zijn het nl 2 slechte nachten

• maartend
Secsytime schreef op maandag 15 december 2025 @ 11:03:
Tsjah, je verwacht het niet.. dat de ervaring heel anders wanneer een bedrijf, stichting of (atletiek)vereniging het organiseert!

Grote evenementen kunnen nou eenmaal niet meer worden georganiseerd zonder een (relatief) grote organisatie. Mijn voorkeur gaat ook uit naar de kleinere lokale evementen, steun deze dan dus ook, door mee te doen!
Toch was het verschil met de 7 heuvelenloop heel erg groot. Ongeveer zelfde prijs, stukken en stukken beter geregeld en veel meer waar voor je geld

• maartend
Shinji schreef op maandag 15 december 2025 @ 13:24:
[...]

Ik praat niet de prijs goed, die is echt te hoog. Maar de dingen die genoemd worden dat zevenheuvelen loop wel doet zijn niet echt standaard. En qua pendelbussen ook gewoon onnodig. Dat het in een uithoek als Zevenheuvelen en Egmond nodig is en goed geregeld is helemaal mooi maar pendelbussen in een stad met ontzettend veel vervoersmogelijkheden slaat gewoon nergens op.
En daarmee focus je op 1 punt uit de kritiek. Als de rest ok was geweest had ik die mogelijk niet eens genoemd.

• Ant Joy
Roet schreef op maandag 15 december 2025 @ 08:54:
[...]

Heb je nog tips voor iemand die hem volgend jaar gaat lopen? :)
Ga niet op de camping van de organisatie zitten als de nachtrust voor de race je lief is. Die staat pal naast de start/finisch en de activiteiten gaan een paar dagen en nachten door.

Ik vond de trail zeer technisch heb toen de 45k gelopen met 3500hm. Als je gaat klimmen doe dit heel rustig aan en bespaar je energie je moet ook weer naar beneden. Gebruik stokken en oefen daar mee. Voor de rest ga niet voor een top tijd maar geniet van de omgeving het is daar prachtig.

Welke afstand ga je lopen?

• Shinji
maartend schreef op maandag 15 december 2025 @ 17:09:
[...]

En daarmee focus je op 1 punt uit de kritiek. Als de rest ok was geweest had ik die mogelijk niet eens genoemd.
De rest van de kritiek had ik al in een andere post benoemd, moet ik dat nu dan in elke post gaan herhalen?

• maartend
Shinji schreef op maandag 15 december 2025 @ 17:42:
[...]

De rest van de kritiek had ik al in een andere post benoemd, moet ik dat nu dan in elke post gaan herhalen?
Nope, daar dan overheen gekeken

maar je maakt wel een vergelijk met een local, veel goedkopere run. Terwijl het mij juist om prijs-kwaliteit gaat. En die is, zoals jij ook al aangeeft, heel verw eg.

[ Voor 24% gewijzigd door maartend op 15-12-2025 17:51 ]

• Shinji
maartend schreef op maandag 15 december 2025 @ 17:49:
[...]

Nope, daar dan overheen gekeken

maar je maakt wel een vergelijk met een local, veel goedkopere run. Terwijl het mij juist om prijs-kwaliteit gaat. En die is, zoals jij ook al aangeeft, heel verw eg.
Marathon Rotterdam heeft ook geen gratis foto's voor zover ik weet. Egmond ook niet.

Dat zijn geen kleine lokale runs, althans, Rotterdam is voor mij wel lokaal ;)

• maartend
Shinji schreef op maandag 15 december 2025 @ 18:10:
[...]

Dat zijn geen kleine lokale runs, althans, Rotterdam is voor mij wel lokaal ;)
Voor mijn dochter ook. Maar ja, wij lopen voor KWF, dus dat voelt al anders

[ Voor 10% gewijzigd door maartend op 15-12-2025 18:34 ]

• Ant Joy
Shinji schreef op maandag 15 december 2025 @ 07:57:
[...]
Veel van de dingen die je noemt zie ik ook nooit bij andere runs (elk kilometer een mat, gratis foto's, app). De echt kleine runs hebben misschien gratis foto's maar voor de rest zie ik dat vrijwel nooit.
De zevenheuvelen is geen kleine loop misschien wel de grootse van Nederland met 45000 deelnemers. Wat je krijgt is een voor de prijs die je betaald is dat idd vrij bijzonder in Nederland maar blijkbaar niet onmogelijk als je voor minder winst gaat.
Shinji schreef op maandag 15 december 2025 @ 13:24:
[...]
Dat het in een uithoek als Zevenheuvelen en Egmond nodig is en goed geregeld is helemaal mooi maar pendelbussen in een stad met ontzettend veel vervoersmogelijkheden slaat gewoon nergens op.
Zevenheuvelenloop start/finisht bijna in het centrum van Nijmegen niet echt een uithoek te noemen.

• Roozzz
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 22:15
Afgelopen zondag de 30km afstand bij de Devils Trail Netl in Kraggenburg gelopen. Een beetje een last minute plan. Ik had nog niks te doen in het weekend en via via was een startnummer snel geregeld. Zaterdag trok helaas mijn keel helemaal dicht. En dan kan kijk je op de kaart, en dan is die Noordoostpolder toch best ver rijden. Maar goed, wie A zegt moet ook B zeggen. Dus vol goede moed vertrokken richting het noorden. We zien waar wel het schip strand. Het is toch altijd weer bijzonder wat een vlakke pannenkoek de wereld in deze (uit)hoek is :+

Prima startlocatie, lekker makkelijk parkeren en in no time het startnummer opgehaald. Aldus de deelnemerslijst was er een man of 200 ingeschreven. Met nummer 199 was ik duidelijk lekker op tijd ;) We vertrokken zowaar in twee waves om drukte op het parcours te voorkomen. Ik mocht starten in wave 1 en had na een kort rondje deelnemers al snel besloten om vrij vooraan te staan. Toen riep de starter nog iets over een single track na 700m en besloot ik maar om hard weg te gaan en te zien wie er verder meedeed.

En dat was maar goed ook, na een eerste zandduin en grofweg 100m doken we al een single track op en vonden we zowaar wat heuveltjes. Twee jongens voorop trokken écht door dus ik trok met een goede kilometer in de benen de conclusie om te temporiseren en eigen tempo te gaan lopen. Voor mij een gaatje dat langzaam groter werd, achter mij een dubbel zo groot gat. Mijn inschatting was dat ik misschien nog wel wat te hard gestarten zou oprapen, maar dat er van achter niet heel veel meer zou komen. Kortom, lopen maar. Ik mikte op grofweg marathontempo qua gevoel. Vrolijk muziekje aangezet en begonnen aan het eindeloze geslinger door het bos. Ik denk niet dat ik overdrijf als ik zeg dat je de verste twee punten in de trail in een rondje van 10km had kunnen aantikken. Wij kregen er iets meer voorgeschoteld...

Na een half uurtje zat er een verbindingsstuk (~1 km) over een lang recht fietspad in (we moesten om een nest van een zeearend heen geloof ik). Toen ik bij het einde daarvan achterom keek was er welgeteld 1 persoon nog in zicht. Daarna doken we het Waterloopbos in. Hier liggen allerlei 'veldproeven' van het Waterloopkundig Laboratorium met onder andere de Deltawerken. Best grappig om door heen te slingeren. Hoewel ik allerlei houten bruggetjes met een beetje gaas erover niet vertrouw. En terecht, ze waren best glad -zeker als je er haaks op gelopen komt- en veerden lekker mee.

Vlak voor het verlaten van dit bos nog even twee pijlen goed gehangen en de zo-onschuldig-mogelijk-kijkende wandelaar direct daarna maar verzocht om ze gewoon netjes te laten hangen. Pannenkoek.

Vervolgens weer het fietspad op gedraaid voor de verbinding terug. Wind vol op de snufferd in de open polder. En spontaan zag ik dat ik in begon te lopen op 'oranje-shirt' die de hele dag al gestaag van mij weg was gelopen. Mooi doel om naar te lopen en misschien kon ik nog wel een plekje opschuiven.

Zodra we weer het bos indraaiden kwamen we ook samen met de kortere afstand. Dat was wel even schakelen. Van nagenoeg niemand in de buurt, naar stapels mensen. Wat nog best een leuke uitdaging geeft op smalle single tracks. Zeker met die hele handige noise-cancelling oortjes in hun hoofd waardoor ze helemaal niets horen. Ik heb geen medelijden als je schrikt als ik door de berm langs gestoken kom :+ Ik schakelde de muziek op mijn shokz maar naar wat enthousiastere herrie (Kneecap) om het laatste stuk nog even lekker door te halen. Het mooiste was er wel van af namelijk. Dus alle beetjes helpen.

Ik zat al snel in de rug van oranje-shirt en ging er vlot langs. Om 200m verder de afslag te missen en rechtdoor te lopen. Omdraaien dus en hij zat precies weer in mijn rug. Maar goed, hij kon simpelweg niet meer volgen. En zeker in de laatste 2km waar we nog een paar keer fijntjes bult op en af gestuurd werden, werd het gat heel snel groot. Laatste stukje over het strandje en binnen in 2:16 (Strava voor de liefhebbers). Bij binnenkomst werd ik door iemand van de organisatie gevraagd of ik de 1e van de 30km was. Nou nee, maar wel een mooie 6e plek. Dik tevreden mee! Zeker gezien ik de afgelopen tijd eigenlijk niets anders heb gedaan dan rustige kilometers maken :)

Via Strava achteraf ontdekt dat @Gaargod (denk ik?) een minuut of 10 achter mij gefinisht was. Was leuk geweest om even hoi te zeggen, maar helaas. Next time :9B

If you can see, look. If you can look, observe

• Juancho
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 23:28
Doen er nog mensen mee aan de Montferland Halve Marathon op 18 januari? Ik twijfel enorm omdat ik er voor m'n gevoel nog niet klaar voor ben en komende 2 weken met al die feestdagen en gevreet helpen ook niet echt mee 😀.

Andere kant, misschien moet ik die halve dan maar niet zien als degene waarbij ik m'n doel wil halen, onder de 2 uur finishen, maar gewoon lekker als LSD training zien en genieten van de natuur en mooie omgeving...🤔. Uitlopen op een fijn tempo lukt sowieso wel, daarvoor is m'n basis conditie wel goed genoeg. Vind het dan alleen wel duur met 30 euro.

[ Voor 13% gewijzigd door Juancho op 15-12-2025 23:13 ]

Garmin Forerunner 265 |Samsung Galaxy S23 | Polestar 2 MidYear 2026 Prime + B&W audio

Pagina: 1 ... 415 416 Laatste

Let op:
"Hardlopen is voor de één een sport, voor de ander een reis". Iedereen is welkom, ook de minder geoefende loper :)
Voor vragen en discussie over sporthorloges kun je terecht in Het grote Sporthorloge met GPS topic.
Voor vragen en discussie over triathlon, kan men terecht in Het Triatlontopic - Deel 2.

Als aanvulling op de topics in deze reeks, zijn er Tweakers Hardlopen-groepen op Strava en Garmin Connect. Om toegang te krijgen:
1. Strava: Geef op Strava aan dat je lid wil worden van de groep (klik op Request to Join). Stuur je op Strava gebruikte naam in een DM op Tweakers aan de admins: Poekie en Calitomnication.
2. Garmin: Stuur in een DM op Tweakers met onderwerp Toegang Garmin je gebruikersnaam van het Garmin aan de admin: Calitomnication.

Ook jouw PR's doorgeven? Dat kan als je de sheet invult.