• Ant Joy
  • Registratie: Oktober 2018
  • Laatst online: 06:51
Sport_Life schreef op zaterdag 13 december 2025 @ 22:31:
[...]

Volgens mij is het ongeveer 25-30km vlak , en pas de laatste 10-15km gaat flink omhoog, deels ook alleen te wandelen (tenzij je vooraan loopt).

Qua training zat ik te denken aan bruggen in het schema op te nemen.
Nou bijna 2000 duizend hoogtemeters trainen, die je volgens mij ook zonder stokken moet lopen, veel succes met je bruggen. Het scheelt dat je die 2000 meter niet naar beneden hoeft te lopen.

Deze zomer nog de Monta Rosa trail gelopen. Qua training ben ik 1x in de week naar de sportschool geweest op mijn werk waar ze een stairmaster hebben heb daar uren trapgelopen. Daarnaast heb ik het geluk dat ik in Nijmegen woon en hier de n70 trail heb liggen, die bruggen zijn gewoon niet stijl genoeg en veel te kort. Ik denk dat 500m klimmen al gauw een uur kost. Oefen ook met lang klimmen dat kan dus goed op een stairmaster.

• Sport_Life
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 07:54

Sport_Life

Solvitur ambulando

Ant Joy schreef op zondag 14 december 2025 @ 07:21:
[...]

Nou bijna 2000 duizend hoogtemeters trainen, die je volgens mij ook zonder stokken moet lopen, veel succes met je bruggen. Het scheelt dat je die 2000 meter niet naar beneden hoeft te lopen.

Deze zomer nog de Monta Rosa trail gelopen. Qua training ben ik 1x in de week naar de sportschool geweest op mijn werk waar ze een stairmaster hebben heb daar uren trapgelopen. Daarnaast heb ik het geluk dat ik in Nijmegen woon en hier de n70 trail heb liggen, die bruggen zijn gewoon niet stijl genoeg en veel te kort. Ik denk dat 500m klimmen al gauw een uur kost. Oefen ook met lang klimmen dat kan dus goed op een stairmaster.
Ik denk ook niet dat het de bedoeling is om 2000 hm na te bootsen, bij de training voor een marathon loop je (meestal) ook nooit langer dan 12km op marathon tempo en de langste duurloop zal zo'n 37km zijn.
Ik denk dat het wel mogelijk is om meer beenspieren te krijgen door veel bruggen in het schema op te nemen, in plaats van intervallen bijvoorbeeld. Dus 10-15x een brug oprennen met tussendoor terug dribbelen. En ik woon op fietsafstand van de Amerongse Berg, die heeft 275 hm. Die een paar keer intervallen zal al helpen.

Maar je hebt natuurlijk gelijk dat 2000 hm niet goed te trainen is in Nederland.

[ Voor 4% gewijzigd door Sport_Life op 14-12-2025 07:42 ]

PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 8kW 3fase | A+++ | 2x Zappi v2.1

• Shinji
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 08:55
Sport_Life schreef op zondag 14 december 2025 @ 07:39:
[...]

Ik denk ook niet dat het de bedoeling is om 2000 hm na te bootsen, bij de training voor een marathon loop je (meestal) ook nooit langer dan 12km op marathon tempo en de langste duurloop zal zo'n 37km zijn.
Ik denk dat het wel mogelijk is om meer beenspieren te krijgen door veel bruggen in het schema op te nemen, in plaats van intervallen bijvoorbeeld. Dus 10-15x een brug oprennen met tussendoor terug dribbelen. En ik woon op fietsafstand van de Amerongse Berg, die heeft 275 hm. Die een paar keer intervallen zal al helpen.

Maar je hebt natuurlijk gelijk dat 2000 hm niet goed te trainen is in Nederland.
Hoe heeft de Amerongse berg 275hm als die slechts 69m hoog is?

Hier hebben ze het over 55 hoogtemeters.

https://climbfinder.com/nl/beklimmingen/amerongse-berg

• Sport_Life

Sport_Life

Solvitur ambulando

Shinji schreef op zondag 14 december 2025 @ 07:51:
[...]

Hoe heeft de Amerongse berg 275hm als die slechts 69m hoog is?

Hier hebben ze het over 55 hoogtemeters.

https://climbfinder.com/nl/beklimmingen/amerongse-berg
Je hebt gelijk, ik had snel een bron geraadpleegd maar die geeft aan 275hm in een halve marathon.
https://www.trail-running.eu/events/amerongse-berg-trail/

PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 8kW 3fase | A+++ | 2x Zappi v2.1

• Shinji
Ik heb vorig jaar overigens een keer de Cauberg opgerend, of nou ja, gerend, het zat in een hardloop rondje maar de cauberg op kon je niet echt meer spreken van hardlopen.

Ik voelde me net een opa achter een rolator met allemaal van die kleine stapjes.

• kepler
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 08:50
Echt omhoog in de bergen moet je ook gewoon (power) hiken, rennen is echt alleen maar verspilde energie.

Dit jaar had ik een trail met 2500hm, waren wel vooral kortere klimmetjes. Omhoog was opzich het probleem niet, naar beneden uiteindelijk wel...

• maartend
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 17-03 18:21
Imenad een idee hoe ik in hemelsnaam een parkeerticket kan kopen voor de bruggenloop voor op P5C? Of zoiets? Kan enkel tickets kopen voor een voetbal wedstrijd,

Bij de zevenheuvelenloop waren er gewoon parkings met shuttlebussen. Dat werkt.

NM. Sta ergens op Noorderhelling, vogel daar wel uit hoe bij dat stadion te komen.

[ Voor 35% gewijzigd door maartend op 14-12-2025 11:04 ]

• Shinji
maartend schreef op zondag 14 december 2025 @ 10:53:
Imenad een idee hoe ik in hemelsnaam een parkeerticket kan kopen voor de bruggenloop voor op P5C? Of zoiets? Kan enkel tickets kopen voor een voetbal wedstrijd,

Bij de zevenheuvelenloop waren er gewoon parkings met shuttlebussen. Dat werkt.

NM. Sta ergens op Noorderhelling, vogel daar wel uit hoe bij dat stadion te komen.
Naar kralingse zoom en van daaruit met OV, dan parkeer je gratis.

• maartend
Shinji schreef op zondag 14 december 2025 @ 11:16:
[...]

Naar kralingse zoom en van daaruit met OV, dan parkeer je gratis.
Thnx. Net ticket voor noorderhelling gekocht. Kralingse zoom leek me zo ver weg. Ken heel die omgeving niet. Had me moeten voorbereiden maar afgelopen dagen en druk en ziek. En ik heb geen OV-chip, die is blijkbaar nodig, maar waar ik woon is geen OV

• vhal
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 18-03 20:35

vhal

ಠ_ಠ

Vorig jaar stond ik gewoon in de parkeergarage nabij de Gamma, Shell en McDonald's (Noorderhelling dus). Daar was genoeg ruimte en het is zo'n 10' lopen richting de startvakken.

OV kan gewoon met je betaalpas.

[ Voor 7% gewijzigd door vhal op 14-12-2025 11:34 ]

Strava

• maartend
vhal schreef op zondag 14 december 2025 @ 11:32:
Vorig jaar stond ik gewoon in de parkeergarage nabij de Gamma, Shell en McDonald's (Noorderhelling dus). Daar was genoeg ruimte en het is zo'n 10' lopen richting de startvakken.

OV kan gewoon met je betaalpas.
Thnx. Ja ik lees voor dat park en ride dat je ov chip moet hebben, dus daarom maar een combi ticket gekocht. Ik ben blij met je 10 minuten lopen stukje, dat geeft perspectief

• Maupertus
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 08:38
Ik wil het even de rest van de maand wat rustiger doen omdat ik voel dat mijn Achilles gaat protesteren (nu nog niet stijf in de ochtend etc. dus ben op tijd). Iemand tips voor alternatieve cardio in de winter?

Jezus saves and takes half damage.

• Brakkie
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

Brakkie

blaat

Op de valreep in 2025 nog m'n 5km PR scherper gesteld bij de stratenloop in Waspik. 19 oktober liep ik 17:56. Vandaag 17:36, op een 5km is dat best een hap er af (als M45). Erg blij mee :) Erg gezellige loop ook trouwens, een aanrader voor een 5 of 10km in december.

Strava (m'n profiel staat dicht maar dit zou zichtbaar moeten zijn?):
https://www.strava.com/activities/16738442479/overview

Systeem | Strava

• Roozzz
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 08:52
Sport_Life schreef op zondag 14 december 2025 @ 07:39:
[...]

Focus op repetities en probeer deze zo lang mogelijk te maken. Je wilt vooral focussen op kracht opbouwen. Dat kan prima op kortere klimmen. Ik zou wel de intensiteit opkrikken tov wat je in de wedstrijd zal doen.

Beetje krachttraining erbij helpt ook. Naast de stair master (kill me already), kan je wmb beter gewoon zware dingen optillen: squats, deadlifts, evt lunges, stepups en boxjumps.

Je hoeft bij de Jungfrau niet langdurig te dalen. Dat scheelt, want dat is het lastige om te trainen hier in Nederland. Omhoog is niet het issue.

Als de Amerongse berg in de buurt is, is kwintelooijen dat ook. Moeite waard om eens te gaan kijken. Plenty goede hellingen te vinden en reps op de trap is goud.

If you can see, look. If you can look, observe

Verwijderd

Iemand bekend met de hardloopshorts van Sunday?
https://sundayrunning.com/nl

• vinom
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 22:41
Hier vandaag ook de stratenloop in Waspik gedaan, de 5KM. Een jaar geleden 22:05 gelopen en daarna het doel gezet om deze het jaar erop (dit jaar dus) te verbeteren. En dat is gelukt! Met een tijd van 21:24 officiële tijd. Behoorlijk tevreden mee, hard voor getraind en zoals ik al eerder schreef waren de laatste twee weken training niet optimaal door mijn iliotibiale band blessure. Onder de 21 volgend jaar?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ZLueWtJML-aqUrz7uD2X2G0Xht8=/800x/filters:strip_exif()/f/image/MTgK6qFSb923sqKA0fOD2ajR.png?f=fotoalbum_large
Ik heb Garmin coach gebruikt en uiteindelijk is dit de samenvatting van drie maanden training.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/cW2g52r4tdNO09Pq_Ak5YNW9hMk=/800x/filters:strip_exif()/f/image/c8aEiOOa6tPyR0KJFpazwpnl.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 22% gewijzigd door vinom op 15-12-2025 07:55 ]

• maartend
Zo.

Klaar met Bruggen loop, samen met jongste dochter. Zoals ik al eerder schreef, alles ter voorbereiding om de kwf marathon rotjeknor te doen ter nagedachtenis aan haar oom, mijn broertje. 4 weken geleden liepen we samen de 7 heuvelen. Onze eerste loop. Toen weg op 1.45, zij binnen in 1.26, ik net 1.30

Daarna konden we beiden weinig trainen. Zij blessure, ik vakantie, wel dagelijks wandelen. Haar doel was ; uitlopen zonder pijn. Mijne, die 1.30 zou mooi zijn, dan is dat mijn basis.

Beiden binnen onder de 1.25.
Waarbij ik de laatste km nog kon versnellen. Gemeen, maar we lopen eigenlijk beiden ons eigen tempo en wilden beiden voldaan over de finish. En vorige keer wachtte zij mij op, ik nu haar

Nu onderweg naar huis, 2 uur later ergens onderweg een wopper of zoiets naar binnen werken.

Nu eens kijken voor een leuke HM ter voorbereiding van Rotjeknor Marathon. Iemand een idee? Mag ook België zijn

• Stefangrp
  • Registratie: Juni 2004
  • Nu online
@Sport_Life verblijd ons met een mooi marathon verhaal! Hoe ging het?

• Luqq
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 17-03 12:25
Ik was aan het trainen voor halve marathon van Enschede in april, maar vandaag heb ik al voor het eerst al een halve marathon gelopen :D ook nog onder mn doeltijd van 2 uur: 1u58m! Nu even kijken wat mn volgende doel gaat worden, meer afstand of focussen op sneller lopen :P

• Sport_Life

Sport_Life

Solvitur ambulando

Vandaag dus de marathon van Màlaga gelopen! De trainingen gingen best goed, in oktober relatief rustig een marathon gelopen in 3u22 en 2 weken geleden een duurloop gedaan van 37km met een 12km marathon blok erin en dat voelde erg goed. Ondertussen de 5km tijd scherp gezet op 38:36.
Helaas 2 weken geleden flink verkouden geworden, sindsdien ook niet meer kunnen hardlopen.

Toch voelde ik me gisteren best goed, dus vanmorgen gestart volgens origineel plan. De eerste helft ging ook best prima, doorkomst halve marathon was 1u31 en ik had gevoelsmatig nog voldoende marge. Tot de benauwdheid ineens flink toenam, blijkbaar zat er onderhuids toch iets niet helemaal lekker. Paar keer moeten stoppen om letterlijk op adem te komen, benen voelden op dat moment nog prima maar ik kreeg te weinig lucht. Daarna begonnen mijn benen ook vrij snel vol te lopen, alles was een beetje ontregeld. Kon nog wel uitlopen in 3u24 uiteindelijk, maar toch wel een tegenvaller.

Pr uit 2021 van 3u12 blijft dus nog steeds staan, geen idee of ik daar ooit nog onder kom. Daarvoor zou ik constant 60-80km per week moeten lopen en dat blijkt lastig haalbaar.

Verder een super weekend gehad, vrijdag een hike gedaan en gisteren en vandaag nog op een (kleinschalig) festival geweest.

[ Voor 7% gewijzigd door Sport_Life op 14-12-2025 22:06 ]

• Superkanjo
  • Registratie: Juli 2004
  • Nu online
Zoals eerder al gemeld 3 weken terug voor het eerst in ruim 20 jaar weer een "wedstrijd" gelopen. Vandaag wederom een 10km gelopen, in Lisse.

Fantastisch loopweer, heerlijk kort/kort en zonder handschoenen. En de goede trainingen van de laatste tijd kwamen zeker ook tot uiting in de tijd... waar ik 3 weken terug nog 46:15 liep, vandaag 44:01! Ruim 2 minuten van mijn 2e hardloopleven PR af in 3 weken.

Erg blij mee, ook de manier waarop ik heb gelopen voelde gecontroleerd en goed.

https://www.strava.com/activities/16738806324

• Stefangrp
  • Nu online
@Sport_Life Klinkt als een prima weekend, jammer dat zo'n verkoudheidje dan toch zoveel roet in het eten gooit.
Was je plan ook halverwege in 1u31? Das best rap als je rond 3u12 koerst?

[ Voor 3% gewijzigd door Stefangrp op 14-12-2025 22:46 ]

• Sport_Life

Sport_Life

Solvitur ambulando

Stefangrp schreef op zondag 14 december 2025 @ 22:35:
@Sport_Life Klinkt als een prima weekend, jammer dat zo'n verkoudheidje dan toch zoveel roet in het eten gooit.
Was je plan ook halverwege in 1u31? Das best rap als je rond 3u12 koerst?
Ik liep de eerste helft op gevoel, lekker lopen zonder echt kracht te zetten en dat bleek dus dit tempo te zijn. Werd ook wel meegezogen met de rest, tempo was vrij hoog en ik raakte al vrij snel in een prettig groepje.

• Aldopwn
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 18-03 12:52
Wat toevallig, zelfs de gaten matchen precies met deze shorts op AliExpress. Ik zou je geld besparen. https://nl.aliexpress.com/item/1005009490846076.html

• DKjordy
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 23:28
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

• maartend
Mijn antwoord ergens op de post van iemand die de Bruggenloop zo goed geregeld vond.

Grappig. Ik vond het juist slecht georganiseerd. Tenminste, alles dat er omheen zit. De medaille. Die was beter dan bij de 7heuvelenloop, maar verder? Geen app voor live registratie (leuk hoor thuisfront als er meerderen meelopen), geen pendelbussen van park/rides buiten Rotjeknor naar de startomgeving, nee moest je zelf uitzoeken. Afbraak hekken veel te vroeg waarmee alle truien weg zijn, geen kilometer matten zodat je je kilometer tijd van de run ziet als je geen smartwatch draagt, geen zichtbaar startpunt/eindpunt king/queen of the brienenbrug,enz,enz,enz. Het is dat mijn dochter in rotjeknor studeert maar dit was eens en niet meer. Zeker niet voor dit geld.

Volgens mij werden de startbewijzen ook altijd opgestuurd en dit jaar niet.
Nog zo iets. En oja, bij 7 heuvelen, vlak voor elk startvak overal tentjes waar je je tasje kon inleveren en bonnetje kreeg om weer op te halen. Gratis en perfect.

Oh, en dan ook nog. Ik sta op 3, dezelfde, fotoos, of ik daar even 20 euro voor wil neerlappen. Mijn dochter op 7, ook 20 euro. Bij 7 heuvelen? Fotoos gratis. Dit is 1 grote moneypit.

Nee, ik vond alle randvoorwaarden zeer slecht geregeld. Niet eigenlijk

• maartend
Even eens een totaal andere vraag. Hoe doen jullie dat met slapen? Ik slaap nacht voor run slecht, gezonde spanning.

Nacht erna slecht door de nog steeds gierende adrenaline en trots gevoel.

Mijn halve adhd is ook niet helpend. Maar kom niet in slaap en slaap zeer licht. Komt dit iemand bekend voor?

• kepler
maartend schreef op maandag 15 december 2025 @ 07:33:
Mijn antwoord ergens op de post van iemand die de Bruggenloop zo goed geregeld vond.

Grappig. Ik vond het juist slecht georganiseerd. Tenminste, alles dat er omheen zit. De medaille. Die was beter dan bij de 7heuvelenloop, maar verder? Geen app voor live registratie (leuk hoor thuisfront als er meerderen meelopen), geen pendelbussen van park/rides buiten Rotjeknor naar de startomgeving, nee moest je zelf uitzoeken. Afbraak hekken veel te vroeg waarmee alle truien weg zijn, geen kilometer matten zodat je je kilometer tijd van de run ziet als je geen smartwatch draagt, geen zichtbaar startpunt/eindpunt king/queen of the brienenbrug,enz,enz,enz. Het is dat mijn dochter in rotjeknor studeert maar dit was eens en niet meer. Zeker niet voor dit geld.

Nog zo iets. En oja, bij 7 heuvelen, vlak voor elk startvak overal tentjes waar je je tasje kon inleveren en bonnetje kreeg om weer op te halen. Gratis en perfect.

Oh, en dan ook nog. Ik sta op 3, dezelfde, fotoos, of ik daar even 20 euro voor wil neerlappen. Mijn dochter op 7, ook 20 euro. Bij 7 heuvelen? Fotoos gratis. Dit is 1 grote moneypit.

Bereid je dan maar goed voor op de marathon in Rdam :D

Geen pendelbussen (maar goed wel metros), geen tijd matten elke km, startbewijzen alleen ophalen en de start hekken worden ook snel weg gehaald (na 25km kom je weer langs de start).

Verder wel heeeel veel publiek 8)

• Shinji

Ik zie niet helemaal in waarom je pendelbussen nodig zou hebben in Rotterdam eerlijk gezegd.

Veel van de dingen die je noemt zie ik ook nooit bij andere runs (elk kilometer een mat, gratis foto's, app). De echt kleine runs hebben misschien gratis foto's maar voor de rest zie ik dat vrijwel nooit.

• TIGER1125
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 06:52
Grappig hoe de perceptie van mensen kan verschillen. Ik vond het eerlijk gezegd prima geregeld, parkeren op loopafstand; prima aan te rijden. Zowel met auto als OV. Tram stopt gewoon voor de deur. Maar veel van de kritiek die je nu geeft kan ik me eerlijk gezegd niet in vinden, want ik loop op jaarbasis toch wel een stuk of 10 georganiseerde events (wel vaak iets kleiner en dan 2 wat grotere) maar daar kom ik het merendeel van die zaken toch ook niet tegen.

Maar goed, terug naar gisteren na een dramatisch aanloop naar de zondag toe slecht gelopen voor m'n gevoel met een 1.16 (had eigen ingezet op een sub 1.15 na de 1.10 van vorig jaar) de aanloop in combinatie met de wind rond de Brienenoord waren funest voor m'n tijd. Tempo ging er ook volledig uit in dat stuk. Grappig genoeg werd ik vanaf de afdaling Brienenoord naar de finish toe (3,5-4 km) nog even uit de wind gezet en naar de finish gepaced naar de 1.16 finish. :+ Dank daarvoor Min. Pres. en heren van de DKDB _O-

[ Voor 5% gewijzigd door TIGER1125 op 15-12-2025 08:21 ]

• vinom
Ik heb aankomende vrijdag voor het eerst een inspanningstest met ademgas analyse voor mijn zones en vo2 max. Wat zouden jullie doen qua schoenen? Rennen op de schoenen waar je je wedstrijden mee rent of schoenen die je het meest gebruikt tijdens trainingen?

[ Voor 3% gewijzigd door vinom op 15-12-2025 08:15 ]

Verwijderd

Aldopwn schreef op zondag 14 december 2025 @ 23:14:
[...]

Wat toevallig, zelfs de gaten matchen precies met deze shorts op AliExpress. Ik zou je geld besparen. https://nl.aliexpress.com/item/1005009490846076.html
haha, ik was nieuwsgierig door de hardnekkige spam van dit broekje op Facebook maar vond 'm aangaande op de foto's wat cheap ogen, vandaar de vraag. tnx

• TIGER1125
  • Laatst online: 06:52
vinom schreef op maandag 15 december 2025 @ 08:14:
Ik heb aankomende vrijdag voor het eerst een inspanningstest met ademgas analyse voor mijn zones en vo2 max. Wat zouden jullie doen qua schoenen? Rennen op de schoenen waar je je wedstrijden mee rent of schoenen die je het meest gebruikt tijdens trainingen?
Toevallig zijn mijn trainings- en wedstrijdschoenen tegenwoordig hetzelfde :+ Ik zou de schoenen kiezen waar je zelf het meest prettig op loopt. Ik heb destijds wel voor m'n trainingsschoenen gekozen want die zitten gevoelsmatig beter wanneer ik in interval loop.

Kans dat je namelijk steeds een minuutje stilstaat? Moest ik namelijk wel vanwege de lactaatmeting telkens.

• edozat1
  • Registratie: September 2017
  • Nu online
maartend schreef op maandag 15 december 2025 @ 07:42:
Even eens een totaal andere vraag. Hoe doen jullie dat met slapen? Ik slaap nacht voor run slecht, gezonde spanning.

Mijn halve adhd is ook niet helpend. Maar kom niet in slaap en slaap zeer licht. Komt dit iemand bekend voor?
Ja, dat heb ik ook, net als de nacht voor een vakantie of weekendje weg. Soms valt het mee, maar het kan ook een hele slechte nacht worden. Maar ik weet inmiddels dat ik die kan hebben als de 2 weken daarvoor goed slaap en dus uitgerust ben. Dan heeft het volgens mij geen effect op mijn prestatie. En dat wetende geeft weer rust en grotere kans op een normale/betere nacht.

• kepler
maartend schreef op maandag 15 december 2025 @ 07:42:

Heb ik ook. En de ervaring leert dat die laatste nacht geen invloed heeft op je wedstrijd :D

Nacht erna is meestal ook slecht, vooral na 42+ km wedstrijden. Dan heb ik ook echt wel last van mn spieren :D Meestal neem ik dan een paracetamol voor het slapen gaan. Maar echt goed slaap ik nooit

• Roet
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 08:06
Ant Joy schreef op zondag 14 december 2025 @ 07:21:
[...]
Deze zomer nog de Monta Rosa trail gelopen.
Heb je nog tips voor iemand die hem volgend jaar gaat lopen? :)

• vinom
TIGER1125 schreef op maandag 15 december 2025 @ 08:25:
[...]

Toevallig zijn mijn trainings- en wedstrijdschoenen tegenwoordig hetzelfde :+ Ik zou de schoenen kiezen waar je zelf het meest prettig op loopt. Ik heb destijds wel voor m'n trainingsschoenen gekozen want die zitten gevoelsmatig beter wanneer ik in interval loop.

Kans dat je namelijk steeds een minuutje stilstaat? Moest ik namelijk wel vanwege de lactaatmeting telkens.
Bij mij zijn het wel twee verschillende schoenen :9 Mijn algemene trainingsschoen is Asics Novablast 5 en mijn wedstrijdschoen Saucony Endorphin Speed 4 die best wel verschillend zijn, zeker in energy return. Vooralsnog neig ik naar mijn Saucony's.

• kenneth
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

kenneth

achter de duinen

TIGER1125 schreef op maandag 15 december 2025 @ 08:25:

Voor lactaatmeting moet je steeds stoppen om te prikken, ademgasanalyse heb je en masker op en is juist continu.

Look, runners deal in discomfort. After you get past a certain point, that’s all there really is. There is no finesse here.

• Slickk
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 22:07

Organisator Bruggenloop: Golazo
Organisator 7Heuvelenloop: Stichting ZevenHeuvelenloop

Dat is alles wat je hoeft te weten. Terecht dat je kritiek uit want wat krijg je nu eigenlijk voor die €43 om 15 kilometer te gaan rennen? Blijkbaar bijzonder weinig. En we zijn er zo aan gewend, dat de eerste reacties die je krijgt verdedigend zijn tegenover de organisatie en het 'goed praten' van dit soort geldgraaierij. Maarja, daar staat Golazo inmiddels bekend om. :-(

Over je vraag mbt slaap: ik heb geen ADHD, maar heb hetzelfde. Nacht ervoor slecht slapen is niet zo erg, zolang je in de week ervoor maar wat goeie nachten pakt. De nacht na de loop kan inderdaad ook wat minder zijn omdat je brein alle prikkels moet verwerken. Daar kun je niet zo heel veel aan doen denk ik. Probeer dat trotse gevoel vast te houden. :)

• Secsytime
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 03-03 10:51

Secsytime

Automagisch

Tsjah, je verwacht het niet.. dat de ervaring heel anders wanneer een bedrijf, stichting of (atletiek)vereniging het organiseert!

Grote evenementen kunnen nou eenmaal niet meer worden georganiseerd zonder een (relatief) grote organisatie. Mijn voorkeur gaat ook uit naar de kleinere lokale evementen, steun deze dan dus ook, door mee te doen!

• Maupertus
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 08:38
Supertof, wil je verslagje ervan doen in de thread? Ben heel benieuwd naar zo'n test en of het iets voor je oplevert als inbreng voor je training.

Jezus saves and takes half damage.

• Hartloper
  • Registratie: Mei 2021
  • Laatst online: 06:49
Wedstrijdschoenen.

• MiKeZZa
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 01:21
Maupertus schreef op maandag 15 december 2025 @ 11:32:
[...]

Supertof, wil je verslagje ervan doen in de thread? Ben heel benieuwd naar zo'n test en of het iets voor je oplevert als inbreng voor je training.
Ik kan mijn verslagje al doen; heb dit een jaartje terug gedaan bij Guido Vroemen (grote naam in dit wereldje blijkbaar). In feite is het heel simpel; rennen op een loopband op steeds hoger tempo, net zo lang tot je stuk gaat. En aan het eind bepalen ze o.b.v. wat je uitstoot (je hebt de hele loop een kapje op dat aangesloten zit om een machine voor analyses) je zones heel nauwkeurig. En je krijgt ook te horen waar er bijvoorbeeld het gemakkelijkst winst te halen is.

Of ben ik nu te beknopt? Laat maar horen...

• Shinji
Slickk schreef op maandag 15 december 2025 @ 10:41:
[...]

Organisator Bruggenloop: Golazo
Organisator 7Heuvelenloop: Stichting ZevenHeuvelenloop

Dat is alles wat je hoeft te weten. Terecht dat je kritiek uit want wat krijg je nu eigenlijk voor die €43 om 15 kilometer te gaan rennen? Blijkbaar bijzonder weinig. En we zijn er zo aan gewend, dat de eerste reacties die je krijgt verdedigend zijn tegenover de organisatie en het 'goed praten' van dit soort geldgraaierij. Maarja, daar staat Golazo inmiddels bekend om. :-(

Over je vraag mbt slaap: ik heb geen ADHD, maar heb hetzelfde. Nacht ervoor slecht slapen is niet zo erg, zolang je in de week ervoor maar wat goeie nachten pakt. De nacht na de loop kan inderdaad ook wat minder zijn omdat je brein alle prikkels moet verwerken. Daar kun je niet zo heel veel aan doen denk ik. Probeer dat trotse gevoel vast te houden. :)
Ik praat niet de prijs goed, die is echt te hoog. Maar de dingen die genoemd worden dat zevenheuvelen loop wel doet zijn niet echt standaard. En qua pendelbussen ook gewoon onnodig. Dat het in een uithoek als Zevenheuvelen en Egmond nodig is en goed geregeld is helemaal mooi maar pendelbussen in een stad met ontzettend veel vervoersmogelijkheden slaat gewoon nergens op.

• bregweb
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 08:27
Na het gezeur over slecht georganiseerde loopjes in grote steden, ook mijn waardering voor de 'kleine' loop in een klein dorp (sorry Lisse) waarbij je de lokale atletiekclub sponsort. Goed uitgezet parcours, keuze uit 5, 10 of 16.1 km. Goede parkeermogelijkheden, top geregeld!

Hattrick: Thorgal Eagles

• maartend
Kleine edit op mijn commentaar op de Bruggenloop/ Het gaat er vnl om wat ik er voor betaal en wat ik er voor terug krijg. Dat is onvergelijkbaar met een lokale 15km, die kost bijna niks. Hier ben je aan ticket al 45 euro kwijt, 20 euro pics, lockerbos, enz

• maartend
kepler schreef op maandag 15 december 2025 @ 08:51:
[...]

Heb ik ook. En de ervaring leert dat die laatste nacht geen invloed heeft op je wedstrijd :D

Nacht erna is meestal ook slecht, vooral na 42+ km wedstrijden. Dan heb ik ook echt wel last van mn spieren :D Meestal neem ik dan een paracetamol voor het slapen gaan. Maar echt goed slaap ik nooit
Nee, is idd niet dat het invloed heeft op mijn run, wel op mijn werk, dan zijn het nl 2 slechte nachten

• maartend
Secsytime schreef op maandag 15 december 2025 @ 11:03:
Tsjah, je verwacht het niet.. dat de ervaring heel anders wanneer een bedrijf, stichting of (atletiek)vereniging het organiseert!

Grote evenementen kunnen nou eenmaal niet meer worden georganiseerd zonder een (relatief) grote organisatie. Mijn voorkeur gaat ook uit naar de kleinere lokale evementen, steun deze dan dus ook, door mee te doen!
Toch was het verschil met de 7 heuvelenloop heel erg groot. Ongeveer zelfde prijs, stukken en stukken beter geregeld en veel meer waar voor je geld

• maartend
Shinji schreef op maandag 15 december 2025 @ 13:24:
[...]

Ik praat niet de prijs goed, die is echt te hoog. Maar de dingen die genoemd worden dat zevenheuvelen loop wel doet zijn niet echt standaard. En qua pendelbussen ook gewoon onnodig. Dat het in een uithoek als Zevenheuvelen en Egmond nodig is en goed geregeld is helemaal mooi maar pendelbussen in een stad met ontzettend veel vervoersmogelijkheden slaat gewoon nergens op.
En daarmee focus je op 1 punt uit de kritiek. Als de rest ok was geweest had ik die mogelijk niet eens genoemd.

• Ant Joy
Roet schreef op maandag 15 december 2025 @ 08:54:
[...]

Heb je nog tips voor iemand die hem volgend jaar gaat lopen? :)
Ga niet op de camping van de organisatie zitten als de nachtrust voor de race je lief is. Die staat pal naast de start/finisch en de activiteiten gaan een paar dagen en nachten door.

Ik vond de trail zeer technisch heb toen de 45k gelopen met 3500hm. Als je gaat klimmen doe dit heel rustig aan en bespaar je energie je moet ook weer naar beneden. Gebruik stokken en oefen daar mee. Voor de rest ga niet voor een top tijd maar geniet van de omgeving het is daar prachtig.

Welke afstand ga je lopen?

• Shinji
maartend schreef op maandag 15 december 2025 @ 17:09:
[...]

En daarmee focus je op 1 punt uit de kritiek. Als de rest ok was geweest had ik die mogelijk niet eens genoemd.
De rest van de kritiek had ik al in een andere post benoemd, moet ik dat nu dan in elke post gaan herhalen?

• maartend
Shinji schreef op maandag 15 december 2025 @ 17:42:
[...]

De rest van de kritiek had ik al in een andere post benoemd, moet ik dat nu dan in elke post gaan herhalen?
Nope, daar dan overheen gekeken

maar je maakt wel een vergelijk met een local, veel goedkopere run. Terwijl het mij juist om prijs-kwaliteit gaat. En die is, zoals jij ook al aangeeft, heel verw eg.

[ Voor 24% gewijzigd door maartend op 15-12-2025 17:51 ]

• Shinji
maartend schreef op maandag 15 december 2025 @ 17:49:
[...]

Nope, daar dan overheen gekeken

maar je maakt wel een vergelijk met een local, veel goedkopere run. Terwijl het mij juist om prijs-kwaliteit gaat. En die is, zoals jij ook al aangeeft, heel verw eg.
Marathon Rotterdam heeft ook geen gratis foto's voor zover ik weet. Egmond ook niet.

Dat zijn geen kleine lokale runs, althans, Rotterdam is voor mij wel lokaal ;)

• maartend
Shinji schreef op maandag 15 december 2025 @ 18:10:
[...]

Dat zijn geen kleine lokale runs, althans, Rotterdam is voor mij wel lokaal ;)
Voor mijn dochter ook. Maar ja, wij lopen voor KWF, dus dat voelt al anders

[ Voor 10% gewijzigd door maartend op 15-12-2025 18:34 ]

• Ant Joy
Shinji schreef op maandag 15 december 2025 @ 07:57:
[...]
Veel van de dingen die je noemt zie ik ook nooit bij andere runs (elk kilometer een mat, gratis foto's, app). De echt kleine runs hebben misschien gratis foto's maar voor de rest zie ik dat vrijwel nooit.
De zevenheuvelen is geen kleine loop misschien wel de grootse van Nederland met 45000 deelnemers. Wat je krijgt is een voor de prijs die je betaald is dat idd vrij bijzonder in Nederland maar blijkbaar niet onmogelijk als je voor minder winst gaat.
Shinji schreef op maandag 15 december 2025 @ 13:24:
[...]
Dat het in een uithoek als Zevenheuvelen en Egmond nodig is en goed geregeld is helemaal mooi maar pendelbussen in een stad met ontzettend veel vervoersmogelijkheden slaat gewoon nergens op.
Zevenheuvelenloop start/finisht bijna in het centrum van Nijmegen niet echt een uithoek te noemen.

• Roozzz
  • Registratie: Juni 2011
Afgelopen zondag de 30km afstand bij de Devils Trail Netl in Kraggenburg gelopen. Een beetje een last minute plan. Ik had nog niks te doen in het weekend en via via was een startnummer snel geregeld. Zaterdag trok helaas mijn keel helemaal dicht. En dan kan kijk je op de kaart, en dan is die Noordoostpolder toch best ver rijden. Maar goed, wie A zegt moet ook B zeggen. Dus vol goede moed vertrokken richting het noorden. We zien waar wel het schip strand. Het is toch altijd weer bijzonder wat een vlakke pannenkoek de wereld in deze (uit)hoek is :+

Prima startlocatie, lekker makkelijk parkeren en in no time het startnummer opgehaald. Aldus de deelnemerslijst was er een man of 200 ingeschreven. Met nummer 199 was ik duidelijk lekker op tijd ;) We vertrokken zowaar in twee waves om drukte op het parcours te voorkomen. Ik mocht starten in wave 1 en had na een kort rondje deelnemers al snel besloten om vrij vooraan te staan. Toen riep de starter nog iets over een single track na 700m en besloot ik maar om hard weg te gaan en te zien wie er verder meedeed.

En dat was maar goed ook, na een eerste zandduin en grofweg 100m doken we al een single track op en vonden we zowaar wat heuveltjes. Twee jongens voorop trokken écht door dus ik trok met een goede kilometer in de benen de conclusie om te temporiseren en eigen tempo te gaan lopen. Voor mij een gaatje dat langzaam groter werd, achter mij een dubbel zo groot gat. Mijn inschatting was dat ik misschien nog wel wat te hard gestarten zou oprapen, maar dat er van achter niet heel veel meer zou komen. Kortom, lopen maar. Ik mikte op grofweg marathontempo qua gevoel. Vrolijk muziekje aangezet en begonnen aan het eindeloze geslinger door het bos. Ik denk niet dat ik overdrijf als ik zeg dat je de verste twee punten in de trail in een rondje van 10km had kunnen aantikken. Wij kregen er iets meer voorgeschoteld...

Na een half uurtje zat er een verbindingsstuk (~1 km) over een lang recht fietspad in (we moesten om een nest van een zeearend heen geloof ik). Toen ik bij het einde daarvan achterom keek was er welgeteld 1 persoon nog in zicht. Daarna doken we het Waterloopbos in. Hier liggen allerlei 'veldproeven' van het Waterloopkundig Laboratorium met onder andere de Deltawerken. Best grappig om door heen te slingeren. Hoewel ik allerlei houten bruggetjes met een beetje gaas erover niet vertrouw. En terecht, ze waren best glad -zeker als je er haaks op gelopen komt- en veerden lekker mee.

Vlak voor het verlaten van dit bos nog even twee pijlen goed gehangen en de zo-onschuldig-mogelijk-kijkende wandelaar direct daarna maar verzocht om ze gewoon netjes te laten hangen. Pannenkoek.

Vervolgens weer het fietspad op gedraaid voor de verbinding terug. Wind vol op de snufferd in de open polder. En spontaan zag ik dat ik in begon te lopen op 'oranje-shirt' die de hele dag al gestaag van mij weg was gelopen. Mooi doel om naar te lopen en misschien kon ik nog wel een plekje opschuiven.

Zodra we weer het bos indraaiden kwamen we ook samen met de kortere afstand. Dat was wel even schakelen. Van nagenoeg niemand in de buurt, naar stapels mensen. Wat nog best een leuke uitdaging geeft op smalle single tracks. Zeker met die hele handige noise-cancelling oortjes in hun hoofd waardoor ze helemaal niets horen. Ik heb geen medelijden als je schrikt als ik door de berm langs gestoken kom :+ Ik schakelde de muziek op mijn shokz maar naar wat enthousiastere herrie (Kneecap) om het laatste stuk nog even lekker door te halen. Het mooiste was er wel van af namelijk. Dus alle beetjes helpen.

Ik zat al snel in de rug van oranje-shirt en ging er vlot langs. Om 200m verder de afslag te missen en rechtdoor te lopen. Omdraaien dus en hij zat precies weer in mijn rug. Maar goed, hij kon simpelweg niet meer volgen. En zeker in de laatste 2km waar we nog een paar keer fijntjes bult op en af gestuurd werden, werd het gat heel snel groot. Laatste stukje over het strandje en binnen in 2:16 (Strava voor de liefhebbers). Bij binnenkomst werd ik door iemand van de organisatie gevraagd of ik de 1e van de 30km was. Nou nee, maar wel een mooie 6e plek. Dik tevreden mee! Zeker gezien ik de afgelopen tijd eigenlijk niets anders heb gedaan dan rustige kilometers maken :)

Via Strava achteraf ontdekt dat @Gaargod (denk ik?) een minuut of 10 achter mij gefinisht was. Was leuk geweest om even hoi te zeggen, maar helaas. Next time :9B

If you can see, look. If you can look, observe

• Juancho
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 21:09
Doen er nog mensen mee aan de Montferland Halve Marathon op 18 januari? Ik twijfel enorm omdat ik er voor m'n gevoel nog niet klaar voor ben en komende 2 weken met al die feestdagen en gevreet helpen ook niet echt mee 😀.

Andere kant, misschien moet ik die halve dan maar niet zien als degene waarbij ik m'n doel wil halen, onder de 2 uur finishen, maar gewoon lekker als LSD training zien en genieten van de natuur en mooie omgeving...🤔. Uitlopen op een fijn tempo lukt sowieso wel, daarvoor is m'n basis conditie wel goed genoeg. Vind het dan alleen wel duur met 30 euro.

[ Voor 13% gewijzigd door Juancho op 15-12-2025 23:13 ]

Garmin Forerunner 265 |Samsung Galaxy S23 | Polestar 2 MidYear 2026 Prime + B&W audio

• Hillshade
  • Registratie: December 2023
  • Laatst online: 18-03 16:06
Juancho schreef op maandag 15 december 2025 @ 23:11:
Doen er nog mensen mee aan de Montferland Halve Marathon op 18 januari? Ik twijfel enorm omdat ik er voor m'n gevoel nog niet klaar voor ben en komende 2 weken met al die feestdagen en gevreet helpen ook niet echt mee 😀.

Andere kant, misschien moet ik die halve dan maar niet zien als degene waarbij ik m'n doel wil halen, onder de 2 uur finishen, maar gewoon lekker als LSD training zien en genieten van de natuur en mooie omgeving...🤔. Uitlopen op een fijn tempo lukt sowieso wel, daarvoor is m'n basis conditie wel goed genoeg. Vind het dan alleen wel duur met 30 euro.
Ik denk precies hetzelfde te doen. Weer eens wat anders als LSD :) En weer een beleving erbij, en zien of ik het jaar daarna als race wil doen.

• Slickk
@Roozzz Erg leuk verslag, mooi verhaal! Voor mij was het amper een half uurtje rijden geweest, ik moet dit soort evenementen maar even gaan noteren voor volgend jaar. :)

• Ant Joy
Juancho schreef op maandag 15 december 2025 @ 23:11:

Ik ga m wel lopen voor mij wordt het een trainingsloop om te kijken of ik de getrainde marathonpace goed kan volhouden.

Ik ken het parcours niet maar het schijnt wel heuvelachtig te zijn als ik de site van de organisatie bekijk. Dus wil je voor een snelle halve gaan dan zou ik niet deze kiezen ivm te hoogtemeters. Maar het zou zomaar een toch snel parcours kunnen zijn net als de zevenheuvelenloop. Gaat het je eerste worden en wordt het doel lekker uitlopen en genieten van de omgeving dan zou ik ervoor gaan en kijken wat er inzit. Misschien verras je jezelf.

• RBH
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 08:14

RBH

Eind November heb ik mijn eerste Hyrox event afgerond; ik ben erg goed met de oefeningen, maar hardlopen bleek wel mijn zwakste punt (had ik al verwacht). 8 rondes van 1km dien je te hardlopen, telkens onder zware vermoeidheid vanwege de oefeningen die je daarvoor hebt gedaan. Bij de laatste 3 rondes ging ik echt helemaal stuk en kwam ik niet verder dan 8:00 min/km.

Dat heeft mij doen besluiten om mijn Aerobe basis eens flink te gaan aansterken, ik weet dat ik daarvoor gewoon regelmatig(er) moet hardlopen, gewoon kilometers maken. Het lastige vind ik alleen een juist schema te vinden, vooral omdat ik ook nog wel moet letten op techniek. Afgelopen week dan maar besloten om te starten met een 10km programma van Hardlopen met Evy en het gaat zowaar erg lekker. 3 vaste trainingsdagen per week, met een oplopende graad van aantal minuten dat je per keer loopt. Nu 35 minuten per keer, volgens mij vrijdag naar de 40 minuten. Werkt erg fijn moet ik zeggen, hoef niet na te denken over wat voor training ik ga doen en hoelang, lekker voorgekauwd. :)

Moet vooral op mijn cadans letten, die ben ik nu langzamerhand aan het verhogen en merk dat het hardlopen dan ook echt makkelijker gaat en dat ik het langer kan vol houden -> stabieler tempo ook.

Na deze twaalf weken denk ik er aan om dan een 'snelheid verhogend' programma te doen. Wat denken jullie, ben ik hiermee een beetje op de goede weg?

• L23
  • Laatst online: 02:20

L23

@RBH Klinkt goed hoor. Je bouwt met het programma een goede structuur op. Verder goed naar je lichaam luisteren en dus niet erg om af en toe een keer rustiger aan te doen of een training uit te stellen/over te slaan.

• Hartloper
Sport_Life schreef op zondag 14 december 2025 @ 21:56:
marathon van Màlaga gelopen! De trainingen gingen best goed, in oktober relatief rustig een marathon gelopen in 3u22 en 2 weken geleden een duurloop gedaan van 37km met een 12km marathon blok erin en dat voelde erg goed. Ondertussen de 5km tijd scherp gezet op 38:36.
Helaas 2 weken geleden flink verkouden geworden, sindsdien ook niet meer kunnen hardlopen.
... doorkomst halve marathon was 1u31 en ...
Pr uit 2021 van 3u12 blijft dus nog steeds staan, geen idee of ik daar ooit nog onder kom. Daarvoor zou ik constant 60-80km per week moeten lopen en dat blijkt lastig haalbaar.
Die tijd van 38:36 is wellicht op de 10km ipv de 5km. ;)
Inderdaad, als iemand met een vergelijkbaar PR op de 10km - en ook ik liep een paar jaar geleden een marathon zonder echt tijdsdoel in 3:21 - denk ik dat je mits 60-80km per week onder de 3:05 zou moeten kunnen duiken.

• Blik1984
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 18-03 19:31
RBH schreef op dinsdag 16 december 2025 @ 13:48:
Eind November heb ik mijn eerste Hyrox event afgerond; ik ben erg goed met de oefeningen, maar hardlopen bleek wel mijn zwakste punt (had ik al verwacht). 8 rondes van 1km dien je te hardlopen, telkens onder zware vermoeidheid vanwege de oefeningen die je daarvoor hebt gedaan. Bij de laatste 3 rondes ging ik echt helemaal stuk en kwam ik niet verder dan 8:00 min/km.

Dat heeft mij doen besluiten om mijn Aerobe basis eens flink te gaan aansterken, ik weet dat ik daarvoor gewoon regelmatig(er) moet hardlopen, gewoon kilometers maken. Het lastige vind ik alleen een juist schema te vinden, vooral omdat ik ook nog wel moet letten op techniek. Afgelopen week dan maar besloten om te starten met een 10km programma van Hardlopen met Evy en het gaat zowaar erg lekker. 3 vaste trainingsdagen per week, met een oplopende graad van aantal minuten dat je per keer loopt. Nu 35 minuten per keer, volgens mij vrijdag naar de 40 minuten. Werkt erg fijn moet ik zeggen, hoef niet na te denken over wat voor training ik ga doen en hoelang, lekker voorgekauwd. :)

Moet vooral op mijn cadans letten, die ben ik nu langzamerhand aan het verhogen en merk dat het hardlopen dan ook echt makkelijker gaat en dat ik het langer kan vol houden -> stabieler tempo ook.

Na deze twaalf weken denk ik er aan om dan een 'snelheid verhogend' programma te doen. Wat denken jullie, ben ik hiermee een beetje op de goede weg?
Deed je een solo of een doubles? Ik train zelf ook voor Hyrox en mijn trainer geeft aan dat als je doubles doet je vooral ook veel op interval moet trainen. Er zitten dan namelijk veel rustmomenten tussen en dan moet je lichaam getraind zijn om snel te kunnen herstellen. De solo is eigenlijk veel meer een consistent tempo op basis van je hartslag zien te vinden welke je ruim 1u kan volhouden

Verder is hardlopen vooral consistentheid, iedere week lekker blijven trainen. De basis die je hiermee opbouwt helpt je eigenlijk bij ieder aspect van de hyrox, want bij zeker 5 van de 8 oefeningen spiked je hartslag hard omhoog gedurende de oefening.

PS: er is overigens ook een hyrox-topic, nog niet erg populair. Maar wellicht leuk om daar ook te sparren

• Zomerkoning0
  • Registratie: Mei 2011
  • Nu online
RBH schreef op dinsdag 16 december 2025 @ 13:48:

Het is een verstandige keuze om een gestructureerd programma te volgen en rustig op te bouwen richting de 10 km. Ik zou hierna niet focussen op 'snelheid verhogend' werk. Voor de meeste hardlopers is niet het gebrek aan snelheid de beperkende factor, maar juist het ontbreken van een brede basis aan rustige kilometers.

Ik zou consistent en ontspannen kilometers te maken, zonder onnodige blessure stress. Alleen al hiermee zul je voldoende vooruitgang boeken. Mocht je dit langere tijd consequent doen en merken dat je progressie stagneert, dan kun je altijd nog gericht snelheidswerk toevoegen, specifiek afgestemd op de kortere afstanden voor Hyrox.

• RBH
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 08:14

RBH

Blik1984 schreef op dinsdag 16 december 2025 @ 15:59:
[...]

Deed je een solo of een doubles? Ik train zelf ook voor Hyrox en mijn trainer geeft aan dat als je doubles doet je vooral ook veel op interval moet trainen. Er zitten dan namelijk veel rustmomenten tussen en dan moet je lichaam getraind zijn om snel te kunnen herstellen. De solo is eigenlijk veel meer een consistent tempo op basis van je hartslag zien te vinden welke je ruim 1u kan volhouden

Verder is hardlopen vooral consistentheid, iedere week lekker blijven trainen. De basis die je hiermee opbouwt helpt je eigenlijk bij ieder aspect van de hyrox, want bij zeker 5 van de 8 oefeningen spiked je hartslag hard omhoog gedurende de oefening.

PS: er is overigens ook een hyrox-topic, nog niet erg populair. Maar wellicht leuk om daar ook te sparren
Ik deed een mixed doubles, dus ik moest bij de oefeningen wat meer werk verrichten dan bij een all men doubles, maar je hebt wel gelijk, veel meer rust momenten dan bij een solo. En alsnog ging ik helemaal stuk bij het lopen, vandaar mijn gedachten richting een betere aerobe basis. Ik geloof dat in dit 10km programma over 2 of 3 weken ook elke week een interval training zit, dus ik hoop daarmee het beste van beide werelden te pakken. :) Dat Hyrox topic even zoeken, wellicht wel leuk ja!

Overigens goed om te melden dat ik hiernaast ook nog 1x per week (nu even tijdelijk) een groepsles in de sportschool doen gericht op kracht en waar ook korte stukken rennen tussen zitten. Dus dat is ook wel soort van interval training.

• Juancho
Na 2 weken (bewust) rust genomen te hebben vanmiddag het hardlopen weer opgepakt met een fijne tempoloop + strides van bij elkaar bijna 10km. Ging lekker, dus we gaan weer rustig verder opbouwen met Trenara. Daarover gesproken, onlangs vroeg ik hier al of het normaal was dat je amper boven de 20km LSD runs hebt als je traint voor een marathon. Jullie gaven aan in principe van niet maar ook dat het uiteindelijk om de balans gaat. Ik heb ondertussen contact gehad met Christophe en nadat ik mijn doeldatum wat later had gezet (april 2026, marathon van Enschede) kwamen er wat meer langere lopen in het schema. Paar keer 20km, paar keer 25-27km (simulatie training), 2x een 30km en verder zijn de tempoloopjes en intervals net ff wat langer dan bij mijn halve marathon schema.

Als ik dan op weekbasis zie je wat je aan kilometers maakt, dat is echt wel weer een flinke stap meer dan voorheen dus in dat kader geloof ik zijn uitleg wel. In het kort:
Je gaat eigenlijk allesbehalve automatisch tot trainingen van 30km of meer in een marathonschema, alles hangt af van balans. Tussen trainingen. Lange sessies zorgen voor piekvermoeidheid, veel belangrijker is om de juiste training uit te voeren in plaats van enkele langere trainingen. Je bent dan veel te lange uren onderweg, waardoor trainingsadaptatie eerder afneemt.
Het draait dus om balans. Ben erg benieuwd hoe mij dat gaat bevallen, hoeveel sterker ik er van wordt en hoe dan zo'n 30km straks aanvoelt want dat zijn ook de runs qua tempo die ik voor de marathon in gedachte had (doeltijd ingesteld van 4,5 uur).

Verder vandaag voor het eerst gelopen met zo'n Fusion tight (lange). En jeetje wat een verschil zet met degene die ik al had! Ten eerste is de stof zo heerlijk zacht! Het schuurt niet, je voelt het amper, het is echt een hele andere stof dan ik gewend ben. Zalig! En ten tweede, deze tight zakt niet af!! Wat een genot om niet constant je broek omhoog te moeten hijsen, dat kost stiekem zoveel aandacht en energie die je veel beter in je run kan stoppen. Ik weet niet hoe het kan, maar deze zakte iig totaal niet af! Ik snapte alleen niet heel veel van dat rode touwtje, dat is namelijk 1 geheel en kan je dus niet in een knoop doen (kan wel maar dan is het verrekte lastig om uit elkaar te halen. Ook zit er geen stukje aan die het aantrekken zeg maar tegenhoudt. Weet iemand hoe je dit moet gebruiken?

Garmin Forerunner 265 |Samsung Galaxy S23 | Polestar 2 MidYear 2026 Prime + B&W audio

• Stefangrp
  • Nu online
Hartloper schreef op dinsdag 16 december 2025 @ 15:43:
[...]

Inderdaad, als iemand met een vergelijkbaar PR op de 10km - en ook ik liep een paar jaar geleden een marathon zonder echt tijdsdoel in 3:21 - denk ik dat je mits 60-80km per week onder de 3:05 zou moeten kunnen duiken.
Sub39 op 10k en 60+km per week, dan kan sub3 ook toch?

• karsb23
  • Registratie: Juni 2019
Stefangrp schreef op dinsdag 16 december 2025 @ 17:48:
[...]

Ik heb in november 38:53 gelopen op een 10K en ben nu samen met een coach hard aan de slag om sub 3 uur te gaan lopen in april. Ik loop nu 55-60 kilometer per week en vanaf januari gaan we dit opbouwen naar 60-75 met piekweken van 80+. De 'uurtje duur'-trainingen loop ik nu comfortabel op 4:35/km dus nog wel wat werk aan de winkel want ik kan me niet indenken dat ik zo'n training 3x moet doen op 4:16/km. Het leek mij nogal een onmogelijk opgaaf om sub3 te gaan lopen maar mijn coach heeft er alle vertrouwen in zolang ik maar gewoon heel blijf komende maanden, het opbouwen van de kilometers en intensiteit wordt dan ook heel geleidelijk gedaan.

Gevalletje van 'trust the process' en gaan met die banaan!

• Stefangrp
  • Nu online
Uurtje duurtraining, wat is dat?
Mooie ambitie wel, hou ons op de hoogte. Ik hobbel in planning een maandje achter je aan.

Duurloopjes gaan hier rond de 5.00, in zone 2.
Mijn 10k tijd is nog wel relatief matig. Hopelijk aankomende zondag voor het eerst onder de 40.

• Hartloper
Stefangrp schreef op dinsdag 16 december 2025 @ 17:48:
[...]

Ja, maar ik wou hem niet te veel druk opleggen...

• L23
  • Laatst online: 02:20

L23

Juancho schreef op dinsdag 16 december 2025 @ 17:37:
Na 2 weken (bewust) rust genomen te hebben vanmiddag het hardlopen weer opgepakt met een fijne tempoloop + strides van bij elkaar bijna 10km. Ging lekker, dus we gaan weer rustig verder opbouwen met Trenara. Daarover gesproken, onlangs vroeg ik hier al of het normaal was dat je amper boven de 20km LSD runs hebt als je traint voor een marathon. Jullie gaven aan in principe van niet maar ook dat het uiteindelijk om de balans gaat. Ik heb ondertussen contact gehad met Christophe en nadat ik mijn doeldatum wat later had gezet (april 2026, marathon van Enschede) kwamen er wat meer langere lopen in het schema. Paar keer 20km, paar keer 25-27km (simulatie training), 2x een 30km en verder zijn de tempoloopjes en intervals net ff wat langer dan bij mijn halve marathon schema.

Als ik dan op weekbasis zie je wat je aan kilometers maakt, dat is echt wel weer een flinke stap meer dan voorheen dus in dat kader geloof ik zijn uitleg wel. In het kort:

[...]

Het draait dus om balans. Ben erg benieuwd hoe mij dat gaat bevallen, hoeveel sterker ik er van wordt en hoe dan zo'n 30km straks aanvoelt want dat zijn ook de runs qua tempo die ik voor de marathon in gedachte had (doeltijd ingesteld van 4,5 uur).

Verder vandaag voor het eerst gelopen met zo'n Fusion tight (lange). En jeetje wat een verschil zet met degene die ik al had! Ten eerste is de stof zo heerlijk zacht! Het schuurt niet, je voelt het amper, het is echt een hele andere stof dan ik gewend ben. Zalig! En ten tweede, deze tight zakt niet af!! Wat een genot om niet constant je broek omhoog te moeten hijsen, dat kost stiekem zoveel aandacht en energie die je veel beter in je run kan stoppen. Ik weet niet hoe het kan, maar deze zakte iig totaal niet af! Ik snapte alleen niet heel veel van dat rode touwtje, dat is namelijk 1 geheel en kan je dus niet in een knoop doen (kan wel maar dan is het verrekte lastig om uit elkaar te halen. Ook zit er geen stukje aan die het aantrekken zeg maar tegenhoudt. Weet iemand hoe je dit moet gebruiken?
Waarom had je bewust 2 weken rust genomen? De marathon van Enschede staat vast of is het nog even aankijken? Ik begrijp al een tijdje dat je eerst naar die 30 km wil opbouwen?

• Juancho
L23 schreef op dinsdag 16 december 2025 @ 18:26:
[...]

Waarom had je bewust 2 weken rust genomen? De marathon van Enschede staat vast of is het nog even aankijken? Ik begrijp al een tijdje dat je eerst naar die 30 km wil opbouwen?
Voornamelijke reden was dat ik flink stijve kuiten en hamstrings had en dat dit wat langer duurde om te herstellen dan ik dacht na de 10EM wedstrijd even daarvoor. Ik tennis daarnaast ook nog fanatiek dus dat liep elkaar een beetje in de weg. Vanaf komend weekend ook een tennistoernooi dus ik voelde aan alles dat ik even gas terug moest nemen met hardlopen. Heb wel veel gewandeld en met tennissen erbij meer dan genoeg beweging. Dus echt stilstaan is het nooit. Merkte vanmiddag bij begin van de run al weer dat er nog wat stijfheid in de hamstrings zit, maar dat liep ik er al stukken beter uit!

De marathon van Enschede staat zeker niet vast! Sterker nog, ik durf het nu ook niet eens aan om een kaartje te kopen. Ga ik dus ook niet doen. Mijn doel is en blijft om eerst te ervaren hoe mijn lichaam reageert op 30km. Dat is toch alweer 10km extra ver dan ik gewend ben. En natuurlijk ook mentaal gezien, of ik het trek en uberhaubt door wil naar de hele marathon.

Maar als doel heb ik dus wel ingesteld in Trenara die marathon van Enschede op 12 april. Zien we on the go wel hoe en wat. Ik heb geen haast, als ik een jaar moet wachten...dan is dat maar zo. Dan neem ik lekker meer tijd om op mijn niveau en tempo er naar toe te trainen.

• nokie
  • Laatst online: 07:09
Hartloper schreef op dinsdag 16 december 2025 @ 18:22:
[...]

Ja, maar ik wou hem niet te veel druk opleggen...
Note to self: niet proberen sub39 te lopen op de 10k :+

• Slickk
Juancho schreef op dinsdag 16 december 2025 @ 17:37:

[...]

Wat bedoel je hier precies mee, met dat laatste? Want bij een training loop je als amateur meestal niet meer dan een halve marathon op je marathon tempo in één loop.

Verder wel eens met die coach, want qua training zou ik max 3 uur hardlopen, op easy tempo, en niet te veel kijken naar kilometers.

• Sport_Life

Sport_Life

Solvitur ambulando

Hartloper schreef op dinsdag 16 december 2025 @ 15:43:
[...]

Ik bedoel 18:36 op de 5km ;).
10km al enige tijd niet meer gelopen.

Meer dan >60km structureel blijkt gewoon lastig in te passen met werk en het gezin.

• Stefangrp
  • Nu online
Ik zit ook nog niet op de 60+ hoor, maar:
ik heb met mezelf afgesproken dat ik in principe geen loopjes meer doe korter dan een uur, en zeker niet korter dan 10km. Voornamelijk de korte flutloopjes worden daardoor dus wat langer, en ik merk voor mezelf dat dat wel werkt.
Dus my 2 cents; maak voor jezelf ook zo'n regel van een ondergrens.

• Stefangrp
  • Nu online
Loting marathon Valencia staat open (y)

• karsb23
Stefangrp schreef op dinsdag 16 december 2025 @ 18:12:
Uurtje duurtraining, wat is dat?
Mooie ambitie wel, hou ons op de hoogte. Ik hobbel in planning een maandje achter je aan.

Duurloopjes gaan hier rond de 5.00, in zone 2.
Mijn 10k tijd is nog wel relatief matig. Hopelijk aankomende zondag voor het eerst onder de 40.
Ik zal de ontwikkelingen hier delen, sinds december gestart met de trainingen met een coach maar ik merk in goede handen te zijn, dat zorgt ook voor perspectief en vertrouwen. Zo had ik toen ik mijn eigen schema's maakte af en toe het gevoel dat de trainingen te zwaar of te licht waren wat beide niet optimaal is. Nu is er beter over het schema nagedacht en krijg ik duidelijk info over het nut en doel van de trainingen.

Uurtje duurtraining is niets anders dan een uur lang op hoog zone 2 lopen. Deze trainingen zijn echter heilig en komen steevast iedere week terug. Daartegenover staat ook dat de langzame duurlopen op de langere afstanden altijd iets van een interval of tempo element hebben, dit kan zijn om in 90-120 minuten progressief van Z1 naar hoog Z2 of zelfs deels in Z3 op te bouwen, of een interval training met 10 minuten blokken op M-pace of 6 minuten blokken op HM-pace. Dit houdt het spannend en interessant.

• kepler
Stefangrp schreef op dinsdag 16 december 2025 @ 22:59:
ik heb met mezelf afgesproken dat ik in principe geen loopjes meer doe korter dan een uur, en zeker niet korter dan 10km. Voornamelijk de korte flutloopjes worden daardoor dus wat langer, en ik merk voor mezelf dat dat wel werkt.
Soms heb ik alleen maar tijd voor een 'flutloopje', dus dan denk ik altijd maar beter iets dan niets 8)
Maar ik heb een aantal rondjes van 9-10k, die probeer ik inderdaad wel minimaal te lopen.

Afgelopen week echter helemaal niks gelopen, had wat last van een stijve knie wat begon na 5-6k training. Lijkt een beetje op een beginnende lopers knie, dus gelijk echt weel rust genomen en wat oefeningen gedaan. Knie voelt nu weer goed, dus vanavond weer beginnen opbouwen met een flutloopje ;)

• maartend
kepler schreef op woensdag 17 december 2025 @ 11:35:
[...]

Soms heb ik alleen maar tijd voor een 'flutloopje', dus dan denk ik altijd maar beter iets dan niets 8)
Maar ik heb een aantal rondjes van 9-10k, die probeer ik inderdaad wel minimaal te lopen.

Afgelopen week echter helemaal niks gelopen, had wat last van een stijve knie wat begon na 5-6k training. Lijkt een beetje op een beginnende lopers knie, dus gelijk echt weel rust genomen en wat oefeningen gedaan. Knie voelt nu weer goed, dus vanavond weer beginnen opbouwen met een flutloopje ;)
Dat is zo fijn in dat 14k schema voor de marathon ; elke week een flutloopje. Heet daar ; vogeltjes kijken. Heerlijk

• kepler
maartend schreef op woensdag 17 december 2025 @ 11:41:
[...]

Dat ius zo fijn in dat 16k schema voor de marathon ; elke week een flutloopje. Heet daar ; vogeltjes kijken. Heerlijk
Haha ja die ken ik, je bedoelt 14k schema? Vogeltjes kijken, die term gebruik ik idd nog wel eens :D
Intussen ook echt wel paar mooie vogels gezien: ijsvogel, bosuil, Kieviet en nog wel paar anderen. Ik ben geen kenner, maar is een leuke afleiding.

Edit: ik maak mn normale rondjes in Delft en omgeving, in het bos zal je wel meer vogels tegen komen :D

[ Voor 9% gewijzigd door kepler op 17-12-2025 11:57 ]

• maartend
kepler schreef op woensdag 17 december 2025 @ 11:44:
[...]

Edit: ik maak mn normale rondjes in Delft en omgeving, in het bos zal je wel meer vogels tegen komen :D
Ik woon op het platte land. Ik kijk eigenlijk meer uit voor eventule vossen en herten. Aan vogel zie ik hier een meeuw

• m-vw
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 07:01

m-vw

Dus?

Inschrijving voor de Antwerp Ten Miles is zojuist geopend. Ben benieuwd hoe snel het dit jaar gaat.

• maartend
m-vw schreef op woensdag 17 december 2025 @ 13:04:
Inschrijving voor de Antwerp Ten Miles is zojuist geopend. Ben benieuwd hoe snel het dit jaar gaat.
Staat ook nog op lijstje, enkel en vanwege die tunnels.

Zou dit kunnen na marathon Rotjeknor? Of te snel? En gaat mijn eerste marathon worden.

Ook daar hebben ze geld ontdekt ; 40 euro
Maar je krijgt dan dit;
Deelnamepakket
Gepersonaliseerd borstnummer met jouw voornaam (alle afstanden, bij online voorinschrijving en betaling tot en met 25 februari 2026)
Unieke medaille aan de finish voor elke finisher
T-shirt inbegrepen bij Persil Kids Mile
Bevoorradingsposten op het parcours en aan de finish
Kleedkamers
Een gratis opbergruimte voor sporttassen
Een correcte kilometer- en tijdsaanduiding op het parcours en aan de finish
Volledige uitslagen vanaf zondag 26 april via www.baloiseantwerp10miles.be
Een gedetailleerd parcours voor elke afstand, met aanduiding van de bevoorradingen
Sportinez-verzekering tijdens de wedstrijden; klik hier voor meer info

[ Voor 65% gewijzigd door maartend op 17-12-2025 13:08 ]

• m-vw
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 07:01

m-vw

Dus?

maartend schreef op woensdag 17 december 2025 @ 13:05:
[...]

Staat ook nog op lijstje, enkel en vanwege die tunnels.

Zou dit kunnen na marathon Rotjeknor? Of te snel? En gaat mijn eerste marathon worden.

Ook daar hebben ze geld ontdekt ; 40 euro
Maar je krijgt dan dit;
Deelnamepakket
Gepersonaliseerd borstnummer met jouw voornaam (alle afstanden, bij online voorinschrijving en betaling tot en met 25 februari 2026)
Unieke medaille aan de finish voor elke finisher
T-shirt inbegrepen bij Persil Kids Mile
Bevoorradingsposten op het parcours en aan de finish
Kleedkamers
Een gratis opbergruimte voor sporttassen
Een correcte kilometer- en tijdsaanduiding op het parcours en aan de finish
Volledige uitslagen vanaf zondag 26 april via www.baloiseantwerp10miles.be
Een gedetailleerd parcours voor elke afstand, met aanduiding van de bevoorradingen
Sportinez-verzekering tijdens de wedstrijden; klik hier voor meer info
Ik zou niet te lang twijfelen. Volgens mij vorig jaar binnen enkele dagen uitverkocht.
(Natuurlijk komen er altijd kaarten vrij, maar ik zelf zou het risico niet willen lopen.)

Aanvulling nav jouw ninja-edit: Er zijn altijd mensen die te laat zijn, dus die kaart raak je wel kwijt.

[ Voor 4% gewijzigd door m-vw op 17-12-2025 13:28 ]

• maartend
m-vw schreef op woensdag 17 december 2025 @ 13:26:
[...]

Ik zou niet te lang twijfelen. Volgens mij vorig jaar binnen enkele dagen uitverkocht.
(Natuurlijk komen er altijd kaarten vrij, maar ik zelf zou het risico niet willen lopen.)
Ja, maar ben eerst op zoek naar antwoord, komt dit in pricipe te snel na de marathon van rotterdam, als dat mijn eerste is?

• karsb23
maartend schreef op woensdag 17 december 2025 @ 13:28:
[...]

Ja, maar ben eerst op zoek naar antwoord, komt dit in pricipe te snel na de marathon van rotterdam, als dat mijn eerste is?
Dit is wel volledig afhankelijk wat dan je wedstrijd plan is bij de 10 miles. Na de marathon duurt het echt wel meerdere weken voordat je helemaal goed hersteld bent. Dit betekend niet dat je niet kan lopen maar het volume én intensiteit liggen een stuk lager dan dat je gewend bent in aanloop naar de marathon.

Als je plan is om deze wedstrijd uit te lopen en te genieten van de sfeer, ga gerust je gang. Mocht je een PR op oog hebben, dan denk ik dat 2 weken herstel te kort is en de kans op blessures (te) groot is. Ik heb zelf twee marathons gelopen dit jaar en bij beide had ik het gevoel dat het bijna een maand duurde voor ik weer klaar was voor het snelheidswerk.

• maartend
karsb23 schreef op woensdag 17 december 2025 @ 13:32:
[...]

Dit is wel volledig afhankelijk wat dan je wedstrijd plan is bij de 10 miles. Na de marathon duurt het echt wel meerdere weken voordat je helemaal goed hersteld bent. Dit betekend niet dat je niet kan lopen maar het volume én intensiteit liggen een stuk lager dan dat je gewend bent in aanloop naar de marathon.

Als je plan is om deze wedstrijd uit te lopen en te genieten van de sfeer, ga gerust je gang. Mocht je een PR op oog hebben, dan denk ik dat 2 weken herstel te kort is en de kans op blessures (te) groot is. Ik heb zelf twee marathons gelopen dit jaar en bij beide had ik het gevoel dat het bijna een maand duurde voor ik weer klaar was voor het snelheidswerk.
Mijn doel? Levend en wel door de 2 tunnels komen. Daarvan genieten. Maar ook van die konijnenpijp op het iende, want dat is een onding. Maar PR? Hou ik me niet mee bezig. Ik wil lekker lopen, wat ik dan ook doe. Net de Bruggenloop gedaan en daar lekker gelopen. Net als de 7 heuvelenloop. Ik ben niet zo van de prestaties, wel van de lol en het genieten.

mogelijk dat ik me toch inschrijf. Thnx

• Roet
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 08:06
Ant Joy schreef op maandag 15 december 2025 @ 17:17:
[...]

Ga niet op de camping van de organisatie zitten als de nachtrust voor de race je lief is. Die staat pal naast de start/finisch en de activiteiten gaan een paar dagen en nachten door.
Noted! Initieel had ik dit overwogen vanwege de kosten, maar luxepaarden dat we zijn (2 collega's + ik) huren we een auto en een hotel nabij de finish.
Ik vond de trail zeer technisch heb toen de 45k gelopen met 3500hm. Als je gaat klimmen doe dit heel rustig aan en bespaar je energie je moet ook weer naar beneden. Gebruik stokken en oefen daar mee. Voor de rest ga niet voor een top tijd maar geniet van de omgeving het is daar prachtig.
Check, die afdalingen zijn inderdaad pittig had ik gelezen. Ik ga de eerste helft lopen met het idee zo fit mogelijk aan de 2e helft te beginnen. Ik ga voor de ervaring en het genieten van de omgeving, maar train er wel serieus voor uiteraard. Zit nu op 65km/w en heb een loopband gekocht die tot 18% kan. Daar doe ik lange hikes op met mijn trail vest met gewichten. Stokken ga ik begin volgend jaar kopen en dan trainen o.a. op de Rotterdamse Alp. :+
Welke afstand ga je lopen?
Ik ga de 82km doen (6300hm).

• XyS
  • Registratie: Februari 2004

XyS

0.o.O

Ben op vakantie in China, het is hier ook heel leuk en mooi lopen. In de grote steden zijn hardlooppaden aangelegd, vaak langs een rivier of in een park en je komt er van alles tegen: wandelaars, hardlopers, mensen die zichzelf 'slaan', karaoke zangers, Kantonese opera, pianisten, dansgroepen, tai chi, tafeltennis en natuurlijk de fitness parken met super lenige oudjes. Leuk om naar te kijken en mooi om te zien hoe actief en fit veel van de mensen zijn.
Daarnaast mooi bijkomend voordeel dat er elke 2km wel een publieke wc te vinden is. Vooral tijdens een vroege loop na pittig eten is dat heel prettig, kan ik uit ervaring vertellen.

Heb nogsteeds last van mijn achillespezen, maar heb afgelopen weken ook 30k+ stappen per dag gezet. Ook mijn knieën hebben het wat zwaar. Dat zorgt wel voor een extra probleempje: ze hebben hier vooral hurk wc's. Asian squat/hurken lukt me prima, opstaan daarentegen.... :o heb nu wat truukjes gevonden en zelfs als er een westerse wc is kies ik nu liever voor de hurk-wc (want je hoeft niks aan te raken).

Volgende week weer thuis, dan weer opbouwen naar 80-100km. Gaat toch wat makkelijker als alles plat is en je de omgeving kent.

Berg op lopen gaat me goed af, maar naar beneden lopen vind ik echt heel naar. Het lukt me niet om ontspannen te lopen, of ik ga veel te hard of het voelt alsof ik te hard af rem en onnodige klappen op moet vangen. Het is dan ook vaak wel heel erg steil. Nemen jullie meer stappen bij het afdalen of letten jullie ergens specifiek op? Gok dat ik alleen horizontale loopspieren heb :+
(op verharde wegen)

• ElPaco
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 07:31
XyS schreef op woensdag 17 december 2025 @ 16:25:
Berg op lopen gaat me goed af, maar naar beneden lopen vind ik echt heel naar. Het lukt me niet om ontspannen te lopen, of ik ga veel te hard of het voelt alsof ik te hard af rem en onnodige klappen op moet vangen. Het is dan ook vaak wel heel erg steil. Nemen jullie meer stappen bij het afdalen of letten jullie ergens specifiek op? Gok dat ik alleen horizontale loopspieren heb :+
(op verharde wegen)
Super tof dat je in China loopt! M.b.t. dalen heb ik geleerd om gewoon achterover te leunen als ik langzamer wil gaan. Voorover leunen als je harder wil gaan. Wat ik hoorde ga je dan op de voor jou meest natuurlijke manier remmen/harder.

WoT stats

• Wyke
  • Registratie: Juni 2018
  • Laatst online: 23:20
XyS schreef op woensdag 17 december 2025 @ 16:25:

(op verharde wegen)
tof man, ik vind het lopen op vakanties of weekendjes weg of weg voor werk altijd de leukste loopjes. Je ziet de stad/omgeving van een heel andere kant.

hangt ook een beetje van de ondergrond af, maar ik heb twee manieren:
- kleine stapjes, dat houdt de snelheid ook wat meer onder controle
- een soort paardensprong met 2 korte stapjes en dan een hupsje
als de ondergrond daarbij niet vlak is heb ik mij armen meestal ook nog redelijk wijd uitgespreid

• Sport_Life

Sport_Life

Solvitur ambulando

Stefangrp schreef op woensdag 17 december 2025 @ 07:24:
Loting marathon Valencia staat open (y)
180 euro pfff
Doe wel weer Màlaga, die kost 40 euro als je er snel bij bent. Of 180 euro incl vliegticket (als je goed zoekt).

• Sport_Life

Sport_Life

Solvitur ambulando

5-10km loopjes zijn wel heel goed als herstel na een lange duurloop (30km +) of wedstrijd (hm +).
Is mijn ervaring.

• cyclofosfamide
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 07:11
Zoek je nog een voorjaarsmarathon op 3 mei 2026? Dan is dit ook een mogelijkheid. Maximaal 500 deelnemers, klein, lokaal, inclusief vervoer van finish terug naar start en elke 5km een drankpost. Tijdregistratie met chip.

€26 :)

Eerder organiseerden ze de Bridge2Bridge halve marathon (tijdens herdenking Operatie Market Garden), wat een leuke, mooie en best snelle loop was. Start is in Overasselt, finish in Dreumel.

https://nederasseltgezond...hp?page=Bridge2bridge-Run

(PS: het is vlak bij mij, maar heb niets met organisatie te maken).

| medic with nerdskillz | Pixel 9 Pro | Pixel 5 (hardloop/backup) | glFTPd addict | AM4 RTX3080 | Nvidia SHIELD Pro 2019 |

• kepler
Roet schreef op woensdag 17 december 2025 @ 15:26:
[...]

Noted! Initieel had ik dit overwogen vanwege de kosten, maar luxepaarden dat we zijn (2 collega's + ik) huren we een auto en een hotel nabij de finish.

[...]

Check, die afdalingen zijn inderdaad pittig had ik gelezen. Ik ga de eerste helft lopen met het idee zo fit mogelijk aan de 2e helft te beginnen. Ik ga voor de ervaring en het genieten van de omgeving, maar train er wel serieus voor uiteraard. Zit nu op 65km/w en heb een loopband gekocht die tot 18% kan. Daar doe ik lange hikes op met mijn trail vest met gewichten. Stokken ga ik begin volgend jaar kopen en dan trainen o.a. op de Rotterdamse Alp. :+

[...]

Ik ga de 82km doen (6300hm).
Haha wow, respect. Ik vind mijn 80k met 4500hm al hoog genoeg :')
Ik moet me nog wel inschrijven :P

Ook hier het plan om begin volgend jaar stokken te kopen en meer op de Rdamse alp te trainen :D

• Hartloper
Ik sprak ooit met iemand die zei van "je bent een marathonloper, dan moet je standaard loop 10 mijl zijn".
Tot dan toe beschouwde ik 10-11km als een standaardafstand. Ik heb zijn advies niet volledig gevolgd, want 16km als standaard "duurloopje" vind ik fors, maar ergens had hij natuurlijk wel een punt.
Nu is 12-14km mijn standaardafstand.

Mijn input over de flutloopjes. Toen ik van 3x per week hardlopen naar 4 keer ging, was het vierde duurloopje 30 minuten in Z1. Ook al lijkt dat niet veel, als je elke week systematisch 5 km meer loopt, dan verbeter je.

• Sport_Life

Sport_Life

Solvitur ambulando

cyclofosfamide schreef op woensdag 17 december 2025 @ 20:45:
Zoek je nog een voorjaarsmarathon op 3 mei 2026? Dan is dit ook een mogelijkheid. Maximaal 500 deelnemers, klein, lokaal, inclusief vervoer van finish terug naar start en elke 5km een drankpost. Tijdregistratie met chip.

€26 :)

Eerder organiseerden ze de Bridge2Bridge halve marathon (tijdens herdenking Operatie Market Garden), wat een leuke, mooie en best snelle loop was. Start is in Overasselt, finish in Dreumel.

https://nederasseltgezond...hp?page=Bridge2bridge-Run

(PS: het is vlak bij mij, maar heb niets met organisatie te maken).
Ik heb me ingeschreven voor de oliebollen loop, kosten 14 euro inclusief oliebol! _/-\o_

15km, dat moet wel (net) onder het uur lukken.

• Hartloper
Over kostprijs gesproken, bij mijn laatste marathon, nochtans een PR, had ik geen zin om na de aankomst nog mijn medaille te laten graveren. Zou 14 euro gekost hebben.
Bij een lokale zaak mijn tijd laten graveren in de medaille, voor amper drie euro.
Pagina: 1 ... 416 ... 436 Laatste

Let op:
"Hardlopen is voor de één een sport, voor de ander een reis". Iedereen is welkom, ook de minder geoefende loper :)
Voor vragen en discussie over sporthorloges kun je terecht in Het grote Sporthorloge met GPS topic.
Voor vragen en discussie over triathlon, kan men terecht in Het Triatlontopic - Deel 2.

Als aanvulling op de topics in deze reeks, zijn er Tweakers Hardlopen-groepen op Strava en Garmin Connect. Om toegang te krijgen:
1. Strava: Geef op Strava aan dat je lid wil worden van de groep (klik op Request to Join). Stuur je op Strava gebruikte naam in een DM op Tweakers aan de admins: Poekie en Calitomnication.
2. Garmin: Stuur in een DM op Tweakers met onderwerp Toegang Garmin je gebruikersnaam van het Garmin aan de admin: Calitomnication.

Ook jouw PR's doorgeven? Dat kan als je de sheet invult.