• maartend
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 19:42
Mogelijk een hele stomme vraag, maar toch even stellen.

Ok, ik ben dus aan het trainen voor een marathon op de weg. (en die kan ik niet veranderen, want ik loop hem voor een doel met mijn jongste dochter).
Dus heb ik voor ons beiden al wat leuke dingen op weg naar de marathon geregeld/gedaan ; 7 heuvelenloop en bruggenloop.
Volgende doel zou een gezamenlijke halve marathon zijn, maar mogelijk komt mijn dochter wat in de knel met haar tentamens.
Dus ik heb de vrijheid om wat anders/verder te kijken.

Nu hou ik meer van MTB'en dan feisten op de weg, en eigenlijk is dat met lopen ook zo. Maar ja, omdat dochter de marathon wil, train ik dus op de weg. Maar zou ik toch (ongetraind qua ondergrond, behalve dat ik veel wandel) een vlakke, halve marathon trail kunnen doen? Dus niet ploegend door de blubber, maar gewoon op bospaden en dergelijke. Ik zie daar genoeg van in Belgie en ik woon daar vlak in de buurt en lopen in de natuur trekt me veel meer.
Of loop ik dan veel te veel risico op blessures (er is natuurlijk altijd een risico) zodat ik het beter niet kan doen?

• Shinji
  • Registratie: Februari 2002
  • Nu online
maartend schreef op donderdag 18 december 2025 @ 08:33:

Ok, ik ben dus aan het trainen voor een marathon op de weg. (en die kan ik niet veranderen, want ik loop hem voor een doel met mijn jongste dochter).
Dus heb ik voor ons beiden al wat leuke dingen op weg naar de marathon geregeld/gedaan ; 7 heuvelenloop en bruggenloop.
Volgende doel zou een gezamenlijke halve marathon zijn, maar mogelijk komt mijn dochter wat in de knel met haar tentamens.

Nu hou ik meer van MTB'en dan feisten op de weg, en eigenlijk is dat met lopen ook zo. Maar ja, omdat dochter de marathon wil, train ik dus op de weg. Maar zou ik toch (ongetraind qua ondergrond, behalve dat ik veel wandel) een vlakke, halve marathon trail kunnen doen? Dus niet ploegend door de blubber, maar gewoon op bospaden en dergelijke. Ik zie daar genoeg van in Belgie en ik woon daar vlak in de buurt en lopen in de natuur trekt me veel meer.
Of loop ik dan veel te veel risico op blessures (er is natuurlijk altijd een risico) zodat ik het beter niet kan doen?
Een trail zou ik, sowieso als het je eerste is, gewoon lekker lopen. Het gaat dan toch niet om een PR. Dus gewoon genieten van de natuur en op een prettig rustig tempo hobbelen lijkt me geen probleem denk ik.

Mijn eerste trail was de Devils trail bij Radio Kootwijk, niet evenement maar gewoon zelf. Geen tijdsdoel verder en gewoon lekker lopen.

• maartend
Shinji schreef op donderdag 18 december 2025 @ 08:41:
[...]

Een trail zou ik, sowieso als het je eerste is, gewoon lekker lopen. Het gaat dan toch niet om een PR. Dus gewoon genieten van de natuur en op een prettig rustig tempo hobbelen lijkt me geen probleem denk ik.

Mijn eerste trail was de Devils trail bij Radio Kootwijk, niet evenement maar gewoon zelf. Geen tijdsdoel verder en gewoon lekker lopen.
Thnx. Lopen gaat bij mij altijd om het plezier. Dus daar zit het probleem hem niet in. Gewoon volslagen geen ervaring, behalve dan wandelen, maar ja, dat gaat regelmatig over paden waar ik niet zou durven hardlopen vanwege kasn op problemen.
Maar dan ga ik een mooie zoeken in Belgie., Thnx

• Sport_Life
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 12:45

Sport_Life

Solvitur ambulando

Hartloper schreef op woensdag 17 december 2025 @ 22:38:
Over kostprijs gesproken, bij mijn laatste marathon, nochtans een PR, had ik geen zin om na de aankomst nog mijn medaille te laten graveren. Zou 14 euro gekost hebben.
Bij een lokale zaak mijn tijd laten graveren in de medaille, voor amper drie euro.
Aha dus zo kom jij aan die sub3? :P

PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 8kW 3fase | A+++ | 2x Zappi v2.1

• CyberThijs
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 18:27
Ik loop al enkele jaren, vooral ter aanvulling op mijn eerste liefde: de koersfiets. Die gaat vooral in de wintermaanden wat langs de kant, want hardlopen is in de winter gewoon veel praktischer: gemakkelijker om tijdens de werkdag even een uurtje te gaan lopen en veel minder kuiswerk eenmaal terug thuis.

Ik kies altijd een voorjaarswedstrijd uit om gemotiveerd te zijn om doorheen de winter te trainen. Zo liep ik al 3x de Antwerp 10 miles en afgelopen voorjaar de halve marathon van de ERC in Leuven. Dit jaar ga ik voor de hoofdprijs en train ik voor de marathon in Leuven op 19 april.

Erg gestructureerd trainde ik niet de afgelopen jaren: ik volgde vooral de aanbevelingen van mijn Garmin-horloge. In de praktijk sloeg ik veel voorgestelde trainingen over. Een marathon train je niet serieus op deze manier, dus heb ik besloten om een uitgekiend schema te volgen, waarbij mijn keuze op Trenara viel.

Omdat ik wel van extra statistiekjes hou om te analyseren, en om mijn trainingsschema te valideren, heb ik afgelopen weekend een inspanningstest gedaan bij Keep on running. Het was een test op de (buiten)piste waarbij ik in oplopend tempo (6:00 - 5:30 - 5:00 - 4:30 - 4:00) rondjes moest lopen waarna er geprikt werd om mijn lactaat te meten. De afstanden werden zo gekozen dat elke blok ongeveer 5 minuten duurde. Er werd afgesloten met 600m op maximaal vermogen. In totaal 6 metingen dus.

Er waren nog 5 anderen die in hetzelfde tijdsblok de test deden. Dat zorgde ervoor dat er soms wel een kleine minuut zat tussen het einde van de inspanning en de effectieve meting. Niet ideaal, maar dat krijg je als je gaat voor de goedkoopste optie (achteraf toch wat spijt van).

De geregistreerde hartslag van elk blok is degene die ik op het einde van dat blok aflas op mijn sporthorloge, gemeten met mijn Wahoo Tickr hartslagband.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9KUIzljEeggBb-O5n2zkJiH_2VM=/800x/filters:strip_exif()/f/image/clWWsU3hNbz006rx7A7mk4lX.png?f=fotoalbum_large

Daaruit kwam volgende curve en drempelwaarden:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/AK__tHseAhfwZ6RMBSrSCrCYnyk=/800x/filters:strip_exif()/f/image/7wbtF9vhxESW4ZDIrmF2pLbS.png?f=fotoalbum_large

Mijn eigen interpretatie is dat mijn LT1 al behoorlijk rechts op de curve ligt, maar dat mijn LT1 en LT2 drempel liggen dus behoorlijk dicht bij elkaar. Het verschil in hartslag tussen mijn aerobe en anaerobe drempel is maar 8 slagen. Mijn maximale hartslag is slechts 7 slagen hoger dan mijn anaerobe drempel.

Dat zorgt ervoor dat de trainingszones afgaande op mijn hartslag echt wel in ontzettend nauwe banden liggen. Als trainingstool dus niet echt praktisch bruikbaar. Ik ga me daarom vooral richten op de opgegeven tempo-zones.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/PEf3cR1AKU0L72MM1tkOVdlSzpo=/800x/filters:strip_exif()/f/image/rFqvBjCqM2pu3BGFpyke4ohP.png?f=fotoalbum_large

Het rapport bevestigt wat ik al wat aanvoelde: dankzij de 5 a 6000 fietskilometers die ik al jaren voornamelijk in Z2 doe heb ik een uitstekende basis, maar ik blaas mezelf snel op van zodra ik tempoblokken loop of fiets.

Sinds 2 weken kan je in Trenara je LT1 en LT2 drempeltempos en drempelhardslagen ingeven, dus dat heb ik nu uiteraard gedaan. Ik merk dat al de opgegeven tempos voor mijn sessies nu wat gestegen zijn: vroeger moest ik mijn LSD-loopjes aan 5:31 lopen, nu aan 5:01. Mijn duurloopjes zijn van 5:10 naar 4:40 gegaan. De tempos voor mijn interval-sessies en tempoduurlopen zijn verhoudingsgewijs niet veel gewijzigd.

En alhoewel het advies afsluit met "mits een correcte opbouw wordt een marathon rond de 3u zeker haalbaar", weet ik niet of dat het beste aanvalsplan is om mijn eerste marathon mee te doen :+ .

Ik had in Trenara zelf een doeltijd van 3:25 ingegeven: een eerder conservatieve inschatting na mijn 1:31 HM dit voorjaar, maar wel wat me verstandig leek als tempo voor een eerste marathon. De tool stelde na enkele weken zelf een geschatte 'beste tijd' voor van 2:58. Erg dicht bij wat uit mijn inspanningstest kwam dus. Omdat de geplande trainingen met de originele doeltijd wel heel gemakkelijk aanvoelden heb ik de tool nu ingesteld om te trainen voor een 3:00 marathon. De loopjes die ik nu doe voelen leuk aan, en dat is het belangrijkste :)

Mijn echte doel is nog steeds om mijn eerste marathon relatief comfortabel te proberen uitlopen (voeding, voorbereiding, etc op punt proberen krijgen). Als dat goed meevalt dan kunnen we in 2027 proberen gaan voor een tijd onder de 3u. Een marathon uitkiezen met een vlakker/sneller parcours is dan misschien wel een goed idee :*)

Ik ben wel benieuwd wat jullie ervaringen zijn met inspanningstesten. Zijn er hier lopers die zich al meermaals hebben laten testen? Zien jullie een grote evolutie in jullie resultaten? Welk testprotocol geeft de meest betrouwbare resultaten volgens jullie?

• nokie
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 17:48
m-vw schreef op woensdag 17 december 2025 @ 13:04:
Inschrijving voor de Antwerp Ten Miles is zojuist geopend. Ben benieuwd hoe snel het dit jaar gaat.
Een uurtje blijkbaar voor alle 40.000 tickets… https://www.vrt.be/vrtnws...-uitverkocht-op-uur-tijd/

Ik heb me ingeschreven (was wel ff spannend, denk niet dat het systeem er op voorzien was, betalen leek te mislukken en kreeg ook geen bevestigingsmail, die kwam uiteindelijk 2 uur later). Heb nu al stress want kan me niet herinneren dat ik me ooit al eens zo lang op voorhand voor een wedstrijd heb ingeschreven.

• abbeyrules
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 14:51
Shinji schreef op donderdag 18 december 2025 @ 08:41:
[...]

Had je daar toevallig de route nog van? Lijkt me leuk voor een loopje in de Kerst vakantie

• m-vw
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 19:29

m-vw

Dus?

nokie schreef op donderdag 18 december 2025 @ 09:11:
[...]

Een uurtje blijkbaar voor alle 40.000 tickets… https://www.vrt.be/vrtnws...-uitverkocht-op-uur-tijd/

Ik heb me ingeschreven (was wel ff spannend, denk niet dat het systeem er op voorzien was, betalen leek te mislukken en kreeg ook geen bevestigingsmail, die kwam uiteindelijk 2 uur later). Heb nu al stress want kan me niet herinneren dat ik me ooit al eens zo lang op voorhand voor een wedstrijd heb ingeschreven.
Heb mij om 13:01 in geschreven en bevestiging liet ook toen al even op zich wachten.

• Shinji
  • Nu online
abbeyrules schreef op donderdag 18 december 2025 @ 09:35:
[...]

Had je daar toevallig de route nog van? Lijkt me leuk voor een loopje in de Kerst vakantie
Dit was hem toen, ik stond toen op camping Harskamperdennen, volgens mij is dat nu een bungalopark.

https://www.strava.com/activities/3895905679

Ik had wel paar kleine stukjes verkeerd gelopen. Ik zoek een officiele GPX ofzo maar kan die zo even niet vinden.

• karazz
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 15:47
Shinji schreef op donderdag 18 december 2025 @ 09:51:
[...]

Dit was hem toen, ik stond toen op camping Harskamperdennen, volgens mij is dat nu een bungalopark.

https://www.strava.com/activities/3895905679

Ik had wel paar kleine stukjes verkeerd gelopen. Ik zoek een officiele GPX ofzo maar kan die zo even niet vinden.
Kunt de GPX toch eenvoudig downloaden van je Strava activiteit via de drie puntjes onderin het keuzemenu links in het scherm? (of is dat een feature van mijn browser plug-in 'sauce'?)

• Shinji
  • Nu online
karazz schreef op donderdag 18 december 2025 @ 10:22:
[...]

Kunt de GPX toch eenvoudig downloaden van je Strava activiteit via de drie puntjes onderin het keuzemenu links in het scherm? (of is dat een feature van mijn browser plug-in 'sauce'?)
Ja, maar dat is dan met mijn foutjes, en vanaf ander startpunt. Daarom zocht ik het origineel.

• Wyke
  • Registratie: Juni 2018
  • Laatst online: 16:32
Hartloper schreef op woensdag 17 december 2025 @ 22:38:
Over kostprijs gesproken, bij mijn laatste marathon, nochtans een PR, had ik geen zin om na de aankomst nog mijn medaille te laten graveren. Zou 14 euro gekost hebben.
Bij een lokale zaak mijn tijd laten graveren in de medaille, voor amper drie euro.
asking for my friendly self: wat voor soort zaak kun je dat laten doen?

• Gynnad
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 18:42
Wyke schreef op donderdag 18 december 2025 @ 11:06:
[...]

asking for my friendly self: wat voor soort zaak kun je dat laten doen?
Als je googled op beker of ereprijs graveren krijg je best wel wat hits. Bij Decathlon kun je bijv bekers kopen en die laten graveren (zie helemaal onder aan de pagina, kan alleen in de winkel)
https://www.decathlon.nl/sport-accessoires/sportprijzen

"Don't worry, about a thing, Cause every little thing is gonna be alright"

• Shinji
  • Nu online
Gynnad schreef op donderdag 18 december 2025 @ 11:17:
[...]

Als je googled op beker of ereprijs graveren krijg je best wel wat hits. Bij Decathlon kun je bijv bekers kopen en die laten graveren (zie helemaal onder aan de pagina, kan alleen in de winkel)
https://www.decathlon.nl/sport-accessoires/sportprijzen
Zouden ze in de 2024 Marathon Rotterdam medaille nog een mooie Erasmusbrug kunnen graveren? :+ O-)

• kepler
  • Registratie: Maart 2002
  • Nu online
maartend schreef op donderdag 18 december 2025 @ 08:33:

Je kan prima trainen op de trails richting je marathon. Alleen zou ik de laatste 6 weken vooral weer meer richting de weg gaan, want dat loopt toch anders.

Lopen op de trails is ook juist goed voor de manier van lopen. Sterkere enkels en sterkere knieën :)

Maar ja, wel een groter risico op valpartijen en/of verdraaide enkels...

• L23
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 19:41

L23

Ingeschreven voor de Marathon Groningen. Ik zal 31 mei laten weten hoe saai de route is :P

• maartend
kepler schreef op donderdag 18 december 2025 @ 12:43:
[...]

Je kan prima trainen op de trails richting je marathon. Alleen zou ik de laatste 6 weken vooral weer meer richting de weg gaan, want dat loopt toch anders.

Lopen op de trails is ook juist goed voor de manier van lopen. Sterkere enkels en sterkere knieën :)

Maar ja, wel een groter risico op valpartijen en/of verdraaide enkels...
Thnx. Maar ging me niet over trainen op trails. Want dat gaat hem niet worden. Ging me er over een keer een trail run lopen. Maar wel verder op de weg blijven hobbelen

[ Voor 3% gewijzigd door maartend op 18-12-2025 12:57 ]

• WizzlerNL
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 20:08
Hartloper schreef op woensdag 17 december 2025 @ 20:53:
[...]

Ik sprak ooit met iemand die zei van "je bent een marathonloper, dan moet je standaard loop 10 mijl zijn".
Tot dan toe beschouwde ik 10-11km als een standaardafstand. Ik heb zijn advies niet volledig gevolgd, want 16km als standaard "duurloopje" vind ik fors, maar ergens had hij natuurlijk wel een punt.
Nu is 12-14km mijn standaardafstand.

Mijn input over de flutloopjes. Toen ik van 3x per week hardlopen naar 4 keer ging, was het vierde duurloopje 30 minuten in Z1. Ook al lijkt dat niet veel, als je elke week systematisch 5 km meer loopt, dan verbeter je.
Vroeger was mijn standaard 'ik moet nog even gaan' loopje 5km en tegenwoordig is mijn favoriete rondje 11km.

In een marathon cyclus ga ik vaak voor de baantraining een half uurtje eerder heen om al even een minuut of 20 extra warm te lopen om zo al een kilometer of 4 extra te pakken.
Op die manier kom ik in 4x trainen toch op max 75 per week. Ik zit er nu over te denken (Als ik 100% belastbaar ben) om soms 2x per dag te gaan trainen, bijvoorbeeld op dinsdag ochtend de wekker vroeg zetten voor een rondje 5 en dan 's avonds een baantraining. Dan belast het mijn gezin niet te veel.

• Maandag1987
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 19:43
Het einde van het jaar nadert dus tijd voor een update en een korte vooruitblik. Mijn eindejaarslijst volgt later want er staat nog wat op het programma in 2025.

Twee weken na Eindhoven heb ik een halve marathon in Gelderland gelopen, <1u31min en op 6 december stond Drenthe gepland. Het idee was deze ook snel te lopen met als doel <1u30. Wederom koos ik voor een klein, lokaal evenement met een parcours door het buitengebied. Vanwege de wind (windkracht 4 in de polders) wilde ik in een groep lopen. Dit lukte goed maar de groep viel uiteen en in een split second besloot ik het gat na twee lopers voor me te dichten. Ik voelde me sterk en kon het tempo goed vasthouden tot het eind. Het laatste deel had ik door dat ik in de buurt van mijn PR kwam en heb ik aangezet. Eindtijd: 1u25min. Ik was erg blij om de tijd van Eindhoven te kunnen bevestigen. Provincie Drenthe is afgevinkt en komende zaterdag ga ik de Gaasterlan Run lopen om Friesland af te vinken. Ditmaal wordt het een weekend weg omdat de reistijd vanuit het zuiden te veel wordt om ff op en neer te rijden.

Na Friesland heb ik dit jaar 10 halve marathons gelopen in 10 verschillende provincies, allen onder de 1u35min. In januari 2026 ga ik Limburg opnieuw lopen, zodat deze mooi in de reeks zit. En in maart staat Groningen gepland als laatste provincie. Daarna komt er ruimte voor nieuwe plannen en ideeën.

31 december staat een snelle 10 kilometer gepland. Mijn derde 10km wedstrijd tot nu toe in mijn hardloopleven en tweede poging om sub 40 te lopen, stiekem droom ik van sub 39.

Ik merk dat ik het ritme heb gevonden met NSM en ik heb sinds de halve marathon van Eindhoven gemiddeld 70km per week gelopen (voorheen gemiddeld 50km per week). Ook het inpassen van de trainingen van de AV lukt steeds beter. Ik ben erg benieuwd waar alle arbeid tot toe gaat leiden. Wellicht komen bucketlist doelen als 15 km/u op de halve en sub 3 op de hele in mijn bereik.

• kepler
  • Registratie: Maart 2002
  • Nu online
maartend schreef op donderdag 18 december 2025 @ 12:57:
[...]

Thnx. Maar ging me niet over trainen op trails. Want dat gaat hem niet worden. Ging me er over een keer een trail run lopen. Maar wel verder op de weg blijven hobbelen
Ah ja, dat is helemaal geen probleem. Dan nog kan ik aanraden om ook regelmatig een trail rondje te lopen ;)

• maartend
kepler schreef op donderdag 18 december 2025 @ 17:40:
[...]

Ah ja, dat is helemaal geen probleem. Dan nog kan ik aanraden om ook regelmatig een trail rondje te lopen ;)
Had ik maar iets leuks in de buurt. Dan zou ik al lang trail runnen.

• nokie
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 17:48
Ik zou inderdaad niet zomaar een trailwedstrijd lopen zonder regelmatig van de weg af te gaan, het is toch net iets anders (hoogtemeters waarschijnlijk, andere ondergrond, etc.). Maar voor de rest is een trailwedstrijd bij mij toch vooral genieten, en dan zie ik geen probleem. Zorgen dat je heel blijft en geen dingen doen die verder je trainingen verstoren.

• sander_g
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 20:06
Let wel op als je in Engeland gaat trailrunnen: https://www.vrt.be/vrtnws...eldlopers-jacht-traditie/

😅

Garmin Fēnix 7 Pro | https://www.strava.com/athletes/30783039

• Shinji
  • Nu online
Sorry maar dit is toch fantastisch? Binnenkort met 100 man door het kroondomein rennen en Willy achter je aan? :+

• Slickk
  • Registratie: December 2013
  • Nu online
@Maandag1987 Leuk, benieuwd hoe je de Gaasterlân Run gaat vinden :) Weersvoorspelling is best gunstig, beetje fris, maar gelukkig met windkracht 2 eindelijk eens een jaar met weinig wind. In het begin heb je een laaang recht stuk, bruggetje over en dan weer een lang recht stuk voordat je met een gekke 180 graden move om een pionnetje heen eindelijk over leuke bospaadjes mag gaan lopen. Vooral dat beginstuk kan funest zijn om je energie al te verspillen met soort van wind tegen. Verder is het de laatste jaren druk, zou relaxed op tijd zijn omdat het vaak wel stukje lopen is vanaf waar je mag parkeren.

Vorig jaar deden grote sterren mee zoals Sven Kramer op de halve en Erben Wennemars op de hele marathon. Relaxed georganiseerd en allemaal kleedruimtes onder de gezellige voetbalkantine. Zeker de reis waard naar het Noorden ;)
Pagina: 1 ... 416 417 Laatste

Let op:
"Hardlopen is voor de één een sport, voor de ander een reis". Iedereen is welkom, ook de minder geoefende loper :)
Voor vragen en discussie over sporthorloges kun je terecht in Het grote Sporthorloge met GPS topic.
Voor vragen en discussie over triathlon, kan men terecht in Het Triatlontopic - Deel 2.

Als aanvulling op de topics in deze reeks, zijn er Tweakers Hardlopen-groepen op Strava en Garmin Connect. Om toegang te krijgen:
1. Strava: Geef op Strava aan dat je lid wil worden van de groep (klik op Request to Join). Stuur je op Strava gebruikte naam in een DM op Tweakers aan de admins: Poekie en Calitomnication.
2. Garmin: Stuur in een DM op Tweakers met onderwerp Toegang Garmin je gebruikersnaam van het Garmin aan de admin: Calitomnication.

Ook jouw PR's doorgeven? Dat kan als je de sheet invult.