Ik loop al enkele jaren, vooral ter aanvulling op mijn eerste liefde: de koersfiets. Die gaat vooral in de wintermaanden wat langs de kant, want hardlopen is in de winter gewoon veel praktischer: gemakkelijker om tijdens de werkdag even een uurtje te gaan lopen en veel minder kuiswerk eenmaal terug thuis.
Ik kies altijd een voorjaarswedstrijd uit om gemotiveerd te zijn om doorheen de winter te trainen. Zo liep ik al 3x de Antwerp 10 miles en afgelopen voorjaar de halve marathon van de ERC in Leuven. Dit jaar ga ik voor de hoofdprijs en train ik voor de marathon in Leuven op 19 april.
Erg gestructureerd trainde ik niet de afgelopen jaren: ik volgde vooral de aanbevelingen van mijn Garmin-horloge. In de praktijk sloeg ik veel voorgestelde trainingen over. Een marathon train je niet serieus op deze manier, dus heb ik besloten om een uitgekiend schema te volgen, waarbij mijn keuze op Trenara viel.
Omdat ik wel van extra statistiekjes hou om te analyseren, en om mijn trainingsschema te valideren, heb ik afgelopen weekend een inspanningstest gedaan bij Keep on running. Het was een test op de (buiten)piste waarbij ik in oplopend tempo (6:00 - 5:30 - 5:00 - 4:30 - 4:00) rondjes moest lopen waarna er geprikt werd om mijn lactaat te meten. De afstanden werden zo gekozen dat elke blok ongeveer 5 minuten duurde. Er werd afgesloten met 600m op maximaal vermogen. In totaal 6 metingen dus.
Er waren nog 5 anderen die in hetzelfde tijdsblok de test deden. Dat zorgde ervoor dat er soms wel een kleine minuut zat tussen het einde van de inspanning en de effectieve meting. Niet ideaal, maar dat krijg je als je gaat voor de goedkoopste optie (achteraf toch wat spijt van).
De geregistreerde hartslag van elk blok is degene die ik op het einde van dat blok aflas op mijn sporthorloge, gemeten met mijn Wahoo Tickr hartslagband.
Daaruit kwam volgende curve en drempelwaarden:
Mijn eigen interpretatie is dat mijn LT1 al behoorlijk rechts op de curve ligt, maar dat mijn LT1 en LT2 drempel liggen dus behoorlijk dicht bij elkaar. Het verschil in hartslag tussen mijn aerobe en anaerobe drempel is maar 8 slagen. Mijn maximale hartslag is slechts 7 slagen hoger dan mijn anaerobe drempel.
Dat zorgt ervoor dat de trainingszones afgaande op mijn hartslag echt wel in ontzettend nauwe banden liggen. Als trainingstool dus niet echt praktisch bruikbaar. Ik ga me daarom vooral richten op de opgegeven tempo-zones.
Het rapport bevestigt wat ik al wat aanvoelde: dankzij de 5 a 6000 fietskilometers die ik al jaren voornamelijk in Z2 doe heb ik een uitstekende basis, maar ik blaas mezelf snel op van zodra ik tempoblokken loop of fiets.
Sinds 2 weken kan je in Trenara je LT1 en LT2 drempeltempos en drempelhardslagen ingeven, dus dat heb ik nu uiteraard gedaan. Ik merk dat al de opgegeven tempos voor mijn sessies nu wat gestegen zijn: vroeger moest ik mijn LSD-loopjes aan 5:31 lopen, nu aan 5:01. Mijn duurloopjes zijn van 5:10 naar 4:40 gegaan. De tempos voor mijn interval-sessies en tempoduurlopen zijn verhoudingsgewijs niet veel gewijzigd.
En alhoewel het advies afsluit met "mits een correcte opbouw wordt een marathon rond de 3u zeker haalbaar", weet ik niet of dat het beste aanvalsplan is om mijn eerste marathon mee te doen

.
Ik had in Trenara zelf een doeltijd van 3:25 ingegeven: een eerder conservatieve inschatting na mijn 1:31 HM dit voorjaar, maar wel wat me verstandig leek als tempo voor een eerste marathon. De tool stelde na enkele weken zelf een geschatte 'beste tijd' voor van 2:58. Erg dicht bij wat uit mijn inspanningstest kwam dus. Omdat de geplande trainingen met de originele doeltijd wel heel gemakkelijk aanvoelden heb ik de tool nu ingesteld om te trainen voor een 3:00 marathon. De loopjes die ik nu doe voelen leuk aan, en dat is het belangrijkste
Mijn echte doel is nog steeds om mijn eerste marathon relatief comfortabel te proberen uitlopen (voeding, voorbereiding, etc op punt proberen krijgen). Als dat goed meevalt dan kunnen we in 2027 proberen gaan voor een tijd onder de 3u. Een marathon uitkiezen met een vlakker/sneller parcours is dan misschien wel een goed idee
Ik ben wel benieuwd wat jullie ervaringen zijn met inspanningstesten. Zijn er hier lopers die zich al meermaals hebben laten testen? Zien jullie een grote evolutie in jullie resultaten? Welk testprotocol geeft de meest betrouwbare resultaten volgens jullie?