• maartend
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 17-03 18:21
Mogelijk een hele stomme vraag, maar toch even stellen.

Ok, ik ben dus aan het trainen voor een marathon op de weg. (en die kan ik niet veranderen, want ik loop hem voor een doel met mijn jongste dochter).
Dus heb ik voor ons beiden al wat leuke dingen op weg naar de marathon geregeld/gedaan ; 7 heuvelenloop en bruggenloop.
Volgende doel zou een gezamenlijke halve marathon zijn, maar mogelijk komt mijn dochter wat in de knel met haar tentamens.
Dus ik heb de vrijheid om wat anders/verder te kijken.

Nu hou ik meer van MTB'en dan feisten op de weg, en eigenlijk is dat met lopen ook zo. Maar ja, omdat dochter de marathon wil, train ik dus op de weg. Maar zou ik toch (ongetraind qua ondergrond, behalve dat ik veel wandel) een vlakke, halve marathon trail kunnen doen? Dus niet ploegend door de blubber, maar gewoon op bospaden en dergelijke. Ik zie daar genoeg van in Belgie en ik woon daar vlak in de buurt en lopen in de natuur trekt me veel meer.
Of loop ik dan veel te veel risico op blessures (er is natuurlijk altijd een risico) zodat ik het beter niet kan doen?

• Shinji
  • Registratie: Februari 2002
  • Nu online
maartend schreef op donderdag 18 december 2025 @ 08:33:

Ok, ik ben dus aan het trainen voor een marathon op de weg. (en die kan ik niet veranderen, want ik loop hem voor een doel met mijn jongste dochter).
Dus heb ik voor ons beiden al wat leuke dingen op weg naar de marathon geregeld/gedaan ; 7 heuvelenloop en bruggenloop.
Volgende doel zou een gezamenlijke halve marathon zijn, maar mogelijk komt mijn dochter wat in de knel met haar tentamens.

Nu hou ik meer van MTB'en dan feisten op de weg, en eigenlijk is dat met lopen ook zo. Maar ja, omdat dochter de marathon wil, train ik dus op de weg. Maar zou ik toch (ongetraind qua ondergrond, behalve dat ik veel wandel) een vlakke, halve marathon trail kunnen doen? Dus niet ploegend door de blubber, maar gewoon op bospaden en dergelijke. Ik zie daar genoeg van in Belgie en ik woon daar vlak in de buurt en lopen in de natuur trekt me veel meer.
Of loop ik dan veel te veel risico op blessures (er is natuurlijk altijd een risico) zodat ik het beter niet kan doen?
Een trail zou ik, sowieso als het je eerste is, gewoon lekker lopen. Het gaat dan toch niet om een PR. Dus gewoon genieten van de natuur en op een prettig rustig tempo hobbelen lijkt me geen probleem denk ik.

Mijn eerste trail was de Devils trail bij Radio Kootwijk, niet evenement maar gewoon zelf. Geen tijdsdoel verder en gewoon lekker lopen.

• maartend
Shinji schreef op donderdag 18 december 2025 @ 08:41:
[...]

Een trail zou ik, sowieso als het je eerste is, gewoon lekker lopen. Het gaat dan toch niet om een PR. Dus gewoon genieten van de natuur en op een prettig rustig tempo hobbelen lijkt me geen probleem denk ik.

Mijn eerste trail was de Devils trail bij Radio Kootwijk, niet evenement maar gewoon zelf. Geen tijdsdoel verder en gewoon lekker lopen.
Thnx. Lopen gaat bij mij altijd om het plezier. Dus daar zit het probleem hem niet in. Gewoon volslagen geen ervaring, behalve dan wandelen, maar ja, dat gaat regelmatig over paden waar ik niet zou durven hardlopen vanwege kasn op problemen.
Maar dan ga ik een mooie zoeken in Belgie., Thnx

• Sport_Life
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 18:44

Sport_Life

Solvitur ambulando

Hartloper schreef op woensdag 17 december 2025 @ 22:38:
Over kostprijs gesproken, bij mijn laatste marathon, nochtans een PR, had ik geen zin om na de aankomst nog mijn medaille te laten graveren. Zou 14 euro gekost hebben.
Bij een lokale zaak mijn tijd laten graveren in de medaille, voor amper drie euro.
Aha dus zo kom jij aan die sub3? :P

PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 8kW 3fase | A+++ | 2x Zappi v2.1

• CyberThijs
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 16:32
Ik loop al enkele jaren, vooral ter aanvulling op mijn eerste liefde: de koersfiets. Die gaat vooral in de wintermaanden wat langs de kant, want hardlopen is in de winter gewoon veel praktischer: gemakkelijker om tijdens de werkdag even een uurtje te gaan lopen en veel minder kuiswerk eenmaal terug thuis.

Ik kies altijd een voorjaarswedstrijd uit om gemotiveerd te zijn om doorheen de winter te trainen. Zo liep ik al 3x de Antwerp 10 miles en afgelopen voorjaar de halve marathon van de ERC in Leuven. Dit jaar ga ik voor de hoofdprijs en train ik voor de marathon in Leuven op 19 april.

Erg gestructureerd trainde ik niet de afgelopen jaren: ik volgde vooral de aanbevelingen van mijn Garmin-horloge. In de praktijk sloeg ik veel voorgestelde trainingen over. Een marathon train je niet serieus op deze manier, dus heb ik besloten om een uitgekiend schema te volgen, waarbij mijn keuze op Trenara viel.

Omdat ik wel van extra statistiekjes hou om te analyseren, en om mijn trainingsschema te valideren, heb ik afgelopen weekend een inspanningstest gedaan bij Keep on running. Het was een test op de (buiten)piste waarbij ik in oplopend tempo (6:00 - 5:30 - 5:00 - 4:30 - 4:00) rondjes moest lopen waarna er geprikt werd om mijn lactaat te meten. De afstanden werden zo gekozen dat elke blok ongeveer 5 minuten duurde. Er werd afgesloten met 600m op maximaal vermogen. In totaal 6 metingen dus.

Er waren nog 5 anderen die in hetzelfde tijdsblok de test deden. Dat zorgde ervoor dat er soms wel een kleine minuut zat tussen het einde van de inspanning en de effectieve meting. Niet ideaal, maar dat krijg je als je gaat voor de goedkoopste optie (achteraf toch wat spijt van).

De geregistreerde hartslag van elk blok is degene die ik op het einde van dat blok aflas op mijn sporthorloge, gemeten met mijn Wahoo Tickr hartslagband.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9KUIzljEeggBb-O5n2zkJiH_2VM=/800x/filters:strip_exif()/f/image/clWWsU3hNbz006rx7A7mk4lX.png?f=fotoalbum_large

Daaruit kwam volgende curve en drempelwaarden:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/AK__tHseAhfwZ6RMBSrSCrCYnyk=/800x/filters:strip_exif()/f/image/7wbtF9vhxESW4ZDIrmF2pLbS.png?f=fotoalbum_large

Mijn eigen interpretatie is dat mijn LT1 al behoorlijk rechts op de curve ligt, maar dat mijn LT1 en LT2 drempel liggen dus behoorlijk dicht bij elkaar. Het verschil in hartslag tussen mijn aerobe en anaerobe drempel is maar 8 slagen. Mijn maximale hartslag is slechts 7 slagen hoger dan mijn anaerobe drempel.

Dat zorgt ervoor dat de trainingszones afgaande op mijn hartslag echt wel in ontzettend nauwe banden liggen. Als trainingstool dus niet echt praktisch bruikbaar. Ik ga me daarom vooral richten op de opgegeven tempo-zones.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/PEf3cR1AKU0L72MM1tkOVdlSzpo=/800x/filters:strip_exif()/f/image/rFqvBjCqM2pu3BGFpyke4ohP.png?f=fotoalbum_large

Het rapport bevestigt wat ik al wat aanvoelde: dankzij de 5 a 6000 fietskilometers die ik al jaren voornamelijk in Z2 doe heb ik een uitstekende basis, maar ik blaas mezelf snel op van zodra ik tempoblokken loop of fiets.

Sinds 2 weken kan je in Trenara je LT1 en LT2 drempeltempos en drempelhardslagen ingeven, dus dat heb ik nu uiteraard gedaan. Ik merk dat al de opgegeven tempos voor mijn sessies nu wat gestegen zijn: vroeger moest ik mijn LSD-loopjes aan 5:31 lopen, nu aan 5:01. Mijn duurloopjes zijn van 5:10 naar 4:40 gegaan. De tempos voor mijn interval-sessies en tempoduurlopen zijn verhoudingsgewijs niet veel gewijzigd.

En alhoewel het advies afsluit met "mits een correcte opbouw wordt een marathon rond de 3u zeker haalbaar", weet ik niet of dat het beste aanvalsplan is om mijn eerste marathon mee te doen :+ .

Ik had in Trenara zelf een doeltijd van 3:25 ingegeven: een eerder conservatieve inschatting na mijn 1:31 HM dit voorjaar, maar wel wat me verstandig leek als tempo voor een eerste marathon. De tool stelde na enkele weken zelf een geschatte 'beste tijd' voor van 2:58. Erg dicht bij wat uit mijn inspanningstest kwam dus. Omdat de geplande trainingen met de originele doeltijd wel heel gemakkelijk aanvoelden heb ik de tool nu ingesteld om te trainen voor een 3:00 marathon. De loopjes die ik nu doe voelen leuk aan, en dat is het belangrijkste :)

Mijn echte doel is nog steeds om mijn eerste marathon relatief comfortabel te proberen uitlopen (voeding, voorbereiding, etc op punt proberen krijgen). Als dat goed meevalt dan kunnen we in 2027 proberen gaan voor een tijd onder de 3u. Een marathon uitkiezen met een vlakker/sneller parcours is dan misschien wel een goed idee :*)

Ik ben wel benieuwd wat jullie ervaringen zijn met inspanningstesten. Zijn er hier lopers die zich al meermaals hebben laten testen? Zien jullie een grote evolutie in jullie resultaten? Welk testprotocol geeft de meest betrouwbare resultaten volgens jullie?

• nokie
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 13:09
m-vw schreef op woensdag 17 december 2025 @ 13:04:
Inschrijving voor de Antwerp Ten Miles is zojuist geopend. Ben benieuwd hoe snel het dit jaar gaat.
Een uurtje blijkbaar voor alle 40.000 tickets… https://www.vrt.be/vrtnws...-uitverkocht-op-uur-tijd/

Ik heb me ingeschreven (was wel ff spannend, denk niet dat het systeem er op voorzien was, betalen leek te mislukken en kreeg ook geen bevestigingsmail, die kwam uiteindelijk 2 uur later). Heb nu al stress want kan me niet herinneren dat ik me ooit al eens zo lang op voorhand voor een wedstrijd heb ingeschreven.

• abbeyrules
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 16-03 09:25
Shinji schreef op donderdag 18 december 2025 @ 08:41:
[...]

Had je daar toevallig de route nog van? Lijkt me leuk voor een loopje in de Kerst vakantie

• m-vw
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 13:17

m-vw

Dus?

nokie schreef op donderdag 18 december 2025 @ 09:11:
[...]

Een uurtje blijkbaar voor alle 40.000 tickets… https://www.vrt.be/vrtnws...-uitverkocht-op-uur-tijd/

Ik heb me ingeschreven (was wel ff spannend, denk niet dat het systeem er op voorzien was, betalen leek te mislukken en kreeg ook geen bevestigingsmail, die kwam uiteindelijk 2 uur later). Heb nu al stress want kan me niet herinneren dat ik me ooit al eens zo lang op voorhand voor een wedstrijd heb ingeschreven.
Heb mij om 13:01 in geschreven en bevestiging liet ook toen al even op zich wachten.

• Shinji
  • Nu online
abbeyrules schreef op donderdag 18 december 2025 @ 09:35:
[...]

Had je daar toevallig de route nog van? Lijkt me leuk voor een loopje in de Kerst vakantie
Dit was hem toen, ik stond toen op camping Harskamperdennen, volgens mij is dat nu een bungalopark.

https://www.strava.com/activities/3895905679

Ik had wel paar kleine stukjes verkeerd gelopen. Ik zoek een officiele GPX ofzo maar kan die zo even niet vinden.

• karazz
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 15:58
Shinji schreef op donderdag 18 december 2025 @ 09:51:
[...]

Dit was hem toen, ik stond toen op camping Harskamperdennen, volgens mij is dat nu een bungalopark.

https://www.strava.com/activities/3895905679

Ik had wel paar kleine stukjes verkeerd gelopen. Ik zoek een officiele GPX ofzo maar kan die zo even niet vinden.
Kunt de GPX toch eenvoudig downloaden van je Strava activiteit via de drie puntjes onderin het keuzemenu links in het scherm? (of is dat een feature van mijn browser plug-in 'sauce'?)

• Shinji
  • Nu online
karazz schreef op donderdag 18 december 2025 @ 10:22:
[...]

Kunt de GPX toch eenvoudig downloaden van je Strava activiteit via de drie puntjes onderin het keuzemenu links in het scherm? (of is dat een feature van mijn browser plug-in 'sauce'?)
Ja, maar dat is dan met mijn foutjes, en vanaf ander startpunt. Daarom zocht ik het origineel.

• Wyke
  • Registratie: Juni 2018
  • Nu online
Hartloper schreef op woensdag 17 december 2025 @ 22:38:
Over kostprijs gesproken, bij mijn laatste marathon, nochtans een PR, had ik geen zin om na de aankomst nog mijn medaille te laten graveren. Zou 14 euro gekost hebben.
Bij een lokale zaak mijn tijd laten graveren in de medaille, voor amper drie euro.
asking for my friendly self: wat voor soort zaak kun je dat laten doen?

• Gynnad
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 18:57
Wyke schreef op donderdag 18 december 2025 @ 11:06:
[...]

Als je googled op beker of ereprijs graveren krijg je best wel wat hits. Bij Decathlon kun je bijv bekers kopen en die laten graveren (zie helemaal onder aan de pagina, kan alleen in de winkel)
https://www.decathlon.nl/sport-accessoires/sportprijzen

"Don't worry, about a thing, Cause every little thing is gonna be alright"

• Shinji
  • Nu online
Gynnad schreef op donderdag 18 december 2025 @ 11:17:
[...]

Als je googled op beker of ereprijs graveren krijg je best wel wat hits. Bij Decathlon kun je bijv bekers kopen en die laten graveren (zie helemaal onder aan de pagina, kan alleen in de winkel)
https://www.decathlon.nl/sport-accessoires/sportprijzen
Zouden ze in de 2024 Marathon Rotterdam medaille nog een mooie Erasmusbrug kunnen graveren? :+ O-)

• kepler
  • Registratie: Maart 2002
  • Nu online
maartend schreef op donderdag 18 december 2025 @ 08:33:

Je kan prima trainen op de trails richting je marathon. Alleen zou ik de laatste 6 weken vooral weer meer richting de weg gaan, want dat loopt toch anders.

Lopen op de trails is ook juist goed voor de manier van lopen. Sterkere enkels en sterkere knieën :)

Maar ja, wel een groter risico op valpartijen en/of verdraaide enkels...

• L23
  • Registratie: Januari 2015
  • Nu online

L23

Ingeschreven voor de Marathon Groningen. Ik zal 31 mei laten weten hoe saai de route is :P

• maartend
kepler schreef op donderdag 18 december 2025 @ 12:43:
[...]

Je kan prima trainen op de trails richting je marathon. Alleen zou ik de laatste 6 weken vooral weer meer richting de weg gaan, want dat loopt toch anders.

Lopen op de trails is ook juist goed voor de manier van lopen. Sterkere enkels en sterkere knieën :)

Maar ja, wel een groter risico op valpartijen en/of verdraaide enkels...
Thnx. Maar ging me niet over trainen op trails. Want dat gaat hem niet worden. Ging me er over een keer een trail run lopen. Maar wel verder op de weg blijven hobbelen

[ Voor 3% gewijzigd door maartend op 18-12-2025 12:57 ]

• WizzlerNL
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 18:10
Hartloper schreef op woensdag 17 december 2025 @ 20:53:
[...]

Ik sprak ooit met iemand die zei van "je bent een marathonloper, dan moet je standaard loop 10 mijl zijn".
Tot dan toe beschouwde ik 10-11km als een standaardafstand. Ik heb zijn advies niet volledig gevolgd, want 16km als standaard "duurloopje" vind ik fors, maar ergens had hij natuurlijk wel een punt.
Nu is 12-14km mijn standaardafstand.

Mijn input over de flutloopjes. Toen ik van 3x per week hardlopen naar 4 keer ging, was het vierde duurloopje 30 minuten in Z1. Ook al lijkt dat niet veel, als je elke week systematisch 5 km meer loopt, dan verbeter je.
Vroeger was mijn standaard 'ik moet nog even gaan' loopje 5km en tegenwoordig is mijn favoriete rondje 11km.

In een marathon cyclus ga ik vaak voor de baantraining een half uurtje eerder heen om al even een minuut of 20 extra warm te lopen om zo al een kilometer of 4 extra te pakken.
Op die manier kom ik in 4x trainen toch op max 75 per week. Ik zit er nu over te denken (Als ik 100% belastbaar ben) om soms 2x per dag te gaan trainen, bijvoorbeeld op dinsdag ochtend de wekker vroeg zetten voor een rondje 5 en dan 's avonds een baantraining. Dan belast het mijn gezin niet te veel.

• Maandag1987
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 18:11
Het einde van het jaar nadert dus tijd voor een update en een korte vooruitblik. Mijn eindejaarslijst volgt later want er staat nog wat op het programma in 2025.

Twee weken na Eindhoven heb ik een halve marathon in Gelderland gelopen, <1u31min en op 6 december stond Drenthe gepland. Het idee was deze ook snel te lopen met als doel <1u30. Wederom koos ik voor een klein, lokaal evenement met een parcours door het buitengebied. Vanwege de wind (windkracht 4 in de polders) wilde ik in een groep lopen. Dit lukte goed maar de groep viel uiteen en in een split second besloot ik het gat na twee lopers voor me te dichten. Ik voelde me sterk en kon het tempo goed vasthouden tot het eind. Het laatste deel had ik door dat ik in de buurt van mijn PR kwam en heb ik aangezet. Eindtijd: 1u25min. Ik was erg blij om de tijd van Eindhoven te kunnen bevestigen. Provincie Drenthe is afgevinkt en komende zaterdag ga ik de Gaasterlan Run lopen om Friesland af te vinken. Ditmaal wordt het een weekend weg omdat de reistijd vanuit het zuiden te veel wordt om ff op en neer te rijden.

Na Friesland heb ik dit jaar 10 halve marathons gelopen in 10 verschillende provincies, allen onder de 1u35min. In januari 2026 ga ik Limburg opnieuw lopen, zodat deze mooi in de reeks zit. En in maart staat Groningen gepland als laatste provincie. Daarna komt er ruimte voor nieuwe plannen en ideeën.

31 december staat een snelle 10 kilometer gepland. Mijn derde 10km wedstrijd tot nu toe in mijn hardloopleven en tweede poging om sub 40 te lopen, stiekem droom ik van sub 39.

Ik merk dat ik het ritme heb gevonden met NSM en ik heb sinds de halve marathon van Eindhoven gemiddeld 70km per week gelopen (voorheen gemiddeld 50km per week). Ook het inpassen van de trainingen van de AV lukt steeds beter. Ik ben erg benieuwd waar alle arbeid tot toe gaat leiden. Wellicht komen bucketlist doelen als 15 km/u op de halve en sub 3 op de hele in mijn bereik.

• kepler
  • Nu online
maartend schreef op donderdag 18 december 2025 @ 12:57:
[...]

Thnx. Maar ging me niet over trainen op trails. Want dat gaat hem niet worden. Ging me er over een keer een trail run lopen. Maar wel verder op de weg blijven hobbelen
Ah ja, dat is helemaal geen probleem. Dan nog kan ik aanraden om ook regelmatig een trail rondje te lopen ;)

• maartend
kepler schreef op donderdag 18 december 2025 @ 17:40:
[...]

Ah ja, dat is helemaal geen probleem. Dan nog kan ik aanraden om ook regelmatig een trail rondje te lopen ;)
Had ik maar iets leuks in de buurt. Dan zou ik al lang trail runnen.

• nokie
  • Laatst online: 13:09
Ik zou inderdaad niet zomaar een trailwedstrijd lopen zonder regelmatig van de weg af te gaan, het is toch net iets anders (hoogtemeters waarschijnlijk, andere ondergrond, etc.). Maar voor de rest is een trailwedstrijd bij mij toch vooral genieten, en dan zie ik geen probleem. Zorgen dat je heel blijft en geen dingen doen die verder je trainingen verstoren.

• sander_g
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 16:49
Let wel op als je in Engeland gaat trailrunnen: https://www.vrt.be/vrtnws...eldlopers-jacht-traditie/

😅

Garmin Fēnix 7 Pro | https://www.strava.com/athletes/30783039

• Shinji
  • Nu online
Sorry maar dit is toch fantastisch? Binnenkort met 100 man door het kroondomein rennen en Willy achter je aan? :+

• Slickk
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 11:53
@Maandag1987 Leuk, benieuwd hoe je de Gaasterlân Run gaat vinden :) Weersvoorspelling is best gunstig, beetje fris, maar gelukkig met windkracht 2 eindelijk eens een jaar met weinig wind. In het begin heb je een laaang recht stuk, bruggetje over en dan weer een lang recht stuk voordat je met een gekke 180 graden move om een pionnetje heen eindelijk over leuke bospaadjes mag gaan lopen. Vooral dat beginstuk kan funest zijn om je energie al te verspillen met soort van wind tegen. Verder is het de laatste jaren druk, zou relaxed op tijd zijn omdat het vaak wel stukje lopen is vanaf waar je mag parkeren.

Vorig jaar deden grote sterren mee zoals Sven Kramer op de halve en Erben Wennemars op de hele marathon. Relaxed georganiseerd en allemaal kleedruimtes onder de gezellige voetbalkantine. Zeker de reis waard naar het Noorden ;)

• Hartloper
  • Registratie: Mei 2021
  • Laatst online: 14:49
Wyke schreef op donderdag 18 december 2025 @ 11:06:
[...]
Googelen op “medaille graveren” en ik kwam uit op een zaak waar ze bekers verkopen en spullen voor boogschutters

• kepler
  • Nu online
maartend schreef op donderdag 18 december 2025 @ 17:47:
[...]

Had ik maar iets leuks in de buurt. Dan zou ik al lang trail runnen.
Je woont in de buurt van trails in België dacht ik te begrijpen, maar blijkbaar niet echt in de buurt om te trainen?

Ik maak mijn trail training rondjes hier in een lokaal parkje. Daar zitten gelukkig wel wat single tracks en echte trail paadjes. Wel 60x hetzelfde rondje om wat kms te maken, maar beter dan niks :P

• maartend
kepler schreef op donderdag 18 december 2025 @ 20:20:
[...]

Je woont in de buurt van trails in België dacht ik te begrijpen, maar blijkbaar niet echt in de buurt om te trainen?

Ik maak mijn trail training rondjes hier in een lokaal parkje. Daar zitten gelukkig wel wat single tracks en echte trail paadjes. Wel 60x hetzelfde rondje om wat kms te maken, maar beter dan niks :P
Klopt. Is echt wel een uur rijden als ik iets voorbij zie komen. Maar ik begrijp, misschien moet ik ook maar eens kijken. Er zit wel een stukje onverhard in mij 14km rondje, zal ong 1kmlang zijn. Die vind ik leuk

• Maandag1987
Slickk schreef op donderdag 18 december 2025 @ 20:10:
@Maandag1987 Leuk, benieuwd hoe je de Gaasterlân Run gaat vinden :) Weersvoorspelling is best gunstig, beetje fris, maar gelukkig met windkracht 2 eindelijk eens een jaar met weinig wind. In het begin heb je een laaang recht stuk, bruggetje over en dan weer een lang recht stuk voordat je met een gekke 180 graden move om een pionnetje heen eindelijk over leuke bospaadjes mag gaan lopen. Vooral dat beginstuk kan funest zijn om je energie al te verspillen met soort van wind tegen. Verder is het de laatste jaren druk, zou relaxed op tijd zijn omdat het vaak wel stukje lopen is vanaf waar je mag parkeren.

Vorig jaar deden grote sterren mee zoals Sven Kramer op de halve en Erben Wennemars op de hele marathon. Relaxed georganiseerd en allemaal kleedruimtes onder de gezellige voetbalkantine. Zeker de reis waard naar het Noorden ;)
Bedankt voor de info. Ik heb zojuist de online parcoursverkenning gedaan en mijn zin is flink toegenomen :*) . Veel door het bos, net niet onverhard. De eerste 4km rechtdoor met een 180 graden bocht is geen probleem. Ik heb dit jaar de nodige ervaring opgedaan bij kleine halve marathons met lange stukken door het buitengebied zonder beschutting voor wind en regen. Ik ga niet maximaal want dat heb ik twee weken terug al gedaan dus lekker tempo en genieten. Het doel is sub 1u35min.

Loop je mee? Zo ja, met welke afstand?

• Slickk
Maandag1987 schreef op donderdag 18 december 2025 @ 21:11:
[...]

Bedankt voor de info. Ik heb zojuist de online parcoursverkenning gedaan en mijn zin is flink toegenomen :*) . Veel door het bos, net niet onverhard. De eerste 4km rechtdoor met een 180 graden bocht is geen probleem. Ik heb dit jaar de nodige ervaring opgedaan bij kleine halve marathons met lange stukken door het buitengebied zonder beschutting voor wind en regen. Ik ga niet maximaal want dat heb ik twee weken terug al gedaan dus lekker tempo en genieten. Het doel is sub 1u35min.

Loop je mee? Zo ja, met welke afstand?
Klinkt goed! Yes, voor de vierde keer bij de halve marathon van de partij. Beetje afhankelijk van hoe ik me voel probeer ik onder de 1u20 te lopen. Paar korte stukjes zijn onverhard, verder vooral over wit/grijze betonnen fietspaden en asfalt.

[ Voor 6% gewijzigd door Slickk op 18-12-2025 22:16 ]

• Hartloper
@CyberThijs Ik liet ooit een vergelijkbare test uitvoeren, maar ik was die dag ziek en had een 10 slagen hogere rustpols - achteraf bleek het covid te zijn. Dus met die resultaten was ik niks.

Trainingstechnisch vind ik dat je LSD loopjes gerust aan 5:31 mogen blijven, dat hoeft niet per se 5:01 te zijn. Met veel rustige kilometers aan 5:20-5:30 ben ik er in geslaagd om 2:59:07 op een medaille te laten graveren - of ik die tijd in Antwerpen echt gelopen heb laat ik in het midden.
Kijk bv. naar @Maandag1987, die loopt heel goed met de NSM methode, waarbij de rustige lopen echt heel rustig zijn.

@Maandag1987 Wie 1:25 kan lopen op de halve moet zeker op of onder de 39 minuten raken op de 10km. En ik hoop dat je NSM langdurig blijft volhouden, ik denk dat je daarmee je doelen zeker gaat halen.

• Stewie!
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 17:43

Stewie!

Keen must die!

De inschrijving voor de marathon van Amsterdam 2026 is geopend, in de pre-sale: https://www.lechampion.nl...eve-pre-sale-voor-members

Marathon loper in Tokyo, London, Rotterdam, Maria Alm, San Francisco, Berlin, Chicago, Amsterdam
Strava: https://www.strava.com/athletes/149347154

• DeCo
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 13:36
De ik weet niet of het kan, maar ik doe het toch of haal maar weg kaart is hier niet nodig. Het antwoord is V&A of VAO.

[ Voor 96% gewijzigd door Outerspace op 19-12-2025 18:14 ]

• Stefangrp
  • Laatst online: 15:52
knip

[ Voor 98% gewijzigd door Outerspace op 19-12-2025 18:14 ]

• vhal
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 18:39

vhal

ಠ_ಠ

De eerste 3 weken met twozeronine zitten er op. Wat mij opviel:

- de nogal directe manier van feedback maar wel opbouwend. Ik hou er wel van maar ik kan mij voorstellen dat de eigenwijze hardloper die het beter denkt te weten hier tegenaan kan lopen. Ze winden er geen doekjes om in ieder geval. Ik heb overigens niet het gevoel dat ze neerbuigend kijken naar de 'wat minder bekwame lopers'.

- de eerste weken waren vooral gericht op het vaststellen van het AeT en AnT bereik.

- ze stellen netjes een bereik in qua AeT pace maar daarnaast is HF een parameter die je ook in de gaten moet houden. Dit is beetje afhankelijk qua persoon, voor mij is pace leidend maar je zal je tempo terug moeten schroeven als de HF stijgt vanwege omstandigheden zoals wind etc.

- ze reageren vrij vlotjes op je loopjes via de Trainingpeaks app. Natuurlijk reageren ze niet op iedere 40' "flutloopje" (ik ben van mening dat flutloopjes ook gewoon prima zijn) maar zolang je zelf maar een klein verslagje schrijft hoe het gaat etc, en daar weer indirect een vraag in verwerkt, dan krijg je over het algemeen wel een antwoord.

- als laatste punt, lees je een beetje in hoe en wat qua AeT, AnT, EF, decoupling etc. Het is vrij technisch en ik kan mij voorstellen dat 'Truus uit Delft' die ook gaat hardlopen tegen een spreekwoordelijke muur op gaat lopen als ze zulke termen voorbij ziet komen :P

[ Voor 7% gewijzigd door vhal op 19-12-2025 12:10 ]

Strava

• whatyoudoing
  • Registratie: Mei 2024
  • Laatst online: 17-03 22:43
Nou, dan mag je mij voortaan Truus uit Delft noemen :+ En ik ben ook nog net klaar met mn 42 minuten easy pace loopje :P

Ik volg nu een Garmin Coach schema, 10k. Woensdag stond er 13k in het programma. Een beetje een stretch qua afstand maar rustig aan is het eigenlijk prima gelukt. Voor mij een mijlpaal :) En extra mooi omdat t zonder blessure/spierpijn/etc gelukt is - dat is voor nu mijn voornaamste doel. En vandaag weer 6,5 easy pace. Heerlijk.

• vinom
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 18:35
Vanochtend mijn inspanningstest gehad in het Jeroen Bosch Sportcentrum. Het eerste stuk was een kort gesprek met de sportarts die graag wilde weten waarom ik kwam voor een inspanningstest, hoevaak en hoelang ik hardloop, of ik blessures had, etc. Na de daadwerkelijke test zou ik weer terugkomen bij haar om de resultaten door te spreken.

Daarna door naar de volgende ruimte waarin ik werd gemeten, gewogen, bloeddruk werd gemeten, vetpercentage met een plooimeter werd gemeten en mijn hemoglobine waardes werden gemeten door middel van een vinger prik. Vervolgens werd er nog een hartfilmpje in rust gemaakt. Daarna werd mijn longcapaciteit gemeten door zo goed mogelijk stevig in te ademen, zo snel mogelijk en stevig uit te ademen en weer stevig in te ademen. Uiteindelijk drie pogingen gedaan, want het is even wennen voordat je optimaal deze handelingen doet.

Toen was het zover voor de daadwerkelijk inspanningstest. Plakkertjes her en der om te meten, een hartslagband, je krijgt een harnas aan mocht je ten val komen tijdens het rennen en als laatste het masker dat lekker strak zit, zodat er geen lucht uit lekt. Het plan was om te starten met een snelheid van 7km/u en elke minuut wordt dit opgehoogd met 0.5 km/u. Tegen het einde van elke minuut geef je een duimpje omhoog of omlaag of je verder wilt. Wil je niet verder dan geef je een duimpje omlaag, druk je zelf op de stopknop (niet de emergency knop), ga je met je voeten op de zijkant van de loopband staan en ga je na enkele seconden er weer op om uit te lopen.

Afijn, prima start tempo en weinig last van alles wat aan mij hing en zodoende steeds een beetje sneller. Uiteindelijk heb ik het volgehouden tot 15.5km/u. Qua hartslag had ik het gevoel dat er nog wel een klein beetje ruimte zat, maar mijn benen konden dit tempo niet langer volhouden en daardoor heb ik op de knop gedrukt.

Vervolgens weer terug naar de sportarts om de resultaten te bespreken en we konden eigenlijk alleen maar concluderen dat ik kerngezond ben en fit op dit gebied.
- Bloeddruk, gewicht, vetpercentage was allemaal perfect
- Hartfilmpje in rust was perfect, waarin het hartritme consistent een goed verloop liet zien
- Hartfilmpje bij inspanning was ook goed en ook daar een mooi hartritme
- HB waardes ook in orde, dus geen bloedarmoede

Mijn Vo2 max waarde is uitgekomen op 51, exact gelijk wat mijn Garmin ook aangeeft :) De zones kwamen ook een heel eind overeen hoe ze waren ingesteld op mijn horloge, die gebaseerd zijn op lactaatdrempelwaarde, niet op max hartslag. Mijn beperkende factor is ieder geval niet mijn longcapaciteit, want met nagenoeg maximale inspanning heb ik nog 40% long capaciteit over. Dus mijn hart of benen zijn in dit geval de beperkende factor.

Al met al toch wel een waardevolle test, al denk ik dat mijn max hartslag nog hoger had kunnen zijn als ik op een tempo had gelopen waarbij mijn benen het langer zouden volhouden dan mijn hart of als ik een eindsprint had kunnen maken. Fijn om te weten dat ik gezond ben op dit gebied en dat mijn horloge met alle data die het over de jaren heen heeft verzameld, het best goed heeft ingeschat allemaal. Over twee weken kan ik het rapport digitaal inzien en kan ik de post misschien nog eens updaten met wat grafieken en dergelijke.

In een wedstrijd denk ik dat je jezelf net wat verder kan pushen, omdat adrenaline hier ook een rol in heeft en de omstandigheden (zoals temperatuur, luchtvochtigheid) dan anders zijn.

• cyclofosfamide
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 17-03 21:26
@vinom ben benieuwd naar wat je antwoord was naar de sportarts toe waarom je deze inspanningstest wou doen. En wat heeft het je op sportgebied gebracht, behalve de bevestiging dat je inderdaad fit bent?
Wat ga je doen nu je denkt te weten dat je benen en/of hart de beperkende factor(en) zijn? Specifieke training oppakken op weg naar een volgend doel?

| medic with nerdskillz | Pixel 9 Pro | Pixel 5 (hardloop/backup) | glFTPd addict | AM4 RTX3080 | Nvidia SHIELD Pro 2019 |

Verwijderd

Verwijderd schreef op donderdag 27 november 2025 @ 11:53:
Nou vanmorgen 10.00 uur naar de winkel en paar schoenen geprobeerd. Uiteindelijk gekozen voor de Brooks Glycerin Max in het geel en daarna meteen 8km gelopen. Echt top, precies wat ik hoopte, ik liep verder en harder dan ik afgelopen weken heb gedaan dankzij de megademping die deze slofjes hebben.
Mezelf ook een Odlo hardloopjack cadeau gedaan, in het geel, kleurt goed bij de schoenen ;) Nu rustig het hardlopen weer op gaan bouwen.
Ben afgelopen weken volgens plan voorzichtig het hardlopen weer op gaan pakken, in 3 weken zo'n 70km gelopen op deze Glycerin Max. Echt fijn die demping, enige nadeel is snelle bochten, dan vind ik ze instabieler aanvoelen vanwege de dikke zool maar dat is mogelijk ook mijn eigen instabiliteit...

Helaas schijnt de Max 2 afgaande op de eerste reviews minder fijn te zijn, maar goed, ik zie dat meerdere fabrikanten nu met dit soort schoenen op de markt komen.

• vinom
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 18:35
cyclofosfamide schreef op zaterdag 20 december 2025 @ 11:31:
@vinom ben benieuwd naar wat je antwoord was naar de sportarts toe waarom je deze inspanningstest wou doen. En wat heeft het je op sportgebied gebracht, behalve de bevestiging dat je inderdaad fit bent?
Wat ga je doen nu je denkt te weten dat je benen en/of hart de beperkende factor(en) zijn? Specifieke training oppakken op weg naar een volgend doel?
Goede vraag! Ik wilde graag weten of mijn horloge vrijwel overeen zou komen qua hardloopzones en Vo2 max. Die is geslaagd wat mij betreft. Zo'n test voelt meer feitelijk. Zoals het er naar uitziet kan ik mijn horloge dus best vertrouwen.

Of ik specifieker ga trainen ga ik nog over nadenken. Ik volg de laatste jaren de dynamische schema's van Garmin naar tevredenheid en in het verloop van de schema's merk ik ook goed of mijn benen niet meer harder kunnen of dat mijn hart het niet bij kan houden, maar blijf ik eigenlijk braaf het schema volgen. Misschien moet ik daar iets mee ja.

Ik heb mijn gestelde doel afgelopen zondag gehaald, en ik pak nu bewust een moment van rust in hoofd en lichaam mijn voordat ik het volgende doel ga stellen. Nog sneller op de 5K is altijd iets wat er wel zit, dus helemaal doelloos ben ik nooit :9

• Maupertus
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 13:47
Mensen, wat een waanzin. Ik dacht dat Amsterdam een goed getimede marathon voor me zou zijn. Hardloopbestie was ook helemaal voor, dus gaan met die banaan. Ik had even weer flashbacks naar concerttickets in de Zeroes! Website die het niet aan kan, wachtrij als je dan eindelijk door de Code 500 error heen bent. Wachtrij die heen en weer gaat als een dronken spookrijder op de A2 met ijzel.
Maar okay, het is gelukt, 56 minuten later. 56 minuten naar mijn scherm gestaard met een intensiteit die ik niet meer heb gehad sinds de Cartoon Express Transformers, Turtles en Dinoriders achter elkaar uitzond.
Oktober is qua temperaturen denk ik beter voor mij dan Rotterdam. Basis volume opbouwen gaat goed dit jaar. Dus het is het vast allemaal waard.

Jezus saves and takes half damage.

• SkyR
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 13:51
Wat maak je nog van je weekend als je je vergist hebt in de dag van je marathon, die niet op zondag maar op zaterdag om 10:00 uur start, waar je zaterdagochtend om 8:45 uur achterkomt als je je Garmin Morning Report bekijkt, met in koeienletters wedstrijddag op het scherm, als je net je bed uitgestapt bent?

Vraag ik voor een vriend, natuurlijk.

|:(

• Sport_Life

Sport_Life

Solvitur ambulando

Den Haag krijgt ook weer een marathon! Helaas wel Galazo dus de inschrijfgelden zullen wel weer flink zijn. Benieuwd wanneer de inschrijving start.

PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 8kW 3fase | A+++ | 2x Zappi v2.1

• maikel_rox
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 16:44
Maupertus schreef op zaterdag 20 december 2025 @ 13:09:
Mensen, wat een waanzin. Ik dacht dat Amsterdam een goed getimede marathon voor me zou zijn. Hardloopbestie was ook helemaal voor, dus gaan met die banaan. Ik had even weer flashbacks naar concerttickets in de Zeroes! Website die het niet aan kan, wachtrij als je dan eindelijk door de Code 500 error heen bent. Wachtrij die heen en weer gaat als een dronken spookrijder op de A2 met ijzel.
Maar okay, het is gelukt, 56 minuten later. 56 minuten naar mijn scherm gestaard met een intensiteit die ik niet meer heb gehad sinds de Cartoon Express Transformers, Turtles en Dinoriders achter elkaar uitzond.
Oktober is qua temperaturen denk ik beter voor mij dan Rotterdam. Basis volume opbouwen gaat goed dit jaar. Dus het is het vast allemaal waard.
Hier de zelfde ellende gehad. Na 1,5 uur aan irritaties en errors verder gelukkig wel gelukt.

Eerste keer dat ik ‘n hele loop. Eerst nog de CPC Den Haag en 5150 Ironman afwerken. Zin in 2026!

• Secsytime
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 03-03 10:51

Secsytime

Automagisch

De halve van Amsterdam is al uitverkocht, wat een waanzin.

• SkyR
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 13:51
SkyR schreef op zaterdag 20 december 2025 @ 14:16:
Wat maak je nog van je weekend als je je vergist hebt in de dag van je marathon, die niet op zondag maar op zaterdag om 10:00 uur start, waar je zaterdagochtend om 8:45 uur achterkomt als je je Garmin Morning Report bekijkt, met in koeienletters wedstrijddag op het scherm, als je net je bed uitgestapt bent?

En ja, dit is dus echt wat er vanochtend gebeurd is. In volle overtuiging, want marathons zijn op zondag. Behalve dus als dat niet zo is. Aannames doen altijd gevaarlijk _O-

Gelukkig was het geen A, B of zelfs C doel, maar zou dit gewoon een luxe training zijn om de vakantie mee in te luiden. Wel dik balen natuurlijk, maar het zij zo.

Vanochtend de witte broodjes maar met de kids gedeeld, in de middag mijn benen nog even zeer gedaan met een tempo-spel. De kilometers komen een andere keer weer.

• Sport_Life

Sport_Life

Solvitur ambulando

SkyR schreef op zaterdag 20 december 2025 @ 17:50:
[...]

En ja, dit is dus echt wat er vanochtend gebeurd is. In volle overtuiging, want marathons zijn op zondag. Behalve dus als dat niet zo is. Aannames doen altijd gevaarlijk _O-

Gelukkig was het geen A, B of zelfs C doel, maar zou dit gewoon een luxe training zijn om de vakantie mee in te luiden. Wel dik balen natuurlijk, maar het zij zo.

Vanochtend de witte broodjes maar met de kids gedeeld, in de middag mijn benen nog even zeer gedaan met een tempo-spel. De kilometers komen een andere keer weer.
Zo heb ik me ooit een keer vergist in de Damloop. Ik dacht dat iedereen op dezelfde tijd startte. Dus wilde om 9u het startvak ingaan. Bleek dat mijn wave pas om 15u ging.
Heb de tas op CS in een kluisje gedropt en ben alsnog om 9u vetrokken :).

• Sport_Life

Sport_Life

Solvitur ambulando

Hartloper schreef op donderdag 18 december 2025 @ 20:19:
[...]

Googelen op “medaille graveren” en ik kwam uit op een zaak waar ze bekers verkopen en spullen voor boogschutters
Ik heb regelmatig dat de officiële tijd afwijkt van Garmin ivm te lang parcours meestal. Soms wel >200m.
Heb jij dan de officiële tijd genomen of de Garmin tijd?

• WizzlerNL
Sport_Life schreef op zaterdag 20 december 2025 @ 18:06:
[...]

Ik heb regelmatig dat de officiële tijd afwijkt van Garmin ivm te lang parcours meestal. Soms wel >200m.
Garmin/Strava tijd telt niet natuurlijk.

• Sport_Life

Sport_Life

Solvitur ambulando

WizzlerNL schreef op zaterdag 20 december 2025 @ 18:16:
[...]
Garmin/Strava tijd telt niet natuurlijk.
Hoe kun je dan je eigen tijden vergelijken, als het ene parcours 200m langer is

• Shinji
  • Nu online
Sport_Life schreef op zaterdag 20 december 2025 @ 18:18:
[...]

Is het parcour dan echt langer of heb je niet heel de tijd de ideale lijn (of midden, geen idee wat ze gebruiken voor de afstand) gelopen of de GPS afwijking niet meegenomen?

Officiële evenement tijd is gewoon je marathon tijd.

• El-Vder
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 11:51
Secsytime schreef op zaterdag 20 december 2025 @ 17:30:
De halve van Amsterdam is al uitverkocht, wat een waanzin.
Echt bizar, 2 jaar geleden heb ik nog 2 tickets op 1 januari gekocht. Ik zat net ook met verbazing te kijken op de website.

• Hartloper
Sport_Life schreef op zaterdag 20 december 2025 @ 18:06:
[...]

Enkel de officiële tijd telt als het een gecertificeerd parcours is.

Ik kreeg al felicitaties op Strava met mijn 2:56 marathon, maar dat telt natuurlijk niet als je Garmin/Strava denkt dat je 42,95 km gelopen hebt !

Vooral na km 30 van het parcours ging mijn GPS de mist in, ik wist dat ik het moeilijk had maar ik bleef volgens mijn horloge rond de 4:18/km lopen, terwijl mijn officiële 10km split tussen 30 en 40 km 44:13 minuten was, dus rond de 4:25/km. Ik moet wel zeggen dat ik moed putte uit die goede kilometertijden op mijn horloge.
Het lag niet aan extra afstand lopen, want het was net in het eerste deel waarin ik in de sub-3 groep liep - en dus niet de kortste lijnen kon lopen - waarin er het minste afwijking was. Na 30km liep ik alleen, probeerde ik de kortste lijnen te lopen (zelfs paar keer de bocht afgesneden over de stoep waar het kon) en toch gaf de GPS daar een forse overschatting.
Lang verhaal kort: mijn Garmin/Strava tijd was helemaal verkeerd.

• PindaUnited
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 13:54
SkyR schreef op zaterdag 20 december 2025 @ 14:16:

Was dit toevallig de Wintermarathon van Leeuwarden? ;)

Heb die vandaag gelopen en tot ongeveer 75meter om me heen van de omgeving kunnen genieten met al die mist. Had me ingeschreven om dit als trainingskilometers voor Rome in maart te gaan lopen :)

Vond het uiteindelijk wel een vermakelijke loop. Iets te snel gestart (want trainingskilometers) en op de helft bewust wat langszamer gaan lopen. Uiteindelijk met een lach over de finish en relatief frisse benen in 3:39:14. Prima d:)b . Regelmatig drankposten en een lekkere beker warme choco (met slagroom :+ ) achteraf waren fijn!

Vergeleken met grotere marathons was het even wennen dat je soms moest uitwijken voor een auto of tractor en dat er stukken waren dat je relatief alleen liep… maar daarmee deed het me gewoon denken aan mijn trainingsrondjes door het Groninger platteland <3

*denkt na over goede signature*

• Niku
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 17-03 20:52

Niku

Alagaesii

Op de rand van het jaar toch nog een PR gelopen! 10k van 39:59 naar 39:09 :)

• WizzlerNL
Sport_Life schreef op zaterdag 20 december 2025 @ 18:18:
[...]

GPS heeft ook altijd afwijking dus dat is minder betrouwbaar dan een gecertificeerd parcours.

• maartend
WizzlerNL schreef op zaterdag 20 december 2025 @ 23:34:
[...]

GPS heeft ook altijd afwijking dus dat is minder betrouwbaar dan een gecertificeerd parcours.
En je loopt bochtjes mogelijk buitenom, haalt mensen in, enz

• Hartloper
Niku schreef op zaterdag 20 december 2025 @ 22:23:
Op de rand van het jaar toch nog een PR gelopen! 10k van 39:59 naar 39:09 :)
Verslagje aub. *O*

• Stefangrp
Gaan we weer :D
Winterloop Wilbertoord. Zien of ik sub40 kan op de 10.
Ik had gister onwijs slechte benen dus ben benieuwd..
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8wWzW-FVc_AXxoYdvFZ5o5B-848=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/R41NtI6KGvWECcDHVQ0gANkG.jpg?f=fotoalbum_large

• BakkerM
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 18:37
Als echte amateur tussen al dat geweld mijn bijdrage van dit weekend: ik heb gisteren de Linschotenloop gedaan (10km). Ik ben vrijwel achterin het startvak aangesloten, het duurde daardoor nog vijf minuten vanaf het startschot voordat ik echt kon vertrekken. Voordeel van achteraan starten is dat ik best wat mensen kon inhalen, maar dat het ook op sommige plekken vrij krap was om dat een beetje te doen. Het ging goed, de mist trok tijdens het lopen aardig op en na 56.36 toch binnen gekomen. Geen PR, maar ik ben vanaf maart weer langzaamaan begonnen met hardlopen en allang blij dat ik het jaar redelijk blessurevrij heb kunnen opbouwen. Op naar een eerste halve marathon in 2026 :Y

If you don’t agree or understand why it makes sense for people what they say, do or think, it is not because they are behaving really strangely, bizarrely, or erroneously, it is because your perspective is different

• Stefangrp
Stefangrp schreef op zondag 21 december 2025 @ 10:27:
Gaan we weer :D
Winterloop Wilbertoord. Zien of ik sub40 kan op de 10.
Ik had gister onwijs slechte benen dus ben benieuwd..
[Afbeelding]
Hoppa, 39.06 *O*
Deed wel pijn _O-

• maartend
BakkerM schreef op zondag 21 december 2025 @ 10:42:
Als echte amateur tussen al dat geweld mijn bijdrage van dit weekend: ik heb gisteren de Linschotenloop gedaan (10km). Ik ben vrijwel achterin het startvak aangesloten, het duurde daardoor nog vijf minuten vanaf het startschot voordat ik echt kon vertrekken. Voordeel van achteraan starten is dat ik best wat mensen kon inhalen, maar dat het ook op sommige plekken vrij krap was om dat een beetje te doen. Het ging goed, de mist trok tijdens het lopen aardig op en na 56.36 toch binnen gekomen. Geen PR, maar ik ben vanaf maart weer langzaamaan begonnen met hardlopen en allang blij dat ik het jaar redelijk blessurevrij heb kunnen opbouwen. Op naar een eerste halve marathon in 2026 :Y
Ik zit ook rond jou tijden en ik hobbel ook lekker door. Laat je niet afschrikken door de tijden die je hier voorbij ziet komen

• Stefangrp
Race report sub40 10k
Goed, vandaag dus de 10k bij de Winterloop in Wilbertoord. Ik woon een dorp verder dus lekker om de hoek.
Zoals gezegd waren de benen gister dramatisch (hard getrained deze week), gelukkig voelde ik tijdens het warmlopen vandaag dat het wel weer 'redelijk' was. Ik herstel gelukkig wel redelijk snel.
'Redelijk' is toch nog steeds wat dunnetjes voor een PR he, maar toch maar proberen. Nike Zoom Fly's 6 aan en gaan met die banaan. Of nouja, een gelletje vooraf.

2 weken terug liep ik 40.30 op de 10 met een schema met verval, en ChatGPT was dan ook vrij kritisch op mijn pacing. Dus alle lessen vandaag terharte genomen, relatief langzaam starten en vlak houden. De split tijden zaten nu allemaal binnen 3-4 seconden van elkaar dus daar ben ik erg blij mee. En door elke km net onder de 4.00 te lopen, eindig je dan uiteindelijk nog ruim onder de 40. Met 39.11 had er wellicht zelfs een sub39 in gezeten.

Het rondje zelf was wel lekker ook. Een soort vierkant met 2 zijden een lange asfalt weg, 1 zijde was een (goed hard) zandpad (wel kuilen dus opletten), en 1 zijde was slingerend door het dorp. Veel bochten enzo.
Dus het plan was "focus op techniek en tempo maken" op het asfalt, en zorgen dat je niet boven de 4.00 komt op de relatief trage stukken.
Geen wind, flauw zonnetje, graadje of 8. Prima loopweer!

1 rondje was 2,5k, dus 4 rondjes te doen. Daar ben ik normaal gesproken niet zo van, maar het helpt op zo'n 10k wel om goed in te delen en pacen. En voor mijn kids en vriendin ook leuk, want je komt meermaals voorbij!

Afijn. toch te snel gestart (3.40 ofzo) maar ik had al redelijk snel mijn pace te pakken. Na 5km bleek ik ondanks gecontroleerd en bewust langzaam lopen maar 6 seconden boven mijn PR te zitten, met inmiddels ook een halve minuut marge op sub4. Dus dat ging prima, en ik voelde me ook veel minder moe dan na dat PR op de 5 (die ik liep tijdens die 40.30 met verval). Dus alle seinen stonden wel op groen.
In het 3e rondje de eerste deelnemers gelapt, en de marge bleef op een halve minuut. Dus bij ingaan laatste rondje hoefde ik 'alleen nog maar 2,5k vol te houdenn'. Dat werkt mentaal wel lekker.
Op het 2e rechte stuk heb ik nog effe iemand ingehaald zodat ik mijn eigen lijnen kon lopen, en het stukje dwars door het dorp flink lopen door pushen.
Laatste bocht om. Mijn zoon "papa, sprinten!" dus ok nog even volgas de laatste 100 meter. Finish in 39.11! Dik onder de 40 *O*

En die had ik ook wel nodig. Sub3 op de marathon willen is natuurlijk maar zeer beperkt realistisch met een 10k pr boven de 40. Ik denk oprecht wel dat het erin zit, maar fijn dat het er nu ook uit komt. :)

En niet onbelangrijk: vorige keer (door bewust hard te starten) geleerd hoe het niet moet, en vandaag die lessen in de praktijk goed toegepast. Blij mee!

Op naar een flink trainingsblok nu, met in het voorjaar nog een stuk of 2-3 halve marathons om te kijken of ik die richting de 1u25 kan krijgen.

• cyclofosfamide
Wat een mooi weertje was het om te lopen in het pittoreske Wilbertoord inderdaad @Stefangrp. Samen met 3 andere leden van onze hardloopgroep er heen gegaan. Het parcours lag er goed bij, dat harde stuk zandweg zat inderdaad vol kuiltjes, dat vergde wel de aandacht. Voor de rest geen stuk met tegenwind, dat was dit jaar wel fijn!

De eerste kilometer tóch weer te hard van stapel gegaan. Ik had de 'Peter's (Race) Pacer' app ingesteld op 10km, 42minuten om in de gaten te houden dat ik niet te snel zou vertrekken en welke marge ik nog zou hebben. Ben niet in super vorm maar met deze weersomstandigheden wou ik proberen weg te gaan op PR tijd. Vorige PR namelijk gelopen bij 29 graden in de zon in augustus 2024. Na ongeveer een km kwam ik samen met een andere loper en hebben we de pace van rond de 4:10min/km vol kunnen houden. Wat gekletst onderweg over het werk (beiden medics), maar na 6e km heb ik moeten lossen. Langzaam steeg de pace naar uiteindelijk 4:19min/km en zag ik tot mijn vreugde dat ik toch nog enkele seconden overhield voor een PR.

Bij de finish lekker flesje sportdrank en daarna mogelijkheid om warm te douchen. In de kantine stond kerststol klaar, dat ging er wel in :9

Gefinished in 41:52, vorige PR (in de hitte) stond op 42:21. Ben wel tevreden, maar het verval... daar wil ik nog wel wat aan proberen te doen. Ook weer leuk: 3e plek in categorie 50+.

Mrs Cyclofosfamide was 1e in de 50+ met óók een dik, dik PR *O* , de andere 2 loopgroepleden scoorden ook een 1e en 3e plek. Geslaagde en gezellige dag!

| medic with nerdskillz | Pixel 9 Pro | Pixel 5 (hardloop/backup) | glFTPd addict | AM4 RTX3080 | Nvidia SHIELD Pro 2019 |

• Niku

Niku

Alagaesii

Vooruit! Gisteren meegedaan aan de Linschotenloop, 10 kilometer. Ik heb mijn verhaal wel vaker gedeeld, maar ben van oktober 2024 tot ongeveer april 2025 geblesseerd geweest. Daarna heel rustig gaan opbouwen, dit was mijn eerste wedstrijd waarin ik weer eens voor een PR wilde gaan. PR op de 10 kilometer moest het worden. Huidig PR stamde nog uit 2023 en stond op 39:59. Een maand geleden was ik in volle overtuiging dat ik onder de 39 minuten moest kunnen, dus 38:xx. Laatste weken draaiden de trainingen echter voor geen meter, hoge hartslag (alleen bij inspanning, niet in rust) tijdens de trainingen en geen lekker gevoel. Gewoon niet topfit, niet helemaal in vorm. Dus stond met getemperde verwachtingen aan de start. Wel met het gevoel dat sub 40 er in zat, en dan zou het al snel een PR worden uiteraard.

Weersomstandigheden waren goed, al was het wel voor het eerst sinds lange tijd echt koud. Dus lang gewacht in de sporthal en op het laatste moment het startvak in en me naar voren gewrongen. Doordat ik wat onzeker was iets te voorzichtig gestart, kreeg pas vanaf kilometer 7/8 meer vertrouwen. Eerste helft ging in 19:41, tweede helft in 19:28. Prima parcours, maar niet super snel door een onverhard stuk en twee keer over dezelfde brug over de snelweg. Wel uitstekend gemeten qua afstand, kwam met 10,02 kilometer op GPS over de streep.

Uiteindelijk redelijk tevreden met 39:09 en ik denk dat er stiekem toch sub 39 in had gezeten als ik minder behoudend gestart was. Wel een beetje vertwijfeld waar ik nu sta ten opzichte van een HM eind januari. Hoopte op sub 1:25 niveau, maar daar zit ik met deze 10k een eind vanaf. Enfin. Het is een PR, dus lekker blij mee zijn, rustig doortrainen en dan gaan we het wel zien.

• Gynnad
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 18:57
Een jaar geleden begonnen met de Hardlopen met Evy app, afgelopen zomer overstapt op de Hardloopcoach van Samsung, waarbij ik in een jaar tijd van geen conditie naar lekker hardlopen ben gegaan. Een aantal weken geleden ingeschreven voor de Halve Marathon Sint Anthonis en vandaag in voorbereiding op dat evenement mijn eerste hardloopevenement; de 15km van de Sylvesterloop 2025 - Heeze.

Reden dat ik deze had uitgekozen is dat deze in de buurt was, laagdrempelig/klein evenement en dit voor mij direct een goed moment zou zijn om eens te kijken wat er bij een hardloop evenement komt kijken. We kwamen op tijd aan, direct naar de kantine om het startnummer op te halen en op te spelden (misschien een keer magneetjes halen, want de shirtjes gaan er zo wel aan.. mocht iemand nog goede ervaring hebben met een bepaald merk, laat het ff weten). Daarna even een korte warming up en konden we richting de start voor een mooie ronde door de natuur van Heeze.

De 7km en 15km ging tegelijkertijd van start, waardoor er zo'n +/- 275 lopers aan de start stonden. Ik had van te voren gelezen dat het verstandig zou zijn om niet vooraan te starten omdat dit demotiverend zou kunnen zijn omdat je dan constant wordt ingehaald, waardoor ik een positie redelijk in de achterhoede koos. Dit bleek geen verstandige keuze te zijn omdat ik in de eerste kilometer af en toe vast kwam te zitten achter een groepje voordat ik mijn eigen tempo kon lopen. Hierdoor ging de eerste kilometer in 5:33.

Na een kilometer en eigenlijk ook het moment dat de wegen scheiden voor de 7km en 15km kon ik mijn eigen tempo gaan lopen en aansluiten bij een groepje wat redelijk hetzelfde tempo liep (+/- 5:05 - 5:10). Dat kon ik goed volhouden en rond kilometer 10 merkte ik dat er nog voldoende energie was om wat te versnellen, maar er liepen voor dit groepje 2 mensen en het gaat daarvoor was best flink, gezien ik het risico niet wilde lopen om mijzelf op te blazen koos ik ervoor om toch nog acher het groepje te blijven hangen, vooral omdat ik mijzelf had voorgenomen om pas bij kilometer 12 echt te gaan versnellen indien ik mij goed zou voelen.

Rond kilometer 11 / 11.5 voelde ik dat ik er nu toch echt voorbij moest en ben ik gaan versnellen, waarbij de laatste 3 kilometers in 4:59, 5:00 en 4:46 gingen. Uiteindelijk gefinished in 1:16:53, waardoor ik in de middenmoot van het evenement eindigde.

Wat ik meeneem voor het volgende evenement, meer van voren starten, waarschijnlijk vind je toch wel gauw een groepje wat jouw tempo loopt, inhalen op de eerste stukken kost veel tijd en energie. En rustig beginnen is een prima tactiek, maar als ik het gevoel heb dat het tempo wat omhoog kan dan wellicht er toch iets eerder aan beginnen en wat langzamer versnellen zodat je uiteindelijk qua tijd toch wat sneller bent. Maar mooi evenement om eens mee te maken!

Strava or it didn't happen: https://www.strava.com/activities/16801238563

"Don't worry, about a thing, Cause every little thing is gonna be alright"

• Stewie!
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 17:43

Stewie!

Keen must die!

Was het weekend in Londen en op reis gaan tegenwoordig altijd de schoenen mee. Prachtig om een stad te zien ontwaken en midden over de lege straten te kunnen rennen. Twee uurtjes gerend en onderweg wat foto’s gemaakt, waarna het ontbijt extra goed heeft gesmaakt. :9
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9uzru5KHkCXXcqU12uVLk-QnnnI=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/f1NJfrcVBatb4e7GEo5WHcp1.png?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/uWmRZFrjL7mxniLeboNhQAmQmG4=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/0qh7S0TuNMFyDrV52wPa3GYJ.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/tsiOfE1kHPB9rLiJNVf_umQsQMk=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/rxnRJLsR15ZU6WW53NgIm0Hv.jpg?f=fotoalbum_tile
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/uefocyjjbwKxp9-zhDJ1YT5Scco=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/QawEa9A9x3bHqf8nmHV0LkQg.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4YsxzZuaH4BsPvt_cj7pXyqp_Aw=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/IgWzgJ4SXjWGKLZEQEAcuZvR.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/MLaLClQ4epcKrn7NR4lm6RDk9go=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/RZFsTkYOIpFyyIYgYvQMUrYJ.jpg?f=fotoalbum_tile
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/BL0G_2snykL9G8whZ7tkOjg25q8=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/rEzMABSLgEY7HYzy80yd8IxW.jpg?f=fotoalbum_tile

Marathon loper in Tokyo, London, Rotterdam, Maria Alm, San Francisco, Berlin, Chicago, Amsterdam
Strava: https://www.strava.com/athletes/149347154

• Hillshade
  • Registratie: December 2023
  • Laatst online: 16:06
Soms heb je van die kleine overwinningen die toch groter zijn dan ze lijken. Gisteren 17km gelopen, gewoon lekker rustig zone 1/ laag zone 2 op 6:40, super lekker weer ook om door te hobbelen. Kijk ik op strava: is het mijn derde snelste 10 mijl :-). Ik liep niet zo vaak zo lang, maar juist 5x in de week wat korter. Dan toch nu in zone 1/2 dit resultaat krijgen is dan wel grappig. Als je maar lekker consistent op pad gaat dan volgen dit soort dingen dus echt gewoon.

• maartend
Iemand bekend met de halve marathon van Cadzand eind januari?

Zit er over te denken, maar lijkt me best zwaar. Stukken strad/duin en ikmxit vandaag nog net niet aan doe afstand en ga vanan januari voo voor de rotjeknor.

Zou dit haalbaar zijn? Vorige week de Bruggenloop gedaan en die ging lekker.
En, ik lees kampioenschap. Zouden amateurs echter ook mee kunnen lopen, als je al blij gaat zijn met 2 uur?

[ Voor 30% gewijzigd door maartend op 23-12-2025 06:20 ]

• cyclofosfamide
maartend schreef op maandag 22 december 2025 @ 18:21:

Zit er over te denken, maar lijkt me best zwaar. Stukken strad/duin en ikmxit vandaag nog net niet aan doe afstand en ga vanan januari voo voor de rotjeknor
Mooie plannen na de kerstborrel :9B
Wat wil je precies vragen?

• maartend
cyclofosfamide schreef op maandag 22 december 2025 @ 18:38:
[...]

Mooie plannen na de kerstborrel :9B
Wat wil je precies vragen?
Oops;

• Roozzz
  • Registratie: Juni 2011
maartend schreef op maandag 22 december 2025 @ 19:52:
[...]

Oops;

Waarom niet? Je/jullie zijn toch lekker aan het lopen?

Het is maar een stukje verder. Als je een splijtende tijd even uit het hoofd zet en het gewoon benaderd als een uitdagende duurloop zie ik nul reden waarom dit niet zou kunnen.

If you can see, look. If you can look, observe

• juwlez
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 15:22
Stewie! schreef op vrijdag 19 december 2025 @ 09:01:
De inschrijving voor de marathon van Amsterdam 2026 is geopend, in de pre-sale: https://www.lechampion.nl...eve-pre-sale-voor-members
Ik zat zaterdag om 13:20 al in de wachtrij, met meer dan 15.000 mensen voor me 😅 Wat een gekte. Na ruim een uur eindelijk aan de beurt, blijkt de halve marathon alweer uitverkocht. Voor het tweede jaar op rij te laat. In 2024 heb ik de halve van Amsterdam wel gelopen, maar toen helaas opgehouden door een vriend.
Ik zie dat er nog wel business tickets beschikbaar zijn, maar die zijn natuurlijk een stuk duurder. Weet iemand toevallig of er websites zijn waar je je kunt aansluiten bij een groep van 10 lopers voor zo’n business ticket?

Ik loop overigens wel de CPC in maart (halve van Den Haag) maar heb liefst nog een halve na de zomer.

[ Voor 5% gewijzigd door juwlez op 22-12-2025 22:09 ]

• maartend
Roozzz schreef op maandag 22 december 2025 @ 20:20:
[...]

Waarom niet? Je/jullie zijn toch lekker aan het lopen?

Het is maar een stukje verder. Als je een splijtende tijd even uit het hoofd zet en het gewoon benaderd als een uitdagende duurloop zie ik nul reden waarom dit niet zou kunnen.
Zwaarte parcours. Als het gewone HM was durfde ik het wel aan, nu wat angst/twijfel

• Dennahz
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 17-03 21:38

Dennahz

Life feels like hell should.

maartend schreef op maandag 22 december 2025 @ 18:21:

Zit er over te denken, maar lijkt me best zwaar. Stukken strad/duin en ikmxit vandaag nog net niet aan doe afstand en ga vanan januari voo voor de rotjeknor.

En, ik lees kampioenschap. Zouden amateurs echter ook mee kunnen lopen, als je al blij gaat zijn met 2 uur?
Ja, het is echt een prachtige halve marathon! Ik ga hem volgend jaar voor de derde keer lopen (woon er maar zo’n 20 km vandaan). Je komt er echt alle soorten lopers tegen: van mensen die continu voluit sprinten tot deelnemers die zich beter hadden ingeschreven voor een wandeltocht :+

Je hebt er best pittige stukken/klimmetjes in zitten, maar het is echt een dikke aanrader wmb :) Even wat sfeerfoto's om je te overtuigen ;)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/s_cy8E_YEqxRjJlZ2s_BqJvlakw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/XkCUydpLB5bwmNUoQKQIWQKi.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9KMFNzqO88uYXYhnecJaFMSLxjI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/twOqFz3fVOfgPck2WbcLfm9B.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/LT4KR2g0ZUzE2Dqrl5SfrQ02fq8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/WIZVUySJp99QzmiDMs35kojh.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Xz4Amij1AZ8Jpv363Y_qXtoxOPI=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Si0d5tSmfMByThEukpyEh6Dz.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/FredqwnMM6Yc1PlllK6kmn0kw3o=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/I7LbwW9ij6lvJv6uRhmSXhCP.jpg?f=fotoalbum_large

Twitter

• maartend
Wow. Just wow. Wordt optie

• Maandag1987
Maandag1987 schreef op donderdag 18 december 2025 @ 13:37:
Het einde van het jaar nadert dus tijd voor een update en een korte vooruitblik. Mijn eindejaarslijst volgt later want er staat nog wat op het programma in 2025.

Twee weken na Eindhoven heb ik een halve marathon in Gelderland gelopen, <1u31min en op 6 december stond Drenthe gepland. Het idee was deze ook snel te lopen met als doel <1u30. Wederom koos ik voor een klein, lokaal evenement met een parcours door het buitengebied. Vanwege de wind (windkracht 4 in de polders) wilde ik in een groep lopen. Dit lukte goed maar de groep viel uiteen en in een split second besloot ik het gat na twee lopers voor me te dichten. Ik voelde me sterk en kon het tempo goed vasthouden tot het eind. Het laatste deel had ik door dat ik in de buurt van mijn PR kwam en heb ik aangezet. Eindtijd: 1u25min. Ik was erg blij om de tijd van Eindhoven te kunnen bevestigen. Provincie Drenthe is afgevinkt en komende zaterdag ga ik de Gaasterlan Run lopen om Friesland af te vinken. Ditmaal wordt het een weekend weg omdat de reistijd vanuit het zuiden te veel wordt om ff op en neer te rijden.

Na Friesland heb ik dit jaar 10 halve marathons gelopen in 10 verschillende provincies, allen onder de 1u35min. In januari 2026 ga ik Limburg opnieuw lopen, zodat deze mooi in de reeks zit. En in maart staat Groningen gepland als laatste provincie. Daarna komt er ruimte voor nieuwe plannen en ideeën.

31 december staat een snelle 10 kilometer gepland. Mijn derde 10km wedstrijd tot nu toe in mijn hardloopleven en tweede poging om sub 40 te lopen, stiekem droom ik van sub 39.

Ik merk dat ik het ritme heb gevonden met NSM en ik heb sinds de halve marathon van Eindhoven gemiddeld 70km per week gelopen (voorheen gemiddeld 50km per week). Ook het inpassen van de trainingen van de AV lukt steeds beter. Ik ben erg benieuwd waar alle arbeid tot toe gaat leiden. Wellicht komen bucketlist doelen als 15 km/u op de halve en sub 3 op de hele in mijn bereik.
Op een forum zetten dat je 10x een halve marathon onder de 1u35min hebt gelopen, terwijl je er nog één moet lopen is, is wat voorbarig. Ik twijfelde nog om mijn post aan te passen, maar ik heb het zo gelaten met alle risico van dien.

Op 20 december stond dus de 10e provincie op de planning: Gaasterlan Run in Balk. Helaas, was het mistig en heb ik weinig van de omgeving kunnen zien. De route had me vooraf enthousiast gemaakt en krijgt de titel leukste parcours van 2025 (van de halve marathons die ik heb gelopen). Het geslinger door de bossen zonder dat het parcours daardoor zwaar was, was lekker en eens wat anders dan lange stukken rechtdoor door het buitengebied (alhoewel die eerste vier kilometer...). Ook het keerpunt om extra meters te maken zodat de route 21,1km is terwijl de GPX 200m extra aangeeft, vond ik eigenlijk wel leuk. Ik liep toen achterin een groepje en besloot tactisch toch maar voor de groep te gaan lopen.

Ik had de hele week al vermoeide benen en die waren op zaterdag niet weg. Ik moest continu weer aanzetten om op tempo te blijven. Als ik ff niet oplette, zakte ik weer wat terug en naderde het groepje. Het lukte me om de kilometertijden rond de 4min12sec te houden waardoor de sub 1u30min in zicht bleef. Hierbij had ik dus al rekening gehouden met de 200m extra (grofweg een minuut). De laatste vier kilometer vond ik toch nog wat energie en kon ik iets versnellen. Gefinished in 1u29min, mijn derde tijd op de halve marathon. Friesland afgevinkt. Ik blijf me verbazen hoe makkelijk de snelheid momenteel komt. Op naar 2026!

Oh, nee wacht ik heb nog een 10km PR poging te gaan en ik moet nog meters maken voor mijn jaartotaal 8) .

• Maandag1987
@Slickk De eerste drie mannen op de halve marathon liepen net onder de 1u20min. Heb jij je doel gehaald en prijs gelopen?

Het viel me op dat er vorig jaar een stuk sneller werd gelopen, mijn conclusie was dat er veel snelle lopers (ook bij de dames) dit jaar niet waren?

• Juancho
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 17:50
Ik baal enorm! De week voor mijn 10EM wedstrijd van 30 november had ik wat last van stijve/stramme hamstrings. Toevallig of niet had ik toen 1x een korte run gedaan op de nieuwe Nike Vomero Plus schoenen. Die ik overigens erg fijn vind lopen dus kan me niet voorstellen dat het daardoor kwam. Toen in de wedstrijd ook wat last, kon niet helemaal nog extra versnellen en moest me aan een bepaalde pace houden.

Daarna 2 weken rust gehad, vorige week nog 1x een rustige tempoloop gedaan wat opzich ging (wel wat stijfjes) maar vandaag had ik een best pittige intervaltraining op de planning staan en dat ging voor geen meter. Interval van: 3x 600m (4"42) | 1km (5"05) | 300m (4.25) met voor/na rustig in/uit lopen en tussendoor dribbelen voor herstel. De 1e ronde ging nog enigszins maar ronde 2 en 3 werd het steeds erger. De laatste intervals moest ik zelfs fors inhouden omdat ik gewoon niet harder kon door de hamstrings.

Wat kan dit toch zijn? Ben ik te ver/te hard gegaan voor die wedstrijd? Heb bewust daarna nog extra rust genomen maar bij de eerste de beste iets snellere training gaat het al weer mis....

[ Voor 6% gewijzigd door Juancho op 23-12-2025 18:03 ]

Garmin Forerunner 265 |Samsung Galaxy S23 | Polestar 2 MidYear 2026 Prime + B&W audio

• Stefangrp
Maandag1987 schreef op dinsdag 23 december 2025 @ 16:17:
[...]

Op een forum zetten dat je 10x een halve marathon onder de 1u35min hebt gelopen, terwijl je er nog één moet lopen is, is wat voorbarig. Ik twijfelde nog om mijn post aan te passen, maar ik heb het zo gelaten met alle risico van dien.

Op 20 december stond dus de 10e provincie op de planning: Gaasterlan Run in Balk. Helaas, was het mistig en heb ik weinig van de omgeving kunnen zien. De route had me vooraf enthousiast gemaakt en krijgt de titel leukste parcours van 2025 (van de halve marathons die ik heb gelopen). Het geslinger door de bossen zonder dat het parcours daardoor zwaar was, was lekker en eens wat anders dan lange stukken rechtdoor door het buitengebied (alhoewel die eerste vier kilometer...). Ook het keerpunt om extra meters te maken zodat de route 21,1km is terwijl de GPX 200m extra aangeeft, vond ik eigenlijk wel leuk. Ik liep toen achterin een groepje en besloot tactisch toch maar voor de groep te gaan lopen.

Ik had de hele week al vermoeide benen en die waren op zaterdag niet weg. Ik moest continu weer aanzetten om op tempo te blijven. Als ik ff niet oplette, zakte ik weer wat terug en naderde het groepje. Het lukte me om de kilometertijden rond de 4min12sec te houden waardoor de sub 1u30min in zicht bleef. Hierbij had ik dus al rekening gehouden met de 200m extra (grofweg een minuut). De laatste vier kilometer vond ik toch nog wat energie en kon ik iets versnellen. Gefinished in 1u29min, mijn derde tijd op de halve marathon. Friesland afgevinkt. Ik blijf me verbazen hoe makkelijk de snelheid momenteel komt. Op naar 2026!

Oh, nee wacht ik heb nog een 10km PR poging te gaan en ik moet nog meters maken voor mijn jaartotaal 8) .
Lekker hoor. Mooi jaar heb je gehad!

• Wyke
  • Registratie: Juni 2018
  • Nu online
Juancho schreef op dinsdag 23 december 2025 @ 18:02:
Ik baal enorm! De week voor mijn 10EM wedstrijd van 30 november had ik wat last van stijve/stramme hamstrings. Toevallig of niet had ik toen 1x een korte run gedaan op de nieuwe Nike Vomero Plus schoenen. Die ik overigens erg fijn vind lopen dus kan me niet voorstellen dat het daardoor kwam. Toen in de wedstrijd ook wat last, kon niet helemaal nog extra versnellen en moest me aan een bepaalde pace houden.

Daarna 2 weken rust gehad, vorige week nog 1x een rustige tempoloop gedaan wat opzich ging (wel wat stijfjes) maar vandaag had ik een best pittige intervaltraining op de planning staan en dat ging voor geen meter. Interval van: 3x 600m (4"42) | 1km (5"05) | 300m (4.25) met voor/na rustig in/uit lopen en tussendoor dribbelen voor herstel. De 1e ronde ging nog enigszins maar ronde 2 en 3 werd het steeds erger. De laatste intervals moest ik zelfs fors inhouden omdat ik gewoon niet harder kon door de hamstrings.

Wat kan dit toch zijn? Ben ik te ver/te hard gegaan voor die wedstrijd? Heb bewust daarna nog extra rust genomen maar bij de eerste de beste iets snellere training gaat het al weer mis....
ik zou van 1 loopje dat niet zo lekker ging, zeker als het na een tijdje rust komt, niet enorm gaan balen. Kan wel eens gebeuren dat een loopje niet lekker gaat.
trouwens, niet toevallig een griepje onder de leden? Mijn loopjes gaan de laatste 2 weken namelijk ook niet zo lekker en ik vermoed in mijn geval dat het een sluimerende griep is die niet doorpakt.

• Juancho
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 17:50
Wyke schreef op dinsdag 23 december 2025 @ 19:29:
[...]

ik zou van 1 loopje dat niet zo lekker ging, zeker als het na een tijdje rust komt, niet enorm gaan balen. Kan wel eens gebeuren dat een loopje niet lekker gaat.
trouwens, niet toevallig een griepje onder de leden? Mijn loopjes gaan de laatste 2 weken namelijk ook niet zo lekker en ik vermoed in mijn geval dat het een sluimerende griep is die niet doorpakt.
Het is niet dat het loopje niet lekker ging omdat ik er niet lekker in zat of dat de beentjes geen zin hadden. Dat gevoel ken ik wel ja en is helemaal normaal. Maar dit gaat echt over specifieke hamstring klachten.

Garmin Forerunner 265 |Samsung Galaxy S23 | Polestar 2 MidYear 2026 Prime + B&W audio

• kepler
  • Nu online
Juancho schreef op dinsdag 23 december 2025 @ 18:02:

1: ga naar de fysio

2: als je een lichte blessure hebt, weer rustig opbouwen. Dus niet 1 duurloopje en dan, terwijl je nog last had na dat duurloopje, een hele pittige interval lopen... Zeker met hamstrings is dat vragen om moeilijkheden.
Ik had twee weken geleden wat last van mn knie, weekje rust gehad en afgelopen week paar keer een rustig rondje. Steeds iets verder als ik niks voelde en nu na twee weken voelt alles weer als vanouds. Van de week een rustige interval proberen.
Zoals mn coach altijd zei, luister naar het fluisteren van je lichaam

• Dennahz
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 17-03 21:38

Dennahz

Life feels like hell should.

Gelijk inschrijven dan maar -> https://inschrijven.nl/form/2026012511234 ;)
Komend weekend doen we nog een inhaalrondje van de Devil's Trail op Schiermonnikoog (30km). Helaas hebben we die door ziekte niet op de dag van het evenement zelf kunnen doen, maar gelukkig kunnen regelen dat we - met Strava bewijs - alsnog een medaille kunnen krijgen :) Daarna hebben we dit jaar op ieder Waddeneiland van Nederland (minstens) een halve marathon gelopen. Leuke challenge om te doen, maar kan inmiddels geen boot meer zien :D Zijn er nog meer mensen die dit gedaan hebben?

En afgelopen weekend m'n eerste marathon gelopen in Leeuwarden (Wintermarathon Leeuwarden). Ging eigenlijk best prima, uiteindelijk 3:52 gelopen. Mooi binnen de 4 uur, dus dik tevreden. Alleen de laatste 4-5km waren wat lastiger.

Voor volgend jaar maar eens een nieuw doel bedenken. Misschien gewoon puur trainen om sneller te worden op langere afstanden en eens de 50km doen op een mooie zondagmorgen :+

Twitter

• Roozzz
@Dennahz veel plezier! Toevalligerwijs loop ik morgen een rondje op de Veluwe met de crew daarvan.

Ik vind het een mooie challenge. Ooit wel eens met het idee gespeeld, maar de logistiek houd me toch tegen.

• Roozzz
Maandag staat de eerste 50k sinds een paar jaar op het programma. Opzich wel fit, maar het is toch een aardig stukje lopen... Benieuwd hoe het gaat.

• Slickk
Maandag1987 schreef op dinsdag 23 december 2025 @ 16:22:
@Slickk De eerste drie mannen op de halve marathon liepen net onder de 1u20min. Heb jij je doel gehaald en prijs gelopen?

Het viel me op dat er vorig jaar een stuk sneller werd gelopen, mijn conclusie was dat er veel snelle lopers (ook bij de dames) dit jaar niet waren?
Ik was van plan om een verslagje te tikken van mijn ervaring, maar bij thuiskomst ben ik begonnen met het verven van onze slaapkamer. Oftewel, afplakken en voorbereiden, zondag hele dag verven. Dubbel spierpijn op maandag :P

Ja vorig jaar was de top 3 een stuk sneller. Eén van die snelle lopers liep nu de 12km geloof ik en paar anderen vorig jaar kwamen niet uit de regio.

Ik had een mentaal tasje vol smoesjes (geen gericht trainingsschema, drukte, slecht geslapen door kinderen die 's nachts paar keer wakker werden, kerstfeestje van werk op vrijdag...), daarom besloten rustiger te starten en op hartslag te lopen. Gemiddeld tempodoel was ~3'47 en dat we de eerste km doorkwamen in 3'57 was iets te rustig. Maar goed, nog een lange weg te gaan. Al blij dat ik me beter in kon houden dan het altijd te snelle starten.

Na wat omzwervingen vormden er aanvankelijk twee groepjes, uiteindelijk werd dat 1 groepje met de nummers 2 t/m 10. Hier haakten een paar af na 5km, maar uiteindelijk van km 5 tot km 15 in een treintje met 7 man gelopen, erg leuk! Al helemaal handig omdat we rond km 11 veel andere lopers tegen kwamen. De voorste man heeft een keer of 10 'links' moeten schreeuwen om ons langs de deelnemers van de 12km te loodsen. Handig, scheelde mij weer gedoe. :)

Ik bleef wat achteraan het 'treintje' hangen, hartslag wat in de gaten gehouden, tempo iets rustiger dan maximaal. Want zoals gezegd, ik had genoeg smoesjes en eerdere jaren niet altijd erg genoten.

Op km 15 gingen er een tweetal mannen als één voor één als een speer vandoor. Er haakten nog twee lopers achter mij; rond km 17 besloten er maar eens wat afstand te creëren en zodoende was mijn snelste km 18 in 3'36. Ik kreeg #3 nog wel in het vizier maar die bleef maar van mij weg lopen, ondanks mijn versnellingen. Daarna lekker doorgelopen en uitgelopen.

Gefinisht op de vierde plek met een meer dan prima 1:20:27 (m'n PR op de HM is begin dit jaar op 1:19:03). Met afgelopen maanden 50km per week, hoofdzakelijk rustige kilometers, ben ik heel tevreden om dit 'niveau' te hebben. Ik kan niet echt motivatie vinden om een fatsoenlijk schema op te zoeken of in te stellen op m'n Apple Watch (hoewel REN app er wel handig uit ziet die automatische schema's kan doorsturen). Dus zodoende. Op naar volgend jaar! 8)

• Littlegupper
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 15:28
Littlegupper schreef op zondag 30 november 2025 @ 22:06:
[...]
Nu drie weken achter de rug van het schema. De eerste week was 35km (een loopje gemist), tweede week 45km en deze week 50km.
Inmiddels de eerste 6 weken gehad en gearriveerd in week 7. Na de derde week kreeg ik wat irritatie in mijn kuit en heb ik de afgelopen drie weken 30, 40 en 40 kilometer kunnen lopen. Hierin wel 2x een sessie geprobeerd (interval, progressief) om wat meer snelheid te doen maar dat was nog iets te vroeg. De kuit reageerde ook op m’n ASICS waar ik 850 kilometer op gelopen heb. Deze gelijk maar uit de roulatie gehaald
Een bezoek aan de fysio bevestigde het beeld van een lichte respons in de kuit, en een dry needling gedaan.

Nu heeft het zich niet ontwikkeld tot een echte blessure, ik ben nog prima in staat om 4 keer per week te lopen. Echter was de afgelopen week alleen maar rustig, en komende week ga ik ook alleen rustige kilometers maken en kijken of ik richting 45km kan gaan. De week erna hetzelfde en dan de duurloop iets verlegen en dan richting de 50km.
Als dat goed gaat wil ik geleidelijk weer wat (lichte) tempo’s toevoegen.
Nu is de marathon nog 12 weken vanaf nu, dus heb ik volgens mij nog genoeg tijd om te trainen. Ik twijfel alleen wel of het verstandig is om het schema weer op te pakken waar ik mee begonnen ben. Misschien het schema pakken maar dan in een afgeschaalde vorm, een aantal zwaardere sessies eruit want er zit relatief veel interval in.
Een andere optie is om een heel ander schema of andere app te gebruiken.

• Slickk
Littlegupper schreef op woensdag 24 december 2025 @ 12:29:
[...]

Inmiddels de eerste 6 weken gehad en gearriveerd in week 7. Na de derde week kreeg ik wat irritatie in mijn kuit en heb ik de afgelopen drie weken 30, 40 en 40 kilometer kunnen lopen. Hierin wel 2x een sessie geprobeerd (interval, progressief) om wat meer snelheid te doen maar dat was nog iets te vroeg. De kuit reageerde ook op m’n ASICS waar ik 850 kilometer op gelopen heb. Deze gelijk maar uit de roulatie gehaald
Een bezoek aan de fysio bevestigde het beeld van een lichte respons in de kuit, en een dry needling gedaan.

Nu heeft het zich niet ontwikkeld tot een echte blessure, ik ben nog prima in staat om 4 keer per week te lopen. Echter was de afgelopen week alleen maar rustig, en komende week ga ik ook alleen rustige kilometers maken en kijken of ik richting 45km kan gaan. De week erna hetzelfde en dan de duurloop iets verlegen en dan richting de 50km.
Als dat goed gaat wil ik geleidelijk weer wat (lichte) tempo’s toevoegen.
Nu is de marathon nog 12 weken vanaf nu, dus heb ik volgens mij nog genoeg tijd om te trainen. Ik twijfel alleen wel of het verstandig is om het schema weer op te pakken waar ik mee begonnen ben. Misschien het schema pakken maar dan in een afgeschaalde vorm, een aantal zwaardere sessies eruit want er zit relatief veel interval in.
Een andere optie is om een heel ander schema of andere app te gebruiken.
Wat is je doel voor de marathon? Uitlopen of een specifieke tijd? Bij uitlopen zou ik geen intervallen doen - intervallen (5km / 10km tempo bijv) geven grootste kans op blessures.

• cyclofosfamide
Zondag wordt het lekker fris en zonnig, dan maar even de benen strekken na de kerst op https://www.mudsweattrails.nl/nst-utrecht-maarn-trail/

Op 31/12 nog een oliebollen marathon met de loopgroep om het jaar af te sluiten.

Nu al zin in o<:)

[ Voor 20% gewijzigd door cyclofosfamide op 24-12-2025 13:19 ]

• Littlegupper
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 15:28
Slickk schreef op woensdag 24 december 2025 @ 13:04:
[...]

Wat is je doel voor de marathon? Uitlopen of een specifieke tijd? Bij uitlopen zou ik geen intervallen doen - intervallen (5km / 10km tempo bijv) geven grootste kans op blessures.
Het is mijn eerste marathon, dus uitlopen is sowieso het doel. Kon het niet laten ook al met een schuin oog te kijken naar wat er qua tijd inzit, huidige vorm is ~3:30. Maar de focus is komende weken om goed het trainingsblok door te komen, en afhankelijk van de key sessies kijken voor welke tijd ik ga.

• Hartloper
@Littlegupper schema is uit een boek als ik me goed herinner ? Dan moet je het zelf aanpassen als je tegen een blessure of overbelasting aanschurkt.

Ik beveel de Hartlopermethode® aan.
"Train Slow Race Fast"
Dwz voor marathons enkel rustige duurlopen en 1x per week een duurloop met stukken marathontempo.

Je gaat er niet elke druppel van je potentieel mee uitknijpen, maar de kans is groot dat je ongeblesseerd en in goede conditie aan de start staat.

• L23
  • Registratie: Januari 2015
  • Nu online

L23

Hartloper schreef op woensdag 24 december 2025 @ 13:22:
@Littlegupper schema is uit een boek als ik me goed herinner ? Dan moet je het zelf aanpassen als je tegen een blessure of overbelasting aanschurkt.

Ik beveel de Hartlopermethode® aan.
"Train Slow Race Fast"
Dwz voor marathons enkel rustige duurlopen en 1x per week een duurloop met stukken marathontempo.

Je gaat er niet elke druppel van je potentieel mee uitknijpen, maar de kans is groot dat je ongeblesseerd en in goede conditie aan de start staat.
Je bedoelt enkel 3 a 4 duurlopen per week waarvan 1x per week een duurloop met stukken marathontempo? Geen tempoloop etc.?

• Stefangrp
Toevallig mensen hier die op Saucony Triumph 21 gelopen hebben en die inmiddels vervangen hebben door iets soortgelijks?
Ik heb inmiddels 800 km erop zitten (vorige paar zelfs 1000 dus ik kan misschien nog even) dus tijd voor wat nieuws.

Met de maandelijkse km's gaat het vrij hard, dus ik ben prima happy met een ouder model voor zacht prijsje.

• Hartloper
L23 schreef op woensdag 24 december 2025 @ 13:36:
[...]

Je bedoelt enkel 3 a 4 duurlopen per week waarvan 1x per week een duurloop met stukken marathontempo? Geen tempoloop etc.?
Inderdaad. Maar het is half serieus half lachend gezegd, het is niet omdat dat voor mij gewerkt heeft dat het daarom voor hem ideaal is.
Maar toch kan hij best, zoals @Slickk al zei, trainingen op 5 of 10kmtempo vermijden, op zijn minst tot hij helemaal niks meer voelt qua overbelasting.

• sanniep9
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 15:30
Stefangrp schreef op woensdag 24 december 2025 @ 15:21:
Toevallig mensen hier die op Saucony Triumph 21 gelopen hebben en die inmiddels vervangen hebben door iets soortgelijks?
Ik heb inmiddels 800 km erop zitten (vorige paar zelfs 1000 dus ik kan misschien nog even) dus tijd voor wat nieuws.

Met de maandelijkse km's gaat het vrij hard, dus ik ben prima happy met een ouder model voor zacht prijsje.
Hmm.. ja de Triumph 21 is denk ik ook wel mijn favoriete schoen. Je beste kans is gok ik de Ride 18 (eerdere versies zijn het wat mij betreft in ieder geval niet) of Hurricane 25. Ik neig zelf naar die laatste als vervanger.

• Dubbeldooier
  • Registratie: Mei 2014
  • Nu online
Stefangrp schreef op woensdag 24 december 2025 @ 15:21:

Ik heb de 21 gehad, de 22 bewust overgeslagen, en sinds kort de 23.

Erg blij met de 23!

Laatst via Zalando voor ~€100,- op de kop getikt.

Verder de Brooks Ghost 16 (2x) & 17, en de New Balance m880 v13 in de roulatie, maar dat zijn wel hele andere schoenen.

[ Voor 9% gewijzigd door Dubbeldooier op 24-12-2025 18:36 ]

• XyS
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 17:13

XyS

0.o.O

Vandaag weer eens naar buiten, even wennen deze kou. Van 20+ naar 0 graden, ik heb duidelijk voorkeur voor warm weer.
Mijn hartslag lag wel lekker laag en de vorm is goed aanwezig, hoewel het allemaal wat moeizamer gaat dan normaal. Kon het afgelopen 2 dagen niet opbrengen om naar buiten te gaan.

Dit jaar kom ik op zo'n ~2920 km, een verdubbeling ten opzichte van voorheen.
Trenara aan de kant geschoven en getraind volgens de Hartlopermethode®, jaartotaal staat nu op 70% Z1/2, 25% Z3. Sub 3 eerder behaald dan verwacht (dacht pas volgend jaar een poging te doen), merk wel dat het perfect getimed was qua trainingspiek. Twee maanden na de marathon en heb mijn fitheid nog niet volledig terug.

Doel voor volgend jaar is wederom sub 3 vorm behalen en aanhouden, zou graag een sub 3 kunnen lopen zonder daarna een maand+ kapot te zijn. Op vakantie een marathon lopen lijkt me ook wel wat, maar niet als hoofddoel en wil daarna ook nog dingen kunnen doen. Nog een grappig feitje, in China krijg je een gepersonaliseerd trainingspak van de organisatie als je sub 3 haalt. Zag er ook mensen mee trainen :D

Nou eens kijken of ik aankomende dagen wat makkelijker de deur uit kan komen. Gelukkig schijnt de zon!

• Niku

Niku

Alagaesii

Zijn er mensen die een uitspraak kunnen doen over de duurzaamheid van de New Balance Rebel v4? Mijne gaan richting de 800 kilometer en heb het idee dat het allerbeste er wel af is, maar misschien overdrijf ik.

• XyS
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 17:13

XyS

0.o.O

Heb geen NB schoenen. En het zal ook wel persoonlijk zijn, zool slijt bij mij amper maar merk het heel erg qua demping. De meeste schoenen gaan er bij mij voor 600km al uit, dan hebben ze al een stuk minder demping en krijg ik last. Laatste paar was glideride 3 met 800km, maar liep al 200km met gaten in de voorkant. Gelukkig heb ik daar nog een iets groter paar van.

Slechtste paar is Nike invincible 2, die hebben 200-300km en de zool laat los. Daarnaast vind ik ze ook echt niet lekker meer lopen. Achja..

[ Voor 3% gewijzigd door XyS op 24-12-2025 19:01 ]

Pagina: 1 ... 417 ... 436 Laatste

Let op:
"Hardlopen is voor de één een sport, voor de ander een reis". Iedereen is welkom, ook de minder geoefende loper :)
Voor vragen en discussie over sporthorloges kun je terecht in Het grote Sporthorloge met GPS topic.
Voor vragen en discussie over triathlon, kan men terecht in Het Triatlontopic - Deel 2.

Als aanvulling op de topics in deze reeks, zijn er Tweakers Hardlopen-groepen op Strava en Garmin Connect. Om toegang te krijgen:
1. Strava: Geef op Strava aan dat je lid wil worden van de groep (klik op Request to Join). Stuur je op Strava gebruikte naam in een DM op Tweakers aan de admins: Poekie en Calitomnication.
2. Garmin: Stuur in een DM op Tweakers met onderwerp Toegang Garmin je gebruikersnaam van het Garmin aan de admin: Calitomnication.

Ook jouw PR's doorgeven? Dat kan als je de sheet invult.