Altra kan er ook altijd wat van bij mij. Daar haalde ik lang geen 300km mee en dan was de slijtzool weg. Toen maar gestopt met Altra's
In de reviews werd vaak gezegd dat de bounce bij die schoen naar 200km al weg was dus dan is 800km meer dan netjesNiku schreef op woensdag 24 december 2025 @ 18:49:
Zijn er mensen die een uitspraak kunnen doen over de duurzaamheid van de New Balance Rebel v4? Mijne gaan richting de 800 kilometer en heb het idee dat het allerbeste er wel af is, maar misschien overdrijf ik.
Ik zweer momenteel bij Altra’s, sinds ik ben overgestapt naar de Altra Escalante loop ik al ruim een jaar zonder echte klachten, na jarenlang blessureleed. De slijtzool lijkt inderdaad minder lang mee te gaan dan bijv. Brooks, maar 600km lukt bij mij toch al gauw hoorWizzlerNL schreef op woensdag 24 december 2025 @ 19:13:
Altra kan er ook altijd wat van bij mij. Daar haalde ik lang geen 300km mee en dan was de slijtzool weg. Toen maar gestopt met Altra's
Thanks! Ja eerst maar eens het aantal kilometers omhoog en de duurloop langer, kijken waar ik wat rustige tempo’s kan toevoegen.Hartloper schreef op woensdag 24 december 2025 @ 13:22:
@Littlegupper schema is uit een boek als ik me goed herinner ? Dan moet je het zelf aanpassen als je tegen een blessure of overbelasting aanschurkt.
Ik beveel de Hartlopermethode® aan.
"Train Slow Race Fast"
Dwz voor marathons enkel rustige duurlopen en 1x per week een duurloop met stukken marathontempo.
Had de inschattingsfout gemaakt om te snel weer tempo’s toe te voegen, maar daar leer je weer van
Ga nog eens verder kijken hoe het schema wat bij te stellen. Zeker in het tweede deel van het schema ligt de focus meer op marathon tempo en minder om de snelle intervallen. Wat is in de Hartlopermethode® de maximale sessie waar je naartoe traint
[ Voor 4% gewijzigd door Littlegupper op 25-12-2025 10:12 ]
Heerlijk loopweertje, wel behoorlijk koud maar het zonnetje en een beetje doorlopen maken het erg lekker! Ik heb mn kerstontbijt er al afgelopen voor ik hem heb opgegeten
Ik ga ook zo. Wel strak windje hier in de polderskepler schreef op donderdag 25 december 2025 @ 10:08:
Heerlijk loopweertje, wel behoorlijk koud maar het zonnetje en een beetje doorlopen maken het erg lekker! Ik heb mn kerstontbijt er al afgelopen voor ik hem heb opgegeten
Oef nou ik had er moeite mee gisteren. Gevoelstemperatuur ver onder de 0, 10km door de polders met die wind.. Nee, deze was meer onder het kopje “vloeken tijdens het lopen, maar toch blij dat ik gegaan ben”.
Intel Core 2 Quad Q6600, Asus P5K, 4x1GB Corsair XMS2 PC2 6400 CL4, Asus 8800 GTS 512 MB, Creative Audigy 4, Vista Home Premium 32-bits
Ja met wind tegen had ik het wel wat moeilijkermaartend schreef op donderdag 25 december 2025 @ 10:21:
[...]
Ik ga ook zo. Wel strak windje hier in de polders
Ik moet juist heel rustig, 10k, dsu wel warm inpakkenkepler schreef op donderdag 25 december 2025 @ 10:34:
[...]
Ja met wind tegen had ik het wel wat moeilijkerMaar had een goede tempoloop, dus na 3km konden de handschoenen en muts weer uit
Maximale sessie qua lengte: een lange duurloop van 32-33 km. Die loop ik net iets sneller dan de easy runs omdat-ie anders te lang duurt. Rond de 5:00/km.Littlegupper schreef op donderdag 25 december 2025 @ 09:48:
[...]
Thanks! Ja eerst maar eens het aantal kilometers omhoog en de duurloop langer, kijken waar ik wat rustige tempo’s kan toevoegen.
Had de inschattingsfout gemaakt om te snel weer tempo’s toe te voegen, maar daar leer je weer van.
Ga nog eens verder kijken hoe het schema wat bij te stellen. Zeker in het tweede deel van het schema ligt de focus meer op marathon tempo en minder om de snelle intervallen. Wat is in de Hartlopermethode® de maximale sessie waar je naartoe traint
De maximale sessie met de meeste kilometers aan marathontempo is 16 km met daarin 2x7 km aan marathontempo (4:15), en die doe ik op de vrijdag die 9 dagen voor de marathon valt.
Loop je dan eigenlijk nooit harder dan je beoogde marathontempo van 4:15/km?Hartloper schreef op donderdag 25 december 2025 @ 10:46:
[...]
Maximale sessie qua lengte: een lange duurloop van 32-33 km. Die loop ik net iets sneller dan de easy runs omdat-ie anders te lang duurt. Rond de 5:00/km.
De maximale sessie met de meeste kilometers aan marathontempo is 16 km met daarin 2x7 km aan marathontempo (4:15), en die doe ik op de vrijdag die 9 dagen voor de marathon valt.
All I want is a warm bed, a kind word and unlimited power.
Bij mij was het in principe niet nodig, had alleen een snelle 10 EM race gedaan een maand van tevoren inclusief wat voorbereiding daarvoor. Verder 2000km langzamer en misschien 30km op marathon tempo.Gallus schreef op donderdag 25 december 2025 @ 12:09:
[...]
Loop je dan eigenlijk nooit harder dan je beoogde marathontempo van 4:15/km?
Net weer naar buiten, had ook maar een muts opgedaan want wat een kou zeg. Grotendeels Z1 gelopen, krijg je het niet erg warm van...
Gister uurtje geweest, was goed koud. Kon wel een laagje extra gebruiken zeg maar.
Vandaag kracht in de sportschool, nog wat zware benen van de 10k race-dag rust-13k-10k.
Morgen weer hobbelen denk ik.
Vandaag kracht in de sportschool, nog wat zware benen van de 10k race-dag rust-13k-10k.
Morgen weer hobbelen denk ik.
Ik loop nu met een schema van Trenara richting Rotterdam, maar daar zit ook heel wat intervallen in. Daar doe ik er liever niet te veel van. Zou ook graag eens onder de drie uur lopen, maar dan moet ik eigenlijk vaker lopen dan drie keer per week. En dat is uitdagend met werk, kleine kinderen, vrouw die onregelmatig werkt...XyS schreef op donderdag 25 december 2025 @ 12:53:
[...]
Bij mij was het in principe niet nodig, had alleen een snelle 10 EM race gedaan een maand van tevoren inclusief wat voorbereiding daarvoor. Verder 2000km langzamer en misschien 30km op marathon tempo.
Net weer naar buiten, had ook maar een muts opgedaan want wat een kou zeg. Grotendeels Z1 gelopen, krijg je het niet erg warm van...
Was heerlijk lopen vandaag, kilometertje of 14 gelopen in een uurtje met -3. Wel een goede muts en handschoenen aan, en als je eenmaal aan het lopen bent dan valt het enorm mee. Alleen in de velden was de wind soms snijdend maar zoals gezegd goede kleding helpt. Nu lekker aan de taart, voelt toch beter na zo’n loopje.
De voorgaande weken 50-60km gelopen. Deze week wat rustiger aan en om volgende week weer knallend het nieuwe hardloopjaar in te gaan.
Het sneeuwde licht en ben erg tevreden met de grip van de Hoka Speedgoat 6 gtx - goede Vibram Megagrip zool en netjes waterdicht zodat de sokken droog blijven. Loop hier ook graag op de Mafate X maar vind de trail schoenen soms ook wat te lomp. Brede zool, goed voor de grip op de trail maar minder voor de stukken over de vlakkere wandelpaden. Dan vind ik de Nike Pegasus Trail 5 soms wat sneller en ideaal voor de minder technische trails.
Het sneeuwde licht en ben erg tevreden met de grip van de Hoka Speedgoat 6 gtx - goede Vibram Megagrip zool en netjes waterdicht zodat de sokken droog blijven. Loop hier ook graag op de Mafate X maar vind de trail schoenen soms ook wat te lomp. Brede zool, goed voor de grip op de trail maar minder voor de stukken over de vlakkere wandelpaden. Dan vind ik de Nike Pegasus Trail 5 soms wat sneller en ideaal voor de minder technische trails.
![]() | ![]() | ![]() |
Marathon loper in Tokyo, London, Rotterdam, Maria Alm, San Francisco, Berlin, Chicago, Amsterdam
Strava: https://www.strava.com/athletes/149347154
Nou. Net 10k duurloop gedaan, moet dan ong minuut trager dan tijdens run. Dat was niet erg. Maar wat was het koud. Ik ben maar gaan lopen op gevoel, dus bij de tegenwind zelfde inspanning als zonder wind. Scheelde 20 seconden per km. Maar an sich ging het fijn, behalve dat ik wat benauwd was dat mijn traanvocht bevroor bij de tegenwind. Maar dat gelukkig niet. Wat wel was was een bilspier die door de kou verstijfde, zonder gelukkig verdere gevolgen. De 10km in 1.06 gelopen en was toch wel goed.
Volgende keer mijn kickbox tok aan tijdens het lopen.
Oja, wat ik aanhad
Thermo onderbroek, lang
Herfst hardloop broek, lang
Thermo shirt lang
Hardloop shirt kort
Gore Tex bikewear jasje
Buff om nek
Muts op hoofd
Handschoenen, dun, decathlon
Volgende keer mijn kickbox tok aan tijdens het lopen.
Oja, wat ik aanhad
Thermo onderbroek, lang
Herfst hardloop broek, lang
Thermo shirt lang
Hardloop shirt kort
Gore Tex bikewear jasje
Buff om nek
Muts op hoofd
Handschoenen, dun, decathlon
[ Voor 15% gewijzigd door maartend op 25-12-2025 15:00 ]
Ja, dat is net het typische van de hartlopermethode. Enkel rustig en marathontempo.Gallus schreef op donderdag 25 december 2025 @ 12:09:
[...]
Loop je dan eigenlijk nooit harder dan je beoogde marathontempo van 4:15/km?
5 weken voor de marathon is er een halve. Vorig jaar ging ik voluit op die halve, dit jaar de eerste 15km aan 4:15 en de laatste 7 km voluit. Dat is het enige moment waarop het sneller ging dan marathontempo in de 4 maand voorbereiding.
Met drie keer per week hardlopen zat ik stabiel op 3:13 niveau, 4 keer die tijd gelopen.Gallus schreef op donderdag 25 december 2025 @ 14:05:
[...]
Ik loop nu met een schema van Trenara richting Rotterdam, maar daar zit ook heel wat intervallen in. Daar doe ik er liever niet te veel van. Zou ook graag eens onder de drie uur lopen, maar dan moet ik eigenlijk vaker lopen dan drie keer per week. En dat is uitdagend met werk, kleine kinderen, vrouw die onregelmatig werkt...
Met naar 4 keer per week te gaan liep ik 4 keer tussen 3:03 en 3:10.
Door (met behoud van 4 keer per week) het totale aantal kilometers per week te verhogen is sub3 dan uiteindelijk gelukt.
De leeftijd van de kinderen is inderdaad belangrijk, die 4 keer per week ben ik pas mee gestart toen de jongste 10 jaar was.
Het is dubbel, met ouder worden word je trager, maar je hebt meer tijd om te trainen.
Vandaag voor het eerst 10k gelopen, er voor een paar keer 5k deze en vorige maand. Het kan echt enorm verschillen of ik een dag lekker lang kan lopen of na een half uur moet opgeven, zit totaal geen ritme in. Maar ik train ook mijn benen 2 keer per week voor spieropbouw en denk dat het niet lekker samen gaat?
Met koud weer ren ik het beste en is mijn hartslag ook het laagst bij dezelfde inspanning. De runningindex schiet dan enorm richting zeer goed terwijl ik absoluut geen goede loper ben met 10 graden warmer weer. Vandaag had ik voor mijn gevoel door kunnen lopen tot 15k.
Met koud weer ren ik het beste en is mijn hartslag ook het laagst bij dezelfde inspanning. De runningindex schiet dan enorm richting zeer goed terwijl ik absoluut geen goede loper ben met 10 graden warmer weer. Vandaag had ik voor mijn gevoel door kunnen lopen tot 15k.
[ Voor 9% gewijzigd door Demonslayer op 25-12-2025 19:46 ]
Kerstdiner, altijd de beste ideeën 
28 feb een vlakke trail 50k willen doen én 3 mei een marathon PR willen lopen.
Dom idee, of mogelijk mits?
De mitsen hoor ik graag
ik gok "loop die 50k extreem rustig" maar daar ben ik nou juist niet zo goed in
De mitsen hoor ik graag
Er zit dik twee maanden tussen. Welk probleem zie je voor je? Misschien een beetje puzzelen in je schema, maar je wedstrijd specifieke blok is vast niet langer dan 6 weken.Stefangrp schreef op donderdag 25 december 2025 @ 19:37:
Kerstdiner, altijd de beste ideeën
De mitsen hoor ik graagik gok "loop die 50k extreem rustig" maar daar ben ik nou juist niet zo goed in
#vaakbenjetebang
Gewoon lekker lopen wmb. * Roozzz schinkt nog een wijntje in.
Welke trail heb op het netvlies?
If you can see, look. If you can look, observe
Nou vooral dat ik in feb ietsje taper moet inbouwen (minimaal een week) plus 2 weken herstel = 3 weken 'verloren'.
En dan ga ik er vanuit dat ik geen specifieke schade oploop.
Maasduinen ultra kijk ik naar
[ Voor 22% gewijzigd door Stefangrp op 25-12-2025 20:02 ]
Mee eens. En een 50k trail zal zwaar zijn maar waarschijnlijk een stuk minder stress dan een marathon op PR snelheid.Roozzz schreef op donderdag 25 december 2025 @ 19:43:
[...]
Er zit dik twee maanden tussen. Welk probleem zie je voor je? Misschien een beetje puzzelen in je schema, maar je wedstrijd specifieke blok is vast niet langer dan 6 weken.
#vaakbenjetebang
Gewoon lekker lopen wmb. * Roozzz schinkt nog een wijntje in.
Welke trail heb op het netvlies?
Marathon loper in Tokyo, London, Rotterdam, Maria Alm, San Francisco, Berlin, Chicago, Amsterdam
Strava: https://www.strava.com/athletes/149347154
Lekker dan.
Inschrijven dan maar
Haha nee ik denk er nog effe over
Inschrijven dan maar
Haha nee ik denk er nog effe over
Ik ben weer aan het kijken voor een leuke najaarsmarathon. Twijfel tussen Valencia of Malaga (weer). Valencia is het inschrijfgeld 180 euro , Malaga 50 euro.
Weer natuurlijk niet of ik word ingeloot voor Valencia, maar wat ik me afvraag wat maakt die marathon zo speciaal? Alleen omdat er meer elite sporters aan mee doen ?
Malaga is top, maar het is ook wel leuk een keer een andere te doen.
Weer natuurlijk niet of ik word ingeloot voor Valencia, maar wat ik me afvraag wat maakt die marathon zo speciaal? Alleen omdat er meer elite sporters aan mee doen ?
Malaga is top, maar het is ook wel leuk een keer een andere te doen.
PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 8kW 3fase | A+++ | 2x Zappi v2.1
Ander soort stress, je zal een stuk langer onderweg zijn dan je marathon(training). Dus vooral je energie is een uitdaging, dat betekent vooral veel etenStewie! schreef op donderdag 25 december 2025 @ 21:32:
[...]
Mee eens. En een 50k trail zal zwaar zijn maar waarschijnlijk een stuk minder stress dan een marathon op PR snelheid.
In mijn ervaring kost een langzame 50km trail bijna evenveel herstel als een snelle marathon. Het scheelt wel dat het vlak is.
Ik herinner me dat je een aantal kortere wedstrijdjes liep met een week ertussen toch? Was dat net vóór deze vier maanden?Hartloper schreef op donderdag 25 december 2025 @ 18:41:
[...]
Ja, dat is net het typische van de hartlopermethode. Enkel rustig en marathontempo.
5 weken voor de marathon is er een halve. Vorig jaar ging ik voluit op die halve, dit jaar de eerste 15km aan 4:15 en de laatste 7 km voluit. Dat is het enige moment waarop het sneller ging dan marathontempo in de 4 maand voorbereiding.
-4 vanochtend, maar ik denk dat ik toch wel voor een loopje ga. Muts, handschoenen en tempo maken. Lets goooo
☻/
/▌
/ \ Analyseert | Modelleert | Valideert | Solliciteert | Generaliseert | Procrastineert | Epibreert |
Gisteren eens geprobeerd of ik last kreeg van koude benen. Een lage hartslag loopje (45 minuten, 50% z2/50% z3) gedaan in korte broek, thermoshirt met lange mouwen, gewoon hardloopshirt erover en handschoenen aan. En ben van mening dat dat de ideale outfit (voor mij) was.
Nergens koud gehad, ondanks de wind en het lage tempo. Heel even handschoenen uit gehad omdat ik dacht dat die misschien ook niet meer nodig waren, maar die gingen snel weer aan.
Ik probeerde overigens Z1 te lopen, maar dat zou zo absurd traag zijn geworden, gok 6:30 of langzamer. Dat voelt bijna als wandelen. Vandaar dat ik ben gaan twijfelen aan mijn zones (die garmin aangeeft). Wat is jullie Z1 pace ongeveer, ter vergelijking?
Nergens koud gehad, ondanks de wind en het lage tempo. Heel even handschoenen uit gehad omdat ik dacht dat die misschien ook niet meer nodig waren, maar die gingen snel weer aan.
Ik probeerde overigens Z1 te lopen, maar dat zou zo absurd traag zijn geworden, gok 6:30 of langzamer. Dat voelt bijna als wandelen. Vandaar dat ik ben gaan twijfelen aan mijn zones (die garmin aangeeft). Wat is jullie Z1 pace ongeveer, ter vergelijking?
Klopt. Dat was in het voorjaar. Na de marathon van Gent op 30 maart 2025 (minder succesvol) heb ik alleen maar heel rustige duurlopen gedaan , wel meer kilometers, met om de 2-3 weken een korte wedstrijd. De laatste was eind juni, vanaf juli begint stilaan de marathonvoorbereiding.HenRun schreef op vrijdag 26 december 2025 @ 08:27:
[...]
Ik herinner me dat je een aantal kortere wedstrijdjes liep met een week ertussen toch? Was dat net vóór deze vier maanden?
De marathonblokken waar ik het over had waren najaar 2024 en najaar 2025.
Na lange lange tijd meld ik mij weer eens in dit topic. Even wat achtergrond, rolstoelgebruiker, handbiker en ja dan is sport net even iets anders. De zaken qua schema's etc zijn gewoon hetzelfde. Volgend jaar gaan we weer mee doen met de wings for life world run ( 10 mei, Breda ). Nu wil ik dat deze keer wel min of meer voorbereid doen
. Nu zit ik in dubio. Ik sport op dit moment 4 ~ 6 keer per week. 4 keer wielrennen/handbiken en 1 a 2x in de week krachttraining. Dat laatste is de ene keer de kleine spiertjes (oftewel met elastiband ) en de andere keer gewoon vol met gewichten. Oftewel een aardig goede basis zullen we maar zeggen.
Hebben jullie misschien nog tips hoe ik vanaf laten we zeggen maandag, gestructureerd kan gaan trainen voor de wings? Ik wil het liefste het aantal wielren/handbike dagen hetzelfde houden omdat dit gewoon echt mijn hobby is. Hoe zou ik dit het beste kunnen gaan combineren? Wel hetzelfde aantal keren trainen (fiets) en dan korter? Of eerst een paar weken 1x per week hardlopen erbij om te kijken hoe dat gaat?
Ik zat zelf aan dat laatste te denken namelijk. Eerst op een 'vrije' dag een half uur hardlopen erbij en dat langzaam aan uitbreiden om te kijken hoe dat bevalt. En dan steeds verder?
Hebben jullie misschien nog tips hoe ik vanaf laten we zeggen maandag, gestructureerd kan gaan trainen voor de wings? Ik wil het liefste het aantal wielren/handbike dagen hetzelfde houden omdat dit gewoon echt mijn hobby is. Hoe zou ik dit het beste kunnen gaan combineren? Wel hetzelfde aantal keren trainen (fiets) en dan korter? Of eerst een paar weken 1x per week hardlopen erbij om te kijken hoe dat gaat?
Ik zat zelf aan dat laatste te denken namelijk. Eerst op een 'vrije' dag een half uur hardlopen erbij en dat langzaam aan uitbreiden om te kijken hoe dat bevalt. En dan steeds verder?
Ik jouw uitgangspunt niet maar waarom is 6"30 absurd traag? Tervergelijkjng, dat is voor mij zo'n beetje het tempo op de LSD's in opbouw naar langere run (30km+).karazz schreef op vrijdag 26 december 2025 @ 09:31:
Gisteren eens geprobeerd of ik last kreeg van koude benen. Een lage hartslag loopje (45 minuten, 50% z2/50% z3) gedaan in korte broek, thermoshirt met lange mouwen, gewoon hardloopshirt erover en handschoenen aan. En ben van mening dat dat de ideale outfit (voor mij) was.
Garmin Forerunner 265 |Samsung Galaxy S23 | Polestar 2 MidYear 2026 Prime + B&W audio
Net ook lekker gelopen, in tight + broekje en thermo shirt, handschoenen en muts.Motrax schreef op vrijdag 26 december 2025 @ 08:59:
-4 vanochtend, maar ik denk dat ik toch wel voor een loopje ga. Muts, handschoenen en tempo maken. Lets goooo
Prima weer.
PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 8kW 3fase | A+++ | 2x Zappi v2.1
Echt. Ik loop in ski-pakSport_Life schreef op vrijdag 26 december 2025 @ 12:07:
[...]
Net ook lekker gelopen, in tight + broekje en thermo shirt, handschoenen en muts.
Prima weer.
Ik heb net even gekeken. Op vlak asfalt met dit weer, na een uurtje lopen, ligt de bovenkant van Z1 rond 5:15. Een paar maanden terug was dat rond de 6.karazz schreef op vrijdag 26 december 2025 @ 09:31:
Vergelijken is niet zo heel nuttig denk ik. Omstandigheden, doelen, trainings historie, vorm etc maken het best lastig.
Ik zou vooral even kijken of de input data ergens op slaat. Een recent wedstrijdresultaat op basis waarvan je de lactaat drempel bepaald vind ik het beste werken.
mijn Z1 is van 6:45 begin dit jaar langzaam naar 5:45 - 6:00 gegaan, maar na een kleine 2 weekjes ziekte is hij nu weer ruim 6:30... ik vind 6:45 niet absurd traag voelen trouwens, zelfs nu niet, nu ik voordat ik ziek was nog op 5:45 zat...karazz schreef op vrijdag 26 december 2025 @ 09:31:
Tja, is het optimaal in de voorbereiding als je een specifiek schema volgt? Nee. Maar dat is een weekje wintersport, ziek, druk op het werk, carnaval, etcetera ook niet.Stefangrp schreef op donderdag 25 december 2025 @ 19:48:
[...]
Nou vooral dat ik in feb ietsje taper moet inbouwen (minimaal een week) plus 2 weken herstel = 3 weken 'verloren'.
En dan ga ik er vanuit dat ik geen specifieke schade oploop.
Maasduinen ultra kijk ik naar
Als het je leuk lijkt, zou ik gewoon lekker gaan lopen. Het is ver genoeg weg qua herstel en puntjes op de i richting de marathon.
Ik vind zo'n lange tight al aanvoelen als een skibroek.
Doe mij maar kort/kort
Wat grappig dat ik je naast in het grote wielren ervaringen topic ook hier tegenkom. Zelf ben ik na 6 jaar alleen fietsen begin deze maand begonnen met hardlopen. Volgensmij is voor ons het belangrijkste wennen aan de nieuwe belasting. Cardio is en blijft gewoon in orde door het fietsen. Als ik het zo lees is dit niet de eerste keer dat je met deze belasting te maken hebt. Rustig aan doen lijkt me een van de belangrijkste punten ook voor jou. Zou je wat meer willen uitleggen hoe deze hardloop belasting verschilt van wat je lichaam gewend is met fietsen?Webgnome schreef op vrijdag 26 december 2025 @ 10:21:
Na lange lange tijd meld ik mij weer eens in dit topic. Even wat achtergrond, rolstoelgebruiker, handbiker en ja dan is sport net even iets anders. De zaken qua schema's etc zijn gewoon hetzelfde. Volgend jaar gaan we weer mee doen met de wings for life world run ( 10 mei, Breda ). Nu wil ik dat deze keer wel min of meer voorbereid doen. Nu zit ik in dubio. Ik sport op dit moment 4 ~ 6 keer per week. 4 keer wielrennen/handbiken en 1 a 2x in de week krachttraining. Dat laatste is de ene keer de kleine spiertjes (oftewel met elastiband ) en de andere keer gewoon vol met gewichten. Oftewel een aardig goede basis zullen we maar zeggen.
Zelf ook even een rustig loopje gedaan net. Was benieuwd hoe m'n hamstrings daarop reageren. 7,5km pijnvrij gelopen maar wel heerlijk rustig in zone 1 (blijkbaar, niet specifiek opgelet) in een gemiddeld tempo van 6"28 wat uiteindelijk nog sneller was dan ik van plan was (6"45). Ik had eerder last verwacht van de hamstrings dus kon nog 2,5km bij het rondje plakken en dus lekker stabiel een easy/LSD run afwerken. Fijn! Maar de intervals ga ik nog wel even skippen. Opzich geen ramp aangezien ik meters moet maken om richting die 30km te komen. Snelheid is niet perse het belangrijkste.
Fijne 2de kerstdag allemaal! 🤶 🎄
Fijne 2de kerstdag allemaal! 🤶 🎄
[ Voor 3% gewijzigd door Juancho op 26-12-2025 13:44 ]
Garmin Forerunner 265 |Samsung Galaxy S23 | Polestar 2 MidYear 2026 Prime + B&W audio
Kerstcross 5k in Opmeer vandaag. Na een week of 3 alleen maar behandelen en foamrollen en oefeningen doen voelde afgelopen dinsdag de kuit best redelijk toen ik op de baan de warming up mee deed. Daarom besloten om vandaag in recreatief tempo mee te doen aan de Cross. Inschrijving was al van september ofzo dus betaald was iets toch al.
Voelt tot nu toe best oke, weinig reactie. Afwachten hoe het morgen voelt.
Voelt tot nu toe best oke, weinig reactie. Afwachten hoe het morgen voelt.
Grapje, toch?
Gisterochtend om half 9 een rustig duurloopje gedaan in tight, dun thermo shirt, kort shirtje en windjasje en handschoenen. Gevoelstemperatuur was -11 volgens buienradar, maar ik vond het prima te doen.
Net een 5k PR gelopen, 18:19. Leuk kerstcadeau 
Met bevroren tenen, dikke sokken in vaporfly hielpen niet. Op het begin dacht ik oh dit gaat lekker, maar vanaf km 2 was het al vechten om 3:40 tempo aan te houden. Laatste rondje de paar verloren seconden weer teruggewonnen.
Ik heb het erg koud met dit weer, ook nu liep ik met tight, lang trui/shirt en handschoenen. Jasje wel even uitgedaan maar echt warm had ik het alsnog niet. Zo zijn we allemaal anders, ik loop nog graag met 30+ graden
Met bevroren tenen, dikke sokken in vaporfly hielpen niet. Op het begin dacht ik oh dit gaat lekker, maar vanaf km 2 was het al vechten om 3:40 tempo aan te houden. Laatste rondje de paar verloren seconden weer teruggewonnen.
Ik heb het erg koud met dit weer, ook nu liep ik met tight, lang trui/shirt en handschoenen. Jasje wel even uitgedaan maar echt warm had ik het alsnog niet. Zo zijn we allemaal anders, ik loop nog graag met 30+ graden
[ Voor 28% gewijzigd door XyS op 26-12-2025 16:09 ]
Ik loop gewoon in een flinterdun shirt. Tegen het licht houden en je kijkt er zo doorheen. Maar begint wel koud te worden. Geen handschoenen ook. Welke handschoenen zijn aanraders voor hardlopen? Winddicht of niet? Synthetisch of merinowol?
Ik ben een koukleum en ik gebruik die kiplun of zoiets van decathlon. Kneietergoedkoop maar voldoenglnk schreef op vrijdag 26 december 2025 @ 22:35:
Ik loop gewoon in een flinterdun shirt. Tegen het licht houden en je kijkt er zo doorheen. Maar begint wel koud te worden. Geen handschoenen ook. Welke handschoenen zijn aanraders voor hardlopen? Winddicht of niet? Synthetisch of merinowol?
Kiprun idd. Heb ik een sportachtige muts van voor hardlopen en tennissen. Prima soul voor weinig. Zo'n wollen muts (of handschoenen) worden echt veelste warm.maartend schreef op vrijdag 26 december 2025 @ 22:41:
[...]
Ik ben een koukleum en ik gebruik die kiplun of zoiets van decathlon. Kneietergoedkoop maar voldoen
Zijn hier mensen met ervaring met uitgebreide hardlooptesten in (liefst Noord-)Nederland? Ik loop nu twee jaar en wil in 2026 weer een stapje maken. Mijn tijden zijn al best oke (5k - 17:40, 10k - 37:50, halve 1:28, hele 3:19), maar denk dat er nog wel wat rek in zit m.n. bij de langere afstanden. Daar ga ik in 2026 m.n. tijd in steken, maar wil dus ook wat tests doen om te kijken waar winst valt te behalen. Ik heb voor 2026 een zorgverzekering afgesloten met een aanvullend sportbudget die o.a. besteed kan worden aan hardlooptesten. Ik zoek testen voor het exact meten van mijn lactaat drempels (en hardloopzones), maar ook een technische analyse van mijn loopstijl, want daar valt denk ik nog wel winst te behalen. Ik ben bekend met de reguliere VO2max testen (meerdere keren gedaan op de fiets), maar zoek dus iets uitgebreiders. Ben benieuwd naar de tips!
[ Voor 11% gewijzigd door Droplollie op 27-12-2025 23:13 ]
Hoeveel km per week loop je nu? Wat ik zo om mij heen hoor en lees is voor de meeste mensen het aantal km per week bepalend voor de snelle marathontijden. (80-100km per week).Droplollie schreef op zaterdag 27 december 2025 @ 23:12:
Zijn hier mensen met ervaring met uitgebreide hardlooptesten in (liefst Noord-)Nederland? Ik loop nu twee jaar en wil in 2026 weer een stapje maken. Mijn tijden zijn al best oke (5k - 17:40, 10k - 37:50, halve 1:28, hele 3:19), maar denk dat er nog wel wat rek in zit m.n. bij de langere afstanden. Daar ga ik in 2026 m.n. tijd in steken, maar wil dus ook wat tests doen om te kijken waar winst valt te behalen. Ik heb voor 2026 een zorgverzekering afgesloten met een aanvullend sportbudget die o.a. besteed kan worden aan hardlooptesten. Ik zoek testen voor het exact meten van mijn lactaat drempels (en hardloopzones), maar ook een technische analyse van mijn loopstijl, want daar valt denk ik nog wel winst te behalen. Ik ben bekend met de reguliere VO2max testen (meerdere keren gedaan op de fiets), maar zoek dus iets uitgebreiders. Ben benieuwd naar de tips!
Jij bent relatief snel op de korte afstanden dus dan zou mijn eerste ingeving zijn om lange duurlopen in te plannen, omdat de snelheid blijkbaar wel aanwezig is.
[ Voor 5% gewijzigd door Sport_Life op 27-12-2025 23:22 ]
Klopt, ik zit nu op 50 km per week gemiddeld. En train 4 soms 5 keer per week. In de omvang zit dus nog best wat rek en dat is op de langere afstanden inderdaad de beperkende factor. Voor mijn halve en hele marathon (dit voorjaar) ga ik mijn volume langzaamaan opkrikken. Tegelijkertijd denk ik dat er ook winst valt te behalen in loop efficiëntie. Daar zoek ik nu dus een goede test voor met de juiste adviezen van een goede coach/trainer. Vandaar het idee om dat ook in zo'n sporttest (vergoed door verzekeraar) te zoekenSport_Life schreef op zaterdag 27 december 2025 @ 23:19:
[...]
Hoeveel km per week loop je nu? Wat ik zo om mij heen hoor en lees is voor de meeste mensen het aantal km per week bepalend voor de snelle marathontijden. (80-100km per week).
Jij bent relatief snel op de korte afstanden dus dan zou mijn eerste ingeving zijn om lange duurlopen in te plannen, omdat de snelheid blijkbaar wel aanwezig is.
Komt vaker hier aan bod, schema's en chatgpt... Het kan dus wel zie deze dame 😉
Stewardess Mikky loopt ‘gewoon voor de lol’ 30 kilometer lang aan kop bij NK marathon: ‘Ik had niet eens een plan’
https://www.destentor.nl/...t-eens-een-plan~a0dde720/
Stewardess Mikky loopt ‘gewoon voor de lol’ 30 kilometer lang aan kop bij NK marathon: ‘Ik had niet eens een plan’
https://www.destentor.nl/...t-eens-een-plan~a0dde720/
ik denk dat je voor loopadvies beter bij een atletiekvereniging kan gaan. Ik kreeg bij mijn test daar in ieder geval geen enkele feedback op (en die had ik ook niet verwacht). Nou zegt dat natuurlijk niets over andere testen.Droplollie schreef op zaterdag 27 december 2025 @ 23:31:
[...]
Klopt, ik zit nu op 50 km per week gemiddeld. En train 4 soms 5 keer per week. In de omvang zit dus nog best wat rek en dat is op de langere afstanden inderdaad de beperkende factor. Voor mijn halve en hele marathon (dit voorjaar) ga ik mijn volume langzaamaan opkrikken. Tegelijkertijd denk ik dat er ook winst valt te behalen in loop efficiëntie. Daar zoek ik nu dus een goede test voor met de juiste adviezen van een goede coach/trainer. Vandaar het idee om dat ook in zo'n sporttest (vergoed door verzekeraar) te zoeken
het is denk ik vergelijkbaar met hardlopen , soort van, maar dan met je schouders ipv je heupen. Bij handbiken/fietsen maken je benen de rondjes en is het vrij onbelast voor je schouders/heupen. Zolang je maar blijft draaien is er vrij weinig aan de hand . Het is vooral je knie/elleboog die hier problemen gaat opleveren. Althans dat is wat ik lees en ook wel ervaren heb ( elleboog ). Bij hardlopen / rolstoel rijden is het toch vooral de constante 'push/drop' die je hele gestel op moet vangen ( in mijn geval dus de schouders ) en dat is een wezenlijk andere beweging.cctl01 schreef op vrijdag 26 december 2025 @ 13:32:
[...]
Wat grappig dat ik je naast in het grote wielren ervaringen topic ook hier tegenkom. Zelf ben ik na 6 jaar alleen fietsen begin deze maand begonnen met hardlopen. Volgensmij is voor ons het belangrijkste wennen aan de nieuwe belasting. Cardio is en blijft gewoon in orde door het fietsen. Als ik het zo lees is dit niet de eerste keer dat je met deze belasting te maken hebt. Rustig aan doen lijkt me een van de belangrijkste punten ook voor jou. Zou je wat meer willen uitleggen hoe deze hardloop belasting verschilt van wat je lichaam gewend is met fietsen?
Dan heb je bij een rolstoel nog het 'probleem' dat je constant aan het corrigeren bent. ( geen idee hoe dat is bij hardlopen ). Dus als je een weg hebt die naar een kant helt dan moet je constant bij sturen omdat je anders die weg af rijd en dat kost energie en belast een van de twee armen altijd iets meer. Daar is natuurlijk wel het parcours op uit te zoeken
Qua uithoudingsvermogen ben ik niet zo bang nee. Handbiken doe ik ~ 6 tot 8 uur per week. Het gaat mij vooral om de combinatie waar ik beetje huiverig voor ben. Komende maandag ( morgen dus ) ga ik eerst een 30 minuten test doen hier over de dijk om te kijken waar ik eigenlijk sta. Ik zal geen topsnelheid hebben t.o.v vorig jaar. We gaan het zien.
Het zal voornamelijk dus iets zijn voor 'erbij' max 1 a 2x per week een half uur tot een uurtje.
[ Voor 14% gewijzigd door Webgnome op 28-12-2025 07:22 ]
Als we naar jouw tijden kijken, dan is het duidelijk dat de HM < 1:25 zou moeten kunnen en de hele < 3:00. De oplossing daarvoor is je kilometers per week naar 70-80 km te brengen. Dat moet kunnen met 4-5x per week te trainen. En voor de marathon lange duurlopen zoals @Sport_Life al stelde.Droplollie schreef op zaterdag 27 december 2025 @ 23:31:
[...]
Klopt, ik zit nu op 50 km per week gemiddeld. En train 4 soms 5 keer per week. In de omvang zit dus nog best wat rek en dat is op de langere afstanden inderdaad de beperkende factor. Voor mijn halve en hele marathon (dit voorjaar) ga ik mijn volume langzaamaan opkrikken. Tegelijkertijd denk ik dat er ook winst valt te behalen in loop efficiëntie. Daar zoek ik nu dus een goede test voor met de juiste adviezen van een goede coach/trainer. Vandaar het idee om dat ook in zo'n sporttest (vergoed door verzekeraar) te zoeken
Het talent is er, dat is duidelijk.
Je loopefficiëntie (running economy) verbetert vooral door meer kilometers te maken.
Tenzij je echte zware fouten zou hebben in je loopstijl is het niet zinvol om daar op te werken.
Er zijn geen punten te verdienen met een mooie loopstijl.
Men heeft ooit coaches op basis van loopstijl laten schatten welke hardlopers het efficiëntst waren en het bleek dat ze dat helemaal niet konden inschatten.
Zoals Rob Veer ooit stelde "als jij evenveel weegt als Mo Farah en even hard loopt als Mo Farah, zal jouw stijl automatisch lijken op die van Mo Farah". Dat was zijn manier om te zeggen dat specifiek op loopstijl werken niet heel zinvol is.
Voor een objectieve meting van looptechniek zou je een 5D hardloopanalyse kunnen doen. Of je vervolgens echt wat met de data kan hangt af van je huidige techniek maar het is wel een goede methode om te zien je links en rechts hetzelfde doet.
Meer lopen is misschien niet eens nodig maar ga eens een maand alleen langzaam lopen.(nuchter of niet moet je zelf bepalen)
Meer lopen is misschien niet eens nodig maar ga eens een maand alleen langzaam lopen.(nuchter of niet moet je zelf bepalen)
[ Voor 20% gewijzigd door Tazzios op 28-12-2025 08:51 ]
Dank voor alle reacties! Ik geloof inderdaad dat je efficiëntie vooral creëert door meer te lopen. Tegelijk heb ik zelf gemerkt (nav fysio bezoek) dat hier en daar wel winst valt te behalen op gebied van bijvoorbeeld kracht en mobiliteit.Hartloper schreef op zondag 28 december 2025 @ 08:33:
[...]
Als we naar jouw tijden kijken, dan is het duidelijk dat de HM < 1:25 zou moeten kunnen en de hele < 3:00. De oplossing daarvoor is je kilometers per week naar 70-80 km te brengen. Dat moet kunnen met 4-5x per week te trainen. En voor de marathon lange duurlopen zoals @Sport_Life al stelde.
Het talent is er, dat is duidelijk.
Je loopefficiëntie (running economy) verbetert vooral door meer kilometers te maken.
Tenzij je echte zware fouten zou hebben in je loopstijl is het niet zinvol om daar op te werken.
Er zijn geen punten te verdienen met een mooie loopstijl.
Men heeft ooit coaches op basis van loopstijl laten schatten welke hardlopers het efficiëntst waren en het bleek dat ze dat helemaal niet konden inschatten.
Zoals Rob Veer ooit stelde "als jij evenveel weegt als Mo Farah en even hard loopt als Mo Farah, zal jouw stijl automatisch lijken op die van Mo Farah". Dat was zijn manier om te zeggen dat specifiek op loopstijl werken niet heel zinvol is.
Zo merkte ik bijvoorbeeld ik te weinig met mijn bekken gekanteld loop. Oorzaak was te weinig mobiliteit in mijn heup en beperkte core stability. Door structureel rekoefeningen te doen voor mijn heup, merk ik nu wel dat ik gemakkelijker snelle tempo's loop, doordat ik mobieler in mijn heup ben geworden. Zelfde geldt met borst open/vooruit lopen. Door daar meer op te focussen, loop ik echt wel beter. Het gaat me meer om dat soort tips. Ik zag bijvoorbeeld deze test voorbij komen bij het omnium in Groningen ( https://hetomnium.nl/aanbod/beter-presteren/ )
Dit lijkt me bijvoorbeeld wel eens interessant om te doen. Ik heb echt niet de illusie dat dit mij gaat helpen aan een kwartier van mijn marathon PR, maar kan me denk ik wel wat richting geven in waar nog winst valt te behalen.Uitgebreide, multidisciplinaire Hardloop Testbatterij* 530:
Hardloop sportmedisch en fysiek onderzoek
Inspanningsonderzoek met ademgasanalyse
Voedingsscreening waarbij we kijken of jouw voedingspatroon goed is;
Kracht- en mobiliteitstesten;
Mentale screening om te kijken of daar nog winst te behalen is;
Een integraal advies over jouw fysieke gesteldheid en verbeterpunten.
Zijn er hier mensen die ervaring hebben met een dergelijke test?
Prachtige dag om te lopen vandaag (regio Utrecht). Ik had me heel warm aangekleed, maar kon de helft weer uit doen omdat het helemaal niet zo koud (meer) is.
Daarom altijd even checken voordat je de deur uitgaat.Sport_Life schreef op zondag 28 december 2025 @ 10:57:
Prachtige dag om te lopen vandaag (regio Utrecht). Ik had me heel warm aangekleed, maar kon de helft weer uit doen omdat het helemaal niet zo koud (meer) is.
Het was heerlijk loopweer vanochtend. De handschoenen hoefden niet eens meer mee. Het was hier op natte weggedeeltes wel glibberig, dus wel opletten, voornamelijk tijdens de tempoblokjes.
Ik had wel handschoenen mee , maar na 5km idd uitgedaan.InZane schreef op zondag 28 december 2025 @ 11:14:
[...]
Daarom altijd even checken voordat je de deur uitgaat.
Het was heerlijk loopweer vanochtend. De handschoenen hoefden niet eens meer mee. Het was hier op natte weggedeeltes wel glibberig, dus wel opletten, voornamelijk tijdens de tempoblokjes.
Heerlijk gelopen bijna 22 km
Stelletje handschoenloze patsers 
Ik had mijn dikste handschoenen (met actieve verwarming) aan en dacht na 22km: hmm, ik had ook mijn dikke handschoenen zonder verwarming kunnen dragen
Maar, het was inderdaad heerlijk hardloopweer, volop genieten. En met deze lange duurloop mijn vijfde week op rij met meer dan 100km
Ik had mijn dikste handschoenen (met actieve verwarming) aan en dacht na 22km: hmm, ik had ook mijn dikke handschoenen zonder verwarming kunnen dragen
Maar, het was inderdaad heerlijk hardloopweer, volop genieten. En met deze lange duurloop mijn vijfde week op rij met meer dan 100km
Look, runners deal in discomfort. After you get past a certain point, that’s all there really is. There is no finesse here.
Vorige week werd er een nieuwe MudSweatTrail/NS route aangekondigd van Utrecht naar Maarn. Mooie uitdaging om die maar eens te gaan lopen tussen de kerstdis en Oud & Nieuw festiviteiten door.
Vanmorgen om 6 uur de wekker gezet; snel even gekeken hoe koud het was buiten.. dat viel erg mee. Bij ons was het +1, maar toch besloten om voor lang-lang te gaan en handschoenen mee natuurlijk.
Na 2 dikke plakken van de resterende kerststol, kop koffie, kop melk en een stuk fruit om 7 uur rondje gereden en de andere lopers opgehaald. Met z'n vieren op naar Maarn. Daar de trein gepakt naar Utrecht CS (ik wist niet dat als je dag van tevoren een treinticket koopt dit scheelt in de prijs; ook weer geleerd). Vanuit Utrecht CS loop je best snel de drukte van de stad uit langs de Stadhoudersgracht en de Kromme Rijn. De route voerde verder langs veel harde onverharde paden; deels ook hard door opvriezen van ondergrond. Her en der waar eerst flinke modder lag, was het oppassen voor de enkelbrekers.
Met name de fraai liggende landgoederen waar je langs komt zijn jaloersmakend; wie zouden daar toch nog kunnen wonen? Nu thuis lees ik dat ze allemaal in bezit zijn van de gemeente/provincie Utrecht, dus geen rijke jonkvrouw meer om aan de haak te slaan
Vanaf station Driebergen-Zeist herken ik enkele stukken van de Utrechtse Heuvelrug Trail (ook een MST/NS trail). Zodra we over het heuvelrug gebied lopen wordt het stukken kouder en voelen de vingers weer als ijspegeltjes door de handschoen heen.
Het overkomt mij gelukkig niet vaak, maar ben 1x slachtoffer geworden van een stronkje dat bedekt werd door bladeren; lag languit op de grond zonder iets blijvend bezeerd te hebben, gelukkig. De Garmin schrok gelukkig wel en ging direct in 'ongeval modus'; dat werkt dus nog steeds goed, ook op de Enduro 3.
Op advies van de website van MST/NS onszelf koffie & appeltaart getrakteerd bij een kleine lokale uitspanning, lekker dicht tegen de houtkachel aan.
Kortom: lekker gelopen, mooie paden, niets spectaculairs. Wel altijd leuk om nieuwe routes te pakken. 1 ding klopte niet: de hoogtemeters waren teleurstellend, ipv de 'beloofde' 300 waren het er hooguit 90-95
(door gegeven aan de maker van de trail).
Nog 1 marathon te gaan dit jaar, 31/12
Strava!
Vanmorgen om 6 uur de wekker gezet; snel even gekeken hoe koud het was buiten.. dat viel erg mee. Bij ons was het +1, maar toch besloten om voor lang-lang te gaan en handschoenen mee natuurlijk.
Na 2 dikke plakken van de resterende kerststol, kop koffie, kop melk en een stuk fruit om 7 uur rondje gereden en de andere lopers opgehaald. Met z'n vieren op naar Maarn. Daar de trein gepakt naar Utrecht CS (ik wist niet dat als je dag van tevoren een treinticket koopt dit scheelt in de prijs; ook weer geleerd). Vanuit Utrecht CS loop je best snel de drukte van de stad uit langs de Stadhoudersgracht en de Kromme Rijn. De route voerde verder langs veel harde onverharde paden; deels ook hard door opvriezen van ondergrond. Her en der waar eerst flinke modder lag, was het oppassen voor de enkelbrekers.
Met name de fraai liggende landgoederen waar je langs komt zijn jaloersmakend; wie zouden daar toch nog kunnen wonen? Nu thuis lees ik dat ze allemaal in bezit zijn van de gemeente/provincie Utrecht, dus geen rijke jonkvrouw meer om aan de haak te slaan
Vanaf station Driebergen-Zeist herken ik enkele stukken van de Utrechtse Heuvelrug Trail (ook een MST/NS trail). Zodra we over het heuvelrug gebied lopen wordt het stukken kouder en voelen de vingers weer als ijspegeltjes door de handschoen heen.
Het overkomt mij gelukkig niet vaak, maar ben 1x slachtoffer geworden van een stronkje dat bedekt werd door bladeren; lag languit op de grond zonder iets blijvend bezeerd te hebben, gelukkig. De Garmin schrok gelukkig wel en ging direct in 'ongeval modus'; dat werkt dus nog steeds goed, ook op de Enduro 3.
Op advies van de website van MST/NS onszelf koffie & appeltaart getrakteerd bij een kleine lokale uitspanning, lekker dicht tegen de houtkachel aan.
Kortom: lekker gelopen, mooie paden, niets spectaculairs. Wel altijd leuk om nieuwe routes te pakken. 1 ding klopte niet: de hoogtemeters waren teleurstellend, ipv de 'beloofde' 300 waren het er hooguit 90-95
Nog 1 marathon te gaan dit jaar, 31/12
Strava!
| medic with nerdskillz | Pixel 9 Pro | Pixel 5 (hardloop/backup) | glFTPd addict | AM4 RTX3080 | Nvidia SHIELD Pro 2019 |
Het was zeker prachtig weer! Schema zei eigenlijk 15km, maar dat zijn er ruim 23 geworden. De interval van begin komende week maar inruilen voor iets rustigs. Zijn er nog meer mensen die Egmond gaan lopen?
Ja lekker loopweer vandaag. Eerst rondje 5k gehobbeld met de vrouw (zone 1
) en daarna nog effe 12k afgeraffeld in een uurtje voor een weektotaal van 56k.
Ik had me alleen nog niet bedacht dat ik morgen een rondje door het Duitse bos zou gaan ploegen. Dat zal ook wel weer een aardig eindje incl hoogtemeters worden. Zal niet vanzelf gaan gok ik
Ik had me alleen nog niet bedacht dat ik morgen een rondje door het Duitse bos zou gaan ploegen. Dat zal ook wel weer een aardig eindje incl hoogtemeters worden. Zal niet vanzelf gaan gok ik
Gisteravond laat bericht gekregen dat iemand door ziekte de oudejaarstrail niet kon lopen, of ik wilde gaan? Uiteraard!
Mooi parcours, zwaar met al dat zand en onhandig getimed met gister ook al een 19km, maar uiteindelijk genoten. Knieën vinden er wel wat van, dus nu maar even wat rust.
Fotootje voor de jaloersmaak:
:strip_exif()/f/image/Poxs5HYO1lLsHUz6ks0RxDW6.jpg?f=fotoalbum_large)
Strava
Mooi parcours, zwaar met al dat zand en onhandig getimed met gister ook al een 19km, maar uiteindelijk genoten. Knieën vinden er wel wat van, dus nu maar even wat rust.
Fotootje voor de jaloersmaak:
:strip_exif()/f/image/Poxs5HYO1lLsHUz6ks0RxDW6.jpg?f=fotoalbum_large)
Strava
Voor de mensen die morgen(ochtend) gaan hardlopen... Pas aub goed op want het is hier, regio Zwolle iig, spek en spek glad. Op straat, op voetpaden, ben tijdens het uitlaten van de hond net al een aantal keren bijna onderuit gegaan zo glad.
Wat zijn de ervaringen met bib magnets? Bijvoorbeeld van Decathlon? https://www.decathlon.nl/...n-4-stuks/383135/m9009828
Vind het zonde om elke keer gaatjes in mijn shirts te maken. Blijft het startnummer een beetje fatsoenlijk zitten met magneetjes?
Vind het zonde om elke keer gaatjes in mijn shirts te maken. Blijft het startnummer een beetje fatsoenlijk zitten met magneetjes?
"Don't worry, about a thing, Cause every little thing is gonna be alright"
Leuk concept, maar waardeloos in de praktijk.Gynnad schreef op maandag 29 december 2025 @ 06:25:
Wat zijn de ervaringen met bib magnets? Bijvoorbeeld van Decathlon? https://www.decathlon.nl/...n-4-stuks/383135/m9009828
Ik heb vier magneetjes gekocht bij/voor de halve marathon van Enschede vorig jaar. Ik vind het een stuk handiger dan het gepriegel met die kleine sluitspeldjes. Heb nooit last gehad dat het startnummer los raakte ofzo.Gynnad schreef op maandag 29 december 2025 @ 06:25:
Vind je? Heb ze de laatste 2 of 3 key gebruikt bij een loop (oa amsterdam marathon) en dat ging prima? Even wat geklooi met goed bevestigen, maar ik klooi ook met spelden.Secsytime schreef op maandag 29 december 2025 @ 07:14:
[...]
Leuk concept, maar waardeloos in de praktijk.
Bleef verder gewoon prima zitten
Waardoor is het waardeloos? Merkte de laatste keer met de veiligheidsspeltjes dat je toch een paar keer moet prikken om hem 'perfect' te krijgen, wat voor extra gaatjes zorgt.Secsytime schreef op maandag 29 december 2025 @ 07:14:
[...]
Leuk concept, maar waardeloos in de praktijk.
"Don't worry, about a thing, Cause every little thing is gonna be alright"
Voor mij werken de magneetjes prima. Wanneer ik ga lopen met mijn trailvest gebruik ik echter een riempje waar ik het startnummer aan kan vastmaken, ben dan toch te bang dat door het vest de magneetjes los schieten.
Geen ervaring met deze, ik heb die van mij van Bol. De eerste keer schoot hij los, maar dat was ook omdat ik er zelf tijdens het lopen aan zat te prullen. Bij de halve Marathon geen enkel probleem mee gehad, omdat ik er zelf ook niet aan zat.Gynnad schreef op maandag 29 december 2025 @ 06:25:
Qua prielwerk maakt het niks uit of je spelden pakt of magneten, zo'n startnummer bevestigen is altijd (voor mij dan) een heel gepuzzel.
fotograaf, videograaf en podcastmaker ook beschikbaar voor evenementen
ik vind ze ideaal. Na enig oefenen valt het gepiel ook wel mee. Je kunt je startnummer perfect uitlijnen. Alleen bij het aantrekken van je shirt moet je oppassen dat ze elkaar niet rakenGynnad schreef op maandag 29 december 2025 @ 06:25:
Ik gebruik deze sinds ik een triatlon heb gedaan en het startnummer moet verplaatsen bij het fietsen (rug) en hardlopen (buik). Het voorbeeld is een voorbeeld, er zijn meerdere opties mogelijk.
https://www.decathlon.nl/...4dNV-6Ve5xiIaAhOiEALw_wcB
https://www.decathlon.nl/...4dNV-6Ve5xiIaAhOiEALw_wcB
Hattrick: Thorgal Eagles
Heb ze inderdaad ook van de amsterdam marathon, maar na de marathon had ik er nog maar 3.. en dat hadden er ook zo 2 kunnen zijn.m0ridin schreef op maandag 29 december 2025 @ 07:50:
[...]
Vind je? Heb ze de laatste 2 of 3 key gebruikt bij een loop (oa amsterdam marathon) en dat ging prima? Even wat geklooi met goed bevestigen, maar ik klooi ook met spelden.
Bleef verder gewoon prima zitten
Maar hey n=1
Het was hier in Apeldoorn ook linke soep gisteravond. Was best een uitdaging om niet onderuit te glijden met een jonge, energieke border collie aan de lijn.Juancho schreef op zondag 28 december 2025 @ 23:08:
Voor de mensen die morgen(ochtend) gaan hardlopen... Pas aub goed op want het is hier, regio Zwolle iig, spek en spek glad. Op straat, op voetpaden, ben tijdens het uitlaten van de hond net al een aantal keren bijna onderuit gegaan zo glad.
Vanmorgen in omgeving Eindhoven ook nog verschillende plekken echt glad. Het hondje hier is gelukkig maar 8 kg, maar dan nog was het af en toe goed opletten (want elke piep uit mijn horloge is voor hem een reden om te gaan sprintenInZane schreef op maandag 29 december 2025 @ 10:37:
[...]
Het was hier in Apeldoorn ook linke soep gisteravond. Was best een uitdaging om niet onderuit te glijden met een jonge, energieke border collie aan de lijn.
/f/image/PJ15XPni1ZLFLrMy7wNNtjhs.png?f=fotoalbum_large)
Maar bij de langere duurlopen laat ik hem altijd maar zijn gang gaan. Uiteindelijk alsnog 15km gehad met een tempo net onder de 6:00, dus niets te klagen.
[removed]
Bij meer dan 10 evenementen gebruikt, hoewel ik andere heb van bib sports, werkt super.Gynnad schreef op maandag 29 december 2025 @ 06:25:
Ook last minute van lange mouwen shirt gewisseld naar korte mouwen.
Je moet er beetje handigheid in vinden, maar vind het verstellen van de hoeken makkelijk dan bij speldjes.
Ik leg het nummer in het midden, magneetje bovenop en dan met je hand in het shirt met andere magneetje. Dat vier keer en klaar.
Bij het aantrekken moet je wel iets meer opletten dat je shirt niet in elkaar vouwt en de magneetjes elkaar weer vinden.
Bij speldjes ging m’n nummer altijd scheef of net wat te slap en die gaatjes voelde ‘zonde’ van wat duurdere shirts / singlets.
Laatste keer dat ik ze gebruikte met 2 ‘achterkantjes’ en mn startnummer in de hand over de finish gekomen. Loop nu met een band waar je het nr aan kan bevestigen. Ook handiger omdat je er gelletjes in kan stekenGynnad schreef op maandag 29 december 2025 @ 06:25:
*denkt na over goede signature*
+1 voor bib magnets of zelf 3D printen. Voor mij al lang geen speldjes meerSlickk schreef op maandag 29 december 2025 @ 13:30:
[...]
Bij meer dan 10 evenementen gebruikt, hoewel ik andere heb van bib sports, werkt super.
Ook last minute van lange mouwen shirt gewisseld naar korte mouwen.
Je moet er beetje handigheid in vinden, maar vind het verstellen van de hoeken makkelijk dan bij speldjes.
Ik leg het nummer in het midden, magneetje bovenop en dan met je hand in het shirt met andere magneetje. Dat vier keer en klaar.
Bij het aantrekken moet je wel iets meer opletten dat je shirt niet in elkaar vouwt en de magneetjes elkaar weer vinden.
Bij speldjes ging m’n nummer altijd scheef of net wat te slap en die gaatjes voelde ‘zonde’ van wat duurdere shirts / singlets.
Andersom vind ik handiger... dus nummer neerleggen, daarna de magneetjes onder je shirt doen.. dan kun je ze nog een beetje door voelen naar de precies juiste positie verplaatsen (van buitenaf) en alles recht leggen en dan afronden met de magneetjes aan de buitenkant.Slickk schreef op maandag 29 december 2025 @ 13:30:
[...]
Ook handig als je het warm krijgt en iets uit wilt doen tijdens het lopenPindaUnited schreef op maandag 29 december 2025 @ 14:01:
[...]
Laatste keer dat ik ze gebruikte met 2 ‘achterkantjes’ en mn startnummer in de hand over de finish gekomen. Loop nu met een band waar je het nr aan kan bevestigen. Ook handiger omdat je er gelletjes in kan steken
Hattrick: Thorgal Eagles
Die magneetjes om radiatorfolie te bevestigen zijn retesterk, werken die niet beter? Ik krijg ze met de hand al bijna niet uitelkaar. Zijn volgens mij van Tonzon
3000 hardloopkilometers halen dit jaar was geen doel, maar na vanavond sta ik op 2970km.
Met nog 2 dagen te gaan.
Morgen ga ik iets vroeger kunnen stoppen met werken en overmorgen zeker.
Dus op zich ziet het er goed uit, morgen bv 12 km en overmorgen 18km en de magische kaap van de 3000 hardloopkilometers wordt gerond. Misschien is het de enige keer ooit dat ik 3000km per jaar ga hardlopen.
Enige probleem is dat de benen echt vermoeid aanvoelen nu ik de voorbije 9 dagen 8 keer hardgelopen heb. Gewoonlijk loop ik 4x per week maar wegens enkele dagen verlof was het nu bijna dagelijks.
Ik ga niks forceren maar als de benen morgen niet te slecht aanvoelen loop ik 12 kilometer, dan blijven mijn kansen gaaf om het op oudejaarsavond af te maken ...
Met nog 2 dagen te gaan.
Dus op zich ziet het er goed uit, morgen bv 12 km en overmorgen 18km en de magische kaap van de 3000 hardloopkilometers wordt gerond. Misschien is het de enige keer ooit dat ik 3000km per jaar ga hardlopen.
Enige probleem is dat de benen echt vermoeid aanvoelen nu ik de voorbije 9 dagen 8 keer hardgelopen heb. Gewoonlijk loop ik 4x per week maar wegens enkele dagen verlof was het nu bijna dagelijks.
Ik ga niks forceren maar als de benen morgen niet te slecht aanvoelen loop ik 12 kilometer, dan blijven mijn kansen gaaf om het op oudejaarsavond af te maken ...
10x hardlopen in 11 dagen in plaats van 8x hardlopen in 14 dagen.Hartloper schreef op maandag 29 december 2025 @ 23:09:
3000 hardloopkilometers halen dit jaar was geen doel, maar na vanavond sta ik op 2970km.
Met nog 2 dagen te gaan.
Begrijpelijk dat er vermoeidheid is. Pas je op voor overbelasting? Ik snap dat ronde getallen mooi zijn, maar we zien je volgend jaar ook nog graag terug in het topic en niet pas vanaf april.
Mijn jaardoel was 2100 (ingesteld op Strava op 1 januari). Zit nu verrassend genoeg op 2330. Blijkbaar veel consistenter getraind dan gedacht.
Nu de kinderen wat ouder zijn gaat het ook iets makkelijker qua planning, hoewel die long runs nog altijd lastig te plannen zijn. Consistentie voelt wel goed.
Nog even van genieten tot mei; dan verwachten we onze derde en zal het lopen weer even minder worden. In 2027 met de hardloopbuggy weer op pad.
Vanavond nog een snellere ronde gelopen, morgen en overmorgen waarschijnlijk geen loopjes meer. Tijd om verder te reflecteren op afgelopen hardloopjaar en alle loopevenementen.
Zolang ze geen scherpe randen hebben zou kunnen. Ik heb bij de reguliere magneten die specifiek voor het lopen bedoeld zijn er geen last van dat ze loslaten tijdens het lopen. Zowel bij snelle 5km als marathons.A-Waxxx schreef op maandag 29 december 2025 @ 18:54:
Die magneetjes om radiatorfolie te bevestigen zijn retesterk, werken die niet beter? Ik krijg ze met de hand al bijna niet uitelkaar. Zijn volgens mij van Tonzon
Hier ook maar een jaartotaal dan
Mijn reguliere loop-cyclus in de afgelopen jaren was:
- enthousiast beginnen
- het idee hebben dat het lekker gaat
- te snel en te ver gaan en daarmee een blessure oplopen
- mij verwonderd afvragen hoe dat kan, want 15 jaar geleden liep ik verder en sneller en zonder problemen
- volgend jaar weer proberen
Ik ben in april (weer) begonnen en het lijkt er op dat er een knop om is: het lukt om rustig te lopen (Z2 for the win) en ik merk het resultaat dat het oplevert. In totaal zit ik nu op ~400km, blessurevrij 👌
Eerste doel was 5km uitlopen. Heb de tijd genomen en eind juli lukte het soepel. Daarna door met 10k onder de 60 minuten. De finale daarvan staat op 10 januari, maar per ongeluk is het 1,5 week geleden al gelukt in 56:31. In januari ga ik zien of ik er nog wat van af krijg.
M'n pace is (nu) niet wat ik vroeger liep en in dit topic ook zeker geen topper, maar ik geniet weer met volle teugen van het lopen.
Doel voor volgend jaar: misschien een HM of eerst 16km oid. Plan is in elk geval volume omhoog. Deze maand staat de teller op 100km, ik wil naar 30km gemiddeld per week in Q1.
- enthousiast beginnen
- mij verwonderd afvragen hoe dat kan, want 15 jaar geleden liep ik verder en sneller en zonder problemen
Ik ben in april (weer) begonnen en het lijkt er op dat er een knop om is: het lukt om rustig te lopen (Z2 for the win) en ik merk het resultaat dat het oplevert. In totaal zit ik nu op ~400km, blessurevrij 👌
Eerste doel was 5km uitlopen. Heb de tijd genomen en eind juli lukte het soepel. Daarna door met 10k onder de 60 minuten. De finale daarvan staat op 10 januari, maar per ongeluk is het 1,5 week geleden al gelukt in 56:31. In januari ga ik zien of ik er nog wat van af krijg.
M'n pace is (nu) niet wat ik vroeger liep en in dit topic ook zeker geen topper, maar ik geniet weer met volle teugen van het lopen.
Doel voor volgend jaar: misschien een HM of eerst 16km oid. Plan is in elk geval volume omhoog. Deze maand staat de teller op 100km, ik wil naar 30km gemiddeld per week in Q1.
My 2 cents:whatyoudoing schreef op dinsdag 30 december 2025 @ 00:37:
Hier ook maar een jaartotaal danMijn reguliere loop-cyclus in de afgelopen jaren was:
- enthousiast beginnen
Doe goede warmups en cooldowns
Zorg voor goede schoenen (mocht je die nog niet hebben en vervang deze tijdig)
Varrieer je lopen: Interval, Recovery, Strides, Tempo, Easyruns. Als je 3x per week wil hardlopen zou ik 1x kort en snel gaan (interval/strides), 1x wat langer op heel easy tempo (zone 2) en 1x een temporun.
Succes in het nieuwe jaar!
9800X3D | MSI RTX 3080Ti | GigaByte X870 Gaming Wifi | 32GB@6000Mhz | NH-D15 | 990 Pro 2TB | FD Define R6 | Acer 28" 4K 60Hz Gsync | Acer 27" 1440P 240Hz Gsync | KB: Ducky one 2 RGB | HP: HyperX Cloud II | M: Zowie FK1
Is het nu al tijd voor lijstjes?
Nou ja, ik ga vandaag de 2200 voorbij en morgen komt er nog een 16 km trail bij.
Het is geen record, maar het is wel meer dan de afgelopen 3 jaar, dus ik ben tevreden
Nou ja, ik ga vandaag de 2200 voorbij en morgen komt er nog een 16 km trail bij.
Het is geen record, maar het is wel meer dan de afgelopen 3 jaar, dus ik ben tevreden
Als je in Groningen kijkt, zou je ook eens kunnen kijken of ze bij de studie Bewegingswetenschappen wat voor je kunnen betekenen?Droplollie schreef op zondag 28 december 2025 @ 10:44:
[...]
Dank voor alle reacties! Ik geloof inderdaad dat je efficiëntie vooral creëert door meer te lopen. Tegelijk heb ik zelf gemerkt (nav fysio bezoek) dat hier en daar wel winst valt te behalen op gebied van bijvoorbeeld kracht en mobiliteit.
Zo merkte ik bijvoorbeeld ik te weinig met mijn bekken gekanteld loop. Oorzaak was te weinig mobiliteit in mijn heup en beperkte core stability. Door structureel rekoefeningen te doen voor mijn heup, merk ik nu wel dat ik gemakkelijker snelle tempo's loop, doordat ik mobieler in mijn heup ben geworden. Zelfde geldt met borst open/vooruit lopen. Door daar meer op te focussen, loop ik echt wel beter. Het gaat me meer om dat soort tips. Ik zag bijvoorbeeld deze test voorbij komen bij het omnium in Groningen ( https://hetomnium.nl/aanbod/beter-presteren/ )
[...]
Dit lijkt me bijvoorbeeld wel eens interessant om te doen. Ik heb echt niet de illusie dat dit mij gaat helpen aan een kwartier van mijn marathon PR, maar kan me denk ik wel wat richting geven in waar nog winst valt te behalen.
Zijn er hier mensen die ervaring hebben met een dergelijke test?
Wellicht dat daar onderzoeken lopen qua trainingsverbeteringen/ trainingsprogramma's? (Ik heb daar ooit een master Sport Science gedaan en toen wat trainings schema's gebouwd).
Sowieso nemen ze daar ook regelmatig VO2max testen af.
Ik heb met kerst het boek Norwegian Singles Method gekregen. Best interessant, blijkbaar gebaseerd op 'sweet spot' wielren training. Het sluit aan bij mijn manier van trainen. Proberen zo veel mogelijk en zo consistent mogelijk te kunnen trainen. Zonder teveel vermoeidheid en zonder intensieve sessies: geen intervallen, strides, snel tempo werk. Alles gaat op 15k pace of langzamer. (Eens per maand een 5k racen kan wel)
Ga kijken of mijn lichaam dit schema aankan, het idee is elke dag lopen. 3x per week heel rustig, 1x hele rustige duurloop en dan drie keer per week sub threshold sessies. Denk dat ik ze voor nu op marathon pace ga doen, kijken of mijn achillespezen daar aan kunnen wennen. Rustige loopjes gaan nog langzamer dan voorheen, alles Z1 / 70% van max HR. Zodra het wekelijkse volume omhoog gaat dan is het van belang dat de vele kilometers zo min mogelijk impact hebben op het herstel. Al helemaal omdat er geen dagen zijn met volledige rust. Ten opzichte van mijn marathonblok gaat langzaam nog langzamer, maar de subthreshold trainingen zijn wel intensiever. Drie keer per week vind ik best veel, volgens de calculator zouden ze op 3:53-4:10 kunnen. Zie dat nog niet zo snel gebeuren maar wie weet.
@Droplollie indien mogelijk zou ik gewoon meer gaan lopen, extra loopje op 5:15 of een een km per week toevoegen aan je bestaande loopjes. Op basis van je 5k/10k zou een sub 3 zeker haalbaar moeten zijn.
Ga kijken of mijn lichaam dit schema aankan, het idee is elke dag lopen. 3x per week heel rustig, 1x hele rustige duurloop en dan drie keer per week sub threshold sessies. Denk dat ik ze voor nu op marathon pace ga doen, kijken of mijn achillespezen daar aan kunnen wennen. Rustige loopjes gaan nog langzamer dan voorheen, alles Z1 / 70% van max HR. Zodra het wekelijkse volume omhoog gaat dan is het van belang dat de vele kilometers zo min mogelijk impact hebben op het herstel. Al helemaal omdat er geen dagen zijn met volledige rust. Ten opzichte van mijn marathonblok gaat langzaam nog langzamer, maar de subthreshold trainingen zijn wel intensiever. Drie keer per week vind ik best veel, volgens de calculator zouden ze op 3:53-4:10 kunnen. Zie dat nog niet zo snel gebeuren maar wie weet.
@Droplollie indien mogelijk zou ik gewoon meer gaan lopen, extra loopje op 5:15 of een een km per week toevoegen aan je bestaande loopjes. Op basis van je 5k/10k zou een sub 3 zeker haalbaar moeten zijn.
[ Voor 7% gewijzigd door XyS op 30-12-2025 11:55 ]
Mooi plan en benieuwd hoe dat gaat uitpakken! Net als aantal anderen hier heb ik dat boek ook in huis. Het hardlopen wat fanatieker opgepakt laatste twee jaar met in 2024 schamele 380km en in 2025 komt de teller op ~ 880km. Voor 2026 zocht ik een methode om blessurevrij meer kilometers per week te maken en daar lijkt NSM wel goed bij te passen. Realistisch gezien gaat 7x p/w lastig worden met werk en energieke peuter in huis, dus ik streef naar 4-5x p/w in de eerste paar maanden. Zal een combi worden van 2x 45-60min easy run, 1x 90min easy run, 1x interval training bij AV (uitdaging sub-T te blijvenXyS schreef op dinsdag 30 december 2025 @ 11:51:
Ik heb met kerst het boek Norwegian Singles Method gekregen. Best interessant, blijkbaar gebaseerd op 'sweet spot' wielren training. Het sluit aan bij mijn manier van trainen. Proberen zo veel mogelijk en zo consistent mogelijk te kunnen trainen. Zonder teveel vermoeidheid en zonder intensieve sessies: geen intervallen, strides, snel tempo werk. Alles gaat op 15k pace of langzamer. (Eens per maand een 5k racen kan wel)
Ik dacht mijn easy runs aardig rustig te lopen met 6:00/km en 137bpm (max is ~ 182), maar blijkbaar zitten die volgens mijn Garmin nog steeds in Z3 ondanks dat ze heel relaxed voelen. Voordat ik met de Garmin de hartslag meer meewoog liep ik alle afstanden op of onder 5:00/km. Verstandiger om de easy runs dan toch nog rustiger te gaan lopen op < 127bpm om blessurerisico te verlagen met meer weekload?
Doelen 2026
Met beleid de wekelijkse kilometers opschroeven naar 40-50km, 2-3 halve marathons lopen en een eerste marathon in Q3/Q4 2026 moet me nog ergens inschrijven
Kijktip voor de marathonlopers die NSM willen toepassen kwam ik deze video tegen van iemand die sub-3 haalde mede dankzij deze methode (13min van zijn PR afgelopen)
[ Voor 3% gewijzigd door Don Juansen op 30-12-2025 13:20 ]
Ik loop mijne op <140 HR met max HR van 201. Dus zou nog wat rustiger lopen inderdaad, de snelheid komt (hopelijk) vanzelf. Op het begin wat ongemakkelijk maar het went wel.Don Juansen schreef op dinsdag 30 december 2025 @ 13:16:
[...]
Mooi plan en benieuwd hoe dat gaat uitpakken! Net als aantal anderen hier heb ik dat boek ook in huis. Het hardlopen wat fanatieker opgepakt laatste twee jaar met in 2024 schamele 380km en in 2025 komt de teller op ~ 880km. Voor 2026 zocht ik een methode om blessurevrij meer kilometers per week te maken en daar lijkt NSM wel goed bij te passen. Realistisch gezien gaat 7x p/w lastig worden met werk en energieke peuter in huis, dus ik streef naar 4-5x p/w in de eerste paar maanden. Zal een combi worden van 2x 45-60min easy run, 1x 90min easy run, 1x interval training bij AV (uitdaging sub-T te blijven) en als het kan een extra sub-T sessie. Zal een combi worden van NSM en de Hartloper©-methode
![]()
Ik dacht mijn easy runs aardig rustig te lopen met 6:00/km en 137bpm (max is ~ 182), maar blijkbaar zitten die volgens mijn Garmin nog steeds in Z3 ondanks dat ze heel relaxed voelen. Voordat ik met de Garmin de hartslag meer meewoog liep ik alle afstanden op of onder 5:00/km. Verstandiger om de easy runs dan toch nog rustiger te gaan lopen op < 127bpm om blessurerisico te verlagen met meer weekload?
Doelen 2026
Met beleid de wekelijkse kilometers opschroeven naar 40-50km, 2-3 halve marathons lopen en een eerste marathon in Q3/Q4 2026 moet me nog ergens inschrijven
Kijktip voor de marathonlopers die NSM willen toepassen kwam ik deze video tegen van iemand die sub-3 haalde mede dankzij deze methode (13min van zijn PR afgelopen)
Succes, ben benieuwd wat je er van vindt. Zou vooral consistent naar die 50km proberen te gaan, en de extra sub-T sessie is dan mooi meegenomen maar niet perse nodig. Mocht ik last hebben dan vervang ik een sub-T sessie voor een easy run. Ik heb zojuist 2x2km net onder marathon pace gedaan. Voelt prima, maar heb afgelopen maand relatief weinig gelopen
Ook een intensievere sessie bij de AV kan geen kwaad natuurlijk, zolang je voldoende kan herstellen en de andere loopjes consistent kunt blijven doen.
Ik was er vorig jaar ook vroeg bij en ik zie om mij heen ook mensen die hun hardloopjaar al afgerond hebben. Ik loop morgen nog relaxt een 10 km.InZane schreef op dinsdag 30 december 2025 @ 09:20:
Is het nu al tijd voor lijstjes?
De weg omhoog lijkt ingezet.
Vorige week totaal 45 km gelopen waarvan de langste loop 15km was. Heb vooral nog rustige kilometers gemaakt, wel een sessie 3km net onder AeT gelopen. Kuit hersteld goed, en doel voor deze week is om weer meer kilometers te maken. Vandaag de eerste 11 gehad.
Als deze week goed gaat wil ik volgende week proberen wat tempo toe te voegen.
Vorige week totaal 45 km gelopen waarvan de langste loop 15km was. Heb vooral nog rustige kilometers gemaakt, wel een sessie 3km net onder AeT gelopen. Kuit hersteld goed, en doel voor deze week is om weer meer kilometers te maken. Vandaag de eerste 11 gehad.
Als deze week goed gaat wil ik volgende week proberen wat tempo toe te voegen.
Vorig jaar heb ik vol bewondering de eindejaars lijstjes in dit topic zitten bekijken, met het idee dat ik niet echt in de buurt zou gaan komen van de volumes die langs kwamen. Dit keer wil ik mijn overzicht ook eens delen.
Omvang afgelopen jaren volgens Garmin:
2023: 380km
2024: 850km
2025: 2314km (en morgen nog een duurloopje als het lukt)
Hoogtepunten van dit jaar:
- Heel gebleven: geen blessures!
- voor het eerst verder dan HM afstand gelopen
- PRs op 1km, 5km, 10km
- Vooral heel veel plezier en ontspanning gevonden in het hardlopen!
Doel van volgend jaar:
- Grote Rivieren Loop circuit
- Consistent blijven lopen
Iedereen hier bedankt voor de meestal fijne posts, en alvast een super loop-2025 gewenst!
Omvang afgelopen jaren volgens Garmin:
2023: 380km
2024: 850km
2025: 2314km (en morgen nog een duurloopje als het lukt)
Hoogtepunten van dit jaar:
- Heel gebleven: geen blessures!
- voor het eerst verder dan HM afstand gelopen
- PRs op 1km, 5km, 10km
- Vooral heel veel plezier en ontspanning gevonden in het hardlopen!
Doel van volgend jaar:
- Grote Rivieren Loop circuit
- Consistent blijven lopen
Iedereen hier bedankt voor de meestal fijne posts, en alvast een super loop-2025 gewenst!
Ik eindig het jaar met een flinke domper; een blessure. Naar alle waarschijnlijkheid mijn voorste kruisband gescheurd (opnieuw, 15jr geleden ook al). Ik lig er dus wel even uit.
Het doel; London Marathon is dus ook gelijk exit.
Maar dat is voor jullie weer een mooie kans; wie wil mijn reis en ticket overnemen?
Het is georganiseerd via TUI. Vrijdag 24 april in de middag de heenreis, zondag 26 april de Marathon van London lopen, maandag 27 april in de middag terug. Alles wordt georganiseerd. Het betreft een pakket voor één deelnemer en één toeschouwer. Alle informatie, inclusief de marathongegevens, worden overgezet (je loopt dus op je eigen naam). Kosten voor het gehele pakket zijn 4050 Euro.
Interesse? Stuur dan even een PB.
Let wel; gezien de sluitingsdata, moet het overgezet zijn voor 9 januari.
Hopelijk wil iemand het overnemen.
Het doel; London Marathon is dus ook gelijk exit.
Maar dat is voor jullie weer een mooie kans; wie wil mijn reis en ticket overnemen?
Het is georganiseerd via TUI. Vrijdag 24 april in de middag de heenreis, zondag 26 april de Marathon van London lopen, maandag 27 april in de middag terug. Alles wordt georganiseerd. Het betreft een pakket voor één deelnemer en één toeschouwer. Alle informatie, inclusief de marathongegevens, worden overgezet (je loopt dus op je eigen naam). Kosten voor het gehele pakket zijn 4050 Euro.
Interesse? Stuur dan even een PB.
Let wel; gezien de sluitingsdata, moet het overgezet zijn voor 9 januari.
Hopelijk wil iemand het overnemen.
Let op:
"Hardlopen is voor de één een sport, voor de ander een reis". Iedereen is welkom, ook de minder geoefende loper
Voor vragen en discussie over sporthorloges kun je terecht in Het grote Sporthorloge met GPS topic.
Voor vragen en discussie over triathlon, kan men terecht in Het Triatlontopic - Deel 2.
Als aanvulling op de topics in deze reeks, zijn er Tweakers Hardlopen-groepen op Strava en Garmin Connect. Om toegang te krijgen:
1. Strava: Geef op Strava aan dat je lid wil worden van de groep (klik op Request to Join). Stuur je op Strava gebruikte naam in een DM op Tweakers aan de admins: Poekie en Calitomnication.
2. Garmin: Stuur in een DM op Tweakers met onderwerp Toegang Garmin je gebruikersnaam van het Garmin aan de admin: Calitomnication.
Ook jouw PR's doorgeven? Dat kan als je de sheet invult.
"Hardlopen is voor de één een sport, voor de ander een reis". Iedereen is welkom, ook de minder geoefende loper
Voor vragen en discussie over sporthorloges kun je terecht in Het grote Sporthorloge met GPS topic.
Voor vragen en discussie over triathlon, kan men terecht in Het Triatlontopic - Deel 2.
Als aanvulling op de topics in deze reeks, zijn er Tweakers Hardlopen-groepen op Strava en Garmin Connect. Om toegang te krijgen:
1. Strava: Geef op Strava aan dat je lid wil worden van de groep (klik op Request to Join). Stuur je op Strava gebruikte naam in een DM op Tweakers aan de admins: Poekie en Calitomnication.
2. Garmin: Stuur in een DM op Tweakers met onderwerp Toegang Garmin je gebruikersnaam van het Garmin aan de admin: Calitomnication.
Ook jouw PR's doorgeven? Dat kan als je de sheet invult.
:strip_exif()/f/image/EkZwu202dGVs8ZhtRJhPrvq7.jpg?f=fotoalbum_tile)
:strip_exif()/f/image/q9nV8j84Yy7jBbmXZ9YLgq6T.jpg?f=fotoalbum_tile)
:strip_exif()/f/image/46Dv5Ewt9WlRCnjK1ogsXPJz.jpg?f=fotoalbum_tile)
:strip_exif()/f/image/igUKXi1ZlvZG46UzcYlU4a4b.jpg?f=fotoalbum_large)