• Hartloper
  • Registratie: Mei 2021
  • Laatst online: 22:14
Jorissie87 schreef op dinsdag 30 december 2025 @ 01:27:
[...]

My 2 cents:
Doe goede warmups en cooldowns
Zorg voor goede schoenen (mocht je die nog niet hebben en vervang deze tijdig)
Varrieer je lopen: Interval, Recovery, Strides, Tempo, Easyruns. Als je 3x per week wil hardlopen zou ik 1x kort en snel gaan (interval/strides), 1x wat langer op heel easy tempo (zone 2) en 1x een temporun.
Succes in het nieuwe jaar!
My 2 cents:
als je 3 keer per week loopt is 1 keer een intensere training genoeg. Hetgeen jij voorstelt zijn twee workouts en 1 rustige training.
@whatyoudoing schrijft dat hij blessurevrij blijft door z2 te trainen... Dus niet door 2 x per week een hardere training te doen.

[ Voor 0% gewijzigd door Hartloper op 30-12-2025 21:24 . Reden: typo ]

• Roozzz
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 22:35
Hartloper schreef op dinsdag 30 december 2025 @ 20:54:
[...]

My 2 cents:
als je 3 keer per week loopt is 1 keer een intensere training genoeg. Hetgeen jij voorstel zijn twee workouts en 1 rustige training.
@whatyoudoing schrijft dat hij blessurevrij blijft door z2 te trainen... Dus niet door 2 x per week een hardere training te doen.
Zeker voor iemand die afgelopen jaar 400km liep.

@whatyoudoing Eerst werken aan regelmaat, evt frequentie en volume, en daarbij heel blijven. Daarna kan je wmb gaan nadenken over meer intensiteit.

[ Voor 3% gewijzigd door Roozzz op 30-12-2025 21:24 ]

If you can see, look. If you can look, observe

• TheDude84
  • Registratie: Maart 2013
  • Niet online

TheDude84

The Dude abides

Vandaag ook mijn laatste run gedaan van dit jaar, dus tijd om de balans op te maken :)
Hoofddoel van dit jaar: Eerste ultra lopen - gehaald
2025km in 2025 - Niet gehaald, 1714km, mede door een harde val buiten het sporten om... pfff
20.000 hoogte meters - Gehaald, 26k
80/20 trainingsmethode omarmen - was best lastig, maar inmiddels de norm
Meer/vaker/langer hardlopen dan in 2024 - Gehaald

Main focus voor 2026:
- UTMB (in zes dagen, niet de bekende race)
- 2e ultra, met meer D+

• Stefangrp
  • Registratie: Juni 2004
  • Nu online
Ik doe morgen ook mijn laatste van het jaar.
Sta nu op 1583km en vandaag niet gelopen, dus misschien trek ik m morgen nog wel naar de 1600km. Vorig jaar 900k

Jaardoelen doe ik niet specifiek aan verder. Maar tevreden met consistent lopen, alle pr's dik dik verbeterd (5k 19.30, 10k 39.30, hm 1.27.50) en een prachtig marathon debuut (3.11).

Planning voor 2026: 1 of 2 marathons, een 50k, en hopelijk verbetering van mijn hm en m tijd.

Veel loopplezier allemaal morgen!

• Hartloper
  • Registratie: Mei 2021
  • Laatst online: 22:14
Het was niet mijn bedoeling om het jaaroverzicht te starten, enkel te zeggen dat ik heel dicht bij de 3000km aan het komen ben.
Vandaag nog 13km gelopen, jaartotaal nu op 2983km. Misschien morgen nog 17km, maar ik ga de goede raad van @Slickk volgen en er geen obsessie van maken. Als de benen te stram zijn loop ik niet of hooguit 10km. Hoewel, met nog 10km erbij komt het totaal op 2993 km...

2025 is een super hardloopjaar geweest:
* 1 week wat minder moeten lopen wegens dreigende overbelasting, geen blessures.
* heel goede training gehad voor de marathon van Gent 31 maart. De marathon zelf viel tegen qua resultaat, maar ik kon wel met voldoening terugkijken op een mooi trainingsblok.
* voor de eerste keer sedert de lagere school een hardloopwedstrijdje gewonnen.
Even relativeren, het was een lokale 5km met maar 75 deelnemers waarvan de helft dames; de beste hardlopers kozen voor de 10km; ik liep dezelfde tijd als het jaar ervoor toen ik vijfde werd, de vier die het jaar voordien voor mij eindigden namen niet deel. Allemaal waar, maar toch stiekem fier.
* in juni op een gecertificeerde 10 km waar ik de vorige 2 jaar mijn tanden stukbeet op de 39-minutenbarrière nu een mooi PR van 38:41 gelopen.
* in oktober een tweede sub-3 gelopen, bewezen dat vorig jaar geen toevalstreffer was, en er nog 30 seconden afgepietst.

Doelen voor volgend jaar:
- heel blijven
- ipv 4x per week misschien proberen 4-5x per week te hardlopen
- in maart de halve marathon in 1:25:xx lopen, dat zou in theorie moeten lukken met mijn PR's op de 10 en de hele.
- tweede helft van het voorjaar enkele 5 en 10km wedstrijden lopen, daar heb ik dit jaar ook veel plezier van gehad.
- het najaar staat in het teken van de marathon van Berlijn (en een lokale halve marathon 16 dagen voordien).

• kepler
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 22:38
Hier ook maar een jaaroverzicht :D

*Net niet mijn doel van 2000km gehaald, blijft steken op 1914km
*Komt vooral door een korte pauze deze maand vanwege lichte knieklachten, nu nergens meer last van
*Wel mijn hoogste aantal kms ooit (gemeten, hou het pas bij vanaf 2017)
*Drie ultras gelopen:
*50km in januari (Ergens NL)
*53k en 2600hm in Juli Brisbane Australië
*50k eind November in de Utrechtse Heuvelrug
*Rotterdam marathon gelopen in April
*Inplannen van lange lopen blijft moeilijk met een gezin van 3 kids, ik heb in totaal 7x een training loop van 18-25km gedaan dit jaar. De rest allemaal <12km, maar wel 4-5x per week. Hier is dus nog wel wat winst te pakken.

Plannen voor volgend jaar:
- 2400km.
- Rdam Marathon.
- Ultra in Zwitserland van 80k en 4500hm, juli.
- Als bovenstaande goed gaat, de Dutch Mountain Trail ergens september (100km)

• Wyke
  • Registratie: Juni 2018
  • Nu online
Hartloper schreef op dinsdag 30 december 2025 @ 21:43:
Het was niet mijn bedoeling om het jaaroverzicht te starten
Je hebt het startsein overduidelijk gegeven :)

Dus bij deze:
Mijn hardloopjaar begon met een doorverkoop van mijn ticket voor Egmond omdat ik ziek was, maar vanaf daar is het eigenlijk lekker gegaan. Ik had geen specifiek wedstrijddoel, maar wilde proberen aan het eind van het jaar 50km per week als mijn ondergrens te krijgen ipv mijn bovengrens. Dat is min of meer gelukt.
Aan het eind van het jaar een marathon gelopen en door het constante volume het hele jaar door deze vrij relaxed (voor zover dat mogelijk is) onder de 4 uur kunnen lopen.
Hoogtepunt van het jaar was echter niet een wedstrijd waar ik zelf meedeed, maar waar ik als toeschouwer aanwezig was: Zegama-Aizkorri. 's Morgens heel vroeg op en vanaf het afzetpunt van de pendelbus de hike naar Santo Spiritu gemaakt (de kapel in de grot-tunnel) en daarna verder de berg op. In mijn eentje zou ik die hoogtes doodeng vinden, maar zo tussen de andere mensen ging het me prima af. Na 2,5 uur kwam ik boven. Ik kan eigenlijk niet in woorden vangen hoe ongelooflijk geweldig deze dag was zo tussen al die Basken/Spanjaarden. De sfeer, het enthousiasme, het uitzicht (het weer zat mee), de prestaties van de lopers. Ik krijg iedere keer weer kippenvel als ik er aan terugdenk. Echt een aanrader om ooit een keer te doen.
YouTube: Santo Spiritu Zegama Aizkorri 2025 (hier zat ik tussen)
YouTube: ZEGAMA - AIZKORRI - FLASH HIGHLIGHTS - GTWS 2025

over mijn cijfers kan ik niet meer dan zeer tevreden zijn:
2023 - 1.400km - 7.400hm
2024 - 1.650km - 8.100hm
2025 - 2.200km - 20.000hm

doel voor 2026 is een ultra van rond de 70km. Nog even trainen :) en verder vooral het plezier en het genieten van de natuur voorzetten zoals in het afgelopen jaar.

• marana
  • Registratie: Maart 2023
  • Laatst online: 23:02
Leuk die jaaroverzichten! Het werkt aanstekelijk, ik heb mijn statistieken er ook maar eens bij gepakt.

Van zo'n 750 km in 2024 naar 1117 km in 2025
Van stabiel 2x per week lopen in 2024 (was in 2023 nog gemiddeld 5x per maand) naar meestal 3x per week trainen nu.
Van trainen voor mijn eerste 10EM naar klaar zijn voor mijn eerste halve marathon (toen ik in februari over de finish kwam in Apeldoorn was mijn eerste gedachte 'ik kan best een halve lopen')

Doelen voor 2026:
Liefst 3x een halve marathon doen: Egmond, hopelijk Zwolle maar dat zal wel lastig worden (iemand nog een ticket over?), en dan in het najaar nog ergens.
Misschien wel naar 4x per week lopen.
Minstens 1500 km lopen.

• ElPaco
  • Registratie: Januari 2007
  • Nu online
Mijn hardloopjaar zit er ook weer op na de training van vanavond. En wat een jaar was het! Een korte terugblik op de doelen die ik voor 2025 had gesteld:
HM binnen 2:05, superdoel is onder de 2 uur, maar geen idee hoe haalbaar dat is. Sowieso HM lopen in Eindhoven in oktober.
10KM binnen 55:00
5KM binnen 25:00
En is dat dan gelukt?
Event202320242025
PR 5KM29:4228:1024:36
PR 10KM1:05:2957:0849:30
PR HM-2:08:361:57:22
PR M--4:12:30
En hoe dat er dan in een plaatje uit ziet:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/h3ktU3WL3RwPcGQis9WN9CYvqiw=/800x/filters:strip_exif()/f/image/agyvJ1EVSk9JKfmhK5DiDiDk.png?f=fotoalbum_large

Records zijn wederom verpletterd en vooral door de @Hartloper TM methode, heel veel Z2 werk.
202320242025
Aantal kilometers330 km440 km1775(!) km
Naast totale afstand en meer snelheid ook langere lopen gedaan. 2025 was het jaar van mijn 1e marathon, een jaar waarin ik 15 keer meer dan een halve marathon afstand heb gelopen en vooral een jaar waarin ik na een zweepslag (bedankt zaalhockey!) geen blessures heb gelopen! Doel van de halve van Eindhoven is dus mislukt omdat ik eerder al een halve onder de 2 uur had gelopen en in Eindhoven voor de hele marathon ben gegaan.

Doelen voor volgend jaar:
60 van Texel (29 maart)
Blessurevrij blijven
Blijven genieten van het lopen

Na de 60 van Texel bepaal ik of ik meer lange runs wil of meer snelheid op kortere runs (halve marathon).

[ Voor 8% gewijzigd door ElPaco op 30-12-2025 23:02 ]

WoT stats

Pagina: 1 ... 418 419 Laatste

Let op:
"Hardlopen is voor de één een sport, voor de ander een reis". Iedereen is welkom, ook de minder geoefende loper :)
Voor vragen en discussie over sporthorloges kun je terecht in Het grote Sporthorloge met GPS topic.
Voor vragen en discussie over triathlon, kan men terecht in Het Triatlontopic - Deel 2.

Als aanvulling op de topics in deze reeks, zijn er Tweakers Hardlopen-groepen op Strava en Garmin Connect. Om toegang te krijgen:
1. Strava: Geef op Strava aan dat je lid wil worden van de groep (klik op Request to Join). Stuur je op Strava gebruikte naam in een DM op Tweakers aan de admins: Poekie en Calitomnication.
2. Garmin: Stuur in een DM op Tweakers met onderwerp Toegang Garmin je gebruikersnaam van het Garmin aan de admin: Calitomnication.

Ook jouw PR's doorgeven? Dat kan als je de sheet invult.