• Poekie
  • Registratie: November 2004
  • Niet online

Poekie

Super Furry Animal

naitsoezn schreef op vrijdag 2 januari 2026 @ 19:27:
[...]

Dat lijstje met beheerders van de strava-club is anders ook al een poosje niet echt meer actueel ;) Of in ieder geval niet dermate actief dat er snel (überhaupt) wordt toegevoegd :+
Mensen die mij een DM sturen krijgen meestal binnen een dag toegang, dus die snap ik niet helemaal.

Smashrun | Strava | Citystrides | Brickset

• Roozzz
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 13:44
naitsoezn schreef op vrijdag 2 januari 2026 @ 19:27:
[...]

Dat lijstje met beheerders van de strava-club is anders ook al een poosje niet echt meer actueel ;) Of in ieder geval niet dermate actief dat er snel (überhaupt) wordt toegevoegd :+
Beter kunnen is zelf doen. Volgens mij heeft @Poekie hierbij een vrijwilliger gevonden :+
Poekie schreef op vrijdag 2 januari 2026 @ 11:35:

Om dat te bewerkstelligen - wie wil admin van de club overnemen? Of zal ik de groep open zetten? De reden dat deze dicht is, was omdat er allerhande lui die niets met Tweakers te maken hadden de (oude) club vonden en dat was aardig vervuilend.
Ik ben alleen al een tijdje niet echt meer actief hier (iets met minder op telefoon/achter pc zitten) en lurk af en toe wel een beetje maar niet veel meer dan dat (al voeg ik nog steeds wel braaf mensen toe die me een DM sturen).

If you can see, look. If you can look, observe

• Stefangrp
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 15:00
de garmin club, die is pas erg. 2x verzoek gestuurd, nooit wat terug gehoord of toegevoegd

• Wyke
  • Registratie: Juni 2018
  • Laatst online: 14:13
Poekie schreef op vrijdag 2 januari 2026 @ 19:04:

Parkrun begin september in 25:33 weten te lopen dankzij een stel brooks testschoenen.
ik weiger te geloven dat het door de schoenen zelf kwam... je hebt het gewoon zelf gedaan _/-\o_ ;)

• Poekie
  • Niet online

Poekie

Super Furry Animal

Wyke schreef op vrijdag 2 januari 2026 @ 19:44:
[...]

ik weiger te geloven dat het door de schoenen zelf kwam... je hebt het gewoon zelf gedaan _/-\o_ ;)
Dichtstbijzijnde tijd die ik sindsdien op "normale" schoenen heb gelopen was 26:01 dus ik heb alle vertrouwen dat ik m nog wel ga verbeteren. Maar die schoenen doen zelfs op mijn tempo wel iets.

• Hartloper
  • Registratie: Mei 2021
  • Laatst online: 14:42
Aggo schreef op vrijdag 2 januari 2026 @ 17:58:
[...]

Zeker weten ambitieus, maar ik durf hem wel aan. De sprongen zijn nog lang niet klaar en ik zit pas de laatste 6 weken stabiel boven de 70 kilometer. 17:50 al in oktober gelopen en toen zat ik op iets van 50 kilometer per week.
De marathon is een ander verhaal, die boezemt me toch wat angst in en daarom durf ik voor die afstand mijn ambities niet te hard rond te bazuinen...
Als ik op reddit de getuigenissen van NSM-volgers lees dan denk ik dat er inderdaad nog rek op zit. De meesten blijven verbeteren na de initiële 6 maanden.

Nu heb ik de laatste 14 dagen 12 keer gelopen, alles rustig, en ik kwam op het randje van overbelasting, bij mijn laatste duurloop een gevoel van verrekking in de linkerkuit; 3km van huis, dus toch voorzichtig naar huis gelopen. Een paar dagen rusten en het komt wel weer goed.
Maar dat doet me wel beseffen dat de afstand tussen wat ik nu doe (4x per week hardlopen, hierbij max 1x per week stukken marathontempo) wel nog heel ver staat van NSM (7 keer per week hardlopen, 4x easy en 3x subthreshold). Ik ben er zeker van dat als ik plots zou overstappen dat zou leiden tot overbelasting.
Zoals @XyS zei, ook al is subthreshold niet supersnel, het is ook niet traag, en om dat dan 3x per week te doen... Niet vanzelfsprekend om daarbij heel te blijven.
Nu dacht ik ergens gelezen te hebben dat er in het boek iets stond over hoe je moest opbouwen, of hoe je de principes met 4x per week kon volgen.
Note to self: buy that book.

• Hartloper
  • Registratie: Mei 2021
  • Laatst online: 14:42
Poekie schreef op vrijdag 2 januari 2026 @ 21:00:
[...]

Dichtstbijzijnde tijd die ik sindsdien op "normale" schoenen heb gelopen was 26:01 dus ik heb alle vertrouwen dat ik m nog wel ga verbeteren. Maar die schoenen doen zelfs op mijn tempo wel iets.
Welke Brooks waren het ?

• DKjordy
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 08:05
DKjordy schreef op dinsdag 31 december 2024 @ 11:00:
Dit jaar alweer het 4e volledige jaar dat ik hardloop.
2021: 1008km
2022: 1156km
2023: 1133km
2024: 1162km
2025: 830km

Dit jaar een stuk minder kunnen lopen door minder leuke en leuke dingen in het leven. Het jaar begon goed, met twee lokale halve marathons in januari en februari. Daarna alle 3 de CPC afstanden gelopen in maart om vervolgens in Milaan nog een halve te lopen :)

Alles natuurlijk in voorbereiding op de de Marathon van Rotterdam, met als doel onder de 3:10 te lopen. Het begon goed, maar helaas kreeg ik op een gegeven moment last van mij knie. Uiteindelijk langzamer kunnen doorlopen en binnen de 3:30 kunnen finishen, wat natuurlijk niet verkeerd is.

Helaas na een periode van rust alsnog last van mijn knie bij het lopen, daarna een lange periode van fysio behandelingen en weer rustig opbouwen. Helaas daarna ook nog een achillespees overbelasting (door squash en padel), waardoor er een streep ging door de dam tot dam loop.

Gelukkig ging dat snel voorbij, waardoor ik weer rustig verder kon hobbelen. Echter vanaf oktober ook weer een stuk minder lopen, gezien onze kleine werd geboren <3

Dus af en toe op de fiets gestapt op zolder voor wat cross training, maar veel hardlopen zat er niet echt in. In december nog wel de bruggenloop rustig gedaan als afsluiter.

Vandaag de eerste 10k van 2026 gelopen, en hopelijk weer veel blessure vrije kilometers. Wel combineren met fietsen, gezien ik 150km van de Amstel Gold Race ga fietsen 8)7

Over 2 weken alweer mijn eerste 10k race om te kijken waar we staan, de CPC en de Zandvoort Circuit run op de planning. En in oktober de marathon in Amsterdam :)

• Megupe
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 15:18
Poekie schreef op vrijdag 2 januari 2026 @ 19:32:
[...]

Mensen die mij een DM sturen krijgen meestal binnen een dag toegang, dus die snap ik niet helemaal.
Klopt, bij mij ging het binnen een dag via @Poekie (y)

De beheerder van de Garmin groep heeft daarentegen nog niks laten horen. Maar heeft ook geen haast, als dat binnen paar dagen lukt is het ook prima.

• Aggo
  • Registratie: November 2025
  • Laatst online: 16-03 21:53
Gynnad schreef op vrijdag 2 januari 2026 @ 19:25:
Er zijn verschillende soorten apps/websites om je hardloop data te analyseren, zoals smashrun of https://intervals.icu/.

Wat is anno 2026 de beste optie om je Strava data te analyseren? Heb er niet echt direct een doel mee, maar zie verschillende opties hier voorbij komen. Ben benieuwd wat hier wordt gebruikt en waarom.
Voor mij Strava, Intervals.icu en af en toe een korte blik op Runalyze. Die laatste vooral om de marathon-voorspelling te checken.

• ADutchGuy
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 10:32
Brakkie schreef op woensdag 31 december 2025 @ 15:41:
Voor mij was het een mooi hardloopjaar met in totaal 3527 gelopen kilometers. Daar heb ik 308 uur en 55 minuten over gedaan en totaal 8850 hoogtemeters overwonnen.

Gelopen PR's:
5KM: 17:36 (was: 18:20)
10KM: 37:06 (was: 38:20)
15KM: 55:50 (was: 59:20)
21,1KM: 1:24:22 (was: 1:27:50)

Vooral de 10 en de 21,1 zijn qua tijd niet representatief. Op de 10 heb ik tijdens de zevenheuvelenloop al 36:17 gelopen en de 21,1 was een niet snel parcours met 200 hoogtemeters.

De reden dat ik dit jaar echt stappen ben gaan maken qua tijd is consistentie qua trainen (minimaal 70km in de week) en m'n duurloopjes veel rustiger lopen.

Daarnaast heb ik in totaal 22 wedstrijden gelopen.
1x 25K (90% effort)
3x halve m (2x100%, 1x90% effort)
1x 10EM
1x15KM
10x 10K (8x100%, 2x90% effort)
1x 5EM
2x 5K
1x 5000m
1x 3000m
1x 1500m

Volgend jaar gewoon lekker zo doorgaan. 3 januari de eerste wedstrijd met de 10KM bij de Mundo Nieuwjaarsloop in Oud-Beijerland.
De Mundo Nieuwjaarsloop is zojuist gecanceld ivm de weersomstandigheden. (Terecht besluit denk ik)

• Brakkie
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

Brakkie

blaat

ADutchGuy schreef op zaterdag 3 januari 2026 @ 08:40:
[...]

De Mundo Nieuwjaarsloop is zojuist gecanceld ivm de weersomstandigheden. (Terecht besluit denk ik)
Helaas maar wel logisch! Dan maar een lekkere lange duurloop zo. 8 februari staat de 30 km in Schoorl op het programma.

Systeem | Strava

• Aggo
  • Registratie: November 2025
  • Laatst online: 16-03 21:53
@Hartloper, door berichten van jou op dit forum heb ik NSM en Sirpoc ontdekt, dus als iemand dat boek moet gaan lezen ben jij het :)

Ik heb het gelezen en bepaalde stukken zelfs meerdere keren, las lekker weg. Het gaat mij met drie kids etc. heus niet lukken om zo consistent te zijn als Sirpoc, maar waar het kan probeer ik zeven dagen per week te lopen. De rustige loopjes ongeveer 40 minuten op 5.45/km, ik merkte dat ik richting pijntjes ging als ik die rustige loopjes te lang maakte en richting de 5.30/km ging. En inderdaad ben ik bij de start van deze methode voorzichtig begonnen met de sub-threshold blokjes, twee keer per week.

In het boek staan verschillende voorbeeld-schema's, vanaf 4 uur per week tot 8 uur per week. Op YouTube en Strava volg ik The FOD Runner, die doet een soort van NSM met vijf dagen per week en is op die manier ook behoorlijk succesvol.

• PindaUnited
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 10:17
Ai ai ai what to do oOo had een rustig rondje 10k ofzo in mn hoofd maar het is hier een winter wonderland. Heel mooi hoor maar de wegen en stoepen zijn wit. Heel wit.

Gewoon rustig aan doen en dan gaat het wel of skippen en gewoon even een wandeling maken later… wat doen jullie met zulke omstandigheden?

*denkt na over goede signature*

• Wyke
PindaUnited schreef op zaterdag 3 januari 2026 @ 09:41:
Ai ai ai what to do oOo had een rustig rondje 10k ofzo in mn hoofd maar het is hier een winter wonderland. Heel mooi hoor maar de wegen en stoepen zijn wit. Heel wit.

Gewoon rustig aan doen en dan gaat het wel of skippen en gewoon even een wandeling maken later… wat doen jullie met zulke omstandigheden?
het bos in met de trailschoenen :)

• Blik1984
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 07:06
Blik1984 schreef op vrijdag 2 januari 2026 @ 16:51:
[...]

Heb er zelf ook al een tijd last van. Vaak zit het probleem rondom de heup/bil wat doortrekt naar de band die van de heup naar de knie gaat. Bij mij werken oefeningen die heel specifiek daarop trainen. De pees zelf trainen heeft geen/nauwelijks zin

Vervolgens heel rustig opbouwen, voornamelijk op rustig tempo (6:30-7:00 min per km). Als je dat langer kan, dan daarin vervolgens rustig het tempo opbouwen.
Wat ik hierop nog moet toevoegen. Let ook op je looptechniek. Hoge cadans (175 of hoger), niet teveel kruisend lopen, heupen recht. Helpt ook als dit door de fysio gecheckt wordt middels loopanalyse op een loopband.

Bij mij was de cadans bijvoorbeeld te laag, zat standaard op 165-167 cadans. Dus ben ik bezig om die cadans hoger te krijgen naar 175 of hoger

• Poekie
  • Niet online

Poekie

Super Furry Animal

Ik moest ze even opzoeken, Brooks Hyperion Max. Nylon plaat, geen carbon.

• InZane
  • Registratie: Oktober 2000
  • Nu online

Gewoon lopen, zonder trailschoenen, want die heb ik niet. Verse sneeuw is sowieso niet glad.

• Juancho
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 15:03
Ik twijfel ook enorm. Wilde vandaag voor het eerst sinds een week weer eens een LSD doen na buikgriep te hebben gehad. Jaar slecht geëindigd en slecht begonnen dus.

Maar toen ik vanmorgen wakker werd was hrt een witte wereld buiten. En het sneeuwt nog steeds. Prachtig natuurlijk maar ik heb geen zin in ongelukkig en/of blessures door toch te gaan hardlopen.

Twijfel.... 🤔

Garmin Forerunner 265 |Samsung Galaxy S23 | Polestar 2 MidYear 2026 Prime + B&W audio

• ik222
  • Registratie: Maart 2007
  • Niet online

Ik heb een loopband op zolder, bij dit soort omstandigheden wijk ik daar naar uit.

In de natuur en met geschikte trailschoenen kan ik me voorstellen dat het heerlijk is. Maar met normale hardloopschoenen op de verharde wegen deels binnen en deels met buiten de bebouwde kom is het nu echt veel te glad. Dat risico ga ik niet nemen.

• Brakkie
  • Niet online

Brakkie

blaat

Juancho schreef op zaterdag 3 januari 2026 @ 11:14:
Ik twijfel ook enorm. Wilde vandaag voor het eerst sinds een week weer eens een LSD doen na buikgriep te hebben gehad. Jaar slecht geëindigd en slecht begonnen dus.

Maar toen ik vanmorgen wakker werd was hrt een witte wereld buiten. En het sneeuwt nog steeds. Prachtig natuurlijk maar ik heb geen zin in ongelukkig en/of blessures door toch te gaan hardlopen.

Twijfel.... 🤔
Gewoon gaan, de verse sneeuw loopt heerlijk. Zelf net 22K gedaan en dat was supermooi!

Systeem | Strava

• Stewie!
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 13:56

Stewie!

Keen must die!

Brakkie schreef op zaterdag 3 januari 2026 @ 12:45:
[...]

Gewoon gaan, de verse sneeuw loopt heerlijk. Zelf net 22K gedaan en dat was supermooi!
Juist! Heerlijk. Maar zodra het begint te regenen of het aangestampte sneeuw is, is het wat uitdagender. Heb zelf maar 3km kunnen doen vanochtend tot alles te glad begon te worden.

Maar wat is het boffen, sneeuw in Nederland.

Marathon loper in Tokyo, London, Rotterdam, Maria Alm, San Francisco, Berlin, Chicago, Amsterdam
Strava: https://www.strava.com/athletes/149347154

• Stefangrp
  • Registratie: Juni 2004
Wyke schreef op zaterdag 3 januari 2026 @ 09:54:
[...]

het bos in met de trailschoenen :)
Dit!

25k gedaan in dit landschap. Ben wel tamelijk bevroren nu :)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/UscpwRDtWSppmhVaO1W2rRj9W3I=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/f9LAQBRc9zPAp5ihyT8ANRfq.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/SZe84TlwrqKsBFMVHfyTeObUNAY=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/QvK1Td6o3YDodhf2blepqk0s.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/rNV59Y8gzW0ivQNSX6le82eJLJE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Vvg0QYmArE9taMWIxId8T5P2.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/U7bJARyGujULS5Kxs7aoHm3NKD0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/b6LswEUi6pEhuD15t4NdRJPO.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/AqCisTb4zE1wi93HpwSmpHW2UIU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Kx2QjJkmV2YMySjpiYULrNUe.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-tngpM-GER8K-kYAr7161jc2dzg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Qk36fgkaN5Y0cmgBSeyvAhwO.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/K9EM6GZwMtv3xKAfvXbO1-CTs9Y=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/elFkwjXRYgJIqav4uOpxPITo.jpg?f=fotoalbum_large

• Littlegupper
  • Registratie: Juni 2020
Littlegupper schreef op woensdag 1 januari 2025 @ 21:04:
Qua tijden ga ik een gok doen wat een mooi doel zou zijn:
5km: 22:00
10km: 47:00
21km: 1:45:00
Jaaroverzicht:

2023: 330km
2024: 725km
2025: 1100km

Jaar: 2023 / 2024 / 2025
5 km: 33:01 / 25:08 / 22:05
10 km: geen tijd / 56:56 / 46:30
21.1km: geen tijd / geen tijd / 1:43:54

Afgelopen jaar een mooi hardloop jaar gehad, de PRs zijn een stuk scherper gezet en meer kilometers gemaakt dan afgelopen jaar.
Wel een periode iets minder gelopen vanwege wat last aan mijn knie maar uiteindelijk wel lekker bezig geweest.

Dit jaar voor het eerst een halve marathon gelopen en ook een kwart triathlon. De afstanden breiden zich mooi uit en in maart staat de hele marathon op de planning.

Voorlopig is de marathon nu het concrete doel voor dit jaar. Voorde rest gewoon lekker blijven lopen en nu de duurlopen wat gemakkelijker gaan en ook wat langer worden kan je ook wat mooie routes doen! Op naar weer een mooi hardloopjaar!

• PindaUnited
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 10:17
[...]

Ben inderdaad gewoon gegaan maar hier buiten de bebouwde kom was het wel erg glad. Binnen de bebouwde kom gebleven en lekker over de stukken verse sneeuw gelopen. Al met al viel het best mee inderdaad! :)

*denkt na over goede signature*

• MiKeZZa
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 14:40
Petje af voor alle diehards. Ik ben obv weerbericht gisteren geweest 😇

• InZane
  • Nu online
MiKeZZa schreef op zaterdag 3 januari 2026 @ 13:44:
Ik baal er juist een beetje van dat ik vandaag een rustdag heb. Gelukkig morgenochtend wel weer een loop op programma :)

• pjlgt
  • Registratie: Juli 1999
  • Niet online
Van uitstel, komt afstel, en 7 maart de 21km van de Sallandtrail lopen, dus moet wel een beetje getraind worden. Trailschoenen aan, handvol winegums en kleine softflask in het trailvest en gaan. Niet op het horloge gekeken en gewoon genieten. Na 14 km sneeuw en blubber weer bij de auto.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/QRF7jD6UDyoAUAjmFU93erkMWog=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/lFZZpaKbsgppibwVeVXMCpGO.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/DibM-mWKflUsEhVLezICgzy_GQw=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/sfevsbMNhUxFSrTtc2RFjMTu.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wlXKzpCkQIQkEnqBKvpdlaL-Yd4=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/yZ8ekt33mTD1yXMvzc8jFzUR.jpg?f=fotoalbum_tile
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/K2iELWNtde0bNW_6gBqJYvp_0a0=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/yvfM9IxogWsJJ5na8hbgrxOs.jpg?f=fotoalbum_tile

• kepler
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 13:14
Petje af gvoor alle diehards. Ik ben obv weerbericht gisteren geweest 😇
Ik ben op basis van het weerbericht gisteren en vandaag gegaan :D Nu zitten we in een vakantiepark naast het bos, daar is het niet glad en juist prachtig met de sneeuw!

• MiKeZZa
Ja inmiddels is hier de sneeuwval gestopt en is het geweldig mooi, heb er maar een wandeling van gemaakt...

• Dipsausje
  • Registratie: Februari 2006
  • Niet online
Ik heb zowel gisteren als vandaag genoten van het hardlopen in de sneeuw. Skisokken aan, thermoshirt, jas, handschoenen, muts en gaan! De verse sneeuw loopt het lekkerst, extra demping. Volledig schoongeveegde straten zijn ook prima, alles daartussenin wat minder.

Vandaag een petje opgezet over m'n muts om de sneeuw uit m'n ogen te weren, dat werkte wel goed. Ook bijna dezelfde route als gisteren maar dan op mijn Topo Cyclone 3 ipv Adidas Supernova Rise 2. Wat kouder in de sneeuw, maar liep beter.

Na 99km moet ik ook concluderen dat de Supernova Rise 2 voor mij niet lekker loopt. Ze zitten als gegoten en bij vertrek lopen ze heerlijk, maar na iedere run heb ik klachten die ik bij andere schoenen niet heb. Op de één of andere manier loop ik ermee meer op de buitenkanten van m'n voeten en kan ik niet lekker over de bal van mijn voet/grote teen rollen. Vervolgens gaat het pijn doen aan enkels, binnenkant van kuiten en knieën.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/XyTKD-9ZYDYz-rUQypdQuXWpgxM=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/rgpRaPTnsVDRIS6S57sNzY4k.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Bu1Vnxr0m4n2q4QYoKY3-fdiUY4=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/wKoT4YJpbLuVTkSU0wtBPW1l.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/f17WqaCaSwy0LwPCJqp9Cga_TTE=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/O14SvSm8Z8M4naVZB8Xjs0EQ.jpg?f=fotoalbum_tile
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/GGQJGxIjCH68hZ2lbrJakZG6CcQ=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/hSQBzKf8NZBHn0tTBE9HQAc0.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/PocgTsHzCcLTcb76WSdCwT8mEH8=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ZFCFlBXUUbeW9OEagerj7dF4.jpg?f=fotoalbum_tile

• nogeeninlog
  • Registratie: November 2007
  • Nu online
Eigenlijk had ik gisteravond willen gaan lopen, maar het leek me geen goed idee om zowel in het donker als in de sneeuw te lopen. Daarom maar vanochtend de deur uit gegaan. Het sneeuwde op dat moment en het heeft het grootste gedeelte van mijn loop gesneeuwd. Wat een belevenis. Het was soms spannend, maar vooral heel mooi. Uiteindelijk 17 KM door de sneeuw zonder te vallen. Helaas had ik geen trailschoenen, maar gelukkig land ik dicht bij mijn zwaartepunt en dat helpt.
Volgende week 20 KM, voor het eerst in meer dan een jaar.

Afbeeldingslocatie: https://i.postimg.cc/Mvv58hN5/5KY6Pr-OEJTDT6k2MOMPvt-HU7mr-Iwrze6Ag-N1Uclmjs-2048x1152.jpg

• Maupertus
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 14:21
Vorig jaar was een raar, wisselvallig jaar waar ik toch best positief op terugkijk.
Zoals voor zoveel van ons begon mijn jaar (eigenlijk de week na kerst) met een 16 weken plan voor Rotterdam. Al jaren zegt mijn Garmin dat ik die onder de 4 uur zou moeten kunnen lopen. Elke keer is er een tegenslag. Ook dit jaar. Supergoed begin van een mooi trainingsschema met ook gym dagen. Ik was heel blij met hoe goed ik het volgde. Maar helaas, toch ergens een overbelasting oid in mijn piriforme spier en pezen rond de enkel (van dezelfde kant). CPC niet gelopen en met fysio weer opgebouwd.

Toch voor Rotterdam nog een 32-er kunnen lopen, dus fuck it. Voelde me goed aan de start, eindelijk een keer relaxt, met mijn hardloopbuddy zou dit hem worden. Halverwege begon alles echter ontzettend pijn te doen. Hoe ik hem uitgelopen heb in 4:20 weet ik niet, want voor mijn gevoel heb ik een half uur in tranen met mijn vrouw gebeld vlak voor de Erasmus.

Maar goed, daarna alles weer opgepakt.
4-Mijl van Groningen: onder de 30 minuten, PR op 5K van 22:00
7Heuvelenloop: 1:13:00, PR op 10K 47:00
Meijendelloop: 2:18:00 op een lekker heuvelige 25k, wederom op gevoel.
Bruggenloop: 1:16:00 lekker op gevoel en geen centje pijn.

Nu weer even rustig aan, want enkel vond het wat veel worden. Ben nu aan het opletten om meer op mijn middenvoet te gaan lopen dan puur op de voorvoet. Ik hoop dat dat zorgt voor minder blessureleed als ik in volume omhoog ga.

Plannen volgend jaar:
Midwintermarathon (25K) zonder doel.
CPC kan nu eindelijk als wedstrijd en niet als training voor Roffa, dus 1:45:00
Marathon van Groningen: geen doel.
Marathon van Amsterdam: sub 4 (Tou eem, jong!)

Als iemand nog leuke tips heeft in het voorjaar, houd ik me aanbevolen. :)

De beste wensen, en dank voor de leuke community hier. Net de eerste 17.5km er weer opzitten,

Jezus saves and takes half damage.

• whatyoudoing
  • Registratie: Mei 2024
  • Laatst online: 13:52
Dipsausje schreef op zaterdag 3 januari 2026 @ 17:33:
... Skisokken aan, thermoshirt, jas, handschoenen, muts en gaan! ...
Zweet je je niet te pletter dan? Ik heb gister 11,5 gedaan, droog met een beetje hagel onderweg. In een lange tight, shirt en wat dikke longsleeve, die redelijk winddicht is - daarmee kom ik flink bezweet terug.

• Juancho
[...]

Ben toch maar gaan verven in huis ipv hardlopen 😁. Maandag pak ik m'n Trenara schema weer op! 💪🏽 🏃 🤸 🏃‍➡️

Garmin Forerunner 265 |Samsung Galaxy S23 | Polestar 2 MidYear 2026 Prime + B&W audio

• Dipsausje
  • Niet online
whatyoudoing schreef op zaterdag 3 januari 2026 @ 18:44:
[...]

Zweet je je niet te pletter dan? Ik heb gister 11,5 gedaan, droog met een beetje hagel onderweg. In een lange tight, shirt en wat dikke longsleeve, die redelijk winddicht is - daarmee kom ik flink bezweet terug.
Valt wel mee, klonk misschien als meer dan het is: thermoshirt met een harloopjack, dunne “zijde” handschoenen (eigenlijk bedoeld als extra laag in andere handschoenen) en een dun hardloopmutsje.

Voldoende om niet de wind en sneeuw overal te voelen en comfortabel op een rustig tempo te blijven lopen.

• naitsoezn
  • Registratie: December 2002
  • Niet online

naitsoezn

Nait Soez'n!

Roozzz schreef op vrijdag 2 januari 2026 @ 19:36:
[...]

Beter kunnen is zelf doen. Volgens mij heeft @Poekie hierbij een vrijwilliger gevonden :+

[...]
offtopic:
Ik word niet eens toegelaten als lid, laat staan als admin :+
Poekie schreef op vrijdag 2 januari 2026 @ 19:32:
[...]

offtopic:
Er staan twee namen in de TW 🤷

[ Voor 30% gewijzigd door naitsoezn op 04-01-2026 08:23 ]

't Het nog nooit, nog nooit zo donker west, of 't wer altied wel weer licht

• XyS
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 15:09

XyS

0.o.O

Toch wel leuk om te lopen met dit weer, vanochtend wel in een hagelbui beland maar alsnog goed te doen. Mooi ook tussen het riet en de weilanden. Hier ligt vooral hagel en grappig genoeg heeft dat juist heel veel grip.

Was gisteren zelfs twee keer naar buiten gegaan, 45 min in de ochtend en 45 min in de middag. Ik heb dat een aantal keer eerder gedaan en de tweede keer op dezelfde dag loop ik een stuk makkelijker. Dit keer bijvoorbeeld 5:42 vs 5:04 beide in Z1 met zelfde hartslag. In de ochtend voelt het ook wat moeizamer maar vind het een behoorlijk groot verschil. Zal het volgende keer eens met dezelfde schoenen proberen.

Deze week al bijna 6 uur gelopen, 1 sub treshold sessie en nog iets van 55km Z1. Langzaamaan begint dat ook weer te wennen. Het kan heel irritant zijn om je in te moeten houden en te vertragen, gelukkig worden de irriaties steeds minder (of ik wen er gewoon aan). Volgende week twee sub threshold sessies proberen en 6 uur in totaal.

• nogeeninlog
  • Registratie: November 2007
  • Nu online
Gulioz123 schreef op dinsdag 9 december 2025 @ 09:22:
Met een hobby voor hardlopen en het bouwen van websites ben ik de afgelopen maanden hard bezig geweest met een persoonlijk project die eindelijk live is. Ik heb zojuist RunAcademy.nl gelanceerd — een nieuwe website voor hardlopers, met als grootste troef een volledig persoonlijke hardloopschema-generator. In mijn zoektocht naar persoonlijke hardloopschema's kwam ik al gauw op PDFjes tegen die niet persoonlijk waren en persoonlijke schema generators waren al gauw betaald (zoals Runna). Dat moest anders, vond ik![mbr]knip[/]
Het trainingsschema dat ik op je site heb gemaakt ziet er duidelijk uit.
Wat ik mis is een vaste dag voor intervaltraining. Die doe ik altijd met de atletiekclub en dat is op een vaste dag.

• maartend
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 16-03 13:15
Gulioz123 schreef op dinsdag 9 december 2025 @ 09:22:
Met een hobby voor hardlopen en het bouwen van websites ben ik de afgelopen maanden hard bezig geweest met een persoonlijk project die eindelijk live is. Ik heb zojuist RunAcademy.nl gelanceerd — een nieuwe website voor hardlopers, met als grootste troef een volledig persoonlijke hardloopschema-generator. In mijn zoektocht naar persoonlijke hardloopschema's kwam ik al gauw op PDFjes tegen die niet persoonlijk waren en persoonlijke schema generators waren al gauw betaald (zoals Runna). Dat moest anders, vond ik![mbr]knip[/]
Vet. Maar 1 dingetje, hij ziet mijn freeler.nl niet als geldig domein voor mijn email

• TheOmen
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 15:21
Lol, toen ik hoorde dat het zou gaan sneeuwen direct mijn plannen omgegooid en zaterdagochtend lekker wezen lopem.
Thermoshirt, longsleeve en windjack, handschoenen, trailschoenen met waterdichte sokken, een buff op de kale kop en genieten.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/t_mMtoPyrrhmErVa23bcq9DW4pA=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/vmzMYT94zDpUnMzJgjDTK7vS.jpg?f=fotoalbum_medium

Running is nothing more than a series of arguments between the part of your brain that wants to stop and the part that wants to keep going.

• Juancho
Waterdichte sokken? Bestaat dat ook al? Linkje! :) Als ik ergens een hekel aan heb is het wel dat ik tijdens een run door een plas ofzo loop (of het begint gewoon ineens keihard te regenen) zodat je zeiknatte voeten krijgt en nog een heel stuk moet.....

• vhal
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 16-03 20:40

vhal

ಠ_ಠ

(Trail)schoenen met een goretex of ander membraan scheelt behoorlijk.

Een duurloop is nog wel te doen in deze omstandigheden maar eigenlijk moet ik vanavond een interval lopen. Het is dan wel behelpen en daarnaast is mijn HR opeens een stuk hoger omdat ik niet heel ontspannen loop in deze weersomstandigheden.

Strava

• Roet
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 15:20
Juancho schreef op maandag 5 januari 2026 @ 10:17:
Waterdichte sokken? Bestaat dat ook al? Linkje! :) Als ik ergens een hekel aan heb is het wel dat ik tijdens een run door een plas ofzo loop (of het begint gewoon ineens keihard te regenen) zodat je zeiknatte voeten krijgt en nog een heel stuk moet.....
Je hebt aardig wat gore-tex varianten van bekende schoenen, bijvoorbeeld Gore Tex Nikes (Vomero Gore Tex).

• Juancho
Roet schreef op maandag 5 januari 2026 @ 10:29:
[...]

Je hebt aardig wat gore-tex varianten van bekende schoenen, bijvoorbeeld Gore Tex Nikes (Vomero Gore Tex).
Maar dat zijn schoenen, geen sokken :). Ik ga niet weer een extra paar schoenen erbij komen. Het houd wel een keertje op he ;)

• TheOmen
Ik heb een paar van Dexshell, maar er zijn meer merken die ze maken (soms specifiek voor hardlopen maar ook voor MTBen bijvoorbeeld)

Running is nothing more than a series of arguments between the part of your brain that wants to stop and the part that wants to keep going.

• InZane
  • Nu online
vhal schreef op maandag 5 januari 2026 @ 10:22:
(Trail)schoenen met een goretex of ander membraan scheelt behoorlijk.

Een duurloop is nog wel te doen in deze omstandigheden maar eigenlijk moet ik vanavond een interval lopen. Het is dan wel behelpen en daarnaast is mijn HR opeens een stuk hoger omdat ik niet heel ontspannen loop in deze weersomstandigheden.
Er is toch wel ergens een schoon stukje te vinden voor wat tempootjes?

• redwing
  • Registratie: Juni 1999
  • Nu online
InZane schreef op maandag 5 januari 2026 @ 10:56:
[...]

Er is toch wel ergens een schoon stukje te vinden voor wat tempootjes?
Bij mij staan snelle km's op de planning en dan is het toch lastig om echt een goed stuk te vinden. En ik vertik het om op de loopband te gaan staan, dus ik pas de training wel her en der aan op de weg waar ik loop.

[removed]

• Juancho
Ik moet/wil vandaag ook een (bijna) 10km tempoloop doen met 4x een afsluitende stride. Ligt hier na afgelopen nacht een behoorlijk pak sneeuw en ondertussen sneeuwt het gewoon weer lekker door. Maar ik ben ook geneigd om het straks, wel bij daglicht, gewoon te proberen. Als het regent blijf ik ook niet thuis, je past je aan en houdt er rekening mee. Waarom zou dat met sneeuw anders moeten zijn :)

• InZane
  • Nu online
redwing schreef op maandag 5 januari 2026 @ 11:15:
[...]

Bij mij staan snelle km's op de planning en dan is het toch lastig om echt een goed stuk te vinden. En ik vertik het om op de loopband te gaan staan, dus ik pas de training wel her en der aan op de weg waar ik loop.
Ja, deze omstandigheden vereisen soms wat creativiteit inderaad, maar ik vind dat juist wel leuk.

Loopband krijg je mij ook echt niet op en ik laat me zeker niet tegenhouden door sneeuw en/of gladheid.

• Docslik
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 10-03 21:38
Ik zou zeggen: laat de schema's lekker links liggen deze dagen. Intervallen in de sneeuw? Denk dat dat je verder van je schema moet afwijken na een lelijke glij-partij....
Maar goed - ik geniet stiekem nu te veel van de dwarrelende sneeuw en ontspannen loopjes tussen de bomen door :)

• Wyke
Docslik schreef op maandag 5 januari 2026 @ 11:46:
Ik zou zeggen: laat de schema's lekker links liggen deze dagen. Intervallen in de sneeuw? Denk dat dat je verder van je schema moet afwijken na een lelijke glij-partij....
Maar goed - ik geniet stiekem nu te veel van de dwarrelende sneeuw en ontspannen loopjes tussen de bomen door :)
helemaal mee eens. Jammer dat naar het bos gaan overdag teveel tijd kost in mijn werkplanning, waardoor ik pas vanavond kan en dan het bos helaas niet in mag. Dan maar rustig aan de beste fietspaden opzoeken.

• whatyoudoing
Juancho schreef op maandag 5 januari 2026 @ 10:36:
[...]

Maar dat zijn schoenen, geen sokken :). Ik ga niet weer een extra paar schoenen erbij komen. Het houd wel een keertje op he ;)
Net als bij motoren is het beste aantal om in je bezit te hebben: +1 ;)

Ik ga vanmiddag ook een rondje ploegen, met een beetje geluk als de sneeuw even gaat liggen. Plan een rondje van 10 met shortcut-mogelijkheden voor het geval dat.

• Don Juansen
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 12:49
Dit weer is toch heerlijk buitenspelen? d:)b
Hier gistermiddag de long pace intervallen (3*11') op redelijk tempo kunnen doen met wat slipping & sliding hier en daar. Echt genoten van de omstandigheden met de twee loopjes dit weekend.

Sneeuwt nu weer licht en tijdens de lunch zo weer met plezier een easy run van 45min doen.

Heb me net nog even last minute ingeschreven voor de Montferland halve marathon op 18 januari (dank nog voor de tip!). Is dan 3mnd na mijn eerste HM in Twente en dag na terugkomst van week snowboarden dus mooi moment om de fitheid, race pace en Vaporfly 4 te testen! :+

@Juancho Misschien kunnen we carpoolen als je zin hebt? Je rijdt praktisch langs mijn voordeur in Heerde, DM maar als het je wat lijkt.

• vhal

vhal

ಠ_ಠ

[...]

De n+1 regel voor schoenen ken je nog niet? :P

Strava

• Wyke
ik heb een paar, maar ik moet zeggen dat ik er niet kapot van ben. Het voelt alsof je een plastic zakje aantrekt en gisteren (toen ik ze voor het eerst sinds heeel lang weer uit de kast had gehaald) had ik niet het idee dat de waterdichtheid nou spot-on was...

• Roet
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 15:20
[...]

Excuus, in dat geval heb ik zelf SealSkinz, maar zoals hierboven vermeld voelt dat als een plastic zak. Ik gebruik ze soms tijdens het fietsen, maar voor hardlopen zou ik toch echt de n+1 regel overwegen en Goretex schoenen kopen :+. Sowieso hebben de Goretex varianten vaak een outsole met meer grip, wat in de winter in natte omstandigheden óók handig is.

• Juancho
Don Juansen schreef op maandag 5 januari 2026 @ 12:04:
@Juancho Misschien kunnen we carpoolen als je zin hebt? Je rijdt praktisch langs mijn voordeur in Heerde, DM maar als het je wat lijkt.
Vanwege fysieke problemen toch besloten dat die Montferland halve marathon op 18 januari te vroeg komt. Ook om het desnoods maar rustig te lopen als LSD run. Ipv daarvan ga ik nu de halve marathon van Engbergen doen op zondag 22 februari. Geeft me net even wat meer (herstel)tijd en dan heb ik als het goed is ook weer een paar weken flink wat kilometers in de benen.

Wbt het geplande hardlooprondje van ongeveer 10km die ik straks wilde doen... denk toch dat ik die skip. Net een heerlijk stuk gewandeld door een flink pak sneeuw met de hond (teckel, dus vrij komisch gezicht aangezien ze amper boven de sneeuw uit kwam :) ) maar hardlopen is gewoon echt niet te doen. Los van de flinke laag sneeuw is het ook serieus glad, op op de voetpaden waar ik normaal gesproken overheen zou rennen. Je hoeft maar 1x verkeerd te vallen en een serieus ongelukje te hebben. Geen behoefte aan.

Ga wel even krachttraining thuis doen, ook belangrijk voor de benen! Die paar dagen dat er nog sneeuw ligt vooral genieten met wandelen!

• FFW
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 11:43

FFW

Mag je van een "goretex" schoen verwachten dat je door een plas kunt rennen en geen natte voeten krijgt?

Ik heb een paar Nike trailschoenen en die bieden totaal geen vochtbescherming ondanks de schreeuwende GORETEX tekst op de schoen

Ik overweeg een paar hoge La Sportiva's maar in een review wordt nota bene niks gezegd over waterbestendigheid

• Wyke
FFW schreef op maandag 5 januari 2026 @ 14:38:
Mag je van een "goretex" schoen verwachten dat je door een plas kunt rennen en geen natte voeten krijgt?
bij een trailrun moest ik een keer een heel stuk door een net opgekomen beekje (door de regen) heen waden. Een andere deelnemer moest aan het eind van het beekje stoppen om zijn goretex schoenen te legen :). Dus je zult er vast mee door plassen kunnen stampen, zolang ze niet te diep zijn

• charrel
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 08:22

charrel

Cortisol4life..

Ik heb een paar Nike trailschoenen en die bieden totaal geen vochtbescherming ondanks de schreeuwende GORETEX tekst op de schoen

Ik overweeg een paar hoge La Sportiva's maar in een review wordt nota bene niks gezegd over waterbestendigheid
Uiteraard, maar vaak nemen mijn sokken het vocht mee naar binnen :+

• redwing
  • Nu online

Ik heb net nog 15km door het bos gelopen (sneeuw/water e.d.) en met lekkere warme voeten thuis gekomen. Wel heb ik kortere sokken omdat ik net als mijn bovenganger gemerkt heb dat met langere sokken het vocht via de sokken alsnog naar beneden trekt.
Wel zijn ze natuurlijk maar waterdicht tot de bovenkant, want als er water in loopt heb je alsnog natte voeten (al is mijn ervaring dan wel weer dat het water er ook vanzelf wel weer uittrekt, al duurt dat een stukje langer dan bij niet waterdichte schoenen (maar dat lijkt me ook logisch)

[removed]

• Stewie!

Stewie!

Keen must die!

Bijkomend voordeel van dit weer is dat de hartslag lekker laag blijft. Heb gisteren weer een mijlpaal bereikt, VO2Max is nu 60.4, 7 maanden geleden was de vorige mijlpaal van 50.
Wyke schreef op maandag 5 januari 2026 @ 14:58:
[...]

bij een trailrun moest ik een keer een heel stuk door een net opgekomen beekje (door de regen) heen waden. Een andere deelnemer moest aan het eind van het beekje stoppen om zijn goretex schoenen te legen :). Dus je zult er vast mee door plassen kunnen stampen, zolang ze niet te diep zijn
Juist! Als je door het water gaat, gewone schoenen die snel drogen, met een lichte doorlatende upper.
Maar in de sneeuw, regen, waar je enkels niet onder water komen, werkt de Goretex schoen prima. Bijkomend voordeel is dat ze vaak ook wat warmer zijn voor je voeten, en dat kan geen kwaad bij trainingsrondjes in de kou.

Ik heb de laatste dagen gelopen in de Nike Pegasus Trail 5 Goretex, helemaal prima. Ging misschien nog beter als ik een grotere Vibram zool had, door het ijs onder de sneeuw was het pad niet even vlak, en glibberig.

De sneeuw is zo enorm genieten. Maak elke dag een rondje, liefst als het nog sneeuwt. Hoe verser de sneeuw hoe beter de grip. Zodra het pad is fijngestampt is het minder veilig om tempo te maken.

Geniet ervan nu de mogelijkheid zich voordoet!
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/MibNDvRh6WmcaT5rKMDgkYaYCFw=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/9kvFk6atqNhhhrwM3gHSnXSh.png?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/AQ3CjwCya62Ja5xYoKkSDgpQmgY=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/vYNbLDCyk0qE5atfLGUYybhU.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/NCupgtu8Y5612bisIZjyjfOLWPU=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/yyZhg0bvhTduJTLs7bHboKzy.jpg?f=fotoalbum_tile

Marathon loper in Tokyo, London, Rotterdam, Maria Alm, San Francisco, Berlin, Chicago, Amsterdam

• kepler
Vandaag de hele dag thuis met de kinderen (studiedag), dus niet overdag kunnen lopen. Vanavond ga ik het niet eens proberen, sommige plekken zijn nu al spekglad hier door aangestampte (oude) sneeuw...

Maar ik heb vanmorgen ook 3 kinderen op een slee getrokken, ongeveer 4km. Dat was een prima alternatief voor hill sprints, allemachtig :')

Wat betreft goretex schoenen, in de sneeuw lijkt het me handig. Maar normaal loop je andere binnen de kortste keren weer droog. Vorig jaar een trail waarbij ik tot mn knieën door het water moest, een km later was het weer droog genoeg. En kwam ook de volgende plas weer :')

• scrappy.doo
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 10:43
Mijn ervaring met een paar Nimbus door de sneeuw ploeteren: prima te doen. Vooral de verse, nog niet aangestampte, sneeuw opzoeken en het is echt genieten. Door de enorme stack size blijft het ook allemaal verassend droog.

• whatyoudoing
Hier ging t ook prima. Deze keer wel met muts en windjack, handschoenen gingen halverwege uit. Sokken prima droog gehouden, die dikke zolen (Brooks Glycerin 21) werken goed.

Liep tussen de weilanden en een stuk langs bos, volledig wit, mooi zonnetje nog er bij. Hier en daar wat glibberen maar verder echt genoten van m'n 7km flutloopje™️.

Verwijderd

kepler schreef op maandag 5 januari 2026 @ 16:11:
Vandaag de hele dag thuis met de kinderen (studiedag), dus niet overdag kunnen lopen. Vanavond ga ik het niet eens proberen, sommige plekken zijn nu al spekglad hier door aangestampte (oude) sneeuw...

Maar ik heb vanmorgen ook 3 kinderen op een slee getrokken, ongeveer 4km. Dat was een prima alternatief voor hill sprints, allemachtig :')

Wat betreft goretex schoenen, in de sneeuw lijkt het me handig. Maar normaal loop je andere binnen de kortste keren weer droog. Vorig jaar een trail waarbij ik tot mn knieën door het water moest, een km later was het weer droog genoeg. En kwam ook de volgende plas weer :')
Daar heb ik mij ook mee getroost afgelopen weekend. Ik ga met deze omstandigheden ook niet lopen, het is hier in het zuiden spekglad. Volgende week weer.

• Niku
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 14:20

Niku

Alagaesii

Verwijderd schreef op dinsdag 6 januari 2026 @ 08:02:
[...]

Daar heb ik mij ook mee getroost afgelopen weekend. Ik ga met deze omstandigheden ook niet lopen, het is hier in het zuiden spekglad. Volgende week weer.
Zoek de (fiets) strooiroutes van je gemeente op en je kunt!

• Brakkie
  • Niet online

Brakkie

blaat

Niku schreef op dinsdag 6 januari 2026 @ 08:10:
[...]

Zoek de (fiets) strooiroutes van je gemeente op en je kunt!
Precies! Het is een mooie uitdaging om in dit soort omstandigheden toch je kilometers te maken. Uiteraard zonder te grote risico’s te nemen. Al die keren in een jaar dat het weer even niet mee zit, je een gewone verkoudheid hebt of er andere ‘redenen’ zijn om niet te gaan tellen toch op. :)

Systeem | Strava

• Superkanjo
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 14:58
En niet ieder loopje hoeft een training te zijn, gewoon genieten van het buiten zijn (ongeacht tempo en/of afstand)

[ Voor 36% gewijzigd door Superkanjo op 06-01-2026 08:43 ]

• Maupertus
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 14:21
Mijn vrouw kan de kwart marathon van Egmond zondag niet lopen. Mocht iemand hem nog willen doen, heb ik een nummer in de aanbieding.

Jezus saves and takes half damage.

• FFW
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 11:43

FFW

ik heb echt mooie runs gedaan door de sneeuw, het is 's avonds bij maanlicht extra gaaf, je ziet dan geen kleuren meer, alles is dan zwart wit

• kepler
Brakkie schreef op dinsdag 6 januari 2026 @ 08:27:
[...]

Precies! Het is een mooie uitdaging om in dit soort omstandigheden toch je kilometers te maken. Uiteraard zonder te grote risico’s te nemen. Al die keren in een jaar dat het weer even niet mee zit, je een gewone verkoudheid hebt of er andere ‘redenen’ zijn om niet te gaan tellen toch op. :)
Er zijn maar een aantal externe omstandigheden waardoor ik niet perse hoef te hardlopen en dat is gladheid en extreme storm/onweer. Dit komt zelden voor, dus ik voel me prima om nu niet te lopen ;)

Eigenlijk zijn er überhaupt weinig redenen dat ik niet ga lopen, meest voorkomende is gewoon tijd vanwege gezin met 3 jonge kinderen. Maar zelfs daar is mee te werken :P

• redwing
  • Nu online
Verwijderd schreef op dinsdag 6 januari 2026 @ 08:02:
[...]

Ik gebruik de fietspaden om in het bos/weilanden te komen en dat werkt prima. De fietspaden zijn vrij van sneeuw en kun je gewoon lopen, bos/weilanden is vooral sneeuw en werkt daarmee ook prima. Zeker voor de duurlopen is er wel een weg te vinden, alleen de echte snelle lopen zijn wat lastiger omdat je dan een echt vrije weg wilt hebben. De enige plekken die echt glad zijn, zijn de niet gestrooide wegen waar wel overheen wordt gereden.

[removed]

• InZane
  • Nu online
Vaak ben je te bang :+

Vanochtend gewoon m'n 11 km rondje voor werktijd gedaan. Heeft toch wel wat magisch met die sneeuw. Paar keer wel m'n lamp een tandje hoger gezet om goed vooruit te kunnen kijken. De ondergrond was namelijk.. uhh.. wisselend. Maar goed, gewoon een beetje opletten en vooral proberen te lopen waar de sneeuw nog het minst was platgereden en dat ging op zich best aardig. Dit alles gewoon op m'n Novablasts 5, zonder GoretexTM of waterdichte sokken :P

Strava or it didn't happen: https://www.strava.com/activities/16952941335

[ Voor 8% gewijzigd door InZane op 06-01-2026 11:48 ]

• L23
  • Registratie: Januari 2015
  • Nu online

L23

Maakt ook nogal een verschil waar je loopt. Hier in het noorden is minder sneeuw gevallen en beginnen bepaalde stukken op een ijsbaan te lijken. Ik had liever wat meer sneeuw gezien :P Net hardgelopen en dat ging prima, maar loop ook op trailschoenen. Liever dit dan binnen op de loopband...

Volgens mij gaat het morgen weer sneeuwen, ga dan zeker weer een rondje hardlopen.

• Superkanjo
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 14:58
Thuiswerken vandaag dus met lunch even een stukje door het natuurgebied vlakbij huis, heerlijk door de sneeuw ploeteren. Genieten!

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xkvMo-LvTfTQ6Ju9jokh8qpPj7w=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/r9Mt6QU5fhIQPYq7XnGEOrGz.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-CD-x72h8zEX2OoUuzgVLYU82PM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/kqNwxyrqrdzeoPN4B6RHa02Z.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/avA6FbBZGuo-WoLR7Ft3lVvXlvs=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/aJFeF2ySH7riQsIWQ61loGLy.jpg?f=fotoalbum_large

• kepler
Ik ben vanochtend op de fiets naar werk gegaan (op normaal drukke fietspaden) en dat was voor een groot deel goed te doen. Maar er waren een paar stukken waar de oude sneeuw was aangevroren onder de nieuwe sneeuw, dat is bijna niet te zien en het is of heel glad en/of allerlei rare hobbels wat nog gevaarlijker is.

Echt verse sneeuw is prima te doen, maar zodra er een onzichtbare gladde/hobbelige laag onder kan zitten vind ik het risico te groot.

Die paar dagen niet lopen vervang ik dan wel door iets anders.

Dit is omgeving Delft/Rijswijk. Misschien dat vanavond de fietspaden wel schoner zijn :D En geen nieuwe sneeuw valt :P

• L23
  • Nu online

L23

kepler schreef op dinsdag 6 januari 2026 @ 15:59:
Dit is omgeving Delft/Rijswijk. Misschien dat vanavond de fietspaden wel schoner zijn :D En geen nieuwe sneeuw valt :P
Ik begrijp dat er morgen ochtend een hele nieuwe lading sneeuw valt :p

Vindt het hardlopen trouwens een stuk makkelijker/veiliger dan fietsen.

[ Voor 11% gewijzigd door L23 op 06-01-2026 16:25 ]

• TheOmen
L23 schreef op dinsdag 6 januari 2026 @ 16:21:
[...]

Yup, denk dat ik m'n hardloopkleding maar mee neem naar 't werk *O*

• kepler
[...]

Haha ja dat klopt, maar dat maakt het juist gevaarlijker in mijn idee. Omdat je dan dus die gevaarlijke plekken niet goed meer kan zien.

Qua fietsen, dan heb je nog de optie om je benen uit te steken om een glijpartij op te vangen. Met hardlopen lig je dan op je snufferd.

Maar goed, misschien ben ik wel te voorzichtig :D Vorig jaar (zonder sneeuw) in een verborgen gat gestapt met trailen en flink door mn enkel gegaan. Misschien zit daar nog wat onverwerkt trauma ;)

• InZane
  • Nu online
[...]

Ja ik ook!

Ik vond het honden uitlaten trouwens ook een stuk pittiger dan het hardlopen van vanochtend. Twee bordercollies aan de lijn, waarvan één nog redelijk jong en behoorlijk stuiterig en enthousiast. Dan moet je opletten dat je niet onderuit gaat.
Met hardlopen ben je tenminste zelf 'in control'. Als je netjes onder je zwaartepunt landt, is het allemaal wel te doen.

• MiKeZZa
Vandaag ook geweest. Zeer goed te doen, maar wel echt grandioos mooi. Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/b9GSjzQzry3oDx0-B1XNM_PVKl4=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/sCk8G8cju9J7QyehF8RQsu3y.jpg?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/EgScc8z2B7TsIRw-UKgEpx2tcpw=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/BAWxcPsBy6px0br2VOMe12Gk.jpg?f=user_large

• InZane
  • Nu online
Tsss, baantraining vanavond gaat niet door. Snap ik nou niks van :+
Denk dat het dan maar weer een duurloopje door de sneeuw gaat worden.

• vandermark
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 16-03 15:39
Was schitterend gisteren, het hardlopen met deze sneeuw is echt een 'feestje' :)
Afbeeldingslocatie: https://share.bartserver.nl/-JqzREYAxXz/pasted-2026-01-07T094518.636Z.png

STRAVA | Panasonic 5kW J Monoblock

• XyS
  • Laatst online: 15:09

XyS

0.o.O

Gisteren ook naar buiten voor sub treshold sessie, gaat iets lastiger met dit weer. Wilde op de atletiekbaan gaan lopen maar die kon ik niet vinden (onder de sneeuw). Grotendeels op natte wegen kunnen lopen, wel wat zwarte blubbersneeuw hier en daar maar nergens echt glad. Voor het eerst in lange tijd dat ik weer met een rood hoofd thuis kwam, toch stukje meer uitdaging.

Straks weer een rustig rondje, ziet er wel koud uit vandaag. Veel nieuwe sneeuw, dat loopt lekker!

• Yakolev
  • Registratie: Februari 2011
  • Niet online

Yakolev

Superster

Ben vrijwel elke dag sinds het begonnen is met sneeuwen gaan hardlopen. Wat is dat intens genieten zeg, zeker als je de stad uit bent en op paden komt waar de ploeg niet is geweest.
Van de week ook 9km in het donker gedaan tijdens het sneeuwen, door mijn hoofdlamp leken de sneeuwvlokken als de sterren als je met warp aan het reizen bent.

Mag van mij nog weken zo blijven.

Laat feiten nooit in de weg staan voor goed nieuws

• Motrax
  • Niet online

Motrax

Profileert

Oh jullie gaan door met hardlopen. Ik niet namelijk, mij te glad. Ik zie mij een dubbele backflip doen met als resultaat 6 maanden geblesseerd. Nee dank u... :X

☻/
/▌
/ \ Analyseert | Modelleert | Valideert | Solliciteert | Generaliseert | Procrastineert | Epibreert |

• Roozzz
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 13:44
Ha heerlijk juist om lekker buiten in de sneeuw te spelen. Afgelopen dagen het lopen en wandelen afgewisseld. En inmiddels 90km verder zie ik...

Hier op de Utrechtse Heuvelrug ligt er gelukkig ook gewoon een dikke laag prima sneeuw. Dat helpt een hoop. Als je alleen maar natte drab en ijsrichels hebt is het een stuk minder leuk.

Fantastisch zo, mag nog wel even blijven 8)

[ Voor 6% gewijzigd door Roozzz op 07-01-2026 13:12 ]

If you can see, look. If you can look, observe

• TheOmen
TheOmen schreef op dinsdag 6 januari 2026 @ 16:27:
[...]

Yup, denk dat ik m'n hardloopkleding maar mee neem naar 't werk *O*
Nou, dat was genieten <3
Zelfs nog paden gevonden waar nog niemand geweest was. En ik maar denken dat je alleen met skiën/snowboarden first tracks kon maken........
Helaas is m'n lunchpauze korter dan mijn plannen :|
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_YlL9pCwQGm-pWjx9eXb-aubhR0=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/8nlNM8Xl9TSsfeHM3uc9zzLz.jpg?f=fotoalbum_medium

Strava or...

• Stewie!

Stewie!

Keen must die!

Wat is dit on-Nederlands genieten. Vanochtend een zware ronde gemaakt, 15,4 km door de sneeuw.

Buiten de bebouwde kom flink wegzakken bij elke stap, deed me denken aan de drill van de fysio waarbij ik de heupen en bovenbenen train door de knieën hoger op te trekken bij het rennen.

Dankzij de Primaloft vestjes van Salomon lekker warm gebleven. Dit is genieten. Hoop dat de komende dagen vaker sneeuw valt, verse sneeuw loopt, kraakt, heerlijk.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ePVwW-7lTxSwXZBp8TbrcUupQ9c=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/vmpQv2niHPPZYE4J1muAxt7u.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/t7wFzedC1SbWaZkrnlU39yE-qbk=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/4tg1StkMkl25VW5MNCpqFuNn.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Gi_SBB6LCinh-_MAjfC2tsK-cPM=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/yzHp2ml6RVlRP7fk2z6Yhcvx.jpg?f=fotoalbum_tile
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Fhvr94RuwYTTfhETW9hWoobasws=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/K2dcm9aztJd4UHjPF1M4lRjn.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/hKnATUtzD7rqKBt05Quynm1DLr0=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/52CqV1Nqn770fXjWfJiDubtZ.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Owj6uLS_RuJYGkBKRwHZ4TG72h4=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/PWhHGBStpkC0UXEIJu1U47BQ.jpg?f=fotoalbum_tile

• L23
  • Nu online

L23

Net thuis van 12 km rennen door de verse sneeuw. Genieten! Begrijp dat gezeur over gladheid ook niet, ben maar 1 keer onderuit gegaan :P

• MiKeZZa
Haha. Lekker bezig allemaal. Ik vond het wel serieus winderig. En ok; ik moest meedoen met een schans bouwen en sneeuwballen gooien. Morgen weer een dag....

• Stewie!

Stewie!

Keen must die!

Loop in de zomer de marathon van San Francisco. Daar hebben ze een marathon die tien uur ‘s avonds start, rondje door de stad maakt, en finished bij de start van de ochtend marathon.

De nacht marathon heeft wel heel bijzondere kit list:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/FYBjeHW8vVzkr87fXKWuEixxe3Q=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/LQymbACK4TVDarkRcuz6VcV5.jpg?f=fotoalbum_large

• gkoers
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 12-03 15:55
Heb je net besloten voorlopig even geen nieuwe hardloopschoenen te kopen, zijn de EVO SL's in de aanbieding (Bij passarunning, 119,95 en met de code newyear10 107,95). Kon ze voor dat prijsje niet laten liggen. Oranje met roze strepen :D

En nu trailschoenen aan en door de sneeuw een rondje doen, hopelijk is het een beetje te doen.

Running \ Cycling: Strava

• vhal

vhal

ಠ_ಠ

Ik ben zojuist de deur uit geweest maar na 5' glijden ben ik rechtsomkeert naar huis gelopen. Het dooit hier, overal ligt er vieze slush en het regent zelfs momenteel. Ik pak morgen de loopband wel met zo'n 7 dagen proefabo van de sportschool :P

Wel jammer, de afgelopen dagen kon je hier prima lopen in de verse sneeuw maar dit is niet aan mij besteed.

[ Voor 23% gewijzigd door vhal op 07-01-2026 21:07 ]

Strava

• Aandeijssel
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 07:55
Na drie maanden blessure ivbm overbelasting nu twee weken ongeveer 25km per week pijn vrij gelopen!

Ben weer super gemotiveerd te trainen naar een marathon in april, op voeding te letten en weer helemaal fit te worden. Merk op rustdagen alweer dat kriebelende gevoel van willen sporten.

Eindtijddoel voor de marathon heb ik niet, wil vooral weer helemaal fit zijn en energiek over de finishlijn lopen.

• kepler
vhal schreef op woensdag 7 januari 2026 @ 21:04:
Ik ben zojuist de deur uit geweest maar na 5' glijden ben ik rechtsomkeert naar huis gelopen. Het dooit hier, overal ligt er vieze slush en het regent zelfs momenteel. Ik pak morgen de loopband wel met zo'n 7 dagen proefabo van de sportschool :P

Wel jammer, de afgelopen dagen kon je hier prima lopen in de verse sneeuw maar dit is niet aan mij besteed.
Hier (omgeving Delft) gisteravond een rondje van 6 gelopen over de fietspaden, die waren goed geveegd/gestrooid. Wel natte voeten door de slush maar was niet glad gelukkig.

• Dipsausje
  • Niet online
Stewie! schreef op woensdag 7 januari 2026 @ 16:18:
Loop in de zomer de marathon van San Francisco. Daar hebben ze een marathon die tien uur ‘s avonds start, rondje door de stad maakt, en finished bij de start van de ochtend marathon.

De nacht marathon heeft wel heel bijzondere kit list:

[Afbeelding]
Komt ie ook buiten de stad waar je wild tegen kan komen toevallig, ook gezien je een koplamp moet hebben?

• redwing
  • Nu online
Dipsausje schreef op donderdag 8 januari 2026 @ 09:40:
[...]

Komt ie ook buiten de stad waar je wild tegen kan komen toevallig, ook gezien je een koplamp moet hebben?
Het blijft Amerika he, dus als je ook maar 1 boom tegenkomt heb je dus een kans op een beer en heb je dus pepper-spray nodig. Dit is gewoon standaard gear voor nachtelijke lopen daar...

[removed]

Pagina: 1 ... 420 ... 436 Laatste

Let op:
"Hardlopen is voor de één een sport, voor de ander een reis". Iedereen is welkom, ook de minder geoefende loper :)
Voor vragen en discussie over sporthorloges kun je terecht in Het grote Sporthorloge met GPS topic.
Voor vragen en discussie over triathlon, kan men terecht in Het Triatlontopic - Deel 2.

Als aanvulling op de topics in deze reeks, zijn er Tweakers Hardlopen-groepen op Strava en Garmin Connect. Om toegang te krijgen:
1. Strava: Geef op Strava aan dat je lid wil worden van de groep (klik op Request to Join). Stuur je op Strava gebruikte naam in een DM op Tweakers aan de admins: Poekie en Calitomnication.
2. Garmin: Stuur in een DM op Tweakers met onderwerp Toegang Garmin je gebruikersnaam van het Garmin aan de admin: Calitomnication.

Ook jouw PR's doorgeven? Dat kan als je de sheet invult.