Intel Core 2 Quad Q6600, Asus P5K, 4x1GB Corsair XMS2 PC2 6400 CL4, Asus 8800 GTS 512 MB, Creative Audigy 4, Vista Home Premium 32-bits
Als ik het zo lees is het idd om te zorgen/helpen als je wordt tegengehouden door mensen waarvan je niet wilt dat ze je tegenhouden. En vergeet dan niet. Volgorde ; pepperspray, trap in kruis en dat 3 keer zo hard mogelijk, wegrennen en fluitend_star schreef op donderdag 8 januari 2026 @ 10:17:
Maar dan heb je toch bear spray nodig? En een fluitje zal je toch ook niet helpen..
Is dit niet meer omdat je evt wat minder fijne buurten doorloopt?
Niet echt, stukje park bij de Golden Gate bridge. Heb daar nog nooit wild gezien. Maar ik begreep inmiddels van de organisatie dat het is vanwege het uitgaansvolk / drugsgebruikers in een van de wijken waar 's nachts wordt gelopen. Gezellige stad.Dipsausje schreef op donderdag 8 januari 2026 @ 09:40:
[...]
Komt ie ook buiten de stad waar je wild tegen kan komen toevallig, ook gezien je een koplamp moet hebben?
![]() | ![]() |
Marathon loper in Tokyo, London, Rotterdam, Maria Alm, San Francisco, Berlin, Chicago, Amsterdam
Strava: https://www.strava.com/athletes/149347154
Ach, kun je in rotjeknor ook tegenkomen. Of waar dan ook. Maar idd ; better safe then sorryStewie! schreef op donderdag 8 januari 2026 @ 11:50:
[...]
Niet echt, stukje park bij de Golden Gate bridge. Heb daar nog nooit wild gezien. Maar ik begreep inmiddels van de organisatie dat het is vanwege het uitgaansvolk / drugsgebruikers in een van de wijken waar 's nachts wordt gelopen. Gezellige stad
Ik vond dit ongekend storend, zeer onduidelijk of ik hard genoeg liep enzo.
Zodoende 2 vragen;
1) Kan ik terugzien of mijn hartslagband kuren had en mijn Garmin terugviel op bijvoorbeeld de polsmeting? Bijv. in Garmin Connect? Ik kon het niet vinden.
2) In hoeverre is het bij een Fartlek daadwerkelijk belangrijk in welke hartslagzone ik precies loop te rommelen? Of is het trainingseffect sowieso mooi/groot door hoger/lager te zitten en maakt het qua exacte waarde niet gek veel uit? Dit niet specifiek over vanochtend, maar meer richting toekomst...
Je beantwoordt ‘m al bijna zelf. Totaal onbelangrijk m.i. Het is gewoon spelenderwijs (achter iemand aan) rennen, beetje zoals een hond die keer op keer een stok voor zijn baas haalt. Als het je lukt om op je horloge te kijken en je hartslag te zien, ben je al niet goed bezig denk ik. Dat lukt je niet, want je rent door het bos, takken en wortels ontwijkend. Laat staan dat je ook nog probeert om in een bepaalde zone te rennen. Beetje gechargeerd misschien, maar zo zie ik het.MiKeZZa schreef op donderdag 8 januari 2026 @ 13:24:
2) In hoeverre is het bij een Fartlek daadwerkelijk belangrijk in welke hartslagzone ik precies loop te rommelen? Of is het trainingseffect sowieso mooi/groot door hoger/lager te zitten en maakt het qua exacte waarde niet gek veel uit? Dit niet specifiek over vanochtend, maar meer richting toekomst...
Gelukkig is dit met een zooltje op te lossen, dus die komen als het goed is volgende week binnen. Ik ben heel benieuwd naar het effect…
Ik loop door de polder, buiten dat het er nu erg gaaf uit ziet, is het ook heerlijk dat je nu niet steeds hoeft op te passen voor die groepen fietsers die met 3 breed langs elkaar fietsen.
Gewoon in alle rust lopen en genieten echt top.
*sowieso
Absoluut, dat is ook de oorsprong van de term.edozat1 schreef op donderdag 8 januari 2026 @ 15:06:
[...]
Je beantwoordt ‘m al bijna zelf. Totaal onbelangrijk m.i. Het is gewoon spelenderwijs (achter iemand aan) rennen, beetje zoals een hond die keer op keer een stok voor zijn baas haalt. Als het je lukt om op je horloge te kijken en je hartslag te zien, ben je al niet goed bezig denk ik. Dat lukt je niet, want je rent door het bos, takken en wortels ontwijkend. Laat staan dat je ook nog probeert om in een bepaalde zone te rennen. Beetje gechargeerd misschien, maar zo zie ik het.
@MiKeZZa Ik zou de oorsprong van de term fartlek eens op zoeken
Nu in anderhalve week al 3 punten eraf
Nou ja, zal ook snel genoeg weer naar boven gaan alshet weer beter loopweer/ondergrond is.
Ik heb daar echt de hele winter last vanm0ridin schreef op donderdag 8 januari 2026 @ 20:23:
Kakt jullie VO2max ook in elkaar met dit hardlopen door de sneeuw? Nu is mn hartslag ook hoger door (einde) griep/verkoudheid maar los daarvan is tempo natuurlijk ook lager en kan ik me voorstellen dat hartslag hoger wordt doordat het inspannender lopen is.
Nou ja, zal ook snel genoeg weer naar boven gaan alshet weer beter loopweer/ondergrond is.
Het blijft een inschatting voornamelijk op basis van snelheid en hartslag, dus ja dat lijkt me best logisch.m0ridin schreef op donderdag 8 januari 2026 @ 20:23:
Kakt jullie VO2max ook in elkaar met dit hardlopen door de sneeuw? Nu is mn hartslag ook hoger door (einde) griep/verkoudheid maar los daarvan is tempo natuurlijk ook lager en kan ik me voorstellen dat hartslag hoger wordt doordat het inspannender lopen is.
Ik heb dit zelf ook heel erg als ik bijvoorbeeld ga hiken in de bergen. De Apple Watch lijkt dan ook niet te snappen dat klimmen op 2000+ hoogte nu eenmaal tot een hogere hartslag leidt dan vlak wandelen in Nederland. Een paar weken na terugkomst stijgt hij dan ineens weer heel snel. Dus algoritme lijkt ook nog vertraging te hebben.
Hartslag is niet bruikbaar bij intervallen, net omdat de hartslag altijd achterkomt. Dat heet hysteris met een chique term. Tenzij het echt lange intervallen zouden zijn (bv 10 minuten), dan kan je de hartslag op het einde van het interval wel gebruiken.MiKeZZa schreef op donderdag 8 januari 2026 @ 13:24:
Vanmorgen intervallen gelopen. Hartslag bleef ontzettend achterlopen bij de werkelijkheid. Hierdoor had ik mijn hoogste hartslagen elke keer in de rustige blokjes en andersom.
Ik vond dit ongekend storend, zeer onduidelijk of ik hard genoeg liep enzo.
Zodoende 2 vragen;
1) Kan ik terugzien of mijn hartslagband kuren had en mijn Garmin terugviel op bijvoorbeeld de polsmeting? Bijv. in Garmin Connect? Ik kon het niet vinden.
Als je de tip van @Slickk ter harte neemt dan zie je dat een fartlek per definitie speels is, bv je sprint een hellinkje op en dan vertraag je weer, of je versnelt tot aan de volgende boom enz. Het idee is net niet om vaste intervallen en vaste snelheden te hanteren. En dus is de hartslag bij fartlek totaal niet belangrijk.
Profetische woorden.Slickk schreef op maandag 29 december 2025 @ 23:21:
[...]
10x hardlopen in 11 dagen in plaats van 8x hardlopen in 14 dagen.
Begrijpelijk dat er vermoeidheid is. Pas je op voor overbelasting? Ik snap dat ronde getallen mooi zijn, maar we zien je volgend jaar ook nog graag terug in het topic en niet pas vanaf april.
Ik ben dan toch zo dom geweest om voor de 3000 km te gaan. Waarbij ik de laatste 3 km op oudejaar pijn kreeg in de kuit (gevoel van verrekking).
Erger is dat ik sedertdien pijn heb in beide hielen. Verdomd vervelend. Het lijkt op fasciitis plantaris, met pijn die erger is bij het opstaan. Het enige wat ik niet heb is lokale drukpijn.
Heel dom van me, ik ben altijd zo voorzichtig om niet geblesseerd te raken, maar tijdens mijn kerstverlof vond ik het leuk om bijna dagelijks te lopen. Een beetje geïnspireerd door NSM, maar dan zonder de intervallen.
@sanniep9 hoe ben jij er vanaf geraakt ? Ik ben van alles aan het lezen ...
Ik woon op 3km van de zee, maar ik haat hardlopen op het strand, ik ben een echte asfaltloper. Nu ben ik aan het overwegen om zoveel mogelijk op het strand te gaan hardlopen vanwege de heel zachte ondergrond. Vandaag een rustig rondje van 9km gedaan in regen en wind. Daarbij geprobeerd om meer op de voorvoet te landen om de hiel te ontlasten maar dat geeft dan weer last aan de kuiten. Grrr.
Overdag mijn zachtste sneakers aangedaan en geprobeerd om minder op mijn hak te landen bij het wandelen, dat lijkt wel te helpen.
Ik ken Fartlek uit het Garmin schema en zodoende dacht ik dat het uitwisselbaar was met intervallen. Maar die zijn dus wel anders, want die time je meer???Hartloper schreef op donderdag 8 januari 2026 @ 21:30:
[...]
Hartslag is niet bruikbaar bij intervallen, net omdat de hartslag altijd achterkomt. Dat heet hysteris met een chique term. Tenzij het echt lange intervallen zouden zijn (bv 10 minuten), dan kan je de hartslag op het einde van het interval wel gebruiken.
Als je de tip van @Slickk ter harte neemt dan zie je dat een fartlek per definitie speels is, bv je sprint een hellinkje op en dan vertraag je weer, of je versnelt tot aan de volgende boom enz. Het idee is net niet om vaste intervallen en vaste snelheden te hanteren. En dus is de hartslag bij fartlek totaal niet belangrijk.
En volgende keer pak ik een interval gewoon op vermogen gok ik. Maar ook daar geldt dus; maakt niet veel uit hoe hard je loopt als je maar lekker versneld?
Het ligt een beetje aan je niveau, maar de wereld van intervallen komt wel wat meer bij kijken en vaker op een specifiek doel gericht.MiKeZZa schreef op donderdag 8 januari 2026 @ 22:26:
[...]
Ik ken Fartlek uit het Garmin schema en zodoende dacht ik dat het uitwisselbaar was met intervallen. Maar die zijn dus wel anders, want die time je meer???
En volgende keer pak ik een interval gewoon op vermogen gok ik. Maar ook daar geldt dus; maakt niet veel uit hoe hard je loopt als je maar lekker versneld?
Vermogen via Stryd pod? Of wat anders? Ben ik niet zo bekend mee verder. Vermogen is vooral iets voor wielrenners.
Fartlek is gewoon lekker lopen. Doe ik vooral op vakantie. Zoals nu op Gran Canaria; heuveltje op, gek paadje wat sneller, mooi stukje strand wat langzamer. Horloge aanzetten en niet meer naar tempo omkijken. Hoogstens om route wat in de gaten te houden (want mijn richtingsgevoel is slecht en onbekende omgeving).
Ai, ik herken dat enthousiasme rondom kerst en vrije dagen wel. Dat er opeens meer gelegenheid is om te lopen en het toevallig qua weer ook fijn is.Hartloper schreef op donderdag 8 januari 2026 @ 22:08:
[...]
Profetische woorden.
Ik ben dan toch zo dom geweest om voor de 3000 km te gaan. Waarbij ik de laatste 3 km op oudejaar pijn kreeg in de kuit (gevoel van verrekking).
Erger is dat ik sedertdien pijn heb in beide hielen. Verdomd vervelend. Het lijkt op fasciitis plantaris, met pijn die erger is bij het opstaan. Het enige wat ik niet heb is lokale drukpijn.
Heel dom van me, ik ben altijd zo voorzichtig om niet geblesseerd te raken, maar tijdens mijn kerstverlof vond ik het leuk om bijna dagelijks te lopen. Een beetje geïnspireerd door NSM, maar dan zonder de intervallen.
Ik woon op 3km van de zee, maar ik haat hardlopen op het strand, ik ben een echte asfaltloper. Nu ben ik aan het overwegen om zoveel mogelijk op het strand te gaan hardlopen vanwege de heel zachte ondergrond. Vandaag een rustig rondje van 9km gedaan in regen en wind. Daarbij geprobeerd om meer op de voorvoet te landen om de hiel te ontlasten maar dat geeft dan weer last aan de kuiten. Grrr.
Overdag mijn zachtste sneakers aangedaan en geprobeerd om minder op mijn hak te landen bij het wandelen, dat lijkt wel te helpen.
Gaat het om de kuit of achillespees? Bij die laatste kan het helpen om stukjes achteruit te gaan hardlopen. Hoe gek dat ook klinkt. Wel een geschikte weg ervoor vinden natuurlijk en even door het ongemakkelijke van achteruit hardlopen zetten, het kan helpen voor een achillespees.
Ai balen. Vooral niet stretchen in elk geval. Ik doe nu dagelijks single leg calf raises (3x15) en lijk steeds iets minder last te hebben. Of de Z1 loopjes doen zijn werk. Bij mij rechts bij de aanhechting (links in het midden van de pees). Maar voel niks tijdens hardlopen en zolang het niet erger wordt ga ik gewoon door. Ben benieuwd of anderen een oplossing hebben gevonden.Hartloper schreef op donderdag 8 januari 2026 @ 22:08:
[...]
Profetische woorden.
Bij mij voelen zachte schoenen soms juist onprettig voor mijn hiel en loop ik dan liever op wat hardere simpele schoenen (tijdens de vakantie bijvoorbeeld na veel hiken+hardlopen).
Vandaag weer een sub-T sessie gedaan, 6x1km. Was verraderlijk glad soms, gelukkig was er nog daglicht en kon ik door de weerspiegeling zien waar het glad was. Heel erg oppassen met deze ijzel.
Edit: oh plantar fasciitis, ik dacht kuit+hiel=achilles. Nevermind
Oef, dat is goed balen! Weet je zeker dat het plantar fasciitis is? Ik ben er in ieder geval te lang mee doorgelopen (normale trainingschema aangehouden). Omdat je er tijdens het hardlopen geen last of weinig van hebt als de pees warmer en soepeler is, is de verleiding groot om normaal te blijven trainen. Maar op termijn verergert dat de klachten juist. Je kan denk ik wel rustig loopjes blijven doen, maar in ieder geval geen intensieve intervallen of lange duurlopen. Wat bij mij waarschijnlijk wel heeft geholpen is meerdere keren per dag voetmassage (met harde tennisbal of golfbal onder de voet masseren), thuis niet op blote voeten of sokken lopen (ik gebruikte een nieuw paar hardloopschoenen voor binnen), en voor het opstaan stretch oefeningen zoals hier https://www.youtube.com/watch?v=vNHOj3ubzbs. Daarnaast frequent bezoek aan de fysio. Sterkte met het herstel. Hopelijk is het wat anders.Hartloper schreef op donderdag 8 januari 2026 @ 22:08:
[...]
Profetische woorden.
PS. Het te lang doortrainen met een peesplaatontsteking (linkervoet) heeft er mogelijk aan bijgedragen dat ik later een jumper’s knee aan mijn rechterbeen ontwikkelde.
Ik heb Stryd inderdaad, maar heb dat een tijdje helemaal los gelaten omdat ik al jaren (ook voor mijn Stryd tijd) minder progressie zag dan ik vond dat ik mocht zien (vrijwel geen). Dus toen o.b.v. wat advies van o.a. hier alleen maar Z2 gelopen. Wil nu de Z2 loopjes (30 km per week zo ongeveer) aanhouden, maar 1 er van vervangen door iets waar wat meer snelheid in zit. Nu de motor langzaam iets groter wordt leek dat me verstandig.Slickk schreef op donderdag 8 januari 2026 @ 22:58:
[...]
Het ligt een beetje aan je niveau, maar de wereld van intervallen komt wel wat meer bij kijken en vaker op een specifiek doel gericht.
Vermogen via Stryd pod? Of wat anders? Ben ik niet zo bekend mee verder. Vermogen is vooral iets voor wielrenners.
Fartlek is gewoon lekker lopen. Doe ik vooral op vakantie. Zoals nu op Gran Canaria; heuveltje op, gek paadje wat sneller, mooi stukje strand wat langzamer. Horloge aanzetten en niet meer naar tempo omkijken. Hoogstens om route wat in de gaten te houden (want mijn richtingsgevoel is slecht en onbekende omgeving).
Dat is de gehele gedachte; niet meer en niet minder. Dus ik zoek iets waar ik sneller van word. En o.b.v. wat ik las leken intervallen me geschikt. En Garmin gebruikte vroeger in mijn oude schema's de term Fartlek waar ik (omdat die niet met lantaarnpalen en heuveltjes werken maar het in tijd uitdrukken) van dacht dat die uitwisselbaar was met interval.
Dus als iemand een tip heeft hoe of wat verstandig is; bijv; denk aan een km of 8 waarbij je 3 minuten in Z2 loopt en dan 1 minuut stevig doorlopen (op/rond 110% van je CP bijvoorbeeld) dan zou dat me helpen!
Je wordt niet sneller van lopen in Z2. Het idee van Z2 is dat je net snel genoeg loopt om je lichaam te prikkelen voor de benodigde adaptaties, maar langzaam genoeg om snel te herstellen. Als je sneller herstelt, kun kun je eerder weer trainen, en als je eerder weer traint, loop je meer omvang, en meer omvang: daar word je sneller van!MiKeZZa schreef op vrijdag 9 januari 2026 @ 09:08:
Dat is de gehele gedachte; niet meer en niet minder. Dus ik zoek iets waar ik sneller van word.
Look, runners deal in discomfort. After you get past a certain point, that’s all there really is. There is no finesse here.
Yes, dat principe ken ik. Maar er zit toch wel enige variatie in je progressie? Idealiter kun je beter 100 km KEIHARD lopen dan 100 km in Z2. Alleen dat is qua herstel niet haalbaar, dus kom je uit op veel lopen in lage zones.kenneth schreef op vrijdag 9 januari 2026 @ 10:32:
[...]
Je wordt niet sneller van lopen in Z2. Het idee van Z2 is dat je net snel genoeg loopt om je lichaam te prikkelen voor de benodigde adaptaties, maar langzaam genoeg om snel te herstellen. Als je sneller herstelt, kun kun je eerder weer trainen, en als je eerder weer traint, loop je meer omvang, en meer omvang: daar word je sneller van!
Alleen ik zit ook met zaken als tijd die ik beschikbaar heb/wil maken dus ik zoek nog een manier om in een bepaalde tijd zo efficient mogelijk snelheid op te hogen.
Ja dat dus.MiKeZZa schreef op vrijdag 9 januari 2026 @ 11:19:
[...]
Yes, dat principe ken ik. Maar er zit toch wel enige variatie in je progressie? Idealiter kun je beter 100 km KEIHARD lopen dan 100 km in Z2. Alleen dat is qua herstel niet haalbaar, dus kom je uit op veel lopen in lage zones.
Alleen ik zit ook met zaken als tijd die ik beschikbaar heb/wil maken dus ik zoek nog een manier om in een bepaalde tijd zo efficient mogelijk snelheid op te hogen.
Z2 maakt je niet sneller in theorie, maar wel in de praktijk.
Voor het overgrote deel van de recreanten is de aerobe capaciteit ook een grote limiterende factor (zelfs voor sub-elite gaat dit nog op).
We kijken naar onze tijden op een bepaalde afstand, niet hoe efficiënt een systeem werkt in ons lichaam.
Het gaat echt om vele duizenden kilometers per jaar en dat zullen de meeste van ons nooit halen.
En inderdaad idealiter vind je een balans tussen intensiteit en volume, afhankelijk van beschikbaarheid.
Uiteindelijk moet je zo hard lopen dat je weer hersteld bent voor de volgende loop. Als je dus wat minder tijd hebt is het beter om wat harder te lopen. Alleen moet je dan wel opletten dat je niet onbewust te hard traint en blessures oploopt. Maar een beetje trainingsschema houdt daar rekening mee, dus ik zou een schema opzoeken dat overeen komt met de tijd die je beschikbaar hebt.MiKeZZa schreef op vrijdag 9 januari 2026 @ 11:19:
[...]
Yes, dat principe ken ik. Maar er zit toch wel enige variatie in je progressie? Idealiter kun je beter 100 km KEIHARD lopen dan 100 km in Z2. Alleen dat is qua herstel niet haalbaar, dus kom je uit op veel lopen in lage zones.
[removed]
Die bewustwording is wel een ding, want hoe leer je dat. Hardlopen staat niet voor niks bekend als blessuregevoelige sport.redwing schreef op vrijdag 9 januari 2026 @ 11:27:
[...]
Uiteindelijk moet je zo hard lopen dat je weer hersteld bent voor de volgende loop. Als je dus wat minder tijd hebt is het beter om wat harder te lopen. Alleen moet je dan wel opletten dat je niet onbewust te hard traint en blessures oploopt. Maar een beetje trainingsschema houdt daar rekening mee, dus ik zou een schema opzoeken dat overeen komt met de tijd die je beschikbaar hebt.
Zelf kwam ik er pas na vele jaren achter hoe intensief bepaalde schemas/programmas zijn. Nog daarvoor was hardlopen voor mij vooral 5k Z4+ rondjes lopen, met nonstop last hier en daar.
Al doende leert men
Zelfs bij een couch to 5k kreeg ik last van shin splints, hardlopen betekent toch minimaal 5:00 pace?
[ Voor 5% gewijzigd door XyS op 09-01-2026 11:39 ]
Ik heb voornamelijk last ervan dat het niet echt uitmaakt wat voor schoenen ik draag, wanneer ik verhard loop krijg ik tijdens het hardlopen pijntjes in de ondervoet/middenvoet. Verschillende 'soorten' schoenen getest (Brooks Adrenaline GTS22, Saucony Omni22 als schoenen die antipronerend zijn, Hoka Skyflow als een meer neutrale schoen), maar de voeten blijven bij mij pijn doen.
Nu wil ik ermee naar een specialist gaan (Podotherapeut o.i.d.?) aangezien ik niet het gevoel heb dat hardloopspeciaalzaken hierop het beste advies kunnen geven (advies van 2 winkels in de buurt kwamen in eerste instantie neer op: "je hebt een antipronerende schoen nodig, probeer deze eens" met een half jaar later het advies "ik geloof niet dt je een antipronerende schoen nodig hebt, maar een neutrale schoen met meer demping. Pak deze eens" met als resultaat dat ik nu voor €300,- aan schoenen heb liggen welke niet prettig zijn of niet meer gebruikt worden
Neemt een podotherapeut ook geschiktheid van specifieke schoenen ook mee in de overweging? Of wordt daar vooral snel gezegd "steunzooltje aanmeten en erin leggen"?
PS4 PSN: Dazzler2120
Zelf heb ik ook lang pijn in m'n voeten gehad. Vaak betekend dit dat het deel van je lichaam waar je pijn hebt niet sterk genoeg is. Zo was dat ook het geval bij mijn voeten.Dazzler2120 schreef op vrijdag 9 januari 2026 @ 11:47:
Ik heb voornamelijk last ervan dat het niet echt uitmaakt wat voor schoenen ik draag, wanneer ik verhard loop krijg ik tijdens het hardlopen pijntjes in de ondervoet/middenvoet.
Ik train m'n voeten mede met oefeningen en door buiten het hardlopen om op heel flexibele schoenen te lopen zonder demping (en binnen op blote voeten of sokken). M'n voeten waren na 3 maanden pijnvrij.
Tijdens het lopen heb ik het liefst schoenen met lekker veel demping maar ik ben er persoonlijk van overtuigd dat je om je voeten in goede conditie en sterk te houden buiten het hardlopen om daarvoor extra werk moet verzetten.
Disclaimer: Dit is puur op mijn eigen ervaring gebaseerd en heb verder geen professionele achtergrond op dit gebied.
Ik kan me voorstellen dat e.e.a. (gedeeltelijk) verholpen wordt met aansterken van bepaalde spieren.Brakkie schreef op vrijdag 9 januari 2026 @ 11:55:
[...]
Zelf heb ik ook lang pijn in m'n voeten gehad. Vaak betekend dit dat het deel van je lichaam waar je pijn hebt niet sterk genoeg is. Zo was dat ook het geval bij mijn voeten.
Ik train m'n voeten mede met oefeningen en door buiten het hardlopen om op heel flexibele schoenen te lopen zonder demping (en binnen op blote voeten of sokken). M'n voeten waren na 3 maanden pijnvrij.
Tijdens het lopen heb ik het liefst schoenen met lekker veel demping maar ik ben er persoonlijk van overtuigd dat je om je voeten in goede conditie en sterk te houden buiten het hardlopen om daarvoor extra werk moet verzetten.
Disclaimer: Dit is puur op mijn eigen ervaring gebaseerd en heb verder geen professionele achtergrond op dit gebied.
Dan moet ik eerlijk toegeven dat ik niet het grootste talent ben in kracht oefeningen zelf thuis doen
Op wat voor soort schoenen ben jij dan gaan lopen in je vrije tijd?
Zelf had ik nog een paar oude New Balance schoenen staan uit de tijd dat Natural Running een hype was:Dazzler2120 schreef op vrijdag 9 januari 2026 @ 12:01:
[...]
Ik kan me voorstellen dat e.e.a. (gedeeltelijk) verholpen wordt met aansterken van bepaalde spieren.
Dan moet ik eerlijk toegeven dat ik niet het grootste talent ben in kracht oefeningen zelf thuis doen
Op wat voor soort schoenen ben jij dan gaan lopen in je vrije tijd?
https://www.goat.com/en-nl/sneakers/730-grey-orange-m730go1 (niet meer verkrijgbaar)
Ben me nu aan het oriënteren op iets wat er een beetje ok uitziet om casual te dragen en vind deze wel leuk. Zoals je op de foto's ziet zijn deze extreem flexibel (je kan ze helemaal oprollen), je voeten moeten dus al het werk verzetten en worden vanzelf sterker:
https://www.lemsshoes.com...0GCJMd2N5IFSV5kuMraQokB5w
Er is heel veel verkrijgbaar met vergelijkbare eigenschappen als je gaat zoeken op barefoot schoenen. Er zijn mensen die er ook bij zweren voor het hardlopen maar dat is niet voor mij
[ Voor 4% gewijzigd door Brakkie op 09-01-2026 12:26 ]
Opties die ik heb zijn mijn trailschoenen:
Brooks Cascadia 17, echte offroadschoen, maar 0 demping. Laatste tijd veel op gelopen ivm het weer maar ik krijg er bij veel kilometers last van mijn knie van. (daarom nu ook een wekeje rust gepakt)
Of road schoenen:
Brooks Glycerin 22, Saucony Triumph 22 of Saucony Endorphin Speed 4. Die hebben allemaal meer demping, maar ik weet niet zo goed hoe die het doen op het strand/in de duinen.
Wie o wie heeft de gouden tip?
https://hardloopnetwerk.n...de-egmond-halve-marathon/
Hij raadt trailschoenen af. Kan natuurlijk wel anders zijn met sneeuw maar dat zal er niet veel meer liggen denk ik.
[ Voor 22% gewijzigd door Brakkie op 09-01-2026 13:24 ]
Bedankt voor de tips. Het is pijn onder beide hielen, de plaats waar haklanders op landen. Niks te maken met kuit of achillespees. Intensief of lang heb ik niet gelopen, het is de overschakeling van 4 keer per week sedert jaren naar plots 6 keer per week die het heeft uitgelokt. Zo'n gevoel alsof je een hele lange dag gewandeld hebt en daardoor je hakken pijn doen, zo kan ik het nog het best omschrijven.sanniep9 schreef op vrijdag 9 januari 2026 @ 00:09:
[...]
Oef, dat is goed balen! Weet je zeker dat het plantar fasciitis is? Ik ben er in ieder geval te lang mee doorgelopen (normale trainingschema aangehouden). Omdat je er tijdens het hardlopen geen last of weinig van hebt als de pees warmer en soepeler is, is de verleiding groot om normaal te blijven trainen. Maar op termijn verergert dat de klachten juist. Je kan denk ik wel rustig loopjes blijven doen, maar in ieder geval geen intensieve intervallen of lange duurlopen. Wat bij mij waarschijnlijk wel heeft geholpen is meerdere keren per dag voetmassage (met harde tennisbal of golfbal onder de voet masseren), thuis niet op blote voeten of sokken lopen (ik gebruikte een nieuw paar hardloopschoenen voor binnen), en voor het opstaan stretch oefeningen zoals hier https://www.youtube.com/watch?v=vNHOj3ubzbs. Daarnaast frequent bezoek aan de fysio. Sterkte met het herstel. Hopelijk is het wat anders.
PS. Het te lang doortrainen met een peesplaatontsteking (linkervoet) heeft er mogelijk aan bijgedragen dat ik later een jumper’s knee aan mijn rechterbeen ontwikkelde.
Of ik zeker ben dat het fasciitis plantaris is ? Ik heb wat medische kennis, maar dit is niet mijn branche. Het patroon lijkt goed bij fasciitis plantaris te passen, alleen is er doorgaans pijn als je op de bewuste plaats duwt, dat heb ik niet. Maar al de rest past er bij (typische overbelastingsblessure bij hardlopers, pijn 's morgens bij de eerste stappen zetten).
Ik kijk het nog even aan, loop wat minder en op zachtere ondergrond, doe wat stretching en massage. Als het niet betert binnen een paar weken ga ik bij de fysiotherapeut.
De podotherapeut waar ik kom doet inderdaad wel meer dan alleen een steunzooltje aanmeten. Ik kreeg ook een specifiek advies over wat voor schoenen goed voor mij zijn (niet alleen voor hardlopen), en wat oefeningen/ dingen om op te letten. Heeft mij goed geholpen maar we zullen nooit weten wat er was gebeurd als ik net als @Brakkie op blote voeten was gaan lopen ipv met ondersteuningDazzler2120 schreef op vrijdag 9 januari 2026 @ 11:47:
Neemt een podotherapeut ook geschiktheid van specifieke schoenen ook mee in de overweging? Of wordt daar vooral snel gezegd "steunzooltje aanmeten en erin leggen"?
Verder ben ik wel klaar met die slush om doorheen te baggeren
ik heb mijn schoenen meegenomen naar de podoloog en die heeft ze beoordeeld als prima. Ik denk wel dat zooltjes eigenlijk altijd geschikt zijn voor iedere neutrale schoen, maar dat de schoen zelf natuurlijk ook nog andere eigenschappen heeft dan alleen de zool (brede voorvoet, hoge wreef, etc) waardoor je ondanks zooltjes toch problemen kunt ervaren met schoenen. Overigens: zooltjes van de podoloog zijn altijd iets dikker dan de dunne zooltjes die standaard in schoenen zitten. Als je nieuwe schoenen gaat kopen: altijd je zooltjes meenemen.Dazzler2120 schreef op vrijdag 9 januari 2026 @ 11:47:
Ik heb ruim drie jaar nauwelijks kunnen lopen door dezelfde klacht. Te lang mee doorgelopen omdat ik er tijdens het lopen geen last van had, maar mijn loopjes niet aangepast en intervallen e.d. blijven doen. Ik had in die drie jaar waarschijnlijk wel eerder weer kunnen beginnen, want toen ik weer begon met lopen haakte ik bij het eerste de beste pijntje weer af uit angst. Uiteindelijk besloten dat "ik voor de problemen vast ook wel eens een pijntje had" en extreem rustig weer gaan opbouwen (maar dan ook extreem, wekenlang 2/3x per week 800 meter hardgelopen). Eerst nog met van die schoenen met een ronde zool (MBT-schoenen), later met zooltjes van de podoloog (en die gebruik ik nog steeds, duur maar voor mij het 100% waard (ik heb nu 2 paar)).Hartloper schreef op vrijdag 9 januari 2026 @ 15:11:
[...]
Bedankt voor de tips. Het is pijn onder beide hielen, de plaats waar haklanders op landen. Niks te maken met kuit of achillespees. Intensief of lang heb ik niet gelopen, het is de overschakeling van 4 keer per week sedert jaren naar plots 6 keer per week die het heeft uitgelokt. Zo'n gevoel alsof je een hele lange dag gewandeld hebt en daardoor je hakken pijn doen, zo kan ik het nog het best omschrijven.
Of ik zeker ben dat het fasciitis plantaris is (verkeerdelijk hielspoor genoemd) ? Ik heb wat medische kennis, maar dit is niet mijn branche. Het patroon lijkt goed bij fasciitis plantaris te passen, alleen is er doorgaans pijn als je op de bewuste plaats duwt, dat heb ik niet. Maar al de rest past er bij (typische overbelastingsblessure bij hardlopers, pijn 's morgens bij de eerste stappen zetten).
Ik kijk het nog even aan, loop wat minder en op zachtere ondergrond, doe wat stretching en massage. Als het niet betert binnen een paar weken ga ik bij de fysiotherapeut.
Alleen maar rustige kilometers. Heel af en toe een stride, maar zelden, en als ik het al deed, dan heuvelop. Veel in het bos op zachte ondergrond. Ik ben nog steeds niet 100% pijnvrij (Ik kan dan ook met jaloezie naar youtubers als Emiel Berghout en Ran2Japan
Mijn standaard routines:
- altijd de zooltjes in
- bos opzoeken zodra het kan
- rollen met rubberen voetmassage roller (dus niet met van die gekke stekels, maar deze: https://rollrecovery.com/products/r3 (helaas niet in NL te krijgen, maar ik heb de importkosten voor lief genomen).
- regelmatig rekken door de voet plat op de grond te zetten en door mijn knie te zakken (bijv in de rij bij de supermarkt (alhoewel de zelfscan dit nu drastisch vermindert
- bij het rekken (zowel zoals in het vorige punt als bij het "tegen een hek duwen"), de knie naar binnen drukken en naar buiten drukken voor een 10-tal seconden, je voelt dan de pees onder je voet anders trekken
- ik smeer regelmatig de voetzool en hiel in met voltaren extra sterk
voor mij werkt het, en na 56km in 2018 en 37km in 2019, zat ik dit jaar op 2218km, dus ik blijf er iig mee doorgaan.
Dan was ik lekker voor de Endorphins gegaan. Trailschoenen heb je weinig aan voor Egmond.ElPaco schreef op vrijdag 9 januari 2026 @ 13:09:
Ik heb ook nog wel een schoenenvraagje waarvan ik denk dat hier mensen zijn die me kunnen helpen. Zondag mag ik de kou in Egmond trotseren en ik vraag me af welke schoenen ik het beste kan dragen.
Opties die ik heb zijn mijn trailschoenen:
Brooks Cascadia 17, echte offroadschoen, maar 0 demping. Laatste tijd veel op gelopen ivm het weer maar ik krijg er bij veel kilometers last van mijn knie van. (daarom nu ook een wekeje rust gepakt)
Of road schoenen:
Brooks Glycerin 22, Saucony Triumph 22 of Saucony Endorphin Speed 4. Die hebben allemaal meer demping, maar ik weet niet zo goed hoe die het doen op het strand/in de duinen.
Wie o wie heeft de gouden tip?
Ik heb m'n loopje maar verplaatst naar half 4 vanmiddag. Gezellig een duurloopje van 12.5 km door de polder gedaan met een vriend van me. De grotere wegen zijn hier inmiddels alweer aardig schoon, dus heerlijk gelopen. Hier in de straat is het nog wel slush en meuk.whatyoudoing schreef op vrijdag 9 januari 2026 @ 16:25:
[...]
Verder ben ik wel klaar met die slush om doorheen te baggerenVanochtend ook mn toevlucht tot de loopband in de sportschool gezocht. Pluspunten: toch een stuk gelopen, en de volgende keer buiten wordt nu dubbel genieten
Nauurlijk is een schoen persoonlijk maar probeer mijzelf te overtuigen😅.
Voor korte runs loop ik nu op de Pegasus. Op zich oké maar ik mis de demping.
Ik vind het net een matras, zo enorm zacht dat ik weinig gevoel bij het lopen heb. Heb zelf meer plezier met de Sonicblast en de Megablast, gebruik beide als schoen voor de rustigere rondjes als afwisseling van de schoenen met harde sobere upper.Aandeijssel schreef op zaterdag 10 januari 2026 @ 09:38:
Heeft iemand ervaring met de Superblast 2 schoenen? Ik heb altijd met veel comfort en plezier op de Novablast gelopen echter vind ik dat de demping en stabiliteit na 500km echt inzakt. Ik lees dat de Superblast stugger is, maar wel dezelfde demping geeft en langer meegaat. Hangt wel een prijskaartje aan natuurlijk..
Nauurlijk is een schoen persoonlijk maar probeer mijzelf te overtuigen😅.
Voor korte runs loop ik nu op de Pegasus. Op zich oké maar ik mis de demping.
Er zit nog voldoende comfort en zachtheid in die schoenen.
Heb vandaag weer nieuwe schoenen gelopen.
Saucony Peregrine 16 GTX. Veel grip door Vibram zool. Goretex dus geen natte sokken in de verse sneeuw.
Morgen de Adidas Terrex Agravic Speed Ultra 2 proberen!
Vanochtend een rondje gelopen in Zuid Limburg. Kunderberg. Mooie omgeving. Net MC Esscher. Je loopt alleen maar bergop en komt toch weer uit op het beginpunt. Groot respect voor de Limburgse hardlopers. Al die heuvels. Wat een genot ten opzichte van de vlakke polders waar ik normaal ren.
![]() | ![]() | ![]() |
![]() | ![]() | ![]() |
Marathon loper in Tokyo, London, Rotterdam, Maria Alm, San Francisco, Berlin, Chicago, Amsterdam
Straks de gewone weer even proberen.
PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 8kW 3fase | A+++ | 2x Zappi v2.1
Een streekgenootStewie! schreef op zaterdag 10 januari 2026 @ 10:40:
[...]
Ik vind het net een matras, zo enorm zacht dat ik weinig gevoel bij het lopen heb. Heb zelf meer plezier met de Sonicblast en de Megablast, gebruik beide als schoen voor de rustigere rondjes als afwisseling van de schoenen met harde sobere upper.
Er zit nog voldoende comfort en zachtheid in die schoenen.
Heb vandaag weer nieuwe schoenen gelopen.
Saucony Peregrine 16 GTX. Veel grip door Vibram zool. Goretex dus geen natte sokken in de verse sneeuw.
Morgen de Adidas Terrex Agravic Speed Ultra 2 proberen!
Vanochtend een rondje gelopen in Zuid Limburg. Kunderberg. Mooie omgeving. Net MC Esscher. Je loopt alleen maar bergop en komt toch weer uit op het beginpunt. Groot respect voor de Limburgse hardlopers. Al die heuvels. Wat een genot ten opzichte van de vlakke polders waar ik normaal ren.
[Afbeelding] [Afbeelding] [Afbeelding] [Afbeelding] [Afbeelding] [Afbeelding]
Ik vraag me trouwens wel even af waarom er 'Maastricht' in Heerlen Centrum staat van Strava...
Vandaag helaas geen rondje lopen, morgen weer. Hoop dat ik dan nog wat leuke sneeuwstukjes kan vinden dan, maar dat moet wel goed komen denk ik.
Edit: Lees nu pas dat je op bezoek bent
Haha Maastricht in Heerlen .. als ik inzoom in Strava staat het bij de afslagen van de snelweg. Ook de knooppunten staan zo vermeld. Neem aan dat het daarvan komt.Dazzler2120 schreef op zaterdag 10 januari 2026 @ 13:37:
[...]
Een streekgenootHoe was het op de Kunderberg?
Ik vraag me trouwens wel even af waarom er 'Maastricht' in Heerlen Centrum staat van Strava...![]()
Vandaag helaas geen rondje lopen, morgen weer. Hoop dat ik dan nog wat leuke sneeuwstukjes kan vinden dan, maar dat moet wel goed komen denk ik.
Edit: Lees nu pas dat je op bezoek bentGeniet ervan!
Ik kom uit deze regio, sta zelfs in de lokale wiki
Heerlijk om een weekendje terug te zijn. Kwam zowaar spontaan familie tegen tijdens het rondje.
combinatie van training en voornamelijk de temperatuur... uit eigen ervaring: wees niet te teleurgesteld als het over een paar weken ineens 6:15 is, het is een momentopname en toont vooral dat je de goede kant op gaat. Deze "uitschieter" gaat als het goed is vanzelf vaker voorkomen.maartend schreef op zaterdag 10 januari 2026 @ 13:23:
Geen idee waar het vandaan komt, maar ik loop plots 5.40/km op de 6km terwijl mijn hartslag lang niet meer zo hoog komt
Jezus saves and takes half damage.
Mooi hoor, maare lijkt me nogal zwaar voor de kuitenWizzlerNL schreef op zaterdag 10 januari 2026 @ 17:01:
Kuit problemen gaan langzaam beter, mag van de fysio al weer lekker op pad als ik de tempo's maar laag hou. Vandaag dus een rondje door de Schoorlse duinen, wat een cadeautje om daar te lopen!
Op 1 paadje wat ijs te vinden maar verder enkel sneeuw en prima grip op de trailers.
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Hier in Amsterdam is het spekglad, een van mn intervallen ging over ijs. Best uitdagend, de fietsers hadden de hoop opgegeven en waren maar gaan lopen. Ook hier nogsteeds veel sneeuwpret.
![]() | ![]() | ![]() |
Wat te doen voor de start? Een oud wollen vest wat weg mag, een weggooiponcho of allebei?
Ik ga starten in een thermoshirt, met daaroverheen het t-shirt van onze loopgroep en het jasje van onze loopgroep. Mogelijk wil ik het jasje in de duinen uit doen. Waar speld ik mijn startnummer op?
Ga ik er wel van kunnen genieten of ga ik het vooral heel erg zwaar vinden?
(van de 10EM in Apeldoorn afgelopen jaar heb ik erg genoten maar nu is de gevoelstemperatuur op het strand kouder en de loop is natuurlijk zwaarder)
Trui plus poncho aan doen, dat houd je wel warm tot de start beide vind je na afloop niet meer terug.marana schreef op zaterdag 10 januari 2026 @ 21:19:
Morgen mijn eerste halve marathon. Egmond dus. En ik word nerveus. En dan komen er allerlei vragen opzetten.
Wat te doen voor de start? Een oud wollen vest wat weg mag, een weggooiponcho of allebei?
Ik ga starten in een thermoshirt, met daaroverheen het t-shirt van onze loopgroep en het jasje van onze loopgroep. Mogelijk wil ik het jasje in de duinen uit doen. Waar speld ik mijn startnummer op?
(van de 10EM in Apeldoorn afgelopen jaar heb ik erg genoten maar nu is de gevoelstemperatuur op het strand kouder en de loop is natuurlijk zwaarder)
Nummer op je shirt, bij entree startvak even jasje open en trui en poncho omhoog.
Strand ligt er mooi hard bij, loopt vrij makkelijk. Wind wordt maar kracht 3 dus valt erg mee, loop op t strand in een groepje iets langzamer dan je doel tempo en gooi in het tweede deel het gas wat meer open.
Ik denk dat Egmond morgen niet zo heel zwaar is omdat alles hard is en de wind wel mee valt. Of je ga genieten hangt af hoe goed je getraind ben in combinatie met hoe hard je loop.
.vooral veel plezier hebben! Succes!
Viel wel mee, we liepen de groene route en deden vooral heel rustig aan. Zeker de heuveltjes op.XyS schreef op zaterdag 10 januari 2026 @ 18:14:
[...]
Mooi hoor, maare lijkt me nogal zwaar voor de kuiten![]()
Hier in Amsterdam is het spekglad, een van mn intervallen ging over ijs. Best uitdagend, de fietsers hadden de hoop opgegeven en waren maar gaan lopen. Ook hier nogsteeds veel sneeuwpret.
[Afbeelding] [Afbeelding] [Afbeelding]
Mooi man. Waar is dat plaatje met die molen dan. Zak vandaag een hoop mensen hardlopen over de Amsterdamse brug. Heb zelf masar de MTB gepakt dat was ook glibberig.XyS schreef op zaterdag 10 januari 2026 @ 18:14:
[...]
Mooi hoor, maare lijkt me nogal zwaar voor de kuiten![]()
[Afbeelding] [Afbeelding] [Afbeelding]
Einde Noorderpark, langs het Noordhollandsch kanaal. Krijtmolen d'AdmiraalVinnyAMS schreef op zaterdag 10 januari 2026 @ 22:04:
[...]
Mooi man. Waar is dat plaatje met die molen dan. Zak vandaag een hoop mensen hardlopen over de Amsterdamse brug. Heb zelf masar de MTB gepakt dat was ook glibberig.
Ik loop morgen ook een hm. Wordt waarschijnlijk korte broek met thermo shirt en longsleeve.marana schreef op zaterdag 10 januari 2026 @ 21:19:
Morgen mijn eerste halve marathon. Egmond dus. En ik word nerveus. En dan komen er allerlei vragen opzetten.
Na 5km ben je opgewarmd.
PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 8kW 3fase | A+++ | 2x Zappi v2.1
Edit: en natuurlijk succes en plezier vandaag!
Edit 2: net weer terug en het viel opzich wel mee. Maar ik had ook echt niet minder aan moeten doen, dan was het wel echt koud. Het waait bijna niet, dus dat scheelt. Handschoenen gingen halverwege wel uit
[ Voor 29% gewijzigd door kepler op 11-01-2026 09:56 ]
Twijfel nog steeds over mijn broek, kort of tight of kort met Herzog sokken.
Ik neem alles wel mee en dan bekijk ik wat de rest doet.
Maargoed, nogmaals, wellicht is het aan de kust (daar is vandaag toch een halve marathon?) al helemaal dooi. Dan heb ik niks gezegd en wens ik iedereen die gaat veel sterkte/succes
Garmin Forerunner 265 |Samsung Galaxy S23 | Polestar 2 MidYear 2026 Prime + B&W audio
Je kan ook op het fietspad of op straat rennen.Juancho schreef op zondag 11 januari 2026 @ 11:36:
Ik vind het eigenlijk best bijzonder dat in de zomer evenementen bij bosjes omvallen (terecht denk ik) maar dat in deze forse kou + enorme gladheid het allemaal geen probleem is. Maar misschien denk ik dan hier te lokaal. Ik kan hier, in Zwolle, iig geen stap buiten de deur zetten of je glijdt al vrijwel gelijk uit. Niet te doen. Laat staan hardlopen. En ja er zullen best paden zijn waar het prima kan, maar je ontkomt er lijkt me niet aan om alles te omzeilen.
Maargoed, nogmaals, wellicht is het aan de kust (daar is vandaag toch een halve marathon?) al helemaal dooi. Dan heb ik niks gezegd en wens ik iedereen die gaat veel sterkte/succes
Vanochtend weer een rondje gemaakt (57 km deze week) en ivm de vorst in het Zuiden gekozen voor lopen op de weg. Ondanks dat ik vandaag graag m’n nieuwe trail schoenen had uitgedaagd.. ik durfde de bospaadjes ook niet aan. Veel aangestampte sneeuw dat vannacht ijs is geworden.
De Adidas Terrex Agravic Speed Ultra 2 geprobeerd. Komt volgens de Adidas website pas volgende maand uit? Loopt heerlijk, voldoende grip doo de goede Continental zool. Fijne upper met relatief veel comfort. Schoentong glijdt wel wat omlaag dus tweemaal opnieuw moeten strikken, daarna geen problemen meer gehad. Zit een fijne rocker in dus fijn tempo mee te maken. Uiteindelijk wat stukjes 04:30 min/km mee gelopen.
![]() | ![]() | ![]() |
![]() | ![]() | ![]() |
Als het kon wel ja, maar dat is hier ook niet te doen. Straten zijn 1 grote blok ijs. Ipv je hardloopschoenen aan te trekken...kan je beter de schaatsen onder doenStewie! schreef op zondag 11 januari 2026 @ 11:57:
[...]
Je kan ook op het fietspad of op straat rennen.
Garmin Forerunner 265 |Samsung Galaxy S23 | Polestar 2 MidYear 2026 Prime + B&W audio
Hier in het westen is het prima te doenJuancho schreef op zondag 11 januari 2026 @ 11:59:
[...]
Als het kon wel ja, maar dat is hier ook niet te doen. Straten zijn 1 grote blok ijs. Ipv je hardloopschoenen aan te trekken...kan je beter de schaatsen onder doen. Het gaat hier als het goed is vanaf morgen echt flink dooien dus hopelijk kan ik m'n programma komende week weer oppakken. Het was even niet anders, ik ga geen risico nemen met een run om vervolgens uit te glijden evt. verkeerd te vallen en er nog langer uit te liggen dan die paar dagen hardlopen skippen vanwege sneeuw en ijs. Maar iedereen natuurlijk zijn ding!
Hier in Hengelo (O) was een relatief grote wedstrijd (~1000 deelnemers) wel afgelast vanmorgen, en de parkrun in Enschede gisteren ook.Juancho schreef op zondag 11 januari 2026 @ 11:36:
Ik vind het eigenlijk best bijzonder dat in de zomer evenementen bij bosjes omvallen (terecht denk ik) maar dat in deze forse kou + enorme gladheid het allemaal geen probleem is. Maar misschien denk ik dan hier te lokaal. Ik kan hier, in Zwolle, iig geen stap buiten de deur zetten of je glijdt al vrijwel gelijk uit. Niet te doen. Laat staan hardlopen. En ja er zullen best paden zijn waar het prima kan, maar je ontkomt er lijkt me niet aan om alles te omzeilen.
Smashrun | Strava | Citystrides | Brickset
Net 9 km gelopen, en alleen de eerste en laatste 100 meter moeten wandelen
Mijn gewone parcoursen zijn niet fotogeniek, dat van vandaag wel:
:strip_exif()/f/image/hFPf06oMoCCwnNlnSuZXiVit.jpg?f=fotoalbum_large)
[ Voor 3% gewijzigd door Hartloper op 11-01-2026 14:54 ]
If you can see, look. If you can look, observe
Op naar de korte broek weer komende week; voor je het weet moeten we de factor 30 weer tevoorschijn halen
Rondje en pics op Strava.
| medic with nerdskillz | Pixel 9 Pro | Pixel 5 (hardloop/backup) | glFTPd addict | AM4 RTX3080 | Nvidia SHIELD Pro 2019 |
Benieuwd hoe het in Egmond was.
[ Voor 16% gewijzigd door Gynnad op 11-01-2026 15:14 ]
"Don't worry, about a thing, Cause every little thing is gonna be alright"
Maar op de doorgaande wegen was het redelijk prima.
Maar rustig aan gedaan. Langzaam en 8 km. Ik voel weer wat overbelastingspijn in mijn kraakbeen-geopereerde knie
Haha treffend verwoord! Heel herkenbaar verhaalcyclofosfamide schreef op zondag 11 januari 2026 @ 15:06:
[...]
Het leek er op dat de sneeuw altijd even na moest denken of ie je er door heen zou laten zakken of er bovenop zou laten lopen; de bovenlaag was dus hard.
If you can see, look. If you can look, observe
All I want is a warm bed, a kind word and unlimited power.
Het was mijn eerste halve marathon. Een paar weken geleden liep ik mijn snelste 10km ooit, in 55 minuten. Ik was gewaarschuwd dat het een zware HM zou zijn, dus ik rekende op 2u15min, maar ik was ruim 5 minuten sneller. Zeer tevreden.
Mijn raceplan was: op het strand een grote man uitzoeken die niet te snel loopt en daar achter blijven hangen. Ik had al snel zo'n man gevonden, maar hij liep me eigenlijk net iets te langzaam. Eerst wist ik niet hoe langzaam, en bleef ik mezelf voorhouden dat ik dat vast verkeerd aanvoelde, omdat ik meestal te snel start. Maar km 2 en km 3 gingen beiden in 6min30 en toen besloot ik dat ik toch bij een ietsje snellere man ging aanhaken. De rest van het strand ging in 6min10-6min15 ongeveer. Eenmaal in de duinen liep ik vrij vlak 6min per km. Tot km 21, die ging in 5min45.
Volgens Strava liep ik meer dan 70% van de tijd in Z3, dus ik had sneller kunnen lopen. Maar voor de eerste HM vind ik het wel prima zo.
Ik ben geen goeie fotograaf, al helemaal niet lopend, maar om even te laten zien dat het daar niet glad was:
:strip_exif()/f/image/VkO8D9xOTqRGYD7U1tDMvsBl.jpg?f=fotoalbum_large)
Het was hier, omgeving Castricum/Egmond geen dooi maar we hebben hier in de afgelopen week bijna geen sneeuw gehad. Dat scheelt een hoop.Juancho schreef op zondag 11 januari 2026 @ 11:36:
Het was vandaag in Egmond koud maar verder niet glad ofzo.
[ Voor 12% gewijzigd door Juancho op 11-01-2026 22:27 ]
De optische hartslagmeting had wel flink wat moeite met de kou. Volgens mij loop ik nog steeds geen 3.20 min/km met een hartslag van 130 (Z2)
Daarna douche, lunch en naar de toppers in Egmond gekeken. Daar zag het er toch een stuk minder wit uit.
Ik zou 1.5 week niet hardlopen trouwens echt niet trekken
[ Voor 16% gewijzigd door InZane op 12-01-2026 08:38 ]
...maar vandaag heb ik veel spierpijn! Toch grappig dat door de sneeuw lopen mij kennelijk anders dwingt te lopen dat ik spierpijn krijg
1 - Mathematics is the language of nature. 2 - Everything around us can be represented and understood through numbers. 3 - If you graph the numbers of any system, patterns emerge.
Na een duurloop gisteren van 20km heb ik aan een voet last van mijn 4de teen (de een na kleinste). Deze is aan de voorkant en bovenkant gevoelig na het lopen, zit ook wat eelt op.
Nu de duurloop wat langer heb ik last ervan na het lopen. Ik heb al aardig wat loopjes en kilometers op de huidige schoenen gedaan maar bij 1:45 uur + lopen komt het nu naar voren.
Vermoedelijk schuift / schuurt mijn teen tegen de bovenkant van de schoen aan.
Zijn er andere mensen die dit herkennen?
Elke hardloper zal zoiets herkennenLittlegupper schreef op maandag 12 januari 2026 @ 10:12:
Vraagje!
Na een duurloop gisteren van 20km heb ik aan een voet last van mijn 4de teen (de een na kleinste). Deze is aan de voorkant en bovenkant gevoelig na het lopen, zit ook wat eelt op.
Nu de duurloop wat langer heb ik last ervan na het lopen. Ik heb al aardig wat loopjes en kilometers op de huidige schoenen gedaan maar bij 1:45 uur + lopen komt het nu naar voren.
Zeker als je niet wekelijks deze afstanden aflegt, dan is het niet raar dat je gevoelige plekken op je tenen/voeten krijgt door schuren oid. Als je daar dan één of twee dagen beetje last van hebt, is het niet erg lijkt mij. Als je in je dagelijkse bewegingen beperkt wordt, is het een ander verhaal.
Goede sokken en goed passende schoenen helpt hierbij uiteraard, maar m.i. voorkomt het niet 100%.
Ik heb altijd 3 verschillende hardloopschoenenschoenen die ik per training afwissel. Ik kreeg deze tip jaren geleden en dat helpt bij mij erg goed: elke schoen heeft net weer een ander model en net weer andere druk- en schuurplekken.
Wat ik wel eens gedaan heb is zo'n gevoelige teen (of drukplek) met vaseline insmeren voor het hardlopen. Dat werkt bij mij wel altijd erg goed.
1 - Mathematics is the language of nature. 2 - Everything around us can be represented and understood through numbers. 3 - If you graph the numbers of any system, patterns emerge.
Ik las dat Z3 gangbaar is voor zowel HM als M. Uit nieuwsgierigheid toch eens gekeken naar mijn enige HM ooit, in 2022. Daar heb ik 93% in Z5 gelopen...... Ik herinner me ook dat ik daar compleet stukgegaan ben en dat ik nog nooit zo afgezien heb. Maar toch even de vraag hoe jullie hier tegenaan kijken; want 7 kwartier achtereen in Z5 klinkt als bijna onmogelijk toch?
Grappig... omdat ik ook nieuwsgierig werd keek ik ook even naar de zones van mijn enige HM ooit gelopen, die was op 8 juni 2024. Ook ik liep blijkbaar erg lang in zone 5 en ik weet ook nog dat ik behoorlijk kapot ging. Maar ik weet ook dat de eerste pak um beet 15km prima ging, fijn tempo te pakken die ik prima kon volhouden. Alleen de laatste ronde werd zwaar. No way dat dat grotendeels zone 5 geweest kan zijn met een stukje zone 4....MiKeZZa schreef op maandag 12 januari 2026 @ 10:37:
Ik ging gisteren uit nieuwsgierigheid eens Googlen op welke HS zone je eigenlijk een HM of M 'moet' lopen. Dit omdat ik gewoon nieuwsgierig was, mede omdat ik momenteel veel in Z2 loop, echter voor hoge snelheden wil je hoger uitkomen, maar dat is uiteraard niet veel langer houdbaar.
Ik las dat Z3 gangbaar is voor zowel HM als M. Uit nieuwsgierigheid toch eens gekeken naar mijn enige HM ooit, in 2022. Daar heb ik 93% in Z5 gelopen...... Ik herinner me ook dat ik daar compleet stukgegaan ben en dat ik nog nooit zo afgezien heb. Maar toch even de vraag hoe jullie hier tegenaan kijken; want 7 kwartier achtereen in Z5 klinkt als bijna onmogelijk toch?
:strip_exif()/f/image/5HIIYbQBEEZfTjkdeTBkWkZS.jpg?f=fotoalbum_large)
Wat mij wel opvalt is dat er niks opbouw is, gewoon gelijk een streep naar 150BPM+... Nou herinner ik me nog wel dat ik redelijk snel van start ging, maar daarna toch ook een fijn stabiel tempo te pakken had zodat ik niet gelijk kapot zou gaan.
[ Voor 16% gewijzigd door Juancho op 12-01-2026 10:46 ]
Ik denk dat de meest relevante vraag die je moet stellen is: Hoe die zones bepaald zijn. Is dat een Z5 op basis van recente metingen of een Z5 op basis van wat ingevulde online schemaatjes? Persoonlijk denk ik dat je zonder ervaring bij een HM relatief te snel in Z4 / Z5 terecht komt, maar als je de zones niet accuraat hebt vastgesteld dan kun je denken dat je in Z5 zit terwijl je nog vrij lang in Z4 rondhobbelt....MiKeZZa schreef op maandag 12 januari 2026 @ 10:37:
Ik ging gisteren uit nieuwsgierigheid eens Googlen op welke HS zone je eigenlijk een HM of M 'moet' lopen. Dit omdat ik gewoon nieuwsgierig was, mede omdat ik momenteel veel in Z2 loop, echter voor hoge snelheden wil je hoger uitkomen, maar dat is uiteraard niet veel langer houdbaar.
Goed voorbeeld van mijn punt: Als Z5 begint bij 165 ipv 161 dan krijg je waarschijnlijk al een heel andere verdeling. Het lijkt op basis van de hartslag-grafiek dat er vooral vanaf km 15 (/17) een hogere hartslag is, met een paar tijdelijke uitschieters daarvoor.Juancho schreef op maandag 12 januari 2026 @ 10:43:
[...]
Grappig... omdat ik ook nieuwsgierig werd keek ik ook even naar de zones van mijn enige HM ooit gelopen, die was op 8 juni 2024. Ook ik liep blijkbaar erg lang in zone 5 en ik weet ook nog dat ik behoorlijk kapot ging. Maar ik weet ook dat de eerste pak um beet 15km prima ging, fijn tempo te pakken die ik prima kon volhouden. Alleen de laatste ronde werd zwaar. No way dat dat grotendeels zone 5 geweest kan zijn met een stukje zone 4....
[Afbeelding]
Wat mij wel opvalt is dat er niks opbouw is, gewoon gelijk een streep naar 150BPM+... Nou herinner ik me nog wel dat ik redelijk snel van start ging, maar daarna toch ook een fijn stabiel tempo te pakken had zodat ik niet gelijk kapot zou gaan.
[Afbeelding]
[ Voor 38% gewijzigd door naitsoezn op 12-01-2026 10:51 ]
't Het nog nooit, nog nooit zo donker west, of 't wer altied wel weer licht
Dat is de teen waarvan de nagel blauw is geworden bij mijn marathon, dus herkenbaar ja. Verder nooit last van en mijn schoenen zijn toch echt de juiste maat. Wat me opviel bij die marathon was dat er na 20 kilometer iemand stond met een groot bord met daarop de tekst: Toe nails are overrated!Littlegupper schreef op maandag 12 januari 2026 @ 10:12:
Vraagje!
Overigens zelf twee weken van 77 kilometer achter de rug met NSM, de 10x3 minuten gaan inmiddels op 3.47/km. Blijft gaaf, vorig jaar met hangen en wurgen een piekweek van 66 kilometer weten te produceren, nu volledig pijnvrij.
Zones zijn gedefinieerd o.b.v. een officiele ademgasanalyse sporttest. Echter ik zie nu dat die kloppende waardes die ik gecorrigeerd heb niet in het verleden wijzigen. Jouw scenario klopt daarmee helemaal. Zat grotendeels aan de bovenkant van Z3 en de andere stukjes in Z4.naitsoezn schreef op maandag 12 januari 2026 @ 10:48:
[...]
Ik denk dat de meest relevante vraag die je moet stellen is: Hoe die zones bepaald zijn. Is dat een Z5 op basis van recente metingen of een Z5 op basis van wat ingevulde online schemaatjes? Persoonlijk denk ik dat je zonder ervaring bij een HM relatief te snel in Z4 / Z5 terecht komt, maar als je de zones niet accuraat hebt vastgesteld dan kun je denken dat je in Z5 zit terwijl je nog vrij lang in Z4 rondhobbelt....
[...]
Goed voorbeeld van mijn punt: Als Z5 begint bij 165 ipv 161 dan krijg je waarschijnlijk al een heel andere verdeling. Het lijkt op basis van de hartslag-grafiek dat er vooral vanaf km 15 (/17) een hogere hartslag is, met een paar tijdelijke uitschieters daarvoor.
Op mijn Garmin heb ik zelfs de keuze op welke basis hij die zones moet indelen:MiKeZZa schreef op maandag 12 januari 2026 @ 11:22:
[...]
Zones zijn gedefinieerd o.b.v. een officiele ademgasanalyse sporttest. Echter ik zie nu dat die kloppende waardes die ik gecorrigeerd heb niet in het verleden wijzigen. Jouw scenario klopt daarmee helemaal. Zat grotendeels aan de bovenkant van Z3 en de andere stukjes in Z4.
BPM, %Max.HS, %HSR, %LDHS
Waar vind je dit ?
Garmin Connect: rechts boven op 'jouw watch', dan Gebruikersprofiel, Hartslag en vermogenszones, Hartslag, Zones
En dan is de eerste lijn 'op basis van' waar je nogmaals kan op klikken om te kiezen.
Hoe kan de gemiddelde gebruiker nu weten wat hij hier moet kiezen?
Nb: ik vermoed dat je dan op je Garmin fietscomputer nog eens hetzelfde kan bekijken of instellen op mogelijk licht afwijkende cijfers ...
Mijn Peregrines zijn te vroeg, na 400 km, kapot, aan de zijkant waar de voorvoet 'scharniert'. En ik krijg gelukkig mijn geld terug, én hoef de schoenen niet terug te sturen. Das handig want ik kan er zich natuurlijk nog gewoon op lopen
Dus dat is een mooie gelegenheid om de refund aan te wenden om de collectie nog maar eens wat uit te breiden. De Peregrines zijn namelijk fijn, maar ook best wel plankhard.
Ik zoek voor de 20km+ afstanden wat meer demping, eventueel carbon. Ik heb geen behoefte aan switchen van merk.
Er valt online een stuk minder over te vinden dan bij wegschoenen merk ik.
Wie heeft de gouden tip?
De Saucony Ride TR2 GTX? Daar zit geen rockplate in, wellicht scheelt het iets.Stefangrp schreef op maandag 12 januari 2026 @ 12:50:
Tips voor Saucony trail schoenen die zacht genoeg zijn voor langere afstanden?
Mijn Peregrines zijn te vroeg, na 400 km, kapot, aan de zijkant waar de voorvoet 'scharniert'. En ik krijg gelukkig mijn geld terug, én hoef de schoenen niet terug te sturen. Das handig want ik kan er zich natuurlijk nog gewoon op lopen
Dus dat is een mooie gelegenheid om de refund aan te wenden om de collectie nog maar eens wat uit te breiden. De Peregrines zijn namelijk fijn, maar ook best wel plankhard.
Ik zoek voor de 20km+ afstanden wat meer demping, eventueel carbon. Ik heb geen behoefte aan switchen van merk.
Wie heeft de gouden tip?
ik heb deze ook, ben er over het algemeen zeer tevreden over, alhoewel ik denk dat hij voor mij eigenlijk net te smal is want ik heb bij beide voeten aan de zijkant een scheurtje zitten aan de binnenzijkant, na ongeveer 500km gebruik.vhal schreef op maandag 12 januari 2026 @ 13:07:
[...]
De Saucony Ride TR2 GTX? Daar zit geen rockplate in, wellicht scheelt het iets.
De enige trailschoen waar ik ervaring mee heb is de Saucony Xodus Ultra 4, die zijn zeker zacht genoeg voor (hele) lange afstanden.Stefangrp schreef op maandag 12 januari 2026 @ 12:50:
Wie heeft de gouden tip?
Ik zat van het weekend ook te kijken naar trail schoenen en ik zie juist dat ze (bijna) allemaal demping hebben. Maar je loopt trails, is demping dan echt nodig/handig vraag ik me af? Ik loop al jaren op Sportiva trail schoenen met echt minimale demping, en daar zonder problemen meerdere 50k trails mee gelopen.Stefangrp schreef op maandag 12 januari 2026 @ 12:50:
Wie heeft de gouden tip?
Ik heb het idee dat je met meer demping juist instabieler bent en minder grip/feeling hebt met de ondergrond?
Of mis ik iets, en is demping ook handig op de trails?
Ik liep er vorig jaar eentje van 33km waarvan de laatste 5 over en vrij hard schelpen pad. Toen miste ik wel wat demping zeg maaar
Ik ben zelf fan van de Xodus Ultra's, fijne schoen die erop gericht zijn voor de lange afstanden.Stefangrp schreef op maandag 12 januari 2026 @ 12:50:
Wie heeft de gouden tip?
Ze hebben ook een fijn brede toe-box, waardoor je zelfs met wat gezwollen voeten nog redelijk comfortabel in je schoen loopt.
Haha dat klopt, maar ook op die paden heb ik het ook nooit gemist. Althans, ik heb er geen last van gehad. Maar ik vraag me dus af of het iets kan brengen als je verder geen klachten hebtStefangrp schreef op maandag 12 januari 2026 @ 13:31:
nou het verschilt per trail. De ene is de andere niet natuurlijk.
Ik liep er vorig jaar eentje van 33km waarvan de laatste 5 over en vrij hard schelpen pad. Toen miste ik wel wat demping zeg maaar
Prijs is 540 euro wat toch weer een mooi voordeel is
Zelf net besteld (zat specifiek te wachten tot hij hier beschikbaar kwam, marktplaats ook wel in de gaten gehouden maar ging toch ook steeds richting de 600 daar).
Klinkt goed, sub 17 komt in de buurt dan? Ik ben van plan eens per maand een 5k te lopen. Ben benieuwd hoe lang het duurt voordat ik verbeteringen zie. Voel me afgelopen tijd behoorlijk sterk.Aggo schreef op maandag 12 januari 2026 @ 11:11:
[...]
Dat is de teen waarvan de nagel blauw is geworden bij mijn marathon, dus herkenbaar ja. Verder nooit last van en mijn schoenen zijn toch echt de juiste maat. Wat me opviel bij die marathon was dat er na 20 kilometer iemand stond met een groot bord met daarop de tekst: Toe nails are overrated!
Overigens zelf twee weken van 77 kilometer achter de rug met NSM, de 10x3 minuten gaan inmiddels op 3.47/km. Blijft gaaf, vorig jaar met hangen en wurgen een piekweek van 66 kilometer weten te produceren, nu volledig pijnvrij.
Mijn eerste NSM week zit er ook op, in totaal 70 km/~6 uur. Ik doe de sub-T sessies nog maar voor 50%, omdat ik naar de 7.5 uur per week wil. Aankomende week 77km, 6 uur 45 min.
Mijn eerste ervaringen:
Loopjes zijn kort omdat ik nu 7x per week loop ipv 5/6. Ik mis de langere runs wel, ben zo weer thuis. Dit schema is ook meer voor 5k-HM dan voor M.
Daardoor voor mij wel makkelijk om elke dag te lopen, ik loop 45 min tijdens de lunch en blok er een uur voor (lukt me net aan incl omkleden en douchen)
Voel mijn pezen wel meer door de intervallen, tot nu toe gaat het prima. De easy runs merk ik helemaal niet, zoals het hoort. Heb niet het idee dat ik de rustdag mis.
Elke dag rennen zorgt ook voor minder uitstelgedrag. Soms had ik van mwa ik ga morgen wel, nu ga ik elke dag.
Runalyze geeft aan dat mijn trainingen nogal monotoom zijn, heb het schema voor deze week aangepast door easy 45 minuten te houden en sub-T en long run iets intensiever/langer.
Misschien dat ik het daarbij houd, omdat ik graag overdag loop en 1.5 uur blokken in mijn agenda is een stuk lastiger.
1
2
3
4
5
6
7
8
| Dag ---- min km (geschat op basis van vorige week) Mon 12-01 45 8.3 Tue 13-01 60 12.0 SubT 2x10min, 4:07 (ipv 3x10) Wed 14-01 45 7.7 Thu 15-01 60 12.8 SubT 3x6min, 4:00 (ipv 5x6) Fri 16-01 45 8.0 Sat 17-01 60 11.9 SubT 5x3min-3:54 (ipv 10x3) Sun 18-01 90 16.7 |
De grootste winst blijft dat de pijntjes wegblijven en dat ik eigenlijk iedere dag klaar ben voor de volgende training. No hero workouts, in ieder geval niet tot vlak voor de marathon.
Als de verhalen 'meer is beter' die ik overal lees kloppen moet er voor deze toch weer 4 jaar oudere man toch best nog wat moois in het verschiet zitten als ik fit blijf en dit vol hou
"Hardlopen is voor de één een sport, voor de ander een reis". Iedereen is welkom, ook de minder geoefende loper
Voor vragen en discussie over sporthorloges kun je terecht in Het grote Sporthorloge met GPS topic.
Voor vragen en discussie over triathlon, kan men terecht in Het Triatlontopic - Deel 2.
Als aanvulling op de topics in deze reeks, zijn er Tweakers Hardlopen-groepen op Strava en Garmin Connect. Om toegang te krijgen:
1. Strava: Geef op Strava aan dat je lid wil worden van de groep (klik op Request to Join). Stuur je op Strava gebruikte naam in een DM op Tweakers aan de admins: Poekie en Calitomnication.
2. Garmin: Stuur in een DM op Tweakers met onderwerp Toegang Garmin je gebruikersnaam van het Garmin aan de admin: Calitomnication.
Ook jouw PR's doorgeven? Dat kan als je de sheet invult.
/f/image/IwNdzoe16usFdTtMSLXmy903.png?f=fotoalbum_tile)
/f/image/zc9jqCwcNHP1PbAP7a034j2D.png?f=fotoalbum_tile)
:strip_exif()/f/image/ErT3OO4pcRiiiMCqatoR0XPC.jpg?f=fotoalbum_tile)
:strip_exif()/f/image/RkR7AVhmO1bcZdXUWw6YVV1L.jpg?f=fotoalbum_tile)
:strip_exif()/f/image/e6oMtm9OvUO92Kn1Gmgpb5bX.jpg?f=fotoalbum_tile)
:strip_exif()/f/image/49DRU8wI2t5AOkdY39luPeDd.jpg?f=fotoalbum_tile)
:strip_exif()/f/image/LTdvfJPUsM6UkFQF7gkfEbzy.jpg?f=fotoalbum_tile)
/f/image/7UxbM2ws8inQebU3ekmMXkJ6.png?f=fotoalbum_tile)
:strip_exif()/f/image/ledQqv61mVwaBomsK3RXOUmL.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/bAARr5n6iajxpvLEG45wI1g7.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/veW5PV7l12V8OvXSm76eQ8UO.jpg?f=fotoalbum_tile)
:strip_exif()/f/image/NJXf07tthj8mJ7YOYfA9XFLq.jpg?f=fotoalbum_tile)
:strip_exif()/f/image/pccnmHZqRm2N99BDbSkpE8zS.jpg?f=fotoalbum_tile)
:strip_exif()/f/image/4ifJE00lRp95zOE2nm1L79ex.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/AN5Gv1N6JYcMgph9oj8ax9DA.jpg?f=fotoalbum_large)
/f/image/N5lbZc9dW545B6iJjksI1Mgu.png?f=fotoalbum_tile)
:strip_exif()/f/image/v8Hu1Wjcy5NlSqotvDamQbPa.jpg?f=fotoalbum_tile)
:strip_exif()/f/image/97o9C3AfMB0TaP07JxQbIpot.jpg?f=fotoalbum_tile)
:strip_exif()/f/image/QbOtGCg8Ea6blHJQZhqmZ1Ki.jpg?f=fotoalbum_tile)
:strip_exif()/f/image/fByitwoh03gDfsrXthYjD6hY.jpg?f=fotoalbum_tile)
:strip_exif()/f/image/x8kzgFbUZfnCmdTtCySAeTwy.jpg?f=fotoalbum_tile)