Intel Core 2 Quad Q6600, Asus P5K, 4x1GB Corsair XMS2 PC2 6400 CL4, Asus 8800 GTS 512 MB, Creative Audigy 4, Vista Home Premium 32-bits
Als ik het zo lees is het idd om te zorgen/helpen als je wordt tegengehouden door mensen waarvan je niet wilt dat ze je tegenhouden. En vergeet dan niet. Volgorde ; pepperspray, trap in kruis en dat 3 keer zo hard mogelijk, wegrennen en fluitend_star schreef op donderdag 8 januari 2026 @ 10:17:
Maar dan heb je toch bear spray nodig? En een fluitje zal je toch ook niet helpen..
Is dit niet meer omdat je evt wat minder fijne buurten doorloopt?
Niet echt, stukje park bij de Golden Gate bridge. Heb daar nog nooit wild gezien. Maar ik begreep inmiddels van de organisatie dat het is vanwege het uitgaansvolk / drugsgebruikers in een van de wijken waar 's nachts wordt gelopen. Gezellige stad.Dipsausje schreef op donderdag 8 januari 2026 @ 09:40:
[...]
Komt ie ook buiten de stad waar je wild tegen kan komen toevallig, ook gezien je een koplamp moet hebben?
![]() | ![]() |
Ach, kun je in rotjeknor ook tegenkomen. Of waar dan ook. Maar idd ; better safe then sorryStewie! schreef op donderdag 8 januari 2026 @ 11:50:
[...]
Niet echt, stukje park bij de Golden Gate bridge. Heb daar nog nooit wild gezien. Maar ik begreep inmiddels van de organisatie dat het is vanwege het uitgaansvolk / drugsgebruikers in een van de wijken waar 's nachts wordt gelopen. Gezellige stad
Vanmorgen intervallen gelopen. Hartslag bleef ontzettend achterlopen bij de werkelijkheid. Hierdoor had ik mijn hoogste hartslagen elke keer in de rustige blokjes en andersom.
Ik vond dit ongekend storend, zeer onduidelijk of ik hard genoeg liep enzo.
Zodoende 2 vragen;
1) Kan ik terugzien of mijn hartslagband kuren had en mijn Garmin terugviel op bijvoorbeeld de polsmeting? Bijv. in Garmin Connect? Ik kon het niet vinden.
2) In hoeverre is het bij een Fartlek daadwerkelijk belangrijk in welke hartslagzone ik precies loop te rommelen? Of is het trainingseffect sowieso mooi/groot door hoger/lager te zitten en maakt het qua exacte waarde niet gek veel uit? Dit niet specifiek over vanochtend, maar meer richting toekomst...
Zodoende 2 vragen;
1) Kan ik terugzien of mijn hartslagband kuren had en mijn Garmin terugviel op bijvoorbeeld de polsmeting? Bijv. in Garmin Connect? Ik kon het niet vinden.
2) In hoeverre is het bij een Fartlek daadwerkelijk belangrijk in welke hartslagzone ik precies loop te rommelen? Of is het trainingseffect sowieso mooi/groot door hoger/lager te zitten en maakt het qua exacte waarde niet gek veel uit? Dit niet specifiek over vanochtend, maar meer richting toekomst...
Je beantwoordt ‘m al bijna zelf. Totaal onbelangrijk m.i. Het is gewoon spelenderwijs (achter iemand aan) rennen, beetje zoals een hond die keer op keer een stok voor zijn baas haalt. Als het je lukt om op je horloge te kijken en je hartslag te zien, ben je al niet goed bezig denk ik. Dat lukt je niet, want je rent door het bos, takken en wortels ontwijkend. Laat staan dat je ook nog probeert om in een bepaalde zone te rennen. Beetje gechargeerd misschien, maar zo zie ik het.MiKeZZa schreef op donderdag 8 januari 2026 @ 13:24:
Vanwege erg vaak stijve enkels en kuiten na een paar kilometer hardlopen heb ik gister een bezoek gebracht aan CVS in Drachten om mijn looppatroon te laten analyseren. Wat ik al wist is dat ik bij de landing naar binnen zak, maar nu is de oorzaak ook duidelijk. Omdat ik te weinig druk op mijn dikke teen heb zakt mijn middenvoet/enkel naar binnen. Daardoor wordt de achillespees en kuitspier onnodig zwaar belast, waardoor waarschijnlijk de klachten ontstaan.
Gelukkig is dit met een zooltje op te lossen, dus die komen als het goed is volgende week binnen. Ik ben heel benieuwd naar het effect…
Gelukkig is dit met een zooltje op te lossen, dus die komen als het goed is volgende week binnen. Ik ben heel benieuwd naar het effect…
Vanochtend ook weer een rondje gedaan (5km)
Ik loop door de polder, buiten dat het er nu erg gaaf uit ziet, is het ook heerlijk dat je nu niet steeds hoeft op te passen voor die groepen fietsers die met 3 breed langs elkaar fietsen.
Gewoon in alle rust lopen en genieten echt top.
Ik loop door de polder, buiten dat het er nu erg gaaf uit ziet, is het ook heerlijk dat je nu niet steeds hoeft op te passen voor die groepen fietsers die met 3 breed langs elkaar fietsen.
Gewoon in alle rust lopen en genieten echt top.
*sowieso
Absoluut, dat is ook de oorsprong van de term.edozat1 schreef op donderdag 8 januari 2026 @ 15:06:
[...]
Je beantwoordt ‘m al bijna zelf. Totaal onbelangrijk m.i. Het is gewoon spelenderwijs (achter iemand aan) rennen, beetje zoals een hond die keer op keer een stok voor zijn baas haalt. Als het je lukt om op je horloge te kijken en je hartslag te zien, ben je al niet goed bezig denk ik. Dat lukt je niet, want je rent door het bos, takken en wortels ontwijkend. Laat staan dat je ook nog probeert om in een bepaalde zone te rennen. Beetje gechargeerd misschien, maar zo zie ik het.
@MiKeZZa Ik zou de oorsprong van de term fartlek eens op zoeken
Kakt jullie VO2max ook in elkaar met dit hardlopen door de sneeuw? Nu is mn hartslag ook hoger door (einde) griep/verkoudheid maar los daarvan is tempo natuurlijk ook lager en kan ik me voorstellen dat hartslag hoger wordt doordat het inspannender lopen is.
Nu in anderhalve week al 3 punten eraf
Nou ja, zal ook snel genoeg weer naar boven gaan alshet weer beter loopweer/ondergrond is.
Nou ja, zal ook snel genoeg weer naar boven gaan alshet weer beter loopweer/ondergrond is.
Ik heb daar echt de hele winter last vanm0ridin schreef op donderdag 8 januari 2026 @ 20:23:
Kakt jullie VO2max ook in elkaar met dit hardlopen door de sneeuw? Nu is mn hartslag ook hoger door (einde) griep/verkoudheid maar los daarvan is tempo natuurlijk ook lager en kan ik me voorstellen dat hartslag hoger wordt doordat het inspannender lopen is.
Het blijft een inschatting voornamelijk op basis van snelheid en hartslag, dus ja dat lijkt me best logisch.m0ridin schreef op donderdag 8 januari 2026 @ 20:23:
Ik heb dit zelf ook heel erg als ik bijvoorbeeld ga hiken in de bergen. De Apple Watch lijkt dan ook niet te snappen dat klimmen op 2000+ hoogte nu eenmaal tot een hogere hartslag leidt dan vlak wandelen in Nederland. Een paar weken na terugkomst stijgt hij dan ineens weer heel snel. Dus algoritme lijkt ook nog vertraging te hebben.
Hartslag is niet bruikbaar bij intervallen, net omdat de hartslag altijd achterkomt. Dat heet hysteris met een chique term. Tenzij het echt lange intervallen zouden zijn (bv 10 minuten), dan kan je de hartslag op het einde van het interval wel gebruiken.MiKeZZa schreef op donderdag 8 januari 2026 @ 13:24:
Vanmorgen intervallen gelopen. Hartslag bleef ontzettend achterlopen bij de werkelijkheid. Hierdoor had ik mijn hoogste hartslagen elke keer in de rustige blokjes en andersom.
Zodoende 2 vragen;
Als je de tip van @Slickk ter harte neemt dan zie je dat een fartlek per definitie speels is, bv je sprint een hellinkje op en dan vertraag je weer, of je versnelt tot aan de volgende boom enz. Het idee is net niet om vaste intervallen en vaste snelheden te hanteren. En dus is de hartslag bij fartlek totaal niet belangrijk.
Profetische woorden.Slickk schreef op maandag 29 december 2025 @ 23:21:
[...]
10x hardlopen in 11 dagen in plaats van 8x hardlopen in 14 dagen.
Begrijpelijk dat er vermoeidheid is. Pas je op voor overbelasting? Ik snap dat ronde getallen mooi zijn, maar we zien je volgend jaar ook nog graag terug in het topic en niet pas vanaf april.
Ik ben dan toch zo dom geweest om voor de 3000 km te gaan. Waarbij ik de laatste 3 km op oudejaar pijn kreeg in de kuit (gevoel van verrekking).
Erger is dat ik sedertdien pijn heb in beide hielen. Verdomd vervelend. Het lijkt op fasciitis plantaris, met pijn die erger is bij het opstaan. Het enige wat ik niet heb is lokale drukpijn.
Heel dom van me, ik ben altijd zo voorzichtig om niet geblesseerd te raken, maar tijdens mijn kerstverlof vond ik het leuk om bijna dagelijks te lopen. Een beetje geïnspireerd door NSM, maar dan zonder de intervallen.
@sanniep9 hoe ben jij er vanaf geraakt ? Ik ben van alles aan het lezen ...
Ik woon op 3km van de zee, maar ik haat hardlopen op het strand, ik ben een echte asfaltloper. Nu ben ik aan het overwegen om zoveel mogelijk op het strand te gaan hardlopen vanwege de heel zachte ondergrond. Vandaag een rustig rondje van 9km gedaan in regen en wind. Daarbij geprobeerd om meer op de voorvoet te landen om de hiel te ontlasten maar dat geeft dan weer last aan de kuiten. Grrr.
Overdag mijn zachtste sneakers aangedaan en geprobeerd om minder op mijn hak te landen bij het wandelen, dat lijkt wel te helpen.
Ik ken Fartlek uit het Garmin schema en zodoende dacht ik dat het uitwisselbaar was met intervallen. Maar die zijn dus wel anders, want die time je meer???Hartloper schreef op donderdag 8 januari 2026 @ 21:30:
[...]
Hartslag is niet bruikbaar bij intervallen, net omdat de hartslag altijd achterkomt. Dat heet hysteris met een chique term. Tenzij het echt lange intervallen zouden zijn (bv 10 minuten), dan kan je de hartslag op het einde van het interval wel gebruiken.
Als je de tip van @Slickk ter harte neemt dan zie je dat een fartlek per definitie speels is, bv je sprint een hellinkje op en dan vertraag je weer, of je versnelt tot aan de volgende boom enz. Het idee is net niet om vaste intervallen en vaste snelheden te hanteren. En dus is de hartslag bij fartlek totaal niet belangrijk.
En volgende keer pak ik een interval gewoon op vermogen gok ik. Maar ook daar geldt dus; maakt niet veel uit hoe hard je loopt als je maar lekker versneld?
Het ligt een beetje aan je niveau, maar de wereld van intervallen komt wel wat meer bij kijken en vaker op een specifiek doel gericht.MiKeZZa schreef op donderdag 8 januari 2026 @ 22:26:
[...]
Ik ken Fartlek uit het Garmin schema en zodoende dacht ik dat het uitwisselbaar was met intervallen. Maar die zijn dus wel anders, want die time je meer???
En volgende keer pak ik een interval gewoon op vermogen gok ik. Maar ook daar geldt dus; maakt niet veel uit hoe hard je loopt als je maar lekker versneld?
Vermogen via Stryd pod? Of wat anders? Ben ik niet zo bekend mee verder. Vermogen is vooral iets voor wielrenners.
Fartlek is gewoon lekker lopen. Doe ik vooral op vakantie. Zoals nu op Gran Canaria; heuveltje op, gek paadje wat sneller, mooi stukje strand wat langzamer. Horloge aanzetten en niet meer naar tempo omkijken. Hoogstens om route wat in de gaten te houden (want mijn richtingsgevoel is slecht en onbekende omgeving).
Ai, ik herken dat enthousiasme rondom kerst en vrije dagen wel. Dat er opeens meer gelegenheid is om te lopen en het toevallig qua weer ook fijn is.Hartloper schreef op donderdag 8 januari 2026 @ 22:08:
[...]
Profetische woorden.
Ik ben dan toch zo dom geweest om voor de 3000 km te gaan. Waarbij ik de laatste 3 km op oudejaar pijn kreeg in de kuit (gevoel van verrekking).
Erger is dat ik sedertdien pijn heb in beide hielen. Verdomd vervelend. Het lijkt op fasciitis plantaris, met pijn die erger is bij het opstaan. Het enige wat ik niet heb is lokale drukpijn.
Heel dom van me, ik ben altijd zo voorzichtig om niet geblesseerd te raken, maar tijdens mijn kerstverlof vond ik het leuk om bijna dagelijks te lopen. Een beetje geïnspireerd door NSM, maar dan zonder de intervallen.
Ik woon op 3km van de zee, maar ik haat hardlopen op het strand, ik ben een echte asfaltloper. Nu ben ik aan het overwegen om zoveel mogelijk op het strand te gaan hardlopen vanwege de heel zachte ondergrond. Vandaag een rustig rondje van 9km gedaan in regen en wind. Daarbij geprobeerd om meer op de voorvoet te landen om de hiel te ontlasten maar dat geeft dan weer last aan de kuiten. Grrr.
Overdag mijn zachtste sneakers aangedaan en geprobeerd om minder op mijn hak te landen bij het wandelen, dat lijkt wel te helpen.
Gaat het om de kuit of achillespees? Bij die laatste kan het helpen om stukjes achteruit te gaan hardlopen. Hoe gek dat ook klinkt. Wel een geschikte weg ervoor vinden natuurlijk en even door het ongemakkelijke van achteruit hardlopen zetten, het kan helpen voor een achillespees.
Ai balen. Vooral niet stretchen in elk geval. Ik doe nu dagelijks single leg calf raises (3x15) en lijk steeds iets minder last te hebben. Of de Z1 loopjes doen zijn werk. Bij mij rechts bij de aanhechting (links in het midden van de pees). Maar voel niks tijdens hardlopen en zolang het niet erger wordt ga ik gewoon door. Ben benieuwd of anderen een oplossing hebben gevonden.Hartloper schreef op donderdag 8 januari 2026 @ 22:08:
[...]
Profetische woorden.
Bij mij voelen zachte schoenen soms juist onprettig voor mijn hiel en loop ik dan liever op wat hardere simpele schoenen (tijdens de vakantie bijvoorbeeld na veel hiken+hardlopen).
Vandaag weer een sub-T sessie gedaan, 6x1km. Was verraderlijk glad soms, gelukkig was er nog daglicht en kon ik door de weerspiegeling zien waar het glad was. Heel erg oppassen met deze ijzel.
Edit: oh plantar fasciitis, ik dacht kuit+hiel=achilles. Nevermind
Oef, dat is goed balen! Weet je zeker dat het plantar fasciitis is? Ik ben er in ieder geval te lang mee doorgelopen (normale trainingschema aangehouden). Omdat je er tijdens het hardlopen geen last of weinig van hebt als de pees warmer en soepeler is, is de verleiding groot om normaal te blijven trainen. Maar op termijn verergert dat de klachten juist. Je kan denk ik wel rustig loopjes blijven doen, maar in ieder geval geen intensieve intervallen of lange duurlopen. Wat bij mij waarschijnlijk wel heeft geholpen is meerdere keren per dag voetmassage (met harde tennisbal of golfbal onder de voet masseren), thuis niet op blote voeten of sokken lopen (ik gebruikte een nieuw paar hardloopschoenen voor binnen), en voor het opstaan stretch oefeningen zoals hier https://www.youtube.com/watch?v=vNHOj3ubzbs. Daarnaast frequent bezoek aan de fysio. Sterkte met het herstel. Hopelijk is het wat anders.Hartloper schreef op donderdag 8 januari 2026 @ 22:08:
[...]
Profetische woorden.
PS. Het te lang doortrainen met een peesplaatontsteking (linkervoet) heeft er mogelijk aan bijgedragen dat ik later een jumper’s knee aan mijn rechterbeen ontwikkelde.
Let op:
"Hardlopen is voor de één een sport, voor de ander een reis". Iedereen is welkom, ook de minder geoefende loper
Voor vragen en discussie over sporthorloges kun je terecht in Het grote Sporthorloge met GPS topic.
Voor vragen en discussie over triathlon, kan men terecht in Het Triatlontopic - Deel 2.
Als aanvulling op de topics in deze reeks, zijn er Tweakers Hardlopen-groepen op Strava en Garmin Connect. Om toegang te krijgen:
1. Strava: Geef op Strava aan dat je lid wil worden van de groep (klik op Request to Join). Stuur je op Strava gebruikte naam in een DM op Tweakers aan de admins: Poekie en Calitomnication.
2. Garmin: Stuur in een DM op Tweakers met onderwerp Toegang Garmin je gebruikersnaam van het Garmin aan de admin: Calitomnication.
Ook jouw PR's doorgeven? Dat kan als je de sheet invult.
"Hardlopen is voor de één een sport, voor de ander een reis". Iedereen is welkom, ook de minder geoefende loper
Voor vragen en discussie over sporthorloges kun je terecht in Het grote Sporthorloge met GPS topic.
Voor vragen en discussie over triathlon, kan men terecht in Het Triatlontopic - Deel 2.
Als aanvulling op de topics in deze reeks, zijn er Tweakers Hardlopen-groepen op Strava en Garmin Connect. Om toegang te krijgen:
1. Strava: Geef op Strava aan dat je lid wil worden van de groep (klik op Request to Join). Stuur je op Strava gebruikte naam in een DM op Tweakers aan de admins: Poekie en Calitomnication.
2. Garmin: Stuur in een DM op Tweakers met onderwerp Toegang Garmin je gebruikersnaam van het Garmin aan de admin: Calitomnication.
Ook jouw PR's doorgeven? Dat kan als je de sheet invult.
/f/image/IwNdzoe16usFdTtMSLXmy903.png?f=fotoalbum_tile)
/f/image/zc9jqCwcNHP1PbAP7a034j2D.png?f=fotoalbum_tile)