• Aggo
  • Registratie: November 2025
  • Laatst online: 13-01 09:05
MiKeZZa schreef op maandag 12 januari 2026 @ 14:26:
Ben trouwens wel heel benieuwd. Zit nu al een paar maanden op 130 tot 150 km per maand. Uit mijn rondje grasduinen door oude data blijkt dat toen ik mijn HM liep ik op zijn meest 70 km in de maand liep.

Als de verhalen 'meer is beter' die ik overal lees kloppen moet er voor deze toch weer 4 jaar oudere man toch best nog wat moois in het verschiet zitten als ik fit blijf en dit vol hou :)
Monitor jij toevallig ook je HRV? Die van mij stijgt de laatste weken, nu zelfs zo erg dat Garmin zegt dat hij ongebalanceerd is. Ik voel me topfit en 'wijt' de stijging aan mijn verhoogde volume en verbeterde aerobe conditie. Maak me er niet druk om, maar ben wel benieuwd of meer mensen dit hebben ervaren na verhoging van het volume?

• MiKeZZa
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 23:13
Aggo schreef op maandag 12 januari 2026 @ 14:38:
[...]

Monitor jij toevallig ook je HRV? Die van mij stijgt de laatste weken, nu zelfs zo erg dat Garmin zegt dat hij ongebalanceerd is. Ik voel me topfit en 'wijt' de stijging aan mijn verhoogde volume en verbeterde aerobe conditie. Maak me er niet druk om, maar ben wel benieuwd of meer mensen dit hebben ervaren na verhoging van het volume?
Ik zie het nergens in Garmin Connect waar het zou moeten staan helaas... Wel gek; Forerunner 245 zou het moeten meten.

• Aggo
  • Registratie: November 2025
  • Laatst online: 13-01 09:05
MiKeZZa schreef op maandag 12 januari 2026 @ 15:20:
[...]

Ik zie het nergens in Garmin Connect waar het zou moeten staan helaas... Wel gek; Forerunner 245 zou het moeten meten.
Bij prestatiestatistieken staat geen HRV-status? Je zou hem bij gezondheidsstatistieken verwachten, maar daar staat hij dus niet...

[ Voor 4% gewijzigd door Aggo op 12-01-2026 15:26 ]

• MiKeZZa
Aggo schreef op maandag 12 januari 2026 @ 15:23:
[...]

Bij prestatiestatistieken staat geen HRV-status? Je zou hem bij gezondheidsstatistieken verwachten, maar daar staat hij dus niet...
Nope.

• redwing
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 23:00
Wat ik hierover kon vinden (al eens eerder naar gezocht nl.) is dat de FR245 het wel meet, maar het alleen logt in de .fit files. Maar het dus niet op de connect site of via de app laat zien.

[removed]

• MiKeZZa
redwing schreef op maandag 12 januari 2026 @ 15:33:
[...]

Wat ik hierover kon vinden (al eens eerder naar gezocht nl.) is dat de FR245 het wel meet, maar het alleen logt in de .fit files. Maar het dus niet op de connect site of via de app laat zien.
Nou dan houdt het even op. Ben dermate druk met van alles en nog wat dat ik het dan wel ga beleven :)

• XyS
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 22:59

XyS

0.o.O

[...]

Bij mij wel geleidelijk lagere rust hartslag en hogere HRV. Volgensmij is dat wel in lijn met de verwachting. Maar echt grote sprongen zou kunnen duiden op ziekte of vermoeidheid. Zolang je je goed voelt zou ik me er niet druk om maken, luister naar je gevoel.

• Totrail
  • Registratie: September 2019
  • Laatst online: 21:05
Bij wijze van experiment loop ik nu met de Garmin run Coach. Ik vind het altijd leuk verschillende methodieken/apps uit te proberen om richting te krijgen in wat voor mij werkt. Wat ik vooral merk is dat het snel verandert van training. Stond gisteren er nog een intervaltraining voor dinsdag op het programma van 53:00 en geen training voor vandaag. Was er vanochtend toen ik wakker werd wel een training voor vandaag en een basis loop van 30' op dinsdag. Dat werkt nu niet echt mee voor lekker je week inplannen, maar vind dat er vrij veel verandering is. Dat komt waarschijnlijk ook doordat het minimum aantal trainingen voor hen 5 is waar ik er meestal maar 3 of 4 in de week red. Onder het mom van adaptief zeg maar. Wel fijn zijn de krachttrainingen die ook in het schema gepland worden.

• Hartloper
  • Registratie: Mei 2021
  • Laatst online: 20:51
MiKeZZa schreef op maandag 12 januari 2026 @ 10:37:
Ik ging gisteren uit nieuwsgierigheid eens Googlen op welke HS zone je eigenlijk een HM of M 'moet' lopen. Dit omdat ik gewoon nieuwsgierig was, mede omdat ik momenteel veel in Z2 loop, echter voor hoge snelheden wil je hoger uitkomen, maar dat is uiteraard niet veel langer houdbaar.

Ik las dat Z3 gangbaar is voor zowel HM als M. Uit nieuwsgierigheid toch eens gekeken naar mijn enige HM ooit, in 2022. Daar heb ik 93% in Z5 gelopen...... Ik herinner me ook dat ik daar compleet stukgegaan ben en dat ik nog nooit zo afgezien heb. Maar toch even de vraag hoe jullie hier tegenaan kijken; want 7 kwartier achtereen in Z5 klinkt als bijna onmogelijk toch?
7 kwartier in Z5 kan echt niet. Dat betekent dat je zones niet kloppen.
Wacht, ik zoek nog even die grafiek van @Roozzz over de hartslagzones.

• Hartloper
  • Registratie: Mei 2021
  • Laatst online: 20:51

• InZane
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 21:50
Juancho schreef op maandag 12 januari 2026 @ 10:43:
[...]

Grappig... omdat ik ook nieuwsgierig werd keek ik ook even naar de zones van mijn enige HM ooit gelopen, die was op 8 juni 2024. Ook ik liep blijkbaar erg lang in zone 5 en ik weet ook nog dat ik behoorlijk kapot ging. Maar ik weet ook dat de eerste pak um beet 15km prima ging, fijn tempo te pakken die ik prima kon volhouden. Alleen de laatste ronde werd zwaar. No way dat dat grotendeels zone 5 geweest kan zijn met een stukje zone 4....

[Afbeelding]

Wat mij wel opvalt is dat er niks opbouw is, gewoon gelijk een streep naar 150BPM+... Nou herinner ik me nog wel dat ik redelijk snel van start ging, maar daarna toch ook een fijn stabiel tempo te pakken had zodat ik niet gelijk kapot zou gaan.

[Afbeelding]
En ook dit kan niet. 1:39 lang in z5 is onmogelijk.
Het feit al dat je zegt dat het 15km prima ging. Z5 voelt nooit als prima, dat is eerder langzaam sterven.

• Juancho
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 23:52
InZane schreef op maandag 12 januari 2026 @ 20:51:
[...]

En ook dit kan niet. 1:39 lang in z5 is onmogelijk.
Het feit al dat je zegt dat het 15km prima ging. Z5 voelt nooit als prima, dat is eerder langzaam sterven.
Helemaal eens hoor. Z5 zou best de laatste 3-5 km kunnen zijn want ik was wel echt kapot, maar heb me netjes aan het plan gehouden en zeker de eerste 10-15km liepen eigenlijk heerlijk. De man met de hamer kwam echt pas in de laatste ronde en een einde was ongeveer 5km.

Maar ik zeg er gelijk bij dat ik toen nog niet zo lang m'n Garmin had en de berekening van zones stond volgens mij op automatisch.

[ Voor 10% gewijzigd door Juancho op 12-01-2026 22:51 ]

Garmin Forerunner 265 |Samsung Galaxy S23 | Polestar 2 MidYear 2026 Prime + B&W audio

• Aandeijssel
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 13-01 06:46
[...]

Elke keer tijdens een marathontraining ervaar ik dit. Vooral als ik erbij ook goed om mijn voeding let en geen alcohol drink. Mijn rusthartslag daalt dan c.a. 7 slagen en hrv stijgt. Zeg ongetrainde hrv rond de 50 en tijdens top weken tussen 75-90.
Ik hecht er niet meer waarde aan dan “ training en levensstijl werken” 😬.

• d_star
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 18:50

d_star

Maharadja of the Year :-/

[...]

Wat toevallig! Mijn HRV is sinds een week ook helemaal van slag, terwijl ik ivm sneeuw en gladheid vrij weinig gelopen heb. Garmin klaagt ook dat ik niet al te best slaap terwijl ik volgens mij prima uitgerust wakker word. Geen idee wat er aan de hand is..

Intel Core 2 Quad Q6600, Asus P5K, 4x1GB Corsair XMS2 PC2 6400 CL4, Asus 8800 GTS 512 MB, Creative Audigy 4, Vista Home Premium 32-bits

• InZane
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 21:50
d_star schreef op dinsdag 13 januari 2026 @ 08:12:
[...]

Wat toevallig! Mijn HRV is sinds een week ook helemaal van slag, terwijl ik ivm sneeuw en gladheid vrij weinig gelopen heb. Garmin klaagt ook dat ik niet al te best slaap terwijl ik volgens mij prima uitgerust wakker word. Geen idee wat er aan de hand is..
Hm, daar heb ik geen last van gelukkig. Ik heb wel 2 punten VO2Max aftrek vanwege dat geploeter in de sneeuw en andere meuk.

Trouwens heerlijk gelopen vanochtend. Mijn vaste rondje was voor 99% schoon! Het was wel even wennen aan de warmte!

In de derde kilometer haalde ik een man in met een LED vestje. Dat ding was vanaf een metertje of 50 amper te zien. Maar hij had wel een hoofdlamp, dat dan weer wel. Ik snap niet dat mensen met zo'n vestje met een paar van die sneue LED-jes lopen, levensgevaarlijk.

[ Voor 27% gewijzigd door InZane op 13-01-2026 09:04 ]

• Sherlock
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 22:22

Sherlock

No Shit

InZane schreef op dinsdag 13 januari 2026 @ 08:58:
[...]

In de derde kilometer haalde ik een man in met een LED vestje. Dat ding was vanaf een metertje of 50 amper te zien. Maar hij had wel een hoofdlamp, dat dan weer wel. Ik snap niet dat mensen met zo'n vestje met een paar van die sneue LED-jes lopen, levensgevaarlijk.
Om één of andere reden triggert dit iets bij mij. Waarschijnlijk omdat ik zelf zo'n LED vestje heb ;)
Waarvan ik overigens zeker weet dat je die van veel verder dan 50M goed kan zien, dus wellicht had deze man de accu/batterij niet goed opgeladen? Of had hij een heel slecht vestje, dat kan natuurlijk ook.
Maar om het dan gelijk sneu te gaan noemen... ;(

And if you don't expect too much from me, you might not be let down.

• MiKeZZa
Sterker nog; ik kom af en toe mensen in het pikkedonker tegen zonder iets. Dat vind ik erg gevaarlijk.

Een vestje aantrekken in de veronderstelling dat je goed zichtbaar bent vind ik best goed. Helaas werkt het blijkbaar niet zo goed als diegene denkt. Want diegene gaat namelijk op stap met het gevoel dat hij goed zichtbaar is, dat vindt hij namelijk belangrijk, anders had hij niets aan verlichting gedaan...

• Blik1984
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 23:41
Ik heb zo'n vestje met led-lampjes, als die goed is opgeladen zie je die echt wel van veraf. Probleem is alleen dat ze redelijk snel leeg zijn en dan minder fel gaan schijnen, dan wordt de zichtbaarheid wel echt minder. Helaas merk je dat pas als je onderweg bent, en dan kun je er weinig meer aan doen

[ Voor 15% gewijzigd door Blik1984 op 13-01-2026 09:51 ]

• Superkanjo
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 23:29
Blik1984 schreef op dinsdag 13 januari 2026 @ 09:50:
Helaas merk je dat pas als je onderweg bent, en dan kun je er weinig meer aan doen
Gewoon opladen voor je weg gaat? En bij veel van die vestjes heb je tijdens het aan de lader hangen een indicator in de vorm van het aantal leds die branden.

• Blik1984
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 23:41
Superkanjo schreef op dinsdag 13 januari 2026 @ 10:25:
[...]

Gewoon opladen voor je weg gaat? En bij veel van die vestjes heb je tijdens het aan de lader hangen een indicator in de vorm van het aantal leds die branden.
voor ieder probleem is een oplossing, maar je kan ook soms vergeten om ze aan de oplader te leggen. En soms gebeurt het ook gewoon tijdens een sessie dat ze minder fel worden, sowieso reageren accu's niet zo heel lekker op kou.

• Giel
  • Registratie: Maart 2004
MiKeZZa schreef op maandag 12 januari 2026 @ 10:37:
Ik ging gisteren uit nieuwsgierigheid eens Googlen op welke HS zone je eigenlijk een HM of M 'moet' lopen. Dit omdat ik gewoon nieuwsgierig was, mede omdat ik momenteel veel in Z2 loop, echter voor hoge snelheden wil je hoger uitkomen, maar dat is uiteraard niet veel langer houdbaar.

Ik las dat Z3 gangbaar is voor zowel HM als M. Uit nieuwsgierigheid toch eens gekeken naar mijn enige HM ooit, in 2022. Daar heb ik 93% in Z5 gelopen...... Ik herinner me ook dat ik daar compleet stukgegaan ben en dat ik nog nooit zo afgezien heb. Maar toch even de vraag hoe jullie hier tegenaan kijken; want 7 kwartier achtereen in Z5 klinkt als bijna onmogelijk toch?
Wat al gezegd is; het belangrijkste is dat de basis goed is en de zones juist bepaald zijn dmv idd een inspanningstest.

Ik liep de halve van Egmond 48% zone 4, 52% zone 3 en relatief comfortabel gelopen zonder gesloopt over de finish te komen. Conditioneel gezien had ik nog wel max 10min. sneller gekunt denk ik, spierpijn is er nu alleen wel.. Paar maanden geleden had ik een 10km loop en dan loop ik wel 40min lang zone 5...

Toevallig komende vrijdag weer een inspanningstest gepland staan voor het komende triathlonseizoen. Ben benieuwd in hoeverre waardes zijn veranderd ten opzichte van vorig jaar. :)

• redwing
MiKeZZa schreef op dinsdag 13 januari 2026 @ 09:47:
Sterker nog; ik kom af en toe mensen in het pikkedonker tegen zonder iets. Dat vind ik erg gevaarlijk.

Een vestje aantrekken in de veronderstelling dat je goed zichtbaar bent vind ik best goed. Helaas werkt het blijkbaar niet zo goed als diegene denkt. Want diegene gaat namelijk op stap met het gevoel dat hij goed zichtbaar is, dat vindt hij namelijk belangrijk, anders had hij niets aan verlichting gedaan...
Wel bedenken dat je ze als voetganger tegen komt. Een auto heeft verlichting waardoor de reflecterende delen vaak juist heel goed zichtbaar zijn. Ik had laatst toevallig een rondje vooral door het bos en had daarom geen verlichting bij (alleen de lichtband van de hond) en kreeg van de buren die met de auto voorbij reden juist het commentaar dat ik zo goed zichtbaar was. En dat was dus omdat er in mijn broek en shirt van die reflecterende strips zitten die dus heel goed oplichten.

[removed]

• Stefangrp
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 00:05
Oeps, ingeloot voor Valencia *O*
Nu nog even verzinnen hoe ik het thuis ga verkopen. De marathon is 6 december en ik heb kleine kinderen dus dat matcht niet heel fijn met sinterklaas :X

• MiKeZZa
Stefangrp schreef op dinsdag 13 januari 2026 @ 12:55:
Nu nog even verzinnen hoe ik het thuis ga verkopen. De marathon is 6 december en ik heb kleine kinderen dus dat matcht niet heel fijn met sinterklaas :X
Mijn persoonlijke go to (ik wil altijd dat weekend het skiseizoen aftrappen) is een variant op deze; zou het niet super leuk zijn om voor die kleintjes Sinterklaas in het donker te vieren? En dan ook nog vroeg in het weekend zodat ze het hele weekend met hun speelgoed kunnen vieren...

Dan kom je namelijk uit op 4-12, kun je 5-12 in de ochtend vliegen...

• Superkanjo
Giel schreef op dinsdag 13 januari 2026 @ 12:05:
[...]

Paar maanden geleden had ik een 10km loop en dan loop ik wel 40min lang zone 5...
Met alle respect, maar dan heb je niet de correcte zones ingesteld. 40 minuten zone 5 is volgens mij onmogelijk.

• Wyke
  • Registratie: Juni 2018
  • Laatst online: 23:27
Hier ook Oops, maar had pas na de aanmelding voor de loting door hoeveel het kostte. Dat gegeven plus de kosten van reis en verblijf maken dat ik al voor de uitslag besloten had het niet te doen. Alleen ga je dan toch weer twijfelen :+

• Maarten_E
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 20:57
MiKeZZa schreef op maandag 12 januari 2026 @ 15:36:
[...]

Nou dan houdt het even op. Ben dermate druk met van alles en nog wat dat ik het dan wel ga beleven :)
In de Garmin Connect IQ app is voor mijn toestel (Forerunner 55) een losse app te downloaden die dit voor je monitort tijdens je slaap. (Heart Rate Variability for Forerunner 55) Als je wakker wordt krijg je het resultaat op je smartwatch te zien. Let wel: deze app vreet wel batterij, afgelopen nacht meer dan 10% (!). Je kan even kijken of die ook beschikbaar is voor jouw smartwatch.

[ Voor 3% gewijzigd door Maarten_E op 13-01-2026 13:54 ]

Indien er een mogelijkheid is voor een onderschrift, dient deze getoond te worden.

• master_JE
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 21:17
Wat is jullie ervaring tot nu met de REN app?

Heb deze geïnstalleerd en een schema laten maken, alleen lijkt deze mij best wel intensief met een hoger tempo gehalte dan wat ik gewend ben te doen. Bijv. de duurloop ruim 30 seconden sneller dan wat ik nu doe. 5:10 om 5:40 (HR is dan max 145) terwijl ik op 5:10 verwacht dat die wel naar 155 gaat.

• MiKeZZa
Maarten_E schreef op dinsdag 13 januari 2026 @ 13:54:
[...]

In de Garmin Connect IQ app is voor mijn toestel (Forerunner 55) een losse app te downloaden die dit voor je monitort tijdens je slaap. (Heart Rate Variability for Forerunner 55) Als je wakker wordt krijg je het resultaat op je smartwatch te zien. Let wel: deze app vreet wel batterij, afgelopen nacht meer dan 10% (!). Je kan even kijken of die ook beschikbaar is voor jouw smartwatch.
Welke maker is dit dan? Want ik zie alleen een algemene met vrij matige beoordelingen.

• slow whoop
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 17:02
Als je kinderen zich flink misdragen gaan ze in de zak mee naar Spanje. Daar kun je ze dan mooi weer oppikken op 6 december. :)

• Giel
Superkanjo schreef op dinsdag 13 januari 2026 @ 13:11:
[...]

Met alle respect, maar dan heb je niet de correcte zones ingesteld. 40 minuten zone 5 is volgens mij onmogelijk.
Dat gaan we komende vrijdag zien, als ik een nieuwe inspanningstest doe. Op basis van mijn inspanningstest gedaan op 9-2024 is het toch echt mogelijk. Lijkt me sterk dat het in de tussentijd zodanig is veranderd dat het zone3/4 zou zijn. Alles gemeten met een hartslagband om de borst.

Testrapportresultaten:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/S_rCsYxvbi6N8EbfM98oYgckfZI=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/zGnwhdrYgKl5RDDob3wWi7PF.jpg?f=user_large

Garmin connect:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/v5G1Cx2c3fH031GGpco0eFloL6Y=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/7ZL2D9NKSqakbAfpG1aXXf9o.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 3% gewijzigd door Giel op 13-01-2026 15:40 ]

• Superkanjo
Giel schreef op dinsdag 13 januari 2026 @ 15:38:
[...]

Dat gaan we komende vrijdag zien, als ik een nieuwe inspanningstest doe. Op basis van mijn inspanningstest gedaan op 9-2024 is het toch echt mogelijk. Lijkt me sterk dat het in de tussentijd zodanig is veranderd dat het zone3/4 zou zijn. Alles gemeten met een hartslagband om de borst.
Interessant, ook een goede vraag dan om bij hun neer te leggen. Zover ik weet is het onmogelijk om 40 minuten in zone5 te zitten. Wellicht zat je laag onder in zone5?

Je maximum hartslag zal rond de 181 liggen vermoed ik?

• NLEnigma
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 16:58
master_JE schreef op dinsdag 13 januari 2026 @ 14:53:

Heb deze geïnstalleerd en een schema laten maken, alleen lijkt deze mij best wel intensief met een hoger tempo gehalte dan wat ik gewend ben te doen. Bijv. de duurloop ruim 30 seconden sneller dan wat ik nu doe. 5:10 om 5:40 (HR is dan max 145) terwijl ik op 5:10 verwacht dat die wel naar 155 gaat.
Ik wil deze week beginnen het schema van REN te proberen. Qua tempo is het wel iets sneller als Trenara maar ook weer niet schrikbarend aangezien ik een 5k als doel heb gegeven. Ik denk wel dat ik de training van vanavond vervang door een ritje op de tacx want het is buiten op mijn route nog op stukken een ijsplaat waar ik in het donker weinig zin in heb.

Wat ik wel direct een gemis vind ten opzichte van Trenara is dat er geen reminder of notificatie gestuurd kan worden dat er een training gepland staat. Misschien wordt dat nog toegevoegd of ontbreekt dit bij Join ook?

• redwing
Giel schreef op dinsdag 13 januari 2026 @ 15:38:
[...]

Testrapportresultaten:

[Afbeelding]

Garmin connect:
[Afbeelding]
Tja, uiteindelijk is het heel simpel, als jij 40 minuten in zone 5 kunt rennen kloppen je zones niet. Ongeacht hoe het gemeten is, want zone 5 is het maximale dat je hooguit een paar minuten vol kunt houden. Houd je het langer vol dan zit je in zone 4 en ligt je zone 5 hoger dan je denkt. Je zou hooguit onderin zone 5 kunnen zitten en door de manier waarop de zones gemeten zijn net aan op 10 minuten komen. Maar langer is gewoon onmogelijk.

Waarbij ik wel moet zeggen dat ik mijn laatste halve marathon volgens Garmin ook zo'n 45 minuten in zone 5 heb gezeten :+ (ik verwacht dus dat mijn zones net iets omhoog moeten gaan, aangezien ik laatst ook al 2 uur in zone 3 zat tijdens een duurloop)

[removed]

• redwing
NLEnigma schreef op dinsdag 13 januari 2026 @ 16:40:
[...]
Ik wil deze week beginnen het schema van REN te proberen. Qua tempo is het wel iets sneller als Trenara maar ook weer niet schrikbarend aangezien ik een 5k als doel heb gegeven. Ik denk wel dat ik de training van vanavond vervang door een ritje op de tacx want het is buiten op mijn route nog op stukken een ijsplaat waar ik in het donker weinig zin in heb.
Zegt dat al niet genoeg over de snelheden van REN? Want Trenara staat al bekend als een van de apps die je het hardste laat lopen, laat staan dat je een app pakt die er nog een schepje bovenop doet :)

[removed]

• NLEnigma
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 16:58
redwing schreef op dinsdag 13 januari 2026 @ 16:44:
[...]

Zegt dat al niet genoeg over de snelheden van REN? Want Trenara staat al bekend als een van de apps die je het hardste laat lopen, laat staan dat je een app pakt die er nog een schepje bovenop doet :)
Ja dat vind ik nu een beetje lastig vergelijken aangezien ik als doel bij REN een 5k heb gegeven over 6 weken en Trenara nog suggesties doet op basis van een halve marathon doel eind december. Voor een 5K doel verwacht en begrijp ik een hoge snelheid wel. Mijn workout voor REN vanavond is 5 min op 4/10, 5 min op 5/10 en 30min op 6/10 intensiteit waarbij 6/10 aerobic threshold is en als target pace 5:19 - 5:29.
Als ik dan Trenara een interval run opzoek die me 4x 1km op 10km pace laat lopen met een pace van 4:46 dan is het allemaal nog niet zo schrikbarend.

Het is natuurlijk allemaal appels met peren vergelijken want de inputs in REN en in Trenara zijn hoogstwaarschijnlijk verschillend.

• Giel
Superkanjo schreef op dinsdag 13 januari 2026 @ 16:25:
[...]

Interessant, ook een goede vraag dan om bij hun neer te leggen. Zover ik weet is het onmogelijk om 40 minuten in zone5 te zitten. Wellicht zat je laag onder in zone5?

Je maximum hartslag zal rond de 181 liggen vermoed ik?
Gemiddeld lag m’n hartslag op 168, dus 5 slagen boven de grens zone 4/5. Max hartslag 175.

Interessant inderdaad, ik zal vrijdag eens een balletje opgooien daar tijdens de meting

• MordiM
  • Registratie: Augustus 2015
  • Laatst online: 21:12
NLEnigma schreef op dinsdag 13 januari 2026 @ 16:56:
[...]

Ja dat vind ik nu een beetje lastig vergelijken aangezien ik als doel bij REN een 5k heb gegeven over 6 weken en Trenara nog suggesties doet op basis van een halve marathon doel eind december. Voor een 5K doel verwacht en begrijp ik een hoge snelheid wel. Mijn workout voor REN vanavond is 5 min op 4/10, 5 min op 5/10 en 30min op 6/10 intensiteit waarbij 6/10 aerobic threshold is en als target pace 5:19 - 5:29.
Als ik dan Trenara een interval run opzoek die me 4x 1km op 10km pace laat lopen met een pace van 4:46 dan is het allemaal nog niet zo schrikbarend.

Het is natuurlijk allemaal appels met peren vergelijken want de inputs in REN en in Trenara zijn hoogstwaarschijnlijk verschillend.
Ik ben bezig met proefperiode van REN. In de eerste weken stoppen ze volgens mij wat uitdagender werk om je niveau goed in te schatten. Dat haal ik in ieder geval uit de tekst.

Komende week heb ik ook aantal rustige loopjes op hetzelfde tempo als Garmin Daily Suggestions.

• Sport_Life
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 00:06

Sport_Life

Solvitur ambulando

Ik ben uitgeloot, stiekem wel blij mee. Heb ik me niet voor niks ingeschreven voor Malaga :+.

Nu nog vliegtickets vinden O-)

[ Voor 4% gewijzigd door Sport_Life op 13-01-2026 18:26 ]

PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 8kW 3fase | A+++ | 2x Zappi v2.1

• ADutchGuy
  • Registratie: September 2017
master_JE schreef op dinsdag 13 januari 2026 @ 14:53:

Ik heb na de beta twee maanden gebruik gekregen en ben nu met een HM schema begonnen. Tempo’s zijn inderdaad vrij stevig, maar als je een keer flink door het eis zakt tijdens een Critical Speed Test dan gaat alles ineens 20sec per km langzamer :+

• master_JE
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 21:17
ADutchGuy schreef op dinsdag 13 januari 2026 @ 19:20:
[...]

Ik heb na de beta twee maanden gebruik gekregen en ben nu met een HM schema begonnen. Tempo’s zijn inderdaad vrij stevig, maar als je een keer flink door het eis zakt tijdens een Critical Speed Test dan gaat alles ineens 20sec per km langzamer :+
Misschien dat ik het maar een kans moet gaan geven na aankomende zaterdag, na ik mijn PR op de 10km heb proberen te verbeteren bij een lokale bosloop, sub 44.

• jaguarxj16
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 21:00
Zijn er hier nog mensen die de Montferland halve marathon gaan doen zondag? En wellicht wat tips hebben voor het parcour? Is voor mij de eerste keer, en dacht dat de vorige edities max 15km waren?

• Ant Joy
  • Registratie: Oktober 2018
  • Laatst online: 21:08
jaguarxj16 schreef op dinsdag 13 januari 2026 @ 19:46:
Zijn er hier nog mensen die de Montferland halve marathon gaan doen zondag? En wellicht wat tips hebben voor het parcour? Is voor mij de eerste keer, en dacht dat de vorige edities max 15km waren?
Ik ga ‘m ook lopen voor het eerst. Heb net de gpx gedownload en zie dat die de eerste 10km heuvelachtig is. Ga proberen om de eerste 10km mijn doeltempo te behouden en daarna iets te versnellen. Ik verwacht dat het best een snel parcours kan zijn.

• vhal
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 22:10

vhal

ಠ_ಠ

MordiM schreef op dinsdag 13 januari 2026 @ 18:03:
[...]

Ik ben bezig met proefperiode van REN. In de eerste weken stoppen ze volgens mij wat uitdagender werk om je niveau goed in te schatten. Dat haal ik in ieder geval uit de tekst.

Komende week heb ik ook aantal rustige loopjes op hetzelfde tempo als Garmin Daily Suggestions.
Ws dit.

Ik train zelf met twozeronine en gezien de app oa uit hun koker komt, verwacht ik een soortgelijke aanpak. Mijn eerste drie weken waren echt testloopjes om de range te bepalen. Inmiddels ben ik al weer een paar weken verder en de trainingen zijn bij mij momenteel gericht om de aerobe basis te vergroten. Dit kan bij anderen weer anders zijn. Wel merk ik dat de ingestelde pace echt een stuk trager is waardoor ik veel meer trainingen kan volhouden zonder pijntjes. Momenteel loop ik 4 keer in de week.

Ook het aantal reps in een training is wel een interessante. Ze werken sinds kort ook met een RiR (reps in reserve) metric wat inhoudt dat ze vooraf aangeven hoeveel reps van dezelfde lengte je nog kan lopen na de laatste serie. Met andere woorden, het hoeft blijkbaar niet altijd debiel hard te gaan tenzij ze een training plannen op 108% van je AnT snelheid of zo.
Hetzelfde geldt voor de TiR (time in reserve) metric wat je kan gebruiken om te bepalen hoeveel minuten (met dezelfde pace) er nog in het vat zit na het einde van een lange duurloop.

Ergens ben ik wel benieuwd naar de Ren app maar het feit dat er iemand nu over m'n schouder mee kijkt en ook feedback geeft is wel een fijne gedachte.

[ Voor 4% gewijzigd door vhal op 13-01-2026 21:30 ]

Strava

• ElPaco
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 23:24
Hierbij nog een klein verslag van Egmond. Voorbereiding was door het weer en een knie die niet meer wilde sinds eind december (sinds de eindejaarstrail) niet echt goed. Hoefde gelukkig ook niet want het uiteindelijke doel is de 60 van Texel op 29 maart en nu zou ik met mijn broertje lopen.

Oorspronkelijk wilde hij onder de 2 uur lopen maar toen ik hem vertelde dat dat een uitdaging ging worden na zijn 2:04 in Amsterdam besloten gewoon lekker te gaan lopen en te zien waar het schip strand.

Wachten in het startvak was ijskoud (gevoelstemperatuur - 12) en duurde lang. De start klok gaf 42 minuten aan tegen de tijd dat wij over de start streep gingen. Op het strand prima door kunnen lopen, lekker dicht langs het water uit de wind. Na een paar kilometer warm geworden en toen was het eigenlijk gewoon genieten.

Stuk door de duinen is wat lastiger. Smal dus weinig mogelijkheden om in te halen. Daar redelijk wat op oneven/schuin terrein gelopen.

Rond kilometer 16 allebei last gekregen van onze linker knie dus vanaf daar helemaal op het gemak gegaan. Begon daardoor zowaar nog wat af te koelen dus handschoentjes weer aan. Uiteindelijk na 2:05 over de finish. Mijn knie doet het weer dus prima tevreden. Was gezellig om zo samen te lopen!

Ik vond dat het hele omkleden slecht was geregeld. Vooraf was al bekend dat er geen douches waren, prima. Maar er stond dat je je kon omkleden bij een sporthal. Ik dacht aan kleedruimtes, maar dat bleek gewoon met iedereen in de grote sporthal te zijn. Niet ideaal.

Al met al wel een succesvolle dag en leuk om met mijn broertje te lopen. Nu de knie wat extra liefde geven en me klaarmaken voor Texel.
Tenslotte mezelf nog een klein cadeautje gedaan:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/jEkCWcDpoVSm_T1NYw7hTfTZaCU=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/SdspC6iMWrlMzauADmSzqs95.jpg?f=fotoalbum_large
Salomon Aero Blaze 3 GRVL. Omdat ik denk dat mijn oude trailschoenen zo weinig demping hebben dat ik daar door last heb van mijn knie.

WoT stats

Pagina: 1 ... 421 422 Laatste

Let op:
"Hardlopen is voor de één een sport, voor de ander een reis". Iedereen is welkom, ook de minder geoefende loper :)
Voor vragen en discussie over sporthorloges kun je terecht in Het grote Sporthorloge met GPS topic.
Voor vragen en discussie over triathlon, kan men terecht in Het Triatlontopic - Deel 2.

Als aanvulling op de topics in deze reeks, zijn er Tweakers Hardlopen-groepen op Strava en Garmin Connect. Om toegang te krijgen:
1. Strava: Geef op Strava aan dat je lid wil worden van de groep (klik op Request to Join). Stuur je op Strava gebruikte naam in een DM op Tweakers aan de admins: Poekie en Calitomnication.
2. Garmin: Stuur in een DM op Tweakers met onderwerp Toegang Garmin je gebruikersnaam van het Garmin aan de admin: Calitomnication.

Ook jouw PR's doorgeven? Dat kan als je de sheet invult.