Garmin Forerunner 265 |Samsung Galaxy S23 | Polestar 2 MidYear 2026 Prime + B&W audio
Van Zwolle-Zuid.... zijn er in de metropool Zwolle zoveel 10EMs dat de windrichting onderscheidend is voor het evenement?Juancho schreef op zondag 18 januari 2026 @ 18:55:
Heb me net ingeschreven voor de 10EM van Zwolle Zuid. Vorig jaar ook gedaan en best een leuke wedstrijd in mijn eigen stadje. Maar ik schrok wel een beetje van de prijs, €23,00. Maar volgens mij stijgen de prijzen van vele hardloopwedstrijden sowieso. Zal wel komen omdat het wellicht populairder dan ooit is? Maar dit zorgt er voor mij iig wel voor dat ik keuzes ga maken tussen bepaalde runs. Anders wordt het echt te gek.
Hier ook dat jaar weer ingeschreven, valt mee hoor. Vorig jaar was die 22 euro, euro-tje duurder geworden. Hopelijk nu geen blessure zoals vorige jaar. Doel voor dit jaar is 1:13:00, was vorige 1:20:00Juancho schreef op zondag 18 januari 2026 @ 18:55:
Heb me net ingeschreven voor de 10EM van Zwolle Zuid. Vorig jaar ook gedaan en best een leuke wedstrijd in mijn eigen stadje. Maar ik schrok wel een beetje van de prijs, €23,00. Maar volgens mij stijgen de prijzen van vele hardloopwedstrijden sowieso. Zal wel komen omdat het wellicht populairder dan ooit is? Maar dit zorgt er voor mij iig wel voor dat ik keuzes ga maken tussen bepaalde runs. Anders wordt het echt te gek.
Afgelopen zaterdag heb ik de 10 km bosloop in Heerde gelopen, in mijn geboorteplaats 😄. Dit was mijn eerste officiële 10 km-wedstrijd, dus ik stond toch wel licht gespannen aan de start. Het was een mooi parcours: volledig verhard en dwars door het bos, met de eerste helft licht stijgend en de tweede helft dalend.
Mijn PR stond op dat moment op 46:38, gelopen in oktober 2025. Het doel was 43 minuten. Helaas heb ik die 43 minuten niet gehaald, maar met een eindtijd van 43:38 liep ik alsnog een dik PR \o/ . Al met al een erg leerzame wedstrijd en ben zeer tevreden met mijn PR.
-Vooraf had ik iets te veel gedronken, waardoor ik onderweg eigenlijk had moeten plassen 😅. Daarnaast merkte ik dat ik in de eerste 2 km zo’n 5 spm onder mijn normale cadans liep, wat resulteerde in wat last aan mijn schenen. Nadat ik mijn ritme weer terugvond, verdwenen deze klachten ook weer.
Overall ben ik heel erg tevreden over mijn eerste serieuze hardloopjaar. Tot mijn 27e heb ik gevoetbald en vanaf mijn 21e liep ik af en toe hard als voorbereiding op het nieuwe seizoen, meestal een 5 km. Tot en met 2020 kwam dat neer op maximaal zo’n 150 km per jaar, vooral 5 km’s en af en toe een 10 km.
Vanaf 2021 ben ik iets meer gaan lopen, ongeveer 300 km per jaar, met een afwisseling tussen 5 km en 10 km. Wel liep ik toen nog vrijwel elke training nog steeds (te) vaak op 100%.
In december 2024 besloot ik om in 2025 de halve marathon van Zwolle te gaan lopen, met als doel een tijd van 1:45:00. Helaas ging deze vanwege de hitte niet door.
Vanaf januari 2025 heb ik het hardlopen serieus opgepakt: veel gelezen en met behulp van ChatGPT een schema gemaakt, dat ik zelf her en der heb aangepast en dat mij zeer goed is bevallen. Uiteindelijk heb ik in 2025 1400 km gelopen.
In april kreeg ik nog te maken met een blessure (lopersknie). De beste tip van de fysiotherapeut was het verhogen van mijn cadans: deze lag rond de 158 en ligt nu rond de 180. Sindsdien is de blessure verdwenen en heb ik geen andere blessures meer gehad.
Al die trainingsarbeid heeft zich uitbetaald: al mijn PR’s zijn verbroken.
- 5 km: van 22:20 naar 20:56 (december)
- 10 km: van 50:23 naar 43:38
- 10 Engelse mijl: 1:21:32
- Halve marathon: 1:45:55
Doelen voor dit jaar als 35 jarige
- 5 km: rond de 19 minuten (eind december)
- 10 km: rond de 40 minuten (eind december)
- 10 EM: onder de 1:13:00 (eind april)
- Halve marathon: rond de 1:38:00 (eind oktober)
- Trainingsomvang: 2000 km in totaal
Afgelopen weken niet al te veel kunnen lopen, maar wel iets meer op de (indoor)fiets kunnen zitten. Gestart bij de 45:00 pacer met het idee kijken hoe lang we kunnen volhouden. Helaas startte hij vrij vlot (4:20 op de eerste 2km), waarna ik hem maar heb laten lopen en rond de 4:35/4:40 ben gaan lopen. Dit ging veel beter dan verwacht, dus tot de 8km zo kunnen door hobbelen.
Enerlaatste km werd wat zwaarder met een heuveltje, maar de laatste ging weer wat sneller. Laatste paar honderd meter nog even de turbo aan en uiteindelijk na 45:30 over de finish gekomen. Al met al een goeie race, waar ik gezien mijn huidige training zeker niet ontevreden mee mag zijn
Mooie doelen, maar die 1:38 op de halve en die 40 op de 10 staan totaal niet in verhouding met elkaar. Als je rond de 40 op de 10 gaat lopen, ga je richting de 1:30 op de halve. Daar zit dus wat ruimtemaster_JE schreef op zondag 18 januari 2026 @ 20:48:
[...]
Hier ook dat jaar weer ingeschreven, valt mee hoor. Vorig jaar was die 22 euro, euro-tje duurder geworden. Hopelijk nu geen blessure zoals vorige jaar. Doel voor dit jaar is 1:13:00, was vorige 1:20:00
Afgelopen zaterdag heb ik de 10 km bosloop in Heerde gelopen, in mijn geboorteplaats 😄. Dit was mijn eerste officiële 10 km-wedstrijd, dus ik stond toch wel licht gespannen aan de start. Het was een mooi parcours: volledig verhard en dwars door het bos, met de eerste helft licht stijgend en de tweede helft dalend.
Mijn PR stond op dat moment op 46:38, gelopen in oktober 2025. Het doel was 43 minuten. Helaas heb ik die 43 minuten niet gehaald, maar met een eindtijd van 43:38 liep ik alsnog een dik PR \o/ . Al met al een erg leerzame wedstrijd en ben zeer tevreden met mijn PR.
-Vooraf had ik iets te veel gedronken, waardoor ik onderweg eigenlijk had moeten plassen 😅. Daarnaast merkte ik dat ik in de eerste 2 km zo’n 5 spm onder mijn normale cadans liep, wat resulteerde in wat last aan mijn schenen. Nadat ik mijn ritme weer terugvond, verdwenen deze klachten ook weer.
Overall ben ik heel erg tevreden over mijn eerste serieuze hardloopjaar. Tot mijn 27e heb ik gevoetbald en vanaf mijn 21e liep ik af en toe hard als voorbereiding op het nieuwe seizoen, meestal een 5 km. Tot en met 2020 kwam dat neer op maximaal zo’n 150 km per jaar, vooral 5 km’s en af en toe een 10 km.
Vanaf 2021 ben ik iets meer gaan lopen, ongeveer 300 km per jaar, met een afwisseling tussen 5 km en 10 km. Wel liep ik toen nog vrijwel elke training nog steeds (te) vaak op 100%.
In december 2024 besloot ik om in 2025 de halve marathon van Zwolle te gaan lopen, met als doel een tijd van 1:45:00. Helaas ging deze vanwege de hitte niet door.
Vanaf januari 2025 heb ik het hardlopen serieus opgepakt: veel gelezen en met behulp van ChatGPT een schema gemaakt, dat ik zelf her en der heb aangepast en dat mij zeer goed is bevallen. Uiteindelijk heb ik in 2025 1400 km gelopen.
In april kreeg ik nog te maken met een blessure (lopersknie). De beste tip van de fysiotherapeut was het verhogen van mijn cadans: deze lag rond de 158 en ligt nu rond de 180. Sindsdien is de blessure verdwenen en heb ik geen andere blessures meer gehad.
Al die trainingsarbeid heeft zich uitbetaald: al mijn PR’s zijn verbroken.De laatste twee zijn niet in wedstrijdverband gelopen, wat alleen maar perspectief geeft voor wat er nog mogelijk is.
- 5 km: van 22:20 naar 20:56 (december)
- 10 km: van 50:23 naar 43:38
- 10 Engelse mijl: 1:21:32
- Halve marathon: 1:45:55
Doelen voor dit jaar als 35 jarige:
Op naar een mooi loop jaar
- 5 km: rond de 19 minuten (eind december)
- 10 km: rond de 40 minuten (eind december)
- 10 EM: onder de 1:13:00 (eind april)
- Halve marathon: rond de 1:38:00 (eind oktober)
- Trainingsomvang: 2000 km in totaal
En ik ga het eerste doel de 10EM trainen met de REN app. Ben heel erg benieuwd naar deze app en hoe goed ik hier op ga.
Hoe heb je dat gedaan? Erg knap!master_JE schreef op zondag 18 januari 2026 @ 20:48:
[...]
Marathon loper in Tokyo, London, Rotterdam, Maria Alm, San Francisco, Berlin, Chicago, Amsterdam
Strava: https://www.strava.com/athletes/149347154
Bij de Montmartre liepen we toevallig langs de route van een lokale 10k wedstrijd dus hebben we stiekem een paar kilometer meegelopen, high fives aan kindjes langs de route uitgedeeld en genoten van de sfeer om vervolgens nog 15km door te wandelen. Heerlijk in Z1 / Z2 tempo gerend, 63 km deze week in totaal.
Probeer blessurevrij de wekelijkse meters op te voeren.
![]() | ![]() | ![]() |
![]() | ![]() |
Marathon loper in Tokyo, London, Rotterdam, Maria Alm, San Francisco, Berlin, Chicago, Amsterdam
Ben nu op zoek naar een startnummer voor de Asselronde. Eens zien of ik die naar sub 1u45 kan racen
Ik ben zelf met een soortgelijke omschakeling bezig, komt erop neer dat je gewoon veel loopjes doet waar je *alleen maar* op cadans let. Ik probeer de cadans van 165 > 175ish te verhogen.
Moet overigens wel zeggen, als ik ga trailen dan vind ik het lastig om de hogere cadans vast te houden op mijn rustige tempo, dan wil ik nog wel eens terugzakken tot mijn 'oude' cadans.
Maar dat zal wss terrein afhankelijk zijn en ook te correleren met de hoogtemeters en de technische graad van het stukje...
Vlakke road run, 5 km rustig tempo, focus op cadans
:strip_exif()/f/image/loz0Q3IoFzibVPRDCl02tQy3.jpg?f=fotoalbum_large)
Trail run, 4x 5 minuten cadans met 90 seconde rust ertussen
:strip_exif()/f/image/lMDP1wxwXozsHm6hm6GyN7my.jpg?f=fotoalbum_large)
Edit: Op 2 plaatje lijkt hij de schaal o.b.v. de hoogtemeters te doen, beetje vertekend beeld.
[ Voor 60% gewijzigd door Dazzler2120 op 19-01-2026 10:14 ]
PS4 PSN: Dazzler2120
Om hier nog even op terug te komen... vrijdag dus test gehad met nieuwe waardes. Blijkbaar zijn mijn zones wel zodanig verandert dat ik die 10km in zone 4 heb gelopen ipv zone 5. Mijn overgangspunt van 4 naar 5 ligt nu op 171, dus de hele 10km loop is zone 4 geweest.Superkanjo schreef op dinsdag 13 januari 2026 @ 16:25:
[...]
Interessant, ook een goede vraag dan om bij hun neer te leggen. Zover ik weet is het onmogelijk om 40 minuten in zone5 te zitten. Wellicht zat je laag onder in zone5?
Je maximum hartslag zal rond de 181 liggen vermoed ik?
Interessant om te zien dat dat zo verandert naar mate je langer traint.
Zeker zeer interessant, dankjewel dat je hier nog even op terug komt!Giel schreef op maandag 19 januari 2026 @ 09:09:
[...]
Interessant om te zien dat dat zo verandert naar mate je langer traint.
Zijn er meer mensen die direct de Puma Deviate Nitro Elite 4 gaan bestellen zodra deze beschikbaar is? Ik ben heel tevreden over versie 3 en wil opnieuw de marathon op deze serie gaan lopen.
En volgende keer op de atletiekbaan wat rondjes tegen de richting in lopen, ook al waren het zaterdag maar 5 intervallen van 3 minuten.
Merk dat korte intervallen een stuk heftiger zijn dan de lange, ben niet gewend om zo hard te lopen.
Het blijft oppassen, volume en intensiteit tegelijkertijd opbouwen is lastig.
Ja, kijk er ook naar uit!Aggo schreef op maandag 19 januari 2026 @ 10:47:
Zijn er meer mensen die direct de Puma Deviate Nitro Elite 4 gaan bestellen zodra deze beschikbaar is? Ik ben heel tevreden over versie 3 en wil opnieuw de marathon op deze serie gaan lopen.
Late reactie maar als Superblast 'ambassadeur' voel ik me genoodzaakt om toch nog te reageren.Aandeijssel schreef op zaterdag 10 januari 2026 @ 09:38:
Heeft iemand ervaring met de Superblast 2 schoenen? Ik heb altijd met veel comfort en plezier op de Novablast gelopen echter vind ik dat de demping en stabiliteit na 500km echt inzakt. Ik lees dat de Superblast stugger is, maar wel dezelfde demping geeft en langer meegaat. Hangt wel een prijskaartje aan natuurlijk..
Nauurlijk is een schoen persoonlijk maar probeer mijzelf te overtuigen😅.
Voor korte runs loop ik nu op de Pegasus. Op zich oké maar ik mis de demping.
Ik heb zelf de Novablast, Superblast v1 en meerdere paren van de Superblast v2 (huidige versie). Superblast is inderdaad wat stugger (vooral in het begin) maar als ze ingelopen zijn, in mijn ogen, de beste all round schoen en veel duurzamer dan de Novablast. Mag ook wel gezien het prijsverschil.
Ik heb al ruim 800 km op mijn paar Superblast v1 gelopen maar de demping is er nog steeds. Mijn Novablast ga ik binnenkort met pensioen sturen na ruim 600 km. De overige Superblast v2 schoenen zitten nu rond de 500 km en de demping is nog prima. Heb nu ook een paar Megablast gekocht voor het wat snellere werk en wedstrijden. Die demping is weer beter in vergelijking met een Nova of Superblast. Ben wel benieuwd hoe duurzaam de Megablast is.
Voor de marathon in Rotterdam schaf ik nog een paar Metaspeed Edge aan. Worden mijn eerste carbon schoenen voor hopelijk net die laatste paar seconden per km verschil. Dan is de verzameling voorlopig weer compleet.
De Superblast is een dure schoen maar in mijn ogen de prijs waard gezien de duurzaamheid. De Novablast blijft ook een goede (allround) schoen maar gaat eenmaal korter mee dan een duurdere Superblast.
2 x de helft
Ik bedoel niet zozeer de prijsverhoging maar dat ik het gewoon veel geld vind voor een 10EM wedstrijd waarbij het grotendeels allemaal in het buitengebied is. Ik snap dat bijv. de halve marathon van Zwolle door de stad veel en veel meer werk vraagt van de organisatie. Ik wil echt niet overkomen als een knieperd maar ik vind het gewoon wel veel geld voor een relatief simpele 10EM loop.master_JE schreef op zondag 18 januari 2026 @ 20:48:
[...]
Hier ook dat jaar weer ingeschreven, valt mee hoor. Vorig jaar was die 22 euro, euro-tje duurder geworden. Hopelijk nu geen blessure zoals vorige jaar. Doel voor dit jaar is 1:13:00, was vorige 1:20:00
Garmin Forerunner 265 |Samsung Galaxy S23 | Polestar 2 MidYear 2026 Prime + B&W audio
Als ik dan kijk dat ik afgelopen 1 oktober begon met deze exercitie waarin ik vrijwel alleen Z2 loop met een loopje van 9,3 km waar mijn tempo 6:43 was dan is er toch flink meer progressie dan hoe het soms voelt.
Komt nog bij dat je de pace daar echt zag teruglopen omdat ik strijd had met mijn hartslag laag houden dan is dat echt wel tof...
Het jaar is al een paar week op weg, maar door vakantie en dergelijke niet echt aan toegekomen voor een korte reflectie op deze ambities.Slickk schreef op vrijdag 27 december 2024 @ 09:10:
[...]
Even post van mezelf van een jaar geleden gequote.
Marathon: sub 2:50 gelukt tijdens de Slachtemarathon! Blijkbaar was ik niet heel ambitieus en/of ik heb mezelf overtroffen. Volgens de uitslagen is m'n nettotijd 2:44:27 maar het parcours was toch echt flink te kort. Na wat rekenen zet ik m'n PR op 2:46:30. En dat was met regen en ±1500 mensen inhalen op smalle wegen.Absoluut hoogtepunt van dit jaar!
HM: Twee keer steken in m'n zij gekregen. Bij de Halve van Haren in maart (uitgestapt op 14km) en afgelopen zaterdag tijdens de Gaasterlân Run (gefinisht in 1:21:19). Ver verwijderd van een sub 1:19. Oorzaak van de steken nog steeds niet helemaal zeker over... Mogelijk kou, drinken, gel te kort van tevoren? Echt heel vervelend.
10km en 5km: Geen evenement voor gelopen. Wie weet komend jaar.
Sinds de HM van afgelopen zaterdag ook wat pijntjes aan de achillespees met wat zwelling. Mijn allereerste blessure na vier jaar hardlopen, het moest er eens van komen. Bijzonder genoeg weinig intensieve trainingen gedaan afgelopen tijd, al helemaal vergeleken met het trainingsschema wat ik voor de marathon had halverwege het jaar. Mogelijk verkeerde schoenen gedragen de afgelopen tijd, of schoenen die al 'op' zijn na 600km?
Eindstand 2024: 2085km. Valt mij alles mee na 2~3 maanden weinig/niet lopen in de zomer tijdens verbouwing en verhuizing. Ik hoop komende dagen nog wat te lopen want als jaardoel heb ik 2100 staan op Strava, maar met een zwaar verkoudheid (bijholte-ontsteking) en die achillespees... Moet ik het nog maar zien. Matige start van 2025 in ieder geval.
Goed, na deze reflectie is het tijd om vooruit te blikken. Het liefst wil ik wel weer een marathon lopen want dat blijft voor mij een prachtige afstand. Alleen dat alles zwaar uitverkocht is een jaar van tevoren... Jammer. Het weekgemiddelde van 40~50km lukt ook wel oké de laatste tijd, dus jaardoel voor 2025 zet ik ook weer op 2100km. Die sub 1:19 op de HM moet ook lukken als ik die steken in m'n zij kan voorkomen.
Wederom bedankt voor een erg actief jaar in dit topic, op naar 2025 met veel plezier en mooie doelen!
Doel voor 2025 was 2100km, dat werd 2340km.
5km in sub 17 gelopen (16:50), tijdens een 5,5km wedstrijd.
HM in 1:19 begin februari, net geen sub 19, maar dat was nog best een verrassing omdat ik rond de kerstdagen toen nog kampte met beginnende achillespeesblessure en flink ziek.
Marathon ging niet door, wel gelopen in snikhete zomer. Was een wijze les, niet heel rouwig om geweest verder.
Komend jaar verwachten we in mei onze derde, dus mijn hardloopambities gaan ook weer wat de ijskast in. Als ik 30km per week kan blijven lopen zou dat leuk zijn (~1500km voor 2026), zo niet, dan is dat wat het is.
Jaren daarna maar weer verder kijken. Wie weet wat meer kortere rondjes; voor mijn gevoel 'moet' ik nu altijd minstens een uur lopen, terwijl als ik genoegen zou nemen met een half uurtje dan kan ik dat makkelijker doen tijdens thuiswerken als lunch run. En dan pak ik in ieder geval nog wat kilometers ipv 0.
Over twee weken weer een mooie HM op de planning, maar gezien vakantie op Gran Canaria (met prachtige, korte trailloop trouwens) en geen specifieke training hoop ik daar een relaxte sub 1:21 van te maken net zoals ik rond kerst een fijne 1:20:30 liep.
Even een week verder een update:NLEnigma schreef op dinsdag 13 januari 2026 @ 16:40:
[...]
Ik wil deze week beginnen het schema van REN te proberen. Qua tempo is het wel iets sneller als Trenara maar ook weer niet schrikbarend aangezien ik een 5k als doel heb gegeven. Ik denk wel dat ik de training van vanavond vervang door een ritje op de tacx want het is buiten op mijn route nog op stukken een ijsplaat waar ik in het donker weinig zin in heb.
Wat ik wel direct een gemis vind ten opzichte van Trenara is dat er geen reminder of notificatie gestuurd kan worden dat er een training gepland staat. Misschien wordt dat nog toegevoegd of ontbreekt dit bij Join ook?
In mijn beschikbaarheid heb ik aangegeven dat ik dinsdags 1 uur, vrijdags 1/2 uur, en zaterdag en zondags 2 uur elk beschikbaar ben.
Nou goed direct de eerste dinsdag geskipt in de app dus werd het weekend volgegooid:
Vrijdag een "easy endurance run" van 25 min op duurtempo
Zaterdag 40 min waarvan 30 op aerobic threshold
Zondag (gisteren) 5x3 min critical speed
Al met al best een training load waarvan die laatste er vooral in hakte.
Nu wil REN mij morgen een VO2 max test laten uitvoeren dus 5 minuten vol gas. M.i. met de training van het weekend in de benen en na een dag werken niet echt een slim plan. Ik heb nu even gewisseld met donderdag maar zou het liefste de test in het weekend uitvoeren. Hier is dan niet echt flexibiliteit voor in de app... Ik zie voor volgende week ook een critical speed test staan waarvoor eigenlijk hetzelfde geldt.
Overigens de interval sessie op mijn nieuwe Adidas Adizero Adios Pro 3's gedaan, voor mij de eerste keer op een "superschoen". Vind het nog lastig om te bepalen of het echt iets toevoegt aangezien ik de laatste tijd niet echt iets vergelijkbaars gelopen heb maar het kwam regelmatig voor dat ik boven het aangegeven tempo zat dus "op gevoel" ging het sneller? Ter vergelijking heb ik ook Saucony Ride 17 en Altra Torin 7 in het wegschoenen arsenaal zitten.
Om 'm in de training te passen moest het wel allemaal in max Z2. Dus enige discipline was vereist. De eerste paar kms met de groep meegegaan zonder echt naar tempo te kijken, dat was dus iets te snel. Na wat temporiseren rustig door kunnen hobbelen en redelijk stabiel gelopen en mijn voedingsstrategie goed kunnen testen. Mooie lessen geleerd voor het echie van de 50km over 7 weken:
- Na 32 tot 35km wordt het inderdaad echt zwaar zoals vaak al wordt verteld
- Pacing plan verbeteren,rustiger starten en doeltempo nog finetunen met de verwachte hoogtemeters
- Opletten met cafeine gels, leuke boost maar ga niet versnellen
- Komende weken nog wat extra heuvels trainen
- Mentaal een wake-up call, die laatste 10km wordt echt heel zwaar
Running \ Cycling: Strava
Zodoende voor €135 die Stryd pod gekocht. Flink wat centen voor een verder overbodige gadget, maar ach, hopelijk brengt de extra nauwkeurige data mij plezier. Qua mogelijkheden lijkt het er niet op dat ik een abonnement nodig heb, dus dat scheelt.
Zonet een loopje gedaan en toevallig dezelfde afstand + snelheid als een paar weken geleden. Grappig om te zien hoe minder 'grillig' het tempo en de cadans al wordt gemeten:
![]() | ![]() |
Andere dagen nog wat loopjes gedaan, onder andere over het strand bij Maspalomas wat zo'n 5 kilometer lang was. En tsja, stiekem voelt het dan wel extra lekker als je weet dat iedereen in NL aan het strijden is tegen sneeuw en jij in kort-kort over het strand hobbelt tijdens zonsopkomst met zo'n 15 graden, het geluid van de zee, en daarna voldaan aan het ontbijt aan kunt schuiven.
![]() | ![]() | ![]() |
[ Voor 6% gewijzigd door Slickk op 19-01-2026 20:25 ]
Critical Speed is je Anaerobic Threshold maar dan op een andere manier bepaald toch? Of was het ene het startpunt (AnT) en het andere hoeveel range je nog hebt na dit punt.NLEnigma schreef op maandag 19 januari 2026 @ 16:40:
[...]
Even een week verder een update:
In mijn beschikbaarheid heb ik aangegeven dat ik dinsdags 1 uur, vrijdags 1/2 uur, en zaterdag en zondags 2 uur elk beschikbaar ben.
Nou goed direct de eerste dinsdag geskipt in de app dus werd het weekend volgegooid:
Vrijdag een "easy endurance run" van 25 min op duurtempo
Zaterdag 40 min waarvan 30 op aerobic threshold
Zondag (gisteren) 5x3 min critical speed
Al met al best een training load waarvan die laatste er vooral in hakte.
Je zou kunnen zeggen dat je de laatste training te snel hebt gelopen. Had je nog een extra serie kunnen doen van die 3' of was de tank helemaal leeg?
Volgens mij is de app ook zo intelligent om een training te skippen zodat hij de volgende opnieuw kan bepalen maar helemaal zeker ben ik er niet van.
[ Voor 4% gewijzigd door vhal op 19-01-2026 20:37 ]
[removed]
Volgens mij was dat altijd al zo. Althans ik loop hier ook al langere tijd tegenaan.redwing schreef op maandag 19 januari 2026 @ 20:50:
Trouwens weer een verandering (iig bij mij) met het laatste herstel overslaan bij een training met herhaling. Sinds een paar weken slaat ie standaard de laatste rust over bij herhalingen en gaat ie gelijk door naar de cooling down. Geen flauw idee waarom, ik kan het niet instellen en ik zie het ook niet op connect zelf terug komen. Maar tijdens de training zelf slaat ie dus wel de laatste rust over.
Voor eigengemaakte workouts in Garmin connect is dat een instelling die je per blok herhalingen doet.redwing schreef op maandag 19 januari 2026 @ 20:50:
Trouwens weer een verandering (iig bij mij) met het laatste herstel overslaan bij een training met herhaling. Sinds een paar weken slaat ie standaard de laatste rust over bij herhalingen en gaat ie gelijk door naar de cooling down. Geen flauw idee waarom, ik kan het niet instellen en ik zie het ook niet op connect zelf terug komen. Maar tijdens de training zelf slaat ie dus wel de laatste rust over.
Mijn vraag is dus, heeft er toevallig iemand een mooi opbouwende schema voor 10EM? Of is er een goed voorbeeld online te vinden die ook daadwerkelijk goed en betrouwbaar is?
Ik loop zelf mrt Trenara mijn trainingen dus ik kijk er amper naar om. Ik kan haar ook Trenara laten gebruiken, maar dan de gratis versie. Volgens mij kan je daar prima mee uit de voeten als je af en toe een doel hebt.
Bedoel je 5 tot 10 km per keer? Of iets anders?Juancho schreef op maandag 19 januari 2026 @ 21:32:
Beste experts, vraagje. Ik heb m'n vriendin zover gekregen om zich ook in te schrijven voor de 10EM van Zwolle waar ik het gister over had. Ze loopt wek elke week hard, zo'n 5-10m Max en niet met een plan en idee. Ik wil haar graag helpen want 10EM is toch een stap verder en ik wol graag dat ze een goede opbouw heeft. De run is op 11 april dus er is nog een mooie tijd om op te bouwen.
Mijn vraag is dus, heeft er toevallig iemand een mooi opbouwende schema voor 10EM? Of is er een goed voorbeeld online te vinden die ook daadwerkelijk goed en betrouwbaar is?
Ik loop zelf mrt Trenara mijn trainingen dus ik kijk er amper naar om. Ik kan haar ook Trenara laten gebruiken, maar dan de gratis versie. Volgens mij kan je daar prima mee uit de voeten als je af en toe een doel hebt.
Als ze een Garmin horloge heeft zou ik voor Garmin coach gaan. Ik heb daar afgelopen jaar heel veel plezier en progressie van gehad, waarbij trainen op hartslag voor mij perfect werkte. Ook zonder medische onderbouwing van mijn persoonlijke zones werkte dat echt. Borstband wel aanbevolen.
Maar zoals hier eerder besproken niet bij de goedkopere horloges. Bij mijn FR245 heb ik een paar weken een vinkje gehad, die daarna verdween. Bij workouts met herhalingen die ik daarna maakte kreeg ik standaard die laatste rust. Tot de afgelopen week waarbij de rust plotseling verdwenen is zonder dat het ergens te zien is.ADutchGuy schreef op maandag 19 januari 2026 @ 21:24:
[...]
Voor eigengemaakte workouts in Garmin connect is dat een instelling die je per blok herhalingen doet.
[removed]
Ik denk dus echt dat het vooruit gaat.
[ Voor 4% gewijzigd door maartend op 19-01-2026 22:18 ]
Ja ze loopt heel vaak een rondje van 5km. Soms 7km en af en toe 10km. Dat moet nu dus uitgebouwd worden met structuur. Borstband hebben we beide niet want we trainen niet op hartslag.ADutchGuy schreef op maandag 19 januari 2026 @ 21:44:
[...]
Bedoel je 5 tot 10 km per keer? Of iets anders?
Als ze een Garmin horloge heeft zou ik voor Garmin coach gaan. Ik heb daar afgelopen jaar heel veel plezier en progressie van gehad, waarbij trainen op hartslag voor mij perfect werkte. Ook zonder medische onderbouwing van mijn persoonlijke zones werkte dat echt. Borstband wel aanbevolen.
Ze heeft net als mij wel een garmin maar persoonlijk kon ik niet wennen aan de coaches van Garmin. M'n vriendin is veel minder ver en fanatiek dan mij dus wellicht past die vrouwelijke coach. Maar zelf vind ik Trenara veel prettiger. Nu ook met krachttraining erbij overigens.
Maar een gratis abonnement kan ze altijd proberen bij Trenara. Voor haal doel heeft ze de zaken uit de betaalde versie niet perse nodig. Ik wel.
Ik kan zéker geen advies geven, maar ik lees hier lang genoeg mee om te weten dat het minimaal relevant is wat haar doel is... Uitlopen of ook bepaalde tijdsambities?Juancho schreef op maandag 19 januari 2026 @ 21:32:
Beste experts, vraagje. Ik heb m'n vriendin zover gekregen om zich ook in te schrijven voor de 10EM van Zwolle waar ik het gister over had. Ze loopt wek elke week hard, zo'n 5-10m Max en niet met een plan en idee. Ik wil haar graag helpen want 10EM is toch een stap verder en ik wol graag dat ze een goede opbouw heeft. De run is op 11 april dus er is nog een mooie tijd om op te bouwen.
Ja klopt, alleen de <40 is wel een ultiem doel. We gaan het zienNiku schreef op zondag 18 januari 2026 @ 22:32:
[...]
Mooie doelen, maar die 1:38 op de halve en die 40 op de 10 staan totaal niet in verhouding met elkaar. Als je rond de 40 op de 10 gaat lopen, ga je richting de 1:30 op de halve. Daar zit dus wat ruimte
Bedoel je mijn lopersknie of het verhogen van mijn SPM?
Uit de analyse bij de fysio voor mijn lopersknie bleek dat ik overstride had en dat mijn cadans te laag was.
Ik heb drie oefeningen gekregen om mijn knie sterker te maken, maar die heb ik eerlijk gezegd niet zo consequent gedaan 😅.
Ben vooral op mijn looptechniek en cadans gaan letten. Eerst heb ik mijn cadans verhoogd naar 170, waardoor ik automatisch vrijwel geen overstride meer had. Sinds het laatste kwartaal van vorig jaar heb ik dit verder opgehoogd naar 180.
Dus ze loopt al regelmatig en het doel is uitlopen? Dan zou ik vooral iets structureler de 10km ev aantikken in de komende weken, en lekker die 16km gaan lopen.Juancho schreef op maandag 19 januari 2026 @ 22:58:
[...]
Ja ze loopt heel vaak een rondje van 5km. Soms 7km en af en toe 10km. Dat moet nu dus uitgebouwd worden met structuur. Borstband hebben we beide niet want we trainen niet op hartslag.
Ze heeft net als mij wel een garmin maar persoonlijk kon ik niet wennen aan de coaches van Garmin. M'n vriendin is veel minder ver en fanatiek dan mij dus wellicht past die vrouwelijke coach. Maar zelf vind ik Trenara veel prettiger. Nu ook met krachttraining erbij overigens.
Maar een gratis abonnement kan ze altijd proberen bij Trenara. Voor haal doel heeft ze de zaken uit de betaalde versie niet perse nodig. Ik wel.
Naar mijn idee is een specifiek schema niet nodig en afhankelijk van haar contraproductief. Ik zou voorzichtig zijn hier op te duwen. Zoiets moet vanuit haar zelf komen. Niet iedereen zit te wachten op serieuzer hardlopen...
If you can see, look. If you can look, observe
Precies dit, als ze al regelmatig 10 km loopt dan gewoon het weekvolume iets opbouwen dan loopt ze die 10 EM gemakkelijk uit.Roozzz schreef op dinsdag 20 januari 2026 @ 08:24:
[...]
Naar mijn idee is een specifiek schema niet nodig en afhankelijk van haar contraproductief. Ik zou voorzichtig zijn hier op te duwen. Zoiets moet vanuit haar zelf komen. Niet iedereen zit te wachten op serieuzer hardlopen...
Niet overal hoeft een heel doordacht plan achter te zitten, gewoon kilometers maken en lekker lopen.
Verwijderd
Poeh op zich is het wel even goed om te checken wat die termen allemaal betekenen ja. Ik had vorige week hun podcast (de loopschool) er al even bij gepakt en daarin werd in de tweede aflevering al gesmeten met allemaal termen, vind ik de slimmer presteren podcast toch wel fijner... Maar het biedt wel inzicht in hun idee van trainen.vhal schreef op maandag 19 januari 2026 @ 20:34:
[...]
Critical Speed is je Anaerobic Threshold maar dan op een andere manier bepaald toch? Of was het ene het startpunt (AnT) en het andere hoeveel range je nog hebt na dit punt.
Je zou kunnen zeggen dat je de laatste training te snel hebt gelopen. Had je nog een extra serie kunnen doen van die 3' of was de tank helemaal leeg?
Volgens mij is de app ook zo intelligent om een training te skippen zodat hij de volgende opnieuw kan bepalen maar helemaal zeker ben ik er niet van.
Critical speed is de snelheid waarop het kantelpunt ligt waarbij lactaat even snel aangemaakt als verbrand. Anearobic threshold of LT2 is het punt waarop lactaat exponentieel toeneemt. Dus critical speed ligt een stukje onder LT2.
Ik denk dat ik nog wel een extra set eruit had kunnen persen maar dat was dan wel echt tegen de limiet aan. Een interval zoals deze zou ik ook niet met reserve lopen denk ik? Dus na de laatste interval moet de koek wel op zijn. Qua hartslag zat ik iets onder de hartslag die Garmin noemt als LT2 als daar nog iets van waarde aan te hangen is...
Ik ga denk ik de waarden in de app een klein stukje eenvoudiger maken want die staan zo te voelen net wat te scherp. Dat is wel een pré ten opzichte van Trenara: je hebt zelf meer controle over de verschillende ijkwaarden en kan die naar eigen inzicht verlagen en verhogen. Die percentages waarop verschillende fases zoals LT1 en LT2 liggen ten opzichte van max HR zijn toch bij iedereen anders.
REN geeft overigens vandaag aan dat ik helemaal klaar ben voor een nieuwe trainingsprikkel. Mijn benen gaven daarentegen aan dat de DOMS van zondag aanwezig is. REN houdt dan ook niet echt rekening met de staat van mijn benen
Dat is ook wel iets wat ik mis aan de app, gewoon een optie bij de training voor vandaag hoe voel je je. En dat wanneer je je slecht voelt je een makkelijkere training krijgt.NLEnigma schreef op dinsdag 20 januari 2026 @ 10:02:
[...]
REN geeft overigens vandaag aan dat ik helemaal klaar ben voor een nieuwe trainingsprikkel. Mijn benen gaven daarentegen aan dat de DOMS van zondag aanwezig is. REN houdt dan ook niet echt rekening met de staat van mijn benen
Zelf begin ik volgende week met REN en ga het in ieder geval een maand proberen. Merk alleen wel aan mijn hoofd dat ik er nog aan moet wennen op de manier waarop de app trainingen voor geschoteld worden.
Ik gebruik Trenara en daar kan het vooraf niet, maar je kan wel na een activiteit aangeven hoe het goed, hoe je je voelde en dat wordt dan vervolgens wel meegenomen in je trainingsschema. Dus als je aangeeft helemaal kapot te zijn (bijv. doordat je net ziek geweest bent|) terwijl je training niet heel zwaar zou moeten zijn, dan neemt Trenara dat wel mee voor je volgende run/week schema.master_JE schreef op dinsdag 20 januari 2026 @ 11:30:
[...]
Dat is ook wel iets wat ik mis aan de app, gewoon een optie bij de training voor vandaag hoe voel je je. En dat wanneer je je slecht voelt je een makkelijkere training krijgt.
Zelf begin ik volgende week met REN en ga het in ieder geval een maand proberen. Merk alleen wel aan mijn hoofd dat ik er nog aan moet wennen op de manier waarop de app trainingen voor geschoteld worden.
Ik heb REN wel gedownload maar gebruik het nog niet verder. Maar als ik dit soort zaken al lees van beta testers vraag ik me wel af wat de mensen achter REN dan voor idee hebben bij die app. Er zijn immers met Runna en Trenara (en vast nog wel wat anderen) al aardige concurrenten op de markt.
Is dat niet een functie van het Garmin ecosysteem? Volgens mij neemt de 'daily training' optie van Garmin ook zaken zoals gemeten HRV enz. om de daily training te plannen.master_JE schreef op dinsdag 20 januari 2026 @ 11:30:
[...]
Dat is ook wel iets wat ik mis aan de app, gewoon een optie bij de training voor vandaag hoe voel je je. En dat wanneer je je slecht voelt je een makkelijkere training krijgt.
Volgens mij werkt dat wel redelijk
Dat zit er wel in. Ik heb self-evaluation na een workout op mijn Garmin horloge aan staan dus vul het sowieso in. REN neemt deze over maar je kan ook bij je activiteit dit na de tijd aanpassen. Zelfde schaal als Garmin dus RPE 1-10 en mood very weak naar very strong. Of er daarna wat gedaan mee wordt kan ik nog niet zeggen.master_JE schreef op dinsdag 20 januari 2026 @ 11:30:
[...]
Garmin neemt idd alle data mee die de watch te bieden heeft. Maar ik kan me niet voorstellen dat ze dat vrijgeven aan een externe app want dan schiet je jezelf toch vreselijk in de voeten? Dat ze trainingen van externe apps laten pushen is al heel mooi. Maar ik kan me niet voorstellen dat gedetailleerde data van Garmin gepusht kan/mag worden naar apps als Trenara, REN en Runna.Dazzler2120 schreef op dinsdag 20 januari 2026 @ 12:00:
[...]
Is dat niet een functie van het Garmin ecosysteem? Volgens mij neemt de 'daily training' optie van Garmin ook zaken zoals gemeten HRV enz. om de daily training te plannen.
Volgens mij werkt dat wel redelijk
Ja, klopt. Maar ik bedoelde vooral te zeggen dat je ,met een Garmin horloge, dus niet persé voor een REN of Trenera app hoeft te gaan, als je trainingen wilt laten genereren o.b.v. hoe je je dagelijks voelt. Dat kan je dus gewoon in Garmin doen zonder tussenkomst van een externe applicatie. Die data blijft voor zover ik weet gewoon binnen het Garmin ecosysteem en een 3rd party app zal die data niet kunnen gebruiken voor het maken van schema's.Juancho schreef op dinsdag 20 januari 2026 @ 12:10:
[...]
Garmin neemt idd alle data mee die de watch te bieden heeft. Maar ik kan me niet voorstellen dat ze dat vrijgeven aan een externe app want dan schiet je jezelf toch vreselijk in de voeten? Dat ze trainingen van externe apps laten pushen is al heel mooi. Maar ik kan me niet voorstellen dat gedetailleerde data van Garmin gepusht kan/mag worden naar apps als Trenara, REN en Runna.
Maar goed, ik heb zelf geen Garmin, dus de exacte details zijn mij ook onbekend
Garmin Connect zit in REN, dus lijkt er wel op.Juancho schreef op dinsdag 20 januari 2026 @ 12:10:
[...]
Garmin neemt idd alle data mee die de watch te bieden heeft. Maar ik kan me niet voorstellen dat ze dat vrijgeven aan een externe app want dan schiet je jezelf toch vreselijk in de voeten? Dat ze trainingen van externe apps laten pushen is al heel mooi. Maar ik kan me niet voorstellen dat gedetailleerde data van Garmin gepusht kan/mag worden naar apps als Trenara, REN en Runna.
Ik vind het soort apps altijd wel lastig in te passen met mn rondjes; ik weet niet altijd hoe ver de afstand gaat zijn.
Er zal vast een koppeling zijn ja maar dat hebben meer apps. Het gaat er natuurlijk om wat Garmin vrij geeft om te gebruiken bij die externe apps. Dat je bijv. je run in Strava/REN/Trenara etc krijgt met de standaard gegevens geloof ik wel. Maar specifieke Garmin data lijkt me stug. Of een externe app moet er grofgeld voor betalen.Slickk schreef op dinsdag 20 januari 2026 @ 12:39:
[...]
Garmin Connect zit in REN, dus lijkt er wel op.
Ik vind het soort apps altijd wel lastig in te passen met mn rondjes; ik weet niet altijd hoe ver de afstand gaat zijn.
Ik ben zelf echt mega-allergisch voor Trenara. Als je haar op een ongedwongen en vrijblijvende manier wilt steunen om iets meer op te bouwen richting 16k dan zou ik echt die Trenara-app niet aanraden. Gewoon de rondjes wat structureler uitbreiden richting 10k+ dan komt ze al een heel eind imho. Pak eventueel een willekeurig schema erbij voor een leidraad als ze iets meer structuur zoekt, maar ik zou vooral mikken op wat langere rondjes per keer (via tussenstapjes uiteindelijk richting de 12-14 km).Juancho schreef op maandag 19 januari 2026 @ 22:58:
[...]
Ja ze loopt heel vaak een rondje van 5km. Soms 7km en af en toe 10km. Dat moet nu dus uitgebouwd worden met structuur. Borstband hebben we beide niet want we trainen niet op hartslag.
't Het nog nooit, nog nooit zo donker west, of 't wer altied wel weer licht
Je geeft niet waar waarom je er de kriebels van krijgt. Dan kan ik er ook weinig mee, sorry. Ik ben namelijk zelf wel al een aantal maanden een Trenara gebruiker en ik vind het de beste app die ik gebruikt heb.naitsoezn schreef op dinsdag 20 januari 2026 @ 14:26:
[...]
Ik ben zelf echt mega-allergisch voor Trenara. Als je haar op een ongedwongen en vrijblijvende manier wilt steunen om iets meer op te bouwen richting 16k dan zou ik echt die Trenara-app niet aanraden. Gewoon de rondjes wat structureler uitbreiden richting 10k+ dan komt ze al een heel eind imho. Pak eventueel een willekeurig schema erbij voor een leidraad als ze iets meer structuur zoekt, maar ik zou vooral mikken op wat langere rondjes per keer (via tussenstapjes uiteindelijk richting de 12-14 km).
Wbt mijn vriendin, ze kan via Garmin een coach pakken, ze kan via Garmin de daily aanzetten en dat lekker doen, ze kan de gratis versie van Trenara/Runna pakken, werkt ook prima voor haar manier van hardlopen. Of ze/ik kan een 10EM schema pakken van internet van een (betrouwbare) hardloop site. Genoeg opties, dat weet ik.
[ Voor 16% gewijzigd door Juancho op 20-01-2026 15:36 ]
Sorry, touchie subject hier?MiKeZZa schreef op dinsdag 20 januari 2026 @ 14:55:
Ik pak de popcorn er vast bij voor wat er nu gaat komen m.b.t. Trenara
Ok, I seeJuancho schreef op dinsdag 20 januari 2026 @ 15:34:
[...]
Je geeft niet waar waarom je er de kriebels van krijgt. Dan kan ik er ook weinig mee, sorry. Ik ben namelijk zelf wel al een aantal maanden een Trenara gebruiker en ik vind het de beste app die ik gebruikt heb.
Tja, als je de keus al hebt gemaakt voor een van deze opties dan ga je vrij weinig aan mijn mening hebben. Ik ben persoonlijk meer van de losse en zelfgekozen, ongedwongen aanpak. Op basis van een leidraad en gevoel ipv een hard schema. Maar wat werkt dat werkt en dat is absoluut voor iedereen heel persoonlijk. Ik hoop dat je vriendin een type is die past bij de opties die je voor haar hebt uitgekozen en dat ze er niet door afhaaktWbt mijn vriendin, ze kan via Garmin een coach pakken, ze kan via Garmin de daily aanzetten en dat lekker doen, ze kan de gratis versie van Trenara/Runna pakken, werkt ook prima voor haar manier van hardlopen.
't Het nog nooit, nog nooit zo donker west, of 't wer altied wel weer licht
Ik wissel regelmatig tussen de Megablast en Sonicblast. Vind vooral de Megablast erg fijn voor de langzame loopjes. Comfort is top, en de schoenzool blijft langer in goede staat dan een Hoka zool (in dit geval een Rocket X 3). Vind de Megablast een aanrader.MJVR schreef op maandag 19 januari 2026 @ 14:07:
[...]
Ik heb al ruim 800 km op mijn paar Superblast v1 gelopen maar de demping is er nog steeds. Mijn Novablast ga ik binnenkort met pensioen sturen na ruim 600 km. De overige Superblast v2 schoenen zitten nu rond de 500 km en de demping is nog prima. Heb nu ook een paar Megablast gekocht voor het wat snellere werk en wedstrijden. Die demping is weer beter in vergelijking met een Nova of Superblast. Ben wel benieuwd hoe duurzaam de Megablast is.
Bij mij zetten ze een RiR (reps in reserve) waarde in Trainingpeaks als notitie bij soortgelijke trainingen. Daarmee geven ze aan dat je theoretisch nog een rep moet kunnen lopen in de beoogde range. Kan je dit niet meer halen, dan was je basissnelheid eigenlijk te snel.NLEnigma schreef op dinsdag 20 januari 2026 @ 10:02:
[...]
Ik denk dat ik nog wel een extra set eruit had kunnen persen maar dat was dan wel echt tegen de limiet aan. Een interval zoals deze zou ik ook niet met reserve lopen denk ik? Dus na de laatste interval moet de koek wel op zijn.
Ze stellen ook dat tot het gaatje gaan in een AnT interval niet de beste manier is qua efficiëntie en je 'energiebudget' (een uitzondering daargelaten). Uiteindelijk gaat het om de respons op de training zodat je de volgende training redelijk fris kan aanvangen. Ze zijn volgens mij ook van de lange adem qua opbouwen, het gaat eerder 'traag' dan 'snel' en eigenlijk vind ik dit wel prima zo.
Overigens gebruikt men wel de 'feel' RPE metric die je na afloop krijgt in je Garmin horloge. Mogelijk komt dat nog in de REN app. Ik hou het voorlopig ergens tussen 3 en 4, persoonlijk vind ik het een beetje lastig om dit goed in te kunnen schatten.
Alleen de prijs ligt behoorlijk scheef voor een non-carbon schoen met wat 'premium' foam. Iets wat wel vaker voorkomt bij Asics om voor mij onduidelijke redenen. De Novablast, Magic Speed en Sonicblast zijn soms voor een goede deal te scoren maar de Mega- en Superblast.....niet bepaaldStewie! schreef op dinsdag 20 januari 2026 @ 15:54:
[...]
Ik wissel regelmatig tussen de Megablast en Sonicblast.
.. Vind de Megablast een aanrader.
[ Voor 19% gewijzigd door vhal op 20-01-2026 16:13 ]
Ik vind Trenara best een mooie app, maar voor mij werkt het totaal niet. Laat mij namelijk veel te hard trainen, als ik rechtstreeks een Trenara schema zou volgen ben ik na een maand geblesseerd.Juancho schreef op dinsdag 20 januari 2026 @ 15:34:
[...]
Je geeft niet waar waarom je er de kriebels van krijgt. Dan kan ik er ook weinig mee, sorry. Ik ben namelijk zelf wel al een aantal maanden een Trenara gebruiker en ik vind het de beste app die ik gebruikt heb.
Wbt mijn vriendin, ze kan via Garmin een coach pakken, ze kan via Garmin de daily aanzetten en dat lekker doen, ze kan de gratis versie van Trenara/Runna pakken, werkt ook prima voor haar manier van hardlopen. Of ze/ik kan een 10EM schema pakken van internet van een (betrouwbare) hardloop site. Genoeg opties, dat weet ik.
[ Voor 23% gewijzigd door Juancho op 20-01-2026 16:13 ]
Maar dat kan je dan toch aangeven in de app en sowieso pas je dan je tempo aan. Het is niet zo dat je letterlijk exact de voorgestelde afstanden en snelheden hoeft te lopen he. Ik pas mijn runs nu ook iets aan omdat ik overbelasting aan mijn hamstrings wil voorkomen (wekenlang last van gehad, nu weer rustig opbouwen). En Trenara (maar Garmin ook wellicht?) past dan het schema aan op basis van jou gelopen run en feedback. Dynamisch dus.Niku schreef op dinsdag 20 januari 2026 @ 16:10:
[...]
Ik vind Trenara best een mooie app, maar voor mij werkt het totaal niet. Laat mij namelijk veel te hard trainen, als ik rechtstreeks een Trenara schema zou volgen ben ik na een maand geblesseerd.
Stel je moet een 10km run doen op een voor jou te snel tempo... dan loop je langzamer en geef je in de app als feedback bij die run aan dat het heel zwaar was. Als het goed is neemt de app dit mee bij het plannen van je komende runs. Dat is juist de kracht van Trenara in dit geval. En werk sowieso met reele doelen die je instelt. Als je als voorbeeld een halve marathon nu in 2,5 uur zou kunnen met pijn en moeite en je hebt over 3 maand een wedstrijd en stelt in binnen 2 uur... tja dan gaat Trenara er met de zweep over en kom je jezelf tegen. De input die je geeft is daarin ook heel belangrijk: waar sta je nu. Zonder dat ik Trenara hier perse wil promoten hoor, ieder moet lekker zijn eigen bron pakken, ik geef alleen aan dat als je te hard/snel gaat voor je huidige niveau je dit kan aangeven zodat je plan wordt aangepast.
[ Voor 20% gewijzigd door Juancho op 20-01-2026 16:18 ]
Maar dit is volgens mij heel geleidelijk gegaan, dus ik kan het gevoel niet helemaal plaatsen. De zool ziet er nog goed uit, de upper ook. Hebben de bezitters hier de Zoom Fly 6 al ver voorbij de 800km getrokken of kunnen jullie mijn indruk bevestigen en moeten ze met pensioen?
Ter vergelijking: ik heb ook een paar Adidas Adizero Adios Pro 3 (wie verzint die namen) die op 990km staan maar pas recent te veel slijtage op de zool vertonen waardoor ik ze niet meer aan kan.
Garmin Fēnix 7 Pro | https://www.strava.com/athletes/30783039
eerder in het topic kwam deze link voorbij, wellicht heb je er wat aan: https://www.asics.com/nz/...right-running-shoe/lacingJuancho schreef op dinsdag 20 januari 2026 @ 16:11:
De Nike Vomero Plus is ook een dikke aanrader hoor. Ik loop er nu zo'n 2 maand op, voornamelijk de langere runs (LSD/Tempo) maar ik vind ze heerlijk! Heb wel 1 vraagje over welke knoop het beste is, ik merk namelijk wel dat ik soms het gevoel heb dat mijn rechtervoet slaapt. Dat tintelende gevoel zeg maar. Volgens mij kwestie van dat er iets net te veel afgekneld wordt waardoor de bloedsomloop niet optimaal is. Nou zijn er diverse knopen maar welke adviseren jullie om eens te proberen? De runners knot ken ik maar die is volgens mij meer geschikt voor schuiven van de hak in de schoen? Dat is bij mij niet het geval. Tis puur dat tintelende gevoel (voornamelijk onder de voet aan de voorkant) dat soms wat vervelend is. Geen pijn overigens, denk echt een kwestie van de juiste knoop vinden.
Ik heb toevallig laatst in de aanbieding een paar nieuwe zoom fly 6 gehaald en die geven wel wat meer demping dan mijn oude set die nu net over de 800km zijn. Maar ik vind het verschil niet groot genoeg om die oude al de deur uit te doen. De nieuwe ga ik gebruiken voor de intervallen op gewone weg en de oude ga ik nog een paar honderd km gebruiken voor als de route gedeeltelijk door het bos loopt (dan blijven de nieuwe ook een keer wat langer er nieuw uitziensander_g schreef op dinsdag 20 januari 2026 @ 16:40:
Er zijn hier zeker een aantal lopers met de Nike Zoom Fly 6 in de roulatie. Mijn paar is nu een half jaar oud en hebben er zo'n 810km op zitten. Er bekruipt me een licht gevoel dat ze "op" beginnen te raken. De bounce lijkt eruit.
Maar dit is volgens mij heel geleidelijk gegaan, dus ik kan het gevoel niet helemaal plaatsen. De zool ziet er nog goed uit, de upper ook. Hebben de bezitters hier de Zoom Fly 6 al ver voorbij de 800km getrokken of kunnen jullie mijn indruk bevestigen en moeten ze met pensioen?
Ter vergelijking: ik heb ook een paar Adidas Adizero Adios Pro 3 (wie verzint die namen) die op 990km staan maar pas recent te veel slijtage op de zool vertonen waardoor ik ze niet meer aan kan.
[removed]
M’n eerste paar Zoom Fly 6 loop ik mee vanaf feb 2025 en zitten zo’n 700km op. Eigenlijk alleen snelle loopjes mee gedaan, vandaar dat er relatief nog weinig mee gelopen is in een jaar.sander_g schreef op dinsdag 20 januari 2026 @ 16:40:
Er zijn hier zeker een aantal lopers met de Nike Zoom Fly 6 in de roulatie. Mijn paar is nu een half jaar oud en hebben er zo'n 810km op zitten. Er bekruipt me een licht gevoel dat ze "op" beginnen te raken. De bounce lijkt eruit.
Ik krijg steeds meer kleine pijntjes die ik voorheen niet had, zelfs in weken waarin ik minder heb gelopen. Ik heb toch het gevoel dat het komt omdat de demping minder is. Als ik kijk naar de tempo’s / hartslag en m’n gevoel lijkt het me niet dat ze verder heel veel ‘minder’ zijn geworden. Maar goed, hier ligt ook een nieuw paar te wachten, nu de meeste sneeuwtroep weg is durf ik die ook wel aan om ze beetje mooi te houden.
Dank! Ik heb nu sinds een paar dagen de Superblasts en ben ontzettend tevreden. Ik miste bij de Novablast nog wel eens stabiliteit en dat is bij deze schoenen voor mij opgelost. De schoen is een stukje stugger en toch met een zeer comfortabele bounce. Ze zitten heerlijk, en er lijkt snelheid in te zitten. Ze voelen wel wat “log” bij trage tempo’s maar dat is verder geen probleem. De initiële prijs is hoog, heb ze gekocht voor 170 euro, volgens mij van een webshop uit Hongarije ofzo.MJVR schreef op maandag 19 januari 2026 @ 14:07:
[...]
Late reactie maar als Superblast 'ambassadeur' voel ik me genoodzaakt om toch nog te reageren.
I
De Superblast is een dure schoen maar in mijn ogen de prijs waard gezien de duurzaamheid. De Novablast blijft ook een goede (allround) schoen maar gaat eenmaal korter mee dan een duurdere Superblast.
10/10.
Dat bevestigt dan inderdaad mijn vermoeden. Wat pijntjes inderdaad, waar ik de vinger niet op kan leggen.Slickk schreef op dinsdag 20 januari 2026 @ 21:35:
[...]
M’n eerste paar Zoom Fly 6 loop ik mee vanaf feb 2025 en zitten zo’n 700km op. Eigenlijk alleen snelle loopjes mee gedaan, vandaar dat er relatief nog weinig mee gelopen is in een jaar.
Ik krijg steeds meer kleine pijntjes die ik voorheen niet had, zelfs in weken waarin ik minder heb gelopen. Ik heb toch het gevoel dat het komt omdat de demping minder is. Als ik kijk naar de tempo’s / hartslag en m’n gevoel lijkt het me niet dat ze verder heel veel ‘minder’ zijn geworden. Maar goed, hier ligt ook een nieuw paar te wachten, nu de meeste sneeuwtroep weg is durf ik die ook wel aan om ze beetje mooi te houden.
Maar ik heb ook vlak voor de kerstdagen een meer serieuze pijnscheut in mijn kuit gekregen waardoor ik twee weken serieus moest terugschakelen. Waar dat door kwam weet ik niet, alhoewel ik daar de schoenen niet de schuld van wil geven.
Maar goed, ze gaan toch maar met pensioen. Ik liep er vaak lekker op, dus werden het vrijwel mijn standaard schoenen voor alles wat geen rustige duurloop was. Intervallen op de baan, duurlopen met tempoblokken. In 5 maanden tijd dus 800km mee gedaan. Wat ik wel wat kort vind. Meestal loop ik 1000-1100km op een paar schoenen.
Garmin Fēnix 7 Pro | https://www.strava.com/athletes/30783039
Oh, ik heb laatst nog een 16 km trailrun gedaan op m'n oude paartje ZF6Slickk schreef op dinsdag 20 januari 2026 @ 21:35:
[...]
Maar goed, hier ligt ook een nieuw paar te wachten, nu de meeste sneeuwtroep weg is durf ik die ook wel aan om ze beetje mooi te houden.
Ik heb 2 paar in gebruik trouwens, waarvan het oudste paar nu op 784 km zit en het nieuwste paar op 258 km.
Het oude paar gebruik ik nog wel voor baantraingen, maar verder eigenlijk heel weinig. Ik kan echt wel merken dat ze een stuk minder zijn dan m'n nieuwere paar ZF6. Schoenen zien er verder nog prima uit moet ik zeggen, al begint het profiel onder de voorvoet wel beduidend minder te worden. Verder zijn ze eigenlijk nog prima!
Ondanks dat ik geen flauw idee heb hoe je dat koortje in de Fusion tights moet gebruiken is het blijkbaar niet perse nodig. Maar ik vroeg me af, zijn hardloopvesten/jassen van Fusion ook zo buitengewoon prettig om te dragen ivm andere merken? Ik de prijzen namelijk wel enorm hoog voor een vestje of jasje...
Bijv. deze:
https://nl.fusionworld.co...st?variant=36420219928727
https://nl.fusionworld.co...=c&variant=36420201349271
[ Voor 5% gewijzigd door Juancho op 21-01-2026 09:42 ]
Ik ken vrij veel mensen die het tweede jasje (de S2) hebben en daar lyrisch over zijn... persoonlijk vind ik het te duur voor die korte periode in het jaar dat ik een jasje draag bij het lopen, dan voldoet mijn huidige jasje van de decathlon ook.Juancho schreef op woensdag 21 januari 2026 @ 09:41:
Ik heb afgelopen black friday, mede op aanraden van mensen hier, een korte en lange tight gekocht bij Fusion. Eerlijk is eerlijk, het zit fantastisch. by far de meest comfortabele broeken die ik gedragen heb bij hardlopen en heel fijn, ze blijven daadwerkelijk zitten! Adidas, Nike etc... ze zakken allemaal irritant af waardoor je steeds tijdens je run de boel moet ophijsen. Mega irritant. Ik draag de korte tight nu ook vaak onder mijn sportbroek bij tennissen voor extra warmte/stevigheid etc.
Ondanks dat ik geen flauw idee heb hoe je dat koortje in de Fusion tights moet gebruiken is het blijkbaar niet perse nodig. Maar ik vroeg me af, zijn hardloopvesten/jassen van Fusion ook zo buitengewoon prettig om te dragen ivm andere merken? Ik de prijzen namelijk wel enorm hoog voor een vestje of jasje...
Bijv. deze:
Dank je! Ik ga denk ik eens de parallelle vetersluiting proberen, kijken of dat helpt.Wyke schreef op dinsdag 20 januari 2026 @ 20:51:
[...]
eerder in het topic kwam deze link voorbij, wellicht heb je er wat aan: https://www.asics.com/nz/...right-running-shoe/lacing
Hoeft helemaal geen probleem te zijn, gewoon een kwestie van creatief denken. Die baby kan toch gemakkelijk meeSlickk schreef op maandag 19 januari 2026 @ 16:15:
[...]
...
Komend jaar verwachten we in mei onze derde, dus mijn hardloopambities gaan ook weer wat de ijskast in. Als ik 30km per week kan blijven lopen zou dat leuk zijn (~1500km voor 2026), zo niet, dan is dat wat het is.
...
Zo dacht deze man bij de Hong Kong marathon althans
Verwijderd
Ik heb er mede door de positieve reacties hier ook lange C3 tight van Fusion aangeschaft. Ik was niet zo'n fan van tights omdat ze nooit lekker zaten en afzakten, maar deze zit heel fijn, met de koude avonden warm genoeg ook.Juancho schreef op woensdag 21 januari 2026 @ 09:41:
Ik heb afgelopen black friday, mede op aanraden van mensen hier, een korte en lange tight gekocht bij Fusion. Eerlijk is eerlijk, het zit fantastisch. by far de meest comfortabele broeken die ik gedragen heb bij hardlopen en heel fijn, ze blijven daadwerkelijk zitten! Adidas, Nike etc... ze zakken allemaal irritant af waardoor je steeds tijdens je run de boel moet ophijsen. Mega irritant. Ik draag de korte tight nu ook vaak onder mijn sportbroek bij tennissen voor extra warmte/stevigheid etc.
Ondanks dat ik geen flauw idee heb hoe je dat koortje in de Fusion tights moet gebruiken is het blijkbaar niet perse nodig.
Voor het koordje heb ik ook nog geen goede techniek.Juancho schreef op woensdag 21 januari 2026 @ 09:41:
Bijv. deze:
De broeken al langer in bezit en met BF weer 2 nieuwe gekocht.
Jasje heb ik van Asics in de outlet dat ik alleen bij stevige regen en/of wind draag, dat hoeft dus niet duur te zijn.
Ja dat koortje... raar ding. Ik heb het idee dat ze er zo'n drukknop op zijn vergeten te zetten zodat je het koortje kan aantrekken en met die knop op zn plek blijft. Maar grote kans dat ik iets mis bij deze constructieMegupe schreef op woensdag 21 januari 2026 @ 15:11:
[...]
Voor het koordje heb ik ook nog geen goede techniek.
De broeken al langer in bezit en met BF weer 2 nieuwe gekocht.
Jasje heb ik van Asics in de outlet dat ik alleen bij stevige regen en/of wind draag, dat hoeft dus niet duur te zijn.
Aan de motivatie lag het niet, geen oppas kunnen regelen en toch die marathon lopen. Het kan ook op een leuke/verstandige manierkarazz schreef op woensdag 21 januari 2026 @ 14:07:
[...]
Hoeft helemaal geen probleem te zijn, gewoon een kwestie van creatief denken. Die baby kan toch gemakkelijk mee![]()
Zo dacht deze man bij de Hong Kong marathon althans
[ Voor 6% gewijzigd door L23 op 21-01-2026 15:54 ]
Comfortabel op kop lopen en dan ingehaald worden door een pa met 2 kids in de kinderwagen, dat moet wel de ultime man met de hamer zijn....L23 schreef op woensdag 21 januari 2026 @ 15:44:
[...]
Aan de motivatie lag het niet, geen oppas kunnen regelen en toch die marathon lopen. Het kan ook op een leuke/verstandige manier
[YouTube: The Hardest 5k I’ve Ever Run]
Haha respectL23 schreef op woensdag 21 januari 2026 @ 15:44:
[...]
Aan de motivatie lag het niet, geen oppas kunnen regelen en toch die marathon lopen. Het kan ook op een leuke/verstandige manier
Dit jaar kwam ik ook zo iemand tegen in een parkrun in Australië, ook met een tweeling. En die liep ook onder de 20min
Ik heb het vroeger ook wel eens gedaan, maar niet met een tweeling en al helemaal niet onder de 20min
Fusion maakt mooie jasjes. Heb ze ook gekocht, en vrij rap daarna de jasjes van Craft, Salomon, Lululemon, On, Adidas Terrex, etc om wat afwisseling te hebben afhankelijk van het weer (regen, kou, -15 in de bergen, etc). Vind zelf de Craft jasjes buitengewoon fijn, verkrijgbaar met wisselende diktes van isolatie, dus goed af te stemmen op de temperatuur.Juancho schreef op woensdag 21 januari 2026 @ 09:41:
Maar ik vroeg me af, zijn hardloopvesten/jassen van Fusion ook zo buitengewoon prettig om te dragen ivm andere merken? Ik de prijzen namelijk wel enorm hoog voor een vestje of jasje...
Mijn favoriete jacks zijn:
- adidas Terrex Xperior 2.5 Layer Light Jacket
- Craft SubZ Light Hood Sweater M
- Craft SubZ Light Jacket M
- SALEWA Agner Polarlite Hybrid Fleece
De mijne hebben 531km, ik zal ze morgen nog eens aantrekken.sander_g schreef op dinsdag 20 januari 2026 @ 16:40:
Goh, het is een groeiende markt en Trenara is qua taalgebruik wel heel Vlaams. Dus een Nederlands alternatief kan voor sommigen een pluspunt zijn.Juancho schreef op dinsdag 20 januari 2026 @ 11:55:
[...]
Ik heb REN wel gedownload maar gebruik het nog niet verder. Maar als ik dit soort zaken al lees van beta testers vraag ik me wel af wat de mensen achter REN dan voor idee hebben bij die app. Er zijn immers met Runna en Trenara (en vast nog wel wat anderen) al aardige concurrenten op de markt.
En als ik het goed begrijp hebben ze al de Join app voor fietsers dus het is niet dat ze van nul moeten beginnen.
Al dat gegoochel met termen is goed te volgen als je LT1 en LT2 (vroeger aerobe en anaerobe drempel genoemd) begrijpt, met onze gekende grafiek die we hier recent nog gepost hebben.NLEnigma schreef op dinsdag 20 januari 2026 @ 10:02:
[...]
Poeh op zich is het wel even goed om te checken wat die termen allemaal betekenen ja. Ik had vorige week hun podcast (de loopschool) er al even bij gepakt en daarin werd in de tweede aflevering al gesmeten met allemaal termen, vind ik de slimmer presteren podcast toch wel fijner... Maar het biedt wel inzicht in hun idee van trainen.
Critical speed is de snelheid waarop het kantelpunt ligt waarbij lactaat even snel aangemaakt als verbrand. Anearobic threshold of LT2 is het punt waarop lactaat exponentieel toeneemt. Dus critical speed ligt een stukje onder LT2.
Ik heb recent hun podcast ontdekt "de loopschool". Het is uiteraard een reclame-vehikel voor de REN app.vhal schreef op dinsdag 20 januari 2026 @ 16:03:
[...]
Bij mij zetten ze een RiR (reps in reserve) waarde in Trainingpeaks als notitie bij soortgelijke trainingen. Daarmee geven ze aan dat je theoretisch nog een rep moet kunnen lopen in de beoogde range. Kan je dit niet meer halen, dan was je basissnelheid eigenlijk te snel.
Ze stellen ook dat tot het gaatje gaan in een AnT interval niet de beste manier is qua efficiëntie en je 'energiebudget' (een uitzondering daargelaten). Uiteindelijk gaat het om de respons op de training zodat je de volgende training redelijk fris kan aanvangen. Ze zijn volgens mij ook van de lange adem qua opbouwen, het gaat eerder 'traag' dan 'snel' en eigenlijk vind ik dit wel prima zo...
Maar leuk om naar te luisteren tijdens het hardlopen of in de auto.
Soms zijn ze wat zweverig, maar meestal ben ik - als eigenwijze hobby jogger met een eigen trainingsfilosofie - het verrassend eens met hun ideeën. Zo geeft de trainer aan dat VO2max intervallen voor de meeste hardlopers niet heel interessant zijn, omdat het vaak ten koste gaat van andere trainingen en je daardoor uiteindelijk minder traint. Laat dat nu net ook 1 van de kernideeën van NSM zijn.
Of waar ze aangeven dat het niet is omdat toplopers 90gr KH per uur nemen, dat wij dat ook moeten doen. Iemand die 4 uur over een marathon doen loopt een stuk lager onder de critical velocity dan een pro en verbruikt dan ook relatief meer vet dan een pro - ook iets dat we op de hartslagzonegrafiek van @Roozzz kunnen terugvinden.
Ben je niet in de war met Relive ?Hartloper schreef op woensdag 21 januari 2026 @ 20:59:
[...]
En als ik het goed begrijp hebben ze al de Join app voor fietsers dus het is niet dat ze van nul moeten beginnen.
OK, dus Relive neemt Join over, maar dat verandert mijn punt niet. Jim van den Berg & co hebben al Join gemaakt, een trainingsapp voor fietsers, en nu maken ze een trainingsapp voor hardlopers. Het is niet dat ze van nul beginnen.
Dat is vergeleken met de concurrentie wel matig (hoewel ze er natuurlijk 80%+ van de markt mee pakken)
Edit; Overigens, dat is met TAO, Trenara ook het geval. Alleen Runna zou als applicatie directe integratie van de Coros gegevens hebben. De Trenara en TAO zouden tussenkomst van een app als Strava, Runalyze of TrainingPeaks nodig hebben.
Afin.
Volgende week de afspraak bij de podotherapeut, de week erna was ik van plan te testen hoe ik ervoor sta met mijn conditie. Welllicht dat ik daarna eens overweeg om met Runna aan de gang te gaan i.c.m. een van hun trainingsplannen om verder op te bouwen.
[ Voor 60% gewijzigd door Dazzler2120 op 22-01-2026 08:34 ]
Haha yes, naar Gran Canaria ook alleen de ZF6 meegenomen want die was toch al bijna 'op'. Alleen "echte" trail met stenen en dergelijke vond de onderste zool niet heel leuk. Alsnog vind ik de grip van de ZF6 echt 10x beter dan de Vaporfly, wat in deze natte periodes geen overbodige luxes is.InZane schreef op woensdag 21 januari 2026 @ 09:22:
[...]
Oh, ik heb laatst nog een 16 km trailrun gedaan op m'n oude paartje ZF6
Ik heb 2 paar in gebruik trouwens, waarvan het oudste paar nu op 784 km zit en het nieuwste paar op 258 km.
Het oude paar gebruik ik nog wel voor baantraingen, maar verder eigenlijk heel weinig. Ik kan echt wel merken dat ze een stuk minder zijn dan m'n nieuwere paar ZF6. Schoenen zien er verder nog prima uit moet ik zeggen, al begint het profiel onder de voorvoet wel beduidend minder te worden. Verder zijn ze eigenlijk nog prima!
Ja ze zien er bij mij verder ook goed uit nog na 700km, cosmetisch weinig mee aan de hand.
Prachtig voorbeeldL23 schreef op woensdag 21 januari 2026 @ 15:44:
[...]
Hier was het een trail op de Veluwe, dus voornamelijk bos, zand en iets modder. Dat ging eigenlijk best prima.Slickk schreef op donderdag 22 januari 2026 @ 09:16:
[...]
Haha yes, naar Gran Canaria ook alleen de ZF6 meegenomen want die was toch al bijna 'op'. Alleen "echte" trail met stenen en dergelijke vond de onderste zool niet heel leuk. Alsnog vind ik de grip van de ZF6 echt 10x beter dan de Vaporfly, wat in deze natte periodes geen overbodige luxes is.
Ja ze zien er bij mij verder ook goed uit nog na 700km, cosmetisch weinig mee aan de hand.
Kan me voorstellen dat stenen e.d. niet echt lekker gaan met die zool, waar ook nog een flink FlyplateTM kijkgat in zit.
Ik heb de betreffende grafiek er nog even bij gepakt maar hierop wordt critical speed niet genoemd.Hartloper schreef op woensdag 21 januari 2026 @ 21:02:
[...]
Al dat gegoochel met termen is goed te volgen als je LT1 en LT2 (vroeger aerobe en anaerobe drempel genoemd) begrijpt, met onze gekende grafiek die we hier recent nog gepost hebben.
Voor de liefhebbers: Slimmer presteren podcast aflevering 128 over lactaat en 135 over de anearobe tank inzetten gaan lekker diep in op lactaat opbouw en critical power/speed.
De laatste twee km kreeg ik pijn in de rechterhiel. De fasciitis plantaris is beter maar helaas nog niet helemaal weg. Vrijdagnamiddag en zondagochtend wordt het weer in de duinen lopen, daar ben ik zelf niet zo gek op maar mijn hielen vinden het heerlijk.
Ze kreeg de Brooks Adrenalin (daarvoor had ze de Brooks Ghost) en als supertrainer/wedstrijdschoen voor de halve marathon heeft ze de Zoom Fly 6 gekocht.
Gister en vandaag ging het wel oke, nog gevoelig en beetje branderig maar was snel over. Verder ook nergens last meer.
Voor nu houd ik het bij easy runs, eerst het aantal km maar uitbreiden. Daarna weer 1 langere langzame sub-T per week (ipv 3). Het ging ook veel te makkelijk allemaal
Wat zeg ik, ik heb amper 2 weken 6 keer per week gelopen ZONDER sub threshold runs en ik raakte geblesseerd.
Wat denk je dat voor jou de voornaamste reden voor de blessures was, het dagelijks hardlopen of de drie subthresholds per week? En de vraag die je dan meestal krijgt, heb je de easy runs echt easy gelopen en heb je de sub threshold runs gecontroleerd genoeg gelopen ?
Het was teveel tegelijk, ben wekelijkse km aan het opbouwen en ook intensiteit aan het toevoegen. Daarbij slecht herstel op zaterdag na de intervallen (biertjes) en zondag 95 min Z1 long was ook iets lastiger dan verwacht door de kou. Vind het deze week ook echt veel te koud.Hartloper schreef op donderdag 22 januari 2026 @ 23:27:
Ja, het is zogezegd een makkelijke trainingsmethode, omdat je nooit echt heel hard loopt. Maar ik weet zeker dat ik zelfs 1 week met 3 sub threshold trainingen niet zou doorkomen zonder blessures.
Wat zeg ik, ik heb amper 2 weken 6 keer per week gelopen ZONDER sub threshold runs en ik raakte geblesseerd.![]()
Wat denk je dat voor jou de voornaamste reden voor de blessures was, het dagelijks hardlopen of de drie subthresholds per week? En de vraag die je dan meestal krijgt, heb je de easy runs echt easy gelopen en heb je de sub threshold runs gecontroleerd genoeg gelopen ?
Ik ren alle easy runs wel echt rustig, 66~69% max hartslag. Pace verschilt behoorlijk ivm weer en vermoeidheid. Sub-t op de atletiekbaan en op basis van pace. Zou wel oke moeten zijn (had er nog 5+ kunnen doen). Denk dat het simpelweg niet verstandig is om km en intensiteit tegelijkertijd op te bouwen. Dat hoop ik in geval, de tijd zal het leren. Mocht ik alsnog last krijgen dan ga ik terug naar 6 dagen per week aangezien dat eerder ook prima ging.
Toch raar hoe het werkt met blessures, eerst voel je niks en dan heb je opeens dagen/weken/maanden last.
Vandaag een rustdag en morgen weer een rustige tempo loop. Wacht dit weekend af en als er nog klachten zijn moet ik toch voor de eerste keer in mijn leven naar de fysio.
Begin wel dat ouder worden met gebreken komt! Vroeger nooooot blessures maar sinds ik de 35 ben gepasseerd (oké oké en een baby heb), ben ik wel gevoeliger voor blessures en pijntjes
Da's over het algemeen hoog Z2 en voor sommige zelfs al begin Z3. Als je tegen blessures aan zit zou ik eerder Z1/laag Z2 gaan zitten. Meestal is dat rond de 60% van je hartslag. Al kun je dit pas echt zeggen als je zones daadwerkelijk gemeten zijn en niet op basis van gokken bepaald zijn.XyS schreef op donderdag 22 januari 2026 @ 23:59:
[...]
Het was teveel tegelijk, ben wekelijkse km aan het opbouwen en ook intensiteit aan het toevoegen. Daarbij slecht herstel op zaterdag na de intervallen (biertjes) en zondag 95 min Z1 long was ook iets lastiger dan verwacht door de kou. Vind het deze week ook echt veel te koud.
Ik ren alle easy runs wel echt rustig, 66~69% max hartslag. Pace verschilt behoorlijk ivm weer en vermoeidheid.
Yup blijft lastig om verder op te bouwen, zelfs als je al veel km maakt kan een te snelle groei in omvang/snelheid voor problemen zorgen.Sub-t op de atletiekbaan en op basis van pace. Zou wel oke moeten zijn (had er nog 5+ kunnen doen). Denk dat het simpelweg niet verstandig is om km en intensiteit tegelijkertijd op te bouwen. Dat hoop ik in geval, de tijd zal het leren. Mocht ik alsnog last krijgen dan ga ik terug naar 6 dagen per week aangezien dat eerder ook prima ging.
Toch raar hoe het werkt met blessures, eerst voel je niks en dan heb je opeens dagen/weken/maanden last.
[ Voor 5% gewijzigd door redwing op 23-01-2026 08:14 ]
[removed]
Pfoe, 60% wordt aangehouden? Dan zou ik onder een hartslag van 120 moeten blijven met mijn max van 200, volgens mij kom ik daar al geregeld aan als ik aan het wandelen benredwing schreef op vrijdag 23 januari 2026 @ 08:13:
[...]
Da's over het algemeen hoog Z2 en voor sommige zelfs al begin Z3. Als je tegen blessures aan zit zou ik eerder Z1/laag Z2 gaan zitten. Meestal is dat rond de 60% van je hartslag. Al kun je dit pas echt zeggen als je zones daadwerkelijk gemeten zijn en niet op basis van gokken bepaald zijn.
[...]
Yup blijft lastig om verder op te bouwen, zelfs als je al veel km maakt kan een te snelle groei in omvang/snelheid voor problemen zorgen.
De %based hartslagzones zijn meestal erg inaccuraat voor de trainingzones vast te leggen, het beste om te doen is testen wat de daadwerkelijke zones zijn.
Voor de meeste mensen is die 60% een aardige inschatting van wat een echt rustige duurloop is.Dazzler2120 schreef op vrijdag 23 januari 2026 @ 08:19:
[...]
Pfoe, 60% wordt aangehouden? Dan zou ik onder een hartslag van 120 moeten blijven met mijn max van 200, volgens mij kom ik daar al geregeld aan als ik aan het wandelen ben
Dat zei ik inderdaadDe %based hartslagzones zijn meestal erg inaccuraat voor de trainingzones vast te leggen, het beste om te doen is testen wat de daadwerkelijke zones zijn.
Maar inderdaad, je zult dit eerst echt moeten meten.
[removed]
Ik zit inmiddels wel pijnvrij op drie sub-T sessies per week en dan voelt het niet meer zo blessuregevoelig. Maar in de opbouw naar drie sessies was het af en toe wel even zoeken en heb ik er regelmatig eentje overgeslagen.
De easy runs blijven altijd onder de 70% van de maximale hartslag, als ik in de buurt van 137 kom (op een max van 199) ga ik langzamer lopen. Ik weet niet in welk zone-model dat hoog Z2 of zelfs Z3 zou moeten zijn?
Bij b.v. Garmin benoemen ze dat : https://www.garmin.com/nl-BE/blog/hartslagzones/ en het is ook een algehele richtlijn die vaak gebruikt wordt. Maar zoals gezegd heeft dit pas echt nut als je zones daadwerkelijk goed zijn bepaald. Tot die tijd is het een gok die waarschijnlijk enigszins in de buurt zit, maar zelden echt accuraat zal zijn.Aggo schreef op vrijdag 23 januari 2026 @ 08:33:
Oeh, balen @XyS. Ik was benieuwd welke tijden jij ging lopen met NSM, hopelijk lukt het later wel met een rustige opbouw.
Ik zit inmiddels wel pijnvrij op drie sub-T sessies per week en dan voelt het niet meer zo blessuregevoelig. Maar in de opbouw naar drie sessies was het af en toe wel even zoeken en heb ik er regelmatig eentje overgeslagen.
De easy runs blijven altijd onder de 70% van de maximale hartslag, als ik in de buurt van 137 kom (op een max van 199) ga ik langzamer lopen. Ik weet niet in welk zone-model dat hoog Z2 of zelfs Z3 zou moeten zijn?
[removed]
60% van wat?redwing schreef op vrijdag 23 januari 2026 @ 08:24:
[...]
Voor de meeste mensen is die 60% een aardige inschatting van wat een echt rustige duurloop is.
[...]
Dat zei ik inderdaadMaar het punt blijft dat het voor de meeste mensen lastig is om een echt rustig loopje te doen. Je ziet toch heel vaak dat mensen bij hun easy run vaak al hoog in zone 2/laag in zone 3 zitten (me included als ik even niet oplet). En dan voelt het heel easy maar ga je voor je training alsnog eigenlijk te hard.
Maar inderdaad, je zult dit eerst echt moeten meten.
- Maximale hartslag?
- Vo2 max?
- Hartslagreserve?
- Lactaatdrempel?
- ...
Het over percentages hebben vind ik weinig nuttig. Testen en/of op basis van wedstrijdresultaten bepalen is dan wel weer heel nuttig.
Huh, uh wa? Het is overdag gewoon boven 0. Kou kun je je op kleden, toch? Of woon jij in het buitenland?
Vanochtend heerlijk m'n 11 km rondje voor werktijd gelopen. Van mij mag het zulk weer blijven. Weinig wind, lekker fris, droog
Enige waar ik van baal is dat ik dit jaar nog geen enkele baantraining heb kunnen doen, omdat de baan elke keer te glad is 's avonds.
Voor mij is het volstrekt onzinnig om te mikken op 60% van die 200. 120 is echt heel erg laag, ik kan makkelijk 30 slagen harder voordat ik uberhaupt inspanning ga voelen (lees, waarbij ik iets meer mijn best moet doen om door mijn neus te blijven ademen). Een ontspannen gesprek is nog ruimschoots mogelijk. Kortom mijn aerobe drempel ligt ergens in die regionen (dus zeg op 75% van maxHR; en dan zit ik aan de veilige kant). Ik loop in herstelloopjes regelmatig ergens in de 130. Maar ik zou dat niet willen aanmerken als iets dat een trainingsprikkel oplevert.
Kortom, waar je zones liggen is vreselijk persoonlijk én laten we het alsjeblieft niet proberen plat te slaan tot percentage x of y.
"Hardlopen is voor de één een sport, voor de ander een reis". Iedereen is welkom, ook de minder geoefende loper
Voor vragen en discussie over sporthorloges kun je terecht in Het grote Sporthorloge met GPS topic.
Voor vragen en discussie over triathlon, kan men terecht in Het Triatlontopic - Deel 2.
Als aanvulling op de topics in deze reeks, zijn er Tweakers Hardlopen-groepen op Strava en Garmin Connect. Om toegang te krijgen:
1. Strava: Geef op Strava aan dat je lid wil worden van de groep (klik op Request to Join). Stuur je op Strava gebruikte naam in een DM op Tweakers aan de admins: Poekie en Calitomnication.
2. Garmin: Stuur in een DM op Tweakers met onderwerp Toegang Garmin je gebruikersnaam van het Garmin aan de admin: Calitomnication.
Ook jouw PR's doorgeven? Dat kan als je de sheet invult.
/f/image/OwmlOg03hj3oVBZ5qWtyIaF4.png?f=fotoalbum_tile)
/f/image/7SxhiR8p7eI5Z2SI5QrVkHfN.png?f=fotoalbum_tile)
:strip_exif()/f/image/wZa72nktUCz1EiC7pLm7IWcF.jpg?f=fotoalbum_tile)
:strip_exif()/f/image/XR1IjpiiHzXvjFh0qugRs1W7.jpg?f=fotoalbum_tile)
:strip_exif()/f/image/SOixPm2CxJzdye6qeEAYN6us.jpg?f=fotoalbum_tile)
/f/image/TofRUquJTWrbzZ4GiXLw072H.png?f=fotoalbum_tile)
/f/image/w5vP5NV7M1S5402pM1jSm2rH.png?f=fotoalbum_tile)
/f/image/wZAaEmxxJuwVI2OnVFrOc28w.png?f=fotoalbum_tile)
/f/image/xI9avHWu0TlpiEh0zGXRZKGL.png?f=fotoalbum_tile)
/f/image/clzyFbaw5kP2vCgKy27cgTcF.png?f=fotoalbum_tile)