• Juancho
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 12:01
Heb me net ingeschreven voor de 10EM van Zwolle Zuid. Vorig jaar ook gedaan en best een leuke wedstrijd in mijn eigen stadje. Maar ik schrok wel een beetje van de prijs, €23,00. Maar volgens mij stijgen de prijzen van vele hardloopwedstrijden sowieso. Zal wel komen omdat het wellicht populairder dan ooit is? Maar dit zorgt er voor mij iig wel voor dat ik keuzes ga maken tussen bepaalde runs. Anders wordt het echt te gek.

Garmin Forerunner 265 |Samsung Galaxy S23 | Polestar 2 MidYear 2026 Prime + B&W audio

• Wyke
  • Registratie: Juni 2018
  • Laatst online: 11:57
Juancho schreef op zondag 18 januari 2026 @ 18:55:
Heb me net ingeschreven voor de 10EM van Zwolle Zuid. Vorig jaar ook gedaan en best een leuke wedstrijd in mijn eigen stadje. Maar ik schrok wel een beetje van de prijs, €23,00. Maar volgens mij stijgen de prijzen van vele hardloopwedstrijden sowieso. Zal wel komen omdat het wellicht populairder dan ooit is? Maar dit zorgt er voor mij iig wel voor dat ik keuzes ga maken tussen bepaalde runs. Anders wordt het echt te gek.
Van Zwolle-Zuid.... zijn er in de metropool Zwolle zoveel 10EMs dat de windrichting onderscheidend is voor het evenement? :+

• master_JE
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 18-01 21:32
Juancho schreef op zondag 18 januari 2026 @ 18:55:
Hier ook dat jaar weer ingeschreven, valt mee hoor. Vorig jaar was die 22 euro, euro-tje duurder geworden. Hopelijk nu geen blessure zoals vorige jaar. Doel voor dit jaar is 1:13:00, was vorige 1:20:00

Afgelopen zaterdag heb ik de 10 km bosloop in Heerde gelopen, in mijn geboorteplaats 😄. Dit was mijn eerste officiële 10 km-wedstrijd, dus ik stond toch wel licht gespannen aan de start. Het was een mooi parcours: volledig verhard en dwars door het bos, met de eerste helft licht stijgend en de tweede helft dalend.

Mijn PR stond op dat moment op 46:38, gelopen in oktober 2025. Het doel was 43 minuten. Helaas heb ik die 43 minuten niet gehaald, maar met een eindtijd van 43:38 liep ik alsnog een dik PR \o/ . Al met al een erg leerzame wedstrijd en ben zeer tevreden met mijn PR.

-Vooraf had ik iets te veel gedronken, waardoor ik onderweg eigenlijk had moeten plassen 😅. Daarnaast merkte ik dat ik in de eerste 2 km zo’n 5 spm onder mijn normale cadans liep, wat resulteerde in wat last aan mijn schenen. Nadat ik mijn ritme weer terugvond, verdwenen deze klachten ook weer.

Overall ben ik heel erg tevreden over mijn eerste serieuze hardloopjaar. Tot mijn 27e heb ik gevoetbald en vanaf mijn 21e liep ik af en toe hard als voorbereiding op het nieuwe seizoen, meestal een 5 km. Tot en met 2020 kwam dat neer op maximaal zo’n 150 km per jaar, vooral 5 km’s en af en toe een 10 km.
Vanaf 2021 ben ik iets meer gaan lopen, ongeveer 300 km per jaar, met een afwisseling tussen 5 km en 10 km. Wel liep ik toen nog vrijwel elke training nog steeds (te) vaak op 100%.

In december 2024 besloot ik om in 2025 de halve marathon van Zwolle te gaan lopen, met als doel een tijd van 1:45:00. Helaas ging deze vanwege de hitte niet door.
Vanaf januari 2025 heb ik het hardlopen serieus opgepakt: veel gelezen en met behulp van ChatGPT een schema gemaakt, dat ik zelf her en der heb aangepast en dat mij zeer goed is bevallen. Uiteindelijk heb ik in 2025 1400 km gelopen.

In april kreeg ik nog te maken met een blessure (lopersknie). De beste tip van de fysiotherapeut was het verhogen van mijn cadans: deze lag rond de 158 en ligt nu rond de 180. Sindsdien is de blessure verdwenen en heb ik geen andere blessures meer gehad.

Al die trainingsarbeid heeft zich uitbetaald: al mijn PR’s zijn verbroken.
  • 5 km: van 22:20 naar 20:56 (december)
  • 10 km: van 50:23 naar 43:38
  • 10 Engelse mijl: 1:21:32
  • Halve marathon: 1:45:55
De laatste twee zijn niet in wedstrijdverband gelopen, wat alleen maar perspectief geeft voor wat er nog mogelijk is.

Doelen voor dit jaar als 35 jarige ;) :
  • 5 km: rond de 19 minuten (eind december)
  • 10 km: rond de 40 minuten (eind december)
  • 10 EM: onder de 1:13:00 (eind april)
  • Halve marathon: rond de 1:38:00 (eind oktober)
  • Trainingsomvang: 2000 km in totaal
Op naar een mooi loop jaar :*) En ik ga het eerste doel de 10EM trainen met de REN app. Ben heel erg benieuwd naar deze app en hoe goed ik hier op ga.

• DKjordy
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 00:11
Vandaag weer eens een 10km gelopen bij de halve marathon van Zoetermeer. Voor mij een thuiswedstrijd, altijd goed georganiseerd en veel bekenden.

Afgelopen weken niet al te veel kunnen lopen, maar wel iets meer op de (indoor)fiets kunnen zitten. Gestart bij de 45:00 pacer met het idee kijken hoe lang we kunnen volhouden. Helaas startte hij vrij vlot (4:20 op de eerste 2km), waarna ik hem maar heb laten lopen en rond de 4:35/4:40 ben gaan lopen. Dit ging veel beter dan verwacht, dus tot de 8km zo kunnen door hobbelen.

Enerlaatste km werd wat zwaarder met een heuveltje, maar de laatste ging weer wat sneller. Laatste paar honderd meter nog even de turbo aan en uiteindelijk na 45:30 over de finish gekomen. Al met al een goeie race, waar ik gezien mijn huidige training zeker niet ontevreden mee mag zijn :)

• Niku
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 11:30

Niku

Alagaesii

master_JE schreef op zondag 18 januari 2026 @ 20:48:
[...]

Hier ook dat jaar weer ingeschreven, valt mee hoor. Vorig jaar was die 22 euro, euro-tje duurder geworden. Hopelijk nu geen blessure zoals vorige jaar. Doel voor dit jaar is 1:13:00, was vorige 1:20:00

Afgelopen zaterdag heb ik de 10 km bosloop in Heerde gelopen, in mijn geboorteplaats 😄. Dit was mijn eerste officiële 10 km-wedstrijd, dus ik stond toch wel licht gespannen aan de start. Het was een mooi parcours: volledig verhard en dwars door het bos, met de eerste helft licht stijgend en de tweede helft dalend.

Mijn PR stond op dat moment op 46:38, gelopen in oktober 2025. Het doel was 43 minuten. Helaas heb ik die 43 minuten niet gehaald, maar met een eindtijd van 43:38 liep ik alsnog een dik PR \o/ . Al met al een erg leerzame wedstrijd en ben zeer tevreden met mijn PR.

-Vooraf had ik iets te veel gedronken, waardoor ik onderweg eigenlijk had moeten plassen 😅. Daarnaast merkte ik dat ik in de eerste 2 km zo’n 5 spm onder mijn normale cadans liep, wat resulteerde in wat last aan mijn schenen. Nadat ik mijn ritme weer terugvond, verdwenen deze klachten ook weer.

Overall ben ik heel erg tevreden over mijn eerste serieuze hardloopjaar. Tot mijn 27e heb ik gevoetbald en vanaf mijn 21e liep ik af en toe hard als voorbereiding op het nieuwe seizoen, meestal een 5 km. Tot en met 2020 kwam dat neer op maximaal zo’n 150 km per jaar, vooral 5 km’s en af en toe een 10 km.
Vanaf 2021 ben ik iets meer gaan lopen, ongeveer 300 km per jaar, met een afwisseling tussen 5 km en 10 km. Wel liep ik toen nog vrijwel elke training nog steeds (te) vaak op 100%.

In december 2024 besloot ik om in 2025 de halve marathon van Zwolle te gaan lopen, met als doel een tijd van 1:45:00. Helaas ging deze vanwege de hitte niet door.
Vanaf januari 2025 heb ik het hardlopen serieus opgepakt: veel gelezen en met behulp van ChatGPT een schema gemaakt, dat ik zelf her en der heb aangepast en dat mij zeer goed is bevallen. Uiteindelijk heb ik in 2025 1400 km gelopen.

In april kreeg ik nog te maken met een blessure (lopersknie). De beste tip van de fysiotherapeut was het verhogen van mijn cadans: deze lag rond de 158 en ligt nu rond de 180. Sindsdien is de blessure verdwenen en heb ik geen andere blessures meer gehad.

Al die trainingsarbeid heeft zich uitbetaald: al mijn PR’s zijn verbroken.
  • 5 km: van 22:20 naar 20:56 (december)
  • 10 km: van 50:23 naar 43:38
  • 10 Engelse mijl: 1:21:32
  • Halve marathon: 1:45:55
De laatste twee zijn niet in wedstrijdverband gelopen, wat alleen maar perspectief geeft voor wat er nog mogelijk is.

Doelen voor dit jaar als 35 jarige ;) :
  • 5 km: rond de 19 minuten (eind december)
  • 10 km: rond de 40 minuten (eind december)
  • 10 EM: onder de 1:13:00 (eind april)
  • Halve marathon: rond de 1:38:00 (eind oktober)
  • Trainingsomvang: 2000 km in totaal
Op naar een mooi loop jaar :*) En ik ga het eerste doel de 10EM trainen met de REN app. Ben heel erg benieuwd naar deze app en hoe goed ik hier op ga.
Mooie doelen, maar die 1:38 op de halve en die 40 op de 10 staan totaal niet in verhouding met elkaar. Als je rond de 40 op de 10 gaat lopen, ga je richting de 1:30 op de halve. Daar zit dus wat ruimte :)

• Stewie!
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 12:47

Stewie!

Keen must die!

master_JE schreef op zondag 18 januari 2026 @ 20:48:
[...]
Hoe heb je dat gedaan? Erg knap!

Marathon loper in Tokyo, London, Rotterdam, Maria Alm, San Francisco, Berlin, Chicago, Amsterdam
Strava: https://www.strava.com/athletes/149347154

• Stewie!

Stewie!

Keen must die!

Ben dit weekend weer op pad geweest en traditie is dat de hardloop schoenen meegaan. Zaterdag met de vrienden een rondje gelopen door Parijs, zondag gevolgd door een halve marathon langs de highlights van de stad.

Bij de Montmartre liepen we toevallig langs de route van een lokale 10k wedstrijd dus hebben we stiekem een paar kilometer meegelopen, high fives aan kindjes langs de route uitgedeeld en genoten van de sfeer om vervolgens nog 15km door te wandelen. Heerlijk in Z1 / Z2 tempo gerend, 63 km deze week in totaal.

Probeer blessurevrij de wekelijkse meters op te voeren.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/jMlQrqcdeafND0rfurLhDpEaQNA=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/OwmlOg03hj3oVBZ5qWtyIaF4.png?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/N7mMdUnwegLqeqLjdMWmIIrLCuI=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/7SxhiR8p7eI5Z2SI5QrVkHfN.png?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/K50EF1ze8lm8Z1K_YbWhbrh9Y_w=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/wZa72nktUCz1EiC7pLm7IWcF.jpg?f=fotoalbum_tile
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Oeg3BXOqLcy-TxEBZCIfhpWV4Yw=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/XR1IjpiiHzXvjFh0qugRs1W7.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ZWc0WL0RPYHVOdG_Pq_nZXTF_f8=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/SOixPm2CxJzdye6qeEAYN6us.jpg?f=fotoalbum_tile

Marathon loper in Tokyo, London, Rotterdam, Maria Alm, San Francisco, Berlin, Chicago, Amsterdam

• Stefangrp
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 11:29
Hier de week afgeklokt op 48. Toch wel beetje veul spierpijn van de trail gister O+

Ben nu op zoek naar een startnummer voor de Asselronde. Eens zien of ik die naar sub 1u45 kan racen *O*

• Dazzler2120
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 12:13

Dazzler2120

FP ProMod
Stewie! schreef op zondag 18 januari 2026 @ 22:33:
[...]

Hoe heb je dat gedaan? Erg knap!
Ik ben zelf met een soortgelijke omschakeling bezig, komt erop neer dat je gewoon veel loopjes doet waar je *alleen maar* op cadans let. Ik probeer de cadans van 165 > 175ish te verhogen.

Moet overigens wel zeggen, als ik ga trailen dan vind ik het lastig om de hogere cadans vast te houden op mijn rustige tempo, dan wil ik nog wel eens terugzakken tot mijn 'oude' cadans.
Maar dat zal wss terrein afhankelijk zijn en ook te correleren met de hoogtemeters en de technische graad van het stukje...
Vlakke road run, 5 km rustig tempo, focus op cadans
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/LiD0FvG4RK-ZVn9RgOu2U5t79ew=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/loz0Q3IoFzibVPRDCl02tQy3.jpg?f=fotoalbum_large

Trail run, 4x 5 minuten cadans met 90 seconde rust ertussen
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/JfAW-5yJWQPMLz2ig4A__u6Weoc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/lMDP1wxwXozsHm6hm6GyN7my.jpg?f=fotoalbum_large
Edit: Op 2 plaatje lijkt hij de schaal o.b.v. de hoogtemeters te doen, beetje vertekend beeld. Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qdCqlYfCY-02maiGr_bBMr7DUXg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/rkBfH0wrkHUUFmmYW9pqizuL.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 60% gewijzigd door Dazzler2120 op 19-01-2026 10:14 ]

PS4 PSN: Dazzler2120

• Giel
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 12:18
Superkanjo schreef op dinsdag 13 januari 2026 @ 16:25:
[...]

Interessant, ook een goede vraag dan om bij hun neer te leggen. Zover ik weet is het onmogelijk om 40 minuten in zone5 te zitten. Wellicht zat je laag onder in zone5?

Je maximum hartslag zal rond de 181 liggen vermoed ik?
Om hier nog even op terug te komen... vrijdag dus test gehad met nieuwe waardes. Blijkbaar zijn mijn zones wel zodanig verandert dat ik die 10km in zone 4 heb gelopen ipv zone 5. Mijn overgangspunt van 4 naar 5 ligt nu op 171, dus de hele 10km loop is zone 4 geweest.

Interessant om te zien dat dat zo verandert naar mate je langer traint. :)

• Superkanjo
  • Registratie: Juli 2004
  • Nu online
Giel schreef op maandag 19 januari 2026 @ 09:09:
[...]

Interessant om te zien dat dat zo verandert naar mate je langer traint. :)
Zeker zeer interessant, dankjewel dat je hier nog even op terug komt!

• Aggo
  • Registratie: November 2025
  • Nu online
Gisteren solo geprobeerd om mijn PR van 17:50 op de 5k wat scherper te zetten. Ik voelde na 500 meter al dat dat lastig ging worden, toen ademhaling al bijna niet meer onder controle. Uiteindelijk precies 17:50 gelopen, ik heb denk ik toch een wedstrijdprikkel nodig om echt volledig tot het gaatje te gaan. Het was de laatste loop in een week van 80 kilometer, voor mij het hoogste volume ooit, dus ik ben alsnog redelijk tevreden. Dit volume vasthouden en sub 3 gaat wel in beeld komen, al durf ik daar nog niet volledig op te vertrouwen.

Zijn er meer mensen die direct de Puma Deviate Nitro Elite 4 gaan bestellen zodra deze beschikbaar is? Ik ben heel tevreden over versie 3 en wil opnieuw de marathon op deze serie gaan lopen.

• XyS
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 13:02

XyS

0.o.O

Afgelopen week 78km gelopen, na mijn intervallen van zaterdag wel wat last aan de binnenkant van mijn knie. Ook merkbaar na mijn long run gisteren, daarnaast weer strakke rechter achillespees/hiel. Wellicht dat ik een sub-T sessie oversla, deze week wil ik namelijk boven de 80km uitkomen.
En volgende keer op de atletiekbaan wat rondjes tegen de richting in lopen, ook al waren het zaterdag maar 5 intervallen van 3 minuten.
Merk dat korte intervallen een stuk heftiger zijn dan de lange, ben niet gewend om zo hard te lopen.
Het blijft oppassen, volume en intensiteit tegelijkertijd opbouwen is lastig.

• Stewie!

Stewie!

Keen must die!

Aggo schreef op maandag 19 januari 2026 @ 10:47:

Zijn er meer mensen die direct de Puma Deviate Nitro Elite 4 gaan bestellen zodra deze beschikbaar is? Ik ben heel tevreden over versie 3 en wil opnieuw de marathon op deze serie gaan lopen.
Ja, kijk er ook naar uit!

Pagina: 1 ... 422 423 Laatste

Let op:
"Hardlopen is voor de één een sport, voor de ander een reis". Iedereen is welkom, ook de minder geoefende loper :)
Voor vragen en discussie over sporthorloges kun je terecht in Het grote Sporthorloge met GPS topic.
Voor vragen en discussie over triathlon, kan men terecht in Het Triatlontopic - Deel 2.

Als aanvulling op de topics in deze reeks, zijn er Tweakers Hardlopen-groepen op Strava en Garmin Connect. Om toegang te krijgen:
1. Strava: Geef op Strava aan dat je lid wil worden van de groep (klik op Request to Join). Stuur je op Strava gebruikte naam in een DM op Tweakers aan de admins: Poekie en Calitomnication.
2. Garmin: Stuur in een DM op Tweakers met onderwerp Toegang Garmin je gebruikersnaam van het Garmin aan de admin: Calitomnication.

Ook jouw PR's doorgeven? Dat kan als je de sheet invult.