Maandag1987 schreef op zondag 25 januari 2026 @ 08:30:
[...]
Ik lees vaker op dit forum dat iemand rust heeft moeten houden door een (klein) pijntje. Wat me verrast is dat men dan direct daarna weer start met lange duurlopen van 1.5u+. Wat ik heb geleerd van NSM is hoe belastend de lange duurloop eigenlijk is. Ik zou verwachten dat men juist opbouwt iv direct teruggaan naar het trainingsschema.
Hoe ervaren andere die lange duurloop qua opbouw van vermoeidheid en pijntjes?
Hier dan een recente ervaring van mij. Of dit als advies gelezen kan worden laat ik aan anderen over.
De week van de kerst ging ik 's avonds op pad voor een rustige duurloop met de groep. Ik had me wat vergist in de tijd, dus was met wat meer tempo dan bedoeld naar het verzamelpunt gelopen. Koude spieren, een wat zeurend pijntje in de kuit. Hopend dat het zou wegtrekken met de groep van start. Na nog geen kilometer "schoot het erin". Of ja, hoe moet je dat uitleggen. Een flinke pijnscheut in mijn kuit en ik moest gelijk stoppen. Half strompelend naar huis gelopen.
Die pijn bleef een paar dagen aanwezig bij het wandelen. Na 5 dagen een poging op de loopband. Nog geen 15 seconden. Dit ging niet, bij elke landing flinke pijn in de kuit . Op de crosstrainer geen probleem.
Op 1 januari weer op de loopband. Dus 10 dagen na de start. 15 minuten, rustig, was te doen. Pijn was nog niet weg, maar op een schaal van 1-10 was het nu 2 (waar het bij de start ruim

was. Nog even rustig aan doen. Een week later een rondje hardlopen, maar ik was op vakantie en in de route zaten onbedoeld stevige hoogtemeters. Na 9km voelde het al weer flink vervelend. En ik moest nog 2km. Wel afgemaakt. Weer even rustig aan.
Weer een week later opnieuw proberen. Nu was het ok. Ik heb toen rondjes gemaakt van 8, 10 en 15km. Zonder last.
Ik heb geen fysiotherapeut bezocht. Heb ik nog nooit gedaan. Dus ik weet niet precies wat het was. Sommigen spraken over zweepslag. Kleine pijntjes heb ik de afgelopen 5 jaar niet gehad. De twee keer dat ik echt wat had, waren het geen kleine pijntjes, maar serieuze last. Daar kon ik niet doorheen lopen. Dus ik was wel verplicht om de beenspieren even met rust te laten.
Dus nee, ik ben niet direct gestart met 1,5 uur duurloop. Dat zat er niet in. Maar ik heb ook niet niks gedaan. Rust nemen was niet stil zitten. Ik probeerde (zo veel mogelijk) te bewegen op de manier die wel kon. Crosstrainer, fietsen, wandelen. En daarbij af en toe proberen.
Afgelopen week weer gewoon kunnen trainen, waarbij ik normaal op tussen de 15-26 km zit. Mijn weektotaal is nu 73 meen ik. Voor dit hele verhaal zat ik gemiddeld op 80-100km in de week.