• Dazzler2120
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 13:01

Dazzler2120

FP ProMod
redwing schreef op vrijdag 23 januari 2026 @ 08:51:
[...]

Bij b.v. Garmin benoemen ze dat : https://www.garmin.com/nl-BE/blog/hartslagzones/ en het is ook een algehele richtlijn die vaak gebruikt wordt. Maar zoals gezegd heeft dit pas echt nut als je zones daadwerkelijk goed zijn bepaald. Tot die tijd is het een gok die waarschijnlijk enigszins in de buurt zit, maar zelden echt accuraat zal zijn.
En hieraan toegevoegd, het kan ook enorm uit de buurt liggen. Er is gewoon veel variatie in wat de hartslag kan zijn, mijn aerobe drempel ligt op de 163 en mijn lactate treshold op zone 4. Daarmee, als je het Lactate Threshold model volgt komt het neer op dat mijn zones alsvolgt uitzien:
Zone 1: <147
Zone 2: 147 - 166
Zone 3: 167 - 175
Zone 4: 176 - 188
Zone 5: 189 - 195
Zone 6: 195<

Ten minste, gebaseerd op een 6-zone model. Ik zit daarin best ver af van de 60% regel voor zone 1/2 en de zones zijn bepaald tijdens een sportmedische keuring waarbij lactaatmetingen zijn gedaan.

Edit: Precies wat @Roozzz zegt, onze drempelwaardes liggen in de buurt van elkaar en ik heb al wedstrijden gehad waarbij ik 90minuten+ kan lopen met een gem. hartslag van 186/187

[ Voor 8% gewijzigd door Dazzler2120 op 23-01-2026 09:22 ]

PS4 PSN: Dazzler2120

• Maandag1987
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 13:00
Ik ben in juni 2025 begonnen met NSM te implementeren. Ik heb bij hardlopen altijd de lange termijn gedachte gehad en presteren op het niveau dat ik had en niet toe trainen naar een specifieke wedstrijd. Vanaf het begin tot nu ben ik altijd vooruitgang blijven boeken. Achteraf gezien door consistent te kunnen trainen en de training elke keer een beetje uit te bouwen.

Voorheen liep ik 4x per week (volume ~50km): 1x Easy (6-10km), 1x long (20km+), 1x korte interval op de baan, 1x lange interval op de weg.
In het begin liep ik 5-6x per week met twee Sub-T sessies. Het was het wennen aan de snelheden, de structuur, meer volume, meer dagen hardlopen en hoe ik de sessies moest inpassen icm de trainingen van de atletiekclub. De long runs van de club gingen te hard, zelfs bij een iets langzamere groep, de interval trainingen op baan paste niet, de lange interval training paste niet omdat de rust te lang was, etc.
Mijn Sub-T sessies waren de eerste 8 weken te lang (8-10km, ruim boven de 30min per sessie). Ter info, ik loop mijn intervallen op afstand met 1min rust. Het lukte me ook niet om elke week die sessies te doen en na mijn zomervakantie ben ik naar 6km Sub-T per sessie gegaan. Vanaf september vond ik het ritme en vanaf oktober lukte het om structureel 6x per week te trainen.

Nu loop ik met veel motivatie elke week 6x (volume ~70km):
Maandag 60min easy
Dinsdag baantraining met loopscholing en core oefening. De interval sessie vervang ik door 4x 1600m @ Sub-T
Woensdag Rust
Donderdag Sub-T
Vrijdag 60min Easy
Zaterdag Long Run met de club
Zondag 60min easy

De long run is iets sneller en langer dan wat is beschreven in het boek. Dit geeft mij de mogelijkheid om mee te lopen met de atletiekclub. Dit compenseer ik door 2x Sub-T te lopen ipv 3x en de Sub-T sessies zijn 25min ipv 30min. Alhoewel, ik mijn easy pace al bijna aansluit aan de snelheid van de long run door de progressie en door het koude weer blijf ik in (ruim) in zone 2. Als ik zelf Easy loop dan zit mijn hartslag in zone 1/begin zone 2.

Ik verwacht in de huidige structuur nog voortgang te blijven boeken door het hogere volume en consistent trainen. Ook zie ik mogelijkheden om op termijn uit te breiden door mijn 3e easy run om te zetten naar Sub-T. En ik wil gaan proberen om mijn Sub-T sessies op tijd te gaan lopen ipv afstand. Ik vind afstand prettiger met het plannen van een route.

Komende weken ga ik iemand helpen met 1 van zijn marathontrainingen en wijk ik iets af van NSM. Hierdoor loop ik op donderdag een long run met een lang tempoblok (60-90min), waarbij mijn hartslag rond LT1 zit. Ik ga ervaren wat dit met me doet op gebied van vermoeidheid (fatigue) en hoe ik het weekend inricht. Opties zijn: (medium) long run op zaterdag of Sub-T sessie op zaterdag/zondag.

Ik ben benieuwd waar NSM mij gaat brengen qua prestaties komend jaar.
PR's voor NSM:
5km: 19min24sec
10km: 42min (ik liep nooit 10km wedstrijden)
HM: 1u29min
M: 3u36min

Huidige PR's:
5km: 18min49sec (TT)
10km: 38min31sec
HM: 1u25min49sec
M: 3u36min

Disclaimer: ik heb mijn eerste carbonschoenen gekocht toen ik met NSM begon dus mijn prestaties zijn daardoor positief beïnvloed.

Ik ben ook benieuwd wat NSM qua prestaties voor anderen brengt op dit forum.

• XyS
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 16:19

XyS

0.o.O

redwing schreef op vrijdag 23 januari 2026 @ 08:13:
[...]

Da's over het algemeen hoog Z2 en voor sommige zelfs al begin Z3. Als je tegen blessures aan zit zou ik eerder Z1/laag Z2 gaan zitten. Meestal is dat rond de 60% van je hartslag. Al kun je dit pas echt zeggen als je zones daadwerkelijk gemeten zijn en niet op basis van gokken bepaald zijn.

[...]

Yup blijft lastig om verder op te bouwen, zelfs als je al veel km maakt kan een te snelle groei in omvang/snelheid voor problemen zorgen.
Drie jaar geleden laten testen, LT1 lag toen op 152 (76% van max hartslag). Ik loop nu <140 (70% van max hartslag).
Mijn Garmin staat op basis van LTHR en dat komt op precies dezelfde zones. Ik verwacht dat mijn LT1 nu een stukje hoger ligt vanwege vele trainen.

De NSM easy runs zijn 'herstelloopjes', zo voelen ze ook :)
Aggo schreef op vrijdag 23 januari 2026 @ 08:33:
Oeh, balen @XyS. Ik was benieuwd welke tijden jij ging lopen met NSM, hopelijk lukt het later wel met een rustige opbouw.
Ik zit inmiddels wel pijnvrij op drie sub-T sessies per week en dan voelt het niet meer zo blessuregevoelig. Maar in de opbouw naar drie sessies was het af en toe wel even zoeken en heb ik er regelmatig eentje overgeslagen.
De easy runs blijven altijd onder de 70% van de maximale hartslag, als ik in de buurt van 137 kom (op een max van 199) ga ik langzamer lopen. Ik weet niet in welk zone-model dat hoog Z2 of zelfs Z3 zou moeten zijn?
Was op basis van een recente 5k 18:18. Zaterdag 5x3min op 3:54 (in plaats van 10x wat er in het schema staat), ja ik had long run van zondag over moeten slaan omdat ik al wat pijntjes had. Maargoed nu gewoon focus op 1 ding tegelijk, zodra ik voor mezelf voldoende km per week maak ga ik het weer proberen!
InZane schreef op vrijdag 23 januari 2026 @ 09:09:
[...]

Huh, uh wa? Het is overdag gewoon boven 0. Kou kun je je op kleden, toch? Of woon jij in het buitenland?

Vanochtend heerlijk m'n 11 km rondje voor werktijd gelopen. Van mij mag het zulk weer blijven. Weinig wind, lekker fris, droog d:)b
Enige waar ik van baal is dat ik dit jaar nog geen enkele baantraining heb kunnen doen, omdat de baan elke keer te glad is 's avonds.
Tja, misschien toch eens betere kleding kopen. Ik doe meerdere lagen aan maar alsnog krijg ik het na een 45 min best koud.
Roozzz schreef op vrijdag 23 januari 2026 @ 09:17:
Ter illustratie; mijn MaxHR is grofweg 200. Een halve marathon volgas loop ik met een gemiddelde hartslag van ~186. Laten we dat voor het gemak nemen als mijn omslagpunt/ lactaatdrempel/ anaerobe drempel noemen.

Voor mij is het volstrekt onzinnig om te mikken op 60% van die 200. 120 is echt heel erg laag, ik kan makkelijk 30 slagen harder voordat ik uberhaupt inspanning ga voelen (lees, waarbij ik iets meer mijn best moet doen om door mijn neus te blijven ademen). Een ontspannen gesprek is nog ruimschoots mogelijk. Kortom mijn aerobe drempel ligt ergens in die regionen (dus zeg op 75% van maxHR; en dan zit ik aan de veilige kant). Ik loop in herstelloopjes regelmatig ergens in de 130. Maar ik zou dat niet willen aanmerken als iets dat een trainingsprikkel oplevert.

Kortom, waar je zones liggen is vreselijk persoonlijk én laten we het alsjeblieft niet proberen plat te slaan tot percentage x of y.
Altijd lastig die discussies rondom hartslag. Maar 60% heb ik nog niet eerder gehoord, zelfs 70% is al conservatief als het om 'easy' gaat. Vaak gaat het dan om 75-76%.

• redwing
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 18:03
Roozzz schreef op vrijdag 23 januari 2026 @ 09:06:
[...]

60% van wat?
- Maximale hartslag?
- Vo2 max?
- Hartslagreserve?
- Lactaatdrempel?
- ...

Het over percentages hebben vind ik weinig nuttig. Testen en/of op basis van wedstrijdresultaten bepalen is dan wel weer heel nuttig.
Dat kan, maar zolang het niet gemeten is, is een schatting beter dan niets. En in de praktijk is het heel simpel zo dat de meeste mensen de neiging hebben om te hard te lopen in hun rustige loopjes. Wat ook logisch is, omdat de conditie zelden de beperkende factor is in dat soort loopjes en je spieren ook pas veel later beginnen te klagen. Je moet de rustige loopjes dus heel bewust rustig lopen, anders gaat het gros van de mensen nu eenmaal te hard lopen.

Blijft staan dat alleen meten echt zinnige data geeft, maar je ziet ook in dit topic dat er nogal vaak mensen vragen hebben over blessures en dan met getallen komen die neigen naar te hard lopen tijdens de rustige duurlopen.

[removed]

• Aggo
  • Registratie: November 2025
  • Laatst online: 16-03 21:53
@Maandag1987 Ziet er goed uit! Mijn progressie met NSM ga ik hier zeker delen.
Deze week verloopt zo (tempo ongeveer gebaseerd op PR van 17.50 op de 5k):
- Ma: 35 min easy loopband
- Di: 2 uur 15 easy, dat werd 5:34/km en dus 24,3 kilometer
- Wo: 3x10 minuten @4.00/km
- Do: 35 min easy loopband
- Vr: 5x6 minuten @3.51/km
- Za: 45 min easy, zal wel 5.40/km worden ofzo
- Zo: 10x3 minuten @3.45/km

Totaal komt dan boven de 80 kilometer uit. Volgende week voor de eerste keer langere blokken, 3x16 minuten op 102% van marathon-tempo.

[ Voor 4% gewijzigd door Aggo op 23-01-2026 10:09 ]

• redwing
XyS schreef op vrijdag 23 januari 2026 @ 09:53:
[...]

Drie jaar geleden laten testen, LT1 lag toen op 152 (76% van max hartslag). Ik loop nu <140 (70% van max hartslag).
Mijn Garmin staat op basis van LTHR en dat komt op precies dezelfde zones. Ik verwacht dat mijn LT1 nu een stukje hoger ligt vanwege vele trainen.

De NSM easy runs zijn 'herstelloopjes', zo voelen ze ook :)
Dan heb ik niets gezegd :) Mijn voornaamste punt was dat bij veel lopers het gevoel van rustig lopen niet overeen komt met daadwerkelijk rustig lopen. Ik kom heel vaak mensen tegen die tijdens een rustige duurloop in zone 3 aan het lopen zijn en zich dan afvragen waarom ze toch blessures krijgen. Je ziet het in dit topic al met dat veel mensen die 70% zo gruwelijk laag vinden, terwijl dat voor heel veel mensen toch echt de hartslag is waarop ze zouden moeten lopen voor de easy runs.

Maar uiteindelijk moet je het gewoon meten om te weten wat bij je past. Want er zit gewoon heel veel variatie in.

[removed]

• jra2k
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 15:29
jra2k schreef op zaterdag 15 november 2025 @ 22:34:
Het gaat gebeuren, mijn eerste marathon wordt de Midwinter marathon. Zit qua training helemaal goed dus ben blij dat ik een startbewijs heb kunnen krijgen. De komende koude periode even doorzetten qua trainen, maar ik heb er zin in!
Nog een weekje te gaan richting dé dag. Helaas een flinke verkoudheid te pakken gehad begin januari, maar inmiddels goed hersteld. 2 long runs moeten overslaan met het oog op herstel, maar gelukkig is de basis al in orde. Aankomend weekend de laatste long run (16km) in de taper week en dan op naar 31 januari!

Heeft een van jullie ervaring met deze loop, is het voor toeschouwers eenvoudig om ergens langs de route te komen om aan te moedigen? Ik ken zelf de omgeving niet en zie op Google Maps e.d. een hoop groen :)

..: Ericsson GF768 - Siemens S25 - Siemens S40 - Nokia 6610 - Qtek 8310 - HTC HD2 - HTC Desire - iPhone 4 - HTC 8X - Nokia Lumia 920 - iPhone 6 - iPhone 7 - iPhone XR - iPhone 13 - iPhone 17 Pro

• InZane
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 16:39
jra2k schreef op vrijdag 23 januari 2026 @ 10:24:
[...]

Nog een weekje te gaan richting dé dag. Helaas een flinke verkoudheid te pakken gehad begin januari, maar inmiddels goed hersteld. 2 long runs moeten overslaan met het oog op herstel, maar gelukkig is de basis al in orde. Aankomend weekend de laatste long run (16km) in de taper week en dan op naar 31 januari!

Heeft een van jullie ervaring met deze loop, is het voor toeschouwers eenvoudig om ergens langs de route te komen om aan te moedigen? Ik ken zelf de omgeving niet en zie op Google Maps e.d. een hoop groen :)
Ik heb alleen ervaring met de andere afstanden. Loop zelf de 10 mijl de dag erna, maar heb ook al wel de 8 km en een aantal keer de 25 km gelopen :)

Als ik zo de marathon route eens bekijk, zijn er genoeg plekken waar je als toeschouwer kan komen. Ben zelf ook van plan om aan te gaan moedigen. Denk zelf dat ik ergens in Orderbos ga staan.
Ik zag trouwens dat Emiel Berghout, samen met iemand die maar 30% ziet, een sub 3 uur wil gaan lopen :)

Succes volgende week!!

Edit: Mocht iemand 'm ook willen lopen... Ik kan nog aan een startbewijs komen.

[ Voor 4% gewijzigd door InZane op 23-01-2026 10:40 ]

• TheOmen
  • Registratie: September 2011
  • Nu online
jra2k schreef op vrijdag 23 januari 2026 @ 10:24:
[...]

Heb regelmatig de 25km gelopen en ga dat ook komende week weer doen.
Ik zie dat de marathon niet start waar alle andere afstanden beginnen, want dan had je in elk geval aan de start en finish genoeg plaats voor publiek (je loopt dan het centrum van Apeldoorn in en uit).
Als ik zo de marathonroute bekijk dan zou ik op tijd in Hoog Soeren gaan staan. De lopers komen daar vaker langs en tussendoor kan je wat eten/drinken/opwarmen in de plaatselijke horeca.

Running is nothing more than a series of arguments between the part of your brain that wants to stop and the part that wants to keep going.

• Dazzler2120
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 13:01

Dazzler2120

FP ProMod
redwing schreef op vrijdag 23 januari 2026 @ 10:03:
[...]

Dat kan, maar zolang het niet gemeten is, is een schatting beter dan niets. En in de praktijk is het heel simpel zo dat de meeste mensen de neiging hebben om te hard te lopen in hun rustige loopjes. Wat ook logisch is, omdat de conditie zelden de beperkende factor is in dat soort loopjes en je spieren ook pas veel later beginnen te klagen. Je moet de rustige loopjes dus heel bewust rustig lopen, anders gaat het gros van de mensen nu eenmaal te hard lopen.

Blijft staan dat alleen meten echt zinnige data geeft, maar je ziet ook in dit topic dat er nogal vaak mensen vragen hebben over blessures en dan met getallen komen die neigen naar te hard lopen tijdens de rustige duurlopen.
Nou, zelfs dat wordt vaak betwist, De inschatting op basis van "kan makkelijk gesprek houden, kan met moeite enkele woorden achter elkaar uitspreken" is vaak accurater voor beginnende lopers dan de %max heart rate inschattingen...

PS4 PSN: Dazzler2120

• redwing
Dazzler2120 schreef op vrijdag 23 januari 2026 @ 10:38:
[...]
Nou, zelfs dat wordt vaak betwist, De inschatting op basis van "kan makkelijk gesprek houden, kan met moeite enkele woorden achter elkaar uitspreken" is vaak accurater voor beginnende lopers dan de %max heart rate inschattingen...
Maar ook daarbij zie je dat er veel zijn die tijdens het lopen moeilijker kunnen praten, maar het nog onder 'makkelijk een gesprek kunnen voeren' laten vallen. Met als reden dat ze aan het hardlopen zijn en het dus logisch is dat praten wat lastiger is :+

Maar uiteindelijk zijn we het wel met elkaar eens, wil je het echt weten dan moet je het gewoon laten meten :)

[removed]

• kepler
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 13:14
Hartloper schreef op donderdag 22 januari 2026 @ 23:27:
Ja, het is zogezegd een makkelijke trainingsmethode, omdat je nooit echt heel hard loopt. Maar ik weet zeker dat ik zelfs 1 week met 3 sub threshold trainingen niet zou doorkomen zonder blessures.
Wat zeg ik, ik heb amper 2 weken 6 keer per week gelopen ZONDER sub threshold runs en ik raakte geblesseerd. |:(

Wat denk je dat voor jou de voornaamste reden voor de blessures was, het dagelijks hardlopen of de drie subthresholds per week? En de vraag die je dan meestal krijgt, heb je de easy runs echt easy gelopen en heb je de sub threshold runs gecontroleerd genoeg gelopen ?
Daar zat ik laatst toevallig nog over te denken, maar als je intensiteit en km totalen gelijk houdt maar wel vaker gaat lopen dan zou dat toch geen blessures moeten opleveren?

6x10k is minder blessure gevoelig dan 4x15k?

Maar het opbouwen van intensiteit en/of afstanden is altijd een moeilijke balans. Ben daar ook mee bezig, maar het is erg makkelijk om te hard/te ver te gaan :D

• Hartloper
  • Registratie: Mei 2021
  • Laatst online: 15:59
kepler schreef op vrijdag 23 januari 2026 @ 14:29:
[...]

Daar zat ik laatst toevallig nog over te denken, maar als je intensiteit en km totalen gelijk houdt maar wel vaker gaat lopen dan zou dat toch geen blessures moeten opleveren?

6x10k is minder blessure gevoelig dan 4x15k?

Maar het opbouwen van intensiteit en/of afstanden is altijd een moeilijke balans. Ben daar ook mee bezig, maar het is erg makkelijk om te hard/te ver te gaan :D
De vergelijking was in mijn geval eerder 6x12km ipv 4x15km. In theorie ben ik het met je eens, maar in de realiteit denk ik dat ik de 3 rustdagen per week wel nodig heb.

• Hartloper
redwing schreef op vrijdag 23 januari 2026 @ 08:51:
[...]
Bij b.v. Garmin benoemen ze dat : https://www.garmin.com/nl-BE/blog/hartslagzones/ en het is ook een algehele richtlijn die vaak gebruikt wordt. Maar zoals gezegd heeft dit pas echt nut als je zones daadwerkelijk goed zijn bepaald. Tot die tijd is het een gok die waarschijnlijk enigszins in de buurt zit, maar zelden echt accuraat zal zijn.
Vergeet alsjeblief wat Garmin schrijft over die zones. .

Garmin zones volgens % van de maximale hartslag
1. 50 – 60 %
2. 60 – 70 %
3. 70 – 80 %
4. 80 – 90 %
5. 90 – 100 %

En elke zone is toevallig 10% van je maximale hartslag... Dat rekent makkelijk.

Het enige wat echt vast staat qua zones is dat LT1 de scheiding is tussen zone 2 en 3, en LT2 tussen zone 4 en 5. Enfin toch als je het klassieke 5-zone model gebruikt.

De Garminzones zijn even onbetrouwbaar als het regeltje maximale hartslag = 220 - de leeftijd.

Onder de 70% van je maximale hartslag hardlopen is voor veel ervaren hardlopers Z1 en geen Z2.

En ik ben het met je eens dat in het algemeen veel hardlopers hun easy runs te hard lopen. Maar dat zeg je net tegen @XyS, die NSM volgt. Eén van de 2 cruciale punten van NSM is net dat de easy runs echt rustig moeten. En ze gebruiken daarvoor de cut-off van onder de 70% van je maximale hartslag blijven. Dat zorgt ervoor dat ze nooit hun easy runs in Z2-Z3 lopen (zoals jij denkt op basis van de Garminzones).

• kenneth
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

kenneth

achter de duinen

InZane schreef op vrijdag 23 januari 2026 @ 09:09:
[...]

Huh, uh wa? Het is overdag gewoon boven 0. Kou kun je je op kleden, toch? Of woon jij in het buitenland?
En ik vraag me in de zomer altijd af waarom mensen bij 25 graden lopen te piepen dat het zo benauwd is. Heerlijk weer toch? Singlet aan en gaan.

Schokkend nieuws: niet iedereen is hetzelfde :o

Ja, ik kleed me op de kou. Ik heb voor tweehonderd euro aan handschoenen liggen thuis. Welke combinatie ik ook draag, nog steeds kom ik met pijnlijke vingers thuis.

Look, runners deal in discomfort. After you get past a certain point, that’s all there really is. There is no finesse here.

• maartend
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 18:21
kenneth schreef op vrijdag 23 januari 2026 @ 21:42:
[...]

Ja, ik kleed me op de kou. Ik heb voor tweehonderd euro aan handschoenen liggen thuis. Welke combinatie ik ook draag, nog steeds kom ik met pijnlijke vingers thuis.
Komt 9omdat je voor 200 euro aan handschoenen hebt. Zo train je je handen niet

• kenneth
  • Niet online

kenneth

achter de duinen

maartend schreef op vrijdag 23 januari 2026 @ 22:17:
[...]

Komt 9omdat je voor 200 euro aan handschoenen hebt. Zo train je je handen niet
Je denkt dat ik al die handschoenen zomaar heb gekocht?

Maar knap dat je zomaar een oplossing hebt voor iets waar drie verschillende huisartsen geen raad mee wisten. Zou je iets mee moeten doen d:)b

Look, runners deal in discomfort. After you get past a certain point, that’s all there really is. There is no finesse here.

• Hartloper
Heb je al die zakjes voor skiers geprobeerd ? Zo'n zakje met poeder waar je in knijpt en dat dan warm wordt gedurende een paar uur.

Er bestaan ook verwarmbare handschoenen die mevrouw Hartloper wel eens gebruikt bij het skiën. Het kan overkill lijken maar toch, als je daar zoveel last van hebt...

• kenneth
  • Niet online

kenneth

achter de duinen

Handwarmers heb ik gebruikt ja, maar die vond ik niet zo praktisch. Ik heb nu actief verwarmende handschoenen, en die werken redelijk, tenzij het meer dan een paar graden vriest, of ik langer dan 75' onderweg ben.

Maar goed, over 36 dagen is het alweer lente *O*

• Dennahz
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 12-03 19:57

Dennahz

Life feels like hell should.

Nog twee dagen tot de halve marathon van Cadzand. Heb er weer zin in! :)
De weersvoorspellingen zien er prima uit. Nog meer mensen die mee doen?

@maartend jij had het er een tijdje geleden over, heb je je nog ingeschreven?

Twitter

• whatyoudoing
  • Registratie: Mei 2024
  • Laatst online: 17:01
Fascinerend inderdaad, die verschillen. Ik heb laatst handschoenen geprobeerd, gingen na 3km uit want te warme handen. Gister wel een muts op en dat was met de koude wind wel lekker moet ik zeggen.

Morgen wel ff kijken voor een goed jack, rende met een ondershirt, longsleeve en een dun windjack. Suboptimaal. Verder wel lekker 12,5km rustig aan gelopen. Tegen t einde last in mn knie, wat ik met 14km laatst niet had, terwijl ik die sneller liep. Ook een wat hogere hartslag voor t tempo. Nou ja. Fascinerend, die verschillen.

Merk nog wel veel hersteltijd als ik langere afstanden loop, komende weken proberen om korter en vaker te gaan, kijken hoe dat gaat.

• redwing
Hartloper schreef op vrijdag 23 januari 2026 @ 20:15:
[...]

Vergeet alsjeblief wat Garmin schrijft over die zones. .

Garmin zones volgens % van de maximale hartslag
1. 50 – 60 %
2. 60 – 70 %
3. 70 – 80 %
4. 80 – 90 %
5. 90 – 100 %

En elke zone is toevallig 10% van je maximale hartslag... Dat rekent makkelijk.

Het enige wat echt vast staat qua zones is dat LT1 de scheiding is tussen zone 2 en 3, en LT2 tussen zone 4 en 5. Enfin toch als je het klassieke 5-zone model gebruikt.

De Garminzones zijn even onbetrouwbaar als het regeltje maximale hartslag = 220 - de leeftijd.

Onder de 70% van je maximale hartslag hardlopen is voor veel ervaren hardlopers Z1 en geen Z2.

En ik ben het met je eens dat in het algemeen veel hardlopers hun easy runs te hard lopen. Maar dat zeg je net tegen @XyS, die NSM volgt. Eén van de 2 cruciale punten van NSM is net dat de easy runs echt rustig moeten. En ze gebruiken daarvoor de cut-off van onder de 70% van je maximale hartslag blijven. Dat zorgt ervoor dat ze nooit hun easy runs in Z2-Z3 lopen (zoals jij denkt op basis van de Garminzones).
Zoals ik al eerder zei, ben ik ook voorstander van meten. Maar dat 70% standaard zorgt voor easy runs ben ik het net zo min mee eens als dat de Garmin zones betrouwbaar zijn. Als ik b.v. op 70% ga zitten kom ik toch echt in Z3 uit en dat is met gemeten waardes. En ik ken ook een paar collega's die rond de 60% moeten zitten om onder Z3 te blijven.

Punt is dat je het gewoon gemeten moet hebben en dat is gebeurt in dit geval, dus het is duidelijk hier niet het probleem dat het tempo te hoog zou liggen.

[removed]

• Juancho
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 18:53
Deze week voor het eerst sinds best wat weken weer het standaard ritme van 3x trainen opgepakt.

Ik had last van m'n hamstrings en dat ging niet echt weg, later kwam die sneeuw en ijs periode. Maar de interval van woensdag heb ik voor het eerst pijnvrij kunnen doen. Morgen (het is ondertussen al zaterdag) een 15km LSD run op het programma en ik verwacht niet direct issues omdat je dan natuurlijk wat langzamer maar wel verder loopt. Als die run goed gaat heb ik deze week totaal 37.70km hardgelopen. Mooie basis om weer de road to 30km (en evt door naar de marathon afstand) op te pakken. Kijkend naar het schema in Trenara staat op 28 februari een 25km LSD op het programma en dat betrekt voor mij een record afstand! En vervolgens op 14 maart de 30km run. Ben zo benieuwd of mijn lichaam zulke afstanden aan kan en natuurlijk of ik het leuk en motiverend genoeg blijf vinden.

Heb nu wel afstandsmeter.nl ontdekt voor leukere afwisselde routes die ik zelf kan uitstippelen en Komoot heeft ook wat routes van anderen in de omgeving dus daar ga ik zeker gebruik van maken.

Garmin Forerunner 265 |Samsung Galaxy S23 | Polestar 2 MidYear 2026 Prime + B&W audio

• InZane
[...]

En ik vraag me in de zomer altijd af waarom mensen bij 25 graden lopen te piepen dat het zo benauwd is. Heerlijk weer toch? Singlet aan en gaan.

25 graden mag best, ik pas me desnoods wel aan. Kan er iig stukken beter tegen tegenwoordig :)

• XyS

XyS

0.o.O

Ik heb me vandaag extra warm gekleed en heb iets harder gelopen. Had nu dikke sokken, dikke broek, ondershirt, 2 long sleeves, jasje, handschoenen en wollen muts :+ Na een paar km kwam er stoom van mn hoofd en kon de muts af. Dus ja je kunt je er op kleden, bedankt @InZane. En Z1 of Z2 maakt ook wel verschil, dit was in elk geval een stuk prettiger dan te koud. En benen lijken weer oke.

• Megupe
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 16:20
Gvdme , bijna 3 maanden niks doen (marathon redelijk succesvol als laatste gedaan in oktober) en hiken op i4000m hoogte. Dacht nu weer op te pakken op zeeniveau met 5km (29 graden...).
Helaas na afloop toch last van een van de liezen...

Oftewel weer paar dagen rustig en dan helemaal opnieuw beginnen en veel oefeningen doen. Zonde van de rode bloedcellen 😇😴

• Aandeijssel
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 07:55
Er is echt niets heroïsch aan hardlopen door de kou en dan anderen de maat nemen dat ze dat liever niet doen..

Ik haat de kou maar zonder wind en vroeg op de ochtend is het soms toch wel lekker.

Heb helaas nog steeds last van achillespees. Geen actieve pijn maar voel het “knisperen” als ik een trap op loop. Heb twee dagen rust genomen en morgen een lange duurloop staan. Ik ga het proberen, mocht ik nou actieve pijn krijgen of de dag erna kreupel zijn ga ik me zorgen maken🙈

• Stefangrp
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 18:22
Hier ook koude handen club. Ik loop eerder met handschoenen dan met een lange broek

• Stewie!
  • Laatst online: 13:56

Stewie!

Keen must die!

[...]

Craft heeft diverse handschoenen voor hardlopers. Ook met een extra optionele want om de vingers heen. Dat zijn bij mij ook de enige waar ik het te warm in krijg.

Linkje: https://www.craftsportswe...ve-2-black-1916707-999000

Marathon loper in Tokyo, London, Rotterdam, Maria Alm, San Francisco, Berlin, Chicago, Amsterdam
Strava: https://www.strava.com/athletes/149347154

• maartend
Dennahz schreef op vrijdag 23 januari 2026 @ 23:22:
Nog twee dagen tot de halve marathon van Cadzand. Heb er weer zin in! :)
De weersvoorspellingen zien er prima uit. Nog meer mensen die mee doen?

@maartend jij had het er een tijdje geleden over, heb je je nog ingeschreven?
Nee, want blijkt heel slecht uit te komen. Dochter doet verjaardag

• EdwinW
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 16:15
@kenneth Op het racefietsforum is hier ook weleens melding over gemaakt met vergelijkbare klachten. Het ging daarbij om iemand met het fenomeen van Raynaud dat hoofdzakelijk ontstaat bij kou en verkleuringen laat zien.

Verwijderd

Kou is inderdaad een ding waar mensen zeer verschillend op reageren. Ik kan er zelf goed tegen, een dun handschoentje bij lagere temperaturen is al genoeg.

Wil nog wat anders delen: twee maanden geleden na revalidatie gestart met de Glycerin Max. Aanvankelijk heel blij mee, maar als ik moe word zijn ze wel wat te instabiel door de hoogte cq mijn nog ongetrainde voeten/ enkel/ benen/ knieën. Na wat informatie hier en daar in de uitverkoop online Ghost max 3 besteld, een zeer stabiele schoen met wat meer demping dan standaard - aanbevolen voor de zwaardere hardloper als daily trainer. En daar heb ik toch echt minder napijn mee. Het advies dat ik kreeg is om nu af te gaan wisselen, wat sowieso altijd verstandig is natuurlijk. Voor degenen die hier ook tegenaan loopt of gaat lopen, het staat nu 'vereeuwigd' in dit topic

• maartend
kenneth schreef op vrijdag 23 januari 2026 @ 22:26:
[...]

Maar knap dat je zomaar een oplossing hebt voor iets waar drie verschillende huisartsen geen raad mee wisten. Zou je iets mee moeten doen d:)b
Geintje, munneer Sonneberg. Geintje

Mijn dochter heeft precies zelfde probleem. Ook aan tenen

[ Voor 7% gewijzigd door maartend op 24-01-2026 10:01 ]

• Stefangrp
over kou gesproken; wat een heerlijk weertje!
ik dacht "het waait vast in het buitengebied, het is 4 graden en ik ga langzaam lopen". Dus ik in lang-lang.
Nou kort-kort had ook prima gekund zeg! Heb na 3 km's mijn trui uit gedaan, even later ook de handschoenen. Top weertje.

Lekker in het zonnetje een half marathonnetje gekuierd halverwege zone 2, wat echt dik prima is voor mij, gezien gemiddeld 4.57 pace.

• Sport_Life
  • Registratie: Mei 2002
  • Nu online

Sport_Life

Solvitur ambulando

Heerlijke dag vandaag!
Vanmorgen 400m intervallen gedaan op een heerlijke zonnige baan :9.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/NTQRzQQFsTJJNfu-wkArI7qZtv4=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/KlgjbumJG9FN3qsDLLRfKuuL.jpg?f=fotoalbum_medium

[ Voor 7% gewijzigd door Sport_Life op 24-01-2026 14:25 ]

PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 8kW 3fase | A+++ | 2x Zappi v2.1

• kepler
Hier weinig tijd voor hardlopen, ivm vrouw aan de studie en kinderen die overal heen moeten. Daardoor wel bijna 40km op de mama-fiets, prima alternatief voor een herstel training :')

• Juancho
Net een fijne LSD van 15km gedaan als week afsluiting. Ging lekker op een easy pace van 6"30-6"45. Was best koud maar het zonnetje scheen veelvuldig dus dat maakte het erg fijn. Wel lang/lang incl. (sport) muts en handschoenen en die waren ook wel nodig. Was precies goed. Hamstrings hielden het ook prima, al voel je tegen het einde natuurlijk wel je benen maar dat is (voor mij) logisch op zulke afstanden.

Ik heb gelopen op de Nike Vomero Plus en heb de veters anders gestrikt vanwege tintelende onder voeten. Ik heb de parallelle vetersluiting gepakt en het probleem was gelijk voor 95% opgelost. Bijzonder toch hoe een andere strikmethode dit soort issues voor je fixed. Maar top! De Vomero's liepen daardoor helemaal comfortabel voor zulke langere LSD runs. Absoluut een aanrader!

Garmin Forerunner 265 |Samsung Galaxy S23 | Polestar 2 MidYear 2026 Prime + B&W audio

• Jailhouse
  • Registratie: April 2022
  • Laatst online: 18:31
kenneth schreef op vrijdag 23 januari 2026 @ 22:26:
[...]

En wanten? Afgelopen week met min 20 op een huskyslee werkte dat bij mij :)

• redwing
Stefangrp schreef op zaterdag 24 januari 2026 @ 14:18:
over kou gesproken; wat een heerlijk weertje!
ik dacht "het waait vast in het buitengebied, het is 4 graden en ik ga langzaam lopen". Dus ik in lang-lang.
Nou kort-kort had ook prima gekund zeg! Heb na 3 km's mijn trui uit gedaan, even later ook de handschoenen. Top weertje.

Lekker in het zonnetje een half marathonnetje gekuierd halverwege zone 2, wat echt dik prima is voor mij, gezien gemiddeld 4.57 pace.
Hier precies hetzelfde, al begin ik standaard al zonder trui/handschoenen, maar puur een lange dunne broek en een lang shirt. Hooguit als het onder de nul is of met veel wind dat er nog een dun windjack er bij komt, maar als ik meer aan doe ga ik kapot van de hitte. Hooguit de eerste kilometer dat het wat koud aanvoelt en mijn handen wat koud worden, maar daarna warmt alles heel rap op en na 2 km ben ik altijd blij dat ik niet meer aan heb :+

[removed]

• Littlegupper
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 18:42
Hier de voorbereiding voor de marathon over een andere boeg gegooid. Waar ik begon met een schema van marathon excellence bleek dit na 3 weken te zwaar. Opbouw van kilometers icm veel tempo’s zorgde voor wat irritatie in de kuit.
Wel het hardlopen door kunnen zetten en nu terug naar de basis. Wel toewerken naar de 65km in de week, maar heel veel harde tempo’s eruit en wat meer tempo’s rond marathon tempo erin. In totaal 4x in de week lopen waarbij een long run, 2 rustige loopjes en 1 tempo loop.
Gemiddeld de eerste 10 weken 43km gelopen, en afgelopen week het hoogste aantal kilometers: 56. Totaal aantal weken voorbereiding is 18 dus nu gaan de piekweken komen.
De opbouw gaat goed en het lichaam heel houden bij het trainen voor een eerste marathon blijkt al uitdagend genoeg.
Komende weken nog een aantal lange duurlopen gepland: 25, 28, 30 en 30km. Daarnaast nog wat blokken marathon tempo die ik langzaam ga uitbreiden. Knallen!

• Juancho
Littlegupper schreef op zaterdag 24 januari 2026 @ 20:21:
Hier de voorbereiding voor de marathon over een andere boeg gegooid. Waar ik begon met een schema van marathon excellence bleek dit na 3 weken te zwaar. Opbouw van kilometers icm veel tempo’s zorgde voor wat irritatie in de kuit.
Wel het hardlopen door kunnen zetten en nu terug naar de basis. Wel toewerken naar de 65km in de week, maar heel veel harde tempo’s eruit en wat meer tempo’s rond marathon tempo erin. In totaal 4x in de week lopen waarbij een long run, 2 rustige loopjes en 1 tempo loop.
Gemiddeld de eerste 10 weken 43km gelopen, en afgelopen week het hoogste aantal kilometers: 56. Totaal aantal weken voorbereiding is 18 dus nu gaan de piekweken komen.
De opbouw gaat goed en het lichaam heel houden bij het trainen voor een eerste marathon blijkt al uitdagend genoeg.
Komende weken nog een aantal lange duurlopen gepland: 25, 28, 30 en 30km. Daarnaast nog wat blokken marathon tempo die ik langzaam ga uitbreiden. Knallen!
Wat is je doel voor de marathon als ik mag vragen? Bepaald tijds/tempo doel of kwestie van uitlopen is het doel?

• Littlegupper
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 18:42
Juancho schreef op zaterdag 24 januari 2026 @ 23:16:
[...]

Wat is je doel voor de marathon als ik mag vragen? Bepaald tijds/tempo doel of kwestie van uitlopen is het doel?
Vragen mag altijd! Het voornaamste doel is uitlopen, de tweede is een mooie tijd lopen. Vooral heel blijven de komende weken en de duurlopen met goed vertrouwen te lopen

Als ik dan een tijd moet inschatten zou dit het zijn :p : Garmin en vorige race resultaten geven aan dat de marathon in 3:30 ong gelopen kan worden. Of dat haalbaar is moet ik nog zien.
Ik probeer daarom de tempo’s rondom de 5:00 min/km te lopen.

De rustige loopjes gaan in 5:40 min/km en dan is mijn hartslag in zone 1 (van het 5 zone model)
Op tempo 5:00 min/km is de hartslag rond de 158 waarbij mijn zone 2 loopt tot 160 bpm. Deze was afgelopen zomer getest in het lab dus enigszins accuraat.

De komende 4 weken zijn nog de piekweken. Dan op basis van wat langere blokken MT en deze ook in de duurloop te passen een beter idee te krijgen wat haalbaar is of niet.

• HenRun
  • Registratie: Augustus 2022
  • Laatst online: 06:54
Na een kleine twee weken rust vanwege een pijnlijke heup ben ik het lopen weer gaan oppakken. Het ging best goed, al voelde ik mijn heup nog wel af en toe. Ik vind het soms lastig inschatten wanneer iets spierpijn is, stramheid of een blessure. Gisteren begon ik het tijdens mijn rustige duurloop van 18km mijn heup weer erger te voelen. Geen pijn, maar wel lichtelijk in die richting. In de loop van de dag werd het bewegen wel pijnlijk en ook erop drukken doet wat pijn. Misschien toch maar een wat langere hardlooppauze inlassen. Ik weet alleen niet of ik het kan opbrengen weer opnieuw op te moeten bouwen. Zeker met in m'n hoofd dat de kans groot is dat echt verder uitbouwen er niet echt in lijkt te zitten. Gisteren was de Hoho100 op een deel van "mijn" parcours. Het lijkt me geweldig aan zo'n ultra event mee te kunnen doen. Ik vrees dat mijn lichaam dat niet gaat toestaan 🙁

• Maandag1987
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 13:00
HenRun schreef op zondag 25 januari 2026 @ 08:13:
Na een kleine twee weken rust vanwege een pijnlijke heup ben ik het lopen weer gaan oppakken. Het ging best goed, al voelde ik mijn heup nog wel af en toe. Ik vind het soms lastig inschatten wanneer iets spierpijn is, stramheid of een blessure. Gisteren begon ik het tijdens mijn rustige duurloop van 18km mijn heup weer erger te voelen. Geen pijn, maar wel lichtelijk in die richting. In de loop van de dag werd het bewegen wel pijnlijk en ook erop drukken doet wat pijn. Misschien toch maar een wat langere hardlooppauze inlassen. Ik weet alleen niet of ik het kan opbrengen weer opnieuw op te moeten bouwen. Zeker met in m'n hoofd dat de kans groot is dat echt verder uitbouwen er niet echt in lijkt te zitten. Gisteren was de Hoho100 op een deel van "mijn" parcours. Het lijkt me geweldig aan zo'n ultra event mee te kunnen doen. Ik vrees dat mijn lichaam dat niet gaat toestaan 🙁
Ik lees vaker op dit forum dat iemand rust heeft moeten houden door een (klein) pijntje. Wat me verrast is dat men dan direct daarna weer start met lange duurlopen van 1.5u+. Wat ik heb geleerd van NSM is hoe belastend de lange duurloop eigenlijk is. Ik zou verwachten dat men juist opbouwt iv direct teruggaan naar het trainingsschema.

Hoe ervaren andere die lange duurloop qua opbouw van vermoeidheid en pijntjes?

Disclaimer: ik wil zelf ook zo snel mogelijk terug naar mijn trainingen en ik ben daar in het verleden ook de mist ingegaan. Nu met NSM heb ik veel trainingen van een uur en is opbouwen makkelijker/natuurlijker.

• Sleehond
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 15-03 12:47
Vraagje aan de vele kenners hier :)

Ik heb nu een aantal jaar de Brooks Ghost 14 in bezit als mijn hardloop schoen.

Ik ben iemand die weinig loopt > lees 1x per week is soms al de uitdaging. Ik ben iemand die 5 a 8 kilometer loopt en weet incidenteel wel eens een 10 kilometer te doen.

De Brooks Ghost 14 heb ik dus aantal jaren en denk dat de schoen technisch nog in prima staat is > lees ik heb denk ik "maar" 50 a 100 loopjes erop gedaan.

Nu wil ik proberen wat activeren te worden met het lopen en neig ik ernaar mezelf te verwennen met een nieuw paar schoenen, gewoon omdat het kan zeg maar :+

Naar ik weet heb ik een "neutrale" loop.

Ik wil best 200-300 uitgeven aan een ECHT goede schoen.

Ik ben iemand die technisch waarschijnlijk nog niet helemaal goed loop en waarschijnlijk wat zwaarder land op mijn schoenen dan de geoefende renners. Ik zoek dus een schoen die goede demping heeft maar ik zoek eigenlijk ook wel een schoen die zo mooi die echte energie teruglevering heeft.

Daarnaast ben ik wel een slome loper > 6:00 min a 6.30 min per kilometer. Kansloos dus :9

Op welke schoen / lijn komen jullie dan uit op eerste gedachte?

[ Voor 4% gewijzigd door Sleehond op 25-01-2026 09:01 ]

• Hartloper
Niks mis met nog eens een Brooks Ghost kopen, heel goede schoen.

Zoals ik onlangs vertelde loopt m'n dochter ook op Brooks Ghost en heeft ze nu bij Runner's lab als supertrainer de Zoom Fly 6 gekocht.

Als je een echte superschoen (met maximale energieteruggave) zoekt dan zou ik de Vaporfly 4 afraden (puur persoonlijk) en hoor ik veel goeds over de Adidas Adizero Adios Pro 4 en over de Puma Deviate Nitro Elite 3. Al zijn die eerder bedoeld voor wedstrijden, terwijl de supertrainers zowel voor trainingen als voor wedstrijden bedoeld zijn.

Ik zou eerder zoeken op supertrainers omdat je de schoenen wellicht vooral wil gebruiken om mee te trainen. Als je bij Brooks wil blijven is er de Brooks Hyperion Max 3.

[ Voor 14% gewijzigd door Hartloper op 25-01-2026 09:21 ]

• Stefangrp
Ik zou zeggen neem gewoon een normaal schoentje. Je hebt weinig aan carbon als je 1-2x per week een rondje van 8km doet. En het is wél duurder.

Ik heb zelf de eerste meters achter de rug op de Saucony Triumph 23, als vervanging van de 21. Niet geheel logisch maar de 15 seconden sprintjes gingen bij dezelfde effort rond de 10 seconden pace sneller. Best vreemd haha.

• CyberThijs
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 11:03
@Sleehond als je zoveel geld wil uitgeven aan schoenen, dan zou ik je vooral adviseren om naar een hardloopwinkel te gaan zoals Runnerslab of Run2Day waar je verschillende schoenen kunt aanproberen mét advies inbegrepen in de prijs. Weet wel dat "super trainer"-schoenen vaak maar echt leuk worden als je er sneller dan 5:00 mee loopt: als je trager loopt voelen ze vooral instabiel en hard aan.

Nu ik voor de eerste keer voor een marathon aan het trainen ben, wou ik mezelf ook belonen/motiveren met een "super trainer"-schoen: kwestie van wat afwisseling te hebben bij de 4 loopjes per week. Toen ik jaren geleden begon met lopen had ik herhaaldelijk last aan mijn knie: ben toen goed geholpen geweest bij Runnerslab met de Brooks Adrenaline GTS met extra steunzooltje. Na het verslijten van 10 paar (!) uit die reeks ben ik naar Runnerslab terug geweest met de vraag achter iets sneller. Ik heb daar 4 verschillende schoenen getest en ben uiteindelijk met de Hoka Mach X 2 naar buiten gewandeld (+ mijn 11e paar Brooks Adrenaline GTS voor de trage loopjes :+). Initieel wat last gehad van irritatie aan de hiel (gekend probleem met deze schoen), maar met wat kinetape op de hiel + schoen strikken met runners knot is het een absolute droom voor mijn tempoloopjes.

Mijn Hoka schoenen zijn mijn eerste paar loopschoenen met een eerder neutraal profiel en zonder aanpassingen aan de zool. Ik heb er ondertussen al zo'n 250km op gelopen zonder terug last te krijgen aan de knie/ITB. Als ik mijn marathon training zo kan afwerken dan durf ik misschien wel eens wild zijn en wat meer beginnen experimenteren met andere schoenen voor mijn trage loopjes :P

• XyS

XyS

0.o.O

Littlegupper schreef op zondag 25 januari 2026 @ 06:49:
[...]

Vragen mag altijd! Het voornaamste doel is uitlopen, de tweede is een mooie tijd lopen. Vooral heel blijven de komende weken en de duurlopen met goed vertrouwen te lopen

Als ik dan een tijd moet inschatten zou dit het zijn :p : Garmin en vorige race resultaten geven aan dat de marathon in 3:30 ong gelopen kan worden. Of dat haalbaar is moet ik nog zien.
Ik probeer daarom de tempo’s rondom de 5:00 min/km te lopen.

De rustige loopjes gaan in 5:40 min/km en dan is mijn hartslag in zone 1 (van het 5 zone model)
Op tempo 5:00 min/km is de hartslag rond de 158 waarbij mijn zone 2 loopt tot 160 bpm. Deze was afgelopen zomer getest in het lab dus enigszins accuraat.

De komende 4 weken zijn nog de piekweken. Dan op basis van wat langere blokken MT en deze ook in de duurloop te passen een beter idee te krijgen wat haalbaar is of niet.
Ik zou vooral focus leggen op km maken en heel blijven. Als je jouw beoogde marathontempo al in Z2 loopt dan zit het qua conditie wel goed. Vooral lichaam laten wennen aan de afstand en vele kilometers.
Maandag1987 schreef op zondag 25 januari 2026 @ 08:30:
[...]

Ik lees vaker op dit forum dat iemand rust heeft moeten houden door een (klein) pijntje. Wat me verrast is dat men dan direct daarna weer start met lange duurlopen van 1.5u+. Wat ik heb geleerd van NSM is hoe belastend de lange duurloop eigenlijk is. Ik zou verwachten dat men juist opbouwt iv direct teruggaan naar het trainingsschema.

Disclaimer: ik wil zelf ook zo snel mogelijk terug naar mijn trainingen en ik ben daar in het verleden ook de mist ingegaan. Nu met NSM heb ik veel trainingen van een uur en is opbouwen makkelijker/natuurlijker.
Ja dat valt mij ook op. Tijdens mijn marathon training gingen lange duurlopen uiteindelijk makkelijk, zelfs die van 3 uur, maar dat is wel iets wat je op moet bouwen. Op dit moment merk ik dat 1.5u veel meer impact heeft dan rondjes van 45min/1u, opeens last op nieuwe plekken en veel strakkere kuiten. Ook 2x45min op dezelfde dag lijkt een stuk makkelijker.

• sander_g
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 17:10
[...]

Hier dan een recente ervaring van mij. Of dit als advies gelezen kan worden laat ik aan anderen over.
De week van de kerst ging ik 's avonds op pad voor een rustige duurloop met de groep. Ik had me wat vergist in de tijd, dus was met wat meer tempo dan bedoeld naar het verzamelpunt gelopen. Koude spieren, een wat zeurend pijntje in de kuit. Hopend dat het zou wegtrekken met de groep van start. Na nog geen kilometer "schoot het erin". Of ja, hoe moet je dat uitleggen. Een flinke pijnscheut in mijn kuit en ik moest gelijk stoppen. Half strompelend naar huis gelopen.

Die pijn bleef een paar dagen aanwezig bij het wandelen. Na 5 dagen een poging op de loopband. Nog geen 15 seconden. Dit ging niet, bij elke landing flinke pijn in de kuit . Op de crosstrainer geen probleem.

Op 1 januari weer op de loopband. Dus 10 dagen na de start. 15 minuten, rustig, was te doen. Pijn was nog niet weg, maar op een schaal van 1-10 was het nu 2 (waar het bij de start ruim 8) was. Nog even rustig aan doen. Een week later een rondje hardlopen, maar ik was op vakantie en in de route zaten onbedoeld stevige hoogtemeters. Na 9km voelde het al weer flink vervelend. En ik moest nog 2km. Wel afgemaakt. Weer even rustig aan.

Weer een week later opnieuw proberen. Nu was het ok. Ik heb toen rondjes gemaakt van 8, 10 en 15km. Zonder last.

Ik heb geen fysiotherapeut bezocht. Heb ik nog nooit gedaan. Dus ik weet niet precies wat het was. Sommigen spraken over zweepslag. Kleine pijntjes heb ik de afgelopen 5 jaar niet gehad. De twee keer dat ik echt wat had, waren het geen kleine pijntjes, maar serieuze last. Daar kon ik niet doorheen lopen. Dus ik was wel verplicht om de beenspieren even met rust te laten.

Dus nee, ik ben niet direct gestart met 1,5 uur duurloop. Dat zat er niet in. Maar ik heb ook niet niks gedaan. Rust nemen was niet stil zitten. Ik probeerde (zo veel mogelijk) te bewegen op de manier die wel kon. Crosstrainer, fietsen, wandelen. En daarbij af en toe proberen.

Afgelopen week weer gewoon kunnen trainen, waarbij ik normaal op tussen de 15-26 km zit. Mijn weektotaal is nu 73 meen ik. Voor dit hele verhaal zat ik gemiddeld op 80-100km in de week.

Garmin Fēnix 7 Pro | https://www.strava.com/athletes/30783039

• Stewie!

Stewie!

Keen must die!

Heb vanochtend meegedaan met de 10 EM van AV Spark. Heb nu nog koude handen … brrr. Het ijs lag nog op het water en de atletiekbaan (start/finish) was wit en glibberig.

240 deelnemers en het tempo zat er direct goed in bij de start. Eerste kilometer even warm worden en daarna constant tempo kunnen lopen. Had geen rustdagen speciaal voor deze wedstrijd, ben erin gegaan als afwisseling tussen de trainingen en om het gemiddelde van 60km per week afwisselend te houden. Voelde in het begin wel wat moeilijker om in het ritme te komen van 04:45km/min maar uiteindelijk ging dat prima en constant.

Uiteindelijk de 10EM / 16 km gefinished in 01:16:20
Op naar de volgende: groeten uit Schoorl, in februari alweer.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ffA-SAuKBPyH6TtwJpobafRi2Zs=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/u7Eav3RyLDNRSzl8S7j8iGWP.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1L_U60n4EcyWErqUKEFdc40XfrY=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/dOAlVDoWJiWy4tZMUue68kV8.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5q2PZDPFI2ad2tZ97F-oYrX2Ow4=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/6Cxhp5Tqv73F58oqIMgYUkWP.jpg?f=fotoalbum_tile
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3utQBQQhDIwDk9rn6fl2VTQghKM=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/pTKMXm6lMQlICgN7jztlYha5.png?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/aqGFMzWI9ghwajE1iXlPYCoXh2U=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/wvhSWwOJ2tZ9B6INwD2pab3V.jpg?f=fotoalbum_tile

Marathon loper in Tokyo, London, Rotterdam, Maria Alm, San Francisco, Berlin, Chicago, Amsterdam

• HenRun
  • Registratie: Augustus 2022
  • Laatst online: 06:54
[...]

Ik heb wel iets van een opbouw gedaan. Rustige loopjes op 6 - 9 - 12 - 15 - 9 (met 5 op marathon tempo) - 12 - 18. Zat nog niet weer op 24 tot 30 km. Maar ja, misschien moet het inderdaad langzamer. Ik vind het echter wel zonde van de tijd en moeite van omkleden, rekoefeningen voor en na het lopen, uitzweten, douchen, om maar een half uurtje aan het rennen te zijn.

• maartend
Mocht vandaag voor het eerst vol op de 6km. Ik was heel tevreden ; 30.30. En dat terwijl ik normaal train in 6.10-6.40/km zat ik nu dus op 5.05. Ik moest vol aangaan, wat ik dus deed. Zat km1 onder de 5/km, daar schrok ik van. Dus iets trager gegaan, rond de 5.02/km. km4 en km5 wind tegen, dus dat doet wel iets, maar kon km6 nog versnellen, weer naar die 5.03. Dus uiteindelijk deze tijd. Nu voel ik mij benen ook echt wel.

Maar wat was het koud, echt pijn aan handen, was mijn handschoenen vergeten.
En ik ben wel nieuwsgierig wat ik loop als ik met anderen mee zou kunnen lopen. Want nu was ik alleen en dan merk je dat het toch ook wel een mentaal dingetje is

• InZane
sander_g schreef op zondag 25 januari 2026 @ 10:13:
[...]

Hier dan een recente ervaring van mij. Of dit als advies gelezen kan worden laat ik aan anderen over.
De week van de kerst ging ik 's avonds op pad voor een rustige duurloop met de groep. Ik had me wat vergist in de tijd, dus was met wat meer tempo dan bedoeld naar het verzamelpunt gelopen. Koude spieren, een wat zeurend pijntje in de kuit. Hopend dat het zou wegtrekken met de groep van start. Na nog geen kilometer "schoot het erin". Of ja, hoe moet je dat uitleggen. Een flinke pijnscheut in mijn kuit en ik moest gelijk stoppen. Half strompelend naar huis gelopen.

Die pijn bleef een paar dagen aanwezig bij het wandelen. Na 5 dagen een poging op de loopband. Nog geen 15 seconden. Dit ging niet, bij elke landing flinke pijn in de kuit . Op de crosstrainer geen probleem.

Op 1 januari weer op de loopband. Dus 10 dagen na de start. 15 minuten, rustig, was te doen. Pijn was nog niet weg, maar op een schaal van 1-10 was het nu 2 (waar het bij de start ruim 8) was. Nog even rustig aan doen. Een week later een rondje hardlopen, maar ik was op vakantie en in de route zaten onbedoeld stevige hoogtemeters. Na 9km voelde het al weer flink vervelend. En ik moest nog 2km. Wel afgemaakt. Weer even rustig aan.

Weer een week later opnieuw proberen. Nu was het ok. Ik heb toen rondjes gemaakt van 8, 10 en 15km. Zonder last.

Ik heb geen fysiotherapeut bezocht. Heb ik nog nooit gedaan. Dus ik weet niet precies wat het was. Sommigen spraken over zweepslag. Kleine pijntjes heb ik de afgelopen 5 jaar niet gehad. De twee keer dat ik echt wat had, waren het geen kleine pijntjes, maar serieuze last. Daar kon ik niet doorheen lopen. Dus ik was wel verplicht om de beenspieren even met rust te laten.

Dus nee, ik ben niet direct gestart met 1,5 uur duurloop. Dat zat er niet in. Maar ik heb ook niet niks gedaan. Rust nemen was niet stil zitten. Ik probeerde (zo veel mogelijk) te bewegen op de manier die wel kon. Crosstrainer, fietsen, wandelen. En daarbij af en toe proberen.

Afgelopen week weer gewoon kunnen trainen, waarbij ik normaal op tussen de 15-26 km zit. Mijn weektotaal is nu 73 meen ik. Voor dit hele verhaal zat ik gemiddeld op 80-100km in de week.
Dat klinkt idd als zweepslag of iig iets gescheurd.

• edozat1
  • Laatst online: 16:43
sander_g schreef op zondag 25 januari 2026 @ 10:13:
[...]

Dat klinkt inderdaad als een zweepslag. Ik ben geen fysiotherapeut oid, slechts ervaringsdeskundige, maar wat ik altijd heb begrepen is dat spierblessures (zoals deze waarschijnlijk) rust nodig hebben, terwijl peesblessures juist gecontroleerde activiteit nodig hebben voor herstel. Een zweepslag betekent gewoon 2-4-6-8 weken herstel en hardlopen is dan echt een hele zware belasting.

Mag ik vragen waarom je niet naar een fysio bent gegaan? No offence, maar als je de ervaring hebt van iemand die 80-100km per week loopt, vind ik dat onbegrijpelijk. Misschien heb je een hele goede reden, dus ik ben oprecht benieuwd.

• sander_g
edozat1 schreef op zondag 25 januari 2026 @ 18:53:
[...]
Mag ik vragen waarom je niet naar een fysio bent gegaan? No offence, maar als je de ervaring hebt van iemand die 80-100km per week loopt, vind ik dat onbegrijpelijk. Misschien heb je een hele goede reden, dus ik ben oprecht benieuwd.
Ik heb geen persoonlijke ervaring met een fysiotherapeut. In loop van de afgelopen jaren diverse loopmaatjes gesproken die wel eens bij verschillende fysiotherapeuten zijn geweest.

Aan de hand van hun ervaringen was mijn verwachting: "oh, ja, dat is waarschijnlijk zweepslag. Nou ja, even rustig aan doen, hier zijn wat oefeningen. Succes". Tja, dat kan ik dus zelf ook wel bedenken. Als ik na 4 weken nog geen verbetering had gemerkt was ik wel eens langsgegaan voor een opinie.

• Duclaasie
  • Registratie: November 2022
  • Laatst online: 18:27
Een goeie fysio kijkt echt wel wat verder dan dat.

• kepler
Duclaasie schreef op zondag 25 januari 2026 @ 20:25:
Een goeie fysio kijkt echt wel wat verder dan dat.
Maar hij doet het weer toch? Dus probleem gefixt 8)

• XyS

XyS

0.o.O

Ik probeer het ook eerst zelf voordat ik naar de fysio ga. Heb daarentegen wel goede ervaring met de fysio, ben twee keer goed geholpen waarbij ik de eerste keer geen stap meer kon hardlopen en ik afgelopen keer bang was geblesseerd te raken net voor de marathon. Dry needling of goed diep masseren lukt mij zelf echt niet, zelfs niet met massage pistool. Bedenk me nu dat ik wat vaker moet foamrollen O-)

Mijn week zit er ook weer op, waar ik op maandag na 4km niet meer verder kon heb ik zojuist een Z2/Z3 duurloop gedaan van 18km voor een weektotaal van 80km. Het ging haast vanzelf, liep super lekker.
Had dat begin van de week niet meer verwacht, maar vandaag liep ik gelukkig zonder pijn :)

Nu nog bedenken hoe ik aankomende week aan ga pakken. Ik had een nsm schema gemaakt in excel, denk eerst nog een week of 2 'rustig' km opbouwen en dan weer wat sub treshold sessies toevoegen (zonder extra wekelijkse km). Was ook van plan elke maand een 5k te racen, eens kijken of ik mee kan doen aan een parkrun.

• Slickk
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 08:50
HenRun schreef op zondag 25 januari 2026 @ 12:35:
[...]

Ik heb wel iets van een opbouw gedaan. Rustige loopjes op 6 - 9 - 12 - 15 - 9 (met 5 op marathon tempo) - 12 - 18. Zat nog niet weer op 24 tot 30 km. Maar ja, misschien moet het inderdaad langzamer. Ik vind het echter wel zonde van de tijd en moeite van omkleden, rekoefeningen voor en na het lopen, uitzweten, douchen, om maar een half uurtje aan het rennen te zijn.
Rekoefeningen zijn verleden tijd en niet bewezen effectief, eerder negatief. In de eerste twee kilometers rustig beginnen, wat dynamische rekoefeningen en dan ben je na 10 minuten wel warm en kun je los.

Dus die tijd kun je besparen van de rekoefeningen voor- en na. :) Uitzweten? Wat bedoel je daarmee? Douchen moet ik toch een keer… Als ik niet vaak genoeg hardloop per week, douche ik ook niet. :+

• NickvanderGraaf
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 12:18
*knip*
Zelfpromotie is niet toegestaan.

[ Voor 95% gewijzigd door tweakduke op 03-02-2026 16:11 ]

• L23
  • Registratie: Januari 2015

L23

Slickk schreef op zondag 25 januari 2026 @ 21:57:
[...]

Als ik niet vaak genoeg hardloop per week, douche ik ook niet. :+
Herkenbaar :P Ook douche ik meestal bij de sportschool en dan kan ik net zo goed daarvoor nog even krachttraining/oefeningen doen.

• XyS

XyS

0.o.O

[...]

Rekoefeningen zijn verleden tijd en niet bewezen effectief, eerder negatief. In de eerste twee kilometers rustig beginnen, wat dynamische rekoefeningen en dan ben je na 10 minuten wel warm en kun je los.

Dus die tijd kun je besparen van de rekoefeningen voor- en na. :) Uitzweten? Wat bedoel je daarmee? Douchen moet ik toch een keer… Als ik niet vaak genoeg hardloop per week, douche ik ook niet. :+
Haha precies, ik ben helemaal gestopt met rekoefeningen. Deed ze eerst elke dag maar merk geen verschil. Foamrollen en massages helpen mij wel, dat kan op elk moment van de dag.

En tja het kan best efficiënt: 5 min omkleden, 45 hardlopen, 10 min douchen en omkleden. Kan net binnen een uur. Uitzweten voor een easy run is niet nodig. Was even wennen maar wel lekker makkelijk met plannen. Vond het eerst ook erg kort, maar ik ga nu wel vaker.

• Aandeijssel
  • Laatst online: 07:55
Vraag betreft de opbouw van jullie marathon training:

Ik volg (denk ik) een redelijk klassieke marathonopbouw: een 16 weken schema, waarbinnen ik het eerste blok kilometers uitbreid en elke lange duurloop per week wat langer wordt op laag tempo ( zeg 30 tot 45 seconden per km onder marathon pace), nu een “rust”week (Ldl 1uur30m) en daarna weer volume ophogen. Tussendoor herstellopen en korte tempolopen.

Het laatste blok bestaat uit (1x pw) de lange duurlopen met bv 2 uur op ez pace en een half uur op marathon pace en de blokken op marathon pace elke week uitbreiden tot max een uur.

Ik vroeg me af hoe jullie je marathonpace bepalen. Vorig jaar voelde ik mij na het eerste blok zo goed dat ik mijn marathonpace versnelde naar 05:00pkm. Achteraf bleek dit te snel want ik raakte overbelast net voor de marathon.

Bepalen jullie een tempo en houden jullie je eraan, reageer je op het gevoel van de dag? Etc etc.

• Stewie!

Stewie!

Keen must die!

Aandeijssel schreef op maandag 26 januari 2026 @ 06:10:

Bepalen jullie een tempo en houden jullie je eraan, reageer je op het gevoel van de dag? Etc etc.
Persoonlijk vind ik het fijn als ik snel herstel en loop de marathon op de hartslag van de aerobe drempel. Het tempo waarop dat is verbeterd steeds meer, de drempel verschuift, mijn tempo verbeterd door meer training.

De marathon rennen is geen eenmalige PR jacht maar een levensstijl die ik de komende jaren wil doorzetten. Door meer ervaring, training, wordt mijn marathon beter. Niet door eenmalige overperformance. Ik heb er dan ook meer plezier in.

Zeker weten dat er meer in zit als ik kies voor LT2. Leuk voor als de fitheid nog beter is en de jacht op een PR echt begint.

• kepler
Aandeijssel schreef op maandag 26 januari 2026 @ 06:10:

Ik volg (denk ik) een redelijk klassieke marathonopbouw: een 16 weken schema, waarbinnen ik het eerste blok kilometers uitbreid en elke lange duurloop per week wat langer wordt op laag tempo ( zeg 30 tot 45 seconden per km onder marathon pace), nu een “rust”week (Ldl 1uur30m) en daarna weer volume ophogen. Tussendoor herstellopen en korte tempolopen.

Het laatste blok bestaat uit (1x pw) de lange duurlopen met bv 2 uur op ez pace en een half uur op marathon pace en de blokken op marathon pace elke week uitbreiden tot max een uur.

Ik vroeg me af hoe jullie je marathonpace bepalen. Vorig jaar voelde ik mij na het eerste blok zo goed dat ik mijn marathonpace versnelde naar 05:00pkm. Achteraf bleek dit te snel want ik raakte overbelast net voor de marathon.

Tja goede vraag, voor een groot deel fingerspitzengefühl :D

Mijn eerste twee marathons had ik een flink verval in de tweede helft, dus te snel van start. Daarna snapte ik er iets meer van en een pr gelopen met negative split.

Sindsdien kan ik redelijk inschatten, al tijdens training, wat mijn marathon pace kan zijn omdat ik ook beter kan inschatten of ik dat 42k vol hou. Ik weet hoe die inspanning voelt.

En elke marathon word ik daar ietsje beter in ;)

• InZane
sander_g schreef op zondag 25 januari 2026 @ 20:23:
[...]

Ik heb geen persoonlijke ervaring met een fysiotherapeut. In loop van de afgelopen jaren diverse loopmaatjes gesproken die wel eens bij verschillende fysiotherapeuten zijn geweest.

Aan de hand van hun ervaringen was mijn verwachting: "oh, ja, dat is waarschijnlijk zweepslag. Nou ja, even rustig aan doen, hier zijn wat oefeningen. Succes". Tja, dat kan ik dus zelf ook wel bedenken. Als ik na 4 weken nog geen verbetering had gemerkt was ik wel eens langsgegaan voor een opinie.
Een goede sportfysio zoeken ;)
Mijn fysio (gelukkig al een hele tijd niet geweest) loopt zelf ook en doet echt wel z'n best om je weer aan het lopen te krijgen met bijv. massage, dry needling, oefeningen, opbouwschema, enz.

• InZane
[...]
Uitzweten valt nu wel mee met de huidige temperaturen, maar in de zomer moet ik echt wel even de tijd nemen om uit te zweten, anders zweet ik na het douchen gewoon weer verder.

Rekoefening vooraf doe ik ook niet bij een simpel duurloopje, maar achteraf doe ik altijd wel even m'n kuiten en (korte) hamstrings statisch rekken. Misschien zit het tussen m'n oren, maar ik ben inmiddels meer dan 3 jaar blessurevrij, dus wie weet doet het toch iets :P

• edozat1
sander_g schreef op zondag 25 januari 2026 @ 20:23:
[...]

In elk vak heb je goeie en slechte mensen, maar over het algemeen doe je fysiotherapeuten hiermee tekort denk ik. Ik heb er in elk geval goede ervaringen mee. Ook weleens een mindere ervaring gehad, absoluut, maar als je eenmaal een goeie hebt gevonden, die jou snapt en zelf ook sport, dan is dat veel waard. Maar je moet het natuurlijk helemaal zelf weten, jouw lichaam.

• sander_g
Misschien wek ik de indruk dat fysiotherapeuten geen nut hebben, maar zo was het niet bedoeld. Ze hebben een intensieve 4-jarige studie achter de rug en veel kennis van het menselijk lichaam. Dus daar kan je zeker baat bij hebben.

Zoals gezegd, ik heb geen persoonlijke ervaring met fysiotherapie. Voor dit geval leek het me het nu niet nodig. Het herstel duurde ook niet langer dan wat er gemiddeld voor staat volgens mij.

Verwijderd

[...]

Serieus? Ik heb toch het idee dat rekoefeningen wel verschil maken. Vooral achteraf rekken van de kuiten zou de afvoer van afvalstoffen versnellen en resulteren in minder spierpijn. Ik kan zo gauw geen onderzoek vinden, ook niet ten voordele van rekoefeningen, wel allerlei theorieën.
Maar misschien maakt de leeftijd ook uit, en is rekken voor de oudere loper zinvoller dan voor mensen in hun prime..

• kepler
Mijn eerste trainingsrondje op mn nieuwe super schoenen. In het begin echt even wennen aan de schoenen, maar uiteindelijk ging het prima. Het was een interval die ik vorige week ook had gedaan, zat toch op 10s sneller bij dezelfde hartslag. Wat me ook opviel is dat mn hartslag in de rust sneller zakte.

Maar goed, trainingen zijn altijd moeilijk te vergelijken. Maar zowel mn horloge als mn gevoel geven wel aan dat ze echt werken :D

• redwing
Verwijderd schreef op maandag 26 januari 2026 @ 09:25:
[...]

Serieus? Ik heb toch het idee dat rekoefeningen wel verschil maken. Vooral achteraf rekken van de kuiten zou de afvoer van afvalstoffen versnellen en resulteren in minder spierpijn. Ik kan zo gauw geen onderzoek vinden, ook niet ten voordele van rekoefeningen, wel allerlei theorieën.
Maar misschien maakt de leeftijd ook uit, en is rekken voor de oudere loper zinvoller dan voor mensen in hun prime..
Wat ik uit de onderzoeken haal die ik gelezen heb, is dat over het algemeen de voorkeur uit gaat naar vooraf dynamisch rekken (hakke-billen, knieheffen e.d.) en achteraf statisch rekken. Waarbij dat dynamisch rekken vooraf eigenlijk voor iedereen beter is, maar het achteraf rekken wel wat verschillende resultaten laat zien. En dat gaat er dan om dat het enigszins persoonsafhankelijk is, maar ook dat het belangrijk is dat je consequent bent. Dus vooral niet heel af en toe rekken, want dan schijnt het vooral nadelen te hebben.

[removed]

Verwijderd

redwing schreef op maandag 26 januari 2026 @ 10:04:
[...]

Wat ik uit de onderzoeken haal die ik gelezen heb, is dat over het algemeen de voorkeur uit gaat naar vooraf dynamisch rekken (hakke-billen, knieheffen e.d.) en achteraf statisch rekken. Waarbij dat dynamisch rekken vooraf eigenlijk voor iedereen beter is, maar het achteraf rekken wel wat verschillende resultaten laat zien. En dat gaat er dan om dat het enigszins persoonsafhankelijk is, maar ook dat het belangrijk is dat je consequent bent. Dus vooral niet heel af en toe rekken, want dan schijnt het vooral nadelen te hebben.
Zo heb ik het op hardlooptraining ook geleerd inderdaad, vooraf dynamisch rekken, achteraf statisch rekken en dat consequent doen.

• MiKeZZa
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 18:06
Vandaag bij de fysio geweest. Gesproken over de terugkerende kuitklachten.

Uiteraard de oefeningen blijven doen en ook de foamroller wat vaker van stal halen.

Daarnaast op mijn verzoek gesproken over mogelijke aanvullingen daarop zoals creatine of compressiekousen.

Ben allereerst wel benieuwd naar jullie mening over of creatine toegevoegde waarde heeft voor hardlopers? Ik lees online wel iets, maar niet extreem overtuigend voor mijn gevoel.

Compressiekousen zouden in beleving van de fysio wel een goede optie kunnen zijn tegen mijn klachten. Hij had echter wel aan dat al je daar aan begint je meestal niet meer zonder kunt/wilt. Maar het zou allicht helpen en omdat mijn klachten ook deels komen door iets in de enkel wat niet op te lossen is kom ik uit op dit soort opties.

Lopen veel mensen hier met compressiekousen? Positieve ervaringen mee?

• scrappy.doo
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 10:43
MiKeZZa schreef op maandag 26 januari 2026 @ 21:33:

Uiteraard de oefeningen blijven doen en ook de foamroller wat vaker van stal halen.

Daarnaast op mijn verzoek gesproken over mogelijke aanvullingen daarop zoals creatine of compressiekousen.

Ben allereerst wel benieuwd naar jullie mening over of creatine toegevoegde waarde heeft voor hardlopers? Ik lees online wel iets, maar niet extreem overtuigend voor mijn gevoel.

Compressiekousen zouden in beleving van de fysio wel een goede optie kunnen zijn tegen mijn klachten. Hij had echter wel aan dat al je daar aan begint je meestal niet meer zonder kunt/wilt. Maar het zou allicht helpen en omdat mijn klachten ook deels komen door iets in de enkel wat niet op te lossen is kom ik uit op dit soort opties.

Ik heb enkele jaren met compressiekousen gelopen, vooral wegens stijve kuiten. Ze hebben mij ontzettend geholpen en tegeljkertijd klopt het wel dat je eraan verslaafd raakt. Ik had dan ook al stijve kuiten als ik met de hond aan het lopen was. Met de compressiekousen om had ik echter totaal geen last tijdens het hardlopen.
Foamroller heb ik ook wel gebruikt, magnesium pillen ook. Dat hielp voor mijn gevoel allemaal wel, maar zonder de compressiekousen kwamen de klachten eigenlijk meteen na een hardloopsessie wel weer terug.

Nu na mijn laatste vakantie, afgelopen zomer, waar ik echt even 3 weken niet heb hardgelopen en met soepele kuiten terug kwam ben ik weer opgestart zonder de compressiekousen. Tot dusver gaat dat goed. Zo af en toe denk ik weer wat te voelen, maar grijp ik nu niet meteen naar de kousen en heb ik zelfs het idee dat ik het eerder los loop met een hardloopsessie dan andersom....wellicht is het deels ook mentaal 8)

• Slickk
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 08:50

Ik ben een beetje bekend met creatine vanuit de wereld van krachttraining, omdat het helpt bij spieropbouw en herstel.

Ik denk dat creatine qua hardlopen alleen een nuttige toevoeging kan zijn voor sprinters en wellicht korte afstanden (5km, misschien 10km?).

Het grootste voordeel/nadeel van creatine is dat je meer vocht vasthoudt. Je spieren lijken bijvoorbeeld ook 'groter' omdat er meer vocht in zit, wat een voordeel is voor krachttraining. Maar de toename in vocht is een nadeel in de wereld hardlopen bij lange afstanden (denk halve marathon en langer). Zoals gezegd, nuttig als je meer spieren wilt opbouwen.

De grote MAAR... Heb je wel eens een snelle marathonloper gezien? Is dat een bonk van spieren? Absoluut niet. Pezig, dat zeker, maar verder zo weinig mogelijk gewicht. Het grootste nadeel van creatine is zoals gezegd dat je lichaam meer vocht opslaat. Dat kan oplopen tot 1kg of 2kg lichaamsgewicht. Er zijn verschillende calculators om de impact van gewichtstoename en tijd/tempo te meten.

Stel ik loop een marathon in 3 uur en weeg 75kg. Als ik zwaarder ben mede dankzij de creatine inname, dan zorgt 1kg ervoor dat ik 2 minuten langzamer ben per kilogram. Ik denk dat dit nadeel vele malen groter is dan eventuele voordelen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Ryqsymp7VFTqI--zUHhk7g6FPSA=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/Lgy9g7ecTfkT4BF7JvsAJMne.png?f=user_large

Een voordeel zou nog zijn als je in extreem warme omgevingen loopt; je draagt meer vocht bij je en droogt daardoor minder snel uit.

^ Al het bovenstaande zijn persoonlijke conclusies die ik trek op basis van wat info. Niet wetenschappelijk onderzocht of onderbouwd, los van de gewichtstoename door vocht door creatine want dat is wel bewezen.

[ Voor 3% gewijzigd door Slickk op 27-01-2026 09:04 ]

• Stefangrp
Wat @Slickk schrijft ligt wel in lijn met mijn eigen google rondje recent.
Een gote tegen-maar: ik zie ook geregeld best wel brede lui, best wel hard lopen.

Zwaarder = langzamer lijkt me een natuurkundige wetmatigheid, maar het is niet zo dat je per definitie geen sub3u30 op de marathon kan lopen ofzo :)

• A-Waxxx
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 15-03 12:44
Vergeet niet dat je door creatine ook sneller sterker wordt, wanneer deze toename in kracht, in verhouding tot de gewichtstoename, groter is heb je er als hardloper er baat bij.

Daarnaast herstel je ook sneller na een training door o.a. beter afvoer van afvalstoffen, verbeterde energie voorziening in de spieren en verminderde spierschade na training, ook worden glycogeen voorraden sneller aangevuld na training.

Dit alles maakt dat je ook weer sneller, intensiever kunt trainen.

• sanniep9
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 15:08

Ik heb jaren geleden veel last gehad van mijn kuiten bij het hardlopen. Overstap gemaakt naar compressiekousen en sindsdien eigenlijk geen last meer gehad. Ik gebruikte zelf Herzog PRO kousen, maar ik vind dat die vrij snel slijten bij de hiel. Ik ben daarom afgelopen jaar overgestapt op de Herzog PRO tubes. in combinatie met Injinji teensokken. Voordeel van de tubes is ook dat ze wat makkelijker aan te trekken zijn dan de sokken.

• redwing
A-Waxxx schreef op dinsdag 27 januari 2026 @ 10:30:
Vergeet niet dat je door creatine ook sneller sterker wordt, wanneer deze toename in kracht, in verhouding tot de gewichtstoename, groter is heb je er als hardloper er baat bij.

Daarnaast herstel je ook sneller na een training door o.a. beter afvoer van afvalstoffen, verbeterde energie voorziening in de spieren en verminderde spierschade na training, ook worden glycogeen voorraden sneller aangevuld na training.

Dit alles maakt dat je ook weer sneller, intensiever kunt trainen.
Alleen is sterker worden bij hardlopen maar een klein deel van de vooruitgang. Je bent vooral aan het trainen om efficienter en daardoor sneller/langer te kunnen lopen. Creatine zal dan misschien helpen om sneller wat meer spieren te krijgen, maar zal je daarna maar weinig voordelen geven. Het zorgt bij veel mensen b.v. voor minder progressie bij je trainingen en de genoemde gewichtstoename helpt ook niet.

Als je aan het trainen bent voor een loop waar je echt kracht nodig hebt (sprint, bergachtig, zwaar terrein e.d.) is het zinvol. In de meeste andere gevallen voegt het maar bar weinig toe. Al kan het bij b.v. blessures wel weer helpen als je b.v. van de fysio te horen hebt gekregen dat je bep. spieren sterker moet maken.

[removed]

• Niku
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 14:20

Niku

Alagaesii

Help! Ik heb behoefte (niet per se nodig uiteraard) aan een nieuw paar hardloopschoenen (trainers). Mijn vierde(!) paar Asics Glideride 3 zijn bijna af na 1.000 kilometer (droomschoen, heel jammer dat er geen v4 komt), en ook mijn New Balance Rebel v4 zijn wel op. Ik heb de Asics Glideride Max, maar ben ik geen enorme fan van, voelen soms te veel alsof ik klompen aan heb. Ook over de New Balance Rebel v5 twijfel ik, omdat ik v4 eigenlijk iets te zacht vind. Ik kijk een beetje naar de New Balance Trainer v3, de Saucony Endorphin Speed 5, of toch naar de Adidas EVO SL of Mizuno Neo Zen.

Om het onderwerp schoenen maar weer eens aan te slingeren: welke schoenen mogen eigenlijk niet op mijn lijstje ontbreken?

• Juancho
Is het last van de kuiten (en ook bovenbenen/core) verhaal ook niet deels op te lossen door krachttraining in te voegen in je schema? Al is het 1x in de week specifiek voor je benen en core. Ik ben nu zelf 3 weken onderweg en het bevalt me eigenlijk wel. Elke dinsdag doe ik gewoon lekker thuis 30-45min aan krachttraining, geïntegreerd via Trenara in mijn programma en ik volg gewoon wat ze aangeven dat ik moet doen. Om de 4 weken een nieuw circuit. Ik denk dat het voor mij persoonlijk heel goed is met oog op de langere runs die komende maanden gaan komen. Kuiten, liezen, hamstrings...alleen maar goed om dat ook mee te nemen in je training.

Maar je kan natuurlijk ook zelf een relatief simpel schema pakken.

[ Voor 17% gewijzigd door Juancho op 27-01-2026 12:19 ]

• MiKeZZa
Goed, creatine is dus weinig zinvol. Helder.

Dan de kuiten; uiteraard zou wat trainen helpen. Maar als ik kijk hoeveel tijd dat lopen al kost en hoe druk ik ben kies ik liever voor een luie optie ;) Maar goed, als het slechts een lapmiddel is voor tijdelijk kan je beter de kern aanpakken. Echter; met beperkte mobiliteit in mijn enkel is dit niet helemaal op te lossen zei de fysio al. Dus ik kijk naar opties, 1 er van zijn die kousen, maar ik neig er naar om eerst nog wat door te zetten met de oefeningen die hij voorgeschreven heeft en rollen met de foamroller. Want eerlijk is eerlijk; daar ben ik niet zo trouw in.

• Ant Joy
  • Registratie: Oktober 2018
  • Laatst online: 11:18
MiKeZZa schreef op dinsdag 27 januari 2026 @ 12:40:
Goed, creatine is dus weinig zinvol. Helder.

Dan de kuiten; uiteraard zou wat trainen helpen. Maar als ik kijk hoeveel tijd dat lopen al kost en hoe druk ik ben kies ik liever voor een luie optie ;) Maar goed, als het slechts een lapmiddel is voor tijdelijk kan je beter de kern aanpakken. Echter; met beperkte mobiliteit in mijn enkel is dit niet helemaal op te lossen zei de fysio al. Dus ik kijk naar opties, 1 er van zijn die kousen, maar ik neig er naar om eerst nog wat door te zetten met de oefeningen die hij voorgeschreven heeft en rollen met de foamroller. Want eerlijk is eerlijk; daar ben ik niet zo trouw in.
Kracht training schiet er bij mij ook vaak in, ook ivm tijd en zin, ik loop liever. Krachttraining pak ik meer aan als een soort van snackercise, kleine korte oefeningen tijdens of tussen de dagelijkse bezigheden. Zoals tanden poetsen op 1 been, lunges als je naar de koelkast loop of squats tijdens het eten koken. Calf raises voordat je naar boven gaat of op je tenen lopen ga zo maar door.

Vind die foamroller ook een onding, je in allerlei bochten wringen om net die plekjes te pakken te krijgen. Heb sinds kort een massage gun van de lidl gekocht om uit te testen tot nu doe pak ik die vaker dan dat ik de op de foamroller ga.

• MiKeZZa
Ant Joy schreef op dinsdag 27 januari 2026 @ 12:54:
[...]

Kracht training schiet er bij mij ook vaak in, ook ivm tijd en zin, ik loop liever. Krachttraining pak ik meer aan als een soort van snackercise, kleine korte oefeningen tijdens of tussen de dagelijkse bezigheden. Zoals tanden poetsen op 1 been, lunges als je naar de koelkast loop of squats tijdens het eten koken. Calf raises voordat je naar boven gaat of op je tenen lopen ga zo maar door.

Vind die foamroller ook een onding, je in allerlei bochten wringen om net die plekjes te pakken te krijgen. Heb sinds kort een massage gun van de lidl gekocht om uit te testen tot nu doe pak ik die vaker dan dat ik de op de foamroller ga.
Goed idee om dat eens zo te integreren, wellicht helpt dat.

Ennuh met die roller hoef ik niet te zoeken naar de plekjes hoor 8)7

• L23
  • Registratie: Januari 2015

L23

Niku schreef op dinsdag 27 januari 2026 @ 11:55:
Help! Ik heb behoefte (niet per se nodig uiteraard) aan een nieuw paar hardloopschoenen (trainers). Mijn vierde(!) paar Asics Glideride 3 zijn bijna af na 1.000 kilometer (droomschoen, heel jammer dat er geen v4 komt), en ook mijn New Balance Rebel v4 zijn wel op. Ik heb de Asics Glideride Max, maar ben ik geen enorme fan van, voelen soms te veel alsof ik klompen aan heb. Ook over de New Balance Rebel v5 twijfel ik, omdat ik v4 eigenlijk iets te zacht vind. Ik kijk een beetje naar de New Balance Trainer v3, de Saucony Endorphin Speed 5, of toch naar de Adidas EVO SL of Mizuno Neo Zen.

Om het onderwerp schoenen maar weer eens aan te slingeren: welke schoenen mogen eigenlijk niet op mijn lijstje ontbreken?
Geen idee welke er niet mogen ontbreken. Waarom de interesse in de Saucony Endorphin Speed 5? Ik ben zelf van plan de Endorphin Azura aan te schaffen in februari, ook bijna aan nieuwe hardloopschoenen toe. Nog geen ervaring mee, maar zaterdag 7 februari ga ik ze testen met een loopje van 7 km door de stad.

• Juancho
MiKeZZa schreef op dinsdag 27 januari 2026 @ 12:40:
Snap ik maar ik vind het wel een belangrijke vraag: wat is in een bepaalde fase beter: 1 hardlooptraining inkorten of skippen en daarvoor een half uurtje krachttraining doen. Of maar blijven lopen, geen krachttraining doen en hopen dat het vanzelf over gaat.

Ik geloof zelf wel in het eerste, al is het 1x in de week maar wel met opbouw. Kort je training iets in of ga een half uurtje van te voren even kracht doen. Een half uurtje is toch ook weer niet zo schokkend? Gaat erom denk ik eerder om dat je in die tijd de meest belangrijke spieren traint die je gebruikt bij hardlopen.

• MiKeZZa
Juancho schreef op dinsdag 27 januari 2026 @ 14:24:
[...]

Snap ik maar ik vind het wel een belangrijke vraag: wat is in een bepaalde fase beter: 1 hardlooptraining inkorten of skippen en daarvoor een half uurtje krachttraining doen. Of maar blijven lopen, geen krachttraining doen en hopen dat het vanzelf over gaat.

Ik geloof zelf wel in het eerste, al is het 1x in de week maar wel met opbouw. Kort je training iets in of ga een half uurtje van te voren even kracht doen. Een half uurtje is toch ook weer niet zo schokkend? Gaat erom denk ik eerder om dat je in die tijd de meest belangrijke spieren traint die je gebruikt bij hardlopen.
Nou ik vind 30 minuten per week (wat dus neerkomt op 26 uur in het jaar, oftewel 3 werkdagen) best wat. Dus als het nodig is doe ik dat zeker, maar indien niet nodig omdat het niet half zo goed werkt als een paar sokken dan is de keuze wel gemaakt... :P

Daarom informeer ik hier even.

Ps; ik lees overal dat dé manier om sneller/beter te lopen het maken van meer km's per uur is. Elke week een half uur minder lopen zoals jij voorstelt scheelt 5 km. Dat is op mijn huidige weekgemiddelde toch 16% (moet uiteindelijk terug naar iets van 12,5%), dat is best veel...

• kepler
Ik was ook nooit zo van de krachtoefeningen/core stability.

Maar nu ik wat ouder wordt (40+) en ook een ultratrail in de bergen ga lopen, ga ik het echt wel nodig hebben. Dus een simpel schemaatje gevonden van ong 20min. Deze probeer ik 2-3x in de week te doen, vaak voor de tv met iets als per seconde wijzer op :D Op die manier is het geen verloren looptijd, maar goed gebruik van de bank hang tijd

Maar ook hill sprints en wallballs neem ik mee in de training.

En met de kinderen spelen :P Met een kind op mn rug naar de 2e verdieping lopen blijft een prima (korte) kracht training 8)

Edit: dit is trouwens wel echt gepland onderdeel van mijn training voor die ultra, niet omdat ik ergens last van hebt. Met berg/ultra trails had ik achteraf ook spierpijn in mijn rug/buik/schouders, teken dus om die ook te gaan trainen :D

[ Voor 23% gewijzigd door kepler op 27-01-2026 14:43 ]

• Juancho
MiKeZZa schreef op dinsdag 27 januari 2026 @ 14:29:
[...]

Nou ik vind 30 minuten per week (wat dus neerkomt op 26 uur in het jaar, oftewel 3 werkdagen) best wat. Dus als het nodig is doe ik dat zeker, maar indien niet nodig omdat het niet half zo goed werkt als een paar sokken dan is de keuze wel gemaakt... :P
Sokken lossen niks op, het is puur een pleiser. Met krachttraining, en specifiek oefeningen voor hardlopen, train je daadwerkelijk je spieren om ze sterker en flexibel te maken. Nogal een groot verschil.
Ps; ik lees overal dat dé manier om sneller/beter te lopen het maken van meer km's per uur is. Elke week een half uur minder lopen zoals jij voorstelt scheelt 5 km. Dat is op mijn huidige weekgemiddelde toch 16% (moet uiteindelijk terug naar iets van 12,5%), dat is best veel...
Ik vind je denkwijze dan ook verkeerd. Als je aangeeft last te hebben en/of zelfs steeds dezelfde pijntjes terug krijgt zal er al een alarmbelletje moeten afgaan toch? Kan je wel hetzelfde blijven doen, lees wat je hierboven zegt je weekgemiddelde nog verder opschroeven, wat denk je dan dat er gebeurt met je fysieke ongemakken? Dat die als sneeuw voor de zon verdwijnen? Ik had onlangs ook wekenlang last van de hamstrings. Dan ga je toch ook niet je kilometers per week vergroten maar eerst je pijnbron aanpakken?

Of je altijd een half uurtje in de week krachttraining moet toevoegen weet ik niet, maar als je constant met kuitpijntjes rondloopt zou ik dat wel direct inpassen ja. Dan maar iets minder hardlopen maar in de tussentijd je spieren wel sterker maken zodat je na x periode pijnvrij en waarschijnlijk nog sterker ook je hardlopen weer kan uitbreiden.

Tis maar waar je voor kiest..... Als je volledig pijnvrij loopt en nooit issues hebt en een gruwelijke hekel hebt aan krachttraining (ik haat de sportschool ook, maar een half uurtje thuis is prima te doen) snap ik dat je de noodzaak (nog) niet ziet.

[ Voor 3% gewijzigd door Juancho op 27-01-2026 14:40 ]

• InZane
Het stukje krachttraining doe ik eigenlijk alleen bij de AV 1 keer in de week vooraf aan de intervaltraining op de baan. De trainer is altijd zeer creatief met het bedenken van allerlei oefeningen.

Ik heb nog wel ergens een paar Stox compressiekousen liggen. Ooit ook eens gekocht vanwege wat kuitklachten. Ze doen voor mij precies niks. Er is trouwens nooit wetenschappelijk aangetoond dat compressiekousen ook maar enig nut hebben tijdens een activiteit. De mensen van Stox, Herzog, enz. zullen er vast anders over denken ;)

• Hillshade
  • Registratie: December 2023
  • Laatst online: 16:26
InZane schreef op dinsdag 27 januari 2026 @ 14:46:
Het stukje krachttraining doe ik eigenlijk alleen bij de AV 1 keer in de week vooraf aan de intervaltraining op de baan. De trainer is altijd zeer creatief met het bedenken van allerlei oefeningen.

Ik heb nog wel ergens een paar Stox compressiekousen liggen. Ooit ook eens gekocht vanwege wat kuitklachten. Ze doen voor mij precies niks. Er is trouwens nooit wetenschappelijk aangetoond dat compressiekousen ook maar enig nut hebben tijdens een activiteit. De mensen van Stox, Herzog, enz. zullen er vast anders over denken ;)
Het nut is volgens mij vooral het warmer houden van de spieren ;) maar dat kan met lange sokken ook.

• edozat1
MiKeZZa schreef op dinsdag 27 januari 2026 @ 14:29:
[...]

Daarom informeer ik hier even.

En maar liefst 120 werkdagen op een 40-jarige hardloopcarrière, oftewel een derde van een jaar!!! Op die manier kan je alles groot maken. Bovendien zijn het waarschijnlijk goed besteedde uren, aangezien je ook overal leest dat krachttraining belangrijk is voor een goede vorm en het voorkomen van blessures.

• Hazalnootpuur
  • Registratie: December 2024
  • Laatst online: 16:03
InZane schreef op dinsdag 27 januari 2026 @ 14:46:

Precies, placebo-effect. Na het sporten dragen is er wel een positief effect te zien. Kwam laatst uit een grootschalig onderzoek. https://pmc.ncbi.nlm.nih.gov/articles/PMC11042856/

• Juancho
edozat1 schreef op dinsdag 27 januari 2026 @ 14:59:
[...]

En maar liefst 120 werkdagen op een 40-jarige hardloopcarrière, oftewel een derde van een jaar!!! Op die manier kan je alles groot maken. Bovendien zijn het waarschijnlijk goed besteedde uren, aangezien je ook overal leest dat krachttraining belangrijk is voor een goede vorm en het voorkomen van blessures.
Los van hardlopen is het sowieso om, als je wat ouder wordt, iets aan krachttraining te doen. Heb je enorm veel profijt van. En nee, dat houdt niet in dat je 4x in de sportschool moet staan elke week :)

Het valt echt wel slim te integreren in je (sport)leven. En het kan gewoon thuis, in je tuin zomers, of zelfs tijdens een run kan je prima wat krachtoefeningen integreren. Wees creatief, dan zie je vanzelf de mooie oplossingen _/-\o_

[ Voor 11% gewijzigd door Juancho op 27-01-2026 15:14 ]

• MiKeZZa
Juancho schreef op dinsdag 27 januari 2026 @ 14:39:
[...]

Sokken lossen niks op, het is puur een pleiser. Met krachttraining, en specifiek oefeningen voor hardlopen, train je daadwerkelijk je spieren om ze sterker en flexibel te maken. Nogal een groot verschil.

[...]

Ik vind je denkwijze dan ook verkeerd. Als je aangeeft last te hebben en/of zelfs steeds dezelfde pijntjes terug krijgt zal er al een alarmbelletje moeten afgaan toch? Kan je wel hetzelfde blijven doen, lees wat je hierboven zegt je weekgemiddelde nog verder opschroeven, wat denk je dan dat er gebeurt met je fysieke ongemakken? Dat die als sneeuw voor de zon verdwijnen? Ik had onlangs ook wekenlang last van de hamstrings. Dan ga je toch ook niet je kilometers per week vergroten maar eerst je pijnbron aanpakken?

Of je altijd een half uurtje in de week krachttraining moet toevoegen weet ik niet, maar als je constant met kuitpijntjes rondloopt zou ik dat wel direct inpassen ja. Dan maar iets minder hardlopen maar in de tussentijd je spieren wel sterker maken zodat je na x periode pijnvrij en waarschijnlijk nog sterker ook je hardlopen weer kan uitbreiden.

Tis maar waar je voor kiest..... Als je volledig pijnvrij loopt en nooit issues hebt en een gruwelijke hekel hebt aan krachttraining (ik haat de sportschool ook, maar een half uurtje thuis is prima te doen) snap ik dat je de noodzaak (nog) niet ziet.
Dat mag jij verkeerd vinden. Ik ben benieuwd hoe de 'cracks' in dit topic er naar kijken. Mijn fysio kwam met de theorie dat de druk van die sokken er voor zorgt dat de afvalstoffen sneller weggedrukt worden uit de kuit en dat mijn kuit dat wellicht prettig vindt omdat die extra reageert op bepaalde inspanningen.
edozat1 schreef op dinsdag 27 januari 2026 @ 14:59:
[...]

Ik maak het niet groot, ik benoem hoe het is. Het kost me letterlijk 16% van mijn looptijd, tenzij ik extra tijd weet te vinden en die is best schaars. Dus indien nodig doe ik het, maar ik wil graag mijn opties bekijken. Ben dus zeer benieuwd naar de ervaringen van mensen met die sokken; is het inderdaad kul omdat ik om het 'probleem' heen werk of kan ik prima 'om het probleem heen werken' dankzij die sokken.

Overigens wordt er hier even gedaan alsof training persé de oplossing is, maar mijn fysio gaf aan dat hij denkt dat de sokken wel wat toevoegen omdat het niet alleen een probleem is vanuit de spieren, maar ook iets niet oplosbaars in de beweeglijkheid van mijn enkel...

• Sianixi
  • Registratie: November 2020
  • Laatst online: 17:47
Dan probeer die sokken gewoon. Is het niks jammer dan. Werkt het voor jou wel heb je iets wat wel werkt.

• Juancho
MiKeZZa schreef op dinsdag 27 januari 2026 @ 15:42:
Ben dus zeer benieuwd naar de ervaringen van mensen met die sokken; is het inderdaad kul omdat ik om het 'probleem' heen werk of kan ik prima 'om het probleem heen werken' dankzij die sokken.
Zoals je ook leest, er is geen 1 goed antwoord. Als je hoopt te horen dat sokken een wondermiddel is en iedereen helpt bij het hardlopen of welke sport dan ook...dat ga je niet vinden.

Koop een setje, probeer ze en je zal het zelf ervaren toch? En deel dan vooral je mening hier! Ik heb toevallig ook compressiesokken van Stox gekregen met kerst omdat ik ze ook eens wilde testen. Op langere afstanden merkte ik namelijk dat ik wat gevoelige kuiten/knieën/hamstrings kreeg. Wilde die sokken dus eens proberen. Nog niet gedaan vanwege de kou en dat ik alleen nog maar heb hardgelopen met een lange broek aan.

Dus die test komt straks wel....

Overigens is krachttraining geen must have voor iedereen, maar volgens mij is het aardig bekend dat het sowieso goed is om het een beetje bij te houden, zeker als je ouder wordt. Niet alleen voor sporten, maar ook gewoon voor je algemene gezondheid, bewegelijkheid en fitheid.

• Ant Joy
  • Registratie: Oktober 2018
  • Laatst online: 11:18
Sianixi schreef op dinsdag 27 januari 2026 @ 15:50:
Dan probeer die sokken gewoon. Is het niks jammer dan. Werkt het voor jou wel heb je iets wat wel werkt.
Inderdaad als je een quickfix zoek ga dan voor de sokken wordt het niks dan kan je altijd nog krachttraining doen.

Heb je inspiratie nodig kijk dan de trainingen van Vlad Ixe, hij heeft vaak korte filmpje van max 16 a 17 minuten waar die elke keer 2x4 oefeningen demonstreert. Die doe ik dan na een rustige duurloop 1 of 2x in de week dan heb ik toch al mijn sportkleding aan.
Pagina: 1 ... 424 ... 436 Laatste

Let op:
"Hardlopen is voor de één een sport, voor de ander een reis". Iedereen is welkom, ook de minder geoefende loper :)
Voor vragen en discussie over sporthorloges kun je terecht in Het grote Sporthorloge met GPS topic.
Voor vragen en discussie over triathlon, kan men terecht in Het Triatlontopic - Deel 2.

Als aanvulling op de topics in deze reeks, zijn er Tweakers Hardlopen-groepen op Strava en Garmin Connect. Om toegang te krijgen:
1. Strava: Geef op Strava aan dat je lid wil worden van de groep (klik op Request to Join). Stuur je op Strava gebruikte naam in een DM op Tweakers aan de admins: Poekie en Calitomnication.
2. Garmin: Stuur in een DM op Tweakers met onderwerp Toegang Garmin je gebruikersnaam van het Garmin aan de admin: Calitomnication.

Ook jouw PR's doorgeven? Dat kan als je de sheet invult.