• L23
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 22:40

L23

MiKeZZa schreef op dinsdag 27 januari 2026 @ 15:42:
[...]

Overigens wordt er hier even gedaan alsof training persé de oplossing is, maar mijn fysio gaf aan dat hij denkt dat de sokken wel wat toevoegen omdat het niet alleen een probleem is vanuit de spieren, maar ook iets niet oplosbaars in de beweeglijkheid van mijn enkel...
Gezien je specifiek iets met je enkel hebt wat anderen hier waarschijnlijk niet hebben zou ik ook aanraden om alles zelf eens te proberen en ja ook die krachttraining.

• redwing
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 21:56
Uit onderzoek blijkt dat die kousen voor de meeste mensen weinig doen. In dit geval krijg je het echter specifiek aangeraden van de fysio en daarmee heeft het weinig nut naar algehele onderzoeken te kijken (of zelfs na te vragen op een forum ;) ). Gewoon luisteren/uitproberen en kijken wat het bij jou doet.

[removed]

• PB1983
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 15:56
Beetje mixed feelings met compressiesokken. Het helpt wel bij herstel, maar tijdens een lange duurloop vind ik ze meestal wel knellen en loop liever zonder dan met. Toen ze opeens door topatleten gedragen werden, liep iedereen er opeens op de atletiekbaan mee. Nu zie ik op de Diamond League weinig atleten met compressiesokken hardlopen.

De andere kant. Voor het sprintwerk in de winter op de atletiekbaan trek ik ze ook meestal aan het einde van de training even aan.

Merk dat krachttraining en core stability, wel in de sportschool, qua snelheid en kracht mij wel minder blessuregevoeliger maken.. Minder last van mijn kuiten en herstel ook sneller.

ID.3 Pro S Limited Edition

• edozat1
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 21:13
Ant Joy schreef op dinsdag 27 januari 2026 @ 16:05:
[...]

Inderdaad als je een quickfix zoek ga dan voor de sokken wordt het niks dan kan je altijd nog krachttraining doen.

Heb je inspiratie nodig kijk dan de trainingen van Vlad Ixe, hij heeft vaak korte filmpje van max 16 a 17 minuten waar die elke keer 2x4 oefeningen demonstreert. Die doe ik dan na een rustige duurloop 1 of 2x in de week dan heb ik toch al mijn sportkleding aan.
Dit is voor mij ook de manier. 2 x 20 minuten als je al sportkleding aan hebt en, niet onbelangrijk, warm bent. Het voelt zo als onderdeel van een hardloopsessie ipv een los iets waar je je toch weer toe moet zetten.

• Aggo
  • Registratie: November 2025
  • Laatst online: 16-03 21:53
Niku schreef op dinsdag 27 januari 2026 @ 11:55:
Help! Ik heb behoefte (niet per se nodig uiteraard) aan een nieuw paar hardloopschoenen (trainers). Mijn vierde(!) paar Asics Glideride 3 zijn bijna af na 1.000 kilometer (droomschoen, heel jammer dat er geen v4 komt), en ook mijn New Balance Rebel v4 zijn wel op. Ik heb de Asics Glideride Max, maar ben ik geen enorme fan van, voelen soms te veel alsof ik klompen aan heb. Ook over de New Balance Rebel v5 twijfel ik, omdat ik v4 eigenlijk iets te zacht vind. Ik kijk een beetje naar de New Balance Trainer v3, de Saucony Endorphin Speed 5, of toch naar de Adidas EVO SL of Mizuno Neo Zen.

Om het onderwerp schoenen maar weer eens aan te slingeren: welke schoenen mogen eigenlijk niet op mijn lijstje ontbreken?
Ik heb inmiddels dik 300 kilometer op de Adidas Adizero EVO SL gelopen. Gebruik ze voor alles: long runs (langste tot nu toe 24 km op deze schoenen), easy runs op 5.45/km, loopband en blokken marathon-tempo (4.15/km). Ik vind ze voor al deze dingen heerlijk en ga zeker nog een paar kopen. Dus wat mij betreft is je lijstje al compleet doordat deze erop staan ;)

Alleen de veters zijn slecht en mijn grote teennagel heeft een gaatje in het bovenwerk gemaakt. Kan me niet boeien, maar nog nooit gehad bij andere schoenen.

• Juancho
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 22:55
Aggo schreef op dinsdag 27 januari 2026 @ 18:43:
[...]

Ik heb inmiddels dik 300 kilometer op de Adidas Adizero EVO SL gelopen. Gebruik ze voor alles: long runs (langste tot nu toe 24 km op deze schoenen), easy runs op 5.45/km, loopband en blokken marathon-tempo's (4.15/km). Ik vind ze voor al deze dingen heerlijk en ga zeker nog een paar kopen. Dus wat mij betreft is je lijstje al compleet doordat deze erop staan ;)

Alleen de veters zijn slecht en mijn grote teennagel heeft een gaatje in het bovenwerk gemaakt. Kan me niet boeien, maar nog nooit gehad bij andere schoenen.
En ze zijn mega lastig schoon te maken! Als je enig een tip hebt.... 🤔 😁

Garmin Forerunner 265 |Samsung Galaxy S23 | Polestar 2 MidYear 2026 Prime + B&W audio

• Roozzz
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 22:26
Juancho schreef op dinsdag 27 januari 2026 @ 18:52:
[...]

Geen witte nemen en tijdig een nieuw paar aanschaffen.

Derde paar in wit staat klaar voor de rotatie :+

If you can see, look. If you can look, observe

• Aggo
  • Registratie: November 2025
  • Laatst online: 16-03 21:53
Ik heb ook witte. Althans, ik had witte :)

Alleen bij races wil ik dat alles er tip-top uitziet, schoenen voor training mogen vies worden.

• InZane
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 23:01
Juancho schreef op dinsdag 27 januari 2026 @ 18:52:
[...]

Schoenen schoonmaken? Wat is dat? :+

Laatst ook door de sneeuw en bagger geploegd op mn witte Novablasts (waren goedkoop). Zijn nu niet zo wit meer. Jammer joh, hadden het maar geen schoenen moeten worden.

• nogeeninlog
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 15:26
op 8 februari ga ik meedoen aan de halve marathon van Groet uit Schoorl. Is het hoogteprofiel van deze loop ergens te vinden? Hoe is het hoogteverschil in vergelijking met de Zevenheuvelenloop?

• Maupertus
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 23:55
nogeeninlog schreef op dinsdag 27 januari 2026 @ 22:05:
op 8 februari ga ik meedoen aan de halve marathon van Groet uit Schoorl. Is het hoogteprofiel van deze loop ergens te vinden? Hoe is het hoogteverschil in vergelijking met de Zevenheuvelenloop?
Niet te vergelijken met de Zevenheuvelenloop. Waar je daar het laatste stuk naar beneden zoeft, heeft Schoorl veel meer kleinere duin-achtige op-en-neers. Het is een heel mooi parcours om te lopen, maar het gaat waarschijnlijk niet je snelste ooit worden. Ik heb de 30 nu twee keer met veel plezier gedaan en kan aanraden om vooral op hartslag te lopen en geen tijden in te plannen. Tijd komt dan sowieso wel goed. Ik denk trouwens dat je dik een km naar de finish uit de duinen naar het dorp gaat, dus geef dan vooral alles zonder zorgen.

Jezus saves and takes half damage.

• XyS
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 22:00

XyS

0.o.O

Niku schreef op dinsdag 27 januari 2026 @ 11:55:
Help! Ik heb behoefte (niet per se nodig uiteraard) aan een nieuw paar hardloopschoenen (trainers). Mijn vierde(!) paar Asics Glideride 3 zijn bijna af na 1.000 kilometer (droomschoen, heel jammer dat er geen v4 komt), en ook mijn New Balance Rebel v4 zijn wel op. Ik heb de Asics Glideride Max, maar ben ik geen enorme fan van, voelen soms te veel alsof ik klompen aan heb. Ook over de New Balance Rebel v5 twijfel ik, omdat ik v4 eigenlijk iets te zacht vind. Ik kijk een beetje naar de New Balance Trainer v3, de Saucony Endorphin Speed 5, of toch naar de Adidas EVO SL of Mizuno Neo Zen.

Om het onderwerp schoenen maar weer eens aan te slingeren: welke schoenen mogen eigenlijk niet op mijn lijstje ontbreken?
Ja jammer dat ze die glideride 3 niet meer hebben. Eerste paar 800km mee gelopen, veel meer dan ik normaal doe. Wel een gat in beide schoenen. Loop nu op een tweede paar, ook al 500+ km en nog geen gaten (halve maat groter haha). De Evo sl vind ik wel mooi, lijken me wel iets minder stabiel, heb ze nog niet geprobeerd en hoor er wel veel positive verhalen over. Ben benieuwd waar je op uitkomt!

• InZane
Wauw, de Glideride 3. Die is al even uit het assortiment. Zelf ook met veel plezier op gelopen. Heb na de Glideride een aantal Novablasts (3,4,5) versleten. Ook wel een lekkere schoen, vind ik dan, waar je alles wel een beetje mee kan doen.

Al moet ik zeggen dat ik met versie 5 niet helemaal happy ben. Net iets aan de brede kant en hij drukt wat op m'n voet/enkel op deze plek (geen eigen foto):
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3yoJb3A6X0mx7bwd6d44EFT7e2U=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/3MfFeYsJJzTfPesBPbWVE66d.png?f=user_large

Daarom gisteren voor het eerst maar eens de Nike Vomero 18 geprobeerd als comfortabele duurloopschoen en dat is eigenlijk wel goed bevallen. Je moet er geen intervalletjes mee willen rammen, maar voor de duurloopjes dikke prima.

• Dazzler2120
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 17-03 13:01

Dazzler2120

FP ProMod
InZane schreef op dinsdag 27 januari 2026 @ 20:00:
[...]

Schoenen schoonmaken? Wat is dat? :+

Laatst ook door de sneeuw en bagger geploegd op mn witte Novablasts (waren goedkoop). Zijn nu niet zo wit meer. Jammer joh, hadden het maar geen schoenen moeten worden.
Over schoonmaken gesproken, iemand tips om je schoenen weer goed schoon te krijgen? :+
Ik ben bang dat de Hoka Skyflows gewoon écht niet mijn schoenen zijn. Morgen heb ik een afspraak bij de Podo en neem ik ze iig mee, maar denk dat die schoenen gewoon niet het juiste advies waren voor mijn 'gevoelige' voeten.
130km nu op gelopen, dus kijken of ik ze ergens een 2de leven kan inblazen bij iemand die er wel blij mee is...

PS4 PSN: Dazzler2120

• vinom
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 21:26
Dazzler2120 schreef op woensdag 28 januari 2026 @ 09:46:
[...]

Over schoonmaken gesproken, iemand tips om je schoenen weer goed schoon te krijgen? :+
Ik ben bang dat de Hoka Skyflows gewoon écht niet mijn schoenen zijn. Morgen heb ik een afspraak bij de Podo en neem ik ze iig mee, maar denk dat die schoenen gewoon niet het juiste advies waren voor mijn 'gevoelige' voeten.
130km nu op gelopen, dus kijken of ik ze ergens een 2de leven kan inblazen bij iemand die er wel blij mee is...
Hiermee krijg je de zijkanten weer stralend wit:

https://www.action.com/nl-nl/p/2510297/spargo-powersponsjes/

• DeCo
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 23:12
Na de marathon afgelopen oktober in Eindhoven rust gehouden. Wel doorgegaan met twee keer per week krachttraining. Voornamelijk bovenlichaam, en de benen even met rust gelaten. Na ongeveer drie weken was ik voorzichtig weer gestart met de baantraining. Een interval met korte tempo blokken. Nog lekker in mijn marathonconditie lopen knalle als een malle. Geen centje pijn. Helemaal prima. Dat geeft moed voor het winterseizoen!
Een week later wederom baantraining.. maar verhip!? Eén ronde en ik moest de training afbreken. Nog nooit eerder een training afgebroken, heel confronterend. Mijn rechterhamstring gaf een zeurderige pijn. Tempo's gingen beter dan langzaam lopen, terwijl ik zou verwachten dat het andersom zou zijn. Toch maar eens rustig aan doen. Weekje rust.. beetje hardlopen, nee. De reactie voelt niet goed. Nog een weekje rust. Misschien twee weken rust? Dan maar wandelen. 's Avonds in het donker met een lichtje op de borst. Saai, maar ik moet toch wat? Weer eens proberen met hardlopen.. gewoon een kort stukje. Nee, nog steeds niet goed. De hamstring bleef maar pijnlijk trekken en misschien, heel misschien ergens ver weg voelde ik wel een verbetering. Zou het dan toch goedkomen? Slecht weer dient zich aan. Er moeten klussen in huis gedaan worden. De feestdagen komen er aan. Wat betreft hardlopen gingen er weken voorbij met 0 kilometer op de teller. Zelfs het wandelen heb ik achterwege gelaten, bleerghh. Krachttraining ben ik al die tijd blijven doen, sterker nog... om mezelf toch maar bezig te houden had ik de frequentie verhoogt. Zeker drie keer per week was ik in de sportschool te vinden. Mijn gewicht begon toe te nemen, tot zelfs 5kg meer sinds de marathon. Oeps! Dat zal vast te maken hebben met de combinatie rust, krachttraining en door blijven eten en de bekende vreterijen tijdens feestdagen. De jaarlijkse kerstloop van de atletiekvereniging heb ik moeten laten schieten. Ook het startnummer voor de Asselronde van de Midwinter Marathon in Apeldoorn heb ik maar verkocht. Mocht het toch goedkomen vroeg of laat, voor die race is het al te laat om goed voorbereid aan de start te kunnen staan.
Januari, de fysio is toegevoegd aan het pakket van de zorgverzekering (ja, dom.. ik weet 't). Maar omdat er toch ietwat verbetering was, nog heel even gewacht. Heel even maar, toch maar eens een afspraak gemaakt. Het verhaal uitgelegd, ze voelt wat, masseert hier en daar. "Ow, overbelasting, dit is wel met 2 a 3 dry-needling behandelingen opgelost, hoor." Zucht, heb ik daar nu drie maanden lang voor op een houtje gebeten, momenten van FOMO gehad en leuke evenementen voor laten schieten? Van de andere kant denk ik ook dat de boog niet altijd gespannen kan blijven. Jarenlang heb ik bijna nonstop gelopen. Week in, week uit. Twee marathons per jaar. Het is goed om even een pas terug te doen. Het is niet goed voor de conditie! Alle grafieken, prognoses en trends zijn naar een dieptepunt gestort, rode cijfers, HRV snapt het niet meer, en zelfs de lichtste activiteit wordt als intensief bestempeld door Garmin.
Na één behandeling heb ik weekomvang van 25km gelopen. Geen reactie, het voelt nog wat beurs. Afgelopen weekend de week afgesloten op 28km. Nu, na twee behandelingen voelt het zelfs bevrijd. Het plan is om rustig de omvang uit te bouwen met kleine stapjes. De conditie is prut, weg, foetsie. Tien kilometer hardlopen voelt aan als werken. Ik moet weer aan de slag, maar met beleid! Daar moet ik echt over blijven waken. Over een kleine vier weken staat er een cross gepland. In maart de halve marathon van Sint Anthonis, april dient de halve marathon van Helmond zich aan. En mei een 30km trail van de Koning van Spanje. Volgens de fysiotherapeut zou dat geen probleem moeten zijn. Ik weet dat ik niet moet streven naar goede tijden, hoe moeilijk dat ook is met een startnummer op de buik geprikt. Meedoen is het motto en zo komende 36 weken weer naar de marathon van Eindhoven toewerken. Ik heb er weer zin in!

• Pathogen
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 18:38

Pathogen

Shoop Da Whoop

Het is lang geleden dat ik mezelf heb gemeld in dit topic :Y

Hoog tijd om weer een hardloper te worden. Mijn verjaardag komt er weer bijna aan en zo richting de overgang van levensjaar voel ik toch wel een ontevredenheid. Ik sport wel wát, maar ik ben bij lange na niet de fitte persoon die ik was en wil zijn. Niet alleen omdat het prettig voelt om die goede hardloopconditie te hebben, maar omdat ik zonder eigenlijk te fragiel ben. Ik pak teveel verkoudheidjes en ziekjes mee en mijn spieren kunnen wel iets hebben, maar vooral niet te vaak of langdurig. Als laatst mis ik het verwerkingsmechanisme dat hardlopen ook is. Meditatief, in mijn lichaam zijn en tegelijk ook de ruimte om mijn hoofd zijn gang te laten gaan.
Sinds een maand heb ik (eindelijk) een passend, sluitend oordeel wat betreft mijn mentale uitdagingen. Tijd om met die kennis onder de arm weer eens echt aan mijzelf te werken.

Doel 1: 2x per week de schoenen aan en de deur uit.

• Dazzler2120

Dazzler2120

FP ProMod
Ik wip eens even bij de Action binnen :)

• MiKeZZa
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 22:09
Vanmorgen iets meegemaakt wat ik nog nooit gehad heb; mijn Garmin was totaal de weg kwijt. Ik liep keiharde PR's op allerlei stukken. Hoogtepunt was een 1km in 2 seconden. Dat doen niet velen hier me na denk ik :)

Uiteindelijk na thuiskomst zie ik op de kaart ook een loopje op een totaal andere plaats dan waar ik gelopen heb.

Uiteraard even op Google gekeken, maar kom dan allemaal dingen tegen over allerlei instellingen. Maar daar is helemaal niets aan gewijzigd, dus dat lijkt me sterk...

Kent iemand dit? Gaat dit eenmalig zijn of zit er iets fout in mijn GPS?

Edit; wandeling met de hond opgenomen met Strava en dat is weer in orde. Dus lijkt eenmalig, vraag blijft wel; kent iemand dit?

[ Voor 10% gewijzigd door MiKeZZa op 28-01-2026 14:30 ]

• DeCo
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 23:12
MiKeZZa schreef op woensdag 28 januari 2026 @ 12:41:
Vanmorgen iets meegemaakt wat ik nog nooit gehad heb; mijn Garmin was totaal de weg kwijt. Ik liep keiharde PR's op allerlei stukken. Hoogtepunt was een 1km in 2 seconden. Dat doen niet velen hier me na denk ik :)

Uiteindelijk na thuiskomst zie ik op de kaart ook een loopje op een totaal andere plaats dan waar ik gelopen heb.

Uiteraard even op Google gekeken, maar kom dan allemaal dingen tegen over allerlei instellingen. Maar daar is helemaal niets aan gewijzigd, dus dat lijkt me sterk...

Kent iemand dit? Gaat dit eenmalig zijn of zit er iets fout in mijn GPS?

Edit; wandeling met de hond opgenomen met Strava en dat is weer in orde. Dus lijkt eenmalig, vraag blijft wel; kent iemand dit?
het kan een keer gebeuren..
zo had ik eens bij een loopje van 10km een totaal van meer dan 40km gelopen, terwijl op de kaart de route precies klopte.

er bleek een stijging en een daling van 20km in te zitten :+

• Juancho
Zijn er mensen die een 10EM wedstrijd run hebben voorbereid met een Garmin programma? Coach of daily suggested run?

Zoals eerder aangegeven wil m'n vriendin een 10EM gaan lopen en daarvoor een programma volgen. Had net voor haar Trenara geprobeert maar de gratis versie is te beperkt. En ze heeft natuurlijk ook een Garmin dus ze kan zou ik zeggen ook gebruik kunnen maken van Garmin opties.

Een 10EM trainingsolan bestaat alleen gek genoeg niet. Dan moet je of een 10km instellen of een halve marathon. Die eerste is eigenlijk te kort en een halve is gelijk weer te ver en bevat vast een andere opbouw. Lastig dus.

Wat kan je dan het beste gebruiken!/instellen voor een 10EM trainingsopbouw? Dat is me niet helemaal duidelijk....

Garmin Forerunner 265 |Samsung Galaxy S23 | Polestar 2 MidYear 2026 Prime + B&W audio

• Roet
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 20:10
Ik zou via https://connect.garmin.com/app/training/setup/train een event aanmaken en daar bij distance 'other' kiezen en 10 EM invullen, . Dan krijg je een dynamisch Garmin Run Coach plan voor die afstand, getuned ook op jouw pace en volume.

[ Voor 3% gewijzigd door Roet op 28-01-2026 20:20 ]

• Stefangrp
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 23:52
Zo, startnummer voor de Asselronde geritsel. Lekker racen zondag *O*
Ik heb niet het idee dat ik PR benen heb (pijntje hier pijntje daar) maar de tempo'tjes gaan wel makkelijk. Vanochtend 4x5 minuten op marathon pace ging echt easy.

Dus wie weet toch wel PR benen aanwezig. We'll see!

• ADutchGuy
  • Laatst online: 20:59
Roet schreef op woensdag 28 januari 2026 @ 20:20:
Ik zou via https://connect.garmin.com/app/training/setup/train een event aanmaken en daar bij distance 'other' kiezen en 10 EM invullen, . Dan krijg je een dynamisch Garmin Run Coach plan voor die afstand, getuned ook op jouw pace en volume.
dat kan ook via de app (bij mij in elk geval wel, ik hoorde pas wel iemand met een oudere Garmin die dat niet kon vinden maar ik weet niet of dat aan de persoon lag of aan het horloge)

• CyberThijs
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 21:44
@Juancho Ik heb 2 jaar geleden nog mijn Antwerp 10 Miles voorbereid mbv de dynamische Garmin Run Coach. Dat ging op zich wel OK. Mijn grootste bron van frustratie was dat je maar 2 rustdagen kan inplannen, waardoor Garmin dus steeds 5 trainingen per week voorziet. Dat is onrealistisch veel, waardoor je veel trainingen begint te skippen.

Een ander nadeel is dat de run coach wel heel dynamisch is: als je de trainingen van een week vooruit bekijkt, dan kan het goed zijn dat die de dag erna gewijzigd zijn. Dat is lastig te agenderen, zeker als de vereiste tijd per loopje veel wijzigt: je plant de dag voordien een kort loopje van 30 minuten in, en wanneer je vervolgens die training wil starten komt Garmin opeens af met een duurloop van dubbel zo lang. Dat kon ik soms oplossen door manueel een andere training in de kalender te zoeken en te starten, maar soms was er niets vergelijkbaars te vinden. Misschien ben ik wat neurotisch, maar ik vind het wel zo fijn als je je mentaal al wat kan opladen voor bepaalde loopsessies.

• edozat1
CyberThijs schreef op donderdag 29 januari 2026 @ 08:13:
@Juancho Ik heb 2 jaar geleden nog mijn Antwerp 10 Miles voorbereid mbv de dynamische Garmin Run Coach. Dat ging op zich wel OK. Mijn grootste bron van frustratie was dat je maar 2 rustdagen kan inplannen, waardoor Garmin dus steeds 5 trainingen per week voorziet. Dat is onrealistisch veel, waardoor je veel trainingen begint te skippen.

Een ander nadeel is dat de run coach wel heel dynamisch is: als je de trainingen van een week vooruit bekijkt, dan kan het goed zijn dat die de dag erna gewijzigd zijn. Dat is lastig te agenderen, zeker als de vereiste tijd per loopje veel wijzigt: je plant de dag voordien een kort loopje van 30 minuten in, en wanneer je vervolgens die training wil starten komt Garmin opeens af met een duurloop van dubbel zo lang. Dat kon ik soms oplossen door manueel een andere training in de kalender te zoeken en te starten, maar soms was er niets vergelijkbaars te vinden. Misschien ben ik wat neurotisch, maar ik vind het wel zo fijn als je je mentaal al wat kan opladen voor bepaalde loopsessies.
Lijkt me volkomen logisch dat je dat niet prettig vindt. Zou voor mij reden zijn om het niet te gebruiken. Ik begrijp het ook niet. Het idee van al die AI coaches is toch om zo goed mogelijk een echte coach na te bootsen? Als mijn coach mijn schema niet minimaal een week vooruit plant en/of om de haverklap de training van de volgende dag aanpast, zou ik ‘m ook de laan uitsturen. Ik zou op z’n minst verwachten dat een AI dat maximaal eens per week of twee weken doet.

• MiKeZZa
Je kunt ook prima 2 loopjes omdraaien in dat soort systemen. Het is vrij logisch dat ze soms wat wijzigen, ze zijn namelijk veel slimmer en dynamischer dan een menselijke coach; ze herbezinnen zich continue.

Of wij daar heel neurotisch mee om gaan of zelfs betaalde abo's op moeilijke programma's voor overwegen is wel echt een dingetje van ons. Je kunt ook prima zeggen; op dinsdag heb ik x tijd, ik pak het programma van die week er bij en kies een loopje dat bij die beschikbare tijd past.

• edozat1
MiKeZZa schreef op donderdag 29 januari 2026 @ 08:43:
Je kunt ook prima 2 loopjes omdraaien in dat soort systemen. Het is vrij logisch dat ze soms wat wijzigen, ze zijn namelijk veel slimmer en dynamischer dan een menselijke coach; ze herbezinnen zich continue.

Of wij daar heel neurotisch mee om gaan of zelfs betaalde abo's op moeilijke programma's voor overwegen is wel echt een dingetje van ons. Je kunt ook prima zeggen; op dinsdag heb ik x tijd, ik pak het programma van die week er bij en kies een loopje dat bij die beschikbare tijd past.
Ja grotendeels eens. Een AI coach kan beter/slimmer analyseren. Alleen dynamischer is m.i. niet per se beter. Als ik tijd heb voor een training van 30 minuten en hij verandert dat de dag ervoor naar een training van 60 minuten (zoals bij @CyberThijs), dan schiet het zijn doel voorbij. Lijkt me ook niet bijzonder ingewikkeld om dat te verbeteren.

• Dazzler2120

Dazzler2120

FP ProMod
edozat1 schreef op donderdag 29 januari 2026 @ 09:09:
[...]

Ja grotendeels eens. Een AI coach kan beter/slimmer analyseren. Alleen dynamischer is m.i. niet per se beter. Als ik tijd heb voor een training van 30 minuten en hij verandert dat de dag ervoor naar een training van 60 minuten (zoals bij @CyberThijs), dan schiet het zijn doel voorbij. Lijkt me ook niet bijzonder ingewikkeld om dat te verbeteren.
Bij de meeste AI coaches kan je dit soort variability ook instellen. Bv. om vanaf 7 dagen voor een training niet meer door de applicatie een wijziging te laten uitvoeren aan de training etc.
Bij TrainAsOne was het zo dat je ook per dag aan kon geven wat voor type loopjes je wilde en hoeveel tijd je die dag evt had om te lopen.

Het probleem zat hem bij mij erin dat TAO te snel wilde opbouwen en te snel afstanden deed uitbreiden terwijl ik daar eigenlijk fysiek nog niet klaar voor was, wat leidde tot blessures.

Net terug van de Podo, adviseert om toch steunzolen voor het hardlopen te nemen die de binnen kant van de voet wat beter ondersteunen. Ik loop vooral langs de buitenkant van de voet en loop met een voorvoet landing. Het verschil tussen de AP schoen (Omni 22) en de neutrale schoen (Skyflow) komt vooral doordat de AP schoen toch iets meer ondersteuning biedt aan de binnenkant van mijn voeten, waardoor daardoor de pijntjes onder mijn voet iets minder zijn. Aangezien ik veel trail worden de zooltjes wel op een neutrale schoen voorbereid, dus wellicht de Hoka's nog maar niet wegdoen en dadelijk met steunzool nog eens testen.

• kepler
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 22:36
Dat kwam laatst ook ergens in een podcast voorbij, dat je niet teveel moet sturen op 1 dag/training maar dat je eigenlijk per week of x-aantal trainingen even moet checken hoe het voelt. En dan eventueel aanpassen in die week erna.
Echt per dag alleen met ziekte en blessures.

En wat betreft schemas, je kan natuurlijk altijd nog old-school een schema maken in Excel. Dan weet je heel ver vooruit wat de planning is :D

• Dazzler2120

Dazzler2120

FP ProMod
kepler schreef op donderdag 29 januari 2026 @ 09:23:
Dat kwam laatst ook ergens in een podcast voorbij, dat je niet teveel moet sturen op 1 dag/training maar dat je eigenlijk per week of x-aantal trainingen even moet checken hoe het voelt. En dan eventueel aanpassen in die week erna.
Echt per dag alleen met ziekte en blessures.

En wat betreft schemas, je kan natuurlijk altijd nog old-school een schema maken in Excel. Dan weet je heel ver vooruit wat de planning is :D
En toch wil ik het dadelijk eens gaan proberen met Runna, kijken hoe het gaat. Vgm wordt dat enigszins gestuurd door AI, maar zit er wel nog steeds een 'statisch' hoofdschema achter.

Dit weekend ga ik m.b.v. Coros even een nieuwe fitness test uitvoeren, als baseline voor waar ik nu sta en dat ik wat data heb om in te geven bij Runna bij het aanmaken van het schema...

• kenneth
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

kenneth

achter de duinen

MiKeZZa schreef op donderdag 29 januari 2026 @ 08:43:
... ze zijn namelijk veel slimmer en dynamischer dan een menselijke coach; ze herbezinnen zich continue.
Dat doen goede menselijke coaches ook, wat doet je denken dat een technologie die in de kinderschoenen staat slimmer is dan mensen, vooral aangenomen dat het menselijke aspect bij coachen juist het spannendste is? Je hebt grofweg een handvol trainingsfilosofieën, de rest is individuele toepassing en dat gaat echt niet alleen over kwantificeerbare zaken als HR, pace en HRV.

Look, runners deal in discomfort. After you get past a certain point, that’s all there really is. There is no finesse here.

• Juancho
Trenara plant gewoon ver vooruit hoor. Even gekeken in de Trenara agenda en die plant door tot 9 mei. En je kan aangeven hoevaak je wil trainen en op welke dag je welke training wil doen. LSDs zijn bijv lang dus die plan ik op zaterdag in omdat ik dan de tijd heb. Wil ik toch wisselen? Dan kan dat tijdens een programma of je kan een individuele training op een andere dag zetten.

En aan de hand van je feedback en andere data bepaalt Trenara het schema verder maar daar zitten geen enorme verschillen in. Een interval van 11km totaal op maandag zal volgende week niet ineens een tempoloop van 20km worden zeg maar.

Dat zit prima in elkaar nooit verrassingen en het feit dat ik gewoon kan volgen wat de coach wil dat ik doe en dat het iets met mijn feedback doet vind ik heerlijk. Hij calibreert tussentijds ook je doelen, je zones (hartslagband is dan natuurlijk wenselijk), je kan tussendoor een fitheidstest doen, ik heb nu krachttraining geïntegreerd. Heb je vragen, de AI support tool is heel goed en kom je er toch niet uit helpen de daadwerkelijke personen achter de app je persoonlijk. Erg prettig!

En dat voor 10 euro om. Netjes!

[ Voor 7% gewijzigd door Juancho op 29-01-2026 10:48 ]

• InZane
Dazzler2120 schreef op donderdag 29 januari 2026 @ 09:18:
Aangezien ik veel trail worden de zooltjes wel op een neutrale schoen voorbereid, dus wellicht de Hoka's nog maar niet wegdoen en dadelijk met steunzool nog eens testen.
Uh, zooltjes worden toch altijd gemaakt voor neutrale schoenen? :?

• Dazzler2120

Dazzler2120

FP ProMod
InZane schreef op donderdag 29 januari 2026 @ 11:31:
[...]

Uh, zooltjes worden toch altijd gemaakt voor neutrale schoenen? :?
Is dat zo? Dan heb ik hem wellicht niet helemaal correct begrepen, zoals de Podo het uitlegde kon hij zooltjes prepareren o.b.v. de Omni 22, echter zou die dan minder ondersteuning erin moeten hebben omdat de schoen zelf ook al een beetje 'oplost'.
Maar nu ik er zelf over nadenk zou dat ook onlogisch zijn, want de meeste AP schoenen hebben een andere mate van AP ondersteuning.

• Dazzler2120

Dazzler2120

FP ProMod
kenneth schreef op donderdag 29 januari 2026 @ 10:44:
[...]
Dat doen goede menselijke coaches ook, wat doet je denken dat een technologie die in de kinderschoenen staat slimmer is dan mensen, vooral aangenomen dat het menselijke aspect bij coachen juist het spannendste is? Je hebt grofweg een handvol trainingsfilosofieën, de rest is individuele toepassing en dat gaat echt niet alleen over kwantificeerbare zaken als HR, pace en HRV.
Uiteindelijk is het ook een keuze van een stuk toegankelijkheid & een kostenplaatje voor veel mensen. Wat kost een persoonlijke coach al gauw? Ik weet zelf ook niet goed waar ik een coach zou moeten 'sourcen'.
Anderzijds zal een coach altijd veel beter kunnen sturen op het type loper en evt blessuregevoeligheid. Terwijl een AI model natuurlijk getraind is op data en vooral zaken als tempozones, hartslagzones en evt HRV als data gebruikt om zaken af te stellen...

• Burning_Tyre
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 22:13
Dazzler2120 schreef op donderdag 29 januari 2026 @ 11:42:
[...]

Is dat zo? Dan heb ik hem wellicht niet helemaal correct begrepen, zoals de Podo het uitlegde kon hij zooltjes prepareren o.b.v. de Omni 22, echter zou die dan minder ondersteuning erin moeten hebben omdat de schoen zelf ook al een beetje 'oplost'.
Maar nu ik er zelf over nadenk zou dat ook onlogisch zijn, want de meeste AP schoenen hebben een andere mate van AP ondersteuning.
Ik heb kort geleden ook (3d geprinte) zooltjes aangemeten gekregen door de podo (naar aanleiding van een opgelopen blessure (grote teenspier) en fysio bezoek afgelopen November). Ik loop ook op de Saucony Omni 22 + Tempus.

Hij heeft beelden gemaakt waarbij je duidelijk zag dat de Omni mijn voet goed / recht op de vloer neerzet, echter zak/knik ik dan in de schoen nog iets naar binnen. Dat laatste zou de aangemeten zool moeten voorkomen.

12xIQ7+ ZO (125) + 3xIQ7+ NW (310) +3xIQ7+ ZW (214) PVOutput

• Juancho
Dazzler2120 schreef op donderdag 29 januari 2026 @ 11:46:
[...]

Uiteindelijk is het ook een keuze van een stuk toegankelijkheid & een kostenplaatje voor veel mensen. Wat kost een persoonlijke coach al gauw? Ik weet zelf ook niet goed waar ik een coach zou moeten 'sourcen'.
Anderzijds zal een coach altijd veel beter kunnen sturen op het type loper en evt blessuregevoeligheid. Terwijl een AI model natuurlijk getraind is op data en vooral zaken als tempozones, hartslagzones en evt HRV als data gebruikt om zaken af te stellen...
Leuk voorbeeldje, ik heb de afgelopen 2 weken mijn runs wat zwaarder beoordeeld na afloop omdat ik met strakke hamstrings zat en niet de tempo's kon lopen/blijven lopen die ik zou moeten doen en normaliter ook wel zou aankunnen. De Trenara "coach" viel dit op en mijn schema werd wat aangepast door het minder intensief te maken. Dus daar zit ook al een stukje "persoonlijke" coaching in. Al snap ik dat het anders is met een daadwerkelijk mens als personal trainer.

• Dazzler2120

Dazzler2120

FP ProMod
Juancho schreef op donderdag 29 januari 2026 @ 13:39:
[...]

Leuk voorbeeldje, ik heb de afgelopen 2 weken mijn runs wat zwaarder beoordeeld na afloop omdat ik met strakke hamstrings zat en niet de tempo's kon lopen/blijven lopen die ik zou moeten doen en normaliter ook wel zou aankunnen. De Trenara "coach" viel dit op en mijn schema werd wat aangepast door het minder intensief te maken. Dus daar zit ook al een stukje "persoonlijke" coaching in. Al snap ik dat het anders is met een daadwerkelijk mens als personal trainer.
Maar dat is wat ik bedoel met het gebruik maken van Data. Je geeft data door aan Trenera, Trenera past daarop het plan aan.
Maar zaken zoals bv. een slechte looptechniek, luie passen oid zal een AI nooit opvallen, terwijl als je een keer met een menselijke coach loopt je juist ook op dat soort zaken feedback krijgt.
Voor beginnende lopers denk ik dat dat erg waardevolle informatie kan zijn

• vhal
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 22:02

vhal

ಠ_ಠ

Ik had zooltjes van de podotherapeut...inmiddels liggen ze ergens in de rommelbak omdat ik er meer last van kreeg dan dat ze daadwerkelijk hielpen en dan heb ik het niet eens over de blaren. Ik vond het geen succes
Momenteel loop ik gemixt op neutraal en ondersteunende schoenen en daar lijkt mijn lichaam het best op te reageren

Disclaimer n=1

Vind onderstaande wel grappig om te delen. Dit was 8km progressief inlopen en vervolgens 4 x 3km in 92-98% AnT range. Uiteindelijk heb ik 24km gelopen en het blijft mij wel verbazen hoe ver je kan komen met gestructureerd trainen en iemand met kennis die de schema's maakt. De meeste van onderstaande zijn dus 4 a 5' sneller dan de vorige 'PR's'

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Xb1qUHm4cHn-J3bdL5ffneN8jEo=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/rqrRz4B3f7jXx14inlBl9xu6.jpg?f=user_large

[ Voor 45% gewijzigd door vhal op 29-01-2026 19:53 ]

Strava

• Roet
vhal schreef op donderdag 29 januari 2026 @ 17:13:
Ik had zooltjes van de podotherapeut...inmiddels liggen ze ergens in de rommelbak omdat ik er meer last van kreeg dan dat ze daadwerkelijk hielpen en dan heb ik het niet eens over de blaren. Ik vond het geen succes
Momenteel loop ik gemixt op neutraal en ondersteunende schoenen en daar lijkt mijn lichaam het best op te reageren

Disclaimer n=1

[Afbeelding]
Maak daar maar n=2 van, want ik heb precies dezelfde ervaring; ik kreeg er voornamelijk knie- en heupklachten van. Geen steunzooltjes voor mij meer. Ik ben nu zelfs aan het overwegen om wat barefoot schoenen te kopen voor korte wandelingen.

• Juancho
Roet schreef op woensdag 28 januari 2026 @ 20:20:
Helaas geen optie om other te kiezen. Het is 5/10/halve marathon waaruit je kan kiezen... Ik snap dat ook niet, de 10EM is toch best een standaard afstand die ook veel op wedstrijdbasis gelopen wordt?

Edit: wel een evenement aangemaakt van die 10EM en daar kan je afstand en tijdsdoel instellen. Wordt er dan nu een daily trainer aangemaakt of een heel programma? Want na aanmaken evenement kan ik nog steeds geen Garmin coach 'aanstellen' voor haar voor een gestructeerde training. Iemand die weet hoe dit nu dan kan/moet werken?

[ Voor 20% gewijzigd door Juancho op 29-01-2026 20:04 ]

• Shinji
  • Laatst online: 23:26
Juancho schreef op donderdag 29 januari 2026 @ 19:58:
[...]

Helaas geen optie om other te kiezen. Het is 5/10/halve marathon waaruit je kan kiezen... Ik snap dat ook niet, de 10EM is toch best een standaard afstand die ook veel op wedstrijdbasis gelopen wordt?

Edit: wel een evenement aangemaakt van die 10EM en daar kan je afstand en tijdsdoel instellen. Wordt er dan nu een daily trainer aangemaakt of een heel programma? Want na aanmaken evenement kan ik nog steeds geen Garmin coach 'aanstellen' voor haar voor een gestructeerde training. Iemand die weet hoe dit nu dan kan/moet werken?
Coach en daily trainer zijn twee verschillende dingen. Bij een coach kies je een afstand en aantal weken volgens mij. Als je een evenement aanmaakt of selecteert dan gaan de daily suggestions daar naar opbouwen. Maar die worden maar een week ofzo vooruit gepland en dan kunnen ze ook nog wijzigen.

• Juancho
Shinji schreef op donderdag 29 januari 2026 @ 20:10:
[...]

Coach en daily trainer zijn twee verschillende dingen. Bij een coach kies je een afstand en aantal weken volgens mij. Als je een evenement aanmaakt of selecteert dan gaan de daily suggestions daar naar opbouwen. Maar die worden maar een week ofzo vooruit gepland en dan kunnen ze ook nog wijzigen.
Of te wel, het is niet mogelijk om een coaching te starten voor een gangbare afstand als de 10EM waarbij je zegt, ik wil ma/woe/za een training volgen, begeleid me daarin.

Wat een big fail van Garmin zeg!

• kepler
Juancho schreef op donderdag 29 januari 2026 @ 20:17:
[...]

Of te wel, het is niet mogelijk om een coaching te starten voor een gangbare afstand als de 10EM waarbij je zegt, ik wil ma/woe/za een training volgen, begeleid me daarin.

Volgens mij krijg je gewoon een coaching plan als je een evenement invult:

https://www.garmin.com/nl...n-coach/garmin-run-coach/

Er zijn echt standaard coach plannen voor 5-10 en 21, dus de hele zit hier ook niet bij.
Maar ik heb Rdam ingesteld als evenement en ik krijg daar keurig trainingen voor (niet dat ik ze volg, maar dat is een ander verhaal ;) )

En 10em vind ik niet een hele gangbare afstand, ik kom hem niet heel vaak tegen :D

• ADutchGuy
[...]

Welk horloge heeft ze? In deze link staan de compatible devices. Zo te zien heb je een relatief recent model nodig voor deze functionaliteit.

https://support.garmin.com/en-US/?faq=xmMRe8rjaZ3CNaINXf8dLA

Of het een technische beperking is of puur een marketing-technisch ding, daar heb ik wel een gedachte bij, maar ik kan dat niet onderbouwen.

• Dazzler2120

Dazzler2120

FP ProMod
vhal schreef op donderdag 29 januari 2026 @ 17:13:

Disclaimer n=1
Roet schreef op donderdag 29 januari 2026 @ 19:07:
[...]

Maak daar maar n=2 van, want ik heb precies dezelfde ervaring; ik kreeg er voornamelijk knie- en heupklachten van. Geen steunzooltjes voor mij meer. Ik ben nu zelfs aan het overwegen om wat barefoot schoenen te kopen voor korte wandelingen.
Even een vraag uit nieuwsgierigheid dan, wat waren bij jullie de klachten dan om in eerste instantie steunzolen te overwegen? Hoe zijn die klachten weggegaan?

• redwing
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 21:56
Dazzler2120 schreef op vrijdag 30 januari 2026 @ 08:01:
[...]

[...]

Even een vraag uit nieuwsgierigheid dan, wat waren bij jullie de klachten dan om in eerste instantie steunzolen te overwegen? Hoe zijn die klachten weggegaan?
Ik kan iig zeggen dat het bij mij precies andersom is. Ik heb al jaren last van een heup en de zijkant van mijn voet die beide grotendeels verdwenen zijn nadat ik zooltjes heb gekregen. Tussendoor heb ik wel samen met de fysio geprobeerd om ze weer weg te halen, maar dat was weinig succesvol. Wel draag ik ze alleen nog bij hardlopen en niet meer in mijn gewone schoenen.

[removed]

• Dazzler2120

Dazzler2120

FP ProMod
redwing schreef op vrijdag 30 januari 2026 @ 08:05:
[...]

Ik kan iig zeggen dat het bij mij precies andersom is. Ik heb al jaren last van een heup en de zijkant van mijn voet die beide grotendeels verdwenen zijn nadat ik zooltjes heb gekregen. Tussendoor heb ik wel samen met de fysio geprobeerd om ze weer weg te halen, maar dat was weinig succesvol. Wel draag ik ze alleen nog bij hardlopen en niet meer in mijn gewone schoenen.
Ja, ik hoor ook van een aantal mensen om mij heen dat het voor hun goed geholpen heeft - ook met vergelijkbare klachten als wat ik heb. Dus vandaar dat ik me afvraag wat hun klachten waren en hoe ze er vanaf gekomen waren.
Ik heb de ambitie om lange afstanden te lopen, en helaas zijn dit soort pijntjes in de winter op de weg voor mij een belemmering (ook in de motivatie) om verder te komen, dus hopelijk helpt het mij erin.
Zooltjes zijn iig 18-02 klaar, dus vanaf dan kan ik gaan testen.

• Wyke
  • Registratie: Juni 2018
  • Laatst online: 23:50
[...]

wat verwacht je van de garmin coach? volgens mij is het enige wat die "coach" doet, je een volgende training voorschotelen... dat doet die daily suggestion ook... ik zou voor je vriendin, zeker omdat ze nog niet zo ervaren is, gewoon het evenement erin zetten als A-doel en dan de daily suggestions volgen.. en volgens mij passen die zich ook prima aan als je een dagje overslaat ofzo... niet te ingewikkeld maken en je vriendin ontmoedigen met allerlei ingewikkeld coaching mogelijkheden.

• Roet
Dazzler2120 schreef op vrijdag 30 januari 2026 @ 08:01:
[...]

[...]

Ik had altijd al steunzolen in mijn gewone schoenen, omdat mijn linker voet veel meer inzakt dan mijn rechter. Tijdens een loopanalyse in de hardloopwinkel, bij de aankoop van mijn eerste hardloopschoenen, adviseerde de verkoper steunzooltjes. Die ben ik toen gaan gebruiken.

Kort daarna kreeg ik echter plantar fasciitis. Om hiervan af te komen, kocht ik een Roll Recovery R3 en ben ik veel gaan rollen (topding btw!). Daarna kocht ik ook een slant board en deed ik veel calf raises, waardoor mijn spieren soepeler en sterker werden. Toen ik het trainingsvolume weer opvoerde, kreeg ik echter knieklachten.

Even mee rondgelopen en getobd, maar toen hoorde ik een podcast waarin iemand uitlegde dat dergelijke klachten kunnen ontstaan omdat de voet de klap niet goed kan opvangen door de steun van een steunzool. Ik haalde de zolen eruit en de pijn was vrijwel direct weg. Sindsdien is het nooit meer teruggekomen. Ik ben het eens met zijn opvatting dat de voet gemaakt is om te buigen. Inmiddels heb ik in al mijn gewone schoenen de steunzolen vervangen door platte, normale zolen.

Daarnaast heb ik een MOBO board gekocht, omdat het trainen van voetkracht voor mij persoonlijk enorm goed werkt. En ik ben ook wat oefeningen gaan doen van de KneesOverToesGuy.

• Dazzler2120

Dazzler2120

FP ProMod
Roet schreef op vrijdag 30 januari 2026 @ 11:02:
[...]

Ik had altijd al steunzolen in mijn gewone schoenen, omdat mijn linker voet veel meer inzakt dan mijn rechter. Tijdens een loopanalyse in de hardloopwinkel, bij de aankoop van mijn eerste hardloopschoenen, adviseerde de verkoper steunzooltjes. Die ben ik toen gaan gebruiken.

Kort daarna kreeg ik echter plantar fasciitis. Om hiervan af te komen, kocht ik een Roll Recovery R3 en ben ik veel gaan rollen (topding btw!). Daarna kocht ik ook een slant board en deed ik veel calf raises, waardoor mijn spieren soepeler en sterker werden. Toen ik het trainingsvolume weer opvoerde, kreeg ik echter knieklachten.

Even mee rondgelopen en getobd, maar toen hoorde ik een podcast waarin iemand uitlegde dat dergelijke klachten kunnen ontstaan omdat de voet de klap niet goed kan opvangen door de steun van een steunzool. Ik haalde de zolen eruit en de pijn was vrijwel direct weg. Sindsdien is het nooit meer teruggekomen. Ik ben het eens met zijn opvatting dat de voet gemaakt is om te buigen. Inmiddels heb ik in al mijn gewone schoenen de steunzolen vervangen door platte, normale zolen.

Daarnaast heb ik een MOBO board gekocht, omdat het trainen van voetkracht voor mij persoonlijk enorm goed werkt. En ik ben ook wat oefeningen gaan doen van de KneesOverToesGuy.
Ik moet sowieso een combinatie gaan doen, eens kijken wat het effect van de zooltjes en daarnaast inderdaad oefeningen doen.
Wellicht dat ik de roller ook eens moet aanschaffen of de massage gun erop moet zetten. Ik ben nu begonnen met 1x per week wat kracht oefeningen (1 legged squats, Glute bridge, Splitsquats, Calf raises) ongeveer 1,5x per week...

• Stewie!
  • Laatst online: 23:16

Stewie!

Keen must die!

Kreeg vandaag de Hoka Cielo X1 3.0 binnen. Voor het eerst in lange tijd een leuke Hoka kleurstelling zonder de overheersende felle kleuren. Wordt potentieel mijn schoen voor de Tokyo marathon. De X1 2.0 vond ik te onstabiel bij de hak, maar de agressieve rocker was een feest om te rennen.

Ben benieuwd hoe deze loopt!
Kreeg ook m’n marathon shirtje al binnen. ASICS Tokyo marathon gear is volledig uitverkocht binnen 24 uur. Gemiste kans want veel lopers zoeken een leuk souveniertje om later aan die periode terug te denken.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/tKoewPGJ0t9RJ2-TTLYwLL2A1sY=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/o5AVGwsEDUAFUdXpwh7YZK2n.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vbhg19cXZYMAvc5XTzYL1qkPyGs=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/mzv2wGHOny2p3oePDyoRJ5c6.jpg?f=fotoalbum_large

Marathon loper in Tokyo, London, Rotterdam, Maria Alm, San Francisco, Berlin, Chicago, Amsterdam
Strava: https://www.strava.com/athletes/149347154

• InZane
Stewie! schreef op vrijdag 30 januari 2026 @ 14:10:
Kreeg vandaag de Hoka Cielo X1 3.0 binnen. Voor het eerst in lange tijd een leuke Hoka kleurstelling zonder de overheersende felle kleuren. Wordt potentieel mijn schoen voor de Tokyo marathon. De X1 2.0 vond ik te onstabiel bij de hak, maar de agressieve rocker was een feest om te rennen.
Oh, zijn ze afgestapt van die rare zool? Ik heb versie 2 eens mogen testen tijdens een baantraining. Kan me herinneren dat ze nogal wiebelig waren bij stilstand, maar met tempootjes waren ze super :9

Ik hou juist wel van felle kleuren voor wedstrijdschoenen.

• Stefangrp
Stewie! schreef op vrijdag 30 januari 2026 @ 14:10:

Ben benieuwd hoe deze loopt!
Kreeg ook m’n marathon shirtje al binnen. ASICS Tokyo marathon gear is volledig uitverkocht binnen 24 uur. Gemiste kans want veel lopers zoeken een leuk souveniertje om later aan die periode terug te denken.

[Afbeelding]

[Afbeelding]
jij hebt inmiddels ook meer runners dan normale schoenen volgens mij he _O-
Ik had ook al gezeik thuis toen ik 2 paar erbij voegde in 2 weken *O* Het past inmiddels niet meer in de schoenenkast. Ik bewaar ze altijd uit het zicht om dergelijk gezeur te voorkomen maar das sowieso mislukt

• L23

L23

Stefangrp schreef op vrijdag 30 januari 2026 @ 14:44:
[...]

jij hebt inmiddels ook meer runners dan normale schoenen volgens mij he _O-
Ik had ook al gezeik thuis toen ik 2 paar erbij voegde in 2 weken *O* Het past inmiddels niet meer in de schoenenkast. Ik bewaar ze altijd uit het zicht om dergelijk gezeur te voorkomen maar das sowieso mislukt
Daar gaat Stewie! ver overheen. Hoe doe jij dat dan met oudere schoenen, je maakt ze niet op neem ik aan? Verkoop je die dan weer?

• Stewie!
  • Laatst online: 23:16

Stewie!

Keen must die!

L23 schreef op vrijdag 30 januari 2026 @ 15:05:
[...]

Daar gaat Stewie! ver overheen. Hoe doe jij dat dan met oudere schoenen, je maakt ze niet op neem ik aan? Verkoop je die dan weer?
Nee verkoop ze eigenlijk nooit, heb wel overal de doos van. Kan me niet voorstellen dat iemand gebruikte zweet schoenen wilt kopen. Heb in de sportruimtes mooie rekjes ervoor gezet, thuis en in het buitenland, zodat ik elke keer kan pakken wat fijn voelt bij het type loopje en de ondergrond, en hoe ik me voel (snelheid of herstel loopje). Merk, nu ik 5 maal per week loop, dat ik vaker een comfortabele trainer pak.

Koop 1-2 paar per week, afhankelijk van wat er op de markt komt. De releasedatum kalender staat vol met moois wat eraan komt. Gewoon een uit de hand gelopen hobby. Zal ooit een tijd komen dat er wat opgeruimd wordt maar geen idee waar ik ze dan laat. Heb nu 100 paar waarvan 10 paar regelmatig gebruikt wordt en de rest weinig actie ziet.

[ Voor 4% gewijzigd door Stewie! op 30-01-2026 15:55 ]

Marathon loper in Tokyo, London, Rotterdam, Maria Alm, San Francisco, Berlin, Chicago, Amsterdam
Strava: https://www.strava.com/athletes/149347154

• Ant Joy
  • Registratie: Oktober 2018
  • Laatst online: 22:20
Stewie! schreef op vrijdag 30 januari 2026 @ 15:55:
[...]
Nee verkoop ze eigenlijk nooit, heb wel overal de doos van. Kan me niet voorstellen dat iemand gebruikte zweet schoenen wilt kopen. Heb in de sportruimtes mooie rekjes ervoor gezet, thuis en in het buitenland, zodat ik elke keer kan pakken wat fijn voelt bij het type loopje en de ondergrond, en hoe ik me voel (snelheid of herstel loopje). Merk, nu ik 5 maal per week loop, dat ik vaker een comfortabele trainer pak.

Koop 1-2 paar per week, afhankelijk van wat er op de markt komt. De releasedatum kalender staat vol met moois wat eraan komt. Gewoon een uit de hand gelopen hobby. Zal ooit een tijd komen dat er wat opgeruimd wordt maar geen idee waar ik ze dan laat. Heb nu 100 paar waarvan 10 paar regelmatig gebruikt wordt en de rest weinig actie ziet.
Er zijn toch echt genoeg mensen die het minder breed hebben. Voor de gene die het wel breed hebben kunnen daarmee toch mensen blij maken en er voor zorgen dat ze aan het sporten gaan. Lekker op vinted zetten er zullen genoeg mensen blij mee zijn.

• Slickk
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 17-03 08:50
De Marathon van Sneek is terug! Alleen dit jaar nog zonder marathon.
(Ja, ik begrijp ook niks van die logica... Ach het speelt wel lekker mee in de intermeme met "5k marathon")

• XyS
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 22:00

XyS

0.o.O

Dazzler2120 schreef op vrijdag 30 januari 2026 @ 08:09:
[...]

Ja, ik hoor ook van een aantal mensen om mij heen dat het voor hun goed geholpen heeft - ook met vergelijkbare klachten als wat ik heb. Dus vandaar dat ik me afvraag wat hun klachten waren en hoe ze er vanaf gekomen waren.
Ik heb de ambitie om lange afstanden te lopen, en helaas zijn dit soort pijntjes in de winter op de weg voor mij een belemmering (ook in de motivatie) om verder te komen, dus hopelijk helpt het mij erin.
Zooltjes zijn iig 18-02 klaar, dus vanaf dan kan ik gaan testen.
Ik gebruik ze zo nu en dan bij hardlopen. Soms heb ik vermoeide voeten of wat last en dan heb ik het idee dat ze extra ondersteuning bieden. Bij mij ivm hoge voetboog.

Maar net als het afwisselend van schoenen, denk ik dat het bij mij helpt om ze niet altijd te dragen om zo mijn voeten en spieren sterker te laten worden. Zou het gewoon zelf aan proberen te voelen.

• L23

L23

Stewie! schreef op vrijdag 30 januari 2026 @ 15:55:
[...]

Je moet nu wel een enorme schoenenkennis hebben :P Wel tof dat je de mogelijkheid hebt om zoveel verschillende modellen uitgebreid te kunnen testen.

• Juancho
Wyke schreef op vrijdag 30 januari 2026 @ 09:51:
[...]

wat verwacht je van de garmin coach? volgens mij is het enige wat die "coach" doet, je een volgende training voorschotelen... dat doet die daily suggestion ook... ik zou voor je vriendin, zeker omdat ze nog niet zo ervaren is, gewoon het evenement erin zetten als A-doel en dan de daily suggestions volgen.. en volgens mij passen die zich ook prima aan als je een dagje overslaat ofzo... niet te ingewikkeld maken en je vriendin ontmoedigen met allerlei ingewikkeld coaching mogelijkheden.
Dat je een coach krjigt, kan aangeven op die 2 of 3 dagen ga/kan ik hardlopen en liefst ook nog dat je kan zeggen op die en die dag kan ik bijv. een LSD/Interval doen want dat past beter in de agenda.

Ik begrijp gewoon niet waarom Garmin dit alleen maar toestaat voor 5/10/halve afstanden...

• Juancho
ADutchGuy schreef op donderdag 29 januari 2026 @ 22:12:
[...]

Welk horloge heeft ze? In deze link staan de compatible devices. Zo te zien heb je een relatief recent model nodig voor deze functionaliteit.

Of het een technische beperking is of puur een marketing-technisch ding, daar heb ik wel een gedachte bij, maar ik kan dat niet onderbouwen.
Ze heeft een Garmin vívoactive 5

• Juancho
@MiKeZZa , ik heb vandaag een LSD run gedaan met voor het eerst compressiesokken aan van Stox. Ik heb vrij dikke kuiten dus het was even ploeteren om ze aan te krijgen maar geen moment dat ze beknellend aan voelde. Ik moet wel zeggen dat ik geen flauw idee had en heb wat je kan/mag verwachten van zulke sokken, maar ze waren iig lekker warm onder de long tigh :).

Gedurende mijn run, rond een kilometer of 14/15 begonnen mijn hamstrings en bovenbenen wel wat te prikkelen, voor mij nog logisch bij zulke afstanden. Maar de kuiten helemaal niet. Ook niet na afloop. Geen idee of dat door de compressiesokken is en/of ik het zonder ook niet had gehad. Daarvoor heb ik te weinig ervaring. Maar gezien je vraag van laatst wilde ik dit toch even posten :)

Sowieso ben ik lichamelijke echt helemala gesloopt na zo'n lange LSD. sommigen hier lachen om 17km op 6"25 maar fysiek ben ik gewoon helemaal leeg. Terwijl het conditioneel gezien niet perse een zware run was. Kon bijv. Prima een gesprek voeren dus ik ga uit van zone 2 voornamelijk. Maar lichamelijk? Helemaal leeg! Hoe ik strak 25 en 30km moet gaan halen... Geen idee nog 🤔 😁

[ Voor 20% gewijzigd door Juancho op 30-01-2026 17:42 ]

• Wyke
  • Registratie: Juni 2018
  • Laatst online: 23:50
Juancho schreef op vrijdag 30 januari 2026 @ 17:10:
[...]

Dat je een coach krjigt, kan aangeven op die 2 of 3 dagen ga/kan ik hardlopen en liefst ook nog dat je kan zeggen op die en die dag kan ik bijv. een LSD/Interval doen want dat past beter in de agenda.

Ik begrijp gewoon niet waarom Garmin dit alleen maar toestaat voor 5/10/halve afstanden...
wellicht is dit dan wat voor op de koelkast?
https://cdn.nextchapter-e...rainingsschema_15KM_2.pdf

mijn eerste schema dat ik ooit volgde voor 10K komt hiervandaan en werkte prima.

[ Voor 6% gewijzigd door Wyke op 30-01-2026 17:24 ]

• ADutchGuy
[...]

Ze heeft een Garmin vívoactive 5
Volgens die lijst zit het wel in de vívoactive 6

• kepler
[...]

Kan ook gewoon hoor, het was wel even zoeken:

Training & Planning -> Garmin Coach plannen -> actief plan selecteren -> drie puntjes rechtsboven -> voorkeuren wijzigen

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/h-G5TY7xXrwy8N45Ru9CDKOkAD8=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/KgzbMIDUsV2ZNHxSBZ96dr94.jpg?f=fotoalbum_large

Maar misschien dus niet op dat specifieke horloge?

• WizzlerNL
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 15:57
Juancho schreef op vrijdag 30 januari 2026 @ 17:13:
@MiKeZZa , ik heb vandaag een LSD run gedaan met voor het eerst compressiesokken aan van Stox. Ik heb vrij dikke kuiten dus het was even ploeteren om ze aan te krijgen maar geen moment dat ze beknellend aan voelde. Ik moet wel zeggen dat ik geen flauw idee had en heb wat je kan/mag verwachten van zulke sokken, maar ze waren iig lekker warm onder de long tigh :).

Gedurende mijn run, rond een kilometer of 14/15 begonnen mijn hamstrings en bovenbenen wel wat te prikkelen, voor mij nog logisch bij zulke afstanden. Maar de kuiten helemaal niet. Ook niet na afloop. Geen idee of dat door de compressiesokken is en/of ik het zonder ook niet had gehad. Daarvoor heb ik te weinig ervaring. Maar gezien je vraag van laatst wilde ik dit toch even posten :)

Sowieso ben ik lichamelijke echt helemala gesloopt na zo'n lange LSD. sommigen hier lachen om 17km op 6"25 maar fysiek ben ik gewoon helemaal leeg. Terwijl het conditioneel gezien niet perse een zware run was. Kon bijv. Prima een gesprek voeren dus ik ga uit van zone 2 voornamelijk. Maar lichamelijk? Helemaal leeg! Hoe ik strak 25 en 30km moet gaan halen... Geen idee nog 🤔 😁
Je bent bijna 2 uur bezig geweest dus hoe was je voeding vooraf en tijdens?

• Hartloper
  • Registratie: Mei 2021
  • Laatst online: 15:59
Juancho schreef op vrijdag 30 januari 2026 @ 17:13:
@MiKeZZa
Wat @WizzlerNL zegt. Ik ga niet beginnen uitrekenen hoelang je gelopen hebt, maar eens het naar de 2 uur begint te gaan kan je wel baat hebben bij iets eten of drinken. Neem de volgende keer halverwege pakweg 300ml sportdrank en kijk of dat verschil maakt.

• Juancho
@Hartloper @WizzlerNL ik liep uiteindelijk in 6"23 gemiddeld dus 1:48:37 uur. Wel wat sneller dan Trenara wild emaa eik zat er lekker in. Van te voren een stevige lunch van bananen pannenkoeken (eieren, banaan, havermout, honing, blauwe bessen) . Ik had ook on the go geen hongerig geven ofzo maar idd volgende keer toch even wat gelletjes meenemen wellicht. Want de runs zullen alleen maar langer worden.

Wil komende week ook ff bij een Decathlon of dergelijke zo'n vest halen waar een waterzak in zit en je de spulletjes wat fijner in kwijt kan.

[ Voor 11% gewijzigd door Juancho op 30-01-2026 21:04 ]

• Hartloper
Roet schreef op vrijdag 30 januari 2026 @ 11:02:
[...]
10 dagen geleden ben ik bij de revalidatiearts geweest, die de diagnose van plantar fasciitis bevestigde. Zooltjes via haar komen toe volgende week dinsdag.
Maar wat doet een radeloze hardloper ? Die schuimt het internet af en koopt:
- Roll recovery R3. Is wel OK maar ook wat pijnlijk waardoor ik het niet heel veel durf te gebruiken. Jouw ervaring indachtig moet ik ze toch een kans geven.
- silicone inlegzooltjes (enkel thv de hiel). Lijkt niet zo heel veel verschil te maken.
- de Feetz blue inlegzolen. OK, voor hetzelfde geld was het een scam, maar ik ondervond veel beterschap. Van het moment dat ik deze zolen begon te gebruiken in mijn dagelijkse schoenen was er zeker 60% beterschap van de hielpijn. Topding. Enkel bij het hardlopen lijkt het weinig verschil te maken.
- de Adidas Terra Agravix Ultra 2 https://www.adidas.nl/agr...ra-2---mannen/JS3534.html Gekocht omwille van dikke laag superschuim, vandaag voor de eerste keer op gelopen. Had op iets meer demping gehoopt, maar nog te vroeg om een definitief oordeel te vellen. Om opmerkingen van vrouw en kinderen te vermijden (weer nieuwe loopschoenen ? ) liet ik de schoenen niet thuis bezorgen maar in een afhaalpunt.

Ik heb van de revalidatiearts oefeningen gekregen: fascia stretch, met de tenen een handdoek naar me toe trekken enz. Ik moet bekennen dat ik die oefeningen weinig doe.

Wel loop ik heel veel in het lokale duinengebied. De laatste 5 loopjes waren in de duinen. Normaal gezien haat ik zand (hoewel ik aan zee woon), maar het mulle zand is heerlijk zacht voor mijn hielen, als ik op het mulle zand land voel ik helemaal niets.
Van al dat geloop in de duinen is de Garmin VO2max in vrije val. Een waarde van 55, dat is geleden van in 2022.

• kepler
Juancho schreef op vrijdag 30 januari 2026 @ 21:02:
@Hartloper @WizzlerNL ik liep uiteindelijk in 6"23 gemiddeld dus 1:48:37 uur. Wel wat sneller dan Trenara wild emaa eik zat er lekker in. Van te voren een stevige lunch van bananen pannenkoeken (eieren, banaan, havermout, honing, blauwe bessen) . Ik had ook on the go geen hongerig geven ofzo maar idd volgende keer toch even wat gelletjes meenemen wellicht. Want de runs zullen alleen maar langer worden.

Wil komende week ook ff bij een Decathlon of dergelijke zo'n vest halen waar een waterzak in zit en je de spulletjes wat fijner in kwijt kan.
Ik zou ze zeker meenemen, bij een marathon neem je meerdere gelletjes en daar moet je ook aan wennen. Ik neem ze vaak al mee vanaf 1.5u, ik merk dat het stukken beter is voor mijn lichaam en het herstel.

• Littlegupper
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 20:48
XyS schreef op zondag 25 januari 2026 @ 10:08:
[...]
Ik zou vooral focus leggen op km maken en heel blijven. Als je jouw beoogde marathontempo al in Z2 loopt dan zit het qua conditie wel goed. Vooral lichaam laten wennen aan de afstand en vele kilometers.
[...]
Een late reactie maar dat is inderdaad wel de tactiek geworden. Als ik nu naar mijn week indeling kijk loop ik alles rustig, onder LT1.
De enige tempo’s nu zijn mijn blokjes marathon tempo die ik aan het uitbreiden ben.
Vorige week liep ik 5 van de in totaal 60km op beoogd MT. Ik heb beperkt MT erin zitten omdat ik eerst richting de 60km qua week volume wilde gaan. Afgelopen week was de langste long run van 25km (ik had nog nooit verder dan een HM gelopen). En dat loopje ging prima, fysiek geen last behalve wat zware benen laatste 2km en mentaal was het ook prima te doen. Wat denk ik heel erg helpt is dat de long run een aandeel in het week volume is.
De komende weken ga ik meer op MT lopen. Voor het mooie zou ik eigenlijk al wat meer willen lopen maar eerst maar eens heel blijven, dat is een uitdaging genoeg.
Voor dit trainingsblok liep ik 3x in de week 30-35 km. Nu loop ik 4x en 55-60 km, de aerobe fitheid gaat daar al sowieso beter van worden :)

• Aandeijssel
  • Laatst online: 17-03 07:55
Juancho schreef op vrijdag 30 januari 2026 @ 21:02:

Zoals gezegd let na anderhalf uur op voeding :) ik weet bijna zeker dat wanneer je een halve liter water drinkt en sportdrank/ gels tijdens je ldl je in je herstel positief verschil merkt. Niet alleen direct erna maar ook de dagen erna. Als je aan het trainen bent voor nog langere afstanden is het sowieso verstandig voeding te trainen!

• Gaargod
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 21:33
Ik zit binnenkort een weekendje in Lichtenvoorde. Heeft er iemand een mooie trail route tip daar in de omgeving?
Qua afstand zoek ik iets van zo'n 20 tot max. 30 km.

• Juancho
ADutchGuy schreef op donderdag 29 januari 2026 @ 22:12:
[...]

Even gekeken maar zowel Garmin Run Coach Training Plan als de Daily Suggested Workout zijn op haar vívoactive 5 niet beschikbaar. Dat is wel een erge tegenvaller zeg.

Wat je dan alleen kan doen is een coach pakken voor 5/10/halve marathon afstand. En thats it. Toch wel erg karig voor een garmin watch.

Dan moet ik maar een online schema pakken voor een 10EM en die in haar Garmin account aanmaken zodat ze in de agenda komen. Je hebt dan alleen niets aan de functies en data die wel gebruikt worden bij bijv. een Daily run.

Eigenlijk is de vívoactive 5 dan maar een heel beperkt Garmin horloge zeg.

• Shinji
Juancho schreef op zaterdag 31 januari 2026 @ 12:07:
[...]

Even gekeken maar zowel Garmin Run Coach Training Plan als de Daily Suggested Workout zijn op haar vívoactive 5 niet beschikbaar. Dat is wel een erge tegenvaller zeg.

Wat je dan alleen kan doen is een coach pakken voor 5/10/halve marathon afstand. En thats it. Toch wel erg karig voor een garmin watch.

Dan moet ik maar een online schema pakken voor een 10EM en die in haar Garmin account aanmaken zodat ze in de agenda komen. Je hebt dan alleen niets aan de functies en data die wel gebruikt worden bij bijv. een Daily run.

Nou ja, dat zit ook gewoon in de serie van die horloges natuurlijk. Het is geen horloge gericht op hardlopen zoals de "Forerunner" series. Dus heel gek is dat niet.

Technisch zou zo'n horloge het prima kunnen natuurlijk maar ze proberen voor verschillende doeleinden verschillende horloges te maken door softwarematig dingen aan/uit te zetten. Net als dat bijvoorbeeld nieuwe software features in nieuwe horloges vaak niet naar oude horloges komt.

• MiKeZZa
[...]

Maar wat wil je nou? Je post hier continu over Trenara om te vertellen hoe ge-wel-dig het is. En nu komt er al een hele tijd een rant over Garmin, terwijl jouw vriendin een fitness horloge gekocht heeft ipv een hardloophorloge. Jij verwacht van dat horloge vervolgens gratis functionaliteit die er niet in zit.

Volgens mij gaat er echt heel veel mis hier, maar niet bij Garmin…

• L23

L23

Ik dacht er ook een Het grote sporthorloge met GPS topic. was? Ik vind het in ieder geval totaal niet interessant in dit topic met mijn Apple Watch :'(

• Clubbers
  • Registratie: September 2019
  • Laatst online: 18:33
[...]

Dat is toch gek. Ik heb namelijk een veel oudere versie, vivoactive 3, en daar heb ik wel gewoon een coach en die synchroniseert naar mijn horloge

• Shinji
Clubbers schreef op zaterdag 31 januari 2026 @ 13:47:
[...]

Dat is toch gek. Ik heb namelijk een veel oudere versie, vivoactive 3, en daar heb ik wel gewoon een coach en die synchroniseert naar mijn horloge
Dat is de standaard 5/10/HM coach denk ik, er is ook een optie voor eigen afstand maar die heeft die blijkbaar niet.

• maartend
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 18:21
MvR - 71 10k met dochter

Dochterlief waar ik samen de marathon van rotjeknor mee ga lopen, was dagje in de buurt. En ze vroeg of we samen konden lopen. Zij wilde 10k vandaag, even rustig na blessure. Dus ik overgestapt. Dat was leuk. Dingen die opvielen
- we houden ong zelfde tempo aan
- na paar km liepen we in zelfde cadans
- het is veel eenvoudiger om een stabiel tempo aan tehouden.

Ergo, was heel leuk met twee, lekker bijgekletst

• Niku
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 20:52

Niku

Alagaesii

[...]
[...]
Heb je al eens bedacht dat je gewoon het verkeerde horloge gekocht hebt?

De Vivoactive serie is prima, maar voor wat jij wilt had je een Forerunner moeten kopen.

• GSX-MAN
  • Laatst online: 14-03 23:47

GSX-MAN

de/het/een

Jesus tittyfucking christ...

Ik ben vandaag, voor het eerst sinds begin november, weer gaan hardlopen. Had mezelf voorgenomen te gaan, twee kilometer ingepland en vanmorgen moest het gebeuren.

Stox compressiekousen aan, lange hardlooplegging, t-shirt en Rab vest, voor als het toch wandelen werd. Shokz dopjes op, telefoon in het vest, Garmin aan en van start. En de eerste meters voelden... Glorieus. Soepel als een gazelle, met een pas die jarenlange ervaring op topniveau verried. Deze jongen was nog niets verleerd, en zou de Ethiopiërs binnenkort eens een poepie laten ruiken. Twee kilometer? Mein arsch, het werden er gewoon vijf!

Na zo'n tweehonderd meter was die droom in duigen. De linkerkuit, waar de trombose zit, begon al aardig pijn te doen, net als de linkerbil. Oké, tempo iets omlaag. Na vijfhonderd meter deed alles pijn. Been, hoofd, longen... Het klonk alsof ik weer een embolie had. Had ik dat al verteld? Volgens de specialist was het geen longontsteking maar een embolie. En had ik ook gewoon dood kunnen zijn. Leuk. Moet je iets mee, die kennis.

Blijven hardlopen, niet wandelen. Die twee kilometer moest toch kunnen. Na een kilometer kwam mijn keerpunt, ik wandelde nog steeds niet. Oké GSX, je gaat dit gewoon afmaken. Ik draaide, blik op oneindig en richting huis. Die kilometer terug ging niet vanzelf, de laatste driehonderd meter waren de absolute hel, maar ik heb 'm afgemaakt. Stond in de huiskamer te kokhalzen en naar adem te happen zoals toen ik middenin die embolie zat. Maar het begin is er.

Slecht idee... Hoe laat?

• 3DDude
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 00:15

3DDude

I void warranty's

GSX-MAN schreef op zondag 1 februari 2026 @ 13:51:

Ik ben vandaag, voor het eerst sinds begin november, weer gaan hardlopen. Had mezelf voorgenomen te gaan, twee kilometer ingepland en vanmorgen moest het gebeuren.

Stox compressiekousen aan, lange hardlooplegging, t-shirt en Rab vest, voor als het toch wandelen werd. Shokz dopjes op, telefoon in het vest, Garmin aan en van start. En de eerste meters voelden... Glorieus. Soepel als een gazelle, met een pas die jarenlange ervaring op topniveau verried. Deze jongen was nog niets verleerd, en zou de Ethiopiërs binnenkort eens een poepie laten ruiken. Twee kilometer? Mein arsch, het werden er gewoon vijf!

Na zo'n tweehonderd meter was die droom in duigen. De linkerkuit, waar de trombose zit, begon al aardig pijn te doen, net als de linkerbil. Oké, tempo iets omlaag. Na vijfhonderd meter deed alles pijn. Been, hoofd, longen... Het klonk alsof ik weer een embolie had. Had ik dat al verteld? Volgens de specialist was het geen longontsteking maar een embolie. En had ik ook gewoon dood kunnen zijn. Leuk. Moet je iets mee, die kennis.

Blijven hardlopen, niet wandelen. Die twee kilometer moest toch kunnen. Na een kilometer kwam mijn keerpunt, ik wandelde nog steeds niet. Oké GSX, je gaat dit gewoon afmaken. Ik draaide, blik op oneindig en richting huis. Die kilometer terug ging niet vanzelf, de laatste driehonderd meter waren de absolute hel, maar ik heb 'm afgemaakt. Stond in de huiskamer te kokhalzen en naar adem te happen zoals toen ik middenin die embolie zat. Maar het begin is er.
Na jaren blessures en aankloten en stoppen en weer beginnen.
Is dit zeer herkenbaar haha :P

Be nice, You Assholes :)

• Hartloper
Heftig @GSX-MAN !
Longembolie kan idd erg zijn. Maar als Serena Williams na haar longembolie in 2011 weer kon terugkomen op topniveau, dan moet jij dat ook kunnen !
Maar vergeet wat je vroeger kon, besef dat je weer je conditie van 0 moet opbouwen.

• Blomminator
  • Registratie: Augustus 2012
  • Niet online
Hartloper schreef op zondag 1 februari 2026 @ 14:32:
Heftig @GSX-MAN !
Longembolie kan idd erg zijn. Maar als Serena Williams na haar longembolie in 2011 weer kon terugkomen op topniveau, dan moet jij dat ook kunnen !
Maar vergeet wat je vroeger kon, besef dat je weer je conditie van 0 moet opbouwen.
Ik denk niet dat er ooit sprake is geweest van een topniveau... Maar laten we groots dromen!

• nokie
  • Laatst online: 19:13

Sterkte, man. Heb in hetzelfde schuitje gezeten (DVT en dubbele longembolie, en dat in de Italiaanse sneeuw op snowboardvakantie, krijg je die boodschap in gebrekkig Engels in een ziekenhuis waar niemand je verstaat) en jouw verhaal met die eerste kilometers is zo herkenbaar.

Ondertussen heb ik mijn PRs op de 5km, 10km en HM scherper gesteld, dus ik kan bevestigen dat je niet bent afgeschreven. Maar ik ga je ook geen valse hoop geven: het is nu 5 jaar geleden bij mij en ik voel de gevolgen nog steeds. Maar ik apprecieer het leven meer dan ooit…

• whatyoudoing
  • Registratie: Mei 2024
  • Laatst online: 22:43

Herkenbaar, niet zozeer met embolie maar wel met terugkeren na een blessure.

Gratis tip: opbouwen = stoppen voor je dingen stuk maakt.

Gratis tip 2, mss ook grotendeels voor mezelf: je moet je grens opzoeken om te weten waar 'ie ligt. Maar niemand vind het erg als je vanaf die grens lekker weer naar huis wandelt ;)

• Hartloper
Blomminator schreef op zondag 1 februari 2026 @ 14:53:
[...]

Ik denk niet dat er ooit sprake is geweest van een topniveau... Maar laten we groots dromen!
Zijn bijdragen waren altijd topniveau. :)

• Blomminator
  • Registratie: Augustus 2012
  • Niet online
Hartloper schreef op zondag 1 februari 2026 @ 15:37:
[...]

Zijn bijdragen waren altijd topniveau. :)
Zeker waar!
Ik hoop dat het een lange en zwaar hersteltraject wordt ;) Dan hebben wij meer fantastische verhalen.

Maar nee.. zonder dollen. Hopelijk gaat t goed en voorspoedig. Maar zoals geschreven.. pak t kalm op @GSX-MAN ..geen blessures maken.

• GSX-MAN

GSX-MAN

de/het/een

Ik wil zo graag weer mijn conditie terug. Kijk, het was natuurlijk niet alleen de laatste medische tegenslag. Ik ben ook een ontzettend luie hond geweest. Maar goed, nu heb ik weer een extra reden om fit te worden: niet sterven. Althans niet aan hart en vaatziekten.

De specialist legde wel uit dat er met bloedverdunners weer voldoende "dumb ways to die" zijn. Mooi.

Slecht idee... Hoe laat?

• GSX-MAN

GSX-MAN

de/het/een

En voor wie zich afvraagt hoe een longembolie voelt: niet. Ik had geen pijn, alleen verdomde weinig lucht bij welke inspanning dan ook. Dus ik dacht dat ik griep/Covid had en keek het nog een weekje aan.

De pijn in mijn kuit weet ik aan dezelfde griep en wellicht een blessure, wel irritant dat het steeds dikker en pijnlijker werd. De huisarts waar ik na een week langs ging stuurde me rücksichtslos door naar het ziekenhuis.

Slecht idee... Hoe laat?

• GSX-MAN

GSX-MAN

de/het/een

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/jEsprnolPQvvyH6t_F8PSTXpvSQ=/800x/filters:strip_exif()/f/image/3ah6ixM23STHPJoi2vt8QnJR.png?f=fotoalbum_large

Slecht idee... Hoe laat?

• Stefangrp
Vandaag de Asselronde gelopen. 25 km over glooiend terrein bij Apeldoorn, das mooi lopen.
Ik had mezelf een paceplan gegeven: beoogd marathon pace (4.15) lopen t/m km 17. Heuvelaf iets harder, heuvelop iets trager, gevoelsmatig even hard werken. Vanaf km 18 mocht de gashendel open. Waarbij de kunst dan natuurlijk is om het met mate te doen, want 7km is nog best een eind. Gelukkig wel veel heuvelaf.

In het begin kwam ik er wat moeilijk in. Weinig focus, broek zat niet lekker, cadence lock op mijn horloge, telefoon en gels in de verkeerde zakken etc. En ik ging in een bocht nog bijna onderuit.

Maar toen we eenmaal de stad uit waren en het wat minder opletten werd, kwam ik er wel beter in. Zeker toen ik een flink stuk met een groepje mee kon lopen die gehaasd werden door iemand, op precies mijn tempo. Lekker uit de wind gratis km's pakken, beetje keuvelen.
Bizar eigenlijk, kletsend je km's op 4.15 wegtikken. Ik moet nog wennen aan dat soort dingen :)

Na km 17 had ik gemiddelde pace van 4.16 op de klok, nagenoeg perfect. Vanaf daar het tempo opgevoerd, onderweg nog mijn 5km pr geëvenaard, en de snelste km's gingen ruim onder de 4.00
Mede dankzij het eindsprintje op het laatste stuk, lukte het om onder de 1u45 te finishen.
Dat was dan weer niet wat is als realistisch doel had gesteld :P

Ik hoop in mei mijn marathon pr naar sub3 te krijgen. In het kader daarvan: de snelheid is het, het duurvermogen is er, nu nog wat 30+-ers lopen en heel blijven :)

Blij mee! Nu mijn hamstrings en glutes verzorgen want die hebben een zware dag gehad :X

• Infinchible
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 16-03 22:46

Infinchible

Woef!

Heftig GSX-MAN! Hopelijk gaat het opbouwen snel weer beter en voelt het dan ook weer lekker om te lopen.

Voor mij stond vandaag ook de 25km van Apeldoorn (Asselronde) op het programma. Vorig jaar daar 1.35.49 gelopen met een gemiddeld tempo van 3'50/km. Voor de Enschede Marathon in april zit ik stiekem naar dit tempo te kijken, dus het idee was eigenlijk ook om op dit tempo weg te gaan en te kijken hoeveel ik deze keer dan nog over zou houden aan het eind. Vorig jaar kwam ik kapot over de finish, dus dat zou nu beter moeten zijn.
Maar mede door een nieuw paartje schoenen (Endorphin Elite 2) en een verhoging van het kilometer weektotaal naar gemiddeld 65km, wat vorig jaar nog maximaal 40 was, zorgden ervoor dat ik in het begin wel erg makkelijk liep. Liep de eerste paar kilometer op 3'40 en dat liep eigenlijk wel erg lekker. Zat ook in een mooi groepje waar ik mooi mee kon liften, soms ook nog wat kopwerk gepakt en het groepje bleef behoorlijk bij elkaar. Op 10km stonden mijn vrouw en 2 kinderen nog aan te moedigen, wat een leuke boost gaf en toen ook nog een gelletje genomen.
Na 15km werd het al een stukje zwaarder en kilometer 16 is eigenlijk de zwaarste van de wedstrijd, dus daar al goed afgezien, daarna werd het vooral harken en hopen dat ik het tempo nog kon volhouden. Maar in mijn hoofd had ik al de afspraak gemaakt dat het maar 4km afzien was en het daarna vooral daalde, dus daar hield ik me maar aan vast en probeerde het toch tot de 20km vol te houden. Dat lukte redelijk al was het groepje weer wat van me weggelopen, helaas langs de Amersfoortseweg vooral tegenwind, dus dat was wel een beetje balen.
Laatste stukje omlaag wist ik dat ik het in de pocket had, maar ik zat toen wel redelijk op mijn limiet. Nog wel wat kilometers van 3'35 en 3'40 eruit geperst en geëindigd met een 1.33'28. Meer dan 2 minuten sneller dan vorig jaar en een gemiddeld tempo van 3'43/km :) . Was wel zwaarder dan ik voor ogen had, maar met dit tempo mag ik zeker niet klagen.

Nu de kilometers weer doorzetten om in april toch nog wat sterker te zijn en hopelijk de marathon goed te kunnen uitlopen. :P

• klaps
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 17-03 13:40
Ook vandaag de Asselronde van 25km gelopen in Apeldoorn. Langste afstand voor mij tot nu toe. Met training 24km aangetikt en in wedstrijdverband de halve, dus ik vond dit daarom best spannend, maar kon de zenuwen onder bedwang houden. Ik had als doel deze onder de 2 uur te lopen en dat is gelukt! *O*

Over het algemeen een goed gevoel tijdens het lopen. Helaas na 1 km al een sok die een beetje verkeerd zat bij mijn grote teen, maar niet zo hinderlijk om hiervoor te stoppen. Ik begon ook iets te snel, tempo vinden is iets wat ik tijdens wedstrijden altijd moeilijk vind om te doen, maar ik zat er na de eerste paar km's toch wel goed in.

Sfeer zat er goed in en kon ondanks de zware momenten wel echt genieten van het prachtige parcours. Het zwaarste kwam bij 14 km, stukje onverhard en (naar mijn idee) vals plat. En toen via de N344 het zwaarste, de Aardmansberg op. Leek geen einde te komen aan de stijging. Liet wel weer zien dat ik voornamelijk train op vlak terrein :X . Had hier ook even het idee dat ik mijn doel niet zou redden.

Hierna was het voornamelijk bergafwaarts en kon ik lekker losjes lopen en meegaan met de daling. De verloren tijd haalde ik zo in. Hier was het ook het punt dat mijn vrouw en dochter mij aanmoedigden, wat een extra boost en stukje geluk gaf. Voor nog meer boost zette ik Free Bird op en dat was echt heerlijk om zo langs de Koningin Julianatoren te denderen. Even later ook mijn ouders, zus en zwager gespot die mij hardop aanmoedigden. Dus toen ik op mijn horloge zag dat ik het echt ging redden, kon mijn geluk niet meer op.

Uiteindelijk gefinisht met een tijd van 1:59:25 en ook nog een PR op de halve. Dik en dik tevreden! oOo

• cyclofosfamide
  • Laatst online: 21:26
Vandaag ook de Asselronde (25km) gelopen, alleen nu met mrs Cyclo, op weg naar haar eerste sub4 marathon. Was een gezellige leuke ronde, alleen wel erg veel asfalt/grote provinciale weg aan het einde; dat vond ik iets minder leuk.
Pace op horloge op 5:20min/km gezet, maar ze ging als de brandweer! En niet eens gesloopt over de finish. Ook netjes geoefend met gelletjes.
Bizar wat voor progressie ze maakt op 50+ leeftijd, vandaag even PR op de halve marathon van 1:53 naar 1:47 gelopen... ik ben trots! Gewoon een average pace van 5:07min/km gelopen.

Strava!

[ Voor 3% gewijzigd door cyclofosfamide op 01-02-2026 20:45 ]

| medic with nerdskillz | Pixel 9 Pro | Pixel 5 (hardloop/backup) | glFTPd addict | AM4 RTX3080 | Nvidia SHIELD Pro 2019 |

• Roozzz
  • Registratie: Juni 2011
Roozzz schreef op dinsdag 23 december 2025 @ 21:30:
Maandag staat de eerste 50k sinds een paar jaar op het programma. Opzich wel fit, maar het is toch een aardig stukje lopen... Benieuwd hoe het gaat.
Zo, even deze post opgediept. Uiteindelijk hebben we deze toen moeten uitstellen in verband met buikgriep :r

Vandaag was de herkansing. En wat hadden wij een perfecte dag uitgezocht: fantastisch loopweer. Uiteindelijk hebben we van deur in Amersfoort tot deur in Rhenen gelopen in ongeveer 52km en 5,5 uur. Afgezien van de eerste kilometers hebben we eigenlijk alles onverhard gelopen. Na dwars door het centrum van Amersfoort gestoken te zijn we door Den Treek richting de piramide van Austerlitz gelopen, daarna door naar de Zanderij bij Maarn, de Kaapse Bossen bij Doorn, via Leersum naar de Amerongse Berg, door naar Kwintelooijen om te eindigen in Rhenen.

Het was haar eerste 50 en voor mij was deze afstand ook alweer jaren terug, maar eigenlijk ging het best wel soepeltjes. Haar dip kwam pas toen we de 50 aantikten en toch echt nog midden in het bos stonden. Maar goed, die laatste 10min kwamen ook wel weer goed. Top dag oOo
laat de ultra's maar weer komen...

Strava voor de liefhebber.

If you can see, look. If you can look, observe

• Sleehond
  • Registratie: Februari 2008
Vandaag de 8 van Apeldoorn gedaan.

Wederom (2x daarvoor ook al) helaas een slapend/tintelend rechter been gehad. Ik begrijp niet goed waar het vandaan komt. Juiste schoenen aangemeten, niet te strak, goed op voeding/vocht gelet.

Ik vrees toch ergens een zenuw/spier die niet goed zit. Baal ik van want heb het al 3x achter elkaar bij de 8 van Apeldoorn.

Bij een normale vlakke loop heb ik er nooit last van. Lijkt alsof aan mijn rechterkant iets mis gaat bij heuvel op lopen.

Wie kan ik hier het beste naar laten kijken. Langs een fysio?
Pagina: 1 ... 425 ... 436 Laatste

Let op:
"Hardlopen is voor de één een sport, voor de ander een reis". Iedereen is welkom, ook de minder geoefende loper :)
Voor vragen en discussie over sporthorloges kun je terecht in Het grote Sporthorloge met GPS topic.
Voor vragen en discussie over triathlon, kan men terecht in Het Triatlontopic - Deel 2.

Als aanvulling op de topics in deze reeks, zijn er Tweakers Hardlopen-groepen op Strava en Garmin Connect. Om toegang te krijgen:
1. Strava: Geef op Strava aan dat je lid wil worden van de groep (klik op Request to Join). Stuur je op Strava gebruikte naam in een DM op Tweakers aan de admins: Poekie en Calitomnication.
2. Garmin: Stuur in een DM op Tweakers met onderwerp Toegang Garmin je gebruikersnaam van het Garmin aan de admin: Calitomnication.

Ook jouw PR's doorgeven? Dat kan als je de sheet invult.