• Wyke
  • Registratie: Juni 2018
  • Laatst online: 12:31
Sleehond schreef op zondag 1 februari 2026 @ 21:58:
Vandaag de 8 van Apeldoorn gedaan.

Wederom (2x daarvoor ook al) helaas een slapend/tintelend rechter been gehad. Ik begrijp niet goed waar het vandaan komt. Juiste schoenen aangemeten, niet te strak, goed op voeding/vocht gelet.

Ik vrees toch ergens een zenuw/spier die niet goed zit. Baal ik van want heb het al 3x achter elkaar bij de 8 van Apeldoorn.

Bij een normale vlakke loop heb ik er nooit last van. Lijkt alsof aan mijn rechterkant iets mis gaat bij heuvel op lopen.

Wie kan ik hier het beste naar laten kijken. Langs een fysio?
Ik zou eerst even terugscrollen in het topic en zoeken naar manieren om de veters te strikken. Voorts zou ik niet een jaar wachten om te testen of het probleem nog steeds speelt.

• ArjenIsM3
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 10:32
Voor mei staat de Loop Leeuwarden halve marathon op de planning. Eerste HM voor mij. Trainen daarvoor ging prima, tot halverwege december. Toen eerst flink verkouden, daarna het weer wat lopen voor mij onmogelijk maakte, en de afgelopen twee weken weer griep. Tot november liep ik regelmatig 10k aan een stuk, nu heb ik dat al twee maanden niet gedaan en zijn er dus een aantal weken geweest dat ik helemaal niet heb kunnen lopen. Verre van ideaal en ik baal er flink van maar ik ga alsnog proberen om fit genoeg te worden voor die HM. Tempo boeit me niet zo. We zullen zien of ik hem kan lopen maar met nog ruim drie maanden te gaan gooi ik de handdoek nog niet in de ring. Vandaag ook een paar Saucony Endorphin Azura besteld omdat de Ride 18 die ik heb te klein zijn en me pijn in mijn voeten bezorgen dus ik loop alles nu op mijn Nike Zoom Fly 6 en das ook niet ideaal. Hoop dat die Azuras een beetje geschikt zijn voor brede voeten :)

• L23
  • Registratie: Januari 2015
  • Nu online

L23

ArjenIsM3 schreef op maandag 2 februari 2026 @ 09:32:
Voor mei staat de Loop Leeuwarden halve marathon op de planning. Eerste HM voor mij. Trainen daarvoor ging prima, tot halverwege december. Toen eerst flink verkouden, daarna het weer wat lopen voor mij onmogelijk maakte, en de afgelopen twee weken weer griep. Tot november liep ik regelmatig 10k aan een stuk, nu heb ik dat al twee maanden niet gedaan en zijn er dus een aantal weken geweest dat ik helemaal niet heb kunnen lopen. Verre van ideaal en ik baal er flink van maar ik ga alsnog proberen om fit genoeg te worden voor die HM. Tempo boeit me niet zo. We zullen zien of ik hem kan lopen maar met nog ruim drie maanden te gaan gooi ik de handdoek nog niet in de ring. Vandaag ook een paar Saucony Endorphin Azura besteld omdat de Ride 18 die ik heb te klein zijn en me pijn in mijn voeten bezorgen dus ik loop alles nu op mijn Nike Zoom Fly 6 en das ook niet ideaal. Hoop dat die Azuras een beetje geschikt zijn voor brede voeten :)
Ben benieuwd wat je van de Azura gaat vinden. Ik ga ze zaterdag testen en zeer waarschijnlijk ook deze maand bestellen.

Succes met trainen!

• Stewie!
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 12:08

Stewie!

Keen must die!

Komend weekend is de "Groet uit Schoorl", https://www.groetuitschoorlrun.nl/
Het parcours gaat door het bos- en duingebied van het Staatsbosbeheer. Met als hoogtepunt het doorkruisen van de pittoreske oude dorpskernen van Groet, Bregtdorp en Catrijp.

Zijn er meer tweakers die deze loop doen / hebben gedaan? En eventuele mooie ervaringen, praktische tips hebben om te delen? Wat is een goede schoenkeuze voor deze loop? Het zijn allemaal verharde paden neem ik aan.

[ Voor 10% gewijzigd door Stewie! op 02-02-2026 09:39 ]

Marathon loper in Tokyo, London, Rotterdam, Maria Alm, San Francisco, Berlin, Chicago, Amsterdam
Strava: https://www.strava.com/athletes/149347154

• Pathogen
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 09:39

Pathogen

Shoop Da Whoop

Pathogen schreef op woensdag 28 januari 2026 @ 10:59:
Het is lang geleden dat ik mezelf heb gemeld in dit topic :Y

Hoog tijd om weer een hardloper te worden. Mijn verjaardag komt er weer bijna aan en zo richting de overgang van levensjaar voel ik toch wel een ontevredenheid. Ik sport wel wát, maar ik ben bij lange na niet de fitte persoon die ik was en wil zijn. Niet alleen omdat het prettig voelt om die goede hardloopconditie te hebben, maar omdat ik zonder eigenlijk te fragiel ben. Ik pak teveel verkoudheidjes en ziekjes mee en mijn spieren kunnen wel iets hebben, maar vooral niet te vaak of langdurig. Als laatst mis ik het verwerkingsmechanisme dat hardlopen ook is. Meditatief, in mijn lichaam zijn en tegelijk ook de ruimte om mijn hoofd zijn gang te laten gaan.
Sinds een maand heb ik (eindelijk) een passend, sluitend oordeel wat betreft mijn mentale uitdagingen. Tijd om met die kennis onder de arm weer eens echt aan mijzelf te werken.

Doel 1: 2x per week de schoenen aan en de deur uit.
Nummer één is gisteren gelukt :Y geen idee hoe ver, hoe lang of hoe snel het was en dat is precies mijn bedoeling. Ik hoef niet stuk, ik moet de deur uit. Het gaat vanzelf wel weer meer de sport worden die ik kende toen ik het regelmatig deed... als ik het weer regelmatig doe :)

• TheOmen
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 12:27
En na alle sub 2-uur Asselrondes......kwam ik binnen toen iedereen al aan de soep zat :-)

Hoewel ik liever door bos en heide ren kan ik een gesponsorde deelname aan de Midwinter Marathon al jaren niet afslaan. Dus ook dit jaar me weer opgegeven bij de baas. Vooraf een aantal keer 15km gerend en wat kortere stukken op hoger tempo. Met in het achterhoofd dat ik weet wat me te wachten staat (ja, die provinciale weg naar boven waar @klaps over schreef), met goede moed aan de start verschenen.
Lang zitten twijfelen over wat ik aan zou trekken. Te warm, te koud? Uiteindelijk een thermoshirt met longsleeve erover, lange tight, buff en handschoenen aangetrokken* en dat was eigenlijk precies goed. Dat er in mijn tempogroep lopers zijn in singlet en short geeft me spontaan de rillingen over mijn rug 🥶.

Het startschot viel en vijf minuten later passeerde ik de streep. Altijd leuk, Apeldoorn uit met al dat volk langs de weg. M'n Shoks nog even op pauze laten staan om van de live muziek en aanmoedigingen te genieten.

Dan de eerste klim, mooi aangegeven met bordjes langs de weg. Gelukkig wist ik uit eerdere jaren dat je als de de 'Top' bereikt, je er nog niet bent. Die 'Top' is namelijk het hoogste punten voor een andere afstand, maar de 25k gaat nog even door. Flink wat mensen horen klagen op dat punt :).

Na Hoog-Soeren wat omhoog en omlaag en vervolgens de hei op. De zon brak zelfs even door! Wel bijna onderuit geschoffeld door een loper die dacht dat wel even snel tussen mij en een andere loper te kunnen...terwijl ie er makkelijk omheen had kunnen gaan....nou ja, succes kerel.

Dan na 15k rechtsom de provinciale weg op. Voelde me prima, zag niet op tegen dit stuk van de route. Wel rustig gelopen maar nergens problemen. Hier begonnen wel de eerste mensen te wandelen. Ongeveer na de Julianatoren alleen nog bergaf en de laatste paar honderd meter nog een sprintje eruit geperst.....

Einddtijd 2:29:04, officieel 2:29:05, afstand volgens m'n nieuwe klokje 25,04k. Prima dus. Maar wel twee minuten langzamer dan vorig jaar, terwijl ik het toen zwaarder had.....

Strava or...

Na de finish m'n medaille opgehangen gekregen en lekker aan de erwtensoep en broodjes in de VIP-lounge ;)

(Net als vorig jaar verbaas ik me over de zooi die mensen achterlaten op de weg. Lege gel verpakkingen worden kennelijk gewoon op straat geflikkerd en die bekers zouden eigenlijk verboden moeten worden.....maar ja, dat schreef ik vorig jaar ook al :) )

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/DPEj6e4v2Xdwy-JTgrZ8inlLiMQ=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/PcVbdP8bBM6UEvzXsF8I00Xz.jpg?f=fotoalbum_medium

*aantal mensen met handschoenen die ik onderweg zag waren met 1 hand te tellen _O-

Running is nothing more than a series of arguments between the part of your brain that wants to stop and the part that wants to keep going.

• Highland
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 10:11
Gister ook de 25k Asselronde gelopen, als onderdeel van mijn marathontraining dus niet voluit gelopen. Ik moest van de trainer eigenlijk op 90% van marathontempo lopen, liep weg met het idee om eerst een stukje op 100% te lopen en ben uiteindelijk op 105% geëindigd. Want ja, je moest dat lange stuk naar beneden toch lopen, dus dan ook maar wat sneller.

Bizar incident tijdens de race: https://archive.ph/T9IcF

• Stefangrp
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 12:31
TheOmen schreef op maandag 2 februari 2026 @ 09:43:
Dan de eerste klim, mooi aangegeven met bordjes langs de weg. Gelukkig wist ik uit eerdere jaren dat je als de de 'Top' bereikt, je er nog niet bent. Die 'Top' is namelijk het hoogste punten voor een andere afstand, maar de 25k gaat nog even door. Flink wat mensen horen klagen op dat punt :).
....
*aantal mensen met handschoenen die ik onderweg zag waren met 1 hand te tellen _O-
ja die is naar he. zegt het bordje dat je boven bent, maar het loopt dan nog gewoon een paarhonderd meter vies door omhoog. Ik wist het gelukkig ook nog van vorig jaar.

Ik liep wel lekker met handschoenen ;-) De longsleeve had wel kort gekund achteraf.

• Roadman
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 11:34
Stewie! schreef op maandag 2 februari 2026 @ 09:37:
Het parcours gaat door het bos- en duingebied van het Staatsbosbeheer. Met als hoogtepunt het doorkruisen van de pittoreske oude dorpskernen van Groet, Bregtdorp en Catrijp.

Zijn er meer tweakers die deze loop doen / hebben gedaan? En eventuele mooie ervaringen, praktische tips hebben om te delen? Wat is een goede schoenkeuze voor deze loop? Het zijn allemaal verharde paden neem ik aan.
Alles is gewoon verhard.

• Aggo
  • Registratie: November 2025
  • Laatst online: 11:35
Lekker gedaan allemaal die Asselronde!

Voor wie het interessant vindt om de progressie met NSM te volgen: gisteren de eerste afwijking van het normale patroon, 3x15 minuten op 102% van marathon-tempo. Dat werd 4.14, 4.13, 4.12. Hartslag aan het einde van de blokken netjes rond 163 a 164 (op een max van 198 en threshold rond 180). Alle cijfertjes wijzen op een sub 3 over tien weken en het liep heel makkelijk, maar het blijft me angst inboezemen om dit tempo bijna drie uur vol te gaan houden...Zo magistraal ingestort in mijn eerste marathon, dat wil ik niet meer meemaken :)

• vhal
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 11:53

vhal

ಠ_ಠ

Stewie! schreef op maandag 2 februari 2026 @ 09:37:

je kan de route opzoeken in Strava of na maken, dan zie je het hoogteprofiel en wat betreft de schoenen, ws 1 van je 100 paar uit de kast :+ :P Voor de rest is het een 10KM dus gewoon vol gas. Heb je na de finish nog adem over, dan ben je niet hard genoeg gegaan (er vanuit gaande dat je voor een tijd loopt) :)

Strava

• Stewie!
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 12:08

Stewie!

Keen must die!

vhal schreef op maandag 2 februari 2026 @ 11:53:
[...]

je kan de route opzoeken in Strava of na maken, dan zie je het hoogteprofiel en wat betreft de schoenen, ws 1 van je 100 paar uit de kast :+ :P Voor de rest is het een 10KM dus gewoon vol gas. Heb je na de finish nog adem over, dan ben je niet hard genoeg gegaan (er vanuit gaande dat je voor een tijd loopt) :)
Ik ga de 30km doen, mooie aanloop naar de volgende marathon 3 weken daarop. :Y) Zou voor een bospad andere schoenen kiezen dan voor een geasfalteerd loop/fietspad.

Marathon loper in Tokyo, London, Rotterdam, Maria Alm, San Francisco, Berlin, Chicago, Amsterdam
Strava: https://www.strava.com/athletes/149347154

• jra2k
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 12:22
jra2k schreef op zaterdag 15 november 2025 @ 22:34:
Het gaat gebeuren, mijn eerste marathon wordt de Midwinter marathon. Zit qua training helemaal goed dus ben blij dat ik een startbewijs heb kunnen krijgen. De komende koude periode even doorzetten qua trainen, maar ik heb er zin in!
I did it! Mijn eerste marathon zit erop.

En wat was het een barre tocht. Veel meer hoogtemeters dan verwacht, gecombineerd met natte sneeuw en vals platte stukken die er stevig inhakten. Een prachtige route, maar fysiek echt een uitdaging.

Tot aan de hoogtemeters kon ik mijn tempo rustig en efficiënt vasthouden. Uiteindelijk eisten die hun tol en schoot er een paar keer kramp in. Telkens rustig eruit gewandeld, herpakt en weer door. Dat herhaalde zich een paar keer, maar de laatste kilometers heb ik gelukkig weer volledig kunnen hardlopen. Moe, maar voldaan en trots over de finish.

Klein beetje balen van de ‘mechanische’ tegenslag, maar conditioneel was het geen enkel probleem. De voorbereiding heeft duidelijk zijn werk gedaan en ook tijdens de race ging alles qua voeding en drinken precies volgens plan. De spierpijn valt me bovendien alles mee, een bevestiging dat de basis goed was. Alleen die hoogtemeters… daar had ik iets meer respect voor mogen hebben 😉

..: Ericsson GF768 - Siemens S25 - Siemens S40 - Nokia 6610 - Qtek 8310 - HTC HD2 - HTC Desire - iPhone 4 - HTC 8X - Nokia Lumia 920 - iPhone 6 - iPhone 7 - iPhone XR - iPhone 13 - iPhone 17 Pro

Pagina: 1 ... 425 426 Laatste

Let op:
"Hardlopen is voor de één een sport, voor de ander een reis". Iedereen is welkom, ook de minder geoefende loper :)
Voor vragen en discussie over sporthorloges kun je terecht in Het grote Sporthorloge met GPS topic.
Voor vragen en discussie over triathlon, kan men terecht in Het Triatlontopic - Deel 2.

Als aanvulling op de topics in deze reeks, zijn er Tweakers Hardlopen-groepen op Strava en Garmin Connect. Om toegang te krijgen:
1. Strava: Geef op Strava aan dat je lid wil worden van de groep (klik op Request to Join). Stuur je op Strava gebruikte naam in een DM op Tweakers aan de admins: Poekie en Calitomnication.
2. Garmin: Stuur in een DM op Tweakers met onderwerp Toegang Garmin je gebruikersnaam van het Garmin aan de admin: Calitomnication.

Ook jouw PR's doorgeven? Dat kan als je de sheet invult.