• Juancho
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 17:50
Slickk schreef op vrijdag 6 februari 2026 @ 15:02:
[...]

Het getal wijst naar de mogelijke inhoud van het vak op je rug: bij de active skin 4 is dat 4 liter, active skin 12 is dat 12 liter. Niet per se nieuwer model, gewoon groter.
Ah ok helder, wist ik niet. 12L is veelste veel denk ik, 4 a 5L moet genoeg zijn.

Garmin Forerunner 265 |Samsung Galaxy S23 | Polestar 2 MidYear 2026 Prime + B&W audio

• InZane
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 13:46
Dazzler2120 schreef op vrijdag 6 februari 2026 @ 14:18:
[...]

Dat ligt eraan hoeveel je drinkt. Ik zou eerder kijken naar een trailvestje waarin je softflasks kan meenemen ipv een rugzak. Kan me voorstellen dat een waterzak op je rug gaat klotsen en daardoor minder comfortabel zit. Als ik 1 uur loop neem ik meestal 1 soft flask mee, wanneer het richting de 90 minuten gaat neem ik 2 soft flasks mee (ik drink relatief veel en heb liever iets teveel bij me dan te weinig.)
Klotsen? Je moet de lucht er wel goed uithalen, dan klotst zo'n waterzak absoluut niet!

Maar goed, ik ben team 'liever-geen-drinken-mee'. Met dit weer vind ik het over het algemeen ook niet echt nodig. Ben afgelopen zondag met de Midwinter 10 EM ook gewoon alle drankposten voorbij gelopen (wel even gezwaaid naar m'n nichtje, die bekertjes water aan het uitdelen was als vrijwilligster d:)b )

Als ik in de buurt eens een HM+ ga doen, dan probeer ik het wel zo te plannen dat ik onderweg ergens een waterpunt tegenkom. Voor de zekerheid steek ik dan vaak ook wel een gelletje bij me. Voor kortere loopjes vind ik het niet echt nodig.

• Juancho
InZane schreef op vrijdag 6 februari 2026 @ 15:04:
[...]

Klotsen? Je moet de lucht er wel goed uithalen, dan klotst zo'n waterzak absoluut niet!

Maar goed, ik ben team 'liever-geen-drinken-mee'. Met dit weer vind ik het over het algemeen ook niet echt nodig. Ben afgelopen zondag met de Midwinter 10 EM ook gewoon alle drankposten voorbij gelopen (wel even gezwaaid naar m'n nichtje, die bekertjes water aan het uitdelen was als vrijwilligster d:)b )

Als ik in de buurt eens een HM+ ga doen, dan probeer ik het wel zo te plannen dat ik onderweg ergens een waterpunt tegenkom. Voor de zekerheid steek ik dan vaak ook wel een gelletje bij me. Voor kortere loopjes vind ik het niet echt nodig.
het gaat mij erom dat je ruimte hebt om wat eten en drinken mee te kunnen nemen (zonder er last van te hebben) om bijv. vermoeide benen/spieren tegen te gaan en het helemaal kapot gaan fysiek gezien terwijl je conditioneel gezien nog wel door kunt. Dat had ik vorig weekend en toen kreeg ik als tip hier om voldoende drinken/eten mee te nemen. Ik was na 17km echt helemaal gesloopt fysiek gezien. Had vrij weinig meer aan mijn dag, ik had gewoon 0,0 puf meer terwijl ik voor mijn gevoel conditioneel totaal niet kapot was. Logisch opzich ook met een LSD run.

Op wedstrijdloopjes is het idd niet snel nodig omdat je dan genoeg posts hebt waar je wat kan drinken/eten en korte loopjes natuurlijk ook niet nodig. Maar mijn volume gaat wel omhoog qua LSD's, morgen 20 en dat gaat richting de 30+ komende weken. En buiten wat eten/drinken vind ik het ook wel handig om iets met laagjes te kunnen qua kleding en die evt. op te kunnen bergen of juist te pakken bij warmte/koud.

[ Voor 6% gewijzigd door Juancho op 06-02-2026 15:08 ]

Garmin Forerunner 265 |Samsung Galaxy S23 | Polestar 2 MidYear 2026 Prime + B&W audio

• L23
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 19:02

L23

Juancho schreef op vrijdag 6 februari 2026 @ 15:07:
[...]

het gaat mij erom dat je ruimte hebt om wat eten en drinken mee te kunnen nemen (zonder er last van te hebben) om bijv. vermoeide benen/spieren tegen te gaan en het helemaal kapot gaan fysiek gezien terwijl je conditioneel gezien nog wel door kunt. Dat had ik vorig weekend en toen kreeg ik als tip hier om voldoende drinken/eten mee te nemen. Ik was na 17km echt helemaal gesloopt fysiek gezien. Had vrij weinig meer aan mijn dag, ik had gewoon 0,0 puf meer terwijl ik voor mijn gevoel conditioneel totaal niet kapot was. Logisch opzich ook met een LSD run.

Op wedstrijdloopjes is het idd niet snel nodig omdat je dan genoeg posts hebt waar je wat kan drinken/eten en korte loopjes natuurlijk ook niet nodig. Maar mijn volume gaat wel omhoog qua LSD's, morgen 20 en dat gaat richting de 30+ komende weken. En buiten wat eten/drinken vind ik het ook wel handig om iets met laagjes te kunnen qua kleding en die evt. op te kunnen bergen of juist te pakken bij warmte/koud.
Ik zou nu in ieder geval voor de kleinste trailvest gaan. Passen daar twee softflasks in van elk 500 ml dan is dat genoeg. Ga je later ooit nog langere afstanden lopen is het een mooi moment voor een grotere trailvest.

Ik verwacht niet dat je vaak boven de 30 km gaat trainen qua afstanden. Ik zou het dan opsplitsen. Komende weken klinkt ook wel erg snel :p Ik hoor je nu al een tijdje over die 30 km en ik zou het (heel) rustig opbouwen.

[ Voor 7% gewijzigd door L23 op 06-02-2026 15:15 ]

• Maupertus
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 13:47
Hey iedereen,
ik ben wat meer snelheidswerk in mijn schema's aan het inbouwen. Ik train meestal 4 tot 5 dagen per week door hard te lopen en dan 1 tot 2 dagen in de gym. Als ik nu versnellingen doe, dan is er een spier of pees die aan de binnenkant van mijn linkerknie loopt die wat raar voelt. Ik heb er geen last van, en ook geen spierpijn na afloop, maar het voelt een beetje alsof er iets niet helemaal klopt. Bij gewone tempo's heb ik er geen enkel gevoel bij. Beetje zoeken op de anatomische kaart en het is waarschijnlijk de Musculus Semitendinosus. Iemand hier ook ervaring mee en/of goede oefeningen om deze spier gewoon gezellig mee te laten doen? Ik heb geen zin om per ongeluk iets naars in mijn knie op te lopen.

Jezus saves and takes half damage.

• Dazzler2120
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 18:46

Dazzler2120

FP ProMod
InZane schreef op vrijdag 6 februari 2026 @ 15:04:
[...]

Ik bedoelde eerder stuiteren van de complete rugzak. Ten minste, als ik aan een rugzak denk, dan heb ik nog nooit een rugzak gevondend ie zo 'snug' blijft zitten dat hij niet stuitert bij het rennen.
Uiteindelijk heeft Juancho het ook over Trailvestjes, dus mogelijk dat daar wat verwarring bij mij ontstaan is tussen wat hij als rugzak ziet in dit geval ;)

PS4 PSN: Dazzler2120

• Juancho
Bedankt allen! Ik heb deze net besteld bij All4Running: https://all4running.nl/sa...in-4-set-unisex-lc2462300

Benieuwd hoe het mij gaat bevallen en ik zal zeker mijn ervaringen delen!

[ Voor 10% gewijzigd door Juancho op 06-02-2026 15:25 ]

• Hartloper
  • Registratie: Mei 2021
  • Laatst online: 14:49
Ik heb de Salomon Adv. Skin 5 als ik me goed herinner. Aan de voorzijde steek ik twee flessen Aquarius en deze zeldzame keer dat ik drie flessen wil meedoen steek ik de derde fles achterin. Ik heb ooit wel een waterzak gekocht maar ik ben te lui om die te gebruiken.
Het voordeel van de zakjes vooraan te gebruiken is dat de fles daarin heel strak vastzit.
Je zal plezier hebben van je hardlooprugzaktje. Wat je ook zal merken is dat het verrassend warm is aan je rug.

• InZane
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 13:46
Hartloper schreef op vrijdag 6 februari 2026 @ 15:30:
Wat je ook zal merken is dat het verrassend warm is aan je rug.
Ja, dat dus. Vandaar dat ik liever niet met zo'n ding loop :+

• L23

L23

InZane schreef op vrijdag 6 februari 2026 @ 15:31:
[...]

Ja, dat dus. Vandaar dat ik liever niet met zo'n ding loop :+
Daarom had ik toen ook de Agile 2 gekocht. In de zomer noodzakelijk om genoeg water mee te kunnen nemen, maar anders loop ik liever zonder.

• ArjenIsM3
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 18:12
Zo, de Saucony Endorphin Azura zijn binnen. Eerste indruk: fijne pasvorm voor mijn wat bredere voeten! Sommige reviews gaven aan dat ze kort en smal vallen maar die indruk heb ik helemaal niet. Voor mijn gevoel heb ik hierin meer ruimte dan in de Ride 18 bijvoorbeeld. Vind het qua ruimte rond de tenen vergelijkbaar met de Evo SL Woven in dezelfde US-maat (10,5) maar met meer ruimte bij de middenvoet (waar ik bij de Evo SL ruim buiten de zool ging). Ze voelen vrij stabiel, qua demping mooi in balans dus niet zo zacht als een NB Rebel v5 of ASICS Novablast 5 maar ook zeker niet te hard. Ook merk ik dat ze een soort verhoging onder de voetboog hebben waar ik nog wat aan moet wennen. Beetje alsof je op steunzolen loopt. Ben benieuwd of dat gaat bevallen. Heb er nog niet echt buiten mee gelopen, slechts de beneden verdieping heen en weer, maar heb het idee dat ze meer in hun element zijn als je het tempo wat omhoog gooit, wat natuurlijk niet als verrassing komt.

• Juancho
L23 schreef op vrijdag 6 februari 2026 @ 15:10:
[...]
Ik verwacht niet dat je vaak boven de 30 km gaat trainen qua afstanden. Ik zou het dan opsplitsen. Komende weken klinkt ook wel erg snel :p Ik hoor je nu al een tijdje over die 30 km en ik zou het (heel) rustig opbouwen.
Klopt hoor en wel grappig dat je dit zegt. Want de opbouw is er wel en Trenara zet de eerste keer 30km lopen op 14 maart en adviseert dan ook om het op te knippen in 2x 15km op 1 dag. Een week later staat weer een 30km maar dan in 1x en verder dan dit gaat Trenara ook niet. Daarna bouwt het schema zich weer af tot de marathon van 12 april die ik als referentie had opgegeven :)

• Juancho
Hartloper schreef op vrijdag 6 februari 2026 @ 15:30:
Ik heb de Salomon Adv. Skin 5 als ik me goed herinner. Aan de voorzijde steek ik twee flessen Aquarius en deze zeldzame keer dat ik drie flessen wil meedoen steek ik de derde fles achterin. Ik heb ooit wel een waterzak gekocht maar ik ben te lui om die te gebruiken.
Het voordeel van de zakjes vooraan te gebruiken is dat de fles daarin heel strak vastzit.
Je zal plezier hebben van je hardlooprugzaktje. Wat je ook zal merken is dat het verrassend warm is aan je rug.
Ach ja, ik ben toch al een type sporter dat, zeker in voorjaar/zomer, erg zweet. Dat is bij tennissen zo, dat is bij hardlopen helemaal zo. Dus wat meer zweten is niet erg, wellicht val ik dan ook sneller af _/-\o_ ;)

• L23

L23

Juancho schreef op vrijdag 6 februari 2026 @ 15:34:
[...]

Klopt hoor en wel grappig dat je dit zegt. Want de opbouw is er wel en Trenara zet de eerste keer 30km lopen op 14 maart en adviseert dan ook om het op te knippen in 2x 15km op 1 dag. Een week later staat weer een 30km maar dan in 1x en verder dan dit gaat Trenara ook niet. Daarna bouwt het schema zich weer af tot de marathon van 12 april die ik als referentie had opgegeven :)
Ik had vorige week 31 km gelopen en mijn benen kunnen dat inmiddels prima aan. Wel express iets rustiger gelopen en daardoor was ik 3 uur en 20 minuten onderweg. Het was voornamelijk een klap op mijn immuunsysteem (al geef ik de winter ook een beetje de schuld...) want zaterdag en zondag voelde ik me koud en nu al de hele week verkouden. Als ik terug kijk naar de marathon training in oktober was ik toen ook opvallend vaak ziekjes en liep toen ook een aantal keer 30 km. Ben benieuwd wat ik daar nog aan zou kunnen doen, qua voeding zit het volgens mij wel goed.
Voorlopig blijf ik in ieder geval even op 30 km en minder en loop nu ook wel 2 keer op een dag.

• Juancho
L23 schreef op vrijdag 6 februari 2026 @ 15:40:
[...]

Ik had vorige week 31 km gelopen en mijn benen kunnen dat inmiddels prima aan. Wel express iets rustiger gelopen en daardoor was ik 3 uur en 20 minuten onderweg. Het was voornamelijk een klap op mijn immuunsysteem (al geef ik de winter ook een beetje de schuld...) want zaterdag en zondag voelde ik me koud en nu al de hele week verkouden. Als ik terug kijk naar de marathon training in oktober was ik toen ook opvallend vaak ziekjes en liep toen ook een aantal keer 30 km. Ben benieuwd wat ik daar nog aan zou kunnen doen, qua voeding zit het volgens mij wel goed.
Voorlopig blijf ik in ieder geval even op 30 km en minder en loop nu ook wel 2 keer op een dag.
Ja dat gevoel herken ik dus, niet direct nog dat ik echt mezelf ziek voelde, maar wel gewoon dat mijn lichaam zei: tot hier en niet verder en meer dan die LSD van net zit er vandaag niet meer in. Bizar maar ook wel fascinerend hoe je lichaam werkt. En je komt daar ook meer en meer achter naar mate je afstanden (of dat nu 1x een echt langere run is of de totale weekafstand...) hardlopen blijkt maar weer eens een flinke impact op je lichaam te hebben. Ik sta soms ook wel eens 2+ uur op de tennisbaan maar dan ben ik juist wel aan het einde van een zware pot conditioneel gezien kapot en loop zwaar te hijgen, maar een half uurtje na de wedstrijd is het over en is er lichamelijk by war niet zoveel weerstand als na een long run.

In dat kader leg ik mezelf dus ook geen druk op. Ja ik heb 2 doelen ingesteld in Trenara maar altijd met het idee, het moet wel leuk blijven en vooral, mijn lichaam moet zelf aan geven dat het er ook inzit. Zo niet? Dan weet je wat je grens is en dat je blijkbaar eerst nog veel meer tijd moet nemen om die grens elke keer iets op te schuiven. En lukt dat ook niet? Dan houden we het lekker bij afstanden tot 20km en soms een 5/10/16.1/21,1 km wedstrijd!

[ Voor 12% gewijzigd door Juancho op 06-02-2026 15:49 ]

• kepler
  • Registratie: Maart 2002
  • Nu online
Juancho schreef op vrijdag 6 februari 2026 @ 15:25:
Bedankt allen! Ik heb deze net besteld bij All4Running: https://all4running.nl/sa...in-4-set-unisex-lc2462300

Ik hoop dat hij goed zit :D Wilde net aanraden om juist langs een winkel te gaan om te passen, want maat en type is voor iedereen anders.

En sowieso gaat het de eerste kms/loopjes ongemakkelijk aanvoelen. Probeer veel te spelen met aantrekken/loshalen van alle touwtjes/elastiekjes die erop zitten, maar als je iets verandert geef het even 1-2km de tijd om te 'settlen'. Als het dan goed genoeg zit, zul je er ook nog even aan moeten wennen.

• Juancho
kepler schreef op vrijdag 6 februari 2026 @ 15:56:
[...]

Ik hoop dat hij goed zit :D Wilde net aanraden om juist langs een winkel te gaan om te passen, want maat en type is voor iedereen anders.

En sowieso gaat het de eerste kms/loopjes ongemakkelijk aanvoelen. Probeer veel te spelen met aantrekken/loshalen van alle touwtjes/elastiekjes die erop zitten, maar als je iets verandert geef het even 1-2km de tijd om te 'settlen'. Als het dan goed genoeg zit, zul je er ook nog even aan moeten wennen.
Op basis van de borstmeting kwam maat M eruit. Dus hopelijk past het ;). Ben idd benieuwd hoe het loopt!

• Slickk
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 11:53
[...]

Bij twee marathonvoorbereidingen ook last van gehad. Zoals je zegt, je lichaam is vooral bezig met herstellen en daardoor verzwakt je immuunsysteem.

Goed blijven eten, vitamines binnen krijgen, etc maar verder weinig aan te doen. Tsja, mensen vermijden, maar dat ging bij mij nogal lastig met jonge kinderen (en alle bacillen van de opvang :X).

• Wyke
  • Registratie: Juni 2018
  • Nu online
Juancho schreef op vrijdag 6 februari 2026 @ 15:25:

Dit was ook mijn eerste trailvestje. Ga je veel plezier aan beleven. Ook al zou ik (maar ja, je was te snel met bestellen) nu eerder de Adv. Skin 12 aanraden. Die extra 8 Liter is heel fijn om te hebben en als je die niet gebruikt, merk je daar helemaal niets van. Plus de stof is elastischer, en dat zit echt veeeel fijner. Ik wissel het gebruik nu een beetje af tussen beide vestjes, maar de Adv. Skin 12 is echt verreweg mijn favoriet.

Overigens heb ik de Active Skin gedragen bij mijn eerste marathon. Het is toch wel fijn om niet afhankelijk te zijn van de organisatie of van het kilometerbordje waar de drankpost staat. En je weet zeker dat je genoeg vocht binnenkrijgt (tenzij je finisht met een volle flask ;)). Bij mijn tweede marathon heb ik zonder vest gelopen, maar liep ik uiteindelijk meer dan 30km met een flesje in mijn hand, dus dat had ik achteraf ook beter anders kunnen doen ;)

• cyclofosfamide
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 17-03 21:26
Morgen op weg met de Salomon Active Skin 8. Al veel plezier mee gehad en alle ultra's mee gelopen. Morgen geen bevoorrading onderweg, dus 42.8km op 2 'tietjes' vind ik denk ik net iets te weinig. Ga zo m'n camelbackje even opzoeken. Zonnetje schijnt morgen en 9 graden, dus zal wel iets dorstiger weer zijn dan afgelopen week.

Door veel zweet/zout/nattigheid wel regelmatig ritsjes onderhouden van het vest, die doen soms moeilijk. Zowel 'telefoon' ritsje als de grote rits.
edit:
toch nog een watertappunt gevonden onderweg, dus geen camelback mee morgen

[ Voor 8% gewijzigd door cyclofosfamide op 06-02-2026 20:00 ]

| medic with nerdskillz | Pixel 9 Pro | Pixel 5 (hardloop/backup) | glFTPd addict | AM4 RTX3080 | Nvidia SHIELD Pro 2019 |

• marana
  • Registratie: Maart 2023
  • Laatst online: 17:26
Juancho schreef op vrijdag 6 februari 2026 @ 14:51:
[...]

Ik heb nu al wel een zo'n buik riem van Nike waar 2 flacons van elk 225ml in passen. maar ik vind het om de buik gewoon niet fijn.
Die heb ik ook. Ik doe 1 zo'n flesje gewoon in het zijvak van mijn tight. Is voor mij genoeg bij 2-uurs trainingsloopjes.

• Juancho
Wyke schreef op vrijdag 6 februari 2026 @ 16:45:
[...]

Dit was ook mijn eerste trailvestje. Ga je veel plezier aan beleven. Ook al zou ik (maar ja, je was te snel met bestellen) nu eerder de Adv. Skin 12 aanraden. Die extra 8 Liter is heel fijn om te hebben en als je die niet gebruikt, merk je daar helemaal niets van. Plus de stof is elastischer, en dat zit echt veeeel fijner. Ik wissel het gebruik nu een beetje af tussen beide vestjes, maar de Adv. Skin 12 is echt verreweg mijn favoriet.

Overigens heb ik de Active Skin gedragen bij mijn eerste marathon. Het is toch wel fijn om niet afhankelijk te zijn van de organisatie of van het kilometerbordje waar de drankpost staat. En je weet zeker dat je genoeg vocht binnenkrijgt (tenzij je finisht met een volle flask ;)). Bij mijn tweede marathon heb ik zonder vest gelopen, maar liep ik uiteindelijk meer dan 30km met een flesje in mijn hand, dus dat had ik achteraf ook beter anders kunnen doen ;)
Ik zit er nog wel aan te denken om ook de Salomon ADV Skin 5 van €112 erbij te bestellen (bestelling stond nog even on hold omdat vrouwlief ook nog iets mee wilde laten bestellen :) ). 1L extra is voor mij prima (het is mijn eerste runvest) maar ik begreep wel dat die Advanced ipv Active nog wat fijner/strakker/beter afstelbaar is. Heeft bovendien wat meer zakjes dus met oog op de toekomst en/of gebruik buiten hardlopen om wellicht nog als een goede overweging om een paar tientjes meer te betalen.

https://all4running.nl/sa...in-5-set-unisex-lc2465000

[ Voor 6% gewijzigd door Juancho op 06-02-2026 17:14 ]

• Wyke
  • Nu online
Juancho schreef op vrijdag 6 februari 2026 @ 17:12:
[...]

Ik zit er nog wel aan te denken om ook de Salomon ADV Skin 5 van €112 erbij te bestellen. 1L extra is voor mij prima (het is mijn eerste runvest) maar ik begreep wel dat die Advanced ipv Active nog wat fijner/strakker/beter afstelbaar is. Heeft bovendien wat meer zakjes dus met oog op de toekomst en/of gebruik buiten hardlopen om wellicht nog als een goede overweging om een paar tientjes meer te betalen.

als je dat doet (maar na je tirade over teveel schoenen, vind ik het raar als je na het bestellen van een vest direct nog een vest bestelt haha) dan raad ik je toch echt de 12 liter aan.. voor 1 liter meer een compleet extra vest is echt weggegooid geld,

• Wyke
  • Nu online
cyclofosfamide schreef op vrijdag 6 februari 2026 @ 17:00:

Door veel zweet/zout/nattigheid wel regelmatig ritsjes onderhouden van het vest, die doen soms moeilijk. Zowel 'telefoon' ritsje als de grote rits.
ik neem hem altijd mee onder de douche, dat werkt prima.,. en dan eens in de zoveel tijd in een sport-wasje met wat azijn voor de geurtjes.

• vhal
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 18:39

vhal

ಠ_ಠ

Juancho schreef op vrijdag 6 februari 2026 @ 17:12:
[...]

Ik zit er nog wel aan te denken om ook de Salomon ADV Skin 5 van €112 erbij te bestellen (bestelling stond nog even on hold omdat vrouwlief ook nog iets mee wilde laten bestellen :) ). 1L extra is voor mij prima (het is mijn eerste runvest) maar ik begreep wel dat die Advanced ipv Active nog wat fijner/strakker/beter afstelbaar is. Heeft bovendien wat meer zakjes dus met oog op de toekomst en/of gebruik buiten hardlopen om wellicht nog als een goede overweging om een paar tientjes meer te betalen.

Die volg ik even niet. Je koopt/bestelt net een trailrugzak en uur later kijk je naar deze voor er bij. Had dan de ADV Skin 5 gelijk besteld, dan was je gelijk klaar geweest voor alle afstanden tot en met een wat kortere ultra :D

Het enige persoonlijke nadeel van de ADV Skin 5 (ik heb deze ook) vind ik dat de stof op de rug wat de warme kant is. Voor de rest is het een prima vest (past veel in) maar qua maatvoering kan je beter de kleinere maat kiezen als je net tussen 2 maten valt. Eigenlijk moet ik er weer eens mee gaan lopen tijdens m'n marathonvoorbereiding, na Rotterdam 2025 heeft ie het daglicht niet meer gezien :+

Strava

• Roozzz
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 15:58
De advanced skin 5 was vorige week prima voor mijn zelfvoorzienende 50k. Pastte ook nog mooi een regenjas, regenbroek en een droog shirt in.

De 12 heb ik ook liggen, maar komt eigenlijk alleen voor lange bergdagen de kast uit. Dan kan je echt serieus wat meenemen. Voor trainings rondjes in nl zou ik dat overkill vinden. Anderzijds zit het extra volume ook niet echt in de weg.

Ter referentie ik draag wel maatje S. Zijn al jouw kleren xxl, dan pakt het mogelijk anders uit :+

[ Voor 11% gewijzigd door Roozzz op 06-02-2026 19:04 ]

If you can see, look. If you can look, observe

• XyS
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 17:13

XyS

0.o.O

Juancho kan vast retourneren, ff aan de helpdesk chat vragen anders :+
[...]

Ik ben ook ziek geworden tijdens mijn marathon trainingen. Het is ook gewoon zwaar dus een klein griepje slaat snel door. Eerste keer was het net voor de taper en heb ik veel fitheid verloren, afgelopen keer gelukkig paar maanden van tevoren.

• Niku
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 17-03 20:52

Niku

Alagaesii

Heeft er iemand ervaring met lage rugklachten tijdens lange duurlopen? En vooral: wat werkte bij jou goed qua oefeningen om te doen? Bij mij komt het na ongeveer een uur heel langzaam op tot op een punt dat het echt vervelend is. Mag (en kan) er gewoon mee lopen van de fysio, heb oefeningen gekregen, maar benieuwd naar wat ervaringen hier!

• XyS

XyS

0.o.O

Niku schreef op vrijdag 6 februari 2026 @ 19:34:
Heeft er iemand ervaring met lage rugklachten tijdens lange duurlopen? En vooral: wat werkte bij jou goed qua oefeningen om te doen? Bij mij komt het na ongeveer een uur heel langzaam op tot op een punt dat het echt vervelend is. Mag (en kan) er gewoon mee lopen van de fysio, heb oefeningen gekregen, maar benieuwd naar wat ervaringen hier!
Core oefeningen?
Ik doe het 1x per week om te onderhouden, was maandje gestopt en dan krijg ik meer last van mijn rug. Zit ook vaak als garnaal achter mijn bureau.
1x per week lijkt genoeg, normaal gesproken krijg ik er ook geen spierpijn meer van. Dat was wel anders nadat ik een maandje had geskipt.

Ik doe deze maar ze zijn best intensief, beginnen met 20/30s ofzo: YouTube: CORE Workout For RUNNERS (30 Minutes Follow Along)

• Gonadan
  • Laatst online: 18:02

Gonadan

Admin Beeld & Geluid, Harde Waren
Stewie! schreef op maandag 2 februari 2026 @ 09:37:
Komend weekend is de "Groet uit Schoorl", https://www.groetuitschoorlrun.nl/
Het parcours gaat door het bos- en duingebied van het Staatsbosbeheer. Met als hoogtepunt het doorkruisen van de pittoreske oude dorpskernen van Groet, Bregtdorp en Catrijp.

Zijn er meer tweakers die deze loop doen / hebben gedaan? En eventuele mooie ervaringen, praktische tips hebben om te delen? Wat is een goede schoenkeuze voor deze loop? Het zijn allemaal verharde paden neem ik aan.
In principe alles verhard inderdaad al heb ik ooit ook wel eens over de hei en duintjes gemoeten, maar toen was er een omleiding vanwege overstromingen. Twee weken geleden was daar niets van te zien en dan hadden ze het ook al aangekondigd. Dus het merendeel over fietspaden.

Welke afstand loop je? Zelf doe ik de halve, vind het daar heerlijk door bos en duin. Mijn favoriete loop.

Look for the signal in your life, not the noise.

Canon R6 | RF 24-70 f/2.8 L | 50 f/1.8 STM | 430EX II
Sigma 85 f/1.4 Art | 100-400 Contemporary
Zeiss Distagon 21 f/2.8

• Brakkie
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

Brakkie

blaat

Het parcours gaat door het bos- en duingebied van het Staatsbosbeheer. Met als hoogtepunt het doorkruisen van de pittoreske oude dorpskernen van Groet, Bregtdorp en Catrijp.

Zijn er meer tweakers die deze loop doen / hebben gedaan? En eventuele mooie ervaringen, praktische tips hebben om te delen? Wat is een goede schoenkeuze voor deze loop? Het zijn allemaal verharde paden neem ik aan.
Heb deze loop nog niet eerder gelopen dus ben zelf ook wat research aan het doen. De paden zijn allemaal verhard dus je kan gewoon snelle schoenen aan heb ik gehoord.

Voor de parcours analyse heb ik chatgpt ingeschakeld. Ik heb op Strava iemand opgezocht die de 30KM gelopen heeft en de GPX gedownload. Vervolgens deze aan chatgpt gevoerd en wat recente race resulaten meegegeven. Dat levert best leuk advies op:

https://chatgpt.com/share...ac-8012-b40e-7dbe235fea4e

Systeem | Strava

• cverkooyen
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 18:48

Ik ga dit jaar de 30 lopen. Prachtige omgeving! Wel vaak smalle paden dus hard lopen kan lastig zijn.

Paar jaren geleden gelopen met sneeuw, dat was magisch!

• Gonadan

Gonadan

Het begin in het dorp is leuk en gezellig, in het bos begint verraderlijk vals plat en wat hoogteverschil, in de duinen heb je serieuzer hoogteverschil en vaak een gure wind tegen (al valt dat zo te zien dit jaar mee).

Best goed te doen maar als je alleen maar vlakke loopjes in de polder gewend bent moet je opletten jezelf niet op te blazen. :P

Zeiss Distagon 21 f/2.8

• SVMartin
  • Registratie: November 2005
  • Niet online
Niku schreef op vrijdag 6 februari 2026 @ 19:34:
Ja, zeker door mijn vele bureauwerk.

Ik ben ooit aan de slag gegaan met dit, ik herhaal er vaak stukjes van, even tussen meetings door:

YouTube: Yoga tegen rugpijn | YOGA MET MILOU

Gebruik simds kort ook de app van gowod, bevalt tot nu toe goed.

• Juancho
Zo, vanmorgen een heerlijke LSD run moeten doen van 20km. Maar ik zat er zo lekker in en ik was nog niet helemaal thuis dat ik dacht, ik trek het door tot een halve marathon, heb ik dat ook weer eens in de b enen na bijna 1,5 jaar. Maar toen dacht ik, waarom niet gaan voor een PR wbt langste afstand ooit >:) ! Dus nog iets doorgetrokken tot 21,5km en daarmee heb ik gelijk mijn PR te pakken qua afstand. Trots op!

Tempo van Trenara zou rond de 6"20-6"30 moeten liggen maar ik zat er zoals gezegd lekker in, het was prachtig weer (eerste deel prachtig mistig in de natuur en daarna kwam het zonnetje door) en ik merkte na een km of 5 dat ik heel steady liep rond de 6"15 dus dat geprobeerd aan te houden. Met een uiteindelijke gemiddelde pace van 6"12 is dat meer dan gelukt! Weer een trots momentje, die we onszelf wat mij betreft wel eens vaker mogen gunnen _/-\o_ :D

Op advies van jullie dit keer ook 2 gelletjes van Maurten mee en 1 waterflag van 250ml. Uiteindelijk had ik aan 1 gelletje genoeg maar dat water ging er wel in zeg. Was ook een graadje of 5 dus een mega verschil met vorige week. Dat hardloopvest gaat dus zeker veel gebruikt worden komende maanden, dat weet ik nu al _/-\o_ . Vorige week vrijdag zat ik er lichamelijk helemaal door heen, mijn lichaam zei letterlijk dat het genoeg was voor de dag en alle energie was uit mijn lichaam. Met 17km. Hoe anders is het nu? Ja natuurlijk voel ik de beentjes, zou gek zijn van niet, maar ik heb nog energie over, heb nog moeten wandelen met de hond wat prima ging. Ik weet niet of het door dat ene gelletje + water komt (maar wel 4,5km verder gerent dan vorige week) of omdat ik vorige week op vrijdag liep (donderdagavond tennisavond met na afloop wat biertjes) en vandaag op zaterdag (voelde me meer uitgerust), maar het verschil is wel erg groot!

Onder het motto van pics or it didnt happend...

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7-dzRnpoXJPnmgbuAsXDV0wao2Y=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/qew8TcSDP8PDoaCzbXCD0jOw.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Tn0SfBvrOOQS-SQ6cdwuEGnIPLc=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Suto6kR2XqQsb2PLkw7tn1pR.jpg?f=fotoalbum_large

• L23

L23

Ik heb vanochtend de Saucony Endorphin Azura getest. Fijne schoen. Tot nu passen alle Saucony schoenen mij goed en deze zaten ook lekker. Loop momenteel op de Saucony Guide 18 en de Xodus Ultra 4 (vooral deze loopt erg fijn in het winterse Noorden...). De Azura heeft een iets grotere offset, 8 mm inplaats van 6 mm en een iets agressievere rocker. Dus dat was even wennen, maar goed bevallen.
Vandaag bestellen als opvolger van de Guide 18, die zit momenteel op 900 km en dan kan ik ze mooi afwisselen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/H0tijSjzk5VE71hWCNj4CnF-pVM=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/AjgR0JXYYWuLLG5FlgbcEiSr.jpg?f=fotoalbum_large

• cyclofosfamide
Vandaag eerste langere trailrun op m'n nieuwe Salomon Ultra Glide 4 schoenen. Wat lopen ze heerlijk, hier kan ik wel de echt lange ultra's op volbrengen. Ik kom van de Saucony Xodus Ultra 3 af en vond de 4 te zwaar worden zo langzamerhand.
Demping van de Salomon Ultra Glide 4 was lekker. Heb wel ipv maat 44 2/3 nu een 45 1/3 moeten kopen (dus 44 2/3 nu beschikbaar, paar km op gelopen).

Wat was het een mooie ochtend om te lopen, prachtige mistflarden en zon :)

Oh, en ik zie nu pas dat dit een 100+km week was, das lang geleden.

[ Voor 6% gewijzigd door cyclofosfamide op 07-02-2026 22:55 ]

| medic with nerdskillz | Pixel 9 Pro | Pixel 5 (hardloop/backup) | glFTPd addict | AM4 RTX3080 | Nvidia SHIELD Pro 2019 |

• Stefangrp
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 15:52
Hee gezellig je kwam vlak langs mijn huis :)
Kun je de gpx delen? Ik zie nog wat paadjes die ik niet ken.
Had je vrijwel alles onverhard?

• L23

L23

Stefangrp schreef op zaterdag 7 februari 2026 @ 20:40:
Bij de drie puntjes onder Best Efforts kan je kiezen voor Export GPX.

• cyclofosfamide
Stefangrp schreef op zaterdag 7 februari 2026 @ 20:40:
https://connect.garmin.com/modern/course/430996088 vrijwel onverhard, tot een paar km voor mijn thuis.

• Juancho
Vraagje, welke sport(mix) drank adviseren jullie die goed is voor een langere run en je, net als een gelletje, extra energie geeft door de juiste voedingsstoffen? Is dit toevallig wat? Aangezien ik bij die shop nog wat anders moet bestellen :)

https://www.drogist.nl/is...nk-poeder-orange-400g.htm
35 gram koolhydraten voor een inname van 500 ml
Bron van C die vermoeidheid helpt verminderen
Vergemakkelijkt de hydratatie door de wateropname te verhogen
Ondersteunt prestaties tijdens duurtraining en zware fysieke inspanning*

Voedingswaarde per portie ** %RI* per portie**
Energetische waarde (kJ) 631
Energetische waarde (kcal) 148
Koolhydraten waarvan (g) 35
Suikers (g) 28
Zout (g) 1.1
Vitamine C (mg) 40 50
Vitamine B1 (mg) 0.23 21
Calcium (mg) 160 20
Magnesium (mg) 62 17

[ Voor 3% gewijzigd door Juancho op 07-02-2026 23:18 ]

• L23

L23

Juancho schreef op zaterdag 7 februari 2026 @ 23:17:
Vraagje, welke sport(mix) drank adviseren jullie die goed is voor een langere run en je, net als een gelletje, extra energie geeft door de juiste voedingsstoffen? Is dit toevallig wat? Aangezien ik bij die shop nog wat anders moet bestellen :)

https://www.drogist.nl/is...nk-poeder-orange-400g.htm

[...]
Isostar is prima spul. Gewoon van alles uittesten en kijken wat je bevalt. Ik ben zelf tevreden met de Isotonic van de Jumbo.

• Hartloper
Alle isotone sportdranken hebben dezelfde basis. Water met 7-8 gram suiker per 100 ml en een heel klein beetje zout en andere electrolyten.
Vaak gooien ze er ook wat andere ingrediënten in (in dit geval vit C) om wat marketing rond te doen. En iets om er een smaakje aan te geven.

Maar op zich is elke sportdrank voor tijdens de inspanning suikerwater met een snuifje zout.

Sommige mensen hebben een duidelijke voorkeur, ik koop gewoon wat bij de lokale supermarkt voorhanden is.

• Slickk
Het is aan de dure kant qua hoeveelheid en prijs (€1,13 per portie / 500 ml), maar Isostar is idd wel een bewezen merk.

Zelf vind ik deze van Decathlon fijn, de iets duurdere citroen variant gericht op 3+ uur duursporten. Het is en blijft een suikerdrank, maar door de toegevoegde zurige citroensmaak met name in de zomer een lekkere dorstlesser. Uit 2 kg haal je 50 porties (€0,50 per portie / 500mL),

[ Voor 16% gewijzigd door Slickk op 08-02-2026 07:37 . Reden: Had de verkeerde variant gelinkt ]

• kepler
  • Nu online
Ik gebruik tailwind, erg tevreden mee. Tijdens wedstrijden kom ik nog wel eens anderen tegen, en die werken ook prima voor mij :D

• vhal
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 18:39

vhal

ಠ_ಠ

L23 schreef op zaterdag 7 februari 2026 @ 13:48:
Ik heb vanochtend de Saucony Endorphin Azura getest. Fijne schoen. Tot nu passen alle Saucony schoenen mij goed en deze zaten ook lekker. Loop momenteel op de Saucony Guide 18 en de Xodus Ultra 4 (vooral deze loopt erg fijn in het winterse Noorden...). De Azura heeft een iets grotere offset, 8 mm inplaats van 6 mm en een iets agressievere rocker. Dus dat was even wennen, maar goed bevallen.
Vandaag bestellen als opvolger van de Guide 18, die zit momenteel op 900 km en dan kan ik ze mooi afwisselen.

[Afbeelding]
Merk je veel verschil met de Guide 18? Dat is wel een milde support schoen en ik denk qua foam ook wel een totaal andere beleving. De Azura lijkt mij meer een Endorphin Speed zonder nylon plaat. Persoonlijk ben ik wel fan van de Endorphin Speed maar ik zit niet altijd te wachten op de nylon plaat als het even wat rustiger moet.

[ Voor 6% gewijzigd door vhal op 08-02-2026 08:51 ]

Strava

• L23

L23

vhal schreef op zondag 8 februari 2026 @ 08:47:
[...]

Merk je veel verschil met de Guide 18? Dat is wel een milde support schoen en ik denk qua foam ook wel een totaal andere beleving. De Azura lijkt mij meer een Endorphin Speed zonder nylon plaat. Persoonlijk ben ik wel fan van de Endorphin Speed maar ik zit niet altijd te wachten op de nylon plaat als het even wat rustiger moet.
De Guide serie lang geleden aangewezen na een looptest. Toen ik eind 2023 hardlopen weer eens opgepakt had vrij snel vertrouwd de Guide 17 gekocht, maar toch weer een hele andere schoen dan de Guide ISO die ik daarvoor had. De Saucony Xodus Ultra 4 vind ik vergelijkbaar met de Guide 17/18.

Zoals ik zei loopt de Azura iets anders vanwege de 8 mm drop en iets aggresievere rocker. Dat is het grote verschil. Met een rustig tempo geven ze ook prima support, de hak voelde iets stugger. Ik vond de support ook beter dan de ASICS MEGABLAST die ik vorig jaar 5 km heb kunnen testen.
De foam gaf mij pas echt een andere beleving als je het tempo verhoogd. Paar snelle rondjes gedaan rond de 4:00 a 4:30 min/km en dan voelt de zool opeens een stuk zachter en voelt het ook als een snellere schoen als de Guide.

Verder geen ervaring met de Endorphin Speed. Niet getest, maar begrijp dat je de Azura inderdaad kan zien als een Speed zonder plaat. Vorig jaar wel 7 km gelopen op de Endorphin Elite 2 en die liep op rechte stukken echt heerlijk, maar scherpe bochten waren spannend door weining ondersteuning in de hak.

Gistermiddag nog 11 km in rustig tempo gelopen op de Guide 18 en vond ik het ook weer geen groot verschil met de Azura. Allebei schoenen die je voor alle soorten trainingen kan gebruiken, maar het is voor mij tijd voor wat nieuws. De eerste reviews/indrukken van de Guide 19 spreken mij niet aan en ik verwacht dat de zool van de Azura (iets) meer grip geeft in de regen met natte tegels en plassen. Ik heb ze gister besteld in een ander kleurtje.

• Stefangrp
Elite 2 is spannend ja als je niet rechtdoor hoeft.
Die Azura klinkt wel nice. Zet ik op de lijst voor als het weer tijd wordt voor wat nieuws.
Mooie naam ook <3 en "make any day fast". Goede marketing

• L23

L23

Stefangrp schreef op zondag 8 februari 2026 @ 09:44:
Elite 2 is spannend ja als je niet rechtdoor hoeft.
Die Azura klinkt wel nice. Zet ik op de lijst voor als het weer tijd wordt voor wat nieuws.
Mooie naam ook <3 en "make any day fast". Goede marketing
Je ziet aan de Endorphin Elite 3 dat meer mensen die ervaring hadden, ze hebben het aangepast. Jij had de Elite 2 (tweedehands) gekocht toch? Ik was/ben nog niet toe aan een wedstrijdschoen, maar ben benieuwd wat ik verder dit jaar nog ga kopen. De kilometers nemen toe en inmiddels slijt ik 2 a 3 schoenen per jaar :p

• Stefangrp
Ja 2e hands gekocht. Maar ik kreeg ook de bon erbij en een lusje rafelde, dus die mocht ik vervolgens onder garantie omruilen voor nieuwe.
Die schoenen gaan als de brandweer. Langzamer dan 4.30 lukt niet haha.
Ik gebruik ze alleen voor races van hm en verder.

Wist niet dat de 3 al uit was. Ik ga eens googlen O-)

• L23

L23

Stefangrp schreef op zondag 8 februari 2026 @ 09:58:
Ja 2e hands gekocht. Maar ik kreeg ook de bon erbij en een lusje rafelde, dus die mocht ik vervolgens onder garantie omruilen voor nieuwe.
Die schoenen gaan als de brandweer. Langzamer dan 4.30 lukt niet haha.
Ik gebruik ze alleen voor races van hm en verder.

Wist niet dat de 3 al uit was. Ik ga eens googlen O-)
Volgens mij nog niet uit, maar wel al veel over te vinden.

• Stefangrp
Ik zie het ja. Ze zijn weer een stapje lelijker geworden haha

• ArjenIsM3
L23 schreef op zondag 8 februari 2026 @ 09:42:
[...]

De Guide serie lang geleden aangewezen na een looptest. Toen ik eind 2023 hardlopen weer eens opgepakt had vrij snel vertrouwd de Guide 17 gekocht, maar toch weer een hele andere schoen dan de Guide ISO die ik daarvoor had. De Saucony Xodus Ultra 4 vind ik vergelijkbaar met de Guide 17/18.

Zoals ik zei loopt de Azura iets anders vanwege de 8 mm drop en iets aggresievere rocker. Dat is het grote verschil. Met een rustig tempo geven ze ook prima support, de hak voelde iets stugger. Ik vond de support ook beter dan de ASICS MEGABLAST die ik vorig jaar 5 km heb kunnen testen.
De foam gaf mij pas echt een andere beleving als je het tempo verhoogd. Paar snelle rondjes gedaan rond de 4:00 a 4:30 min/km en dan voelt de zool opeens een stuk zachter en voelt het ook als een snellere schoen als de Guide.

Verder geen ervaring met de Endorphin Speed. Niet getest, maar begrijp dat je de Azura inderdaad kan zien als een Speed zonder plaat. Vorig jaar wel 7 km gelopen op de Endorphin Elite 2 en die liep op rechte stukken echt heerlijk, maar scherpe bochten waren spannend door weining ondersteuning in de hak.

Gistermiddag nog 11 km in rustig tempo gelopen op de Guide 18 en vond ik het ook weer geen groot verschil met de Azura. Allebei schoenen die je voor alle soorten trainingen kan gebruiken, maar het is voor mij tijd voor wat nieuws. De eerste reviews/indrukken van de Guide 19 spreken mij niet aan en ik verwacht dat de zool van de Azura (iets) meer grip geeft in de regen met natte tegels en plassen. Ik heb ze gister besteld in een ander kleurtje.
Als je normaal op de Guide loopt dan heb je aan de Azura denk ik een hele goede. Heb ze nog een paar keer in huis aangetrokken en ik begrijp eigenlijk niet dat Saucony dit verkoopt als neutrale schoen. Dat is het gewoon niet. Dit zijn snelle stabiliteitsschoenen. De extra opvulling aan de binnenkant (bolling die je voelt aan het begin van je voetboog/hak) en de uitgesneden middenloop aan de buitenkant van de middenvoet zijn er duidelijk op gericht om de voet naar buiten te duwen. Heel fijn als je overproneert, maar ik supineer en heb dus neutrale schoenen nodig. Zag vandaag een video van Doctors of Running over deze schoen en die zei eigenlijk hetzelfde. Ik liep hier met de Triumph 23 ook al tegenaan. Ook een schoen die Saucony als “neutraal” in de markt zet maar dat eigenlijk niet is. Nu begrijp ik het ergens wel, er zijn veel meer mensen die overproneren dan die supineren dus de meeste mensen zullen er niet of weinig last van hebben, maar ik helaas wel. Denk dus dat ik de mijne terug moet sturen ondanks dat het een van de weinige modellen is die mij goed passen. Heb nog een paar schoenen besteld en hak de knoop wel door als ik die gepast heb.

• L23

L23

ArjenIsM3 schreef op zondag 8 februari 2026 @ 14:23:
[...]

Als je normaal op de Guide loopt dan heb je aan de Azura denk ik een hele goede. Heb ze nog een paar keer in huis aangetrokken en ik begrijp eigenlijk niet dat Saucony dit verkoopt als neutrale schoen. Dat is het gewoon niet. Dit zijn snelle stabiliteitsschoenen. De extra opvulling aan de binnenkant (bolling die je voelt aan het begin van je voetboog/hak) en de uitgesneden middenloop aan de buitenkant van de middenvoet zijn er duidelijk op gericht om de voet naar buiten te duwen. Heel fijn als je overproneert, maar ik supineer en heb dus neutrale schoenen nodig. Zag vandaag een video van Doctors of Running over deze schoen en die zei eigenlijk hetzelfde. Ik liep hier met de Triumph 23 ook al tegenaan. Ook een schoen die Saucony als “neutraal” in de markt zet maar dat eigenlijk niet is. Nu begrijp ik het ergens wel, er zijn veel meer mensen die overproneren dan die supineren dus de meeste mensen zullen er niet of weinig last van hebben, maar ik helaas wel. Denk dus dat ik de mijne terug moet sturen ondanks dat het een van de weinige modellen is die mij goed passen. Heb nog een paar schoenen besteld en hak de knoop wel door als ik die gepast heb.
Ik loop dus zowel op de Guide 18 als op de Xodus Ultra 4. Volgens All4running heeft de Guide 17/18 een minimale mate van pronatie. Saucony zelf gebruikt die termen niet meer. De Xodus Ultra 4 wordt gezien als neutraal (alle trailschoenen zijn neutraal?). Wellicht ben ik het gewend, maar ik merk het verschil niet tussen beide schoenen. Ik ben ook niet op zoek naar een dergelijke schoen. 10 a 15 jaar geleden wel een keer een looptest gedaan bij de aanschaf van schoenen en zo ben ik terecht gekomen bij de Guide 7/ISO/ISO 2, maar de Guide 17 en nieuwer vind ik toch wel een heel ander beestje. Tegenwoordig bestel ik gewoon online en in principe neutrale schoenen.

Ik merk bij de Azura niet iets merkbaar anders dan de Xodus Ultra 4 in ieder geval. Ik zie de stabiliteit meer in dat ik niet mijn enkel ga verzwikken zoals bij Endorphin Elite 2 :P Hoe heb jij dit nu ervaren dan? Al een rondje mee gelopen buiten? Wat voor schoen gaat het dan worden na de Triumph, Ride en Azura?

Edit: Nog even goed terug gelezen. Je hebt ze dus alleen nog maar in huis aangetrokken. De extra opvulling aan de binnenkant herken ik zelf niet, maar ik heb smalle voeten en jij hebt eerder aangegeven brede voeten te hebben. Toch niet zo een fijne pasvorm wellicht? Ik zie dat de Ride en Triumph ook brede modellen hebben.

[ Voor 6% gewijzigd door L23 op 08-02-2026 17:54 ]

• Stewie!
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 17:43

Stewie!

Keen must die!

Vandaag de 30 km van de Groet uit Schoorl gelopen, georganiseerd door Le Champion. Was prachtig loopweer, de zon scheen, 8 graden, beetje bewolking. En Schoorl heeft prachtige duinen en bosgebied. Goed georganiseerd met voldoende drinkposten met water, AA en banaan.

De 30 kilometer had in totaal 118 hoogtemeters, is volledig over verharde paden en het hele parcours is netjes aangegeven, voldoende begeleiding en hekken om alles in goede banen te leiden. Niet veel publiek buiten de dorpjes.

Heb in Schoorl overnacht en dat gaf een leuke sfeer bij het ontbijt met een hotel vol lopers.

Heb de 30 km lekker constant kunnen lopen.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/NQ2tDJckkSeBR3GVmJI8B8dAenQ=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/DV2sD0Kx6kshdNrTZ3qDSdZ2.png?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/VLtEuL2fhcc3gCma4SjsAx7rbRA=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/8HNTzH5genOtG3ugyt1b0VZg.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ubDzeBCoIlLDdlPEsd4p1lxh1Hc=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Z4PM7wv3Z6FAqUUgDGSwXiaI.jpg?f=fotoalbum_tile
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/yFiwTz6I2ePAjZwqtOz0Dc-LxF8=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/xer5X9j78CiKi4LkiILQxNhb.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/k77u2iL0Z9WQPH5PcHDxUoXwzII=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/RZZY1c6h8KoQbvZlikjkQeRV.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wLjK2WUkLQMNc5HjDN-YG68nOTw=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/72W8tnBlZQncPlpEaAkAGP3d.jpg?f=fotoalbum_tile

Marathon loper in Tokyo, London, Rotterdam, Maria Alm, San Francisco, Berlin, Chicago, Amsterdam
Strava: https://www.strava.com/athletes/149347154

• XyS

XyS

0.o.O

Echt geweldig weer vandaag. Stond een long run van 24.4km op het schema, om zo op 100 uit te komen deze week.

Idee was om Z2 te lopen, was vandaag zo'n 4:40 pace. Op een of andere manier duurde het zo'n 10km om in te komen, ik vorige me ook best gestresst. Veel zweten en beslagen bril, echt mega irritant. Daarna ging het echt geweldig, denk dat mijn lichaam even moest wennen. Laatste paar km nog wat versneld, <4:10 ging ook zonder moeite.
Wel grappig, het was zonnig en warm maar van het ene op het andere moment liep ik zomaar in dikke mist. Was ook zo weer weg, nog nooit eerder meegemaakt (behalve op een bergtop, die hebben we hier niet).

Gisteren helaas wel weer wat last van mijn hiel/achilles na wandelen in de duinen. Voor nu is het plan om 100km per week aan te houden. Wil graag 2 long runs per week doen ipv 1 dus ga weer wat schuiven in mijn schema.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wMY1XseFpF6ytrAEh4iv_iGRohs=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/OG0OdtO45VmyzsNnif8rUien.jpg?f=fotoalbum_large

• Gonadan

Gonadan

Stewie! schreef op zondag 8 februari 2026 @ 14:56:
Vandaag de 30 km van de Groet uit Schoorl gelopen, georganiseerd door Le Champion. Was prachtig loopweer, de zon scheen, 8 graden, beetje bewolking. En Schoorl heeft prachtige duinen en bosgebied. Goed georganiseerd met voldoende drinkposten met water, AA en banaan.

De 30 kilometer had in totaal 118 hoogtemeters, is volledig over verharde paden en het hele parcours is netjes aangegeven, voldoende begeleiding en hekken om alles in goede banen te leiden. Niet veel publiek buiten de dorpjes.

Heb in Schoorl overnacht en dat gaf een leuke sfeer bij het ontbijt met een hotel vol lopers.

Heb de 30 km lekker constant kunnen lopen.
[Afbeelding][Afbeelding][Afbeelding]
[Afbeelding][Afbeelding][Afbeelding]
Lekker hoor, voor herhaling vatbaar?

Ik moet zeggen dat het achteraf best heiig werd een op de fiets naar huis was geen pretje met lege benen. Heb lang onder de hete douche moeten staan om weer op te warmen. :X

Zeiss Distagon 21 f/2.8

• L23

L23

XyS schreef op zondag 8 februari 2026 @ 15:50:
Echt geweldig weer vandaag. Stond een long run van 24.4km op het schema, om zo op 100 uit te komen deze week.

Idee was om Z2 te lopen, was vandaag zo'n 4:40 pace. Op een of andere manier duurde het zo'n 10km om in te komen, ik vorige me ook best gestresst. Veel zweten en beslagen bril, echt mega irritant. Daarna ging het echt geweldig, denk dat mijn lichaam even moest wennen. Laatste paar km nog wat versneld, <4:10 ging ook zonder moeite.
Wel grappig, het was zonnig en warm maar van het ene op het andere moment liep ik zomaar in dikke mist. Was ook zo weer weg, nog nooit eerder meegemaakt (behalve op een bergtop, die hebben we hier niet).

Gisteren helaas wel weer wat last van mijn hiel/achilles na wandelen in de duinen. Voor nu is het plan om 100km per week aan te houden. Wil graag 2 long runs per week doen ipv 1 dus ga weer wat schuiven in mijn schema.

[Afbeelding]
Ben benieuwd hoe je weekschema er dan uitziet met 100 km per week. Loop je dan ook meerdere keren twee keer per dag? Gaat het je qua plannen makkelijk af?

• Brakkie
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

Brakkie

blaat

Schoorl was super vandaag. De 30KM stond op het programma. Het weer vond ik lastig om me goed op te kleden en na twee km alsnog de longsleeve uitgedaan en om mn middel gebonden dus gewoon in t-shirt met korte mouwen gelopen en een lange zomer tight. Tot 21km draaide het soepel (1:23:14:), daarna werd het werken. Uiteindelijk gefinished in 2:00:29. Ok, net niet onder de twee uur maar kan er niet wakker van liggen :D

Beentjes zijn behoorlijk leeg nu en van Garmin moet ik 92 uur herstellen voor m'n volgende serieuze training. Dat gaan we maar doen dan ;)

Systeem | Strava

• XyS

XyS

0.o.O

L23 schreef op zondag 8 februari 2026 @ 17:15:
[...]

Ben benieuwd hoe je weekschema er dan uitziet met 100 km per week. Loop je dan ook meerdere keren twee keer per dag? Gaat het je qua plannen makkelijk af?
code:
1
2
3
4
5
6
7
Mon 02-02   51  9.4     Z1
Tue 03-02   70  14.7    Z2/Z3
Wed 04-02   70  13.0    Z1
Thu 05-02   70  15.2    Z2/Z3/Z4
Fri 06-02   60  11.1    Z1/Z2
Sat 07-02   66  12.0    Z1
Sun 08-02   115 25.0    Z2+beetje MP
Dit was afgelopen week, aankomende week wil ik er 2 long runs van maken en dan de Z1 korter. Dan kan ik ze tijdens de lunch doen (45 min ofzo). Ik loop het liefst in de middag.

Afgelopen week vaak in de avond nog naar buiten, vind ik niet prettig met die kou. In de avond lopen was even wennen, als het Z1/Z2 is kan ik ook prima slapen. Het helpt zelfs.

Voordeel van elke dag lopen is dat ik nooit een excuus hoef te zoeken om morgen te gaan ipv vandaag. Soms ben ik wat moe en dan moet ik mezelf wel overhalen, duurt ook ff voordat je lichaam er aan gewend is. Denk dat het aankomende tijd wel wat makkelijker wordt.

Edit: deze week zoiets
code:
1
2
3
4
5
6
7
Mon 09-02   45  8.3     Z1
Tue 10-02   45  9.5     Z2
Wed 11-02   105 22.1    Z2/Z3
Thu 12-02   45  9.8     Z2
Fri 13-02   65  12.0    Z1/Z2
Sat 14-02   70  12.8    Z1
Sun 15-02   120 26.1    Z2+beetje MP

[ Voor 9% gewijzigd door XyS op 08-02-2026 19:24 ]

• L23

L23

XyS schreef op zondag 8 februari 2026 @ 18:58:
[...]
code:
1
2
3
4
5
6
7
Mon 02-02   51  9.4     Z1
Tue 03-02   70  14.7    Z2/Z3
Wed 04-02   70  13.0    Z1
Thu 05-02   70  15.2    Z2/Z3/Z4
Fri 06-02   60  11.1    Z1/Z2
Sat 07-02   66  12.0    Z1
Sun 08-02   115 25.0    Z2+beetje MP
Dit was afgelopen week, aankomende week wil ik er 2 long runs van maken en dan de Z1 korter. Dan kan ik ze tijdens de lunch doen (45 min ofzo). Ik loop het liefst in de middag.

Afgelopen week vaak in de avond nog naar buiten, vind ik niet prettig met die kou. In de avond lopen was even wennen, als het Z1/Z2 is kan ik ook prima slapen. Het helpt zelfs.

Voordeel van elke dag lopen is dat ik nooit een excuus hoef te zoeken om morgen te gaan ipv vandaag. Soms ben ik wat moe en dan moet ik mezelf wel overhalen, duurt ook ff voordat je lichaam er aan gewend is. Denk dat het aankomende tijd wel wat makkelijker wordt.
Moeilijkste tijd van het jaar ervaar je ook nu (voor mij in ieder geval). Kou en donker, maar begint al merkbaar langer licht te worden. Als het nu lukt dan lukt het zometeen met de langere dagen en betere weersomstandigheden ook :)

Een duurloop is bij jou max 25 km of kwam dat deze week zo uit? De dag ervoor een herstelloopje zie ik. Elke dag lopen is iets voor te zeggen :P

Ik loop zelf nu rond 60 a 70 km per week, maar de opbouw daar naartoe ging wat chaotisch. Nu iets beter aan het inplannen, maar merkte ook dat 5 a 6 dagen in de week hardlopen mij tegen begon te staan. Een aantal dagen rust of iets anders zoals krachttraining vind ik ook wel fijn tussendoor. Afgelopen twee weken had ik het hardlopen over 4 dagen verspreid (maandag, woensdag, vrijdag en zaterdag) en dan 5 keer hardlopen. Het excuus om morgen te gaan lopen ipv vandaag komt wel eens voor en dan is er ook nog de ruimte om te kunnen schuiven. Maar naarmate de wekelijkse kilometers toenemen wordt een extra dag ook weer praktischer. Ik vond het ook lastig dat ik 1 keer in de week loop met een run club en op de zaterdag parkrun. Dat zijn loopjes van rond de 5 km, op die dagen bevalt het me beter om dan twee loopjes in te plannen.

• XyS

XyS

0.o.O

L23 schreef op zondag 8 februari 2026 @ 19:24:
[...]

Moeilijkste tijd van het jaar ervaar je ook nu (voor mij in ieder geval). Kou en donker, maar begint al merkbaar langer licht te worden. Als het nu lukt dan lukt het zometeen met de langere dagen betere weersomstandigheden ook :)

Een duurloop is bij jou max 25 km of kwam dat deze week zo uit? De dag ervoor een herstelloopje zie ik. Elke dag lopen is iets voor te zeggen :P

Ik loop zelf nu rond 60 a 70 km per week, maar de opbouw daar naartoe ging wat chaotisch. Nu iets beter aan het inplannen, maar merkte ook dat 5 a 6 dagen in de week hardlopen mij tegen begon te staan. Een aantal dagen rust of iets anders zoals krachttraining vind ik ook wel fijn tussendoor. Afgelopen twee weken had ik het hardlopen over 4 dagen verspreid (maandag, woensdag, vrijdag en zaterdag) en dan 5 keer hardlopen. Het excuus om morgen te gaan lopen ipv vandaag komt wel eens voor en dan is er ook nog de ruimte om te kunnen schuiven. Maar naarmate de wekelijkse kilometers toenemen wordt een extra dag ook weer praktischer. Ik vond het ook lastig dat ik 1 keer in de week loop met een run club en op de zaterdag parkrun. Dat zijn loopjes van rond de 5 km, op die dagen bevalt het me beter om dan twee loopjes in te plannen.
Inderdaad, zal alleen maar makkelijker worden om naar buiten te gaan. Kunt nu om 5 uur gelukkig alweer in daglicht rennen.

Ben ook de long run aan het opbouwen, merkte dat ik daar extra last van krijg aan mijn achillespezen. Dus afgelopen weken 17, 18, 22, 25. Het is erg oppassen omdat ik ook geen dag wil missen. Dat zorgt er gelijk voor dat je hopelijk voorzichtig genoeg doet, zoals vandaag had ik graag veel marathon pace gelopen omdat het zo lekker ging. Gisteren en vandaag had ik bij aanvang meer last dan ik zou willen, dus dan houd ik me in. En morgen weer kijken hoe het gaat. Sowieso wordt dat een herstelloopje.

Ik doe verder niet aan andere sporten, 1x per week core training en dat is het. Parkrun wil ik ook graag doen, maar zou dan bijvoorbeeld 5k warmlopen en 5k uitlopen. Voor de parkrun moet ik om 7 uit bed, in het weekend slaap ik liever wat uit. En moet zeggen dat ik zeker niet altijd zin heb om te lopen. Zodra ik buiten ben is het prima en achteraf ben ik blij dat ik toch ben gegaan.
Doe heel soms ook 2 loopjes op de dag, maakt het wel makkelijk om veel km te maken. Maar voor nu nog niet echt nodig.

• Juancho
Poeh, elke dag hardlopen en ook geen paar kilometers... Verveelt dat niet een keer? Ik moet er zelf niet aan denken iig. Ik loop dan zelf 3x in de week hard maar liefst zou ik het bij 2x laten. Maar dan is je progressie minder en tot nu toe is 3x mentaal gezien ook nog vol te houden.

Maar ik tennis er ook naast en dat zou ik we lzo elke dag kunnen. Gewoon omdat het zo leuk is. Dus wellicht hebben sommigen hier dat met hardlopen 😁

• XyS

XyS

0.o.O

Juancho schreef op zondag 8 februari 2026 @ 19:55:
Poeh, elke dag hardlopen en ook geen paar kilometers... Verveelt dat niet een keer? Ik moet er zelf niet aan denken iig. Ik loop dan zelf 3x in de week hard maar liefst zou ik het bij 2x laten. Maar dan is je progressie minder en tot nu toe is 3x mentaal gezien ook nog vol te houden.

Maar ik tennis er ook naast en dat zou ik we lzo elke dag kunnen. Gewoon omdat het zo leuk is. Dus wellicht hebben sommigen hier dat met hardlopen 😁
Nog erger, ik loop meestal zonder muziek. Ik verveel me niet, kom wel tot rust. Beetje dingen van de dag doornemen, op een gegeven moment ben ik klaar en kan ik gewoon lekker lopen. Kan soms wat gestresst zijn en hardlopen helpt daar goed bij. Probeer de routes ook af te wisselen dus tijdens het lopen bedenken hoe ik uitkom en waar ik naartoe wil. Elke dag is niet nodig maar vind het wel leuk/knap dat het kan, ook een soort uitdaging.

• L23

L23

De combi AirPods en Apple Watch leek me ook ideaal voor hardlopen, maar luister eigenlijk alleen maar muziek tijdens fitness. Muziek tijdens het hardlopen doe ik heel af en toe bij de korte loopjes, bij een lange duurloop loop ik liever zonder muziek. Niet nodig, hardlopen verveelt mij ook niet. Leuk om nieuwe routes te bedenken en die te lopen. Hoe meer kilometers hoe leuker de route :P Alleen met deze winter wel eens last van uitstelgedrag.

• ArjenIsM3
L23 schreef op zondag 8 februari 2026 @ 14:53:
[...]

Ik loop dus zowel op de Guide 18 als op de Xodus Ultra 4. Volgens All4running heeft de Guide 17/18 een minimale mate van pronatie. Saucony zelf gebruikt die termen niet meer. De Xodus Ultra 4 wordt gezien als neutraal (alle trailschoenen zijn neutraal?). Wellicht ben ik het gewend, maar ik merk het verschil niet tussen beide schoenen. Ik ben ook niet op zoek naar een dergelijke schoen. 10 a 15 jaar geleden wel een keer een looptest gedaan bij de aanschaf van schoenen en zo ben ik terecht gekomen bij de Guide 7/ISO/ISO 2, maar de Guide 17 en nieuwer vind ik toch wel een heel ander beestje. Tegenwoordig bestel ik gewoon online en in principe neutrale schoenen.

Ik merk bij de Azura niet iets merkbaar anders dan de Xodus Ultra 4 in ieder geval. Ik zie de stabiliteit meer in dat ik niet mijn enkel ga verzwikken zoals bij Endorphin Elite 2 :P Hoe heb jij dit nu ervaren dan? Al een rondje mee gelopen buiten? Wat voor schoen gaat het dan worden na de Triumph, Ride en Azura?

Edit: Nog even goed terug gelezen. Je hebt ze dus alleen nog maar in huis aangetrokken. De extra opvulling aan de binnenkant herken ik zelf niet, maar ik heb smalle voeten en jij hebt eerder aangegeven brede voeten te hebben. Toch niet zo een fijne pasvorm wellicht? Ik zie dat de Ride en Triumph ook brede modellen hebben.
Wellicht ben ik er gevoeliger voor of hebben jouw huidige schoenen een vergelijkbaar iets waardoor het niet opvalt, zeg het maar. Er zijn wel verschillende “shoetubers” die het er ook over hebben dus ik zal niet (compleet) gek zijn ;)

Ja, mijn huidige Ride 18s zijn de brede variant, maar die heb ik zeker een halve maat te klein gekocht helaas. De schoen is vrij stretchy dus ik dacht dat het wel los zou lopen maar dat is helaas niet het geval en ik krijg er pijn in mijn voeten door. De Triumph ging ik ook enorm op de buitenkant van mijn voeten mee lopen. Tot het punt dat het mijn vrouw (totale leek op dit gebied) zelfs opviel. Ook geen optie dus helaas.

Er zijn een paar New Balance Rebel V5 en een paar Hoka Clifton 10 onderweg. Zou mooi zijn als die beide passen want dan is in 1 klap mijn schoenrotatie gefixt.

Herstel / duurloop: Clifton 10
Kort / tempo: Rebel V5
Wedstrijd / lange tempoloop: Zoom Fly 6

Maar mijn voeten kennende zal dat hem wel niet worden ;)

De nieuwe Ride 19 zou ik nog kunnen proberen, de nieuwe Brooks modellen heb ik nog niet geprobeerd (Glycerin Flex klinkt ook wel interessant) evenals verschillende New Balance modellen dus er valt nog genoeg te proberen maar eerlijk gezegd ben ik wel een beetje klaar mee dus ik hoop dat ik snel voorzien ben.

• L23

L23

ArjenIsM3 schreef op zondag 8 februari 2026 @ 22:46:
[...]

Wellicht ben ik er gevoeliger voor of hebben jouw huidige schoenen een vergelijkbaar iets waardoor het niet opvalt, zeg het maar. Er zijn wel verschillende “shoetubers” die het er ook over hebben dus ik zal niet (compleet) gek zijn ;)

Ja, mijn huidige Ride 18s zijn de brede variant, maar die heb ik zeker een halve maat te klein gekocht helaas. De schoen is vrij stretchy dus ik dacht dat het wel los zou lopen maar dat is helaas niet het geval en ik krijg er pijn in mijn voeten door. De Triumph ging ik ook enorm op de buitenkant van mijn voeten mee lopen. Tot het punt dat het mijn vrouw (totale leek op dit gebied) zelfs opviel. Ook geen optie dus helaas.

Er zijn een paar New Balance Rebel V5 en een paar Hoka Clifton 10 onderweg. Zou mooi zijn als die beide passen want dan is in 1 klap mijn schoenrotatie gefixt.

Herstel / duurloop: Clifton 10
Kort / tempo: Rebel V5
Wedstrijd / lange tempoloop: Zoom Fly 6

Maar mijn voeten kennende zal dat hem wel niet worden ;)

De nieuwe Ride 19 zou ik nog kunnen proberen, de nieuwe Brooks modellen heb ik nog niet geprobeerd (Glycerin Flex klinkt ook wel interessant) evenals verschillende New Balance modellen dus er valt nog genoeg te proberen maar eerlijk gezegd ben ik wel een beetje klaar mee dus ik hoop dat ik snel voorzien ben.
Ja zou kunnen hoor. Weet nog wel dat ik bij de Guide 17 toen ik ze net nieuw had enorme kramp kreeg in de voet en er amper 5 km op kon lopen. Was toen ook even bang dat ik een miskoop had gemaakt. Op een gegeven moment was dat gevoel weg en inmiddels met beide Guide's bij elkaar meer dan 2000 km hardgelopen. Wellicht heb ik inderdaad een immuniteit opgebouwd :p Maar goed, ondanks dat ik er lekker op kan lopen tijd voor iets nieuws. De Guide 19 die in maart uitkomt is nog meer een "max cushioning" schoen en als nadeel gelezen dat de zool nog zachter is, de schoen wordt me te lomp.

Bij de Azura hoop ik een wat snellere schoen te ervaren waar ik alles mee kan doen, maar ook de langere duurlopen richting de marathon. De Guide lopen bij mij prima tot de halve marathon, daarna loop ik langere afstanden standaard op Xodus Ultra 4 omdat ik daar minder/geen blaren op loop (tot nu toe is dit mijn favoriete schoen). Ook veel reviews gezien en daarbij waren ze ook enthousiast over de lange duurlopen met de Azura, maar herken ook wel de opmerkingen over de stabiliteit waar jij het over hebt. Ja hopelijk is het raak met de New Balance Rebel V5 en/of Hoka Clifton 10.

• Sport_Life
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 18:44

Sport_Life

Solvitur ambulando

Hartloper schreef op zondag 30 maart 2025 @ 18:01:
Vandaag de marathon van Gent gelopen.
Vorig jaar had ik daar de halve gelopen, en in 2021 de corona-editie.

Start was om 9.00, vroeg opgestaan om er naartoe te rijden, mooi op tijd ter plaatse iets na 7.00.
Bedoeling was om opnieuw (na Amsterdam 2024) 2:59 te lopen.
Ik ging dus mee met de 3 uur pacers.
Jammer genoeg gingen die te snel, ik merkte dat en liet me uitzakken naar achteraan de groep, maar liep toch nog de eerste 10 km in 41:34, dat is iets sneller dan nodig om 2:56 te lopen !
Ik voelde mijn rechter hamstring en rechterbilspier een beetje, maar niet storend.
Nadien vertraagden de pacers naar de correcte snelheid. Vlak voor halfweg stopte ik 30 seconden om een plas te doen. Ergens deed ik dat ook om te zorgen dat mijn halfweg split te hebben niet veel te snel was, maar zo werkt het natuurlijk niet. 1:29:10 halfweg.
Tot 2/3 van de race bleef ik behoorlijk mijn tempo houden, maar nadien ging het eerder naar de 4:40-4:50/km. Op km 30 realiseerde ik me dat ik niks van kracht meer had in de benen, ze waren pap. De hoogtemeters (120m) en de tegenwind (4 Beaufort) op sommige stukken hielpen ook al niet.
Op 37km, op het steilste stuk van het parcours, 20 meter gewandeld, dankbaar nam ik een bekertje cola aan van een vriendelijke toeschouwer.
De laatste 5 km kon ik zelfs 5:00/km niet vasthouden, geen greintje kracht meer in de benen. De hartslag zakte, logisch, want ik kon minder output leveren.
Uiteindelijk gefinisht in 3:07:59. Er zijn meerdere manieren om 3:08 te lopen, maar splits van 1:29 - 1 :39 is wel één van de pijnlijkste manieren om die tijd te halen.

Waar ik na Amsterdam nog het gevoel had de marathon volledig onder de knie te hebben, kwam vandaag toch de ontnuchtering.
Redenen voor het mindere resultaat:
- te snelle eerste helft en vooral dan de eerste 10km.
- geen fantastisch parcours: 120 hoogtemeters, een paar kilometers kasseien en een wegdek dat om het zacht uit te drukken niet altijd even egaal was
- paar nachten niet goed geslapen
- veel wind

Maar dat zijn smoesjes, uiteindelijk denk ik dat ik vandaag net niet fit genoeg was om sub-3 te lopen, zelfs in ideale omstandigheden.
Ik wilde me ook inschrijven voor Gent, maar word hier niet zo blij van :+.
Zijn er nog andere leuke marathons in maart/april op max 2 uur van Utrecht?

PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 8kW 3fase | A+++ | 2x Zappi v2.1

• Ant Joy
  • Registratie: Oktober 2018
  • Laatst online: 18:50
Sport_Life schreef op maandag 9 februari 2026 @ 00:21:
[...]

Ik wilde me ook inschrijven voor Gent, maar word hier niet zo blij van :+.
Zijn er nog andere leuke marathons in maart/april op max 2 uur van Utrecht?
Two rivers marathon in Zaltbommel op 15 maart.

• Stewie!
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 17:43

Stewie!

Keen must die!

Gonadan schreef op zondag 8 februari 2026 @ 17:06:
[...]

Lekker hoor, voor herhaling vatbaar?

Ik moet zeggen dat het achteraf best heiig werd een op de fiets naar huis was geen pretje met lege benen. Heb lang onder de hete douche moeten staan om weer op te warmen. :X
Zeker voor herhaling vatbaar. Volgend jaar is ie op 14 februari 2027. Vond het een goede sfeer, en leuke route door de duinen.

Marathon loper in Tokyo, London, Rotterdam, Maria Alm, San Francisco, Berlin, Chicago, Amsterdam
Strava: https://www.strava.com/athletes/149347154

• Aggo
  • Registratie: November 2025
  • Laatst online: 16:19
Even terugkomend op voeding en gelletjes, voor wie het interessant mocht vinden. Ik maak al lang mijn eigen gelletjes en dat scheelt een bak geld op jaarbasis. Toen ik nog fietste flink mee geëxperimenteerd en dat is goed bevallen, nu bij hardlopen gaat het ook prima.
Grote zak maltodextrine aangeschaft, 5 kilo voor 25 euro: https://www.bulk.com/nl/p...dextrine-nl/bpb-malt-0000.
Maltodextrine zit in alle poeders en gelletjes, maar op deze manier is het heel wat goedkoper. Afhankelijk van hoe lang de loop gaat duren mix ik er wat fijne kristalsuiker uit de supermarkt bij om aan de juiste verhouding glucose/fructose te komen (kristalsuiker is 50% glucose en 50% fructose). Kopje espresso erbij voor de smaak en een klein beetje caffeine en wat mij betreft heb ik een heerlijk gelletje.

Voor de marathon mik ik op 80 gram koolhydraten per uur, dus dat ben ik op de lange lopen en de loopjes met marathon-blokken aan het trainen. Ik zie en hoor mensen vaak zeggen dat het onzin is om bij loopjes van een uur koolhydraten te nemen en je zult waarschijnlijk geen hongerklop krijgen op zo'n loopje inderdaad, maar ik heb het idee dat het herstel sneller gaat als ik wel iets neem onderweg.

• Burning_Tyre
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 18:49
Hoe verpak je je eigen gemaakte gels? Zodat het geen knoeierij wordt?

12xIQ7+ ZO (125) + 3xIQ7+ NW (310) +3xIQ7+ ZW (214) PVOutput

• TheOmen
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 17:35
Burning_Tyre schreef op maandag 9 februari 2026 @ 10:42:
Heb het zelf ook wel eens gedaan en ze in softflasks gegoten. Gaat prima.

Running is nothing more than a series of arguments between the part of your brain that wants to stop and the part that wants to keep going.

• Aggo
Burning_Tyre schreef op maandag 9 februari 2026 @ 10:42:
Hydrapak softflask van 150 milliliter, van All4running.

De marathon loop ik trouwens op Sis Beta Fuel, voorverpakte gels blijven natuurlijk wel heel handig.

• WizzlerNL
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 18:10
Gister ook Groet uit Schoorl gelopen, de halve marathon in mijn geval. Bij inschrijving was de ambitie om een PR te lopen (Sub 1:27) maar door de blessure in november/december zit dat er momenteel niet in en is het vooral belangrijk om weer omvang te draaien. Ik stond wel mooi in het voorste startvak door mijn opgegeven tijd dus had weinig hinder van drukte op het smalle parcours.

Daarom de intentie om op 5:00/km weg te gaan en vanaf ongeveer 16km te versnellen om te kijken waar marathon pace zou kunnen liggen als ik vooruit kijk naar Rotterdam.

Na de PANG uiteraard flink wat moeite om me aan mijn plan te houden, start ging in 4:35 en daarna met pijn en moeite mezelf kunnen vertragen waardoor de eerste 10km in pace 4:42 ging. Toen begon ik het wel een beetje saai te vinden om de hele tijd ingehaald te worden, gelukkig kwam ik een bekende tegen waar ik even mee op kon lopen.

Bij de 16km aangekomen het gas wat meer open gedraaid wat resulteerde in 4:23/4:23/4:15/4:10/4:07 over de laatste 5km en daarbij kon ik weer lekker wat lopers opvegen die mij eerder voorbij gegaan waren. Hartslag ging daarbij wel iets hoger dan wenselijk voor marathon pace maar het voelde in ieder geval weer fijn om wat tempo te lopen en daar vooral ook vandaag geen reactie op te krijgen! Eindtijd ondergeschikt ten opzichte van het doel maar uiteindelijk kwam ik in 1:38 over de streep.

Verder een goed georganiseerde run in een prachtige omgeving. Al moet ik zeggen dat ik in Schoorl liever door de bospaadjes loop op de trailers dan over de asfalt weggetjes. Parkeren was ook prima geregeld, ik stond op het fietstransferium in Schoorldam en vanaf daar is het 10 min met de fiets naar de sporthal waar je de tas in kan leveren. Na afloop ook zo weer weg en dus ook snel weer thuis!

• XyS

XyS

0.o.O

Aggo schreef op maandag 9 februari 2026 @ 10:23:
Even terugkomend op voeding en gelletjes, voor wie het interessant mocht vinden. Ik maak al lang mijn eigen gelletjes en dat scheelt een bak geld op jaarbasis. Toen ik nog fietste flink mee geëxperimenteerd en dat is goed bevallen, nu bij hardlopen gaat het ook prima.
Grote zak maltodextrine aangeschaft, 5 kilo voor 25 euro: https://www.bulk.com/nl/p...dextrine-nl/bpb-malt-0000.
Maltodextrine zit in alle poeders en gelletjes, maar op deze manier is het heel wat goedkoper. Afhankelijk van hoe lang de loop gaat duren mix ik er wat fijne kristalsuiker uit de supermarkt bij om aan de juiste verhouding glucose/fructose te komen (kristalsuiker is 50% glucose en 50% fructose). Kopje espresso erbij voor de smaak en een klein beetje caffeine en wat mij betreft heb ik een heerlijk gelletje.

Voor de marathon mik ik op 80 gram koolhydraten per uur, dus dat ben ik op de lange lopen en de loopjes met marathon-blokken aan het trainen. Ik zie en hoor mensen vaak zeggen dat het onzin is om bij loopjes van een uur koolhydraten te nemen en je zult waarschijnlijk geen hongerklop krijgen op zo'n loopje inderdaad, maar ik heb het idee dat het herstel sneller gaat als ik wel iets neem onderweg.
Was er van het weekend mee bezig, bedankt voor de informatie! Ik neem soms ook een gel mee afhankelijk hoe ik me voel, afgelopen week bij 2 van mijn kortere rondjes (60-70 min) en bij de long run natuurlijk.

Zou voor de zekerheid wel een paar keer trainen met die sis gels, waarschijnlijk was je dat al van plan.

• Roet
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 18:53
Aggo schreef op maandag 9 februari 2026 @ 10:23:
Goed dat je dit benoemt, er zijn genoeg filmpjes en recepten te vinden en via Bulk goedkoop te maken inderdaad. Ik ga binnenkort experimenteren met een beetje Taksi siroop erbij :9~.

• m0ridin
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 16:41
Ugh, ben hier sowieso nooit super actief (lurkte meestal wel mee), maar toch maar even een post want merk dat ik al een tijdje een beetje in een hardloop sleur zit..

Als in, in oktober nog de amsterdam marathon gedaan en meestal heb ik daarna even een maandje 'lekker niks hoeven en gewoon wat hobbelen' om dan weer gemotiveerd te raken... Alleen zat ik nu nog steeds in die doelloze fase maar erger nog, lopen voelt/voelde niet lekker meer.

Bleef en blijf het wel doen, gewoon 3x per week een klein rondje, maar het kost moeite, voelt niet soepel etc etc. Gaat meer op discipline dan op zin. Merk, of vermoed, ook dat ik me daardoor ook gewoon minder lekker voel en ipv lopen ook ongezonder eet/drink, etc.

Dus me ingeschreven voor de halve marathon van Utrecht eind mei, weer even wat structuur en iets om naartoe te werken! En DENK ook dat de laatste 2x het wat beter voelt, nog steeds verre van soepel maar in ieder geval qua 'gevoel' weer wat beter dus hopelijk dan nu toch de ommekeer.

Maar is dit herkenbaar? Even een kortere periode dat het allemaal niet zo hoeft of wil ben ik wel gewend, maar nu al zo'n 4 maanden is wel erg veel!

• Bpow
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 17:40
m0ridin schreef op maandag 9 februari 2026 @ 12:25:
Ugh, ben hier sowieso nooit super actief (lurkte meestal wel mee), maar toch maar even een post want merk dat ik al een tijdje een beetje in een hardloop sleur zit..

Als in, in oktober nog de amsterdam marathon gedaan en meestal heb ik daarna even een maandje 'lekker niks hoeven en gewoon wat hobbelen' om dan weer gemotiveerd te raken... Alleen zat ik nu nog steeds in die doelloze fase maar erger nog, lopen voelt/voelde niet lekker meer.

Bleef en blijf het wel doen, gewoon 3x per week een klein rondje, maar het kost moeite, voelt niet soepel etc etc. Gaat meer op discipline dan op zin. Merk, of vermoed, ook dat ik me daardoor ook gewoon minder lekker voel en ipv lopen ook ongezonder eet/drink, etc.

Dus me ingeschreven voor de halve marathon van Utrecht eind mei, weer even wat structuur en iets om naartoe te werken! En DENK ook dat de laatste 2x het wat beter voelt, nog steeds verre van soepel maar in ieder geval qua 'gevoel' weer wat beter dus hopelijk dan nu toch de ommekeer.

Maar is dit herkenbaar? Even een kortere periode dat het allemaal niet zo hoeft of wil ben ik wel gewend, maar nu al zo'n 4 maanden is wel erg veel!
Zeker herkenbaar. Voor mij persoonlijk komt het puur omdat ik geen doel heb om naar toe te werken. Een marathon/halve marathon vereist een gedegen en gedisciplineerde voorbereiding en heeft een harde deadline. Op een of andere manier geeft mij dat stukje extra druk die mij ertoe motiveert om te gaan op dagen waar ik eigenlijk geen zin in heb. (Komt waarschijnlijk door betaalde inschrijfgeld en dat ik rond hebben lopen bazuinen dat ik een specifieke run ga doen en niet af wil gaan 8)7) En de vooruitgang die je boekt tijdens zo'n trainingcyclus geeft ook extra motivatie en voldoening.

Dus goed dat je met de inschrijving van Utrecht in ieder geval wel iets hebt om naar toe te werken. In het begin zal je misschien nog wat moeite hebben omdat het nog relatief ver weg is, maar als je eenmaal in die flow zit, zal het weer als vanouds aanvoelen.

• Aggo
XyS schreef op maandag 9 februari 2026 @ 10:55:
[...]

Was er van het weekend mee bezig, bedankt voor de informatie! Ik neem soms ook een gel mee afhankelijk hoe ik me voel, afgelopen week bij 2 van mijn kortere rondjes (60-70 min) en bij de long run natuurlijk.

Zou voor de zekerheid wel een paar keer trainen met die sis gels, waarschijnlijk was je dat al van plan.
Al flink mee bezig :) Dingen waar ik zelf invloed op heb ga ik niet aan het toeval overlaten. Eerste marathon ging met Maurten, maar die laatste op 37 kilometer ofzo kreeg ik bijna niet weg. SiS Beta Fuel slurpt wat makkelijker naar binnen.

Met Taksi erbij is ook wel een goede, lekker!

• L23

L23

Ik liep in november de marathon. Daarna wel gestructureerd weer de kilometers opgebouwd, maar had iets van 2 maanden geen zin in lange duurlopen. 10 km vond ik meer dan prima. Liep ook niet altijd lekker. Ik denk dat de winter en de korte dagen ook wel een belangrijke factor zijn. Ik vond het de afgelopen maanden echter ook wel motiverend om juist niet ergens naar toe hoeven te werken :P Ik was er toen met de marathon training en de loopjes tussendoor in september en oktober ook wel behoorlijk klaar mee.

Het is voor mij afwisselend. Ik vind het een periode leuk om ergens naar toe te werken en daarna weer genieten van een tijdje niks. Daar probeer ik dit jaar ook iets meer rekening mee te houden want het is wel verleidelijk om voor van alles in te schrijven.

Na 4 maandjes niks wordt maart een redelijke drukke maand met de Halve marathon van Haren, Vuurtoren Trail Ameland en de Monnikenloop Schiermonnikoog en 31 mei de Groninger Marathon. Daarna de hele zomer (nog) niks gepland al kan het best zijn dat ik nog spontaan ergens aan mee doe met een loopgroepje.

Maar ik vind het dus wel herkenbaar, zeker na een marathon en het winterse weer.

• m0ridin
Ja, misshcien is het net de combi post-marathon (en best veel andere loop dingen) en de winterdip erna... ook wat werk stress.

Wat ik zeg, heb altijd wel even een fase van 'het is wel best zo, gewoon wat hobbelen is prima' maar die is meestal een stuk korter en dan vind ik het hobbelen ook gewoon nog steeds lekker. Dat viel allemaal een beetje weg nu, maar op naar een betere periode (qua weer en gevoel)! En ergens naar toewerken is ook wel weer fijn.

• Slickk

Toevallig, zit met ongeveer hetzelfde. Afgelopen zondag een halve marathon gelopen; in de weken geen schema gevolgd, daardoor lage verwachtingen, maar kan simpelweg de motivatie niet opbrengen om een keuze te maken qua schema en hoe dat in te vullen. Algehele motivatie is wat weg. Na afloop van de halve marathon, die op zich best oké verliep, ook totaal niet tevreden of heel blij erover. Zó slecht ging het nou ook weer niet. Ik liep een verdienstelijke 1u21m , terwijl m'n PR een 1u19m is, maar ik voelde 0 euforie. Terwijl als je kijkt naar de omstandigheden (veel eten en drinken in december/januari), dat eigenlijk hartstikke prima was.

Afgelopen week ook niet meer gelopen, op 1 loopje na. Denk dat ik jouw voorbeeld maar moet volgen en echt even een fatsoenlijk evenement moet vinden. Schop onder m'n reet, als het ware.

Ik loop zelf wat vast in het kiezen van een schema. Ik hoopte met Norwegian Singles Method (NSM) te vinden wat bij mij past, namelijk veel rustige kilometers en verder threshold, maar die methode gaat uit van 5 of 6x per week lopen. Bij mij lukt momenteel maar 3x. Dan heb ik recent een Stryd gekocht, wat leuk is voor wat betere data, maar echt trainingsplan gaat ook niet lukken als dat ding nog niet voldoende data heeft voor calibratie. Heb ik nog de REN app geprobeerd, die is veel te optimistisch en kom ik ook niet mee uit de voeten. Tegelijk is die wel heel relaxed met pushen van een training vanuit de app naar m'n Apple Watch. Bij elk ander plan moet ik handmatig dingen gaan invoeren. Daar heb ik het geduld niet meer voor.

Heb je dit gevoel elk jaar? Ik denk dat het bij mij ook gewoon even een winterdipje is. In de lente/zomer/herfst ga ik er 's avonds makkelijk nog een uurtje op uit. Met deze kou (ja in het Noorden is het fris :+) en donker ga ik liever met een pak koekjes op de bank zitten.

Slechter eten, minder sporten en slechter voelen gaan natuurlijk ook wel wat hand in hand. Meer lopen, beter eten en beter voelen is dan ook weer de opwaartse spiraal we voor moeten gaan.

• ElPaco
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 15:56
Hier hetzelfde, sinds de marathon van Eindhoven moeite gehad om te gaan lopen en ook steeds vaker dat het tegenstaat. Stomme is nog wel dat ik een groot doel heb om naartoe te werken (60 van Texel, 29 maart) dus de motivatie zou er moeten zijn. Nu net met de lopersknie helpt dan ook niet echt, dus ik blijf mezelf maar geforceerd naar buiten schoppen. Lopen met een groep helpt gelukkig wel wat, maar voorheen ging ik graag voor elke run naar buiten en nu is dat zeker niet zo.

Hopelijk een wat lange winterdip en gaat het straks weer wat meer vanzelf :)

WoT stats

• Juancho
Bij mij gaat het altijd bijna wel hetzelfde: ik heb een doel (of dat nu 10km/10EM/halve marathon of zoals nu een hele marathon voorbereiding is), daar train ik behoorlijk intensief naar toe en na die run is het ook even mooi geweest in de zin van een heel strikt schema volgen en flink wat kilometers lopen. Ik vind het heerlijk om dan de eerste weken na zo'n wedstrijd relaxte loopjes te doen. Geen tijden, geen tempo's, even geen strikte doelen, gewoon ff koppie legen, schoenen aan en vanzelf ervaren hoever en hoe snel je wil. Ondertussen ook wat meer tijd voor extra tennistoernooien, padellen etc.

En uiteindelijk begint het weer te kriebelen of is er in de omgeving weer een wedstrijd waar ik altijd graag aan mee doe en hup, weer strikt 3 weken trainen met een programma en zo is de cirkel weer rond. Bevalt mij voorlopig prima zo! En zeker nu we straks weer het voorjaar/zomer in gaan is het sowieso fijner sporten. Of dat nu hardlopen, tennissen, padellen of een combinatie van alles is. Bij mij werkt alles met een zonnetje net wat fijner :)

[ Voor 11% gewijzigd door Juancho op 09-02-2026 14:55 ]

• m0ridin
@Slickk Heb het niet zozeer elk jaar (van wat ik me bewust ben dan), maar wel vaak na een marathon bijvoorbeeld of een ultra, waar ik dan een training voor heb gevolgd, dat ik er gewoon even een maandje met de pet naar gooi... Als in, gewoon lekker lopen om het lopen maar zonder doel of wat dan ook. Alleen dat duurt dan max een maandje en dan merk ik dat ik weer wat wil gaan doen, en dat het lopen dus nog steeds wel lekker is.

En wel eens eerder gehad dat ik er gewoon ff niet lekker in zat qua lopen, duurt nu alleen zo lang! MAar winterdip zou zeker ook mee kunnen spelen, en gewoon een wisselwerking tussen alles (rotweer, kou, druk op werk, andere dingetjes).

Laatste week gewoon even 'goed' bezig geweest (goed slapen, veel minder ongezonde dingen naar binnen werken, lopen) en denk dat dat wel een positief effect heeft. Dan de extra motivatie van een doel om naartoe te werken (en dus iets meer een stok achter de deur), denk en hoop dat dat wel goed gaat komen...

@ElPaco Oei! Lopersknie is ook wel ruk, kun je dan wel blijven lopen uberhaupt? Maar wel ruk in voorbereiding op de 60 van texel, die is wel mooi (en pittig ;) ) hoor... succes!

Maar merk inderdaad ook datr een beejte zon en lentegevoel me ook wel een opkikker geeft! Dat zal ook nog wel meespelen...

Nou ja, we gaat het zien. Komt wel goed, alleen nu even wat lastiger ;)

• Juancho
Doen er nog mensen volgende week zondag de 22ste mee aan de Engbergenloop halve marathon (of een andere afstand)? Ik doe de halve wel maar meer als tempoduurloop training die prima in mijn schema past. Met 107 hoogtemeters ook geen parcours denk ik om een PR neer te zetten, wat voor mij inhoudt proberen Sub-2 te lopen. Zeg nooit nooit, wie weet voelen de beentjes mega goed en ik merk nu sinds een week of 2 dat ik echt fitter word (mag ook wel na al die trainingen) maar ik ga er iig niet vanuit en ga mezelf ook zeker niet al te vroeg opblazen. Heb het parcours alleen nog nooit gelopen dus ook geen idee wat je kan verwachten en waar je evt. de pittige en tragere hoogtemeters kan rechttrekken met snellere meters. Iemand die het parcours kent?

GPX bestanden zijn hier ook te vinden: https://www.atletico73.net/index.php?menuitem=3

• Wyke
  • Nu online
Juancho schreef op maandag 9 februari 2026 @ 17:14:
Doen er nog mensen volgende week zondag de 22ste mee aan de Engbergenloop halve marathon (of een andere afstand)? Ik doe de halve wel maar meer als tempoduurloop training die prima in mijn schema past. Met 107 hoogtemeters ook geen parcours denk ik om een PR neer te zetten, wat voor mij inhoudt proberen Sub-2 te lopen. Zeg nooit nooit, wie weet voelen de beentjes mega goed en ik merk nu sinds een week of 2 dat ik echt fitter word (mag ook wel na al die trainingen) maar ik ga er iig niet vanuit en ga mezelf ook zeker niet al te vroeg opblazen. Heb het parcours alleen nog nooit gelopen dus ook geen idee wat je kan verwachten en waar je evt. de pittige en tragere hoogtemeters kan rechttrekken met snellere meters. Iemand die het parcours kent?

GPX bestanden zijn hier ook te vinden: https://www.atletico73.net/index.php?menuitem=3
Ik was nieuwsgierig naar de route. Vind het sowieso apart dat binnen zo korte tijd een dorp verder weer een halve marathon is.
Hoe kom jij op 107 hoogtemeters? als ik de route inlaadt in Komoot dan krijg ik een platte pannenkoek met 30hm.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/N9AH5ddT_3n9ptL8TSzCaSjdx1I=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/KHXOQhq5kCemIuTaVI2k08zf.png?f=user_large

• Juancho
Wyke schreef op maandag 9 februari 2026 @ 18:12:
[...]

Ik was nieuwsgierig naar de route. Vind het sowieso apart dat binnen zo korte tijd een dorp verder weer een halve marathon is.
Hoe kom jij op 107 hoogtemeters? als ik de route inlaadt in Komoot dan krijg ik een platte pannenkoek met 30hm.

[Afbeelding]
Ik kwam dat ergens tegen, volgens mij ook door de route ergens in te laden. Gelukkig had ik er een plaatje bij gezet:

Juancho in "Hardlopen - deel 9"

Edit: ik weet het alweer, op de site van die hardloop vereniging kan je alle routes als PDF downloaden. Bij de halve staat 107m stijging. Ik ging er vanuit dat dit hoogtemeters waren?

[ Voor 11% gewijzigd door Juancho op 09-02-2026 18:34 ]

• Wyke
  • Nu online
Juancho schreef op maandag 9 februari 2026 @ 18:29:
[...]

Ik kwam dat ergens tegen, volgens mij ook door de route ergens in te laden. Gelukkig had ik er een plaatje bij gezet:

Juancho in "Hardlopen - deel 9"

Edit: ik weet het alweer, op de site van die hardloop vereniging kan je alle routes als PDF downloaden. Bij de halve staat 107m stijging. Ik ging er vanuit dat dit hoogtemeters waren?
hmm raar... misschien moet je de route even via google maps nalopen.. ik heb even een paar steekproef klikjes gedaan en ik zie alleen maar plat en weiland :) maar het is natuurlijk wel in de omgeving van Montferland, dus het zal vast wat vertekenen.
hoe dan ook: gewoon gaan genieten :)

[ Voor 6% gewijzigd door Wyke op 09-02-2026 19:48 ]

• Slickk
m0ridin schreef op maandag 9 februari 2026 @ 17:04:
@Slickk Heb het niet zozeer elk jaar (van wat ik me bewust ben dan), maar wel vaak na een marathon bijvoorbeeld of een ultra, waar ik dan een training voor heb gevolgd, dat ik er gewoon even een maandje met de pet naar gooi... Als in, gewoon lekker lopen om het lopen maar zonder doel of wat dan ook. Alleen dat duurt dan max een maandje en dan merk ik dat ik weer wat wil gaan doen, en dat het lopen dus nog steeds wel lekker is.

En wel eens eerder gehad dat ik er gewoon ff niet lekker in zat qua lopen, duurt nu alleen zo lang! MAar winterdip zou zeker ook mee kunnen spelen, en gewoon een wisselwerking tussen alles (rotweer, kou, druk op werk, andere dingetjes).

Laatste week gewoon even 'goed' bezig geweest (goed slapen, veel minder ongezonde dingen naar binnen werken, lopen) en denk dat dat wel een positief effect heeft. Dan de extra motivatie van een doel om naartoe te werken (en dus iets meer een stok achter de deur), denk en hoop dat dat wel goed gaat komen...

@ElPaco Oei! Lopersknie is ook wel ruk, kun je dan wel blijven lopen uberhaupt? Maar wel ruk in voorbereiding op de 60 van texel, die is wel mooi (en pittig ;) ) hoor... succes!

Maar merk inderdaad ook datr een beejte zon en lentegevoel me ook wel een opkikker geeft! Dat zal ook nog wel meespelen...

Nou ja, we gaat het zien. Komt wel goed, alleen nu even wat lastiger ;)
Dat "zwarte gat" na een marathon is zeker herkenbaar. Opvallend genoeg ken ik genoeg mensen die daarna het lopen nooit meer oppakken - ze begonnen met hardlopen, bouwden op naar een marathon, en waren er toen zo klaar mee dat ze de loopschoenen aan de wilgen hebben gehangen.

Gelukkig ben jij wel doorgelopen. Maar alsnog kan het opbreken van ritme en structuur er wel voor zorgen dat je langere tijd er even 'uit' bent.

Misschien een keer wat anders doen? Trail loopje of iets dergelijks? Andere omgeving?

Ik heb gisteravond gelopen na een week niks weer gelopen, en zonet weer 10km. Gewoon horloge aan, mouw eroverheen en niet meer naar om gekeken. Lekker even willekeurig hard tempo lopen.

• Hartloper
Wel grappig dat alle 3 @m0ridin @Slickk @Slupor van hetzelfde gevoel last hebben, want jullie hebben hetzelfde (hoge) niveau en daarom haspel ik jullie wel eens door elkaar.
Ergens denk ik dat de eerste maand na de marathon wat aanlummelen niet slecht is, dat is een periode waarin je lichaam nog aan het herstellen is en als je dan denkt ik ga iets nieuws proberen (harder of meer) dan is er een risico op blessures.
Ik heb gelukkig minder last van decompressie, ik heb altijd wel het gevoel van ik wil mijn 4 keer per week hardgelopen hebben, ook in de periode na de marathon.

Het helpt momenteel dat ik ik midden maart een PR-poging op de halve wil doen (geef toe een HM PR van 1:26:30 is toch gek voor iemand die bij zijn laatste marathon een eerste helft liep in 1:27:45 ). Een week later met mijn dochter nog een tweede halve marathon - zij droomt van onder de 1:30. Haar eerste was 1:41 en ze heeft wel talent en is een pluimgewicht van 19 jaar maar de stap van 1:41 naar 1:29 is volgens mij te groot. Dat is na 10km doorkomen op 48:30 minuten versus doorkomen op 42:40.
.

• Slupor
  • Registratie: September 2018
  • Laatst online: 16:09
Hartloper schreef op maandag 9 februari 2026 @ 20:36:
Wel grappig dat alle 3 @m0ridin @Slickk @Slupor van hetzelfde gevoel last hebben, want jullie hebben hetzelfde (hoge) niveau en daarom haspel ik jullie wel eens door elkaar.
Grappig dat je me noemt, ik had ook al even niet gepost hier en vond dat ik me wel weer eens mocht melden, maar had dit tot nu toe nog niet gedaan.

Na de Marathon van Eindhoven in Oktober heb ik de goede vorm nog tot half november redelijk kunnen vasthouden, wat resulteerde in mooie PR's op de HM en de 15km tijdens de Zevenheuvelenloop.
Daarna even een fase gehad dat ik wat minder gestructureerd trainde, iets minder kilometers, paar dagen niet helemaal fit geweest. Dan merk je toch dat de vorm vrij rap achteruitgaat.
Ik had als stok achter de deur dat ik ben ingeloot voor de Marathon van Rotterdam, dus met een voorbereiding van 16 weken kon ik in de week van 22 december weer wat meer gestructureerd trainen en beginnen met opbouwen. Zelf een schemaatje gemaakt vanuit dezelfde filosofie als de succesvolle voorbereiding voor Eindhoven, dus veel rustige kilometers maken, afgewisseld met wat Threshold en Marathon pace en heel soms wat sneller werk. Maar maximaal zo’n 15% van het weekvolume zou daarbij MT of sneller zijn. De eerste weken van het jaar redelijk goed doorgekomen, ondanks de soms lastige omstandigheden. Voor het eerst ook 2 trainingen op de loopband afgewerkt, op momenten dat buiten echt niet te doen was vanwege sneeuw/ijs.
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

Strava

• kepler
  • Nu online
Hier hetzelfde na grote wedstrijden, met wel het verschil dat ik de laatste 8 jaar niet meer voor PRs loop. Dus vooral gewoon uitlopen, op het snelste tempo wat dan mogelijk is.
Laatste jaren ook richting de ultras gegaan en meer trailen. Prima afwisseling met wegwedstrijden.

Vorig jaar elk kwartaal een grote wedstrijd gehad, waardoor ik wel door 'moest' na de wedstrijden. Dat werkt voor mij als een prima stok achter de deur.

Wat waarschijnlijk ook help is dat ik niet perse (of helemaal niet) voor een PR hoef te gaan. Hierdoor hou ik geen hele strakke schemas aan, wat me ook de (mentale?) flexibiliteit geeft om per direct de training-week aan te passen als ik een pijntje voel of gewoon minder tijd heb.
Ik heb een week totaal in mijn hoofd, en een grove planning (losjes gebaseerd op de NSM) en die probeer ik dan uit te voeren :D Gaat het lekker, dan weekje later paar km erbij

• Aandeijssel
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 07:44

Voor mij is dit herkenbaar na de marathon vorig jaar april! Voorgaande jaren altijd vanzelfsprekend actief geweest maar na die periode (ook prive omstandigheden zoals een baby) deed het ik wat rustiger aan. Toen ik weer wilde opstarten wilde ik er maar niet inkomen, hardlopen kostte moeite, mentaal had ik er niet echt mn zinnen op gezet en afstanden werden korter. Wat achteraf echt niet bleek te helpen is dat ik stiekem kilos vet aan het verzamelen was ;). Nu weer een paar kilo kwijt en het begint allemaal weer wat makkelijker te worden, zowel mentaal als fysiek.

• ElPaco
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 15:56
@m0ridin ik loop nu bij een fysio en die heeft me wat oefeningen gegeven waarmee ik nu rustig kan opbouwen. Kan dus gelukkig nog wel wat lopen. Maar in plaats van lange duurloop van tegen de 30 km ben ik nu blij met een pijnvrije 13km. In ruil daarvoor loop ik nu wel wat vaker per week. Probeer nu minimaal 4x per week minimaal 10km en dat wil ik gaan opbouwen naar 5x minimaal 10 waarvan idealiter 2x minimaal 15. Het is een lastige balans tussen meer kilometers willen maken en mezelf niet stuk maken.

WoT stats

• KevinK92
  • Laatst online: 15:12
Heel interessant om alle motivatie-dipjes te lezen, aangezien ik er zelf ook aardig in zit. Door de thuissituatie een streep moeten zetten door alle wedstrijden van januari tot en met eind maart, dus geen Midwinter Marathon in Apeldoorn en geen 60 van Texel voor mij dit jaar. Ook geen eindejaarsloop gedaan zoals eerdere jaren. En daarmee verviel de motivatie redelijk hard.

Ik heb wel nog steeds Rotterdam Marathon in de agenda staan. Ik ben er ook wel voor aan het trainen, week 1 van een 10-weeks schema zit er net op. Maar ook daar heb ik het gevoel: 'waar doe ik het eigenlijk voor'? Ik hoop dat met het aanbreken van de lente wat lekkerder weer komt (al kijk ik nu uit het raam en ziet het er wel lekker uit) en daarmee de motivatie ook wat opborrelt. In voorgaande jaren kon ik meer toeleven naar de Rotterdam Marathon, maar een winterdip heb ik altijd wel gehad..

• m0ridin
@Slickk Trailen gaat ook wel weer goed komen (als ik mijn afstanden weer wat op heb gebouwd) en heb er ook echt wel vertrouwen in dat het weer terug komt hoor... En ook al voelt het allemaal iets minder soepel op het moment, merk wel dat ik van bewegen energie krijg en er lekkerder van in mijn vel zit. En als ik het blijf doen komt de soepelheid vanzelf wel weer terug!

@Hartloper Aanlummelen is absoluut niet slecht hoor, zo bedoel ik dat ook niet en helemaal na een marathon (en vooral het toch wel intensieve trainingsprogramma ervoor vaak) is het heerlijk even niks te hoeven en gewoon vrij te lopen. Dat is dus niet zozeer mijn probleem, meer dat ik nu wat te lang in dat gevoel zit waarbij het gevoel ook niet 'lekker vrij lopen' is maar 'nou, laten we toch maar even een rondje doen'. Hoewel ik het idee heb dat het de laatste keer of 2 alweer wat vertrouwder voelde, nog steeds meer moeite dan ik zou willen maar qua gevoel weer meer zoals ik het ken....

En mooie doelen! Succes! En hoewel 10+ minuten op een halve een enorme stap is is niks onmogelijk, helemaal niet als je er pas 1 jhebt gelopen :) Beetje afhankelijk van wanneer, hoe ervoor 'getrained', etc natuurlijk. Als vorig weekend na een super strakke trainingsperiode dan wordt het wat lastiger ;)

@ElPaco Gelukkig in ieder geval niet helemaal belemmerd dus! Goed om te lezen... Maar inderdaad, lastige balans helemaal met de 60 in het vooruitzicht. Wel een mooie oplossing om vaker wat korter te lopen, kom je alsnog aan je kilometers en het belangrijkste is toch herstellen!

Hoe dan ook, voor velen dus herkenbaar het dip-gevoel en part of the cycle... Soms zweef en vlieg je, soms gaat het wat minder en inderdaad... Ben nu ook wat zwaarder dan ideaal (alsnog dikke prima en anderen verklaren me voor gek als ik het zeg) dus dat helpt ook niet bij het 'lichte gevoel'. (Dus die extra kilootjes kloppen ook wel @Aandeijssel ;) )

• Juancho
Ik ontvang net mijn Salomon ADV Skin 5. Toch maat S gekozen, ik zat 5cm rond de grens tussen S en M. Toen ik het uit de verpakking haalde, dit is een kindermaatje joh :). Maar eenmaal aan past het volgens mij prima. Ik kan normaal en diep ademhalen zonder beknellend gevoel, de touwtjes kunnen zelfs nog strakker aangetrokken worden. Ik moet nog wel even testen met de flags gevuld met water of het dan alsnog prettig en niet beknellend zit.

Voor de mensen die ook zo'n vest hebben, klopt het een beetje met jullie hoe het er bij mij uitziet? Ik heb op de foto een sport t-shirt aan + hardloop windjack. Komende maanden zal het vooral alleen een tshirt zijn als het weer wat warmer wordt.

Edit: na vullen waterflessen en wat kleine spulletjes zat het idd te krap/beknellend. Voelde letterlijk een druk op mijn borstkast die niet prettig was. Even contact gehad met de shop en idd een M zou perfect moeten zitten. Dus die komt morgen. Ook als ik nog wat afval en centimeters rond de borst kwijt raak is M prima want je kan het vest nog behoorlijk strakker maken. Dus voor de mensen die net als mij op de grens van hoog maat S en begin maat M zitten...neem die laatste!

[ Voor 59% gewijzigd door Juancho op 10-02-2026 14:36 ]

• edozat1
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 18:08
Juancho schreef op dinsdag 10 februari 2026 @ 13:31:
Ik ontvang net mijn Salomon ADV Skin 5. Toch maat S gekozen, ik zat 5cm rond de grens tussen S en M. Toen ik het uit de verpakking haalde, dit is een kindermaatje joh :). Maar eenmaal aan past het volgens mij prima. Ik kan normaal en diep ademhalen zonder beknellend gevoel, de touwtjes kunnen zelfs nog strakker aangetrokken worden. Ik moet nog wel even testen met de flags gevuld met water of het dan alsnog prettig en niet beknellend zit.

Voor de mensen die ook zo'n vest hebben, klopt het een beetje met jullie hoe het er bij mij uitziet? Ik heb op de foto een sport t-shirt aan + hardloop windjack. Komende maanden zal het vooral alleen een tshirt zijn als het weer wat warmer wordt.

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Ik vind het er krap uit uitzien en zou sowieso ook een M willen passen. Kijk ook eens naar reviews op YouTube. Mijn indruk is dat de schouderbanden meestal dichter bij elkaar zitten. Kijk inderdaad ook even hoe hij zit met flessen, maar óók met een volle bepakking op je rug en zijkanten.
Pagina: 1 ... 427 ... 436 Laatste

Let op:
"Hardlopen is voor de één een sport, voor de ander een reis". Iedereen is welkom, ook de minder geoefende loper :)
Voor vragen en discussie over sporthorloges kun je terecht in Het grote Sporthorloge met GPS topic.
Voor vragen en discussie over triathlon, kan men terecht in Het Triatlontopic - Deel 2.

Als aanvulling op de topics in deze reeks, zijn er Tweakers Hardlopen-groepen op Strava en Garmin Connect. Om toegang te krijgen:
1. Strava: Geef op Strava aan dat je lid wil worden van de groep (klik op Request to Join). Stuur je op Strava gebruikte naam in een DM op Tweakers aan de admins: Poekie en Calitomnication.
2. Garmin: Stuur in een DM op Tweakers met onderwerp Toegang Garmin je gebruikersnaam van het Garmin aan de admin: Calitomnication.

Ook jouw PR's doorgeven? Dat kan als je de sheet invult.