afgelopen weeken heb ik ook meegedaan aan Groet uit Schoorl. Vantevoren wist ik niet echt wat ik van mijzelf kon verwachten. Bij de Zevenheuvelenloop had ik best goed gelopen in 1:01:33, maar daarna had ik twee keer mijn enkel (licht) verzwikt, waardoor ik niet optimaal heb kunnen lopen.
Gelukkig gingen de duurlopen goed, een week ervoor had ik 26 kilometer gelopen, en bij de laatste intervaltraining liep ik 15 x 200 @ 0:42. Dat was hoopgevend. Die intervaltraining liep ik achter een clublid dat Groet uit Schoorl wilde beginnen met kilometers van 4:10. Dat durfde ik wel aan.
Het weer was echt prachtig: zonnig, weinig wind en niet heel warm of koud. We startten uiteraard vanaf vak oranje.
Het clublid startte meteen sneller van 4:10/km, eerste km in 4:05, tweede in 4:02. Toen de derde weer in 4:05 ging besloot ik hem te laten lopen. Het kostte door de drukte ook moeite om bij hem te blijven en door hem los te laten kon ik meer mijn eigen tempo bepalen. Ik heb hem 17 km lang in het zicht gehad.
Mijn eigen tempo was ongeveer 4:09, tot de grote klim van kilometer 8. Die ging uiteraard wat langzamer, in 4:20, maar de kilometers daarna gingen in ongeveer 4:05. Telkens had ik het gevoel dat ik het huidige tempo nog wel vijf kilometer kon volhouden. En zo kwam ik over de helft en voelde ik mij best OK. Ik zat ongeveer op het schema van mijn PR.
Bij 15 KM begon het zwaar te worden. Ik deed mijn best om mijn techniek te behouden en ontspannen te blijven lopen. Zo ging kilomter 16 in 4:08 en 17 in 4:07.
Maar toen kwam de klim in kilometer 18. Daarin zat een klim die veel minder steil was dan ik kilometer 8, maar ik was duidelijk niet zo fris meer en ging kapot. Ineens werd ik voorbijgelopen door mensen die ik de afgelopen kilometers had gepasseerd en ik zag behoorlijk af. Kilometertijd 4:29. Achteraf hoorde ik anderen praten over dat zware stuk 'over de parkeerplaats'. Terugblikkend op de kaart zie ik dat dat die kilometer was, maar ik kon me weinig herinneren van een parkeerplaats. Bij vlagen zag ik niet scherp, zo zwaar had ik het.De volgende kilometer ging in 4:20, ook al was het heuvelaf.
Daarna heb ik me enigzins weten te herpakken, de volgende kilometers gingen in 4:13 en 4:16 en het laatste stuk in een tempo van 3:57/km. Na de finish stond ik zo lang tegen de hekken te leunen dat iemand van de EHBO even poolshoogte kwam nemen. Niet nodig, maar ik vond het een heel goede actie van haar.
Eindtijd 1:28:29. Dat strekte wel tot tevredenheid.
https://www.strava.com/activities/17327031244