• master_JE
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 21:38
Vandaag hier ook de Saucony Azura binnen gekregen, afgelopen jaren gelopen op de Saucony Triumph gelopen en omdat mijn snelheid nu stuk hoger ligt wil ik toch een stap in schoenen maken. Dus deze kwam op het juiste moment.
Er stond een 8x800m loop op het programma, dus meteen maar aangedaan. Tijdens het inlopen nog niet de indruk dat het een fijne schoen zou zijn. Pas bij de 800m op 4:10 merkte ik echt een heel groot verschil met de Triumph. Geeft zoveel meer energie terug en tempo maken kost minder moeite. Ben heel blij met deze schoen, alleen wel tot de conclusie gekomen dat ik deze (nog) niet ga gebruiken voor mijn langzame duurlopen.

• Hillshade
  • Registratie: December 2023
  • Laatst online: 16:06
Anderhalve week geleden hier een beetje een klaagpost gezet over dat mijn blessure weer opspeelde tijdens het opbouwen van mn loopjes.. Maar eigenlijk was dat maar een dagje en had ik een dag extra rust nodig. Sindsdien nog steeds aan het opbouwen. Inmiddels alweer 40 minuten aan een stuk hardgelopen. Iedere keer weer iets langer, binnenkort maar eens de snelheid weer iets verhogen.
Ik blijf het wel moeilijk vinden om in te schatten hoe ver ik kan gaan in opbouwen, dus ik ben vrij conservatief. Nu iedere keer paar minuten langer of iets sneller.

Gelukkig is de conditie nog wel grotendeels aanwezig zeg. De halve marathon eind maart zou toch misschien nog kunnen als het zo door gaat. Ik verwacht deze week weer boven de 20km te komen totaal, volgende week ~23km, en tik sowieso nog een week of 2 boven de 30 aan voor de halve marathon als het zo doorgaat. En natuurlijk ben ik nog steeds aan het crosstrainen.

• Juancho
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 21:09
edozat1 schreef op dinsdag 10 februari 2026 @ 13:54:
[...]

Ik vind het er krap uit uitzien en zou sowieso ook een M willen passen. Kijk ook eens naar reviews op YouTube. Mijn indruk is dat de schouderbanden meestal dichter bij elkaar zitten. Kijk inderdaad ook even hoe hij zit met flessen, maar óók met een volle bepakking op je rug en zijkanten.
Je had gelijk! Maatje M binnen en die zit als gegoten. Kan het vest nu loser dragen als ik wil of strakker door het touw aan te trekken en dat kan nog tot heel strak als ik wil. Perfect! Zaterdag ga ik er m'n eerste run mee doen, 15km. Ben benieuwd hoe het bevalt! 🙏

Garmin Forerunner 265 |Samsung Galaxy S23 | Polestar 2 MidYear 2026 Prime + B&W audio

• XyS
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 23:02

XyS

0.o.O

Vandaag echt heel lekker gelopen, 21.1km op gevoel. Een keer niet op mijn horloge gekeken maar had wel dat het makkelijk ging. Liep uiteindelijk 4:19 gemiddeld, Z2/laag Z3, echt een van mijn beste loopjes ooit. De vele wekelijkse km doen hun werk, het weer zat ook wel mee natuurlijk. Iets van 9 graden en regenachtig.

Ik had me echter niet helemaal goed voorbereid op nat weer. Voortaan weer pleisters of vaseline mee..

YouTube: Impractical Jokers - Job Interview Nip Slip
spoiler: op eigen risico
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xn-VaOgzHlR8DbsrVPz0vwl1dsw=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/NW24jFgjyUmbIbl8R6ovMCf7.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 5% gewijzigd door XyS op 11-02-2026 21:48 ]

• Shinji
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 22:52
XyS schreef op woensdag 11 februari 2026 @ 21:47:
Vandaag echt heel lekker gelopen, 21.1km op gevoel. Een keer niet op mijn horloge gekeken maar had wel dat het makkelijk ging. Liep uiteindelijk 4:19 gemiddeld, Z2/laag Z3, echt een van mijn beste loopjes ooit. De vele wekelijkse km doen hun werk, het weer zat ook wel mee natuurlijk. Iets van 9 graden en regenachtig.

Ik had me echter niet helemaal goed voorbereid op nat weer. Voortaan weer pleisters of vaseline mee..

YouTube: Impractical Jokers - Job Interview Nip Slip
spoiler: op eigen risico
Wel een beetje in de vorm van een hartje O+

• Littlegupper
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 21:55
Pff hier even een tegenvaller. Deze week en aankomende week staan de piekweken op het programma van het marathon schema.
Doel is om tussen de 60 en 65km te lopen. Echter vorige week ziek geraakt, verkoudheid hoofdpijn. Sinds zaterdag al wel weer kunnen lopen, ieder loopje gaat al wat beter maar nog 100%. Hartslag zit weer op het oude niveau, maar de benen zijn nog niet wat zwaar.
Komende dagen nog verder rustig aan doen en kijken hoe het verder gaat.

• InZane
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 22:33
Hier ook een kleine domper deze week. Twee dagen ziek geweest en vandaag voor het eerst weer aan het werk vanuit huis. Ik zat er niet echt op te wachten. Niet dat ik voor een marathon aan het trainen ben, maar volgende maand staat wel de CPC op het programma.

Maar goed, het is niet anders. Morgen maar weer eens een rustig rondje proberen om van die 0 kilometer af te komen deze week.

• Cap
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online

Cap

knip

[ Voor 99% gewijzigd door Cap op 12-02-2026 11:42 ]

• vhal
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 20:35

vhal

ಠ_ಠ

Wat betreft motivatie, dit hoef ik niet echt te zoeken en ik beschouw hardlopen als 'way of life' voor de ontspanning en/of (ont)prikkeling. Momenteel draai ik wel wat meer kilometers per week voor de marathon maar na 12 april gaan we gewoon vrolijk door (als we heel blijven), al dan niet op een wat lager volume. Natuurlijk heb je wel eens 'geen zin' maar dat gevoel zit hem tussen de oren en ben je na een paar minuten toch weer vergeten. Soms hoor je wel eens mensen roepen dat ze een 'druk sociaal leven' en 'geen tijd' hebben maar uiteindelijk kies je er grotendeels zelf voor 🤷‍♂️
Juancho schreef op dinsdag 10 februari 2026 @ 13:31:
Ik ontvang net mijn Salomon ADV Skin 5. Toch maat S gekozen, ik zat 5cm rond de grens tussen S en M. Toen ik het uit de verpakking haalde, dit is een kindermaatje joh :). Maar eenmaal aan past het volgens mij prima. Ik kan normaal en diep ademhalen zonder beknellend gevoel, de touwtjes kunnen zelfs nog strakker aangetrokken worden. Ik moet nog wel even testen met de flags gevuld met water of het dan alsnog prettig en niet beknellend zit.

Voor de mensen die ook zo'n vest hebben, klopt het een beetje met jullie hoe het er bij mij uitziet? Ik heb op de foto een sport t-shirt aan + hardloop windjack. Komende maanden zal het vooral alleen een tshirt zijn als het weer wat warmer wordt.

Edit: na vullen waterflessen en wat kleine spulletjes zat het idd te krap/beknellend. Voelde letterlijk een druk op mijn borstkast die niet prettig was. Even contact gehad met de shop en idd een M zou perfect moeten zitten. Dus die komt morgen. Ook als ik nog wat afval en centimeters rond de borst kwijt raak is M prima want je kan het vest nog behoorlijk strakker maken. Dus voor de mensen die net als mij op de grens van hoog maat S en begin maat M zitten...neem die laatste!
Je foto heb ik niet gezien maar een vest is persoonlijk en daarbij je gegeven advies om voor de kleinere maat te gaan is niet altijd passend. Het gaat er om dat alles wel strak zit maar knellend moet het niet zijn. Het wat 'knellende' gevoel op de borst hoor ik wel vaker en ook tijdens het lopen moet je daar aan gaan wennen.
Je borstkas zet zich tenslotte ook uit bij inspanning en als je je vest helemaal strak trekt, dan werkt dit ook beperkend voor je inhalering.

[ Voor 13% gewijzigd door vhal op 12-02-2026 13:26 ]

Strava

• Juancho
vhal schreef op donderdag 12 februari 2026 @ 13:19:
Je foto heb ik niet gezien maar een vest is persoonlijk en daarbij je gegeven advies om voor de kleinere maat te gaan is niet altijd passend. Het gaat er om dat alles wel strak zit maar knellend moet het niet zijn. Het wat 'knellende' gevoel op de borst hoor ik wel vaker en ook tijdens het lopen moet je daar aan gaan wennen.
Je borstkas zet zich tenslotte ook uit bij inspanning en als je je vest helemaal strak trekt, dan werkt dit ook beperkend voor je inhalering.
Ondertussen al maat M binnen en die zit perfect. Kan losser, strakker tot heel strak. Precies hoe je het wil kunnen afstellen. Maat S zat al flink strak en kon te beperkt losser. Ik ben wel benieuwd hoe rekbaar die vestjes blijven na flink wat keren gedragen te hebben en evt. in de wasmachine geweest te zijn. Maar dat gaan we wel ervaren :)

Ik had overigens de 3 sportzaken hier in de omgeving gevraagt, geen van allen had de Skin 5...

[ Voor 14% gewijzigd door Juancho op 12-02-2026 14:20 ]

Garmin Forerunner 265 |Samsung Galaxy S23 | Polestar 2 MidYear 2026 Prime + B&W audio

• Pathogen
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 18-03 08:04

Pathogen

Shoop Da Whoop

Tot nu toe nog niet aan het doel van 2x per week gekomen, maar wél 1x per week :Y en dat is 1x meer dan dat ik voorheen deed dus winst. Blijkbaar is dit waar ik nu ben en dat is OK, vooral niet afhaken en rustig naar de 2x per week toe werken.
Mijn laatste rondje was afgelopen zondag, best lekker weertje en weer op een heel relaxed tempo ietsje verder gehobbeld dan de vorige keer.

• d_star
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 21:16

d_star

Maharadja of the Year :-/

@Juancho Liep jij niet op de Vomero Plus? Hoe bevalt die voor jou?

Intel Core 2 Quad Q6600, Asus P5K, 4x1GB Corsair XMS2 PC2 6400 CL4, Asus 8800 GTS 512 MB, Creative Audigy 4, Vista Home Premium 32-bits

• L23
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 23:07

L23

Pathogen schreef op donderdag 12 februari 2026 @ 15:05:
Tot nu toe nog niet aan het doel van 2x per week gekomen, maar wél 1x per week :Y en dat is 1x meer dan dat ik voorheen deed dus winst. Blijkbaar is dit waar ik nu ben en dat is OK, vooral niet afhaken en rustig naar de 2x per week toe werken.
Mijn laatste rondje was afgelopen zondag, best lekker weertje en weer op een heel relaxed tempo ietsje verder gehobbeld dan de vorige keer.
Volgens mij stellen veel beginnende hardlopers te hoge doelen waardoor teleurstelling groot is en dan inderdaad afhaken. Zo heb ik dat vroeger ook ervaren. Toen ik in 2023 weer eens begonnen was met hardlopen ook bewust zo laagdrempelig mogelijk gehouden. Prima dat je nu 1 keer per week loopt. Bouw rustig een routine op en dan komt die 2 keer per week vanzelf :) Belangrijkste is nu dat het lukt elke week te hardlopen.

• Juancho
d_star schreef op donderdag 12 februari 2026 @ 15:09:
@Juancho Liep jij niet op de Vomero Plus? Hoe bevalt die voor jou?
Klopt! Ik had ze gekocht voor mijn long runs (LSD/Tempo loopjes) want ik miste daar een stukje comfort, demping en dat gevoel dat je op wolkjes loopt. Bevallen me erg goed! Enorm veel demping, maargoed daar staan ze dan ook bekend om. Voor mijn gevoel moesten mijn spieren daar wel even aan wennen maar nu loop ik er heel fijn flinke afstanden op. Vorig weekend nog een halve marathon, gewoon erg prettig!

Als je een extra comfortabele schoen zoekt, ik zou het zeker eens gaan passen en proberen!

Ik heb deze overigens, is een mooi kleurtje! https://all4running.nl/nike-vomero-plus-heren-hv8150-300

[ Voor 13% gewijzigd door Juancho op 12-02-2026 15:31 ]

• Caeruleus
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 16:39
Juancho schreef op donderdag 12 februari 2026 @ 14:07:
[...]

Ondertussen al maat M binnen en die zit perfect. Kan losser, strakker tot heel strak. Precies hoe je het wil kunnen afstellen. Maat S zat al flink strak en kon te beperkt losser. Ik ben wel benieuwd hoe rekbaar die vestjes blijven na flink wat keren gedragen te hebben en evt. in de wasmachine geweest te zijn. Maar dat gaan we wel ervaren :)

Ik had overigens de 3 sportzaken hier in de omgeving gevraagt, geen van allen had de Skin 5...
Ik heb ook de ADV Skin 5. Qua maat zat ik precies middenin de range van maat "M" dus je zou denken een makkelijke keuze. Toen ik hem binnen kreeg zat het toch allemaal wat krap en touwtjes zaten op de maximale afstand. Omgeruild voor maat "L" en dat zit een stuk beter. Zat best wel een groot verschil in de maat maar ook hier dus het advies om een maat groter te nemen.
Wat betreft de wasmachine, advies van Salomon is: Hand Wash Cold (30°C) Denk dat ik me daar aan ga houden.

no animals were harmed during the production of this message

• Maarten_E
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 23:25
Voor het eerst in lange tijd gaan hardlopen.
Dat ging veel te goed. :F

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/rzWnwpQOW90_1-FhWhpHmH-OY6g=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Nre02U4xCyijlzaGsbeu3d7j.jpg?f=fotoalbum_large

Was mijn gebruikelijke rondje gaan lopen, na een kilometer stabiliseerde het tempo zich rond de 5:30/km en van daaruit blijven lopen. Probleem met dat rondje is dat het fijn lopen is, maar je vooral de stad uit loopt. Dan kan je alsnog een paar kilometer terug gaan wandelen. Na 5 kilometer voelde ik mij nog behoorlijk goed, en ik wist dat zelfs met de directe route naar huis er nog minstens 2-3 kilometer bij zou komen. En als ik dan toch bezig ben... Was erg blij verrast dat ik 5:30/km min of meer continu vol kon houden, en weer bewijs dat mijn conditie mijlenver voor loopt (hij maakt hem! :+ ) op de beenspieren. Had het liever andersom gehad.

Hoe dan ook, de 10km zit in de pocket met een tijd van 53 minuten exact. Geeft een mooi richtpunt voor een sub-50 minuten. :)

Indien er een mogelijkheid is voor een onderschrift, dient deze getoond te worden.

• nogeeninlog
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 20:15
afgelopen weeken heb ik ook meegedaan aan Groet uit Schoorl. Vantevoren wist ik niet echt wat ik van mijzelf kon verwachten. Bij de Zevenheuvelenloop had ik best goed gelopen in 1:01:33, maar daarna had ik twee keer mijn enkel (licht) verzwikt, waardoor ik niet optimaal heb kunnen lopen.
Gelukkig gingen de duurlopen goed, een week ervoor had ik 26 kilometer gelopen, en bij de laatste intervaltraining liep ik 15 x 200 @ 0:42. Dat was hoopgevend. Die intervaltraining liep ik achter een clublid dat Groet uit Schoorl wilde beginnen met kilometers van 4:10. Dat durfde ik wel aan.

Het weer was echt prachtig: zonnig, weinig wind en niet heel warm of koud. We startten uiteraard vanaf vak oranje.
Het clublid startte meteen sneller van 4:10/km, eerste km in 4:05, tweede in 4:02. Toen de derde weer in 4:05 ging besloot ik hem te laten lopen. Het kostte door de drukte ook moeite om bij hem te blijven en door hem los te laten kon ik meer mijn eigen tempo bepalen. Ik heb hem 17 km lang in het zicht gehad.

Mijn eigen tempo was ongeveer 4:09, tot de grote klim van kilometer 8. Die ging uiteraard wat langzamer, in 4:20, maar de kilometers daarna gingen in ongeveer 4:05. Telkens had ik het gevoel dat ik het huidige tempo nog wel vijf kilometer kon volhouden. En zo kwam ik over de helft en voelde ik mij best OK. Ik zat ongeveer op het schema van mijn PR.
Bij 15 KM begon het zwaar te worden. Ik deed mijn best om mijn techniek te behouden en ontspannen te blijven lopen. Zo ging kilomter 16 in 4:08 en 17 in 4:07.

Maar toen kwam de klim in kilometer 18. Daarin zat een klim die veel minder steil was dan ik kilometer 8, maar ik was duidelijk niet zo fris meer en ging kapot. Ineens werd ik voorbijgelopen door mensen die ik de afgelopen kilometers had gepasseerd en ik zag behoorlijk af. Kilometertijd 4:29. Achteraf hoorde ik anderen praten over dat zware stuk 'over de parkeerplaats'. Terugblikkend op de kaart zie ik dat dat die kilometer was, maar ik kon me weinig herinneren van een parkeerplaats. Bij vlagen zag ik niet scherp, zo zwaar had ik het.De volgende kilometer ging in 4:20, ook al was het heuvelaf.

Daarna heb ik me enigzins weten te herpakken, de volgende kilometers gingen in 4:13 en 4:16 en het laatste stuk in een tempo van 3:57/km. Na de finish stond ik zo lang tegen de hekken te leunen dat iemand van de EHBO even poolshoogte kwam nemen. Niet nodig, maar ik vond het een heel goede actie van haar.
Eindtijd 1:28:29. Dat strekte wel tot tevredenheid.

https://www.strava.com/activities/17327031244

• kepler
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 21:32
Vandaag mn eerste dubbelslag :D

Vanochtend naar werk bijna 7km gelopen, en net na het eten nog 8km. Tweede keer voelde meer als prima, gewoon een normale training.

In totaal dus 15km gelopen, wat al 3k meer is dan wat ik normaal gesproken loop op een doordeweekse dag :P Week totaal gaat rond de 50k uitkomen, langzaam uitbouwen richting de 70k komende weken.

Maar zo'n dubbelslag smaakt naar meer, wel de kilometers maar toch net iets minder impact op het lichaam.

Edit: eigenlijk soort van driedubbel, want woensdag eind van de dag ook naar huis gelopen van werk, bijna 9km. Dus in iets meer dan 24u ongeveer 24k.

[ Voor 15% gewijzigd door kepler op 12-02-2026 21:53 ]

• d_star

d_star

kepler schreef op donderdag 12 februari 2026 @ 21:29:

Vanochtend naar werk bijna 7km gelopen, en net na het eten nog 8km. Tweede keer voelde meer als prima, gewoon een normale training.

In totaal dus 15km gelopen, wat al 3k meer is dan wat ik normaal gesproken loop op een doordeweekse dag :P Week totaal gaat rond de 50k uitkomen, langzaam uitbouwen richting de 70k komende weken.

Maar zo'n dubbelslag smaakt naar meer, wel de kilometers maar toch net iets minder impact op het lichaam.

Edit: eigenlijk soort van driedubbel, want woensdag eind van de dag ook naar huis gelopen van werk, bijna 9km. Dus in iets meer dan 24u ongeveer 24k.
Ik zie de pro’s dat wel eens doen, maar voor ons als gewone stervelingen vraag ik me wel eens af wat dat doet met je herstel. Ondermijn je dat niet door nog een keer die inspanning te leveren?

Geen kritiek overigens, ik wil hier oprecht over leren :)

Intel Core 2 Quad Q6600, Asus P5K, 4x1GB Corsair XMS2 PC2 6400 CL4, Asus 8800 GTS 512 MB, Creative Audigy 4, Vista Home Premium 32-bits

• sander_g
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 16:49
d_star schreef op vrijdag 13 februari 2026 @ 09:28:
[...]

Ik zie de pro’s dat wel eens doen, maar voor ons als gewone stervelingen vraag ik me wel eens af wat dat doet met je herstel. Ondermijn je dat niet door nog een keer die inspanning te leveren?

Ik doe dat ook wel. Maar zelden in de winter, want dan loop ik 's ochtends en 's avonds in het donker, wat me tegenstaat. Een van de twee trainingen is dan natuurlijk wel rustig(er). Herstel hoeft niet te betekenen dat je helemaal niks doet. Het ligt ook aan je vorm. Als beide trainingen zwaar voelen, dan zal het niet helpen. Dan kan je beter wandelen of rustig fietsen. Dan is dat je 'actieve herstel': https://www.runners.nl/ni...tips-voor-sneller-herstel

Garmin Fēnix 7 Pro | https://www.strava.com/athletes/30783039

• XyS

XyS

0.o.O

Voor mij is het juist minder intensief, 2x8k merk ik minder dan 16k. Ik doe het alleen op rustige dagen, dus 2x een herstelloopje. Het is een redelijk veilige manier om extra km te maken volgensmij, maar vind het pas 'nodig' bij 8.5h+ / boven de 100km per week. Komt soms wat beter uit qua tijd. De pros doen dan ook echt zware trainingen maar daar ga ik me niet aan wagen.

Ik was ook van kantoor naar huis gerend woensdag, had het gister ochtend wel zwaar. Na mijn long runs krijg ik sowieso een beetje last van stijve kuiten en strakke achillespezen. Was blij dat ik maar 3km naar kantoor hoef. En daarna in de avond nog 6km gedaan om de dagelijkse km te maken. Dus ook een dubbele dag, ook al stelde het niet veel voor :)

• redwing
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 23:36
Ik geef zelf training en dan heb ik vaak dubbele trainingen omdat ik dan 's morgens mijn eigen training loop en 's avonds dan training geef. In de avond is het dan vaak een rustigere duurloop omdat de kids die ik training geef minder hard dan mij gaan (voorlopig iig nog ;) ) Zeker als een van de trainingen een rustige training is, kun je dat prima zien als onderdeel van het herstel.

[removed]

• L23

L23

XyS schreef op vrijdag 13 februari 2026 @ 10:39:
Voor mij is het juist minder intensief, 2x8k merk ik minder dan 16k. Ik doe het alleen op rustige dagen, dus 2x een herstelloopje. Het is een redelijk veilige manier om extra km te maken volgensmij, maar vind het pas 'nodig' bij 8.5h+ / boven de 100km per week. Komt soms wat beter uit qua tijd. De pros doen dan ook echt zware trainingen maar daar ga ik me niet aan wagen.

Ik was ook van kantoor naar huis gerend woensdag, had het gister ochtend wel zwaar. Na mijn long runs krijg ik sowieso een beetje last van stijve kuiten en strakke achillespezen. Was blij dat ik maar 3km naar kantoor hoef. En daarna in de avond nog 6km gedaan om de dagelijkse km te maken. Dus ook een dubbele dag, ook al stelde het niet veel voor :)
Ja wat ik gelezen heb en wat ik merk is 2x8k inderdaad minder intensief dan 16k. Ik ben de afgelopen weken ook begonnen met op een dag 2 keer lopen. Dat komt praktisch uit als er al een kort loopje gepland staat met de runclub of parkrun. Scheelt een hoop dat je daartussen tijd hebt om te herstellen en hebt gegeten. Daarnaast loop ik het tweede loopje meestal iets rustiger. Ik heb ook nog ruimte om het op een andere dag in te plannen (ik loop nog niet elke dag :P), maar dan heb ik juist de neiging om er een intensievere training van te maken. Ik vind het prima voor herstel en makkelijker om flink wat kilometers te maken in een week.

• kepler
d_star schreef op vrijdag 13 februari 2026 @ 09:28:
[...]

Ik doe het vooral omdat het qua planning soms beter uitkomt en ook omdat ik merk (net als anderen) dat dus 2x8 minder impact geeft op mn lichaam dan 1x16km. Dus ook deels blessure preventie.

Daarnaast ben ik aan het trainen voor een ultra, waarbij ik juist ook trainingen buiten mn comfortzone ga opzoeken en gewoon zoveel mogelijk 'time on your feet' probeer te creëren. Het is ook een soort van mentale training om in de ochtend te lopen, en dan in de avond nog een keer. Terwijl ik ook prima op de bank kan blijven zitten en lekker warm/droog de OS kan gaan kijken, want ja ik heb al getraind natuurlijk :D

En in dit geval was het eigenlijk een reeks (langzame) trainingen achter elkaar
Di avond: 12k
Wo avond: 9k
Do ochtend: 7k
Do avond: 8k

Vandaag rustdag (maar fiets wel 2x6km naar werk, en loop makkelijk nog 10k stappen op werk), en van het weekend nog een 10 en een 12 waarschijnlijk. Dus geen hele lange afstanden, maar wel heel vaak. Verwerk ik persoonlijk stukken beter :D

[ Voor 16% gewijzigd door kepler op 13-02-2026 13:34 ]

• Slickk
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 22:07
kepler schreef op donderdag 12 februari 2026 @ 21:29:

Praktische vraag: douche je dan ook 2x op die dag? Met de hele riedel van aankleden, achteraf uitkleden, douchen etc komt er qua tijd voor een loopje zo een half uur bij voor mij. Het kost mij toch altijd wel, ik denk altijd dat ik sneller ben maar is niet zo realistisch gezien, 10 minuten voordat ik de deur uit ben en 20 minuten naderhand.

Als dat dan 2x op een dag is, vind ik het voor mij persoonlijk niet heel efficient. Maar ik heb dan ook niet de luxe om naar werk te kunnen hardlopen en als ik kijk naar hoeveel kilometers je in een week bij elkaar sprokkelt dan is dat alleen maar bewonderingswaardig _/-\o_

• kepler
Slickk schreef op vrijdag 13 februari 2026 @ 14:18:
[...]

Praktische vraag: douche je dan ook 2x op die dag? Met de hele riedel van aankleden, achteraf uitkleden, douchen etc komt er qua tijd voor een loopje zo een half uur bij voor mij. Het kost mij toch altijd wel, ik denk altijd dat ik sneller ben maar is niet zo realistisch gezien, 10 minuten voordat ik de deur uit ben en 20 minuten naderhand.

Als dat dan 2x op een dag is, vind ik het voor mij persoonlijk niet heel efficient. Maar ik heb dan ook niet de luxe om naar werk te kunnen hardlopen en als ik kijk naar hoeveel kilometers je in een week bij elkaar sprokkelt dan is dat alleen maar bewonderingswaardig _/-\o_
In de ochtend trek ik direct mn hardloopkleding aan, en in de avond stap ik na het douchen meestal direct in bed. Dus in principe scheelt het niks met 1 keer hardlopen :D

Grootste uitdaging is nog logistiek, dat al de goede spullen klaar liggen op werk of andersom :P

En met efficiënt bedoel ik ook dat ik dan in de avond nog samen met mn vriendin de dag kan bespreken en niet de hele avond aan het rennen ben.

• Stefangrp
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 00:10
ik zou op een thuiswerkdag het douchen na de 1e keer skippen denk ik :X
Schone kleren aan, deo-tje en dan kan het wel weer hoor. Althans als je Z1/Z2 doet en niet als een eskimo naar buiten gaat natuurlijk :)

• XyS

XyS

0.o.O

Slickk schreef op vrijdag 13 februari 2026 @ 14:18:
[...]

Ik "douche" wel 2x. Althans ik ren even onder de douche door :+ blok een uur in mn agenda en kan dan 45 min lopen, een uur inclusief omkleden en douchen. Maar het is wel gehaast. Heeft toch altijd een goed gevoel even tussendoor te kunnen hardlopen.

• Ant Joy
  • Registratie: Oktober 2018
  • Laatst online: 20:40
Vandaag de laatste lange duurloop gedaan voor de Sallandtrail 50km. Nog meer mensen hier die m gaan lopen? Het plan was om 32km te lopen in 5.30/km. Onderweg zou ik na 5 km een vriend oppikken om samen 7,5 km te lopen en ik mijn weg vervolgen over de dijk richting Ewijk en terug naar Nijmegen. Helaas werden de plannen in de ochtend gewijzigd doordat loopmaatje ziek is, dus tijd voor een plan B.

Een lang trail run dan maar dat is toch wat ik het liefst doe en een betere training voor de Sallandtrail. Nadat de kinderen naar school zijn gebracht in hun carnavalsoutfit meteen in de auto gesprongen en naar jachtslot Mookerheide gereden. Daar aangekomen was een van de softflask met ORS voor de helft leeggelopen, gelukkig is het niet zo warm. Zak winegums en een gevulde koek in de trailvest gestopt en gaan. Navigeren doe ik via mijn Garmin instinct die na 25 km al leeg was, tijd voor een nieuwe, gelukkig was ik voorbereid . En Komoot die netjes aangeeft waar ik naartoe moet.

Wat een prachtige omgeving is het toch daar in Mookerheide wat een heerlijke heuvels. Mooie afwisseling tussen bos, heide en single tracks. Het stukje door het Reichswald vond ik zelf wat minder. De paden daar waar meer rechttoe rechtaan en weinig singletracks. Over de loop zelf ben ik zeer tevreden niet echt op de tijd gelet dus was zeer verrast van het eindresultaat. Uiteindelijk 33 km gelopen met ongeveer 560 hoogtemeters een route die zeker voor herhaling vatbaar is. Morgen een nog een korte trail van 5km met dochterlief en zondag nog een tempoloop van 15 km en dan heb ik deze week 70km in de benen. Op naar de Sallandtrail laat het taperen maar beginnen.

Pijn is voor even strava voor het leven

• InZane
Stefangrp schreef op vrijdag 13 februari 2026 @ 14:46:
ik zou op een thuiswerkdag het douchen na de 1e keer skippen denk ik :X
Schone kleren aan, deo-tje en dan kan het wel weer hoor. Althans als je Z1/Z2 doet en niet als een eskimo naar buiten gaat natuurlijk :)
Ik zou het douchen zéker niet skippen, want ik zweet gewoon altijd tijdens het hardlopen.
Nou ja, misschien niet tijdens hele korte loopjes, maar die doe ik eigenlijk bijna nooit. Alles is eigenlijk wel 10+ km. En dan ben ik ook nog iemand die zich niet eens heel warm aankleed.
Vanochtend tegen 7.00 ging ik de deur uit voor een rustig rondje in lange tight, longsleeve shirtje met daarover een kort loopshirtje, maar ik kwam na 11 km toch wel redelijk nat thuis.

• L23

L23

InZane schreef op vrijdag 13 februari 2026 @ 16:18:
[...]

Ik zou het douchen zéker niet skippen, want ik zweet gewoon altijd tijdens het hardlopen.
Nou ja, misschien niet tijdens hele korte loopjes, maar die doe ik eigenlijk bijna nooit. Alles is eigenlijk wel 10+ km. En dan ben ik ook nog iemand die zich niet eens heel warm aankleed.
Vanochtend tegen 7.00 ging ik de deur uit voor een rustig rondje in lange tight, longsleeve shirtje met daarover een kort loopshirtje, maar ik kwam na 11 km toch wel redelijk nat thuis.
Ik heb wel eens een dag dat ik de hele dag in sportkleding rondloop, maar meestal douche ik wel gelijk na het hardlopen.

Vorige week dinsdag was het hier in het Noorden ijskoud. Nog niet eerder zo warm aangekleed, maar na het lopen van de 15 km vrijwel geen zweet. Dat is echter wel een uitzondering.

• Sméagol
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 01:08

Sméagol

Master of Mayhem

Waar ben ik aan begonnen? Ik heb me ingeschreven voor de Stevensloop 10KM.

Make lovecraft not warcraft.

• Juancho
Zo een laatste 15km tempoloop op het programma voor d behalve marathon van volgende week zondag in Engbergen. Tis wel heel smerig koud, brr. Had ook een rondje gemaakt met weinig beschutting en waar zo'n 6-8km echt heel saai is. Waarom? Bewuste keuze! Soms vind ik het goed om mezelf mentaal ook even pijn te doen. Afzien omdat je bijv met in een gure koude wind kilometers lang moet lopen. Lekker vloeken en schelden op jezelf, maakt je mentaal alleen maar sterker omdat ik wel zo'n type ben die juist dan meer gas geeft.

Volgende week zondag op de halve zijn de verwachtingen ook niet best, dus grote kans dat ik dat mentale spelletje ook dan (deels) moet spelen.

Na vandaag taperen, volgende week nog een kleine interval en een 5km easy run. Benieuwd naar m'n 2de wedstrijd halve marathon ooit!

• maartend
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 17-03 18:21
Voor mijn 14k marathon training mocht ik vandaag weer een 10k voluit. In mijn geval is dat echt niet zo'n tijd als ik hier voorbij zie komen. Maar wel tevreden om verschillende redenen.
Ik liep een negatieve split.
Ik liep sneller dan de vorige keer. Nu 4.07 ipv 54.27. Waarbij vooral de eerste km te traag was (5.50), maar dat kwam echt door de kou hier in de polders. Heel koude wind en de eerst 5k kneiter tegen die koude wind in. Duurde echt even voor ik op gang kwam.

Maar wel tevreden. En na een klein half uurtje al goed opgeknapt

• Dazzler2120
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 18:46

Dazzler2120

FP ProMod
Geweldig nieuws: De Barkley Marathon is weer begonnen! https://bsky.app/profile/keithdunn.bsky.social

PS4 PSN: Dazzler2120

• Stefangrp
positief nieuws hier vanuit het blessure front. Het vocht was na 8 dagen helemaal weg uit de knie, daarna nog 2 dagen extra rust gehouden voor de zekerheid, en inmiddels alweer 3 dagen training (5,5 km lopen, uurtje spinning en 9,5km lopen) achter de rug.
Het preventief koelen na training hou ik er nog wel even in denk ik. En dan komende 2-3 weken weer opbouwen naar 50+ km per week :)

• Sport_Life
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 22:53

Sport_Life

Solvitur ambulando

Vandaag de Vlinderloop gedaan in Houten. Ik was benieuwd waar ik nu zou staan dus het idee was om redelijk voluit te gaan maar wel gecontroleerd. Doel was 1u30.
Op de fiets ernaartoe viel al best tegen met de wind, ik was na 13km fietsen tegen de wind in doodmoe. En toen moest ik nog beginnen :D.
Gestart op redelijk hoog tempo maar ik kon bij iemand aanhaken dus dat ging wel lekker. Totdat we weer flinke wind tegen kregen, ik moest hem laten lopen. Halverwege in 44min doorgekomen dus redelijk op schema, maar de tweede helft helemaal ingezakt. Uiteindelijk in 1u32 gefinisht, klein beetje een tegenvaller.
Volgende keer als ik echt snel wil lopen maar met de auto ernaartoe rijden al is dat ook tegen mijn principes.
Wel een hele leuke loop en goed georganiseerd.

PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 8kW 3fase | A+++ | 2x Zappi v2.1

• Dj Neo Ziggy
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 18-03 12:06
Voor de tweede keer een parkrun gedaan in delft. Ging allemaal goed. Alleen....
ik blijf het koud hebben, dit is nu al 5 en een half uur aan de gang.
Na de run ontbeten, twee gekookte eieren. In de middag twee stevige boterhammen.
Warm wezen douchen en me stevig aangekleed.
Maar ik blijf het koud hebben, iemand een idee?

Wat is hoop? Uitgestelde teleurstelling

• WizzlerNL
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 18:10
Dj Neo Ziggy schreef op zaterdag 14 februari 2026 @ 15:31:
Na de run ontbeten, twee gekookte eieren. In de middag twee stevige boterhammen.
Je wordt ziek
Je hebt te lang gewacht met warm aankleden
Je hebt niet hard genoeg gelopen
Je moet een kop hete thee drinken
Je ontbijt met te weinig voeding
Je bent in een paralel universum beland waar het altijd koud is

• ADutchGuy
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 18:35
Nee hè, niet weer… :o

• Stefangrp
je hebt geen kleedje

• d_star

d_star

Je lichaam hint erop dat het wel een beetje passie kan gebruiken op deze dag vol liefde?

• GAEvakYD
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 20:23
Afgelopen maanden ben ik het hardlopen steeds meer aan het ontdekken. Wat een heerlijke sport om te doen, naast de krachttraining die ik doe. Afgelopen 10 maanden van 147 naar 102 kg afgevallen en van amper wandelen, kunnen ontwikkelen naar goed een 15 km kunnen lopen. Ik leer in dit topic en op de sociale nog elke week bij. O.a. dat ik moest blijven vasthouden aan die zone 2 runs, dat die in het begin langzaam voelen. Nu ik dat een paar weken doe, merk ik dat de pace omhoog gaat terwijl ik de hartslag in zone 2 kan houden. Geeft wel een heerlijk gevoel als je je lichaam meer en meer leert kennen en sturen.

Komende maanden ingeschreven voor diverse runs. Zoals de 15km tijdens de Ijsselloop in Deventer op 13 april en mijn langste afstand op de 21.1 km tijdens de Airbornefreedomrun in Arnhem op 13 september. Die laatste vind ik naast sportief uitdagend ook gewoon heel erg bijzonder en mooi om te lopen vanwege het Airborn event.

Moet alleen even ervaring op gaan doen met trail runs, maar denk dat ik daar wel profijt heb van mijn krachttraining en core oefeningen. Al met al veel zin komende maanden en lekker verder te ontwikkelen en hier mee te lezen.

Lekker duurzaam. Skoda Enyaq EV - First edtion, Alpha Innotec Brine warmtepomp (MSW2-6S), Totaal 12135 Wp aan Zonnepanelen geïnstalleerd.

• Hartloper
  • Registratie: Mei 2021
  • Laatst online: 22:23
Warme drank en een dekentje. Ik heb dit ook wel eens gehad, maar dan na een kwartiertje zwemmen in een zwembad van 20 graden.

[ Voor 9% gewijzigd door Hartloper op 14-02-2026 16:39 ]

• Shinji
Dus je hebt ontbijt en lunch in totaal 2 eieren en 2 boterhammen?

Dat lijkt me persoonlijk erg weinig...

• Dj Neo Ziggy
Ja misschien wel een beetje weinig. Mn body battery was ook erg laag volgens mijn Garmin.
Maar ja, net een uur geslapen en nu ga ik stevig eten. Kijken of de motor weer aan wilt.

• kepler
Dj Neo Ziggy schreef op zaterdag 14 februari 2026 @ 17:40:
Ja misschien wel een beetje weinig. Mn body battery was ook erg laag volgens mijn Garmin.
Maar ja, net een uur geslapen en nu ga ik stevig eten. Kijken of de motor weer aan wilt.
En misschien ook wat eten voor de wedstrijd (niet vlak ervoor, maar uurtje ofzo)

• ElPaco
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 15:56
Hier ook goed nieuws aan het blessure front! Na een lopersknie links leek ik rechts ook aan de beurt, of iets van overbelasting door compensatie. Maar tegen de verwachting in gaan beide knieën de goede kant op! Vandaag zelfs al weer 20km zonder pijn kunnen lopen!

Het was wel ellendig koud, ik had duidelijk te weinig aan en ging te langzaam (zone 2). Flink lange en warme douche hielp gelukkig.

Morgen staat een 11k op het programma, als die ook lekker gaat kan ik daarna hopelijk de afstanden echt weer uitbreiden!

WoT stats

• master_JE
Zit er over te denken om wanneer het in de vroeg ochtend (voor 6 uur) weer licht is om hardlopend naar het werk te gaan. Alleen zit ik dan nog wel met een uitdaging qua spullen wat heen en terug mee moet. Denk aan douchspullen, schone kleren, laptop, eten. En gezien ik maar 2 dagen op kantoor en alleen de 2e dag hardlopen naar kantoor kan moet ook alles weer mee terug.

Heeft er iemand ervaring met tassen die lekker zitten en waar dit in kan?

• maartend
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 17-03 18:21
master_JE schreef op zaterdag 14 februari 2026 @ 18:42:
Zit er over te denken om wanneer het in de vroeg ochtend (voor 6 uur) weer licht is om hardlopend naar het werk te gaan. Alleen zit ik dan nog wel met een uitdaging qua spullen wat heen en terug mee moet. Denk aan douchspullen, schone kleren, laptop, eten. En gezien ik maar 2 dagen op kantoor en alleen de 2e dag hardlopen naar kantoor kan moet ook alles weer mee terug.

Ik zou een karretje pakken dan. Want dit gewicht (minstens 4-5 kg) gaat niet goed zijn.

• Thy...
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 23:03

Ik zit hier ook over na te denken om dit zo af en toe te gaan doen voor mijn woonwerkverkeer van 11km. Waar je naar zou kunnen kijken is een rukzak voor fastpacking. Dat is een combinatie van (trail)running en ultralight backpacken waarbij men met een rugzak van rond de 6kg door de bergen rent. Op zich vergelijkbaar met een rugzak met een laptop en kleding.

Ik wil het op termijn eens gaan uittesten met de lichtgewicht rugzak die ik heb, 5 liter waterflessen erin en rustig een rondje uitproberen.

• master_JE
maartend schreef op zaterdag 14 februari 2026 @ 19:40:
[...]

Ik zou een karretje pakken dan. Want dit gewicht (minstens 4-5 kg) gaat niet goed zijn.
haha, het gaat niet om 20+km gelukkig. Hoogstens 8km of 10km met een detour, dat valt wel mee.

• kepler

Douche spullen en schone kleren kan je natuurlijk van te voren al op kantoor leggen.

Kan je voor die ene dag niet een leen laptop pakken?

Hoef je alleen maar je eten mee te nemen :)

Of die twee dagen een keer na elkaar plannen? Dan kan je de laptop laten liggen, hardlopen naar huis en de volgende ochtend weer terug.

• m-vw
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 22:22

m-vw

Dus?

Barkley is ook weer begonnen.
Straks eens kijken wat het weer daar is.

• XyS

XyS

0.o.O

kepler schreef op zaterdag 14 februari 2026 @ 20:22:
[...]

Douche spullen en schone kleren kan je natuurlijk van te voren al op kantoor leggen.

Of die twee dagen een keer na elkaar plannen? Dan kan je de laptop laten liggen, hardlopen naar huis en de volgende ochtend weer terug.
Zo doe ik het, spullen mee naar kantoor. Dag 1 einde vd dag naar huis. Dag 2 in de ochtend naar kantoor.

• master_JE
kepler schreef op zaterdag 14 februari 2026 @ 20:22:
[...]

Nee, helaas niet haalbaar i.v.m. kantoor plekken, (werk/thuis) schema's. Leenlaptop is niet mogelijk :-(.
XyS schreef op zaterdag 14 februari 2026 @ 20:36:
[...]

Zo doe ik het, spullen mee naar kantoor. Dag 1 einde vd dag naar huis. Dag 2 in de ochtend naar kantoor.
Dit is wel de way-to-go, alleen helaas planning technisch niet mogelijk

• InZane
GAEvakYD schreef op zaterdag 14 februari 2026 @ 16:38:
Afgelopen maanden ben ik het hardlopen steeds meer aan het ontdekken. Wat een heerlijke sport om te doen, naast de krachttraining die ik doe. Afgelopen 10 maanden van 147 naar 102 kg afgevallen en van amper wandelen, kunnen ontwikkelen naar goed een 15 km kunnen lopen. Ik leer in dit topic en op de sociale nog elke week bij. O.a. dat ik moest blijven vasthouden aan die zone 2 runs, dat die in het begin langzaam voelen. Nu ik dat een paar weken doe, merk ik dat de pace omhoog gaat terwijl ik de hartslag in zone 2 kan houden. Geeft wel een heerlijk gevoel als je je lichaam meer en meer leert kennen en sturen.

Komende maanden ingeschreven voor diverse runs. Zoals de 15km tijdens de Ijsselloop in Deventer op 13 april en mijn langste afstand op de 21.1 km tijdens de Airbornefreedomrun in Arnhem op 13 september. Die laatste vind ik naast sportief uitdagend ook gewoon heel erg bijzonder en mooi om te lopen vanwege het Airborn event.

Moet alleen even ervaring op gaan doen met trail runs, maar denk dat ik daar wel profijt heb van mijn krachttraining en core oefeningen. Al met al veel zin komende maanden en lekker verder te ontwikkelen en hier mee te lezen.
Goed bezig! En wie weet tot bij de IJsselloop. Daar loop ik ook de 15km :)

• Roet
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 21:44

https://uk.janji.com/products/revy-pack

Hij is alleen wel sinds de release bijna altijd uitverkocht; er zijn nog weinig van dit soort tassen en de vraag lijkt hoog.

• GAEvakYD
Nu ik steeds vaker wat langere runs doe zit ik toch mee te kijken naar die hardloopvesten. Deels om wat voeding mee te nemen voor als ik langer dan 75 min onderweg ben. Nog nooit iets genomen, maar hoor en lees overal dat als je langer dan 75 min onderweg gaat, dat het wordt aangeraden om onderweg voeding en vocht te nemen. Ander voordeel is dat een vest ook ruimte heeft voor een telefoon. Die heb ik momenteel in een heupband met een rits, maar daar begin ik mij steeds meer aan te irriteren tijdens het lopen.

Nu denk ik momenteel niet dat ik veel verdere runs ga doen dan 20-25km. Zelf vermoed ik dat het vest wat van de week hier veel voorbiij kwam (Salomon ADV Skin 5) dan overkill is. Of is dat een verkeerde aanname?
Ik zie bij de zone2sportswear en decatlon ook diverse rugzakken die een stuk vriendelijker geprijsd zijn. Maar goedkoop kan ook duurkoop zijn, dus daarom hier de vraag. Hebben jullie tips waar op te letten en wat een beetje de sweatspot zou kunnen zijn.

Met de drink systemen, raden jullie die soft flask aan of juist een waterzak met slang. Sorry ben echt een noop. Heb al diverse dingen online bekeken en chatgpt wat advies laten doen. Maar de echte praktijk kennis zit natuurlijk gewoon hier.

Lekker duurzaam. Skoda Enyaq EV - First edtion, Alpha Innotec Brine warmtepomp (MSW2-6S), Totaal 12135 Wp aan Zonnepanelen geïnstalleerd.

• Shinji
Tot halve 15k neem ik niks mee, tenzij het 30 graden of warmer is ofzo. Tot halve marathon misschien iets van een reepje ofzo maar soms ook niet.

En qua drinken langs watertap punten je route plannen.

• WizzlerNL
Voor mij werkt een trail tight met meerdere zakken prima bij langere runs. 2 softflasks mee in de heup zakken die je onderweg bij kunt vullen, telefoon in de achterzak, afhankelijk van de afstand nog gels in de zakjes die in de band zitten. Daar red ik ook prima m'n 3 uur LSD runs mee die in een marathon voorbereiding zitten.

• pjlgt
  • Registratie: Juli 1999
  • Niet online
Laatst bij Temu https://share.temu.com/7qbXvgnwpSB deze besteld. Prima ding om een telefoon, softflask etc in mee te nemen. Je hebt ook duurdere van Compressport, Naked en bijv. Salomon, maar om eens te proberen of je het wat vind kan deze prima. Kwaliteit is ook gewoon goed. Heb ook wel een vest, maar dat is toch als snel wel wat zweterig. Als je dan ook nog een vest met waterzak gebruikt, dan word het helemaal een zweetfestijn op je rug.

• Stefangrp
WizzlerNL schreef op zondag 15 februari 2026 @ 10:11:
Voor mij werkt een trail tight met meerdere zakken prima bij langere runs. 2 softflasks mee in de heup zakken die je onderweg bij kunt vullen, telefoon in de achterzak, afhankelijk van de afstand nog gels in de zakjes die in de band zitten. Daar red ik ook prima m'n 3 uur LSD runs mee die in een marathon voorbereiding zitten.
Welke maat flasks neem je dan? 0.25?

• Hartloper
GAEvakYD schreef op zondag 15 februari 2026 @ 09:40:
Nu ik steeds vaker wat langere runs doe zit ik toch mee te kijken naar die hardloopvesten. Deels om wat voeding mee te nemen voor als ik langer dan 75 min onderweg ben. Nog nooit iets genomen, maar hoor en lees overal dat als je langer dan 75 min onderweg gaat, dat het wordt aangeraden om onderweg voeding en vocht te nemen. Ander voordeel is dat een vest ook ruimte heeft voor een telefoon. Die heb ik momenteel in een heupband met een rits, maar daar begin ik mij steeds meer aan te irriteren tijdens het lopen.

Nu denk ik momenteel niet dat ik veel verdere runs ga doen dan 20-25km. Zelf vermoed ik dat het vest wat van de week hier veel voorbiij kwam (Salomon ADV Skin 5) dan overkill is. Of is dat een verkeerde aanname?
Ik zie bij de zone2sportswear en decatlon ook diverse rugzakken die een stuk vriendelijker geprijsd zijn. Maar goedkoop kan ook duurkoop zijn, dus daarom hier de vraag. Hebben jullie tips waar op te letten en wat een beetje de sweatspot zou kunnen zijn.

Met de drink systemen, raden jullie die soft flask aan of juist een waterzak met slang. Sorry ben echt een noop. Heb al diverse dingen online bekeken en chatgpt wat advies laten doen. Maar de echte praktijk kennis zit natuurlijk gewoon hier.
Bij all4running nu de adv 4 aan 80€.
Maar die Decathlon rugzakken zullen ook wel goed zijn. Indien mogelijk eens testen in de winkel.
Ik vind een rugzak comfortabeler dan een belt en met tights loop ik niet. Ik ben ook niet voor dat geklooi met een waterzak of softflasks, ik steek 2 flessen sportdrank vooraan.
N=1

• WizzlerNL
Stefangrp schreef op zondag 15 februari 2026 @ 11:18:
[...]

Welke maat flasks neem je dan? 0.25?
Met trainings loopjes wel ja, met een marathon de 150ml (met Maurten) en die wissel ik dan ergens voor 2 nieuwe.

• Basekid
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 23:11
Ha mederunners, ik doe sinds afgelopen augustus aan hardlopen, maar ik twijfel steeds over mijn hardslag...

Ik lees/hoor bijna overal dat je tijdens het hardlopen het beste rond de 70% van je max hardslag mag zitten. Voor mij als 37-jarige zou dat dan 128 zijn. Echter als ik 5 a 10km hardloop (ik ren ongeveer 6:08 per km) zit mijn hardslag altijd rond de 150-165. De 70% haal ik al als ik gewoon goed doorwandel....

Ren/push ik nou echt veel te hard voor wat eigenlijk gezond is voor mijn conditie?

• Juancho
GAEvakYD schreef op zondag 15 februari 2026 @ 09:40:

Heb je toevallig maat S? Ik moet namelijk de
Salomon ADV Skin 5 Set Unisex morgen/dinsdag terug sturen naar All4running. Mocht je interesse hebben, laat maar weten.

• redwing
Basekid schreef op zondag 15 februari 2026 @ 12:35:
Ha mederunners, ik doe sinds afgelopen augustus aan hardlopen, maar ik twijfel steeds over mijn hardslag...

Ik lees/hoor bijna overal dat je tijdens het hardlopen het beste rond de 70% van je max hardslag mag zitten. Voor mij als 37-jarige zou dat dan 128 zijn. Echter als ik 5 a 10km hardloop (ik ren ongeveer 6:08 per km) zit mijn hardslag altijd rond de 150-165. De 70% haal ik al als ik gewoon goed doorwandel....

Ren/push ik nou echt veel te hard voor wat eigenlijk gezond is voor mijn conditie?
Zeer waarschijnlijk wel :P De langere runs moet je echt het gevoel hebben dat je heel rustig aan het rennen bent, dus op een tempo waarbij je aan het eind denkt dat je hetzelfde rondje makkelijk nog een keer kan doen.

Bedenk hierbij wel dat je pas echt iets over de hartslag kunt zeggen als je een meting hebt gedaan want er zit enorm veel variatie tussen verschillende mensen.

[removed]

• bakvis
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 15:33

bakvis

Tweakers.Nerd

Langzaam lopen als startende hardloper is inderdaad erg lastig. Hier is het nog steeds moeilijk na een jaar en nu weer opstartend door een blessure.

Probeer niet teveel te focussen op de zones, zoals @redwing al zegt, je weet die pas echt na een lactaat test.

Probeer nu vooral te focussen op ademhaling, ik hanteer de regel grofweg 4 sec inademen en 4sec uitademen door de neus voor mijn rustige loopjes, lukt dat niet en moet je door je mond gaan ademen dan ga je te hard.

Loop je met een maatje, zorg dat je dan een redelijk normaal gesprek kan voeren, al lopen veel lopers natuurlijk alleen daardoor is de ademhaling soms makkelijker.

Ik ben zelf ook 37 en mijn hartslag zit met de adem techniek rond de 135 bpm. Doordat mijn conditie een beetje naar zijn grootje is gegaan door de blessure resulteert dit in een jog tempo van 7:45 m/km. Al is dit bewust zo traag om te herstellen van mijn knie blessure.

Eerst meters maken en daarna tempo toevoegen is altijd het advies.

Vergelijk je niet met sommige lopers in het topic, dat is onmogelijk. Al kijk ik soms ook wel met jaloerse ogen naar hun tempo’s in zone 1/2, daar kan ik alleen maar van dromen.

Mijn Specs

• Hazalnootpuur
  • Registratie: December 2024
  • Laatst online: 15:33

Schaf speciaal voor kantoor extra setje kleding en schoenen aan. Die stal je dan ergens op je werk. Hoef je niet te lopen met al die extra ballast, hoewel dat ook wel weer een goede training kan zijn. Loop je in een wedstrijd heel wat makkelijker.

• ElPaco
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 15:56
@GAEvakYD ik heb een Decathlon vest en een Salomon vest. Die van Decathlon zat eerst wel ok, maar na flink afvallen niet meer. Die draag ik dan ook helemaal niet meer. De Salomon zit als gegoten en trek ik dan ook veel eerder aan, ook bij kortere runs als ik mijn telefoon mee wil nemen bijvoorbeeld. Het is in mijn ogen dus vooral belangrijk dat het echt lekker zit, juist als je aan het rennen bent. Dus niet in de winkel even om doen en denken dat het wel goed zit.

Mijn tip is dus gewoon bij winkels langs gaan en uitproberen wat lekker zit. Wat de een lekker vind zitten vindt de ander niks.

WoT stats

• Hartloper
Basekid schreef op zondag 15 februari 2026 @ 12:35:

1. 220 - de leeftijd als maximale hartslag is een fabeltje. Voor hetzelfde geld is jouw max hartslag 15 slagen hoger. Dus daar kan je niet op vertrouwen.

2. Als beginner met beperkte conditie is het moeilijk om aan lagere hartslag te lopen. Dat gaat beter eens je conditie hebt opgebouwd.
Gewoon hardlopen, maar op gevoel erop letten dat je niet altijd hard wil gaan.
De praattest is een goede test. Kan je nog praten met iemand terwijl je aan het hardlopen bent, dan ga je traag genoeg.

Edit. Lekker 14km gelopen terwijl het sneeuwde. 14 km aan 5:02 met gemiddelde hartslag 135/'. Normaal loop ik mijn rustige duurlopen trager, maar wellicht heb ik onbewust sneller gelopen om het warm te krijgen.
Voor mij is 135/' Z1. Bizar dat Garmin zegt dat deze loop "meer moeite kostte dan normaal", want meestal loop ik 5:30min/km bij deze hartslag.
Op een inspanningstest twee jaar geleden (weliswaar had ik toen een Covidinfectie bleek een paar dagen later) was mijn LT1 154/' en mijn LT2 174/' met een max hartslag van 188/'.
Ik was toen 49 en mijn maximale hartslag was niet de 171/' die je zou verwachten met 220-leeftijd.

[ Voor 22% gewijzigd door Hartloper op 15-02-2026 15:56 ]

• GAEvakYD
Juancho schreef op zondag 15 februari 2026 @ 12:38:
[...]

Heb je toevallig maat S? Ik moet namelijk de
Salomon ADV Skin 5 Set Unisex morgen/dinsdag terug sturen naar All4running. Mocht je interesse hebben, laat maar weten.
Nope, denk maatje L. Ben een grote vent van ook 2m03 lang.
ElPaco schreef op zondag 15 februari 2026 @ 14:59:
@GAEvakYD ik heb een Decathlon vest en een Salomon vest. Die van Decathlon zat eerst wel ok, maar na flink afvallen niet meer. Die draag ik dan ook helemaal niet meer. De Salomon zit als gegoten en trek ik dan ook veel eerder aan, ook bij kortere runs als ik mijn telefoon mee wil nemen bijvoorbeeld. Het is in mijn ogen dus vooral belangrijk dat het echt lekker zit, juist als je aan het rennen bent. Dus niet in de winkel even om doen en denken dat het wel goed zit.

Mijn tip is dus gewoon bij winkels langs gaan en uitproberen wat lekker zit. Wat de een lekker vind zitten vindt de ander niks.
Thanks voor de praktijk ervaring en tips. Ik ga dan denk ik inderdaad maar eens passen bij de Decathlon.

• fryskfamke
  • Registratie: Februari 2025
  • Laatst online: 18-03 07:42
Is er iemand bekend met de hardloop schoenen met carbon van de lidl?

• Basekid
Hartloper schreef op zondag 15 februari 2026 @ 15:37:
[...]

1. 220 - de leeftijd als maximale hartslag is een fabeltje. Voor hetzelfde geld is jouw max hartslag 15 slagen hoger. Dus daar kan je niet op vertrouwen.

2. Als beginner met beperkte conditie is het moeilijk om aan lagere hartslag te lopen. Dat gaat beter eens je conditie hebt opgebouwd.
Gewoon hardlopen, maar op gevoel erop letten dat je niet altijd hard wil gaan.
De praattest is een goede test. Kan je nog praten met iemand terwijl je aan het hardlopen bent, dan ga je traag genoeg.

Edit. Lekker 14km gelopen terwijl het sneeuwde. 14 km aan 5:02 met gemiddelde hartslag 135/'. Normaal loop ik mijn rustige duurlopen trager, maar wellicht heb ik onbewust sneller gelopen om het warm te krijgen.
Voor mij is 135/' Z1. Bizar dat Garmin zegt dat deze loop "meer moeite kostte dan normaal", want meestal loop ik 5:30min/km bij deze hartslag.
Op een inspanningstest twee jaar geleden (weliswaar had ik toen een Covidinfectie bleek een paar dagen later) was mijn LT1 154/' en mijn LT2 174/' met een max hartslag van 188/'.
Ik was toen 49 en mijn maximale hartslag was niet de 171/' die je zou verwachten met 220-leeftijd.
Goede punten, ik denk dat ik in de eerste helft van de run best relaxt loop maar dat ik aan het einde nog wel wat te hard push (en dan richting de 160+ stijg). Irritante is dat mn conditie qua afstanden wel vooruit zie gaan (half jaar geleden kon ik max 5min lopen en nu loop ik 10km op een goede dag), maar de hardslag blijft altijd rond die 1501-160.
redwing schreef op zondag 15 februari 2026 @ 12:41:
[...]

Zeer waarschijnlijk wel :P De langere runs moet je echt het gevoel hebben dat je heel rustig aan het rennen bent, dus op een tempo waarbij je aan het eind denkt dat je hetzelfde rondje makkelijk nog een keer kan doen.

Bedenk hierbij wel dat je pas echt iets over de hartslag kunt zeggen als je een meting hebt gedaan want er zit enorm veel variatie tussen verschillende mensen.
Meten met een horloge (galaxy fit in dit geval) is ansich toch wel ok? Of bedoel je die max hartslag. Dat zou ik dan inderdaad niet weten. Als ik je punt over het tempo lees dan moet ik inderdaad nog wel een stuk rustiger lopen, aan het einde is het vaak wel echt gewoon op bij mij haha.
bakvis schreef op zondag 15 februari 2026 @ 13:04:
Langzaam lopen als startende hardloper is inderdaad erg lastig. Hier is het nog steeds moeilijk na een jaar en nu weer opstartend door een blessure.

Probeer niet teveel te focussen op de zones, zoals @redwing al zegt, je weet die pas echt na een lactaat test.

Probeer nu vooral te focussen op ademhaling, ik hanteer de regel grofweg 4 sec inademen en 4sec uitademen door de neus voor mijn rustige loopjes, lukt dat niet en moet je door je mond gaan ademen dan ga je te hard.

Loop je met een maatje, zorg dat je dan een redelijk normaal gesprek kan voeren, al lopen veel lopers natuurlijk alleen daardoor is de ademhaling soms makkelijker.

Ik ben zelf ook 37 en mijn hartslag zit met de adem techniek rond de 135 bpm. Doordat mijn conditie een beetje naar zijn grootje is gegaan door de blessure resulteert dit in een jog tempo van 7:45 m/km. Al is dit bewust zo traag om te herstellen van mijn knie blessure.

Eerst meters maken en daarna tempo toevoegen is altijd het advies.

Vergelijk je niet met sommige lopers in het topic, dat is onmogelijk. Al kijk ik soms ook wel met jaloerse ogen naar hun tempo’s in zone 1/2, daar kan ik alleen maar van dromen.
Goed idee van de ademhaling! Ik hoef gelukkig nooit echt te hijgen, maar echt rustig van de 4-4 lukt me denk ik ook al niet. Dat rustig lopen is inderdaad een pittige dus hopelijk lukt dat ademhalen ermee het onder de knie te krijgen.

Thanks allen!

• redwing
Basekid schreef op zondag 15 februari 2026 @ 19:49:
[...]

Goede punten, ik denk dat ik in de eerste helft van de run best relaxt loop maar dat ik aan het einde nog wel wat te hard push (en dan richting de 160+ stijg). Irritante is dat mn conditie qua afstanden wel vooruit zie gaan (half jaar geleden kon ik max 5min lopen en nu loop ik 10km op een goede dag), maar de hardslag blijft altijd rond die 1501-160.
Als je redelijk constant loopt en je hartslag gaat aan het eind omhoog, ga je dus aan het begin al te hard. Het idee is nl. dat je een tempo loopt dat je makkelijk uren vol kunt houden. Loop je te hard zal je uithouding alsnog best vooruit gaan, maar zijn je trainingen minder optimaal dan als je in zone 2 traint.
[...]
Meten met een horloge (galaxy fit in dit geval) is ansich toch wel ok? Of bedoel je die max hartslag. Dat zou ik dan inderdaad niet weten. Als ik je punt over het tempo lees dan moet ik inderdaad nog wel een stuk rustiger lopen, aan het einde is het vaak wel echt gewoon op bij mij haha.
De hartslag zal wel kloppen maar je weet niet waar je lactaat drempels liggen en die bepalen je hartslag die je moet hebben tijdens de bepaalde trainingen.
[...]
Goed idee van de ademhaling! Ik hoef gelukkig nooit echt te hijgen, maar echt rustig van de 4-4 lukt me denk ik ook al niet. Dat rustig lopen is inderdaad een pittige dus hopelijk lukt dat ademhalen ermee het onder de knie te krijgen.

Thanks allen!
Je kunt ook een liedje onderweg gaan zingen. Als dat makkelijk lukt loop je goed, kom je adem tekort dan ga je te hard :+

[removed]

• Littlegupper
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 21:55
Vandaag de eerste grote week van de twee afgesloten met een mooie key sessie. Totaal volume van de week is 63km waarvan vandaag 30km.
De sessie benaderd als generale voor de marathon, dus rekening gehouden met wat carb loading en het voedingsplan onderweg getest.
Vanmorgen die bolletjes vruchtenhagel 3 uur voor de loop, een uur van te voren een banaan en bij de start van de loop 1 gelletje. Ik gebruik de gelletjes van SiS, met 22g koolhydraten per stuk.
Het eerste deel van de long run was 20km rustig lopen in ong 5:45 per km. Vervolgens 6km op MP, dit gelopen in ~5:00 min/km en gemiddelde hartslag net rond het eerste omslagpunt. Vervolgens 4km cooling down.
De loop ging zeer goed, iedere 5km een gelletje genomen. De laatst op 30km, niet van nut voor de loop wel voor de maag te trainen.
Het enige hinderlijke was dat ik na 8km al naar de wc moest, gelukkig niet numero 2 en hele loop vol kunnen houden. Maar heel relaxed liep het niet.
In de ochtend 1 glas jus op en 3 bakken koffie, dat ga ik voor de volgende keer houden op het glas jus en 1 koffietje. Tijdens de gehele loop ook niet gedronken en eigenlijk ook geen last daarvan gehad. Wel een aandachtspunt voor de hele, aangezien 3,5 uur zonder water me ook niet echt handig lijkt.

• kenneth
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

kenneth

achter de duinen

redwing schreef op zondag 15 februari 2026 @ 19:58:
[...]

Als je redelijk constant loopt en je hartslag gaat aan het eind omhoog, ga je dus aan het begin al te hard. Het idee is nl. dat je een tempo loopt dat je makkelijk uren vol kunt houden. Loop je te hard zal je uithouding alsnog best vooruit gaan, maar zijn je trainingen minder optimaal dan als je in zone 2 traint.
Dat is cardiac drift en moet je wmb als beginner gewoon negeren. Hartslag is al een beperkte metric (zoals je terecht opmerkt wil je eigenlijk een lactaattest), maar voor beginners is hartslag compleet waardeloos.

Je wordt fit door veel te lopen en je kunt alleen veel lopen als je enigszins rustig aan doet (ivm herstel en blessurepreventie). That's it. Na een tijdje verdwijnt de cardiac drift die na dertig minuten komt opzetten, en komt hij pas na een uur. Dan pas na anderhalf uur, enzovoort.

Optimaal trainen komt wel als je maandenlang, elke week, een paar uur per week loopt.

Look, runners deal in discomfort. After you get past a certain point, that’s all there really is. There is no finesse here.

• redwing
kenneth schreef op zondag 15 februari 2026 @ 20:14:
[...]
Dat is cardiac drift en moet je wmb als beginner gewoon negeren. Hartslag is al een beperkte metric (zoals je terecht opmerkt wil je eigenlijk een lactaattest), maar voor beginners is hartslag compleet waardeloos.

Je wordt fit door veel te lopen en je kunt alleen veel lopen als je enigszins rustig aan doet (ivm herstel en blessurepreventie). That's it. Na een tijdje verdwijnt de cardiac drift die na dertig minuten komt opzetten, en komt hij pas na een uur. Dan pas na anderhalf uur, enzovoort.

Optimaal trainen komt wel als je maandenlang, elke week, een paar uur per week loopt.
Klopt, maar bij iemand die al een half jaar bezig is en regelmatig 5-10km loopt op een goed tempo ben je naar mijn idee toch al een stapje verder en mag je wel degelijk verwachten dat de hartslag enigszins constant moet blijven bij een duurloop. Het hele verhaal leest bij mij dan ook echt als iemand die te hard loopt (wat ook gewoon een valkuil is als je net begonnen bent)

[removed]

• Hartloper
fryskfamke schreef op zondag 15 februari 2026 @ 19:11:
Is er iemand bekend met de hardloop schoenen met carbon van de lidl?
Even gegoogeld en gezien dat die schoenen:
- heel goedkoop zijn
- een carbonplaat bevatten
- als midsole EVA hebben.

Om superschoenen te hebben volstaat een carbonplaat niet. Je moet ook een superschuim hebben, licht en met veel energieteruggave. Schuimen zoals PEBA, TPE of A-TPU.
Deze schoenen hebben het standaard EVA schuim.

• Basekid
redwing schreef op zondag 15 februari 2026 @ 20:21:
[...]

Klopt, maar bij iemand die al een half jaar bezig is en regelmatig 5-10km loopt op een goed tempo ben je naar mijn idee toch al een stapje verder en mag je wel degelijk verwachten dat de hartslag enigszins constant moet blijven bij een duurloop. Het hele verhaal leest bij mij dan ook echt als iemand die te hard loopt (wat ook gewoon een valkuil is als je net begonnen bent)
Ik ga mn best doen :) :)

• redwing
Hartloper schreef op zondag 15 februari 2026 @ 20:25:
[...]
Even gegoogeld en gezien dat die schoenen:
- heel goedkoop zijn
- een carbonplaat bevatten
- als midsole EVA hebben.

Om superschoenen te hebben volstaat een carbonplaat niet. Je moet ook een superschuim hebben, licht en met veel energieteruggave. Schuimen zoals PEBA, TPE of A-TPU.
Deze schoenen hebben het standaard EVA schuim.
Sterker nog, het superschuim maakt het juist een superschoen. De carbonplaat zit er in om ook bij dat superschuim nog voldoende stabiliteit te hebben. Een carbonplaat zonder dat superschuim klinkt dan ook leuk, maar voegt niets toe. Die Lidl schoenen klinken bij mij dan ook vooral als schoenen die met de carbon-hype mee willen gaan.

[removed]

• whatyoudoing
  • Registratie: Mei 2024
  • Laatst online: 01:19
redwing schreef op zondag 15 februari 2026 @ 20:21:
[...]

Precies dit en iets wat ik na 15 jaar nog steeds maar matig onder de knie heb. Dus @Basekid , je bent zeker niet de enige ;)
Hartslag is wat dat betreft ook van veel factoren afhankelijk: conditie, slaap, ziek/ niet ziek, stress/ geen stress etc. Tegenwind en temperatuur ook niet vergeten.

Niet teveel op blind staren maar wel rustig aan, zoals @kenneth en @redwing al tippen.

Probeer eens een 10k op 06:30, 06:45 of 07:00 en kijk wat er dan gebeurd met je hartslag. Als je denkt dat je rustig loopt: nog rustiger. Wax on, wax off.

• redwing
whatyoudoing schreef op zondag 15 februari 2026 @ 22:15:
[...]

Precies dit en iets wat ik na 15 jaar nog steeds maar matig onder de knie heb. Dus @Basekid , je bent zeker niet de enige ;)
Hier precies hetzelfde hoor. Vandaag ook een 18km gedaan die rond de 6:30 had gemoeten, maar uiteindelijk onder de 6:00 uit kwam. Dat heel rustig lopen blijft gewoon lastig. Ook als je al wat langer loopt :)
Hartslag is wat dat betreft ook van veel factoren afhankelijk: conditie, slaap, ziek/ niet ziek, stress/ geen stress etc. Tegenwind en temperatuur ook niet vergeten.

Niet teveel op blind staren maar wel rustig aan, zoals @kenneth en @redwing al tippen.

Probeer eens een 10k op 06:30, 06:45 of 07:00 en kijk wat er dan gebeurd met je hartslag. Als je denkt dat je rustig loopt: nog rustiger. Wax on, wax off.
Yup, je moet echt het gevoel hebben dat je veel te rustig loopt.

[removed]

• Dj Neo Ziggy
WizzlerNL schreef op zaterdag 14 februari 2026 @ 15:38:
[...]

Je wordt ziek
Je hebt te lang gewacht met warm aankleden
Je hebt niet hard genoeg gelopen
Je moet een kop hete thee drinken
Je ontbijt met te weinig voeding
Je had bingo bij de eerste.... Bah...

• Dazzler2120
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 18:46

Dazzler2120

FP ProMod
redwing schreef op zondag 15 februari 2026 @ 19:58:
[...]

Is het niet zo dat het trainingseffect vergelijkbaar is tussen zone 3 lopen en zone 2 lopen, alleen dat het optimaal is om zo veel mogelijk volume te lopen waardoor het belangrijk is genoeg langzame km's te maken om overbelasting en blessures te voorkomen? Ik meen te herinneren dat zone 2 niet per definitie trainingsvoordelen heeft, behalve dus de lagere belasting.

PS4 PSN: Dazzler2120

• redwing
Dazzler2120 schreef op maandag 16 februari 2026 @ 07:46:
[...]

Is het niet zo dat het trainingseffect vergelijkbaar is tussen zone 3 lopen en zone 2 lopen, alleen dat het optimaal is om zo veel mogelijk volume te lopen waardoor het belangrijk is genoeg langzame km's te maken om overbelasting en blessures te voorkomen? Ik meen te herinneren dat zone 2 niet per definitie trainingsvoordelen heeft, behalve dus de lagere belasting.
Klopt, maar zeker als je nog aan het opbouwen bent is de conditie al snel veel beter dan de spieren/pezen aankunnen. En dan zit je snel tegen de grens van wat slim is om aan km's te maken. Zeker op de langere duurlopen kun je dan veel beter zone 2 aanhouden.

Als je wat verder bent kun je daar wat meer mee spelen en trainingen in andere zones toe gaan voegen. Maar het klopt dat uiteindelijk vooral het aantal km's uitmaakt en niet zozeer de zone waarin je loopt. En je gebruikt zone 2 dan om meer kms te kunnen maken.

Zeker de eerste tijd waarin je nog echt aan het opbouwen bent wordt het aangeraden om de belasting laag te houden en de kms juist wat uit te breiden. En dus vooral zone 2 lopen.

[removed]

• Slickk
In 5 jaar van hardlopen nog nooit een blessure gehad (bijna eens een overbelaste achillespees maar door griep kreeg die rust) en daar altijd dankbaar voor geweest. :)

Gisteravond tijdens een rondje hardlopen helaas mijn enkel verzwikt. Het sneeuwde behoorlijk, en het fietspad liep met een flauwe bocht naar links. In het donker in gedachten verzonken, ogen beetje dicht want die sneeuw/hagel prikte in m'n ogen en daardoor een misstap naar rechts. Fietspad lag 10 centimeter hoger dan de berm ernaast en enkel dubbel. In slow motion klapte in voorover op het asfalt.

Tsja. Vooral de draaiende beweging van m'n enkel deed pijn en heeel rustig hardlopend de kortste route van 4km naar huis genomen. Verrekte enkelbanden gok ik...

De motivatie was al laag de afgelopen weken en dan deze knullige blessure kan er ook wel bij. Je zou het niet eens een hardloopblessure mogen noemen, maar goed, hoe dan ook zal hardlopen nog wel minder gaan worden. Het leek mij wel leuk om in het voorjaar m'n PR op de HM van 1:19 te gaan verbeteren, maar mag blij zijn als ik gewoon wat kilometers kan maken in de komende weken.

• polthemol
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 14:43

polthemol

Moderator General Chat
Dazzler2120 schreef op maandag 16 februari 2026 @ 07:46:
[...]

elke beweging heeft trainingsvoordelen ten eerste, ik denk dat de rigoreuze indeling in zones geen eer doet aan trainingen, vooral niet op het niveau waar de meeste mensen op acteren.

Stel je zou 100km per week wegtikken in z1 en z2, ga je ook sneller worden, want je conditie gaat simpelweg beter worden. Daarbij ben je door je duur de focus op andere zaken aan het leggen: 30 minuten rennen is andere koek dan 2 uur aan een stuk gaan rennen. Bv. je rugspieren zullen langer werk moeten verrichten om je houding in orde te houden, je pezen en spieren zijn langer bezig.

Nu zal iemand die met veel rustmomenten Z5 interval blokken doet elke week sneller/beter worden in het anearobe gedeelte, wat een beetje mijn punt onderschijft dat als je regelmatig trained, je beter gaat worden in wat/hoe je aan het trainen bent, maar elke training heeft een trainingsvoordeel, of het altijd zoden aan de dijk zet voor waar je zit qua niveau is natuurlijk een ander verhaal.

Nunc purus risus, volutpat sagittis, lobortis at, dignissim sed, sapien

• kepler
Slickk schreef op maandag 16 februari 2026 @ 08:35:
In 5 jaar van hardlopen nog nooit een blessure gehad (bijna eens een overbelaste achillespees maar door griep kreeg die rust) en daar altijd dankbaar voor geweest. :)

Gisteravond tijdens een rondje hardlopen helaas mijn enkel verzwikt. Het sneeuwde behoorlijk, en het fietspad liep met een flauwe bocht naar links. In het donker in gedachten verzonken, ogen beetje dicht want die sneeuw/hagel prikte in m'n ogen en daardoor een misstap naar rechts. Fietspad lag 10 centimeter hoger dan de berm ernaast en enkel dubbel. In slow motion klapte in voorover op het asfalt.

Tsja. Vooral de draaiende beweging van m'n enkel deed pijn en heeel rustig hardlopend de kortste route van 4km naar huis genomen. Verrekte enkelbanden gok ik...

De motivatie was al laag de afgelopen weken en dan deze knullige blessure kan er ook wel bij. Je zou het niet eens een hardloopblessure mogen noemen, maar goed, hoe dan ook zal hardlopen nog wel minder gaan worden. Het leek mij wel leuk om in het voorjaar m'n PR op de HM van 1:19 te gaan verbeteren, maar mag blij zijn als ik gewoon wat kilometers kan maken in de komende weken.
Bummer... Sterkte

Ik had het paar jaar geleden bij een trail (en nog 24km doorgelopen :D), en was wonderbaarlijk snel hersteld. Bijna 2 weken volledig rust gehad, toen rustig weer begonnen. Na ongeveer 6 weken kon ik, op de weg, weer normaal trainen.
Maar ik ken ook mensen die veel langer bezig zijn geweest... Kort bezoekje aan de fysio misschien voor de zekerheid?

• Slickk
kepler schreef op maandag 16 februari 2026 @ 08:55:
[...]

Bummer... Sterkte

Ik had het paar jaar geleden bij een trail (en nog 24km doorgelopen :D), en was wonderbaarlijk snel hersteld. Bijna 2 weken volledig rust gehad, toen rustig weer begonnen. Na ongeveer 6 weken kon ik, op de weg, weer normaal trainen.
Maar ik ken ook mensen die veel langer bezig zijn geweest... Kort bezoekje aan de fysio misschien voor de zekerheid?
Dankje! In het verleden een paar keer hetzelfde gehad bij voetbal, tot 1x toe het scheuren van m'n enkelbanden. Uiteindelijk was gips nodig om het de juiste rust te geven. Zo erg is het gelukkig nog lang niet, dus ik denk dat wat rust voldoende is.

Goede tip voor een fysio, maar ik weet niet zo goed wat mijn vraag dan zou zijn. Ook ben ik eerlijk gezegd nog nooit bij een fysio geweest en zou dat al wat gedoe zijn om dat te regelen wat het niet helemaal "waard" voelt. :>

• Juancho
Daarom loop ik ook niet in de sneeuw. Je ziet niet hoe de wegen zijn, waar een stoeprandje zit, waar een gat zit of wat dan ook. 1 verkeerde stap en je kan een blessure oplopen. En ja dat altijd bij elke run natuurlijk, ongeacht het weer, maar in de sneeuw loop je eigenlijk blind en ga je er maar vanuit dat je goed en veilig loopt. Ik had zelfs een paar weken terug bij de hond uitlaten in de sneeuw al een paar keer dat ik een misstap maakte omdat ik de weg niet kon zien.

• m-vw
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 22:22

m-vw

Dus?

Lopen in de sneeuw gaat de eerste dagen vaak best goed. Maar kou na een dooiperiode is erg vervelend.
Liep voor ik verhuisde veel over dijkjes en schaduwplekken waren altijd verraderlijk.

• kepler
Slickk schreef op maandag 16 februari 2026 @ 09:11:
[...]

Dankje! In het verleden een paar keer hetzelfde gehad bij voetbal, tot 1x toe het scheuren van m'n enkelbanden. Uiteindelijk was gips nodig om het de juiste rust te geven. Zo erg is het gelukkig nog lang niet, dus ik denk dat wat rust voldoende is.

Goede tip voor een fysio, maar ik weet niet zo goed wat mijn vraag dan zou zijn. Ook ben ik eerlijk gezegd nog nooit bij een fysio geweest en zou dat al wat gedoe zijn om dat te regelen wat het niet helemaal "waard" voelt. :>
Mijn fysio heeft toen met een echo apparaat gekeken hoe ernstig het was, was wel ingescheurd maar niet helemaal. Hij/zij kan beter aangeven hoe ernstig het is, wat oefeningen mee geven om te versterken en laten zien hoe je (tijdelijk) je enkel kan intapen.

Maar als het niet heel ernstig voelt, dan is het niet perse nodig :D

• Aggo
  • Registratie: November 2025
  • Laatst online: 16:19
Volgende update over de NSM marathon voorbereiding, het is 'nog maar' 8 weken dus begint al goed te kriebelen, motivatieproblemen zijn gelukkig ver te zoeken :)

Afgelopen week 86 kilometer gelopen, verdeeld over 7 dagen. Rustige duurloop onder 70% van maximale hartslag was 26 kilometer in 2 uur 25 (5:34/km), voelde heel makkelijk. Dag erna op ietsje vermoeide benen de 3x10 minuten blokken gedaan op 3.58/km, ook prima. En gisteren 3x17 minuten op 4.10/km, hartslag bleef netjes rond 163-165 en het voelde gecontroleerd. Mijn eerste marathon had ik een gemiddelde hartslag van 176, ter vergelijking. Garmin voorspelt inmiddels 2:51 als marathon-tijd, dus sub 3 zal ooit wel lukken.

Het bevalt heel goed om de marathon-tempo's te scheiden van de lange duurloop, veel minder vermoeidheid op deze manier en dan lukt het me dus om iedere dag te trainen. Ik vind het wel spannend met al die virussen die nu rondvliegen en drie kinderen in huis, maar goed, daar valt behalve gezond eten en voldoende slaap niet zo veel tegen te beginnen.

• redwing
Slickk schreef op maandag 16 februari 2026 @ 09:11:
[...]

Je hoeft geen doorverwijzing oid meer te hebben, dus dat gedoe bestaat uit een belletje om een afspraak te maken :P Voor zoiets zou ik dat zelf wel doen, al was het maar omdat ie dan even kan kijken wat er precies aan de hand is.

[removed]

• Slupor
  • Registratie: September 2018
  • Laatst online: 21:50
Slickk schreef op maandag 16 februari 2026 @ 08:35:

Goed herstel, hopelijk valt het mee! Zelf 2 jaar terug een keer precies hetzelfde gehad in bijna dezelfde situatie, ook in het donker en door onoplettendheid. Ik ben er toen gelukkig goed mee weggekomen zonder echte schade. Het lukte dan ook hardlopend thuis te komen. De volgende dag zat er wel een flink ei op m'n enkel, maar eigenlijk deed het nauwelijks pijn. Dagje rust gehouden en de dag erna durfde ik het wel weer aan, het hardlopen ging goed ondanks het ei dat er nog zat :o

Strava

• Yakolev
  • Registratie: Februari 2011
  • Niet online

Yakolev

Superster

Langzaam probeer ik mijn lange duurlopen dichter op mijn lange fietsritten te plannen, en vandaag heb ik best het idee dat ik een HM op Z2 kan doen nadat ik gisteren een best intensieve 100km heb gefietst (niet gepland, maar het waaide hard). Binnen een maand of 2 moet ik de gewenste afstanden best op 1 dag kunnen doen.

Toch vandaag maar proberen om mijn benen extra rust te gunnen - Maar met 5 maanden te gaan heb ik best veel vertrouwen een Iron Man 70.3 met een goed resultaat af te sluiten.

Laat feiten nooit in de weg staan voor goed nieuws

• Slickk
Slupor schreef op maandag 16 februari 2026 @ 11:02:
[...]

Goed herstel, hopelijk valt het mee! Zelf 2 jaar terug een keer precies hetzelfde gehad in bijna dezelfde situatie, ook in het donker en door onoplettendheid. Ik ben er toen gelukkig goed mee weggekomen zonder echte schade. Het lukte dan ook hardlopend thuis te komen. De volgende dag zat er wel een flink ei op m'n enkel, maar eigenlijk deed het nauwelijks pijn. Dagje rust gehouden en de dag erna durfde ik het wel weer aan, het hardlopen ging goed ondanks het ei dat er nog zat :o
Zit inderdaad een flink ei op nu. Bij wandelen loop ik wat stroef maar de 'kantelende' beweging gaat eigenlijk pijnloos. Enkel het draaien van het kogelgewricht (enkel) lukt door die zwelling nauwelijks en is pijnlijk.

Gelukkig hoeft dat laatste ook niet voor het hardlopen.

@Juancho Fietspad was nog prima zichtbaar hoor en de afgelopen weken heb ik al genoeg smoesjes opgevoerd om niet te gaan. :P De eerste kilometers loop ik vaak over een onverharde weg, die juist door de sneeuw alleen maar beter (wel wat zwaarder) was haha. Ik ben niet zo bang voor sneeuw.

@redwing Goed om te weten! 'Helaas' heb ik zoals gezegd wat ervaring met deze blessure (hetzij 15 jaar geleden) aan zowel linker- als rechtenkel. Daardoor denk ik zelf dat die niet veel meer kan zeggen dan "rust houden en been omhoog tegen de zwelling".

• redwing
Slickk schreef op maandag 16 februari 2026 @ 13:53:
[...]
m te weten! 'Helaas' heb ik zoals gezegd wat ervaring met deze blessure (hetzij 15 jaar geleden) aan zowel linker- als rechtenkel. Daardoor denk ik zelf dat die niet veel meer kan zeggen dan "rust houden en been omhoog tegen de zwelling".
Als er toch iets meer is beschadigd zal een fysio dat wat eerder zien. Maar meestal zal het resultaat inderdaad zijn dat ie een keer kijkt en aangeeft dat je rust moet houden :)

[removed]

Pagina: 1 ... 428 ... 436 Laatste

Let op:
"Hardlopen is voor de één een sport, voor de ander een reis". Iedereen is welkom, ook de minder geoefende loper :)
Voor vragen en discussie over sporthorloges kun je terecht in Het grote Sporthorloge met GPS topic.
Voor vragen en discussie over triathlon, kan men terecht in Het Triatlontopic - Deel 2.

Als aanvulling op de topics in deze reeks, zijn er Tweakers Hardlopen-groepen op Strava en Garmin Connect. Om toegang te krijgen:
1. Strava: Geef op Strava aan dat je lid wil worden van de groep (klik op Request to Join). Stuur je op Strava gebruikte naam in een DM op Tweakers aan de admins: Poekie en Calitomnication.
2. Garmin: Stuur in een DM op Tweakers met onderwerp Toegang Garmin je gebruikersnaam van het Garmin aan de admin: Calitomnication.

Ook jouw PR's doorgeven? Dat kan als je de sheet invult.