• Davem3
  • Registratie: Oktober 2022
  • Laatst online: 20-03 22:18
Slickk schreef op maandag 16 februari 2026 @ 13:53:
[...]

Zit inderdaad een flink ei op nu. Bij wandelen loop ik wat stroef maar de 'kantelende' beweging gaat eigenlijk pijnloos. Enkel het draaien van het kogelgewricht (enkel) lukt door die zwelling nauwelijks en is pijnlijk.

Gelukkig hoeft dat laatste ook niet voor het hardlopen.

@Juancho Fietspad was nog prima zichtbaar hoor en de afgelopen weken heb ik al genoeg smoesjes opgevoerd om niet te gaan. :P De eerste kilometers loop ik vaak over een onverharde weg, die juist door de sneeuw alleen maar beter (wel wat zwaarder) was haha. Ik ben niet zo bang voor sneeuw.

@redwing Goed om te weten! 'Helaas' heb ik zoals gezegd wat ervaring met deze blessure (hetzij 15 jaar geleden) aan zowel linker- als rechtenkel. Daardoor denk ik zelf dat die niet veel meer kan zeggen dan "rust houden en been omhoog tegen de zwelling".
Zelf ook al eens gehad in februari weekje rustige en weinig tot geen pijn met hardlopen
Was ook dik en blauw
Toen schema van marathon weer opgepakt en april rotterdam gelopen
Zo lang je geen pijn ervaart zou ik mij niet druk maken en lekker hardlopen
Door de beweging zal ook het vocht en blauwe plek eerder weg zijn
Gewoon alles doen zolang je maar niet veel pijn voelt en geen pijnstillers eten
En dan merk je wel dat het beter word of gelijk blijft word het erger dan minder/niks doen
Dat is wat ik zou doen

• Juancho
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 15:36
Iemand die mij dit kan uitleggen? Deze week staan in het teken van taperen omdat ik zondag een halve marathon ga lopen. Maar ik snap het idee van Trenara achter deze interval niet. Mijn warming-up tempo is sneller dan de intervals van 400m en dat is toch vreselijk krom? Ik heb wel vaker taperfases gehad en dan loop ik nog wel gewoon snelle intervals maar dan gewoon een stuk minder dan normaal en de training duurt dan ook een stuk korter. Wel wel even de benen prikkelen met snelle intervals. Nu is inlopen en uitlopen sneller dan de 400 metertjes.... Lijkt me een fout in de app?

Trenera zelf geeft als reden:

1. doel van de taperfase: herstel/behouden scherpte. Intervallen kunnen bewust op lager tempo worden gezet om je lichaam niet te veel te belasten terwijl de warmingup en coolingdown juist de spieren soepel houden en zorgdragen voor een goede doorbloeding
2. Specifieke fysiologische trainingsprikkels voor optimale voorbereiding voor de race
3. race specifieke voorbereiding: sneller tempo van warmingup/coolingdown kan zijn om je lichaam te laten wennen aan het race tempo dool (wat in mijn geval niet klopt want die ligt rond de 5"25)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/tP92Nz8nvscsGPl0ezq9e3EFUy4=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/QiFoaWQasH70TBsNP2TNRqj3.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 23% gewijzigd door Juancho op 16-02-2026 15:47 ]

Garmin Forerunner 265 |Samsung Galaxy S23 | Polestar 2 MidYear 2026 Prime + B&W audio

• Roozzz
  • Registratie: Juni 2011
  • Nu online
Ja, dat is raar. Ik zou die 400's gewoon wat harder lopen. Op racepace of harder.

If you can see, look. If you can look, observe

• Dazzler2120
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 19-03 20:43

Dazzler2120

FP ProMod
Juancho schreef op maandag 16 februari 2026 @ 15:29:
Iemand die mij dit kan uitleggen? Deze week staan in het teken van taperen omdat ik zondag een halve marathon ga lopen. Maar ik snap het idee van Trenara achter deze interval niet. Mijn warming-up tempo is sneller dan de intervals van 400m en dat is toch vreselijk krom? Ik heb wel vaker taperfases gehad en dan loop ik nog wel gewoon snelle intervals maar dan gewoon een stuk minder dan normaal en de training duurt dan ook een stuk korter. Wel wel even de benen prikkelen met snelle intervals. Nu is inlopen en uitlopen sneller dan de 400 metertjes.... Lijkt me een fout in de app?

1. doel van de taperfase: herstel/behouden scherpte. Intervallen kunnen bewust op lager tempo worden gezet om je lichaam niet te veel te belasten terwijl de warmingup en coolingdown juist de spieren soepel houden en zorgdragen voor een goede doorbloeding
2. Specifieke fysiologische trainingsprikkels voor optimale voorbereiding voor de race
3. race specifieke voorbereiding: sneller tempo van warmingup/coolingdown kan zijn om je lichaam te laten wennen aan het race tempo dool (wat in mijn geval niet klopt want die ligt rond de 5"25)

[Afbeelding]
Heeft Trenara geen support sectie dat hierbij ondersteuning kan bieden of daarop antwoord kan geven? Wel erg vreemd, ben benieuwd of het 'bewust' is

PS4 PSN: Dazzler2120

• Juancho
Roozzz schreef op maandag 16 februari 2026 @ 15:43:
Ja, dat is raar. Ik zou die 400's gewoon wat harder lopen. Op racepace of harder.
Precies, warmingup + coolingdown tempo juist nog wat trager en de 400tjes lekker op mijn race pace van a.s. zondag (5"35)

Garmin Forerunner 265 |Samsung Galaxy S23 | Polestar 2 MidYear 2026 Prime + B&W audio

• Juancho
Dazzler2120 schreef op maandag 16 februari 2026 @ 15:48:
[...]

Heeft Trenara geen support sectie dat hierbij ondersteuning kan bieden of daarop antwoord kan geven? Wel erg vreemd, ben benieuwd of het 'bewust' is
Zie mn aangepaste post met wat opties die Trenara helpdesk doorgaf als oorzaak :). Maar dan snap ik er nog niks van overigens :p

• CyberThijs
  • Registratie: Maart 2004
  • Nu online
@Juancho Ik heb over 3 weken een HM gepland staan als tussendoel. De intervaltraining die week ziet er als volgt uit voor mij:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/fsKh9fCpDzQ3qTqR5ke8D2IgQPo=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/RYvKG6IrThZEZvTDxrhI2Nfh.jpg?f=fotoalbum_large.
De andere loopjes die week zijn 10km en (daags voor de HM) 4km aan 5:34 .

Ter referentie: ik deed vandaag een intervaltraining van 10x1km aan 4:04. De tempos van de intervaltraining ontlopen elkaar dus niet zo hard.

• Juancho
Thanks allen! Ik heb het ook daadwerkelijk naar de trainer(s) van Trenara gestuurd (dus niet via de AI gestuurde helpdesk) want dit ziet er meer uit als een bugje in het programma. Kan gebeuren natuurlijk.

• L23
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 18:10

L23

Juancho schreef op maandag 16 februari 2026 @ 15:29:

[Afbeelding]
Ik begrijp sowieso niks van dat Trenara :P Het is ook maar 1 week taperen of was er vorige week ook al een verschil in de trainingen? Ik las als advies 10 a 14 dagen taperen bij een halve marathon. Ik begin volgende week met taperen voor de Halve marathon van Haren 7 maart.

• redwing
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 15:12
CyberThijs schreef op maandag 16 februari 2026 @ 16:07:
@Juancho Ik heb over 3 weken een HM gepland staan als tussendoel. De intervaltraining die week ziet er als volgt uit voor mij:

[Afbeelding].
De andere loopjes die week zijn 10km en (daags voor de HM) 4km aan 5:34 .

Ter referentie: ik deed vandaag een intervaltraining van 10x1km aan 4:04. De tempos van de intervaltraining ontlopen elkaar dus niet zo hard.
Dat is ook wat ze in de beschrijving van de taper normaal gesproken zeggen, nl. dat ze ongeveer dezelfde tempo's aanhouden maar wel met minder herhalingen.

[removed]

• Juancho
L23 schreef op maandag 16 februari 2026 @ 16:15:
[...]

Ik begrijp sowieso niks van dat Trenara :P Het is ook maar 1 week taperen of was er vorige week ook al een verschil in de trainingen? Ik las als advies 10 a 14 dagen taperen bij een halve marathon. Ik begin volgende week met taperen voor de Halve marathon van Haren 7 maart.
Trenara hanteert voor een tussendoel 1 week taperfase, voor je einddoel langer. Geven ze me net aan.

• L23

L23

Juancho schreef op maandag 16 februari 2026 @ 17:19:
[...]

Trenara hanteert voor een tussendoel 1 week taperfase, voor je einddoel langer. Geven ze me net aan.
Vindt je dat persoonlijk ook genoeg dan? Weet ook niet met welke instelling je die halve marathon gaat lopen. Zelf ga ik voor een PR op de komende halve marathon en dan vind ik twee weken taperen wel een fijn idee om goed fit aan de start te staan.

• Juancho
L23 schreef op maandag 16 februari 2026 @ 17:38:
[...]

Vindt je dat persoonlijk ook genoeg dan? Weet ook niet met welke instelling je die halve marathon gaat lopen. Zelf ga ik voor een PR op de komende halve marathon en dan vind ik twee weken taperen wel een fijn idee om goed fit aan de start te staan.
Geen idee, nooit gedaan eigenlijk. Ik wist tot 1,5 jaar terug sowieso niet eens wat taperen was maar toen via een vriend die mijn schema maakte voor mijn eerste halve marathon dit wel toegevoegd. En Trenara pakt normaliter ook wel 2 weken voor en 2 weken na je ingestelde hoofddoel. Maar je kan ook een tussendoel invoeren, wat ik dus gedaan had. Ik vind het wel vreemd dat ze dan voor een halve marathon als tussendoel maar 1 week pakken, maar wellicht hielden ze er in de voorgaande weken al rekening mee qua trainingen bekeken over het overal aantal kilometers etc. Geen idee, heb het ze gevraagd. Want ik had idd ook als streeftijd een sub2 ingevoerd wat voor mij een PR zou betekenen.

• L23

L23

Juancho schreef op maandag 16 februari 2026 @ 17:58:
[...]

Geen idee, nooit gedaan eigenlijk. Ik wist tot 1,5 jaar terug sowieso niet eens wat taperen was maar toen via een vriend die mijn schema maakte voor mijn eerste halve marathon dit wel toegevoegd. En Trenara pakt normaliter ook wel 2 weken voor en 2 weken na je ingestelde hoofddoel. Maar je kan ook een tussendoel invoeren, wat ik dus gedaan had. Ik vind het wel vreemd dat ze dan voor een halve marathon als tussendoel maar 1 week pakken, maar wellicht hielden ze er in de voorgaande weken al rekening mee qua trainingen bekeken over het overal aantal kilometers etc. Geen idee, heb het ze gevraagd. Want ik had idd ook als streeftijd een sub2 ingevoerd wat voor mij een PR zou betekenen.
Maar het blijft wel een fijn product? Je stelt erg veel vragen (aan de ontwikkelaars) voor een product dat zich presenteert als slimme loopcoach. Maakt verder niet uit hoor, maar ik heb al vaker aangegeven dat het product mij niet overtuigt aan de hand van jouw berichten die ik hier voorbij zie komen :P
Ik loop zelf juist ook veel meer op gevoel. Vindt het fijn om mijn eigen trainingsschema te maken en die pas ik steeds aan met de ervaringen die ik op doe. Verder lees ik dan bijvoorbeeld een artikel over taperen en lees ik hier op Tweakers de ervaringen van andere lopers en die kennis neem ik mee.

• kepler
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 18:21
Voor een halve marathon doe ik in principe maar een weekje taperen. Voor een marathon 'twee' weken, waarvan de eerste week de normale rustige week is.

Waar ik vroeger echt heel weinig liep in de week voor de wedstrijd, en vaak al stopte vanaf de woensdag/donderdag, maak ik nu wel iets meer kilometers. Ook loop ik de dag voor de wedstrijd nog een hele rustige 4-5k, met eventueel paar strides.
Dat lijkt wel beter te werken :D

• Stefangrp
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 18:32
Wel tof dat iedereen die bèta van Trenara gewoon zomaar mee mag testen en helpen verbeteren })

• Roozzz
  • Nu online
Stefangrp schreef op maandag 16 februari 2026 @ 18:49:
Wel tof dat iedereen die bèta van Trenara gewoon zomaar mee mag testen en helpen verbeteren })
En dat slechts voor een bescheiden bedrag :+

iedere probleem post van juancho verkleint mijn vertrouwen in deze apps. Dank daarvoor :>

• Stefangrp
Oh is het nog betaald ook :X

• Juancho
Het bekende probleem op een forum: ik post af en toe een inhoudelijke vraag over hardlopen wat me aan de hand van Trenara niet helder is. Jullie denken: Trenara is een slechte app want vragen/opmerkingen.

Want ik niet post zijn al die keren, en geloof me, die zijn er heul veel, dat ik mega blij met Trenara ben als m'n hardloopcoach/buddy die me enorm ontzegt. Ik maak progressie, trainingen worden aangepast, krachttraining helpt me nu al, support is prima.

Dus ja, het is die €9,99 pm echt dubbel en dwars waard. Ik zou niet zonder willen en ik raad het andere ook aan om iig te proberen.

[ Voor 4% gewijzigd door Juancho op 16-02-2026 19:12 ]

• L23

L23

Nou ja bekend probleem op een forum. Ik vind de gedachte niet zo gek hoor.

• Juancho
L23 schreef op maandag 16 februari 2026 @ 20:53:
Nou ja bekend probleem op een forum. Ik vind de gedachte niet zo gek hoor.
Omdat ik een inhoudelijke vraag stel over een taper fase die Trenara me voorschotelt? Een aantal hier vullen vervolgens toch echt zelf in dat Trenara dan vast niks is door wat vraagjes over suggesties van Trenara.

Ik vind dat eerlijk gezegd wel een rare gedachte. Want wie zegt dat het fout (of goed) is wat Trenara aangeeft? Omdat jij een week taperen kort vindt klopt de suggestie van Trenara niet? Of vul daar een andere app in. Ongetwijfeld dat ik (of wie dan ook) bij een Runna ook vragen zou hebben.

Gewoon om kennis op te doen, om van te leren, waarom iets voor je gevoel raar lijkt maar in werkelijkheid heel logisch is.

Beetje als de posts hiervoor, over het onnatuurlijk langzaam hardlopen om juist sterker te worden.

Maargoed nu gaat het een kant op die ik helemaal niet wil. Norman verplicht je om een app als Trenara te gebruiken. Het staat mij volgens mij vrij om wat meer inhoudelijke kennis op te doen rondom hardlopen door vragen te stellen.

[ Voor 35% gewijzigd door Juancho op 16-02-2026 21:02 ]

• redwing
L23 schreef op maandag 16 februari 2026 @ 18:28:
[...]

Maar het blijft wel een fijn product? Je stelt erg veel vragen (aan de ontwikkelaars) voor een product dat zich presenteert als slimme loopcoach. Maakt verder niet uit hoor, maar ik heb al vaker aangegeven dat het product mij niet overtuigt aan de hand van jouw berichten die ik hier voorbij zie komen :P
Ik loop zelf juist ook veel meer op gevoel. Vindt het fijn om mijn eigen trainingsschema te maken en die pas ik steeds aan met de ervaringen die ik op doe. Verder lees ik dan bijvoorbeeld een artikel over taperen en lees ik hier op Tweakers de ervaringen van andere lopers en die kennis neem ik mee.
Ik ben nog geen app tegen gekomen die ik 100% vind kloppen. Elke app heeft zijn voor- en nadelen, maar Trenara werkt iig voor mij prima. Bij mij werkt het b.v. totaal niet om eigen schema's te maken, want ik wil gewoon lopen. Zodra ik vooraf na moet gaan denken over wat ik moet gaan doen houd het snel op. Als er echter al een training klaar staat doe ik er juist alles aan om die af te kunnen ronden :P

En bij mij werkt de afwisseling juist goed, ik heb de trainers van Garmin allemaal gehad, al wat schema's op internet opgezocht en nu dus Trenara. Uiteindelijk is iedereen anders en moet je gewoon zoeken wat het beste voor jou werkt.

[removed]

• L23

L23

redwing schreef op maandag 16 februari 2026 @ 21:02:
[...]

Ik ben nog geen app tegen gekomen die ik 100% vind kloppen. Elke app heeft zijn voor- en nadelen, maar Trenara werkt iig voor mij prima. Bij mij werkt het b.v. totaal niet om eigen schema's te maken, want ik wil gewoon lopen. Zodra ik vooraf na moet gaan denken over wat ik moet gaan doen houd het snel op. Als er echter al een training klaar staat doe ik er juist alles aan om die af te kunnen ronden :P

En bij mij werkt de afwisseling juist goed, ik heb de trainers van Garmin allemaal gehad, al wat schema's op internet opgezocht en nu dus Trenara. Uiteindelijk is iedereen anders en moet je gewoon zoeken wat het beste voor jou werkt.
Ik heb helemaal geen ervaring met apps. Eigen schema maken valt me persoonlijk mee. Het is voornamelijk de wekelijkse kilometers kloppend maken verdeeld over een aantal loopjes. Ik reageerde gewoon op ervaringen die ik hier steeds voorbij zie komen, meer kan ik er ook niet van maken. Afwisseling klinkt goed, vind ik ook fijn.

@Juancho Ik vul verder niks in hoor, het zijn gewoon de ervaringen die ik van jou lees. Maakt ook niet uit zoals ik al eerder zei.

• XyS
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 18:04

XyS

0.o.O

Zoals vaker aangehaald, schemas van trenara zijn best intensief. Een 1 week taper is best kort voor een HM. Maar gezien het een tussendoel is vind ik dat niet zo raar. Het hangt er ook maar net vanaf hoe zwaar je schema op dat moment is, en of je het maximale er uit wil halen. Ik deed ongeveer hetzelfde voor een 10 EM. Die liep ik niet voluit, maar 95% was genoeg voor een dik pr.

En toch handig dat je het na kan vragen en dat je reactie krijgt van een echt persoon en geen AI chatbot. Er zal vast een gedachte achter zitten.

Afgelopen week weer 100km gelopen, gisteren 27 waarbij ik de laatste 5 wat hard ging (4:07-3:43, wind mee :+ ). Daarna wel wat last aan mijn knie, voelde het vandaag ook tijdens het fietsen. Tot mijn verbazing geen strakke kuiten/achillespezen in de ochtend, zullen ze er dan toch langzaam aan gaan wennen? Nu mezelf nog even van de bank hijsen voor het loopje van vandaag.

• L23

L23

@XyS Nog een loopje na 10 uur? Tja, een dagje overslaan kan bij jou niet. Succes.

• Hartloper
  • Registratie: Mei 2021
  • Laatst online: 16:56
XyS schreef op maandag 16 februari 2026 @ 21:52:

Afgelopen week weer 100km gelopen, gisteren 27 waarbij ik de laatste 5 wat hard ging (4:07-3:43, wind mee :+ ). Daarna wel wat last aan mijn knie, voelde het vandaag ook tijdens het fietsen. Tot mijn verbazing geen strakke kuiten/achillespezen in de ochtend, zullen ze er dan toch langzaam aan gaan wennen? Nu mezelf nog even van de bank hijsen voor het loopje van vandaag.
Jij gaat zo hard knallen op je marathon !

• Roozzz
  • Nu online
Ik hijs mezelf ook van de bank, om te gaan slapen. Succes nog @XyS! Jij liever dan ik :+

• ElPaco
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 17:37
L23 schreef op maandag 16 februari 2026 @ 21:58:
@XyS Nog een loopje na 10 uur? Tja, een dagje overslaan kan bij jou niet. Succes.
Ja dat zei zijn app :+

WoT stats

• XyS

XyS

0.o.O

Haha nouja je zult mij niet om 6 uur 's ochtends buiten zien, dan lig ik nog lekker te slapen. Afgelopen tijd wel vaker laat in de avond gelopen, zodra ik buiten ben heb ik het naar mijn zin. En fysiek gaat het prima dus waarom niet.

De streak staat nog, gelukkig was de hoosbui net opgehouden toen ik naar buiten ging. Een dag niet gelopen is een dag niet geleefd :>

• ndonkersloot
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 20-03 22:33
Na 10+ jaar niet gesport te hebben en bijna zittend door het leven te gaan met een kantoorbaan is door recente hart problemen (die gelukkig weg zijn) de knop om. Ik moet bewegen!

Ik heb in een ver verleden wel eens hardgelopen en dat beviel wel. Kwam alleen nooit ver en opbouwen leek niet echt te lukken dus mee gestopt.

Ik heb nu een paar weken geleden een Garmin Venu 4 gekocht en heb mezelf een doel gesteld 5K in 30 minuten voor Mei. Ik ben gewoon verbaasd. Ik was altijd kapot omdat ik kennelijk maar één tempo kende, hard. Dus dat houd je ongetraind natuurlijk niet vol. Nu je wat informatie hebt tijdens de run kan je zoveel beter inschatten wat je kan.

Na 2 weken gisteren mijn eerste 5K, weliswaar traag en het voelde ook echt dat ik me heel de tijd in moest houden maar dat is voor nu wel goed om geen blessures te krijgen. Had niet verwacht dat dat zo snel zou komen :+.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1yNTJfs1Rhbu6NJr1YE5ZGnxifg=/800x/filters:strip_exif()/f/image/9gvkfjXDeHr28H22uplfLYQT.png?f=fotoalbum_large

Fujifilm X-T3 | XF16mm f/2.8 | XF35mm f/2.0 | Flickr: ndonkersloot

• Aandeijssel
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 09:26
Gefeliciteerd met je succes!

Ik ben helemaal klaar met februari. Zondag lange loop van 2,5 uur door de wind, regen en kou en vandaag weer wind en regen. Alles is grijs, kaal en deprimerend buiten. Weet niet eens of ik het fijn vind dat het in de ochtend weer sneller licht wordt, in het donker zie je de ellende tenminste niet.

Rant over.

• Mr.Viper
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 17:33

Mr.Viper

Tja... iets met Dodge Vipers

Ik ben sinds afgelopen oktober een beetje weer begonnen met hardlopen na ongeveer 10 jaar niks te hebben gedaan. Nu was mijn doel om in mei dit jaar de 4EM te lopen in de lokale city run binnen 45 minuten.
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen
Nu heb ik dat doel tijdens mijn gewone rondjes al lang gehaald en nu zit ik te denken hoe ik dit verder zal uitbreiden. Ga ik voor meer snelheid of een langere afstand en hoe pak ik dat aan? Of moet ik allang blij zijn dat ik ondanks het jaargetijde deze kilometers al maak en vooral blijven lopen zodat je meer kilometers maakt en meer conditie op bouwt.

Maar daar begint ook de vraag voor andere gear, nieuwe schoenen (check) en een smartwatch. Heb al wat kleding gekocht bij Decathlon voor wat comfortabelere rondjes in de herfst en winter. Nu gebruikte ik mijn 10+ jaar oude schoenen, Adidas Supernova Glide Boost 7 en een bluetooth hartslagmeter (borstband) om alles te loggen in Strava via mijn telefoon. Maar sinds gisteren ben ik in het bezit van de Meraki 7 en die ga ik vandaag voor een eerste rondje gebruiken. Wel een beetje besmettelijk qua kleur maar bij de analyse kwam deze als beste voor mij uit de bus met de Hoka Clifton 10 op plek 2. Maar met korting voor €120,- geen grote aankoop met hopelijk wel veel plezier.

Wat zijn de tips van de ervaringsdeskundigen hier? Ik wil graag wat verder in het hardlopen maar niet direct er een hoop geld tegenaan gooien door direct een Garmin Forerunner 970 te kopen en te verwachten dat alles daarmee ineens vanzelf gaat. Ik lees hier al een poosje mee en krijg het idee dat ik misschien wat te hard loop maar dat dat normaal is voor 'beginners'.

Hier het rondje van laatst: https://www.strava.com/activities/17383592071

|| System Specs || 36° ONO-WZW 4875Wp ||

• bakvis
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 16:17

bakvis

Tweakers.Nerd

Mr.Viper schreef op dinsdag 17 februari 2026 @ 10:16:
Ik ben sinds afgelopen oktober een beetje weer begonnen met hardlopen na ongeveer 10 jaar niks te hebben gedaan. Nu was mijn doel om in mei dit jaar de 4EM te lopen in de lokale city run binnen 45 minuten.
***members only***

Nu heb ik dat doel tijdens mijn gewone rondjes al lang gehaald en nu zit ik te denken hoe ik dit verder zal uitbreiden. Ga ik voor meer snelheid of een langere afstand en hoe pak ik dat aan? Of moet ik allang blij zijn dat ik ondanks het jaargetijde deze kilometers al maak en vooral blijven lopen zodat je meer kilometers maakt en meer conditie op bouwt.

Maar daar begint ook de vraag voor andere gear, nieuwe schoenen (check) en een smartwatch. Heb al wat kleding gekocht bij Decathlon voor wat comfortabelere rondjes in de herfst en winter. Nu gebruikte ik mijn 10+ jaar oude schoenen, Adidas Supernova Glide Boost 7 en een bluetooth hartslagmeter (borstband) om alles te loggen in Strava via mijn telefoon. Maar sinds gisteren ben ik in het bezit van de Meraki 7 en die ga ik vandaag voor een eerste rondje gebruiken. Wel een beetje besmettelijk qua kleur maar bij de analyse kwam deze als beste voor mij uit de bus met de Hoka Clifton 10 op plek 2. Maar met korting voor €120,- geen grote aankoop met hopelijk wel veel plezier.

Wat zijn de tips van de ervaringsdeskundigen hier? Ik wil graag wat verder in het hardlopen maar niet direct er een hoop geld tegenaan gooien door direct een Garmin Forerunner 970 te kopen en te verwachten dat alles daarmee ineens vanzelf gaat. Ik lees hier al een poosje mee en krijg het idee dat ik misschien wat te hard loop maar dat dat normaal is voor 'beginners'.

Ik loop al enige tijd met een gebruikte Garmin forerunner 745, een model van al enkele jaren oud. Heeft me 120 -130 euro gekost en voldoet perfect voor wat ik doe, met een hartslagband via het open protocol. Dus je kunt een Garmin, Polar of andere hartslagband gebruiken.

2e hands is dus ook zeker een optie.

Mijn Specs

• ElPaco
Lekker bezig @Mr.Viper ! M.b.t. horloges kan je inderdaad tweede hands kijken, of bijvoorbeeld een Garmin Forerunner 165, voor enkel hardlopen meer dan voldoende!

M.b.t. sneller of verder, mijn ervaring is dat wanneer je traint voor verder je automatisch ook sneller gaat. Door een hoger training volume word je beter :)

WoT stats

• L23

L23

Mr.Viper schreef op dinsdag 17 februari 2026 @ 10:16:
***members only***

Goed dat je inmiddels nieuwe schoenen hebt. Ik zou nog niet de nadruk leggen op meer snelheid. Mogelijk kan je nog iets consistenter/vaker in de week hardlopen? Ik zou een beginnersschema pakken en trainen richting de 10 km. Inderdaad vooral blijven lopen zodat je meer kilometers maakt en meer conditie op bouwt. Je merkt dat je dan ook sneller wordt op de 4 mijl. Succes!

• Stewie!
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 13:23

Stewie!

Keen must die!

Dit weekend nog rondjes op het asfalt gemaakt, na twee dagen sneeuwval de andere kant op gegaan. De bergpaden op. Lekker vroeg zodat de sneeuw nog vers is en kraakt onder je voeten. De kleinste kans op glijpartijen.

Met de Saucony Peregrine 16 GTX droge voeten gehouden. Stevige zool heeft me twee keer gered, toen ik een ijslaag onder de sneeuw niet zag liggen.

Verder genoten van de stilte. Geen mensen. Alleen de natuur. Over twee weken ren ik de Tokyo marathon. Een wereldstad, alles het omgekeerde van hier. Verheug me ontzettend. Ben rustig af aan het bouwen. Van 60km/week naar 40. Volgende week even plannen om de vluchten heen. Kijk uit naar dat eerste verkenningsrondje in Japan.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/tTaD_4a0bGjjlH4wCH0hi7-qrF0=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/UDZbICbzGWc6Ycevs4kkLqmT.png?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/lbr6J2r-Ir-Ln_edAqFXLdNCk9I=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/3zejbFnmJOdVUdz5FDAetKN0.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/dnsrC8YUQzxV2JirNpEmKbQwwnU=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/tbXb1RqeyVVGXGlRUxfoOckn.jpg?f=fotoalbum_tile
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Ah15dpdkmROlVkoWBMjrb21aT0A=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/3bY3VjNUD2bXnwBzxLNCw6li.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/73Nk4fmTdxI36wrBukENSF2I0cE=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/7veL1ewW1MBDkMr9XTUeqEwz.jpg?f=fotoalbum_tile

[ Voor 9% gewijzigd door Stewie! op 17-02-2026 11:55 ]

Marathon loper in Tokyo, London, Rotterdam, Maria Alm, San Francisco, Berlin, Chicago, Amsterdam
Strava: https://www.strava.com/athletes/149347154

• Hazalnootpuur
  • Registratie: December 2024
  • Laatst online: 14:41
Juancho schreef op maandag 16 februari 2026 @ 09:30:
Daarom loop ik ook niet in de sneeuw. Je ziet niet hoe de wegen zijn, waar een stoeprandje zit, waar een gat zit of wat dan ook. 1 verkeerde stap en je kan een blessure oplopen. En ja dat altijd bij elke run natuurlijk, ongeacht het weer, maar in de sneeuw loop je eigenlijk blind en ga je er maar vanuit dat je goed en veilig loopt. Ik had zelfs een paar weken terug bij de hond uitlaten in de sneeuw al een paar keer dat ik een misstap maakte omdat ik de weg niet kon zien.
*knip*

[ Voor 3% gewijzigd door tweakduke op 18-02-2026 21:52 . Reden: Tel even tot tien aub de volgende keer ]

• MiKeZZa
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 18:01
Hallo, hou het ff gezellig… Ik vind ook dat poster zich hier nogal aanstelt, er is met die paar lullige cm sneeuw in Nederland heus wel iets te verzinnen… Echter; zo reageren hoeft toch niet!

[ Voor 5% gewijzigd door tweakduke op 18-02-2026 21:53 . Reden: quote aangepast ]

• vhal
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 15:45

vhal

ಠ_ಠ

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/dxfFeK7iMXeKZpWNAZ4ygW9XS2k=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/saQJJ2qtRKbkBTpO9votMq3f.jpg?f=user_large

Nog een kleine 6 weken doortrainen tot de taper. Het gaat vlotter dan vorig jaar qua gevoel, toen kropen de dagen echt langzaam voorbij. Vanochtend om 7:00 lag ik op de behandelbank van de fysiotherapeut om preventief een behandeling te ondergaan. Ik kreeg wat dryneedle naalden in een diepliggende rechter bilspier en de diepe kuitspier. Zat ongemerkt tochwat spanning op.

Ergens ook wel blij dat ik met Twozeronine train, het scheelt mij behoorlijk wat nadenken over het schema en ik weet waar ik aan toe ben. Het geven van feedback is ook wel frequent maar je moet ook zelf naar kunnen en willen vragen.

Eind deze week staat er weer een marathon specifieke sessie van 2h40 op de planning met 2 blokken van 40' op 'goalpace'. Het is nog beetje peilen wat de goalpace gaat worden, vorige keer had ik tijdens een loop van 2h30 2 blokken van 30' gelopen in 5:18/km en 5:15/km (de rest in AeT range) wat volgens hun feedback voor nu een prima goalpace lijkt te zijn.

Maar ergens kruipt er dan ook een onzeker gevoel rond want mijn eerste marathon ging in 6:39/km gemiddeld, al was mijn voorbereiding wel drie keer ruk :+

Strava

• m-vw
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 18:13

m-vw

Dus?

Als je twijfelt over Trenara neem je toch contact op met Christophe?
Het zal iets meer tijd kosten dan vroeger, maar ik denk dat hij vast wel uit kan/wil leggen waarom dingen gaan zoals ze gaan.

• Aggo
  • Registratie: November 2025
  • Laatst online: 20-03 19:33
@vhal 2h40 met twee keer 40 minuten goal pace? Amai, ik ben blij dat ik zulke trainingen niet hoef te doen...

• XyS

XyS

0.o.O

vhal schreef op dinsdag 17 februari 2026 @ 14:47:
[Afbeelding]

Nog een kleine 6 weken doortrainen tot de taper. Het gaat vlotter dan vorig jaar qua gevoel, toen kropen de dagen echt langzaam voorbij. Vanochtend om 7:00 lag ik op de behandelbank van de fysiotherapeut om preventief een behandeling te ondergaan. Ik kreeg wat dryneedle naalden in een diepliggende rechter bilspier en de diepe kuitspier. Zat ongemerkt tochwat spanning op.

Ergens ook wel blij dat ik met Twozeronine train, het scheelt mij behoorlijk wat nadenken over het schema en ik weet waar ik aan toe ben. Het geven van feedback is ook wel frequent maar je moet ook zelf naar kunnen en willen vragen.

Eind deze week staat er weer een marathon specifieke sessie van 2h40 op de planning met 2 blokken van 40' op 'goalpace'. Het is nog beetje peilen wat de goalpace gaat worden, vorige keer had ik tijdens een loop van 2h30 2 blokken van 30' gelopen in 5:18/km en 5:15/km (de rest in AeT range) wat volgens hun feedback voor nu een prima goalpace lijkt te zijn.

Maar ergens kruipt er dan ook een onzeker gevoel rond want mijn eerste marathon ging in 6:39/km gemiddeld, al was mijn voorbereiding wel drie keer ruk :+
Lijkt me prima als je twee van die lange blokken aankan en voldoende lange duurlopen hebt getraind dan komt het vast goed.

• Hartloper
Aggo schreef op dinsdag 17 februari 2026 @ 15:32:
@vhal 2h40 met twee keer 40 minuten goal pace? Amai, ik ben blij dat ik zulke trainingen niet hoef te doen...
N=1 , ook voor mij zou dat ook te hard zijn. Op zich wel een heel normale workout voor een marathonloper.

• Hartloper
[Afbeelding]

Twozeronine ...

Dat is wat ze in hun podcast in het mooi Nederlands een "key session" noemen ;)

Even serieus, als zij denken dat je het kan, dan zal het ook wel zo zijn. Mooie vooruitgang dus.

• L23

L23

[Afbeelding]

Hoe ziet die grafiek er over 6 weken uit? Tik je dan de 70 km per week aan of houdt je het nu een aantal weken stabiel rond de 65 km?

• Hartloper
Als ik ernaar raad dan denk ik dat de grafiek nog een week of drie stijgt qua aantal kilometers. En daarna begint de taper.
Blijkbaar geen herstelweken in dat schema (veel schema's hebben elke vierde week een lager aantal kilometers).

• L23

L23

Hartloper schreef op dinsdag 17 februari 2026 @ 15:43:
Als ik ernaar raad dan denk ik dat de grafiek nog een week of drie stijgt qua aantal kilometers. En daarna begint de taper.
Blijkbaar geen herstelweken in dat schema (veel schema's hebben elke vierde week een lager aantal kilometers).
Nee, hij zegt nog een kleine 6 weken tot de taper.

• Hartloper
Niet goed gelezen dan. Vermoedelijk gaat het wel blijven stijgen tot > 70km/week. Benieuwd of er daar ergens een herstelweek tussen zit. @vhal ?

• Roet
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 15:15
Hartloper schreef op dinsdag 17 februari 2026 @ 15:55:
Niet goed gelezen dan. Vermoedelijk gaat het wel blijven stijgen tot > 70km/week. Benieuwd of er daar ergens een herstelweek tussen zit. @vhal ?
Inderdaad, dit viel me ook al op. Vaak heb je 3 of 4-week training cycles. Misschien neemt het volume niet drastisch af, enkel de intensiteit? Als de Relative Effort (Strava) / Training Stress Score (TrainingPeaks) lager is dan kan je het nog steeds zien als Mesocycles, alleen niet zichtbaar in dit grafiek, dan zou hij het Relative Effort grafiek moeten posten.

• XyS

XyS

0.o.O

Mijn voorkeur gaat ook uit naar opbouwen zonder herstelweek tussendoor. Kan alleen als de intensiteit niet al te hoog is. Bij NSM is dat ook de insteek.

• vhal
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 15:45

vhal

ಠ_ಠ

Ja, dit zijn weekvolumes al kan je zeggen dat de intensiteit (TSS) per week verschilt. Niet significant overigens maar wel merkbaar. Ze kijken niet zo zeer naar de invulling per week maar wat iemand nodig hebt om tot een bepaald doel te komen en passen dan het schema er op aan. Of de opbouw qua puur volume in kilometers meer gaat worden durf ik nog niet met zekerheid te zeggen, alleen de trainingen voor deze week en volgende week staan er nu in waarbij volgende week zondag de 30KM van de Lansingerlandrun is. Ik verwacht beide weken rond de 62 á 65km uit te komen als ik de trainingen even doorreken met de paces.

Nog even terugkomend op de 2 x 40' blokken, ik kan mij voorstellen dat dit voor een snellere loper wellicht te veel is maar ik heb het vermoeden dat ze deze blokken dan ook weer aanpassen voor de snellere lopers zodat ze korter worden. De 2h30 sessie met 2 x 30' blokken was net iets meer dan 27km maar het is het idee om deze blokjes dusdanig te lopen qua pace dat je na die 30' theoretisch nog met gemak verder kunt. Ergens is dit nog best lastig, je hebt snel de neiging om 'te snel' te lopen en min of meer geldt dit ook voor de AnT (interval) trainingen.

Strava

• victenn
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 11:33
Ooit in 2009 en 2010 heel fanatiek hardgelopen, Damloop, Zevenheuvelen loop, meerdere halve marathons gelopen. Was aan het trainen voor een marathon maar na aanhoudende knieklachten besloten dat de 30km van Schoorl mijn verste wedstrijd was. Hierna nog een aantal halve marathons gelopen maar de knie voelde nooit meer echt lekker.

Hierna ben ik gaan klimmen en boulderen om fit te blijven. Hiermee ben ik sinds 2019 ook gestopt en de laatste 7 jaar helemaal niet gesport.

Toch is het altijd blijven knagen, ik mis het hardlopen heel erg. Sinds november weer begonnen, ik wissel hardlopen af met lopen (run/walk/run). In december meegedaan met de Santa run 5K in 25:08 dat viel me erg mee, maar 5min langzamer dan mijn PR uit 2010 (19:49). Wel helemaal gesloopt, meer zat er echt niet in.

Mijn Garmin forerunner 210 werd helaas niet meer ondersteunt, ik kan wel activiteiten starten maar hij kan bijna geen satellieten meer vinden en activiteiten kunnen ook niet naar Garmin connect worden geüpload. Op marktplaats voor 70 euro een forerunner 55 gekocht, simpelste model maar voldoet prima voor mij.

Via de Garmin coach volg ik nu een 5K programma met run walk run. (In week 9 van 11)
Ondertussen loop ik 2 a 3 keer per week nog steeds afwisselend lopen en hardlopen. Doel is om langer te hardlopen en minder te lopen.

In april ga ik meedoen met de city run 5K hier in de buurt, ik ben benieuwd hoeveel ik van mijn tijd van december af kan halen, doel is onder de 23min. Volgens de Garmin zou ik nu al 23:01 moeten kunnen halen en de tijd gaat nog steeds omlaag, ik ben benieuwd.

Last FM - Strava

• Aggo
vhal schreef op dinsdag 17 februari 2026 @ 19:20:
Nog even terugkomend op de 2 x 40' blokken, ik kan mij voorstellen dat dit voor een snellere loper wellicht te veel is maar ik heb het vermoeden dat ze deze blokken dan ook weer aanpassen voor de snellere lopers zodat ze korter worden. De 2h30 sessie met 2 x 30' blokken was net iets meer dan 27km maar het is het idee om deze blokjes dusdanig te lopen qua pace dat je na die 30' theoretisch nog met gemak verder kunt. Ergens is dit nog best lastig, je hebt snel de neiging om 'te snel' te lopen en min of meer geldt dit ook voor de AnT (interval) trainingen.
Dank voor de toelichting. Ik heb er verder ook geen oordeel over en ik wil je zeker niet aan het twijfelen brengen over je schema een aantal weken voor de marathon. Voor mij zou het herstel van zo'n training te veel tijd kosten en dat gaat dan ten koste van de trainingen die daarop volgen. Maar hou ons vooral op de hoogte van je vorderingen!

• EdwinW
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 11:12
Auto rijdt door na aanrijding met hardloopster Lisa (23)

Hardloopster geschept door een automobilist(e) die op een afgesloten rijbaan reed. "Ze is er uiteindelijk nog goed vanaf gekomen" volgens haar vader.

Het naastgelegen fietspad/wandelpad is momenteel buiten gebruik vanwege de aanleg van het warmtenet. Fietsers en wandelaar moeten nu over één rijbaan fietsen of lopen. Voor automobilisten is het nu tijdelijk een eenrichtingsweg.

• Megupe
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 14:46
EdwinW schreef op woensdag 18 februari 2026 @ 12:29:

Hardloopster geschept door een automobilist(e) die op een afgesloten rijbaan reed. "Ze is er uiteindelijk nog goed vanaf gekomen" volgens haar vader.

Het naastgelegen fietspad/wandelpad is momenteel buiten gebruik vanwege de aanleg van het warmtenet. Fietsers en wandelaar moeten nu over één rijbaan fietsen of lopen. Voor automobilisten is het nu tijdelijk een eenrichtingsweg.

Verschrikkelijk nieuws natuurlijk, en hopelijk meld de dader zich nog.
Maar precies hierom loop ik altijd links als er fietsers en/of autos op dezelfde baan rijden. Ook als het licht is .
Je hebt gewoon geen kans.

• EdwinW
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 11:12
@Megupe Eén rijbaan is hierbij nu gereserveerd voor fietsers en wandelaars. Auto's mogen niet op de afgezette rijbaan komen. De desbetreffende auto is blijkbaar tussen de afzettingspaaltjes gereden en heeft dus op de verboden weghelft gereden. Ik ken deze situatie en verbaasde mij er nog onlangs over dat er geen metalen barrier was geplaatst om dit te voorkomen.

• kepler

Pfff dat is wel heftig. Maar ik moet zeggen dat de situatie er niet heel duidelijk/overzichtelijk uitziet op de fotos...

En ik zeg niet dat het hier het geval, maar ik verbaas me ook wel eens hoeveel hardlopers er in de avond zonder (goede) verlichting lopen en dan soms ook nog eens helemaal in zwarte kleding... Ook levensgevaarlijk...

[ Voor 7% gewijzigd door kepler op 18-02-2026 18:56 ]

• Littlegupper
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 17:14
[Afbeelding]

Leuk om te lezen en ziet eruit als een mooie progressie! Zelf heb ik een soortgelijke trend qua opbouw van volume, voor mij is de marathon over 3,5 week. Mag ik vragen hoe je goalpace bepaald is? Zondag staat de laatste grote training gepland van 32km (~3 uur) en heb daarin 2x4km op beoogd marathon tempo.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/h2-anXncUg2jpCKSx1Kanu7jr6Y=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/XxKPkZH2ZBsHuk8hUyMnPPlQ.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 3% gewijzigd door Littlegupper op 18-02-2026 20:42 ]

• Hartloper
De opbouw van schema's is altijd leuk om te lezen, dank voor jullie bijdragen.

Hier een update van mijn fasciitis plantaris.
Zoals gezegd heb ik zowel op maat gemaakte zooltjes via de revalidatiearts als op bol gekochte Feetz blue inlegzooltjes. Beide zooltjes helpen enorm in het dagelijks leven, al ben ik nog niet volledig pijnvrij.
Hardlopen bleef altijd moeilijk en ik heb een week of 5 enkel in de duinen gelopen. Maar da's 20 minuten rijden van bij mij thuis en het is altijd hetzelfde rondje van 10-12 km, na een maand was ik dat rondje spuugzat.
Soms gebruikte ik ook silicone hieltjes bij het hardlopen.
De laatste 2 weken ben ik terug op straat aan het lopen. De techniek probeer ik wat aan te passen, ipv op hiel/midvoet te landen probeer ik volledig midvoets te landen om de impact op de hiel te beperken. Vaak loop ik de eerste kilometers pijnvrij, maar na 8 of 10km begint de hielpijn weer de kop op te steken.

Dus ja, vervelend, zeker als je midden/eind maart wil pieken naar 2 halve marathons ...

Nu heb ik eens mijn 2 zooltjes bekeken. Dat is geen spitstechnologie, het principe is 1. een stevige hoge voetboog zodat de midvoet een groter deel van het gewicht draagt, en 2. een zachtere zone tov de hiel zodat die minder druk te verduren krijgt.
Dus dacht ik, als we dat laatste nu eens doortrekken tot in het extreme. Gewoon een gat in de hiel maken ter hoogte van de pijnlijke zone. Zo gezegd zo gedaan, ik had nog een oud paar.
Gisteren mee gaan lopen en dat viel goed mee. Ik voelde wel een beetje de achterste rand (misschien het gat nog net iets groter maken ?), maar ik heb 15km kunnen hardlopen zonder hielpijn te krijgen.
Morgen nog eens testen. Deze eerste keer was in elk geval veelbelovend.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/CJs87z0Jz5YrpxpXG2DYvU5KARg=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/K61GKF0Q63kNSU48avznixIy.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 10% gewijzigd door Hartloper op 18-02-2026 22:23 ]

• Slickk
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 10:43
Slickk schreef op maandag 16 februari 2026 @ 08:35:
In 5 jaar van hardlopen nog nooit een blessure gehad (bijna eens een overbelaste achillespees maar door griep kreeg die rust) en daar altijd dankbaar voor geweest. :)

Gisteravond tijdens een rondje hardlopen helaas mijn enkel verzwikt. Het sneeuwde behoorlijk, en het fietspad liep met een flauwe bocht naar links. In het donker in gedachten verzonken, ogen beetje dicht want die sneeuw/hagel prikte in m'n ogen en daardoor een misstap naar rechts. Fietspad lag 10 centimeter hoger dan de berm ernaast en enkel dubbel. In slow motion klapte in voorover op het asfalt.

Tsja. Vooral de draaiende beweging van m'n enkel deed pijn en heeel rustig hardlopend de kortste route van 4km naar huis genomen. Verrekte enkelbanden gok ik...

De motivatie was al laag de afgelopen weken en dan deze knullige blessure kan er ook wel bij. Je zou het niet eens een hardloopblessure mogen noemen, maar goed, hoe dan ook zal hardlopen nog wel minder gaan worden. Het leek mij wel leuk om in het voorjaar m'n PR op de HM van 1:19 te gaan verbeteren, maar mag blij zijn als ik gewoon wat kilometers kan maken in de komende weken.
Afgelopen dagen veel met m’n been omhoog gezeten en gerust. Zonet vrijwel pijnloos een kort rondje van 7km gemaakt. Enkel ziet er nog blauw en dik uit, maar voel geen pijn bij wandelen. Bij hardlopen eigenlijk ook niet.

Ik denk dat m’n enkel omgeklapt is naar rechts en de spieren/enkelbanden verrekt zijn, maar gezien die beweging nooit bij normaal hardlopen komt ik er geen last van heb.

Gelukje, denk ik. :) Enkel voelde ook nog warm aan en was van plan om de straat uit te lopen en kijken hoe het ging, dat viel alleszins mee.

• InZane
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 20-03 16:07
kepler schreef op woensdag 18 februari 2026 @ 18:55:
[...]

En ik zeg niet dat het hier het geval, maar ik verbaas me ook wel eens hoeveel hardlopers er in de avond zonder (goede) verlichting lopen en dan soms ook nog eens helemaal in zwarte kleding... Ook levensgevaarlijk...
Heb ik vanavond ook gedaan.. op een verlichte atletiekbaan :+
En godnondeju, wat was het koud!!

Waarom krijg ik ineens een Strava kudo van Jony 'gelletjeee' Oosterbos? 8)7
Ik ken 'm niet, hij woont niet in de buurt, loop nooit met hem en voor het Dumpert filmpje dat ie vol tegen die paal liep wist ik niet eens wie het was.

[ Voor 21% gewijzigd door InZane op 19-02-2026 09:34 ]

• Dazzler2120

Dazzler2120

FP ProMod
InZane schreef op woensdag 18 februari 2026 @ 22:43:
[...]

Heb ik vanavond ook gedaan.. op een verlichte atletiekbaan :+
En godnondeju, wat was het koud!!

Waarom krijg ik ineens een Strava kudo van Jony 'gelletjeee' Oosterbos? 8)7
Ik ken 'm niet, hij woont niet in de buurt, loop nooit met hem en voor het Dumpert filmpje dat ie vol tegen die paal liep wist ik niet eens wie het was.
Heb je ook geen segmentje van hem afgepakt ofzo? :+
Maar ik zie vaak dat Strava 'influencers' soms o.b.v. een of ander algoritme ook kudo's uitdelen om zo meer mensen richting hun profiel te krijgen ofzo... Soort van adverteren van hun eigen merk d.m.v. kudo's voor jou

• InZane
Dazzler2120 schreef op donderdag 19 februari 2026 @ 10:14:
[...]

Heb je ook geen segmentje van hem afgepakt ofzo? :+
Maar ik zie vaak dat Strava 'influencers' soms o.b.v. een of ander algoritme ook kudo's uitdelen om zo meer mensen richting hun profiel te krijgen ofzo... Soort van adverteren van hun eigen merk d.m.v. kudo's voor jou
Segmentje afgepakt, I wish :D
Maar verder zou wat je zegt inderdaad best kunnen!

• Dazzler2120

Dazzler2120

FP ProMod
InZane schreef op donderdag 19 februari 2026 @ 13:35:
[...]

Segmentje afgepakt, I wish :D
Maar verder zou wat je zegt inderdaad best kunnen!
Ja ik kreeg vandaag een kudo van 'the zurich runner', die volgt 5 accounts, heeft 3.2k volgers.
Zoiets als kudo's uitdelen aan renners is natuurlijk gemakkelijk te automatiseren en levert best 'vaak' publiciteit op voor die personen. Ik negeer ze gewoon en gebruik de kudo voor mijn eigen ego boost :X

• TheOmen
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 20-03 17:27
Ik wil nog wel eens kudos geven als ik in Strava Flyby een medeloper heb ontmoet. Zou dat het kunnen zijn?

Running is nothing more than a series of arguments between the part of your brain that wants to stop and the part that wants to keep going.

• DeCo
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 19-03 14:14
TheOmen schreef op donderdag 19 februari 2026 @ 14:05:
Ik wil nog wel eens kudos geven als ik in Strava Flyby een medeloper heb ontmoet. Zou dat het kunnen zijn?
kan..
het zou ook kunnen dat je in diverse clubs mee doet.. 2023K challenge, of dergelijke groepen, clubs of challenges. Als je dan een activiteit hebt gedaan, sta je voor die dag boven aan..
ik zit bijvoorbeeld bij hardloopnetwerk op Strava, maar ze hebben de feed ook op de website staan. Het gebeurt weleens dat ik kudo's van wild vreemden krijg of zelfs vreemde volgers krijg. Soms ook van die Strava influencers, die 243234 profielen volgt en zelf maar 27 volgers heeft. Geen idee wat daar het doel van is..

• InZane
TheOmen schreef op donderdag 19 februari 2026 @ 14:05:
Dat is het iig niet. Hij woont in de randstad in het westen van het land en ik op de Veluwe :+

Wat clubs/groepen betreft zou het alleen maar Garmin Nederland kunnen zijn. Ik zit verder alleen maar in lokale groepjes. Maar goed, maakt ook niet uit verder :)

• ElPaco

https://nos.nl/l/2603143
Het lijkt er op dat de mogelijke dader in ieder geval gepakt is. Blijft echt een nachtmerrie.

WoT stats

• XyS

XyS

0.o.O

Heb gisteren toch de streak doorbroken. Dinsdag ook al uitgesteld tot 23:00 en gisteren had ik geen zin om perse nog te gaan lopen. Vandaag ging het ook moeizaam, komt met name door de kou en wind. Daarnaast was ik van plan een lange run te doen, dat is uiteindelijk gelukt (23km Z2) maar had weinig energie van begin tot eind. Kost zoveel meer moeite qua planning als je 2 bijna uur bezig bent.
Nu heb ik het koud, zelfs na het douchen. Ik was weer ingepakt als michelinmannetje dus daar kan het niet aan liggen. Zag dat het aankomende week een stuk warmer gaat worden, dat maakt mij in elk geval weer blij.

• Hartloper
Van rust te nemen als je vermoeid bent is nog nooit iemand slechter geworden.

• ik222
  • Registratie: Maart 2007
  • Niet online
XyS schreef op donderdag 19 februari 2026 @ 19:40:
Heb gisteren toch de streak doorbroken. Dinsdag ook al uitgesteld tot 23:00 en gisteren had ik geen zin om perse nog te gaan lopen. Vandaag ging het ook moeizaam, komt met name door de kou en wind. Daarnaast was ik van plan een lange run te doen, dat is uiteindelijk gelukt (23km Z2) maar had weinig energie van begin tot eind. Kost zoveel meer moeite qua planning als je 2 bijna uur bezig bent.
Nu heb ik het koud, zelfs na het douchen. Ik was weer ingepakt als michelinmannetje dus daar kan het niet aan liggen. Zag dat het aankomende week een stuk warmer gaat worden, dat maakt mij in elk geval weer blij.
Mijn favoriete weer is het ook niet deze kou, regen vind ik helemaal niet erg maar wel (i.c.m.) deze kou. Geef mij maar weer 25 graden, heb ik veel liever en gevoelsmatig gaat het dan ook makkelijker.

Ik ben vandaag trouwens maar uitgeweken naar de loopband op zolder voor een duurloopje van 70 minuten @ 4’55”. Het was hier vanochtend echt spekglad met een soort van natte slushpuppy op de stoepen en wegen. Maar ja echt leuker wordt het daar natuurlijk ook niet van om dit binnen op een loopband te doen.

• maartend
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 14:23
Wknd in Wassenaar, maar hardlopen moet door gaan. Dus vandaag 10k door de parken en landgoederen gelopen. Eerste keer trail run. Dus nu wat vermoeide benen.
Maar feit dat ik echt te hard ging voor mijn training telt daar in ook mee, ik was veel te enthousiast. Heb ik ook op de MTB, zodra het offroad gaat, gaat mijn tempo omhoog. Gewoon uit pure fun.
Zaterdag mag ik weer, dan proberen aan schema te houden.

Dit was me partijtje leuk

• kepler
maartend schreef op donderdag 19 februari 2026 @ 20:59:
Wknd in Wassenaar, maar hardlopen moet door gaan. Dus vandaag 10k door de parken en landgoederen gelopen. Eerste keer trail run. Dus nu wat vermoeide benen.
Maar feit dat ik echt te hard ging voor mijn training telt daar in ook mee, ik was veel te enthousiast. Heb ik ook op de MTB, zodra het offroad gaat, gaat mijn tempo omhoog. Gewoon uit pure fun.
Zaterdag mag ik weer, dan proberen aan schema te houden.

Dit was me partijtje leuk
Mocht je dat niet al hebben gedaan, maar ga naar Meijendel. Parkeren bij de pannekoeken boerderij en vanaf daar lopen er hele leuke (ook gemarkeerde) routes door een prachtig natuurgebied.

• HenRun
  • Registratie: Augustus 2022
  • Nu online
Hmm... dit is toch wel een beetje alarmerend. Ik hoop ooit toch wel naar langere afstanden toe te trainen als mijn lichaam dat toe laat, wat momenteel niet helemaal het geval is met een aanhoudende soort van heupblessure.

https://scientias.nl/ultr...f-compleet-uit-te-putten/

• Roozzz
  • Nu online
HenRun schreef op vrijdag 20 februari 2026 @ 07:32:
Hmm... dit is toch wel een beetje alarmerend. Ik hoop ooit toch wel naar langere afstanden toe te trainen als mijn lichaam dat toe laat, wat momenteel niet helemaal het geval is met een aanhoudende soort van heupblessure.

Tja, dat er op korte termijn negatieve effecten zijn dat lijkt me nogal wiedes. Dat is ook niet nieuw; wat bijvoorbeeld te denken van Rhabdomyolysis... Ik lees vooral dat ze de effecten steeds beter beginnen te begrijpen.

Voor de lange termijn denk ik dat het wel meevalt. Want gelukkig vervangen we rode bloedcellen volautomatisch in een doorlopend proces. Ik denk dat het vooral de noodzaak onderstreept van zorgdragen voor voldoende herstel na dit soort uitdagingen. Uit ervaring kan ik melden dat dat vrij natuurlijk gaat :+

• Aggo
Hartloper schreef op donderdag 19 februari 2026 @ 19:46:
Van rust te nemen als je vermoeid bent is nog nooit iemand slechter geworden.
Maar o wat is dat moeilijk, voor mij wel in ieder geval. Mijn streak van 80-kilometer-weken gaat vandaag ook doorbroken worden, heel de week al verkouden en moe, nu toch maar even gas terugnemen en één of twee dagen niks doen om te herstellen. In het grote geheel maken twee dagen niks doen geen bal uit natuurlijk, maar toch baal ik er dan van dat alle opgaande lijntjes doorbroken worden.

• Aandeijssel
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 09:26
Ik begrijp niet hoe jullie die weekkilometers maken en vasthouden. Mijn topweken zullen 60 en maximaal 65km worden. Ik merk dat dit al het randje is voor mij. Niet alleen blessures en pijntjes maar vooral de algehele vermoeidheid tijdens en los van trainingen. Lopen worden zwaarder en mentaal raak ik een soort van uitgeblust. Weinig zin in dingen ondernemen etc.

Voor mij is een weektotaal rond de 40km echt het meest comfortabel en duurzaam.

• ElPaco
Aandeijssel schreef op vrijdag 20 februari 2026 @ 09:16:
Ik begrijp niet hoe jullie die weekkilometers maken en vasthouden. Mijn topweken zullen 60 en maximaal 65km worden. Ik merk dat dit al het randje is voor mij. Niet alleen blessures en pijntjes maar vooral de algehele vermoeidheid tijdens en los van trainingen. Lopen worden zwaarder en mentaal raak ik een soort van uitgeblust. Weinig zin in dingen ondernemen etc.

1. Iedereen is anders
2. Snellere mensen zitten doorgaans sneller aan meer kilometers
3. Als je sneller bent kan je doorgaans in lagere hartslagzones je trainingen doen als je veel kilometers wil, dus herstel je ook sneller.

WoT stats

• Maupertus
  • Laatst online: 17:23

Dat is toch prima? Het moet voor jou werken en jij moet er plezier uit halen. Behalve voor een paar happy few, is hardlopen een hobby die je voor je eigen genoegdoening doet. Niet voor niets dat de mods al aangeven: voor de één een sport, voor de ander een reis.

Als je meer km zou willen maken, raad iedereen (ook hier) aan dat meestal heel rustig op te bouwen. Ik denk dat, anekdotisch maar gebaseerd op hardlopen met veel mensen, 30 tot 40 km een natuurlijke grens is voor mensen om zonder problemen te sporten. Daarboven komt vaak beleid kijken voor de opbouw. Ik heb hier de goede tip een keer gevonden om de 10 procent per week eerst met (doorstappend) wandelen op te bouwen. Dat werkte goed voor mijn heupen en enkels.

Maar als je dat niet wilt of dat alleen maar een negatieve prikkel geeft, lekker niet doen! Je hoeft je zeker niet te schamen voor 30k (of voor 5, iedereen doet gewoon lekker wat zij kunnen).

Jezus saves and takes half damage.

• XyS

XyS

0.o.O

Het gaat met pieken en dalen. Vorige week ging geweldig en deze week weer een stuk minder. Denk dat het voor iedereen anders is hoe snel je op kunt bouwen en ook waar de limiet is. Maar merk wel dat mijn lichaam er nu makkelijker mee omgaat dan tijdens vorige marathon training waarbij ik dit voor het eerst deed (4-5 maanden geleden). Daarbij had ik het 3 jaar geleden ook super zwaar met 50-60 km per week.
En zoals ElPaco ook aangeeft, om het wat beter vergelijkbaar te maken, voor 100km zit ik op 8-8.5 uur trainen.

• L23

L23

Roozzz schreef op vrijdag 20 februari 2026 @ 07:46:
[...]

Tja, dat er op korte termijn negatieve effecten zijn dat lijkt me nogal wiedes. Dat is ook niet nieuw; wat bijvoorbeeld te denken van Rhabdomyolysis... Ik lees vooral dat ze de effecten steeds beter beginnen te begrijpen.

Voor de lange termijn denk ik dat het wel meevalt. Want gelukkig vervangen we rode bloedcellen volautomatisch in een doorlopend proces. Ik denk dat het vooral de noodzaak onderstreept van zorgdragen voor voldoende herstel na dit soort uitdagingen. Uit ervaring kan ik melden dat dat vrij natuurlijk gaat :+
Gelukkig maar, ik wilde hardlopen al bijna opgeven en lekker op de bank blijven zitten.

Liever leuke dingen doen dan een paar jaar ouder worden…

• Maupertus
  • Laatst online: 17:23
XyS schreef op vrijdag 20 februari 2026 @ 09:51:
Het gaat met pieken en dalen. Vorige week ging geweldig en deze week weer een stuk minder. Denk dat het voor iedereen anders is hoe snel je op kunt bouwen en ook waar de limiet is. Maar merk wel dat mijn lichaam er nu makkelijker mee omgaat dan tijdens vorige marathon training waarbij ik dit voor het eerst deed (4-5 maanden geleden). Daarbij had ik het 3 jaar geleden ook super zwaar met 50-60 km per week.
En zoals ElPaco ook aangeeft, om het wat beter vergelijkbaar te maken, voor 100km zit ik op 8-8.5 uur trainen.
Ik heb zo'n vriend die om een of andere reden aanleg heeft voor de sport. Nooit hardgelopen (wel gevoetbald, maar niet hoog niveau ofzo) en binnen 2 jaar na begin een marathon op 2:37:00. Gelukkig is het verder een leuke vent ;)
Punt is dat hij op een gegeven moment zei: "Trainen en wedstrijden gaan nu een stuk makkelijker, want ik ben sneller klaar!" Ik kon hem wel afsmoren, maar ik denk dat hij wel echt een punt heeft. Voor mijn piek in een marathon schema ben ik 8 uur in de week bezig voor 70-80 km. Hij max-ed zijn schema tegenwoordig op 100 km met maximaal een uur extra.
Ach ja, ooit ga ik het misschien redden. En anders is het ook leuk zo.

Jezus saves and takes half damage.

• Aggo
Je had mij vorig jaar ook niet moeten vertellen dat ik pijnvrij 80+ weken zou gaan draaien, piekweek in de marathon-voorbereiding was toen 67 kilometer en dat was met hangen en wurgen en veel pijntjes. Langzamer (veeeeeel langzamer) gaan lopen op de easy runs en daardoor kunnen opbouwen naar iedere dag lopen was voor mij de stap naar meer totaalvolume en steeds harder lopen. Maar goed, na de marathon in april ga ik ook ietsje minder tijd erin stoppen hoor, dan zullen het wel weken van 60 kilometer ofzo worden.

• Juancho
As zondag de halve marathon van Engbergen. Helaas van de organisatie geen reactie gekregen over of de 107 hoogtemeters klopt die wel in de pdf staan maar na import GPX file juist niet. Dus lastig in te schatten of ik daar rekening mee moet houden.

Maar eik twijfel over welke schoenen ik aan zou doen! De hele comfortabele Nike Vomero Plus of juist de war snellere Adidas Adizero EVO SL. Wat zouden jullie ervaren wedstrijd lopers doen?

In principe wil ik altijd wel puur op mentaliteit proberen of er een PR in zit voo mij betekent dumit een sub2 aangezien de halve op 2u2min38sec staat. Ik wil proberen de eerste 5km stabiel rond 5"40-45 te lopen en als de beentjes goed voelen en ik er lekker in zit versnellen naar rond de 5"32-35. Dan is wellicht de Adidas de betere keuze?

Maarja kan best zijn dat een PR er niet in zit en ik de run als tempoloop training ga gebruiken. Dan zijn de Nikes wat prettiger denk ik.

• Stefangrp
Als je voor PR gaat, altijd de snelle schoenen aan doen :)

Wil je het jezelf wat moeilijker maken, dan de trage schoenen.

Ik ga morgen waarsch een halve lopen met de lokale AC onder het mom van parcours verkenning. Die doe ik dus op trage schoenen.
En de wedstrijd zelf over een paar weken wil ik pr lopen, dus dan wel carbon

• Juancho
Ik heb geen carbon dus hrt verschil zal niet mega groot zijn denk ik? Ik heb 2 weken geleden nog een halve marathon tempoloop afstand gelopen op de vomero in gemiddeld 6"13 en dat liep prima en er zat nog wel meer in. Maargoed, een echte wedstrijd is altijd anders dan een langere training. Misschien dan toch maar de EVOs aan die natuurlijk ook zeer prettig zitten.

• Aggo
De Adidas natuurlijk als je voor een PR gaat! Verder niet meer over nadenken :)

• L23

L23

Juancho schreef op vrijdag 20 februari 2026 @ 11:25:
As zondag de halve marathon van Engbergen. Helaas van de organisatie geen reactie gekregen over of de 107 hoogtemeters klopt die wel in de pdf staan maar na import GPX file juist niet. Dus lastig in te schatten of ik daar rekening mee moet houden.

Maar eik twijfel over welke schoenen ik aan zou doen! De hele comfortabele Nike Vomero Plus of juist de war snellere Adidas Adizero EVO SL. Wat zouden jullie ervaren wedstrijd lopers doen?

In principe wil ik altijd wel puur op mentaliteit proberen of er een PR in zit voo mij betekent dumit een sub2 aangezien de halve op 2u2min38sec staat. Ik wil proberen de eerste 5km stabiel rond 5"40-45 te lopen en als de beentjes goed voelen en ik er lekker in zit versnellen naar rond de 5"32-35. Dan is wellicht de Adidas de betere keuze?

Maarja kan best zijn dat een PR er niet in zit en ik de run als tempoloop training ga gebruiken. Dan zijn de Nikes wat prettiger denk ik.
Ik zou zelf op de schoenen lopen waar ik ook mijn lange duurlopen mee heb gedaan (weet ik vrijwel zeker dat ik geen blaren loop), maar goed zoveel schoenen had ik nog niet. Nu ook net de Saucony Endorphin Azura binnen en ben van plan daarmee over twee weken de halve marathon te lopen. Snelste schoen die ik nu heb en ook nog niet halfversleten qua kilometers.

• InZane
Juancho schreef op vrijdag 20 februari 2026 @ 11:25:
Dat is toch een ontzettende no-brainer!? Als jij 't voornemen hebt om een PR te gaan lopen, dan pak je toch de snelle schoenen!?
Ik zou er persoonlijk al niet aan moeten denken om een wedstrijd te lopen op m'n Vomero's en dan heb ik nog niet eens de Plus variant.

• InZane
L23 schreef op vrijdag 20 februari 2026 @ 11:40:
[...]

Ik zou zelf op de schoenen lopen waar ik ook mijn lange duurlopen mee heb gedaan (weet ik vrijwel zeker dat ik geen blaren loop),
Volgens mij heb ik 't al eerder gezegd: Blaren lopen is gewoon niet oke! Zitten die schoenen wel goed? Ik had zelfs na een marathon geen enkele blaar.

Gefeliciteerd btw :)

• redwing
InZane schreef op vrijdag 20 februari 2026 @ 13:24:
[...]

Dat is toch een ontzettende no-brainer!? Als jij 't voornemen hebt om een PR te gaan lopen, dan pak je toch de snelle schoenen!?
Ik zou er persoonlijk al niet aan moeten denken om een wedstrijd te lopen op m'n Vomero's en dan heb ik nog niet eens de Plus variant.
Zo'n no-brainer is het naar mijn idee toch niet, als de Vomero Plus wel heel lekker loopt tijdens de duurlopen. Ik zou momenteel ook niet weten of ik mijn Vomero Plus of Zoom Fly 6 zou pakken als ik nu een halve marathon zou moeten lopen. Want aan de ene kant zou de Fly 6 wat sneller moeten zijn, maar de Vomero's lopen wel ontiegelijk fijn op de langere runs :)

De voornaamste reden waarom ik nu waarschijnlijk toch voor de Fly 6 zou gaan is omdat ik daar een nieuw paar van heb (het andere paar heeft nu rond de 800km gehad nl.), terwijl de Vomero's er al 300km op hebben zitten.

[removed]

• L23

L23

InZane schreef op vrijdag 20 februari 2026 @ 13:26:
[...]

Volgens mij heb ik 't al eerder gezegd: Blaren lopen is gewoon niet oke! Zitten die schoenen wel goed? Ik had zelfs na een marathon geen enkele blaar.

Gefeliciteerd btw :)
Klopt. Waren/zijn de Saucony Guide 17/18. De eerste schoenen waar ik hardlopen weer mee op heb gepakt. Gekocht omdat ik jaren daarvoor ook op de Guide liep. Het valt wel mee hoor en gaat goed tot een kilometer of 20. Afgelopen zomer de Saucony Xodus Ultra 4 en daar loop ik (qua blaren) probleemloos een marathon op. Ik kwam toen inderdaad tot de realisatie dat er gelukkig betere schoenen zijn :P Ik verwacht bij de Azura ook geen probleem omdat die toch wat steviger om de voet lijken te zitten, maar dat moet ik qua langere afstanden nog ervaren.

In ieder geval goed om te weten dat de schoenen inderdaad goed zitten voor de (halve) marathon zodat je op een dergelijke lange afstand geen verassingen hebt waar je bij een 10 km loopje niet tegenaan bent gelopen.

Dank je!

[ Voor 11% gewijzigd door L23 op 20-02-2026 13:41 ]

• Hartloper

Ik ben jaren rond de 40 km per week gebleven (3x per week).

Later is het dan toch gelukt om naar 4x per week (50km) te gaan en vorig jaar zelfs naar een jaargemiddelde van 60 km per week.

Iedereen heeft een beetje zijn/haar limiet. Eind 2025 heb ik een paar weken 6x per week gelopen, dat leverde een blessure op.

• Juancho
Er zijn vast meer mensen die peters Racepace gebruiken als dataveld op Garmin bij een wedstrijd. Hebben jullie het ook zo ingesteld? Afhankelijk natuurlijk van de afstand. Ik heb het bewust voor een halve marathon op 21,2 gezet ipv 21,1 omdat het nooit exact 21,1km is en je zo iets speling hebt zonder dat je tempo drastisch hoge moet zijn.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/YqhgAuiLEx-kgi_m9fwhOT9wr6c=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/9gejn1OV1MXytjbJVmES0VYJ.jpg?f=fotoalbum_large

• Hartloper
HenRun schreef op vrijdag 20 februari 2026 @ 07:32:

Pff, dat zegt niet zoveel want rode bloedcellen zijn cellen zonder kern (dus geen DNA meer) en om de 120 dagen zijn je rode bloedcellen volledig vervangen door nieuwe. Dus ook degene die zogezegd "snel verouderd" zijn.

Titel = click-bait.

• Hartloper
@Juancho de Evo SL zijn de snellere schoenen dus altijd die voor een wedstrijd. Nu versta ik de twijfel wel want de Vomero plus loopt heel lekker en is niet zo traag als de meeste duurloopschoenen. Maar zonder twijfel de Evo SL.

• BigWillem89
  • Registratie: Juli 2013
  • Niet online
XyS schreef op donderdag 19 februari 2026 @ 19:40:
Laat dat warme weer inderdaad maar komen!

Ik heb de afgelopen maanden vrij weinig gelopen, in januari zelf maar één klein rondje. Door verhuizing, wat vermoeidheid en de weersomstandigheden ben ik mijn ritme van 3-4x per week lopen helemaal kwijt. Nu probeer ik die langzaam aan weer terug te pakken.

Leuken van verhuizen is, nieuwe routes en omgeving te verkennen! Ook wel weer lastig, want je standaard rondjes met bepaalde afstand/duur moet je hervinden.

Ben van Amsterdam naar Amersfoort verhuisd, blij tot nu toe dat iedereen hier wél medehardlopers groet! *O*

• L23

L23

Juancho schreef op vrijdag 20 februari 2026 @ 15:14:
Er zijn vast meer mensen die peters Racepace gebruiken als dataveld op Garmin bij een wedstrijd. Hebben jullie het ook zo ingesteld? Afhankelijk natuurlijk van de afstand. Ik heb het bewust voor een halve marathon op 21,2 gezet ipv 21,1 omdat het nooit exact 21,1km is en je zo iets speling hebt zonder dat je tempo drastisch hoge moet zijn.

[Afbeelding]
Ik hou hardlopen altijd vrij simpel. Tijdens een hardloopevenement waarbij ik onder een bepaalde tijd wil lopen onthoudt ik welke pace (min/km) ik minimaal wil gaan lopen. Tijdens het lopen kijk ik voornamelijk naar het gemiddelde tempo en het gemiddelde tempo per km. Teveel data op mijn horloge vind ik ook niet fijn.

• Stefangrp
Zo doe ik het ook.
Even de pace uitrekenen, uitgaande van méér afstand dan de wedstrijd zegt (42,2-> 42,5. 21,1->21,3), en dan gewoon zorgen dat je sneller blijft lopen dan dat. Dan loop je vanzelf automatisch een pr ;-)
Tijdens de wedstrijd check ik ook maar 1 schermpje; avg pace, km-pace en hartslag. Dat laatste om te zien of ik mezelf niet onbewust opblaas.

• maartend
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 14:23
kepler schreef op vrijdag 20 februari 2026 @ 07:16:
[...]

Mocht je dat niet al hebben gedaan, maar ga naar Meijendel. Parkeren bij de pannekoeken boerderij en vanaf daar lopen er hele leuke (ook gemarkeerde) routes door een prachtig natuurgebied.
Lol. Wij doen aan geocachen. Vandaag precies dat gebied helemaal afgewandeld. Lekker bijna 6 uur rondstruinen
Pagina: 1 ... 429 ... 437 Laatste

Let op:
"Hardlopen is voor de één een sport, voor de ander een reis". Iedereen is welkom, ook de minder geoefende loper :)
Voor vragen en discussie over sporthorloges kun je terecht in Het grote Sporthorloge met GPS topic.
Voor vragen en discussie over triathlon, kan men terecht in Het Triatlontopic - Deel 2.

Als aanvulling op de topics in deze reeks, zijn er Tweakers Hardlopen-groepen op Strava en Garmin Connect. Om toegang te krijgen:
1. Strava: Geef op Strava aan dat je lid wil worden van de groep (klik op Request to Join). Stuur je op Strava gebruikte naam in een DM op Tweakers aan de admins: Poekie en Calitomnication.
2. Garmin: Stuur in een DM op Tweakers met onderwerp Toegang Garmin je gebruikersnaam van het Garmin aan de admin: Calitomnication.

Ook jouw PR's doorgeven? Dat kan als je de sheet invult.