• Davem3
  • Registratie: Oktober 2022
  • Laatst online: 14:34
Slickk schreef op maandag 16 februari 2026 @ 13:53:
[...]

Zit inderdaad een flink ei op nu. Bij wandelen loop ik wat stroef maar de 'kantelende' beweging gaat eigenlijk pijnloos. Enkel het draaien van het kogelgewricht (enkel) lukt door die zwelling nauwelijks en is pijnlijk.

Gelukkig hoeft dat laatste ook niet voor het hardlopen.

@Juancho Fietspad was nog prima zichtbaar hoor en de afgelopen weken heb ik al genoeg smoesjes opgevoerd om niet te gaan. :P De eerste kilometers loop ik vaak over een onverharde weg, die juist door de sneeuw alleen maar beter (wel wat zwaarder) was haha. Ik ben niet zo bang voor sneeuw.

@redwing Goed om te weten! 'Helaas' heb ik zoals gezegd wat ervaring met deze blessure (hetzij 15 jaar geleden) aan zowel linker- als rechtenkel. Daardoor denk ik zelf dat die niet veel meer kan zeggen dan "rust houden en been omhoog tegen de zwelling".
Zelf ook al eens gehad in februari weekje rustige en weinig tot geen pijn met hardlopen
Was ook dik en blauw
Toen schema van marathon weer opgepakt en april rotterdam gelopen
Zo lang je geen pijn ervaart zou ik mij niet druk maken en lekker hardlopen
Door de beweging zal ook het vocht en blauwe plek eerder weg zijn
Gewoon alles doen zolang je maar niet veel pijn voelt en geen pijnstillers eten
En dan merk je wel dat het beter word of gelijk blijft word het erger dan minder/niks doen
Dat is wat ik zou doen

• Juancho
  • Registratie: September 2006
  • Nu online
Iemand die mij dit kan uitleggen? Deze week staan in het teken van taperen omdat ik zondag een halve marathon ga lopen. Maar ik snap het idee van Trenara achter deze interval niet. Mijn warming-up tempo is sneller dan de intervals van 400m en dat is toch vreselijk krom? Ik heb wel vaker taperfases gehad en dan loop ik nog wel gewoon snelle intervals maar dan gewoon een stuk minder dan normaal en de training duurt dan ook een stuk korter. Wel wel even de benen prikkelen met snelle intervals. Nu is inlopen en uitlopen sneller dan de 400 metertjes.... Lijkt me een fout in de app?

Trenera zelf geeft als reden:

1. doel van de taperfase: herstel/behouden scherpte. Intervallen kunnen bewust op lager tempo worden gezet om je lichaam niet te veel te belasten terwijl de warmingup en coolingdown juist de spieren soepel houden en zorgdragen voor een goede doorbloeding
2. Specifieke fysiologische trainingsprikkels voor optimale voorbereiding voor de race
3. race specifieke voorbereiding: sneller tempo van warmingup/coolingdown kan zijn om je lichaam te laten wennen aan het race tempo dool (wat in mijn geval niet klopt want die ligt rond de 5"25)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/tP92Nz8nvscsGPl0ezq9e3EFUy4=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/QiFoaWQasH70TBsNP2TNRqj3.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 23% gewijzigd door Juancho op 16-02-2026 15:47 ]

Garmin Forerunner 265 |Samsung Galaxy S23 | Polestar 2 MidYear 2026 Prime + B&W audio

• Roozzz
  • Registratie: Juni 2011
  • Nu online
Ja, dat is raar. Ik zou die 400's gewoon wat harder lopen. Op racepace of harder.

If you can see, look. If you can look, observe

• Dazzler2120
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 16:03

Dazzler2120

FP ProMod
Juancho schreef op maandag 16 februari 2026 @ 15:29:
Iemand die mij dit kan uitleggen? Deze week staan in het teken van taperen omdat ik zondag een halve marathon ga lopen. Maar ik snap het idee van Trenara achter deze interval niet. Mijn warming-up tempo is sneller dan de intervals van 400m en dat is toch vreselijk krom? Ik heb wel vaker taperfases gehad en dan loop ik nog wel gewoon snelle intervals maar dan gewoon een stuk minder dan normaal en de training duurt dan ook een stuk korter. Wel wel even de benen prikkelen met snelle intervals. Nu is inlopen en uitlopen sneller dan de 400 metertjes.... Lijkt me een fout in de app?

1. doel van de taperfase: herstel/behouden scherpte. Intervallen kunnen bewust op lager tempo worden gezet om je lichaam niet te veel te belasten terwijl de warmingup en coolingdown juist de spieren soepel houden en zorgdragen voor een goede doorbloeding
2. Specifieke fysiologische trainingsprikkels voor optimale voorbereiding voor de race
3. race specifieke voorbereiding: sneller tempo van warmingup/coolingdown kan zijn om je lichaam te laten wennen aan het race tempo dool (wat in mijn geval niet klopt want die ligt rond de 5"25)

[Afbeelding]
Heeft Trenara geen support sectie dat hierbij ondersteuning kan bieden of daarop antwoord kan geven? Wel erg vreemd, ben benieuwd of het 'bewust' is

PS4 PSN: Dazzler2120

• Juancho
  • Nu online
Roozzz schreef op maandag 16 februari 2026 @ 15:43:
Ja, dat is raar. Ik zou die 400's gewoon wat harder lopen. Op racepace of harder.
Precies, warmingup + coolingdown tempo juist nog wat trager en de 400tjes lekker op mijn race pace van a.s. zondag (5"35)

Garmin Forerunner 265 |Samsung Galaxy S23 | Polestar 2 MidYear 2026 Prime + B&W audio

• Juancho
  • Nu online
Dazzler2120 schreef op maandag 16 februari 2026 @ 15:48:
[...]

Heeft Trenara geen support sectie dat hierbij ondersteuning kan bieden of daarop antwoord kan geven? Wel erg vreemd, ben benieuwd of het 'bewust' is
Zie mn aangepaste post met wat opties die Trenara helpdesk doorgaf als oorzaak :). Maar dan snap ik er nog niks van overigens :p

• CyberThijs
  • Registratie: Maart 2004
  • Nu online
@Juancho Ik heb over 3 weken een HM gepland staan als tussendoel. De intervaltraining die week ziet er als volgt uit voor mij:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/fsKh9fCpDzQ3qTqR5ke8D2IgQPo=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/RYvKG6IrThZEZvTDxrhI2Nfh.jpg?f=fotoalbum_large.
De andere loopjes die week zijn 10km en (daags voor de HM) 4km aan 5:34 .

Ter referentie: ik deed vandaag een intervaltraining van 10x1km aan 4:04. De tempos van de intervaltraining ontlopen elkaar dus niet zo hard.

• Juancho
  • Nu online
Thanks allen! Ik heb het ook daadwerkelijk naar de trainer(s) van Trenara gestuurd (dus niet via de AI gestuurde helpdesk) want dit ziet er meer uit als een bugje in het programma. Kan gebeuren natuurlijk.

• L23
  • Registratie: Januari 2015
  • Nu online

L23

Juancho schreef op maandag 16 februari 2026 @ 15:29:

[Afbeelding]
Ik begrijp sowieso niks van dat Trenara :P Het is ook maar 1 week taperen of was er vorige week ook al een verschil in de trainingen? Ik las als advies 10 a 14 dagen taperen bij een halve marathon. Ik begin volgende week met taperen voor de Halve marathon van Haren 7 maart.

• redwing
  • Registratie: Juni 1999
  • Nu online
CyberThijs schreef op maandag 16 februari 2026 @ 16:07:
@Juancho Ik heb over 3 weken een HM gepland staan als tussendoel. De intervaltraining die week ziet er als volgt uit voor mij:

[Afbeelding].
De andere loopjes die week zijn 10km en (daags voor de HM) 4km aan 5:34 .

Ter referentie: ik deed vandaag een intervaltraining van 10x1km aan 4:04. De tempos van de intervaltraining ontlopen elkaar dus niet zo hard.
Dat is ook wat ze in de beschrijving van de taper normaal gesproken zeggen, nl. dat ze ongeveer dezelfde tempo's aanhouden maar wel met minder herhalingen.

[removed]

• Juancho
  • Nu online
L23 schreef op maandag 16 februari 2026 @ 16:15:
[...]

Ik begrijp sowieso niks van dat Trenara :P Het is ook maar 1 week taperen of was er vorige week ook al een verschil in de trainingen? Ik las als advies 10 a 14 dagen taperen bij een halve marathon. Ik begin volgende week met taperen voor de Halve marathon van Haren 7 maart.
Trenara hanteert voor een tussendoel 1 week taperfase, voor je einddoel langer. Geven ze me net aan.

• L23
  • Nu online

L23

Juancho schreef op maandag 16 februari 2026 @ 17:19:
[...]

Trenara hanteert voor een tussendoel 1 week taperfase, voor je einddoel langer. Geven ze me net aan.
Vindt je dat persoonlijk ook genoeg dan? Weet ook niet met welke instelling je die halve marathon gaat lopen. Zelf ga ik voor een PR op de komende halve marathon en dan vind ik twee weken taperen wel een fijn idee om goed fit aan de start te staan.

• Juancho
  • Nu online
L23 schreef op maandag 16 februari 2026 @ 17:38:
[...]

Vindt je dat persoonlijk ook genoeg dan? Weet ook niet met welke instelling je die halve marathon gaat lopen. Zelf ga ik voor een PR op de komende halve marathon en dan vind ik twee weken taperen wel een fijn idee om goed fit aan de start te staan.
Geen idee, nooit gedaan eigenlijk. Ik wist tot 1,5 jaar terug sowieso niet eens wat taperen was maar toen via een vriend die mijn schema maakte voor mijn eerste halve marathon dit wel toegevoegd. En Trenara pakt normaliter ook wel 2 weken voor en 2 weken na je ingestelde hoofddoel. Maar je kan ook een tussendoel invoeren, wat ik dus gedaan had. Ik vind het wel vreemd dat ze dan voor een halve marathon als tussendoel maar 1 week pakken, maar wellicht hielden ze er in de voorgaande weken al rekening mee qua trainingen bekeken over het overal aantal kilometers etc. Geen idee, heb het ze gevraagd. Want ik had idd ook als streeftijd een sub2 ingevoerd wat voor mij een PR zou betekenen.

• L23
  • Nu online

L23

Juancho schreef op maandag 16 februari 2026 @ 17:58:
[...]

Geen idee, nooit gedaan eigenlijk. Ik wist tot 1,5 jaar terug sowieso niet eens wat taperen was maar toen via een vriend die mijn schema maakte voor mijn eerste halve marathon dit wel toegevoegd. En Trenara pakt normaliter ook wel 2 weken voor en 2 weken na je ingestelde hoofddoel. Maar je kan ook een tussendoel invoeren, wat ik dus gedaan had. Ik vind het wel vreemd dat ze dan voor een halve marathon als tussendoel maar 1 week pakken, maar wellicht hielden ze er in de voorgaande weken al rekening mee qua trainingen bekeken over het overal aantal kilometers etc. Geen idee, heb het ze gevraagd. Want ik had idd ook als streeftijd een sub2 ingevoerd wat voor mij een PR zou betekenen.
Maar het blijft wel een fijn product? Je stelt erg veel vragen (aan de ontwikkelaars) voor een product dat zich presenteert als slimme loopcoach. Maakt verder niet uit hoor, maar ik heb al vaker aangegeven dat het product mij niet overtuigt aan de hand van jouw berichten die ik hier voorbij zie komen :P
Ik loop zelf juist ook veel meer op gevoel. Vindt het fijn om mijn eigen trainingsschema te maken en die pas ik steeds aan met de ervaringen die ik op doe. Verder lees ik dan bijvoorbeeld een artikel over taperen en lees ik hier op Tweakers de ervaringen van andere lopers en die kennis neem ik mee.

• kepler
  • Registratie: Maart 2002
  • Nu online
Voor een halve marathon doe ik in principe maar een weekje taperen. Voor een marathon 'twee' weken, waarvan de eerste week de normale rustige week is.

Waar ik vroeger echt heel weinig liep in de week voor de wedstrijd, en vaak al stopte vanaf de woensdag/donderdag, maak ik nu wel iets meer kilometers. Ook loop ik de dag voor de wedstrijd nog een hele rustige 4-5k, met eventueel paar strides.
Dat lijkt wel beter te werken :D

• Stefangrp
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 19:25
Wel tof dat iedereen die bèta van Trenara gewoon zomaar mee mag testen en helpen verbeteren })

• Roozzz
  • Registratie: Juni 2011
  • Nu online
Stefangrp schreef op maandag 16 februari 2026 @ 18:49:
Wel tof dat iedereen die bèta van Trenara gewoon zomaar mee mag testen en helpen verbeteren })
En dat slechts voor een bescheiden bedrag :+

iedere probleem post van juancho verkleint mijn vertrouwen in deze apps. Dank daarvoor :>

If you can see, look. If you can look, observe

• Stefangrp
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 19:25
Oh is het nog betaald ook :X

• Juancho
  • Nu online
Het bekende probleem op een forum: ik post af en toe een inhoudelijke vraag over hardlopen wat me aan de hand van Trenara niet helder is. Jullie denken: Trenara is een slechte app want vragen/opmerkingen.

Want ik niet post zijn al die keren, en geloof me, die zijn er heul veel, dat ik mega blij met Trenara ben als m'n hardloopcoach/buddy die me enorm ontzegt. Ik maak progressie, trainingen worden aangepast, krachttraining helpt me nu al, support is prima.

Dus ja, het is die €9,99 pm echt dubbel en dwars waard. Ik zou niet zonder willen en ik raad het andere ook aan om iig te proberen.

[ Voor 4% gewijzigd door Juancho op 16-02-2026 19:12 ]

• L23
  • Nu online

L23

Nou ja bekend probleem op een forum. Ik vind de gedachte niet zo gek hoor.

• Juancho
  • Nu online
L23 schreef op maandag 16 februari 2026 @ 20:53:
Nou ja bekend probleem op een forum. Ik vind de gedachte niet zo gek hoor.
Omdat ik een inhoudelijke vraag stel over een taper fase die Trenara me voorschotelt? Een aantal hier vullen vervolgens toch echt zelf in dat Trenara dan vast niks is door wat vraagjes over suggesties van Trenara.

Ik vind dat eerlijk gezegd wel een rare gedachte. Want wie zegt dat het fout (of goed) is wat Trenara aangeeft? Omdat jij een week taperen kort vindt klopt de suggestie van Trenara niet? Of vul daar een andere app in. Ongetwijfeld dat ik (of wie dan ook) bij een Runna ook vragen zou hebben.

Gewoon om kennis op te doen, om van te leren, waarom iets voor je gevoel raar lijkt maar in werkelijkheid heel logisch is.

Beetje als de posts hiervoor, over het onnatuurlijk langzaam hardlopen om juist sterker te worden.

Maargoed nu gaat het een kant op die ik helemaal niet wil. Norman verplicht je om een app als Trenara te gebruiken. Het staat mij volgens mij vrij om wat meer inhoudelijke kennis op te doen rondom hardlopen door vragen te stellen.

[ Voor 35% gewijzigd door Juancho op 16-02-2026 21:02 ]

• redwing
  • Registratie: Juni 1999
  • Nu online
L23 schreef op maandag 16 februari 2026 @ 18:28:
[...]

Maar het blijft wel een fijn product? Je stelt erg veel vragen (aan de ontwikkelaars) voor een product dat zich presenteert als slimme loopcoach. Maakt verder niet uit hoor, maar ik heb al vaker aangegeven dat het product mij niet overtuigt aan de hand van jouw berichten die ik hier voorbij zie komen :P
Ik loop zelf juist ook veel meer op gevoel. Vindt het fijn om mijn eigen trainingsschema te maken en die pas ik steeds aan met de ervaringen die ik op doe. Verder lees ik dan bijvoorbeeld een artikel over taperen en lees ik hier op Tweakers de ervaringen van andere lopers en die kennis neem ik mee.
Ik ben nog geen app tegen gekomen die ik 100% vind kloppen. Elke app heeft zijn voor- en nadelen, maar Trenara werkt iig voor mij prima. Bij mij werkt het b.v. totaal niet om eigen schema's te maken, want ik wil gewoon lopen. Zodra ik vooraf na moet gaan denken over wat ik moet gaan doen houd het snel op. Als er echter al een training klaar staat doe ik er juist alles aan om die af te kunnen ronden :P

En bij mij werkt de afwisseling juist goed, ik heb de trainers van Garmin allemaal gehad, al wat schema's op internet opgezocht en nu dus Trenara. Uiteindelijk is iedereen anders en moet je gewoon zoeken wat het beste voor jou werkt.

[removed]

Pagina: 1 ... 428 429 Laatste

Let op:
"Hardlopen is voor de één een sport, voor de ander een reis". Iedereen is welkom, ook de minder geoefende loper :)
Voor vragen en discussie over sporthorloges kun je terecht in Het grote Sporthorloge met GPS topic.
Voor vragen en discussie over triathlon, kan men terecht in Het Triatlontopic - Deel 2.

Als aanvulling op de topics in deze reeks, zijn er Tweakers Hardlopen-groepen op Strava en Garmin Connect. Om toegang te krijgen:
1. Strava: Geef op Strava aan dat je lid wil worden van de groep (klik op Request to Join). Stuur je op Strava gebruikte naam in een DM op Tweakers aan de admins: Poekie en Calitomnication.
2. Garmin: Stuur in een DM op Tweakers met onderwerp Toegang Garmin je gebruikersnaam van het Garmin aan de admin: Calitomnication.

Ook jouw PR's doorgeven? Dat kan als je de sheet invult.