Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Rudedadude
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 23:04

Rudedadude

Maybe we were born to run

Galois schreef op maandag 23 september 2024 @ 08:23:
[...]

Wow! Keurige tijd zeg!

Maar wat is de reden dat jij zowel de PDNE als de VF hebt? Je gebruikt ze allebei niet als trainingschoen toch? Wanneer gebruik je de PDNE en wanneer de VF?

En heb je het gevoel dat je (bv) een 10 km echt sneller doet op de VF dan op 'gewone' hardloopschoenen? Hoeveel sneller zou je zo'n 10 km inschatten dan?
Schoenen zijn mijn hobby, dus ik heb ook nog de Vanish Carbon, de Prime X, de Endorphin Pro en de Fuelcell SC Elite 3 ;). En ik liep zaterdag op trailschoenen met een carbon plaat. De Vaporfly's zijn de eerste schoen die ik eigenlijk echt alleen voor wedstrijden gebruik, op alle andere liep/loop ik ook gewoon duurlopen. De PDNE's waren altijd al heel voordelig (eerste paar iets van 130 euro voor betaald 3 jaar terug, tweede voor minder dan 100 gekocht). Omdat ze zo licht zijn heb ik ze dus wel specifiek bij een paar 10K's aangehad omdat ze daarvoor heel fijn zijn, verder altijd andere 'geschiktere' schoenen gehad en ja, dus eigenlijk gewoon als training / fun schoen gebruikt. De Vaporfly's heb ik sinds begin dit jaar (toen ze eindelijk in de aanbieding waren) en nu 2 marathons op gelopen.

Verder twijfel ik geen seconde aan het snelheidsverschil tussen gewone hardloopschoenen en schoenen als de Vaporfly. Mijn marathon tijd is op carbon schoenen 4 a 5 minuten naar beneden gegaan.
Vorige week heb ik tijdens het evenement exact jouw vraag gesteld aan Michel Butter: wat had hij gelopen als hij indertijd al schoenen als de Vaporfly had gehad (toen hij 2:09 liep op de marathon van Amsterdam). Zijn antwoord was dat ze het indertijd getest hebben en het bij hem 5 seconden per kilometer scheelde, dus 3,5 minuut op de marathon. Nog even los van het snellere herstel op dat soort schoenen.

Meer hardloopschoenen van Topo Athletic, Inov-8, Altra, Mizuno en Skechers dan Imelda Marcos.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Galois
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 09-05 14:11

Galois

1811 - 1832

Rudedadude schreef op maandag 23 september 2024 @ 08:50:
[...]

Schoenen zijn mijn hobby, dus ik heb ook nog de Vanish Carbon, de Prime X, de Endorphin Pro en de Fuelcell SC Elite 3 ;). En ik liep zaterdag op trailschoenen met een carbon plaat. De Vaporfly's zijn de eerste schoen die ik eigenlijk echt alleen voor wedstrijden gebruik, op alle andere liep/loop ik ook gewoon duurlopen. De PDNE's waren altijd al heel voordelig (eerste paar iets van 130 euro voor betaald 3 jaar terug, tweede voor minder dan 100 gekocht). Omdat ze zo licht zijn heb ik ze dus wel specifiek bij een paar 10K's aangehad omdat ze daarvoor heel fijn zijn, verder altijd andere 'geschiktere' schoenen gehad en ja, dus eigenlijk gewoon als training / fun schoen gebruikt. De Vaporfly's heb ik sinds begin dit jaar (toen ze eindelijk in de aanbieding waren) en nu 2 marathons op gelopen.

Verder twijfel ik geen seconde aan het snelheidsverschil tussen gewone hardloopschoenen en schoenen als de Vaporfly. Mijn marathon tijd is op carbon schoenen 4 a 5 minuten naar beneden gegaan.
Vorige week heb ik tijdens het evenement exact jouw vraag gesteld aan Michel Butter: wat had hij gelopen als hij indertijd al schoenen als de Vaporfly had gehad (toen hij 2:09 liep op de marathon van Amsterdam). Zijn antwoord was dat ze het indertijd getest hebben en het bij hem 5 seconden per kilometer scheelde, dus 3,5 minuut op de marathon. Nog even los van het snellere herstel op dat soort schoenen.
Dat is een imposant rijtje schoenen! :)

Tnx voor je toelichting. Duidelijk. Ik heb al jaren 3 paar schoenen die ik om de (ong.) 1000 km afschrijf. Ik krijg dan een seintje van Strava en dan is het tijd om die schoenen te vervangen. Ik vind het inderdaad ook erg leuk om verschillende schoenen te proberen.

Momenteel zijn de Adidas Adios mijn wedstrijdschoen/snelle trainingen. En de alom bewezen Nike Pegasus en Asics Cumulus als allround trainingschoen.

Ik ga voor de Vaporfly's. Even diep in de buidel tasten (ze zijn nu voor 230 euro als beste prijs :(), maar ach... een hobby kost nou eenmaal geld :)

1 - Mathematics is the language of nature. 2 - Everything around us can be represented and understood through numbers. 3 - If you graph the numbers of any system, patterns emerge.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Roozzz
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 22:10
Cap schreef op maandag 23 september 2024 @ 08:35:
Zat ff te kijken naar de uitslag van de NK 60km trail. Idd een klein deelnemersveld en een heel erg wisselend niveau. De winnaar is wel snel: 4:36! En de langzaamsten meer dan 7u! (y) Overigens kom ik geen tijd van 5:36 tegen, de nr 9 heeft bijv 5:47.

https://results.sporthive...925139579392/races/490798
Zo te zien heeft maar een tiende van de 60k lopers, zich ook ingeschreven voor het nk. Mogelijk was er een wedstrijdlicentie benodigd?

https://results.sporthive...925139579392/races/490799

@Rudedadude staat hier wel in de uitslag :)

If you can see, look. If you can look, observe

Acties:
  • +11 Henk 'm!

• M@cer
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 07-05 17:54
Gisteren 2x de Dam tot Damloop gedaan als voorbereiding op de IRONMAN over 2 weken. Dit leek me wel een leuke uitdaging en eigenlijk is dit het enige evenement waar dit (volgens mij) kan omdat er de hele dag gestart wordt.

Eerste start om 11:00 om vervolgens na 1:24 aan te komen in Zaandam. Bewust wat rustiger gelopen met het idee wat er nog zou komen. Daarna even gewacht op de finish van mijn vrouw en dochter om vervolgens naar de pendelbus weer terug te gaan richting Amsterdam.

Mijn tweede startbewijs was om 14:55, maar gelukkig kon ik het startvak in en met de groep van 14:00 meelopen voor de tweede keer. Ik was er eigenlijk een beetje bang voor na de pauze van anderhalf uur, maar de benen deden het opvallend goed en ik kon goed doorlopen. Uiteraard wel iets langzamer dan de eerste keer, maar met de tijd van 1:29 eigenlijk best tevreden.

Het viel me trouwens op hoeveel slechte lopers er waren tijdens deze editie. Want heel eerlijk, het was warm, maar zo extreem was het nou ook weer niet. Zeker in de Business loop in de ochtend was het een drama. De eerste wandelaars kwam je al tegen voordat je de IJtunnel uit was. 's Middags was het een stuk beter.

Je merkt gewoon dat heel veel mensen bij de verschillende bedrijven bij de inschrijving denken dat ga ik doen, maar voor je het weet is het september en dan moet je opeens 16 kilometer zonder echte training voltooien.

Shut up Legs, keep moving...... - https://www.strava.com/athletes/505504 / www.eigenwijzetriathlon.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naitsoezn
  • Registratie: December 2002
  • Niet online

naitsoezn

Nait Soez'n!

Dennahz schreef op maandag 23 september 2024 @ 07:43:
[...]

lopen ze dan eigenlijk wel echt hard? 😉
Ik loop met ze mee dus: ja ;)

't Het nog nooit, nog nooit zo donker west, of 't wer altied wel weer licht

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Rudedadude

Rudedadude

Cap schreef op maandag 23 september 2024 @ 08:35:
Zat ff te kijken naar de uitslag van de NK 60km trail. Idd een klein deelnemersveld en een heel erg wisselend niveau. De winnaar is wel snel: 4:36! En de langzaamsten meer dan 7u! (y) Overigens kom ik geen tijd van 5:36 tegen, de nr 9 heeft bijv 5:47.

https://results.sporthive...925139579392/races/490798
Ja, ik sta alleen in de totaaluitslag van de 60km, want ik ben geen atletiekunie lid ;)
Daarom is de gun time ook iets langer, want wij als 'de rest' startten iets later. Aangezien ik startnummer 196 had en de nummer laatst 137ste is geworden verwacht ik trouwens wel dat er een x aantal onderweg zijn uitgestapt / ingekort. Sterker nog, hoogste startnummer was bijna 300.

Meer hardloopschoenen van Topo Athletic, Inov-8, Altra, Mizuno en Skechers dan Imelda Marcos.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• aap
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 08-05 16:35

aap

Rudedadude schreef op maandag 23 september 2024 @ 09:25:
[...]

Aangezien ik startnummer 196 had en de nummer laatst 137ste is geworden verwacht ik trouwens wel dat er een x aantal onderweg zijn uitgestapt / ingekort. Sterker nog, hoogste startnummer was bijna 300.
ik las eerst even "verwacht ik dat dat er een x aantal nog onderweg zijn" :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cap
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online

Cap

Roozzz schreef op maandag 23 september 2024 @ 09:02:
[...]

Zo te zien heeft maar een tiende van de 60k lopers, zich ook ingeschreven voor het nk. Mogelijk was er een wedstrijdlicentie benodigd?

@Rudedadude staat hier wel in de uitslag :)
Ahh dat is het, duidelijk, thx. Ik vond het al zo weinig lopers! :)

De laatste zelfs een tijd van 9:20. Wat een wilskracht en uithoudingsvermogen, chapeau.

[ Voor 9% gewijzigd door Cap op 23-09-2024 10:11 ]

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• Tinusvolkel
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 07:28
Even deze link uit het wielerforum gejat, dacht misschien ook wel leuk voor hardlopende strava gebruikers
https://roastmystrava.com/

Strava | 8600 Wp zzo | 1600 Wp nnw

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchEagle1993
  • Registratie: Juli 2022
  • Laatst online: 09-05 17:51
Tinusvolkel schreef op maandag 23 september 2024 @ 10:21:
Even deze link uit het wielerforum gejat, dacht misschien ook wel leuk voor hardlopende strava gebruikers
Leuke functie. Zou nog toffer worden als AI aan de hand van je ingevoerde data, trainingschema's voor je kan gaan maken. Ben benieuwd hoe dat zou worden en of dat al iets is wat in de nabije toekomst gaat komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• m0ridin
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 04:53
Was ook verbaasd te lezen dat de DtD de loop had stilgelegd... Vond het inderdaad helemaal niet ZO warm dit weekend, maar ok... kan zelf goed tegen de warmte.

Uiteindelijk kan zo'n organisatie niet anders als blijkt dat er teveel mensen toch onderuit gaan, de organisatie is de eindverantwoordelijke dus dan kun je wel een hele hoop mensen hebben die ongetraind zoiets gaan doen, jij bent de sjaak als het echt mis gaat.

Maar meteen wel de reden waarom ik nooit aan de DtD heb meegedaan en waarom ik het ook niet snel zie gebeuren. ZO massaal, meer een leuk uitje voor veel mensen. Prima, maar dat moet niet ten koste gaan van de mensen die het wel serieus nemen en er veel voor willen doen en overhebben.

Als je dan al die bedrijvengasten als eerste laat starten nou ja, dan weet je wel dat heel veel mensen daar last van gaan hebben. Maar ja, commercie staat op 1 natuurlijk.

Kan het de (onvoorbereide) lopers zelf niet eens HEEL kwalijk nemen, iedereen onderschat wel eens iets of overschat zichzelf. (Tegelijk, je hebt ook je eigen verantwoordelijkheid... maar ok, ook ik ben met 30 graden wel eens vrolijk voor een 50k+ op pad gegaan waar ik achteraf toch ook dacht 'dat was niet slim')

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blomminator
  • Registratie: Augustus 2012
  • Niet online
Weet iemand of er een orientatieloop-vereniging (of vergelijkbaar; een AV die dit weleens organiseert bijv) is in Flevoland/regio Lelystad? Ik kan het niet vinden, maar goed, dat zegt weinig...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sander_g
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 09-05 16:29
DutchEagle1993 schreef op maandag 23 september 2024 @ 10:33:
[...]

Leuke functie. Zou nog toffer worden als AI aan de hand van je ingevoerde data, trainingschema's voor je kan gaan maken. Ben benieuwd hoe dat zou worden en of dat al iets is wat in de nabije toekomst gaat komen.
Een app hiervoor is er al: https://trainasone.com/ (TAO)

Ik heb hem zelf een tijdje geprobeerd, maar werd er niet enthousiast van. Voortdurend werd me een assessment run voorgeschoteld. Waar ik dan op dat moment geen zin of tijd voor had. Ik liep/loop al 5 tot 6 keer per week. Maar daar werd de app dus niet wijzer van. Als je dan die assessment run niet doet, krijg je hem een dag of twee later weer. Al met al week het voorgestelde plan te veel af van wat ik zelf al deed via clubtrainingen en een ander marathon schema. Na een maand of twee ben ik ermee gestopt.

Maar als je uitsluitend TAO gebruikt zou het best kunnen werken.

Garmin Fēnix 7 Pro | https://www.strava.com/athletes/30783039

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• BastiaanN
  • Niet online
Ik ben zelf wel fan van Trenara. Soortgelijk als TAO maar dan zonder die stomme assessment runs. Dat werkte voor mij wel aardig. Ik vind het heerlijk dat ik zelf niet meer hoef na te denken over mijn training. Gewoon naar buiten, horloge aan en de training komt dan vanzelf tevoorschijn op mijn Garmin. Wat ik dan vaak deed is de intervaltraining indelen op de dag dat ik de clubtraining had, dat kwam meestal wel redelijk overeen met de training van Trenara. En als je dan een keer iets meer of minder doet dan worden de rest van de trainingen v.d. week automatisch aangepast. Het 5K opbouwschema vind ik dan wel weer zo flexibel als een deur van hardhout, maarja... dat is misschien maar goed ook :P

[ Voor 24% gewijzigd door BastiaanN op 23-09-2024 11:49 ]

Strava | :-( + ┌(^0^)┘= :-)

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Poekie
  • Registratie: November 2004
  • Niet online

Poekie

Super Furry Animal

Omdat wedstrijden zoals de DtD tegenwoordig behoorlijk duur zijn (eigen mening, maar ik ben vast niet de enige), zijn mensen ook veel eerder geneigd om tóch voor dat PR te gaan in plaats van naar lichaam luisteren en tempo aanpassen aan de weersomstandigheden. Want ja, je hebt toch al betaald (en in dit geval komt daar nog bij: en je kleren liggen toch al in Zaandam)!
Mensen weten ook niet goed hoe hittestuwing voelt denk ik, als je kippenvel krijgt, is dat NIET GOED terwijl je denkt ah, zie je ik heb kippenvel dus ik ben aan t afkoelen. Dan doorgaan ipv tempo minderen is bij de EHBO uitkomen.

Smashrun | Strava | Citystrides | Brickset

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• edofso
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 08-05 12:22
Tinusvolkel schreef op maandag 23 september 2024 @ 10:21:
Haha, ik ben bang dat veel mensen hier een vergelijkbare roast zullen krijgen;
Edo, my dude, you’ve run 5,224.79 kilometers in your lifetime, which is impressive until I realized you’re basically just running away from hills! I mean, 13,925 meters of elevation gain? I’ve seen steeper pancake stacks. And that afternoon run with a whopping 7 meters elevation gain? Did you trip over a curb?

Your profile picture says "serious adventurer," but your bio is just a lone llama emoji. Are you secretly a llama on the run? With your 42.52-kilometer “lunch run,” it seems like you’re really committed to burning off those extra llama calories.

And kudos to you for getting 9 kudos on that same run – that's almost one kudo per kilometer! Keep crushing those flatlands, my llama-legged friend! 🦙🚀

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• m-vw
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 21:02

m-vw

GEZOCHT: De Kluts

Sethro schreef op zondag 22 september 2024 @ 22:06:
[...]

Alles wat na 13:20 gestart is waren individuele inschrijvingen. Bedrijven waren in de ochtend.

Ik zat in de ochtend en zag in de ijtunnel de eerste mensen al lopen. Dan vraag je je toch af waarom je meedoet.
Dat zie je bij ieder groot evenement. In Antwerpen zie ik ieder jaar de eerste mensen na 3 a 4 km al wandelen. Vaak met een vuurrood hoofd van de inspanning. Dan is er toch wel sprake van zelfoverschatting, anders begin je een stuk rustiger.

Ik heb al een tijd geen kleine wedstrijdjes meer gelopen omdat ik niet zo van de ons-kent-ons sfeer houd, maar daar zag je dit nooit.
BastiaanN schreef op maandag 23 september 2024 @ 11:48:
[...]

Ik ben zelf wel fan van Trenara. Soortgelijk als TAO maar dan zonder die stomme assessment runs. Dat werkte voor mij wel aardig. Ik vind het heerlijk dat ik zelf niet meer hoef na te denken over mijn training. Gewoon naar buiten, horloge aan en de training komt dan vanzelf tevoorschijn op mijn Garmin. Wat ik dan vaak deed is de intervaltraining indelen op de dag dat ik de clubtraining had, dat kwam meestal wel redelijk overeen met de training van Trenara. En als je dan een keer iets meer of minder doet dan worden de rest van de trainingen v.d. week automatisch aangepast. Het 5K opbouwschema vind ik dan wel weer zo flexibel als een deur van hardhout, maarja... dat is misschien maar goed ook :P
Hier ook een Trenara gebruiker. Tot nu toe goede resultaten mee gehaald.
Trainingen zijn afwisselend en als er een keer iets niet goed gaat in de app zijn ze ook zeer benaderbaar.
(Schijnbaar is de Facebook community ook heel actief.)

Christophe heeft ook nog een leuke podcast.

[ Voor 43% gewijzigd door m-vw op 23-09-2024 13:00 ]

Garmin FR245M + HRM-RUN

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Redfloor
  • Registratie: December 2022
  • Laatst online: 09-05 16:07
President schreef op zondag 22 september 2024 @ 14:16:
[...]Geloof wel dat er ook een Evy app op de telefoon bestaat.
De app is veel fijner. Dan kan je met je eigen muziek lopen én ze vertelt je iedere 5 minuten hoe je het doet (en allerlei fijne aanmoedigingen).

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• InZane
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 23:47
[...]

Maar je moet er wel voor willen betalen, anders is het amper werkbaar.

Maar goed, voor een tientje per maand krijg je best wel wat :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vandermark
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 08-05 16:37
edofso schreef op maandag 23 september 2024 @ 12:18:
[...]

Haha, ik ben bang dat veel mensen hier een vergelijkbare roast zullen krijgen;

[...]
Ik had toch wel flink andere:
Bart van der Mark, you've got more kilometers on those legs than a 1980s Volvo! 865 runs and 895 rides? Do you ever sit still, or are you secretly a hamster on a wheel? I see you love those afternoon rides, but what's with the elapsed times? Are you stopping for a three-course meal mid-ride? I mean, a 13.28 km ride with a 3-hour break? Did you get lost or were you just admiring the scenery?

And that profile pic—posing like you just conquered Mount Rockpile. With 65,809 meters in elevation gain, I half expect you to start growing gills for all the time you spend going uphill. Keep those legs spinning, but maybe next time, bring a map and a stopwatch—no more detours to Narnia!

STRAVA | Panasonic 5kW J Monoblock

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• m-vw

m-vw

InZane schreef op maandag 23 september 2024 @ 13:36:
[...]

Maar je moet er wel voor willen betalen, anders is het amper werkbaar.

Maar goed, voor een tientje per maand krijg je best wel wat :)
Met de €4 variant kom je in Trenara al een eind. Verder heb ik wel eens gewoon een reeks screenshots gemaakt en die in connect gezet als training. Dan zit je niet vast aan de vaste dagen van de gratis versie.

Garmin FR245M + HRM-RUN

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• CaLeX
  • Registratie: September 2002
  • Niet online

CaLeX

Maar NC'walst'liever

m-vw schreef op maandag 23 september 2024 @ 12:57:
[...]

Dat zie je bij ieder groot evenement. In Antwerpen zie ik ieder jaar de eerste mensen na 3 a 4 km al wandelen. Vaak met een vuurrood hoofd van de inspanning. Dan is er toch wel sprake van zelfoverschatting, anders begin je een stuk rustiger.
Ik ben toch wel benieuwd wie er daadwerkelijk voor de druk op de hulpdiensten zorgt.

Ik zie toch vaker de middelbare man met singlet en vlinderbroekje, al dan niet met hele dure carbon schoenen, liggen met wat ambulancebroeders er omheen dan Gerda van de receptie die vergeten is om te trainen.

offtopic:
[DPC]Noizy Cows Join ons op RC5-72,OGR-25,TSC,DPAD of R@H. JOIN de grootste van DPC 4 more FUN, STATS and FLUSHING

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Roozzz
Ambulance 50 keer ingezet bij Dam tot Damloop, organisatie onderzoekt conditie sporters - https://nos.nl/l/2538236

Dus 50 inzetten op 46.000 sporters, zeg 0,1%. Maar het ligt niet aan het aantal deelnemers, maar aan de mensen zelf. Grappig, in mijn beleving zou de zorg helemaal niet overvraagd zijn als er zeg 10k mensen meedoen. Die 10 incidenten op een hele dag is te overzien.

Ik denk dat juist de schaal het probleem is. Jan en alleman moet klaarblijkelijk meedoen én er is gewoon een maximale capaciteit bij de hulpverlening. Zelfreflectie lijkt niet alleen te ontbreken bij diverse deelnemers, maar ook bij de organisatie.

[ Voor 3% gewijzigd door Roozzz op 23-09-2024 15:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AppieR
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 09-05 08:26
Rudedadude schreef op maandag 23 september 2024 @ 08:50:
[...]

Vorige week heb ik tijdens het evenement exact jouw vraag gesteld aan Michel Butter: wat had hij gelopen als hij indertijd al schoenen als de Vaporfly had gehad (toen hij 2:09 liep op de marathon van Amsterdam).
Hey, daar was ik ook! Ik vroeg hoe vaak je carbon schoenen in een trianing moet gebreuken en in welke :).

Was een leuke dag!

Garmin Fenix 6XPro + HRM-Run | hardlopen | Garmin Connect | RopaRun Team 264

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Thy...
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 00:01
Roozzz schreef op maandag 23 september 2024 @ 15:16:
Ambulance 50 keer ingezet bij Dam tot Damloop, organisatie onderzoekt conditie sporters - https://nos.nl/l/2538236

Dus 50 inzetten op 46.000 sporters, zeg 0,1%. Maar het ligt niet aan het aantal deelnemers, maar aan de mensen zelf. Grappig, in mijn beleving zou de zorg helemaal niet overvraagd zijn als er zeg 10k mensen meedoen. Die 10 incidenten op een hele dag is te overzien.

Ik denk dat juist de schaal het probleem is. Jan en alleman moet klaarblijkelijk meedoen én er is gewoon een maximale capaciteit bij de hulpverlening. Zelfreflectie lijkt niet alleen te ontbreken bij diverse deelnemers, maar ook bij de organisatie.
Maar als je alleen maar deelnemers hebt die goed getraind hebben, weten dat ze een stapje terug moeten doen met warm weer en dus goed naar hun lichaam kunnen luisteren zou je in principe een onbeperkt aantal deelnemers kunnen hebben en nul ambulances nodig hebben. Of ja, misschien een of twee voor de statistische kans op een struikelpartij of hartaanval (die bij een trainingsrondje ook kan gebeuren)

De DtD is gewoon te populair onder niet-hardlopers, voornamelijk door de grote hoeveelheid bedrijfsteams waarbij collega's elkaar opfokken om lekker mee te doen. En dan vervolgens jezelf stuk lopen omdat je geen idee hebt wat rennen bij meer dan 20 graden met je doet.

In het nieuwsartikel staat dat de organisatie gaat onderzoeken wat de conditie is van de mensen die een ambulance nodig hadden en of ze goed getraind hadden. Ik ben wel benieuwd.

Zelf doe ik niet meer mee met de DtD. in 2018 gelopen bij 12 graden en constant regen. Op zich lekker weer om hard door te lopen, alleen in Zaandam stonden maar een paar mannetjes tassen uit te delen "door een gebrek aan vrijwilligers". Na ruim 20 minuten maar met een hele meute mensen zelf over de hekken geklommen om onze tassen te pakken omdat we onderkoelt begonnen te raken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Roozzz
Thy... schreef op maandag 23 september 2024 @ 15:38:
[...]

De DtD is gewoon te populair onder niet-hardlopers, voornamelijk door de grote hoeveelheid bedrijfsteams waarbij collega's elkaar opfokken om lekker mee te doen. En dan vervolgens jezelf stuk lopen omdat je geen idee hebt wat rennen bij meer dan 20 graden met je doet.
En wie is daar primair voor verantwoordelijk? Men hoeft al deze bedrijven teams niet te faciliteren/stimuleren :+

Ik vind het erg makkelijk van de organisatie om puur naar de deelnemers te wijzen... Daar zit zeker iets, maar dat is niet het hele verhaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• m-vw

m-vw

Thy... schreef op maandag 23 september 2024 @ 15:38:
[...]

Maar als je alleen maar deelnemers hebt die goed getraind hebben, weten dat ze een stapje terug moeten doen met warm weer en dus goed naar hun lichaam kunnen luisteren zou je in principe een onbeperkt aantal deelnemers kunnen hebben en nul ambulances nodig hebben. Of ja, misschien een of twee voor de statistische kans op een struikelpartij of hartaanval (die bij een trainingsrondje ook kan gebeuren)

....
Blijft toch moeilijk.
Voor zowel de 10 Miles als bijv. de marathon van Rotterdam geldt dat het wel eens de eerste echt warme dag van het jaar kan zijn en mensen er dus door overvallen worden.

Zo heb ik zelf in 2018 een hele slechte 10 miles gelopen.

Voor de start werd ons al op het hart gedrukt om pr's uit ons hoofd te zetten. Was dus al aanmerkelijk langzamer begonnen, maar toch ben ik op een gegeven moment tegen een muur aangelopen.

Dan moet je gewoon de knop omzetten. Een beetje intervallend richting de finish gegaan. Wat er af en toe langs de weg zat of lag was niet best.

Garmin FR245M + HRM-RUN

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Koets89
  • Laatst online: 05-05 21:11
Roozzz schreef op maandag 23 september 2024 @ 15:46:
[...]

En wie is daar primair voor verantwoordelijk? Men hoeft al deze bedrijven teams niet te faciliteren/stimuleren :+

Ik vind het erg makkelijk van de organisatie om puur naar de deelnemers te wijzen... Daar zit zeker iets, maar dat is niet het hele verhaal.
Wat is volgens jou het hele verhaal? Want Le Champion mag toch gewoon zoiets organiseren? Of mogen ze alleen dingen faciliteren waar jij het mee eens bent?

Het is wel erg gatekeepen wat ik hier allemaal hoor met tijden lopen om uberhaupt je te mogen inschrijven en weet ik veel wat. Hardlopen is juist zo toegankelijk. Ja, 10 mijl is achterlijk ver als je niet hebt getraind, maar laten we niet doen alsof het een marathon is (waar mensen ook slecht voorbereid aan meedoen). Le Champion zorgt voor EHBO en gelast het evenement af als dat niet meer toereikend is. Het hele idee van lopen met je werk vind ik zelf wel mooi. Het idee is dan ook samen fit worden/blijven etc. Wat mensen vervolgens na de inschrijving doen, daar kan je weinig aan doen als organisatie.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Galois
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 09-05 14:11

Galois

1811 - 1832

Roozzz schreef op maandag 23 september 2024 @ 15:46:
[...]

Helemaal mee eens! De Damloop is de afgelopen jaren veel en veel te populair geworden. En het is gewoon een flinke afstand om 'ongetraind' af te leggen. Het probleem is inderdaad dat bedrijventeams meedoen omdat het 'gezellig is/teambuilding/overgehaald worden/enz' met alle gevolgen vandien.

Als ongetraind (gezond) persoon uit het niets 5 km hard te gaan lopen, dat komt wel goed. Misschien 10 ook wel, maar 16 km is gewoon een te grote afstand om dit ongetraind te doen.

Maar ja... alles draait om de centjes he? :-)

1 - Mathematics is the language of nature. 2 - Everything around us can be represented and understood through numbers. 3 - If you graph the numbers of any system, patterns emerge.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kepler
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 07:27
m-vw schreef op maandag 23 september 2024 @ 15:48:
[...]

Blijft toch moeilijk.
Voor zowel de 10 Miles als bijv. de marathon van Rotterdam geldt dat het wel eens de eerste echt warme dag van het jaar kan zijn en mensen er dus door overvallen worden.

Zo heb ik zelf in 2018 een hele slechte 10 miles gelopen.

Voor de start werd ons al op het hart gedrukt om pr's uit ons hoofd te zetten. Was dus al aanmerkelijk langzamer begonnen, maar toch ben ik op een gegeven moment tegen een muur aangelopen.

Dan moet je gewoon de knop omzetten. Een beetje intervallend richting de finish gegaan. Wat er af en toe langs de weg zat of lag was niet best.
De 10 zit eind van de zomer, dan heb je juist de zomer kunnen doortrainen en wennen aan de warmte.
Rotterdam is inderdaad wel vaker als eerste dag warm, dat is dan weer een andere situatie.

Als je een beetje hebt doorgetraind deze zomer, dan zou deze 23 graden van gisteren niet echt een probleem moeten zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• s3n
  • Laatst online: 06:54

s3n

sander_g schreef op maandag 23 september 2024 @ 11:15:
[...]

Een app hiervoor is er al: https://trainasone.com/ (TAO)

Ik heb hem zelf een tijdje geprobeerd, maar werd er niet enthousiast van. Voortdurend werd me een assessment run voorgeschoteld. Waar ik dan op dat moment geen zin of tijd voor had. Ik liep/loop al 5 tot 6 keer per week. Maar daar werd de app dus niet wijzer van. Als je dan die assessment run niet doet, krijg je hem een dag of twee later weer. Al met al week het voorgestelde plan te veel af van wat ik zelf al deed via clubtrainingen en een ander marathon schema. Na een maand of twee ben ik ermee gestopt.

Maar als je uitsluitend TAO gebruikt zou het best kunnen werken.
Ik loop ook met TAO en ben er medium tevreden mee. Ik loop momenteel 3x per week met TAO en daarnaast nog CrossFit.

Zeker icm een Garmin loopt het voortreffelijk. Gewoon workout starten en volgen wat je horloge aangeeft. Tempo zones worden automatisch ingesteld en probeer ik te volgen. Voor TAO deed ik zelf maar wat en merk wel verbetering. Ik loop meer per week en word sneller. Adaptieve aanpassing van je schema werkt ook wel fijn.

Grootste nadeel is dat ik ook nog een leven heb. Soms komt een training niet uit, of wil ik liever op een andere dag een loopje van 90min+ doen dan wat ze voorstellen. Maar aanpasbaar is het niet. Rekening houden met CrossFit belasting doen ze ook niet, maar anderen zoals Strava/Garmin negeren dat ook grotendeels.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• InZane
s3n schreef op maandag 23 september 2024 @ 16:26:
Rekening houden met CrossFit belasting doen ze ook niet, maar anderen zoals Strava/Garmin negeren dat ook grotendeels.
Mwah, ik moet zeggen dat Garmin op zich wel redelijk rekening houdt met m'n gesteldheid met z'n dagelijkse suggesties.
Als ik slecht heb geslapen of een zware training/wedstrijd heb gehad de vorige dag, dan gaat ie me echt geen interval- of tempotraining voorschotelen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• m-vw

m-vw

kepler schreef op maandag 23 september 2024 @ 16:17:
[...]

De 10 zit eind van de zomer, dan heb je juist de zomer kunnen doortrainen en wennen aan de warmte.
Rotterdam is inderdaad wel vaker als eerste dag warm, dat is dan weer een andere situatie.

Als je een beetje hebt doorgetraind deze zomer, dan zou deze 23 graden van gisteren niet echt een probleem moeten zijn.
Was niet specifiek genoeg. De 10 Miles in Antwerpen is in April.

Verder wel met je eens dat die 23 graden geen probleem zou mogen zijn.

Garmin FR245M + HRM-RUN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wibblemoo
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 00:14
Vergis je niet in de organisatie van 50 probleemgevallen. Als je er 50 op de teller hebt, en nog 8,000 lopers gaan van start op het warmste moment, dan kun je er zomaar nog 40-50 krijgen en dan zijn er niet voldoende hulpverleners (op de juiste plaats), en in de verdere zorgketen.

Aardige docu over hoe het mis ging in 2016 (bij een 25-jarige, getrainde vrouw):
https://www.bnnvara.nl/ze...dood-van-een-hardloopster

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shinji
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 07:00
wibblemoo schreef op maandag 23 september 2024 @ 16:39:
Vergis je niet in de organisatie van 50 probleemgevallen. Als je er 50 op de teller hebt, en nog 8,000 lopers gaan van start op het warmste moment, dan kun je er zomaar nog 40-50 krijgen en dan zijn er niet voldoende hulpverleners (op de juiste plaats), en in de verdere zorgketen.

Aardige docu over hoe het mis ging in 2016 (bij een 25-jarige, getrainde vrouw):
https://www.bnnvara.nl/ze...dood-van-een-hardloopster
Maar dan nog; is die 50 waar nu sprake van is vergelijkbaar met andere evenementen (afgezet tegen aantal deelnemers).

Als dat zo is hebben ze de capaciteit niet goed ingeschat. Als het excessief is in vergelijking met andere evenementen is er waarschijnlijk met het deelnemersveld aan de hand. Maar als dat bekend is kunnen ze daar ook op voorsorteren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naitsoezn
  • Niet online

naitsoezn

Nait Soez'n!

Of de normen / richtlijnen van het ambulance-personeel / ehbo-ers zijn aangescherpt. Vind het opvallend dat er zoveel meer mensen dan andere jaren meegenomen zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wibblemoo
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 00:14
Shinji schreef op maandag 23 september 2024 @ 16:49:
[...]

Maar dan nog; is die 50 waar nu sprake van is vergelijkbaar met andere evenementen (afgezet tegen aantal deelnemers).

Als dat zo is hebben ze de capaciteit niet goed ingeschat. Als het excessief is in vergelijking met andere evenementen is er waarschijnlijk met het deelnemersveld aan de hand. Maar als dat bekend is kunnen ze daar ook op voorsorteren.
Het is natuurlijk geen 0 of 1. Zoveel variabelen bepalen of het verantwoord is om door te gaan of te stoppen.
Je kunt ook geen ziekenhuis optuigen voor het geval er 500 omvallen, en dat wil je ook niet. Door in te grijpen voorkomt men erger. En ja, dat kan verminderd worden als mensen meer getraind van start gaan, maar warm weer is nu eenmaal een enorm risico voor dit soort evenementen. En 23 graden is warm weer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aap

aap

Ik vind 0.1% van de deelnemers die een ambulance nodig heeft best wel hoog. Ik denk ook niet dat je van tevoren een vergunning gaat krijgen voor een evement als je in je draaiboek hebt staan dat zo'n fractie van je deelnemers spoedeisende hulp nodig gaat hebben.

En ik snap ook wel dat als een gegeven moment de ambulance-capaciteit op dreigt te raken en er feitelijk gezegd wordt dat als er nog meer mensen onwel worden, die niet meer adequaat geholpen kunnen gaan worden (en bovendien: dat dat ook geldt voor medische noodgevallen van niet-deelnemers in de regio), dat je dan moet zeggen dat er gestopt wordt.

Maar het blijft natuurlijk zuur voor die 999 van de duizend die wel goed getraind hadden of tenminste niet meteen omvallen omdat het een beetje warm is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rudedadude

Rudedadude

AppieR schreef op maandag 23 september 2024 @ 15:32:
[...]

Hey, daar was ik ook! Ik vroeg hoe vaak je carbon schoenen in een trianing moet gebreuken en in welke :).

Was een leuke dag!
Tweakers zijn toch maar mondig :*) Ik vond het antwoord op je vraag wel conservatief ( 1 lange loop en dan bewaren voor de race dag), maar goed, ik loop best vaak op diverse schoenen met carbon. En ja, ik vond het een leuk evenement. So many shoes, so little time to test them all. Ik had er nog wel wat meer willen uitproberen, maar ja, toch 5 keer 2km lopen in het uur en toen was alle tijd wel op. In het schoenwisselen en praatje maken ging toch meer tijd zitten dan gedacht.

[ Voor 3% gewijzigd door Rudedadude op 23-09-2024 17:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennahz
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 21:50

Dennahz

Life feels like hell should.

Zijn er nog meer mensen die dit weekend (zondag) meedoen met de halve marathon op Texel? Ben heel benieuwd! :)

Twitter

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gaargod
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 21:37
@Dennahz ja zeker, ga voor de 3e keer :) blijft bijzonder met de bootstart. Ook hoop ik mijn pr van 1u29 van m'n laatste keer (2022) ruim te verbeteren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nelsa
  • Registratie: Oktober 2015
  • Laatst online: 01-05 14:21
Ik ben wat aan het meelezen over de Damloop en ik ben eigenlijk wel benieuwd hoe jullie dan weten wanneer je goed genoeg getraind hebt?

Nu was dit 16km, dus wel een afstand die in mijn ogen te overzien is. Maar als je bijv. aan het trainen bent voor een marathon, dan loop je die afstand tijdens je training (meestal) niet. Als je dan je schema volgt met een klein beetje marge, ben je dan goed genoeg getraind? Ben wel benieuwd hoe jullie daar tegenaan kijken. Kopen we tegenwoordig niet gewoon eerst een kaartje voor een run, gaan dan trainen en lopen de wedstrijd deels op hoop van zege?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• m-vw

m-vw

Nelsa schreef op maandag 23 september 2024 @ 20:44:
Ik ben wat aan het meelezen over de Damloop en ik ben eigenlijk wel benieuwd hoe jullie dan weten wanneer je goed genoeg getraind hebt?

Nu was dit 16km, dus wel een afstand die in mijn ogen te overzien is. Maar als je bijv. aan het trainen bent voor een marathon, dan loop je die afstand tijdens je training (meestal) niet. Als je dan je schema volgt met een klein beetje marge, ben je dan goed genoeg getraind? Ben wel benieuwd hoe jullie daar tegenaan kijken. Kopen we tegenwoordig niet gewoon eerst een kaartje voor een run, gaan dan trainen en lopen de wedstrijd deels op hoop van zege?
Dan is het gewoon een kwestie van gezond verstand gebruiken en je schema loslaten. Iedereen die echt traint voor zo iets weet echt wel dat op zo'n dag alle seinen op groen moeten staan.

En van mij mogen ze best wat eisen gaan stellen aan deelname.

Garmin FR245M + HRM-RUN

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• kepler
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 07:27

Ik loop mn wedstrijden altijd op hoop van zege :')

Maar serieus, goede vraag. Ik heb zelf al heel veel wedstrijden gelopen, maar als het je allereerste wedstrijd is waar je lang voor hebt getraind. Dan moet je net maar weten/doorhebben dat je lichaam tegen een grens aan loopt tijdens de warmte. Als er dan nog veel collegas/vrienden meelopen wil je ook niet (snel) opgeven en blijf je doorlopen, misschien zelfs tegen beter weten in.

Als je goed hebt getraind in de zomer zou je gewend moeten zijn aan de warmte, maar als dit je allereerste wedstrijd en loop seizoen is kan ik me eigenlijk wel voorstellen dat je jezelf over de kop loopt in zo'n wedstrijd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LauryanF
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 18-04 15:16
[...]

TAO ben ik ook snel overheen gestapt na al die assessment runs…
Ik vond zelf Trenara ook fijn. Nu gebruik ik zelf Runna. Ook met automatisch advies wanneer de schema’s sneller kunnen of je wordt getipt voor een langzamer doel te gaan.

Mooie van Runna is dat ze ook heel goed integreren met wedstrijden, en je dus makkelijk een doel kunt stellen in je agenda.
Last, maar zeker niet least: ze hebben er ook fijne kracht, yoga en Pilates in zitten, die je optioneel mee kunt laten plannen in het schema.
Al met al vind ik de interface en mogelijkheden van Runna een stuk fijner!

Strava

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hartloper
  • Registratie: Mei 2021
  • Laatst online: 06:40
Runna is ook 2 keer zo duur als Trenara, is 20euro per maand ipv 10 euro voor de duurste Trenara.

Wat vind je beter aan Runna ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• President
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 06:39
Fraggert schreef op zondag 22 september 2024 @ 14:19:
@President dit schema wat ik gebruik zet ik als workout in Garmin Connect.

Die is dan in mijn horloge beschikbaar en ik hoef nergens naar om te kijken, mijn horloge gaat trillen en piepen als het tijd is om te rennen of om te wandelen.

Dat kan met de meest simpele forerunner of zo’n beetje elk willekeurig sporthorloge.
O, ik dacht dat je minimaal een 500+ horloge nodig had. Ik ga het onthouden, dan moet ik eerst maar eens gaan oefenen met hardlopen met een telefoon.

Ga eerdaags dan wel weer terug naar die hardloop winkel om een tight tr halen zoals jullie dat noemen. Vind mezelf wel voor lul lopen erin, maar ik ga toch om een uurtje of 6 in de ochtend hardlopen en dan zien mensen mij het komende halfjaar toch niet in het donker + omdat ze nog in bed liggen O-)

Heb al die running with Evy app gevonden. Die bouwt trouwens wel een stuk langzamer op dan die oude mp3 bestanden!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• President
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 06:39
MarchelHoek schreef op zondag 22 september 2024 @ 17:14:
[...]

Ik ben vandaag ook weer als herintreder begonnen met hardlopen. Ik heb 5 jaar niet gelopen.
Ook gestart met de Evy app.
Gestart met de training voor de 5 km.

Eigenlijk wel weer lekker om bezig te zijn.. eigenlijk veel eerder (of niet moeten stoppen) moeten doen.

Succes met de training @President
En, hoe gaat die bij jou?

Ik merk wel dat ik er naar uit kijk, al dacht ik dat ik er tegenop zou zien. Die app heeft wel een rustige opbouw, hoe doe je dat met je telefoon? Loopt die te zwaaien in je broekzak? Of gebruik je zo een strakke broek met die telefoon bij je stuitje? Of zo een bovenarm band?

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Slickk
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 09-05 15:12
President schreef op dinsdag 24 september 2024 @ 06:28:
[...]

O, ik dacht dat je minimaal een 500+ horloge nodig had. Ik ga het onthouden, dan moet ik eerst maar eens gaan oefenen met hardlopen met een telefoon.

Ga eerdaags dan wel weer terug naar die hardloop winkel om een tight tr halen zoals jullie dat noemen. Vind mezelf wel voor lul lopen erin, maar ik ga toch om een uurtje of 6 in de ochtend hardlopen en dan zien mensen mij het komende halfjaar toch niet in het donker + omdat ze nog in bed liggen O-)

Heb al die running with Evy app gevonden. Die bouwt trouwens wel een stuk langzamer op dan die oude mp3 bestanden!
Je hoeft niet per se een tight te dragen. Je kunt ook een running belt kopen, zoals die van Flipbelt of de Naked Running Band. Daar past ook wel een telefoon en een sleutel in, eventueel zelfs wat gels.

Maar goed, dat voor lul lopen went wel, of dat gevoel raak je wel kwijt. Simpelweg een kwestie van tijd. Voordat je het weet krijg je vervelende opmerkingen dat je er wel heel mager uit ziet en 'of het wel goed met je gaat'. :'( In mijn leven nog nooit zo fit en gezond gevoeld, maar met 50km+ per week vliegen die calorieeën eraf en van alleen hardlopen krijg je niet bepaald het Instagram fitboy lichaam wat tegenwoordig in de mode is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• m-vw

m-vw

Slickk schreef op dinsdag 24 september 2024 @ 07:57:
[...]

Je hoeft niet per se een tight te dragen. Je kunt ook een running belt kopen, zoals die van Flipbelt of de Naked Running Band. Daar past ook wel een telefoon en een sleutel in, eventueel zelfs wat gels.
...
Van veel dingen zijn er ook budgetuitvoeringen. Zo gebruik ik een 'flipbelt' van Ali. Je kan dus laag instappen.

En ik had vroeger ook mijn twijfels over een tight, maar in het midden van december is het toch wel prettig om iets aan je benen te hebben. En een jogging/trainingsbroek loopt echt niet lekker.

Garmin FR245M + HRM-RUN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Slickk
m-vw schreef op dinsdag 24 september 2024 @ 08:04:
[...]

Van veel dingen zijn er ook budgetuitvoeringen. Zo gebruik ik een 'flipbelt' van Ali. Je kan dus laag instappen.

En ik had vroeger ook mijn twijfels over een tight, maar in het midden van december is het toch wel prettig om iets aan je benen te hebben. En een jogging/trainingsbroek loopt echt niet lekker.
Absoluut! Dit waren slechts twee voorbeelden van de meest bekende merken op het gebied van hardloopriemen.

Vind zelf een tight inmiddels ook heel prettig. Heb zelfs de warmste van Fusion, maar alsnog krijg ik last van mijn knieën in de winter. Afgelopen winter zat de kou tot diep in mijn botten en echt nog urenlang pijn gehad. :X Daar toch nog maar wat op verzinnen.

Acties:
  • +12 Henk 'm!

• CornermanNL
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 22:40

Consistentie, veel mensen vergeten dat consistent trainen het belangrijkste is. En het doen omdat het leuk is. Dan is er een wedstrijd en kijk je wat je nog moet doen om er naartoe te trainen. Uitlopen of een PR maakt ook een verschil.

Als je al een tijdje consistent traint went je lichaam aan de belasting en kan je goed opbouwen. Je komt bij de meeste afstanden dan echt niet zo snel in de problemen. Je voelt dan prima wat je op een dag kan, of wanneer je rustiger aan moet doen.

Een marathon is een ander verhaal, daar begint het tussen de 30 en 35 pas en heb je een punt dat je snelle energie uit je lichaam is. Dat vereist wat extra aandacht met trainen. En het liefst een langere periode van hardlopen en ook langere afstanden voor je met de voorbereiding op een marathon gaat beginnen.

Ik mocht bij mijn toenmalige atletiek vereniging pas naar de marathon groep op het moment dat ik 2 jaar aan de gang was en ook echt een ritme had in mijn trainingen.

Tegenwoordig heb ik het gevoel dat mensen perse een einddoel moeten hebben. Een Dam tot Dam, een marathon en dan daar eenmalig voor gaan trainen. En dan weer stoppen tot het volgende doel of totaal iets anders gaan doen.

Hardlopen (of wat dan ook) moet je leuk vinden en als je dat dan doet kan je gaan kijken naar het lopen van een wedstrijd. Eenmaal op een bepaald niveau kan je dan prima allerlei wedstrijden lopen en een paar specifieke doelen stellen.

Maar het lopen op zich moet gewoon vanuit jezelf komen. Natuurlijk is het niet altijd leuk maar meestal ook als ik slechte tijden doormaak kom ik altijd beter terug na een rondje. Al is het maar mentaal.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cap
  • Niet online

Cap

[...]

Het hoeft voor een telefoon niet per se een tight te zijn, je hebt ook korte broeken met een goede achterzak waarin de telefoon niet beweegt maar tegen je onderrug zit. Deze heeft een kontzak en vooraan nog een sleutelzakje (waarin mijn sleutels niet rammelen):

https://www.decathlon.nl/...t/_/R-p-333374?mc=8648782

Er is ook nog een 2-in-1 model waarbij het sleutelzakje iets anders opgelost is.
https://www.decathlon.nl/...t/_/R-p-341248?mc=8772968

Slechts 2 voorbeelden, er is natuurlijk veel meer keuze.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Cap
  • Niet online

Cap

CornermanNL schreef op dinsdag 24 september 2024 @ 08:33:
[...]

Consistentie, veel mensen vergeten dat consistent trainen het belangrijkste is. En het doen omdat het leuk is. Dan is er een wedstrijd en kijk je wat je nog moet doen om er naartoe te trainen. Uitlopen of een PR maakt ook een verschil.

Als je al een tijdje consistent traint went je lichaam aan de belasting en kan je goed opbouwen. Je komt bij de meeste afstanden dan echt niet zo snel in de problemen. Je voelt dan prima wat je op een dag kan, of wanneer je rustiger aan moet doen.

Een marathon is een ander verhaal, daar begint het tussen de 30 en 35 pas en heb je een punt dat je snelle energie uit je lichaam is. Dat vereist wat extra aandacht met trainen. En het liefst een langere periode van hardlopen en ook langere afstanden voor je met de voorbereiding op een marathon gaat beginnen.

Ik mocht bij mijn toenmalige atletiek vereniging pas naar de marathon groep op het moment dat ik 2 jaar aan de gang was en ook echt een ritme had in mijn trainingen.

Tegenwoordig heb ik het gevoel dat mensen perse een einddoel moeten hebben. Een Dam tot Dam, een marathon en dan daar eenmalig voor gaan trainen. En dan weer stoppen tot het volgende doel of totaal iets anders gaan doen.

Hardlopen (of wat dan ook) moet je leuk vinden en als je dat dan doet kan je gaan kijken naar het lopen van een wedstrijd. Eenmaal op een bepaald niveau kan je dan prima allerlei wedstrijden lopen en een paar specifieke doelen stellen.

Maar het lopen op zich moet gewoon vanuit jezelf komen. Natuurlijk is het niet altijd leuk maar meestal ook als ik slechte tijden doormaak kom ik altijd beter terug na een rondje. Al is het maar mentaal.
Helemaal eens met je betoog. (y)
Het mooiste is als het hardlopen zelf, de buitenlucht, je gezondheid je motiveert, niet (alleen) een wedstrijddoel.

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• sebasd
  • Registratie: Juli 2008
  • Nu online

sebasd

loopt op espresso

[...]

“You do not rise to the level of your goals. You fall to the level of your systems.” (James Clear, Atomic Habits)

Dit is zo waar. Ik heb daarom ook bewust nog geen doelen uitgekozen voor het lopen, en tijden en snelheden houd ik überhaupt niet meer in de gaten. Als ik 3-4 keer in de week kan lopen en langzaam de afstand kan uitbouwen ben ik al dik tevreden.

Maar ja, dat doet het niet zo goed op Instagram.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Slickk
[...]

Een einddoel kan wel motiverend werken. Het helpt mij in ieder geval wel om consistenter en in zekere zin beter te trainen als ik weet dat er een marathon aan zit te komen. Ik vind hardlopen leuk en het is goed voor me, maar een evenement of wedstrijd om naartoe te trainen verlegt de focus en geeft mijn motivatie een boost.

Desalniettemin denk ik ook zeker dat het een hype is, waar social media een grote factor in is. Dit wordt ook besproken tijdens een recente podcast van De Pacer. Mensen zien iemand op Instagram bikkelen voor een marathon, willen dat ook, en gaan met die reden hardloopschoenen kopen. Tsja.

Ergens ben ik blij dat er meer mensen worden aangestoken door het hardloopvirus en ze in beweging komen ipv de zoveelste serie te bingen, maar tegelijk zie ik er ook weer te veel na korte tijd afhaken vanwege blessures.

Ze zien niet al die talloze loopjes door de regen, week in week uit minimaal 3x per week, etc. Het druist in tegen de snelle dopamine rush van een grappig internetfilmpje. Beloning komt wel, maar duurt maanden of jaren.

@CornermanNL Brrr, pas na 2 jaar mogen trainen voor een marathongroep? Blij dat ik gewoon alles zelf doe ipv bij een vereniging waar iemand mij dwingend gaat vertellen wat ik wel en niet zou moeten doen. :X

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MarchelHoek
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 06:29
(jarig!)
Ik heb er zin in om te lopen.. Vanavond na het werk en als de kids op bed liggen.
Hopelijk niet te slecht weer. Maar ga hoe dan ook...
hoe doe je dat met je telefoon
Ik heb een band/hoes voor om mijn arm gekocht. Is even wennen, maar als je eenmaal de juiste positie hebt gevonden dan merk je het bijna niet.. Heb Samsung Buds gekoppeld via BT, bleef nog goed zitten tijdens het rennen..
Dit is de hoes die ik erbij heb, mijn A54 past hier (met case) goed in.
https://www.bol.com/nl/nl...errer=socialshare_pdp_www

Bla Bla Bla

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Highland
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 00:40
Consistent trainen-verhaal: helemaal eens. Maar ook dan geldt: oververhitting is lastiger dan je denkt. Je voelt het niet altijd aankomen. Ik heb consistent-getrainde vrienden in de hekken zien belanden (bij 21C) en heb zelf ook wel eens een 10km bij 25C+ gelopen waarbij ik achteraf terug kijkend naar mijn snelheid niet een beetje langzamer liep maar heel veel langzamer. Ik was dus aan het droog koken. Tijdens het lopen denk je dan: het zijn gewoon de laatste km's. Ik had geluk dat het geen 15km loop was.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• CornermanNL
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 22:40
Slickk schreef op dinsdag 24 september 2024 @ 09:00:
[...]

Een einddoel kan wel motiverend werken. Het helpt mij in ieder geval wel om consistenter en in zekere zin beter te trainen als ik weet dat er een marathon aan zit te komen. Ik vind hardlopen leuk en het is goed voor me, maar een evenement of wedstrijd om naartoe te trainen verlegt de focus en geeft mijn motivatie een boost.

Desalniettemin denk ik ook zeker dat het een hype is, waar social media een grote factor in is. Dit wordt ook besproken tijdens een recente podcast van De Pacer. Mensen zien iemand op Instagram bikkelen voor een marathon, willen dat ook, en gaan met die reden hardloopschoenen kopen. Tsja.

Ergens ben ik blij dat er meer mensen worden aangestoken door het hardloopvirus en ze in beweging komen ipv de zoveelste serie te bingen, maar tegelijk zie ik er ook weer te veel na korte tijd afhaken vanwege blessures.

Ze zien niet al die talloze loopjes door de regen, week in week uit minimaal 3x per week, etc. Het druist in tegen de snelle dopamine rush van een grappig internetfilmpje. Beloning komt wel, maar duurt maanden of jaren.

@CornermanNL Brrr, pas na 2 jaar mogen trainen voor een marathongroep? Blij dat ik gewoon alles zelf doe ipv bij een vereniging waar iemand mij dwingend gaat vertellen wat ik wel en niet zou moeten doen. :X
Vanaf 0, voor mij was dat prima, ik had het na een jaar niet gekund. Zeker niet, kijk het kan natuurlijk goed gaan, maar ik denk dat veel mensen moeite hebben met consistent blijven en de vereniging het verantwoord wilde doen.

Natuurlijk geeft naar een doel toe trainen een boost. Maar teveel zie ik mensen die alleen in beweging komen door externe motivatie, terwijl je intern gemotiveerd moet zijn. En dat is met veel dingen zo, niet alleen sport in de maatschappij, alles is veel te vluchtig. Wat je zegt klopt, het is korte termijn denken en instant gratificatie versus op lange termijn bouwen aan je eigen welzijn en geluk en dan komen de doelen vanzelf goed.

Maar misschien ben ik daar wat filosofisch in ;) , ik zou het niet anders kunnen doen in ieder geval. Ik kan de uren er niet insteken als ik het niet leuk vindt en het dus wat makkelijker een routine wordt. Er zijn ook minder leuke kanten in trainingen en het leven die ik moet doen, maar dan komt het automatisme en de routine erbij kijken die ik van de leuke dingen geleerd heb, waaronder het hardlopen. Dat heeft mij een goede basis gegeven voor andere dingen in het leven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheOmen
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 21:23
Kleding vraagje.

Ik ben voor mijn vrouw op zoek nar een specifiek kledingstuk. Geen idee of het bestaat, ik heb ze nog niet gevonden, maar met alle experts op dit forum waag ik de gok.
iedereen kent wel die arm sleeves. Heb ze zelf ook en gebruik ze als de start wat fris is, mar je verwacht dat je later in je loop wel met korte mouwen kan lopen. Maar, nu zoek ik dus sleeves met handschoenen.....
Heb wel sleeves gevonden zoals deze, met halve handschoenen, maar ik zoek een model dat ook je hele hand warm houdt...
Afbeeldingslocatie: https://media.s-bol.com/Np2JpEy7V3Bm/L7g5Xq4/550x521.jpg

Running is nothing more than a series of arguments between the part of your brain that wants to stop and the part that wants to keep going.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• GerGio
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 09-05 12:30
sebasd schreef op dinsdag 24 september 2024 @ 08:42:
[...]

“You do not rise to the level of your goals. You fall to the level of your systems.” (James Clear, Atomic Habits)

Maar ja, dat doet het niet zo goed op Instagram.
Slickk schreef op dinsdag 24 september 2024 @ 09:00:
[...]

Is dat niet een beetje de maatschappij. We willen steeds meer een soort "shortcut" naar een prestatie. Maar de vraag is of dat wel de juiste weg is.

De weg naar een marathon heeft me echt onwijs veel geleerd en heeft me een veel betere hardloper gemaakt dan ik me ooit had kunnen voorstellen. Maar het was soms verre van leuk. Ik heb ook rillend van de kou onder de douche gezeten omdat ik 8km tegen wind in moest rennen bij 4 graden om vervolgens de overige 20km door de regen naar huis te lopen. Man wat voelde ik me ellendig.

Ik heb veel meer respect voor iemand als @President die gewoon gaat trainen voor een 5km en daar een tijd mee bezig is dan een of andere gast die besluit ongetraind een marathon gaat lopen.

Daarover gesproken. Als atletiek vereniging denk ik dat je in elk geval je verantwoordelijkheid neemt als je zegt: leuk dat je een marathon wilt gaan lopen maar zorg in elk geval eerst dat je gewoon een systeem in je lopen krijgt en alles goed opbouwt zodat je echt klaar bent voor de marathon training. Dat is misschien niet leuk om te horen. Maar wel goed voor de loper. Daar zouden we ook eens naar kunnen kijken. Soms gewoon de minder leuke dingen zeggen die wel goed voor ons zijn.

Nickname KasPlantje.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• m-vw

m-vw

De laatste podcast van de Pacer gaat hier wel een beetje over. "Is hardlopen een hype?"

Als je Eric dan hoort vertellen dat hij mensen in zijn zaak krijgt die wel een nummer hebben maar werkelijk nog geen km gelopen hebben. Nu kan je natuurlijk best in een half jaar naar een marathon trainen, maar volgens mij is het de omgekeerde wereld.

Garmin FR245M + HRM-RUN

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BastiaanN
  • Niet online
LauryanF schreef op maandag 23 september 2024 @ 22:17:
[...]

TAO ben ik ook snel overheen gestapt na al die assessment runs…
Ik vond zelf Trenara ook fijn. Nu gebruik ik zelf Runna. Ook met automatisch advies wanneer de schema’s sneller kunnen of je wordt getipt voor een langzamer doel te gaan.

Mooie van Runna is dat ze ook heel goed integreren met wedstrijden, en je dus makkelijk een doel kunt stellen in je agenda.
Last, maar zeker niet least: ze hebben er ook fijne kracht, yoga en Pilates in zitten, die je optioneel mee kunt laten plannen in het schema.
Al met al vind ik de interface en mogelijkheden van Runna een stuk fijner!
Krachttraining zit inmiddels ook in de Trenara app. Ik moet mijzelf nu alleen nog motiveren om ze ook daadwerkelijk te gaan doen, ik zou het goed kunnen gebruiken :X Volgens de Fysio ben ik bovengemiddeld flexibel, maar dat schijnt voor hardlopen niet perse een voordeel te zijn.

Van de interface komt binnenkort ook een nieuwe versie geloof ik, in elk geval wordt het een stuk makkelijker om tussentijds je doelen aan te passen zonder dat je weer de hele flow door moet.

[ Voor 5% gewijzigd door BastiaanN op 24-09-2024 10:04 ]

Strava | :-( + ┌(^0^)┘= :-)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Gaargod
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 21:37
Dit is iets van alle tijden. Jan Knippenberg heeft het er al over in zijn boek "de mens als duurloper", uit 1987 ! Waarin hij de stelling poneert dat de hardlooprage iets is van de moderne tijd, als medicijn tegen onze Westerse welvaartskwaaltjes of iets in die trend.

Mooi boek trouwens. Ik ben 'm voor de derde keer aan het lezen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• InZane
BastiaanN schreef op dinsdag 24 september 2024 @ 10:03:
[...]
Volgens de Fysio ben ik bovengemiddeld flexibel, maar dat schijnt voor hardlopen niet perse een voordeel te zijn.
Oh, doe mij daar maar wat van dan :+
Volgens mijn fysio, die ik gelukkig al een hele tijd niet meer heb gezien, ben ik allesbehalve flexibel. Maar goed, dat ben ik mijn hele leven al.
Het is wel één van de redenen waarom ik altijd erg veel aandacht geef aan rekken en strekken na het hardlopen. Eerst m'n kunstjes doen bij de voordeur en daarna pas naar binnen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• aap

aap

Dit was de brief van de dag in de Volkskrant vandaag.

Ruud legt de lat wel hoog, vind ik. Als je de 10k onder de 45 minuten gelopen moet hebben, dan valt denk ik de helft van de recreanten op de halve marathon weg.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/PkZYRUUihwuRIauioePvoNpeAYE=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/C2SWBHRqwgeCfBT9bmrDKDjV.png?f=user_large

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• BiLLie-
  • Laatst online: 08-05 15:44
aap schreef op dinsdag 24 september 2024 @ 10:34:

Ruud legt de lat wel hoog, vind ik. Als je de 10k onder de 45 minuten gelopen moet hebben, dan valt denk ik de helft van de recreanten op de halve marathon weg.

[Afbeelding]
De helft? Ik denk 75-80% :o

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• naitsoezn
  • Niet online

naitsoezn

Nait Soez'n!

45 minuten op de 10k? :D Wil ie alle marathons er in vier uur doorheen jagen ofzo. Dat slaat toch helemaal nergens op... Dit soort brieven doen alleen maar meer kwaad dan goed voor 'de zaak', want kansloos hoge eisen zal eerder hakken in het zand veroorzaken waardoor er helemaal geen eisen komen |:(

Acties:
  • +11 Henk 'm!

• mat.hi.as
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 23:34
Wat een mafklapper. Ik heb even gezocht op wat distributies van 10k tijden, waarbij ik op de volgende bron uitkom. Hij wil dus meer dan 90% (!) af laten vallen.

PercentileFinish times
1st percentile00:36:18
10th percentile00:48:11
20th percentile00:52:47
30th percentile00:56:03
40th percentile00:59:05
50th percentile01:02:08
60th percentile01:05:38
70th percentile01:10:08
80th percentile01:16:45
90th percentile01:27:58

bron. Results are based on 35 million results collected in the last 20 years from more than 28,000 races.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sebasd
  • Nu online

sebasd

loopt op espresso

GerGio schreef op dinsdag 24 september 2024 @ 09:21:
Is dat niet een beetje de maatschappij. We willen steeds meer een soort "shortcut" naar een prestatie. Maar de vraag is of dat wel de juiste weg is.
Oh zeker. En mijn reactie is ook deels omdat ik zo klaar ben met al die sociale media en het influencer geneuzel.

Ik word gewoon een ouwe zak denk ik.

Maar wel een die een systeem heeft gevonden wat voor hem lijkt te werken en dat het plezier in het lopen eindelijk weer terug heeft gebracht :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JoostvdB1974
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 23-04 16:14

[Afbeelding]
En daar heb je het grootste probleem al, iedere grens die je trekt is arbitrair en levert discussie op. Misschien verschil tussen recreatieve lopen en wedstrijden/prestatielopen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Duclaasie
  • Registratie: November 2022
  • Laatst online: 23:18
mat.hi.as schreef op dinsdag 24 september 2024 @ 10:40:
Wat een mafklapper. Ik heb even gezocht op wat distributies van 10k tijden, waarbij ik op de volgende bron uitkom. Hij wil dus meer dan 90% (!) af laten vallen.

PercentileFinish times
1st percentile00:36:18
10th percentile00:48:11
20th percentile00:52:47
30th percentile00:56:03
40th percentile00:59:05
50th percentile01:02:08
60th percentile01:05:38
70th percentile01:10:08
80th percentile01:16:45
90th percentile01:27:58

bron. Results are based on 35 million results collected in the last 20 years from more than 28,000 races.
Is dat op basis van deelnemers van marathons, of van 10km wedstrijden? Dat zijn namelijk nogal verschillen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mat.hi.as
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 23:34
Duclaasie schreef op dinsdag 24 september 2024 @ 10:43:
[...]

Is dat op basis van deelnemers van marathons, of van 10km wedstrijden? Dat zijn namelijk nogal verschillen
10k wedstrijden zoals ik het lees. Maar dat lijkt me ook waar de krant naar lijkt te te verwijzen. Eerst jezelf bewijs door sub 45 te lopen op 10km, voordat je mee mag doen aan een marathon.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Keiichi
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 23:28
Met de boston marathon trekken ze toch ook zo'n lijn of je wel of niet mee mag doen ;) (afgezien van de charity lopers dan)

Solar @ Dongen: http://solar.searchy.net/ - Penpal International: http://ppi.searchy.net/

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• charrel
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 22:09

charrel

Cortisol4life..

Dus je traint voor de 10km op 45 minuten en dan kan je de marathon lopen zonder verdere training? _O-
mijn snelste 10km was rond de 48minuten de laatste jaren, maar de 22km liep ik wel in het zelfde tempo. Maar dit soort eisen is niet te checken natuurlijk. Kunnen ze beter een leeftijds minimum erop zetten als we toch bezig zijn, in Leiden waren de meeste uitvallers onder de 30? Tussen de 18 en 30 jaar oud geen marathon meer dus O-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• InZane

[Afbeelding]
Zozo, die Ruud is wel een zeikwijf zeg. Ken genoeg mensen die een 10 nog niet eens onder de 50 minuten lopen, maar die al meerdere marathons hebben gelopen.

Zelf heb ik een lage 43 op de 10, maar heb nog nooit een marathon gelopen :P

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DeCo
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 08-05 14:33

[Afbeelding]
Die lat ligt inderdaad behoorlijk hoog.
Al mogen er van mij best meer evenementen komen, waar een schifting plaatsvindt door middel van bewezen kwalificatie en/of cut-off, mochten er teveel aanmeldingen zijn. Boston is daar een bekend voorbeeld van. Alleen al mee mogen doen aan zo'n event, zegt al iets over je prestaties.
Volgens mij zijn er binnen NL geen dergelijke evenementen?

Van de andere kant moet je alle lopers op een bepaalde manier ook een kans geven, maar denk dat we af moeten stappen van de once-in-a-lifetime-vibe rondom 10+ km afstanden. Het wordt gevaarlijk bij warme temperaturen.. net als die drommen mensen, die zich in een lange rij naar de top van de Mount Everest begeven, omdat het zo toegankelijk is geworden.

In Frankrijk moet je een medisch certificaat hebben bijvoorbeeld. Ik weet niet hoeveel waarde zo'n certificaat heeft?

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Raw Demin
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 06:42
charrel schreef op dinsdag 24 september 2024 @ 10:47:
Dus je traint voor de 10km op 45 minuten en dan kan je de marathon lopen zonder verdere training? _O-
mijn snelste 10km was rond de 48minuten de laatste jaren, maar de 22km liep ik wel in het zelfde tempo. Maar dit soort eisen is niet te checken natuurlijk. Kunnen ze beter een leeftijds minimum erop zetten als we toch bezig zijn, in Leiden waren de meeste uitvallers onder de 30? Tussen de 18 en 30 jaar oud geen marathon meer dus O-)
Ja! Opbokken met al die fitgirlgroepjes die 4-5 breed naast elkaar lopen en aan het praten zijn. Heerlijk, gewoon alleen echte hardlopers (m/v/o) :+

Alhoewel.... Er achter lopen is dan vaak weer geen straf... Keuzes keuzes O-)

[ Voor 5% gewijzigd door Raw Demin op 24-09-2024 10:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• InZane
DeCo schreef op dinsdag 24 september 2024 @ 10:50:
In Frankrijk moet je een medisch certificaat hebben bijvoorbeeld. Ik weet niet hoeveel waarde zo'n certificaat heeft?
Ik hoor regelmatig dat veel huisartsen je dat briefje zo geven zonder verder onderzoek.

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• Hartloper
  • Registratie: Mei 2021
  • Laatst online: 06:40
Ik zal er wel banbliksems voor krijgen, maar als je geen 10 km kan hardlopen onder het uur heb je niks te zoeken op de marathon.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Slickk
Hartloper schreef op dinsdag 24 september 2024 @ 10:55:
Ik zal er wel banbliksems voor krijgen, maar als je geen 10 km kan hardlopen onder het uur heb je niks te zoeken op de marathon.
Grappig, ik zat aan diezelfde tijd te denken. Misschien nog wel iets meer marge voor vrouwen, trouwens, gezien het fysiologische verschil tussen mannen en vrouwen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• InZane
Vind ik op zich wel een betere eis. Volgens mij heb ik hier iemand al eens horen zeggen dat alles langzamer dan 6.00min/km geen hardlopen meer is. Geen idee meer wie dat was trouwens.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fraggert
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 21:48

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

[...]

Nee hoor, zeker niet......en mocht je specifieke vragen hebben, dan hebben we hier:
Het grote sporthorloge met GPS topic.

Een tight hoeft natuurlijk niet per se maar laat je vooral niet weerhouden wat een of andere pannekoek vind van je, lekker belangrijk.........ons respect hier heb je al binnen...das veel belangrijker :P

Mocht het je toch tegenstaan pak dan gewoon een sportbroek, die zijn er inmiddels ook wel goed te vinden met vakjes en weetikwatallemaal.

Hoe prettiger alles zit, hoe comfortabeler je loopt en hoe meer zin je er in krijgt d:)b

succes met Evy 2.0 *O*

“I have not failed. I’ve just found many ways that won’t work” - Thomas Edison

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• PB1983
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 09-05 15:50
Raw Demin schreef op dinsdag 24 september 2024 @ 10:52:
[...]

Ja! Opbokken met al die fitgirlgroepjes die 4-5 breed naast elkaar lopen en aan het praten zijn. Heerlijk, gewoon alleen echte hardlopers (m/v/o) :+
Als je nog kan praten, kan je harder.. zei mijn mila-coach >:)

Of die wannabe vloggers die hun trainingsloopje over-analyseren op YouTube en vervolgens de hele race live-streamen.

ID.3 1st Plus Mangan Grey

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ThunderNet
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 09-05 13:49

ThunderNet

Flits!

Hoezo niet dan? Mag je niet meedoen aan een marathon/evenement for the fun of it?

Of kan ik ook stellen dat als je geen muzieknoten kan lezen, je niets op een concert te zoeken hebt?

Heb je liever vooraf, of achteraf, dat ik zeg dat ik geen flauw idee heb wat ik doe?

Acties:
  • +12 Henk 'm!

• kenneth
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

kenneth

achter de duinen

How about: een gecertificeerde halve marathon gelopen hebben voor je je mag inschrijven voor de marathon? Daar zit dan impliciet een tijdslimiet bij (2h30 meestal?) en je hebt de eerste klap in je gezicht gehad van de harde werkelijkheid van langeafstandlopen.
Nu was dit 16km, dus wel een afstand die in mijn ogen te overzien is. Maar als je bijv. aan het trainen bent voor een marathon, dan loop je die afstand tijdens je training (meestal) niet. Als je dan je schema volgt met een klein beetje marge, ben je dan goed genoeg getraind?
Een marathonschema draait grofweg om weekomvang en de lange duurlopen. Als je niet meerdere dertigers zonder al te veel problemen kunt lopen, of je weekomvang haalt de marathonafstand niet eens, dan ben je niet genoeg getraind.

Ja, Sportrusten is stom. Fight me.

Mijn eerste ervaring met superschoenen (HOKA Rocket X2) was geweldig. Zaterdag even loslopen voor de wedstrijd. Ik had al 6k gelopen in mijn reguliere schoenen, daarna joggend naar het fietspad voor 3x200m. Het voelde zoals verwacht heel instabiel en onprettig. Op het fietspad dan de versnellingen waar ik mijn uiterste best moest doen om langzamer dan 3'20/km te lopen :o de bedoeling was rond de 3'40/km. Wel wat hielslip maar met een runner's knot was het probleem de dag erna verholpen.

Zondag de race (10k), na een paar lage 38'ers vond ik het wel echt tijd voor wat snellers dus ik vertrok op 3'45/km en dat voelde echt heerlijk. Conditioneel heeft het pijn gedaan (dat is het punt, toch) maar mijn benen voelden geweldig. Alles wat je hoort over PEBA/Carbon is waar. Ik liep 37'55 dus doel behaald.

Maandag had ik een licht trekkende kuit en een heel licht zeurende achilles.

Maar de herstelloopjes op maandag en dinsdag voelden heerlijk. Ik moest echt bewust de rem erop houden terwijl ik bij een herstelloop normaal flink word beperkt door hoe mijn benen voelden.

Het enige nadeel? Ze liggen weer in de kast tot de Drechtstadloop. De loopervaring alleen al maakt dat ik nu elk weekend wil racen.

Look, runners deal in discomfort. After you get past a certain point, that’s all there really is. There is no finesse here.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kenneth
  • Niet online

kenneth

achter de duinen

ThunderNet schreef op dinsdag 24 september 2024 @ 11:11:
[...]

Hoezo niet dan? Mag je niet meedoen aan een marathon/evenement for the fun of it?

Of kan ik ook stellen dat als je geen muzieknoten kan lezen, je niets op een concert te zoeken hebt?
Hoeveel hulpdiensten worden er ingezet bij een typisch concert anders dan de paar al aanwezige EHBO'ers?

Nu ben ik het niet per se eens met die specifieke eis maar de lat ergens leggen is voor de volksgezondheid een logische keus.

Look, runners deal in discomfort. After you get past a certain point, that’s all there really is. There is no finesse here.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• BlizzarD
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

BlizzarD

Hooooooh

Oplossing hiervoor lijkt me gewoon een tijdslimiet voor het hardloopevenement? Bijvoorbeeld marathon max 5 uur, halve 2 1/2 uur etc; iets waardoor er al filtering plaatsvind voordat men zich aanmeld.

Zie zeker afgelopen tijd dat hardlopen op social media populair is geworden, altijd positief natuurlijk. Alleen zie je ook mensen voorbij komen met tijden van 8:00 - 9:00+ min/km die dan zich gaan inschrijven voor een halve/hele marathon, persoonlijk heb ik hier wel moeite mee. Beter dan op de bank zitten natuurlijk en nog steeds een prestatie, maar echt hardlopen?

iStockphoto

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koets89
BlizzarD schreef op dinsdag 24 september 2024 @ 11:14:
Oplossing hiervoor lijkt me gewoon een tijdslimiet voor het hardloopevenement? Bijvoorbeeld marathon max 5 uur, halve 2 1/2 uur etc; iets waardoor er al filtering plaatsvind voordat men zich aanmeld.
Dat is er meestal al. Enschede marathon was 5 uur toen ik meedeed. Amsterdam is extreem met 6 uur en Rotterdam heeft volgens mij 5,5 uur.

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• Rob1978
  • Registratie: Juni 2023
  • Laatst online: 09-05 14:16
Ik gun uiteraard niemand de banbliksems, maar ik heb 12 oktober een marathon gepland staan (Landgoed Twente Marathon) en mijn streven is 4.30 uur of een tempo van rond de 6.30 min/km. Uitspraken als een 10k onder de 50 min, of een marathon binnen 4 uur is voor mij gewoonweg niet haalbaar. (op dit moment)

Ik heb heb vorige week zondag mijn snelste 5k ooit gelopen in 26.35, superblij mee natuurlijk, maar als ik dit soort reacties lees dan denk ik wel eens, heb ik daar inderdaad wel iets te zoeken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aap

aap

Eindhoven heeft ook limieten.
De tijd van de limieten loopt zodra de laatste loper de startlijn heeft gepasseerd.

ASML Marathon Eindhoven – 5 uur en 30 minuten

ASML Halve Marathon – 3 uur
De HM limiet vind ik nog redelijk royaal. En de klok start pas bij de laatste loper, dus als je je in de eerste wave laat indelen, mag je er zelfs 4 uur over doen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• kenneth
  • Niet online

kenneth

achter de duinen

Rob1978 schreef op dinsdag 24 september 2024 @ 11:20:
Ik gun uiteraard niemand de banbliksems, maar ik heb 12 oktober een marathon gepland staan (Landgoed Twente Marathon) en mijn streven is 4.30 uur of een tempo van rond de 6.30 min/km. Uitspraken als een 10k onder de 50 min, of een marathon binnen 4 uur is voor mij gewoonweg niet haalbaar. (op dit moment)

Ik heb heb vorige week zondag mijn snelste 5k ooit gelopen in 26.35, superblij mee natuurlijk, maar als ik dit soort reacties lees dan denk ik wel eens, heb ik daar inderdaad wel iets te zoeken?
Dit klinkt oneindig beter dan "Damloop? Oh ja gaaf! 16km moet toch wel lukken. Dan begin ik gelijk met trainen. Oh. Nee, na de vakantie. Komt goed!"

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Koets89

Laat je niet ontmoedigen door de fanatiekere lopers hier. Mede om de minder snelle lopers een kans te geven zonder de snellere in de weg te lopen zijn er startvakken. Een marathon uitlopen is een topprestatie, los van de tijd.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Rob1978
  • Registratie: Juni 2023
  • Laatst online: 09-05 14:16

Nog even een kleine aanvulling, ja ik train wel, ca 4 a 5 dagen per week met veel langzame loopjes en zit gemiddeld op een goede 150 km per maand. Zou het meer moeten zijn, vast, maar op dit moment is dit voor mij het maximale zonder over te belasten.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• kenneth
  • Niet online

kenneth

achter de duinen

Koets89 schreef op dinsdag 24 september 2024 @ 11:23:
[...]

Laat je niet ontmoedigen door de fanatiekere lopers hier. Mede om de minder snelle lopers een kans te geven zonder de snellere in de weg te lopen zijn er startvakken. Een marathon uitlopen is een topprestatie, los van de tijd.
Het gaat hier niet om de snelheid maar om de onevenredige druk op de hulpdiensten. Dat heeft te maken met getraindheid. Ik mag dan sneller zijn dan @Rob1978 maar als ik zondag Berlijn zou gaan lopen, gaat het geheid mis. Hij is een stuk beter getraind dan ik. Hij heeft een plan, heeft zich voorbereid, heeft al wedstrijdervaring. Niet ad hoc binnen paar maanden een 10EM of marathon gaan lopen omdat een vriend/collega je iets te enthousiast heeft gemaakt.

Acties:
  • +12 Henk 'm!

• naitsoezn
  • Niet online

naitsoezn

Nait Soez'n!

Ik vind het altijd zo enorm kansloos als andere hardlopers worden weggezet als wandelaars of niet-hardlopers simpelweg omdat sommige ervaren lopers zich niet (meer) kunnen voorstellen hoe het is om tempo op te bouwen of dat anderen überhaupt niet de drang hebben om snel te rennen.

Ik denk persoonlijk dat er ook veel meer gezocht moet worden in voorlichting voor de bedrijfslopen (of gewoon bedrijfslopen afschaffen) want daar zitten naar mijn mening de meeste slachtoffers tussen. Als jij je individueel inschrijft dan is de kans een stuk hoger dat je flink wat meer gemotiveerd bent om deel te nemen dan wanneer jij op een borrel of via een email "ja" hebt geantwoord op de vraag wie er dit jaar ook mee wil rennen. Maar ja, bedrijfslopen brengen het meeste geld in het laatje, dus die zullen wel als eerste ontzien worden in eventuele maatregelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cap
  • Niet online

Cap

[Afbeelding]
Veel meer dan de helft.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• badnews.nl
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 20:54
BlizzarD schreef op dinsdag 24 september 2024 @ 11:14:

Zie zeker afgelopen tijd dat hardlopen op social media populair is geworden, altijd positief natuurlijk. Alleen zie je ook mensen voorbij komen met tijden van 8:00 - 9:00+ min/km die dan zich gaan inschrijven voor een halve/hele marathon, persoonlijk heb ik hier wel moeite mee. Beter dan op de bank zitten natuurlijk en nog steeds een prestatie, maar echt hardlopen?
Niet iedereen is tussen de 20 en 40, dus wat is mogelijk. Bijna alle marathons hebben een cut off tijd (de grote jongens 6:30 ofzo, soms 7 uur, want in bv Boston en NY kan je echt de eerste paar km alleen wandelen door de drukte soms).
Maar uitgaande van 6:30 of 6 uur, zit je in een tempo van de 9 min/km (6:25 eindtijd zo uit mijn hoofd). En 9 min/km is voor jouw geen hardlopen, maar voor sommige andere wel (wandelen is 12min/km).
De vraag is dan, wat zou je moeten invoeren als ‘certified to finish a marathon’ label?
Of een halve, of 10 miles.. of zelfs 10km

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• PB1983
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 09-05 15:50

Altijd, je loopt voor jezelf, niet voor een ander. Er zitten hier wel een paar fanatiekelingen (inclusief ik) in dit topic, maar die zijn ook eens begonnen met lopen en dat zal zeker niet gelijk sub 20'ers op de 5km geweest zijn.

Laat je vooral niet gek maken omtrent tijden per kilometers. Don't worry, iedereen die een marathon kan uitlopen is een held.

ID.3 1st Plus Mangan Grey

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Highland
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 00:40
Wanneer het je om de veiligheid gaat, kun je de tijdslimieten beter andersom gebruiken: je moet minimaal 50 minuten doen over elke 10 km, waarbij voor elke graad boven de 0C er een minuut bij komt.

En omdat verstand met de jaren komt: bij de verdeling van kaarten voor een marathon worden de kaarten uitgedeeld op volgorde van leeftijd, waarbij de oudsten het eerst een kaartje krijgen.

En om fitfluencers en vloglopers aan te moedigen goed te trainen: de organisatie moet zich verplichten om elke EHBO-actie voor de lopers die zich in de soep lopen uit te zenden op een Youtube-kanaal, met close-ups van het gezicht.
Pagina: 1 ... 320 ... 367 Laatste

Let op:
Voor vragen en discussie over sporthorloges kun je terecht in Het grote Sporthorloge met GPS topic.
Voor vragen en discussie over triathlon, kan men terecht in Het Triatlontopic - Deel 2.

Als aanvulling op de topics in deze reeks, zijn er Tweakers Hardlopen-groepen op Strava en Garmin Connect. Om toegang te krijgen:
1. Strava: Geef op Strava aan dat je lid wil worden van de groep (klik op Request to Join). Stuur je op Strava gebruikte naam in een DM op Tweakers aan de admins: Poekie en Calitomnication.
2. Garmin: Stuur in een DM op Tweakers met onderwerp Toegang Garmin je gebruikersnaam van het Garmin aan de admin: Calitomnication.

Ook jouw PR's doorgeven? Dat kan als je de sheet invult.